Qoraxoniylar tarixiga doir rus va sovet davri tadqiqotlari (Boris Kochnev asarlari asosida)

Qoraxoniylar tarixiga doir rus va sovet davri tadqiqotlari
(Boris Kochnev asarlari asosida)
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….2-4
I   BOB.   Sovet   tarixshunoslari   tomonidan   Qoraxoniylar   davlatining   tashkil
topishi va mahalliy hokimiyat boshqaruvini o ‘rganilishi………..............5….16
1.1   Sovet   tarixshunosligida   Mavarounnahrda   Qoraxoniylar   davlatining   tashkil
topishiga oid tadqiqotlar…………………………………….………...………..5-10
1.2   Rus   tarixchilari   tadqiqotlarida   Qoraxoniylar   davlatining   markaziy   boshqaruv
tuzumi ….……………………………………………………………………...11-16
II   BOB.   Rossiyalik   tarixchi   Boris   Kochenevning   qoraxoniylar   davlatida
ijtimoiy – iqtisodiy hayotiga oid tadqiqotlari………………………….…….26
2.1   Boris   Kochenevning   Qoraxoniylar   davlatining   itimoiy   –   madaniy   hayotning
shakillanishini tahlil qilinishi………………………………..…......................17-22
2.2   Boris   Kochenevning   maqolalarida   Qoraxoniylar   davlatida   ta‘lim   faoliyati   va
tangalarining o‘rganilishi……………………………………………… …….. 23 - 26
III.   XULOSA…………………………………………………………… …...27-28
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………...29-30
1 KIRISH
Kurs ishi mavzusining asoslanishi va mavzuning dolzarbligi.  Mustaqillik
tufayli   о ‘zbek   xalqining   k о   ‘p   asrlik   boy   tarixiy,   ilmiy,   madaniy   va   ma’naviy
merosini  о ‘rganish, undan xalqning bebaho mulki sifatida foydalanishga keng y о ‘l
ochildi. Ma’naviy boyliklar, qadriyatlar, davlat, millat, shaxsning bebaho xazinasi
va   taraqqiyot   manbai   hisoblanadi.   Aynan   ushbu   ma’naviy   va   mafkuraviy   asosni
mustahkamlash hamda rivojlanishda tarix fani alohida ahamiyatga egadir. Birinchi
Prezidentimiz   I.A.Karimovning   bir   guruh   tarixchilar   bilan   uchrashuvida   Vatan
tarixini  har  tomonlama chuqur  ilmiy asos  va manbalarga tayangan holda yaratish
vazifasi   qo‘yildi.   Bu   uchrashuv   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining “O‘zRFA Tarix instituti faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi
1998   yil   27   iyul   qarorida   tarix   fani   oldiga   o‘zbek   xalqi   va   davlatchiligi   tarixini
hamda   davlatchilikning   barcha   bosqichlarida   O‘zbekiston   hududida   kechgan
siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   jarayonlarni   o‘rganish   dolzarb   vazifa   etib
belgilandi 1
.
Inson ma’naviyatida tarix ilmining axamiyati beqiyosdir. “Albatta har qaysi
xalq yoki millatning ma’naviyatini uning tarixi, o‘ziga xos urf- odat va an’analari,
xayotiy   qadriyatlaridan   ayri   xolda   tasavvur   etib   bo‘lmaydi”.   Yuqorida
keltirilganidek,   bugungi   kunda   O‘zbekistan   davlatchilik   tarixi   va   uning   muhim
taraqqiyot   bosqichlari   nihoyatda   dolzarb   mavzulardan   biri   xisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tariximiz   haqida
quyidagilarni   aytadi   -   “Hamma   o z   tarixini   ulug laydi.   Lekin   bizningʻ ʻ
mamlakatimizdagidek   boy   tarix,   bobolarimizdek   buyuk   allomalar   hech   qayerda
yo q.   Bu   merosni   chuqur   o rganishimiz,   xalqimizga,   dunyoga   yetkaza   bilishimiz	
ʻ ʻ
kerak.   Bu   markazga   kelgan   odam   tariximiz   haqida   to la   tasavvurga   ega   bo lishi,	
ʻ ʻ
1
 Каримов. И Тарихий хотирасиз - келажак йуқ .   –  Тошкент : . Шарқ. 1998. 14-б
2 katta ma naviyat olib ketishi zarur”ʼ 1
.
Turkiyalik   tarixshunoslarning   yozishlaricha   IX-XII   asrlarda   Markaziy
Osiyoda r о ‘y bergan murakkab tarixiy jarayonlar    О ‘zbekiston tarixi taraqqiyotida
ham   о ‘ziga   xos   о ‘rinni   egallagan.   999-yili   Qoraxoniylar   yana   Buxoroni   ishg ol	
ʻ
etib,   amir   Abdul   Malik   II   va   podshoh   oilasini   asirga   oladilar.   Bu   hol
Movarounnahrda   hokimiyat   qoraxoniylar   foydasiga   uzil-kesil   hal   bo lishiga   olib	
ʻ
keladi.   Qoraxoniylar   davlati   Koshg ardan   Amudaryogacha   cho zilgan   Sharqiy	
ʻ ʻ
Turkiston, Yettisuv, Shosh, Farg ona va qadimgi So g d yerlarini o z ichiga olgan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
1005-yilgacha   somoniylarning   so nggi   vakili   al-Muntasir   qoraxoniylar   bilan	
ʻ
muvaffaqiyatli   kurashgan,   biroq   raqibning   ko psonli   qo shini   pirovard   g alabani	
ʻ ʻ ʻ
ta minlagan.   Bog dod   halifi   fatvosi   bilan   elikxon   Nasr   ibn   Ali   Movarounnahrda	
ʼ ʻ
o z   hukmronligini   o rnatdi.   Movarounnahrni   zabt   etgach   Qoraxoniylar   dehqonlar
ʻ ʻ
tabaqasini   yakson   etdilar   va   ularning   yerlari   va   suvlarini   davlat   tasarrufiga
topshirganlar. Elikxon Nasr 1012-yili vafot etgach, uning davlatiga ukasi Ali Tegin
vorislik qiladi.   
Qoraxoniylar   davlatchilik   tizimi   o zidan   oldin   o tgan   Turk   xoqonligi,	
ʻ ʻ
Turkash   davlati   kabi   turkiy   davlatlarning   davlatchilik   tajribasi   va   an analariga	
ʼ
asoslangan.   Qoraxoniylar   sulolasi   davlat   boshqaruvida   bu   tajribalardan   unumli
foydalanib,   o z   navbatida,   uni   rivojlantirib,   yangi   taraqqiyot   bosqichiga   olib	
ʻ
chiqqan.   Qoraxoniylar   davlati   dastlab   tashkil   topgan   vaqtda   (IX-asr   o rtasi)	
ʻ
ma muriy-boshqaruv tizimi, qabilalarning o zaro ittifoqi negiziga asoslangan edi. 	
ʼ ʻ
Mana shu o‘ziga xos bo‘lgan davlat boshqaruv tizmini o‘rganish bizga o‘sha
davr   tarixining   ko‘p   sirlarini   ochib   beradi.   Hamda   milliy   davlatchiligimizning
qanday shakllanganligini kuzatish imkoni beradi.
Tadqiqotning   mavzusining   obyekti.   Ushbu   kurs   ishining   ob‘ekti   Sovet
tarixshunosligida Qoraxoniylar davlati tashkil topishi va uning jtimoiy – iqtisodiy
hayotini o‘rganilishi hisoblanadi.
Tadqiqotning   mavzusining   predmeti.   Kurs   ishining   predmeti   Rossiyalik
1
  Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   –   Toshkent.:
O‘zbekiston. 2016.  13- b
3 olim   Boris   Kochenevning  tadqiqotlarida  Qoraxoniylar   davlati   itjimoiy  –  madaniy
hayotini o‘ziga xos xususiyatlari hisoblanadi. 
Tadqiqotning   maqsadi   Kurs   ishining   maqsadi   yurtimiz   davlatchiligida
Qoraxoniylar sulolasini o‘rganish hisobllanadi. 
Tadqiqotning   vazifasi   Sovet   tadqiqotlarida   Qoraxoniylar   paytidagi   davlat
boshqaruv tizmini o‘rganish, uning ijtimoiy-iqtisodiy hayoti muhim ahamiyat kasb
etadi. Yuqoridagi maqsadlardan kelib chiqib quyidagilarni kurs ishining vazifalari
sifatida belgilab olindi. 
-   Sovet   tarixshunoslari   tomonidan   Qoraxoniylar   davlatining   tashkil   topishi
va mahalliy hokimiyat boshqaruvini o‘rganilishi;
-   Rus   tarixshunosligida   Mavarounnahrda   Qoraxoniylar   davlatining   tashkil
topishiga oid tadqiqotlar; 
-   Boris   Kochenev   tadqiqotlarida   Qoraxoniylar   davlatining   markaziy
boshqaruv tuzumi; 
- Rossiyalik tarixshunoslarning Qoraxoniylar davlatining itimoiy – madaniy
hayotning shakillanishini tahlil qilinishi; 
-   Boris   Kochenevning   maqolalarida   Qoraxoniylar   davlatida   ta ’ lim   faoliyati
va tangalarining o‘rganilishi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta   paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar qismidan tashkil topgan.
4 I BOB. Sovet tarixshunoslari tomonidan qoraxoniylar davlatining tashkil
topishi va mahalliy hokimiyat boshqaruvini o‘rganilishi.
1.1 Sovet tarixshunosligida Mavarounnahrda Qoraxoniylar davlatining
tashkil topishiga oid tadqiqotlar
Qoraxoniylar   davlati ,   xoniylar   yoxud   Xoqoniylar   davlati   (840-1212)   —
Sharqiy Turkiston, Yettisuv va Tyanshanning janubiy yon bag rida tashkil topganʻ
turkiy   davlat.   Qoraxoniylar   sulolasi   boshqargan.   Qoraxoniylar   davlatining   barpo
etilishida   turkiy   qarluq,   chigil   va   yag mo   qabilalari   yetakchi   rol   o ynagan.  	
ʻ ʻ X   asr
o‘rtalari da   qarluqlar   yag‘mo,   chigil ,   o‘g‘uz   va   boshqa   qabilalar   bilan   yagona
ittifoqqa   birlashdilar.   Bu   ulkan   hududda   dastavval   “Xoqoniya   o‘lkasi”   deb
yuritilgan   davlat   tashkil   topadi.   Mazkur   davlat   hukmdorlari   “ jabg   ‘u ”   deb
yuritilgan unvonning o‘rniga o‘zlarini “ Qoraxon ”,ya’ni “ buyuk xon ” deb ataydilar.
Sovet davri tarixshunos olimi V. Bartoldning “ Туркистан   в   эпоху   монгольского
нашествия .   Сочинения ”   asarida   keltirilicha   “ XI–XII   asrlar da   Xoqoniya   rivoj
topib   kuchaygach,   u   “Qarluq-Qoraxoniylar”   davlati   nomini   olgan.   Mazkur   yirik
davlat qator qabilalar ittifoqi asosida tashkil topgani bois hukmdorlari  “arslonxon” ,
“bug‘roxon”   va   “tavg‘achxon”   unvonlari   bilan   yuritilgan.   Bu   uchta   atama   oliy
darajali hukmdor ma’nosini anglatgan. Buyuklik yoki ulug‘lik esa qadimda turkiy
xalqlarda “ qora ” so‘zi bilan sifatlangan” 1
. Shu boisdan taxtda o‘tirgan   Arslonxon ,
Bug‘roxon   va   Tavg‘achxon lar   “ qoraxon ”   deya   e’tirof   etilgan.   Ular   boshqargan
davlat esa tarixda, keyinchalik, ramziy ravishda  “Qoraxoniylar davlati”  nomi bilan
shuhrat   topgan.   Qoraxoniylar   tarixining   eng   yirik   va   umume‘tirof   etilgan
mutaxassisi   V.   Bartold   ta’kidlaganidek,   Qoraxoniylar   o zlarini   afsonaviy   Turon	
ʻ
shohi - Afrosiyob avlodlari qatoriga qo shib, o zlarining sulolasini “al-Afrosiyob”	
ʻ ʻ
1
  Бартольд   В.В.   Туркистан   в   эпоху   монгольского   нашествия.   Сочинения.   –   Т.   1.   –   М.:   Изд-во   восточной
литературы, 1963.  C . 41.
5 -   Afrosiyob   avlodi   deb   atashgan,   yozma   manbalarida   ular   Xoniylar   yoki
Xoqoniylar   deb   nomlangan.   Rossiyalik   yana   bir   mutaxassis   Safarov   Rahmoil
“C оциально - политическая   история   карлуков   VII–XIII   вв .   И   их
этнокультурная   связь   с   таджиками   мавереннахра ”   monografiyasida
“Qoraxoniylarning   ajdodi   Afrosiyobning   haqiqiy   asl   ismi   Alp   Er   Tunga   bo lganʻ
deb   taxmin   qilgan” 1
.   Davlatning   tashkil   topishi .   992-yilda   Horun   Bug‘roxon
boshliq Qoraxoniylar Movarounnahrga hujum boshlaydilar. Bu davrda Somoniylar
sulolasi   chuqur   ichki   ziddiyatlar   girdobiga   tushib   qolgan   edi.   Qoraxoniylar
Buxoroni   qarshiliksiz   ishg‘ol   qiladilar.   Nuh   ibn   Mansur   Qoraxoniylarga   qarshi
kurashish   uchun   G‘aznadagi   noibi   Sobuqtegin ni   yordamga   chaqiradi.   U   yigirma
ming kishilik  qo‘shin bilan Movarounnahrga yetib keladi.  Nuh  bilan birlashib, bir
necha   janglardan   so‘ng   Qoraxoniylar   noibi   qo‘shinlari   tor-mor   qilinadi.   Buning
evaziga   Nuh Sobuqtegin ni Xurosonning noibi etib tayinlaydi. Natijada G‘azna va
Xurosonda   Sobuqtegin   va   o‘g‘li   Mahmud ning   siyosiy   hukmronligi
mustahkamlanadi.  A.Kononov tadqiqotida “ 996-yil da Qoraxoniylar Movarounnahr
tomon  yana  hujum   boshlaydilar.  Shunday  og‘ir  bir   sharoitda  xiyonat   ro‘y  beradi.
Ya’ni   Sobuqtegin   qo‘shini   Buxoroni   egallaydi” 2
.   So‘ngra   u   Qoraxoniylar   bilan
muzokaralar   olib   boradi.   Natijada   ular   o‘rtasida   shartnoma   tuzilib,   unga   muvofiq
Sirdaryo   havzasi   Qoraxoniylar   qo‘liga   o‘tadi.   Sobuqtegin   esa   Amudaryodan
janubdagi yerlarga, shu jumladan, Xurosonda hukmdor bo‘lib oladi. Somoniylarga
Movarounnahrning   markaziy   qismigina   beriladi,   xolos.   Biroq   ko‘p   vaqt   o‘tmay,
999-yil da   Buxoroning   Nasr   Eloqxon   boshchiligida   qoraxoniylar   tomonidan   zabt
etilishi   bilan   somoniylar   hukmronligi   batamom   barham   topdi.   Qoraxoniylarning
Movarounnahrga hujumi.   Qoraxoniylar endi Xurosonni ham o‘z davlatiga qo‘shib
olish   uchun   harakat   qiladilar.   Oradan   ko‘p   vaqt   o‘tmay   Qoraxoniylar   va
G‘aznaviylar   o‘rtasida   shiddatli   urushlar   boshlanadi.   1006   va   1008-yillar da
qoraxoniylar   Xuroson   ustiga   ikki   marta   qo‘shin   tortadilar.   Lekin   Mahmud
1
  Сафаров .  Р .  Социально-политическая история карлуков   VII – XIII  вв. И их этнокультурная связь с 
таджиками мавереннахра .  Душанбе .  2021.  C .36.
2
  Кононов А. Н. Поэма Ю. Баласагунского «благодатное знание» // Юсуф Баласагунский. Благодатное 
знание. М., 1983.  С.51 .
6 G‘aznaviy   Qoraxoniylarga   zarba   berib,   Xurosonni   o‘z davlati	 tasarrufida	 saqlab	 
qolishga	
 muvaffaq	 bo‘ladi.  G‘aznaviylarning   saljuqiylar   bilan
jiddiy   kurashi   boshlanadi.   Bundan   foydalangan   Qoraxoniylarning   mahalliy
hukmdori   Ibrohim   Bo‘ritegin   1038-yil da   Amudaryo   bo‘yi   viloyatlari   – Xuttalon ,
Vaxsh   va   Chag‘oniyon ni   G‘aznaviylardan   tortib   oladi.   Ko‘p   vaqt   o‘tmay   u
Movarounnahrni   va   Farg‘onani   o‘ziga   bo‘ysundirib,   mustaqil   siyosat   yurita
boshlaydi.   Natijada   Qoraxoniylar   ikki   mustaqil   davlatga   ajralib   ketadi.   Biri
poytaxti   Bolasog‘un da     bo‘lgan     Sharqiy     Qoraxoniylar ,   ikkinchisi   markazi
Samarqand da   bo‘lgan   Movarounnahrdagi   Qoraxoniylar   davlati   edi.   Bu
g‘alabalardan     so‘ng   Ibrohim   Bo‘ritegin   “ Bug‘roxon ”   unvonini   olgan.   Yana   bir
sovet   tarixchilaridan   S.   Malov   “ Памятники   древнетюркской   письменности ”
kitobida   “ Qoraxoniylar   davlatni   viloyatlarga   bo   ‘lib   idora   qilardilar.   Ularni
eloqxon   yoki   takin   (yoki   tegin)lar   boshqarardilar.   Hokimlari   faqat   Qoraxoniylar
xonadonining   eloqxon   unvoniga   sazovor   bo‘lgan   a’zolaridan   saylanar   edi.
Eloqxonlar   o‘z   nomlari   bilan   chaqa-tangalar   zarb   qilar   va   viloyatlarning
mustaqilligi  uchun  intilar   edilar” 1
.   Movarounnahr  eloqxoni   qoraxoniy  eloqxonlari
orasida katta obro‘ga ega edi. U Samarqandda taxtga o‘tirgan. Viloyat boshqaruv
ma’muriyatida somoniylar davridagidek boshqaruv mahkamasi bo‘lgan. Shaharlar
esa shahar hokimi, raislar tomonidan boshqarilardi.  Qoraxoniylar   mamlakatda
o‘z   hukmronligini   mustahkamlab   olishda   musulmon   ruhoniylari   bilan   yaqin   va
do‘stona   munosabatlar   o‘rnatadilar.   Bu   davrda   imomlar,   sayyidlar,   shayxlar   va
sadrlarga   e’tibor   kuchayib,   ularning   obro‘yi   har   qachongidan   ham   balandga
ko‘tariladi.   Qoraxoniy   hukmdorlari   garchi   bu   davrda   hali   o‘troq   hayotga
ko‘chmagan   bo‘lsalar   ham,   dehqonchilik   vohalari   va   shaharlarning   madaniy
ahamiyatini   yaxshi   anglar   edilar.   Ular   Bolasog‘un,   Koshg‘ar,   Taroz,   O‘zgan,
Samarqand   va   Buxoro   kabi   shaharlarni   davlat   yoki   viloyat   poytaxtiga   aylantirib,
shaharlar   bilan   aloqa   bog   ‘lashga   harakat   qiladilar.   O‘ t m ishd a   di y ori m iz
t up r o g ‘ida   j u da   ko‘p   d a v l a t lar   y uz a g a   kel g an,   tar a qqiy  et g an   v a   v a qti   ke l ib     o ‘ z
o‘rn i ni   bos h qa   sulol a ga   bo‘shatib   b e r g a n.   Y u r ti m i z   t a r i x iga   d o y r   x ar   b ir
1
 Малов С. В. Памятники древнетюркской письменности. Тексты и исследования. М.-Л., 1951.   C . 45 .
7 d a vl a tn i ng   y uza g a   k e li sh   ja r a y oni   s i y osi y ,   i jt i m o i y - i qtis o diy   o m illa r  bil a n   u z v iy
bo g ‘li q d i r.   A l b at ta,   bunda   u m u m i y   jixatlar   bi l a n   bi r ga   x ar   b i r   d a vl at ning
o ‘ z i ga   x os   xususi y atla r i ni   x am   e ’ tibordan   chet d a   q oldir m aslik   ker a k.
Af s us k i,   ko‘pgina   ta r ixiy   asar l ar d a,   d a vl a t c h il ik   t ar i xini   y ori t i s hda,
d a vl at ning   sh a k lla n ish   v a   y uzaga   k e l i sh   j ara y o n i ni   s h uncha k i   b i r   s ha y x
faoli y ati   bil a n   y ok i   bi r o r -bir   si y os i y   vo q e a -xo d isala r ga   b o g   ‘lik   x ol d a   i z o xl a b
o‘tilgan.   V a hol a nki,   xar   b ir   d a v l a t ni n g   v uj ud g a   k el i s h i ,   r ivoji   va   tana z z u liga
o id   j ara y o nl ar   b i r i n c hi   n a v b a t da   s hu   ja m iyatda g i   m a v jud   ijti m oi y - i qti s od i y
o m il lar bil a n   b e v osita   bo g ‘li q   k e c h g a n.   S h u ning   uchun   d a v l a t ni n g   tar i xini
y oriti sh da   uni n g   ijti m o i y   v a   i q ti s od i y   xa y otini   x am   ch uqur r oq   o‘ rganish   za r ur,
deb   o ‘ y l a y m iz,   E n di aso s i y   m aqsadga   k o ‘ chadig a n   b o‘lsak,   ma ‘ l u m ki,   I X -XII
a srlar   M ova r ou n n a h r ta r ixida   turkiy   x a l q lar   sulolala r i ning   xuk m r on lik   m av q e i
m ust a hka m la ng a n l i gi  bil a n   a j r a lib   tur a d i .   U lar   o ‘ z   tarixlari   da v o m id a   bi r   qancha
m us taqil   m arkazlashg a n d a vl at la r ni   ta sh kil e ti s h di.   A n a shunday   dav l at la r d a n   b i ri
Q oraxo n i y lar   d a vla t i di.   Q o rax o ni y lar   da v l at i   t o ‘ g‘risida   shu   dav r ga   t aluqli
t a r ixiy   a sa r l a r n i n g   de y arli   barch a s i da   s o ‘ z   k ets a da,   u s h bu   davl a t   q a ch on   va
q a y siet n ik   a so s da   ta sh kil   topga nl igi   x ano ‘ zg a c h a   m un o zarali   m a s ala   bo ‘li b
k e l m oqda.   Qoraxoni y lar   da vla t i   t o ‘g ‘ ris i da   ta ri x c hi   o lim   V.   Vasilyev   ham   o ‘ z
asarla r ida   k e n g   to‘xt a lib   o‘tgan 1
.   S h u   bi l a n   b irga   Q o r a xo n i y lar   da v l at i   Qarluq
d a vla t i ni ng   davo m i   ek a nligi,   bu   i kk i   n o m dagi   davl a t   a sl ida   bir   d a v l a t
b o ‘l g a nli g i   v a   m azk u r   d o v o n lik   qar l u q   q abilasi   t o m o n id a n   840 - y i l d a   t ashkil
topg an ligi     to ‘g ‘risida   o     ‘ z   f i k r - m u loxaz a lar in i   b i l d i r i b   o ‘ t g a n.   U m u m an
o l g a n d a,   V.   Vasilyev   m azkur   davlat   t ar i x i n i   y ori t ishda   b u t unlay   y an g i   fi k rl a rni
o ‘ r t a ga   t as hl ad i.   Q o r a x on i y lar   xu k m r on lik   q ila   bo s hlag a n   d a vr   to‘ g ‘risida
m a v jud   m a nb a   v a   a d a b i y o tl a r d a g i   m a ’ lu m ot lar   o ‘ zaro   q ara m a-qa r shi   b o ‘l i b,
bi z   b u n da   u lar ni ng   b i r - birini   inkor   e t uvc h i   z i d di y atli   j i h at la rni   h am a n g l as hi m i z
m u m k i n.   Ju m l adan ,   V.   Vasilyevn i ng   f ikri c h a ,   Q o r a xo n i y lar   d a v l a t ini   8 40-
y ildan   t o   1 2 12 - y ilga c ha,   y a ’ ni   t o‘rt   a sr   m ob a y nida   q a rl uq   xoqo n l a r i   ido r a
1
 Васильев, В. П. История и древности восточной части Средней Азии от Х до ХШ века. – СПб., Типография
Императорской Академии Наук, 1857.  C . 23 .
8 qilg a n .  Sovet  olim   V.  Vasilyev   Qo r a x on i y l ar   davla t i   9 4 0  - y ilda   y uza g a ke l g a n
deb   qa y d   etsa,   a y r i m   t arixiy   a s ar l a r   bu   m asalada   X   a s r n i n g   90 - y i l la r i ,   y a ‘ n i
und a n   h am   k ech ro q   d av r ni   ko ‘ r s a t m o q da.   Q o ra x oni y lar   davl at i n ing
t a sh ki l topgan   s a n a si ga   o i d   bu   m a ’ lu m o t la r d a n   k o ‘ rinib   tu ri bd i k i ,   t ad qi q ot ch ilar
o ‘ rta si da   b u   m asalada   x a tto,   b i r -bi r lar i ga   y aq i nroq   f ik rni   h am   u c h ra t m a y m iz .
Ak si nc h a ,   u l a rn i ng   k o ‘ pchil i g i ,   s hu   ju m l ad a n,   A . Belenitskiy,     S.   Malov ,   L.
Malyavkin   davla t ga   a so s   soling a n   y i l   d eb   840 - y i l ni   b e l g ila sh sa,   b o s hqa
ta d qi q otc hilar   guruhi   A .   Bernshtam,   A.   Yakubovskiy   v a   b o s h q a l ar   e s a   bu
davl at ni   9 40   y i l d a   t a sh k il   t o pgan,   de b   xi s obl a s h ad i.   Ular   o ‘ rta s id a gi   f arq
k o ‘ rinib   turg a nid e k   y u z   y il,   y a ’ ni   bi r   a srl i k   vaqtni   tashkil   qilmoqda.   Albatta,
tadqiqotchilarning   bu   darajada   katta   farqli   xulosaga   kelishlariga   mavjud
manbalardagi   bu   masalada   berilgan   to‘ziksiz   va   kamchil     ma’lumotlar     sabab
bo‘lgan.   Ularning   xar   biri   o‘z     mulohazalarini     ma’lum   bir   asoslar   bilan
isbotlashga,   dalillashga   xarakat   qilishgan.   Shuning   uchun   ularning   fikrlarini
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   inkor   etish   yoki   qo‘llab-quvvatlash   ancha   murakkab   masaladir.
Bu   o‘rinda,   A . Belenitskiyning   yuqorida   keltirilgan   fikrlarini   to‘g‘ri,   deb   qabul
qiladigan     bo‘lsak,   mazkur   Qoraxoniylar   davlatini   to‘rt   yuz   yil   mobaynida   bir
sulola vakillari boshqargan bo‘lib chiqadi. 
Tadqiqot   mavzusi   borasida   yuritilgan   fikr-mulohazalarga   asosan   aytish
mumkinki, Qoraxonilar davlatining tashkil topgan sanasi xozirgi kungacha tarixiy
asarlarning aksariyatida qayd etilib kelinayotgan X asrning o‘rtalaridan emas, balki
uning   poydevori   ancha   ilgari   barpo   etilgan   bo‘lib,   X   asrning   o‘rtalarida   esa   bu
davlat chinakam saltanat (imperiya) darajasiga erishib, xududiy jihatdan kengayib,
avvalgi davrga nisbatan ancha kuch-qudratga erishgan va tarixda “Qoraxon” ya’ni
buyuk   xonlar   nomi   bilan   atalgan.   Tarixiy   asarlarda   xam   bu   davrda   ko‘prok
Qoraxoniylar   davlati   haqida   so‘z   ketib,   ular   Movarounnahr   sarhadida   kechgan
tarixiy   voqealarda   markaziy   o‘rinni   egallashgan.   Demak,   Qoraxoniylar   davlati
o‘zining   taraqqiyot   bosqichlarida   rivojlanib   borganki,   u   yirik   bir   davlat   timsolida
birdaniga   shakllanmagan.   Aksincha,   uning   davlatchilik   tizimi   xamda   tarkibiy
to‘zilishi   turkiy   xalqlarning   uzoq   davrlardan   buyon   rivojlanib   kelgan   boy
9 davlatchilik   an     ‘analari   va   tajribalari   bilan   uyg‘unlashib   borgan.   Xulosa   qilib
aytadigan   bo   ‘lsak,   Qoraxoniylar   davlat   boshqaruvi   tizimining   yuzaga   kelishi   va
shakllanishi   Qarluqlarning   qabila   ittifoqi   asosida   tashkil   topgan   Qarluq   davlatiga
borib taqaladi. Shu bilan Qoraxoniylar davlatining tarixi ikki bosqichga bo‘linadi.
Uning   birinchi   bosqichi   VIII   asrning   60-yillari   -   IX   asrning   birinchi   yarmini   o‘z
ichiga oladi. Bu bosqichida  xokimiyat  “Qarluq davlati” nomi  bilan yuritilgan. IX
asrning  o‘rtalaridan   qarluq,  chigil,   yag‘mo,   tuxsi,   uyg‘ur,  o‘guz  va   boshqa   turkiy
qabilalarning   xarbiy   ittifoqi   yuzaga   kelishi   bilan   davlat   kengayib,   qudrati   ortadi.
Ushbu   davlat   qoraxon   ya’ni   “buyukxon”lar   tomonidan   boshqarilib,   u
“Qoraxoniylar davlati” nomi bilan shuhrat topadi. Ilk o‘rta asrlarda tashkil topgan
bu o‘lkan turkiy saltanat XI-XII asrlarda nihoyatda rivoj topadi.
10 1.2 Rus tarixchilari tadqiqotlarida Qoraxoniylar davlatining markaziy
boshqaruv tuzumi
X   asr   o‘rtalarida   Issiqko‘lning   janubi   va   Koshg‘arda   yashagan   yag‘mo
qabilasi   kuchayib,   avval   o‘zlaridan   shimoli-sharqroqda   yashovchi   chigil   qabilasi
bilan   yagona   ittifoqqa   birlashadi.   So‘ngra   Yettisuvga   xuruj   qilib,   qarluqlarni
bo‘ysundiradi   va   bu   ulkan   hududda   Qoraxoniylar   davlatini   tashkil   qiladilar.
“Qoraxoniylar”   atamasi  Xoqon  Qoraxonning  Islom  dinini   qabul   qilganidan  so‘ng
paydo   bo‘lgan.   Numizmat   Boris   Kochenev   esa   ularning   xonlari   tutib   yurgan
maqomiga qarab Ileklar deb atagan. Boshqalar esa Uyg‘ur xoqonligi deb atashgan. 
Rossiyalik   professor   Jelobov   Dmitriy   Yevgenyevichning   “ Государства
Таримской   впадины   во   2   пол . IX -   нач . XII   вв .:   политическое   и   религиозное
взаимодействие ”   nomli   dissertatsiyasida   “940   yil   atrofida   qarluqlar   Tyanshan
yaqinidagi Bolasog‘un shahrini  bosib olishadi. Birinchi hukmdorlardan biri Satuq
Bo‘g‘roxon Abdulkarim  Islom  dinini qabul  qiladi va Doslan Qoraxon nomi  bilan
shuxrat topadi, keyinchalik butun sulola uning nomidan “Qoraxoniylar” deb atala
boshlanadi” 1
.
999-yili   Qoraxoniylar   yana   Buxoroni   ishg ol   etib,   amir   Abdul   Malik   II   vaʻ
podshoh   oilasini   asirga  oladilar.   Bu   hol   Movarounnahrda   hokimiyat   qoraxoniylar
foydasiga   uzil-kesil   hal   bo lishiga   olib   keladi.   Qoraxoniylar   davlati   Koshg ardan	
ʻ ʻ
Amudaryogacha   cho zilgan   Sharqiy   Turkiston,   Yettisuv,   Shosh,   Farg ona   va	
ʻ ʻ
qadimgi So g d yerlarini o z ichiga olgan. 1005-yilgacha Somoniylarning so nggi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
vakili   al-Muntasir   qoraxoniylar   bilan   muvaffaqiyatli   kurashgan,   biroq   raqibning
ko psonli   qo shini   pirovard   g alabani   ta minlagan.	
ʻ ʻ ʻ ʼ   Bag dod	ʻ   halifasi   fatvosi   bilan
eloqxon   Nasr   ibn   Ali   Movarounnahrda   o z   hukmronligini   o rnatdi.	
ʻ ʻ
Movarounnahrni   zabt   etgach   qoraxoniylar   dehqonlar   tabaqasini   yakson   etdilar   va
ularning yerlari  va suvlarini  davlat  tasarrufiga  topshirganlar. Nasr  Eloqxon 1012-
yili   vafot   etgach,   uning   davlatiga   ukasi   Ali   Tegin   vorislik   qiladi.   Qoraxoniylar
1
  Желобов .   Д .   Государства   Таримской   впадины   во   2   пол.   IX   -   нач.   XII   вв.:   политическое   и   религиозное
взаимодействие .  Екатеринбург . 2018.  C .69.
11 Amudaryo vodiysi yerlari uchun g aznaviylar davlatiga qarshi muntazam urushlarʻ
olib borishadi, XI  asr  oxirida esa  saljuqiylarning kuchaygan davlatiga tobe bo lib	
ʻ
qolishadi.   Eloqxon   poytaxti   dastlab   O‘zganda   joylashgan,   so ngra   Samarqandga	
ʻ
ko chirilgan.	
ʻ   Buxoro   ham   Samarqandga   tobe bo lgan.  Qoraxoniylar  Samarqandda,	ʻ
Buxoroda,   Binkentda   ko plab   binokorlik   ishlarini   amalga   oshirishgan,   saroylar,	
ʻ
masjidlar   va   madrasalar   bunyod   etishgan,   musulmon   dini   nufuzini   saqlash   va
mustahkamlashga   hissa   qo shishgan.   Mazkur   davlat   chegarasida   islom   dini   keng
ʻ
yoyilgan.   Qoraxoniylar   o z   davlat   chegarasini   somoniylar   sulolasiga   tegishli
ʻ
hududlar   hisobiga   kengaytirish   siyosatini   olib   borishgan.   Somoniylar   hokimiyati
bu   vaqtga   kelib,   chuqur   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   inqirozga   yuz   tutib   zaiflashib
qolgan   edi.   Ana   shunday   vaziyatda   qoraxoniylar   somoniylar
poytaxti   Buxoroni   deyarli qarshiliksiz ishg ol etishadi.	
ʻ G.Gryunebaum   “Hasan
Bug roxon   betobligi   tufayli   Buxoroda   uzoq   turmay,   Qashqarga   qaytishda   yo lda	
ʻ ʻ
vafot   etadi.   996   yil   Qoraxoniylar   yana   Movarounnahr   sari   yurish   boshlaydi.
G aznaviylar bilan olib borilgan muzokaralar natijasida o rtada shartnoma tuzilib,	
ʻ ʻ
unga   ko ra,   Sirdaryo   havzasi   qoraxoniylar   qo liga   o tadi.   Amudaryoning	
ʻ ʻ ʻ
janubidagi   yerlarda   va   Xuroson   hududida   Sabuqtegin   hukmronligi   o rnatiladi.	
ʻ
Somoniylar   ixtiyorida   esa   Movarounnahrning   markaziy   qismigina   qoladi.
Somoniylar   hokimiyati   tugatilgach,   X   asr   oxirlariga   kelib,   Qoraxoniylar   davlati
Amudaryoning   yuqori   va   o rta   oqimlaridan   to   Yettisuv,   sharqda   esa   Torim	
ʻ
daryosigacha   bo lgan   katta   hududga   egalik   qiladi	
ʻ 1
.   Amudaryo   Qoraxoniylar   va
G aznaviylar   davlati   o rtasida   chegara   bo lib   qoladi.   Lekin   ushbu   2   turkiy   davlat	
ʻ ʻ ʻ
o rtasida ham Xuroson hududi uchun o zaro urushlar bo lib o tadi. 
ʻ ʻ ʻ ʻ
1006 va 1008-yillarda qoraxoniylar Xurosonga qo shin tortib, Balx, Tus va	
ʻ
Nishopur   shahrini   zabt   etadi.   Lekin   Sulton   Mahmud   G aznaviy
ʻ   Qoraxoniylarga
zarba berib, Xurosonni o z qo lida saqlab qoladi. G aznaviylar keyinchalik dastlab	
ʻ ʻ ʻ
o zlari yer berib, homiylik qilgan saljuqiylar bilan ziddiyatga kirishib, o rtada katta	
ʻ ʻ
harbiy to qnashuvlar yuz beradi. 1040-yilda esa Dandanakon jangida g aznaviylar	
ʻ ʻ
saljuqiylar   tomonidan   qaqshatqich   zarbaga   uchrab   o zlarini   qaytib   o nglay	
ʻ ʻ
1
  Грюнебаум Г.Э. Основные черты арабо-мусульманской культуры. М., 1981 .  C .77.
12 olmaydi.   G aznaviylar   davlatini   bu   inqirozidan,   qoraxoniylarning   mahalliyʻ
hukmdori   Ibrohim   Bo ritegin	
ʻ   foydalanib   qoladi.   U   dastlab   Xuttalon,   Vaxsh   va
Chag oniyonni   g aznaviylardan   tortib   oladi.   Keyinchalik   butun   Movarounnahrni	
ʻ ʻ
va Farg onani o ziga bo ysundirib mustaqil siyosat olib boradi.	
ʻ ʻ ʻ
X asr oxirida Yettisuv va Sharqiy Turkiston hududlarida “podshoh yag‘ma”
yoki   “eloqxon”   boshchiligidagi   Qoraxoniylar   davlati   tashkil   topadi.   Bu   davlat
tarkibiga  turli   turkiy  qabilalar  -  qarluqlar,  chigillar, argular,  yag‘molar   va boshqa
xalqlar kirgan bo‘lib, ular 960-yilga qadar islom dinini qabul qilganlar. M. Fedorov
“992   yili   eloqxon   Bug‘ra   boshchiligidagi   Qoraxoniylar   qoshini   Movarounnahr
hududiga   bostirib   kiradi.   Qoraxoniylar   g‘alabasiga   Bug‘roxon   bilan   Xurosonning
somoniy   hokimi   Abu   Ali   Simjuriy   o‘rtasida   tuzilgan   hufyona   ittifoq   hamda
lashkarboshi   Foiqning   sotqinligi   sabab   bolgan.   Natijada   Qoraxoniylar   Buxoroni
jangsiz ishgol etadilar, amir Nuh esa Chorjoyga qochishga majbur boladi” 1
.
Ammo Bugraxon kasallanib, oz vatani Koshgarga ketayotganda vafot etadi.
Qoraxoniylar   Buxorodan   katta   o‘lja   bilan   qaytadilar.   Qoraxoniyalarning   yangi
yolboshchisi   bolgan   eloqxon   Nasr   Buxoroga   qayta   hujum   uyushtiradi.   995-996
yillarda   Nuh   II   Sabuh   Tegin   madadi   bilan   Qoraxoniylar   hujumini   daf   etadi.   999
yili   Qoraxoniylar   yana   Buxoroni   ishgol   etib,   amir   Abdul   Malik   II   va   podshoh
oilasini asirga oladilar. Bu hol Movarounnahrda hokimiyat Qoraxoniylar foydasiga
uzil-kesil   hal   bolishiga   olib   keladi.   Qoraxoniylar   davlati   Koshg‘ardan
Amudaryogacha   cho‘zilgan   Sharqiy   Turkiston,   Yettisuv,   Shosh,   Fargona   va
qadimgi   So‘g‘d   yerlarini   o‘z   ichiga   olgan.   1005   yilgacha   Somoniylarning   songgi
vakili   al-Muntasir   Qoraxoniylar   bilan   muvaffaqiyatli   kurashgan,   biroq   raqibning
ko‘psonli   qo‘shini   pirovard   g‘alabani   ta’minlagan.   Bag‘dod   halifi   fatvosi   bilan
eloqxon Nasr ibn Ali Movarounnahrda o‘z hukmronligini o‘rnatdi. 
Movarounnahrni   zabt   etgach   Qoraxoniylar   dehqonlar   tabaqasini   yakson
etdilar   va   ularning   yerlari   va   suvlarini   davlat   tasarrufiga   topshirganlar.   Eloqxon
Nasr   1012   yili   vafot   etgach,   uning   davlatiga   ukasi   Ali   Tegin   vorislik   qiladi.
1
  Федоров   М.Н.   Кочевники   и   оседлое   население   в   Караханидском   каганате   //   Взаимодействие   кочевых   и
оседлых культур на Великом шелковом пути.  M : 1991 .  C .46.
13 Qoraxoniylar   Amudaryo   vodiysi   yerlari   uchun   g‘aznaviylar   davlatiga   qarshi
muntazam   urushlar   olib   borishadi,   XI   asr   oxirida   esa   saljuqiylarning   kuchaygan
davlatiga   tobe   bolib   qolishadi.   Eloqxon   poytaxti   dastlab   O‘zganda   joylashgan,
so‘ngra   Samarqandga   ko‘chirilgan.   Buxoro   ham   Samarqandga   tobe   bolgan.
Qoraxoniylar   Samarqandda,   Buxoroda,   Binkentda   koplab   binokorlik   ishlarini
amalga oshirishgan, saroylar, masjidlar va madrasalar bunyod etishgan, musulmon
dini   nufuzini   saqlash   va   mustahkamlashga   hissa   qoshishgan.   Qoraxoniylarning
Movarounnahrga   hujumi   992-yilda   Hasan   Bug‘roxon   boshliq   Qoraxoniylar
Movarounnahrga tomon hujum boshlaydilar. Ularning harbiy yurishlarida Marida
Shosh,   Farg‘ona   va   boshqa   viloyatlarda   yashovchi   turk   qabilalari   ham
qatnashadilar.   Chunki   bu   yurtlar   Qoraxoniylar   davlati   tarkibiga   kirgan   qarluqlar
davlatining   mulki   edi.   Bu   davrda   Somoniylar   ma’muriyati   va   harbiy   qo‘shinlari
boshqaruvini o‘z qo‘liga olgan turk noiblari, hatto ayrim viloyatlarni egallab olib,
deyarli   mustaqil   hukmronlik   qilayotgan   turk   noiblari   mamlakatni   mudofaa   qilish
o‘rniga xoinlik yo‘lini tutib, Qoraxoniylarga yon bosadilar.
Qoraxoniylar   Buxoroni   qarshiliksiz   ishg‘ol   qiladilar.   Ko‘p   o‘tmay
Bug‘roxon   hojib   Foyiqni   Termiz   va   Balxga   noib   qilib   tayinlaydi.   Ammo
Bug‘roxon Buxoroda uzoq turolmaydi. Kasallik uni Koshg‘arga qaytishga majbur
etadi. Yo‘lda u vafot etadi. Bunday qulay sharoitdan foydalangan Nux ibn Mansur
Buxoroga   qaytib   o‘z   taxtini   egallaydi.   Ammo   ikki   mahalliy   turk   noiblari   Foyiq
Balxda, Abu Ali Simjuriy Xurosonda amirga qarshi  qo‘zg‘olon  ko ‘taradilar. O‘z
kuchiga ishonmagan Nuh ibn Mansur - G‘azna hukmdori Sobuqteginni yordamga
chaqiradi.   Yigirma   mingli   qo‘shin   bilan   u   Movarounnahrga   yetib   keladi   va   Nuh
bilan birlashib, qo‘zg‘olonchilarga qarshi yurish qiladi. Bir necha janglardan so‘ng
Foyiq va Abu Ali   qo‘shinlari tor-mor qilinadi. Shuningdek, Sobuqteginni Abuali
Simjuriy     o‘rniga   Xurosonning   noibi   qilib   tayinlaydi.   Natijada   G‘azna   va
Xurosonda   Sobuqtegin   va   o‘g‘li   Mahmudning   siyosiy   xukumronligi
mustahkamlanib, G‘aznaviylar davlati tashkil topadi.
Tez   orada   bu   davlat   kuchayib,   Hindiston   chegarasidan   Amudaryogacha
bo‘lgan   yerlarni   egallaydi.   996-yilda   Qoraxoniylar   Movarounnahrga   tomon   yana
14 hujum   boshlaydilar.   Ularga  Nasr   ibn  Ali   boshchilik   qiladi.  Nuhga   yordam   berish
uchun   Sobuqtegin   Chag‘oniyon,   Juzjon   va   Xuttalon   hokimlarining   birlashgan
qo‘shinlaridan   iborat   katta   kuch   bilan   Keshga   yetib   keladi.   Nuhning   ham   o‘z
qo‘shini bilan unga qo‘shilishini talab qiladi. Bu Somoniylar amirining xukmdorlik
huquqlarini   mensimaslik   va   ochiqdan-ochiq   unga   qarshi   chiqish   edi.   Nuh
shubhasiz,   bundan   bosh   tortadi   va   farmoyish   yuborib,   Sobuqteginni   Buxoroga
chaqirtiradi   Bunga   javoban   Sobuqtegin   qo‘shin   yuborib   Buxoroni   egallaydi.
So‘ngra   u   Qoraxoniylar   bilan   muzokaralar   olib   boradi.   Natijada   ular   o‘rtasida
shartnoma   tuzilib,   unga   muvofiq   Sirdaryo   havzasi   Qoraxoniylar   qo‘liga     o‘tadi.
Sobuqtegin   esa   Amudaryodan   janubdagi   yerlar,   shu   jumladan   Xurosonga
hukumdor   bo‘lib   oladi.   Somoniylarga   Movarounnahrning   markaziy   qismigina
beriladi, xolos. Biroq, ko‘p vaqt o‘tmay Qoraxoniylar Buxoroni bosib oladilar. S.
Klyashtorniyning   “ Эпоха   “ Кутадгу   билиг ”   maqolasida   “Somoniylar   to   1005-
yilgacha Samarqand va Buxoroni qaytarib olishga uringan bo‘lsalarda ammo 999-
yilda   Buxoroning   Nasr   Eloqxon   tomonidan   zabt   etilishi   bilan   Somoniylar
hukmronligi   barham   topgan   edi.   Shunday   qilib   X   asr   oxirida   Somoniylar   davlati
o‘rnida   ikkita   yangi   davlat   tashkil   topdi:   biri   Qoshg‘ardan   Amudaryogacha
cho‘zilgan   Sharqiy   Turkistonning   bir   qismini,   Yettisuv,   Shosh,   Farg   ‘ona   va
qadimgi Sug‘dni o‘z ichiga olgan Qoraxoniylar davlati bo‘lsa, ikkinchisi Shimoliy
Hindistondan   Kaspiy   dengizining   janubiy   qirg‘oqlarigacha   bo‘lgan   viloyatlarni
qamrab   olgan   G‘aznaviylar   davlati   edi”   deya   ma‘lumot   bergan 1
.   Qoraxoniylar
davlatining   ikkiga   ajralishi   Garchi   Amudaryo   bu   ikki   turk   davlatlari   o‘rtasidagi
chegara   deb   belgilangan   bo‘lsada,   ammo   Qoraxoniylar   Xurosonni   zabt   etilgan
yurtning   ajralmas   qismi   xisoblab,   uni   o‘z   davlatiga   qo‘shib   olish   uchun   harakat
qiladilar.   Oradan   ko‘p   vaqt   o‘tmay   Qoraxoniylar   va   G‘aznaviylar   o‘rtasida
shiddatli urushlar boshlanadi. 1006-va 1008-yillarda Qoraxoniylar Xuroson ustiga
ikki   marta   qo‘shin   tortadilar.   Balx,   Tus   va   Nishopur   shaharlari   zabt   etiladi.
Ularning harbiy yurishini Sulton Mahmudga qarshi bo‘lgan Xurosonning mulkdor
feodallari qo‘llab-quvvatlaydilar. Lekin Mahmud G‘aznaviy Qoraxoniylarga zarba
1
  K ляшторный С.Г. Эпоха «Кутадгу билиг» // Советская тюркология. № 4, 1970 .  C .63.
15 berib,   Xurosonni   o‘z   davlati   tasarrufida   saqlab   qolishga   muvaffaq   bo‘ladi.   1017-
yilda   Mahmud   Xorazm   ustiga   qo‘shin   tortib,   uni   bosib   oladi.   Shunday   qilib,
Xorazm   mustaqil   davlat   sifatida   barham   topadi.   Bu   davrda   Sirdaryo   etaklarida
yashovchi o‘g‘uzlardan ajralib saljuqiylar nomi bilan Xurosonga borib o‘rnashgan
turkman   qabilalari   kuchayib,   o‘z   vaqtida   ularga   yer   berib   homiylik   qilgan
G‘aznaviylarga   qarshi   tazyiq   ko‘rsatadilar.   Saljuqiylar   bilan   jiddiy   kurash
boshlanadi. Bunday vaziyatdan foydalangan Qoraxoniylarning mahalliy hukmdori
Ibrohim   Bo‘ritegin   1038-yilda   Amudaryo   bo‘yi.   Viloyatlari   Xuttalon,   Vaxsh   va
Chag‘oniyonni   G‘aznaviylardan   tortib   oladi.   Davlat   boshqaruvi   Qoraxoniylar
davlatining   boshqaruv   tizimi   mahalliy   hududiy   boshqarish   tartibiga   asoslangan.
Xonlik   hududlari   nihoyatda   bepoyon   bo‘lganligidan,   har   bir   yirik   hudud   yoki
viloyat   eloqxonlar   (mahalliy   hukmdorlar)   tomonidan   nisbatan   mustaqil   tarzda
idora   qilingan   (Masalan,   Samarqand,   Buxoro,   Ettisuv   v.b.).   Eloqxonlar   tegishli
miqdordagi   yillik   xiroj   yoki   to‘lovlarni   markaziy   xokimiyat   hukmdori   -
Tamg‘achxonga   yuborib,   amalda   o‘z   mulklarini   mustaqil   boshqarganlar.
Qoraxoniylarning   Movarounnahrdagi   hukmronligi   murakkab   ijtimoiy   siyosiy
vaziyatda, turli sulolaviy urushlar, ziddiyatli jarayonlar girdobida kechgan. Viloyat
hokimlari   faqat   Qoraxoniylar   xonadonining   eloqxon   unvoniga   sazovor   bo‘lgan
a’zolaridan saylanar edi.  Eloqxonlar o‘z nomlari bilan chaqa-tangalar zarb qilar va
viloyatning   mustaqilligi   uchun   intilar   edilar.   Movarounnahr   eloqxoni   qoraxoniy
eloqxonlari orasida katta obro‘ga ega edi. U, odatda, Samarqandda taxtiga o‘tiradi.
Viloyat   boshqaruv   ma‘muriyatida   Somoniylar   davridagidek   vazirlar,   sohib
baridlar,   mustavfiylar   xizmat   qilardi.   Shaharlar   esa   shahar   hokimi,   raisi   va
muxtasiblari   tomonidan   boshqarilardi.   Qoraxoniylar   mamlakatda   o‘z   hukmronligi
mustahkamlab   olishda   musulmon     ruhoniylari   bilan   yaqin   va     do‘stona
munosabatlar   o‘rnatadilar.   Bu   davrda   imomlar,   saidlar,   shayxlar   va   sadrlarga
e‘tibor   kuchayib,   ularning   obro‘yi   har   qachongidan   ham   balandga   ko‘tariladi.
Qoraxoniy hukmdorlar garchi bu davrda hali o‘troq hayotga ko‘chmagan bo‘lsalar
ham,   dehqonchilik   vohalari   va   shaharlarning   madaniy   ahamiyatini   yaxshi   anglar
edilar.
16 2.1 Boris Kochenevning Qoraxoniylar davlatining itimoiy – madaniy
hayotning shakillanishini tahlil qilinishi
17 Tarixdan   ma’lumki,   har   bir   davlat   uzining   ijtimoiy-iqtisodiy   jihatdan
tayanch bo‘lgan ma’lum  bir  asosiga  ega bo‘lgan. Albatta, u siz jamiyat va davlat
hayotini tasavvur ham etib bo‘lmaydi. Shuning uchun Qoraxoniylar davlati tarixini
o‘rganishda,   tarixiy-voqea   hodisalarning   jarayoni   va   ularning   mantiqiy
bog‘lanishini   asoslash   uchun   davlatning   ijtimoiy-   iqtisodiy   hayotini   chuqur   idrok
eta   bilish   ham   zarur   hisoblanadi.   Mazkur   davlatning   bu   boradagi   tarixi   xususida
mavjud manbalar va adabiyotlarda  juda  ko‘p ma’lumotlar  berilgan. Xususan rus
olimi   Boris   Kochnev   bu   ma     ‘lumotlarda   qator   fakt   va   dalillarni   sharxlab   o‘tish
bilan qanoatlanib, ularni avvalgi voqea-hodisalar bilan bog‘liq holda taxdil etishga
yetarlicha e‘tibor berilmagan. Demoqchimizki, Qoraxoniylar davlati uzining uzoq
tarixi   davomida   ilk   davridan   (766   yil   —   IX   asrning   1-yarmi)   rivojlangan   davrini
(XI-XII asr) qiyoslaydigan bo‘lsak, bu davrlar mobay nida uning ijtimoiy-iqtisodiy
hayotining   zamini   o‘zgarib   borganligi   va   o‘zida   yangicha   ko‘rinishni   ifoda
etganligini   kuzatishimiz   mumkin.   Ma’lumki,   turkiy   qabilalar   qadimdan   asosan
ko‘chmanchi-chorvador sifatida hayot  kechirib kelishgan. Bu ularning turmushini
umumiy qiyofasini qay darajada bo‘lishini ham belgilab bergan. Turkiy xoqonligi
davrida   har   bir   urug‘,     qabilaning   o‘z     chorva   mollari   va   ularni   boqish   uchun
alohida ajratilgan yaylov yerlari bo‘lgan. Rossiyalik   mashhur   tarixshunos   olim
Boris   Kochenevning   “ Кочнев   Б .   Нумизматическая   история   Караханидского
каганата   (991-1209)”   deb   nomlangan   ilmiy   tadqiqotida   keltirilgan   ma’lumotiga
ko‘ra “ Mazkur chorvador qabilalar yoz faslida dasht va cho‘llarda   o‘t-o‘lan qurib
qolganda   o‘z   chorva   mollarini   yanshan,   Oltoy   va   Xangay   tog‘lari
yonbag‘irlaridagi   o‘tloqlarga xaydab kelishgan” degan 1
. Lekin qish faslida tog‘da
qor     ko‘p     yog‘ishi   sababli   podalarni   yana   cho‘l   mintaqasiga   qaytarishgan.
Tabiatning injiqliklari     bilan     bog‘liq   bo‘lgan bu xayot tarzi ularning ruxiyatida
ham   o‘z   aksini   topgan.   Chorva   mollarini   boqish   bu   ko‘pchilik   mehnatini   talab
qilmaydi.   Shuning   uchun   ko‘chmanchi   turkiy   qabilalarda   deyarli   barcha   erkaklar
xarbiy jangchi xisoblangan. Ularning asosiy ma’lumoti esa urush bo‘lib, unda o‘z
1
 Кочнев Б. Нумизматическая история Караханидского каганата (991-1209). – М.: Издательский дом 
«София», 2006.   C .59.
18 hududini ximoya qilish, qo‘shni qabila va davlat yerlarini egallash birlamchi vazifa
xisoblangan. Ko‘chmanchi qabilalarni turg‘un aholiga  nisbatan  ko‘pgina hollarda
xarbiy   jihatdan   ustun   bo‘lib   kelganligini   e‘tiborga   olsak,   Turkiy   xoqonlikning
tashkil   topishi   va   uni   tezda   qudratli   davlatga   aylanishining   sabablari   birmuncha
oydinlashadi. Chunki bunda uning tarkibidagi turkiy qabilalarning doimo jangovar
xolatda bo‘lganligi muhim ahamiyatga ega bo‘lgan. Umuman ko‘chmanchi turkiy
qabilalarda   davlatning   yuzaga   kelishi   masalasi   ko‘pchilik   olimlarni   qiziqtirib
kelgan.   Fikrimizcha,   bu   masalalar   yuqorida   keltirilganidek   ijtimoiy   hayot   tarzi
bilan bog‘liq  xolda  o‘rganilishi  kerak.   Turkiy xoqonligi Oltoy va Janubiy Sibirda
tashkil topgan vaqtda (551 yil) uning davlat boshqaruvi va ijtimoy-iqtisodiy hayoti
ham   oddiy   ko‘rinishga   ega   edi.   Davlat   boshqaruvida   an‘anaviy     urug‘-qabilaviy
udumlar   nihoyatda   kuchli   hisoblanib,   xoqonlik   tarkibidagi   qabilalarning
ko‘pchilik   qismi   ko‘chmanchi-chorvador   bo‘lgan.   Lekin   davlatning   chegaralari
Sharqiy Turkiston, Yettisuv, Isfijob, Farg‘ona, Shosh va Movarounnahr hududlari
hisobiga   kengayib   borgach,   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   hayotida   shu
hududlarda   yashovchi   turg‘un   aholining   ta‘siri   kuchayib   bordi.   Bu   shahar   va
qishloqlarda   yashovchi   o‘troq   aholining   asosiy   mashg‘uloti   dehqonchilik,
hunarmandchilik va savdogarlik bo‘lgan.  Turkiy   xoqonlikning   bu   ulkan
hududlarni o‘z tevaragida birlashtirganligi ijobiy xolat bo‘lib, bu avvaldan davom
etib   kelayotgan   mazkur   hududlarda   yashovchi     ko‘chmanchi     va   o‘troq   aholi
o‘rtasidagi   iqtisodiy-madaniy   aloqalarni   yanada   kuchaytirib   yuborgan.   Turkiy
xoqonligi   davridagi   bu   jarayonni   voris   sifatida   Qoraxoniylar   davlati   yuksak
darajada   davom   ettirdi.   Ushbu   davlat   qarluq   qabilalar   ittifoqi   negizida   tashkil
topgan (766 yil) va o‘z tarkibiga boshqa turkiy qabilalarni birlashtirgan  (IX-X  asr)
vaqtda   uning   tasarrufidagi   ko‘chmanchi   qabilalarning   katta   qismi     o‘troqlashib
dehqonchilik,  hunarmandchilik   va  savdo-sotiq  bilan   shug‘ullana   boshlashgan   edi.
Lekin   davlat   tarkibidagi   barcha   qabilalarning     xo‘jaligi   bir   xil   emas   edi.   Bunda
qarluq   qabilasi   o‘z   ittifoqdoshlariga   nisbatan   ancha   madaniyatli   hisoblanishsa,
yag‘mo qabilasi asosan chorvachilik bilan shug‘ullangan. Bu qabilaning ot yilqilari
va qoylari  ko‘p  bo‘lgan. Chigil qabilasining ham katta qismi chorvador bo‘lsada,
19 ularning   shahar   va   qishloqlarda   yashovchi   guruhlari   dehqonchilik   va
hunarmandchilik   bilan   mashg‘ul     bo‘lishgan.   Davlat   tarkibidagi   ko‘chmanchi   va
turg‘un   aholining   madaniyati   va   xo‘jaligida   umumiy   belgilar   mavjud   bo‘lgani
xolda,   ular   o‘rtasida   ma‘lum   bir   farlqi   jihatlar   ham   bo‘lgan.   Shuning   uchun   ham
qoraxoniylar tomonidan Movarounnahrning markaziy hududlari egallanganda, juda
katta   dehqonchilik   vohalari,   jumladan,   Zarafshon   hududidagi   ekinzorlar,   bog‘-u
rog‘lar   poymol   qilinib,   chorva-mollari   uchun   yaylovga   aylantirilgan   edi.     Bu
voqea-xodisalar   turkiyalik   tadqiqotchilar   tomonidan   alohida   e‘tirof   etilib,   bunda
qoraxoniylarning   Movarounnahrdagi   siyosiy   ustunlikni   qo‘lga   kiritishi,   go‘yoki
ko‘chmanchi   turkiy   qabilalar   tomonidan   o‘lka   madaniyatiga   ham   xalokatli   ta‘sir
etishi sifatida ko‘rsatiladi. Bu masalaga chuqurroq nazar solib, mantiqiy muloxaza
yuritadigan   bo‘lsak,   voqealar   boshqacha   tarzda   kechganligi   oydinlashadi.
Qoraxoniylar davlati Movarounnahrni  o‘z  ta‘siriga olmasdan oldin ham juda katta
hududlarga egalik qilgan. Davlat tarkibidagi Isfijob, Yettisuv, Sharqiy Turkistonda
asosan   turkiyzabon   xalqlar   istiqomat   qilib,   ularning   ko‘pchilik   qismi   bu   davrga
kelib   dehqonchilik,   hunarmandchilik   hamda   savdo-sotiq   bilan   shug‘ullanishgan.
Lekin avval ham aytganimizdek davlat tarkibida ko‘chmanchi chorvador qabilalar
katta xarbiy-siyosiy ko‘chni tashkil etishgan. Xoqonlikning xarbiy qo‘shinlari ham
asosan   shu   qabilalar   negizida   tuzilganligi   sir   emas.   Qoraxoniylar   mazkur   xarbiy
qo‘shin   kuchi   bilan   Movarounnahrning   ichki   hududlariga   kirib   borganda   qabila
sardorlari   bo‘lgan   katta-katta   xarbiy   zodagonlar   o‘zlariga   tegishli   chorva-
mollaridan   iborat   podalarni   ham   o‘zboshimchalik   bilan   shu   hududlarga
joylashtirgan.   Natijada,   juda   katta   dehqonchilik   yerlari   yaroqsiz   xolga   keltirilib,
podalarni   boqish   uchun   yaylovlarga   aylantirilgan.   Lekin   bu   xolat   vaqtinchalik
bo‘lib, qoraxoniylar xukmdorlarining o‘zlari tezda bunga chek qoyishgan. Chunki
davlat   taraqqiyotida   o‘troq   aholi   tomonidan   bunyod   etilgan   dehqonchilik
voxalarining   ahamiyatini   ular   yaxshi   tushunishgan.   Qoraxoniylar   sulolasining
ko‘pchilik   vakillari,   jumladan,   Ibrohim   Tavg‘achxon,   Shame   al-mulk,   Xizrxon,
Muhammad Arslonxon va boshqalar ulkaning iqtisodiy va madaniy ravnaqi uchun
juda   ko‘p   ishlarni   amalga   oshirishgan.   Endi   bevosita   Qoraxoniylar   davlati
20 tarkibidagi   ko‘chmanchi   va   o‘troq   aholining   asosiy   mashg‘uloti   bo‘lgan   xo‘jalik
turlariga   kelsak,   bu   davrda   ko‘chmanchi-chorvador   qabilalarning   ko‘pchiligi
o‘troqlashdi,   ayrim   guruhlari   esa   o‘zlarining   an‘anaviy   chorvachilik   xo‘jaligini
saqlagan xolda qisman dehqonchilik qila boshlashdi. Boris Kochenev “Lekin ba’zi
qabilalar asriy odatlari bo‘lgan bu ko‘chmanchilik turmush-tarzini keyinchalik ham
saqlab qolishdi.   Albatta, buning o‘ziga xos sabablari bor edi. Chunki Qoraxoniylar
davlatiga   qarashli   barcha   yerlardan   dehqonchilik   uchun   foydalanib   bo‘lmas   edi.
Bundam   yerlar   sirasiga   kirgan   cho‘l,   dasht   vohalari   hamda   tog‘oldi   hududdari
chorvachilik   uchun   qulay   bo‘lgan.   Qolaversa,   butun   mintaqada   chorvachilik
maxsulotlariga   bo‘lgan   talab   va   extiyoj   chorvadorlar   mehnatini   rag‘batlantirib
kelgan. Shuning uchun mamlakatning dasht va tog‘oldi yaylovlarida otar-otar qoy,
uyur-uyur yilqilar va tuyalar boqilgan. Chorvachilik mamlakat aholisini go‘sht, sut,
teri,   jun   kabi   maxsulotlar   bilan   ta‘minlashdan   tashqari,   xo‘jalikning   boshqa
sohalari   uchun   xam   ot-ulov   yetkazib   bergan” 1
.   Ot,   eshak,   tuya   va   xo‘kizlardan
qo‘sh   xaydashda,   arava   tortishda,   moyjuvoz,   tegirmon   ishlarida   va   boshqa
yumushlarda   keng   foydalanilgan.   Movarounnahrning   shahar   va   qishloqlarida
yashovchi   aholi   ham   uy   chorvachiligi   bilan   shug‘ullanishgan.   Umuman   olganda,
qoraxoniylar   davrida   chorvachilik   xo‘ja ligi   yetakchi   tarmoqlardan   xisoblangan.
Qoraxoniylar davlati o‘z tarkibida ham chorvador, ham dehqon aholini yaxlit xolda
birlashtirgan   ulkan   saltanat   edi.   Davlatning   bu   qiyofasi   birmuncha   murakkab
ko‘rinishda bo‘lsa-da, aslida bu uning iqtisodiy-madaniy jihatdan katta bir yutug‘i
edi. Yuqorida qayd etilganidek, qoraxoniylar Movarounnahr hududini o ‘z  izmiga
olgan   vaqtda   (X   asr   oxiri)   o‘lkaga   juda   ko‘p   chorvador   qabilalar   kirib   kelishgan
edi.   Lekin   biroz   vaqt   o‘tgach,   dehqonchilikka   ixtisoslashgan   bu   hududda   chorva
mollarini boqish uchun yaylov yerlari yetishmasligi ma’lum bo‘ldi. 
Bu xodisa chorvador qabilalarning katta qismini tashkil etuvchi  o‘rta xol va
kambag‘al   kishilarni   bundan   buyon   dehqonchilik   bilan   shug‘ullanishga   zamin
yaratdi.   Shundan   so‘ng   chorvador   qabilalarning   asosiy   guruhlari   XI   asrning
1
 Кочнев Б. Нумизматическая история Караханидского каганата (991-1209). – М.: Издательский дом 
«София», 2006.   C .74.
21 birinchi   choragidayoq   asta-sekin   o‘rtoqlasha   boshladi,   Bu   jarayon   XI   asr
oxirlarigacha   va   undan   keyin   ham   davom   etdi.   Ma‘lumki,   Movarounnahr   aholisi
bunyodkor xalq sifatida qadimdan asosan dehqonchilik, hunarmandchilik va tijorat
bilan shug‘ullanib kelishgan. 
Xo‘jalikning   bu   turlari   asrlar   davomida   takomillashib   borib,   alohida   bir
madaniyat   tusiga   ega   bo‘lgan.   Ajdodlarimizning   tinimsiz   mehnati   natijasida   bu
yerda   Xorazm,   Zarafshon   va   Farg‘ona   kabi   hududlar   iqtisodiy-madaniy   jihatdan
mintaqaning eng boy o‘lkalariga aylangan. Bu o‘lkalarning boy madaniyati Isfijob,
Yettisuv,   Sharqiy   Turkistonda   yashovchi   aholiga   ham   kuchli   ta‘sir     ko‘rsatib
kelgan.   Mazkur   hududlarda   yashovchi   ko‘chmanchi   qabilalarni   Turkiy   xoqonligi
davridayoq   turgun   hayotga   o‘tishi   boshlangan   bo‘lsa,   qoraxoniylar   davriga   kelib
bu   jarayon   yanada   kuchaydi.   IX-X   asrlarga   kelib   bu   hududlarda   yashovchi
ko‘chmanchi qabilalarning katta qismi endilikda o‘troq hayot tarziga o‘tishgan.
Bu   jarayon   ijobiy   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   hududlardagi   aholini   bir-biriga
yanada   yaqinlashtirib,   ularning   turmush-tarzida,   xo‘jaligida   umumiylikni
kuchaytirib   borgan.   Qoraxoniylar   davlatining   iqtisodiy   asoslaridan   bo‘lgan
dehqonchilik   ishlari   bu   davrda   ham   ravnaq   topib   borgan.   Buxoro,   Samarqand,
Farg‘ona,   Toshkent   viloyatlarida   bu   boradagi   natijalar   an‘anaviy   tarzda   yuksak
darajada   bo‘lgan   bo‘lsa,   davlatning   shimoliy-sharqiy   tomonlarida   ham   sun‘iy
sug‘orma dehqonchilikka asoslangan juda ko‘p ishlar amalga oshirilgan. Masalan,
Issiqko‘l   xavzasi,   Chu,   Taloye   vohasida   turli   donli   ekinlar   ekish,   uzumchilik,
bog‘dorchilik   kabi   sohalar   yaxshi   yo‘lga   qoyilgan.   O‘tror   vohasida   olib   borilgan
arxeologiya   tadqiqotlar   natijasidan   ayon   bo‘lishicha   bu   vohada   yirik   magistral
kanallar,   himoya   dambalari,   suv   chig‘irlari   va   boshqa   yirik   sug‘orma   inshootlari
qurilgan   ekan.   Qora xoniylar   davrida   dehqonchilik   bilan   birga   hunarmandchilik
soxasi   ham   birmuncha   rivojlangan.   Bu   davrda   hunarmandchilik,   temirchilik,
kulolchilik,     to‘qimachilik,   kunchilik,   zargarlikning   ixtisoslashgan   sertarmoq
sohaga   aylangani   ushbu   kasb   turlarini   har   birining   san‘at   darajasida   tarqqiy
etganligini   ko‘rsatadi.   Shulardan   temirchilik   kasbi   bilan   turkiylar   VI-IX
asrlardayoq   keng   shug‘ullanishgan.   Arxeologik   tadqiqotlar   natijasida   Oltoydan
22 topilgan   temir   ma’danini   qazib   olish   izlari   bo‘lgan   yodgorlikning   mavjudligi
buning   isboti   bo‘la   oladi.   Turkiylar   qazib   olgan   temir   nihoyatda   sifatli   bo‘lib,
Oltoy   temirchilari   undan   pinok,   bolta,   qozon,   qilich,   shamshir,   nayza,   kamon
o‘qining uchlari va boshqa xo‘jalik hamda urush buyumlarini yasashgan.
Turkiylarning temirdan keng foydalan ishlari ularni xarbiy jihatdan qudratli
bo‘lishiga   imkon   bergan.   Temirchilik   keyingi   davrlarda   yanada   rivojlanib   bordi.
Jumladan,   qarluq   qabilasi   hukmdorlari   yasagan   qilich,   nayza   va   boshqa   urush
qurollari, nafaqat  turkiy dunyoda, balki  slavyan mamlakati  bo‘lgan Kiyev Rusida
ham   mashxur   edi.   Demak,   temirchi   turkiy   hunarmand   ustalar   yasagan   buyumlar
sharqda Xitoydan tortib,   G‘ arbda Sharqiy Yevropagacha bo‘lgan hududlarda keng
tarqalgan ekan.
Bu   vaqtda,  tukimachilik   va  kunchilik   sohalari   ham   taraqqiy  etgan.   Albatta,
bu   borada   Samarqand,   Buxoro   viloyatlari   avvalgidek   yetakchi   bo   ‘lishgan.
Shuningdek,   davlatning   shimoli-sharqiy   hududlari   bo‘lgan   Yettisuv,   Isfijob,
Sharqiy   Turkistonda   ham   hunarmandchilikning   bu   turlari   yaxshi   rivojlangan.
Mahmud   Qoshg‘ariy   bu   haqda   ko‘plab   ma’lumotlar   bergan.   Masalan,   olmaxon,
qunduz va boshqa hayvonlar terisidan po‘stin (ichuk), qoy yungidan to‘kilgan issiq
kiyim (kare), turli namatlar, charmdan ishlangan oyoq kiyimlari (izlik) va boshqa
maxsulotlar tilga olib o‘tilgan.
 
2.2 Rossiyalik tarixshunoslar va Boris Kochenevning maqolalarida
Qoraxoniylar davlatida ta’lim faoliyati va tangalarining o‘rganilishi
23 Xoqonlikning   g‘arbiy   qismida   ellikdan   ortiq   tanga   bosib   chiqarish   uchun
iqtisodiy patentsiali yuqori bo‘lgan shahar mavjud edi. Davlatning sharqiy qismida
mintaqa   aholisi   va   davlat   o‘rtasidagi   munosabatlar   ta’minlashga   mas’ul   bo‘lgan
davlat   ayonlar   islom   dinini   yangi   qabul   qilgan   yuz   minglab   odamlar   uchun
faqihlarga   va   fiqhiy   asarlarga   ehtiyoj   bor   edi.   Madrasa   arab   tilida   dars   olib
boriladigan   joy,   talabalar   bilim   olidigan   bino   demakdir.   Madaris   -   bu
madrasalarning ko‘pligi. Islomning qadimgi davrlaridagi masjidlar ta`lim berilgan
joylar   edi.   Ta`lim   faoliyatining   ko‘payishi   va   xilma-xilligi   bilan   ta`lim   markazi
masjidlardan   madrasalarga   o‘tishni   boshladi.   Bir   tomondan   madrasalar   boshqa
tomondan   masjidlarning   o‘rnini   bosa   boshlagach,   masjidlar   ham   yangi   ta`lim
markazi sifatida faoliyat yuritmoqda edi.  Biroq,   masjidlar   ibodat   markazlari
bo‘lganligi   sababli,   ta`lim   faoliyati   ortish   natijasida   darslar   va   ibodatlarning
birgalikdagi olib borish ehtiyoji natijasida yuzaga kelgan ba`zi muammolarni to‘liq
hal qila olmaydilar bu kabi  muammolar esa madrasa muassasalarini  barpo etishni
majburiylashtirdi. Shuningdek, bir tomondan masjidlarda ibodat qilinadigan joylair
bo‘lgan   boshqa   tomondan,   masjidlarda   dars   jarayonidagishovqinli   va   bahs
munozarali   holatlar   ibodatga   kelgan   insonlar   uchun   kop  ham   uyg‘un  muhit   emas
edi.   Yana   darslarning   ko‘payishi   bilan   (Islom   ilmlari   va   tabbiy   ilmlar)
kengayayotgan   o‘rganuvchi   auditoriyasiga   javob   berish   uchun   masjidlardan
ajratilgan muassasalarga ehtiyoj bor edi. Bu sabablarning barchasi alohida madrasa
muassasasining paydo bo‘lishiga zamin yaratdi.  Rossiyalik   olimlarning
Qoraxoniylar   davlatida   ta‘lim,   din   tizimining   shakillanishiga   oid   maqolalarida
“ Материалы   по   истории   Средней   и   Центральной   Азии   X-XIX   вв ” 1
  da
yozilishicha “Ushbu o   ‘zgarishlarga muvofiq o‘rta asr islom dunyosidagi birinchi
zamonaviy   madrasa   Tamg‘ach   Ibrohim   Bug‘roxon   tomonidan   1066   yilda
Samarqandda ochilgan. Ushbu muassasa boshqa muassasalardan o‘ziga xos farqlar
mavjud;   qurilish   jihatdan   alohida   noyob   bino,   talabalar   turar   joyi,   kutubxona,
saylangan   boshqaruvchilar,   dasturlar   va   kurslarning   ma’lum   bir   tuzilishiga   ega
talabalar uchun stipendiyalar, inflyatsiya darajasiga qarab belgilanadigan professor
1
 Материалы по истории Средней и Центральной Азии X-XIX вв.  M :.  1988.   C .128.
24 maoshlari   va   doimiy   manbalar   aniq,   belgilangan   yillik   byudjet   kabi   funksiyalar
mavjud   edi.   Tamg‘ach   Ibrohim   Bug‘roxon   tashabbusi   bilan   ushbu   ta’lim
muassasadida,   XII   asrda   birgina   Buxoroda   maosh   oluvchi   olti   ming   fiqh   olimlari
bo‘lganligi   ta`lim   va   tarbiya   faoliyatiga   qanchalik   ahamiyat   berilishining   aniq
ko‘rsatkichidir.   Madrasalarning   asosiy   vazifasi   imom,   muazzin,   xatib,   voiz   va
muftiy   kabi   davlat   odamlarini   ta’minlashdir   shuningdek   ularning   ehtiyojlariga
javob   beradigan   o‘qimishli   odamlarni   tayyorlashdan   tashqari,   sud   ishlaridan
sug‘orish   va   sudya,   muhtasiblik,   kotib,   tarjimon,   josus,   notarius,   elchixona,   noib,
hokim   va   vazir   kabi   davlat   kadrlariga   bo‘lgan   ehtiyojlarga   javob   berish   edi.
Madrasalarning   tashkil   topishi   va   sonining   ortishi,   davlat   hizmatchilarining   va
olimlarni   tayyorlashga   bo‘lgan   umumiy   ehtiyoji   kelib   chiqishi   haqida   aytish
mumkin.   M.Fyodorovning   “Qoraxoniylar,   X   asrda   Movaraunnahr   va   Sharqiy
Turkiston   o‘rtasidagi   mintaqada   tashkil   etilgan   davlat   tili   sifatida(xoqoniy
turkchasini)   yozma   tili   sifatida   ishlatgan.   Ushbu   davrda   uyg‘ur   yozuvi   bilan   bir
qatorda   arab   yozuvidan  ham   foydalanilgan.   So‘z  boyligi   jihatidan   eski   turk  tiliga
yaqin   nisbatan   boy   uyg‘urcha   islomda   avvalgi   davrda   buddizm   bilan   bog‘liq   so
‘zlarning   aksariyati   lug‘atda   so‘zlar   o‘rniga   islomga   tegishli   so‘zlarni   o‘z   ichiga
olingan 1
. B. X. Karmisheva “1069 yilda Yusuf Xos Hojib tomonidan yozilgan va
6645   baytdan   iborat   “Qutatg‘u   bilig”   hamda   1074   yilda   Mahmud   Qoshg‘ariy
tomonidan   yozilgan   Devoni   lug‘ati   turk,   asari   arablarga   turkiy   tilini   o‘rgatish
maqsadida turk tilining birinchi lug‘ati hamdir” 2
. Adib Ahmat Yugnaki tomonidan
yozilgan   va   101   ta   to‘rtlikdan   iborat   “Hibat   ulhaqoyiq”,   Yassaviy   tomonidan
yozilgan   Devoni   Hikmat   Qoraxoniy   turkiy   tilning   asosiy   namunalaridir.   Devoni
lug‘ati   turk   asarida   8624,   Qutadg‘u   bilikda   2961,   “Hibat   ul-haqoyiq”   1306
so‘zlarning   mavjudligi,   Qoraxoniylar   turkiy   tilining   juda   katta   so‘z   boyligiga
egaligi ko‘rsatkichdir. Qoraxoniylar turkiychasi  birinchi islomiy adabiy tildir. XI-
XII   asrlarda   Qashqar   va   Sharq   va   G‘arb   Turkistonda   rivojlangan.   X   asrda
1
  Фёдоров М.Н. Новые факты из истории Караханидов первой четверти XI в. / Из истории культуры народов
Узбекистана.  M :. 1965.  C . 177.
2
  Кармышева, Б. Х. Очерки этнической истории южных районов Таджикистана и Узбекистана. АН СССР / Б.
Х. Кармышева. – М.: Наука, 1976.  C.138.
25 Qoraxoniylar   tomonidan   islomning   qabul   qilinishi   bilan   uning   atrofidagi   islom
davlatlari bilan yaqin aloqalar o‘rnatildi. Aloqalar turli xil ijtimoiy institutlarga va
ayniqsa tilga muhim ta`sir ko‘rsatdi. Shunday qilib, Qoraxoniylar turkchasida arab
va fors tillaridan tashkil topgan ba’zi bir til elementlari joylashdilar va xalq tilidan
tashqarida guruh tili vujudga kela boshladi. Ushbu davr asarlari islom an’analarini
yaratishda   foydalaniladigan   til   qisqa   vaqt   ichida   urf-odatlarga   ta`sirini   namoyish
etib,   qoraxoniylar   turkchasida   asarlar   yaratdila   boshlandi.   Rossiyalik   S.
Klyashtorniyning “Qoraxoniylar o‘rta Osiyo turkiy madaniyatning davom etishida
muhim   rol   o‘ynadi   va   ta’sir   ko‘rsatdi.   Mahmud   Qoshg‘ariy   va   Yusuf   Hos   Hojib
davrning   ikki   muhim   olimidir.   Mahmud   Qoshg‘ariy   “Devoni   lug‘atit   turk”   asari
bilan   arab   madaniyatiga   qarshi   chiqqan”   deya   ma’lumot   bergan 1
.   Mahmud
Qoshg‘ariy   XI   asrda   Markaziy   Osiyodagi   eng   yirik   tilshunos   bo‘lish   nuqtai
nazaridan   ham   muhimdir.   Yuqorida   aytib   o‘tilgan   asarda   turkiy   xalqlar   tarixi,
geografiyasi,   dostoni   va   afsonalari   haqida   muhim   ma’lumotlar   keltirilgan.
Bolasog‘unlik   Yusuf   Xos   Hojib   tomonidan   uyg‘ur   alifbosida   yozilgan   Qutadg‘u
bilig   davrning   muhim   asarlari   qatoriga   kiradi.   1069   yilda   she’riy   uslub   bilan
yozilgan   ushbu   asar   Bug‘roxonga   taqdim   etildi.   Bu   asar   birinchi   turkiy
siyosatnoma   ekanligi   Saljuqiylar   vaziri   Nizomulmulkni   ham   ta’sirlantirdi   va
Nizomulmulk ushbu asardan ilhomlanib, Siyosatnoma nomli asarini yozib, Sulton
Malikshohga taqdim etdi.   X-XIII asrlarda turk-islom dunyosida ilmiy tadqiqotlar
juda rivojlangan darajada edi. Olimlar  hukmdorlar  tomonidan yuqori baholangan.
Shuningdek   ushbu   davrda   yashgan   olimlar   yevropaga   chuqur   ta’sir   ko‘rsatdilar.
Fizika,   matematika,   Astronomiya   va   mantiq   bo‘yicha   160   ta   asarga   ega   bo‘lgan
Forobiy   Aristotel   g‘oyalarini   juda   yaxshi   sharhlagan.   Uning   sharhlari   tufayli   u
ikkinchi   o‘qituvchi(muallimi   soniy)   deb   nomlandi.   G‘arbiy   dunyoda   u   “Al
Farabius” nomi bilan mashhur bo‘lib,   ko‘plab asarlari lotin tiliga tarjima qilingan
va  darslik   sifatida   o‘rta  maktablarda   o‘qitilgan.   Ibn   Sino  buyuk   tibbiyot   olimi   va
faylasufidir. Tibbiyot, mantiq, fizika va din falsafasi sohalarida 220 ga yaqin asar
yozgan.   G‘arbliklar   tomonidan     “Tibbiyot   hukmdori”   unvoniga   sazovor   bo   ‘ldi.
1
  K ляшторный С.Г. Эпоха «Кутадгу билиг» // Советская тюркология. № 4, 1970 .  C . 99 .
26 Hususan   Beruniyning   110   dan   ortiq   asarlari   mavjud.   U   geografiya   fanini   islom
olamida mustaqil bir fanga aylantirdi. Qoraxoniylarda hukmdorlar ilmiy faoliyat va
olimlarga   e‘tibor   berishgan.   Himoyalash   natijasida   ilmiy   faoliyat   ancha
yaxshilandi.   Hukmdorlar   yuqorida   aytib   o‘tilgan   markazlarga   Toshkent,
Bolosog‘un, Qashg‘ar va boshqa shaharlarning ahamiyat ortib san`at markazlariga
aylandi.   Qoraxoniy   hukmdorlarining   ilm-fan   sohasidagi   ilmlarga   muhabbati
muhim o‘zgarishlarga olib keldi va olimlarning sonini ko‘paytirishga imkon berdi.
Hukmdorlarning ta’lim faoliyatiga bunday ahamiyat berishlari aslida ikkita muhim
omil.  Birinch   sababi   islom   dinini   yaqinda   qabul   qilgan   turk   qabilalarining   yangi
e’tiqodlarini   mustahkamlash   va   yangi   e’tiqodlariga   zid   bo‘lgan   eski   e’tiqodlarni
yo‘q   qilish.Ikkinchisi   shialarga   qarshi   ushbu   ta’lim   muassasalari   orqali   sunniylar
o‘z   e’tiqodlarini   mustahkamlash.   Islom   olamida   dastlab   ta’lim   va   tarbiya   ishlari
xususiy   joylarda   olib   borilmadi,   kuttab   (maktab)   deb   nomlangan   o‘qituvchilar
uylari   va   masjidlarda   faoliyat   olib   borilgan.   Boshqa   tomondan,   madrasalar   o‘quv
faoliyati   nuqtai   nazaridan   juda   muhim   o‘rinni   egallaydi.   Boshqa   tomondan
madrasalar   o‘quv   faoliyati   nuqtai   nazaridan   juda   muhim   o‘rinni   egallaydi.   Islom
tarixida madrasalar ta’lim va tarbiya faoliyatida tobora muhim ahamiyat kasb etishi
va auditoriyasi kengayishi natijasida paydo bo‘lgan muassasalardir.
XULOSA
Qoraxoniylar   davlati   mintaqaning   kotta   qismini   (   Yettisuv,   Isfijob,   Shom
viloyatlari   Sharqiy   Turkistonning   g‘arbiy   qismida,   XI   asrning   boshlaridan   esa
27 Movarounnahr   xududlarida)   o‘z   davrining   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy-madaniy
jihatidan   yetilgan   shart-sharoitga   ko‘ra   hamda   shu   xudularda   yashovchi
ko‘chmanchi,   o‘troq   aholining   o‘zaro   munosabatlarining   xosilasi   sifatida   tashkil
topdi   va   rivojlanib   bordi.   Qoraxoniylar   davlatining   shakillanishi   va   uning
boshqaruv   tizimi   qarluq   qabilalar   ittifoqi   asosida   tashkil   topgan   Qarluq   davlatiga
borib   taqaladi.   Shuning   uchun   davlat   tarixini   ikki   bosqichga   bo‘lish   mumkin.
Uning birinchi bosqichi VIII asrning 60-yillaridan IX asrning boshlarini o‘z ichiga
olsa. Bu davrda davlat boshqaruvida qarluq qabilasi yarimini o‘z ichiga oladi. Bu
davrda   davlat   boshqaruvida   qarluq   qabilasi   yetakchilik   qilgani   uchun   qarluq
davlati nomi bilan yuritilgan. IX asrning o‘rtalaridan qarluq,chigil,yag‘mo, to‘xsi,
uyg‘ur,   o‘g‘uz   va   bosqa   juda   ko‘plab   turkiy   qabilalarning   bu   davlat   tarkibida
uyishib   borishi   bilan   uning   hududiy   jihatidan   chegaralari   kengayib   kuch   qudrati
ortadi.   Davlatning   yuksalib   borish   natijasida,   uning   hukmdori   “qoraxon”   ya‘ni
buyuk   xon   nomi   bilan   atalgan.   Aynan   shu   davrdan   boshlab   davlat   “Xoqoniya”,
ya‘ni   “Qoraxonlar   davlati”   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan.   Bu   davr   qoraxoniylar
davlatining   ikkinchi   bosqichi   sifatida   tavsiflanadi.   Davlatni   “Qoraxoniylar”   nomi
bilan atagan Boris Kochenev bu haqda o ‘z asarlarida XIX asr oxirida yozgan edi. 
Manbalarda   esa   kuzatganimizdek   davlat   nomi   tilga   olinganda   shu   vaqtda
hukmronlik qilayotgan xoqon ismi va unvonlari bilan birgalikda mazkur xoqonlik
“Bug‘roxon davlati”, “Xoqoniya o‘lkasi”, “Qoraxon yurti”, kabi nomlar bilan atab
kelingan.   Davlatning   nomlanishi   masalasi   uning   davlatchilik   tarixi   bilan   bevosita
bog‘liqdir.  Yuqorida  qayd   etilgandek,  ushbu  davlat   tarixining  birinchi  bosqichida
qarluq qabilasi yetakchilik qilgan va hukmdor “jabg‘u” unvoni bilan atalgan. Lekin
davlat saltanat darajasiga erishgach uning tarkibidagi barcha qabilalar teng huquqli
asosida   faoliyat   olib   borgan.   Ularning   hohish   irodasi   ifodasi   sifatida   xoqonlar
qabila   totemlari   bo‘lgan   “arslonxon”,   “bug‘roxon”,   kabi   unvonlar   bilan
ulug‘langan.   Shu   sababli   biz   M.   Fyodorov   tomonida   rasmiy   nomlangan
Qoraxoniylar   davlatini   “Qarluq   Qoraxoniylar”   davlati   nomi   bilan   atashni   tarixan
maqsadga   muvofiq   deb   topdik.   Shuningdek   davlat   nomidagi   qoraxoniylar
so‘zidagi “iy” qo‘shimchasi ham noo‘rin qo‘llanilib kelinmoqda. Chunki yuqorida
28 aytib   o‘tganimdek   qoraxon   atamasi   hukmdor   sulola   nomi   yoki   qabila,   joy,   urug‘
nomi ham emas. Bu davlat boshqaruvida qollanilgan hukmdorning oliy unvonidir.
Davlatning   ijtimoiy   –   iqtisodiy   hayoti   ham   o‘ziga   xos   rivojlanish   bosqichiga   ega
bo‘lib,   dastlabki   davrlarda   davlatning  asosini   ko‘chmanchi   –   chorvadorlik   tashkil
etgan.   Keyinchalik   Qoraxoniylar   davlati   katta   hudularga   ega   bo‘lgach,   o‘zining
murakkab  tarkibiy xususiyatga   ko‘ra  ham  dasht  ham   shahar   madaniyatini  yagona
mintaqalar   aro   yirik   davlat   asosida   birlashtirgan   edi.   Uning   ijtimoy   -   iqtisodiy
negzini ko‘chmanchi chorvadorlik bilan dehqonchilik, hunarmandchilik va savdo –
sotiq  ham  tashkil   etgan.  Bu  borada  qadimdan  kuchli  iqtisodiy   –  madaniy  markaz
bo‘lib   kelgan   Movarounnahrning   o‘troq   aholisi   davlatning   shimoliy   –   sharqida
yashovchi   aholiga   o‘zining   madaniy   ta‘sirini   o‘tkazgan.   Shu   bilan   birga
Movarounnahrning   markaziy   hududlarida   qadimdan   yashab   kelayotgan   va
keyinchalik   kirib   kelgan   ko‘chmanchi   turkiy   qabilalarning   ko‘pchiligi   ham
o‘troqlashib   dehqonchilik,   va   hunarmandchilik   sohalari   bilan   shug‘ullana
boshlagan.   Ushbu   davlatning   tarixini   o‘rganishda   hozirgi   kunda   kadrlar
yetishmasligi oqibatida juda sekinlik bilan o‘rganilib kelinmoqda. Taniqli tarixchi
olim   Boris   Kochenev   ushbu   xalqning   etnik   tarixni   o‘rgangan   va   o‘zining   ilmiy
kitoblarida, maqolalarida yozib qoldirgan.   
Foydalanilgan adabiyotlar.
I. Rahbariy adabiyotlar
29 Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz.  –  Toshkent.: O‘zbekiston, 2016.
II .  Asosiy   adabiyotlar .
1. Бартольд В.В. Туркистан в эпоху монгольского нашествия. Сочинения. 
– Т. 1. – М.: Изд-во восточной литературы, 1963.
2. Фёдоров М.Н. Новые факты из истории Караханидов первой четверти 
XI в. / Из истории культуры народов Узбекистана.  M :.  1965 .
3. Федоров М.Н. Кочевники и оседлое население в Караханидском 
каганате // Взаимодействие кочевых и оседлых культур на Великом 
шелковом пути.  M : 1991 .
4. Кармышева, Б. Х. Очерки этнической истории южных районов 
Таджикистана и Узбекистана. АН СССР / Б. Х. Кармышева. – М.: 
Наука, 1976.
5. Кононов А. Н. Поэма Ю. Баласагунского «благодатное знание» // 
Юсуф Баласагунский. Благодатное знание. М., 1983.
6. Кочнев Б. Нумизматическая история Караханидского каганата (991-
1209). – М.: Издательский дом «София», 2006 .
7. Малов С. В. Памятники древнетюркской письменности. Тексты и 
исследования. М.-Л., 1951 .
8. Материалы по истории Средней и Центральной Азии X-XIX вв.  M :. 
1988.
9. Желобов .  Д .  Государства Таримской впадины во 2 пол. IX - нач. XII 
вв.: политическое и религиозное взаимодействие .  Екатеринбург . 2018.
10. Сафаров .  Р .  Социально-политическая история карлуков   VII – XIII  вв. И 
их этнокультурная связь с таджиками мавереннахра .  Душанбе . 2021.
11. Васильев, В. П. История и древности восточной части Средней Азии от
Х до ХШ века. – СПб., Типография Императорской Академии Наук, 
1857.
12. Грюнебаум Г.Э. Основные черты арабо-мусульманской культуры. М., 
1981 .
30