Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 102.3KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 16 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Asadbek Mamarizayev

Ro'yxatga olish sanasi 09 Aprel 2024

135 Sotish

Sanoat korxonasida biznes reja ahamiyati tahlili va ko’rsatkichlari

Sotib olish
Oʻ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
 OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
ANDIJON MASHINASOZLIK  INSTITUTI 
«IQTISODIYOT» 
kafedrasi 
«Sanoat iqtisodiyoti» fanidan 
KURS ISHI
Mavzu: Sanoat korxonasida biznes reja ahamiyati tahlili
va ko’rsatkichlari.
Bajardi: 
Talabasi: ___________________________________
Tekshirdi: __________________________________
Reyting bali _________________________________ 
Andijon – 2024
1 Mavzu: Sanoat korxonasida biznes reja ahamiyati tahlili va
ko’rsatkichlari.
Reja:
Kirish.
1. Bozor sharoitida rejalashtirishning xususiyatlari va vazifasi
2. Korxonada rejalashtirishning mohiyati.
3. Korxonalarda rejalashtirish turlari.
4. Vakolatlar taqsimoti va takomillashtirishning muhimligi. “UzAuto Motors” AJ 
korxonasinig umumiy tavsifi va asosiy iqtisodiy ko‘rsatkichlari .
Xulosa va takliflar.
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlar ro’yxati.
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi .Davlatimiz   mustaqillikka   erishganidan   so’ng
iqtisodiyotni   rivojlantirish   bo’yicha   qator   qonun-qoidalar   kiritildi   va   bosqichma-
bosqich   rivojlandiBugungi   kunda   bozor   iqtisodiyoti   korxonaning   ishlab   chiqarish
faoliyatini   rejalashtirish   va   rasional   boshqarish   tizimi   hamda   maksimal   ravishda
qulay sharoitlarni yaratmoqda. Bunday sharoitlarda rejalashtirish bozor iqtisodiyoti
va bozor munosabatlarining barcha imkoniyatlaridan foydalanishga xizmat  qilishi
lozim.   Korxona   faoliyatini   umuman   emas,   balki   har   bir   muayyan   holdagi
vazifalarni   hal   qilishga   yo’naltirgan   holda   rejalashtirish   zarur.   Buning   uchun
rejalashtirishning   ilmiylik,   komplekslilik,   uzluksizlik,   optimallik,
moslashuvchanlik   kabi   tamoyillariga   tayanish   zarur.. 1
  Ular   yordamida   davlat   o’z
iqtisodiy   siyosatini   belgilaydi.   2022-2026-yillarga   mo’ljallangan   yangi
O’zbekistonning Taraqqiyot strategiyasida     94 ta milliy maqsadlarni   qamrab olgan
quyidagi   yettita ustuvor yo’nalishdan   iborat: 2
 Birinchi,   inson   qadrini   yuksaltirish   va   erkin   fuqarolik   jamiyatini   yanada
rivojlantirish orqali xalqparvar davlat barpo etish;
 Ikkinchi,mamlakatimizda adolat va qonun ustuvorligi tamoyillarini taraqqiyotning
eng asosiy va zarur shartiga aylantirish;
 Uchinchi,   milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   uning   o’sish   suratlarini   zamon
talablari darajasida ta’minlash;
 To’rtinchi,   adolatli ijtimoiy siyosat yuritish, inson kapitalini rivojlantirish;
 Beshinchi,ma’naviy taraqqiyotni taminlash, ushbu sohani tubdan isloh etish va
yangi bosqichga olib chiqish;
 Oltinchi,   umumbashariy   muammolarga   milliy   manfaatlardan   kelib   chiqqan
holda yechim topish;
1
1.https://lex.uz/docs/-2006789
2. https://lex.uz/uz/docs/-5841063
2
3  Yettinchi,   mamlakatimiz   xavfsizligi   va   mudofaa   salohiyatini   kuchaytirish,
ochiq   va   pragmatik,   faol   tashqi   siyosat   olib   borish   kabi   yo’nalishlar   belgilangan
bo’lib, bu kabi yo’nalishlarni amalga joriy etishda albatta davlat byudjetining roli
katta   hisoblanadi.Zero,davlat   byudjetining   holatini   bilmay   turib,uning
mablag’larini to’g'ri yo’naltirmay turib ushbu yo’nalishlardagi maqsadlarga erishib
bo’lmaydi.
Yangi O’zbekiston Taraqqiyot strategiyasi yangi dunyoqarash,yangicha iqtisodiy
munosabatlar   asosida   erkin   va   farovon   jamiyat   qurish   hamda   milliy   xavfsizlikni
ta’minlashga   xizmat   qiladi.Ushbu   strategiyani   amalga   oshirishda   har   bir
shaxs,inson, har bir oilaning tinch va farovon hayot haqidagi ezgu niyat va xohish-
istaklarini   ro’yobga   chiqarish,aholi   turmush   darajasini   barqaror   o’sib   borishini
ta’minlash e’tiborimiz markazida bo’ladi. 3
Kurs   ishining   maqsadi. Bozor   iqtisodiyoti   sharoitlarida   korxonalar   o’z
faoliyatini   rejalashtirishni   mustaqil   ravishda   amalga   oshiradi.   Biroq   bu
rejalashtirishning   tekshirib   ko’rilgan   va   foydali   usullaridan   voz   kechishni
anglatmaydi. Bugungi sharoitlarda ham korxonalar faoliyatini rejalashtirish-texnik-
iqtisodiy hisob-kitoblar, progressiv norma va normativlar, iqtisodiy tahlil, muqobil
variantlarni tanlashga asoslanadi.
Kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat :
 Korxona faoliyatining turli xil yo’nalishlari, ayniqsa, xalq xo’jaligi va aholi
uchun   zarur   bo’lgan   masulot   ishlab   chiqarishning   iqtisodiy   jihatdan   maqsadga
muvofiqligini asoslab berish;
 Zaruriy moddiy-texnika asossini shakllantirish;
 Moliyalashtirish manbalarini aniqlash;
 Yakuniy natijalarning ijobiy bo’lishiga o’rishish.
Kurs   ishining   predmeti .   O’zbekistonda   adbirkorlikning   yana   bir   muhim
xususiyati ishlab chiqarish jarayonida yangi g`oyalarning amalga oshirilishi bozor
tomonidan   qanday   qabul   qilinishini   oldindan   ko`ra   bilish   qobiliyatida   namoyon
3
Yangi O’zbekiston strategiyasi / Sh.M.Mirziyoyev Toshkent O’zbekiston nashriyoti 2021.464 bet
4 bo`ladi. Shu jihatdan qaraganda, yangilikni bozorda tatbiq etish va iste`molchining
javobini bitta jarayonga birlashtira olish tadbirkor muvaffaqiyatining garovidir.
Kurs   ishining   tuzilish   va   hajmi .   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism   ya’ni   4   ta
reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 1. Bozor iqtisodiyoti sharoitlarida rejalashtirishning xususiyatlari va vazifasi
Iqsiodiyot   bo’yicha   zamonaviy   adabiyotlarda   va   qo’llanmalarda
rejalashtirishga   mo’ljallangan   ish   yoki   ma’lum   bir   harakatlarni   bajarish   muddati,
tartibi   va   ketma-ketligini   ko’zda   tutuvchi   chora-tadbirlar   tizimi   sifatida   izoh
berilgan. Har bir inson o’z ish kuni, dam olish kuni, bayramlar, yozgi ta’til, to’y va
boshqa   tadbirlarni   qanday   o’tkazishni   rejalashtiradi.   Aynan   rejalashtirish   va
bashorat   qilish   yo’li   bilan   korxonalar   nimani,   kim   uchun,   qachon   va   qancha
mahsulot   ishlab   chiqarish,   qaysi   hamkorlar   yoki   sheriklar   bilan   shartnoma   tuzish
yoki kooperasiyani rivojlantirish, zarur bo’lgan moddiy-tovar boyliklari zahirasini
yaratish kabi bir qator masalalarni hal qiladi.
O’zbekiston   Respublikasining   “Korxonalar   to’g’risida”gi   qonunida,
korxonalarning   iste’molchilar   talabi,   foyda   yoki   daromad   olish   nuqtai   nazaridan
o’z   faoliyatini   mustaqil   ravishda   tanlashi   va   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish
istiqbollarini belgilab olishi ko’rsatilgan.
Rejalashtirish tartibga soluvchi jarayon sifatida korxona faoliyatini yaqin va
uzoq   istiqbol   sari   ilgari   surish,   asoslab   berish,   muayyanlashtirish   va   izohlab
berishni   ifodalaydi.   Oxirgi  holatda  gap  korxona  faoliyatini   bashorat   qilish  haqida
borishi mumkin. Bashorat qilishni rejalashtirishning boshlanishi va uzoq muddatli
istiqbolga mo’ljallangan davomi sifatida ko’rib chiqish mumkin. Rejalashtirish va
prognozlashtirish o’zaro aloqada bo’lgan ikkita jarayon bo’lib, xo’jalik faoliyatini
avvaldan   bajarilgan   hisob-kitoblar,   eng   kam   tavakkalchilik   va   eng   yuqori
natijalarga erishish asosida yuritishni ko’zda tutadi.
Reja va rejalashtirish orasidagi farqni anglash muhim ahamiyat kasb o’tadi.
Rejalashtirish   indikativ   reja   yoki   prognoz   kabi   rejalarni   ishlab   chiqish   jarayoni
bo’lsa,   reja   korxonaning   ma’lum   bir   vaqt   mobaynida   amalga   oshiruvchi   texnik-
iqtisodiy   ko’rsatkichlarini   o’zida   aks   o’ttiruvchi   hujjatni   ifodalaydi.   Boshqacha
qilib   aytganda,   reja   –   bu,   korxonaning   maqsadli   funksiyalari   va   ularni   amalga
oshirish yo’llarini belgilab beruvchi rejalashtirishning moddiylashgan shaklidir.
Rejalashtirish   odamlar,   birinchi   o’rinda   mutaxassislar   tomonidan   amalga
oshirilishi   sababli   istalgan   reja   yoki   prognozning   hayotga   tatbiq   o’tilishi   ko’p
6 jihatdan   iqtisodchilarning   malakasiga,   ular   rejalashtirishning   uslubiy   asoslarini
yaxshi bilishiga, shuningdek, ishlab chiqarish rejalarining bozor talablarini hamda
korxonaning   mo’ljallangan   daromadga   o’rishishini   hisobga   olishiga   ham   bog’liq.
Rejani   ishlab   chiqish   qanchalik   asoslab   berilgan   bo’lsa,   uning   haqiqiyligi   va
iqtisodiyotdagi ahvol bilan bog’liqligi shunchalik yuqori bo’ladi.
Korxonalar faoliyati va iqtisodiyotda rejalashtirishdan tashqari bashorat qilish ham
katta   rol   o’ynaydi.   Bashorat   qilish   xo’jalik   faoliyati   yurituvchi   sub’ektning
istiqbolda   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   holatlarni   ilmiy   asoslagan   holda
avvaldan   ko’ra   bilishini   ifodalaydi.   U   yuzaga   kelayotgan   yoki   kelajakda   yuzaga
kelishi  mumkin  bo’lgan   iqtisodiy,   ilmiy-texnik  va  ijtimoiy  holatlarni  baholash  va
tahlil qilish asosida yaratiladi hamda muqobil qarorlarni tanlashga imkon yaratadi.
Bashorat qilish rejalashtirish tavsifida o’z aksini topadi: ishlab chiqarish va
korxona   iqtisodiy   hayotining   boshqa   jihatlarini   strategik   rejalashtirish   -   o’rta   va
uzoq   muddatli   bashoratlar   asosida   hamda   joriy   rejalashtirish   -   qisqa   muddatli
bashoratlar asosida ishlab chiqiladi. Bu yo’nalishlarning ikkalasi ham o’zaro uzviy
aloqada bo’lib, ishlab chiqarish strategiyasini fan-texnika taraqqiyoti va hayotning
real voqeligi bilan bog’laydi.
O’zbekistonda 2020 yilda tabbiy boyliklarni qazib olish rejasi
Bashoratning   maqsadi   -   bozorga   ta’sir   qiluvchi   omillarni,   shu   bilan   birga,
xo’jalikning   umumiy   ahvoli,   tuzilmaviy   siljishlar,   investision   faollik,   fan-texnika
taraqqiyotining iste’molchi va ishlab chiqaruvchilarga ta’sir ko’rsatishi, an’anaviy
mahsulotlardan   tashqari   korxonaning   barqarorligi   va   raqobatbardoshligiga   olib
keluvchi   «pioner»   (yangi)   mahsulot   ishlab   chiqarish   istiqbolida   yuzaga   kelishi
mumkin   bo’lgan   holatlarini   belgilashdadir.   Korxonalar   uchun   talabni
prognozlashtirish   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lib,   u   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlar   turi   va   miqdorining   o’zgarishini   avvaldan   aniqlab   beradi.   Umuman
olganda, prognoz rejalashtirishning ilmiy asosidir.
7 2. Korxonada rejalashtirishning mohiyati, maqsadi va qoidalari
Rejalashtirish   uslubiyati   bu   –   iqtisodiyotni   boshqarishning   turli
bo’g’inlarida, jumladan, korxonalarni boshqarishda rejalarni ishlab chiqish usullari
majmuasidir.   Avvalgi   rejali   iqtisodiyot   sharoitlarida   u   avvalo   reja   organlarining,
ham   sobiq   ittifoq   miqyosida,   ham   alohida   respublikalar   miqyosida   amal   qilgan
iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishning asosiy yo’nalishlarini ishlab chiqish bo’yicha
uslubiy   ko’rsatmalarga   tayanar   o’di.   Iqtisodiyotning   muhim   soha   va   tarmoqlarini
joriy va istiqbolli rejalashtirish ushbu ko’rsatmalar asosida amalga oshiriladi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitlarida   korxonalar   o’z   faoliyatini   rejalashtirishni
mustaqil   ravishda  amalga  oshiradi.  Biroq bu  rejalashtirishning  tekshirib  ko’rilgan
va   foydali   usullaridan   voz   kechishni   anglatmaydi.   Bugungi   sharoitlarda   ham
korxonalar   faoliyatini   rejalashtirish-texnik-iqtisodiy   hisob-kitoblar,   progressiv
norma   va   normativlar,   iqtisodiy   tahlil,   muqobil   variantlarni   tanlashga   asoslanadi.
Rejalashtirishning   eng   ko’p   tarqalgan   usullari   qatoriga   quyidagilarni:   balans,
normativ,   iqtisodiy-matematik,   statistik,   omillar   bo’yicha,   ko’p   variantli   hisob-
kitob   usuli   kabilarni   kiritish   mumkin.   Rejalarning   asoslanganlik   darajasini
oshiruvchi   va   ularni   tezda   amalga   oshirilishiga   xizmat   qiluvchi,   shuningdek,
tavakkalchilik va vujudga kelishi  mumkin bo’lgan talofatlarni kamaytiruvchi usul
eng samarali usul hisoblanadi.
Hozirgi paytda balans usulining ahamiyati oshib bormoqda. Ushbu usulning
mohiyati,   o’zaro   aloqada   bo’lgan   ko’rsatkichlarni   solishtirish   bilan   ifodalanadi.
Balans   usuli   asosida   korxonaning   ishlab   chiqarish   vositalari,   ishchi   kuchi,   ishlab
chiqarish   quvvatiga   bo’lgan   talablari   va   ularning   manbalari   aniqlanadi.   Bundan
kelib   chiqqan   holda   moddiy   balans,   ishlab   chiqarish   quvvatlari   balansi,   ishchi
kuchi   balansi,   ish   vaqti   balansi,   qiymat   balansini   ajratib   ko’rsatish   mumkin.
Balanslar,   qoidaga   ko’ra,   o’htiyojlar   va   ularga   mos   keluvchi   resurslarning
mavjudligi   yoki   manbalarini   o’z   ichiga   oluvchi,   o’zaro   moslashuvchi   jadval
shaklida tuziladi.Balans usuli normativ usuli bilan birgalikda qo’llanadi. Normativ
usulida resurslarni sarflashning yo’l qo’yish mumkin bo’lgan o’ng yuqori va o’ng
8 quyi   chegaralari   aniqlanadi.   Bunda   ishlab   chiqarishni   rejalashtirish   va   tashkil
o’tishda norma va normativ kabi tushunchalardan foydalaniladi.
Norma   (me’yor)   –   bu,   belgilangan   sifatdagi   mahsulot   birligi   (ish,   xizmat)
tayyorlash uchun sarflanuvchi xom ashyo, material, yoqilg’i, o’nergiya va boshqa
resurslardan   foydalanishning   yo’l   qo’yilishi   mumkin   bo’lgan   maksimal   yoki
minimal   chegarasidir.   Agar   resurslardan   foydalanish   normalarini   kamaytirish
mahsulot   sifatining   pasayishiga   yoki   belgilangan   standartlar   talablarining
buzilishiga   olib   keladigan   bo’lsa,   u   holda   bu   normalarni   kamaytirish   mumkin
emas.
Normativ   –   bu,   nisbiy   kattalik   bo’lib,   asosan   foizlar   yoki   koeffisientlar
yordamida   aks   o’ttiriladi.   U   mehnat   vositalari   va   predmetlaridan   foydalanish
darajasini,   ularning   har   bir   maydon   birligi,   og’irlik   birligi,   hajm   birligiga
sarflanishini   tavsiflab   beradi.   Norma   va   normativlar   progressiv   tavsifga   ega
bo’lishi,   ya’ni   ularni   ishlab   chiqishda   zamonaviy   fan,   texnika   va   texnologiya
rivojlanishining   darajasi,   mehnat   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   o’tish,   ishlab
chiqarish quvvatlaridan to’liq foydalanish hamda ilg’or korxonalarning tajribalarini
hisobga   olish   zarur.   SHuningdek,   ular   doimiy   ravishda   qayta   ko’rib   chiqilishi,
o’skirgan   norma   va   normativlar   yangi,   xo’jalik   hayoti   va   davr   talablariga   javob
beruvchi norma va normativlar bilan almashtirilishi lozim.
Rejalashtirishning asosiy vazifalari quyidagilar:
Maqsadni belgilash;
Korxona faoliyatining turli xil yo’nalishlari, ayniqsa, xalq xo’jaligi va aholi uchun
zarur   bo’lgan   masulot   ishlab   chiqarishning   iqtisodiy   jihatdan   maqsadga
muvofiqligini asoslab berish;
Zaruriy moddiy-texnika asossini shakllantirish;
Moliyalashtirish manbalarini aniqlash;
Yakuniy natijalarning ijobiy bo’lishiga o’rishish.
Amaliyotda   bu   vazifalarni   korxona   direktori   yoki   iqtisodiy-rejalash
xizmatining   o’zi   bajarmaydi   yoki   bajarishi   lozim   emas.   Bunda   butun   jamoa,
ayniqsa,   agar   bu   korxona   aksiyadorlik   jamiyati   shaklida   faoliyat   ko’rsatayotgan
9 bo’lsa,   ishtirok   o’tishi   zarur.   Afsuski,   korxona   xodimlari   ko’pincha   “rahbarga
ko’proq   narsa   ko’rinadi”   tamoyili   asosida   ishlaydilar   va   yaxshiroq   natijalarga
o’rishish   uchuntashabbuskorlik   ko’rsatmaydilar.   Tajribalar   esa   korxona
muammolarini   hal   qilish   barcha   xodimlar,   jumladan,   ishchilarga   ham   bo’lgan
holdagina bu korxonalar gullab-yashnashi mumkinligini ko’rsatadi.
Bugungi   kunda   bozor   iqtisodiyoti   korxonaning   ishlab   chiqarish   faoliyatini
rejalashtirish   va   rasional   boshqarish   tizimi   hamda   maksimal   ravishda   qulay
sharoitlarni   yaratmoqda.   Bunday   sharoitlarda   rejalashtirish   bozor   iqtisodiyoti   va
bozor   munosabatlarining   barcha   imkoniyatlaridan   foydalanishga   xizmat   qilishi
lozim.   Korxona   faoliyatini   umuman   emas,   balki   har   bir   muayyan   holdagi
vazifalarni   hal   qilishga   yo’naltirgan   holda   rejalashtirish   zarur.   Buning   uchun
rejalashtirishning   ilmiylik,   komplekslilik,   uzluksizlik,   optimallik,
moslashuvchanlik kabi tamoyillariga tayanish zarur.
Yetakchi   bo’g’inni   ajratib   ko’rsatish   korxonaning   barcha   bo’linmalarini
birgalikda   kompleks   ravishda   rivojlantirishni   ko’zda   tutadi.   CHunki   busiz
rejalashtirish   bir   tomonlama   bo’lib   qolishi   hamda   ishlab   chiqarishni   tashkil
o’tishda “tor joylar” va disproporsiyaning vujudga kelishiga olib kelishi mumkin.
SHu  sababli   korxona   faoliyatining   iqtisodiy-ishlab   chiqarish   rejasi   ko’rsatkichlari
va   bo’limlarining   o’zaro   aloqada   bo’lishini   hamda   kompleks   rejalashtirishni
ta’minlash   muhim   ahamiyat   kasb   o’tadi.   Bu   o’rda   ham   rejalashtirishning   balans
usuli katta ahamiyatga ega.
Rejalashtirishning   yana   bir   muhim   tamoyili   ilmiylik   bo’lib,   u   avvalo
tayyorlanayotgan   rejalar   va   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   dasturlariga,
shuningdek,   fan-texnika   taraqqiyoti   talablari,   raqobatchilik   va   bozor   talablarini
hisobga   olishga   asoslanadi.   Rejalashtirishning   ilmiyligi,   jonli   mehnat   va
mahsulotga   aylangan   mehnat   xarajatlarining   o’ng   kam   miqdorida   iloji   boricha
yuqori   natijalarga   o’rishishga,   shuningdek,   korxona   xodimlari   manfaatdorligini
oshirishga ko’maklashadi.
Komplekslilik tamoyili ishlab chiqarishni, birinchidan, zamon va makonda,
ikkinchidan,   ishlab   chiqarishni   boshqarishning   gorizontal   va   vertikalida,
10 uchinchidan,   ishlab   chiqarishning   resurs   asoslarini   ta’minlashda,   to’rtinchidan,
ishlab   chiqarishdagi   “tor   joylarni”   hisobga   olish   va   ularni   yo’qotish   chora-
tadbiralrida,   beshinchidan,   xodimlarning   o’z   mehnatlari   natijasidan   moddiy   va
ma’naviy   qoniqishida,   oltinchidan,   korxonaning   mo’ljallanayotgan   daromad   yoki
foyda olishini amalga oshirishni ko’zda tutadi.
Proporsionallik   nafaqat   ishlab   chiqarishni   rejalashtirishda,   balki   ishlab
chiqarishni boshqarishda ham muhim ahamiyat kasb o’tadi. Zarur proporsiyalarga
amal   qilish   ishlab   chiqarish   vositalari   va   ishchi   kuchining   sexlar   va   ish   joylari
bo’yicha   hamda   ishlab   chiqarish   bosqichlarida   to’g’ri   taqsimlanishiga   va   ulardan
to’g’ri foydalanishga ko’maklashadi. Proporsiyalarga amal qilmaslik esa, aksincha,
ishlab chiqarishning ba’zi uchastkalarda kuchayib, boshqalarida pasayishiga, ya’ni
disproporsiyalarning   vujudga   kelishiga   hamda   korxonalarning   noritmik   tarzda
faoliyat   yuritishiga   sabab   bo’ladi.   Zaruriy   proporsionallikni   ta’minlashda   ishlab
chiqarishni tashkil o’tishni texnik-iqtisodiy normalashtirish katta rol o’ynaydi.
Rejalashtirishning   uzluksizligi   ishlab   chiqarishni   va   umuman,   korxona
faoliyatini tashkil o’tishning muhim tamoyili hisoblanadi. Bu tamoyil amalda joriy
rejalarning   istiqboldagi   rejalar   bilan,   istiqboldagi   rejalarning   esa   bashoratlar
(prognoz)   bilan   bog’liq   bo’lishida   o’z   aksini   topadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,
rejalashtirish   qisqa   muddatli   tavsifga   ega   bo’lgan   indikativ   reja   tabiatiga   mos
kelmovchi,   yanvardan   martgacha   yoki   martdan   dekabrgacha,   ya’ni   “...dan”
“...gacha” tamoyili asosida amalga oshirilmasligi lozim. Rejalashtirishning “...dan”
“...gacha”   tamoyilini   inkor   qilganda   biz   avvalo   vaqt   bo’yicha   rejalashtirish
uzilishining   oldini   olishni   ko’zda   tutamiz.   Masalan,   o’sha   indikativ   reja   o’z
davomiga   ega   bo’lishi,   ya’ni   korxona   o’z   faolitini   yanvar-mart   oylariga
rejalashtirganda keyingi davrlarda yuzaga kelishi mumkin bo’lgan vazifalarni ham,
albatta,   bozor   kon’yunkturasi,   iste’molchilar   manfaati   va   ishlab   chiqarish
holatlarining   o’zgarishini   ko’zda   tutishi   lozim.   Bu   vazifa   asosan   yil   davomida
amalga   oshiriluvchi   rejalarni   aniqlashtirish   va   muayyanlashtirish   yo’li   bilan
bajariladi.Optimallik ham rejalashtirish tamoyillari qatoriga kiradi. Rejalar  barcha
ishlab   chiqarish   resurslaridan   chiqitlar   va   yo’ldosh   mahsulotlardan   keng
11 foydalanishni  inobatga olgan holda iloji boricha rasional va unumli foydalanishni
ta’minlashi   hamda   yuqori   natijalarga   o’rishish   uchun   o’ng   samarali   yo’llarni
tanlashi   kerak.Rejalashtirishning   optimalligiga   iqtisodiy-matematik   usullar   va
o’lektron   hisoblash   mashinalarini   qo’llash,   rejalarning   bir   nechta   variantlarini
ishlab chiqish yordamida o’rishiladi. Ko’p variantlilik o’ng tejamkor  reja varianti
yoki korxona faoliyati dasturini tanlashga imkon yaratadi.
Moslashuvchanlik   rejalashtirishning   bozor   sharoitlaridagi   muhim   tamoyili
hisoblanadi.   U   ishlab   chiqarish   rejalariga   o’z   vaqtida   o’zgartirishlar   kiritish,
iste’molchilar   va   xaridorlar   talablarini   hisobga   olish,   ishlab   chiqarishning   yuzaga
kelishi mumkin bo’lgan pasayishi va inqirozlarning oldini olishga yordam beradi.
“Korxonalar   to’g’risida”gi   qonun   ishlab   chiqarishni   rejalashtirishda   ushbu
tamoyilni amalga oshirish uchun zarur bo’lgan sharoitlarni yaratadi.
Biroq   hech   qanday   tamoyil,   jumladan,   yuqorida   sanab   o’tilgan   tamoyillar
ham,   o’zidan-o’zi,   ya’ni   shu   tamoyillar   uchungina   kerak   emas.   Agar   amaliyotda
qo’llanmasa bu tamoyillar faqat qog’ozda qolib ketishi yoki oddiy chaqiriq bo’lib
qolishi mumkin.
12 3. Korxonalarda rejalashtirish turlari
Xo’jalik   yuritishning   bozor   tizimiga   xos   bo’lgan   iqtisodiy   munosabatlar
rivojlanishning   noaniqligi,   korxona   iqtisodiyoti   rivojlanishining   mos   keluvchi
yo’nalishlarini   ishlab   chiqish   zaruriyatini   belgilab   beradi.   Bu   vazifa   amalda
rejalashtirish va bashorat qilish yordamida amalga oshiriladi.
Bashorat – bu, korxona, ob’ekt yoki hodisaning kelajakdagi ahvoli va ularni
amalga   oshirish   variantlari   va   muddati   to’g’risidagi   ilmiy   jihatdan   asoslangan
mulohazadir. Bashoratlarni ishlab chiqish jarayoni bashorat qilish, ya’ni kelajakni
hozirgi paytdan kelib chiqqan holda oldindan ko’ra bilish deb ataladi.
Korxona   hamda   butun   iqtisodiyot   miqyosida   bashorat   qilishning   ob’ektlari
sifatida iqtisodiy, ijtimoiy, fan-texnika va boshqa jarayon va hodisalarni ko’rsatish
mumkin.   Korxonalar   faoliyatida   iqtisodiy   bashoratlar   alohida   va   etakchi   o’rin
egallaydi.   Ularning   asosiy   vazifalari   qatoriga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:
rivojlanish   maqsadlarini   belgilash,   optimal   yo’nalishlar   va   ularga   o’rishish
vositalarini izlab topish, resurslarni va qo’yilgan vazifalarni bajarish muddatlarini
belgilash,   korxona   rivojlanishiga   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin   bo’lgan   cheklashlarni
aniqlash.
Rejalashtirish   –   qaror   qabul   qilishning   uzluksiz   bir   jarayoni   bo’lib,   bu
jarayon   davomida   korxona   faoliyati   va   rivojlanishining   maqsad   va   vazifalari
atrofda   ro’y   berayotgan   o’zgarishlarni   inobatga   olgan   holda   vaqt   bo’yicha
aniqlanadi va belgilanadi hamda ularni amalga oshirish uchun resurslar aniqlanadi.
Mazmuniga   ko’ra,   rejalashtirish   texnik-iqtisodiy   va   tezkor-ishlab   chiqarish
turlariga bo’linadi.
Texnik-iqtisodiy   rejalashtirish   korxona   faoliyatining   barcha   (iqtisodiy,
texnik,   ijtimoiy   va   hokazo)   jihatlarini   qamrab   oluvchi   rejalashtirish   turi   bo’lib,
asosan   bir   yilga   mo’ljallangan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanish   rejasi   shaklida
amalga   oshiriladi.   Mazkur   rejalashtirish   turining   soddalashtirilgan   ko’rinishi
ko’pincha   korxona   faoliyatining   yillik   rejasi   deb   ataladi.Endi   korxona
rejalashtirishning   mavjud,   ammo   mavjud   bo lgan   boshqa   turlarini   ko ribʻ ʻ
13 chiqamizjuda   aniq.   Shunday   qilib,   maqsadlarining   funktsiyalariga   qarab,   ular
quyidagilarni aniqlaydilar:
Ishlab   chiqarish   rejalari.   U   nima   va   qanday   yaratilishini   ko'rib   chiqadi.
Korxonada   barcha   turdagi   ishlab   chiqarishni   rejalashtirish   topshiriqlarni   bajarish
uchun moddiy va mehnat resurslariga bo'lgan ehtiyojni qondirishga tayanadi.
Tijorat. Ular tayyor mahsulotlarni sotishni ta'minlaydi, shuningdek, korxonalarning
moddiy-texnik ta'minotiga qo'yiladigan talablarga javob beradi.
Investitsiya.   Bunga   korxonani   texnik   qayta   jihozlash   hamda   rivojlantirish   rejalari
kiradi.
Mehnat va ish haqi haqida.
Funktsional maqsadlar uchun boshqa rejalar.
Korxonani boshqarish darajasiga qarab quyidagilar ajratiladi:
Umumiy.
Tuzilmaviy bo linmalarning rejalari.ʻ
Funktsional bo'limlar (buxg alteriya hisobi, xodimlar).
Brigada va uchastkalar uchun ish rejalari.
Obyektlarga qarab:
Faoliyat bo yicha.	
ʻ
Muayyan tovarlar, ishlar, xizmatlar uchun.
Yangi mahsulotlar chiqarilishi haqida.
Ishlab chiqilayotgan yoki o zlashtirilayotgan mahsulot turlari bo yicha.	
ʻ ʻ
Bundan tashqari, ma'lum chegaralarga tushmang:
Kartma-ket rejalashtirish. Bu avvalgisining amal qilish muddati tugaganidan
keyin yangi chora-tadbirlar to‘plami ishlab chiqilayotganini bildiradi.
O'tishni rejalashtirish. Bunday holda, kompleks chora-tadbirlarning bir qismi
sifatida   uni   qayta   ko'rib   chiqish,   qolgan   muddat   esa   amalda   bo'lganlarni   hisobga
olgan holda qayta ko'rib chiqilishi ko'zda tutilgan.ma lumotlar.	
ʼ
Moslashuvchan   rejalashtirish.   Noaniq   shartlar   yoki   to satdan   xarajatlarga	
ʻ
qarab qayta ko rib chiqilgan. Tezkor-ishlab chiqarish rejalashtirish texnik-iqtisodiy	
ʻ
rejalashtirishning   davomi   bo’lib,   korxona   faoliyati   yillik  rejasini   yanada   qisqaroq
14 muddatga   -   sutka,   o’n   kunlik,   oyga   bo’lib   muayyanlashtirish   bilan   tavsiflanadi.
Tezkor-ishlab   chiqarish   rejalashtirish-kalendar   rejalashtirish   va   dispetcherlashdan
iborat bo’ladi.
Kalendar   rejalashtirishda   korxona   yillik   rejasida   va   birinchi   o’rinda   ishlab
chiqarish   dasturi(mahsulot   tayyorlash   rejasi)ni   o’n   kunlik,   hafta,   kun   va   smena
bo’yicha aniqlashtirish hamda bu ko’rsatkichlarni bajaruvchilarga o’tkazish ko’zda
tutilgan.   Dispetcherlashtirish   oylik,   o’n   kunlik,   kunlik   sutka-smenalik   rejalarni
bajarishni   tezkor   boshqarishda   ifodalanadi.   SHuni   qayd   qilish   kerakki,   yuqorida
ko’rsatib   o’tilgan   rejalashtirish   turlari   asosan   mashinasozlik,   samolyosozlik,
avtomobilsozlik   kabi   sohalarning   yirik   va   ba’zi   hollarda   o’rta   korxonalari   uchun
xosdir.   Garchi,   biznes-reja   hozirgi   kunda   “ommaviy”   bo’lib   yirik   va   o’rta
korxonalarda   qo’llansada,   asosan   ishlab   chiqarish   hajmi   katta   bo’lmagan   hamda
xodimlar   soni   100   kishigacha   bo’lgan   kichik   korxona   va   mikrofirmalar   biznes-
rejalar   asosida   faoliyat   yuritadi.   Yana   bir   muhim   narsani   aytib   o’tish   lozim.
Hozirgi   paytda   iqtisodiyotga   oid   bo’lgan   adabiyotlarda   rejalashtirishga   nisbatan
strategik,   uzoq   muddatli,   qisqa   muddatli   va   joriy   rejalashtirish   kabi   tushunchalar
qo’llanmoqda.   Ularning   har   biri   o’z   shakli,   ko’rsatkichlarni   ishlab   chiqish   va
hisoblash usullariga ega.
Strategik   rejalashtirish   xo’jalik   yuritishning   bozor   tizimidagina   vujudga
kelib, 10-15 yillik davrni o’z ichiga oladi. U korxona rahbariyatining mas’uliyatli
vazifasi   hisoblanadi   hamda   rivojlanishning   ustivor   yo’nalishlarini   topish   va
bozorda yuzaga kelishi mumkin bo’lgan talabni inobatga olgan holda resurs bilan
ta’minlashga   qaratilgan.   Strategik   rejalashtirish   asosida   yaqin   3-5   yilga
mo’ljallangan   uzoq   muddatli   rejalashtirish   amalga   oshiriladi.   U   korxona
faoliyatining   ishlab   chiqarish,   sotish,   xarajatlar,   moliya   kabi   turlarini   o’z   ichiga
oladi   hamda   o’z   mazmuni   va   maqsadli   funksiyalariga   ko’ra,   strategik
rejalashtirishdan   farq   qilmaydi.   qisqa   muddatli   rejalashtirishda   korxona   faoliyati
kompaniya ma'lum bir vaqt oralig'ida (natijada) ko'rmoqchi bo'lgan kelajak uchun
loyiha   bo'lib,   uni   amalga   oshirish   uchun   samarali   vositalarni   o'z   ichiga   olgan
hujjatdir.   Rejaning   asosiy   xususiyati   uning   maqsadga   muvofiqligidir,   chunki   u
15 maqsadni   samarali   amalga   oshirishni   ta'minlaydigan   tarzda   ishlab   chiqilgan.   U
qanday harakatlar mo‘ljallangan maqsadga olib kelishini ko‘rsatishi kerak.
Jarayonning   ikkinchi   muhim   xususiyati:   u   boshqa   barcha   boshqaruv
funktsiyalarining   asosidir,   chunki   bunday   jarayonsiz   inson   faoliyatini
muvaffaqiyatli tashkil etish, boshqarish mumkin emas.resurslar va nazorat.
Jarayonning   yana   bir   muhim   xususiyati   uning   to'liqligidir.   Bu   shuni
anglatadiki, jarayon har bir boshqaruv darajasidagi har bir menejerning funktsiyasi
bo'lishi   kerak,   keyin   u   maqsadlarga   erishish   uchun   foydali   vositaga   aylanadi.
Tashkilotda   qaror   qabul   qilishning   turli   darajalarida   yaratilgan   rejalar   to g riʻ ʻ
qarorlar   qabul   qilish,   maqsadlarga   erishish   va   ularni   doimiy   ravishda   kuzatib
borish uchun bir-biri bilan birlashtirilishi kerak.
Oxirgi qoida shundaki, rejalar amalga oshirishda samarali bo lishi kerak. Bu	
ʻ
ularning   amalga   oshirilishi   minimal   istalmagan   oqibatlar   va   xarajatlardan   oshib
ketadigan natijalar bilan maqsadga erishganda sodir bo'ladi.
Reja   rahbariyatning   tafsilotlarga   kirmasdan   zarur   xarajatlarga   mablag	
ʻ
ajratish   to g risidagi   qaroriga   asoslanishi   uchun   asos   bo lishi   kerak.   Reja   imkon	
ʻ ʻ ʻ
qadar   qisqa   bo'lishi   kerak   -   6-8   sahifadan   oshmasligi   kerak   (diagrammalar   va
boshqa taqdimotlar bundan mustasno). Juda ko p tafsilotlar katta rasmni yashiradi.	
ʻ
Agar,   masalan,   mahsulot   rejasi   yig'ilish   yoki   yig'ilishda   og'zaki   ravishda
taqdim   etilsa,   mahsulot   menejeri   har   qanday   savollarga   javob   berishga   tayyor
bo'lishi kerak. Yuqori boshqaruv a'zolari uchun menejer bunga tayyor bo'lmagani
uchun   yig'ilishni   uzaytirish   yoki   hatto   keyinga   qoldirishdan   ko'ra   xafagarchilik
tug'dirmaydi.
Rejaning   yozma   versiyasi   tarixiy   natijalarni,   aniqlangan   xavf   va
imkoniyatlar   to g risidagi   ma lumotlarni,   sotish   prognozlarini,   belgilangan	
ʻ ʻ ʼ
maqsadlarni,   sotishning   foyda   va   zarar   hisobiga   ta sirini,   marketingni   o z   ichiga	
ʼ ʻ
olishi   kerak.mahsulot   yoki   uning   liniyasi   uchun   belgilangan   maqsadlar,
shuningdek,   maqsadlarga   erishish   uchun   aniq   strategiyalar.   Unda   dasturni   tezkor
baholash   imkonini   beruvchi   jadvallar   (moliyaviy   hisobotlar),   shuningdek   uning
kompaniyadagi   vaziyatga   ta'siri   bo'lishi   kerak.va   rivojlanishi   1-3   yilga   mo’ljallab
16 rejalashtiriladi.   Uning   o’ziga   xosligi   shundaki,   birinchi   yil   ko’rsatkichlari   har
chorakda, ikkinchi va uchinchi  yil ko’rsatkichlari  esa  har yarim yil  yoki  bir yilda
aniqlashtiriladi va to’g’rilashlar kiritilib boriladi. Buning maqsadi sifatida esa, reja
ko’rsatkichlarining   iqtisodiy   muhit,   bozor   va   fan-texnika   taraqqiyotida   yuz
berayotgan   o’zgarishlarni   to’laroq   aks   o’ttirishga   intilishni   ko’rsatish   mumkin.
Bozor   munosabatlarida   raqobatchilikni   kuchaytirish   hamda   xo’jalik   yuritish   va
hayotiy   jarayonlar   dinamikasi   hisobiga   joriy   rejalashtirish   amalga   oshirilib,   unga
choraklarga bo’lingan yillik rejalar asos qilib olinadi. Ushbu rejalar qoidaga ko’ra,
o’zgaruvchan   bo’lib,   joriy   yilning   birinchi   uch   oyi   uchun   qat’iy,   hayotiy
ko’rsatkichlar   belgilanib,   keyingi   to’qqiz   oy   davomida   ularga   to’g’rilashlar
(korrektirovka) kiritiladi. Ular qisqa muddatli rejalarga qaraganda, ayniqsa, ishlab
chiqarish   harakati   va   moddiy-tovar   boyliklari   zahirasi,   bahoni   shakllantirish
qismida   yanada   aniqroq   hisoblanadi.   Umuman   olganda,   korxonaning   turli   bo’lim
va xizmatlari vazifalari bunday rejalarda o’zaro bog’lanadi.
Rejalashtirishning   istalgan   turi   korxona   faoliyatining   biron-bir   jihatini   aks
o’ttiruvchi,   umumiy   va   xususiy,   sifat   va   miqdor   ko’rsatkichlariga   asoslanadi.
Umumiy   va   umumlashtiruvchi   ko’rsatkichlar   korxonada   ishlab   chiqarish
rivojlanishining   yo’nalishi   va   darajasini   aks   o’ttiradi.   Bunday   ko’rsatkichlar
qatoriga  ishlab chiqarilayotgan mahsulot  hajmi, mehnat, tannarx va jamg’armalar
bo’yicha   ko’rsatkichlarni   kiritish   mumkin.Xususiy   ko’rsatkichlar
umumlashtiruvchi   ko’rsatkichlar   asosini   tashkil   qiluvchi   alohida   o’lementlarni,
masalan,   material,   yoqilg’i,   o’nergiya   va   shu   kabilarning   mahsulot   tannarxidagi
salmog’ini   tavsiflaydi.   SHuningdek,   bu   ko’rsatkichlar   asosiy   ko’rsatkichlar
darajasiga   ta’sir   o’tkazuvchi   alohida   omillarni   ham   tavsiflab   beradi.   Masalan,
yordam   ko’rsatuvchi   ishchilar   salmog’ining   mehnat,   ishlab   chiqarishi   darajasiga
ta’siri;   asbob-uskunalarni   ish   bilan   ta’minlash   koeffisientining   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   hajmi   va   korxona   ishlab   chiqarish   dasturining
bajarilishiga   ta’siri;   xom   ashyo   va   materiallardan   foydalanish   koeffisientining
mahsulot tannarxi pasayishiga ta’siri va hokazolar.
17 4. Vakolatlar taqsimoti va takomillashtirishning muhimligi.  “UzAuto Motors”
AJ korxonasinig umumiy tavsifi va asosiy iqtisodiy ko‘rsatkichlari .
Vakolat   —   Vakilning   vakolat   beruvchiga   fuqarolik   hukuq   va   majburiyatlar
vujudga   keltirishi,   o zgartirishi   va   bekor   qilishi   uchun   asos,   ya ni   huqukdir.ʻ ʼ
Vakolat   ishonchnoma,   qonun,   sud   qarori   yoki   ma muriy   akt   (hujjat)   asosida	
ʼ
yuzaga  keladi. Qoida  tariqasida,  vakil  uz  Vakolatini   Vakolat  beruvchining  huquq
va   qonuniy   manfaatlarini   ko zlab,   amalga   oshirishga   majbur.   Vakil   Vakolat	
ʻ
beruvchi   shaxs   nomidan   shaxsan   o z   foydasiga   har   xil   bitimlar   tuza   olmaydi	
ʻ
(tijorat   vakilligi   bundan   mustasno).   Vakil   amaldagi   qonunchilik   va   Vakolat
beruvchining   topshiriqlariga   binoan   ish   ko radi.   Vakil   Vakolatsiz   yoki   Vakolat	
ʻ
doirasidan chetga chiqib, harakat qilgan takdirda, bunday harakat Vakolat beruvchi
uchun   hech   qanday   huquqiy   oqibat   tug dirmaydi,   ammo   bu   harakat   Vakolat
ʻ
beruvchi   tomonidan   ma qullansa,   bu   hol   uning   uchun   muayyan   huquqiy   oqibat	
ʼ
tug diradi. 	
ʻ
Vakolatni vujudga keltiruvchi asoslarga ko ra, vakillik 2 turga bo linadi:	
ʻ ʻ
1) qonun bo yicha vakillik; bunda vakillik va Vakolat me yoriy hujjatlar bilan	
ʻ ʼ
belgilanadi;   u   muomalaga   layoqatsiz   shaxs   (yosh   bolalar,   akli   zaif   va   ruhiy
kasal)larning manfaatlarini ko zlab amalga oshiriladi; 	
ʻ
2)   shartnomaviy   vakillik;   bunda   vakil   va   uning   Vakolati   vakil   qiluvchining
erki bilan yuzaga keladi.
Korxona   vakolatlari   taqsimoti   va   takomillashitirish   muhim   bo'lgan
jarayonlardan   ikkalasiga   tegishli   muhim   mavzulardir.   Vakolatlarni   taqsimoti,
korxonaning boshqarish organlari va ish faoliyatini belgilab beradi. Bu boshqarish
organlari   har   bir   vazifa   va   mas'uliatlarni   belgilab,   tuzilaydigan   qo’shimcha
ma'lumotlar   hamda   taqdim   etadi.   Vakolatlarning   to’liq,   to’g’ri   va   kiritilgan
bo'lishi, korxonaning ish faoliyatining samaradorligi va qonunga ega bo'lishi uchun
juda muhimdir.
18 Takomillashtirish   esa,   korxonaning   o’zini   takomillashtirish,   rivojlantirish   va
yanada hayotga olishi uchun mohiyatli va amaliy jarayonlarni o’z ichiga oladi. Bu
jarayonda   korxonaning   faoliyatini   kengaytirish,   daromad   uyi   yoklamalarini
oshirish,   samarali   marketing   va   sotish   taktikalarini   ishlatish   va   malakani
rivojlantirish kabi ko’rsatkichlar ustida ishlaydi.
Korxona vakolatlari taqsimoti va takomillashtirish, korxonaning samarador va
faolligini   oshirishda   juda   muhim   bo'lgan   jarayonlardir.   Bu   sababli,   korxona
boshqaruvining   mohiyatli   faolligini   ta'minlash   va   rivojlantirish   uchun   bu   usullar
juda katta ahamiyatga ega.
Korxona   vakolatlari   taqsimoti,   korxonaning   faoliyatini   efir   qilish   va   to'g'ri
muvaffaqiyatga   erishish   uchun   zarur   bo'lgan   bosh   elementlardan   biridir.   Bu
jarayon korxonaning vazifa va mas'uliyatlarini boshqaruv etishda yordam beradi va
korxonaning maqsadlariga mos keladi.
Korxona vakolatlari taqsimoti quyidagi nuqtalardan iborat bo'lishi kerak:
1. Boshqaruv   organlari   va   vazifalari:   Korxonaning   boshqaruv   organlari,
ularning vazifalari va mas'uliyatlari, yetkazib berish tizimi va axborot almashinish
kabi asosiy elementlarni o'z ichiga oladi.
2. Tuzilish   tuzilmalar:   Korxonaning   tuzilmalari   va   filiallari,   ularning   faoliyat
sohasi,   boshqaruv   usullari   va   hierarxiyasi   to'g'risidagi   ma'lumotlarni   o'z   ichiga
oladi.
3. Ish   tartibi   va   protsesslari:   Korxonaning   har   bir   departamenti   yoki   bo'limi
uchun ish tartibi, protsesslari va amaliyotlar haqida ma'lumotlarni o'z ichiga oladi.
Takomillashtirish   esa,   korxonaning   o'zini   takomillashtirish,   rivojlantirish   va
yanada hayotga olishi uchun mohiyatli jarayonlarni o'z ichiga oladi. Bu jarayonda
samarador   marketing   strategiyalarni   tuzish,   mijozlar   bilan   muntazam   aloqalar
o'rnating,   yangi   mahsulotlarni   ishlab   chiqish   va   xizmatlarni   rivojlantirish,
xodimlarni motivatsiyalash va rivojlantirish kabi muhim vazifalar ko'rsatiladi.
19 Korxona   vakolatlari   taqsimoti   va   takomillashtirish,   korxonaning   faol,
samarali   va   muntazam   rivojlanishini   ta'minlash   uchun   juda   muhimdir.   Bu
jarayonlarga   duch   kelgandagi   muvaffaqiyat   va   bujarlikni   ta'minlash   uchun
dastlabki qo'llanilgan va amalga oshirilgan usullarni o’rganish, samarali boshqaruv
modelini qo’llab-quvvatlash, korxonaning vazifalari va maqsadlarini ma'lum etish
va unga muvofiq tartibni taqdim etish zarur. 
Korxona   vakolatlari   taqsimoti   va   takomillashtirish   jarayonlari   haqida
ko'proq ma'lumot berishim mumkin.
1. Korxona   vakolatlari   taqsimoti:   Bu   jarayonda   korxona   boshqaruvining
vazifalari va mas'uliyatlari taqsim etiladi. Boshqaruv organlari, ularning vazifalari,
mas'uliyatlari va axborot almashinish tizimlari belgilanadi. Bu holat boshqaruvning
samarador, tizimli va ko'rsatgichlarga ega bo'lishini ta'minlaydi.
2. Tuzilmalar  va  birliklar:  Korxonaning  tuzilmalari,  departamentlari,  filiallari,
boshqaruv   tizimlari   va   hierarxiyasi   belgilanadi.   Har   bir   birlik   va   tuzilma   uchun
mas'uliyatlar,   vazifalar   va   faoliyat   sohalarini   aniqlash   bu   jarayonning   muhim
qismidir.
3. Ish   tartibi   va   protsesslari:   Korxonaning   har   bir   departamenti   yoki   bo'limi
uchun ish tartibi, protsesslari, amaliyotlar va ish jarayonlari belgilanadi. Ish tartibi
to'liq va samarador bo'lishi, oqilona qabul qilinishi va boshqarilishi kerak.
4. Takomillashtirish:   Takomillashtirish   jarayonida   korxonaning   o'zini
rivojlantirish va yangi imkoniyatlarni ochish uchun qanday qadam atilishi kerakligi
belgilanadi. Bu jarayonda samarador marketing strategiyalarni rivojlantirish, yangi
mahsulotlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqish,   yangiliklarni   olish   va   xodimlar
motivatsiyalashning muhim roli bor.
Korxona  vakolatlari  taqsimoti  va takomillashtirish samarador  boshqaruvning
asosiy   ko'rsatkichlari   bo'lib,   korxonaning   faoliyatini   rivojlantirish   va
muvaffaqiyatga erishishga yordam beradi. Bu jarayonlarga e'tibor qaratilishi, ularni
samarali   boshqaruv   etish   va   kompaniya   maqsadlariga   yetishishda   muhim
ahamiyatga ega.
20 4 “UzAuto Motors” AJ korxonasinig umumiy tavsifi va asosiy iqtisodiy
ko‘rsatkichlari .
Kompaniya   1992-yilda   O zbekiston   davlat   „O zAvtosanoat“   aksiyadorlikʻ ʻ
jamiyati   va   Janubiy   Koreyadagi   Daewoo   o rtasida   tashkil   etilgan   bo lib,   dastlab	
ʻ ʻ
„Uz-DaewooAuto“   nomi   bilan   tanilgan.   Kompaniya   1996-yil   19-
iyulda   Asakadagi   yangi yig'ish zavodida avtomobillar ishlab chiqarishni boshladi.
Uz-DaewooAuto   kompaniyasi   Uz-Daewoo   brendi   ostida   avtomashinalar
ishlab   chiqargan.   O zbek   avtomobil   sanoatini   tashkil   etish   tashabbusi   1990-	
ʻ
yillarning   boshlariga   va   O‘zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimov   prezidentlik
davriga borib taqaladi.
2001-yilda Daewoo qulab tushgach, mulkdorlar o zgarganidan so ng, 2008-	
ʻ ʻ
yil   mart  oyida  yangi   qo shma   korxona	
ʻ   o rnini   bosuvchi  “GM  Uzbekistan”  tashkil	ʻ
etildi   va   Nexia   va   Matiz   avtomobillari   Chevrolet   ko krak   nishoni   ostida   sotildi.	
ʻ
Asaka   zavodida   ishlab   chiqarilgan   GM   Korea   Chevrolet   modellarining   keng
assortimenti.
 1992 yil iyul — O‘zbekiston va Janubiy Koreya tomonlaridan Asaka
shahrida   ivtomobilsozlik   zavodi   qo‘shma   korxonasi   qurish   to‘g‘risida
Memorandum imzolandi.
 1996 yil mart - “Damas” rusumli avtomobil ishlab chiqarildi.
 1996 yil iyul — Asaka avtomobil zavodi barcha liniyalari tantanali
tarzda :shga tushildi.  “Nexia”, “Damas”, “Tico” avtomobillari ishlab chiqarila
boshlandi.
 1999   yil   dekabr   -   sifatni   boshqarish   tizimining   ISO   9001   xalqaro
standartiga muvofiqligi sertifikatsiyalandi.
 2001 yil may 250 minginchi avtomobil ishlab chiqarildi.
 2001   yil   avgust   “O‘zDEUavto”   “Matiz”   rusumli   avtomobil
taqdimoti, uni : mmaviy ishlab chiqarish boshlandi.
 2002   yil   sentabr   -   “Nexia   DOHC”   avtomobili   ommaviy   ishlab
chiqarila boshlandi.
21  2003 yil fevral - sifatni boshqarish tizimining 2000 yil versiyali ISO
9001 xalqaro standartiga muvofiqligi sertifikatsiyalandi.
 2003   yil   avgust   -   avtomatik   uzatish   qutichali   “Lacetti”   va   “Matiz”
avtomobillari ishlpab chiqarila boshlandi.
 2005   yil   yanvar   -   101.   dvigatel   hajmli   “Matiz”   avtomobili   ishlab
chiqarila boshlandi.
 2005   yil   oktabr   -   Asaka   avtomobil   zavodi   konveyeridan   500
minginchi avtomobil ishlab chiqarildi.
 2006 yil fevral - yangilangan “Damas   П ” modelini ishlab chiqarish
boshlandi.
 2007   yil   oktabr   -   SKD   (TACUMA,   EPIKA,   CAPTIVA)   modellari
ishlab chiqarila boshlandi.
 2008 yil aprel -   “UZ - DAEWOO”   korxonasi   “GM - Uzbekistan”
Yopiq   -.Ksiyadorlik   Jamiyatiga   aylantirildi   va   shu   bilan   birga   “   Nexia”
modelining yangi --sumdagi “N-150” modeli ishlab chiqarila boshlandi.
 2008   yil   noyabr   -   Asaka   avtomobil   zavodining   konveyridan
MILLIONINCHI”   avtomobil   ya’ni,   “Chevralet   Lacetti”   avtomashinasi
ishlab
 Aiqarish yo‘lga qo‘yildi.
 2010 yil avgust - “Spark M-300” jahon andozalariga mos keladigan
model shlab chikarila boshlandi.
 2012   yil   mart   -   “GM   -   Uzbekistan”   AJ   da   yangi   nisumdagi
“MALIBU” SKD avtomobili yig‘ila boshladi.
     2012   yil   sentyabr   -   Chevrolet   Cobalt   avtomobilini   seriyali   ishlab
chiqarish boshlandi.
 2013   yil   nayabr   -   lacetti   II   (Centra)   avtomobilini   ishlab   chiqarish
boshlandi.
 2014   yil   mart   -   Chevrolet   Orlando   avtomobilini   ishlab   chiqarish
boshlandi.
 2015 yil iyul — Labo tijorat avtomobilini ishlab chiqarish boshlandi.
22  2016 yil may - Nexia (T250) avtomobilining taqdimoti.
       2016   yil   iyun   -   Nexia   (T250)   avtomobilini   ishlab   chiqarish
boshlandi.
 2017   yil   Aprel   -   Yangi,   ikkinchi   avlod   Malibu   avtomobilini   ishlab
chiqarishga tushirish
 2017 yil May — Uzaytirilgan yuk bo‘limli Labo avtomobilini ishlab
chiqarish boshlandi.
 2018 yil dekabr - Chevrolet Tracker avtomobili taqdim etildi.
 2022   yil   -   Chevrolet   Tracker   avtomobili   ommaviy   ishlab   chiqarish
boshlandi.
 2023   yil   -   Chevrolet   Onix   avtomobili   ommaviy   ishlab   chiqarish
boshlandi.
  “UZAUTO   MOTORS”   Aksionerlik   Jamiyati   Rejalashtirish
bo‘limining tashkiliy strukturasi
“   UZAUTO   MOTORS   ”   Aksionerlik   Jamiyati   Rejalashtirish   bo‘limining
tashkiliy strukturasida:
- Bosh boshqaruvchi;
- Ish yurituvchi;
- Ishlab chiqarishni rejalashtirish va mahsulotni sotishning nazoratchisi;
- Xarajatlar nazoratchisi;
- Material xarajatlari nazoratchisi;
- Narx nazoratchisi;
- Koordinatsiyalaridan iborat.
23 3- jadval
Jamiyatning Ustav fondi tog‘risidagi ma’Iumotlar 2023-yil.
Ko‘rsatkichlar
nomlanishi MXXS   (MSFO)ga
asosan Milliy   valyuta-
so‘mda
Ustav   fondining
miqdori 356   628   000   (Uch
yuz   ellik   olti   million   olti 1 344 000 017 200
(bir   trillion   uch   yuz
Bugalteriya balansi 356   628   000   (Uch
yuz   ellik   olti   million   olti 1 344 000 017 200
(bir   trillion   uch   yuz
Ustav   fondining
tulangan s o’ mi 356   628   000   (Uch
yuz   ellik   olti   million   olti 1 344 000 017 200
(bir   trillion   uch   yuz
Zaxira fondi tug‘risidagi ma’lumot.
Zaxira fondining Ustav buyicha miqdori, foizda;
Zaxira fondining Ustav buyicha miqdori - 15%
- Qimmatli qogfozlar chiqarish to‘g‘risidagi qaror qabul qilingan sanaga
zaxira fondining asl miqdori, ming so‘m;
- Qimmatli qogfozlar chiqarish to‘g‘risidagi qaror qabul qilingan sanaga
zaxirasining   asl   miqdori   -   96   604   000   AQSh   dollari   yoki   O‘zbekistan   milliy
valyutasida 1 011 972 161 999 (bir trillion un bir milliard to‘qqiz yuz yetmish
ikki
- 7 million bir yuz oltmish ming to‘qqiz yuz to‘qson to‘qqiz) so‘mni tashkil
etadi.
"UZAUTO   MOTORS”   AJ   ning   pasportida   berilgandek   korxona   Yengil
avtomobil   ishlab   chiqarish   Asionerlik   jamiyati   deb   ro‘yxatdan   o‘tgan.   Andijon
vloyati   Asaka   shahri   Humo   ko’chasi   81   uy   manzilida   joylangan   bo‘lib,   xozirda
raxbari   B.I.   Anderson   hisoblanadi.     E-mail:   uzautomotors.com.uz.   Muloqot
qiluvchi   shaxs   bosh   direktor   o‘rinbosari   N.Qosimov   “UZAUTO   MOTORS”
Aksionerlik
Jmiyatining boshqaruv strukturasi. 
Qo‘shma   korxonaning   asosiy   boshqaruv   organi   direktorlar   kengashi
hisoblanadi. Bu kengashga bevosita bosh direktor, sotuv bo‘yicha direktor va bosh 
24 sektoming birinchi o‘rinbosari bo‘ysinadi. Bosh direktorga esa bajaruvchi direktor,
sotuv bo‘yicha bosh direktor o’rinbosari bo‘ysinadi.
Boshqaruvchi direktor bevosita 12 ta boshqarma:
- qurilish boshqarmasi;
- kommunal hizmat boshqarmasi;
- ma’muriy boshqarma;
- lokalizatsiya boshqarmasi;
- harid boshqarmasi;
- muxandislik mahsulotlari boshqarmasi;
- kafolat va xarajatlar boshqarmasini boshqaradi va nazorat qiladi.
Buxgalteriya hisobi bo‘limi oltita bo‘limni o‘z ichiga oladi, ular:
- umumiy buxgalteriya,
- moliyaviy hisob,
- savdo hisobi,
- narx va xom ashyo hisobi,
- mulkni boshqarish
- sotish seksiyalaridir.
Ishlab chiqarish bo‘limi tarkibida ishlab chiqarish nazorati, xom ashyo bilan
miniash,   xom   ashyoni   saqlash   bo‘limlari   kiradi.   Ishlab   chiqarish   jarayonida
quyidagilar sex faoliyat ko‘rsatadi.
Bular:
 presslash sexi,
 payvandlash sexi,
 bo‘yoqlash sexi
 yig‘uv sexlaridir.
 Va boshqa strukturaviy bulimlar;
Iqtisodiy   rivojlantirish   bo‘limida   savdo   va   avtoservis   boshqarmasi   hamda
iqtisodiy va savdoni rejalashtirish, iqtisodiy malumotlar tahlil bo‘limlari mavjud.
Iqtisodiy rejalashtirish bo‘limi asosiy bo‘limlardan biri bo‘lib, unga:
 Bosh boshqaruvchi;
25  Ish yurituvchi;
 Ishlab chiqarishni rejalashtirish va mahsulotni sotishning nazoratchisi;
 Xarajatlar nazoratchisi;
 Material xarajatlari nazoratchisi;
 Narx nazoratchisi;
 Koordinatsiya nazorati bo‘limlari kiradi. 
Bu   bo‘limda   xarajatlar   doimiy   .shda   nazorat   qilib   boriladi.   Iloji   boricha   xarajatlami
kamaytirishga xarakat . inadi. Ya’ni minimal xarajat maksimal foyda.
’’UzAuto Motors” AJ korxonasinig asosiy iqtisodiy ko‘rsatkichlari:
Ishchilarning 2023-yil o‘rtacha yillik soni(odamlar)*
4-jadval
Asosiy ishlab chiqarish
11 836
JAMI:  14460
Ma’muriyat-
boshqaruv 2 624
Mahsulot (xizmat) turlari Yillik ishlab
chiqarish quwati (dona)
Avtomobil 350 000
A/S kuzovlari 11500
Manba:  “UZAUTOMOTORS” AJ 2023-yil ma’lumotlari
Yuqoridagi   jadval   ma’lumotlari   asosida   korxonada   mehnat   unumdorligini
aniqlashimiz mumkin bo‘ladi:
MU=3 50000/11836=29,57
Bir birlik ishchi hodimga yillik 29,57 dona avtomobil ishlab chiqarish to‘g‘ri
kelmoqda.
5-jadval
26 Korxona fondining tarkibi 2023-yil.*
№ Aksiyadorlar Ulushi 
(%) Aksiyalar soni Aksiyalar qiymati (ming 
so‘mda)
1 Davlat ulushi 100 266.7 266.7 mln.$
2 Xorijiy investorlar - - -
Jami 100 266,7 266.7 mln.$
* Manba: “UZA UTO MOTORS” AJma 'lumotlari
5-jadval ma’lumotlari da Jamiyat aksiyadorlari haqida ma’lumotlar berilgan.
Ko‘rib turganimizdek 100 % ulush davlatga tegishli.
6-jadval
Korxona   mahsulotlarining   ishlab   chiqarish   hajmi   (ming   dona)*   2021-
2023 yillar .
№ Mahsulot turlari 202 1 202 2 202 3 2023-yilda 2021-yilga
nisbatan o'zgarish(%da)
1 Damas/Labo 41600 54000 68640 165
2 Kobalt 55304 76043 74254 134
3 Spark 20000 25000 14000 70
4 Nexia R3 32800 41000 52000 159
5 Lacetti 33600 42000 56200 167
Jami 183304 238043 265094 145
* Manba: “UZA UTO MOTORS” AJ ma ’lumotlari
6-jadvalda   Jamiyatning   2021-yil,   2022-yil,   2023-yil   yillik   avtomobil   ishlab
chiqarish hajmlari berilgan. Bu ma’lumotlar asosida Jamiyat 2023-yilda 2021-yilga
nisbatan faqat Spark avtomobilini ishlab chiqarishda kamayish kuzatilgan, boshqa
rusumdagi avtomobillami ishlab chiqarish ortgan.
7-jadval
27 Korxonaning mahsulot ishlab chiqarish quvvati*  2021-2023 yillar
№ Mahsulot
nomi 202 1  yilda 202 2 -
yilda 202 3 -yilda 2023-yilda 2021-
yilga nisbatan
o'zgarishi(%da)
1 Damas/ 45  54  68  151
2 Kobalt 63  76  74  116
3 Spark 21  25  14  67
4 Nexia R3 34  41  52  151
5 Lacetti 35  42  56  159
6 Onix 0 0
7 Treker 0 0
Jami 199  238  265  133
*Manba:  “UZAUTO MOTORS ”  AJ ma ’lumotlari
7-jadvalda keltirilgan ma’lumotlar bo‘yicha jamiyat 2020 yilda 45360 dona
Damas   va   Labo   avtomobillari   ishlab   chiqargan,   bu   rusum   avtomobillami   sihlab
chiqarish 2023-yilda 151 % ga ortgan. Bu jadvalimizda Spark avtomobilini ishlab
chiqarish 33 % ga kamaygan.
8-jadval
Korxona iqtisodiy salohiyati holatini ifodalovchi ko‘rsatkichlar hisob-
titobi ( 2021- 202 3 -yillar) *
Ko'rsatkichlar 202 1 -
yilda 202 2 -
yilda 202 3 -
yilda 202 3 -yilda
202 1 -yilga
nisbatan farqi
(+,-) 2023-yilda
2021-yilga
nisbatan
o‘zgarish
sur’ati, %da
1. Asosiy
vositalarning
o'rtacha qiymati, 1059520 1
204000 1
288000 228 480 122
2. Aylanma
mablag‘larning
o‘rtacha qiymati
mln.so‘m 379252 430 968 524 520 145 268 138
28 3. Nomoddiy
aktivlarning o‘rtacha
qiymati, mln.so'm 74796 84 996 97 104 22 308 130
4. Mehnat
salohiyatining
o‘rtacha qiymati,
mln.so'm 37699 42 840 50 400 12 701 134
5. Iqtisodiy
salohiyat, (Is)
o'rtacha qiymati,
mln.so‘m
(Iq+2q+3q+4q) 1551268 1 762
804 1
960024 408 756 126
6. Asosiy
vositalarning Is.dagi
ulushi, % 68 68,3 65,71 0 0
7. Aylanma
mablagUarning
Is.dagi ulushi, %
(2q:5qX 100) 24,45 24 27 0 0
8. Nomoddiy
aktivlarning Is.dagi
ulushi,
%(3q:5qX100) 4,8 5 5 0 0
9. Mehnat
salohiyatining
Is.dagi ulushi, % 2,43 3 3 0 0
8-jadval   ma’lumotlari   asosida   shunday   fikrga   kelishimiz   mumkin,   asosiy
vositalaming   iqtisodiy   salohiyatdagi   ulushi   kamayib   bormoqda,   buning   aksi
aylanma   mablag‘lar,   nomoddiy   aktivlar   hamda   mehnat   salohiyatida   iqtisodiy
salohiyat tarkibida ulushi ortmoqda.
29 9-jadval
Korxona iqtisodiy ko‘rsatkichlari 2021-2023 yillar*.
T
t /r Mahsulot
turlari Ishlab chiqarish mahsulot hajmi (mln.so‘m) 2023-
yilda
2021-
yilga
nisbatan
o'zgarish202 1 202 2 202 3
1 Damas 3 682 800 4 124 5 971 680 162
2 Kobalt 6 859 079 8 573 9 578 766 140
3 Spark 2 090 000 2 612 1 470 000 70
4 Nexia R3 3 517 800 4 397 6 344 000 180
5 Lacetti 4 250 400 5 313 8 767 200 206
Jami: 20 400 079 25 021     32 131 646 158
*Manba:  “UZAUTOMOTORS” AJma’lumotlari
9-jadval ma’lumotlari asosida jamiyat ishlab chiqarish hajmining moliyaviy
ortishi kuzatilmoqda. Lekin avtomobil soni jihatidan 2020-yildan buyon jamiyatda
pasayish kuzatilmoqda.
10-jadval
Korxona mahsulot (xizmat)lari (01.01.2023)
№ Mahsulot/
xizmat Mahsulot
haqida Mahsulot
narhi Mahsulotni
taqsimlash Maqsadli bozor/
segment
1 Damas Sedan 86.9 Dillerlarni
taqdimnomasiga
asosan ishlab
chiqarish rejasiga mos Eksport
bozorini
ko‘lamini
kengaytirish2 Kobalt Sedan 128.6
3 Spark Sedan 104.9
4 Nexia R3 Sedan 121.5
5 Lacetti Sedan 156.3
*Manba:  “UZAUTOMOTORS” AJma ’lumotlari
30 Jadvalda ko‘rsatilgandek, 2023 yil boshi holatiga UZAUTO MOTORS AJda
mahsulot   ishlab   chiqarish   xizmatlari   bo‘yicha   eksport   bozori   ko‘lamini
kengaytirish   va   dillerlami   taqdimnomasiga   asosan   ishlab   chiqarish   rejasiga   mos
ravishda Damas sedan 86.9 mln.so‘mdan, Kobalt sedan 128.6 mln so‘mdan, Spark
sedan   104.9   mln   so‘mdan,   Nexia   R3   121.5   mln.so‘mdan   va   Lasetti   sedan   156.3
mln so‘mdan sotilgan.
11-jadval
Korxonaning imkoniyati, kuchli va kuchsiz tomonlari-SWOT tahlili*.
Kuchli tomonlari:
- tajriba;
- so‘ngi zamonaviy uskunalar;
- mahsulotlar assortimenti;
- innovatsion texnologiyalar;
- hodimlar malakasi;
-mashhur savdo belgisi.
- bozorning katta ulushi Kuchsiz (kamchiliklari) tomonlari:
- narx-navo;
- texnika va 
texnologiyalarning eskirishi;
- ishlab chiqarish 
xarajatlarini ortishi;
Imkoniyatlar:
- bozorning kengayishi;
- ichki bozor;
- raqobatchilarni ko‘p emasligi;
- hukumatning qo‘llab-quvvatlashi;
-texnika va texnologiyalarning  nisbatan
yaxshiligi; Xavf-xatarlar:
- tashqi bozordagi 
raqobatning kuchayishi;
- valyuta kursining 
o‘zgarishi;
- innovatsion 
texnologiyalarning  ko‘payishi;
- inqirozning ta’siri;
- iste’molchilarni xarid 
qilish qobiliyatning  pasayishi.
*Manba: “UZA UTO MOTORS” AJma ’lumotlari.
So‘nggi   3   yil   ichida   yoki   Jamiyatning   rasmiy   faoliyati   davrida   sotilgan
mahsulotlar (bajarilgan ish, xizmatlar) hajmi. (Bo‘sh katakda Jamiyat necha yillik
ma’lumotlami taqdim etayotganligi kuzatiladi)
31 12-jadval
Avtomobillar sotuv hajmi(dona hisobida)*
Toifasi Avtomobil
rusurni 202 1 -yil 202 2 -yil 202 3 -yil 202 3 -yilda 202 2
yilga nisbatan
o'zgarishi, (%)
A Spark 23467 953 4553 19
A Matiz 0 0 0 0
В Nexia 3 65958 23902 18754 28
В Cobalt 8163 63293 52824 647
С Gentra/Lacetti 50384 46183 47214 94
SUV-B Tracker 0 0 0 0
MPV Damas/Labo 60119 68762 46465 77
Jami 208091 203093 169810 82
*Manba: “UZAUTO MOTORS" AJma ’lumotlari.
12-jadval   ma’lumotlaridan   ko‘rinib   turibdiki   Kobalt   rusumidagi   avtomobil
ishlab   chiqarish   2021-yilga   nisbatan   2022-yilda   6,47   barobarga   oshgan.   Nexia   3
(T250) rusumli avtomobil ishlab chiqarish ham 2023-yilda 62 %ga qisqargan.
13-jadval
Jamiyatning o‘z kapitali to‘g‘risidagi ma’lumotlar (so‘mda)
Ko‘rsatkich
nomlanishi AQSh dollarida Milliy   valyuta-
so‘mda
O‘z kapitali 649   532   000   (olti
yuz   qirq   to‘qqiz   million
besh yuz o‘ttiz ikki ming) 6 469 431 473 692
(olti trillion to‘rt yuz
oltmish   to‘qqiz   milliard
to‘rt   yuz   o‘ttiz   bir   million
to‘rt yuz yetmish uch mingUmuman   olganda   Jamiyat   20 22 -yilga   nisbatan   2023-yilda   jami   avtomobil
ishlab   chiqarish   hajmida   ham   kamayish   kuzatilgan.   Bu   oxirgi   yillarda
avtomobillarga bo‘lgan talab ortgan sharoitda ishlab chiqarishni kamaytirish salbiy
deb baholasak bo‘ladi. 
32 “UzAutoMotors” AJ ning 2021-2023 yillardagi texnik-iqtisodiy ko’rsatkichlar tahlili.
Hududlar Yillar 2023 yilda 2021 yilga nisbatan o'zgarishi
O’lchov birligi 2021 yil 2022 yil 2023 yil 2023 yilda 2021 yilga
nisbatan o'zgarishi Q,- 2023 yilda 2022 yilga
nisbatan o'zgarishi %
Mahsulot ishlab chiqarish
xajmi( Mln so’m 931000,4 938000,0 970000,2 86,7 109,8
Ishchilar soni nafar 14907 15360 16260 24,6 16,8
Ishga kelganlar soni nafar 949,2 967,4 1013,4 108 112,0
Ishdan ketganlar soni nafar 622,2 636,1 675,2 192 159
Mahsulot tannarxi Mln so’m 1438,3 1481,7 1568,9 23,5 16,6
Sof foyda Mln so’m 527000,3 532000,1 537000,1 35,5 17,0
Mehnat unumdorligi Mln so’m 88,2 132,5 89,8 25,8 8,7
Mehnat si g’ imi Mln so’m 17250,8 17820,1 19000,2 23,2 17,5
Ishga kelganlar koeffitsienti foiz 47,8 45,5 30,9 40,6 110,4
Kadrlar qo’nisizligi foiz 33,5 72,9 46,5 18,8 117,8
Rentabellik darajasi foiz 99,3 58,2 64,6 17,2 108,0
33 Jadvalda ko‘rsatilgandek, 2023 yil boshi holatiga UZAUTO MOTORS AJda
mahsulot   ishlab   chiqarish   xizmatlari   bo‘yicha   eksport   bozori   ko‘lamini
kengaytirish   va   dillerlami   taqdimnomasiga   asosan   ishlab   chiqarish   rejasiga   mos
ravishda Damas sedan 86.9 mln.so‘mdan, Kobalt sedan 128.6 mln so‘mdan, Spark
sedan   104.9   mln   so‘mdan,   Nexia   R3   121.5   mln.so‘mdan   va   Lasetti   sedan   156.3
mln so‘mdan sotilgan.  
Jamiyatning   2021-yil,   2022-yil,   2023-yil   yillik   avtomobil   ishlab   chiqarish
hajmlari berilgan. Bu ma’lumotlar asosida Jamiyat 2023-yilda 2021-yilga nisbatan
faqat   Spark   avtomobilini   ishlab   chiqarishda   kamayish   kuzatilgan,   boshqa
rusumdagi avtomobillami ishlab chiqarish ortgan. 
34 XULOSA
Har qanday milliy iqtisodiyotning rivojlanishi uning hududlarini muvozanatli
va   barqaror   rivojlanishiga   bog’liq   bo’ladi.   Mintaqalar   va   ularning   hududlarini
barqaror   rivojlanishida   esa   sanoat   tarmoqlarining   ahamiyati   yuqoridir.   Chunki
sanoat   tarmoqlari   iqtisodiy   o’sish   sur’atini   ta’minlash   bilan   bir   qatorda,   ishlab
chiqarishni   diversifikatsiyalash   va   mahalliylashtirilishini   rag’batlantirish   orqali
iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   o’sishiga   zamin   yaratadi.   Sanoat   sohasida
qazib   olingan,   ishlab   chiqarishda   yaratilgan   barcha   xomashyolarni   qayta   ishlash,
ulardan   turli   xil   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hisobiga   diversifikatsiyalashuv
jarayonlari   takomillashadi.   Dunyo   tajribasida   rivojlangan   va   yuqori   o’sish
sur’atlariga   ega   bo’lgan   mamlakatlar   amaliyoti   ko’rsatishicha,   ular
muvaffaqiyatlari   asosan   sanoat   tarmoqlarida,   xususan   qayta   ishlovchi   sanoat
korxonalaridagi tuzilmaviy o’zgarishlar natijasida yuzaga kelgan.
Sanoatning boshqa tarmoqlardan farqli jihati - yuqori darajadagi  qo’shimcha
qiymat   yaratishidadir.   Qo’shimcha   qiymat   –   bu   aniq   turdagi   mahsulotni   yaratish,
qayta   ishlash,   marketing   faoliyatini   olib   borish   va   pirovard   iste’molga
chiqarilgunga   qadar   ishlab   chiqarish   jarayonining   ketma-ketligidir   Korxonalar
innovatsion   faoliyatining   shakllanishi   va   rivojlanishi   yoki   darajasi   o’zgarishi
ma’lum bir omillar ta’siri natijasida sodir bo’ladi. Korxona innovatsion faoliyatini
boshqarishni   obyektiv   va   har   tomonlama   tadqiq   etish   davomida,   unga   ta’sir
o’tkazuvchi  omillarni aniqlash va tizimlashtirish muammosi dolzarb va yetarlicha
ishlab chiqilmagan bo’ladi.
Innovatsion faoliyat omili deganda, korxona innovatsion o’sishining jadalligi
va   tavsifiga   ta’sir   o’tkazuvchi   shartlar,   sabab   va   ko’rsatkichlarni   tushunamiz.
Bunda   innovatsion   jarayon,   ko’plab   omillarning   o’zaro   ta’siri   natijasi   sifatida
maydonga chiqadi.
Ilmiy   adabiyotlar   tahlili   shuni   ko’rsatadiki,   innovatsion   faoliyatga   ta’sir
o’tkazuvchi omillarning tasnifi ayni vaqtda ishlab chiqilmagan. Ko’plab mualliflar
korxonaning   innovatsion   faoliyatiga   ta’sir   o’tkazuvchi   omillarga   o’z   e’tiborini
35 qaratishgan.   T.G.   Filosofova   o’z   asarida,   sanoat   korxonalarida   innovatsiyalarga
to’sqinlik etuvchi quyidagi omillarni qayd etib o’tgan:
-iqtisodiy - moliyaviy resurslar bilan kam ta’minlanganlik, davlat tomonidan
kam   moliyalashtirilish,   innovatsiyalarni   targ’ib   qilishga   yuqori   sarf-harajatlar,
iqtisodiy xavfning yuqori darajasi, innovatsiyalar qaytimlarining uzoq muddati;
-ishlab chiqarish - malakali kadrlar yetishmasligi, yangi texnologiyalar, sotish
bozorlari to’g’risida zarur ma’lumotlarning yo’qligi, tashkilotning innovatsiyalarni
tezda   qabul   qila   olmasligi,   boshqa   tashkilotlar,   korxonalar   va   ilmiy   tashkilotlar
bilan hamkorlikni yaxshi yo’lga qo’yilmaganligi yoki yo’qligi;
-boshqa   omillar   -   innovatsion   mahsulotga   iste’molchilar   tomonidan   past
narxdagi   talab,   innovatsion   faoliyatda   yetarlicha   qonuniy   va   meyoriy-huquqiy
asoslarning,   tartibga   solishning   yo’qligi,   davlat   tomonidan   innovatsion   faoliyatni
yetarlicha   rag’batlantirilmasligi,   sust   rivojlangan   innovatsion   infratuzilma,
texnologiya bozorida rivojlanishning yo’qligi.
A.A.   Bovin   esa   tashkilotning   innovatsion   muhitiga   quyidagi   ta’sir
o’tkazuvchi omillarni keltirib o’tadi va tahlil qiladi:
-ijtimoiy infratuzilma (ishchilarning ta’lim, tibbiy va madaniy inshootlardagi
xizmatlardan foydalanish imkoniyati);
-aloqa   sohasi   (aloqa,   axborot   resurslaridan   foydalanish   imkoniyati
mavjudligi);
-tabiiy - geografik sharoitlar  (transport, moddiy-texnik, energiya, yoqilg’i  va
xomashyo resurslarining mavjudligi);
-texnologik   va   ilmiy-texnik   soha   (ishlanmalar   bozorining   mavjudligi,   ilmiy-
tadqiqot institutlari va boshqalarning mavjudligi);
36 -iqtisodiy va moliyaviy soha (innovatsion faoliyatni  davlat tomonidan milliy
va   mintaqaviy   darajada   qo’llab-quvvatlanishi,   innovatsion   ishlanmalardan
manfaatdor investorlarning mavjudligi);
-siyosiy-huquqiy   soha   (innovatsion   va   ilmiy-texnik   sohani   huquqiy   tartibga
solishda milliy, mintaqaviy reja va dasturlarning mavjudligi);
-xo’jalik yuritishning strategik qamrovi (bozorning muayyan
segmentida
innovatsiyalarning paydo bo’lish tezligi);
-mehnat resurslari bozori.
TAKLIF:   Bizning   fikrimizcha,   keltirilgan   tasniflar,   korxona   innovatsion
faoliyatiga   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillarning   faqatgina   kichik   bir   qismini   qamrab
olgan. Shuni ta’kidlash joizki, ilmiy adabiyotlarda innovatsion faoliyatga bevosita
ta’sir o’tkazuvchi omillar aniqlangan emas.
Tadqiqotimizning   asosiy   maqsadi   korxona   innovatsion   faoliyatiга   ta’sir
ko’rsatuvchi   omillarni   tasniflash   asosida   sanoat   korxonalari   faoliyatini   mintaqa
iqtisodiyoti   samaradorligiga   ta’sirini   aniqlash.   Fikrimizcha,   korxona   innovatsion
faoliyatiga   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillarni   bir   qator   belgilariga   ko’ra   tasniflash
maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   Amalga   oshirilgan   tadqiqotlar   natijasida
boshqaruvchanlik   darajasiga   ko’ra   korxona   innovatsion   faoliyatiga   ta’sir
o’tkazuvchi omillarning quyidagi tasnifiy belgilari taklif qilin mumkin.
Kelib  chiqish   manbalariga   ko’ra,   omillar   tabiiy-iqlimiy,  ijtimoiy,  moliyaviy-
iqtisodiy,   sanoat-texnologik,   ilmiy-texnik   va   tashkiliy-boshqaruv   guruhlariga
bo’linadi.   Tabiiy-iqlimiy   omillar   sanoat   korxonalari   innovatsion   faoliyati
natijalariga katta ta’sir o’tkazadi. Mintaqada joylashgan sanoat   korxonalari
innovatsion faoliyati   rivojlanishi   va   innovatsion   faoliyatning   o’sishiga   suv
ta’minoti, qulay iqlim, ish sharoitlar va yirik yoqilg’i va xom-ashyo manbalarining
mavjudligi katta hissa qo’shadi. 
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI.ʻ
1. О zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – T.: О zbekiston, 2023-	
ʻ ʻ
yil.
2. O zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   faoliyati   to g’risida”gi
ʻ ʻ
qonuni, 2023. 24 dekabr. /Xalq so zi/, 2019. 12 yanvar. 7-son	
ʻ .  
3. 2022-2026   yillarga   mo ljallangan   yangi   O zbekistonning   taraqqiyot	
ʻ ʻ
strategiyasi, xalq so zi. 202	
ʻ 3  yil 29 yanvar.
4. О zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga	
ʻ
Murojaatnomasi, // Xalq sо zi, 2023 yil 25 yanvar.	
ʻ
5. Abdukarimov B.A. va boshqalar. Korxona iqtisodiyoti. Darslik. – T.:
«Fan va texnologiya», 2023, – 368 bet. 
6.   Abdukarimov I.T. va boshqalar. Korxona iqtisodiy salohiyati tahlili.
– T.: Iqtisodiyot va huquq dunyosi, 2023, – 256 b. 
7. Orti q ov   A.A.Sanoat   i q tisodiyoti   Darslik.-   T.:Sano-Standart,   2021-
304b
8. Махмудов   Э.Х.   Экономика   промышленных   предприятий.
Учебник – Т.: I q tisoiyot-20 23 , -370s.
9. Ulashev   I.   O.,   Atamuradov   SH.   A.   “Korxona   iqtisodiyoti   va
menejmenti”.-T.:Tafakkur bo stoni, 2023	
ʻ
10. Xakimov   Z.A.   Yengil   sanoat   korxonalari   raqobatbardoshligini
marketing   strategiyalari   asosida   oshirish.   Falsafa   doktorlik   dissertatsiyasi.   –   T.:
TDIU, 2023. 
11. О zbekiston   Respublikasining   2022-2023   yillarda   ijtimoiy-iqtisodiy	
ʻ
rivojlanishining asosiy kо rsatkichlari. www.stat.uz. 	
ʻ
38 Internet saytlari:
1. www.lex.uz      (O zbekiston   Respublikasi   Qonun   xujjatlarini   ma’lumotlariʻ
milliy bazasi)  
2. www.gov.uz       (O'zbekiston Respublikasi hukumat portali)  
3. www.ziyonet.uz    (ZiyoNet ta’lim portali)  
4. www.cer.uz        (Iqtisodiy tadqiqotlar markazi rasmiy sayti)  
5. www.cbu.uz        (O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti)  
6. www.tfi.uz      (Toshkent moliya instituti rasmiy sayti) 
7. www.stat.uz      (O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo mitasining	
ʻ
rasmiy sayti). 
8. www. iet. ru     (E.T.Gaydar nomidagi iqtisodiy siyosat instituti rasmiy sayti) 
9. www.   http://el.tfi.uz/pdf/mddj22.uzk.pdf   -   Toshkent  moliya   instituti  elektron
kutubxonasi .
39

Sanoat korxonasida biznes reja ahamiyati tahlili va ko’rsatkichlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский