Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 71.9KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 25 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlarini tashkil etish

Sotib olish
Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlarini tashkil
etish
Reja:
Kirish 3
1
. Marketing tadqiqotlarining mohiyati 5
2
. Marketing tadqiqotlari o’tkazish tartibi 11
3
. Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlari tizimi 16
4
. Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlarnini tashkil etishni 
takomillashtrish 17
5
. "SEVDORA MADAD QURUVCHI" MChJ faoliyatini marketing va 
statistik tahlili 22
Xulosa 31
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati 34
2 Kirish
Bozorga  o'tish   munosabati  bilan  O`zbekiston   korxonalari   va  firmalari   duch
keladigan  qiyinchiliklar   ko'p  jihatdan  boshqaruv  xodimlarining  bozor  qonunlarini
va   uni   o'rganish   mexanizmini   bilmasligi   bilan   bog'liq.   Kompaniyalar   biron   bir
hodisaga duch kelishmoqda: ular taklif qilayotgan mahsulotlar talabga ega emas va
mutaxassislar   uni   bozorga   qanday   "targ'ib   qilishni"   bilishmaydi.   Bozor,   tovarlar,
iste'molchilar,   raqobatchilarning   ichki   va   tashqi   sharoitlarini   tahlil   qilib,
kompaniya   o'z   mavqeini   yaxshilaydi,   bozorda   o'z   o'rnini   egallaydi,   iste'molchilar
bilan aloqalarni o'rnatadi, ma'lum maqsadlarga erishadi: daromadni oshirish, foyda
olish, o'sish sotish va shunga muvofiq ishlab chiqarish.   Natijada, u bozor sharoitida
mavjud   bo'lishiga   va   ishlashiga   yordam   beradi.   Bozorni   o'rganish   uchun   eng
samarali vosita bu marketing tadqiqotidir.
Marketing   tadqiqotlari   kompaniya   rahbariyati   tomonidan   marketing
qarorlarini   qabul   qilishning   eng   kuchli   vositalaridan   biridir.   Oxir   oqibat,   aynan
marketing   -   bu   kompaniyaning   kelajagini   taxmin   qilish   va   hisoblash   imkonini
beradigan   bilim   sohasi.   Marketing   tadqiqotlari   yordamida   uning   egasi   o'zini
qiziqtirgan   asosiy   savollarga   javob   oladi:   Qaysi   mahsulotni   taklif   qilish
kerak?   Kimga   sotish   kerak?   Qanday   sotish   kerak?   Marketing   tadqiqotlari   ushbu
bozor   segmentida   faoliyat   yuritayotgan   raqobatdosh   o'yinchilarni   aniqlashga,
ularning   narx   siyosatini   chuqur   o'rganishga,   "dushman"   ning   zaif   tomonlarini
aniqlashga   va   ular   tomonidan   to'plangan   ijobiy   tajribani   olishga   imkon
beradi.   Zamonaviy   raqobatbardosh   ishbilarmonlik   muhitida   har   qanday
kompaniya,   hattoki   kichik   bo'lsa   ham   marketingning   asosiy   qoidasiga   rioya
qilishga majbur: "Mijozlar ehtiyojlarini o'rganing va ularni qondiring".
Kurs   ishi   mavzusining   o`rganilganlik   darajasi:   Ushbu   tezis   marketing
tadqiqotlari   va   ularning   korxonada   marketing   samaradorligini   oshirishdagi   roliga
bag'ishlangan.
3 Shu   nuqtai   nazardan,   ushbu   tezisning   dolzarbligi   shundaki,   ishonchli
ma'lumotlar   yig'ilmasdan   va   keyinchalik   tahlil   qilinmasdan,   marketing   o'z
maqsadini to'liq bajarolmaydi, ya'ni mijozlar ehtiyojlarini qondirishdir.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   “SEVDORA   MADAD
QURUVCHI”   MChJ   marketingining   asosiy   elementlarini   o'rganish   va   uning
marketing   va   savdo   faoliyatini   takomillashtirish   bo'yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqishdir.
Kurs ishining predmeti marketing tadqiqotlarini o'tkazish va tahlil qilishning
nazariy, uslubiy va amaliy jihatlari to'plamidir.
Kurs   ishining   ob'ekti :   O`zbekiston   Respublikasi   qurilish   materiallari
bozorida   savdo   faoliyatini   amalga   oshiradigan   Toshkent   shahridagi   SEVDORA
MADAD QURUVCHI" MChJ.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi:   Kurs   ishi   maqsadga   muvofiq   kirish,
beshta reja, xulosa xamda foydalailgan adabiyotlar ro`yhatidan iborat.
4 1. Marketing tadqiqotlarining mohiyati
Marketing   (ingliz   bozoridan   -   bozor)   -   bu   aniq   iste'molchilar   ehtiyojlarini
qondirish   va   bozorni   o'rganish   va   bashorat   qilish,   eksport   qiluvchi   korxonaning
ichki   va   tashqi   muhitini   o'rganish   asosida   foyda   olishga   yo'naltirilgan   mahsulot
ishlab   chiqarishni   va   sotishni   tashkil   etishning   yaxlit   tizimi.   ,   marketing
dasturlaridan   foydalangan   holda   bozor   xatti-harakatlari   strategiyasi   va   taktikasini
ishlab chiqish. 
Ushbu dasturlarga mahsulot va uning turlarini takomillashtirish, xaridorlarni,
raqobatchilarni   va   raqobatni   o'rganish,   narx   siyosatini   ta'minlash,   talabni
shakllantirish,   sotish   va   reklamani   rag'batlantirish,   tarqatish   kanallarini
optimallashtirish   va   sotishni   tashkil   etish,   texnik   xizmatlarni   tashkil   etish   va
taqdim etilayotgan xizmatlar turini kengaytirish bo'yicha chora-tadbirlar kiradi. 
Marketing   bozor   iqtisodiyoti   mahsuli   sifatida,   ma'lum   ma'noda,   ishlab
chiqarish   falsafasi   bo'lib,   ta'sirida   doimiy   dinamik   rivojlanish   sharoitida   bo'lgan
bozor   sharoitlari   va   talablariga   to'liq   (tadqiqot   va   konstruktorlik   ishlaridan   sotish
va   xizmat   ko'rsatishga   qadar)   bo'ysunadi.   iqtisodiy,   siyosiy,   ilmiy-texnik   va
ijtimoiy omillarning keng doirasi.
Ishlab   chiqaruvchi   va   eksport   qiluvchi   korxonalar   marketingni   har   bir   aniq
bozor va uning segmentlari uchun eng yuqori iqtisodiy samaradorlikka ega bo'lgan
ma'lum   bir   davr   uchun   belgilangan   maqsadlarga   erishish   vositasi   deb   biladilar.
Biroq,   bu   ishlab   chiqaruvchi   o'zining   ilmiy-texnikaviy,   ishlab   chiqarish   va   sotish
rejalarini  bozor   kon'yunkturasi  o'zgarishiga   muvofiq  ravishda   muntazam   ravishda
sozlash,   o'z   moddiy   va   intellektual   resurslari   bilan   manevralarni   echishda   zarur
bo'lgan   moslashuvchanlikni   ta'minlash   imkoniyatiga   ega   bo'lganda   bu   haqiqat
bo'ladi. marketing tadqiqotlari natijalariga asoslangan strategik va taktik vazifalar.
Bunday   sharoitda   marketing   korxonaning   ishlab   chiqarish   va   tijorat   faoliyatini
uzoq   muddatli   va   tezkor   rejalashtirish   uchun   asos   bo'lib,   eksport   ishlab   chiqarish
dasturlarini tuzadi, korxona jamoasining ilmiy-texnikaviy, texnologik, sarmoyaviy
va   ishlab   chiqarish-sotish   ishlarini   tashkil   etish   va   marketingni   boshqarish
korxonalarni boshqarish tizimining eng muhim elementidir (1-rasm). 
5 1-rasm - Korxonada marketingni qo'llash sohalari
Marketing faoliyati quyidagilarni ta'minlashi kerak:
-   xaridorlarning   bozori,   tuzilishi   va   o'ziga   xos   talab   dinamikasi,   didi   va
afzalliklari   to'g'risida   ishonchli,   ishonchli   va   o'z   vaqtida   ma'lumot,   ya'ni   firma
faoliyatining tashqi sharoitlari to'g'risida;
-   raqobatchilar   mahsulotlariga   qaraganda   bozor   talablariga   to'liq   javob
beradigan bunday mahsulotni, mahsulotlar to'plamini (assortimenti) yaratish;
- iste'molchilarga, talabga, bozorga zaruriy ta'sir ko'rsatishi, sotish doirasini
maksimal darajada nazorat qilishni ta'minlash.
Marketing faoliyati usullari quyidagilardan iborat:
-   nafaqat   bozorni,   balki   siyosiy,   ijtimoiy,   madaniy   va   boshqa   sharoitlarni
ham   o'z   ichiga   olgan   tashqi   (korxona   bilan   bog'liq)   muhitni   tahlil   qilish.   Tahlil
tijorat   muvaffaqiyatiga   hissa   qo'shadigan   yoki   to'sqinlik   qiladigan   omillarni
aniqlaydi.
-   iste'molchilarning   real   va   potentsial   tahlili.   Ushbu   tahlil   sotib   olish
to'g'risida   qaror   qabul   qilgan   odamlarning   demografik,   iqtisodiy,   ijtimoiy,
geografik   va   boshqa   xususiyatlarini,   shuningdek,   ushbu   kontseptsiyaning   keng
ma'nosida   ularning   ehtiyojlarini   va   bizni   ham,   raqobatdosh   tovarlarni   sotib   olish
jarayonlarini o'rganishdan iborat;
-   mavjud   mahsulotlarni   o'rganish   va   kelajakdagi   rejalashtirish,   ya'ni   yangi
mahsulotlarni   yaratish   va   yoki   eskilarini   yangilash   kontseptsiyalarini   ishlab
6 chiqish, shu jumladan ularning assortimenti  va parametrik qatorlari, qadoqlash va
hk.
- tovar aylanmasi va sotilishini rejalashtirish, shu jumladan kerak bo'lganda
omborlar va do'konlar va yoki agentlik tarmoqlari bilan tegishli savdo tarmoqlarini
yaratish;
-   xaridorlarga,   agentlarga   va   o'ziga   xos   sotuvchilarga   qaratilgan   reklama,
shaxsiy sotish, notijorat nufuzli tadbirlar va har xil moddiy rag'batlantirish turlarini
birlashtirish orqali talab va sotishni rag'batlantirish shakllanishini ta'minlash;
-   etkazib   berish   tovarlari   uchun   rejalashtirish   tizimlari   va   narxlari
darajasidan   iborat   narxlar   siyosatini   ta'minlash,   narxlar,   kreditlar,   chegirmalar   va
boshqalardan foydalanish "texnologiyasini" aniqlash.
-   mahsulot   sotiladigan   mintaqaning   texnik   va   ijtimoiy   me'yorlariga   javob
berish,   bu   mahsulotdan   foydalanish   xavfsizligi   va   atrof-muhitni   muhofaza   qilish,
axloqiy   va   axloqiy   qoidalarga   rioya   qilish,   tegishli   darajani   ta'minlash
majburiyatini anglatadi. mahsulotning iste'mol qiymati;
- marketing faoliyatini boshqarish (marketing) tizim sifatida, ya'ni marketing
dasturini   rejalashtirish,   amalga   oshirish   va   nazorat   qilish   va   korxona   ishidagi   har
bir   ishtirokchining   individual   majburiyatlari,   tavakkalchilik   va   foydalarni
baholash, marketing qarorlarining samaradorligi. 1
Marketing   sub'ektlariga   ishlab   chiqaruvchilar   va   xizmat   ko'rsatuvchi
tashkilotlar,   ulgurji   va   chakana   sotuvchilar,   sotuvchilar   va   turli   iste'molchilar
kiradi.
Ko'pgina   sabablarga   ko'ra   korxona   barcha   marketing   funktsiyalarini
bajarmaydi.   Darhaqiqat,   ko'plab   ishlab   chiqaruvchilar   to'g'ridan-to'g'ri   marketing
uchun etarli moliyaviy manbalarga ega emaslar.  
To'g'ridan-to'g'ri   marketing   ko'pincha   ishlab   chiqaruvchilardan   boshqa
firmalardan   tegishli   mahsulotlarni   sotish   uchun   tegishli   mahsulotlarni   chiqarishni
talab qiladi.   Ba'zida tashkilot ma'lum funktsiyalarni istamaydi yoki bajara olmaydi,
shuning   uchun   marketing   bo'yicha   mutaxassislar   yo'q.   Boshqa   tovarlar   va
1
  Popov E. Korxonada marketing tadqiqotlarini rejalashtirish // Marketing, №1,2017, p.   101-108
7 xizmatlar   uchun   amalga   oshirishning   allaqachon   tasdiqlangan   usullari   mavjud   va
ularni   aylanib   o'tish   qiyin.   Bundan   tashqari,   pulni   tejash   maqsadida   ko'plab
iste'molchilar   katta   miqdordagi   xaridlarni   amalga   oshirishlari,   tovarlarni   o'zlari
olishlari va h.k.
Zamonaviy   marketing   kontseptsiyalarida   ilmiy-texnika   inqilobining   jadal
jarayoni,   o'sib   borayotgan   ehtiyojlar,   tovar   turlarini   kengaytirish,   texnologiya
yangiliklari   bilan   ajralib   turadigan   iqtisodiy   rivojlanishning   yangi   sharoitida
firmalarning   uzoq   muddatli   foydani   ta'minlashga   qaratilgan   sa'y-harakatlarini
ko'rish   mumkin,   o'rnini   bosuvchi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish,   bozor
tebranishlari va o'zgaruvchanligi va yangi faoliyatning paydo bo'lishi.
Keng   ma'noda   marketing   -   bu   mijozlarning   buyurtmalarini   qondirish   va
foyda olishga qaratilgan strategik rejalashtirish sohasida firma boshqaruvini tashkil
etish.
Zamonaviy   marketing   birinchi   navbatda   bozor   talablariga   yo'naltirilgan
bo'lib,   korxonalar   tomonidan   tovarlarning   taklifini   bunga
moslashtirmoqda.   Marketingning vazifasi nafaqat ishlab chiqarilgan mahsulotlarni
sotishga   yo'naltirish,   balki   iste'molchilarning   ehtiyojlari   va   imkoniyatlarini   har
tomonlama   o'rganishdir.   Ushbu   aniqlangan   ehtiyojlar   korxonada   qabul   qilingan
barcha   qarorlar   va   harakatlar   uchun   boshlang'ich   nuqtaga   aylanadi.   Marketingni
bunday tushunish  uni savdo bo'limi  tomonidan amalga oshiriladigan korxonaning
xususiy   funktsiyasiga   emas,   balki   umuman   korxona   boshqaruvining   yaxlit
kontseptsiyasiga aylantiradi.
Firma   mijozlari,   uning   raqobatchilari,   dilerlarini   tushunish   uchun   hech
qanday   bozor   ko'rsatkichlari   marketing   tadqiqotisiz   qila   olmaydi.   Marketing
tadqiqotlariga murojaat qilgan menejerlar kerakli ma'lumotlarni arzon narxda olish
imkoniyatiga ega bo'lish uchun uning o'ziga xos xususiyatlari bilan etarlicha tanish
bo'lishi   kerak.   Aks   holda,   ular   keraksiz   ma'lumotlarni   yoki   tegishli   ma'lumotlarni
to'plashga ruxsat berishi mumkin, ammo taqiqlangan xarajatlar evaziga. 2
2
  Karpov V. Bozorni marketing tadqiqotlari // Marketing, 2016 yil, 2-son, 78-88-betlar
8 Marketing   tadqiqotlari   deganda   marketing   muammolarini   hal   qilish   uchun
zarur bo'lgan ma'lumotlarni rejalashtirish, yig'ish va tahlil qilish tizimi tushuniladi.
Marketing tadqiqotlari uchta asosiy funktsiyadan iborat:
Tadqiqotchi har qanday hodisa va jarayonlar to'g'risida ma'lumot to'playdi va
hodisalarning hajmi, tuzilishi, o'zgarishi va dinamikasiga tavsif beradi.
Tadqiqotchi   savolga   javob   beradi:   Nima   uchun   hodisa   aynan   shunday
tezlikda rivojlangan va bunday rivojlanishga qanday omillar ta'sir qilgan.
1   va   2   funktsiyalar   ma'lumotlariga   asoslanib;   keyingi   rivojlanishlarni
bashorat qilish uchun mo'ljallangan.
Marketing tadqiqotlarining maqsadi  barcha darajadagi marketing faoliyatini
axborot-tahliliy qo'llab-quvvatlashdir:
-   makro   darajada   -   bozor   holati,   uning   rivojlanish   qonuniyatlari   va
tendentsiyalari tahlili, talab tahlili amalga oshiriladi;
-  mikro  darajada  -   korxonaning  o'z   imkoniyatlarini   tahlil   qilish  va  prognoz
qilish,   uning   raqobatbardoshligini,   korxona   faoliyat   ko'rsatayotgan   bozor
segmentining holati va rivojlanish istiqbollarini baholash amalga oshiriladi.  
Bir   qator   mutaxassislar   "marketing   tadqiqotlari"   tushunchasiga   uning
mohiyatini   ochmasdan,   uning   asosiy   funktsiyalarini   sanab   o'tib   murojaat
qilishadi.   Bularga   marketing   tadqiqotlarini   kompaniyaning   duch   keladigan
marketing holati, ularni to'plash, tahlil qilish va natijalar to'g'risida hisobot  berish
bilan   bog'liq   ravishda   zarur   bo'lgan   ma'lumotlar   doirasini   muntazam   ravishda
belgilash   sifatida   talqin   qiluvchi   F.   Kotler   kiradi.   Mualliflar   E.P.   Golubkov,
A.I.   Kovalev   shunga   o'xshash   formulani   takrorlaydi.   A.P.   Dubrovich   marketing
tadqiqotlari   elementlarini   sanab   o'tadi   va   ular   marketing   qarorlarini   qabul   qilish
bilan   bog'liq   bo'lgan   noaniqlikni   kamaytirishga   qaratilgan   degan   fikrni
bildiradi.   I.K ning nuqtai nazaridan.   Belyavskiy, unga ko'ra marketing tadqiqotlari
marketingning axborot  va analitik ehtiyojlarini  qondirishga  qaratilgan  har  qanday
tadqiqot faoliyati hisoblanadi.   Ya'ni marketing tadqiqotlari,
Bozor   tadqiqotlari   uning   rivojlanishining   uzoq   muddatli   tendentsiyalarini
prognoz   qilish   uchun   ham   zarurdir.   Tayyorlangan   prognoz   kompaniya
9 maqsadlarini   belgilash,   strategiyasini   ishlab   chiqish   va   faoliyatini   rejalashtirish
uchun asos bo'lishi kerak.   Bozor tadqiqotlari, ayniqsa, korxona yangi mahsulotlarni
ishlab   chiqarishni,   ishlab   chiqarishni   va   bozorga   chiqarishni   boshlash   niyatida
bo'lganida keskinlashadi.
Har   bir   firma   o'z   manfaatlaridan   kelib   chiqqan   holda   mustaqil   ravishda
marketing   tadqiqotlari   vazifalarini   belgilaydi.   Marketing   tadqiqotlarining   keng
doirasini   Oksvat   aniq   sharoitlarga   bog'liq:   mahsulotlar   bozoridagi   vaziyat,
kompaniyaning   marketing   strategiyasi   va,   albatta,   uning   ixtisoslashuvi.   Muhim
Chase   kazaxstanskix   Ishlab   chiqarish   va   sotish   Savdo   korxonalari   quyidagi
yo'nalishlarda   elektrni   o'rnatish   bo'yicha   marketing   tadqiqotlari:   prognozlar
o'zgarishi   dinamikasi   bo'yicha   bozorning   o'rtacha   holati,   qisqa   muddatli   o'rta
muddatli   prognoz   parametrlari.   Tadqiqot   yo'nalishlari   doimiy   ravishda   kengayib
bormoqda.   F.   Kotler   28   yo'nalishni   sanab   o'tdi,   keyinchalik   mualliflar   yuzlab
yo'nalishlarga ega.
Marketing tadqiqotlarida ijodiy yondashuvni amalga oshirgan, tashabbuskor
bo'lgan,   tadqiqotning   yangi,   noan'anaviy   usullarini   topgan   kishi   eng   yaxshi
natijalarga erishadi.
Bozor tadqiqotlari ma'lum hajmdagi savdo hajmlarini amalga oshirish, yangi
mahsulotlarni   yaratish   va   bozorga   kiritish   va   bozor   ulushini   oshirish   kabi
maqsadlarga erishish uchun axborot asosi bo'lib xizmat qiladi.   Ushbu maqsadlarni
belgilash biz aniq bir mahsulot uchun bozor haqida gapirishni nazarda tutadi.   Shu
munosabat   bilan   bozorni   o'rganish   mazmunini   ochib   berishda,   avvalo,   bozorning
tovar tuzilishini o'rganishga to'xtalib o'tish zarur.
Shunday   qilib,   marketing   firmalar,   korxonalar   va   boshqalarni   boshqarishda
muhim tushunchalardan biri bo'lib, raqobatbardosh mahsulot ishlab chiqarish talabi
aslida   bozor   o'zgarishiga   tez   javob   berish   bilan   bog'liq.   Ishlab   chiqarish   va
boshqaruv tuzilmalari faoliyati aynan shu narsaga qaratilgan.   Va bu erda marketing
va   menejment,   marketing   va   ishlab   chiqarishni   farqlash   deyarli   mumkin   emas   -
ular   tobora   ko'proq   bog'liqdir.   Korxonada   marketingning   eng   muhim   vositasi
marketing   tadqiqotidir.   Marketing   tadqiqotining   predmeti   bozordagi   marketing
10 faoliyati,   shuningdek   u   bilan   bog'liq   har   qanday   yo'l   bilan   bozor   jarayonlari   va
hodisalarini ko'rib chiqish kerak.
2. Marketing tadqiqotlari o’tkazish tartibi
Marketing   tadqiqotlari   birinchi   navbatda   ma'lumot   olish   uchun   zarurdir,
chunki   bu   ishonchli   ma'lumot,   birinchidan,   noxush   natijaga   olib   keladigan
qarorlarni   qabul   qilish   xavfini   kamaytirishga   imkon   beradi,   ikkinchidan,
rivojlanish uchun maqbul qarorlarni qabul qilish ehtimoli ko'proq shirkat.
Marketing tadqiqotlari - bu tizimning shakllanishi va ishlashini ta'minlovchi
vositalardan biri, ya'ni jarayonni engillashtirish maqsadida ma'lumotlarni to'plash,
ro'yxatdan   o'tkazish   va   tahlil   qilish   (mijozlar,   raqobatchilar,   narxlar   va   boshqa
bozor   tarkibiy   qismlari   to'g'risida)   bilan   bog'liq   tadbirlar   majmui.   mas'uliyatli
boshqaruv qarorlarini qabul qilish.  
Ba'zi   korxonalar   va   firmalar   o'z   mijozlarining   izlanishlaridan,   birinchi
navbatda, tinimsiz so'rov o'tkazish davrida haqiqiy va potentsial iste'molchilarning
afzalliklarini   bashorat   qilishda   foydalanadilar,   bu   esa   o'zlarining   g'oyalarini
boyitishga   va   ularni   sinab   ko'rishga   imkon   beradi.   Boshqalar   o'z   mijozlarini
turmush   tarzi   va   daromad   guruhlariga   ajratish   uchun   marketing   ma'lumotlaridan
foydalanadilar.   Ular   har   bir   guruhga   har   xil   mahsulot   va   xizmatlarni   taklif
qilishadi.   Mijozlarni   tadqiq   qilish,   shuningdek,   mijozlarga   xizmat   ko'rsatishni
yaxshilashga qaratilgan korxonaning sifatli dasturiga asos yaratadi.
Marketing   tadqiqotlari   o'z-o'zidan   emas,   balki   menejment   faoliyatini
belgilovchi   qarorlar   ularning   asosida   amalga   oshirilishi   sharti   bilan   bozor
muvaffaqiyatining 80 foizigacha ta'minlaydi.
Marketing tadqiqotlari korxonalar va kompaniyalarda muhim rol o'ynaydi.
Bozor   tadqiqotlari   xaridorlarni   tushunishga   yordam   beradi.   Bunga   odatda
savollar   berish   va   javoblarni   izohlash   kiradi.   Savollar   aniq   marketing   masalasiga
tegishli   ma'lumotlarni   to'plashga   qaratilgan   muntazam,   ob'ektiv   tadqiqotlar   orqali
so'raladi va javob beradi.  
11 Har   bir   firma   o'z   manfaatlaridan   kelib   chiqib   mustaqil   ravishda   marketing
tadqiqotlari   vazifalarini   belgilaydi.   Marketing   tadqiqotlarining   keng   doiralarini
qamrab   olish   aniq   sharoitlarga   bog'liq:   mahsulotlar   bozoridagi   vaziyat,
kompaniyaning   marketing   strategiyasi   va,   albatta,   uning   ixtisoslashuviga
bog'liq.   Ishlab   chiqarish   va   sotish   va   savdo   korxonalarining   muhim   qismi
marketing   tadqiqotlarini   quyidagi   yo'nalishlarda   olib   boradi:   bozor   holatini
baholash,   bozorning   asosiy   parametrlarini   qisqa   va   o'rta   muddatli   prognozlari,
xaridorlar va raqobatchilarning xatti-harakatlarini o'rganish, narxlarning darajasi va
dinamikasi va boshqalar, shuningdek, o'z imkoniyatlarini baholash.   Marketingning
asosiy   talablaridan   biri   bu   bozorning   "shaffofligi"   va   uning   rivojlanishining
"bashorat qilinishini" ta'minlashdir.  
Ko'pgina   kompaniyalar   bozorning   xususiyatlarini   aniqlash   va   uning
salohiyatini o'lchash uchun tadqiqotlar olib boradilar.   Bundan tashqari, tadqiqotlar
ko'pincha   qisqa   yoki   uzoq   muddatli   prognozlarga   yordam   berish,   raqobatchilar
mahsulotlarini o'rganish va yangi mahsulotlarni ishlab chiqish yoki baholash uchun
o'tkaziladi.  
Marketing   tadqiqotlari   ob'ektini   tanlash   jiddiy   muammo   hisoblanadi.   Bu
korxonaning   o'zi   va   uning   marketingining   mikro   muhitiga   kiritilgan   kuchlar,
xususan,   raqobatchilar,   etkazib   beruvchilar   va   raqobatdosh   korxonalar,
iste'molchilar   xaridorlar   -   mijozlar   bo'lishi   mumkin;   marketing   makro   muhiti
demografik   va   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarini   tashuvchisi   sifatida   respublika   yoki
mintaqaviy   bozor,   shu   jumladan   uning   segmentlari,   shuningdek   aholi   yoki   uning
alohida guruhi. 3
Marketing   tadqiqotlari   umumiy   axborot   tizimining   ajralmas
qismidir.   Marketing   maqsadida   to'plangan   ma'lumotlar,   faktlar,   ma'lumotlar
yagona   axborot   maydonining   mustaqil   sektorini   tashkil   etadi.   Shuning   uchun
marketing tadqiqotlari informatika umumiy talablari va tamoyillariga asoslanadi va
uni o'tkazish jarayonida quyidagi printsiplarga rioya qilish kerak:
3
  Popov E. Korxonada marketing tadqiqotlarini rejalashtirish // Marketing, №1,2017, p.   101-108
12 -   ilmiy,   ya'ni.   ilmiy   qoidalar   va   ob'ektiv   ravishda   olingan   ma'lumotlar
asosida   o'rganilayotgan   bozor   hodisalari   va   jarayonlarini   tushuntirish   va   bashorat
qilish,   shuningdek   ushbu   hodisalar   va   jarayonlarning   rivojlanishidagi
qonuniyatlarni aniqlash;
-   izchillik,   ya'ni   hodisani   tashkil   etuvchi   alohida   tuzilish   elementlarini
taqsimlash, ierarxik aloqa va o'zaro bo'ysunishni kashf etish;
-   murakkablik,   ya'ni.   hodisa   va   jarayonlarni   to'liq,   o'zaro   bog'liqligi   va
rivojlanishini o'rganish;
-   ishonchlilik,   ya'ni   ularni   yig'ish   va   qayta   ishlashning   ilmiy   tamoyillarini
ta'minlash,   baholashda   bir   taraflama   fikrlarni   yo'q   qilish,   ehtiyotkorlik   bilan
nazorat qilish, ilmiy tadqiqot vositalaridan foydalangan holda etarli ma'lumotlarni
olish;
-   ob'ektivlik,   ya'ni   ma'lum   bir   hodisaning   hisoblagichining   mumkin   bo'lgan
xatolarini hisobga olish, faktlarni oldindan belgilangan sxemaga mos kelmasligi va
ularni talqin qilishda ehtiyot bo'lish talabi;
- samaradorlik, ya'ni   belgilangan maqsadlarga erishish, natijalarni xarajatlar
bilan taqqoslash.  
Marketing tadqiqotlarining maqsadi marketing qarorlarini qabul qilish uchun
axborot-tahliliy bazani yaratish va shu bilan ular bilan bog'liq noaniqlik darajasini
kamaytirishdir.
Marketing   tadqiqotlari   vazifalari   juda   boshqacha   bo'lishi   mumkin.   Avvalo,
bu   potentsial   xaridorlarni   topish,   ularning   ehtiyojlarini   o'rganish,   maqsadli
bozorlarni   tanlash   uchun   mahsulotga   mavjud   va   kelajakdagi   talabni,   ya'ni.   firma
o'z   maqsadlarini   amalga   oshirishi   mumkin   bo'lgan   bozorlar.   Bozor   tanlanganidan
so'ng,   sodir   bo'layotgan   o'zgarishlarga   o'z   vaqtida   javob   berish   uchun   uning
holatini doimiy ravishda kuzatish zarur. 4
Marketing tadqiqotlarida ijodiy yondashuvni amalga oshirgan, tashabbuskor
bo'lgan,   tadqiqotning   yangi,   noan'anaviy   usullarini   topgan   kishi   eng   yaxshi
natijalarga erishadi.
4
  Karpov V. Bozorni marketing tadqiqotlari // Marketing, 2016 yil, 2-son, 78-88-betlar
13 Yirik   ishlab   chiqarish   yoki   savdo   korxonasi   marketing   xizmati   tarkibida
bo'linishni   amalga   oshirishi   mumkin,   uning   vazifasi   marketing   tadqiqotlarini
tashkil etish va o'tkazishdir.   O'rta va hatto undan ham kichik korxonalarda bunday
imkoniyatlar   mavjud   emas   yoki   ular   bir   nechta   odamlarning   kichik   bo'linmalari
bilan cheklanib qoladilar yoki tadqiqot ishlarini olib borishni marketingning biron
bir   funksiyasini   bajaradigan   xodimlardan   biriga   ishonib   topshirib,   kasblarni
birlashtirishga murojaat qilishadi.  
Vakolatli,   professional   marketing   tadqiqotlari   korxonaga   o'zining   bozor
imkoniyatlarini   ob'ektiv   baholash   va   belgilangan   maqsadlarga   erishish   minimal
tavakkal   darajasi   va   aniqligi   bilan   mumkin   bo'lgan   faoliyat   yo'nalishlarini
tanlashga imkon beradi.
Marketing   ishonchli   ma'lumotlarni   to'plamasdan   va   uni   keyingi   tahlilini
o'tkazmasdan,   o'z maqsadini   to'liq  bajarolmaydi, ya'ni  xaridorlarning ehtiyojlarini
qondirish.   Marketing   xizmatlari   va   ularning   iltimosiga   binoan   kompaniyani
boshqarish  uchun  amalga oshirilgan  ma'lumotlar  to'plami,  uning talqini,  taxminiy
va bashoratli hisob-kitoblari odatda marketing tadqiqotlari deb ataladi.  
Bozor tadqiqotlari ma'lum hajmdagi savdo hajmlarini amalga oshirish, yangi
mahsulotlarni   yaratish   va   bozorga   kiritish   va   bozor   ulushini   oshirish   kabi
maqsadlarga erishish uchun axborot asosi bo'lib xizmat qiladi.   Ushbu maqsadlarni
belgilash biz aniq bir mahsulot uchun bozor haqida gapirishni nazarda tutadi.   Shu
munosabat   bilan   bozorni   o'rganish   mazmunini   ochib   berishda,   avvalo,   bozorning
tovar tuzilishini o'rganishga to'xtalib o'tish zarur.
Agar mahsulot ishlab chiqaruvchisi o'z mahsulotlarini sotadigan bozorlar va
ushbu   bozorlarga   ta'sir   ko'rsatadigan   faktlarga   nisbatan   harakat   qilishni   istasa,
bozor   tadqiqotlari   talab   qilinadi.   Boshqacha   aytganda,   ishlab   chiqaruvchilar   va,
eng avvalo, ko'plab korxonalarning marketing xizmatlari mahsulot sotish bozoriga
qiziqishmoqda.  
Marketing tadqiqotlariga bo'lgan ehtiyojni aniqlash uchun barcha tashkilotlar
monitoring   tizimidan   foydalanib,   tashqi   muhitlarni   doimiy   ravishda   monitoring
qilishlari   kerak.   Monitoring   tizimidan   foydalanishning   asosiy   maqsadi   tashkilot
14 rahbariyatiga tezkor ma'lumot berishdir.   Bunday ma'lumotlar boshqaruvga ularning
joriy   operatsion   faoliyatining  natijalari   rejalashtirilgan   maqsadlarga   mos   kelishini
baholash   imkonini   beradi;   qonun   tomonidan   qabul   qilingan   iste'molchilarning
xarid   qobiliyatiga,   sanoat   korxonalari   faoliyatiga   ta'sir
ko'rsatadimi;   iste'molchilarning   qadriyatlari   va   ularning   turmush   tarzi   tizimida
o'zgarishlar   ro'y   beradimi;   raqobatchilar   tomonidan   yangi   strategiyalar
qo'llaniladimi?
Tashkilot   rahbariyati   atrof-muhitni   monitoring   qilish   orqali   ko'plab
manbalardan ma'lumot oladi – aktsiyadorlar tomonidan mahsulotning past sifatiga,
dilerlardan, tashkilot  raqobatchilarga bozorda o'z o'rnini  egallashini  va h.k. biroq,
bu ma'lumot asosiy muammolar emas, balki muammolar – alomatlar bilan bog'liq
bo'lishi   mumkin.   Tadqiqotchilarning   vazifalari   simptomlarning   muammolariga
asoslangan asosiy muammolarni aniqlashdir.
Muammoning   aniq,   aniq   ifodasi   muvaffaqiyatli   marketing   tadqiqotini
o'tkazishning   kalitidir.   Ko'pincha   marketing   kompaniyalari   mijozlari   o'z
muammolarini bilishmaydi.   Ular sotish hajmi, tushadi, bozor ulushi kamayadi, deb
aytish,  lekin  bu  faqat  alomatlar,  va  ularning  namoyon  sabablarini  aniqlash   uchun
muhim   ahamiyatga   ega.   Klassik   vaziyat-marketing   tadqiqotlari   haqiqiy
muammoga qaratilmagan holat.
Bunday   vaziyatdan   qochish   uchun   paydo   bo'lgan   belgilarning   barcha
sabablarini   tekshirish   kerak.   Ko'pincha   bu   maqsadlar   uchun   qidiruv   ishlari   olib
boriladi.  
Marketing   tadqiqotlarini   olib   borishda   ikki   turdagi   muammolar   yuzaga
keladi:   marketingni   boshqarish   muammolari   va   marketing   tadqiqotlari
muammolari.   Birinchisi   ikki   holatda   paydo   bo'ladi.   Birinchidan,   marketing
faoliyatining   maqsadlariga   erishmaslik   belgilari   paydo   bo'lganda.   Ikkinchidan,
maqsadlarga   erishish   ehtimoli   bor,   lekin   menejer   qulay   sharoitlardan   to'liq
foydalanish imkonini beradigan bunday harakat yo'nalishini tanlashi kerak.
Marketing   tadqiqotlari   muammolari   marketing   faoliyatini   boshqarish
muammolarini   hal   qilish   uchun   zarur   bo'lgan   tegishli,   aniq   va   xolis
15 ma'lumotlarning   rahbarlari   va   marketing   mutaxassislarini   taqdim   etish   talablari
bilan belgilanadi.
Marketing tadqiqotlari maqsadlari aniqlangan muammolardan kelib chiqadi,
ushbu   maqsadlarga   erishish   ushbu   muammolarni   hal   qilish   uchun   zarur   bo'lgan
ma'lumotlarni olish imkonini beradi.  
3. Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlari tizimi
Marketing tadqiqotlarini o'tkazish texnologiyasi o'zaro bog'liq bo'lgan ikkita
qismning   mavjudligini   nazarda   tutadi:   birinchidan,   tashqi   o'zgaruvchilarni
o'rganish,   bu   qoida   tariqasida   kompaniya   ma'muriyati   tomonidan   tartibga
solinmaydi   va   shuning   uchun   muvaffaqiyatli   tijorat   faoliyati   uchun   ularga
moslashuvchan   moslashuv   talab   qilinadigan   va   ikkinchidan,   ma'muriyat   nazorati
ostidagi   tashkilotlarning   ichki   tarkibiy   qismlari   va   atrof-muhit   o'zgarishiga
firmaning ma'lum reaktsiyalari.
Marketing   tadqiqotlari   bu   marketing   jarayonining   barcha   tomonlarini:
mahsulot, uning bozori, tarqatish kanallari, marketing usullari va uslublari, narxlar
tizimi, sotishni rag'batlantirish choralari, reklama va boshqalarni muntazam yig'ish,
qayta   ishlash   va   tahlil   qilishdir.   va   tadqiqot   ob'ektini   sinchkovlik   bilan   tanlashni
nazarda   tutadi.   Bunday   ob'ektlarning   mumkin   bo'lgan   ro'yxati   juda   muhim   va
shuning   uchun   marketing   tadqiqotlarining   butun   mazmunini   ochib   beradigan
universal texnologiyani ishlab chiqish va taklif qilish qiyin ko'rinadi.
Ishlab   chiqarishni   diversifikatsiyasi,   daromad   miqdori   marketing   tahlili
yo'nalishiga   bevosita   ta'sir   qiladi.   O'tkazilgan   tadqiqotlar   hajmi   korxona   faoliyat
yo'nalishi,   bozorga   yangi   mahsulotlar   bilan   kirish   istiqbollari,   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotlar   turlarining   o'zgarishiga   bog'liq.   Shuni   yodda   tutish
kerakki,   firma   faoliyatidagi   har   qanday   o'zgarish,   albatta,   mahsulotning   butun
hayot   tsikli   davomida   o'z   pozitsiyasini   egallashi   mumkin   bo'lgan   bozor
segmentlarini aniqlashga qaratilgan chuqur marketing tahliliga ehtiyoj tug'diradi.
Marketing tadqiqotlari jarayoni bir qator operatsiyalarni o'z ichiga oladi:
- muammolarni aniqlash;
16 - ikkilamchi ma'lumotlarni tahlil qilish;
- dastlabki ma'lumotni olish;
- ma'lumotlarni tahlil qilish;
- tavsiyalar;
- natijalardan foydalanish.
Muammoni   aniqlash   -   marketing   tadqiqotlari   predmetini
shakllantirish.   Ushbu   operatsiyani   yaxshi   bajarish   qaror   qabul   qilish   uchun   zarur
bo'lgan aniq ma'lumotlarni to'plash va tahlil qilishga qaratilgan.
Marketing   tadqiqotlarini   olib   borishning   o'ziga   xos   uslublariga   kelsak,   bu
bosqichda   u   eng   umumlashtirilgan   shaklda   tavsiflanadi   va   tadqiqot   maqsadlariga
erishish uchun zarur bo'lgan ma'lumotlarni to'plash vositalarini tavsiflaydi.
Marketing   tadqiqotlari   maqsadlarining   mohiyati   bir   xil   nomlarni   olgan
tadqiqotlarning  aniq  turlarini  tanlashni   belgilaydi,  ya'ni:  izlanuvchan,   tavsiflovchi
va tasodifiy.
Tadqiqotning   aniq   turini   tanlash   asosan   tadqiqotning   maqsadlari   va   uni
amalga   oshirishning   alohida   bosqichlarida   hal   qilinadigan   vazifalar   bilan
belgilanadi.
Marketing   tadqiqotlarini   o'tkazish   usullarini   tanlashning   birinchi   vazifasi   -
bu   uning   individual   bosqichlarida   ishlatilishi   mumkin   bo'lgan   individual   usullar
bilan   tanishishdir.   Keyin,   resurs   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda,   ushbu
usullarning eng mos to'plami tanlanadi. 5
Tadqiqotning   maqsadlariga   qarab   tadqiqotning   uch   turi   mavjud:
izlanuvchan, tavsiflovchi va tasodifiy.
4. Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlarnini tashkil etishni
takomillashtrish
Tadqiqot   tadqiqotlari   -   marketing   faoliyati   amalga   oshirilishi   kutilayotgan
muammolar   va   taxminlarni   yaxshiroq   aniqlash,   terminologiyani   aniqlashtirish   va
tadqiqot   maqsadlariga   ustuvorlik   berish   uchun   zarur   bo'lgan   dastlabki
ma'lumotlarni   to'plash   uchun   olib   boriladigan   tadqiqotlar.   Masalan,   bank   imidjini
aniqlash bo'yicha tadqiqot o'tkazilishi kerak.   "Bank imidji" tushunchasini aniqlash
5
  Popov E. Korxonada marketing tadqiqotlarini rejalashtirish // Marketing, №1,2017, p.   101-108
17 vazifasi   darhol   paydo   bo'ladi.   Tadqiqot   tadqiqotlari   mumkin   bo'lgan   kredit
miqdori, ishonchlilik, xodimlarning do'stona munosabati va boshqalar kabi tarkibiy
qismlarni   aniqladi   va   shuningdek,   ushbu   komponentlarni   qanday   o'lchashni
aniqladi.
Izlanish   tadqiqotlarini   o'tkazish   uchun   nashr   etilgan   ikkinchi   darajali
ma'lumotlarni   o'qish   yoki   ushbu   masala   bo'yicha   mutaxassislar   o'rtasida
namunaviy so'rov o'tkazish etarli bo'lishi mumkin.   Boshqa tomondan, agar izlanish
tadqiqotlari   gipotezalarni   sinashga   yoki   o'zgaruvchilar   o'rtasidagi   munosabatlarni
o'lchashga   qaratilgan   bo'lsa,   u   holda   bu   maxsus   usullardan   foydalanishga
asoslangan bo'lishi kerak.  
Ta'riflovchi   tadqiqot   marketing   muammolarini,   vaziyatlarni,   bozorlarni
tavsiflashga   qaratilgan.   Masalan,   ushbu   turdagi   tadqiqotlarni   o'tkazishda
quyidagilar   o'rganiladi:   kompaniya   mahsulotlarini   iste'molchisi   kim,   kompaniya
bozorga   nima   etkazib   beradi,   iste'molchilar   kompaniya   mahsulotlarini   qaerdan
sotib   olishadi,   iste'molchilar   ushbu   mahsulotlarni   qachon   eng   faol   sotib   olishadi,
iste'molchilar ulardan qanday foydalanadilar mahsulotlar.   Shuni ta'kidlash kerakki,
tavsiflovchi   tadqiqotlar   nima   uchun   biron   bir   narsa   shunday   sodir   bo'ladi   va
boshqacha emas degan savolga javob bermaydi.
Tasodifiy   tadqiqotlar   nedensellik   haqidagi   farazlarni   sinash   uchun
o'tkaziladi.   Ushbu tadqiqot omillarning bir-biriga bog'liqligiga asoslangan hodisani
tushunish istagiga asoslangan. 6
Odatda   marketing   tadqiqotlarini   o'tkazishda   birlamchi   va   ikkilamchi
ma'lumotlar asosida olingan ma'lumotlardan foydalaniladi.
Boshlang'ich   ma'lumotlar   maxsus   marketing   muammosini   hal   qilish   uchun
maxsus   olib   borilgan   dala   marketing   tadqiqotlari   natijasida   olinadi;   ularni   yig'ish
o'rganilayotgan   aholi   sonining   bir   qismida   o'tkazilgan   kuzatishlar,   so'rovnomalar,
eksperimental tadqiqotlar yordamida amalga oshiriladi).  
Ofis   marketing   tadqiqotlari   deb   ataladigan   ikkilamchi   ma'lumotlar,   ilgari
ichki   va   tashqi   manbalardan   olingan   ma'lumotlar   marketing   tadqiqotlari
6
  Karpov V. Bozorni marketing tadqiqotlari // Marketing, 2016 yil, 2-son, 78-88-betlar
18 maqsadlaridan   boshqa   maqsadlar   uchun   tushuniladi.   Kabinet   tadqiqotlari
marketing   tadqiqotlarini   amalga   oshirishning   eng   qulay   va   arzon   usuli
hisoblanadi.   Kichik   va   ba'zan   o'rta   tashkilotlar   uchun   marketing   ma'lumotlarini
olishning deyarli asosiy usuli hisoblanadi.  
Ichki   manbalar   kompaniyaning   hisobotlari,   xodimlar   bilan   suhbatlar,
marketing   axborot   tizimi,   buxgalteriya   va   moliyaviy   hisobotlar,   aktsiyadorlar
yig'ilishlarida   rahbarlar   hisobotlari,   savdo   xodimlarining   xabarlari,   sayohat
hisobotlari (jadval 1).
1- Jadval
I kkilamchi axborot manbalari
Statistik yillik Tanlov natijalari
Firma hisobotlari Rahmat maktublari
Tadbirkorlar   uyushmalari
xabarlari Reklama
Sanoat haqida ma'lumot Vakillarning hisobotlari
Birja keltirilgan Kundalik gazetalar
Banklar haqida ma'lumot Rahbariyat   yig'ilishlari
bayonnomalari
Lug'atlar, ensiklopediyalar Axborot-tahlil byulletenlari
Yubiley to'plamlari Radio aloqa
Sud qarorlari Televizion yangiliklar
Biznes yozishmalar Iqtisodiy voqealar haqida hisobot
E'lonlar Voqealar izohlari
Kataloglar   va   tasvirlangan
jurnallar Maxsus kitoblar
Tashqi   marketing   muhitini   doimiy   ravishda   kuzatib   borish   tizimi   ishlashi
kerak   bo'lgan   ikkinchi   darajali   ma'lumotlar   keng   tarqalgan   va   odatda   ro'yxatga
olishning deyarli imkoni bo'lmagan turli manbalarga tarqalgan.
19 Marketing   tadqiqotlari   davomida   ma'lumotlarni   to'plash   usullari   ikki
guruhga bo'linishi mumkin: miqdoriy va sifatli.
Kantitativ   tadqiqotlar,   odatda,   ko'plab   respondentlar   javob   beradigan
tuzilgan yopiq turdagi savollardan foydalanishga asoslangan turli xil so'rovlar bilan
aniqlanadi.   Bunday   tadqiqotlarning   o'ziga   xos   xususiyatlari   quyidagilardir:
to'plangan   ma'lumotlarning   aniq   belgilangan   formati   va   ularni   olish   manbalari,
to'plangan   ma'lumotlarni   qayta   ishlash   asosan   tabiatda   miqdoriy   tartibli   tartiblar
yordamida amalga oshiriladi.
Sifatli tadqiqotlar odamlarning nima qilayotgani va gapirayotganini kuzatish
orqali   ma'lumotlarni   to'plash,   tahlil   qilish   va   sharhlashni   o'z   ichiga
oladi.   Kuzatishlar   va   xulosalar   sifatli   va   nostandart   shaklda   amalga
oshiriladi.   Sifatli ma'lumotlar miqdoriy shaklga o'tkazilishi mumkin, ammo bunga
maxsus   protseduralar   kiradi.   Misol   uchun,   tovarlarni   reklama   qilish   bo'yicha   bir
nechta   respondentlarning   fikri   og'zaki   ravishda   turli   yo'llar   bilan   ifodalanishi
mumkin.   Faqat   qo'shimcha   tahlil   natijasida   barcha   fikrlar   uch   toifaga   bo'linadi:
salbiy,   ijobiy   va   neytral,   undan   keyin   uchta   toifaning   har   biriga   qaysi   fikrlarning
sonini   aniqlash   mumkin.   Agar   so'rovda   darhol   yopiq   savol   shaklini   ishlatsangiz,
bunday oraliq protsedura ortiqcha.  
Sifatli tadqiqotlarning asoslari respondentlar bilan muloqotdan ko'ra ko'proq
kuzatuvni   nazarda   tutadigan   kuzatuv   usullari   hisoblanadi.   Ushbu   usullarning
aksariyati psixologlar tomonidan ishlab chiqilgan yondashuvlarga asoslangan.
Marketing   tadqiqotlarini   kuzatish-tanlangan   guruhlar,   harakatlar   va
vaziyatlarni   kuzatish   orqali   o'rganilayotgan   ob'ekt   haqida   asosiy   marketing
ma'lumotlarini to'plash usuli.   Shu bilan birga, tadqiqotchi o'rganilayotgan ob'ektga
taalluqli   barcha   omillarni   bevosita   qabul   qiladi   va   qayd   etadi   va   tadqiqot
maqsadlari nuqtai nazaridan muhimdir.
Marketing   tadqiqotida   kuzatuv   turli   maqsadlarga   erishishga   qaratilgan
bo'lishi   mumkin.   Gipotezalarni   yaratish,   boshqa   usullar   bilan   olingan
ma'lumotlarni   sinab   ko'rish   uchun   xizmat   qilish   uchun   ma'lumot   manbai   sifatida
20 foydalanish   mumkin,   uning   yordamida   o'rganilayotgan   ob'ekt   haqida   qo'shimcha
ma'lumot olish mumkin.
Kuzatuv   usullarining   xilma-xilligi   ularni   amalga   oshirish   uchun   to'rtta
yondashuv   bilan   belgilanadi:   to'g'ridan-to'g'ri   yoki   bilvosita   kuzatish,   ochiq   yoki
yashirin,   strukturali   yoki   tuzilmasiz,   inson   yoki   mexanik   vositalar   yordamida
amalga oshiriladi.
Ushbu   usul   yangi   tushunchalar,   dizayn,   reklama   va   mahsulotni   targ'ib
qilishning   boshqa   usullari   haqida   ma'lumot   to'plash   uchun   ishlatiladi;
iste'molchilarning   xulq-atvorini   yaxshiroq   tushunishga,   iste'molchilar   hayotining
hissiy   va   shaxsiy   jihatlariga,   individual   darajadagi   qarorlar   qabul   qilishda,
muayyan mahsulotlardan foydalanish haqida ma'lumot olishda yordam beradi.
Bu erda, birinchi navbatda, respondent bilan muloqot qilishda yaxshi niyatli
muhitga erishish kerak.   Suhbatdoshga og'zaki dizayn va so'zlardagi his-tuyg'ularga
ehtiyot bo'lish tavsiya etiladi.
So'rovlarni   o'tkazishda   respondentlardan   olingan   ma'lumotlar   uchta   usulda
to’planadi:   respondentlarga   intervyu   beruvchilarga   savollar   berish,   intervyu
beruvchilarga   javob   berish;   kompyuter   yordamida   savollar   berish   orqali;
so'rovnomalarni respondentlar tomonidan mustaqil ravishda to'ldirish orqali.
Axborot   to'plashni  tashkil   etish  va  amalga oshirish,  ayniqsa,   shaxsiy  so'rov
usuli sifatida tanlangan bo'lsa, juda mas'uliyatli va vaqt sarflaydigan tartibdir.
Imitatsiya-bu tadqiqot ob'ektining xatti-harakatlarini etarlicha takrorlaydigan
oldindan   ishlab   chiqilgan   matematik   model   yordamida   kompyuterlar   tomonidan
ishlab chiqarilgan ma'lumotlarni to'plash usuli.
Fokus-guruh-bu   moderator   (o'qituvchi)   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar
uchun zarur  bo'lgan ma'lumotlarni  olish va uning ishi  spontan, tuzilmasiz bo'lgan
faoliyatni   boshqaradigan   kichik   guruh.   Yig'ilgan   ma'lumotlar   g'oyalar   yaratish,
ehtiyojlar   haqida   ma'lumot   olish,   iste'molchilarning   muayyan   tovarlarga   bo'lgan
munosabati va boshqalar uchun ishlatilishi mumkin.
21 Birlamchi   axborotni   tizimlashtirish   odatda   javob   variantlarini   tasniflash,
ularni   kodlash   va   tahlil   qilish   uchun   qulay   shaklda   (ko'pincha   jadvalda)   taqdim
etishdan iborat. 7
 
Axborotni   tahlil   qilish,   odatda,   statistik   usullardan   foydalangan   holda,
allaqachon   tizimlashtirilgan   axborotni   baholashdan   iborat.   Tahlilning   yakuniy
natijalari   tez-tez   kelajakda   firmaning   harakatlariga   oid   to'plangan   ma'lumotlarni
baholashga   asoslangan   takliflarni   taqdim   etadigan   tavsiyalar   shaklida   paydo
bo'ladi.
Tadqiqotning   yakuniy   bosqichi   uning   natijalari   haqidagi   hisobotni   taqdim
etishdir,   bu   ko'pincha   ijrochining   mijozning   vakillari   oldida   hisobot   bilan
chiqishlari bilan birga keladi.
Odatda,   tadqiqot   natijalari   bo'yicha   hisobot   ikkita   variantda   tayyorlanadi:
batafsil   va   qisqartirilgan.   Batafsil   variant-kompaniyaning   marketing   bo'limi
mutaxassislari   uchun   mo'ljallangan   to'liq   hujjatlashtirilgan   texnik   hisobot.
Hisobotning   qisqartirilgan   versiyasi   firma   rahbarlari   uchun   mo'ljallangan   va
tadqiqotning asosiy   natijalari,  natijalari  va  ishlab  chiqilgan tavsiyalarning  batafsil
tavsifini   o'z   ichiga   oladi.   Shu   bilan   birga,   u   texnik   metodik   xarakterdagi
ma'lumotlar, asosiy hujjatlar va h. k. 
Natijada, tadqiqotning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi, tadqiqot jamoasi va
marketing tadqiqotining barcha bosqichlarida firma (yoki uning vakili) rahbariyati
o'rtasida   yaqin   aloqani   talab   qiladi.   Bu   tadqiqotchilarga   firma   oldida   turgan
muammolar   bo'yicha   o'z   sa'y-harakatlarini   yanada   aniqroq   aniqlash   va
tadqiqotning   so'nggi   bosqichida   firma   rahbariyati   bilan   kutilmagan
kelishmovchiliklardan   qochish   imkonini   beradi.   Kompaniyaning   rahbariyati
tadqiqot   natijalarini   chuqurroq   tushunish   va   ularning   to'g'riligi   va   ob'ektivligiga
ishonch hosil qilish.
 
5. "SEVDORA MADAD QURUVCHI" MChJ faoliyatini marketing
va statistik tahlili
7
  Karpov V. Bozorni marketing tadqiqotlari // Marketing, 2016 yil, 2-son, 78-88-betlar
22 Marketing   bo'limi   kompaniya   hayotidagi   rolida   etakchi   rol
o'ynaydi.   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ   marketing   bo'limi   ishining   asosiy
omili mahsulotlarni reklama qilish va sotishni rivojlantirishdir.   Bu aynan savdo va
vositachilik   tashkilotining   ustun   savdo   funktsiyasi   bilan   bog'liq.   Shuning   uchun
kompaniya qancha foyda, qanday foyda bilan sotishi, butun iqtisodiy tizim sifatida
butun hayotga bog'liq.
Marketing   bo'limi   tarkibiga   quyidagilar   kiradi:   bo'lim   boshlig'i   va
sotuvchilar.   Boshliqning   ham,   sotuvchining   ham   o'zlari   ishlaydigan   Toshkent
shahri   va   mintaqaviy   mijozlari   bor.   Marketologning   kompaniyada   ishlashi   uchun
shartlardan biri bu doimiy savdo xaridorlarini saqlab qolish bilan bir qatorda yangi
savdo  kanallarini,  yangi  xaridorlarni  izlashdir.   Ushbu  tadbirlarning  barchasi  tovar
aylanmasini   ko'paytirish,   yuklarni   etkazib   berish   samaradorligini   oshirish,   foyda
ulushini   ko'paytirish   va   boshqa   muhim   moliyaviy   ko'rsatkichlarga   yo'naltirilgan
har xil qiymat va narxlarni rag'batlantirish yordamida amalga oshiriladi.
Sotishni   rag'batlantirishning   eng   samarali   turlaridan   biri   bu   albatta
reklama.   "Sevdora Madad Quruvchi" bunday manbalardan taniqli davriy nashrlar,
ulgurji   savdogarlar   uchun   ixtisoslashtirilgan   nashrlar,   Internetdagi   reklama   kabi
manbalardan foydalanadi.
Birinchidan,   reklama   ulgurji   iste'molchiga   qaratilgan.   Bunday   ma'lumotlar
"Iz Bussines Today" va "Kochmas mulk" internet gazetalarida keltirilgan.
Firma O`zbekiston saytlarida qurilish materiallarini sotish bo'yicha ma'lumot
beruvchi   elektron   reklama   mavjud,   bu   erda   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   haftalik
mahsulotlarning barcha turlari (ulgurji narxlar) narxlari to'g'risidagi ma'lumotlarni
yangilaydi.   Bundan   tashqari,   imidjli   reklama   uchun   maxsus   blok
berilgan.   Sahifalarning   asosiy   tashrifchilari   Toshkent   va   Samarqand
firmalaridir.   Reklamalardan   veb-saytlarga   kelgan   mijozlar   odatda   ma'lum   bir
mahsulot turi uchun juda past narxni talab qiladilar.
Butun reklama kampaniyasi birinchi navbatda yangi mijozlarni jalb qilishga
qaratilgan.   Kompaniya   bilan   allaqachon   ishlagan   mijozlarni   qo'llab-quvvatlash
23 uchun   ular   savdo-sotiqni   rag'batlantirishning   yana   bir   necha   xil   usullaridan
foydalanadilar.
Mahsulot   sotuvchilarni   rag'batlantirish   ham   narx   va   qiymat   shakliga
ega.   Narxlar   shakliga  har  xil   chegirmalar   (muntazam,  kumulyativ),  arzon narxlar,
sotib  olingan  tovarlarning  miqdori   va assortimenti  uchun  taqdim  etilgan  bonuslar
va tovar krediti berilishi kiradi.
"Sevdora Madad Quruvchi" da foydalaniladigan sotishni rag'batlantirishning
qiymatga   asoslangan   shakllariga   xaridorlar   va   mahsulot   bilan   ishlash,
mahsulotning   afzalliklarini   tushuntirish   (mahsulotning   xususiyatlari   va
funktsiyalari xususiyatlari, assortimentning kengligi va chuqurligi) haqida umumiy
ma'lumot berish kiradi. , seminarlar va taqdimotlarni o'tkazish.
Firma uchun tarqatish kanalini tanlash juda jiddiy masala bo'lib, uning qarori
chakana savdo kompaniyasining bahosiga bog'liq.
Tarqatish   kanali   bu   tovar   yoki   xizmatlarni   ishlab   chiqaruvchidan
iste'molchiga   etkazib   beradigan   korxonalar,   tashkilotlar,   jismoniy   shaxslar
tizimidir.
"Sevdora Madad Quruvchi" MChJ ana shunday o'rta darajalardan biridir
"Sevdora Madad Quruvchi" MChJ uchun qaysi tarqatish kanali eng maqbul
ekanligini   aniqlash   uchun   tarqatish   kanallari   strukturasining   ko'rsatkichini
hisoblash kerak:
Tarqatish strukturasining dinamikasi 5-jadvalda keltirilgan.
5-jadval
2020 yilda tarqatish kanallari bo'yicha "Sevdora Madad Quruvchi"
MCHJ sotish dinamikasi 8
Tarqatish kanali O'qish davri
1-
chorak 2
chorak 3 chorak 4-
chorak
Bilvosita marketing abs.   zn 15000 39200 52000 0
8
  "Sevdora Madad Quruvchi" MChJ ma’lumotlari asosida muallif tomonidan tayyorlandi.
24 .
indeks bitta 2.61333 3.46667 0
To'g'ridan-to'g'ri
marketing abs.   zn
. 196196 245720 160260 83070
indeks bitta 1.25242
1 0.81683 0.42340
3
Sotishdan   olingan
daromad abs.   zn
. 15,1593
8 91.5035
8 34.03137
7 48.0563
9
indeks bitta 6.03610
4 2.244905
9 3.17007
7
6-jadval ma'lumotlari shuni ko'rsatadiki, "Sevdora Madad Quruvchi" MCHJ
uchun   2020   yilda   bilvosita   marketing   kanaliga   o'tish   va   to'g'ridan-to'g'ri
marketingdan voz kechish bilan savdo rentabelligi keskin o'zgargan.   Holbuki, 2020
yilning   birinchi   choragida   bilvosita   marketingning   keng   qo'llanilishi   savdo
rentabelligini   15.1594   dan   91.50358   gacha   oshirdi.   Bilvosita   marketingdan
foydalanishning   yanada   ko'payishi   va   to'g'ridan-to'g'ri   marketing   kanali   orqali
tarqatishning pasayishi marjlarning uchinchi chorakda 34.03138 gacha pasayishiga
olib   keldi.   To'rtinchi   chorakda   to'g'ridan-to'g'ri   marketingga   to'liq   o'tish,   foyda
darajasi yana 48.05639 ga ko'tarildi.
6-jadval
2020 yilda tarqatish kanallari bo'yicha "Sevdora Madad Quruvchi"
MCHJ sotish rentabelligining dinamikasi 9
Tarqatish kanali O'qish davri
1-chorak 2 chorak 3 chorak 4-chorak
Bilvosita marketing 7.10241 18.56096 24.621678 0
To'g'ridan-to'g'ri marketing 92.8976 81.43904 75.378322 100
Sotishdan olingan daromad 15.1594 91.50358 34.03138 48.05639
9
  "Sevdora Madad Quruvchi" MChJ ma’lumotlari asosida muallif tomonidan tayyorlandi.
25 " Sevdora   Madad   Quruvchi "   MCHJ   savdo   kompaniyasi   bo ' lib ,   ikkita
tarqatish   kanaliga   ega  ( bilvosita   va   to ' g ' ridan - to ' g ' ri ).
Shaklga   asoslanib   shuni   xulosa   qilishimiz   mumkinki ,   ikkala   tarqatish   kanali
ham   savdo   rentabelligiga   turlicha   ta ' sir   qiladi .
Ikkinchi   davrda   sotuvlar   bo ' yicha   eng   yuqori   rentabellikka   erishildi ,   chunki
" Sevdora   Madad   Quruvchi "   MCHJ   bilvosita   kanaldan   ko ' ra   to ' g ' ridan - to ' g ' ri
tarqatish   kanalidan   foydalangan .
Keyingi   davrda   " Sevdora   Madad   Quruvchi "   MCHJ   to ' g ' ridan - to ' g ' ri
marketingni   kamroq   ishlatishga   qaror   qildi   va   ko ' proq   bilvosita   tarqatish   kanalidan
foydalanishga   harakat   qildi .   Natijada sotishning rentabelligi pasaygan.
Va   to'rtinchi   davrda   kompaniya   endi   tavakkal   qilmaslikka,   balki   to'g'ridan-
to'g'ri marketingni asosiy tarqatish kanali sifatida foydalanishga qaror qildi.
Shunday qilib, to'g'ridan-to'g'ri  marketing Sevdora  Madad Quruvchi  MCHJ
uchun eng maqbuldir, chunki u eng kam xarajat bilan eng katta foyda keltiradi.
"Sevdora   Madad   Quruvchi"   MCHJ   buyurtmalar   portfelida   va   shu   sababli
savdo   tarkibida   eng   katta   ulushni   keramika   mahsulotlari,   xususan,   plitkalar
egallaydi.   Shuning uchun "Sevdora Madad Quruvchi" MChJ mahsulotining ushbu
turi uchun maxsus "ABC-tahlil" marketingini o'tkazish kerak.
"Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJda   plitkalarga   buyurtmalar   hajmini   tahlil
qilishdan maqsad ushbu ko'rsatkichni kuzatish va uning qiymatlarini yaxshilashdir.
7   va   8-jadvallarda   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJda   plitka
buyurtmalarining   mumkin   bo'lgan   guruhlari   to'g'risida   ma'lumotlar   keltirilgan.
Savdo   pasayishidan   oldingi   davrda   va   hozirgi   davrda   buyurtma   hajmlari
tarkibidagi   farqlarni  aniqlash  kerak.   Taqqoslash  uchun  2020 yil   sentyabr  va  2021
yil   yanvar   oylari   uchun   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MCHJ   plitkalariga
buyurtmalar hajmining tarkibi tahlil qilindi.
7-jadval
2020 yil sentyabr - 2021 yil yanvar oylarida "Sevdora Madad
Quruvchi" MChJda plitka sotish soni   (kv.) 10
10
  "Sevdora Madad Quruvchi" MChJ ma’lumotlari asosida muallif tomonidan tayyorlandi.
26 Oy (kvadrat / oy)
Sentyabr 1569
Oktyabr 1767
Noyabr 1276
Dekabr 1118
Yanvar 913
2020   yil   sentyabridan   2021   yil   yanvarigacha   bo'lgan   davrda   sotuvlar
sonining salbiy dinamikasi. Oyiga (oktyabr) eng ko'p buyurtmalarning eng kichik
buyurtmalarga   (yanvar)   nisbati   1,93   ni   tashkil   etadi,   ya'ni.   ko'rib   chiqilayotgan
davrdagi   buyurtmalar   sonidagi   farq   100%   ga   yaqin.   Buyurtmaning   o'rtacha   narxi
o'zgardi:   oktyabrda   -   9   103   ming.so`m,   yanvarda   -   10   238   ming.so`m.   Yalpi
daromad:   16   085   750   ming.   so`mni   tashkil   etdi.   (Oktyabr)   va   12   173
ming.so`m.   (Yanvar).   Daromadning   deyarli   25   foizga   kamayishi   bilan   savdolar
sonining 33 foizga kamayishi kuzatildi.
8-jadval
"Sevdora Madad Quruvchi" MChJda sotuvlar pasayishidan oldingi
davrda va joriy davrda plitka buyurtmalarining tarkibi 11
Buyurtma hajmlari tuzilishini tahlil qilish
Buyurtmalar
-   dan,
ming.so`mga
. Buyurtma   /   oktyabr:
jamlangan KIRISh / OKTYABR: jami jami
Miqdo
r % Miqdor
(ortib
boruvchi
jami) % Ming.
so`m. % Ming.
so`m.   (ortib
boruvchi jami) %
0-30000 536 30.3
3 536 30.3
3 804287.5 besh 804287.5 besh
30001-55000 378 21.3
9 914 51.7
3 1608575 10 2412862.5 o'n
besh
11
  "Sevdora Madad Quruvchi" MChJ ma’lumotlari asosida muallif tomonidan tayyorlandi.
27 55001-85000 195 11.0
4 1109 62.7
6 1367288.7
5 8.5 3780151.25 23.5
85001-
110000 107 6.05
5 1216 68.8
2 1045573.7
5 6.5 4825725 o'tti
z
110001-
145000 227 12.8
5 1443 81.6
6 2895435 o'n
sakki
z 7721160 48
> 300,000 68 3.84
8 1767 100 2734577.5 17 16085750 100
Jami: 1767 100 1608575
0 100
Buyurtmalar,
ming.so`mga
. TARTIBLAR / YANVAR:  QARShI / YANVAR: jami jami
Miqdo
r % Miqdor
(ortib
boruvchi
jami) % Ming. so`m. % Ming.
so`m.   (orti
b   boruvchi
jami) %
0-30000 568 47.7
7 568 47.7
7 852110 7 852110 7
30001-55000 143 12.0
3 711 59.8 608650 besh 1460760 12
55001-85000 78 6.56 789 66.3
6 547785 4.5 2020545 16.5
Jami: 1189 100 12173000 100
Buyurtmalarning uchta eng katta guruhi (umumiy hajmning 64,5%) oktyabr
oyida   daromadlarning   33%   ni,   yanvar   oyida   uchta   eng   katta   buyurtmalar   guruhi
(umumiy hajmning 70,5%) yanvar oyida 66,8% ni tashkil etdi.
Oktyabr   oyida   tushumga   eng   katta   hissa   (24%)   buyurtmalar   guruhi
tomonidan   berilib,   ularning   umumiy   sonining   8,72   foizini   tashkil   etdi;   yanvar
oyida   daromadga   eng   katta   hissa   (52%)   buyurtmalar   guruhiga   to'g'ri   keldi,   bu
umumiy hajmning 10,7% ni tashkil etdi.
28 O'rganilayotgan   davr   uchun   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJdagi
plitkalarga buyurtmalar hajmini tahlil qilishda qilingan xulosalar:
Buyurtma   kitobi   juda   muvozanatsiz.   Yalpi   daromadning   5   foizini
keltiradigan,   ammo   buyurtmalar   umumiy   sonining   30,3   foiziga   ega   bo'lgan
buyurtmalarning   katta   guruhlari   mavjud   (oktyabr).   Fevral   oyida   buyurtmalar
umumiy   sonining   47,8   foizini   tashkil   etgan   guruh   yalpi   daromadning   7   foizini
tashkil etdi.
Buyurtma   portfeli   kichik   ulgurji   xaridorlarga   nisbatan   keskin   ravishda
noaniq.
Ulgurji ulgurji xaridorlarni jalb qilishning ijobiy dinamikasini hisobga olgan
holda, ularning soni etarli emas.
Fevral oyida o'rtacha hajmdagi xaridlarni amalga oshiradigan xaridorlarning
chiqishi kuzatilmoqda.
Buyurtmalar   hajmini   hisobga   olish   ko'lami   kichik   ulgurji   xaridorlarga
nisbatan bir tomonlama bo'ladi, bu esa o'rtacha ulgurji savdogarlar sifatida o'rtacha
mijozlarni hisobga olishga olib keladi.
"Sevdora   Madad   Quruvchi"   MCHJ-da   menejment   va   sotish   xarajatlari
buyurtmalar   sonining   ko'payishiga   mutanosib   ravishda   ko'payib   borayotganligi
sababli,   buyurtmalar   hajmi   tarkibini   tezda   takomillashtirish   zarur,   bu   esa
mablag'larni   tejashga   imkon   beradi.   sotish   va   ishlab   chiqarish   sohasi.   Kichik
buyurtmalar   sonini   kamaytirish   orqali   savdo   bo'limi   yangi   foydali   buyurtmalarni
izlashga ko'proq vaqt ajratishi mumkin.
Rivojlanish alternativalarini tanlash uchun ma'lumotlarni taqqoslashning eng
qulay   va   samarali   usullaridan   biri   bu   SWOT   tahlil   qilish   usuli   yoki   tashqi   muhit
imkoniyatlari   va   tahdidlari,   kompaniyaning   kuchli   va   zaif   tomonlari
matritsasi.   Usulning   mohiyati   kompaniyaning   tashqi   va   ichki   muhiti   to'g'risidagi
ma'lumotlarni   taqqoslashdan   iborat   bo'lib,   maxsus   matritsa   yordamida
mutaxassislik bilan amalga oshiriladi.
"Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ   SWOT-tahlil   matritsasining   tarkibi   (9-
jadval).
29 9-jadval
"Sevdora Madad Quruvchi" MChJ SWOT-tahlil matritsasi
Imkoniyatlar   -   kompaniyaning
rivojlanishiga   sarmoyalar   uchun
kapital   jalb   qilish;   -   savdo
bazasini kengaytirish;   - xomashyo
va   tovarlarning   yangi   etkazib
beruvchilarini jalb qilish;
-   mintaqaviy   savdo   tarmog'ini
yaratish;   -   xomashyo,   ishlab
chiqarish,   sotish   tuzilmalari   bilan
integratsiya   qilish;   -   tegishli
bozorlarga kirish. Tahdidlar   -   raqobatning   yuqori   darajasi;   -
raqobatchilarning   narxlarini   demping   qilish;   -
bozorda   tovar   mahsulotlarini   ishlab   chiqish;   -
kapital   jalb   qilishning   yuqori   sur'atlari;   -   xom
ashyo   etkazib   beruvchilarni   yo'qotish   va
dilerlik   shartnomasi   bo'yicha   mahsulot   etkazib
berishdan bosh tortish.
Korxonaning   kuchli   tomonlari
zamonaviy   savdo   bazasi;   -   keng
mijozlar   bazasi;   -   assortimentdagi
asl   tovar   turlari   va   tovar
belgilari;   -   savdo   doirasini
kengaytirish imkoniyati;
- O`zbekistonda ishlab chiqarilgan
mahsulotlarni   sotish;   -
menejmentning   biznesni
rivojlantirish irodasi mavjudligi;
- kompaniyaning mashhurligi. Korxonaning   zaif   tomonlari   -   strategik
rejalashtirishning   etishmasligi;   -   kompaniyani
rivojlantirish   uchun   bo'sh   mablag'larning
etishmasligi;
-   menejment   va   sotishning   yuqori   doimiy
xarajatlari;
-   mijozlar   bilan   munosabatlarni   yomon
boshqarish;
- marketing fikrining etishmasligi.
" Sevdora   Madad   Quruvchi "   MCHJ   narx   siyosati   nafaqat   assortiment
guruhlari   uchun ,  balki   bozorning   turli   segmentlari   uchun   ham   bir   xil   emas .
Kompaniya   assortimentining   muhim   qismini   tashkil   etadigan   qurilish
materiallari   ular   bo ' yicha   foyda   olish   omiliga   ko ' ra   kichik   guruhlarga   bo ' linishi
maqsadga   muvofiqdir :
30 Fon rasmi - bu ko'plab firmalar Toshkentga olib kiradigan mahsulot.   Buning
uchun   raqobat   darajasi   juda   yuqori.   Shunga   ko'ra,   ularning   barchasi   uchun
daromad   darajasi   minimaldir.   Buning   sababi   shundaki,   ushbu   assortiment
guruhining aksariyati "chamadon" deb nomlangan mahsulotdir.
Plitka.   Bu erda foyda miqdori birinchi navbatda mahsulot etkazib beradigan
mamlakatga   bog'liq.   Xitoy   plitkalarining   narxi   juda   past,   shuning   uchun   foyda
darajasi   eng   yuqori.   Eng   kichik   foyda   rus   plitkalaridan   olinadi.   bu   erda   ishlab
chiqaruvchining narxi va Sevdora Madad Quruvchi MCHJ tomonidan belgilangan
narx o'rtasidagi eng kichik farq mavjud.
Qurilish  aralashmalari  va yopishtiruvchi  moddalar.   Ushbu turdagi  mahsulot
uchun kompaniyadagi narx eng yuqori hisoblanadi, chunki   marketing bo'limi plitka
va fon rasmlarini sotib olgan mijoz, albatta, ulardan elim sotib olishiga ishonadi.
Qurilish   uskunalarini   yotqizish   va   o'rnatish   bu   material,   vaqt   va   inson
resurslarining yuqori xarajatlari bilan bog'liq bo'lgan murakkab ish turlari.   Bunday
holda,   montaj   xodimlarining   malakasi   etarlicha   yuqori   bo'lishi   kerak.   Shuning
uchun   ushbu   ish   turlari   bo'yicha   o'rtacha   foyda   5   foizni   yoki   undan   ko'proqni
tashkil qiladi.
Eng   qiziqarlisi,   Sevdora   Madad   Quruvchi   firmasidagi   narxlar
dinamikasining   xususiyatlari.   Bugungi   kunda   narxlarning   umumiy   tendentsiyasi
ularning pasayishiga to'g'ri keladi.   Ushbu ko'rsatkich ko'plab omillarga bog'liq:
-   ishlab   chiqaruvchilarni   etkazib   beruvchilar   mahsulotlarini   tannarxini
arzonroq va zamonaviy texnologiyalarga o'tish orqali kamaytirish.
-   sotuvchilar   bozorida   ham,   vositachilar   bozorida   ham   raqobatning
kuchayishi;   So'nggi   paytlarda   Qarag'anda   viloyati   qurilish   materiallari   savdosi
bo'yicha qonun chiqaruvchidir.
-   sotuvlarning   bir   qismini   olib   tashlaydigan   qimmatroq   mahsulotni
chiqarish.   Fuqarolarning turmush darajasining ko'tarilishi xaridorning Ispaniyaning
"Cisco"   kompaniyasi   singari   qurilish   materiallari   ishlab   chiqarishda   dunyo
etakchilarining mahsulotlarini sotib olishga harakat qilayotganiga olib keladi.
31 Endi   devor   qog'ozi   narxi   eng   tez   pasaymoqda:   birinchi   navbatda   bu   Xitoy
mahsulotidir.
32 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MCHJ-da   marketing
tadqiqotlarini o'tkazish va tahlil qilish metodologiyasi, kompaniyaning iqtisodiy va
marketing   tahlili,   tadqiqot   jarayonining   tavsifi   va   kompaniyaning   marketing   va
savdo faoliyatini takomillashtirish bo'yicha tavsiyalar keltirilgan.
"Sevdora Madad Quruvchi" MChJ Toshkent shahrining qurilish materiallari
bozorida  2004 yildan  beri  mavjud.   Kompaniyaning asosiy  faoliyat  sohasi  qurilish
materiallarini   sotishdir.   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ   o'tkazilgan   iqtisodiy
tahlil kompaniyaning barqaror moliyaviy ahvolidan dalolat beradi.
Marketing   bo'limi   kompaniya   hayotidagi   rolida   etakchi   rol
o'ynaydi.   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ   marketing   bo'limi   ishining   asosiy
omili mahsulotlarni reklama qilish va sotishni rivojlantirishdir.
"Sevdora Madad Quruvchi" MChJ  marketing tahlillari quyidagi xulosalarni
chiqarishga imkon berdi:
-   Sevdora   Madad   Quruvchi   MCHJ   uchun   to'g'ridan-to'g'ri   marketing   eng
maqbuldir, chunki u eng kam xarajat bilan eng katta foyda keltiradi;
-   Buyurtma   kitobi   juda   muvozanatsiz.   Yalpi   daromadning   5   foizini
keltiradigan,   ammo   buyurtmalar   umumiy   sonining   30,3   foiziga   ega   bo'lgan
buyurtmalarning   katta   guruhlari   mavjud   (oktyabr).   Fevral   oyida   buyurtmalar
umumiy   sonining   47,8   foizini   tashkil   etgan   guruh   yalpi   daromadning   7   foizini
keltirdi;
-   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ   narx   siyosati   nafaqat   assortiment
guruhlari uchun, balki bozorning turli segmentlari uchun ham bir xil emas;
- kompaniyaning bozordagi raqobatdosh pozitsiyasining pastligi;
- Noto'g'ri tanlash va sotishni rag'batlantirish faoliyatini rivojlantirish.
Aniqlangan   kamchiliklar   asosida   ushbu   tezisda   2009   yilga   buyurtmalar
portfelini   shakllantirish   maqsadida   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ
iste'molchilarini o'rganish ishlari olib borildi.
Tadqiqot   asosida   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJning   2009   yil   uchun
buyurtmalar   daftarchasi   quyidagicha   ko'rinishi   kerak:   etkazib   beruvchilar   uchun
33 buyurtmalar   daftarchasi,   2020   yilga   nisbatan   20   foizga   kamaytirilishi   kerak.   Pul
bilan aytganda, bu 52 000 000 tangani tashkil qiladi.   Shuningdek, "Sevdora Madad
Quruvchi"   MChJning   tovar   turlari   va   ishlab   chiqarilgan   mamlakatlar   bo'yicha
sotish   hajmlarini   hisobga   olish   kerak.   Shuning   uchun   buyurtma   kitobi   shunday
ko'rinishi kerak: buyurtma qilingan tovarlarning 70% - kafel (60% rus, 20% xitoy,
20%   evropa   markalari);   20%   quruq   qurilish   aralashmalari;   8%   bo'yoq   (70%   rus,
10% xitoy va 20% evropa);   1% devor qog'ozi (50% rus, 30% xitoy va 20% evropa)
va   boshqa   1%.   Shuningdek,   O`zbekiston   ishlab   chiqaradigan   tovarlarni   sotib
olishni   5   foizga   ko'paytirish   va   agar   kerak   bo'lsa,   ushbu   sohada   marketing
tadqiqotlarini o'tkazish kerak.
"Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJ   va   Toshkent   shahar   reklama   bozorida
reklamani   tashkil   qilish   bo'yicha   marketing   tadqiqotlari   o'tkazildi.   Quyidagi
tavsiyalar taklif qilindi.
"Sevdora   Madad   Quruvchi"   MCHJ-da   reklama   faoliyati   quyidagi
elementlarni o'z ichiga olishi kerak: televizion;   matbuot;   radio;   Internet.
Toshkent   shahrining   telekanallaridan   texnik   va   professional   jihatdan   eng
rivojlangani sifatida 31 kanalli telekanalni tanlang.
Reklama  menejeri  va  telekanalning reklama bo'limi  vakili  bilan  kelishilgan
holda, reklama videosi 30 soniyagacha va 10 000 tanga turadi.
Kompaniyani   matbuotda   reklama   qilish   uchun   tanlangan   bosma   nashr
"Region Plus" gazetasi bo'lishi kerak.
Radioda   reklama   qilish   uchun   siz   "Rossiya   radiosi   O`zbekiston"   ni
tanlashingiz mumkin.
Internet-resurslardan   foydalangan   holda   Sevdora   Madad   Quruvchi
kompaniyasini   joylashtirish   uchun   siz   Rika   veb-guruhidan   foydalanishingiz
mumkin.
Shuningdek,   "Sevdora   Madad   Quruvchi"   MChJning   Toshkent   shahri
bozoridagi   raqobatbardosh   pozitsiyasini   o'rganish   va   ushbu   raqobat   omillarini
tahlil qilish ishlari olib borildi.   "Sevdora Madad Quruvchi" MCHJ raqobatchilariga
nisbatan past raqobatdosh mavqega ega degan xulosaga kelishdi.   Raqobatchilardan
34 orqada qolish har jihatdan yuzaga keladi: narx, sifat, assortiment va natijada bozor
ulushi.
Toshkent shahri bozorida "Sevdora Madad Quruvchi" MChJ raqobatbardosh
mavqeini yaxshilash bo'yicha asosiy tavsiyalar quyidagilar:
1.   Marketing   xizmatiga   tijorat   mahsuloti   xarajatlari   to'g'risidagi   hisobot   va
rejalashtirish   ma'lumotlariga,   shuningdek   naqd   to'lovlar   va   tushumlar   rejasiga
doimiy kirish imkoniyatini taqdim etish;
2.   Marketing   bo'yicha   mutaxassislar   ishtirokida   firma   mablag'lari   bo'yicha
auditorlik   tekshiruvini   o'tkazing   va   foydalanilmayotganlarini   sotilishini   ko'rib
chiqing;
3.   Mavjud   vakolatli   xodimlar   orasidan   vaqtincha   bo'sh   mablag'lardan
samarali   foydalanish   muammosi   bilan   shug'ullanadigan   bo'lim   uchun   asos
bo'ladigan guruhni tashkil etish;
4.   Marketing   bo'limining   barcha   xodimlarini   qisqa   va   uzoq   muddatli
istiqbolda kompaniya strategiyasi asoslariga o'rgatish;
5.   Marketing   xizmatlariga   kompaniyaga   mavjud   va   etkazib   beriladigan
ma'lumotlarni jamlash majburiyatini yuklash;
6. Marketing xizmatining muntazam  ravishda hisobot  berish tizimini ishlab
chiqish;
Ushbu   tezis   asosida   biznesga   marketing   tadqiqotlarini   o'tkazish   va   tahlil
qilish   bo'yicha   strategiyani   va   ular   asosida   O`zbekistondagi   korxona   va
firmalarning   savdo-marketing   faoliyatini   takomillashtirish   bo'yicha   tavsiyalar
to'plamini ishlab chiqishga urinish mumkin.
35 Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi:   -T.:“O’zbekiston”
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 201 7  y. -40 B.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011 yil 26 noyabrdagi PQ-1438-sonli
“2012-2015   yillarda   respublika   moliya-bank   tizimini   yanada   isloh   qilish   va
barqarorligini   oshirish   hamda   yuqori   reyting   ko’rsatkishlarga   yerishishning
ustuvor yo’nalishlari to’g’risida” gi Qarori.
3. O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   mamlakatimizni
2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga
mo`ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo`nalishlariga
bag`ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisida   ma’ruzasida.
Xalq so`zi gazetasi.2017yil 16 yanvar.
4. 2017-2021   yillarda   O`zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo`nalishi   bo`yicha   Xarakatlar   strategiyasini   “Xalq   bilan   muloqot   va
inson   manfaatlari   yili”   da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturini   o`rganish
bo`yicha ilmiy-uslubiy risola. T.: 2017y
5. Mirziyoyev   Sh.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz. T.: O`zbekiston. 2017y.
6. Mirziyoyev   Sh.   Erkin   va   farovon   demokratik   O`zbekiston   davlatini   birgalikda
barpo etamiz. T.: O`zbekiston. 2017y
36

Savdo korxonalarida marketing tadqiqotlarini tashkil etish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский