Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 102.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Март 2025
Расширение pptx
Раздел Образовательные программы
Предмет Экономика

Продавец

Nozimov Eldor Anvarovich

Дата регистрации 06 Март 2025

2 Продаж

Shaxsiy sug’urta

Купить
SHAXSIY 
SUG’URTA REJA:
1. Baxtsiz  xodisalardan  sug‘urtalash  turlari  va  ularning 
o‘ziga xos xususiyatlari
2. Baxtsiz  xodisalardan  sug‘urtalashni  amalga  oshirish 
tartibi va taxlili
3. T ibbiy  sug‘urtani ng  ijtimoiy-iqtisodiy  mohiyati . 1.  BAXTSIZ XODISALARDAN SUG‘URTALASH 
TURLARI VA ULARNING O‘ZIGA XOS 
XUSUSIYATLARI
Fuqarolarni  baxtsiz  hodisalardan  ixtiyoriy 
sug‘urtalash  bo‘yicha  shartnoma  qonunga  ko‘ra  yuridik 
va  jismoniy  shaxslarni  yozma  arizasi  asosida  tuziladi. 
S h artnoma  tuzishdan  oldin  sug‘urta  tashkiloti  o‘z 
mijozlariga  sug‘urta  xizmatini  taklif  etadi.  Yuridik  va 
jismoniy  shaxslar  sug‘urta  shartnomasi  tuzishdan  oldin 
albatta  sug‘urtalovchining  moliyaviy  holati,  litsenziyasi 
mavjudligi bilan qiziqishi lozim. Sug‘urta  shartnomasi  tuzishdan  oldin 
sug‘urta  tashkiloti  vakili  sug‘urtalayotgan 
shaxslarni  fuqarolarni  baxtsiz  hodisalardan 
sug‘urtalash  qoidalar  bilan  tanishtirishi  lozim. 
Mazkur  sug‘urta  turi  bo‘yicha  fuqarolarni  baxtsiz 
hodisa  ro‘y  berish  natijasida  sog‘lig‘i  va  hayotini 
saqlash  bilan  bog‘liq  manfaat  sug‘urta  ob’ekti 
hisoblanadi. Sug‘urtalovchi, odatda, asab va ruxiy 
kasallikka  duchor  bo‘lgan,  falaj,  ko‘zi  ojiz 
shaxslar,  eshitish  qobiliyati  zaif  bo‘lgan  va 
nogiron  shaxslar  bilan  sug‘urta  shartnomasini 
tuzmaydi. SUG‘URTALANGAN SHAXSNING HAYOTIGA VA SOG‘LIG‘IGA 
QUYIDAGI BAXTSIZ HODISALARNI RO‘Y BERISHI NATIJASIDA 
SHIKAST ETGANDA VA TASDIQLANGANDA SUG‘URTA SUMMALARI 
BERILISHI MUMKIN:

jarohat olganda;

suyaklarni sinishi, chiqishi;

ichki  organlarni 
zararlanishi;

kuyishi; 
teri qatlamlarini sovuq urishi;

elekt r  toki ta’sirida jarohatlanishi;

kimyoviy  moddalar  va  zararli 
o‘simlik ta’sirida zararlanishi;

tish sinishi. QUYIDAGI HODISALARNI RO‘Y BERISHI OQIBATIDA 
SUG‘URTALANGAN SHAXSNING HAYOTI VA SOG‘LIG‘IGA SHIKAST 
ETKAZILSA YOXUD O‘LIMGA OLIB KELSA SUG‘URTA SUMMASI 
TO‘LANMAYDI:

yadro portlashi ;

radiatsiya va nurlanish ;

sug‘urtalangan  shaxsning  atayin  hatti-harakati 
natijasida  baxtsiz  hodisalar  yuz  berganda,  o‘z  joniga 
qasd  qilganda  va  jinoiy  harakatlar  natijasida  ro‘y 
berishi Fuqarolarni  baxtsiz  hodisalardan 
sug‘urtalashda  sug‘urta  summasi  tomonlar 
kelishuviga  asosan  ixtiyoriy  tarzda  belgilanadi. 
Bunda  sug‘urta  summasini  belgilashning  ikki  xil 
usulini  ko‘rish  mumkin.  Biri  –  individual, 
ikkinchisi  jamoa  sug‘urtasi.  Agar  sug‘urtalanuvchi 
bir  necha  kishilarga  nisbatan  sug‘urta  shartnomasi 
tuzadigan  bo‘lsa,  umumiy  sug‘urta  summasi  bitta 
sug‘urtalangan  shaxsning  sug‘urtalanishi  kerak 
bo‘lgan  kishilar  soniga  ko‘paytirilishi  yo‘li  bilan 
aniqlanadi Baxtsiz  hodisalardan  sug‘urtalashga 
oid  sug‘urta  mukofotini  belgilashda 
sug‘urta  davri,  sug‘urtalanuvchining 
yoshi,  faoliyat  sohasi,  kasbi,  ishlab 
chiqarish  xarakteri  va  mehnat  sharoiti, 
shuningdek,  sug‘urta  hodisasiga  olib 
kelishi  mumkin  bo‘lgan  qator  boshqa 
omillar hisobga olinadi Baxtsiz  xodisalardan  sug‘urtalanish  uchun 
tuziladigan  sug‘urta  shartnomasida    jismoniy  shaxslar 
ham,  yuridik  shaxslar  ham,  shu  jumladan,  sportchilar 
ham  sug‘urta  sub’ekti  bo‘lishi  mumkin.  Sug‘urta 
shartnomasi  tuzilayotganda  yuqorida  sanab  o‘tilgan 
omillar  hisobga  olinadi.  Bundan  tashqari, 
sug‘urtalovchi  sportning  mazkur  turiga  oid  xatarlarni 
aniqlash  uchun  alohida  qoida  va  tartiblarni  qabul 
qiladi.  Sug‘urtalovchi  alohida  shartlar,  masalan, 
sportchining  musobaqalardagi  yoki  mashg‘ulotlardagi 
ishtiroki  bo‘yicha  majburiyatlarni  zimmasiga  olishi 
mumkin 2. BAXTSIZ XODISALARDAN 
SUG‘URTALASHNI AMALGA OSHIRISH 
TARTIBI VA TAXLILI .
Bazaviy  sug‘urta  tariflari  sug‘urtalovchi 
tmonidan  mustaqil  ishlab  chiqiladi.  Alohida 
holatlarda  sug‘urta  mukofotining  miqdorini 
aniqlashda sug‘urtalovchi bazaviy sug‘urta tariflariga 
nisbatan xatarning xususiy xorsslaridan kelib chiqqan 
holda  ko‘tariluvchi  va  pasayuvchi  koeffitsientlardan 
foydalnishga  haqli.   Bir  yildan  ortiq  bo‘lmagan 
muddatga  tuzilgan  sug‘urta  shartnomari  bo‘yicha 
sug‘urta mukofoti bir vaqtda to‘lab beriladi.  SUG‘URTA MUKOFOTI TURLI 
USULLARDA TO‘LANISHI MUMKIN:

sug‘urtalovchining  hisob  raqamiga.  Agar  sug‘urta 
shartnomasida  boshqacha  shart  ko‘zda  tutilgan 
bo‘lmasa,  naqd  pulsiz  shaklda  sug‘urta  shartnomasi 
imzolanganidan keyin besh bank kuni ichida

naqd  pul  bilan  sug‘urtalovchining  kassasiga  sug‘urta 
shartnomasi  tuzilgan  va  imzolangan  kuni  to‘lash 
orqali. Sug‘urta  hodisasi  ro‘y  berganda  bu  haqida 
sug‘urtalangan  shaxslar  qisqa  muddatda 
sug‘urtalovchiga  xabar  berishi  lozim.  Baxtsiz  hodisa 
ro‘y  berganda  sug‘urtalangan  shaxslar 
sug‘urtalovchiga  quyidagi  hujjatlarni  taqdim  etishi 
shart:
-
sug‘urta polisi; 
-
davolash  profilaktika  muassasidan  baxtsiz  hodisa 
natijasida  sug‘urtalangan  shaxsning  davolanganligini 
tasdiqlovchi ma’lumotnoma. Baxtsiz hodisalar ro‘y berish natijasida o‘lim 
hodisasi ro‘y berganda quyidagi hujjatlar 
taqdim etiladi:
- sug‘urta polisi;
-  FXDYO  bo‘limidan  o‘lim  holati  ro‘y  bergani 
to‘g‘risida ma’lumotnoma;
- merosxurlik huquqini tasdiqlovchi hujjat;
- shaxsni tasdiqlovchi hujjat. Baxtsiz  hodisalardan  sug‘urtalash  to‘rtta  bazaviy 
kafolatni   taqdim  etadi.  Biroq  amalda 
sug‘urtalovchilar  mazkur  standart  qoplamalarning 
har  turli  kombinatsiyalaridan  foydalanishlari  yoki 
ularning  ayrimlarini  sug‘urtalash  shartlaridan 
istisno  etishlari  mumkin.  Masalan,  mamlakat 
sug‘urtalovchilari  zarar  ko‘rgan  shaxsni  davolashda 
tibbiy  xarajatlar  qoplamasini  kamdan-kam  hollarda 
taqdim etadilar. 1. Baxtsiz  hodisa  oqibatidagi  o‘lim  holati  uchun  kafolat  
sug‘urta  shartnomasida  ko‘rsatilgan  benefitsiarga  yoki 
sug‘urtalanuvchining  merosxurlariga  sug‘urtalashning 
alohida  shartlari  asosida  pul  summasining  (kapitalning) 
to‘lanishini  ko‘zda  tutadi.  Sug‘urtalovchining  ixtiyoriga 
ko‘ra  kapital  renta  (pensiya)  shaklida  to‘lanishi  ham 
mumkin.
2. Nogironlik  holati  bo‘yicha  kafolat   sug‘urtalanuvchiga 
sug‘urta  shartnomasida  qayd  etilgan  sug‘urta  summasini 
ishga  layoqatsizlik  darajasiga  ko‘paytirish  orqali 
aniqlanadigan tovon puli to‘lanishini ta’minlaydi . 3.  Mehnatga  vaqtinchalik  layoqatsizlik  holati  bo‘yicha 
kafolat   sug‘urtalanuvchiga  davolnish  va  salomatlikni 
tiklash  davri  uchun  kundalik  tovon  puli  to‘lanishini 
ta’minlaydi.
4.  Tibbiy  xarajatlarni  to‘lash  kafolati ,  baxtsiz  hodisa 
oqibatidagi  shikastlanishlarni  davolash  uchun  zarur  to‘lov 
bo‘lib,  shifoxonaga  yotqizish,  ambulatoriyada  davolash, 
dori-darmon,  parvarish  uchun  xarajatlarning  qoplanishini 
nazarda  tutadi.  Opsion  tarzida  protezlash,  kosmetik 
jarrohlik  harajatlarini,  sanatoriyada  davolanishni  to‘lab 
berishni ham taklif etish mumkin 3.  T IBBIY  SUG‘URTANI NG  IJTIMOIY-
IQTISODIY  MOHIYATI .
Rivojlangan  pullik  sog‘liqni  saqlash 
tizimiga ega bo‘lgan ko‘pchilik davlatlarda 
tibbiy  sug‘urta  keng  qo‘llanadi.  Uning 
asosiy  maqsadi  aholini  keng  doirasiga 
tibbiy  xizmatlar  bilan  foydalanish 
imkoniyatini  yaratish  va  imkoni  boricha 
sug‘urta qildiruvchilarni xarajatlarini to‘liq 
miqdorda qoplanadi.  Tibbiy  sug‘urta  aholini  ijtimoiy  himoya  shaklida 
sog‘liqni  saqlash  byudjet  tizimiga  qo‘shimcha  sifatida 
rivojlanadi.  Sog‘liqni  saqlash  byudjet  tizimi  ham  bir 
vaqt  ichida  o‘z  vazifalarini  bajaradi.  Dunyoni  hamma 
rivojlangan  mamlakatlarida  davlat  sog‘liqni  saqlash 
tizimiga katta ahamiyat beriladi.  Davlat aholi  sog‘ligini 
saqlash  tizimidi  asosiy  vazifalarni  o‘z  zimmasiga  oladi. 
Birinchi  navbatda  bu  epidemiyaga  qarshi  ishlar  va 
yuqumli  emas  epidemiologiya  usullari  bilan  tashqi 
muhit  ta’siridan  kelib  chiqqan  kasalliklarni  bevaqt 
paydo bo‘lishi va tarqalishi sabablarini aniqlaydi . Keskin  va  favqulotda  vaziyatlarda  davlat  tibbiy 
yordam  ko‘rsatish  moliyalashtirishni  o‘z  zimmasiga 
oladi. Rejalashtirilgan tibbiy yordam ko‘rsatilishda davlat 
ko‘p  holatlarda  tashabbusni  xususiy  biznesga,  mustaqil 
xo‘jalik  tashkilotlarga  yoki  sug‘urtaga  to‘liq  uzatadi. 
Ushbu  holatda  davlat  tibbiy  xizmatlarni  sifati 
standartlarini,  kadrlar  tayyorlik  darajasini  va  tibbiyotda 
prinsipial  yangi  yo‘nalishlarni  nazorat  qiladi.  Tibbiy 
sug‘urta  davlat  va  nodavlat  sug‘urta  tashkilotlar 
tomonidan  ixtiyoriy  va  majburiy  ko‘rinishda  amalga 
oshirilishi mumkin. Tibbiy  sug‘urtaning  asosiy 
xususiyatlardan  biri  –  bu  sug‘urta 
shartnomasida  aniq  aytib  o‘tilgan  hodisa 
sodir  bo‘lganda  mulkiy  sug‘urtaga  o‘xshab 
moddiy  zarar  qoplanmaydi,  faqat 
sug‘urtalangan  shaxs  yoki  naf  oluvchining 
kasalligi  va  tibbiy  muassasaga  murojaat 
qilishi  bilan  bog‘langan  xarajatlari 
qoplanadi,  sug‘urta  puli  esa  tomonlar 
kelishuvi asosida belgilanadi. Majburiy  tibbiy  sug‘urta  boshqa  ijtimoiy  sug‘urta  tarmoqlaridan  ma’lum 
tashkiliy va moliyaviy tafovutlarga ega.
Birinchidan,  majburiy  tibbiy  sug‘urta  doirasida  aholiga  hech  qanday  pullik 
to‘lovlar  amalga  oshirilmaydi.  Moliya  mablag‘lari  faqat  aholiga  bepul 
ko‘rsatilgan  tibbiy  xizmatlar  to‘loviga  ishlatiladi  va  davlat  litsenziyasi  va 
akkreditatsiyasiga ega bo‘lgan tibbiy muassasalarga yo‘naltiriladi.
Ikkinchidan,  majburiy  tibbiy  sug‘urtani  tashkil  etishda  tijorat  kompaniyalar 
–  tibbiy  sug‘urta  tashkilotlari  –  ishtirok  etadi,  ularga  qonunchilik  bo‘yicha 
bevosita sug‘urtachilar vazifasi yuklatilgan.
Uchinchidan,  majburiy  tibbiy  sug‘urtani  moliyalashtirishda  davlat  byudjet 
mablag‘lari  ham  qatnashadi,  chunki  ijroiya  hokimiyat  muassasalari 
ishlamaydigan  aholini  sug‘urta  qildiruvchi  sifatida  sug‘urtalashadi  va  sug‘urta 
badallarini majburiy tibbiy sug‘urta fondlariga to‘lashlari majbur. Sug‘urtalangan shaxslarga yordam majburiy tibbiy 
sug‘urta dasturi doirasida amalga oshiriladi. Majburiy 
tibbiy sug‘urta dasturi quyidagilarni ko‘zda tutadi:
-
tibbiy  va  dorilik  yordamni  turlari  va  amalga  oshirish 
shartlari ;
-
ko‘rsatiladigan xizmatlarning ro‘yxati ;
-
dastur  doirasida  yordam  ko‘rsatadigan  tibbiy 
tashkilotlarni ro‘yxati ;
-
tibbiy yordamning sifatiga talablar ;
-
tibbiy xizmatlarga o‘rnatilgan tartibda qabul qilingan eng 
yuksak  tarif lar . Majburiy tibbiy sug‘urta faqat notijorat 
asosida amalga oshiriladi, va sug‘urta zaxiralar 
vaqtincha bo‘sh mablag‘larni ishlatishdan 
olingan daromad quyidagi maqsadlarga 
yo‘naltiriladi:
-
tibbiy yordamga to‘lovlar zahirasini to‘ldirishga ;
-
  tibbiy  muassasalarni  moddiy-texnik  bazasini 
yaxshilashga ;
-
sug‘urta kompaniya o‘zini rivojlanishiga . Ijtimoiy sug‘urtaning tashkil etilishi quyidagi 
qonun-qoidalarga asoslangan: 
-
  ko‘proq  tashkilotlar,  muassasalar  va  davlat 
mablag‘lari  hisobiga  fuqarolarni  ijtimoiy  sug‘urta 
bo‘yicha ta’minlanishining umumiyligi;
-
  ijtimoiy  sug‘urta  mablag‘larini  ishlatishda  va 
ularni  ishchilar  tashkilotlari  orqali  boshqarishda 
shaxsni,  mehnat  jamoasini  va  butun  jamiyatning 
manfaatlarini optimal birikmaligi Ijtimoiy  sug‘urtaning  asosiy  vazifalarini  aniqlab,  tahlil  qilish 
uchun,  uni  asosiy  vazifalarini  va  turlarini  belgilab  chiqishimiz 
kerak. Ijtimoiy siyosatning bir qismi sifatida ko‘rib chiqiladigan 
ijtimoiy sug‘urtaning eng muhim vazifalariga quyidagilar kiradi: 
-
sug‘urtalangan shaxsning amaldagi moddiy darajasini saqlab 
qolish vazifasi; 
-
zararni qoplash vazifasi ; 
-
tiklash vazifasi ; 
-
qayta taqsimlash vazifasi ; 
-
barqarorlik ni ta’minlash  funksiya si. Ijtimoiy  sug‘urta  –  bu  davlat  tomonidan  kafolatlangan  ishchilarni 
va  ular  oila  a’zolarini  ijtimoiy  qaltisliklardan  himoya  qiladigan 
chora-tadbirlar tizimi. Ijtimoiy qaltisliklarga quyidagilar kiradi:
-
  kasallik ; 
-
  baxtsiz hodisa ; 
-
  mehnatga layoqatni yo‘qotish ; 
-
  bola ko‘rish ; 
-
  qarilik; 
-
  ishsizlik ; 
-
  qarindosh larning vafot etishi . Jahon  tajribasi  majburiy 
tibbiy  sug‘urtalashning  turli 
tuman  tashkiliy-huquqiy 
shakllari  to‘g‘risida  guvohlik 
beradi.  Ayrim  mamlakatlarning 
majburiy  tibbiy  sug‘urtalash 
tizimlarini ko‘rib chiqamiz. Jahonda  sog‘liqni  saqlash  tizimini 
moliyalashtirish  bo‘yicha  bir  necha 
modellar  barpo  etilgan.  Bugungi  kunda 
AQSH  hukumati  sog‘liqni  saqlash 
tizimidagi  xarajatlarni  40%  dan  oshiq 
qismini  moliyalashtiradi.  AQSH  hukumati 
sog‘liqni  saqlash  tizimidagi  xarajatlarni 
asosan ikkita dastur orqali moliyalashtiradi: 
"Medikeyd" va "Mediker". "Mediker"  dasturi  bo‘yicha  65  yoshdan  oshgan  barcha 
amerikaliklar  sug‘urtalanadi.  "Mediker"  dasturini  bir  qismi  barcha 
ishchilarga  qo‘llanadigan  o‘ziga  xos  soliq  orqali  moliyalashtiriladi. 
Ushbu  soliqning  bir  qismini  ishchilar,  kolgan  qismini  –  ish 
beruvchilar  to‘laydi.  Umuman  olganda,  ushbu  soliq  ishlaydigan 
amerikaliklarning  daromadidan  15%  tashkil  etadi.  "Mediker" 
dasturining qolgan qismi daromad solig‘idan moliyalashtiriladi.
"Medikeyd"  dasturi  bo‘yicha  kam  ta’minlangan  oilalardagi 
ayollar  va  bolalar  sug‘urtalanadi.  Bundan  tashqari,  ushbu  dastur 
bo‘yicha  keksalar  uyidagi  davolanish  ham  moliyalashtiriladi. 
"Medikeyd"  dasturi  federal  va  shtatlar  hukumati  orqali 
moliyalashtiriladi. Germaniya  sog‘liqni  saqlash  tizimini  ham  davlat 
tomonidan,  ham  sug‘urta  tomonidan  moliyalashtiradi.  Tibbiy 
sug‘urta  sohasida  katta  tajriba  Germaniyada  to‘plangan.  100 
yil  oldin  bu  erda  birinchi  majburiy  ijtimoiy  sug‘urta  amalga 
kiritildi.  Xozirgi  kunda  Germaniya  sug‘urta  tizimi  Evropada 
eng rivojlangan tizimlaridan biridir. 
Fransiyada  sog‘liqni  saqlash  tizimi  moliyalashtirishni 
tibbiy  majburiy  sug‘urtasi  75-80%  ta’minlaydi,  qolgan  qismi 
ixtiyoriy  tibbiy  sug‘urtasi  va  fuqarolar  o‘zini  mablag‘lari 
hisobiga  moliyalashtiriladi.  Bundan  tashqari,  majburiy  tibbiy 
sug‘urtaga faqat ishchilar tortiladi Shveysariyaning  butun  axolisi  majburiy  tibbiy 
sug‘urtasiga  tortilishi  lozim,  shu  qatorda  uch  oydan  kamroq 
ishlaydigan  mavsumiy  ishchilar  ham  sug‘urtalanishi  lozim. 
Shveysariyaga  yangi  kelgan  va  yangi  tug‘ilgan  uch  oy 
ichida majburiy tibbiy sug‘urtaga tortilishi lozim
Gollandiya  aholisining  asosiy  qismi  majburiy  tibbiy 
sug‘urtaga  umumiy  milliy  fond  orqali  tortiladi.  Majburiy 
tibbiy  sug‘urtaning  xarajatlarini  85%ni  umumiy  milliy  fond 
qoplab  beradi.  Qolgan  qismini  shaxslar  to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
tibbiy sug‘urta qildiruvchilarga to‘laydi Avstraliyaning  butun  aholisiga  tegishli  Medіcare 
davlat  tibbiy  tizimi  1984  yildan  boshlab  o‘z  faoliyatini 
amalga  oshiradi.  Medіcare  davlat  tibbiy  tizimini  asosiy 
maqsadi  –  butun  avstraliyaliklarga  sifatli  tibbiy  xizmat 
ko‘rsatilishini  ta’minlash.  Avstraliyaning  har  qaysi 
layoqatga  ega  bo‘lgan  fuqarosi  Medіcare  Card  shaxsiy 
kartochkasiga ega. 
Kanada  sog‘liqni  saqlash  ishlariga  YAIM 
hajmining  9,5  foizini  sarf  qiladi.  Bu  kishi  boshiga 
o‘rtacha 2500 AQSH dollarni tashkil qiladi.
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha