Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 31.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Ilyos Hamidov

Ro'yxatga olish sanasi 15 Dekabr 2024

0 Sotish

Sifat menejmenti tizimini sertifikatlash

Sotib olish
“SIFAT MENEJMENTI“ 
Fanidan
KURS ISHI
 
 
 
 
 
MAVZU: SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI SERTIFIKATLASH
 
 Bajardi: 
Tekshirdi: 
MAVZU:SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI SERTIFIKATLASH REJA
KIRISH .………………….………………….………………….3
1-BOB.  ISO 9001 standarti talablari asosida sifat menejmenti tizimi va 
tamoyillari. .………………….………………….………………………..6
2-BOB.  Sifat tizimlarini sertifikatlashtirishning asosiy qoidalari (O’z RH 
51025), sifat tizimlarini sertifikatlashtirishni o’tkazish tartibi (O’z RH 51-
027). .………………….………………….…………………………..15
2.1.Ish yuritish jarayonlari .………………….………………….………..15
3-BOB. Sertifikatlanuvchi tizimni joriy qilish.………………….…….26
4.1Sifat menejmenti tizimini  hujjatlashtirish .………………….………26
4.2Sifat menejmenti tizimining hujjatlari tuzilmasi .……………………..35
XULOSA.………………….………………….………………….…..…41
FOYDALANILGA ADABIYOTLAR.………………….……………..43
2 KIRISH
      Sifat   menejmenti   tizimini   (SMT)   sertifikatlash   bugungi   kunda
korxonalar   uchun   xalqaro   darajada   tan   olingan   standartlarga   javob
berishning   eng   muhim   vositalaridan   biriga   aylangan.   Bu   jarayon
korxonalarga   o‘z   mahsulotlari   va   xizmatlarini   yuqori   sifat   talablariga
muvofiqligini   tasdiqlash,   mijozlarning   ishonchini   oshirish   va
raqobatbardoshligini   mustahkamlash   imkoniyatini   beradi.   Sertifikatlash
orqali   korxona   nafaqat   ichki   boshqaruv   tizimini   yaxshilaydi,   balki   global
bozorda o‘z o‘rnini mustahkamlash uchun zarur bo‘lgan ustunliklarni ham
qo‘lga kiritadi.
      SMT   sertifikatlashning   asosiy   maqsadi   —   korxonalarning   faoliyatini
xalqaro ISO 9001 standarti kabi standartlarga muvofiqlashtirishdir. Ushbu
standart   sifatni   boshqarishning   umumiy   qoidalarini   belgilaydi   va
tashkilotlarning   mahsulot   va   xizmatlarini   mijozlar   talablariga   muvofiq
ishlab chiqarishiga yordam beradi. ISO 9001 sertifikati korxonaning sifat
menejmenti tizimi  samarali ishlashini  va  uning  barqarorligini tasdiqlaydi.
Bu   esa   nafaqat   ichki   jarayonlarni   optimallashtiradi,   balki   tashqi   bozorlar
uchun ishonchli hamkor sifatida ko‘rinish beradi.
     Sertifikatlash jarayoni bir nechta bosqichlardan iborat. Avvalo, korxona
o‘z   ichki   tizimini   tahlil   qiladi   va   sifat   menejmenti   talablariga   javob
beradigan   tizimni   shakllantiradi.   Keyinchalik,   mustaqil   sertifikatlash
organlari   tomonidan   auditlar   o‘tkazilib,   tashkilotning   tizimi   belgilangan
standartlarga   muvofiqligi   baholanadi.   Ushbu   jarayon   orqali   korxona
o‘zining   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlab,   sifatni   boshqarishning
samaradorligini oshirishi mumkin.
3      SMT sertifikatlash nafaqat korxonaning ichki jarayonlariga ijobiy ta’sir
ko‘rsatadi,   balki   tashqi   bozorlarda   ham   keng   imkoniyatlar   yaratadi.
Sertifikatlangan   korxonalar   xalqaro   tenderlarda   ishtirok   etish,   xorijiy
mijozlar   bilan   hamkorlik   qilish   va   sifat   bo‘yicha   yuqori   talablarni
qo‘llaydigan   yirik   kompaniyalar   bilan   ishlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.
Bu esa ularning daromadini oshiradi va barqaror rivojlanishni ta’minlaydi.
     Sertifikatlash jarayoni xodimlarning malakasini oshirish va ularda sifat
madaniyatini shakllantirishda ham muhim ahamiyatga ega. Xodimlar sifat
menejmenti tizimining talablariga rioya qilish va ularni amaliyotga tatbiq
etish   orqali   tashkilotning   umumiy   muvaffaqiyatiga   hissa   qo‘shadilar.   Bu
esa   korxonaning   ichki   jamoasida   hamkorlikni   kuchaytiradi   va   mahsulot
yoki  xizmat  sifati  bo‘yicha  doimiy  takomillashtirishga  erishishga  yordam
beradi.
     Sifat menejmenti tizimini sertifikatlash jarayoni bugungi dinamik bozor
sharoitida   korxonalarga   katta   afzalliklar   beradi.   Ularning   brendi   xalqaro
maydonda   tan   olinadi,   iste’molchilar   ishonchini   qozonadi   va
raqobatchilardan   ajralib   turadi.   Shu   sababli,   SMT   sertifikatlash   nafaqat
korxonaning   ichki   boshqaruv   tizimi,   balki   uning   strategik   rivojlanish
yo‘nalishi uchun ham asosiy element hisoblanadi.
     Xulosa   qilib  aytganda,   sifat  menejmenti   tizimini   sertifikatlash  jarayoni
korxonalarning samaradorligini oshirish, resurslardan oqilona foydalanish
va   barqaror   rivojlanish   uchun   zarurdir.   Bu   jarayon   orqali   tashkilotlar   o‘z
faoliyatining   har   bir   jihatini   yanada   yaxshilashga   erishadi   va   global
raqobatda   muvaffaqiyatli   ishtirok   etish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   SMT
4 sertifikatlash   —   bu   nafaqat   sifatni   boshqarish   tizimi,   balki   korxonaning
kelajagi uchun strategik qadamdir.
1-BOB.  ISO 9001 standarti talablari asosida sifat menejmenti tizimi va
tamoyillari.
5 Umumiy qoidalar. Sifat menejmenti tizimi tamoyillari va ularning tavsiflari
hamda   ISO   9001   standarti   talablari   bilan   bog’liqligi   to’g’risida   to’xtalib
o’tmoqchimiz. 
Hurmatli   kitobxon,   yodingizda   bo’lsa,   biz   kitobning   2.5   bandida   sifat
menejmenti   tizimi   kontseptsiyasi   va   umumiy   qoidalari   to’g’risida   ma`lumot
bergan   edik.   Endi   sizga   taqdim   etalayotgan   ma`lumotlar   o’sha   banddagi
ma`lumotlarni to’ldirib keladi va bularni batafsil ko’rib chiqamiz. 
Sifat menejmenti tizimining “Iste`molchiga mo’ljallab ish qilish” tamoyili. 
Iste’molchiga mo’ljallab ish qilish. 
Tashkilotlar   o’zining   iste`molchilariga   tobe   bo’ladi   va   shuning   uchun
ularning   joriy   va   kelgusidagi   ehtiyojlarini   tushunishi,   ularning   talablarini
bajarishi va kutganidan ham ortiq yaxshi natijaga erishish lozim. 
O`zDst ISO 9000:2009  
Tashkilot o’zining iste`molchilariga tobe bo’ladi va shuning uchun ularning
joriy va kelgusidaga ehtiyojlarini tushunishi va ularning talablarini bajarishi va
kutganlariga   erishishini   ta`minashi   lozim.   Buning   uchun   tashkilotning   yuqori
rahbariyati   tashkilotda   quyidagilar   yordamida   iste`molchilarga   mo’ljallangan
muhitni yaratishi lozim: 
A. A)menejmentga  (boshqaruvga)  duchor  qilingan va natijaviyligi  va
samaradorligi   nuqtai-nazardan   yaxshilashni   tushunish   mumkin   bo’lgan
tizimi va jarayonlarni aniqlashi; 
B. B)jarayonlarni   boshqarish   va   bajarilishining   natijaiyligi   va
samaradorligini,   hamda   tashkilotning   faoliyatidan   qanoatlanganligini
aniqlash uchun ma`lumot va ko’rsatkichlarni ta`minlashi. 
Iste`molchilarga ularni ehtiyojini va istagini qondirishi xususiyatlari mavjud
bo’lgan   mahsulot   kerak.   Bu   ehtiyoj   va   istaklar   odatda   iste`molchilar   talablari
bo’lib   hisoblanadi   va   mahsulotning   texnikaviy   shartlarida   namoyon   bo’ladi.
Talablarni   tashkilotning   o’zi   yoki   iste`molchilarning   kontraktlarida   o’rnatilgan
6 bo’lishi   mumkin.   Ixtiyoriy   holda   ham   mahsulot   maqbulligini   yakuniy   natijada
iste`molchi o’rnatadi. 
Madomiki,   iste`molchilarning   ehtiyoji   va   istaklari   o’zgarar   ekan,   tashkilot
mahsulot   sifatini   va   uning   raqobatbardoshligini   yanada   yaxshilashga   erishish
maqsadida o’z faoliyatini doimiy takomillashtirishi, texnikaning rivojlanishi va
raqobatchilikga   bog’liq   tazyiqlarni   sinashi   lozim.   “Iste`molchiga
mo’ljallanganlik”   tamoyilini   qo’llanilishi   –   bu   (kontrakt)   shartnomalarda   qayd
etilgan   iste`molchi   talablarini   oddiygina   rasmiy   qanoatlantirish   emas,   balki,
iste`molchilarning   kelgusidagi   hohishlari   va   aytmagan   hohishlarini   o’ylab
topish va ularni bajarishga intilishdir. 
“Iste`molchilarga   mo’ljallanganlik”   tamoyili   ISO   9000   seriyali
standartlarida   kelguda   rivojlantirish   tariqasida   ifodalangan.   Uzoq   muddatli
rejalashirilgan   biznes   va   uni   tashkillashtirishni   muvaffaqiyatliligni   ta`minlash
maqsadda   oltita   qiziquvchi   tashkilotlar:   iste`molchilar,   hissadorlar   –   biznes
egalar,   tashkilot   ishchilari,   ta`minotchilar,   investorlar,   davlat   va   jamiyat
faoliyati natijalarida tavsiya etiladi. 
Sifat   menejmenti   tizimning   “Iste`molchilarga   mo’ljallanganlik”   tamoyilini
ISO   10014:2006   “Sifatni   boshqarish   –   moliyaviy   va   iqtisodiy   foydalar   olish
bo’yicha   ko’rsatma”   xalqaro   standartiga   muvofiq   qo’llash   bo’yicha   sxemasi
keltirilgan. 
Madomiki,   iste`molchilarning   ehtiyoji   va   istaklari   o’zgarar   ekan,   tashkilot
mahsulot   sifatini   va   uning   raqobatbardoshligini   yanada   yaxshilashga   erishish
maqsadida o’z faoliyatini doimiy takomillashtirishi, texnikaning rivojlanishi va
raqobatchilikga   bog’liq   tazyiqlarni   sinashi   lozim.   “Iste`molchiga
mo’ljallanganlik”   tamoyilini   qo’llanilishi   –   bu   (kontrakt)   shartnomalarda   qayd
etilgan   iste`molchi   talablarini   oddiygina   rasmiy   qanoatlantirish   emas,   balki,
iste`molchilarning   kelgusidagi   hohishlari   va   aytmagan   hohishlarini   o’ylab
topish va ularni bajarishga intilishdir. 
7 “Iste`molchilarga   mo’ljallanganlik”   tamoyili   ISO   9000   seriyali
standartlarida   kelguda   rivojlantirish   tariqasida   ifodalangan.   Uzoq   muddatli
rejalashirilgan   biznes   va   uni   tashkillashtirishni   muvaffaqiyatliligni   ta`minlash
maqsadda   oltita   qiziquvchi   tashkilotlar:   iste`molchilar,   hissadorlar   –   biznes
egalar,   tashkilot   ishchilari,   ta`minotchilar,   investorlar,   davlat   va   jamiyat
faoliyati natijalarida tavsiya etiladi. 
Sifat   menejmenti   tizimning   “Iste`molchilarga   mo’ljallanganlik”   tamoyilini
ISO   10014:2006   “Sifatni   boshqarish   –   moliyaviy   va   iqtisodiy   foydalar   olish
bo’yicha   ko’rsatma”   xalqaro   standartiga   muvofiq   qo’llash   bo’yicha   sxemasi
keltirilgan. 
1-Tamoyilning qisqacha mazmuni. Ixtiyoriy korxonaning farovonligi ishlab
chiqarayotgan   mahsulotni   ishlatilish   hajmiga,   ya`ni   iste`molchilar   o’ylagan
(kutgan) va bu mahsulotga ehtiyojlarni muvofiqligiga bog’liq bo’ladi. 
Iste`molchilar   istagi   (umidi)   nafaqat   mahsulot   sifati   bilan   va   balki,   narxi,
etkazib berish sharoiti va tartiblari, mahsulotni foydalanishda xizmat ko’rsatish
sharoitlari   va   h.k.lar   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Barcha   qiziquvchi   tomonlarning
ehtiyojlari   va   iste`molchilarning   so’rovlariga   tenglashtirilgan   yondashishni
ta`minlash zarur. 
1-Tamoyilning qisqacha mazmuni. Ixtiyoriy korxonaning farovonligi ishlab
chiqarayotgan   mahsulotni   ishlatilish   hajmiga,   ya`ni   iste`molchilar   o’ylagan
(kutgan) va bu mahsulotga ehtiyojlarni muvofiqligiga bog’liq bo’ladi. 
Iste`molchilar   istagi   (umidi)   nafaqat   mahsulot   sifati   bilan   va   balki,   narxi,
etkazib berish sharoiti va tartiblari, mahsulotni foydalanishda xizmat ko’rsatish
sharoitlari   va   h.k.lar   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Barcha   qiziquvchi   tomonlarning
ehtiyojlari   va   iste`molchilarning   so’rovlariga   tenglashtirilgan   yondashishni
ta`minlash zarur. 
Tashkilotning barcha xodimlari iste`molchilar fikrini va ehtiyojini tushinishi
hamda bilishi lozim. 
8 Iste`molchilaring   qoniqqanligi   quyidagi   aniqlangan   shaklda   baholanadi   va
o’lchanadi,   balki,   zaruriy   holatlarda   tuzatish   harakatlarini   tanlash   mexanizmi
sifat tizmida tarkib topishi lozim. 
Iste’molchining talablariga va majburiy talablarga mos keluvchi  talablariga
javob   beradigan   mahsulotni   barqaror   ishlab   chiqarishda   uzining   qobiliyatini
namoyish qilgan; 
Tizimdan   samarali   foydalanish,   uni   doimiy   yaxshilab   turish   hamda
iste’molchini talablariga va majburiy talablarga muvofiqligini ta’minlash orqali
iste’molchining   qanoatlanti-rishni   hisobga   olib   ish   tutgan   hollarda   sifat
menedjmenti tizimiga quyiladigan talablarni belgilaydi. 
Me’yoriy   xujjatlarga   havolalar:   Mazkur   standartda   quyidagi   standartlarga
qilingan   havolalardan   foydalanilgan:   O’z   DSt   ISO   9000:2002   Sifat
menedjmenti tizimlari. Asosiy qoidalar va lug’at (IDT) 
O’z   DSt   ISO   9001:1999   Sifat   tizimlari.   Loyihalashda,   ishlab   chiqishda,
ishlab   chiqarishda,   montaj   qilishda   va   xizmat   kursatishda   sifatni   ta’minlash
modeli (IDT) 
O’z DSt  ISO 9004:2002 Sifat  menedjmenti  tizimlari. Faoliyatni yaxshilash
buyicha tavsiyalar (IDT) 
Atamalar va ga’riflar. Mazkur standartda O’z DSt ISO 9000 uz ichiga olgan
atamalar va ta’riflar qullaniladi. 
Etkazib   berishni   zanjirini   bayon   qilish   uchun   O’z   DSt   ISO   9001:1999
qullaniladigan   va   quyida   keltirilgan   atamalar   lug’atini   aks   ettirish   uchun
uzgartirilgan edi. 
"Tashkilot" atamasi avvalgi O’zDSt ISO 9001(IDT) da qullanilgan "etkazib
beruvchi"   atamasini   urnini   oladi   va   ushbu   standart   qullanilayotgan   ob’ektga
tegishlidir.   "Etkazib   beruvchi"   atamasi   endi   avval   qullanilgan   "yordamchi
pudratchi"   atama   urniga   foydalanadi.   Mazkur   standart   matnida   uchraydigan
"mahsulot" atamasi, "xizmat kursatish"ni xam bildirishi mumkin. 
9 Sifat   menedjmenti   tizimi.   Tashkilot,   sifat   menedjment   tizimini   ishlab
chiqishi,   xujjatli   rasmiylashtirishi,   joriy   etishi,   ishchi   holatda   saqlab   turishi,
mazkur   standart   talablariga   muvofiq   ravishda   uning   natijaliligini   doimo
yaxshilashi   kerak.   Sifat   menedjmenti   tizimini   joriy   etish   va   ishlatishi   uchun
tashkilot: 
a. a)sifat   menedjmenti   tizimi   uchun   kerak   bulgan   jarayonlarni
aniqlashi va 
ularni tashkilotda qullashi (1.2); 
a. b)bu   jarayonlarni   amalga   oshirishni   ketma-ketligi   va   uzaro
bog’lanishini 
aniqlashi; 
v) bu jarayonlarni samarali bajarish va ularni boshqarish uchun kerak bulgan
mezonlari va usullarni aniqlashi; 
g) jarayonlarni amalga oshirish va ularni kuzatib borish uchun zarur bulgan 
resurslar va axborot bilan ta’minlashi; 
a. d)jarayonlarni kuzatib turishi, ulchashi va tahlil qilishi; 
b. e)ushbu   jarayonlarni   rejalashtirilgan   natijalarga   erishishi   va   ularni
doimo yaxshilab borish uchun zarur bulgan choralarni kurishi kerak. 
Tashkilot   mazkur   standart   talablariga   muvofiq   bu   jarayonlarni   boshqarishi
kerak.   Mahsulotni   talablarga   muvofiqligiga   ta’sir   etuvchi   tashqi   jarayonlarni
uzining   faoliyatiga   qushishda,   tashkilot   bunday   jarayonlarni   boshqarilishini
belgilab   quyishi   kerak.   Bu   boshqarish   sifat   menedjmenti   tizimida   aniqlanishi
lozim. 
Izoh - Sifat menedjmenti tieimining jarayonlari yuqorida sanab utilganlarni
hisobga   olgan   holda   boshqarish,   resurslar   bilan   ta’min-lashini,   mahsulotni
ishlab chiqarish va ulchash jarayonlarini uz ichiga olishi kerak. 
10 Rahbariyatning   javobgarligi.   Rahbariyatning   majburiyatlari.   Tashkilotning
yuqori   rahbariyati   sifat   menedjmenti   tizimini   ishlab   chiqishi,   joriy   etishi   va
natijaliligini  doimo  oshirish   buyicha  uz  majburiyatlarining  isbotini  quyidagilar
vositasida taqdim etishi kerak; 
a. a)iste’molchilarning   talablarini   hamda   qonun   xujjatlarini   va
me’yoriy 
xujjatlarning talablarini bajarilishini muhimligi  haqida tashkilotning barcha
xodimlarini xabardor qilishi; 
a. b)tashkilotning sifat sohasidagi siyosat va maqsadlarini aniqlash; 
v) rahbariyat tomonidan tahlil utkazish; 
g) zarur bulgan resurslar bilan ta’minlash. Resurslar menedjmenti. Resurslar
bilan ta’minlash 
Tashkilot quyidagilar uchun zarur bulgan resurslarni aniqlashi va uz vaqtida
ta’minlashi lozim: 
a. a)sifat   menedjmenti   tizimining   jarayonlarini   joriy   qilish,   saqlab
turish va 
yaxshilash; 
a. b)iste’molchining   talablarini   bajarish   paytida   uning
qanoatlanganligini oshirish. 
Mahsulotni   ishlab   chiqarishni   rejalashtirish.   Mahsulotni   ishlab   chiqarishni
rejalashtirish.   Tashkilot   maxsulotni   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bulgan
jarayonlarni   rejalashtirishi   va   ishlab   chiqishi   darkor.   Ishlab   chiqarish
jarayonlarini   rejalashtirish   sifat   menedjmenti   tizimini   boshqa   jarayonlarining
talablari   bilan   muvofiqlashtirilgan  bulishi  kerak  (1).  Tashkilot  ishlab   chiqarish
jarayonlarini rejalashtirishda zarur bulgan holda: 
11 a. a)sifat   soxasidagi   maqsadlarini   va   mahsulotga   quyiladigan
talablarni; 
b. b)muayyan   mahsulot   uchun   jarayonlar   va   xujjatlarni   ishlab
chiqishni 
zarurligini hamda resurslar bilan ta’minlashni; 
v)   aniq   bir   mahsulotni   verifikatlash   (tekshirish),   validatlash   (tasdiqlash),
monitoringi,   tekshiruvi,   sinovlari   buyicha   faoliyatini   va   uni   qabul   qilib   olish
mezonlarini; g) ishlab chiqarish jarayonlariga va tayyor mahsulotga quyiladigan
talablarga   ularni   muvofiqligini   tasdiqlash   uchun   zarur   bulgan   yozuvlarni
aniqlashi   kerak.   Rejalaitirish   natijalari   ushbu   tashkilot   uchun   qulay   kurinishda
rasmiylashtirishi kerak. 
Ulchashlar, tahlil qilnsh va yaxshilash. Umumiy qoidalar. 
Tashkilot: 
a)   mahsulotni   muvofiqligini   tasdiqlash;   b)   sifat   menedjmenti   tizimining
muvofiqligini ta’minlash; 
v)   sifat   menedjmenti   tizimini   muntazam   yaxshilash   uchun   zarur   bulgan
monitoring,   ulchash,   tahlil   qilish   va   yaxshilash   jarayonlarini   rejalashtirishi   va
qullashi   kerak.   Bu   faoliyat   tug’ri   keladigan   usullarni,   shu   hisobda   statistik
usullarni va ularni qullanish sohasini aniqlashni uz ichiga olishi kerak. 
  Sertifikatlashtirishni   o’tkazish   bosqichlari.   Milliy   sertifikatlash   tizimi
doirasida   sertifikatlashtirish   ishlari   so’rovchi   tomonidan   tanlangan
sertifikatlashtirish   sxemasi   bo’yicha   aniqlangan   tizim   doirasida   olib   boriladi.
Sertifikatlashtirish   tartibi   va   uning   o’rnatilgan   qoidalari   mavjud   bo’lib,
sertifikatlashtirishning asosiy bosqichlari sertifikatlashtirish ob’ekti va turlariga
bog’liq   bo’lmagan   o’zgarmas   jarayon   deb   hisoblash   mumkin.   Odatda   qabul
qilingan va sertifikatlashtirish jarayonining umumiy sxemasida keltirilgan. Buni
quyidagi beshta asosiy bosqichga bo’lishimiz mumkin: 
Sertifikatlashtirishga ariza. Sertifikatlashtirish bo’yicha qaror qabul kilish. 
12 Sertifikatlashtirish   ob’ektini   muvafiqligini   o’rnatilgan   talablar   bilan
baholash. Muvofiqlikni baholash natijalarini tahlili va uni rasmiylashtirish. 
Sertifikatlashtirish   ob’ekti   ustidan   inspeksiya   nazorat.   O’zbekiston
Respublikasida   mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibi.   O’zbekiston
Respublikasida mahsulotlarni sertifikatlashtirish tartibi Vazirlar Mahkamasining
2004   yil   6   iyuldagi   №318-sonli   «Mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibotini
soddalashtirishga   doir   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   Qaroriga
binoan   "O’zstandart"   agentligi,   O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash
vazirligi,   Qishloq   va   suv   xo’jaligi   vazirligi,   Davlat   tabiatni   muhofaza   qilish
qo’mitasi   manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan   birgalikda   quyidagi   ishlarni
amalga   oshirishadi:   chetdan   keltirilayotgan   mahsulotlardan   akkreditatsiya
qilingan   idoralar   va   laboratoriyalar   tomonidan   sinov   o’tkazish   uchun   namuna
olishning cheklangan  normalarini  belgilash;  akkreditatsiya  qilingan  idoralar  va
laboratoriyalar   o’rtasida   sinovlarning   takrorlanishiga   yo’l   qo’ymaslik
maqsadida sinovlar turlarini belgilash; o’zlariga qarashli akkreditatsiya qilingan
laboratoriyalarda   mahsulotlarni   sinovdan   o’tkazish   xizmatlariga   tariflarni
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligida   (uning   hududiy   bo’linmalarida)
oldindan deklaratsiya qilish. 
Sertifikatlashtirishga ariza. Sertifikatlashtirish bo’yicha qaror qabul kilish. 
Sertifikatlashtirish   ob’ektini   muvafiqligini   o’rnatilgan   talablar   bilan
baholash. Muvofiqlikni baholash natijalarini tahlili va uni rasmiylashtirish. 
Sertifikatlashtirish   ob’ekti   ustidan   inspeksiya   nazorat.   O’zbekiston
Respublikasida   mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibi.   O’zbekiston
Respublikasida mahsulotlarni sertifikatlashtirish tartibi Vazirlar Mahkamasining
2004   yil   6   iyuldagi   №318-sonli   «Mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibotini
soddalashtirishga   doir   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   Qaroriga
binoan   "O’zstandart"   agentligi,   O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash
vazirligi,   Qishloq   va   suv   xo’jaligi   vazirligi,   Davlat   tabiatni   muhofaza   qilish
qo’mitasi   manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan   birgalikda   quyidagi   ishlarni
13 amalga   oshirishadi:   chetdan   keltirilayotgan   mahsulotlardan   akkreditatsiya
qilingan   idoralar   va   laboratoriyalar   tomonidan   sinov   o’tkazish   uchun   namuna
olishning cheklangan  normalarini  belgilash;  akkreditatsiya  qilingan  idoralar  va
laboratoriyalar   o’rtasida   sinovlarning   takrorlanishiga   yo’l   qo’ymaslik
maqsadida sinovlar turlarini belgilash; o’zlariga qarashli akkreditatsiya qilingan
laboratoriyalarda   mahsulotlarni   sinovdan   o’tkazish   xizmatlariga   tariflarni
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligida   (uning   hududiy   bo’linmalarida)
oldindan deklaratsiya qilish. 
Muvofiqlik   sertifikatlari   mavjudligini   tekshirish   faqat   majburiy   tartibda
sertifikatlanadigan   mahsulotlarga   nisbatan   qonun   hujjatlariga   muvofiq
belgilangan   vakolatli   davlat   organlari   tomonidan   amalga   oshirilishi   mumkin.
"O’zstandart"   agentligida   "Standartlashtirish   to’g’risida"gi   O’zbekiston
Respublikasining   Qonunida   belgilangan   standartlashtirish   bo’yicha   me’yoriy
hujjatlar   toifalarini   tayyorlash   va   ro’yxatdan   o’tkazish   tartibi   to’g’risidagi
Nizomning   hamda   Majburiy   tartibda   sertifikatlanadigan   bir   turdagi
mahsulotlarning   har   bir   turini   ularda   sertifikatlashtirishning   tegishli   me’yoriy
hujjatlarda   belgilangan   xavfsizlik   ko’rsatkichlari   ko’rsatilgan   Qoidalarining
O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligida   ro’yxatdan   o’tkazadi   va   majburiy
tartibda   sertifikatlanadigan   mahsulotlarning   nomenklatura   ro’yxati,   ularning
sifatini va xavfsizligini belgilovchi me’yoriy hujjatlarni ko’rsatgan holda, nashr
etilishini hamda bojxona, soliq va akkreditatsiya qilingan idoralarga jo’natadi. 
14 2-BOB.  Sifat tizimlarini sertifikatlashtirishning asosiy qoidalari (O’z RH
51025), sifat tizimlarini sertifikatlashtirishni o’tkazish tartibi (O’z RH 51-
027).
    2.1.Ish yuritish jarayonlari
Mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibi   umumiy   qoidalari .   YUqoridagi
Qarorda   mahsulotlarni   sertifikatlashtirishning   umumiy   tartibi   belgilangan.
Ushbu   Qaror   asosida   ishlab   chiqilgan   sertifikatlashtirish   tartibi,   muddatlari   va
ketma-ketligi   belgilangan   holda   «O’zstandart»   agentligi   tomonidan
«Mahsulotlarni   sertifikatlash   qoidalari»   ishlab   chiqilib,   2005   yil   18   martda
Adliya   Vazirligida   N   1458-sonli   hujjat   sifatida   kuchga   kiritilgan.   Bir   turdagi
mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibi   «O’zstandart»   agentligi   tomonidan
ishlab   chiqilib,   O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   Vazirligida
sertifikatlashtirishning   tegishli   qoidalari   sifatida   ro’yxatdan   o’tkazilgan.
«Mahsulotlarni  sertifikatlash  qoidalari»da ko’rsatilganidek sertifikatlashtirilgan
mahsulotlarga   qo’shimchalar   yoki   o’zgartirishlar   kiritilishi   davomida   ilgari
tekshirilgan   xavfsizlik   bo’yicha   mahsulot   tavsifiga   salbiy   ta’sir   etmaydigan
bo’lsa,   yangi   chiqarilayotgan   mahsulotga   qo’shimcha   sertifikatlashtirish
o’tkazilishi   talab   etilmaydi.   Mahsulot   sertifikatlashtirilishi   uchun   talab
etiladigan   xavfsizlik   majburiy   tavsiflari   standartlashtirish   bo’yicha   tegishli
me’yoriy   hujjatlarda   belgilanadi.   Ushbu   qoidadagi   talablar   mahsulot   yoki
xizmatlarni   majburiy   va   ixtiyoriy   sertifikatlashtirish   davomida   tadbiq   etilishi
mumkin.   YUqorida   keltirilgan   qaror   va   qoidaga   asosan   majburiy
sertifikatlashtiriladigan mahsulotlar ro’yxatidan ma’lum qismi  ularning tegishli
talablarga   muvofiqligini   deklaratsiyalash   yo’li   bilan   tasdiqlanishi   mumkin
bo’ladi. Sertifikatlashtirishni amalga oshirish qoidasiga asosan ilovaga muvofiq
sxema bo’yicha, ikki bosqichda o’tkaziladi. 
Birinchi   bosqich   -   bir   vaqtning   o’zida,   zaruriyatga   ko’ra,   veterinariya   va
fitosanitariya   xulosalari   tegishli   ravishda   davlat   veterinariya   nazorati   va
15 o’simliklar   karantini   bo’yicha   davlat   xizmati   organlarida   rasmiylashtirilgan
holda   "O’zstandart"   agentligi   tomonidan   akkreditatsiya   qilingan   davlat
sanitariya nazorati organlarida gigienik sertifikat rasmiylashtirilishini o’z ichiga
oladi. Bunda tadbirkorlik faoliyati sub’ekti: gigienik sertifikatni rasmiylashtirish
uchun   ariza   bilan   birgalikda   belgilangan   tartibda   akkreditatsiya   qilingan
sertifikatlashtirish   idoralariga   (keyingi   o’rinlarda   sertifikatlashtirish   idoralari
deb   ataladi)   muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   yuzasidan   ariza   berishga;
zarurat   bo’lganda   tegishli   xulosalar   olish   uchun   veterinariya   va   fitosanitariya
nazorati organlariga mustaqil ravishda murojaat qilishga haqlidir. 
Ikkinchi   bosqich   -   sertifikatlashtirish   idoralari   tomonidan   muvofiqlik
sertifikati   berishdagi   faoliyat.   Bunda   akreditatsiyadan   o’tgan   Idoralar
sertifikatlashtirish faoliyatiga qo’shimcha ravishda, tadbirkorlik sub’ektlarining
yozma   arizasiga   muvofiq   davlat   sanitariya   nazorati   organlarida,   davlat
veterinariya   nazorati   va   o’simliklar   karantini   bo’yicha   davlat   xizmati
organlarida,   shuningdek   tabiatni   muhofaza   qilish   davlat   organlarida
sertifikatlashtirishni   o’tkazish   va   barcha   zarur   xulosalarni   olish   yuzasidan
agentlik   xizmatlari   ko’rsatishga   haqlidir.   Bunda   namunalar   tanlab   olinishi,
shuningdek ular to’g’ri tanlanganligi va ular tegishli davlat  organlariga taqdim
etilishi   uchun   sertifikatlash   Idoralari   javobgarlikni   o’z   zimmalariga   olishga
majbur. Muvofiqlik sertifikatini rasmiylashtirish va berishning umumiy muddati
ishlarning murakkabligi darajasiga, ko’p mehnat talab qilishi va o’ziga xosligiga
qarab, barcha zarur hujjatlar taqdim qilingan vaqtdan boshlab 10 ish kunidan 1
oygacha doirada belgilanadi. 
Bunda   akreditatsiyadan   o’tgan   Idoralar   sertifikatlashtirish   faoliyatiga
qo’shimcha   ravishda,   tadbirkorlik   sub’ektlarining   yozma   arizasiga   muvofiq
davlat sanitariya nazorati organlarida, davlat veterinariya nazorati va o’simliklar
karantini   bo’yicha   davlat   xizmati   organlarida,   shuningdek   tabiatni   muhofaza
qilish   davlat   organlarida   sertifikatlashtirishni   o’tkazish   va   barcha   zarur
xulosalarni   olish   yuzasidan   agentlik   xizmatlari   ko’rsatishga   haqlidir.   Bunda
16 namunalar tanlab olinishi, shuningdek ular to’g’ri tanlanganligi va ular tegishli
davlat organlariga taqdim etilishi uchun sertifikatlash Idoralari javobgarlikni o’z
zimmalariga   olishga   majbur.   Muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   va
berishning   umumiy   muddati   ishlarning   murakkabligi   darajasiga,   ko’p   mehnat
talab   qilishi   va   o’ziga   xosligiga   qarab,   barcha   zarur   hujjatlar   taqdim   qilingan
vaqtdan   boshlab   10   ish   kunidan   1   oygacha   doirada   belgilanadi.
sertifikatlashtirish idoralari tomonidan muvofiqlik sertifikati berishdagi faoliyat.
Bunda   akreditatsiyadan   o’tgan   Idoralar   sertifikatlashtirish   faoliyatiga
qo’shimcha   ravishda,   tadbirkorlik   sub’ektlarining   yozma   arizasiga   muvofiq
davlat sanitariya nazorati organlarida, davlat veterinariya nazorati va o’simliklar
karantini   bo’yicha   davlat   xizmati   organlarida,   shuningdek   tabiatni   muhofaza
qilish   davlat   organlarida   sertifikatlashtirishni   o’tkazish   va   barcha   zarur
xulosalarni   olish   yuzasidan   agentlik   xizmatlari   ko’rsatishga   haqlidir.   Bunda
namunalar tanlab olinishi, shuningdek ular to’g’ri tanlanganligi va ular tegishli
davlat organlariga taqdim etilishi uchun sertifikatlash Idoralari javobgarlikni o’z
zimmalariga   olishga   majbur.   Muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   va
berishning   umumiy   muddati   ishlarning   murakkabligi   darajasiga,   ko’p   mehnat
talab   qilishi   va   o’ziga   xosligiga   qarab,   barcha   zarur   hujjatlar   taqdim   qilingan
vaqtdan boshlab 10 ish kunidan 1 oygacha doirada belgilanadi. 
Bunda   akreditatsiyadan   o’tgan   Idoralar   sertifikatlashtirish   faoliyatiga
qo’shimcha   ravishda,   tadbirkorlik   sub’ektlarining   yozma   arizasiga   muvofiq
davlat sanitariya nazorati organlarida, davlat veterinariya nazorati va o’simliklar
karantini   bo’yicha   davlat   xizmati   organlarida,   shuningdek   tabiatni   muhofaza
qilish   davlat   organlarida   sertifikatlashtirishni   o’tkazish   va   barcha   zarur
xulosalarni   olish   yuzasidan   agentlik   xizmatlari   ko’rsatishga   haqlidir.   Bunda
namunalar tanlab olinishi, shuningdek ular to’g’ri tanlanganligi va ular tegishli
davlat organlariga taqdim etilishi uchun sertifikatlash Idoralari javobgarlikni o’z
zimmalariga   olishga   majbur.   Muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   va
berishning   umumiy   muddati   ishlarning   murakkabligi   darajasiga,   ko’p   mehnat
17 talab   qilishi   va   o’ziga   xosligiga   qarab,   barcha   zarur   hujjatlar   taqdim   qilingan
vaqtdan boshlab 10 ish kunidan 1 oygacha doirada belgilanadi. 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2004 yil 6 iyulda №318-
sonli   «Mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibotini   soddalashtirishga   doir
qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   qarorigacha   oldingi   xatboshida
keltirib   o’tilgan   talab   yo’q   edi,   buning   oqibatida   sertifikatlashtirish   ishlari
asossiz ravishda cho’zilib, tadbirkorlarning noroziligiga sabab bo’lar edi. 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2004 yil 6 iyulda №318-
sonli   «Mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   tartibotini   soddalashtirishga   doir
qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   qarorigacha   oldingi   xatboshida
keltirib   o’tilgan   talab   yo’q   edi,   buning   oqibatida   sertifikatlashtirish   ishlari
asossiz   ravishda   cho’zilib,   tadbirkorlarning   noroziligiga   sabab   bo’lar   edi.   SHu
bilan   birga   ushbu   Qaror   asosida   tadbirkorlarga   sertifikatlashtirish
jarayonlarining xolisligini ta’minlash maqsadida ham qator qulayliklar yaratildi.
Gigienik   sertifikatni,   veterinariya   va   fitosanitariya   xulosalarini
rasmiylashtirish   va   berish   tartibi.   Gigienik,   veterinariya,   fitosanitariya   va
ekologiya   sertifikatlari   (xulosalar)   mahsulotlarni   majburiy   sertifikatlashtirish
bosqichlaridan boshlang’ichi bo’lib, mahsulotlarga me’yoriy hujjatlarda tegishli
ravishda   gigienik,   veterinariya,   fitosanitariya  yoki   ekologik  me’yor   va   talablar
mavjud   bo’lgan   taqdirda   o’tkaziladi.   Gigienik   sertifikatni   olish   uchun   ariza
beruvchi   davlat   sanitariya   nazoratining   hududiy   organiga   ariza   bilan   murojaat
qiladi. 
Yuqorida   keltirilgan   Qaror   talablari   asosan   sertifikatlashtirishga   ariza
berilganda   ishlab   chiqariladigan,   sertifikatlashga   taqdim   qilinayotgan
mahsulotga   me’yoriy   hujjatning   nusxasi   ilova   qilinishi   kerak   (Davlatlararo
standart   -   DS,   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   standarti   -   OzDSt,   Texnik
shartlar   -   TSH;   ishlab   chiqariladigan   oziq-ovqat   mahsulotlari   uchun   -
O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash   vazirligi   bilan   kelishilgan
texnologik yo’riqnoma va retseptura). 
18 Muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   va   berish   tartibi.   Muvofiqlik
sertifikatini   rasmiylashtirish   sertifikatlash   idoralari   tomonidan   amalga
oshiriladi. 
Sertifikatlashtirish   idorasini   tanlash   arizachi   tomonidan   mustaqil   amalga
oshiriladi. 
Ariza beruvchi istalgan vaqtda, sertifikatlashtirish idoralari esa arizachining
birinchi talabi asosida quyidagi hujjatlarni taqdim etishi shart: 
a. a)majburiy   tarzda   sertifikatlashtirilishi   lozim   bo’lgan   mahsulot
turlarining 
ro’yxati yoki ro’yxatdan ko’chirma; 
a. sertifikatlashtirish  doirasiga  taalluqli  bo’lgan  mahsulotni
sertifikatlash qoidalari; 
v) sertifikatlashtirish bo’yicha xizmatlar narxlari (tariflari) preyskuranti; 
g) davlat vakolatli organida akkreditatsiya qilinganlikni tasdiqlovchi hujjat. 
Sertifikatlashtirish   idorasi,   ko’rsatib   o’tilgan   hujjatlar   nusxalarini   taqdim
etganda   ularning   nusxalarini   tayyorlash   uchun   ketgan   harajatlarnigina
so’rovchidan undirishga haqli. 
Ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotga   muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish
uchun ariza beruvchi sertifikatlashtirish idorasiga ariza bilan murojaat qiladi. 
Arizaga quyidagi hujjatlar ilova qilinadi: 
-ishlab chiqarilayotgan mahsulotga me’yoriy hujjat nusxasi; 
-mahsulotni   yorliqlash   namunasi   (mahsulot   to’g’risida   axborot);   -gigienik
sertifikat nusxasi. 
Ariza beruvchi  tomonidan ayni  bir vaqtda gigienik sertifikat va muvofiqlik
sertifikati   olishga   ariza   berilgan   taqdirda   gigienik   sertifikat   nusxasi   talab
etilmaydi.
19 Chetdan olib kelinayotgan mahsulotni sertifikatlashtirish uchun quyidagilar
taqdim etiladi: 
-ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotga   me’yoriy   hujjat   nusxasi   (u   mavjud
bo’lganda); 
-mahsulotni yorliklash namunasi (mahsulot to’g’risida axborot); 
-bojxona   hududiga   etib   kelganligi   to’g’risida   belgi   qo’yilgan   ilova   hujjat
(tovar-transport yuk xati, invoys, schyot-faktura) lar nusxasi. 
Ariza nazarda tutilgan taqdirda, sertifikatlashtirish idorasi sertifikatlashtirish
ishlarini gigienik sertifikat (veterinariya va fitosanitariya xulosalari) nusxalarini
olish   muddatini   hisobga   olgan   holda   kechiktirib   boshlashi   mumkin.   Bu   holda
sertifikatlashtirish   idorasi   muvofiqlik   sertifikatini   faqat   ariza   beruvchi
tomonidan   ijobiy   natijalarga   ega   bo’lgan   hujjatlarning   barcha   zarur   nusxalari
taqdim   etilgandan   keyin   berishga   haqlidir.   Sertifikatlashtirish   idorasi   ariza
berilgan   kundan   boshlab   ikki   kun   muddatda   joyiga   borib   sertifikatlash
sinovlarini   o’tkazish   uchun   mahsulot   namunalarini   tanlab   oladi   va
identifikatsiya qiladi. Namunalar soni, tanlab olish tartibi, identifikatsiya qilish
va saqlash qoidalari mahsulotga berilgan me’yoriy hujjatlarda belgilanadi. Ariza
beruvchi o’z mahsulotining tanlab olinishida va sinovlarida qatnashish huquqiga
ega. Namunalarning saqlanishi, sifati va sinovlarining ishonchliligi uchun sinov
o’tkazishga   taqdim   qilingan   laboratoriya   (markaz)   javobgar   hisoblanadi.
Sinovlar   bo’yicha   bayonnomalarini   mas’ul   mutaxassislar   imzolaydi   va
laboratoriya   rahbari   tasdiqlaydi.   Ariza   beruvchi   sertifikatlashtirish   idorasiga
akkreditatsiya   qilingan   laboratoriyalardagi   mahsulot   sinovlari   bo’yicha
qo’shimcha   hujjatlarni   taqdim   etishi   mumkin.   Agar   mahsulotni   alohida
ko’rsatkichlari   bo’yicha   sinovlar   turli   sinov   laboratoriyalarida   o’tkazilgan
bo’lsa,   u   holda   sinovlarning   ijobiy   natijalari   bilan   birga   barcha   zarur
bayonnomalarning   mavjudligi   mahsulotning   belgilangan   talablarga
muvofiqligining ijobiy bahosi hisoblanadi. Respublikaga chetdan keltiriladigan,
majburiy   tartibda   sertifikatlanishi   kerak   bo’lgan   mahsulotga   me’yoriy   hujjat
20 mavjud   bo’lmaganda,   sifat   va   xavfsizlik   bo’yicha   sertifikatlashtirish   sinovlari
mahsulotning   ana   shunday   turlari   talablariga   muvofiqligi   yuzasidan   amalga
oshiriladi.   Arizachi   tomonidan   chetdan   olib   kelinayotgan   mahsulotga   zarur
me’yoriy   hujjat   yoki   texnik   tasnifnomalar   taqdim   etilmagan   taqdirda,   mazkur
mahsulotni sertifikatlash mahsulotning ana shunday turlariga hujjatlar bo’yicha
yoki   gigienik   sertifikat   asosida,   uni   identifikatsiya   qilgan   holda   amalga
oshiriladi   (oziq-ovqat   mahsulotiga   va   oziq-ovqatga   qo’shiladigan   qo’shimcha
mahsulot   uchun).   Laboratoriya   sinovlarining   salbiy   natijalari,   shuningdek
hujjatlarning   to’liq   bo’lmagan   komplektini   taqdim   etish   muvofiqlik   sertifikati
berishni rad etish uchun asos hisoblanadi, bu to’g’rida sertifikatlashtirish idorasi
ariza beruvchiga aniq qonunchilik normalarini ko’rsatgan holda yozma ravishda
xabar qiladi. 
Taqdim  etilgandan keyin berishga haqlidir. Sertifikatlashtirish idorasi  ariza
berilgan   kundan   boshlab   ikki   kun   muddatda   joyiga   borib   sertifikatlash
sinovlarini   o’tkazish   uchun   mahsulot   namunalarini   tanlab   oladi   va
identifikatsiya qiladi. Namunalar soni, tanlab olish tartibi, identifikatsiya qilish
va saqlash qoidalari mahsulotga berilgan me’yoriy hujjatlarda belgilanadi. Ariza
beruvchi o’z mahsulotining tanlab olinishida va sinovlarida qatnashish huquqiga
ega. Namunalarning saqlanishi, sifati va sinovlarining ishonchliligi uchun sinov
o’tkazishga   taqdim   qilingan   laboratoriya   (markaz)   javobgar   hisoblanadi.
Sinovlar   bo’yicha   bayonnomalarini   mas’ul   mutaxassislar   imzolaydi   va
laboratoriya   rahbari   tasdiqlaydi.   Ariza   beruvchi   sertifikatlashtirish   idorasiga
akkreditatsiya   qilingan   laboratoriyalardagi   mahsulot   sinovlari   bo’yicha
qo’shimcha   hujjatlarni   taqdim   etishi   mumkin.   Agar   mahsulotni   alohida
ko’rsatkichlari   bo’yicha   sinovlar   turli   sinov   laboratoriyalarida   o’tkazilgan
bo’lsa,   u   holda   sinovlarning   ijobiy   natijalari   bilan   birga   barcha   zarur
bayonnomalarning   mavjudligi   mahsulotning   belgilangan   talablarga
muvofiqligining ijobiy bahosi hisoblanadi. Respublikaga chetdan keltiriladigan,
majburiy   tartibda   sertifikatlanishi   kerak   bo’lgan   mahsulotga   me’yoriy   hujjat
21 mavjud   bo’lmaganda,   sifat   va   xavfsizlik   bo’yicha   sertifikatlashtirish   sinovlari
mahsulotning   ana   shunday   turlari   talablariga   muvofiqligi   yuzasidan   amalga
oshiriladi.   Arizachi   tomonidan   chetdan   olib   kelinayotgan   mahsulotga   zarur
me’yoriy   hujjat   yoki   texnik   tasnifnomalar   taqdim   etilmagan   taqdirda,   mazkur
mahsulotni sertifikatlash mahsulotning ana shunday turlariga hujjatlar bo’yicha
yoki   gigienik   sertifikat   asosida,   uni   identifikatsiya   qilgan   holda   amalga
oshiriladi   (oziq-ovqat   mahsulotiga   va   oziq-ovqatga   qo’shiladigan   qo’shimcha
mahsulot   uchun).   Laboratoriya   sinovlarining   salbiy   natijalari,   shuningdek
hujjatlarning   to’liq   bo’lmagan   komplektini   taqdim   etish   muvofiqlik   sertifikati
berishni rad etish uchun asos hisoblanadi, bu to’g’rida sertifikatlashtirish idorasi
ariza beruvchiga aniq qonunchilik normalarini ko’rsatgan holda yozma ravishda
xabar qiladi. 
taqdim   etilgandan   keyin   berishga   haqlidir.   Sertifikatlashtirish   idorasi   ariza
berilgan   kundan   boshlab   ikki   kun   muddatda   joyiga   borib   sertifikatlash
sinovlarini   o’tkazish   uchun   mahsulot   namunalarini   tanlab   oladi   va
identifikatsiya qiladi. Namunalar soni, tanlab olish tartibi, identifikatsiya qilish
va saqlash qoidalari mahsulotga berilgan me’yoriy hujjatlarda belgilanadi. Ariza
beruvchi o’z mahsulotining tanlab olinishida va sinovlarida qatnashish huquqiga
ega. Namunalarning saqlanishi, sifati va sinovlarining ishonchliligi uchun sinov
o’tkazishga   taqdim   qilingan   laboratoriya   (markaz)   javobgar   hisoblanadi.
Sinovlar   bo’yicha   bayonnomalarini   mas’ul   mutaxassislar   imzolaydi   va
laboratoriya   rahbari   tasdiqlaydi.   Ariza   beruvchi   sertifikatlashtirish   idorasiga
akkreditatsiya   qilingan   laboratoriyalardagi   mahsulot   sinovlari   bo’yicha
qo’shimcha   hujjatlarni   taqdim   etishi   mumkin.   Agar   mahsulotni   alohida
ko’rsatkichlari   bo’yicha   sinovlar   turli   sinov   laboratoriyalarida   o’tkazilgan
bo’lsa,   u   holda   sinovlarning   ijobiy   natijalari   bilan   birga   barcha   zarur
bayonnomalarning   mavjudligi   mahsulotning   belgilangan   talablarga
muvofiqligining ijobiy bahosi hisoblanadi. Respublikaga chetdan keltiriladigan,
majburiy   tartibda   sertifikatlanishi   kerak   bo’lgan   mahsulotga   me’yoriy   hujjat
22 mavjud   bo’lmaganda,   sifat   va   xavfsizlik   bo’yicha   sertifikatlashtirish   sinovlari
mahsulotning   ana   shunday   turlari   talablariga   muvofiqligi   yuzasidan   amalga
oshiriladi.   Arizachi   tomonidan   chetdan   olib   kelinayotgan   mahsulotga   zarur
me’yoriy   hujjat   yoki   texnik   tasnifnomalar   taqdim   etilmagan   taqdirda,   mazkur
mahsulotni sertifikatlash mahsulotning ana shunday turlariga hujjatlar bo’yicha
yoki   gigienik   sertifikat   asosida,   uni   identifikatsiya   qilgan   holda   amalga
oshiriladi   (oziq-ovqat   mahsulotiga   va   oziq-ovqatga   qo’shiladigan   qo’shimcha
mahsulot   uchun).   Laboratoriya   sinovlarining   salbiy   natijalari,   shuningdek
hujjatlarning   to’liq   bo’lmagan   komplektini   taqdim   etish   muvofiqlik   sertifikati
berishni rad etish uchun asos hisoblanadi, bu to’g’rida sertifikatlashtirish idorasi
ariza beruvchiga aniq qonunchilik normalarini ko’rsatgan holda yozma ravishda
xabar qiladi. 
Xulosa   berishni   rad   etganlik   yuzasidan   ariza   beruvchi   belgilangan   tartibda
shikoyat qilishi mumkin. 
Sertifikatlashtirish   idorasi   taqdim   etilgan   hujjatlar   va   sinovlarning   ijobiy
natijalari   asosida   ikki   ish   kuni   mobaynida   muvofiqlik   sertifikatini
rasmiylashtiradi. 
Muvofiqlik   sertifikati   chetdan   olib   kelinayotgan   mahsulotlarga   mahsulot
yaroqliligining   kafolatli   muddatiga,   ko’plab   ishlab   chiqariladigan   mahsulot
uchun esa - 3 yilga beriladi. 
Ko’plab   ishlab   chiqariladigan   mahsulotga   muvofiqlik   sertifikati   berish
uchun   sertifikatlashtirish   idorasi   ariza   beruvchidan   mahsulotni   ko’plab   ishlab
chiqarish   uchun   shart-sharoitlar   mavjudligini   aniqlash   maqsadida   mahsulot
ishlab   chiqariladigan   ob’ektlarni   belgilangan   tartibda   tekshiradi.   Tekshirish
natijalari   bo’yicha   dalolatnoma   rasmiylashtiriladi,   undan   muvofiqlik   sertifikati
berish to’g’risida qaror qabul qilishda foydalaniladi. 
O’tkazilgan   tekshirishlar   natijalari   to’g’risidagi   ma’lumotlar   muvofiqlik
sertifikatida keltiriladi. 
23 Xulosa   berishni   rad   etganlik   yuzasidan   ariza   beruvchi   belgilangan   tartibda
shikoyat qilishi mumkin. 
Sertifikatlashtirish   idorasi   taqdim   etilgan   hujjatlar   va   sinovlarning   ijobiy
natijalari   asosida   ikki   ish   kuni   mobaynida   muvofiqlik   sertifikatini
rasmiylashtiradi. 
Muvofiqlik   sertifikati   chetdan   olib   kelinayotgan   mahsulotlarga   mahsulot
yaroqliligining   kafolatli   muddatiga,   ko’plab   ishlab   chiqariladigan   mahsulot
uchun esa - 3 yilga beriladi. 
Ko’plab   ishlab   chiqariladigan   mahsulotga   muvofiqlik   sertifikati   berish
uchun   sertifikatlashtirish   idorasi   ariza   beruvchidan   mahsulotni   ko’plab   ishlab
chiqarish   uchun   shart-sharoitlar   mavjudligini   aniqlash   maqsadida   mahsulot
ishlab   chiqariladigan   ob’ektlarni   belgilangan   tartibda   tekshiradi.   Tekshirish
natijalari   bo’yicha   dalolatnoma   rasmiylashtiriladi,   undan   muvofiqlik   sertifikati
berish to’g’risida qaror qabul qilishda foydalaniladi. 
O’tkazilgan   tekshirishlar   natijalari   to’g’risidagi   ma’lumotlar   muvofiqlik
sertifikatida keltiriladi. 
Tekshirishni   o’tkazish   muddati,   ishlab   chiqarishning   shakli   va   toifalariga
ko’ra, sinovlar uchun namunalar tanlab olingan vaqtdan boshlab 10 ish kunidan
oshmasligi   kerak.   Tekshirish   o’tkazilganligi   uchun   to’lov   amalda   sarflangan
vaqt   bo’yicha   va   belgilangan   tartibda   tasdiqlangan   xarajatlar   kalkulyasiyasiga
binoan undiriladi. 
Muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   va   berish   muddati
sertifikatlashtirish idorasi tomonidan sinovlar natijalari olingan vaqtdan boshlab
5 ish kunidan oshmasligi kerak. 
Ko’plab ishlab chiqariladigan mahsulot uchun muvofiqlik sertifikati bergan
sertifikatlashtirish   idorasi   har   yili   kamida   bir   marta,   mahsulotning
sertifikatlashtirishda belgilangan talablarga muvofiqligini tasdiqlash maqsadida,
sertifikatlashtirilgan mahsulotni inspeksiya nazorati tekshiruvini o’tkazadi.
24 Tekshirishni   o’tkazish   muddati,   ishlab   chiqarishning   shakli   va   toifalariga
ko’ra, sinovlar uchun namunalar tanlab olingan vaqtdan boshlab 10 ish kunidan
oshmasligi   kerak.   Tekshirish   o’tkazilganligi   uchun   to’lov   amalda   sarflangan
vaqt   bo’yicha   va   belgilangan   tartibda   tasdiqlangan   xarajatlar   kalkulyasiyasiga
binoan undiriladi. 
Muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish   va   berish   muddati
sertifikatlashtirish idorasi tomonidan sinovlar natijalari olingan vaqtdan boshlab
5 ish kunidan oshmasligi kerak. 
Ko’plab ishlab chiqariladigan mahsulot uchun muvofiqlik sertifikati bergan
sertifikatlashtirish   idorasi   har   yili   kamida   bir   marta,   mahsulotning
sertifikatlashtirishda belgilangan talablarga muvofiqligini tasdiqlash maqsadida,
sertifikatlashtirilgan mahsulotni inspeksiya nazorati tekshiruvini o’tkazadi. 
Inspeksiya   nazorati   natijalari   bo’yicha   muvofiqlik   sertifikatining   amal
qilishi   tasdiqlanishi   yoki   to’xtatib   turilishi   yoxud   belgilangan   tartibda   bekor
qilinishi mumkin. 
Laboratoriya   sinovlarini   o’tkazganlik,   sertifikatni   rasmiylashtirganlik   va
berganlik   uchun   to’lov   tartibi,   litsenziya   ajratmalari   miqdorlari   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   bilan   kelishilgan   holda   "O’zstandart"
agentligining yo’riqnoma hujjatlari asosida belgilanadi.
25 3-BOB. Sertifikatlanuvchi tizimni joriy qilish
4.1Sifat menejmenti tizimini  hujjatlashtirish
O’zbekiston   Respublikasining   sertifikatlashtirish   bo’yicha   milliy
idorasi; 
Bir xil mahsulotni sertifikatlashtirish bo’yicha idora; 
Bir   xil   mahsulotni,   sifat   tizimini   va   ishlab   chiqarishlarni
sertifikatlashtirish bo’yicha akkreditlangan idoralari; 
Akkreditlangan sinov laboratoriyalari. 
Vazirlar   Mahkamasining   qaroriga   binoan   sertifikatlashtirish   milliy
idorasi   qilib,   sertifikatlashtirish,   metrologiya   va   sertifikatlashtirish
O’zbekiston   davlat   markazi   –   “O’zstandart”   agentligi   belgilangan.
“O’zstandart”   agentligiga   qarashli   turli   soha   va   tarmoqlarni   o’z   ichiga
olgan, bir xil nomdagi bo’limlar ham bor. 
Bularga   standartlar   va   mahsulotni   sertifikatlashtirish   bo’yicha   davlat
nazorati   va   o’lchash   vositalarini   davlat   qiyoslovidan   o’tkazish   va
attestatlash   sohaviy   bo’limlari   kiradi.   Standartlar   va   mahsulotni
sertifikatlashtirish bo’yicha davlat nazorati sohaviy bo’limlar: og’ir sanoat,
mashinasozlik, engil sanoat, mahalliy sanoat hamda agrosanoat kompleksi
doirasida   o’z   faoliyatini   amalga   oshiradi.   O’lchash   vositalarini   davlat
qiyoslovidan   o’tkazish   va   attestatlash   taromoq   bo’limlari   esa   massalar,
radiotexnika,   ionli   nurlanish,   geometrik,   mexanik,   elektrik   magnitli,
bosim,   sarflanish,   haroratli   hamda   fizik   -kimyoviy   kattaliklarni
qiyoslovdan   o’tkazadi.   “O’zstandart”   agentligi   tarkibidagi   asosiy
bo’limlar: “O’zstandart” agentligi ilmiy - uslubiy markazi etib O’zbekiton
26 standartlashtirish,   metrologiya,   sertifikatlashtirish   va   mahsulot   sifatini
boshqarish soxalaridagi tadqiqot va mutaxassislar tayyorlash instituti. 
Sertifikatlashtirish milliy idorasi qo’yidagi asosiy yo’nalishlar bo’yicha
o’z   faoliyatini   amalga   oshirmoqda.   Respublikada   sertifikatlashtirishni
qo’llash va takomillashtirishning umumiy siyosatini ishlab chiqish, qonun
chiqaruvchi   va   ijro   etuvchi   tegishli   davlat   idoralari   bilan   aloqalarni
o’rnatish;   Sertifikatlashtirish   masalalari   bo’yicha   boshqa   mamlakat   va
xalqaro   tashkilotlarning   vakillari   bilan,   o’zaro   kelishilgan   asosda
aloqalarni   o’rnatish,   kerak   bo’lsa,   bu   tashkilotlar   faoliyatida   O’zbekiston
Republikasining qatnashishini ta’minlash; 
 Sertifikatlashtirishda yagona qoida va ish tartiblarini belgilash, bularga
rioya   qilishning   nazorati,   sertifikatlashtirish   natijalari   bo’yicha   hujjatlarni
axborotli ma’lumot bilan ta’minlash. Vazirlar Mahkamasi qarorini bajarish
yo’lida   O’zbekiston   texnik   jixatdan   tartibga   solish   agentligi   o’zining
viloyat   markazlarini   tuzib,   ularning   ishlariga   har   taraflama   ko’mak
ko’rsatmoqda.   1993   yilning   28   dekabridan   boshlab   «Mahsulotlarni   va
xizmatlarni   sertifikatlashtirish   to’g’risida»   qonun   kuchga   kirib,   bu   qonun
asosida   sertifikatlashtirish   va   sifatni   ta’minlash   borasidagi   barcha   ishlar
mutlako yangicha usulda yo’lga qo’yila boshlandi. 
O’zbekiston texnik  jixatdan tartibga solish  agentligi  tarkibidagi oziq  -
ovqat   va   qishloq   ho’jalik   mahsulotlarini   tekshiruv   sinov   laboratoriyasi
akkreditlangan   labaoratoriyalardan   hisoblanib,   shu   kungacha   muayyan
turdagi   mahsulotlarga   muvofiqlik   sertifikati   berish   uchun   kerakli   bo’lgan
sinovlarni   bajarmokda.   Respublika   hududiga   keltiriladigan   Yoki   undan
chetga   chiqariladigan   mollar   (mahsulotlar)   ning   xafvsizligini   tasdiqlash
bilan   bog’liq   bo’lgan   amallar   tegishli   davlat   idoralari   bilan   kelishilgan
27 holda   “O’zstandart”   agentligi   tomonidan   tayyorlangan   alohida   hujjat
bo’yicha bajariladi. 
Xalqaro   sertifikatlashtirishdagi   munosabatlar.   Xalqaro   hamkorlikni
rivojlantirish   maqsadida   Turkiya   va   Xitoy   davlatlari   bilan
standartlashtirish,  sertifikatlashtirish   va   metrologiya  soxalarida   hamkorlik
qilish   niyatida   bitim   tuzildi.   Bu   yo’ldagi   ishlar   o’z   mevasini   bermokda.
Turkiya   mutaxassislari   Toshkentda   bo’lib,   O’zdavstandart   tomonidan
uyushtirilgan   respublika   seminarlarida   sertifikatlashtirish   sohasida
ma’ruzalar   bilan   qatnashmoqdalar.   O’zbekiston   Respublikasi   Mustaqil
Davlatlar   Hamdustligi   qatoriga   kiruvchi   mamlakatlar   bilan
standartlashtirish,   sertifikatlashtirish   va   metrologiya   soxalarida   bitimlar
tuzgan   bo’lib,   o’zaro   iqtisodiy   va   ijtimoiy   munosabatlarni   uzluksiz
ravishda   rivojlantirish   borasida   keng   faoliyat   yuritib   kelinmokda.
Standartlashtirish,   metrologiya   va   sertifikatlashtirish   soxalarida   ilmiy
tadqiqot   ishlari   ham   o’z   yo’nalishiga   egadir.   O’zTMTI   standartlashtirish,
metrologiya   va   sertifikatlashtirish   sohalarida   asosiy   ilmiy   -   uslubiy   baza
hisoblanadi.   U   ilgarigi   sobik   Ittifoq   Gosstandart   tarkibidagi   bosh   ilmiy
tadqiqot institutiga tegishli bo’lgan funksiyalarni bajarish bilan bir qatorda,
yuqorida   qayd   etilgan   soxalar   bo’yicha   fundamental   tadqiqotlar   olib
boradi.   SHu   soxalardagi   belgilangan   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun:
Standartlashtirish,   metrologiya,   sertifikatlashtirish   va   mahsulot   sifati
soxalarida   hozirgi   xalqaro   talablarga   javob   beradigan   milliy   ilmiy   baza
yaratadi;   Sertifikatlashtirish,   metrologiya,   sertifikatlashtirish   va   mahsulot
sifati   milliy   tizimlarini   yaratishda   ularning   ilmiy   va   uslubiy   asoslarini
ishlab chikadi; 
Mahsulotning   raqobatbardoshlik   qobiliyatni   ta’minlaydigan,   atrof   -
muhitni   ishonchli   darajada   himoya   qilishga,   inson   sog’lig’ini   saqlashga.
28 Mehnat   xafvsizligini   ta’minlashga,   mudofaa   kobiliyatini   oshirishga
qaratilgan   xalqaro,   me’yoriy   va   tashkiliy   -   uslubiy   hujjatlar   bilan
uygunlashadigan, asos bo’luvchi hujjatlar ishlab chiqadi va joriy etadi; 
Sertifikatlashtirish   va   metrologiya   sohalaridagi   mavjud   yoki
uchraydigan muammolarni tadqiqot qilish, davlat tilida me’yoriy hujjatlar,
ma’lumotnomalar, lug’atlar yaratadi; 
Yuqori malakali ilmiy kadrlar tayyorlaydi; 
Sertifikatlashtirish,   metrologiya,   sertifikatlashtirish   va   mahsulot
sifatining   ilmiy   masalalari   bo’yicha   xalqaro   milliy   va   mintaqaviy
tashkilotlar bilan hamkorlikni amalga oshiradi; 
Sertifikatlashtirish,   metrologiya   va   sertifikatlashtirish   sohalarida
ishlayotgan mutaxassislarning malakasini oshirishni ta’minlaydi; 
Sertifikatlashtirish   sohasida   ishlaydigan   ekspert   –   auditorlarni
tayyorlaydi va boshqalar. 
Xujjatlarga   quyiladigan   talablar.   Umumiy   talablar.   Sifat   menedjmenti
tizimining xujjatlari: 
a) sifat sohasida siyosat va maqsadlar haqida xujjatli rasmiylashtirilgan
ariza; 
b) sifat buyicha qullanma; 
v)   zarurligi   mazkur   standart   bilan   belgilangan   xujjatlashtirilgan
protseduralar; 
g)   jarayonlarni   samarali   rejalashtirish,   amalga   oshirish   va   ularni
boshqarish 
uchun tashkilotga kerak bulgan xujjatlar; 
d)ushbu   standart   talablariga   kura   yozuvlarni   (ma’lumotlarni)   qayd
qilishni uz 
ichiga olishi kerak. 
29 a. a)tashkilotning kattaligi va faoliyat soxasi; 
b. b)jarayonlarning murakkabligi va uzaro hamkorligi; 
v) xodimlarning layoqatligi. 
Xujjatlar   ixtiyoriy   shaklda   va   ixtiyoriy   turdagi   eltuvchilarda
rasmiylashtirilgan bulishi mumkin. Sifat buyicha qullanma Tashkilot: 
a. a)turli   istisnolarni   mukammal   bayonini   va   asoslanishi   bilan
birga snfat menedjmenti tizimining (1.2) qullanish sohasini; 
b. b)sifat   menedjmenti   tizimida   belgilangan   xujjatlashtirilgan
protseduralar, yoki ularga qilingan havolalarni; 
v)sifat   menedjmenti   tizimiga   kiritilgan   jarayonlarning   uzaro
hamkorligining bayonini uz ichiga olgan sifat buyicha qullanmasini ishlab
chiqishi va ishchi holatda ushlab turishi lozim. 
Xujjatlarni boshqarish 
b) sifat buyicha qullanma; 
v)   zarurligi   mazkur   standart   bilan   belgilangan   xujjatlashtirilgan
protseduralar; 
g)   jarayonlarni   samarali   rejalashtirish,   amalga   oshirish   va   ularni
boshqarish 
uchun tashkilotga kerak bulgan xujjatlar; 
d)ushbu   standart   talablariga   kura   yozuvlarni   (ma’lumotlarni)   qayd
qilishni uz 
ichiga olishi kerak. 
c. a)tashkilotning kattaligi va faoliyat soxasi; 
d. b)jarayonlarning murakkabligi va uzaro hamkorligi; 
v) xodimlarning layoqatligi. 
30 Xujjatlar   ixtiyoriy   shaklda   va   ixtiyoriy   turdagi   eltuvchilarda
rasmiylashtirilgan bulishi mumkin. Sifat buyicha qullanma Tashkilot: 
c. a)turli   istisnolarni   mukammal   bayonini   va   asoslanishi   bilan
birga snfat menedjmenti tizimining (1.2) qullanish sohasini; 
d. b)sifat   menedjmenti   tizimida   belgilangan   xujjatlashtirilgan
protseduralar, yoki ularga qilingan havolalarni; 
v)sifat   menedjmenti   tizimiga   kiritilgan   jarayonlarning   uzaro
hamkorligining bayonini uz ichiga olgan sifat buyicha qullanmasini ishlab
chiqishi va ishchi holatda ushlab turishi lozim. 
Xujjatlarni boshqarish 
Sifat   menedjmenti   tizimining   xujjatlari   ustidan   boshqarishni   amalga
oshirish   kerak.   YOzuvlar   xujjatlarning   mahsus   turi   bulib,   bandda
keltirilgan talablarga muvofiq boshqarilishi kerak. 
Xujjatlashtirilgan protseduralarni: 
a)   xujjatlarni   joriy   etishdan   oldin   ularni   birxillikka   tekshirish   va
tasdiqlash; 
b)xujjatlarni   tahlil   qilish,   zaruriyatga   kura   ularni   aktuallashtirish   va
qayta 
tasdiqlash; 
v)  uzgartishlarni va  xujjatlarni  amaldagi  tahrirlarini  
ta’minlash, identifikatlash; 
g)   zaruriy   xujjatlarning   ishlatilayotgan   tahririni   ulardan   foydalanish
joylarida bulishligini ta’minlash; 
d) xujjatlarni tushunarliligini va anik identifikatlanishini ta’minlash; 
31 e) kelib chiqishi tashqaridan bulgan xujjatlarni identifikatlashtirilishini
va ularni tarqalitilishni boshqarishni ta’minlash; 
j)   eskirgan   xujjatlarni   uylanmasdan   ishlatilishini   oldini   olish   va   ular
qandaydir   maqsadlarda   saqlanib   qolinganda   ularni   aniq   tartibda   belgilash
uchun ishlab chiqish zarurdir. 
Yozuvlarni   boshqarish.   Talablarga   muvofiqlikni   tasdiqlash   va   sifat
menedjmenti   tizimining   samarali   iilashi   maqsadida   yozuvlar   ustidan
boshqa-rishni   amalga   oshirish   darkor.   YOzuvlar   tushunarli,   belgilangan
bulishi   hamda   ularni   qidirishni   engilligi   ta’minlangan   bulishi   kerak.
YOzuvlarini   identifikatlashtirish,   saqlash,   foydalanishga   qulay   bulishi,
saqlanishni   ta’minlash,   saqlanish   muddatlari   va   ularni   muomaladan
chiqarish buyicha xujjatlashtirilgan protsedurani kiritish darkor. 
Ishlab   chiqarish   muhitda   oziq-ovqat   mahsulotlarga   xavfliliklar   kirish
ehtimolligini; 
Oziq-ovqatlarni   biologik,   kimyo   va   fizik   ifloslanishlari,   shu   jumladan
mahsulotlarning o’zaro ikki tomonlama ifloslanishini; 
Mahsulot   va   mahsulotning   ishlab   chiqarish   muhitidagi   xavfliliklar
darajasini   tekshirish   uchun   DSHD   ni   tuzishi,   joriy   etishi   va   qo’llab
quvvatlashi kerak. 
Oziq-ovqat mahsulotlar xavfsizligi hisobga olinib, tashkilot talablariga
javob berishi; 
Ishlab chiqarilayotgan va/yoki ishlov beriladigan mahsulotning turi va
ish hajmi hamda xarakteriga mos bo’lishi; 
Barcha   ishlab   chiqarish   tizimda   yoki   umuman   qo’llaniladigan   dastur
kabi,   yoxud   muayyan   mahsulot   yoki   ishlab   chiqarish   tizmada
qo’llaniladigan dastur kabi joriy etilishi; 
32 Oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   guruhi   tomonidan   tasdiqlanishi
kerak. 
Tashkilot   yuqorida   qayd   etilganlarga   mansub   bo’lgan   normativ   va
qonun talablarini  aniqlashi  kerak.  DSHD  ni  tanlash  va tuzishda, tashkilot
tegishli   ma’lumotni   hisobga   olishi   va   foydalanishi   kerak   (masalan,
normativ   va   qonun   talablarini,   iste’molchining   talablarini,   oziq-ovqat
mahsulotlar   bo’yicha   Komissiya   Kodeksini   rasmiy   yo’riqnomalari,
prinsiplari va amaliyotini, milliy, xalqaro va tarmoq standartlarini) 
Tashkilot ushbu dasturlarni tuzishda quyidagilarni hisobga olishi kerak:
a. a)binolar   va   unga   tegishli   bo’lgan   muhandis   tarmoqlarning
konstruksiyasi va joylashishini; 
b. b)xonalarni, shu jumladan ishchi joy va ish asbob uskunalarni
joylashish tartibini; 
s)   havo,   suv,   energiya   va   boshqa   muhandis   kommunikatsiyalar   olib
kelinishini; 
Mahsulot   va   mahsulotning   ishlab   chiqarish   muhitidagi   xavfliliklar
darajasini   tekshirish   uchun   DSHD   ni   tuzishi,   joriy   etishi   va   qo’llab
quvvatlashi kerak. 
Oziq-ovqat mahsulotlar xavfsizligi hisobga olinib, tashkilot talablariga
javob berishi; 
Ishlab chiqarilayotgan va/yoki ishlov beriladigan mahsulotning turi va
ish hajmi hamda xarakteriga mos bo’lishi; 
Barcha   ishlab   chiqarish   tizimda   yoki   umuman   qo’llaniladigan   dastur
kabi,   yoxud   muayyan   mahsulot   yoki   ishlab   chiqarish   tizmada
qo’llaniladigan dastur kabi joriy etilishi; 
33 Oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   guruhi   tomonidan   tasdiqlanishi
kerak. 
Tashkilot   yuqorida   qayd   etilganlarga   mansub   bo’lgan   normativ   va
qonun talablarini  aniqlashi  kerak.  DSHD  ni  tanlash  va tuzishda, tashkilot
tegishli   ma’lumotni   hisobga   olishi   va   foydalanishi   kerak   (masalan,
normativ   va   qonun   talablarini,   iste’molchining   talablarini,   oziq-ovqat
mahsulotlar   bo’yicha   Komissiya   Kodeksini   rasmiy   yo’riqnomalari,
prinsiplari va amaliyotini, milliy, xalqaro va tarmoq standartlarini) 
Tashkilot ushbu dasturlarni tuzishda quyidagilarni hisobga olishi kerak:
a. a)binolar   va   unga   tegishli   bo’lgan   muhandis   tarmoqlarning
konstruksiyasi va joylashishini; 
b. b)xonalarni, shu jumladan ishchi joy va ish asbob uskunalarni
joylashish tartibini; 
s)   havo,   suv,   energiya   va   boshqa   muhandis   kommunikatsiyalar   olib
kelinishini; 
c. d)yordamchi   xizmatlarni,   shu   jumladan   chiqindi   va   oqava
suvlarni utilizatsiya qilishni; 
d. e)asbob   uskunalarni   yaroqliligini   va   uni   tozalash,   xizmat
ko’rsatish hamda profilaktika tekshirishlar uchun ishlatish joizligini; 
e. f)sotib   olingan   materiallarni   (masalan,   xom   ashyoni,
ingredientlarni,   kimyoviy   moddalar   va   o’rab   joylaydigan
materiallarni,   suv,   havo,   bug’,   muzlarning   mavjud   bo’lgan
zapaslarini),   chiqindilarni   (qattiq   va   suyuq)   idora   qilish   va
mahsulotga ishlov berishni (saqlash va transportda tashish); 
34 f. g)ikki   tomonlama   ifloslanishni   oldini   olish   bo’yicha
tadbirlarni; 
g. h)tozalash va sanitar ishlov berishni; 
h. i)dezinfeksiyalashni; 
i. j)shaxsiy gigienani; 
j. k)DSHD ga tegishli bo’lgan boshqa masalalarni. 
DSHD   verifikatlashni   rejalashtirish   kerak.   Imkoni   boricha   DSHD
yangilanishi kerak. Verifikatlash va yangilanishlar yozuvlarini olib borish
kerak. 
Hujjatlardaga kiritilgan ishlar qanday boshqarilayotganligi ko’rsatilishi
kerak. 
 
3.2 Sifat menejmenti tizimining hujjatlari tuzilmasi
Xalqaro   hamjamiyatda   iqtisodiyotni   integratsiyalashuvida   hamda
mamlakatning   ichki   bozor   munosabatlarini   riojlantirishda   ishlab
chiqarishning texnikaviy darajasini va mahsulotning sifatini aniqlovchi va
tavsiflovchi   xossalarni   aniqlash   va   ko’rsatkichlarni   baholashga   hamma
tomonlama va to’liq erishini taqozo etadi. 
Me`yoriy   va   texnikaviy   hujjatlarda   mahsulot   ishlab   chiqarishga
aloqador   asosiy   talablarning   tarkibi   va   o’zaro   aloqadorligi   1-rasmda
keltirilgan. 
Sifat   menejmenti   tizimini   ishlab   chiqishda   hujjatlashtirish   muhim
ahamiyatli o’rin tutadi. 
Korxona   sifat   menejmenti   tizimi   proseduralarini,   ya`ni   sifat
menejmenti   tizimini   joriy   qilish   uchun   zaruriy   jarayonlarni   tavsiflovchi
proseduralarni   tayyorlashi   lozim.   Proseduralar   miqdori   va   teranligi
35 korxona   turi,   o’lchami,   jarayonlarni   o’zaro   aloqasi   va   murakkabligi,
qo’llanilayotgan   usullar   hamda   ishlarni   bajarishda   qatnashuvchi
xodimlarining   tayyorgarlik   darajasi   va   malakasi   kabi   omillar   sifatida
aniqlanishi lozim. 
Sifat   menejmenti   tizimiga   aloqador   hujjatlarga   quyidagilar   kiradi
korxonaning   sifat   sohasidagi   siyosati   va   maqsadlaridan   tarkib   topgan
hujjatlar; 
-sifat bo’yicha qo’llanma – sifat sohasidagi siyosatni ifoda etuvchi va
sifat menejmenti tizimini tavsiflovchi hujjat; 
-hujjatlashtirilgan   proseduralar,   bunga   korxona   xodimlarining
javobgarligi va vakolatlari ifoda etuvchi bo’linmalar haqidagi nizomlar va
lavozim   yo’riqnomalari   (qo’shimcha   javobgarligi   va   vakolatlari)
qo’shilgan; 
-boshqarish  va  yaxshilash,  ularni   samarali  rejalashtirish  uchun  kerakli
jarayonlarga hujjatlar; 
-amalga   oshirilgan   faoliyatlar   dalillari   (sifat   bo’yicha   yozuvlar)   yoki
olingan natijalardan tarkib topgan hujjatlar. 
Yozuvlarga aloqador bo’lgan standartda aniq aytib o’tilmagan ya`ni bir
hujjat mavjuddir va bu maxsus shakllardir. SHakllarni belgilashni rahbariy
qo’llanmalar   yoki   ularda   qanday   ma`lumotlar   keltirilganligi,   xususan
yo’riqnoma   bo’yicha   olib   boriladigan   yozuvlar   taqdim   etiladi.   SHuning
uchun   shakllarga   ishchi   yo’riqnoma   sifatida   qarash   mumkinYUqorida
keltirilgan barcha hujjatlar ishlab chiqilgan, joriy qilingan va o’zida joriy
qilinganli haqida dalilarning mavjudligi bo’lishi lozim. 
SHubhasiz,   tizimning   samaradorligi   ko’proq   u   qanchalik   yaxshi
hujjatlashtirilganligiga bog’liq bo’ladi. Umuman olganda, barcha yuqorida
ko’rsatilgan   hujjatlar   Sifat   bo’yicha   qo’llanmada   keltirilish   mumkin,
36 boshqacha   qilib   aytganda,   sifat   menejmentini   hujjatlashtirish   maqsadida
Sifat   qo’llanmasi   ya`ni   sifat   tizimining   barcha   proseduralari   va   hujjatlari
to’plami alohida bir hujjat bo’lib hisoblanadi. Barchasi korxona o’lchami,
jarayonlar miqdori va h.k. bog’liq bo’ladi. 
4.2 Hujjatlarga qo’yiladigan talablar 
4.2.1 Umumiy qoidalar 
Sifat menejmenti tizimining hujjatlari: 
a. sohasidagi  siyosat   va   maqsadlar   haqida   hujjatlar   bilan
rasmiylashtirilgan bayonotlarni; 
b. b)sifat bo’yicha qo’llanmani; 
c. c)ushbu   standartda   talab   etiladigan   hujjatlashtirilgan
proseduralar va 
yozuvlarni; 
a. d)tashkilot   tomonidan   jarayonlarni   natijali   rejalashtirish,
amalga oshirish va ularni boshqarishni ta`minlash uchun zarur deb
belgilangan hujjatlar, jumladan yozuvlarni o’z ichiga olishi kerak. 
Izohlar 
1. 1.Ushbu   standartda   «hujjatlashtirilgan   prosedura»   atamasi
uchraganda,   prosedura   ishlab   chiqilgan,   hujjatlar   bilan
rasmiylashtirilgan,   joriy   qilingan   va   ishchi   holatda   saqlab
turilmoqda   degan   ma`noni   anglatadi.   Alohida   hujjat   bitta   yoki
undan   ko’p   proseduralar   talablarini   hisobga   olishi   mumkin.
Hujjatlashtirilgan   proseduraga   qo’yiladigan   talab   bittadan   ko’p
hujjatda aks etishi mumkin. 
37 2. 2.Sifat   menejmenti   tizimi   hujjatlarining   hajmi   quyidagilarni
hisobga olgan holda turli tashkilotlarda farqlanishi mumkin: 
a. a)tashkilotning kattaligi va faoliyat turi; 
b. b)jarayonlarning murakkabligi va o’zaro bog’lanishi; hamda 
c. c)xodimlarning layoqatliligi. 
3   Hujjatlar   istalgan   shaklda   va   har   qanday   turdagi   tashuvchida
bo’lishi mumkin 
SMT   faoliyatini   hujjatlashtirilgan   asosini   yaratish   va   bayon   qilish
uchun tashkilot SMT hujjatlari to’plamini yaratishi kerak. 
ISO   9001:2008   talablariga   muvofiq   quyidagi   proseduralarni   majburiy
ishlab chiqilishi va hujjatlashtirilishi talab qilinadi: 
1. 1)hujjatlarni boshqarish; 
2. 2)sifat bo’yicha yozuvlarni boshqarish; 
3. 3)ichki auditni boshqarish; 
4. 4)nomuvofiq mahsulotni boshqarish; 
5. 5)tuzatish harakatlari; 
6. 6)oldini olish harakatlari. 
38 XULOSA
      Sifat   menejmenti   tizimini   (SMT)   sertifikatlash   bugungi   dinamik   va
raqobatbardosh bozor sharoitida har bir korxona uchun muhim strategik vosita
hisoblanadi.   Ushbu   jarayon   korxonalarga   o‘z   mahsulotlari   va   xizmatlarini
xalqaro   talablar   va   standartlarga   muvofiqligini   tasdiqlash   imkoniyatini   beradi.
SMT   sertifikati   nafaqat   tashkilotning   sifatni   boshqarish   tizimini   tasdiqlaydi,
balki uning global bozordagi obro‘sini mustahkamlash, mijozlarning ishonchini
oshirish va barqaror rivojlanishini ta’minlashga yordam beradi.
39       Sertifikatlash   jarayoni   korxonaga   ichki   jarayonlarini   optimallashtirish   va
samaradorlikni  oshirish imkonini  beradi.  Sifatni  boshqarish  tizimini  joriy etish
va   sertifikatlash   orqali   tashkilotlar   o‘z   faoliyatining   har   bir   bosqichini   chuqur
tahlil qiladi  va samaradorligini oshirish uchun zarur choralarni ko‘radi. Bu esa
resurslardan   oqilona   foydalanishni,   xodimlarning   malakasini   oshirishni   va
tashkilot ichida sifat madaniyatini shakllantirishni ta’minlaydi.
     SMT sertifikatlashning eng muhim foydalaridan biri — korxonaning xalqaro
miqyosdagi   tan   olinishidir.   ISO   9001   kabi   xalqaro   standartlarga   mos   keluvchi
sifat menejmenti tizimiga ega bo‘lish tashkilotga xorijiy mijozlar va hamkorlar
ishonchini qozonish imkonini beradi. Bu, ayniqsa, eksportga yo‘naltirilgan yoki
xalqaro   tenderlarda   ishtirok   etishni   maqsad   qilgan   korxonalar   uchun   juda
muhimdir.
   Shuningdek, SMT sertifikatlash jarayoni korxonaga ichki boshqaruvni yanada
tartibga solish imkonini beradi. Ushbu jarayon davomida tashkilot kuchli va zaif
tomonlarini aniqlaydi, ularni yaxshilash strategiyalarini ishlab chiqadi va ishlab
chiqarish jarayonlarini doimiy takomillashtirishga intiladi. Bu esa tashkilotning
samaradorligini oshiradi va uzoq muddatli muvaffaqiyatini ta’minlaydi.
      Sertifikatlashning   yana   bir   muhim   jihati   —   mijozlar   bilan   barqaror   va
ishonchli   munosabatlarni   shakllantirishdir.   SMT   sertifikatiga   ega   tashkilotlar
mahsulot   va   xizmatlarining   sifatiga   doimiy   ravishda   e’tibor   qaratadi,   bu   esa
mijozlarning   talablarini   to‘liq   qondirish   va   ularning   ishonchini   oshirishga
xizmat   qiladi.   Mijozlar   uchun   sifat   sertifikati   tashkilotning   ishonchli   hamkor
ekanligini anglatadi va ularning brendga bo‘lgan sadoqatini oshiradi.
      SMT   sertifikatlash   jarayoni   nafaqat   tashkilotning   ichki   va   tashqi
samaradorligini   oshirish,   balki   uning   ijtimoiy   mas’uliyatini   namoyon   qilishga
ham imkon beradi. Sifat menejmenti tizimi orqali tashkilotlar nafaqat iqtisodiy
samaradorlikni,   balki   ekologik   barqarorlikni   va   ijtimoiy   masalalarni   ham   hal
40 qilishga qaratilgan yondashuvlarni joriy etadi. Bu esa korxonaning jamoatchilik
oldidagi imidjini yaxshilaydi va uning ijtimoiy mas’uliyatini oshiradi.
    Xulosa   qilib   aytganda,   SMT   sertifikatlash   jarayoni   korxonalarga   ko‘plab
foydalar   keltiradi.   Ular   nafaqat   ichki   jarayonlarini   tartibga   solib,
samaradorligini   oshiradi,   balki   tashqi   bozorlarda   o‘z   raqobatbardoshligini
mustahkamlaydi.   Sertifikatlash   orqali   korxonalar   mijozlar   talablarini   to‘liq
qondiradi,  yangi  bozorlarni  o‘zlashtiradi   va xalqaro  darajada  tan  olinadi. SMT
sertifikati   korxonalar   uchun   ishonchli   vosita   bo‘lib,   ularning   uzoq   muddatli
rivojlanish va barqarorlik maqsadlariga erishishida asosiy rol o‘ynaydi.
     Kelajakda SMT  sertifikatlash jarayoniga e’tibor  yanada ortib boradi, chunki
sifat   va   barqarorlik   global   miqyosda   korxonalar   muvaffaqiyatining   muhim
omillari  bo‘lib qolmoqda. Har  bir tashkilot  o‘zining strategik rejalari  doirasida
SMT sertifikatlash jarayonini amalga oshirishi va uni doimiy takomillashtirishi
zarur. Bu nafaqat tashkilotning ichki barqarorligini oshiradi, balki uning xalqaro
bozorlar va jamoatchilik oldidagi obro‘sini mustahkamlaydi. SMT sertifikatlash
jarayoni — bu tashkilotlar uchun sifatli faoliyat, raqobatbardoshlik va barqaror
rivojlanishning kalitidir.
41 Asosiy adabiyotlar
1. Каримов   И.А.   «Эришилган   марраларимизни   мустаҳкамлаб,
ислоҳотлар   йўлларини   излаб   бориш   асосий   вазифа»   Халқ   сўзи
2004й. 10 феврал. 
2. И.А.Каримов Только здоровўй народ, здоровая нация способнў
на   великие   свершения   «Вўступление   Президента   республики
Узбекистан   Ислама   Каримова   на   торжественном   собрании,
посвяҳенном   12-й   годовҳине   Конституции   Республики
Узбекистан» Деловой партнер. № 4 9 декабря 2004г. 
42 3. Зуб   А.Т.   «Стратегический   менеджмент   теория   и   практика»
Учебное пособия 2-е из-д, ИСПР.доп. _ М.: Аспект Пресс, 2004.
4. Кравченно   Р.С.   Кориоративное   управление:   обеспечение   и   и
заҳита права акциинеров на информацию – М.: Спарк, 2002.
5. Дадабоев  Ю.Т., Мамутова Х.Ш., Стратегическое планирование.
– Фергана, 2000. 
6. Якубов И.О., Абдусаттарова Х.М., Очилов К.Т. Ситдикова Л.А.
Стратегик   режалаштириш.   ЎзР   Ёзувчилар   уюшмасининг
адабиёт жамғармаси нашриёти. Ўқув қўлланма Т.: ТДИУ. 2004.
43

SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI SERTIFIKATLASH mustaqil ish 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский