Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 480.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Sifat tizimini sertifikatlashtirish idoralari va ularning faoliyatini o’rganish

Sotib olish
MAVZU: Sifat tizimini sertifikatlashtirish idoralari va ularning faoliyatini
o’rganish
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………………..6
I -BOB.   SERTIFIKATLASHTIRISH   IDORALARI   HAQIDA   UMUMIY
MA'LUMOT…………………………………………………………………
………..8
      I.1   Menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idoralariga   qo'yilgan
talablar…………8
      I.2   Sifat   menejmentini   sertifikatlashtirish   ekspert-auditorlarning   vazifalari   va
ularga qo'yilgan talablar………………………………….……………….………...…15
II BOB. SIFAT MENEJMENTINI  SERTIFIKATLASHTIRISH
BOSQICHLARI………………………………………………………………………...24
   II.1 Sertifikatlashtirish ishlarini tashkillashtirish…………………………………24
      II.2   Tekshirilayotgan   sifat   menejment   tizimini   hujjatlarini
tahlili………………………………………………………………………………….…28
III. XULOSA……………………………….………………………………………....32
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………….……………..33
V. ILOVALAR………………………………………………………………………..34
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  5  KIRISH
Zamonaviy   sharoitda   Sifat   masalalari   hozirgi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
insoniyatning   hayot   tarzini,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   ekologik   xavfsizlik   omillari
dolzarb ahamiyat kasb etishi  bilan bir qatorda bozor iqtisodiyotida va unga о‘tish
davrida jamiyat rivojlanishining barqarorligi va iqtisodiy turg'unligini ta’minlovchi
omil tarzida ham ko‘riladi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   mahsulotlar   va   xizmatlaming   sifati   masalasi
korxonaning   nufuzini,   rivojini   va   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarining
raqobatbardoshhhgi   belgilovchi   muhim   omil   hisoblanadi.   Korxona   va
tashkilotlarda   mahsulot   sifatini   boshqarish   tizimli   ravishda   yo‘lga   qo‘yilganligi   va
sifatni   ta’minlash   masalalari   korxonaning   doimiy   siyosati   darajasida   ko‘rilishi
bozorda  o‘zining  muqim   o‘miga   ega   bo‘lish,   strategik   hamkorlik  va   iste’molchilar
bilan faoliyat olib borishning garovi sanaladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mahsulot va xizmatlar sifatini xalqaro standartlar
talablariga   muvofiq   ishlab   chiqarish   hamda   korxona   va   tashkilotlarda   xalqaro
standartlami   keng   joriy   qilish   respublikamiz   eksport   salohiyatini   oshirishning
muhim va strategik omillaridan biridir.
Iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   korxonalarning
eksport   salohiyatini   oshirish   maqsadida   xalqaro   standartlami   joriy   qilish   bo'yicha
hukumatimiz   tomonidan   qator   chora   va   tadbirlar   amalga   joriy   qilinmoqda.
O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2004-yiI   22-   iyuldagi   349-sonli
“Korxonalarda   xalqaro   standartlarga   muvofiq   bo'lgan   sifatni   boshqarish
tizimlarini   joriy   etish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”,   2006-yil   29-avgustda   183-sonli
“Korxonalarda   xalqaro   standartlarga   muvofiq   sifatni   boshqarish   tizimlarini   joriy
qilish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi,   2009-yil   19-iyuldagi
№173-sonli   “Xalqaro   standartlarga   muvofiq   sifatni   boshqarish   tizimlarini
respublika   korxonalariga   joriy   etishni   kengaytirish   bo'yicha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi qarorlari shular jumlasidandir.
Mazkur   qarorlarda   mamlakatimizda   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   va
ko‘rsatiladigan   xizmatlaming   tashqi   va   ichki   bozorlarda   raqobatbardoshliligini
yanada   oshirish,   respublikaning   eksport   salohiyatini   kengaytirish   maqsadi   ko‘zda
tutilgan bo‘lib,
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  6  respublikamiz korxonalarida sifat menejmenti tizimlarini joriy etish, ulami doimiy
takomillashtirish   va   samaradorligini   oshirishga   tashkiliy,   uslubiy   va   texnik-
iqtisodiy yondashishlami talab etadi.
Qabul   qilingan   qarorlarda   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   va   ko'rsatiladigan
xizmatlar   sifati   masalalarini   xalqaro   standartlarga   muvofiq   ravishda   tashkil   etish
bo'yicha asosiy vazifalar belgilab berilgan bo'lib, ular quyidagilardan iborat:
- Respublikamiz   korxonalarida   xalqaro   standartlarga   muvofiq   bo'lgan   sifatni
boshqarish tizimlarini joriy etish va sertifikatlashtirish;
- Ishlab   chiqaruvchi   korxonalarda   xalqaro   standartlarga   muvofiq   bo‘lgan
sifatni   boshqarish   tizimlarini   o‘z   vaqtida   ishlab   chiqish,   joriy   etish,   ser -
tifikatlashtirish bilan bog‘liq jarayonlarning tizimli monitoringini olib borish;
- Xalqaro  standartlarga muvofiq bo‘lgan sifatni boshqarish tizimlarini joriy etgan
korxonalarni rag‘batlantirishga doir takliflar ishlab chiqish va hokazo. I-BOB. SIFAT TIZIMINI SERTIFIKATLASHTIRISH IDORALARI HAQIDA
UMUMIY MA'LUMOT 
   I.1 Menejment tizimlarini sertifikatlashtirish idoralariga qo'yilgan talablar 
Sifat   menejmenti   tizimlari   va   ishlab   chiqarishlami   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
idoralar   sifatida   Texnik   jihatdan   tartibga   solish   agentligining   hududiy   idoralari,
SMSITI,  bir  turdagi  mahsulotlami   sertifikatlashtirish  bo'yicha  idoralar  va  boshqa
ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchilarga   tobe   bo‘lmagan   va   belgilangan   talablarga
javob   beradigan   boshqa   tashkilotlar   ISO/IEC   17021:2009   standard   talablariga
muvofiq akkreditlanishi mumkin.
Ushbu   standartning   tuzilmasi   bo‘yicha   sertifikatlashtirish   idoralari   quyidagi
talablami bajarishi lozim:
4-bo‘lim.   Tamoyillar:   umumiy   qoidalar;   xolisonalik;   layoqatlilik;   javobgarlik;
ochiqlik; maxfiylik; shikoyatlarga javob berish tamoyillarini belgilaydi.
5-bo‘lim.   Umumiy   talablar:   huquqiy   va   shartnoma   masalalari;   xolisonalikni
ta’minlash; majburiyat va moliyalashtirishga talablar;
6-bo‘lim.   Tuzilmasiga   talablar:   tashkiliy   tuzilma   va   yuqori   rahbariyat;
xolisonalikni himoyalar bo'yicha Kengashga talablar;
7-bo‘lim.   Resurslarga   talablar:   rahbar   va   xodimlaming   layoqatliligi;
sertifikatlashtirish bo‘yicha faoliyatda xodimlami jalb etilishi; tashqi auditorlar va
tashqi   texnik   ekspertlami   jalb   qilish;   xodimlar   to‘g‘risidagi   yozuvlar;   bilvosita
(chetki) tashkilotlami jalb qilishga tegishli talablar;
8-bo‘lim.   Axborotlarga   talablar:   keng   miqyosda   foydalaniladigan   axbortlar;
sertifikatlashtirishga   taalluqli   hujjatlar;   sertifikatlangan   tashkilotlaming   ro'yxati;
sertifikatga   havolalar   va   belgilardan   foydalanish;   maxfiylik;   sertifikatlashtirish
idorasinng mijozlar bilan o‘zaro axborot almashinuviga talablar;
9-bo‘lim. Jarayonlarga talablar: umumiy talablar; boshlang‘ich audit va
sertifikatlashtirish; nazorat bo‘yicha faoliyat; qayta sertifikatlashtirish; maxsus
auditlar; sertifikatlashtirish amal qilish sohasini qisqartirish, to‘tatish yoki bekor
qilish; apellyatsiya; shikoyatlar; arizachilar va mijozlar to‘g‘risidagi yozuvlarga
talablar;
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   7
7O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
8  
8 10-bo‘lim. Sertifikatlashtirish idorasi menejmenti tizimiga tal a blar keltirilgan.
Menejment   tizimlarini   (MT)   sertifikatlashtirish   idoralariga,   shuningdek,   sifat
menejmenti   tizimini   sertifikatlashtirish   idoralari   ISO/IEC   17021:2009   (ISO/IEC
17021:2006)   va   ISO/IEC   62   talablariga   muvofiq   O‘zbekiston   Respublikasi
sertifikat lashtirish   milliy   tizimida   akkreditlangan   sertifikatlashtirish   idoralar
sertifikatlashtirishni   amalga   oshiradi.   Har   bir   akkreditlangan   serti fikatlashtirish
idoralari,   akkreditlashtirish   idorasi   tomonidan   tas-   diqlagan   faoliyati   bo‘yicha
sertifikatlashtirish ro‘yxati, ushbu idora uchun ruxsat etilgan akkreditatsiya sohasi
bo‘lishi   shart.   Serti fikatlashtirish   faoliyatlari   sohasining   umumiy   ro‘yxati,   ya’ni
Xalqaro   akkreditlashtirish   bo‘yicha   forum   IAF   GD   2:2005   “ISO/IEC   62:1996
qo‘llash bo‘yicha tavsiyalar” aniqlangan bo‘lib, u 12.1-jadvalda keltirilgan.
Menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idoralari     ISO/IEC   17021:2009
standarti talablariga muvofiq bo‘lishi va ularda sifat tizimi ishlab chiqilgan bo‘lishi
lozim.
MT   sohasida   sertifikatlashtirish   prosedurasi   bo‘yicha   qaror   qabul   qiluvchi
auditorlar   malakasi     ISO   19011   yoki   O‘z   RH   51-014   ga   muvofiq   tasdiqlangan
bo‘lishlari lozim va ular O‘z RH 51-21 bo‘yicha davlat reestrida ro‘yxatga olingan
boiishlari shart.
MT   sertifikatlashtirish   Texnik   jihatdan   tartibga   solish     agentligi   tasdiqlagan
menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   qoidalari   va   ISO   19011   hisobga   olib
menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idora lari   ishlab   chiqqan   prosedura
hujjatlariga   muvofiq   amalga   oshiriladi.   Audit   uchun   zaruriy   qo‘shimcha   talablar
ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 va boshqa standartlarda belgilangan.
Sertifikatlashtirish idorasi va uning auditorlari hamda barcha mutaxassisilari,
shuningdek, auditorlik guruhi ishida qatnashishga jalb qilingan subpudratchilar
arizachi-tashkilotning auditi jarayonida olingan barcha maTumotlarni maxfiyligiga
rioya etishi va mustaqil, layoqatli bo’lishi shart.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
9   EA
Kod lari Faoliyat sohasining nomlanishi NACE kodlari
1 Qishloq xo’jaligi  va  baliqchilik A3
2 Kon  va  rudalami qazib olishni ishlab chiqish C
3 Oziq-ovqat, salqin ichimlik  va  tamaki mahsulotlar DA
4 To'qimachilik  va  to'qimachilik mahsulotlar DB
5 Charm  va  teri mahsulotlar DC
6 Yog‘och  va  yog L
  och  mahsulotlar DD
7 Sellyuloza, qog'oz  va  qog'oz mahsulotlar DE 21
8 Nashriyot kompaniyalar DE 22.1
9 Tipografiya DE 22.2,3
10 Rafinatsiyalangan   neft   mahsulotlarini   va   koks   ishlab
chiqarish DF23.1,2
11 Atom energiyasi DF 23.3
12 Kimyoviy mahsulotlar  va  tola DG except 24.4
13 Farmasevtika preparatlari DG24.4
14 Rezina  va  plastmassa mahsulotlar DH
15 ' Nometalli mineral mahsulotlar DI except 26.5,6
16 Beton,  sement, so‘ndirilgan ohak, qurilish gipsi  va  h.k. DI 26.5,6
17 Metallar  va  metallardan olingan mahsulotlar DI
18 Mashinasozlik  va  qurilmalar DK
19 Elcktrotexnik  va  optik qurilmalar DL
20 Kemasozlik DM35.1
21 Havo vositalari DM 35.3
22 Boshqa transport vositalari DM 34, 35.2,4,5
23 Ishlab chiqarish (boshqa bandlarda ko'rsatilmagan) DN36
24 Chiqindilarni qayta ishlash (utilizatsiya) DN37
25 Elektr ta'minoti E40.1
26 Gaz ta’minoti E40.2
27 Suv ta’minoti E 41,40.3
28 Qurilish, konstruksiyalar F
29 Ulgurji   va   chakana   savdo,   mashinalarni   ta’mirlash,
motosikllar, xo'jaliq  va  shaxsiy mahsulotlar G
30 Mehmonxonalar  va  restoranlar H
31 Tashishi, saqlash (omborlar)  va  kommunikatsiya I
32 Moliyaviy   ko’maklashish   (yordam);   ko'chmas   mulk,
ijara J,  K  70, 71
33 Informasion texnologiyalar K  72
34 Muhandislik xizmatlari K 73, 74.2
35 Boshqa xizmatlar K   74   except   K
74.2
36 Jamiyatni boshqarish L
37 Ta’lim M
38 Sog'liqni saqlash  va  ijtimoiy ishlar N
39 Boshqa ijtimoiy ishlar O
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
10   Menejment   tizimini   sertifikatlashtirish   idoralari   sertifikatlashtirish   auditi
jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshirish lozim:
- tekshirilayotgan tashkilot bilan boshlang‘ich bog‘lanishni o‘matish;
- sertifikatlashtirishga arizani berish va ко‘rib chiqish;
- ariza bo‘yicha qaror qabul qilish;
- tashkilot hujjatlarini tahlil qilish;
- dastlabki audit (audit o‘tkazish joyiga dastlabki kelib ko‘rish);
- sertifikatlashtirishni o‘tkazishga tayyorlash (joyida audit);
- sertifikatlashtirish auditi (joyida audit);
- kuzatishda   olinganlami   tahlil   qilish   va   audit   natijalari   bo‘yicha   xulosa
tayyorlash, ro‘yxatga olish va muvofiqlik sertifikatini berish;
- sertifikatlashtirilgan MT muvofiqlik sertifikati amal qilish muddati davomida
inspeksion nazorati.
Sertifikatlashtirish   idorasi   bog'lanishni   o'rnatishda   arizachiga   o‘zining
akkreditatsiya   sohasi,   sertifikatlashtirish   prosedurasi,   ariza   shakli   va   yuridik
manzillari   haqida   to‘liq   maTumotlami   taqdim   qiladi.   Bunda   kelgusida
sertifikatlashtirish   proseduralari   uchun   zururiy   bog‘lanuvchi   shaxs,   tashkilot
manzili,   telefon,   menejment   tizimining   qo‘llanish   sohasi,   tashkilotning   boshqa
ma’lumotlari aniqlanib, belgilanadi.
MT   sertifikatlashtirishga   talabgor   tashkilot,   milliy   tizimda   akkreditlangan   MT
sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraga   ariza   jo‘natadi.   Ariza   bo‘yicha   ijobiy   qaror
bo‘lsa,   arizachi-tashkilot   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraga   sifat   qo‘llanmasi,
majburiy   hujjatlashtirilgan   proseduralar,   asosiy   jarayonlar   bo‘yicha   hujjatlar   va
sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idora   so‘rovi   yoki   arizachi-tashkilot   qiziqishi   bo‘yicha
boshqa hujjatlami taqdim qilishi lozim.
Sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraga   taqdim   qilingan   arizada   MT   qo‘llanish
sohasini,   va   sertifikatlashtirish   sohalari   o‘zining   akkreditlash   sohasi   bilan
muvofiqligini aniqlab aniq va ravshan tasdiqlashi lozim.
Tekshirilayotgan   tashkilot   hujjatlami   tahlil   qilishni   audit   mezonlariga
muvofiqligini   aniqlash   maqsadida   o‘tkazadi.   Tahlil   qilishda   tashkilotning   faoliyati
turlari, o‘lchami va murakkabligini  hamda audit o‘tkazish sohasi  va maqsadlarini
hisobga olinishi lozim.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  11  Buyurtmachining talabi bo‘yicha, maxfiylikka rioya qilish maqsadida, hujjatlar
tahlili buyurtmachi auditi o‘tkazilgungacha joyida o‘tkazilishi mumkin.
Alohida   holatlarda,   agarda   audit   o‘tkazish   natijalariga   zarar   keltirmasa
hujjatlar tahlili audit o‘tkazish davomida joyida o'tkazilishi mumkin.
Hujjatlar   tahlilini,   SI   MT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idora   rahbari   yoki
auditorlar guruhi rahbari tayinlagan xodimlar amalga oshirishadi.
Dastlabki   audit   buyurtmachi   tashilotda   zaruriyat   tug‘ulganda   masalan,   auditni
rejalashtirishda   zaruriy   malumotnomani   olish   uchun   yoki   agarda   hujjatlar   tahlili
natijalari jiddiy nomuvofiqliklar mavjudligini ko‘rsatsa, sertifikatlashtirish auditini
o‘tkazish   imkoniyati   to‘g‘risida   xulosa   chiqarish   mumkin   emas.   Dastlabki   audit
korxonani   sertifikatlashtirish   auditga   tayyorligini   tekshirish   uchun
buyurtmachining hohishi bo'yicha ham o‘tkazilishi mumkin.
Hujjatlar   tahlili   dastlabki   audit   natijalari   ijobiy   bo‘Isa,   auditorlar   guruhi
belgilanadi.   Komissiya   tarkibiga   12.1-jadvalda   keltirilgan   kodlar   bo‘yicha
malakaga   ega   bo'lgan   va   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraning   akkreditlashtirish
sohasiga muvofiq auditorlar va zaruriyat tug‘ilgan holatlarda ekspertlar kiritiladi.
Auditorlar  guruhi   rahbari   sertifikatlashtirish  auditining  rejasini   ishlab  chiqadi
va   tekshirilayotgan   tashkilot   bilan   oldindan   kelishib   oladi.   Guruh   rahbari,
komissiya a’zolarini tekshirish obyektlariga taqsimlaydi, ular oldindan audit uchun
savolnoma tayyorlaydilar.
Xalqaro   akkreditlashtirish   bo‘yicha   forumi   IAF   GD   2:2005   «ISO/IEC   62:1996
qollash bo‘yicha tavsiyalar»da tavsiya qilingan ekspert-auditorlar ish kuni miqdori
bo‘yicha adit hajmi aniqlanadi.
Menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idorasi   sertifikatlashtirish   auditi
keltirilgan tartibda o‘tkazadi.
MT auditini o‘tkazish texnologiyasi quyidagi jarayonlami o‘z ichiga oladi:
- mavjud hujjatlami tekshirish;
- hujjatlami boshqaruvchanligiga standartlarda o'matilganlarga muvofiqligi va
ichki talablariga tekshirish;
- MT hujjatlari talablarini xodimlar bajarishini tekshirish;
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
12   - o'rnatilgan   shaklda   bayonnomalarga   nomuvofiqliklarni   va   auditorlar
hisobotlarini MT muvofiq dalillami qayd etish.
Auditorlar   guruhi   rahbari   audit   kuzatuvida   olinganlarga   asosan   audit   haqida
hisobot tayyorlaydi. Hisobot  ISO 19011 talabiga muvofiq tayyorlanib va arizachiga
kelishilgan muddatda berilishi lozim.
Yakuniy   yig‘ilishda   auditorlik   guruhi   audit   natijalari,   shuningdek,   aniqlangan
nomuvofiqliklar   va   kelgusida   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idora   va   arizachi
o‘rtasidagi o‘zaro foaliyatlar to‘g‘risida ma’lumot beridi.
Sertifikatlashtirish   jarayonida   yig‘ilgan   ma’lumot,   MT   SI   sertifikatlashtirish
bo‘yicha, qaromi qabul qilishida asoslashga etarli bo‘lishi lozim.
Sertifikatlashtirish   barcha   ro‘yxatga   olingan   nomuvofiqlik   bayonnomalari
bartaraf   qilinmasdan   va   sertifikatlashtirish   bo'yicha   idora   auditorlari
(tashkilotlami   qatnashishi   yoki   boshqa   yo‘l   bilan)   tuzatish   harakatlami
tekshirmasdan oldin tugatilishi mumkin emas.
Auditorlik   guruhi   qaror   qabul   qilish   uchun   audit   mezonlariga   muvofiq   audit
davomida   yig'ilgan   boshqa   ma’lumotlami   va   audit   kuzatuvini   tahlil   qiladi   va   bu
to‘g‘risida xulosa tayyorlaydi.
Arizachi-tashkilotga   sertifikatni   berish   yoki   bekor   qilish   to‘g‘risidagi   qaromi
sertifikatlashtirish   idorasi,   sertifikatlashtirish   jarayonida   yig'ilgan   ma’lumotlar   va
sertifikatlashtirish faoliyatiga taalluqli, ixtiyoriy boshqa ma’lumotlar asosida qabul
qiladi.   Auditga   qatnashishga   qabul   qilingan   xodim,   sertifikatlashtirish   bo'yicha
qaromi qabul qilishda qatnashishi shart emas.
Sertifikatlashtirish   bo'yicha   idora   ijobiy   xulosa   bo'lgan   holatda   O'z   RH   51-
021ga   muvofiq   davlat   reestri   tizimiga   kiritish   va   ro'yxatga   olish   uchun
sertifikatlashtirish   milliy   idorasiga   taqdim   etadi   va   o'matilgan   shaklda   sertifikat
rasmiylashtiradi. 
Sertifika tlashtirish idorasi  ro‘yxatga olganidan so‘ng arizachiga sertifikat   bilan
birga   muvofiqlik   belgisini   qo‘llash   va   inspeksion   nazoratini   o   ‘tkazish
shartnomalarini beradi.
Sifat   tizimlari   va   ishlab   chiqarishlarni   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
akkreditlangan idoralar quyidagi asosiy vazifalarni amalga oshirishadi:
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
13   - Sifat   tizimlarini   dastlabki   baholashini   o‘tkazadi   va   sertifikatlashtirishni
o‘tkazish uchun shartnomalar tuzadilar;
- ishlab   chiqarishlarni   sertifikatlashtirish   usuliyatlarini   va   sifat   tizimlarini
tekshirish dasturlarini ishlab chiqadilar;
- sifat tizimi yoki ishlab chiqarishning auditini o‘tkazadi;
- sifat tizimi yoki ishlab chiqarish sertifikatlarini rasmiylashtiradi,
- sertifikatni beradi  va  tan oladilar;
- sertifikatlashtirilgan   sifat   tizimlari   va   ishlab   chiqarishlar   ustidan   inspeksion
nazoratni amalga oshiradilar;
- sertifikatlashtirish natijalari haqida ma’lumot beradilar. I.2 Sifat menejmentini sertifikatlashtirish ekspert-auditorlarning vazifalari va
ularga qo'yilgan talablar 
Sertifikatlashtirish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   faoliyatda   faol   qatnashuvchi   shaxs   bu
ekspert   -   auditordir.   U   odatda   Sifat   tizimlarini,   ishlab   chiqarishni   va   mahsulotni
sertifikatlashtirishda   sinov   laboratoriyalarini   akkreditlashda   va   boshqa   ishlarda
qatnashishi mumkin.
Ekspert   -   auditor   deb,   sertifikatlashtirish   sohasida   muassasa   va   korxonalar
faoliyatini baholash va nazorat qilish huquqiga ega bo‘lgan attestatlangan shaxsga
aytiladi.
Ekspert-auditor sifatida Texnik jihatdan tartibga solish agentligi tomonidan bel-
gilangan   tartibda  attestatlangan  fan,  sanoat,   maishiy   xizmat,   institutlar   va  boshqa
tashkilotlaming   vakillari   hamda   belgilangan   hujjatlar   bilan   ishlashda   yetarli
chuqur bilimga ega bo‘lgan xususiy shaxs ham bo‘lishi murnkin.
Ekspert-auditor quyidagi vazifalarni bajaradi:
- mahsulot,   jarayon,   xizmatlarni,   Sifat   tizimlarini   va   ishlab   chiqarishni
sertifikatlashtirish;
- sertifikatlashtirilgan   mahsulot,   jarayon   va   xizmatlaming   tavsiflarini   hamda
sertifikatlashtirilgan  Sifat   tizimlarini  va  ishlab  chiqarishning  turg‘imligini  nazorat
qilish;
- sertifikatlashtirish   bo‘yicha   akkreditlash   idoralari,   sinov   laboratoriyalarini
(markazlarini) va ulaming faoliyatini nazorat qilish;
- sertifikatlashtirishda tavsiyalar berish.
Ekspert-auditor   o‘z   faoliyatini   sertifikatlashtirish   milliy   idorasi,   bir   turdagi
mahsulotni   sertifikatlashtirish   idoralari,   Sifat   tizimlarini   va   ishlab   chiqarishni
sertifikatlashtirish doirasida amalga oshiradi.
Ekspert-auditor muayyan talablarga javob berishi lozim:
- to‘liq oliy ma’lumotli va sertifikatlashtirish sohasida etarli bilimga ega bo‘lib,
faoliyati sertifikatlashtirishning ma’lum turi bo‘yicha attestatlangan bo‘lishi kerak;
- oliy   o‘quv   yurtini   tamomlagandan   so‘ng   kamida   5   yillik   amaliy   stajga   ega
bo‘lishi,   shundan   kamida   3   yili   standartlashtirish,   metrologiya,   sinovlar,   sifatni
boshqarish va ta’minlash sohalarida ishlagan bo’lishi kerak.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  15 
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
14   Ekspert-auditor   chuqur   bilimli,   tadbirkor   bo‘lmog‘i   lozim.   U   quyidagi   sohalar
bo‘yicha bilimlami mukammal egallagan bo‘lishi shart:
- Respublika sertifikatlashtirish milliy tizimining qoida va tartiblar;
- sertifikatlashtirish   o‘tkazish   bo‘yicha   bilimlar   va   me’yoriy   hujjatlami
tushunish;
- sertifikatlashtirish va akkreditlash bo‘yicha asosiy ishlar mazmuni;
- sertifikatlashtirish va akkreditlash bo‘yicha iqtisodiy va huquqiy asoslari;
- mamlakat   ichidagi   va   chet   ellardagi   sertifikatlashtirish   va   akkreditlash
tajribasi;
- standartlashtirish, metrologiya va Sifat tizimlarining asoslari;
- tekshiruv o‘tkazish va sifatni boshqarishining statistik usullari;
Ekspert-auditor   tahlil   qilish,   mantiqiy   asoslash,   o‘zining   fikrini   qattiq   va
asoslangan   holda   himoya   qilishlik;   ijodiy   qobiliyatga   va   murakkab   vaziyatda
to£g‘ri   qaror   qabul   qilish   xususiyatlariga   ega   bo‘lishi;   haqqoniy,   ma’suliyatli,
prinsipial   ravishda   hayrihoh,   xush-   muomalali,   odobli   va   o‘zini   tutabilishlik   kabi
shaxsiy   sifatlarga   ega   bo'lishi   kerak.   Ekspert-auditor   tekshirilayotgan   obyektning
xodimlari   bilan   aloqada   bo‘lish   va   kerakli   hujjatlar   bilan   tanishish;   ma’lumot
uchun   har   qanday   qo‘shimcha   ma’lumotlar   talab   qilish   (sertifikatlashtirish
maqsadlari uchun); tizimda amaldagi me’yoriy-uslubiy hujjatlami takomillashtirish
bo‘yicha   o‘z   taklifini   berish;   sertifikatlashtiriluvchi   mahsulot,   jarayon,   xizmatlar,
Sifat   tizimi   va   ishlab   chiqarish   bo‘yicha   rejalami   tuzatish   yuzasidan   o‘z   muloha-
zalarini kirgazish huquqiga egadir.
Korxonalarda   sertifikatlashtirish   sohasidagi   ishlami   inobatga   olib,
sertifikatlashtirish   milliy   idorasi   Texnik   jihatdan   tartibga   solish     agentligi
tomonidan ekspert-auditorlar tayyorlash maxsus kurslari tashkil etilib, bu sohadagi
o‘qishning   tashkiliy   tomonlari   SMSITIning   asosiy   faoliyatlaridan   biri   deb
qaralmoqda. Ekspert-auditorlarini tayyor- lash odatda ikki bosqichda olib boriladi:
nazariy   bilimlami   olish   va   attestatlash   natijasida   ularga   tegishli   rasmiy   hujjatlar
topshirish.
Tinglovchilaming   nazariy   bilimlarini   Texnik   jihatdan   tartibga   solish   agentligi
tomonidan   tuzilgan   maxsus   komissiya   baholaydi.   Baholanish   natijalari   yetarli
darajada bo‘Isa, ularga sertifikatlashtirish milliy tizimining ekspert-auditori degan
guvohnomasi beriladi (agar attestatlashdan o‘tmasa rad etiladi).
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
16   Ekspert-auditorlar   ularga   yuklatilgan   vazifalari   bo‘yicha   muayyan   burch   va
ma’suliyatlarga egadirlar.
Sifat   menejment  tizimini  kompleks   tashkil  etuvchi   va  unda  amalga  oshayotgan
jarayonlami   o‘z   ichiga   oluvchi   o‘zaro   bog‘liq   va   o‘zaro   ta’sir   etuvchi
komponentlami tasavvur qilish mumkin (2.1-rasm).
Sifat   menejmenti   tizimida   ko‘rib   chiqilayotgan   modelni   ishlashida   mahsulot,
xizmatlami  hamda sifat  menejmenti tizimi sertifikatlashtirishda sertifikatlashtirish
eng   muhim   va   ahamiyatli   o‘rinni   egallaydi.   Muvofiqlikni   sertifikatlashtirish
sertifikatlashti- rish idorasi tomonidan amalga oshirladi.
Sifat   menejmenti   tizimini   sertifikatlashtirish   SMT   sertifikatlashtirishda   asosiy
ishlar bosqichlari quyidagicha:
1. ishlarni tashkillashtirish;
2. tashkilot SMT hujjatlarini tahlil qilish;
3. “joyida audit”ga tayyorgarlik;
4. “joyida   audit”ni   o‘tkazish   va   audit   natijalari   bo‘yicha   dalolatnomalarni
tayyorlash;
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
17   1-Jadval
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
18   1- sertifikatlashtirishni   yakunlash,   sertifikatni   ro‘yxatga   kiritish   va   taqdim
etish;
2- sertifikatlashtirilgan SMT inspeksion nazorati.
Sifat   menejmenti   tizimini   sertifikatlashtirish   natijasida   tekshirilayotgan
tashkilotni       ISO   9001:2009   talablariga   muvofiqlik   darajasi   va   SMT   natijaviyligi
aniqlanadi.
Sertifikatlashtirishni o‘tkazish sharoitiga qo‘yiladigan tal a blar:
- SMT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   ishlar   TSO/IEC   62,   0   ‘z   DSt   ISO
19011:2004   va   sifat   tizimini   sertifikatlashtirish   standarti,   O‘z   DSt   tizimida
akkreditlangan sifat tizimini sertifikatlashtirish idoralari o‘tkazadi.
- Sertifikatlashtirishni   o‘tkazish   sharoitida   SMT   mavjud   bo‘lgan   va   rasmiy
joriy qilingan hujjatlashtirilgan korxonalarda o‘tkaziladi.
- SMT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   ishlarda   sifat   tizimini   sertifikatlashtirish
bo‘yicha   ekspertlar   (auditorlar),   ro‘yxatga   olingan   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
xodimlar va zaruriy hollarda texnik ekspertlari jalb qilinadi.
- Buyurtmachi   SMT   qo‘llanish   sohasini   aniqlab,   murojaati   va   audit   natijalari
bo‘yicha sertifikatlashtirish idorasi SMT sertifikatlashtirish sohasini aniqlaydi.
SMT sertifikatlashtirishda audit obyektlari sifatida quyidagilar hisoblanadi:
- SMT qo'llanish sohasi;
- iste’molchi   talablariga   mahsulot   sifatini   muvofiqligi   va   ushbu   mahsulotga
bo‘lgan majburiy talablar;
- SMT   da   hujjatlashtirish     ISO   9001:2009   talablarining   to‘liq   va   aniq
mavjudligi;
- SMT   jarayonlari   funksionalligi   tizim   hujjatlari   talablarini   bajarilishini
haqqoniy munosabati va SMT natijaviyligini ta’min- lash.
SMT   qo‘llanish   sohasini   tekshirishda   SMT   sertifikatlashtirishga   murojaat
bo‘yicha sohasi tahlil qilinib, quyidagilar tekshiriladi:
-  agarda arizada ko‘rsatilgan bo‘lsa barcha turdagi mahsulot va hayotiy davri
jarayonlari SMT qamrab olishini;
-   tashkilotda   SMT   talablari     ISO   9001:2009   standarti   7  bo‘limida  istisnoning
to‘g‘riligi   mahsulotning   hayotiy   jarayonlariga   agarda   bunday   istisno     ISO
9001:2009 1.2 bilan muvofiqlikda arizada ko‘rsatilgan bo‘lsa.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
19   Sertifikatlashtirshga   arizda   ko‘rsatilgan   istisnolar   har   bir   turdagi   mahsulotlar
uchun   tahlili   o‘tkaziladi.   Ushbu   istisnolar   sifat   bo‘yicha   qo‘llanma   bo‘limlariga
muvofiq mavjudligi to‘liq asoslanishi lozim.
  ISO 9001:2009 standartining 7 -   bo‘limi talablariga noto‘g‘ri istisnolar SMT ga
yoki istisnolar  ISO 9001:2009 boshqa bo‘limining talablariga nomuvofiq qaraladi.
SMT   qo‘llanish   sohasini   tahlil   va   tekshiruvi   sertfikatlashtirishning   barcha
jarayonlarida ko‘rilishi ham mumkin.
Mahsulot   sifatini   o‘raatilgan   talablarga   muvofiqligini   quyidagilar   asosida
baholanadi:
- tashkilot   (   ISO   9001   da   (7.2.1;   7.2.3,   a)-c)   keltirilgan)   mahsulotga   taalluqli
talablar haqida ma’lumotlar bajarilishi sharti;
- iste’molchilami qoniqishiga bog‘liq ma’lumotlami tahlil natijalari ( ISO 9001
da 5.6.2, keltirilgan b); 5.6.3, kelti- rilganb); 7.2.3, keltirilgan c); 8.2.1);
- mahsulot  sifati  haqida davlat  nazorati  tashkilotlari  tasarufidagi  tashkilotdan
mahsulot sifati uchun olgan ma’lumotlar;
 ISO 9001 8.2.4 da ko‘rsatilgan mahsulotni hayotiy davri va uning bosqichlarida
o‘lchash va monitoring ma’lumotlari.
SMT hujjatlarini  ISO 9001 talablari muvofiqligiga tekshirish.
1)   SMT hujjatlari majmuasi  ISO 19001.14.2.1t tala muvofiq bo‘lishi shart.
Hujjatlari   tarkibini   tahlilini   tekshirishda     ISO   9001   barcha   talabiga   SMT   da
kelitrilgan hujjatlar tarkibini tahlil qilinadi.
2) Sertifkatlashtirish   idorasi   sifat   sohasidagi   siyosat   va   sifat   sohasidagi
maqsadlarni  ISO 9001 5.3 va 5.4.1 talablariga muvofiqligini tekshirish shart.
3) Scrtifikatlashtirish   idorasi   sifat   bo‘yicha   qo‘llanmani     4.2.2   ISO   9001   4.2.2
talabiga   muvofiqligini,   sifat   bo'yicha   qo‘llanmaga   standart   ko‘rinishida,   minimal
zaruriy hajmi tekshi- riladi.
Haqiqatda   sifat   bo‘yicha   qo‘llanmaning   hajmi,   tarkibi   va   tuzilshini
tekshirilayotgan tashkilot aniqlaydi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
20   Sifat   qo‘llanmasini   tarkibi,   tuzilishi   va   hajmi   tashkilotning   spesifik   faoliyat
doirasiga   va   o‘lchamiga   bog‘liq.   Ko‘pchilik   tashkilotlar   (kichik   korxonalar)
qo‘llanmada   SMT   barcha   tavsiflarni,   hujjatlashtirilgan   proseduralarni     ISO   9001
talablari   bo‘yicha   qo‘shishi   mumkin.   Katta   korxonalarda   bir   necha   sifat
qo‘llanmasi   va   kompaniyani   boshqarish   ierarxiyasi   bo‘yicha   amalda   (milliy,
hududiy va boshqa darajaja) mumkin.
4) Mavjud   jarayonlar,   ularni   boshqarish   va   samarali   rejalash   ta’minoti   uchun
taslikilotga kerakli hujjatlarni tekshiradi.
5) Majburiy hujjatlashtirilgan proseduralar va ular O‘z DSt ISO 9001 quyidagi
bandlari talablarga muvofiqligi bo‘yicha tekshiriladi:
- hujjatlarni boshqarish - 4.2.3;
- yozuvlarni boshqarish - 4.2.4;
- ichki auditlar - 8.2.2;
- nomuvofiq mahsulotlarni boshqarish - 8.3;
- tuzatish harakatlar - 8.5.2;
- oldini olish harakatlari - 8.5.3.
Bir  necha  turdagi   faoliyat   proseduralari  bita  hujjatda  qo‘shilishi  ruxsat   etiladi
(masalan, tuzatish va oldini olish harakatlari pro seduralari).
6)   ISO   9001   quyidagi   bandlarida   ko‘rsatilgan   yozuvlarni   tekshirish   (ruxsat
etilgan istisnolar hisobida):
a) Rahbariyat tomonidan tahlil qilish - 5.6.1;
b) Layoqatlilik, xabardorlik va o‘qitish - 6.2.2;
c) ishlab  chiqarish   jarayonlariga   va   tayyor   mahsulotga   qo‘yiladigan   talablarga
ularni   muvofiqligini   tasdiqlash   uchun   zarur   bo‘lgan   yozuvlarni   -   7.1,   g   da
keltirilgan);
d) Mahsulotga qo‘yiladigan talablarni tahlil qilish, - 7.2.2;
e) Loyihalash va ishlab chiqish uchun mahsulotga taalluqli   kirish ma’lumotlari,
7.3.2;
f) loyihalash   va   ishlab   chiqish   natij   alari   va   bunda   barcha   zaruriy   amallar   -
7.3.4;
g) loyihalash va ishlab chiqish natijalarini verifikatlash va bunda barcha zaruriy
amallar - 7.3.5;
h) loyihalash va ishlab chiqish natijalarini validatlash va bunda barcha zaruriy
amallar - 7.3.6;
i)
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  21  j) loyihalash   va   ishlab   chiqishni   o‘zgarishini   tahlil   natijalari   va   ixtiyoriy   va
zaruriy amallar - 7.3.7;
k) yetkazuvchilarni   baholash   nitajalari   va   baholash   uchun   bog‘liq   bo‘lgan
ixtiyoriy va zaruriy amallar, - 7.4.1;
l) tashkilot o‘rnatgan talablarga muvofiq mahsulotni ishlab chiqarish va xizmat
ko‘rsatish jarayonlarini validatsiyasini amalga oshirish - 7.5.2;
m) mavjud   mahsulotni   identifikatsiyalash   va   mahsulotni   etkazuvchanligini
ta’minlash uchun uni ro‘yxatga - 7.5.3;
n) ayrim   hollarda   tasdiqlash   yoki   noloyiqlikni   qabul   qilish   uchun   iste’molchi
mulkini   foydalanish   (hamda   xususiy,   aqliy   mulk),   iste’molchi   haqidagi
yozuvlar - 7.5.4;
o) metrologik   bazani   ro‘yxatga   olish   yoki   monitoring   va   o‘lchash   uchun
vositalarna qiyoslash va kalibrlash (halqaro yoki   milliy etalonlar kirganda), -
7.6, a) keltirilgan;
p) navbatdagi   o‘lchash   natijalarini,   agarda   qurilma   talablarga   muvofiq   bo‘lsa,
qonuniy ro‘yxatga olish, - 7.6;
q) monitoring va olchash uchun qurilmalarni kalabirlash va qiyoslash natijalari
- 7.6;
r) ichki auditni loyihalash va o‘tkazish - 8.2.2;
s) shaxslarni   identifikatsiyalash,   (ularni)   chiqarayotgan   mahsulotni
sanktsiyalashtirish, - 8.2.4;
t) mahsulotni qabul qilish mezonlariga muvofiq guvohnomalar - 8.2.4;
  5) nomuvofiqlik tavsifidagi, og‘ishlarga ruxsat etilagan ixtiyoriy qabul qilingan
ketma-ket amallar, - 8.3;
ch) tuzatish harakatlarda qabul qilingan natijalar - 8.5.2;
sh) oldini olish harakatlarida qabul qilingan natijalar - 8.5.3.
Sertifikatlashtirish   idorasi   tashkilot   qabul   qilgan   boshqa   qo‘shimcha   SMT
jarayonlarini   layoqatligini   ro‘yxatga   olish   uchun   zaruriy   va   mahsulot   sifatiga
muvofiq talablar yozuvlarini hisobga olishi lozim.
SMT   hujjatlarida   o‘rnatilgan   va   ISO   9001   talablarni   SMT   jarayonlari
layoqatliligini muvoiiqligiga tekshirish
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
22   Sertifikatlashtirish idorasi tashkilot jarayonlarini identifikatsyasini, SMT uchun
zaruriy   va   barcha   tashkilot   uchun   qabul   qilingan   natijaviyligi   va   samaradoligida
ko‘rsatilgan   obe’ktiv   dalillami   baholashi   va   tekshirish   shart   (tekshirilayotgan
tashkilot hohishi bo‘yicha).
Xolisona   dalillar   1   .522.   banda   kelitirilgan   ma’lumot   manba-   laridan   olingan
bo‘lshi mumkin.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  23  II BOB. SIFAT MENEJMENTINI SERTIFIKATLASHTIRISH BOSQICHLARI
II.1 Sertifikatlashtirish ishlarini tashkillashtirish
Ishlarni   boshlash   uchun   keltirilgan   shakl   bo‘yicha   rasmiy   xat   yoki   o‘matilgan
shakldagi   murojatnoma   asosida   buyurtmachi   sertifikatlashtirish   idorasiga   jo
‘natishdan boshlanadi.
                                             2-Jadval
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
24   Sertifikatlashtirish idorasi murojaat   xatni (murojatnomani) ro‘yxatdan o‘tkazib
va murojaat   xati (murojatnoma) quyidagilar hisobini aniqlash uchun tahlil qilinadi:
- sertifikatlashtirish   idorasi   akkreditatsiya   sohasida   SMT   qo‘llanish   sohasini
muvofiqligini baholash;
- auditni   rejalashtirish   uchun   zaruriy   ma’lumotlami   sertifikatlashtirish
idorasida   taqdim   qilish   (tashkilotni   joylashgan   joyi,   ishlovchi   xodimlari,   audit
o‘tkazishni maqbul vaqti, audit ishi tili va boshqalar);
- sertifikatlashtirish   idorasiga   buyurtmachi   uchun   maqbul   ishlarni   o‘tkazish
vaqti, imkoniyati va resurslarga muvofiq taqdim qilish.
Sertifikatlashtirish   idorasiga   jo‘natilgan   murojaat   xatini   yo‘llash   vaqtida
sertifikatlashtirishni   o‘tkazish   imkoniyatlami   sertifikatlashtirish   murojaatida
rasmiy ravishdagi blankada sertifikatlashtirish idorasiga jo ‘natadi.
Sertifikatlashtirish idorasi SMT sertifikatlashtirish xatini qabul qilganligi   qabul
qilmaganligi haqidagi xulosani xat ko‘rinishida buyurtmachiga javob beradi.
Sertifikatlashtirish   idorasi   o‘tkazishni   bekor   qilgan   hollarda   teskari   xulosa
uchun ham javob yo‘llaydi.
SMT   sertifikatlashtirishni   o‘tkazishga   shartnoma   tuzish.   Ijobiy   xulosa   bilan
qabul   qilingan   murojaatnoma   SMT   sertifikatlashtirish   idorasi   va   buyurtmachi
bilan shartnoma imzolaydi.
Shartnoma   tuzilgandan   so‘ng   sertifikatlashtirish   idorasi   sertifikatlashtirish
o‘tkazishda   standartlashtirish   bo‘yicha   tavsiyalarda   kelitrilgan,   foydalanadigan
ma’lumotlar va mehnat sarfini baholaydi.
Sertifikatlashtirish idorasi ishlari shartnomada ko‘rib chiqilgan dastlabki to‘lov
ish   boshlanishidan   oldin   sertifikatlashtirish   idorasi   hisobiga   hamma   summa
to‘langandan   so‘ng   va   audit   natijalaridan,   to‘liq   ish   hajmiga   bog‘liq   bo‘lmagan
tartibda olib boriladi. 
Ishlarga ikki bosqichli to‘lov imkoniyati ruxsat etiladi.
Buyutmachiga   hujjatlar   majmuasini   tayyorlash.   Sertifikatlashtirish   idorasi
shartnoma   bo‘yicha   isharga   to‘lovdan   so‘ng   buyurtmachiga   SMT   hujjatlari   va
dalillar   ro‘yxatini   jo‘natib,   tekshiri layotgan   tashkilot   (buyurtmachi)ga   majburiy
tartibda hamda
qo‘shimcha hujjatlar (yozuvlar)ning ro‘yxatini ham taqdim etadi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
25   Buyurtmachi   sertifikatlashtirish   idorasida   murojaat   blankasini   to‘ldirib,   bir
nusxasi   (agarda   murojaat   xati   oldinroq   jo‘natilgan   hollarda)   va   SMT   hujjatlari
hamda   so‘ralgan  dalillami   qog‘oz   shaklida   bir  nusxasi   (SMT   hujjatlari   va  dallilar
ayrim qismlari elektron ko‘rinishida bo‘lishi ham mumkin) taqdim qiladi.
Olingan   hujjatlar   sertifikatlashtirish   idorasida   nazorat   nusxasi   sifatida
qoldiriladi.
Sertifikatlashtirish   bo‘yicha   komissiya   tuzish.   So‘ralgan   hujjatlar   va   dalillami
buyurtmachi   taqdim   etganidan   so‘ng   sertifikatlashtirish   idorasi   rahbari   tarqatib,
sertifikatlashtirish bo‘yicha komissiya tuzadi va komissiya raisini belgilaydi.
Komissiya bir yoki bir qancha eksper t lardan tuzilishi mumkin. Agarda auditda
bi t ta ekspert mavjud bo‘lsa, u komissiya raisi majburiyatini bajaradi.
Komissiya   tarkibi   va   ishtirokchilarini   aniqlashda   quyidagilami   hisobga   olish
zarur:
- audit maqsadi, sohasi va mezonini;
- audit o‘tkazish muddatini;
- tashkilot iqtisodiy faoliyati turi (turlari)ni;
- tekshirilayotgan tashkilotning ishlab chiqarish maydoni  (filiallari) bilan turli
xil joylashuvini;
- tekshirilayotgan tashkilot ishchilar sonini;
- auditni o‘tkazishda mehnat sarfini;
- kelgusida audit maqsadi uchun komissiya layoqatini ta’minlash zaruriyatini;
- baholashni   o‘tkazishga   qabul   qilingan   qonuniy   va   miyoriy   qonuniy   aktlar,
texnik reglamentlar talablarini;
- sertifikatlashtiriladigan   tashkilotdan   komissiya   a’zolarini   mustaqilligini
ta’minlash;
- tekshirilayotgan   tashkilot   bilan   komissiya   a’zolarini   natijali   o‘zaro   faoliyati
imkoniyatlarini;
- audit tilini.
Komissiyaning   ko‘p   tomonlama   layoqatliligini   tasdiqlash   uchun   quyidagilar
zarur:
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
26   - kelgusidagi audit maqsadi uchun bilim va mahoratini identifikatlashtirish;
- ishlab   chiqarish   jarayonlari   spesifikatsiyasida   maxsus   bilimi,   audit   usuli   va
prosedurasini   hamda   ko‘p   tomonlama   bilim   saviya   mezonlarini   hisobga   olgan
holatda komissiya a’zolami tanlash.
Agarda   komissiyada   ekspertlar   iqtisodiy   faoliyatning   aniq   turlari   bo‘yicha
mahoratga   va   zaruriy   bilimga   ega   bo‘lmasa,   bu   paytda   komissiya   texnik
ekspertlami komissiyaga qo‘shishlari mumkin.
Komissiya   tarkibiga   tekshirilayotgan   tashkilot   vaklini   shuningdek,
sertifikatlashtirish   natijalarida   qiziquvchi   tashkilot   vakillarini   kiritish   mumkin
emas.
Komissiya   tarkibiga   stajerlar,   rahbar   qo‘l   ostidagi   ishchilar   va   komissiya   raisi
kuzatuvida kiritish mumkin.
Komissiya tarkibini sertifikatlashtirish idorasi rahbari tasdiqlaydi.
II.2 Tekshirilayotgan sifat menejment tizimini hujjatlarini tahlili
Tekshirilayotgan   tashkilot   SMT   hujjatlarini   tahlili   ISO   9001   talablariga   tizim
hujjatlari muvofiqligini aniqlash uchun o‘tkaziladi.
Tekshirilayotgan   tashkilot   bilan   sertifikatlashtirish   idorasi   kelishuvi   bo‘yicha
zaruriyat   bo‘lganda   o‘zinining   vakillarini   tekshirilayotgan   tashkilot   SMT   bilan
joyida   dastlabki   tanishuvga   yoki   noaniq   (baxsli)   masalalami   hal   qilishga   xizmat
safariga  yuborishi   mumkin.  Bunday  xizmat   safarlarini   buyurtmachi  bilan  mavjud
shartnomaga   qo‘shimcha   kelishuvlar   yoki   qo‘shimcha   shartnoma   shartlari
kelishiladi.
Olingan   hujjatlami   tahlili   bilan   bir   vaqtda   tekshirilayotgan   tashkilotdan   SMT
sertifikatlashtirishga   qabul   qilingan,   tashkilot   mahsulot   (xizmati)   haqidagi
qo‘shimcha   dalillami   yig‘ish   va   tahlili   qilishni   komissiya   tashkillashtiradi.
Ma’lumot   manbalari   iste’molchilar,   davlat   tekshiruv   va   nazorat   idoraliri,
iste’molchilar   jamoasi,   ustachilik   kafolatlari,   savdo   tashkilotlari   va   boshqalar
ma’lumot manbalari bo‘lib xizmat qilishi mumkin.
Tahlil   SMT   hujjatlarini   dastlabki   tekshiruvi   to‘g‘risidagi   hisobot   rasmiy
ravishda   rasmiylashtirish   bilan   nihoyasiga   yetkazilib,   bunda   aniqlangan   hamda
topilgan   kamchiliklar   SMT   auditini   “joyida”   o‘tkazish   mumkin   yoki   mumkin
emasligi xulosada keltiriladi.
Hisobot   komissiya   raisi   va   a’zolari   imzolari   bilan   o‘tkazilgan   tahlil
sertifikatlashtirish idorasi tekshirilayotgan tashkilotga kechiktirilmasdan “joyida”
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
27  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  28   audit o‘tazishdan ikki hafta oldin yuboriladi.
Hisobotda   ko‘rsatilgan   nomuvofiqliklar   bartaraf   etilganidan   so‘ng   buyurtmachi
sertifikatlashtirish   idorasiga   qayta   ishlangan   hujjatlarni   SMT   baholash   bo‘yicha
ishlarni   uchun   jo‘natishi   mumkin.   Hujjatlarni   qayta   tahlili   bo‘yicha   bajarilgan
ishlar shart- nomaga qo‘shimcha kelishuvlar hisobida keltirilishi mumkin.
SMT sertifikatlashtirish barcha rejalashtirilgan tuzatish harakatlarni va ularni
bajarilish natijalarini tekshirishni o‘tkazmasdan tugatilishi mumkin emas.
Komissiya  ishlami  agarda barcha ishlar bajarilgan bo‘lsa, audit  rejasini  ko‘rib
chiqilishi,   audit   natijalari   bo‘yicha   dalolatnoma   tomonlar   bilan   to‘ldirilib   va
imzolansa,
komissiya   tuzatish   harakatlami   bajarilishi   bo‘yicha   hisobot   va   rejasini   taqdim
qilgan   bo‘lsa   tugatilgan   deb   hisoblashi   mumkin.   Auditga   aloqador   hujjatlami
saqlash yoki amaldagi qonunchilik, me’yoriy va kontrakt hamda sertifikatlashtirish
idorasi   hujjatlariga   muvofiq   bekor   qilinadi.   SMT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
hujjatlar   sertifikatlashtirish   idorasi   hujjatlariga   muvofiq   o‘matilgan   qoidalarga
asosan sertifikatlashtirish idorasida saqlanadi.
Sertifikatlashtirish   idorasi   rahbari   va   komissiya   tekshirilayotgan   tashkilot
(buyurtmachi)   bilan   kelishmasdan   boshqa   ixtiyoriy   tomonlarga   audit   natijalari
bo‘yicha   dalolatnoma   tarkibi,   audit   vaqtida   olingan   boshqa   ma’lumotlar   va
hujjatlar tarkibini oshkor qilmasligi lozim.
SMT   o‘rnatilgan   talablarga   muvofiq/nomuvofiqlik   haqida   qaror   va   sertifikat
berish/bermaslik to‘g‘risidagi qarorlarni qabul qilish uchun mezonlar:
SMT   o‘matilgan   talablarga   muvofiq/nomuvofiqlik   haqida   qaror   va   sertifikat
berish/bermaslik   to‘g‘risidagi   qarorlarni   qabul   qilish   uchun   mezonlar
tekshirilayotgan tashkilotda nomuvofiqliklaming yo‘qligi yoki tuzatish harakatlami
kelishilgan muddatda va sertifikatlashtirish idorasi ulaming to‘grilovchi harakatlar
natijalari   bajarilgan/bajarilmaganligi   va   qabul   qilish/qabul   qilmasligi   bo‘lib
hisoblanadi.
SMT   muvofiqlik   sertifikatini   berish   yoki   bekor   qilish   to‘g‘risidagi
sertifikatlashtirish   idorasi   rahbari   tuzatish   harakatlami   reja da   bo‘yicha   bajarish
natijalari   va   dalolatnomani   qarab   chiqish   asosida   qaror   qabul   qiladi.   Qaromi
auditda qatnashishga qabul qilmagan shaxs qabul qilish lozim.
SMT   muvofiqlik   sertifikatini   berishni   bekor   qilishni   sertifikatlashtirish   idorasi
qayta shartnoma asosida qaytadan sertifikatlashtirish auditini o‘tkazish imkoniyat
to‘g‘risida xabardor qiladi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
29   Sertifikatlashtirsh   auditi   natijalari   bo‘yicha   tuzatish   harakatlarni   bajarish   va
nomuvofiqliklarni bartaraf etilishini nazorati
Sertifiktlashtirish   idorasi   o'matilgan   nomuvofiqliklar   bo‘yicha   tuzatish
harakatlami bajarilishini tekshirilayotgan tashkilotning nomuvofiqliklarni bartaraf
etilganligi haqida yozma hisobotini olganidan keyin nazorati qilishi rejalashtiriladi.
Ahamiyatli   nomuvofiqliklar   bo‘yicha   tuzatish   harakatlami   bajarilishini
tekshirilayotgan   tashkilotga   sertifkatlashtrish   idorasining   eksperti   (lari)   majburiy
tashrif bilan nazorat 
qilinadi.
Kam   ahamiyatli   nomuvofiqliklar   bo‘yicha   to‘g‘ilovchi   harakatlarni   bajarilishi
nazoratida, agarda tuzatish harakatlar tarkibi majburiy “joyida” tekshrishini talab
etmasa,   tekshirilayotgan   tashkilotning   rasmiy   hisobti   ko‘rib   chiqilishiga   ruxsat
etiladi.
Audit   vaqtida   ekspert   tuzatish   harakatlami   bajarilishini   nazorat   qilish
maqsadida   haqiqatda   bajarilgan   va   tuzatish   harakatlaming   natijaviyligini
tekshiradi.
Agarda   nomuvofiqliklar   bo‘yicha   tuzatish   harakatlar   obyektiv   dalillarga
muvofiq   qoniqtirilmasa   tashkilotning   SMT   baholash   va   audit   natijasi   salbiy   ta’sir
qilib,   sertifikatlashtirish   idorasi   sertifikat   berishni   bekor   qilish   haqida   xabar
beradi.
SMT   muvofiqlik   sertifikatini   rasmiylashtirish.   Sertifikat lashtirish   idorasining
ijobiy   qarori   bilan   SMT   muvofiqlik   sertifikati   o‘rnatilgan   shaklida
rasmiylashtiriladi.
Sertifikatlashtirish   idorasida   sertifikatga   ro‘yxat   raqami   qo‘yilib,   keyin
sertifikatlashtirish idorasi reestrida sertifikat ro‘yxatga olinadi.
Sertifikat   ilovasi   ham   bo’lishi   mumkin.   Sertifikatlashtirish   ido rasi   rahbari
sertifikatga ilovani rasmiylashtirish to‘g‘risida qaror qabul qiladi.
Sertifikatlashtirish   idorasi   rahbari   yoki   uning   muovini   va   komissiya   raisi
o‘tkazilgan   audit   va   sertifikatga   imzo   qo‘yadilar.   Sertifikatga   sertifikatlashtirish
idorasi   muhri   qo‘yiladi.   Sertifikatning   hisobraqamini   sertifikatlashtirish   idorasi
so‘rovi bo‘yicha sifat tizimi reestriga texnik markaz beradi. Hisob raqami sertifikat
ramkasining   pastki   qismiga   qo‘yiladi.   Hisob   raqami   o‘zida   sertifi kat   tartib
raqamini   namoyish   etib,   beshta   belgili   reestr   ro‘yxatidan   tarkib   topgan   bo’ladi.
SMT   muvofiqlik   sertifikati   rasmiylashti-   rilganidan   keyin   sertifikatlashtirish
idorasi ma’lumotni rasmiy nashr qilish uchun sertifikat nusxasini sifat tizimi reestri
texnik markazga taqdim etadi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  30  Sifat   menejmenti   tizimi   muvofiqlik   sertifikati   amal   qilish   muddati   uch   yil.
Sertifikat   berilish   bekor   qilingan   holatlarda   buyurtmachi   bir   oy   muhlatda
sertifikatlashtirish   idorasining   apellyatsiya   komissiyasiga   yoki   sertifikatlashtirish
milliy   tizimi   apellyatsiya   kengashiga   komissiya   yakuniy   xulosasidan   noroziligi
to‘g‘risidagi   murojaatnomasini   berish   huquqiga   ega.  Apellyatsiya   ko‘rib   chiqilgan
natijalar   bo‘yicha   buyurtmachi   hisobidan   boshqa   komissiya   bilan   qayta   audit
tayinlanishi mumkin.
Sertifikatlashtirish   idorasi   sertifikatni   rasmiylashtirib   bo‘lganidan   keyin
sertifikat   oluvchi   o‘n   kunlik   muddatda   sertifikat   amal   qilish   muddatida   inspesion
nazorat o‘tkazishga shartnoma imzolaydi.
Tekshirilayotgan   tashkilotga   sertifikat   berish   to‘g‘risidagi   qaromi
sertifikatlashtirish   idorasi   muvofiqlik   sertifikat   iva   inspeksion   nazorat   o‘tkazishga
shartnoma   loyihasini   beradi.   Sertifikatlashtirish   idorasi   bir   vaqtning   o‘zida   faqat
ko‘rsatilgan   shakl   bilan   sifat   menejmenti   tizimi   muvofiqlik   belgisini   sertifikat
oluvchiga foydalanishga rasmiy ruxsatini beradi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  31  Xulosa
Sifatni boshqarish va sertifikatlashtirish faoliyati iqtisodiyotning bir qancha sohalar
va   sanoatning   barcha   tarmoqlarida   ishlab   chiqarishdagi   zamonaviylikni   aks
ettirish, texnologik jarayonlami kompleks avtomatlashtirish, ishlab chiqarilayotgan
turli   mahsu-   lotlaming   sifati   yuqori   darajada,   me’yoriy   hujjattaining   belgilangan
talablariga   mos   bo‘lishini,   iste’mol   mahsulotlarini   aholi   uchun   xavfsizligini
ta’minlash, ilg‘or, ko‘p yillik tajribadan o‘tgan jahon andozalaridan foydalanish va
ularni respublikamizda tadbiq etish kabilami o‘zida mujassamlashtirgan.
Sifat   menejmenti   tizimi   va   uni   sertifikatlashtirishning   ayrim   o‘ziga   xos
xususiyatlari mavjud, chunki u o‘ziga ishlab chiqarishni sertifikatlashtirishini ham
qamrab   oladi.   Bu   esa   ko‘pchilik   mahalliy   korxonalaming   o‘ziga   xos   shart-
sharoitlarining   mavjudligi   bilan   tushuntiriladi,   ya’ni   ularda   menejment   tizimlari
mavjud   emas,   ammo   ular   ishlab   chiqarishni   baholash   jarayoni   bilan   tanishlar,
chunki bir vaqtda ishlab chiqarish jarayonlarining attestatsiyasilash ham mumkin.
Bu esa menejment tizimlari orqali ishlab chiqarish hamda korxonaning boshqaruv
tizimini   muqobillashtiradi.   Shuning   uchun   menejment   tizimi   o‘zining   afzalliklari
bilan ham ahamiyatlidir.
Korxonalarda   ISO   xalqaro   standartlari   talablari   asosida   sifat   menejment
tizimlarini   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   va   ularni   sertifikatlashtirish   hamda
kelgusida   sifat   menejmenti   tizimlarini   natijaviyligi   va   samaradorlinigi   tahlil   qilish
orqali   korxonaning   texnik-iqtisodiy   ko‘rsatkichlarini   baholash   qulay   afzalliklarni
yuzaga keltiradi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  32                                                 Foydalanilgan adabiyotlar
1. «O‘z DSt ISO 9000:2009 Sifat menejmenti tizimi. Atamalar va tushunchalar».
0   ‘zbekiston   standartlashtirish,   metrologiya   va   sertifikatlashtirish   agentligi.
Toshkent, 2009. -68 b.
2. «O‘z   DSt   ISO   9001:2009   Сифат   менежменти   тизими.   Талаблар».
Узбекистан   стандартлаштириш,   метрология   ва   серти-   фикатлаштириш
агентлиги.  Тошкент, 2009. -42 б.
3. 1   .«O‘z   DSt   ISO   9004:2009   Sifat   menejmenti   tizimi.   Faoliyatini   yaxshilash
bo‘yicha   tavsiyalar».   0‘zbekiston   standartlashtirish,   metrologiya   va
sertifikatlashtirish agentligi. Toshkent, 2009. 70 b.
4. « O ‘ z   DSt   ISO   19011:2004.   Руководящие   указания   по   аудиту   систем
менеджмента   качества   и/или   систем   экологического   менеджмента».
Узбекский   государственный   центр   стандартизации,   метрологии   и
сертификации. Ташкент, 2004. -36 с.
5. O ’ z   RH   51-162:2008 Национальная система подтверждения соответствия
РУз.   Правила   сертификации   систем   менеджмента.   Узбекский
государственный   центр   стандартизации,   метрологии   и   сертификации.
Ташкент, 2008. -26 с.
6. O ‘ z   RH   51-103:2000   Инспекционный   контроль   сертифицированных
систем   качества   и   производств.   Узбекский   государственный   центр
стандартизации, метрологии и сертификации. Ташкент. 2000. 20 с.
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Sertifikatlashtirish   va   Akkreditatsiyalash   milliy
tizimining asos bo‘luvchi me’yoriy hujjatlari.
8. «Все   о   качестве»   sifat   tizimlarini   qo‘llash   bo‘yicha   kitoblar   to‘plami   (15   ta
har xil mazmundagi).
9. «Standart» ilmiy-texnikaviy jumali, «O‘zstandart» Agentligi.
10. «Стандарт   и   качества»   илмий-техникавий   журнали,   Россия
Федерация™.
11. «Партнеры и конкуренты»  ilmiy - texnikaviy   jumali ,  Rossiya   Federatsiyasi .
12. «Методы   менеджмента   качества»   ilmiy - texnikaviy   jumai ,   Rossiya
Federatsiyasi .
13. www.standart.uz
14. www.lex.uz
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  33

Sifat tizimini sertifikatlashtirish idoralari va ularning faoliyatini o’rganish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский