Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 200.1KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 06 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Sodda gaplarning lisoniy sintaktik qolipi

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH ....................................................................................................................3
I.BOB SODDA HAQIDA MA'LUMOT ...............................................................5
1.1   Sodda   gaplar
...........................................................................................5
1.2  Darsning sodda gaplar haqida borishi ......................................................9
II.BOB SODDA GAPLAR TASNIFI .................................................................17
2.1  S odda gaplarda shakl va mazmun munosabati .... ...............................17
2.2  Sodda gaplarning lisoniy sintaktik qolipi   .........................................20
XULOSA ...............................................................................................................24
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................25
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi. Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   yoshlarni
ijodiytafakkur   sohibi   qilib   yetishtirishni   ta’lim   tizimi   oldiga   kechiktirib
bo‘lmaydiganvazifa   qilib   qo‘ydi.   Zero,   mustaqil   va   ijodiy   fikrlashni   o‘rgangan
shaxs,   til   imkoniyatlarining   bitmas-tuganmas   xazinasidan   foydalanish   sinoatlarini
mukammal   egallagan   yosh   avlodgina   buyuk   kelajakni   yaratishga,   milliy   va
ijtimoiy   taraqqiyot   yo‘llarini   belgilab   berishga   qodir   bo‘ladi.
Ta’lim   jarayonida   yoshlardagi   ilmiy   g‘oya   va   iqtidorni   shakllantirish,
an’anaviy   qadriyatlarni   e’zozlash,   vatan   taraqqiyoti,   ravnaqi   yo‘lida   jon   olib   jon
beradigan vatanparvar, ijodkor-u tadbirkor, komil-u fozil yosh avlodni tarbiyalash
muammosi ona tili va adabiyotning bosh vazifasi ekanligini unutmasligimiz kerak.
Ta’lim   mazmuni   bo‘yicha   berilgan   va   berilayotgan   barcha   ma’lumotlar
jamiyat va taraqqiyot uchun nisbiyligicha qolaveradi. Chunki odamlar yashaydigan
jamiyat doimiy rivojlanishda, takomillashishda davom etadi va ijtimoiy taraqqiyot
qonunlari   asosida   beto‘xtov   ilgarilab   boradi.   Shuning   uchun   muhtaram
Prezidentimiz Sh. M.Mirziyoyev “Hayotimizga katta kuch bo‘lib kirayotgan yangi
avlodimizni   kamol   toptirish   uchun   davlatimiz   tomonidan   barcha   imkoniyatlar
safarbar   etiladi 1
”   –   degan   edilar.Maqsud   Shayxzoda   o‘zbek   tili   ifoda
imkoniyatlarini   juda   chuqur   bilgan,   uning   ifoda   imkoniyatlaridan   mohirona
foydalana   olgan   talantli   yozuvchi   edi.   Til   birliklarining   ma’noli   qismlarini   –
semalarini,   ularning   birika   olish   imkoniyatlarini   –   valentligini   juda   chuqur   bilar,
uslubi betakror, o‘ziga xos edi. Adib   asarlari juda ko‘p tadqiqotlar uchun manba
bo‘ldi.   Ushbu   masala   to‘g‘risida   tadqiqotlarda,   ta’lim   bosqichlarida   masalaning
o‘rganilishi   sohasida   turli-tuman   qarashlar,   yondashuvlar   yuzaga   keldi.   Ularni
tahlil   qilish   va   o‘rganish   mavzuning   dolzarbligini   belgilaydi.
Tadqiqotning   obyekti .   “Mirzo   Ulug’bek”   tradegiyasida     fe’l   leksemalar,
sifat   leksemalari,   ot   leksemalarining   uslubiy   xususiyatlarini   o‘rganish   orqali
yozuvchining ifoda imkoniyatlarini tahlil qilish. Tadqiqotning   predmeti .
1
Mirziyoyev Sh.M. Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz. –T.:
O‘zbekiston, 2017. –B.25.
3 Umumta’lim   maktablarida   Ona   tilini   o‘qitish
jarayonida   “Mirzo   Ulug’bek   “   tragediyasining   tili   va   uslubini   o‘quvchilarga
o‘rgatish.   Leksemalarning   ma’noviy   va   grammatik   xususiyatlarini   tadqiq   qilish.
Tadqiqot   natijalarining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati .   Tadqiq   davomida
bayon etilgan xulosalardan Ona tilini o‘qitish sifatini oshirishda, fe’llar mavzusiga
doir   dars   ishlanmalarini   yaratishda,   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   to‘garak
mashg‘ulotlarida foydalansa bo‘ladi.
4 I.BOB SODDA GAPLAR HAQIDA MA'LUMOT
1.1  Sodda gaplar
Sodda gaplarning shakllanishida uch xil omil muhim rol o’ynaydi.
      1.Sodda gapning  shakllanishidagi leksik omil. Fikr tushunchalarsiz 
bo’lmaganligi bois sodda gap asosida ham, avvalo so’z yotadi. Zero, sodda gap 
asosidagi atov birlik – voqealangan leksemadir. Leksemaning guruhlanishida ham 
yetakchi omildan biri sifatida ularning sintaktik imkoniyat yotish bejiz emas. Shu 
boisdan tilshunoslikda gap bo’laklari va so’z munosabati ustuvor masaladan biri. 
Gap bo’laklari turli mustaqil so’z turkumi bilan ifodalanevaradi. Biroq har bir gap 
bo’lagi uchun ma’lum bir so’z turkumi ko’proq xoslangan boladi – semantik  va 
Grammatik xossalari bilan ma’lum bir gap bo’lagi vazifasida mos so’zlar bor. 
Masalan, “kesim vazifasida kelish uchun ko’proq fe’l xoslangan” 
(I.I.Meshchaninov.) Ega, to’ldiruvchi vazifasida, asosan, ot va ot vazifasidagi so’z 
keladi. Bu so’z turkumlarining umumiy ma’naviy tabiati va grammatik  xususiyati 
bilan belgilanadi. Masalan, ot turkumi ko’proq tobe bo’lak (ega, to’ldiruvchi, 
aniqlovchi) vazifasida kelganligi bois tobelovchi vosita bo’libkelishik 
qo’shimchalari faqat otga, kesim vazifasida ko’proq xoslanganligi bilan 
belgilanadigan “aldamchi” tasavvurlardir.
   Aytilganlar asosida shunday xulosaga kelish mumkin : har bir so’z turkumi 
muayyan gap bo’lagi  vazifasiga ko’proq xoslangan bo’lsa-da, bu vazifada boshqa 
turkum so’zlari ham kelaverganligi kabi, ma’lum vazifaga xoslanganlik  uni 
nutqda boshqa mavqe egallashdan mahrum qilmaydi. Shuning uchun ham so’zning
qaysi turkumga xosligini belgilashda uning qaysi gap bo’lagi vazifasida kelishi  
nisbiy, barqaror bo’lmagan asos vazifasini o’taydi.
    2.Gapning shakllanishida morfologik omil. Gapni so’z, so’z birikmasidan 
farqlovchi belgi uning maxsus morfologik ko’rsatkichi – kesimlik qo’shimchalar 
bilan shakllanganligi . Zero, eng “ kichik” gap – morfologik shakllangan atov 
birligi.  Misollar:  O’qituvchiman. Ishladim .  Bu “kichik” gaplar atov birligi 
5 (o’qituvchi, ishla )dan mahrum etilsa, bu o’z holicha hech qanday qiymat kasb 
etmaydigan morfologik shakl – [-dim] qoladi. Biroq mazkur gaplar morfologik 
shakldan ajratilsa, tilning boshqa sathi birliklari (so’z SB) dan farqlanmay qoladi.  
Demak, kesimlik shakli gapda  asosiy sintaktik vazifa – kesimni shakllantirishga 
ixtisoslashgan shakl. Vositasiz to’ldiruvchi vazifasidagina kelish tushum kelishigi 
shakli uchun qanchalik qat’iy va xususiy bo’lsa,  kelay, o’qituvchiman  kabi nutqiy 
birliklardagi morfologik shakllar uchun kesimni shakllantirish ham shunday.
     Kesimlik shaklining boshqa morfologik shakllardan farqi – uning bir necha 
ichki kategoriyalarning qorishishidan hosil  bo’ladigan murakkab tabiatga egaligi. 
Aniqrog’i, kesimlik  kategoriyasi kesim vazifasini birgalikda qaror toptiruvchi – 
shaxs-son , zamon, tasdiq-inkor, mayl kategoriyalari sintezidan iborat.  O’qidim  
gapida kesimlik shakli maxsus ko’rsatkichlarga ega bo’lsa , Bu yer shahar  gapida u
nol shaklli. Zero, bu gapda ham III shaxs, hozirgi zamon, tasdiq, aniqlik mayli 
ma’nolari anglashilib turibdi.
    Morfologik shakldan faqat aloqa- munosabat (sintaktik) shakligina sintaktik 
qurilishiga daxldor, undan faqat kesimlik kategoriyasi gap mohiyatiga tegishli. 
Chunki, odatda, kesimlik kategoriyasisiz gap shakllanishi mumkin emas. Gap 
mohiyati “atov birligi +kesimlik qo’shimchalari” tarzida. Aloqa- munosabatning 
boshqa shakli (kelishik, egalik) esa gap tarkibidagi so’zlarni bog’lash uchungina 
xizmat qilib, SB mohiyatini tashkil  etishda ishtirok etadi.
   3.Gapni shakllantirishda ohangning roli. Nutqiy gapning muhim belgilaridan  biri
– uning tugallangan ohangga ega bo’lishi.
     Gapning fikriy va sintaktik tugalligi ohang jihatidan ham tugallik va yaxlitlikni
taqozo   qiladi:   tugallangan   ohang   fikrning   va   sintaktik   qurilishning   tugalligini
bildirib   turadi.   Zero,   gap   va   gap   bo’lmagan     nutqiy   hodisa   (so’z,   SB)   larning
muhim   farqlaridan   biri   ham   tugal   bo’lmagan   ohangga   ega   bo’lishi.   Masalan:     1.
Kelgan   o’quvchi .   2.   Kelgan-o’quvchi .     Bu   nutqiy   hodisaning   birinchisida   ohang
ko’riluvchi,   ikkinchisida   esa   tushuvchi.   Ko’rinadiki,   birinchi   hosila   aniqlovchi-
6 aniqlanmish   tipidagi   birikma   bo’lib,   u   fikr   bildirmaydi   va   bu   uning   tugal
bo’lmagan   ohang   bilan   aytilishini   talab   etadi.   Ikkinchi   hosila   ( kelgan   bola )   ham
tarkibi   jihatdan   oldingi   hoslaga   o’xshaydi,   lekin   tarkibida   kesinlik   shakli   va
ma’nosi   borligi   uchun   tugal   ohang   bilan   aytiladi.   Shu   boisdan   birinchi   qurilma
ochiq, yakunlanmagan, ikkinchisi yopiq va tugallangan. Bir so’zning o’zi ham goh
tugal, goh tugallanmagan ohang bilan aytilishi mumkin. 1.  Qish . 2.  Qish …
        Demak,   so’z   yoki   birikma   fikriy,   sintaktik   va   ohang   jihatidan   tugallikka   ega
bo’lib, gap tusiga kiradi.
         Ohang nafaqat gapning tugallanganligini, balki gapning turli tipini belgilashda
ham muhim. Misol sifatida bir so’zini olaylik. Qiyoslang:
    A’lochi…
    A’lochi.
    A’lochi!
    A’lochi?
    A’lochi!?
        Ma’lum   bo’ladiki,   so’zning   atov   birligimi   yoki   sodda   gap,   sodda   gap   bo’lsa,
qanday tabiatga ega ekanligini   nutqda faqat ohang ko’rsatmoqda. So’z yoki  so’z
birikmasi atov birligi sifatida nitqda sodda gapdan ohang bilan ham farqlanganligi
kabi,   gapning   turlarini   farqlashda   ham   boshqa   omillar   bilan   birgalikda   ohangga
tayaniladi. Masalan , Jonim!   Gapida uning his-hayajon gap ekanligini  faqat  ohang
ko’rsatmoqda.   Voy,   jonim!   Gapida   esa   leksik   ( voy )   va   fonetik   (ohang)   omil
hamkorlik   qilmoqda.   Gapning   ifoda   maqsadiga   ko’ra   turlari   (darak,   so’raq,
buyruq),   his-hayajon   ifodalanishiga   ko’ra   turlarini   belgilashda   leksik,   morfologik
omillar ishtirok etishi ham, ishtirok etmasligi ham mumkin, lekin fonetik omilning
bo’lishi shart.
7         Gaplar   mundarijasi,   shakli   va   vazifasi   jihatidan   farqlanadi:   Men   shaharga
boraman.   Men   shaharga   boramanmi?   Men   shaharga     boray.   Bu   gaplarda
so’zlovchining   maqsadi   har   xil   bo’lganligi   bois,   ular   turlicha   shakllangan   hamda
gapning   darak,   so’roq   va   buyruq-istak   turli   vujudga   kelgan.   Bu   esa   gapning
turlicha ohangga  ega bo’lishini  taqozo etadi. Gaplarning grammatik   shakllari  bir
xil bo’lganda ham, ularni ohang farqlab turadi. Demak, gapning grammatik shakli
turlicha bo’lsa-da, so’zlovchining maqsadi va ohangi har doim muvofiq.
        Yuqoridagi   misolda   aytilganidek,   bir   gapda   turli   xil   maqsad   ifodalangan
bo’lishi mumkin. Masalan,  Shaharga boraman!  Gapida xabar bilan so’zlovchining
shodlanishi  ham ifodalangan va ular ohang orqali “tasdiqlangan”.
        Ohang   qo’shma   gap   tarkibiy   qismlarini   bog’lashda   ham   namoyon   bo’ladi.
Ko’pincha,   u   grammatik   vosita   o’rnini   bosish   darajasiga   ko’tariladi:       Biz
ishonamiz   –   ko’nglimiz   to’q.   bunda   ohang   (pauza)   ergashtiruvchi   bog’lovchi
vazifasida qo’llangan.
        Gap   bo’laklari   orasida   munosabatni   ko’rsatishda   ham   ohang   muhim   o’r   in
tutadi. 
     Men – men, sen – sen  gaplarida gap bo’lak (ega-kesim)larini farqlashda va ular
orasidagi  munosabatni ko’rsatishda ohang hal qiluvchi rol o’ynaydi . Halim, ukam
o’qishga kirdi   va   Halim ukam o’qishga kirdi   gaplarida   Halim   so’zining (1-gapda)
undalma   yoki   (2-gapda)   aniqlovchi   ekanligi   og’zaki   nutqda   ohang   orqali     bilinib
turadi.
O ’ zbek   tilshunosligida   N.Said,   A.Yo ’ ldoshev,   H.G ’ oziyev, G ’ .Abdurahmonov,
H.Boltaboyeva, G ’ .Abdurahmonov,A.G ’ ulomov, M.Asqarova,  Sh.Rahmatullayev,
R .Rasulov,     A.Sayfullayev     va     A.Mamatov   kabi   olimlarning     sodda     gaplar
muammosiga  doir  tadqiqotlari,  muhim  fikrlari   mavjud. 
8 - Bundaykishilardiqqate’tiborli, tartibli, mehnatsevar, ijodkor, birqarorli, tejamkor, 
do‘stlarikam, lekin, ishnidoimiyrejabilanbajaradi. Kiyinishiqoidabilan, 
fikrlashdoirasikeng, o‘zininggapinio‘tkazuvchi, o‘taehtiyotkor, 
o‘zinihammadanaqllihisoblovchi. Ularbilanehtiyot-
korlikbilanmuomaladabo‘lishikerak .
- Bundaylarbarkamolshaxs, impatiyasikuchli, ularyaxshiijodkor, 
qat’iyrioyaniyaxshiko‘radi, lekintartibsiz, mehnatsevaremas, 
yaxshimunosabatdabo‘lsangizishniyaxshiolibboradi.
-  Maqsadgaqarabintiluvchan, harakatchan, o‘zigaishonchikuchli, mehnatkash, 
ijodkor, g‘amxo‘rrahbar, lekino‘zinisevuvchi, 
o‘zmanfaatiuchunhechnarsadanqaytmatdi, chidamsiz. 
Maqtabturibmunosabatqilishkerak.  1.2 Darsning sodda gaplar haqida borishi.
Darsningborishi:
-navbatchihisobotitinglanadi; 
-psixologikiqlimyaratish.
-O ’quvchilar, kimqaysirangniyoqtiradi? 
O’quvchilarquyidagirangdagishakllarorqaliguruhlargaajraladi .Psixologikiqlimyara
tiladi. 
Pushti rangdagilar – 1-guruh; 
yashil rangdagilar-  2- guruh;
moviy rangdagilar-  3- guruh
O’quvchilarguruhlargaajralishadi.  Harbirguruho’xshashjihatlaribilano’zlariga nom
tanlaydilar .
1-guruh :Iste’dod
2- guruh:Ijodkor
3- guruh: Mehnatkash
Dars  “Zinamazina” metodi asosidatashkilqilinadi . Bu 
metoddaharbirzinagachiqishuchunturlita’limiy –
didaktikzinalarnibosibo’tishlarikerakbo’ladi. 
9 O’qituvchidarsningharbirbosqichidaengyuqorizinagayetaklovchita’limiyusullardan
birini ( galma- gal) 
qo’llaydivag’olibo’quvchilarniballarbilanbaholabboradi.Bumetodorqaliguruhlardav
a individual ishlashgaerishiladi. Darsoxirigachaharbiro’quvchiishtirokiuchun ball 
to’playdi. Darsoxiridato’plaganballariasosidaharbiro’quvchibaholanadi. 
Darsningo’tilganmavzunimustahkamlashqismida “Lahzadajavob” usulidanfoydala
nadi . Bu usuldaharbirguruhvakiliuchunbittadansavolberiladi. 
Savolgajavobbergano’quvchiga 1 ball beriladi, 1- zinagachiqiladi. 
1.Birvoqea-hodisahaqidagixabarni, 
so‘roqniyokibuyruqniifodalovchiasosiysintaktikbutunliknima?.( gap)
2  . So‘zbirikmasi   nimaniifodalaydi ?                                     tushuncha,
  3  Gap   nimaniifodalaydi?                                                      Fikr
4.  kattabino – binokatta. Gapni toping                                               Binokatta
5. Gap uchunmuhimbelginima ?Ohang
6. Yozmanutqdaohanggaqarabqandaytinishbelgiqo’yiladi?    Nuqta, so’roq, undov
7. Gapningifodamaqsadigako’raturlari ?darak, so’roq, buyruq, istak
8. Nuqtabelgisiqaysigaplaroxirigaqo’yiladi.                        Darak, buyruq, istak
9. Gapnng his- hayajonningishtirokigako’raturlari ?    2 turga
10. his- hayajongaplaryanaqandaynomlanadi?                   Undov gap 
11. Undov gap qandayhissiyotlarniifodalaydi?      Quvonch, afsus, shodlik, tantana,
qo’rquv, qayg’u
12. Gapningtuzilishigako’raturlari ?2 :soddavaqo’shma
13. Sodda gap deb nimagaaytiladi?        Birgrammatikasosdaniboratbo’lib, 
ma’lumbirfikrni
ifodalovchigaplarsoddagaplardeyiladi. 
14. Qo’shma gap deb nimagaaytiladi?
Ikkivaundanortiqgrammatikasosdantashkiltopib, 
murakkabroqfikranglatuvchi gap   qo‘shma gap   deyiladi
10 15. Qimirlaganqiroshar. Bu tuzilishigako’raturiniayting.      ( sodda gap)
Bu usuldaharbirto’g’rijavobuchun 1 ball beriladi. 
Ballarjamlqanib ,g’olibguruhaniqlanadi. 
“Sinkveyn “usuli qo’llanadi. Bu usuldaharbirguruhgabittadanso’zberiladi. 
Guruhdan 1 nafaro’quvchidoskadabajaradi2- zinagachiqiladi. 
1.__________________________(tushuncha )
2. _________________________________( belgisi)
3. ___________________________________________( harakati)
4. ______________________________________________________(gap)
5. ______________________________________________( ma’nodoshi)
Bayram,   kitob ,      dars so’zlarigaguruhlarsinkveyntuzadilar . Bu 
usuldao’quvchilarningsavodxonligioshiriladi, 
o’tilganmavzularbilanbog’liqlikyuzagakeladi. 
1. Milliy, zo’r, katta
2 Qilinadi, nishonlanadi, o’tkaziladi
3Yurtimizda haryilimilliybayramlarnishonlanadi.
       4.Shodiyona, tantana, to’y, xursandchilik
Yangimavzunimustahkamlash. O’qituvchiyangimavzunislaydlar, 
ko’rgazmalarorqalitushuntiribberadi
11Sodda gap tarkibidakesimlikshakllarigaegabo‘lganbittakesimbo‘ladi. Sodda gap 
tarkibidagibarchabo‘laklarshukesimatrofidabirlashadi. Qo‘shma gap 
tarkibidaesaikkivaundanortiq (uyushmagan) kesimbo‘ladi. 
Grammatikasoslarningmiqdorigako‘ragaplarsodda (birgrammatikasosli) vaqo‘shma 
(ikkivaundanortiqgrammatikasosli) gaplargabo‘linadi .  Qiyoslang :  Bu   shahardatanish -
bilishyo ‘ qligiMirzayevgashubugunbilindi . ( A . Q .) —  Kampirningko ‘ zlariallanechukolayibketdi , 
yuziningsuyakkayopishganchandirterisi oqardi . (0.) Darslikdagi 110- mashqva 111- 
mashqlar “Soddadanmurakkabga” usulidabajariladi. 
Mashqlarshartiharbirtarqatmada5 
o’quvchigamo’ljallangantopshiriqsifatidaberilgan. 1) 
yig’iqgapniyoyiqgapgaaylantirish; 2) egaligapniegasiz (berilganfe’lbilan) 
gapniyozish; 3) soddagapniqo’shmagapgaaylantirish; 
yuqoridagigaplarningegavakesiminianiqlash; 5) harbirgapningturinianiqlash. 
Bajarganguruh 3- zinaga chiqadi. Bu usuldao’quvchilarningmustaqilfikrlash, 
tahlilqilishvayozmasavodxonlikkaxosbilimvamalakako’nikmalario’stiriladi.  
1-guruhga 
12Soddagaplar 
eganing ishtirok 
etish yoki 
etmasligiga 
ko‘ra  ikki xil 
bo‘ladi:Egali 
gaplar
Biz yangi 
filmni 
tomosha 
qildik Ega ishtirok
etmagan 
gap
Yangi filmni 
tomosha qildik
Sodda gaplar ikkinchi darajali 
bo‘laklarning ishtirok etgani yoki
etmaganiga ko‘ra:  
Sodda yig’iq gaplar
Shaxnoza o’qidi Sodda yoyiq gaplar
Shaxnoza kitobni o’qidi.
1.Men a’zoman        __________________________________
2. Biz yangibinolarquramiz( qurildi).___________________________________
3. Biz uygaqaytgach, birgadarstayyorladik _______________________
________________________________________________________
4. Egavakesimnianiqlang_____________________________________
5. Gaplarningturiniayting.       2-guruhga 
3-guruhga    
Javobinazoratqilinadi .
1.Men a’zoman                                                           Men 
YoshlarIttifoqiuyushmasiga a’zoman
2. Biz yangibinolarquramiz( qurildi).                        
Shahrimizdayangibinolar qurildi.
3. Biz uygaqaytgach, birgadarstayyorladik.            Biz 
uyga qaytdikv abirgadars tayyorladik
4. EgavakesimnianiqlangMen , biz  – egalar; a’zoman, quramiz , qurildi,                  
tayyorladik, qaytdikvatayyorladik  - kesimlar
5. Gaplarningturiniayting.                                     1- gapda soddayig’iqvayoyiq   
gap; 2- gapda egaliva
egasizgap   , 3-gapda   soddavaqo’shma gap 
Mavzunimustahkamlashuchunqo’shimchatopshiriqlar ham beriladi .
131. Xonandaaytdi._____________________________________________________
2.Uzoqdan birshu’lako’rindi._( ko’rildi)__________________________________
3. Shamolturgach, hammayoqnito’zonqopladi. ____________________________
4. Egavakesimnianiqlang_____________________________________
5. Gaplarningturiniayting
1.Aziz keldi. _________________________________________________________
2. U dadasiniko’rganibordi. ( boriladi)_____________________________________
3.  Men sinfgakirgach, Shaxnozaniko’rdim. ________________________________
___________________________________________________________________
 4. Egavakesimnianiqlang_____________________________________ “Bu kim?”  deb 
nomlanganbuusuldamatnberiladiMatndanuqtalaro’rnigamazmunigamosso’zlarniqo
’yishlarivabuyozuvchiningkimliginitopishlarizarur. Bu usulnibajarganguruh 4- 
zinaga chiqadi.Ushbuinterfaolusuldao’quvchilarningxotirasisinaladivaso’zlarniqo’l
layolishmahoratinamoyishetiladi . O’qituvchiadabiyotfanibilanbog’lab, 
o’zbekyozuvchilarivashoirlariningasarlarinio’qishga, kitobxonlikkaundaydi.  
O’quvchilargaaynanshuadiblarningrasmlarivakitoblariko’rgazmasifatidako’rsatilad
i.
Bu shoirvayozuvchilaraynandekabroyidatavalludlarieslatilibo’tiladi. 
1-guruh 2-guruh
3-guruh
14O’zbekistonxalqshoiri  … …..  1918-yil 24-
dekabrda JanubiyQozog’istonning 
Chimkent viloyatigaqarashliTurbat…..da 
…….. AdibShekspirning “Qiyiq …………. 
quyilishi”komediyasinio’zbektiliga ….. 
Dastlabkiasari “Yetti ……qissasi” Asar 
…….Toshtemir .”Do’ppi ….”, “Sartarosh 
…..”kabishe’rlarni ……… O’zbekadabiyotiijodkorlaridanbiri……. 1946-yil 
27- dekabrdaToshkentda 
……..Taniqlio’zbekadibiMirzakalon 
…….yozuvchiningtog’asidir.Adibfantastikvasarg
uzashtyo’nalishda ….  ”Alvido……’, “Murdalar 
………”, “Odamiylik …….”kabiasarlari bor. 
“Shaytanat” asari  …… qismdaniboratO’zbekadabiyotiijodkorlaridanbiri……. 1946-yil 
27- dekabrdaToshkentda 
……..Taniqlio’zbekadibiMirzakalon 
…….yozuvchiningtog’asidir.Adibfantastikvasarg
uzashtyo’nalishda ….  ”Alvido……’, “Murdalar 
………”, “Odamiylik …….”kabiasarlari bor. 
“Shaytanat” asari  …… kitobdaniborat
O’zbekbolalaradabiyotiningyirikvakili……………….193
2- yil 17- 
dekabrdaFarg’onaviloyatiningKattaTagobqishlog’ida
………Uningbolalikva ………
yilliriurushdavrigato’g’ri ......Dastlabki ……..to’plami 
“Shoshqaloq”. Jami…
tilgatarjimaqilingan”Sariq………….”romani. 
“Beshbolali…….”,”……..odamlar”,”Mungli……” 
“Qasoskorning ……boshi” kabiasarlarni ……….    Javob : 1-guruh  Javob 2- guruh
Javob: 3- guruh
-Nihoyat 5- zinaga ham yetibkeldik.  Hozir “Mahorat” usulini qo’llaymiz. 
Bundao’quvchilargao’zbekkinolaridan 3 daqiqalikparchaovozsiznamoyishetiladi. 
O’quvchilardublyajqilibovozberadilar .Tuzgangaplarsoddagaplarbo’lishizarur. 
1- guruhga   “Shum bola ”kinofilmidan;
2- guruhga   “Ajoyibxayolparast”kinofilmidan
15 O’zbekadabiyotiijodkorlaridanbiri TohirM
alik   1946-yil 27- 
dekabrdaToshkentdatug’ildi.Taniqlio’zbek
adibi MirzakalonIsmoiliy . yozuvchiningtog
’asidir.Adibfantastikvasarguzashtyo’nalish
da ijodqiladi ”Alvido bolalik’,  
“Murdalar gapirmaydilar ”, 
“Odamiylikmulki ”kabiasarlari bor. 
“Shaytanat” asari5 kitobdaniboratO’zbekistonxalrshoiri TurobTo’la  1918-yil 24-
dekabrda JanubiyQozog’istonning Chimkent 
viloyatigaqarashliTurbat qishlog’i da tug’ilgan . 
AdibShekspirning 
“Qiyiq qizning quyilishi”komediyasinio’zbektilig
ao’girgan. Dastlabkiasari “Yetti zog’ora qissasi” 
Asar qahramoni Toshtemir .”Do’ppitikdim”, 
“Sartaroshqo’shig’I ”kabishe’rlarniyozgan. 
O’zbekbolalaradabiyotiningyirikvakili X. 
To’xtaboyev 1932- yil 17- 
dekabrdaFarg’onaviloyatiningKattaTagobqishlog’ida
tug’ildi .Uningbolalikva o’smirlik yillariurushdavrigato
’g’ri keldi .Dastlabki hikoyalar .to’plami “Shoshqaloq”.
Jami  
24tilgatarjimaqilingan” Sariqdevniminib ”romani. 
“Beshbolali yigitcha  ” 
“ Jannati odamlar”,”Mungli ko’zlar ”,  3- guruhga   “Chinorostidagiduel”kinofilmidanparchalarko’rsatiladi. 
Kinodagixatti- harakatlargako’ra dialog, soddagaplartuzishtopshiriladi.Bugungi 
kun bilanbog’labdublyajqilish ham mumkin. Bu 
usuldao’quvchilarningtasavvurdoirasikengayadiva gap 
tuzish ,uniqo’llayolishqobiliyatlaririvojlantiriladi . 
Harbirguruha’zosiningballariyig’iladi ,vabaholanadi . 
Engyuqorizinagachiqqanguruhga “Odatnoma” kitobisovg’aqilinadi
Uygavazifa:   55- bet, 112- mashqdagi “Kabutarvachumoli” 
matnidansoddagaplarniko’chiribyoshishtopshiriladi. 
16“Mahorat”
“Bu kim?”
“Soddadanmurakkabga”
“Sinkveyn ”
“Lahzadajavob”  II.BOB SODDA GAPLAR TASNIFI
2.1  S odda gaplarda shakl va mazmun munosabati
Har qanday sodda gap shakl  va mazmun birligidan iborat. Sodda gapning lisoniy
sathdagi   shakily   va   mazmuniy   jihati   uning   nutqiy   sathdagi   shakily   va   mazmuniy
jihatidan farqlanadi.
        Sodda   gapning   eng   kichik   qurilish   qolipi   lisoniy   sathda   o’rnashgan.   Bunda
lisoniy sintaktik qolipning chap tomoni shakily va o’ng tomoni mazmuniy jihati.
        Nutqiy   sathda   esa   shakily   va   mazmuniy     jihat   lisoniy   sathdagidan   farqliroq.
Sodda   gaplarning   nutqiy   sathdagi   shakily-mazmuniy   munosabatini
tilshunoslikning mazmuniy sintaktik yo’nalishi  o’rganadi.
    Mazmuniy sintaksis ma’lum bir sintaktik birlik nimani ifodalaydi va ma’lum bir
voqea qanday ifodalaydi degan muammoni ochib berish bilan mashg’ul bo’ladi.
       Sintaktik birlik (so’z birikmasi, gap bo’lagi, gap)da ifodalangan borliq bo’lagi,
voqelik,   vaziyat   mazmuniy   sintaksisda   propozitsiya   deb   yuritiladi.   Masalan,
borliqda   kitob   ustida   harakat   bajariladi   –   kitob   o’qildi.   Bu   propozitsiyadir.
Propozitsiya so’z birikmasi bilan ham (   kitobning o’qilishi   ), sodda gap bilan ham
ifodalanishi mumkin (   Kitob o’qildi   ). Lekin turli sintaktik birlikda turlicha – so’z
birikmasida  muayyanlashgan tushuncha, gapda esa nisbiy nisbiy tugal fikr sifatida
aks   etgan.   Demak,   ko’rinadiki,   ma’lum   bir   propozitsiya   sodda   gap   sifatida
namoyon   bo’lashi   uchun   unga   boshqa   narsalar   –   so’zlovchining   kommunikativ
maqsadi,   modallik   belgilari   ham   qorishadi-   bu   esa   gapga   xos   grammatik
kategoriyaning nutqiy namoyon bo’lishini taqozo etadi va tegishli sintaktik mavqe
bilan   ta’minlanadi.   Boshqacha   aytganda,   birinchi   sintaktik   birlik   (   kitobning
o’qilishi   )da   propozitsiya   tushuncha   tarzida   berilib,   u   so’zlovchining   buni   hukm
sifatida   bermaslik   maqsadiga   bo’ysundrilgan.   Maqsad   esa   ifodalovchi   sintaktik
birlikda   grammatik   shakllar   ([- ning ],   [- i ]   )   va   ohang   (ko’tariluvchi   –
17 tugallanmagan)   bilan   ta’minlangan.   Ikkincisida   esa   so’zlovchi   propozitsiyasini
nisbiy   tugal   fikr   sifatida   berishni   maqsad   qilganligitufayli   u   nutqda   tegishli
grammatik   vosita     (kesimlik   kategoriyasi)   va   maxsus   (pasayuvchi,   tugallangan)
ohang bilan ta’minlangan.
        Ma’lum  bo’ldiki,mazmun va  shakl  muvofiq emas.  Bir   mazmun (propozitsiya)
turli   shakl   (so’z   birikmasi   va   gap)   bilan   ifodalangan.   Shuningdek,   bir   shakl   turli
mazmunlarni   ifodalash   mumkin.   Masalan,   Men   o’quvchiman   gapi   sintaktik   shakl
sifatida ikki mazmunni ifodalagan. Qiyoslang:
1. Men o’quvchiman – I am school boy.
2. Men o’quvchiman – I am readineer.
        Mazmuniy   sintaksisda   sodda   gap   mazmuni   ikki   unsur   –   obyektiv   va
subyektiv mazmundan iborat deb qaraladi. Obyektiv mazmun sodda gapda aks
etgan     propozitsiya   (   u   diktum   ham   deyiladi),   subyektiv   mazmun   esa   bu
voqelikka so’zlovchining munosabati (u  modus  deb yuritiladi). Masalan,  Halim
keldi,   Halim   kelmoqchi,   Halim   kelsa   edi,   Halim,   balki   kelar   gaplarida   dictum
bir xil, ammo har bir gapda modus turlicha.
        Bir   sintaktik  birlik  bilan  turli   mazmunning,  bir  mazmunning  turli   sintaktik
birliklar   vositasida   ifodalanishi   sintaktik   birliklarda   mazmuniy-   sintaktik
nomuvofiqlikni keltirib chiqaradi (bunga yuqorida misol keltilidi).
        Tildagi     shakl     va     mazmun     nomutanosibligining     sababi     shundaki,     til
ramzlarining  birliklarining)   mohiyati   oddiygina shakl  va     mazmun bog’lanishi
orqali  balki  til  birliklarining   o’xshashlik   (par adi gmatik)  va   qo’shnichilik
(sintagmatik) munosabatlari orqali aniqlanadi.
Shakl     va     mazmun     nomutanosibligining     o’zi     esa     tilning   rivojidagi     eng
asosiy  ichki  omil  hisoblanadi.  Tilning  o’ z  holicha  rivojlanib, kunma - kun
o’sib borayotgan jamiyat talabini qondira oli shi,   jamiyat   a’zolariga, hech bir
qiyinchilik tug’ dir may   rivojlanishi   shakl va mazmun nomutanosibligiga ko’
18 ra yuz ber adi. Biz kunda bu jarayonning guvohi bo’lamiz. quyidagi dalillar ga
murojaat qilaylik:
1.     Oktabr   to’ntarishidan   keyin   juda   ko’p   lug’aviy   birlik lar ning   shakli
o’zgar madi,  ammo  mazmuni  o’zgardi:  [ arbob,  rais,  hakim,  hakam  va  b.]
40 —80 -yillarda   ko’plab  lug’ aviy  birliklarning  ma’ nolari  saqlandi.  Shakli
esa,     asosan,   ruscha     shakllar     bilan       almashtirildi:       (   sho’ro   →sovet,
inqilob→revolyusiya,jumhur r iyat→respublika,viloyat oblast, tuman→ rayon).
2.   Bugungi  kunda  r us  tilidan  va  u  orqali    G’ arbiy  Yevr opa  tillaridan
kir gan minglab   lug’ aviy   birliklar ning   hatto   ilmiy - texnik   atamalar ning
ma’no   (mazmun)lari     saqlanmoqda.     Amm   o           shakli     esa     qisman         o’
zbekcha,     ko’pincha   ar   abcha     va     tojikcha     so’zlar     bilan     almashtirilmoqda:
(Vrach→hakim, televizor→oynaijahon,   institut→oliygoh,     fakultet→kulliyot,
student→talaba kabi).
3.     Biz   har   kuni   yuz   martalab   lug’ aviy   birliklar ni   ko’ chma   ma’ nod a
qo’llaymiz.  Qiyoslang:  [Singlim,  bu  qanday  bino?  Akajon,  biroz  qar ashib
yuboring,]     Bu     gaplar   da     (singlim,     akajon,     qarashib     yuboring)     so’zlarida
lug’aviy     ma’no     o’zgartirilgan,     shakl     esa     saqlangan.     Qo’shni     tillarda,
ayniqsa,   ko’p     tillilik     sharoitida     o’z     lug’aviy     birliklariga     ma’nodosh
(   sinonim)       so’zlar   olish,     tanlash,     ulardan     erkin     foydalanish     ham     qayd
etilgan   nomutanosiblikka ko’ra   yuz   beradi.   Ayniqsa,     eski   o’zbek   tilining
badiiy   -   nazmiy     nutqida     bu   usuldan     nihoyatda     ko’p     foydalanilgan.     Shu
sababli     faqat     bir     «sevgili»   tushunchasini     ifodalash     uchun     eski     o’zbek
tilimizda  100  dan  ortiq  shakldosh so’z bor . 
     Bunday  imkoniyatlarning  barchasi  tilning  rivojla nishi  uchun  qulay  omil
bo’lib, tildagi shakl va mazmun nomutanosibligi bilan asoslanadi.O’zbek  tilida
sodda     gaplardagi     mazmuniy   -   sintaktik     nomuvofiqlik     (asimmetriya)
muammosi   o‘rganilgan.   Ammo   bu   masala   qo‘shma   gaplar   doirasida   alohida
19 o‘rganilgan   emas.   Rus   tilida   esa   mazkur   masala,     qo‘shma     gap     materialida
chuqur tadqiq etilgan.
       U.Veynreyx   to‘g‘ri   ko‘rsatganiday,   ma’no   va   uning   ifodasi   o‘rtasidagi
qat’iy  moslik faqat ideallashtirilgan semiotik belgilargagina xosdir. Tilda    esa,
xususan, uning sintaktik   sathida   gapning   shakliy   va   maz muniy   tarkiblari
o‘rtasidagi     aloqa       behad   murakkab   va   ko‘pincha   ziddiyatli   bo‘lib,   ular   bir   -
birlari   bilan   to‘liq   muvofiq   kelmaydi,   ko‘pincha   mazmuniy-sintaktik
nomuvofiqlik   (asimmetriya)       mavjud     bo‘ladi.   Ana shunday   nomuvofiqlik
bo‘lmasa,     tilshunoslikning     oldida     muammoning     o‘zi     ham   bo‘lmas     edi.
Lekin   gaplarning   aksariyatida   ana   shunday   nomuvofiqlik   bor.     Shakl   va
mazmunning     bunday     ziddiyatli     tabiati     tilning     o‘ziga     xos     xususiyatidir.
Muhimi     shuki, til   birliklarining   shakli   va   mazmuni   o‘rtasidagi       dialektik
ziddiyat     ularning     uzviy   birligiga     to‘sqinlik     qilmaydigan     emas,     balki     bu
ziddiyat  ana  shun day  birlik  mavjud bo‘lgandagin mumkin bo‘ladi, bu tildagi
qonuniy va ob’ektiv hodisadir.
        Aytish     lozimki,     sodda     gaplar     doirasidagi     mazmuniy-sintaktik
nomuvofiqlik,     asosan,   tildagi     tejash     tendenstiyasining     namoyon     bo’lishi
sifatida   yuzaga   kelsa,   qo’shma   gaplardagi bunday nomuvofiqlikning zamini
tildagi ortiqchalik tendenstiyasiga borib taqaladi.
       Bir propozitsiya sodda gap bilan ham, qo’shma gap bilan ham  ifodalanishi
mumkin. Qiyoslang : Kamola kelgach, men ketdim   ( sodda   gap).   Kamola keldi
va men ketdim  ( qo’shma gap).
        Qo’shma   gap   bilan   bitta   propozitsiya   ifodalanib,   gapning   bir   qismi
modusnigina ifodalashi mumkin:   Men o’ylaymanki   (modus),   u bugun kelmaydi
(dictum, propozitsiya).
2.2  Sodda gaplarning lisoniy sintaktik qolipi.
        Lisoniy   sintaktik   qolip   nutqiy   hodisa   sifatidagi   sodda   gaplarning   asosiy
grammatik     va   struktur   (qurilish)   xususiyatini   o’zida   mujassamlashtirgan
20 mavhum   qurilma   sifatida   yashaydi.   Bu   gapning   struktur   elementi   orasidagi
munosabatni   ifodalab,   uning   umumiy   grammatik   ma’nosini
mujassamlashtiradi.
        Nutqda   sodda   gaplar   turli-tuman:   1.   Shavkat   kitobni   o’qidi.   2.   Ortadi
sevinchim. 3. Farg’ona, go’zalsan.   Shuning uchun ularning qoliplari ham turli-
tuman bo’lishi tabiiy. Yuqoridagi  Shavkat kitobni o’qidi  tipidagi cheksiz gaplar
( Tohir xatni oldi. Munisa uyni supurdi ) uchun (ega+to’ldiruvchi+kesim)  Ortadi
sevinchim   tipida   cheksiz   gaplar   uchun   (ega+kesim),   Farg’ona,   go’zalsan
tipidagi   cheksiz   gaplar   uchun   (undalma,kesim)   qoliplari   umumiy.
Aytilganlardan ikkita ikki xil xulosaga kelish mumkin:
1) qoliplar cheksiz gaplar uchun umumiy:
2) bu qoliplarni ham cheksiz ajratish mumkin.
        Ikkinchi   xulosa   lisoniy   birliklarning   cheklanganligi   haqidagi   qoidaga   zid.
Demak, yo qolip haqidagi xulosada hali izchillik va mukammallik yo’q, yoxud
ajratilgan   qoliplarda   umumiylik   yuqori   darajada   emas.   Zero,   boshqa   lisoniy
birlik kabi qolip ham miqdoran chekli va mohiyatan  umumiy bo’lishi lozim.
    Keltirilgan qolipning cheksizligi sababi – uning gaplarni umumlashtirishning
ancha quyi bosqichida ekanligi. Chunki [undalma, kesim] va [ ega +kesi,] qolipi
ham   o’zaro   farqli   va   umumiy   belgi-   xususiyatga   ega.   Bu   qolip   undalma   va
kesim uzvlari   asosida o’zaro farqlanadi, biroq har ikkalasi    uchun ham kesim
uzvi  qanchalik cheksiz  ko’rinish  kasb etmasin,  ular  lisonda  bitta umumiylikka
ega   bo’lishi   va   bu   umumiylikning   zarrasi   gap   bo’lib   kela   oladigan   istalgan
hosilada   mavjud   bo’lishi   shart.   Xo’sh,   o’zbek   nutqida   qo’llana   oladigan
gaplardagi yuqori darajadagi umumiylik nimadan iborat va u qanday tiklanadi?
Buni aniqlash uchun bir necha o’nlab sodda gaplar olinib, ulardan nosintaktik,
ya’ni   almashtirilsa   ham,   o’zgartirilsa   ham,   sodda   gap   mohiyatiga   daxl
qilmaydigan   fonetik   (gap   ohangi),   grammatik   (gap   bo’laklari   uchun   asos
bo’lgan  so’z  turkumlari)   hodisalar,  so’zlovchining kommunikativ niyati   (ifoda
21 maqsadi: dark, so’roq, buyruq), emotsional jihatlar ( gapdagi his-hayajon), gap
bo’laklari   tarkibi   (yig’ma,   yoyiq,   analitik   bo’laklar),   shaxsning   tavsifi   kabilar
gapning   mohiyatini   qorong’ilashtiruvchi   o’zga   hodisa,   tajalli   sifatida   gap
tarkibidan   chetlashtiriladi.   Shuningdrk,   tajallilardan   holi   qilingan   cheksiz
qoliplardagi  farqlar  e’tibordan soqit  qilinib, umumiyliklar  saqlab  qolinaveradi.
Demak,   sodda   gap   lisoniy   sintaktik   qolipini   aniqlash   ikki   bosqichda   amalga
oshiriladi: 
1) nosintaktik hodisalarni chetlashtirish:
2) farqlarni soqit qilish – aynanliklarni ajratish
        Quyidagi   sodda   gaplardan   dastlab   nosintaktik   hodisalarni   chetlashtirishga
harakat     qilamiz.   1.  Shavkat  uyga  borsin!     2.  Qaylardasan,   sevikli   erkam?     3.
G’urbat axtarganga g’urbat ekan bu dunyo!  4. Sen ham uni sevasanmi?
    Bu sodda gaplarda quyidagi nosintaktik hodisalar mavjud:
        1.Ifoda   maqsadi.   Bu   nosintaktik   hodisa   so’zlovchining   maqsadi,
kommunikativ niyati bo’lib, shu asosda  darak, so’roq, buyruq gap hosil qiladi.
Bir gapni uning sintaktik qurilmasiga ta’sir qilmasdan har xil ohang yordamida
darak,   so’roq,   buyruq   gapga   aylantirish   mumkin.   Masalan:   1.   Jamshid   uyga
borsin   (buyruq   gap).   2.   Jamshid   uyga   borsin.   (Jamshid   uyga   borsin,   keyin
gaplashamiz   ma’nosida   –   darak   gap).   3.   Jamshid   uyga   borsin?   (so’roq   gap).
Sodda   gap   ohang   jihatdan   qancha   o’zgarmasin,   uning   qurulishi   o’zgarmasdan
qolaveradi: [ega+hol+kesim]. 
    Gapning ifoda maqsadini o’zgartiruvchi vosita sodda gap tarkibiga kiritisa ham,
sintaktik qurilishiga putur yetkazmaydi  (masalan,  so’roq olmoshlari, yuklamalar).
Demak, birinchi gapdagi buyruq, ikkinchi va to’rtinchi gapdagi so’roq va uchinchi
gapdagi   darak   ma’nolari   mantiqiy   kategoriyaning   ushbu   gaplarda   namoyon
bo’lgan zarralari – gaplarning sintaktik tabiatiga daxldor bo’lmagan o’zga, begoba
hodisaning tajallisi.
22        2.Modal ma’nolar.     So’zlovchining o’z fikriga munosabatini ifodalovchi modal
ma’no ham gapning sintaktik qurilishiga ta’sir qilmaydi. Masalan,   Shalola kelgan,
Shalola   kelgandir,   Shalola   keldi,   Shalola,   albatta,   keldi   gaplarining   birinchisida
so’zlovchining fikrga betaraf munosabati, ikkinchisida gumonsirash,   uchinchisida
aniqlik, to’rtinchisida fikrning qat’iyligi namoyon bo’lgan.   Bundagi biror gapdan
anglashilgan so’zlovchining munosabati ikkinchi bir gapga ko’chirilsa ham, sodda
gaplarning   sintaktik   tabiati   o’zgarmasdan   qolaveradi.   Yuqorida   keltirilgan   to’rtta
gapning   birinchisida   qat’iylik   ( Shavkat   uyga   borsin ),   ikkinchisida   noaniqlik
( Qaylardasan,   sevikli   erkam ),   uchinchisida   afsus   ( G’urbat   axtarganga   g’urbatdir
dunyo) , to’rtinchisida gumon ( Sen ham uni sevasanmi? ) kabi ma’nolar nosintaktik
hodisalar sifatida namoyon bo’lgan. 
3.   Gap   bo’laklarining   ifodalanish   xususiyatlari.   Gap   bo’laklarining   qanday   so’z
bilan   ifodalanganligi   –   leksik   hodisalarining   gapda   voqelangan   (tajallilangan)
ko’rinishi. Masalan,  bo’laklarning ot yoki fe’ldan ekanligi, leksema  yoki frazema
bilan   ifodalangaligiham   nutqiy   sintaktik   qurilishini   belgilrdi,   biroq   lisoniy
mohiyatga   ta’sir   qilmaydi.   Bunga,   deylik,   ot   bilan   ifodalangan   bo’lakni   olmosh
bilan   almashtirish   asosda   (Nigora   maktabga   boradi   –   ega+hol+kesim);   U
maktabga boradi – (ega+hol+kesim)  amin bo’lish mumkin.
4.   Murakkablashtiruvchi   vositalar.   Gap   tarkibi   undalma,   ajratilgan   bo’lak,
bo’laklarning   uyushishi,   kirish   kiritma   vosita   yordamida   murakkablashadi.
Undalma,   kirish   va   kiritma   gap   bo’laklari   bilan   mazmunan   bog’langan,   lekin
grammatik     munosabatga   kirishmagan   hodisa   bo’lib,   gapning   umumiy   sintaktik
qurilishini   o’zgartirishga   qodir   emas.   Masalan,   Qaylardasan,   sevikli   erkam
gapidagi   undalma   (   sevikli   erkam),   Savkat,   so’zsiz,   va’dani   uddalaydi   gapidagi
kirish   so’z   (   so’zsiz ),   Tabibning   ta’biricha,   bu   dardga   davo   yo’q   emish   gapidagi
kirish   birikma   ( tabibning   ta’biricha )   ,   Shoir   (men   uni   ilgari   ko’rmagan   edim)
rindona   ijodgor   sifatida   taassurot   qoldiradi   gapidagi   kiritma   (men   uni   ilgari
kormagan edim)  ana shunday nosintaktik hodisa.
23 X ULOSA
Maqsud   Shayxzoda   o‘zbek   adabiyotining   yorqin   namoyondasi.
  U   hozirgi   zamon   o‘zbek   adabiy   tiliga   munosib   hissa   qo‘shgan,   o‘ziga
xos   uslubga   ega   bo‘lgan   ijodkorlarimizdandir.     Adabiyotimizni   badiiy   jihatdan
mukammal, sermazmun asarlar bilan boyitish barobarida adabiy tilimizning sofligi
va   ravnaqi   yo‘lida   ham   beqiyos   jonbozliklar   ko‘rsatgan   adib.   Shu   jihatdan
qaralganda atoqli  so‘z san’atkoriShayxzoda o‘zbek tilimiz rivoji, uning sofligi  va
xalqchilligi   yo‘lidagi   faoliyati   alohida   o‘rganishga   loyiq   deb   o‘ylaymiz.Adibning
bir   qancha   asarlari,   o‘nlab   maqolalari   ham   o‘zbek   tilining   boyligini   va   uslubiy
jihatdan keng qo‘llanishini ko‘rsatib turadi.
Xalqimiz   hayotida   ulkan   o‘zgarish   yuz   berib,   mustaqilligimizni   qo‘lga
kiritdik. Jumladan, badiiy adabiyotga bo‘lgan munosabatlarda ham. Agar biz oldin
adabiy   asarga   g‘oyaviylik   pozitsiyasidan,   „   sotsialistik   realizm“   nuqtai   nazaridan
qaragan bo‘lsak, bugun biz unga adabiyotning bosh maqsadi-badiiy estetik zavq va
tarbiya berish darajasidan kelib chiqib munosabat bildirayapmiz.
Ushbu   ishda   o‘z   oldimizga   Shayxzoda   asarlarini   leksik     tahlil   qilish
maqsadini   qo‘yar   ekanmiz,   birinchi   o‘rinda   e’tiborni   estetik   g‘oyani
shakllantiruvchi   lisoniy   vositalarni   aniqlashga   qaratdik.   Badiiy   asarni   asosini
tashkil qiluvchi estetik g‘oya va shakl mazmun doiralari uyg‘unligida shakllanadi.
Bunda   til   vositalari   tanlovi   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Badiiy   matnning   o‘zga
funksional   uslublardan,   matnlardan   farqi   shundaki,   unda   til   birliklari   nafaqat
axborot   uzatish,   balki   obrazli   tasvir   yaratish   vositasini   ham   o‘taydi.   Obrazli   so‘z
qo‘llash   o‘ziga   xos   usul   bo‘lib,   bu   usul   individual   xususiyatga   ega.
Shu sababli biz tadqiqot jarayonida e’tiborni”Mirzo UluG’bek” tragediya  matnida
individual   uslubning   aks   topgan   ko‘rsatkichlarini,   yozuvchining   shaxsiy   lisoniy
qobiliyatining   badiiy   tasvir   vaziyati,tasvirlanayotgan   voqelikning   ijtimoiy   muhit
bilan   bog‘liq   tomonlarini   aniqlashga   harakat   qildik.Tahlil   ”   Mirzo   UluG’bek”
tragediya     tilini   umumfilologik   yo‘nalishda   „shaxs   va   lisoniy   faoliyat“,   „til   va
voqeylik “yo‘nalishlari nuqtai nazaridan o‘rganishda muhim o‘rin tutadi.
24 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Tursunov U., Muxtorov J.,  Rahmatullaev  SH. Hozirgi  o‘zbek adabiy tili. –
Toshkent: O‘zbekiston, 1992.
2. Sayfullaeva   R.,   Mengliev   B.,   Boqieva.,   Qurbonova   M.,   Yunisova   Z.,
Abdullaeva M. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. –T.: 2009.
3. O‘zbek tili leksikologiyasi. -T.: Fan, 1981.
4. Begmatov   E.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tilining     leksik   qatlamlari     –T.:   Fan,
1985.
5. Jamolxonov H. Hozirgi o’zbek adabiy tili. –T.: Talqin. 2005.
6. Qilichev E. Badiiy tasvirning leksik vositalari. –T.: Fan, 1982.
7. Abdullaev  A. O‘zbek  tilida  ekspressivlikning   ifodalanishi.  –Toshkent:   Fan,
1983.
8. www. ziyonet.uz.
25

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский