Sog’liqni saqlash tizimini moliyalashtirish manbalari va uning taraqqiyoti

Sog’liqni saqlash tizimini moliyalashtirish
manbalari va uning taraqqiyoti
Mundarija:
I. KIRISH
II. ASOSIY QISM
1. Sog’liqni saqlash tizimi xarajatlarini moliyalashtirish manbalari. 
Sog’liqni saqlash tizimi mussasalarini saqlash va rivojlantirishda davlat
byudjetining ahamiyati
2. Sog’liqni saqlash tizimini moliyalashtirish strategiyasi 
3. Davlat sog’liqni saqlash muassasalarining tarkibi, ularning 
xarajatlarini rejalashtirish va byudjetdan moliyalashtirishning 
xususiyatlari 
III. XULOSA
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR                        KIRISH
Sog’liqni saqlashning milliy tizimini jadal rivojlantirish ishlarini tizimli va
sifatli   tashkil   etish   uchun   umumiy   amaliyot   vrachlarining,   patronaj   tibbiyot
hamshiralarining,   qishloq   vrachlik   punktlari,   shoshilinch   va   tez   tibbiy   yordam
xizmati   xodimlarining   lavozim   maoshlari   oshirildi,   respublika   ixtisoslashtirilgan
ilmiy-amaliy   tibbiyot   markazlarida   mehnatni   rag’batlantirishning   bozor   usullari
belgilandi.   Tibbiyot   xodimlari   mehnatini   baholashning   hamda   ular   oladigan   ish
haqi  va mukofotning bajariladigan ishning  murakkabligi  va ko’rsatiladigan tibbiy
xizmat   sifatiga   aniq   va   bevosita   bog’liqligini   ta’minlashning   ilg’or   mexanizmlari
joriy   etildi.   Shu   bilan   birga,   mamlakat   sog’liqni   saqlash   tizimini   sifat   jihatidan
yangi bosqichga ko’tarish zarur bo’lgan sharoitda tibbiyot sohasini boshqarishning
innovatsion   modelini   joriy   etish,   tibbiyot   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirishni
davom ettirish, ularning kasbiy darajasini oshirish uchun munosib shart-sharoitlar
va   rag’batlantiruvchi   omillar   yaratish   masalalari   davlatning   diqqat   markazida
turibdi
Sog’liqni   saqlash   tizimidagi   islohotlar   doirasida   davlat   tomonidan
kafolatlangan   tibbiy   xizmatlarning   miqdori   va   sifatini   yaxshilash   bilan   birga
―yuqori   texnologik   ixtisoslashtirilgan   tibbiy   yordam   ko’rsatishning   prinsipial
jihatdan   yangi   tizimi   tashkil   etildi.   Respublikada   ixtisoslashtirilgan   tibbiyot
markazlari,   shu   jumladan,   xirurgiya,   kardiologiya,   ko’z   mikroxirurgiyasi,
urologiya,   akusherlik   va   ginekologiya,   pediatriya,   endokrinologiya,   terapiya   va
tibbiy   reabilitatsiya,   dermatologiya   va   venerologiya,   ftiziatriya   va   pulmonologiya
sohasida zamonaviy asbob-uskunalar bilan jihozlangan va yuqori malakali vrachlar
bilan to’ldirilgan ixtisoslashtirilgan tibbiyot markazlari faoliyat ko’rsatmoqda 210.‖
Respublikaning   ixtisoslashtirilgan   tibbiy   yordamini   yanada   rivojlantirishning   eng
muhim   yo’nalishlarini   belgilash,   uning   geografiyasini   tuman   (shahar)
darajasigacha   kengaytirish,   hududiy   ixtisoslashgan   tibbiyot   tashkilotlariga
tashkiliy-metodik   rahbarlik   qilish   uchun   respublika   ixtisoslashtirilgan
markazlarining   mas’uliyatini   oshirish,   ularning   amaliyotiga   tibbiy   yordamning zamonaviy usullari va texnologiyalarini keng joriy etish maqsadida ―2022-2027-
yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   aholisiga   ixtisoslashtirilgan   tibbiy   yordam
ko’rsatishni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari dasturi qabul qilindi
Tibbiy   xizmat   iste’molchilari   uchun   sog’liqni   saqlash   tizimi   qanday
manbalar   hisobidan   moliyalashtirilishi   birinchi   darajali   ahamiyat   kasb   etmaydi,
ular uchun muhimi – ushbu tizim: 
aholining tibbiy xizmatlarga bo’lgan ehtiyojini to’la qondirishi; 
tibbiy yordamning hammabopligi; 
tibbiy xizmatning yuqori va kafolatlangan sifati; 
tibbiy yordamning uzluksiz va davomiyligi; 
sog’liqni   saqlash   resurslaridan   foydalanish   samaradorligining   yuqori
bo’lishi;   davlat   kafolatlari   doirasidagi   tibbiy   yordamning   zamonaviy   darajasini
ta’minlashi   zarur.   Sog’liqni   saqlash   sohasidagi   islohotlar   ham   shu   maqsadlar
yo’lida amalga oshiriladi II.ASOSIY QISM
1.Sog’liqni   saqlash   tizimi   xarajatlarini   moliyalashtirish   manbalari.
Sog’liqni   saqlash   tizimi   mussasalarini   saqlash   va   rivojlantirishda   davlat
byudjetining ahamiyati
Sog’liqni   saqlash   tizimi   xarajatlarini   moliyalashtirish   manbalari.   Jahon
tajribasidan shuni kuzatish mumkinki, tibbiy xizmatlarni moliyalash xarajatlari bir
qancha   manbalardan   amalga   oshiriladi,   bular:   davlat   byudjeti,   majburiy   ijtimoiy
(tibbiy)   sug’urta,   xususiy   tibbiy   sug’urta,   to’g’ridan   to’g’ri   to’lovlar
(iste’molchilarning   tibbiy   xizmatlarni   sotib   olishdagi   xarajatlari).
Moliyalashtirishning   har   bir   manbasi   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   jumladan   1
rasm 1   rasm-Sog’liqni   saqlash   tizimi   moliyaviy   manbalari   va   ularning
xususiyatlari
1.   Davlat   byudjeti.   Tarixan   sog’liqni   saqlash   tizimini   moliyalashtirish   (to’liq
yoki   qisman)   davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan.   Davlat   tomonidan
moliyalashtirish quyidagi tamoyillarga qurilgan: 
sog’liqni   saqlash   tizimini   moliyalashtirishning   asosiy   manbayi   davlat
mablag’lari ekanligi; 
sog’liqni   saqlashga   yo’naltiriladigan   moliyaviy   resurslarning   turli   darajadagi
byudjetlarda to’planishi; 
tibbiy   yordamni   moliyalashtirishda   tuzilmaviy   tamoyilning   ustunligi   (tibbiyot
muassasasi tomonidan ko’rsatilayotgan alohida tibbiy xizmatlarning haqini to’lash
emas, balki uning xarajatlarini qoplash tartibining ustunligi); 
tibbiyot   muassasalarining   notijorat   maqomiga   ega   ekanligi   va   davlat
tomonidan   o’rnatilgan   moliyaviy   tartiblarga   bo’ysungan   holda   ijtimoiy
buyurtmaning ijrochisi ekanligi; 
resurslardan foydalanishda iqtisod rejimiga rioya qilinishi; 
tizimning markazlashgan tarzda rejalashtirilishi va boshqarilishi; 
tibbiyot xodimlariga haq to’lashda tarif usulining qo’llanilishi; 
xodimlarni yollash va ular mehnatiga haq to’lash tartibining davlat tomonidan
tartibga solinishi; 
tibbiy xizmatlar sifatini nazorat qilishning ma’muriy usuli o’rnatilganligi. 
Ushbu   tamoyillarga   tayangan   holda   faoliyat   qiluvchi   davlat   sog’liqni   saqlash
tizimi bir qator afzalliklarga ega: 
davlat tomonidan bepul tibbiy xizmatlarni taqdim etishni kafolatlash yo’li bilan
fuqarolarning yuqori darajada ijtimoiy himoyasi ta’minlanadi; 
tibbiy   xizmat   ko’rsatish   shart-sharoitlari   ustidan   qat’iy   davlat   nazorati
o’rnatiladi;   o’ta   xavfli   yuqumli   kasalliklar   bilan   kasallanish   darajasiga   (ayniqsa,
favqulodda vaziyatlarda) ta’sir ko’rsatishning yuqori samaradorligi ta’minlanadi. 
Ammo bir qator afzalliklarga ega bo’lgani holda davlat sog’liqni saqlash tizimi
bozor   sharoitlarida   ayniqsa,   keskinlashgan   quyidagi   kamchiliklarga   ham   ega: byudjetlarning   nobarqaror   holatlarida   hamda   ajratilayotgan   moddiy   va   moliyaviy
resurslarning   samarasiz   taqsimlanishi   sharoitida   sog’liqni   saqlash   tizimiga
yo’naltiriladigan moliyaviy resurslar taqchilligining yuzaga kelganligi; 
tibbiyot xodimlari faoliyatida moddiy rag’batlantirishning cheklanganligi, ular
mehnat haqi umumiy darajasining pastligi; 
tibbiyot   xodimlariga   haq   to’lash   va   tibbiyot   muassasalarini   moliyalashtirish
hajmlarining   so’nggi   ish   natijalarining   hajmi   va   sifatiga   sust   darajada
bog’langanligi; 
mijoz   tomonidan   tibbiyot   xodimi(vrach)ni   va   tibbiyot   muassasasini   tanlash
imkoniyatining kamligi; 
ayrim   (taqchil)   tibbiy   yordamni   olish   uchun   ―sekin   harakatlanadigan‖
navbatlarning mavjudligi; 
alohida   ijtimoiy,   hududiy   va   kasbiy   fuqaro   guruhlari   uchun   tibbiy   xizmat
darajasi   va   sifatidagi   tengsizlikning   yuzaga   kelganligi   (maxsus   tibbiyot
muassasalarining,   yirik   korxona   va   alohida   tashkilotlar   bo’ysunuvidagi
muassasalarning   mavjudligi);   kasalliklarni   aniqlash,   davolash   va   profilaktika
qilishning   yangi   usullarini   joriy   qilishning   sustligi,   ijodiy   erkinlik   uchun,   tibbiy
xizmatlarni   tashkil   qilishning   umumiy   modellarini   mahalliy   sharoitlar   va
ehtiyojlarga moslashtirish uchun sharoitlarning yetarli emasligi; 
moliyaviy   resurslar   katta   qismining   yaxshi   jihozlanmagan,   yuqori   malakali
kadrlarga   ega   bo’lmagan,   yetarlicha   sifatli   xizmat   ko’rsatmayotgan,   ya’ni
samarasiz ishlayotgan muassasalarni saqlashga yo’naltirilayotganligi; 
  birlamchi   tibbiy   yordam   va   kasalliklarning   oldini   olish   milliy   tizimi
rivojlanish darajasining pastligi, tibbiy xizmatlarni 
ko’rsatishning ancha qimmat turuvchi statsionar turlarining ustuvorligi, qishloq
va   shahar   o’rtasida   sog’liqni   saqlash   borasidagi   jiddiy   tafovutlarning   mavjudligi;
tibbiyot   xizmatlarini   ko’rsatishdagi   monopolizmning   hukmronligi,
iste’molchilarning sifatsiz tibbiy xizmatlardan himoyalanmaganligi;  tibbiyot   sohasiga   kapital   qo’yilmalar   qilish   uchun   moliyaviy   resurslarning
yetishmasligi, inqirozlar va moliyalashtirishdagi taqchilliklar davrida tibbiy xizmat
ko’rsatish sharoitlarining yomonlashuvi. 
2.   Majburiy   ijtimoiy   (tibbiy)   sug’urta   tibbiy   xizmatlar   uchun   kelgusida
qilinajak   xarajatlarni   qoplash   maqsadidagi   to’lovlarni   nazarda   tutadi.   Ushbu
maqsadli   soliqlar   ish   beruvchilar   tomonidan   mehnat   haqi   fondidan   ijtimoiy
sug’urta   ajratmalari   hamda   ishchi-xizmatchilar   tomonidan   ish   haqidan   ijtimoiy
sug’urta   badallari   shaklida   to’lanadi   va   ijtimoiy   tibbiy   sug’urta   fondlarida
jamlanadi.   Tibbiy   xizmatlarni   moliyalashning   bu   manbayi   ham   xizmatlardan
foydalanishdagi   ijtimoiy   adolatning   ta’minlanishi,   barcha   aholi   uchun   bir   xil
hajmdagi   xizmatlarning   kafolatlanishi,   tibbiy   sug’urta   fondida   to’plangan
mablag’larning   qat’iy   maqsadli   ishlatilishi,   ko’proq   iqtisodiyotning   rasmiy
sektorida   band   bo’lgan   ish   beruvchilar   va   ishlovchilar   qamrab   olinishi   bilan
tavsiflanadi.   Lekin   bu   manbadan   foydalanishning   ham   o’ziga   xos   muammolari
mavjud   bo’lib,   ular   mablag’larni   to’plash   va   mijozlarni   himoya   qilish   uchun
xarajatlarning ortib borishi, majburiy sug’urta ajratmalarining mahsulot tannarxi va
bahosiga   ta’sir   ko’rsatishi   va   bu   holat   mahsulotning   raqobatbardoshligiga   putur
yetkazishi   natijasida   ish   beruvchilar   tomonidan   noroziliklar   kelib   chiqishining
mumkinligi kabilar bilan bog’liq. 
3.   Xususiy   tibbiy   sug’urtada   sug’urtalanuvchi   shaxs   ixtisoslashgan   xususiy
sug’urta tashkiloti bilan kelishilgan ma’lum haq (sug’urta mukofoti) evaziga tibbiy
xizmatdan   foydalanish   bo’yicha   xarajatlarning   yuzaga   kelish   xavfini   yumshatish
maqsadida   tashkilot   bilan   kelishilgan   miqdordagi   sug’urta   badallarini   sug’urta
tashkilotiga   o’tkazib   boradi.   Sug’urtalanuvchi   shaxs   salomatligi   yomonlashgani
sababli   xarajat   qilishga   majbur   bo’lganda   sug’urta   tashkiloti   ushbu   xarajatlarni
sug’urta   shartnomasida   ko’rsatilgan   pul   summasi   doirasida   qoplab   beradi.
Moliyalashning   bu   manbayi   ham   qator   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo’lib,
sug’urta   ajratmalarining   aksariyat   hollarda   iste’molchilarning   to’lash   qobiliyatiga
emas,   ularning   ehtiyojiga   bog’liqligi,   mijozlarni   tanlab   olishga   (iqtisodiy   samara
nuqtayi   nazaridan   boy   yoki   kambag’al,   nisbatan   sog’lom   yoki   kasalmand) asoslangan   tabaqalashgan   tibbiy   yordam   dasturlarining   amal   qilishi,   tibbiy
xizmatlar   haqini   to’lash   bilan   bog’liq   xarajatlar   hajmining   ortib   borishi,   xususiy
tibbiy   sug’urta   mablag’larining   mamlakatdagi   butun   sog’liqni   saqlash   tizimining
normal   faoliyatini   qo’llabquvvatlash   uchun   yetarli   emasligi   kabi   ijobiy   va   salbiy
jihatlari mavjud. 
4.   To’g’ridan-to’g’ri   to’lovlar   iste’molchilarning   tibbiy   xizmatlarni   sotib
olishdagi xarajatlari bo’lib, tovar va xizmatlar sotib olishning bozor tamoyillariga
asoslangan erkin uslubi hisoblanadi. Ushbu usul sog’liqni saqlash tizimini mablag’
bilan ta’minlashdagi mavjud muammolarni ma’lum darajada yumshatishga xizmat
qiladi,   ammo   xizmatlar   bahosi   shu   darajada   qimmatlashib   ketishi   mumkinki,
natijada   risklarni   majburiy   tarzda   taqsimlash   zaruriyati   tug’iladi   va   raqobatdosh
xususiy   ixtiyoriy   sug’urtaga   ehtiyoj   yuzaga   keladi.   Pullik   to’lovlarga   asoslangan
moliyalashtirish   tizimining   ijtimoiy   adolatni   ta’minlay   olmasligi,   risklarni
umumlashtirmasligi  va keng taqsimlash  imkoniyatiga ega  emasligi, butun tizimni
yetarli   resurslar   bilan   ta’minlay   olmasligi   kabi   salbiy   jihatlarini   ham   ta’kidlash
o’rinli.   Jahonda   sog’liqni   saqlash   tizimini   moliyalashtirishning   yuqorida   sanab
o’tilgan   manbalarining   faqat   bittasidan   foydalanadigan   hech   bir   mamlakat   yo’q
ekanligini   e’tirof   etgan   holda   shuni   ta’kidlash   kerakki,   barcha   davlatlar   milliy
tibbiyot   tizimlarini   moliyalashda   sanab   o’tilgan   u   yoki   bu   manbaga   ustuvorlik
bergan   holda   aralash   tarzda   foydalanadi.   Masalan,   Germaniya,   Niderlandiya,
Fransiya,   Yaponiya,   Kanada   kabi   davlatlarda   majburiy   tibbiy   sug’urta   tizimi
yuqori   darajada   rivojlangan   bo’lsa,   Buyuk   Britaniya,   Shvetsiya,   Italiya,   Ispaniya,
Gretsiyada – byudjetdan moliyalashtirish tizimi, Amerika Qo’shma Shtatlarida esa
xususiy   tibbiy   sug’urta   tizimi   faoliyati   barqaror   shakllangan.   MDH   davlatlarida
byudjetdan   moliyalashtirish   tizimi   ustuvor   o’rin   egallashi   bilan   birga   Rossiya,
Gruziya,   Qirg’iziston,   Litva,   Latviya,   Estoniya   kabi   davlatlarda   parallel   ravishda
majburiy ijtimoiy tibbiy sug’urta joriy etilgan. Mutaxassislarning fikricha, tibbiyot
tizimini  moliyalashtirish   manbayi   sog’liqni   saqlash  tizimi   faoliyat  yo’nalishlariga
va   tarmoqning   bajaradigan   funksiyalariga   mos   kelishi,   shuningdek,   jamoat
sog’lig’ini   saqlash   sektori   tomonidan   ko’rsatiladigan   barcha   tibbiy   xizmatlar   va ma’lum   hajmdagi   klinik   xizmatlar   bo’yicha   muayyan   majburiyatlarni   davlat   o’z
zimmasiga   olmog’i   zarur.   Sog’liqni   saqlash   tizimi   mussasalarini   saqlash   va
rivojlantirishda   davlat   byudjetining   ahamiyati.   Davlat   tomonidan   kafolatlangan
ijtimoiy   xizmatlar   ichida   fuqarolarga   yuqori   sifatli   tibbiy   xizmatlarni   ko’rsatish
bilan   bog’liq   kafolatlar   alohida   o’rin   egallaydi.   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasida  barcha fuqarolar  malakali  tibbiy xizmatlardan foydalanish bilan
bog’liq   huquqlarga   ega   ekanligi   belgilab   qo’yilgan.   Ana   shu   huquqlarni   amalga
oshirishning   zarurligi   bu   sohani   boshqarish   va   moliyalashtirishda   davlatning
ustunligini   belgilab   beradi.   Jahon   Sog’liqni   saqlash   tashkilotining   tavsiyalariga
ko’ra   moliyalashning   barcha   manbalaridan   YAIMning   7-8   foizini   safarbar   etib,
mamlakatda sog’liqni saqlash tizimining normal faoliyatini ta’minlash mumkin.  
Sog’liqni   saqlash   tizimi   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari   va   ularni
moliyalashtirish manbalari 2 rasm
Sog’liqni   saqlash   tizimini   aholiga   tibbiy   xizmatlarni   taqdim   etuvchi   tibbiyot
muassasalari   tashkil   qiladi.   Bu   muassasalarni   yangidan   qurish,   mavjudlarini
saqlash,   moddiy-texnikaviy   jihatdan   ta’minlash,   kadrlar   masalasini   hal   qilish
kabilar   tarixan   davlat   mablag’lari   evaziga   amalga   oshirilib   kelingan.   Sog’liqni
saqlash   tizimining   joriy   va   kapital   xarajatlarini   moliyalashtirishda   davlat
byudjetining   ahamiyati   hali   ham   katta.   Davlat   byudjetidan   amalga   oshiriladigan xarajatlarning   qariyb   14-15   foizi   sog’liqni   saqlash   tizimini   saqlash   va
rivojlantirishga   yo’naltirilmoqda.   Keyingi   yillarda   bu   mablag’larning   sog’liqni
saqlash muassasalarining turlari bo’yicha tarkibi va tuzilishi quyidagi jadvalda aks
etgan (3 jadval)
Davlat   byudjetining   sog’liqni   saqlash   xarajatlarining  muassasalar   turlari
bo’yicha tarkibi va tuzilishi 3 JADVAL
Bugungi   kunda   davlat   sog’liqni   saqlash   tizimining   boshlang’ich,   birlamchi
bo’g’inini   tashkil   qiluvchi   muassasalar   tarkibiga   kiruvchi   820ga   yaqin   qishloq
vrachlik   punktlari   (QVP)   va   950dan   ortiq   oilaviy   poliklinikalar   (OP)   faoliyat
yuritayotgan bo’lib, ulardagi xodimlar soni 84402 nafarni, shu jumladan, vrachlar
soni   19116   (QVPlarda   –   3751,   OPlarda   -   15365)   nafarni   tashkil   qiladi.
Shuningdek,   sog’liqni   saqlash   tizimiga   ajratilayotgan   jami   xarajatlarning   qariyb
65-70   foizi   xodimlarning   ish   haqiga   sarf   etilmoqda.   Shunga   qaramasdan   soha
xodimlarini moddiy rag’batlantirish, sohaning moddiy
texnika bazasini mustahkamlash, yangi texnika va texnologiyalarni joriy qilish
uchun asosan byudjet mablag’larining o’zi davlat resurslarining chegaralanganligi
bois,   yetarli   emasligini   amaliyot   isbotlab   turibdi.   Shuning   uchun   ham   sog’liqni
saqlashni   isloh   qilishning   dolzarb   yo’nalishlaridan   biri   –   tarmoqni   moliyaviy
ta’minlashning ko’p kanalli tizimini joriy etish ekanligi e’tirof etilmoqda.  Davlat   byudjetining   sog’liqni   saqlash   xarajatlarining   xarajat   guruhlari
bo’yicha tarkibi va tuzilishi 4 JADVAL
O’zbekiston   Respublikasining   ―Fuqarolar   sog’lig’ini   saqlash   to’g’risida gi‖
qonunida   davlat   davolash-profilaktika   muassasalari   tomonidan   aholiga
kafolatlangan   tibbiy   va   boshqa   turdagi   yordam   bepul   ko’rsatilishi   belgilangan
bo’libdavlat   byudjeti   mablag’lari   aynan   ana   shu   xizmatlarni   va   ularni   taqdim
etuvchi   muassasalarni   mablag’   bilan   ta’minlash   uchun   yo’naltiriladi.   Qonunga
ko’ra davlat tomonidan kafolatlangan bepul tibbiy xizmatlar doirasiga quyidagilar
kiradi:   shoshilinch,   kechiktirib   bo’lmaydigan   tibbiy   yordam   ko’rsatish;   sog’liqni
saqlash   tizimining   birlamchi   bo’g’inida   va   bir   qator   davlat   davolash-profilaktika
muassasalarida,   birinchi   navbatda,   qishloq   joylardagi   tibbiyot   muassasalarida
tibbiy xizmatlar ko’rsatish; aholini yuqumli kasalliklarga qarshi immunizatsiyalash
va emlash; ijtimoiy ahamiyatga ega va atrofdagilar sog’ligiga xavf tug’diruvchi sil,
xavfli o’sma, ruhiy, narkologik, endokrinologik hamda kasb kasalliklariga duchor bo’lgan shaxslarga ixtisoslashgan tibbiy yordam ko’rsatish; bolalarni tekshiruvdan
o’tkazish va davolash (pullik muassasalardan tashqari); 15-17 yoshdagi o’smirlarni
hamda   chaqiruv   komissiyalarining   yo’llanmalari   bilan   chaqiruv   yoshidagi   (18-27
yosh) shaxslarni tekshiruvdan o’tkazish va davolash; homiladorlarga tibbiy xizmat
ko’rsatish   (pullik   muassasalardan   tashqari);   bemorlarning   imtiyozli   toifalariga
(nogironlar,   urush   faxriylari,   chin   yetimlar   va   boshqalar)   bepul   tibbiy   xizmat
ko’rsatish.   Shuningdek,   hukumatning   tegishli   qarorlari   bilan   davlat   davolash-
profilaktika   muassasalarida   bepul   tibbiy   xizmat   ko’rsatish   belgilangan   fuqaro
toifalari,   turg’un   davolash   muassasalarida   ovqatlanish   hamda   dori-darmon   bilan
ta’minlanish uchun to’lovdan to’liq yoki qisman ozod qilinadigan fuqaro toifalari
va kasallik turlari belgilangan.
Sog’liqni   saqlash   tizimidagi   islohotlar   doirasida   davlat   tomonidan
kafolatlangan   tibbiy   xizmatlarning   miqdori   va   sifatini   yaxshilash   bilan   birga
―yuqori   texnologik   ixtisoslashtirilgan   tibbiy   yordam   ko’rsatishning   prinsipial
jihatdan   yangi   tizimi   tashkil   etildi.   Respublikada   ixtisoslashtirilgan   tibbiyot
markazlari,   shu   jumladan,   xirurgiya,   kardiologiya,   ko’z   mikroxirurgiyasi,
urologiya,   akusherlik   va   ginekologiya,   pediatriya,   endokrinologiya,   terapiya   va
tibbiy   reabilitatsiya,   dermatologiya   va   venerologiya,   ftiziatriya   va   pulmonologiya
sohasida zamonaviy asbob-uskunalar bilan jihozlangan va yuqori malakali vrachlar
bilan   to’ldirilgan   ixtisoslashtirilgan   tibbiyot   markazlari   faoliyat   ko’rsatmoqda.
Respublikaning   ixtisoslashtirilgan   tibbiy   yordamini   yanada   rivojlantirishning   eng
muhim   yo’nalishlarini   belgilash,   uning   geografiyasini   tuman   (shahar)
darajasigacha   kengaytirish,   hududiy   ixtisoslashgan   tibbiyot   tashkilotlariga
tashkiliy-metodik   rahbarlik   qilish   uchun   respublika   ixtisoslashtirilgan
markazlarining   mas’uliyatini   oshirish,   ularning   amaliyotiga   tibbiy   yordamning
zamonaviy usullari va texnologiyalarini keng joriy etish maqsadida
2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   aholisiga   ixtisoslashtirilgan
tibbiy   yordam   ko’rsatishni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   dasturi   qabul‖
qilindi.   Dastur   doirasida   2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasida
ixtisoslashtirilgan   tibbiy   xizmatlarni   yanada   rivojlantirish   maqsadida   davlat maqsadli jamg’armalari mablag’lari hisobidan 373,5 milliard so’m hamda xalqaro
tashkilotlar   va   moliya   institutlarining   mablag’lari   va   grantlari   hisobidan   100
million AQSH dollari miqdorida mablag’ ajratilishi ko’zda tutilgan bo’lib, shundan
60   milliard   so’m   mablag’   Respublika   ixtisoslashtirilgan   tibbiyot   markazlarini
qurish,   rekonstruksiya   qilish   va   kapital   ta’mirlashga   va   97million   AQSH   dollari
respublika   va   hududiy   ixtisoslashtirilgan   tibbiyot   muassasalarini   jihozlashga
yo’naltiriladi 2. Sog’liqni saqlash tizimini moliyalashtirish strategiyasi 
2021-2025   yillarda   O’zbekiston   Respublikasida   sog’liqni   saqlashni
moliyalashtirish   strategiyasi   tasdiqlanadi.   Bu   haqda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Sog’liqni   saqlashni   moliyalashtirish   tizimining   samaradorligini
oshirish   va   tibbiy   yordam   ko’rsatish   sohasida   bozor   mexanizmlarini   kengaytirish
chora-tadbirlari to’g’risida”gi qarori loyihasida belgilangan.
Normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   muhokamasi   portalida   joylashtirilgan
qaror   loyihasida   tibbiy   yordam   ko’rsatish   uchun   Davlat   byudjeti   va   boshqa
manbalardan   ajratiladigan   mablag’larni   jamlash,   boshqarish   va   maqsadli   sarflash
funksiyalarini amalga oshiruvchi Davlat tibbiy sug’urta jamg’armasini tashkil etish
ko’zda tutilgan.
O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash   vazirligi   tomonidan   Iqtisodiy
taraqqiyot   va   kambag’allikni   qisqartirish   vazirligi,   Moliya   vazirligi,   Davlat
aktivlarini boshqarish agentligi bilan birgalikda shakllantirilgan:
•  2021 yil 1 yanvardan boshlab byudjet hisobidan saqlanadigan koykalar fondi
buyurtma asosida moliyalashtiriladigan tibbiyot muassasalari;
•  2021–2022 yillarda mas’uliyati cheklangan jamiyatlarga qayta tashkil etilgan
holda,   davlat   ulushlari   auksion   savdolari   orqali   xususiy   investorlarga   tibbiy
faoliyatni amalga oshirish sharti bilan sotiladigan tibbiyot muassasalari;
•     2021–2023   yillarda   tibbiy   faoliyatni   amalga   oshirish   yoki   uni   tashkil   etish
sohasida   amaliy   tajribaga   ega   tadbirkorlik   sub’ektlariga   davlat-xususiy   sheriklik
asosida   ishonchli   boshqaruvga   beriladigan   respublika   ixtisoslashtirilgan   ilmiy-
amaliy tibbiyot markazlari ma’qullanadi.
Belgilanishicha,   davlat   mulki   ob’ektlarini   sotishdan   tushadigan   mablag’lar,
istisno   tariqasida,   qonun   hujjatlariga   muvofiq   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
aktivlarini   boshqarish   agentligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari   Davlat   aktivlarini
boshqarish,   transformatsiya   va   xususiylashtirish   jamg’armasiga   qoldiriladigan
mablag’lar,   shuningdek,   baholovchi   tashkilot   va   savdo   tashkilotchisi   xizmatlari
uchun   xarajatlar   chegirilgan   holda,   Sog’liqni   saqlash   vazirligining   Rivojlantirish
va   sog’liqni   saqlashni   boshqarish   organlari   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirish jamg’armasiga   yo’naltiriladi   va   sog’liqni   saqlash   tizimining   moddiy-texnik
bazasini rivojlantirish uchun maqsadli sarflanadi.
Ushbu   band   bilan   bog’liq   chora-tadbirlarni   o’z   vaqtida   va   samarali   amalga
oshirish   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash   vazirligi,   Moliya
vazirligi   va   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligi   rahbarlari   shaxsan   javobgar
ekanligi belgilab qo’yiladi.
Belgilab qo’yilishicha, 2021 yil 1 sentyabrdan boshlab:
a) O’zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti mablag’lari hisobiga ayrim tibbiy
yordam turlarini davlat va xususiy tibbiyot tashkilotlarida olish huquqini beruvchi
tibbiy yo’llanmalar joriy etiladi;
b)   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobiga   tibbiy
yordam ko’rsatilishi uchun yo’llanma (order) olishning quyidagi tartibi o’rnatiladi:
•     bemor   yashash   joyi   bo’yicha   qishloq   vrachlik   punkti   yoki   oilaviy
poliklinikaning   yo’llanmasi   va   boshqa   zarur   hujjatlarni   tegishli   tibbiyot
birlashmasining   markaziy   ko’p   tarmoqli   poliklinikasiga   sog’liqni   saqlash   milliy
integratsiyalashgan axborot tizimi (SSMIAT) orqali yuboradi;
•     tuman   (shahar)   markaziy   ko’p   tarmoqli   poliklinikalari   bemorning   tibbiy
hujjatlarini   ko’rib   chiqish   va   uni,   zarur   hollarda,   tibbiy   ko’rikdan   o’tkazish
natijalarini,   shuningdek,   ular   bo’yicha   tuzilgan   xulosani   bemor   murojaat   qilgan
kundan e’tiboran ikki ish kunidan kechiktirmay SSMIATga kiritadi;
•     Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   tibbiyot
tashkilotlari   tuman   (shahar)   tibbiyot   tashkilotlari   tomonidan   yagona
integratsiyalashgan   axborot   tizimiga   kiritilgan   ma’lumotlar   asosida   bemor
murojaatidan so’ng ikki ish kuni ichida, zarur hollarda, tibbiy ko’rikdan o’tkazadi
va   unga   yo’llanma   (order)   beradi   yohud   ularni   olish   uchun   SSMIAT   orqali
navbatga qo’yadi.
Bunda,   bemorlar   o’z   so’rovlariga   ko’ra   murojaatining   ko’rib   chiqilishi   holati
hamda   yo’llanma   (order)   olish   yohud   bepul   davolanish   uchun   navbati   haqidagi
axborotni   real   vaqt   rejimida   elektron   shaxsiy   kabinet   orqali,   shuningdek,   qisqa
xabar (SMS) ko’rinishida olish tizimi yaratiladi. O’zbekiston  Respublikasi   Davlat   byudjeti   mablag’lari  hisobiga   tibbiy  yordam
ko’rsatiladigan imtiyozli toifadagi shaxslar ro’yxati tasdiqlanadi.
Belgilab qo’yilishicha:
•     ushbu   bandda   nazarda   tutilgan   ro’yxatga   muvofiq   imtiyozli   toifadagi
shaxslarga   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobiga
ko’rsatiladigan   tibbiy   xizmat   turlari   va   hajmlari   Sog’liqni   saqlash   vazirligi
tomonidan belgilanadi;
•     kam   ta’minlangan   oilalarga   mansub   shaxslar   toifasiga   kiruvchi   fuqarolar
2021 yil 1 yanvardan respublikaning barcha hududlarida “Ijtimoiy himoya yagona
reyestri” axborot tizimiga muvofiq aniqlanadi.
Tibbiy   xizmat   bo’yicha   bemorlarning   elektron   navbatini   tashkil   etgan   davlat
sog’liqni   saqlash   tizimi   muassasalariga   beg’araz   yordam   doirasida   kelgan   tibbiy
texnika   va   jihozlardan,   agar   O’zbekiston   Respublikasining   tegishli   xalqaro
shartnomalarida   boshqacha   qoidalar   nazarda   tutilmagan   bo’lsa,   pullik   tibbiy
xizmatlarni tashkil etishda foydalanishga ruxsat beriladi.
2021   yil   1   martdan   boshlab   tibbiy   faoliyatni   litsenziyalashning   quyidagilarni
nazarda tutuvchi soddalashtirilgan tartibi joriy etiladi:
•     tibbiy   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   litsenziya   berish   haqidagi   arizani
umumiy tartibda ko’rib chiqish va tegishli qaror qabul qilish muddati amaldagi 20
kundan 15 kungacha qisqartiriladi;
•     tibbiy   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   litsenziya   talablari   va   shartlari
buzilgan   taqdirda,   litsenziyaning   amal   qilishi   faqat   bunday   buzilishlarga   yo’l
qo’yilgan   tibbiy   ixtisoslik   turi   qismida   tugatiladi   (to’xtatiladi)   va   litsenziya
amaldagi   boshqa   tibbiy   ixtisoslik   turlari   qismida   belgilangan   tartibda   qayta
rasmiylashtiriladi;
•   qo’shimcha tibbiy ixtisoslik turiga yoki tashkilot filialiga litsenziya olishda,
litsenziya   talabgorining   xohishiga   ko’ra,   uning   litsenziya   talablari   va   shartlariga
muvofiqligini   o’rganish   faqat   so’ralayotgan   tibbiy   ixtisoslik   turi   hamda   tashkilot
filiali qismida o’tkaziladi va ushbu ixtisoslik turiga (filialga) litsenziya belgilangan tartibda   mavjud   litsenziyaning   amal   qilish   muddatiga   beriladi.   Bunda   amaldagi
litsenziya tegishli qo’shimchalar kiritilgan holda qayta rasmiylashtiriladi.
2020   yil   1   noyabrdan   boshlab   Akkreditatsiya   bo’yicha   xalqaro   forumning
(IAF) to’laqonli a’zosi bo’lgan organlar tomonidan “Oziq-ovqat va dori vositalari
boshqarmasi”   (FDA)   va   (yoki)   “Yevropa   muvofiqligi”   (SE)   xalqaro   standartlari
talablariga   muvofiq   sertifikatlangan   tibbiy   texnikalar   O’zbekiston   Respublikasi
hududida   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilishida   ularning   xavfsizligi,   sifati   va
samaradorligini   aniqlash   maqsadida   laboratoriya   sinovlaridan   o’tkazilmaydi   va
ro’yxatdan   o’tkazish   uchun   murojaat   qilingan   kundan   e’tiboran   o’n   besh   kundan
kechiktirmay ro’yxatdan o’tkaziladi.
Belgilanishicha,   nazarda   tutilgan   tartib   ro’yxatda   keltirilgan   mamlakatlarda
ishlab chiqarilgan tibbiy texnikalarga nisbatan tatbiq etiladi.
2021   yil   1   martdan   boshlab   belgilangan   tartibda   davlat   ro’yxatidan   o’tgan
yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan shifokorlar ko’rsatmalarini uy sharoitlarida
bajarish va bemorlarni o’z uylarida parvarish qilish – “hamshiralik ishi” faoliyatini
amalga oshirish tartibi joriy etiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash   vazirligi   Adliya   vazirligi   bilan
birgalikda 2021 yil 1 fevralga qadar hamshiralik ishi faoliyatini tashkil etish bilan
bog’liq   tartib-taomillarni   nazarda   tutuvchi   Hukumat   qarori   loyihasini   Vazirlar
Mahkamasiga kiritadi.
Shunday tartib o’rnatiladiki, unga ko’ra 2021 yil 1 yanvardan:
•   O’zbekiston Respublikasining soliq rezidentlari bo’lgan jismoniy shaxslarga
o’zining   va   yaqin   qarindoshlarining   (turmush   o’rtog’i,   voyaga   yetmagan
farzandlari va pensiyadagi ota-onasi) respublika hududidagi tibbiyot tashkilotlarida
tibbiy yordam olish bilan bog’liq bo’lgan haqiqatda amalga oshirilgan va hujjatlar
(onlayn nazorat-kassa mashina QR-kodli cheklari va boshqalar) bilan tasdiqlangan
xarajatlarini daromad solig’i bazasidan chegirib tashlash huquqi beriladi; •     soliq   to’lovchilarning   ish   haqi   va   boshqa   daromadlarining   ixtiyoriy   tibbiy
sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   sug’urta   mukofotlarini   to’lash   uchun
yo’naltiriladigan,   lekin   soliq   davri   davomida   5   mln.   so’mdan   oshmagan   qismiga
soliq solinmaydi. Bunda, sug’urta shartnomasi muddatidan oldin bekor qilinganda
va   sug’urta   badali   (uning   bir   qismi)   sug’urta   qildiruvchiga   yoki   sug’urtalangan
shaxsga qaytarilganda, qaytariladigan sug’urta badali sug’urta tashkiloti tomonidan
soliqqa tortiladi.
Ijro   etuvchi   apparati   boshqaruv   xodimlarining   cheklangan   soni   46   birlikdan
iborat   Davlat   tibbiy   sug’urtasi   jamg’armasi   davlat   muassasasi   shaklida   tashkil
etiladi.
Quyidagilar Jamg’armaning asosiy vazifalari etib belgilanadi:
•   davlat tibbiy sug’urtasi tizimini joriy etish, boshqarish hamda ushbu sohada
yagona davlat siyosatini amalga oshirishda idoralararo hamkorlikni ta’minlash;
•     2021   yil   1   iyuldan   2022   yil   yakunigacha   bo’lgan   muddatda   Sirdaryo
viloyatida   davlat   tibbiy   sug’urtasi   tizimini   joriy   etish   tajriba-sinov   loyihasini
amalga oshirish;
•   aholining barcha qatlamlarini sifatli va zarur tibbiy yordam bilan ta’minlash
maqsadida davlat tomonidan kafolatlangan tibbiy yordam hajmiga kiritilgan tibbiy
xizmatlar strategik xaridi tizimini joriy etish;
•     tajriba-sinov   loyihasi   doirasida   aholining   barcha   qatlamlariga   davlat
tomonidan   kafolatlangan   hajmlarda   sifatli   va   to’liq   tibbiy   yordam   ko’rsatilishini
moliyalashtirish;
•  tajriba-sinov loyihasi doirasida O’zbekiston Respublikasi Davlat byudjetidan
tibbiy   yordamning   kafolatlangan   hajmlarini   qoplash   maqsadida   ajratiladigan
mablag’larni   jamlash,   boshqarish,   ularning   maqsadli   va   samarali   sarflanishini
tashkil etish;
•     davlat   tibbiy   sug’urtasining   yagona   axborot   tizimi,   ma’lumotlar   bazasi   va
boshqa   axborot   resurslarini   boshqarish,   ularning   lozim   darajada   ishlashini
ta’minlash; •   tajriba-sinov loyihasining natijalariga ko’ra, davlat tibbiy sug’urtasi tizimini
respublikaning   boshqa   hududlarida   bosqichma-bosqich   joriy   etish   bo’yicha   zarur
chora-tadbirlarni amalga oshirish.
Jamg’armaning   ijro   etuvchi   apparati   xodimlariga   davlat   boshqaruvi   organlari
xodimlari   uchun   belgilangan   mehnatga   haq   to’lash   shartlari   tatbiq   etiladi   hamda
ularning   lavozim   maoshlarini   Yagona   tarif   setkasi   bo’yicha   mehnatga   haq
to’lashning   tasdiqlangan   razryadlariga   asosan   belgilashda   tarif   koeffitsiyenti   1,6
baravarga oshirilgan holda qo’llaniladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash   vazirligi   va   Moliya   vazirligining
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobiga   Jamg’arma   ijro
etuvchi apparati mehnatga haq to’lash jamg’armasining 25 foizi miqdorida Davlat
tibbiy   sug’urtasi   jamg’armasi   xodimlarini   rag’batlantirish   jamg’armasini   tashkil
etish to’g’risidagi taklifiga rozilik beriladi.
O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi:
a) bir hafta muddatda Vazirlar Mahkamasiga:
•    davlat  tibbiy  sug’urtasi  tizimini   joriy etishga   oid tashkiliy  chora-tadbirlarni
nazarda tutuvchi Hukumat qarori loyihasini;
•   “Elektron   sog’liqni   saqlash”   tizimini,   shu   jumladan   davlat   tibbiy
sug’urtasining   yagona   axborot   tizimi,   ma’lumotlar   bazasi   va   boshqa   axborot
resurslarini joriy etish bo’yicha amaliy takliflarni kiritadi;
•b)   Moliya   vazirligi,   Adliya   vazirligi,   Axborot   texnologiyalari   va
kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligi,   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda
davlat va xususiy tibbiyot tashkilotlarida O’zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti
mablag’lari   hisobiga   tibbiy   yordam   ko’rsatish   tartibi   va   ma’muriy   reglamentini
Vazirlar Mahkamasiga kiritadi
v)   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   hamda   boshqa   manfaatdor   vazirlik   va
idoralar   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   ko’z   shoh   pardasini   konservatsiyalash
va transplantatsiya qilishning vaqtinchalik tartibini Vazirlar Mahkamasiga kiritadi,
unda quyidagilar nazarda tutiladi: •   bemorlarga ko’z shoh pardasini  konservatsiyalash  va transplantatsiya  qilish
bo’yicha tibbiy yordam ko’rsatish faoliyatini amalga oshiruvchi davlat va xususiy
tibbiyot tashkilotlari uchun qo’yiladigan talablar;
•     ko’z   shoh   pardasini   transplantatsiya   qilishni   faqatgina   donor   tomonidan
uning   tirikligida   beriladigan   roziligi   asosida   hamda   ushbu   sohaga   oid   xalqaro
standartlar va talablarga rioya qilgan holda amalga oshirish;
g) manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda:
•     davlat   sog’liqni   saqlash   tizimi   muassasalarida   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalariga   oid   mavjud   texnika   va   jihozlar   xatlovini   o’tkazish   va
shakllangan ehtiyojni qoplash to’g’risida;
•     davlat   sog’liqni   saqlash   tizimi   muassasalaridagi   mavjud   tibbiy   texnika   va
jihozlarni   xatlovdan   o’tkazish   va   pasportlashtirish,   shuningdek,   tibbiy   texnika   va
jihozlarning   texnik   holati   va   kadrlar   ta’minotini,   ulardan   foydalanish
samaradorligini, ayrim  tibbiy texnika va jihozlar  bo’yicha  haqiqiy ehtiyojni  tahlil
qilish tizimini yaratish to’g’risida;
•     qonun   hujjatlariga   mazkur   qarordan   kelib   chiqadigan   o’zgartirish   va
qo’shimchalar to’g’risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritadi.
3.Davlat sog’liqni saqlash muassasalarining tarkibi, ularning xarajatlarini
rejalashtirish va byudjetdan moliyalashtirishning xususiyatlari
Ijtimoiy sohalar  faoliyatini  rejalashtirishning  bir   necha  o’n yilliklar   davomida
shakllangan   tartiblarga   muvofiq,   davlat   sog’liqni   saqlash   muassasalari   faoliyatini
rejalashtirish odatda quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi: 
1.Aholi   soni   va   uning   tibbiyot   muassasasidagi   o’rinlarga   ehtiyoj   me’yorlari
asosida   tibbiy   muassasaning   ishlab   chiqarish   quvvatlari   (u   yoki   bu   profil
yo’nalishlari bo’yicha o’rinlar - koykalar soni)ni aniqlash. 
2.Muayyan muassasa uchun o’rnatilgan namunaviy shtat normativlari bo’yicha
zarur shtat normativlari sonini hisoblab topish.  3.Koykalar   soni   va   tuzilishi(terapevtik,   xirurgik,   nevrologik)ga   ko’ra   ish
hajmini rejalashtirish. 
4.Shtatlar   jadvali,   ishlab   chiqarish   quvvatlari   va   koykalar   ishining
ko’rsatkichlari(koyka-kunlar soni)ga asoslanib tibbiyot muassasasini saqlash uchun
moliyaviy   resurslarga   bo’lgan   ehtiyojni   aniqlash.   Davlat   sog’liqni   saqlash
tizimidagi   har   bir   muassasaning   ishi   operativ   tarmoq   ko’rsatkichlari,   masalan,
kasalxonalardagi   o’rinlarning   o’rtacha   yillik   soni   (jami   va   o’rinlar   profillari
bo’yicha),   bir   yilda   o’rinlarning   ishlash   kunlari   soni,   o’rinkunlar   miqdori,   barcha
toifadagi   xodimlar   bo’yicha   o’rtacha   yillik   shtatlar   birligi   soni,   ambulatoriya-
poliklinikalarda   vrach   qabullari   soni   bilan   tavsiflanadi.   Davolash-profilaktika
muassasalari   aholiga   tibbiy   xizmatlarni   asosan   ikki   shaklda   ko’rsatadi:
kasalxonaga   yotqizib   statsionar   (turg’un)   davolash   va   ambulatoriyapoliklinikada
tibbiy   xizmat   ko’rsatish.   Turg’un   davolash   muassasalarining   asosiy
ko’rsatkichlaridan   biri   –   o’rin-kunlar   soni   bo’lsa,   ambulatoriya-poliklinika
muassasasining   asosiy   ko’rsatkichini   vrach   qabullari   soni   va   uning   asosida
aniqlanadigan   vrach   lavozimlari   soni   tashkil   qiladi.   Muassasa   xarajatlarini
rejalashtirishda   o’rin-kunlar   soni,   vrach   qabullari   soni   hamda   vrach   lavozimlari
soni kabi ko’rsatkichlar, shuningdek, ularga nisbatan o’rnatilgan xarajat me’yorlari
asos   qilib   olinadi.   2012-2016-yillarda   sog’liqni   saqlash   tizimidagi   islohotlar
yo’nalishlaridan   biri   birlamchi   tibbiyot   muassasalarini   boshqarish   va
moliyalashtirishning yangi usullariga o’tish, byudjet mablag’larini taqsimlashning
jahon   amaliyotida   ma’qullangan   jon   boshiga   qarab   rejalashtirish   uslublarini   joriy
qilishdan   iborat   bo’ldi.   Ana   shu   dasturiy   vazifani   bajarish   doirasida   bir   qator
hukumat   qarorlari   qabul   qilindi   va   amaliyotga   tatbiq   etildi.   Ularga   ko’ra   qishloq
hududlarida   joylashgan   qishloq   vrachlik   punktlari   (QVP)   va   qishloq   vrachlik
ambulatoriyalari   (QVA)   qayta   tashkil   qilindi,   ularni   moliyalashtirish   makaziy
tuman   shifoxonasi   tarkibidan   chiqarilib,   bevosita   viloyatlar   sog’liqni   saqlash
boshqarmalariga   o’tkazildi,   birlamchi   tibbiyot-sanitariya   yordamini   ko’rsatish
(BTSYOK)   muassasalariga   yuridik   shaxs   maqomi   berildi,   ular   xarajatlarini
rejalashtirish   va   moliyalashtirishda   ularga   biriktirilgan   aholi   soni,   har   bir   aholi birligi uchun o’rnatilgan xarajat me’yorlari va aholining yoshi, jinsi, aholi zichligi
va   boshqa   ko’rsatkichlarga   ko’ra   o’rnatiladigan   tuzatuvchi   koeffitsientlarni
qo’llash tartiblariga o’tildi. Bu tartiblar tajriba tariqasida avval bir necha viloyatda,
so’ngra   esa   butun   mamlakat   bo’yicha   BTSYOK   muassasalari   xarajatlarini
rejalashtirish   jarayoniga  tatbiq etildi   va bir  kishi  hisobiga  xarajatlar  normatividan
kelib   chiqib   moliyalashtirish   sharoitlariga   bosqichma-bosqich   o’tkazildi.   BTSYO
qishloq   muassasalari   byudjetini   hisobot   davridagi   sanitariya-epidemiologiya
nazorati   xizmati   xarajatlari,   kapital   qo’yilmalar   va   markazlashtirilgan   tadbirlar
xarajatlarini   istisno   etgan   holda   viloyat   sog’liqni   saqlash   umumiy   byudjetiga
bo’lish   yo’li   bilan   aniqlanadi.   Bunda   alohida   olingan   BTSYOK   muassasasini
moliyalashtirishning   yillik   hajmi   tuzatish   koeffitsientlaridan   (jins-yosh   tarkibi   va
aholi   zichligi)   foydalanilgan   holda   bir   kishi   hisobiga   xarjatlarning   bazaviy
normativi va BTSYO muassasasiga biriktirilgan aholi soni hisobidan kelib chiqib
belgilanadi.   Har   bir   keyingi   rejalashtiriladigan   yilga   bir   kishiga   xarajatlarning
bazaviy normativi belgilangan tartibda aniqlanadigan indeksatsiya koeffitsiyentlari
hisobga   olingan   holda   hisoblab   chiqiladi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Moliya
vazirligi va Sog’liqni saqlash vazirligi, viloyat hokimliklari moliya boshqarmalari
va   sog’liqni   saqlash   boshqarmalari   BTSYO   qishloq   muassasalari   byudjetlarini
hisoblab   chiqadi   va   ularni   xarajatlar   guruhiga   bo’lmasdan   bitta   summa   bilan
BTSYO   muassasalariga   yetkazadi.   BTSYO   qishloq   muassasalari   belgilangan
tartibda   moliya   organlarida   ro’yxatdan   o’tkaziladigan   xarajatlar   smetasi,   shtat
jadvalini ajratilgan byudjet doirasida mustaqil ishlab chiqadi va tasdiqlaydi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ―O’zbekiston   Respublikasida
sog’liqni   saqlash   tizimini   isloh   kilish   davlat   dasturi   to’g’risida"gi   1998-yil   10-
noyabrdagi   PF-2107-sonli   farmoniga   va   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   1999-yil   5-martdagi   ―Farg’ona   viloyatida   sog’liqni   saqlashning
boshlang’ich   bo’g’inini   isloh   kilish   loyihasini   amalga   oshirish   to’g’risida gi   100-‖
sonli   qaroriga   muvofiq   ―Salomatlik-1   loyihasini   amalga   oshirish   doirasida	
‖
Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   ishtirokida   Farg’ona,   Sirdaryo,   Navoiy
viloyatlarida hamda Qoraqalpog’iston Respublikasi  va Xorazm viloyatining uchta tumanida   qishloq   vrachlik   punktlarini,   qishloq   vrachlik   ambulatoriyalari   va
feldsherakusherlik   punktlari   komplekslarini   bir   kishi   hisobiga   xarajatlar
normatividan   kelib   chiqib   moliyalashtirish   mexanizmi   joriy   etilgan.   Sog’liqni
saqlash   sohasida   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,   barcha   BTSYOKning
qishloq   muassasalarida   moliyalashtirishning   yangi   mexanizmini   yoyish   va   uni
BTSYO ayrim shahar muassasalarida eksperiment sifatida joriy etish, shuningdek,
―Salomatlik-2   va   ―Ayollar   va   bolalar   sog’ligini   mustahkamlash   dasturlari‖ ‖
doirasida   boshlang’ich   tibbiysanitariya   yordami   muassasalarini   boshqarishni
takomillashtirish   maqsadida   Vazirlar   Mahkamasining   2005-yil   28sentyabrda
O’zbekiston   Respublikasi   ―Sog’liqni   saqlash   muassasalarini   moliyalashtirish   va
boshqarish   tizimini   yanada   takomillashtirish   to’g’risida gi   217-sonli   qarori   qabul	
‖
qilindi.   Ushbu   qaror   bilan   BTSYO   qishloq   muassasalarini   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   va   Xorazm   viloyatida   –   2005-yil   1-oktyabrdan   boshlab,   Andijon,
Buxoro, Namangan va Surxondaryo viloyatlarida – 2006-yil 1-yanvardan boshlab,
Jizzax, Qashkadaryo, Samarqand va Toshkent viloyatlarida – 2007-yil 1-yanvardan
boshlab   bir   kishi   hisobiga   xarajatlar   normatividan   kelib   chiqib   moliyalashtirish
sharoitlariga bosqichma-bosqich o’tkazish nazarda tutildi. 
Shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda
―Ayollar   va   bolalar   sog’ligini   mustahkamlash"   loyihasi   bo’yicha   O’zbekiston
Respublikasi   bilan   OTB   o’rtasidagi   qarz   bitimiga   muvofiq,   tuman   (shahar)
sog’liqni saqlash turg’un muassasalarini bir to’liq davolangan holat hisobidan kelib
chiqib   moliyalashtirishga   o’tkazishga   doir   takliflar   ishlab   chiqildi   va   bu   takliflar
doirasida   turg’un   davolash   muassasalarining   xarajatlarini   rejalashtirishda
muassasaning   koykalar   soni,   shtatlar   soni   kabi   ko’rsatkichlari   asosida
rejalashtirishdek   eski   usullaridan   har   bir   to’liq   davolangan   holat   bo’yicha
rejalashtirish   va   moliyalashtirish   tartiblariga   o’tildi.   Bugungi   kunda   davlat
byudjetining sog’liqni saqlash xarajatlari amaldagi byudjet tasnifining ―Sog’liqni
saqlash  bo’limi bo’yicha muassasalar va tadbirlarning quyidagi guruhlariga ko’ra	
‖
rejalashtiriladi va moliyalashtiriladi: 5 jadval Har   bir   guruh   bo’yicha   xarajatlar   muassasalarning   turlari   va   tadbirlarning
yo’nalishlari   bo’yicha   aniqlashtiriladi.   Alorida   olingan   tibbiyot   muassasasining
xarajatlari  uning ―xarajatlar  smetasi  deb ataladigan  moliyaviy rejasida  quyidagi‖
xarajat guruhlari buyicha rejalashtiriladi: 
I.Ish haqi va unga tenglashtirilgan tulovlar. 
II. Ijtimoiy ehtiyojlarga ajratmalar. 
III. Boshqa xarajatlar. Smetalarni tuzishda xarajatlarning katta guruhini tashkil
qiluvchi   ish   haqi   xarajatlarini   rejalashtirish   alohida   o’rin   egallaydi.   Ish   haqi
xarajatlarini   rejalashtirishda   Shtatlar   jadvali   asos   bo’lib   xizmat   qiladi.   Shtatlar
jadvalini   tuzish   sogliqni   saqlash   muassasasi   xodimlari   sonini   aniqlashdan
boshlanadi.   Xodimlar   soni   muassasaning   turi   va   quvvatiga   ko’ra   tibbiyot
muassasalari   namunaviy   shtatlari   asosida   aniqlanadi.   Xodimlar   soni   aniqlangach,
har   bir   ishlovchining   mehnatiga   haq   to’lash   yillik   miqdoridan   tashkil   topgan
muassasaning mehnat haqi fondi aniqlanadi. Davlatga qarashli bo’lgan tibbiyot va
farmasevtika   muassasalarida   tibbiy   xodimlar   ish   haqini   hisoblash   va   to’lash
tartiblari   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2005yil   21-
dekabrdagi 276-sonli qarori bilan tasdiqlangan ―O’zbekiston Respublikasi davlat
muassasalari   tibbiyot   va   farmasevtika   xodimlari   mehnatiga   haq   to’lash   tartibi   va
shartlari   to’g’risidagi   Nizom   bilan   belgilab   berilgan.   Ushbu   Nizomga   muvofiq,
mehnatga   haq   to’lashning   takomillashtirilgan   tizimi   joriy   etiladigan   davlat muassasalarining   quyidagi   4   guruhi   aniqlangan   bo’lib,   xodimlarning   lavozim
okladlari   (bazaviy   tarif   stavkalari)   ular   ishlaydigan   muassasaning   qaysi   guruhga
kiritilganligiga qarab tuzatuvchi koeffitsientlarni qollagan holda oshiriladi
I.   Ambulatoriya-poliklinika   muassasalari,   sanitariyaepidemiologiya   nazorati
xizmati va boshqa muassasalar. 
II.   Umumiy   profilli   statsionar   tibbiyot   muassasalari   va   boshqalar.   III.
Ixtisoslashtirilgan   statsionar   muassasalar   IV.   Shoshilinch   va   tez   tibbiy   yordam
markazlari,   tez   yordam   stansiyalari,   OITSga   qarshi   kurash   Respublika   va
mintaqaviy   markazlari.   Yuqoridagi   bobda   byudjet   tashkilotlarida   ishlovchi
xodimlar   ish   haqlarining   bazaviy   tarif   stavkalari   (lavozim   okladlari)   22   ta
razryaddan   va   har   bir   razyrad   uchun   o’rnatilgan   tegishli   tarif   koeffitsientlaridan
iborat   bo’lgan   Yagona   Tarif   Setkasi   asosida   aniqlanishi,   ayrim   tarmoqlar   uchun
esa   mehnatga   haq   to’lashning   tarmoq   setkasi   qo’llanilishi   mumkinligi   haqida
ma’lumot   berilgan   edi   (14bobga   qarang).   Mehnatga   haq   to’lashning
takomillashtirilgan   tizimi   joriy   etiladigan   davlat   sog’liqni   saqlash   muassasalarida
hozirgi   kunda   11   ta   razryad   va   har   bir   razryadga   to’g’ri   keluvchi   tarif
koeffitsiyentlaridan iborat bo’lgan quyidagi tarmoq tarif setkasi qo’llaniladi:
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   tibbiyot   va   farmasevtika   muassasalari
xodimlari mehnatiga haq to’lashning tarif setkasi
Tibbiyot   va   farmasevtika   xodimlarining   tarif   stavkalari   davlat   tibbiyot
muassasalari   uchun   o’rnatilgan   tarmoq   tarif   setkasi   asosida   amaldagi   eng   kam oylik   ish   haqi   miqdorini   Nizom   bilan   belgilangan   tarif   setkasining   tegishli
razryadiga   mos   keluvchi   tarif   koeffitsiyentiga   va   tuzatish   koeffitsiyentiga
ko’paytirish   yo’li   bilan   aniqlanadi.   Tarif   setkasi   buyicha   razryadlar   tibbiy
xodimlar,   farmasevtika   xodimlari   va   rahbar   xodimlar   lavozimlari   bo’yicha
belgilangan.   Tibbiy   xodimlar   ish   haqlari   xodimlarning   lavozimlari   bo’yicha
tabaqalashtirilgan   bo’lib,   kichik   tibbiy   xodimlar   bo’yicha;   o’rta   tibbiy   xodimlar
bo’yicha; vrach xodimlar bo’yicha alohida hisoblanadi
Tibbiyot   xodimining   yuqoridagi   tarmoq   tarif   setkasi   bo’yicha   aniqlangan
bazaviy   tarif   stavkasi   u   ishlaydigan   muassasaning   mehnatga   haq   to’lashning
takomillashtirilgan   tizimi   joriy   etiladigan   davlat   muassasalarining   qaysi   guruhiga
mansubligiga   ko’ra   tuzatish   koeffitsientini   qo’llagan   holda   oshiriladi.   Sog’liqni
saqlash   muassasalari   guruhlari   bo’yicha   quyidagi   tuzatish   koeffitsiyentlari
qo’llaniladi:
Sog’liqni   saqlash   muassasalarining   rahbarlari,   ularning   o’rinbosarlari,
shuningdek, bosh tibbiyot hamshiralari uchun mehnatga haq to’lash bo’yicha tarif
setkasi   bo’yicha   razryad   sog’liqni   saqlash   muassasasining   tipiga   qarab
tabaqalashtiriladi.   Sog’liqni   saqlash   muassasalarini   tiplarga   ajratish   tartibi
to’g’risidagi   nizom,   shuningdek   tasdiqlangan   tarmoq   tarif   setkasiga   muvofiq
xodimlarning   ushbu   toifalari   mehnatiga   haq   to’lash   razryadlari   va   tarif
koeffitsientlari   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   bilan   kelishilgan
holda   tibbiyot   muassasasi   quvvatini,   ambulatoriya-poliklinika   tarmog’i   uchun   –
xizmat   ko’rsatiladigan   aholi   sonini   hamda   kasalxona   muassasalari   uchun   –
davolanib   chiqqan   bemorlar   sonini   hisobga   olib   O’zbekiston   Respublikasi
Sog’liqni   saqlash   vazirligi,   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari   vazirligi   hamda Moliya   vazirligining   qo’shma   qarori   bilan   tasdiqlanadi.   Sog’liqni   saqlash
muassasalarining   asosiy   ixtisoslikka   tegishli   bo’lmagan   va   davolash,   diagnostika
yoki   profilaktika   faoliyatini   amalga   oshirmaydigan   yordamchi   bo’linmalarining
(buxgalteriya, iqtisodiy bo’limlar, kadrlar bo’limi, muhandislik inshootlari, asbob-
uskunalarni ta’mirlash va ularga xizmat ko’rsatish, avtomobil parki va boshqalar)
rahbarlari mehnatiga 
Masalan,   ixtisoslashtirilgan   statsionar   muassasada   ishlovchi   oliy   malaka
toifasiga   ega   bo’lgan   operatsiya   qiladigan   vrach-xirurgning   bazaviy   ish   haqi
miqdori   amaldagi   eng   kam   ish   haqi   miqdorini   10-razryadga   to’g’ri   keluvchi   tarif
koeffitsiyentiga   va   ixtisoslashtirilgan   statsionar   muassasa   taalluqli   bo’lgan   III-
guruhning tuzatuvchi koeffitsiyentiga ko’paytirish orqali aniqlanadi: EKIH   7,629
1,05 = bazaviy ish haqi miqdori 
haq   to’lash   Mehnatga   haq   to’lash   bo’yicha   Yagona   Tarif   Setkasi   asosida
barcha   byudjet   tashkilotlaridagi   kabi   amalga   oshiriladi.   Shuningdek,   tibbiyot
muassasalari   xodimlari   ish   haqini   hisoblashda   ularning   asosiy   ish   haqlariga
qo’shimcha va ustamalar tizimi amal qiladi. Ularning miqdorlari tegishli me’yoriy-
huquqiy   hujjatlar   (masalan,   ―O’zbekiston   Respublikasi   davlat   muassasalari
tibbiyot   va   farmasevtika   xodimlari   mehnatiga   haq   to’lash   tartibi   va   shartlari
to’g’risidagi  Nizom )  bilan o’rnatiladi, odatda bu ustama  va qo’shimcha to’lovlar‖
amaldagi   eng   kam   ish   haqi   miqdoriga   nisbatan   foizlarda   hamda   tibbiyot
xodimining   bazaviy   lavozim   okladiga   nisbatan   foizlarda   belgilanadi.   Bu   ustama
haqlar  va qo’shimcha  to’lovlar:  mehnatning sog’liq uchun xavfliligi  va o’ta og’ir
sharoitlari   uchun;   sog’liqni   saqlash   muassasalarining   tarkibiy   bo’linmalariga
mudirlik   qilganlik   uchun;   ilmiy   darajaga   ega   bo’lganligi   yoki   "O’zbekiston
Respublikasida xizmat ko’rsatgan sog’liqni saqlash  xodimi" faxriy unvoni uchun;
turg’un   tipdagi   muassasalar   xodimlariga   tungi   vaqtda   va   bayram   kunlari
ishlaganligi uchun; alohida muassasalar, bo’linmalar va lavozimlarda uzluksiz ish
staji uchun; maslahatlar berganligi uchun va boshqa holatlarda o’rnatiladi.
                                       Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   tibbiy   xizmat   iste’molchilari   uchun   sog’liqni   saqlash
tizimi   qanday   manbalar   hisobidan   moliyalashtirilishi   birinchi   darajali   ahamiyat
kasb   etmaydi,   ular   uchun   muhimi   –   ushbu   tizim:   aholining   tibbiy   xizmatlarga
bo’lgan   ehtiyojini   to’la   qondirishi;   tibbiy   yordamning   hammabopligi;   tibbiy
xizmatning   yuqori   va   kafolatlangan   sifati;   tibbiy   yordamning   uzluksiz   va
davomiyligi;  sog’liqni saqlash  resurslaridan foydalanish samaradorligining yuqori
bo’lishi;   davlat   kafolatlari   doirasidagi   tibbiy   yordamning   zamonaviy   darajasini
ta’minlashi   zarur.   Sog’liqni   saqlash   sohasidagi   islohotlar   ham   shu   maqsadlar
yo’lida amalga oshiriladi. 
Bugungi   kunda   O’zbekiston   Respublikasida   sog’liqni   saqlash   tizimini   isloh
qilish   bo’yicha   2025-yilgacha   mo’ljallangan   rivojlantirish   konsepsiyasi   ishlab
chiqilmoqda.   Jumladan,   sog’liqni   saqlashning   boshqarish   va   moliyalashtirish
tizimini   tubdan   takomillashtirish,   tibbiy   sug’urtani   joriy   qilish,   davlat-xususiy
sherikchilik   va   tibbiy   turizmni   rivojlantirish,   tibbiy   kadrlar   tayyorlash,   ularning
malakasini   oshirish   va   tibbiyot   fanini   rivojlantirish   kabi   ustuvor   yo’nalishlarga
e’tibor   qaratiladi.   Bundan   tashqari,   birlamchi   tibbiy   yordamni   kuchaytirish,   aholi
sog’ligini mustahkamlash va farovonligini oshirish yo’lida barcha davlat va jamoat
tashkilotlarining hamkorligi muhim ahamiyat kasb etadi.
                    Foydalanilgan adabiyotlar
1. Po’latov D.X, Nurmuxamedova B.I. G‗aznachilik. Darslik. – T.: ―Sano-
standart, 2014. – 272 b. 
2. Qosimova G.A. G’aznachilik. O’quv qo’llanma. T.: ―IQTISOD-MOLIYA , ‖
2015. 448b. 
3. Robert D. Lee Jr., Ronald W.Johnson, Philip G.Joyce. Public budgeting 
systems. Jones & Bartlett Learning; 9-edition. USA, 2012. – P. 667. 
4. Srojiddinova Z.X. Davlat byudjeti: umumta’lim maktablari xarajatlar smetasi. 
O’quv qo’llanma. – T.: ―IQTISODMOLIYA , 2013. – 102 b. 	
‖
5. Vahobov A.V., Malikov T.S. Moliya. Darslik / TMI – T.: ―Noshir , 2012. – 712 	
‖
b. 
6.Азизова И.А. Натижага йўналтирилган бюджетлаштириш 
T.:«infoCOM.uz». 2010. 152 b.
www.edu.uz
www.soliq_kodeksi_uzb
www.modul.uz