Soliq monitoringi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
«TOSHKENT IRRIGATSIYA VA QISHLOQ
XO‘JALIGI MEXANIZATSIYALASHTIRISH
MUHANDISLARI INSTITUTI»
MILLIY TADQIQOTLAR
UNIVERSITETI
«BUXGALTERIYA HISOBI VA AUDIT» KAFEDRASI
«SOLIQ VA SOLIQ HISOBI» FANIDAN
KURS  IS H I
               
M avzu :  Soliq monitoringgi
             
Bajardi:  __ -kurs  _____ -guruh talabasi
                                            _________________________
                                     
Qabul qildi:  ______________________ «TOSHKENT IRRIGATSIYA VA QISHLOQ
XO‘JALIGI MEXANIZATSIYALASHTIRISH
MUHANDISLARI INSTITUTI»
MILLIY TADQIQOTLAR
UNIVERSITETI
TAQRIZ
Tartib raqami №_____
Yo`nalishi_________________________________ ________ kurs                             
Talaba :______________________________________
( nasabi , ismi ,  sharifi ,)
sinov kitobchasi raqami ________               
                            
Fanning nomi  ______________ Soliq va soliq hisobi _________
Kurs ishi ___________  ballga  _________  bahoga himoya qildi.
20    2   4   __ yil   «_____»__________  O‘qituvchilar : ________________________________   
        ( nasabi , ismi ,  sharifi ,)
Himoyaga ruxsat berildi:
O‘qituvchi : _______________________________
                          ( nasabi , ismi ,  sharifi ,)
   Kurs ishi   ________________________ ______________________ ________________
( qachon, qayerda ) imzo
Himoyaga tavfsiya qilinsin: Reja:
KIRISH.
I. NAZARIY QISM. 
1.1. Soliq monitoringi o’tkazishning asosiy maqsadi.
1.2. Soliq monitoringgini o’tkazish jarayoni.
1.3.  Soliq monitoringini o’tkazishda soliq organlari hamda soliq 
to’lovchi yuridik shaxslarning huquq va majburiyatlari.
II. AMALIY QISM.
  2.1. “Olmos Stroy Market” MChJ korxonasida olib borilgan soliq 
monitoringgi.
XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR. KIRISH
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020-yil   20-noyabrdagi
“Soliq   ma’muriyatchiligini   yanada   takomillashtirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora
tadbirlar to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi.  Ushbu qaror bilan “Soliq monitoringini
o‘tkazish   tartibi   to‘g‘risida”gi   nizom   tasdiqlandi.   Shuningdek,   soliq   monitoringi
jarayoniga   oid   Davlat   soliq   qo‘mitasining   tegishli   hujjati   Adliya   vazirligidan
ro‘yhatdan o‘tkazildi.
Ma’lumki, soliq monitoringi jarayonida yuridik shaxs tomonidan soliqqa oid
qonun   hujjatlariga   rioya   etilishi,   soliqlar   va   yig‘imlar   to‘g‘ri   hisoblab
chiqarilganligi, to‘liq hamda o‘z vaqtida to‘langanligi (o‘tkazilganligi) tekshiriladi,
o‘z   navbatida   bular   soliq   monitoringining   predmeti   hisoblanadi.   Demak,   bu
tadbirkor   va   soliq   organlari   o‘rtasidagi   ochiqlikka   asoslangan   o‘zaro   manfaatli
hamkorlik evaziga soliq tekshiruvlari o‘tkazilishidan xalos bo‘lish deganidir. 
Soliq   monitoringi   davomida   tadbirkor   o‘z   tashabbusi   bilan   soliqlar   va
yig‘imlar to‘g‘ri va o‘z vaqtida hisoblanganligini tekshirish uchun soliq idorasiga
murojaat etadi. Bu soliq to‘lovchining tashabbusi bilan amalga oshirilishi mumkin
bo‘lgan soliq nazoratining yagona shaklidir. 
Soliq monitoringini amalga oshirgan korxonalarning afzalliklari: 
   soliq   organlari   bilan   onlayn   rejimda   muammolarni   tartibga   solish
imkoniyati mavjudligi sababli qonunbuzilishlarning oldi olinadi; 
   soliqqa   tortishning   murakkab   masalalari   bo‘yicha   noaniqliklar   va
nomuvofiqliklarni bartaraf etish imkoniyati yuzaga keladi; 
  jarima va penyalar qo‘llanilishidan saqlanadi; 
  soliq tekshiruvlari o‘tkazilishidan xalos bo‘lish imkoniyati paydo bo‘ladi; 
   soliq   to‘lovchi   uchun   esa   qonunga   bo‘ysunishini   va   qonunlarga
itoatkorligini isbotlash uchun imkoniyat paydo qiladi;     Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   o‘rnini   qoplashning   tezlashtirilgan   tartibi
qo‘llanilish imkonini yuzaga keltiradi.
Soliq   monitoringi   deganda   loyihada   soliq   to lovchilarga   joriy   soliq   solishʻ
masalalarini hal qilishda har tomonlama ko maklashgan holda davlat soliq 	
ʻ х izmati
organlari (keyingi o rinlarda - DSXO) va halol soliq to lovchilar o rtasida kalendar	
ʻ ʻ ʻ
yil   mobaynida   kengaytirilgan   a х borot   almashinuvini   nazarda   tutuvchi   soliq
nazoratining shakli tushuniladi.
Soliq monitoringi mobaynida soliq va boshqa majburiy to lovlarning to g ri	
ʻ ʻ ʻ
hisoblab yozilishi, to liq va o z vaqtida to lanishi nazorat qilinadi.	
ʻ ʻ ʻ
Soliq   monitoringi   -   soliq   nazoratining   insofli   soliq   to‘lovchilariga   soliq
solishning   joriy   masalalarini   hal   qilishda   har   tomonlama   ko‘maklashgan   holda,
davlat soliq xizmati organlari va insofli soliq to‘lovchilar o‘rtasida kengaytirilgan
axborot almashinuvini nazarda tutuvchi shakldir.
Soliq   monitoringgi   o’zgaruvchanliklarni   aniqlash   va   boshqa   soliq   sohalari
uchun ma’lumotlar olishda yordam beradi. Soliq organlarining faoliyatini nazorat
qilish,   soliqlarning   to’lash   jarayonini   tekshirish,   soliq   to’lovlari   va   boshqa
ma’lumotlarni monitoring qilishga yordam beradi. Bu faoliyat, soliq tizimini isloh
qilish, yaxshilash va maslahat berishda muhim rol o’ynaydi.
I. NAZARIY QISM 1.1. SOLIQ MONITORINGI O’TKAZISHNING ASOSIY
MAQSADI
O'zbekiston   soliq   monitoringi   tizimi   xavfsizlikni   ta'minlash,   soliq   to'lash
jarayonlarini nazorat qilish va qonuniy nazoratni ta'minlash maqsadida o'rnatilgan.
Bu   tizimda,   Soliq   va   xarajat   organlari   ma'lumotlar   bazasi   va   avtomatlashtirilgan
hisob-kitob tizimlari orqali soliq to'lash va hisob-kitoblarni nazorat qilishadi. Soliq
tashkilotlari   va   xarajat   organlari   katta   hissa   hisob-kitoblarni   qabul   qilish,
tekshirish,   ma'lumotlar   bazasiga   joylashtirish   va   soliq   to'lovlari   bo'yicha
ma'lumotlarni tahlil qilish uchun monitoringni amalga oshiradi. 
O'zbekiston soliq monitoringi tizimi bir qancha asosiy vazifalarni o'z ichiga
oladi, masalan: 
1.   Soliq   to'lovlari   nazorati:   Soliq   organlari   va   xarajat   organlari   soliq
to'lovlari jarayonlarini nazorat qiladi, soliq qo'llab-quvvatlash tizimini isloh qiladi
va   soliq   to'lovlari   muomalasini   o'rganib,   soliq   qo'llab-quvvatlashni   yaxshilash
maqsadida takliflar beradi. 
2. Ma'lumotlar bazasining rivojlanishi: Soliq monitoringi tizimi ma'lumotlar
bazasini   rivojlanishini   ta'minlaydi,   bu   esa   soliq   hisob-kitoblarni   avtomatlashtirish
va boshqarishda ishni osonlashtiradi. 
3.   Qonuniy   nazoratni   ta'minlash:   Soliq   monitoringi   tizimi   qonuniy   tartibga
rioya   qilish   va   soliq   ma'lumotlarini   to'g'ri   va   samarali   qo'llab-quvvatlashda   katta
ahamiyatga ega.
Soliq   monitoringini   o’tkazishning   asosiy   maqsadi   soliq   tizimini   effektiv   va
samarali qilishdir. Bu jarayon orqali quyidagi maqsadlarga erishish mumkin:
1. To’lov jarayonlarini nazorat qilish: Soliq   monitoringi,   soliq   to’lovlarining   to’g’ri   va   samarali   o’tkazilishini
ta’minlaydi. Bu jarayonlarni nazorat qilish orqali, soliq organlari noto’g’ri amallar,
xato to’lovlar yoki boshqa muammolarni aniqlay oladi va ularni tez-tez yechishga
yordam beradi.
2. Moliyaviy transparensiyani ta’minlash:
Soliq   monitoringi,   davlat   moliyalari   va   soliq   tizimining   faoliyatlarini
ommaga   ochiq   va   oshkor   qiladi.   Bu   transparensiya   orqali,   hokimiyatning
faoliyatini nazorat qilish va moliyaviy xavfsizlikni oshirish mumkin bo’ladi.
3. Korrupsiyaga qarshi kurash:
Soliq   monitoringi,   korrupsiya   va   talonchilikni   kamaytirishga   yordam   beradi.
Shaffof   va   osonlik   bilan   soliq   mablag’larining   to’g’ri   o’tkazilishi,   korrupsiya
oqibatlari va moliyaviy ziyonlarni kamaytirishda muhim rol o’ynaydi.
4. Qonunchilikning muhofazasi:
Soliq   monitoringi,   qonunchilik   va   huquqiy   tartibni   muhofaza   qilishda
muhim vazifani bajaradi. Soliq organlari tomonidan qonun va qoidalar to’g’risida
xavfsizlikni   ta’minlash,   fuqarolarning   huquqlarini   muhofaza   qilish   va   moliyaviy
maslahatlarni hal qilishda soliq monitoringi juda katta rol o’ynaydi.
5. Moliyaviy rivojlanishni ta’minlash:
Soliq monitoringi orqali soliq tizimining samarali ishlab chiqarilishi va moliyaviy
rivojlanishni ta’minlash mumkin. Moliyaviy xarajatlari va daromadlar o’rganilishi,
moliyaviy   strategiyalarni   yaratish   va   boshqarish   hamda   moliyaviy   tuzilmalarni
isloh qilishda soliq monitoringgi katta rol o’ynaydi.
1.2. SOLIQ MONITORINGINI O’TKAZISH JARAYONI Soliq   to lovchi   soliq   monitoringini   o tkazish   haqidagi   ariza   taqdimʻ ʻ
etilayotgan   yildan   oldingi   yil   yakunlariga   ko ra   mikrofirma   va   kichik   kor	
ʻ х ona
toifasiga   kirmagan   yoki   o tgan   yildagi   tovar   aylanmasi   10   mlrd   so mdan   ortiqni	
ʻ ʻ
tashkil   etgan   taqdirda   davlat   soliq   х izmati   organiga   soliq   monitoringini   o tkazish	
ʻ
haqidagi i х tiyoriy ariza bilan murojaat etishi mumkin.
Soliq   monitoringini   o tkazish   to g risidagi   ariza   (	
ʻ ʻ ʻ DSQ   tomonidan
tasdiqlanadigan   shakl   bo yicha	
ʻ )   soliq   to lovchi   ro y	ʻ ʻ х atdan   o tgan   joy   bo yicha	ʻ ʻ
DSXOga   soliq   monitoringi   o tkazilishidan   avvalgi   yilning   1   iyulidan	
ʻ
kechiktirilamasdan   ( ya’ni,   kamida   yarim   yil   oldin   murojaat   qilish   talab   etiladi   –
tahr. ) beriladi.  
Soliq   monitoringini   o tkazish   to g risidagi   ariza   bilan   birga   o zaro   a	
ʻ ʻ ʻ ʻ х borot
almashish   reglamenti   ham   taqdim   etiladi   (reglamentning   shakli   va   talablari   ham
DSQ tomonidan tasdiqlanadi) .  
DSXO taqdim etilgan ariza va boshqa hujjatlarni ko rib chiqib, 1 oktyabrga	
ʻ
qadar quyidagi qarorlardan birini qabul qiladi:
1) soliq montoringini o tkazish to g risidagi qaror;	
ʻ ʻ ʻ
2) soliq montoringini o tkazishni rad etish to g risidagi qaror.
ʻ ʻ ʻ  
Rad   etish   to g risidagi   qarorni   qabul   qilish   uchun   quyidagilarni   tan   olish	
ʻ ʻ
taklif etilmoqda:  
1)   soliq   to lovchi   tomonidan   soliq   monitoringini   o tkazish   haqidagi   hujjatlarning	
ʻ ʻ
to liq hajmda taqdim etilmaganligi;	
ʻ
2) soliq to lovchining qo yilgan talablarga muvofiq kelmasligi (yuqoriga qarang);	
ʻ ʻ
3)   o zaro   a	
ʻ х borot   almashinuv   reglamenti   DSQ   tomonidan   tasdiqlangan   shakl   va
talablarga mos kelmasligi.  
Soliq   montoringini   o tkazish   (o tkazishni   rad   etish)   to g risidagi   qaror	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilinganidan keyin 5 kun ichida soliq to lovchiga yozma yoki  soliq to lovchining	
ʻ ʻ
sha х siy kabineti orqali elektron shaklda  х abarnoma yuboriladi. Shu tariqa, soliq monitoringini o tkazish uchun 3 ta hujjat asos bo la oladi:ʻ ʻ
 soliq to lovchining arizasi; 	
ʻ
 soliq   to lovchi   va   davlat   soliq  
ʻ х izmati   organi   tomonidan   tuzilgan   o zaro	ʻ
a х borot almashinuvi reglamenti; 
 davlat   soliq   х izmati   organining   soliq   monitoringini   o tkazish   to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ
qarori.
   
Soliq   monitoringi   uni   o tkazish   to g risida   ariza   berilgan   yildan   keyingi	
ʻ ʻ ʻ
yilning 1  yanvaridan  31  dekabrgacha  bo lgan  davrni   qamrab  oladi.  Ammo ushbu	
ʻ
davr   bo yicha   ishlar   31   dekabrdan   keyin   -   keyingi   yilning   1   iyuniga   qadar   ham	
ʻ
o tkaziladi.	
ʻ
DSXO soliq monitoringini o tkazishda soliq to lovchidan soliqlar va boshqa	
ʻ ʻ
majburiy   to lovlarning   to g ri   hisoblanishi,   to liq   va   o z   vaqtida   to lanishi   bilan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bog liq zarur hujjatlar (a	
ʻ х borotlar), tushuntirishlarni talab qilib olish huquqiga ega
bo ladi.   Talab   qilingan   hujjatlar   (a
ʻ х borotlar),   tushuntirishlar   10   kunlik   muddatda
taqdim etilishi kerak.
Ularni   taqdim   etishning   imkoniyati   bo lmagan   taqdirda   soliq   to lovchi	
ʻ ʻ
talabnoma   olingan   paytdan   e’tiboran   3   kunlik   muddatda   tegishli   DSXOni
sabablarini   va   qaysi   muddat   ichida   taqdim   etishini   ko rsatgan   holda  	
ʻ х abardor
qiladi.
Hujjatlarni   o rgangan   va   huquqbuzarliklarni   aniqlagan   DSXO   soliq	
ʻ
to lovchiga   asoslangan   fikrini   yuboradi.   Bundan   tashqari,   Soliq   to lovchida	
ʻ ʻ
soliqlar   va   boshqa   majburiy   to lovlarning   to g ri   hisoblanishi,   to liq   yoki   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
vaqtida   to lanishi   bo yicha   shubhalar   yoki   noaniqliklar   mavjud   bo lganda   soliq	
ʻ ʻ ʻ
monitoringini   o tkazayotgan   DSXOga   asoslangan   fikrni   taqdim   etish   haqidagi	
ʻ
so rovnoma   yuboradi   (	
ʻ so rovnomada   o zining   fikrini   bayon   etish   ham   talab	ʻ ʻ
etiladi). Fikrni tayyorlash muddati – bir oygacha uzaytirilishi huquqi bilan 10 kunni
tashkil   etadi.   Fikr   tuzilgan   vaqtdan   boshlab   3   kun   mobaynida   soliq   to lovchigaʻ
yuboriladi.
Soliq   to lovchi   asoslangan   fikr   bilan   rozi   bo lmagan   taqdirda   DSXO   unga	
ʻ ʻ
o z   e’tirozlarini   asoslangan   fikr   olingan   kundan   boshlab   bir   oy   ichida   taqdim	
ʻ
etishni   so raydi.   E’tirozlarni   olgan   DSXOni   ularni   olgan   kundan   boshlab   3   kun	
ʻ
ichida   o zaro   kelishuv   jarayonini   o tkazishni   boshlash   uchun   yuqori   turuvchi
ʻ ʻ
DSXOga yuborishi shart.
O zaro   kelishuv   jarayoni   DSXOning   yuqori   turuvchi   organi   materiallarni
ʻ
olgan kundan boshlab bir oy ichida asoslangan fikrni tuzgan DSXO va e’tirozlarni
taqdim   etgan   soliq   to lovchi   ishtirokida  o tkaziladi.  O zaro   kelishuv   jarayonining	
ʻ ʻ ʻ
natijalariga ko ra tuzilgan 	
ʻ х abarnoma 3 kun ichida soliq to lovchiga yuboriladi.	ʻ
Normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   muhokamasi   portalida   “Soliq
monitoringini   amalga   oshirish   tartibi   to‘g‘risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”gi
hujjat loyihasi e’lon qilindi.
Nizomga   ko‘ra,   soliq   monitoringi   soliq   organlari   tomonidan   soliq
to‘lovchining soliq, buxgalteriya, moliyaviy va statistika hisobotini hisob, bank va
boshqa   hujjatlari   bilan   real   vaqt   rejimida   uzluksiz   kuzatib   borish,   solishtirish   va
tahlil qilish yo‘li bilan soliq monitoringi o‘tkazilayotgan yuridik shaxs tomonidan
soliq   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlariga   rioya   etilayotganligi,   soliq   va   yig‘imlarning
hisoblashning to‘g‘riligi, to‘liq va o‘z vaqtida to‘langanligini tekshirish maqsadida
amalga oshiriladi.
Soliq   monitoringi   ixtiyoriy   ravishda,   oldingi   yil   uchun   daromadlari   yillik
moliyaviy   hisobot   ma'lumotlariga   ko‘ra   so‘mni   tashkil   etgan   yuridik   shaxslarga
nisbatan o‘tkaziladi. Soliq (hisobot) davri uchun soliq monitoringi o‘tkazilayotgan bo‘lsa, bunday
davr   uchun   kameral   soliq   tekshiruvi,   sayyor   soliq   tekshiruvi   va   soliq   auditi
o‘tkazilmaydi.
Quyidagi holatlar bundan mustasno:
 Soliq   to‘lovchi   tomonidan   soliq   organining   asoslantirilgan   fikrini
bajarmaslik. Bunday holatlarda, hisob-kitoblarning to‘g‘riligi va soliqlarning
o‘z   vaqtida   to‘lanishi   soliq   organining   asoslantirilgan   fikriga   muvofiqligini
o‘rganish uchun sayyor soliq tekshiruvi o‘tkazilishiga asos bo‘ladi;
 Soliq monitoringini muddatidan oldin tugatish;
 Soliq   to‘lovchi   tomonidan   soliq   monitoringi   o‘tkazilgan   davrga
aniqlashtirilgan   soliq   hisobotini   (hisob-kitobini),   oldin   taqdim   etilgan   soliq
hisobotidagi soliq summasiga nisbatan kamaytirilgan holda taqdim etish.
Soliq   organining   vakolatli   mansabdor   shaxslari   va   soliq   to‘lovchi   (soliq
agenti) soliq monitoringi ishtirokchilari hisoblanadi.
Soliq monitoringi o‘tkaziladigan davr bu yuridik shaxs soliq organiga soliq
monitoringini  o‘tkazish  to‘g‘risida  ariza  taqdim   etgan yildan  keyingi  kalendar   yil
hisoblanadi.
Soliq   monitoringini   o‘tkazish   soliq   monitoringi   o‘tkaziladigan   yilning   1
yanvaridan boshlanadi va soliq monitoringi o‘tkazilgan davrdan keyingi yilning 1
iyulida tugallanadi.
Soliq   monitoringini   o‘tkazishga   tayyorgarlik   bosqichida   soliq   organi
tushuntirish   ishlarini   olib   boradi,   uning   doirasida   soliq   to‘lovchiga   qonun   bilan
tasdiqlangan talablar va soliq monitoringini o‘tkazish tartibi tushuntiriladi.
Soliq to‘lovchi o‘z xohishiga ko‘ra soliq nazoratining ushbu shakliga o‘tish
uchun yo‘l xaritasini ishlab chiqadi va soliq organiga taqdim etadi. Yo‘l xaritasi, soliq organi bilan birgalikda, axborot munosabatlarini tartibga
solish loyihasini tayyorlash va tasdiqlashni nazarda tutadi.
Har   bir   soliq   to‘lovchi   faoliyatining   ixtisosligi   va   o‘ziga   xosligini   inobatga
olgan holda, soliq organlari birinchi  navbatda yuridik shaxsning  axborot tizimlari
bilan tanishadilar, so‘ngra soliq monitoringini o‘tkazish rejasi va metodologiyasini
ishlab chiqadilar.
Soliq   monitoringini   o‘tkazish   uchun   ariza   yuridik   shaxs   tomonidan
ro‘yxatdan   o‘tgan   joydagi   soliq   organiga,   soliq   to‘lovchining   shaxsiy   kabineti
orqali   soliq   hisoboti   o‘tkaziladigan   davrdan   oldingi   yilning   1   iyulidan
kechiktirmay taqdim etiladi.
Soliq   monitoringini   o‘tkazish   uchun   ariza   bilan   birgalikda   quyidagilar
taqdim etiladi:
 soliq   monitoringini   amalga   oshirish   uchun   jismoniy   shaxslar   to‘g‘risidagi
ma'lumotlarni bevosita va (yoki) bilvosita taqdim etgan yuridik shaxslarning
ulushi 25 foizdan oshiq;
 muvofiq shaklda axborot munosabatlarini tartibga solish;
 soliq maqsadlari uchun joriy hisob siyosati.
Soliq   monitoringi   to‘g‘risidagi   arizani   taqdim   etgan   yuridik   shaxs   soliq
organi uni o‘tkazishga qaror qilgan yoki uni o‘tkazishni rad etgunga qadar yozma
ariza asosida o‘z arizasini chaqirib olishi mumkin.
Agar   ariza   qaytarib   olinadigan   bo‘lsa,   soliq   monitoringini   o‘tkazish   uchun
ariza berilmagan deb hisoblanadi.
Soliq   monitoringini   o‘tkazish   to‘g‘risidagi   arizada   va   hujjatlarda
(axborotlarda)   yuridik   shaxs   tomonidan   ko‘rsatilgan   ma'lumotlarning   to‘liqligini
baholash   Soliq   kodeksining   171-moddasi   uchinchi   qismiga   muvofiq,   soliq organlari   tomonidan   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo‘mitasining   ichki
buyrug‘i bilan tasdiqlangan shakllarni to‘ldirish orqali amalga oshiriladi.
Soliq   monitoringini   o‘tkazish   to‘g‘risidagi   arizani   Soliq   kodeksi   171-
moddasi   uchinchi   qismiga   muvofiq   yuridik   shaxs   tomonidan   taqdim   etilgan
hujjatlarni (axborotni) ko‘rib chiqish natijalari bo‘yicha soliq organining rahbari
(rahbar   o‘rinbosari)   ariza   berilgan   yilning   1   noyabriga   qadar   quyidagi
qarorlardan birini qabul qiladi:
 soliq monitoringini o‘tkazish to‘g‘risidagi qaror;
 soliq monitoringini o‘tkazishni rad etish haqidagi qaror.
Soliq   monitoringi   o‘tkazish   to‘g‘risidagi   qaror   quyidagilarni   o‘z   ichiga
olishi kerak:
nomi va soliq to‘lovchi identifikatsiya raqami;
soliq monitoringini o‘tkazish davri;
soliq monitoringini o‘tkazadigan soliq xizmati organining nomi.
Soliq monitoringini rad etish to‘g‘risidagi qaror asoslantirilgan bo‘lishi kerak.
Soliq   monitoringini   o‘tkazishni   rad   etish   to‘g‘risida   qaror   qabul   qilish
uchun quyidagilar asos bo‘ladi:
 Soliq kodeksining 171-moddasi uchinchi qismiga muvofiq taqdim etilmagan
yoki to‘liq bo‘lmagan hujjatlar (axborotlar) taqdim etilganligi;
 Soliq   kodeksining   169-moddasi   beshinchi   qismida   nazarda   tutilgan
shartlarga rioya qilmaslik;
 Axborot   bilan   o‘zaro   bog‘liqlik   qoidalari   belgilangan   shakl   va   talablarga
mos kelmasligi. Soliq monitoringini o’tkazish sxemasi
B osq ichla
r Subyektlar Tadbirlar Bajarish
muddatlari
1-bosqich Soliq to’lovchi Xisobda   turgan   joydagi   soliq
organiga   yozma   shaklda
(pochta   orqali)   yoki   soliq
to’lovchining   shaxsiy   kabineti
orqali   electron   shaklda
belgilangan   tartibda   ariza
taqdim etadi. Zaruratga   ko’ra
(soliq
monitoringi
o’tkaziladigan
davrdan   oldingi
yilning   1-
iyulidan
kechiktirmay)
2-bosqich Soliq organi Arizani   va   ungga   biriktirilgan
hujjatlarni   tegishliligi   bo’yicha
yuqori   turuvchi
Qoraqalpog’iston Respublikasi,
Toshkent   shahar   va   viloyatlar
davlat   soliq   boshqarmalariga,
yirik   soliq   to’lovchilar
bo’yicha   esa   –   Yirik   soliq
to’lovchilar   bo’yicha
hududlararo   davlat   soliq
inspeksiyasiga   (YSTBHDSI)
ko’rib chiqish uchun yuboradi. Ariza   qabul
qilingan   kundan
boshlab   3   kun
mobaynida
3-bosqich Davlat   soliq
boshqarmasi 1 .   Ariza va unga ilova qilingan
hujjatlarni   (axborotni)   ko’rib
chiqadi   hamda   soliq
monitoringini   o’tkazish   yoki
uni   o’tkazishni   rad   etish
to’g’risida qaror qabul qiladi.
2.  Qabul   qilingan  qarorni  ariza
beruvchiga   yozma   ravishda
yoki   soliq   to’lovchining
shaxsiy kabineti orqali electron
shaklda yuboradi. 1. Ariza berilgan
yilning   1-
noyabriga qadar.
2.   Qaror   qabul
qilingan   kundan
boshlab   5   kun
mobaynida.
4-bosqich Davlat   soliq
boshqarmasi,
YSTBHDSI Soliq   monitoringini   o’tkazish
jarayonida:
Real   vaqt   rejimida   soliq
to’lovchining   operatsiyalari   va
hujjatlarini   masofadan   turib
kuzatib boradi; Soliq
monitoringini
o’tkazish
davrida   (soliq
monitoringi
o’tkaziladigan
yilning   1-
yanvaridan Soliqlar   va   yig’imlar   bo’yicha
hisob-kitoblarning   sintetik   va
analitik   hisobini   yuritish
tartibini tahlil qiladi;
Har   bir   operatsiyaning   hujjatli
tasdig’ini tekshiradi;
Soliq   bazasi   soliq   to’g’risidagi
qonunchilik   hujjatlari
normalariga   muvofiq   to’g’ri
shakllantirilishini   nazorat
qiladi;
Soliq   majburiyatlarining
buxgalteriya   hisobi   va   soliq
hisobotida   o’z   vaqtida,   to’liq
va   to’g’ri   aks   ettirilganligini,
shuningdek,   ularning
bajarilishini nazorat qiladi;
Soliq   imtiyozlaridan
foydalanishning
asoslanganligini nazorat qiladi. keyingi   yilning
1-iyuliga qadar)
5-bosqich Davlat   soliq
boshqarmasi,
YSTBHDSI Soliq   monitoringini   o’tkazish
davrida   yoki   monitoring
natijasi bo’yicha taqdim etilgan
hujjatlardagi   ma’lumotlar
o’rtasida tafovutlar yoxud soliq
to’lovchi   tomonidan   taqdim
etilgan   va   soliq   organida
mavjud   bo’lgan   ma’lumotlar
o’rtasida   nomuvofiqliklar
aniqlangan   taqdirda,   soliq
to’lovchiga   ushbu   holatlarga
tushuntirishlar   berish   yoki
tegishli   tuzatishlar   kiritish
talabi bilan yozma shaklda yoki
soliq   to’lovchining   shaxsiy
kabineti orqali electron shaklda
talabnoma yuboradi. Zaruratga ko’ra
6-bosqich Soliq to’lovchi Soliq   organing   talabnomasiga
binoan: 1.   Talabnoma
olingan   kundan
boshlab   besh 1 .  Yozma yoki shaxsiy kabineti
orqali   electron   shaklda
tushuntirishlar taqdim etadi.
2.   Hujjatlarga   tegishli
tuzatishlar kiritadi. kun mobaynida.
2.   Talabnoma
olingan   kundan
boshlab   o’n   kun
mobaynida.
7-bosqich 1 .   Soliq
to’lovchi
2. Davlat soliq
boshqarmasi,
YSTBHDSI Davlat   soliq   boshqarmasi   yoki
YSTBHDSIga   soliq
monitoringi   davrida   yoki
monitoring   natijasi   bo’yicha
soliq   va   yig’imlarning   to’g’ri
hisoblab   chiqilganligiga   oid
masalalar   yuzasidan
asoslantirilgan   fikrini   olish
uchun so’rovnoma yuboradi.
Soliq   to’lovchining   so’roviga
binoan   soliq   organining
asoslantirilgan fikrini tuzadi  va
yozma   ravishda   yoki   soliq
to’lovchining   shaxsiy   kabineti
orqali   electron   shaklda
yuboradi. 1.   Zaruratga
ko’ra
2.   So’rov
olingan   kundan
boshlab o’n besh
kun   mobaynida.
(qo’shimcha
hujjatlar   talab
qilinsa   bir   oy
muddatda)
8-bosqich Soliq to’lovchi 1 .   Davlat   boshqarmasi,
YSTBHDSIning
asoslantirilgan   fikriga   roziligi
to’g’risida   hamda   ushbu
asoslantirilgan   fikr
bajarilganligini   tasdiqlovchi
hujjatlarni   ilova   qilgan   holda
yozma yoki soliq to’lovchining
shaxsiy kabineti orqali electron
shaklda xabardor qiladi.
2.   Soliq   organining
asoslantirilgan   fikriga   rozi
bo’lmagan   taqdirda,   soliq
organiga   o’z   e’tirozlarini
yozma yoki soliq to’lovchining
shaxsiy kabineti orqali electron
shaklda taqdim etadi. Asoslantirilgan
fikr   olingan
kundan   boshlab
bir   oy
mobaynida
9-bosqich Davlat   soliq
boshqarmasi,
YSTBHDSI Soliq to’lovchining e’tirozlarini
o’zida   mavjud   bo’lgan   barcha
materiallar   bilan   birga E’tirozlar
olingan   kundan
boshlab   uch   kun O’zbekiston   Respublikasi
Davlat soliq qo’mitasiga o’zaro
kelishuv   tartib-taomili
tashabbusi   bilan   chiqish   uchun
yuboradi. mobaynida
10-bosqich Davlat   soliq
qo’mitasi 1 .   Soliq   monitoringini
o’tkazgan   Davlat   soliq
boshqarmasi   yoki   YSTBHDSI
tomonidan   taqdim   etilgan
e’tirozlar va boshqa materiallar
asosida   o’zaro   kelishuv   tartib-
taomilini o’tkazadi.
2.   Asoslantirilgan   fikr
o’zgartirilganligi   yoki
o’zgarishsiz   qoldirilganligi
to’g’risidagi   bildirishnomani
ariza beruvchiga yuboradi. 1.   Materiallar
olingan   kundan
boshlab   bir   oy
mobaynida
2.   Bildirishnoma
tuzilgan   kundan
boshlab   uch   kun
mobaynida
11-bosqich Soliq to’lovchi Asoslantirilgan   fikrni
o’zgartirish   yoki   uni
o’zgarishsiz   qoldirish
to’g’risidagi   bildirishnomaga
rozi   ekanligi   (rozi   emasligi)
haqida   mazkur   asoslantirilgan
fikr   bajarilganligini
tasdiqlovchi   hujjatlarni
(mavjud   bo’lgan   taqdirda)
ilova qilgan holda Davlat  soliq
boshqarmasi   yoki
YSTBHDSIni xabardor qiladi. Bildirishnoma
olingan   kundan
boshlab   bir   oy
mobaynida 1.3. SOLIQ MONITORINGINI O’TKAZISHDA SOLIQ
ORGANLARI HAMDA SOLIQ TO’LOVCHI YURIDIK
SHAXSLARNING HUQUQ VA MAJBURIYATLARI.
Soliq monitoringini o‘tkazishda soliq organlari quyidagi huquqlarga ega:
 tashkilotning   soliq   bazasini   aniqlash,   soliq   va   yig‘imlarni   hisoblash   va
to‘lash   (ushlab   qolish   va   o‘tkazish)   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   hujjatlar
(ma'lumotlar) axborot tizimlariga kirish huquqini olish;
 yuridik   shaxsdan   zarur   hujjatlar   (ma'lumotlar),   soliqlarni   va   yig‘imlarni
to‘g‘ri   hisoblanganligi   (ushlab   qolinganligi),   to‘liq   va   o‘z   vaqtida
to‘langanligi (topshirilganligi) bilan bog‘liq hujjatlarni talab qilish;
 zarur   hollarda   soliq   va   yig‘imlarni   hisoblanganligi   va   to‘langanligi   (ushlab
qolinganligi   va   o‘tkazilganligi)   bilan   bog‘liq   hujjatlarning   asl   nusxalarini
talab qilish;
 soliq   to‘lovchilar   tomonidan   buxgalteriya   yozuvlari   yo‘qolgan   yoki   yo‘q
qilingan taqdirda ulardagi mavjud ma'lumotlar, shuningdek boshqa shu kabi
soliq   to‘lovchilar   to‘g‘risidagi   ma'lumotlar   asosida   soliqlarning   miqdorini
mustaqil ravishda aniqlash;
 Soliq   kodeksining   150   va   151-moddalarida   belgilangan   tartibda   ekspert   va
mutaxassislarni jalb qilish;
 Yuridik   shaxs   tomonidan   soliq   va   yig‘imlar   noto‘g‘ri   hisoblanganligi
(ushlab   qolinganligi),   to‘liq   bo‘lmagan   yoki   o‘z   vaqtida   to‘lanmaganligi
(o‘tkazib   yuborilganligi)   to‘g‘risida   dalil   aniqlangan   taqdirda   soliq
organining asoslantirilgan xulosasini tuzish;
 Zarur bo‘lgan holatda, hujjatlarni davlat tiliga tarjima qilishni talab qilish.
Soliq   monitoringini   o‘tkazadigan   soliq   organlari   soliq   nazorati   doirasida
soliq qonunchiligiga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishlari mumkin. Soliq   monitoringini   o‘tkazishda   soliq   organlari   quyidagi   majburiyatlarga
ega:
 Soliq qonunchiligiga rioya qilish;
 Soliq   monitoringini   o‘tkazishda   soliq   to‘lovchilarga   ularning   huquqlari   va
majburiyatlari to‘g‘risida xabardor qilish;
 Soliq   monitoringini   har   qanday   bosqichida   soliq   organlarining   xatti-
harakatlariga   (harakatsizligiga)   ustidan   soliq   organining   boshlig‘iga,   o‘z
xavfsizligi   bo‘limiga   bo‘limining   manzilini,   ish   telefonlari,   shu   jumladan
ishonch   telefonlari   orqali   shikoyat   qilish   huquqini   soliq   to‘lovchiga
tushuntirish;
 Soliq   to‘lovchining   shubhasi   bo‘lsa   yoki   soliqlarni   va   yig‘imlarni   to‘g‘ri
hisoblash   (ushlab   turish),   to‘lash   (topshirish)   to‘liqligi   va   o‘z   vaqtida
to‘lanishi   to‘g‘risida   shubha   tug‘ilsa,   soliq   to‘lovchining   so‘roviga   binoan
soliq organining asoslantirilgan fikrini taqdim etish;
 O‘z   vakolatlari   doirasida   valuta   va   eksport-import   operatsiyalarining
belgilangan   tartibiga   rioya   etilishini,   shuningdek   O‘zbekiston
Respublikasining   qonun   hujjatlarida   soliq   organlariga   yuklatilgan   boshqa
masalalarni nazorat qilish;
 Soliq siriga rioya qilish va uning saqlanishini ta'minlash;
 Yuridik shaxsdan soliq va yig‘imlarni hisoblash va to‘lash (ushlab qolish va
o‘tkazish)  bilan bog‘liq hujjatlar aslini talab qilganda, ularning saqlanishini
ta'minlash.
Soliq   monitoringini   o‘tkazayotgan   soliq   xizmati   organlarining   mansabdor
shaxslari   soliq   nazorati   doirasida   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa
majburiyatlarni ham olishlari mumkin. Soliq monitoringini o‘tkazishda ishtirok etayotgan soliq to‘lovchi quyidagi
huquqlarga ega:
 Soliq   monitoringini   o‘tkazishga   tayyorgarlik   zarur   tushuntirishlar   uchun
soliq organiga murojaat qilish;
 Soliq   monitoringini   o‘tkazish   davrida   axborotga   doir   hamkorlik
reglamentining tartibini mustaqil ravishda tanlash;
 Soliqlar   va   yig‘imlar   to‘g‘ri   hisoblab   chiqarilganligiga   (ushlab
qolinganligiga),   to‘liq   va   o‘z   vaqtida   to‘langanligiga   (o‘tkazilganligiga)
nisbatan   shubhalar   mavjud   bo‘lganda   yoki   ushbu   masalalar   yuzasidan
noaniqliklar   bo‘lgan   taqdirda   soliq   organiga   asoslantirilgan   fikrni   taqdim
etish to‘g‘risida so‘rov yuborish;
 Soliq   organlari   va   boshqa   vakolatli   organlarning   hamda   ular   mansabdor
shaxslarining   Soliq   kodeksiga   va   (yoki)   soliq   to‘g‘risidagi   boshqa   qonun
hujjatlariga muvofiq bo‘lmagan talablarini bajarmaslik;
 Soliq   organlari   va   boshqa   vakolatli   organlarning   normativ   tusga   ega
bo‘lmagan   hujjatlari   hamda   qarorlari,   ular   mansabdor   shaxslarining
harakatlari (harakatsizligi) ustidan belgilangan tartibda shikoyat qilish;
 Soliq siriga rioya etish va uni saqlash.
Soliq   to‘lovchilar   Soliq   kodeksda   va   soliq   to‘g‘risidagi   boshqa   qonun
hujjatlarida belgilangan o‘zga huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Soliq   monitoringini   o‘tkazilishida   soliq   to‘lovchi   (soliq   agenti)
quyidagilarga majbur:
 Soliq monitoringini amalga oshiradigan mansabdor shaxslarga soliq bazasini
aniqlash,   soliqlarni   va   to‘lovlarni   hisoblash   va   to‘lash   (ushlab   turish   va
o‘tkazish)   bilan   bog‘liq   hujjatlar   (ma'lumotlar)   mavjud   bo‘lgan   axborot
tizimlariga kirishini ta'minlash;  Soliq   organlariga   hujjatlar   (axborotlar),   soliqlarni   va   yig‘imlarni   to‘g‘ri
hisoblanganligi   (ushlab   qolinganligi),   to‘liq   va   o‘z   vaqtida   to‘langanligi
(topshirilganligi) bilan bog‘liq tushuntirishlarni taqdim etish;
 Soliq   organlarining   qonuniy   talablarini   bajarish,   ularning   mansabdor
shaxslarining   soliq   monitoringi   doirasidagi   qonuniy   faoliyatiga   to‘sqinlik
qilmaslik;
 Soliq organining asoslantirilgan fikrini bajarish;
 Soliq   hisobotini   va   soliqlarni   hisoblash   va   to‘lash   uchun   zarur   bo‘lgan
boshqa   hujjatlarning   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddatlarda
saqlanishini ta'minlash. II. AMALIY QISM.
Biz   ushbu   mavzu   ya’ni   “Soliq   monitoringgi”   mavzusidagi   amaliy
qismimizni   “Olmos   Stroy   Market”   MChJ   da   o’tkazilgan   soliq   monitoringgi
misolida ko’rib chiqamiz.
“Olmos   Stroy   Market”   MChJ   2023-yil   15-aprel   oyida   soliq   monitoringgi
o’tkazish uchun tuman Soliq organiga ariza bilan murojaat qilgan. Xisobda turgan
joydagi   soliq   organiga   yozma   shaklda   (pochta   orqali)   yoki   soliq   to’lovchining
shaxsiy kabineti orqali elektron shaklda quyidagi ariza taqdim etilgan:
Toshkent sh. Sergeli tuman Soliq qo’mitasi
2023-yil “15” aprel
07-son
Soliq monitoringini o’tkazish to’g’risida
ARIZA
“Olmos Story Market” MChJ          (STIR:     305384405)   
                     (soliq to’lovchining nomi)
O’zbekiston  Respublikasi  Soliq kodeksining  (keying o’rinlarda – Soliq kodeksi) 19-bobi 169 –
175   –   moddalariga   binoan   2023   yil   uchun   soliqlar   va   yig’imlarning   to’g’ri   hisoblab   chiqarilishi
(ushlanib   qolinishi),   to’liq   va   o’z   vaqtida   to’lanishi   (o’tkazib   berilishi)   bo’yicha   soliq   monitoringini
o’tkazishni so’raydi.
Joylashgan   joyi   manzili   (pochta   manzili):   Toshkent   Shahar,   Sergeli   tumani,   Daryo   bo’yi
mahallasi, Nilufar ko’chasi 19-A uy. Pochta indeksi: 700154.
Soliq   kodeksining   169-moddasi   beshinchi   qismi   bilan   belgilangan   shartlarga   muvofiqligini
tasdiqlaymiz:
yillik moliyaviy hisobot ma’lumotlari bo’yicha o’tgan yildagi daromadlar 112   132   700 (bir yuz
o’n ikki million bir yuz o’ttiz ikki ming yetti yuz) so’mni tashkil etdi.
Ilovalar:
1) Yuridik shaxsda bevosita va (yoki) bilvositda ishtirok etadigan hamda bunday ishtirok ulushi
25 foizdan ortiqni tashkil etadigan jismoniy va yuridik shaxslar to’g;risidagi axborot;
2) Axborotga doir hamkorlik reglamenti  3  varaqda;
3) Soliq solish maqsadi uchun amaldagi hisob siyosati  4  varaqda.
Soliq to’lovchining
rahbari                                         ________________                             _____________________
                                                             (imzo)                                                                     (F.I.O.) Yuqoridagi arizani hamda unga biriktirilgan hujjatlarni tegishliligi bo’yicha
soliq   organi   yuqori   turuvchi   Toshkent   shahar   soliq   boshqarmasi   ko’rib   chiqishi
uchun   Toshkent   Shahar   soliq   boshqarmasiga   yuborilgan.   Ushbu   operatsiya   ariza
qabul qilingan kundan boshlab 3 kun mobaynida amalga oshirildi.
Soliq   boshqarmasi   ariza   va   unga   ilova   qilingan   hujjatlarni   ko’rib   chiqib,
soliq   monitoring   o’tkazish   to’g’risida   qaror   qabul   qildi.   Qabul   qilingan   qarorni
ariza beruvchiga yozma ravishda   (yoki soliq to’lovchining shaxsiy kabineti orqali
elektron shaklda)  yubordi. 
Quyida   soliq   monitoringgi   o’tkazish   to’g’risidagi   qaror   hujjatini   ko’rib
chiqamiz:
Soliq monitoringini o’tkazish to’g’risida
217-son
QAROR
30.04.2023 Toshkent shahri
       (sana)
                        Sergeli    tumani    Soliq      Inspeksiyasi                             rahbari 
                                                      (soliq organining nomi)
         Kosimov   Xusan    Berdikobulovich,               O’zbekiston    Respublikasi Soliq kodeksining 
                                 (F.I.O)
   171-moddasiga asosan        “Olmos Story Market” MChJ          (STIR:     305384405)     
                     (soliq to’lovchining nomi)
tomonidan Sergeli tumani Soliq Inspeksiyasiga 2023 yil 19-aprelda taqdim etilgan 2023 yil 15-apreldagi
07-sonli soliq monitoringini o’tkazish to’g’risidagi ariza va unga ilova qilingan hujjatlarni ko’rib chiqib
QAROR QILDIM:
“Olmos   Story   Market”   MChJ   da,       (STIR:      305384405)                    2023   yil   uchun   soliqlar   va
yig’imlarning
                      (soliq to’lovchining nomi)
to’g’ri   hisoblab   chiqarilishi   (ushlab   qolinishi),   to’liq   va   o’z   vaqtida   to’lanishi   (o’tkazib   berilishi)
bo’yicha soliq monitoringini o’tkazish tayinlansin.
Soliq organining
rahbari                                         ________________                             _____________________
                                                             (imzo)                                                                     (F.I.O.)
M.O’. Qaror   chiqqandan   so’ng,   Soliq   boshqarmasi   soliq   monitoringini   o’tkazish
jarayonida:
 Real   vaqt   rejimida   soliq   to’lovchining   operatsiyalari   va   hujjatlarini
masofadan turib kuzatib bordi;
 Soliqlar va yig’imlar bo’yicha hisob-kitoblarning sintetik va analitik hisobini
yuritish tartibini tahlil qildi;
 Har bir operatsiyaning hujjatli tasdig’ini tekshirdi;
 Soliq   bazasi   soliq   to’g’risidagi   qonunchilik   hujjatlari   normalariga   muvofiq
to’g’ri shakllantirilishini nazorat qildi;
 Soliq majburiyatlarining buxgalteriya hisobi va soliq hisobotida o’z vaqtida,
to’liq   va   to’g’ri   aks   ettirilganligini,   shuningdek,   ularning   bajarilishini
nazorat qildi;
 Soliq imtiyozlaridan foydalanishning asoslanganligini nazorat qildi.
Yuqoridagi   operatsiyalar   soliq   monitoringi   davrida   ya’ni   soliq   monitoringi
o’tkaziladigan   2023   yilning   1-yanvaridan   keying   2024   yilning   1-iyuliga   qadar
bajariladi.
Soliq   monitoringini   o’tkazish   davrida   yoki   monitoring   natijasi   bo’yicha
taqdim etilgan hujjatlardagi ma’lumotlar o’rtasida tafovutlar yoxud soliq to’lovchi
tomonidan taqdim etilgan va soliq organida mavjud bo’lgan ma’lumotlar o’rtasida
nomuvofiqliklar   aniqlangan   taqdirda,   soliq   to’lovchiga   ushbu   holatlarga
tushuntirishlar   berish   yoki   tegishli   tuzatishlar   kiritish   talabi   bilan   yozma   shaklda
yoki   soliq   to’lovchining   shaxsiy   kabineti   orqali   elektron   shaklda   talabnoma
yuboradi.   Ushbu   operatsiyalar   faqat   zarurat   tug’ilgandagina   bajariladi.   Bizning
“Olmos Stroy” MChJ korxonamizda esa soliq monitoringgi o’tkazish davrida hech
qanday nomuvofiqliklar aniqlanmadi.
Soliq   to’lovchi   korxona   zarurat   bo’lsa,   Davlat   soliq   boshqarmasi   yoki
YSTBHDSIga soliq monitoringi davrida yoki monitoring natijasi bo’yicha soliq va
yig’imlarning   to’g’ri   hisoblab   chiqilganligiga   oid   masalalar   yuzasidan asoslantirilgan  fikrini  olish  uchun  so’rovnoma  yuborishi   mumkin.   “Olmos  Stroy”
MChJ   korxonasida   bunday   zarurat   bo’lmagani   uchun   Davlat   soliq   boshqarmasi
yoki   YSTBHDSIga   soliq   monitoringi   davrida   yoki   monitoring   natijasi   bo’yicha
soliq   va   yig’imlarning   to’g’ri   hisoblab   chiqilganligiga   oid   masalalar   yuzasidan
asoslantirilgan fikrini olish uchun  talabnoma yuborilmadi. XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak   yuqorida   aytib   o’tkanimizdek,   Soliq
monitoringgi   o’zgaruvchanliklarni   aniqlash   va   boshqa   soliq   sohalari   uchun
ma’lumotlar olishda yordam  beradi. Soliq organlarining faoliyatini  nazorat  qilish,
soliqlarning to’lash jarayonini tekshirish, soliq to’lovlari va boshqa ma’lumotlarni
monitoring   qilishga   yordam   beradi.   Bu   faoliyat,   soliq   tizimini   isloh   qilish,
yaxshilash va maslahat berishda muhim rol o’ynaydi.
Shunday qilib,  agar   tadbirkor   soliqlar  va  yig‘imlarning to‘g‘ri  hisoblanishi,
to‘liq va o‘z vaqtida to‘lanishi, soliq imtiyozlari  va preferensiyalarining real  vaqt
rejimida   qo‘llanilishiga   ishonch   hosil   qilishni   istasa,   soliq   monitoringi   ushbu
muammolarning   barchasini   hal   qilishga   imkon   beradi.   Ya’ni   soliq   monitoringi
natijasida   tadbirkorlik   subyekti   soliq   idorasi   tavsiyalariga   ko‘ra,   yo‘l   qo‘yilgan
xatolarni   o‘z   vaqtida   tuzatib   oladi.   Yana   shuni   alohida   ta’kidlashimiz   mumkinki,
mamlakatimizda o‘tgan yillar davomida yaratilgan IT-infratuzilmasi hamda davlat
soliq xizmati organlarining yagona ma’lumotlar bazasi soliq ma’muriyatchiligining
yuqori texnologiyali modeliga o‘tish imkonini bermoqda. Soxaga oid kiritilayotgan
o‘zgartirishlardan   asosiy   maqsad   esa   soliq   nazoratini   raqamlashtirish   natijasida
qarorlar qabul qilishda inson omilining ta’sirini kamaytirish va soliq organlarining
soliq to‘lovchilar faoliyatiga asossiz aralashuvi xavfini bartaraf etishdan iboratdir.
Soliq   monitoringi   hayotimizda   ahamiyatli   o’rin   tutadi.   Bu   tizim   soliq
mablag’larini   to’g’ri   va   samarali   tarzda   to’lashni   ta’minlaydi.   Bu   esa   davlatning
moliyaviy rivojlanishini  ta’minlash,  jamoat   tashqi   rivojlanishini   ko’rib chiqish  va
mamlakatning ma’lumotlarini o’rganishda yordam beradi. Soliq monitoringi soliq
tizimining   effektivligini   oshirish,   soliq   mablag’larining   to’g’ri   sarflanishini
ta’minlash   va   korrupsiyaga   qarshi   kurashda   o’z   o’rnini   topgan.   Bundan   tashqari
soliq   monitoringi   transparensiyani   oshirish   va   huquqiy   tartibni   mustahkamlashga
qaratilgan tizimlarni yaratishda ham muhim rol o’ynaydi. Soliq   monitoringi   soliq   darajasini   nazorat   qilish   va   uni   samarali
boshqarishning   muhim   qismlaridan   biridir.   Bu   jarayon   orqali   soliq   organlari
ma’lumotlar   to’plash,   soliqlar   to’lash   va   soliqlar   hisob-kitoblari   jarayonlarini
samarali boshqarishlari mumkin bo’ladi.  FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI 
I . O‘zbekiston Respublikasi qonunlari
1. 1.  O’zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi.– T.: ―Adolat , 2019‖
1. 2. O’zbekiston Respublikasining Davlat soliq xizmati to’ g’ risidagi qonuni. 1997 
yil 29 avgust
1.3. O‘zbekiston Respublikasining ―Soliq va byudjet siyosatining 2016 yilga 
mo‘ljallangan asosiy yo‘nalishlari qabul qilinganligi munosabati bilan O‘zbekiston
Respublikasining Soliq kodeksiga o’zgartish va qo’shimchalar kiritish to’g’risidagi
O‘RQ-398-sonli Qonun
II. Darsliklar
2. 1.   Vahobov A., Jo’rayev A. Soliqlar va soliqqa tortish. Darslik. –T: “IQTISOD-
MOLIYa”, 2019.
2.2.  Jo’rayev A., Shirinov S. Soliq statistikasi va prognozi. O’quv qo’llanma. – T.:
“IQTISOD-MOLIYa”, 2015.
2.3. Jo’rayev A., Safarov G’., Meyliyev O. Soliq nazariyasi. O’quv qo’llanma. –T.:
“Iqtisod-moliya”, 2019.
III. Internet saytlari
3.1. http://www.gov.uz - O‘zbekiston Respublikasi hukumat portali 
3.2. http://www.soliq.uz - O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi 
3.2. http://www.lex.uz - O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi 
3.3. http://www.mf.uz - O‘zbekiston Respublikasi moliya vazirligi 
3.4. http://www. ziyonet.uz - Jamoat axborot ta‘lim tarmog‘i 
3.5.  https://chat.openai.com

Ushbu kurs ishini shaxsan o'zim yozganman va eng yuqori baho olganman. Mana shu mavzuda kurs ishi yoki referat qidirib yurganlarga tavsiya qilaman. Taqrizlar bilan 28 varoq, murakkab reja asosida, foydalanilgan adabiyotlar qismi hamda amaliy qismlar mavjud.