Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 1.2MB
Xaridlar 11
Yuklab olingan sana 10 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Soliq va majburiy to'lovlar auditi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA'LIM VAZIRLIGI 
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ SIRTQI ” FAKULTETI
“_______________________________________ ” kafedrasi 
“ __________________________________ ” TA'LIM YO’NALISHI
BO’YICHA 
______________________________________________________
KURS ISHI
Tayyorladi:  _________________  
talabasi  ____________________
Amaliyot rahbari:
  O’ qituvchi  _________________ Kafedra tomonidan ro’yxatga olingan 
tartib raqami №  ________
“___”  ______ 202 3  yil  ________
                                                 imzo
Hisobot ximoyaga tavsiya qilindi
(qilinmadi)
Sana “____”  ________ 202 3  yil  
Raxbar imzosi:
__________________ Xisobot baxosi ________ ball
Komissiya a'zolari:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
T OSHKENT – 202 3 Soliq  v a  m ajburiy  t o'lovlar  a uditi
Reja:
Kirish 3
1. Byudjet va byudjetdan tashqari fondlar bilan hisob - kitoblar auditining 
maqsadi, vazifasi va ma’lumot manbalari   4
2. Mol-mulk va resurs soliqlari soliqlar auditi   8
3. Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy to’lovlar auditi  
25
Xulosa 32
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 34
2 Kirish
O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   qonunchiligiga   muvofiq   ko’pchilik
korxonalar   byudjetga   umumdavlat   va   mahalliy   soliqlar   hamda   yig’imlar
to’laydilar. 
Soliqlar   va   boshqa   to’lovlar   bo’yicha   byudjet   bilan   hisob-kitoblarni
auditorlik tekshiruvidan o’tkazishning maqsadi - tekshiriladigan xo’jalik yurituvchi
sub’ekt   buxgalteriya   hisobotining   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlar   bo’yicha
qarzdorlikni   aks   ettirish   qismida,   hamda   soliqqa   tortishdagi   tartibga   solinmagan
masalalar bilan bog’liq sezilarli holatlarni aks ettirishdan iborat. 
Byudjet  bilan olib boriladigan hisob - kitoblar  auditor jiddiy e’tibor berishi
lozim  bo’lgan murakkab ob’ekt  hisoblanadi.   Birinchidan , byudjetga to’lanadigan
soliqlarning   noto’g’ri   hisoblanganligi   va   to’langanligi   uchun   korxonaga   nisbatan
moliyaviy   jazo   choralari   qo’llaniladi.   Bu   esa   uning   moliyaviy   ahvoliga   sezilarli
darajada   ta’sir   qiladi.   Ikkinchidan,   hisob-kitoblarning   to’g’riligini   tasdiqlovchi
auditorlik   xulosalari   soliq   inspeksiyasi   tomonidan   qabul   qilinishi   ayrim   hollarda
shubha ostiga olinib, qabul qilinmasligi ham mumkin. So’ngi holatda soliq organi
taqdim qilingan auditorlik hulosasini qaytadan tekshirib chiqishga haqlidir. 
Agar   auditor   xulosasi   davlat   byudjeti   manfaatlariga   zid,   amaldagi
qonunchilikka   va   me’yoriy   hujjatlarga   rioya   qilinmasdan,   sifatsiz   tuzilganligi
aniqlansa,   amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   sanksiyalar   kuchga   kiradi.   Bunday
hollarda   auditorlik   firmasi   aditorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanishga   huquq
beradigan   litsenziyadan   mahrum   qilinishi   mumkin.   Soliqlar   to’lanishini
tekshirishdan   oldin   soliqqa   tortiladigan   ob’ekt   bo’yicha   ko’rsatkichlarning
to’g’riligi,   soliqqa   tortiladigan   baza   va   soliq   stavkalariga   rioya   qilinishi,
tekshirilishi kerak. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   turli   xil   mulkchilikka   asoslangan
korxonalarning   byudjet   bilan   o’zaro   munosabatlari   kengaymokda.
Respublikamizning   barcha   hududlarida   byujetga   to’lanadigan   to’lovlarning
to’g’riligini aniqlaydigan va ularning o’z vaqtida o’tkazilishi ustidan qat’iy nazorat
o’rnatadigan soliq xizmatlari tashkil etilgan. 
3 4 1. Byudjet va byudjetdan tashqari fondlar bilan hisob - kitoblar auditining
maqsadi, vazifasi va ma’lumot manbalari.
O’zbekiston   Respublikasi   qonunchiligida   davlat   soliq   qo’mitasiga   katta
huquqlar   berilgan.   Хususan,   Respublika   Soliq   Qo’mitasi   hamda   viloyatlar,
tumanlar va shaharlardagi soliq inspeksiyalariga quyidagi huquqlar berilgan: foyda
va   boshqa   soliqqa   tortiladigan   ob’ektlarni   yashirganligi   yoki   kamaytirib
ko’rsatganligi   uchun   barcha   yashirgan   yoki   pasaytirilgan   summalarni   va   shu
summa   miqdorida   jarima   undirish   uchun   korxonalarga   nisbatan   moliyaviy
sanksiyalar qo’llash. Bunday xato ikkinchi marta takrorlanganida esa ikki baravar
jarima   solish,   shuningdek   byudjetga   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni
hisoblash   hamda   to’lash   uchun   zarur   bo’lgan   soliq   deklaratsiyalari,   hisobotlar,
hisob-kitoblar   va   boshqa   hujjatlarni   taqdim   qilmaganliklari,   kechiktirilganligi,
foydaning   hisobga   olinmaganligi   yoki   bu   hisobning   belgilangan   tartibni   buzib
yuritilganligi uchun tegishli soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar summasidan o’n
foizi   undiriladi.   Bunda   mansabdor   shaxslarga   eng   kam   oylik   ish   haqining   besh
barobaridan yetti barobarigacha ma’muriy jarima solinadi. 
shuning   uchun   auditor   byudjet   bilan   hisob-kitoblarni   tekshirishda   malakali
maslahatchi   va   ushbu   hisob-kitoblar   to’liq   hamda   o’z   vaqtida   bo’lishi   uchun
hayrhoh   bo’lmog’i   lozim.   Byudjet   bilan   hisob-kitoblarda   korxona   buxgalterlari
tomonidan yo’l qo’yilgan xatolarni ko’rsatish bilan auditor ushbu korxonaga soliq
inspeksiyasi   tomonidan   qo’llaniladigan   moliyaviy   jazo   choralari   bilan   bog’liq
bo’lgan zararlardan qutilib qolishga yordam beradi. 
Soliqlarning   to’g’ri   hisoblanishi   va   byudjetga   to’lanishi   asosan   soliq
organlari   orqali   nazorat   qilinadi.   Lekin,   soliq   turlarining   ko’pligi,   soliq
bazalarining   hamda   stavkalarining   doimiy   ravishda   o’zgarib   borishi,   soliq
siyosatiga oid me’yornomalarning ko’pligi ushbu jarayonda auditorlik xizmatidan
foydalanishni   taqozo   qiladi.   shuning   uchun   shartnomaga   asosan   auditorlar
(auditorlik   tashkilotlari)   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   byudjet   bilan   soliqlar
bo’yicha hisob-kitoblarini audit qilishlari mumkin.   
5 Soliq auditi deganda auditorlik tashkilotlari tomonidan iqtisodiy sub’ektning
buxgalteriya   va   soliq     hisobotlarini   ishonchlilik   darajasi,   qonunchilikda
belgilangan   me’yor   aspektlari,   iqtisodiy   sub’ektning   soliq   va   boshqa   byudjetdan
tashqari  to’lovlarini shakllanish  tartibi  va buxgalteriya hisobotlarida aks ettirilishi
holati   bo’yicha   fikr   bildirish   yuzasidan   o’tkazilgan   maxsus   auditorlik   vazifasi
tushuniladi.   Bunda   soliq   to’lovlari   ko’rsatilgan   taqdirda   ko’zda   tutilgan
imtiyozlardan   oqilona   foydalanilishi   byudjet   bilan   hisob-kitoblarni
optimallashtirish   imkonini   beradigan   puxta   o’ylangan   hisob   siyosati   bilan   uzviy
bog’liqlikda ko’rib chiqiladi. 
Auditor   korxonaning   byudjet   bilan   soliqlar   bo’yicha   hisob-kitoblarini
tekshirganda     soliq   bazalarining   to’g’ri   aniqlanganligiga;   soliq   imtiyozlarining
to’g’ri   qo’llanilishiga;   soliq   stavkalari   va   soliq   summalarining   to’g’riligiga;
soliqlarning muddatida va to’liq byudjetga o’tkazilganligiga;  byudjet  bilan hisob-
kitoblarning   buxgalteriya   hisobida   to’g’ri   yuritilishiga;   to’lovlar   bo’yicha   analitik
hisobning   to’g’ri   yuritilishiga;   byudjetga   to’lovlar   bo’yicha   hisobot
ma’lumotlarining to’g’riligi va asosliligiga e’tibor berishi kerak.
Korxonaning byudjet oldidagi majburiyatlari moliyaviy hisobotning birinchi
shakli,   ya’ni   «Buxgalteriya   balansi»   (passiv   tomoni,   ikkinchi   –   «Majburiyatlar»
bo’limi,   «Byudjet   bo’yicha   qarzlar»   satri)   to’g’risida   hisobot»da   keltirilgan
(«Byudjetga   to’lovlar   to’g’risida   ma’lumot»   nomli   ilovada   ifodalangan   bo’ladi).
Byudjet   bilan   korxonaning   hisob-kitoblari   buxgalteriya   hisobining   6410   –
«Byudjetga   to’lovlar   bo’yicha   qarzdorlik»   schyotida   olib   boriladi.   Ushbu
schyotning   kredit   tomonidagi   koldig’i   korxonaning   byudjet   oldidagi   soliqlar
bo’yicha   qarzini   ifodalaydi.   Auditor   dastavval   ushbu   schyotning   qoldig’ini
buxgalteriya   balansidan   aniqlaydi   (460-satr).   Mazkur   schyotning   qoldig’i   Bosh
kitob, oborot vedomostlari bilan o’zaro solishtiriladi. Soliqlarning turlari moliyaviy
hisobotdagi «Byudjetga to’lovlar to’g’risida ma’lumot»da keltirilgan bo’ladi.
SHunning uchun u byudjet to’lovlariga doir hisob-kitoblarning to’g’riligi va
ularning O’zbekiston Respublikasidagi mavjud qonunchilikka muvofiq o’z vaqtida
o’tkazib berilishini sinchiklab tekshirishi lozim. 
6 Byudjetga to’lanadigan to’lovlarning ro’yxati O’zbekiston Respublikasining
Soliq   Kodeksi   bilan,   ayrim   to’lovlar   bo’yicha   byudjet   bilan   hisob-kitoblarni
amalga oshirish tartibi  bilan tartibga solinadi. 
Soliqlar   bo’yicha   qarzlar   yuridik   shaxslarning   byudjet   oldidagi   majburiyati
bo’lib hisoblanadi va odatda, ma’lum sanada to’lanadi. Soliq qonunchiligining tez-
tez o’zgarishi va me’yoriy hujjatlar ayrim qoidalaridagi ziddiyatlar soliqlarga doir
hisob-kitoblarda   tasodifiy   xatolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Soliqlar   bo’yicha
qarzlar   sinchiklab   tekshiruvdan   o’tkazilganida   quyidagi   hatolar   aniqlanishi
mumkin:
 soliqlarni   hisob-kitob   qilishda   buxgalteriya   hisobi   tamoyillari,   qonun
hujjatlari va yo’riqnomalarning noto’g’ri qo’llanishi;
   soliq stavkalarining noto’g’ri qo’llanilishi;
  soliqqa tortiladigan bazaning noto’g’ri aniqlanishi;
  penya va jarimalarning noaniq hisobga olinishi;
 Kreditorlik   qarzlari   va   butun   buxgalteriya   hisobotini   baholashga
quyidagilar ta’sir ko’rsatadi:
   soliqqa tortish bo’yicha imtiyoz olish uchun xato axborotlarni taqdim
etish;
   soliq   organlariga   taqdim   qilinadigan   ma’lumotlarning   buzib
ko’rsatilishi yoki yashirilishi;
  byudjetga qarzdorliklarni aniqlashda, soliqqa tortishdan ozod etilganlar
sifatida   soliqqa   tortishda   hisobga   olinadigan   daromadlarni   noto’g’ri   turkumlash
yoki hisob-kitob qilish;
   soliqqa   tortish   bo’yicha   imtiyoz   olish   uchun   bosh   va   sho’’ba
korxonalar   o’rtasidagi   hisob-kitoblar   bo’yicha   hisobda   qalbaki   muomalalarni   aks
ettirish. 
Har   bir   soliqqa   oid   qonunchilik   hujjatida   soliq   stavkalarini   qo’llash,   soliq
solinadigan   bazani   aniqlash,   soliqlarni   to’lash   muddatlari,   hisobotlarni   tayyorlash
va hakazo talablar aks ettiriladi. 
Soliq   majburiyatlarining   noto’g’ri   aniqlanishi   katta   moliyaviy   yo’qotishlar
7 keltirib   chiqarishini   hisobga   olib,   auditorlar   ushbu   uchastkada   tekshiruvlarni
tashkil   etish   va   o’tkazish   texnologiyasiga   alohida   e’tibor   berishlari   lozim.
Тekshiruvlarni muvaffaqiyatli o’tkazish uchun quyidagilarni amalga oshirish zarur:
 byudjet   bilan   hisob-kitoblarni   tekshirishga   yuqori   malakali
mutaxassislarni jalb qilish;
 xodimlarni   soliqqa   tortish   masalalariga   oid   tezkor   axborotlar   va
me’yoriy hujjatlar bilan ta’minlash; 1
 auditorlar   oddiy   kundalik   muammolar   ustida   takroran   ishlamasliklari
uchun, korxona ichida soliqqa tortishning dolzarb masalalariga doir axborotlar va
ishlanmalarni almashishni tashkil etish;
 mijoz   tomonidan   taqdim   qilinadigan,   soliqqa   tortish   masalalariga   doir
yozma axborotlar sifatini samarali nazorat qilish;
 korxona   ichida   soliq   bo’yicha   maslahat   berish   texnologiyasini   barpo
qilish   va   byudjet   bilan   hisob-kitoblarni   tekshirish   natijalari   bo’yicha
rasmiylashtirilishi   lozim   bo’lgan   ishchi   hujjatlarining   maxsus   shakllarini   ishlab
chiqish. 
Byudjet   bilan   hisob-kitoblarni   tekshirishda   auditorlik   amallariga   shaklan
rioya   qilinishigagina   tayanish   mumkin   emas.   shuning   uchun   byudjet   bilan   hisob-
kitoblar   ahvoli   to’g’risida   yakuniy   hulosani   auditorlar   guruhining   rahbari   qilishi
kerak.   U   asosiy   soliqlar   bo’yicha   aniqlangan   barcha   tafovutlarni   va   ularning
soliqqa tortiladigan baza shakllanishiga ta’sirini baholash imkoniga ega. 
Foyda   solig’i   va   qo’shilgan   qiymat   solig’i   korxonaning   moliya-xo’jalik
faoliyatiga   eng   katta   ta’sir   ko’rsatib,   hisob-kitob   qilishda   ham,   tekshiruv
o’tkazishda ham hammadan qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi. SHu boisdan umum
davlat   soliqlaridan   shu   ikkalasiga   batafsil   to’xtalib,   qolgan   soliqlar   va   yig’imlar
bo’yicha   esa   auditorlar   tomonidan   qo’llaniladigan   umumiy   tekshiruv   qoidalarini
bayon qilamiz. 
1
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi   PF-5635-son,   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston  
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investisiyalar   va
ijtimoiy   rivojlanish   yili”da   amalga oshirishga   oid davlat   dasturi   to‘g‘risida” farmoni
8 2. Mol-mulk  va resurs  soli qlari  auditi
A.   Mol-mulk   solig’ini   tekshirish.     Bu   soliq   korxonalarni   mavjud
aktivlardan   samarali   foydalanishga   va   keraksiz   mulklar   to’planib   qolishiga   yo’l
qo’ymaslikni rag’batlantirish uchun joriy qilingan.   Bu soliqni soliqqa tortiladigan
mulki, bankda muddatsiz depozit schyoti bo’lgan va mustaqil balansdagi  huquqiy
shaxslar to’laydi.  
Yangi   Soliq   Kodeksiga   muvofiq   huquqiy   shaxslar   uchun   mol-mulk   solig’i   u
qaysi   manbadan   olinganidan   qat’iy   nazar,   korxona   balansida   turgan   barcha   asosiy
vositalar va nommoddiy aktivlarning yillik o’rtacha qiymatiga nisbatan hisoblanadi.
Bunda   auditor   soliqqa   tortiladigan   ob’ektlarning   summasini   va   har   choraklikda   yil
boshidan   o’sib   boruvchi   jami   bilan   hisoblanadigan   soliq   summasining   to’g’riligini
tekshirishi   lozim.     Jismoniy   shaxslar   uchun   esa,   ularning   mulki   hisoblangan
kvartiralar, chorbog’ va bog’ uylari, garajlar va boshqa imoratlar, binolar va inshootlar
qiymati,   shuningdek   avtomobillar,   motorli   qayiqlar,   vertolyotlar,   samolyotlar   va
boshqa transport vositalari dvigatellarining quvvati soliq ob’ekti hisoblanadi.  
Auditor   jismoniy   shaxslarning   mol-mulkini   soliqqa   tortishni   tekshirishda
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilangan   soliq
stavkalariga rioya qilinishiga alohida e’tibor berishi lozim.  
Soliq   stavkasi   korxonaning   balansidagi   asosiy   vositalar   (lizing   shartnomasi
bo’yicha olinganlari ham qo’shilgan) va nomoddiy aktivlarning eskirishi ayrilmagan
o’rtacha   yillik   qiymatiga   nisbatan   qo’llaniladi.     Mulk   summasi   uning   o’tgan   har
oyning 1sanasiga bo’lgan qoldig’i bo’yicha hisoblanadi.  
Auditor,  agar  korxonadagi  mol-mulklar   bir  necha   mulkdorlarning  ulushbay
asosida   umumiy   mulki   bo’lgan   holatlarni   tekshirganda   mol-mulk   solig’i   har   bir
mulkdor tomonidan umumiy mulkdagi ulushiga mutanosib ravishda to’langanligini
aniqlashi lozim.  Yangi qurilgan imoratlar, binolar va inshootlar bo’yicha soliq ular
barpo   etilgan   yoki   olingan   yildan   boshlab   to’lanishini   e’tibordan   chiqarmaslik
kerak.  
Тabiiy   ofat   yoki   boshqa   sabablarga   ko’ra   yo’qolgan   mol-mulklar   bo’yicha
soliq   undirish   ular   yo’q   qilingan   yoki   butunlay   vayron   bo’lgan   oydan   boshlab
9 to’xtatiladi.  
Yuridik shaxslarning mol-mulkiga solinadigan soliq
auditi natijalari. 2
Т/r Ko’rsatkichlar O’lchov 
birlik Korxona 
ma’lumot
lari 
bo’yicha Auditor 
ma’lum
ot-lari 
bo’yicha Farqi
(+;-)
1. Asosiy vositalar, shu bilan 
birgalikda moliyaviy ijara (lizing) 
shartnomasi bo’yicha olingan 
asosiy vositalarning va soliq 
solinadigan nomoddiy 
aktivlarning o’rtacha yillik qoldiq 
qiymati Ming 
so’m 7291494. 
0 7291494.
0 -
2. Soliq solinadigan bazaning 
kamaytirilishi Ming 
so’m 3109686. 
6 3109686.
6 -
3. Yuridik shaxslarning mol-mulkiga
solinadigan soliqni hisoblash 
uchun soliq solinadigan baza Ming 
so’m 4181807. 
6 4181807.
6 -
4. Belgilangan soliq stavkasi
% 3. 5 3. 5 -
5. Тuzatilgan stavka Ming 
so’m - - -
2
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bank   xizmatlari   ommabopligini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-3620   sonli   farmoni.   2018   yil   23   mart.
10 6. Soliq summasi Ming 
so’m 146363. 2 146363. 
2 -
7. Normativ muddatda 
tugallanmagan qurilish 
ob’ektining o’rtacha yillik qiymati Ming 
so’m - - -
8. Soliq stavkasi
% - - -
9. Soliq summasi Ming 
so’m - - -
10. Belgilangan muddatda ishga 
tushirilmagan uskunaning o’rtacha
yillik qiymati Ming 
so’m 417958. 6 417958. 
6 -
11. Soliq stavkasi, %da
% 7 7 -
12. Soliq  summasi Ming 
so’m 29257. 1 29257. 1 -
13. Byudjetga to’lanadigan yuridik 
shaxslarning mol-mulkiga 
solinadigan soliq summasi Ming 
so’m 175620. 3 175620. 
3 -
Auditor   huquqiy   va   jismoniy   shaxslar   mulkiga   solinadigan   soliqlar   bo’yicha
belgilangan   imtiyozlarning   to’g’ri   qo’llanilishini   tekshiradi.     Auditor   huquqiy   va
jismoniy   shaxslarning   mulkiga   solinadigan   soliqni   hisoblash   va   to’lash   tartibiga
qanday rioya qilinayotganligiga ham  alohida e’tibor  berishi  zarur.   SHu bilan  birga
soliq   to’lovchilar   tomonidan   mol-mulk   solig’i   bo’yicha   hisoblash   varaqalarini   soliq
organlariga yilning choraklari bo’yicha va yillik moliyaviy hisobotlarni   taqdim etish
muddatida topshirilishini ham o’rganish zarur.  
11 1-chizma 3
Mol-mulk va resurs soliqlari soliqlar auditi  quyidagi ketma-ketlikda
amalga oshiriladi:
Soliq larning to’g’ri hisoblanishi
tekshirish. 
Soliq larning byudjetga muddatida va to’li q
o’tkazilishini tekshirish. 
Soliq lar hisobining to’g’riligini tekshirish. 
Tekshirish natijalarini rasmiylashtirish. 
Mol-mulk   solig’i   bo’yicha   imtiyozlarning   to’g’ri   qo’llanilishi   va   to’lov
muddatlariga rioya qilinishi ham tekshirilishi zarur.  
B.   Yer   solig’i   auditi.   Auditor   mahalliy   soliqlar   bo’yicha   byudjetga
qarzdorlikni   tekshirganda   quyidagi   holatlarga   e’tibor   berishi   lozim:   mavjud
me’yoriy   hujjat   va   yo’riqnomalarga   asosan   soliq   solinadigan   bazaning   to’g’ri
aniqlanganligiga;   mahalliy   soliqlar   bo’yicha   belgilangan   soliq   imtiyozlaridan
to’g’ri   foydalanilganligiga;   o’rnatilgan   soliq   imtiyozlari   va   summalarining
to’g’riligiga;   byudjetga   to’lovlar   bo’yicha   hisobot   ma’lumotlarining   to’g’riligi   va
ishonchliligiga. 
Mahalliy soliqlar va yig’imlar faqat har bir hududdagi mahalliy byudjetlarga
tushadi, boshqa byudjetlarga ajratmalar berilmaydi.  
Audit   o’tkazish   manbalari   bo’lib   hisob-kitob   qaydnomalari,   to’lov
qaydnomalari,   kassa   chiqim   orderlari,   bank   ko’chirmalari,   joriy   oy   uchun   ichki
balans   hisoblashishlarni   hisobga   olish   qaydnomasi,   to’lov   topshiriqnomalari,   10-
sonli jurnal order, Bosh daftar kabilar hisoblanadi. 
3
 http s://www.u zse. uz   -   “Toshkent”   Respublika   fond   birjasi   rasmiy   sayti   ma’lumotlari.
12 Yer   solig’i   va   mol-mulk   solig’i   O’zbekiston   Respublikasi   qonunchilik
hujjatlari bilan kiritiladi va uning barcha hududlarida undirib olinadi, bunda ushbu
soliqlar   va   yig’imlarning   miqdorlari   Hukumat   tomonidan   belgilanadi.     Boshqa
mahalliy   soliqlar   Qoraqolpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent
shaxrining   davlat   hokimiyati   organlari   tomonidan   kiritiladi.     Respublika   Vazirlar
Mahkamasi   faqatgina   ushbu   mahalliy   soliqlarni   chegara   miqdorlarini   belgilaydi.
Yangi   mahalliy   soliqlar   va   yig’imlarning   kiritilishi   Respublika   Vazirlar
Mahkamasi bilan kelishilishi lozim.  
Byudjet  bilan hisob-kitoblar bo’yicha buxgalteriya hisobi  byudjetga qarzlar
bo’yicha to’lovlar schyotida olib boriladi. 
Hisoblangan soliq summasi quyidagicha aks ettiriladi:
Debet 9430 – “Boshqa operatsion xarajatlar” schyoti, Kredit 4510 - “Soliqlar
bo’yicha bo’nak to’lovlari” schyoti.  
Byudjetga o’tkaziladigan soliq summasi quyidagicha aks ettiriladi:
Debet   4510-“Soliqlar   bo’yicha   bo’nak   to’lovlari   schyoti”,   Kredit   5110
–“Hisob-kitob” schyoti. 
13 Ye r solig’i  auditi 4
Т/r
Ko’rsatkichlar O’lcho
v
birligi Korxona
ma’lumotlari
bo’yicha Auditor   ma’lumotlari
bo’yicha
Yer
maydo
ni Summasi Yer
may
doni Summasi
1. Yer
uchastkasining
umumiy
maydoni,     ga 12. 4 x 12. 4 x
2. Soliq
solinmaydigan
yer maydoni -    ga 4. 8 x 4. 8 x
3. Soliq   solinadigan
baza ga 7. 6 x 7. 6 x
4. Yil   uchun
byudjetga
to’lanishi   lozim
bo’lgan jami soliq
summasi so’m x 25947. 7 x 25947. 7
5. I   chorak   uchun
15 fevralgacha so’m x 6486. 9 x 6486. 9
6. II   chorak   uchun
15 maygacha so’m x 6486. 9 x 6486. 9
4
  www.stat.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Statistika   qo‘mitasi   rasmiy   vev   sayti).
14 7. III   chorak   uchun
15 avgustgacha so’m x 6486. 9 x 6486. 9
8. IV   chorak   uchun
15 noyabrgacha so’m x 6486. 9 x 6486. 9
  Korxonaning   yer   solig’i   auditini   o’tkazishda   auditor   maxsus   jadval   tuzadi
va ushbu jadvalni korxonaning hisob-kitobi bilan solishtirib chiqadi.  
S.   Yer   qa’ridan   foydalanganlik   uchun   soliq   auditi.   Yer   qa’ridan
foydalanganlik   uchun   soliqni   tekshirishda,   auditor   avvalo,   soliq   solish
ob’ektlarining to’g’riligini aniqlash zarur.   Bunda soliq solish ob’ektlarining Soliq
Kodeksiga muvofiq kelishini tekshiradi.  So’ngra ushbu soliq stavkalarining to’g’ri
qo’llanilishi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan
yer   ostidan   foydalanganlik   uchun   soliq   stavkalariga   muvofiq   aniqlanadi.     Bunda
auditor ushbu soliq bo’yicha belgilangan imtiyozlarni ham nazarda tutishi kerak.  
So’ngra auditor yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliqni hisoblab chiqarish
va   to’lashning   to’g’riligini   ham   aniqlashi   lozim.     Bunda   u   soliq   to’lovchilar
tomonidan yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq bo’yicha hisob-kitoblarni soliq
organlariga   taqdim   etish   tartibiga   rioya   qilinganligini   Soliq   Kodeksining   IX
bo’lim.  Yer qa’ridan foydalanuvchilar uchun soliqlar va maxsus to’lovlar (42-46-
boblar, 242-256-moddalar) muvofiq tekshiradi. 
Yer qa’ridan foydalanganlik uchun
soliq  auditi natijalari 5
  Т/r Тayyor
mahsulotla
r nomi Soliq
solina-
digan
baza Soliq
stavkas
i, % Yer
qa’ridan
foydalangan
lik   uchun
soliq
summasi Auditor
ma’lumola
ri bo’yicha Far
qi
( +; -)
5
  www.cbu.uz (O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki   rasmiy   vev   sayti).
15 1.
Neft  va
kondensati 7331452.
69 20 1506290540 150629054
0
2.
Тabiiy gaz 37901238.
66 3 0 11370371600 113703716
00 -
      12876662140 128766621
40 -
16 Yer qa’ridan foydalanganlik uchun  soliq  auditi natijalari 6
  Тayyor
mahsulotla
r nomi Qazib   olish   hajmi,   t,   kub.
m Sotish hajmi
jami shu jumladan naturada
ifodalang
an   sotish
hajmi
(t,   kub.
m) pulda
ifodalanga
n   sotish
hajmi
(so’m) o’rtacha
sotish
bahosi
(060-
ustun / 050-
ustun)sotish
uchun o’z
ehtiyoj
i
uchun
010 020 030 040 050 060 070
Neft  va
kondensati 52898. 0 52898. 0 - 52255. 85 7440022. 3 142. 38
Тabiiy gaz 1109017
. 5 1109017
. 5 - 1061250.
1 36268769. 0 34. 18
Тayyor
mahsulotla
r nomi O’z
ehtiyoji
uchun
ishlatilgan
tayyor
mahsulotni
ng tannarxi Soliq solinadigan baza
Jami shu jumladan
realizatsiya 
q ilish uchun o’z ehtiyoji 
uchun
080 090 100 110
Neft  va
kondensati -
7331452. 69 7331452. 69 -
Тabiiy gaz - 37901238. 66 37901238. 66 -
6
  www.lex.uz (O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi   rasmiy vev   sayti).
17 Yer   qa’ridan   foydalanuvchilar   quyidagi   soliqlar   va   maxsus   to’lovlarni
to’laydilarchilari bo’yicha alog’ida tekshiruvdvn o’tkazadi:
 yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;
 qo’shimcha foyda solig’i;
 bonus (imzoli va tijoratbop topilma bonuslar). 
Auditor   q o’shimcha   foyda   solig’i ni   tekshirishda   quyidagilar ga   alohida
e’tibor beradi :
 ayrim   foydali   qazilmalarni   (foydali   komponentlarni)   kavlab   olishni
(ajratib olishni) amalga oshiruvchi yer qa’ridan foydalanuvchilar;
 foydali qazilmalardan ishlab chiqariladigan ayrim turdagi mahsulotlarni
ishlab  chiqarishni  amalga   oshiruvchi   yuridik  shaxslar   bo’yicha   q o’shimcha  foyda
solig’i ni tekshiradi . 
D.   Suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq   auditi.   Suv
resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliqni   o’z   faoliyatida   suvdan   foydalanuvchi
huquqiy shaxslar to’laydilar.  Bu soliqni tekshirishda soliq solish ob’ektining Soliq
Kodeksining   258-moddasiga   muvofiqligi   aniqlanadi.     So’ngra   O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan amaldagi soliq stavkalar
va   Soliq   Kodeksining   261-moddasiga   muvofiq   suv   resurslaridan   foydalanganlik
uchun to’lanadigan  soliq  bo’yicha  imtiyozlarning  to’g’ri   qo’llanilishi  tekshiriladi.
Auditor   suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq   summasini   hisoblab
chiqarish   tartibi   va   hisob-kitoblarni   soliq   organlariga   taqdim   etish   va   soliqni
to’lash muddatlariga rioya qilinishiga alohida e’tibor qaratishi lozim.  
Suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq   yuridik   shaxslar   tomonidan
tasdiqlangan stavkalar bo’yicha soliq solinmaydigan suv xajmlarini hisobga olgan
holda, olingan suvning xajmidan kelib chiqib hisoblanadi. .     Soliq bo’yicha hisob-
kitoblar   yil   boshidan   o’sib   boruvchi   yakunga   hisobot   oyidan   keyingi   oyning   15-
kuniga   qadar   to’lanadi.     Yilning   choragi   davomida   suv   resurslaridan
foydalanganlik   uchun   to’laydigan   solig’ining   umumiy   summasi   eng   kam   ish
haqining   ellik   baravaridan   kam   bo’lgan   yuridik   shaxslar   soliqni   yilning   xar
choragida   bir   marta,   yil   choraklari   bo’yicha   moliyaviy   hisobotlarni   topshirish
18 uchun belgilangan muddatlarda to’laydilar.     Soliq   to’lovchilar  (o’ishloo’  xo’jalik
korxonalaridan   tasho’ari)   joriy   yilning   15   yanvariga   o’adar   suvdan
foydalanayotgan joydagi davlat soliq  xizmati organlariga soliq  to’lagani hao’idagi
bildirishnomani   xar   oyda   yoki   yilning   xar   choragida   o’rnatilgan   limitdan   kelib
chio’ib   yohud   suvni   yetkazib   berish   bo’yicha   shartnomaga   muvofio’   ravishda
yuboradilar.     O’ishloo’   xo’jalik   korxonalari   suv   resurslaridan   foydalanganlik
uchun soliq ni bir yilda bir marta — joriy yilning 15 dekabriga o’adar to’laydilar.
Yuridik   shaxslarning   suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq     bo’yicha
byudjet   bilan   hisob-kitoblarining   buxgalterlik   hisobi   byudjetga   qarzlar   bo’yicha
to’lovlar (turlari bo’yicha) schyotida olib boriladi. 
Hisoblangan soliq  summasi o’uyidagicha aks ettiriladi:
9400-«davr xarajatlari hisobi» schyotining debeti;
6410- «byudjetga qarzlar bo’yicha to’lovlar hisobi» schyotining krediti. 
Byudjetga oid o’tkaziladigan soliq  summasi o’uyidagicha aks ettiriladi:
6410- «byudjetga qarzlar bo’yicha to’lovlar hisobi» schyotining krediti;
5110- «pul vositalarining hisob» schyoti krediti. 
Byudjet   bilan   hisob-kitoblar   turlari   bo’yicha   alohida   analitik   hisob
registrlarida   aks   ettirilib   boriladi.     Tekshirish   natijalari   auditorlik   hisoboti   va
xulosasiga kiritiladi.
A.   Yagona   soliq   to’lovi   auditi.   2020   yil   20   iyunda   Prezidentning
"Mikrofirmalar   va   kichik   korxonalarni   rivojlantirishni   rag’batlantirish   borasidagi
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida"gi PF-3620-sonli Farmoni qabul qilindi.   U
kichik   biznes   sub’ektlarining   faoliyat   ko’rsatish   shart-sharoitini   yaxshilashga,
ularni soliqqa tortishni soddalashtirishga yo’naltirilgan va asosiy masalalar tartibga
solinadi: 
1)   soliq   solishning   soddalashtirilgan   tizimi   tarkibining   o’zgarishi,
birxillashtirilgan soliq to’lovining joriy etilishi; 
2) joriy etilgan birxillashtirilgan soliq to’lovi to’lovchilari uchun imtiyozlar
va qo’shimcha preferensiyalar berilishi. 
Yagona soliq to’lovini to’lovchilar uning summasini  soliq solinadigan baza
19 va tasdiqlangan stavkalardan kelib chiqqan holda hisob-kitob qiladilar. 
Yagona   soliq   to’lovini   audit   o’tkazishdan   maqsad   b elgilangan   tartibda
qonun xujjatlariga muvofiq tekshirilishi. 
Yagona soliq to’lovini auditida belgilangan vazifalar:
 Soliq hisobotlari bo’yicha sintetik va analitik schetlarning holati;
 Soliq bazasini shakllantirish; 
 Daromad   xarajatlarini   aniqlash   va   hisobga   olinmagansoliq   bazasini
aniqlashi;
 Joriy   soliq   majburiyatlarini   oldidagi   qarzni   buxgalteriya   va   soliq
hisobotlarida aniqlash;
 Yig’ilgan   soliqlarning   summasini   buxgalteriya   hisobotlaridan
aniqlash;
 Moliyaviy hisobot shakllarini klasifikatsiya qilib olish;
 Тo’liq o’z vaqtida Yagona soliq to’lovini to’lanishini ta’minlash;
Asosiy normativ xujjatlar:
 Soliq   kodeksining   boblarida   auditorga   taqdim   etiladigan
xujjatlar, korxona balansi (for№1), moliyaviy natajalar to’g’risida hisobot for №2,
bosh   daftar,   oborot-saldo   vedomosti,   “hisob   siyosati”     bo’yicha   tasdiqlangan
buyruq,  kichik biznes   uchun tasdiqlagan   soddalashtirilgan  soliq  hisobot  shakllari,
soliqlarni to’lash maqsadida buxgalteriya hisobining hisob registri, 6400 “Byudjet
qarzdorligi”,   yagona   soliq   to’lovini   raschyotlari,     boshlang’ich   xujjatlar,   soliqqa
tortishdagi tasdiqlovchi xujjatlar
Yagona soliq to’lovini auditini o’tkazish bosqichlar uchga bo’linadi:
 Тanishtiruvchi
 Asosiy
 Yakuniy
Тanishtiruvchi bosqich;
Yagona   soliq   to’lovi   auditini   o’tkazishdan   maqsad   sodir   bo’lgan
jarayonlarga   Yagona   soliq   to’lovini   to’g’ri   hisoblash.     Buning   uchun   auditor
tomonidan quyidagi jarayonlarni amalga oshiradi:
20  Buxgalteriya va soliq hisobi tizimini baholash;
 Auditorlik tavakkalchilikni baholash;
 Mavjudlik darajasini aniqlash 
 Soliq ko’rsatkichlariga tegishli omillarni aniqlash;
 Хujjatlarning aylanish, tahlil qilish
Yuqorida   ko’rsatilgan   xolatlar   soliq   ob’ektini   aniqlaydi.     Yagona   soliq
to’lovini   auditini   o’tkazishda   ayrim   jarayonlarni   tahlil   qilish   zarur,   yan’i   audit
tekshiruvini joriy o’tkazish davrida:
Soliq   va   hisobni   yuritish   metodologiyasini   yangilash,   soliq   hisob-kitoblari
uchun   asosiy   vositani   qayta   baholash   va   yangi   xizmat   ko’rsatish   turlarini
amaliyotga   tadbiq   etish.     Buning   uchun   auditor   quyidagi   xujjatlarni   boshlang’ich
xujjatlarni olish zarur (ishlab chiqarish hisobotlari)  
Asosiy bosqich;
Bu bosqichda asosiy soliq hisobi auditi amalga oshiriladi. 
shuning uchun:
 Yagona soliq to’lovining soliq bazasi to’g’ri aniqlanib baholanadi. 
 Korxonaning   soliq   qonunchiligi   bo’yicha   belgilangan   normalarni
tuzilishini to’liq tahlil asosida tekshiriladi. 
Yagona   soliq   to’lovini   auditini   o’tkazish   jarayonida   quyidagi
huquqbuzarliklar bo’lishi mumkin:
Soliq bazasini to’g’ri shakllantirmaslik; 
Iqtisodiy xarajat tarkibiga belgilanmagan xarajatlarni kiritilishi;
Soliq imtiyozlarini qoyidalarini buzish;
SHakllantirilgan soliq to’lovlarini buzish xollari; 
Ichki   nazoratning   yo’qligi,   yagona   soliq   to’lovini   noto’g’ri   hisoblanishi   va
boshq. 
Yakuniy bosqich;
Auditorni  yakuni  bo’yicha tekshirish  natijalarini  xulosa  qiladi  va auditorlik
hisobotini ish xujjatlar bilan auditor raxbariga topshirishadi. 
21 B.   Yagona   yer   solig’i   auditi.   Auditor   yagona   yer   solig’i   bo’yicha   byudjet
bilan   hisob-kitoblarni   tekshirishi   uchun   soliqning   mohiyatini   va   uni   tartibga
soluvchi   me’yoriy   bazani   bilishi   zarur.     Yagona   yer   solig’i   yerdan   foydalanish
samaradorligini oshirish, qishloq xo’jalik tovar ishlab chiqaruvchilari mehnatining
pirovard   natijalaridan   iqtisodiy   manfaatdorligini   kuchaytirish   va   soliqqa   tortish
mexanizmini   soddalashtirish   uchun   1999   yilning   1-yanvaridan   boshlab   joriy
qilingan.  
Qishloq   xujalik   ishlab   chiqarishini   yuritishga   egalik   qilish   va   foydalanish
uchun   berilgan   yoki   ijaraga   olingan   yer   maydonlari   soliq   ob’ekti   bo’lib
hisoblanadi.  
Qishloq   xo’jalik   kooperativlari   (shirkatlar),   fermer   xo’jaliklari   va
agrofirmalar yagona yer solig’ining to’lovchilaridir.  
O’rmon, baliq va ovchilik xo’jaliklari, ilmiy-tekshirish tashkilotlari va ilmiy
muassasalarning tajriba, eksperimental va o’quv-tajriba xo’jaliklari, huquqiy shaxs
maqomiga ega bo’lmagan yordamchi qishloq xo’jaligi hamda «Dehqon xo’jaliklari
to’g’risida»gi   qonunda   ko’zda   tutilgan   soliqqa   tortish   shartlari   saqlab   qolingan
dehqon xo’jaliklari yagona yer solig’i to’lamaydi.  
Yagona yer solig’i O’zbekiston Respublikasining Prezidenti 1998 yilning 10
oktabrida   qabul   qilingan   «Qishloq   xo’jalik   tovar   ishlab   chiqaruvchilari   uchun
yagona   yer   solig’ini   joriy   etish   to’g’risida»gi   Farmoniga   hamda   Vazirlar
Mahkamasining 1998 yil 26 dekabridagi 539-sonli qaroriga asosan joriy qilingan.
Soliqqa   tortish   maqsadida   yerlar   sug’oriladigan   yerlar,   lalmikor   yerlar,   o’tloq   va
yaylovlar, jamoat binolari va xonadonlar bilan band bo’lgan yerlar, suv havzalari,
kanallar, kollektor  va yo’llar bilan band bo’lgan yerlar hamda qishloq xo’jaligida
foydalanilmaydigan   boshqa   yerlarga   bo’linadi.     Har   bir   yer   guruhi   bo’yicha
tegishli baza stavkalari va tuzatish koeffitsentlari qo’llaniladi.  
Sug’oriladigan yerlar bo’yicha bali «0» don 10 gacha bo’lgan birinchi sinfga
kiradigan   yerning   1   gektari   uchun   absolyut   summada   belgilangan   soliq   stavkasi
baza   stavkasiga   qabul   qilingan.     Baza   stavkalari   tuman   va   shaharlar   bo’yicha
belgilangan.  Yer maydonlarining qayerda joylashganligiga, sifati (ball-boniteti) va
22 suv   bilan   ta’minlanganligiga   qarab   baza   stavkalari   tegishli   tuzatish
koeffitsiyentlariga asosan o’zgartiriladi.  
Lalmikor   yerlar   hamda   o’tloq   va   yaylovlar   uchun   viloyatlar   bo’yicha
belgilangan baza stavkalari qo’llaniladi.  
Jamoat   binolari   va   xanodonlar,   suv   havzalari,   kanallar,   kollektor   va   yo’llar
bilan   band   bo’lgan   yerlar   hamda   qishloq   xo’jaligida   foydalanilmaydigan   boshqa
yerlar   bo’yicha   tegishli   tuman   va   shaharlarning   sug’riladigan   yerlarining   birinchi
sinfi uchun belgilangan stavkalar baza stavkasiga qabul qilingan.  
Qishloq   xo’jaligi   uchun   belgilangan   yerlarning   maydoni   yer   tuzish   xizmati
tomonidan olib boriladigan   yerlarni  hisobga  olish va yerlar  inventarizatsiyasining
ma’lumotlari   bilan   qishloq   xo’jalik   ekinlari   va   yer   maydonlarini   o’lchash
ma’lumotlari   hamda   maxsus   loyihalash   va   qidiruv   tashkilotlari   olib   borgan
tekshirish ma’lumotlari balan tasdiqlanishi kerak.  
Auditor   qishloq   xo’jalik   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   soliqni   hisoblash
varaqasini   soliq   inspeksiyasiga   joriy   yilning   1-fevraligacha   taqdim   qiliganligini,
shuningdek, soliq yilda uch marta to’langanligini aniqlashi lozim.  
Yagona   yer   solig’ining   hisoblangan   summasi   davr   xarajatiga   olib   boriladi.
Byudjet   bilan   olib   boriladigan   hisob-kitob   6410-«Byudjetga   to’lovlar   bo’yicha
qarzdorlik   (turlari   bo’yicha)»   hisob   schetining   «Yagona   yer   solig’i»   analitik
schyotida olib boriladi.  Hisoblangan soliqning summasi shu schyotning kreditidan
9439-«Boshqa operatsion xarajatlar» schetining debetiga olib boriladi.  
-   Yagona   yer   solig’ining   to’lovchilari   O’zbekiston   Respublikasining
amaldagi   qonunlariga   muvofiq   soliqning   to’g’ri   hisoblanishi   va   o’z   vaqtida
to’lanishi uchun javogardirlar.  
Yagona   yer   solig’ini   audit   o’tkazishdan   maqsad   b elgilangan   tartibda
qonun xujjatlariga muvofiq tekshirilishi. 
Yagona yer solig’ini auditida belgilangan vazifalar:
 Soliq hisobotlari bo’yicha sintetik va analitik schetlarning holati;
 Soliq bazasini shakllantirish; 
23  Daromad   xarajatlarini   aniqlash   va   hisobga   olinmagansoliq   bazasini
aniqlashi;
 Joriy   soliq   majburiyatlarini   oldidagi   qarzni   buxgalteriya   va   soliq
hisobotlarida aniqlash;
 Soliqlarning summasini buxgalteriya hisobotlaridan aniqlash;
 Moliyaviy hisobot shakllarini klasifikatsiya qilib olish;
 Тo’liq o’z vaqtida yagona yer solig’ini to’lanishini ta’minlash;
Asosiy normativ xujjatlar:
Soliq   kodeksining   boblarida   auditorga   taqdim   etiladigan   xujjatlar,   korxona
balansi   (for№1),   moliyaviy   natajalar   to’g’risida   hisobot   for   №2,   bosh   daftar,
oborot-saldo   vedomosti,   “hisob   siyosati”     bo’yicha   tasdiqlangan   buyruq,   kichik
biznes   uchun   tasdiqlagan   soddalashtirilgan   soliq   hisobot   shakllari,     yer   kadastri,
soliqlarni to’lash maqsadida buxgalteriya hisobining hisob registri, 6400 “Byudjet
qarzdorligi”,   yagona   yer   solig’ini   raschyotlari,     boshlang’ich   xujjatlar,   soliqqa
tortishdagi tasdiqlovchi xujjatlar.
Yagona yer solig’i  auditini o’tkazishdan maqsad sodir bo’lgan jarayonlarga
Yagona yer solig’ini to’g’ri hisoblash.   Buning uchun auditor tomonidan quyidagi
jarayonlarni amalga oshiradi:
 Buxgalteriya va soliq hisobi tizimini baholash;
 Auditorlik tavakkalchilikni baholash;
 Mavjudlik darajasini aniqlash 
 Soliq ko’rsatkichlariga tegishli omillarni aniqlash;
 Хujjatlarning aylanish, tahlil qilish
Yuqorida   ko’rsatilgan   xolatlar   soliq   ob’ektini   aniqlaydi.     Yagona   yer
solig’ini   auditini   o’tkazishda   ayrim   jarayonlarni   tahlil   qilish   zarur,   yan’i   audit
tekshiruvini joriy o’tkazish davrida:
Soliq   va   hisobni   yuritish   metodologiyasini   yangilash,   soliq   hisob-kitoblari
uchun   asosiy   vositani   qayta   baholash   va   yangi   xizmat   ko’rsatish   turlarini
amaliyotga   tadbiq   etish.     Buning   uchun   auditor   quyidagi   xujjatlarni   boshlang’ich
xujjatlarni olish zarur (ishlab chiqarish hisobotlari)  
24 Asosiy bosqich;
Bu bosqichda asosiy soliq hisobi auditi amalga oshiriladi. 
shuning uchun:
 Yagona yer solig’i ning soliq bazasi to’g’ri aniqlanib baholanadi. 
 Korxonaning   soliq   qonunchiligi   bo’yicha   belgilangan   normalarni
tuzilishini to’liq tahlil asosida tekshiriladi. 
Yagona   yer   solig’ini   auditini   o’tkazish   jarayonida   quyidagi
huquqbuzarliklar bo’lishi mumkin:
 Soliq bazasini to’g’ri shakllantirmaslik; 
 Yer maydonining hajming  noto’g’ri hisoblanishi;
 Soliq imtiyozlarini qoyidalarini buzish;
 SHakllantirilgan soliq to’lovlarini buzish xollari; 
 Ichki nazoratning yo’qligi, yagona yer solig’ini noto’g’ri hisoblanishi
va boshq. 
Yakuniy bosqichda a uditorni yakuni bo’yicha tekshirish natijalarini xulosa
qiladi va auditorlik hisobotini ish xujjatlar bilan auditor raxbariga topshirishadi. 
S.   Тadbirkorlik   faoliyatining   ayrim   turlari   bo’yicha   qat’iy   belgilangan
soliq   auditi.   Qat’iy   belgilangan   soliqni   to’lovchilar   bo’lib   faoliyatning   ayrim
turlarini tavsiflovchi fizik ko’rsatkichlardan kelib chiqqan holda soliq solinadigan
ayrim faoliyat turlarini amalga oshiruvchi yuridik shaxslar hisoblanadi. 
Qat’iy belgilangan soliq solinadigan faoliyat turlarining ro’yxati, shuningdek
faoliyatning mazkur turlarini tavsiflovchi fizik ko’rsatkichlar qonun hujjatlari bilan
belgilanadi. 
Qat’iy   belgilangan   soliq   to’lash   tatbiq   etiladigan   faoliyat   bilan   bir   qatorda
faoliyatning   boshqa   turlarini   amalga   oshiruvchi   yuridik   shaxslar   faoliyatning
mazkur   turlari   bo’yicha   alohida-alohida   hisob   yuritishlari   va   umumbelgilangan
yoki ushbu bo’limda belgilangan soliqlarni to’lashlari shart. 
Qat’iy   belgilangan   soliq   belgilangan   faoliyat   turini   tavsiflovchi   fizik
ko’rsatkich   soliq   solinadigan   ob’ekt   hisoblanadi.     Soliq   solinadigan   baza   fizik
25 ko’rsatkichlarning   sonidan   kelib   chiqib,   soliq   summasi   soliq   solinadigan   baza   va
belgilangan stavkadan kelib chiqqan holda aniqlanadi. 
Qat’iy   belgilangan   soliq   hisob-kitobi   soliq   bo’yicha   hisobga   olish   joyidagi
davlat soliq xizmati organlariga:
yangi tashkil qilinayotgan (boshlovchi) soliq to’lovchilar tomonidan – davlat
ro’yxatidan o’tkazilgan kundan e’tiboran o’n kundan kechiktirmay;
faoliyat   yuritayotgan   soliq   to’lovchilar   tomonidan   –   hisobot   yilining  
15 yanvarigacha taqdim etiladi. 
Soliq   solish   ob’ekti   va   ish   haqining   eng   kam   miqdori   o’zgargan   taqdirda,
soliq   to’lovchilar   aniqlik   kiritilgan   hisob-kitobni   navbatdagi   to’lovni   to’lash
muddatidan kechiktirmay taqdim etishlari shart. 
Auditor   qat’iy   belgilangan   soliqni   yuridik   shaxslar   tomonidan   –   har   oyda
hisobot   oyidan   keyingi   oyning   25-kunidan   kechiktirmay   to’laganligini   tekshirish
lozim. 
Qat’iy   belgilangan   soliqni   audit   o’tkazishdan   maqsad   b elgilangan
tartibda qonun xujjatlariga muvofiq tekshirilishi. 
Qat’iy belgilangan soliqni auditida belgilangan vazifalar:
 Soliq hisobotlari bo’yicha sintetik va analitik schetlarning holati;
 Soliq bazasini shakllantirish; 
 Daromad   xarajatlarini   aniqlash   va   hisobga   olinmagansoliq   bazasini
aniqlashi;
 Joriy   soliq   majburiyatlarini   oldidagi   qarzni   buxgalteriya   va   soliq
hisobotlarida aniqlash;
 Soliqlarning summasini buxgalteriya hisobotlaridan aniqlash;
 Moliyaviy hisobot shakllarini klasifikatsiya qilib olish;
 Тo’liq o’z vaqtida qat’iy belgilangan soliqni to’lanishini ta’minlash;
Asosiy normativ xujjatlar:
 Soliq   kodeksining   boblarida   auditorga   taqdim   etiladigan
xujjatlar, korxona balansi (for№1), moliyaviy natajalar to’g’risida hisobot for №2,
bosh   daftar,   oborot-saldo   vedomosti,   “hisob   siyosati”     bo’yicha   tasdiqlangan
26 buyruq,  kichik biznes   uchun tasdiqlagan   soddalashtirilgan  soliq  hisobot  shakllari,
soliqlarni to’lash maqsadida buxgalteriya hisobining hisob registri, 6400 “Byudjet
qarzdorligi”,   Qat’iy   belgilangan   soliqni   raschyotlari,     boshlang’ich   xujjatlar,
soliqqa tortishdagi tasdiqlovchi xujjatlar
Тanishtiruvchi bosqichda;
Qat’iy   belgilangan   soliq     auditini   o’tkazishdan   maqsad   sodir   bo’lgan
jarayonlarga   Qat’iy   belgilangan   soliqni   to’g’ri   hisoblash.     Buning   uchun   auditor
tomonidan quyidagi jarayonlarni amalga oshiradi:
 Buxgalteriya va soliq hisobi tizimini baholash;
 Auditorlik tavakkalchilikni baholash;
 Mavjudlik darajasini aniqlash 
 Soliq ko’rsatkichlariga tegishli omillarni aniqlash;
 Хujjatlarning aylanish, tahlil qilish
Yuqorida ko’rsatilgan xolatlar soliq ob’ektini aniqlaydi.   Qat’iy belgilangan
soliqni auditini o’tkazishda ayrim jarayonlarni tahlil qilish zarur .
Yuridik shaxslar uchun qat’iy belgilangan soliq hisob-kitobi 7
      Faoliyat
turi  Fizik
ko’rsatkichlar Qat’iy
belgilang
an   soliq
stavkasi
(eng kam
ish
haqiga
nisbatan
karra
miqdorid
a) Eng
kam
ish
haqi
miqdo
ri Korxo
na
ma’lum
ot - lari
bo’yich
a Audit
or
ma’lu -
motlari
bo’yich
a Far
-qi
( +; -
)o’lch
ov
birligi jihozlan
gan
joylar
soni
(birligi),
egallanga
n
maydon 
Avtotran -
sport kv.
metr 58. 0 0. 1 45215 262247 26224
7
7
  www.lex.uz  (O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi   rasmiy vev   sayti).
27 vositalarini
q i sq a
muddat
sa q lash
joylari
Bolalar
o’yin
avtomatlari Birlik
da 8 3. 0 45215 108516
0 10851
60
Soliq   va   hisobni   yuritish   metodologiyasini   yangilash,   soliq   hisob-kitoblari
uchun   asosiy   vositani   qayta   baholash   va   yangi   xizmat   ko’rsatish   turlarini
amaliyotga   tadbiq   etish.     Buning   uchun   auditor   quyidagi   xujjatlarni   boshlang’ich
xujjatlarni olish zarur (ishlab chiqarish hisobotlari)  
Asosiy bosqich;
Bu bosqichda asosiy soliq hisobi auditi amalga oshiriladi. 
shuning uchun:
 Qat’iy   belgilangan   soliq   ning   soliq   bazasi   to’g’ri   aniqlanib
baholanadi. 
 Korxonaning   soliq   qonunchiligi   bo’yicha   belgilangan   normalarni
tuzilishini to’liq tahlil asosida tekshiriladi. 
Qat’iy   belgilangan   soliqni   auditini   o’tkazish   jarayonida   quyidagi
huquqbuzarliklar bo’lishi mumkin:
 Soliq bazasini to’g’ri shakllantirmaslik; 
 fizik ko’rsatkichlarning soni noto’g’ri hisoblanishi;
 Soliq imtiyozlarini qoyidalarini buzish;
 SHakllantirilgan soliq to’lovlarini buzish xollari; 
 Ichki   nazoratning   yo’qligi,   Qat’iy   belgilangan   soliqni   noto’g’ri
hisoblanishi va boshq. 
28 Yakuniy bosqichda a uditorni yakuni bo’yicha tekshirish natijalarini xulosa
qiladi va auditorlik hisobotini ish xujjatlar bilan auditor raxbariga topshirishadi. 
29 3. Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy
to’lovlar auditi.
Byudjetdan   tashqari   jamg’armalar   –   umumdavlat   moliyasining   muhim
bo’g’ini   bo’lib,   ularning   faoliyati   qat’iy   belgilangan,   manbalarni   tashkil   etish
yo’llari   ko’rsatilgan.     Pul   jamg’armalari   bilan   foydalanish   yo’llarining   tartibi
aniqlab   berilgan,   davlat   hukumatining   yuqori   organlarini   tegishli   aktlari   asosida
o’z   faoliyatini   amalga   oshiradilar.     Byudjetdan   tashqari   jamg’armalar   o’z
maqsadlari   yo’nalishi   bo’yicha   iqtisodiy   va   ijtimoiyga   bo’linadi.     Boshqarish
darajasi bo’yicha esa davlat va mahalliy jamg’armalarga bo’linadi. 
Byudjetdan   tashqari   jamg’armalarni   tashkil   etilishining   muvofiqligini
ta’minlovchi   yana   bir   muhim   faktor   –   bu   byudjet   taqchilligidir.     shuning   uchun
byudjetdan   tashqari   jamg’armalar:   Investitsiya   jamg’armasi,   Trast   jamg’armalari,
Pensiya   jamg’armasinining   shakllanish   jarayonini,   to’lovlarni   amalga   oshirilish
tartibining   me’yoriy   hujjatlarga   muvofiqligini   tekshirish   zaruriyati   tug’iladi.
CHunki   byudjet   mablag’laridan   foydalanishni   hukumat   organlari   qonun   asosida
qat’iy tasdiqlab bersa, byudjetdan tashqari jamg’armalar esa ijroiya organlari orqali
belgilanadi.     Qonun   asosida   tasdiqlangan   byudjet   parlament   tomonidan   nazorat
qilinadi,   byudjetdan   tashqari   jamg’armalar   esa   qonun   chiqaruvchi   organlar
tomonidan   nazorat   qilinmaydi.     Bu   esa   auditorlik   tekshiruvining   ahamiyatini
oshiradi. 
Ijtimoiy sug’urta va ta’minotga doir hisob-kitoblarni  tekshirish ketma-
ketligi. 8
Buxgalteriya balansi (1-shakl)
Bosh daftar
4510-«Sug’urta   bo’yicha   bo’nak   to’lovlar»   4550-«Majburiy   to’lovlar
bo’yicha   bo’naklar»   va   6520   –«Ijtimoiy   sug’urta   bo’yicha   to’lovlar»
schyotlarining qoldiqlari.  
8
  www.lex.uz  (O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi   rasmiy vev   sayti).
30 4550   va   6520   schyotlar   bo’yicha   sintetik   va   analitik   hisob   registrlaridagi
qoldiqlar
Ijtimoiy   sug’urta   va   ta’minot   jamg’armalariga   to’lanadigan   sug’urta
badallari   bo’yicha   hisob-kitob   vedomostlari   –   tegishli   jamg’armalar   bo’yicha
hisobot davrining oxiriga qarz qoldiqlarining summasi.
Byudjetdan   tashqari   jamg’armalarga   to’lanadigan   majburiy   to’lovlar
va  ularni tekshirish da quyidagilarni bilish mumkin; 
 Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy to’lovlar
auditini maqsad va vazifalari aniqlash,
 Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy to’lovlar
auditini o’tkazishda mavjud bo’lgan asosiy xujjatlar
 Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy to’lovlar
auditiniishini tekshirishdagi ketma-ketlik,
 Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy to’lovlar
auditini o’tkazishi jarayonida aniqlangan xuquqbuzarliklarning turlari,
 Byudjetdan tashqari jamg’armalarga to’lanadigan majburiy to’lovlar
tekshirishdan maqsad qonunda belgilangan talabalar asosida amalga oshiriladi. 
Byudjetdan   tashqari   jamg’armalarga   to’lanadigan   majburiy   to’lovlar   auditi
qilishda   quydagilardan boholash mumkin:
 Soliqlar bo’yicha sintetik va analitik hisob tizimi;
 Soliq bazasini shakllantirish va noqonuniy to’lovlarni yo’qligi;
 Yagona   ijtimoiy   to’lov   bo’yicha   belgilangan   summani
to’lanmasligi;
 Soliq   majburiyatlarini   byudjet   buxgalteriya   va   soliq
hisobotlarida ko’rsatish
 Soliq   bazasini   shakllantirish   jarayonida   soliq   qonunchiligiga
rioya qilish. 
31  Byudjetdan tashqari jamg’armalarga  to’liq o’z vaqtida  majburiy
to’lovlar ni to’lash.  
Auditor   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   to’lovlarning   amalga
oshirilishini   tekshirganda   pensiya   jamg’armasining   shakllanish   manbalari   hamda
belgilangan   foiz   stavkalarining   to’g’ri   hisoblanganligiga   alohida   e’tibor   qaratishi
lozim.     Auditorlik   tekshirishi   jarayonida   byudjetdan   tashqari   jamg’armalarga
tushumlarning   qonuniyligi,   amaldagi   me’yoriy   -   huquqiy   hujjatlarga   mos   kelishi
tekshiriladi.  
Sug’urta   badallarining   hisoblash   ijtimoiy   sug’urta   joriy   qilingan
ishlovchilarini barcha kategoriyalarini ish haqi jamg’armasiga belgilangan tarifdan
kelib chiqqan holda amalga oshiriladi. 
Bundan   tashqari   auditorlik   tekshiruvi   jarayonida   quyidagilarga   e’tibor
qaratish   lozim:   to’lanishi   lozim   bo’lgan   badallarning   hisoblab   yozilishi   uchun
soliqqa   tortish   bazasining   to’g’ri   aniqlanganligini;   badallarning   pensiya
jamg’armasiga   o’z   vaqtida   hisoblab   o’tkazilayotganligiga;   badallarning
jamg’armalarga   hisoblab   yozilishi   va   o’tkazilishi   hisobi   to’g’ri
yuritilayotganligiga;   analitik   hisob   ma’lumotlarining   6520   –   “Davlat   maqsadli
jamg’armalarga   majburiy   ajratmalar   bo’yicha   qarzdorlik”   schyot   ma’lumotlariga
muvofiqligiga.    
Audit   o’tkazish   manbalari   bo’lib   hisob-kitob   qaydnomalari,   to’lov
qaydnomalari,   kassa   chiqim   orderlari,   bank   ko’chirmalari,   joriy   oy   uchun   ichki
balans   hisoblashishlarni   hisobga   olish   qaydnomasi,   to’lov   topshiriqnomalari,   10-
sonli jurnal order, Bosh daftar kabilar hisoblanadi. 
  Amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   sug’urta   qildiruvchilar   hisoblangan
sug’urta   badallarini   naqd   pulsiz   hisob-kitoblar   shaklida   tegishli   summalarini
o’zlarining   bank   muassasalaridagi   joriy   hisobvaraqlaridan   pensiya   jamg’armasi
bo’limlari   hisovaraqlariga   o’tkazish   yo’li   bilan   to’laydilar.     Bunda   pensiya
jamg’armasiga   byudjetdan   mablag’   bilan   ta’minlanadigan   tashkilotlar   badallarini
oyda bir marta   oyning ikkinchi yarmi uchun ish haqini to’lash uchun belgilangan
muddatda to’lashi lozim.                                                                           
32 Tekshirish   chog’ida   auditor   jamg’armalarga   to’lovlar   bo’yicha   sodir
bo’ladigan quyidagi muomalalarni to’g’riligini tekshirishi lozim:
1)Pensiya   jamg’armasiga   tegishli   bo’lgan   va   mahsulot   tannarxiga
kiritiladigan   summalarni,   shu   jumladan   soliqlarni,   to’lovlarni   va   hokazolarni   aks
ettirish:
Debet 2020 “Asosiy ishlab chiqarish”, 9410 “Sotish xarajatlari” schyotlari
Kredit 65 20   “Davlat maqsadli  jamg’armalarga majburiy ajratmalar bo’yicha
qarzdorlik” ” schyoti. 
2)   Tijorat   xarajatlariga,     hamda   muomala   chiqimlari   (savdoda)   hisobiga
kiradigan, pensiya jamg’armasiga hisoblangan badallar summasini aks ettirish:
Debet 9410 “Sotish xarajatlari” schyoti 
Kredit 65 20   “Davlat maqsadli  jamg’armalarga majburiy ajratmalar bo’yicha
qarzdorlik” schyoti. 
3)   Pensiya   jamg’arma s iga     to’lanadigan   badallar,   mahsulot,   xizmat
ko’rsatuvchi   bo’linmalar   va   xo’jaliklarning   bajargan   ishlari   va   ko’rsatgan
xizmatlari xarajatlariga qo’shiladigan, hamda kelgusi davr xarajatlarining tarkibida
hisobga olinadigan summalarning aks ettirilishi:
Debet 2020 “Asosiy ishlab chiqarish”, 2310 “ Yo rdamchi ishlab   chiqarish”,
3190 “Boshqa oldindan to’lanadigan xarajatlar” schyotlari
Kredit   65 20   “Pensiya   jamg’armasiga   to’lovlar   bo’yicha   hisob   -     kitoblar”
schyoti. 
4) Oldindan hisoblangan ajratmalarning summalarini Pensiya jamg’armasiga
o’tkazish:Debet   65 20   “Davlat   maqsadli     jamg’armalarga   majburiy   ajratmalar
bo’yicha qarzdorlik” schyoti.  Kredit 5110 “Hisob -kitob” schyoti
Auditor   shunga   e’tibor   berish   kerakki,   penya   badallarini   to’lash   mudati
o’tgan   kundan   keyingi   kundan   boshlab,   to’lov   kunini   ham   qo’shib   hisoblanadi.
Masalan,   agar   badallar   5   mayda   to’lanishi   kerak   bo’lsayu,   15   mayda   to’langan
bo’lsa penya 10 kun (6 maydan 15 maygacha) uchun hisoblanadi. 
To’lov muddati dam olish yoki bayram kunga to’g’ri kelsa penya dam olish
yoki bayram kunidan keyingi 2chi ish kunidan hisoblanadi. 
33 Ijtimoiy sug’urta  va ta’minot  jamg’armalariga  to’lovlar   hisoblanishi   hamda
to’lanishini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishda quyidagilar bajariladi:
- har   bir   jamg’arma   turi   bo’yicha   va   sug’urta   turi   bo’yicha   to’lov
(badal) hisoblash uchun qabul qilingan bazaning ishonchliligini aniqlash;
- tegishli   jamg’armalar   bo’yicha   sug’urta   badallari   stavkalarini
qo’llashning to’g’riligini tekshirish;
- hisoblashlarni tekshirish;
- sug’urta badallarini hisoblash manbalarini tekshirish.  
Ma’lumotlarda tafovutlar bo’lgan hollarda jamg’armalar va debet yoki kredit
oborotlari   tekshirilib,   tafovutlar   ko’lami   aniqlanadi.     Keyinchalik   ushbu
tafovutlarning sabablari aniqlashtirilishi lozim.  
Moliyalashtirish   manbaidan   qat’iy   nazar   barcha   asoslar   bo’yicha   xodimlar
foydasiga  hisoblangan, pul va (yoki) natura shakldagi  to’lovlarning barcha turlari
ushbu   jamg’armalarga   sug’urta   badallarini   hisoblash   uchun   ob’ekt   bo’lib
hisoblanadi.  
Sug’urta   badallarini   hisoblash   uchun   qo’llaniladigan   bazaning
ishonchliligini tekshirishda quyidagilarni bajarish zarur:
- hisobot davrida hisoblangan va to’langan mehnat haqi hamda boshqa
to’lovlar turlarini aniqlash;
- haqiqatda   sug’urta   badallari   hisoblangan   to’lovlar   turlarini,   tegishli
ijtimoiy   sug’urta   jamg’armasiga   sug’urta   badallari   hisoblanmaydigan   to’lovlar
ro’yxatiga   muvofiq   ular   hisoblanishi   yoki   hisoblanmasligi   lozim   bo’lgan   to’lov
turlari bilan taqqoslash;
- tegishli   jamg’armalar   bo’yicha   sug’urta   badallarining   to’liq
to’lanmagan (yoki oshiqcha to’langan) miqdorini aniqlash.  
Oldin   hisoblanmasdan,   korxona   kassasidan   berilgan   har   xil   to’lovlarni
(moddiy yordam, mukofot) maxsus e’tibor bilan tekshirish kerak.  
Ma’lumotlarda tafovutlar bo’lgan hollarda jamg’armalar va debet yoki kredit
oborotlari   tekshirilib,   tafovutlar   ko’lami   aniqlanadi.     Keyinchalik   ushbu
tafovutlarning sabablari aniqlashtirilishi lozim.  
34 Moliyalashtirish   manbaidan   qat’iy   nazar   barcha   asoslar   bo’yicha   xodimlar
foydasiga  hisoblangan, pul va (yoki) natura shakldagi  to’lovlarning barcha turlari
ushbu   jamg’armalarga   sug’urta   badallarini   hisoblash   uchun   ob’ekt   bo’lib
hisoblanadi.  
Sug’urta   badallarini   hisoblash   uchun   qo’llaniladigan   bazaning
ishonchliligini tekshirishda quyidagilarni bajarish zarur:
- hisobot davrida hisoblangan va to’langan mehnat haqi hamda boshqa
to’lovlar turlarini aniqlash;
- haqiqatda   sug’urta   badallari   hisoblangan   to’lovlar   turlarini,   tegishli
ijtimoiy   sug’urta   jamg’armasiga   sug’urta   badallari   hisoblanmaydigan   to’lovlar
ro’yxatiga   muvofiq   ular   hisoblanishi   yoki   hisoblanmasligi   lozim   bo’lgan   to’lov
turlari bilan taqqoslash;
- tegishli   jamg’armalar   bo’yicha   sug’urta   badallarining   to’liq
to’lanmagan (yoki oshiqcha to’langan) miqdorini aniqlash.  
Bizning   fikrimizcha,   auditor   yagona   ijtimoiy   to’lov   bo’yicha   hisob-
kitoblarni   tekshirishda   kasaba   uyushmasi   qo’mitasi   a’zolarini   ham   jalb   qilishi
maqsadga muvofiq. 
shuningdek,   oldin   hisoblanmasdan,   korxona   kassasidan   berilgan   har   xil
to’lovlarni (moddiy yordam, mukofot) maxsus e’tibor bilan tekshirish kerak.  
So’ngra hisoblangan va to’langan sug’urta badallarining hisobda to’g’ri aks
ettirilishini   aniqlash   zarur.     Bunda   xodimlarga   to’langan   to’lovlarning   sug’urta
badallarini   hisoblash   moliyalashtirish   manbasi   hisobidan   aks   ettirilayotganligiga
e’tibor qaratiladi.  Тekshiruv natijalari ishchi hujjatlar bilan rasmiylashtiriladi.  
Тekshiruv   yakunida   auditor   aniqlangan   tafovutlarning   hisobot
ko’rsatkichlariga   (tannarx   va   moliyaviy   natijaga,   ijtimoiy   sug’urta   va   ta’minot
bo’yicha   qarzlar   miqdoriga),   muhimliklik   darajasini   hisobga   olgan   holda,   qanday
ta’sir ko’rsatishini aniqlaydi.  
35 Xulosa
Kurs   ishi   yakunida   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   «Soliq
siyosatining   2021-yilga   mo’ljallangan   asosiy   yo’nalishlari   qabul   qilinishi
munosabati   bilan   O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun   hujjatlariga
o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasi
Qonuni loyihasini tayyorladi.
2021-yilgi   soliq   siyosatining   asosiy   yo’nalishlarida   QQS   (15%),   foyda
solig’i   (15%,   alohida   toifalar   uchun   20%),   jismoniy   shaxslardan   olinadigan
daromad   solig’i   (12%),   yuridik   shaxslardan   olinadigan   mol-mulk   solig’i   (2%),
qishloq   xo’jaligiga   mo’ljallangan   yerlar   uchun   yer   solig’i   (0,95%),   ijtimoiy   soliq
(xo’jalik yurituvchi sub’ektlar – 12% va byudjet tashkilotlari – 25%), aylanmadan
olinadigan soliq (bazaviy stavka 4%) stavkalarini saqlab qolinishi nazarda tutiladi.
Shu   bilan   birga,   2021-yilgi   soliq   siyosati   Soliq   kodeksining   to’g’ridan-
to’g’ri   amal   qilishini,   eksport   qiluvchilarni   yanada   qo’llab-quvvatlashni,   soliq
yukining   adolatli   taqsimlanishini   va   tabiiy   resurslaridan   samarali   foydalanilishini
oshirilishini   ta’minlashni   nazarda   tutuvchi   soliq   islohotlarini   davom   ettirishga
qaratilgan.
Qonun   loyihasida   Soliq   kodeksi   tarkibiga   aksiz   solig’i,   yer   solig’i,   suv
resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq   va   qat’iy   belgilangan   miqdordagi
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’ining   stavkalarini,   shuningdek
ushbu stavkalarni qo’llash bilan bog’liq ayrim normalar kiritilishi nazarda tutilgan.
2020-yil   uchun   ushbu   stavkalar   O’zbekiston   Respublikasining   “2020-yil   uchun
O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to’g’risida”gi   Qonuni   bilan
belgilangan edi.
2021-yil uchun ushbu stavkalar quyidagi tarzda o’zgartirildi:
a)   aksiz   solig’i   bo’yicha   import   va   ishlab   chiqarish   uchun   aksiz   solig’i
aksariyat   stavkalarini   tenglashtirish   nazarda   tutiladi.   Shu   bilan   birga,   mutlaq
miqdorda belgilangan aksiz solig’i stavkalari indeksatsiya qilingan
(2020-yil   1-apreldan   ularning   nazarda   tutilgan   indeksatsiyasini   bekor
qilinganini hisobga olgan holda).
36 Shu   munosabat   bilan,   aksiz   solig’i   stavkalari   2021-yil   1-fevraldan   boshlab
indeksatsiya   qilinmoqda.   Bunda,   alkogolli   mahsulotlar,   shu   jumladan   pivoga,
shuningdek tamaki mahsulotlari uchun 2 bosqichda: 2021-yil 1-fevraldan boshlab
–   2020-yilda   ularni   indeksatsiya   qilinishi   rad   etilganligini   hisobga   olgan   holda,
hamda 2021-yil 1-sentyabrdan – o’rtacha 7,5 foizga indeksatsiya qilinmoqda.
Import   bo’yicha   73   ta   tovar   pozitsiyasiga   aksiz   solig’ini   bekor   qilish   taklif
etilmoqda,   xususan,   oziq-ovqat   mahsulotlari   (20   turdagi   tovarlar   (sharbatlar,
pishloq, tvorog, margarin, unli qandolat mahsulotlari, kolbasa va shunga o’xshash
go’sht mahsulotlari va h.k.)), elektrotexnika tovarlari bo’yicha (35 turdagi tovarlar
(muzlatgichlar,   televizorlar,   gaz   plitalari,   changyutgichlar,   kir   yuvish   mashinalari
va h.k.)) va h.k. Bu tadbirkorlik sub’ektlariga teng sharoitlarni ta’minlashga imkon
beradi.
shu jumladan dehqon xo’jaliklari uchun foydalaniladigan suv hajmi bo’yicha
esa 1 kub metri uchun 40 so’m yagona soliq stavkasi belgilanmoqda.
37 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
O’zbekiston Respublikasining kodekslari
1.O’zbekiston   Respublikasining   Soliq   kodeksi.   Yangi   tahriri.   O’RQ-599-
sonli Qonuni. 2020 yil 30 dekabr.
2.O’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi.   1996   yil  
29 avgust, 257-I-sonli Oliy Majlis qarori
3.O’zbekiston   Respublikasining   Jinoyat   kodeksi.   2020-XII-sonli   Qonuni,
1994 yil 22 sentyabr.
4.O’zbekiston   Respublikasining   Ma’muriy   javobgarlik   to’g’isidagi   kodeksi.
2020–XII-sonli Qonuni,  1994 yil 22 sentyabr.
5.  O’zbekiston  Respublikasining   Uy-joy  kodeksi.   713-I-sonli   Qonuni,  1998
yil 24 dekabr.
O’zbekiston Respublikasining qonunlari
6.O’zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   2021   yil   uchun   O’zbekiston
Respublikasining   davlat   byudjeti   to’g’risida.   O’RQ-657-son,   2020   yil  
25 dekabr.
7.O’zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   Byudjet   jarayoni
takomillashtirilishi   munosabati   bilan   O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun
hujjatlariga   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida.   O’RQ-660-son,   2020
yil 30 dekabr.
Internet malumotlari:
 LEXUZ on-line
http://www.cer.uz.
http://www.mf.uz.
http://www.soliq.uz
http://www.tfi.uz.
38

Soliq va majburiy to'lovlar auditi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский