Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 238.3KB
Xaridlar 31
Yuklab olingan sana 22 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Soliqlar va ularning bozor iqtisodiyotidagi vazifalar

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ” FANIDAN
        
KURS ISHI
МАVZU:   Soliqlar va ularning bozor iqtisodiyotidagi vazifalar
Bajardi:  SMMT 76/22  Ganiyev Odil Absamatovich
Qabul qildi:   ass. Raimnazarov Saloxitdin Davrbek o’g’li
RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Soliqlar va ularning bozor iqtisodiyotidagi vazifalar
Reja
Kirish 3
1. Soliq tushunchasi, uning mohiyati va ahamiyati 5
2. Õzbekistondagi soliq tizimi va bozor iqtisodiyotidagi vazifalari 13
3. O’zbekistonda soliq tizimini rivojlanish istiqbollari 22
Xulosa   31
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 34
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi .   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat
o’zining   ichki   va   tashqi   vazifalarini,   har   xil   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   chora-
tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   mablag’larning   asosiy   qismini
soliqlar   orqali   to’playdi.   Jumladan,   soliqlar   respublika   va   mahalliy   byudjetlar
daromadlarini   shakllantiradi,   davlat   ijtimoiy   dasturlari   uchun   moliyaviy   negiz
yaratadi,  soliq   to’lovchi   shaxslarning   tadbirkorlik   faoliyatini   boshqaradi,   ularning
tabiiy   resurslardan   unumli   foydalanishga   bo’lgan   intilishini   rag’batlantiradi,   narx
belgilashga   ta’sir   ko’rsatadi,   aholining   turmush   darajasini   tartibga   solib   turadi,
imtiyozlar   yordamida   esa   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini   ijtimoiy
himoya   qilishni   tashkil   etishga   yordam   beradi.   Soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati
davlat   bilan   huquqiy   va   jismoniy   shaxslar   o’rtasida   vujudga   keluvchi   ob’ektiv
majburiy to’lovlarga as oslangan moliyaviy munosabatlar orqali harakterlanadi. Bu
moliyaviy   munosabatlar   maxsus   ijtimoiy   harakterga   ega   bo’lib,   milliy
daromadning bir qismi bo’lgan pul mablag’larini davlat ixtiyoriga safarbar qilishga
xizmat   qiladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev
ta’kidlagnidek   “Yangi   soliq   siyosati   doirasida   ish   haqiga   soliq   yuki   1,5   barobar
kamaytirildi.   Natijada   rasmiy   sektorda   ishlayotganlar   soni   yil   davomida   500
mingtaga   ko’paydi.   Qo’shilgan   qiymat   solig’i   stavkasi   20   foizdan   15   foizga
tushirildi. Buning hisobidan o’tgan yili soliq to’lovchilar ixtiyorida 2 trillion so’m
qoldi. Joriy yilda bu raqam  11 trillion so’mni  tashkil etishi  kutilmoqda. Bir yilda
tadbirkorlar   ixtiyorida   shuncha   mablag’   qolishi,   albatta,   ularga   o’z   bizneslarini
rivojlantirish uchun juda katta qo’shimcha imkoniyatlar yaratadi” 1
.
Soliqlarning   jamiyat   hayotidagi   rolini   oshib   borishi   bilan   davlat   byudjeti
daromad   bazasini   qay   tarzda   va   darajada   shakllanishiga   bog’liqdir.   Soliq   bozor
konyukturasini  boshqarishga   o’ziga  xos  vosita  hisoblanadi.  Soliq vositalari   orqali
iqtisodiy   tarmoqlarini   rivojlantirish   va   kerak   bo’lsa   ularni   inqiroz   holatiga   tushib
qolishiga   sababchi   bo’lishi   mumkin.   Shu   bois   moliyaviy   resurslardan   oqilona
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. 2020 yil 24 yanvar. 
https://president.uz/oz/lists/view/3324
3 foydalanish   va   ularni   to’g’ri   yo’naltirish,   samaradorligini   oshirish,   ijtimoiy   –
iqtisodiy taraqqiyotni ta’minlashda soliq munosabatlari muhim rol o’ynaydi. Soliq
siyosatini oqilona yuritish nafaqat makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlashga, balki
mukammal   byudjet   siyosatini   yuritishga,   aholi   turmush   darajasini   yaxshilashga
erishish   mumkin   bo’ladi.   Shu   nuqtai-nazardan   mazkur   bitiruv   malakaviy   ishi
mavzusi dolzarbdir.
Kurs   ishining   maqsadi   soliq   tizimini   takamillashtirish,   undagi   mavjud
muammolarni   bartaraf   etish   bo’yicha   ilmiy-amaliy   tavsiya   va   takliflar   ishlab
chiqishdan   iborat.   Mazkur   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalar
belgilab olindi:
- soliq tushunchasi, uning mazmun-mohiyatini ochib berish; 
- soliqlarning funksiyalari va tomoyillarini tadqiq etish;
- soliqlarning turlari va tasniflarini o’rganish; 
- O’zbekiston soliq tizimining hozirgi holatini tahlil qilish; 
Kurs   ishining   obyekti   soliq   tizimi   hamda   uning   turlari   va   ular   bo’yicha
mavjud qarashlar hisoblanadi.
Kurs ishining predmeti   mamlakatimiz soliq tizimida amalga oshirilayotgan
ishlarni o’z ichiga oladi.
Kurs  ishining  nazariy  va  uslubiy  asoslarini   xorijlik  yetakchi  olimlarning
soliq tizimi, uni tartibga solinishi, uning zaruriyati va ahamiyati borasidagi amaliy
ishlanmalari, ilmiy maqola va konseptual nazariyalari tashkil etadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar   ro’yxati   va   o’zaro   mazmunan   bog’langan   3   ta   rejadan   iborat   bo’lib
umumiy hajmda 35 betni tashkil etadi. 
4 1 Soliq tushunchasi, uning mohiyati va ahamiyati
Soliqlar   umumiy   olganda   ommabop   emas   bo’lib   ko’rinadi,   holbuki   soliq
tizimining   ahamiyati   hammaga   ayon.   Agar   omma   qarshiligini   oldini   olmoqchi
bo’lsa,   har   qanday   qabul   qilinadigan   tizim   ular   tomonidan   qo’llab   quvvatlanishi
kerak.   Adolatsiz   soliq   tizimi   o’tmishda   juda   ko’p   tartibsizliklarni   keltirib
chiqargan.   Yillar   davomida   nazariyachilar   g’oyalarining   katta   qismini   soliq
tizimining   asosiy   tamoyillari   qanday   bo’lishi   kerakligini   aniqlashga
bag’ishlashgan. 
Zamonaviy soliq falsafasi  yoki nazariyasi  odatda klassik iqtisodchi olimlar,
eng avvalo Adam Smit, tomonidan boshlangan deb hisoblanadi. Lekin zamonaviy
siyosiy   falsafaning   asoschisi   Tomas   Gobbs   (1588-1639),   iqtisodchi   va   faylasuf
Uiliam   Petti   (1623-87)   kabi   ilg’or   olimlarning   ham   hissasi   katta.   Gobbs   ko’proq
iqtisodiy   nazariyalari   bilan   taniqli   bo’lsa   ham,   u   bir   qancha   asarlarida,   jumladan
o’zining   eng   mashhur   "Leviathan"   asarida   soliqlarga   katta   e’tibor   bergan.   Uning
soliq nazariyasi ma’lum darajada murakkab deb qaraladi va unda soliq kishilarning
boyligiga emas, balki uning himoyasi va qonun ustivorligini saqlab turish, keyingi
o’rinda   harbiy   hizmat   uchun   davlatga   bo’lgan   qarzi   orqali   aniqlanishi   kerak   deb
qaraladi. U shuningdek, o’z mehnat  layoqati bilan yashash  uchun yetarli  mablag’
topa olmaydiganlarga ijtimoiy ta’minot berishni qo’llab quvvatlaydi 2
.
Petti   "Soliqlar   va   yig’imlar   xazinasi"   (1662)   asarida   Fransiya   bilan   yuzaga
kelayotgan   urush   uchun   jamg’rmalar   yig’ilishida   qirol   tomonidan   qo’llanilishi
mumkin bo’lgan soliqlar va daylat harajatlari prinsplarini tuzib chiqishga uringan.
U   olti   turdagi   davlat   harajatlarini   tuzib   chiqqan:   himoya,   boshqaruv,   cherkov,
ta’lim,   infrastruktura   va   barcha   turdagi   zaiflarni   qo’llab   quvvatlash   va   birlamchi
mahsulotlar   uchun   xarajatlar.   U   qariyalar,   kasallar,   yetimlar   va   shu   kabilarga
ta’minot uchun qilinadigan davlar harajatlarini qo’llab quvvatlagan. 
"Uzoq o’nsakkizinchi asr" (1688-1800) deb ataluvchi bu davrda Adam Smit
va   uning   izdoshlari   hozirgu   kundagi   zamonaviy   soliq   nazariyasini   ishlab
2
 Jane Fracknall-Hughes. The Theory, Principles and Management of Taxation: An introduction, Routledge Taylor 
and Francis Group. 2021, p 2.
5 chiqishgan. Bu davr nafaqat Buyuk Britaniya, balki butun dunyoda barcha turdagi
g’oyalarning   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Bu   yillar   davomida
ko’plan ahamiyatli  voqealar, Amerika mustaqillik urushi, soliq masalalari asosida
kelib   chiqqan   Fransiya   revolutsiyasi   yuz   bergan.   Antony   Eshli   Kuper,   uchinchi
Graf   Shaffesbury,   ko’zga   ko’ringan   davlat   arbobi,   1706-   yil   Gollandiyadagi
hamkasibiga shunday yozadi:
Bu yerda o’zini butun dunyo bo’ylab tarqatayotgan qudratli nur mavjud... bu
g’ayritabiiy lekin so’z va bilim har doimgidan kattaroq tezlikda tarqalishi shart. 
Bu davr haqiqiy ulamolar davri edi, va fanlar yoki kasblar  orasida bugungi
kungidek   hech   qanday   chegara   bo’lmagan.   Shuning   uchun,   o’sha   davrning   ilg’or
olimlari,   John   Locke,   David   Hume,   Adam   Smith,   Edmund   Burke,   Jeremy
Bentham,   Thomas   Paine   lar   shifokor,   yurist,   akademik   yoki   siyosatchi
bo’lishlariga   qaramasdan   bir   vaqtning   o’zida   axloqiy,   siyosiy   va   falsafiy   asarlar
yozishgan. Biz bu qatorga barcha nazariyachilarni kirita olmasakda, Adam Smit va
uning izdoshlarining dunyo bo’ylab ulkan ta’sirini sanab o’tish joizdir.
John Locke faylasuf, Oksford akademigi, shifokor, davlar arbobi, iqtisodchi,
siyosatchi   va   revolutsiyachi   sifatida   tanilgan.   U   bir   muncha   notinch,   ko’zga
ko’ringan institutlar, jumladan ingliz monarxiyasi tugallangan va keyinchalik yana
qayta   tiklangan   va   1688-yilgi   “Shonli   revolutsiya”   (Uilliam   III   angliya   qiroli   va
Mary   II   angliya   qirolichasi   bo’lgan)   natijasida   konstitutsiyaviy   hokimiyat
o’rnatilgan davrda yashagan. Soliqqa keladigan bo’lsak, u haqida Locke juda kam
yozgan lekin ulkan ahamiyatga ega ma’lumotlarni qoldirgan.
Locke   insonlar   o’z   kuchi   va   sayi   harakati   tufayli   erishgan   shaxsiy   mol-
mulkiga ega bo’lish  huquqi  borligiga ishongan.  Biroq ko’proq narsaga  erishishga
intilish   tufayli   iqtisodiyotda   mutanosiblik   buzilgan   va   pul   munosabatlari
rivojlanishi   oqibatida   turli   kelishmovchiliklar   yuzaga   kelgan.   Odamlar   bir
jamiyatga   birlashib   yaxlit   xalq   hokimiyatini   tashkil   qilishgan.   Bundan   asosiy
maqsad   kishilar   o’z   mol-mulklariga   xavfsiz   egalik   qilishni   ta’minlash   bo’lgan.
Biroq bu birlashish  odamlarga boshqaruvdagi  katta kuch berilganini  anglatgan va
bu   narsani   Locke   davlatning   noqonuniy   shakli   sifatida   baholagan.   Bu   “Ijtimoiy
6 shartnoma   nazariyasi”   sifatida   tanilgan.Unga   ko’ra:   shaxs   jamiyatning   barcha
qarorlariga   bo’ysunishga   rozi   bo’ladi,   evaziga   jamiyatga   a’zo   bo’lganlar   uchun
mol-mulk,   erkinlik,   sog’lik   va   hayot   himoyasiga   ega   bo’lishgan.   Bu   soliq
majburiyatlarining   paydo   bo’lishiga   olib   keladi.   “Davlatning   2-hazinasi”   asarida
Locke   “Oliy   hokimiyat   insonlarning   shaxsan   roziligisiz   ularning   mol-mulkining
hech   birini   olib   qo’ya   olmaydi”   deb   fikr   bildiradi.   Lekin   insonlarning   davlatga
to’lovlar to’lab turishi kerakligini Locke ,, Davlatning ulkan xarajatlarini tasavvur
qilib   bo’lmaydi   va   kimki   davlat   himoyasidan   foydalansa   o’z   mulkidan   ma’lum
qismini   o’z   roziligi   bilan   shu   xizmatlar   evaziga   berishi   kerak”   degan   fikri   bilan
ifodalagan. 
Ko’pchilikning roziligi ularning har birini fikrini bilish yo’li bilan yoki ular
orasidan   saralab   olingan   nomzod   orqali   aniqlangan.   Agar   kimki   o’z   amalidan
foydalanib odamlarning roziligisiz soliqlarni o’rnatishga va yig’ishga harakat qilsa,
u bu orqali mol-mulkning fundamental qonunini buzadi va davlat tanazzuliga olib
keladi.   Chunki   insonlar   ongidagi   “Nima   uchun   mening   mulkimni   kimdir   o’z
xohishi bilan olishi kerakyo” degan fikr ularning qarshiligini uyg’otishi mumkin.
Lockening “Ijtimoiy shartnoma nazariya” soliqlarni davlat himoyasi evaziga
inson   huquqlaridan   foydalangan   holda   joriy   qilinishini   yoqlab   chiqqan.   Bu
huquqlardan   davlatning   foydalanishi   Locke   tomonidan   davlatning   soliqqa   tortish
huquqi deb nomlanadi, aks holda u qonuniy o’g’rilikka o’xshab qolar edi. Bu fikr
keyinchalik faylasuflar, ayniqsa o’rta asrlar teologi Thomas Aquinasning “Summa
Theologica”   asarida   muhokama   qilingan.   Davlat   himoyasi   va   boshqa   yordamlar
evaziga   soliqlarni   to’lashdagi   Locke   tomonidan   aniqlangan,   tabiiy   ziddiyat
hozirgacha   mavjud   va   u   soliqlardan   qochishning   asisiy   sabablaridanbiri   bo’lib
qolmoqda. 
Locke   ton   ma’noda   o’zining   bir   qancha   soliq   nazariyalari   uchun
“Levianthan”   asarida   soliq   yig’imlarini   davlat   himoyasi   va   qonun   ustuvorligi
uchun   to’lov   sifatida   keltirib   o’tgan   Toms   Gobbsga   qarzdordir.   Haqidatdan   ham
Gobbs   o’z   asarlarida   “ijtimoiy   shartnoma”   g’oyasini   ham   birmuncha
shakllantirgan.   Holbuki,   davlat   organlari   kerakligicha   samarali   ishlamasligi   va
7 soliqlar  onsongina  insonlar   mol  mulkini  ularning  roziligisiz  tortib  olishga  majbur
qiluvchi   kuchga   aylanishi   mumkin.   Bunday   ma’lum   muammolardan   qochish
uchun,   soliqlarning   doirasi   cheklanishi   kerak.   Soliq   bu   shaxs   bilan   davlat
o’rtasidagi   bitimdir.   U   davlatni   o’z   funksiyalarini   amalga   oshirishida   resurslar
bilan   ta’minlashi   kerak,   lekin   majburiy   holda   emas.   Fuqarolarning   katta   qismi
uning joriy qilinishiga rozi bo’lishlari shart.
Locke  ning  garchi   “kimki  davlat   himoyasidan  foydalansao’z  mol-mulkidan
ma’lum qismini ushbu himoya uchun to’lab berishi kerak” degan fikri, progressiv
yoki   proporsional   soliqlarning   bir   turi   yoki   hozirda   “benefit   prinsiple”   sifatida
keltiriladigan,   soliq   davlatdan   olinadigan   manfaatga   bog’liq   holda   to’lanishini
anglatuvchi   g’oya   sifatida  tushunilishi   mumkin   bo’lsa   ham   u   soliqlarning   boshqa
turlari,   ularning   tabiati,   miqdori,   yig’ilishi   to’g’risida   hech   nima   aytmagan.
Amaliyotda hattoki soliq to’lovchilar va ularning holati haqida juda ko’p ma’lumot
mavjud   bo’lgan   hozirgi   zamonda   soliqlarni   bu   g’oyaga   asosan   undirish   deyarli
imkonsiz.   Shuningdek,   “mol-mulk”   so’zi   tushunishga   onson   bo’lsa   ham,   bu
insonlar   ega   bo’lgan   barcha   narsalarmi   yoki   yermi   degan   savollarni   ko’taradi.
Shuning uchun hamma soliq to’lashi  kerakmi  yoki yer  egalarimi  degan muammo
yuzaga keladi. Bu savollar javobsizligicha qolmoqda.
Doktor   Johnson   soliq   nazariyachisi   sifatida   emas   balki   u   tuzgan   izchil
“Lug’at” tufayli ko’proq eslanadi. Lekin 1770-yillarda soliqlarga bevosita aloqador
bo’lgan,   Amerikaning   soliqqa   tortish   muammolari,   Amerika   mustaqillik   urushi
markazidagi   masalalar   bilan   shug’ullanadigan   “The   Patriot”   (1774)   va   “Taxation
No   Tyronny”   (1775)   asarlarini   yozadi.   Johnson   Angliyaning   Amerika
koloniyalarini   soliqqa   tortish   huquqini   himoya   qiladi   va   Amerikani   “Angliya
himoyasida saqlanuvchi…
Angliya   nizomi   bo’yicha   tuzilgan…   Angliya   armiyasi   tomonidan   mudofaa
qilinuvchi”  deb  ta’riflaydi   va  “Ular   bizning  davlat   himoyasi  ostida   rivojlanyabdi,
shuning  uchun evaziga  nimadur   berishlari   kerak” degan  fikrni   ilgari   suradi. Agar
Amerikaliklar ingliz qonunlarini qabul qilishsa ular uni to’laligicha qabul qilishlari
kerak   edi,   jumladan   soliqqa   aloqador   bo’lganlarini   ham.   Ular   o’zlari   yoqtirgan
8 elementlarni   olib   tashlay   olmasdilar.   Qonun   ko’pchilikning   xohishi   bilan   yo’lga
qo’yilgandan   keyin   kolonistlar   Inglizlarga   o’z   huquqlarini   topshirishga   majbur
bo’ldilar.
Yum   Lokkning   ijtimoiy   shartnoma   nazariyasi   tushunchasini   yo'q   qilishi
bilan   keng   tanilgan.   Uning   Original   Shartnoma   ishida,   u   hukumatlar   qanday   bir
turdagi shartnoma tomonidan emas, balki zo'ravonlik yo'li bilan tashkil etiladi, deb
bahs   yuritadi.   Agar   hech   qanday   ijtimoiy   shartnoma   bo’lmasa,   hokimiyat   qanday
qonuniy asosda soliqqa tortishi mumkinyo Bu savolga Yum aniq javob bermagan
bo’lsada,   uning   bir   necha   asarlarida   bu   haqida   ma’lumotlar   bor 3
.   Hukumat
shartnomalarni   himoya   qiladi   va   shartnomalarni   barchaning   manfaati   uchun
yaratishga majbur qiladi. Qoidalar va majburiyatlar tinch jamiyatni yaratish hamda
milliy   va   xalqaro   sadoqatni   boshqarish   uchun   yaratiladi.   Soliq   to'lash   inson
hohlagan   jamiyatni   qo'llab-quvvatlash   bilan   bog’liq   fuqarolik   burchidir,   deya
xulosa   qilish   mumkin.   Ammo,   Yumning   boshqa   ishlaridan   shunday   xulosa
chiqarish   mumkinki,   “Inson   aqli   haqida   so’rov”   asarida   (u   taklif   qiladi),   inson
harakatlariga   faqat   birlamchi   prinsplar,   inson   o’zini   qanday   tutishi   kerakligi   har
doim   ham   asos   bo’la   olmaydi.   Demak,   soliqda   buni   qo’llasak,   inson   uni   qabul
qilishi kerak, chunki soliq odatiy shakllangan: inson u nima uchun paydo bo’lgani
haqida   o’ylashi   nojoiz.   Inson   narsalarni   boricha   qabul   qilishi,   bor   narsadan
foydalanishi, garchi u narsa o’zgartirilishi mumkin bo’lsada, u bilan shug’ullanishi
kerak.   Yum   o’zining   original   shartnoma   inshosida   buni   yanada   oydinlashtiradi:
Yangi   hukumat   tashkil   etilgan   paytda,   qanday   vositalar   orqali   tashkil   etilgan
bo’lmasin,   odamlar   asosan   undan   norozi   bo'lgan,   ular   hukumatga   sodiqlik   yoki
ahloq qoidalaridan ko’ra ko’proq zaruriyat va qo’rquvi uchun bo’ysunadi... Vaqt,
darajalar   bu   barcha   qiyinchiliklarni   bartaraf   etadi   va   millatni   ular   bosqinchi   yoki
mustabid   deb   o’ylagan   qonuniy   shahzodalari,   uning   oilasiga   yaxshi   munosabat
bildirishga o’rgatadi.
Yumning   “Soliq”   deb   nom   olgan   inshosida   soliq   bo’yicha   qarashlar
tushuntirib   ketilgan.   U   soliq   nazariyasiga   yo’naltirmaydi,   balki   ishchilar   qanday
3
 Jane Fracknall-Hughes. The Theory, Principles and Management of Taxation: An introduction, Routledge Taylor 
and Francis Group. 2021, p 5.
9 qilib ish kuchini oshirganda soliq yuki oshishiga ko’nishi, ish haqini katta darajada
oshmasligi   haqida   munozara   qiladi.   Ishchi   tirishqoqlik   bilan   ishlasa,   albatta
ko’proq  pul   topadi.  U  iqlimi   keskin  bo’lgan  mamlakatlardagi   ishchilarning  tabiiy
noqulayliklarni   yengib   o’tish   uchun   qattiqroq   ishlari   kabi   vaziyatlarni   ko’rib,
solishtiradi.   U  soliqqa   tortishning  eng   yaxshi   yo’li   muhtoj   odamlarni   emas,   balki
boy insonlarni soliqqa tortish kerak deb bahs yuritadi. Uning “Fuqarolar ozodligi”
(1741) nomli inshosida ozod bo’lgan hokimiyatlar ortiqcha qarz va soliqlar tufayli
yo’qolib   ketish   tendensiyasiga   ega   deb   hisoblaydi.   U,   ayniqsa,   Fransiyani   misol
keltiradi:
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   prof.   O.Olimjonovning   fikriga   ko’ra   soliqlar
quyidagicha   ta’riflansa,   soliqlarning   mohiyati   kengroq   yoritiladi   va   maqsadga
muvofiq   bo’ladi   «Soliqlar   -   davlat   va   jamiyatning   pul   mablag’lariga   bo’lgan
ehtiyojini   qondirish   maqsadida   qonun   tomonidan   belgilab   qo’yilgan   hajmda   va
o’rnatilgan muddatda jismoniy va huquqiy shaxslardan davlat  ixtiyoriga majburiy
ravishda undirib olinadigan to’lovlardir» 4
.
Bizningcha   soliqlarga   berilgan   mana   shu   ta’rif   eng   maqbul   ta’rif   bo’lib,
soliqlarning mohiyati, ularning iqtisodiyotdagi o’rni va rolini, soliqlarning harakat
jarayonini   nazariy   jihatdan   chuqurroq   yoritib,   soliqlar   haqida   aniqroq   tasavvur
hosil qilishga yordam beradi. 
Tarixan   soliqlar,   davlatni   saqlab   turish   uchun   zarur   bo’lgan   majburiy
to’lovlar   sifatida,   davlat   paydo   bo’lishi   bilan   vujudga   kelgan.   Soliqlar,   davlat
faoliyat   ko’rsatishining   moddiy   asosini   tashkil   etadi,   ularning   iqtisodiy   tabiati
xuddi shu erdan kelib chiqadi. 
Biz   soliqlarni   iqtisodiy   mohiyatini   to’liq   tushunishimiz   uchun,   dastavval
soliq   so’zining   tarixan   mavjud   bo’lgan   iqtisodiy   ma’nosini   to’g’ri   tushunib   tahlil
qilib olishimiz lozim. 
Soliq tushunchasi - iqtisodiy munosabatlarda asosiy o’rinni egallaydi. Uning
xarakterli tomoni shundaki - u tadbirkorlik faoliyati bilan shug’ullanadigan yuridik
va jismoniy shaxslardan ularga mulkchilik, xo’jalik yuritish yoki tezkor boshqaruv
4
 Olimjonov. O. «Bozor iqtisodiyotiga o’tish davrida soliq siyosati». « Ҳ ayot va iqtisod». 2021.
10 huquqida   tegishli   bo’lgan   pul   mablag’larini   davlat   va   munitsipal   tuzilmalarni
moliyaviy ta’minlash maqsadida begonalashtirish shaklida undiriladigan majburiy,
yakka tartibdagi qaytarib berilmaydigan to’lovlarni aks ettiradi, ya’ni soliq - davlat
tomonidan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   va   fuqarolardan   majburiy   qonuniy
tartibda   belgilangan   stavkalar   bo’yicha,   soliq   to’lovchining   bundan   biron   bir
muayyan   manfaat   ko’rishi   bilan   bevosita   bog’lanmagan   tarzda   undiriladigan   pul
yig’imi. 
Hozirgi   vaqtda   soliqlar   vositasida   davlat   daromadlarining   asosiy   qismi
shakllantiriladi.   Bozor   munosabatlarining   shakllanishi   davrida   soliqlar
korxonalarning iqtisodiy faoliyatini tartibga solishning bilvosita quroli hisoblanadi.
Yuqoridagi ta’riflarni tahlil qilgan holda quyidagilarni ifodalash mumkin (1-
rasm):
a) soliqlarni belgilash huquqi faqat davlatning qonun chiqaruvchi oliy organi
- parlamentga beriladi; 
b) soliqni fuqaro emas, mulkdor to’laydi; 
v) soliq davlat byudjetiga daromad olish uchun belgilanadi; 
g) soliq to’lash majburiy xususiyatga ega.
1-rasm. Mavjud tariflarning tahlili asosida yuzaga kelgan soliq turli hil
xususiyatlari 5
5
 O. Olimjonovning Bozor iqtisodiyotiga o’tish davrida soliq siyosati nomli kitobi asosida muallif tomonidan 
tayyorlandi
11Soliqlarni belgilash 	
huquqi faqat davlatning 
qonun chiqaruvchi oliy 
organi - parlamentga 	
beriladi	
Soliqni fuqaro emas, 	
mulkdor to’laydi	
Soliq davlat byudjetiga 
daromad olish uchun 	
belgilanadi	
Soliq to’lash majburiy 	
xususiyatga ega Demak,   soliqlar   -   bu   byudjetga   tushadigan   pul   va   qonunda   belgilangan
majburiy munosabatlardir. Soliqlarning majburiyligi Oliy majlis bilan tasdiqlangan
huquqiy   va   me’yoriy   qonunlar   bilan   ta’minlanadi.   Shunday   ekan,   soliqlarni
to’lamaslikka, soliq ob’ektini yashirishga, soliq summasini kamaytirib ko’rsatishga
na huquqiy va na jismoniy shaxslarning haqqi yo’q.
Soliq to’lash xo’jalik yurituvchi sub’ektlar va fuqarolar bilan davlat o’rtasida
yangidan yaratilgan qiymatni taqsimlashning asosiy vositasi hisoblanadi. Biror bir
jamiyatni   soliq   tizimisiz   tasavvur   qilish   mumkin   emas.   Chunki,   soliqlar   byudjet
daromadlari (pul fondi)ni tashkil etishning asosiy vositasi bo’libgina qolmay: 
 Mahsulot ishlab chiqarish hajmini oshirishga; 
 Ishlab chiqarishni rag’batlantirishda investitsiyalarni ko’paytirishga; 
 Raqobatbardosh mahsulot hissasini ko’paytirishga; 
 Kichik va o’rta biznesni rivojlantirishga; 
 Xususiy   korxonalar   ochish   bilan   bog’liq   bo’lgan   bozor   infrastrukturasini
barpo qilishga; 
 Umumdavlat ehtiyojlarini qondirishga va boshqalarga xizmat qiladi. 
Jamiyat   rivojlanishi   tarixida   hali   birorta   davlat   soliqlarsiz   mavjud   bo’lgan
emas. Bozor iqtisodiyotida ham davlat o’zining ichki va tashqi vazifalarini, har xil
ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy chora-tadbirlarni amalga oshirish uchun zarur bo’lgan
mablag’larning   asosiy   qismini   soliqlar   orqali   to’playdi.   Jumladan,   soliqlar
respublika   va   mahalliy   byudjetlar   daromadlarini   shakllantiradi,   davlat   ijtimoiy
dasturlari uchun moliyaviy negiz yaratadi, soliq to’lovchi shaxslarning tadbirkorlik
faoliyatini   boshqaradi,   ularning   tabiiy   resurslardan   unumli   foydalanishga   bo’lgan
intilishini   rag’batlantiradi,   narx   belgilashga   ta’sir   ko’rsatadi,   aholining   turmush
darajasini tartibga solib turadi. Imtiyozlar yordamida aholining kam ta’minlangan
qatlamlarini   ijtimoiy   himoya   qilishni   tashkil   etishga   yordam   beradi   va   hokazo.
Shuning uchun soliqlar orqali shakllangan mablag’larning eng kam miqdori davlat
vazifasi   bajarilishiga   taaluqli   eng   kam   xarajat   hajmi   bilan   bog’liq   bo’ladi   va   shu
hajm bilan chegaralanadi.
12 Soliqlar   rivojlangan   tovar   ishlab   chiqarishning   muhim   kategoriyasi   bo’lib,
albatta yanada kengroq kategoriya - davlat byudjeti bilan chambarchas bog’langan.
Chunki, soliqlar byudjetning shakllanishida ishtirok etadi 6
.
Soliqlar   moliyaviy   resurslarni   davlat   ixtiyorida   to’planib   borishini
ta’minlaydi,   bu   resurslardan   iqtisodiy   rivojlanishning   umumdavlat,   mintaqaviy
vazifalarni   hal   qilish,   ishning   samaradorligi   va   sifatini   rag’batlantirish,   ijtimoiy
adolat   tamoyillaridan   kelib   daromadlarni   tartibga   solish   uchun   foydalaniladi.
Davlat   soliqlarni   davlat   byudjetini   shakllantirish   uchun   amalga   kiritadi,   soliqlar
birorta   aniq   xarajatlarni   qoplash   maqsadiga   ega   emas,   bu   ayrim   turdagi
daromadlardan   tushadigan   tushumlardan   amalga   oshiriladigan   xarajatlar   ularga
bog’liq   bo’lib   qolishini   oldini   olish   zarurati   bilan   asoslangan.   Biroq   bir   qancha
hollarda   umumiy   soliqlar   bilan   birga   maqsadli   soliqlar   ham   belgilanadi,   ularni
amalga kiritilishi iqtisodiy faoliyatda ijobiy rol o’ynashi mumkin 7
.
2. Õzbekistondagi soliq tizimi va bozor iqtisodiyotidagi vazifalari
U   yoki   bu   iqtisodiy   kategoriyaning   mohiyatini   chuqurroq   anglash   uchun
unga   xos   umumiy   belgilarni   aniqlash   lozim   bo’ladi.   Masalan,   kredit   iqtisodiy
kategoriya sifatida muddatlilik, qaytarishlik, muayyan miqdorda ustama haq (foiz)
to’lash   kabi   umumiy   belgilarga   egaki,   ushbu   belgilar   kredit   kategoriyasi
mohiyatini kengroq yoritish uchun xizmat qiladi. Xuddi shu kabi soliq kategoriyasi
ham   bir   qator   o’ziga   xos   belgilarga   egaki,   ushbu   belgilar   soliqlarning   boshqa
to’lovlardan farqlash uchun xizmat qiladi. 
Shuni   alohida   qayd   etish   lozimki,   soliqlarning   belgilari   borasida   ham
iqtisodchi   olimlar   tomonidan   turli   xil   fikrlar   mavjud.   Masalan,   prof.   Q.   Yahyoev
soliqlarni umumiy belgilari sifatida quyidagilarni asoslaydi.
1. Soliqlar va yig’imlar majburiy bo’lib, bunda davlat soliq to’lovchining bir
qism daromadlarini majburiy badal sifatida byudjetga olib qo’yadi. Bu majburiylik
Oliy   Majlis   tasdiqlab   bergan   Soliq   Kodeksining   qoidalari   asosida   amalga
6
 Vohobov A., Srojiddinova Z. «O’zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti». TMI 2022, 115 b. 36 – bet.
7
 Xvan L.B.: Soliq huquqi. Toshkent  К onsauditinforn, 2021. 26-bet
13 oshiriladi.   Demak,   majburiylik   belgisi   huquqiy   jihatdan   davlat   tomonidan
kafolatlanadi. 
2.   Soliqlar   xazinaga   davlat   budjetiga   tushadi.   Ammo   boshqa   turdagi
to’lovlar   «Umid»,   «Ekosan»   kabi   jamg’armalarga   tushishi   soliq   munosabatlarini
aks ettirmaydi. 
3.   Soliqlar   qat’iy   belgilangan   va   doimiy   harakatda   bo’ladi.   Tarixan   asrlab
o’zgarmay   harakatda   bo’lgan   soliqlar   mavjud.   Uning   ilmiy   asosi   qancha   chuqur
bo’lsa, shuncha qat’iy va uzoq yillar o’zgarmasdan harakat qiladi. 
4. Davlatga to’langan soliq summasi  to’lovchining o’ziga to’liq qaytmaydi,
ya’ni u ekvivalentsiz pul to’lovidir 8
. 
Rus   iqtisodchisi   A.   Medvedev   o’zining   «Soliqlarni   qanday   rejalashtirmoq
kerak»   nomli   kitobida   soliqlarga   xos   bo’lgan   ikki   belgini,   ya’ni   majburiylik   va
ekvivalentsizlik kabi belgilarni qayd etadi. 
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   bizningcha   soliqlarning   umumiy   belgilarini
quyidagicha ifodalash mumkin: 
1. Soliq to’lovchi pulning u yoki bu summasini davlatga to’lap ekan, buning
evaziga   bevosita   biron-bir   tovar   yoxud   xizmat   olmaydi.   Alohida   olingan   soliq
to’lovchi   tomonidan   to’langan   soliq   miqdori   bilan   u   iste’mol   qiladigan   ijtimoiy
ne’matlar o’rtasida to’g’ridan-to’g’ri bog’liqlik mavjud bo’lmaydi. Xuddi ana shu
xususiyatiga   ko’ra   soliq   narxdan,   (tovar   yoki   xizmatlarni   ixtiyoriy   iste’mol
qilganligi   uchun   to’lanadigan   haq   sifatida)   ruxsatnoma   (litsenziya)   lar   va
vositachilik   yig’imlaridan   farq   qiladi,   chunki   bular   majburiy   yoki   ixtiyoriy
to’lovlar   hisoblansada,   biroq   hamma   vaqt   hukumat   tomonidan   ko’rsatilgan
xizmatdan muayyan foyda (naf) ko’rilishi bilan bog’liqdir. 
Davlatga   to’lanadigan   soliqlar   bilan   uning   evaziga   olinadigan   iqtisodiy   va
ijtimoiy   ne’matlar   o’rtasida   bevosita,   har   bir   kishining   ko’zi   ilg’aydigan
bog’liqlikning yo’qligi soliq to’lovchilar soliqqa tortishni yuk sifatida baholashlari
uchun   sabab   bo’ladi,   vaholangki,   ular   soliqlar   hisobidan   qilinadigan   davlat
xarajatlarining yo’nalishini ma’qullashlari ham mumkin. 
8
 Yahyoev Q. «Soliqqa tortish nazariyasi va amaliyoti».  T-2021 y.
14 Alohida olingan soliq to’lovchi odatda jamiyat va o’zining ko’rgan foydasi
yoki   manfaatini   to’lagan   soliqlari   bilan   solishtirib   o’tirmaydi.   Bu   shunga   olib
keladiki, oqibatda fuqarolarning bir qismi soliqlar to’lashdan buyin tovlashga, o’z
daromadlarini yashirishga urinadi. Davlat o’z fuqarolaridan yig’ib olgan soliqlarni
samarali va oshkora tarzda ishlatsa hamda fuqarolarning aksariyat qismi davlatning
iqtisodiy   ijtimoiy   va   boshqa   dasturlarini   o’z   mablag’lari   hisobidan   pul   bilan
ta’minlashga rozi bo’lgandagina yuksak soliq axloqi tamoyillari yuzaga keladi. 
2.   Soliqlar   majburiy   to’lovlar   hisoblanadi.   Soliqlarning   to’liq   miqdorda   va
o’z   vaqtida   to’lanishi   uchun   javobgarlik   soliq   to’lovchilar   zimmasiga   yuklangan
bo’lsada, ular ixtiyoriy emas, majburiy ravishda to’laydilar, davlat soliq to’lashdan
bo’yin tovlaganlarni qattiq jazolaydi. 
3.   Davlat   foydasiga   soliq   to’lash   orqali   daromadning   avvaldan   belgilab
qo’yilgan,   eng   muhimi,   qonuniy   tartibda   ko’zda   tutilgan   qismi   undirib   olinadi.
Ko’pgina davlatlarning, shu jumladan, O’zbekistonning ham qonunlarida soliqlarni
belgilash   va   ularning   hajmlarini   aniqlashga   faqat   Oliy   qonun   chiqaruvchi
hokimiyat   yoki   uning   tomonidan   vakolat   berilgan   organlar   haqlidirlar,   deb
mustaxkamlab   qo’yilgan.   O’zining   xohish-istagiga   qarab   yangi   soliqlar   belgilash
yoki   ularning   hajmlarini   aniqlashga   hech   kimning   haqqi   yo’q.   To’lovlarning
qonuniy,   ochiq-oydin   xususiyatga   ega   bo’lishi   soliqlarning   bosh   tavsifi
hisoblanadi. 
4. Soliqlarning yana bir belgisi ularning davlat yoki mahalliy byudjetga kelib
tushishidir,   ya’ni   soliqlar   byudjetdan   tashqari   fondlar   yoki   turli   xil   boshqa
fondlarga kelib tushmaydi. 
5.   Soliqlarga   xos   bo’lgan   umumiy   belgilardan   biri   sifatida   davlat   hamda
yuridik   va   jismoniy   shaxslar   o’rtasida   mulkchilikni   qayta   taqsimlash   jarayonini
yuzaga   kelishidir.   Soddaroq   qilib   aytganda   korxonalar   va   aholidan   olinadigan
soliqlar,   aslida   ular   mulkining   ma’lum   bir   qismini   davlat   hisobiga   o’tkazilishini
bildiradi. Bu bilan xo’jalik yurituvchi sub’ektlarga tegishli bo’lgan mulk daromad
shaklida majburiy to’lov bo’lib, davlat mulkiga aylanadi. 
15 Demak, yuqorida qayd etilgan soliqlarga xos bo’lgan umumiy belgilar ularni
iqtisodiy   mohiyatini   ochishga   xizmat   qiladi.   Soliq   kategoriyasi   boshqa   iqtisodiy
kategoriyalar:   moliya,   kredit,   sug’urta,   investitsiya   kabilar   bilan   umumiy
o’xshashlikka   ega,  ya’ni   ularning  barchasi   pulli  munosabatlarni   ifodalaydi.  Lekin
soliqlarning   o’ziga   xos   yuqorida   qayd   etilgan   belgilari   mavjudki,   ushbu   belgilar
soliqlarni   boshqa   iqtisodiy   kategoriyalardan   farqlash   uchun   xizmat   qiladi.
Soliqlarning iqtisodiy mohiyati davlat bilan huquqiy va jismoniy shaxslar o’rtasida
vujudga   keluvchi   ob’ektiv   majburiy   to’lovlarga   asoslangan   moliyaviy
munosabatlar   orqali   xarakterlanadi.   Bu   moliyaviy   munosabatlar   maxsus   ijtimoiy
xarakterga   ega   bo’lib,   milliy   daromadning   bir   qismi   bo’lgan   pul   mablag’larini
davlat ixtiyoriga safarbar qilishga xizmat qiladi. 
Soliqlarning   mohiyati   ularning   bajaradigan   funktsiyalaridan   kelib   chiqadi.
Har   bir   iqtisodiy   kategoriyaning   o’z   funktsiyasi   mavjud.   Soliq   ham   mustaqil
kategoriya sifatida o’zi bajaradigan funktsiyalarga ega bo’lib, bu funktsiyalar soliq
kategoriyasining   amaldagi   xarakatini   ifodalaydi.   Funktsiya   deganda,   odatda,
kategoriyaning   hayotda   ko’p   qaytariladigan,   takrorlanadigan   doimiy   xarakatlarini
tushunish lozim. 
Soliqlarning   funktsiyalari   to’g’risida   turli   xil   qarashlar   mavjud.   Sobiq
sotsialistik   mamlakatlar   iqtisodchilari   o’rtasida   soliqlar   ikki   funktsiyani   bajaradi,
degan   qarash   keng   tarqalgan   edi.   Bu   ikki   funktsiya   sifatida   fiskal   va   nazorat
funktsiyalari   tan   olinardi.   Ularning   fikriga   ko’ra   eng   asosiy   funktsiya   bu
soliqlarning   fiskal   funktsiyasidir,   chunki   usiz   nazorat   funktsiyasining   mavjud
bo’lishi mumkin emas.
Malmiginning   fikriga   ko’ra   soliqlar   uch   funktsiyani   bajaradi,   ya’ni   fiskal,
taqsimlash   va   rag’batlantirish.   Uning   fikriga   ko’ra   birinchi   funktsiya   davlat
daromadlari   manbalarining   tashkil   topishi   bilan   bog’liq,   ikkinchisi   huquqiy   va
jismoniy shaxslarning  daromadlarini  taqsimlashni  nazarda tutadi. Rag’batlantirish
funktsiyasi turli imtiyozlar va engilliklar berish yuli bilan amalga oshiriladi 9
.
9
 Малмигин И. Налоги как элементы финанса. М.: перевод с англ. 2022 г. стр. 69
16 O’z-o’zidan   ko’rinib   turibdiki,   G’arb   iqtisodiy   adabiyotlaridagi
daromadlarni   boshqarish   funktsiyasi   I.Malmiginda   taqsimlash   funktsiyasi   sifatida
namoyon bo’lmoqda.
Soliqlarning   funktsiyalari   ularning   mohiyatini   amaliyotda   harakat
qilayotganligini   ko’rsatadi.   Shunday   ekan,   funktsiya   doimo   yashab,   soliq
mohiyatini ko’rsatib turishi zarur. Bugun paydo bo’lib ertaga yo’q bo’lib ketadigan
holatlar   soliq   funktsiyasi   bo’la   olmaydi.   Demak,   funktsiya   kategoriyasi   doimiy,
qat’iy takrorlanib turadigan voqe’likni ifodalaydi. Shunday uslubiy yondashishdan
kelib chiqib soliqlar funktsiyasini aniqlash kerak. 
Soliqlarning   funktsiyalari   masalasida   katta   bahslashuvlar   mavjud,   lekin
yagona   bir   fikrga   kelingan   emas.   Ko’pchilik   iqtisodchilar   soliqlarga   fiskal,
boshqaruvchi, rag’batlantiruvchi, nazorat funktsiyalari xos deb ta’rif berishadi. 
Bizning   fikrimizcha,   soliqlarning   quyidagi   asosiy   funktsiyalarini   ajratib
ko’rsatish maqsadga muvofiqdir (2-rasm):
1. Soliqning fiskal funktsiyasi 
2. Tartibga solish funktsiyasi. 
3. Rag’batlantirish funktsiyaschi 
4. Soliqning nazorat funktsiyasi. 
5. Soliqni hisoblash jarayonini axborot bilan ta’minlash funktsiyasi. 
17 2-rasm. Soliqning asosiy funksiyalari 10
Soliqlarning asosiy funktsiyasi  - fiskal funktsiya hisoblanib (lotincha fiscus
so’zidan   olingan   bo’lib,   xazina   degan   ma’noni   anglatadi),   bu   funktsiyaning
mohiyati   shundan   iboratki,   soliqlar   yordamida   davlatning   moliya   resurslari   hosil
qilinadi hamda davlat faoliyat ko’rsatishi uchun moddiy sharoit yaratiladi. Soliqlar
orqali   korxonalar   va   fuqarolar   daromadining   bir   bo’lagini   davlat   apparatini,
mamlakat   mudofaasini,   noishlab   chiqarish   sohasining   umuman   o’z   daromadlari
manbaiga   ega   bo’lmagan   qismini   (ko’pgina   madaniyat   muassasalari,   jumladan,
kutubxonalar, arxivlar va boshqalar) yoki lozim darajada rivojlanishini ta’minlash
uchun o’zining  mablag’i   etishmaydigan  tarmoqlarni   (fundamental  opgan,  teatrlar,
muzeylar, ko’plab o’quv yurtlari va hokazo) saqlab turish maqsadida undirib olish
yo’li   bilan   davlat   byudjetining   daromad   qismini   shakllantirish   soliqlar   fiskal
funktsiyasining eng muhim elementi hisoblanadi.
Ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   bilan   fiskal   funktsiyaning   ahamiyati   oshib
boradi.   Ishlab   chiqarish   ijtimoiy   tusdaligining   chuqurlashishi   fan-texnika
taraqqiyotining   rivojlanish   munosabati   bilan   asosan   soliqlar   hisobiga
10
  Q .  Yahyoev   Soliqqa   tortish   nazariyasi   va   amaliyoti   kitobi   ma ’ lumotlariga   asoslanib   muallif   tomonidan   tayyorlandi
18Soliqning 
funksiyalari
Soliqning 	
fiskal 	
funksiyasi	
Tartibga 
solish 	
funksiyasi	
Rag’batlantirish funksiyaschi	
Soliqning 
nazorat 
funksiyasi	
Soliqni hisoblash jarayonini axborot bilan ta’minlash funksiyasi shakllantiriladigan   moliyaviy   resurslar   oqimini   ko’paytirishning   real   zarurati
yuzaga keladi. Davlat iqtisodiy va ijtimoiy tadbirlarga ko’proq e’tibor bergan sari
ko’p   moliyaviy   resurslarni   sarflamoqda,   lekin   soliq   tizimi   o’zining   fiskal
funktsiyasi   vazifalarini   bajarishi   jarayonida   ishlab   chiqarish   o’sishiga,   jamg’arish
jarayoniga halal bermasligi, ijtimoiy adolatni buzmasligi hamda xalq xo’jaligining
umumiy   tuzilmasida   buzilishlar   va   chetga   chiqishlar   sodir   bo’lishiga   yo’l
qo’ymasligi, bozor jarayoniga putur etkazmasligi kerak. 
Soliqlarning   ushbu   funktsiyasi   orqali   hosil   bo’ladigan   pul   resurslari   davlat
fondi (davlat byudjeti) orqali qayta taksimlanadi, ular ishlab chiqarish va ijtimoiy
infratuzilmani   rivojlantirishga,   ustuvor   tarmoqlarni   investitsiyalashga
yo’naltiriladi. 
Jahon   amaliyotida   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   bo’lgan   shaxslar   uchun   soliq
imtiyozlari   va   yuqori   daromad   oluvchi   shaxslar   uchun   progressiv   stavkalar
belgilash ham  qo’llanadi, ya’ni aholining kam daromad oladigan qismini ijtimoiy
himoya   qilish   maqsadida   daromadlarni   bir   qismi   qayta   taqsimlanadi.   Bunday
yondashuvlar   soliqqa   tortiladigan   daromad   aniqlanayotganida   soliqqa
tortilmaydigan minimum miqdoridagi daromad qo’shilmaydi, ayni paytda ortiqcha
daromadlar soliqqa yuqori progressiv stavkalar bo’yicha tortiladi. 
Soliqlarning   ko’pchiligi   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilarni   yuzaga
kelgan   vaziyatni   hisobga   olgan   holda   joylarda   korxonalar   faoliyatining   iqtisodiy
shart-sharoitlarini o’zgartirishga majbur etib, moliyaviy resurslarni makrodarajada
qayta taqsimlashga olib keladi. 
2.   Bozor   munosabatlarining   shakllanishi   va   rivojlanishi   sharoitida
soliqlarning   ikkinchi   muhim   funktsiyasi   ularning   iqtisodiyotdagi   tartibga
soluvchilik roli hisoblanadi, ya’ni davlat soliqlar orqali tovarlar, xizmatlarni ishlab
chiqarish   va   sotishning   iqtisodiy   shart-sharoitini   tartibga   soladi   va   bu   bilan   xalq
xo’jaligi tarmoqlarining iqtisodiy faoliyatini amalga oshirish uchun muayin «soliq
muhiti»ni   yaratadi.   Ushbu   funktsiya   orqali   soliq   tizimiga   ta’sir   ko’rsatadi,   ya’ni
muayyan   tarmoqda   ishlab   chiqarish   sur’atlarini   rag’batlantiradi   yoki   jilovlab
turadi,   sarmoyaning   bir   tarmoqdan   soliq   muhiti   eng   ma’qul   bo’lgan   boshqa
19 tarmoqqa qo’yilishini kuchaytiradi yoki pasaytiradi, shuningdek aholining to’lovga
qobil talabini kengaytiradi yoki kamaytiradi. 
Soliqlarning   tartibga   soluvchi   sifatidagi   funktsiyasining   ahamiyati   bozor
sharoitida   o’sib   boradi,   bu   davrda   tadbirkorlarni   ma’muriy   qaram   qilish   usullari
yo’q bo’lib ketadi  yoki  juda oz holda qoladi, korxonalar  faoliyatini  farmoyishlar,
ko’rsatmalar   va   buyruqlar   yordamida   idora   qilish   huquqiga   ega   bo’lgan   «yuqori
tashkilot» tushunchasining o’zi asta-sekin yo’qola boradi. Biroq iqtisodiy faollikni
izga   solib   turish,   uning   rivojlanishini   jamiyat   uchun   maqbul   bo’lgan   yo’nalishda
rag’batlantirish zarurati saqlanib qoladi. 
3. Rag’batlantirish  funktsiyasi  soliq  tizimining eng  muhim  funktsiyalaridan
biri   bo’lib,   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   moddiy   xom   ashyo   resurslari,
shuningdek   moliyaviy   va   mehnat   resurslari,   jamg’arilgan   mol-mulkdan   samarali
foydalanishga   rag’batlantiruvchi   ta’sir   ko’rsatadi,   ya’ni   soliq   yukini   kamaytirish
orqali   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   moliyaviy   ahvolni   mustahkamlashga   va
investitsiya  faoliyatini  jonlantirishga  rag’batlantiradi. Soliqlarning  rag’batlantirish
funktsiyasi orqali davlat xalq xo’jaligi taraqqiyotini rag’batlantiradi, bu bilan fiskal
funktsiyani   bajarish   uchun   bazani   kengaytiradi,   ishlab   chiqarishni   soliqlarning
rag’batlantirish   funktsiyasi   orqali   rag’batlantirib,   davlat   oqilona   soliq   siyosatini
olib   borish   bilan   soliq   yukini   kuchaytirmasdan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning
erkin faoliyat ko’rsatishi ta’minlanadi. 
4. Soliqlarning nazorat funktsiyasi soliq to’lovchi tomonidan taqdim etilgan,
soliqqa   tortish   ob’ekti,   soliqqa   tortiladigan   baza,   imtiyozlar   singari   va   hokazo
tegishli   soliq   ko’rsatkichlarining   hisob-kitoblarini   tekshirishdek   ancha   murakkab
jarayondan iborat. Soliq hisobi  soliq idoralariga belgilangan soliq hisobi shakllari
orqali   soliq   to’lovchilar   o’zlarining   soliq   majburiyatlarini   qanday
bajarayotganliklarini yanada samarali nazorat qilish imkonini beradi.
5.   Soliqlarni   hisoblash   jarayonini   axborot   bilan   ta’minlash   funktsiyasi   ham
muhim ahamiyat kasb etib, bu funktsiya orqali xarajatlar hajmi va konkret soliqlar
davlatning   qanday   ijtimoiy-iqtisodiy   funktsiyalarini   bajarishga   sarflanganligi
20 to’g’risida   axborot   berib   turilishi   juda   zarurdir.   Shunday   qilinsa,   soliqlarning
byudjetga tushishi to’liq, o’z vaqtida va oson kechadi. 
Bizni   soliq   funktsiyalarini   qisqacha   ko’rib   chiqishimiz   soliqlar   moliya
resurslarini   tiklash,   xo’jalik   faoliyatini   tartibga   solish   va   daromadlarni   ijtimoiy
jihatdan ahamiyatli maqsadlar uchun qayta taqsimlash bo’yicha muhim vazifalarni
bajaradi deb xulosa chiqarishimiz uchun imkon beradi. 
Soliqlarning   iqtisodiyotdagi   yuqorida   ta’kidlangan   muhim   o’rnini
belgilovchi   bir   qancha   funktsiyalari   mavjud.   O’zbekiston   Respublikasi
iqtisodiyotining   hozirgi   rivojlanish   bosqichida   soliqlarning   o’rnini   belgilovchi
quyidagi asosiy omillarni ko’rsatib o’tish mumkin. 
1.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   aholini   ijtimoiy   himoya   qilishning
zarurligi. 
Bizga   ma’lumki,   respublikamizda   iqtisodiyotni   isloh   qilish   va   davlat
qurilishini   amalga   oshirish   Respublika   prezidenti   I   A.   Karimov   tomonidan   ilgari
surilgan   besh   asosiy   tamoyiliga   asoslanadi.   Bu   qoidalardan   biri   kuchli   ijtimoiy
siyosatni   amalga   oshirishdir.   Bozor   munosabatlariga   o’tish   sharoitida   aholi,
ayniqsa uning kam  ta’minlangan qatlamlari etarli darajada ijtimoiy himoyalangan
bo’lishi kerak. 
2.   Agrar   sektordagi   islohotlarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   zarurligi
omili.   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotida   eng   asosiy   tarmoq   agrar   sektor
hisoblanadi.   Masalan,   ikkinchi   jahon   urushidan   keyin   tiklanayotgan   Yaponiya
iqtisodiyoti   uchun   mashinasozlik   etakchi   tarmoq   sifatida   rivojlantirilgan   edi.   Bu
tarmoq   Yaponiya   iqtisodiyotini   rivojlantirishga   ulkan   hissa   qo’shdi.   Bu   eng
avvalo,   uning   mamlakatga   chet   el   valyuta   tushumlarini   olib   kelishda   namoyon
bo’ldi.   O’zbekistan   Respublikasida   qishloq   xo’jaligi   ana   shunday   asosiy   tarmoq
vazifasini o’tamoqda.
Yuqoridagilardan   ko’rinadiki,   qishloq   xo’jaligida   soliq,   kredit   vositalari
yordamida   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish   hozirgi   kunning   dolzarb
masalalaridan biridir.
21 3. O’zbekistonda soliq tizimini rivojlanish istiqbollari
Soliqlarning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta'siri,   asosan,   ularning   stavkalari
darajasining   miqdori   bilan   belgilanadi.   Respublika   soliq   tizimining   shakllanishini
hozirgi   bosqichida   soliq   stavkalarining   darajasi   eng   munozarali   masalalardan
hisoblanadi. 
Soliq stavkalari respublika va mahalliy byudjetlar xarajatlarini mablag’ bilan
ta'minlashda   muvozanat   darajasini   hamda   xo’jalik   sub'ektlarining   moliyaviy
imkoniyatlarini   belgilaydi.   Demak,   ular   moliya-   byudjet   munosabatlarini
sog’lomlashtirish   bilan   chambarchas   bog’liqdir.   Soliq   stavkalari   korxonalarning
iqtisodiy   mustaqilligini   ta'minlaganlari   holda,   moliya-byudjet   munosabatlarining
pul  muomalasiga  ko’rsatadigan  salbiy  ta'siriga  barham  bera  olishi  ham   kerak. Bu
esa,   respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   soliq   islohotining   muhim   jihatini
tashkil etadi. 
Soliq   elementlari   tarkibida   soliq   stavkalari   alohida   o’rin   tutadi.   Iqtisodiy
adabiyotlarda   soliq   stavkasi   deganda   soliq   ob'ektining   har   bir   soliq   birligi   uchun
davlat tomonidan belgilab qo’yilgan me'yor tushuniladi. 
Soliq stavkasining ahamiyati soliq ob'ektini qancha qismi qanday miqdorda
majburiy   to’lov   sifatida   byudjetga   undirishini   xarakterlaydigan   masalaga   javob
beradi. 
Soliq stavkalarini mohiyati shundaki, ular soliq ob'ekti, soliq birligi va soliq
normalariga   asoslangan   holda   soliq   mexanizmini   samarali   ishlashini   ta'minlaydi.
Soliq stavkalaridan  davlat  tomonidan iqtisodiyotni  tartibga solish  vositasi  sifatida
foydalanilsa, boshqa tomondan soliq imtiyozlarini bir turi sifatida ular orqali ishlab
chiqarishni rivojlantirishga rag’batlantirish rolidan foydalaniladi. 
Soliq   stavkalari   ikki   xil   ko’rinishda:   qat'iy   stavkalarda   va   nisbiy   (foiz)
stavkalarda   ifodalanadi.   Soliq   stavkasi   qat'iy   stavkada   belgilangan   holda   soliq
ob'ektiga   nisbatan   qat'iy   so’mda   belgilanadi.   Masalan,   yer   solig’ining   har   bir
gektari   uchun   qat'iy   so’mda   soliq   miqdori   o’rnatilgan.   Yuridik   va   jismoniy
22 shaxslarning daromadlariga, mol-mulklariga esa nisbiy stavkada yoki foizda soliq
miqdori belgilangan. 
3-rasm. Soliq stavkasi turlari 11
Soliq   stavkasi   bilan   soliqqa   tortish   ob'ekti   o’rtasidagi   bog’liqlik   darajasiga
qarab soliq stavkalarini proporsional, progressiv va regressiv kabi turlarga ajratish
mumkin. 
Soliq   stavkalari,   undirilishga,   mohiyatiga   va   amal   qilishi   nuqtai   nazariga
ko’ra bir necha turlarga ajratiladi (3-rasm).
Soliq stavkasi  va daromadlar  o’rtasidagi  nisbatga  asoslanib,  soliqlar  odatda
progressiv   (o’sib   boruvchi),   proporsional   (mutanosib)   va   regressiv   (kamayib
boruvchi) soliqlarga bo’linadi 12
. 
1.   Daromad   hajmi   o’sib   borishi   bilan   o’rtacha   stavkasi   o’sib   boruvchi
soliqlar progressiv soliqlar deyiladi. 
11
 A.Vahobov, A.Jo’raev. Soliqlar va soliqqa tortish. Darslik.  – T.: “Sharq” nashriyoti – 2022 y. - 400 b.
12
 Shodmonov Sh.Sh., G’afurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi (darslik). – T., «Iqtisod-moliya» nashriyoti, 2019. – 558 
b.
23Soliq 	
stavkasi 
turlari
Proporsion	
al	
Progressiv	
Regressiv	
Qat’iy	
O’zgaruvch	
i	
Tabaqalash
tirilmaydig	
an	
Ulushli	
O’zgarmas	
Tabaqalash
tiriladigan 2.   Daromad   hajmi   o’sib   borishi   bilan   o’rtacha   stavkasi   pasayib   boruvchi
soliqlar regressiv soliqlar deyiladi.
3.   Daromad hajmi o’sib borishi bilan o’rtacha stavkasi o’zgarishsiz qoluvchi
soliqlar proporsional soliqlar deyiladi.
4-rasm. Progressiv, proporsional va regressiv soliqlarning grafik ko’rinishi 13
Soliq  stavkalari   turlaridan  biri  –  bu  proporsional  soliq  stavkalari   bo’lib,  bu
soliq   stavkalarini   asosiy   mohiyati   shundan   iboratki,   soliq   to’lovchi   ega   bo’lgan
foyda   (daromad),   divedend,   oborot   yoki   mol-mulk   qiymatini   hajmi   (summasi)
qancha   bo’lishidan   qat'iy   nazar   bir   xil   tartibda,   ya'ni   bir   xil   foizda   soliq   stavkasi
qo’llaniladi.   Masalan,   divedend   uchun   barcha   soliq   to’lovchilari   uchun   soliq
stavkasi   10   foiz   qilib   belgilangan.   Bundan   tashqari,   qo’shilgan   qiymat   solig’i
stavkasi   ham   bugungi   kunda   proporsional   soliq   stavkasi   hisoblanadi.   Har   qaysi
soliq to’lovchi  qancha oborot  (realizatsiya)ga ega bo’lishidan qat'iy nazar  20 foiz
stavka   bo’yicha   soliq   to’laydi.   Shuningdek,   yuridik   shaxslardan   olinadigan   mol-
mulk solig’i bo’yicha ham proporsional soliq stavkasi qo’llaniladi. Respublikamiz
soliq   tizimida   amal   qiluvchi   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   soliq
uning ob'ekti 500 ming so’m bo’lganida ham 800 ming so’m bo’lganida ham soliq
stavkasi o’zgarmay qolaveradi, ya'ni soliq ob'ektining o’zgarishi soliq stavkasining
o’zgarishiga ta'sir qilmaydi. 
Proporsional   soliq   stavkasi   o’zgarmas   soliq   stavkasi   bo’lib,   uning   miqdori
(foizi)   soliq   ob'ektining   hajmiga   bog’liq   bo’lmaydi.   Bu   bir   tomondan   yuqori
13
 Shodmonov Sh.Sh., G’afurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi (darslik). – T., «Iqtisod-moliya» nashriyoti, 2019. – 558 
b.
24 daromadga  (oborotga)   ega bo’lgan  soliq to’lovchilar  uchun  qulay soliq  stavkalari
hisoblansada, ayrim soliq to’lovchilar uchun noqulaylik tug’dirishi mumkin, ya'ni
ushbu soliq stavkasi soliqlarning rag’batlantiruvchilik rolini bajarmaydi. 
Soliq   stavkalarining   keyingi   turi   progressiv   soliq   stavkasi   hisoblanadi.
Progressiv soliq stavkasi mohiyati jihatidan proporsional soliq stavkasiga nisbatan
teskari   holatda   amal   qilib,   unga   muvofiq   soliq   to’lovchilarning   daromadlari,
foydasi  yoki oboroti  ortib, o’sib borishiga muvofiq tarzda soliq stavkasining ham
ortib   borishi   tushuniladi.   O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida   buni   jismoniy
shaxslardan olinadigan daromad solig’i misolida ko’rish mumkin. Bunga muvofiq,
jismoniy shaxslarning olgan daromadi oshib borishi bilan birga belgilangan shkala
asosida   soliq   stavkasi   oshib   boradi.   Masalan,   jismoniy   shaxsning   umumiy   olgan
daromadi   eng   kam   ish   haqining   olti   baravarigacha   miqdoridan   13   foiz   stavkada,
eng kam ish haqining olti baravaridan o’n baravarigacha bo’lgan qismidan 18 foiz
stavkada,   eng   kam   ish   haqining   o’n   baravaridan   ortgan   qismidan   esa   25   foiz
stavkada soliq undirilishi belgilangan. 
Demak,   bundan   ko’rinadiki,   progressiv   soliq   stavkasida   soliq   ob'ektining
oshib   borishiga   mutanosib   ravishda   soliq   stavkasi   ham   oshib   boradi.   Qayd   etish
lozimki,   ko’pgina   iqtisodiy   adabiyotlarda   progressiv   soliq   stavkasi   deganda   faqat
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i   bo’yicha   stavkalar   keltiriladi.
Bundan   tashqari,   progressiv   soliq   stavkalaridan   davlat   tartibga   soluvchi   vosita
sifatida ham  keng foydalanadi, masalan,  respublika soliq  qonunchiligiga  muvofiq
me'yoriy muddatlarda o’rnatilmagan yuridik shaxslarning mol-mulkiga belgilangan
stavkaning ikki  baravari miqdorida soliq undirish belgilangan bo’lib, 2008 yildan
yuridik   shaxslar   mol-mulk   solig’i   stavkasi   3,5   foiz   bo’lgani   holda,   ularning
me'yoriy   muddatlarda   o’rnatilmagan   mol-mulkidan   7foiz   miqdorida   soliq
undiriladi. 
Progressiv   soliq   stavkasining   ikki   turi   mavjud:   oddiy   progressiya   va
murakkab   progressiya.   Oddiy   progressiyada   soliqning   orttirilgan   stavkasi   soliqqa
tortiladigan   barcha   ob'ektga   nisbatan   qo’llaniladi,   murakkab   progressiyada   esa
soliqqa tortish ob'ekti  qismlarga bo’linadi, ularning har  biri  o’z stavkasi  bo’yicha
25 soliqqa   tortiladi,   ya'ni   orttirilgan   stavkalar   butun   ob'ektga   nisbatan   emas,   balki
bundan   oldingi   bosqichdan   ortgan   qismiga   nisbatan   qo’llaniladi.   Jismoniy
shaxslarning daromadiga soliq stavkalari murakkab progressiya hisoblanadi. 
Progressiv soliq stavkasining  kamchiligi shundaki, bu soliq stavkalari soliq
to’lovchilarning daromad olish manfaatdorligini rag’batlantirmaydi, shuning uchun
progressiv soliq stavkalarini qo’llaganda muayyan chegaraga qadar soliq stavkasini
oshib   borishini   ta'minlagan   holda   so’ngra   regressiv   soliq   stavkalarini   joriy   etish
soliq   to’lovchilar   manfaatlariga   mos   keladi.   Shuning   bilan   birgalikda   ta'kidlash
lozimki,   progressiv   soliq   stavkalari   davlat   tomonidan   iqtisodiyotni   soliqlar
vositasida tartibga solishda alohida ahamiyatga ega. 
Soliq stavkalari haqida gapirganda, proporsional soliq stavkasi uchun neytral
holat xarakterli bo’lsa, progressiv soliq stavkasi  soliqlarning fiskallik xususiyatini
xarakterlaydi, ya'ni progressiv soliq stavkalarida byudjet manfaati ko’proq yuzaga
chiqadi. Shu jihatdan soliqlardan adolatlilik tamoyilining amal qilishini ta'minlash
maqsadida regressiv soliq stavkalaridan foydalaniladi. 
Regressiv soliq stavkasida soliq to’lovchining soliqqa tortiladigan daromadi,
oboroti,   mol-mulk   qiymati   kabi   soliq   ob'ektining   ortib   borishi   bilan   soliq
stavkasining   kamayib   borishi   ifodalanadi.   Bundan   ko’rinadiki,   regressiv   soliq
stavkasi progressiv soliq stavkasiga nisbatan teskari, hodisani ifodalaydi. 
O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida   regressiv   soliq   stavkasi   asosan
soliqlarning   rag’batlantiruvchilik   rolini   oshirish   maqsadida   qo’llanilib,   bu   asosan
korxonalarning   mahsulot   (xizmat,   ish)ni   chetga   eksport   qilishini   rag’batlantirish
maqsadida joriy etilgan. Jumladan: 
Foyda solig’i bo’yicha: 
Eksportchi   korxonalar   uchun   realizatsiyaning   umumiy   hajmida   o’zi   ishlab
chiqargan   tovarlar   eksportining   erkin   konvertatsiyalanadigan   valyutaga   eksport
qilish   ulushiga   bog’liq   holda   daromadga   soliq   solishning   regressiv   shkalasi   amal
qiladi. Eksport ulushi: 
- realizatsiyaning umumiy hajmida 15 foizdan 30 foizga qadar bo’lganida –
belgilangan stavka 30 foizga kamayadi; 
26 -   realizatsiyaning   umumiy   hajmida   30   foiz   va   undan   ko’p   bo’lganida   -
belgilangan stavka 2 baravarga kamayadi. 
Mol-mulk solig’i bo’yicha, ham shu tartib amal qiladi. 
Respublikamiz soliq tizimida eksport faoliyatini rag’batlantirishga qaratilgan
qator   imtiyozlarning   mavjudligi   milliy   tovar   ishlab   chiqaruvchilarni   o’z
mahsulotlarini eksport qilishga yo’naltiruvchi asosiy omil bo’lib xisoblanadi. 
Iqtisodiy adabiyotlarda uzoq yillardan buyon yagona soliq stavkalarini joriy
etish to’g’risida bahsli munozaralar davom etib kelayapti. 
Bu   qarashlarni   rus   olimlari   A.   Abalkin,   P.Bunich   va   boshqalarning   ilmiy
ishlarida uchratish mumkin. Ularning qayd etishlariga ko’ra korxonalar foydasidan
olinadigan   soliq   uchun   yagona   stavka   joriy   qilish   bozor   munosabatlariga
o’tayotgan davlatlar uchun maqbul va yagona yo’l ekanligini ta'kidlaydi. Fikrining
isboti tariqasida yagona stavkani joriy qilishning to’rt sababini ajratib ko’rsatadi: 
1) Xo’jalik mexanizmining yagonaligi; 
2) Kapitalni sarflash sohalarining soliq munosabatlariga nisbatan tengligi, bu
kapitalni erkin xarakat qilishi uchun asos yaratadi; 
3)   Barcha   korxonalarning   soliq   to’lovchilar   sifatida   davlat   oldida   teng
huquqliligi; 
4) Bozordagi raqobat kurashida sharoitlarning tengligi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida bunga qarama-qarshi fikrlar ham mavjud. Ana
shunday fikrlarga ko’ra, barcha korxonalar uchun yagona stavkada foydadan soliq
olish   maqsadga   muvofiq   emasdir.   Korxonalarning   turlicha   moliyaviy   sharoitda
bo’lgan   hozirgi   davr   holatida   yagona   stavkani   qo’llash   korxonaning   moliyaviy
ehtiyojlari bilan davlat manfaatlari yuzasidan keskin qarama- qarshiliklarni yuzaga
keltiradi. 
Rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlar   soliq   tizimiga   e'tibor   qaratadigan
bo’lsak, ular amaliyotida soliq stavkalarini tabaqalashtirilgan holda qo’llanilishini
guvohi bo’lish mumkin. 
Chunki, soliqlarning rag’batlantiruvchilik rolini  yuzaga chiqishi  asosan  uch
xil   ko’rinishda   yuzaga   chiqadi.   Bular   soliq   imtiyozlarini   amalga   oshirish   (soliq
27 ob'ektini   kamaytirish),   soliq   to’lovchilarni   soliqdan   ozod   etish   hamda   soliq
stavkalarini tabaqalashtirish hisoblanadi. 
Qayd   etish   joizki,   soliq   stavkalarini   tabaqalashtirish   soliq   tizimi   hamda
iqtisodiyotning real sektori uchun ham foydali bo’lsada, ammo, bu jarayonda eng
asosiy muammo soliq stavkalarini tabaqalashtirish masalasi hisoblanadi. 
Agar,   soliq   stavkalarini   tabaqalashtirishda   to’g’ri   va   egri   soliqlar   holatiga
e'tibor beradigan bo’lsa, egri  soliqlarga nisbatan to’g’ri soliqlarda soliq stavkalari
ko’proq   tabaqalashgan.   Buning   asosiy   sababi,   soliqlarning   rag’batlantiruvchilik
roli asosan to’g’ri va egri soliqlar orqali yuzaga chiqishi, shunga asoslangan holda
soliq stavkalarini tabaqalashtirishda to’g’ri va egri soliqlar orqali korxonalarni turli
xil faoliyat bo’yicha rag’batlantirish hisoblanadi. 
Suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq   xo’jalik   yurituvchi
sub'ektlardan   asosan   suv   manbalaridan   tejab   tergab   foydalanish   hamda   davlat
byudjetini daromad bilan ta'minlash sifatida kiritilgan bo’lib, uni tabaqalashtirishda
ikki   xil   yondashuv   amalga   oshirilgan,   ya'ni   suv   resurslaridan   foydalanilganlik
uchun   soliq   stavkalari   sohalar   va   suvlarni   paydo   bo’lish   manbalariga   ko’ra
tabaqalashtirilgandir.
O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida   to’g’ri   soliqlardan   tashqari   egri
soliqlar   ham   amal   qilib,   ushbu   soliq   turlari   bo’yicha   ham   tabaqalashtirilgan   soliq
stavkalari qo’llaniladi (5-rasm). 
Qo’shilgan   qiymat   solig’i   eng   asosiy   soliq   turlaridan   biri   bo’lib,   bu  asosan
oborotdan   olinadigan   va   sotuvdan   olinadigan   soliqlarning   o’rniga   kiritilgan.
Qo’shilgan   qiymat   solig’i   bo’yicha   dastlabki   yilda   32   foizli   stavka   qo’llanilgan
bo’lsa, bugungi kunda umumiy tartibda 20 foizlik va nollik stavka bo’yicha soliq
undirilmoqda. 
28 5-rasm. Soliq stavkalarini belgilash me’zonlari 14
O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida   soliq   stavkalarini
tabaqalashtirishning quyidagi mezonlari mavjud (5-rasm):
- Soliq to’lovchilarning joylashgan joyi (shahar, qishloq)ga ko’ra;
-   Soliq   to’lovchilarning   paydo   bo’lishiga   ko’ra   (suv   resurslardan
foydalanganlik uchun soliq);
- Qazib olinadigan foydali qazilmalar turlariga ko’ra (yer osti boy-n foy-k u-n
soliq);
- Daromad olinish manbaiga ko’ra (jismoniy shaxslar daromadiga soliq);
-   Soliq   ob'ektining   qayta   baholanishiga   ko’ra   (jismoniy   shaxslar   mol-mulk
solig’i);
- Faoliyat turiga ko’ra (yagona soliq to’lovi va qat'iy soliq);
- Yer uchastkalarining bonitetiga ko’ra (yer solig’i);
-   Soliq   to’lovchining   eksport   salohiyatiga   ko’ra   (foyda   solig’i   va   mol-mulk
solig’i).
Egri   soliqlarning   yana   bir   turi   bo’lgan   aksiz   solig’i   bo’yicha   ham
tabaqalashtirilgan   soliq   stavkalari   qo’llanilgan   bo’lib,   bu   soliq   turida   soliq
stavkalarini   tabaqalashtirishda   boshqa   soliqlardan   farqli   ravishda   soliq   stavkalari
14
 A.V. Vahobov, A.S. Jo’rayev. Soliqlar va soliqqa tortish: Oliy o’quv yurtlari talabalari uchun darslik. O’zR oliy 
va o’rta-maxsus ta’lim vazirligi, Toshkent Moliya in-ti, - Toshkent: Sharq, 2022. - 52 b.
29O’zbekiston Respublikasi soliq tizimida soliq stavkalarini 	
tabaqalashtirish mezonlari Soliq to’lovchilarning 
joylashgan joyi (shahar, 
qishloq)ga ko’ra 
Soliq to’lovchilarning 
paydo bo’lishiga ko’ra (suv 
resurslardan foydalanganlik 
uchun soliq)  Qazib olinadigan foydali 
qazilmalar turlariga ko’ra 
(yer osti boy-n foy-k u-n 
soliq) 
Daromad olinish manbaiga 
ko’ra (jismoniy shaxslar 
daromadiga soliq)  Soliq ob'ektining qayta 
baholanishiga ko’ra 
(jismoniy shaxslar mol-
mulk solig’i) 
Faoliyat turiga ko’ra 
(yagona soliq to’lovi va 
qat'iy soliq)  Yer uchastkalarining 
bonitetiga ko’ra (yer 
solig’i)
Soliq to’lovchining eksport 
salohiyatiga ko’ra (foyda 
solig’i va mol-mulk solig’i)           soliq to’lovchilarning ishlab chiqarish faoliyati sohalar yoki soliq to’lovchilarning
joylanishiga   qarab   emas,   balki   aksiz   solig’iga   tortiladigan   tovarlar   ro’yxati
bo’yicha tabaqalashtirilgan.
Umuman   olganda,   soliq   stavkalarini   tabaqalashtirish   soliq   tizimining   eng
muhim   asosiy   muammolaridan   biri   bo’lib,   o’ta   nozik   va   katta   ahamiyatga   ega
bo’lgan masala hisoblanadi, chunki unda davlat byudjeti va soliq to’lovchilarning
manfaatlari aks etgan hisoblanadi.
30 Xulosa
Ushbu   kurs   ishimizda   mamlakatimizda   soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati,
ularning   vazifalari,   turlari,   soliqlarni   undirish   mexanizmining   bugungi   kundagi
holatini   tahlil   qilishga,   shuningdek   bugungi   kunda   soliqlardan   foydalanishni
samarali   tashkil   qilish   masalalarini   ochib   berishga   harakat   qildik   va   quyidagi
xulosalarni chiqardik:
Soliqlar,   yig’imlar,   bojlar   va   boshqa   to’lovlar   hisobiga   davlat   moliyaviy
resurslari tashkil  topadi. Davlat faoliyatining barcha yo’nalishlarini mablag’ bilan
ta’minlashning   asosiy   manbalaridan   biri   va   davlat   ustuvorligini   amalga
oshirishning   iqtisodiy   vositasi   soliqlardir.   Soliq   tizimini   tartibga   solish   va
mukammallashtirish   samarali   davlat   iqtisodiy   siyosatini   olib   borishga,   xususan,
moliyaviy tizimni rivojlantirishga yordam beradi. 
Soliqlar   moliyaviy   resurslarni   davlat   ixtiyorida   to’planib   borishini
ta’minlaydi,   bu   resurslardan   iqtisodiy   rivojlanishning   umumdavlat,   mintaqaviy
vazifalarni   hal   qilish,   ishning   samaradorligi   va   sifatini   rag’batlantirish,   ijtimoiy
adolat tamoyillaridan kelib daromadlarni tartibga solish uchun foydalaniladi.
Soliqlarning   umumdavlat   va   mahalliy   soliqlarga   bo’linishi   hukumat
idoralarining   respublika   hukumati   va   mahalliy   hukumatlarga   bo’linishi   asosida
kelib chiqadi.
Soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati   davlat   bilan   huquqiy   va   jismoniy   shaxslar
o’rtasida   vujudga   keluvchi   ob’ektiv   majburiy   to’lovlarga   asoslangan   moliyaviy
munosabatlar   orqali   xarakterlanadi.   Bu   moliyaviy   munosabatlar   maxsus   ijtimoiy
xarakterga   ega   bo’lib,   milliy   daromadning   bir   qismi   bo’lgan   pul   mablag’larini
davlat ixtiyoriga safarbar qilishga xizmat qiladi.
Oxirgi bir yarim yil davomida O’zbekiston Respublikasining soliq siyosatini
takomillashtirish   konsepsiyasini   hayotga   joriy   etib   borish   natijasida   bir   qator
soliqlar va yig’imlar unifikatsiya qilindi, birgina 2019 yilda tushumdan olinadigan
majburiy   ajratmalarni   to’liq   bekor   qilish   natijasida   korxonalarda   qo’shimcha   5,2
trillion   so’m   ularning   o’zlarida   qolishi,   jismoniy   shaxslar   uchun   daromad
solig’ining eng yuqori stavkasi 22 foizdan 12 foizgacha, yagona ijtimoiy to’lovi 25
31 foizdan   15   foizgacha   tushirilishi,   fuqarolarning   8   foizlik   sug’urta   badali   bekor
qilinishi natijasida aholi daromadlari 6,5 foizga oshishi, yuridik shaxslar mol-mulk
solig’i   5   foizdan   2   foizgacha,   foyda   solig’i   14   dan   12   foizgacha,   kichik   biznes
sub’ektlari   yagona   solig’i   5   foizdan   4   foizgacha   kamaytirilishi   natijasida
tadbirkorlar   ixtiyorida   2   trillion   so’m   qo’shimcha   mablag’   qolishi,   2019   yil   1
oktyabrdan boshlab qo’shilgan qiymat solig’ining 20 foizdan 15 foizga tushirilishi
hisobiga   esa   tadbirkorli   sub’ektlari   ixtiyorida   10   trln   so’mdan   ko’proq   mablag’
qolishi kutilmoqda.
2018 yilda soliq turlari bo’yicha byudjetga tushumlar hajmi 54,2 trln. so’mni
tashkil etgan bo’lsa, 2019 yilga kelib bu ko’rsatkich 83,3 trln. so’mni tashkil etdi
va 154 foizga oshdi. 
2019 yilda bevosita soliqlar hajmi 22,7 trln. so’mni, bilvosita tarmoqlar 33,2
trln.  so’mni, resurs  soliqlari  va  mol-mulk  solig’i  19,7  trln.  so’mni,  davlat   boji   va
jarimalar   1,9   trln.   so’mni,   boshqa   soliqlar   va   yig’imlar   5,8   trln.   so’mni   tashkil
qilgan.
2019   yilda   byudjet   tushumlarining   40   foizi   bilvosita   soliqlar,   27   foizi
bevosita   soliqlar,   24   foizi   resurs   to’lovlari   va   mol-mulk   solig’i,   2   foizi   davlat
davlat boji va jarimalar, qolgan 7 foizi boshqalar hisobiga to’g’ri kelgan.
2019 yilda byudjet tushumlarining aksariyat qismi Toshkent shahri (24 foizi)
hissasiga to’g’ri keladi. Shuningdek Navoiy viloyati 12 foiz, Toshkent viloyati 11
foiz, Qashqadaryo viloyati 8 foiz byudjet tushumlarini ta’minlab berdi.
Soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati,   ularni   guruhlash   asoslari   hamda   ulardan
foydalanishni   samarali   tashkil   qilish   masalalarini   hal   etishga   qaratilgan
mulohazalarni amalga oshirish maqsadida quyidagilarni taklif qilamiz:
Har   bir   soliq   to’lovchi   hoh   u   yuridik   shaxs   yoki   u   jismoniy   shaxs   bo’lsin,
to’layotgan   soliqlarini   qayerga,   nima   uchun   va   qanday   maqsadlarga
sarflanayotganligini   ongli   ravishda   tushuna   bilishi   uchun   kengroq   matbuotdan
foydalanishni,   ayniqsa   mahalliy   soliqlarni   undirishda   xalq   orasida   targ’ibot-
tashviqot   ishlarini   tashkil   etishda   mahalliy   hokimiyat   vakillari   kuchidan
foydalanishning qonuniy asosini yaratish.
32 Hozirgi   kunda   mahalliy   soliqlardan   tushayotgan   daromadlar   mahalliy
budjetlarning   daromadlarida   katta   salmoqqa   ega   emas.   Bizning   fikrimizcha   bu
nafaqat   mahalliy   soliqlarni   joriy   qilish   imkoniyatlaridan   to’liq   foydalanmaslik
bilan   balki   mahalliy   budjetlar   daromadlarini   tartibga   solishda   qo’llanilayotgan
amaliyot bilan bog’liqdir. Bu amaliyotnu tahlil qilish shu narsani ko’rsatadiki, hali
ham   soliqlar   markaziy   budjetga   yig’iladi,   so’ng   uning   ma’lum   foizi   mahalliy
budjetlarga   xarajatlarni   qoplashga   biriktirilgan   daromadlari   yetmasa   ajratma
sifatida har yili har xil foizda qoldiriladi.
Mahalliy   hokimiyat   organlarining   o’z   hududidan   undiriladigan   soliqlarni
to’liq   va   o’z   vaqtida   tushishini   ta’minlashga   bo’lgan   qiziqishini   rag’batlantirish,
ularning   o’z   daromadlari   potensialini   o’sishini   rag’batlantirish   maqsadida
umumdavlat   soliqlaridan   ajratmalar   meyorlarini   hududlar   bo’yicha   tabaqalashgan
tarzda emas, balki teng ravishda amalga oshirish lozim. 
Ushbu ko’rsatib o’tilgan takliflardan ko’zlangan maqsad Respublikamizning
kelgusida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   ravnaqi,   ulkan   iqtisodiy   o’zgarishlarni
ta’minlashda, hozir sarflanayotgan har bir so’m budjet mablag’i respublikamizning
kelajak   ravnaqi   va   istiqboli   uchun   o’z   natija   va   samarasini   berishi   kerak,   deb
hisoblaymiz.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston, 2017 y.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. 2020 yil, 24 yanvar.
4.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat
ilmiy nashriyoti. 04.02.2021. Toshkent.
5. Jane Fracknall-Hughes. The Theory, Principles and Management of Taxation:
An introduction, Routledge Taylor and Francis Group.  2021,  p  2.
6.   Рикардо   Д.   Сочинения   т.   И.   «Начало   политической   экономики   и
налогового обложения». Пер. с англ. - М.: Госполитиздат.
7. Основы налогового права С.Г.Пепеляев Москва, 2021 г.
8. Черник Д. Г. «Налоги в рўночной економике». - Финансы, 2021 г .
9. Болдырев «Финансы капитализма». «Финансы», М.: 2021 г.
10.   Olimjonov .   O . « Bozor   iqtisodiyotiga   o ’ tish   davrida   soliq   siyosati ».   «Ҳayot va
iqtisod». 2021 y.
34

Soliqlar va ularning bozor iqtisodiyotidagi vazifalar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский