Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 43.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Sotsial psixologiyada psixologik tadqiqotlar

Купить
                             
MUNDARIJA
     KIRISH…………………………………………………………………....…..3 
     I BOB.  SOTSIAL PSIXOLOGIYADA PSIXOLOGIK TADQIQOTLAR.
1.1 . Sotsial psixologiyada tadqiqotlar metodologiyasi tushunchasi…….…. 5
1.2 . Tadqiqotlar metodologiyasi haqida tushuncha……………………….. 19
     II BOB. SOTSIAL PSIXOLOGIYADA METODLARNING O RNI  ʻ  
2.1 . Sotsial psixologiyaning asosiy metodlari. Kuzatish va tajriba metodi... 26
2.2 . So‘rov, test va boshqa metodlar tahlili………………………………... 28
      XULOSA ………………………………………………..…………………… 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………31
        
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:     Hozirgi   zamon   fanlarining   taraqqiyoti   shu   bilan
o`ziga xoski, ularda metodologik muammolarga qiziqish ancha yo`qoridir. Buning
bir qancha sabablari mavjud bo`lib, ular avvalo jamiyatda ro`y berayotgan keskin
o`zgarishlarning   sabablaridan   biri   hisoblangan   fan-texnika   taraqqiyoti   maqsadlari
bilan   fan   maqsadalarining   uygunlashuvi,   amaliyotning   fan   oldiga   kuyayotgan
talablari   darajasining   tobora   ortib   borayotganligi,   tadqiqot   qilish   vositalarining
murakkablashib   borayotganligi   va   nixoyat   har   bir   fanda   ro`y   berayotgan   o`z
tadqiqot   prinsiplari   va   tekshirish   usullarning   qayta   kurib   chiqishga   intilishning
yakqol namoyon bo`layotganligidir. 
Ijtimoiy psixologiya to`g`risida gapiriladigan bo`lsa, shuni alohida ta`kidlash
lozimki, avvalo jamiyatning bu fan oldiga kuyayotgan talablari o`ziga xos bo`lib,
bu   talablar   javob   berish   uchun   uning   tekshirish   uslublari   u   darajada   mukammal
emasligidadir. Chunki  shu davrgacha Ijtimoiy psixologiyada kuzatilgan narsa shu
bo`ldiki, bu yerda nazariy ishlar tadbiqiy ishlardan ancha ko`pdir. Shuning uchun
ham,   G.   M.   Andreeva   Ijtimoiy   psixologiyaning   metodologik   muammolariga
tuxtalar   ekan,   uning   bu   boradagi   intilishlari,   vazifalari   ko`pligini   ta`kidlaydi.
Metodologik   muammolarga   qiziqish,   -deb   yozadi   u,   -   Ijtimoiy   psixologiyaning
kuchsizligi emas, balki uning yetilish davriga kirganligining belgisidir. 
Kurs     ishining   maqsadi:     Sotsial   psixologiyada   dinning   shaxs   va
shaxslararo munosabatlarini shakllantirishi.
Kurs  ishining  vazifalari:
-tadqiqot maqsadi va vazifasini belgilash, shu ish yuzasidan ilmiy izlanishlar
olib borish.
-   Fanatizm   tushunchasining     turli   yosh   va   kategoriyadagi   talim   oluvchilar
bilan olib boradigan  faoliyatini  tashkil  qilish boyicha adabiyotlarni  tahlil qilish.
-tadqiqot metodlarini belgilash.
-     Nodiniy   fanatizmning   umumiy   psixologiyada     pedagogik-psixologik
jihatdan o‘rganish
Kurs  ishining  obekti:  Fanatizm tushunchasi, oila va jamiyat.  
3 Kurs     ishining     predmeti:     Fanat   shaxsning   psixologik   xususiyatlari   va
uning ijtimoiy roli. Har bir shaxsning jamodagi o‘rni va vazifalari.
Kurs   ishining   metodologik   asosi:   Tadqiqotning   metodologik   asosini
I.Karimovning   soglom   avlodni   tarbiyalash   xususidagi   asarlari   goyalari,
prezidentimiz   SH.M.   Mirziyoevning   barkamol   avlodni   tarbiyalashga   oid   fikr   -
mulohazalari   tashkil   qildi.   Shuningdek,   muammoga     oid       xorij     va     ozbek
psixologlarining     nazariy   metodologik   malumotlari   va   goyalari,   I.V.Dubrovina,
X.Y. Liymets, YU.L.Sierd , E.G.Goziev, M.G.Davletshin, G.B.SHoumarov, SH.R.
Baratov,     B.RDodirov,   R.Z.Gaynutdinov,     V.M.Karimova,   N.A.Soginovlarning
talim   soxasida   psixologik   xizmatni   tashkil   qilish   boyicha   fikr   va       nazariyasi
tadqiqotimizning metodologik negizidir. 
Kurs   ishining   ilmiy   amaliy   ahamiyati:   unda   amaliyotchi     psixologning
individual   ish   uslubiga     bag’ishlangan     ilmiy   adabiyotlar   tahlil   qilinganligi,
amaliyotchi   psixologning     individual   ish uslubiga     obektiv va subektiv omillar
tasiri   ochib   berilganligi,   jarayonni   boshqarish   usullari,   mohiyati   ochib
berilganligidadir. Shuningdek, tahlil qilingan va toplangan materiallardan yosh va
pedagogik   psixologiyasi,   oila   psixologiyasi,   psixologik   xizmat   fanlaridan   maruza
matnlari   tayorlashda,     talim   jarayonida   psixologik   xizmatni     tashkil   etishda
foydalanish   mumkin.   Ishda   keltirilgan   xulosalarning   pedagog   va   oqtuvchilar,
psixologlar   uchun     talabalarga     ta`lim   jarayonida   psixologik   xizmatni     tashkil
qilishda foydalanish imkoniyatiga ega bolishidir.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   xajmi:   Ish   kirish,   2   bob,   4   bolim,   xulosa,
foydlanilgan adabiyotlar va ilovadan iborat.  Jami  . 41 sahifadan tashkil topgan.
                    Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   Ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlarning
metodologik   muammolarini   ilmiy   adabiyotlar   va   metodikalar   orqali   tadqiqotlar
yordamida o’rganish.
4 I BOB. SOTSIAL PSIXOLOGIYADA PSIXOLOGIK TADQIQOTLAR.
1.1 .  Sotsial psixologiyada tadqiqotlar metodologiyasi tushunchasi.
Har qanday fan boshqa fanlardan faqatgina mavzu bahsi yoki paydo bo`lish
tarixi bilangina emas, balki faktik ma`lumotlar tuplash, u yoki bu goyani isbotlash
uchun   ishlatiladigan   uslublari   bilan   ajralib   turadi.   Uslublar   mukammalligi   aslida
nazariy taraqqiyotni, fan taraqqiyotini belgilovchi asosiy omildir. 
Hozirgi   zamon   fanlarining   taraqqiyoti   shu   bilan   o`ziga   xoski,   ularda
metodologik muammolarga qiziqish ancha yo`qoridir. Buning bir qancha sabablari
mavjud   bo`lib,   ular   avvalo   jamiyatda   ro`y   berayotgan   keskin   o`zgarishlarning
sabablaridan   biri   hisoblangan   fan-texnika   taraqqiyoti   maqsadlari   bilan   fan
maqsadalarining   uygunlashuvi,   amaliyotning   fan   oldiga   kuyayotgan   talablari
darajasining   tobora   ortib   borayotganligi,   tadqiqot   qilish   vositalarining
murakkablashib   borayotganligi   va   nixoyat   har   bir   fanda   ro`y   berayotgan   o`z
tadqiqot   prinsiplari   va   tekshirish   usullarning   qayta   kurib   chiqishga   intilishning
yakqol namoyon bo`layotganligidir. 
Ijtimoiy psixologiya to`g`risida gapiriladigan bo`lsa, shuni alohida ta`kidlash
lozimki, avvalo jamiyatning bu fan oldiga kuyayotgan talablari o`ziga xos bo`lib,
bu   talablar   javob   berish   uchun   uning   tekshirish   uslublari   u   darajada   mukammal
emasligidadir. Chunki  shu davrgacha Ijtimoiy psixologiyada kuzatilgan narsa shu
bo`ldiki, bu yerda nazariy ishlar tadbiqiy ishlardan ancha ko`pdir. Shuning uchun
ham,   G.   M.   Andreeva   Ijtimoiy   psixologiyaning   metodologik   muammolariga
tuxtalar   ekan,   uning   bu   boradagi   intilishlari,   vazifalari   ko`pligini   ta`kidlaydi.
Metodologik   muammolarga   qiziqish,   -deb   yozadi   u,   -   Ijtimoiy   psixologiyaning
kuchsizligi emas, balki uning yetilish davriga kirganligining belgisidir. 
"Metodologiya"   tushunchasining   ilmiy   moxiyati   nimada?   Bu   tushunchani
turli   nazariy   qarashlardagi   olimlar   va   turli   tilda   gaplashadiganlar   turlicha
shartlaydilar   va   tushunadilar.   Masalan,   Amerikalik   psixologlar   metodologiya
deganda,   tadqiqot   jarayonida   ishlatiladigan   barcha   tadqiqot   uslublari   va   texnik
jarayonlarini   tushunadilar.   Lekin   "metodologiya"   tushunchasi   aslida   uslublar
5 yigindisidan   kengrok   tushunchadir.   Hozirgi   zamon   yevropa   mamlakatlaridagi
olimlar,   xususan,   rus   olimlari   fandagi   metodologiya   deganda,   ushbu   fan   falsafiy
asoslari va nazariy qonuniyatlaridan kelib chiqadigan bilimlar bilan tekshirishning
konkret   usullari   majmuasini   tushunadilar.   Ya`ni,   "metodologiya"   tushunchasi
"konkret metodlar" yoki texnik usullar tushunchalaridan kengrokdir. 
Ijtimoiy psixologik tadqiqotlarning metodologik muammolariga quyidagilar
kiradi.   Birinchidan,   empirik   ma`lumotlar   muammosi,   ya`ni   qay   turdagi
ma`lumotlarni   ijtimoiy   psixologik   ma`lumotlar   sifatida   qabul   qilish   mumkin.
Chunki,   bixevioristlar   bunday   ma`lumotlar   sifatida   kuz   bilan   ko’rib   qayd
qiladiganlar   xulq-atvor   shakllarni   qabul   qilishsa,   kognitiv   psixologiya   vakillari
faqat   ongga   taalluqli   bo`lgan   belgilarini   tushunadilar.   Demak,   har   qanday
tadqiqotchi   ish   boshlamay   turib,   avvalo   nimani   empirik   birlik   qilib   olishini   aniq
tasavvur qilishi va uning nazariy jixatlari to`g`risida tasavvurga ega bo`lishi kerak.
Bundan   tashkari,   tadqiqot   birligi   aniqlangan   takdirda,   qanday   xajmdagi   birliklar
tadqiqotchini   kanoatlantirishi   masalasi   ham   muhimdir.   Masalan,   Ijtimoiy
psixologiya   bo`yicha   sof   eksperimental   ish   qilinganda,   ilgari   sinalgan   usul
yerdamida   cheklangan   mikdoridagi   kishilar   yoki   guruhda   tadqiqot   o`tkazish
mumkin - bu eksperimental  ma`lumotlar deyiladi. Lekin, ba`zan tadqiqotchi  ko`p
sonli   tekshiruvchilar   bilan   ish   ko`radiki,   bunda   turli   guruhlarni   o`zaro   takkoslash
bilan   ma`lumotlarning   to`g`ri   yoki   noto`g`riligi   aniqlanadi.   Bunday   tadqiqotlar
korrellyatsion tadqiqotlar deb ataladi. 
Ikkinchi   metodik   muammo   -   bu   u   yoki   bu   ijtimoiy   psixologik   nazariya
asosida qonuniyatlar yaratish va ilmiy taxminlar qilish muammosi. Ilmiy tadqiqot
boshlashdan oldin tadqiqotchi ma`lum tax minlar yuritadi, lekin shu taxminlarning
aniq   chiqishi   usha   muammo   bo`yicha   pishik   -   puxta   nazariyaning   bir   yo`qligiga
bevosita   bog`liq.   Shuning   uchun   ham   ko`pincha   fan   sohasiga   endigina   kadam
kuygan yesh olim yoki tadqiqotchi gipotezalar-taxminlar bayon etishga qiynaladi,
chunki   Ijtimoiy   psixologiyada   ayniyatlar   ayrim,   alohida   tadqiqotlardan   umumiy
xulosa   olish   orqali   to`zilmaydi,   ya`ni   deduktiv   usul   har   doim   ham   qo`l
kelavermaydi. 
6 Uchinchi muammo - bu ijtimoiy psixologik muammolarning sifati masalasi,
ya`n i qanday ma`lumotni sifatli, ishonarli deb atash mumkinligi masalasidir. 
Ijtimoiy-psixologik   ma`lumotlarning   ishonchliligi.   Sifat   haqida   gap
ketayotganda,   tadqiqotchining   tadqiqot   ob`ektini   qanchalik   to`g`ri   tanlangani
hamda   to’plagan   ma`lumotlarining   ishonchliligini   qanday   usullar   bilan
tekshirganligi nazarda tutiladi. 
Ba`zan  tadqiqotchi  tekshiruvchilarni   taxminan,  tartibsiz  tarzda  tanlaydi.  Bu
narsa   uning   reprezentativlilik   qonunini   bo`zganligi   belgisidir.   Yo`l   qo`yilishi
mumkin   bo`lgan   yana   bir   kamchilik   -   bu   usha   o`rganish   ob`ektining   xajmi   yoki
soni xususida. Chunki  amaliyotda ko`pincha tekshiriluvchi qanchalik ko`p bo`lsa,
ma`lumot   shunchalik   ishonchli   bo`ladi,   degan   noto`g`ri   fikr   mavjud.   Agar
tadqiqotchi   ish   boshlashidan   oldin,   ayni   maqsadlarini,   vazifalarini   tadqiqotning
nazariy   asosini   Yaxshi   bilgan   holda   to`g`ri   ilmiy   taxminlar-gipotezalar   ilgari
surilgan   bo`lsa,   u   kichikrok   guruhda   o`tkazgan   eksperimentlarning   ma`lumotiga
ham   ishonishi   mumkin   (masalan,   hozirgi   moddaga   munosabatni   talabalarning   bir
qancha akakdemik guruhida o`rganish mumkin). 
Lekin  tadqiqot  uslubini-metodlarini   to`g`ri  tanlashda  pilotaj-sinov   tadqiqoti
o`tkazishning ahamiyati kattadir. Unda usha gipotezalarning qanchalik asosliligini
ham,   metodikaning   aynan   maqsadga   muvofiqligini   ham,   tekshiriluvchilar
ob`ektining to`g`ri tanlanganligini ham ma`lumotlarning turgunligi, ishonchliligini
ham   tekshirib   olish   mumkin.   Bundan   tashkari,   shu   bosqichda   tadqiqotchi
eksperiment   yoki   anketa   o`tkazish   uchun   qo`lay   vaziyat   va   vaqtni   belgilash,   o`z
yerdamchilarining ishga qanchalik yarokliklarini ham sanab olish imkoniyatiga ega
bo`ladi. 
Lekin   asosiy   tadqiqot   o`tkazilgandan   sung   tekshiruvchi   tuplagan
ma`lumotlarning   asosligi   (validlilik),   ya`ni   tanlangan   uslubining   aynan   shu
sifatlarini   tekshirishga   qaratilganligini,   ularning   turgunligini,   ya`ni   har   qanday
sharoitda   ham   shu   metod   yerdamida   va   shu   sharoitda   ayni   shu   xildagi   ma`lumot
tuplashini   va   ma`lumotlarning   aniqligini,   ya`ni   tanlangan   uslub   maqsadga
iuvofikligini isbotlab berishi kerak. 
7 Nixoyat, ma`lumotlarning sifati tadqiqotchining o`z ishlari bo`yicha to`zgan
hisobotiga   ham   bog`liq.   Ijtimoiy   psixologik   tadqiqot   haqidagi   hisobot   quyidagi
bo`limlarni o`z ichiga oladi:
1.   Kirish   qismi,   bu   yerda   tadqiqotni   o`tkazishdan   kuzlangan   maqsad,   unga
sabab bo`lgan shart-sharoitlar hamda uni kimlar o`tkazganligi yoziladi. 
2. Dastur  qismi,  bu yerda  foydanilgan  adabiyotlar, tadqiqotning  maqsad  va
vazifalari, ilmiy taxmin-gipotezalar beriladi. 
3. Tadqiqot ob`ekti va uslublar - empirik tadqiqot ob`ektining xususiyatlari,
tanlangan   metodlar,   sinov   bosqichida   to`plangan   ma`lumotlar,   ularning
ishonchliligi qanday usullarda tekshirilganligi yoziladi. 
4.   Natijalar   -   natijalar   tadqiqotning   o`z   oldiga   kuygan   vazifalari   va
gipotezalardan   keltirib   chiqariladi,   ularning   qanchalik   isbotlanganligi   kichik
jadvallar yoki grafiklarga kursatiladi. 
5. Xulosa va tavsiyalar - ular tadqiqotning mantikidan chiqariladi. 
6.   Yakun   -   barcha   qilingan   ishlar   bo`yicha   yakun   yasalib,   kelajak   uchun
rejalar belgilanadi. 
7.   Ilova.   Bu   qismda   ishlatilgan   uslublar,   texnik   vositalar   bayon   etilib,
kompyuter   dasturlari,   statistika   ma`lumotlari,   katta   jadvallar   va   shunga   o`xshash
tadqiqotga taalluqli xujjatlar ilova qilinadi. 
Yo`qorida bayon etilgan barcha metodologik ishlarga qarashli  tadbirlarning
sifati va saviyasi  tadqiqotchining qanchalik ilmiy savodxon ekanligini belgilovchi
kursatkichlar   hisoblanadi   va   u   o`tkazgan   ilmiy   tadqiqot   ishining   bahosini
belgilaydi. 
Ijtimoiy   psixologiyada   qo`llanilgan   metodlar   psixologiyaning   boshqa
tarmoqlarida   ishlatiladigan   metodlari   nomi   bilan   hamda   maqsadlarga   ko`ra   fark
qilmasada,   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotdagi   uslublar   o`ziga   xos   xususiyatlarga
hamda   ko`rinishlarga   ega.   Bu   o`ziga   xoslik   avvalo   tadqiqot   kamrab   oladigan
ijtimoiy   kontekstdan,   uning   xilma-xil   ko`rinishlarida   shaxs   va   guruhlar
psixologiyasidan   kelib   chiqadi.   Metodologik   muammolarda   aytib   utilganidek,
ijtimoiy psixologik tadqiqotda nimani o`rganish qancha vaqt mobaynida o`rganish
8 kabi   muhim   muammolar   hal   etilgandan   keyingina   tekshirish   vositasi   va   uslublari
aniqlanadi. 
Masalan,   umumiy   psixologiyada   kuzatish   metodini   oladigan   bo`lsak,   u
Ijtimoiy psixologiyada o`ziga xos ijtimoiy sharoitlarida o`ziga xos vaziyatlarda va
ma`lum   guruhlarda   ishlatiladi.   Bunda   tadqiqotchi   eng   avvalo   nimani   kuzataman,
qanday   Yo`l   bilan   kuzataman,   kuzatuv   birligi   qilib   nimani   olaman,   kuzatuvni
qancha vaqt mobaynida davom ettiraman degan qator savollarga javob topgandan
keyingina   ilmiy   tadqiqotini   boshlaydi.   Demak,   kuzatish   metodi   yerdamida   aniq
ishlab   chiqilgan   reja   asosida   kuzatuvchining   qiziqtirgan   u   yoki   bu   ijtimoiy   xulq-
atvor   shakllari   qayd   etiladi.   Bu   uslub   qo`llanilganda   tadqiqotchi   bir   qancha
qoidalarga   rioya   qilishi   lozim.   Chunonchi,   kuzatish   maqsadining   aniq   bo`lishi   va
uning   ilmiy   maqsadlarga   mos   kelishi,   kuzatish   shaklini   tanlash   va   kuzatish
natijalarini qayd etish usullarini ishlab chiqish, malum reja-sxema asosida muttasil
kuzatuv   olib   borish,   olingan   natijalarning   asosliligi   va   ishonchliligini   boshqa
usullar yerdamida tekshirib kurish. 
Kuzatuvchining tadqiqot mobaynida tutgan mavqeiga ko`ra kuzatish har xil
bo`ladi.   Masalan,   ba`zi   hollarda   kuzatuvchi   kuzatish   obekti   bo`lmish   odamlar
guruhi   bilan   birga   yashab,   ularga   qo`shilib   ish   tutib,   tabiiy   sharoitlarda   malumot
tuplaydi.   Bunday   kuzatish   turi   "birgalikdagi   kuzatuv"   deb   ataladi.   Bunday
kuzatishning   klassik   misoliga   amerikalik   ijtimoiy   psixolog   U.   Uaytning   usmirlar
psixologiyasi,   ular   guruhidagi   ijtimoiy   psixologik   xodisalarni   o`rganishga
qaratilgan mashxur tadqiqotini kiritish mumkin. Rus tadqiqotchilaridan Alimaskin
ham   tarbiyasi   ogir   usmirlar   xulq-atvorining   ijtimoiy   motivlarini   o`rganish
maqsadida   ular   bilan   uzoq   vaqt   mobaynida   bo`lib,   ma`lumot   tuplagan.   U
kuzatishlari okibatida 92 % tarbiyasi ogir bolalarning o`z sinfida va oilasida yaqin
kishilari bo`lmaganligini aniqlagan. 
Boshqa   hollarda   esa   kuzatuvchi   o`z   ob`ektini   chetdan   kuzatadi,   shuning
uchun   ham   bunday   kuzatuv   turi   "chetdan   kuzatuv"   yoki   "ob`ektiv   kuzatish"   deb
ataladi.   Bu   usul   xuddi   umumiy   psixologiyada   bo`lgani   kabi   tashki   xulq   atvorini
qayd   qilish   natijasida   ma`lumot   tuplashga   asoslanadi.   Bunday   Yo`l   bilan   ilmiy
9 faktlarni isbot qilish qiyin, lekin baribir, u ham Ijtimoiy psixologiyada yerdamchi
usul   sifatida   ishlatiladi.   Oxirgi   paytlarda   ob`ektiv   kuzatishning   "muhim
vaziyatlarni   qayd   etish"   formasi   keng   qo`llanilmoqda.   Bu   usulning   moxiyati
shundan   iboratki,   unda   alohida   shaxs   yoki   odamlar   guruhi   kutilmagan,   tasodif
vaziyatga   solinib,   ularning   shu   vaziyatga   munosabati,   undan   chiqish   Yo`llari,
ziddiyatlarga munosabati, qiyin holatda o`zini qanday tutishi  kuzatiladi. Masalan,
tabiiy sharoitlarda ham o`quvchilar guruhlarida turli munozarali o`yinlar sharoitini
yaratish Yo`li bilan har bir shaxsning ijtimoiy psixologik sifatlarini kuzatib, qayd
etish mumkin. 
Bizning   fikrimizcha   ijtimoiy   psixologik   treninglar   sharoitida   har   bir
shaxsning   xulq-atvorini   kuzatish   muhim   ma`lumotlar   tuplashga   yerdam   beradi,
chunki   bunda   kuzatish   metodiga   xos   bo`lgan   eng   kimmatli   narsa   sharoitlarning
tabiiyligi saklanib qolinadi. 
Xujjatlarni   o`rganish   metodi   sotsiologiya   fanidan   kirib   kelgan.   Bu
metodning   qator   afzalliklari   bor.   Ulardan   muhimlari   shundan   iboratki,   u
faoliyatning   maxsulini   tekshirishga   imkon   beradi   hamda   to`plangan
ma`lumotlarning   ishonchliligi,   matematik   qayta   ishlash   imkoniyatining   borligi
bilan ajralib turadi. Xujjat deganda ogzaki (suzlangan nutk matnlari, suhbatlarning
yozib   olgan   qismlari,   bevosita   muloqot)   yoki   yozma   (rasmiy   xujjatlar,   gazetalar,
jurnallardagi maqolalar, xatlar siesiy yoki badiiy adabiet materiallari) holda tavsiya
etilgan ma`lumotlar nazarda tutiladi. Ana shu materiallarni ma`naviy jixatdan ham
sifat,   ham   mikdoriy   analiz   qilinish   usuli   Ijtimoiy   psixologiyada   kontent   -   analiz
deb   ataladi.   Kontent-analizning   ilmiy   moxiyati   shuki,   uning   yerdamida   biror
matnda   ma`lum   fikr,   goya   yoki   tushunchalarning   necha   marta   qaytarilishi   qayd
etiladi,   ya`ni   ma`lum   mazmun   mikdor   ko`rinishiga   keltiriladi.   Bu   metodning
asoschilari   amerikalik   sotsiologlar   X.   Lassuell   va   B.   Berelsonlar   bo`lib,   ular   bu
usulni   birinchi   marta   ikkinchi   jaxon   urushi   yillarida   bir   siesiy   gazetaning
mazmunini,   goyaviy   yo`nalishini   aniqlash   maqsadida   qo`llagan   edilar.   Ular
"Xakikiy amerikalik" nomli gazetaning kundalik chiqishlarini kontent-analiz qilib,
10 ularni fashistik yo`nalishdagi gazeta ekanligini isbot qilishgan va uning chiqishini
ta`kiklashga erishgan edilar. 
Kontent-analizni   qo`llashda   tadqiqotchi   oldida   turgan   asosiy   muammo   bu
tekshiruv   birliklari-kategoriyalarini   aniqlashdir.   Chunki,   bunday   birliklar
tadqiqotning   maqsadi   va   tadqiqotchining   etikodi   va   dunyoqarashiga   ko`ra   har   xil
bo`lishi   mumkin.   Masalan,   usha   kontent-analizning   asoschilari   Lassuell   va
Berelsonlar   bunday   birlik-ramziy   birlik   yoki   simvollar   bo`lishi   mumkin,   deb
hisoblashgan   bo`lsalar,   boshqa   amerikalik   tadqiqotchi   L.   Lovental   bunday   birlik
Yaxlit   mavzu   bo`lishi   kerak,   deb   hisoblaydi.   Rus   sotsiologlari   va   tadqiqotchilari
esa ijtimoiy goya yoki ahamiyatli mavzu bo`lishi kerak, degan fikr tarafdorlari. 
Aslida,   manaviy   birliklar   kontent-analizda   ilmiy   taxmin   va   tadqiqotchining
metodologik   asoslari   bilan   belgilanishi   kerak.   Shuning   uchun   ham   ko`pgina
tadqiqotlarni   umumlashtirib,   analiz   uchun   birliklar   quyidagilar   bo`lishi   mumkin
deb hisoblaymiz:
a)   alohida   iboralar   yoki   so`zlarda   bildirilgan   tushunchalar   (masalan,
demoqratiya, faollik, tashabbus, xamkorlik va xoka`zo) 
b) Yaxlit abzatslar, matnlar, maqolalar va shunga o`xshashlarda ko`tarilgan
mavzular   (masalan,   millatlararo   munosabatlar   mavzusi,   insonlardagi   milliy
kadriyatlar mavzusi va xoka`zo) 
v) tarixiy allomalar, siesatshunoslar, Taniqli shaxslarning nomlari;
g)   ijtimoiy   xodisa,   rasmiy   xujjat,   biror   aniq   fakt,   asar   (masalan,   oilaviy
mojarolar,   O`zbekiston   Konstitusiyasi   muxokamasi,   yangi   yozilgan   asarga
o`quvchilarning munosabati va shunga o`xshash)
Tanlab   olingan   analiz   birliklari   boshqa   turdosh   yoki   ungacha   birlikka
nisbatan   hisoblanishi   mumkin   (masalan,   u   yoki   bu   faktga   qancha   "Tarafdoru,
qancha   odam   karshi"   manosida),   yoki   bu   kategoriya   tekshirilayotgan   massivda
necha   marta   qayd   etilgani   absolyut   ravishda   hisoblab   chiqiladi.   Masalan,   hozirgi
zamon   ayolining   mehnatga   munosabatini   aniqlash   uchun   "Saodat"   jurnalining
malum   davrdagi   barcha   sonlardagi   ishlayotgan   ayollar
fikri"ijobiy"eki"salbiy"moddalar   jixatidan   analiz   qilish   Yo`li   bilan   aniqlanadi.
11 Bazan   ko`tarilgan   mavzu   yoki   o`rganilayotgan   faktning   ijtimoiy   ahamiyatini
aniqlash maqsadida matnning jismoniy maydoni: qatorlar soni, abzatslar soni, unga
ajratilgan   varaklar,   radio   bo`lsa,   unga   ajratilgan   vaqt,   televidenieda   esa   necha
marta qaytarilayotganligi, efir vaqti va xoka`zolar hisobga olinadi. 
Yaxshi   o`tkazilgan   kontent-analiz   aslida   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlarda
juda   katta   ahamiyatga   ega.   Lekin   olingan   malumotlarning   ishonchliligini   shu
borada ilgari ishlagan shaxslar-ekspertlar bahosi, ayni shu faktni tekshirish uchun
boshqa metodlarni ham qo`llash va malumotlarni solishtirish va ayni obekt va ayni
vaziyatda   qayta   analiz   qilish   Yo`llari   bilan   erishildi.   Tuplagan   mikdoriy
malumotlar   Yaxshigina   matematik   qayta   ishlovdan   o`tkazilmogi   lozim.   Kontent-
analiz tadqiqotchidan kattagina o`quvni talab qiladi, chunki  bir  tomondan, u yoki
bu matnni tushunish maxorati bo`lishi kerak, ikkinchi tomondan, tadkikod sungida
qo`lga kirilgan mikdoriy birliklarni yana qayta sifat formasiga keltirish lozim, yani
tushuntirib berish kerak. 
So`rov   metodlari.   So`roq   metodlari   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlarda   keng
qo`llaniladi, ayniqsa, anketa surogi va interyu metodlari. Bu metodlarni qo`llashni
qator   metodologik   qiyinchiliklari   mavjud,   chunki,   bu   yerda   doim   shaxslararo
o`zaro munosabatlar, o`zaro tasir shakllari mavjud bo`lib, tadqiqotchining subektiv
munosabatlarini ham inkor qilib bo`lmaydi. Tadqiqot mobaynida shaxslararo idrok
va subektiv bir-birini tushunishga qaratilgan barcha qonuniyatlar ishlaydi. Shunga
qaramay,   juda   ko`p   ijtimoiy   psixologik   malumotlarni   tuplashda   So`roq   metodlari
eng qo`lay usullar sifatida ishlatib kelinmoqda. 
Shunday   qilib,   So`roq   metodlari   tadqiqotchi   bilan   tekshiriluvchining
bevosita   (suhbat,   intervyu)   yoki   bilvosita   (anketa)   muloqoti   tufayli   birlamchi
malumotlar   tuplash   usulidir.   Odamlar   tilidan   yozma   yoki   ogzaki   tarzda   olingan
fikrlar malumotlarning manbai bo`lib xizmat qiladi. So`roqni o`tkazuvchi odamdan
talab   qilinadigan   asosiy   narsa   bu   muloqot   madaniyatidir,   chunki   tekshiriluvchilar
turli   yesh,   kasb,   demografik   muxitga   mansub   kishilar   bo`lishi   mumkin.   Eng
Yaxshi   suhbat   yoki   interyu   bu   bevosita,   erkin   fikr   almashinuvi   sharoitida   o`zaro
fikr   almashinuviga   qaratilgan   muloqotdir.   Ayniqsa,   bu   narsa   intervyuga   taalluqli.
12 Chunki  suhbatdan farkli, intervyu aniq muammo doirasida, kat`iy bir yo`nalishda
olib   boriladi.   Intervyu   oluvchi   suhbatdoshga   nisbatan   yo`qori   mavqeda   bo`lib,
uning   fikrlashiga   halakit   bermasligi,   ayniqsa,   unga   tazyik   o`tkazmasligi   lozim.
Intervyu   jarayonidagi   eng   qiyin   narsa   -   bu   suhbatdosh   bilan   birinchi   aloqa
urnatishdir,   ya`ni   o`z   shaxsini   tanishtirish,   maqsadida   bayon   eta   bilish,
suhbatdoshda   o`ziga   nisbatan   ijodiy   munosabat   shakllantirib,   birinchi   so`zlarni
aniq,   ravon,   ifodali   bayon   qilish   muloqot   samarasini   ta`minlovchi   muhim
psixologik omillardir. 
Bevosita   muloqot   boshlangandan   keyin   esa,   intervyu   aniq   va   kerakli
ma`lumotlarni olish uchun quyidagi vositalardan foydalaniladi:
- hamjihatlik bildirish (diqqat-e`tibor bilan boqish, samimiy qo`lish, so`zlar
yoki bosh harakatlari bilan fikrlarni ma`qo`llash);
- qisqa so`z iboralarini qo`llash ("juda Yaxshi", "fikringizga qo`shilaman" va
xoka`zo);
- asosiy masalani eslatib turish;
-   ba`zi   masalalarda   qisman   qo`shilmaslik   belgisini   bildirish   ("Siz   bunday
deyapsiz, lekin ba`zilarning fikricha,..." va xoka`zo);
-   respondentning   oxirgi   so`zlarini   vaqti-vaqti   bilan   qaytarib   turish   (exo
metodi) ;
- turli Yo`llar bilan bildirilgan fikrlarni tushuntirib berishga erishish. 
Intervyu   o`tkazishga   odam   maxsus   ravishda   tayorgarlik   kurishi   kerak,
chunki u odamdan qator muhim sifatlarning bo`lishini talab qiladi. Shuning uchun
ham   ijtimomy   psixologiyada   "rolli   o`yinlar"   metodi   yerdamida   psixolog   yoki
sotsiologlar maxsus tayorgarlik kursidan utadilar. 
Anketa   metodi   hammaga   tanish   bo`lgan   usullardan   biri.   Lekin   ko`pincha
anketani   o`tkazgan   odam   uning   to`zilishi   qanchalik   qiyinligini   yoki   olingan
ma`lumotlarni   qayta   ishlab,   sharxlash   qiyinligini   tasavvur   qilmaydi.   Anketaga
kiritilgan savollarga ko`ra anketa ochik yoki yopiq turlarga bo`linadi. Ochik anketa
respondentdan   o`z   fikrini   bilganicha   bayon   etishni   talab   qiladi,   yopiq   shakldagi
anketa   savollarning   esa   javoblari   berilgan   bo`lib,   tekshiriluvchi   o`ziga   ma`qo`l
13 bo`lgan   o`zining   qarashlari,   fikrlari   bilan   mos   bo`lgan   javobni   belgilab   beradi.
Ochik savollarning kamchiligi respondentlarning har doim ham qo`yilgan vazifaga
yetarli darajada mas`uliyat bilan qaramaganligi hamda yozilgan javoblarni statistik
ishlov   berishdagi   qiyinchiliklar   bo`lsa,   yopiq   anketadan   respondentga
tekshiriluvchi   tomonidan   o`z   fikriga   ergashtirishga   o`xshash   holat   yoki   har   doim
ham   hamma   savolning   barcha   javob   variantlarini   topib   bo`lmasligidir.   Shunday
holatlarda   respondent   ye   umuman   javob   bermasligi   yoki   tavakkal   bir   variantni
belgilab berishi mumkin. 
Shuning   uchun   ham   oxirgi   paytda   yarim   yopiq   savollardan   iborat   anketa
to`zilmoqdaki,   ularda   javob   variantlardan   tashkari,   yana   kushimcha   fikr   bildirish
uchun kushimcha qatorlar qoldiriladi. 
Anketaga   kiritilgan   savollar   to`g`ridan-to`g`ri   berilishi   mumkin.   Masalan,
"... xususida Sizning fikringiz?," ... ekanligini bilasizmi?, "... Sizga ma`qo`lmi?" va
shunga   o`xshash.   Lekin   savollar   bilvosita   berilsa   ham   Yaxshi   kabo`l   qilinadi.
Masalan,   "Ba`zi   odamlar...   deb   hisoblaydilar.   Sizchi?"   yoki   oilaviy   daromad
qiziqtirgan   sharoitda   to`g`ridan-to`g`ri"Daromadingiz   qancha?"demasdan,   uy-
ruzgor buyumlari ro`yxati va boshqa pul bilan bog`liq narsalarning bor-yo`qligini
so`rash   Yo`li   bilan   ham   o`rganish   mumkin.   Ko`pgina   tadqiqotlarda
tekshiruvchilarga   "proektiv"   savollar   ham   beriladi.   Bunda   shaxsga   bir   qancha
hayotiy   vaziyatlar,   u   yoki   bunday   xulq-atvor   shakllari   taklif   qilinib,   ular   ichidan
o`ziga   maqo`l,   u   maqo`llashi   mumkin   bo`lganini   tanlash   topshirigi   beriladi.   V.
YAdov   shunday   hollarda   munosabatning   kuchini   ham   aniqlash   mumkin,   deb
hisoblaydi. Masalan, ba`zi odamlar "Mening fikrimga to`g`ri kelmaydigan narsani
gapirishsa,   men   hattoki   ularni   eshitishni   ham   xoxlamayman",   deydilar.   Sizning
fikringiz qanday? 
1. Ularga tuligicha qo`shilaman 
2. Ularga qo`shilaman
3. Qo`shilaman, faqat butunlay emas
4. Ularga qo`shilolmayman
14 5.   Ularga   tamoman   qo`shila   olmayman.   Odatdagi   anketa   to`zilishi   jixatdan
uch qismga bo`linadi: 
1. Kirish qismi yoki "respondentga murojaat" deb ataladi. bu qismda odatda
tadqiqot o`tkazayotgan tashqilot nomi, oddiy tilda tadqiqot maqsadlari va ularning
qanday   foydasi   borligi,   tekshiruvchining   shaxsiy   ishtiroki   nima   berishi,   olingan
malumotlarning umumlashtirilgan holda ishlatilishi (anonimlik), anketani tuldirish
Yo`llari   va   boshqalar   yoziladi.   Instruksiya   -   murojaatning   qanchalik   Yaxshi
yozilganligi bevosita tekshiriluvchining ishga bo`lgan munosabatiga bog`liqdir. 
2. Asosiy qism. Bunga savollar kiritiladi, lekin savollar tartibiga ham etibor
berish   kerak,   chunki   boshidan   qiyin   savollar   berilsa,   bu   narsa   repondentni
chuchitib kuyishi, hattoki, tuldirmasdan, anketani qaytarib berishiga majbur qilishi
ham mumkin. Shuning uchun boshida yengil, holis savollar berib, tekshiriluvchini
qiziqtirib   olib,   keyin   qiyinrok,   psixologik   savollarga   utish,   oxirida   yana
"neytralrok" savollar berish maqsadga muvofiq. 
3.   Yakuniy   qism   yoki   "pasportichka"   respondentning   shaxsiy   sifatidagi
obektiv malumotlarni olishga qaratilgan bo`lib, unda shaxsning jinsi, yeshi, oilaviy
ahvoli, kasb-kori va boshqalar so`raladi. 
Anketalar  tarkatilish  uslubiga  ko`ra,  qo`l   bilan  tarkatiladigan, pochta  orqali
yuboriladigan, gazeta yoki jurnallar orqali tuldiriladigan formalarga bo`linadi. 
To`plangan   malumotlarga,   odatda,   statistik   qayta   ishlov   beriladi   yoki   ular
kompyuterlar yerdamida analiz qilinadi. 
Ijtimoiy   psilogik   testlar.   Testlar   psixologiyadan   kirib   kelgan   usuldir,   bu
qisqa sinov usuli bo`lib, ular yerdamida u yoki bu ijtimoiy psixologik xodisa qisqa
muddat   ichida   bir   texnik   usul-testda   tekshiriladi.   Testlar   20-30   yillarda   paydo
bo`lgan   bo`lib,   ular   hayotga,   amaliyotga   shunchalik   chukur   kirib   keldiki,   hattoki
maxsus soha-psixometrika paydo bo`ldi. Testlarni qo`llshning qo`laylik tomoni-bir
test yerdamida bir obektning u yoki bu xususiyatini bir necha marta, takror-takror
sinab   kurish   bu   testni   faqat   qanday   turdagi   obektda   sinalgan   bo`lsa,   shunga
o`xshash   obektlardagina   qo`llash   mumkin,   qolaversa,   bunda   olingan   malumotlar
nisbiy harakterga ega bo`ladi. Lekin shunday  bo`lishiga  qaramay, testlar, ayniqsa
15 hozirgi   kunlarda hayotimizga  keng  kirib keldi.  Shaxs  xususiyatlarini   tekshiruvchi
testlardan   tashkari,   shaxsning   muloqot   sistemasidagi   o`rnini,   undagi   muloqot
malakalarining   bor-yo`qligini   sinovchi,   shaxs   aqliy   sifatlarini   tekshiruvchi   testlar
keng   qo`llanilmoqda.   Lekin   shuni   esdan   chiqarmaslik   kerakki,   testni   to`zish,   uni
obektlarda   sinovdan   o`tkazish,   hattoki,   tayor   testni   moslashtirish   yo`qsak
bilimlarni, malakani, olimlik odobini  talab qiladigan ishdir. Masalan,  ingliz olimi
Kettel shaxs sifatlarini sinovchi testini ishlab chiqish uchun odamdagi 4, 5 mingga
yaqin   sifatlarni   o`rganishdan   boshlagan   edi.   Ana   shulardan   ekspertlar   yerdamida
171   juft   dixotomik   sifatlarni   ajratdi   (masalan,   kamtar-maktanchok,   bosik-tez   va
shunga   o`xshash).   Nixoyat,   ular   ichidan   eng   ishonchlilari   tanlab   olindiki,   oxir-
okibat   21   xil   shaxs   xususiyatlaridan   iborat   sifatlar   kompleksi   tanlandi   va   shular
asosida   mashxur   Kettel   testi   paydo   bo`ldi.   Uning   yerdamida   asosan   shaxsdagi
introversiya,   ekstroversiya,   faollik,   reallik,   ziyraklik   darajasi   va   boshqalar
sinaladigan bo`ldi. 
Testlar   xususida   yana   shuni   aytish   mumkinki,   har   bir   testning
o`z"kaliti"bo`ladi   va   bu   kalitning   egasiga   maxsus   lisenziyalar   ya`ni   kelishuviga
ko`ra   ishonchli   shaxslargagina   sotish,   berish   huquqi   bo`ladi."Kalitsiz"esa   maxsus
testlarni   xech   kimga   ishlata   olmaydi.   Endi   maxsus   sharoitlarga   moslashtirilishi
kerak   bo`lgan   testlarga   kelsak,   masalan,   usha   K.   T.   yoki   Ayzenkning   testlarini
bizning O`zbekiston sharoitimizda ishlatish kerak bo`lib qolsa, demak, uni tarjima
qilgan   va   uni   amaliyotda   qo`llagan   kishida   professional   huquq   va   moslashtirish
uchun   kamida   2,   5-3   ming   kishilik   ob`ekt,   yana   odamlar   kerak.   Shundagina   bu
metod moslashtirilgan hisoblanadi va to`plangan ishochli hisoblanadi. 
Ijtimoiy   psixologik   eksperiment.   Ijtimoiy   psixologik   eksperiment   -   bu
ijtimoiy   xodisalarni   o`rganish   maqsadida   tekshiruvchi   bilan   tekshiriluvchi   bilan
tekshiruvchi   o`rtasidagi   maqsadga   qaratilgan   muloqotdir.   Bunday   muloqotning
bo`lishi   uchun   eksperimentator,  yani   tekshiruvchi   maxsus   sharoit   yaratadi   va   ana
shu   sharoitda   aniq   reja   asosida   faktlar   tuplaydi.   Umumiy   psixologiyada   bo`lgani
kabi,   Ijtimoiy   psixologiyada   ham   tabiiy   va   laboratoriya   eksperimenti   turlari
farklanadi.   Tabiiy   eksperimentga   misol   qilib,   rus   pedagogi   A.   Makarenkoning
16 jamoaning shakllanishi va uni uyushtirish borasida olib borgan tadqiqotlarini olish
mumkin. Amerikalik psixolog M. Sherif esa guruhlararo munosabatlarga taalluqli
fenomenlarni   tabiiy   sharoitlarda   maxsus   reja   asosida   tekshirib   o`rgangan.   Uning
asosiy maqsadi  vaqtinchalik to`zilgan jamoa - yozgi  tatil lagerlarida kooperatsiya
hamda turli ziddiyatlarning paydo bo`lishidagi psixologik sabablarni o`rganishdan
iborat edi. 
Laboratoriya   eksperimenti   odatda   maxsus   sharoitlarda,   maxsus   xonalarda,
kerakli   asbob-uskunalar   yerdamida   o`tkaziladi.   Birinchi   marta   laboratoriya
sharoitida   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotni   rus   olimi   Bexterev   o`tkazgan   edi.   U
maxsus   asboblar   yerdamida   idrokning   aniqligini,   xotiraning   sifatini,
kuzatuvchanlik xususiyatlarini yakka holda va guruh sharoitida solishtirib o`rgandi
va guruhning borligi har bir guruh a`zosi psixik jarayonlariga bevosita tasir etishini
isbot qildi. 
Laboratoriya eksperimenti keyinchalik B. G. Ananev, ye. S. Kuzmin, V. S.
Merlin,   V.   N.   Myasishev,   L.   I.   Umanskiy   va   boshqalar   tomonidan   yanada
takomillashtirildi   va   Ijtimoiy   psixologiyada   apparatura   uslubi   keng   qo`llanila
boshladi. Masalan, F. D. Gorbov va M. A. Novikovlar tomonidan gomeostat, L. I.
Umanskiy   tomonidan   yaratilgan   guruh   uchun   integratorlar   paydo   bo`ldi   va
amlietda   bir   guruh   xodisalarni   tekshirishda   keng   ishlatila   boshladi.   Masalan,
guruhiy   gomeostat   guruhni   tashqil   etuvchilar   o`rtasida   harakatlardagi   moslikning
bor-yo`qligini tekshiradi. Bu moslamaning moxiyati shuki, guruh a`zolari yumalok
stol   atrofida   utiradilar,   har   bir   katnashuvchi   ruparasida   tablo   va   o`zi   xoxlagan
tomonga   burishi   mumkin   bo`lgan   strelka   bo`lib,   tekshiruvchi   har   birining
harakatini   kuzatib   turadi.   Lekin   ularga   topshiriq   quyidagicha   beriladi:   "Siz
strelkani shunday buringki, sizning harakatingiz boshqalarnikiga mos bo`lsin, aks
holda,   sizning   beparvoligingiz   tufayli   butun   guruh   ja`zo   oladi".   Agar   guruhda
hamjihatlik, bir-birini tushunish bo`lsa, ular o`zaro kelishib olib, xatolarni minimal
qiladigan bo`lib qoladilar, shu jixatdan turli guruhlar turlicha xulq-atvor namoyon
qilishi,   bunda   guruhning   muloqot   tajribasi,   guruh   peshkadamining   qobiliyatlari
yetakchi rol uynashi eksperimental tarzda isbot qilindi. 
17 Bundan   tashkari,   maxsus   asbob-uskunalar   yerdamida   guruh   a`zolaridagi
ishonuvchanlik-konformizm   xodisalarini   ham   ekspermental   tarzda   o`rganish
mumkin.   Guruhdagi   umumiy   ishonuvchanlikni,   guruh   tazyikini   o`rganish   uchun
esa   auokinetik   effekt   beruvchi   moslamalardan   foylaniladi.   Bunda   yenib   turgan
nukta korongida avval alohida tarzda guruh a`zolariga kursatiladi, keyin esa guruh
sharoitida, maxsus  tayorlab qo`yilgan odamlar   orqali   odamlar   fikrining qanchalik
o`zgarishi tekshiriladi. 
Proektiv   metodlar.   Bu   usullar   test   usullarining   bir   ko`rinishi   bo`lib,   unda
tekshiriluvchiga   aniq   tizim   yoki   ko`rinishga   ega   bo`lmagan,   noaniq   narsalar
tavsiya   etiladi   va   ularni   sharxlash   topshirigi   beriladi.   Yani,   tekshiriluvchiga
turlicha   talkin   qilish   mumkin   bo`lgan   rasmlar,   tugatilmagan   xikoyalar,   biror   aniq
ko`rinishga   ega   bo`lmagan   buyumlar,   yog`ochlar   berilishi   mumkin,   ularga   qarab
tekshiriluvchi o`zining hissiy dunyosi, qiziqishlari, dunyoqarashi nuktai nazaridan
baho berishi mumkin. 
Proektiv   usullarga   mashxur   "Rorshaxning   siex   dog`lari"   testini   kiritish
mumkin   (1921   y).   Bu   dog`lar   ikki   tomonlama   simmetrik   shaklda   berilgan   10   xil
dog`lardan   iborat   bo`lib,   har   bir   dog`   har   xil   buekli   fonda   kursatiladi.
Tekshiriluvchidan har bir"dog`"ning n i m a n i eslatayotganligini aytish so`raladi.
Uning   ogzidan   chiqqan   so`zlar,   assotsiyalarga   qarab   (ularni   kontent-analiz   qilib),
shaxs xususiyatlari haqida xulosa qilinadi. 
Yana bir proektiv usul - bu S. Rozensveygning rasmli assotsisiyalar usulidir.
Bunda hayotga tez-tez uchrab turadigan ziddiyatli vaziyatlarni eks ettirgan rasmlar
tekshiriluvchiga   tavsiya   qilinadi.   Bu   rasmlarda   bir   tomonda   turgan   personajlar
nimalarnidir gapirayotgan holda gavdalantiriladi, unga karshi tomondagi shaxs esa
hali   javob   qaytarib   ulgurmagan,   tekshiruvchi   tekshiriluvchidan   tez,   qisqa   muddat
ichida   bo`sh   kataklarda   berilishi   mumkin   bo`lgan   javobni   yozishni   so`raydi.
Berilgan   javoblarga   qarab   shaxsning   yo`nalishi,   uning   ziddiyatlarga   munosabati,
agressiya-jaholat   hissining   xususiyatlari,   bu   hisning   kimlarga   qaratilganligi   va
shunga o`xshash muhim faktlar to`planadi. 
18 "Tugatilmagan xikoyalar" ham guruhdagi va yakka shaxslarning qarashlari,
ulardagi psixologik yo`nalishlarni o`rganishda ancha qo`l keladigan usuldir. Ularda
shaxsning   o`ziga,   atrofdagilarga,   jamoaga   munosabatlari   aniqlanadi.   "Mening
hayotiy intilishlarim...", "Mening kayfiyatimning bo`zilishiga sabab, odatda...." va
shunga o`xshash iboralarning davomi yozilib, tugatilishi taklif etiladi. 
19 1.2. Tadqiqotlar metodologiyasi haqida tushuncha.
Har bir alohida fanda bo‘lgani singari sotsial psixologiyaning o‘z metodlari
va   ularni   qo‘llash   vositalari   mavjud.   To‘g‘ri,   ularning   aksariyati   psixologiya   va
sotsiologiya  fanlarida  qo‘llaniladigan usullarga  yaqin,  lekin fanning predmetidagi
o‘ziga xoslikni hisobga olgan holda ularni ishlatish yo‘llari va ma’lumotlarni ilmiy
jihatdan tahlil qilishda farqlar mavjud.
Masalan,   umumiy   psixologiyada   bo‘lgani   kabi   sotsial   psixologiya   da   ham
kuzatish   metodi   qo‘llaniladi,   lekin   kuzatuv   obyekti   konkret   shaxsdagi   psixik
faoliyat   emas,   balki   shaxsning   ijtimoiy   munosabatlar   tizimida   bevosita   kuzatish
mumkin   bo‘lgan   ijtimoiy   xulqidir.   YA’ni,   kuzatuvchi   aniq   oldindan   belgilangan
reja   asosida   o‘zi   o‘rganayotgan   guruhning   faoliyatini,   verbal   va   noverbal   xatti-
harakatlarni   ma’lum   vaqt   birligida   muttasil   kuzatib,   olingan   ma’lumotlarni   qayd
etib   boradi.   Bunda   zamonaviy   audio   va   videotexnikadan   foydalanish,   u   yoki   bu
harakatlarni   qayta-qayta   ko‘rish   orqali   kerakli   xulosalarni   chiqarishi   mumkin.
Ayniqsa, hozirda fan va texnologiyalar, mobil aloqa vositalari keng quloch yozgan
sharoitda   turli   ijtimoiy   vaziyatlarda   odamlar   xulq-atvorini   kuzatish   va   qayd   etish
unchalik   qiyin   ish   emas.   Raqamli   yozish   vositalarining   ko‘pligi   esa   kuzatish
obyektlarini   kompyuter   tarmog‘iga   tushirish   va   xatti-harakatni   bir   necha
tahlilchilar   hukmiga   havola   etish   imkoniyati   ham   mavjud.   Sotsial   psixologiya   da
qo‘llaniladigan kuzatish metodining asosan uch shakli mavjud: 
a)   “qo‘shilib   kuzatish”   –   bunda   tadqiqotchi   kuzatiluvchilar   faoliyatiga
bevosita aralashib, ular bilan kerak bo‘lsa,  yashaydi  va ishlaydi. Bu usuldagi  eng
muhim   xususiyat   uning   tabiiyligi   bo‘lib,   kuzatish   obyektlari   o‘zlarining
kuzatilayotganliklarini   sezmaydilar   va   kuzatuvchini   guruhning   a’zosi   sifatida
qabul   qiladilar.   Ushbu   shartning   buzilishi   eksperimentning   samarasiz   bo‘lishiga
olib kelishi mumkin. 
b)   “tashqi   kuzatish”   –   kuzatiluvchilar   faoliyatiga   aralashmagan   holda   ular
tashqi   xulq-atvorini   qayd   qilishdir.   Bu   usul   muayyan   vaqt   va   sabr-toqat   talab
qilishi   bilan   boshqa   metodlardan   farq   qiladi,   ba’zida   qisqa   muddat   ichida
tadqiqotchi o‘zini qiziqtirayotgan predmet xususida hech narsa qayd qila olmasligi
20 yoki   tasodifan   qo‘lga   kiritilgan   ma’lumot   asosida   xulosa   chiqarishga   majbur
bo‘lishi mumkin. Shuning uchun ham bu usul boshqa usullarga qo‘shimcha vosita
sifatida   ishlatiladi.   Masalan,   kuzatuvchi   rolida   o‘qituvchi   bo‘ladigan   bo‘lsa,   u
sifndagi   yetakchilar   yoki   guruh   faoliyatiga   qo‘shila   olmayotgan,   doimo
begonasiraydigan bolalarning xulq-atvorini tashqi kuzatish orqali muttasil o‘rganib
boradi.
v) “muhim vaziyatlarni qayd etish” usulida kuzatishning mohiyati shundaki,
alohida   shaxs   yoki   guruh   kutilmagan,   tasodifiy   vaziyatga   solinadi,   va   ularning
vaziyatga munosabati, o‘zini tutishi, ziddiyatli va qiyin holatlardan chiqish yo‘llari
kuzatiladi.   Masalan,   guruhni   ataylab   oldindan   tuzilgan   ssenariy   yordamida
munozarali vaziyatga solish va unda har bir guruh a’zosini o‘zini qanday tutishi va
bayon etgan fikrlarini zikr etish bunga yorqin misoldir.
Agar kuzatish metodi sotsial psixologiya ga umumiy psixologiyadan o‘tgan
usul   bo‘lsa,   hujjatlarni   tahlil   qilish   usuli   sotsiologiyadan   kirib   kelgandir.   Bu   usul
ijtimoiy   faoliyatning   mahsulini   o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lib,   to‘plangan
ma’lumotlarning ishonchliligi, matematika va statistika uslublari yordamida qayta
ishlash   imkoniyatining   mavjudligi   sababli   ma’lum   afzalliklarga   ega.   Bu   usulning
yana   bir   nomi   kontent-analiz   bo‘lib,   tahlil   qilinadigan   hujjatlar   toifasiga   asosan
og‘zaki   (so‘zlangan   nutq  matnlari,  suhbatlarning  yozib  olingan  qismlari,  bevosita
muloqot  jarayonida qayd  etilgan manbalar)  yoki  yozma (rasmiy hujjatlar, gazeta-
jurnallardagi   maqolalar,   xatlar,  ma’naviy-ma’rifiy   adabiyotlar   matnlari   va   shunga
o‘xshash) holda tavsiya etilgan ma’lumotlar kiradi.
Kontent-tahlilni   qo‘llashda   tadqiqotchi   oldida   turgan   asosiy   muammo   –   bu
tekshiruv birliklarining bo‘lishi, kategoriyalarni aniqlashdir. Ko‘plab tadqiqotchilar
fikrlarini   umumlashtirgan   holda   tahlil   qilish   uchun   uning   birliklari   quyidagilar
bo‘lishi mumkin, deb hisoblaymiz: 
a)   alohida   iboralar   yoki   so‘zlarda   bildirilgan   tushunchalar   (masalan,
demokratiya, faollik, tashabbus, hamkorlik va hokazo)
b)   yaxlit   abzatslar,   matnlar,   maqolalar   va   shunga   o‘xshashlarda   ko‘tarilgan
mavzular   (masalan,   millatlararo   munosabatlar   mavzusi,   insonlardagi   milliy
21 qadriyatlar, yoshlar ma’naviyati mavzusi va hokazo) 
v) tarixiy allomalar, siyosatshunoslar, taniqli shaxslarning nomlari (masalan,
Fidokorlar   milliy-demokratik   partiyasi   liderlarining   vaqtli   ommaviy   axborot
vositalarida   chiqishlarini   tahlil   etish,   konkret   tarixiy   shaxsning   tarixdagi   o‘rnini
aniqlash, masalan, Amir Temurning shaxs sifatidagi obrazini o‘rganishda va x-zo);
g)   ijtimoiy   hodisa,   rasmiy   hujjat,   biror   aniq   fakt,   asar   (masalan,   oilaviy
mojarolar,   O‘zbekiston   Konstitutsiyasining   muhokamasi,   yangi   yozilgan   asarga
o‘quvchilarning munosabati va shunga o‘xshash). 
Yaxshi   o‘tkazilgan   kontent   tahlil   –   aslida   ijtimoiy-psixologik   tadqiqotlarda
juda   muhim   ahamiyatga   ega.   Lekin   olingan   ma’lumotlarning   ishonchliligi   shu
borada ilgari ishlagan shaxslar – ekspertlar bahosi, ayni shu faktni tekshirish uchun
boshqa metodlarni ham qo‘llash va ma’lumotlarni solishtirish hamda ayni obyektni
ayni   vaziyatda   qayta   tahlil   qilish   yo‘llari   bilan   erishiladi.   To‘plangan   miqdoriy
ma’lumotlar   matematik   statistika   metodlari   yordamida   qayta   ishlovdan
o‘tkazilmog‘i   lozim.   Kontent-tahlil   tadqiqotchidan   kattagina   uquvni   talab   qiladi,
chunki   bir   tomondan   u   yoki   bu   matnni   tushunishning   mahorati   bo‘lishi   kerak,
ikkinchidan,   tadqiqot   so‘ngida   qo‘lga   kiritilgan   miqdoriy   natijalarni   yana   qayta
sifat shakliga ke лтириш   ва  tushuntirib berish lozim.
So‘rov   metodlari.   So‘rov   metodlari   ijtimoiy-psixologik   tadqiqotlarda   keng
qo‘llaniladi,   ayniqsa,   anketa   so‘rovi   va   intervyu   shular   jumlasidandir.   Bu
metodlarni   qo‘llashda   qator   metodologik   qiyinchiliklar   vujudga   keladi,
birinchidan,   doim   shaxslararo   munosabatlar,   o‘zaro   ta’sir   shakllari   mavjud,
ikkinchidan, tadqiqotchining subyektiv munosabatlarini ham inkor qilib bo‘lmaydi.
Tadqiqot   mobaynida   shaxslararo   idrok   qilish   va   subyektiv   bir-birini   tushunishga
qaratilgan   barcha   qonuniyatlar   ishlaydi.   Shunga   qaramay,   juda   ko‘p   ijtimoiy-
psixologik   ma’lumotlarni   to‘plashda   so‘rov   metodlari   eng   qulay   usullar   sifatida
ishlatib kelinmoqda.
Intervyu o‘tkazish uchun odam maxsus ravishda tayyorgarlik ko‘rishi kerak,
chunki   u   tadqiqotchidan   qator   muhim   shaxs   sifatlarining   bo‘lishini   talab   qiladi.
Shuning   uchun   ham   sotsial   psixologiya   da   “rolli   o‘yinlar”   metodi   yordamida
22 psixolog   yoki   sotsiolog   maxsus   tayyorgarlik   kursidan   o‘tadi,   turli   vaziyatlarda
turlii toifali inosnlar bilan intervyu o‘tkazish orqali, o‘z malakasini oshiradi.
Anketa   metodi   hammaga   tanish   bo‘lgan   usullardan   biri.   Lekin   ko‘pincha
anketani   o‘tkazgan   odam   uning   tuzilishi   qanchalik   qiyinligini   yoki   olingan
ma’lumotlarni   qayta   ishlash,   ularni   to‘g‘ri   sharhlash   naqadar   mushkul   ekanligini
tasavvur qilmaydi. Anketaga kiritilgan savollar ma’lumotiga ko‘ra anketa ochiq va
yopiq   turlarga   bo‘linadi.   Ochiq   anketa   respondentdan   o‘z   fikrini   erkin   bayon
etishni   talab   qiladi,   yopiq   shakldagi   anketa   savollarining   esa   javoblari   oldindan
berilgan   bo‘lib,   tekshiriluvchi   o‘ziga   ma’qul   bo‘lgan,   o‘zining   qarashlari,   fikrlari
bilan   mos   kelgan   javobni   belgilab   beradi.   Ochiq   savollarning   kamchiligi   –
respondentlarning   har   doim   ham   qo‘yilgan   vazifaga   yetarli   darajada   mas’uliyat
bilan qaramasliklari hamda berilgan javoblarni  statistik  jihatdan ishlov berishdagi
qiyinchiliklar  bo‘lsa, yopiq anketada respondentga tekshiriluvchi (tomonidan o‘z)
fikriga   ergashishga   o‘xshash   holatning   mavjudligi   yoki   har   doim   ham   hamma
savolning   barcha   javob   variantlarini   topib   bilmaslikdadir.   Shunday   holatlarda
respondent   yo   umuman   javob   bermasligi   yoki   “tavakkal”   qilib   bir   variantni
belgilab   berishi   mumkin.   Shuning   uchun   ham   keyingi   paytlarda   yarim   yopiq
savollardan   iborat   anketalar   tuzilmoqdaki,   ularda   javob   variantlaridan   tashqari
qo‘shimcha tarzda fikr bildirish uchun qo‘shimcha qatorlar beriladi. 
Anketaga   kiritilgan   savollar   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   berilishi   mumkin.
Masalan,”...xususida   Sizning   fikringiz?”,   “...ekanligini   bilasizmi?”,   “Sizga
ma’qulmi?”   va   shunga   o‘xshash.   Lekin   savollar   bilvosita   berilsa   ham   u   yaxshi
qabul qilinadi. Masalan, “Ba’zi odamlar..., deb hisoblaydilar. Sizchi?” yoki oilaviy
daromad   tadqiqotchini   qiziqtirganda   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   “Daromadingiz   qancha?”
demasdan,   balki   uy-ro‘zg‘or   buyumlari   ro‘yxati   va   boshqa   pul   bilan   bog‘liq
narsalarning   bor   yoki   yo‘qligini   so‘rash   yo‘li   bilan   ham   o‘rganish   mumkin.
Ko‘pgina   tadqiqotlarda   tekshiriluvchilarga   “proyektiv”   savollar   ham   beriladi.
Bunda   shaxsga   bir   qancha   hayotiy   vazifalar   u   yoki   bu   xulq-atvor   shakllari   taklif
qilinib, ular ichidan o‘ziga ma’qul, u ma’qullashi mumkin bo‘lgan javobni tanlash
topshiriladi. 
23 Ijtimoiy-psixologik   testlar.   Testlar   psixologiyaning   maxsus   usulidir.   Ular
qisqa sinov usuli bo‘lib, u yoki bu ijtimoiy-psixologik hodisa qisqa muddat ichida
bir texnik vosita sifatida uning yordamida tekshiriladi. Testlar asrimizning boshida
kashf   qilingan   bo‘lib,   ular   20-30-yillarda   hayotga,   amaliyotga   shunchalik   shiddat
bilan   kirib   keldiki,   natijada   maxsus   soha   –   psixometrika   yuzaga   keldi.   Testlarni
qo‘llashning   qulaylik   tomoni   shundaki,   bir   test   yordamida   ma’lum   obyektning   u
yoki   bu   xususiyatini   bir   necha   marta,   takror-takror   sinab   ko‘rish   mumkin.   Lekin
ularni   universal   deb   bo‘lmaydi,   chunki   u   yoki   bu   test   muayyan   turdagi   obyektda
sinalgan   bo‘lsa,   uni   shunga   o‘xshash   obyektlardagina   qo‘llash   mumkin,   xolos,
qolaversa, undan olingan ma’lumotlar nisbiy xususiyat kasb etadi. 
Ijtimoiy-psixologik   eksperiment.   Ijtimoiy-psixologik   eksperiment   –   bu
ijtimoiy   hodisalarni   o‘rganish   maqsadida   tekshiruvchi   bilan   tekshiriluvchi
o‘rtasidagi   maqsadga   yo‘naltirilgan   muloqotdir.   Bunday   muloqotning   yuzaga
kelishi   uchun   eksperimentator,   ya’ni   tekshiruvchi   maxsus   sharoit   yaratadi   va   ana
shu  sharoitda   aniq  reja  asosida   faktlar  to‘playdi.   Umumiy  psixologiyada   bo‘lgani
singari, Sotsial psixologiya da ham uning tabiiy va laboratoriya turlari farqlanadi. 
Laboratoriya   eksperimenti   odatda   maxsus   sharoitlarda,   alohida   xonalarda,
zarur   asbob-uskunalar   yordamida   o‘tkaziladi.   Chet   ellarda   birinchi   marta
laboratoriya sharoitida ijtimoiy-psixologik hodisalarni, xususan, yakka tartibda va
guruh   sharoitida   shaxsdagi   bilish   jarayonlari,   tafakkur,   sezgirlik   va   boshqa   qator
jarayonlarning   namayon   bo‘lishini   G.Ollport,   V.Mede,   D.Mayyers,   K.Levin   va
boshqalar   o‘rgangan   bo‘lsa,   Rossiyada   birinchi   laboratoriya   sharoitida   ijtimoiy-
psixologik   tadqiqotni   rus   olimi   V.M.Bexterev   o‘tkazgan   edi.   U   maxsus   asboblar
yordamida idrokning aniqligini, xotiraning sifatini, kuzatuvchanlik xususiyatlarini
yakka holda va guruhiy sharoitida solishtirib o‘rgandi hamda guruhning borligi har
bir uning a’zosi psixikasiga bevosita ta’sir etishini isbot qildi. 
Laboratoriya   eksperimenti   keyinchalik   B.G.Ananyev,   YE.S.Kuzmin,
V.S.Merlin,   V.N.Myasishev,   L.I.Umanskiy   kabilar   tomonidan   yangi   qirralari
ishlab   chiqildi   va   Sotsial   psixologiya   da   apparatura   uslubi   keng   qo‘llanila
boshlandi.   Masalan,   ingliz   olimi   R.Eshbi   tomonidan   kashf   qilingan,   keyinchalik
24 F.D.Gorbov   va   boshqalar   tomonidan   takomillashtirilgan   gomeostat   metodi,
L.I.Umanskiy   tomonidan   yaratilgan   guruh   uchun   integratorlar   paydo   bo‘ldi   va
amaliyotda   bir   guruh   doirasida   ro‘y   beradigan   hodisalarni,   xususan,   guruhdagi
birdamlik,   o‘zaro   moslik,   liderlik   kabi   hodisalarni   tekshirishdan   keng   foydalanila
borildi. 
Proyektiv   metodlar.   Ular   test   usullarning   bir   ko‘rinishi   hisoblanib,   ularda
tekshiriluvchiga   aniq   tizimga   yoki   ko‘rinishga   ega   bo‘lmagan   noaniq   narsalar
tavsiya  etiladi  va   ularni  sharhlash  topshirig‘i  beriladi.  Binobarin,  tekshiriluvchiga
turlicha talqin qilish mumkin bo‘lgan rasmlar, tugallanmagan hikoyalar, biror aniq
ko‘rinishi   mavjud   emas   buyumlar,   yog‘ochlar   berilishi,   yoki   ularga   qarab
tekshiriluvchi   o‘zining   hissiy   kechinmalari,   qiziqishlari,   dunyoqarashi   nuqtai
nazaridan baholashi kutiladi. 
Proyektiv   usullar   qatoriga   mashhur   Rorshaxning   “Siyoh   dog‘lari”   testini
kiritish   mumkin   (1921).   Bu   –   ikki   tomonlama   simmetrik   shaklda   berilgan   10   xil
dog‘lardan   iborat   bo‘lib,   har   bir   dog‘   har   xil   bo‘yoqli   fonda   ko‘rsatiladi.
Tekshiriluvchidan   har   bir   “dog‘”   nimaning   shaklini   eslatishi   so‘raladi.   Uning
og‘zidan   chiqqan   so‘zlar,   assotsiatsiyalarga   qarab   (ularni   kontent-analiz   qilib),
shaxs xususiyatlari yuzasidan xulosa chiqariladi. 
Yana   bir   proyektiv   usul   –   bu   S.Rozensveygning   rasmli   assotsiatsiyalaridir.
Bunda   turmushda   tez-tez   uchrab   turadigan   ziddiyatli   vaziyatlarni   aks   ettirgan
rasmlar   tekshiriluvchiga   tavsiya   qilinadi.   Bu   rasmlarda   bir   tomonda   turgan
personajlar   nimalarnidir   gapirayotgan   holda   gavdalantiriladi,   unga   qarama-qarshi
tomondagi   shaxs   esa   hali   javob   qaytarib   ulgurmagan,   tekshiriluvchidan
tekshiruvchi   tez,   qisqa   muddat   ichida   bo‘sh   kataklarga   qaytarilishi   kutilayotgan
javobni   yozishni   so‘raydi.   Berilgan   javoblarga   qarab   shaxsning   yo‘nalishi,   uning
ziddiyatlarga   munosabati,   jaholat   hissining   xususiyatlari,   bu   hisning   kimlarga
qaratilganligi va shunga o‘xshash muhim faktlar to‘planadi.
Shunday   qilib,   biz   sotsial   psixologiya   da   an’anaviy   qo‘llanib   kelinayotgan
asosiy   metodlarga   to‘xtalib   o‘tdik.   Lekin   hozirgi   davrda   hayot   fandan   tatbiqiy
xususiyatga   ega   bo‘lishini   talab   qilayotganligi   tufayli   bu   qatorga   bir   turkum
25 metodlarni   kiritish   lozimki,   ular   sotsial   psixologiya   dagi   faol   tayyorgarlik
metodlari   deb   ataladi.   Ularga   ijtimoiy-psixologik   treningning   barcha   shakllari
kiritiladi   .   Ular   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra,   shaxs   va   guruhning   ma’lum   sifatlarini
shakllantiruvchi   eksperimentni   eslatadi.   Lekin   ularning   faol   metodlar   toifasiga
kiritilishiga asosiy  sabab – bu usullar  yordamida qisqa  fursatda  bevosita muloqot
sharoitida   kutilayotgan   samaraga   erishilishidir.   YA’ni,   tahlil   qilib   chiqilgan
metodlardan farqli o‘laroq, faol ijtimoiy-psixologik metodlar shaxsda yoki guruhda
shakllangan xususiyatlarni qayd qilish emas, balki tarkib toptirish lozim xislatlarni
amaliyotchi psixolog yoki ijtimoiy xodimning faol aralashuvi orqali hosil qilishga
qaratilgandir.
26 II.BOB. SOTSIAL PSIXOLOGIYADA METODLARNING O RNIʻ
2.1. Sotsial psixologiyaning asosiy metodlari.
Millatlararo   munosabatlar   tobora   yaxshilanib   borayotgan,   OAV   orqali
dunyoning   qaysi   chetidan   bo‘lmasin   u   yoki   bu   xalqqa   oid   ma’lumotlarga   ega
bo‘lish   judu   oson   bo‘lib   qolgan   bir   sharoitda   turli   millat   va   xalqlarning
psixologiyasini   o‘rganish,   millatalararo   qiyosiy   tajribalar   o‘tkazish   fan
manfaatlariga  to‘g‘ri  keladi.  Shu bois  ham   olimlar  Sotsial  psixologiya  ning  qaysi
muammosi bo‘lmasin, uni u yoki bu ijtimoiy-siyosiy, milliy-madaniy muhit nuqtai
nazaridan   o‘rganishni   afzal   ko‘radilar.   Bu   etnopsixologik   tadqiqotlarda
reprezentativ, ishonchli metodlar masalasini dolzarb etadi.
Chet   ellarda  va   mamlakatimizda   amalga  oshirilga   ilmiy  ishlarni   tahlil   qilar
ekanmiz,   etnopsixologik   tatqiqotlarda   xilma-xil   uslub   va   metodlar
qo‘llanilganining   guvohi   bo‘lamiz.   Chunki   bunday   tadqiqotlarda   shaxs
xusisiyatlarini   o‘rganuvchi   turlicha   testlardan   tortib,   proyektiv   metodlar,
eksprementlarning   turlicha   ko‘rinishlari,   so‘roq   metodlari-   anketa,   intervyu,
sotsiometriya,   shakl   metodlari   va   boshqalar   ishlatiladi.   Bu   metodlar   hozirgi
kunlarda ham “madaniy muhit va shaxs”, guruhlararo munosabatlar hamda qiyosiy
tadqiqotlarda qo‘llanilmoqda. Bunday ishlarni faqatgina ijtimoiy psixologlar emas,
balki   umumiy   psixologiya   bilan   shug‘ulanuvchi   olimlar   ham   o‘tkazmoqdalar.
Lekin   shunday   bo‘lishiga   qaramay,   etopsixologik   metodlarning   tanqisligi   kun
sayin   sezilmoqda.   Chunki   etnopsixologiya   muommosi   bilan   shug‘ulanishni
maqsad   qilib   qo‘ygan   har   bir   tadqiqotchi   yo   mavjud   metodikalardan   birini   qayta
o‘zgartirishga,   yoki   bo‘lmasa,   o‘zicha   yangi   metodni   kashf   qilishga   majbur
bo‘lmoqda. Nihoyat, etnopsixologik metodlarni qo‘llashning noqulayligi shundaki,
masalan,   Amerikada   juda   yaxshi   natija   berib,   ishonchi   ma’lumotlar   to‘plangan
metodika Osiyo mamlakatlari yoki bizning respublikamiz sharoitida umuman xech
narsani o‘lchamasligi, aniqlamasligi mumkin. Masalan, Ravenning matrik testi va
muhit   ta’sirlari   daxlsiz,   deb   hisoblangan   Kettellning   intellekt   testi   ham   baribir,
qisman bo‘lsada, muhit sharoitlarini hisobga olishni talab qiladiki, qolaversa ularni
sharhlar masalasida alohida ehtiyotkorlik zarur. Shuning uchun ham hozirda butun
27 jahon olimlari har qanday madaniy muhitdan ham yuqori turadigan, universal test
yoki metodika yaratish fikrining asossizligi haqida umumiy fikr bildirmoqdalar.
Etnopsixologik   tadqiqotlar   o‘tkazishni   maqsad   qilib   qo‘ygan   har   qanday
tadqiqotchi asosiy prinsiplar sifatida madaniy muhit sharoitlarining xilma-xilligi va
ularning o‘zaro bir – birlariga ta’sir ko‘rsatishini inobatga olmog‘i zarur. Bu narsa
etnopsixologik   tadqiqot   dasturini   tuzishda   albatta   hisobga   olinish   kerak.   Misol
uchun,   O‘zbekiston   sharoitida   tadqiqot   o‘tkazilmoqchi   bo‘linsa,   quyidagi
narsalarga e’tiborni qaratish lozim: 
1)   shu   hudud   sharoitida   yashovchi   barcha   millatlarga   xos   bo‘lgan   umumiy
psixologik omillar va ularni aniqlash usullari; 
2)   faqat   o‘zbek   millatiga   xos   bo‘lgan   psixologik   sifatlar   va   omillarni
aniqlash; 
3)   aniqlangan   omillarni   yoki   psixologik   sifatlarni   o‘lchaydigan   yoki
eksperemental   usulda   tekshirishga   imkon   beradigan   metodlarni   tanlash   va   ularni
konkret sharoitlarga moslash; 
4)   tadqiqotchilar   guruhini   tekshiralayotgan   milliy   guruh   tilini,   urf-odatini
biladigan xodimlar bilan ta’minlash. Chunki, tadqiqot obyekti hisoblangan guruhda
o‘sha   guruh   tilida   tadqiqot   o‘tkazish   kerak,   toki   tekshiriluvchilarga  qo‘yilgan  har
bir talab, savol va topshiriqlar ular uchun tushunarli bo‘lsin. 
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   u   yoki   bu   milliy   guruh   psixologiyasini,
undagi etnik stereotiplarni tekshirishga qaratilgan maxsus metodlar yo‘q, shuning
uchun   ham   tadqiqotlar   mavjud   metodlar   orasidan   keragini   tanlab,   ularni   joy
sharoitlariga   moslash   kerak   bo‘lsa,   u  tildan   bu  tilga   tarjima   qilish   kerak.   Tarjima
xususida   shuni   aytish   kerakki,   maxsus   psixologik   testlar   yoki   metodlarni
(anketalar,   so‘roqlar,   shkalalar   savlollarini)   tarjima   qilish   tarjimondan   yuksak
bilimdonlik   va   professional   sifatlarni   talab   qiladi.   Aks   holda,   metodika   o‘z
qimmatini   yo‘qotishi   yoki   kerakli   sifatni   aniqlamasligi   yoki   o‘lchamasligi
mumkin.   Hattoki,   noverbal   testlarni   turli   sharoitlarda   qo‘llab,   olingan
ma’lumotlarni   sharxlash   bosqichida   uning   mazmuni   yoki   maqsadi   o‘zgarganligi
ko‘plab tadqiqotlarda isbotlangan. 
28 29 2.2. So‘rov, test va boshqa metodlar tahlili
Konkret   etnopsixologik   tadqiqotlarga   qo‘yiladigan   yana   bir   talab   -
tadqiqotni  tabiiy  sharoitlarda,  tekshiruvchilar  uchun  tanish  bo‘lgan  joylarda qisqa
ko‘rsatmalar   berish   yo‘li   bilan   o‘tkazishdir.   Chunki   etnopsixologik   tadqiqotlarda
ko‘pincha   turli   yosh,   kasb   va   ma’lumotga   ega   bo‘lgan   shaxslar   ishtirok   etadilar.
Shuning uchun ham ularning barchasi  uchun tushunarli, aniq topshiriqlar tizimini
tuza olish ham psixologdan qator professional malakalarni talab qiladi. 
Bizning nazarimizda, hozirgi paytda etnopsixologik muammolar orasida eng
muhimi   u   yoki   bu   millat   vakillaridagi   etnik   stereotiplarni   tadqiq   qilishdir.   Bunda
qanday   metodlardan   foydalanish   mumkin?   Rus   tadqiqotchisi   G.U.Ksoyevaning
yozishicha, bu yerda to‘rt guruhli metodlarni ko‘rsatish mumkin: 
1. Shkalali o‘lchov metodlari – ular asosan millat vakillaridagi turlicha etnik
ustanovkalarni   tekshiradi.   Masalan,   Bogardusning   mashhur   shkalasi:   qiyosiy
fikrlash   yo‘li   bilan   berilgan   juftliklar   –   ustanovkalarni   har   bir   tekshiriluvchi
tomonidan   aniq   baholanishga   asoslangan.   Yoki   Laykartning   “baholashlar
yig‘indisi”   metodi   ham   u   yoki   bu   millat   vakiliga   xos   ustanovka   –   fikrlarga
tekshiriluvchining   e’tirozi   yoki   e’tirofini   aniqlaydi.   Bu   metodlar   butun   jahon
miqyosida   ko‘pgina   tadqiqotlarda   ishlatilgan   va   joy   sharoitlarga   moslashtirish
jihatidan rekord qo‘ygan desak bo‘ladi.
2.   Kuzatish   va   so‘roq   metodlari   –   bunda   o‘sha   madaniy   muhitga   xos
bo‘lgan,   uning   bevsoita   boyliklari   hisoblangan   moddiy   va   ma’naviy   qadriyatlar,
maishiy sharoitlar, odatlar, an’analar va hokazolar tashqaridan o‘rganiladi. So‘roq
metodlari   ichida   ko‘proq   anketa   usuli   qo‘llaniladi,   bunda   ham   millat   vakilining
turmush tarzi, avtobiografik ma’lumotlari aniqlanib, ilmiy xulosalar kontent-analiz
qilinadi.   Amerikalik   olimlar   Kats   va   Breylilar   so‘roq   metodining   o‘ziga   xos
ko‘rinishini   etnik   stereotiplarni   aniqlashda   ishlatishgan.   Masalan,   ular
qiziqtirayotgan   masala   bo‘yicha   imkoni   boricha   ko‘p   javoblar   ro‘yoxatini
tekshiriluvchiga   berib,   undan   shu   javoblar   ichidan   “o‘zinikini”   tanlab   belgilashni
so‘rashgan.   Bundan   tashqari,   84   xil   sifatni   o‘z   ichiga   olgan   ro‘yxatdan   o‘z
millatiga   va   boshqa   millatga   xos   bo‘lgan   5   yetakchi   sifatni   ajratib   berish
30 topshirig‘ini berishgan. Shu yo‘l bilan etnik stereotiplar aniqlangan.
3.     Proyektiv   metodlar   –   bu   guruhga   asosan   Rorshaxning   “siyoh   dog‘lari”
testi,   tematik   appersepsion   test   (TAT),   boshlangan   jumlalarni   tugatish   testi,
fotosuratlarni  baholash   testi,  Lovenfeldning  mozaikalari  testi   va  boshqalar  kiradi.
Mavhum berilgan topshiriqlarni bajarish sifati va javoblarning yo‘nalishi bo‘yicha
ham turli millatlarga oid stereotiplar o‘rganilgan.
4.   Shaxsning   alohida   sifatlarini   aniqlashga   qaratilgan   testlar.   Masalan,
G.Deyker va N.Friydlarning milliy xarakter xususiyatlarini o‘rganishga qaratilgan
testlari.   Ular   asosan   shaxsning   ta’sirchanligi   va   hissiy   reaksilarini   o‘rganadi.
Bundan   tashqari,   shu   guruh   testlarga   alohida   intllektni   tekshiruvchi,   ma’naviy
dunyoqarashni   o‘rganish,   adolat   hissini   aniqlash,   badiiy   did   testlari   va   boshqa
testlar   kiradi.   Ayniqsa,   milliy   stereotiplarni   aniqlashda   millatning   tilini   barcha
tilshunoslik   uslublari   bilan   o‘rganib   chiqish   ham   juda   qimmatli   ma’lumotlar
to‘plash   imkonini   beradi.   Chunki,   til   u   yoki   bu   millat   vakilining   o‘zi   mansub
millatga xos milliy qadriyatlarni, stereotiplarni o‘zlashtirishda asosiy  vosita rolini
o‘ynaydi. Shuning uchun ham etnopsixologik o‘z tadqiqotlarini tilshunos, etnograf,
etnolog, sotsiolog, tarixchilar hamkorligida o‘tkazadi.
31 XULOSA
Yuqorida   aytib   o‘tilgan   metodologik   va   metodik   uslublar   milliy
psixologiyani   o‘rganishda   faqat   asosiylari   xolos,   chunki   millatning   ko‘p   qirralari
psixologik   holatini   o‘rganishda   yana   ko‘plab   usullardan   foydalanish   mumkin,   bu
narsa   tadqiqotning   maqsadlariga,   tadqiqotchining   esa   uslubiy   tayyorgarlik
darajasiga   bog‘liqdir.   Nima   bo‘lganda   ham   oxirgi   yillarda   O‘zbekistonda
o‘tkazilayotgan   qator   ilmiy-tadqiqot   ishlarida   eng   avvalo,   aynan   milliy-madaniy
muhitimizga   mos   keladigan   metodikalarni   ishlatish,   xorijliklar   ishlab   chiqqan
metodikalarni   avval   milliy   muhitimizga   moslashtrishga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda. Bunda o‘sha test yoki metodik uslub bir necha ming respondentlarda
qo‘llanib   ko‘riladi,   olingan   natijalar   yana   bir   boshqa   uslub   yordamida   olingan
ma’ulmotlar   bilan   ekspertlar   yordamida   solishtiriladi   va   shunday   so‘nggina   katta
auditoriyalarda   qo‘llash   va   natijalarani   sharhlashga   ruxsat   beriladi.   Bu   ijtimoiy-
psixologik metodikalarni qo‘llashda etika normalariga rioya qilish, demakdir. 
Shunday qilib, Ijtimoiy psixologiya hozirgi kunda juda ko`p metodlarga ega,
biz   tanishib   chiqqan   metodlar   ularning   asosiylari,   bir   qismi,   holos.   Har   bir
tadqiqotchi   o`z   tadkikod   obektining   xususiyatlari,   tadqiqot   maqsadi   va   mavzuiga
qarab   kerakli   uslubni   tanlaydi.   Shuning   uchun   ham   metodlar   to`plami   bilan
tulaligicha tanishish uchun maxsus adabiyotlar bilan ham tanishib chiqish lozim. 
32 ADABIYOTLAR:
1. Andreyeva   G.M.   Sotsialnaya   psixologiya.   Uchebnik   dlya   visshix
uchebnix zavedeniy /  G.M. Andreyeva. – 5-ye izd., ispr. i dop. – M.: Aspekt Press,
200 – 364 s.
2. Andreyeva   G.M.,   Bogomolova   N.N.,   Petrovskaya   L.A.   Zarubejnaya
sotsialnaya psixologiya XX stoletiya. – M.: Aspekt Press, 2002.
3. Bodalev A.A. Lichnost i obsheniye. – M.: 200
4. Maxmudov   I.I.   Boshqaruv   psixologiyasi:   O‘quv   qo‘llanma   /   Mas’ul
muharrir:   A.Xolbekov.   –   T.:   DJQA   “Rahbar”   markazi;   “YUNAKS-PRINT”
MCHJ, 2006. – 230 b.
5. Galkina T.P. Sotsiologiya upravleniya: Ot gruppi k komande. – M.: 200
6. Donsov A.I. Psixologiya kollektiva. – M.: MGU, 1984.
7. Donsov   A.I.,   Yemelyanova   T.P.   Konsepsiya   sotsialnix   predstavleniy   v
sovremennoy fransuzskoy psixologii. – M.: MGU, 1987.
8. Yemelyanov Y.N. Aktivnoye sotsialno-psixologicheskoye obucheniye. –
L.: LGU, 1985.
9. Yenikeyev M.I. Obshaya i sotsialnaya psixologiya. – M.: 2002.
10. Kamenskaya   YE.N.   Sotsialnaya   psixologiya:   Konspekt   leksiy:
Uchebnoye   posobiye   /   YE.N.   Kamenskaya.   Izd.   2-ye.   –   Rostov   n/Donu:   Feniks,
2006. – 192s.
33

SOTSIAL PSIXOLOGIYADA PSIXOLOGIK TADQIQOTLAR.

Купить
  • Похожие документы

  • Kognitiv- bixevioristik psixoterapiya
  • Sotsial psixologiyaga kirish
  • Sotsial psixologiyada katta guruhlarning o'rganilishi
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha