Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 38.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 28 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Sotsiologiya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Sotsial xizmat

Sotib olish
Sosial xizmat 
Reja: 
Kirish 
Asosiy qism. 
1.Sotsial xizmatning faoliyat sifatida paydo bo’lishining tarixiy sabablari. 
2.XIX asrda Yevropa, Amerika va Osiyoda sosial xizmatning rivojlanishi. 
3.O’zbekistonda sosial xizmatning shakllanishi. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Kirish 
Ijtimoiy ishning faoliyat turi sifatida yuzaga kelishidagi tarixiy shart-sharoit. 
Ijtimoiy   ishning   G’arbiy   Yevropa   va   Amerikada   kasb   sifatida   yuzaga   kelishi.
XX   asrda   ijtimoiy   ishning   rivojlanishi.   AQShda   ijtimoiy   himoya   tizimi.   Yevropa
ijtimoiy ta’minot tizimi. Rossiyada ijtimoiy ish. O’zbekistonda ijtimoiy ish. 
Ijtimoiy   ishning   faoliyat   turi   sifatida   yuzaga   kelishining   tarixiy   sabablari.
Ijtimoiy   ish   ildizlari   ijtimoiy   hodisa   sifatida   inson   va   jamiyat   rivojlanishining
dastlabki   bosqichlariga   borib   taqaladi.   Ijtimoiy   yordamning   tabiiy   qalb   hayajoni,
o’zini   boqa   olmaydiganlarga   g’amxo’rlikda   ifodalangan   dastlaki   ko’rinishlari   turli
jamiyatlar, yuzaga kelgan an’analarga xos. Qadimgi Misrda ibodatxonalarda yordam
marosimi amalga oshirilgan: muhtojlarga bepul non tarqatilgan. Qadimgi 
Yunoniston,   so’ngra   Qadimgi   Rimda   kambag’allarga   non,   kiyim-kechak,   pul
tarqatishda ifodalangan filontropiya g’oyasi keng tarqalgan. 
Qadimgi slavyanlarda ijtimoiy himoyaning asosiy shakllari turli sakral atributlar
orqali,   jamoat   -   qavmni   qo’llab-quvvatlash,   shuningdek   xo’jalik   yordami,   o’zaro
yordam va qavm, oila, aholini himoyalash mavjud bo’lgan. 
Sharqda   ijtimoiy   yordamning   o’ziga   xos   mexanizmi   va   yorqin   ifodalangan
jamoa tuzilmasi yuzaga kelgan. Uning xususiyati shundaki, har bir inson o’zi mansub
an’anaviy   tuzilmalar   himoyasida   bo’lishi   lozim.   Bu   tuzilmalar   o’z   a’zolarini
qo’llabquvvatlovchi oila va jamoani o’z ichiga oladi. O’rta Osiyo hududida qadimgi
jamoa  tarbiya,  bekorchilik,  ishga   joylashtirish  kabi  muammolarning  muhim   qismini
hal etgan va shaxs, oila, guruh darajasida ijtimoiy yordam ko’rsatish bo’yicha o’ziga
xos jamoa markazi hisoblangan. 
 
 
 
 
 
  Ijtimoiy   tadbirlar   tizimi   to’g’risida   fikr   yuritish   imkonini   beruvchi   dastlabki
yozma   manba   muqaddas   kitob-Avesto   hisoblanadi.   Unda   zardushtiylik   dinini   tan
olgan davlatlar  tuzumi va ijtimoiy siyosati  to’g’risida ma’lumotlar mavjud. Xayriya
manzilli   yordam   usuli   sifatida   oddiy   fuqarolar   uchun   muhim   an’anaviy   xulq-atvor
qoidasi   bo’lgan,   din   vakillari   va   hukmron   tashkilotlar   zimmasiga   ijtimoiy   xizmat
vazifalari- qo’llab-quvvatlash, yordam ko’rsatish, xayriya tadbirlarini amalga oshirish
yuklangan.   Hukmdorlar,   boy   fuqarolar,   ibodatxonalar   xayriya   tadbirlari   uyushtirib,
muhtoj va yetimlarga xayr-ehson tarqatganlar. Jamoalarda muhtoj oilalarga umumiy
jamoa jamg’armasi hisobidan moddiy yordam ko’rsatilgan. 
O’rta   Osiyo   xalqlari   tarixida   Musulmonlik   davri   ruhoniylarning   ijtimoiy
hayotdagi   ishtirokini   davom   ettirdi   va   kengaytirdi.   Ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   va
yordam   ko’rsatish   vazifalari   masjidlar,   shuningdek   diniy-jamoat   hamjamiyatlari
zimmasiga yuklangan. 
Ijtimoiy   yordam   turlari   alohida   va   jamoa   shakliga   ega   bo’lgan.   Yordamning
keng   tarqalgan   alohida   shakli   har   bir   musulmon   tomonidan   islomning   asosiy
qonunlarini   bajarish-muhtojlarga   xayr-ehson   va   moddiy   yordam   ko’rsatish
hisoblanadi.   Jamoatchilik   yordamining   jamoa   shakllari   orasida   keng   tarqalgani   –
xashar-jamoa yordami, qurbonlik-xudoyi, tibbiy yordam, maxsus bepul shifoxonalar
tashkil etish hisoblangan. 
Ta’kidlash joizki, o’zaro yordamga intilish insonga xos xususiyatdir. Dunyodagi
yetakchi   dinlar   asosida   insonning   diniy   burchi,   muhtojlarga   insonparvarlik   xizmati
tizimi   sifatida   namoyon   bo’lgan   ijtimoiy   yordam   va   xayriya   markaziy   o’rinni
egallagan. 
Nasroniylik   tarqalgan   davrda   ijtimoiy   masalalar   yuzasidan   me’yoriy-huquqiy
hujjatlar   qabul   qilingan.   347   yilda   Sardukiy   mahalliy   ibodatxonasi   (Rim
imperiyasining   g’arbiy   va   sharqiy   chegarasi)   da   kambag’allar,   yetimlar,   beva   va
darveshlarga yordam berish to’g’risida yigirmata cherkov qoidasi qabul qilingan. Shu
bilan   birga,   xayr-ehson   tarqatish   va   kambag’allarni   boqishda   ifodalangan   ochiq
xayriya tizimi yetakchi o’rinni egallaydi 1
. 
1   Кузбмин   К.В.,   Сутўрин   Б.А.   История   социальной   работў   за   рубежом   и   в   Росии   (с   древности   до   начала   XX
века). – М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2002, 11-б.   Rossiyada davlat ijtimoiy himoya tizimi 1701 yilda Petr I tomonidan «Tabarruk 
Patriarx   qarorgohida   kambag’allar,   bemor   va   qariyalar   uyi   ochish   to’g’risida»gi
Farmoni   e’lon   qilinishidan   boshlanadi.   Petr   davrida   dastlabki   yetimlar   uyi   paydo
bo’lib,   davlat   jamiyat   zimmasiga   kambag’allarni   aniqlab,   har   bir   muhtoj   toifaga
nisbatan ma’lum homiylik chorasini belgilashni yukladi.   
    XVI-XVII   asrlarda   G’arbiy   Yevropada   davlat   ijtimoiy   yordam   tizimi
rasmiylashtirilishi,   davlatning   roli   ortishi   va   nasroniylik   cherkovining   faolligi
kamayishi bilan xarakterlanadi. Shu tarzda, 1529 yilda Germaniyada kambag’allarga
yordam   berish   to’g’risidagi   Gamburg   nizomi,   1682   yilda   esa   davlat   xayriyasi
to’g’risidagi farmon qabul qilinadi. 
1531 yilda Angliyada kambag’allarga yordam  berish to’g’risidagi  Qonun qabul
qilinib,   1572   yilda   muhtojlarga   yordam   ko’rsatish   uchun   umummilliy   soliq   ta’sis
etiladi.   1601   yilda   Angliyada   qabul   qilingan   kambag’allik   to’g’risidagi   Qonunda
muhtojlarga   moliyaviy   yordam   berishga   urg’u   berilgan.   Bu   qonun   shu   sohadagi
qonunchilik   rivojlanishi   uchun   asos   bo’lib,   hukumatning   insonlar   ehtiyojlari   uchun
javobgarligi shakllanishida burilish davri bo’lib xizmat qildi. 
 Ijtimoiy ishning faoliyat turi va kasb sifatida yuzaga kelishining tarixiy doirasini
ma’lum   muayyanlikda   aniqlash   mumkin.   Shu   qilib,   ko’pgina   tadqiqotchilar   uni
sanoatlashgan   davlat   rivojlanishining   boshlag’ich   davri   bilan   qiyoslaydilar.   XVIII-
XIX   asr   oxirlarida   Yevropa   mamlakatlari   va   Amerika   nafaqat   ishlab   chiqarishni
texnikaviy   takomilashtirish,   balki   ijtimoiy   muammolarning   keskin   kuchayishi:
ijtimoiy differensiasiya kuchayishi, ishsizlik va jinoyatchilikning ortishi bilan davom
etuvchi sanoat to’ntarishi yo’liga o’tdi. 
Ijtimoiy   muammolarning   keskinlashuvi   kambag’allar   muammosi   yuzaga
kelishiga olib keldi, u jamoatchilik fikriga ko’ra, barqarorlik va tartibga xavf soladi. 
Bu   vaziyat   nafaqat   Yevropa   mamlakatlari   va   Amerikada   ijtimoiy   sohadagi
munosabatlarni   tartibga   soluvchi   ijtimoiy   qonunchilik   yaratilishi,   balki   turli   aholi
guruhlarini empirik o’rganishda o’z aksini topdi. 
XIX   asr   boshlaridayoq   aholini   ro’yxatga   olish,   tadqiq   etishturli   ijtimoiy
muammolarni tahliliy yoritish amalga oshirila boshladi. Biroq XIX asr oxirliga kelib, ijtimoiy   islohotchilar   va   xayriya   tashkilotlari   yetakchilari   kambag’allarga   yordam
ko’rsatish   bilan   shug’ullanayotgan   kishilarga   maxsus   tayyorgarlik   zarur,   degan
xulosaga keldilar. 
XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida   pozitivizm   va   liberalizm   vakillarining
qarashlari   sanoati   nisbatan   rivojlangan   mamlakatlarda   davlatning   shaxs   oldidagi
javobgarligi va ma’naviy burchi to’g’risidagi tushuncha shakllanishiga sabab bo’ldi. 
Unga   ko’ra   davlat   kishalarning   farovon   turmush   kechirishlari   uchun   hamma
sharoitlarni yarati bera olmaydi. 
Ijtimoiy   ish   rivojlanishida   uch   bosqichni   farqlash   mumkin.   Birinchi   bosqich
ijtimoiy ishning kasb sifatida yuzaga kelishi bilan xarakterlanadi. Ikkinchi bosqich -
XX   asrda   Shimoliy   Amerika   va   Yevropa   mamlakatlarida   ijtimoiy   ish   kasbining
institutga aylanishi bilan. Uchinchi bosqich ijtimoiy ishning jahon bo’ylab tarqalishi
bilan xarakterlanadi.                     
Ijtimoiy   ishning   kasb   sifatida   G’arbiy   Yevropa   va   Amerikada   yuzaga   kelishi.
XIX asrda ijtimoiy ishning professional faoliyat turi sifatida yuzaga kelishi Yevropa
mamlakatlarining   tezkor   sanoatlashuvi   va   aholisi   soni   ortishi   natijasida   paydo
bo’luvchi   ijtimoiy   muammolarning   keskinlashuvidan   xavotirlanuvchi   filantropiya
jamiyatlari faoliyatiga yaqinlashdi. 
Kishilar   biror-bir   maxsus   tayorgarliksiz   ham   xayriya   faoliyati   bilan
shug’ullanganlar.   XIX   asrning   birinchi   yarmida   bu   sohada   yirik   jamoatchilik
tashkilotlari   shakllana   boshladi,   ular   din   vakillari   va   xususiy   shaxslar   bilan   birga
ijtimoiy muammolarni hal etishga harakat qildi. 
1866   yilda   Stokgolmda   Homiylik   jamoatchilik   uyushmasi   tuziladi.   1869   yilda
Londonda   Xayriya   jamiyati   (The   Charity   Organization   Society)   tashkil   etildi.   U
ko’rsatilayotgan yordamni muvofiqlashtirish vazifasini bajarardi. 
Germaniyada   ishchilarning   keskin   kambag’allashuvi   natijasida   davlatning
ijtimoiy   ta’minotiga   ehtiyoj   paydo   bo’ldi,   chunki   cherkov   va   xususiy   xayriya
muassasalari ijtimoiy sohadagi resurslar ta’minotida yuzaga kelgan muammolarni hal
eta olmay qoldilar. 1880 yilda Germaniya xayriya kongressi tashubbusiga binoan  Germaniya kambag’allarga g’amxo’rlik xayriya uyushmasiga asos solindi. Jahonning
boshqa mamlakatlarida ham shunday tashkilotlar tuzildi. 
AQShda   ijtimoiy   ishning   kasb   sifatida   yuzaga   kelishiga   muhtojlar   foydasiga
xayr-ehsonlar   soni   ortishi   sabab   bo’ldi.   Diniy,   dunyoviy,   tadbirkorlik,   volonterlik,
hukumat   va   boshqa   xayriya   guruhlari   kambag’allar   uchun   pul,   oziq-ovqat,
kiyimkechak, dori-darmon va turar joy ajratardi. 1890-yillar boshida yirik shaharlarda
xayriya   tashkilotlarining   ishini   yo’naltiruvchi   tashkilotlar   tuzila   boshladi.   Ular
mahalliy   xayriya   faoliyatini   shahar   hokimiyati   vakillari,   mahalliy   tadbirkorlar,
cherkov   xodimlari   va   siyosiy   yetakchilardan   iborat   direktorlar   kengashi   yordamida
muvofiqlashtirardi. 
1880-yillarda   emigrantlar   soni   ortgan   shaharlarda   boshlangan   «Uyga   ko’chish
harakati» AQShdagi professional ijtimoiy ish uchun zamin yaratdi. Bunda Chikagoda
Jeyn   Addams   asos   solgan   Xall   uyi   juda   mashhur   edi.   «Kambag’allar   orasida
yashash» dan ma’no topgan boshqa o’qimishli ayollar uning safdoshlari edilar. Ular
shaharning   kambag’al   emigrantlar   mavzelarida   maxsus   uylar   ochib,   u   yerda
mashg’ulotlar   o’tkazar,   kambag’al   emigrant   bolalari   va   mazkur   hududda   yashovchi
oilalarga maslahatlar berardilar 2
. 
Bir   vaqtning   o’zida   faoliyatning   yangi   shakllari:   masalan,   settlmentlar   harakati
(The   srttlement   house   movement)-AQSh   va   Angliyada   immigrantlar   uchun   turar
joylar tashkil etish. Germaniya, Finlyandiya, Shvesiyada davlat xodimlarining qisman
ishtirokida   kambag’allarga   yordam   ko’rsatishning   Elberfeld   tizimi   (Elberfeld
System) 3
. 
Elberfeld   tizimi   nomi   u   qo’llangan   shaharning   nomida   kelib   chiqqan,   uning
prinsiplari asosida quyidagilar yotadi: 
- xususiy   masalalarni   ko’rib   chiqish   va   ishlarning
umumiy   yo’nalishini   markazlashtirishda   har   bir
homiylikning mustaqilligi; 
- har bir muhtojning holatini to’liq ko’rib chiqishda yordamni alohidalashtirish; 
2   Русин   Т.   Профессия   социального   работника   в   США.   В   кн.:   Гендернўй   колейдоскоп.   –   М.:   Академия,   2002,
504-505-б.    
3  Социальная работа: теория и практика. – М.: ИНФРА, 2002, 385-б.     - kambag’allarga yordam berishga jamiyatning hamma
qatlamlarini faol jalb etish. 
  Vaqt o’tishi bilan faoliyatning usul va shakllari o’zgardi, lekin ijtimoiy ishning
asosiy prinsipi ijtimoiy yordam ko’rsatish bo’lib qoladi 4
. 
 Bu davrda Buyuk Britaniyada kambag’allik bo’yicha qo’llanmalar chiqarildi. 
1834   yilda   esa   kambag’allarga   yordam   ko’rsatishni   qat’iy   tartibga   solish   asosidagi
maxsus qonunchilik (Poor Laws) yuzaga keladi. XVIII asr o’rtalarida kambag’allarga
yordam   ikki   yo’nalishda:   bemorlarga   xayriya   va   kambag’allarga   yordam   amalga
oshiriladi.   1847   yilda   kambag’allarga   yordamning   shakl   va   usullari   to’g’risidagi
qarorlar   bu   yo’nalishdagi   yangi   qadam   bo’ldi.   Keyingi   munisipal   islohotlar   1862
yilda kambag’allarga yordamni cherkovdan ajratdi, natijada ular munisipal obyektga
aylandilar 9
. 
  Ko’pgina   Yevropa   mamlakatlarida   sudlangan   va   qamoqdan   ozod   etilganlarga
davlat yordami; bemorlarni parvarish qilish, ko’r va karlarga maxsus yordam; aholiga
majburiy davlat-munisipal ta’limi berish; ish bilan ta’minlash va hokazolar bo’yicha
xususiy   va   munisipal   vositachilikning   maxsus   shakllari   yuzaga   keladi.   Shu   tarzda,
1880 yilda Germaniya xayriya kogressi  tashabbusi  bilan Germaniya kambag’allarga
g’amxo’rlik xayriya uyushmasiga asos solindi. 1919 yilda u 
Germaniya davlat va xususiy homiylik ittifoqiga o’zgartirildi. 
  Ijtimoiy   qonunchilik   bu   soha   boshqaruvini   amalga   oshiruvchi   davlat   idoralari,
shuningdek   unga   bo’ysunuvchi   muassasalar   ish   yuiritishi   lozim   bo’lgan   huquqiy
doiralarni   o’rnatardi.   Bu   muassasalarning   boshqaruv   apparati   ham,   xayriya
tashkilotlari   a’zolari   ham   yordamga   muhtoj   kishilarga   yordam   ko’rsatish   bo’yicha
ma’lum bilimlarga ham ega emasdilar. 
XIX asr   oxiriga   kelib,   xayriya   sohasida   yirik
jamoatchilik   tashkilotlari   tuzilib,   ularning   ijtimoiy
muammolarni   hal   etish   bo’yicha   intilishlari   cherkov   va
4  Социальная работа. 
– Ростов-на-Дону: Феникс, 
2003, 40-б.   9
 Теория 
социальной работў. – М.: 
Юрист, 1998, 17-б.    xususiy   shaxsalar   faoliyati   bilan   to’ldirildi.   Angliya   va
AQShda   ular   yordamga   muhtojlar   bilan   bevosita
shug’ullanuvchi   xayriyani   tashkil   etish   jamiyatlari   sifatida
taqdim etildi. 
  Xayriya   sohasidagi   beqiyos   muvaffaqiyatlariga   qaramay,   bu   soha   vakilariga
professionalizmning   yetishmasligi   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishda   kishilarga
samaraliroq   yordam   berish   imkonini   bermasdi.   Shu   bilan   birga,   davlat   ta’minotiga
ham ehtiyoj yuzaga keldi, chunki diniy tashkilotlar va xayriya muassasalari  ijtimoiy
sohadagi katta xarajatlarni eplay olmay qoldi.  
XIX asr oxirida Yevropa mamlakatlari va Amerikada yuzaga kelgan muhtojlarga
davlat   yordami   tizimi   ikki   asosiy   element:   qonunchilikni   rivojlantirish   va   maxsus
idora va muassasalar yaratishni o’z ichiga oladi. 
Ijtimoiy   xodimlarni   tayyorlovchi   dastlabki   o’quv   muassasalari   xayriya
tashkilotlari   tomonidan   tuzilgan.   1896   yilda   deyarli   bir   vaqtda   Angliya   va
Germaniyada kurslar   ochildi. 1898  yilda  AQShda  Nyu-York  filantropiya maktabida
ijtimoiy   xodimlar   tayyorlana   boshladi.   Keyinchalik   u   Kolumbiya   universitetining
ijtimoiy   ish   maktabiga  aylanib,   muhtojlarga  yordam   berish   bilan   shug’ullanuvchilar
uchun bir yillik ta’lim dasturini taklif etdi. 
1903   yilda   Grem   Teylor   va   uning   hamkasblari   tomonidan   tashkil   etilgan
Chikago fuqarolik huquqi va filantropiya maktabi ham shunday dasturni taklif etgan. 
Vaqt   o’tishi   bilan   u   ijtimoiy   xizmat   boshqaruvi   maktabi   nomini   olgan   Chikago
universitetining bo’limiga aylandi 5
. 
G’arb   mamlakatlari   jamoatchiligi   ongida   muhtojlarga   professional   yordam
g’oyasi   yanada   aniq   anglandi.   Bu   g’oya   XIX   asr   oxirlaridayoq   amalga   oshirila
boshladi.   1899   yilda   Ijtimoiy   xodimlar   tayyorlash   institutiga   asos   solgan
Amsterdamdagi ijtimoiy islohotchilar guruhi ijtimoiy xodimlarni tayyorlash bo’yicha
jahonda birinchi institutga asos solish sharafiga erishdilar. Institut dasturida o’zlarini
ijtimoiy   ishga   bag’ishlashni   istagan   erkak   va   ayollar   uchun   ikki   yillik   kunduzgi
nazariy ta’lim va amaliy tayyorgarlikning to’liq kursi ko’zda tutilgan.          
5   Агапов   Е.П.   Социальная   работа   как   феномен   культурў.   –   Ростов-на-Дону:   Изд-во,   ростовского
государственного педагогического университета, 1999, 57-б.    XX asrda   ijtimoiy   ishning   rivoji .   XX   asrning
birinchi   yarmi   davlatning   o’rni   kuchayishi   va   «umumiy
mehr-muruvvat   jamiyati»   nazariyasi   va   amaliyoti
rivojlanishi   bilan   izohlanuvchi   ijtimoiy   ishning
institusionallashuvi bilan xarakterlanadi. 
Ijtimoiy xodimlar professional faoliyati ibtidosini, odatda, ularning asosiy huquq
va   majburiyatlari   shakllanishi,   mehnatga   rasmiy   haq   to’lash,   o’quv   muassasalari,
professional   tashkilotlar   yaratilishi   hisoblanadi.   Avval   ta’kidlab   o’tilganidek,   garchi
professional   ijtimoiy   xodimlarni   tayyorlashni   boshlagan   dastlabki   maxsus   o’quv
muassasalari   Niderlandiya,   so’ngra   AQSh,   Buyuk   Britaniya   va   Germaniyada
yaratilgan   bo’lsa-da,   «ijtimoiy   xodim»   kasbi   dastlab   AQShda,   so’ngra   G’arbiy
Yevropa mamlakatlarida ijtimoiy nufuzga ega bo’ldi. 
Birinchi va Ikkinchi jahon urushlari oralig’idagi davrda ijtimoiy ish maktablari 
Osiyoning   ko’pgina   mamlakatlari,   Yaqin   va   O’rta   Sharq   mamlakatlari,   Sharqiy
Yevropa mamlakatlari va keyinchalik – Afrika mamlakatlarida ochildi. 
1910   yilda   yangi   harakat   Yevropa   va   Amerikadagi   14ta   ijtimoiy   ish   maktabini
ta’limga   jalb   etdi.   1920   yilda   Chilida   Lotin   Amerikasidagi   birinchi   ijtimoiy   ish
maktabi ochilgan edi 6
. 
30-yillarda ijtimoiy xodimlarni tayyorlovchi mamlakatlar soni orta boshladi. 
Uchinchi   dunyo   mamlakatlarining   an’anaviy   iqtisodiyotdan   ajralib,   bozor
munosabatlari   tizimiga   asta-sekin   o’tishi   natijasida   Sharq   mamlakatlarida   ham
ijtimoiy   ish   tarqala   boshladi.   1936   yilda   Hindistonda   ijtimoiy   fanlar   instituti   ta’sis
etildi,   Misrda   esa   dastlabki   ijtimoiy   ish   kurslari   yuzaga   keldi.   Shu   tarzda,   maxsus
tayyorgarlik   va   moddiy   mukofotlashga   moslashgan   holda   muhtojlarga   yordam
ko’rsatish kasbga aylana boshladi. 
Dastlabki   ijtimoiy   xodimlar   immigrantlarni   ingliz   tiliga   o’qitishdan   to
sanoatlashgan   jamiyatda   ishga   joylashish   uchun   zarur   ko’nikmalarni   egallashda
yordam ko’rsatishgacha bo’lgan keng miqyosli muammolar bilan shug’ullanganlar. 
6  Социальная работа как профессия (аналитический обзор) // Ж. Социологические исследования. – М., 1992. №3,
91-б.  Ular   ijtimoiy   tengsizlikni   bartaraf   etish   va   kishilarga   o’z   muammolarini   hal   etishda
yordam berishga intilganlar. 
Ijtimoiy   xodimlarning   professional   manfaatlarini   ifodalagan   birinchi   tashkilot
Amerika   Qo’shma   Shtatlarida   paydo   bo’lgan.   U   1917   yilda   yaratilgan   Ijtimoiy
xodimlar   milliy   birjasi   edi.   Keyinchalik   ijtimoiy   xodimlar   (tibbiyot   xodimlari,
o’qituvchilar)   ning   boshqa   professional   tashkilotlari   yuzaga   keldi.   1921   yilda   ular
birinchilar   qatorida   rasmiy   ro’yxatga   olingan   Amerika   ijtimoiy   ish   assosiasiyasiga
birlashdi. 
Ijtimoiy   ishning   tashkiliy   tuzilmasini   yaratish   jarayoni   boshqa   G’arb
mamlakatlarida ham tarqala boshladi. 19I yilda Parijda Ijtimoiy farovonlik xalqaro
kengashiga birlashgan Yevropaning yetti mamlakati milliy assosiasiyasi yaratildi. 
Hozirgi   ijtimoiy   xodimlarning   dastlabki   vakillarining   intilishlari   muhtojlarga
yordam   ko’rsatishga   yo’naltirilgan   edi.   XX   asrga   kelib,   ijtimoiy   ta’minot   usullarini
yoritish   va   tahlil   qilishga   jiddiy   e’tibor   berila   boshladi,   xayriya   va   jamoatchilik
tashkilotlari ularga amal qilgan holda o’z maqsadlarini jamiyatning maqsadlariga mos
ravishda   amalga   oshirishi   mumkin   edi.   AQShda   Meri   Richmond   bu   ishni
birinchilardan   bo’lib   amalga   oshirdi.   U   xayriyani   shaxs   va   uning   oilasiga   e’tibor
qaratgan holda usul bilan birlashtirdi. 
Richmond  1915 yilda  chop etilgan  «Ilmiy  ijtimoiy  ish»  (Nauchnaya   sosialnaya
rabota)   asarida   ijtimoiy   ish   sifatini   baholash,   ijtimoiy   xodimlar   hal   etishi   lozim
bo’lgan ijtimoiy muammolar tashxisi sxemalari to’plamini taklif etdi. Bu xayriyaning
turli   shakllarini   anglashga   tayanuvchi   etika-terapiya   ijtimoiy   ishi   yaratilishiga   olib
keldi. 
Yangi usul olima tomonidan 1917 yilda «Ijtimoiy tashxis» (Sotsialno’y diagnoz)
kitobida   to’liq   yoritilib,   ijtimoiy   ta’minot   dasturi   samaradorligini   oshirishga   sabab
bo’ldi.   Meri   Richmond   o’z   usuli-mijozni   shaxs   sifatida   baholash   bilan   birga   uning
ijtimoiy   holatini   ham   ko’zda   tutishning   ijtimoiy   tashxisini   to’liq   bayon   etgan.   M.
Richmond   keyinchalik   terapiya   nomini   olgan   bu   ijtimoiy   ish   modelining   asoschisi
hisoblanadi.  Bu modelga ko’ra, har bir alohida holatni baholash, ijtimoiy tashxis qo’yish va
shu   asosda   davolash   usulini   tanlash   ijtimoiy   xodim   faoliyatidagi   muhim   masala
hisoblanadi. Richmond kambag’allikni kasallik hisoblab, shifokor va ijtimoiy xodim
faoliyati o’rtasidagi o’xshashlikni tadqiq etdi. 
U   ijtimoiy   yordamni   ma’lum   choralar   yig’indisi   sifatida   ko’rib   chiqadi,   uning
natijasi   esa   mijoz   va   uning   ijtimoiy   begonalashuvini   o’zgartirish   hisoblanadi.   Meri
Richmond  ijtimoiy  chora-tadbirlarni   ikki  o’zaro bog’liq:  bilvosita  davolash  usuli   va
bevosita davolash usuliga ajratadi. Bilvosita davolash usuli insonning tashqi muhitga
ta’siridan, bevosita davolash usuli mijozga qarorlarni ishlab chiqishda faol harakatga
yo’naltirish   maqsadida   ta’sir   etishdan   iborat.   Bu   klassik   ishda   quyidagilar   bayon
etilgan:   «Yaxshi   ijtimoiy   xodim   kishilarni   nochorlikdan   qutqarish   bilan
shug’ullanmay, undan xoli etish yo’llari haqida o’ylaydi» 7
. M. Richmonddan so’ng 
«o’rganish, tashxis, davolash» paradigmasi ijtimoiy ishning asosiga aylandi. 
20-30-yillarda Z. Freyd va uning izdoshlarining ruhiy-tahliliy g’oyalari ijtimoiy
ish   ruhiy-dinamik   nazariyasini   asosiy   o’ringa   olib   chiqdi.   Virjiniya   Robinson
«Ijtimoiy   vaziyatda   o’zgaruvchi   ruhiyat»   (Izmenyayuhayasya   psixologiya   v
sosialnom   sluchaye)   asarida   faoliyat   ijtimoiy   usulini   ruhiyat   nuqtai   nazaridan
yangicha anglashni birinchi bor kashf etdi. 
XX  asrning  birinchi   yarmi  ruhiy  davo  usullari   va  ruhiy  tahlil  ustunligida   o’tdi.
Bu   davrda   ijtimoiy   ish   biologiya,   iqtisodiyot,   tibbiyot,   ruhshunoslik,   sosiologiya,
statistika,   anropologiya,   pedagogika,   ijtimoiy   ruhshunoslikka   tayanishi   lozim   deb
hisoblanardi. Keyinchalik ham bu ro’yxat uncha o’zgarmadi. 
XX   asrning   ikkinchi   yarmida   tizimli   va   har   tomonlama   yondashuv   asosiy
hisoblana boshladi. Bu davrda ijtimoiy xodimdan bir sohadagi tor ixtisos emas, balki
universallik,   turli   soha   va   usullarni   moslashtira   olish   talab   etilardi.   Shu   bilan   birga,
uslubiy madaniya, ishonchli empirik ma’lumotlarga ehtiyoj paydo bo’ldi. 
AQShda ijtimoiy himoya tizimi.   Sosiologlarning fikriga ko’ra, ijtimoiy og’ishlar
va   farovonlik   susaygan   davrlarda   ijtimoiy   autsayderlarga   taalluqli   aholi   guruhlariga
e’tibor   ortadi.   30-yillardagi   buyuk   turg’unlik   davri   va   keyinchalik   60-70-yillarda
7  Цит. По ст. «Социальная работа как профессия» // Ж. Социологические исследования. – М., 1993. №3, 91-б.   ijtimoiy   muammolar   kishilar   ommasini   qamrab   olgan   paytda   ijtimoiy   xodimlar   har
tomonlama   yondashuv   yordamida   kishilarning   ko’pgina   muammolarini   hal   etishga
erishdilar.   AQSh   Prezidenti   F.   Ruzveltning   bosimi   ostida   ishsizlikka   birinchi   bor
milliy   muammo   sifatida   yondashildi   va   Favqulodda   yordam   bo’yicha   muvaqqat
boshqarma tuzildi.  
Boshqarma   xususiy   xizmatlardan   F.   Ruzveltning   zamonaviy   Amerikani   isloh
etgan mashhur «Yangi kurs»i asosiga qo’yilgan davlat dasturini ishlab chiqish uchun
yaxshi   mutaxassislarni   taklif   etdi.   F.   Ruzveltning   fikricha,   ishsizlarga   davlat
tomonidan yordam  – xayriya sifatidagi  sadaqa  emas,  balki  taraqqiy etgan jamiyatda
har   bir   fuqaro   huquqida   minimal   turmush   darajasini   hisobga   olishga   asoslangan
ijtimoiy adolat. 
1964   yilda   AQSh   Prezidenti   L.   Jonson   yangi   iqtisodiy   va   siyosiy   vaziyatdagi
«Buyuk   jamiyat»   dasturi   doirasida   Senat   va   Kongress   Vakillari   Palatasiga
sanoatlashgan davr bilan va kambag’allik bog’liq muammolarga yo’naltirilgan qator
qonun   loyihalarini   taklif   etdi.   Kambag’allikka   olib   keluvchi   ko’pgina   qiyinchiliklar
mehnat   resurslari   muhofazasi   bo’yicha   maxsus   prezident   komissiyasi   «Millatning
uchdan bir qismi: harbiy xizmatga yaroqsiz yosh yigitlar to’g’risida» gi ma’ruzasidan
ham ma’lum edi. U, boshqa ma’lumotlar qatorida «Iqtisodiy imkoniyatlar to’g’risida»
gi qonunga asos bo’lib xizmat qildi. 
Hozirgi vaqtda AQShda ijtimoiy ishning mazmuni muhim tarzda o’zgarmoqda. 
Aqli zaif mijozlar bilan ishlashga e’tibor kuchaymoqda va kambag’allik muammolari
bilan   shug’ullanuvchi   ijtimoiy   xodimlar   soni   kamaymoqda.   1995   yildayoq,
professional   ijtimoiy   xodimlarning   47   %i   ishining   mohiyati   to’g’risidagi   savolga
javob   tarzida,   asosan,   oila   a’zolarining   individual   xatti-harakatlari   yoki   oiladagi
munosabat muammolari bilan shug’ullanayotgani haqida so’zlaydi. 
2,5 %dan kamrog’i esa, daromad, turar joy, bandlik sohasidagi muammolarni hal
etish,   shuningdek   jinoyatlar,   narkotik   va   alkogol   iste’mol   qilishdan   ogohlantirish
bilan   bog’liq   faoliyatni   ta’kidlagan.   Turmushning   ijtimoiy   sharoitlarini   o’zgartirish
bilan bog’liq faoliyatga qiziqish ikkinchi darajada qolayotgan bir paytda, ijtimoiy ish bo’limlari   bitiruvchilarida,   jumladan,   ruhiyat   tahlili   va   ruhiyat   terapiyasi   sohasidagi
ixtisoslikka katta qiziqish namoyon bo’lmoqda. 
So’nggi   o’n   yilliklarda   AQShda   ijtimoiy   xodimlarning         sektorlar   bo’yicha
bandligi   tuzilmasida   sezilarli   o’zgarishlar   kuzatilmoqda.   Mamlakatda   o’tkazilgan
so’rovlarga   ko’ra,   ijtimoiy   xodimlarning   ko’pchiligi   jamoatchilik   sektoridan   ketib
qolmoqda.   Avval   ularning   51   %i   ommaviy   (federal,   davlat,   mintaqaviy,   munisipal)
sektorda  mehnat  qilgan  bo’lsa,  hozirda  bu  vaziyat   o’zgardi-xususiy   tijorat   sektorida
bandlar soni uch marta ortdi. 
AQShda ijtimoiy servisning katta qismi ixtiyoriy birlashmalar (MIB) tomonidan,
biroq   ko’pincha   hukumat   bilan   shartnoma   bo’yicha   ta’minlanadi.   Ko’pgina   xususiy
amaliyotlar   ham   aynan   shunday,   hukumat   tomonidan   ajratiladigan   sug’urta   orqali
to’lanadi. 
Turli   birlashmalar,   kichik   va   yirik   firmalar   vaziyat   bilan   ishlagan   holda   yakka
tartibda   ishlaylidi   yoki   ijtimoiy   ishni   amalga   oshirishga   mo’ljallangan   hukumat
shartnomalarini izlaydi. «Xususiy amaliyot» bilan shug’ullanuvchi ijtimoiy xodimlar
soni   1982-1995   yillarda   11dan   20   %   gacha   ortdi.   Ijtimoiy   xodimlar-ning   45   %i
ikkilamchi   bandlik,   ya’ni   to’liq   bo’lmagan   ish   kuni   amaliyotidan   foydalanganini
ta’kidlaydi. Shaxsiy amaliyotda mijoz ijtimoiy xodimni, odatda uning har bir soatiga
haq to’lagan holda yollaydi 8
. 
Zamonaviy   ijtimoiy   xodimlarga   qo’yiladigan   talablar   sezilarlicha   ortib,   o’z
ichiga ruhiy va jismoniy qiyinchiliklarni yengillashtirish dasturini oladi. Ijtimoiy ish
ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   siyosatning   tarkibiy   qismi   bo’lib,   ijtimoiy   ofatlarni
bartaraf   etish   va   yengillashtirish,   muvofiq   ijtimoiy   siyosat   va   ijtimoiy   ta’minot
rivojiga yo’naltirilgan. 
Hozirgi paytda, Pensilvaniya Universiteti ijtimoiy ish maktabi asoschisi Elizabet
Smoliyning   fikricha,   ijtimoiy   ish   amaliyoti   ijtimoiy   farovonlikning   demokratik
prinsiplarini   aholi   yuqori   qatlamining   muhtojlarga   «sovg’asi»   emas,   balki   «huquq»
sifatida   aks   ettira   boradi.   Shu   bilan   birga,   ijtimoiy   xodimlar   o’zlarini   kishilarga
yordam, ijtimoiy keskinlikni an’anaviy tushunish bilan identifikatlaydilar. Insonning
8   Русин Т. Профессия социального работника в США. В кн. Гендернўй
калейдоскоп. – М.: Академия, 510-511б.    boshqa   kishilar   va   jamiyatga,   shuningdek   jamiyatning   shaxslar   va   guruhlarga
munosabati asosiyligicha qolmoqda 9
. 
Amerika   ijtimoiy   himoya   tizimi   ikkita   aniq   yo’nalish:   ijtimoiy   sug’urta   va
ijtimoiy   yordam   tizimlariga   ega.   Ijtimoiy   sug’urta   dasturlari   yuqori   ijtimoiy
mavqyega   ega,   chunki   maoshga   yashovchilar   muvofiq   jamg’armalarga   soliq
to’laydilar. Bu tizim iqtisodiy jihatdan faol aholini asosiy ijtimoiy-iqtisodiy xatarlar:
qarilik,   boquvchisini   yo’qotish,   nogironlik,   kasalliklar,   ishlab   chiqarishda
jarohatlanish, ishsizlikdan himoyalaydi. 
AQShdagi   ijtimoiy   himoya   tizimining   ikkinchi   yo’nalishi   ijtimoiy   yordam
hisoblanadi. Ijtimoiy yordam tizimi bir necha yirik va ko’pgina kichik dasturlarni o’z
ichiga oladi. Bu dasturlarga ko’ra, kambag’allikda yashovchi kishilar pul nafaqalari,
oziq-ovqat,   subsidiyalanuvchi   turar   joy,   ta’lim   olish   va   professional   tayyorgarlik
uchun   yordam   oladilar.   Rasmiy   o’rnatilgan   kambag’allik   darajasidan   past   darajada
yashovchi kishilar ijtimoiy yordam olish huquqiga ega. AQShdagi aholining umumiy
sonida bular 12-15 %ni tashkil etadi. 
Eng ommabop moddiy yordam dasturlaridan biri Welfare («Velfer»), 
«farovonlik»,   «ta’minot»,   «nafaqa»   ma’nosini   anglatadi.   Dasturning   boshqa
nomiPublic   Assistance.   Dastur   federal   hokimiyat   tomonidan   moliyalashtiriladi,
ba’zan   esa   shtat   va   shahar   byudjetidan   to’ldiriladi.   Ijtimoiy   ta’minot   dasturidan
nafaqa   olish   sharti   turli   vaziyatlar   (ishsiz   qolish,   kichik   yoshdagi   bolali   yolg’iz   ona
(ota),   ishsizlik   bo’yicha   nafaqaning   yo’qligi)   ga   ko’ra   ma’lum   darajada   doimiy
daromad manbai yo’qligi hisoblanadi. 
SSI  (Supplemental  Security Income)-qariyalar  (65 yoshdan yuqori), nogironlar,
kam daromadga ega bemorlarga pulli yordam federal dasturi. 
Medikeyd   (Medicaid)–kam   daromadli   kishilar   yoki   oilalarga   tibbiy   yordam
dasturi.   U   federal   hokimiyat   tomonidan   subsidiyalanadi,   lekin   shtatlar   qonunlari
yordamida   tartibga   solinadi.   Medikeyd   ma’lum   chegaralarda   dorilar,   shifoxonada
yotish,   tez   yordam   chaqirish,   shifokor   huzuriga   tashrif,   maxsus   poyafzal,   tibbiyot
uskunalari   va   hokazolarga   pul   to’lash   imkonini   beradi.   Odatda   «Velfer»   va   SSI
9  Ruth Elizabeth Smaliey. Theory for social work practice. Columbia University press. – New York and London, 1967.
Preface, viii.   dasturi bo’yicha to’liq yordam oluvchilar, Medikeytdan ham yordam olish huquqiga
ega. 
Yevropa   ijtimoiy   ta’minot   tizimi.   Turli   mamlakatlardagi   ijtimoiy
qo’llabquvvatlash tizimi hal etiladigan vazifalarning o’xshashligiga qaramay, tarixiy
shartsharoit,   shuningdek   muammolarni   hal   etishdagi   yondashuv   va   usullardagi
farqlarni   hisobga   olgan   holda   yuzaga   keladi.   Yevropa   mamlakatlaridagi   ijtimoiy
ta’minot   tizimi   AQSh   ijtimoiy   ta’minot   tizimidan   ijtimoiy   siyosat   yo’nalishlarini
aniqlash,   rejalashtirish,   moliyalashtirish   va   turmushga   tatbiq   etishda   davlatning
ishtiroki yuqori darajadaligi bilan farq qiladi. 
  Bunda   ijtimoiy   xizmatlarni   taqdim   etishda   o’z-o’zini   boshqarish   mahalliy
organlari   muhim   o’rin   tutadi.   Yevropa   ijtimoiy   himoya   modelining   farqli   jihati,
jumladan, turli ijtimoiy xizmatlar va yordam turlari bilan aholini to’liq qamrab olish
hisoblanadi. 
Yevropa   ijtimoiy   himoya   modeli   insonning   «tabiiy   huquqlari»   konsepsiyasi
asosidagi umumiy farovonlik davlati nazariyasiga asoslanadi. Bu nazariyaning asosiy
maqsadi fuqarolar uchun hayotiy rejalarni amalga oshirish, ular uchun yetarli turmush
darajasini yaratish, ijtimoiy tenglik va adolat shakllanishiga intilish uchun deyarli bir
xil   dastlabki   imkoniyatlarni   yaratishni   ko’zda   tutadi.   Umumiy   farovonlik   davlati
fuqarolarga rivojlangan ijtimoiy yordam tizimini shakllantiradi, tibbiy, ruhiy, yuridik
va boshqa hayotiy muhim xizmatlarni ta’minlaydi. 
«Umumiy   farovonlik   jamiyati»   tushunchasi   Ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng
taomilga   kirdi.   Biroq   70-80-yillar   boshida   bu   nazariya   tanqidga   uchradi.   Buning
sababi   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlar   va   kishilar,   ijtimoiy   guruhlar   va   umuman   aholi
ehtiyojlari   o’zgarishidan   iborat.   Rivojlangan   mamlakatlar   yetakchi   ekspertlarining
fikricha,   80-yillarning   ikkinchi   yarmida   G’arb   mamlakatlaridagi   ijtimoiy   ta’minot
tizimi   ijtimoiy   to’lov   turlari   yordamida   aholini   qamrab   olish   bo’yicha   qo’yilgan
vazifani bajardi. 
90-yillarda   iqtisodiy   rivojlanishning   o’zgaruvchan   sharoitlari,   resurslarning
cheklanishi   ortishi,   ishsizlikning   yuqori   darajasiga   bu   tizimning   moslashuv   vazifasi
avvalgi   o’ringa   chiqdi.   Yevropa   mamlakatlarida   ijtimoiy   ta’minot   tizimi   afzalliklari o’zgarishini balgilovchi omillar orasida tug’ilishning kamayishi va hayot davomiyligi
ortishi natijasida aholining tez qarishi jarayoni kuzatilmoqda. 
G’arbiy Yevropa mamlakatlarida yuz berayotgan iqtisodiy qiyinchiliklar qator
davlat   ijtimoiy   dasturlarining   yig’ilib   qolishiga   kuchli   ta’sir   ko’rsatdi.   Iqtisodiy
tushkunlik,   byudjetlarning   tanqisligi   ortishi,   ishsiz   va   kambag’allar,   to’liqsiz
oilalarning   soni   ortishi,   aholining   qarishi   hamda   boshqa   omillar   davlat   ijtimoiy
siyosatidagi o’zgarishlarga sabab bo’ldi. 
Shu bilan birga, hyech qaysi G’arbiy Yevropa mamlakati «farovonlik davlati»
dan to’liq voz kechmadi. Bu vaziyat kishilar  ongiga davlat muhtojlarga g’amxo’rlik
qilishi lozim, degan fikr singishiga sabab bo’ldi. Turli yo’nalishdagi siyosatchilar 
G’arb   mamlakatlari   ijtimoiy   ta’minot   tizimidagi   islohotlarning   davom   etishi
zaruratini tan olishga majburlar. 
G’arbiy   Yevropa   mamlakatlari   hukumatlari   tomonidan   «farovonlik   davlati»
islohoti bo’yicha ko’rilayotgan choralar ijtimoiy ta’minot, bu sohadagi korrupsiya va
qog’ozbozlikning   kuchayishi   bilan   bog’liq   moliyaviy   yo’qotishlarga   davlat
mablag’lari   sarflanishi   ustidan   qat’iy   nazoratni   o’rnatishga   yo’naltirildi.   Nodavlat
pensiya   jamg’armalari   yaratishni   moliyalashtirish   uchun   soliq   imtiyozlari   taqdim
etilmoqda. 
Nafaqalarni tayinlashda ularni olishga talabgorlar tekshiriladi, avvalgi ko’pgina
bepul xizmatlar pulli bo’lib, davlat stipendiyalari zaymlar bilan almashtiriladi. Ba’zi
mamlakatlarda pensiya yoshini oshirish to’g’risidagi masala ko’rib chiqiladi 10
. 
GFR Konstitusiyasida «ijtimoiy davlat», ijtimoiy yordam atamasi mavjud – bu
mamlakatdagi alohida shaxslarning murakkab holatdan chiqishi uchun xizmat qilgan
ijtimoiy   kafolatlar   tizimining   asosiy   qismi,   shu   maqsadlar   uchun   mavjud   zarur
muassasa   va   xizmatlar.   Ijtimoiy   ta’minot   tizimidan   tashqarida   bo’lgan   ijtimoiy
xizmatlar   ham   ijtimoiy   yordam   deb   ataladi.   Umumiy   xarakterdagi   bu   xizmatlar:
davlat dotasiyasi sifatida turar joyga, ko’p bolali oilalarga - bolalar, kam 
ta’minlanganlarga – ta’lim olish uchun pul ajratish. 
10  Социальная работа. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2003, 37-38-б.   GFRda   ijtimoiy   xizmatlar   deganda   ijtimoiy   jihatdan   sust   himoyalangan   aholi
qatlamlariga   fuqarolarning   turmush   darajasini   tenglashtirishga   yo’naltirilgan
xizmatlar ko’rsatish tushuniladi. Fuqarolar, shuningdek GFRda yashovchi  xorijliklar
uchun tug’ilgan vaqtidan e’tiboran kafolatlangan ijtimoiy xizmatlar tizimi mavjud. 
Ta’kidlash   joizki,   GFRdagi   ijtimoiy   xizmatlar   notijorat   muassasalarida
bo’lgan,   ya’ni   federal   taqsimot   jamg’armasidan   moliyalashtiriluvchi   xizmatlar
hisoblanadi.   Germaniyadagi   ijtimoiy   xizmatlarga   xarajatlar   byudjetdan   ijtimoiy
ehtiyojlarga   xarajatlarning   o’ndan   bir   qismini   tashkil   etadi.   Manmunan   ijtimoiy
xizmatlar:   maslahatli,   tibbiy,   axborotli,   huquqiy,   umumiy   parvarish   bo’yicha,
tashkiliy bo’lishi mumkin. 
Hozir   Germaniyada   muhtojlarga   moliyaviy   xizmatlar   bilan
chegaralanmaydigan   ijtimoiy   yordam   tizimi   isloh   etilmoqda.   Davlat   ijtimoiy
xodimlar   oldiga   ijtimoiy   yordam   turiga   ko’ra,   ishsizlarni   mehnat   bozorida   yuz
beruvchi   jarayonlarga   kiritish   vazifasini   qo’ymoqda.   Ijtimoiy   davlatni
rivojlantirishning   ijtimoiy   ta’minot   sohasidagi   o’z-o’zini   boshqarish,   qarilikni
ta’minlash,   xayriya   yordami   tizimini   rivojlantirish   kabi   prinsiplari   ham   amalga
oshirilmoqda. 
Rossiyada ijtimoiy ish .   Rossiyadagi ijtimoiy ish muhtojlarga yordam ko’rsatish
faoliyati sifatida uzoq o’tmishga ega. U davlat, turli jamoatchilik guruhlari, ijtimoiy
soha   tadqiqodchilari   tomonidan   obyektiv   zarur   hodisa,   XX   asrning   90-yillari
boshidan esa, ijtimoiy hayot amaliyoti sifatida ko’rib chiqiladi. Bu yillardagi ijtimoiy
siyosatning muhim yo’nalishlaridan biri aholiga ijtimoiy xizmat ko’rsatish tizimining
rivojlanishi,  aholi  bilan  ishlashda  zamonaviy texnologiya va usullarni  keng  qo’llash
bo’ldi. 
Bunda   aholiga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   Rossiya   olimlarining   ba’zi   ishlarida
ijtimoiy   ishning   zamonaviy   paradigmasi,   boshqalarida   esa,   murakkab
ijtimoiyiqtisodiy sharoitda fuqarolarni samarali ijtimoiy qo’llab-quvvatlash imkonini
beruvchi   yuqori   samarali   ijtimoiy   texnologiya   sifatida,   keyingilarida   ijtimoiy
sohaning juda muhim sektori sifatida ko’rib chiqiladi 11
. 
11  Теория социальной работў. – М.: Юристъ, 1998, 203-б.   «Rossiya   Federasiyasida   aholiga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   asoslari
to’g’risida»   gi   federal   qonun   bu   masalada   ma’lum   aniqlik   kiritadi.   Unda   ijtimoiy
xizmat   ko’rsatish   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash,   ijtimoiy,   tibbiy,   ruhiy,   pedagogik,
huquqiy   yordam   va   murakkab   turmush   vaziyatidagi   fuqarolarga   yordam
ko’rsatishning   boshqa   turlari   bo’yicha   ijtimoiy   xizmatlar   faoliyati   sifatida   aks
ettiriladi. 
Qonunda   ijtimoiy   xizmat   turlari   –   moddiy   yordam,   uyda   ijtimoiy   xizmat
ko’rsatish,   stasionar   sharoitida  ijtimoiy  xizmat   ko’rsatish,   maslahat   yordami,   fuqaro
va oilalarning ijtimoiy patronajning mazmuni yoritiladi. 
«Qariya   va   nogiron   fuqarolarga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   to’g’risida»   gi
federal   qonun   Rossiya   jamiyati   aholisi   alohida   ijtimoiy   guruhlariga   ijtimoiy   xizmat
ko’rsatish   to’g’risidagi   tasavvurlarni   sezilarlicha   to’ldiradi   va   aniqlashtiradi.   U
aholini   ijtimoiy   himoyalash   bo’yicha   faoliyat   yo’nalishlaridan   biri   hisoblanuvchi
qariya   va   nogiron   fuqarolarga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   sohasidagi   munosabatlarni
tartibga solishga mo’ljallangan. 
Davlat  o’tish  sharoitidagi  iqtisodiy qiyinchiliklarga qaramay, nogiron, yolg’iz
va yordamga muhtoj qariyalarga alohida e’tibor qaratadi. Rossiyada qariya, jumladan
nogironlarga nogironlarga ko’p bosqichli yordam ko’rsatish tizimi amal qiladi. 2002
yil   davomida   14   mln.   qariyaga   turli   ijtimoiy   xizmatlar   ko’rsatilgan.   Mamlakatda
yarim   millionni   tashkil   etgan   nogiron   bolalar   davlat   tomonidan   alohida
qo’llabquvvatlanadi. 
Rossiya   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   tizimining   asosiy   prinsiplari   manzillilik,
qulaylik,  ixtiyoriylik,   insoniylik,  og’ir   turmush   sharoitidagi   balog’atga  yetmaganlar,
qariya   va   nogironlarga   ijtimoiy   xizmatlar   ko’rsatish   ustuvorligi;   konfidensiallik;
profilaktika   yo’nalishi;   inson   va   fuqarolik   huquqiga   rioya   etish;   ijtimoiy   xizmat
turlarining davomiyligi hisoblanadi 12
. 
Rossiya   aholisiga   zamonaviy   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   tizimining   muhim
belgisi   uning   dinamik   rivojlanayotgan   infratuzilmasi   hisoblanadi.   Murakkab
ijtimoiyiqtisodiy   sharoitda   mamlakatda   yangi   ijtimoiy   (stasionarlar,   yarim
12  Ўша жойда, 206 -б.    stasionarlar   va   nostasionar)   muassasalar   tarmog’i   yaratilgan.   Bu   yerda   muhtojlar
professional   darajada   zarur   yordam   va   maslahat   olishlari,   qo’llab-quvvatlanishlari
mumkin. 
Qariya   va   nogiron   fuqarolarga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   majmuaviy
markazlari, aholiga ijtimoiy xizmat ko’rsatish majmuaviy markazlari, aholiga ruhiy-
pedagogik   yordam   berish   markazlari,   gerontologiya   markazlari,   balg’atga
yetmaganlar   uchun   ijtimoiy   reabilitasiya   markazlari,   bolalar   va   o’smirlar   uchun
mehribonlik uylari, oila va bolalarga ijtimoiy yordam ko’rsatish markazlari shunday
muassasalar qatoriga kiradi. 
O’zbekistonda ijtimoiy ish . Mamalakat ijtimoiy siyosatining muhim yo’nalishi
ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   tizimining   rivojlanishi,   aholi   bilan   ishlashda   fuqarolarni
samarali   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   imkonini   beruvchi   zamonaviy   usul   va
texnologiyalarning qo’llanilishi.   
Aholiga ijtimoiy xizmat ko’rsatish imkoniyati mahalliy boshqaruv organlari –
hokimiyatlar   va   ijtimoiy   ish,   ijtimoiy   pedagogika   va   amaliy   ruhshunoslik   sohasida
hududiy ijtimoiy xizmatlarni tashkil etish va rivojlantirish jihatidan reallashmoqda. 
  Hozirgi   O’zbekiston   sharoitida   aholiga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   tizimi
alohida   shaxslar,   oila   yoki   guruhlarning   ijtimoiy   reabilitasiyasi,   moslashuviga
yo’naltirilgan   ijtimoiy-insonparvarlik   faoliyatining   alohida   usullari   tizimi   sifatida
namoyon bo’ladi. 
O’tish   davridagi   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitda   O’zbekistonda   yangi
ijtimoiy   muassasalar   tarmog’i   yaratildi,   bu   yerda   muhtoj   fuqarolar   zarur   yordam
olishlari   va   qo’llab-quvvatlanishlari   mumkin.   Qariyalar,   bolalar,   nogironlarga
g’amxo’rlik   Mehnat   va   ijtimoiy   himoya   vazirligi   tizimi,   o’z-o’zini   boshqarish
jamoatchilik tashkilotlari (mahallalar), IIV muassasalari orqali amalga oshiriladi. 
Bunday   muassasalar   qatoriga   turli   toifadagi   fuqarolarga   ijtimoiy   xizmat
ko’rsatish   markazlari,   aholiga   ruhiy-pedagogik   yordam   markazlari,   balog’atga
yetmaganlar   uchun   ijtimoiy-reabilitasiya   markazlari,   oila   va   bolalarga   ijtimoiy
yordam hududiy markazlarini kiritish mumkin.       Xizmatlar ro’yxatini kengaytirish va parvarishga o’ta muhtoj fuqarolarga uyda
ijtimoiy   xizmat   ko’rsatishni   to’liq   qamrab   olishni   ta’minlash   maqsadida   hukumat
qaroriga   ko’ra,   o’z-o’zini   boshqarish   organlariga   yolg’iz   pensionerlar,   qariyalar   va
nogironlarga   uyda   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatish   bo’yicha   ishlarni   bajarish   uchun
vaqtincha haq to’lanadigan jamoatchilik ishlariga ishsiz fuqarolarni jalb etish huquqi
berildi. 
2003 yilda 5 ming 630 mahalla hududida 155 yangi ish o’rinlari tashkil etildi, 
110 ming kam ta’minlangan fuqarolar ishga joylashtirildi. 
Qariyalarga   yordam   ko’rsatish   bo’yicha   ikki   yil   avval   boshlangan   keng
miqyosli faoliyat 25 mingdan ortiq yolg’iz pensioner va nogironga moddiy yordam,
doridarmon   uchun   qo’shimcha   mablag’lar   olish   imkonini   berdi.   I   mingdan   ortiq
yolg’iz   qariya   respublika   ortopediya   korxonasi   va   uning   hududiy   bo’linmalarida
tibbiy tekshiruvdan o’tkazildi, 78 foiziga protezlar tayyorlandi 13
. 
Aholini   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   va   mamlakat   fuqarolarini   ijtimoiy
himoyalashni   amalga  oshirishda  nodavlat  tarmog’i   salmoqli   o’ringa  ega bo’lmoqda.
U kishilarning ijtimoiy ehtiyojlariga qayishqoqlik va tezkorlikda e’tibor beradi. 
So’nggi   yillarda   mahalliy   va   xorijiy   nodavlat   tashkilotlari   doimiy   ravishda
ortmoqda. 
Mamlakat   aholisini   himoya   qilish   va   qo’llab-quvvatlash   kospleks   dasturini
tashkil   etish   zarurligi   shubhasiz.   Mamlakatimizning   ijtimoiy   siyosati   shunga
qaratirilgan.   Ijtimoiy   siyosat   va   ijtimoiy   ish   o’zaro   uzviy   bog’liq.   Ijtimoiy   ish   –
ijtimoiy siyosatni amalga oshirishning o’ziga xos shakli, ijtimoiy siyosat esa ijtimoiy
ishning bo’g’ini, mo’ljali. Huquqiy, fuqarolik jamiyatini shakllantirishning murakkab
yo’lida   mamlakatimiz   uchun   yangi   faoliyat   turini   shakllantirish   va   rivojlantirish,
malakali ijtimoiy xodimlarni tayyorlash lozim. 
Hozirgi   paytda   respublikada   ijtimoiy   himoya   va   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha
faoliyat   turli   soha   mutaxassislari   –   sosiologlar,   psixologlar,   pedagoglar,
huquqshunoslar   va   hokazolar   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Shubhasiz,   turli   soha
13   Выступление   Президента   Ислама   Каримова   на   торжественном   собрании,   посвященным   11-годовщине
Конституции Республики Узекистан. // Народное слово, 6 декабря 2003 г.  mutuxassislarini   birlashtirish   zarur.   Biroq   hozir   mamlakat   yangi   marra:   Ijtimoiy   ish
institutini yaratishga yaqinlashdi. 
Bunday   institutni   yaratish   uchun   hamma   shart-sharoitlar   mavjud:   davlatning
kuchli   ijtimoiy   siyosati,   mahalliy   hokimiyat   idoralari   ishi,   turli   jamoatchilik
tashkilotlari faoliyati.     
Ijtimoiy ish agentlarining sanab o’tilgan turlari orasida bir eng muhim bo’g’in: 
ijtimoiy   ishning   nazariy   asoslovi   yo’q.   Ijtimoiy   ishning   nazariy   asoslovini
yangi   yo’nalishdagi   malakali   mutaxassislar   –   ijtimoiy   xodimlarni   tayyorlashni
kengaytirgan holda yaratish lozim. 
 
  Xulosa
Ushbu kurs ishi O’zbekistonga rivojlanayotgan ijtimoiy xizmatning o’zifa xos
xususiyatlari   va   rivojlanish   tendentsiyalari,   istiqboli   hamda   respublikamizdagi
ijtimoiy—iqtisodiy   natijalari   va   hududiy   muammolarning   sotsiologiyada   nazariy
qoidalarini qo’llash istiqboliga ta’siri masalalarini qamraydi. 
Inson huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, ijtimoiy adolat tamoyillariga amal
qilish,   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   guruhga   ko’maklashish   ijtimoiy   ishning   negizini
tashkil etadi. Bu esa o’z navbatida ijtimoiy ish sohasini yanada chuqur va mukammal
o’rganishga da’vat etadi. Jamiyatimiz uchun yangi bo’lgan ixtisoslik va professional
faoliyat   xisoblangan   ijtimoiy   ishning   shakllanishi,   uni   nazariy   jihatdan   anglashga
nisbatan dolzarbligini yanada kuchaytiradi. Professional  faoliyatning bir turi sifatida
ijtimoiy   ish   va   xizmat   bir   asrdan   ziyod   tarixi   davrida   ulkan   imperik   materiallar
to’pladi. Ijtimoiy ish sohasi tarixini o’rganish, uni nazariy tushunish, umumlashtirish
va   tizimlashtirish   uning   samarasini   va   natijaviyligini   oshirish   respublikamiz
iqtisodiyoti va xalqimiz farovonligi uchun yangi istiqbollarni ochish shubhasizdir. 
Iljtimoiy   xizmat   strukturasi   -   bu   uni   tashkil   qiluvchi   komponentlari,   ya’ni
tarkibiy   qismlari   bo’lib,   ularning   mazmunini   mijozlarning   qiziqishlari   va   ex,
tiyojlarini qondirish zaruriyati bilan bog’liq omillar belgilaydi. 
   Ijtimoiy xizmatninning ikki jihatini ajratishimiz mumkin: mijozning kundalik
dolzarb   muammolarini   hal   etish   va   kelgusidagi,   istiqboldagi   rejalarni   oldindan
belgilash,   shuningdek,   ijtimoiy   muammolarni   (ishsizlik,   qashshoqlik,   turli   ijtimoiy
kasalliklar, deviant xulq-atvorning og’ir va keskin ko’rinishlari va hokazo) oldindan
ko’ra olish va ularni bartaraf etishga harakat qilish.  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. «O’zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi» -T.: «O’zbekiston», 2002. 
2. «O’zbekiston Respublikasi Mehnat Kodeksi». T.: «Mehnat», 1996. 
3. Bekmurodov M.B. va boshq. Sosiologiya. T.: 2002. 
4. Giddens E. Sosiologiya. T.: «Sharq».  2002. 
5. Kuzbmin   K.V.,   Sutrin   B.A.   Istoriya   sosialnoy   raboto’   za   rubejom   i   v   Rosii   (s
drevnosti do nachala XX veka). – M.: Akademicheskiy proyekt; Yekaterinburg: 
6. Delovaya kniga, 2002, 11-b. 
7. Sosialnaya rabota. – Rostov-na-Donu: Feniks, 2003, 40-b. 
8. Teoriya sosialnoy rabot ы . – M.: Yurist, 1998, 17-b.  
9. Agapov Ye.P. Sosialnaya rabota kak fenomen kulturo’. – Rostov-na-Donu: Izdvo,
rostovskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 1999, 57-b.

Sosial xizmat

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Yoshlar - kelajagimiz Davlat dasturining ahamiyati
  • O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash amaliyotining rivojlanish tarixi
  • Mehnat sotsiologiyasi va iqtisodiy sotsiologiyaning asosiy kategoriyalari
  • Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning sotsiologik tahlili
  • Aholini ijtimoiy himoya qilish tushunchasi, tamoyillari, yo’nalishlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский