Surunkali va infeksion kasalliklarga chalingan bemor psixologiyasi

SURUNKALI VA INFEKSION KASALLIKLARGA CHALINGAN BEMOR
PSIXOLOGIYASI
Reja:
Kirish.
I BOB. SURUNKALI KASALLIKKA CHALINGAN BEMORLAR 
PSIXOLOGIYASI.
1.1. Alkogolizm ga chalingan  bemorlar psixologiyasi .
1.2. Giyohvandlik  kasalligida  bemorlar psixologiyas .
I bob bo’yicha xulosa
II BOB. INFEKSION KASALLIKKA CHALINGAN BEMORLAR 
PSIXOLOGIYASI.
2.1. Infeksion kasalliklarni yuqtirib olishdan qo’rqish
2.2. Yuqumli kasalliklardan qo'rqish bosqichlari: shakllanishi va kuchayishi
II bob bo’yicha xulosa
Xulosa va tavsiyalar.
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH.
Mustaqillik   yillarida   xalqimizning   salomatligini   saqlash   davlatning   asosiy
ustuvor yo’nalishlaridan biri bo’lgan va yo’nalishda davlat dasturlari asosida ulkan
ishlar   amalga   oshirilgan.   Fikrimizning   isboti   uchun   mustaqillik   yillarida
respublikamiz aholisining o’rtacha umri 68 yoshdan 76 yoshga uzayganligini aytib
o’tish joiz. Jamiyatning rivojlanishi va aholining salomatligini saqlashda onalar va
bolalarning   to’g’ri   ovqatlanishini   ilmiy   asosda   tashkil   etish   ham   dolzarb   masala
hisoblanadi.Farzandlarni o’qitishdan oldin uning miyasini oila va shifokorlar bilim
qabul   qilishga   tayyorlashi   kerak.  Bolaning   miyasi   bilim   olishga   qobiliyatli   bo’lib
shakllanishi     uchun   homilador   ona   vitamin   va   mikroelementlarga   boy   oziq-
ovqatlar   bilan   ovqatlanishi   lozim.   Farzandlarni   to’g’ri   va   rasional   ovqatlantirish
ham ularni sog’lom va bilimli bo’lib yetishishining muhim omillaridan biri bo’lib
hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   tomonidan   qabul
qilingan   «2017-2021   yillarda   O’zbekiston   respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi»da   ayollar   hamda   qizlarning
salomatligini   mustahkamlash,   ular   orasida   jismoniy   tarbiya   va   sportni
ommalashtirish maqsadida “Sog’lom ona – sog’lom bola” shiori ostida an’anaviy
mintaqaviy tadbirlarni o’tkazish rejalashtirilgan. Respublikada oilalar farovonligini
ta’minlash,   oilalar   va   mahallalarda   ijtimoiy-ma’naviy   muhitning   barqarorligini
saqlash,   sog’lom   turmush   tarzini   yanada   mustahkamlash,   sog’lom   va   barkamol
avlodni   tarbiyalashda   jamoat   tashkilotlarining   ijtimoiy   hamkorligini   keng   yo’lga
qo’yishni amalga oshirish ta’kidlangan.
Tarixiy   jihatdan,   boshqa   holatlarga   nisbatan   infektsiya   bilan   bog'liq
bo'rttirilgan   qo'rquv   mavjud   edi.   INFEKTSION   bu   nomutanosib   darajadagi
qo'rquvni hisobga oladigan o'ziga xos xususiyatlarga ega: u tez va ko'rinmas tarzda
uzatiladi;   tarixan, u asosiy kasallanish va o'limni hisobga olgan;   eski shakllar qayta
paydo bo'ladi va yangi shakllar paydo bo'ladi;   va ommaviy axborot vositalari ham,
jamiyat   ham   ko'pincha   hayratda.   Kasallik   avj   olganida   bemor   ham   jabrlanuvchi,
ham   vektor   bo‘lib,   epidemiyani   nazorat   qilish   uchun   shaxsiy   huquqlarning buzilishi   ehtimoli   mavjud   bo‘lganligi   sababli,   infektsiya   chet   ellik   sifatida   ko‘rib
chiqilishi   mumkin   (va   ommabop   madaniyatda   tasvirlangan).   bosqin.   So'nggi
paytlarda   avj   olgan   odamlarda   qo'rquv,   rad   etish,   stigmatizatsiya   va   yo'qotishlar
qayd etilgan.   Stigmatizatsiya va kamsitish axloqiy munosabatlarni o'z ichiga olishi
mumkin   va   bu   muammolarni   faollik   orqali   hal   qilishga   urinishlar   ham   asossiz
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Sog'liqni   saqlash   sohasidagi   tashabbuslar
sog'liqni   saqlash   savodxonligini   oshirish   orqali   jamoatchilikning   qo'rquvini
bartaraf etishi mumkin, bu esa stigmatizatsiyani kamaytirishga yordam beradi
Kurs   ishining   predmeti.   Surunkali   va   infeksion   kasalliklarga   chalingan
bemorlarning ruhiy holaridagi o’zgarishlar .
Kurs   ishining   ob'ekti:   Surunkali   va   infeksion   kasalliklarga   chalingan
bemorlar psixologiyasi..
Kurs   ishining   maqsadi:     Surunkali   va   infeksion   kasalliklarga   chalingan
bemorlarning ruhiy holaridagi o’zgarishlar o rganish.ʼ
K urs   ishining   vazifalari.   Surunkali   va   infeksion   kasalliklarga   chalingan
bemorlarning ruhiy holaridagi o’zgarishlar o rganish va ularga psixologik yordam
ʼ
ko’rsatishning nazariy asoslarini o’rganish.
Kurs ishining metodlari   :   Kontent analiz   metodidan foydalanildi  va mavzu
nazariy tahlil qilindi .
Kurs   ishining   tuzilishi.   2   bob,   4   tа   раrаgrаf,   xulosаlаr   vа   tаvsiyаlаr
foydalanilkgan аdаbiyotlаr ro‘yxаtidаn iborаt. I BOB. SURUNKALI KASALLIKKA CHALINGAN BEMORLAR
PSIXOLOGIYASI.
1.1. Alkogolizm da bemorlar psixologiyasi .
Ichkilikbozlik   muammosi   qadimdan   m   a’lumdir.   Bugungi   kunda   esa   bu
muammo   nafaqat   tibbiy-psixologik,   balki   ijtimoiy   muammoga   ham   aylangan.
Chunki   ichkilikbozlik   nafaqat   spirtli   ichimliklarni   iste’mol   qiluvchining
salomatligiga   ziyon   keltiradi,   balki   oilaning   buzilishiga,   farzandlar   tarbiyasiga
katta   salbiy   ta   ’sir   ko‘rsatadi.   Surunkali   alkogolizmda   kuzatiladigan   psixik
buzilishlar   turli-tum   an   bo‘lib,   ularning   qay   darajada   rivojlanganligi   bemorning
necha   yildan   beri   spirtli   ichimliklarni   iste’mol   qilishi,   uning   miqdori,   jismoniy
salomatligi   kabi   bir   qancha   omillarga   bog‘liq.   Aksariyat   mualliflar   surunkali
alkogolizmda psixik buzilishlarning yuzaga kelishini kasallikning og‘ir bosqichga
o   ‘tganligidan   dalolat   beradi,   deb   ta’kidlashadi.   Surunkali   alkogolizmda   psixik
buzilishlarning   tez   shakllanishini   spirtli   ichimliklarni   ortiqcha   iste’mol   qilish
sababli   yuzaga   keladigan   o'tkir   zaharlanishlar   kuchaytiradi.   Har   bir   o   ‘tkir
zaharlanish turli darajada ifodalangan o‘tkir psixozlar bilan nam oyon bo‘ladi. 
Klinik   manzarasi.   Alkogolizmda   yuzaga   keladigan   ruhiy-hissiy
buzilishlarning   tasnifi   bir   qancha.   Biroq   biz   tibbiy   amaliyotda   eng   ko‘p
uchraydigan   ruhiy-hissiy   buzilishlarning   ba’zi   turlarini   keltirib   o‘tamiz.   Bular
ichida   alkogol   deliriysi   alohida   o   ‘rin   tutadi.   Alkogol   deliriysi   turli   darajada
ifodalangan   psixovegetativ   buzilishlar   bilan   namoyon   bo‘ladi.   Unda   ko‘ruv
gallutsinatsiyalari,   ongning   tum   anlashuvi,   vahimavaxavotir,   giperdinamiya,
alahsirashlar,   betoqatlik   kuzatiladi.   Shuningdek,   taxikardiya,   gipergidroz,
gipertermiya, qon bosimning o‘zgarib turishlari ham namoyon bolaadi. 
Delirioz   holatlar   ichkilikbozlikka   uzoq   vaqtdan   buyon   berilgan   shaxslarda
ko‘p   kuzatiladi.   Delirioz   holatlarda   bemorning   ahvoli   yomonlashsa,   u
atrofdagilarga e ’tibor bermay q o ‘yadi, yaqinlarini tanim aydi, gap so‘zlarning m
a’nosini anglamaydi, m a’nosiz gaplar gapiradi va qiliqlar qiladi. Og‘ir holatlarda,
tana harorati ko‘tariladi, oliguriya kuzatiladi, arterial qon bosim pasayib ketadi va
oxir oqibat bemorning hayoti katta xavf ostida qoladi.  Alkogolizmda   gallutsinatsiyalar   ham   alohida   o‘rin   kasb   etadi.   Ularning
o‘tkir   va   surunkali   turlari   farq   qilinadi.   Ayniqsa,   eshituv   gallutsinatsiyalari   ko‘p
uchraydi.   Ular   shovqin,   hushtak,   shivirlash,   turli   xil   so'zlar   shaklida   bemorga,
asosan, kechqurun yoki tunda eshitiladi. Eshituv gallutsinatsiyalari ularda xavotir,
qo‘rquv va uyquning buzilishi bilan birgalikda namoyon boMadi. Aksar hollarda,
ularning   xulq-atvori   keskin   o‘zgarib,   xuddi   ruhiy   bemorlarga   o‘xshab   qoladi.
Deliriydan   farqli   o'laroq,   gallutsinatsiyalarda   bemorning   ongi   saqlangan   bo‘ladi.
Eshituv gallutsinatsiyalari ko‘p hollarda affektiv va vegetativ buzilishlar bilan ham
namoyon   bo‘ladi.   Alkogolizmda   alahlashli   psixozlar   vahima,   ortiqcha   beo‘xshov
harakatlar,   sensor   buzilishlar,   uyqusizlik,   gumonsirash,   ta   ’qib   kabi   affektiv
buzilishlar bilan kechadi.
Ensefalopatiyalar 
Spirtli   ichimliklarni   katta   miqdorda   va   uzoq   vaqt   iste’mol   qilish   o‘tkir   va
surunkali   ensefalopatiyalar   rivojlanishiga   sababchi   bo‘ladi.   0   ‘tkir
ensefalopatiyalar ichida Gaye-Vernike ensefalopatiyasi alohida o ‘rin tutadi. Ushbu
ensefalopatiya   o   ‘tkir   boshlanadi   va   kuchli   ifodalangan   delirioz   psixozlar,
nevrologik   va   somatik   belgilar   bilan   birgalikda   namoyon   bo‘ladi.   Mutaxassislar
mazkur   ensefalopatiya   patogenezida   B,   vitamini   yetishmovchiligiga   katta   urg‘u
berishadi.   Nevrologik   simptomlar   turli-tuman   bo‘lib,   ular   psixik   buzilishlar
darajasiga ham bog'liq bo‘ladi, ayniqsa, vegetativ buzilishlar. Yuz va tananing turli
joylarida   fibrillatsiyalar   va   fassikulatsiyalar,   giperkinezlar,   mushaklar   distoniyasi,
tutqanoq   xurujlari,   bulbar   va   psevdobulbar   simptomlar,   patologik   piramidal
belgilar   paydo   bo‘ladi.   Surunkali   alkogolizmda   ruhiy-hissiy   buzilishlar   kuchaya
borib,   bosh   miya   tuzilmalarida   chuqur   organik   buzilishlar   paydo   bo‘ladi,   ya’ni
toksik   ensefalopatiya   rivojlanadi.   Toksik   ensefalopatiya,   ayniqsa,   sifatsiz   spirtli
ichimliklar,   ya’ni   alkogol   surrogatlarini   doimo   iste’mol   qilishda   ham   ko‘p
kuzatiladi.   Toksik   ensefalopatiyalar   yaqqol   ifodalangan   nevrologik   belgilar   bilan
namoyon   bo‘ladi   va   ruhiyhissiy   buzilishlar   kuchli   ifodalangan   boMadi.   Bular
amentiv   va   affektiv   holatlar,   tez-tez   va   uzoq   davom   etuvchi   deliriylar, gallutsinatsiyalar,   illuziyalar,   Korsakov   am   neziyasi,   konfabulatsiyalar,   stupor,
depressiya, oneyroid sindrom va boshqa turli xil psixik avtomatizmlar.
Abstinent sindrom
  Abstinent   sindrom   katta   miqdorda   va   doimo   alkogol   ichib   yuradiganlarda
ro‘y   beradi   va   turli   darajada   ifodalangan   psixovegetativ,   nevrologik   va   somatik
buzilishlar   bilan   namoyon   bo‘ladi.   Ushbu   buzilishlar   zarur   miqdorda   alkogol
iste’mol   qilgandan   keyin   kamayadi   yoki   yo‘qoladi.   Abstinent   sindromni   xalq
orasida   “alkogoldan   judo   bo‘lganlik”   sindromi   deb   ham   atashadi.   Abstinent
sindromining   klinik   belgilari   turlicha   namoyon   bo‘lishi   mumkin   va   uning   ba’zi
turlarida   nevrologik,   ba’zilarida   ruhiy-hissiy,   boshqa   birlarida   somatik   buzilishlar
yaqqol ko‘zga tashlanadi, biroq ularning barchasida ruhiy buzilishlar alohida o ‘rin
kasb   etadi.   Demak   ichkilik   ichib   yuradigan   odam   aroqdan   to‘ygandan   keyin   uni
iste’mol qilmay qo‘ysa, abstinent  sindrom  rivojlanadi, bunda bemor  juda bezovta
bo'lib   asabiylashaveradi,   bir   joyda   tinch   o‘tira   olmaydi,   o‘zini   xotin   bola-
chaqalariga   nisbatan   agressiv   tutadi,   aroq   topib   berishni   talab   qilaveradi,   janjal
ko‘taradi, xulq-atvori jinnisifat bo‘lib qoladi. Abstinent  sindrom ba’zi bemorlarda
kuchli   agressiv   holat   bilan   namoyon   bo‘lsa,   ba’zi   bemorlarda   apatiya   bilan
namoyon   bo‘ladi,   ya’ni   bemor   yiglayveradi,   atrofdagilardan,   ayniqsa,   umr
yo'ldoshidan kechirim so'rayveradi: “boshqa ichmayman, lekin hozir, albatta, aroq
topib   ber,   boMmasa   o‘lib   qolam   an”   deb   yolvoraberadi.   Haqiqatan   ham,   yetarli
miqdorda aroq ichgandan keyin tinchlanadi va uxlab qoladi. Shuningdek, abstinent
sindromda   qon   bosimning   tushib   ketishi   yoki   aksincha,   juda   yuqori   ko‘tarilishi,
rangining   oqarib-ko‘karib   ketishi,   mavjud   somatik   kasalliklarning   qo‘zg‘ashi,
ayniqsa,   bemor   sigaret   chekadigan   boMsa   va   unda   surunkali   bronxit   bo‘lsa,   uni
qattiq   yo'tal   tutishi   mumkin.   Bunday   vaziyatlar   ba’zan   o‘lim   bilan   tugaydi.
Shuningdek,   kuchli   bosh   og‘rig‘i,   bosh   aylanishi,   ko‘ngil   aynishi   va   qayt   qilish,
kuchli   terlash,   siyib   yuborish,   taxikardiya,   muvozanatning   buzilishi   kabi   belgilar
ham   kuzatiladi.   Bemor   uxlay   olmaydi,   yomon   tushlar   ko‘rib   uyg‘onib   ketadi,
miyasiga   suitsidal   fikrlar   keladi.   Albatta,   yuqorida   qayd   qilingan   belgilar   turli bemorlarda   turlicha   namoyon   bo‘ladi,   ba’zan   bu   belgilar   uning  oila   va  jamiyatda
tutgan o‘rniga, mizojiga, somatik va ruhiy holatiga ham bog‘liq bolaadi.
Shunday   bo‘Isa-da,   o‘ta   yaxshi   xulq-atvorli   va   jamiyatda   hurmat   va
e’tiborga   ega   bo'lgan,   biroq   ichkilikni   xush   ko‘radigan   shaxslarda   abstinent
sindrom   rivojlansa,   ular   o‘ta   sharmandali   ahvolga   tushib   qolishi   mumkin.   Ular
yaqin   do‘stlarini   ham   qattiq   haqorat   qilib,   uzoq   yillik   do‘stona   munosabatlarni
umrbod   uzib   qo‘yishlari   mumkin.   Shuning   uchun   ham   alkogolizmdan   oila   va
jamiyatga   ham   moddiy,   ham   ma’naviy   katta   ziyon   yetkazilishini   e’tiborga   olsak,
haqiqatan   ham   alkogolizm   katta   ijtimoiy   muamrno   ekanligining   yana   bir   bor
guvohi bo‘lamiz. Shunday bo‘Isa-da, o‘ta yaxshi xulq-atvorli va jamiyatda hurmat
va   e’tiborga   ega   bo'lgan,   biroq   ichkilikni   xush   ko‘radigan   shaxslarda   abstinent
sindrom   rivojlansa,   ular   o‘ta   sharmandali   ahvolga   tushib   qolishi   mumkin.   Ular
yaqin   do‘stlarini   ham   qattiq   haqorat   qilib,   uzoq   yillik   do‘stona   munosabatlarni
umrbod   uzib   qo‘yishlari   mumkin.   Shuning   uchun   ham   alkogolizmdan   oila   va
jamiyatga   ham   moddiy,   ham   ma’naviy   katta   ziyon   yetkazilishini   e’tiborga   olsak,
haqiqatan   ham   alkogolizm   katta   ijtimoiy   muamrno   ekanligining   yana   bir   bor
guvohi bo‘lamiz.
1.2. Giyohvandlikda bemorlar psixologiyas .
Giyohvandlikning   kelib   chiqish   sabablari .   XV1II-X1X   asrlarda
giyohvand   m   oddalar   (narkotiklar)   ning   inson   organizmiga   o   ‘ta   salbiy   ta’siri
e’tiborga   olinmasdi   va   hatto   ularning   ijobiy   ta’siri   bor   degan   fikrlar   mavjud   edi.
Dorivor   o‘simliklarni   qayta   ishlash   va   faolroq   moddalarni   olish   texnologiyasi
rivojlana borgan sari, giyohvand moddalarning organizmga bo‘lgan zararli ta’sirini
mukammal o‘rganish ham rivojlana boshladi. 
Giyohvand moddalarni iste’mol qiluvchilar va shu sababli rivojlangan og‘ir
kasalliklar   soni   tobora   ortib   bordi.   Giyohvandlik   ijtimoiy   muammoga   aylandi.
Giyohvand   moddalarning   aholi   orasida   keng   tarqalishining   sabablari   bir   qator
bo'lib,   ular   orasida   psixologik   omillar   ham   alohida   o‘rin   kasb   etadi.
Giyohvandlikka   berilishning   sabablari   juda   ko‘pdir.   Ular   ichida   ruhiy-hissiy
zo‘riqishlar   ham   yetuk   omillardan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,   ruhiy-hissiy zo‘riqishlardan   so‘ng   “psixologik   vakuum”   ning   paydo   bo‘lishi,   oiladagi
nosog‘lom   muhit,   salbiy   hissiyotlarga   berilish,   kayflyatni   dori   orqali   ko‘tarishga
intilish shular jumlasidandir. 
Ma’lumki,   giyohvandlikka   ruju   qo‘yish,   asosan,   o‘smirlik   davridan
boshlanadi va bunda oiladagi noto‘g‘ri tarbiya eng kuchli salbiy omillardan biridir.
Ota-ona   tomonidan   bolalarga   ko‘rsatilgan   haddan   tashqari   g‘amxo‘rlik   yoki
bo'lmasa,   bolaning   yetarli   darajada   mehroqibatsiz   tarbiyalanishi,   o   ‘ta   darajada
qattiqqo‘llik   bolaning   jamiyat   talablariga   javob   beradigan   sog'lom   shaxs   bo‘lib
rivojlanishiga   to   ‘sqinlik   qiladi.   o‘smirlar   uydan   bezib   ko'chadan   mehr   izlay
boshlashadi va giyohvand moddalar tarqatuvchilar qo‘liga tushib qoladi. Ularning
o‘zi ham keyinchalik giyohvand moddalarni qabul qila boshlashadi, bu moddalarga
jismoniy   va   ruhiy   qaramlik   paydo   bo‘ladi.   Albatta,   giyohvandlikda   ruhiy
moyillikdan tashqari, bosh miyada turli darajada ifodalangan metabolik buzilishlar
ro‘y beradiki, bu haqida maxsus adabiyotlarda batafsil m a’lumotlar keltirilgan. 
Giyohvandlikda   xulq-atvorning   o‘zgarishi   va   bemorlar   psixologiyasi .
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   giyohvandlikda   awalambor,   bemorning   irodasi
so‘nib   boradi,   unda   giyohvand   moddaga   nisbatan   kuchli   mayl   shakllanadi.   Asta-
sekin bu mayl kuchaya borib, bem or unga qarshi kurashishga ojiz boMib qoladi,
unda   ruhiy   qaramlik   sindromi   rivojlanadi.   Bemorning   fikru   xayoli   giyohvand
moddalarni topishga va uni iste’mol qilishga qaratiladi. Ruhiy qaramlik sindromida
narkotik   vositalarning   yo'qligi,   bemorda   doimo   noxush   kayfiyat   paydo   qiladi,   u
bo‘lar-bo‘lmasga janjal ko'taradigan boMib qoladi. G iyohvand moddani iste’mol
qilgan kuni esa kayfiyati yana ko‘tariladi, ya’ni xulq-atvorida ijobiy xislatlar paydo
boMadi. 
Mutaxassislaming fikricha, ruhiy qaramlik sindromida bosh miyada maqsad
va   istaklar   kurashi,   qaram   a-qarshi   fikrlar,   miyani   tark   etmaydigan   istak   va
xayollarning   oqimi   yuzaga   keladi.   Albatta,   miyadagi   bu   jarayonlar   giyohvand
moddalarni   qancha   miqdorda,   necha   yildan   buyon   iste’mol   qilayotganligiga,
ularning   turiga   bogMiq   boMadi.   Ta’kidlash   lozimki,   giyohvand   moddalarni
endigina   qabul   qila   boshlagan   bemor   o‘zida   paydo   boMgan   ruhiy   qaramlikni darrov anglay olmaydi. U borib-borib, o‘zida yuzaga kelgan vaziyatga bogManib
qoladi. Giyohvandlikdan chiqib ketishning qiyinligi ham shundan iboratki, bemor
ruhiy   qaramlikdan   tashqari,   giyohvand   moddalar   bilan   bogMiq   oldi-sotdilarga
aralashib, jinoyat yoMiga kirib qoladi. 
Giyohvand   moddalarni   qabul   qilib   yurgan   bem   or   uchun   kundalik   hayotdan
qoniqmaslik,   sababsiz   urush-janjallar,   jizzakilik,   doimiy   norozilik   alomatlari   va
shuningdek,   giyohvand   m   oddalarni   topish   haqida   gap   ochilganda,   beixtiyoc
jonlanishning paydo boMishi xosdir. 
Ruhiy   qaramlik   sindromida   bemorning   ichki   dunyosida   keskin   o‘zgarishlar
ro‘y   beradi,   uni   yaqin   oila   a   ’zolariga,   farzandlariga,   ota-onasiga   munosabati
o‘zgara   boshlaydi,   ular   orasida   mehr-oqibat   yo'qolib   boradi.   Bemorning   xulq-
atvorida   o‘ziga   xos   qaysarlik   va   o‘jarlik   shakllanadi,   u   yaqinlarining   tanqidlariga
qaramasdan,   o‘z   fikrini   tasdiqlashga   yoki   qilayotgan   nojo‘ya   ishlarini   oqlashga
intiladi.   To‘g‘ri,   ba’zan   bemor   og‘ir   bir   dardga   duchor   bolganligini   anglab,   bu
yoMdan   qaytishga   urinadi,   biroq   awalgidek   toMaqonli   sogMom   hayot   tarziga
qaytish o‘ta qiyin boMadi. Bunday vaziyatlarda bem orning o ‘zi, uning yaqinlari,
psixolog,   narkologlarning   hamnafas   bo‘lib   ishlashi   ijobiy   natija   berishi   mumkin.
Ba’zan   bemor   “o‘zim   boshlaganman,   o‘zim   to'xtatam   an”   deb   tibbiy-psixologik
muolajalardan voz kechadi. Odatda, bunday bemorlar giyohvand moddalami qabul
qilishning yanada og‘irroq turlariga o‘tib ketishadi, xolos. 
Ruhiy   qaramlik   nafaqat   muayyan   bir   giyohvand   modda   bilan   ba’zan   uning
boshqa turlari ta’sirida ham qoniqtirilishi mumkin. Giyohvandlikda ruhiy qaramlik
sindromi   ancha   erta   boshlanadigan   va   uzoq   davom   etadigan   sindromdir.
Giyohvand   moddalarni   iste’mol   qilishni   to‘xtatgandan   keyin   ham   bemor   ruhiy
qaramlikdan   ancha   vaqtgacha   chiqa   olmay   yuradi.   Shuning   uchun   ham   ularga
doimo   psixolog   yordami   zarur   bo‘ladi.   Ruhiy   qaramlik   sindromini   dastlabki
davrlarida  aniqlash   psixologdan  yuksak  darajadagi  ziyraklikni   va  mahoratni   talab
etadi.   Chunki   bemor   turli   xil   yo‘llar   bilan   giyohvand   moddalarni   qabul   qilib
yurganini   atrofdagilardan   yashiradi   va   o‘zida   ruhiy   qaramlik   paydo   bo‘lganini
bilmay qoladi.  Kasallik   avj   olgan   sari   ruhiy   qaramlik   sindromidan   og‘irroq   bo'lgan
abstinensiya   va   jismoniy   qaramlik   (kompulsiv)   sindromlari   shakllana   boshlaydi.
Bemor   giyohvand   moddalarni   ko‘p   iste’mol   qila   boshlaydi   va   buning   oqibatida,
hayotiy   muhim   mayllar,   ya’ni   jinsiy,   och   qolish,   himoya   instinktlari   ular   uchun
ikkinchi darajali bo‘lib qoladi. Kompulsiv sindrom obstinent sindromga qaraganda
og‘ir kechadi. 
Kompulsiv   sindrom   bemorning   xulq-atvorida   to‘la   aks   etadi,   ya’ni   bemor
doimo giyohvand moddalarni izlab topish yo‘liga o‘tib oladi. Jismoniy qaramlikda
bemor   doimo   qabul   qilib   yurgan   giyohvand   moddani   boshqasiga   o‘zgartirsa,
qoniqish sezmaydi, g'amgin holatda yuradi. Demak, giyohvand moddalarning aniq
bir   turiga   ruju   qo‘yish   kompulsiv   sindromga   xos   belgilardan   biridir   va
organizmning aynan shu giyohvand moddaga ko‘nikib qolganligi alomatidir. Agar
shu giyohvand modda qabul qilinmasa yoki butunlay to‘xtatilsa, abstinent sindrom
rivojlanadi.   Abstinent   sindromning   klinik   manzarasi   turlicha   bo‘ladi   va   asosan
jahlning tez chiqishi, uyqusizlik, qo‘llarda yoki butun tanada tremor, og‘ir hollarda
tutqanoq xurujlari, yurak va nafas olish faoliyatining buzilishi kuzatiladi. 
Giyohvandlikning   barcha   turlari   uchun   organizmda   qabul   qilayotgan
moddaga nisbatan tolerantlikning paydo boiishi xosdir, shuning uchun ham bemor
doimo   giyohvand   moddaning   miqdorini   oshirib   borishga   majbur.   Aks   holda,
eyforiya ro‘y bermaydi yoki abstinent sindrom rivojlanadi.
Giyohvand   moddalarni   surunkali   qabul   qilaverish   intoksikatsiya   holatini
yuzaga   keltiradi,   bunda   bemorning   shaxsiyati   patologik   tarzda   o'zgarib   boradi   va
tez-tez o‘tkir psixozlar kuzatilib turadi. Chunki giyohvand m oddalar ruhiyatga tez
ta   ’sir   qilishi   bilan   boshqa   farmakologik   dorivor   vositalardan   ajralib   turadi.
Shuningdek,   giyohvand   moddalar   qon   tom   irlarga,   parenxim   atoz   a’zolarga
dastlabki   kunlardanoq   salbiy   ta’sir   ko‘rsata   boshlaydi.   Keyinchalik   organizmdagi
barcha a’zo va to'qim alar faoliyati buzilib boradi. Giyohvandlikning barcha turlari
3   bosqichda   kechadi:   adaptatsiya   (moslashuv),   abstinentsiya   va   toliqish
bosqichlari.  Adaptatsiya   bosqichida   giyohvand   moddalar   tushgan   organizm   faoliyati
o'zgara boshlaydi, ya’ni  ichki a’zolar ushbu m  oddalar bilan faoliyat  ko‘rsatishga
moslashib   oladi.   Bujarayonlar   bilan   parallel   tarzda   ruhiy   qaramlik   rivojlanib
boradi.   Awaliga   himoya   mexanizmlari   ishga   tushadi,   bu   esa   ko'ngil   aynish,   qayd
qilish,   terida   qichimalar   paydo   bo'lishi,   bosh   aylanish   bilan   nam   oyon   bo‘ladi.
Biroq   bu   belgilar   sekin-asta   yo‘qolib   boradi,   chunki   organizm   giyohvand
moddalarga moslashib oladi. 
Abstinensiya   bosqichida   ruhiy   qaramlikka   jismoniy   qaramlik   qo‘shiladi.
Organizmda   giyohvand   modda   miqdorining   kamayishi   uning   o‘rnini   qoplash
uchun   bemorda   kuchli   darajada   ishtiyoq   hosil   qiladi   (kompulsiv   intilish).   Aks
holda,   organizmning   kompensator   imkoniyatlari   zo‘riqib,   abstinent   sindrom
yanada kuchayadi. Ba’zi vaziyatlarda bu sindrom uzoq vaqt giyohvand moddalarni
qabul   qilmay   yurgan   bemorlarda   ham   yuzaga   keladi.   Uzoq   vaqtli   remissiyadan
keyin   giyohvand   moddani   yana   organizmga   yuborish   yana   jismoniy   qaramlikni
paydo   qiladi,   hatto   kuchaytiradi   ham.   Bunda,   nafaqat   yuqori   miqdordagi
giyohvand   moddalarga   ko‘nikish,   balki   uni   doimiy   tarzda   qabul   qilish   yana
boshlanib   ketadi.   Keyinchalik   katta   miqdordagi   giyohvand   moddalar   ham
kayfiyatni   коЧага   olmay   qoladi   va   bem   or   yanada   kuchliroq   giyohvand
moddalarga   оЧа   boshlaydi.   Abstinent   sindrom   tananing   turli   joylarida   kuchli
og‘riqlar   bilan   kechganligi   va   ularni   boshqa   dorilar   bilan   to‘xtatish   qiyinligi
sababli, bem or giyohvand moddani yana qabul qilishiga to ‘g‘ri keladi. 
Toliqish   bosqichida   organizmning   barcha   himoya   funsiyalari   keskin
pasaygan   bo‘ladi,   bemorning   deyarli   barcha   a   ’zolarida   nafaqat   funksional
buzilishlar,   balki   organik   o   ‘zgarishlar   paydo   bo‘ladi,   terida   turli   xil   yarachalar
larning   tetiklashtiruvchi   va   kayfiyatni   ko‘taruvchi   ta’siri   ham   pasayadi.
Organizmni   ruhan   va   jismonan   qoniqarli   holatda   ushlash   uchun   bemorlar
giyohvand   moddalarni   kam   miqdorda   qabul   qilib   yurishadi.   Chunki   bu
moddalarsiz organizmning faoliyat  ko'rsatishi  o ‘ta mushkul  boMib qoladi va uni
yangi   muhitga   o'tkazish   qiyinlashadi.   Abstinent   sindrom   bir   necha   oylarga
cho‘zilishi mumkin.  Davolash .   Narkomanlarni   davolash   prinsiplari   maxsus   adabiyot   va
dasrliklarda   mukammal   yoritilgan.   Ammo   tibbiy   psixolog   bemorlarni   davolash
bilan bog‘liq bo‘lgan bir qator muammolarni bilishi zarur. 
Dastavval,   bem   or   statsionarga   yotqizilishi   shart,   chunki   davolanish
sharoitida   kuzatiladigan   noxush   holatlar   va   abstinent   sindromning   yana   paydo
bo‘lishi,   giyohvand   moddani   yana   iste’mol   qilishga   majbur   qiladi.   Davolash
muolajalari   narkolog   nazorati   ostida   giyohvand   moddalarni   qabul   qilishni
to‘xtatishdan   boshlanishi   lozim.   Sog‘lom   va   yosh   bemorlarda   giyohvand
moddalarni  qabul  qilishni  birdaniga va butunlay to'xtatish mumkin, keksa va o‘ta
ojiz bemorlarda bosqichma-bosqich to ‘xtatiladi. 
Giyohvandlikni   davolash,   odatda,   bir   necha   bosqichda   olib   boriladi.   Bular
dezintoksikatsiya   muolajalari,   psixopatologik   va   somatonevrologik   buzilishlarni
davolash,   metabolik   buzilishlarni   bartaraf   etish,   ruhiy   qaramlikning   asosiy
mexanizmlariga  qarshi   yo‘naltirilgan   davolash   muolajalari   o‘tkazish,   kasallikning
takrorlanishiga qarshi davolash choralarini ta’minlash. 
Dezintoksikatsiya   maqsadida   reopoliglukin,   xlorid   natriyning   izotonik
eritmasi   va   boshqa   elektrolitlar   kuniga   2000   ml   gacha   yuborilishi   mumkin.
Zaruratga   qarab,   qon   preparatlari   -   albumin,   plazma,   toza   qon   ham   buyuriladi.
Og‘ir   vaziyatlarda   gemosorbsiya   va   gemodializ   muolajalari   ham   o‘tkaziladi.
Shuningdek, kalsiy xlor 10 ml - 10% Ii, tiosulfat  natriy 10 ml  - 30%  li, magniya
sulfat   5-10   ml   —   25%   li,   tom   ir   ichiga,   unitiol   5-10   ml   5%   li   mushak   orasiga
yuboriladi. 
Nootroplardan   nootropil   kuniga   20-40   ml   dan   tom   ir   ichiga   tom   chilatib
yuboriladi,  vitaminlar   —  B  l,  B6,   S kuniga  10  ml  gacha   40%  li  glukozada   tomir
ichiga yuborilishi mumkin. 
Abstinent sindromini davolashda psixotrop dorilardan 2,5% li aminazin 1 -3
ml 5-7 kun mobaynida t/i, m /o ga yoki 2,5% li tizersin 2-4 ml t/i, m /o ga, 1% li
dimedrol   1-2   ml   valium   0,5%   li   2-4   ml   t   /   i,   m   /o   ga.   Shuningdek,   kordiamin,
kamfora,   kofein,   meprobamat,   galoperidol   kabi   dorilarni   ham   buyurish   mumkin.
Yurak   va   nafas   yuzaga   keladi.   Bunday   bemorlar   tez-tez   kasal   bo‘ladigan   bo‘lib qolishadi. Bu bosqichda giyohvand modda faoliyatini normal holatda ushlab turish
uchun, albatta, kordiamin tavsiya qilinadi. 
Neyroleptiklardan   neuleptil   kuniga   10-20   mg,   sonapaks   100-   200   mg   dan
buyuriladi. Uzoq davom etuvchi neyroleptiklardan piportil 2 mg 2 haftadal mahal,
keyinchalik, har oydabir mahal. Antidepressantlardan fluoksetin, zoloft kabi dorilar
buyuriladi.
Albatta,   giyohvandlikni   davolash   o   ‘ta   murakkab   va   mashaqqatli   jarayon
bo‘lib,   farmakologik   dorilar   bilan   davolash   usullari   narkologiya   darsliklarida
batafsil yoritilgan. Giyohvandlikni davolashda ishlatiladigan psixoterapiya usullari
turli-tumandir   —   oddiy   suhbatdan   tortib   gipnozgacha.Psixoanaliz   usullari
hamjudasamaralidir.Bemorning jismoniy mehnat bilan shug‘ullanishi esa davolash
jarayoniga ijobiy ta’sir ko'rsatadi. 
Bemor abstinent holatdan chiqqandan keyin uzoq vaqt narkolog va psixolog
nazoratida turishi lozim. I bob bo’yicha xulosa
Giyohvandlikni   davolash,   odatda,   bir   necha   bosqichda   olib   boriladi.   Bular
dezintoksikatsiya   muolajalari,   psixopatologik   va   somatonevrologik   buzilishlarni
davolash,   metabolik   buzilishlarni   bartaraf   etish,   ruhiy   qaramlikning   asosiy
mexanizmlariga  qarshi   yo‘naltirilgan   davolash   muolajalari   o‘tkazish,   kasallikning
takrorlanishiga qarshi davolash choralarini ta’minlash. 
Dezintoksikatsiya   maqsadida   reopoliglukin,   xlorid   natriyning   izotonik
eritmasi   va   boshqa   elektrolitlar   kuniga   2000   ml   gacha   yuborilishi   mumkin.
Zaruratga   qarab,   qon   preparatlari   -   albumin,   plazma,   toza   qon   ham   buyuriladi.
Og‘ir   vaziyatlarda   gemosorbsiya   va   gemodializ   muolajalari   ham   o‘tkaziladi.
Shuningdek, kalsiy xlor 10 ml - 10% Ii, tiosulfat  natriy 10 ml  - 30%  li, magniya
sulfat   5-10   ml   —   25%   li,   tom   ir   ichiga,   unitiol   5-10   ml   5%   li   mushak   orasiga
yuboriladi. 
Nootroplardan   nootropil   kuniga   20-40   ml   dan   tom   ir   ichiga   tom   chilatib
yuboriladi,  vitaminlar   —  B  l,  B6,   S kuniga  10  ml  gacha   40%  li  glukozada   tomir
ichiga yuborilishi mumkin. 
Abstinent sindromini davolashda psixotrop dorilardan 2,5% li aminazin 1 -3 ml 5-7
kun mobaynida t/i, m /o ga yoki 2,5% li tizersin 2-4 ml t/i, m /o ga, 1% li dimedrol 
1-2 ml valium 0,5% li 2-4 ml t / i, m /o ga. Shuningdek, kordiamin, kamfora, 
kofein, meprobamat, galoperidol kabi dorilarni ham buyurish mumkin. Yurak va 
nafas yuzaga keladi. Bunday bemorlar tez-tez kasal bo‘ladigan bo‘lib qolishadi. Bu
bosqichda giyohvand modda faoliyatini normal holatda ushlab turish uchun, 
albatta, kordiamin tavsiya qilinadi. II BOB. INFEKSION KASALLIKKA CHALINGAN BEMORLAR
PSIXOLOGIYASI.
2.1. Infeksion kasalliklarni yuqtirib olishdan qo’rqish.
Tarixiy   jihatdan,   boshqa   holatlarga   nisbatan   infektsiya   bilan   bog'liq
bo'rttirilgan   qo'rquv   mavjud   edi.   INFEKTSION   bu   nomutanosib   darajadagi
qo'rquvni hisobga oladigan o'ziga xos xususiyatlarga ega: u tez va ko'rinmas tarzda
uzatiladi;   tarixan, u asosiy kasallanish va o'limni hisobga olgan;   eski shakllar qayta
paydo bo'ladi va yangi shakllar paydo bo'ladi;   va ommaviy axborot vositalari ham,
jamiyat   ham   ko'pincha   hayratda.   Kasallik   avj   olganida   bemor   ham   jabrlanuvchi,
ham   vektor   bo‘lib,   epidemiyani   nazorat   qilish   uchun   shaxsiy   huquqlarning
buzilishi   ehtimoli   mavjud   bo‘lganligi   sababli,   infektsiya   chet   ellik   sifatida   ko‘rib
chiqilishi   mumkin   (va   ommabop   madaniyatda   tasvirlangan).   bosqin.   So'nggi
paytlarda   avj   olgan   odamlarda   qo'rquv,   rad   etish,   stigmatizatsiya   va   yo'qotishlar
qayd etilgan.   Stigmatizatsiya va kamsitish axloqiy munosabatlarni o'z ichiga olishi
mumkin   va   bu   muammolarni   faollik   orqali   hal   qilishga   urinishlar   ham   asossiz
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Sog'liqni   saqlash   sohasidagi   tashabbuslar
sog'liqni   saqlash   savodxonligini   oshirish   orqali   jamoatchilikning   qo'rquvini
bartaraf etishi mumkin, bu esa stigmatizatsiyani kamaytirishga yordam beradi
Bir kishi yangiliklarni ko'rib, tashvishlana boshlaydi.   Uning qo'llari terlaydi
va   yurak   urishi   kuchayadi.   U   parranda   grippi   pandemiyasining   ehtimoli   haqida
eshitganida   qo'zg'alish   tuyg'usini   boshdan   kechiradi.   Ommaviy   axborot   vositalari
uning oldiga grippga qarshi vaktsinalarni sotib olishga shoshilayotgan odamlarning
tarqoq   tasvirlarini,   antiviral   vositalarning   foydaliligi   va   potentsial   taqchilligi haqida   munozaralarni,   grippning   oldingi   pandemiyasidan   o'lganlar   soni,   Janubi-
Sharqiy Osiyoda yuzlab millionlab qushlarning o'ldirilgani haqida xabar berishadi.
butun   dunyo   bo'ylab   kutilayotgan   millionlab   inson   qurbonlari,   o'tmishdagi
epidemiyalarni   nazorat   qilish   uchun   favqulodda   xarajatlar   va   tayyorlikni   oshirish
uchun   zarur   bo'lgan   kutilgan   xarajatlar.   Erkak   o'zini   ko'p   ma'lumotga   duchor
qiladi.
Yaqin atrofdagi shifoxonada tez yordam bo'limidagi hamshira uzoq muddatli
ta'til   so'rashni   o'ylaydi,   chunki   u   epidemiya   paydo   bo'lganda   yo'q   bo'lishni
xohlaydi;   u   o'z   oilasi   haqida   o'ylaydi   va   o'zini   kasal   infektsiya   bilan   kurashish
uchun malakasiz va undan himoyalanmagan deb hisoblaydi.
Yuqumli   kasalliklar   bo'yicha   mutaxassis   samolyotda,   yuqumli   kasalliklar
bo'yicha   xalqaro   kongressdan   qaytmoqda;   bir   necha   soat   oldin   u   o'sha   paytda
rivojlanayotgan   og'ir   o'tkir   respirator   sindrom   (SARS)   epidemiyasi   haqidagi
ma'ruzada   qatnashdi.   Endi   xitoylik   yo'lovchi   yaqin   o'rindiqda   o'tiradi;   mutaxassis
vaqtinchalik qo'rquvga duchor bo'ladi: agar bu odam tashuvchi bo'lsa-chi;   Agar bu
yo'lovchi   yo'talsa   nima   qilish   kerak?   Keyinchalik   u   o'zini   tinchlantirishga
muvaffaq bo'ladi.
Bu   uch   kishi,   boshqalar   qatori,   kundalik   hayotlarida   yuqumli   kasalliklar
bilan   bog'liq   qo'rquv   darajasini   boshdan   kechirishadi.   Ular   noma'lum   kasallik
qo'rquvi   tufayli   tashvish,   noaniqlik   va   irratsional   xatti-harakatlar   potentsialini
baham ko'rishadi.   Ular "mikrob vahima" dan azob chekishadi  
Yuqumli   kasalliklar   insoniyat   tarixini   shakllantirishda   muhim   rol   o'ynagan
va   o'tmishdagi   buyuk   vabolar   orqali   insoniyatning   boshqa   har   qanday
patologiyasiga   qaraganda   ko'proq   o'limga   sabab   bo'lgan   bu   epidemiyalar   bizning
ongsiz   ongimizga   infektsiya   qo'rquviga   qarshi   avtomatik   javobni   o'rnatdi.   Ba'zi
infektsiyalarga qarshi kurashish va hatto ularni yo'q qilishda katta ilmiy taraqqiyot
davrida   bu   qo'rquv   asossiz   bo'lib   tuyulishi   mumkin.   Shunga   qaramay,   "mikrob
vahima"   yurak-qon   tomir   kasalliklari   kabi   o'lim   ko'rsatkichlari   nuqtai   nazaridan
yanada   og'irroq   bo'lgan   qo'rquvdan   farqli   o'laroq,   doimiy   ravishda   qayta   paydo
bo'ladi. Nima uchun yuqumli kasalliklar  ham jamoatchilikda, ham sog'liqni saqlash
sohasi mutaxassislarida eng muhim psixologik bezovtalikni keltirib chiqaradi?
INFEKTSION:   (i)   yuqadigan,   (ii)   yaqinlashib   kelayotgan   va   (iii)
ko'rinmas.   Bundan   tashqari,   yuqumli   kasalliklar   sohasi   tobora   kengayib
bormoqda.   Yurak-qon   tomir   kasalliklari   xavfi   yillar   davomida   ozgina   o'zgargan
predispozitsiya   qiluvchi   omillar   bilan   tan   olingan   shaxsdir.   Boshqa   tomondan,
so'nggi   uch   o'n   yillikda   ko'plab   yangi   yirik   tahdidlar   paydo   bo'ldi;   OITS
pandemiyasi,   SARS   epidemiyasi,   parranda   grippi   pandemiyasining   dahshatli
stsenariylari   va   biologik   qurollar   tahdidi   sog'liqni   saqlash   organlari,   ommaviy
axborot   vositalari   va   jamoatchilikning   tashvishini   tushuntiruvchi   ba'zi
misollardir.   "Global qishloq" evolyutsiyasi metropoliyalarga olib kelinishi mumkin
bo'lgan   ekzotik   kasalliklar   (masalan,   Chikungunya   virusi),   havo   qatnovi
kontekstida   yuqadigan   kasalliklar   ,qo'rquvni   yanada   kuchaytiradi.   yoki   oddiygina
tabiatning   o'ziga   xos   usullari   natijasida   yangi   hududlarda   paydo   bo'ladigan
kasalliklar (masalan, G'arbiy Nil virusi yangi dunyo epidemiyasi)
2.2. Yuqumli kasalliklardan qo'rqish bosqichlari
Qo'rquv,   qat'iy   neyropsikologik   nuqtai   nazardan,   rivojlanayotgan   tahdidga
normal reaktsiya bo'lib, shaxsni ham jismoniy, ham ruhiy jihatdan mumkin bo'lgan
zararga   keskin   javob   berishga   tayyorlaydi.   Biroq,   bu   reaktsiya   miya   yarim
korteksida   ham,   hozirgi   vaziyatga   oqilona   aqliy   yondashuvning   natijasi   bo'lib,
amigdala   tomonidan   ham,   kortikaldan   oldin   hosil   bo'lgan   jarayon,   ongsiz   va
potentsial   irratsional   bo'lib,   ko'pincha   to'siqni   kesib   o'tadi.   vahima   qilish.   Ushbu
ongsiz reaktsiyaning tabiatini shakllantiradigan ko'plab ekzogen omillar mavjud.
Bemorlarning ham, aholining ham infektsiya xavfiga psixologik munosabati
so'nggi yillarda nafaqat SARS kabi o'tkir epidemiyalar, balki asta-sekin rivojlanib
borayotgan OITS kabi pandemiyalar, odamlar uchun xavfli tahdidlar kabi ko'plab
holatlarga qarab baholandi. sigirning shimgichli ensefalopatiyasi  (BSE; jinni sigir
kasalligi)   va   hatto   parranda   grippi   kabi   faqat   nazariy   bo'lgan   tahdidlar.   Bundan
tashqari,   epidemiyalar   kontekstida   infektsiyaga   nisbatan   haddan   tashqari
psixologik reaktsiyalar qayd etilgan. O'tkir   epidemiyalarda   psixososyal   reaktsiyalar:   SARS   holati:   e'tirof   etilgan
tahdid   bilan   shug'ullanayotganda,   xabardorlik   psixologik   oqibatlarni
minimallashtirishga   yordam   beradi.   SARS   epidemiyasida   bunday   bo'lmagan,
buning   uchun   o'lim   darajasi   yuqori   bo'lgan   noma'lum,   oson   yuqadigan   agent
javobgar   edi.   Qo'rquvga   oqilona   javob   berishning   uchta   ketma-ket   bosqichini   o'z
ichiga   olgan   qo'rquv,   rad   etish   va   umidsizlik   Kanadada   SARS   va   Gonkongdagi
Amoy   bog'larida     bemorlar   yoki   karantindagi   shaxslar   orasida   ustunlik   qilgani
haqida   xabar   berilgan   .   Kanadada   SARS   epidemiyasi   paytida   karantinda   bo'lgan
tibbiyot  xodimlarida  yo'qotish   va  bemor  oldidagi  burch  va  o'z   oilasi  bilan  bo'lish
istagi   o'rtasidagi   ziddiyat   qayd   etilgan.   Anksiyete   (bemorlar   va   ta'sirlangan
shaxslarda)   infektsiyaning   jismoniy   oqibatlaridan   tashqari,   stigmatizatsiya   kabi
ijtimoiy   oqibatlarga   ham   tarqaladi,   ikkinchisi   esa   Nyu-Yorkning   Chinatown   kabi
endemik   bo'lmagan   mintaqalarning   osiyolik   aholisiga   ham   taalluqlidir   .   O'tkir
epidemiya   paytida   xuddi   shunday   stigmatizatsiya   holati   ham   irqiy   yo'naltirilgan
edi:   AQShda   1993   yilgi   Xantavirus   epidemiyasida   tubjoy   amerikalik   hindular
"Navaxo   kasalligi"   atamasi   bilan   qoralangan,   bu   atama   navajo   bo'lmaganlar   ham
kasal   bo'lib   qolganiga   e'tibor   bermagan;   natijada   "kasallik   qo'rquvi   bilan
aralashgan antihind irqchiligi" paydo bo'ldi.   Psixologik reaktsiyalarning potentsial
ta'siri   1994   yilda   Hindistonning   Surat   shahridagi   vabo   epidemiyasida   ham   misol
bo'ldi,   bu   rasmiy   va   norasmiy   karantinga   olib   keldi,   stigmatizatsiya   epidemiya
darajasiga   nomutanosib   edi.   Noma'lum   agent   bo'lsa,   tibbiyot   organlarining   tayyor
emasligi   va   ommaviy   axborot   vositalari   tomonidan   e'lon   qilingan   noto'g'ri
ma'lumotlar   ushbu   patologik   psixologik   reaktsiyalarni   yanada   kuchaytirishi
mumkin.   SARS   epidemiyasida   bu   ikkala   omil   ham   tan   olingan   va   ommaviy
axborot   vositalarining   noto'g'ri   aloqalari   va   nomuvofiq   sog'liqni   saqlash   siyosati
Gonkongda stigmatizatsiyani kuchaytiruvchi omillar sifatida ta'kidlangan.   Tibbiyot
idoralari   qo'rquvni   boshlash   va   qayta   ishlash   orqali   beixtiyor   muammoni
kuchaytirishi   mumkin.   Qo'rqinchli   izolyatsiyalash   tartib-qoidalari,   asboblar   va
kiyim-kechaklardan   tashqari   (ikkinchisi   kosmonavtlarni   eslatadi   va   o'zga
sayyoraliklar   bosqinchiligi   tushunchasi),   profilaktika   va   terapevtik   strategiyalar bo'yicha   tibbiy   munozaralar   jamoatchilikka   e'lon   qilinganda   qo'rquvni   davom
ettirishi mumkin.
Asta-sekin rivojlanayotgan epidemiyalardagi psixososyal reaktsiyalar: OITS
holati:   OITS   pandemiyasi   ham   shu   paytgacha   noma'lum   bo'lgan   agentga   bog'liq
edi,   ammo   sezilarli   farqlar   qisman   bemorlarning   ham,   jamoatchilikning   ham
psixologik   reaktsiyasini   shakllantirishga   yordam   berdi.   OITS   pandemiyasi   kunlar
o'rniga   bir   necha   yillar   davomida   rivojlandi   va   u   jinsiy   amaliyotlar   bilan   bog'liq
bo'lib,   jamoatchilik   reaktsiyasiga   yanada   ta'sir   ko'rsatdi.   Kasallikning   dastlabki
bosqichlari   esa   “Navaxo   kasalligi”ni   eslatardi,   chunki   marginallashgan   aholi
nishonga   olingan   va   qoralangan.   Biroq,   OITS   tarixi   shuni   ko'rsatadiki,   bunday
kamsitishlar davom etmoqda va maqsadli populyatsiyalar mikrob vahimalari orqali
chetga   suriladi.   Bu   yerda   faollik   ikki   qirrali   qilichdek   harakat   qiladi;   u   kamsitish
bilan   kurashadi   va   sog'liqni   saqlash   savodxonligini   oshiradi,   lekin   qo'rquvni   ham
kuchaytirishi   mumkin.   Muammodan   xabardorlikni   oshirishga   urinishlar   ommaviy
axborot   vositalarida   noto'g'ri   talqin   qilinishi   mumkin;   muammoning   uzluksiz
muhokamasi   xabardorlikni   oshirishi   mumkin,   ammo   etarli   darajada   ma'lumotga
ega bo'lmagan shaxslarda tahdid hissini kuchaytirishi mumkin.   Psixologik javoblar
ma'lum   darajada   epidemiyani   aks   ettirsa-da,   OITS   hikoyasi   javoblar   xalq   ta'limi
kampaniyalari   va   sog'liqni   saqlash   sohasidagi   sa'y-harakatlarning   mazmunini,
shuningdek,   ommaviy   axborot   vositalari   va   yangiliklarni   yoritishni   aks
ettiradi.   General   Jarrohning   AQShda   OITS   bilan   bog'liq   kampaniyasi   1988   yilda
bo'lib   o'tdi,   bu   xavfni   kamaytirish   yoki   hatto   OIV   yuqish   mexanizmini
tushuntirishga   qaratilgan   birinchi   rasmiy   umummilliy   sa'y-harakatlardan
iborat.   Shuni   ta'kidlash   kerakki,   Kallen   va   Berkovitsning   "Epidemiyada   qanday
qilib   jinsiy   aloqa   qilish   kerak"   deb   nomlangan   risolasi   1983   yilda,   General
Jarrohning kampaniyasidan 5 yil oldin, chalkash ma'lumotlarni saralashga yordam
berish   uchun   tarqatilgan.  yangi   epidemiya   va  sindromning   sabablari   bilan   bog'liq
turli   xil   nazariyalar   haqida.   Natijada,   epidemiya   geylar   hamjamiyatida,
amaldorlarning   jim   turishidan   qat'i   nazar,   yaxshiroq   tushunildi,   bu   esa   qolgan
aholini   uzoq   vaqt   davomida   xabardor   qilmadi.   Xuddi   shunday   kuzatuv   parranda grippi   bilan   kasallangan   hududda   Isroilda   ham   o'tkazildi;   bu   hudud   aholisi
mamlakatning qolgan aholisiga nisbatan sezilarli darajada ko'proq tushunchaga ega
edi.   Ogohlik, ayniqsa, uni kuchaytirish uchun etarli vaqt bo'lsa, asosiy masala.
Bo'lajak epidemiyalardan qo'rqish: parranda grippi, jinni sigir kasalligi va
boshqa   holatlar:   Qo'rquv   individual   himoyaga   olib   keladigan   jismoniy   javob
bo'lishi   mumkin,   ammo   ba'zida   jamoat   tashabbusi   bilan   qabul   qilingan   himoya
choralari   kasallanishning   ko'payishiga   olib   kelishi   mumkin.   himoya   qilish   kerak
bo'lgan tahdiddan ko'ra himoya choralarining o'zi.   BSE va endi asta-sekin pasayib
borayotgan  parranda  grippi  pandemiyasi  stsenariylarida  umumiy  maxraj   xavfning
avj   nuqtasi   bo'ldi,   ommaviy   axborot   vositalari   jamoatchilik   e'tiborini   tortdi,   ong
ostini   klassik   tarzda   yoritdi   va   buyuk   epidemiyalar   haqida   xotiralar   qoldirdi.
o'tmish   (masalan,   1918   yilgi   ispan   grippi   pandemiyasi).   BSE   holatida   qo'rquv
tezda   boshqa   mamlakatlarga   va   qit'alarga   tarqaldi,   bu   mavzuni   taniqli   tibbiy   va
umumiy   qiziqish   jurnallarida   yoritishga   yordam   berdi;   ikkinchi   holatda,   "bu   erda
bo'lishi   mumkinmi?"   kabi   ko'zni   qamashtiruvchi   sarlavhalar   bilan.   Bir   frantsuz
tadqiqotida, BSE ning qabul qilingan xavfi (haqiqiy xavfdan sezilarli darajada farq
qiladi) jamoatchilikning go'sht iste'moliga bo'lgan yondashuvini o'zgartirdi, garchi
odamlarning   xavf-xatarga   bo'lgan   kognitiv   va   affektiv   reaktsiyalarining   bu
o'zgarishi   tez   cho'qqisiga   chiqdi   va   taxminan   pasaydi.   1   yil.   Parranda   grippi
holatida,  Gretsiyada  tez   pasaygan   shunga  o'xshash   "emlash   vahima"  qayd  etilgan
bo'lib,   ma'lumotlardan   to'lib-toshganda   jamoatchilikning   qanday   munosabatda
bo'lishini buzgan.   Xastalik haqidagi noto'g'ri tushunchalarning psixo-ijtimoiy ta'siri
Isroilda ham namoyon bo'ldi, bu erda jamoatchilik odamlarning odamdan odamga
yuqish dinamikasi haqida noto'g'ri tasavvurga ega edi.   Ommaviy axborot vositalari
va   olimlarning   tegishli   ma'lumotlarni   taqdim   etish   usuli   ham   bu   ta'sirni   hisobga
olishi   mumkin.   Yangilikdagi   "qo'rqinchli   statistika"   va   xayoliy   sarlavhalar   -
bularning   barchasi   ongli   ravishda   tahdid   idrokini   uyg'otishga   yordam
beradi;   Garchi ba'zilar qo'rquvdan ta'lim vositasi sifatida foydalanishni taklif qilgan
bo'lsa-da,   bu   holatda   xatti-harakatlarning   ta'siri   ko'rsatilmagan.   Parranda   grippiga
kelsak,   qo'rquv   kasalxona   xodimlariga   ham,   jamoatchilikka   ham   tegishli   va   uni e'tiborsiz   qoldirib   bo'lmaydi.   Gonkongda   o'tkazilgan   tadqiqot   shuni   ko'rsatdiki,
jamoatchilikning ko'pchiligi   vahima yoki   stress   bilan  bog'liq  javoblarning  boshqa
shakllari paydo bo'lishini, shuningdek, stigmatizatsiya potentsiali.
Epidemik   bo'lmagan   holatlarda   infektsiyadan   qo'rqish:   odamlar
antibiotiklardan   foydalanishni   davom   ettiradilar,   hatto   buni   qilmaslik   tavsiya
qilingan   taqdirda   ham,   aniq   virusli   kelib   chiqadigan   ko'plab   nafas   yo'llarining
infektsiyalari uchun.   Bemorlar pnevmoniya rivojlanishidan qo'rqishadi va ularning
belgilari   bilan   bog'liq   kasallik,   hatto   o'limni   ham   oshirib   yuborishadi.   Infektsiya
ko'pincha   bilvosita   stigmatizatsiyaga   olib   keladigan   ijtimoiy   muammo   sifatida
ko'rib chiqiladi, masalan, brutsellyoz holatida bo'lgani kabi, bu erda bemorlar inkor
etishlari   mumkin,   chunki   infektsiya   past   ijtimoiy-iqtisodiy   maqom   bilan   bog'liq
(ya'ni,   stigmatizatsiyaning   bilvosita   shakli).   29   ].   Bu   BSEda   bo'lgani   kabi,   avj
olgandan keyin epidemiyaga olib keladigan kasalliklar uchun ham sodir bo'ldi, bu
erda   ko'plab   Buyuk   Britaniya   fermerlari   tomonidan   himoya   choralari   individual
fermerlarni   "yomon   amaliyot"   nuqtai   nazaridan   potentsial   qoralash   sifatida   rad
etilgan.
Qo'rquv qanday shakllanadi va kuchayadi?
Qo'rquv   jamiyatda   rivojlanadi   va   jamiyatga   ishora   qiladi.   Uning
evolyutsiyasi   asab   tizimining   qattiq  tibbiy  jarayoni   emas,   balki   tibbiy   va  ijtimoiy
omillar   va  kuchlarning   murakkab   o'zaro   ta'siri   natijasidir.   INFEKTSION  qo'rquvi
nafaqat   sobiq   epidemiyalar   haqidagi   xotiralar   natijasida,   balki   bunday   potentsial
tahdidlarning   xayoliy   dramatizatsiyasi   tufayli   bizning   ongsizligimizga
o'yilgan.   Yuqumli   kasalliklarning   kinoda   namoyish   etilishi   odatiy   misol   bo'lib,
jamiyat   idrokiga   ta'sir   qilishi   mumkin.   Ko'rinmas   chet   el   bosqinining
kontseptsiyasi,   noma'lum   virus   natijasida   dunyoning   oxiri   haqidagi   ko'plab
apokaliptik qarashlar va vahima sahnalari - barchasi jamoatchilik qo'rquvidan kelib
chiqqan   va   ular   bir   vaqtning   o'zida,   teskari   aloqa   orqali   bu   qo'rquvni
shakllantiradi.   Ommaviy   axborot   vositalari   -   adabiyotda   ko'plab   hujum
stsenariylarida   tasvirlanganidek,   yuqumli   kasallik   tahdidiga   jamoatchilikning
jismoniy   va   psixologik   munosabatini   shakllantiradigan   yana   bir   asosiy omil.   Ispaniyada   qasddan   ozod   qilingandan   so'ng   Q   isitmasi   avj   olishining
simulyatsiyasi   bunday   potentsialni   ta'kidladi:   bir   jurnalist   kasallikning   odamdan
odamga   yuqishi   haqidagi   tibbiy   hisobotni   oldi;   Bunday   uzatish   mumkin   emasligi
haqida   jamoatchilik   allaqachon   xabardor   qilingan;   ba'zi   jurnalistlar   olimlarni
haqiqatni   yashirishda   aybladilar;   jamoatchilik   ilmiy   hamjamiyat   tomonidan
noto'g'ri   ma'lumotga   ega   ekanligini   his   qildi.   Va   bu   cheklangan   o'lim   agentiga
qaratilgan stsenariy edi.
Jamoatchilikni   bir   hil   guruh   sifatida   hukm   qilish   nohaqlik
bo'ladi;   jamoatchilik   -   bu   turli   xil   ijtimoiy,   ta'lim   va   iqtisodiy   ma'lumotlarga   ega
bo'lgan   ko'p  sonli   kichik   guruhlarning  koalitsiyasidir.   Ushbu   kichik  guruhlar   turli
yo'llar   bilan   infektsiya   tahdidiga   duch   kelishini   kutish   mumkin.   Masalan,   oliy
ma'lumot   nazariy   jihatdan   qo'rquvning   past   darajalari   bilan   bog'liq   bo'lishi
kerak;   boshqa tomondan, bu umumiy ma'lumotlarga va tibbiy maslahatlarga kirish
imkoniyatini   oshirish   va   shu   bilan   "tahdid"   idrokini   rivojlantirishda   individual
ishtirok   etish   bilan   bog'liq   bo'lishi   mumkin.   Turli   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   ta'lim
maqomiga   ega   bo'lgan   shaxslar   o'rtasidagi   kasallikni,   xususan,   infektsiyani   idrok
etishdagi bu farqlar etarli darajada baholanmagan.
Yuqumli   kasalliklarni   nazorat   qilish   uchun   bir   qator   axloqiy   dilemmalar
qo'llaniladi   va   bu   dilemmalar   infektsiya   qo'rquvini   kuchaytirishga   xizmat
qiladi.   Odatda   axloqiy   dilemma   -   his-tuyg'ular   va   qarorlar   o'rtasidagi
ziddiyat;   epidemiyada   bemor   qurbon,   balki   vektor   ham   bo'ladi   va   izolyatsiya   va
karantin   amaliyotlari   stigmatizatsiyani   muqarrar   qilishi   mumkin.   Yaqinda
yaratilgan   statistik   model   epidemiyaning   o'zi   davomida   individual   psixologik
javoblarning   ta'siriga   qaratilgan;   qo'rquv   "jang   yoki   uchish"   javobini   keltirib
chiqaradi, bu holda parvoz epidemiya tarqalishiga moyil bo'ladi .   Keng miqyosdagi
yuqumli   kasallikning   tarqalishini   nazorat   qilish   ko'pincha   shaxsiy   erkinliklar   va
fuqarolik   huquqlarining   buzilishini   talab   qilishi   mumkin   .   Ushbu   axloqiy
dilemmalar   kasallikning   haqiqiy   tabiati   va   uning   psixologik   oqibatlaridan
tashqariga   chiqadi   va   epidemiya   paytida   hokimiyat   va   ommaviy   axborot
vositalarining   ommaviy   axborot   vositalari   va   mazmuniga   taalluqli   bo'lishi mumkin   (   ya'ni,   jamoatchilik   qanchalik   dolzarb   ma'lumotni   qabul   qilmasdan
boshqarishi   mumkin).   vahima   qo'zg'atadi   va   bu   holatda   bilish   huquqi   va   vahima
o'rtasidagi nozik chiziq qayerda yotadi).
Mikrob vahimasi
Bu   yaqinda   kuzatilgan   psixososyal   javoblar   noyob   emas.   Bizda   nafaqat
qayta paydo bo'ladigan kasalliklar, balki kasalliklarga qayta tiklanadigan javoblar
ham   mavjud.   Venetsiyadagi   1600-yillardagi   mashhur   vabo   doktori   niqobining
ekvivalenti so'nggi epidemiyalar paytida kiyiladigan oq jarrohlik niqobidir.
Sog'liqni   saqlash   sohasidagi   tashabbuslar   kasallik   haqida   ma'lumotni
oshirish orqali jamoatchilikning qo'rquvini bartaraf etishi mumkin.   Kengaytirilgan
sog'liqni saqlash savodxonligi, sog'liqni saqlash ma'lumotlaridan keng foydalanish
bilan bir qatorda, kasallikni erta aniqlashga yordam beradi va stigmani kamaytirish
va kasallikdan qo'rqish darajasini pasaytirishda foydali bo'lishi mumkin. II bob bo’yicha xulosa
Yuqumli   kasalliklarni   nazorat   qilish   uchun   bir   qator   axloqiy   dilemmalar
qo'llaniladi   va   bu   dilemmalar   infektsiya   qo'rquvini   kuchaytirishga   xizmat
qiladi.   Odatda   axloqiy   dilemma   -   his-tuyg'ular   va   qarorlar   o'rtasidagi
ziddiyat;   epidemiyada   bemor   qurbon,   balki   vektor   ham   bo'ladi   va   izolyatsiya   va
karantin   amaliyotlari   stigmatizatsiyani   muqarrar   qilishi   mumkin.   Yaqinda
yaratilgan   statistik   model   epidemiyaning   o'zi   davomida   individual   psixologik
javoblarning   ta'siriga   qaratilgan;   qo'rquv   "jang   yoki   uchish"   javobini   keltirib
chiqaradi, bu holda parvoz epidemiya tarqalishiga moyil bo'ladi .   Keng miqyosdagi
yuqumli   kasallikning   tarqalishini   nazorat   qilish   ko'pincha   shaxsiy   erkinliklar   va
fuqarolik   huquqlarining   buzilishini   talab   qilishi   mumkin   .   Ushbu   axloqiy
dilemmalar   kasallikning   haqiqiy   tabiati   va   uning   psixologik   oqibatlaridan
tashqariga   chiqadi   va   epidemiya   paytida   hokimiyat   va   ommaviy   axborot
vositalarining   ommaviy   axborot   vositalari   va   mazmuniga   taalluqli   bo'lishi
mumkin   (   ya'ni,   jamoatchilik   qanchalik   dolzarb   ma'lumotni   qabul   qilmasdan
boshqarishi   mumkin).   vahima   qo'zg'atadi   va   bu   holatda   bilish   huquqi   va   vahima
o'rtasidagi nozik chiziq qayerda yotadi). Xulosa va tavsiyalar
Bir kishi yangiliklarni ko'rib, tashvishlana boshlaydi.   Uning qo'llari terlaydi
va   yurak   urishi   kuchayadi.   U   parranda   grippi   pandemiyasining   ehtimoli   haqida
eshitganida   qo'zg'alish   tuyg'usini   boshdan   kechiradi.   Ommaviy   axborot   vositalari
uning oldiga grippga qarshi vaktsinalarni sotib olishga shoshilayotgan odamlarning
tarqoq   tasvirlarini,   antiviral   vositalarning   foydaliligi   va   potentsial   taqchilligi
haqida   munozaralarni,   grippning   oldingi   pandemiyasidan   o'lganlar   soni,   Janubi-
Sharqiy Osiyoda yuzlab millionlab qushlarning o'ldirilgani haqida xabar berishadi.
butun   dunyo   bo'ylab   kutilayotgan   millionlab   inson   qurbonlari,   o'tmishdagi
epidemiyalarni   nazorat   qilish   uchun   favqulodda   xarajatlar   va   tayyorlikni   oshirish
uchun   zarur   bo'lgan   kutilgan   xarajatlar.   Erkak   o'zini   ko'p   ma'lumotga   duchor
qiladi.
Yaqin atrofdagi shifoxonada tez yordam bo'limidagi hamshira uzoq muddatli
ta'til   so'rashni   o'ylaydi,   chunki   u   epidemiya   paydo   bo'lganda   yo'q   bo'lishni
xohlaydi;   u   o'z   oilasi   haqida   o'ylaydi   va   o'zini   kasal   infektsiya   bilan   kurashish
uchun malakasiz va undan himoyalanmagan deb hisoblaydi.
Yuqumli   kasalliklar   bo'yicha   mutaxassis   samolyotda,   yuqumli   kasalliklar
bo'yicha   xalqaro   kongressdan   qaytmoqda;   bir   necha   soat   oldin   u   o'sha   paytda rivojlanayotgan   og'ir   o'tkir   respirator   sindrom   (SARS)   epidemiyasi   haqidagi
ma'ruzada   qatnashdi.   Endi   xitoylik   yo'lovchi   yaqin   o'rindiqda   o'tiradi;   mutaxassis
vaqtinchalik qo'rquvga duchor bo'ladi: agar bu odam tashuvchi bo'lsa-chi;   Agar bu
yo'lovchi   yo'talsa   nima   qilish   kerak?   Keyinchalik   u   o'zini   tinchlantirishga
muvaffaq bo'ladi.
Bu   uch   kishi,   boshqalar   qatori,   kundalik   hayotlarida   yuqumli   kasalliklar
bilan   bog'liq   qo'rquv   darajasini   boshdan   kechirishadi.   Ular   noma'lum   kasallik
qo'rquvi   tufayli   tashvish,   noaniqlik   va   irratsional   xatti-harakatlar   potentsialini
baham ko'rishadi.   Ular "mikrob vahima" dan azob chekishadi  
Yuqumli   kasalliklar   insoniyat   tarixini   shakllantirishda   muhim   rol   o'ynagan
va   o'tmishdagi   buyuk   vabolar   orqali   insoniyatning   boshqa   har   qanday
patologiyasiga   qaraganda   ko'proq   o'limga   sabab   bo'lgan   bu   epidemiyalar   bizning
ongsiz   ongimizga   infektsiya   qo'rquviga   qarshi   avtomatik   javobni   o'rnatdi.   Ba'zi
infektsiyalarga qarshi kurashish va hatto ularni yo'q qilishda katta ilmiy taraqqiyot
davrida   bu   qo'rquv   asossiz   bo'lib   tuyulishi   mumkin.   Shunga   qaramay,   "mikrob
vahima"   yurak-qon   tomir   kasalliklari   kabi   o'lim   ko'rsatkichlari   nuqtai   nazaridan
yanada   og'irroq   bo'lgan   qo'rquvdan   farqli   o'laroq,   doimiy   ravishda   qayta   paydo
bo'ladi.
Nima uchun yuqumli kasalliklar  ham jamoatchilikda, ham sog'liqni saqlash
sohasi mutaxassislarida eng muhim psixologik bezovtalikni keltirib chiqaradi?
INFEKTSION: (i) yuqadigan, (ii) yaqinlashib kelayotgan va (iii) 
ko'rinmas.   Bundan tashqari, yuqumli kasalliklar sohasi tobora kengayib 
bormoqda.   Yurak-qon tomir kasalliklari xavfi yillar davomida ozgina o'zgargan 
predispozitsiya qiluvchi omillar bilan tan olingan shaxsdir.   Boshqa tomondan, 
so'nggi uch o'n yillikda ko'plab yangi yirik tahdidlar paydo bo'ldi;   OITS 
pandemiyasi, SARS epidemiyasi, parranda grippi pandemiyasining dahshatli 
stsenariylari va biologik qurollar tahdidi sog'liqni saqlash organlari, ommaviy 
axborot vositalari va jamoatchilikning tashvishini tushuntiruvchi ba'zi 
misollardir.   "Global qishloq" evolyutsiyasi metropoliyalarga olib kelinishi mumkin
bo'lgan ekzotik kasalliklar (masalan, Chikungunya virusi), havo qatnovi  kontekstida yuqadigan kasalliklar ,qo'rquvni yanada kuchaytiradi. yoki oddiygina 
tabiatning o'ziga xos usullari natijasida yangi hududlarda paydo bo'ladigan 
kasalliklar (masalan, G'arbiy Nil virusi yangi dunyo epidemiyasi)
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR :
1. V.Karimova Psixologiya darslik Toshkent 2014
2. V.Karimova Psixologiya o'quv qo'llanma. Toshkent
3. Nurbek, A. (2021). Management Psychology Leader and Its 
Characteristics. IJTIMOIY FANLARDA INNOVASIYA ONLAYN ILMIY 
JURNALI, 1(1), 13-16.
4. Nurbek, A. (2021). Psixologik Salomatlik Va Uning Mohiyati. 
BARQARORLIK VA YETAKCHI TADQIQOTLAR ONLAYN ILMIY 
JURNALI, 1(6), 666-669.
5. Alijonov, N. (2022). IMPLEMENTING THE PSYCHOLOGICAL 
HEALTH OF LEADERS IN THE FIELD OF EDUCATION. Galaxy International
Interdisciplinary Research Journal, 10(5), 631-634. 6. N. Alijonov // SOCIO-PSYCHOLOGICAL FACTORS OF 
LEADERSHIP ACTIVITY// RESEARCH FOCUS . VOLUME 1 | ISSUE 4 | 
2022. 241-246
7. Alijonov Nurbek, Saidova Nafisa Nematovna //MAKTABGACHA 
YOSH DAVRIDA SENSOR TARAQQIYOT MUAMMOSI// Uzbek Scholar 
Journal. Volume-04, May, 2022. 147-152.
8. Alijonov N. //RAHBAR FAOLIYATI SAMARADORLIGIDA 
PSIXOLOGIK SALOMATLIKNING O'RNI// "Мировая наука" №3(60) 2022. 3-
10.
9. Nurbek, A. (2023). SOCIAL PSYCHOLOGY OF ALTURISM AND 
ALTHURISTIC BEHAVIOR. American Journal of Interdisciplinary Research and 
Development, 16, 134-137.
10. ALIJONOV Nurbek // ALTURIZMNING IJTIMOIY PSIXOLOGIYASI
VA ALTURISTIK XULQ-ATVOR// JOURNAL OF PEDAGOGICAL AND 
PSYCHOLOGICAL STUDIES. VolumeI, Issue 5. May 2023. 71-74.
11. Nurbek, A. (2021, December). The Combination of Social Relationships 
and Psychological Health. In Conference Zone (pp. 268-270).
12. R.Nuriddinov, D.Mo'minov, & A.Ostanaqulov. (2023). BO'LAJAK 
PEDAGOGLAR RUHIY SALOMATLIGINI TAMINLASHNING 
IJTIMOIYPSIXOLOGIK OMILLARI. Scientific Impulse, 1(10), 612–617.
13. D.Mo'minov, R.Nuriddinov, & A.Ostanaqulov. (2023). BADIY 
ASARLARDA PSIXOLOGIK MANIPULYATSIYANING O RNI VA ʻ
AHAMIYATI (LEV TOLSTOYNING “TIRILISH” ASARI MISOLIDA). 
Scientific Impulse, 1(10), 618–624.
14. NURIDDINOV, R. (2023). BO'LAJAK O'QITUVCHILAR RUHIY 
SALOMATLIGINING IJTIMOIY-PSIXOLOGIK OMILLARI. Journal of 
Pedagogical and Psychological Studies, 1(4), 59–62. 15. Nuriddinov Rasuljon Samitjon o'g'li//BO'LAJAK O'QITUVCHILAR 
RUHIY SALOMATLIGI IJTIMOIY-PSIXOLOGIK OMILLARINING 
O'RGANILISHI// Multidisciplinary Scientific Journal.  2 (7), 2023. 311-315.
16. Джалолова, М. А. (2022). СЕНСОРНОЕ РАЗВИТИЕ И ОБУЧЕНИЕ 
У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА: Джалолова Мохинур 
Абдусатторовна, Нуриддинов Расулжон Самиджонович Преподаватели 
кафедры психологи Ферганского государственного университета. 
Образование и инновационные исследования международный научно-
методический журнал, (11), 363-369.
17.  Nuriddinov   Rasuljon   Samidjon   o ' g ' li  // OLIY   O ' QUV   YURTI  
TALABALARIDA   O ' QUV   MOTIV   VA   MOTIVATSIYALARINI   NOMOYON  
BO ' LISHINING   PSIXOLOGIK   XUSUSIYATLARI //  Uzbek   Scholar   Journal . 
Volume -06,  July , 2022. 1-5  pages .
18. Усмонов Шерзод Ахмаджонович, Закирова Мухаббат Сабировна, 
Нуриддинов Расулжон Самитжон ўғли //ИЛК ЎСПИРИНЛИК ДАВРИДА 
АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТЛАРНИНГ ЭМПИРИК ТАҲЛИЛИ// СОВРЕМЕННОЕ 
ОБРАЗОВАНИЕ (УЗБЕКИСТАН). № 9 (106), 2021. 12-16 стр.
19. НУРИДДИНОВ Р.С. // INFORMATION   AS   A   SOCIAL -
PSYCHOLOGICAL   PROBLEM // ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ ЗДОРОВЬЕ 
НАСЕЛЕНИЯ КАК ВАЖНЫЙ ФАКТОР ОБЕСПЕЧЕНИЯ ПРОЦВЕТАНИЯ 
ОБЩЕСТВА.  Екатеринбург-Фергана, 20 мая 2020 года. 380-382 стр.
20. Samitjonovich, Nuriddinov Rasuljon //SOCIO-PSYCHOLOGICAL 
ASPECTS OF THE USE OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES IN 
THE DAILY LIFE OF CHILDREN// INTERNATIONAL JOURNAL OF 
DISCOURSE ON INNOVATION, INTEGRATION AND EDUCATION. 1 
(2020). 65-67 pages.
21. Rakhmatdjonov Shokhjahon Dilshodbek o'g'l //THE ROLE OF 
PHYSICAL CULTURE IN PROVIDING THE PSYCHOLOGICAL HEALTH OF THE ATHLETE// INNOVATIVE DEVELOPMENTS AND RESEARCH IN 
EDUCATION. International scientific online conference. Canada. Part 2, 
23.01.2022. 1-3
22. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li //SPORTCHI PSIXOLOGIK 
SALOMATLIGIGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR// GALAXY 
INTERNATIONAL INTERDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL (GIIRJ). 
Vol. 10, Issue 11, Nov.(2022). 117-121 pages.
23. QURBONOVA Saida Miralimjanovna, RAXMATJONOV Shoxjahon 
Dilshodbek o'g'li //MAMLAKATIMIZ PSIXOLOGLARI ISHLARIDA 
SHAXSLARARO MUNOSABATDA MUOMALA MUAMMOSINING 
TALQINI// Journal of Pedagogical and Psychological Studies. Vol. 1. № 5, (2023).
99-103 pages.
24. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbeko'g'li //SPEECH ISSUES IN 
PSYCHOLINGUISTICS// IQRO JURNALI № 2. 04.2023. 503-511 betlar.
25. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li, Vosiljonov Azizbek 
Boxodirjon o'g'li //XORIJ PSIXOLOGLARINING ISHLARIDA SHAXSNING 
TADQIQ ETILISHI// INNOVATIVE DEVELOPMENTS AND RESEARCH IN 
EDUCATION. Vol. 1. № 12, 2022. 39-47 pages.
26. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li //TALABALARDA 
TOLERANTLIKNI RIVOJLANTIRISH – IJTIMOIY PSIXOLOGIK MUAMMO 
SIFATIDA// International Journal of Economy and Innovation. Volume: 30. 2022. 
66-70 pages.
27. Rakhmatdjonov Shokhjahon Dilshodbek o'g'li //PSYCHOLOGICAL 
ASPECTS OF THE SPORTSMAN PERSONALITY DURING 
COMPETITIONS// IJTIMOIY FANLARDA INNOVASIYA ONLAYN ILMIY 
JURNALI. Vol. 2 No. 11 (2022). 215-221 betlar.
28. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li //Motiv Va Motivatsiya 
Muammosining Jahon Va Mahalliy Psixologlar Tomonidan Tadqiq Etilganligi//  American Journal of Social and Humanitarian Research, Vol. 3 No. 11 (2022). 
256-259 pages.
29. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li //TOLERANTLIK 
SHAKLLANAYOTGAN SHAXS MODELINING TAVSIFI// International 
scientific journal «MODERN SCIENCE АND RESEARCH». VOLUME 2 / 
ISSUE 5 /2023. 761-764 pages.
30. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li. (2023). PSIXOLOGIYADA 
MOTIVATSIYA TURLARI, NAZARIYALARI VA TAHLILI. Научный 
Импульс, 1(10), 665-670.

I BOB. SURUNKALI KASALLIKKA CHALINGAN BEMORLAR PSIXOLOGIYASI.

  1. Alkogolizmga chalingan bemorlar psixologiyasi.
  2. Giyohvandlik kasalligida bemorlar psixologiyas.

II BOB. INFEKSION KASALLIKKA CHALINGAN BEMORLAR PSIXOLOGIYASI.

2.1. Infeksion kasalliklarni yuqtirib olishdan qo’rqish

2.2. Yuqumli kasalliklardan qo'rqish bosqichlari: shakllanishi va kuchayishi