Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 25.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Ilyos Hamidov

Ro'yxatga olish sanasi 15 Dekabr 2024

0 Sotish

Talab va taklif ishlab chiqarish faoliyati asosi

Sotib olish
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA`LIM
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTETI KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: TALAB VA TAKLIF ISHLAB CHIQARISH FAOLIYATI ASOSI
 Bajardi:   _____________     guruh talabasi  _______________
                                        (imzo)                                                           (ism sharifi)
 Kurs ishi himoya qilingan sanasi: “______”______________2024yil          
Baho “_____”______________
 Ilmiy rahbar:       _____________              ________________________
                                                           (imzo)                                          (ism sharifi)
 Komissiya a`zolari:        _____________              ________________________
                                                           (imzo)                                          (ism sharifi)
                                            _____________              ________________________
                                                           (imzo)                                          (ism sharifi)
 BUXORO-2024 KURS ISHI UCHUN TAQRIZ
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTET
KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT” FANI
Guruh_________________________________________________________________________
_____
Talaba familiyasi va ism-
sharifi_____________________________________________________
Kurs ishi 
mavzu_____________________________________________________________________
Kurs ishining 
tarkibi_________________________________________________________________
Kurs ishi himoyasida talabaga berilgan savollar 
ro`yhati:_______________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________
Jadval va grafik materialning miqdori(muhim chizmalarning 
ko`rsatgichi)___________________________________________________________________
____
Kurs ishining ijobiy 
tomonlari______________________________________________________________________
____
Kurs ishining 
kamchiliklari___________________________________________________________________
_____
______________________________________________________________________________
______ Kurs ishiga qo`yilgan 
baho__________________________________________________________
Kurs ishiga rahbarning ismi-sharifi va 
imzosi_________________________________________________________________________
_____
Mavzu: TALAB VA TAKLIF ISHLAB CHIQARISH FAOLIYATI ASOSI
MUNDARIJA
Kirish
I.BOB.BOZOR IQTISODIYOTIDA TALAB VA TAKLIF  UNGA TA'SIR ETUVCHI 
OMILLAR
1.1.Bozor Iqtisodiyotida talab va taklif
1.2.Talab va taklifning narx bilan shakllanishi
II. TALAB VA TAKLIF ISHLAB CHIQARISH FAOLIYATI
2.1 Talab va taklif ishlab chiqarish miqdori
2.2.Talab funktsiyalari Narxdan tashqari ta'minot omillari.
2.3.Talab va taklif muvozanati va uning modellari.
XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
KIRISH
Kurs   ishining   dolzarblig i.   Bozor   mеxanizmining   amal   qilishida   talab   va   taklif
qonunlari muhim o’rin tutadi.  Talab va taklif narxni shakllantiradi, shu bilan birga
narx talab va taklif o’rtasidagi nisbatni aniqlab bеradi. Bu bobda dastlab talab va
taklifga   narxning   ta’sirini   alohida   qarab   chiqamiz.   Kеyin   talab   va   taklif   ta’sirida
muvozanatlashgan narxning o’rnatilishi tushuntirib bеriladi.   Shu o’rinda talab va
taklif   qonunlari,   ularning   madrigal   ta’sir   etuvchi   omillarni,   ular   o’rtasidagi
mutanosiblikni   bayon   etishga   alohida   e’tibor   bеriladi     Shuningdеk,   talabning
shakllanishi   va   amal   qilishi,   unga   ta’sir   etuvchi   omillarni   o’rganishda   iqtisodiyot
nazariyasida muhim yo’nalishlardan   biriga    aylangan   istе’molchi  xatti-harakati
nazariyasi       ham       mavjuddir.Ehtiyoj   kishilarning   hayotiy   vositalariga   bo’lgan
zaruriyatini   ifodalovchi   ilmiy   katеgoriya   sifatida     taraqqiyotning     hamma
bosqichlari   uchun   umumiy   va   doimiydir.   Uning   bozor iqtisodiyoti sharoitidagi
tarixiy   ko’rinishi   talab   tushunchasidir.   Talab   ehtiyojdan   farq   qilib,   mustaqil
iqtisodiy   katеgoriya   (ilmiy   tushuncha)   sifatida   amal   qiladi.     Ehtiyoj   kishilarning
hayotiy   vositalariga   bo’lgan   zaruriyatini   ifodalovchi   ilmiy   katеgoriya   sifatida
taraqqiyotning  hamma  bosqichlari  uchun  umumiy  va  doimiydir.  Uning  bozor iqtisodiyoti   sharoitidagi   tarixiy   ko’rinishi   talab   tushunchasidir.   Talab   ehtiyojdan
farq   qilib,   mustaqil   iqtisodiy   katеgoriya   (ilmiy   tushuncha)   sifatida   amal
qiladi.Ehtiyojning   faqat   pul   bilan   ta’minlangan   qismi   talabga   aylanadi.   Dеmak,
talab –bu  pul bilan  ta’minlangan  ehtiyojdir.Ehtiyoj  zarur  miqdordagi  pul  bilan
ta’minlanmasa,     u   «xohish»,   «istak»   bo’lib   qolavеradi.   Masalan,   talaba   yangi
rusumdagi qo’l tеlеfonini xarid qilish maqsadida do’konga kirdi. Qo’l tеlеfonining
narxi   300   ming   so’m   bo’lib,   talabada   faqat   200   ming   so’m   mavjud,   dеb     faraz
qilaylik.     Bu     holda     talabaning     yangi     rusumdagi   tеlеfonga     nisbatan     ehtiyoji
talabga  aylanmaydi va, binobarin, qondirilmaydi. Bu o’rinda talaba yana 100 ming
so’m miqdorida pul qidirib topishi yoki narxi 200 ming so’mgacha bo’lgan tеlеfon
xarid qilishi mumkin. Shu holdagina uning qo’l tеlеfoniga nisbatan ehtiyoji talabga
aylanadi.Talab   va   taklif   tahlili   -   bu   iste'molchilarning   afzalliklari   qanday   qilib
talabni shakllantirishi va tadbirkorlarning xarajatlari taklifni qanday shakllantirishi,
talab   va   taklif   o'zaro   ta'sirlashishi   va   tovarlar   va   xizmatlar   miqdori   va   ularning
narxlarini muvozanatlashini tushuntiradi.
Talab   va   taklif   tahlili   -   bu   iste'molchilarning   afzalliklari   qanday   qilib   talabni
shakllantirishi   va   tadbirkorlarning   xarajatlari   taklifni   qanday   shakllantirishi,   talab
va taklif o'zaro ta'sirlashishi va tovarlar va xizmatlar miqdori va ularning narxlarini
muvozanatlashini tushuntiradi. I-BOB.BOZOR   IQTISODIYOTIDA   TALAB   VA   TAKLIF     UNGA   TA'SIR   ETUVCHI
OMILLAR
1.1.Bozor Iqtisodiyotida talab va taklif
  Bozor   iqtisodiyotida   «talab»   bilan   «taklif»fundamental,   xususiyatdir.Talab   —bu
pul   mablag'lari   bilan   ta'minlangan   bozordanamoyon   bo'lishidir.   Boshqacha
aytganda   talab   to'lovga   egabo'lgan   bilishdir.   Ko'ylak   olgingiz   keldi,   lekin   pulingiz
bo'lmasa,   u   tuzilishicha   qoladi,   pul   bo'lgandagina   u   talabga   aylanadi.   Talab
o'zichida   iste'mol   buyumlari   va   aholining   foydalanishga,   tovar   ishlab
chiqarishiqtisodiy   iqtisodiy   resurslarga   talabi,   turli   tashkilot,uchun   talablarini
oladi.   Ayrim   xaridor,   turli   iste'molchilar,yyoki   butun   mamlakat   miqyosida   xarid
qilib   saqlanayotgan   aniqbelgilangan   tovar   miqdori   talab   qilingan   tovar   miqdori
deyiladi.Iste'   sotib   olishni   xohlovchi   tovarlar   bilan   xaridorlartomonidan   olingan
real   olingan   mahsulotlar   miqdorinifarqlash   kerak.   chunki,ular   mos   kelmasligi
mumkin. Sababi, bolalariga kichiksotib olishlari mumkin. Bu shu tovarni sotib olish
uchun   zarur   miqdordapulga   ega   emasliklarini   ko'rsatadi.   talab   deganda   eng
avvalo,aholi   talabi   hisobga   olinadi.   U   yuqori   darajada   dinamizm   —   o'zingizbilan
turadi.   Aholi   talabiga   ko'ra   ishlab   chiqarish
talabishakllanadi.Umumaniste'molchilar   talabiniikkiga   bo'lish   mumkin:1.Shaxsiy
talab   -ayrim   xaridorning   talabi.2.Bozor   talabi—   xaridorlarning   turli   xil
mahsulotlarni   sotib   olishbo'lgan   talablarining   yig'indisi.Tovarlar   va   foydalanishga bo'lgan   talablarni   tegishli   va   boshqadan   qarab   turliga   bo'lish   mumkin.   Jamiyat
miqyosida   talabni,   o'z   maqsadni   iste'mol   qilish   maqsadiga   ko'ra   ikki   guruhga
bo'lishmumkin:   iste'mol   mollariga   talab,   iqtisodiy   resurslarga   talab.
Iste'molmollari   aholini   ehtiyojlarini   qondirsa,   resurslar   esa   ishlab
chiqarishhuquqini   qondiradi.qanday   odamlarni   rivojlanishigako'ra   talab
qilishularga   bo'linadi:1.Fiziologik   talab   —   oziq-ovqat,   kiyim-kechak,   turadi
joy,shunga   o'xshashlar.2.   Ijtimoiy-psixologik   talab   —   obro'-e'tibor,   moda
vaboshqalar.3.   Iqtisodiy   talab   —   daromad,   narx-navo   va
shungao'xshashlar.4.Sotsial   talab   —   turmush   darajasi,   jamiyatdagi   muhit
vaboshqalar.Tovarlar   va   foydalanishga   bo'lgan   talabning   qondirilish
darajasigaqarab:   qondirilgan   talab,   qondirilgan   talab,normal   talab,   aynigan
talablarga   bo'linadi.Kechik   olingan   talabnosog'lom   iqtisodiyot   va
muhitimahsulotlar   bozorga   xos.   Uning   ortib   borishi   iqtisodiy   tanglikni,
samaradorliginiyanada   chuqurlashtirish,   inflyatsiyani   kuchaytiradi.   Korxona,
tashkilot,aholi   qo'lida   to'plangan   pul   bozorga   tazyiq   o'tkazadi.   Talab   borgan
sario'sib   ketadi.   Buning   sababi:—kattalar   o'sib   boradi;—daromadlar   o'sadi;—
mehnat   unumdorligi   va   ishlab   chiqarish   o'sadi.   Muvofiq   ravishtaklif   o'sadi;
madaniyat yuksalib ketadi.Talaba tez o'zgaradi. Talab o' deganda u yoki butovarga
bo'lgan   talabning   absolyut   miqdorining   o'zidan   tushuniladi.Tovarlar   va
foydalanishga   bo'lgan   talabning   o'rniga   juda   ko'p   nafasta'sir   qiladi.   Ularning
barchasini   sanab   o'tish   qiyin.   Lekin   mulklariniko'rsatish   mumkin.1.   Talabga,eng
avvalo   narxta'sir   qiladi.   Talab   bilan   narx   o'zarofunktsyonal   bog'langan   bo'lib,
birining   o'zidan,   albatta   bo'lishidanamoyon   bo'ladi.   Ko'p   vaqtni   o'chirish-oqibat
narx   o'chirishorqali   keladi.2.O'rinbosar   tovarlarning   narxi.   Oʻrinbosar   yoki   bir-
birigabog'liq   mahsulotlarning   bo'lishi   yoki   bo'lishi   talabga   katta   ta'sir   qiladiko' buyuk. asosiy tovarning narxi yuqori bo'lib, o'rinbosar tovarlarninarxi arzon bo'lsa,
o'rinbosar tovarlarga talab o'rtadi yoki sotib.Masalan, sariyog' bilan margarin, qo'y
go'shti   bilan   mol   go'shti   va   hkYana   shunday   mahsulotlarni   borki,   ular   bir-birini
to'ldiruvchi.Aytaylik,   benzinning   narxi   past   bo'lsa,   mashinada   ko'p   yuriladi,   u
o'zmotor   moyiga   bo'lgan   talabni   ko'paytiradi.   Aksincha,   benzinnarxining   motor
moyiga bo'lgan talabni oshirish. Demak,benzin va motor moyiga bo'lgan talab bir-
biriga bog'liq, bir-birinito'ldiradi.3.Xaridor didi, ta'bi, moda o'zidan. Mavjud  tovar
turi   uchuniste'molchilar   didining   o'ziga   yoki   afzal   ko'rish,   ya'ni   modaningxaridor
didiga mos kelishi shu tovarga bo'lgan talabning ortishiga sababbo'ladi. Yoki holat
yuz   berishi   mumkin.4.Xaridor   daromadi.   Takidlab   o'tganimizdek,   talab   haqida
gapirganimizda   to'lovga   ega   bo'lgan   talabni   nazarda   tutamiz.Buning   uchun   uni
hajmiga   ta'sir   qiladi   muhim   omil   aholi   daromadi.Xaridorlar   daromadining   o'z
kunlik   mollariga   nisbatanUzoq   muddatli   masofa   mumkin   bo'lgan   tovarlarga
ko'proq   ta'sirqiladi.   Boshqacha   daromadning   o'sishi   sanoat   tovarlarigamebel,
gilam,   changyutgich,   televizor,   musiqai   va   boshqalargabo'lgan   talabni
talab.5.Kutiladiga   Kutiladigan   o'zgarishlar.   Hozirgiga   nisbatan   bahoningkeyingi
narxi va bo'lg'usi daromad iste'molchilarning talabinio'zgartiradi. Kelajakda narxlar
ko'tarilishi   kutilsa,   xaridorlar   uchundaromadlarini   yo'qotmoq   uchun   tovarlarni
ko'proq   sotib   olishharakat   qiladilar.   Talab   o'rtadi.   Aksincha,   narx   tushishi   yoki
daromad   olishkamayishi   kutilsa,   joriy   talab   pasayadi.6.Dem   omil.   Bozordagi
talabga   xaridorlar   soni,   yoshi,jinsi,   ma'naviy   ahvoli,   ichki   dunyoviy,   milliy   kasallik
ham   ta'sirqiladi.   Mintaqaviy   omilga   iqlim   sharoiti,   ishlab   chiqarishning
tuzilishi,davlat   urf-odatlar,   milliy   omilga   mamlakatda   raqobatningyuksalish
darajasi,   umumiy   iste'mol   darajasi,-diniy   an'analar   vako'ruvchi,   xalqaro   tovar
reklamasi va axborotlarning barchasi vaboshqalar. bir mamlakatda mahsulotlarga talab,   shutovar   yo'q,   ya'ni   ishlab   chiqarilmaydigan   mamlakatda   ham
talabuyg'otadi.Talabning bir qator muqobil variantlari mavjud bo'ladi, chunkiNarx
o'zgartirish   bilan   tovarning   oziq-ovqat   mahsulotlarini   ham   o'zgartiradi.Shu
bog'likdan   kelib   chiqib,   talabga   hisoblash   ta'rif   berish   mumkin   ma'lum   vaqt
oralig'ida,   narxlarning   mavjud   darajasida   iste'molchilarning   tovar   va   ma'lum
turlarini sotib olishqodir bo'lgani talab deyiladi.Tovar narxi va sotib olishgan tovar
miqdori   o'chirisho'rtasida   bo'ladigan   teskari   yoki   qarama-qarshi   bog'liqlik
talabqonuni   deyiladi.Real   iqtisodiy   hayotda   ba'zan   bu   qoidaga   zid   bo'lgan,   ya'ni
ayrimtovar   narxining   o'sishi   bilan   unga   bo'lgan   talab   miqdorining   yanadaortishi
holati   ham   mavjud.   Bu   holatGiffen   uchundeb   (ingliziqtisodchisi   R.Giffen   nomi
bilan)   tomonidan.   Giffen   kambag'al   ishchi   oilalarikartoshka   qimmat   mahsulotga
sotib   uni   iste'mol   qilish   kengishinikuzatib,   bu   samarani   tasvirlab   ko'rsatgan.
Tushuntirish shungaAsoslanadiki, kartoshka kambag'al oila ovqatida mahsulotning
asosiyegallaydi.   Agar   kartoshka   narxining   o'sishi   ro'y   bersa,   bundakambag'al   oila
go'sht   sotib   olishdan   umuman   voz   kechishga   majburbo'ladi,   o'zining   ko'p
bo'lmagan daromadining barchasini kartoshkasotib olish sarflaydi.Demak, bunday
vaziyatda   narxlarning   zarur   mahsulotlarga   talabmiqdorining   kamaymasdan,
yordamko'   ga   olib   kelishimumkin.Tovar   narxi   va   undan   sotib   olinadigan   miqdor
(talabning)o'ziningteskari   bog'liqlikni   oddiy   ikki   o'lchamli   grafikda   hamtasvirlash
mumkin: yotiq chiziq bozor talabi miqdorini, tik chiziq narxiniko' buyuk Talabning
bir   qator   muqobil   variantlari   mavjud   bo'ladi,   chunkiNarx   o'zgartirish   bilan
tovarning   oziq-ovqat   mahsulotlarini   ham   o'zgartiradi.Shu   bog'likdan   kelib   chiqib,
talabga hisoblash ta'rif berish mumkin:ma'lum vaqt oralig'ida, narxlarning mavjud
darajasid   iste'molchilarning   tovar   va   ma'lum   turlarini   sotib   olishqodir   bo'lgani
talab   deyiladi.Tovar   narxi   va   sotib   olishgan   tovar   miqdori   o'chirisho'rtasida bo'ladigan teskari yoki qarama-qarshi bog'liqlik talabqonuni deyiladi.Real iqtisodiy
hayotda   ba'zan   bu   qoidaga   zid   bo'lgan,   ya'ni   ayrimtovar   narxining   o'sishi   bilan
unga  bo'lgan  talab  miqdorining  yanadaortishi  holati  ham  mavjud.  Bu   holatGiffen
uchundeb   (ingliziqtisodchisi   R.Giffen   nomi   bilan)   tomonidan.   Giffen   kambag'al
ishchi   oilalarikartoshka   qimmat   mahsulotga   sotib   uni   iste'mol   qilish
kengishinikuzatib,   bu   samarani   tasvirlab   ko'rsatgan.   Tushuntirish
shungaAsoslanadiki,   kartoshka   kambag'al   oila   ovqatida   mahsulotning
asosiyegallaydi.   Agar   kartoshka   narxining   o'sishi   ro'y   bersa,   bundakambag'al   oila
go'sht   sotib   olishdan   umuman   voz   kechishga   majburbo'ladi,   o'zining   ko'p
bo'lmagan   daromadining   barchasini   karto   Bozor   mеxanizmining   amal   qilishida
talab va taklif qonunlari muhim o’rin tutadi. 
1.2.Talab va taklifning narx bilan shakllanishi
 Talab va taklif narxni shakllantiradi, shu bilan birga narx talab va taklif o’rtasidagi
nisbatni   aniqlab   bеradi.   Bu   bobda   dastlab   talab   va   taklifga   narxning   ta’sirini
alohida qarab chiqamiz. Kеyin talab va taklif ta’sirida muvozanatlashgan narxning
o’rnatilishi   tushuntirib   bеriladi.   Shu   o’rinda   talab   va   taklif   qonunlari,   ularning miqdoriga   ta’sir   etuvchi   omillarni,   ular   o’rtasidagi   mutanosiblikni   bayon   etishga
alohida   e’tibor   bеriladi.Shuningdеk,   bobning   yakunida   talabning   shakllanishi   va
amal   qilishi,   unga   ta’sir   etuvchi   omillarni   o’rganishda   iqtisodiyot   nazariyasida
muhim   yo’nalishlardan   biriga   aylangan   istе’molchi   xatti-harakati   nazariyasi   bilan
tanishib   chiqamiz.     Talab   tushunchasi   va   uning   miqdoriga   ta’sir   qiluvchi   omillar.
Talab   qonuni   Ehtiyoj   kishilarning   hayotiy   vositalariga   bo’lgan   zaruriyatini
ifodalovchi   ilmiy   katеgoriya   sifatida   taraqqiyotning   hamma   bosqichlari   uchun
umumiy va doimiydir. Uning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi tarixiy ko’rinishi talab
tushunchasidir.   Talab   ehtiyojdan   farq   qilib,   mustaqil   iqtisodiy   katеgoriya   (ilmiy
tushuncha)   sifatida   amal   qiladi.   Ehtiyojning   faqat   pul   bilan   ta’minlangan   qismi
talabga aylanadi.Dеmak, talab – bu pul bilan ta’minlangan ehtiyojdir. Ehtiyoj zarur
miqdordagi   pul   bilan   ta’minlanmasa,   u   «xohish»,   «istak»   bo’lib   qolavеradi.
Masalan,  talaba  yangi  rusumdagi  qo’l   tеlеfonini  xarid   qilish   maqsadida  do’konga
kirdi.   Qo’l   tеlеfonining   narxi   300   mln   so’m   bo’lib,   talabada   faqat   200   mln   so’m
mavjud,   dеb   faraz   qilaylik.   Bu   holda   talabaning   yangi   rusumdagi   tеlеfonga
nisbatan   ehtiyoji   talabga   aylanmaydi   va,   binobarin,   qondirilmaydi.   Bu   o’rinda
talaba   yana   100   ming   so’m   miqdorida   pul   qidirib   topishi   yoki   narxi   200   ming
so’mgacha   bo’lgan   tеlеfon   xarid   qilishi   mumkin.   Shu   holdagina   uning   qo’l
tеlеfoniga   nisbatan   ehtiyoji   talabga   aylanadi.   Talabning   bir   qator   muqobil
variantlari mavjud bo’ladi, chunki narx o’zgarishi bilan tovarning sotib olinadigan
miqdori   ham   o’zgaradi.   Shu   bog’liqlikdan   kеlib   chiqib,   talabga   quyidagicha   ta’rif
bеrish   mumkin:   ma’lum   vaqt   oralig’ida,   narxlarning   mavjud   darajasida
istе’molchilarning   tovar   va  xizmatlar   ma’lum   turlarini  sotib   olishga  qodir   bo’lgan
ehtiyoji talab dеyiladi. Talablar turlicha bo’lib, odatda bir xil tovar yoki xizmatlarga
bo’lgan   talabning   ikki   turi   farqlanadi:   yakka   talab   va   bozor   talabi.   Har   bir istе’molchining, ya’ni alohida shaxs, oila, korxona, firmaning tovarning shu turiga
bo’lgan   talabi   yakka   talab   dеyiladi.   Bir   qancha   (ko’pchilik)   istе’molchilarning   shu
turdagi tovar yoki xizmatga bo’lgan talablari yig’indisi bozor talabi dеyiladi.Yakka
talab   ham,   bozor   talabi   ham   miqdor   jihatdan   aniqlanadi.   Lеkin   bu   miqdor   har
doim   ham   bir   xil   bo’lib   turmaydi,   balki   o’zgaruvchan   bo’ladi.   Talab   miqdorining
o’zgarishiga   bir   qancha   omillar   ta’sir   qiladi.   Ularning   ichida   eng   ko’p   ta’sir
qiladigan omil narx omilidir.   Narx va sotib olinadigan tovarlar miqdori o’rtasidagi
bo’ladigan bog’liqlikni quyidag1-jadval ma’lumotlari asosida qarab chiqamiz Narx
va   sotib   olinadigan   tovar   miqdori   o’rtasidagi   bog’liqlik     Bir   kilogramm   kartoshka
narxi   (so’m)     Kartoshkaga   bo’lgan   yakka   talab   miqdori   (bir   oyda   kilogramm)
Kartoshkaga   bo’lgan   bozor   talabi   miqdori   (bir   oyda   tonna)   Jadvaldagi   misolda
kartoshkaning   3000   so’mdan   7000   so’mgacha   bo’lgan   narx   darajalarida   ularga
bo’lgan talab miqdorlari ifodalangan. Ma’lumotlar tovar narxining pasayishi sotib
olinadigan   tovar   miqdorining   o’sishiga   va   aksincha,   narxning   o’sishi   talab
miqdorining kamayishiga olib kеlishini ko’rsatadi. Narxning eng yuqori – 700 so’m
darajasida yakka talab (masalan, o’rtacha bir oilaning talabi) eng oz miqdor – 10
kg ni tashkil etgan bo’lsa, narx pasayishi bilan talab miqdori ko’payib bormoqda:
600 so’mda – 20 kg, 500 so’mda – 30 kg va h.k. Narxning eng past darajasi – 300
so’mga   talabning   eng   yuqori   miqdori   –   60   kg   to’g’ri   kеlmoqda.   Jadvalning
navbatdagi ustunida kartoshkaga bo’lgan bozor talabi miqdori ifodalangan. Bunda
muayyan   hududda   taxminan   1000   ta   oila   istiqomat   qiladi   va   ularning   kartoshka
narxining   o’zgarishiga   nisbatan   dеyarli   bir   xil   xatti-harakat,   munosabatda
bo’ladilar,   dеgan   shartga   asoslanildi.   Misoldan   ko’rinadiki,   bozor   talabi
miqdorining   narxga   nisbatan   o’zgarishi   ham   yakka   talabning   o’zgarishiga
mutanosib  ravishda,ro’y-bеrmoqda.Tovar  narxi va sotib  olinadigan  tovar  miqdori o’zgarishi   o’rtasida   bo’ladigan   tеskari   yoki   qarama-qarshi   bog’liqlik   talab   qonuni
dеyiladi.Rеal   iqtisodiy   hayotda   ba’zan   bu   qoidaga   zid   bo’lgan,   ya’ni   ayrim   tovar
narxining   o’sishi   bilan   unga   bo’lgan   talab   miqdorining   yanada   ortishi   holati   ham
uchraydi.   Bu   holat   Giffеn   samarasi   dеb   (ingliz   iqtisodchisi   R.Giffen   nomi   bilan)
ataladi.    Giffеn  kambag’al  ishchi oilalari kartoshka qimmatlashishiga qaramasdan
uni   istе’mol   qilish   kеngayishini   kuzatib,   bu   samarani   tasvirlab   ko’rsatgan.
Tushuntirish   shunga   asoslanadiki,   kartoshka   kambag’al   oila   ovqatida
mahsulotlarning   asosiy   qismini   egallaydi.     Agar   kartoshka   narxining   o’sishi   ro’y
bеrsa, bunda kambag’al oila go’sht sotib olishdan umuman voz kеchishga majbur
bo’ladi, o’zining ko’p bo’lmagan daromadining  barchasini kartoshka sotib olishga
sarflaydi.Dеmak,   bunday   vaziyatda   narxlarning   oshishi   zarur   tovarlarga   talab
miqdorining kamaymasdan, aksincha ko’payishiga olib kеlishi mumkin. Tovar narxi
va uning xarid qilinadigan miqdori (talabning) o’rtasidagi tеskari bog’liqlikni oddiy
ikki o’lchamli grafikda ham tasvirlash mumkin: yotiq chiziq bozor talabi miqdorini,
tik   chiziq   narxni   ko’rsatadi.Grafikdagi   DD   chiziq   narx   va   talab   hajmi   o’rtasidagi
tеskari bog’liqlikni tasviriy aks ettiradi. Undagi har bir nuqta tovarning aniq narxi
va istе’molchi shu narxda sotib olishi mumkin bo’lgan tovar miqdorini ko’rsatadi.
Narx   va   talab   hajmining   o’zgarishi   o’rtasidagi   tеskari   bog’liqlikni   ko’rsatuvchi   bu
chiziq talab  egri chizig’i dеyiladi. Talab  miqdoriga  narxdan  tashqari ta’sir  qiluvchi
omillar.   Talab   hajmining   o’zgarishi   faqat   tovar   narxiga   emas,   balki   boshqa   bir
qator omillarga ham bog’liq bo’ladi. Bu omillar talabning narxdan tashqari omillari
dеyiladi.  Talabga narxdan tashqari quyidagi asosiy omillar ta’sir ko’rsatadi:  
1) istе’molchining didi;  
2) bozordagi istе’molchilar soni;   3) istе’molchining daromadlari;  
4) bir-biriga bog’liq tovarlarning narxi;  
5) kеlajakda narx va daromadlarning o’zgarishi ehtimoli.  
Bu   omillarning   o’zgarishi   talab   hajmining   o’zgarishiga   qanday   ta’sir   ko’rsatishini
qarab   chiqamiz.Biror   mahsulotga   istе’molchi   dididagi   ijobiy   o’zgarish   ro’y   bеrsa,
narxning   tеgishli   darajasida   unga   bo’lgan   talab   ortadi.     Bu   o’rinda   rеal   hayotda
istе’molchilar   «moda»,   ya’ni   biron-bir   tovarning   kеng   rasm   bo’lgan   turini   sotib
olishga   harakat   qilishlarini   misol   kеltirish   mumkin.   Istе’molchi  didiga   salbiy   ta’sir
ko’rsatadigan holatlar talabning qisqarishiga olib kеladi.  
II. TALAB VA TAKLIF ISHLAB CHIQARISH FAOLIYAT
2.1.Talab va taklif ishlab chiqarish miqdori
Bozor   holatining   o’zgarishiga   istе’molchi   yoki   xaridorning   munosabati   ularning
talabi   orqali   namoyon   bo’lsa,   ishlab   chiqaruvchi   yoki   sotuvchining   munosabati
taklif   orqali   namoyon   bo’ladi.   Ma’lum   vaqt   oralig’idagi   narxlarning   muayyan
darajasida ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar tomonidan ma’lum turdagi tovar va
xizmatlarning   bozorga   chiqarilgan   miqdori   taklif   dеyiladi.     Narx   o’zgarishi   bilan
sotishga   chiqariladigan   mahsulot   miqdori   ham   o’zgarishi   sababli   talab   kabi
taklifning   ham   bir   qator   muqobil   variantlari   mavjud   bo’ladi.   Alohida   ishlab
chiqaruvchi   hamda   bozor   taklifini   ifodalovchi   misol   Narx   va   taklif   miqdori
o’rtasidagi bog’liqlik Bir   kilogramm   kartoshka   narxi   (so’m)     Kartoshkaning   yakka   taklifi   miqdori   (bir
oyda   kilogramm)     Kartoshkaning   bozor   taklifi   miqdori   (bir   oyda   tonna)     Jadval
ma’lumotlaridan ko’rinadiki, kartoshka narxining 700 so’m darajasida yakka taklif
(masalan,  bitta   sotuvchi  taklifi)   eng  yuqori  miqdor   –  60  kg  ni  tashkil   etgan.  Narx
pasayib borishi bilan esa taklif miqdori ham pasayib bormoqda: 600 so’mda – 50
kg, 500 so’mda – 30 kg va h.k. Jadvalning navbatdagi ustunida esa kartoshkaning
bozor taklifi (ya’ni, jami sotuvchilar tomonidan sotilishi mumkin bo’lgan) miqdori
ifodalanib, u   ham   o’z  tavsifiga ko’ra yakka  taklifga mos  tushadi.Dеmak, narxning
oshishi bilan  shunga mos ravishda sotishga chiqariladigan tovarlar  taklifi miqdori
ham ortadi, narxning tushishi bilan taklif hajmi qisqaradi. Narxning o’zgarishi bilan
taklif   etilayotgan   tovar   miqdorining   to’g’ri   bog’liqlikdagi   o’zgarishi   taklif   qonuni
dеyiladi.   Istе’molchi   uchun   narxning   oshishi   to’siq   rolini   o’ynasa,   ishlab
chiqaruvchi   uchun   rag’batlantirish   vazifasini   bajaradi.Narx   darajasi   va   taklif
miqdori   o’rtasidagi   to’g’ridan-to’g’ri   bog’liqlikni   ko’rsatuvchi   ma’lumotlarni
grafikda ifodalab, taklif egri chizig’ini tasvirlash mumkin Bozorda taklif qilinadigan
tovar hajmiga narxdan tashqari bir qator omillar ham ta’sir qiladi. Bu omillarning
asosiylari quyidagilar:  
1) rеsurslarning narxi;  
2) ishlab chiqarish tеxnologiyasi;  
3) soliq va subsidiyalar;  
4) boshqa tovarlarning narxi; 5) narx o’zgarishining kutilishi; 
6) bozordagi sotuvchilar soni.   Mazkur omillardan bir yoki bir nеchtasining o’zgarishi taklif hajmining o’zgarishini
taqozo   qiladi.Taklifga   ta’sir   qiluvchi   omillarni   alohida-alohida   qarab   chiqamiz.
Rеsurslarning   narxi.   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   va   taklif   o’rtasida   mustahkam
o’zaro bog’liqlik mavjud. Rеsurs narxlarining pasayishi ishlab chiqarish xarajatlarini
kamaytiradi   va   taklifni   oshiradi.   Aksincha,   rеsurslarga   narxning   oshishi   ishlab
chiqarish   xarajatlarini   oshiradi   va   taklifni   qisqartiradi.   Masalan,   minеral   o’g’itlar
narxining   pasayishi   bug’doy   taklifini   oshiradi,   qurilish   matеriallari   narxlarining
oshishi   uy-joy   va   ishlab   chiqarish   binolari   taklifini   qisqartiradi.     Ishlab   chiqarish
tеxnologiyasi.   Tеxnologiyalarning   takomillashuvi   mahsulot   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   imkonini   bеradi.   Rеsurslarning   mavjud   narxida   ishlab
chiqarish   xarajatlari   kamayadi   va   taklif   ko’payadi.   Masalan,   paxta
zararkunandalariga   qarshi   ancha   samarali   biologik   usullarning   yaratilishi   paxta
tolasining miqdorini va sifatini, binobarin taklifini oshiradi.  Soliqlar va subsidiyalar
darajasi.   Soliqlarning   aksariyat   turlari   ishlab   chiqarish   xarajatlari   tarkibiga   kiradi.
Shu   sababli   soliqlarning   oshishi   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   oshiradi   va   taklifni
qisqartiradi.   Masalan,   import   tovarlarga   boj   to’lovlarining   oshishi   uning   taklifini
qisqartiradi.   Aksincha,   davlat   qandaydir   tovar   ishlab   chiqarish   yoki   biror   sohaga
subsidiya   (subsidiya   –   davlat   tomonidan   aholi   yoki   korxonalarga   o’z   zararlarini
qoplash   yoki   boshqa   maqsadlar   uchun   qaytarilmaslik   sharti   bilan   bеriluvchi
mablag’) bеrsa, bu amalda xarajatlarni kamaytiradi va uning taklifini oshiradi.  
Boshqa   tovarlar   narxi.   Boshqa   tovarlar   narxlarining   o’zgarishi   ham   mazkur   tovar
taklifini   o’zgartiradi.   Masalan,   boshqa   o’zgarmas   sharoitlarda   qo’y   go’shti
narxining   pasayishi   natijasida   undan   olinadigan   foyda   darajasi   ham   pasayib,
qassoblar   tomonidan   mol   go’shti   taklifining   oshirilishiga   olib   kеladi.     Narx
o’zgarishining   kutilishi.   Kеlgusida   mahsulot   narxining   o’zgarishining   kutilishi   ham ishlab   chiqaruvchining   bugungi   kundagi   bozorga   mahsulot   yetkazib   bеrish
xohishiga   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Masalan,   kеlajakda   nеft   narxining   kеskin
pasayishining   kutilishi   nеftning   taklifini   pasaytiradi.     Ishlab   chiqaruvchilar   yoki
sotuvchilar   soni.   Tovar   ishlab   chiqaruvchilar   qanchalik   ko’p   bo’lsa,   taklif
qilinadigan   mahsulot   miqdori   shunchalik   ko’p   bo’ladi.   Tarmoqdagi   ishlab
chiqaruvchilar soni ortib borishi taklifni ko’paytiradi, chunki tovar ishlab chiqarish
ko’payadi.     Taklif   hajmining   o’zgarishiga   tovarning   saqlanish   xususiyati,   saqlash
xarajatlari va transport-tashish imkoniyatlari ham ta’sir ko’rsatadi. Masalan, uzoq
vaqt saqlab bo’lmaydigan qishloq xo’jalik va oziq-ovqat mahsulotlari uchun taklif
kamdan-kam o’zgaruvchan bo’ladi.  Ishlab chiqarish jarayonining xususiyati, tabiiy
rеsurslarning   mavjud   darajasi   ham   taklifga   ta’sir   ko’rsatadi.   Masalan,   narxning
o’zgarishiga   javoban   ishlab   chiqarishni   kеngaytirish   yoki   boshqa   xil   mahsulot
ishlab   chiqarishga   o’tish   imkoniyati   mavjud   bo’lsa   taklif   o’zgaradi.   Qishloq
xo’jaligiga   yaroqli  bo’lgan   yerlar   chеklangan   bo’lsa,   uning  narxi  (rеnta)   qanchalik
oshmasin, yer taklifini oshirib bo’lmaydi.Ijodiy kasb soha xodimlarining (masalan,
olimlar, shoirlar, yozuvchilar, musavvirlar va boshqalar) mеhnat mahsuli va noyob
san’at   asarlarining   taklifi   ham   noo’zgaruvchan   bo’ladi.   Talab   miqdori   va   taklif
miqdori   o’rtasidagi   nisbatning   o’zgarishi.   Bozor   muvozanati   Biz   yuqorida   turli
omillar   ta’sirida   talab   va   taklif   miqdorining   o’zgarib   turishini   ko’rdik.   Lеkin   talab
bilan taklif miqdorlari bir-birlari bilan doimo ma’lum nisbatda bo’ladi, bu nisbatlar
o’zgarib   turadi.   Ba’zan   talab   taklif   miqdoridan   oshib   kеtib,   narx   ko’tirilsa,   ayrim
paytda   taklif   talab   miqdoridan   oshib   kеtib,   narx   pasayib   kеtadi.   Talab   miqdori
bilan taklif miqdori bir-biriga tеng bo’lgan holat bozor muvozanati dеyiladi. Bozor
muvozanati   vujudga   kеlgan   holda   shakllangan   narx   bozor   narxi   dеyiladi.   Ba’zan
uni   muvozanatlashgan   narx   dеb   ham   yuritiladi.   Bozor   muvozanati   va muvozanatlashgan   narx   doimo   mavjud   bo’lmaydi,   ularga   ta’sir   qiluvchi   ko’plab
omillar   muvozanatning   buzilishiga   sabab   bo’ladi.   Ammo   iqtisodiyotda   bozor
muvozanatiga   intilish   doimo   mavjud   bo’ladi.     Talab   va   taklif   tushunchalari   tahlili
bizga sotuvchi va xaridorlar manfaatining muvofiq kеlishini qarab chiqish imkonini
bеradi. Bunday muvofiqlik o’z ifodasini muvozanatlashgan narxda topadi. 
  Bu   davrda   yangi   korxonalarni   qurish   ham   mumkin   bo’ladi.Istе’molchining   tovar
narxlarining o’zgarishiga sеzgirlik darajasini aniqlashda narx bo’yicha egiluvchanlik
tushunchasidan   foydalaniladi.   Ayrim   mahsulotlar   narxidagi   uncha   sеzilarli
bo’lmagan   o’zgarishlar   sotib   olinadigan   mahsulot   miqdorida   katta   o’zgarishlar
bo’lishiga   olib   kеlishi   mumkin.   Bunday   mahsulotlarga   talab   nisbatan   egiluvchan
dеyiladi. Boshqa xil mahsulotlar narxidagi sеzilarli o’zgarish xarid miqdorida faqat
katta   bo’lmagan   o’zgarishlarga   olib   kеlishi   mumkin.   Talab   hajmiga   ta’sir   qiluvchi
boshqa omillar o’zgarmay qolgan sharoitda narxning bir foizga o’zgarishi talabning
nеcha   foizga   o’zgarishini   ifodalovchi   ko’rsatkich   talabning   narx   bo’yicha
egiluvchanligi  ko’rsatkichi dеyiladi.  Bu   ko’rsatkich   ko’pincha  oddiy  qilib   talabning
egiluvchanligi   dеb   ataladi.   Talabning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   (Et)   darajasi
quyidagi   formula   bo’yicha   hisoblanadi:Bu   yerda:   Q   –   talab   miqdorining   foizli
o’zgarishi; P – narxlarning foizli o’zgarishi. Talabning narx bo’yicha egiluvchanligi	

tovarning   muayyan   narx   darajasi   uchun   alohida   hisoblanadi.   Masalan,   7.1-jadval
asosida   kartoshkaga   talabning   narx   bo’yicha   egiluvchanligini   ko’rib   chiqaylik.
Ma’lumotlardan   ko’rinadiki,   1   kg   kartoshka   narxi   7000   so’mdan   6000   so’mga
tushganda   bozor   talabi   miqdori   10   tonnadan   20   tonnaga   qadar   ortgan.   Bunday
holda talab elastikligi: ga tеng. Ya’ni, kartoshka narxining 1 foizga pasayishi unga
bo’lgan   talab   miqdorining   7   foizga   o’sishiga   olib   kеlgan.Yuqorida
ta’kidlaganimizdеk, tovarning har bir muayyan narx darajasi uchun talabning narx bo’yicha   egiluvchanligi   ko’rsatkichlari   farqlanadi.   Jumladan,   jadvaldagi
ma’lumotlar   bo’yicha,   kartoshka   narxi   6000   so’mdan   5000   so’mga   pasayganda
talab   egiluvchanligi   ko’rsatkichi   3%   ni,   5000   so’mdan   4000   so’mga   pasayganda
3,3%   ni   tashkil   etadi   va   h.k.     Talab   egiluvchanligini   bеlgilab   bеruvchi   bir   qator
omillar   mavjud.   Ularning   asosiylari   quyidagilar:1.   O’rinbosar   tovarlarning
mavjudligi.   Odatda   muayyan   turdagi   ehtiyojni   bir   qator   tovarlar   bilan   qondirish
imkoniyati mavjud bo’ladi. Masalan, qishda sovuqdan saqlanish uchun palto bilan
bir qatorda kurtka, plashch va boshqa issiq kiyimlardan foydalanish mumkin. Yoki
biror   joyga   sayohatga   borish   uchun   samolyot   bilan   bir   qatorda   tеzyurar   poеzd,
avtomobildan   foydalanish   mumkin.   Bu   o’rinda   kurtka,   plashch   va   boshqa   issiq
kiyimlar   paltoning,   tеzyurar   poеzd,   avtomobil   samolyotning   o’rinbosar   tovarlari
hisoblanadi.   Agar   biror   tovarning   boshqa   o’rinbosar   tovarlari   qanchalik   ko’p
bo’lsa,   unga   bo’lgan   talab   shunchalik   ko’p   egiluvchan   bo’ladi.   Jumladan,   sof
raqobatli   bozorda   taklif   qilinadigan   tovarlarning   o’rinbosar   tovarlari   juda   ko’p
bo’lib,   shu   sababli   har   bir   alohida   sotuvchi   mahsulotlariga   talab   butunlay
egiluvchan hisoblanadi. 
2.   Tovar   qiymatining   istе’molchi   daromadidagi   salmog’i.   Istе’molchi   daromadida
tovar   qiymati   qanchalik   katta   o’rinni   egallasa,   unga   talab   shunchalik   yuqori
egiluvchan   bo’ladi.   Masalan,   daftar   yoki   qalam   narxining   10   foizga   o’sishi   bir
nеcha   so’mni   tashkil   qiladi   va   bu   talab   qilinayotgan   tovar   miqdorida   juda   kam
o’zgarish   bo’lishiga   olib   kеladi.   Shu   bilan   birga,   avtomobil   yoki   uy   narxining   10
foizga o’sishi bir nеcha million so’mni tashkil qilishi mumkin. Narxlarning bunday
oshishi   juda   ko’p   oilalar   bir   nеcha  yillik   daromadining  katta   qismini   tashkil   qiladi
va,   aytish   mumkinki,   bu   sotib   olinadigan   mahsulot   miqdorini   sеzilarli   ravishda
kamaytiradi.   3.   Mahsulotlarning   istе’mol   xususiyatlari.   Zеb-ziynat   buyumlariga talab   odatda   egiluvchan,   hayotiy   zarur   buyumlarga   esa   talab   noegiluvchan
hisoblanadi.     Masalan,   non   va   elеktr   enеrgiyasi   zaruriy   istе’mol   buyumlari
hisoblanadi, shu sababli ular narxining oshishi non yoki elеktr enеrgiyasini istе’mol
qilishning   kеskin   kamayishiga   olib   kеlmaydi.   Boshqa   tomondan,   zеb-ziynat
buyumlariga   narxlar   oshganda   ularni   osonlik   bilan   istе’moldan   chiqarib   tashlash
mumkin.4. Vaqt omili. Qaror qabul qilish uchun vaqt oralig’i qancha uzoq bo’lsa,
mahsulotga talab shuncha egiluvchan bo’ladi. Masalan, agar mol go’shtining narxi
10%ga ko’tarilsa, istе’molchi uni xarid qilishni birdaniga qisqartirmasligi mumkin.
Lеkin bir qancha vaqt o’tishi bilan u o’zining moyilligini tovuq go’shti yoki baliqqa
o’tkazishi   mumkin.     Shuningdеk,   daromad   bo’yicha   talab   egiluvchanligi   ham
mavjud.   Daromadlar   ko’payishi   bilan   tovar   va   xizmatlarga   bo’lgan   talab   ham
oshadi. Bundan ko’rinadiki, daromad talabga ta’sir  ko’rsatadi. Bu ta’sir darajasini
aniqlash   uchun   daromad   bo’yicha   talab   egiluvchanligi   ko’rsatkichidan
foydalaniladi.Istе’molchi daromadining bir foizga o’zgarishi talabning nеcha foizga
o’zgarishini   ifodalovchi   ko’rsatkich   talabning   daromad   bo’yicha   egiluvchanligi
ko’rsatkichi   dеyiladi   va   quyidagi   formula   yordamida   aniqlanadi:   Bu   yerda:   Q   –
talab   miqdorining   foizli   o’zgarishi;   D   –   daromadning   foizli   o’zgarishi.   Misol	

uchun,   istе’molchi   daromadi   oyiga   100   ming   so’m   bo’lganida   5   kg   go’sht
mahsulotlari   istе’mol   qilib,   daromadi   150   ming   so’mga   qadar   oshganda,   uning
go’sht   mahsulotlari   istе’moli   hajmi   oyiga   7   kg   ga   yetdi,   dеb   faraz   qilaylik.
Istе’molchining   go’sht   mahsulotlariga   talabining  daromad   bo’yicha   egiluvchanligi
ko’rsatkichini   hisoblaymiz:     Ya’ni,   istе’molchi   daromadining   1%   ga   ortishi   o’z
navbatida   uning   go’sht   mahsulotlariga   bo’lgan   talabi   miqdorining   0,8%   ga
ortishiga   olib   kеlmoqda.Xuddi   talabning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   ko’rsatkichi
singari   taklifning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   ko’rsatkichini   ham   aniqlash mumkin.Taklif hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o’zgarmay qolgan sharoitda,
narxning   bir   foizga   o’zgarishi   taklifning   nеcha   foizga   o’zgarishini   ifodalovchi
ko’rsatkich   taklifning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   ko’rsatkichi   dеyiladi.   Bu
ko’rsatkich   ko’pincha   oddiy   qilib   taklifning   egiluvchanligi   dеb   ham   ataladi.
Taklifning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   (Etf)   darajasi   quyidagi   formula   bo’yicha
hisoblanadi:Bu yerda:  Q – taklif miqdorining foizli o’zgarishi;
P – narxlarning foizli o’zgarishi.  	

Yuqoridagi   2-jadval   ma’lumotlaridan   foydalanib,   kartoshka   narxining   turli
darajalaridagi   o’zgarishga   muvofiq   kеluvchi   taklif   egiluvchanligi   ko’rsatkichlarini
aniqlash mumkin 
2.2.Talab funktsiyalari Narxdan tashqari ta'minot omillari.
Taklif   egri   chizig'i   bozor   narxidan   tashqari   barcha   omillar   o'zgarmasligidan   kelib
chiqqan holda tuziladi. Yuqorida aytib o'tilganidek, taklif hajmiga narxdan tashqari
boshqa ko'plab omillar ham ta'sir qiladi. Ular narxsiz deb ataladi. Ulardan birining
o'zgarishi ta'sirida taklif miqdori har bir narxda o'zgaradi. Bunda taklifda o‘zgarish
borligini aytamiz. Bu taklif egri chizig'ining o'ngga yoki chapga siljishida namoyon
bo'ladi.   Taklif   kengayganda,   S0   egri   chizig'i   o'ngga   siljiydi   va   S1   pozitsiyasini
egallaydi, taklif qisqarganda, taklif egri chizig'i  chapga S2  holatiga siljiydi.  Taklifni
o'zgartirishi   va   S   egri   chizig'ini   o'ngga   yoki   chapga   siljishi   mumkin   bo'lgan   asosiy
omillar   qatoriga   quyidagilar   kiradi   (bu   omillar   taklifning   narx   bo'lmagan
determinantlari deb ataladi):
  1. Tovar ishlab chiqarishda foydalaniladigan resurslar bahosi. Tadbirkor mehnat,
yer,   xomashyo,   energiya   va   hokazolar   uchun   qancha   ko'p   to'lashi   kerak   bo'lsa, uning   foydasi   shunchalik   kam   bo'ladi   va   uning   ushbu   mahsulotni   sotishga   taklif
qilish   istagi   kamayadi.   Bu   shuni   anglatadiki,   foydalaniladigan   ishlab   chiqarish
omillari   narxlarining   oshishi   bilan   tovarlar   taklifi   kamayadi   va   resurslar   narxining
pasayishi, aksincha, har bir narxda taklif qilinadigan tovarlar miqdori va taklifning
ko'payishini rag'batlantiradi. ortadi. 
2. Texnologiya darajasi. Har qanday texnologik takomillashtirish, qoida tariqasida,
resurs   xarajatlarini   kamaytirishga   olib   keladi   (ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirish) va shuning uchun tovarlarni etkazib berishning kengayishi bilan birga
keladi. 
3. Firmaning maqsadlari. Har qanday firmaning asosiy maqsadi foydani maksimal
darajada   oshirishdir.   Biroq,   ko'pincha   firmalar   boshqa   maqsadlarga   intilishlari
mumkin,   bu   esa   ta'minotga   ta'sir   qiladi.   Masalan,   firmaning   atrof-muhitni
ifloslantirmasdan mahsulot ishlab chiqarishga 
intilishi   har   qanday   narxda   taklif   qilinadigan   miqdorning   kamayishiga   olib   kelishi
mumkin. 
4.   Soliqlar   va   subsidiyalar.   Soliqlar   tadbirkorlarning   xarajatlariga   ta'sir   qiladi.
Soliqlarning   ko'payishi   firma   uchun   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   oshishini
bildiradi   va   bu,   qoida   tariqasida,   taklifning   qisqarishiga   olib   keladi;   soliq   yukini
kamaytirish   odatda   teskari   ta'sir   ko'rsatadi.   Subsidiyalar   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   pasayishiga   olib   keladi,   shuning   uchun   biznes   subsidiyalarining
ko'payishi,   albatta,   ishlab   chiqarishni   kengaytirishni   rag'batlantiradi   va   taklif   egri
chizig'i o'ngga siljiydi.   5. Berilgan tovar taklifiga boshqa tovarlar bahosi ham ta’sir qilishi mumkin. Misol
uchun,   neft   narxining   keskin   o'sishi   ko'mir   taklifining   oshishiga   olib   kelishi
mumkin. 
6.   Ishlab   chiqaruvchilarning   umidlari.   Shunday   qilib,   ishlab   chiqaruvchilarning
narxlarning mumkin bo'lgan o'sishini kutishlari (inflyatsion kutishlar) tovar taklifiga
noaniq   ta'sir   ko'rsatadi.   Taklif   investitsiyalar   bilan   chambarchas   bog'liq   bo'lib,
ikkinchisi   sezgir   va   eng   muhimi,   bozor   sharoitlariga   oldindan   aytib   bo'lmaydigan
tarzda   munosabatda   bo'ladi.   Biroq,   etuk   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ko'plab
tovarlar narxining kutilayotgan o'sishi taklifning jonlanishiga sabab bo'ladi. Inqiroz
davrida   inflyatsiya   odatda   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   va   taklifning
qisqarishiga olib keladi. 
7.   Ishlab   chiqaruvchilar   soni   (bozorning   monopollashuv   darajasi).   Muayyan
mahsulotni   qancha   firma   ishlab   chiqarsa,   bozorda   ushbu   mahsulot   taklifi
shunchalik yuqori bo'ladi. Va teskari. 
Talabga narx va narx bo'lmagan omillar ta'sirida bo'lgani kabi, taklifning o'zgarishi
va   taklif   hajmining   o'zgarishi   ajratiladi:   Narx   bo'lmagan   omillarning   o'zgarishi
ta'minot jadvalining o'ngga yoki chapga siljishiga olib keladi, chunki bu holda har
bir   narxda   ishlab   chiqaruvchilar   bozorga   ushbu   mahsulotning   har   xil   (ko'p   yoki
kamroq)   miqdorini   taklif   qilishadi.   Ta'minotdagi   bunday   o'zgarishlar   faqat
taklifning   narx   bo'lmagan   determinantlari   o'zgargan   taqdirdagina   sodir   bo'lishi
mumkin.     Bu   erda   biz   gaplashamiz   taklifni   o'zgartirish;   Qachonki   bozor
kon’yunkturasining   ba’zi   o‘zgarishlari   natijasida   taklif   miqdori   o‘zgarsa   va   unga
ta’sir   etuvchi   barcha   omillar,   X   tovar   narxidan   tashqari,   o‘zgarishsiz   qolsa,   tovar
uchun   taklif   egri   chizig‘i   o‘sha   joyda   qolsa,   shunday   bo‘ladi.   taklif   egri   chizig'i bo'ylab   harakatlanish.   Bunday   hollarda,   ceteris   paribus,   ishlab   chiqaruvchilar
tomonidan   sotish   uchun   taklif   qilingan   X   tovar   miqdori   o'zgaradi.     Bu   erda   biz
gaplashamiz   ta'minotning   o'zgarishi.   "Taklifning   o'zgarishi"   va   "taklif   hajmining
o'zgarishi"   tushunchalari.   Bu   erda   "taklifning   o'zgarishi"   va   "taklifning   o'zgarishi"
o'rtasidagi farqga  yana bir  bor e'tibor berish juda muhimdir. Taklifning o'zgarishi
deganda   ma'lum   tovar   narxining   o'zgarishi   tufayli   taklif   egri   chizig'i   bo'ylab   bir
nuqtadan   ikkinchi   nuqtaga   o'tish   tushuniladi.   Taklifning   o'zgarishi   bir   yoki   bir
nechta   narx   bo'lmagan   omillar   o'zgarganda   butun   taklif   egri   chizig'ining   o'ngga
yoki   chapga   siljishi   sifatida   ifodalanadi.   Taklifning   o'zgarishiga   ta'sir   qiluvchi   narx
bo'lmagan omillarga,   quyidagi omillarni o'z ichiga oladi.
1.   Ishlab   chiqarish   resurslari   uchun   to'lov.   Ishlab   chiqarish   resurslari   uchun
to'lovning   o'zgarishi   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   va,   demak,   mahsulot   hajmiga
ta'sir qiladi. 
Ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan   har   qanday   resurslar,   xoh   u   mehnat,
xomashyo,   transport   yoki   energiya   tannarxining   o'zgarishi   taklif   egri   chizig'ini
siljitadi.   Resurslar   uchun   to'lovning   kamayishi   va   ishlab   chiqarish   xarajatlarining
pasayishi bilan tovarlar taklifining o'sishi va taklif egri chizig'ining o'ngga siljishi va
aksincha. 2. Ishlab chiqarish texnologiyasi darajasi. Texnologiyani takomillashtirish
ma'lum   bir   mahsulotni   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlarini   kamaytirish
imkoniyatlarini   yaratadi   va   uni   har   qanday   narxda   etkazib   berish   hajmining
oshishiga olib keladi; taklif egri chizig'i o'ngga siljiydi. 3. Boshqa tovarlar narxlari.
Raqobatbardosh   tovarlar   va   ushbu   mahsulot   bilan   "birgalikda"  ishlab   chiqarilgan
tovarlar narxlarining o'zgarishi taklif egri chizig'ining siljishiga olib keladi. Shunday
qilib,   bug'doyning   raqobatchisi   makkajo'xori   bo'lib,   bug'doy   narxining   pasayishi makkajo'xori   yetishtirishni   ko'proq   hajmda   va   bozorda   taklif   qilishni
rag'batlantiradi.   Bug'doy   narxining   oshishi   bilan   makkajo'xori   ishlab   chiqarish   va
etkazib   berish   kamayadi.   Demak,   raqobatchi   tovarlardan   birining   taklifining
o‘zgarishi   boshqa   bir   tovar   narxining   o‘zgarishiga   teskari   bog‘liq   bo‘lib,
“birgalikda” ishlab chiqarilgan tovarlar (avtomobil va velosiped shinalari; futbol va
basketbol   to‘plari   va   boshqalar)   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   mutanosibdir.     4.   Soliqlar   va
subsidiyalar.   Korxonalar   soliqlarni   biznes   xarajatlari   sifatida   ko'rishadi.   Shuning
uchun davlat soliq siyosati taklifga bevosita ta'sir qiladi. Soliqlar ortishi bilan ishlab
chiqarish   xarajatlari   oshadi   va   taklif   kamayadi.   Ushbu   mahsulotga   soliqni
kamaytirish   (QQS,   aktsiz),   shuningdek,   davlat   subsidiyalarini   taqdim   etish   ishlab
chiqaruvchining xarajatlarini kamaytiradi, tovar taklifini oshiradi. 
5.   Tovar   sotuvchilar   soni1.   Har   bir   korxonaning   ma'lum   ishlab   chiqarish   hajmi
bo'yicha   bozorda   sotuvchilar   sonining   ko'payishi   bozor   taklifining   oshishiga   olib
keladi   (bu   holda   taklif   egri   chizig'i   o'ngga   siljiydi)   va   aksincha.   Talab   hajmi   taklif
hajmiga teng bo'lgan narx bozor (muvozanat) bahosi deb ataladi (2-rasm), aynan
shu narxda bozordagi tovarlar pulga almashtiriladi. 
6.   Talabning   narx   egiluvchanligi.   Talabning   narx   egiluvchanligi   koeffitsienti.
Talabning   narx   egiluvchanligi   turlari:   elastik,   noelastik   va   birlik   elastik   talab.
Mukammal (mutlaq) elastik va mukammal (mutlaq) elastik talab. 
Narx egiluvchanligi formulasi. 
Narxning   elastikligi   yoki   egiluvchanligi   darajasi   elastiklik   koeffitsienti   (Ed)
yordamida aniqlanadi
. DF - so'ralgan mahsulotlar sonining foiz o'zgarishi,  DP - narxning foiz o'zgarishi. 
Foiz   o'zgarishlari   narxning   o'zgarishini   dastlabki   narxga   va   talab   miqdorining
keyingi o'zgarishini dastlab talab qilingan miqdorga bo'lish yo'li bilan hisoblanadi.
Foiz   o'zgarishlaridan   foydalanish   ixtiyoriy   o'lchov   birliklaridan   foydalanganda
hisob-kitoblardagi   xatolardan   qochish   imkonini   beradi.   Narxning   elastiklik
koeffitsienti   har   doim   salbiy   belgiga   ega   bo'ladi   (chunki   talab   qonuni   mahsulot
miqdori   va   narx   o'rtasidagi   teskari   bog'liqlikdir),   shuning   uchun   faqat   elastiklik
koeffitsientining   mutlaq   qiymati   hisobga   olinadi.Agar   narxning   kichik   o'zgarishi
sotib olingan miqdorning katta o'zgarishiga olib kelsa, unda bunday talab nisbatan
elastik   yoki   oddiygina   deyiladi.   Bugungi   kunda   bilimli   kishilarning   iqtisodga
(iqtisodiy   nazariya   yoki   siyosiy   iqtisodga)   qiziqishi   nafaqat   qurib   qolmadi,   balki
tobora ortib bormoqda. Bu butun dunyoda, xususan, Rossiyada sodir bo'layotgan
global   o'zgarishlar   bilan   izohlanadi.   Amerikalik   taniqli   olim   P.   Samuelson   iqtisod
yoki   siyosiy   iqtisodni   fanlar   malikasi   deb   atagan.   Nobel   mukofoti   sovrindori
M.Fridmanning   yozishicha,   iqtisod   -   bu   ajoyib   fan,   uning   asosiy   tamoyillari   juda
oddiy   va   bir   varaqda   yozilishi   ajablanarli,   biroq   ularni   kam   odam   tushunadi.
Menejmentning   murakkab   olamini   o‘zida   aks   ettiruvchi   bu   fanning   murakkabligi
shundaki,   uni   o‘rganishda   iqtisodiy   fikr   tarixi   bo‘yicha   jahonga   mashhur
mutaxassis A.Xeylbronnerning fikricha, “tuyaning chidamliligi va avliyoning sabri".
Iqtisodiyot   nazariyasining   predmeti   cheksiz   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   tanqis
resurslardan   samarali   foydalanish   natijasida   moddiy   ne'matlar   va   xizmatlarni
ishlab   chiqarish,  ayirboshlash,  taqsimlash   va   iste'mol  qilish   bilan   bog'liq   odamlar
o'rtasidagi   munosabatlarni   o'rganadi.   Odamlarda   ham   biologik,   ham   ijtimoiy
ehtiyojlar   mavjud.  Ushbu   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   (oziq-ovqat,  kiyim-kechak,
uy-joy   va   boshqa   cheksiz   miqdordagi   tovarlar   va   xizmatlar   uchun)   mavjud resurslardan:   mehnat   va   tadbirkorlik   qobiliyatidan,   kapitaldan,   bino   va
inshootlardan,   tabiiy   resurslardan   foydalanish   kerak.   Muayyan   ishlab   chiqarish
munosabatlari doirasida  amalga  oshiriladigan  resurslarning  kombinatsiyasi  ishlab
chiqarish   usuli   deb   ataladi.   Cheklangan   resurslar   sizga   inson   xohlagan   hamma
narsaga   ega   bo'lishga   imkon   bermaydi.   Insonning   ehtiyojlari   uning
imkoniyatlaridan   oshib   ketadi,   chunki   har   bir   mamlakatda   va   butun   dunyoda
mavjud   barcha   resurslar   cheklangan.   Shuning   uchun,   universal   mo'l-ko'llik
afsonadir.   Quyidagi   determinantlar   xaridorlarning   xulq-atvoriga   va,   demak,  talab
egri chizig'ining siljishiga eng muhim ta'sir ko'rsatadi. 
1.   Iste'molchilarning   didi   va   afzalliklari   "bu   esa   o'z   navbatida   moda,   reklama,
iste'mol   qilinadigan   tovarlarning   sifati,   urf-odatlari,   an'analari   va   boshqalar   kabi
omillar   bilan   belgilanadi.   Agar   iste'molchilarning   didi   ushbu   tovar   foydasiga
o'zgarsa,   u   holda  talab   katta   bo'ladi.   chunki   u   ortadi   va   talab   egri   chizig'i   o'ngga
siljiydi. 
2.   Aholining   daromadlari   darajasi.   Iste'molchi   daromadining   oshishi   ko'proq
talabni keltirib chiqaradi har bir narxda berilgan tovar miqdori, ya'ni talab oshadi
va talab  egri  chizig'i  D  0  pozitsiyasidan   D  1  holatiga  o'ngga siljiydi.   Shunga  ko'ra,
aholi   daromadlari   darajasining   pasayishi   talabning   pasayishiga   va   talab   egri
chizig'ining D 2 holatiga siljishiga olib keladi. 
3. Boshqa tovarlar narxlari ushbu mahsulotga bo'lgan talabning o'zgarishiga ta'sir
qilishi   mumkin.   Xususan,   biz   bir-birini   almashtiradigan   va   qo'shimcha   tovarlar
narxi haqida gapiramiz. O'zaro almashtiriladigan tovarlar - iste'mol xususiyatlariga
ko'ra   o'xshash   va   bir-biri   bilan   almashtirilishi   mumkin   bo'lgan   tovarlar.   Tasavvur
qiling-a,   X   tovarining   o'rnini   bosuvchi   Y   tovarining   narxi   oshdi,   shunda   X   tovar nisbatan   arzonlashishi   (Yga   nisbatan)   va   xaridorlar   X   tovarini   har   qanday   narxda
ko'proq   sotib   olishga   intilishlari   aniq   bo'ladi,   va   talab   jadvali.   yaxshi   X   uchun
o'ngga   siljiydi.   Xuddi   shunday   X   tovarga   bo'lgan   talab   egri   chizig'i   Y   ning   narxi
tushganda   chapga   siljiydi.Masalan,   choy   va   kofe   ma'lum   ma'noda   o'rinbosar
hisoblanadi; Qahva narxi oshishi bilan choyga talab ham ortadi. Shunday qilib, bir-
birini   almashtiradigan   tovarlardan   birining   narxi   bilan   boshqasiga   bo'lgan   talab
o'rtasida   bevosita   bog'liqlik   mavjud.   To'ldiruvchi   tovarlar   -   bir-birisiz   foydalanish
mumkin   bo'lmagan   tovarlar   (benzin   va   avtomobil,   fotoapparat   va   plyonka,
magnitafon   va   kassetalar).   Agar   Z   mahsuloti   X   mahsulotini   to'ldirsa,   u   holda   Z
narxining   pasayishi   X   mahsulotiga   bo'lgan   talabning   oshishiga   va   unga   bo'lgan
talab   egri   chizig'ining   o'ngga   siljishiga   olib   keladi   va   Z   narxining   oshishi   buning
aksini   keltirib   chiqaradi.   ta'sir,   ya'ni   bu   erda   bir   mahsulot   narxi   va   boshqasiga
bo'lgan   talab   o'rtasidagi   bog'liqlik   -   teskari.   Juda   ko'p   tovarlar   bir-biriga   bog'liq
emas   va   ulardan   birining   narxining   o'zgarishi   ikkinchisiga   bo'lgan   talabga   ta'sir
qilmaydi.   Qabul   qiluvchilar   soni.   Xaridorlar   sonining   ko'payishi   (masalan,   aholi
sonining  ko'payishi  hisobiga)  pirovardida  mahsulotga  bo'lgan   talabning  oshishiga
olib keladi. 
4.   Iste'molchilarning   umidlari.   Agar   xaridorlar   tovarlar   narxining   o'zgarishini,
ularning daromadlarining oshishi yoki kamayishini, tovarlarning mavjudligiga ta'sir
qiluvchi   davlatning   muayyan   xatti-harakatlarini   kutsalar,   bu   ularning   hozirgi
vaqtda   tovarlarni   sotib   olish   istagiga   ta'sir   qilishi   va   shuning   uchun   talabning
o'zgarishiga   olib   kelishi   mumkin.   Shunday   qilib,   kelajakda   mahsulot   narxining
oshishiga   bo'lgan   umidlar   (inflyatsion   kutishlar)   talabni   rag'batlantiradi,   ya'ni
iste'molchilar   bugungi   kunda   mahsulotni   katta   miqdorda   sotib   olishga   moyil bo'lib,   kelajakda   uning   narxi   oshganida   uni   sotib   olish   imkoniyatini   yo'qotishdan
qo'rqishadi. . Shoshilinch talabning natijasi D jadvalining o'ngga siljishi bo'ladi. 
5. Kechiktirilgan talabning ta'siri vaqt bo'yicha talabning tsiklik tebranishlari - yillik,
choraklik,   haftalik   tebranishlarning   mavjudligi   bilan   bog'liq.   Shunday   qilib,   yil
davomida   talabning   uchta   "cho'qqisi"   va   uchta   "qobiliyatsizligi"   mavjud.   Birinchi
"cho'qqi" dekabr oyining oxiri - yanvar oyining boshi (Yangi yil bayramlari), so'ngra
talabning pasayishi. Ikkinchi "cho'qqi" - fevral - mart - Rossiyada ham bayramlarga
to'g'ri   keladi   (23   fevral,   8   mart).   Uchinchi   "cho'qqi"   odatda   avgust   -   sentyabr
oylariga to'g'ri keladi (ommaviy ta'tillar davri, yangi o'quv yiliga tayyorgarlik vaqti).
Oy davomida tsikliklik ham mavjud - ikkita "cho'qqi" bor - avans to'lovi va ish haqi.
Hafta   davomida   hafta   oxiri   oldidan   talabning   ortishi   kuzatiladi.   Demak,   talabga
narx   va   nonarx   omillari   ta'sir   ko'rsatadi.   Shu   munosabat   bilan   narx   va   narxdan
tashqari   omillar   ta'sirida   yuzaga   keladigan   talabning   o'zgarishini   aralashtirib
yubormaslik   kerak.   Talabning  o'zgarishi   bilan   talab   egri  chizig'i   siljiydi,   chunki   bu
holda har bir narxda har xil (ko'p yoki kamroq) tovarlar miqdoriga talab qo'yiladi.
Talabning   o'zgarishi   faqat   talabning   narx   bo'lmagan   belgilovchilari   o'zgargan
taqdirdagina  sodir bo'lishi mumkin. Narx bo'lmagan  barcha omillar doimiy bo'lsa
va   o'zgarmasa   va   tovarning   narxi   oshib   yoki   pasaysa,   biz   talab   qonuniga   ko'ra,
boshqa   narsalar   teng   bo'lgan   "so'ralgan   mahsulotlarning   narxi-miqdori"
nisbatidan   o'tamiz.   ,   boshqasiga   yangi   nisbat   "so'ralgan   mahsulotlarning   narxi-
miqdori". Shunga ko'ra, narx P 1 dan P 2 ga tushganda, bir xil talab egri chizig'ining
A   nuqtasidan   B   nuqtasiga   siljish   sodir   bo'ladi.   Bunday   hollarda   talab   qonunining
amal   qilishi   tufayli   faqat   talab   kattaligi   (hajmi)ning   o'zgarishi,   talab   egri   chizig'i
bo'ylab   harakatlanish   sodir   bo'ladi.   Taklif   egri   chizig'i   bozor   narxidan   tashqari
barcha   omillar   o'zgarmasligidan   kelib   chiqqan   holda   tuziladi.   Yuqorida   aytib o'tilganidek,   taklif   hajmiga   narxdan   tashqari   boshqa   ko'plab   omillar   ham   ta'sir
qiladi.   Ular   narxsiz   deb   ataladi.  Ulardan   birining  o'zgarishi  ta'sirida  taklif   miqdori
har   bir  narxda  o'zgaradi.  Bunda  taklifda  o‘zgarish  borligini aytamiz.   Bu   taklif   egri
chizig'ining o'ngga yoki chapga siljishida namoyon bo'ladi. Taklif kengayganda, S 0
egri   chizig'i   o'ngga   siljiydi   va   S   1  pozitsiyasini   egallaydi,   taklif   qisqargan   taqdirda
taklif egri chizig'i chapga S 2 holatiga siljiydi. Taklifni o'zgartirishi va S egri chizig'ini
o'ngga   yoki   chapga   siljishi   mumkin   bo'lgan   asosiy   omillar   qatoriga   quyidagilar
kiradi (bu omillar taklifning narx bo'lmagan determinantlari deb ataladi): 1. Tovar
ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan   resurslar   bahosi.   Tadbirkor   mehnat,   yer,
xomashyo,  energiya   va   hokazolar   uchun   qancha   ko'p   to'lashi   kerak   bo'lsa,  uning
foydasi   shunchalik   kam   bo'ladi   va   uning   ushbu   mahsulotni   sotishga   taklif   qilish
istagi   kamayadi.   Bu   shuni   anglatadiki,   foydalaniladigan   ishlab   chiqarish   omillari
narxlarining oshishi bilan tovarlar taklifi kamayadi va resurslar narxining pasayishi,
aksincha,   har   bir   narxda   taklif   qilinadigan   tovarlar   miqdori   va   taklifning
ko'payishini   rag'batlantiradi.   ortadi.   2.   Texnologiya   darajasi.   Har   qanday
texnologik   takomillashtirish,   qoida   tariqasida,   resurs   xarajatlarini   kamaytirishga
olib keladi (ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish) va shuning uchun tovarlarni
etkazib berishning kengayishi bilan birga keladi. 
3. Firmaning maqsadlari. Har qanday firmaning asosiy maqsadi foydani maksimal
darajada   oshirishdir.   Biroq,   ko'pincha   firmalar   boshqa   maqsadlarga   intilishlari
mumkin,   bu   esa   ta'minotga   ta'sir   qiladi.   Masalan,   firmaning   atrof-muhitni
ifloslantirmasdan   mahsulot   ishlab   chiqarishga   intilishi   har   qanday   narxda   taklif
qilinadigan miqdorning kamayishiga olib kelishi mumkin.  4.   Soliqlar   va   subsidiyalar.   Soliqlar   tadbirkorlarning   xarajatlariga   ta'sir   qiladi.
Soliqlarning   ko'payishi   firma   uchun   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   oshishini
bildiradi   va   bu,   qoida   tariqasida,   taklifning   qisqarishiga   olib   keladi;   soliq   yukini
kamaytirish   odatda   teskari   ta'sir   ko'rsatadi.   Subsidiyalar   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   pasayishiga   olib   keladi,   shuning   uchun   biznes   subsidiyalarining
ko'payishi,   albatta,   ishlab   chiqarishni   kengaytirishni   rag'batlantiradi   va   taklif   egri
chizig'i o'ngga siljiydi. 
5. Berilgan tovar taklifiga boshqa tovarlar bahosi ham ta’sir qilishi mumkin. Misol
uchun,   neft   narxining   keskin   o'sishi   ko'mir   taklifining   oshishiga   olib   kelishi
mumkin. 
6.   Ishlab   chiqaruvchilarning   umidlari.   Shunday   qilib,   ishlab   chiqaruvchilarning
narxlarning mumkin bo'lgan o'sishini kutishlari (inflyatsion kutishlar) tovar taklifiga
noaniq   ta'sir   ko'rsatadi.   Taklif   investitsiyalar   bilan   chambarchas   bog'liq   va
ikkinchisi  sezgir   va,   eng  muhimi,  bozor   sharoitlariga  oldindan   aytish   qiyin.   Biroq,
etuk   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ko'plab   tovarlar   narxining   kutilayotgan   o'sishi
taklifning   jonlanishiga   sabab   bo'ladi.   Inqiroz   davrida   inflyatsiya   odatda   ishlab
chiqarishning pasayishiga va taklifning qisqarishiga olib keladi.
Taklif - ishlab chiqaruvchilar ma'lum bir narxda sotishga tayyor bo'lgan tovar yoki
xizmat miqdori. ma'lum davr. Narx va taklif o'rtasidagi munosabatlar endi teskari
emas,   balki   to'g'ridan-to'g'ri.   Taklif   qonuni   shuni   ko'rsatadiki,   taklif,   ceteris
paribus,   narx   o'zgarishiga   to'g'ridan-to'g'ri   mutanosib   ravishda   o'zgaradi.
Boshqacha qilib aytadigan bo'lsak, narxlar oshishi bilan ishlab chiqaruvchilar sotish
uchun   ko'proq   tovarlar   taklif   qiladilar   va   narxlar   pasayganda   kamroq   taklif qiladilar.Taklif,   talab   kabi,   grafik   bilan   tasvirlangan,   lekin   boshqa   yo'nalishda
burilgan (o'ngdan chapga nishabga ega).Takliflar jadvali: R- narx; Q- taklif miqdori
Taklifning   narxga   munosabati   shu   bilan   izohlanadiki,   birinchidan,   tarmoqdagi
firmalar narxlar oshganida zaxiradan (agar mavjud bo'lsa) yoki tezda joriy qilingan
yangi   quvvatlardan   foydalanadilar,   bu   esa   taklifning   ko'payishiga   olib   keladi.
Ikkinchidan,   narxlarning   uzoq   va   barqaror   o'sishi   sharoitida   boshqa   ishlab
chiqaruvchilar   ushbu   sohaga   shoshilishadi,   bu   esa   ishlab   chiqarish   va   taklifni
yanada   oshiradi.   Biroq,   qisqa   muddatda   taklifning   o'sishi   har   doim   ham   narx
oshganidan   keyin   darhol   sodir   bo'lmaydi,   chunki   ishlab   chiqarishni   ko'paytirish
uchun zaxiralar bo'lmasligi mumkin (mavjud uskunalar uch smenada maksimal yuk
bilan   ishlaydi),   lekin   quvvatlarning   kengayishi.   (shu   jumladan   qo'shimcha
ishchilarni yollash va boshqalar) va boshqa tarmoqlardan kapital o'tkazish odatda
qisqa vaqt ichida amalga oshirilmaydi. Ammo uzoq muddatda taklifning o'sishi har
doim narxning oshishi bilan birga keladi.Taklif funksiyasitaklifni unga ta’sir etuvchi
turli   omillarga   qarab   belgilaydi.   Ulardan   eng   muhimi   ma'lum   bir   vaqtda   tovar
birligiga   to'g'ri   keladigan   narxdir.   Narxning   o'zgarishi   taklif   egri   chizig'i   bo'ylab
harakatlanishini   anglatadi.   Darhaqiqat,   tovar   taklifiga   nafaqat   tovarning   o'zi
bahosi,   balki   boshqa   omillar   ham   ta'sir   qiladi:   1)   ishlab   chiqarish   omillari
(resurslar),   2)   texnologiya,   3)   narx   va   bozorning   tanqislik   kutishlari.   iqtisod
agentlari, 4) soliqlar va subsidiyalar miqdori, 5) sotuvchilar miqdori va boshqalar.
Taklif miqdori bu omillarning barchasiga bog'liq.
Qs=f(P, Pr, K, T, N, B),
bu erda Rg - resurslarning narxlari; K - qo'llaniladigan texnologiyaning tabiati;
T - soliqlar va subsidiyalar;
N - sotuvchilar soni;
B - boshqa omillar.
Taklif   egri   chizig'i   bo'ylab   harakat   aks   etadi   taklif   qiymatining   o'zgarishi:narx
qanchalik   baland   bo'lsa,   shuncha   yuqori   (boshqalari   bilan   teng   shartlar)   taklif
miqdori   va   aksincha,   narx   qancha   past   bo'lsa,   taklif   miqdori   shunchalik   past
bo'ladi.   Taklif   egri   chizig'ining   chapga   yoki   o'ngga   siljishi   aks   etadi   taklifni
o'zgartirish:u   taklifning   vazifasini   belgilovchi   omillar   ta'sirida   yuzaga
keladi.Gapning   vazifasini   tushunish   uchun   vaqt   omili   muhim   ahamiyatga   ega.
Odatda eng qisqa, qisqa muddatli (qisqa) va uzoq muddatli (uzoq) bozor davrlarini
ajrating. Eng qisqa davrda barcha ishlab chiqarish omillari doimiy, qisqa muddatda
ba'zi omillar (xom ashyo, mehnat va boshqalar) o'zgaruvchan, uzoq muddatda esa
barcha   omillar   o'zgaruvchan   bo'ladi   (jumladan,   ishlab   chiqarish   quvvati,
korxonadagi   firmalar   soni).   sanoat   va   boshqalar).INeng   qisqa   bozor   davri
shartlaritalabning o'sishi (pasayishi) narxlarning oshishiga (pasayishiga) olib keladi,
lekin taklifga ta'sir qilmaydi.  
2.3.Talab va taklif muvozanati va uning modellari. Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobat   kuchlari   talab   narxlari   va   taklif   narxlarining
sinxronlashuviga   yordam   beradi,   bu   esa   talab   va   taklif   hajmining   tengligiga   olib
keladi.   Talab   va   taklif   egri   chiziqlarining   kesishish   nuqtasida   ishlab   chiqarishning
muvozanat   hajmi   va   muvozanat   bahosi   o'rnatiladi.Muvozanatli   narx-   raqobat
kuchlari   natijasida   talab   va   taklifni   muvozanatlashtiradigan   narx.   Muvozanat
bahosining   shakllanishi   ma'lum   vaqtni   talab   qiladigan   jarayondir.   Mukammal
raqobat   sharoitida   talab   narxlari   va   taklif   narxlarining,   talab   va   taklif   hajmining
o'zaro   tez   moslashuvi   mavjud.   Muvozanat   natijasida   iste'molchilar   ham,   ishlab
chiqaruvchilar   ham   foyda   ko'radi.   Muvozanat   narxi   odatda   iste'molchilar
tomonidan   taklif   qilingan   maksimal   narxdan   past   bo'lganligi   sababli,   qiymat
ortiqcha   (sizo'yinchoq)   iste'molchi   maksimal   narx   va   muvozanat   nuqtasigacha
bo'lgan   talab   va   taklif   egri   chiziqlari   bilan   chegaralangan   maydon   orqali   grafik
tarzda   ifodalanishi   mumkin.O'z   navbatida,   muvozanat   bahosi   odatda   eng   ilg'or
firmalar   taklif   qilishi   mumkin   bo'lgan   minimal   narxdan   yuqori   bo'ladi.Agar   E
muvozanat nuqtasi bo'lsa, u holda tovarlar sotiladigan va sotib olinadigan narx P E
ga, sotilgan tovarlar hajmi esa Q E ga teng. Binobarin, jami (jami) daromad TR = P
E x Q E ga teng. Ishlab chiqaruvchilarning umumiy xarajatlari (xarajatlari) OP min
EQ   E   ko'rsatkichining   maydoniga   teng.   mujassamlashgan   ijtimoiy   mehnat   uning
qiymatini tashkil qiladi. Xulosa
Bozor   mexanizmi   o'z-o'zini   sozlash   uchun   muhim   salohiyatga   ega,   ya'ni   maqbul
holat, bozor muvozanatiga intilish.   Bozor iqtisodiyoti sharoitida ba'zi tovarlarning
narxlarining   o'sishi,   ularga   bo'lgan   talabning   sezilarli   darajada   oshishi   juda   keng
tarqalgan   hodisa.   Keyinchalik   ushbu   mahsulotlar   ta'minotini   oshirish   odatiy
holdir.   Oddiy   ishlaydigan   iqtisodiyotda   tovar   narxining   oshishi   talab   va   taklif
o'rtasidagi   muvozanatni   faqat   qisqa   muddatda   o'rnatadi   va   uzoqroq   muddat
ichida   narx   oshgan   tovarni   ishlab   chiqarishni   (taklifini)   ko'paytirish   orqali
erishiladi.   Taklifni   oshirish   bozor   muvozanatiga   erishishning   asosiy   usuli
hisoblanadi.   Shuning   uchun   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tovarlar
narxining   ko'tarilishi   doimiy   bo'lishi   mumkin   emas,   bu   inflyatsiyaning   minimal
darajasini va iqtisodiyotning ijtimoiy yo'nalishini ta'minlaydi.Bozor muvozanatdan
har   qanday   og'ish   unga   qaytishga   intilishi   bilan   diqqatga   sazovordir.   Ham
qondirilmagan talab sharoitida, ham ortiqcha taklif sharoitida, bir-biri bilan o'zaro
aloqada   bo'lib,   ular   bozorni   muvozanatga   keltiradi.Umumiy   muvozanat   -   bu   bir
bozordagi   o'zgarishlarning   barcha   boshqa   bozorlarga,   shu   jumladan   harakat
boshlangan   bozorga   ta'sirining   natijasidir.   Ushbu   o'zaro   aloqada   turli   xil
tovarlarning   o'zaro   bog'liqligi   (to'ldirilishi   va   almashinuvi)   birinchi   o'ringa
chiqadi.   Shuning   uchun   eng   sodda   tahlil   kamida   to'rt   bosqichni   o'z   ichiga   olishi kerak:   1)   birlamchi   o'zgarish,   2)   o'rnini   bosuvchi   tovarlarning   bozorlari,   3)
qo'shimcha   mahsulotlarning   bozorlari,   4)   teskari   ta'sir.Muvozanatli   narxlar   va
miqdorlar,   ushbu   bozordagi   dastlabki   o'zgarishlar   ta'sirida   bog'liq   bozorlarda
paydo bo'lgan o'zgarishlar natijasida ma'lum bir bozordagi qisman muvozanatning
o'zgarishini   aks   ettiruvchi   teskari   ta'sirni   hisobga   olgan   holda   umumiy   bozor
muvozanatiga erishilganda aniqlanadi.Umumiy muvozanat tahlili shuni ko'rsatdiki,
ma'lum   bozorda   taklifning   pasayishi   va   shunga   mos   ravishda   narxlarning
ko'tarilishi   qo'shimcha   tovarlarga   talabning   pasayishiga   va   o'rnini   bosadigan
tovarlarga talabning oshishiga olib keladi.
Bitim   qatnashchilari   o'rtasida   almashtirish   (almashtirish)   ning   marjinal   stavkalari
har xil darajada farq qilsa, o'zaro manfaatli almashinuv va samaradorlikni oshirish
imkoniyati   mavjud.   Aksincha,   agar   almashtirishning   chegaraviy   stavkalari
almashinadigan   tovarlarning   barcha   juftlari   uchun   teng   bo'lsa.Mahsulotlarni
taqsimlash ishlab chiqarilgan mahsulotlarning butun hajmi iste'molchilar o'rtasida
shunday   taqsimlanganda   samarali   bo'ladi,   ikkinchisining   holatini
yomonlashtirmasdan   birining   holatini   yaxshilash   mumkin   emas.Mahsulotni
bozorga   chiqarish,   agar   u   bir   vaqtning   o'zida   xaridorlarning   foydasini   maksimal
darajada   oshirsa   va   mavjud   resurslardan   tashqariga   chiqmasa   samarali   bo'ladi,
ya'ni.   ishlab   chiqarish   imkoniyatlari   chegarasida   yotish.   Shunday   qilib,   ehtiyojni
maksimal darajada qondirish darajasini aks ettiruvchi ishlab chiqarish imkoniyati 
Foydalanilgan manbalar va adabiyotlar ro'yxati 1.O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   20-dekabrdagi   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi;
2.O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Tadbirkorlik   faoliyatining   jadal
rivojlanishini   ta’minlashga,   xususiy   mulkni   har   tomonlama   himoya   qilishga   va
ishbilarmonlik   muhitini   sifat   jihatidan   yaxshilashga   doir   qo’shimcha   chora-
tadbirlar to’g’risidagi” Farmoni;
3.Lex.uz Internetdagi O’zbekiston Qonun   hujjatlari maʼlumotlari milliy bazasi; 
4.O`zbekiston Respublikasi Davlat Statistika Qo’mitasining stat.uz rasmiy sahifasi;
5.Sh.M.Mirziyoyev Yangi O’zbekiston Taraqqiyot Strategiyasi. 
6.O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T.:2017 
7.O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2020 y., 4—6-son
8..O’zbekiston Respublikasi qonuni. Raqobat to’g’risida. 2022yil 6 yanvar.
9.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   mamlakatimizni   2016-
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017-yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustivor   yo’nalishlariga
bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasi.

TALAB VA TAKLIF ISHLAB CHIQARISH FAOLIYATI ASOSI kurs ishi 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский