Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 59.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Tanlab tekshirish uslubini qo'llashda ichki nazorat tizimining ahamiyati

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH…………...………………………………………………………………..3
I BOB.   AUDITDA TANLAB  TEKSHIRISHNING  USLUBIYATI VA UNING
MOHIYATI………………………...……………………………………………...5
1.1. Auditda   tanlab   tekshirish   uslubining
mohiyati………………………………….5
1.2. Auditda   tanlab   tekshirishning   uslubiyati…………………………………..
…..12
II   BOB.   AUDITDA   TANLAB   TEKSHIRISH   USLUBI   VA   ICHKI   AUDIT
TEKSHIRUVLARINI   O’TKAZISHNI
TAKOMILLASHTIRISH…………..15
2.1.   Ichki   audit   xizmati   tomonidan   ichki   audit   tekshiruvlarini   o’tkazishni
takomillashtirishning umumiy yo’nalishlari……………………………………....15
2.2.   Auditda   tanlab   tekshirish   uslubini   qo’llashda   ichki   nazorat   tizimining
ahamiyati……………………………………………………………………….....23
XULOSA…………………………………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………...30
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’zbekiston  Respublikasida	 	amalga	
oshirilayotgan	 	iqtisodiy	 	islohotlarning	 	asosiy	 	pirovard	 	maqsadi	 	- 
mamlakat
iqtisodiyotida   bozor   munosabatlari   tamoyillarini   to’liq   qaror   toptirishdan
iboratdir.   Bozor   munosabatlariga   asoslangan   iqtisodiyotni   shakllantirish   yo’lida
izchil   islohotlar   olib   borilayotgan   hozirgi   bosqichda   tijorat   banklarining
mamlakat  	
iqtisodiyotidagi	 roli	 tobora	 oshib	 bormoqda.
Ma’lumki,   2017   yil   7   fevralda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha xarakatlar strategiyasi
to’g’risidagi”   PF-4947   sonli   farmoni   e’lon   qilindi.   Ushbu   farmonda
mamalakatimizni   rivojlantirish   bo’yicha   beshta   ustuvor   yo’nalishlar   belgilandi.
Iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirish   yo’nalishida   aynan   bank
tizimini   isloh   qilishni   chuqurlashtirish   va   barqarorligini   ta’minlash,   banklarning
kapitallashuv   darajasi   va   depozit   bazasini   oshirish,   ularning   moliyaviy
barqarorligi   va   ishonchliligini   mustahkamlash,   istiqbolli   investitsiya   loyihalari
hamda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlarini   kreditlashni   yanada
kengaytirish,   shu   jumladan,   bank   faoliyatini tartibga soluvchi zamonaviy tamoyil
va   mexanizmlarni   joriy   qilish,   ularning   samarali   faoliyat   ko’rsatishiga   yo’l
qo’ymayotgan   to’siqlarni   bartaraf   etish   bo’yicha   chora   tadbirlar   ishlab   chiqildi.
Shu   o’rinda   prezidentimizning   “...tijorat   banklari   bilan   birgalikda   xorijiy
investitsiyalarni   olib   kirish   bo’yicha   ishlarning   qanday   ahvolda   ekani  	
to’g’risida	
shaxsan	 Prezidentga	 axborot	 noma	 kiritilishi	 ta’kidlab	 o’tilgan	 edi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Tijorat   banklari   faoliyatini   ichki
auditdan o’tkazishning, tashkil etishning nazariy va huquqiy asoslarini o’rganish,
ichki audit o’tkazishning hozirgi axvolini, muammolarini chuqur o’rganib taxlil
qilgan   holda,   talab   va   tartiblarini   mustaxkamlash   va   takomillashtirish   to’g’risida
fikr   va   muloxazalar   yuritib,   amaliy   takliflar   ishlab   chiqish   dissertatsiya
ishimizning   asosiy   maqsadi   bo’lib   hisoblanadi.   Bu   maqsadga   erishish   uchun
quyidagi   vazifalarni   bajarish   belgilab   olindi:
3 -ichki audit o’tkazishning uslubiyotini va bank ichki auditini tashkil etish
bo’yicha   ilg’or   xorij   tajribalarini   o’rganish;
- bank   ichki   auditining   respublikamizdagi   me’yoriy-huquqiy   bazasini   tahlil
qilish;
- bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   respublikamizda   bank   ichki   auditini
tashkil   etish   va   o’tkazishni   takomillashtirish   bo’yicha   amaliy   tavsiyalar   va
takliflar   ishlab   chiqish.
Kurs   ishining   predmeti   va   ob’ekti:   Mazkur   ilmiy   tadqiqot   ishimizning
ob’ekti   O’zbekiston   Respublikasi   xududida   faoliyat   ko’rsatayotgan   tijorat
banklari   hisoblanadi.   Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   sharoitida   tijorat   banklarida
ichki   audit   o’tkazishni   tashkil   qilish   jarayonlari   va   ular   faoliyati   natijalarini
o’rganish   jarayonida   yuzaga   kelgan   moliyaviy   munosabatlar   tadqiqotning
predmeti   hisoblanadi.
4 I BOB.   AUDITDA TANLAB TEKSHIRISHNING USLUBIYATI VA UNING
MOHIYATI  
1.1. Auditda tanlab tekshirish uslubining mohiyati
Mijozning   buxgidteriya   va   ichki   nazorat   tizimi   sifati   audit   tekshiruvining
butun keyigi jarayonini belgilab beradi. Auditor tekshiruvning dastlabki bosqichida
mijoz   moliyaviy   hisobotlarini   o'rganish   va   buxgalteriya   xizmati   xodimlari   bilan
suhbatlashish   jarayonida   shu   moliyaviy   hisobotlar   to‘g‘ri   va   to'liq   dastlabki
hujjatlarga asosan tuzilgan degan xulosaga kelsa auditor dastlabki hujjatlarni tanlab
tekshirishi mumkin bo‘ladi.
Aks   holda,   ya’ni   moliyaviy   hisobotlarni   o‘rganish,   mijoz   ichki   nazorat
tizimini   tekshirish   jarayonida   auditor   ularning   sifatidan   qoniqmasa   auditor
moliyaviy   hisobotlarni   tuzish   uchun   asos   bo'lgan   barcha   dastlabki   hujjatlarni
yoppasiga, hammasini tekshirishi lozim.
Yoppasiga   tekshirish   auditordan   katta   vaqt   va   mehnat   talab   etadi.  Ammo
auditorlik   etikasiga   asosan   auditor   moliyaviy   hisobotlarning   BHMSga   asosan
tuzilganini   yoki   bu   standartlardan   chetga   chiqish   bo‘lganini   o‘z   xulosasida   aniq
bayon etishi  kerak. Bu esa auditordan dastlabki  hujjatlarga tayanishni  talab etadi.
Dastlabki hujjatlarning sifati esa moliyaviy hisobotlarning haqqoniy yoki noto'g'ri
ma’lumotlarni aks ettirayotganini ko‘rsatadi.
Auditor   mijoz   moliyaviy   hisobotlarining   BHMS   ga   asosan   tuzilgani
yuzasidan   ko‘pincha   o‘rta   darajadagi   ishonchga   ega   bo‘ladi.   Bunga   sabab
moliyaviy   hisobotlarning   ba’zi   elementlari   bo‘yicha   buxgalteriya   hisobi   sifatli
taslikil   etilgan   bo‘lishi,   malakali   mutaxassislar   tomonidan   olib   borilishi,
kompyuterlashgan   bo‘lishi,   samarali   ichki   nazorat   tizimi   tashkil   etilgan   bo'lishi,
moliyaviy   hisobotlarning   boshqa   ba’zi   elementlari   bo‘yicha   esa   buning   aksi
bo‘lishi mumkin. Tanlab tekshirish uslubini ham aynan o‘rta darajadagi ishonchga
ega   bo‘lgan   holda   qo‘llash   kerak.  Auditda   tanlab   tekshirish   uslubi   —   moliyaviy
hisobotlar   yuzasidan   o‘z   professional   fikrini   bayon   etish   uchun   zaruriy   dalillar,
hujjatlarni ma’lum tartibda, me’zonlarga asoslangan holda tanlash va o‘rganishdir.
5 Tanlab   tekshirish   uslubi   ehtimollar   nazariyasi   qonunlariga   asoslanadi.
Tanlab   tekshirish   uslubini   qo‘llash   uchun   quyidagi   omillarga   e’tibor   qaratish
lozim:
1) tanlab tekshirish hajmi;
2) kuzatuv birligi;
3) tanlash birligi;
4) tanlab olish uslubiyati.
Tanlab   tekshirish   uslubini   qo'llash   uchun   ma’lum   to‘plam   tuzilishi   kerak.
Tanlab   tekshirish   aynan   shu   to‘plamga   nisbatan   qoilaniladi   va   natija   ham   shu
1o‘plamga tegishli bo'ladi.
To‘plam   —   ma’lum   elementlarning   jamlanmasi.   Audit   tekshiruvida
element   sifatida   buxgalteriya   o‘tkazmalari,   yozuvlar   kabilarni   keltirish   mumkin.
To‘plamni   shakllanitirish   uchun   auditor   barcha   elementlarni   m   a’lum   me’zonlar,
xususiyatlarga   ko‘ra   guruhlarga   taqsimlaydi.   Bu   me’zonlar   hujjatlaming
xususiyati, moddiy javobgar shaxs, davriy ketmaketlik kabilar bo‘lishi mumkin.
Bank   tizimidagi   islohotlarning   chuqurlashuvi   moliyaviy   resurslarni
oqilona   boshqarish   usullari   va   vositalaridan   kengroq   foydalanish,   tijorat
banklari   faoliyatini   muvofiqlashtirishda   esa   bevosita   va   bilvosita   nazorat
vositalarini   keng   qo’llashni   toqoza   etadi.   Shu   bois   Markaziy   bank   tijorat
banklari   va   ularning   filiallari   moliyaviy-xo’jalik   faoliyatini   vaqti-vaqti   bilan
muntazam   nazorat   qilib   turishga   katta   e’tibor   qaratmoqda.   Jahon   tajribasi
ko’rsatishicha,   tijorat   banklari   barqarorligini   saqlashda   tashqi   va   ichki   audit
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Markaziy   bankning   ichki   va   tashqi   auditni
kuchaytirishga   nisbatan   qo’yayotgan   qat’iy   talablari   nazorat   organlari   va
moliya-kredit   muassasalarining   o’z   zimmalariga   yuklanayotgan   vazifalarni
sifatli   va   o’z   vaqtida   bajarishiga   sharoit yaratmoqda.
Ichki va tashqi auditdan kutilgan asosiy maqsad ilgariroq ta’kidlaganidek,
ko’p   jihatdan   o’xshash   bo’lib,   nazorat   qilib   borishdan   iborat.   Biroq   ular
o’rtasida   muayyan   farqlar   ham   borki,   bu   auditor   xarakteriga   bog’liq.   Tashqi
audit   hisobot   tizimini   baholash,   bankning   aktiv   va   passivlarini   baholash   va
6 tekshirish,   mavjud   ichki   nazorat   tizimini   testdan   o’tkazishdan   iborat.   Tashqi
audit   tekshirilayotgan   bankning   taqdim   etgan   hisoboti   va   balanslari   haqiqatga
to’g’ri   keladimi   yoki   yo’qmi,   uning   moliyaviy   ahvoli   va   muayyan   davrdagi
faoliyati   natijalarini   baholashdan   iborat.   Chetdan   taklif   etilgan,   mustaqil
auditorlik   firmalari   tomonidan   tayyorlangan   xulosalar   yuqori   tashkilotlarga,
aktsiyadorlar,   kreditorlar   va   hokazolarga   mo’ljallanadi   va   undan ichki   auditorlar
ham   foydalanadi.
Ichki audit tashqi auditga nisbatan belgilanishi va tashkil etilishiga qarab,
boshqacha   xarakterga,   mazmunga   ega   bo’ladi.   Ichki   audit   bank   doirasida
mustaqil   bo’linma sifatida bank faoliyatining har kungi faoliyatini tekshiruvdan
o’tkazib   boradi. Umum tomonidan qabul qilingan qoidalarga ko’ra, ichki audit
bankning o’z   majburiyatlarini   samarali   bajarishga   xizmat   qiladi,   ya’ni   birinchi
navbatda   muammolarning   endigina   vujudga   kelayotgan   davrida   aniqlashga
yo’naltirilgan
bo’ladi.   Ichki   audit   boshqaruv   quroli,   bank   operatsiyalarini   ichki   kuchlar
yordamida   juda   yaqindan   kuzatish   imkoniyati   bo’lib,   boshqaruv   maqsadiga
erishish   kafolatidir.   Buning   uchun   ichki   audit   xizmati   boshqaruvni   bajarilgan
analiz natijalari haqidagi   axborot   bilan   ta’minlab,   bo’linmalar   faoliyatini,   har   xil
yo’riqlarni   tahlil   etib,   ularga   yuzaga   chiqayotgan   muammolarni   bartaraf   qilish
bo’yicha tavsiyalar berib boradi.   Ichki   audit   xizmati   xodimlari tashqi   auditorlar
bilan hamkorlikda   ish   olib   boradi.
Ichki   audit   natijalari   bank   rahbarlari   tomonidan   amaldagi   qonunlar
doirasida   mavjud   resurslarni   hisobga   olgan   holda   joriy   ishlarni   boshqarishda
foydalaniladi.   Shu   tariqa   ichki   audit   tashkilotning   o’z   maqsadiga   erishishi
uchun   xizmat   qiladi.   Bank   faoliyatining   ichki   audit   vazifalari   yuqorida
sanalganlardan   farq   qilmaydi,   ammo   bank   faoliyatining   xususiyatlari,   bank
mahsulotlari,   buxgalteriya   hisobi,   ishni   tashkil   etish   jarayoni,   tavakkalchilik
omillarining   ko’pligi   bilan   o’zgacha   xususiyatga   egadir.Ichki   audit   jarayonida
topshiriqlarning   bajarilishi   turli-tuman   bo’lib,   uning   maqsadi   va   tashkilot
faoliyati   harakteriga   bog’liqdir.   Qo’yilgan   vazifalarni   har   xil   mezonlarga
7 suyangan   holda   turli   yo’llar,   har   xil   teranlik   va   detallar   bilan   echish   mumkin.
Bunda   standartlar   katta   o’rin   tutadi.Davlat   apparati   rivojlangan   mamlakatlarda
audit   muammolariga,   jumladan,   ichki   auditga   katta   e’tibor beriladi. Shu o’rinda
nazorat   qilish   yuqori   institutlarining   xalqaro   tashkiloti   The   International
Organization   of   Supreme   Audit   Institutions   (INTOSA)   bo’lib,   unga   AQSh,
Angliya,   Yaponiya   kabi   o’nlab   mamlakatlar   a’zodir.   Xalqaro   ichki   auditorlar
instituti   The   Institution of Internal Auditors,   (IIA)   ham   mavjud.   Bu   yo’nalishda
hukumatning   maxsus   tashkilotlari   masalan,   AQShda   (General   Accounting
Offis)   ish   olib   boradi.   Bu   kabi   idoralarninng   har   birida   audit   standartlarini
ishlab   chiqadigan   maxsus   bo’linmalar   mavjud.   Bu   standartlardan   kutilgan
maqsad   ichki   auditning   ahamiyati   va   mas’uliyatini   tushuntirish,   ichki   audit
bo’yicha   boshqaruv   uchun   asoslar   yaratish   va   ishlarni   me’yorlashtirish,   ichki
auditni   o’tkazish   tajribasini   takomillashtirishdan   iborat.   Standartlarning   asosiy
printsiplariga   mustaqillik   va   ob’ektivlik,   professionallik,   ish   hajmi,   auditorlik
topshirig’ini   bajarish,   ichki   audit   bo’limini   boshqarish   kiradi.   O’zbekistonda
tijorat   banklarida   ichki   auditga   qo’yiladigan   talablar   Markaziy   bankning   2000
yil   24 iyundagi “Tijorat banklarida korporativ boshqaruv to’g’risida”gi va 2000
yil 25   noyabrdagi   “Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklarining   ichki   auditiga
qo’yiladigan   talablar   to’g’risida”gi   nizomlarida   belgilab   berilgan.   Ana   shu
asosda   har bir tijorat   bankida   mustaqil   ichki   audit   xizmati tashkil etilgan   va   ular
o’z   faoliyatini   Markaziy   bank   talablari   darajasida   tashkil etganlar.
Audit   xizmatlari   o’z   faoliyatini   O’zbekiston   Respublikasi   qonunlari,
Markaziy   bankning   me’yoriy   hujjatlari,   bankning   ichki   me’yoriy   hujjatlari
hamda   o’z   nizomlari  asosida  olib  boradi.Audit   xizmati,  bugungi   kunda,  aytish
mumkinki,   tijorat banki va uning barcha filiallari va boshqa tarkibiy tuzilmalari
faoliyatini   auditdan   o’tkazish   orqali   Bank   kengashiga   bank   faoliyati   istiqbollari
va   maqsadlariga   erishishda   haqiqiy   ko’makchi   bo’lmoqda.   Audit   xizmati
mustaqil   tarkibiy   tuzilma   bo’lgani   bilan   o’z   faoliyatini   bankning   boshqa
mustaqil   boshqarmalari   bilan   hamkorlikda   olib   boradi.   Audit   xizmati   bevosita
Bank   kengashi   va   uning   auditorlik   qo’mitasiga   bo’ysunadi.   Audit   xizmatining
8 tarkibiy tuzilishi va   shtat   birligini   ham Bank   Kengashi   tasdiqlaydi. Bosh auditor
(audit   xizmati   rahbari)   Bank   kengashi   qarori   bilan   tayinlanadi   va   o’z
lavozimidan   ozod   etiladi.   Audit   xizmatining   boshqa   xodimlari   Bank   kengashi
raisi   tomonidan   bosh   auditor   tavsiyasiga   asosan   tasdiqlanadi.   Audit   xizmati
Bank   kengashi   tomonidan   tasdiqlangan   harajatlar   smetasiga   ega   bo’ladi.
Harajatlar   smetasi   har   yili   bosh   auditor   tomonidan   ishlab   chiqiladi   va   Bank
kengashiga   tasdiqlash   uchun   taqdim   etiladi.   Faqat   Bank   kengashi   audit
xizmatining   harajatlar   smetasiga   o’zgartirish   kiritish   mutloq   huquqiga   ega.
Audit xizmati xodimlarining   ish   haqlari   Bank   kengashi   tomonidan   o’rnatiladi.
Ichki   audit   xizmatini   yo’lga   qo’yishdan   kutilgan   maqsad   ichki   nazorat
tizimi,   jumladan   moliyaviy   hisobotlarni   tuzish   ustidan   nazorat   o’rnatishdir.
Ichki audit   tomonidan bank faoliyati,   boshqaruv jarayoni sifatini oshirish,   bank
faoliyatini   yanada   yaxshilashga   yo’naltirilgan   ob’ektiv   baho   va   maslahat   berish
bankning   moliyaviy   bozordagi   o’rnini   mustahamlashga   olib   keladi.   Tijorat
banklarida ichki   auditni   tashkil   etish   Bank   kengashining   zimmasiga   yuklatilgan
bo’lib,   ichki   nazoratning   samaradorligi   bilan   bog’liq   masalalarni   vaqti-vaqti
bilan   ko’rib   boradi,
bankdagi   ichki   nazorat   ahvolini   bank   menejerlari,   ichki   va   tashqi   auditorlar
bilan   muhokama   etadi,   ichki   va   tashqi   auditorlar,   nazorat   muassasalarining
bankda   aniqlangan   kamchiliklarni   barataraf   etishdagi   takliflarining   bank
rahbarlari   tomonidan   bajarilishini   ta’minlaydi,   mavjud   tavakkalchilik   va
limitlarning bank   strategiyasiga   mos   kelishini kuzatib   boradi.   Bank rahbariyati
xodimlarning   o’z   burchlarini   og’ishmay   bajarishini   ta’minlaydigan   vakolat   va
mas’uliyatini   aniq   belgilab berishi kerak. Chunki  bank risklarini nazorat qilish
va monitoring qilish   uchun   birinchi   navbatda   bank   rahbarlari   javobgardir.
Ichki audit o’z faoliyatining maqsadlariga erishish uchun asosan quyidagi
vazifalarni bajaradi: Bank kengashini audit tekshiruvlariga asoslangan bankninghaqiqiy   moliyaviy   holati   va   bankning   ichki   nazorat   tizimi   samaradorligi
to’g’risidagi	 
aniq va mustaqil  (holis)  ma’lumotlar  bilan ta’minlab  boradi;  ichki
audit   tizimining   samaradorligi   va   audit   tekshiruvini   o’tkazishga   doir   qabul
9 qilingan   tartib   va   tadbirlarning   amalda   qanday   qo’llanilayotgani   va
ta’sirchanligini   baholaydi   va   tahlil   qiladi;   bank   faoliyatida   ko’zlangan
maqsadlarga   erishish   uchun   qo’llanilgan   ma’muriy   va   amaliy   tadbirlarning
samaradorligini   tahlil   qiladi;   tavakkalchiliklarni   boshqarishga   va   ularni
baholash   uslublariga   doir   tartiblarning   qo’llanilishi   hamda   ularning
samaradorligini tahlil qiladi; moliyaviy ma’lumotlar tizimini, jumladan   elektron
ma’lumotlar   tizimi   va   elektron   bank   xizmatlarini   tahlil   qiladi;   buxgalteriya
hisobi   va   moliyaviy   hisobotlarning   ishonchliligi   va   haqqoniyligini   tahlil   qiladi;
bank   faoliyatining   amaldagi   qonun   va   Markaziy   bankning   me’yoriy   hujjatlari
talablariga   muvofiqligini   baholaydi;   Bank   kengashi   tomonidan   qabul   qilingan
ichki   siyosatlar   va   bankning   ichki   me’yoriy   hujjatlariga   rioya   qilinishini
tekshiradi;   doimiy   hisobotlarning to’liqliligi, ishonchliligi va o’z vaqtida taqdim
qilinishini tekshiradi;   buxgalteriya   kitobi   va   moliyaviy   hisobotlarning   to’g’riligi
va   haqqoniyligini   o’rganadi; kapital tarkibi va etarliligi, aktivlar sifati va ssuda
portfelini   tasniflash   asosida   zahiralar   tashkil   qilinishini,   balans   va   balansdan
tashqari   moddalar   tarkibidagi   o’zgarishlar   harakati   va   jihatlarini,   Bosh   bank
tomonidan   tasdiqlangan   moliya   rejasi   ijrosining   bajarilishini,   daromadlar
tarkibidagi   balansning   asosiy   jihatlarini,   boshqaruvning   iqtisodiy
samaradorligini   tahlil   qiladi;   Bank   kengashitalabiga asosan maxsus tekshirishlar o’tkazadi yoki maxsus tekshirishlar o’tkazishga
yordam   beradi;   bank   xodimlariga   ularning   o’z   vazifalarini   samarali   bajarishda
ko’maklashish;   oylik,   choraklik   va   yillik   moliyaviy   hisobotlarni   joriy   auditdan
o’tkazish; buxgalteriya,   amaliyot va   ma’muriy nazorat   tizimining monandligini
baholashga   yordam   beradi.
Bundan tashqari, ichki audit xizmati: bank ichki siyosati va boshqa ichki
me’yoriy   hujjatlarini   ishlab   chiqishda   qatnashadi;   o’zaro   tajriba   almashish   va
malaka   oshirish   maqsadida   boshqa   tijorat   banklari   va   tashkilotlarning   ichki
audit   xizmatlari   bilan   hamkorlik   qiladi;   ma’lumotlarni   almashish   orqali   ichki
audit   xodimlari   tashqi   auditorlarga   yordam   beradi   va   ularning   ishida
ko’maklashadi;   o’tkazilgan   audit   tekshiruvlari   materiallarini   umumlashtiradi   va
10 Auditorlik   qo’mitasiga   tekshirish   natijalari   to’g’risidagi   hisobotni   taqdim   etadi;
audit   o’tkazish   jarayonida   aniqlangan   kamchiliklarni   bartaraf   etish   bo’yicha
Bank kengashi va   Boshqaruv tomonidan qabul qilingan qarorlarning o’z vaqtida
va to’liq ijro etilishi   ustidan   doimiy   nazorat   olib   boradi.
Bosh   auditorning   asosiy   vazifalari   quyidagilardan   iborat:   audit   xizmati
faoliyatiga   umumiy   rahbarlik   qiladi;   audit   xizmatining   tarkibiy   bo’limlari
to’zilishini,   ularning   lavozim   vazifalarini,   audit   xizmatining   nizomini,   audit
tekshirishlari   tartiblarini,   audit   xizmatining   yillik   harajatlar   smetasini   ishlab
chiqadi   va   ushbu   hujjatlarning   ichki   audit   standartlariga   muvofiqligini
ta’minlaydi;  audit   xizmatiga malakali  xodimlarni jalb qiladi  va ular  faoliyatini
bevosita   boshqaradi;   audit   xizmati   xodimlarining   malakalarini   oshirish
choralarini ko’rib boradi; Bank   kengashi   va   auditorlik   qo’mitasiga   audit   xizmati
faoliyati   bo’yicha   doimiy   hisobotlar berib boradi; 
Audit   xizmati   xodimlarining   huquq   va   vakolatlarining   aniq   belgilanishi
o’z   faoliyatini   sifatli   va   samarali   bajarilishini   ta’minlaydi.   Tekshiruv
davomida   ular: tekshirish o’tkazish maqsadida Bosh bank va bank filiallarining
barcha   bino   va   xonalariga,   shu   jumladan   kassa   tarmog’i,   pul   almashtirish
shoxobchalari,   jamg’arma   kassalariga to’siqsiz kirish;  bank faoliyatiga tegishli
bo’lgan va audit tekshiruvi   predmeti hisoblangan barcha zarur hujjatlarni bank
va   bank   filiallari   rahbarlari   hamda   xodimlaridan   talab   qilish;   tekshirish
davomida   bank   va   uning   filiallari   rahbarlari,   xodimlaridan   yuzaga   kelgan
savollar   bo’yicha   tushuntirishlar   olish,   zarur   hollarda   ulardan   yozma
tushuntirishlar   olish;   hujjatlardan   nusxalar   olish;   zarur   hollarda,   belgilangan
tartibda   (kelgusida   saqlanishi   gumon   bo’lgan)   hujjatlarning   asl   nusxalarini   olib
qo’yish;   alohida   bank   operatsiyalari   va   hujjatlari   tekshirilayotganda   rasmiy
so’rovnoma   orqali   bank   mijozlaridan   zarur   ma’lumotlar,   tasdiqnomalar   va
hujjatlarni   talab  qilib   olish   huquq  va   vakolatlariga   ega   bo’lishi   kerak.   Bundan
tashqari,   tekshirish   jarayonida   aniqlangan   xato   va   kamchiliklar   bo’yicha
filiallarga   nisbatan   tegishli   choralar   ko’rilishi   to’g’risida   Bank   kengashiga
takliflar kiritib   borishi   lozim.
11 1.2 . Auditda tanlab tekshirishning uslubiyati
Auditda   tanlab   tekshirish   uslubi   tekshirilishi   lozim   bo‘lgan   elementlar,
operatsiyalar, hujjatlar va boshqalarning 100% dan kam bo‘lgan qismini o‘rganish
va   shuning   asosida   ularning   to‘g‘riligi   yoki   noto‘g‘riligi   yuzasidan   biror   fikrga
kelish uchun qo‘llaniladi. Bu yerda 100% dan kam foizda tekshiruv olib borishning
quyidagi asosiy sabablari mavjud:
1)   barcha   operatsiyalar,   hujjatlarni   tekshirish   uchun   auditordan   katta   vaqt
talab etiladi;
2)   auditda   ish   haqi   vaqtbay   hisoblangani   uchun,   barcha   hujjat   va
operatsiyalarning   tekshirilishi   mijoz,   uchun   qimmatga   tushadi.   Natijada   audit
tekshiruviga talab keskin qisqarishi mumkin.
Tanlab tekshirish uslubini qo’llash uchun auditor tekshirilishi lozim bo'lgan
hujjatlar, operatsiyalarni ma’lum xususiyatlariga ko‘ra alohida guruhlarga ajratadi.
Bu auditda  stratifikatsiya  deyiladi. Har bir alohida guruh  strata  deyiladi. Stratalar
hosil qilingach har bir strata bo‘yicha tanlab tekshirish uslubi qo‘llaniladi.
Auditda   tanlab   tekshirish   uslubi   qo‘llanilganda   barcha   hujjatlar,
operatsiyalar reprezentativ, ya’ni tanlanish uchun bir xil imkonoyatga ega deb faraz
qilinadi. «Auditorlik tanlash»  deb nomlangan №  14 AFMSning 5-bandiga asosan
tanlab tekshirishda reprezentativlik quyidagi uslublarning biri orqali ta’minlanadi:
1)   tasodifiy   —   hujjatlar,   operatsiyalar   ixtiyoriy   tarzda,   erkin   tanlanadi.
Tasodifiy  tanlash  ixtiyoriy  sonlar   jadvali   bo‘yicha   amalga  oshiriladi.  Bunda  biror
ketma-ketlik, tartibga amal qilinmaydi;
2)   sistemali   —   tekshirilishi   lozim   bo‘lgan   elementlar   ixtiyoriy   ravishda
tanlangan biror elementdan keyin qat’iy intervalda aniqlanadi;
12 3)   kombinatsiyalangan   —   ixtiyoriy   va   tizimh   uslublarning
kombinatsiyasini   ifodalaydi.   Har   bir   tanlab   tekshiruvda   auditorlik   firmasi
quyidagilarga e’tibor qaratishi lozim:
- tanlab tekshiruv jarayonida aniqlangan har bir xatoni tahlil qilish;
- tanlab tekshirish riskini baholash.
Xatolarni   tahlil   qilish   jarayonida   auditorlik   tashkiloti   bu   xatoliklarning
xususiyatini o‘rganishi kerak. Tanlab tekshirish uslubini qo‘llash orqali auditor bu
uslub   aynan   qanday   maqsadlar   uchun   qo‘llanilayotganini   aniq   bilishi   va   yozma
bayon   etishi   lozim.   Xatoni   tahlil   qilishda   uning   muhimligini   va   uning   yuzaga
kelish sabablarini aniqlash zarur.
Tanlab   tekshirilgan   hujjatlar,   operatsiyalarnmg   natijalari   shu   tur   butun
to‘plam   haqida   tasavvur   berishi   lozim.   Tanlab   tekshirishda   aniqlangan   xatoliklar
belgilangan darajadan oshmasligi kerak.
Tanlab   tekshirishning   hajmini   aniqlashda   auditor   tanlab   tekshirish   riskini
aniqlashi   lozim.   Tanlab   tekshirish   riskining   mohiyati   shundan   iboratki,   hujjatlar,
operatsiyalar   auditor   tanlab   tekshirganda   hosil   bo‘lgan   tasavvur   bu   hujjat   va
operatsiyalarning   barchasini   tanlab   tekshirganda   hosil   bo'ladigan   tasavvurdan
qisman   yoki   mutlaqo   farq   qiladi.   Tanlab   tekshirish   riski   ichki   nazorat   tizimini
tekshirish   davrida   ham,   buxgalteriya   tizimida   aks   ettirilgan   schyotlarning
aylanmasi va saldosini batafsil tekshirish jarayonida ham mavjud bo'ladi.
Tanlab   tekshirish   uslubi   orqali   ichki   nazorat   tizimi   va   buxgalteriya
schyotlarining to‘g‘riligini tekshirishda birinchi va ikkinchi tur risklar mavjud.
Ichki nazorat tizimini tekshirishda:
1)   birinchi   tur   risk   —   ichki   nazorat   tizimi   aslida   sifatli   tuzilgan   va
ishlasada,   tanlab   tekshirish   uslubi   orqali   tekshiruv   olib   borish   bilan   bu   tizimni
sifatsiz deb topish;
2)   ikkinchi   tur   risk   —   ichki   nazorat   tizimi   aslida   sifatsiz   tuzilgan   va
ishlayotgan   bo‘lsada,   tanlab   tekshirish   uslubi   orqali   bu   tizimni   yetarli   darajada
sifatli deb baholash.
Schyotlarning aylanmasi va saldosini tekshirishda:
13 1)   birinchi   tur   risk   —   tanlab   tekshirish   natijalariga   asosan   aslida   to‘g‘ri
bo‘lgan to‘plamni noto‘g‘ri deb baholash;
2)   ikkinchi   tur   risk   —   tanlab   tekshirish   uslubi   natijalariga   asosan   aslida
noto‘g‘ri ma’lumotlarni aks ettirayotgan to‘plamni to‘g‘ri deb baholash.
Tanlab tekshirish hajmi auditor tomonidan qabul qilinishi mumkin bo‘lgan
xatolik   darajasiga   bog‘liq.   Qabul   qilinishi   mumkin   bo‘lgan   xatolik   darajasi   audit
tekshiruvini   rejalashtirish   davridagi   muhimlik   ko'rsatkichiga   asosan   belgilanadi.
Auditor   tomonidan   qabul   qilinishi   mumkin   bo‘lgan   xatolik   darajasi   qanchalik
kichik bo‘lsa tanlab tekshirish hajmi ham shunchalik katta bo‘lishi lozim.
Ichki  nazorat  tizimiga nisbatan auditor  tomonidan  qabul  qilinishi  mumkin
bo‘lgan xatolik darajasi  mijoz korxona tomonidan shu tizimga nisbatan qo‘yilgan
talablardan   chetlanish   bo‘lganda   ham   auditor   e’tibor   qaratishi   shart   bo'lmagan
miqdordir.
Buxgalteriya   schyotlariga   nisbatan   auditor   qabul   qilishi   mumkin   bo‘lgan
xatolik   darajasi   shu   schyotlarda   mavjud   bo'lgan   ammo   moliyaviy   hisobotlarga
nisbatan   umuman   olganda   sezilarli   ta'sirga   ega   bo‘lmagan   xatolik   darajasi
hisoblanadi.
Agar   auditor   tekshirilayotgan   to‘plamda   muhim   xatolik   bor   deb  baholasa,
bu   xatolik   umumiy   to‘plamga   nisbatan   sezilarli   ta’sir   etmayotganiga   va   auditor
tomonidan   qabul   qilinishi   mumkin   bo‘lgan   xatolik   darajasidan   oshmayotganiga
ishonch hosil qilish maqsadida tanlab tekshirish hajmini ham kengaytirishi lozim.
Tekshirilayotgan   to‘plamda   xatolik   darajasi   kichik   yoki   umuman   yo‘q   deb
hisoblansa, auditor tanlab tekshirish hajmini sezilarli darajada qisqartirishi mumkin
bo‘ladi.
Auditor   majburiy   tartibda   o‘z   ishchi   qog‘ozlarida   tanlab   tekshirish
uslubining barcha bosqichlari, uslublari va natijalarining tahlilini ko'rsatishi kerak.
14 II BOB.   AUDITDA TANLAB TEKSHIRISH USLUBI VA ICHKI AUDIT
TEKSHIRUVLARINI O’TKAZISHNI TAKOMILLASHTIRISH  
2.1. Ichki audit xizmati tomonidan ichki audit tekshiruvlarini o’tkazishni
takomillashtirishning umumiy yo’nalishlari
Respublikamizda   auditorlik   faoliyatini   shu   jumladan   banklarda   audit
munosabatlarini   tartibga   solib   turadigan   qonuniy   va   me’yoriy   hujjatlar   to’plamining
vujudga   keltirilganiga   qaramay,   umuman   auditni,   xususan   bank   auditini   xalqaro
andozalar   talablariga   javob   beradigan   darajada   tashkil   qilish   uchun   hozirgi
sharoitda   harakatdagi   qonun   va   me’yoiy   xujjatlarga   ayrim   qo’shimchalar   va
to’ldirishlar   kiritish   zaruriyati   tug’ilmoqda.
Tijorat   banklarining   tashqi   auditi   ham   –   moliyaviy   hisobotni   buzib
ko’rsatuvchi,   bankning   moliyaviy   ahvolini   yomonlashtiruvchi   hamda   qonun
hujjatlarini   buzuvchi   umumiy   holatlarni   aniqlaydi.   Lekin,   uning   maqsadi   ichki
auditdan   farq   qilib,   moliyaviy   hisobotning   to’g’ri   yoki   noto’g’riligi   haqida   fikr
bildirish,   xizmatlar,   yordam   ko’rsatish   hamda   mijoz   bilan   hamkorlik   qilishdan
iborat.
Tashqi audit bankning moliyaviy ahvolini yaxshilash,   investorlar,
kreditorlarni   jalb   etish   hamda   bankka yordam   va   maslahat   berish   uchun   o’tkaziladi.
Tijorat   banklari   ichki   audit   xizmati   ish   rejasini   quyidagi   yo’nalish   bo’yicha
takomillashtirish   zarurdir.
1. Bank   ichki   audit   xizmatining   1   yillik   ish   rejasini   tuzish   davrida   bankni
tashqi   audit   tekshirishlarini   o’tkazadigan   Audit   firma   faoliyati   bilan
muvofiqlashtirish   maqsadga   muvofiqdir.
2. Bank   ichki   audit   faoliyatining   8   yillik   ish   rejasi   Markaziy   bank
inspektorlik   tekshirish   rejasi   bilan   muvofiqlashtirish   ortiqcha   xarajatlar   qilishning
oldini olishga   olib   keladi.
Tijorat   banklari   kredit   faoliyatini   auditdan   o’tkazishni   takomillashtirishda
avvalombor bank tomonidan Markaziy bank talablaridan kelib chiqib keyin bir yil
muddatga   tuzilgan   kredit   siyosatini tahlil qilishga   e’tibor   berish   zarur.
Bundan tashqari, ba’zi banklarning kredit siyosatida kredit ta’minoti bo’lishi
15 mumkin   bo’lgan   (garov,   kafillik   va   kafolatlar)   aniq   ko’rsatilmagan.   Natijada
kreditlarni   hujjatlashtirish   tartibi   to’liq   hamma   jarayonlarni   o’z   ichiga   olmaydi.
Hozirgi   kunda,   zarur   hujjatlarning   to’liq   olinmasligi   va   rasmiylashtirilmasligi
yomon   kreditlarni   qaytarishda   ayrim muammolarni   keltirib chiqarmoqda.
Umuman,   jahon   amaliyoti   shuni   ko’rsatmoqdaki,   iqtisodiyotni   qon   tomiri
bo’lgan   banklar   faoliyatini   yanada   erkinlashtirish,   fuqarolarni   banklarga   bo’lgan
ishonchini   oshirish,   hamda   respublika   iqtisodiyotiga   chet   el   saromoyadorlarini
tijorat   banklari   orqali   jalb   qilishda   banklarning   audit   tekshiruvidan   o’tkazish   muhim
bo’lib   bormoqda.   Banklarning   yillik   moliyaviy   hisobtlarini   tashqi   auditorlar
tomonidan   tekshirilishi   va   ularning   natijalarini   matbuotda   e’lon   qilinishi   banklar
o’rtasida   halol   raqobat   muhitini yaratmoqda.
O’zbekistonda   auditorlik   faoliyatini   rivojlantirish,   yo’nalishlari   va   istiqboli
avvalombor   iqtisodiy   tizimning   yangi   tamoyillariga   o’tish   bilan   bog’liqdir.   1992   yil
dekabrda   qabul   qilingan   va   2000   yil   26   mayda   yangi   tahrir   asosida   ishlab   chiqilgan
«Auditorlik   faoliyati   to’g’irsida»gi   Qonunga   muvofiq,   aktsiyalari   fond   birjalarida
kotirovka   qilinadigan   cheklangan   moddiy   javobgarlikdagi   xo’jalik   sub’ektlari:
banklar, birjalar, investitsion va moliyaviy kompaniyalar, chet  el investitsiyalariga
ega   korxonalarning   yillik   moliyaviy   hisobotlari   (balans,   foyda   va   zarar   to’g’risidagi
hisobotlar)   mustaqil   ekspertiza   qilinmoqda.
Bank operatsiyalarining asosiy qismini kredit (60-70%) operatsiyalari tashkil
qiladi.   Shuning   uchun audit   qilishda   bu operatsiyalarga   katta   e’tibor   beriladi.
Fikrimizcha birinchi navbatda o’zgarishlar bank ichki audit xizmatini tashkil
qilishga   tegishli   bo’lishi   kerak.   Markaziy   bankning   1999   yilda   tasdiqlangan   405-
sonli   «Tijorat   banklari   ichki   auditiga   qo’yilgan   talablar   to’g’risida»gi   nizomga
muvofiq   Audit   Qo’mitalari   faoliyatini   va   umuman   bank   kengashlari   faoliyatini
qaytadan   ko’rib   chiqish   zarur.   Bank   kengashlarning   faoliyatini   ko’rib   chiqishning
sababi   shundan   iboratki,   shu   masala   bo’yicha   2   oktyabr   1998   yil   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   farmoni   va   Vazirlar   Mahkamasining   1999   yil   15
yanvardagi 24-sonli hamda 2000 yildagi 104-sonli qarorlari bilan bank kengashlari
ichki   audit   xizmatini tashkil   qilishni tubdan   o’zgartirish   ko’zda   tutilgan edi.
16 Ammo   amaliyotda   bank   kengashlari   faoliyatida   va   bank   ichki   audit   xizmatini
tashkil   qilishda   kutilgan   o’zgarishlar   to’lig’icha   amalga   oshirilmadi.   Chunki   yirik
tijorat  banklari kengash a’zolari  avvalgidek davlat vazirliklari, koorparatsiyalar  va
Markaziy   bank   a’zolaridir.
Bunday   sharoitda   kengash   a’zolarining   yuqori   lavozimlari   va   mavqei   bank
ichki   audit   xizmati   ustidan   nazorat   qilishga,   uni   zarur   darajada   tashkil   qilishga
vaqtlari   ham   bo’lmaydi.
Ushbu   muammoni   hal   qilish   uchun   bank   kengash   a’zolarining   bir   qismini
shartnoma   asosida doimiy ishga qabul qilish   uchun konkurs   e’lon   qilish   kerak.
Konkursda   g’olib   chiqqan   eng   kuchli   bankir-iqtisodchilarni   ishga   qabul   qilish
maqsadga   muvofiqdir. Bu   o’zgarishlarni   amalga   oshirishdan   avval   uning   qonuniy
asosini   yaratish lozim.
Yuqorida   ko’rib   chiqilgan   muammodan   keyingi   masala,   ya’ni   ichki   bank
auditi   xizmatining   mustaqilligi   kelib   chiqadi.
Xususan,   xozir   amaliyotda   bank   ichki   audit   xodimlari   va   bosh   auditor   boshqa
xodimlar  singari (farroshlar  singari)  umumiy qoidalar asosida  ishga qabul  qilinadi
va   bo’shatiladi.   Xarakatdagi   qonunlarga   asosan   bu   bank   kengashi   vakolatiga
kirsada,   Boshqaruv   raisi   buyrug’iga   asosan   amalga   oshiriladi.   Xuddi   shu   singari
ichki   audit   xodimlari   ish   haqi   bank   kengashi   vakolatida   bo’lsa   ham   boshqa
xodimlar   singari   hisoblanadi   va   to’lanadi.   Ichki   bank   auditi   xizmatini   amalga
oshirish   bilan   bog’liq   xarajatlarni   moliyalashtirish   bosh   auditorlar   tomonidan
tayyorlangan   bank   kengashi   tomonidan  tasdiqlangan  xarajatlar   smetasiga  muvofiq
amalga  oshirilishi   zarur.  Bu  xarajatlar   smetasiga   kerakli   o’zgarishlar   kiritish  faqat
bank kengashi   vakolati   bilan   qilinishi   zarur.
Alohida aytib o’tish lozimki, hozir tijorat banklarida bilimli va tajribali ichki
audit   xodimlarini   tayyorlash   va   qayta   tayorlash   muammosi   mavjud.   Chunki
ko’pgina   tijorat   banklarida   xodimlarning   ishdan   bo’shab   yangilari   ishga   kelishi
muammosi saqlanib qolmoqda bular hozirgi zamon talablariga moslashtirish uchun
doimiy o’quv kurslarini, chet el banklarida amaliyot o’tashini  tashkil qilish lozim.
Hozirgi   davrda   bank   ichki   audit   xizmati   tomonidan   tayyorlanadigan,
17 foydalanidigan   va   saqlanadigan   ichki   xujjatlarga   talablar   tubdan   o’zgarishi   lozim.
Auditorlik   faoliyatining   xalqaro   andozalariga   muvofiq   doimiy   autditorlik   fayllarini
ishga   qo’llash   va   foydalanish   juda   qulaydir.   Doimiy   autditorlik   fayllarini   bakndagi
doimiy   yig’ilib boradigan axborot to’plashi  bo’lib, tekshirish natijasida  yangilanib
boradi.   doimiy   autditorlik   fayllarini   bankning   har   bir   faoliyati   bo’yicha   tayyorlash
va   umumlashtirish mumkin. Misol uchun o’rtacha kattalikdagi tijorat banki auditori
uchun   quyidagi   Doimiy   auditorlik   fayllari   tuziladi:   mijozlarni   kreditlash;
qo’zg’almas   mulkni   zalogga   qo’yib   ipoteka   krediti   va   depozitlar   bo’yicha   aloqa
fayl   yuritiladi.
Doimiy   auditorlik   fayllarini   tuzish   va   tayyorlash   juda   murakkab,   ammo
undan   foydalanish   va   yangilash   juda   oson   va   qulaydir.
Bundan tashqari,  doimiy autditorlik fayllari  bank faollari  bo’yicha, ularning
tashkiliy   tarkibi,   asosiy   xodimlar   ro’yxati   va   majburiyatlari   bo’limlar   va   filiallar
to’g’risida   zarur   ma’lumotlarga   ega   bo’ladi.   Bank   kengashi   va   boshqaruvi
banyonnomsi   va   boshqa   zaruriy   xujjatlarni   ham   olish   mumkin.   Kredit   amallari
bo’yicha:   kredit   shartnomalari   garov,   kafolat   va   kafillik   bo’yicha   notarial
tasdiqlangan   xujjatlar   to’plami,   kredit   qo’mitasi   bayonnomalari,   kredit   bo’yicha
zarurlarni   qoplash   zaxira   fondini   yaratish   va   uni   ishlatish   bo’yicha   zarur
ma’lumotlar ana   shu   doimiy   autditorlik   fayllarida   saqlanadi.
Tijorat   banklari   ichki   audit   xizmati   ish   rejasini   quyidagi   yo’nalish   bo’yicha
takomillashtirish   zarurdir.
3. Bank   ichki   audit   xizmatining   1   yillik   ish   rejasini   tuzish   davrida   bankni
tashqi   audit   tekshirishlarini   o’tkazadigan   Audit   firma   faoliyati   bilan
muvofiqlashtirish   maqsadga   muvofiqdir.
4. Bank   ichki   audit   faoliyatining   8   yillik   ish   rejasi   Markaziy   bank
inspektorlik   tekshirish   rejasi   bilan   muvofiqlashtirish   ortiqcha   xarajatlar   qilishning
oldini olishga   olib   keladi.
Tijorat   banklari   kredit   faoliyatini   auditdan   o’tkazishni   takomillashtirishda
avvalombor Bank tomonidan Markaziy bank talablaridan kelib chiqib keyin bir yil
muddatga   tuzilgan   kredit   siyosatini tahlil qilishga   e’tibor   berish   zarur.
18 Natijada   kreditlarni   xujjatlashtirish   tartibi   to’liq   hamma   jarayonlarni   o’z
ichiga   olmaydi.   Hozirgi   kunda,   zarur   o’ujjatlarning   to’lik   olinmasligi   va
rasmiylashtirilmasligi   yomon   kreditlarni   qaytarishda   ayrim   muammolarni   keltirib
chiqarmoqda.
O’tkazilayotgan   ichki   va   tashqi   auditorlik   tekshiruvlari   ichki   nazorat   tizimihamma   vaqt   ham   to’g’ri   bo’lavermasligini   ta’kidlashga   yo’naltirilgan.   Shuning   bilan
birga   banklarda   ichki   nazorat   tizimi   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   zararlardan
ximoya   qila   oladi   deya   olmaymiz.   Ammo   yaxshi   tashkil   qilingai   ichki   nazorat
tizimi   riskni   boshqarish   va   uni   rahbariyat   uchun   unchalik   xavfli   bo’lmagan   darajaga
pasaytirish   imkonini   beradi.   Shuni   ta’kidlash   lozimki,   ichki   nazorat   tizimi   aniq,
kat’iy   darajaga   ega   emas.   U   o’zgaruvchan   va   turli   omillar   ta’siriga   tushishi
mumkin.
Nazoratning qo’pol kamchiliklarini aniqlash uchun, har qanday ichki nazorat
tizimi   doimiy   ravishda   tekshirib   turilishi   lozim.   Bunday   tekshirishlar   ichki   nazorat
tizimini   o’zgartirish   va   risklar darajasini   aniqlash   imkonini beradi.
Jahon tajribasiga muvofiq itchki va tashqi auditorlik tekshiruvlari o’rnatilgan
tartib   va   standartlar   doirasida   o’tkazilsagina,   u   sifatli   hisoblanadi.   Ichki   va   tashqi
auditorlik   tekshiruvlari   katta   e’tibor   bilan   rejalashtirilishi,   uning   o’tkazilishi   maxsus
xujjatlar   bilan   birga   auditorlik   hisobotida   aks   ettirilishi   lozim.   Bank   auditori
hujjatlarni   to’plash   va   tanlab   tekshirishda   ma’lum   talablarga   amal   qilishi   kerak.
Auditorlik   tekshiruvini   o’tkazish   mobaynida   o’z-o’zini   boshqarishni   ham   yo’lga
qo’yish   talab   etiladi.
Bank  sohasida   auditorlik  tekshiruvlarini   o’tkazish  O’zbekiston  Respublikasi
Moliya   vazirligi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   umumiy   standartlarga   asoslanadi.
Bizning   fikrimizcha   audit   standartlarini   maxsuslashtirish   bank   auditini   o’tkazish
masalalariga   uslubiy   yondashishning   bir   xil   talabini   o’rnatish   imkonini   beradi.
Xorijiy   davlatlarning   auditorlik   faoliyatidagi   tajribasiga   tayangan   holda,
tijorat banklari va kredit tashkilotlarining xususiyatlarini hisobga olib, O’zbekiston
Respublikasida   bank   auditini   o’tkazishda   qo’llaniladigan   standartlarni   quyidagi
tartibda   moslashtirishni   tavsiya   etamiz:
19 1) Kredit   tashkilotlarining   auditini   hujjatlashtirish;
2) Kredit   tashkilotlarining   buxgalteriya   hisobi   va   hisobotlarida   og’ishishlar
mavjudligini   baholash.
3) Auditorlik   riskini   minimallashtirish   va   baholash.
4) Auditorlik   tanlab   tekshirishining   hajmi,   parametri   va   uslublari.
5) Firmaning   ichki   nazorat   sifatini   ta’minlash   uchun   auditorlik   firmasi
xodimlarining   harakatlari.
Ulardan   birinchi   standartni   ko’rib   chikamiz:
Standartpiig   maqsadi   auditorlik   ish   hujjatlarining   yagona   shaklini   aniqlash,
ularning   saqlanishi   uchun   talablar   o’rnatish   hisoblanadi.   Standartning   vazifasi
kredit   tashkilotlarini   audit   qilishda   auditorlik   ish   hujjatlarining   yagona   shaklini
aniqlash;   auditorlik   ish   hujjatlarining   saqlanishi   va   qo’llanishi   bo’yicha
auditorlarning  harakatlarini   aniqlash   hisoblanadi.   Kredit   tashkilotini   audit   qilishda
olingan   ma’lumotlar   auditorning   ish xujjatlarida   aks   ettirilgan   bo’lishi lozim.
Auditorning   ish   hujjatlari   alohida   to’ldirilgan   jadvallar   va   hujjatlar   shaklida
bo’ladi   va   ular   tushuntirishlar,   izohlar,   kredit   tashkiloti   rahbarlarining   arizalari,
kerak  bo’lsa   foto  suratlari,  kredit   tashkiloti   hujjatlariga   takliflar,  ma’lum  ma’noga
ega   bo’lgan   hujjatlar   va   auditorlik   tekshiruvi   rahbarlarining   talabi   bo’yicha   unda
ishtirok   etuvchi   auditorlar   ro’yxatidap   tashkil   topinsh   kerak.   Ushbu   standartga
ko’ra   majburiyligiga   qarab   auditning   ish   hujjatlariga   doir   hujjatlar   majburiy   va
optsion   turlarga bulinadi. Majburiy hujjatlarga kuyidagilar kiradi: kredit tashkilotini
audit   o’tkazish   rejasi;   kredit   tashkilotini   audit   o’tkazish   dasturi;   ichki   bank   riskini
baholovchi to’ldirilgan jadval; nazorat riskini baholovchi to’ldirilgan jadval; kredit
tashkiloti   buxgalteriya   balansida   og’ishishlar   mavjudligi   darajasini   baholovchi
tuldirilgan   jadval;   "Bajarilgan   auditorlik   ishlari"   shaklidagi   jadval   natijalaridan
olingan   tekshirishning   xajmi   va   parametrlari,   tekshirish   usullarini   ta’riflash;
iqtisodiy   me’yorlar   va   ularni   to’g’rilash   bo’yicha   to’ldirilgan   jadval;   kredit
tashkilotining kredit siyosati to’g’risidagi ma’lumotlar; kredit tashkiloti tomonidan
qimmatli   qog’ozlar   bo’yicha   muomalalar   amalga   oshirilganda,   boshqaruv   risklari
ma’lumotlari,   qimmatli   qog’ozlarning   narxini   yo’qotilishi   bo’yicha   tashkil   etilgan
20 rezervlar   xaqida   ma’lumotlar.
Auditorning   ish   xujjatlari   tartibli   bo’lishi   va   undagi   ma’lumotlar   oson
o’qiladigan   hamda   bir   xil   bo’lishi   lozim.
Auditorlik   ish   hujjatlaridagi   ma’lumotlar   maxfiy   hisoblanib,   auditorlik
firmasi tomonidan tarqatilmasligi kerak. Auditorlik firmasi kredit tashkilotining ish
xujjatlarini taqdim etishi shart emas. Ammo Markaziy bank tomonidan 12 oktyabr
2002   yilda   chiqarilgan   qaror   bo’yicha   belgilangan   talablar   bo’yicha   auditorlik
hisobotida   yoritilishi   lozim   bo’lgan   savollar   bilan   birgalikda   auditor   tomonidan
bankga   bank   hisobotini   tasdiqlashi   va   baholashi,   pul   oqimi   tahlili,   sof   foyda   va
kapitalni   aniqlash,   bank   aktivlari   va   passivlarini   boshqarish   holati   va   shuningdek
hamma   ishchi   hujjatlari   nusxalarini   taqdim   qilishi   lozim1.   Qonun   xujjatlarida
ko’rsatilmagan   takdirda,   auditorlik   firmasi   o’zining   ish   xujjatlarini   boshqa
shaxslarga   ko’rsatishga   haqi   yo’q   va   bunga   majbur   emas   (shuningdek   soliq
organlari   va   boshqa   nazorat   qiluvchi   tashkilotlarga   ham).
Auditorlik   xulosasini   tuzish   uchun   auditorlik   hisobotlari   muhim   asos
hisoblanadi.   Auditorlik   tekshiruvining   asosiy   qismi   auditorlik   ma’lumotlarining
turlarini,   usullarini   va   manbalarini   aniqlash   hisoblanadi.   Auditorlik   firmalari
qanday   usullardan   foydalanishi   na   ularni   tasdiqlash   uchun   asoslari   auditorlik
xulosasining   ishonchliligini   tan   olishga   aniqlik   kiritadi.
Buxgalteriya   hisobotining   ishonchliligi   to’g’risida   asosli   fikr   hosil   qilish
uchun auditor etarlicha   auditorlik   dalillarini   olishi   lozim.   Bular:
a) buxgalteriya   hisobida   muomala   va   qoldiqlarning   to’g’ri   aks   ettirilishini
sinchiklab   tekshirish;
b) analitik   ishlar;
v)   ichki   nazoratni   tekshirish.
Bank   auditori   auditorlik   dasturida   auditorlik   dalillarini   to’plash   uchun   qanaqa
auditorlik   amaliyotiga   ega   va   ularning   hajmiga   e’tiborini   qaratishi   lozim.   Auditorlik
tekshiruvi   uchun   ma’lumotlarning   qat’iy   xajmi   belgilanmagan.   Auditor   o’zining
kasbiy   kobiliyatidan   kelib   chiqqan   holda,   bankning   buxgalteriya   hisoboti   xaqida
xulosa   berishi   uchun   ma’lumotlarning   xajmini   mustaqil   ravishda   belgilaydi.
21 Auditorlik   dalillarini   olish   usullarini   aniqlashda   moliyaviy   ma’lumotlar   ogishishi
mumkinligini   hisobga   olish   kerak.   Auditorlik   dalillari   ichki,   tashqi   va   aralash
bo’lishi mumkii. Ichki auditorlik dalillari iqtisodiy sub’ektdan og’zaki yoki yozma
shaklda   olinishi   mumkin.
Tashqi   auditorlik   dalillari   uchinchi   shaxslar   tomondan   yozma   shaklda
olinadi(odatda   auditorniig   yozma   so’roviga   ko’ra).   Aralash   auditorlik   daliliga
yozma yoki og’zaki tarzda iqtisodiy sub’ektdan olingan ma’lumotlar xamda yozma
tasdiklangan   shaklda   uchinchi   shaxslardan   olingan   ma’lumotlar   kiradi.   Auditorlik
firmasi   uchun   tashqi   auditorlik   dalili   eng   axamiyatli   va   ishonchli   hisoblanadi.
Keyingi   o’rinlarda   esa   aralash   va   ichki   auditorlik   dalillari   turadi.   Auditorlik   dalillari
ishonchli   va   etarli   bulishi   lozim.   Ularning   etarliligi   holatiga   karab,   ichki   nazorat
tizimi   bahosiga   va   risk   darajasiga   qarab   belgilanadi.   Auditor   ob’ektiv   va   asosli
xulosa   tuzishi   uchun   etarli   darajada   sifatli   dalillar   to’plashi   kerak.   Auditorlik
firmasining   o’zi   to’plagan   dalillari,   odatda,   iqtisodiy   sub’ekt   taqdim   etgan
ma’lumotlar   dan   ishonchliroq   hisoblanadi.   Shuning   bilan   birga   yozma   shakldagi
hujjatlar   ogzaki   olingan   dalillardai   ishonchliroq   hisoblakadi.   Auditor   tomonidan
to’plangan dalillar buxgalteriya hisobi  va ichki nazorat tizimini baholash bo’yicha
qaydnomalarda,   blankalarda,   jadval   va   bayonnomalarda   aks   ettirilishi   lozim.  
Auditorlik   hisoboti   ma’lumotlarini   olish   manbalari   quyidagilardan   iborat:
bank   va   uchinchi   shaxslarning   birlamchi   xujjatlari;   bankning   buxgalteriya   hisobi
registrlari; bankning moliyaviy xo’jalik faoliyati tahlili natijalari; bank va uchinchi
shaxslariing   og’zaki   ma’lumotlari;   bank   ma’lumotlarini   bir-biri   bilan   va   uchinchi
shaxs   ma’lumotlari   bilan   taqqoslash;   bank   mulkiniig   inventarizatsiyasi   natijalari;
yillik   buxgalteriya   hisoboti   va   boshqa   xujjatlar.   Auditorlik   hisobotining   sifati   u
olingan   manbaga   bog’liq.   Auditorlar   uchun   to’g’ridan-to’g’ri   o’zlari   tekshirgan
xo’jalik   muomalalari   natijalari   eng   kimmatli   hisoblanadi.   Auditorlik   hisobotining
etarliligini aniqlash auditorlik riski darajasiga, mustakil manbalardan guvohlarning
mavjudligiga   borliq.   Agar   auditor   turli   manbalardan   olingan   ma’lumotlardan
foydalansa,   u   holda   auditorlik   riski   darajasi   kamayadi   va   aksincha   auditorlarga
iqtisodiy sub’ekt  tomonidan taqdim etilgan ma’lumotlar etarli bo’lmasa va u biror
22 hisob yoki muomala bo’yicha etarli ma’lumotlarni yig’a olmasa, auditorlik firmasi
bu   holatni   hisobotda   (rahbariyatga)   aks   ettirishi   va   bu   masalaga   auditorlik
xulosasini   bsrishda   e’tibor   berishi   lozim.  
2.2. Auditda tanlab tekshirish uslubini qo’llashda ichki nazorat tizimining
ahamiyati.
Auditda   tanlab   tekshirish   uslubini   samarali   qo‘llashda   korxonaning   ichki
nazorat   tizimi   katta   ahamiyatga   ega.   Korxonada   ichki   nazorat   tizimini   joriy   etish
rahbariyat  zimmasidagi  vazifa hisoblanadi. Ichki  nazorat  tizimi korxona hajmi va
faoliyat   xususiyatlariga   javob   berishi,   doimiy   va   samarali   ishlashi   lozim.   Bu
vazifani amalga oshirish uchun rahbariyat korxona ichida audit qo'mitasini tuzishi,
ichki auditorlarni jalb etishi  mumkin. Ushbu xodimlarning vazifasi  korxona ichki
nazorat   tizimini   joriy   etish,   uning   sifati   ustidan   doimiy   nazorat   olib   borish,
kamchiliklar aniqlanganda ulami bartaraf etish choralarini taklif etishdan iborat.
Korxonada   ichki   nazorat   tizimining   vazifasi   shu   korxona   o‘z   oldiga
qo‘ygan   ma’lum   maqsadlarga   erishishini   ta’minlashdir.   Auditor   ichki   nazorat
tizimini   o'rganganda   ushbu   nazorat   tizimi   korxona   oldiga   qo'yilgan   maqsadlarga
qanchalik   erishilishini   ta’minlaganini   baholashi   zarur.   Bu   faoliyat   ichki   nazorat
tizimining   sifatini   aniqlash   imkonini   beradi.   Ichki   nazorat   tizimi   korxonada
o‘tkaziladigan  audit  tekshiruvi  hajmi  va yo‘nalishini  oldindan belgilashda muhim
omil hisoblanadi.
Ammo ichki nazorat tizimi har qancha sifatli tuzilmasin, korxona oldidagi
maqsadlarga   to‘liq   erishilishini   ta’minlay   olmasligi   mumkin.   Bunga   asosiy
sabablar:
1. Ichki nazorat tizimini joriy etish xarajatlari ushbu tizimni joriy etishdan
keladigan   foydadan   oshmasligi   kerak.   Bu   esa   ichki   nazorat   tizimining   mutlaqo
mukammal bo‘lishiga yo‘l bermaydi.
2. Har qanday ichki nazorat tizimida inson oniili mavjud. Ya’ni ushbu tizim
inson   tomonidan   joriy   etiladi   va   unda   m   a’lum   sabablarga   ko‘ra   xatoliklar,
kamchiliklar yuzaga kelishi mumkin.
23 3.   Ichki   nazorat   tizimi   sifatiga   xodimlarning   til   biriktirishi   orqali   ta’sir
o‘tkazilgan bo‘lishi mumkin.
Auditor tomonidan ichki nazorat tizimini tekshirish quyidagi uch bosqichda
amalga oshirilishi lozim:
- ichki nazorat tizimi bilan umumiy tanishish;
- ichki nazorat tizimining ishonchliligini dastlabki baholash;
- ichki nazorat tizimining ishonchliligini tasdiqlash.
Ushbu bosqichlarni batafsil ko‘rib chiqamiz:
Ichki   nazorat   tizimi   bilan   umumiy   tanishish.   Auditor   tekshiruvning
dastlabki   bosqichida   korxonaning   xususiyatlari   va   faoliyat   ko‘lami   bilan,
shuningdek, buxgalteriya tizimi bilan yaqindan tanishishi lozim. Buning natijasida
auditor   tekshiruv   o‘tkazish   maqsadida   mijoz   ichki   nazorat   tizimiga   asoslanish
qanchalik maqsadga muvofiqligini aniqlaydi.
Agar   auditor   mijoz   ichki   nazorat   tizimiga   asoslanish   mumkin   emas   deb
topsa,   audit   tekshiruvini   shunday   tashkil   etishi   kerakki,   unda   ichki   nazorat
tizimidan umuman foydalanilmasligi kerak.
Aksincha,  ichki  nazorat  tizimiga  asoslanish maqsadga muvofiq dcb topsa,
ushbu   tizimning   ishonchliligi   yuzasidan   dastlabki   baholashni   amalga   oshirishi
zarur.
Ichki   nazorat   tizimining   ishonchliligini   dastlabki   baholash.   Ushbu
vazifa   auditorlik   firmasi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   uslublar   asosida   amalga
oshiriladi.   Bu   baholash   amaliyoti   natijasi   sifatida   auditorlik   firmasi   mijozning
butun   ichki   nazorat   tizimi   yoki   uning   alohida   tarmog‘i   sifatini   «O'rta”   yoki
«Yuqori”   deb   baholash   imkoniga   ega   bo'ladi.   Auditor   ichki   nazorat   tizimiga
asoslanish yoki unga murojaat etmaslik masalasini shu baholashga asosan amalga
oshirishi kerak.
Agar   ichki   nazorat   tizimi   yoki   uning   alohida   tarmoqlarida   muhim
kamchiliklar   aniqlansa   auditor   bu   haqda   mijoz   rahbariyatiga   xabar   berishi,   bu
holning oldini olish bo‘yicha chora-tadbirlarni taklif etishi va tekshiruvini shunga
mos ravishda olib borishi lozim.
24 Ichki   nazorat   tizimining   ishonchliligini   tasdiqlash.   Auditorlik   firmasi
ichki   nazorat   tizimini   dastlabki   baholash   natijasida   bu   tizim   ishonchli   deb   topsa,
audit tekshiruvi davomida ushbu tizimning muhim kamchiliklardan xoli ekanligini
doimiy tekshirib borishi kerak.
Ichki   nazorat   tizimining   ishonchliligini   tasdiqlash   uchun   zaruriy
uslubiyatlarni auditorlik firmasining o‘zi mustaqil ravishda ishlab chiqadi.
Agar   auditorlik   firmasi   ichki   nazorat   tizimining   ishonchliligini   tasdiqlash
amaliyotini   o‘tkazish   davrida   ushbu   tizimni   dastlabki   baholash   natijasidan   farqli
xulosaga kelsa, tekshiruvni sifatli tashkil etish maqsadida tanlab tekshirish hajmini
oshirishi lozim bo‘ladi.
Ichki   nazorat   tizimini   auditor   tomonidan   baholashning   har   bir   bosqichi
tegishli tartibda hujjatlashtirilishi kerak. Bu jarayonda ichki nazorat tizimi bo‘yicha
aniqlangan barcha kamchiliklar, ularni bartaraf etish bo‘yicha amaliy takliflar ham
bayon etilishi kerak.
Ichki nazorat tizimini baholash bo‘yicha yuqorida keltirilgan uch bosqichni
amalga   oshirgach   auditor   tekshiruv   davomida   tanlab   tekshirish   uslubini   samarali
asosda   qo‘llash   uchun   ichki   nazorat   tizimiga   qanchalik   asoslanish   mumkinligi
masalasini hal etadi.
Ichki   audit   xizmati   xodimlarining   professional   malakasi   ichki   audit
xizmati   va   har   bir   auditorning   mas’ulligini   belgilaydi.   Har   bir   auditor
buxgalteriya   hisobi,   iqtisodiyot,   moliyaviy   ish,   statistika,   ma’lumotlarni   qayta
ishlash,  texnika,  soliqqa   tortish   va   huquq   sohasida   puxta   bilimga,   ish   faoliyati
davomida   ichki   audit   standartlari,   protseduralari   va   usullarini,   buxgalteriya
hisob   printsipi   va   metodlari,   boshqaruv   printsiplari,   AKTda   joylashtirilgan
axborot tizimi haqida tasavvurga ega   bo’lishi lozim.
Bunda:   bajarayotgan   vazifalari   harakteriga   mos   oliy   ma’lumotga   hamda
tegishli kasbiy ko’nikma va malakaga ega bo’lishlari; bank qonunchiligi hamda
Markaziy   bankning   bank   faoliyatini   tartibga   soluvchi   yo’riqnoma   va   me’yoriy
hujjatlarini   bilishlari;   umumiy   qabul   qilingan   xalqaro   buxgalteriya   va   audit
andozalarini   yaxshi   bilishlari;   o’z   malakalarini   doimiy   ravishda   oshirib
25 borishlari;   vazifalarni   hal   etish   ko’lami   va   muddatiga   doir   auditorlik   dasturlari
rejalashtirilayotganda   cheklovlarga   ega   bo’lmasliklari   lozim.
Tekshiruvlar   “Audit   xizmatining   banklar   faoliyatini   audit   tekshiruvidan
o’tkazish to’g’risida”gi tartibiga asosan amalga oshiriladi.Audit xizmatining ish
dasturi: audit tekshiruvi aniq maqsadga ega bo’lishi; dastur qamrov doirasi audit
maqsadlariga erishish uchun etarli bo’lishi; bajarilgan ish rejasi va ko’riladigan
har   bir tarmoqning zarur tamoyillari tasvirini o’z ichiga olishi talablariga javob
berishi   lozim. Amalga   oshirilayotgan   amaliyotlar   hajmi   va   murakkabligiga   yoki
harakatdagi   me’yoriy   hujjatlarning   o’zgarishiga   qarab   dasturga   kiritilgan
tamoyillar o’zgarib   turishi mumkin.Auditorlik hisoboti audit tekshiruvi tugashi
bilan  qisqa  muddat   ichida  tayyorlanadi.  U  o’z   ichiga  audit   tekshiruvi   maqsadi
va ob’ekti, tekshirish   vaqtida   aniqlangan   muammo   va   kamchiliklar,   aniqlangan
har   bir   muammoni   bartaraf   etish   bo’yicha   takliflarni   qamrab   olgan   bo’lishi
shart.Muammolarni   bartaraf   etish   bo’yicha   tayyorlangan   takliflarda   aniqlangan
muammolarning   qisqacha   tavsifi,   bu   muammolarni   to’g’rilash   bo’yicha
amalga   oshiriladigan   choralar,   ularga   biriktirilgan   mas’ul   xodimlar   va
choralarni   amalga   oshirish   uchun   belgilangan   muddatlar   ko’rsatilgan   bo’lishi
lozim.   Audit   xizmati   xodimlarining   hisobotlari   bevosita   Bank   kengashiga   va
auditorlik   qo’mitasiga   taqdim   qilinadi.   Ushbu   hisobotlarning   nusxalari   Bank
boshqaruviga,   aniqlangan   kamchiliklarga   tegishli   bo’lgan   qismi   esa   muyayyan
boshqarmalarga taqdim   etiladi. Audit   xizmati  tekshirish  jarayonida  aniqlangan
xato   va kamchiliklarni bartaraf etish bo’yicha filiallar tomonidan chora-tadbirlar
ishlab   chiqilishi   va   ularga   amal   qilinishini   nazorat   etishi   lozim.   Audit
tekshiruvlarini   o’tkazishdan   maqsad,   Bosh   bankni   va   uning   barcha   filiallari
faoliyatini   auditdan   o’tkazish,   banklar   faoliyatini   tartibga   soluvchi   qonunchilik
va   me’yoriy   hujjatlarga   muvofiqligini   nazorat   qilish,   buxgalteriya,   operatsiya   va
ma’muriy   nazorat   tizimlari   monandligini   baholash,   filiallar   faoliyatini   tahlil va
nazorat   qilish   orqali   Bank   kengashi   va   Bank   boshqaruviga   bank   faoliyati
bo’yicha   belgilangan   istiqbol   va   maqsadlarga   erishishda   ko’maklashishdan
iborat.   Bosh   bank   va   filiallar   faoliyatini   auditdan   o’tkazish   Bank   kengashi
26 tomonidan   tasdiqlangan   “Audit   xizmatining   filiallar   faoliyatini   auditdan
o’tkazish bo’yicha   tekshirish rejasi”ga asosan amalga oshiriladi va ushbu hujjat
maxfiy   hisoblanadi.   Tekshirish   rejasiga   Bosh   bank   va   uning   barcha   filiallari
kiritilgan   bo’lishi   lozim.   Filiallarning   moliyaviy   ahvoli   yoxud   iqtisodiy
ko’rsatkichlari   keskin   o’zgargan   holatlarda   tekshirish   rejasiga   o’zgartirish
kiritilishi   mumkin.   Audit   tekshiruvlari   audit   xizmati   xodimlari   tomonidan
amalga   oshiriladi.   Filiallarda   audit   o’tkazish   bo’yicha   audit   xizmati   xodimlari
safidan   audit   o’tkazish   ishchi   guruhi   to’ziladi.   Ushbu   guruh  a’zolaridan  guruh
rahbari   tayinlanadi.   Guruh   rahbari   mazkur   guruh   ishini   tashkillashtiradi   va
muvofiqlashtiradi,   guruh   a’zolariga   audit   o’tkazish   bo’yicha   topshiriqlarni
taqsimlaydi,   ular   tomonidan   tayyorlangan   materiallarni   umumlashtiradi   va
ushbu   materiallar   uchun   javobgar   hisoblanadi,   tekshirilayotgan   filialdagi
vaziyat   va   muammolar   haqida   vaqti-vaqti   bilan   Bosh   auditorni   xabardor   etib
turadi.
Audit   o’tkazish   ishchi   guruhi   tekshirish   rejalashtirilgan   Bosh   bank   yoki
filial   faoliyatini   audit   tekshiruvidan   o’tkazishdan   oldin,   tekshiriladigan   bank
muassasasida uning faoliyati ahvolini tavsiflovchi ilgarigi tekshiruv materiallari
bilan   tanishib   chiqishlari   lozim.   Bunda   mazkur   filial   asosan   qaysi   sohalar
bo’yicha   kamchiliklarga   yo’l   qo’ygani   va   bu   kamchiliklarning   qanchalik
bartaraf   etilganiga   e’tibor   qaratiladi.   Shuningdek,   audit   o’tkazilishi
ko’tilayotgan   filialning   Bosh   bankka   bergan   hisobot   va   ma’lumotlari   bilan
tanishib chiqishlari lozim va buning   uchun   ularga   tegishli   bo’lgan   hisobotlar   va
hujjatlar   to’plami   Bosh   bankning   tegishli   boshqarma   va   bo’limlaridan   talab
qilib   olinadi.   Muayyan   filial   yoki   Bosh   bankda   audit   tekshiruvi   o’tkazish
bo’yicha   rasmiylashtirilgan   farmoyish   asosida   amalga   oshiriladi.   Audit
o’tkazish   to’g’risidagi   farmoyishlar   audit   xizmati   tomonidan   alohida   kitobda
ro’yxatga   olib   boriladi.   Farmoyishda   audit   o’tkazilayotgan   filialning   to’liq
nomi,   tekshirish   davri   va   muddatlari,   audit   tekshiruviga   qatnashuvchi   audit
xizmati   xodimlarining   ro’yxati,   guruh   rahbari   aniq   ko’rsatilishi   shart.   Audit
o’tkazilishi   uchun   rasmiylashtirilgan   farmoyishlar   filiallar   kassa   tarmoqlarida
27 to’satdan   tekshiruv   o’tkazishni   ta’minlash   maqsadida   bir   martalik   ruxsatnoma
rasmiylashtirmasdan   hamda   kassa   uchun   mas’ul   mansabdor shaxslarning bittasi
bo’lgan   taqdirda   ham   filiallar   kassalarida   tekshiruv   o’tkazish   huquqini   beradi.
Muayyan   bank   muassasasida   audit   o’tkazish   to’g’risidagi   farmoyish   bilan
mazkur   bank   rahbari   tanishtirilishi   lozim.   O’tkazilayotgan   audit   tekshiruvining
belgilangan tartibda va o’z vaqtida o’tkazilishini ta’minlash uchun audit xizmati
xodimlariga   tegishli   shart-sharoit   yaratib   berilishiga   filial   rahbarlari   mas’ul
hisoblanadi.   Auditorlarning   kompyuter   tizimidagi   dasturiy   ta’minotlar   va
ma’lumotlar   bazasidan   foydalanish   imkoniyatlari   cheklanmasligi   lozim.
XULOSA
O’rganilgan   nazariy   manbalar   va   amaliy   ma’lumotlar   tahlillaridan   kelib
chiqib quyidagi umumiy   xulosa chiqarildi:
1. Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   banklarning   samaradorlik   ko’rsatkichlari
auditini respublikamiz bank tizimidagi o’rni, ahamiyatini o’rgangan holda, bank
auditining   zarurligi   va   respublikamizda   uning   huquqiy   asoslarini   yaratilishi,
tijorat   banklari   ko’rsatkichlarini   audit   qilish   usullari   va   nazorat   turlari,
O’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklarida   audit   o’tkazishni   tashkil   qilish
asoslari   batafsil   o’rganib chiqildi.
2. Tijorat   banklarida   samaradorlik   ko’rsatkichlari   tahlili   masalasida
hozirgi   kunda   banklarda   olib   borilayotgan   tijorat   banklarida   naqd   pul
muomalasi   va   kassa   operatsiyalarining   auditi,   kredit   operatsiyalar,   qimmatli
qog’ozlara   uditi,   hamda   chet   el   valyutasidagi   operatsiyalari   auditini   o’tkazish
tartibi ko’ri bchiqildi.
3. Respublikamizda   bank   samaradorlik   ko’rsatkichlaria   uditini
rivojlantirish   muammolari   va   ularning   echimlari   bo’yicha   tijorat   banklarini
“CAMEL” tizimi   bo’yicha   baholash   masalalari   yoritib berildi.
Bank   operatsiyalarining   asosiy   qismini   kredit   (60-70%)   operatsiyalari
tashkil   qiladi.   Shuning   uchun   audit   qilishda   bu   operatsiyalarga   katta   e’tibor
beriladi.   Respublikamizda   hozirgi   kunda kredit   operatsiyalarining muammolari
28 mavjud.Banklarni   kredit   faoliyatini   tekshirish   amalda   shuni   ko’rsatadiki,   ko’p
bankning ichki instruktiv materiallari va nizomlari ishlab chiqilmagan. Bularga
kredit   bo’limining   nizomi   va   mansabdor   shaxslarni   me’yoriy   hujjatlari,
burchlarini   taqsimoti   va   kredit   berish   to’g’risida   ko’rsatma,   kredit   qo’mitasini
qarori   kabilar   tekshirilishidir.   Bularni   borligi   banklarda   kredit   ishi
yurituvchisini   ratsional   tashkil   qilishga   yordam   beradi   va   xodimlarni   o’z
vazifalariga   bo’lgan   mas’uliyatini   oshiradi.   Tijorat   banklarida   kredit   berish
uchun   shartnomani   rasmiylashtirish   jarayonida   banklar   tomonidan   tashkiliy-
huquqiy   va   iqtisodiy   xarakterdagi   xatolarga   yo’l   qo’yilmoqda.   Ayrim   hollarda
bankdan   qabulqilinayotgan   hujjatlar   to’liq   emasligi   yoki   to’la
rasmiylashtirilmaganini   qo’lanmoqda.
Hozirgi   kunda   sug’ur   takompaniyalari   o’z   majburiyatlari   ustidan
chiqaolmay   bankrotlik   darajasiga   ham   borishmoqda.   Bu   esa,   bankning
kreditlarni   qaytmaslik   xatarini   yuqori   darajadaligini   ko’rsatadi.   Yuqorida
ko’rsatilgan   kamchiliklarni   bartaraf   etish   maqsadida   ko’pgina   asoslar
yaratilmoqda.
Keltirilgan   nisbiy   misol   va   asosan   respublika   banklari   amaliyoti
tahlillariga   asoslangan holda, O’zbekistonda bank nazoratini amalga oshirishda
“CAMEL”   tizimidan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   uchun   quyidagi
tavsiyalarni taklif   etish   mumkin:
Birinchidan,   Markaziy   bank   tomonidan   banklarning   moliyaviy   holatini
baholashning   “CAMEL”   tizimigaa   soslangan   O’zbekiston   banklari
reytingtizimini   samaradorligini   oshirish;
Ikkinchidan,   Markaziy   bankdan   tashqari   bank   bilan   bog’liq   bo’lgan
iqtisodiy   agentlar   hamda   boshqalarning,   jumladan,   jamoatchilik,   kasaba
uyushmalari, ilmiy   tadqiqotchilarning ush bu tizim uslubiga asoslanib, mustaqil
ravishda   baholashlarni   o’tkazishlari   uchun   matbuotda   e’lon   qilinadigan   bank
hisobotlaridagi   ma’lumotlarni   ko’paytirish;
Bank   faoliyatini   tartibga   soluvchi   Farmon,   qaror   va   me’yoriy
hujjatlarning   ko’pligi   banklarning   ham,   auditorlarning   ham   ishini
29 qiyinlashtirmoqda,   shusababli,   ichki   me’yoriy   hujjatlar   ishlab   chiqishdagi
banklar   va   holatlarini   yanada   kengaytirish   lozim,   deb   hisoblaymiz.
Banklar   tizimini   yanada   erkinlashtirish   sharoitida   O’zbekistonda   boshqa
chet   mamlakatlar   singari   yangi   xizmat   turi,   ya’ni   audit   xizmati   kundan-kunga
o’zo’rnini   topib   bormoqdla.
30 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR  
1.O’zbekiston	 Respublikasining	 Qonuni.	 Banklar	 va	 bank	 faoliyati	 to’g’risida.	 //
O’zbekiston   bank   tizimini   isloh   qilish   va   erkinlashtirish   bo’yicha   qonunchilik
hujjatlari  	
to’plami.	 - to’ldirilgan	 2 chi	 nashri.	 -Toshkent:	 “O’zbekiston”,	 2003.	 -B.	
30-47.
2. O’zbekiston   Respublikasining   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida   qonun”ni
13.10.2016y.
3.	
O’zbekiston	 Respublikasining	 “Auditorlik	 faoliyati	 to’g’risida”gi	 qonuni.	 2000
y.   26   may.
4. O’zbekiston   Respublikasining   “Bank   siri   to’g’risida”   gi   qonunni.   Adliya	
vazirligidan	 2003	 yil	 30	 avgustda	 530-2-son	 bilan	 ro’yxatga	 olingan.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947-sonli
“2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning  beshta ustuvor	
yo’nalishi	 bo’yicha	 Harakatlar	 strategiyasi	 to’g’risida”gi	 Farmoni.//	 www.lex.uz
6. O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvining   “Tijorat
banklarining   bank   tavakkalchiliklarini   boshqarishiga   nisbatan   qo’yiladigan
talablar   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”gi   Qarori   (O’zbekiston
Respublikasi qonun   hujjatlari   to’plami,   2011   y.,   20-21-son,   216-modda;   2016   y.,
16-son,   161-   modda).// www.lex.uz
7.	
O’zbekiston	 Respublikasi	 Vazirlar	 Mahkamasining	 “O’zbekiston	 Respublikasi
Investitsiyalar bo’yicha davlat qo’mitasi faoliyatini tashkil etish” chora-tadbirlar	
to’g’risida”	 04.04.2017	 yildagi	 PQ-2868-sonli	 Qarori.
8. “Tijorat   banklari   kapitalining   etarliligiga   qo’yiladigan   talablar   to’g’rsida
Nizom”   Adliya   vazirligida   20.05.2010   yilda   949-6   -son   bilan   ro’yxatga   olingan.
9. “O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan tijorat  banklarining  	
ichki	
me’yoriy	 xujjatlariga	 qo’yiladigan	 talablar	 to’g’risida	 Nizom”,	 Adliya	 vazirligidan	
2000yil.	 5 pareldi	 916	 –son	 bilan	 ro’yxatga	 olingan.
10. “ Bank   faoliyatini   tartibga   soluvchi   me ’ yoriy   xujjatlar   talablarini   buzganligi
uchun   tijorat   banklariga   nisbatan   qo ’ llaniladigan   jazo   choralari   to ’ g ’ risida
yo ’ riqnoma ”  	
Adliya	 vazirligidan	 7.10.2008	 yilda	 622-3	 raqam	 bilan	 ro	’yxatga
31 olingan	.11. “O’zbekiston   Respublikasi   bank   tizimi”   muallif:   F.M.Mullajonov   [va   boshq.]
F.M. Mullajonovning umumiy tahriri ostida. To’ldirilgan ikkinchi
nashri.T.:   O‘zbekiston,   2011.-368   b.
12. SH.Z.Abdullaeva.   Xalkaro   valyuta-kredit   munosobotlari.   Darslik   B.m.:   T.:	
«IQTISOD-MOLIYA»,	 2006.	 - 576	 b
Elektron resurslar
  1.   https://uz.wikipedia.org/wiki/Termiz
  2.   https://www.google.com
  3.   www.ziyonet.uz
32

Kurs ishi talabalar uchun

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский