Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 29500UZS
Hajmi 7.2MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 20 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

31 Sotish

Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI   MAKTABGACHA VA MAKTAB
TA’LIMI VAZIRLIGI
NIZOMIY NOMIDAGI TOSHKЕNT DAVLAT   PЕDAGOGIKA
UNIVЕRSITЕTI
“Himoyaga ruxsat etaman”
O quv va uslubiy ishlar bo yicha ʼ ʼ
……………….. 
________“___” ________2024 y.
“Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachisi” yo‘nalishi
 7- guruh tinglovchisi  Utanazarova Yulduz Shodiyorovnaning
“Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan o rni” mavzusidagi	
ʻ
KURS ISHI
Malakaviy loyixa ishi rahbari:        Z.T Radjapova
         Tinglovchi:                             Y.Sh. Utanazarova
TOSHKENT-2025
1 ANNOTATSIYA
Ushbu   kurs   ishida   zamonaviy   jamiyatda   tarbiyachining   tutgan   o‘rni,   uning
bolalar   rivojlanishiga   ko‘rsatadigan   ta’siri   hamda   kasbiy   faoliyatining   asosiy
jihatlari   chuqur   tahlil   qilingan.   Birinchi   bobda   tarbiyachining   jamiyatdagi   o‘rni,
yosh   avlod   tarbiyasiga   qo‘shgan   hissasi,   shuningdek,   pedagog   olimlarning
tarbiyachi   shaxsi   haqida   bildirgan   ilmiy   qarashlari   bayon   etilgan.   Bu   orqali
tarbiyachi kasbining ijtimoiy ahamiyati yoritiladi.
Ikkinchi   bobda   tarbiyachi   tushunchasi,   uning   asosiy   vazifalari,   kasbiy
faoliyatdagi   mas’uliyati   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   maqomi   haqida   so‘z   boradi.
Shuningdek,   tarbiyachining   pedagogik   mahoratini   oshirish   yo‘llari,   unga
qo‘yiladigan   kasbiy-pedagogik   talablar,   zarur   sifat   va   ko‘nikmalar   muhokama
qilingan.   Ishda   nazariy   manbalar   bilan   bir   qatorda   amaliy   tajribalarga   ham
tayanilgan.
Kurs ishining yakunida mavzu bo‘yicha umumiy xulosalar chiqarilgan hamda
tarbiyachilarning   malakasini   oshirish,   kasbiy   faoliyatini   takomillashtirishga   oid
tavsiyalar berilgan. 
Kurs   ishining   xulosa   va   tavsiyalar   qismida   esa   mavzuga   oid   bo‘lgan   aniq
xulosalar   va   maktabgacha   ta’lim   tizimida   mavzu   bo‘yicha   tegishli   xulosa   va
ta vsiya lar   berilgan.   Bundan   tashqari   o‘rganilgan   masalalar   bo‘yicha   aniqlangan
kamchiliklarni   bartaraf   etish   va   yutuqlarni   ommalashtirishga   doir   aniq   takliflar
berilgan.
Kurs   ishini   tayyorlashda   adabiyot   va   manbalar ,   normativ-huquqiy   hujjatlar,
ilmiy   va   ommaviy   adabiyotlar   hamda   maktabgacha   ta’lim   tizimiga   tegishli
hujjat lardan  foydalanilgan.
2 MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 4
I BOB. ZAMONAVIY JAMIYATDA TARBIYACHINING ROLI ............................................................................. 6
1.1. Tarbiyachining jamiyatdagi ro‘li va bolalar rivojlanishiga ta’siri ............................................................ 6
1.2. Pedagog olimlarning tarbiyachi shaxsi to‘g‘risidagi fikrlari. ................................................................ 13
II BOB. TARBIYACHI SHAXSI VA UNING IJTIMOIY MAQOMI ....................................................................... 17
2.1. Tarbiyachi tushunchasi va uning asosiy vazifalari ............................................................................... 17
2.2. Tarbiyachining pedagogik mahoratini oshirish yo‘llari va tarbiyachining pedagogik sifatlari ............. 19
Xulosa ........................................................................................................................................................ 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI. ............................................................................................... 34
3 KIRISH
Bugungi   kunda   yurtimizda   inson   kapitalini   rivojlantirish,   ayniqsa,
maktabgacha   ta’lim   sifatini   oshirish   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan
biriga   aylangan.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   bu   borada   shunday   deganlar:
“Yangi O‘zbekiston taraqqiyotining hal qiluvchi asosiy omili bu – zamonaviy
bilim va tarbiya egallagan, mustaqil fikrlaydigan yosh avloddir.”  [ 1 ]
Mazkur   fikr   tarbiyachining   jamiyatdagi   o‘rni   va   mas’uliyatini   yana   bir   bor
yoritib   beradi.   Zero,   bolalarning   ilk   ijtimoiylashuvi,   ahloqiy   qarashlari,   nutqi,
jismoniy va psixologik rivojlanishi aynan tarbiyachining mehnati bilan bog‘liq.
Bugungi kunda O‘zbekistonda milliy istiqlol sharofati tufayli turli jabhalarda
har   tomonlama   qaror   topayotgan   sharoitlarda   jamiyatimizda   yuz   berayotgan   tub
ijtimoiy   ,   siyosiy   va   ma’naviy   o‘zgarishlar   ,   umuminsoniy   qadriyatlar   tizimida
shaxs   omiliga   qo‘yilayotgan   yosh   avlodning   ma’naviy   axloqiy,   jismoniy   va   har
tomonlama barkamol shaxsni tarbiyalashni taqozo etadi. 
  Demak   hozirgi   kunda   mehr   muruvvatlilk   tarbiyasi   bo‘yicha   ilmiy   tadqiqot
olib   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Zero,   u   jamiyat   taraqqiyoti   va   inson
farovonligi uchun zaruriy ma’naviy – axloqiy tamoyillardan hisoblanadi. 
Yosh   avlodni   tarbiyasi   umumxalq   ishidir.   Mustaqil   respublikamizda   yuz
berayotgan yangilanish va poklanish xalq ta’limiy tizimining mazmunini yangidan
shakllantirish va takomillashtirishni taqozo etmoqda.
Mamlakatimiz   ta'lim   tizimida   uzoqni   ko‘zlab   olib   borilayotgan   islohotlar
bugun nafaqat jamoatchiligimiz, balki butun jahonda ham katta e'tibor bilan e'tirof
etilmoqda.Bugun   yangicha   qiyofa   kasb   etgan,   zamon   talablari   darajasida
ta'mirlangan,   eng   so‘nggi   rusumdagi   o‘quv   jihozlari   bilan   jihozlangan   maktablar
orzu emas ayni haqiqatdir.
Mamlakatimiz ravnaqi va islohotlarning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan xalqning
bilim darajasi va dunyoqarashiga bog‘liq.
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning nutqidan.  Manba:  "Yangi O‘zbekiston 
strategiyasi" , 2021-yil.
4 Mavzuning   dolzarbligi.   Tarbiyachi   –   bu   nafaqat   kasb   egasi,   balki   kelajak
avlodning   yo‘lini   yorituvchi,   ularning   jamiyatga   moslashuvi   va   ijtimoiy
qadriyatlarni   o‘zlashtirishida   muhim   shaxsdir.   Shu   bois,   bugungi   kunda
tarbiyachilarni   tayyorlash,   ularning   ijtimoiy   maqomi   va   faoliyatini   chuqur
o‘rganish dolzarb masalaga aylangan.
Kurs ishining maqsadi:   Tarbiyachining jamiyatdagi  o‘rni, uning pedagogik
va axloqiy faoliyatini o‘rganish, kasbga qo‘yiladigan talablar, ijtimoiy rolini tahlil
qilish.
Kurs ishining vazifalari
 Tarbiyachi tushunchasini ilmiy asoslash;
 Uning shaxsiy va kasbiy fazilatlarini aniqlash;
 Tarbiyachining bolalar rivojlanishiga ta’sirini ko‘rsatish;
 Ota-onalar va jamiyat bilan hamkorlikdagi rolini yoritish.
Kurs   ishining   obyekti:   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   faoliyat
yurituvchi tarbiyachilar.
Kurs   ishining   predmeti:   Tarbiyachining   kasbiy   faoliyati,   ijtimoiy   roli,
shaxsiy sifatlari va ta’lim-tarbiya jarayonidagi ishtiroki.
Kurs ishining ilmiy yangiligi
Ishda   zamonaviy   yondashuvlar   asosida   tarbiyachining   jamiyatdagi   roli
yangicha qarashlar bilan yoritilgan, bugungi islohotlar kontekstida kasbga bo‘lgan
talablar tahlil qilingan.
Mavzuni   o‘rganilganlik   darajasi:   Mazkur   mavzuga   oid   tadqiqotlar   O.   Q.
To‘xtayeva,   D.   J.   Jo‘rayev,   M.   M.   Mo‘minova,   R.   A.   Mavlonova,   N.   X.
Xolmatova kabi pedagog olimlarning asarlarida yoritilgan.
       Kurs ishi tuzilishi . Kirish, asosiy qism, 2 bob, 4 bo’lim, xulosa va tavsiyalar,
foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan.
5 I BOB. ZAMONAVIY JAMIYATDA TARBIYACHINING ROLI   
1.1.  Tarbiyachining jamiyatdagi ro‘li va  bolalar rivojlanishiga ta’siri
Tarbiyachi   yosh   avlodimizni   xalqimizning   munosib   farzandlari   qilib
tayyorlashdek   muhim,   faxrli   ish   bilan   birga   mas’uliyatli   vazifani   bajaradi.
Tarbiyachining   siyosiy   yetukligi   bolalarni   tarbiyalash   sifati   uchun   xalq   hamda
jamiyat   oldidagi   o‘z   mas’uliyatini   anglashga,   ta’lim-tarbiya   vazifalarini   ijodiy
yondashishga, o‘z mahoratini doimo takomillashtirib borish va ishdagi o‘rtoqlarini
o‘sishiga yordam beradi. 
Demak, tarbiyachi avvalo, bilimli bo‘lishi, o‘zi yashab turgan hayot, tabiat va
jamiyatning   qonuniyatlarini   tushunishi,   ijtimoy   faol   bo‘lishi,   umumiy   va
maktabgacha   tarbiya   pedagogikasini,   bolalar   ruhiyati,   fiziologiyasi   va   yosh
xususiyatlarini   tushunishi   kerak.   Shuningdek,   pedagogik   tar   biyachining
hodisalarni tahlil qilishga ilmiy nuqtai nazardan yondashuvi bolani har tomonlama
rivojlantirish muvaffaqiyatini belgilaydi. Bugungi kunda respublikamiz rahbariyati
tarbiyachilarning faoliyatini yuqori baholamoqda. Yosh avlodni komil inson qilib,
kamolot   sari   yetaklashdagi   erishgan   yutuqlari   uchun   tarbiyachilar   metodist,   katta
metodist   tarbiyachi   va   boshqa   shunga   o‘xshash   unvonlar   bilan   taqdirlanadilar.
Ularga respublika  miqyosidagi   unvonlar   beriladi. Xalq  ta’limi   xodimlari   orasidan
respublika,   viloyat,   tuman   kengashlariga   deputatlar   saylanishi   ularga   bo‘lgan
chuqur hurmat va ishonchni bildiradi. Respublikamizda amalga oshirilayotgan tub
islohotlar bugungi kunda bog‘chada, akademik litsey va kasb-hunar kolleji hamda
oliy   o‘quv   yurtlarida   shakllanayotgan   avlodning   ijobiy   xulq-atvor   me’yorlari   va
qoidalarini,   ilmiy   bilim   asoslarini,   kasb-hunar,   malaka   va   ko‘nikmalarni   har
tomonlama   puxta   egallab   borishini   talab   qiladi.   Buning   uchun   o‘sib   kelayotgan
yosh avlodni bilimlar bilan qurollantirish, milliy qadriyatlarimiz, ma’naviyatimizni
singdirish,   jahon   madaniyati,   milliy   madaniyatimiz   durdonalari   bilan   tanishtirish,
ularni   jismoniy   sog‘lom,   ma’naviy   yetuk   qilib   tarbiyalashdek   vazifalar   qo‘yildi.
Davlat   ahamiyatiga   molik   bunday   vazifani   amalga   oshirishda   umumta’lim
maktablari bilan bir qatorda xalq ta’limining boshlang‘ich bo‘limi bo‘lgan bolalar
bog‘chalari   muhim   rol   o‘ynaydi.   Buning   uchun   har   bir   tarbiyachi   o‘zini   talab   va
6 nazorat   qila   bilishi   davlatimiz   maktabgacha   tarbiya   tashkilotlari   oldiga   qo‘ygan
talablarni amalga oshirishning garovidir.
 Bunga quyidagilar kiradi: 
1. Bolaning sog‘lig‘ini saqlash va mustahkamlash.
 2. Aqliy qobiliyatini o‘stirish.
  3.   Milliy   qadriyatimiz   va   ma’naviyatimizning   g‘oya viy,   aqliy   tamoyillariga
mos keluvchi e’tiqod va qarashlarini tarkib toptirish.
4. Ona Vatanga muhabbatini, ijtimoiy faollikni shakllantirish. 
5. Yosh avlodda o‘rtoqlik, do‘stlik hissini, halollik va mehnatsevarlikni tarkib
toptirish.
Demak,   yuqorida   keltirilgan   sifatlarni   tarkib   toptirish   o‘sib   kelayotgan   yosh
avlodni   tarbiyalash   vazifasining   hamma   tomonlarini   qamrab   ololmaydi.   Lekin
tarbiyachi   ishlarga   asoslanib,   bolalarni   mustaqil   hayotga   va   mehnatga   tayyorlash
ishini ma’lum bir maqsad bilan samaraliroq amalga oshirish mumkin.
Bola   shaxsini   shakllantirishda   tarbiyachi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Ayniqsa, har bir bolaning shaxs sifatida shakllanishida javobgar ekanligini taqozo
etadi.   Shunga   ko‘ra,   tarbiyachi   bolalarga   kundalik   hayotda,   o‘yinlarda,
mashg‘ulotlarda,   birgalikdagi   mehnat   faoliyatida,   ular   bilan   bo‘ladigan
muomalada, muloqotda ibrat, namuna bo‘lishi  bolani  har  tomonlama diqqat  bilan
o‘rganishi,   uning   shaxsiy   xususiyatlarini,   qobiliyatlarini   bilishi,   pedogogik
nazokatini   namoyon   qilishi,   bolalarning   xulq-atvori   ish   natijalarini   haqqoniy
baholashi va ularga o‘z vaqtida yordam ko‘rsata olishi hamda oilaviy ahvoli bilan
qiziqishi   zarur   hisoblanadi.   Demak,   ta’lim   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlar
muvaffaqiyatini   ta’minlash   ta’lim   tashkilotlarida   faoliyat   olib   borayotgan
tarbiyachi   murabbiylarning   ma’naviy   qiyofasi   hamda   kasbiy   mahoratlariga   ham
bog‘liqdir.   Bolani   tarbiyalash   nihoyatda   qiyin   va   murakkab   jarayon   bo‘lib,   juda
qadimdan   ushbu   faoliyatga   jamiyatning   yetuk   kishilari   jalb   etilgandir.   Xususan,
qadimgi   Gretsiya   va   Rim   tarixidan   yaxshi   bilamizki,   miloddan   avvalgi   davrlarda
ham   yosh   avlod   tarbiyasi   o‘zining   ma’naviy   qiyofasi   va   aqliy   qobiliyati   bilan
jamiyat a’zolari o‘rtasida yuksak hurmat e’htiromga sazovor bo‘lgan kishilar, ya’ni
7 donishmandlar   zimmasiga   ishonib   topshirilgandir.   Ushbu   holat   yosh   avlod
tarbiyasi   uning   tashkil   etilishi   mazmunini   faqat   shaxs   kamolotini   emas,   balki
jamiyat taraqqiyotini ta’minlashda muhim ahamiyatga ega ekanligini anglatadi.  
 Demak, tarbiyachi-maxsus pedagogik, psixologik va mutaxassisligi bo‘yicha
yetuk   bilimli   va   yuksak   fazilatli   shaxs   sanaladi.   Shuning   uchun   zamonaviy
tarbiyachi   murabbiy   qiyofasida   quyidagi   fazilatlarni   namoyon   eta   olishi   kerak.
Zamonaviy   murabbiy   o‘zini   mutaxassisligi   bo‘yicha   chuqur   puxta   bilimga   ega
bo‘lish,   o‘z   ustida   tinimsiz   ishlashi   kerak.   Tarbiyachi   maktabgacha   tarbiya
pedagogikasi   va   psixologiya,   fiziologiya   fanlarining   asoslarini   bilishi,   ta’lim-
tarbiya   jarayonida   bolalarning   yoshi   va   psixologik   xususiyatlarini   inobatga   olgan
holda faoliyatni tashkil etishi kerak. Tarbiyachi ta’lim-tarbiya jarayonida samarali
shakl,   metod   va   vositalaridan   unumli   foydalana   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishi
kerak.
Tarbiyachi   yuksak   darajadagi   pedagogik   mahoratga,   chunonchi
kommunikativlik layoqatiga ega bo‘lishi, pedagogik texnika, nutq, yuz, qo‘l, oyoq
va   gavda   harakatlari,   mimika,   jest,   pantomimika)   qonuniyatlarini   chuqur
o‘zlashtirib olishi lozim. 
Tarbiyachi bolalarni kuzata oladigan, ularning xulqi, xatti-harakati sabablarini
to‘g‘ri   tahlil   qilib,   unga   ta’sir   etuvchi   vositalarni   qo‘llay   oladigan   bo‘lishi
kerak.Yosh   avlodni   kerakli   bilim,   malaka,   ko‘nikmalardan   xabardor   qilish   uchun
tarbiyachi   nutq   madaniyatiga  ega   bo‘lishi   va  uning   nutqida   quyidagi   xususiyatlar
aks etishi kerak.
 • Nutqning aniqligi.
 • Nutqning irodaviyligi. 
Nutqning sofligi (uning turli sheva so‘zlaridan xoli bo‘lib), faqat adabiy tilda
ifoda   etish,   jargon   (muayyan   kasb   yoki   soha   mutaxassislarga   xos   so‘zlar),
varvarizm   (muayyan   millat   tilida   bayon   etiladigan   nutqqa   o‘zga   millatlarga   xos
so‘zlarning   o‘rinsiz   qo‘llanilishi),   vulgarizm   (harakat   qilish,   so‘kishda
qo‘llaniladigan   so‘zlar)   hamda   kontselyarizm   (o‘rinli   bo‘lmagan   vaziyatlarda
8 rasmiy   nutqda   so‘zlash)   so‘zlaridan   xoli   bo‘lishi   va   pedagogning   nutqi   sodda,
ravon va tushunarli bo‘lishi kerak.
Har   bir   bola   tug‘ilgandan   oilada   tarbiya   oladi.   Uch   yoshdan   maktabgacha
ta’lim tashkilotiga boradi. Maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’lim tizimining birinchi –
boshlang‘ich   bo‘g‘ini   hisoblanadi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   “bolalar
bog‘chasi”  deb ham  yuritiladi. Sog‘lom  va barkamol  bola shaxsini  tarbiyalash va
maktabga   tayyorlashda   bolalar   bog‘chasining   ahamiyati   katta.   Chunki   millatning
sog‘lom genofondini tarbiyalash shu tizimdan boshlanadi. 
Maktabgacha   yosh   –   tug‘ilgandan   boshlang‘ich   ta’lim   olishgacha   bo‘lgan
yosh davri, ya’ni 0 yoshdan 6-7 yoshgacha bo‘lgan davr hisoblanadi. Maktabgacha
ta’lim mak tabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama rivojlantirib, boshlang‘ich
ta’limda muvaffaqiyatli o‘qishini davom ettirishga ko‘maklashadi.  
Maktabgacha   ta’lim   –   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   qiziqishi,   iqtidori,
individual   ruhiy   va   jismoniy   xususiyatlari,   madaniy   ehtiyojlarini   inobatga   olgan
holda   hamda   bolada   ma’naviy   me’yorlarning   shakllanishi,   hayotiy   va   ijtimoiy
tajriba egallanishini ko‘zda tutgan, har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan yaxlit
jarayondir. 
Maktabgacha ta’lim tashkiloti zimmasiga bir qator vazifalar yuklatiladi:
 – bolaning maktabgacha ta’lim olishini ta’minlash;
 – bolaning jismoniy, aqliy va ma’naviy jihatdan rivojlanishini ta’minlash; 
–   bolalar   uchun   qulay   muhit   yaratish,   imkoniyati   cheklangan   bolalar   uchun
zamonaviy inklyuziv maktabgacha ta’lim va tarbiya olishini ta’minlash; 
– bolalarda Vatanga muhabbat, oilaga hurmat bilan munosabatda bo‘lish, xalq
an’analari   va   urf-odatlariga   hurmat,   o‘ziga   va   atrofdagilarga   ongli   munosabatda
bo‘lishni tarbiyalash; 
– bola shaxsini shakllantirish, ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish; 
– boshlang‘ich ta’lim olishga tayyorlash, ijtimoiy moslashuvini ta’minlash; 
–   bolani   har   tomonlama   rivojlantirish,   tarbiyalash   va   ta’lim   olishini
ta’minlashda oilaga ko‘maklashish va ijtimoiy-pedagogik yordam ko‘rsatish. 
9 Mamlakatimizda bolaning jinsi, tili, yoshi, irqiy, milliy mansubligi, e’tiqodi,
dinga   munosabati,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   ota-onasining   xizmat   turi,   ijtimoiy
mavqei, turar joyidan qat’iy nazar maktabgacha ta’lim olishi kafolatlanadi. 
Respublikamizda   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlariga to‘la qamrab olish va sifatli maktabgacha ta’lim olishi uchun barcha
shart-sharoitlar yaratilmoqda. 
Imkoniyati cheklangan bolalar ham inklyuziv ta’lim olishi mumkin. Inklyuziv
ta’lim deganda imkoniyati cheklangan bolalar bilan sog‘lom bolalarning birgalikda
ta’lim va tarbiya olishi jarayoni tushuniladi. 
Hozirgi   kunda   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ba’zilari   bolalar
bog‘chasiga   boradi,   ba’zilari   esa   bormaydi.   Ular   uyda   tarbiyalanadilar.   Lekin
maktabga 1-sinfga kelganida bog‘chaga borgan bolalar bilan bog‘chaga bormagan
bolalar   birga   o‘qitiladi.   Ana   shu   paytda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev
aytganlaridek: “Bog‘chaga borgan bola bilan bog‘chaga bormagan bolani o‘rtasida
juda   katta   farq   bor”ligi   yaqqol   bilinadi.   Chunki,   bog‘chaga   borgan   bola   bilan
bormagan   bola   o‘rtasidagi   farq   uning   jismoniy   rivojlanishida,   intellektual
salohiyatida,   maktab   ta’limiga   moslashishida,   ijtimoiylashuvida,   o‘zini   tutishi   va
o‘rtoqlariga munosabatida namoyon bo‘ladi. 
Shuning   uchun   Davlatimiz   rahbari   hamma   bolalarning   maktabgacha   ta’lim
tashkilotiga   borishi,   maktabda   o‘qishga   tayyorlanishi   zarur   ekanligini   ta’kidlab,
“Maqsadimiz   kelgusi   3-4   yilda   mamlakatimizdagi   bog‘cha   yoshidagi   bolalarni
maktabgacha   ta’lim   tashkilotlariga   to‘liq   qamrab   olishdan   iborat   va   biz   bunga,
albatta, erishamiz, - deb ishonch bildirdi. [ 2 ]
Chunki,   uzoq   vaqt   mobaynida   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   holati
yaxshi   bo‘lmagan,   bolalar   bog‘chalariga   yetarli   e’tibor   qaratilmagan.   Doimiy
ishlaydigan   va   mavsumiy   bog‘chalar   bo‘lgan.   Mavsumiy   bog‘chalar   dala
shiyponlarida   tashkil   etilib,   onalar   qishloq   xo‘jaligi   ishlarini   bajarayotgan   vaqtda
enaga bolalariga qarab turgan. 
2
    O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga yo‘llagan Murojaatnomasi. - Xalq 
so‘zi. 2018-yil, 28-dekabr
10 Doimiy bog‘chalar ham ota-onalari ishga ketganda bolalarga qarab turadigan
tashkilotga aylanib qolgan edi
Oxirgi  20 yil  ichida respublikamizda maktabgacha ta’lim tashkilotlari  uchun
yangi   binolar   qurilmadi.   2016-yilning   29-dekabrida   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori   qabul   qilinib,   maktabgacha
ta’lim   tizimini   rivojlantirish   bo‘yicha   2017-2021-yillarga   mo‘ljallangan   dastur
ishlab chiqildi. Bolalarni  har  tomonlama intellektual, axloqiy, estetik  va jismoniy
rivojlantirish uchun sharoitlar yaratildi.
  Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   moddiy-texnik   bazasini
mustahkamlash,   o‘quv-metodik   ta’minotni   yaxshilash,   bolalarning   sog‘lom
ovqatlanishini   tashkil   etish,   tarbiyachi-pedagoglarning   mehnatini
rag‘batlantirishning samarli mexanizmi ishlab chiqildi. 
Maktabgacha   ta’lim   tizimining   tubdan   isloh   qilinishi   bilan   uni   boshqaruv
mexanizmi   ham   takomillashtirildi.   Ya’ni,   res publikamizda   2017-yil gacha   ta’lim
tizimini  boshqaruvchi  2 ta vazirlik – Oliy va o‘rta maxsus ta’lim  vazirligi hamda
Xalq ta’limi vazirligi bo‘lib, maktabgacha ta’lim tashkilotlari Xalq ta’limi vazirligi
tasarrufida   faoliyat   olib   borgan.   2017-yilda   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish
chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   Farmoni   hamda   “O‘zbekiston   Respublikasi
maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   qarori   qabul
qilindi   [ 3 ]
  va O‘zbekiston Respublikasi  tarixida birinchi marta Maktabgacha ta’lim
vazirligi   tashkil   etildi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarini   nazorat   qilish   va
boshqarish   bo‘yicha   mustaqil   organ   yaratildi.   Bunday   vazirlik   dunyoning   boshqa
biror mamlakatida mavjud emas. 
Quyidagilar vazirlikning vakolatlari etib belgilandi: 
-   maktabgacha   ta’lim   sohasida   yagona   davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va
amalga oshirish; 
3
 Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 30.09.2017  й ., 06/17/5198/0043- сон ; 09.10.2020 y
11 - ilg‘or xorijiy tajribani hisobga olgan holda maktabgacha yoshdagi bolalarni
har tomonlama intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy rivojlantirish uchun shart-
sharoitlar yaratish; 
-   respublikada   davlat   va   nodavlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   orasida
sog‘lom raqobat muhitini yaratish hisobiga barcha bolalarning maktabgacha ta’lim
tashkilotlariga bosqichma-bosqich qamrab olinishini ta’minlash; 
- nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlariga turli imtiyozlar berish; 
-   maktabgacha   ta’lim   va   tarbiyaning   muqobil   shakllarini   amaliyotga   joriy
etish; 
-   zamonaviy   innovatsion   pedagogik   texnologiyalarni,   ta’lim   va   tarbiyaning
samarali   shakllari   hamda   usullarini   ta’lim-tarbiya   jarayoniga,   nodavlat   sektoriga
joriy etish; 
-   milliy   madaniy-tarixiy   qadriyatlarni   aks   ettiruvchi   va   bolalikdan   kitob
o‘qishga   qiziqishni   uyg‘otuvchi   o‘quv-metodik,   didaktik   materiallar,   o‘yin   va
o‘yinchoqlar, badiiy adabiyotlar bilan ta’minlash;
  -   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   rahbar   va   pedagog   kadrlarini   qayta
tayyorlash va malakasini oshirish;
-   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   xodimlarini   moddiy   rag‘batlantirish
tizimini yaratish va tajribali, yuqori malakali va kasbiy jihatdan puxta tayyorlangan
pedagog kadrlar hamda tarbiyachilarni ta’lim-tarbiya jarayoniga jalb qilish;
  -   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   tarbiyalanuvchilarining   ratsional   va
belgilangan me’yorlar asosida sog‘lom va to‘g‘ri ovqatlanishini ta’minlash.
Mazkur vazifalarni bajarishda ta’lim sohasida raqobat muhitini shakllantirish,
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   sifatli   ta’lim   olishini   ta’minlash   talab   etiladi.
Buning natijasida turli shakllardagi maktabgacha ta’lim tashkilotlarini ochishga va
ularning sonini ko‘paytirishga ehtiyoj tug‘iladi. 
Bundan   asosiy   maqsad,   birinchi   navbatda   maktabgacha   ta’lim   tizimi
faoliyatini   tubdan   o‘zgartirish,   ikkinchidan,   bolalarning   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlariga qamrovini keskin oshirishdan iborat bo‘ldi.
12 1.2. Pedagog olimlarning tarbiyachi shaxsi to‘g‘risidagi fikrlari.  
Qadimgi   dunyo   falsafa   sistemalaridan   boshlab   pedagogikaning   fan   sifatida
shakllanish jarayoni nazariy tafakkurning taxmin va fikrlashlaridan ilmiy bilim sari
harakat qilish jarayoni yuz beradi. 
Har qanday fan tabiat, jamiyat va tafakkur taraqqiyotining obyektiv qonunlari
to‘g‘risidagi   bilimlarning   yakunidan,   jamlashidan   ishonarli   va   umumlashgan
bilimlar sistemasidan iborat bo‘ladi.
Pedagogika   tarbiya   haqidagi   fandir.   Pedagogikaning   bosh   masalasi   –
tarbiyadir. Tarbiyadagi keng ma’no ta’lim, rivojlanish, ma’lumot bilan bog‘langan
holda barkamol insonni voyaga yetkazishdir . [ 4 ]
Dastavval,   pedagogik   g‘oyalar   Aflotun   (er.ol.427   -   347   yillar)   Arastu
(er.ol.384-322 y.) Plutarx (tax.416-tax.327 yillar) Kvintilian (35-95-yillar chamasi)
ning   falsafiy   va   siyosiy   asarlari,   gumanist   pedagoglar,   sotsial   utopistlar   T.Mor
(1478-1535 ) asarlarida namoyon etila boshladi. 
Mukammal   pedagogik   sistemani   Yan   Amos   Komenskiy   yaratdi.   U   o‘z
davrining ilg‘or  g‘oyalariga tayangan holda “hammani  hamma narsaga o‘rgatish“
to‘g‘risida   da’vat   bilan   chiqdi.   Uning   “Buyuk   didaktika”   degan   katta   risolasi
nazariy   pedagogikaning   ilk   asarlaridan   hisoblanadi.   Pedagogikaning   ilmiy
asoslarini   tuzishga   J.J.Russo   (1712-1858),   I.G.Pestolotsiy,   A.Destervenrg,
R.OUEN   (17711-1858),   A.N.Radihev   (1749-1802),   V.G.Belinskiy,   A.Gertsen,
I.I.Pirogov,   N.G.Chernishevskiy   (1822-1899),   N.D.Dobrolyubov   ko‘p   yordam
qildilar. 
Pedagogika nazariyasining rivojlanishiga K.D.Ushinskiy buyuk hissa qo‘shdi.
Uni rus pedagogikasining otasi deb atashadi. Har qanday fanning ajralib turishi va
normal  faoliyat  ko‘rsatishi  uchun  uning  o‘zida  muqarrar  shart  bo‘lib  hisoblanadi.
Pedagogika   ta’lim-tarbiya   maqsadini   jamiyat   talablariga   va   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlariga qarab mazmunan o‘zgarib borishini o‘rgatadi. Tarbiyaning tarkibiy
qismlarini   va   ular   o‘rtasidagi   bog‘lanishlarni   ochib   beradi.   Shu   asosda   ta’lim-
4
  Umumiy pedagogika Qism I. /O.Musurmonova va boshq. – Toshkent, Yoshlar nashriyot uyi, 2020. - B.14
13 tarbiya sohasidagi  tajribalarni umumlashtiradi, tarbiyaning kelgusidagi  rivojlanish
istiqbollarini, yo‘llarini ko‘rsatib beradi. 
Shuningdek   u   maktab,   hunar-texnika   bilim   yurti   va   maktabdan   tashqari
tarbiya tashkilotlari  xodimlarini ham nazariy, ilg‘or tajribalar  bilan qurollantiradi.
Ota-onalarga   yoshlarni   to‘g‘ri   tarbiyalash,   o‘qitishdagi   mahoratini   yanada
takomillashtirish yo‘lida amaliy tavsiyalar beradi. 
“Pedagogika” faniga tavsif berilganda “ta’lim”, “tarbiya” hamda “ma’lumot”
degan so‘zlarni ishlatdik. Bu so‘zlar o‘zaro bog‘langan bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi.
Ularni   pedagogikaning   asosiy   kategoriya   tushunchalari   deb   qaraymiz.   Bulardan
tashqari   “o‘quvchi”,   “o‘qituvchi”,   “usul”,   “intizom”,   “jamoa”,   “irsiyat”,   “muhit”,
“direktor” va hokazo tushuncha - nomlar mavjudki, bu haqida mavzular yuzasidan
fikr yuritilganda alohida to‘xtalamiz. 
Ma’lumki, tarbiya tushunchasi o‘sib kelayotgan avlodda hosil qilgan bilimlar
asosida   aqliy   kamolot   -   dunyoqarashini   insoniy   e’tiqod,   burch   va   ma’suliyatni,
jamiyatimiz   kishilariga   xos   bo‘lgan   axloqiy   fazilatlarni   yaratishdagi   maqsadni
ifodalaydi.
Shu   ma’noda   tarbiya   deb   tarbiyachi   o‘zi   xohlagan   sifatlarini
tarbiyalanuvchilarga singdirish uchun ularning ruhiyatiga ma’lum maqsadga ko‘ra
tizimli   ta’sir   ko‘rsatishiga   aytiladi.   Tarbiya   bola   tug‘ilgandan   boshlab,   umrining
oxirigacha   davom   etadigan   jarayonidir.   Shu   tufayli   tarbiya   so‘zi   ko‘p   vaqtlarda
ta’lim, ma’lumot jarayonlariga kiradigan ishlarning mazmunini ham anglatadi. 
Endi   biz   shular   xususida   o‘zimizning   fikr-mulohazalarimizni   bildirib
o‘tmoqchimiz.   Xalqimizning   buyuk   mutafakkirlari   bo‘lmish   Imom   al-Buxoriy,
Abu   Ali   Ibn   Sino,   Abu   Rayxon   Beruniy,   Abu   Nasr   Forobiy,   Bahouddin
Naqshbandiy,   Alisher   Navoiy,   Mirzo   Ulug‘bek,   Mirzo   Bobur,   Abdurauf   Fitrat,
Abdulla Qodiriy, Botu, Maxmudxo‘ja Behbudiy va boshqa shu kabi ko‘plab buyuk
ajdodlarimiz   tomonidan   yaratilgan   ma’naviyat   sarchashmalari   o‘zining   tarbiyaviy
ahamiyatga, ma’rifatni targ‘ib etish xususiyatlariga va ibratlilik xususiyatlariga ega
ekanligi tufayli hozirgi kunga qadar o‘z qadr-qimmatini yo‘qotmay kelmoqda.
14 Bular   jumlasiga   Navoiyning   mashhur   “Hamsa”sini,   Avloniyning   “Turkiy
Guliston   yoxud   axloq”,   Imom   al-   Buxoriyning   “Al-jome   as-sahih”   hadislar
to‘plami   kabi   ko‘plab   yuksak   qadr-qimmatga   ega   asarlarni   kiritishimiz   mumkin.
Xalqimiz tomonidan yaratilgan qadriyatlar va urf-odatlar hamda xalq og‘zaki ijodi
namunalari   bevosita   xalqimiz   ruhiyati   asosida   shakllangan   bo‘lib,   ular   ma’naviy
barkamol insonni  tarbiyalashda  eng muhim  ahamiyatga egadir. Ushbu qadriyatlar
o‘z   navbatida   yuqorida   sanab   o‘tilgan   buyuk   mutafakkirlarimizni   ham   tarbiyalab
voyaga   yetkazgandir.   Shunday   ekan   biz   buyuk   xalqimiz   tomonidan   yaratilgan
milliy   qadriyatlarimiz   bilan   har   qancha   faxrlansak   arziydi.   Bizning   burchimiz
bunday   qadriyatlarni   asrab-avaylash   va   ularni   izchil   ravishda   takomillashtirib
borishdir.
  Ma’lumki,   xalqimizning   salkam   ming   yillik   tarixi   Islom   dini   bilan
chambarchas   bog‘langan.   Shuning   uchun   xalqimiz   tomonidan   yaratilgan   milliy
qadriyatlarning   aksariyati   va   mutafakkirlarimiz   tomonidan   yaratilgan   ma’naviyat
sarchashmalar   aynan  ana  shu   din  asosida   shakllanib,   rivoj   topib  kelgan.  Shunday
ekan, biz bu dinning urf-odatlariga oqilona yondashib, ularni to‘g‘ri anglab olishga
harakat   qilishimiz   kerak.   Chunki,   islom   dini   yuksak   tarbiyaviy   ahamiyatga   ega
bo‘lib,   doimo   millatlar   o‘rtasidagi   tinchlik-totuvlikni   va   insoniyatga   nisbatan
qilinadigan   har   qanday   zo‘ravonlikka   qarshi   harakatlarni   hamda   behuda   qon
to‘kilishiga qarshi g‘oyalarni targ‘ib etib kelgan. 
O‘zbek   xalq   pedagogikasida   asrlar   mobaynida   asosiy   tushunchalar
shakllangan:   parvarish,   tarbiya,   mukammallashtirish,   o‘z-o‘zini   tarbiyalash,   qayta
tarbiyalash, nasihat qilish, o‘qitish, ta’lim berish, o‘rgatish.
  Forobiyning   fikricha,   insonda   go‘zal   fazilatlar   ikki   yo‘l–   ta’lim   va   tarbiya
orqali   hosil   qilinadi:   “Ta’lim   nazariy   fazilatlarni   birlashtirsa,   tarbiya   esa   tug‘ma
fazilat   –   nazariy   bilimlar   va   amaliy   kasb-hunar,   xulq-odob   fazilatlarini
birlashtiradi,   ta’lim   so‘z   va   o‘rganish   bilan,   tarbiya   esa   amaliy   ish,   tajriba   bilan
amalga   oshiriladi,   har   ikkalasi   birlashsa,   yetuklik   namoyon   bo‘ladi...”.   Demak,
Forobiy   ta’lim-tarbiyani   o‘zviy   birlikda   olib   borish   haqida   ta’lim   bergan   bo‘lsa
15 ham,   har   birining   insonni   kamolga   yetkazishida   o‘z   o‘rni   va   xususiyati   borligini
alohida ta’kidlaydi.
Xalq   pedagogikasi   tarbiyaning   ko‘p   omillaridan   foydalanishi   bilan   (tabiat,
mehnat,   turmush,   odat,   san’at,   din,   ona   tili),   uslublar   katta   boyligi   bilan
(ishontirish,   misol,   talab,   buyruq,   tushuntirish,   rivoyat,   o‘rganish   va   mashq,   istak
va   farovonlik,   afsun,   qasamyod,   iltimos,   maslahat,   ishora,   ma’qullash,   gina,
ko‘ndirish,   taqiqlash,   po‘pisa   va   hokazo)   va   tarbiya   vositalari   (o‘yin,   sanoqlar,
topishmoqlar,   maqollar,   qo‘shiqlar,   ertak   va   afsonalar,   rivoyatlar)   bilan   kuchli.
Xalq   pedagogika   xazinasi   tarbiyani   xalq   turmushi   bilan   g‘oyaviy   bog‘lanishini
mustahkamlashda  muhim  o‘rin egallaydi. Bu xazinalar  ijodiy yondashganda yosh
avlodni tarbiyalashda katta samara berdi. 
Xalq   pedagogikasining   turli   vositalari   katta   o‘zgarishlarga   uchradi.   Bu
o‘zgarishlar   tarbiyaga   ham   salbiy   ta’sir   etdi.   Bugun   istiqlol   g‘oyalari   ruhida
qadimgi   xalq   an’anasini   tiklash,   ta’minlash   tarbiyada   boy   rang-barang   xalq
pedagogikasidan   foydalanish   davri   keldi.   Zamonaviy   tarbiya   ishida   o‘zining
mohiyatini
yo‘qotmagan   xalq
pedagogikasining
g‘oyaviy   xazinasi   va
buyuk   yutuqlari
sifatida   epos,   ertak,
lapar,   maqol,   tez
aytish,   topishmoq
kabi   janrlar   bugun
yosh   avlodni
tarbiyalashda   katta
ahamiyatga ega
16 II BOB. TARBIYACHI SHAXSI VA UNING IJTIMOIY MAQOMI
2.1. Tarbiyachi tushunchasi va uning asosiy vazifalari
   Tarbiyachi — bu maktabgacha yoshdagi bolalar bilan bevosita ishlovchi, ularning
har   tomonlama   rivojlanishi,   shaxs   sifatida   shakllanishi   va   ijtimoiy   moslashuviga
yordam beruvchi pedagogik kasb egasidir. U bolalarga nafaqat bilim, balki tarbiya,
axloqiy qarashlar va kundalik ko‘nikmalarni singdiradi.
  Zamonaviy   ta’lim   tizimida   tarbiyachining   roli   ortib   bormoqda.   Chunki   bola
hayotidagi   ilk   ijtimoiy   tajriba,   birinchi   muloqot   va   ilk   jamoaviy   muhit   aynan
tarbiyachi ishtirokidagi ta’lim tashkilotida shakllanadi.
Tarbiyachining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1. Ta’limiy vazifalar . Bolalarga atrof-muhit haqidagi dastlabki bilimlarni
berish,   nutqini   rivojlantirish,   savodga   tayyorlash,   tafakkurini,   xotira   va   diqqatini
shakllantirish.
2. Tarbiya   berish   vazifalari .   Bolalarda   axloqiy,   estetik,   jismoniy   va
mehnat tarbiyasini shakllantirish. Do‘stlik, tozalikka rioya qilish, kattalarga hurmat
kabi qadriyatlarni o‘rgatish.
3. Psixologik-pedagogik   kuzatuv.   Har   bir   bolaning   individual
xususiyatlarini aniqlash, uning qiziqishi, o‘ziga xos jihatlari va rivojlanish sur’atini
kuzatish hamda rivojlanishiga yo‘naltirilgan yondashuvni tanlash.
4. Ota-onalar   bilan   hamkorlik. Bolaning   oilaviy   muhiti   haqida   axborot
to‘plash, ota-onalarga pedagogik maslahatlar berish, ularni tarbiya jarayoniga jalb
etish.
5. Sog‘lom   hayot   tarzini   targ‘ib   qilish. Bola   sog‘lig‘ini   muhofaza   qilish,
gigiyena,   harakatli   o‘yinlar,   sport   mashg‘ulotlari   orqali   sog‘lom   turmush   tarzini
shakllantirish.
6. Shaxsiy   namuna   bo‘lish. Tarbiyachi   o‘zining   harakati,   muomalasi,
kiyinish madaniyati, so‘zlari orqali bolalarga ijobiy namuna bo‘lishi kerak.
Shunday qilib, tarbiyachi – bu oddiy kasb egasi emas, balki bolaning shaxsiy
kamoloti   uchun   zamin   yaratadigan,   jamiyatning   kelajagiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi
17 mas’ul   shaxsdir.   Uning   vazifalari   ko‘p   qirrali   va   dolzarb   bo‘lib,   pedagogik,
axloqiy, ijtimoiy va psixologik jihatlarni o‘z ichiga oladi.
Tarbiyachi – bu bolalar uchun birinchi o‘qituvchi, birinchi psixolog, birinchi
do‘stdir.   Uning   bilimdonligi,   madaniyati   va   mehribonligi   jamiyatda   sog‘lom
avlodni   shakllantirishda   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu   bois,   tarbiyachining
asosiy vazifalari – bolani sevish, tushunish, uni kamolotga yetaklash va kelajakka
ishonch bilan yo‘naltirishdir
  Tarbiyachi   —   bu   bolalik   dunyosining   yo‘lboshchisi,   jamiyatning   ma’naviy
poydevorini   barpo   qiluvchi   fidoyi   kasb   egasidir.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarning   dastlabki   ijtimoiy   tajribasi,   ma’naviy-axloqiy   qarashlari,   muomala
madaniyati aynan tarbiyachining rahbarligida shakllanadi.
O‘rganilgan   mavzu   asosida   xulosa   qilish   mumkinki,   tarbiyachining   asosiy
vazifalari:   bolaga   g‘amxo‘rlik   qilish,   uni   tarbiyalash,   bilim   berish,   sog‘lig‘ini
asrash,   ma’naviy-axloqiy   qadriyatlarni   singdirish   va   ijtimoiy   hayotga
tayyorlashdan   iborat.   U   pedagogik   mahorat   bilan   bir   qatorda   mehribonlik,   sabr-
toqat, halollik va mas’uliyat kabi shaxsiy fazilatlarga ega bo‘lishi zarur.
Zamonaviy   jamiyatda   tarbiyachiga   qo‘yilayotgan   talablar   tobora   ortib
bormoqda.   Bu   esa   ushbu   kasb   egasidan   o‘z   ustida   tinimsiz   ishlashni,   doimiy
o‘rganishni va yangiliklarga ochiq bo‘lishni talab qiladi. Shu bois, tarbiyachilarni
qo‘llab-quvvatlash,   ularning   bilimini   oshirish   va   ijtimoiy   maqomini   yuksaltirish
jamiyat oldidagi muhim vazifalardan biri bo‘lib qoladi.
18 2.2.       Tarbiyachining pedagogik mahoratini oshirish yo‘llari  va    tarbiyachining 
pedagogik sifatlari  
Pedagoglik   kasbi   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   individualdir.   Har   bir   pedagogning
hayotiy o‘rni  o‘z  ishining ustasi  bo‘lishi,  usta (master)  juda ilg‘or, bilimdon yoki
o‘z   ishini   mohirlik   bilan   bajaruvchi   deb   ifodalanadi.   Pedagoglik   mahorati   uning
faoliyatida ko‘rinadi. 
Pedagog   eng   avvalo,   pedagogik   jarayon   qonuniyatlari   va   mexanizmlarini
yaxshi   egallagan   bo‘lishi   lozim.   Shu   ma’noda   pedagogning   umumlashgan
malakalari, uning pedagogik texnikasi katta ahamiyatga ega. Pedagogik mahoratga
erishish   pedagogning   muayyan   shaxsiy   sifatlari   bilan   amalga   oshadi.   Pedagogik
mahorat   yuksak   darajada   pedagogik   faoliyatining   taraqqiy   etishini,   pedagogik
texnikani   egallashni,   shuningdek,   pedagog   shaxsi,   uning   tajribasi,   fuqarolik   va
kasbiy mavqeini ifodalaydi. 
Pedagogik mahorat kategoriya sifatida o‘zining ilmiy asoslariga ega. So‘nggi
yillardagi   ilmiy   yondashuvlar   bu   holatga   nisbatan   quyidagicha   xulosa   qilishga
imkon   berdi:   pedagogik   mahorat   kasbiy   faoliyatdagi   induviduallikning   yorqin
ko‘rinishi   sifatida   tushuniladi.   Pedagogik   mahorat   kategoriyasi   kasbiy   faoliyat
nuqtai   nazaridan   kishi   induvidualligini   xarakterlaydi.   Xo‘sh,   pedagogik   mahorat
nima?   Uning   mohiyati   nimadan   iborat?   Unga   qanday   erishsa   bo‘ladi?   Hozirgi
zamon pedagogika va psixologiya sohasidagi ilmiy manbalarda pedagogik mahorat
tushunchasiga   nisbatan   turlicha   izohlarga   duch   kelamiz.   Bu   tushuncha
mohiyatining   aniqroq   ta’rifi   “Pedagogik   ensiklopediya”da   berilgan   ta’rif
pedagogik   mahorat   mazmun-mohiyatini   ancha   to‘g‘ri   yoritadi:   “Tarbiya   va
o‘qitishda yuqori darajaga erishish va uni doimo takomillashtirib borish imkonini
ta’minlovchi   san’at   bo‘lib,   talabaga   mehr   qo‘ygan   va   o‘z   kasbini   sevgan,   har   bir
pedagogning qiladigan ishi. O‘z ishining mohir ustasi bo‘lgan pedagog bu yuksak
daraja   madaniyatli,   o‘z   fanini   chuqur   biladigan,   fanning   yoki   san’atning   tegishli
sohalarini yaxshi tahlil eta oladigan, tarbiyalash va o‘qitish uslubiyatini mukammal
egallagan mutaxassisdir”.
19 Bu   ta’rifni   yaxshi   tushunib,   uning   ma’no-mohiyatini   tahlil   etadigin   bo‘lsak,
ushbu   ta’rifda   pedagogik   mahorat   tushunchasi   mazmuniga   kiradigan   quyidagi
masalalarni ajratish mumkin bo‘ladi: 
a.   Umumiy   madaniyatning   yuqori   darajasi   hamda   bilimdonlik   va   aql-
zakovatining yuksak ko‘rsatkichi. 
b. O‘zining o‘qitayotgan faniga doir keng va bilim sohibi.
  c.   Pedagogika,   umumiy   va   pedagogik   -   psixologiya   kabi   fanlar   sohasidagi
bilimlar   bilan   qurollanganlik,   ulardan   o‘qitish   va   tarbiyalash   ishlari   tajribasida
erkin va ustalik bilan foydalana bilish. 
d. O‘quv-tarbiyaviy ishlar metodikasini egallangan bo‘lishi.
Mustaqil   O‘zbekistonda   qurilayotgan   demokratik   huquqiy   davlatda   faoliyat
ko‘rsatadigan pedagog qanday bo‘lishi kerak? Hozirgi zamon pedagogining shaxsi
uchun   eng   muhim   asos   -   bu   insonparvarlik.   Pedagog   juda   yuksak   darajadagi
madaniyatga   ega   bo‘lgan   shaxs.   Hozirgi   zamonda   o‘zi   o‘qiyotgan   fan   sohasidagi
yutuqlardan, yangiliklardan xabardor bo‘lishi kerak. Tarbiyalanuvchilarga har kuni
mashg‘ulotlarni o‘rgatib borish uchun o‘zi muntazam o‘qib, o‘rganib, o‘z bilimini
to‘ldirib, chuqurlashtirib borishi kerak. 
Demak,   pedagog,   pedagogik   mahoratining   asosiysi   o‘z   ustida   mustaqil
o‘qishidir.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyin   ta’lim-tarbiya   sohasida,
milliy   axloq-odobni   qayta   tiklash   borasida,   milliy   urf-odatlar,   ana’nalarni   joy-
joyiga   qo‘yish,   milliy   qadiriyatlarni   yanada   rivojlantirish   xususida   buyuk
burilishlar   bo‘lgani   barchaga   ayon.   Davlatning   buyuk   kelajagi,   albatta,   yoshlarni
chuqur   bilim   va   pokiza   odob-axloqli   qalb   egasi   ekanligini   yoddan   chiqarmaslik
lozim.
  Mahorat   -   bu   yuqori   va   yuksalib   boruvchi   tarbiya   va   o‘qitish   san’atidan
iborat.   Pedagog   o‘z   ishining   ustasi,   o‘z   fanini   chuqur   biluvchi,   fan   va   san’atning
mos   sohalari   bilan   yaxshi   tanish,   amalda   umumiy   va   yoshlar   psixologiyasini
yaxshi   tushunuvchi,   o‘qitish   va   tarbiyalash   metodikasini   har   tamonlama   biluvchi
hamda yuqori madaniyatga ega bo‘lgan mutaxassisdir. Bo‘lajak mutaxassislarning
20 mahoratini   oshirishda   ma’ruza   darslarining   o‘rni   qanchalik   zarur   bo‘lsa,   seminar
mashg‘ulotlarining o‘rni ham shunchalik muhimdir. 
Pedagogik   mahorat   -   bu   tarbiyachining   shunday   shaxsiy   (bolajonligi,
xayrixohligi,   insonparvarligi,   mehribonligi   va   h.k.)   va   kasbiy   (bilimdonligi,
zukkoligi,   fidoyiligi,   ijodkorligi,   eruditsiyasi   va   h.k.)   fazilatlarini   belgilaydigan
xususiyatki,   u   o‘z   fanini   chuqur   va   atroflicha   bilishda,   psixologik   va   metodik
tayyorgarlikda,   yoshlarni   o‘rgatish,   tarbiyalash   va   rivojlantirishning   optimal
yo‘llarini izlab topib, amaliy faoliyatda qo‘llashida namoyon bo‘ladi
Pedagoglik sharafli, lekin juda murakkab kasb. Yaxshi pedagog bo‘lish uchun
pedagogik   nazariyani   egallashning   o‘zigina   yetarli   emas.   Chunki   pedagogik
nazariyada   bolalarni   o‘qitish   va   tarbiyalash   haqida   umumiy   qonun-qoidalar,
umumlashtirilgan   uslubiy   g‘oyalar   bayon   etiladi,   yosh   individual   xususiyatlarini
e’tiborga   olish   ta’kidlanadi.   Maktabgacha   ta’lim   hayoti   kichik  pedagogik   jarayon
bo‘lib, juda xilma-xildir. Pedagogik jarayonda turli vaziyatlar uchrab turadi. Bu esa
pedagogdan   keng   bilimdonlikni,   puxta   amaliy   tayyorgarlikni,   yuksak   pedagogik
mahorat va ijodkorlikni talab qiladi. 
Shuning uchun bugungi kun tarbiyachisi: 
• pedagogik faoliyatga qobiliyatli, ijodkor, ishbilarmon;  milliy madaniyat  va
umuminsoniy   qadriyatlarni,   dunyoviy   bilimlarni   mukammal   egallagan,   diniy
ilmlardan ham xabardor, ma’naviy barkamol;
  •   O‘zbekistonning   mustaqil   davlat   sifatida   taraqqiy   etishiga   ishonadigan,
vatanparvarlik burchini to‘g‘ri anglagan, e’tiqodli fuqaro; 
•   ixtisosga   doir   bilimlarni,   psixologik,   pedagogik   bilim   va   mahoratni,
shuningdek, nazariy ilmlarni mukammal egallagan; 
•   pedagoglik   kasbini   va   bolalarni   yaxshi   ko‘radigan,   har   bir   bola   ulg‘ayib,
yaxshi   inson   bo‘lishiga   chin   ko‘ngildan   ishonadigan,   ularning   shaxs   sifatida
rivojlanib, inson sifatida kamol topishiga ko‘maklashadigan; 
• erkin va ijodiy fikrlay oladigan, talabchan, adolatli, odobli bo‘lmog‘i darkor.
Davlatimiz xalq ta’limi sohasida o‘rtaga qo‘yayotgan vazifalarni bajarish ko‘p
jihatdan pedagogga bog‘liq. 
21 Hozirgi   kunda   ta’lim-tarbiyadan   ko‘zda   tutilayotgan   maqsadlarga   erishish,
pedagoglarning   xilma-xil   faoliyatini   uyushtirish,   ularni   bilimli,   odobli,   e’tiqodli,
mehnatsevar,   erkin   fikrli,   ongli,   barkamol   inson   qilib   o‘stirish   pedagoglar
zimmasiga yuklatilgan. Bu maqsad quyidagi vazifalarni yechish orqali hal etiladi:
– pedagogik mahoratning nazariy-metodologik asoslari bilan qurollantirish;
 – pedagogik mahoratning pedagogik texnika, pedagogik muloqot, pedagogik
nazokat, pedagogik qobiliyat kabi tarkibiy qismlari haqidagi malakalarni yechish;
– pedagogik mahoratni mustaqil shakllantirish ko‘nikmalarini hosil qilish; 
–   egallangan   pedagogik-psixologik   bilimlar   asosida   shaxsiy   pedagogik
mahoratni yaratish malakalarini hosil qilish.
Tarbiyachi pedagogik kasbi sohasida: bolalarni sevish va ular bilan ishlashga
qiziqish,   pedagogik   ishni   sevish,   ruhiy   pedagogik   ziyraklik   va   kuzatuvchanlik,
pedagogik   nazokat,   pedagogik   tasavvur,   tashkilotchilik   qobiliyati,   haqqoniylik,
dilkashlik,   talabchanlik,   qat’iylik   va   maqsadga   intilish,   vazminlik,   o‘zini   tuta
bilish, kasbiy layoqatlilik. 
Shuningdek,   tarbiyachi   bilim   sohasiga   saviya,   ma’naviy   ehtiyoj   va   qiziqish,
intellektual   qiziqish,   yangilikni   his   qila   bilishi   lozim.   Faoliyatlar   kishini   o‘ziga
duch kelgan hodisalarni tahlil qilish va umumlashtirish tajribasi bilan boyitadi. 
Pedagogik malaka   – egallagan bilim  va ko‘nikmalarni faoliyatning ma’lum
turini   egallab   olish,   yaxshi   bajara   olish   qobiliyatidir.   Shuni   alohida   qayd   qilib
o‘tmoq   zarurki,   pedagoglik   kasbi   murakkab   va   mas’uliyatli   kasbdir.   Ushbu
kasbning   sharafliligi   va   murakkabligi   shu   bilan   belgilanadiki,   u   doimo   ongning
yagona   sohibi   bo‘lgan   inson   bilan   muloqotda   bo‘ladi.   Ongli   va   tirik   jonzot   esa
aqliy, ruhiy hamda jismoniy jihatdan doimo rivojlanishda bo‘ladi. Shuning uchun,
u   bilan   doimo   muloqotda   bo‘lganda,   unga   ta’sir   ko‘rsatish   uchun   muntazam
ravishda   psixologiya,   tarbiya   nazariyasi   kabi   fanlarni   mukammal   o‘rganib,   o‘z
kasbiy   mahorati   ustida   muttasil   ish   olib   borishi   kerak.   Bu   tarbiyachilarda
pedagogik   –   psixologik   va   metodik   tayyorgarlikni   ta’minlaydi.   Tarbiyachining
pedagogik   mahorati   -   pedagogik   jarayonda   tarkib   topadi.   Pedagogik   jarayon   esa
kasbiy   va   shaxsiy   tayyorgarlikni   yo‘lga   qo‘yib,   bo‘lajak   mutaxassisni   mehnatga,
22 hayotga   tayyorlash   uchun   davlat,   jamiyat,   millat   va   kelajak   avlod   oldida   javob
beradigan   mutaxassislarni   tayyorlashga   xizmat   qiladi.   Shuning   uchun,   pedagog
shaxsiy   va   kasbiy   fazilatlar   egasi   bo‘lishi   lozim.   Pedagogning   shaxsiy   fazilatlari
sirasiga   iymon-e’tiqodi,   dunyoqarashi,   ijtimoiy   ehtiyoj   va   faolligi,   odob-axloqi,
fuqarolik   burchlarini   his   qilishi,   ma’naviyati,   dilkashligi,   talabchanligi,   qat’iyligi
va   maqsadga   intilishi,   insonparvarligi,   huquqiy   bilimdonligi   kabilar   kiradi.   Bular
tarbiyachilarda kasbiy xususiyatlarni o‘zida tarbiyalab borishga ko‘maklashadi.
Pedagogik   madaniyat   –   tarbiyachilik   burchi,   mas’uliyati,   qadr-qimmati,
vijdoni,   axloqiy   e’tiqodini   nazarda   tutib,   pedagogning   talabchanligi,   adolati,
komilligi, rostgo‘yligi, to‘g‘riligini anglatadi. 
Pedagogik   mahorat   tizimida   pedagogik   nazokat   (takt)   –   pedagogning
pedagogik maqsadga muvofiq, foydali, qimmatli harakatlarining o‘lchovi, me’yori
va   ta’sir   vositasining   chegarasi   sifatida   xarakterlanadi.   Pedagogik   mahoratning
23 qayd qilingan tarkibiy qismlari pedagogning kasbiy xususiyatlarini boyitadi va uni
mohirlik sari yetaklaydi va tarbiyachida pedagogik mahorat malakalarining tarkib
topishiga   yordam   beradi.   Ammo,   o‘z   kasbining   mohir   ustozi   bo‘lish   uchun
faqatgina   ularga   tayanib,   ish   tutish   kutilgan   natijani   bermasligi   mumkin.   Buning
uchun   muntazam   ravishda   pedagogik   fikrlash,   pedagogik   o‘ylash,   pedagogik   ish
tutish   lozim   bo‘ladi.   Bu   deganimiz,   o‘z   faoliyatini   pedagogik   hodisalarni,
vaziyatlarni   tahlil   qilish,   ularning   har   bir   bog‘lanish   joylarini   anglashga   intilish,
kunlik   natijalarni   mustaqil   ravishda   tahlil   qilishi   va   yangi   ta’lim-tarbiyaga   doir
g‘oyalarni   avvalgilari   bilan   taqqoslay   olishga   odatlanishi   ham   lozim   bo‘ladi.
Asosiy   pedagogik-psixologik   muammolarni   topa   olish   ularni   hal   etishning   eng
qulay yo‘llarini topish ustida o‘ylashi kerak.
      Insonparvarlik   –   insonning   qadri   erkinligi   baxt-saodati,   teng   huquqliligi
to‘g‘risida   insoniylikning   barcha   tamoyillarini   yuzaga   chiqarish   uchun   shart-
sharoitlar   yaratib   berish   haqida   g‘amxo‘rlik   qilishni   ifodalovchi   tushuncha.
Pedagoglarning   individual   psixologik   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   o‘z
imkoniyatlaridan   to‘g‘ri   foydalanish;   oldindan   aniqlanayotgan   vaziyatlarga
nisbatan   to‘g‘ri   munosabatda   bo‘lish,   o‘zgalar   muvaffaqiyatini   oqilona   baholash,
moddiy va ma’naviy rag‘batlantirishda adolatlilik. 
Samimiylik   –   atrofdagi   kishilar   bilan   munosabatda   sofdillik,   vijdonlilik
ifodalanadigan   shaxsiy   sifat.   Vatanni   sevish   –   ona   yurtiga,   ota-onasiga   va   yor-u
do‘stlariga   sadoqatli   bo‘lish   va   e’tiqod   qilish;   mustaqil   respublikamiz
konstitutsiyasi   va   qonunlari,   davlatimiz   ramzlari,   milliy   urf-odatlar   va
umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik. 
Fidoyilik   –   tabiiy   boyliklardan   oqilona   foydalanish,   muhofaza   qilish,   ota-
bobolarimiz qoldirgan madaniy meroslarni to‘plash, o‘rganish, avaylab saqlash va
targ‘ib qilish.
24  Zamonaviy tarbiyachi imiji va pedagogik sifatlari .
Zamonaviy   tarbiyachining   o‘zini   namoyon   etuvchi   mezonlardan   biri   uning
imiji   hisoblanadi.   Imij   -   u   o‘zida   yetarli   darajada   his-tuyg‘uga   bezalgan   obyekt
to‘g‘risidagi   axborotni   qamrab   oladi   va   aniq   ijtimoiy   munosabat   tasavvurini
yuzaga   keltiradi.   Shaxslararo   munosabatlarga   e’tibor   berganimizda,   har   bir   shaxs
o‘z   munosabatidan   kelib   chiqib   o‘z   imijini   aks   ettiradi.   Shu   bois   munosabat
doirasida ularni “imij qadriyat funksiyalari” deb keltirdik. 
Imijelogiya   –   har   bir   insonni   jozibador   bo‘lishga   va   insonlarga   yorug‘lik
ulashishga chaqirish. Imijelogiya – ta’sir ko‘rsatish texnologiyasi. Insonlarga ta’sir
ko‘rsatishning   2   usuli   mavjud.   “Ishontirish   usuli”   va   “Yoqish   usuli”.   Ulardan
so‘nggisi samaraliroq (Blez Paskal). Imij qandaydir sintetik siymo bo‘lib, aniq bir
insonga bo‘lgan munosabatda insonlar tafakkurida yuzaga keladigan tashkilot yoki
boshqa ijtimoiy obyekt qiyofasidir.
Tarbiyachi   imiji   ta’lim   tashkiloti   imijiga   ta’sir   etadi.   Shaxsni   yuksaltirish
imiji   -   ijobiy   imij   tufayli   shaxsning   siymosi   uning   ma’naviy   xislatini   namoyon
etadi,   vizual   tarzda   uning   eng   yaxshi   xususiyatlari   moddiy   tarzda   gavdalanadi
hamda uning individual o‘ziga xosligi ko‘rinadi. Psixologik jozibador xususiyatga
ega   shaxs,   insonlar   e’tibori   va   hurmatiga   muqarrar,   unga   bu   bioenergetik   quvvat
to‘ldirish   va   tiklash   imkonini   beradi,   bunga   undagi   ijobiy   barqaror   xush   kayfiyat
misol bo‘ladi. 
Tarbiyachi   o‘zining   maqsadlariga   erishish   sari   optimist   va   o‘ziga   ishonchi
mavjud  bo‘lishi   kerak.   “O‘zini   taqdimot   qilishning   umumiy   texnologiyasi”ning   4
ta asosiy texnologik jihatlar mavjud:
1. Qiyofa vizualizatsiyasi 
2. Kommunikativ 
3. Verbal effekt. 
4. Flyuid nurlanish.
Agarda   inson   o‘z   imkoniyatlarini   to‘g‘ri   baholay   olsa,   u   to‘g‘ri   yo‘l   topa
oladi.   Uning   doim   o‘ziga   ishonchi   bo‘ladi   va   kasbiy   faoliyatida   ham   shaxsiy
hayotda ham omadli bo‘ladi. Zamonaviy tarbiyachi imijining shakllanishiga ta’sir
25 etuvchi   omillar:   kiyinish   madaniyati,   ma’naviy   madaniyati,   muloqot   madaniyati,
o‘zini tutish madaniyati. 
Shuningdek,   aqllilik,   bilimlilik,   ijobiy   xulq-atvor,   sog‘lik   kabilar   muhim
ahamiyatga ega. Har bir tarbiyachi kompetentligi va kreativligi yuzasidan egallashi
lozim bo‘lgan kompetensiya komponentlari asosida o‘zining siymosini yaratadi. 
- huquqiy kompetentlik; 
- boshqaruv kompetentligi; 
- axborot kompetentligi; 
- kommunikativ kompetentlik; 
- psixologik-pedagogik kompetentlik;
 - tashkilotchilik kompetentlik; 
- kreativ kompetentlik; 
- innovatsion kompetentlik; 
- iqtisodiy-moliyaviy kompetentlik.
Mashg‘ulotlarda   tarbiyachining   yetakchilik   roli   va   uni   o‘tkazishga
tayyorgarligi.   Mashg‘ulotda   tarbiyachining   bolalarda   qo‘yadigan   talabi,   albatta,
ularning   yoshi   va   imkoniyatiga   mos   bo‘lishi   kerak.   Tarbiyachi   kichik   guruh
bolalarini   ikki   guruhga   bo‘lib   mashg‘ulot   olib   boradi.   Tarbiyachi   birinchi   guruh
bolalari   bilan   mashg‘ulot   o‘tkazganda   ikkinchi   guruh   bolalariga   enaga   qarab
turadi. Tarbiyachi dastlabki mashg‘ulotlar jarayonida guruh xonasi, qo‘g‘irchoq va
o‘yinchoqlar   bilan   tanishtirishi   kerak.   Qo‘g‘irchoqlar   yordamida   esa   mashg‘ulot
o‘tkazadi. Tarbiyachi avval bolalarda mashg‘ulotga qiziqish uyg‘otib bersa, keyin
mashg‘ulotning   hamma   uchun   majburiyligini   bolalar   ongiga   singdirib   boradi.
O‘tkazilayotgan   mashg‘ulotlar   asta-sekin   murakkablashtirilib,   bolalar   xulqiga
moslab boriladi. Bolalar mashg‘ulot jarayonida axloq-qoidalarini egallab boradilar.
To‘g‘ri   o‘tirish,   tarbiyachi   so‘zini   diqqatvchi   shaxsiga   munosabati;   ikkinchisi,
o‘qituvchi shaxsining jamiyatga munosabati. 
O‘qituvchi   odobining   mohiyati,   asosiy   mazmuni   pedagogik   faoliyat   uchun
muhim   bo‘lgan   axloqiy   sifatlarda   ifodalanadi.   Umuminsoniy   va   milliy-axloqiy
26 fazilatlar   barcha   kishilar,   hamma   kasb   egalari,   jumladan,   o‘qituvchitarbiyachilar
uchun ham juda zarurdir. 
Axloqiy   fazilatlar   mehnat   jarayonida   kishining   xulqi,   fe’l-atvorini   tartibga
solib   turuvchi   axloqiy   qoidalar   normalar,   talablar,   mezonlar   shaklida   ifodalanadi.
Axloq   normalari   davlatning   turli   qonunlari   bilan   amalga   oshiriladigan   huquq
normalaridan   farq   qilib,   ommaviy   odat   va   namuna   kuchi,   jamoatchilikning   fikri
ta’sirida   yuzaga   keladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   ijtimoiy   voqelik   shaxs   oldiga
ma’lum   axloqiy   talablar   qo‘yadi,   bu   talablar   axloq   normasi,   axloqiy   fazilatlar
shaklida   ifodalanadi.   Jamiyat   o‘z   faoliyati   va   istiqboli   uchun   xizmat   qiladigan
axloq normalari, talablari, mezonlarini belgilaydi. 
Tarbiyachi   umuminsoniy   va   milliy-axloqiy   fazilatlarni   o‘zlashtirib   olishi,
tajribada   qo‘llashi,   o‘zining   dunyoqarashi,   mafkurasi   va   axloqiy   tajribasi   bilan
taqqoslashi   lozim.   Fikrlash   va   his   etish,   turmushda   sinab   ko‘rish   natijasida
umuminsoniy   va   milliy-axloqiy   sifatlar,   qoidalar,   normalar   o‘qituvchining   o‘z
axloqiy fazilatiga, e’tiqodiga aylanadi. Bular tarbiyachining dunyoqarashi, fikr va
mulohazalari   bilan   qo‘shilib,   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   jamiyat   qurish
sharoitida uning o‘rni va rolini belgilaydi 
O‘qituvchi odobining normalari har bir muallimning shaxsiy fikriga, axloqiy
fazilati   va   e’tiqodiga   aylanishi   lozim.   Axloqiy   e’tiqod   va   sifatlar   tarbiyachining
mashg‘ulotlari   jarayonida,   tarbiyaviy   ishlarida,   ota-onalar   bilan   muomala-
munosabatlarida,   kundalik   turmushda   o‘zining   shaxsiy   namunasi   bilan   axloqiy
ta’sir o‘tkazishida ko‘zga tashlanadi. 
Pedagogik   takt   tarbiyachi   axloqining   amaliy   ko‘rinishlaridan   biridir.
Tarbiyachi   xulqining   natijalari   uning   yoshlarga   axloqiy   ta’sirining
samaradorligida, axloqiy tarbiya sohasida erishgan yutuqlarida namoyon bo‘ladi. 
Tarbiyachi   odobining   asosiy   sifatlari   umuminsoniy   va   milliy-axloqiy
fazilatlar,   tushunchalariga   mos   keladi   va   ularni   pedagogik   faoliyat   bilan   bog‘liq
tarzda   bir   qadar   oydinlashtiradi,   aniqlaydi.   Insonparvarlik,   vatanparvarlik,   milliy
g‘urur, baynalmilalchilik, adolat, yaxshilik qilish, burch, qadr-qimmat, mas’uliyat,
vijdon, halollik, rostgo‘ylik, poklik, talabchanlik kabi axloqiy fazilatlar tarbiyachi
27 odobida   pedagoglik   faoliyati   bilan   bog‘liq   ravishda   tahlil   qilinadi.   Ta’lim
oluvchilarga yaxshilik qilish, tarbiyachi burchi, tarbiyachilik sha’ni, qadr-qimmati,
tarbiyachilik   mas’uliyati,   tarbiyachilik   vijdoni,   talabchanlik   va   adolatli   bo‘lish,
tarbiyachining   ma’naviy  qiyofasi   halolligi,  pokligi,  rostgo‘yligi   kabilar   tarbiyachi
axloqining   muhim   fazilatlari   hisoblanadi.   Ularni   chuqur   va   puxta   o‘zlashtirish
bo‘lajak tarbiyachi uchun katta amaliy ahamiyat kasb etadi.
Pedagogik   nazokat .   Bugungi   kunda   davlatimiz   tomonidan   ta’limga
qaratilayotgan   e’tibor   barcha   pedagog   xodimlarning   o‘z   ustida   ishlashi,   tinmay
izlanish   olib   borishi   ta’lim   sohasiga   yosh   mutaxassislarning   kelib   qo‘shilishiga
imkoniyat   yaratmoqda,   bu   esa   o‘z   navbatida   ta’lim   tashkilotsi   pedagog   xodimlar
oldiga yanada yangi vazifalar qo‘yadi. 
Ma’lumki,   inson   har   doim   o‘sish   va   rivojlanishdadir.   Shunday   ekan,   inson
kamolotiga   ta’sir   etuvchi   omillarnig   ilmiy-nazariy   mohiyatini   barcha   pedagogik
28 xodim jamoalari to‘g‘ri tushunishlari lozim. Har bir pedagog xodim, o‘z faoliyatini
turli xil sharoitlarda va jamoalarda insonlar ta’sirida amalga oshiradi. 
Tarbiyachining   mahoratini   to‘la   amalga   oshirish   uchun,   avvalo,   pedagogik
mahorat   tushunchasining   mohiyat-mazmunini   bilish,   uning   barcha   komponentlari
to‘g‘risida   ma’lumotga   ega   bo‘lib,   ularning   birligi,   izchilligini   ta’minlash   lozim.
Chunki   ularning   birining   o‘zgarishi,   tabiiy   holda   ikkinchisining   o‘zgarishiga   olib
keladi.   Natijada   pedagogik   mahorat   to‘laqonli   mazmunga   ega   bo‘lmay,   uni
egallash   qiyin   bo‘lib   qolishi   mumkin.   Pedagogik   nazokat   –   bu   tarbiyachining
shunday   shaxsiy   (bolajonligi,   xayrixohligi,   insonparvarligi,   mehribonli-gi,
samimiyliligi,   nazokati   va   h.k.)   va   kasbiy   (bilimdonligi,   zukkoligi,   fidoyiligi,
ijodkorligi,   eruditsiyasi   va   h.k.)   fazilatlarini   belgilaydigan   xususiyatki,   u   o‘z
mutaxassisligini   chuqur   va   atroflicha   bilishida,   pedagogik-psixologik   va   metodik
tayyorgarligida,   yosh   avlodga   bilim   berish,   o‘qitish,   tarbiyalash   va
rivojlantirishning   qulay   yo‘llarini   izlab   topib,   amaliy   faoliyatga   qo‘llashida
namoyon bo‘ladi.
  Shunday   qilib,   tarbiyachi   insoniylik,   mehnatsevarlik   va   fidoyilik   kabi
ma’naviy-axloqiy   fazilatlarni   o‘zida   tarkib   toptirishi   lozim.   Shuni   alohida   qayd
qilib o‘tmoq zarurki, tarbiyachilik kasbi murakkab va mas’uliyatli kasbdir. Ushbu
kasbning   sharafliligi   va   murakkabligi   shu   bilan   belgilanadiki,   u   doimo   ongning
yagona   sohibi   bo‘lgan   inson   bilan   muloqotda   bo‘ladi.   Ongli   va   tirik   jonzot   esa
aqliy, ruhiy hamda jismoniy jihatdan doimo rivojlanishda bo‘ladi.
 Shuning uchun, bola bilan doimo muloqotda bo‘lganda, unga ta’sir ko‘rsatish
uchun muntazam ravishda psixologiya, tarbiya nazariyasi kabi fanlarni mukammal
o‘rganib,   o‘z   kasbiy   mahorati   ustida   muttasil   ish   olib   borishi   kerak.   Bu
tarbiyachidan   pedagogik-psixologik   va   metodik   tayyorgarlikni   ta’minlaydi.
Pedagogik   nazokat   pedagogik   jarayonda   tarkib   topadi.   Pedagogik   jarayon   esa
kasbiy   va   shaxsiy   tayyorgarlikni   yo‘lga   qo‘yib,   mehnatga,   hayotga   tayyorlash
uchun   davlat,   jamiyat,   millat   va   kelajak   avlod   oldida   javob   beradigan
mutaxassislarni   tayyorlashga   xizmat   qiladi.   Shuning   uchun   xodim   shaxsiy   va
kasbiy fazilatlar egasi bo‘lishi lozim. 
29 Xodimning shaxsiy fazilatlari sirasiga iymon-e’tiqodi, dunyoqarashi, ijtimoiy
ehtiyoj   va   faolligi,   odob-axloqi,   fuqarolik   burchlarini   his   qilishi,   ma’naviyati,
dilkashligi, talabchanligi, qat’iyligi va maqsadga intilishi, insonparvarligi, huquqiy
bilimdonligi   va   hokazolar   kiradi.   Bular   rahbar   va   xodimiga   kasbiy   xususiyatlarni
o‘zida tarbiyalab borishga ko‘maklashadi.
Pedagogik   nazokat   (takt)   –   tarbiyachining   pedagogik   maqsadga   muvofiq,
foydali, qimmatli harakatlarining o‘lchovi, me’yori va ta’sir vositasining chegarasi
sifatida   xarakterlanadi.   Pedagogik   mahoratning   qayd   qilingan   tarkibiy   qismlari
o‘qituvchining   kasbiy   xususiyatlarini   boyitadi   va   uni   mohirlik   sari   yetaklaydi   va
o‘qituvchi-tarbiyachida pedagogik mahorat malakalarining tarkib topishiga yordam
beradi. Ammo, o‘z kasbining mohir ustozi bo‘lish uchun faqatgina ularga tayanib,
ish tutish kutilgan natijani bermasligi mumkin. Buning uchun muntazam ravishda
pedagogik   fikrlash,   pedagogik   o‘ylash,   pedagogik   ish   tutish   lozim   bo‘ladi.   Bu
deganimiz, o‘z faoliyatini pedagogik hodisalarni, vaziyatlarni tahlil qilish, ularning
har bir bog‘lanish joylarini anglashga intilish, kunlik natijalarni mustaqil ravishda
tahlil   qilishi   va   yangi   ta’lim-tarbiyaga   doir   g‘oyalarni   avvalgilari   bilan   taqqoslay
olishga   odatlanishi   ham   lozim   bo‘ladi.   Asosiy   pedagogik   -   psixologik
muammolarni   topa   olish   ularni   hal   etishning   eng   qulay   yo‘llarini   topish   ustida
o‘ylash ham kerak. 
Hozirgi   kunda   ta’lim-tarbiyaning   insonparvar,   demokratik   xarakterda
ekanligi,   ta’lim   oluvchilarni   erkin,   mustaqil   fikr   yuritishga   va   ongli   intizomga
o‘rgatish,   intellektual   va   ma’naviy-axloqiy   jihatdan   tarbiyalash,   o‘qituvchidan
chuqur bilimga, kasbiy malaka va ko‘nikmalarga, yuksak axloqiy fazilatlarga ega
bo‘lishni   talab   qiladi.   Shu   jihatdan   o‘qituvchining   ta’lim   oluvchilar   bilan
munosabatida “Pedagogik takt” muhim pedagogik qobiliyat sifatida e’tirof etiladi.
30 Xulosa
Xulosa   o‘rnida   shuni   ta’kidlash   kerakki,   bolalarni   rivojlantiruvchi
markazlarda   faoliyat   yuritishlari   ularni   maktab   ta’limiga   tayyorlashda   har
tomonlama yetuk aqliy va jismoniy barkamol bo‘lib ulg‘ayishlariga, ularda milliy
qadriyatlar   va   urf-odatlarga   sodiq   bo‘lib   shakllanishlari   uchun   zamin   yaratadi,
ularning   kasb-hunarga   bo‘lgan   qiziqishlarini   orttiradi.   Tarbiyachi   yosh   avlodni
xalqimizning   munosib   farzandlari   qilib   tarbiyalashdek   muhim   va   faxrli   shu   bilan
birga   ma’suliyatli   vazifani   bajaradi.Tarbiyachining   siyosiy   yetukligi   bolalarni
tarbiyalash sifati uchun xalq va jamiyat oldidagi o z ma’suliyatini anglashga ta’limʻ
–tarbiya   ishlarini   hal   etishga   ijodiy   yondashishga   o z   mahoratini   doimo	
ʻ
faollashtirib borish va hamkasblarning ishdagi o sishiga ko maklashuviga yordam	
ʻ ʻ
beradi.Tarbiyachi   o zi   yashab   turgan   o lka   hayotini   bilishi   tabiat   vajamiyat	
ʻ ʻ
omillarini tushunishi uchun ijtimoiy faol bo lishi kerak	
ʻ
MTT dagi murabbiy va tarbiyachilarning shaxsiy xislatlariga ularning bolalar
jamoasidagi vazifalari, ularning ish faoliyatidagi fidoyiligi, bolasevarligi, bolaning
istiqboliga qiziqishlari bilan aniqlanadi .
Zamonaviy   jamiyatda   tarbiyachi   shaxsining   o‘rni   va   ahamiyati   ortib
bormoqda.   Kurs   ishining   birinchi   bobida   tarbiyachining   bolalar   hayotidagi   roli,
ularning   jismoniy,   aqliy   va   axloqiy   rivojlanishiga   ko‘rsatgan   ta’siri   tahlil   qilindi.
Shuningdek, o‘zbek pedagog olimlarining tarbiyachi shaxsi haqidagi fikrlari orqali
bu kasbning nazariy asoslari va ahamiyati yoritildi.
Ikkinchi   bobda   esa   tarbiyachining   pedagogik   mahoratini   oshirish   yo‘llari,
kasbiy   rivojlanish   jarayonlari   hamda   zamonaviy   tarbiyachi   imiji   qanday   bo‘lishi
kerakligi   haqida   mulohazalar   yuritildi.   Tarbiyachining   shaxsiy   sifatlari,   zamon
talablariga mos kasbiy fazilatlari, ijtimoiy maqomi haqida fikrlar ilgari surildi.
Yakuniy   xulosa   sifatida   aytish   mumkinki,   tarbiyachi   nafaqat   bolalarning
ta’lim-tarbiyasi, balki jamiyat taraqqiyotining muhim omillaridan biridir. Ularning
bilim,   madaniyat,   axloq   va   yurakdan   fidoyilik   bilan   olib   borayotgan   mehnatlari
orqali sog‘lom, ongli, ma’naviyatli avlod tarbiyalanadi.
31 Zamonaviy tarbiyachi:
 pedagogik jihatdan savodli,
 axloqan yetuk,
 bolalar bilan individual ishlay oladigan,
 ota-onalar va jamiyat bilan hamkorlik qiladigan,
 o‘z ustida tinimsiz ishlaydigan shaxs bo‘lishi lozim.
Shu   sababli,   tarbiyachilarni   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash,   ularning
kasbiy   salohiyatini   oshirish   va   ijtimoiy   maqomini   mustahkamlash   dolzarb
vazifalardan biridir.
Tavsiyalar
1. Tarbiyachilar  malakasini   muntazam   oshirish . Maktabgacha  ta’lim
sohasida   faoliyat   yuritayotgan   tarbiyachilar   uchun   doimiy   seminar-treninglar,
metodik   mashg‘ulotlar   tashkil   etish   zarur.   Bu   ularning   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni egallashiga xizmat qiladi.
2. Tarbiyachilarning   ijtimoiy   maqomini   oshirish .Tarbiyachi   kasbiga
bo‘lgan hurmatni oshirish, ularning mehnatini moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish
tizimini   kuchaytirish   lozim.   Bu   ularni   kasbiga   yanada   mas’uliyat   bilan
yondashishga undaydi.
3. Kasbiy   etika   va   axloqiy   me’yorlarni   mustahkamlash .   Har   bir
tarbiyachining   axloqiy   fazilatlari   –   mehribonlik,   sabr-toqat,   halollik,   adolat   –
bolalar   tarbiyasida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   bois,   tarbiyachilarni   axloqiy
tayyorgarlikdan o‘tkazish bo‘yicha maxsus dasturlar ishlab chiqilishi lozim.
4. Pedagog   olimlar   bilan   amaliy   aloqalarni   kengaytirish .
Tarbiyachilar o‘z faoliyatida ilmiy asoslangan yondashuvlarga tayana olishi uchun
ularni pedagog olimlar, psixologlar bilan yaqindan hamkorlik qilish imkoniyatlari
kengaytirilishi kerak.
5. Zamonaviy tarbiyachi imijini shakllantirish . Tarbiyachining tashqi
ko‘rinishi,   nutqi,   muomalasi,   madaniyati   va   kasbiy   saviyasi   –   uning   ijtimoiy
timsolini belgilaydi. Shu bois, pedagogik kollej va institutlarda tarbiyachi  imijiga
alohida e’tibor qaratilishi lozim.
32 6. Ota-onalar   va   tarbiyachi   o‘rtasida   hamkorlikni   kuchaytirish .
Bolani   har   tomonlama   rivojlantirishda   tarbiyachi   va   ota-onaning   birgalikdagi
harakati   muhim.   Shu   sababli,   oilaviy-pedagogik   muloqotni   tashkil   etish,
maslahatlar, ochiq eshik kunlarini yo‘lga qo‘yish tavsiya etiladi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.
Siyosiy adabiyotlar
1.   O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi PQ-3305-son
“O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil
etish to‘g‘risida”gi   qarori.
2.   O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi PQ-2707-son
“2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi   qarori.       
3.   O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga
qo‘yiladigan “Davlat talablari”. 2018-yil 3-iyul, ro‘yxat raqami 3032.
4.   “Ilk   qadam”   davlat   o‘quv   dasturi   O‘zbekiston     Respublikasi   Maktabgacha
ta’lim  vazirligining 2018-yil  7-iyuldagi  4-sonli  hay’at     yig‘ilishi  qarori     bilan
tasdiqlangan va nashr etilgan dasturi.
5. Maktabgacha  ta’lim  tashkilotlarida  qisqa  muddatli  guruhlar  faoliyatini  tashkil
etishda tarbiyachilarni tayyorlash bo‘yicha trening moduli. T.: 2017-y.
6.   “Bolangiz   maktabga   tayyormi?”   O‘zb   Res.   Xalq   ta’limi   vazirligi   Respublika
ta’lim markazi, Ma’rifat-Madadkor nashriyoti.
  7 .O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining,   2017-2021   yillarda   maktabgacha
ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora   –   tadbirlari   to‘g‘risida”gi
qarori, 2016 yil 29 dekabr
8 .   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   talimi   vazirligining   amaldagi   qaror   va
buyruqlari. (2010-2016 y.y.)
9 .“Maktabgacha   ta’lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora   –   tadbirlari
to‘g‘risida” 2017 yil 9 sentyabr
10 .O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni “Maktabgacha ta’lim tizimi
boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora   –   tadbirlari   to‘g‘risida”gi   2017-
yil 30 sentyabr
1 1 .O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori   “O‘zbekiston   Respublikasi
maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘rsida”   2017   yil   30
sentyabr
34  12.   Maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari .   Toshkent-2017 yil
Asosiy adabiyotlar
1. Umumiy   pedagogika   Qism   I.   /O.Musurmonova   va   boshq.   –   Toshkent,
Yoshlar nashriyot uyi, 2020. -376 b
2. Alimxodjayeva   S.N.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   rivojlantiruvchi
o‘yin   va   faoliyatlarni   o‘tkazish   bo‘yicha   tavsiyalar.   –   Toshkent,.   Maktab   va
hayot. 1995. – № 4. – B. 13-20. 
3.   Abdullayeva   X.A.   Mashg‘ulotlarda   faol   ta’lim   usullaridan   foydalanish.   –
Farg‘ona: FarDU, 2008. 
4.   Axmedjanov   M.M.,   Xo‘jayev   B.Q.,   Hasanova   Z.D.   Pedagogik   mahorat   -
Buxoro Davlat universiteti, 2014 
5.   Do‘stmuhamedova   Sh.A.,   Nishonova   Z.T.   va   boshqalar.   Yosh   davrlari   va
pedagogik psixologiya T.: Fan va texnologiyalar 2013 – 343 b. 
6.   Zunnunov A. Pedagogika tarixi. – T.: Sharq NMK, 2004. – 335  б .
7. Mahkamova   M.Yu.   Bo‘lajak   tarbiyachilarning   pedagogik   muloqot
madaniyatini shakllantirish: Ped.fan.nomz. ... diss. avtoref. – T.: 1999. – 22 b.
8.   Muslimov   N.A.,   Usmonboyeva   M.H.,   Sayfurov   D.M.,   To‘rayev   A.B.
Pedagogik kompetentlik va kreativlik asoslari – Toshkent, 2015.
9. Xoliqov A. Pedagogik mahorat. -T.: Darslik.  Iqtisod -moliya, 2011. - 420 b.
10. Qodirova   F.R.   va   boshq.   Maktabgacha   pedagogika.   Maktabgacha   ta’lim
bakalavriat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalari   uchun   /   Toshkent:   “Tafakkur”
nashriyoti, 2019, 685 b. 
11.   Shodmonova   Sh.   Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi.   –   T.:   Fan   va
texnologiya, 2008. – 160 b.
12. Tarbiyachining   kasbiy   kompetenti   va   mahorati:   o‘quv   qo‘llanma   /   Tuzuvchi
mualliflar: X. Meliyev, O. Jamoldinova.   K. Risqulova. – Тошкент: Zarvaraq
nashriyoti, 2021 – 288 б. 
35 Elektron ta’lim resurslari
1. www.tdpu.uz
2. www.pedagog.uz
3. www.ziyonet.uz
4. www.edu.uz
36

“Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni” 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Bolalarni tilga o'rgatishda ta'limiy o'yinlardan foydalanish amaliyot

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский