Tashqi iqtisodiy faoliyat tartibga solish va rivojlantrishda davlatning roli

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Tashqi iqtisodiy faoliyat tartibga solish va
rivojlantrishda davlatning roli Tashqi iqtisodiy faoliyat tartibga solish va
rivojlantrishda davlatning roli
Reja
Kirish 3
1. Jahon bozori va unda O’zbekistonning ishtiroki 6
2. Respublikamizda tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirishdagi olib borilayotgan
islohotlar va davlatning roli 14
3. O’zbekiston Respublikasining Osiyo va Jahonning yuqori darajada rivojlangan 
davlatlari bilan amalga oshirayotgan iqtisodiy aloqalari. 17
4. O ’ zbekiston   iqtisodiyotining   jahon   bozoridagi   o ’ rni   va   iqtisodiy   islohotlarning  
chuqurlashuvi   va   faoliyatni   tartibga   solish . 22
Xulosa 2 6
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 29
~  2  ~ Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqillikka   erishilgan   ilk   yillarda   Respublikamiz   har
jihatdan   zaiflashib   qolgan   edi.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   1-Prezidentimiz   I.   A.
Karimov O’zbekitonni Mustaqil Respublika deb e’lon qilganlarida davlatning oziq
– ovqat zaxirasi 12 kunga yetadigan darajada bo’lgan ekan. Bu bilan uzoqqa borib
bo’lmas   edi.   Ammo,   muhtaram   Prezidentimizning   ichki   bozorni   to’ydirish
maqsadida   ilk   yillardanoq   olib   brogan   oqilona   iqtisodiy   siyosatlari   natijasida
mamlakatning   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari   asta   –   sekin   yaxshilana   boshladi.
Bunga misol, Prezidentimiz tomonlaridan, vaqtida, O’zbekistonning o’z taraqqiyon
yo’lini   ishlab   chiqilgani   va   unga   mos   ―O’zbek   modeli ning   yaratilgani   Jahonga‖
Yer yuzida O’zbekiston degan mustaqil  davlatning paydo bo’lganini yana bir bor
ko’rsatib qo’ydi. Endilikda mamlakatimiz oldida turgan muhim masalardan biri bu
Jahon   bozorida   o’z   o’rniga   erishish   va   boshqa   davlatlar   bilan   mustahkam   va
uzilmas iqtisodiy – birodarlik aloqalarini bog’lash va mustahkamlashdan iboratdir.
Bugungi kunda har qanday davlat o’zi uchun qulay iqtisodiy muhit, kuchli ijtimoiy
jamiyat,   chegaralari   mustahkamligi   va   eng   asosiysi   aholi   farovonligiga   to’laqonli
erishish   uchun   faqatgina   o’z   doirasidagina   emas,   balki   jahon   mamlakatlari   bilan
ham   do’stona   iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yish   kerakligini   to’li   anglab   yeti.
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishganiga   endigina   25   yil   bo’lganiga   qaramasdan
bu   yo’nalishda   har   qaysi   davlat   havas   qilsa   arziydigan   muvofaqiyatlarga   erishdi.
Buni   yaqqol   isboti,   Respublikamiz   bugungi   kunda   dunyoning   130dan   ortiq
mamlaktlari   bilan   ikki   tomonlama   samarali   shartnimalarga   ega.   Hozirda
O’zbekiston   dunyoning   80   mamlakatiga   zarur   bo’lgan   sifatli   oziq   –   ovqat
mahsulotlarini   yetkazib   beradi.   Bundan   tashqari,   2015-yilda   mamlakatimiz
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Oziq-ovqat   va   qishloq   xo’jaligi   tashkiloti
(FAO)ga   a’zo   davlatlarning   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   sohasida
Mingyillik rivojlanish maqsadlariga erishgani uchun
Shuning   uchun   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   munosabatlarni   bilmaslik   ko’pgina
chalkashliklarga olib keladi.
~  3  ~ Ayrim  adabiyotlarda daromadlar yaratiladi  va ishlab chiqariladi degan fikrlarning
uchrab   qolishining   sababi   ham   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   munosabatlarni
bilmaslikdan   deb   o’ylaymiz.   Ma’lumki,   ishlab   chiqarishda   faqat   mahsulot   ishlab
chiqariladi,   ular   sotilib   taqsimlangandan   keyingina   turli   ko’rinishdagi   daromadlar
shakllanadi.   Shuning   uchun   biz   ishlab   chiqarish   jarayonida   sodir   bo’ladigan
munosabatlarni   o’rganish   ilmiy   va   uslubiy   ahamiyatga   ega   deb   o’ylaymiz   va,
shunga ko’ra, bu jarayonni batafsil ko’rib chiqish zarur deb hisoblaymiz.
Bu   bobda   bir-biri   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lgan   ishlab   chiqarish   omillari   va   ishlab
chiqarish   jarayoniga   tegishli   muammolar   qarab   chiqiladi.   Dastlab   ishlab
chiqarishning   omillari   tavsiflanadi,   ishlab   chiqarishning   maqsadi   va   mazmuni
ochib   beriladi,   so’ngra   uning   natijalari   va   samaradorligi   bilan   bog’liq   masalalar
bayoni   beriladi.   Tahlilda   ‘ishlab   chiqarish   imkoniyati’   tushunchasiga   ham   o’rin
ajratiladi. Bobning oxirida keyingi qo’shilgan mahsulot va uning kamayib borishi,
keyingi qo’shilgan mehnat va kapital unumdorligining pasayib borishi qonunining
mazmuniga   tegishli   marjinalistik   g’oyalar   bilan   tanishtiriladi.   beriladigan
mukofotiga sazovor bo’lgan 14 ta davlatdan biri sifatida e’tirof etildi1. Mavzuning
o’rganilganlik   darajasi.   Bu   borada   O’zbekistonning   yetakchi   olimlari
A.V.Vahobov,   D.A.Tadjibayeva,   Sh.X.Xajibakiyev,   To’laxadjayeva   M.M,
Urazaqov   K.B,   N.To’xliyev,   Musayev   H.N,   Zaynalov   J.R,   G’ozibekov   D.G’,
Dustmuratov   R,   Fayziyev   Sh,   Mamatov   Z.T,   Ilhomov   Sh.I,   Xudoyberdiyev   A.X,
A.   O’lmasov   va   boshqalar   keng   to’xtalib,   bu   mavzuda   o’zlarining   nomzodlik
dissertatsiyalari,   monografiyalari,   o’quv   qo’llanmalari,   darsliklari   va   ilmiy
maqolalarini   chop   ettirmoqdalar.   Ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Ushbu   kurs
ishining maqsadi – O’zbekistonning Jahon bozorida tutgan o’rni, xorijiy davlatlar
bilan   olib   borayotgan   iqtisodiy   aloqalari   va   eng   muhumi   mamlakatning   Jahon
bozoriga   kirib   borishdagi   muammolarini   va   ularnining   sabalarini   o’rganib
chiqishdan   iborat.   Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Kurs   ishining   tadqiqot
obyekti   bo’lib   O’zbekistonning   eksport   salohiyati,   Jahon   bozorida   taklif   etadigan
mahsulotlari   va   davlatning   tashqi   iqtisodiy   aqloqalari   hisoblanadi.   Predmeti   esa
mavjud   qiyinchiliklarga   qaramasdan,   olib   borilayotgan   islohotlarni,   iqtisodiyotda
~  4  ~ tarkibiy o’zgarishlarni izchil davom ettirish, xoirjiy hamkorlarni jalb qilish va ular
bilan har tomonlama manfaatli kelishuvlarni imzolash, shuningdek jahon bozorida
faqat   xomashyo   bilan   emas,   balki   tayyor   mahsulotlar   bilan   faol   qatnashishni
ta’milaydigan  har  jihatdan  qulay, soda   va tezkor   chora  – tadbirlarni  rivojlantirish
va yaxshilashdir. 
~  5  ~ 1. Jahon bozori va unda O’zbekistonning ishtiroki
Ma’lumki,   O’zbekiston   Yevroosiyo   materigining   deyarli   qoq   markazida,   dunyo
okeanlaridan   ancha   uzoqda   joylashgan.   Shu   sababli   dengizga   tutash   regionlarga
xos barcha qulayliklar respublikamizga xos emas.
O’zbekistonning iqtisodiy-geografik joylashuvi xususiyatlarini, uch jixatdan ko’rib
chiqish maqsadga muvofiqdir:
I. O’zbekistonning O’rta Osiyodagi mustaqil davlatlarga nisbatan tutgan iqtisodiy-
geografik o’rni (mikrogeografik o’rni);
O’zbekistonning   O’rta   Osiyo   mustaqil   davlatlariga   nisbatan   tutgan   o’rni   avvalo
uning iqtisodiy mintaqaning markaziy qismida joylashganligi, juda kulay transport
imkoniyatlari   bilan   belgilanadi.   Bu   respublikaning   rivojlanishi   uchun   qulaylik
yaratadi. O’zbekiston iqtisodiy-geografik o’rni tufayli (tabiiy sharoiti va resurslari
ham) uzoq tarixiy rivojlanish davrlaridan boshlab O’rta Osiyoning eng rivojlangan
o’lkasi hisoblangan.
Respublikamizning   iqtisodiy   jixatdan   rivojlanishiga   paxtachilik   majmuasi   hamda
O’zbekiston Markaziy Osiyoning o’ziga xos temir yo’l darvozasi hisoblanishi ham
ancha imkoniyatlarni yaratgan.
II.   O’zbekistonning   unga   yaqin   davlatlar   guruxiga   nisbatan   tutgan   iqtisodiy-
geografik o’rni (mezogeografik o’rni);
O’zbekistonning   mezogeografik   o’rni   avvalo   uning   Markaziy   Osiyo-Qozog’iston
mikromintaqasidagi   tutgan   o’rni   bilan   belgilanadi.   Bu   yerda   ham   respublikaning
markaziy   mavqega   ega   ekanligi   asosiy   ijobiy   holat   hisoblanadi.   Bu   avvalo
O’zbekiston   xududining   juda   katta   masofada   Qozog’iston   xududi   bilan
tutashganligida ko’rinadi. Bu imkoniyatlar Qozog’iston bilan O’zbekiston o’rtasida
iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish uchun juda qulay.
III.   O zbekistonning   hamdo stlik   davlatlari   va   boshqa   xorijiy   mamlaktalarga‟ ‟
nisbatan tutgan iqtisodiy-geografik o rni (makrogeografik o rni).	
‟ ‟
O’zbekistonning   hamdo’stlik   davlatlaridagi   muxim   iqtisodiy   bazalardan   va
jahonning   iq   tisodiy   jixatdan   rivojlangan   mamlaktalar   bilan   bog’lanish
~  6  ~ imkoniyatlarining cheklanganligi hisobga olinsa, respublikamiz iqtisodiy-geografik
o’rnining makrogeografik mavqei birmuncha noqulay ekanligi ma’lum bo’ladi.
O’zbekiston   respublikasi   xalqaro   xamjamiyatning   teng   xuquqli   sub’yekti,   jaxon
xo’jaligining   ajralmas   bir   qismi   sifatida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   yangi
turi – bozor munosabatlarini shakllantirish yo’lidan bormoqda.
Amudaryo   bilan   Sirdaryo   oralig’ida   joylashgan   O’zbekiston   xalqaro   aloqalarni
yo’lga   qo’yish   nuqtai   nazaridan   va   o’z   taraqqiyot   istiqbollari   jixatidan   qulay
geografik-strategik mavqega ega. Qadim zamonlarda Sharq bilan G’arbni bog’lab
turgan buyuk ipak yo’li O’zbekiston xududi orqali o’tgan. Bu yerda savdo yo’llari
tutashgan,   tashqi   aloqalar   hamda   turli   madaniyatlarning   bir-birini   boyitishi   jadal
kechgan. Bugungi  kunda ham Yevropa va Yaqin Sharqdan Osiyo – Tinch okeani
mintaqasiga olib boradigan yo’llar shu yerda kesishadi.
O’zbekistonning xududiy-makon xususiyatlari, uning geografik o’rni bizning ichki
va tashki siyosatimizni tanlash va amalga oshirishda katta axamiyatga ega.
Markaziy   osiyoda   jug’rofiy-siyosiy   jixatdan   markaziy   o’rin   tutgan   O’zbekiston
kuchlar   tengligi   va   muvozanatini   ta’minlash,   strategik   muxim   bo’lgan   ushbu
mintaqada hamkorlikka mustaxkam zamin yaratish jarayonida sezilarli rol o’ynash
uchun   hamma   imkoniyatlarga   ega.   Uning   xududi   o’zining   mavjud   va   potentsial
tabiiy hamda xom  ashyo  zaxiralari  bilan hozirdanoq 21 –asr  arafasida dunyoning
siyosiy va iqtisodiy xaritasida aloxida axamiyati kasb etmoqda.
Xorijiy mamlaktalar bilan iqtisodiy aloqalarni yo’lga qo’yishda O’zbekiston oldida
imkoniyatlar ochilmoqda.
O’zbekiston   o’z   mustaqilligiga   erishgandan   buyon   iqtisodiy-geografik   o’rnini
tobora   yaxshilab   bormoqda.   Bular   natijsida   respublika   ishlab   chiqarish
kuchlarining   yanada   tez   rivojlanishiga   erishish   uchun   imkoniyat   darajasi   ortib
bormoqda.
O’zbekistonning   noyob   tabiiy   imkoniyatlari,   qulay   iqlim   sharoitlari,   ulkan   xom
ashyo   zaxiralari,   strategik   materiallar   va   qishlok   xo’jalik   xom   ashyosining   katta
zaxiralari   asosli   ravishda   mintaqa   va   dunyoning   eng   boy   mamlaktalari   qatoriga
olib chiqadi.
~  7  ~ O’zbekiston   zaminida   mavjud   bo’lgan   boyliklarga   ega   davlatlar   jaxon   xaritasida
ko’p   emas.   Bu   boyliklarning   ko’pchiligi   hali   ishga   solinmagan.   Bu   esa   butun
dunyoga mashxur chet el kompaniyalari va banklarining e’tiborini jalb etishi aniq.
Prezidentimiz   aytib   o’tkanlaridek,   O’zbekiston   hududida   ―Mendeleyev
jadvali dagi   deyarli   barcha   elementlarni   uchratish   mumkin.   Mana   shunday   ekan,‖
biz Yaratgan inom etgan bu ozod, obod, tinch va jaxon hamjamiyatida o’ziga xos
va   mos   mavqega   ega   bo’lgan   mamlakatda   Allohga   ming   –   ming   shukronalar
keltirgan   holda   u   bergan   ne’matlardan   oqilona   foydalanib,   yurtimiz   tinchligi   va
farovonligi uchun tinmay mehnat qilib yashamog’imiz zarurdir.
Bugungi  kunda mamlakatimizda ishlab chiqarilayotgan barcha turdagi moddiy va
nomoddiy   maxsulotlar   avvalo   xalqimiz   iste’moli   uchun   yo’naltirilmoqada   hamda
iste’moldan   ortgan   qismi   Respublikamizda   mavjud   bo’lmagan   moddiy   ne’matlar,
shuningdek   fan   texnika   taraqqiyoti,   tejamkor,   yuqori   mexnat   unumdorligiga   ega
bo’lgan ishlab chiqarish vositalarini olib kelish maqsadida chet davlatlarga eksport
qilinmoqda.
Davlat   mustaqilligiga   erishilgach   O’zbekiston   oldida   jahon   iqtisodiyotiga
qo’shilishdek qiyin jarayon boshlandi. O’nlab yillar mobaynida iqtisodiy siyosatda
yo’l   qo’yilgan   xatoliklar   xalq   xo’jaligi   tarkibida   chuqur   nomutanosibliklarga   olib
kelgan edi. Ijtimoiy ishlab chiqarishning o’sishi deyarli faqat respublikaning resurs
imkoniyatlariga   mo’ljallangan   bo’lib,   iqtisodiy   taraqqiyot   muvozanatsiz   va
nokompleks   tarzda   kechgan,   ijtimoiy   omillar   e’tiborga   olinmagan,   noishlab
chiqarish sohasi  tarmoqlarining moddiy-texnika bazasi  past  darajada qolib ketgan
edi.   Rivojlanishning   bunday   yo’li   oqibatida   respublikada   iste’mol   qilinadigan
mahsulotlarning   chorak   qismidan   ko’prog’i,   shu   jumladan,   ishlab   chiqarish
maqsadlarida   foydalaniladigan   mahsulotlar   jami   hajmining   2/5   qismi   boshqa
mamlakatlardan   keltirilgan   va   import   qilingan.   Mustaqillikning   ilk   yillarida
O’zbekistondan   chetga   chiqariladigan   mahsulotlarning   80%   dan   ko’prog’ini   xom
ashyo   –   paxta   va   yarim   tayyor   mahsulotlar   tashkil   etardi.   Umuman   olganda
O’zbekistonning   respublikalararo   eksporti   yalpi   milliy   mahsulotning   deyarli
arzimas   qismini,   tashqi   eksportning   solishtirma   hissasi   esa   5%   dan   kamroqni
~  8  ~ tashkil   etardi.   Tovar   ayirboshlashning   bunday   strukturasi   va   respublikalararo
hamda tashqi eksportning foiz nisbati respublika moliya balansi, valyuta resurslari
va   davlat   byudjetida   surunkali   taqchillikni   vujudga   keltirgan   edi.   Shu   sababli
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasida   korxonalarning   vazifalarini   tubdan   o’zgartirish,
xo’jalikni   tashqi   bozorga   yo’naltirish   respublikadagi   ahvolni   barqarorlashtirishni
ta’minlash   maqsadida   Prezidentimiz   tomonlaridan   zarur   chora   tadbirlar   ishlab
chiqildi.
O’zbekiston Mustaqillikka erishgandan so’ng o’zining mustaqil rivojlanish yo’lini
tanladi   va   iqtisodiy   islohotlarni   izchil   amalgam   oshirishga   kirishdi.   Bu   jarayonda
qisqa davr  mobaynida shunday  rivojlanish  yo’li  uchun poydevor  yaratildi. Bunga
ko’ra   Respublikamiz   Prezidenti   tomonidan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   besh
tamoyili taklif qilindi.
Taraqqiyotning ―o’zbek modeli  quyidagi tamoyillarga asoslanadi:‖
1. Iqtisodiyotning siyosatdan ustunligi;
2. Davlat bosh islohotchi;
3. Qonun ustuvorligi;
4. Kuchli ijtimoiy siyosat yuritish;
5. Bozor iqtisodiyotiga bosqichma – bosqich o’tish.
Jahon   bozorining   holati,   konyunkturasi   va   u   bilan   bog’liq   narxlar   xalqaro   savdo
qatnashchilarining   doimiy   diqqat   markazida   bo’ladi.   Keng   ma’noda   konyunktura
~  9  ~Jahon bozorida savdo qilinadigan mahsulotlar
Eksport qilinadigan
mahsulotlar Import qilinadigan
mahsulotlar
Eksport substitutlari
(joriy vaqti ichki
bozorda sotilayotgan
va ayrim holatlarda
xorijga sotilishi
mumkin bo‘lgan
mahsulotlar Real eksport
mahsulotlari Real import
mahsulotlari Import substitutlari
(zarurat bo‘lganida
xorijiy mahsulotlar
bilan almashtirilishi
mumkin bo‘lgan
mahalliy mahsulotlar deganda   muayyan   davriy   va   geografik   miqyosda   qator   omillar   ta’sirida   vujudga
keladigan bozorning aniq holati tushuniladi. Konyunkturaga ta’sir qiluvchi omillar,
narxlar   darajasi,   ularning   o’tgan   davrda,   hozirda   va   kelajakda   o’zgarish
dinamikasiga   asoslangan   jahon   bozori   konyunkturasining   rivojlanish
yo’nalishlarini aniqlash uchun murakkab tahliliy va istiqbolli tadqiqotlar amalgam
oshiriladi.
Jahon bozori konyunkturasi turli darajalarda farqlanadi:
  umumiqtisodiy konyunktura (mamlakatlar iqtisodiyoti yoki jahon xo’jaligi);
  jahon bozorining alohida segmentlari va tarmoq konyunkturasi;

   ayrim   mahsulot   va   xizmatlar   konyunkturasi   (u   yoki   bu   Tovar   Tovar   va

xizmatlarning milliy yoki jahon bozori);
Vaqt mezonlari bo’yicha jahon bozori konyunkturasi uchga bo’linadi:
  joriy konyunktura;

  qisqa va o’rta muddatli konyunktura;

  uzoq muddatli konyunktura.

Jahon   tovarlar   bozorini   tizimlashtirish   uchun   turki   xalqaro   guruhlashlardan
foydalanish   mumkin.   Bu   guruhlash   tarkibida   BMTning   xalqaro   tarmoqlar
guruhlashlari   muhim   o’rin   egallaydi.   Statistik   maqsadlarda   bu   tasniflagichda
mashina va asbob – uskunalar, xomashyo va yoqilg’i, qishloq va o’rmon xo’jaligi
mahsulotlari ajratib ko’rsatiladi.
Jahondagi   har   bir   davlat   o’z   hududida   proteksionizm   siyosatini   qo’llagan   holda
jahon bozorida qatnashadi. Mamlakatimizda ichki  bozorni himoyalash maqsadida
joriy   etilgan   odilona   bojxona   siyosati   orqali   O’zbekiston   ham   bevosita   Jahon
~  10  ~Jahon bozori konyunkturasini shakllantiruvchi omillar
 Iqtisodiy;
 Ilmiy – texnik;
 Siyosiy;
 Ijtimoiy.  Doimiy va o‘zgaruvchan
 Siklik va nosiklik
 Bozor rivojlanishini 
rag‘batlantiruvchi va 
cheklovchi
 Qisqa, o‘rta va uzoq 
muddatli ta‘sirga ega 
bo‘lgan bozorida ishtirok etmoqda. Respublikamiz  jahon bozorida yuqorida aytib o’tilgan
eksport   mahsulotlari   bilan   qatnashadi.   O’zbekiston   Jahon   bozorida   faqatgina
ekport   opertsiyalarini   emas   balki   mamlakat   uchun   zarur   bo’lgan   moddiy   va
nomoddiy   mahsulotlarini   sotib   olish   maqsadida   import   operatsiyalarini   ham
amalgam oshiradi.
Biz shu o’rinda, O’zbekistonning bugungi  kunda Jahon  bozoriga taqdim etayotga
va   Jahon   bozoridan   xarid   qilayotgan   mahsulotlari   haqida   qisqacha   ma’lumotni
e’tiboringizga havola etishni joiz deb topdik.
~  11  ~ Tashqi iqtisodiy faoliyat statistikasi
~  12  ~ ~  13  ~ 2. Respublikamizda tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirishdagi olib
borilayotgan islohotlar va davlatning roli
O’zbekiston   1994   –   yilning   iyunidan   GATT/JST   da   kuzatuvchi   maqomiga   ega.
1994   –   yil   dekabr   oyida   O’zbekiston   hukumati   tomonidan   GATT/JST   gat   eng
huquqli   a’zo   bo’lish   to’g’risida   ariza   topshirildi   va   1995   –   yilning   yanvarida
O’zbekistonning   JST   ga   kirishi   jarayoni   bo’yicha   ishchi   guruhi   tashkil   qilindi.
1998   –   yilning   sentabr   oyida   O’zbekiston   Tashqi   savdo   bo’yicha   memorandum
JST   da   rasmiy   ravishda   tanishtirildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   1998   –   yil   14   –   dekabrdagi   520-sonli   qarori   bilan   JST   bilan
ishlovchi Vazirliklararo komissiya tarkibi tasdiqlandi.
JST ga a’zo bo’lgach, tashqi iqtisodiy aloqalarni davlat tomonidan tartibga solish,
nazorat   qilish   va   takomillashtirish   maqsadida   2000   yil   26   –   mayda   O’zbekiston
Respublikasining   ―Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risida gi   Qonuni   qabul   qilindi.‖
Bu   qonun   31   moddadan   tashkil   topgan.   Qonunga   muvofiq:   ―Tashqi   iqtisodiy
faoliyat   deganda   O’zbekiston   Respublikasi   yuridik   va   jismoniy   shaxslarining
xorijiy davlatlarning yuridik va jismoniy shaxslari, shuningdek xalqaro tashkilotlar
bilan   o’zaro   foydali   iqtisodiy   aloqalarni   o’rnatish   va   rivojlantirishga   qaratilgan
faoliyati   tushuniladi.   O’zbekiston   Respublikasida   ro’yxatga   olingan   yuridik
shaxslar,   shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasining   hududida   doimiy   yashash
joyiga   ega   bo’lgan   va   yakka   tartibdagi   tadbirkor   sifatida   ro’yxatga   olingan
jismoniy shaxslar tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanishga haqlidir.
O’zbekiston Respublikasining davlat organlari, agar qonun hujjatlarida boshqacha
qoida   belgilanmagan   bo’lsa,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirishlari
mumkin 1.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlikda	
‖
aybdor   shaxslar   belgilangan   tartibda   javobgar   bo’ladilar.   Respublikamizda   tashqi
iqtisodiy aloqalar bevosita O’zbekiston Respublikasining Tashqi iqtisodiy aloqalar,
investitsiyalar va savdo vazirligi tomonidan kuzatib boriladi. Mustaqillik yillarida
O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdosining   tarkibini   takomillashtirish   va
erkinlashtirish   borasida  izchil  islohotlar  olib  borildi.  Ushbu   islohotlarni   bir  necha
bosqichlarga bo’lishimiz mumkin. Tahlillar ko’rsatishicha, islohotlarning dastlabki
~  14  ~ bosqichida   tashqi   savdoni   tartibga   solishning   institutsional   va   huquqiy   bazasi
yaratilgan   bo’lsa,   keyingi   bosqichlarda   tashqi   savdoni   tartibga   solishning   xalqaro
amaliyotiga mos keladigan dastaklari  joriy qilindi, eksportga yo’naltirilgan tashqi
savdo   siyosati   olib   borildi,   tashqi   savdoni   bosqichma   –   bosqich   erkinlashtirish
natijasida   milliy   valyutaning   joriy   operatsiyalar   bo’yicha   konvertatsiyalashuviga
erishildi.   Bu   o’z   navbatida   eksportga   yo’naltirilgan   iqtisodiyotni   rivojlantirish
uchun kuchli rag’batlantirish omili bo’ldi.
Hozirgi kunda Prezidentimiz tashabbuslari bilan eksport qiluvchi korxonalar uchun
quyidagi imtiyozlar yaratilgan:
O’zbekiston   Respublikasi   Qonunchiligiga   muvofiq   eksport   qiluvchi   korxonalarga
quyidagi soliq imtiyozlar va afzalliklar taqdim etiladi:
 qo’shimcha qiymat solig’iga
 aksiz solig’iga
 foyda solig’iga
  mulk solig’iga
  qo’shimcha qiymat solig’iga bo’lgan imtiyozlar
O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   Kodeksining   212-moddasiga   asosan   tovarlarni
chet   el   valyutasida   eksportga   realizatsiya   qilish   (qimmatbaho   metallar   bundan
mustasno)   oborotiga   nol   darajali   stavka   bo’yicha   qo’shilgan   qiymat   solig’i
solinadi,   ya’ni   eksport   qilishga   mo’ljallangan   tovarlar   ishlab   chiqarish   jarayonida
moddiy manba uchun qo’shimcha qiymat solig’idan ozod qilinadi.
Aksiz solig„iga bo„lgan imtiyozlar:
Aksiz to’lanadigan tovarlarni ularning ishlab chiqaruvchilari tomonidan eksportga
realizatsiya   qilishga   aksiz   solig’i   solinmaydi,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi tomonidan belgilanadigan aksiz to’lanadigan tovarlarning ayrim turlari
bundan mustasno (O’zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi, 230-modda).
Quyidagilarga aksiz solig„i solinmaydi:
- aksiz to’lanadigan tovarlarni ularning ishlab chiqaruvchilari tomonidan eksportga
realizatsiya   qilishga,   bundan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilanadigan aksiz to’lanadigan tovarlarning ayrim turlari mustasno;
~  15  ~ -   keyinchalik   O’zbekiston   Respublikasining   bojxona   hududidan   olib   chiqib
ketilishi   sharti   bilan   ‘bojxona   hududida   qayta   ishlash’   bojxona   rejimiga
joylashtirilgan   tovarlardan   ishlab   chiqarilgan   qayta   ishlash   mahsuli   bo’lgan   aksiz
to’lanadigan tovarlarni topshirishga.
Foyda va mulk solig„iga bo„lgan imtiyozlar:
―Eksport   mahsuloti   ishlab   chiqaruvchilarni   rag’batlantirish   borasidagi
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida gi  O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining‖
05.06.2000y.   PF-2613-son   Farmoniga   asosan   eksport   qiluvchi   korxonalar   (xom
ashyo   tovarlarini   sotish   bundan   mustasno)   uchun   foyda   solig’i   va   mulk   solig’i
stavkasi   umumiy   sotish   hajmida   o’zi   ishlab   chiqargan   va   erkin   almashtiriladigan
valyutaga   sotilgan   tovar   (ish,   xizmat)   lar   eksportidagi   ulushiga   bog’liq   holda
kamaytiriladi:
eksport ulushi 15 foizdan 30 foizgacha miqdorda bo’lganida - 30 foizga;
eksport ulushi 30 va undan ko’proq foiz bo’lganida - 2 marotaba.
Mazkur soliq imtiyozi yagona soliq to’lovini hisoblash chog’ida mikrofirmalar va
kichik korxonalarga tadbiq etiladi.
~  16  ~ 3. O’zbekiston Respublikasining Osiyo va Jahonning yuqori
darajada rivojlangan davlatlari bilan amalga oshirayotgan
iqtisodiy aloqalari.
1991-yil   31-avgust   –   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqilligining   rasmiy   e’lon
qilingan   kuni   –   davlatimizning   xalqaro   hamjamiyatga   keng   ko’lamli   va   dinamik
integratsiyasi   boshlangan   sana   hisoblanadi.   2015-yil   1-iyul   holatiga   ko’ra
O’zbekiston   dunyoning   130   dan   ortiq   mamlakati   bilan   diplomatik   aloqalar
o’rnatgan.   O’zbekiston   100   dan   ortiq   xalqaro   tashkilotlarga   a’zo   bo’lib,   turli   xil
ko’p   tomonlama   hamkorlik   tuzilmalari   bilan   aloqalarni   rivojlantirmoqda.
Mamlakatimizning   qulay   iqtisodiy   geografik   mintaqada   joylashganligi,   xorijiy
sheriklar   uchun   yetarli   shart   –   sharoitlarning   yaratilganligi   va   eng   asosiysi
Respublikamiz   hududida   tinchlikning   barqarorligi   boshqa   davlatlarni   biz   bilan
iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yishga   undaydi.   Yuqorida   aytib   o’tilganidek
O’zbekiston   bugungi   kunda   dunyoning   deyarli   130   dan   ortiq   mamlakatlari   bilan
iqtisodiy   ikki   tomonlama   manfaatga   ega   bo’lgan   aloqalarni   tashkil   etgan.   Biz
quyida   e’tiboringizga   shulardan   jahon   bozorida   yetakchilik   qilib   kelayotgan
davlatlar bilan mamlakatimiz o’rtasidagi o’zaro iqtisodiy aloqalarni havola etamiz. 
O’zbekiston va Xitoy iqtisodiy aloqalarining ustuvor yo’nalishlari
Xitoyda   amalgam   oshirilayotgan   muvaffaqiyatli   iqtisodiy   islohotlar,   yuqori
iqtisodiy  o’sish  sur’atlari   va  doimiy  ravishda  ortib  borayotgan  iqtisodiy  salohiyat
O’zbekiston   bilan   Xitoy   o’rtasidagi   o’zaro   iqtisodiy   aloqalarni   kengaytirish
imkoniyatlarini   yaratmoqda.   Xitoyni   O’zbekistonning   eng   muhim   va   istiqbolli
hamkorlaridan biri sifatida e’tirof etish mumkin. Mamlakatimizda 65 ta yirik Xitoy
kompaniyalarining vakolatxonalari ochilgan bo’lib, ular ikki mamlakat o’rtasidagi
savdo – sotiq aloqalarini rivojlanishiga katta hissa qo’shmoqdalar.
O’zbekiston   eksportining   tarkibi   quyidagicha:   paxta   tolasi,   voylok,   ipak,
to’qimachilik mahsulotlari tayyorlash uchun zarur erituvchi materiallar, xizmatlar,
mexanik asbob uskunalar, mebel, kimyoviy tolalar, gazlama, paxta ip – kalava va
boshqalar.  Xitoyda nimport  qilinadigan  mahsulotlar  tarkibi  esa  quyidagicha:  qora
metallar va undan tayyorlanadigan mahsulotlar, kofe, choy va shirinliklar, mexanik
asbob   uskunalar,   poyabzal,   kiyim   –   kechak,   to’qimachilik   va   trikotaj,   trikotaj
~  17  ~ polotnosi,   ruda,   organic   kimyoviy   birikmalar,   kimyoviy   tolalar,   plastmassa   va
plastmassa   mahsulotlari,   xizmatlar,   noorganik   kimyoviy   mahsulotlar,   boshqa
materiallardan yasalgan mahsulotlar, turli tayyor mahsulotlar va boshqalar. 2012 –
yilda   O’zbekiston   va   Xitoy   o’rtasidagi   tovar   aylanmasi   rspublika   tashqi   savdo
aylanmasiga   nisbatan   12.7%ni   tashkil   etgan.   Ikkala   mamlakat   o’rtasidagi   tashqi
savdo aylanmasi, ya’ni eksport – 1463.1mln. dollar, import – 1894.8mln. dollarni
tashkil etgan (2012 – yil yakuni bo’yicha). Shuningdek, Xitoy bilan hamkorlikda,
2011   –   2020-yillarda   umumiy   qiymati   1mlrd.   Dollarga   teng   ―Qulbeshkak ,‖
―Xojiqazgan ,   ―Doyaxotin ,   ―Suzma ,   ―Qumli ,   ―Chegaraqum   kabi   gaz	
‖ ‖ ‖ ‖ ‖
konlarini   o’zlashtirish   loyihalari   ishlab   chiqilmoqda.   Bu   loyihalarning   amalgam
oshirilishi 2021- yilga borib yiliga 5mlrd. Kub metr gaz qazib chiqarish imkonini
beradi. O’zbekiston va Yaponiya Iqtisodiy hamkorligi 
O’zbekiston va Yaponiya Iqtisodiy hamkorligi
Yaponiya O’zbekiston Respublikasining muhim savdo-iqtisodiy hankorlaridan biri
hisoblanadi.   1992   –   yildan   O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasida   iqtisodiy
hamkorlikning   barcha   yo’nalishlari   bo’yicha   faol   aloqlar   o’rnatilgan.   Ikki
mamlakat o’rtasidagi iqtisodiy hamkorlik aloqlari oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab
chiqarishni ko’paytirish, tarkibiy qayta qurilishni amalga oshirish, gummanitar va
rasmiy   yordam   shaklidagi   kreditlar,   qaytarilmaydigan   ssudalar   ko’rsatishdan
boshlangan.
O’zbekistonning   Yaponiyaga   eksport   qilayotgan   mahsulotlarining   tovar   tarkibi
quyidagicha:   noorganik   kimyo   mahsulotlari,   ipak,   paxta,   kalava,   paxtali   matolar,
gilamlar,   tekstil   mahsulotlari,   kiyim-kechak,   spool   buyumlar,   rangli   metallar,
mexanik   asbob-uskunalar.   Yaponiya   esa   O’zbekistonga,   o’z   navbatida,   quyidagi
mahsulotlarni   yetkazib   beradi:   organik   kimyoviy   birikmalar,   bo’yoqlar,   foto   va
kino   mahsulotlari,   kauchuk   va   rezina   mahsulotlari,   poligrafiya   sanoati
mahsulotlari,   kimyoviy   tola,   oyna   va   oyna   mahsulotlari,   qora   metall,   mexanik
asbob-uskunalar,   elektr   asbob-uskunalar,   audio   va   videotexnika,   transport
vositalari   va   ehtiyot   qismlar,   optika,   foto   va   tibbiyot   mahsulotlari,   soatlar   va
ehtiyot   qismlar,   musiqa   asboblari   va   ehtiyot   qismlar,   mebel,   yoritish   asboblari.
~  18  ~ O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasidagi   savdo   munosabatlari   jadal   sur’atlar   bilan
rivojlanmoqda.   O’zbekistonning   eksport-import   tarkibida   Yaponiyaning   ulushi
2012 – yilda 0.1 va 1.3% ga teng bo’lgan1. 
O’zbekiston va Rossiya iqtisodiy aloqalarining rivojlanishi
 O’zbekiston va Rossiya o’rtasidagi iqtisodiy hamkorlik aloqalari ikkala mamlakat
o’rtasida   1992   –   yil   20   –   martdan   o’rnatilgan   diplomatic   munosabatlardan   keyin
boshlandi. 1991 – yildan hozirga qadar O’zbekiston Va Rossiya o’rtasida 160dan
ortiq   xalqaro   shartnoma   va   40dan   ortiq   boshqa   hujjatlar   imzolandi.   O’zbekiston
Rossiyaga oziq – ovqat mahsulotlari, avtomobillar, kimyo sanoati mahsulotlari va
plastmassa,  rangli  va qora metallar, kabel, xizmatlar, paxta tolasi, tabiiy yoqilg’i,
neft mahsulotlari, sabzavotlar, gazlama, paxta kalavasi, jun, meva va sabzavotdan
qayta   ishlangan   mahsulotlarni   eksport   qiladi.   Oxirgi   yillarda   O’zbekiston
eksportining tarkibida yengil avtomobillar (1,5-2 marta), meva va poliz ekinlari(5),
polietilen(2),   tayyor   tekstil   mahsulotlari(1,4-1,5),   transformatorlar(2),   past   voltli
apparatlar(1,5),   quvur(1,5),   havo   transporti(1,7),   turizm(1,4)   ulushi   ortib
bormoqda1. 2013 – yilda ikki davlat o’rtasidagi tashqi savdo aylanmasi 7,840mlrd.
dollarni   tashkil   etgan.   O’zbekiston   2016   yilning   oxiriga   qadar   Rossiyaga   meva-
sabzavot   eksporti   hajmini   500   ming   tonnaga   yetkazmoqchi.   Bu   haqda   ―Россия
сегодня   agentligi   O’zbekiston   Qishloq   va   suv   xo’jaligi   vazirligi   vakili   Olimboy‖
Ortiqovning so’zlariga tayangan holda xabar tarqatdi. O’tgan yili  O’zbekistondan
Rossiyaga   qiymati   300   million   dollarga   teng   200   ming   tonna   meva-sabzavot
yetkazib   berilgan   edi.   Joriy   yilda   esa   bu   ko’rsatkich   50-70   ming   tonnaga
ko’payishi va 400 million dollar daromad olinishi kutilmoqda.
O’zbekiston va AQSH tashqi iqtisodiy aloqalari
AQSH   va   O’zbekiston   o’rtasidagi   iqtisodiy   hamkorlikning   kelib   chiqish   tarixi,
rivojlanish dinamikasi, shart  – sharoitlari  va omillariga e’tibor  beradigan bo’lsak,
bu   hamkorlik   bosqichma   –   bosqich   rivojlanib   kelganligi   va   jadal   sur’atlarda
rivojlanayotganligini   kuzatish   mumkin.   O’zbekiston   bilan   AQSHning   o’zaro
manfaatli   savdo   munosabatlari   strategic   sheriklik   darajasiga   olib   chiqildi.   O’tgan
davr   mobaynida   ikki   tomonlama   savdo   munosabatlarini   yo’lga   qo’yish   negizida
~  19  ~ iqtisodiy   hamkorlikni   rivojlantirishning   ustuvor   sohalari   ham   belgilanib   bordi.
Shunga  ko’ra,   Amerika  kompaniyalari   tog’   –  kon   va  neft   –  gaz   mazmunda   qator
ustuvor   investitsiya   loyihalarini   amalgam   oshirishda,   agrosanoat   majmui,   oziq   –
ovqat   sanoati   va   transport   infratuzilmasining   texnalogik   bazasini   rivojlantirishda
ishtirok   etmoqda.   Respublikada   AQSH   investorlari   ishtirokida   tashkil   etilgan
300dan ortiq korxona, jumladan, 200dan ortiq qo’shma korxonalar va 100ga yaqin
to’liq   AQSH   sarmoyasiga   asoslangan   korxonalar   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Misol
tariqasida   ―Jeneral   Motors ,   ―Keyz   Korporeyshn ,   ―Koka   Kola ,   ―Teksako ,‖ ‖ ‖ ‖
―Beyker  Xyuz , ―Dyunevent , ―Prokter  end Gembl , ―Ey–Ay–Dji  kabi yirik	
‖ ‖ ‖ ‖
kompaniyalarni   keltirish   mumkin.   AQSH   O’zbekistonning   yirik   savdo–iqtisodiy
hamkori hisoblanadi va ikkala mamlakat o’rtasidagi savdo aylanmasi 2013 – yilda
443,1mln. dollarni tashkil etdi. 
O’zbekiston va Yevropa Ittifoqi tashqi iqtisodiy aloqalari
O’zbekiston   Respublikasi   va   Yevropa   Ittifoqi(YeI)   o’rtasida   o’zaro   hamkorlik
aloqalarining   rivojlanishida   1992   –   yilda   «O’zaro   hamkorlik»   to’g’risida
Memorandumning imzolanishi  muhim   ahamiyatga  ega. 1996  – yilda  O’zbekiston
Respublikasi   va   YeI   o’rtasida   savdo   –   iqtisodiy   munosabatlarni   yanada
rivojlantirishga   bag’ishlangan   «O’zbekiston   –   YeI   va   ularga   a’zo   davlatlar
o’rtasida hamkorlik munosabatlarini o’rnatish» to’g’risidagi shartnoma imzolandi.
YeI   ning   O’zbekiston   bilan   hankorligi   quyidagi   omillar   bilan   belgilanadi:  	

O’zbekistonning   geosiyosiy   va   strategik   joylashuvi;     O’zbekistonning   tabiiy   va	

Iqtisodiy salohiyati.  
YeI va O zbekiston tashqi savdosining tovar tarkibi, 2017-y.	
‟
Eksport Import
Qiymati, mln. yevro  Ulushi%  Qiymati,   mln.
yevro  Ulushi% 
Qishloq   xo’jalik
mahsulotlari  152  26.6  26  12.0 
Shundan: 
Oziq   –   ovqat 132  9.4  15  6.0 
~  20  ~ mahsulotlari 
Yoqilg’i   va   qazib
chiqarish  16  1.2  40  16.1 
Shundan: 
Yoqilg’i  12  0.9  28  11.3 
Sanoat
mahsulotlari  1198  72.4  179  85.1 
Shundan: 
Kimyo   sanoat
mahsulotlari  343  24.3  129  52.4 
Mashina   va
asbob–uskunalar  613  43.6  7  2.9 
To’qimachilik
sanoati
mahsulotlari  4  0.3  35  14.3 
Boshqa
mahsulotlar  2  1.0  236  2.9 
O’zbekiston   va   YeI   o’rtasida   savdo   aloqalari   barqaror   sur’atlarda   rivojlanib
bormoqda. 2017 – yilda O’zbekiston va YeI o’rtasidagi  tashqi savdo aylanmasi 1
mrld. 655 mln. Yevroni tashkil etdi
4. O’zbekiston iqtisodiyotining jahon bozoridagi o’rni va iqtisodiy
islohotlarning chuqurlashuvi va faoliyatni tartibga solish
O’zbekistonning   jahon   iqtisodiyotiga   qo’shilishining   shart-sharoitlari   va   tashqi
iqtisodiy faoliyatini amalga oshirish imkoniyatlari Respublika davlat mustaqilligini
qo’lga   kiritishi   bilan   vujudga   kela   boshladi.   Bunday   vaziyatda   tashqi   iqtisodiy
majmuani   boshqarishning   o’ziga   xos   tizimini   shakllantirish,   tashqi   aloqalarni
yo’lga qo’yish borasida qoida va tamoyillarni ishlab chiqish, respublikaning jahon
iqtisodiy tizimiga qo’shilish yo’llarini belgilash taqozo etiladi.
~  21  ~ Respublika tashqi siyosatini amalga oshirishning asosiy tamoyillari teng huquqlilik
va o’zaro manfaatdorlik negizida qurilsa, uning qoidalari ikki tomonlama va ko’p
tomonlama shartnoma munosabatlarida o’zaro manfaatli aloqalar o’rnatish, xalqaro
iqtisodiy ittifoqlar doirasidagi hamkorlikni chuqurlashtirishga asoslanadi.
O’zbekistonning   xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   jahon   xo’jalik   aloqalarida   ishtirok
etishning   asosi   ochiq   turdagi   iqtisodiyotni   vujudga   keltirishdir.   Shu   sababli
respublikamiz   mustaqillikka   erishgandan   keyin   qisqa   davr   ichida   80   dan   ortiq
davlat   bilan   diplomatiya   munosabatlarini   o’rnatdi,   dunyoning   20   dan   ortiq
davlatida diplomatiya elchixonalarini ochdi, ko’pgina xalqaro tashkilotlar  – BMT
iqtisodiy muassasalari, Jahon banki, Xalqaro bank, Xalqaro valyuta fondi, Xalqaro
moliya   korporatsiyasi,   Iqtisodiy   taraqqiyotga   ko’maklashuvchi   tashkilot   kabi
boshqa xalqaro moliyaviy-iqtisodiy tashkilotlarga a’zo bo’lib kirdi.
O’zbekistonning   jahon   xo’jaligiga   integratsiyalashuvi   jarayonlarining   o’ziga   xos
xususiyatlari to’g’risida to’xtalib, Prezidentimiz I. A. Karimov shunday degan edi:
«Integratsiya   haqida   gapirar   ekanmiz,   manfaatlar   birikuvining   xilma-xil
mexanizmlari   va   shakllari   hamda   integratsiya   turlari   mavjudligiga   asoslanamiz.
Bunga   sherikchilik   va   hamkorlik   qilishga   intilayotgan   mamlakatlarning
boshlang’ich shart-sharoitlari turlichaligi sababdir. O’zbekiston bir vaqtning o’zida
turli   darajalarda   –   dunyo   miqyosida   va   mintaqa   ko’lamida   –   integratsiya
jarayonlarida qatnashsa-da, ammo bir muhim qoidaga: bir davlat bilan yaqinlashish
hisobiga   boshqasidan   uzoqlashmaslikka   amal   qiladi.   Biz   bir   sub’ekt   bilan
sherikchilikning mustahkamlanishi boshqalar bilan sherikchilik munosabatlarining
zaiflashuviga   olib   kelishiga   qarshimiz.   Shu   sababli   O’zbekistonning   jahon
hamjamiyatidagi integratsiyalashuvi serqirra jarayondir»
Bugungi kunda O’zbekistonning jahon xo’jaligiga integratsiyalashuvi ko’p darajali
tizim   sifatida   amal   qilib,   uni   quyidagi   beshta   darajaga   ajratish   mumkin:   global;
transkontinental;   mintaqalararo;   mintaqaviy;   mahalliy.   Har   bir   darajadagi
integratsion   aloqalarning   o’ziga   xos   vazifalari   mavjud.   O’zbekistonning   global
darajada   amalga   oshiriluvchi   strategik   integratsion   vazifasi   –   bu   mamlakatdagi
barcha   xo’jalik   sub’ektlarining   tashqi   bozor   bilan   o’zaro   aloqasini   ta’minlash
~  22  ~ uchun teng huquqli va milliy manfaatlarga mos keluvchi shart-sharoitlarni yaratish
asosida   uning   xalqaro   valyuta-moliya   va   savdo   mexanizmlariga   bevosita
qo’shilishidir. O’zbekistonning BMT, yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti
(OBSE),   yevropa   hamjamiyati,   NATO,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   fondi,
Iqtisodiy   hamkorlik   tashkiloti   (EKO)   kabi   tashkilotlar   faoliyatidagi   faol   ishtiroki
uning jahon xo’jaligiga yanada kengroq integratsiyalashuvini ta’minlaydi.
O’zbekistonning   transkontinental   darajada   amalga   oshiriluvchi   integratsion
vazifasi  – bu xalqaro transosiyo Iqtisodiy xamkorlik tashkiloti  (EKO)  doirasidagi
o’zaro   aloqalarni   yanada   kuchaytirishdan   iborat.   Bu   tashkilot   1992   yilda   tashkil
etilgan bo’lib, o’z ichiga Osiyo qit’asining 10 ta davlati (Turkiya, Eron, Pokiston,
Afg’oniston, O’zbekiston, Qozog’iston, Qirg’iziston, Tojikiston, Turkmaniston va
Ozarbayjon)   ni   oladi.   Uning   asosiy   maqsadi   –   xo’jalikning   transport,
kommunikatsiyalar,   sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   savdo,   turizm,   ishchi   kuchi
resurslarini   rivojlantirish   kabi   sohalarida   mintaqaviy   va   xalqaro   iqtisodiy
hamkorlikni yo’lga qo’yishdan iborat.
O’zbekiston mintaqalararo darajada yangi mustaqil davlatlar – MDH mamlakatlari
bilan integratsiyaga kirishdi. O’zbekiston birinchilar qatorida MDHni tashkil etish
g’oyasini  qo’llab-quvvatladi, uning tashkilotchilari  tarkibiga kirdi, integratsion va
kooperatsion   aloqalarini   mustahkamlash   hamda   uning   Xalqaro   iqtisodiy   qo’mita
(MEK),   Davlatlararo   bank   (MGB),   MDH   Statistika   qo’mitasi   kabi   institutsional
tuzilmalarini shakllantirishda faol ishtirok etmoqda.
O’z   o’rnida   ta’kidlash   lozimki,   keyingi   paytlarda   MDH   o’zining   tashkil   topishi
chog’idagi dastlabki maqsadi – ya’ni, mavjud xo’jalik aloqalari va imkoniyatlardan
foydalanishda   o’zaro   manfaatli   hamkorlik   munosabatlarini   yo’lga   qo’yish   va   shu
asosda   iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlash   maqsadi   hamda   undan   kelib   chiquvchi
vazifalarga   mos   kelmay   qoldi.   Bu   tashkilot   faoliyat   yo’nalishida   ko’proq   siyosiy
masalalar,   «integratsion   aloqalarni   kuchaytirish»   shiori   ostida   kuchli
mamlakatlarning   nisbatan   kuchsiz   mamlakatlar   ichki   ishlariga   aralashuvi,   ular
manfaatlarining   siqib   qo’yilishi,   iqtisodiy   va   siyosiy   tazyiq   o’tkazish   holatlari
ustunlik   kasb   eta   boshladi.   Bunday   holatlarga   1-Prezidentimiz   I.   A.   Karimov
~  23  ~ MDHga   a’zo   mamlakatlarning   turli   darajadagi   yig’ilishlarida   tanqidiy   nuqtai
nazardan   qarab,   uni   tubdan   isloh   qilish   borasida   o’zlarining   amaliy   takliflarini
berganlar.
O’zbekistonning   mintaqaviy   darajadagi   integratsiyasi   –   bu   umumiy   tarixga,
yagona  madaniy  an’analarga,  o’xshash   turmush   tarzi   va  mentalitetga  ega  bo’lgan
qardosh   xalqlarni   birlashtiruvchi   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   o’rtasidagi
hamkorlikni   mustahkamlash   va   rivojlantirishdan   iborat.   Bunday   integratsion
aloqaning aniq shakli  sifatida 1992 yilning yanvar oyida tashkil  etilgan Markaziy
Osiyo mintaqaviy hamkorligi (TSARS) tashkil etildi.
Yana bir istiqbolli, kuchli salohiyatga ega bo’lgan mintaqaviy birlashmalardan biri
–  Shanxay  hamkorlik  tashkiloti   (SHOS)dir.  Bu   tashkilot   2001  yilning  15  iyunida
oltita   –   O’zbekiston,   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,   Rossiya   va   Xitoy
mamlakatlari hamkorligida tashkil etildi.
Bugungi   kunda   SHanxay   hamkorlik   tashkilotining   xalqaro   maydondagi   nufuzi,
obro’-e’tibori sezilarli darajada oshib bormoqda. Ushbu tashkilot safidan joy olish
istagini   bildirgan   davlatlar   soni   ham   ko’paymoqda.   ShHTning   salohiyati   haqida
gapirganda   masalaning   faqat   iqtisodiy   jihati   hisobga   olinsa   ham,   uni   yirik
iqtisodiy-integratsiyaviy tashkilot deb atash uchun barcha asoslar yetarlidir.
ShHTning   salohiyat   va   imkoniyatlari   to’g’risida   so’z   ketganda,   eng   avvalo   unga
a’zo   mamlakatlar   egallagan   hudud   ko’lamining   ahamiyatli   darajada   kattaligini
ta’kidlash o’rinlidir. ShHTga a’zo davlatlarning umumiy hududi 30178,7 ming km.
kv   ni   tashkil   etib,   unda   eng   katta   salmoqni   Rossiya   (56,6%)   va   Xitoy   (31,8%)
egallaydi   (1-jadval).   Mazkur   tashkilotga   a’zo   davlatlar   aholisi   soni   1,5   mlrd.dan
ko’proq bo’lib, aholi umumiy sonidagi salmog’i jihatidan Xitoy eng katta ulushga
ega   –   87,0   %.   So’nggi   yillarda   SHHTga   a’zo   davlatlar   tomonidan   ishlab
chiqarilgan   YAIM   hajmi   12,1   trln.   doll.dan   oshadi.   O’zbekistonning   Shanxay
hamkorlik   tashkiloti   mamlakatlari   bilan   iqtisodiy   integratsiyasining   kuchayishi
ko’p   jihatdan   mazkur   mamlakatlarning   milliy   manfaatdorligi   bilan   belgilanadi.
Eng avvalo,  O’zbekiston  raqobat  jihatidan nisbatan ustunlikka  ega bo’lgan ishlab
chiqarish   sohalari   tovarlari   –   paxta   xomashyosi,   mashinasozlik,   kimyo   sanoati,
~  24  ~ qurilish   materiallari   sanoati,   elektr   energetikasi   tovarlarining   savdosini
kengaytirishi   maqsadga   muvofiqdir.   Shuningdek,   telekommunikatsiyalar,   suv   va
energiya   resurslaridan   foydalanish,   xalqaro   turizm,   hamkorlikdagi   ekologik
loyihalarni amalga oshirish borasida integratsiya aloqalarini kuchaytirish lozim.
~  25  ~ Xulosa .
Tarixga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   biz   mamlakatimiz   hududida   qadim   tarixda
ham   faol   savdo   aloqalari   sodir   bo’lib   turganini   ko’rishimiz   mumkin.   Bunga
Qadimgi Baqtriya, Katta Xorazm va Sug’diyona davlatlari hududida bo’lgan savdo
aloqalarini   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Amir   Temur   va   Temuriylar   davrida
ayniqsa   savdo   –   sotiq   munosabatlari   yaxshi   rivojlandi.   Bunga   Amir   Temurning
olib   borgan   oqilona   davlat   siyosati   sabab   bo’lgan.   Amir   Temur   Fransiya   qiroliga
xat yozib, unda Xitoydan boshlanadigan Buyuk Ipak yo’lini Movaraunnahr orqali
Yevropa davlatlariga yetkazish va o’zaro tashqi iqtosodiy aloqalarni yo’lga qo’yish
taklifini bildirgan. Mustaqillikka erishganimizdan so’ng muhtaram 1-Prezidentimiz
ham   xalqaro   munosabatlarni   qayta   tiklashga   bor   e’tiborlarini   qaratdilar.   Buning
natijasida   tez   fursatlarda   davlatimiz   yuqori   darajada   rivojlanib   jahon   miqyosida
o’zining ishonchli iqtisodiy hamkorlariga ega bo’ldi. Respublikamizning iqtisodiy
geografik jihatdan qulay joylashganligi va boy tabiiy resurs, xomashyolarga egaligi
xorijiy   davlatlarni   biz   bilan   hamkorlikka   chorlaydi.   Prezidentimiz   Mirziyoyev
Sh.M   tashabbuslari   bilan   avvalo   bizga   qo’shni   bo’lgan   davlatlar   bilan   o’zaro
mustahkam do’stlik shartnomalari imzolandi va iqtisodiy aloqalar yo’lga qo’yildi.
Bunga   misol   tariqasida   mamlakatimizga   chegaradosh   bo’lgan   Qozog’iston
Respublikasi   bilan   olib   borilayotgan   iqtisodiy   aloqalarni   misol   qilib   keltirish
mumkin.   2016   yilnining   14   –   16   aprel   kunlari   Qozog’iston   Prezidenti
mamlakatimizga amaliy tashrif buyurdi. Mamlakatlarimiz o’rtasidagi o’zaro tovar
ayirboshlash   hajmi   izchil   o’sib   bormoqda.   2015-yil   yakunlariga   ko’ra,   bu
ko’rsatkich 3 milliard dollardan ziyodni tashkil qilgan.
Qozog’istonda   mamlakatimiz   ishbilarmonlari   ishtirokida   tashkil   etilgan   151
korxona   faoliyat   yuritmoqda.   Yurtimizda   Qozog‗iston   kapitali   ishtirokida   206
korxona, shu jumladan, 171 qo’shma korxona ochilgan. O’zbekiston Respublikasi
va   Qozog‗iston   Respublikasi   o’rtasidagi   hamkorlik   bo’yicha   hukumatlararo
komissiya   o’zaro   aloqalarni   izchil   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda.   Joriy   yil   10-
11-mart   kunlari   Ostona   shahrida   mazkur   komissiyaning   15-majlisi   bo’lib   o’tdi.
2010-2020-yillarga   mo’ljallangan   Iqtisodiy   hamkorlik   strategiyasiga   muvofiq
~  26  ~ savdo,   sarmoya,   transport,   kommunikatsiyalar,   bojxona,   suv-energetika   va
innovatsiya   yo’nalishlarida   amalga   oshirilayotgan   istiqbolli   loyihalar   samarasi
o’zaro   aloqalarga   qo’shimcha   sur’at   bag‗ishlamoqda.   Transport
kommunikatsiyalari   sohasi   hamkorlikning   ustuvor   yo’nalishlaridan   hisoblanadi.
Mamlakatlarimizning   avtomobil   va   temir   yo’llari   o’zaro   integratsiyalashgan.   Bu
muhim kommunikatsiya tarmog‗i  uchinchi  davlatlar  uchun ham tranzit  vazifasini
o’tamoqda. O’zbekiston bugungi kunda dunyoning ko’pgina davlatlari bilan o’zaro
iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’ygan.   Respublikamiz   Jahon   bozorida   ham   o’z
o’rniga   ega   va   o’zining   eksport   mahsulotlari   bilan   ishtirok   etmoqda.   Shu   bilan
birgalikda   Jahon   bozoridan   o’zi   uchun   kerakli   tovar   va   xizmatlarni   ham   harid
qiladi.   Prezidentimiz   say   harakatlari   bilan   xorijiy   hamkorlar   bilan   iqtisodiy
aloqalarni   yaxshilash   maqsadida   tegishli   Qonun   va   Farmonlar   qabul   qilindi.
Shuningdek,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   maqsadida   xorijiy   investorlar
uchun   qulay   investitsion   muhit   ham   yaratildi.   Buning   natijasida,   dunyoning
Rossiya, Xitoy, Yaponiya, AQSH va Yevropa ittifoqi davlatlari bilan ikki tarflama
kelishuvlar   imzolangan.   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,
xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   tizimiga   va   jahon   xo’jaligiga   chuqurroq
integratsiyalashib   borishga   intilmoqda.   Hozirgi   kunda   jahondagi   iqtisodiy
munosabatlarda   globallashuv   jarayoni   tobora   kuchayib   bormoqda.   Bu   borada   1-
Prezidentimizning   «   …   tobora   chuqurlashib   borayotgan   jahon   moliyaviy   inqirozi
mamlakatimizga   ta’sir   ko’rsatmaydi,   bizni   chetlab   o’tadi,   degan   xulosa
chiqarmaslik   kerak.   Masalani   bunday   tushunish   o’ta   soddalik,   aytish   mumkinki,
kechirib bo’lmas xato bo’lur edi. Barchamiz bir haqiqatni anglab yetishimiz lozim
–   O’zbekiston   bugun   xalqaro   hamjamiyatning   va   global   moliyaviy   –   iqtisodiy
bozorning   ajralmas   tarkibiy   qismi   hisoblanadi»1   degan   so’zlarini   esga   olishimiz
muhimdir.   Shuningdek,   dunyoning   yirik,   jadal   iqtisodiy   rivojlanayotgan
mamlakatlari bilan savdo – sotiq aloqalarini kengaytirish, «… eksport qilinadigan
mahsulotlarimizni   tarkibini   va   umuman,   tashqi   savdo   aylammasini   yanada
diversifikatsiya   qilish   dolzarb   masala   bo’lib   qolmoqda».   Xulosa   o’rnida   shuni
aytish mumkinki, Prezidentimiz Mirziyoyev Sh.M ta’kidlaganlaridek, biz bugungi
~  27  ~ shiddat   bilan   rivojlanib   borayotgan   jahon   bozorida   o’z   o’rnimizni   saqlab   qolish,
mamlakat   hududida   barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   xorijiy   mamlakatlar
bilan   mustahkam   iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yish   va   ichki   bozorni   himoya
qilgan holda eksport va import operatsiyalarini yanada rivojlantirish uchun tinmay
xarakatda   bo’lishimiz,   o’qib   o’rganishimiz   va   asosiysi   bor   kuch   va   e’tiborimiz
bilan   yurt   tinchligini   saqlashimiz   zarurdir.   Chunki   tinchlik   bo’lgan   joyda
rivojlanish va o’sish bo’ladi.
~  28  ~ Foydalanilgan adabiyotlar:
1.  A.  V.  Vahobov,  D.   A.  Tadjibayeva,  Sh.  X.  Xajibakiyev   ―Jahon  iqtisodiyoti   va
Xalqaro iqtisodiy munosabatlar . «Baktria press» 2015.-584 bet. ‖
2. A. V. Vahobov, Sh. I. Raxmanov, Sh. X. Xajibakiyev, X. A. Usmanova ―Jahon
iqtisodiyoti va Xalqaro iqtisodiy munosabatlar  «Voris-nashriyot», 2014.-320 bet. 	
‖
3.  ―Jahon  iqtisodiyotiga  integrasiya   Ishmuxamedov.A.I.  o'quv  qo'llanma,  2004.	
‖
4. ―O'zbekistonning iqtisodiy va ijtimoiy jug'rofiyasi  G. Asanov, M. Nabixonov,	
‖
I. Safarov.
Undan tashqari quyidagi internet saytlaridan ham foydalanildi: 
www.stat.uz – O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasining
rasmiy sayti. 
www.uza.uz – O’zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.
 www.ceep.uz – O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
www.ziyonet.uz
www.buxdu.uz
~  29  ~