Tashqi savdoni davlat tamonidan tartibga solish va boshqarish yo‘llari

Mavzu: Tashqi savdoni davlat tamonidan 
tartibga solish va boshqarish yo‘llari
.  Tashqi savdo siyosati quyidagi ikki 
yo‘nalishni o’z ichiga oladi  
•
Eksport siyosati – eksportga yo’nalitirilgan 
rivojlanish modeli doirasida rivojlanadi. 
•
Import siyosati – import siyosatining asosiy 
yo’nalishlaridan biri import o’rnini qoplash 
siyosati. Davlatning tashqi savdoga aralishish 
darajasiga ko’ra
•
Erkin savdo  munosabatlari, talab va taklif 
asosida rivojlanadigan erkin savdo davlatning 
eng kam aralashuvi siyosatini aks ettiradi.
•
Proteksionizm  – tarif va notarif 
instrumentlarni qo’llash yo’li bilan ichki 
bozorni xorijiy raqobatchilardan himoya 
qilish davlat siyosatidir. Proteksionistik tamoyillar rivojlanishining 
quyidagi shakllarini ajratish mumkin:
•
Selektiv proteksionizm – ayrim mamlakatlar yoki tovarlar 
guruhiga nisbatan qo’llaniladi;
•
Tarmoq proteksionizmi – muayyan tarmoqlarni, avvalo agrar 
proteksionizm doirasida qishloq xo’jaligini himoyalaydi;
•
Jamoaviy proteksionizm – mamlakatlar birlashmalari 
tomonidan ushbu birlashmaga kirmaydigan mamlakarlarga 
nisbatan qo’llaniladi;
•
Yashirin proteksionizm – ichki iqtisodiy usullar yordamida 
amalga oshiriladi Tashqi savdo siyotini amalga oshirishda 
davlatning vazifalari
•
Davlatning xalqaro savdodagi asosiy vazifasi – 
mamlakat eksportiyorlariga o’z mahsulotlarini 
iloji boricha ko’proq miqdorda xorijga eksport 
qilishda yordam berish, ularning tovarlarini 
tashqi bozorda yanada raqobatbardosh qilishdir.
•
Mamlakat ichida xorijiy tovarlarga talabni 
kamaytirish va importni cheklash ham 
davlatning vazifasidir. Tashqi savdo siyosati dastaklarining guruhlanishi
Usullari Savdo siyosatining 
dastaklari Ustun darajada tartibga solish sohasi
Tarif Bojxona bojlari Import
Tarif kvotasi Import
Notarif Miqdoriy Kvotalash Import
Litsenziyalash Eksport Import
“ Eksportni ixtiyoriy cheklash” Eksport
Yashirin Davlat xaridlari Import
Mahalliy komponentlarni 
ushlab turish talabi Import
Texnik to’siqlar Import
Soliq va yig’imlar Import
Moliyaviy Subsidiyalar Eksport
Kreditlash Eksport
Demping Eksport Bojxona tarifining turlari
•
Tashqi savdoni tartibga solishda hukumat tarif va notarif 
dastaklarni qo‘llaydi va ushbu dastaklarning amaliy 
qo‘IIanilishini davlat yoki jamoat tashkilotlari ta’minlaydi. 
Tariflar  bojxona tariflariga asoslangan dastaklar bo‘lsa, 
notarif  dastaklar qolgan hamma dastaklarni o‘z ichiga oladi.
•
Savdo siyosatining asosiy dastagi — bu bojxona tarifidir. 
Bojxona tarifiga turli xil ta’riflar berilgan, ammo, fikrimizcha 
ular orasida eng to‘g‘risi quyidagicha: «bojxona tarifi — bu 
mahsulot bojxona chegarasidan olib o‘tilayotganda to‘lanishi 
kerak bo‘lgan bojxona bojlari haqidagi umumiy 
ma’lumotdir». Bojxona boji mahsulotni import yoki eksport qilganda boj-
xona xodimlari tomonidan undiriladigan majburiy to‘lovdir. 
Bojxona boji quyidagi vazifalarni bajaradi:B
o
jx
o
n
a
 b
o
ji v
a
z
ifa
la
ri
fiskal — davlat byudjetiga kelib tushuvchi tushumlardan biri 
bojxona bojidir;
proteksionistik (himoya vazifasi) — importni cheklash orqali 
milliy ishlab chiqaruvchilarni xorijiy raqobatdan himoya qiladi;
balanslovchi — ayrim sabablarga ko‘ra ichki narxi jahon 
narxidan past bo‘lgan mahsulotlarni xorijga oqib chiqib ketilishini 
cheklaydi     Bojxona bojlari
Undirish 
usuliga ko’ra
Maxsus
Advalor
Aralash Soliq solish 
obyektiga ko’ra
Import
Eksport
Tranzit Mazmuniga 
ko’ra 
Mavsumiy 
Dempingga 
qarshi 
Kompensatsion Kelib chiqishiga 
ko’ra 
Avtonom
Konvension 
Preferensial  Stavka turiga 
ko’ra
Doimiy 
O’zgaruvchan  Hisoblash 
usuliga ko’ra
Nominal 
Real                        Undirish usuliga ko’ra
advolor — mahsulotni bojxona qiymatidan foiz 
shaklida hisoblanuvchi va undiriluvchi boj.
spetsifik — mahsulotning har bir o‘lchov birligidan 
belgilangan miqdorda undiriladigan boj.
kombinatsiyalashgan — advolor va spetsifik uzviy 
ravishda birgalikda qo‘llaniluvchi boj.    Undirish obyektiga ko‘ra
import — import qilinuvchi 
mahsulotlardan undiriluvchi boj.
eksport — eksport tovarlaridan 
undiriladi.
tranzit — bojxona hududini kesib 
o‘tuvchi tovarlardan undiriladi.    Xarakteriga ko‘ra
davriy — davriy mahsulotlar (asosan, qishloq xo‘jalik 
mahsulotlari)ning xalqaro savdosini tartibga solishning joriy dastagi 
bo‘lgan bojlar
dempingga qarshi — mamlakat hududiga o‘zining haqiqiy narxidan 
past narxda tovar olib kirilishi natijasida milliy ishlab chiqaruvchilarga 
zarar yetkazilsa, bu mahsulot importidan undiriladigan boj
kompensatsion — import qilinadigan mahsulotni ishlab chiqarishda 
bevosita yoki bilvosita subsidiyalar qo‘llanilgan bo‘lsa va buning 
natijasida milliy ishlab chiqaruvchilarga zarar keltirilayotgan bo‘lsa, 
qo‘llaniladigan boj.    Kelib chiqishiga ko‘ra
avtonom — davlat boshqa davlatlar bilan kelishib 
o‘tirmasdan joriy qilingan bir tomonlama bojlarr
konvension — ikki yoki ko‘p tomonlama kelishuv 
asosida joriy qilinuvchi bojlar
preferensial — sanoat jihatidan rivojlangan 
mamlakatlar rivojlanayotgan mamlakatlardan  import 
qilinadigan tovarlardan undiriladigan chegirmali bojlar    Stavka turiga ko‘ra
doimiy — shart-sharoit o‘zgarsa ham 
o‘zgarmasdan turadigan boj.
o‘zgaruvchan — hukumat tomonidan belgilab 
qo‘yilgan hollarda o‘zgarib turuvchi bojdir   Hisoblash usuliga ko‘ra
nominal — bojxona tarifida ko‘rsatilgan boj stavkalari. 
Bu stavkalar mamlakat bojxona himoyasi to‘g‘risida 
faqat umumiy ma’lumotlarni berishi mumkin;
real — qism va detallardan undiriluvchi bojxona bojlarini 
hisobga olgan holda yakuniy tovarlardan undiriluvchi 
haqiqiy boj. Bu boj tarif eskalatsiyasini aks etiradi.   Tarif kvotasi
•
Import boji ichki qarama-qarshilikka ega. Ya’ni ishlab 
chiqaruvchilar, bir tarafdan, xalqaro raqobatdan qutulish 
maqsadida import bojidan manfaatdor bo‘lsa, ikkinchi 
tomondan, ish vaqtidan tashqari vaqtda iste’molchi sifatida 
import tarifiga qarshidirlar. Bu ziddiyat qisman tarif kvotasini 
joriy qilish orqali hal etiladi.
•
Tarif kvotasi — o‘zgaruvchan bojxona boji ko‘rinishi bo‘lib, 
boj stavkasi miqdori import qilinadigan tovar hajmiga bog‘liq 
bo‘ladi: ma’lum chegaradagi importga pastroq miqdordagi 
boj, bu chegaradan oshib ketganda yuqoriroq boj o‘rnatiladi. Proteksionizmning salbiy xususiyatlari
•  Aholi turmush darajasi xarajatlar ulushining ortib ketishi tufayli pasayishi. 
Import bojlari kiritilganidan keyin xaridorlar ichki bozorga olib kirilgan 
tovarlar uchun yanada yuqoriroq haq to‘lashga majbur bo‘lishadi. Bu 
investitsiyalarga aylanishi mumkin bo‘lgan aholi jamg‘armalarining 
kamayishiga olib keladi.
•  Aksariyat mamlakatlar tomonidan tarif cheklashlarining joriy etilishining 
zanjir reaksiyasi bilan bog‘liq xalqaro ko‘paytiruvchi samarasi vujudga kelishi.
•  Milliy iqtisodiyotda samarasiz sohalar va korxonalarning saqlanib qolishi. 
Turli imtiyozlar berilishi natijasida ishlab chiqaruvchilarda mahsulot ishlab 
chiqarish xarajatlarini kamaytirish va raqobatbardosh tovarlar ishlab 
chiqarishga rag‘bat bo‘lmaydi.
•  Iqtisodiy sohada korrupsiya va egallagan mansab, lavozimidan 
foydalanishning ko‘rinishlari keng tarqaladi. Milliy iqtisodiyotning 
«yopiqligi», odatda, TIF ning kriminallashuvi uchun ozuqa muhitini yaratadi. Hukumatning TIF ni tartibga solish bo'yicha chora-
tadbirlar kompleksini joriyetishga majbur etuvchi omillar
•  iqtisodiyotning yangidan shakllanayotgan sohalarini qudratli xorijiy kompaniyalar 
raqobatidan himoyalash;
•  davlat ko‘magisiz tuzilmani qayta qurishning iloji bo‘lmagan jahon bozorida 
raqobatbardosh boimagan «eski» sohalarni qoTlab-quvvatlash;
•  kamsituvchi savdo siyosati amalga oshirayotgan mamlakatlar yoki kompaniyalarga 
javob tariqasida demping va xorijiy raqobatning boshqa notarif usullari bilan 
kurashish;
•  jahon bozor konyunkturasidagi tebranishlarning milliy iqtisodiyotga ta’sirini 
kamaytirish. Bu omil xomashyo va tabiiy resurslar eksport qiluvchi mamlakatlar 
uchun dolzarb hisoblanadi;
•  byudjetning daromad qismini shakllantirish, ko‘paytirish — o‘tish davri 
iqtisodiyoti va rivojlangan mamlakatlarda aksariyat hollarda proteksionistik 
siyosatning tarkibiy unsurlari bo‘lgan bojxona bojlari va boshqa egri soliqlar 
hisobiga amalga oshiriladi. Tarif usullarini qo‘llash tarafdorlarining fikricha, 
tariflarning iqtisodiyotga ijobiy ta’siri quyidagichaT
a
rifl
a
rn
in
g
 iq
ti
s
o
d
iy
o
tg
a
 	
ijo
b
iy
 ta
’s
iri
tariflar yosh tarmoqlarni himoya qilishga xizmat qiladi;
davlat byudjetining daromad manbayi sifatida foydalaniladi
mamlakat ichkarisida daromadni qayta taqsimlash faollashadi
arzon xorijiy ishchi kuchini jalb etish imkoniyati yaxshilanadi
mamlakatning xomashyo ishlab chiqarishga ixtisoslashuvining oldi 
olinadi Tarif usullarini qo‘llashga qarshi bo‘lganlarning fikricha, 
tariflarning iqtisodiyotga salbiy ta’siri quyidagicha.T
a
rifla
rn
in
g
 iq
tiso
d
iy
o
tg
a
 	
sa
lb
iy
 ta
’sirla
ri
tariflar tashqi savdoni cheklash, dunyo ishlab chiqarishi hajmining qisqarishi 
sabab bo‘ladi
mamlakatlar o‘rtasida tovarlarning optimal taqsimotiga to‘sqinlik qiladi
iste’molchiga soliq yukining ortishiga olib keladi
importga belgilangan tariflar eksport hajmining qisqarishiga ta’sir qiladi
importga belgilangan tariflar eksport hajmining qisqarishiga ta’sir qiladi       Xulosa 
•
Shunday  qilib,  proteksionizm  tashqi  savdo  operatsiyalariga 
turli-tuman  cheklashlarni  joriy  etuvchi  davlatga 
vaqtinchalik,  taktik  yutuq  keltirsa-da,  strategik,  uzoq 
muddatli  strategiyada  istiqbolsiz  siyosat  hisoblanadi.  Bu 
siyosat XX asr tajribasidan ma’lumki, aholi turmush darajasi 
va farovonligining pasayishiga olib keladi. Shunday boisa-da, 
iqtisodiy  erkinlashtirish  kursini  saqlagan  holda 
proteksionizmning  ayrim  unsurlaridan  oqilona  foydalanish 
ma’lum  vaqt  mobaynida  milliy  iqtisodiyotni  rivojlantirishda 
ijobiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin.