Tejamkorlik asosida korxona xarajatlarining samaradorligini oshirish yo’llari

1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Tejamkorlik asosida korxona xarajatlarining
samaradorligini oshirish yo’llari 2Reja
Kirish
1. Korxonani boshqarishda kadrlar salohiyatidan maqsadli   foydalanishda xorij  
tajribasi.
2. Korxonani   samarali   boshqarishda   eng ustuvor   usullardan  
foydalanish.
3. Tejamkorlik asosida korxona xarajatlarining samaradorligini oshirish yo llari
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 3Kirish
Kurs   ishining   mavzusining   dolzarbligi.   O’zbekistonda   olib   borilayotgan
iqtisodiy   islohotlar   bozor   munosabatlarini   shakllantirar   ekan   tashkilotlarning
mavqesini ham tubdan o zgartirmoqda. Turli xil mulk, hajmi va   faoliyati har xil bo
lgan   korxonalarning   mavjud   bo   lishi   yangi   iqtisodiy,   va   huquqiy   munosabatlar
shakllanishiga   olib   kelmoqda.   Bu   holat   insonlar   o rtasidagi   munosabatlarga  ham  o
zini   ta   sirini   ko   rsatmokda,   ularning   mulkka,   olinayotgan   natija   va   uning
samaradorligiga   bo lgan   qarashi   tubdan   o zgarib   bormoqda.   Menejmentning asosiy
ob   ekti   xodimlar   bo   lganligi   sababli,   zamonaviy   tashkilotni   boshqaruv   jarayonida
asosiy,   e   tibor   xodimlar   faoliyati,   ularning   o   zaro   munosabatlari,   manfaatlari,
maqsadga   intilish   yo   llari   muhim   o   rin   egallaydi.   Respublikamizda   ijtimoiy   yo
naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   strategiyasini   qabul   qilinishi   aholining,
shu   jumladan,   korxonalar   xodimlarining   hayotini   yaxshilash,   yashash   va   ishlash
sharoitini   yuqori   saviyaga   ko   tarishni   asosiy   maqsadlardan   biri   qilib   belgiladi.
Korxona   miqyosida,   mulkning  shakli   va   unga   bo  lgan   munosabatdan   qat   iy   nazar,
xodimlar   samarali   faoliyat   ko rsatishi   va   ularning   jismoniy   va   aqliy   salohiyatidan   to
laroq   foydalanish   hamda   har   bir   tashkilot oldiga qo ygan maqsadga erishish uchun
xodimlarning boshqaruv tizimini   oqilona   tashkil   etish   muhimdir.
O’zbekistonRespublikasining   jahon   iqtisodiy   xo   jalik   tizimiga   chambarchas
bog   lanayotganligi   va   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o   tayotganligi
natijasida xalq xo jaligi miqyosida yangi mulk shaklidagi korxonalar, kompaniyalar,
firmalar,   jamiyatlar   shakllanayotganligi   munosabati   bilan   boshqarishning
mazmunan yangi turi bo lgan menejmentni o rganishga bo lgan ehtiyoj tobora ortib
bormoqda.   O’zbekistonRespublikasining   Birinchi   Prezident   I.   A.   Karimov   ta
kidlaganidek   ―   "Bugungi   kunning   eng   muhim   vazifasi   hayotimizning   barcha
sohalarida,   ayniqsa,   boshqaruvda,   respublika   miqyosida,   viloyat,   shahar,   tuman,
qishloq  va mahallalarni   boshqarishda,  tarmoq bo  g inlarini   idora  etishda,  yangicha
fikrlaydigan, qiyin damlarda ma suliyatni o z zimmasiga ola biladigan, hayot bilan
hamqadam   yurishga   qodir,   iymoni   pok,   bilimdon,   ishbilarmon   odamlarni   topish, 4ularga   ishonch   bildirishdan   iboratdir»   degan   so   zlari   bugungi   kunda   dolzarb
ahamiyat kasb   etmoqda.
Darhaqiqat,   hozirgi   kunda   yuqori   malakali   yuksak   kasbiy   mahoratga   ega
bo lgan boshqaruvchilargina mamlakatimiz taraqqiyotini jahonning eng rivojlangan
davlatlari   qatoriga   iqtisodiy   bo hronlarsiz olib   chiqishi   mumkin.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   belgilab   berilgan   2017-2021
yillarda   O’zbekistonRespublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo   nalishi
Harakatlar   startegiyasi   barcha   sohalarni   deyarli   qamrab   olgan   bo   lib,   buning
na t i j a s i da     k o   p gi na     i s t i qb o l li     i sh lar     a m al g a     o sh ir i l m oqda . Ju m la d a n     20 1 8 - y il―
Fa ol tadbirkorlik,   innovatsion   g oyalar   va   texnologiyalarni   qo llab   quvvatlash   yili	‖
Davlat   dasturi   loyihasi   jamoatchilik   muhokamasiga   taqdim   etildi.   Dastur   loyihasi
237   banddan   iborat   bo   lib,   O’zbekistonRespublikasi   Prezidentining   2017-yil   22-
dekabr   kuni   Oliy   Majlisga   taqdim   etgan   Murojatnomasida   keltirilgan   asosiy   g oya
va   takliflar   hamda   2017-2021   yillarda   O’zbekistonRespublikasini   Rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo   nalishi   bo   yicha   Harakatlar   strategiyasida   belgilangan   asosiy
vazifalardan   kelib   chiqqan   holda   ishlab   chiqildi.Buning   natijasida xususiy sektorda
mablag   lardan   samarali   foydalanilmoqda.Tarmoqlarda   yuqori   sifatli   mahsulotlar
tayyorlash,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish   va   mehnat   unumdorligini
oshirishni   ta   minlashga   bo   lgan   qiziqish   va   intilish   ancha   kuchli   bo   lib,   ishlab
chiqarish   tufayli   imkon   qadar   ko   p   daromad   olish   kabi   pirovard   moliyaviy
natijalarga   erishilayotganini   ta   kidlash   joiz.   Shuni   yana   alohida   ta   kidlab   o   tish
joizki,   Bu   Harakatlar   strategiyasi   bo   yicha   davlat   dasturi   loyihasi   jamoatchilik
muhokamalari   natijalari   tahlili   va   kelib   tushgan   takliflar   asosida   yanada
takomillashtirildi.   Bularning   barchasi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   faoliyat
yuritayotgan   xususiy   korxonalarning   asosiy   maqsadidir. 51.Korxonani boshqarishda kadrlar salohiyatidan maqsadli
foydalanishda xorij   tajribasi.
Xodimlar   boshqaruvning   fundamental   bilimlariga   tayanib,   eng   kam
boshqaruv harajatlari bilan eng ko’ p ijtimoiy samara olishga intiladi. Oxirgi natija
qanchalik   yuqori,   boshqaruv   yo’   qotishlari   qanchalik   kam   bo   lsa,   ijtimoiy
menejmentning   samaradorligi   shunchalik   yuqori   bo   ladi.   Bu   boradagi
nazariyalarning paydo bo lishi XX - asr 80-90 yillarda G arbdagi boshqaruvchanlik
revolutsiyasi   natijasida   yuzaga kelgan. U   ijtimoiy soxadagi   samarali   boshqarish   ta
siri va uning bozor strukturasi, moliya, iqtisod, boshqaruv tuzulmalarining teskari
bog   likliklari   bilan   aloqador.   Ijtimoiy   boshqaruv   sohasi   ham   ta   sir   etish   ob   ekti,
ham   sub   ekti   nuqtai-nazaridan   mustaqil,   ko   p   tuzilmali   va   ommaviy   bo   lib
bormoqda,   bu   sohada   o’   zgacha   boshqaruvchi-mutaxassis   paydo   bo   lmokda.
Shartnoma bo yicha   yollangan, natijalar bo yicha bosh-qaruv faoliyatiga mas ul bo
lgan   har   bir   menejer   boshqaruv   sohasida   tadbirkorga   aylanmoqda.   Boshqaruv   va
boshqaruvchilar-ning   alohida   istituti-bozor   shakllanmoqda.   U   davlat   boshkaruvi
bilan   munosib   raqobatlashmoqda.   Jahon   tajribasi   shuni   ko   rsatdiki,   bu   nafaqat
menejerlar, balki   davlat   boshqaruv   organlarining   ham   mas uliyatli   va   professional
jamoasini   shakllantirishda   asosiy mexanizm   ekan.
Avval aytilganidek, nafaqat menejmentning klassik holat-lari rivojlanishi va
chuqurlashuvi  sodir  bo lmoqda, balki  «kovboylik menejmenti» ni  ommaviy siqib
chiqarish kuzatilmoqda. Uning o rniga madaniy hamkorlik tamoyillari, avvalambor
ijtimoiy   tashkilotda   bozor   raqobatida   hamkorlik   kelmoqda.   Ijtimoiy   sohada   ko
rsatkichlar   va   statistika   to rt   darajaga   bo linadi:   xalqaro,   milliy,   regional,   mahalliy.
Ular   yagona   kontseptual   asosda   qurilgan,   yagona   ahborot   tizimi   doirasida
birlashgan va xalqaro me yorlarga   mos.
Umuman   jahon   tajribasi   shundan   dalolat   beradiki,   federal   va   regional
rivojlanish   dasturlarini   mukammallashtirish   -   bu   inqirozni   engib,   «o
quvchi»dan
«o  qituvchi»ga  aylanishga   imkon  beradigan   ustuvor   yo  nalishlar   emas.  Yaponiya
tajribasi   buning   yaqqol   isboti.   AQShda   korxonalarni   sotib   olib,   yaponlar   odatda 6moddiy-texnik         jihozlarni,         texnologiya,         personalni         o   zgartirmaydilar,
lekin 7personalni   o’   qitish   va   mehnatga   rag   batlantirish,   ishni   tashkil   etish   yo’   li   bilan
boshqaruv   tizimini   yangidan   tashkil   etadilar.   Boshqaruv   va   tashkilotchilik
madaniyatining yangi tamoyillaridan foydalanib, aqliy faoliyat salohiyatini oshirib,
ular   qisqa   vaqtda   mahsulot   sifati   va   mehnat   unumdorligining   yuqori   natijalariga
erishadilar.
Boshqaruvda   aql   deganda   maqsad   sari   boshlovchi   «hulqni   to   g   irlash   yo   li
bilan   turli,   ayniqsa   yangi   holatlarga   muvoffa-qiyatli   ta   sir   ko   rsatishga
qobiliyatlilik 10
» tushuniladi. Bunday qobiliyat inson tomonidan o qish va o z-o zini
tarbiyalash   jarayonida   egallanadi   va   rivojlanadi.   U   aqliy   qobiliyatlarni   doimo
mukammallashtirishga   chorlovchi   har   kunlik   amaliyot   natijasida   rivojlanishi   ham
mumkin.   Aqliy   qobiliyat   va   mutaxassislik   madaniy   qimmatlikka   ega   bo   lib,
xizmatlar   bozorida   yuqori   baholanadi.   Bunday   mulk   egalari   -   menejerlar   nafaqat
katta   xaq   oladilar,   balki   yirik   kapital,   qimmatli   qog   ozlar,   jamiyatda   yuqori
martabaga   ega   bo   ladilar.   Boshqaruv   ilmi   jamiyatning   muhim   resursi   bo   lib,   ham
jamiyat,   ham   alohida   shaxsning   umumiy   madaniyatining   bir   qismi   hisoblanadi.
Boshqaruvning   aqliy  tizimlarida  aqlni   tashuvchi   shaxslar   tashkil   etiladi   va   o
zaro   faoliyat   yuritadi.   Undan   tashqari,   ular   o’   z   aqliy   imkoniyatlarini   doimo
mukammallashtirib   boradilar.   Shuni   esda   tutish   kerakki,   nafaqat   mablag   lar,
qobiliyat,   tajriba,   tashkilotchilik   tuzilmalari,   balki   shaxslar   tashkilotchiligi   ham
amalga   oshiriladi.
Boshqaruv mutaxassisining aqliy madaniyati degan tushunchaga ham e tibor
berish   lozim.   U   boshqaruv   faoliyatida   muvaffaqiyatlarga   eltuvchi   qator   kasbiy
bilimlar,   uslubiy   fikrlashga   ega   bo’   lishi   kerak.   Mutaxassisning   aqliy   madaniyati
masalalari   ilmiy   adabiyotlari   endigina   muhokama   qilinmokda,   bu   munosabatda
birinchi   qadam   tashlanmoqda.   Lekin   hayot   hozirdan   uning   shakllanishining   aniq
mexanizimini talab qilmoqda.Hozirgi vaqtda aqliy mulk rivojlanishini himoyalashda
boshqaruvning   ilmiy   salohiyatidan   foydalanish   va   shakllantirish   muhim   ahamiyat 810
  Иванова   В.Н.   Основы   социального   управления.   Москва,   2013   г. 9kasb etmokda. Texnik va axborot bilan bir qatorda, ular jamiyat aqliy salohiyatining
muhim   tarkibini   tashkil   etadi.
Boshqaruv   maslahati   sohasida   xizmatlar   xajmi   juda   tez   o   smoqda.   Masalan,
AQShda   hozirgi   paytda   3,5   mlrd.   dollarni   tashkil   etib,   xar   yili   15%   ga   ortib
bormoqda.   Bu   sohada   AQShda   50   mingga   yakin   yuqori   malakali   maslahatchilar
ishlamoqda.   Ular   3ta   yirik   va   4   mayda   assotsiatsiyalarga   birlashgan.   Boshqaruv
maslahatlari   berish   -   rivojlanish   strategiyasini   o   zgartirishga,   qo   shimcha   o   sish
manbalarini topishda murakkab muammolarni echish uchun rahbarlarga mutaxassis
yordamidir.   Bu   bilan   u   o   z-o   zini   tashkil   etish   va   rivojlantirish   mexanizmini
yuritadi. Maslahatchi  - ijtimoiy menejer, umumijtimoiy va umuminsoniy ne matlar
tashuvchisi,   u   jamiyat hayotini   turli jabhalariga   yaxshi moslashadi.
O’zbekistonRespublikasi   iqtisodiyotini   boshqarishni   islox   qilish   xozirgi
davrgacha   mavjud   bo   lgan   tajriba,   jamiyat   hayotining   iqtisodiy,   ijtimoiy,   siyosiy
soxalarini   boshqarishning   bozor   nazariyasiga,   qabul   qilingan   qonun   va   xuquqiy
xujjatlarga asoslangan xolda amalga oshiriladi. Menejment soxasida jaxon tajribasi,
rivojlangan   mamlakatlar   va   o   zimizda   tuplangan   tajribadan   foydalaniladi.   Bozor
infrastrukturasini   rivojlantirish   ko   p   yillarga   muljallangan   strategik   vazifadir.
Mamlakatimiz   «falaj   qilib   davolash»   usulidan   voz   kechdi.   Bu   erda   bozor
munosabatlariga   o’   tish   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilmoqda.   Davlat   mulki
xususiy   mulk   bilan   bir   vaqtning   o   zida   kooperatsiya,   tadbirkorlik,   chet   ellik
firmalar,   banklar   bilan   xamkorlikka   asoslangan   xolda   turli   xo   jalik   yuritish
usullarini   qo llash   yo li   bilan   amal qilishi   kerak.
Menejment   oldiga   qo   yilgan   ko   pchilik   vazifalar   muvaffaqiyatli   xal
etilmoqda.   Xozirda   iqtisodiy   tashkilotlar   vazifalari   o   zgartirildi,   boshqaruvning
bozor   munosabatlariga   o   tishi   amalga   oshirilmoqda,   boshqaruvning   ixtisoslashuv
chuqurlashuvi   va   kooperatsiya   bo   yicha   aloqalar   barqaror   bo   lishini   ta   minlovchi
yangi   tashkiliy  tizimlari   vujudga  kelmoqda.  Isloxatlar   iqtisodiyotni   boshqarishning
barcha   bo’   ginlarini   -   asosiy   bo   gin   (korxona)dan   to   boshqaruvning   oliy   bo’
g’inlarigacha   qamrab   olgan.   Korxonalar   to grisidagi   qonun   korxonalar   erkinligi 10miqyosini   kengaytirdi,   ularning   ish   natijalari   bo   yicha   iste   molchilar   oldidagi
majburiyatlarini   oshirdi.
An   anaviy   nuqtai   nazarga   ko   ra,   korxona   strategiyasini   amalga   oshirishda
boshqaruvchilar salbiyga nisbatan ko proq ijobiy ta sir ko rsatishlari lozim, chunki
hamkorlik   muhitini   ijobiy   usullar   bilan   qo   llab-quvvatlash   va   rag   batlantirishda
xizmatchilar   ko   proq   tashabbus   va   jonbozlik   ko   rsatishiga   erishish   mumkin.
Strategiyani   qo   llab-quvvatlovchi   moddiy   rag   batlantirish   tizimini   yaratishning
birinchi qadami egallab turgan lavozimni lavozim yo riqnomasidan kelib chiquvchi
majburiyat   va   vazifalar   bilan   emas,   balki   erishilgan   natijalar   bilan   bog   lash
hisoblanadi.   Xodimlarning   asosiy   e   tiborni   qanday   ishlash   kerakligiga   emas,   balki
nimalarga   erishish   lozimligiga   qaratishi   belgilangan   maqsadlarga   erishish
imkoniyatlarini oshiradi.
Asosiy   e’   tiborni   nimani   bajarish   lozimligiga   qaratish,   ya   ni   xodimning,
guruhning, ayrim tuzilmalar va butun korxonaning xatti-harakatlari yo nalishi ishchi
muhitning   maqsadlarga   erishishga   aniq   yo   naltirilishini   belgilab   beradi.   Aniq
belgilangan   maqsadlarsiz   ayrim   xodimlar   va   ishchi   guruhlari   o   zlarining   bevosita
lavozim   majburiyatlariga   sho   ng   ib   ketadilarki,   korxona   oldiga   qo   yilgan
maqsadlarni   yoddan   chiqarib   qo   yishlari   mumkin   bo   ladi.   Muntazam   ravishda   e
tiborni   belgilangan   maqsadlarga   erishishga   qaratar   ekan,   menejerlar   hech   narsani
kutib   o   tirmasdan   sharoitlarni   yaratish   bo   yicha   faol   xatti-harakatlarni   amalga
oshiradilar.
Xodimlar etiborini korxonaning strategik maqsadlariga jamlovchi asosiy omil
moddiy   manfaatdorlik,   ya ni   belgilangan   maqsadlarni   ortig i   bilan   bajarganlarni   rag
batlantirish   va   shu   maqsadga   erisha   olmaganlarni   rag   batlantirmaslik   hisoblanadi.
Menejer   uchun   ishning   yaxshi   bajarilganligidan   dalolat   beruvchi   asosi   ko   rsatkich
rejada   belgilangan   maqsadlarga   erishish   hisoblanadi.   Boshqa   har   qanday   usul
strategik   rejani   bajarish   baxosini   yo  qotadi   hamda   kuch-quvvat   va   vaqtni   unchalik
ahamiyatsiz bo lgan yo nalishlarga sarflanishiga olib keladi (agar mazkur   yo nalish
shunchalik   muhim   bo   lsa,   unda   nimaga   u   strategik   rejada   aks   ettirilmaganq).
Belgilangan   maqsadlarga   erishish   uchun   xodimlarga   ta sir   ko rsatish 11he c h   q ac h o n   s u s a y ti r il m a s l ig i   za r ur.   Bu   y er d a  ― uzr l ar   q a b u l   q il in m a y di	‖
t a m o y ili g a amal qilinadi.
Biroq   bu   ta   sirga   yarasha   xodimlar   muvaffaqiyatga   erishganda   ularni
mukofotlash   ham   zarur.   Bunday   to   lovlarsiz   tizim   ishdan   chiqadi   va   menedjer
strategiyani   samarasiz   ishlayotgan   muhitda   jiddiy   yo   riqnomalar   va   ko   p   sonli
c h a qi r i lar       b il a n       ba j ar i s h ga       m a j bur       b o   l adi.      	
― N uc o r       St e e l	‖       k or xo n a si
m in m ial xarajatlar bilan po lat ishlab chiqarishda karvonboshi bo lib kelgan va o z o
rnini   qo ldan   berayotgani   yo q.   Korxonaning   umumiy   xarajatlarida   xodimlar   bilan
bog   liq   xarajat   ulushining   yuqoriligi   menejerlarni   raqobatchilarga   nisbatan   har   1
tonna   mahsulot   ishlab   chiqarishdagi   mehnat   xarajatlarini   qisqartirishga   erishishga
majbur qildi. Buning uchun ishlab chiqarishda joriy qilingan rag batlantirish tizimi
har   bir   xodimga   kundalik   belgilangan   normalarga   erishi   yoki   uni   ortig   i   bilan
bajarish   uchun   bonus   (taxminan   maosh   stavkasiga   teng)   taqdim   etar   edi.   Doimiy
maosh shkalasi korxona o z zavodlariga ega bo lgan hududlarda faoliyat yurituvchi
boshqa   ishlab   chiqaruvchilar   bilan   teng   darajada   belgilangan.   Bonuslar   har   ikki
haftada   o   tgan   vaqtning   rejada   ko   rsatkichlar   bilan   solishtirganda   ortig   i   bilan
bajarilgan   ishlab   chiqarish   natijalari   uchun   to   lab   borilgan.   Natijalar   kutilganidan
ham ortib tushgan. Korxonada mehnat mahsuldorligi (1ta xodimga to g ri keluvchi
yalpi   tovar   ishlab   chiqarish)   mazkur   tarmoqdagi   asosiy   ishlab   chiqaruvchilarning
barcha ishlab chiqarish birliklarida o rtacha ko rsatkichlarga nisbatan 50 %ga oshdi.
Nucor xodimlar bilan bog liq xarajatlarning US Steel Bethlehem Steel kabi (asosiy
afzalliklari   mehnatga   haq   to   lash   xarajatlarining   kamligi   bo   lgan)   po   lat   quyish
sanoatining   gigantlariga   nisbatan   har   1   tonna   mahsulot   uchun   50   dan   75   %   gacha
qisqarishiga erishdi, Nucor xodimlari esa qora metallurgiya sohasidga eng ko p haq
to lanuvchi xodimlarga aylandi.	
―
R e m ing to n    P r o d u c t s	‖     k o r x o n a s i d a    xo d i m lar    ol u v c hi    p u l n in g    a ti gi    6 5    %
qismi   maosh   stavkasi   bo   lib,   qolgan   35   %   qismi   turli   xil   mukofotlardir.   Korxona
barcha ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarni tadqiq etib, qaytarib berilgan tovarlarni
hisobga oladi va buning uchun xodimga beriluvchi mukofot pulini kesib tashalaydi.
Yuqori   boshqaruv   apparati   ularning   nominal   ish   haqidan   ko p   miqdorda   mukofot 12pullari oladi. Natijada rag batlantirish dasturi amal qilgan birinchi 4 yilda korxonada
mehnat   mahsuldorligi   17%ga   o’   sgan 11
.   Bu   va   boshqa   misollar   mukofot   va   rag
batlantirish   tizimini   ishlab   chiqishning   ba zi   bir   muhim   jihatlarini   aks   ettiradi:
— Rejani   bajarganlik   uchun   to   lov   xodimga   sarflanuvchi   xarajatlarning
asosiy   qismini   tashkil   etishi   lozim   –   umumiy   xarajatlarning   20%   va   undan   ortiq
qismi   xodimlarning   shaxsiy   manfaatdorligini   uyg   otish   uchun   yetarlicha   asos
hisoblanadi.
— Rag batlantirish tizimi  faqat  oliy boshqaruv bilan cheklanmasdan, barcha
boshqaruvchi   va   xodimlarga   ham   taalluqli   bo   lishi   lozim   (agar   mehnat   faoliyati
natijalaridan   korxonaning   ayrim   oliy   tabaqadagi   xodimlarigina   foydalanadigan   bo
lsa   barcha   xodim   va   menedjerlar   bor   kuch   bilan   ishlashlaridan   ularga   nima   naf).
— Rag   batlantirshi   tizimi   jiddiy   tuzilmalanishi   va   batafsil   tahlil   qilinishi
lozim, agar ishlab berilgan normalar qo’ shib yozilgan yoki har bir xodimning ulushi
to g ri aniqlanmaydigan bo lsa, tizimdan qoniqmaganlik yoki undan norozilik undan
foydalanishning   barcha   foydasini   yo qqa   chiqarishi mumkin.
— Mukofotlash   faqat   strategik   rejada   belgilangan   maqsadlarga   erishish
bilangina   bog’   liq   bo’   lishi   lozim.   Agar   baholar   strategik   rejada   ko   rsatilmagan
omillarga   asoslanadigan   bo   lsa,   bu   strategik   rejaning   to’   liq   emasligini   (muhim
maqsadlar   unga   kiritilmaganligi   sababli)   yoki   menedjerlar   maqsadlari   strategik
rejada   ishlab chiqilgan maqsadlarga   mos kelmasligini anglatadi.
— Xodimlarning   belgilangan   maqsadlarga   erishishini   baholash   uning
faoliyatidagi   muayyan   natijalarga   asoslanishi   lozim   –   rag   batlantirishning   roli   har
bir   xodimning   manfaatdorligini   ta   minlash   va   uning   xatti-harakatlarini   foydani
oshirish   g   oyasiga   bo   ysundirishni   ta   minlashdan   iborat.   Har   bir   xodimning
natijalari   baxosi   uning   faoliyat   doirasidan   chetda   yotadigan   bo   lsa,   bu   rol   susayib
boradi.
— Ijtimoiy menejment madaniyatining shakllanishi uchun iqtisodiy va ozgina
huquqiy   bilimlar   etarli   deb   hisoblanadi.   1930-yillarda   g arb   dunyosini   egallab   olgan
11
  www.remingtonproducts.com   ma lumotlari   asosida   tuzilgan. 13«buyuk depressiya» yoki tizimli inqiroz davrida menejmentning bunday tushunilishi
batamom   o’  tab   bo’  lingan.  O’   shanda   AQSh  prezidenti  Ruzvelt  Oq  Uyda  shtatlar
gubernatorlariga   murojatida   shunday   degan:   «Bizning   milliy   boyliklarimizning
saqlab qolinishi  milliy mehnat  unumdorligi masalasiga  nisbatan bir  qismini  tashkil
etadi   xolos.   Milliy   mehnat   unumdorligi»   tushunchasi   nimani   anglatganq
Avvalambor «inson resursi»ni, inson faoliyati sifatida boshqaruvga bo lgan e tiborni
shakllantirishni anglatadi» 141. Korxonani   samarali   boshqarishda   eng ustuvor   usullardan
foydalanish .
Barchamizga   ma   lumki   korxonani   boshqarishda   bir   qancha   samarali   usullar
mavjud   bo   lib,   ulardan   eng   asosiylaridan   bir   bu-rag   batlantirish(motivatsiya)dir.
Motivatsiya   tushunchasi   biror   ish   yoki   harakatning   yuzaga   kelishiga   sababchi   bo
lgan   motivlar,   dalilar,   isbotlar,   bahonalar,   vajlar   yoki   sabablar   majmui   ma   nosida
talqin etiladi. Bu tushuncha bevosita inson omili bilan chambarchas bog liqdir. Shu
nuqtai nazardan: Motivlashtirish-bu ruhiy omil bo lib, shaxs faolligining manbaasi,
sababi, dalili va harxil turli ehtimollaridir. U xodimlarni jonli mehnat faoliyatiga   rag
batlantiruvchi   kuchli   vositadir.
Boshqacha   qilib   aytganda   motivlashtirish-bu   kishilar   faoliyatini   ruhiy   yo   llar
bilan   maqsadga   muvofiq   yo   naltirishdir.   U   mua   yan   ehtiyojni   qondirish   bilan   bog
liq.   Ehtiyoj   esa   sabablarda   namoyon   bo   ladi.   Inson   tirik   jon   sifatida   ovqat   eyish,
uxlash, dam olib o z kuchini tiklash, o zini issiq-sovuqdan asrash ehtiyojlariga ega.
Mazkur   ehtiyojlar   moddiy   shaklda-kiyim-kechak,   oziq-ovqat,   turar   joy   va   boshqalar
shaklida   ifoda   etiladi.   Insonning   moddiy   ehtiyojlari   bilan   birga   sotsial-ijtimoiy
ehtiyojlari   ham   borki,   bularga   bilim   olish,   madaniy   saviyani   oshirish,   malaka,
mahoratga ega bo lish va sog’ lom hayot kechirib, uzoq umr ko rish kiradi. Aytilgan
ehtiyojlar   moddiy   shaklga   ega   bo’   lmagan   har   xil   xizmatlar   ko   rsatish   orqali
qondiriladi.   Umuman:   Ehtiyoj   odamlarni   harakatga   intiltiruvchi,   qo’   zg   atuvchi
motivdir. Ehtiyoj qat iyan tabaqalashgan bo ladi. Ya ni u kishilarning odati, didi va
ruhiyatiga,   yoshi   va   jinsiga,   oilaviy   ahvoli   va   millatiga,   mehnat   va   yashash
sharoitlariga   ham   bog liq.
Korxona   samaradorligini   oshirishda   yana   bir   ustuvor   yo  nalishlardan   biri   bu
mehnatni   kooperatsiyalsh   tizimini   rivojlantirishdir.   Fan,   texnika,   texnologiya
rivojlanib   borgani   sari   ishlab   chiqarish   jarayonlari   murakkablashib   boradi,   bu   esa
umuman jamiyatda , turli-tuman tarmoqlarda va korxonlarda mehnat taqsimotining
rivojlanishi   va   chuqurlashuvini   yuzaga   keltiradi:ilgari   noma   lum   bulgan   va   uziga
xos   ishlab chiqarishlarning   paydo bulishi   va ularning murakkablashuvi bilan   butun- 15butun   tarmoqlar   taqsimlanadi;xar   bir   tarmoq   ichida   kichik   tarmoqlar   va
ixtisoslashgan   korxonalar   vujudga   keladi;xar   bir   korxonada,   ayniqsa   ommaviy
ishlab   chiqarishda   texnologiya   jarayonlarining   taqsimlanishi   va   aloxidalashuvi
sodir   buladi,   ana   shu   asosda   ijrochi   xodimlar   orasida   tor   ixtisosdagi   mutaxassislar
paydo   buladi.   Ishlab   chiqarish   qanchalik   murakkab   bo   lsa,   ko   prok   ixtisoslashsa,
xodimlarning   ayrim   mehnat   taqsimoti   shunchalik   chuqur   buladi.   Biroq   mehnat
taqsimoti-bu faqat mehnat  faoliyatining bir tomonidir, xolos. U ayrim xodimlar va
guruhlarinng   umumiy   mehnat   jarayonidagi   ayrim   ishchilar   mehnatini   birlatirishni
talab   qiladi.   Barcha   darajadagi   o   zaro   bog   langan   mehnat   jarayonlarida   ayrim
ijrochilarning ish o’ rinlaridan tortib butun – butun korxonalar, kichik tarmoqlar va
xalq xo jaligining o’ zaro bog langan tarmoqlarigacha birlashtirishni  taqozo qiladi.
Bu   birlashtirilish   mehnatni   kooperasiyalash   deb   yuritiladi.   Demak,   mehnatni
kooperasiyalash - mehnat faoliyatini birlashtirish shakli bo lib, bunda ko’ p ishchilar
bir-biri bilan o zaro xamjihatlikda ishlab chiqarishning bitta jarayonida yoki o’ zaro
bog   liq   bo   lgan   jarayonlarida   ishlaydilar.   Mehnatni   kooperasiyalash   shu   tufayli
ishlab   chiqarish   vositalarini   tejash   va   mehnat   samaradorligini   oshirish   imkoniyatini
ochib   beradiki,   kooperatsiya   qatnashchilarining   kuchi   birga   qo’   shilganda   sifat
jihatdan   yangi,   jamoa   shaklidagi   ishlab chiqaruvchi   kuchlari   vujudga   keladi.
Eng   muhimi-xilma-xil   ehtiyojni   qondirish   uchun   xilma-xil   faoliyat   va   uni
muvofiqlashtiruvchi   boshqaruv   talab   qilinadi.   Ehtiyoj   orqali   kishilarni
mativlashtirish jaryonini quyidagi   sxemada   ifodalash   mumkin.
7- rasm .   Ehtiyoj   va   u   orqali   kishilarni   motivlashtirishni   ifodalovchi   model 19 16Ko   rib   turibmizki   motivatsiya   jarayoni   qandaydir   (bilib   yoki   bilmay   orzu
qilinayotgan)   ehtiyojga   bo   lgan   etishmovchilikdan   yoki   qoniqishning   etarli   yohud
umuman   yo qligidan   boshlanadi.   So ngra   shu   qoniqishga   erishish   uchun   maqsad
sari  harakat   qilinadi. Ehtiyojning  qondirilish  darajasi  kishini   kelajak  sari  intilishini
belgilab   beradi.   Agar   u   muayyan   narsadan   qoniqish   xosil   qilsa,   u   holda   keyingi
motiv uni boshqa yuqoriroq ehtiyojga rag batlantiradi. Qiziqtirish (motivatsiya) bir
necha   ma   noga   ega.   Boshqaruv   nazariyasida   bu   o   zini   va   boshqalarni   korxona
maqsadiga   erishishga   qaratilgan   muayyan   faoliyatga   qiziqtirish   jarayonidir.
Psixologik   nuqtai   nazardan   esa   qiziqish   xodim   sub   ektiv   faoliyati   jarayoni,   deb
tushuniladi.   Qiziqtirishning   boshqaruvdagi   hamda   shaxsiy-psixologik   mazmuni   o
zaro   bog   liqligi   personalni   boshqarishda   texnika   tizimlarini   boshqarishdan   farqli   o
laroq,   boshqaruv   ob   ekti   va   sub   ekti   maqsadlarining   muvofiqlashtirilishi   bilan
belgilanadi.   Bunday   muvofiqlashtirish   turlicha   tarzda   amalga   oshirilishi   mumkin.
Lekin   bu   jarayonda   albatta   ikki   tomon   -   ob   ekt   ham,   sub   ekt   ham   ishtirok   etadi.
Buning   natijasida   esa   boshqaruv   ob   ektining   muayyan   mehnat   faoliyati,   pirovard
natijada   bu   faoliyatning   muayyan   natijasi   bo ladi.   Qiziqtirish   jarayoni   negizida
qiziqishning   moddiy,   ijtimoiypsixologik,   ma   naviy,   ijodiy   va   boshqa   omillari
yotadi.   Qiziqtirish nazariyalarini ikki   guruhga   ajratish mumkin:
‐   mohiyat   bo yicha   qiziqtirish   nazariyasi;
‐   jarayon   bo yicha   qiziqtirish   nazariyasi.―
M ohi y at         b o   y ic h a         q i z i q t i r i s h         n azar i y ala r i         e ht i y oj         deb
no m la n u v c hi ,   insonlarni   boshqacha   emas,   balki   xuddi   shunday   harakat   qilishga
undaydigan   ichki   qiziqishlarni   aniqlashga   asoslangan.   Ushbu   guruhga   Abraxam
Maslou, Devid Mak-   Klelland   va   Frederik Gertsberg,   Skinner   Bernard   nazariyalari
taalluqlidir.
Jarayon   bo   yicha   qiziqtirish   nazariyalari   zamonaviyroq   bo   lib,   inson   faoliyati
modellariga   asoslanadi   (kutish   nazariyasi.   adolat   nazariyasi   va   Porter-Louler
qiziqtirish modeli).
Ushbu ikki guruh nazariyalari bir-birini istisno etmaydi, balki o z muayyan 17qo   llanish   sohalariga   egalar.   Ular   mohiyatini   chuqurroq   anglash   uchun   tagzamin
tushunchalar   -   ehtiyoj   va   rag   batlantirishning   mohiyatini   bilish   kerak   bo   ladi.
Ehtiyojlarni   ushlab   ko rish   yoki   o lchash   mumkin   emas.   Ular   to g risida   insonlarning
xatti-harakatlari   orqali   tasavvur   xosil   qilish   mumkin.   Ehtiyojlar   faoliyat   uchun
qiziqish   uyg otadi.
Insonlarning   xatti-harakatlari   va   ular   bu   xatti-harakatlarini   uyg   otuvchi
qiziqishlarni   turli   modellarda   keltirish   mumkin.      Qiziqtirish nazariyasida
rag   batlantirish   -   inson   o   zi   uchun   qimmatli   hisoblagan   hamma   narsa   muhim
hisoblanadi.   Insonlarda   qimmatlilik   tushunchasi   turlicha,   shuning   uchun   rag
batlantirishni   baholash   ham   ularda   bir-birlarinikidan   farklanadi.   Rag batlantirishning
ikki   turi   mavjud:
Ichki   rag   batlantirishni   ishning   o   zi   beradi.   Bunga   mehnat   jarayonidan
qoniqish   xosil   qilish   hissi,   ko   zlangan   natija   yoki   maqsadga   erishish,   mehnatning
ijtimoiy   ahamiyatini   anglash   va   shu   asosda   o   z-   o   zidan   g   ururlanish   kiradi.   Ish
jarayonida   xodim   o   z   ehtiyojini   o   zi   kabilar,   ya   ni   boshqa   kishilar   bilan
munosabatda   bo lish   orqali   qondiradi.
Tashqi   rag   batlantirish   korxona,   tashkilot   tomonidan   beriladi.   Ish   haqi,
martabaning   yuqorilashuvi,   hamkasblar,   rahbarlar   tomonidan   bildiriladigan
maqtovlar   va   e   tiroflar,   qo   shimcha   to   lovlar,   qo   shimcha   ta   tillar,   xizmat
avtomobili,   mukofotlar   -   shular   sirasiga   kiradi.
Kadrlarni   rivojlantirish,   kasbga   yo   naltirish   va   moslashuv   deganda,   ilgari
kadrlar   bilan   ishlash   faqat   ish   kuchini   to   plash   va   tanlash   tadbirlari   bilan
chegaralanar   edi.   Boshqaruv   ishi   yaxshi   yo   lga   qo   yilgan   zamonaviy   tashkilotlar
kerakli kishilarni to’ plash  faqat  boshlash deb hisoblaydi. Tashkilotlarning moddiy
resurslari   qiymati   vaqt   o’   tishi   bilan   amortizatsiya   hisobiga   kamayib   borsa,   inson
resurslari   qiymati   o’rtishi   mumkin   va   zarur.   Shunday   qilib,   tashkilotning   hamda
xodimlarning   shaxsiy   farovonligi   uchun   ham   rahbariyat   doimo   kadrlar
imkoniyatlarini har   tomonlama   o stirish   ustida   ish   olib   borish lozim.
Samara   va   samaradorlik   tushunchalariga   nisbatan   bunday   yondoshish
boshqarish   ob   ektiga,   ya   ni   yaxlit   ishlab   chiqarishga   xosdir.   Boshqarish 18samaradorligini aniqlashda bu tariqa yondoshish, albatta noto g ri bo lardi. Chunki
bu erda asosiy urg u boshqariluvchi ob ekt (korxona, firma va h.k.) samaradorligiga
emas,   balki   ko   proq   boshqaruv   mehnati   samaradorligiga,   xususan,   boshqaruv
funktsiyalarining samaradorligiga   beriladi. 19Resurslar Boshqaruv   funktsiyalari Samara   (ijobiy)
Materiallar -   aloqa   Sifatli Tovar   va   xizmatlar
Mehnat -   qaror   qabul   qilish Foyda   va   harajatlar
Kapital -   rejalashtirish Bandlik
Energiya -   tashkil   qilish Sotsial   naflar
Axborot -   motivlashtirish S amara   (salbiy)
-   nazorat   qilish Yaroqsiz   tovar
Moliyaviy   zararlar
Ishsizlik
7   -rasm .   Boshqaruv funksiyalri
2. Tejamkorlik asosida korxona xarajatlarining samaradorligini
oshirish yo’ llari
Yuqori   samaradorlika   erishish   uchun   jamoaning   har   bir   a`zosi   –   oddiy
ishchidan   to   birinchi   rahbargacha   korxonada   belgilangan   qonun-qoidalarga   asosan
o`z   vazifa   va   majburiyatlarini   bajarishi,   ikkinchidan,   mansabdor   shaxslar,   bo`linma
va   xizmatlar   o`rtasidagi   o`zaro   bo`ysinishning   ta`minlanishi,   uchinchidan   esa,
boshqaruvni tashkil qilishda chuqur bilimga ega xodimlarni tanlash va samaradorlik
ta`minlanishi   lozim.
Shunday   qilib,   boshqaruv   samaradorligi-bu   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko
rsatish   samaradorligini   oshirishda   boshqarishning   rolini   oshirishdan   iboratdir.
Boshqarish samaradorligi o z tabiati bilan murakkab jarayon. Uni faqat bitta
yoki ikkita ko rsatkich bilan ifodalab bo lmaydi. Buning uchun ko rsatkichlar tizimi
zarur.   Bu   tizimni   ikkita   yirik   guruhga bo lish mumkin:
-Boshqarish   tizimi   faoliyatini   tavsiflovchi   miqdoriy   ko rsatkichlar,   ya ni:
-boshqaruvdagi     jonli     mehnatning     tejalashini     tavsiflovchi     ko rsatkichlar;
-boshqaruv   uchun   sarflangan   moliyaviy   resurslarning   tejalishini   tavsiflovchi 20ko rsatkichlar;
-boshqarish   uchun   sarflanadigan   vaqtni   tejalashini   tavsiflovchi   ko
rsatkichlar.Boshqaruvning   sotsial   samaradorligini   tavsiflovchi   sifat   ko rsatkichlari:
-boshqarishning   ilmiy-texnik   darajasini   ifodalovchi   ko rsatkichlar;
-boshqaruv   apparati   xodimlarining   malakasi   daraja-sini   tavsiflovchi   ko
rsatkichlar;
-qabul qilingaan qarorlar samaradorligini tavsiflovchi ko rsatkichlar;
Kadrlarni   rivojlantirish   bo yicha   muvaffaqiyatli   dastur   yuqori qobiliyatlar va
tashkilot   oldida   turgan   vazifalarni   bajarishda   kuchli   motivatsiyaga   ega   bo lgan
ishchi   kuchi   yaratishga   yordam   beradi.   Tabiiyki,   bu   unumdorlikni   ko tarishga,
demakki   tashkilot   inson   resurslari   qiymati   oshishiga   olib   kelishi   kerak.   Agar,
masalan,   shunday dasturni   amalga   oshirish   natijasida   mahsulotning   zavod   qiymatini
oshirmasdan,   uni   yig uvchi   ishchilarning   mehnat   unumdorligi   10   %ga   oshsa,
tashkilotning   inson   resurslarini   rivojlantirishga   sarflangan   mablag    foydasi   bu   ko
rsatkichdan   ancha   yuqori   bo ladi.      Mehnat unumdorligini oshirish bo yicha
mehnatni   motivlashtirish   quyidagilar   bilan   aniqlanadi:
a) xizmat   mavqeyini   mustahkamligi;
b) o z   firmasiga   ixlosmandligini   tarbiyalash;
d) foydalanish   va   rivojlantirish;
e) xodimlar   malakasini   muntazam   oshirish   va   qayta   tayyorlash;
f) xodimlarni   muntazam   bandligini   ta minlash;
g) turli   ijtimoiy-iqtisodiy   dasturlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish.
Hozirgi   sharoitda   xodimlarga   rahbarlikni   motivlashtirish   ma   lum   darajada   o
zgardi:   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ijtimoiy-ruhiy   boshqarish   ma   muriy   uslublarini   siqib
chiqardi.   Rahbarlik   endi   xodimlar   va   ma   muriyatni   belgilangan   maqsadlarga
erishish   uchun   hamkorligini   amalga   oshirishga   qaratilgan.   Har   qanday   ishlab
chiqarishning   yangi   shakli,   agar   u   yuqori   mehnat   unumdorligini   ta   minlasa,
mustahkamlashib qoladi. Mos ravishda mehnat  unumdorligi darajasi  yuqori tashkil 21etish shaklini   tavsiflaydi.
Unumdorlik ko rsatkichi  — boshqarish  uslublari taraqqiyligining eng yaxshi
mezonidir.   Har   qanday   korxona   faqat   mehnat   unumdorligini   oshirish   uchun
yashamaydi,   balki   foyda me yori   (norma)ni   oshirish
uchun   yashaydi.   Boshqaruvchilar   foydaga   bog   langan   axborotlar   asosida   qaror
qabul   qiladi.   Ammo   inflyatsiya   sharoitida   foyda   uzoq   muddatli   istiqbol   uchun
ishning   mustahkamligi   mo   ljali   bo   la   olmaydi.   Mehnat   unumdorligi   asosida
mezonlash   orqali   boshqarish   ish   holatini   inflyatsiyaga   to’   g   ‘rilab   tahlil   qilish
imkonini   beradi.   Mehnat   unumdorligiga   tayanish   sonda   firmaning   texnologik   va
tashkiliy   holatini   raqobatchilarga   nisbatan   asosiy   yo   nalishni   firmaning   hozirgi
holatini baholashdan uning istiqboldagi holatini baholashga o’ zgarishini aks ettiradi
va   mehnat   unumdorligini   miqdoriy   ifodalaydi.   Bozor   konyukturasi   muvaffaqiyati
orqali   yuqori   moliyaviy   natijalarga   erishgan   korxona   agar   u   haqiqatda   mehnat
unumdorligini   oshira   olmasa   quvonchli   istiqbolga   ega   emas   (natija   va   xarajatlar
deflyatsiyasidan so ng), chunki foyda inflyatsiya ta sirida kamayib ketishi mumkin.
Shunday   qilib   mehnat   unumdorligini   oshirish   —   mehnat   yoki   tubdan   o
zgartirishning   asosiy   jarayonlariga   ta sir   ko rsatish   va   boshqarish   natijasidir.
Mehnat   unumdorligini   oshirish   boshqarish   jarayonida   teskari   aloqalar
boshqarish   tizimi   holatiga   baho   sifatida   foydalanib,   mehnat   unumdorligini   rag
batlantirishi   mumkin.   Mehnat   unumdorligini   boshqarish   jarayonining   mohiyati
shundaki,   mehnat   unumdorligini   rejalashga   va   mehnat   unumdorligini   o’   lchash
tizimi   yordamida   tadbirkorlikni   amalga   oshirishga   harakatlantirishdir.   Mehnat
unumdorligini   boshqarish   sifatini   boshqarish   (sifatni   ta   minlash   jarayoni),
rejalashtirish   (samaradorlikni   oshirish   uchun   nima   qilish   kerak,   aniqlash   jarayoni)
mehnat   xarajatlarini   o’   lchash   va   loyiha   ishlash   (tejamlikka   baho   berish   jarayoni),
buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   nazorat   (foydalanishni   baholashni   amalga
oshiradigan   xizmat)   va   kadrlar   xizmati   (mehnat   hayoti   sifati   masalalarini   olib
borish)   bilan   uzviy   bog liqdir.
Bozor munosabatlari kuchli rivojlanayotgan hozirgi sharoitlarda, chuqur sifat
o’ zgarishlari, tamoyillari yangi tehnologiyalar va so nggi avlod tehnikasiga o’ tish, 22iqtisodiyotning barcha tarmoqlarini fan va tehnikaning eng yangi  yutuqlari asosida
qayta qurollantirish zarur. Shu bilan bir qatorda olimlar, konstruktorlar, muhandis va
ishchilarning   ijodiy   ruhda   mehnat   qilishlari   uchun   iqtisodiy   va   ijtimoiy
manfaatdorlikni yaratish   muhim   ahamiyat kasb etadi.
Korxonalar ishlab chiqarish faoliyatining samaradorligini oshirishning muhim
omillaridan yana biri sifatida mavjud ishlab chiqarish salohiyati-asosiy va aylanma
fondlar, ishchi kuchidan tejamkorlik asosida,  iloji boricha unumliroq foydalanishni
ko rsatish mumkin. Bundan tashhari ularga buyumlashgan mehnat sarflanganligi,   ya
ni   korxonaning   bugungi   egalaridan   tashhari   avvalgi   avlod   vakillarining   ham
mehnati   mavjudligi   Bilan   izoqlash   mumkin.   Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash
sharoitida ishlab chiqarish salohiyatidan unumli foydalanish zaruriyati haqida, qayta
t a   k i d l a sh ga         e h t i y oj         y o   q:         bi r i n c hi da n ,         bo z or        ― va k uu m ni	,‖
h ar a ka ts iz li k n i,   ho   jasizlikni   va   yo   qotishlarni   kechirmaydi,   ikkinchidan,   o’   z
imkoniyatlari   va   resurslaridan   etarlicha   foydalanmaydigan   korxona   istiqbolga   ega
bo’  lmaydi  hamda   bankrotga   uchrashga   asos   yaratiladi.   Shu   sababli   barcha   turdagi
resurslardan   samarali   foydalanish   va   ayniqsa   ishlab   chiqarishning   barcha   bo inlarida
tejamkorlikka rioya qilish har bir korxona faoliyatining muvaffaqiyat qozonishining
garovi hisoblanadi.
Rahbar   mehnati   samaradorligining   muhim   omillaridan   biri   -   qabul   qilingan
qarorlarni   bajarilishini   nazorat   qilishni   tashkil   etishdir.   Nazorat   rahbarning   doimiy
vazifasi   bo   lib,   uning   ish   rejasida   xisobga   olinishi   lozim,   xamda   materiallar   bilan
tanishuv, shaxsan ma lumot berish uchun qabul qilish, inspektsiya qilish yo li bilan
amalga   oshiriladi.
Nazorat qilishning kulay shakli - topshiriqlarni maxsus muddatli kartochkalar
va   perfokartalar   vositasida   xisobga   olishdir.   Rahbar   butun   jamoa   va   boshqaruv
apparati   osoyishta   ishlashi   uchun   sharoit   yaratishi   lozim,   chunki   butun   boshqaruv
tizimi   va   natijada   butun   ishlab chiqarish   samaradorligi   shu   narsaga   bog liqdir. 21
Hozir   respublikamizda   ro   y   berayotgan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jarayonlar
insonning turmushga, mehnat faoliyatiga bo lgan rag batini tubdan o zgartirmoqda.
Hozirgi   vaqtda   aholining   eng   faol   tabaqalari   shakllanmoqda,   ularning   iqtisodiy 23manfaatlari mol-mulk egalari yoki sheriklari bo lishga intilish, foydadan ulush olish,
ishlab chiqarishni boshqarishda shaxsan qatnashish, o zi   jamg argan   sarmoyadan   o
z   xohishiga   ko’   ra   foydalanish   imkoniyatiga   ega   bo   lishi   bilan   ajralib
turadi.umuman,   mehnat   resurslaridan   samarli   foydalanish   nafaqat   korxona
darajasidagi   muvaffaqiyatni,   balki   butun jamiyatning rivojini   ta minlab   beradi.
Boshqaruv   samaradorligi   asosan   rahbar   o   z   vazifasini   qanchalik
muvaffakiyatli   bajarish   bilan   bog   liq   bo   ladi.   Xozirgi   davr   menejeri   mehnat   va
boshqaruvni   tashkil   etishning   yangi   ilmiy   va   texnikaviy   echimlari,   usullarini   qo
llashi,   ishlab   chiqarish   imkoniyatlarini   Iqtisodiy   ravishda   kengaytirishi   lozim.
Menejer xam tashkilotchi, tarbiyachi, xam izlanuvchi, ma muriyatchi sifatlariga ega
bo lishi   kerak.
Xodimlar   tomonidan   qabul   qilinadigan   qarorlar   murakkabligi   va   javobgarlik
ortishi   bajariladigan   ishlar   turli   -   tumanligi   ulardan   vaqtni   unumli   taqsimlanishi
talab qiladi. O z faoliyatini rejalashtirishni bilmaydigan, faqat joriy masalalar bilan
shug ullanuvchi menejerlar faqat boshqaruv jarayonida vujudga keluvchi u yoki bu
vaziyat   natijalarini   taxlil   qilishgagina   ulgurub,   kelajakda   qilinishi   lozim   bo   lgan
ishlarni   xal   etish   uchun   vaqt   topolmay   qoladilar. 24Xulosa  
Respublikamizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlarni   hayotga   tadbiq
etishda,   aholinig   ijtimoiy   turmush   tarzini   yanada   ko   tarishda,   qolaversa   xalqning
farovon   hayoti   uchun   bevosita   o z   ta sirini   ma lum   bir   ma noda   o tkazishda,   siyosiy-
ijtimoiy   nuqtai   nazardan   ishlab   chiqaruvchi   va   xizmat   ko   rsatuvchi   omil   sifatida
hayotiy   siklda   bevosita   ishtirok   etuvchi   korxona-tashkilotlarning   o   rni   bozor
munosabatlari davrida muhim ahamiyatni kasb etadi. Bu omillarning rivojlantirishda
va   hamda   ularning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirib,   sog   lom   raqobat   muhitida   o   z
mavqega   ega   bo   lishda,   davr   talabiga   monand   ilmiy   tixnik   va   ma   naviy
yangiliklarning   o   z   vaqtida   amaliyotda   tadbiq   qila   oladigan   kadrlarni   tayyorlash
maqsadga   muvofiqdir.
O’zbekistonRespublikasining   iqtisodiy   islohatlarni   amalga   oshirishda
mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   bilimdon   va   ishbilarmon   xodimlarni
shakllantirishga   erishish   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyatga   egadir.   Bu   borada
hukumatimiz   tomonidan   bir   qator   me   yoriy   qonun   hujjatlari   qabul   qilingan.
S h u la r d a n,  ― Me h nat   k o d e k s i	,‖  	― T a   lim   t o   g   ri s i d	a‖g i,  	― A hol i ni   i s h   bi lan   t a  m inl a s h
to   g   r i s i d	
a‖ gi   qo nu n l ar i ,  	― Isti qb o ll i   y osh   p e d a g o g   va   i l m i y   ka d r   m ala k a s i ni   o s h i r i s h
va   tajriba   almashuv   tizimini   takomillashtirish   to   g   risida gi	
‖   Prezident   Farmoni
kabilarni misol   qilib   keltirish   mumkin.
O’rganilgan   mavzuning   dolzarbligi   nuqtai   nazaridan   quyidagi   xulosalarga
kelindi:
1. Zamonaviy korxonalar  faoliyatini  samarali  ta minlashda mehnat  qurollari
va predmetlaridan inson resurslari – kadrlar muhim ahamiyatga ega. Aynan kadrlar
ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko   rsatishni   boshqarib,   joriy   va   istiqboldagi
rejalashtirishni   amalga   oshiradi   hamda   samarali   boshqaruv   jarayonini   ta   minlaydi.
Kadrlarning   kasbiy   malakasi   qanchalik   yuqori   bo   lsa,   korxona   va   tashkilotning,
iqtisodiy,   moliyaviy   va   ishlab   chiqarish   ko rsatkichlari   shunchalik   yaxshi   bo ladi.
2. Respublikamizdagi   iqtisodiy   va   siyosiy   tizimlarda   ro   y   berayotgan   o
zgarish-lar har bir shaxs uchun, turmushi barqarorligi uchun katta imkoniyatlar   tug
dirish   bilan   bir   qatorda   jiddiy   xavf–xatar   ham   tug diradi,   amalda   har   bir 25kishining hayotiga ma lum  darajada noaniqlik kiritadi. Bunday vaziyatda kadrlarni
boshqarish alohida ahamiyatga ega, chunki u shaxsning tashqi sharoitga moslashish,
tashkilotdagi samarali boshqarish tizimining tuzilishida shaxsiy omilni hisobga olish
masalalarining   butun   majmuini   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Shuning   uchun
ham ma naviyat va qadriyatlarning ustuvorligiga butunlay yangicha yondashuvlarni
ishlab chiqish   zarur   bo ladi.
3. O’   zbekistondagi   va   chet   ellardagi   tashkilotlar   tajribasini   umumlashtirish
kadrlarni   boshqarish  tizimining  asosiy   maqsadini,  ya ni   xodimlar   bilan ta  minlash,
ularning   samarali   ishlashi,   kasbiy   va   ijtimoiy   jihatdan   rivojlantirishni
shakllantirishga   imkon   beradi.   Shunga   ko   ra   korxona   va   tashkilotlarda   samarali
boshqarish   tizimi   shakllantiriladi.
4. Ishlab chiqaruvchi va xizmat  ko rsatuvchi   korxonalrni   tashkil etish va uni
samarali   boshqarishda   turli   xil   motivatsion   usullarini   ko   proq   joriy   etish   orqali
kadrlar   tizimini   rivojlantirish   hamda   ijobiy   natijalarga   erishish   imkoniyatini
oshiradi.
Olingan   xulosalar   natijasida   mamlakatimiz   korxona   va   tashkilotlarida,
x us us a n        ― O   za g r o s e r v i s	‖A J         b o sh qa r u vi ni         to   g   ri         ta sh k i l         et is h         va
sa m ara l i   boshqarishni   yanada   yaxshilash   uchun   quyidagi   takliflarni   berishni   lozim
topdik:
- kor xo n a lar     v a   ta s h ki l o t l ar d a,   x u s u s an    	
― O   za g r o s e r v i s	‖A J     da   o   zaro
s h a x s iy   munosabatlarni,   rahbarlik   munosabatlarini   tahlil   qilish   va   tartibga   solish,
ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   ixtiloflarni   hamda   stresslarni   boshqarish   bo   yicha
maxsus   bo limni tashkil   qilish; 26Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
O’   z b e k i s t o n   R e s p u b l i k a s i   Ko n st i t u ts i y a s i –  T .: ― O   z b e k is t o n	,‖   2 01 4   y .
1. "Kadrlar   tayyorlash   Milly   dasturi"   1997   yil   29-avgustda   O'zbekiston
Respublikasi Oliy   Majlisining   IX   sessiyasida   qabul   qilingan.
2. O’   zbekiston   Respublikasining   Mehnat   Kodeksi:   (2011   yil   1   iyulgacha
bo’lgan   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   bilan)   Rasmiy   nashr   –   O’zbekiston   Respublikasi
adliya Vazirligi.   – T.:   Adolat,   2011.   –   276   b.
3.	
― O’   za g r o t e x s a no a t x o ld i n g	‖      A J n i    t a s h k i l    e t is h    t o   g   ri si d a	‖     O   z b e k i s t o n
4. |Respublikasi   Prezidentining   Farmoni   №   PF-4857.
O’zbekistonRespublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   Axborotnomasi   2016-yil   11-son,
368-moda   17.11.2016   yil.
5.	
― Q is h l o q   X o   j a l i g i   m a h s ul o t la r i n i   i s h l ab   c h i qa r u v c h i la r ga   m e x a n i za ts i y a
va servis xizmatlarini ko rsatish samaradorligini oshirish bo yicha qo shimcha chora-
tadbirlar   to  g  risida   O’  zbekiston  |Respublikasi   Prezidentining	
‖   Qarori.   №  PQ-3751.
29.05.2018 27