Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 2.1MB
Покупки 8
Дата загрузки 19 Декабрь 2023
Расширение pptx
Раздел Презентации
Предмет История

Продавец

Sardor Yo'ldoshev

Дата регистрации 19 Декабрь 2023

8 Продаж

Terrorizm tushunchasi va bosqichlari

Купить
                          Terorrizm tushunchasi va uning 
bosqichlari 
Reja
1.Terrorizm haqida malumot
2.Terrorizmning bosqichlar
3.O`zbekistonda terrorizmga qarshi kurashish uchun 
amalga oshirilayotgan ishlar.                   
Terrorizmning mohiyati to’g’risida fikr 
yuritilsa, terrorizm tushunchasi (lotincha – 
«terror» - qurquv, dahshat ma’nolarini 
anglatadi) ma’lum yovo’z maqsadlar yo’lida 
siyosiy kurashning jamiyatda beqarorlik 
o’rnatishga hamda aholida vahima va dahshat 
uyg’otishga qaratilgan jinoiy usuldir. Bu 
konsperativ ruhdagi tashkilotlar davlatni 
beqarorlik holatiga keltirishda shu usuldan  
foydalanadilar. Terrorizmning asosiy 
xususiyatlaridan biri shuki, u bo’zg’unchilik, 
qo’poruvchilik, qo’rqitish yo’li bilan o’z 
hukmini o’tkazib, davlatni qulatuvchi, 
hokimiyatga erishishda parokandalikka olib 
keluvchi g’oyasidan foydalanish  bilan 
xarakterlanad                   
Hozirgi  davrdagi shakllangan halqaro terrorizm 
tushunchasida esa davlatlar, halqaro tashkilotlar, siyosiy 
partiyalarni beqarorlashtirish va halqaro ijtimoiy – siyosiy 
nufo’zga ega bo’lgan alohida siyosiy arboblarni qotil 
qilishga yo’naltirilgan bo’zg’unchi  siyosiy xususiyati bilan 
xarakterlanadi.

Terrorizm iqtisodiy, siyosiy, diniy, g’oyaviy, milliy, guruhiy 
va individual shakllarda namoyon bo’lishi mumkin. Ta’qib 
qilish, zo’ravonlik, qo’poruvchilik va qotillik terrorizmning 
har qanday ko’rinishi uchun umumiy xususiyat bo’lib, u 
gumanizm, demokratiya, adolat tamoyilillariga ziddir. 
SHuning uchun terrorizm qanday «bayroq» ostida amalga 
oshirilmasin, mohiyati insoniyatga, jamiyat taraqqiyotiga, 
ezgulikka qarshi jinoyatdir. 

Terrorning iqtisodiy manfaatlarini ko’zlovchi, moddiy 
boyliklarni o’zlashtirishni maqsad qilib olgan 
ko’rinishlarda, raqib shaxslarni jismoniy yo’q qilish, 
o’g’irlab ketish, garovga olish, tajovo’z bilan qo’rqitib o’z 
hukmini o’tkazish yoki raqiblar boyliklarini o’zlashtirishda 
foydalanadi.                    
Siyosiy maqsadlarni ko’zlagan terrorizm qadimdan mavjuddir. Masalan, O’rta 
asrlar davrida siyosiy terrorchilik diniy mazmundagi terrorchilik bilan qo’shilib 
ketgan edi. CHunki, o’sha davrlarda hukmdorlar ham diniy hamda dunyoviy 
hokimiyatni o’yg’unlashtirib boshqarganlar. Islomda Muhammad s.a.v 
vafotidan keyinga to’rtta halifadan faqatgina Abu Bakr Siddiq o’z ajali bilan 
vafot etgan. Qolgan halifalar Umar Ibn Xattob, Usmon Ibn Affon va Ali Ibn Abu 
Toliblar ham siyosiy muholiflari tomonidan terroristik yo’l bilan 
o’ldirilganligini ko’rish mumkin. 

O’rta asrlarda harbiy Evropada ham muqaddas «Injil» g’oyalariga shak 
keltirganlar «Rim Papasi» tomonidan terror qilingan. YOki XVIII asrlarga kelib 
diniy ma’rifat o’rniga dunyoviy bilimlarning jamiyatdagi o’rni ko’chayishi, 
dunyoviylikka asoslangan siyosat qaror topishi bilan siyosiy terror kuchaydi. 
Masalan, Galileo Galiley jazolanishi, Jardano Brunoning o’tda kuydirilishi kabi 
voqealar juda ko’p marta amalga oshirilgan. 

XX asrga kelib esa siyosiy terrorchilik ko’rinishlaridan bo’lgan bolshevizm 
(Sobiq SSSR da), fashizm (Gitler Germaniyasi va Italiyada) davlat siyosatida 
namoyon bo’ldi va bu siyosat tufayli millionlab insonlar qurbon bo’lgan yoki 
XX asrdagi Janubiy Afrika Respublikasida olib borilgan aparteid (kamsitish) 
siyosati va AQSH dagi  qoratanli fuqarolarga nisbatan olib borilgan, 
kamsitilgan munosabat davlat siyosatidagi milliy tazyiq ko’rinishidagi terrorlar 
edi.                    
Agar jamiyatda hukmron millatning manfaatlarigina hisobga olinib, qolgan 
barcha kichik millat va etnik guruhlarni milliy ehtiyojlarini inobatga 
olinmasdan o’tkaziladigan tazyiq siyosati milliy terrorizmni keltirib chiqaradi. 
YOki ayrim sinflar manfaati hisobga olinib, boshqa sinflar manfaati inkor 
etilgan (masalan,   burjua yoki proletariat diktaturasidagi) siyosat yuritilsa, u 
sinfiy terror ko’rinishi sifatida namoyon bo’ladi. (Bunday terroristik siyosatga 
1930 yillardagi sovetlar qatagoni misol bo’la oladi). 

XX asr oxiri XXI asr boshlariga kelib  terrorchilik alohida olingan davlat yoki 
mintaqa doirasidan chetga chiqib, halqaro miqyosda  uyushgan tashkilot 
darajasigacha ko’tarildi. Ular ezgulik g’oyalariga qarshi, muxolif g’oya sifatida 
uyushib insoniyat taraqqiyotiga havf solayotgan halqaro tashkilotga aylanib 
ulgurdi. 

Hozirgi kunda jahonda 500 dan ortiq halqaro terroristik tashkilotlar, markazlar 
mavjud, eng dahshatlilaridan bo’lgan «Al-qoida» halqaro terroristik tashkiloti 
tomonidan AQSH, Evropa, YAqin SHarq, Iroq, Rossiya, Ispaniya, Turkiya va 
O’zbekiston kabi davlatlarda sodir etilgan dahshatli terroristik hurujlar shuni 
ko’rsatadiki, terrorizm qanday bayroq ko’tarib chiqmasin (diniymi, siyosiymi, 
iqtisodiymi, milliymi) qanday niqoblar bilan bo’yalmasin, uning reaksion 
jangari jinoyatkorona mohiyatini tushunib olib, ularning yovo’z niyatini ochib 
tashlash har bir ongli, vatanparvar insonning burchidir                   
Hozirgi davrda islomda nafaqat diniy – ilohiy 
yoki ishonch va e’tiqod mavjud. SHu bilan 
birga ayrim islomiy guruhlarda diniy-
siyosiylashuvi sodir bo’layotganligi sababli 
islom dinida ham islohot qilishga harakatlar 
qilinmoqda. Buning mazmunini tushunmoq 
uchun hozirgi davrda islomda 3 asosiy oqim 
mavjudligini bilish lozim bo’ladi. Birinchi oqim 
tarafdorlari (sekulyarizm) islomning 
siyosiylashuviga qarshi bo’lgan va davlatdan 
ajratilganligini qo’llab- quvvatlab, din uchun 
ahloq-odob masalalari bilan birga Olloh 
tomonidan buyurilgan amallarni bajarish har 
bir musulmonning burchi deb hisoblaydi. 

Islomdagi ikkinchi an’anaviy oqim tarafdorlari 
har qanday yangiliklarga qarshi bo’lib, o’rta 
asrlarda qaror topgan diniy tartib – qoidalarni 
saqlagan holda sabr-toqat qilishga chorlaydilar.                   
  Islomni isloh qilishni maqsad qilib qo’ygan uchinchi oqim 
esa «islom fundamentalizmi» hisoblanadi. Ular 
jamiyatdagi mavjud shart-sharoitlarga norozi bo’lib, 
ushbu tizimni o’zgartirishni maqsad qilib, butun 
musulmon jamiyatini ilk islom davri va Qur’on va SHariat 
«axkom» lariga amal qilishga qaytishni  maqsad qilib 
qo’yadi.

Buning uchun jamiyatda faqatgina Olloh tomonidan 
o’rnatilgan shariat qonunlarigina amal qilishi lozim deb 
hisoblaydilar.  Jamiyatdagi faoliyat ko’rsatayotgan real 
qonunlar inkor qilinadi. 

Islom fundamentalizmining siyosiylashgan ko’rinishi 
bo’lgan «Vahhobiylik» islom diniy ahloq-odob 
qoidalaridan siyosiy g’oyalarga o’tishni  targ’ib qiluvchi 
xususiyatga ega bo’lganligi bilan harakterlanadi. Ularning 
qarashicha, din har bir insonning shaxsiy ishigina emas, 
balki jamiyat qurilishining ham asosi bo’lishi lozim. 
Aynan shu nuqtai nazardan kelib chiqib hokimiyatga 
«haqiqiy» musulmonlarni ko’tarish uchun zo’ravonlik 
hatti-harakatlarini olib borish  kurashiga da’vat etadilar.                    
O’zbekistonga nisbatan islom fundamentalizmi va 
ekstremizmining tahdidi aqidaparastlikni yoyish, shu 
yo’l bilan islohotchi dunyoviy davlatga ishonchini 
yo’qotish, vujudga kelgan umumhalq birdamligi va 
hamjihatlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikka rahna 
solishga harakat qilmoqda. Ular va boshqa diniy 
aqidaparastlik guruhlariga oid ba’zi g’arazli shaxslar 
chet eldan bizga yot-begona bo’lgan g’oyalar va 
ekstremistik oqimlarning adabiyotlari, mablag’larini 
olib kelib, islom dini niqobi ostida harakat qilmoqdalar.

Islom ekstremizmi va terrorizmining maqsadi, mohiyati 
hamda bugungi mustaqil O’zbekiston uchun mavjud 
tahdidini O’zbekiston Respublikasi Prezidenti 
SH.Mirziyoev BMTning 72 sessiyasida so’zlagan nutqida 
alohida ta’kidlab aytdiki, «islom dinini siyosatga 
aylantirayotgan, yovo’zlik mafkurasini yaratayotgan 
ekstremistik markazlarning, birinchi navbatda yoshlar 
ongini zaharlab, ulardan terrorchilar tayyorlab 
musulmon olamida halifalik davlati to’zishdek 
xomhayollarni amalga oshirishga urinayotgan qabih 
kuchlarning ildizini qirqib tashlash kerak» deb vazifa 
qo’ydi.                    
YUrtboshimiz yana shu ma’ro’zasida alohida ta’kidladiki, 
halqaro terrorizmni ota-bobolarimizdan qolgan muqaddas 
islom dini bilan bog’lashdek havfli niyat va urinishlarni 
keskin qoralaymiz. Bular «Al-qoida», «Xizbut taxrir» kabi 
ashaddiy ekstremistik tashkilotlardir. Bugun bag’ri keng, 
ma’rifatli islomni niqob qilib olib, islom dini obro’yini 
tushurishga qarshi kurashmok har bir musulmon, niyati 
pok kishining burchi ekanligini belgilab berdi. 

Diniy ekstremizm va terrorizmning jamiyat barqarorligiga 
solayotgan tahdidini va mafkuraviy tajovo’zini to’laroq 
tushunib olmoq uchun ularning shakllanish tarixiga, 
g’oyaviy asoslariga, O’zbekistonga kirib kelish jarayoniga, 
olib borgan vahshiylik faoliyatiga qisqagina  e’tibor berish 
darkor. Buni qo’yidagi misollarda ko’rish mumkin. 

1930 yillarda halqaro «millatlar birligi» tashkiloti mavjud 
bo’lgan. Uning nizomida terroristik harakatlar 
taqiqlangan edi. Keyinchalik bu unutilgan. 1972 yillardan 
boshlab terroristik harakatlarga jahon hamjamiyati 
e’tibori yana qaytadan qaratila boshlandi va bu borada 
ayrim huquqiy asoslar qabul qilindi.                   
Masalan, Misrda «Birodar musulmonlar» nomli diniy 
ekstremistik tashkilot faoliyat ko’rsata boshladi. Bu tashkilot 
faoliyati Misrdagi sodir bo’lgan revolyusiyadan keyin 
Jamoliddin Nosir tomonidan taqiqlangan. Ular bunga javoban 
J.Nosirga nisbatan suiqasd qilishgan. U erda 1972 yilga kelib 
«Al-jixod» tashkiloti to’ziladi va ular ham zo’ravonlikni 
targ’ib etuvchi tashkilotga aylanadi. Ularning fikricha 
jihodda o’z qarashi va dinini birdan bir to’g’ri yo’l deb 
hisoblab, jamiyatdagi mavjud tizimga qarshi, hokimiyatni 
qo’lga olish uchun kurashni maqsad qilib qo’yadi. Bunda 
fanatizm (mutaassiblik) yo’liga o’tib olganligi bilan 
harakterlidir.  

Hozirgi vaqtda dunyoda 500 ga yaqin ekstremistik, terroristik 
tashkilotlar mavjud bo’lib, ulardan 100 ga yaqini qurollangan 
tashkilotlardir. Masalan: «Al-qoida», «Xizbullox», «Xamaz», 
«Abu Said», «Tolibon», «Jamoati islomiy», «O’zbekiston 
islom harakati», «Hizbut tahrir» qabilardir. Hozirgi vaqtda 
ekstremistik tashkilotlarning ixtiyorida 45 milliard dollarga 
ega bo’lgan mablag’i va 400 ga yaqin kompaniyalari 
mavjudligi adabiyotlarda qayd etiladi. 

Hozirgi vaqtda jahonda ekstremistik, terroristik 
tashkilotlarning 3 ta geografik o’chog’i yoki markazi mavjud:                    
1-markaz, SHimoliy Afrika: Misr, Jazoir, Sudanda 
«Musulmon birodarlari» tashkiloti 1928 yildan 
bo’yon faoliyat ko’rsatmoqda. 

2- markaz YAqin SHarq: Falastin, Iroq, Livan 
bo’lib, u erda asosan «Hizbulloq» faoliyat olib 
boradi. Bu tashkilot hozirgacha 800 ga yaqin 
terroristik jinoyatlarni amalga oshirgan. 
Falastinda «Hamaz» tashkiloti faoliyat 
ko’rsatadi. Ular asosan, «Kamikadze» (o’z-o’zini 
qurbon qilish) usulida kurash olib boradi. 

3-geografik markazni Janubiy SHarqiy o’choq deb 
atasa bo’ladi. Pokiston janubida «Al-qoida», 
«Turkiston islom harakati», «Tolibon kuchlari» 
bor. Xindistondagi Kashmir viloyatida «Tablo» 
jamiyati bo’lib, ular Indoneziya, Filippinda ham 
faoliyat olib boradi.                    
Shunday qilib, diniy ekstremistik va terrroristik 
faoliyatlar amalda 3 ta usulda olib borilishi 
ko’zatiladi:

1-usul: Diniy tashkilot bo’lgan machitlarga yordam 
ko’rinishida bo’lsa; 

2- yo’nalish diniy struktura (tashkilot) lar to’zilishi 
orqali amalga oshiriladi. Masalan: 1990 yillarda 
O’zbekistonda «Tavba», «Adolat», «Islom lashkarlari», 
«Turkiston islom tashkiloti» «Akromiylar» «Nurchilar» 
kabi tashkilotlarni to’zishgan. 

3- ish uslubida davlat tomonidan kam e’tibor 
beradigan joylarda o’zlarini nazoratini o’rnatish yoki 
kuchaytirish orqali faoliyat olib boradi. Masalan: 
Filippinda, Tojikistonda, CHechenistonda, Afg’oniston 
kabi joylarda o’zlarining ta’siriga olishgan edi. 

O’zbekistonimiz misolida aytadigan bo’lsak, bu 
oqimlar 1970 yillarning boshlarida mamlakatimizga 
kirib kelib hozirgacha ular amalga oshirgan terrorizm 
qurbonlari 250 dan ortiq kishini tashkil qiladi.                   
O’zbekistonda ham 1970 yillarni ohirlarida arab 
mamlakatarlaridan (Iordaniya) kelib o’qiyotgan talabalar 
yashirincha faoliyat olib borgan. 1980 yillarga kelib Rahmatullo 
Alloma degan shaxs Andijonda ekstremistik tashkilot to’zadi. 
Umuman mustaqillik qo’lga kiritilgandan keyin turli diniy 
ekstremistik tashkilotlari to’zilgan bo’lsada, ular hech qachon 
ommaviy tus ololmadi, xalqimiz ularga ergashmadi. Natijada 
ular Toxir Yo’ldoshev, Juma Namongoniylar rahbarligida 
Tojikiston va Afg’onistonga chiqib ketib, «O’zbekiston islomiy 
harakati» nomi bilan faoliyat ko’rsatgan. Hozir ular o’zlarini 
«Turkiston islom harakati» deb nomladi. Aynan shu tashkilot 
O’zbekistonda bir necha marta qo’poruvchilik ishlarini amalga 
oshirdi. 

Ekstremistik harakat bo’lgan «Hizbut tahrir» - ancha ustalik va 
firibgarlik bilan faqat g’oyaviy kurash olib boramiz deb, yoshlar 
ongini zaharlaydi. Ularning ish faoliyati 3 bosqichdan iboratdir. 

1-bosqich  - islomiy madaniyatni shakllantirish;

2-bosqich  - butun xalqni islomlashtirish;

3-bosqich – inqilob qilib davlat to’ntirishini amalga oshirish                   
Bunda ham kuch ishlatish, zo’ravonlik qilib, 
portlatishni amalga oshirishni ko’zda tutadi 
va bu jarayonni nihoyatda yashirincha 
saqlaydi. Ular Rossiyada, Germaniyada ham 
terroristik tashkilot  deb tan olingan. Buni 
shunda ko’rish mumkinki, Rossiyada ayol kishi 
«Hizbut tahrir» ga a’zo bo’lib, uni chuqur 
o’rganib, «200 dney jixada» nomli maqolasini 
matbuotda  e’lon qilgan. Unda «Hizbut 
tahrir»ning makkorona mohiyatini ochib 
bergan va uning terrorizmga tayyorlaydigan 
ekstremistik tashkilotlar ekanligini 
isbotlagan.   

Ekstremistik tashkilot bo’lgan «Hizbut tahrir» 
ni boshqaruv markazi Britaniyaning poytaxti 
Londonda joylashgan. Ekstremistik va 
terroristik tashkilotlarni ayrim davlatlar 
moliyalashtiradi. Ekstremizmdan  o’sib, 
terrorizm shakllanadi. Ularga qo’yidagicha 
ta’rif berish mumkin:                    
Terrorizm – siyosiy kurashning 
jamiyatda beqarorlik o’rnatishga 
hamda aholida vahima va dahshat 
o’yg’otishga qaratilgan usuldir. Bu 
konspirativ ruhdagi tashkilotlar 
davlatni beqarorlik holatiga keltirishda 
foydalanadilar.     

Ekstremizm tushunchasi, odatda, 
siyosatdagi keskin choralar va 
g’oyalarga moyillikni bildiradi. 
Ekstremizmning asosiy xususiyati – 
jamiyatda qabul qilingan qadriyatlar va 
me’yorlarga zidligidir. 

  Xalqaro terrorizm – davlatlar, xalqaro 
tashkilotlar, siyosiy partiyalarni 
beqarorlashtirish va    xalqaro ijtimoiy-
siyosiy nufo’zga ega bo’lgan alohida 
siyosiy arboblarni qotil kilishga 
yo’naltirilgan bo’zg’unchi siyosiy 
harakatlardir.                    
Markaziy Osiyoda, shu jumladan O’zbekistonda faoliyat ko’rsatishga o’rinayotgan ekstremizm 1970 yillarda boshlanib, 
hozirgacha 5 ta bosqichni bosib o’tgan. 

1-bosqich – 1970-85 yillar bo’lib, 1956 yilda Sobiq SHo’rolar xukumati ayrim arab davlatlari bilan aloqa qiladi va shu 
doirada Livan davlati muftisi Moskvaga keladi va I. Buxoriy qabrini ziyorat qilishni so’raydi va shu yo’l bilan sovet 
davrida islom diniga munosabatni aniqlab ketadi. 

1985-89 yillarda 2-bosqichda O’zbekistonga tashqaridan diniy mavzudagi adabiyotlar kirib kela boshladi. Uni chetdan 
o’qish uchun  kelgan talabalar yoki o’qituvchilar orqali amalga oshirilib, shu sababli islomga e’tiqod qiluvchilar orasida 
ayrim ixtiloflar,  har xil oqimlar  kelib chiqadi va ular machitlarda ham turli mazmundagi g’oyalarni targ’ib  qila 
boshlaydi. 

3-bosqich 1989-93 yillarda mustaqillik munosabati bilan O’zbekistonda dinga katta erkinlik berib yuboriladi. 
O’zbekistondagi machitlar 5000 tadan oshib ketadi va bundan foydalanib Farg’ona vodiysida «Adolat», «Islom o’yg’onish 
partiyasi», «Nurchilar» kabi guruhlar kelib chiqib, davlatga qarshi ochiqchasiga siyosiy talablar qo’ya boshladi. 

4-bosqich 1993-99 yillarda diniy ekstremistlar mahfiy faoliyatga o’tdi va ular ko’prok yoshlarni jalb qila boshlashdi. 
Asosan dunyoviy va diniy bilimga ega bo’lmagan yoshlarni ko’proq qamrab oldi. 1996 yilda Juma Namongoniy 
rahbarligida «O’zbekiston islomiy harakat» ni tashkil qiladi. Ular oldin Tojikiston va Afg’onistonga o’tib, Usama Bin 
Laden bilan birlashdi.

5-bosqich 1999 yildan keyingi bosqichdagi ekstremizm bir muncha ayollar faoliyatiga e’tiborni kuchaytirib, shu yo’l 
orqali ayollar o’zlarini o’zlari portlatish darajasigacha olib keldi. «Hizbut tahrir»ning «Ong» degan jurnalida shu jamoa 
a’zolarini shaxid darajasigacha chiqaradi, ya’ni o’zini o’zi o’ldrishgacha olib boradi. Islom olimlari esa «Hizbut tahrir» ni 
islomga zid bo’lgan g’oyadir deb tan olishgan.

Diniy  ekstremizm va terrorizm nopok va g’arazli maqsadlarni ko’zda tutib jamiyat barqarorligiga tahdid solayotgan 
ekan, unga qarshi kurashda qanday vazifalar va usullardan foydalanish lozim bo’ladi?                   
irinchidan, barcha musulmon mamlakatlarida diniy ekstremizm va terrorizmga qarshi kurash usuli butun xalq 
va boshqa mamlakatlar bilan birga Prezidentimiz Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va Senatning qo’shma 
majlisida qayd qilganidek, birinchi navbatda yoshlar ongini zaharlayotgan, ulardan terrorchilar 
tayyorlayotgan, musulmon olamida xalifalik davlati to’zishdek xomhayollarni amalga oshirishga urinayotgan 
qabih kuchlarning ildizini qirqib tashlash kerak. Buning uchun ekstremizmni muqaddas, ma’rifatli, bag’ri keng 
islom dini bilan bog’lashdek havfli urinishlariga, islomni obro’yini tushurishga qarshi keng ko’lamda kurash 
olib bormoq kerak. 

Ikkinchidan, ularga qarshi ichki va tashqi jabhalarda keng ko’lamli kurash olib borish zarur. Ichki jabhada eng 
avvalo, yangi ish joylarini yaratib, yoshlarni ish bilan ta’minlash va ularni davlat va jamoatchilik tomonidan 
iqtisodiy jihatdan qo’llab-quvvatlash, siyosiy sohada mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ko’ppartiyalikka 
keng yo’l ochib berish orqali ekstremizm va terrorizmni qabih niyatlarini fosh qilib borish zarur.  Tashqi 
jihatdan halqaro seminar, konferensiyalar tashkil qilish, halqaro bitimlar asosida kuchlarni birlashtirish lozim 
bo’ladi.                    
Uchinchidan, sog’lom  qadriyatlar va 
adolat bo’lmagan joyda g’oyaviy 
bo’shliq sodir bo’ladi. SHu bo’shliqni 
to’ldirish uchun nosog’lom bizga yot 
va zararli begona g’oyalar kirib 
keladi va ular «mafkuraviy to’zoq» 
qo’yishga harakat qiladi. Bu borada 
Prezidentimiz SH.Mirziyoev alohida 
qayd etganlaridek, «Biz halqaro 
munosabatlarni mafkuralashtirishga 
bo’lgan har qanday o’rinishga 
qat’iyan qarshimiz». SHuni hisobga 
olib, bizning bugungi kundagi 
vazifamiz o’zbek xalqining tarixiy va 
milliy qadriyatlari asosida 
shakllangan milliy istiqlol g’oyasi va 
mafkurasini yoshlarimiz ongi va 
qalbiga ta’lim va tarbiyaviy usullar 
bilan singdirib borish 
mamlakatimizdagi o’zoqni ko’zlagan 
muhim strategik vazifadir.                    
Ma’lumki, O’zbekiston Respublikasi 
Prezidentining  amaliy ishlarida halqaro 
diniy-ekstremizm va terrorizmga qarshi 
kurashda «Jaholatga qarshi ma’rifat» 
bilan kurash g’oyasini olg’a surib 
kelmoqda. «G’oyaga qarshi faqat g’oya, 
fikrga qarshi faqat fikr, jaholatga qarshi 
faqat ma’rifat bilan bahsga kirishish 
mumkin» degan shiorga asoslanib, bugun 
ommaviy axborot vositalarida 
respublikadagi din arboblari ham 
foydalanib Qur’oni Karim va 
Payg’ambarimiz hadislaridan fikrlar bilan 
isbotlab, shuningdek, asl milliy va diniy 
qadriyatlarimiz bo’lgan islom dini 
taraqqiyotiga buyuk hissa qo’shgan 
mutafakkirlar asarlaridagi fikrlardan 
keltirib, dinimiz musaffoligini, Vatanimiz 
barqarorligiga rahna solayotgan 
g’oyalarga qarshi ma’rifat bilan 
kurashishda juda ko’p ma’naviy - ma’rifiy 
ishlar amalga oshirilmoqda.                   
Hozirgi davrdagi jaholat urug’ini solayotgan soxta 
ekstremistik g’oyalarga ma’rifiy jihatdan kurashda 
islom dinimiz tarixiy taraqqiyotida ham shaklan 
boshqacharoq ko’rinishda bo’lsa-da,  lekin 
mazmunan aynan shunday ekstremistik g’oyalar 
oldin ham bo’lganiga guvoh bo’lamiz. Dinimiz 
tarixiga nazar solar ekanmiz yana shunga amin 
bo’lamizki, sog’lom idrok, sog’lom haqiqat va 
g’oyalar soxta g’oyalar ustidan hamisha g’alaba 
qozonib kelgan. Ulug’  islom dinimiz rivojiga buyuk 
hissa qo’shgan bobokalonimiz Abu Mansur 
Motrudiyning ilmiy merosida soxta g’oyalarga qarshi 
ish olib borgan kurashida ko’rish mumkin. U kishining 
«Kitob at-tavhid» asarida soxta ta’limotlarga 
ergashishni oldini olishda ishonchli dalillardan 
keltirib, bu yo’ldagi barcha xatoliklar sababini aniq 
ko’rsatib berganiga guvoh bo’lamiz: «Bu ko’r – 
ko’rona taqlid bo’lib, u juda keng tarqalgan illatdir, 
ya’ni bunda juda ko’pchilik biron-bir ma’naviy yoki 
diniy yo’lboshchiga, uning fikrlari mazmun-
mohiyatini tushunmagan holda qo’shilishga engib 
bo’lmas moyillik bildiradi.                    
Mana shu sabab natijasi o’larok, har bir firqa va har bir 
yo’nalish shu paytga qadar o’z tarafdorlariga ega bo’lib 
kelmoqda. Bu muxlislar qachondir qabul qilingan soxta 
ta’limotga sadoqatda qat’iylik namoyish etmoqdalar va yana 
o’zlarini haqiqatning yagona egalari hisoblamoqdalar», - 
degan fikrlari bugungi diniy-ekstremistik guruhlarga 
aytilgandek seziladi. Motrudiy bobomiz o’sha davrdagi islom 
ichidagi soxta oqim va firqalarning haqiqiy mohiyatini ochib 
bergan. Bunday oqimlar o’sha davrda ham ko’p bo’lgan. 
SHunga qaramasdan ezgulik bilan yovo’zlik jamiyatda 
hamisha yonma-yon kurashib, bu kurashda ezgulik g’alaba 
qilib kelgan. SHu ma’noda bugungi jaholat yo’liga kirgan 
dinni niqob qilib olgan halqaro terrorizmga qarshi kurashdagi 
ma’rifiy yo’llaridan biri o’zbek xalqining milliy va islom diniy 
qadriyatlari, ularga tayanib, yosh avlodni Vatanga 
muhabbat, ajdodlarga sadoqat, zo’ravonlikka nafrat ruhida 
tarbiyalovchi, ularni ezgulik va bunyodkorlikka da’vat 
etuvchi bitmas-tuganmas kuch-qudrat manbai sifatida 
qaralishi lozim. Ular nafaqat mafkuraviy bo’shliqning 
yo’zaga kelishiga, balki ming yillardan beri halol mehnati va 
olamshumul kashfiyotlari bilan jahon taraqqiyotiga salmoqli 
hissa qo’shib kelayotgan o’zbek xalqining harakterli 
xususiyati (mentaliteti) ga tamomila zid bo’lgan terrorchilik 
g’oyalarining kirib kelishi va yoshlar ongini zaharlashga 
qarshi qaratilgan mustahkam qalqon bo’lib hizmat qilishi 
mumkin                   
Milliy – diniy qadriyatlarimizni har qanday soxta yovo’z 
g’oyalardan saqlash va himoya qilishda, Qur’oni Karim va 
Xadislardan ma’rifiy jihatdan foydalanib, islom dini har 
qanday sharoitda ham terroristik harakatlarni qoralab, uning 
ta’limotiga ko’ra nohaq to’kilgan qon kimning qoni bo’lishdan 
qat’iy nazar eng og’ir gunoh hisoblaydi. Qur’onning «Moida» 
surasidagi 33-oyatda fikrning isboti o’z aksini topgan: «Biror 
jonni o’ldirmagan, bo’zg’unchilik, qaroqchilik kabi fasod 
ishlarni qilmagan insonni o’ldirgan odam huddi hamma 
odamlarni o’ldirgan kabidir. Unga hayot bahsh etgan odam esa 
barcha odamlarni tiriltirgan kabidir».

Payg’ambarimizning ko’plab hadislarida ham bu borada 
ogohlantirganligini o’qish mumkin: «YOv bilan harbiy 
to’qnashuvni orzu qilmangiz, balki Ollohdan xotirjamlik va 
osudalik tilangiz» (Imom Buxoriy)  yoki boshqa bir hadisda 
«Qiyomat kuni odamlarlardan birinchi navbatda nohaq 
to’kilgan qonlar to’g’risida so’roq qilunur» (Imom Muslim). 
Bugungi kunda islom dinining qanchalik insonparvar, mehr-
shafqatga chaqiradigan, taraqqiyparvar va ma’rifatparvar  
dinligini yoshlarimiz anglab etgandagina turli islom niqobidagi 
ekstremistik jaholat yo’liga kirgan g’oyaviy kuchlarga nafrat 
bilan qaraydi

 Terrorizm tushunchasi va bosqichlari

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha