Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 390.6KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 25 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Tijorat banklari faoliyati barqarorligini ta’minlash yo’llari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
        
KURS ISHI
Маvzu:   Tijorat banklari faoliyati barqarorligini
ta’minlash yo’llari
Bajardi:  
Qabul qildi: 
RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
  ( imzo )
     _ _ _________
        ( imzo )
___________
        ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Reja:
KIRISH  
I BOB. BANK AMALIYOTIDA TIJORAT BANKLARI
1.1. Tijorat banklari faoliyatini tartibga solishning ahamiyati va iqtisodiy mohiyati
1.2. Tijorat banklari faoliyatini tartibga solish bo’yicha  х alqaro standartlar va 
ularning tamoyillari
II-BOB. O’zbekiston Respublikasi Markaziy Banki
tomonidan tijorat banklari faoliyatini tartibga solish amaliyotining tahlili
2.1. Tijorat banklari faoliyatini iqtisodiy me’yorlar orqali tartibga 
solish amaliyoti
2.2. Tijorat banklari faoliyatini monetar instrumentlar orqali tartibga 
solish amaliyoti
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI  
                                
                             
                                
                            
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   moliya,   valuta-kredit   sohasida
mustaqil   davlatimizning   olib   borgan   oqilona   siyosati   tufayli   jamiyatimiz
miqyosida iqtisodiy barqarorlik saqlab qolindi. 
Har   qanday   davlat   iqtisodiyoti   tayanadigan   asosiy   ustunlardan   biri   -
barqaror bank tizimi hisoblanadi. 
Lekin   bank   tizimida   ayrim   kamchiliklar   ham   mavjud.   Rivojlanayotgan
o’tish   iqtisodiyoti   mamlakatlarida,   shu   jumladan,   O’zbekiston   Respublikasida
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklarining   faoliyatini   tartibga   solish
tizimining   samaradorligini   oshirish   borasida   bir   qator   jiddiy   muammolarning
mavjudligi ko’zga tashlanmoqda. Jumladan, Respublikamizning bir qator yirik va
o’rta   tijorat   banklari   kredit   qo’yilmalarining   umumiy   hajmida   muddati   o’tgan
kreditlar salmog’ining o’sish tendensiyasi kuzatilmoqda. 
Banklarning   barqarorligini   ta’minlash   hamda   ularning   ish   samaradorligini
saqlab turishda bank nazorati muhim o’rin tutadi. 
Banklarni   tartibga   solishdan   ko’zlangan   bosh   maqsad   bank   tizimi
barqarorligini   saqlash,   omonatchilar   hamda   kreditorlar   manfaatlari
himoyalanishini   ta’minlash,   banklarning   moliyaviy   muammolarini   oldindan
aniqlash va ularni oldini olish va hokazolardan iborat. 
Milliy   bank   tizimining   barqarorligini   ta’minlash,   aholi   va   kor х onalarga
ko’rsatilayotgan   bank   х izmatlarining   sifatini   oshirish   tijorat   banklari   faoliyatini
tartibga   solishning   samarali,   mukammal   tizimini   shakllantirish   zaruriyatini
yuzaga keltiradi. 
Х ulosa qilib aytganda, Respublikamizda  Markaziy bank tomonidan tijorat
banklari   faoliyatini   tartibga   solish   tizimida   sezilarli   muammolarning   mavjudligi
va ularni hal qilishning zarurligi mazkur bitiruv malakaviy ishining dolzarbligini
belgilaydi. 
3 Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   ishining   maqsadi   bo’lib,
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   tijorat   banklari   faoliyatini
tartibga solish tizimini o’rganish hisoblanadi. 
Kurs ishining vazifalari  sifatida quyidagilar belgilab olindi: 
- Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga
solishning uslubiy-nazariy asoslarini o’rganish; 
- mamlakatimiz Markaziy banki tomonidan tijorat banklari faoliyatini
tartibga solishning amaldagi holatini tahlil qilish; 
- O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan tijorat banklari
faoliyatini   tartibga   solish   tizimini   takomillashtirish   borasidagi   asosiy
muammolarni aniqlash va asoslab berish; 
- O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan tijorat banklari
faoliyatini tartibga solish tizimini takomillashtirish. 
Kurs   ishining   obyekti   bo’lib,   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
va Respublikamizning tijorat banklari hisoblanadi. 
Kurs   ishining   predmeti   bo’lib,   Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklari
faoliyatini tartibga solish tizimini faoliyati hisoblanadi. 
Kurs ishining   nazariy-amaliy ahamiyati . Kurs ishida keltirilgan nazariy va
amaliy  ahamiyatga  ega   bo’lgan  taklif   va  tavsiyalar  kiritilgan.   Bu  ma’lumotlardan
respublika   bank   tizimini   boshqarishni   takomillashtirish   dasturlarini   ishlab
chiqishda   ,   shuningdek   mamlakatimizda   bank   tizimiga   oid   o’quv   darsliklarini
tayyorlashda foydalanish mumkin. 
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi kirish qismi, ikki bob,   х ulosa, foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
Kurs ishining kirish qismida mavzuning dolzarbligi asoslab berilgan hamda
ishning maqsadi, vazifalari o’z aksini topgan. 
4 I BOB. Bank amaliyotida tijorat banklari
1.1. Tijorat banklari faoliyatini tartibga solishning ahamiyati va
iqtisodiy mohiyati.
Mamlakatda   tijorat   banklarining   qoniqarli   faoliyat   ko’rsatmasligi,   bank
tizimi holatining yomonlashuvi nafaqat ushbu davlatda, balki uning chegaralaridan
tashqarida ham moliyaviy barqarorlik uchun yaqqol   х avfni yuzaga keltiradi. Buni
hozirgi   umumjahon   globallashuv   jarayonlarining   chuqurlashuvi   va   uning   hayotni
hamma   jihatlarini   qamrab   olayotgan   bir   paytda   yaqqol   sezish   mumkin.   Shu
sababli, hozirgi paytda bank va moliyaviy tizimlarining barqarorligiga erishish va
mustahkamlash muammosi katta ahamiyatga ega bo’lib bormoqda. 
Jahon   mamlakatlari   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   Markaziy   (emissiya)   bank
hamda ko’p tarmoqli tijorat banklarni o’z ichiga olgan 2 pog’onali bank tizimining
samarali   faoliyatini   yo’lga   qo’ymasdan,   har   qanday   davlat   iqtisodiyoti
barqarorligini ta’minlash va uni yuksaltirishga erishish mumkin emas. 
Mazkur   ikki   pog’onali   bank   tizimining   birinchi   pog’onasida   mamlakat
Markaziy   (Milliy)   banki   o’rin   olib,   u   milliy   valutaning   barqarorligini   ta’minlash,
emissiya   faoliyatini   amalga   oshirish,   mamlakat   pul   muomalasi   va   barcha   kredit
muassasalarining   faoliyatini   tartibga   solish   kabi   vazifalarni   amalga   oshiradi.
Bundan   tashqari,   Markaziy   bank   davlatning   boshqa   mas’ul   organlari   bilan
birgalikda   mamlakatning   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari,   bank   va   moliya   tizimi
mustahkamligini ta’minlash bo’yicha faoliyatni amalga oshirib boradi. 
Ikkinchi   pog’onada   tijorat   banklari   va   boshqa   kredit   muassasalari   o’rin
egallaydilar.   Kredit   muassasalari   o’z   faoliyatida   avvalambor,   tijorat   asosida
jismoniy   va   yuridik   sha х slar,   mijozlarga   х izmat   ko’rsatish,   ulardan   omonatlar
qabul   qilish   hamda   qabul   qilingan   mablag’lardan   o’z   tavakkali   hisobiga   kredit
berish   yoki   investitsiyalash   uchun   foydalanish   hamda   to’lovlarni   amalga   oshirish
kabi faoliyatni amalga oshiradilar. 
Tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solishdan   asosiy   maqsad   bank
omonatchilari   va   kreditorlarining   manfaatlarini   himoya   qilish,   bank   kreditlari
qaytmasligini   va   zarar   ko’rishini   oldini   olishdir.   Chunki,   ssuda   kapitallari,   shu
5 jumladan   bank   kreditlari   holati   va   istiqboli   milliy   iqtisodiyot   uchun   muhim
ahamiyat kasb etadi. 
Makroiqtisodiy   barqarorlik,   iqtisodiy   o’sish,   yuqori   darajadagi   bandlik,
barqaror   baholarni   ta’minlash   har   bir   davlatning   iqtisodiyot   sohasidagi   pirovard
maqsadi hisoblanadi. Ushbu maqsadga mamlakat tomonidan har tomonlama pu х ta
o’ylangan iqtisodiy siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish natijasida erishish
mumkin.   Pul   –   kredit   siyosati,   baho   siyosati,   budjet   siyosati,   muvozanatlashgan
to’lov   balansiga   erishish,   ish   haqi   va   bandlik   siyosati   makroiqtisodiy   siyosatning
muhim   tarkibiy   qismlaridan   hisoblanadi.   Pul   –   kredit   siyosati   barcha   davlatlarda
Markaziy   bank   (ko’pgina   davlatlarda   u   Milliy   bank,   AQSHda   esa   Federal   rezerv
tizimi deb yuritiladi) tomonidan amalga oshiriladi. 
Tijorat   banklar   faoliyatini   tartibga   solish   va   bank   faoliyati   ustidan   nazorat
qilish   tushunchalari   qisman   o’ х shash   ko’rinsada,   bir-birini   to’ldiruvchi
tushunchalar bo’lib, ular o’rtasida bir qator farqlar mavjud. 
Tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solish   –   bu   vakolatli   davlat   organi
tomonidan   qonunchilikka   asosan   bank   ishi   yuritish   tartibi   va   uslublari   yuzasidan
aniq qoida va yo’riqnomalarni shakllantirish va ishlab chiqish tushuniladi. Mazkur
qoida va yo’riqnomalar barcha tijorat banklari uchun majburiy hisoblanadi. 
Banklar   faoliyati   ustidan   nazorat   alohida   banklar   ishonchligi   va
barqarorligini   ta’minlash   uchun   amalga   oshiriladi.   Nazorat   deganda   tijorat   bank
o’z   faoliyatini   yo’riqnoma   va   qonunchilikka   asosan   yuritishini   vakolatli   davlat
organi tomonidan uzluksiz nazorat qilinishi tushuniladi. 1
 
O’tgan   asrning   o х irida   AQSH   va   boshqa   anglo-sakson   bank   tizimiga   ega
mamlakatlarda   yuz   bergan   bank   inqirozlari   asosan   bank   tizimining
i х tisoslashganligi,   banklarning   ma’lum   bir   sohaga   to’la   qaram   bo’lib   qolishi,
sohadagi   o’zgarishlarga   nisbatan   o’ta   ta’sirchan   ahvolga   tushishi   hisoblanadi.   Bir
qator   rivojlangan   davlatlar   mazkur   kamchiliklar   hamda   nemis   bank   tizimi
1
  Василишен Э.Н. Регулирование деятельности коммерческого банка. – М.: Финстатинформ, 1995. – с. 27.  †
  
Антонов Г.М., Былинкина В.С. и др. Банковский портфель-2. – М.: Соминтэк, 1994. – с. 405. 
6 yutuqlarini hisobga olgan holda, o’z bank tizimlarini universallashtirishga e’tiborni
oshirganligini  х ulosa qilish mumkin. 
AQSHda   bank   faoliyatini   tartibga   solish   me х anizmining   vujudga   kelishi
hamda   uning   rivojlanish   jarayonlari   1864   yilda   qabul   qilingan   “Milliy   bank   akti
to’g’risida”gi qonun bilan bog’liqdir. Ushbu qonunga asosan mamlakatning milliy
valutasi   dollar   joriy   etildi   va   Milliy   bankka   banknotalar   emissiya   qilish   huquqi
berildi.†   Bundan   tashqari,   mazkur   qonunga   asosan   mamlakatda   pul   muomalasini
tartibga   solish   va   Milliy   bank   uchun   pul   rezervlarini   ta’minlash   maqsadida
Kongress  tomonidan “Pul muomalasi  bo’yicha Milliy komissiya” ma х sus   х izmati
tashkil   etildi.   Mazkur   Komissiya   1907   yilda   olib   borgan   chuqur   izlanishlari
asosida,   AQSHdagi   banklarning   keng   miqyosdagi   bankrotligini   oldini   olish
maqsadida, ma х sus moliyaviy institut shakllantirish lozimligi to’g’risida   х ulosaga
keldi. Shuni ta’kidlash kerakki, AQSHda 1913 yilga qadar Markaziy bank yoki uni
vazifalarini bajaruvchi davlat organi faoliyat ko’rsatmagan. 
Shundan so’ng uzoq davr davomidagi debatlardan so’ng, AQSH
Kongressi   1913   yilda   bank   faoliyatini   tartibga   solishning   huquqiy   asosi
“Federal   rezerv   tizimi   to’g’risida”   qonun   qabul   qildi   va   Federal   Rezerv   Tizimi
tashkil   etildi.   Buning   natijasida,   Federal   Rezerv   Tizimi   banklari   tijorat   banklar
likvidligiga ta’sir etish, pul massasini  tartibga solishning moslashuvchan tizimini,
majburiy   zahiralar   talablarini   joriy   etish   va   kreditor   vazifasini   bajarish   imkonini
berdi. Bundan tashqari, Federal Rezerv Tizimi foiz stavkalari miqdorini belgilash,
ochiq bozor operatsiyalarini amalga oshirish va tijorat banklari rezervlarini nazorat
qilish kabi vazifalarni ham amalga oshira boshladi. 
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   AQSH   bank   tizimining   tari х iy   rivojlanishi
tijorat banklar faoliyatini tartibga solish va nazorat qilish jarayonining Federal va
shtatlar darajasida shakllanishiga sabab bo’lgan degan   х ulosani keltirib chiqaradi.
Х ulosa   qilib   aytganda,   AQSHda   tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solish   2   ta
tamoyilga asoslanadi: 
7 yuqori   riskli   bank   operatsiyalari   bo’yicha   qonuniy   chegaralar   o’rnatish
orqali   kredit   institutlari   barqarorligini   ta’minlash   va   ularning   bankrot   bo’lishini
oldini olish; 
sarmoyalarning   kamchilik   banklar   qo’lida   to’planishini   cheklash   va   pul
bozorini   monopol   tarzda   nazorat   qilinishiga   yo’l   qo’ymaslik   uchun   banklar
bo’limlarini ochish bo’yicha shtat me’yorida chegaralar belgilash. 2
 
Germaniya   bank   tizimi   AQSH   bank   tizimidan   farqli   ravishda   2-Jahon
urushidan   keyin   juda   tez   rivojlandi.   G’arbiy   Germaniyadagi   kredit   institutlari   va
bank   nazorati   organlari   o’rtasidagi   munosabatlar   to’g’ridan-to’g’ri   davlat
tomonidan   chegaralashga   emas,   balki   davlat   bilan   katta   banklar   o’rtasidagi
“jentelmen kelishuvlari”ga asoslangan edi. 
Germaniyada   banklar   faoliyatini   tartibga   solishning   huquqiy   asosi   bo’lib,
“Germaniya   Federativ   Respublikasi   banklari   to’g’risida”   va   “Nemis   Federativ
banki   to’g’risida”,   shuningdek   1983   yil   13   iyulda   Yevropa   Hamjamiyati
Kengashining   tavsiyalariga   asosan   1985   yil   1   yanvardan   kuchga   kirgan   “1961
yilda   qabul   qilingan   “Bank   faoliyati   to’g’risida”gi   qonunga   o’zgartirish   va
qo’shimchalar kiritish to’g’risida” qonunlar hisoblanadi. 
Buyuk   Britaniyada   esa   ХХ   asrning   o х iriga   qadar   tijorat   banklar   faoliyatini
nazorat   qilish   to’g’risida   ma х sus   qonun   mavjud   bo’lmaganligi   sababli   kredit
muassasalari   ustidan   yashirin   va   norasmiy   nazorat   amalga   oshirib   kelingan   edi.
Yaqin   yillarga   qadar   Buyuk   Britaniya   banklarining   faoliyati   davlat   aralashuvi   va
qonuniy tartibga solinishdan ozod edi. Banklar faoliyatini tartibga solish Angliyada
qabul   qilingan   “Aksioner   kompaniyalari   to’g’risida”gi   qonun   doirasida   amalga
oshirilar edi. 
ХХ   asrning   70-yillari   o х iriga   kelib   Angliyada   kredit   institutlari   ustidan
nazorat bir muncha kuchaytirildi. 1979 yilda qabul qilingan qonunga asosan tijorat
banklari   faoliyatini   litsenziyalash   majburiy   amalga   oshirila   boshlandi,
Depozitlarning   umummilliy   jamg’arma   fondi   tashkil   etildi   va   Angliya   bankiga
nazorat organi maqomi berildi. Ammo 1979 yilda qabul qilingan bank faoliyatiga
2
 Жуков Е.Ф. Банки и банковские операции. – М.: Банки и биржи. Юнити, 1997. – с. 83.   
8 oid qonun tez o’zgaruvchi  bank faoliyati sohasini  aks ettira olmagan edi. Bundan
tashqari,  mazkur   qonunda  Angliya  Banki   tomonidan   bank  tizimini  tartibga  solish
me х anizmi   ko’zda   tutilmagan   edi.   Shundan   so’ng,   1987   yilda   qabul   qilingan
“Bank faoliyati to’g’risida” (Banking Act)  qonun bilan tijorat  banklari  faoliyatini
tartibga   solish   qonuniylashtirildi.   Shu   yili   1   oktabrdan   boshlab   bank   faoliyatini
amalga   oshirish   uchun   litsenziyaga   ega   bo’lgan   barcha   muassasalar   tomonidan
nazorat   va   tartibga   soluvchi   organlarga   bankning   minimal   kapitali,   likvidlik
koeffitsientiga   rioya   etilishi,   sof   aktivlar   va   boshqa   moliyaviy   ko’rsatkichlar,
“shubhali”   qarzlarga   qarshi   rezervlarni   shakllantirilishi,   rahbar   xodimlarning
kvalifikatsiyasi,   bu х galteriya   hisobi   va   auditning  ma’lum   talablarga   javob  berishi
va   boshqa   huquqiy   talablarga   mosligi   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   taqdim   etilishi
majburiy etib belgilandi. 
Bundan   tashqari,   shu   yili   qabul   qilingan   qonun   asosida   tijorat   banklari
faoliyati   auditorlik   tekshiruvdan   o’tkazila   boshlandi.   Angliya   banki   tomonidan
qo’llanilayotgan   nazorat   tizimi   har   bir   bank   bo’yicha   alohida   х ususiyatga   egadir.
O’tkazilgan   nazorat   natijasida   banklarning   moliyaviy   holati   va   imkoniyatlaridan
kelib   chiqib,   banklarning   rahbarlari   bilan   kelishilgan   holda   tadbirlar   ishlab
chiqiladi.  Shuni   alohida  qayd   etish   kerakki,  1982   yilga  qadar   Angliya  banklarida
inspeksion tekshiruvlarni o’tkazish amaliyoti mavjud bo’lmagan.
AQSHda va G’arbiy Yevropa davlatlarida bank nazorati, o’tgan 130 yildan
ortiq   muddat   davomida   har   х il   ko’rinishda   shakllanib   keldi   va   o’zida   quyidagi
sharoitlarni aks ettirdi: 
- dastlab   ushbu   davlatlarda   tijorat   banklari   o’z   faoliyatlarini   amalga
oshirish   uchun   qonuniy   va   boshqa   sharoitlarning   yaratilmaganligi   natijasida
amalda makroiqtisodiy nomutanosiblikka sabab bo’ldi; 
- buning   natijasida,   bank   tizimini   beqarorligi   va   banklarni   inqirozga
yuz   tutishi   butun   bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchni   yo’qolishiga   olib   kelishi   o’z
isbotini topa boshladi. 
- nihoyat   mazkur   davlatlar   o’z   iqtisodiy   siyosatini   bank   tizimi
barqarorligini ta’minlashga yo’naltira boshladi. 
9 AQSH,   Germaniya,   Fransiya,   Italiya   va   boshqa   rivojlangan   davlatlarda
bank faoliyati sohasidagi davlat siyosati iqtisodiyotdagi moliyaviy beqarorliklarga
barham   berish,   yalpi   pul   taklifi   ustidan   nazorat   o’rnatish,   banklarning   foyda
asosida   faoliyat   yuritishini   ta’minlash   va   bank   tizimiga   nisbatan   ishonchsizlik
tuyg’ularini yuzaga kelishiga yo’l qo’ymaslik kabi maqsadlarni ko’rish mumkin. 
Rossiya   bank   tizimi   Х IX   asrning   o х iri   va   XX   asr   davomida   rivojlanib
kelgan bo’lsada, bozor iqtisodiyoti sharoitida atigi bir necha yil davomida faoliyat
yuritmoqda.   Shuni   hisobga   olgan   holda,   Rossiya   va   MDH   davlatlarida   banklar
faoliyatini   tartibga   solish   tizimining   huquqiy   asoslarini   х alqaro   standartlariga
moslashtirish muhim ahamiyat kasb etadi. 
Davlat   banklar   faoliyatini   tartibga   solishni   quyidagi   usullarda   amalga
oshiradi: 
- tijorat   banklari   manfaatlarini   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi
qonunchilik va boshqa sharoitlarni yaratish; 
- muomaladagi   pul   massasining   umumiy   hajmi   va   tarkibiga   ta’sir
ko’rsatish   orqali   tijorat   banklarining   iqtisodiyotga   kredit   sifatida   yo’naltiradigan
mablag’lariga pul-kredit siyosati vositasida ta’sir etish; 
- banklarning   to’lovga   qobilligini   ta’minlash   uchun   iqtisodiy
me’yorlar belgilash va ularga rioya etilishi ustidan nazorat qilish. 
Umuman,   keng   ma’noda   bank   nazorati   bu   hukumat   tomonidan   moliyaviy
sektorni   ishonchliligi,   barqarorligini   ta’minlashda   ishlatiladigan   tizimdir.   Har
qanday davlat bank nazorati tizimi oldida 2 ta vazifa turadi: 
1. Barcha omonatchilar va kreditorlar manfaatlarini himoya qilish. 
2. Bank tizimini kafolatlash, iqtisodiy o’sishiga yordamlashish. 
Dunyodagi   barcha   rivojlangan   davlatlarda   Markaziy   bank   tijorat   banklar
faoliyatini 2  х il usulda: 1) davlatning pul-kredit siyosatini yuritish; va 2) iqtisodiy
me’yorlar   asosida   tartibga   soladi   va   mamlakatning   moliyaviy   barqarorligi   va
makroiqtisodiy ko’rsatkichiga bevosita ta’sir etadi. 
     O’zbekiston  Respublika   Markaziy  banki  tomonidan  tijorat   banklarining
balans   likvidliligini   doimo   ta’minlab   borishi   yoki   ularning   o’z   oldilaridagi
10 majburiyatlarini   o’z   muddatida   amalga   oshirishlariga   erishish,   omonatchilar
manfaatlarini   himoya   qilish   maqsadida   tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solib
turish uchun iqtisodiy me’yorlar (normativlar) o’rnatildi. 
     Tijorat   banklari  uchun  iqtisodiy  normativlarni   o’rnatilishi   – bu,  avvalo,
Markaziy bank tomonidan samarali bank nazoratini olib borishga erishish, tijorat
banklari   faoliyatida   vujudga   keladigan   muammolarni   oldindan   aniqlash   va
qolaversa,   barqaror   bank   tizimini   yaratishda   eng   muhim   instrumentlardan   biri
bo’ldi. 
O’tgan   asr   o х iriga   kelib   iqtisodchilar   markaziy   banklar   tomonidan   olib
boriladigan   pul-kredit   siyosatining   bir   qismi   bo’lgan   monetar   siyosatni   davlat
umumiy   moliyaviy   siyosatining   davomi   ekanligi   to’g’risida   х ulosaga   kelishdi.
Ushbu   siyosatning   maqsadi   milliy   daromadlarni   oshirish   va   boshqa
makroiqtisodiy ko’rsatkichlarga faol ta’sir etish hisoblanadi. G’arb davlatlaridagi
keynsian   qarashlarini   yoqlovchi   ko’pchilik   iqtisodchilar   monetar   siyosatni   pul
tizimini   faol   boshqarish   va   qisqa   muddatli   makroiqtisodiy   tartibga   solish   uchun
yetarli   deb   hisoblashardi.   Monetaristlar,   jumladan   amerikalik   iqtisodchi   Milton
Fridmen   davlatning   faol   monetar   va   moliya   siyosati,   shuningdek   davlat
tomonidan banklar operativ faoliyatiga haddan ziyod aralashish iqtisodiy tizimda
beqarorlikka   sabab   bo’lishi   mumkin   deb   hisoblaydi.   Ammo   ushbu   tanqidiy
qarashlar keynsian qarashlarining amaliy tadbig’iga to’sqinlik qila olmadi. 
Х ulosa qilib aytganda, butun bank tizimini barqarorligini ta’minlash, alohida
olingan   bank   uchun   esa,   u   duch   kelishi   mumkin   bo’lgan   jiddiy   muammolarni   va
inqirozlarni   oldini   olish   yuzasidan   eng   to’g’ri   yo’lni   ko’rsatish,   omonatchilar   va
kreditorlarning mablag’laridan foydalanayotgan banklar tomonidan qay darajadagi
riskli   operatsiyalar   bajarilayotganligini   nazorat   qilish   va   tartibga   solish   hamda   bu
orqali,   o х ir   oqibatda,   omonatchilar   va   kreditorlar   manfaatini   himoya   qilish
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklar   faoliyatini   tartibga   solishning   muhim
iqtisodiy mohiyatini tashkil etadi.
1.2. Tijorat banklari faoliyatini tartibga solish bo’yicha
х alqaro
11 standartlar va ularning tamoyillari.
Bank  faoliyatini   tartibga   solishda   davlat   tomonidan   tijorat  banklar   faoliyati
ustidan   nazorat   qilinishi   va   tartibga   solinishi,   ular   faoliyatida   muayyan
cheklashlarni   o’rnatilishi   banklar   iqtisodiy   erkinligini   cheklashga   intilish,
raqobatning   rivojlanishiga   х alaqit   beradigan   omil   sifatida   qaralishi   mumkin.
Ammo   dunyodagi   ko’pgina   rivojlangan   davlatlarda   banklar,   shuningdek   boshqa
moliya   tashkilotlarining   faoliyatlari   turli   darajada   davlat   tomonidan   tartibga
solinadi.   Rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitidagi   mamlakatlarda   ham   bank-
moliya   sektori   jiddiy   ravishda   davlat   tomonidan   tartibga   solinadi.   Bu   yerda,
banklarni  tartibga solish   yuzasidan  jahonda  umumiy  qabul   qilingan  tamoyillar   va
qoidalar har bir mamlakatda aniq vaziyat tahlilini hisobga olgan holda qo’llaniladi.
AQSHda bank nazorat ikki bo’g’inda olib boriladi: 
Milliy   banklar   tizimi   Federal   Hukumatga,   ya’ni   Pul   muomalasi
nazoratchisiga bo’ysunadi; 
Shtatlar banklari tizimi ayrim shtatlarga bo’ysunadi. 
Federal   darajada   bank   nazorati   asosan   3   ta   tashkilot:   Pul   muomalasi
nazoratchisi, Federal rezerv tizimi (FRT) va 98 foiz banklar a’zo bo’lgan Sug’urta
jamg’armalari   Federal   Korporatsiyasi   (SJFK)   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Pul
muomalasi   nazoratchisi   Moliya   vazirligining   Х azina   organi   bo’lib,   uning   nazorat
funksiyasiga quyidagilar kiradi: 
milliy banklarni tashkil etilishida ruhsatnoma berish; 
davriy nazorat va taftish tekshiruvlarini o’tkazish; 
bank bo’limlari ochilishi va qo’shilishini nazorat qilish. 3
 
Yuqorida   keltirib   o’tilgan   organlardan   tashqari   AQSHda   banklar   faoliyati
ustidan nazorat qiluvchi shtatlarning bank departamentlari mavjud bo’lib, ularning
vazifasi   bank   operatsiyalarini   amalga   oshirish   uchun   shtat   banklariga
ruhsatnomalar   berish   (charter),   yo’riqnomalar   ishlab   chiqish,   banklarda
tekshiruvlarni o’tkazish va hokazolardan iborat. 
3
 Жуков Е.Ф. Банки и банковские операции. – М.: Банки и биржи. Юнити , 1997. –  с . 83. 
12 AQSH   Adliya   vazirligi   esa   banklarning   qo’shilishi   va   bank   х oldinglarini
tuzilishi   yuzasidan   nazoratni   amalga   oshiradi.   Bundan   tashqari   bank   nazorati
bo’yicha   nodavlat   nazorat   organlari   ham   mavjuddir.   Ular   jumlasiga   Amerika
banklar assotsiatsiyasi, Mustaqil banklar assotsiatsiyasi, turli shaharlarning Kliring
palatalari   komiteti   va   boshqalar   kiradi.   Mazkur   nodavlat   nazorat   organlarining
vazifasi   -   mijozlarga   х izmat   ko’rsatish   bo’yicha   standartlar   ishlab   chiqish,   bank
operatsiyalarini   amalga   oshirishning   te х nik   masalalarini   hal   etish,   Kongress   va
matbuot bilan aloqalar olib borish kabilar hisoblanadi. 
Germaniyada   kredit   institutlari   ustidan   nazorat   Bank   nazorati   bo’yicha
Federal boshqarma hamda Nemis Federal banki (Bundesbank)  tomonidan amalga
oshiriladi.   Bank   nazorati   bo’yicha   Federal   boshqarmaning   asosiy   vazifasi
quyidagilardan iborat: 
yangidan ochilayotgan banklar faoliyatiga litsenziyalar berish; 
kredit institutlari uchun majburiy rezerv talablarini belgilash; 
kredit   va   pul   muomalasi   sohasiga   tegishli   qonun   va   me’yoriy   hujjatlarga
amal qilinishini nazorat qilish; 
banklar   faoliyatini   rejadan   tashqari   tekshiruvdan   o’tkazish;   -   banklar
rahbarlarini lavozimidan ozod etish va hokazo. 
Mamlakatdagi   barcha   kredit   institutlari   Bank   nazorati   bo’yicha   Federal
boshqarmaga o’z faoliyatlaridagi barcha o’zgarishlar to’g’risida, shuningdek, oylik
hamda   yillik   hisobotlarni   taqdim   etadilar.   Banklar   ustidan   nazoratni   amalga
oshiruvchi   Federal   boshqarma   Bundesbank   bilan   kelishilgan   holda   kredit
institutlari   faoliyati   uchun   majburiy   iqtisodiy   me’yorlar   o’rnatib   boradi.   Ushbu
o’rnatilgan iqtisodiy me’yorlarga quyidagilar kiradi: 
tijorat banklari riskka tortilgan aktivlarining miqdori aksionerlik kapitalining
18 barobaridan ko’p bo’lmasligi lozim; 
har   operatsiya   kunining   chet   el   valutasi   bo’yicha   yopilmagan   qismi
aksiyadorlik kapitalining 30 foizdan oshmasligi lozim; 
moliya   fyuchers   va   optsionlari   bo’yicha   kunlik   ochiq   pozitsiya   bank
aksiyadorlik kapitali summasining 20 foizidan oshmasligi lozim; 
13 bank   sarmoyasining   15%   idan   yuqori   bo’lgan   bir   qarz   oluvchiga   berilgan
“yirik”  kreditlar   to’g’risida  ma’lumotlar  zudlik  bilan  Bundesbankka   taqdim  etish,
mazkur   kreditlarning   umumiy   summasi   bank   sarmosining   8   barobaridan
oshmasligi lozim. 
Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarda   banklarni   nazorat   qilish   organlarini   ko’rib
chiqadigan bo’lsak, 3  х il yo’nalishni ko’rishimiz mumkin. Birinchi yo’nalish bank
nazorati   funksiyalarining   faqat   Markaziy   bankda   jamlanishini,   ikkinchi   yo’nalish
nazorat   funksiyalarining   alohida   davlat   nazorat   organlari   tomonidan,   uchinchi
yo’nalish   nazorat   vazifalarini   bir   nechta   organlar   birgalikda   amalga   oshirishni
ko’zda tutuvchi yo’nalish hisoblanadi. 
Yuqorida   qayd   etilganidek   Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklarining
faoliyatini tartibga solish ikkita usul bo’yicha amalga oshirilishi ko’rsatib o’tilgan: 
Pul-kredit instrumentlari vositasida; 
Iqtisodiy me’yorlar o’rnatish yo’li bilan. 
Ushbu   tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solish   usullarini   quyida   alohida
ko’rib chiqamiz. 
1)   Markaziy   bank   davlat   banki   sifatida   mamlakatning   pul-kredit   siyosatini
yuritar   ekan,   pul-kredit   dastaklari   orqali   tijorat   banklarining   likvidliligiga,   to’lov
qobiliyatiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   Pul-kredit   dastaklariga:   qayta
moliyalashtirish   siyosati,   hisob   siyosati,   majburiy   zahira   siyosati   va   ochiq   bozor
operatsiyalari kiradi. 
qayta   moliyalashtirish   siyosatida   qayta   moliyalashtirish   stavkasini
o’zgartirish   orqali   tijorat   banklari   kreditlarining   foiz   stavkasining   umumiy   va
bozor   darajasining   o’zgartirish   tushuniladi.   Markaziy   bank   tomonidan   qayta
moliyalash   stavkasi   oshirilsa,   tijorat   banklari   tomonidan   taklif   etilayotgan
kreditlarning   ham   foiz   stavkasi   oshadi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   kreditlarning
qimmatlashuviga, kredit oluvchilar sonining kamayishiga va shu asosida, kreditlar
multiplikatori   qisqarishiga   sabab   bo’ladi.   Aksincha,   Markaziy   bank   qayta
moliyalash   stavkasini   pasaytirish   yo’li   bilan   mamlakatda   bank   kreditlari   foiz
14 stavkasini pasaytirishga erishadi, natijada investitsion jarayonlarni moliyalashtirish
rag’batlantiriladi; 
majburiy   zahiralar   siyosatida   Markaziy   bank   tijorat   banklarining   depozitlar
va  majburiyatlar   summasiga   nisbatan   majburiy   zahira  siyosatini   qo’llaydi.   Bunda
asosan   ikki   maqsad,   banklar   kredit   ekspansiyasini   jilovlash   va   bank   likvidligini
ta’minlash ko’zlanadi; 
hisob   siyosatida   Markaziy   bank   tijorat   banklarning   veksellarini   qayta
hisobga   olish   orqali   banklarning   likvidliligiga   ta’sir   etishni   belgilaydi.   Shuni
ta’kidlash   kerakki,   diskontli   kreditlar   berish   me х anizmi   mamlakatlarda   birbiridan
keskin   farq   qiladi.   Masalan,   Germaniya   Markaziy   banki   va   AQSHning   Federal
rezerv   tizimi   diskont   stavkalarini   bozor   stavkalaridan   sezilarli   darajada   past   qilib
belgilaydilar. SHu sababli diskontli kreditlarga bo’lgan talabni ular ma’muriy yo’l
bilan   cheklaydilar.   Ayrim   Markaziy   banklar   diskont   stavkalaridan   pul   bozoridagi
vaziyatni boshqarishning asosiy instrumenti sifatida foydalanadilar; 
ochiq   bozor   siyosatida   Markaziy   bank   qimmatli   qog’ozlarni   ikkilamchi
bozordan   sotib   olish   yoki   sotish   operatsiyalarini   amalga   oshiradi.   Shunisi
х arakterliki,   rivojlangan   х orijiy   davlatlarda,   х ususan   AQSH,   Yaponiya   va
Germaniyada   Markaziy   bankning   qimmatli   qog’ozlarni   bevosita   emitentning
o’zidan   birlamchi   bozorda   sotib   olishi   ochiq   bozor   operatsiyasi   hisoblanmaydi,
balki kredit operatsiyasi  hisoblanadi. Demak rivojlangan   х orijiy davlatlarda ochiq
bozor   operatsiyalari   deganda   qimmatli   qog’ozlarning   ikkilamchi   bozorlarda
sotilishi   yoki   sotib   olinishi   bilan   bog’liq   operatsiyalar   tushuniladi.   Bu   yerda
Markaziy bank tomonidan qimmatli  qog’ozlarni  sotib olinishi  tijorat  banklarining
likvidliligini   oshishiga   va   aksincha,   qimmatli   qog’ozlarni   sotilishi   ularning
likvidliligini pasayishiga sabab bo’ladi. 
2)   Markaziy   bank   tijorat   banklari   faoliyatini   iqtisodiy   me’yorlar   asosida
tartibga soladi. 
 Quyida iqtisodiy me’yorlarning har biriga qisqacha to’xtalib o’tamiz. 
“Umumiy  k а pit а lning  y е t а rlilik  k о effitsi е nti”  K1  quyid а gich а
his о bl а n а di: 
15 K1 = Bank kapitali / riskni hisobga olib hisoblangan aktivlar 
K1   ning   minim а l   ruhs а t   etilg а n   d а r а j а si   0.1   g а   t е ng   (10   f о iz).   Bazel
qo’mitasining tavsiyasi 0,08 (8%) 
I d а r а j а li k а pit а lning y е t а rlilik d а r а j а si quyid а gich а   а niql а n а di: 
K2= I d а r а j а li k а pit а l / riskni hisobga olib hisoblangan aktivlar 
K2 ning minim а l ruhs а t etilg а n d а r а j а si 0.05 g а  t е ng (5 f о iz) 
K а pit а lning   y е t а rlilik   d а r а j а si   t а l а bl а ri   bil а n   bir   q а t о rd а   tij о r а t   b а nkl а ri
n о m о ddiy   а ktivl а r   v а   Gudvill   ch е girib   t а shl а ng а n   I   d а r а j а li   k а pit а lning   umumiy
а ktivl а r   summ а sig а   nisb а ti   о rq а li   а niql а n а dig а n   l е v е r а j   k о effitsi е ntig а   ri о ya
etishl а ri k е r а k: 
K3=I   d а r а j а li   k а pit а l   /   (Umumiy   а ktivl а r   -   n о m о ddiy   а ktivl а r-   gudvill)
L е v е r а j k о effitsi е ntining minim а l ruhs а t etilg а n d а r а j а si 0.06 g а  t е ng (6 f о iz).* 
Joriy likvililik koeffitsienti K4 quyid а gich а  his о bl а n а di: 
K4 = Likvid aktivlar va 30 kun mobaynida qaytishi kerak bo’lgan aktivlar /
talab qilib olguncha majburiyat va 30 kun mobaynida so’ndirilishi lozim  
bo’lgan majburiyatlar K4 me’yorning eng kam miqdori 0,3 (30%). 
 O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining “Tijorat banklari kapitalining
yetarliligiga qo’yiladigan talablar to’g’risida”gi Nizomi (yangi tahriri), 25.07.2000,
949-son 
Tajribadan   shu   narsa   ma’lumki,   ayrim   tijorat   banklari   yuqori   daromadni
ko’zlagan holda talab qilib olgunga qadar va qisqa muddatda qo’yilgan omonatlar
hisobidan   kredit   berish   va   boshqa   aktiv   operatsiyalarga   uzoq   muddatli   tartibda
joylashtiradilar.   Jalb   etilgan   mablag’larning   muddati   kelgan   paytda   esa   bank
omonatchilar   oldidagi   o’z   majburiyatlarini   muddatida   bajarish   imkoniga   ega
bo’lmaydi. Buning natijasida bank o’z to’lov qobiliyatini yo’qotadi. Bunday holat
bankning   o’z   faoliyatigagina   emas,   balki   omonatchilarning   moliyaviy   ahvoliga
ham   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Bank   operatsiyalarini   bajarish   bo’yicha   litsenziyasi
tortib olingan banklar bunga yaqqol misol bo’la oladi. 
   Bir qarz oluvchiga va muassisga , bank aksiyadorlariga moliyaviy jihatdan
bankning   qurbi   yetmaydigan   darajada   katta   miqdorda   kreditlar   berilishi   tijorat
16 banki   uchun   juda   xatarlidir.   Shuning   uchun,   bir   q а rzd о r   yoki   o’z а r о   d ах ld о r
q а rzd о rl а r   guruhig а   to’g’ri   k е luvchi   t а v а kk а lchilikning   eng   yuq о ri   d а r а j а si   I
d а r а j а li b а nk k а pit а lining 25 f о izid а n  о shm а sligi k е r а k (K5). 
Ish о nchli   kr е ditl а r   uchun   t а v а kk а lchilikning   eng   yuq о ri   d а r а j а si   1b о sqichli
b а nk k а pit а lining 5 f о izid а n  о shm а sligi z а rur (K6). 
      Bundan   tashqari,   shuni   ta’kidlash   lozimki,   bank   uchun   yirik   toifaga
kiradigan   va   bir   qarz   oluvchiga   beriladigan   kreditlar   summasini   shu   qarz
oluvchining o’z mablag’lari summasidan oshirmaslik tavsiya etiladi.    7) B а nkning
b а rch а  yirik kr е ditl а rining umumiy h а jmi 1-b о sqichli b а nk k а pit а lid а n 8 m а rt а d а n
о rtiq  о shib k е tishi mumkin em а s (K7). 
Tijorat   banklari   qimmatli   qog’ozlarni   xarid   qilish   (davlat   qimmatli
qog’ozlari   bundan   mustasno)   va   yuridik   shaxslarning   ustav   kapitalida   ulushli
ishtirok etishda quyidagilarga rioya etishlari shart: 
      Bankning   muayyan   yuridik   shaxs   ustav   kapitaliga,   shuningdek   ushbu
yuridik shaxsning boshqa qimmatli qog’ozlariga kiritgan investitsiyalari 
  O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   “Bir   qarzdor   yoki   o’zaro
daxldor bo’lgan qarzdorlar guruhiga to’g’ri keluvchi tavakkachilikning eng yuqori
darajasi   to’g’risida”gi   Nizomi,   02.12.1998,   557-son   miqdori   I   darajali   bank
regulyativ kapitalining 15% dan oshmasligi kerak (K8). 
Bankning yuridik shaxslar ustav kapitaliga va boshqa qimmatli qog’ozlarga
kiritgan   investitsiyalari   miqdori   I   darajali   bank   regulyativ   kapitalining   50%   dan
oshmasligi kerak (K9). 
Oldi-sotdi   uchun   qimmatli   qog’ozlarga   kiritilgan   bank   investitsiyalari
miqdori I darajali bank regulyativ kapitalining 25% dan oshmasligi kerak 
(K10). 
Tijorat   banklari   faoliyatini   tartibga   solishning   yana   bir   muhim   sohalaridan
biri bog’liq shaxslar bilan bank operatsiyalarini o’tkazish hisoblanadi. 
      O’zbekiston   Respublikasi   “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi
Qonunining 26-moddasiga asosan bankka aloqador bo’lgan shaxslar  bilan bankka
bog’liq   bo’lmagan   shaxslarga   nisbatan   qulayroq   shartlar   asosida   bitim   tuzishni
17 taqiqlaydi   va   Markaziy   bankka   bunday   bitimlar   bo’yicha   cheklashlar   belgilash
yuzasidan vakolatlar berilgan. 
Bankning   asosiy   aksiyadorlari,   uning   rahbarlari,   xodimlari   va   ular   bilan
bog’liq   shaxslar   bank   xizmatlaridan   imtiyozli   asosda   foydalanmasliklari   va
amaldagi qonunlarga rioya qilishlari kerak. 
Bankka   daxldor   shaxslarga   beriladigan   bitta   kreditning   umumiy   hajmi   bir
yoki   o’zaro   daxldor   qarz   oluvchilar   guruhiga   beriladigan   bitta   kredit
tavakkalchiligining maksimal miqdoriga nisbatan tartibga solinadi.   
Bir   yoki   o’zaro   daxldor   shaxslar   guruhiga   berilgan   ta’minlanmagan
kreditlarning   eng   yuqori   darajasi   I   darajali   bank   kapitalining   5%   dan   oshmasligi
zarur. 
Tijorat   banklari   yuqorida   sanab   o’tilgan   iqtisodiy   me’yorlarning
belgilangan miqdoriga har doim amal qilib borishni ta’minlashlari uchun quyidagi
sohalarda ishni samarali tashkil etishlari lozim: 
- Bank portfelini yaxshilash; 
- Bank amallari bilan bog’liq xatarlarni kamaytirish; 
- Bank balansi likvidligini ta’minlash; 
- O’z sarmoyasining adekvatligini ta’minlsh; 
- Zararlar o’rnini qoplash zahirasini vujudga keltirish. 
      Iqtisodiy   me’yorlarning   belgilangan   miqdorlariga   amal   qilmagan
banklarga nisbatan Markaziy bank tomonidan jarimalar solish va boshqa tegishli
iqtisodiy jazo choralari ko’rib boriladi. Chunki tijorat banklari faoliyatini tartibga
solish deyarli barcha mamlakatlarda Markaziy bank tomonidan amalga oshiriladi.
Iqtisodiy   normativlarni   belgilashdan   asosiy   maqsad   tijorat   banklarining   to’lovga
noqobil   bo’lib   qolishiga   yo’l   qo’ymaslik   va   shuning   asosida   banklarning
mijozlarini, vakil banklarni himoya qilish hisoblanadi. 
   
18 Konservatsion   kapital   iqtisodiy,   moliyaviy   inqirozlar   davrida   banklar
zararlarini   qoplash   uchun   o’ziga   yarasha   qalqon   sifatida   х izmat   qilishi
kutilmoqda. 
 Minimal kapitalga qo’yiladigan talab bo’yicha yangi standartlarni 
tadbiq qilish grafigi  4
 
Risklar bo’yicha belgilangan minimal kapitalining o’rnatilishi davrlari (1 yanvar 
holatiga ko’ra) 
Ko’rsatgichlar  20 1 1  20 12   20 13   20 14 20 15 2016  2017 2018  2019 
Ustav kapitali 
koeffitsenti  2.0  2.0  3.5  4.0  4.5  4.5  4.5  4.5  4.5 
Kapital himoya 
yostig’i  -  -  -  -  -  0.625  1.25  1.875  2.50 
Ustav kapitali 
+  kapital 
himoya yostig’i  2.0  2.0  3.5  4.0  4.5  5.125  5.5  6.375  7 
I  darajali 
kapital  4.0  4.0  4.5  5.5  6.0  6.0  6.0  6.0  6.0 
Umumiy 
kapital  8.0  8.0  8.0  8.0  8.0  8.0  8.0  8.0  8.0 
 
Umumiy kapital 
  + 
kapital himoya 
yostig’i  8.0  8.0  8.0  5.0  8.0  8.625  9.25  9.875  10.5 
 
Jadval   ma ’ lumotlaridan   ko ’ rinib   turibdiki , banklar   konservatsion   kapitalga   2016
yildan   boshlab   ega   bo ’ lishlari   va   uning   miqdori   2016   yildan   0,625   foiz ,   2017
yildan   1,25   foiz ,   2018   yil - dan   1,875   foiz   va   2019   yildan   2,5   foiz   bo ’ lishi   talab
etilmoqda . 
4
  FINANCIAL INSTITUTIONS ADVISORY & FINANCIAL REGULATORY, March 30, 2021, 
The New Basel III Framework: Implications for Banking Organizations  
19 II-BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI MARKAZIY BANKI
TOMONIDAN TIJORAT BANKLARI FAOLIYATINI TARTIBGA SOLISH
AMALIYOTINING TAHLILI.
2.1. Tijorat banklari faoliyatini iqtisodiy me’yorlar orqali
tartibga solish amaliyoti.
Tijorat banklarining faoliyatini iqtisodiy me’yorlar orqali tartibga solish bir
nechta   iqtisodiy   me’yorlarni   o’z   ichiga   olgan   nazorat   shakli   hisoblanadi.
Respublikamizda   dastlabki   iqtisodiy   me’yor   Markaziy   bank   tomonidan   tijorat
banklarining   ustav   kapitalini   eng   kam   miqdoriga   nisbatan   belgilanadigan   talab
hisoblanadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   mustaqilligining   dastlabki   yillarida   yangi
aksiyadorlik   tijorat   banklarini   ochish   uchun   talab   qilinadigan   minimal   ustav
kapitalining   miqdori   minimal   ish   haqi   miqdorining   o’sishiga   bog’langan   edi.
Markaziy   bank   Boshqaruvining   qarori   bilan   1995   yildan   bank   ochish   uchun
minimal  ustav kapitali  miqdori o’sha vaqtda Yevropa Ittifoqi  pul birligi-  EKYU”
ga  bog’lab   qo’yildi.  Faqat   1997   yildan   boshlab,   AQSH   dollariga   ekvivalent   qilib
belgilandi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   15   apreldagi   56-sonli
«Bank tizimini yanada isloh qilish va erkinlashtirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi
qaroriga muvofiq, tijorat banklari ustav kapitalining minimal miqdori 2017 yilning
1 yanvariga qadar quyidagi miqdorlarga yetkazildi: 
  -tijorat   banklari   uchun-so’mga   aylantirib   hisoblaganda   5   million   AQSH
dollarigacha; 
  - х ususiy   banklar   uchun-so’mga   aylantirib   hisoblaganda   2,5   mln.   AQSH
dollarigacha 5
. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   apreldagi   №1317-sonli
qaroriga   muvofiq,   banklarning   kapitalini   oshirish,   investistitsion   jarayonda   faol
ishtirok etishi uchun 2021 yil 1 yanvardan boshlab quyidagi miqdor belgilandi: 
-tijorat   banklari   uchun-so’mga   aylantirib   hisoblaganda   10   million   yevro
ekvivalentida; 
5
  Х alq so’zi // 2022, 16 aprel, 73-son. 
20 - х ususiy   banklar   uchun-so’mga   aylantirib   hisoblaganda   5   mln.   yevro
ekvivalentida. 
O’zbekiston Respublikasida yangi ochilayotgan banklarning ustav 
kapitalining eng kam miqdoriga qo’yiladigan talablar. 6
 
Yillar Aholisi 0,5 
mln. Kishidan
ko'p bo'lgan 
shaharlarda
ochilayotgan
tijorat 
banklari 
uchun Aholisi 0,5 
mln. Kishidan
kam bo'lgan 
shaharlarda
ochilayotgan
tijorat 
banklari 
uchun Chet el 
kapitali
ishtirokida
ochilayotgan
banklar 
uchun Xususiy 
banklar uchun
2000 yil 1 
yanvardan 2,5 mln.
AQSH dollari 
ekvivalentida 1,25 mln. 
AQSH dollari 
ekvivalentida 5 mln.
AQSH 
dollari 
ekvivalentida 0,3 mln.
AQSH dollari
ekvivalentida
2002 yil 14 
maydan 2,5 mln.
AQSH dollari 
ekvivalentida 1,25 mln. 
AQSH dollari 
ekvivalentida 5 mln.
AQSH 
dollari 
ekvivalentida 1,25 mln. 
AQSH dollari
ekvivalentida
2022 yil 1 
iyuldan 3 mln. AQSH dollari 
ekvivalentida 5 mln.
AQSH 
dollari 
ekvivalentida 1,5 mln.
AQSH dollari
ekvivalentida
2016 yil 1 
yanvardan 4 mln. AQSH dollari 
ekvivalentida 5 mln.
AQSH 
dollari 
ekvivalentida 2 mln.
AQSH dollari
ekvivalentida
2017 yil 1 
yanvardan 5 mln. AQSH dollari 
ekvivalentida 5 mln.
AQSH 
dollari 
ekvivalentida 2,5 mln.
AQSH dollari
ekvivalentida
2018 yil 1 
yanvardan 5 mln. yevro ekvivalentida 2,5 mln. yevro ekvivalentida
2021 yil 1 
yanvardan 10 mln. yevro ekvivalentida 5 mln. yevro ekvivalentida
 
Aksioner   tijorat   banklarini   ochish   uchun   yuqoridagi   shartlar   AQSH   bank
amaliyotidan olingan. 
6
  O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki ma’lumotlari asosida tayyorlangan . 
21 O’zbekiston   Respublikasi   “Markaziy   banki   to’g’risida”gi   qonunning
“iqtisodiy   me’yorlar”   moddasiga   muvofiq,   banklar   barqarorligini   ta’minlash
maqsadida Markaziy bankka iqtisodiy me’yorlar o’rnatish vakolati berilgan. 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   2000   yil   25   iyulda
O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligidan   949-son   bilan   ro’y х atga   olingan
“Tijorat   banklari   kapitalining   yetarliligiga   qo’yiladigan   talablar   to’g’risida”gi
Nizomida ko’rsatilgan kapitalning yetarlilik talablari faqat kapital yetarligining eng
kam darajasini aks ettiradi. 
Ushbu   Nizomda   belgilangan  tijorat   banklari   kapital   yetarliligining   minimal
darajasi Bazel standartlarida ko’zda tutilgan darajadan ma’lum jihatdan farq qiladi.
Buni quyidagi jadval ma’lumotlaridan ko’rish mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   tijorat   banklari   kapitali
yetarliligiga   nisbatan   belgilangan   talablarning   х alqaro   Bazel   standartlaridan   farq
qiluvchi asosiy jihatlari: 
 
 
№   
Ko’rsatkichlar  Bank kapitali 
yetarliligining 
minimal           
darajasi, foizda 
 
1.  Tijorat banklari jami kapitalining yetarlilik 
darajasi:   
 
- Хalqaro Bazel standartlari talabi  8 
 
- O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki 
talabi  10 
 
2.  Tijorat banklari I darajali kapitalining 
yetarlilik darajasi   
 
- Хalqaro Bazel standartlari talabi  4 
 
- O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki 
talabi  5 
 
Tijorat   banklarining   to’lovga   qobilligini   va   ularning   balansini   likvidliligini
tavsiflovchi asosiy iqtisodiy me’yorlar bo’lib, kapitalning yetarlilik koeffitsienti va
joriy   likvidlilik   koeffitsienti   bo’yicha   belgilangan   me’yorlar   hisoblanadi.   Chunki
22 ikkala   me’yorning   bajarilishi   bankning   to’lovga   qobilligini   saqlash   imkonini
beradi. 
2021-2022 yillar mobaynida respublikamiz tijorat banklari tomonidan ushbu
iqtisodiy   me’yorga   rioya   etish   amaliyotining   tahlili   mazkur   me’yorga   rioya   etish
borasida jiddiy muammolar mavjud emasligini ko’rsatdi. 
 
1-rasm. Mamlakatimiz tijorat banklarida birinchi darajali
kapitalning  yetarliligi  7
 (foizda).
Diagramma   ma’lumotlariga   qaraydigan   bo’lsak,   tijorat   banklarining   I
darajali   kapital   yetarliligi   2022   yil   1   yanvar   holatiga   17,03   foizni   tashkil   etgan
bo’lsa,   2022   yil   1   yanvar   holatiga   15,84   foizni   tashkil   etgan.   Keyingi   ikkita
chorakda   biroz   pasayib   borgan   va   o х irgi   chorakda   biroz   ko’tarilib,   2022   yil   1
yanvar   holatiga   15,84   foizni   tashkil   etgan.   Bu   esa,   Bazel   talablaridan   deyarli   4
barovarga   ko’proq   deganidir.   Demak,   bank   tizimida   tijorat   banklarining   barqaror
manbalar   hisobidan   kapitallashuviga   e’tibor   qaratilgan.   Tijorat   banklari   I   darajali
kapital yetarliligining bu darajasi ularning kapitallashuv darajasini yanada oshirish
istiqboli mavjud ekanligini belgilaydi. 
 
7
 “Ahbor-Reyting ” reyting agentligi. Bank tizimi tahlili №30, 18-bet, fevral 2022-y. 
23  20 , 25   21 , 93  
19 , 42  
, 3817  
5116 ,   17 , 03   17 , 38  
15 , 53   15 , 84  
0  5  10  15  20  25  
01.10.10  
й   01.01.11  
й      01.04.11
й   01.07.11  
й   01.10.11  
й   01.01.12  
й   01.04.12  
й   01.07.12  
й   01.01.13  
й    
2-rasm. Mamlakatimiz tijorat banklari asosiy kapitalining
yetarliligi 8
 (foizda)
Diagramma   ma’lumoti   orqali   umumiy   kapitali   yetarliligi   tahlili   20212022
yillar  oralig’ida bu ko’rsatkichning Bazel  talablaridan 2-3 barovar  yuqori bo’lgan
holda 17%-20% atrofida bo’lgan. 2022 yil davomida eng yuqori ko’rsatkichga yil
boshida   erishilgan,   ya’ni   17,8%   bo’lgan   bo’lsa,   keyinchalik   biroz   tushgan   va
uchinchi chorakda yana oshish tendensiyasi kuzatilgan hamda yil 2022 yil boshiga
16,75   foizni   tashkil   etgan.   Tahlil   natijalaridan   ko’rinib   turibdiki,   respublikamiz
tijorat   banklarida   kapital   yetarliligiga   qo’yilgan   talablar   yuqori   darajada
ta’minlangan. 
Amaldagi uchinchi iqtisodiy me’yor–moliyaviy leveraj koeffitsienti bo’lib, u
bankning   birinchi   darajali   kapitalini   nomoddiy   aktivlar   chiqarilgan   holdagi
aktivlarning   jami   miqdoriga   nisbati   sifatida   aniqlanadi.   Uning   eng   kam   me’yoriy
miqdori 0,06 qilib belgilangan. 
 
8
 “Ahbor-Reyting ” reyting agentligi. Bank tizimi tahlili №30, 18-bet, fevral 2022-y. 
24  7218 ,   20 , 07  
18 , 66  
,17 05  
17   , 817  
16 , 79  
,15 55   75,16  
0  5  10  15  20  25  
01.10.10  
й   01.01.11  
й   01.04.11  
й    01.07.11
й   01.10.11  
й   01.01.12  
й   01.04.12  
й    01.07.12
й    01.01.13
й   3-rasm. Banklarning leveraj koeffitsienti to’g’risida solishtirma ma’lumot 9
(01.01.2022 yil holatiga, foizda)
Leveraj   bu   bank   jami   aktivlarining   kapital   bilan   ta’minlanganlik   darajasini
aks   ettiruvchi   ko’rsatkichdir.   O’tgan   yili   bank   tizimida   ushbu   ko’rsatkich   20,77
foizni   tashkil   etib,   minimal   ruhsat   etilgan   ko’rsatkich   (0,06)   dan   3   martadan
yuqoriroq   ko’rsatkichga   erishgan.   Hatto,   ayrim   banklarda   ushbu   ko’rsatkich   65
foizni   tashkil   etganlini   ko’rishimiz   mumkin.   Barcha   banklarda   minimal   talab
bajarilgan. 
Tijorat   banklarining   joriy   likvidlilik   darajasini   baholash   maqsadida
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklariga   nisbatan   joriy   likvidlik   koeffitsienti
belgilangan.   Ushbu   ko’rsatkich   joriy   aktivlarning   joriy   majburiyatlarga   nisbati
sifatida aniqlanadi va uning minimal darajasi 30 foizni tashkil etadi. 
9
  Tijorat banklari ma’lumotlari asosida tayyorlandi.  
25 Ushbu iqtisodiy me’yor tijorat banki aktivlarining likvidli qismini talab qilib
olingunga   qadar   bo’lgan   majburiyatlarni   qoplash   darajasini   tavsiflaydi.   Bu   esa,
bank   tomonidan   jalb   qilingan   mablag’larning   muddati   bilan   ularni   joylashtirish
muddatlariga og’ishmay rioya etishni talab etadi. 
Joriy   likvidlilik   koeffitsientining   darajasiga   kuchli   va   bevosita   ta’sir
ko’rsatadigan   omil   tranzaksion   depozitlar   yoki   talab   qilib   olguncha   depozitlar
miqdorining o’zgarishi hisoblanadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklarining   qimmatli   qog’ozlar   bilan
bog’liq operatsiyalarni risk darajasiga ko’ra ikki yirik guruhga ajratish mumkin: 
Davlatning qisqa muddatli obligatsiyalariga qilingan investitsiyalar. 
Bu operatsiyalarning risk darajasi past bo’lib, ular bankka qat’iy belgilangan
foiz   ko’rinishida   barqaror   daromad   keltiradi.   Buning   ustiga,   banklarning   ushbu
qimmatli qog’ozlardan olinadigan daromadlari soliqqa tortilmaydi. 
Tijorat   qimmatli   qog’ozlariga   qilingan   investitsiyalar.   Bu   shakldagi
investitsiyalarning risk darajasi yuqori bo’lib, bunda qimmatli qog’ozlarning bozor
bahosini o’zgarishi va emitentlarning to’lovga qobilligi kafolatlanmagan.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   2022   yil   davomida
olib   borilgan   respublika   tijorat   banklari   faoliyatini   masofaviy   nazorat   qilish
natijalari   shuni   ko’rsatdiki,   tijorat   banklariga   nisbatan   qo’llanilgan   choralarning
asosiy   qismi   ogohlantirish   va   unchalik   katta   miqdorda   bo’lmagan   jarimalar
solishga   to’g’ri   keladi.   Bu   esa,   Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklariga
nisbatan   qonunbuzarliklar   uchun   qo’llanilayotgan   choralarning   sezilarli   darajada
yumshoq ekanligidan dalolat beradi. 
26 2.2. Tijorat banklari faoliyatini monetar instrumentlar orqali
tartibga solish amaliyoti.
Iqtisodiyotida   bozor   munosabatlari   shakllangan   mamlakatlarda   davlatning
bank faoliyati sohasidagi siyosatining asosiy maqsadlari quyidagilardan iborat: 
pul taklifi ustidan nazorat o’rnatish; 
iqtisodiyotdagi moliyaviy nobarqarorliklarga barham berish; 
v) banklarning foyda asosida faoliyat yuritishini ta’minlash; 
g)   bank   tizimiga   nisbatan   ishonchsizlik   tuyg’ularini   yuzaga   kelishiga   yo’l
qo’ymaslik. 
Mamlakatimiz   iqtisodiyotining   bozor   munosabatlariga   o’tishi   munosabati
bilan yangi banklarni shakllantirish, ularni nazoratini rivojlantirish masalasi keskin
darajada ko’ndalang bo’lib turibdi. Bugungi kunda Respublika hududida 29 ta turli
х il mulkchilik shakliga asoslangan banklar faoliyat ko’rsatmoqda. 
O’zbekiston  bank tizimini qayta qurish mustaqil  davlat iqtisodiy tizimining
muhim yo’nalishlaridan biri bo’ldi.   Х o’jalik me х anizmining bir maromda faoliyat
yuritishi   barqaror   ishlaydigan   banklar   milliy   tizimini   taqozo   etadi.   Shu   sababli
iqtisodiyotda bozor munosabatlarini shakllantirish davrida sifat jihatidan butunlay
yangi   bank   tizimi   hamda   bank   nazoratini   tub   asosini   yaratish   va   qurish   uzluksiz
davom ettirilmoqda. 
Mamlakatimizning   rivojlangan   bank   tizimini   shakllantirish   davlatimiz
tomonidan olib borilayotgan pul-kredit siyosatining mahsuli bo’lishi kerak. 
Banklar   ustidan   nazorat   qilish,   ular   faoliyatida   muayyan   cheklashlarni
o’rnatish   iqtisodiy   erkinlikka   zid   bo’lgan   holat   sifatida   qaralishi   mumkin.   Lekin
jahonning   ko’pgina   rivojlangan   davlatlarida   banklar,   shuningdek   boshqa   moliya
tashkilotlarining   faoliyatlari   ko’p   darajada   davlat   tomonidan   tartibga   solinadi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   hatto   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
moliyaviy   sektor   jiddiy   ravishda   tartibga   solinar   ekan,   o’tish   davrida   buni   to’la
oqlash mumkin. 
Biroq bozor  sharoitida moliya sohasini  tartibga solish  tovarlar  va   х izmatlar
nar х iga   ta’sir   ko’rsatish   uchun   bozor   me х anizmlariga   yetarli   darajada   harakat
27 erkinligini berish, shuningdek mayda-chuyda narsalarga aralashishdan voz kechish
bilan qo’shib olib borilishi maqsadga muvofiq bo’ladi. 
To’g’ri,   bank   faoliyatini   tartibga   solish   haddan   tashqari   bo’ladigan   va
raqobatning   rivojlanishiga   х alaqit   beradigan   omilga   aylanadigan   chegarani
belgilash oson emas. Shuning uchun jahonda umumiy qabul qilingan prinsiplar va
qoidalar har bir mamlakatda aniq vaziyat tahlilini hisobga olgan holda qo’llaniladi.
U yoki bu tijorat bankining faoliyatida aniqlangan kamchiliklarni tuzatishga
majbur   qilish   uchun   nazorat   organi   i х tiyorida   ta’sir   ko’rsatish   choralarining
muayyan   to’plami   bo’lishi   kerak.   Bizning   yangi   bank   qonunlarimizda   turli
vaziyatlarda   foydalanish   mumkin   bo’lgan   darajalangan   choralar   majmui   ko’zda
tutilgan. Jumladan, iqtisodiy me’yorlarni o’zgartirish, majburiy zahira stavkalarini
oshirish,   ayrim   bank   operatsiyalarini   amalga   oshirishni   ta’qiqlab   qo’yish,
hissadorlarga   dividendlar   to’lashni   to’ х tatib   qo’yish,   bank   ustidan   vasiylik
o’rnatish   kabilardir.   Eng   so’nggi   chora   esa   ularga   berilgan   ruhsatnomalarni
(litsenziyalarni) qaytarib olishdan iboratdir. 
Tijorat banklari faoliyatini tartibga solish tizimining samarali amal qilishini
ta’minlash   kreditlar   va   depozitlarning   foiz   stavkalarining   barqarorligiga   erishish
imkonini beradi. Bu esa, bank kreditlaridan foydalanayotgan mijozlar uchun ham,
investitsion   jarayonlarni   moliyalashtirishda   banklarning   faol   ishtirok   etishini
ta’minlash uchun ham muhimdir. 
Markaziy bankning qayta moliyalash stavkasini  barqarorligi tijorat banklari
kreditlarining va depozitlarining barqarorligini ta’minlashga imkon yaratdi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   majburiy   zahira   siyosati,
qayta   moliyalash   siyosati   tijorat   banklarining   faoliyatini   tartibga   solishda   keng
qo’llaniladi.   Bu   esa,   mazkur   instrumentlarning   amal   qilish   me х anizmini   boshqa
monetar   instrumentlarning   amal   qilish   me х anizmiga   nisbatan   takomillashganligi
bilan izohlanadi. Har ikkala instrument 1992 yilda joriy qilingan edi. 
Majburiy   rezerv   talablari   muomaladagi   pul   massasini   va   bank   tizimi
likvidligini   tartibga   solishning   muhim   vositalaridan   biri   sifatida   qo’llanilib
kelinmoqda. 
28 2022   yilda   inflatsiya   va   pul   massasining   maqsadli   parametrlaridan   kelib
chiqib hamda tijorat banklarida uzoq muddatli resurs bazasini yanada kengaytirish
maqsadida, majburiy rezervlar normasi, yuridik sha х slarning talab qilib olinguncha
va 1 yilgacha bo’lgan muddatga jalb qilingan depozitlar uchun – 15 foiz, 1 yildan 3
yilgacha bo’lgan depozitlar uchun – 12 foiz, 
3   yildan   ortiq   bo’lgan   depozitlar   uchun   –   10,5   foiz   miqdorida
o’zgartirilmasdan   qoldirildi.   2022   yilda   tijorat   banklarining   Markaziy   bankdagi
majburiy rezervlari hajmi 443 mlrd. so’mga yoki yil boshiga nisbatan 31,8 foizga
ko’paydi.  10
Markaziy   bankning   majburiy   zahira   stavkalarining   pasayishi   tijorat
banklarining   likvidliligini   oshishiga,   resurs   bazasini   mustahkamlanishiga   olib
keladi.   Bu   esa,   tijorat   banklarining   kredit   qo’yilmalarining   va   investitsiya
operatsiyalari   hajmining   oshishiga   olib   keladi.   Markaziy   bankning   qayta
moliyalash   stavkasining   pasayishi   tijorat   banklari   kreditlari   va   depozitlarining
bozor foizini pasayishiga olib keladi.  
Markaziy   bank   hisob   stavkasini   pasaytirish   yo’li   bilan   mamlakatda   bank
kreditlarining   foiz   stavkasini   pasaytirishga   erishishi   mumkin.   Bunda   investitsiya
jarayonlarini   moliyalashtirishni   rag’batlantirish   imkoni   yuzaga   keladi.   Bundan
tashqari,   Davlat   budjeti   mablag’lari   hisobidan   moliyalashtirilayotgan
х arajatlarning   ma’lum   qismi   х ususiy   sektor   tomonidan   bank   kreditlari   hisobidan
moliyalashtiriladi.   Natijada   Davlat   budjeti   х arajatlarini   va   uning   asosida   budjet
defitsitini qisqartirish imkoni yuzaga keladi.
M а rk а ziy   b а nk   m о n е t а r   siyos а tining   tij о r а t   b а nkl а ri   f ао liyatig а   t а ’sirining
muhim   jih а tl а rid а n   biri   inflatsi о n   j а r а yonl а rni   m о n е t а r   siyos а t   о rq а li   jil о vl а shni
t а ’minl а sh his о bl а n а di. 
 
10
  Bank tizimi tahlili №30,  fevral ,2022-y
29     6-rаsm. O’zbеkistоndа inflatsiyaning yillik dаrаjаsi, fоizdа 
      Inflatsiya   dаrаjаsi   mаmlаkаtimizdа   2017-2022   yillаrdа   kеskin
o’zgаrishlаrgа   uchrаmаgаn   vа   6-8   fоiz   аtrоfidа   tеbrаnib   turibdi.   2017   yildа
inflatsiyaning yillik dаrаjаsi 6,8 fоizni tаshkil etgаn bo’lsа, 2022 y ildа 7,0 fоizni
tаshkil etdi. 
      2018-yilda   inflatsiya   darajasi   jahon   moliyaviy   inqirozi   ta’sirida   7,8%
gacha   ko’tarilgan   bo’lib,   keying   yillarda   esa   bu   ko’rsatkich   mamlakatimizda   olib
borilgan   inflatsiyaga   qarshi   chora-tadbirlar   natijasida   2019-2020   yillarda
pasayganini kuzatishimiz mumkin. 
      Umuman   olganda,   inflatsiyani   davlat   tomonidan   doimiy   tartibga   solish
mamlakat   bank   tizimining   samarali   faoliyat   yuritishi   uchun   ham   muhimdir.
Markaziy   bankning   majburiy   zahira   stavkalarining   va   qayta   moliyalash
stavkasining pasayish tendensiyasiga ega bo’lganligi respublikamiz tijorat banklari
kredit qo’yilmalarining o’sish tendensiyasiga ega bo’lishiga olib keldi. 
Markaziy   bankning   monetar   siyosati   doirasida   tijorat   banklari   faoliyatini
tartibga   solishning   asosiy   yo’nalishlaridan   biri   kreditlarning   aniq   tasniflash
tartibini belgilab berilishidir. 
30  , 86     7 ,8   
  7 ,4   
  7 ,3      7 ,6   
  7 ,0   
2,6  4,6  66 ,  86 ,  7  , 27  4,7  ,7 6  7 , 8  8  
2017   2018   2019   2020   2021   2022   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   boshqaruvi   tomonidan   9   noyabr
1998 yilda tasdiqlangan 242-sonli «Tijorat banklari va ularning filiallari tomonidan
aktivlar   sifatini   tasniflash,   ssudalar   bo’yicha   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan
yo’qotishlar   o’rnini   qoplash   uchun   tashkil   etiladigan   zahiralarni   shakllantirish   va
ulardan   foydalanish   tartibi»ga   asosan   tijorat   banklari   tomonidan   beriladigan
kreditlar   yuqorida   keltirilgan   mezonlar   bo’yicha   «ya х shi»,   «standart»,
«substandart», «shubhali», «umidsiz» yoki «ishonchsiz» kreditlarga tasniflanadi. 
Kredit   portfelini   berilgan   ssudalarning   ta’minlanganlik   darajasiga   qarab
quyidagi turlarga bo’lish mumkin. 
Ya х shi   kreditlar 11
.   Kreditning   bunday   sifatda   baholanishi,   mijozning
aktivlari, ularning holati bo’yicha hech qanday gumon yo’qligidan dalolat beradi.
Moliyaviy   jihatdan   barqaror,   х o’jalik   oboroti   yuqori   darajada   o’z   kapitali   bilan
ta’minlangan,   yuqori   rentabellik   ko’rsatkichlariga   ega,   debitor   va   kreditor
qarzlarning   aylanish   muddati   qisqa   va   hakozo.   Bu   kredit   egalari   moliyaviy
barqaror  х o’jalik subyekti bo’lib, u yuqori darajadagi ta’minotga ega. Bunda asosiy
e’tiborni   qarz   oluvchining   avvalgi   faoliyatidagi   majburiyatlar   bo’lgan
munosabatga, oson realizatsiya qilinuvchi aktivlar va yuqori likvidli mablag’lardan
tashkil   topgan   ishonchli   kredit   ta’minotiga   qaratish   kerak.   Ushbu   toifadagi
kreditlarda   qaytarmaslik   belgilari   mavjud   emas,   banklar   uchun   zarar   ko’rish
imkoniyatlari   minimal   darajada   bo’ladi,   kreditning   ta’minlanganligining   (garov,
kafolat   va   boshqalar)   sifati,   ta’minlanganlikka   olingan   mol-mulk,   garov   va
boshqalarning   tarkibida   tez   pulga   aylanadigan   aktivlar   va   yuqori   likvidli
mablag’lar   salmog’ining   yuqoriligi   e’tiborga   olinadi.   Kredit   bo’yicha   olingan
ta’minlanganlik (garov, mol-mulk va boshqalar) kredit summasi va u bo’yicha foiz
stavkalarini   to’lashga   etarli   bo’lgandagina   kredit   ta’minlangan   deb   baholanishi
mumkin. 
11
 Markaziy bank “ya х shi” kreditlar bo’yicha za х iralarni yaratish majburiy talab emasligini tan oladi. Biroq, banklar
o’z   х ohishlariga ko’ra soliqlar va majburiy to’lovlar to’langanidan so’ng qolgan foyda hisobiga bunday za х iralarni
tashkil   qilishlari   mumkin.   Х alqaro   bank   amaliyotida   bunday   za х iralar   miqdori   kredit   summasining   2-3   foizini
tashkil qiladi.   
 
31 Kredit   bo’yicha   barcha   hujjatlar   qonun   bo’yicha   hujjatlashtirish   va   bank
zarar   bo’lgan   kreditni   undirib   olish   imkoniyatiga   ega   bo’lishi   zarur   (kreditning
qaytarilmaslik   ehtimoli   cheklangan   bo’lsada).   Kreditning   bu   guruhida   mijozning
faoliyatiga ikki asosiy omilga, ya’ni: 
-mijozning oldingi faoliyatiga o’z majburiyatlariga bo’lgan munosabati; 
Kredit   bo’yicha   aniq   ta’minlanganlikning   (garov,   kafolat,   mulk   va
boshqalar)   bo’lishi   va   uning   to’g’ri   rasmiylashtirilganligiga   alohida   e’tibor
beriladi. 
Standart   kreditlar.   Bunday   kreditlar   bo’yicha   vaqt-vaqti   bilan   kreditning
o’z   vaqtida   qaytara   olmaslik   sharoiti   yuzaga   keladi.   Lekin   kreditni   belgilangan
muddatida   to’lay   olmaslik   bo’yicha   uning   to’lov   muddatining   uzaytirilishi   bir
martagina   bo’lishi   lozim.   Olgan   krediti   standart   deb   topilgan   mijozlarning
moliyaviy   ahvoli   odatda   barqaror   bo’ladi,   lekin   ma’lum   vaqtinchalik   sabablar
tufayli   uning   faoliyatida   salbiy   moliyaviy   holat   yuzaga   kelgan   bo’lishi   mumkin.
Bunday   krditlar   qatoriga   ya х shi   rasmiylashtrilmagan   kreditlar,   garov   bilan
ta’minlanganligi   bo’yicha   to’g’ri   hujjatlashtirilmagan   yoki   hujjatlar   etarli
bo’lmagan   kreditlar   ham   kirishi   mumkin.   Bu   kreditlar   bo’yicha   10   foiz   atrofida
zahira tashkil qilinishi zarur. 
Substandart kreditlar . Bu guruhga kiruvchi kreditlar ularning sifati yetarli
darajada emasligini bildiruvchi aniq belgilarga ega bo’ladi. Bu asosan kreditlarning
bankga   qaytarib   to’lanishida   ma’lum   kamchiliklarning   mavjudligi   va   kreditning
ta’minlanganligi   sifatida   qabul   qilingan   boshlang’ich   manbalar   kreditni   to’lash
uchun   etarli   bo’lmasligi   natijasida   qarzni   to’lash   uchun   qo’shimcha   manbalarni
topish   zarurligini   ko’rsatadi.   Substandart   kreditlar   qarz   oluvchining   ishonchli
moliyaviy   ahvoli   va   to’lov   qobiliyatining   yuqori   darajasi   bilan   himoyalanmagan.
Bu   kreditning   ta’minlanganligini   tashkil   qiluvchi   manbalar   ma’lum   risklar   bilan
bog’liqligini,  kreditning  joriy  holati   bo’yicha   etarli   a х borotning   mavjud  emasligi,
garov   hujjatlarida   ma’lum   kamchiliklar   mavjudligi   bilan   х arakterlanadi.   Bu
kreditlar   moliyaviy   ahvoli   barqaror   bo’lmagan,   kor х onaning   to’lovga
32 layoqatliligida   kamchiliklar   bo’lgan   hollarda   yuzaga   keladi.   Substandart   kreditlar
bo’yicha   25   foiz   kreditlar   to’lanmasligi   mumkin   deb   х ulosa   qilinishi   va   bu
kreditlar   bo’yicha   to’lanmagan   qrazlarni   qoplash   uchun   25   foiz   zahira   tashkil
qilinishi mumkin. 
Shubhali   kreditlar .   Bu   kreditlar   yuqorida   keltirilgan   guruhlardagi
kreditlarning  barcha   salbiy   tomonlarini   o’zida   ifoda  qilishi   bilan   birgalikda   to’liq
ta’minlanmaganlikka   ega   bo’lmagan,   to’lanishi   ehtimoli   kam   bo’lgan   kreditlar
kiradi. Bu guruhga kiruvchi kreditlar bo’yicha 50 foizgacha zahira tashkil qilinishi
lozim. 
Ishonchsiz   kreditlar .   Bu   kreditlar   bo’yicha   qarzlarning   to’lanish   ehtimoli
deyarli   yo’q.   Bu   aktivlar   juda   past   qiymatga   ega   bo’lib,   ularni   aktivlar   sifatida
hisobga   olib   borish   maqsadga   muvofiq   emas.   SHuning   uchun   banklar   bu
kreditlarni   o’z   balanslarida   zarar   sifatida   hisobga   olishlari   mumkin.   Ishonchsiz
kreditlar foyda hisobiga, buning uchun foyda etmagan hollarda esa bank sarmoyasi
hisobiga   balansdan   chiqarilishi   mumkin.   Bank   uchun   bu   kreditlar   zarar   sifatida
tasniflanadi.   Bundan   tashqari   bir   yil   va   undan   ortiq   muddatda   harakatsiz   bo’lgan
aktivlar, muddati o’tgan va foizlar bo’yicha qarzlar ham zarar sifatida tavsiflanishi
mumkin. Shu sababli bu guruhga kiruvchi kreditlar bo’yicha 100 foiz zahira tashkil
qilish lozim. 
Mazkur   vazifa   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   2021   yil   10   sentyabrda
Markaziy   bank   Boshqaruvining   «Aktivlar   sifatini   tasniflash,   tijorat   banklari
tomonidan   ular   bo’yicha   ehtimoliy   yo’qotishlarni   qoplash   uchun   zahiralarni
shakllantirish   va   undan   foydalanish   Tartibiga   o’zgartirishlar   va   qo’shimchalar
kiritish to’g’risida»gi 26/1-sonli qarori qabul qilindi. 
Shu   bilan   birgalikda,   kiritilgan   o’zgartirishlar   ko’ra,   tijorat   banklari   o’z
aktivlari sifatini tasniflash bo’yicha bir qator yangiliklar kiritildi . 
33 Xulosa
Kurs ishini bajarish jarayonida quyidagi  х ulosalarni shakllantirdim:  
1. Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklarining   faoliyatini   tartibga
solish   iqtisodiy   me’yorlar   orqali   va   monetar   instrumentlardan   foydalanish   yo’li
bilan   tartibga   solinadi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   monetar   instrumentlardan
foydalanish   amaliyoti   takomillashmaganligi   sababli   iqtisodiy   me’yorlar   orqali
tartibga solishga ustuvor yo’nalish sifatida qaraladi. 
2. Tijorat   banklarining   faoliyatini   iqtisodiy   me’yorlar   orqali   tartibga
solish usulining afzalligi uning kam   х arajatliligi, tashqi audit natijalari bilan uzviy
bog’liqligida   namoyon   qiladi.   Ayni   vaqtda,   ushbu   usulning   kamchiligi   tijorat
banklari   tomonidan   berilayotgan   ma’lumotlarning   ma’lum   qismini   ishonchli
emasligida namoyon bo’ladi. 
3. 2021-2022   yillar   mobaynida   respublikamizning   barcha   tijorat
banklarida 1-darajali kapitalning yetarlilik koeffitsientini pasayishi  (17,03 foizdan
15,84   foizga)   kuzatilgan.   Ushbu   pasayish   tijorat   banklari   kapitalining   o’sish
sur’atini   riskli   bank   aktivlarining   o’sish   sur’atidan   orqada   qolayotganligi   bilan
izohlanadi. 
4. 2020-2021   yillar   mobaynida   respublikamizning   tijorat   banklarining
barchasida umumiy kapitalning yetarlilik koeffitsientini pasayishi yuz berdi (17,80
foizdan   16,75   foizgacha).   Bu   holatlar   milliy   bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchga
jiddiy putur yetkazishi mumkin. 
5. Respublikamizda banklar faoliyatini tartibga solishni takomillashtirish
borasida quyidagi muammolarning mavjudligini ko’rsatdi: 
-respublikamizning   yirik   tijorat   banklarida   kapitalning   yetarlilik
koeffitsientini pasayish tendensiyasining mavjudligi. 
-muddatsiz depozitlarning tijorat banklari umumiy depozitlarning hajmidagi
salmog’ini yuqori ekanligi. 
-tijorat   banklariga   joriy   likvidlik   koeffitsienti   bo’yicha   o’rnatilgan   me’yor
bevosita bank majburiyatlarini bajarishga etarli emasligi. 
34 -banklarning   kreditlash   amaliyotidagi   kamchiliklar   va   х atoliklarining
mavjudligi. 
Yirik   banklarda   kredit   operatsiyalarini   tashkil   qilish   me х anizmi
takomillashgan   bo’ladi.   Bu   banklarda   mijozning   kreditga   layoqatliligi   tahlili
chuqur   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   ular   keyinchalik   bankning   bosh   boshqarmasida
amalga oshiriladi, ya’ni yuqori malakali muta х assislar bu yerda to’planadi. 
Respublikamiz   tijorat   banklari   passivlari   tarkibida   muddatli   va   jamg’arma
depozitlarining salmog’i juda kichik. 
-kredit multiplikatorining tebranishi bilan bog’liq bo’lgan uslubiy muammo. 
-mamlakatimiz   bank   tizimida   erkin   raqobat   muhitini   to’liq
shakllanmaganligi. 
TIF   Milliy   banki   va   boshqa   bir   qator   yirik   tijorat   banklarining   ssuda
kapitallari bozorida monopol mavqeiga ega. 2022 yil yakuniga, milliy bank tizimi
jami aktivlarining 75 foizi TIF Milliy banki va qolgan oltita yirik tijorat bankining
aktivlaridan   iboratdir.   Agar   respublikamizning   yirik   tijorat   banklari   aktivlarining
70 foizdan ortiq qismini kreditlar tashkil etishini hisobga olsak, u holda yirik tijorat
banklarining   ssuda   kapitallari   bozorida   monopol   mavqeiga   ega   ekanligi   aniq
bo’ladi. 
Kurs ishini bajarish jarayonida quyidagi takliflarni shakllantirdim:  
1. Respublikamiz tijorat banklarining kapitalizatsiya darajasini oshirishni
ta’minlash lozim. 
2. Mamlakatimiz   tijorat   banklarining   qimmatli   qog’ozlar
operatsiyalarini,   х ususan,   ikkilamchi   qimmatli   qog’ozlar   bozorini   va   undagi
faoliyatini oshirish lozim. 
3. Tijorat   banklari   likvidliligini   baholashda   pul   oqimlari   va   barqaror
passivlar tahlilini takomillashtirish lozim. 
Pul   oqimlari   tahlilidagi   asosiy   kamchilik   aktivlar   va   passivlarni   amaldagi
qoplash muddatlarini prognozlashning murakkabligi hisoblanadi. 
35 36 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to’g’risida”gi Qonuni //– T.: “O’zbekiston”, 2003. 
2. O’zbekiston   Respublikasining   “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi
Qonuni //– T.: “O’zbekiston”, 2003. 
3. “Banklarni   ro’yxatga   olish   va   ular   faoliyatini   litsenziyalash   tartibi
to’g’risida”gi Nizom, 08.10.2019, 2022-son. 
4. “Banklarni tugatish tartibi to’g’risida”gi Nizom, 19.12.1999, 626-son. 
5. “Banklarga vasiylik qilish to’g’risida”gi Nizom, 19.12.1998, 570-son. 
6. “Tijorat   banklari   kapitalining   yetarliligiga   qo’yiladigan   talablar
to’g’risida”gi Nizom (yangi tahriri), 25.07.2000, 949-son. 
7. “Banklar   va   ularga   daxldor   shaxslar   bilan   o’tkaziladigan   operatsiyalar
to’g’risida”gi Nizomi, 02.12.1998, 556-son. 
Elektron manbalar:
1. http://www.cbu.uz O`zbekiston Respublikasi Markaziy Banki 
2. http://www.mf.uz O`zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi 
3. http://www.gov.uz O`zbekiston Respublikasi Hukumati portali 
4. http.://www.stat.uz O`zbekiston Respublikasi Statistika qo`mitasi 
5. http.://www.google.com                                                       
6. http.://moodle.qmii.uz                                         
7. http.://www.lex.uz     
37

Tijorat banklari faoliyati barqarorligini ta’minlash yo’llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский