Tijorat banklari investitsion faoliyatini samarali tashkil etish masalalari kengaytirish yo’nalishlari

O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY  TA’LIM,FAN VA
INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ Moliya ”   Fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  Tijorat banklari investitsion faoliyatini
samarali tashkil etish masalalari kengaytirish
yo’nalishlari
RO’YXATGA OLINDI
“___“__________ 202_y RO’YXATGA OLINDI
“___“__________ 202_y
Kurs ishi taqrizga
toprilgan sana
“___“__________ 202_y Kurs ishi taqrizga
toprilgan sana
“___“__________ 202_y
Kurs ishi himoya
qilingan sana
“___“__________ 202_y
Baho “__” ________ (imzo)
(imzo)
(imzo) Komissiya a’zolari: 2R E J A:
Kirish
1.Tijorat banklarining investitsion faoliyatining iqtisodiy ahamiyati va 
nazariy asoslari 
2.Tijorat banklari investitsion faoliyatining amaldagi holatining tahlili 
3.Tijorat banklari investitsion faoliyatini samarali tashkil etishni 
rivojlantirish yo’llari
Xulosa
Fоydalanilgan adabiyotlar ro’yхati 3KIRISH
O’zbekiston   mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni   kengaytirib,   bir   qancha   xalqaro   moliyaviy   institutlar   va   xorijiy   banklar
bilan   o’zaro   foydali   aloqalar   o’rnata   boshladi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
erkinlashtirish,   kengaytirish uchun huquqiy asoslarini yaratib bergan asosiy qonun
hujjatlari   qabul   qilindi.   Ko’plab   Prezident   Farmonlari   va   Hukumat   qarorlari
ishlab   chiqildi.   Bular,   avvalo,   "Xorijdan   mablag’   jalb   qilish   to’g’risida"gi,
"Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risida"gi, "Investitsiya faoliyati to’g’risida"gi (yangi
tahrir),   "Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida",   "Chet   ellik   investorlar   huquqlarining
kafolatlari va ularni himoya qilish   choralari to’g’risida"gi Qonunlar hamda boshqa
me’yoriy-huquqiy hujjatlar bo’lib, ular   tashqi iqtisodiy aloqalarni amalga oshirish,
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasida   xalqaro   shartnomalar   tuzish   va   ularni   bajarish
uchun   asosiy   shart-sharoitlarni   yaratib   berdi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   O’zbekistonning   xalqaro   moliyaviy   institutlar   va
xorijiy   banklar bilan aloqasi  ham  uzoq muddatli, ham  qisqa  muddatli ahamiyatga
ega   bo’lgan   eng   muhim   vazifalarni   birga   qo’shish   maqsadlaridan   kelib   chiqib
amalga   oshiriladi.   Bunda,   birinchidan,   O’zbekistondagi   barcha   xo’jalik
sub’ektlarining   tashqi   dunyo   bilan   o’zaro   aloqalari   uchun   teng   huquqli   va   milliy
manfaatlarga   mos   keladigan   shart-sharoitlar   yaratish   asosida   xalqaro   valyuta-
moliya   va   savdo   mexanizmlariga   qo’shilish   nazarda   tutiladi.   Ikkinchidan,
respublikaning   joriy   muammolarini   hal   etishga   bevosita   ko’maklashish,   mavjud
xalqaro tajriba asosida moliyaviy, texnikaviy yordam   va   maslahat   olish   yo’li   bilan
o’tkazilayotgan   islohotlarni   qo’llab-quvvatlash   ko’zda   tutiladi.
2022   yilda   mamlakatimizga   jalb   qilingan   xorijiy   kreditlarning   xorijiy
investitsiyalar   tarkibidagi   ulushi   25,8   foizni   tashkil   qildi.   Bu   ko’rsatkich   2020   yilda
13,2   foizni   tashkil   qilgan   edi.   Bu   esa,   hozirgi   iqtisodiy   rivojlanish   sharoitida   va
mavjud imkoniyatlardan kelib chiqib (O’zbekistonning investitsiyaviy   salohiyatini
hisoga   olib),   chet   el   banklari   kreditlarini   jalb   qilish   holati   sustligini   ko’rsatadi.
Bugungi   kunda   shu   narsa   aniq   bo’lib   qoldiki,   Vatanimizning   barqaror
rivojlanishi   yuqori   darajadagi   investitsiyaviy   faollikka   bog’liqdir.   Unga   esa   ichki 4va   tashqi   investitsiya   resurslarini   jalb   qilish   hamda   ulardan   samarali   foydalanish
orqali   erishiladi.   Jahon   tajribasi   shundan   dalolat   beradiki,   chet   el   investitsiya   va
kreditlarini   jalb   qilish   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   yordamlashadi   va   ijtimoiy-
iqtisodiy   islohotlar   uchun   kuchli rag’batlantiruvchi omil bo’lib xizmat qiladi. Shu
bois   Yurtboshimiz   bu   haqda   quyidagilarni   alohida   ta’kidlaydi:   "Chet   el
sarmoyasini   jalb   qilishni   bevosita   investitsiyalar   tarzida   ham,   davlat   qarzlari,
xalqaro   moliya   va   iqtisodiy   tashkilotlar,   qarz   beruvchi   mamlakatlarning
investitsiya yoki  moliyaviy kredit resurslari shaklida  ham   amalga   oshirish   ko’zda
tutilmoqda.   Biz   maxsus   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   uchun   chet   el
sarmoyasini   jalb   qilishga   alohida   e’tibor beramiz".
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   ta’kidlash   joizki,   O’zbekiston   iqtisodiyotiga
xorijiy   banklar   kreditlarini   jalb   qilish   va   shu   asosda   strategik   muhim   investitsiya
loyihalarini   moliyalashtirish   hozirda   iqtisodiyotni   barqarorlashtirishdagi   g’oyat
dolzarb   masalalardandir.   Bu   esa,   o’z   nabatida,   xorijiy   banklar   kredit   liniyalari
hisobiga   investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirish   masalasini   tadqiq   etish,   bu
boradagi   tendentsiyalarni   va   muammolarni   aniqlash,   investitsiya   loyihalarini
xorijiy banklar   kredit liniyalari orqali moliyalashtirishni takomillashtirish bo’yicha
tavsiyalar   berish   zarurligini   keltirib   chiqaradi   va   bitiruv   malakaviy   ishi
mavzusining   dolzarbligini   ifodalaydi. 51. Tijorat banklarining investitsion faoliyatining iqtisodiy ahamiyati va
nazariy asoslari
O’zbekiston   davlat   mustaqilligiga   erishgan   dastlabki   yillardan   boshlab   milliy
iqtisodiyotni   rivojlantirishning   o’ziga   xos   yo’nalishini   belgilab   oldi.   U
iqtisodiyotning   rivojlanishi   va   barqarorligida   investitsiyalarning   beqiyos   o’rni
tutishini   o’z   vaqtida   to’g’ri   anglab   etganligining   natijasida   investitsiyalarga,
xususan,   chet   el   investitsiyalariga   bo’lgan   e’tiborning   kuchayishi   yuz   berdiki,   bu
esa   bugungi   kunga   kelib   mamlakatimizdagi   investitsiya   faoliyatining
rivojlantirilishiga   olib   keldi.   Bugungi   kunda   rivojlangan   investitsion   faoliyatning
yo’lga   qo’yilishini   hukumatimizning   yuritayotgan   oqilona   investitsiya   siyosatining
mahsuli   ekanligini ta’kidlash   lozim.
Hozirda   O’zbekiston   iqtisodiyotining   barcha   sohalarida   o’zgarishlar,   tarkibiy
islohotlar   olib   borilmoqda.   Bunday   islohotlarning   olib   borilishi   bevosita
mamlakatdagi   investitsiya jarayoni, davlatning investitsiya siyosati, uning ustuvor
yo’nalishlari   va   mamlakatdagi   korxonalar   investitsiyaviy   faolligiga   bog’liq.
Mustaqillikning   qisqa   davrida   investitsiyaviy   faollikni   ta’minlash,   uni   kuchaytirish
borasida   qator   amaliy   chora-tadbirlar   o’tkazildi,   investitsiya   faoliyatini   tartibga
solib   turuvchi   qator   qonun   va   qonun   osti   hujjatlari   ishlab   chiqildi   va   amaliyotga
tatbiq qilinmoqda.
O’zbekistonda   investitsiya   loyihalarmni   ishlab   chiqish   va   ularni   amalga   oshirish
bo’yicha   ham   qator   vazifalar   amalga   oshirilmoqda.   Respublikamizda   turli
mulkchilik   shakllariga   asoslangan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   ko’paytirish,
jumladan,   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   va   boshqaruv
faoliyati   rivojlantirilib   kelinmoqda.   Shuningdek,   iqtisodiyotni   yanada
erkinlashtirish   va  rivojlantirish  yangi   investitsiya   loyihalarini  hayotga  tatbiq  etish
va   ularni   moliyalashtirishning   optimal   variantlarini   qidirib   topish   talablarini
keltirib   chiqardi.   Amaliyotda   investitsiya   loyihalarining   hajmi,   miqdori   va
moliyalashtirish   manbalariga   qarab   iqtisodiyotda   yuz   berayotgan   o’zgarishlar
haqida   xulosalar   chiqarish   mumkin.
Investitsiya loyihasi  tushunchasining tobora keng qo’llanishi, avvalom bor, ushbu 6atamaning   iqtisodiy   mohiyatini   anglab   olish   zaruriyatini   keltirib   chiqaradi.
Investitsiya   loyihasi   tushunchasiga   uning   yo’naltirilgan   maqsadini   amalga   oshirish
uchun   texnologik   jarayonlarni,   texnik   va   tashkiliy   hujjatlashtirish   jarayonini,
ob’ektlarni   barpo   etish   va   ishga   tushirish   jarayonini,   moddiy,   moliyaviy,   mehnat
resurslarining   harakatini,   shuningdek,   tegishli   boshqaruv   qarorlari   va   tadbirlarni
o’zida   mujassamlashtiruvchi   tizim   sifatida   qarash   mumkin.   Investitsiya   loyihasi
o’z   maqsadi,   yo’nalishi,   amal   qilish   sohasi,   muddati   va   chegarasiga   ega   bo’lgan
alohida   faoliyat   turi   hisoblanadi.
Prof.   D.G’ozibekov   investitsiya   loyihalari   to’g’risida   fikr   bildirib:   «investitsiya
loyihasiga   muayyan   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   kelajakda   alohida   turdagi
samaralar   keltirishi zarur bo’lgan, aniq belgilangan tadbirlar yo’li bilan resurslarni
investitsiyalash   bo’yicha   takliflar   to’plami   tarzida   ta’rif   berish   mumkin»   3
  ,   deb
ta’kidlab   o’tadi.   Shuningdek   investitsiya   loyihasining   sifat-tavsiflarini,   boshqa
tadbirlardan   farq   qiluvchi   jihatlarini   ochib   berishi   diqqatga   sazovordir 4
,   deb
ta’kidlaydi.
Rossiyalik   iqtisodchi-olim   B.A.Koltinyukning  fikricha 5
:  «investitsion  loyiha  keng
ma’noda foyda olish maqsadida kapital qo’yish rejasi» tarzida ifodalab, uni ikki xil
ma’noda   talqin   etadi:   aniq   maqsadlarga   erishish   (aniq   natijalar   olish)ni
ta’minlovchi   qandaydir   harakatlar   majmuini   amalga   oshirishni   nazarda   tutuvchi
tadbir,   faoliyat;   qandaydir   harakatni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   aniq
hisob-moliyaviy   va   tashkiliy-huquqiy   hujjatlarni   qamrab   oluvchi   tizim.
O’zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 9 apreldagi 165-sonli
"Chet   el   investitsiyasi   ishtirokidagi   ustuvor   investitsiya   loyihalarini   amalga
oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida"gi   qaroriga   muvofiq:   "investitsiya   loyihasi   bu
ma’lum   ijtimoiy-iqtisodiy   maqsadlarga   yo’naltirilgan,   texnik-iqtisodiy,   biznes-
boshqaruv,   marketing   va   ishlab   chiqarish   rejalari   kabilarga   asoslangan,   turli
moliyaviy   manbalar   mablag’lari   ishtiroki   nazarda   tutilgan   kompleks   hujjatlar
yig’indisi" 1
  hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi "Investitsiya faoliyati to’g’risida"gi
1
  Ergasheva   Sh.,   Uzoqov   A.   Investitsiyalarni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish.   O'quv   qo'llanma.   -   T:   "IQTISOD-
MOLIYA"   2018.   34-b 7Qonunning   6-moddasida:   "Investitsiya   loyihasi   -   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   boshqa
yo’sindagi   foyda   olish   uchun   investitsiyalarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   o’zaro
bog’liq tadbirlar   majmuidir" 2
,   deb   ta’riflangan.
Qayd   etish   joizki,   investitsiya   loyihasi   to’liq   va   mukammal   hisob-kitoblar
yordamida   asoslangan   yuridik   hujjatlar   to’plami   hisoblanadi.   Investitsiya   loyihasi
kelishilgan   muddatlarda   aniq   maqsadlarga   erishish   hamda   rejalashtirilgan
natijalarni   olish   uchun   aniq   miqdordagi   resurslarni   (intellektual,   moliyaviy,
moddiy) qo’yishni,   joylashtirishni   ko’zda   tutuvchi   tadbirlar   majmuidir.   Investitsiya
loyihasining   asosiy   elementlari   va   yo’nalishlarini   1-rasm   asosida   tasvirlash
mumkin.
1-rasm.   Investitsiya   loyihasining   asosiy   elementlari   va   yo’nalishlari 3
Shuni   ham   ta’kidlash   joizki,   investitsiya   loyihasini   amalga   oshirishning   bosh
maqsadi foyda (daromad) olishga   yoki   hech bo’lmaganda   kapital qiymatini   saqlab
qolishga   qaratiladi.
Investitsiya   loyihasi   uch   tomonlama   cheklangan   bo’lib,   muayyan   iqtisodiyotda,
2
  O'zbekiston Respublikasining "Investitsiya faoliyati  to'g'risida"gi O'zbekiston Respublikasi Qonuniga o'zgartirish
va   qo'shimchalar  kiritish haqida"gi Qonuni. Qonunchilik palatasi  tomonidan 2014 yil  29 oktyabrda  qabul  qilingan
va Senat   tomonidan   2014   yil 13   noyabrda   ma'qullangan. 2014   yil 9 dekabr,   O'RQ-380-son.
3
 Mamatov   B.S.   va   boshq.   Investitsiyalarni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish.   Darslik.   Toshkent   moliya   instituti.   -T.:
«IQTISOD-MOLIYa»,   2014.   40-b 8hududda   amalga   oshirilishi   bilan,   belgilangan   vaqt   bilan   cheklanadi.   Mazkur
hududda   belgilangan vaqtda loyiha amalga oshirilsa, u o’zining maqsadiga erishish
kuchiga   egadir.   Investitsiya   loyihalari   yana   bir   tomondan   cheklanishi,   ya’ni   unga
safarbar   etiladigan   resurslar   qiymati   (xom   ashyo,   mehnat   va   moliyaviy   resurslari
qiymati)   o’zgarib   boradi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   investitsiya   loyihasini   quyidagicha   tasniflash
mumkin:
2-rasm.   Investitsiya   loyihasining   tasniflanishi 4
Amaliyotda   investitsiya   loyihalarining   turlicha   tasnifi   mavjud   bo’lib,   belgilariga
qarab   investitsiya   loyihalarining   quyidagi   ko’rinishlarini   ajratish   mumkin   (1.3-
rasm).
Loyiha   -   bu   o’ziga   xos   faoliyat   turi   bo’lib,   uning   bir   qancha   o’ziga   xos   belgilari
mavjud.   Lekin   uning   asosiy   4   ta   belgisi   loyihani   boshqa   turdagi   faoliyatlar   va
tadbirlardan   ajratib   turadi:
- loyiha   maqsadlari   aniq   belgilangan bo’lishi   kerak;
- loyiha   aniq   (odatda,   oldindan   belgilangan)   muddat   davomida   amalga
oshirilishi   lozim;
- loyihada   o’zaro   bog’liq   harakatlarni   bajarilishini   muvofiqlashtirish
lozim;
- loyiha   unikal   bo’lishi   lozim.
4
  Mamatov B.S. va boshq. Investitsiyalarni tashkil etish va moliyalashtirish. Darslik. Toshkent moliya instituti.   T.:
«IQTISOD-MOLIYa», 2014.   41-b 93-rasm. Investitsiya   loyihalarining kengaytirilgan   tasnifi 5
Har   bir   loyihaviy   faoliyat   quyidagi   3   ta   chegaralanishga   ega:
1. Vaqt   bo’yicha   chegaralanishi;
2. Pul   resurslari   bilan chegaralanishi;
3. Texnik   vazifalar   bilan   chegaralanishi   (ishlar   va   operatsiyalarning   turlari
va   sifatiga   bo’lgan   talab,   investitsiya   faoliyati   ob’ektining   texnik-iqtisodiy
ko’rsatkichlari).   Loyiha   boshqa   chegaralanishlarga   ham   ega   bo’lib,   ular   orasida
loyihani   amalga   oshirishning   tashqi   shart-sharoitlari   alohida   ahamiyat   kasb
etadi   (institutsional, iqtisodiy,   huquqiy   va   boshqalar).
Loyihalarni   3   turdagi   aktivlar   (mulk)   hisobiga   moliyalashtirish   mumkin:  
1)   Moliyaviy   investitsiyalar   va   qarzlar.   Bularga   qimmatbaho   qog’ozlar,   bankdagi
5
  Rasm   prof.   D.G'.G'ozibekovning   2013   yilgi   "Investitsiyalarni   moliyalashtirish   masalalari"   nomli   monografiyasi
asosida   shakllantirildi. 10depozitlar,   kreditlar,   pul   mablag’lari,   yuqori   likvidli   qimmatbaho   predmetlar
kiradi; 
2)   Material   (moddiy)   aktivlar.   Bularga   ko’chmas   mulk,   asosiy   vositalar,   er,   ishlab
chiqarish   texnikasi, liniyalari, xom ashyo, va materiallar kiradi; 
3) Nomoddiy aktivlar. Bularga   nou-xau,   himoyalangan   firma   nomidan   foydalanish
xuquqi,   intellektual   mulk,   innovatsiyalar,   ishchi   kapitali   aqliy   mahsuli   kiradi.
Investitsiya   loyihasi   investor   nuqtai   nazaridan   samarali   deb   baholanishi   uchun,
birinchidan,   uni   amalga   oshirish   ijobiy   bo’lishi,   ikkinchidan,   muqobil   loyihalarni
solishtirish   chog’ida   yuqoriroq   samaraga   ega   bo’lgan   loyihani   ma’qul   ko’rish
lozim.
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalashda   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishning
ahamiyati   benihoya   katta   bo’lib,   u   quyidagilar   bilan   izohlanadi:   birinchidan,
investitsiyalar ishlab chiqarishga zamonaviy texnika va texnologiyalarni joriy etib,
eksportga   mo’ljallangan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni   rivojlantiradi;
ikkinchidan,   import   o’rnini   bosuvchi   tovar   ishlab   chiqarish   va   buning   uchun
xorijiy   investitsiyalarni   iqtisodiyotning   ustuvor   sohalariga   yo’naltirish,
pirovardida,   aholining   me’yordagi   turmush   darajasini   ta’minlash   imkonini
yaratadi;   uchinchidan,   kichik   biznesni   rivojlantirish   va   qishloq   xo’jaligi   ishlab
chiqarishini   jadallashtirish   orqali   o’sib   borayotgan   aholini   ish   joylari   bilan
ta’minlaydi;   to’rtinchidan,   korxonalarning   eskirgan   ishlab   chiqarish   quvvatlarini,
moddiy-texnik   bazasini   yangilaydi   va   texnik   qayta   qurollantiradi;   beshinchidan,
tabiiy   resurslarni   qayta   ishlovchi   korxonalarni   barpo   etishga   ko’maklashadi   va
boshq.
So’nggi   yillarda   iqtisodiyotda   faol   amalga   oshirilayotgan   tuzilmaviy   o’zgarishlar
va   modernizatsiya   qilish   jarayoni   investitsiya   faolligini   yanada   oshirdi.
Iqtisodiyotdagi   investitsiyalar   hajmining   yildan-yilga   sezilarli   ravishda   o’sib
borishi   milliy   ishlab   chiqarish hajmining o’sishi  orqali  o’zining ijobiy natijalarini
ko’rsatdi. Davlat tomonidan   investitsiya faoliyatini rivojlantirishga berilgan e’tibor
va   qo’llab-quvvatlash   natijasida   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   hajmi   va
investitsiyalar   miqdori   o’sish   sur’atlariga   ega   bo’ldi.   Jumladan,   2020-2022   yillar 11oralig’ida   investitsiyalar   hajmi   1,4   mlrd.   AQSh   dollaridan   14,6   mlrd.   AQSh
dollariga etgan va 2020 yilga nisbatan 10,4 martaga ortgan (1.1-jadval). Bu   holat
investitsiyalarning   YaIMdagi   salmog’ining   o’sishiga   olib   keldi,   jumladan,
investitsiyalarning   YaIMdagi   ulushi   2021   yilda   21,1   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,
2022   yilga   kelib   bu   ko’rsatkich   23,5   foizga   ko’tarildi.
1-jadval   O’zbekiston   Respublikasi   yalpi   ichki   mahsuloti   va
investitsiyalarning   o’sish sur’atlari   dinamikasi 6
Yillar YaIM   (mlrd.
AQSh   dollari) Oldingi   yilga
nisbatan   foiz
hisobida Investitsiyalar
(mlrd.   AQSh
dollari) Avvalgi   yilga
nisbatan,   foiz
hisobida
2012 7,4 104,2 1,4 103,8
2013 9,7 104,4 1,9 104,5
2014 12,2 107,7 2,5 105,2
2015 15,2 107,0 2,9 107,0
2016 17,0 107,3 3,3 111,4
2017 22,3 109,5 4,7 123,0
2018 28,1 109,0 6,5 128,3
2019 32,1 108,1 8,2 124,8
2020 38,7 108,5 9,7 113,6
2011 45,9 108,3 10,8 111,2
2022 49,6 108,2 11,7 114,0
6
  www.stat.uz 122. Tijorat banklari investitsion faoliyatining amaldagi holatining
tahlili
Ma’lumki,   jahondagi   biron-bir   davlat   xorijiy   investitsiya   va   kreditlarni   jalb
qilmasdan   turib   taraqqiyotga   hamda   iqtisodiyot   rivojiga   erisholgan   emas.   Shuning
uchun ham bu ish bizning iqtisodiy siyosatimizning ustuvor yo’nalishlaridan biriga
aylangan.   Biz   bu   siyosatni   quyidagi   tamoyillar   asosida   qurmoqdamiz 14
:   tashqi
iqtisodiy   faoliyatni   erkinlashtirish;   respublika   iqtisodiyotiga   kapital   mablag’larni
jalb   etishni  ta’minlovchi  huquqiy  asos, ijtimoiy-iqtisodiy va  boshqa  shart-sharoitlarni	
shakllantirish;	 
jahon andozalari talablariga javob beradigan texnologiyalarni etkazib
beruvchi   hamda   xalq   xo’jaligining   zamonaviy   tuzilmalarini   barpo   etishga
ko’maklashuvchi   xorijiy   sarmoyadorlarga   nisbatan   ochiq   eshiklar   siyosatini
muntazam   ravishda   yuritish;   mablag’larni   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab
chiqarishni o’zlashtirish bilan bog’liq eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlarga   sarflash.
Shu   bois   Respublika   Prezidenti   bu   haqda   quyidagilarni   alohida   ta’kidlaydi:   "Biz
maxsus   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish  	
uchun	 chet	 el sarmoyasini	 jalb	
qilishga	 	alohida	 	e’tibor	 	beramiz"	15  .	 	Bu	 	jihatdan	 
yondashadigan   bo’lsak,
mamlakatimizda   tatbiq   etiladigan   investitsiya   loyihalari   ham   texnologik   jihatdan,
ham   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   ham   etishtirilgan   mahsulotni   taklif   etish
bozorlarini   yangitdan   o’zlashtirish   vazifalarini   qamrab   oladi.   Ya’ni,   yangi
mahsulot,   yangi   texnologiya   va   yangi   bozorga   chiqish   va   bir   yo’la   uch
yo’nalishdagi   vazifalarni   ta’minlovchi   investitsiyalarni   kiritish,   boshqacha   qilib
aytadigan   bo’lsak,   investitsion   innovatsion   loyihalarni   tatbiq   etish   vazifasini
yuklatadi.
Asosiy   kapitalga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   2021   yilda   33715,3   mlrd.
so’mni   tashkil qilib, 2020 yilga nisbatan 2,2 martaga ortgan, ya’ni asosiy kapitalga
kiritilgan   investitsiyalar   hajmida   yildan-yilga   o’sish   tendentsiyasi   kuzatilmoqda.
Biroq,   mazkur   davr   davomida   asosiy   kapitalga   kiritilgan   investitsiyalarning
YaIMdagi   ulushi   1.3   f.p.ga   kamaygan.   Bu   esa,   YaIMning   o’sish   sur’atlari   asosiy
kapitalga   kiritilgan   investitsiyalarning   o’sish   sur’atlaridan   yuqori   ekanligini
ko’rsatadi. 13Bugungi kunda ko’plab rivojlangan va jahon iqtisodiyotida etakchi o’rin tutadigan
mamlakatlar tajribasi shuni so’zsiz isbotlab bermoqdaki, raqobatdoshlikka erishish
va   dunyo   bozorlariga   chiqish,   birinchi   navbatda   iqtisodiyotni   izchil   isloh   etish,
tarkibiy   jihatdan   o’zgartirish   va   diversifikatsiya   qilishni   chuqurlashtirish,   yuqori
texnologiyalarga   asoslangan   yangi   korxona   va   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining
jadal   rivojlanishini ta’minlash, faoliyat ko’rsatayotgan quvvatlarni modernizatsiya
qilish   va   texnik   yangilash   jarayonlarini   tezlashtirishda   xorijiy   banklarning   kredit
liniyalaridan   samarali   va   oqilona   foydalanish   muhim   ahamiyatga   ega.
Bir vaqtning o’zida milliy iqtisodiyotga xorijiy banklarning kredit liniyalarini faol
jalb   qilish   qator   ijobiy   samaralar   keltiradi.   Xususan,   xorijiy   kreditlarni   jalb   qilish
raqobatbardosh   mahsulotlarga,   zamonaviy   ishlab   chiqarishga   yuzma-yuz   kelish,
talabga   muvofiq   sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarish   imkoniyatidir.   Xorijiy   banklar
bilan   amaliy   hamkorlik   o’rnatish   orqali   jahon   amaliyotida   mavjud   bo’lgan
imkoniyatlardan   foydalanish   asosida   quyidagi   samaralarga   erishish   mumkin
bo’ladi:
- eng   zamonaviy   texnologiyalarga   ega   bo’lgan   ishlab   chiqarish   (xizmat
ko’rsatish)   faoliyatini   yo’lga   qo’yish,   yangi   texnologiya,   zamonaviy   jihozlarni,
yuqori   unumli   uskunalarni   qo’lga   kiritish;
- yangi   ish   joylarini tashkil   etish   va aholi   bandligini   ta’minlash;
- ixcham,   amalga   oshirilgan   xarajatlarni   tez   sur’atlar   bilan   qoplaydigan,
yuqori   samara   beradigan korxonalarni   qurish;
- zamon   darajasida   yuqori   mehnat   unumdorligiga   erishish,   mahsulot
tannarxini   pasaytirish, o’z   manfaatlariga   erishish;
- qo’shma   korxonalar   tuzish,   ilg’or   tajribaga   ega   bo’lish,   boshqaruvni,
raqobatni   to’g’ri   yo’lga   qo’yish;
- bozor   talabini   qoniqtiradigan   mahsulot   (xizmatlarni)   etishtirish,   ishlab
chiqarilgan   mahsulot   sifati   va   raqobatbardoshligini   dunyo   bozori   talablariga   javob
beradigan   qilib   etkazish;
- tadbirkorlik   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   va   uni   yanada   kengaytirish
imkoniyatlarini  qo’lga  kiritish,   daromadni  ko’paytirish,   yuqori  samaraga  erishish, 14sarf   etilgan   mablag’larni   hech   qanday   talofat   va   yo’qotishlarsiz   tez   fursatda
qoplash;
- jahon   bozorida   o’zining   mustahkam   mavqeni   egallash;
- mamlakat   eksport   imkoniyatlarini   kengaytirish   va   jahon   bozorida   «qattiq»
valyuta   ishlab   topishni   o’rganish;
- mamlakat   xazinasini   to’ldirish;
- ichki   va   tashqi   bozorga   olib   chiqiladigan   mahsulotlar   (ish,   xizmat)   ga
bo’lgan   talabni   qondirish;
- milliy   va   jahon   iqtisodiyoti   ravnaqi   va   jamiyat   farovonligini   oshirish.
Ushbu   ro’yxatni   yanada   davom   ettirish   mumkin,   chunki   xorijiy   banklar   bilan
hamkorlik   o’rnatish,   ular   bilan   qo’shma   faoliyat   olib   borish   milliy   iqtisodiyotda
tub   tuzilmaviy   o’zgarishlarga   olib   keladi,   mamlakat   qudratini   yanada   oshirib,
milliy   valyuta   mavqeini   mustahkamlaydi,   aholi   farovonligini   ta’minlab,   turmush
tarzini   yaxshilaydi. 152. Tijorat banklari investitsion faoliyatining amaldagi holatining
tahlili
O’zbekiston va jahon iqtisodiyotining kelgusi taraqqiyoti, asosan, investitsiyalarga
bog’liqligini   bugungi   kunda   inkor   etib   bo’lmaydi.   Shu   boisdan,   hozirgi   kunda
respublikamiz   iqtisodiyotida   real   sektor   korxonalari   faoliyatini   moliyalashtirish,
ularni   faoliyatiga   tijorat   banklari   kreditlarni,   xususan,   xorijiy   moliya   institutlari
mablag’larini   kengroq   jalb   etish   bugungi   kunning   eng   dolzarb   masalalaridan
biridir.   Ma’lumki,   iqtisodiy   jihatdan   faol   bo’lgan   har   qanday   korxona   o’z
moliyaviy  resurslari   hisobidan   investitsiya   loyihasini   moliyalashtirishga   har   doim
ham imkon topa olmasliklari mumkin. Bunday holatlarda, tijorat banklari kreditlari
real   sektor   korxonalari   faoliyatini   moliyalashtirishning   asosiy   manbai   bo’lib
maydonga   chiqadi.   Tijorat   banklarining   kreditlari   har   bir   mamlakat   iqtisodiyotini
rivojlantirishda muhim rol o’ynaydigan moliyalashtirish manbai hisoblanadi. Bank
kreditlari   yordamida   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalari   faoliyatini
modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   jihatdan   qayta   qurollantirish   bilan
bog’liq   bo’lgan   investitsion   xarajatlar   moliyalashtiriladi   va   bu   esa   sanoat
loyihalarini moliyalashitirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Tijorat   banklarining   kreditlash   faoliyati,   xususan   real   sektor   korxonalarini
kreditlash   operatsiyalari   bugungi   raqobat   kuchayib   borayotgan   sharoitda   muhim
ahamiyat kasb etmoqda. Mazkur operatsiyalar banklarning asosiy daromad manbai
bo’lishi   bilan   bir   qatorda   bank   strategiyasini   rivojlantirishda   kundan   kunga
dolzarbligi   ham   oshib   bormoqda.   Tijorat   banklarining   real   sektor   korxonalariga
kreditlar berish amaliyotini tashkil etish va uni takomillashtirish bo’yicha bir qator
xorijiy   va   mahalliy   olimlar,   iqtisodchilar   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   borishgan.
Xorijiy olimlardan O.Afanasevaning fikriga ko’ra, rivojlanayotgan mamlakatlarda
banklar uchun qisqa muddatli kreditlar berish uzoq muddatli investitsion kreditlar
berishga qaraganda afzal bo’lib, yuqori daromadliligini va past  risk darajasi bilan
ajralib   turadi.   I.Yudinaning   tadqiqot   natijalariga   ko’ra,   rivojlanayotgan
mamlakatlarda   tijorat   banklarining   uzoq   muddatli   kreditlash   amaliyotini
rivojlantirishning   zaruriy   sharti   –   bu   risklarni   diversifikatsiya   qilishdir.   “Uzoq 16muddatli   kreditlarni   moliyaviy   injiniring   vositasida   yirik   loyihalarni
moliyalashtirishga   jalb   etish,   foydalanish,   tushum   bilan   bog’liq   bo’lgan   risklarni
baholashga va risklarni investorlar hamda kredit beruvchilar o’rtasida taqsimlashga
bog’liq” deya ta’kidlaydi E.Yeskombi. Mahalliy olimlarimizdan T.Bobaqulovning
fikriga   ko’ra,   o’tish   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   monetizatsiya   darajasining   past
ekanligi   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   o’rtasidagi   debitor-kreditor   qarzdorlik
muammosini   chuqurlashtiradi.   Bu   esa,   ularning   pul   oqimini   zaiflashuviga   olib
keladi   va   tijorat   banklarining   investitsion   kreditlaridan   foydalanish   darajasini
oshirishga   to’sqinlik   qiladi.   Mamlakatimiz   iqtisodiyotini   mutanosib   rivojlantirish,
uning   samarali   tarkibiy   tuzilmasiga   ega   bo’lish   orqali   barqaror   iqtisodiy   o’sish
sur’atlariga   erishish   vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligini   ta’minlashning
muhim shartlaridan hisoblanadi. Ushbu maqsadga erishish uchun esa, eng avvalo,
iqtisodiyotning sanoat tarmog’ini jadal rivojlantirish zarur.
Iqtisodiy   adabiyotlarda   iqtisodiyotning   real   sektoriga   turlicha   ta’rif   beriladi   va
quyida   biz   ularning   bir   nechtasini   ko’rishimiz   mumkin.   Jumladan   quyidagi
ta’riflarni keltirib o’tamiz: 
1)   iqtisodiyotning   real   sektori   –   iqtisodiy   va   qonuniy   belgilanmagan   iqtisodiy
atama   hisoblanadi   va   ma’lum   hududdagi   faoliyati   mahsulot   ishlab   chiqarishga
yo’naltirilgan   kichik,   o’rta   va   yirik   (industrial)   korxonalarni   birlashtiradigan
iqtisodiyot sohasidir; 
2)   iqtisodyotning   real   sektori   –   bu   iqtisodiyotda   moddiy   buyum   mahsulotlarini
ishlab chiqaruvchi, moddiy boylikni yaratuvchi va xizmat ko’rsatish sohalarini o’z
ichiga oladigan soha. Real sektorga moliya-kredit va birja faoliyati kirmaydi; 
3)   iqtisodiyotning   real   sektori   –   bu   iqtisodiyotning   muhim   sektori   bo’lib,
to’g’ridan-to’g’ri mahsulot ishlab chiqarish, daromad olish va byudjet daromadlari
tushumini   ta’minlaydi.   Ishlab   chiqarish,   mahsulot   ishlab   chiqarish   sohasi   uning
iqtisodiy atama sinonimlari hisoblanadi. Fikrimizcha, iqtisodiyotning real sektori –
xom ashyo, mehnat va kapitaldan ajralmagan holda xizmat ko’rsatish, mahsulot va
tovarlar   ishlab   chiqaruvchi   korxonalardan   iborat   iqtisodiy   sohadir.   Iqtisodiyotda
real sektorni samarali faoliyat yuritishida moliyaviy sektor muhim o’rin egallaydi. 17Sanoat   korxonalarning   investitsion   faoliyatini   moliyalashtirish   tashqi   yoki   ichki
manbalar   orqali   amalga   oshiriladi.   Investitsion   faoliyatni   tashqi
moliyalashtirishning   keng   tarqalgan   manbalari   bank   kreditlari,   sindikatlashgan
kreditlar,   aksiya   va   obligatsiyalar   emissiya   qilish   orqali   mablag’   jalb   qilish
hisoblanadi. Ichki manbalar sezilarli darajada kam bo’lib, ko’pincha ularning hajmi
korxonalarning   investitsiya   faoliyatini   moliyalashtirish   uchun   yetarli   emas   va   bu
esa tashqi moliyalashtirish manbalariga ehtiyojini oshiradi. Jahonda integratsiya va
globallashuv   jarayonlarining   chuqurlashib   borishi   milliy   iqtisodiyot   oldiga   bir
qator   yangi   vazifalarni   qo’ymoqda.   Milliy   iqtisodiyotning   dunyo   bozorida   o’z
o’rnini topishi, ya’ni ma’lum mavqeni egallashi uchun doimiy ravishda real sektor
korxonalari   investistion   loyihalarini   moliyalashtirishdagi   muammolarni   hal   qilib
borish lozim. Ushbu muammolarni birinchi o’rinda tijorat banklari kreditlari orqali
hal qilish mumkin.
Respublikamiz   iqtisodiyotining   barqarorligi   va   uni   rivojlantirish   tijorat   banklari
faoliyati   bilan   uzviy   bog’liqdir.   Chunki   ko’pchilik   korxonalarga   o’z   faoliyatini
boshlashi   uchun   mablag’lar   zarur.   O’z   faoliyatini   o’zgartirmoqchi   yoki
kengaytirmoqchi   bo’lgan   korxonalarga   esa   investitsion   mablag’lar   zarur.
Respublikamizda   tijorat   banklari   esa   korxonalarni   mablag’   bilan   ta’minlovchi
asosiy investitsiya instituti hisoblanadi.
2020-yil   davomida   tijorat   banklari   tomonidan   iqtisodiyot   tarmoq   korxonalarini
modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   qayta   jihozlash   hamda   ishlab
chiqarishni   diversifikatsiyalashga   doir   investitsiya   loyihalarini   moliyaviy   qo’llab-
quvvatlash   maqsadlari   uchun   276975   mlrd.   so’m   kreditlar   ajratildi.   Tarmoqlar
kesimida   kreditlarning   taqsimoti   quyidagicha   bo’ldi:   –   102162   mlrd.   so’m   (36,9
foizi) sanoat sohasiga; – 28081 mlrd. so’m (10,1 foizi) qishloq xo’jaligi sohasiga; –
26626 mlrd. so’m (9,6 foizi) transport va kommunikatsiya sohasiga, – 7380 mlrd.
so’m   (2,6   foizi)   qurilish   sohasiga;   –   54888   mlrd.   so’m   (19,8   foizi)   jismoniy
shahslarga;   –   57838   mlrd.   so’m   (21   foizi)   boshqa   sohalarga.   Bugungi   kunda
mamlakatimiz   iqtisodiyotida   real   sektor   korxonalari   investistion   loyihalarini
moliyalashtirishda   tijorat   banklarning   roli   yuqori   hisoblanadi.   Rivojlanayotgan 18mamlakatlarda   iqtisodiyotni   asosiy   moliyalashtirish   subyektlari   tijorat   banklar
bo’lganligi sababli, ular o’zlarining investitsion kreditlarini real sektorning asosiy
vositalarini   yangilashga,   ishlab   chiqarish   quvvatini   oshirishga,   kapital
qo’yilmalarni   yaratishga   ajratadi.   So’nggi   yillarda   bank   tizimida   olib   borilgan
islohotlar iqtisodiyotda kreditlarning rolini oshirishda muhim o’rin tutib kelmoqda.
Bu   kabi   olib   borilayotgan   islohotlar   bank   tizimida   kreditlash   tizimini   yanada
rivojlantirib,   banklar   tomonidan   investitsion   kreditlash   hajmini   oshishiga   sabab
bo’lmoqda. So’nggi yillarda investitsion faoliyatni moliyaviy qo’llab-quvvatlashda
bank   kreditlarining   salmog’i   oshib   borayotganligi   boshqa   bozor   mexanizmlariga
asoslangan   manbalarning   ulushi   esa   juda   kam   salmoqli   egallayotganligini   guvohi
bo’lamiz.   Аgar   biz   so’nggi   besh   yilda   tijorat   banklari   tomonidan   ajratilayotgan
kreditlarga e tibor qaratsak, quyidagi ma lumotlarni ko’rishimiz mumkin.ʼ ʼ
Tijorat   banklari   kredit   faoliyatini   to’g’ri   tashkil   qilishda   birinchi   navbatda   ularda
mavjud   risklarni   minimallashtirish   masalalaridan   biri   kredit   risklarini   aniqlash,
ularning ta’sir darajasini baholash va tahlil qilishdan iborat. Kredit riski deb, qarz
oluvchi   tomonidan   kredit   shartnomasi   shartlarining   bajarilmasligi,   ya’ni   kredit
summasining   (qisman   yoki   to’liq)   va   u   bo’yicha   foizlarning   shartnomada
ko’rsatilgan muddatlarda to’lanmasligi tushuniladi. Shuning uchun kredit risklarini
aniqlash   va   boshqarish   har   qanday   tijorat   bankining   rivojlanish   va   taraqqiy   etish
maqsadiga   erishish   uchun   ishlatiladigan   kurash   usullarining   ajralmas   qismi
hisoblanadi. Kredit  riskining vujudga kelishi  ikki  asosiy  parametr kredit  beruvchi
va   qarz   oluvchi   o’z   vazifalarini   qay   darajada   bajarishiga   bog’liq.   Real   sektor
korxonalari   investitison   loyihalarini   tijorat   banklari   kreditlari   orqali
moliyalashtirishda   ham,   birinchi   navbatda   tijorat   banklari   tomonidan   vujudga
kelishi mumkin bo’lgan kredit riskini baholash muhim ahamiyat kasb etadi. Kredit
riskining   yuqori   bo’lishi,   bank   tomonidan   real   sektor   korxonalari   investitison
loyihalarini   moliyalashtirishda   ehtiyotkor   bo’lishga   olib   keladi.   Kredit   risklarini
tahlil qilish faqat qarz oluvchining moliyaviy holatini o’rganishnigina, shuningdek
bankning  ichki   faoliyatini  yaxshilash   uchun  zarur  axborotlar   yig’ish  imkoniyatini
ham yaratadi. 19O’zbekiston   Respublikasi   kafolatini   bermagan   holda   kredit   mablag’larini   jalb   etish
to’g’risidagi   qarz   bitimi   imzolangan   bo’lib,   kreditlar   quyidagi   asosiy   yo’nalishlar
bo’yicha   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishga   yo’naltirilgan:
- meva-sabzavot,   chorvachilik   va   boshqa   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini
chuqur   qayta   ishlash   uchun   mini-texnologiyalar   va   zamonaviy   jihozlarni   xarid
qilish;
- mahalliy xom ashyo chuqur qayta ishlanadigan   zamonaviy,
mahalliylashtirilgan   ishlab   chiqarishlarni   yaratish;
- qurilish   materiallari   ishlab   chiqarish,   jumladan,   ularning   yangi   turlarini
ishlab   chiqarishni o’zlashtirish;
- tayyor   oziq-ovqat   va   nooziq-ovqat iste’mol   tovarlarini   ishlab   chiqarish;
- xizmat   ko’rsatish   va   servis   sohasini,   shu   jumladan,   turizmni   rivojlantirish.   203 . Tijorat banklari investitsion faoliyatini samarali tashkil  etishni
rivojlantirish yo’llari
Yuqoridagilardan   ko’rinib   turibdiki,   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   xozirgi
kunda   respublikamiz   iqtisodiyotining   soha   va   tamoqlaridagi   investitsiya
loyihalarini   moliyaviy   mablag’lar   bilan   ta’minlashda   muhim   o’rin   tutmoqda.
Rivojlangan   davlatlar   amaliyoti   shuni   ko’rsatadiki,   mamlakat   iqtisodiyotini
moliyaviy   mablag’lar   bilan   ta’minlashning   eng   maqbul   usuli   bu   bevosita   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   etishdir.   Bugungi   kunda   respublikamizga   bunday
investitsiyalarni   jalb   etish   borasida   bir   qator   muammolarning   mavjudligi,   ular
o’rniga hukumat kafolati ostidagi chet el qarzlari va   xorijiy   banklarning   kreditlarini
jalb   etishni   taqozo   etmoqda.   Milliy   iqtisodiyotimizni   rivojlantirish   uchun
moliyaviy   mablag’lar   bilan   ta’minlash   zarur   ekan   bu   sohani   rivojlantirish   va
takomillashtirish   lozim   bo’ladi.   Chunki   iqtisodiyotning   turli   soha   va   tarmoqlari
investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirish   albatta,   mamlakatning   tezroq   rivojlanishi
hamda   barqarorlashuviga   olib   keladi   va   uning   istiqbolini   yuksaltiradi.   Fikrimizning
isboti   uchun   quyidagi   masalalarda   O’zbekistonda   xorijiy   banklarning   kredit
liniyalari   orqali   investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishning   rivojlantirish
istiqbollarini   ko’rib   chiqamiz:
Investitsiya   muhitining   takomillashib   borishi.   Har   bir   davlatning   investitsiya
sharoiti   uning   siyosiy   va   iqtisodiy   barqarorligidan   kelib   chiqadi   va   bu   investitsiya
muhitini   vujudga   keltiradi.   Xorijiy   banklar   bilan   hamkorlikning   rivojlanishi
mamlakat   investitsiya   muhitining   yaxshilanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Chunki   xorijiy   banklar   bilan   hamkorlikning   kuchayishi   mamlakatga   bo’lgan
ishonch   va   qiziqishni   orttiradi.   Investitsiya   muhitini   yaxshilaydigan   omillarga
quyidagilar   kiradi:   investitsiyalardan   foydalanishda   soliq,   bojxona   imtiyozlarini
kengaytirish,   pulning   qadrsizlanishi   darajasini   pasaytirish,   milliy   valyutaning   erkin
almashinuvini   ta’minlash,   chet   el   investorlarining   o’z   daromadlarini   olib   chiqib
ketishini   to’la   kafolatlash,   axborot   almashinuvi   darajasini   oshirish,   hududiy
investitsiya   dasturlarini   amalga   oshirish,   infratuzilma   institutlari   faoliyatini
takomillashtirish,   investitsiya   siyosati   samaradorligini   oshirish   va   boshqalar. 21Mamlakatga   xorijiy   investitsiyalar   va   xorijiy   banklar   kredit   liniyalarining   kirib
kelishi shu hududdagi investitsiya siyosatning huquqiy   asoslarini   takomillashtiradi.
Chunki   bunday   munosabatlarda   tomonlarning   o’zaro   manfaatlari   to’qnashadi   va   bu
ularning   o’zaro   murosaga   kelishiga   olib   keladi   hamda   bunday   murosalar   xalqaro
darajadagi   huquqiy   xujjatlar   orqali   belgilanadi   va   tartibga   solinadi.   Bunday
munosabatlarning   davomiyligi   tez   fursatlar   ichida   mamlakatda   investitsiya
faoliyatining   samarali   huquqiy   va   iqtisodiy   asosini   ta’minlaydi.
Hozirgi   kunda   respublikamizda   xorijiy   investitsiyalar   va   xorijiy   banklarning   kredit
liniyalari   mablag’lari   asosan   mamlakatga   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar,
asbob-uskunalarni   keltirishga   va   shu   asosda   jahon   bozorlari   standartlariga   mos
keladigan,   ichki   bozor   talablarini   qondiradigan   va   eksportga   yo’naltiriladigan
raqobatbardosh   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishga   yo’naltirilmoqda.   Bunday   ishlab
chiqarishlarning tashkil etilishi, nafaqat, mahsulot ishlab   chiqarish orqali mamlakat
ishlab   chiqarish   va   eksport   salohiyatining   rivojlanishiga,   balki   yangi   ish
o’rinlarining   tashkil   etilishi   orqali   ishsizlik   muammosining   hal   etilishiga,
korxonalarning   rivojlanishiga,   aholi   daromadlarining   ko’tarilishiga,   davlat   byudjeti
daromadlarining   oshishiga,   mamlakat   ichki   bozorining   turli   xil   tovarlar   bilan
ta’minlanishiga,   mahsulot   eksporti   orqali   valyuta   tushumlarining   ko’payishiga,
mahalliy   xom   ashyoning   to’liq   qayta   ishlab   chiqarishga   yo’naltirilishiga,
iqtisodiyotda   raqobat,   talab   va taklif, narx-navo kabi bozor mexanizmlarining amal
qilishiga, xullas makroiqtisodiy   barqarorlikning   ta’minlanishiga   olib   keladi.
Bugungi   kunda   mamlakat   iqtisodiyotiga   jalb qilinayotgan   xorijiy   investitsiyalar
va   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’lari   asosan   iqtisodiyotning   kimyo,
neft   va   gaz,   elektr-energiya,   og’ir   va   engil   sanoat,   mashinasozlik,   xom   ashyo   va
materiallarga birlamchi ishlov berish, qayta ishlash,   kichik   tadbirkorlik   sohalariga
yo’naltirilmoqda.   Bu   esa   mamlakatning   agrar   iqtisodiyotdan   asta-sekin
industrlashgan   iqtisodiyot   sari   o’tib   borayotganligidan   dalolat   beradi.   Mamlakat
iqtisodiyotida alohida ahamiyat kasb etadigan soha va tarmoqlarning bir vaqtning
o’zida   baravar  rivojlantirilayotganligi  bu  sohada  strategik  rejalar   va  dasturlarning
mavjudligidan   darak   beradi.   Shuningdek,   mamlakatning   qishloq   xo’jaligiga 22ixtisoslashganligi,   aholining   ko’p   qismi   qishloq   joylarda   yashashligini   inobatga
olib,   hukumatimiz   tomonidan   sanoatni   qishloqqa   olib   kirish,   qishloq   joylarda
kichik   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   qishloq   joylarda   tub   islohotlarni   amalga
oshirish   ishlari   ham   olib   borilmoqda.   Iqtisodiyotning   bir   sohasining   rivojlanishi
ikkinchi   bir   sohaning   ham   rivojlanishini   talab   qilishini   inobatga   olib   aytish
mumkinki,   sanoatning   rivojlanishi   albatta   qishloq   xo’jaligining   ham   rivojlanishiga
olib   keladi.
Mamlakatda   investitsiya   muhitining   takomillashib   borishi,   xorijiy
investitsiyalarning   hamda   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’larining
mamlakat   iqtisodiyotiga   kirib   kelishi   albatta   investitsiyalarni   boshqarishni,   ularni
baholash   usullarining   takomillashuvini,   ularning   eng   samarali   manbalarini   izlab
topishni   va   joylashtirishni,   yangiliklarni   amaliyotga   tatbiq   qilishni,   shu   bilan   bir
qatorda ushbu soha rivojlanishiga   xizmat   qiluvchi   infratuzilma   institutlarning   o’z-
o’zidan   rivojlanishini   taqozo   qiladi.   Albatta   bunday   ishlar   boshida   davlat   turadi   va
u   bunday   o’zgarishlarning   tashkiliy-huquqiy   asoslarini   ta’minlaydi.   Bunday
o’zgarishlar   natijasida   investitsiyalarning   muqobil   usuli   bo’lmish   lizing
munosabatlari,   kredit   uyushmalari,   nobank   kreditlash   muassasalari,   sug’urta
kompaniyalari,   investitsiya   kompaniyalari   va   fondlari   kabilar   faoliyati   rivojlanib
va   takomillashib   boradi.   Xorijiy   banklar   bilan   hamkorlikning   rivojlanib   borgani
sari   xorijiy   hamkorlarning   mamlakatga   bo’lgan   qiziqishi   va   ishonchi   ortib
borishini   biz   yuqorida ta’kidlagan edik. Bu esa, o’z navbatida, xorijiy banklarning
kredit   liniyalarini   hukumat   kafolatisiz,   unchalik   murakkab   bo’lmagan   shartlar
asosida,   uzoq   muddatlarga,   kichik   foiz   stavkalarida   o’zlashtirish   imkoniyatini
berish   bilan   bir   qatorda   iqtisodiyotning   turli   soha   va   tarmoqlaridagi   yirik
investitsiya   loyihalarini   sindikatlashgan   shaklda   kreditlash   imkoniyatini   ham
oshiradi.   Sindikatlashgan   keditlashning   bir   qator   afzalliklari   mavjud   bo’lib,   ular
qatoriga   katta-katta   loyihalarni   moliyalashtirishning   imkoni   paydo   bo’lishini,
mahalliy   banklar   risklarining   kamayishini,   banklarning   to’g’ridan-to’g’ri
investitsiyalashda   bevosita   qatnashishini,   mamlakatga   xorijiy   kreditlar   bilan   bir
qatorda   bevosita   xorijiy   investitsiyalarning   kirib   kelishini   kiritish   mumkin.   Bundan 23tashqari   bunday   investitsiyalarning   kirib   kelishi   mamlakatda   innovatsion
loyihalarning   moliyalashtirilishiga   olib   keladi.   Bu   esa   respublikadagi   ilmiy-
tadqiqot   institutlarining   faoliyatini   rag’batlantiradi   va   ularni   ham   rivojlanishga
undaydi.
Xullas,   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’larining   milliy   iqtisodiyotga
jalb   qilinishi   iqtisodiyotning   birmuncha   yangi   va   rivojlanmagan   tarmoqlarining
ham   rivojlanishiga   olib   keladi.   Bugungi   kunda   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari
mablag’larini   yanada   kengroq   jalb   etish   va   samaraliroq   joylashtirish   uchun
bizningcha quyidagi ishlarni   amalga   oshirish   kerak:
Birinchidan,   qulay   investitsiya   muhitini   yaratishning   asosiy   shartlaridan   bo’lgan
investitsion   faoliyat,   investitsiya   jarayonlari   va   xorijiy   investitsiyalar   bilan   bog’liq
qonunchilikni   isloh   qilish   lozim,   ya’ni   ularning   amal   qilish   jarayonlarini   hayotga
tatbiq   etish   lozim.   Bunday   ishlar   jumlasiga   sindikatlashgan   kreditlar   bo’yicha   va
lizing   munosabatlari,   shuningdek,   xorijiy   investorlar   va   ularning   huquqlarini
himoya   qilish,   xorijiy   banklar   bilan   xamkorlikni   rivojlantirish   bo’yicha   mavjud
qonunchilikni   va   me’yoriy   xujjatlarni qayta   ko’rib   chiqish   masalalari   ham   kiradi.
Ikkinchidan,   mamlakatda   pul-kredit   barqarorligi   va   samaradorligini   ta’minlash
lozim.   Bunday   ishlar   jumlasiga   milliy   valyuta   qadrini   ko’tarish,   xorijiy
valyutalarning   erkin   ayriboshlanishini   ta’minlash   kabilar   kiradi.   Bu   kabi
tadbirlarning   tezroq   hal   etilishi   davlatning bu boradagi ishlarga o’z vaqtida e’tibor
berishi   va   imkon   qadar   tezroq   samarali   va   oqilona   siyosat   yuritishiga   bog’liq
bo’ladi.
Uchinchidan,   xorijiy   banklar   bilan   hamkorlikni   mustahkamlash   orqali
respublikamizga   jalb   qilinayotgan   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalarining
kreditlash   shartlarini   engillashtirishga   erishish   lozim.   Ya’ni   bu   borada   xorijiy
banklarning   marjalarini   kamaytirish,   imtiyozli   davrni   uzaytirish,   xorijiy   sug’urta
kompaniyalari sug’urta kafolati   ostida kirib kelayotgan liniyalar bo’yicha sug’urta
mukofoti   summasini   kamaytirish,   bir   martalik   komissiya   va   shunga   o’xshash
shartlarni   qisqartirishga   erishish   lozim.   Buning   uchun   esa   xorijiy   banklarning
ishonchini   oqlash,   ularning   mablag’larini   o’z   vaqtida   qaytarishni   kafolatlash, 24shuningdek, ularning bilvosita daromadlarini oshirish yo’llarini   ta’minlash   lozim.
To’rtinchidan,   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalari   mablag’lari   hisobiga
moliyalashtirishda   garov   ta’minotini   ta’minlash   maqsadida   qarz   oluvchi
sub’ektlarga kafil   bo’ladigan, kreditning qaytmasligidan sug’urtalaydigan sug’urta
tashkilotlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish   lozim.   Chunki   kreditlash   shartlaridagi
120-125   foizli   garov   ta’minotini   kamaytirib   bo’lmasligini   hisobga   olib   garov
ta’minoti   berishi   mumkin   bo’lgan   sug’urta   kompaniyalari,   fondlar   kabi   yangi
garov   shakllarini   tashkil   etish   maqsadga   muvofiqdir.
Beshinchidan,   mamlakatda   barcha   sohalar   bo’yicha   eng   so’nggi   ma’lumotlarni
olish   imkonini  beruvchi, marketing tadqiqotlari  bilan shug’ullanuvchi, axborot  va
konsalting   xizmatlarini   ko’rsatuvchi   kompaniyalar   faoliyatini   tashkil   etish   va
rivojlantirishga   erishish   lozim.   Chunki   bugungi   kunga   kelib   investitsiyalarni
moliyalashtirish bilan bog’liq ishlarni   tashkil etishda marketing va axborot ishlari
talab darajasida emasligi oqibatida bir qator   muammolar   paydo   bo’lmoqda.
Oltinchidan,   iqtisodiyotni   rivojlantirish   sharoitida   bevosita   chet   el
investitsiyalarining   katta   afzalliklari   mavjudligini   hisobga   olib,   ularining
O’zbekistonda   yangidan   amalga   oshirilayotgan   loyihalarga   va   qo’shma
korxonalarga   kirib   kelishini   har   tomonlama   rag’batlantirish   lozim.   Chet   el
investitsiyalarini va xorijiy banklarning kredit liniyalarini   jalb etish bo’yicha uzoq
muddatli   maqsadli   dasturlar   asosida   iqtisodiyotning   sermehnat   tarmoqlariga,
ilmtalab   va   kapitaltalab   sektorlariga   kengroq   va   samarali   jalb   etish   maqsadga
muvofiqdir.   Bundan   tashqari,   davlat   investitsiya   dasturi   orqali
moliyalashtirilayotgan   loyihalarning   samaradorligini   oshirish   maqsadida   davlat
investitsiya   dasturini   ishlab   chiqishda   bevosita   xorijiy   investitsiyalar   hamda
hukumat   kafolatisiz   kirib   kelayotgan   xorijiy   banklar   resurslari   bilan   bog’liq
bo’lgan   qo’shimcha   risklarni   minimallashtirish   masalalarini   har   tomonlama
o’rganish zarur va bu jarayonlarga ham chuqur marketing   tadqiqotlarini   tatbiq   etish
lozim.
- O’zbekistonda   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etishga   katta   e’tibor
qaratilayotgan   bugungi   kunda  investitsiyalarni  jalb  etish,   shuningdek,  investitsiya 25loyihalarini   turli   xil   manbalar   evaziga   moliyalashtirishda   investitsiyalarning
muqobil   variantlaridan   ya’ni   lizing,   sindikatlashgan   kreditlash   kabi   shakllardan
unchalik   e’tibor   berilmayotir.   Bu   esa   mavjud   imkoniyatlardan   to’la
foydalanilmayotganlikni   ko’rsatadi;
- keyingi yillarda mamlakatimizga chetdan jalb qilinayotgan investitsion
resurslar   tuzilmasida   chet   el   kreditlari,   jumladan,   xorijiy   banklarning   kredit
liniyalari   mablag’larining   o’sib   borish   tendentsiyasi   kuzatilmoqda.   Lekin,
bizningcha,   bevosita   xorijiy   investitsiyalarning   kirib   kelishini   sezilarli   darajada
o’stirishga erishish masalasi,   ko’proq,   ahamiyatlidir;
- xorijiy   kredit   liniyalarning   jalb   qilinishining   yana   bir   qulay   shakli   bu
bank   tizimini   yanada   rivojlantirish.   Xorijiy   banklarning   respublikamizda   filiallarini
ochishni   rag’batlantirish, tijorat   banklarimizni jahondagi etakchi banklar qatoridan
joy olishiga   harakat   qilish   lozim;
- mamlakatda   investitsiya   bozori   va   unga   xizmat   qiluvchi   infratuzilma
institutlari   faoliyatini   takomillashtirish   lozim.   Buning   uchun   esa,   avvalo,   ushbu
institutlarning   tashkiliy-huquqiy   va   iqtisodiy   jarayonlarini   ta’minlash   lozim.
Ayniqsa,   loyihaviy   moliyalashtirish bilan bog’liq loyihalashtirish, bozor holatlarini
o’rganish,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   holatlarni   tahlil   qiluvchi   tadbirkorlarga   turli   xil
konsalting   xizmatlarini   ko’rsatuvchi,   investitsiya   faoliyatiga   ko’maklashuvchi
institutlarning   faoliyatini   takomillashtirish   juda   zarur.   Shuni   ham   taklif   qilishimiz
mumkinki,   respublikada   ikkilamchi   qimmatli   qog’ozlar   bozorini,   pul-sarmoyalar
bozorini,   ko’char   va   ko’chmas   mulklar   bozorini,   intelektual   ne’matlar   bozori
kabilar   faoliyatini   takomillashtirish   lozim.   Bundan   tashqari,   investitsiya
loyihalarining   texnik-iqtisodiy   asoslash ishlarini olib boruvchi hamda hisobotlarni
tuzuvchi,   aniq   investitson   qarorlar   bo’yicha   izlanishlar   olib   boruvchi,   loyihalarni
moliyalashtirishning turli xil bosqichlarida   puxta   marketing   ishlarini   olib   boruvchi,
konsalting   xizmatlarini   ko’rsatuvchi   institutlarning   faoliyatini   kengaytirish   va
takomillashtirish   lozim;
- investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishdagi   bugungi   kunning   eng
dolzarb   muammolaridan   biri   bu   qarz   oluvchi   korxonaning   o’rnatilgan   miqdordagi 26kredit   ta’minotini   qoplay olmasligi muammosidir. Bu muammoni hal etish uchun,
avvalo,   respublikamizda   faoliyat   yuritayotgan   sug’urta   tashkilotlari   faoliyatlarini
zamonaviylashtirish,   ular   tomonidan   ko’rsatilayotgan   sug’urta   xizmatlari   turlarini
kengaytirish,   ko’rsatilgan   xizmatlar   uchun   to’lovlarni   kamaytirish   lozim   bo’ladi.
Bundan   tashqari   kichik   biznes   sub’ektlari   investitsiya   loyihalarini
moliyalashtirishda kredit ta’minotini qoplash uchun   maxsus   fondlarni   tashkil   etish
lozim;
- yuqoridagi   muammoning   mantiqiy   davomi   sifatida   shuni   ham
ta’kidlash lozimki,   kredit ta’minoti sifatida taqdim etilayotgan hukumat kafolatini
kamaytirish   lozim,   chunki   hukumat   kafolati   ostida   berilayotgan   kreditlarning
ko’pchilik   qismi   o’zini   oqlamasligi   holatlari   kuzatilmoqda,   shuningdek,   kreditlar
qaytmagan   hollarda   tijorat   banklari   ushbu   summani   hukumatdan  undirib  olishlari
qiyin   kechmoqda.   Bu   holat   banklarning   kredit   portfeli   sifatiga,   aktivlarining
holatiga   va   banklarning   likvidliligiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatmoqda.   Shuning   uchun
hukumat   tomonidan   kreditlar   uchun   ta’minotchi   bo’la   oladigan   maxsus   fondlarni
tuzish   va   takomillashtirish,   mavjud   sug’urta   kompaniyalari   faoliyatini
muvofiqlashtirishga   yordam   ko’rsatish,   o’zi   garov   bo’lib   chiqishdan   ko’ra
samaraliroqdir;
- milliy   iqtisodiyotda   har   bir   soha   va   tarmoqning   har   tomonlama
mukammal   ravishda   rivojlanishi,   uning   huquqiy   va   iqtisodiy-ijtimoiy   hamda
tashkiliy   jihatlarining   ta’minlanishi   bevosita   olib   borilayotgan   islohotlarning
jadallashuvi   va   samarali   bo’lishini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun   ham   mamlakatga
xorijiy   investitsiyalar   hamda   xorijiy   banklarning   kredit   liniyalarini   jalb   qilishni
takomillashtirish   uchun   iqtisodiyotning   har   bir   soha   va   tarmoqlarida   o’ziga   xos
islohotlarni   amalga   oshirish   hamda   ushbu   islohotlarning   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   xizmat   qilishiga   erishmoq   lozim. 27XULOSA
Yurtimiz hududlarida iqtisodiy va ijtimoiy sohalarda amalga oshirilayotgan
o’zgarishlar,   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatishning   turli   sohalarida
erishilayotgan   yutuqlar,   aynan   real   sektor   tarmoqlarini   hududlar   miqyosida
rivojlantirishga   bo’lgan   e’tiborning   yildan-yilga   ortib   borayotganligidan   darak
bermoqda.   Bugungi   kunda   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalari   investitsion
faoliyatini   moliyalashtirish   masalalariga   keng   e’tibor   qaratish   orqali   sanoatni
iqtisodiyotdagi   ulushini   oshirish   imkoniyatiga   egamiz.   Shu   maqsadda,   tijorat
banklari   kreditlari   orqali   real   sektor   korxonalari   investitision   loyihalarini
moliyalashtirish   salmog’ini   oshirib   borish   quyidagi   bir   qator   ijobiy   natijalarni
ta’minlaydi:   -   real   sektor   korxonalarida   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish
imkoniyati yaratiladi va korxonlarning investistion faolligi oshadi 
Mamlakatimizda   milliy   iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilish   va   uni
barqarorlashtirishda,   respublikada   mavjud   korxonalarni   zamonaviy   texnika   va
texnologiyalar   bilan   ta’minlashda   va   ularni   modernizatsiyalashda,   jahon   talablari
darajasidagi   raqobatbardosh   milliy   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishda,
mamlakat   ichki   bozorini   sifatli   tovar   va   xizmatlar   bilan   to’ldirish   hamda   uning
eksport   salohiyatini   oshirishda,   mamlakatda   ishsizlik,   pulning   qadrsizlanishi
darajalarini   pasaytirishda,   iqtisodiyotning   moliyaviy   mablag’larga   bo’lgan
talablarini   qondirishda   xorijiy   banklarning   roli   va   ahamiyati   kattadir;
Ma’lum   ijtimoiy-iqtisodiy   maqsadlarga   yo’naltirilgan,   texnik-iqtisodiy,
biznes-boshqaruv,   marketing   va   ishlab   chiqarish   rejalari   kabilarga   asoslangan,   turli
moliyaviy   manbalar   mablag’lari   ishtiroki   nazarda   tutilgan   kompleks   xujjatlar
yig’indisiga   investitsiya   loyihasi   deyiladi.   Investitsiya   loyihalari   qaysi   sohada
ishlab   chiqilmasin,   uning   maqsadi   resurslarning   cheklanganligi   yoki   taqchilligi
sharoitida ham  barcha investitsiya   imkoniyatlarini   qidirib   topish   va   ulardan   to’liq
va   samarali   foydalanishning   optimal   variantlarini   aniqlashga   qaratilgan   bo’ladi;
Iqtisodiyotni   rivojlantirishda   investitsiya   loyihalarining   amalga   oshirilishini
ta’minlash   investitsiya   faoliyati   yuritilishining   zaruriy   investitsion   muhitini
yaratishni va   uni tobora qulaylashtirib borishni talab etadi, investitsiya loyihasining 28amalga   oshirilish   hajmi,   miqdori   va   dinamikasiga   qarab   mamlakatning   iqtisodiy
o’sish   darajasi   hamda   holatini   baholash   mumkin   va   o’tkazilayotgan   iqtisodiy
islohotlarning   bajarilish   holati   belgilangan   maqsadlarni   ta’minlanishiga   qanchalik
mos kelayotganligi to’g’risida xulosa   chiqarish mumkin;
Xorijiy   banklar   yoki   xorijiy   davlatning   banki   deganda   xorijiy   davlatga
tegishli   banklar   tushuniladi.   Xorijiy   davlatning   banki   xorijiy   davlat   hududida
ro’yxatga olingan va   u joylashgan hamda ro’yxatga olingan joydagi bank nazorati
organi   tomonidan   berilgan   bank   faoliyatini   amalga   oshirish   huquqini   beruvchi
litsenziyaga   ega   bankdir;
Real   sektor   korxonalarining   moliyaviy   resurslarga   ehtiyoji   qondirilib,
moliyaviy   resurslarni   samarali   taqsimlash   ta’minlanadi.   Bank   muassasalari
investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishga   mablag’   ajratib,   kredit   bergan   vaqtdan
boshlab qarz oluvchining kreditga layoqatliligini tahlil qilish, kreditning maqsadli
ishlatilishi ustidan nazoratni, ya’ni loyihani moliyalashtirishning monitoringini olib
borishi maqsadga muvofiqdir. Real sektor tarmoqlarini rivojlantirishda investitsiya
hajmini   yanada   oshirish,   investorlar   yangidan   yangi   investitsion   loyihalarni   taklif
qilish,   real   sektor   rivojida   innovatsiyalarga   asoslangan   yangi   ishlab   chiqarish
tarmoqlarini   shakllantirish   va   investitsiyalarni   yo’naltirish,   investorlar
faoliyatining   huquqiy   himoyasini   takomillashtirish,   investitsiyalarni   real   sektor
korxonalariga   jalb   qilish   mexanizmini   yanada   takomillashtirish   maqsadga
muvofiqdir.   Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   milliy   iqtisodiyotning   barqaror
rivojlanishiga   iqtisodiyot   real   va   bank   sektori   o’rtasidagi   o’zaro   mutanosiblikni
ta’minlash   orqali   erishiladi.   Bank   tizimida   to’plangan   mablag’larni   real   sektor
korxonalarini   moliyalashtirishga   yo’naltirish   va   ularning   barqaror   rivojlanishiga
zamin yaratadi. 29Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1.O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Toshkent, O’zbekiston, 2023 yil.
2. «O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki to’g’risida» gi O’zbekiston 
Respublikasi Qonuni –   http://www.lex.uz .
3. «Banklar va bank faoliyati to’g’risida» gi O’zbekiston Respublikasi 
Qonuni   http://www.lex.uz .;
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O’zbekiston 
Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi 
to’g’risida»   gi   PF-4947-sonli Farmoni   http://www.lex.uz .;
5. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi “Respublika 
bank tizimini yanada rivojlantirish va barqarorligini oshirish chora-