Tijorat banklari vositachilik operatsiyalari va ularni o’ziga xos xususiyatlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA`LIM VAZIRLIGI   
Toshkent Moliya Instituti
“BANK ISHI” KAFEDRASI
“PUL VA BANKLAR” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Tijorat banklari vositachilik
operatsiyalari va ularni o’ziga xos xususiyatlari
Tayyorladi:  
Ilmiy rahbar: 
Toshkent Reja:
Kirish
1.Tijorat banklari vositachilik operatsiyasiyalari va ularni o’ziga xos 
xususiyatlari.
2.Tijorat banklarining vositachilik operatsiyalarini va huquqiy asoslari.  
2.Tijorat banklarining vositachilik operatsiyalarini tarkibi va tahkili.
3.O’zbekiston bank amalyotida vositachilik operatsiyalarini 
rivojlantirish istiqbollari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar. Kirish
Raqobatga   asoslangan   bugungi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tijorat
banklarining   mijozlarga  ko’satadigan   xizmat   turlari   tabiiy   ravishda   xilma   –  xillik
kasb   etmoqda.   Bunday   sharoitda   bank   xizmatlarining   zamon   talablariga   javob
beruvchi   yangi   turlarini   amaliyotga   tatbiq   etish   orqali   aholining   hamda   xo’jalik
yurituvchi sub’ektlarning banklarga bo’lgan ishonchini yanada oshirish va ularning
bo’sh pul mablag’larini jalb qilish banklar faoliyatidagi eng dolzarb masalalardan
biridir.   Ma’lumki,   bank   ishiga   oid   bo’lgan   iqtisodiy   adabiyotlarda   bank
xizmatlarini   ikki   turi:   -   an’anaviy   bank   xizmatlari;   -   zamonaviy   bank   xizmatlari
alohida   ajratib   ko’rsatiladi.   Har   qanday   iqtisodiy   faoliyat   foyda   olishga
qaratilgandek tijorat banklari faoliyatida ko’zlangan natija ham foyda olishdir. Shu
maqsadda   Respublikamiz   xududida   o’z   faoliyatini   yuritayotgan   banklar   hozirgi
kunda   mijozlarning   ishonchini   oqlash,   ularga   qo’shimcha   yengilliklar   yaratish,
ularni o’zlariga jalb qilish bilan birgalikda mijozlarga zamonaviy xizmatlarni taklif
etib   kelishmoqda.   Bu   jihatdan   ayni   damda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev
tomonidan   tasdiqlangan   2017-2021-   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha harakatlar strategiyasida bank
tizimi   bo’yicha   ham   bir   qancha   yo’nalishlar   belgilab   berilgan.   Unga   ko’ra   „…
ilg’or   xalqaro   tajribada   qo’llaniladigan   instrumentlardan   foydalangan   holda   pul-
kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish,   shuningdek   valyutani   tartibga   solishda
zamonaviy   bozor   mexanizmlarini   bosqichma-bosqich   joriy   etish,   milliy
valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   hamda   bank   tizimini   isloh   qilish,   banklar
depozit   bazasining   kapitalizatsiyasini   chuqurlashtirish   va   barqarorligini   oshirish,
ularning   moliyaviy   barqarorligini   va   ishonchliligini   mustahkamlash,   istiqbolli
investitsiyaviy   loyihalar   5   hamda   kichik   biznes   va   tadbirkorlik   subyektlarini
kreditlashtirishni   yanada   kengaytirish“1   Jahon   bank   amaliyotida   keng   tarqalgan
vositachilik   operatsiyalarining   xilma   –   xil   usullarini   qo’llash   orqali   banklarning
daromadlari va shunga bog’liq holda barcha ko’rsatkichlari yaxshilanib bormoqda.
Agar   yakunlangan   “2016   yil   yakunlari   bo’yicha   rezerv   pullar   miqdorining   yillik
o’sish sur’ati pul massasining o’sish sur’atlariga nisbatan 1,4 foiz bandga pastroq bo’lib,   bu   o’z   navbatida,   pul   multiplikatori   ko’rsatkichining   2015   yilga   nisbatan
1,2 foizga oshishi hisobiga yuz berdi. O’z navbatida, pul multiplikatorining bunday
sur’atlarda   oshishi   banklarning   mavjud   moliyaviy   resurslardan   samarali
foydalanayotganligi,   ularning   vositachilik   roli   ortib   borayotganligi   va
iqtisodiyotning   real   sektoriga   yo’naltirilayotgan   investitsion   kreditlar   hajmining
yuqori   sur’atlarda   oshayotganligi   bilan   izohlanib,   iqtisodiyotdagi   pul   taklifini
noinflyatsion   hamda   noemissiyaviy   manbalar   hisobidan   shakllantirish   imkonini
berdi.”2   Yuqorida   ta’kidlab   o’tilgan   fikrlarga   tayangan   holda   aytish   mumkinki,
iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   va   raqobatbardoshlikni   oshirish   sharoitida   tijorat
banklarida   vositachilik   operatsiyalari   turlarini   ko’paytirish   va   bu   borada   mavjud
amaliyotni   takomillashtirishda   xorijiy   tajribadan   foydalanish   masalalarini   keng
miqyosda tadqiq etilishi banklar faoliyati samaradorligini ta’minlovchi omillardan
biri hisoblanadi hamda mazkur mavzuning dolzarbligidan dalolat beradi. Tadqiqot
predmeti   bo’lib,   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   talablaridan   kelib   chiqib   tijorat
banklarida faktoring operatsiyalarini amalga oshirish masalalari borasidagi mavjud
qo’llanib   kelinayotgan   amaliy   tajribalar   yutuqlarini   o’rganish,   shuningdek,   tijorat
banklarida   faktoring   operatsiyalarini   amalga   oshirish   masalalariga   yo’naltirilgan
amaliy tavsiyalar va takliflar ishlab chiqish hamda amaldagi qonunlar va me’yoriy
hujjatlar doirasida takomillashtirish hisoblanadi.
Tadqiqot   ob’ekti   bo’lib,   O’zbekiston   Respulblikasi   tijorat   banklarining
faktoring   operatsiyalarini   amalga   oshirish   bilan   bog’liq   bo’lgan   faoliyati
hisoblanadi.   Tadqiqot   ishining   asosiy   maqsadi   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash
sharoitida   tijorat   banklarida   faktoring   operatsiyalari   turlari,   ularning   ahamiyati,
banklarda   turli   vositachilik   operatsiyalarining   tashqil   etish   masalalarini   nazariy,
uslubiy   asoslarini   o’rganish,   tadqiq   etish   orqali   banklarda   bu   turdagi   bank
xizmatlari   turlarini   ko’paytirish   va   shu   orqali   banklar   daromadliligini   oshirish
bo’yicha   taklif   va   tavsiyalar   ishlab   chiqishdan   iboratdir.   Tadqiqot   ishining
vazifalari quyidagilardan iborat:    iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida bank tizimining tutgan o’rnini,
shuningdek,   ular   tomonidan   amalga   oshiriladigan   vositachilik   operatsiyalari
mazmun-mohiyatini o’rganish;
     tijorat  banklarida  faktoring  operatsiyalarini  amalga   oshirishning   huquqiy
asoslarini o’rganish;
     banklarning   foizsiz   daromadlari   shakllanishi   va   oshishida   faktoring
operatsiyalari rolini o’rganish;
     tijorat   banklarida   faktoring   operatsiyalari   tashqil   etilishi   va   ularni
takomillashtirish yuzasidan ilmiy-amaliy taklif va tavsiyalar ishlab chiqish. Bitiruv
malakaviy   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Bitiruv   malakaviy   ishi   kirish,   uchta   bob,
xulosa   va   takliflar,   foylanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.   Bitiruv   malakaviy
ishining   birinchi   bobi   “Tijorat   banklari   vositachilik   operatsiyalarining   iqtisodiy
mazmuni va amalgi oshirishning huquqiy asoslari” deb nomlanadi  va unda tijorat
banklarining   faktoring   operatsiyalarining   nazariy   va   huquqiy   asoslari   yoritib
berilgan.   “O’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklarida   faktoring   operatsiyalarini
amalga   oshirishning   amaldagi   holati   tahlili”   nomli   ikkinchi   bobda   mamlakatimiz
tijorat   banklarida   faktoring   operatsiyalarining   tahlil   qilingan.   Bitiruv   malakaviy
ishining uchinchi bobi “Tijorat banklari faktoring operatsiyalarini takomillashtirish
istiqbollari”   deb   nomlansa,   bitiruv   malakaviy   ishining   xulosa   qismida   mavzu
yuzasidan umumiy xulosalar va takliflar keltirilgan.
1.Tijorat   banklarining   vositachilik   operatsiyalarini   va   huquqiy
asoslari.
Rivojlangan   xorijiy   davlatlar,   shu   jumladan,   AQSh,   Yaponiya,   Germaniya
davlatlarida yirik tijorat banklarining mijozlarga ko’rsatadigan xizmatlari soni 300
tadan   oshadi.   Ushbu   jarayonda,   ayniqsa,   tijorat   banklarining   an’anaviy   xizmat
turlarining   sifatini   oshirish   muxim   amaliy   ahamiyat   kasb   etadi.   Tijorat
banklarining an’anaviy xizmat turlariga kreditlar berish, qimmatli qog’ozlarni sotib
olish, mijozlarga kassa va hisob-kitob xizmati ko’rsatish kabi xizmat turlari kiradi.
Tijorat   banklari,   birinchi   navbatda,   kreditlash   institutlari   bo’lganligi   sababli,
ularning   kreditlash   faoliyatini   rivojlantirish   dolzarb   vazifalardan   biri   xisoblanadi. Banklarning   kreditlash   faoliyatini   rivojlantirish   ularning   moliyaviy   barkarorligini
va   xo’jalik   sub’ektlarining   kredit   mablag’lariga   bo’lgan   extiyojlarini
ta’minlashning   zaruriy   sharti   hisoblanadi.   Xalkaro   bank   amaliyotida   XX   asrning
60-yillaridan   boshlab,   kreditlash   shakli   sifatida   faktoring   operatsiyalari   rivojlana
boshladi. Faktoring operatsiyalari - bu mol etkazib beruvchini kreditlash shaklidir.
U   mol   etkazib   beruvchining   pul   mablag’lariga   bo’lgan   extiyojini   qondirish
imkonini   berish   bilan   birga,   bankning   foizli   daromadlari   hajmini   oshishiga   olib
keladi. Faktoring atamasi   inglizcha  so’zdan  olingan  bo’lib  vositachi,  agent   degan
ma’noni   anglatadi.   Faktoring   operatsiyalari   o’tgan   asrning   30   yillarida   AQShda
keng   tarzda   amalga   oshirila   boshlandi.   O’tgan   asrning   60   yillarning   boshida
amerikalik   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   G’arbiy   Evropaga   tovar   eksporti
ko’paydi va Evropa Faktoring kompaniyalarning yuzaga kelishiga turtki bo’ldi.  16
-yillarning   o’rtalarida   2   ta   yirik   faktoring   assotsiatsiyalariga   asos   solindi:   IFG
(International   Factors   Group)   va   FCI   (Factors   Chain   International).   Faktoring
operatsiyalari  hajmi  juda tez ravishda o’sdi, kompaniyalar  soni  ham  oshdi. U esa
ham ichki ham tashqi bozorlarda faktoring operatsiyalari rivojlanishiga olib keldi.
FCI   ma’lumotlariga   qaraganda,   faktoring   operatsiyalari   jaxon   oboroti   2016   yili
1996   yilga   qaraganda   2,3   marta   o’sdi   va   720,19   mlrd   evroni   tashqil   etdi.   Bunda
96%   faktoring   hajmi   ichki   faktoringa   to’g’ri   keldi.   Faktoring   ixtisoslashtirilgan
savdo   vositachilarning,   keyinchalik   esa   savdo   banklarining   operatsiyasi   sifatida
XVI-XVII asrlarda vujudga kelgan. Ingliz tilidan “fastor” so’zi «makler, vositachi»
degan   ma’noni   anglatadi.   Iqtisodiy   nuqtai   nazardan,   faktoring   shubhasiz
vositachilik bilan bog’liq operatsiya hisoblanadi. Faktoring keyinchalik to’lovlarni
olish bilan tovar va xizmatlarni qayta sotish, qarzlarni undirib olish xuquqiga ega
bo’lish sohasida ham qo’llaniladigan bo’ldi. Boshqacha qilib aytganda, faktoring -
vasitachilik   faoliyatining   turi   bo’lib,   bunda   faktoring   kompaniyasi   ma’lum
to’lovlar evaziga mol etkazib beruvchi korxonadan mol sotib oluvchilarga tegishli
bo’lgan   pul   mablag’larini   undirib   olish   xuquqini   oladi.   (debitor   qarzdorlikni
inkassatsiya   qilish).   Faktoring   riskli,   lekin   yuqori   foydali   bank   biznesi,   moliya
marketingining   samarali   quroli,   iqtisodiyotning   rivojlanishi   zamonaviy jarayonlarga mos bo’lgan bank operatsiyalarining integratsiyalash shakllaridan biri
xisoblanadi.
  Faktoring   operatsiyalari   xalqaro   kreditning   shakli   bo’lib,   eksportyor,
importyorlarga   pul   talablarini   maxsus   kompaniya   tomonidan   sotib   oladi   va
ularning   inkassatsiyasi   xisoblanadi.   Faktoring   operatsiyalari   sotilgan   tovarlar
uchun   to’lovni   kechiktirish   shaklida   sotuvchilar   tomonidan   sotib   oluvchilarga
taqdim etiladigan tijorat krediti asosida vujudga kelgan. 1988 yil xususiy xuquqni
unifikatsiyalash   Xalqaro   instituti   tomonidan   qabul   qilingan   xalqaro   faktoring
to’g’risidagi   konventsiyaga   asosan   operatsiya   quyidagi   4  ta   belgilardan  kamida   2
tasini qondirsa, faktoring hisoblanadi, deb kelishib olingan. Ular quyidagilardir: 
 1. Qarz talablarining oldindan to’lash shaklida kreditlashga ega bo’lish; 
2.   Etkazib   beruvchining   buxgalteriya   hisobini,   ayniqsa,   sotuv   hisobini;
yuritish;
 3. Uning qarzini inkassatsiya qilish;
  4.   Etkazib   beruvchini   kredit   riskidan   sug’urta   qilish.   Shu   bilan   birga   bir
qator   mamlakatlarda   monitoringga   1-belgili   qondiradigan   operatsiya   schyot
fakturalarning   hisobi   tugatiladi.   Faktoring   operatsiyalarining   asosiy   maqsadi
shundan   iboratki,   faktor   (bank,   faktoring   kompaniya)   o’z   mijozlarining   sotib
oluvchilarga   bo’lgan   talabni   sotib   oladi,   ularga   3-4   kun   ichida   talabning   mol
etkazib   beruvchilardan   pul   undirish,   undirmasligidan   qat’iy   nazar,   albatta,   foiz
to’lovlarini   ushlab   qolgandan   keyin   70-   90%   ish   haqi   to’laydi.   Qarzning   qolgan
qismini   shartnomada   belgilangan   muddatda   to’lab   berishi   lozim.   Faktoring
to’lagan   summasi   va   qarzning   qolgan   qismini   u   keyin   sotib   oluvchidan   undirib
oladi. Ayrim xolatlarda, masalan, majburiyatlar bo’yicha savollar tug’ilib qolsa va
boshqa   holatlarda   (kechiktirilsa)   50%   va   juda   kam   holatlarda   esa   oldindan   100%
to’lanadi. Bu operatsiyada uchta shakl qatnashadi. Ular: 
1. Faktor-vositachi (tijorat banki yoki faktor kompaniyasi); 
2. Mol etkazib beruvchi 
3. Mol sotib oluvchi  1) Kreditlash limitini ajratish. Faktoring xizmati shartnomasida, agar qarzdor
summasi   belgilangan   limitdan   oshib   ketsa,   bank   etkazib   beruvchiga   barcha
qo’shimcha   schyotlarni   qaytarib   berish   huquqiga   ega,   to’lovchining   to’lovga
qobiliyatsizligida   ega   barcha   uning   qarzdorlik   to’lovlari   bankning   etkazib
beruvchiga to’lagan summani undirguncha qadar bankka kelib tushadi.
  2)   Har   oylik   yuk   jo’natish   limitini   jo’natish.   Etkazib   beruvchi   mijoz
qarzining   miqdoridan   qat’iy   nazar,   shubhali   qarzlardan   sug’o’rtalanadi.   Limit
hafta, oy, choraklarda belgilanishi mumkin. 
  3) Alohida shartnomalar bo’yicha sug’o’rta. Bu usul bir mijozga bir necha
tovar etkazib berish emas, balki alohida xolatlarda, katta summalarda shartnomalar
imzolanganda   qo’llaniladi.   Ma’lum   holatlarda   esa   bularning   kombinatsiyasi   ham
qo’llanilishi   mumkin.   Faktoring   operatsiyalari   o’z   navbatida   ichki   (domestic
factoring)   va   tashqi   faktoringlar   (international   factoring)   ga   bo’linadi.   Ichki
faktoring   operatsiyalarida   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   va   sotib   oluvchi   bitta
mamlakatda bo’ladi va aksincha turli xil mamlakatlarda bo’lsa u tashqi faktoringga
misol   bo’ladi.   Faktoring   operatsiyalarini   amalga   oshirish   turi   bo’yicha   regressli
faktoring (recourse factoring) va regressiz faktoring (non recourse factoring) larga
bo’linadi.  Regressli  faktoring (recourse  factoring)   da faktoring kompaniyasi  sotib
oluvchidan   pulni   olmasdan   ma’lum   vaqt   o’tgandan   keyin   pulni   talab   qilish
huquqiga egadir. Bu holatda faktoring kompaniyasi likvidli risk (muddati bo’yicha
to’lanmagan   risk)   ni   o’ziga   oladi,   bunda   kredit   riski   maxsulot   etkazib   beruvchi
zimmasida  qoladi. Regressiz  faktoring (non recourse  factoring   da  faktoring riski
to’lalgicha   faktoring   kompaniyasi   zimmasiga   o’tadi.   Faktoring   operatsiyalari
ko’rinishiga   qarab   ochik   faktoring   (disclosed   factoring)   va   yopik   factoring
(undisclosed   factoring)   larga   bo’linadi.   Faktoring   nafaqat   tovarlarga   balki   u
ko’rsatilgan   xizmatlar   va   ishlarga   ham   qo’llaniladi.   Jaxon   amaliyotida   reversiv
faktoring   keng   qo’llanilib,   sotib   oluvchiga   etkazib   berilgan   maxsulot   uchun   90%
gacha   summasini   talab   kilishi   mumkin.   Bu   esa   ishlab   chiqarish   rivojlanishiga
sabab bo’ladi. Faktoring turlari quyidagicha:
 1. Kredit riski bo’yicha: a) regressli; b) qisman regressli; c) regressiz   2.   Nima   uchun   zarurati   bo’yicha:     a)   grafiklar   bo’yicha;   b)   talab   qilish
bo’yicha
  3.   To’lanish   xarakteri   bo’yicha:   a)   kechiktirilgan   to’lovlarni
moliyalashtirish; b) kechiktirilgan to’lovlarni kafolatlash.
 4. Kim uchun: a) reversiv faktoring; b) klassik faktoring.
  5.   To’lash   turini   aniklash   bo’yicha:   a)   etkazib   berilgan   maxsulot
summasidan %; b) qat’iy belgilangan summa.
 6. Geografiyasi bo’yicha (Joylashgan xududi): a) ichki; b) xalkaro.
 7. Debitorlar kelishuvi bo’yicha: a) ochiq; b) ishonchli (sirli) 
8.   Bank   uchun   agentlilik   faktoringi:   a)   bank   uchun   agentlilik   faktoringi
Faktoring quyidagicha afzalliklarga ega:
-aylanma mablag’lar defitsiti bo’lmasligi kafolati. etkazib berilgandan keyin
siz 90% summagacha bo’lgan miqdordagi summani sotib oluvchi to’lovni amalga
oshirishini kutmasdan olish mumkin. 
-kechiktirilgan   to’lovlar   bilan   bog’liq   yo’qotilgan   risklar,   to’lanmagan
tovarlar,  qalloblik,  o’z  vaqtida  va  muddatida  to’lanmagan  to’lovlar,  valyuta  kursi
o’zgarishi, inflyatsiya riski kamligi; 
-debitor   qarzdorligi   bo’yicha   samarali   ishlash.   To’lov   intizomini   tekshirish
va   nazorat   qilish.   Belgilangan   tartibda   to’lov   tartibini   o’rnatish   va   tekshirish.
O’zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   rivojlanishi   muxim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   tufayli   ularning
rivojlanishi,   ularni   moliyalashtirishning   yangi   maqbul   variantlarini   jalb   qilish   va
amalga oshirish muxim ahamiyatga egadir. Ayniqsa ko’plab ishlab chiqaruvchilar
ishlab   chiqarishning   samarali   usullaridan   foydalanish   qiyin   bo’lib   tuyiladi.   Unda
ko’pincha maxsulotlar etkazib berilgandan keyin 30 kundan 90 kungacha bo’lgan
vaqtda   to’lovlar   amalga   oshiriladi.   Faktoring   operatsiyalari   rivojlangan   va
rivojlanayotgan davlatlarda keng qo’llanilib kelinmokda. Birgina 2016 yilda Dune
bo’yicha   860   mlrd   AQSh   dollari   mikdorida   faktoring   operatsiyalari   amalga
oshirildi.   Bu   esa   o’tgan   yillarga   nisbatan   o’sish   sur’atlarini   ko’rishimiz   mumkin.
Bu   o’sish   sur’atlari   globalizatsiya   sharoitida   iktisodiy   aloqalarning   rivojlanishi hamda ular o’rtasidagi  yangi  ma’qulroq to’lov shakllarini  paydo bo’lganligi bilan
izohlash mumkin. AQSh iktisodiyotidagi xo’jalik yurituvchi sub’ektlar o’rtasidagi
to’lolarning   asosiy   qismi   faktoring   operatsiyalariga   to’g’ri   keladi.   Chunki   ishlab
chiqaruvchi   maxsulotni   sotilgandan   darxol   pulni   olishi   va   sotib   oluvchi   ham
maxsulotni   sotib   keyin   sotuvchiga   to’lashi   o’tish   iktisodiyoti   sharoitida   bo’lgan
davlatlar   uchun   ayniqsa   mablag’   etishmagan   korxonalar   bu   moliyaviy
instrumentdan   keng   foydalanish   mumkin.   Bu   esa   korxonalar   o’rtasida   aloqalarni
rivojlanishida   muxim   ahamiyat   kasb   etadi.   Banklarning   faktoring   operatsiyalarini
rivojlantirishning   zaruriy   shartlaridan   biri   bo’lib   ushbu   operatsiyalarning
buxgalteriya hisobi va auditini to’g’ri tashqil etish va takomillashtirish hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasida faktoring operatsiyalari O’zbekiston Respublikasidagi
huquqiy-normativ   xujjatlar   va   qonunlar,   Markaziy   Bank   yo’riqnomalari   asosida
amalga   oshiriladi.   Xalkaro   faktoring   operatsiyalari   UNIDRUA   Konventsiyasiga
asosan   amalga   oshiriladi.   U   1988   yili   Ottava   shahrida   imzolangandir.   Bu
konventsiyaga O’zbekiston ham imzo chekkan. Faktoring amaliyotlari O’zbekiston
Respublikasi Markaziy bankining 2000 yil 15 iyundagi 476-sonli «Tijorat banklari
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   faktoring   amaliyotlari   o’tkazish   tartibi
to’g’risida»gi   Nizomi   asosida   amalga   oshiriladi   (Adliya   Vazirligida   2000   yil   3
avgustida   953-son   bilan   ro’yxatga   olingan).   Ayni   vaqtda,   O’zbekiston
Respublikasi   bank   amaliyotida   faktoring   operatsiyalarining   rivojlanish   darajasi
pastligicha   qolmoqda.   Bu   holat,   avvalo,   faktoring   operatsiyalarining   tijorat
banklari   jami   aktiv   operatsiyalarining   hajmidagi   salmog’ining   juda   kichikligida
namoyon   bo’lmoqda.   Bundan   tashqari,   ularning   buxgalteriya   hisobi   va   auditini
tashqil   kilish   borasida   ham   sezilarli   muammolarning   mavjudligi   ko’zga
tashlanmoqda.   Faktoring   amaliyotlari   talab   qilib   olguncha   asosiy   depozit
hisobvaraqlari bankda bo’lgan mijozlar bilan tuzilgan shartnomalar asosida amalga
oshiriladi. Faktoring xizmati ko’rsatish bo’yicha zaruriy shart - to’lovchi muddati
o’tgan   kredit   qarzdorlikga   ega   bo’lmasligi   kerak.   Eksport   amaliyotlari   bo’yicha
faktoring   xizmati   amalga   oshirilishi   uchun   zaruriy   shart   -   yetkazib   beruvchi
korxona tegishli chet el hamkorlar bilan oldin tuzilgan va hisobga olingan eksport bitimlar   (kontraktlar)   bo’yicha   muddati   o’tgan   debetor   qarzdorligi   mavjud
bo’lmasligi   kerak.   Quyidagi   hollarda   Bank   tomonidan   faktoring   amaliyotlari
amalga oshirilmaydi:
    byudjet tashkilotlariga qo’yilagan talablar bo’yicha; 
  jismoniy shaxslar qarzdorlik majburiyatlari bo’yicha; 
   to’lovga layoqatsiz deb e’lon qilingan korxonalar majburiyatlari bo’yicha;
  zarar bilan ishlaydigan korxonalar majburiyatlari bo’yicha;
    nolikvid balansga ega bo’lgan korxonalar majburiyatlari bo’yicha;
    kapital moliyalashtirish qo’yilmalar bo’yicha;
    eksport kosignatsiya bitimlar (kontroaktlar) bo’yicha;
    kompensatsiya va barter bitimlar bo’yicha;
    ishlarga bosqichma-bosqich yoki oldindan to’lash bo’yicha;
    oldi-sotdi shartnoma shartlari bo’yicha to’lovchi muayyan vaqt davomida;
    mahsulotni qaytarish huquqiga ega bo’lganda, shuningdek sotuvdan keyin;
    xizmat ko’rsatish ko’zda tutilgan bulgan hollarda. 
  Faktoring   operatsiyasini   amalga   oshirayotganda   bank   tovar   yetkazib
beruvchiga uning to’lov talabnomasi  bo’yicha to’lov summasining ko’pi bilan 80
foizini   qoplaydi.   Bank   to’lovning   qolgan   qismini   to’lovchidan   mablag’   kelib
tushganidan keyin o’tkazadi. Tovar yetkazib beruvchida ham, to’lovchida ham 2-
kartoteka   bo’lmasligi   faktoring   xizmatlari   ko’rsatishning   majburiy   shartidir.
Faktoring   operatsiyasini   bajarish   to’g’risida   tovar   yetkazib   beruvchi   bilan
shartnoma   tuzishdan   oldin   bank   tovar   yetkazib   beruvchi   balansi   qanchalik
likvidligini   ko’rib   chiqadi.   Faktoring   operatsiyalari   bo’yicha   xatarni   kamaytirish
maqsadida tovar yetkazib beruvchi quyidagi talablarga javob berishi kerak:
    xaridorgir mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmatlar ko’rsatish
    ishlab chiqarishi barqaror bo’lishi 
   to’lovchilar   bilan   barqaror   aloqalarga   ega   bo’lish   Shartnoma   tuzishdan
avval tovar yetkazib beruvchi bankka quyidagi hujjatlar to’plamini taqdim etadi: 
   sotib   olish-sotish,   ishlar   bajarish   yoki   xizmatlar   ko’rsatish   to’g’risida
tegishlicha rasmiylashtirilgan va to’lovchi imzolagan shartnoma      moddiy boyliklar jo’natilgani, ishlar bajarilgani, xizmatlar ko’rsatilganini
tasdiqlovchi   hujjatlar   (tovar-transport   yukxatlari,   ishonchnomalar   nusxalari,
ishlarni qabul qilish dalolatnomalari va h.k.)
     to’lovchi   nomiga   taqdim   etilgan   to’lov   talabnomasining   nusxasi   hamda
to’lovchi bu talabnoma summasini to’lashga roziligi (aksept) to’g’risidagi xat
     oxirgi   hisobot   sanasi   uchun   tuzilgan,   debitorlik   va   kreditorlik   qarzlari
talqini   berilgan   hamda   muddati   o’tgan   debitorlik   qarzlarining   butun   summasi
uchun taqqoslash dalolatnomalari ilova qilingan buxgalteriya balansi
    ko’rilgan foyda va zarar to’g’risida hisobot
     boshqa   kreditorlarda   qarz   mablag’lari   hamda   boshqa   banklarda
saqlanayotgan bo’sh mablag’lar bor-yo’qligi to’g’risida ma’lumotnoma 
   boshqa banklarda ochilgan hisobvaraqlar ro’yxati 23 Faktoring xizmatlari
ko’rsatish   to’g’risida   bank   bilan   tovar   yetkazib   beruvchi   o’rtasida   tuziladigan
shartnomada quyidagilar ko’rsatiladi:
    talablari bank ixtiyoriga o’tkaziladigan xaridorlar
    o’tkaziladigan talablarning umumiy summasi
    o’tkaziladigan talablarni to’lashga ajratiladigan kredit summasi 
  kredit uchun foiz stavkasi
    shartnomaning amal qilish muddati
    regress huquqi (mijozning o’zidan talab qilish huquqi)
     regress   huquqini   qo’llash   uchun   xaridorga   belgilanadigan   oxirgi   to’lov
muddati
     tomonlar   shartnoma   shartlarini   buzgani   uchun   e’tiroz   arizalari   taqdim
etish muddatlari
    shartnoma shartlarini buzganlik uchun tomonlar javobgarligi 
   shartnomani bekor qilish shartlari. Faktoring operatsiyalari shrtnomalarini
rasmiylashtirish tartibi: 
1. Sotuvchi maxsulot etkazib berish uchun barcha hujjatlarni (shartnomalar,
schet-fakturalar, yuk qog’ozlari va boshqalar.)   2.   Sotuvchi   bankka   haqiqiy   hujjatlarni   maxsulot   etkazib   berish   uchun
barcha hujjatlarni  (shartnomalar, schet-fakturalar, yuk kog’ozlari va boshqalar) ni
taqdim etadi.
 3. Unda reestr imzolanib, maxsulot etkazib beruvchi hisobiga o’tkaziladi.
 4. Shartnomalar, schet-fakturalar, yuk kog’ozlari va boshqalar o’zgartirilishi
mumkin emas.
  5.   Maxsulot   etkazib   beruvchi   to’lov   rekvizitlari   bilan   sotuvchiga
belgilangan summani o’tkazib qo’yishini yuboradi.
Pul bozori foiz stavkalarining “benchmark” ko’rsatkichlari metodologiyasini
va   pul-kredit   siyosatining   operatsion   mexanizmini   xalqaro   standartlarga
muvofiqlashtirish maqsadida Markaziy bank tomonidan Xalqaro moliya institutlari
va   konsalting   agentliklari   ko’magida   doimiy   asosda   tahlillar   o’tkazilmoqda.   va
takliflar kiritadi. Inflyatsiyani targetlash rejimiga o’tgan ilg’or xorijiy mamlakatlar
va   xalqaro   moliya   bozorlari   tajribasidan   kelib   chiqib,   pul-kredit   siyosatining
operatsion   mexanizmini   ishlab   chiqish   va   pul   bozori   ko’rsatkichlarining
ahamiyatini oshirish maqsadida:
2022   -yil   4-avgustdan   boshlab   likvidlik-depozit   auktsionlarini   tartibga
solishga qaratilgan asosiy operatsiyalarning davomiyligi 1 haftaga  qisqartiriladi va
haftada bir marta  o’tkaziladi; 
Markaziy   bankning   siyosat   stavkasini   o’zgartirish   to’g’risidagi   qarorlarini
pul   bozoriga   samarali   o’tkazish   maqsadida   1   haftalik   depozit   auktsionlarining
umumiy likvidlikni tartibga solishdagi roli oshiriladi;
2022-yil   22-iyuldan   boshlab   qisqa   muddatli   resurs   narxini   ifodalovchi
“UZONIA”   foiz   stavkasi,   “UZONIA”   indeksi   va   turli   davrlar   uchun   murakkab
“UZONIA”   foiz   stavkalari   hisoblab   chiqiladi   va   e’lon   qilinadi   (1-ilovaga
muvofiq).
Ma’lumot   uchun:   “O’zbekiston   Respublikasi   Banklararo   pul   bozorining
UZONIA   indeksini   (O’zbek   Overnight   Index   Average)   hisoblash   va   e’lon   qilish
metodologiyasi”   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   hamda   barcha   tijorat banklari ishtirokida ishlab chiqildi va Markaziy bank Boshqaruvining 2022-yil 21-
iyuldagi yig’ilishi.
Tijorat banklari, birinchi navbatda, kreditlash institutlari bo’lganligi sababli,
ularning   kreditlash   faoliyatini   rivojlantirish   dolzarb   vazifalardan   biri   xisoblanadi.
Banklarning   kreditlash   faoliyatini   rivojlantirish   ularning   moliyaviy   barkarorligini
va xujalik sub’ektlarining kredit mablag’lariga bo’lgan extiyojlarini ta’minlashning
zaruriy   sharti   xisoblanadi.   Xalkaro   bank   amaliyotida   XX   asrning   60-yillaridan
boshlab,   kreditlash   shakli   sifatida   faktoring   operatsiyalari   rivojlana   boshladi.
Faktoring   operatsiyalari   -   bu   mol   etkazib   beruvchini   kreditlash   shaklidir.   U   mol
etkazib   beruvchining   pul   mablag’lariga   bo’lgan   extiyojini   kondirish   imkonini
berish   bilan   birga,   bankning   foizli   daromadlari   xajmini   oshishiga   olib   keladi.
Banklarning   faktoring   operatsiyalarini   rivojlantirishning   zaruriy   shartlaridan   biri
bo’lib ushbu operatsiyalarning buxgalteriya xisobi  va auditini to’g’ri tashqil  etish
va   takomillashtirish   xisoblanadi.   Ayni   vaktda,   O’zbekiston   Respublikasi   bank
amaliyotida faktoring operatsiyalarining rivojlanish darajasi pastligicha kolmokda.
Bu   xolat,   avvalo,   faktoring   operatsiyalarining   tijorat   banklari   jami   aktiv
operatsiyalarining xajmidagi  salmog’ining juda kichikligida  namoyon bo’lmokda.
Bundan   tashkari,   ularning   buxgalteriya   xisobi   va   auditini   tashqil   kilish   borasida
ham   sezilarli   muammolarning   mavjudligi   kuzga   tashlanmokda   Endi   biz
respublikamiz   tijorat   banklarining   faktoring   operatsiyalarining   amaldagi   xolatini
kurib chikamiz.
Amalga   oshirilgan   tahlil   natijalari   shuni   ko’rsatdiki,   respublikamizning
tijorat   banklarida   faktoring   operatsiyalarining   buxgalteriya   hisobi   va   auditini
takomillashtirish  borasida  bir  qator   muammolar   mavjud bo’lib, ulardan asosiylari
quyidagilardan iboratdir: 
1. Respublikamizning ayrim yirik tijorat banklarida muddati o’tgan faktoring
operatsiyalarini   o’z   vaktida   11103-hisobraqamida   aks   ettirmaslik   hollari   mavjud.
Buning   natijasida   faktoring   operatsiyalarining   samaradorligini   tavsiflovchi
ko’rsatkichlarning   soxtalashuvi   yuzaga   keladi.   Hisoblangan   daromadlilik
ko’rsatkichlari faktoring operatsiyalarining rentabelligini aniq aks ettirmaydi. 2.   Faktoring   operatsiyalaridan   ko’riladigan   zararlarni   qoplash   maksadida
tashkil  qilinadigan zaxira ajratmalarini zararlarning real darajasiga  mos kelmaslik
hollari   mavjud.   Zaxira   ajratmalarini   etarli   darajada   tashqil   kilinmasligi   faktoring
kreditlari real qiymatini qoplash muammosini yuzaga keltiradi.
  3.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   1997   yil   21   iyunda
tasdiklangan   va   Moliya   vazirligida   1998yil   16   noyabrda   553-son   bilan   ruyxatga
olingan   6l-sonli   «O’zbekiston   Respublikasi   banklarida   buxgalteriya   xisobi   va
xisoboti   bo’yicha   yo’riqnoma»ning   faktoring   operatsiyalariga   tegishli   bo’lgan   bir
qator   bandlariga   rioya   qilinmaslik   hollariga   yo’l   qo’yiladi.   Jumladan:   -
yo’riqnomaning   47-bandiga   muvofik,   mijozlarning   hisobvaraqasi   dasturiy   yo’l
bilan   ikki   nusxada   tayyorlanishi,   uning   ikki   nusxasi   mijozga   hisobvaraqadan
ko’chirma   sifatida   berishda   yoki   junatishga   mo’ljallangan.   Lekin   bu   holat   to’lik
amalga   oshirilmasligi   mumkin.   -   yo’riqnomaning   48-bandiga   muvofik,
hisobvaraqalariga   amaldagi   tartibda   rasmiylashtirilgan   hisob-kitob   hujjatlari
asosida   yozuvlar   kiritilishi   lozim.   Shuningdek,   hisobvaraqadan   bo’lishi   lozim
bo’lgan   bir   qator   rekvizitlar   kiritilgan:   -   bu   xisob   raqamlar   qaysi   xisob   raqamlar
bilan korrespondentsiyada bo’lganligi; - buxgalteriya o’tkazmasining (buxgalteriya
provodkasining)   mazmuni:   -   xisob   rakamning   kun   boshiga   va   oxiriga   qoldiqlari,
debet   va   kredit   oborotlari:   -   korrespondent-banklarning   MFO   lari:   -   amaliyot
to’g’ri   kursatilmagan   bo’lishi   mumkin.   Respublikamiz   tijorat   banklarining
faktoring   operatsiyalarining   buxgalteriya   xisobini   takomillashtirish   maksadida,
fikrimizcha, quyidagi tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir: 
1.   Respublikamizning   tijorat   banklarida   faktoring   operatsiyalarini   amalga
oshiruvchi bo’limni alohida qilib tashkil qilish zarur. Faktoring operatsiyalarining
buxgalteriya   hisobini   ham   bo’limning   xodimlari   yuritishi   lozim.   Faktoring   41
operatsiyalari   bo’yicha   buxgalteriya   provodkalari   va   xisob-kitoblar   buxgalteriya
boshqarmasida   emas,   balki   faktoring   bo’limini   o’zida   amalga   oshirilishi   lozim.
Bankning   kreditlash   boshqarmasi   barcha   turdagi   kreditlarni   tasdiqlash   va
rasmiylashtirish uchun javobgar bo’lishi mumkin. Faqat faktoring kreditlari uchun
ular javob bermasligi kerak.   2.   Muddati   o’tgan   faktoring   kreditlarini   o’z   vaqtida   11103-xisobraqamida
aks ettirish va zaxira ajratmalarini to’g’ri tashkil qilishni ta’minlash lozim.
 3. Banklarning faktoring operatsiyalarini jami aktiv operatsiyalar hajmidagi
salmog’ini   oshirishni   ta’minlash   lozim.   Buning   uchun,   avvalo,   tovarlarni   sotib
oluvchilarning va mol etkazib beruvchilarning moliyaviy holatini baholash tizimini
takomillashtirish   lozim.   Baxolash   tizimini   takomillashtirish   moliyaviy
koeffitsientlardan keng qo’lamda foydalanish hisobiga ta’minlanishi lozim.
№ Bank nomi 2021-yil yanvar oyi
davomida qabul qilingan
to’lovlar 2022-yil yanvar oyi
davomida qabul
qilingan to’lovlar
soni summasi soni summasi
1 Milliy bank 128 905 51 618 959
663 170
730 73 851 171
564
2 O’zsanoatqurilishbanki 584 138 212 279 995
745 437
502 166 305
003 970
3 Agrobank 557 739 311 018 722
581 559
519 265 287
637 431
4 Mikrokreditbank 159 970 112 370 812
052 143
834 92 639 017
441 5 Xalq banki 1 048 025 274 958 160
573 679
479 204 754
608 765
6 Savdogar bank 39 230 13 685 282
649 62 114 16 559 717
926
7 Qishloq qurilish bank 182 982 58 163 676
871 182
173 115 699
722 361
8 Turonbank 79 933 92 134 763
306 73 650 67 298 722
789
9 Hamkorbank 7 820 5 262 703
956 25 980 10 094 068
318
10 Asaka bank 58 515 380 984 364
734 129
264 267 870
036 257
11 Ipak Yo’li banki 36 844 15 337 791
067 39 346 13 163 569
158
12 Ziraat Bank 
Uzbekistan 731 375 481 091 751 738 813
050
13 Trastbank 29 843 42 163 754
676 103
607 64 962 163
938
14 Aloqabank 1 914 489 367 116 232
983 2 676
887 573 233
225 356
15 Ipoteka-bank 610 900 299 704 353
104 334
289 183 689
900 857
16 KDB Bank 
O’zbekiston 13 7 056 356 88 297 068
249
17 Turkistonbank 4 407 1 125 085
813 1 166 384 384
888
18 Soderot bank Toshkent 61 14 017 507 71 20 553 764
19 Universal bank 48 401 27 794 955
781 402
687 77 347 402
398
20 Kapitalbank 11 215 104 422 677 7 111 66 774 543 954 390
21 Ravnaqbank 739 318 477 004 719 440 774
440
22 Davr-bank 554 414 948 146 1 109 422 373
327
23 Invest Finance bank 4 679 4 726 744
995 8 770 7 678 924
103
24 Asia Alliance bank 39 100 47 641 753
561 52 417 41 341 908
527
25 Hi-Tech bank 1 014 292 779 883 10 849 1 887 236
409
26 Orient Finans bank 175 901 102 337 621
792 153
605 73 678 166
937
27 Madad Invest bank 8 149 909 452 537 7 744 1 149 219
035
28 O’zagroeksportbank 141 66 358 335 161 73 615 750
29 Poytaxt bank 1 207 1 314 504
343 1 082 641 742
591
30 Tenge bank 532 564 960 775 4 322 2 694 944
853
31 TBC bank 0 0 59 2 299 572
32 Anor bank 0 0 1 377 6 605 061
897
Jami 5 736 177 2 529 126
449 833 6 272
462 2 397 587
599 311
Moliyaviy   sektorni   izchil   isloh   qilish   davomida   qator   chora-tadbirlar
amalga   oshirildi   va   natijada   ilg’or   bank   biznesini   yuritish   hamda   ushbu   sektorda
raqobat muhitini kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
Xususan,   xalqaro   standartlarga   muvofiq   keladigan   va   moliyaviy   sohaga
xorijiy   investitsiyalar   kiritish   uchun   jozibador   huquqiy   muhitni   yaratadigan O’zbekiston   Respublikasining   “ O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki
to’g’risida ”gi, “ Banklar va bank faoliyati to’g’risida ”gi, “ Valyutani tartibga solish
to’g’risida ”gi   hamda   “ To’lovlar   va   to’lov   tizimlari   to’g’risida ”gi   yangilangan
qonunlari qabul qilindi.
Shu   bilan   birga,   bank   sohasidagi   hozirgi   holat   tahlili   bank   sektorida
davlatning yuqori darajadagi aralashuvi, davlat ishtirokidagi banklarda menejment
va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   sifatining   yetarli   emasligi,   iqtisodiyotda
moliyaviy   vositachilikning   past   darajasi   kabi   bank   sektorini   iqtisodiy
yangilanishlar   va   jamiyat   ehtiyojlariga   mos   ravishda   rivojlantirishga   to’sqinlik
qilayotgan qator tizimli muammolar mavjudligini ko’rsatmoqda.
Moliyaviy   xizmatlarning   ommabopligini   oshirish,   banklarning   hududlarga
kirib   borishini   kengaytirish   va   barcha   aholi   punktlarida   bir   xil   turdagi   xizmatlar
ko’rsatilishini ta’minlash bo’yicha qo’shimcha choralar ko’rilishi lozim.
Bank   tizimiga   zamonaviy   servis   yechimlari   asosida   axborot
texnologiyalarini,   moliyaviy   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   axborot
xavfsizligini   lozim   darajada   ta’minlash,   shuningdek,   moliyaviy   xizmatlar
ko’rsatishda   inson   omili   ta’sirini   kamaytirish   bo’yicha   tezkor   chora-tadbirlar
ko’rish talab etilmoqda.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 2-martdagi PF-5953-son
Farmoni   bilan   tasdiqlangan   2017   —   2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasini “Ilm,
ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid  Davlat
dasturida   belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda, shuningdek, xususiy sektor
rivojlanishini   rag’batlantirish,   banklarning   investitsiyaviy   jozibadorligini,   bank
xizmatlari   ommabopligi   va   sifatini   oshirish   uchun   bank   sektorini   tubdan
transformatsiya qilish maqsadida:
1. Quyidagilar  O’zbekiston  Respublikasida  bank sektorini  isloh qilishning
asosiy yo’nalishlari etib belgilansin:
moliya bozorida teng raqobat sharoitlarini yaratish, kreditlashni faqat bozor
shartlari   asosida   amalga   oshirish,   banklarning   davlat   resurslariga   qaramligini pasaytirish, bank xizmati ko’rsatishni  modernizatsiya  qilish, banklarning samarali
infratuzilmasini   yaratish   va   faoliyatini   avtomatlashtirish,   shuningdek,   banklar
faoliyatiga   xos   bo’lmagan   funksiyalarni   bosqichma-bosqich   bekor   qilish   orqali
bank tizimining samaradorligini oshirish;
kredit   portfeli   va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   sifatini   yaxshilash,
kreditlash   hajmlarining   mo’tadil   o’sishiga   amal   qilish,   muvozanatlashgan
makroiqtisodiy   siyosat   yuritish,   korporativ   boshqaruvni   takomillashtirish   va
xalqaro   amaliy   tajribaga   ega   bo’lgan   menejerlarni   jalb   qilish,   moliyaviy
tavakkalchiliklarni baholash uchun texnologik yechimlarni tatbiq etish orqali bank
tizimining moliyaviy barqarorligini ta’minlash;
davlat   ulushi   mavjud   tijorat   banklarini   kompleks   transformatsiya   qilish,
bank   ishining   zamonaviy   standartlarini,   axborot   texnologiyalari   va   dasturiy
mahsulotlarni   joriy   etish,   banklardagi   davlat   aksiyalari   paketini   zarur   tajriba   va
bilimga ega bo’lgan investorlarga tanlov asosida sotish, shuningdek, davlat ulushi
mavjud tijorat banklari va korxonalarni bir vaqtning o’zida isloh qilish orqali bank
sektorida davlatning ulushini kamaytirish;
yetarli   darajada   xizmat   ko’rsatilmayotgan   va   zaif   qatlamlarda   davlat
ishtirokini   kuchaytirish   va   manzilli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish,   aholi   va
kichik   biznes   uchun   masofaviy   xizmatlarni   keng   joriy   qilish,   kamxarj   xizmat
ko’rsatish   nuqtalari   tarmog’ini   rivojlantirish,   shuningdek,   respublika   yagona
moliya tizimining o’zaro to’ldiruvchi qismi sifatida nobank kredit tashkilotlarining
shakllanishi   va  rivojlanishi   uchun  qulay  shart-sharoitlar   yaratish   orqali  moliyaviy
xizmatlar ommabopligini va sifatini oshirish.
 Quyidagilar:
2020   —   2025-yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston   Respublikasining   bank
tizimini isloh qilish strategiyasi  1-ilovaga   muvofiq;
O’zbekiston   Respublikasi   bank   tizimini   isloh   qilish   bo’yicha   “Yo’l
xaritasi”  2-ilovaga   muvofiq tasdiqlansin.
  2020   —   2025-yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston   Respublikasining   bank
tizimini   isloh   qilish   strategiyasini   amalga   oshirish   bo’yicha,   shu   jumladan quyidagilarni   nazarda   tutuvchi   maqsadli   ko’rsatkichlar   3-ilovaga   muvofiq
belgilansin:
bank tizimi aktivlarining umumiy hajmida davlat ulushi bo’lmagan banklar
aktivlari ulushini joriy 15 foizdan 2025-yilga kelib 60 foizgacha oshirish;
banklar   majburiyatlarining   umumiy   hajmida   banklarning   xususiy   sektor
oldidagi   majburiyatlari   ulushini   joriy   28   foizdan   2025-yil   yakuniga   70   foizgacha
oshirish;
2025-yilga   kelib   davlat   ulushi   mavjud   kamida   uchta   bank   kapitallariga
zarur tajriba, bilim va obro’ga ega kamida uchta strategik xorijiy investorlarni jalb
qilish;
umumiy   kreditlash   hajmida   nobank   kredit   tashkilotlari   ulushini   joriy   0,35
foizdan 2025-yilga kelib 4 foizgacha oshirish.
.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   Markaziy   bankining
quyidagilar to’g’risidagi takliflari ma’qullansin:
xalqaro   moliya   institutlari   ko’magida   “Ipoteka-bank”   ATIB,
“O’zsanoatqurilishbank” ATB, “Asaka” ATB, AT “Aloqabank”, “Qishloq qurilish
bank”   ATB   va   “Turonbank”   ATBdagi   davlat   ulushlarini   bosqichma-bosqich
xususiylashtirish,   bunda   birinchi   bosqichda   ularni   institutsional   o’zgartirishni
(faoliyatini   transformatsiya   qilish),   ikkinchi   bosqichda   esa   davlat   aksiyalari
paketini sotishni nazarda tutish;
bank tizimini isloh qilish davrida aholining moliyaviy xizmatlarga bo’lgan
talabini   qondirish,   investitsiya   loyihalarini   qo’llab-quvvatlash   mexanizmini
(“loyihalar   fabrikasi”)   keng   joriy   qilish,   bank   xizmatlarining   hududiy   qamrovini
ta’minlash   maqsadida   “Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   Milliy   banki”   AJ,   “Agrobank”
ATB va “Mikrokreditbank” ATB ustav kapitallarida davlat ulushini saqlab qolish;
ayrim   banklarning   faoliyatini   diagnostika   qilish   va   moliyaviy   ahvolini
baholash   asosida,   me’yoriy   talablaridan   hamda   ularni   qayta   tashkil   etishning
iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiqligidan kelib chiqqan holda qonun hujjatlariga
muvofiq ularni konsolidatsiyalash. .   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzurida   vazirlikning
tasdiqlangan   shtatlar   soni   doirasida   Davlat   ulushiga   ega   tijorat   banklarini
transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   bo’yicha   loyiha   ofisi   tashkil   etilsin
hamda unga quyidagi huquqlar berilsin:
tijorat   banklarini   transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   jarayonlariga
maslahatchi sifatida xalqaro konsultantlarni jalb qilish;
tijorat   banklarini   transformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   masalalarida
xalqaro moliya institutlari va salohiyatli xorijiy investorlar bilan muzokaralar olib
borish va bitimlar tuzish.
Belgilansinki,   Loyiha   ofisiga   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirining
birinchi o’rinbosari rahbarlik qiladi.
. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki va Moliya vazirligi 2024-yildan
kechiktirmay Xalqaro valyuta jamg’armasi va Jahon banki dasturi (FSAP) asosida
moliyaviy sektor holatini baholashni o’tkazish choralarni ko’rsin.
.   Vazirliklar,   idoralar   va   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   rahbarlari
tomonidan   banklarning,   shu   jumladan   kredit   portfeli   va   bank   aktivlarini
shakllantirish bilan bog’liq tadbirkorlik tavakkalchiliklarini boshqarish faoliyatiga
aralashish taqiqlansin.
O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi   banklar   va   bank   faoliyati
to’g’risidagi   qonunchilikning   banklar   faoliyatiga   davlat   organlarining   ma’muriy
aralashuviga yo’l qo’ymaslik qismi ijro etilishi ustidan nazoratni kuchaytirsin.
.   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag’allikni
qisqartirish   vazirligi   Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda
Tadbirkorlik   faoliyatini   qo’llab-quvvatlash   davlat   jamg’armasini   boshqarish
bo’yicha   kengash   tarkibiga   mustaqil   a’zolarni   kiritish   orqali   uni   institutsional
jihatdan mustahkamlash choralarini ko’rsin.
.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   va   Moliya   vazirligi   boshqa
manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan   birgalikda   uch   oy   muddatda   qonun
hujjatlariga   ushbu   Farmondan   kelib   chiqadigan   o’zgartirish   va   qo’shimchalar
to’g’risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin. .   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-apreldagi
“Respublika   iqtisodiyotiga   to’g’ridan   to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish
mexanizmlarini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-4300-
son   qaroriga   1-ilovaning   1   —   3-pozitsiyalari   o’z   kuchini   yo’qotgan   deb
hisoblansin.
. Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish O’zbekiston Respublikasining
Bosh vaziri A.N. Aripov va O’zbekiston Respublikasi  Markaziy banki raisi  M.B.
Nurmuratov zimmasiga yuklansin.
O’zbekiston   Respublikasida   hozirgi   paytda   to’lov   muddatlariga   rioya
qilish, hamda xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning debitor va kreditor qarzdorliklarini
imkon   boricha   kamaytirishga   jiddiy   e’tibor   berilmoqda.   Bank   faktorlar   faoliyati,
aynan   60   tovar   etkazib   beruvchilar   va   xaridorlar   o’rtasidagi   munosabatlarda
to’lovlar   xatari   va   muddatlilik   muammosini   hal   qilish,   ushbu   munosabatlarning
barqaror   bo’lishiga   ko’maklashishi   kerak.   O’zbekiston   Respublikasida   banklar
faktoring   operatsiyalarini   90-yillar   boshidan   amalga   oshira   boshladilar.   Lekin
tegishli   qonuniy   va   me’yoriy   negizning   yo’qligi   faktoringni   rivojlanishiga
to’sqinlik   qilib,   banklarga   undan   keng   foydalanishga   imkon   bermadi.   Fuqarolik
Kodeksining   42-bobi   pul   talabnomasi   ostida   mablag’   bilan   ta’minlash,   Markaziy
bank   tomonidan   621-   Nizomni,   (953   yo’riqnoma)   kiritilishi,   banklar   tomonidan
hamma erda faktoringni  qo’llash  uchun qonuniy va me’yoriy negizini  ta’minladi,
hamda faktoring xizmati bu orada banklar orasida kengaya boshladi. Bunga misol
qilib   quyidagi   jadvalni   keltirish   mumkin:   Faktoring   mijozga   berilishidan   avval
bankda ochilgan bo’lim yoki kredit bo’limida bu mijoz va uning kontragenti, ya’ni
to’lovchi yaxshilab o’rganib chiqiladi, albatta endi e’tiborni jadval ma’lumotlariga
qaratadigan   bo’lsak,   bankda   2016   yil   holatiga   ko’ra   ajratilgan   kreditlar   va
ko’rsatilgan faktoring xizmatlarini jami summasi 49703,3 mln so’mni tashqil etdi.
Bo’lardan,   faktoring   xizmati   2122,2   mln   so’mni,   ya’ni   4,4%ni   tashkil   qilgan.
Albatta,   bu   salmoq   oldingi   yillarga   nisbatan   yuqori   bo’lsada,   xorijiy   davlatlar
banklari   ko’rsatkichlaridan   ancha   past.   O’zbekistonda   faktoring   operatsiyalarni
rivojlantirish sohasida ba’zi bir muammolar va rezervlar mavjud. Hozirgi   kunda   Respublikamizda   faktoring   operatsiyalarini   rivojlantirish
bilan   bog’liq   muammolardan   biri   bu   kadrlar   masalasidir.   Ularni   etarli   darajada
tayyorlash  uchun shu masalaga  alohida e’tibor bilan qarash, moliya institutlarida,
maorifda,   tijorat   banklarida   bu   sohani   rivojlantirish   uchun   yanada   kattaroq,
ahamiyat   berishimiz   va   hayotga   tadbiq   etishimiz   lozim.   Yana   bir   muammo   bu
axborot-texnologiya   ta’minotini   rivojlantirish,   aynan,   shu   faktoring
operatsiyalaridan foydalanuvchi va bank orasida yoki ushbu operatsiyada bevosita
qatnashayotgan   uch   tamon   orasida   axborot   almashinish   banki   tomonidan   nazorat
qilish   uchun  yangi   informatsion   texnologiyalar   ishlab   chiqish   kerakligi,  aniqrog’i
yangilab   turish   va   foydalanuvchi   uchun   yanada   qulayroq   yo’llarini   topish   va
rivojlantirish kerakligini ta’kidlab o’tish lozim bo’ladi. Yana e’tibor qaratish lozim
bo’lgan masala korxona va tashqilotlarga faktoringning afzalligini tushuntirishdir.
Bu operatsiya orqali sotib oluvchi ega bo’ladigan imkoniyatlar : 
  sifatsiz tovarni sotib olish riskini bartaraf etish;
  mablag’lar aylanishini tezlatish, raqobatbardoshligini yaxshilash; 
   xarid hajmini ko’paytirish mumkinligini ularga etkazish;  Undan tashqari
faktoringning iqtisodiy afzalliklari: 
  likvidlilik, rentabellik va foydani ko’payishi; 
  debitor qarzdorlik naqd pullarga aylanishi; 
   debitorlar   tomonidan   to’lovlar   muddatlariga   rioya   qilishidan   mustaqil
bo’lishi; 
  oborot hajmini kengaytirish; 
  daromadlilikni oshishi; 
  o’z kapitalini iqtisodiy; 
  moliyaviy rejalashtirishni yaxshilash. 
   to’lay   olmasligi   riskini   kamayishi   va   banklarni   bozor   munosabati
sub’ektlariga tushuntirish sohasida ishlar olib borish lozim.   Xulosa
Bugungi   kunda   ko’pchilik   kredit   muassasalarining   faktoring   xizmatini
ko’rsatishga   tayyor   emasligini   muhim   bir   muammo   deb   qarash   mumkin.   Shuni
ham aytish kerakki, faktoring bank ishining bir qismi emas, balki uni “operatsiya”
deb   atash   noto’g’ri   hisoblanadi,   chunki   faktoring   bir   martali   bitim   emas,   balki
doimiy   xizmat   ko’rsatish   shaklida   namoyon   bo’ladi.   Bular   hammasi   qarorlarni
qabul qilishda maxsus  jarayonlarni va risklarni  boshqarishni  talab qiladi. Keyingi
muammo   –   mamlakatning   ko’pchilik   banklari   faoliyatining   o’rta   muddatli
investitsiyalarga   tayyor   emasligidir.   Bu   erda   asosiy   to’sqinlik   faktoringni
moliyalashtirilishi   emas,   balki   ishni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   bo’lgan   uzoq
muddatli   tsikl   hisoblanadi.   Bu   tsikl   malakali   bajaruvchilarga   ega   bo’lganida   ham
uzoq   davom   etadi.   Bu   bilan   O’zbekistonda   faktoringning   istiqbollarini   optimistik
deb   baholash   mumkin.   Umuman,   faktoring   sarmoya   aylanishini   tezlashtirish,
qarzni   undirib   olish   bilan   bog’liq   xarajatlarni   kamaytirish,   banklar   o’rtasida
munosabatlarni   osonlashtirishga   yordam   berib,   pulni   hisob-kitob   tizimini   muhim
vositasi   bo’lib   hisoblanadi.   Xulosa   qilib   aytganda,   birinchidan,   faktor   riskni
kamaytirish yoki bartaraf etish uchun ko’proq axborot va bilimga ega. Ikkinchidan,
faktoring   kompaniyasi   alohida   qarzdorlar   bilan   shug’ullanmasdan,   to’lay
olmaslikda,   bankrotni   bartaraf   etuvchi   debitor   qarzdorlik  portfelini   shakllantiradi.
Shunday   qilib,   faktoring   quyidagi   hollarda   foydali   hisoblanadi:   1.   Sotib   oluvchi
etkazib   beruvchining   kredit   tarixiga   ega   bo’lmasdan,   bir   martalik   etkazib
berishlarida. 2. Etkazib beruvchi etkazib berishlarning ko’p tarmoqni tizimiga ega
bo’lganda. 65 Faktoring, etkazib beruvchini balans summasini kamaytiradi hamda
o’z kapitali va jalb qilingan kapitali nisbatining ko’rsatishlarini ko’paytirib, uning
tuzilishini   yaxshilaydi.   Yakuniy   xulosa   qilib   aytganda,   faktoring   bo’yicha
bajarilgan amallar asosida  iqtisodiyotdagi  hisobdorliklar  tezlashishi,  tovar  etkazib
beruvchi   korxona   o’z   moliyaviy   holatini   barqarorlashtirish,   bank   o’z mablag’laridan   unumli   foydalanish   va   ma’lum   daromad   olishi   mumkin,   asosiysi
esa   mamlakat   tovar   aylanmasini   qaysidir   ma’noda   tezlashtiradi.   Shuni   shubhasiz
aytish   mumkinki,   O’zbekiston   Respublikasida   faktoring   operatsiyalarining
qo’llanilishi   bank   tizimiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   nafaqat,   bank   tizimiga,
ayniqsa,   hozirgi   zamonda   kichik   biznesni   rivojlantirish   uchun   qo’l   keladi.
Shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasida   faktoring   xizmatlari,   birinchidan,
iqtisodiyotga   tushayotgan   to’lovlarni   oshiradi,   ikkinchidan   esa,   O’zbekiston   bank
tizimini   jahon   standartlariga   yaqinlashtirib,   butun   dunyo   firmalariga   xizmat
ko’rsatishi mumkin. Banklar faoliyati tahlil qilish natijasida banklarning faktoring
operatsiyalari   xususida   quyidagi   xulosa   shakllantirildi:      Banklar   amaliyotida
faktoring   operatsiyalarining   rivojlanish   tendentsiyasi   barqaror   emas.   Banklarda
faktoring   operatsiyalarini   amalga   oshirishda   risk   darajasi   ancha   yuqori.   Bu
mamlakatimizda ayrim ob’ektiv va sub’ektiv omillar ta’sirida korxonalar debitorlik
qarzlari   aylanuvchanligining   pastligi   natijasida   kelib   chiqmoqda.   Faktoring
mijozlarga xizmat ko’rsatishning universal shakli hisoblanadi, chunki mijozlar o’z
talablari (da’volari) bo’yicha buxgalteriya xisobini yuritish, ularning to’lovliligini
tekshirishdan   holi   bo’lishadi.   Banklar   mol   sotib   oluvchilarning   to’lov   qobiliyati
to’g’risidagi   axborotni   mijozlariga   etkazishlari,   xorijiy   davlatlardagi   to’lovlar
kafolatini   o’z   bo’yniga   olishlari   mumkin.   Banklar   uchun   bu   operatsiyalar   yuqori
daromad   keltirgani   uchun   ham   ular   bu   operatsiyalarni   bajarishdan   manfaatdor
hisoblandilar.   Rivojlangan   davlatlarda   faktoring   operatsiyalari   mijozning
moliyaviy   ahvoli,   aktsionerlik   kapitali   mikdori,   mahsulot   turi,   ish   hajmi   va
boshqalarga   qarab   yillik   aylanmaning   sezilarli   qismini   tashqil   etadi.   66   Mazkur
bitiruv   malakaviy   ishini   yozish   daromida   mamlakatimiz   tijorat   banklaring
vositachilik   operatsiyalarni   rivojlantirish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va
bartaraf etish maqsadida quyidagi takliflarni ishlab chiqdik.      Tijorat banklarining
vositachilik   operatsiyalarini   tartibga   soluvchi   me’yoriy   –   huquqiy   bazani
takomillashtirish   lozim;      Tijorat   banklarining   qimmatli   qog’ozlar   bozoridagi
faolligini   oshirish   maqsadida   banklarning   qimmatli   qog’ozlar   bozoridagi
vositachilik   operatsiyalari   xususan,   anderrayterlik,   brokerlik   va   depozitar   faoliyat natijasida   olgan   daromadlari   bo’yicha   foyda   solig’idan   imtiyozlar   joriy   qilish
kerak;      Tijorat   banklarining   ishonchli,   moliyaviy   barqaror   bo’lgan   mijozlari
guruhiga   xalqaro   faktoring   xizmati   ko’rsatish   yo’li   bilan   faktoring   operatsiyalari
miqdori va daromadliligini oshirish zarur. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 2 fevraldagi “Respublikada 
bank plastik kartochkalari asosida naqd pulsiz hisob- kitob tizimini yanada 
rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish chora-tadbirlari to’g’risida”gi
PQ-2751-sonli   Qarori
2.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining2017 yil 2 fevraldagi “Ish haqi, pensiya,
nafaqa va stipendiyalarni to’lash mexanizmini takomillashtirishga doir 
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi PQ-2753- sonli Qarori
3.“Moliya tizimini rivojlantirishning zamonaviy tendensiyalari va istiqbollari” 
mavzusidagi xalqaro ilmiy-amaliy anjuman materiallari to’plami. I-qism. (2022-
yil 27 may).
4.Jeyms D. Guortni. Mantiqiy iqtisodiyot: Shaxsiy va milliy farovonlikning dolzarb
masalalari: – T.: “O’qituvchi”   matbaa uyi , 2022 y
5.Джеймс Д. Гвартни и др. Экономика здравого смысла: О личном и 
общественном благополучии для всех и каждого. – Т.: ПД, “ O ’ qituvchi ”, 2022
г.