Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 185.1KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 11 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Samandar Dehqonov

Ro'yxatga olish sanasi 02 Aprel 2024

180 Sotish

Tohiriylar va safforiylar

Sotib olish
MUNDARIJA
Kirish………………………….....………………………………….…….…......2
I BOB TOHIRIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI
I.I Tohiriylarning siyosiy maydonga kirib kelishi………………………………….5
I.II Tohiriylar hokimitayining kuchayishi…………………………………….…..11
II BOB SAFFORIYLARNING IJTIMOIY HAYOTI
II.I Safforiylarning ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlari………………………….….16
II.II Safforiylarda davlat lavozimlari……………………………………...…...….19
XULOSA………………………………………….…….…………………..........23
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO’YXATI………......25
ILOVALAR………………………………..……………… ... ………… . ……….. 26
1 Kirish
    O‘zbekiston  mustaqillikka  erishgach,  o‘zbek davlatchiligi tarixiga katta e'tibor
qaratila boshlandi.   “O‘zbekiston   Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining 1998-yil
27-iyuldagi   “O‘zbekiston     Respublikasi   Fanlar   Akademiyasi     Tarix     instituti
faoliyatini     takomillashtirish   to‘g‘risida”gi     qarori   o‘zbek     davlatchiligi     tarixida
muhim   iz   qoldirdi.   O’zbekiston   respublikasining   birinchi   Prezidenti   I.
Karimovning  bir  guruh  tarixchi  olimlar bilan  uchrashuvidagi tarix fani borasida
bildirgan   fikrlari   o‘zbek   xalqi   va   uning   davlatchiligi     tarixi     konsepsiyasining
yaratilishiga     g‘oyaviy   asos   bo‘lib   xizmat   qildi.   Unda   “ilmiy     nuqtai     nazarga
tayangan     davlatchilik     tarixini     yaratish”   asosiy     maqsad   sifatida     belgilangan.
O’zbekiston     Respublikasining   birinchi   Prezidenti     I.   Karimov   “o’zlikni   anglash
tarixni   bilishdan   boshlanadi.   Isbot   talab   bo’lmagan   ushbu   haqiqat   davlat   siyosati
darajasiga ko’tarilishi zarur. Tarixni yoritishda bir yoqlamalikka, sub е ktiv fikrlarga
yo’l   qo’ymaslik   zarur,   faqat   bahs,   munozara,   tahlil   m е vasi   bo’lgan   xulosalargina
bizga   to’g’ri   yo’l   ko’rsatadi”     -   deb   takidlaydi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   I.   Karimov   Respublikamiz   mustaqil   taraqqiyot   yo'lining   ijodkori   va
rahnamosi   sifatida   tarix   fani,   uning   bugungi   ahvoli   va   istiqbolini   chuqur   tahlil
yetib,   bu   yo'nalishda   tarixchi   olimlar   oldiga   qator   vazifalarni   qo‘ydilar.   Ushbu
vazifalardan  eng muhimi-yangi  jamiyatimizni  isloh qilish  va yangilash jarayonini
boshqaradigan va ta’minlaydigan, hozirgi davr talabi asosida yangicha fikrlaydigan
yoshlami   tarbiyalash,   muhimi,   ular   ongiga   milliy   istiqlol,   Vatanga   sadoqat   va
yurtparvarlik   g'oyalarini   yanada   chuqurroq   singdirish   va   teran   anglatishdan
iboratdir.   Olimlar   e’tirof   etganlaridek,   dunyo   tarixi   nihoyatda   boy   va   rang-
barangdir.   Har   bir   hududlar   eng   qadimgi   davrlardan   boshlab   jahon   sivilizatsiyasi
o'choqlaridan biri hisoblanib, bu yerda dunyo sivilizatsiyasidagi mahalliy xalqlarga
xos   tarixiy-madaniy   jarayonlar   bo'lib   o'tgan.   Tohiriylar   davlati   qoldirgan   moddiy
va   madaniy   boyliklar   va   yodgorliklar   tarixda   muhim   iz   qoldirdi   hamda   bugungi
qimmatli arxeologik va etnologik kuzatuvlar uchun katta imkoniyatlar yaratmoqda.
Tohiriylar va Safforiylar   davrida Movarounnahr va Xurosonda turli ijtimoiy toifa
va   qatlamlar   mavjud   edi.   Ular   jamiyatda   o’z   mavqei   va   o’rinlariga   ega   bo’lgan
2 holda, mulk, martaba va mansablariga ko’ra bir-birlaridan farq qilganlar. Ijtimoiy
tuzumda xalifaga yaqin noiblar, payg’ambar avlodlari-arab zodagonlari bilan yaqin
munosabatda   bo’lgan   mahalliy   mulk   sohiblari   xossanitashkil   qilganlar.   Raiyat
orasida kashovarz, kishtukorkunanda, chorakor, barzigar singari ijtimoiy qatlamlar
uchraydi. Yirik va mayda er egalari dehqon atamasi bilan atalgan. Xalifalik davrida
iqta’dorlar   xizmati   evaziga   er-mulk   sohibi   bo’lgan   harbiy   shaxslar   va   amaldorlar
ham   tilga   olinadi.   Qishloq   jamoasining   a’zolari-mayda   er   egalari   xiroj   va   jizya
to’lovchilarning   asosiy   qismini   tashkil   qilganlar.   Ijaraga   ishlovchilar   akkorlar
hisoblangan.
          Mavzuning   dolzarbligi.   Tohiriylar   va   Safforiylar   davlati   katta   hududlarni
egallagan.   Biroq   bu   davr   haqida   yangi   ma’lumotlar   deyarli   yo’q   hisobi.   Bugungi
kunda ham bu tarixiy davlatga hali ham jiddiy etibor berilmayapti. Natijada esa bu
haqida   ma’lumotlar   o’ta   darajada   kam.   Bu   mavzu   bugungi   kunda   ilmiy   tadqiq
qilish   kerak   bo’lgan   mavzulardan   biridir.   Bu   mavzu   yanada   chuqur   tadqiqotlarga
muhtoj.   Ana   shu   jihatlar   tufayli   ham   bu   mavzuning   dolzarbligini   tushunish
mumkin.
     Kurs ishining maqsadi.  Ushbu kurs ishining maqsadi Tohiriylar va Safforiylar
davlatining   o’rnini   yanada   kengroq   ochib   berish.   Bu   davlat   haqida   ma’lumotlar
juda kam. shu tufayli bu davr va shaxsga doir ma’lumotlar bazasini kengaytirish va
uni   ilmiy   nuqtai   nazardan   o’rganib   mohiyatini   yanada   oydinlashtirish.   Kurs
ishining   vazifasi   mavzuga   oid   mavjud   ma’lumotlardagi   noaniqlik   va   xatolarga
oydinlik  kiritish.    Shuningdek  Tohiriylar   davlatining  siyosiy   ijtimoiy  va  iqtisodiy
hayotiga aniqlik kiritish va tahlil qilishdan iborat.
         Kurs ishining vazifasi:   Tohiriylar va Safforiylar davlatchiligi tarixida tutgan
o‘rnini   turli   ilmiy   tadqiqot   metodlari   asosida   o‘rganish   maqsadida   quyidagi
vazifalar belgilab olindi:
 - Tohiriylar va Safforiylar davri tarixining o‘rganilishi natijalarini tahlil qilish;
3 -   umumlashtirish   va   ularning   IX   asr   tarixi   va   madaniyatini   o‘rganishdagi
ahamiyatini ochib berish;  
- Tohiriylar davri tarixi va madaniyatiga oid to‘plangan ma’lumotlarni O’zbekiston
davlatchiligi   tarixining   yangi   sahifalarini   yoritishda   muhim   manba   sifatida   tahlil
etish;
- Safforiylarlar davri tarixi xitoyning IX asrdagi siyosiy va iqtisodiy jarayonlarini
qamrab olgan holda tadqiq etish; -
  mavjud   ma’lumotlarni   qiyoslagan   holda   Tohiriylar   siyosiy   faoliyatini   o‘rganish
hamda siyosiy masalalariga yangidan baho berish, manbalar va so‘nggi tadqiqotlar
asosida ushbu masalalarni oydinlashtirish, munozarali masalalarga aniqlik kiritish; 
-   manba   va   adabiyotlarni   tahliliy   o‘rganib,   Tohiriylar   va   Safforiylarning   siyosiy
faoliyatidagi   ilmiy   muammolarni,   ularning   o‘rganilishi   natijalari,   tadqiqotchilar
xulosalarini qiyoslab, yangi asoslarda tadqiq etish; 
     Mavzuning o’rganilganlik darajasi.  Tohiriylar va Safforiylar davlati bugungi
kungacha olimlar, tarixshunoslar tomonidan juda ko’p tadqiq qilingan.  Shuningdek
bugungi   vaqtda   ham   bu   davr   haqida   qandaydir   bir   shaklda   ilmiy   yoki   amaliy
izlanishlar olib borilayapti. O’tgan asrlarda ham bu davrga doir hech qanday ilmiy
izlanishlar   olib   borilmagan.   Olib   borilgan   bo’lsa   ham   ko’zga   ko’rinadigan
darajasda   emas     yoki   oxirigachga   yetmagan.   Ayrim   ilmiy   tadqiqotlar   esa
boshlanmasdanoq   tugatilgan.   Hozirgi   zamonaviy   texnologiyalar   rivojidan   keyin
ham   bu   tarixiy   voqeaga   boshqa   voqealar   singari   jiddiy   chuqurroq   e’tibor
berilayapti. Natijada esa Tohiriylar davlati davri haqida ma’lumotlar bazasi oshdi. 
          Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Kurs   ishining   davriy   chegarasi
Tohiriylar     va   Safforiylar   davlatining   vujudga   kelganidan   toki   tuganiga   qadar
bolgan   davrda   davlatining   rivojlanishi   va   ularning   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy
hayotini o'rganib tahlil qilishdan iborat.
4      Ishning hajmi.  Ushbu  kurs ishi  kirish, 2 bob, 4 bo’lim, xulosa, foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxati va ilovadan tashqari 28 varaqdan iborat.
I BOB TOHIRIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI
I.I Tohiriylarning siyosiy maydonga kirib kelishi
          Arablarning   O’rta   Osiyo   hududlaridagi   deyarli   bir   yarim   asrlik   hukmronlik
davri bu hududning erksevar xalqlarining o’z eli, Vatanining mustaqilligi yo’lidagi
jo’shqin   kurashini,   intilishini   so’ndiraolmadi.   Darhaqiqat,   IX   asr   boshlariga   kelib
Arab   xalifaligida   yuzaga   kelgan   bo’hronli   vaziyat,   siyosiy   tanglik,   Xuroson   va
Movarounnahrda kecha-yotgan ziddiyatli jarayonlar, eng muhimi, bu hududda yuz
bergan Rofe ibn Lays qo’zg’oloni (806-810) mazkur o’lka xalqlari uchun xalifalik
tobeligidan qutilish, yurt mustaqilligini qo’lga kiritish yo’lida qulay imkoniyatlarni
vujudga   keltirgandi.   Xususan,   mashhur   xalifa   Xorun   ar-Rashid   (786-809)
vafotidan so’ng xalifalik taxtini egallash uchun uning o’g’illari - Amin va Ma’mun
o’rtasida   keskin   kurash   boshlangan   edi.   Bir   necha   yilga   cho’zilgan   bu   siyosiy
mojaro nafaqat xalifalik markazini tang ahvolga solib qolmasdan, balki unga tobe
bo’lgan hududlardagi voqealar rivojiga ham sezilarli ta’sir ko’rsatdi. Ma’mun katta
qo’shin   tuzib,   unga   Xurosonlik   Tohir   ibn   Hu-saynni   boshliq   etib   tayinladi.   Ray
yaqinidagi   jangda   Tohir   ibn   Husayn   al-Amin   qo’shinini   yengadi   va   Bag’dodga
yurish boshlaydi. Tohir 813-yildayanag’olib kelib Bag’dodni ham qo’lga kiritadi. 1
Ma’mun   halifalik   taxtiga   ko’tariladi.   Lekin   819-yilga   qadar   Bag’dodga   bormay,
Marvdan   turib   hokimiyatni   boshqaradi.   Uning   buyrug’i   bilan   Tohir   ibn   Husayn
Iroq   hokimiyati   va   Bag’dod   harbiy   garnizoni   boshlig’i   bo’ladi   (819-yilga   qadar).
Ma’mun   Marvdaligidayoqolimlarguruhini   o’z   atrofiga   to’plagan   edi.   U   819-yilda
Bag’dodga   borgach,   «Baytul   hikma»   (fanlar   akademiyasi)ga   asos   soladi.   Demak,
bu fan maskanining negizini awalo, Turkistonlik olimlar tashkil etganlar. 2
 Ma’mun
halifalik   oldidagi   katta   xizmatlari   evaziga   Tohir   ibn   Husaynni   821-yilda
1
  1. Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi.-T.:Sharq, 2000. 76 b
2
  O’zbekiston tarixi. 1-qism.-T.: O’qituvchi, 1994. 85 b
5 Xurosonga noib etib tayinlaydi. Shu tariqa, Tohiriylar davlati vujudga kelib, 873-
yilga qadar   davom  etadi.  Uning poytaxti   avval   Marv, keyinroq  Nishopur  bo’ladi.
Dastlab   Movarounnahrniitg   ko’pgina   viloyatlari   ham   uning   ta-sarrufida   bo’lgan.
Buning boisi shuki, ikkala o’lkaning noiblik markazi Xurosonning Nishopur shahri
bo’lgan.
     Tohir ibn Husayn boshqaruv jilovini qo’lga kiritgach, undan yurt mustaqilligini,
uning   ravnaqi   va   qudratini   oshirish   yo’lida   foydalanishga   qat’iyan   yo’l   tutadi.
Tohir ibn Husayn o’z davlatining mustaqilligini tiklash maqsadida 822-yilda xalifa
nomini xutba namozidan chiqarib tashlashga amr qiladi. Biroq tez orada uning sirli
o’limi   bu   borada   katta   ishlar   qilinishiga   imkon   bermaydi.   Uning   vorislari   Talha
(822-828),   Abul   Abbos   Abdulloh   (830-844),   Tohir   ibn   Abdulloh   (844-862),
Muhammad ibn Tohir (862-873) davrlarida Tohiriylar davlatining mustaqilligi bir
qadar   ta’minlandi.   Tohiriylar   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   hayotni,   mulkiy
munosabatlarni   rivojlantirish,   qishloq   xo’jaligini   tartibga   keltirish,   suv
resurslaridan   foydalanishni   yaxshilash,   suv   inshootlari   barpo   etish,   shuningdek,
fuqarolardan   olinadigan   soliq-larni   mo’tadillashtirishga   ahamiyat   beradilar.
Poytaxt   Marvdan   Nishopurga   ko’chiriladi.   Jumladan,   Abdulloh   ibn   Tohirning
chiqargan   bir   farmonida   "dehqonlarni   ranjitmaslik",   buningsiz   xazinaga   yetarli
miqdorda   soliq   tushmasligi   alohida   uqtirilgandi.   Biroq   shunga   qaramay,   Tohiriy
hukmdorlar   amalda   dehqonlarni   emas,   balki   ko’proq   yirik   mulkdorlar,
savdogadarning manfaatlarini himoya qilardilar. Shu bois, Tohiriylar davrida oddiy
aholi,   ayniqsa,   dehqonlar   og’ir   asoratda   yashash,   haddan   ziyod   soliq-o’lponlar
to’lashga   majbur   etilgandi.   Birgina   844-yilda   ulardan   olingan   soliq   miqdori   48
mln. dirxamni tashkil etgan. Bu o’sha davr sharoiti uchun juda ko’p cdi. Shuning
uchun   ham,   mamlakatning   Seyiston   va   boshqa   viloyatlarida   dehqon   g’alayonlari
yuzaga   kelib,   kuchayib   borgan.   Xurosonning   sharqiy   hududlarida   yuzaga   kelgan
g’oziyiar   harakati   va   dehqonchilik   vohalaridagi   g’alayonlar   qo’shilib,   keng
miqyoslar   kasb   etib   bordi.   Bu   harakatlarning   yetakchilariga   aylangan,   asli   kelib
chiqishlari hunarmand - misgar bo’lgan aka-uka Yoqub va Amir ibn Layslar 873-
6 yilda   Nishopurni   egallab,   Tohiriylar   sulolasini   ag’darib   tashlashga   muvaffaq
bo’ladiiar.   Buning   natijasida   Yoqub   ibn   Lays   asos   solgan   Safforiylar   (misgarlar)
sufolasi   hokimiyatga   keladi.   Biroq   yangi   hukmdor   Yoqub   ibn   Lays   shaxsiy
hayotda qanchalik oddiy turmush tarziga amal qilib yashamasin, o’z armiyasining
jan-govarligini   kuchaytirish,   askarlarni   maosh   bilan   ta’minlashga   urin-masin,
mehnatkash   xalqning   og’ir   soliqlar   to’lashi,   boshqa   to’lovlar   va   majburiyatlarni
o’tashi   awalgidek  o’zgarmay  qola  berdi.  Bu  hoi   oxir-oqibatda  safforiylar  sulolasi
hukmronligining   ijtimoiy-   iqtisodiy   ildizlarini   qaqshatib,   uni   halokatga   mahkum
etmay   qolmadi.   Movarounnahrda   Somoniylar   davlatining   yuzaga   kelishi   jarayoni
ham   IX   asr   boshlariga   to’g’ri   keladi.   Bunda   ham   xalifa   Ma’mun   o’ziga   sodiqlik
bilan xizmat qilgan balxlik mahalliy hukmdorlardan Somonxudot1 avlodlari (uning
nabiralari)ga   Movarounnahr   hududlarini   boshqarish   huquqini   topshiradi.
Chunonchi, Nuh Samarqandga, Ahmad Farg’onaga, Yahyo Shosh va Ustrushonaga
hokimlik   qiladilar.   IX   asr   o’rtalariga   kelib   Ahmad   va   uning   katta   o’g’li   Nasr
Somoniylar   Movarounnahrning   ko’pchilik   hududlarini   birlashtirishga   muvaffaq
bo’ldilar.   Nasr   Somoniy   (856-888)   davrida   Movarounnahr   mavqeyi   yanada
kuchayib   bordi.   Samarqand   davlat   poytaxti   edi.   Xurosonda   Toxiriylar   sulolasi
ag’darilgach   (873),   uning   tarkibiga   kirgan   Buxoro   yerlari   ham   Somoniylar
tasarrufiga   o’tadi.   Nasr   ukasi   Ismoilni   Buxoroga   noib   etib   tayinlaydi   (874)   va
Somoniylar  hukmronligi  endilikda  deyarli  Movarounnahrning  barcha  hududlariga
yoyiladi. 3
  Ammo   ko’p   o’tmay,   Ismoil   o’z   hokimiyatini   kuchaytirib   olgach,
o’zining   vassallik   mavqeyini   tan   olmay,   Nasr   hokimiyati   xazinasiga   to’laydigan
yillik   daromad   miqdorini   keskin   kamaytiradi.   Buning   natijasida   aka-ukalar
o’rtasida   uzoq   muddatli   o’zaro   kurash   boshlanadi.   Oqibatda   888—   yilda   ular
o’rtasida   katta   urush   kelib   chiqib,   unda   Ismoil   g’olib   bo’ladi   va   hokimiyatni   o’z
qo’liga   oladi.   Akasi   Nasr   vafotidan   so’ng   (892),   Ismoil   Somoniy
Movarounnahrning   yagona   hukmdoriga   aylanadi.   Shu   tariqa,   Vatanimizda   davlat
mustaqilligi   qayta   tiklanadi   va   yuksalib   boradi.   Buxoro   -   davlat   poytaxti   bo’Iib
qoladi.   Ismoilning   893-yilda   sharqdagi   dashtlik   qabilalarga   qarshi   olib   borgan
3
  Vamberi Herman. Buxoro yohud Movarounnahr tarixi.-T.:Adabiyot va san’at, 1990. 47 b
7 muvaffaqiyatli   yurishi,   Tarozni   egallab,   katta   o’lja   va   asirlar   bilan   qaytishi   ham
Somoniylar   qudrati   yuksakligidan   yaqqol   dalolat   beradi.   Ismoil   Somoniy
davlatining   qudrati   oshib   borayotganidan   cho’chigan,   uni   zaiflashtirishni   va   o’z
ta’sirini   qayta   tiklashni   ko’zlagan   Bag’dod   xalifasi   Mu’tazid   (892-902)
Xurosondagi Safforiylar hukmdori Amir ibn Laysga (879-900) Xuroson bilan birga
Movarounnahr ustidan hukm yuritish huquqi berilgani haqida farmon chiqaradi va
uni   Ismoilga   qarshi   gij-gijlaydi.   Bu   esa   900-yilda   ikkala   davlat   o’rtasida   katta
urushga sabab bo’ladi. Urush natijasi esa Somoniylar foydasiga hal bo’lib, buning
oqibatida Xuroson yerlari  Somoniylar  qo’l  ostiga  o’tadi. Shu tariqa xalq xaiifalik
istibdodidan xalos bo’ldi. Ismoil Somoniy bu hududda kechgan uzoq yillik milliy
davlatchilik   tajribasiga   tayanib,   markaziy   davlat   boshqaruvi   tizimini   va   shunga
muvofiq  keladigan   mahalliy  idora  organlarini  vujudga   keltiradi.  Bu   tizim  Ahmad
ibn Ismoil (907-914), Nasr ibn Ahmad (914-943), Nuh ibn Nasr (943-954) davrida
ham   takomillashib   boradi.   Nuh   ibn   Nasr   (Nasr   II)   davrida   Buxoroning   Registon
maydonida amir qasri qarshisida saroy qurilib, barcha devonlar unga joylashtirildi.
Mahkama   xizmatchilari   muayyan   bilimga   ega   bo’lgan,   arab   va   fors   tilini   puxta
bilgan   zodagon   va   ruhoniylardan   tanlangan.   Pochta-aloqa   xizmatidan   boshqa
hamma   devonlarning   viloyatlarda   vakillari   bo’lib,   ular   ham   markaziy   devonga,
ham   viloyat   hokimiga   bo’ysungan.   Har   bir   shaharda   shahar   boshlig’i   -   rais
ma’muriyati   mavjud   bo’lgan.   Davlatda   islom   dinining   ta’siri   g’oyat   katta
bo’lganligidan, oliy diniy mansab - Shayxulislomning davlat ishlaridagi roli yuqori
darajada e’tirof etilgan.
          Somoniylar   davrida   qishloq   xo’jaligi,   mahalliy   ishlab   chiqarish,
hunarmandchilik,   savdo-sotiq   munosabatlari,   shaharlar   hayoti   ancha   yuksaldi.
O’Ikaning   Shosh,   Farg’ona   va   Xorazm   vohalarida   turli   xil   g’alla   ekinlari
yetishtirish,   bog’dorchilik,   sohibkorlik,   polizchilik,   paxta   yetishtirish   ancha
kengayib   bordi.   Ko’plab   suv   instiootlari   barpo   etildi.   Qishloq   ahli   mavjud
xomashyo mahsulotlaridan turlicha ishlov berish yo’li bilan har xil matolar ishlab
chiqara   boshladi.   Jumladan,   Zandana   qishlog’ida   sifatli,   tilla   rang   «zandanachi»
8 deb   nom   olgan   bo’z   to’qish   (u   chetga   ham   chiqarilgan),   Samarqand   yaqinidagi
Vador   qishlog’ida   sarg’ish   tusli   chiroyli,   yumshoq,   pishiq   «vodoriy»   deb
nomlangan   matolar   tayyorlash   yo’lga   qo’yilgan.   Bu   yerdagi   to’qilgan   matodan
mamlakatning   oliy   amaldorlari   kiyim   tiktirishda   foydalanganlar.   Shaharlarda
ko’plab   hunarmandchilik   korxonalari,   o’nlab   karvon-saroyiar,   bozor   rastalari
mavjud bo’lib, doimiy ravishda ishlab turgan. Shahar maqomiga ega bo’lish uchun
mazkur joyda kamida 32 xil hunar-kasb turlari bo’lishi kerakligi o’sha davr uchun
xos   bo’lgan.   Somoniylar   davrida   Samarqand,   Buxoro,   Marv,   Shosh,   Isfijob,
shuningdek,   Farg’ona,   Xorazm   vohasi   shaharlari   savdo-sotiq   va   hunarmandchilik
markazlari sifatida ravnaq topgan. Buyuk Ipak yo’li bu shaharlarni xalqaro karvon
savdosi  bilan  tutashtirib, ular  yetishtirgan  barcha  noyob mato-yu mahsulotlarning
jahon   bozoriga   chiqishini   ta’minlagan.   Metall   ishlash,   nodir   metallardan,
chunonchi,   oltin,   kumush,   mis   va   boshqa   ma’danlardan   qimmatli,   bezakli
buyumlar,   asbob-anjomlar   tayyorlash   shaharlarda   keng   rivojlangan.   Uch   joyda
(Buxoro,   Samarqand,   Farg’ona)   kumush   pullar   zarb   etilgan.   Shoshda   charm
mahsulotlari,   Farg’ona   va   Iloqda   qurol-yarog’   tayyorlash   yuqori   darajada
bo’lgangan.   Shuningdek,   Farg’ona   vodiysi,   Ohangaron,   Samarqand,   Nurota
tumanlarining   tog’li   hududlarida   kon-ruda   ishlab   chiqarish   taraqqiy   etgan. 4
  Ip
yigirish,   to’quvchilik   va   to’qimachilik   (gilamlar,   poyondozlar   v.b)   hunarlari
rivojlangan   bo’lib,   bu   soha   yumushlariga   xotin-qizlar   ham   jalb   qilingan.
Somoniylar davrida davlat boshlig’i o’z farzandlari, yaqinlariga, amirlar, hokimlar,
lashkarboshilarga   ularning   xizmatlari   evaziga   tuman,   shahar,   hatto   viloyatlarni
ham   in’om   qilgan.   Bunday   mulk   iqto,   ularning   egalari   iqtodorlar   deb   atalgan.
Iqtodorlar   o’ziga   in’om   etilgan   hududlarda   yashovchi   aholidan   olinadigan
soliqlarning   bir   qismini   o’ziga   olish   evaziga   daromad   olgan.   Aholi   iqtodorga
bug’doy,   paxta.   quruq   meva,   gazmol   yoki   pul   shaklida   soliq   to’lagan.   Iqtodan
foydalanish   muddati   davlat   boshlig’iga   bogiiq   boigan.   Avvallari   iqto   vaqtincha
berilgan,   iqtodor   bunday   mulkdan   mahrum   ham   etilgan,   ayrimlar   esa   iqtodan
umrbod   foydalanganlar.   Kam   yerli   yoki   yersiz   aholi   katta   yer   egalaridan   yerlarni
4
  Sh.Karimov, R. Shamsuddinov «Vatan tarixi» T. «O’qituvchi», 1997 yil. 146 b
9 ijaraga   olib   mehnat   qilganlar.   Ular   barzikor-qo’shchilar   deb   atalardi.   Barzikor
ijaraga olgan yerda o’z urug’i va qo’shi bilan dehqonchilik qilsa hosilning 1/3 - 1/5
hissasiga, urug’ va qo’sh yer egasi hisobidan bo’lsa hosilning 1/10 - 1/12 hissasiga
ega bo’lgan. 5
          Somoniylar   davlati   muayyan   tarixiy   bosqichlarda   ijtimoiy-siyosiy   va   boshqa
sohalarda   qanchalik   yuksalish,   muhim   o’zgarish   jarayonlarini   boshdan
kechirmasin,   biroq   keyinchalik   asta-sekin   tushkunlik,   paro-kandalik   sari   yuz
tutgan.   X   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab,   xususan   keyingi   Somoniy
hukmdorlar:   Abdumalik   ibn   Nuh   (954-961),   Mansur   ibn   Abdumalik   (961-976),
Nuh   ibn   Mansur   (976-997),   Mansur   ibn   Nuh   (997-999),   Abdumalik   ibn   Mansur
(999-1000) davrida mamlakatda ham mahalliy feodal beklar, amaldorlar o’rtasida,
ham hukmdor sulola vakillari o’rtasida o’zaro ichki nizofar, ziddiyatlar to’xtovsiz
kuchayib   bordi.   Davlatning   harbiy   tayanchi   hisoblangan   turk   askarlaridan   iborat
qo’shin   safida   ham   birdamlik,   hamjihatlik   yetishmasdi.   Bu   esa   Somoniylar
saltanatini   jiddiy   tanglikka   duchor   yetishi   tayin   edi.   Masalan,   lashkarboshi
Alptegin Somoniylarni 60 yil himoya qilib kelgan. Uning itoatida 30 ming qo’shin
bo’lib,   zarur   bo’lganda   100   ming   suvoriy   to’play   olardi.   Shu   boisdan   ham,
Somoniylar   bilan   Alptegin   o’rtasidagi   ixtilofva   ishonchsizlik   oxir-oqibatda
Somoniylarni   inqirozga   olib   keldi.   Shuningdek,   mahalliy   hukmdorlarda
o’zboshimchalik, boshboshdoqlik xatti-harakatlarining avj olishi, ularni jilovlashga
markaziy   hokimiyatning   ojizligi   davlatning   yanada   zaiflashuviga   sabab   bo’ldi.
Xalq   norozilik   harakatlari   shu   qadar   alangalanib   bordiki,   hatto   amir   Abdumalik
vafoti   bahonasida   bilan   961-yilda   Buxoro   harbiy   askarlari   tomonidan   boshlangan
g’alayon   amir   saroyini   talash,   uni   yakson   qilish   bilan   tugallandi.   Bunday   jiddiy
nizolar, ziddiyatli jarayonlar oqibatda, Somoniylar davlati zaiflashib, inqirozga yuz
tutadi.   Tohiriylar   davlati   -   Abbosiylar   xalifaligi   parchalanishi   munosabati   bilan
Xurosonda tashkil topgan davlat (806-873). Asoschisi  - Tohir ibn Husayn. Xalifa
Ma’munga   Arab   xalifaligi   taxtini   egallashga   yordam   bergani   uchun   821-yilda
Tohir   ibn   Husayn   Xuroson   va   Movarounnahrning   noibi   etib   tayinlangan.   U
5
  Narshahiy. Buxoro tarixi. «Meros».-T.: Kamalak, 1991. 115 b
10 xalifalikdan   mustaqil   bo’lishga   harakat   qilgan.   822-yilda   xutbadan   xalifa   nomi
chiqartirib   tashlangan.   Shunday   qilib,   Xuroson   va   Movarounnahr   boshqaruvi
tohiriylar   xonadoniga   meros   bo’lib   qolgan.   Tohir   ibn   Husaynning   o’g’li   Abul
Abbos Abdulloh noibligi (828-844) davrida ma muriy markaz Marvdan Nishopurʼ
shahriga   ko’chirilgan.   Tohiriylar   davrida   Somonxudot   avlodlari   Movarounnahr
shaharlarida   mahalliy   noib   edilar.   Tohiriylar   ularni   o’zlariga   tobe   sifatida   tan
olganlar.   Tohiriylar   rasman   o’zlarini   xalifaga   tobe   deb   ko’rsatsalarda   amalda
mutlaqo   mustaqil   ish   yuritganlar.   Ular   dastavval   siyosiy   hokimiyatni
mustahkamlashga   va   qishloq   xo’jaligini   tartibga   solishga   harakat   qilishgan.
Dehqonchilik   vohalarining   suv   ta minotini   yaxshilash   uchun   yangi   kanallar	
ʼ
qazilgan.   Tohiriylar   davlat   boshqaruvi,   fuqarolarga   munosabat,   ayniqsa,   soliq
tartiblariga   alohida   ahamiyat   berganlar.   Mulkdor   dehqonlarning   jabr   zulmidan,
og’ir   soliqlardan   bezor   bo’lgan   aholi   mamlakatda   tez-tez   qo’zg’olon   ko’tarib
turgan. 9-asrning 60-yillarida Xurosonda g’oziylar faolligida xalq qo’zg’oloni avj
olib   ketgan.   873-yilda   Tohiriylar   hukmronligi   tugatilib,   yangi   Safforiylar   davlati
tashkil   topgan.   Mamlakatda   sodir   bo’lgan   bunday   siyosiy   o’zgarishdan   so’ng
Movarounnahr   Xurosondan   ajralib   o’z   mustaqilligini   to’la   tiklab   olish   imkoniga
ega bo’lgan.
I.II Tohiriylar hokimitayining kuchayishi
         IX asrga kelib O’rta Osiyo, xususan Movaraunnahrda arab xalifaligiga qarshi
olib   borilgan   kurashlar   natijasida   mahalliy   sulola   vakillarining   mustaqillikka
bo’lgan intilishlari kuchayib ketdi. Chunonchi, xalifalikning ichki hududlarida ham
ziddiyatlar   keskinlashib   borayotgan   edi.   Xalifa   Xorun   ar-Rashid   vafotidan   keyin
uning   o’g’illari   Ma’mun   va   Amin   o’rtasida   o’zaro   kurash   boshlanib   ketdi.
Mahalliy   sulola   vakillari   bu   kurashlarga   aralasha   boshladilar.   Hirot   viloyatining
Bushang shahridan bo’lgan Tohir ibn Husayn o’z nomidagi sulolaga asos soldi. Bu
davrda   Xorun   ar-Rashidning   kichik   o’g’li   Ma’mun   (asli   ismi   Abdulla   bo’lgan)
Xurosonning   noibi   edi.   Amin   va   Ma’mun   o’rtasida   hokimiyat   uchun   bo’lgan
11 kurashda   Tohir   ibn   Husayn   Ma’mun   tomonidan   turib   Aminga   qarshi   kurashdi. 6
Ayrim   manbalarning   guvohlik   berishicha,   813-yilda   Ma’mun   xalifalik   markazi
Bog’dodni   egallaydi   hamda   bir   necha   yil   mobaynida   Tohir   ibn   Husayn   xalifa
saroyida   yuqori   lavozimlarda   xizmat   qiladi.   821-yilda   esa   Tohir   ibn-Husayn
Xurosonga   noib   etib   tayinlanadi   (o’sha   davrda   Movaraunnahr   ham   Xuroson
tarkibiga   kirar   edi).   Tohir   ibn-Husayn   Nishopur   shahrini   o’zining   qarorgohi   etib
tanladi.   U   o’zi   noiblik   qilayotgan   viloyatlarni   xalifalikdan   mustaqil   boshqarishni
orzu   qilar   edi.   Natijada   Tohir   xalifalikdan   mustaqil   siyosat   yurgizishga   harakat
qildi.   Noiblikka   o’tirgandan   so’ng   oradan   ko’p   o’tmay   Tohir   xutba   nomozidan
xalifaning   nomini   chiqarib   tashlaydi.   Bu   esa   uning   xalifa   Ma’munga   qarshi
ochiqdan   ochiq   isyoni   belgisi   edi.   Ba’zi   manbalarda   qayd   etilishicha,   822-yilda
Tohir ibn Husayn Ma’mun odamlari tomonidan o’ldirildi. Uning o’rniga Talxa ibn
Tohir   (822-830-y.)   noib   etib   tayinlandi.   Buning   sababi   shunda   ediki,   xalifalik
aynan   mahalliy   hukmdorlarning   kuchidan   arablarga   qarshi   qo’zg’olonlarni
bostirishda foydalanar edi. Xuroson noibining muhim vazifalaridan biri esa o’ziga
qarashli hududlarda viloyat hokimlarini saylash bo’lgan. 7
 Xususan, Tohir dastlabki
somoniylar   vakillarini   Samarqand,   Ustrishona,   Farg’ona   va   Shoshga   hokim   qilib
tayinlagan.  Talxadan  keyin  taxtga  o’tirgan  Abdulloh  ibn  Tohir  o’zigacha  bo’lgan
noiblar   siyosatini   davom   ettirdi.   Bu   davrda   Xuroson   noibligiga   Movarounnahr,
Xorazm,   Seyiston,   Ko’histon,   Tabariston   va   Jurjon   hududlari   kirgan.   Har   bir
viloyat   bir   necha   ma’muriy   birliklarga   bo’lingan.   Bu   birliklar   katta   va   kichik
tumanlardan iborat bo’lgan. Abdulloh o’z hokimiyatini mustahkamlash maqsadida
ayrim   harbiy   islohotlar   o’tkazgan   edi.   Bundan   tashqari   Tohiriylar   yuritgan
siyosatning xususiyatlaridan yana biri, ularning islomlashtirish siyosati edi. Ayrim
ma’lumotlarga ko’ra, Tohiriylar davrida O’rta Osiyoning barcha hududlarida islom
dini  tarqaladi. Tohiriylar  davlat  boshqaruvida  turli  toifa va  qatlamlar  mavjud edi.
Shunga alohida e’tibor  berish kerakki, Tohiriylar  qishloq xo’jaligini rivojlantirish
maqsadida   yer-suv   masalalariga   alohida   e’tibor   qaratdilar.   Shu   soha   bilan
shug’ullanuvchi   qonunshunoslar   “Kitob   alkuniy”   nomli   qonunlar   to’plamini
6
  Vamberi Herman. Buxoro yohud Movarounnahr tarixi.-T.:Adabiyot va san’at, 1990. 43 b
7
  O’zbekiston tarixi. 1-qism.-T.: O’qituvchi, 1994. 90 b
12 tuzdilar.   Bu   to’plam   yerdan   unumli   foydalanish   va   sug’orish   tizimi   masalalariga
qaratilgan   edi.   IX   asrning   60-70-yillaridan   e’tiboran   tohiriy   hukmdorlarga   qarshi
xalq harakatlari kuchaydi. Bu harakatga G’oziylar boshchilik qildilar. (“G’oziylar”
asosan   ko’chmanchi   qabilalar   hujumini   bartaraf   qilish   maqsadida   kambag’al
hunarmandlar   va   yersiz   ziroatchilardan   tashkil   topgan   qurolli   qo’shin).   G’oziylar
harakatini   aka-uka   Yoqub   va   Amir   binni   Lays   boshqardilar.   Ular   dastlab
Seyistonda hokimiyatni qo’lga olgach, 873 yilda tohiriylarning qo’shinlariga katta
zarba   berib,   Xuroson   poytaxti   Nishopurni   egalladilar.   Shu   davrdan   e’tiboran
tohiriylar   sulolasi   barham   topdi   va   Xurosonda   hokimiyat   Safforiylar   (misgarlar,
Yoqub va Amir asli hunarmand-misgar-”saffor” edilar.) qo’liga o’tib ketdi. Rasmiy
jihatdan   Xuroson   va   Movaraunnahr   ustidan   hukmronlik   qilib   turgan   tohiriylar
sulolasining   inqirozga   uchraganligi   Movaraunnahrdagi   mahalliy   hokimlarning
o’lkani   to’la   mustaqilligini   ta’minlash   sari   harakatlari   uchun   qulay   imkoniyatlar
yaratib   berdi.   Endi   bu   davrda   somoniylar   siyosiy   maydondagi   kurashda   erkin
harakat   qila   boshladilar   va   ular   Movaraunnahrda   markazlashgan   bir   butun   davlat
barpo qilishga kirishdilar. Birlashtirish g’oyasini shaharliklar ham, dehqonlar ham
qo’llab   quvvatladilar.   Chunki   birlashgan   va   markazlashgan   yagona   va   qudratli
davlatgina   ko’chmanchi   qabilalarning   hujumini   daf   qila   olishi   mumkinligini   ular
yaxshi   bilar   edilar.   Markazlashgan   yagona   hamda   qudratli   davlat   kuchli   harbiy
kuch   yaratish   imkoniyatini   berardi.   Somoniylar   davlatiga   Somon   qishlog’i   (Balx
yaqinida,   ba’zi   manbalarda   esa,   -   Termiz   yaqinida)   oqsoqoli   Somonxudotning
avlodlari   asos   solgan.   Xalifa   Ma’munga   bo’lgan   sadoqatlari   evaziga   819-820-
yillarda Somonxudotning nabiralari Nuh Samarqandga, Ahmad Farg’onaga, Yahyo
Choch   va   Ustrushonaga,   Ilyos   Hirotga   hokim   etib   tayinlandilar.   839-840-yillarda
Nuh ibn Asad Isfijob viloyatini bosib oldi va uni mustahkamladi. U So’g’dning bir
qismi va Farg’onaga hokim bo’lib oldi. Lekin somoniylar davlatini bunyod etishda
Ahmadning   hissasi   ko’proq   bo’ldi.   Uning   Nasr,   Ya’qub,   Yahyo,   Asad,   Ismoil,
Is’hoq   va   Homid   ismli   o’g’illari   bor   edi.   Nuh   ibn   Asad   842   yili   vafot   etgach,
Samarqandni ukalari Ahmad va Yahyo boshqardi; keyin hokimlik Nasr (865-892)
qo’liga   o’tdi.   859-yilda   Yahyo   ibn   Asad   vafot   etgach,   Choch   va   Ustrushona
13 Ahmadning   ikkinchi   o’g’li   Ya’qubga   nasib   etdi.   Keyin   tashabbus   Ismoil   ibn
Ahmad   qo’liga   o’tdi.   Buxoroda   tohiriylar   mavqei   sust   edi.   874   yilda   Husayn   ibn
Tohir Xorazm shaharlarini talayotgan bir paytda Buxoro zodagonlari iltimosi bilan
Nasr   Buxoroga   Ismoil   ibn   Ahmad   (849-892)ni   hokim   qilib   jo’natadi.   Nasr
Movaraunnahrda   markazlashgan   davlat   tuzishga   kirishdi.   Xalq   bu   ishda   unga
xayrxoh   edi.   875-yilda   u   Shovga   (Turkiston   yaqinida)ni   qo’lga   kiritdi.   Xalifa
Mu’tamiddan   Movaraunnahrni   boshqarish   uchun   yorliq   olishga   muvaffaq   bo’ldi.
Bu paytda Buxoroda kuchayib ketgan Ismoil akasiga tobe’ bo’lishni istamadi. 888-
yili   ikki   o’rtadagi   jangda   Nasr   yengildi.   892-yilda   Nasr   vafot   etgach,   Ismoil
Movaraunnahrning yagona hukmdori bo’lib qoldi (892-907). 893 yilda u Tarozni,
so’ng   Ustrushonani   qo’lga   kiritdi.   Mustahkamlanib   borayotgan   Somoniylar
davlatini   zaiflashtirish   maqsadida   Arab   xalifasi   898   yilda   Movarounnahr
hokimligidan   Ismoilni   tushirib   uning   o’rniga   safforiylar   sulolasidan   Amr   ibn
Laysni  hokim  etib tayinlash haqida yorliq jo’natadi. Ismoil 899 va 900 yillardagi
harbiy   to’qnashuvlarda   Amr   ibn   Lays   boshliq   safforiylar   qo’shinlarini   tor-mor
keltirdi.   Xalifa   Ismoil   ibn   Ahmadni   hokim   sifatida   tan   olishga   majbur   bo’ldi.
Shunday   qilib,   Xorazm,   Isfijob,   Chag’oniyon   va   Xuttalondan   tashqari   (ularning
hokimlari   somoniylarga   tobe’   edilar),   ulkan   hudud   (Movarounnahr   va   Xuroson)
somoniylar   tomonidan  bo’ysundirilgan  edi.  Ular  bu  yerda  100  yilcha  hukmronlik
qildilar. 992-yili Qoraxoniylar xoni Bug’roxon Buxoroni egalladi. Xurosonda Abu
Ali Simjuriy va Balxda Foyiq amirga qarshi isyon ko’tardi. Nuh II yordam so’rab
G’azna   hokimi   Sabukteginga   murojaat   etadi.   Sabuktegin   20.000   nafarli   qo’shin
bilan kelib, Simjo’riy va Foyiq kuchlarini tor-mor keltiradi. Sabuktegin bu xizmati
uchun   xalifadan   “Nasir-ud-din   va   ad-davla”   (dinu   davlat   homiysi),   uning   o’g’li
Mansur   esa   “Sayf-   ud-davla   (davlat   shamshiri)”   laqabini   oladi.     997-yili   Nuh   II
ham, Sabuktegin ham vafot etadi. Nuh II ning o’g’li Mansur ibn Nuh (997-999)ga
qarshi   Nishopur   hokimlari   Bektuzin   va   Foyiq   isyon   ko’tardilar.   Amirning
Mansurga   e’tiqodi   zo’rligini   nazarda   tutib,   isyonchilar   amirning   ko’ziga   mil
tortadilar.   Mansur   ibn   Nuh   vafotidan   so’ng   uning   ukasi   Abdulmalik   II   ibn   Nuh
Buxoro taxtiga o’ltirdi. Mahmud intiqom  bahonasida  Bektuzin va  Foyiqqa  qarshi
14 qo’shin   tortib   butun   Xurosonni   bosib   oldi.   Abdulmalik   ibn   Nuh   qo’lida   faqat
Movaraunnahr qoldi. Ko’p o’tmay qoraxoniylar xoni Nasr Iloqxon Buxoroni zabt
etdi.   Amir   xonadoni   asirga   olindi.   Somoniylar   davlati   tugatildi.   Somoniylar
Movaraunnahr   va   Xurosonda   mustaqil   davlat   tuzish   uchun   avvalambor,   kuchli
markazlashgan   hokimiyat   tuzish   kerakligini   yaxshi   tushunishgan.   Bu   ayniqsa
Ismoil Somoniy hukmronligi davrida kunning dolzarb masalasiga aylandi. Chunki
Ismoil   Somoniy   Movaraunnahr   va   Xurosonni   birlashtirishga   va   yagona
markazlashgan   davlat   tuzishga   muvaffaq   bo’ldi.   Endi   bu   davlatni   idora   qilish
lozim   edi.   Shuning   uchun   Ismoil   bir   qancha   islohotlar   o’tkazdi.   Mana   shunday
islohotlardan   biri   davlatni   boshqarish   ma’muriyatini   joriy   qilish   bo’ldi.   Bu
islohotga   binoan   davlatni   idora   qilish   saroyi   (dargoh)   va   10   ta   devon   (harbiy   -
fuqaro   mahkamalari)   tashkil   etildi.   Ismoil   Somoniy   davlatning   majmuini   tashkil
etishda   Sosoniylar   Eron   va   Arab   xalifaligida   qabul   qilingan   tajribalardan
foydalandi  va uni zamon talabiga qarab mukammallashtirdi. 8
   Hokimiyatning eng
yuqori   pog’onasida   somoniylar   turib,   ular   amir   unvoni   bilan   davlatni   idora
qilganlar.   Davlat   majmuini   mustahkamlashda,   Nasr   II   Somoniyning   ma’rifatli
vazirlari   Abuabdullo   Muhammad   Jayhoniy   va   Abufazl   Muhammad
Balamiylarning   xizmatlar   katta   bo’lgan.   Umuman,   Somoniylar   hukmdorligi
davrida vazirlik mansabiga asosan shu ikki sulola vakillari tayinlangan. 
8
  Narshahiy. Buxoro tarixi. «Meros».-T.: Kamalak, 1991. 121 b
15 II BOB SAFFORIYLARNING IJTIMOIY HAYOTI
II.I Safforiylarning ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlari
          Movaraunnahr   va   Xuroson   bu   vaqtda   Sharqning   iqtisodiy   jihatdan   eng
rivojlangan   o’lkalaridan   hisoblangan.   Tarixchilar   va   geograflar   bu   borada   juda
yaxshi ta’riflar yozib qoldirganlar. Ular, bu yerlar juda serhosil, tabiiy boyliklarga
boy,   unda   ko’plab   qishloq   va   shaharlar   borligini,   aholi   uchun   kerakli   hamma
narsalar   mavjudligini   zo’r   ehtiros   bilan   bitganlar.     Xuroson   va   ayniqsa,
Movaraunnahr   dehqonchilik   o’lkalari   qatoriga   kirgan.   Bu   yerlarda   dehqonchilik
asosan   sun’iy   sug’orishga   asoslangan.   Ko’plab   soy   va   daryolardan   chiqarilgan
katta-kichik   kanallar   mavjud   bo’lgan.   Buxoro   vohasida   Shopurkon,   Shohrud,
Karmana, Poykand, Samarqand vohasida Barj (Darg’om), Barmsish, Buzmadisoy,
Ishtixon   kabi   kanallar   shahar   va   qishloqlarni   suv   bilan   ta’minlagan.   Bundan
tashqari   bunday   kanallar   Xorazm,   Qashqadaryo,   Farg’ona   va   Shoshda   ham
bo’lgan.   Manbalarga   qaraganda   Shosh   aholisi   xalifa   Mutasimga   (833-842)
murojaat qilib vohada suv yetishmasligi tufayli kanal qurilishiga yordam so’ragan.
Sun’iy   sug’orishga   asoslangan   dehqonchilikdan   tashqari   lalmikor   dehqonchilik
ham   yaxshi   yo’lga   qo’yilgan.   Dalalarda   bug’doyning   turli   navlari,   arpa,   sholi   va
boshqa   boshoqli   ekinlar   ekilgan.   Qishloq   xo’jaligida   paxta   yetishtirishga   alohida
ahamiyat berilgan. Paxta, ayniqsa, Zarafshon, Qashqadaryo va Marv vohasida ko’p
ekilgan.   Bog’dorchilik   ham   yaxshi   rivojlangan.   Bog’larda   olma,   shaftoli,   nok,
behi,   anor,   anjir,   yong’oq   kabi   turli   mevalar   yetishtirilgan.   Uzum   yetishtirish
yaxshi   yo’lga   qo’yilgan.   Ayniqsa,   Samarqand,   Marv,   Hirotda   yetishtirilgan
uzumlar   juda   qadrlangan.   Umuman   Xuroson   va   Movaraunnahrning   mevalari
o’zining turli navlari va yuqori sifatliligi bilan butun Sharqda dong taratgan. Juda
ko’p   quruq   mevalar   Yevropaning   turli   shaharlariga   jo’natilgan.   Umuman,
Somoniylar   davrida   Xuroson   va   Movaraunnahr   qishloq   xo’jaligining   turli
tarmoqlari   xususan,   dehqonchilik   yaxshi   rivojlangan.   Somoniylar   davrida
dehqonchilik bilan bir qatorda hunarmandchilik ham keng sur’atlar bilan tarqalgan.
16 Shahar   aholisining   ko’p   qismi   hunarmandchilikning   turli   sohalari   bilan   mashhur
bo’lishgan. Manbalarda qayd qilinishicha, Movaraunnahrda, ayniqsa to’qimachilik
yaxshi   taraqqiy   qilgan.   Bu   yerlarda   ipak   va   jundan   tayyorlangan   turli-tuman
gazlamalar   o’zining   yuqori   sifatliligi,   bejirim   va   nafis   naqshlari   bilan   ajralib
turgan. Buxoroning Zandana, Samarqanddagi Vedar va Surxondaryodagi Darzangi
to’qimachilarining mahsulotlari faqatgina Movaraunnahr va Xurosondagina emas,
balki   Iroq,   Е ron   va   Hindistonda   ham   ma’lum   bo’lgan.   Xususan,   Narshahiyning
yozishicha,   Zandanada   tayyorlangan   gazlamalarga   Sharq   bozorida   ehtiyoj   juda
katta   bo’lgan. 9
  Ibn   Xavqal   va   Muqaddasiyning   qayd   etishicha,   Vedarda
tayyorlangan   yuqori   sifatli   gazlamalar   aholining   yuqori   tabaqalari   orasida   juda
qadrlangan.   Bu   gazlamalardan   asosan   amirlar,   vazirlar,   turli   amaldorlar,   qozilar
o’zlariga   liboslar   tiktirganlar.   Vedar   gazlamasi   hatto   Xuroson   parchasi   ham   deb
atalgan.   Gazlamalarning   turli   navlari   bundan   tashqari   Keshda,   Nasafda,
Dabusiyada   va   ko’pgina   boshqa   shaharlarda   ham   tayyorlangan.Kulolchilik   ham
Somoniylar   davrida   o’z   taraqqiyotining   eng   yuqori   bosqichlariga   ko’tarilgan. 10
Kulolchilik   charxini   yanada   mukammallanishi   natijasida   idishlarni   bezashda
sirlardan   foydalanishni   kashf   etilishi   bu   borada   katta   yutuq   bo’ldi.   Natijada
idishlarni   turlari   ham,   shakllari   ham   ko’paydi.   Ularning   sifati   keskin   darajada
oshdi.   Idishlar   turli   rangdagi   sirlar   bilan   bezatila   boshlandi.   Manbalarda   qayd
qilinishicha,   ayniqsa,   Samarqand,   Binket   va   Marv   kulollari   tayyorlagan   idishlar
o’zining bejirim shakli, yuqori sifati, ajoyib va nafis naqshlari bilan ajralib turgan.
Е pigrafik   naqsh   bilan   bezatilgan   turli-tuman   idishlar   ayniqsa,   diqqatga   molikdir.
Shu   davrga   oid   shaharlarda   olib   borilgan   arxeologik   izlanishlarga   qaraganda,
kulollar shaharlarda mahalla-mahalla bo’lib yashaganlar. Mana shunday mahallalar
Samarqandda,   Marvda,   A х sikatda,   Termizda   ochib   o’rganilgan.   Bu   davrda
shishasozlik ham keng rivojlangan. O’rta Osiyo shishasozlari turli shakldagi katta-
kichik   shisha   idishlarni   tayyorlaganlar.   Idishlar   asosan   ko’kimtir   va   shaffof
rangdagi   shishalardan   tayyorlangan.   Ularning   ma’lum   qismi   naqshlar   bilan
bezatilgan.   Shishasozlarning   ustaxonalari   Niso,   Marv,   Termiz,   Poykant   kabi
9
  O’zbekiston tarixi - Toshkent Davlat universiteti - T. Universitet, 1997 yil. 154 b
10
  Vamberi Herman. Buxoro yohud Movarounnahr tarixi.-T.:Adabiyot va san’at, 1990. 35 b
17 shaharlarda ochib o’rganilagan. O’rta Osiyo shishasozlarining mahsulotiga boshqa
o’lkalardan   ehtiyoj   katta   bo’lgan.   Somoniylar   davrida   metallurgiya   sohasida   ham
katta   yutuqlar   qo’lga   kiritilgan.   Yozma   manbalar   va   olib   borilgan   arxeologik
qazish   ishlarga   qaraganda   bu   davrda   kon   sanoati   taraqqiyotida   katta   o’zgarishlar
ro’y   bergan.   Bu   davrda   Badaxshonda   kumush,   oltin,   billur,   lojuvard   kabi
qimmatbaho   metall   va   toshlar   qazib   olish   davom   etgan.   Ustrushonaning   Mink
tumanida   katta   miqdorda   temir   rudasi,   Buttamda   oltin,   kumush,   mis   va   boshqa
metallar,   Tuzkon   ko’lida   tuz,   Farg’onadagi   Nokad   degan   joydan   oltin,   kumush,
Isfara   yaqinida   toshko’mir   qazib   olingan.   Farg’onada   neft   ham   borligi   yozma
manbalarda   qayd   qilingan.   O’rta   Osiyoda   somoniylar   davrida   qog’oz   ishlab
chiqarish   ham   yaxshi   rivojlangan.   Qog’oz   ishlab   chiqarish   bo’yicha   eng   yirik
markaz Samarqand bo’lib, undagi qog’ozlarning mahsuloti faqat   О ’rta Osiyo yoki
Sharqda emas, balki Yevropada ham mashhur bo’lgan. Samarqand qog’ozining olti
navi manbalarda qayd qilingan.Yuqorida qayd qilingan hunarmandchilik turlaridan
tashqari   somoniylar   davrida   O’rta   Osiyoda   toshtaroshlik,   zargarlik,   duradgorlik
kabi sohalar ancha rivoj topgan.  Somoniylar   davrida   kuchli   va   mustaqil
davlatnig   paydo   bo’lishi   dehqonchilik,   hunarmandchilikning   rivojlanishi,
shaharlarning   taraqqiyoti   o’z   navbatida   ichki   va   tashqi   savdoni   yanada
uzviylashuviga va taraqqiyotiga olib keldi. Avvalo, shahar va qishloqlar o’rtasidagi
savdo   kengaydi.   Ikkinchi   tomondan   shahar   va   qishloqlarni   qo’shni   ko’chmanchi
xalqlar   va   boshqa   davlatlar   bilan   aloqasi   rivojlandi.   Yozma   manbalarda   qayd
qilinishicha,   bozorlar   katta-kichik   shaharlarda   va   hatto   qishloqlarda   bo’lgan.
Ayniqsa,   karvon   yo’llari   bo’ylab   joylashgan,   shaharlarda   bir   nechtadan   bozorlar
bo’lgan.   Buxoro,   Xo’jand,   Nasaf,   Kesh,   Termiz,   Hirot,   Marv,   Nishopur
shaharlaridagi   bozorlar   katta   va   juda   gavjum   bo’lgan.   Istahriyning   yozishicha,
Samarqandda   Movarounnahrning   bosh   bozorlari   joylashgan.   Bu   yerga   hamma
yerdan   savdogarlar   kelgan.   Movarounnahrda   tayyorlangan   mahsulotlarning   katta
qismi  Samarqandga keltirilgan va undan keyin boshqa o’lkalarga tarqalgan. Ichki
va tashqi savdoda ayrim kichik shaharlarning ham o’rni katta bo’lgan. Bu borada
Poykand   shahri   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Manbalarda   yozishlishicha   bu
18 shaharda somoniylardan oldin ham savdogarlar Xorazm, Kaspiy bo’yidagi o’lkalar
va Xitoy bilan oldi-sotti ishlari olib borishgan. Shahar hokimlari savdogarlar uchun
hamma   shart-sharoitlarni   tug’dirib   berishga   harakat   qilganlar.   Shaharda   o’nlab
karvon   saroylar   mavjud   bo’lgan,   ular   bozorga   yaqin   joylarda   joylashgan.   Savdo
rastalari   karvonsaroyning   o’zida   ham   bo’lgan.   Karvon   saroylar   yo’llarda   ham
qurilgan.Bozorlarda   sotiladigan   mollar   avvalo   mahalliy   aholining   ehtiyojini
qondirishga   qaratilgan.   Hunarmandlar   o’z   mollarini   sotib   oziq-ovqat   mollarini
xarid   qilishgan,   o’z   navbatida   dehqonlar   hunarmandchilik   mollarini   xarid
qilishgan. 11
IX-X   asrlarda   O’rta   Osiyoning   iqtisodiy   hayotida   savdo-sotiq   katta
ahamiyatga   ega   edi.   Bu   borada   ko’chmanchilar   bilan   chegaradosh   bo’lgan
shaharlarning   ahamiyati   katta   bo’lgan.   Ko’chmanchilar   shaharlarga   kelib,
dehqonchilik   va   hunarmandchilik   mahsulotlarini   xarid   qilganlar,   teri   va   boshqa
chorvachilik   mahsulotlarini   sotganlar.   O’rta   Osiyolik   savdogarlar   o’z   mollarini
arab   xalifaligi   tarkibiga   kirgan   davlatlarga,   Kavkazga,   Xazar   va   Bulg’oriyaga,
Xitoy va Hindistonga olib borib sotganlar. 12
 O’rta Osiyodan Xitoy bilan O’rta Yer
dengizini   birlashtiruvchi   va   Janubi-Sharqiy   Yevropaga   olib   boruvchi   karvon
yo’llari   o’tgan.   Ayniqsa,   O’rta   Yer   dengizi   bilan   bog’lovchi   karvon   yo’li   ancha
gavjum   bo’lgan.   Bu   yo’l   Bag’dod,   Hamadon,   Nishopur,   Marv,   Amul,   Buxoro,
Nasaf,   Kesh,   Samarqand,   Ustrushona,   Choch,   Bolasog’un   orqali   Xitoyga   olib
borgan. Xitoyga O’rta Osiyodan otlar va shisha buyumlar olib borilgan. Xitoydan
esa turli-tuman ipak gazlamalar keltirilgan. Xazar, Bulg’or va Rus yerlariga O’rta
Osiyodan   quruq   mevalar,   turli-tuman   gazlamalar,   guruch   va   kumush   chiqarilgan.
O’z   navbatida   janubi-sharqiy   Yevropadan   O’rta   Osiyoga   mo’yna,   mis,   teri,
qoramol,   qullar   keltirilgan.   Janubi-sharqiy   Yevropa   bilan   bo’lgan   savdo
aloqalarida xorazmlik savdogarlarning o’rni katta bo’lgan.
II.II Safforiylarda davlat lavozimlari
11
  Sh.Karimov, R. Shamsuddinov «Vatan tarixi» T. «O’qituvchi», 1997 yil. 115 b
12
  O’zbekiston tarixi. 1-qism.-T.: O’qituvchi, 1994.
19           Davlat   majmuini   dargoh   va   devonlarga   bo’linishi   ma’lum   darajada   rasmiy
bo’lgan.   Chunki   saroyning   nufuzli   kishilari   ko’p   xollarda   devonlarning   ishlariga
aralashib turganlar. Saroyda siyosiy hokimiyat “Sohibi xoras” qo’li ostida bo’lgan.
Sohibi   Xoras   Amirning   farmonlari   bajarilishini   nazorat   qilgan.   Saroyda
Sharbatdorlar, Dasturxonchilar, Tashtadorlar, Otboqarlar, xo’jalik beklari kabi turli
xizmatchilar   bo’lgan.   Saroydagi   hamma   xo’jalik   ishlarini   “vakil”   boshqargan.
Vakil   saroydagi   e’tiborli   kishilardan   biri   hisoblangan.   Narshaxiyning   yozishicha,
Nasr   II   Somoniy   hukmronligi   davrida   o’n   devonga   Buxoro   registonida   o’nta
maxsus bino qurilgan. Devonlar orasida vazir yoki “xo’ja buzurg” devoni alohida
o’rin   tutgan.   Bu   devonga   boshqa   hamma   devonlar   bo’ysungan.   U   hamma
ma’muriy,   siyosiy   va   xo’jalik   mahkamalarini   nazorat   qilgan.     Davlatni   idora
etishda   “mustaufiy   devon”   ham   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan.   Bu   devon
davlatning butun moliya ishlarini boshqargan va nazorat qilgan. Devon xazinador
tomonidan boshqarilgan. 
          “Devon   Amir-al-mulk”   yoki   “al-rasayi”   davlat   ahamiyatiga   molik   bo’lgan
rasmiy   hujjatlarni   tuzish   bilan   shug’ullangan.   Bundan   tashqari   bu   devon   chet
davlatlar bilan bo’ladigan munosabatlarni ham boshqargan. 
          “Sohib   ash-shurat”   devoni   davlatning   butun   harbiy   ishlarini,   shu   jumladan
amirning   shaxsiy   qo’shinini   boshqargan.   “Sohib   ash-shurat”ning   maxsus
yordamchisi-Aris   bo’lgan.   U   mahkama   va   uning   boshlig’i   amir   qo’shini   xazinasi
bilan   shug’ullangan.   Qo’shimcha   bir   yilda   to’rt   marta   maosh   to’lagan.   Davlatni
idora   etishda   “sohib   al-borid”   devonining   ahamiyati   ham   juda   katta   bo’lgan.   Bu
devon   davlat   ahamiyatiga   molik   bo’lgan   hujjatlarni   va   xabarlarni   yetkazish   bilan
shug’ullangan.   Devonning   hamma   shahar   va   viloyatlarda   mahalliy   mahkamalari
bo’lgan. 
          “Muxtasiba”   devoni   bozorlarni,   sotuvchilarni,   qadoqboshlarning   og’irligi,
bozordagi mollarning narxini, sifatini nazorat qilgan. 
20           Davlat   xazinasining   daromadlarini   va   xarajatlarini   “mushrif”   devoni   nazorat
qilgan. Bundan tashqari “qozi az-ziya” va “vaqf“ devonlari bo’lgan. “Qozi az ziya”
devoni   davlat   yerlarini,   “vaqf”   devoni   hadya   etilgan   yerlarni   va   musulmon
ruhoniylarining boshqa mol-mulklarini nazorat qilishgan.
          Devonlarning   aytarli   hammasini   viloyatlarda   boshqarmalari   bo’lgan.
Devonlarning viloyatlardagi boshqarmalari bir tomondan o’z devonlariga, ikkinchi
tomondan   viloyat   hokimiga   bo’ysunishgan.   Bundan   faqat   “Sohib   al-borid”
devonining   amaldorlari   mustasno   bo’lgan.   Viloyat   va   tumanlar   amir   tomonidan
tayinlangan   hokimlar   tomonidan   idora   qilingan.   Odatda   bunday   lavozimga
mahalliy   boy   zodagonlar   tavsiya   etilgan.   Somoniylar   davlatida   musulmon
ruhoniylarning ta’siri nihoyatda kuchli bo’lgan. Ular markaziy hokimiyat ishlarida
ham   faol   ishtirok   etganlar.   Somoniylar   davlatining   diniy   hayotida   hanifiylar
mazhabligiga   mansub   ruhoniylar   hamma   diniy   lavozimlarni   o’z   qo’llariga
olishgan.   Ruhoniylarning   boshlig’i   “ustod”,   keyinchalik   “Shayx   ul-islom”   deb
atalgan.   “Ustod”   dan   so’ng   o’z   lavozimi   bo’yicha   ruhoniylar   orasida   “xatib”
turgan.  U   jome’  masjidlarida  juma  namozida   xutba  o’qish   huquqiga  ega  bo’lgan.
Bu   davrda   Buxoro   Sharqdagi   islom   olamining   eng   nufuzli   markazlaridan   biriga
aylanadi. Movarounnahrdagi dastlabki madrasalarning bu yerda barpo etilishi ham
bejiz emas. 13
     Yer egaligining quyidagi shakllari mavjud bo’lgan:
-Mulki sultoniy - shaxsan amirga tegishli yer-suv, tegirmon, do’konlar. Bu mulkni
qishloq chorikorlari ijaraga olganlar. Yana yer egaligining toma (umrbod berilgan
yer), iqto  (merosiy) turlari bo’lgan. 
-Xususiy   shaxslarga   tegishli   mulk:   hukmdor   tabaqa   xonadoni,   dehqon-
zodagonlarga,   sayyidlar,   sipohsolor,   badavlat   savdogarlarga   tegishli   mulklar
hisoblangan. Shartli yer egaligi ham bo’lgan. 
13
  O’zbekiston tarixi. 1-qism.-T.: O’qituvchi, 1994. 97 b
21 -Vaqf   mulklari:   diniy   muassasalar   va   madrasalarga   tegishli   mulk.   Bu   mulkni
muassasa mutavallisi boshqargan. 
Jamoa mulki: yaylov, tog’ yonbag’irlaridagi lalmi yerlar.
-Xiroj   hajmi   shariat   va   davlat   qonunlari   asosida   belgilangan.   Somoniylarning
birgina   Buxoro   va   Karmana   viloyatlari   xirojidan   tushgan   daromadi   116866
dirxamni tashkil qilgan. 
          Somoniylar   davrida   yerlar   qaytadan   taqsim   qilindi.   Yer   egalarining   yangi
guruhi   tashkil   topdi.   Ularning   ko’pi   sipohiylardan   chiqqan   edi.   Masalan,
Alpteginning   Xurosonda   va   Movarounnahrda   500   qishlog’i   bo’lib,   biror   shahar
yo’q   ediki,   unda   uning   qasri   yo   bog’i,   yoxud   karvonsaroyi   bo’lmasa.   Uning
tasaruffida minglab otlar va chorva mollari bo’lgan.   Somoniylar davrida qudratli
markazlashgan davlatning vujudga kelishi natijasida Movaraunnahr va Xurosonda
ma’lum barqarorlik qaror topdi. Bu holat mamlakat iqtisodiy hayotiga katta ta’sir
ko’rsatdi.   Dehqonchilik,   hunarmandchilik   va   savdo   tez   sur’atlar   bilan   rivojlana
boshladi. 
22 XULOSA
          IX-XIII   asrlar   -   rivojlangan   o’rta   asrlar   bo’lib,   o’zbek   xalqi   davlatchiligi
tarixida     turli   sulolalarning   boshqaruv   usullari   va   ma’muriy   tizimiga   xos
qonuniyatlar  hamda    xususiyatlar  rivoj  topgan. Arab xalifaligi  hududida mahalliy
xalqning  hukmron    ma’murlar  zulmiga  qarshi  qo’zg’olonlari  avj  olgach,   xalifalik
o’zlariga   sodiq   mahalliy   zodagonlarni   tobe’   yerlarni   boshqarishga   jalb   qila
boshladilar.   Shu   munosabat   bilan     Xurosondagi   Tohiriylar   xonadoni   kuchayadi.
Sijiston (Seiston) hokimi  Abdumuhammad Talxa ibn Abdulloh qo’lida Husayn va
Tohir   degan   farzandlari   Hirot     viloyatidagi   Bushanj   shahrini   boshqarishgan.
O’zbekiston   tarixida   Tohiriylar   davlatining   o’rni   beqiyos   ega.   Mudofaa
ishlari,qishloq   xo’jaligi   ishlari,chorvachilik   va   hunarmandchilik   keng   rivoj
topdi.Bu   davrdan   boshlab   yer   egaligining   yangi   turi   ya’ni   “iqto’”   yerlar   berila
boshladi,bu   yerlar   davlat   ishlari   uchun   ba’zi   kishilarga   beriladigan   sovg’a   yerlar
hisoblanib ,u merosiy emas edi va bu unvon sohiblari davlatga soliq to’lar edilar.
Keyinchalik   Qoraxoniylar   davriga   kelganda   esa   bunday   iqto’   yerlar   maydoni
kengaya   bordi   va   merosiy   mulkka   ayala   boshladi.   Yer   egaligining   shakllaridan
biriga   aylana   bordi.   Ichki   va   tashqi   savdoda   ham   rivojlanish   sodir   bo’ldi.   4   xil
tanga   pullar   zarb   qilina   boshladi.   Bu   davrdan   boshlab   tashqi   savdoda   “sarroflik
cheklari”   ishlatila   boshlangan.   Arablarning   O’rta   Osiyo   hududlaridagi   deyarli   bir
yarim   asrlik   hukmronlik   davri   bu   hududning   erksevar   xalqlarining   o’z   eli,
Vatanining   mustaqilligi   yo’lidagi   jo’shqin   kurashini,   intilishini   so’ndira   olmadi.
Bugungi kunda mustaqillikni qo’lga kiritganimizdan buyon esa biz yoshlar uchun
katta sharoitlar  yaratilmoqda. Bizning bosh maqsadimiz mana shu yaratuvchanlik
g’oyalariga sodiq bo’lish. Manbalarda yer-mulk munosabatlarida suv va sug’orish
inshootlaridan   foydalanish     xususidagi   qonunlar   ishlab   chiqilganligi   va   mazkur
23 huquqiy   qoidalarning   shariatga     asoslanishi   haqida   yozilgan.   Qozi   mayda   mulk
egasi   yerida   uy   qurgan   yirik   zamindor   o’rtasidagi   nizo-janjalni   yoki   suv
inshootlaridan   foydalanishdagi   munozarali     masalalarni   shariat   qoidalari   asosida
hal   qilgan.   Abdullohning   buyrug’iga   asosan   qonunshunoslar   suvdan   foydalanish,
sun’iy   sug’orishdagi turli munozaralarni echish, sug’orish tizimi xususida “Kitob
al   kuniy”     nomli   qonunlar   to’plamini   tuzdilar.   Tohiriylar   davlat   boshqaruvi,
fuqarolarga   munosabat,   ayniqsa,   soliq   tartiblariga   alohida   ahamiyat   berganlar.
Mulkdor   dehqonlarning   jabr   zulmidan,   og’ir   soliqlardan   bezor   bo’lgan   aholi
mamlakatda tez-tez qo’zg’olon ko’tarib turgan. IX asrning 60-yillarida Xurosonda
g’oziylar   faolligida   xalq   qo’zg’oloni   avj   olib   ketgan.   873-yilda   Tohiriylar
hukmronligi   tugatilib,   yangi   Safforiylar   davlati   tashkil   topgan.   Mamlakatda   sodir
bo’lgan bunday siyosiy o’zgarishdan so’ng Movarounnahr Xurosondan ajralib o’z
mustaqilligini to’la tiklab olish imkoniga ega bo’lgan.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBAALAR RO’YXATI:
Rahbariy adabiyotlar:
1.Karimov I. А . Tarixiy xotirasiz kelajak yo q. T.: O zbekiston, 1998.ʼ ʼ
Umumiy va maxsus adabiyotlar:
1. Azamat Ziyo.  O’zbek davlatchiligi tarixi.-T.:Sharq, 2000.
2.   Vamberi   Herman.   Buxoro   yohud   Movarounnahr   tarixi.-T.:Adabiyot   va   san’at,
1990. 
3.   Jaloliddin   Mirzo.   Termiz   Saljuqiylar   davrida.   O’zbekiston   tarixi.-2001.-№1.-B
20-25 
4.   Nabiyev   A.   Mustaqillik   uchun   kurash   yohud   parchalangan   Turkiston   tarixi.-
T.,1998.
5. Narshahiy. Buxoro tarixi. «Meros».-T.: Kamalak, 1991.
6. O’zbekiston tarixi. 1-qism.-T.: O’qituvchi, 1994.
7. Ochilov Alisher. "The Role of Zamanbaba Culture in The Social and Economic 
History   of   Bukhara   Oasis   During   Bronze   Age."   CENTRAL   ASIAN   JOURNAL
OF 
SOCIAL SCIENCES AND HISTORY 2.4 (2021): 42-47.
8. O’zbekiston tarixi T., «Yangi asr avlodi» 2003
9.   O’zbekiston tarixi - Toshkent Davlat universiteti - T. Universitet, 1997 yil.
25 10. Sh.Karimov, R. Shamsuddinov «Vatan tarixi» T. «O’qituvchi», 1997 yil.
ILOVALAR
1-ilova
Tohiriylar davlati hududi
2-ilova
26 IX-XII asrlarda Movarounnahrda Toxiriylar, Somoniylar hukmronligi
3-ilova
Ismoil Somoniy maqbarasi.
27

Tohiriylar va safforiylar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский