Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 37.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Treningda art-terapiyaning qo’llanilishi

Купить
MAVZU:  TRENINGDA ART-TERAPIYANING QO`LLANILISHI.
MUNDARIJA:
KIRISH.
I BOB. SOTSIAL PSIXOLOGIK TRENING
1.1.  Art terpiya treningi haqida tushuncha.
1.2.  Art terapiya treningini o`tkazish shart sharoitlari.
         II BOB.  ART TERAPIYA TRENINGI AHAMIYATI.
2.1.  Art terapiya treningi ahamiyati.
2.2.  Art terapiya: san'at orqali psixologik terapiya.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Kurs ishi dolzarbligi : Art-terapiya   ( inglizcha :   art   — „san at“ +ʼ   terapiya-
davolash )   -   san at	
ʼ   va   ijodkorlikdan   foydalanishga   asoslangan   psixoterapiya   va
psixologik   korreksiyaning   yo nalishlaridan   biri.   So zning   tor   ma nosida   art-	
ʻ ʻ ʼ
terapiya   odatda   mijozning   psixo-emotsional   holatiga   ta sir   ko rsatishga	
ʼ ʻ
qaratilgan   vizual   art terapiyani anglatadi .
Art-terapiyaning asosiy maqsadi  o zini namoyon qilish va o zini o zi bilish	
ʻ ʻ ʻ
qobiliyatini   rivojlantirish   orqali   ruhiy   holatni   uyg unlashtirishdir..   San atdan	
ʻ ʼ
terapevtik   maqsadlarda   foydalanishning   ahamiyati   shundaki,   u   turli   xil
his-   tuyg ularni	
ʻ   :   sevgi ,   nafrat ,   xafagarchilik,   g azab,	ʻ   qo rquv	ʻ ,   quvonch   va
boshqalarni ramziy ravishda ifodalash va o rganish uchun ishlatilishi mumkin..Art-	
ʻ
terapiya   texnikasi   insonning   ichki   „men“i   mazmuni   u   chizgan   rasm   yoki
haykaltaroshlik qilganda vizual tasvirlarida aks etadi, degan xulosaga asoslanadi   [1]
,
bunda psixikaning holati o zgaradi.	
ʻ
Psixoanaliz   nuqtai   nazaridan,   art-terapiyaning   asosiy   mexanizmi
sublimatsiyadir
Atama tarixi
„Art   terapiya“   atamasi   (so zma-so z:   san at   bilan   davolash)   rassom   Adrian	
ʻ ʻ ʼ
Xill   tomonidan   1938-yilda   sanatoriylarda   sil   kasalligi   bilan   og rigan   bemorlar	
ʻ
bilan ishini tavsiflash jarayonida kiritilgan. Ushbu usullar AQShda Ikkinchi   Jahon
urushi   paytida   fashistlar   lagerlaridan   olingan   bolalar   bilan   qo llanilgan.   Dastlab,	
ʻ
art-terapiya   Z. Freyd   va   K. G. Yungning   psixoanalitik qarashlarini aks ettirdi, unga
ko ra   mijozning   badiiy   faoliyatining   yakuniy   mahsuloti   (chizma,   haykaltaroshlik,	
ʻ
montaj   bo ladimi)   uning   ongsiz   aqliy   jarayonlarini   ifodalaydi.  	
ʻ 1969-yilda
Amerikada Amerika Art Terapiya Uyushmasi tashkil etildi  
Art-terapiya turlari
1. Tor ma noda aytadigan bo lsak, art-terapiya	
ʼ ʻ   — bu tasviriy san atga 	ʼ
asoslangan chizma terapiyasi (izoterapiya). O qish va ijtimoiy moslashishda 	
ʻ
qiyinchiliklarga duch kelgan bolalar va o smirlar orasida nevrotik va psixosomatik 	
ʻ
3 kasalliklarni aniqlash va tuzatish uchun mashhurdir.  Bu jarayon rasm chizgan 
insonning hissiy holatini ifodalaydi.
2. Biblioterapiya (shu jumladan ertak terapiyasi)   — badiiy kompozitsiya 
va badiiy asarlarni ijodiy o qish yoki yaratish.ʻ
3. Musiqa terapiyasi
4. Drama terapiyasi
5. Raqs terapiyasi
6. Qo g irchoq terapiyasi	
ʻ ʻ
7. Qum terapiyasi
8. Haykal terapiyasi
9. Fototerapiya
10. O yin terapiyasi
ʻ
11. Metaforik assotsiativ xaritalar yordamida terapiya.
Art terapiya uchun ko rsatmalar	
ʻ
Hissiy   rivojlanishdagi   qiyinchiliklar,   stress,   depressiya,   kayfiyatning
pasayishi,   hissiy   beqarorlik,   hissiy   reaktsiyalarning   impulsivligi,   boshqa
odamlarning   hissiy   rad   etish,   yolg izlik   hissi,   shaxslararo   nizolar,   oilaviy	
ʻ
munosabatlardan   norozilik,   xavotirning   kuchayishi,   qo rquv,   fobiya,   salbiy   „o z-	
ʻ ʻ
o zini anglash“, o zini past baholash.	
ʻ ʻ
Art terapiya vazifalari
1. Agressiya va boshqa salbiy   his-tuyg ular	
ʻ   uchun ijtimoiy jihatdan 
maqbul bo lgan joy ajratish.	
ʻ
2. Yordamchi usul sifatida davolash ( psixoterapiya ) jarayonini 
osonlashtirish.
3. Psixodiagnostika uchun material olish.
4. Bostirilgan fikrlar va his-tuyg ular bilan ishlash.	
ʻ
5. Mijoz bilan aloqa o rnatish.	
ʻ
6. O z-o zini nazorat qilishni rivojlantirish.	
ʻ ʻ
7. Tuyg ular va his-tuyg ularga e tibor qaratish.	
ʻ ʻ ʼ
8. Ijodkorlikni rivojlantirish va   o z-o zini hurmat qilishni	
ʻ ʻ   oshirish.
4 Kurs ishining mavzusi   –   Treningda art-terapiyaning qo`llanilishi.
Kurs ishining tuzilishi -  Kurs ishi kirish qismidan, ikkita bob har bobda ikkitadan
reja bor. Xulosa va adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
I BOB. SOTSIAL PSIXOLOGIK TRENING
1.1.  Art terpiya treningi haqida tushuncha.
  San'at   terapiyasi   -   turli   xil   san'at   turlari   (rasm   va   chizilgan,   modellash,
musiqa,   raqs,   teatr)   orqali   ijodiy   ifodalashga   asoslangan   psixoterapiya,
psixoterapiya va shaxsiyatni rivojlantirishning maxsus shakli.
 Art terapiya texnologiyalari zo'ravonlikka uchragan bolalar va kattalar bilan
ishlashda   keng   qo'llaniladi.     Bu   badiiy   yondashuvning   bir   qator   xususiyatlariga
bog'liq.
 Birinchidan, u asosan og'zaki bo'lmagan muloqotni qo'llaydi, bu zo'ravonlik
qurbonlari   bilan   ishlashda   ayniqsa   muhimdir,   chunki   ular   o'zlarining   his-
tuyg'ularini  va fikrlarini  ifoda etishda qiyinchiliklarga duch keladilar, ular chuqur
psixologik   jarohatlardan   o'tishlari   kerak   edi.     Ikkinchidan,   badiiy   yondashuvda
terapevtik ta'sirning eng muhim mexanizmi - bu simvolik (rasm, ertak, chaqaloqni
ishlatish   va   boshqalar)   yaratish   bilan   bog'liq   bo'lgan   stressli   vaziyatlarning
javobidir,   ammo   hali   ham   ifoda   etuvchi   emas,   balki   refleksiv   shakl.     .     Bu   siz
katarsisga erishish imkonini beradi - salbiy hissiy tajribadan qutulish - agressiya va
boshqa salbiy tuyg'ularni ijtimoiy jihatdan maqbul yo'l bilan ochib beradi, odamlar
sizni bosib o'tadigan fikr va hissiyotlarni amalga oshirishga imkon beradi va asta-
sekin   o'z-o'zini   boshqarish   qobiliyatini   rivojlantiradi.     Bundan   tashqari,   badiiy
terapiya   ijobiy   his-tuyg'ularni   keltirib   chiqaradi,   antipatiyani,   depressiyani,
5 tashabbusning   yetishmasligini   yengishga   yordam   beradi,   faol   hayotiy   pozitsiyani
shakllantirishga yordam beradi.
"San'at   terapiyasi"   atamasi   1938-yilda   A   Hill   tomonidan   ishlatilgan   va   tez
orada   keng   tarqalgan   (Rudestam,   1998).     Dastlab,   har   qanday   san'at   va   ijodiy
faoliyatni   terapevtik maqsadlarda  ishlatishning   turli  usullari   shunday  deb  atalgan.
San'at   terapiyasining   tibbiy   yoki   psixoterapevtik   usullari   tibbiyot   va   psixologiya
sohalarida kuchli kasbiy bilimlarni talab qiladi.
Art-terapiya   psixoterapiyaning   zamonaviy   yo'nalishlaridan   biri   bo'lib,   rus
tiliga tarjima qilinganida "art-davolash" ma'nosini anglatadi. Ushbu atama birinchi
marta 1938 yilda Adrian Xill tomonidan ishlatilgan va tez orada keng tarqaldi.
Ko'pincha, art terapiya san'atning vizual doirasi, ya'ni ko'z bilan ko'riladigan
narsa   deb   tushuniladi.   Ushbu   texnikaning   samaradorligi   shundaki,   u   hissiyotlar
bilan tajriba o'tkazishga, ularni ramziy darajada o'rganishga va ifoda etishga imkon
beradi.   Art   terapiya   -   bu   sizning   ongsizligingizga   sayohat.   Tushlar   singari,   u
odamga qalbining yashirin burchaklarida yashiringan narsalarni ochib beradi.
Art   terapiya   jarayonida   odamning   o'z   travmatik   tajribasi,   tajribasi   va
kasalliklariga   munosabati   o'zgaradi.   Ushbu   psixologiya   metodidan   foydalanish
nimada?
Art terapiya usullari quyidagilarga yordam beradi:
O'z-o'zini tasvirlash va ijobiy o'z-o'zini anglashni shakllantirish;
O'z his-tuyg'ularingizni va his-tuyg'ularingizni o'rganish va ifoda etish;
Muloqot qobiliyatlarini rivojlantirish;
6 Oila a'zolarini hissiy jihatdan yaqinlashtirish;
Oilada va ishda psixo-emotsional stressdan xalos bo'lish;
Ijodiy faoliyatning har xil turlari uchun qobiliyatlarni rivojlantirish;
Ichki potentsialingizni ochib berish.
Bugungi kunda artterapiyaning eng keng tarqalgan turlari quyidagilar:
Art terapiya (Art terapiya) yoki izoterapiya.
Musiqiy terapiya (musiqiy terapiya).
Raqs terapiyasi.
Dramaterapiya.
Ertak terapiyasi.
Biblioterapiya (ijodiy yozuv).
Izoterapiya   va   ertak   terapiyasi   kabi   mashhur   sohalar   haqida   batafsilroq
to'xtalamiz.bu turli ijtimoiy faoliyat sohalariga shaxsni tayyorlashdan iborat bo‘lib,
bunda   asosiy   e’tibor   shaxs   yoki   yaxlit   guruhning   muloqot   va   kommunikativ
faoliyati   sohasidagi   bilimdonlik   darajasini   maqsadga   muvofiq   tarzda   oshirish
jarayonini aks ettirishdir. 
Trening   o‘tkaziladigan   xona.   Har   bir   ishtirokchi   xonada   o‘zini   erkin   his
etishi   uchun   lozim   bo‘lgan   barcha   sharoitlarning   bo‘lishi   treningni   samarasini
ta’minlovchi omillardan biridir. Shuni hisobga olgan holda trening mashg‘ulotlari
o‘tkaziladigan   joy   shinam,   keng,   erkin   harakatlanishga   mo‘ljallangan,   kerakli
anjomlar   bilan   jihozlangan   bo‘lishi   tavsiya   etiladi.   Xonaning   bir   chekkasida
dumaloq shaklda qo‘yilgan stullar, bir chekkasida yumshoq mebel o‘rindiqlari, 2-3
7 dona   stol,   akvarium,   devorda   1-2   dona   manzarali   tasvir   aks   ettirilgan   rasmlar,
imkon   darajasida   chiroyli   manzarali   gullar   bo‘lishi   lozim.   Bulardan   tashqari
mashg‘ulot   jarayonida   foydalanish   uchun   magnitofon,   televizor,   videopleer,
proektor,   kompyuter   jihozlari   bo‘lishi   kerak.   Xonada   ishtirokchilarning   orasiga
to‘siq   bo‘ladigan   ortiqcha   jihozlar   (stol,   stullar)   bo‘lmasligi   tavsiya   etiladi.
Trening   o‘tkaziladigan   xona   albatta   izolyatsiyalangan   bo‘lishi   shart,   ya’ni   hech
kim   ularni   bezovta   qilishi   mumkin   emas   va   ular   ham   boshqalarga   halakit
bermasligi   kerak.   Chunki   trening   mashg‘ulotlari   hissiyotlarga   boy   jarayon
hisoblanib, aynan bunday holatda kimningdir oddiygina eshikni  chib qarashi  ham
ishtirokchilarni bu hisiyotdan chiqarib yuborishi, ularning diqqatining bo‘linishiga
sabab   bo‘lishi   mumkin.   Bundan   tashqari   guruhdagi   doimiy   bahs-munozaralar,
o‘yin   va   mashqlar   natijasi   bo‘lgan   shovqin   atrofdagilarga   xalaqit   berishi   kerak
emas.   Bunday   sharoitlar   yaratish   har   bir   trener   uchun   imkon   darajasidan   kelib
chiqadi. Shuning uchun bunday xonaga ega bo‘lmagan holatlarda trening o‘tkazish
mumkin   emas   degan   xulosaga   kelmaslik   lozim.   Oddiy   xonalarda   ham   guruh
a’zolarini   doira   shaklida   joylashtirilgan   stullar   qo‘yib   trening   mashg‘ulotlar   olib
borilishi holatlari bo‘ladi. Ya’ni trening jarayonida asosiy e’tibor ishtirokchilarning
doira   shaklida   o‘tirishiga   qratlishi   kerak.   Doira   shaklida   o‘tirishning   afzalligi
shundaki, hamma ishtirokchilar bir-birining borligini his qilishi va bir-birini ko‘rib
turishiga imkoniyat yaratiladi. Bu esa ishtirokchilarda bir-biriga e’tiborni orttirish
bilan birga mashg‘ulotlarga  diqqat  bilan  munosabatda  bo‘lish  hissini,   shuningdek
o‘zaro   ishonch,   o‘zaro   qiziqish   kabi   xususiyatlarni   vujudga   keltiradi.   Bundan
8 tashqari,   doira   shaklida   o‘tirish   boshlovchi   va   ishtirokchilar   orasida   erkin
muloqotda   bo‘lish   imkoniyatini   yaratadi.   Ayniqsa,   o‘smirlar   guruhi   bilan
ishlaganda,   ular   qarshisida   o‘qituvchining   bo‘lmasligi   o‘smirlarda   haqiqiy
tenglikni his etishga yordam beradi. Bu orqali guruh a’zolarining haqiqiy ijtimoiy
tengligini ta’minlovchi psixologik muhit (iklim) yaratiladi.  
Ba’zi   trening   xonalari   oddiy   gilamlar   to‘shalgan   va   ishtirokchilar
gilamlarning   ustida   o‘tirgan   holda   mashg‘ulotlar   tashkil   etiladigan   holatlar   ham
bo‘ladi. Trening jarayonida guruh a’zolari soni 8-10 kishidan 19-20 gacha bo‘lishi
ma’qul variant hisoblanadi. Eng ideal, ya’ni trener uchun ishlash yengil va yuqori
samaraga erishish mumkin bo‘lgan guruh 13-15 kishidan iborat bo‘lgan guruhdir.
Ishtirokchilarning   ko‘payib   ketishi   o‘zaro   ishonch   muhitining   tarkib   topishiga
xalaqit berishi mumkin. A’zolari kam bo‘lgan alohida guruhlarda esa ishtirokchilar
bir-birlaridan   tez   zerikishlari   ehtimoli   mavjud.   13-15   kishilik   guruhda   guruh
a’zolari   va trener  bir-birlarini   tezroq tushunadilar   va  ularning  axillashishlari   oson
kochadi.  
Lekin   ba’zi   treninglar   tavsiya   etilgan   sondan   ko‘proq   kishilar   bilan
mashg‘ulot o‘tishga ham to‘g‘ri kelib qoladi. Agar guruhda ishtirokchilar soni 25
kishidan   ortib   ketsa   dastur   va   mashqlar   ishtirokchilarni   bir   necha   guruhlarga
bo‘lgan holda o‘tkaziladi, ammo bunda ko‘p vaqt talab etiladi va ishtirokchilarning
diqqati   bo‘linadi.   Aynan   psixologik   trening   uchun   bunday   hol   tavsiya   etilmaydi,
chunki   bu   kutilgan   natijaga   erishishga   halaqit   beradi   va   ishtirokchilarning
noroziligiga oli kelishi mumkin. 
9 Treningda   ishtirokchilarning   jinsi   masalasi   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
Ishtirokchilar orasida ayol va erkaklar soni imkoni boricha teng bo‘lishi kerak. (7ta
ayol   6ta   erkak,   yoki   6ta   ayol   9ta   erkak).   Chunki   qaysidir   jins   vakilining   ko‘p,
qaysinisiningdir kam bo‘lishi guruhning o‘zaro erkin munosabatda bo‘lishi va ular
orasida   ishonch   muhitining   vujudga   kelishiga   xalaqit   berishi   mumkin.   Bundan
tashqari   guruhda   erkaklar   sonining   ko‘p   bo‘lishi   (10ta   erkak   5ta   ayol)   olib
borilayotgan   bahs-munozaralarda   erkaklarcha   munosabatning   ustun   bo‘lishiga,
aksincha holat (12 ayol 4-5ta erkak) esa ayollarga xos fikrlarning ustunlik qilishiga
olib   kelish   ehtimolini   oshiradi..     Trening   ishtirokchilarining   yoshi   iloji   boricha
taxminan teng bo‘lishi, ya’ni ular orasidagi farq 4-5 yoshni tashkil etishi maqsadga
muvofiq.   Alohida   qayd   etish   lozim,   45-50   yoshdan   kattalar   uchun   trening   juda
katta va ahamiyatli ta’sirga ega bo‘lmasligi va ular kutganchalik natija bermasligi
ham mumkin.
  Trening   mashg‘ulotlarining   davomiyligi   quyidagicha   bo‘lishi   maqsadga
muvofiq: 
1. Haftasiga 4-5 kun 8 soatdan (orada 1 soat, 30 minut tanaffus beriladi).  Bu
eng samarali natija beradi.  
2. Haftasiga 2-3 kun har kuni 4-5 soat. Samarali natija beradi. 
3. Haftasiga 1 kun 3-4 soatdan. Kamroq samara berishi kutiladi.  
10 Har   qanday   trening   trenerning   qisqacha   informatsiya   berish   bilan
boshlanadi.   Bunda   u   treningning   maqsadi,   vazifalari,   shuningdek,   ishtirokchilar
egallashi mumkin bo‘lgan natijalar haqida gapiradi. Ya’ni ishtirokchilarga trening
haqida   tushuncha,   uning   qanday   tashkil   qilinishi,   o‘tkazilishi   va   ishtirokchilar
trening   oxirida   qanday   natijalarga   erishishi   mumkinligi   tushuntiriladi.   Trening
mashg‘ulotlarini tashkil etishda yana quyidagi holatlarni ham hisobga olish lozim.
Psixologik   trening   mashg‘ulotlarida     (nogironlar   bilan   o‘tkaziladigan   maxsus
treninglarni   hisobga   olmaganda)   tashqi   jismoniy   kamchilikga   ega   bo‘lgan   va
psixik   holatida   buzilishlar   bo‘lgan   kishilar   ishtirok   etmasligi   lozim.   Negaki,
bunday   holatlarda   aynan   ana   shunday   kamchilikka   ega   bo‘lganlarda   aks   ta’sir
bo‘lishi   ehtimoli   kuchliroqligi   har   qanday   mutaxassis   uchun   tushunarli   bo‘lsa
kerak.   Treningda   muammosi   bir   xil   bo‘lgan   odamlarni   to‘plash   kerak.   Trening
ishtirokchilari iloji boricha bir-biriga notanish bo‘lishlari lozim. Har bir ishtirokchi
o‘zi   uchun   o‘zi   pul   to‘lashi   shart.   Bu   esa   ishtirokchilarning   treningda
qatnashishidagi   tashkiliy   jarayonlarda   yordam   beradi   va   ularning   motivatsiyasini
kuchaytiradi.   Rasmiylashgan   guruh   bo‘lishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   lozim.   Trenerdan
auditoriya erkin bo‘lishini ta’minlash va auditoriyani yaxshi bilish talab etiladi.
11 II BOB. ART TERAPIYA TRENINGI AHAMIYATI.
2.1. Art terapiya treningi ahamiyati.
Zamonaviy   psixologik   adabiyotlarda   hamda   bu   sohadagi   mutaxassislar
orasida   trening   atamasi   juda   ko‘p   ishlatilmoqda.   Trening   ingliz   tilidan   olingan
bo‘lib,   “mashq   qilish”,   “takrorlash”   ma’nolarini   bildiradi.   Psixologik   trening
xaqida   gap   ketganda,   bu   atama   ko‘pchilik   tomonidan   “muammolarni   yechimi
topiladigan   mashg‘ulot”   sifatida   qabul   qilinadi.   Aslini   olganda   trening
mashg‘ulotlari kishilarning muammolarini hal qilmaydi, balki shu muammolarning
asosini tahlil qila olish uchun lozim bo‘lgan ko‘nikma va malakalarni hosil qiladi.
Ya’ni TRENING – shaxsda mavjud bo‘lgan yoki vujudga kelishi mumkin bo‘lgan
muammolarni hal qilish uchun zarur bo‘lgan ko‘nikma va malakalarni hosil qilish
maqsadida  turli xil o‘yin va mashqlar orqali o‘tkaziladgan mashg‘ulot hisoblanadi.
Treningga  ta’rif   berish  yoki   uni  tushuntirishda  turli  mualliflar   tomonidan  turlicha
yondashuvlar keltirilgan bo‘lsada, ularning aksariyati trening mashg‘ulotlari o‘yin
va   mashqlar   orqali   amalga   oshirilishiga   va   trening   jarayonida   ko‘nikma   va
malakalar hosil etilishiga e’tibor qarataganlar.  
Jumladan,   O.Gorbushina   “Trening   –   bu   shaxsni   o‘zgartirishga   qaratilgan
hissiyotlarga   boy   bo‘lgan   mashg‘ulotdir”,   deb   ta’riflaydi.       Trening   shuningdek
tashkilotni   rejalashtirilgan   faolligini   oshirish   uchun,   kasbiy   bilimlarni   oshiruvchi,
ko‘nikmalarini yaxshilashga yo‘naltirilgan yoki tashkilotning maqsadli faoliyatlari
talablariga   mos   keluvchi   attityudlar   modifikasiyasi   va   jamoaning   ijtimoiy   xulq–
atvorini   tuzatish   uchun   zarurdir.   Psixologiya   tarixida   trening   o‘qitishning   keng
12 tarqalgan   shakli   faol   ijtimoiy-psixologik   treninglardir.   L.A.Petrovskaya   ijtimoiy-
psixologik treningga ta’rif berar ekan, uni quyidagicha izohlaydi:  
“Trening   –   shaxslararo   munosabatlardagi   bilimlar,   ijtimoiy   ustanovkalar,
ko‘nikma   va   tajribalarni   rivojlantirishga   qaratilgandir,   shuningdek,   muloqotda
kompetentlikni rivojlantirish vositasi hamdir”.  G.A.Kovalev ijtimoiy – psixologik
treningni  ijtimoiy  psixologik  o‘qitishning   ijtimoiy  didaktik  aktiv  yo‘nalishdir   deb
ataydi.
Izoterapiya... Ushbu sohada, yuqorida ta'kidlab o'tilganidek, tasviriy san'at -
rasmning   barcha   turlari,   mozaikalar,   kollajlar,   bo'yanish,   bodibilding,   niqoblar,
modellashtirishning   barcha   turlari,   qo'g'irchoqlar,   fotosuratlar   va   boshqa   ko'plab
narsalar   mavjud.   Bu   juda   ko'p   sonli   texnik,   texnik   va   texnikaga   ega   bo'lgan   eng
rivojlangan yo'nalish.  Aynan chizilgan  rasmdan  boshlab  psixoterapevtik yo'nalish
sifatida   artterapiya   tarixi   boshlandi.   Izoterapiyaning   afzalliklari   -
kontrendikatsiyalarning   yo'qligi,   nisbatan   qulay   foydalanish,   materiallarning
boyligi,   boshqa   har   qanday   psixoterapiya   sohalari   bilan   birgalikda   foydalanish
qobiliyati.
Ko'p   odamlar   rasm   chizishdan   qo'rqishadi,   shuning   uchun   psixolog
mashg'ulotlarida ko'pincha quyidagi so'zlarni eshitadilar: "Men chizolmayman!"
Bu   ko'pincha   maktabdan   boshlab   o'z   faoliyatimizni   doimiy   ravishda
baholashga   odatlanib   qolganligimiz   bilan   bog'liq.   Lekin   men   xursand   bo'lishga
shoshildim - hech kim sizning ishingizga baho bermaydi. Art-terapiya sizning his-
tuyg'ularingizni ifoda etish, o'zingiz haqida rasm chizish orqali aytib berish uchun
13 kerak.   Va   buning   uchun   qo'lingizda   cho'tkani   qanday   tutishni   o'rganish   kifoya.
Men   hatto   chizish   qobiliyati   jarayonga   xalaqit   berishi   mumkin,   deyman,   chunki
tasvirning   to'g'ri   texnik   bajarilishi   haqiqiy   his-tuyg'ularni   yashirishi   mumkin.
Shuning uchun, jur'at eting - siz nafaqat terapevt mashg'ulotlarida, balki uyda ham,
yurak   qiyin   bo'lganda   yoki   aksincha,   rasm   chizishingiz   mumkin,   va   his-
tuyg'ularingizni   ifoda   etadigan   odam   yo'q.   Faqat   bo'yoqlar   bilan   bo'yash
kerakligini   eslash   muhimdir.   Bo'yoq   bilan   rasm   chizish   qalamga   qaraganda
qiyinroq,   chunki   chizish   jarayonini   boshqarish   ancha   qiyin,   demak,   hissiyotlar
yaxshiroq ishlangan.
Boshqa   yo'nalish,   ertak   terapiyasi   Uning   yoshidan   qat'i   nazar,   ichki   bolani
tarbiyalash,   inson   qalbini   rivojlantirish   jarayoni.   Ertak   yordamida   siz   nafaqat
qalbingizda   sodir   bo'layotgan   narsalarni   ko'rish   va   tushunish,   balki   ertakning
oxirini   ham   o'zgartirishingiz,   uni   yanada   baxtli   qilishingiz   va   shu   bilan
hayotingizni o'zgartirishingiz mumkin.
Odatda,   ertak   terapiyasining   quyidagi   turlari   ajratiladi:   tanlangan   yoki
tuzilgan ertakni tahlil qilish va talqin qilish, ertak arxetipidan foydalanish, ertaklar
(bibliotterapiya),   meditatsion   ertaklar,   sahnada   ertak   o'ynash,   ertak   chizish,   ertak
sayohati, qo'g'irchoqlar.
Ertak   terapiyasida   turli   janrlar   qo'llaniladi:   masallar,   ertaklar,   afsonalar,
dostonlar,   dostonlar,   afsonalar,   ertaklar   va   latifalarning   o'zi.   Shuningdek,
zamonaviy   janrlardan   foydalaniladi:   detektiv   hikoyalar,   romantik   romanlar   va
fantaziya. Har bir inson o'z qiziqishiga mos janrni tanlaydi.
14 Art   terapiya  yakka   tartibda  ham,   guruhda   ham   yaxshi   ishlaydi.   Ushbu   usul
ko'pincha   homilador   ayollar   bilan   ishlashda   qo'llaniladi,   chunki   hissiyotlarning
bevosita namoyon bo'lishi  kelajakdagi onaga zarar etkazishi  mumkin, o'z bolaligi
bilan ishlashda, qachonki bolalik jarohatlari xotiradan o'chiriladi va faqatgina rasm
chizish ularni eslab qolishga yordam beradi va hissiy stressni engillashtirish zarur
bo'lganda   travmalarga   bo'lgan   munosabatni   o'zgartiradi.   Bolalar   va   kattalar   bilan
ishlashda   qo'rquvni   tasvirlash   qog'ozga   o'tkazilganda   qo'rquvni   chizish   texnikasi
qo'llaniladi,   so'ngra   bu   qo'rquvni   chizgan   kishi   xohlagan   narsani   rasm   bilan
bajaradi.
Art-terapevt qanday ishlaydi?
Aspirantura darajasiga ega bo'lgan art-terapevtlar   Art terapiya . Ushbu kasb g'amxo'r 
kasblarga kiradi.   Shu tarzda, artterapiya ikki yo'nalishni birlashtiradi: psixologiya 
vaSan'at . Psixologiya inson ongi va xulq-atvori, uning jarayonlari va rivojlanishi haqidagi 
bilimlarga hissa qo'shadi.
San'at haqidagi bilimlar muhimdir, chunki art-terapevt o'z bemorlari bilan ishlash uchun 
turli xil vositalar va texnikadan foydalanadi (rasm, rasm, dramatik san'at, fotosurat, 
haykaltaroshlik va boshqalar).
Art-terapiyaning afzalliklari
Art-terapiyaning eng muhim jihatlarini o'rganib chiqib, quyida biz umumiy 
tarzda qisqacha bayon qilamiz   art terapiyaning foydalari :
 Bu odamga his-tuyg'ularini, fikrlarini va his-tuyg'ularini ifoda etishga 
imkon beradi, shuning uchun u ozod bo'lish usuli sifatida ishlaydi.
 Bu o'zlarini ifoda etishda va muloqot qilishda qiynalayotgan 
odamlarga yordam berishning samarali usuli.
 Bu hissiy o'z-o'zini anglashga va xatti-harakatlarni tartibga solishga 
yordam beradi.
 Bu reabilitatsiya, ta'lim va ruhiy salomatlik kabi sohalarda foydalidir.
15  Hayot sifatini yaxshilashga yordam beradi.
 Bu hissiy, jismoniy, vosita yoki ijtimoiy moslashuv muammolaridan 
aziyat chekadigan odamlar bilan juda samarali.
 Bu Daun sindromi, Altsgeymer va Autizm bilan og'rigan odamlarda 
foydalanish uchun foydalidir.
 O'qish qobiliyati cheklangan bolalar va o'spirinlar bilan ishlaydi.
 U fobiyalarni davolash uchun ishlatilishi mumkin.
 Stress va xavotirni kamaytiradi.
 Diqqat etishmasligi giperaktivlik buzilishi (DEHB) alomatlarini 
yaxshilashga yordam beradi.
 Bu ovqatlanish buzilishida va tana qiyofasida juda samarali.
 U giyohvandlikni davolash uchun samarali qo'llaniladi.
 O'z-o'zini hurmat qilishni kuchaytiradi va depressiya bilan og'rigan 
bemorlarga yordam beradi.
 Bu o'lik kasal bemorlarga yordam berish uchun samarali ekanligi 
isbotlangan.
O'zingiz   uchun   har   qanday   artterapiya   turini   tanlaysiz,   siz   bolalikka,
insonning   eng   zukko   holatiga   sayohat   qilasiz.   Ya'ni,   siz   har   doim   eng   qiyin
vaziyatdan   chiqish   yo'lini   topishingiz   va   hayot   deb   nomlangan   notinch   daryoda
yo'l topishingiz mumkin bo'lgan holatda.
  Zo'ravonlikka   duch   kelgan   yoki   boshqa   travmatik   jarohatlar   olgan   bolalar
va   kattalar   bilan   Art   terapiya   xizmati   o'zining   afzalliklariga   ega.     K.   Tisdale
nazariyasiga ko'ra, badiiy-terapevtik ishning vazifasi guruh a'zolarini ilgari amalga
oshirilmaydigan tajribalar orqali o'rganish, ularni oldin yoki ongsiz harakatlarning
mantig'ini   va   sabablarini   aniqlash   uchun   rag'batlantirishdir.     O'zini   va   o'z
shaxsiyatining   boshqalarga   ta'sirini   yaxshiroq   tushunadigan   odam   o'z   xatti-
harakatlarini buzayotganini anglash qobiliyatini oshiradi (Kopytin, 2000).
16 San'at   terapiyasida   diagnostika   va   haqiqiy   terapiya   jarayoni   bir   vaqtning
o'zida o'ziga xos o'z-o'zidan paydo bo'lgan ijodkorlik sharoitida amalga oshiriladi.
Natijada, ishda ishtirok etgan tomonlar o'rtasida hissiy va ishonchli munosabatlarni
o'rnatish osonroq bo'ladi (Sobchik, 2003).
  Terapevtik   chizmada   diagnostika   holati   kamroq   seziladi;     qoida   tariqasida
har qanday yoshdagi ishtirokchilar buni bilishmaydi, bu mudofaa reaktsiyalarining
kuchini pasaytiradi.
  Guruhdagi   badiiy-terapiya   ishi   uchun   birinchi   navbatdagi   vazifalar
quyidagilardir:
  -   o'zaro   kelishuv,   yaxshi   niyat,   xavfsizlik,   o'zaro   yordam,   hissiy   qo'llab-
quvvatlash muhitini yaratish;
  -   har   bir   ishtirokchining   o'ziga   xos   ijodkorlik   bilan   o'zini   tanishtirishga,
aloqalar   va   hissiy   munosabatlarni   ifoda   etish,   taklif   qilinadigan   mavzularni
muhokama qilish, fikr-mulohazalarni taqdim etish, o'z-o'zini tahlil qilish va guruh
holatini tahlil qilish;
 - o'zaro ta'sirning muhim guruh normalarini shakllantirish, ijtimoiylashuvni
rivojlantirish, shaxslararo munosabatlarni takomillashtirish.
  Bunday   guruhlarni   yaratishda   dastlabki   ishni   bajarish   tavsiya   etiladi:
yuzma-yuz   maslahat,   psixoterapiya,   advokatlar   bilan   uchrashuvlar.     Zo'ravonlik
qurbonlari   bilan   ishlashda   badiiy   terapiya   texnologiyalaridan   foydalanadigan
mutaxassis   psixologik   xavfsizlik   muhitini   yaratishga   alohida   e'tibor   berishga
majburdir.     Hech   qanday   holatda   ijodiy   vazifalar   to'g'ridan-to'g'ri   mijozlarning
17 muammolariga bevosita ishora qilsa yoki bilvosita ishora qilmasa, ular mo''jizaviy,
ramziy, proektiv shaklda shakllantirilishi kerak.
Odatdagidek, faoliyat "trikotaj" yoki "o'z davlatingizni jalb qilish" kabi engil
isish mashqlari bilan boshlanadi.  Ushbu metodlar bo'yoqlardan qo'rqish va qog'oz
varag'ini olib tashlash.   Shundan so'ng, darsning asosiy tartibi taklif qilinadi - faol
ishtirok   etishni   talab   qiladigan   hikoya.     Badiiy   tasvirlarni   muhokama   qilish,
asosan,  tajribalar  va uyushmalarning chizmalarga og'zaki  so'zlashuvidir.    Bu erda
asosiy   vazifalar   -   ayollarning   mavqeini   mustahkamlash,   aybdorlik   bilan   harakat
qilish,   qo'rquv,   g'azab   qilish,   o'zini-o'zi   hurmat   qilish,   jismoniy   va   ruhiy
salomatlikni tiklash uchun resurslarni qidirish, kelajak bilan ishlash.
  Guruh   me'yorlarini   muhokama   qilayotganda,   bir-biriga   nisbatan   sud
qarorlari   bilan   bog'liq   bo'lmagan   hukmlar   va   har   birining   mahsulotlari   haqida
munozara qilinadi.  Quyidagi qoidalar ham taklif qilinmoqda: agar xohlasangiz, siz
o'zingizning   ishingiz   haqida   sharh   bera   olmaysiz   yoki   umuman   hech   qanday
mashqdan   voz   kechishingiz   mumkin.     Guruh   gullar,   akvarellar,   gouache,   eskirib
qolgan qalam, rangli  qog'oz, kollajlar  uchun jurnallar  va boshqa  materiallar  bilan
bezatilgan   pastel   bo'yoqlardan   foydalanishlari   mumkin.     Agar   muallif   ishni
yoqtirmasa,   boshqa   varaqni   olishingiz   va   boshlashingiz   mumkin.     Har   bir
ishtirokchining   o'z   ish   staji   bo'lishi   kerakligi,   bu   erda   ishlash   butun   davr
mobaynida saqlanishi kerak.   Ba'zi mashqlarni ikki marta bajarish mumkin: guruh
boshida   va   oxirida.     Maxsus   terapevtik   va   hissiy   ta'sir,   bir   ayol   o'zini   eski
papkalarni bir papkada topganda va ularni yangilar bilan taqqoslaganda erishiladi.
18 Sinflarning   har   bir   tsikli   jarohatlanish   va   guruh   dinamikasining
xususiyatlarini hisobga olgan holda o'z mantig'iga ega.
  Kurs   mashg'ulotlarining   boshida   guruhga   hisobot   beradigan   haftaning   uch
soatiga   beshdan   yetti   haftagacha   darslar   o'tkazish   tavsiya   etiladi.     Agar   so'ralsa,
kelgusida terapiya kurslarining navbatdagi siklida ishlay olasiz.
  Darsda   ishtirokchilar   o'zlarining   chizmalarini   muhokama   qilishadi,   bir
tomondan,   boshqa   ishtirokchilardan   shu   kabi   his-tuyg'ularni   ko'rish   imkoniyatini
beruvchi   ayol   maslahatchi   guruhning   a'zolari   ushbu   mavzularni   muhokama
qilishlari   uchun   aybdorlik,   yordamsizlik,   umidsizlik   va   boshqa   davlatlar   haqida
gapirishga   imkon   beradi.     Ishtirokchilar   o'rtasidagi   muloqotni   yengillashtirish
uchun, har bir darsning boshida, vizual san'at orqali sinflarga kelgan murakkab his-
tuyg'ularni   ifoda   etish   imkoniyatini   berish   kerak:   bu   mashqlar   shikastlanish
tajribasiga bevosita daxldor emas, balki ayolning xotirjam bo'lgan paytlarida hayot
va vaziyatlarni nazarda tutadi   .   Ushbu mashqlarni ko'zlaringiz bilan yopiq, chap
qo'lingiz bilan musiqiy asbobi  ostida bajarishingiz mumkin, ular odatda ayollarga
o'xshab, ularga yanada kuchliroq bo'lishga yordam  beradi.   Sinf  boshida guruhlar
birlashuvidagi   mashqlar,   agar   bir   katta   qog'oz   varag'i   guruhining   ishtirokchilari
fikrlarini,   masalan,   xavfsizlik   to'g'risida   birlashganda,   mos   keladi.     Guruh   ishi
bo'yicha   kutish   ham   rasm   yordamida   ifodalanishi   va   keyin   muhokama   qilinishi
mumkin.
Qo'rqish   bilan   ishlayotgan   ayollar   grafika   darajasida   yuksalish   darajasiga
ko'ra   tartibga   solingan   qo'rquv   piramidasini   yaratadilar,   har   bir   qo'rquvga   boshqa
19 rang   beriladi.     Guruhdagi   ko'plab   ayollar   o'z   xavfsizligi   va   bolalar   xavfsizligi,
qashshoqlik   qo'rquvi,   yolg'izlik   qo'rquvi,   erkaklar   bilan   muloqot   qilish   qo'rquvi
bilan   bir   xil   qo'rquvga   ega.     Har   bir   ayol   guruhning   barcha   a'zolari   shu   kabi
shikastlanishlarga duch kelganini biladi.
  Oiladagi   zo'ravonlikka   duch   kelgan   ayollar   qarindoshlari,   farzandlari,
hamkasblari   bilan   munosabatlaridan   bezovta   bo'ladilar   va   ular   ko'pincha   hissiy
izolyatsiya qilishadi.   Do'stga nisbatan his-tuyg'ular qo'rquv va g'azabdan sevgiga
va hatto sevgiga bog'liq.
  Ba'zi   ayollar   sherikni   jazolashni   istaydilar,   ba'zilari   o'zini   tutish   bilan
jazolaydi, deb hisoblaydi.  Sinf xonasida ayollarning his-tuyg'ularini ifoda etishlari
va ularni  qabul qilishlariga yordam  berishlari  kerak, chunki  ko'pchilik g'azabning
ifodasidir   qabul   qilinishi   mumkin   bo'lmagan   xatti-harakatlar   deb   hisoblaydi.
Ushbu blokda ular bilan ishlashni muhokama qilishda katta rol o'ynaydi.
  Guruhdagi   ishtirokchilarning   maqbul   soni   uch   dan   o'n   besh   kishiga   to'g'ri
keladi.
  Art-terapiya   maydoni   ishning   mazmuni   va   mazmuniga   muvofiq   tashkil
etiladi.     Sinflar   tizimli   yoki   tizimli   bo'lishi   mumkin.     Birinchidan,   mavzu   yoki
rasmiy   vositalar   xarakterli.     Shu   bilan   birga,   ijodiy   faoliyat   mazmuni,
homiladorlikning   amalga   oshirilish   shakli,   ishning   tezligi   ishtirokchi   tomonidan
belgilanadi.  Yapılandırılmamış sinflarda ishtirokchilar mustaqil ravishda mavzuni,
materiallarni, asboblarni tanlashadi.
20 Sinflar  ko'pincha  musiqa,  qo'shiq,  harakat,  raqs,  drama,  she'riyat,  hikoyalar
yozadi va boshqalardan foydalanadi. Ijodiy tergovning turli usullarini birlashtirgan
bunday san'at turlari ko'pincha multimediya deb ataladi.
  Har   bir   darsning   strukturasini   ikki   asosiy   qismga   bo'lish   mumkin.
Birinchisi   og'zaki   bo'lmagan,   ijodiy,   tuzilishga   ega   emas.     O'zini   ifodalashning
asosiy vositasi - rasm (rasm).  Ikkinchisi og'zaki, sezgir va rasmiy ravishda yanada
tuzilgan.  Bu yaratilgan ijod va uyushmalarning og'zaki talqinini o'z ichiga oladi.
 Kasbiy tuzilishi (asosiy bosqich)
  Bosqichlar   shartli   ravishda   ajratiladi.     Ularning   soni   ishtirokchilarning
maqsadi, mavzusi va ish stavkasiga qarab farq qilishi mumkin.
  Xususiylashtirish.     Darslarning   boshlanishi   -   bunyodkorlik   ustozi.     Ushbu
bosqichning   maqsadi   ishtirokchilarni   spontan   badiiy   faoliyat   va   guruh   ichidagi
muloqotga tayyorlashdir.  Bu erda o'yinlar, motorlar va raqs mashqlari, oddiy ingl.
Texnikalar   qo'llaniladi:   masalan,   turli   matnli   matnlar,   yopiq   ko'zoynak   texnikasi,
avtograflar, layn relyeflari.   Ushbu mashqlarni bajarayotganda aqlni nazorat qilish
kamayadi va gevşeme boshlanadi.
  Vizual,   tovushli,   kinestetik   hissiyotlarning   aktualizatsiyasi.     Bu   yerda   siz
musiqa va raqs terapiyasi elementlari bilan birgalikda chizishni ham ishlatishingiz
mumkin,   bu   sizning   muammolaringiz   va   his-tuyg'ularingiz   haqida   og'zaki
bo'lmagan   tilda   gapirishga,   his-tuyg'ularingizni   tushunish   va   tahlil   qilishni
o'rganishga   imkon   beradi.     Tasviriy   san'at   mahsuloti   muallifning   halokatli,
21 tajovuzkor   tendentsiyalarini   pastga   suradi   va   shu   bilan   ularning   haqiqiy   ta'siriga
ta'sirini kamaytiradi.
Shaxsiy   grafik   ish   (mavzuni   ishlab   chiqish).     Ushbu   bosqichda   shaxsiy
ijodkorlik   hissiyotlarni,   muammolarni   va   tajribalarni   o'rganish   uchun   ishlatiladi.
O'z-o'zidan   paydo   bo'ladigan   ijodkorlik   bilan,   qo'rquv,   orzu,   ichki   qarama-
qarshiliklar,   erta   bolalik   xotiralari,   shu   jumladan,   barcha   bilish   jarayonlarida   aks
ettirilgan.
  Ushbu   bosqichlarning   oxirgi   ikki   mahsulotidan   bevosita   tashxis   qo'yish
uchun   foydalanish   mumkin.     Shunday   qilib,   muallif   haqida   ba'zi   bir   qo'shimcha
ma'lumotlarni   loyihalarni   taniqli   proektiv   metodlarning   aniq   belgilangan
mezonlariga   muvofiq   izohlash   orqali   olish   mumkin.     Biroq,   oddiy
o'xshashliklardan va shoshilib xulosa qilishdan qochish kerak.
  Og'zaki va og'zaki bo'lmagan muloqotni faollashtirish.   Ushbu bosqichning
asosiy   vazifasi   guruh   ichidagi   aloqa   uchun   sharoit   yaratishdir.     Har   bir
ishtirokchiga   o'z   ishini   namoyish   etish   va   ijodiy   jarayonda   bo'lgan   fikrlarini,
hissiyotlarini, uyushmalarini aytib berish taklif etiladi.  Ishtirokchining ochiqligi va
oshkoralik   darajasi   guruhdagi   ishonch   darajasiga,   badiiy-terapevtga   va   mijozning
shaxsiy   xususiyatlariga   bog'liq.     Agar   biror   sababga   ko'ra   u   gapirishdan   bosh
tortsa, siz turib olmaysiz.
Siz ishtirokchilarni rasmlari haqida hikoya qilish uchun taklif qilishingiz va
unga nom berishingiz mumkin.  "Menga o'xshagan odam bor bo'lganidan keyin ..."
degan   so'z   bilan   hikoya   boshlashingiz   mumkin.   Bu   so'zlar   og'zaki   so'zlashuvni
22 osonlashtiradi   va   projektoriya   va   identifikatsiyalashning   samarasini   oshiradi.
Ishtirokchining hikoyasiga ko'ra, u kimni tanqid qilsa, kimni yaxshi ko'rsa, kimga
yoqadiganligini   tushunishi   mumkin.     Shu   sababli,   o'zi,   uning   qadriyatlari   va
manfaatlari, boshqalar bilan bo'lgan munosabatlari haqida fikr yuritish qiyin emas.
 Kichik guruhlarda ishlash.  Ishtirokchilar bir hiyla-nayrang bilan chiqishadi
va kichkina sahna ko'rinishlarini qo'yishadi.
Tarjimalarda shikastlanish tajribasi katsarisga, noxush his-tuyg'ularga sabab
bo'ladi.
 Qayta tahlil.  Ushbu so'nggi qadam xavfsiz muhitda tahlilni o'z ichiga oladi.
Bu   erda   ko'pincha   o'zboshimchalik   bilan   "o'zaro   davolanish"   elementlari   mavjud
bo'lib,   ular   yaxshi   xulq-atvor,   ijobiy   munosabat,   qo'llab-quvvatlanadi.     Hissiy
issiqlik,   mehr-muhabbat   va   g'amxo'rlik   muhiti   har   bir   guruh   a'zolariga
muvaffaqiyat   tuyg'usini   his   etish   imkonini   beradi.     Ishtirokchilar   o'zlarini   hurmat
qilish   va   o'zlarini   qabul   qilish   borasida   ijobiy   tajribaga   ega   bo'lib,   o'zlarining
hurmat-e'tiborini kuchaytiradi, I-tasvir asta-sekin o'zgartiriladi.
Dars  oxirida  har  bir   va  har   bir  kishining   muvaffaqiyatini   alohida  ta'kidlash
kerak.
  San'at   terapiyasi   nazariyasi   haqida   ko'proq   ma'lumotni   "Guruh
psixoterapiyasi" (Rudestam, 1998) ishida topish mumkin.
 Diagnostika texnikasining namunalari
 Taklif etilayotgan metodlar turli muammolar va barcha yosh guruhlari bilan
ishlash   uchun   mos   keladi:   boshlang'ich   maktab   o'quvchilaridan,   etti   yoshdan
23 boshlab   kattalar   va   qariyalarga.     Ular   shaxsiy   sanat   terapiyasida   foydalanish
mumkin.
 Texnik 1. "Men kimman?"
 Ishtirokchilarga "Men kimman?" Degan savolga kamida o'nta og'zaki javob
berish   taklif   etiladi.   O'z-o'zidan   tuzilgan   naqsh   bilan   birgalikda   -   men   tasvirni
suratga olish va unga nom berish.  Ishni bajarishning ikkita usuli og'zaki va og'zaki
bo'lmagan   xususiyatlarni   solishtirish   imkonini   beradi,   bu   psixikaning   ongli   va
ongsiz tomonlarini o'zaro ta'sirini aks ettiradi.
 Texnik 2. "Apple"
 Aksariyat odamlar o'z hayotlarida kamida bir marta daraxtdan olma olib yeb
ko`radi .Tasvir ularning tasavvurida mavjud.  Bu san'at terapevtlari L. Gantt va K.
Tabon (Lebedeva, 2003) tomonidan ishlab chiqilgan uslubning asosi.   Odatda, bu
proektiv texnik tasvirni tahlil qilishni o'z ichiga oladi.
  Materiallar:   A4   qog'oz,   namat   qoldiqlari   yoki   qalamlarning   to'plami   (12
rang, shu jumladan kulrang va qora).
"Daraxtdan olma olayotgan odamni his qiling" topshirig'i bo'yicha topshiriq
- ishtirokchilarga yuqori darajadagi erkinlik beradi va taklif etilgan vaziyatni iroda
bilan taqqoslash imkonini beradi.  Bu degani, muammoni hal qilish darajasi, aslida,
rassomning o'zi  chizishga bog'liq.   Misol  uchun, mos balandlikdagi  daraxtni  juda
kam miqdorda o'sadigan va yetarli balandlikda bo'lgan bir olma bilan chizishingiz
mumkin.
24 XULOSA
  Rasmiy   ravishda   turli   xil   suratlar   rasmiy   ravishda   quyidagi   xususiyatlarga
ko'ra tasniflanishi mumkin:
 - ko'rsatma (odam, daraxt, olma) bilan ko'rsatilgan ob'ektlarning mavjudligi,
ushbu obyektlarning suratining to'liqligi yoki qismanligi;
 - harakat rejasiga ko'ra (tasvirlangan narsa - harakatga tayyorgarlik, ishning
o'zi yoki yakuniy natijasi;
  -   Natijada   (maqsadga   erishish   uchun   odam   qanday   harakatlarni   amalga
oshiradi, natija qancha muvaffaqiyatli bo'ladi - olma olinganmi?).
  Rasmni   bunday   tahlil   qilish   qarorlarni   qabul   qilishning   muayyan   uslubini
o'z ichiga olgan maqsadlarga erishishning ustun usullari yoki maxsus strategiyalar
haqida   fikr   beradi.     Bu,   o'z   navbatida,   boshqa   yutuqlar   bilan   bir   qatorda   boshqa
odamlar bilan hamkorlik natijalarini ham belgilaydi.
25 Foydalanlgan   adabiyotlar
1. Lebedova   L . D .   “Практика   арт-терапии”   подходы,
диагностика,система занятий СПб 2008ю254с
2.Копитин А.И. Основы арт-терапии. СПб 1999.256с
3.    Rudestam K. Gruppovaya psixoterapiya.   — SPb.: Piter, 2000
4. Osipova A.   A.   Ob щ aya psixokorreksiya   : uchebn. pos. dlya stud. 
vuzov.   — M.: TTs Sfera, 2004
5.   Александр   Копытин ,  Джордж   Платтс .  Руководство по 
фототерапии . Москва :  Когито   Центр ,   Lua xatosi: bad argument #2 to 
'formatDate': invalid timestamp 'Yanvar'. .   ISBN   978 5 89353 274 6 .  
6.  „Исцqение искусством: что такое арт-терапия?“ .   Лекция Екатерины
Воскресенской и Евгении Ефимушкиной в библиотеке им. Н. А. 
Некрасова   (24-noyabr 2018-yil).
7. Akramova F.A., Israilova N.A., Xurvaliyeva T.L. Ijtimoiy-psixologik 
trening va mashqlar to‘plami (sinf rahbarlari va amaliyotchi psixologlar 
uchun). – Toshkent: Iqtisodiyot, 2014. – 80 b. 
8. Beknazarova L.S., Maxmudova M.M., Shodiyev B. Ijtimoiy-psixologik 
trening. – Toshkent: Tafakkur qanoti, 2016. – 112 b. 
9. Toyirova L., Toyirova Sh. Sotsial psixologik trening. O‘quv qo‘llanma. 
Toshkent: Zamon, 2021. – 197 b. 
10. Вачков И. «Основы технологии группового тренинга. 
Психотехники». Изд-во «Ось-89», 2004 
11. Зайцева Т. «Теория психологического тренинга». Речь, «Смысл», 
2002. 
12. Ялом И. Теория и практика групповой психотерапии – СПб.: 
«Питер», 2000. – 640 с. 
13. Шевандрин Н.И. Психодиагностика, коррекция и развитие 
личности. M., «Владос», 2016.
26

TRENINGDA ART-TERAPIYANING QO`LLANILISHI.

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha