Tub modul bo'yicha Lejandr va Yakobi simvollari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:   Tub modul bo'yicha Lejandr va Yakobi simvollari
1 Reja:
Kirish. 
I.BOB.  Tub modul bo'yicha Lejandr va Yakobi simvollari
1.1- §  Lejandr simvoli va Yakobi simvoli.
1.2- §   Ko`rsatki с h.Boshlangi с h ildiz.                                                               
II.BOB. Indekslar                                                                                                
2.1-§  Ind е kslar va ularning xossalari  .                                                                  
2.2-§   Ikkihadli  taqqoslamalar  Indekslar jadvali va uning tatbidlari.                   
2.3-§  Taqqoslamalar nazariyasining ayrim arifmеtik tadbiqlari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
  
                                                       KIRISH
2               Mamlakatimizda   matematika   2020-yildagi   ilm-fanni   rivojlantirishning
ustuvor   yo‘nalishlaridan   birisifatida   belgilandi.   O‘tgan   davr   ichida   matematika
ilm-fani va ta’limini yangi sifat bosqichiga olibchiqishga qaratilgan qator tizimli
ishlar   amalga   oshirildi:   Birinchidan,   ilg‘or   ilmiy   markazlarda   faoliyat
yuritayotgan   vatandosh   matematik   olimlarning   taklifqilinishi   va   xalqaro   ilmiy-
tadqiqotlar olib borilishi uchun zarur shart-sharoit yaratildi; Ikkinchidan, xalqaro
fan   olimpiadalarida   g‘olib   bo‘lgan   yoshlarimiz   va   ularning   murabbiy
ustozlarimehnatini rag‘batlantirish tizimi joriy etildi;  Uchinchidan, oliy ta’lim va
ilmiy-tadqiqotlarning o‘zaro integratsiyalashuvini ta’minlash maqsadidaTalabalar
shaharchasida   Fanlar   akademiyasining   V.I.   Romanovskiy   nomidagi
Matematikainstitutining   (keyingi   o‘rinlarda   —   Institut)   yangi   va   zamonaviy
binosi   barpo   etildi.   Matematikasohasidagi   fundamental   tadqiqotlarni
moliyalashtirish   hajmi   bir   yarim   barobarga   oshirildi,   budjet     mablag‘lari
hisobidan  superkompyuter, zamonaviy  texnika  va asbob  uskunalar  xarid qilindi;
To‘rtinchidan   ilmiy darajali kadrlarni tayyorlashning birlamchi bosqichi sifatida
stajor-tadqiqotlikinstituti   joriy   etildi;   Beshinchidan,   ilm-fan   sohasidagi   ustuvor
muammolarni tezkor bartaraf etish, fan, ta’lim va ishlabchiqarish integratsiyasini
kuchaytirish   masalasini   Hukumat   darajasida   belgilash   maqsadidaO‘zbekiston
Respublikasining   Bosh   vaziri   raisiligida   Fan   va   texnologiyalar   bo‘yicha
respublikakengashi tashkil etildi.
Kurs   ishining   dolzarbligi .     O‘quvchilar   intellektual   tafakkurini   shakllantirish
asosida   o‘quvchilar   qobiliyat   va   qiziqishlarini   rivojlantirish   ularning   Galiley   va
uning   teoremasi   haqidagi   bilimlarini   yanada   chuqurlashtirish.   Respublikamiz
prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   “O‘zbekistonni   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
Harkatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”   gi   farmoni   va   oliy   talim   tizimini   yanada
rivojlantirish bo‘yicha qabul qilingan PQ 29-09 qaror mazmunida barkamol shaxs
va   malakali   mutaxasisni   tarbiyalab   voyaga   yetkazish   jarayoning   mohiyatini
to‘laqonli ochib berilgan . Malakali kadrlar tayyorlash jarayoning har bir bosqichi
o‘zida ta’lim jarayonini samarali tashkil etish , uni yuqori bosqichlarga ko‘tarish,
3 shu   bilan   birga   jahon   talimi   darajasiga   yetkazish   borasida   muayyan   vazifalarni
amalga oshirish lozim.   Mazkur  vazifalarning muvaffaqiyatli  hal etilishida ta’lim
jarayonining samaradorligini oshirish muhim ahmiyat kasb etadi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Tub   modul   bo'yicha   Lejandr   va   Yakobi   simvollari
mavzusini o‘rgatish.
Kurs   ishining   obyekti :   oliy   va   o‘rta   talim   muassasalarida   Algebra   va   sonlar
nazariyasi fanini  o‘qitish jarayoni.
Kurs ishining predmeti :Algebra va sonlar nazariyasi fanining o‘qitish metodlari
va vositalari. 
Kurs ishining vazifalari : 
1.Mavzuga doir ma’lumotlarini yig‘ish va rejani shakllantirish 
2.Yuqori darajali tub modelli taqqoslamalar
3.Lejandr va Yakobiy simvoli
4 I.bob.  Tub modul bo'yicha Lejandr va Yakobi simvollari
1.1-§.Lejandr simvoli va Yakobi simvoli.
             Tub modulli yuqori darajali taqqoslamalar. Koeffitsientlari butun sonlardan
iborat     f(x)= a0 xn+ +a1  xn-1 ...an-1x+an  ko`phad berilgan bo`lsin. 
Ta’rif. Ushbu 
                                f(x)  0(modm)                                                           (1)
 (a0 son m ga bo`linmaydi, ai  Z, m  1)                       
ko`rinishdagi taqqoslamani bir noma’lumli n- darajali taqqoslama deyiladi.
Ta’rif. Agar x= c  bo`lganda
            f(c)  0(modm)                                              (2)
taqqoslama to`g`ri bo`lsa, u holda  c  son (1) taqqoslamani qanoatlantiradi deyiladi.
       Teorema. Agar  c  son (1) taqqoslamani qanoatlantirsa, u holda с  chegirmalar
sinfiga tegishli ixtiyoriy son ham (1) taqqoslamani qanoatlantiradi. 
             Ta’rif. Agar   c   son (1)  taqqoslamani  qanoatlantirsa, u holda  
с   chegirmalar
sinfi (1) taqqoslamaning echimi deyiladi.
             m modul bo`yicha barcha chegirmalar sinfi  	
1-	m	,...,2,1,0   bo`ladi. Demak, m
modulli   taqqoslamani   qanoatlantiruvchi   sonlarni   0,1,2,...,   m-1   sonlar   ichidan
qidirish lozim.
              Ta’rif.   Echimlari   to`plami   ustma-ust   tushgan   taqqoslamalarni   teng   kuchli
taqqoslamalar deyiladi.   Agar (1) taqqoslamaning ikki qismiga ixtiyoriy ko`phad
qo`shilsa yoki har ikki qismini m Modul bilan o`zaro tub bo`lgan k songa 
ko`paytirilsa, yoki  ikki  qismi  va  modulini  k natural  songa  ko`paytirilsa, u holda
hosil bo`lgan taqqoslama berilgan taqqoslamaga teng kuchli bo`ladi.
     Ta’rif. Ushbu 
ax  b(modm) (a,b  Z,  m  N)                (3) 
ko`rinishdagi taqqoslamaga bir noma’lumli birinchi darajali taqqoslama deyiladi.
Teorema.   Agar   (a;m)=1   bo`lsa,   u   holda   (3)   taqqoslama   yagona   echimga   ega
bo`ladi.
5       Teorema. Agar (a; m)=d bo`lib, b son d ga bo`linmasa, u holda (3) taqqoslama
echimga ega emas.
      Teorema. Agar (3) taqqoslamada (a; m)=d bo`lib, b son d ga bo`linsa, u holda
(3) taqqoslama soni d ga teng bo`lgan ushbud	
m)1	d(	...,,	d
m	,						
     (5)
echimlarga   ega   bo`lib,   bundagi      echim  	
)	d
m	(moda
b	x	d
a	   taqqoslamaning
yagona echimi bo`ladi.
          Endi   tub   modulli   yuqori   darajali   taqqoslamalarni   qaraylik.   9,10-
ma’ruzalardagi   taqqoslamalarning,   10-xossasiga   asosan,   har   qanday   murakkab
modulli 
taqqoslamalarni   har   doim   tub   modulli   taqqoslamalarga   keltirish   mumkin.   Tub
modulli taqqoslamalar ustida ish ko`raylik.
       Ta’rif. Agar f(x) = a0xp+a1xn-1 +...+an-1 x+an ,ai  Z, r-tub son, a0con r ga
bo`linmasa, u holda ushbu
f(x)	
 0(mod p)      (6)
taqqoslamaga tub modulli p-darajali bir nomatьlumli taqqoslama deyiladi.
              Teorema.   Agar   (6)   taqqoslamada   a0   bosh   koeffitsient   r   ga   bo`linmasa,   u
holda   (6)   taqqoslama   bosh   koeffitsienta   1   ga   tent   bo`lgan   boshqa   bir
taqqoslamaga teng kuchli bo`ladi.
       Teorema. Agar f(x) va g(x) koeffitsientlari butun sonlardan iborat ko`pxadlar
bo`lsa, u holda
f(x)
 0(mod p),       (7)
f(x)-(xp-x)g(x)	
 0(modp)       (8)
taqqoslamalar teng kuchli bo`ladi.
       Teorema. Darajasi n (n>r) bo`lgan r tub modulli taqqoslama darajasi r-1 dan
katta bo`lmagan taqqoslamaga teng kuchli bo`ladi. 
    Teorema. Tub modulli n-darajali taqqoslama echimlari soni n tadan ortiq emas.
6 1.2-§. Ko`rsatki с h.Boshlangi с h ildiz.
             Eyler teoremasiga ko`ra (a; m)=1 bo`lganda a  (m)   1(modm) taqqoslama
o`rinli edi. Bu taqqoslamaning^ikki qismini k natural darajaga ko`tarib
ak  (m)	
 l(modm)   taqqoslamani   hosil   qilamiz.   k  (m)=    bo`lsin.   U   holda   a 	
1(modm)   taqqoslama   o`rinli.   Bu   taqqoslamani   qanoatlantiruvchi   eng   kichik   
natural son mavjud. Uni 	
  orqali belgilaylik, ya’ni 	 = min   bo`lsin.
             Ta’rif. Agar  (a;  m)=1 bo`lganda a  =1(modm)  taqqoslama o`rinli  bo`lsa,  u
holda      son   a   sonning   m   modulga   ko`ra   ko`rsatkichi   yoki   m   Modul   bo`yicha   a
soniga tegishli ko`rsatkich deyiladi. Bu ta’rifga ko`ra har doim  	
  (m) bo`ladi.
Sonning modulga ko`ra ko`rsatkichi quyidagi xossalarga ega:
          1.   Biror   m   Modul   bo`yicha   tuzilgan   bitta   sinfning   chegirmalari   shu   Modul
bo`yicha bir xil ko`rsatkichga tegishli bo`ladi.
      2. Agar (a; m)=1 bo`lganda a  1(modm) bo`lsa, u holda a0,a1,...,a  -1 sonlar
sistemasi m Modul bo`yicha o`zaro taqqoslanmaydi.
Natija.   Agar    =  (m)   bo`lsa,   u   holda   a
0 ,a
1 ,...,a
 -1   sistema   m   modul   bo`yicha
chegirmalarning keltirilgan sistemasini tashkil qiladi.
         3. a son m Modul bo`yicha      ko`rsatkichga tegishli bo`lsa, u holda  	
1	а	а			
(modm)   taqqoslama   o`rinli   bo`lishi   uchun    1(mod  )   taqqoslamaning   o`rinli
bo`lishi zarur va etarli.
     Natija.   =0(mod  ) bo`lganda va faqat shu holdagina a  =1(modm) taqqoslama
o`rinli bo`ladi.
            Natija.   a   sonning   m   Modul   bo`yicha      ko`rsatkichi    (m)ning   bo`luvchisi
bo`ladi.
      Natija. Agar a son m Modul bo`yicha    ko`rsatkichga tegishli bo`lsa, u holda
ak soni shu Modul bo`yicha 	
)к;	(
  ko`rsatkichga tegishli bo`ladi.
     Natija. Agar (  ;k)=1 bo`lsa, u holda a son    ko`rsatkichga tegishli bo`ladi.
7        Ta’rif. Agar (a,m)=1 bo`lib,   =  (m) bo`lsa, u holda a son m Modul bo`yicha
boshlang`ich   ildiz   deyiladi.      (m)   ning   o`zidan   boshqa   hamma   bo`luvchilarini
topganimizda,   bu   bo`luvchilardagi   ixtiyoriy   a   son   bo`lganda   a    son   uchun
a  1(modm) bo`lsa, u holda a son m Modul bo`yicha boshlang`ich ildiz bo`ladi.
4,5,6,7,8,9,10   sonlarning   ham   11   Modul   bo`yicha   boshlang`ich   ildiz   yoki
boshlang`ich   ildiz   emas   ekanligini   shu   yo`l   bilan   tekshirib   ko`riladi.   Ba’zi
modulga ko`ra boshlang`ich ildiz bo`lmasligi mumkin.
      Masalan,   m=5   bo`lsa,    (15)=8   bo`lib,   ko`rsatkichi   8   ga   teng   bo`lgan   son
mavjud emas.
        Boshlang`ich   ildizlar   faqatgina   m=2,   4,   r  ,   2p    (r-toq   tub   son,    1   natural
son)   sonlar   uchun   mavjud   bo`ladi.   Boshlang`ich   ildizlar   bevosita   hisoblash
usulida topiladi.
        Lemma.   r-tub   son   bo`lib,      son   r-1   sonning   bo`luvchisi   bo`lsin,   u   holda   r
Modul   bo`yicha   chegirmalarning   keltirilgan   sinflar   sistemasida      ko`rsatkichga
tegishli sinflar soni   (  ) ta bo`ladi.
    Teorema. r tub Modul bo`yicha tuzilgan r-1 sonning har bir 	
  bo`luvchisi   (	 )
ta sinfning ko`rsatkichi bo`ladi. Xususiy holda   (r-1) ta boshlang`ich ildizlar sinfi
mavjud.
8 II.BOB. INDEKSLAR
2.1- §. Ind е kslar va ularning xossalari.
          Har   qanday   r   tub   Modul   bo`yicha   boshlang`ich   ildiz   mavjudligi   bilan
tanishgan edik. Ma’lumki, g son r tub Modul bo`yicha boshlang`ach ildiz bo`lsa,
u holda
g
0 ,g
1 ,g
2 ,...,g
p-2          (1)
sonlar qatori shu r Modul bo`yicha chegirmalarning keltirilgan sistemasini tashkil
qiladi.   (1)   ketma-ketlikning   hadlari   r   bilan   o`zaro   tub   bo`lib,   ular   r   Modul
bo`yicha   (r)= r-1 ta sinfning vakillaridan iboratdir. ^
Demak, (a; r)=1 bo`lsa, u holda (1) ketma-ketlikda r^ Modul bo`yicha a son bilan
taqqoslanadigan yagona element topiladi, ya’ni
g
 =a(mod r) 
(2)
taqqoslama o`rinli bo`ladi.
          Ta’rif.   Agar   g   son   r   tub   modul   bo`yicha   boshlang`ich   ildiz   bo`lib,   (a;   r)=1
bo`lganda   g
 =a(mod   r)   taqqoslama   to`g`ri   bo`lsa,   u   holda    0   butun   son   a
sonning
  r   modul   bo`yicha   g   asosga   nisbatan   indeksi   deyiladi   va   u    =indg   a   kabi
belgilanadi.   Agar   asos   oldindan   berilgan   bo`lsa,   a   ning   indeksi   ind   a   orqali
belgilanadi.
  Yuqoridagi   tushunchalarga   asosan,   har   bir   (a;   r)=1   shartni   qanoatlantiruvchi   a
son, berilgan asos bo`yicha
0, 1, 2, ... r-2      (3)
sonlarning   bittasi   bilan   aniqlanuvchi   indeksga   ega   ekan.   Asosning   o`zgarishi
bilan   indeks   ham   o`zgaradi.   Har   bir   (a;   r)=1   qanoatlantiruvchi   a   soni,   g
boshlang`ich ildiz bo`yicha cheksiz ko`p indeksga ega bo`ladi. Bu indekslarning
barchasi 	
1	g	g			
9 (modr)   taqqoslamani   qanoatlantiradi.   Bu   taqqoslama   o`rinli   bo`lishi   uchun
 1(mod r-1) taqqoslamaning bajarilishi zarur va etarlidir. 
Indekslar quyidagi xossalarga ega:
1 0
.  a b(mod r) <=> inda =indb.
2 0
.  Agar (a;r)=1, (b;r)=1 bo`lsa, u holda ind(ab)=inda+ +indb(mod p-1) bo`ladi.
     Bu taqqoslamalarni hadma-had ko`raytirib 	
2	1r	rg	 =ab(modr) taqqoslamaga ega
bo`lamiz.   Bundan   r1+r2=ind(ab)   kelib   chiqadi.   r1+r2=r   bo`lib,   u   holda
ind(ab)=inda+indb (mod p-1) bo`ladi. Bu esa r=r1+ +r2 (mod p -1) demakdir.
Shu   yul   bilan   Ind(a1   a2....an)	
 inda1+inda2+...+indan(mod   p-1)   taqqoslama
isbotlanadi.
3 0
. Agar (a;r)=1 va  	
 n  N bo`lsa, u holda ind(an)	 n  inda(mod p-1) taqqoslama
o`rinli bo`ladi.
4 0
. ind	
	
	

b
a inda - indb(mod p-1) taqqoslama o`rinli.
5 0
. ind1=0 , indgg=l. 
Ta’rif. Agar a son m songa bo`linmasa, u holda ushbu
ax2+bx+c=0(modm)                 (4)
ko`rinishdagi taqqoslama ikkinchi darajali (kvadratik) taqqoslama deyiladi.
Ta’rif. Agar a son r tub songa bo`linmasa, u holda ushbu
axn=b(mod r) (	
 n   N)                 (5)
ko`rinishdagi taqqoslamani n-darajali ikki hadli taqqoslama deyiladi.
(5) ning har ikki qismini a ga bo`lib, so`ng indekslab n  indx=indb- inda(mod p-1)
taqqoslamaga ega bo`lamiz.
(n;  p-1)=d  bo`lsin.  Bu   taqqoslama  echimga   ega  bo`lishi   uchun  d  ning  indb-inda
ayirmaga   bo`linishi   zarur   va   etarli.   Agar   bu   shart   bajarilsa,   u   holda   bu
taqqoslama, shu jumladan (5) taqqoslama ham d ta echimga ega bo`ladi.
    Ta’rif. Ushbu
x
2	
 a(mod m)       (6)
ko`rinishdagi taqqoslamani ikki hadli kvadratik taqqoslama deyiladi.
10         Teorema.   (4)   ko`rinishdagi   taqqoslamani   har   doim   (6)   ko`rinishdagi   m1
modulli taqqoslamaga keltirish mumkin. 
       Ta’rif. Agar (a;m)=1 bo`lganda (6) taqqoslama echimga ega bo`lsa, u holda a
son   m   Modul   bo`yicha   kvadratik   chegirma,   aks   holda   a   son   m   Modul   bo`yicha
kvadratik chegirmamas deyiladi.
Ta’rif. Agar (a;m)=1 bo`lganda (5) taqqoslama echimga ega bo`lsa, u holda a son
m   Modul   bo`yicha  n-darajali   chegirma,   aks   holda   a  son   n-darajali   chegirmamas
deyiladi. 
Ta’rif. Ushbu 
x
2 a(modp) ((a;r)=1,(2;r)=1)                 (7)
ko`rinishdagi taqqoslamani toq tub modulli kvadratik taqqoslama deyiladi.
Agar (7) da a: r bo`lsa, u holda (7) taqqoslama x  0(mod r) echimga ega bo`ladi.
Agar (7) ning echimi 	
1х sinf bo`lsa, u holda uning echimi  -	1х sinf ham bo`ladi.
Eyler   kriteriyasi.   Agar   (a;   r)=1   bo`lib,   2 1р
а 	

1(modp)   bo`lsa,   u   holda   (7)
taqqoslama   ikkita   echimga   ega   bo`ladi,   2 1р
а 

-1(modp)   bo`lsa,   u   holda   (7)
taqqoslama echimga ega bo`lmaydi.  (7) taqqoslamada r Modul etarlicha katta son
bo`lganda   Eyler   kriteriyasidan   foydalanish   unchalik   qulay   emas.   Bunday   holda
Lejavdr   simvolidan   foydalanish   yaxshi   natija   beradi.   (Lejavdr   simvoli   va   uning
xossalari mustaqil ta’limda o`rganiladi).
2.2- § .  Ikkihadli taqqoslamalar.  Indekslar jadvali va uning tatbidlari.
          Biz   p   tub   modul   bo’yicha   ildiz   mavjudligini   bilamiz.       Malumki  	
g   son	
p
modul bo’yicha boshlang’ich ildiz bo’lsa
                                                    	
2	2	1	0	,....	,	,	pg	g	g	g                                                   	1
Sonlar   qatori   shu  	
p modul   bo’yicha   chegirmalarning   keltirilgan   sistemasini
tashkil qiladi.	
1 qatorning hadlari 	p  bilan o’zaro tub bo’lib,ular 	p modul bo’yicha	
		1		p	p	
  ta sinfning vakillaridan iboratdir.
11             Demak,		1	;		p	a bo’lsa   ,u   holda  	1 qatorda  	p modul   bo’yicha  	a son   bilan
taqqoslanuvchi yagona element topiladiki,ya’ni
                                               	
	p	g	a	mod		                                                           		 2
taqqoslama o’rinli bo’ladi.
        Ta’rif.Agar  	
g son  	p tub   modul   bo’yicha   boshlang’ich   ildiz   bo’lib,			1	,		p	a
bo’lganda  	
	 2
taqqoslama   o’rinli   bo’lsa,	0	 son  	a sonning  	p modul   bo’yicha  	g
asosga   nisbatan   indeksi   deyiladi   va   u  	
a	ind	g		   kabi   belgilanadi.     Agar   asos
avvaldan berilgan bo'lsa,	
a ning indeksi 	inda orqali belgilanadi.
     Bu tarifdan foydalanib 	
	 2
ni quyidagicha yozish mumkin;
                                            	
	p	g	a	i nda	mod	                                                        	.3
          Yuqoridagilarga     asosan,har   bir  	
		1	;		p	a shartni   qanoatlantiruvchi  	a son
berilgan 	
g asos bo’yicha
                                              	
2	,.......,2,1,0	p                                                           		 4
         Sonlarning bittasi  bilan aniqlanuvchi indeksga ega ekan.Asosning o’zgarishi
bilan indeks ham o’zgaradi.Masalan 7 modul bo’yicha 1,2,3,4,5,6 sonlari va ular
bilan, shu7 modul bo’yicha taqqoslanuvchi barcha sonlar 3 asosga ko’ra	
																3	5	4	3	2	0	3,7	mod	3,7	mod4	3,7	mod	3	3,7	mod2	3,7	mod1	3		7	mod1
     Bo’lgani uchun mos ravishda 0,2,1,4,5,3 kabi indekslarga ega . Endi asos 	
5a
bo’lsin   .U   holda   asos   bo’yicha   tuzilgan   indekslar     mos   ravishda   0,4,5,2,1,3
sonlariga teng.
                                                 	
	p	gp	mod1	1	                                                       	5
Taqqoslama   o’rinli   bo’ladi.Bu   taqqoslamaning   ikkala   qismini  	
k   katta   noldan
darajaga ko’tarib 
12                                                   1			p	g	pk	mod	1                                                   		 6
ga ega bo’lamiz.Endi	
	 2
va 		 6
taqqoslamalarni hadlab ko’paytirib,
                                                  	
		p	g	a	pk	mod	1			                                                 		 7
Taqqoslamaga   ega   bo’lamiz.  	
	 7
  taqqoslama   esa   har   bir  			1	;		p	a shartni
qanoatlantiruvchi  	
a soni  	g boshlang’ich ildiz bo’yicha cheksiz ko’p indeksga ega
ekanini ko’rsatadi. Bu indekslarning barchasi
                                                  	
g		p	g	mod1                                                     	8
Taqqoslamani qanoatlantiradi. 	
8  ning o’rinli bo’lishi uchun
                                                  	
	1	mod	1			p		                                                 	9
     Taqqoslamani bajarilishi zarur va yetarli.Demak,p modul bo’yicha tuzilgan va
p   bilan   o’zaro   tub   bo’lgan   har   bir   sinfga  	
9 taqqoslama   bilan   aniqlanuvchi
indekslar to’plami mos keladi va aksincha. Bu tushunchalarga ko’ra 	
				p	b	a	mod	
bo’lsa u holda 
                                                    inda=indb(modp-1)                                           (10)
Indekslar quyidagi xossalarga ega:
1. Ko’paytmaning   indeksi  	
1p modul   bo’yicha   ko’paytuvchilar
indekslariningyig’indisi bilan taqqoslanadi,yani
                            	
						inda	l	b	a	ind	...	..........		1	mod	........				p	indl	indb                 (11)
Isboti.Indeksning tarifiga asosan quyidagi taqqoslamani yozib olamiz:
13                                                   		
		
	.	mod	
.......	..........	..........	
,	mod	
,	mod	
p	g	l	
p	g	b	
p	g	a	
i ndl
indb
inda	



Bularni hadlab ko’paytiramiz.U holda
                                             	
	p	g	l	b	a	indl	indb	inda	mod	.........	.....					                              (12)
Taqqoalama hosil bo’ladi. Bundan 	
	 2
 va 			12   ga asosan 
                         	
					13	1	mod	.....	........							p	indl	indb	inda	l	b	a	ind                      (13)
      2.Natural ko’rsatgichlidarajaning indeksi 	
1p modul bo’yicha asos indeksi va
daraja ko’rsatgichining ko’paytmasi bilan taqqoslanadi,ya’ni	
	.1	mod			p	ninda	inda	n
   Isboti. Faraz qilaylik 
l	b	a				..... bo’lsin.U holda 1-xossaga asosan
Yoki	
	1	mod			p	ninda	inda	n
Hosil bo’ladi.
   3.	
p ixtiyopriy tub son bo’lganda 	p modul bo’yicha 1 ning indeksi nolga,asos 	g
ning indeksi esa 1 gateng bo’ladi.
        Haqiqatan,  	
	p	g	mod1	0 va  		p	g	g	mod	1 bo’lganidan  		1	mod0	1			p	ind va	
	1	mod1			p	indg
      dir.   Demak   ,indekslar   ham   logarifmlar   kabi   xossalarga   ega
ekan.
Indekslar   jadvali.       Logarifmik   jadvallar   mavjud   bo’lganidek,ixtiyoriy  	
p tub
modul   bo’yicha   indekslar   jadvalini   tuzish   mumkin.Indekslarni   asos   qilib  	
p
sonningbirorta   boshlang’ich   ildizi   olinadi.Dastlabki   indekslar   jadvalini   rus
matematigi   M.V.   Ostrogratskiy   tuzgan.U   1837   yilda   200   gacha   bo’lgan   tub
14 modullar   uchun   indekslar   jadvalini   tuzdi.Hozirgi   kunda   bunday   jadvallar   10000
ga cha tub modullar uchun tuzilgan.
     Har bir jadval quyidagi 2 ta qismdan iborat bo’ladi:                               
1)Berilgan sonlar bo’yicha I indeksni topish                                             
2)Berilgan I indeks bo’yicha n sonni toping.
Biror  p modul   bo’yicha   indekslar   jadvalini   tuzish   uchun   avvalo  	p   modul
bo’yicha  	
g boshlang’ich ildizni topish lozim. So’ngra	
2	1	0	......,	,.........	,	pg	g	g
       Darajalar  	
p   modul bo’yicha eng kichik musbat chegirmalarga almashtiriladi.
Masalan   ,    	
11p modul   bo’yicha   indekslar   va   ularga   mos   sonlar   jadvalini
tuzaylik.   Bevosita   hisoblash   usuli   bilan   2,6,7,8   lar   11   modul   bo’yicha
boshlang’ich ildiz ekanligiga ishonch hosil qilamiz.
     Haqiqatan,
		10	11		 bo’lgani uchun 
                                          	
				
				
				
				
			.	11	mod3	2,	11	mod7	2	
,	11	mod9	2,	11	mod6	2	
,	11	mod1	2,	11	mod	10	2	
,	11	mod4	2,	11	mod5	2	
,	11	mod8	2,	11	mod2	2	
8	7	
6	9	
10	5	
2	4	
3	
		
		
		
		
	
larga asosan 2 boshlang’ch ildizdir.	
									.	11	mod	10	6,	11	mod3	6,	11	mod1	6,	11	mod7	6,	11	mod6	6	5	2	10	3					
Demak ,11 modul bo’yicha  6 ham boshlang’ich ildiz ekan.
Endi asos 2 bo’lganda quyidagi jadvallarni tuzamiz:
L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
N 10 1 8 2 4 9 7 3 6 5
15 L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
N 2 4 8 5 10 9 7 3 6 1
     Birinchi jadvalga asosan  ,son berilsa  ,indeks topiladi,ikkinchi  jadvalga asosan
esa indeksga qarab son topiladi.
         43p modul   bo’yicha   3,5,12,18,19,20,26,28,30,33,34   sonlar   boshlang'ich
ildizdir.	
28g bo’lganda quyidagi jadvallarga ega bo’lamiz.
n 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 42 39 17 36 5 4 7 33 34
1 2 6 11 40 4 22 30 16 31 29
2 41 24 3 20 8 10 37 9 1 25
3 19 32 27 23 13 12 28 35 26 5
4 38 18 21
    
          Bu   jadvallardagi   satrlar   va   ustunlar   mos   ravishda   sonning   o’nlik   va   birlik
xonasini ularning kesishgan joyida izlanayotgan indeks turadi. 
     
             2.3- § . Taqqoslamalar nazariyasining ayrim arifm е tik tadbiqlari.
           1.Bo’linish alomatlari .Butun sonlar to’plamiga tegishli ixtiyoriy  	
a va  	0	m
sonlari   berilgan   bo’lsin.Ko’p   hollarda  	
a sonni  	m songa   bo’lishdan   hosil   bo’lgan
eng  kichik   qoldiqni   topish   talab   etiladi.Bu   masalani   hal   etishning   umumlashgan
usulini dastlab fransuz matematigi   B.Paskal ko’rsatgan edi. Biz hozir shu usulni
o’nlik   ,yuzlik   va   minglik   sanoq   sistemalari   uchun   bayon   etamiz.
Faraz qilaylik,	
a natural son o’nlik sanoq sistemada   berilgan bo’lsin. Unda bu  	a
sonni o’nning darajalari bo’yicha quyidagicha yozish mumkin. 	
n	na	a	a	a	a	10	.........	..........	10	10	2	2	1	0								
 	
m   modul   bo’yicha  	k	10   son   tegishli   bo’lgan   chegirmalar   sinfining   eng   kichik
absolyut chegirmasi  
kr ya’ni
16 				1	:	,0	,	mod	10	0			r	n	k	m	rk	kbo’lsin.Unda 	
a sonini quyidagicha yozish mumkin :
                      	
	1.	mod	..	..........	22	11	00	m	r	a	r	a	ra	r	a	a	nn					                                     (1)
Agar 	
nn	m	r	a	ra	r	a	R					....	..........	11	00     desak,  (1) ushbu   		m	R	a	m	mod	
              Ko’rinishida   bo’ladi.Shunday   qilib,   a   soni   undan   kichik   bo’lgan   Rm   soni
bilan   almashtiriladi.Boshqacha   qilib   aytganda,   (1)
  taqqoslama   o’nlik   sistemada
Paskalning   bo’linishi   (yoki   teng   qoldiqlilik)   alomatini   bildiradi.Agar   Rm=0
bo’lsa  a son m ga qoldiqsiz bo’linadi,agar  Rm ≠0 bo’lsa u holda  r=Rm  bo’ladi.
Bo'linish alomatini quyidagi ba'zi xususiy hollarini ko'rib o'tamiz:
1.	
9	m bo’lsin.Biz   ixtiyoriy   natural   sonning     9   ga   bo’linish   alomatini   keltirib
chiqaramiz.
     Ushbu 	
	9	mod1	10	 taqqoslamaning ikkala qismini 	k darajaga ko’tarsak,	
	9	mod1	10	k
  taqqoslama hosil bo’ladi.Bundan ko’rinadiki barcha  	kr lar 1 ga teng
ekan.Unda 	
mR quyidagi ko’rinishni oladi:	
na	a	a	a	R						.........	2	1	0	9
     Bu esa o’rta maktabda bizga ma’lum bo’lgan alomatning o’zidir,yani berilgan
sonning raqamlari yig’indisi 9 ga bo’linsa u holda bu natural son 9 ga bo’linadi
 2.	
11	m bo’lsin .U holda 						11	mod	1	10	11	mod1	10	k	k				 ga asosan 	
				.......	.....	5	3	1	4	2	0	11									a	a	a	a	a	a	R
17     Tenglik   o’rinli   bo’ladi,ya’ni  11R son   11ga   bolinsa   u   holda   berilgan   son   11ga
bolinadi.
   1-misol.	
a 3568921 sonni 11ga bo’lganda hosil bo’ladigan qoldiqni toping.	
				4	,4	15	19	5	8	2	3	6	9	1
1111												R	R
  demak   ,3568921   sonni   11ga
bo’lganda qoladigan qoldiq 4 ga teng.
        Faraz   qilaylik,   10   soni   m   modul   bo’yicha     korsatgichga   ega   bo’lsin.   Unda	
ᵟ
ko’rsatgichning   tarifiga   asosan   ,	
	m	mod1	10	0     bo’lgani   uchun  	1r bo’lib,	
1	..	,.........	2	2	2	,1	1											r	r	r	rr	r
  bo’ladi.yani   qoldiqlar  	 ta   qadamdan   so’ng
takrorlanadi.U holda 	
mR  quyidagi ko’rinishni oladi:	
.	..........	..	..........	11	1	1	11	0											r	a	a	r	a	r	a	a	Rm				
        Ma’lumki, ixtiyoriy sonni   ixtiyoriy  sanoq  sistemasida  yozish  mumkin .Faraz
qilaylik,   sanoq   sistemasining   asosi  
	10 bo’lib,   bu   asosga   ko’ra  	a sonning
yoyilmasi	
			n	nd	d	d	d	a	10	..........	10	10	2	2	1	0								
bo’lsin.	
			m	n	mod1	10	
bo’lgani uchun  (1)  taqqoslama 	
nd	d	d	d	a						.........	2	1	0
  ko’rinishini oladi.
18            Demak,   10 asosli  sistemada berilgan sonning m ga bolinish alomati o’nlik
sistemada berilgan sonning 9 ga bo’linish alomati kabi bo’lar ekan. Shuni alohida
takidlash kerakki,   berilgan a sonning 10 asos bo’yicha m ga bo’linish alomatini
keltirib chiqarish uchun o’ngdan chapga qarab   xonalrga ajratish lozim.
               2-misol.  a sonning 100 lik sistemada 11 ga bo’linish alomatini keltirib
chiqaring.
     Avvalo  a ni yuzlik sistemada quyidagicha yozib olamiz:	
n	nb	b	b	b	b	a	100	.	..........	100	100	100	3	3	2	2	1	0						
Ammo  100 k =1( mod 11)
bo ’ lganiuchun	
	m	b	b	b	b	a	nmod	.....	2	1	0					
Bo ’ lib ,	
3568921	,	......	2	1	0							a	b	b	b	b	R	n	m   sonini   yuzlik   sistemada     11   ga
bo ’ lishdan   hosil   bo ’ lgan   qoldiq	
		11	mod4	169	,	169	3	56	89	21	11								R	Rm
     3-misol.37modul  bo’yicha 10soni  3 ko’rsatgichga tegishli,ya’ni  	
		37	mod1	10	3
bo;lgani uchun berilgan 	
a soni minglik sistemada 	
n	nc	c	c	c	a	1000	........	1000	1000	2	2	1	0					
ko’rinishida yozilgan bo’lsa, u holda 	
		37	mod	.......	2	1	0	nc	c	c	c	a					
Bo’lganidan minglik sistemada 37ga bo’linish alomati	
		37	mod	.........	2	1	0	37	nc	c	c	c	R					
19 						28	mod1	17	28	mod1	17	28	28					
			mllqmk		 	
		m	r	m	mod1		
		1	28;	17		
9	21	12	261				
		28	mod	17	17	9	261		
		28	mod	17	17	Bo’ladi.   a=83576289  
sonini   1000   lik   sistemada   37   ga   bo’lganda   hosil   bo’lgan
qoldiqni toping.	
	.	37	mod	23	83	576	289	37					R
Bo’lgani uchun qoldiq  23 ga teng.
           Endi  darajani bo’lishdan chiqqan qoldiqni hisoblaylik.	
			m	r	a	m	r	a	k	k	mod	mod			
Bo’lgani   uchun ak daraja rk daraja bilan almashtiriladi. (r;m)=0
  bo’lganda Eyler
teoremasidan foydalanish maqsadga muvofiq. Haqiqatan (r;m)=1 bo’lganda   
endi tenglikka asosan 	
				m	r	r	r	l	q	m	k	mod			
ni yoza olamiz.
  4-misol. 1277261  ni 28 ga bo’lishdan hosil bo’lgan qoldiqni toping.
 	
			.	28	mod	17	1277,	28	mod	17	1277	261	26 1		
Bunda bo’lgani uchun 
bo’lgani uchun bo’ladi.
ayniy taqqoslama olaylik.   U holda 	
							.	28	mod	13	17,	28	mod9	17,	28	mod3	17,	28	mod9	17	9	8	4	2				
20 			,	28	mod	13	1277.	28	mod	13	17	17	1277	261	9	261	261				Demak, ya’ni 1277261  
soni 28
ga bo’lganda chiqadigan qoldiq 13 bo’lar ekan.
    Oddiy   kasrni   o’nlik   kasrga   aylantirishda   hosil   bo’ladigan   davr   uzunligini
aniqlash.Ma’lumki,mahraj   2   va5ga   bo’linmaydigan   har   qanday   qisqarmaydigan	
b
a
  kasrni   o’nli   kasrga   aylantirganda   ,bu   o’nli   kasr   cheksiz   davriy   o’nli   kasr
bo’ladi.
          1-ta’rif.   O’nli   kasrning   butun   qismi   uning   xarakteristikasi,kasr   qismi   esa
mantissasi   deyiladi. Agar o’nli kasrning mantissasi cheksiz bo’lib, unda ma’lum
uzunlikdagi o’nli ulushlar takrorlanib kelsa,u holda bunday o’nli kasr davriy o’nli
kasr,takrorlanadigan   o’nli   ulushlarning   kichigi   davr,bu   davrdagi   raqamlar   soni
davr uzunligi deyiladi.
            2-ta’rif.   Agar   davriy   kasrda   davr   bevosita   verguldan   keyin   kelsa,u   holda
bunday   kasr   sof   davriy   kasr,agar   vergul   bilan   davr   orasida   boshqa   raqamlar
bo’lsa,u holda bunday davriy kasr aralash davriy kasr deyiladi.
      Har   bir   davriy   o’nli   kasrning   davr   uzunligini   topish   mumkin.Buning   uchun
quyidagi 2 holni b’lishi mumkin.
21        1-hol.qisqarmaydigan  to’g’ri  (aks holda  kasrning butun qismini  ajratib olgan
bo’lardik)b
a   kasrning   maxrajida     2va   5   kabi   bo’luvchilar   mavjud   emas,ya’ni	
				1	10;	,1	;			b	b	a
   bo’lsin.
Quyidagi tengliklar ketma-ketligini qaraymiz:
1110 rbqa 	
	b	r			1	0
2	2	1	10	r	bq	r			)	0(
2	b	r			
3	3	2	10	r	bq	r			)	0(	3	b	r			1
……………                           ………...	
m	m	m	r	bq	r			1	10	)	0(	b	rm		
1	1	........,	,.........	,					mr	b	r	b	a	b
      bo’lgani   uchun    	10	,......,	10	,	10	2	1				mq	q	q
bo’ladi.Quyidagi tasdiqlar rost bo’ladi:	
							
;11;101;1,10
1  brbabab	
								;1	;	1	;	1	;	10	2	1						b	r	br	b
                                    
……………………………………………
  Shunday qilib  (r;b)=1  ekaniga ishonch hosil qilamiz.Demak,turli  ri =(i=1..n) lar b
modul   bo’yicha   chegirmalarning   keltirilgan   sistemasini   tashkil   etadi.   Ma’lumki,
b
 modul bo’yicha chegirmalarning keltirilgan sistemasidagi chegirmalar soni 	
 b	
qadamdan   so’ng   barcha   qoldiqlar   va   ular   bilan   birgalikda  	
iq chala   bo’linmalar
22 	3,	mod	10	b	r	a	m	m		
			b	r	vab	a	m				0	0	
1	2	1	.......	mr	r	r	
		1	.	;	...	..........	1	21			b	r	rr	myana   takrorlana   boshlaydi.	
mq	q	q	....	..........	,	2	1 raqamlar   esa  	b
a   qisqarmaydigan
kasrning davri deyilib,bu kasrning davr uzunligi 	
 b	
 dan katta bo’la olmaydi.
        Davrdagi   raqamlar   sonini   topish   uchun   (1)   tengliklarni   b   modul   bo’yicha
quyidagi taqqoslamalarga almashtiramiz:
                                            	
		
		
		
	.	mod	10	
...	..........	..........	
;	mod	10	
;	mod	10	
;	mod	10	
1	
3	2	
2	1	
1	
b	r	r	
b	r	r	
b	r	r	
b	r	a	
m	m	



                                                         	 2
Bu taqqoslamalarni hadlab ko’paytiramiz, u holda  	
	b	r	rr	r	r	ar	m	m	m	mod	...	..........	..........	10	21	1	21		
hosil   bo’ladi. bo’lgani   uchun   oxirgi   taqqoslamaning   ikkala
qismini ko’paytmaga   bo’lib,   ushbu
taqqoslamani hosil qilamiz.
  Aytaylik, 10 soni b modul bo’yicha m ko’rsatgichga tegishli bo’lsin.U holda son
tegishli ko’rsatgichning ta’rifiga asosan, ushbu
                                                    10m=1(modb)                                                  (4)
taqqoslama o’rinli bo’ladi. (4)
 ga asosan  (3) 
ni quyidagicha yozish mumkin:
                                                      a=rm(modb)                                                   (5)
23 mr	a	
1	)	;	(		b	aMa’lumki, har   biri b dan kichik bo’lgan 2 ta musbat son b modul bo’yicha teng
qoldiqli bo’lishi uchun ular teng bo’lishi ya’ni bo’lishi lozim.
  Demak,  m ta qadamdan keyin qoldiqlar (va demak bo’linmalar ham)takrorlanib
keladi:	
..	,.........	,	,	3	3	2	2	1	1	r	r	r	r	r	r	m	m	m						
m   soni   (5)   taqqoslama   o’rinli   bo’lgan   indekslarning   eng   kichigidir.     Chunki   m
indeks   b   modul   bo’yicha   a   soni   tegishli   bo’lgan   ko’rsatgichdir.   Tegishli
ko’rsatgich   esa   uning   ta’rifiga   asosan   (4)   taqqoslamani   qanoatlantiruvchi   daraja
ko’rsatgichlaridan   eng   kichigidir.   Bundan   m   soni  	
b
a   kasrning   davr
uzunligi   ekan   degan   xulosaga   kelamiz.     Shunday   qilib,   (4)   taqqoslama   o’rinli
bo’lganda  	
b
a   kasr   bo’lganda   sof   davriy   kasrga   yoyiladi,   davrdagi   raqamlar   soni
(davr uzunligi) faqatgina kasrning maxrajiga bo’g’liq. (1) dagi tengliklarning har
ikki qismini b ga bo’lib,quyidagilarni hosil qilamiz:	
.	10	10
..........	..........	
10	10	
10	10
1	
2	2	1	
1	1	
b
r	q	
b
r	
b
r	q	
b
r	
b
r	q	
b
a	
m	m	m			
		
	

Bu tengliklarga asosan,quidagi yoyilmaga ega bo’lamiz.
24 	mq	q	q	...	,.........	,	2	1	
b
r	q	q	q	q	m	2	1	3	2	),	,	,.....	,	(	
	k	m	k	q	q	q	q	...	,	...,	,.........	1	1	
		37	mod1	10	3	
.	10	10	.....	..........	..........	10	10	22	1	
b	
r	q	q	q	
b
a	
mm	mm					Lekin,	
.a	rm  Demak,	
b
a	q	q	q	
b
a	
m	mm	
10	10	........	..........	10	10	22	1					
bo’lib,  	
b
a   kasrning   davri bo’ladi.Yuqoridagi tengliklar ketma-
ketligi   asosan  	
b
r1   ning   davri ning   davri	
)	,	,	,........	,	(	2	1	4	3	q	q	q	q	q	m
umuman  	b
rk   kasrning  davri   bo’lishiga   ishonch  hosil   qilamiz.
Shunday   qilib,   10   soni   b   modul   bo’yicha   m   ko’rsatgichga   tegishli   bo’lsa	
b
r	
b
r	
b
r	
b
a	m1	2	1	..	,.........	,	,	
  kasrlar   sof   davriy   kasrlar   bo’lib,ular   bir-biridan   davrdagi
raqamlarning siklik almashib kelishi bilan farq qiladi.
    5-misol. 	
37
5  kasrni o’nli kasrga aylantirib, uning davr uzunligini toping.
10 soni 37 modul bo’yicha 3 ko’rsatgichga tegishli ekanini biz bilamiz.boshqacha
aytganda Demak   ,yuqoridagi   kasrning   davri   3   ta   raqamdan
tashkil topadi.Hozir shu raqamlarni topamiz.	
5	5	37	10	19	
19	3	37	10	13	
13	1	37	10	5	
				
				
			
25 Tengliklarga asosan,
            )	513(,0	37
19),	351(,0	37
13),	135(,0	37
5			
Agar 10soni 	
b modul bo’yicha boshlang’ich ildiz bo’lsa,	b	m	 bo’ladi.U holda
o’nli   kasrning   davrdagi   raqamlar   soni  	
b	m	 ga   teng.Lekin   boshlang’ich   ildiz
har qanday sonlar uchunmavjud bo’lavermasligini biz ko’rib o’tgan edik.
     Aytaylik,10 soni  	
b modul bo’yicha boshlang’ich ildiz bo’lmasin. Unda 10soni
tegishli   bo’lgan   ko’rsatgich  	
 b	
dan   kichik   bo’ladi.bunday   holda  		md	b		 kabi
tenglikni   yoza   olamiz.Demak,suratlari   1dan  	
 b	
gacha   bo’lgan   sonlarni   qabul
qiluvchi,maxrajlari esa 	
b ga teng bo’lgan kasrlar to’plami 	d ta kasr lar sistemasiga
ajralar ekan. Bu kasrlar sistemasini biz quyidagicha yozib olamiz:	
.	.....	,.........	,	,	
.....;	..........	..........	..........	
;	.....	,.........	,	,	
;	......	,.........	,	,	
1	2	1	0	
1	2	1	0	
1	2	1	0	
b
t	
b
t	
b
t	
b
t	
b
s	
b
s	
b
s	
b
s	
b
r	
b
r	
b
r	
b
r	
m
m
m



Bunda   har   bir   yo’ldagi   kasrlarning   davri   biri   ikkinchisidan   faqatgina
raqamlarning   siklik   almashinishi   bilan   farq   qilishini   biz   yuqorida   ko’rib   o’tgan
edik.     Aytaylik,	
ir	s	0   bo’lsin.U   holda   ikkinchi   yo’l   kasrlari   hosil      
bo’lib,ularning davri ham  	
m ga teng bo’ladi.  	is va  		1	,0			m	i	ri   lardan farqli biror	
b	c	0
  ni   olsak,uchinchi   kasrlar   sistemasi   hosil   bo’ladi.   Bu   jarayonni   davom
26 					.	405,0	37
15,	540,0	37
20,	054,0	37
2			ettirib, biz 	
d  ta kasrlar sistemasiga ega bo’lamiz. Bu aytilgan fikrlarni yuqoridagi
misolga   qo’llab   qaraylik:  	
		36	37		 bo’lib,	12	3	36		   ekanidan   12ta   kasrlar
sistemasiga ega bo’lamiz.
            Haqiqatan,5,13,19larga teng bo’lmagan biror sonni,masalan, 2 ni olaylik, u
holda 	
2	4	37	10	15	
15	5	37	10	20	
20	0	37	10	2	
				
				
			
       Tengliklarga asosan,   sistemasiga   ega
bo’lamiz. Qolgan kasrlar sistemalari mos ravishda quydagicha bo’ladi:	
		
		
		
	
:
37 7
189,0,
37 34
,
37 33
,
37 7 ;
37 6
162,0,
37 8
,
37 23
,
37 6 ;
37 30
081,0,
37 3
,
37 4
,
37 30 ;
3710
027,0,
37 1
,
37 26
,
3710
  
                                  	
		
		
		
		
		
		
	 .
3718
486,0,
3718
,
37 32
,
37 24 ;
37 21
567,0,
37 28
,
37 25
,
37 21 ;
3717
459,0,
37 35
,
37 22
,
3717 ;
3714
378,0,
37 31
,
37 29
,
3714 ;
3713
351,0,
37 5
,
3719
,
3713 ;
3713
297,0,
37 27
,
37 36
,
37 11 ;
37 9
243,0,
3712
,
3716
,
37 9
  
27 41b	
			.5	mod0	,	40	mod0	8			x	x			8	10	,	40	mod1			ind	ind	xind	
1	)	10;(		b	1	5	2	b	b					          Shuni   alohida   eslatib   o’tish   lozimki,turli   kasrlar   sistemasining   davri   biri
ikkinchisidan sikli almashtirish yordamida hosil bo’lmaydi.  Agar to’g’ri kasrning
maxraji   berilgan   bo’lsa,   bu   kasrga   bukasrga   teng   bo’lgan   o’nli   kasrning   davr
uzunliginiindekslar   yordamida   topish   mumkin.Buni   quyidagi   misolda   ko’rib
o’tamiz:
    6-misol. Maxraji bo’lgan qisqarmas kasrning o’nli kasrga aylantirganda
hsil   bo’lgan   kasrning   davr   uzunligini   toping.     Tegishli   ko’rsatgichning   ta’rifiga
binoan,bu ko’rsatgich	
		41	mod1	10	x
taqqoslamani   qanoatlantiruvchi   ko’rsatgichning   eng   kichigidir.Bu   taqqoslamani
indekslar   yordamida
yechamiz:bo’lgani   uchun       Oxirgi     taqqoslamani   qanoatlantiruvchi   eng   kichik
musbat   son   x=5   dir.   Demak,   maxraji   41   ga   teng   bo’lgan   qiaqarmas   kasrlarning
davr uzunligi 5ga teng.
    2-hol.Qirqarmaydigan  	
b
a   kasr   maxrajining   kanonik   yoyilmasida   2   yoki5
qatnashsin,   ya’ni     bo’lmay,   balki bo’lsin.   Bu   yerda  	
1	)	10;(		b
bo’lishi  . 	
  va 	 larning eng kattasini 	n  deb belgilaylik.
Quyidagi nisbatni qaraylik:
28 )	,...,	,	(	10	1	1	m	n	q	q	q	H	
b
a	
nk	k	kk	H	...2	1		
n	n	k	k	kk	H	...	10	2	1		
1	)	10;(		b	
)	,	max(			n	
)	,...,	,	(	,......	,	1	1	1	m	n	q	q	q	k	k	k	b
a	
.	5	2	
5	2
10	10	
1
1	
1	1	b
a	
b	
a	
b
a	
b
a	n	n	n	n	
						
				
		
.1	)	;	(	)1	)	,	((	)1	)	10;	((1111						b	a	b	a	b
         Endi 	
1	)	10;(		b  bo’lgani uchun 	1
1
b
a  qiaqarmas  kasrni o’nli kasrga aylantirish
mumkin. U holda quyidagi tenglik hosil bo’ladi:	
).	,...,	,	(,	10	
2	1	1
1	n	
n	
q	q	q	H	b
a	
b
a		
  Bundan kelib chiqadi. Agar     bo’lsa, u holda
bo’ladi,   bu   yerda	
n	n	n	n	n	k	k	k	k	k	k	kk											10	...	10	10	...	1	1	1	2	1
.     Demak,       ekan.         Shunday   qilib,
bo’lganda 
b
a
  kasrni   o’nli   kasrga   aylantirganda   aralash   davriy   kasr   hosil   bo’lib,   uning
uzunligi   10   soni  	
1b   modul   bo’yicha   tegishli   bo’lgan	m   ko’rsatkichga
teng bo’ladi. Verguldan keyingi davrgacha  raqamlar soni esa   orqali aniqlanadi.
29 XULOSA
        Ushbu   kurs     ishi     kirish,   5   ta   paragraf   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan   iborat.     Kirish   qismida   pedagoglarni   tayyorlash,   matematikani
rivojlantirish   haqidagi   prezidentimiz     Shavkat     Mirziyoyevning       qonunlar
haqida   ma’lumotlar   va   kurs   ishini   yozishdan   asosiy   maqsad,   uning
dolzarbligi, mavzuning ahamiyati haqida mulohazalar yuritilgan. 
Tub modul bo'yicha Lejandr vaYakobi simvollari       haqida     so’z     borgan.   Kurs
ishini   tayyorlashda   ta’lim   bosqichlari   orasidagi   izchillikka   va   ta’limning
kasbiy   yo‘nalganlik   tamoyillariga,   hamda   ustozlarning   qo’llanma
kitoblariga   asoslangan   holda   tayyorlandi.   Kurs   ishining   tuzilishi,
mavzularning   tanlanishi   mana   shu   tajribalar   natijasi   bo‘lib,   shuningdek,
shu   paytgacha   o‘zbek   tilida   mavjud   bo‘lgan   darslik   va   o‘quv
qo‘llanmalardan,   horijiy   davlatlarda   chop   etilgan   yangi   adabiyotlardan
ijobiy   foydalanildi.   Foydalanilgan   adabiyotlardagi   atamalar,   tushunchalar
va belgilashlarni  saqlab qolishga harakat qilindi. Nazariy va qisman amaliy
materiallarni   mukammal   o‘zlashtirishni   ta’minlash   maqsadida   har   bir   bob
so‘ngida   amaliy   misollar   yechimlari   berildi.   Kurs   ishida   teorema,   ta’rif,
misol,   formulalar   har   bir   paragraph   bo‘yicha,   tenglamalar     har   bir   bo‘lim
uchun alohida nomerlangan.
30 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR ROYXATI
1.   Nаzаrоv   R.N.,   Tоshpo’lаtоv   B.T,   Dusumbеtоv   А.D.   Аlgеbrа   vа   sоnlаr
nаzаriyasi. T.,I qism,1993 y.,II qism, 1995 y.
2.Tоshpo’lаtоv   B.T.,   Dusumbеtоv   А.D.,   Qulmаtоv   А.Q.   Аlgеbrа   vа   sоnlаr
nаzаriyasi. Mа’ruzаlаr mаtni. T., 2001 1-5- qismlаr.
3.R.Iskаndаrоv,   R.Nаzаrоv.   Аlgеbrа   vа   sоnlаr   nаzаriyasi.   I-II   qismlаr.T.,
O’qituvchi, 1979 y.
4.Kulikоv L.Ya. Аlgеbrа i tеоriya chisеl. M., Visshаya shkоlа. 1979 g.
5.   Yunusоv   А.S.,   Yunusоvа   D.I.   Аlgеbrа   vа   sоnlаr   nаzаriyasidаn   mоdul
tехnоlоgiyasi аsоsidа tаyyorlаngаn nаzоrаt tоpshiriqlаri to’plаmi. TDPU. 2004. 
31 32

Tub modul bo'yicha Lejandr va Yakobi simvollari

Reja:

Kirish. 

I.BOB. Tub modul bo'yicha Lejandr va Yakobi simvollari

1.1-§ Lejandr simvoli va Yakobi simvoli.
1.2-§ Ko`rsatkiсh.Boshlangiсh ildiz.                                                              II.BOB. Indekslar                                                                                               2.1-§ Indеkslar va ularning xossalari .                                                                  2.2-§  Ikkihadli  taqqoslamalar Indekslar jadvali va uning tatbidlari.                  2.3-§ Taqqoslamalar nazariyasining ayrim arifmеtik tadbiqlari.

Xulosa

Foydalanilgan adabiyotlar