TURIZM VA MEHMONXONA TASHKILOTLARIDA AXBOROT VA KOMMUNIKATSIYA

TURIZM VA MEHMONXONA 
TASHKILOTLARIDA AXBOROT 
VA KOMMUNIKATSIYA RE J A :
•
Axborotlarning tashkilotlar 
boshqaruvdagi o’rni
•
Ma’muriy boshqarish muammolarini 
hal qilishda axborot texnologiyalarni 
roli
2  3Axborot texnologiyalari bugungi kunda hayotimizning hamma sohalarini qamrab olgan. Axborot 
texnologiyasi - obyekt, jarayon yoki hodisalarning holati haqida yangi sifat axboroti olish uchun 
ma’lumotlar yig’ish, qayta ishlash va uzatish vosita va uslublari jamlanmasidan foydalanadigan 
jarayondir. 
Texnologiya - so’zi yunoncha “techne” san’at, 
mahorat, uquv ma’nolarini anglatadi va 
ma’lum hususiyatga ega jarayonlarni 
ifodalaydi. 
Axborot texnologiyalarining maqsadi inson 
tahlil qilishi uchun axborotlarni ishlab chiqarish 
va uning asosida biror-bir hatti-harakatni bajarish
  bo’yicha qaror qabul qilishdir. Axborot texnologiyalari jamiyat 
axborot zaxiralardan foydalanishning eng muhim jarayonlardan biridir. Hozirgi paytga 
kelib u bir necha evolyusion bosqichlarni bosib o’tdi, ulardan har birini almashinuvi 
asosan fan va texnika taraqqiyotining rivojlanishi, axborotni qayta ishlashning yangi 
texnik vositalari paydo bo’lishi bilan belgilanadi.  Zamonaviy axborot texnologiyalarining asosiy tamoyilllari quyidagilardan  iborat: 
- interaktiv (o’zaro muloqotli) ish rejimi;
- boshqa dasturiy mahsulotlar bilan integrasiyalashgan o’zaro aloqa;
- ma’lumotlar va vazifaning qo’yilishi bilan bog’liq o’zgarishlar jarayoniga 
moslashuvchanlik . 4Zamonaviy axborot texnologiyalari – shaxsiy kompyuterlar va telekommunikasiya 
vositalaridan foydalangan holda foydalanuvchi ishini qulaylashtirishga qaratilgan 
kompleks yechimlarga ega axborot texnologiyasidir.  Axborotlar asosan menejment tizimida loyihalashtirish, loyihalarni ishlab 
chiqish va joriy etish yo’llariga va ilmiy bilimlar majmuasiga tayanadi. 
Menejmentda axborot texnologiyalar tizimi konkret yo’nalishga ega bo’lib, 
konkret masalalarni hal etishga tayanadi va shu asosda boshqaruv va uning 
strategiyasini rejasini ishlab chiqish va joriy etish masalalariga asoslanadi. 
Axborotlar yordamida boshqaruv qarorlari ishlab chiqiladi va joriy etiladi. Umuman 
axborot texnologiyalarni menejmentda qo’llash tarixi quyidagi uch pog’onadan 
iborat:
1. Axborotlarni qo’lda ishlash usullari.
 
2. Qisman mexanizasiyalashgan uslublari.
 
3. Avtomatlashtirilgan tizimlar.
  Bu axborotlar menejerlar uchun eng kerakli axborot hisoblanadi, chunki bu 
axborotlarsiz hozirgi sharoitda biznesni to’g’ri yo’lga qo’yib bo’lmaydi. 
Menejerlar ko’pgina axborotlar asosida mavjud muammolarni xal qilish 
uchun ulardan keng foydalanadilar. Korxona boshqaruv faoliyati bo’yicha axborotlar 
bankni tuzishda asosan uch muammoda duch kelishi mumkin:
a) qabul qilinayotgan axborotlar hajmi juda katta bo’lishi natijasida qo’llash 
jarayonining murakkablashuvi;
b) juda katta miqdordagi axborotlarni bir vaqtning o’zida korxona boshqaruv 
faoliyati uchun ishlatilishi o’z urnida salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin;
v) axborotlar tizimini bunyod qilish uchun ketgan harajatlar o’zini oqlamasligi. Ma’muriy boshqarishda axborot texnologiyalarni qo’llashdan maqsad 
tashkilotda boshqaruv qarorlarini qabul qilishga aloqasi bo’lgan 
barcha ma’muriy xodimlarning axborotga bo’lgan ehtiyojlarini qondirishdir. Bu 
texnologiya boshqarishning axborot tizimi muhitida ishlashga yo’naltirilgan va 
boshqaruvning barcha darajalariga joriy etilishi mumkin.
 
Boshqaruvning zamonaviy axborot texnologiyalari turli funksional kichik 
tizimlar (bo’linmalar) xodimlari yoki firma boshqaruvi darajalarining mos 
axborot ehtiyojlarini qondirishga to’g’ri keladi. Ular yetkazib beradigan axborot 
firmaning o’tmishi, hoziri va ehtimoldagi kelajagi haqida ma’lumotni saqlaydi. 
Bu axborot doimiy yoki maxsus boshqaruv hisobotlari turlariga ega. Avtomatlashtirish tarixan ishlab chiqarish jaaryonlarida qo’llanila 
boshlangan va keyinchalik ofislarda tarqalgan. Boshqaruvda dastlab 
kotibalik ishini avtomatlashtirish amalg oshirilgan. Kommunikasiya
vositalari rivojlangan sari mamuriy xodimlarida ofis texnologiyalarini 
avtomatlashtirishga qiziqish kuchayib bordi. Avtomatlashtirish ma’muriy 
xodimlar mehnati unumdorligini keskin oshirish imkoniyatini tug’dirdi.
 
Ofisni avtomatlashtirish boshqaruv kommunikasiyasining an’anaviy 
tizimini (majlislar, telefon qo’ng’iroqlari va turli ko’rinishdagi buyruqlar) 
inkor etmaydi, balki uni to’ldiriladi. Avtomatlashtirilgan ofis tashkilot 
boshqaruvining barcha darajalaridagi menejerlar uchun tashkilot ichida 
kechadigan xizmat aloqalarini qo’llab-quvvatlashi uchungina emas, balki 
tashqi muhit bilan ham aloqalarni takshil etishda muhim ahamiyatga ega.   Axborot biznesi g’arb mamlakatlarida 60- yillarida paydo bo’ldi va 
70-yillarda mustaqil tarmoq sifatida shakllandi. 80-yillarda esa o’zining 
infrastrukturasi bilan yirik ko’p tarmoqli kompleksga aylandi. 
Zamonaviy g’arb iqtisodiyotidagi bu yangi sohaning juda keng rivojlanish 
miqiyosini quyidagi rakamlar tasdiqlaydi. Jahon bo’yicha axborotlar bilan 
ishlash texnologiyasi iste’moli 1990 yilda 2 trln. AQSh dollariga yetgan, 1995 
yilda esa shu ko’rsatkich 3,2 trln.AQSh dollariga yetdi.
AQSh va Yaponiyada aholining bandlilik me’yori bo’yicha, axborot 
texnologiyalari bilan bog’liq sanoat moddiy ishlab chiqarish sohasidan o’zib 
ketdi. Hatto XX asrning 90-yillarda AQSh da barcha ishchilarning 60 foizi axborot 
sanoati sohasida band edi. Axborot biznesi rivojlanishining bugungi yo’nalishlari 
shundaki, u o’sish surati bo’yicha, bandlilik va qator iqtisodiy ko’rsatkichlar 
bo’yicha boshqa an’anaviy ishlab chiqarish tarmoqlaridan 
o’zib ketgan. Biznesning zamonaviy infrastrukturasini qarar ekanmiz, turli 
mamlakatlardagi turli mutaxassislar uni har xil tavsiflaydilar. 
Shulardan ayrim qarashlarni keltirib o’tamiz. Yu.M.Kanigin axborot 
infrastrukturasida quyidagi asosiy elementlarni ajratib ko’rsatadi: 
turli tipdagi hisoblash markazlari; abonentlarni turli axborot 
resurslaridan foydalanish imkoniyati bilan ta’minlaydigan 
abonement punktlari; elektron hisoblash va axborot salohiyatini 
potensialini boshqarishni ta’minlaydigan tashkiliy elementlar 
to’plami; programma va axborot ta’minotida hisoblash 
markazining ehtiyojlarini qondiruvchi tarmoqning tashkiliy 
elementlari va boshqa ta’minlovchi elementlar. Axborot 
infrastrukturasi sxemasi quyidagi segmentlarni o’z ichiga oladi: I. Mazmuniy axborot: kinofilmlar; gazeta, jurnallar; mikrofilmlar; axborot 
byuletenlari, ma’lumotnoma ko’rsatmalari; kitoblar, dokladlar, yozuvlar; 
videodisklar, plyonkalar.
 
II. Yordamchi xizmatlar: tahlika (risk)li kapital, banklar; sun’iy intellekt tizimlarni 
loyixalashtirish; tizimlar ish vaqtini taqsimlash; dasturlash; hujjatlarni elektron uzatish, 
ma’lumotlarni kiritish; bozor va biznes shartlari tadqiqotchilari, reklama agentlari; xizmatlar 
byurosi, birjalar.
 
III. Axborotlar bilan ishlash texnologiyasi: kompyuterlar, qurilmalar; idora (kontora) 
jihozlari; optik apparatlar; mikrofilmlar, lazer disklar; pechat qilish uskunalari, hisob varaqlari; 
kseroks yordamida nusxalash.
 
IV. Integrallovchi texnologiya: qurilmalar; shaxsiy kommutatorlar; muloqot tizimlari; 
raqamli ma’lumotlar.
  V. Aloqa vositalari: radio, televideniye, telefon; uzatish vositalari; 
videodisklar, tola optikasi; pochta aloqasi vositalari, kommutatorlar.
 
VI.  Aloqa kanallari: maxsus yetkazmalar, pochta; telegraf, 
telefon; xalqaro aloqa vositalari, sun’iy yo’ldoshlar orqali aloqa, 
aloqaning tijorat vositalari; ko’chuvchi va blokli apparatura.
 
VII. Maqsadli xizmatlar: yangiliklar xizmati; elektron va noelektron 
ma’lumotlar banki uchun dastlabki axborotlar; fond birjalari haqidagi 
axborotlar; kutubxonalar, videotekalar; statistik indekslar; 
ma’lumotlar banki egalari; muloqot tizimlari. Ijtimoiy turmushning barcha sohalarida hisoblash texnikasidan foydalanish va aloqa 
tizimlarini tashkil qilish, axborotlarni yig’ish, uzatish, saqlash va qayta ishlash. 
Axborotlar bilan ishlash texnologiyasi axborot biznesining texnologik asosi 
bo’lib, u ko’pincha mustaqil tarzda rivojlanadi. Axborotlar bilan ishlash texnologiyasi sohasidagi 
olamshumul yutuqlarni haqiqiy tan olgan amerikalik mutaxassislar XXI asrning boshlaridayoq 
bu sohadagi taraqqiyotni bashorat qildilar. Ular bu taraqqiyotning harakatlantiruvchi kuchi deb 
quyidagi asosiy «axborot tendensiyalarini» sanab o’tdilar:
1) axborot mahsuloti rolining oshib borishi;
2) o’zaro hamkorlikda harakat qilish ehtiyojining rivojlanishi;
3) oraliq darajalarni yo’qotish;
4) globallashuv;   AQShda aqliy mehnat xodimlari deb ataluvchi 30 million
  menejerlar va boshqa mutaxassislar o’z firmalariga 1 trln. dollar 
sarflashadi. Shu bir yilni o’zida boshqa sarflarning samaradorligini 
oshirish mumkin bo’lgan axborotlar bilan ishlash texnologiyasi tizimiga 75 mlrd. 
dollarni sarflashadi. Bu esa barcha harajatlarning 7 foizini tashkil qiladi.
Bu harajatlarning mohiyatlarini «Buz Allen Gamilton ink» firmasining 
tekshirishlari ko’rsatadi, ya’ni aqliy mehnat harajatlarining 30% eng yaxshi 
axborot mahsulotini izlash uchun sarflanadi. Barcha sohalardagi kabi 
ishbilarmonlikda ham yuqori darajada axborot bilan ta’minlanganlik va 
axborotning yuqori darajada ishonchliligi juda katta bir iqtisodchi mutaxassis 
tasdiqlashi mumkin. Shuning uchun ham, kompaniya va firmalarda zarur 
axborot yetishmasligi tufayli, har yili 200 mlrd. dollar «yo’qotish» sodir 
bo’lishi hayron qolarlidir. Yuqorida keltirilgan ma’lumotlardan ko’rinib turibdiki, axborot biznesining 
mamlakatlar iqtisodiyotiga ta’siri kunda-kunga ortib bormoqda. Jumladan, bizning 
respublikamizda ham bu sohaga katta e’tibor qaratilmoqda. Ayniqsa, 
respublikamizda mustaqillikka erishgach, mazkur sohada qator tadbirlar amalga 
oshirildi. Respublikamizdagi barcha biznes infrastrukturasiga kiruvchi bank tuzilmalarining, 
birjalarining kompyuterlashtirilganligi, zamonaviy kommunikasiya vositalari bilan jihozlanganligi 
va bu tuzilmalarda jahonning istalgan bir davlat bilan axborotlar almashinuvi amalga 
oshirilayotganligi, elektron reklamalarning hayotimizda tobora muhim ahamiyat kasb 
etayotganligi, umuman aytganda yuqorida keltirib o’tilgan axborot biznesi segmenti ichiga 
kiruvchi barcha elementlarning respublikamizda vujudga keltirilganligi, amal qilayetganligi 
buning yorqin dalilidir.
Demak, iqtisodiyotimizda axborot mahsulotining, axborotlarni qayta ishlash 
texnologiyalari, boshqaruv-kommunikasiya vositalarining rolini ortib borishi axborot biznesining 
iqtisodiyotimiz tayanchi ekanligini ko’rsatmoqda E’t iboringiz 
uchun raxmat  !