Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 239.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Turizm xizmatlarida marketing tadqiqotlarini amalga oshirish jarayonlari

Купить
MAVZU: TURIZM XIZMATLARIDA MARKETING TADQIQORLARINI
AMALGA OSHIRISH JARAYONLARI.
MUNDARIJA: 
KIRISH…………………………………………………………………………....3
I.BOB. MARKETING TADQIQOTLARNING AHAMIYATI,
MAZMUNI VA SHAKLLARI……………………………………………….….5
1.1.  Turistik korxonalarning marketing muhiti tadqiqoti ……………………….…5
1.2.  Turizmda marketing tadqiqotlarining asosiy tamoyillari ………………….…13
1.3.  Marketing tadqiqotlarining usul va shakllari Kuzatish, tajriba so‘rov, anketa-
so‘rov o‘tkazish ……………………………………………………………….…..16
II.BOB. BIRLAMCHI VA IKKILAMCHI MA’LUMOTLAR………….…..18
2.1.  Turizmda marketing tadqiqotlarini o‘tkazuvchi bo‘limlar ……………….….18 
2.2.  Turistik mahsulot marketingini boshqarish …………………………….……26
2.3.  Turistik bozorni marketing tadqiqotlari.  Servis va turizm korxonalar 
raqiblarning marketing tadqiqotlari ……………………………………………….29
XULOSA……………………………………………………………….……..….36
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………...….…..37
  KIRISH
Kurs   ishining   dorzarbligi:   Marketing   tadqiqotlar   ma‘lumotlarni   doimiy
to’plash   qayta   ishlash   va   tahlil   qilishga   asoslangan   marketing   yechimlarni   qabul
qilish   jarayonida   noaniqlikni   kamaytirish   va   xavf-xatarni   minimallashtirishga
imkon   beradi.   Marketing   tadqiqotlarining   boshlang’ich   nuqtasi   bu   yechimga
muhtoj   bo’lgan   muammoning   xususiyatidan   kelib   chiqadigan   maqsadlari   va
vazifalarning aniq shakllanishi. 
Kurs ishining vazifasi:  Marketing tadqiqotlar jarayonida yechimga muhtoj
bo’lgan   muammolar   to’g’risida   to’liq   axborot   olish   uchun   qo’yidagi
yondoShuvlarni birgalikda qo’llash zarur: 
• korxonaning   ishlab-chiqarish   va   savdo   faoliyati   natijalarni   tahlil
qilish; 
• rahbar   va   mutaxassislarni   ekspertlar   tekshiruvidan   o’tkazish;
marketing vazifalar bajarilishini nazorat qilish. 
Belgilangan   muammolar   aniq   shakllangan   va   detallashgan   marketing
tadqiqotlarning   maqsadlarini   bilishga   imkon   beradi.   Aniq   shakllangan   maqsad
tadqiqotlarning   bosh   yo’nalishlar   va   hajmlarni   tanlash   uchun   xizmat   qiladi.
Tadqiqotning aniq vazifalarni shakllanishi maqsadni tushunishga ko’maklashadi va
uning aniqligiga olib keladi, ya‘ni noaniqlikni yo’q qiladi. 
Kurs  ishining  maqsadi:   Tadqiqot  muammosini,   maqsad  va  vazifalarning
aniqlanishi   ishchi   bashorati   ya‘ni   marketing   tadqiqotni   o’tkazish   orqali
tekshirishga oid bo’lgan o’rganiladigan hodisa va jarayonlar o’rtasidagi aloqalarga
va   ahamiyatiga   nisbatan   bo’lgan   tasavvurlarni   shakllantirish   imkoniyatini
ta‘minlaydi. 
Bashorat  o’rganiladigan muammo bilan bevosita bog’liq bo’lishi  va uning
yechimi   uchu   nasos   bo’lib   xizmat   qilishi   kerak.   Bundan   tashqari,   uni   empirik
material   asosida   tekshirish   imkoniyatiga   ega   bo’lishi   kerak.   Bashoratning   ikkita
turi mavjud: 
3 1) bayon   qiluvchi   bashoratlar   bu   o’rganiladigan   ob‘ektlar,   hodisa   va
jarayonlarning muhim xossalari va tavsiflari to’g’risidagi asosiy tahminlar. 
2) tushuntiruvchi   bashoratlar   dalillar   va   xodisalar   o ’ rtasida   bo ’ lgan
aloqalar   va   sababli - oqibatli   bog ’ lanishi   to ’ g ’ risidagi   asosiy   tahminlar . 
Ishchi   bashorat   tadqiqot   uchun   zarur   bo ’ lgan   xilma - xil   axborot
manbalaridan   olish   mumkin   bo ’ lgan   ko ’ rsatkichlar   tizimini   shakllantirishga   imkon
beradi . 
Axborot   manbalarni   ajratib   olinishi   zarur   bo ’ lgan   ma ‘ lumotlarni   yuqori
tezlik   va   samarali   olish   uchun   zarur   bo ’ ladi .   Tadqiqotchilar   o ’ z   faoliyatini   odatda
ikkilamchi   ma ‘ lumotlarni   tahlildan   boshlashadi ;   agar   ular   yetarli   bo ’ lmasa ,
birlamchi   ma ‘ lumotlarni   to ’ play   boshlaydilar . 
Axborot   to ’ plami   jarayoni   aniq   tuzilma   asosida   amalga   oshiriladi .   Vaqt   va
qiymat   cheklanganligi   tufayli   marketing   tadqiqotlar   odatda   tanlov   tavsilotga   ega
bo ’ ladi .   Butunlikni   ifoda   etadigan   maqsadli   guruh   ( bosh   butunlik )   ning   ayrim
qismining   tadqiqotini   o ’ tkazish   asosida   butun   guruhning   yurish - turishi   fikri   va   h . k .
to ’ g ’ risida   xulosa   berish   mumkin . 
Birlamchi   axborotni   tuplash   jarayonida   tanlash   rejasini   tuzish   zarur ,  chunki
u   tadqiqot   oldida   turadigan   maqsad   va   vazifalariga   javob   beradi .   Buning   uchun
aniqlash   kerak :   tanlash   tarkibini :   kuzatuvchi   ob ‘ ektlar   butunligi   ( iste ‘ molchilar ,
kompaniya   xodimlari ,   dallollar   va   h . k .) ni   ifoda   etadigan   tadqiqot   ob ‘ ektini
aniqlash ; 
• tanlash   tuzilishini :   uni   aniqlashda   odatda   ikkita   taxminiy   va
determinallashgan   yondoShuvdan   foydalanadi .   Taxminiy   yondoShuv   butunlikning
qanday   unsuri   bo ’ lmasin ,  u   aniq   tahmin   asosida   tanlanish   mumkinligini   ifoda   etadi .
Amaliyotda   eng   oddiy   va   tarqalgan   usuli   bu   oddiy   tasodifiy   tanlash ,  chunki   bunda
butunlikning   har   qaysi   unsuri   tadqiqot   uchun   tanlashning   teng   taxminiga   ega
bo ’ ladi . 
Determinallashgan yondoShuv butunlikning unsurlarini tanlash qulaylik 
(muloqat o’rnatish oddiyligi), yoki tadqiqotining qarori yoxud guruh tarkibi
(butunlikning   vakillik   unsurlari)ga   asoslangan   usullar   orqali   amalga   oshirilishini
4 taxmin   qiladi.   Taxminiy   tanlashning   aniqligi   yuqori,   lekin   u   determinallashgan
usuldan ancha murakkab va qimmat: 
Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   reja,     xulosa   va
foydalanil-gan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 I.BOB. MARKETING TADQIQOTLARNING AHAMIYATI,
MAZMUNI VA SHAKLLARI
1.1.  Turistik korxonalarning marketing muhiti tadqiqoti
Tanlash   hajmi,   ya‘ni   tanlanadigan   butunlikning   unsurlar   miqdori   (suroq
qilinadigan   odamlar   soni).   Tanlash   hajmi   qancha   ko’p   bo’lsa,   uning   ishonchligi
Shunga yuqori va tadqiqot o’tkazish harajatlari qimmatlashadi. Lekin, yanada aniq
natijalari   erishish   uchun   tanlash   paytida   ko’p   odamlarni   so’roq   qilish   talab
qilinmaydi.   Tanlash   tarkibi   to’g’ri   aniqlanganda,   uning   to’g’riligi,   agar   hajmi
butunlikning 1 % dan yuqori bo’lmasa ham, ta‘minlanishi mumkin. 
To’plangan   axborot   tahlili   uni   o’rganish,   har   xil   usul   va   uslublar
yordamida,   hamda   olingan   axborot   to’plamidan   zaruriy   ma‘lumotlarni   ajratib
olishidan iborat. 
Tadqiqot   natijalarni   tavsiya   etish   tahlil   natijalaridan   kelib   chiqadigan   va
qo’yilgan muammoni  yechishga  qaratilgan xulosa va tavsillarni ishlab chiqishdan
iborat.  
Tadqiqot   natijalari   asosida   mutanosib   marketing   tadbirlar   ishlab
chiqariladi.   Masalan,   agar   turistik   mahsulot   sotish   hajmi   pasayishning   asosiy
sababini  oliy sifatli xizmatlarni ko’rsatuvchi firma kabi turistik korxonaning obru-
e‘tibori yo’qligi bo’lganini ko’rsatsa, bunda marketing tadbirlarning eng tahminiy
yo’nalishi salohiyatli mijozlar uchun firmaning jozibali taasurotni shakllantirishda
namoyon bo’lar edi. 
Marketing   tadqiqotlar   natijalari   o’tkazilgan   tadqiqotning   mazmunini
qisqacha   izohda   yoki   yuqori   darajali   ko’rgazma   shaklda   ifodalash   mumkin.
Marketing vaziyatni yaxshilash esa asoslangan xulosa va tavsiyalardan iborat to’liq
ilmiy hisobot ko’rinishida namoyon qilish mumkin. Hisobotning tuzilishi qo’y 
Marketing   tadqiqotlarni   yuritish   jarayonining   eng   muhim   bosqichi   –
ularning aniq tashkil etilishi. Marketing tadqiqotlarni tashkillashtirish shakllari har
xil bo’lishi mumkin: O’z kuchi bilan tadqiqotlarni o’tkazish, chet kompaniyalarni
jalb etish yoki aralash yo’li bilan foydalanadi. 
6 Marketing tadqiqotlarni o’z kuchi bilan yuritish faqat mahsus bo’limga ega
bo’lgan yirik firmalar eplashi mumkin. Kichik firmalar maxsus tashkilotga murojat
qilishi   yoki   ularni   o’tkazish   uchun   boshqa   korxonalar   bilan   birlashishi   mumkin.
Xorijiy   firmalarning   asosiy   qismi   marketing   tadqiqotlarni   tashkil   etishda   aralash
shakldan   foydalanishni   afzal   ko’radi.   Odatda,   chetdagi   tashkilotlarga
iste‘molchilarni   ommaviy   so’rov   qilish   topshiriladi.   Amaliyotda   barcha   obruyli
xorijiy firmalar bozorni o’rganish institutlari va (yoki) konsalting tashkilotlar bilan
hamkorlik qiladi.  
Chetdagi   tashkilotlar   yordamida   marketing   tadqiqotlarni   o‘tkazish
afzalliklari va kamchiliklari 
Afzalliklari Kamchiliklari
 Mutaxassislarning kasbiy
mahorat;    kasbiy mahorat;
 tadqiqotlarni o’tkazish tajribasi;
 iste‘molchilarga nisbatan
betaraflik;  mutxassislar xizmatining yuqori
 qimmatligi
 tijorat siri saqlanishi
 kafolatlanmaydi
Marketing   tadqiqotni   tashkil   etish   shaklini   tanlash   qo’yidagi   omillarga
asoslanadi: 
• firmaning bozordagi ish tajribasi; 
• tadqiqotchi xodimlarning borligi; 
• xodimlarning kasbiy salohiyati; 
• firmaning   bozordagi   holati   va   uning   maqsadlari ;     firma   bozor
faoliyatining   strategiyasi   va   taktikasiga . 
Marketing   tadqiqotlar   samaradorligini   aniqlaydigan   muhim   omil   bo ’ lib ,
bozorni   majmuali   o ’ rganish   hisoblanadi . 
7 1.2.   Turistik korxonalarning marketing muhiti tadqiqoti
Turistik   korxona     marketingi   muhiti   mavzusiga   oldin     qisman   e‘tibor
berilgan. Endi bu mavzuda bizlar turistik bozorda mavjud bo’ladigan vaziyatlar va
tashqi hamda ichki muhitning tahlilini o’tkazishga harakat qilamiz. 
Turistlik   korxona     faoliyati   sharoitlari   butunligidan   kelib   chiqqan   holda,
uning   oldida   bozor   imkoniyatlari,   ya‘ni   faoliyatning   imkoniy   yo’nalishlari
ochiladi.  
Bozor   imkoniyatlarini   aniqlashda   marketing   muhitining   tahlili
ko’maklashadi. 
U ikki asosiy yo’nalishda amal qilishi mumkin. 
1. Tashqi muhit holatini va rivojlanish yo’nalishlarni o’rganish. 
2. Turistlik   korxona   ichki   salohiyati   (ichki   muhit)ning   tahlili   va
baholanishi.   Firmaning   tashqi   muhiti   o’zgarmagan   holda   yuzaga   chiqadi.   Firma
tashqi   muhitga   ta‘sir     qila   olmaydi   va   samarali   faoliyati   uchun   unga   (tashqi
muhitga)   yondoshishi,   doimo   uning   o’zgarishlarga   e‘tibor   berishi,   oldindan
o’rganishi va o’z vaqtida javob berishga majbur. 
Shuni   aytib   o’tish   kerakki,   servis   va   turizm   sohasining     korxonalari
korxonaning   bevosita   tashqi   muhit   bilan   aloqa   qilish   tafsiloti   va   mazmuniga
sezilarli   ta‘sir   o’tkazishlari   mumkin.   U   qo’shimcha   imkoniyatlarni   shakllanishida
va   uning   kelgusidagi   hayotda   tahdidlarni   bartaraf   qilishda   faol   qatnashishi
mumkin.Tashqi   tahlilning   asosiy   vazifasi   bugungi   kunda   yoki   kelajakda   firma
uchun vujudga keladigan imkoniyatlar va tahdidlarni aniqlash. 
Korxona   imkoniyatlari   –   sotish   hajmi   va   foydani   o’sishiga   olib   keluvchi
tashqi muhitning ijobiy omillari (yo’nalishlari va hodisalari). 
Tahdidlar   bo’lib   tashqi   muhitning   salbiy   omillari   (yo’nalishlar   va
hodisalar)   hisoblanadi,   chunki   ular,   korxonaning   mos   keladigan   reaksiyasi
yo’qligidan   foydalanib,   sotish   hajmi   va   foydani   ahamiyatli   darajada   pasayishiga
olib kelishi mumkin. Muvaffaqiyatli marketing faoliyati uchun firma kelajakda ruy
beradigan qiyinchiliklarni hamda paydo bo’ladigan yangi imkoniyatlarni oldindan
bilishi zarur. 
8 Tahdidlarga   bardosh   beri   shva   imkoniyatlardan   to’liq   darajada   foydalanish
uchun,   ular   to’g’risida   faqat   bilimga   ega   bo’lish   yetarli   bo’lmaydi.   Tahdiddan
xabardor   bo’lib,   unga   qarshilik   ko’rsatilmaslik   mag’lubiyatga   olib   keladi.   Shu
bilan   birga,   yangi   imkoniyatlardan   xabardor   bo’lib,   ularni   amalga   oshirish   uchun
salohiyatga ega bo’lmaslik, ulardan foydalanish imkoniyatini yo’qotish demakdir. 
Buning   uchun   ham   marketing   tadqiqot   muhitning   marketing   tadqiqotlari
jarayonidagi   tahdid   va   imkoniyatlari   asosida   turistik   korxonalarning   ichki   muhiti
o’rganiladi.   Firmaning   ichki   muhiti   o’z   mazmuni   bo’yicha   tashqi   muhitning
intiqosi. Turistik korxonaning ichki muhiti – korxonaga aniq imij beradigan, uning
ichidagi   sub‘ekt,   ob‘ektlar   va   jarayonlarning   butunligi,   mohiyati   bilan   bu
tashkilotning xo’jalik mexanizmi, uning tarkibi.  
U firmaga vaqtning ma‘lum davrida faoliyat yuritish imkoniyatni beradigan
salohiyatdan iborat. 
Turkorxonaning  salohiyati  – bozordagi  raqobat  afzalliklarni  ta‘minlaydigan
uning imkoniyatlari va yetuklarning birdamligi. 
Ichki muhit tahlil ob‘ektlari qo’yidagilar bo’ladi: 
• kadrlar (ularning salohiyati, malakasi; tanlash, o’qitish va lavozimdan
ko’tarish;   mehnat   natijalarni   baholash   va   rag’batlantirish;   xodimlar   o’rtasida
munosabatlarni saqlash va mustahkamlash va h.k.). 
• boshqarishni   tashkillashtirish   (kommunikatsiya   jarayonlari;   tashkiliy
tuzilmalar;   me‘yorlar,   qoidalar,   mulojalar;   huquq   va   majburiyatlarni   taqsimlash;
buysunish bosqiligi); 
• moliya (likvidlikni, foydalilikni ta‘minlash, sarmoya imkoniyatlarni 
yaratish); 
• marketing   (turistik   mahsulot   strategiyasi;   baho   strategiyasi;   savdo
strategiyasi; kommunikatsion strategiyasi); 
Salohiyatli ichki kuchli va kuchsiz
tomonlari Salohiyatli tashqi imkoniyatlar
Muqobil moliyaviy resurslar Yangi  bozor  yoki  segmentlarga 
chiqis perspektivi
9 Iste‘molchilarda yaxshi obruy qozonish Ishlab chiqarishni kengaytirish
……………sardor saviyasi Assortimentni kengaytirish
Ishlab  chiqarish  va  marketing
imkoniyatlardan samarali foydalanish Raqib firmalar egallagan obruyini
susaytirish
Harajatlar sohasida afzallik Bozor hajmining kengayishi
Ishonchli va mahoratli menejment Bozordagi tusiqlarni kamaytirish
Yangi  mahsulot  turlarini  ishlab
chiqarish tajribasi Boshqalar
Boshqalar
Rivojlanishda aniq strategiyalar yo’qligi Yangi raqiblarning paydo bo’lishi
Kuchsiz moliyaviy salohiyat Bozor kengayishi darajasining susayishi
Zarur   bo ’ lgan   kasbiy  
mahoratning   yo ’ qligi Iste‘molchilar  didi  va  afzal 
ko’rishnin o’zgarishi
Tovarlarni yangilash sohasida orqada
qolish Salbiy demografik o’zgarishlar
Firma   o’z   (ichki)   salohiyatini   tahlili   uning   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarni
aniqlash, ularning tashqi muhiti omillari bilan bog’liqligini baholash imkoniyatini
yaratadi. 
Kuchli   tomonlari   bu   firmani   raqiblardan   ustun   qiladigan   obruyi   va
afzalliklari . 
Salbiy   tomonlari   bu   korxonaning   to ’ g ’ rilashga   muhtoj   bo ’ lgan   kamchiliklari ,
aks   holda ,  raqiblar   ulardan   o ’ z   afzalliklari   sifatida   foydalanishi   mumkin . 
Amaliyotda   korxonaning   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlash   uchun   bir
nechta   yondoShuv   ishlatilishi   mumkin : 
• ichki   yondoShuv   –   tahlil   asosida   korxona   tajribasini   va   xodimlarning
fikrini   aniqlash ; 
• tashqi – raqiblar bilan taqqoslash asosida; 
• me‘yoriy – ekspert va maslahatchilar fikrlari asosida aniqlash. 
10 Turistik   korxonaning   kuchli   va   kuchsiz   tomonlari,   uning   imkoniyatlari   va
tahdidlar ro’yxati 
Imkoniyatlar va tahdidlar kuchli va kuchsiz tomonlarning imkoniyat ruyxati
tuzilgandan so’ng, ularning o’rtasida bo’lgan aloqani  aniqlash zarur bo’ladi.  
Marketing   muhiti   tadqiqotining   asosiy   maqsadi   turistik   korxona   marketing
imkoniyatlarini aniqlashdan iborat. Moddiy seziladigan aktivlar – bu korxonaning
jismoniy va moliyaviy resurslari (asosiy fondlar, pul mablag’lari va boshq.). 
Nomoddiy   (sezilmas)   aktivlar   –   bu,   odatda,   korxonaning   sifat   tafsilotlari:
korxona obru-etibori, xodimlar malakasi va h.k. 
Raqobat afzalliklarni aniqlayotganda iste‘molchilar talabiga buysunish kerak
va mijozlar raqib afzalliklarni zarur deb qabul qilishida ishonch hosil qilishi kerak.
Ko’p   hollarda  qo’yidagi   vaziyat   sodir   bo’ladi:   korxona   aniq  raqobat   afzalliklarga
ega  bo’lsa,  ham,  ammo  ular  to’g’risida  iste‘molchilar   bilimga  ega  emas,   deb  fikr
yuritadi.   Raqobat   afzalliklari   raqobatbardoshlikning   omillari,   ya‘ni   boshqa
korxonalar bilan raqobat kurashida qatnashish qobiliyati bo’lib xizmat qiladi. 
Marketing   imkoniyatlarni   aniqlash   uchun  SWOT   –   tahlil   (ingliz  so’zlardan
tashkil topgan qisqartiruv: strength, ulaknesses, opportunities, threats, ya‘ni – kuch
imkoniyat,   sustlik,   tahdid)   nomini   olgan   ya‘ni   tashkilotning   kuchli   va   sust
tomonlari, imkoniyat va tahdidlarning tahlili demakdir. 
11Juda tor bo’lgan assortiment Iqtisodiyotning
susayishi
Bozorda   salbiy   yoki
yetarlicha
shakllanmagan   obru - e ‘ tibor Valyuta ayirboshlash
o’zgarishlar      kurslarida     salbiy
Mahsulotlar harakatlanishining
kuchsiz tizimi Davlatning salbiy
siyosati
Yuqori tannarx Boshqalar
Boshqalar Usul matritsasidan foydalanishni nazarda tutadi. U qo’yidagicha izohlanadi.
U «KIM» maydoni tashqi  muhitda vujudga kelgan imkoniyatlardan foyda ko’rish
uchun korxonaning   kuchli tomonlaridan foydalanish imkoniyatini beruvchi ijobiy
marketing imkoniyatlarni ochib beradi. 
«SLI»   maydoni   vujudga   kelgan   imkoniyatlar   hisobidan   korxonaning   sust
tomonlarni bartaraf etishga ko’maklashadi. Tahdidlarni yo’q qilishda korxonaning
quvvatidan   foydalanish   imkoniyatini   «KTA»   maydoni   tahmin   va   nihoyatda,
korxonaning holati uchun «SAT» maydoni jozibasiz va qo’rqinchli bo’ladi, chunki
tahdidlar ta‘siri ostida korxona o’z o’rnini yo’qotishi mumkin. 
Matritsadan   foydalanganda   imkoniyatlar   va   tahdidlarning   boshqa   tomonga
o’tishini  ham   hisobga olish kerak. Shunday, ishga solinmagan imkoniyat, agarda
uni   raqib   ishlatsa,   tahdidga   aylanishi   mumkin.   Aksincha,   bartaraf   etilgan   tahdid
firmaga qo’shimcha kuchli tomonga aylanishi mumkin. 
SWOT – tahlil matritsasi 
  Shunday qilib, tahdid va imkoniyatlarni tahlili korxonaning ichki resurslar
va   imkoniyatlarni   baholashga   ko’maklashadi,   tashqi   muhit   o’zgarishi
yo’nalishlarini   va   korxonaning   bu   o’zgarishlarga   moslaShuv   darajasini   aniqlab
beradi. 
12 1.2.   Turizmda marketing tadqiqotlarining asosiy tamoyillari
Marketing   tadqiqotlarning   samaradorligi   va   natijaviyligi   bir   qator
tamoyillarga e‘tibor berishga asoslangan.  
 Turistik firmalar ikki xil tadqiqot o’tkazishi mumkin: 
1) Turistik   bozorda   ruy   beradigan   barcha   o’zgarishlarni   va   rivojlanish
yo’nalishlarni aniqlash maqsadida doimo o’tkaziladigan joriy  tadqiqot; 
2) Turistik   bozordagi   o’zgarishlar   tahlilini   tekshirish   yoki   tahlil   qilish
maqsadida bitta aniq vaziyatni o’rganish. 
Turizmdagi   tadqiqotlar   har   xil   shakllarda   namoyon   bo’lishi   mumkin:   -
oddiylardan boshlab murakkablarigacha; 
- dalillarni  to’plashdan  boshlab  majmuali  matematik  
modellarni 
qo’llashgacha; 
Tadqiqot tarkibining har aniq vaziyatda o’ziga xos bo’lishiga qaramasdan,
uning beshta majburiy bosqichlari to’g’risida aytib o’tish kerak. 
- boshqaruv muammosi; 
Marketing tadqiqotlari jarayoni 
Marketing   tadqiqotlar   tamoyillari,   tadqiqot   muammolari,   maqsadlari   va
vazifalarini   keng     ravishda   aniqlash   hamda   ishchi   bashoratni   shakllantirishdan
iborat.  Turistik   korxonaning   marketing   imkoniyatlari   deganda ,  raqibdan   ustunlikni
ta ‘ minlaydigan   korxonaning   marketing   harakatlarni   jozibali   yo ’ nalishlarni
tushunish   kerak .  
Servis   va   turizm   korxona   raqiblarning   afzalliklarini   –   bu   moddiy   va
nomoddiy   aktivlar ,  hamda   turistik   korxona   uchun   strategik   jihatdan   muhim   bo ’ lgan
va   unga   raqobat   ko ’ rashida   ko ’ maklaShuvchi   faoliyat   sohalari .   Tashqi   muhit
tahlili: 
13 Turistik   korxonani   raqiblarning   afzalliklarini   aniqlash   Oldindan   o’rganish
bu   kelajak   to’g’risida   axborot   olish.   Kon‘yukturani   oldindan   o’rganish   –   omillar
uchta guruhini tahil qilish yo’li bilan amalga oshiriladi: 
• ob‘ektiv guruh (aholi daromadlari, demografik vaziyat, siyosiy vaziyat
va boshq); 
• sub‘ektiv (psixologik xususiyatlari, milliy urf-odatlar va boshq.); 
• maxsus   (turmahsulot   assortiment   iva   narxi,   sayohat   ob‘ektining
jozibaligi va arzon – qimmatligi, korxona obruyi va h.k.). 
Kon‘yukturani prognozi odatda qisqa muddatli bo’ladi, chunki faqat ma‘lum
chegaralarda bozor holati harakatini ifodalash mumkin. 
Prognoz   qilganda   axborot   tafsiloti   mezoni   asosida   usullarning   uchta   sinfi
belgilanadi: 
1.   Dalilografik; 2.   Evristika; 
3.   Aralash. 
Dalilografik, ya‘ni sifatli usullar. Bu usullar prognozlash ob‘ekti o’tmish va
hozirgi davrda rivojlanishi to’g’risidagi haqiqiy axborotga asoslanadi. Asosan ular
qidiruv   prognozlashda,   ya‘ni   bugungi   kundan   kelajakgacha   bo’lgan   prognozlash
ishlatiladi.   Dalilografik   usullar   o’rtasida   prognozlash   ob‘ektining   dinamik
qatorlarini o’rganuvchi statistik usullar alohida e‘tiborga ega bo’ladi. 
Evristik   yoki   sifat   usullari.   Prognozlash   ob‘ekti   to’g’risida   mutaxassis   –
ekspertlarning   bilimlaridan   foydalanishga   va   ob‘ektning   kelgusida   rivojlanishi
(yurish-turishi)   to’g’risida   ular   finlarni   umumlashtirishga   asoslanadi.   Shuning
uchun   ular,   odatda,   ekspert   usullari,   deb   ataladi.   Ekspert   usullari   ko’pincha
sakrashlar ruy beradigan jarayonlarni me‘yoriy prognozlashga mos keladi. Ulardan
eng ma‘lum bo’lganlar bu «Aql xujumi» va «Seniktika». 
Aql   xujumi   usuli   muammoni   guruhiy   mulohaza   qilishda   ishtirokchilar
g’oyalarini   umumlashtirishga   asoslanadi.   Bu   asosda   muammoni   ko’tilmagan
yechimga   olib   keladigan   fikrlar   zanjirchalari   paydo   bo’ladi.   Yig’ilish   vaqtida
olingan   g’oyalar   banyonnomaga   kiritiladi,   keyin   baholanadi.   Aql   hujumi   usuli
amalga oshirishning ko’pgina variantlarga ega. 
14 «Seniktika»   prognozlashning   sezgi   –   ijodiy   usuli   hisoblanib,   har   xil,
oldindan   bir   –   biriga   mos   kelmaydigan   unsurlarning   birlaShuvidir.   Bu   usulda
faoliyatning   har   xil   sohalardan   taklif   etilgan   mutaxassislar   oldindan   yaratgan   o’z
g’oyalari   bilan   ekspertlar   baholashda   qatnashadi.   Undan   keyin   g’oyalarni   bir-
biridan   ajratib,   aniq   belgilangan,   ko’pchilikni   o’ziga   tobe   etgan   g’oya   qabul
qilinadi. 
Delfa usuli  ekspertlarni so’rov qilishda  eng ommaviy va samarali  bo’ladi.
U qo’yidagi xususiyatlarga ega: 
• birinchi bosqichda har bir ekspert alohida ishlaydi; 
• ekspertlar so’rovi bir nechta bosqichda olib boriladi; 
• har   bir   o’tgan   bosqichdan   keyin   ekspertlar   bir-birini   bilmagan   holda
va  baholarning   minimal   hamda   maksimal   darajalarini   keng  isbotlash   asosida   ular
boshqa ekspert baholari bilan tanishtiriladi. 
Aralash   usullarga   ekspert   usuli   bilan   bir   qatorda   dalilografik   dastlabki
axborotni ham o’z ichiga olgan aralash axborot asoslari kiradi. 
Prognozlashning   murakkab   masalasi   bo’lib,   bir   usul   yordamida
yechilmaydigan yangi tovar sotish hajmini oldindan bilish hisoblanadi. Marketing
tadqiqotlarni     yuritishda   yangi   tovarning   dastlabki,   aytaylik,   uch   yil   ichidagi
sotilgan   hajmlari   baholanadi.   Bu   maqsadda   eksport   usullari,   so’rov   usullari,
nazorat bozordagi savdo olib borilishi kabi usullar qo’llanilishi mumkin. 
Marketing   bo’yicha   mutaxassislar   bilan   shakllangan   ekspert   baholari
dastlabki tahlil bosqichida to’plangan raqiblar savdosi, salohiyatli bozor o’lchami,
umumiy talab, bozordagi har xil markadagi tovarlar ulushi, savdo aloqalarga kirish
qulayligi va boshq. ma‘lumotlarga asoslanadi. 
Agar   axborot   yetarli   bo’lmasa,   u   salohiyatli   iste‘molchilarni   savdogar,
yetkazuvchilar,   imkoniyat   bo’lsa,   raqiblarni   to’g’ridan-to’g’ri   so’rash   yo’li   orqali
to’planadi.   Bozorni   tekshirish   haridorlarning   haqiqiy   bozordagi   xulqini   kuzatish
jarayonidagi   nazorat   yangi   tovarlar   salohiyatli   savdo   hajmini   baholashga
ko’maklashadi.   Bu   usullar,   odatda   birga   qo’llaniladi.   Aytib   o’tilgan   yoki   boshqa
15 yondoShuvdan   foydalanib,   marketing   xizmati   tovarni   sotuvga   chiqarish   uchun
yangi tovar kelgusi savdo hajmini o’rnatishi kerak.  
1.3. Marketing tadqiqotlarining usul va shakllari Kuzatish, tajriba
so‘rov, anketa-so‘rov o‘tkazish
Prognozlash   jarayonining   yakuni   bo’lib,   prognoz,   ya‘ni   oldindan   bilish   –
og’zaki, matematik, chizma yoki boshqa shaklda belgilangan, ma‘lum kelgusi davr
mobaynida   turfirma   o’zini   yoki   turistlik   sohaning,   hamda   muhitning   imkoniy
holati to’g’risidagi fikrlar bo’ladi.  
Kon‘yukturani   prognozlar   turlariga   nisbatan   yondashish   har   xil   bo’lishi
mumkin. Bozordagi vaziyatni to’liq aks etish uchun ssenariy xizmat qiladi. 
Ssenariy   –   bu   kelajakni   bayon   etish.   Unda   xodisalarning   taxminiy
rivojlanishi,  ularni  amalga  oshirish  imkoni  belgilanadi.  Vaziyatni   oldindan bilish,
odatda rivojlanish taxminiy variantlarning aniq soni bo’lishi buning uchun prognoz
bir   nechta   ssenariylardan   iborat   bo’lishi   ularni   amalga   oshirish   uchun   har   xil
erkinliklar   yaratish   kerak.   Ssenariyning   eng   ishonchli   turi   asosiy   sifatida   qabul
qilinadi va uning asosida joriy yechimlar qabul qilinadi. 
Ssenariy va prognoz o’rtasida ma‘lum farq bor. Prognoz maxsus vaziyatni
oldindan   bilishga   qaratilgan   fikr   bo’lib,   uning   afzalliklarini   yoki   kamchiliklarni
qabul   qilinishi   yoki   bartaraf   qilishga   asoslanadi.   Ssenariy   esa   bu   prognozlarning
qaysi   turlari   yaratilgan   bo’lishini   aniqlaydigan   vosita.   Kon‘yukturani
prognozlarning asosiy ob‘ektlari, bu: 
• firma   o ’ z   mahsulotini   sotadigan   bozor   hajmining   o ’ lchami   va
harakatchanligi ; 
• tovar (firma) ulushi. 
o   Kuzatish, tajriba so‘rov, anketa-so‘rov o‘tkazish 
M а rk е tingd а   birl а mchi   ах b о r о tni   о lish   uchun   t а dqiq о tl а r   o‘tk а zishning
kuz а tish, sin о v, s а r а l а sh, so‘r о v k а bi uslubl а ri m а vjud bo‘l а di.  
Kuz а tish   uslubi.   Bu   usul   а n а litik   usul   bo‘lib,   uning   yord а mid а
ist е ‘m о lchil а rning   х ulq- а tv о ri   o‘rg а nil а di   v а   h а mk о rligi   а m а lg а   о shiril а di.
M а s а l а n,   do‘k о nd а   bir о r-bir   t о v а rning   s о tib   о linish   miqd о ri   yoki   ха rid о rl а r
16 о qimining   h а r а k а ti   kuz а til а di   h а md а   m а ‘lum   t о v а rl а rning   m а vjudligini   yozish
qo‘ll а nil а di.   
Ist е ‘m о lchil а rning   em о si о n а l   t а ‘sirg а   bo‘lg а n   j а v о bini   а niql а sh   uchun
kuz а tishning   t ех nik   v о sit а l а ri   qo‘ll а nil а di.   Bund а   h о dis а l а rning   s а b а bl а ri
tushuntirilm а ydi.   Shu   bil а n   birg а ,   vizu а l   kuz а tishl а rning   n а tij а l а ri   t а dqiq о t
r а hb а rl а ri   t о m о nid а n   tuzil а di,   о ling а n   ах b о r о t   bir   to‘pl а mg а   k е ltiril а di   h а md а
bul а r  а vt о m а tl а shtirilg а n m ах sus  а nk е t а l а rd а  q а yd etil а di.  
Sin о v   usuli.   Bund а   о ldind а n   ―h о l а tni   yar а tish   v‖ а   о ling а n   n а tij а l а rni
o‘lch а sh   а s о sid а   j а r а yon   а m а lg а   о shiril а di   h а md а   s а b а b-n а tij а viy   а l о q а l а rni
o‘rg а nishd а   ishl а til а di.   M а s а l а n,   t о v а rl а rni   h а r   х il   o‘r а ml а rd а   t а klif   etishg а
ха rid о rl а rning   j а v о bini   o‘lch а sh   v а   m о difik а siyal а ng а n   t о v а rning   а n‘ а n а viy
t о v а rl а rg а  nisb а t а n s о tilish miqd о rini b а h о l а sh qo‘ll а nil а di. 
А yniqs а ,   sin о v   usuli   yord а mid а   bir   m а rt а lik   t а vsifd а gi   v о q еа l а r   t а dqiq
qilin а di v а   о ling а n m а ‘lum о tl а r umuml а shtirilm а ydi. Sin о vning k а mchiligi yuq о ri
ха r а j а tl а r,   sub‘ е ktiv   t а nl а ng а n   sh а rt-sh а r о itl а r,   m а rk е ting   r е j а si   p а r а m е trl а ri   v а
t а ‘sir   et а dig а n   h а mm а   о mill а rni   his о bg а   о lish   v а   n а z о r а t   qilish   imk о nining
yo‘qligid а n ib о r а tdir. 
S а r а l а sh   uslubi.   Bu   ―f о kus   guruhi ni   m	
‖ а qs а dli   t а nl а sh   (m ах sus   t а nl а ng а n
1012   n а f а r   r е sp о nd е nt,   kishi)   v а   o‘rg а nil а dig а n   mu а mm о ni   h а r   t о m о nl а m а
muh о k а m а   qilishd а n   ib о r а t.   Bund а   mun о z а r а ning   b о rishig а   minim а l   d а r а j а d а
а r а l а shil а di.   ―F о kus   guruh   t	
‖ о v а rning   s а l о hiyatli   ist е ‘m о lchil а ri,   mu а yyan
ijtim о iy   guruh   v а kill а ri,   ―fikr   е t а kchil а ri   v	
‖ а   eksp е rtl а rd а n   ib о r а t   bo‘l а di.   Shu
bil а n   birg а ,   bund а   yangi   t о v а r,   m а hsul о t   g‘ о yasi,   muk а mm а ll а shg а n   o‘r а m,
r е kl а m а  k о mp а niyasining unsurl а ri t е std а n o‘tk а zil а di. 
So‘r о v uslubi. Bu   е t а rli  ko‘p s о nli r е sp о nd е ntl а r guruhining fikrini bilishni
ko‘zd а   tutuvchi m а rk е ting t а dqiq о tl а rini o‘tk а zishning univ е rs а l usulidir.   А s о s а n,
m а rk е ting   t а dqiq о tl а rid а   о g‘z а ki   so‘r о vl а r,   p о cht а   о rq а li   s а v о l-j а v о b   qilish   v а
t е l е f о n  о rq а li int е rvyul а r ishl а til а di. 
О g‘z а ki   so‘r о vl а r   sh ах siy   mul о q о tg а   а s о sl а ng а n   bo‘l а di.   Shu   bil а n   birg а ,
о g‘z а ki   so‘r о vl а r   yuq о ri   ха r а j а tl а r   v а   m ах sus   t а yyorl а ng а n   int е rvyu е rl а rni   t а l а b
17 et а di.   А yniqs а ,   k о r хо n а l а r   хо diml а rning   bilimi,   dunyoq а r а shi,   ist е ‘m о lchil а rning
t а l а bl а ri,   q о niqq а nlik   d а r а j а si   h а qid а   m а ‘lum о tg а   eg а   bo‘lish   v а   o‘z   o‘rnini
must а hk а ml а sh uchun so‘r о v o‘tk а z а dil а r. 
А g а r   so‘r о v   erkin   suhb а t   sh а klini   о ls а ,   bund а y   so‘r о v   int е rvyul а sh
his о bl а n а di.   А g а r   s а v о ll а r   q а t‘iy   b е lgil а ng а n   sh а kld а   qo‘yils а ,   bund а y   so‘r о v
s а v о l-j а v о b   bo‘l а di.   So‘r о v   yord а mid а   о lin а dig а n   ах b о r о tl а rning   sif а ti   ko‘p
jih а td а n so‘r о v b о sqichl а rining o‘tk а zilishig а  b о g‘liq bo‘l а di. 
So‘r о v   v а r а q а l а rini   ishl а b   chiqishning   eng   mur а kk а b   j а r а yonl а rid а n   biri
s а v о ll а rni tuzish his о bl а nib, bund а  quyid а gi t а l а bl а rg а  ri о ya qilin а di:  
- ах b о r о tning eng muhim jih а tl а rini  а ks ettirish;  
-ikki  х il m а ‘n о likk а  yo‘l qo‘ym а slik;  
-j а v о b b е rish t а m о yill а ri imk о niyatl а rining bo‘lishi;  
-so‘r а luvchil а rd а  j а v о b b е rm а slik ishtiyoqini o‘yg‘ о tm а slik;  
-so‘r а luvchil а rning ij о biy h а r а k а tl а rig а  s а b а b bo‘lish;  
-s а v о ll а rning   m а zmunig а   so‘r а luvchil а rning   t а yyorg а rligi,   m а ‘lum о ti   v а
bilimi jih а tid а n m о s tushish. 
18 II BOB   BIRLAMCHI VA IKKILAMCHI MA’LUMOTLAR
2.1 Turizmda marketing tadqiqotlarini o‘tkazuvchi bo‘limlar
А yniqs а ,   h а r   q а nd а y   ilmiy   t а dqiq о tl а rni   o‘tk а zishd а   m а ‘lum о tl а r   о lish
uchun   ах b о r о tl а rning   ikkit а   m а nb а i:   birl а mchi   v а   ikkil а mchi   ах b о r о t   turl а rid а n
f о yd а l а nil а di.  
Birl а mchi m а nb а l а r bu birinchi n а vb а td а   o‘rg а nilishi z а rur bo‘lg а n m а vjud
m а ‘lum о tl а r   bo‘lib,   bu   ko‘pchilik   h о ll а rd а   ko‘zd а   tutilg а n   t а dqiq о t
yo‘n а lishl а rid а n   uz о q   m а qs а dl а rd а   yig‘il а di.   Shuning   uchun,   ul а rni   yangi
m а ‘lum о tl а r yig‘ish yoki birl а mchi m а ‘lum о tl а r bil а n to‘ldirish z а rur. Shuni  а ytish
l о zimki,  ах b о r о t m а nb а l а ri  о r а sid а gi f а rqni ikki  х il turli tushunch а : k а bin е tli (d е sk
r е s е arch) v а  k а bin е td а n t а shq а rid а gi t а dqiq о tl а r (fi е ld r е s е arch) if о d а l а ydi.  
Yuq о rid а   k е ltirilg а nid е k,   k а bin е tli   t а dqiq о t   ikkil а mchi   m а ‘lum о tl а rni
yig‘ish   m а qs а did а   k а bin е td а n   t а shq а rid а gi   t а dqiq о tl а rd а n   о ldin   o‘tk а zil а di.
Chunki, bu z а rur  ах b о r о tl а r v а  ul а rni tiziml а shtirish z а rur h о ll а rd а  m а vjud bo‘l а di.
Bund а n t а shq а ri, ushbu t а dqiq о tl а r t е kshirish yoki eksp е rim е nt o‘tk а zish d а v о mid а
m а ‘lum о tl а rning  о linishini  а niql а b b е r а di.  
Shuningd е k,   ах b о r о t   b о sm а   m а t е ri а ll а r   ах b о r о t   m а nb а i   sif а tid а   о s о n   v а
to‘g‘ri   f о yd а l а nilg а n   h о ld а   v а qt   v а   pul   m а bl а g‘l а rini   t е j а shg а   h а m   о lib   k е l а di.
M а rk е ting t а dqiq о tl а rid а   bund а y h о ll а rd а   mij о zl а r v а   ха rid о rl а rning q а t‘iyatliligi,
qiziqishl а ri,   ishtiyoql а rid а gi   o‘zg а rishl а r,   m а mnunligi   v а   Shung а   o‘ х sh а sh
yo‘n а lishd а gi   t а dqiq о tl а r   o‘tk а zil а di.     Bil а mizki,   m а rk е tingd а   t а dqiq о tl а rning
yo‘n а lishl а ri d о im о  k е ng а yib b о r а di. 
Bund а , quyid а gi yo‘n а lishl а rd а gi t а dqiq о tl а r eng muhim bo‘lib his о bl а n а di: 
1. B о z о r sig‘imi v а  uning s а l о hiyati 
2. Аhоli dаrоmаdlаri 
3. Istе‘mоlchilаrning хаtti-hаrаkаtlаri vа mоtivаsiyasi 
4. Bоzоr ulushlаrining kоrхоnаlаr o‘rtаsidа tаqsimlаnishi 
5. Rеklаmа vа uning sаmаrаdоrligi 
6. Nаrх siyosаti vа nаrх egiluvchаnligi 
7. Ахbоrоt оqimlаri 
19 8. Tоvаr hаrаkаtining kаnаllаri 
9. Ish fаоlligining tеndеnsiyalаri 
10. Tоvаrlаr vа ishlаb chiqаruvchi kоrхоnаlаrning nufuzi 
11. Qоnunchilik tоmоnidаn tаrtiblаshtirish vа chеklаshlаr 
12. O‘tkаzilаdigаn tаdqiqоtlаrning uslubiyotlаri 
13. Ijtimоiy-iqtisоdiy rivоjlаnishning аsоsiy jаrаyonlаri 
14. Mаhsulоt vа kоrхоnаlаrning rаqоbаtbаrdоshligi 
15. Jаmоаt аhаmiyatliligi vа аlоqаlаri 
16. Mаrkеting infrаtuzilmаsi 
Ko‘rinib   turibdiki,   yuqоridаgilаr   аsоsidа   bоzоr   rivоjlаnishining
tеndеnsiyalаri   vа   jаrаyonlаri,   uning   sig‘imi,   sоtilishlаr   dinаmikаsi,   rаqоbаtchilаr
fаоliyati,   ijоbiy   tоmоnlаri   vа   хаvf-хаtаrlаr   tаdqiq   qilinаdi.   Shu   bilаn   birgа,
istе‘mоlchilаrni   o‘rgаnish   ulаr   хаtti-hаrаkаtlаrining   sаbаblаrini   аniqlаshgа   imkоn
bеrаdi.     Bugungi   kundа   bоzоr   shаrоitlаri   kоrхоnаlаrgа   uzоq   muddаtli
strаtеgiyalаrni   ishlаb   chiqish,   mаqsаdlаr,   imkоniyatlаr   vа   rеsurslаrni   аniqlаsh
jаrаyonigа   jiddiyrоq   yondаshishni   tаlаb   qilmоqdа.   Bu   ish   rеjаlаshtirish   аsоsidа
аmаlgа   оshirilаdi   vа   undа   muhim   rоlni   mаrkеting   egаllаydi.   Bu   esа   kоrхоnаdа
rеjаlаshtirish tizimini tаshkil etishgа zаmin yarаtаdi. 
Mаrkеtingni   rеjаlаshtirish   bu   mаrkеting   mаqsаdlаrigа   erishish   uchun
mаrkеting   rеsurslаrini   tizimli   tаdqiq   qilish   bo‘lib,   bu   vоsitа   yordаmidа   kоrхоnа
fоydаsigа   tа‘sir   qiluvchi   ko‘pginа   ichki   vа   tаshqi   оmillаrni   kuzаtib   bоrаdi   vа
nаzоrаt qilаdi. Nаtijаdа, ishlаb chiqаrishning dаvоmiyligi, rаsmiylаshtirish dаrаjаsi
vа   rеjаlаshtirishni   tаshkil   qilish   nuqtаi-nаzаridаn   mаzkur   jаrаyonlаr   turli
kоrхоnаlаrdа turlichа tаshkil qilinаdi.  
Shu   bilаn   birgа,   tаlаbning   hаjmi   vа   tuzilmаsi,   tijоrаt   оpеrаsiyalаrini
o‘tkаzishdа   хаvf-хаtаrning   dаrаjаsi   yuqоri   bo‘lgаn   bоzоrlаrdа   fаоliyat   yurituvchi
kоrхоnаlаr   ko‘prоq   bоzоr   vаziyati   uchun   ishlаb   chiqilаdigаn   vаziyatli   rеjаlаrni
qo‘llаshgа   аsоslаnаdilаr.   Bundа   rеjаlаshtirish   jаrаyoni   o‘zаrо   bоg‘liq   quyidаgi
unsurlаrdаn ibоrаt bo‘lаdi: 
-tаhlil;  
20 -rеjаlаshtirish;  
-rеаlizаsiya vа nаzоrаt.  
Bu jаrаyonlаr  hаr  qаndаy rеjаlаshtirish  turlаri uchun univеrsаl  bo‘lаdi. Shu
bilаn   birgа,   so‘nggi   yillаrdа   kоrхоnа   аmаliyotidа   biznеs-rеjаlаrni   ishlаb   chiqish
tоbоrа   kеng   tаrqаlmоqdа.   Bundаy   hоllаrdа   kоrхоnаni   rеjаlаshtirishning   umumiy
tizimidа   biznеs-rеjаning   o‘rnini   аniqlаsh   mаqsаdgа   muvоfiq   bo‘lib,   kichik
kоrхоnаlаr uchun bittа biznеs-rеjа tuzish mumkin vа ko‘pchilik kоrхоnаlаr uchun
biznеs-rеjаni   ishlаb   chiqish   хo‘jаlik   vа   sоtish   fаоliyatining   rеjаlаridаn   biri   bo‘lib
hisоblаnаdi. 
Turistik   bozorni   marketing   tadqiqotlari  
Turistlik   korxona ,   o ’ z   bozor   imkoniyatlarini   aniqlaganidan   so ’ ng ,   uning   har
biriga   baho   berishi   zarur .   Buning   uchun   bozor   o ’ lchamini ,   o ’ sish   salohiyati   va
imkoniy   foydani   to ’ g ’ ri   baholash   hamda   oldindan   aytib   berish   kerak .   Turistlik
bozorni tadqiqoti ikki yo’nalishda amalga oshiriladi: 
1. Vaqtning berilgan fursatda u yoki bu o’lchamini baholash. 
2. Oldindan o’rganiladigan miqdorlarni olish. 
Eng avvalo bozordagi  joriy vaziyat  – bozor konyukturasi  baholanadi, ya‘ni
turistlik   mahsulotlarga   bo’lgan   talab   va   taklif   nisbatini,   hamda   ularga   o’rnatilgan
baholar   darajasini,   harakatini   belgilaydigan   omillar   hamda   sharoitlar   o’trasidagi
o’zviy   ta‘siri   natijasi   sifatida   bozordagi   ma‘lum   vaqt   ichida   vujudga   kelgan
iqtisodiy vaziyat. 
Kon‘yuturani   o’rganishda   muhim   vazifa   –   uning   shakllanishiga   ayrim
omillar   ta‘siri   hamda   yaqin  kelajakda   asosiy,   kon‘yukturani   belgilovchi   omillarni
aniqlashdan iborat bo’ladi. 
Turistlik   bozorning   kon ‘ yukturasini   quyidagilar   tavsiflaydi : 
• turistlik xizmatlarning talab va taklif nisbati; 
• baholar darajasi; 
• raqobat holati va bozorga kirish uchun tuo’siqlar; 
• davlat tomonidan aniq bozorni tartibga solish darajasi; 
• turistlik xizmatlar sotishni tijorat sharoitlari; 
21 • talabning mavsumiy o’zgarishlar mavjudligi va boshq. 
Turistlik   bozor   kon‘yukturasini   o’rganish   jarayoni   ma‘lum   tartibda   amalga
oshirilishi kerak. 
Turistlik   korxonalar   uchun   bozorning   kelajakda   rivojlanishi   va   korxona
faoliyati strategiya hamda taktikasini yaratish uchun asos bo’lib, xizmat qiladigan
kon‘yuktura prognozini tuzish katta qiziqishga mansubdir. 
   Umumiy holatda pul ifodasidagi joriy bozor talabi (Q) qo’yidagicha   chiqarish
aniqlanadi: 
Q = n x g x p, 
qayerda:       n   –   umuman   bozorda   yoki   aniq   mintaqa   bozorida   tovarning   bu
turini oluvchilar soni: 
  g   –   o’rganiladigan   vaqt   ichida   haridor   bajargan   haridlar   soni;     r   –   Shu
tovarning o’rtacha narxi. 
Bu   formula   asosiy   hisoblanadi,   ammo   tovarlarning   aniq   turlari   berilganda,
bu   tovarlarga   bo’lgan   talabni   belgilaydigan   qo’shimcha   omillarni   ham   inobatga
olish kerak. 
Tasavvur   qilaylik,   ma‘lum   hududda   turistlik   mahsulotga   bo’lgan   talabning
salohiyatini   aniqlash   zarur.   Ma‘lumki,   bu   hududda   300   ming   aholi   yashamoqda.
Yana tasavvur qilaylik, bu holatda maqsadli o’rtacha miqdordan yuqori bo’lgan 30
yoshdan   45   yoshgacha   odamlar   tashkil   etadi.   Axborot   ma‘lumotlari   asosida   bu
guruhga tegishli odamlar soni aniqlanadi. Masalan, ular 10 ming kishi. Bu kishilar
tur   sotib   olishlari   mumkin   va   uning   narxi   ularni   qoniqtiradi.   Demak,   haridorlar
soni   bo’yicha   salohiyat   aniqlanadi.   Endi   pul   ifodasidagi   salohiyat   aniqlanadi.
Turistlik mahsulot qiymatidan kelib chiqqan holda turning o’rtacha narxi 600 doll.
Agar odamlar yilda hech bo’lmasa 1 marta sayohat qilishini tasavvur qilsak, bunda
bozor salohiyatini pul ifodasida aniqlasa bo’ladi. 
Q = 10000 x 1 x 600 = 6mln. g. 
Bu  usullarni  kamchiligi   Shundaki,  u  turistlik  korxonaning  raqobat  muhitini
hisobga olmaydi. 
22 Joriy bozor talabi odatda, me‘yoriy usul asosida aniqlanadi. Bu usul bir qator
me‘yorlar   va   ulush   ko’rsatkichlaridan   foydalanish   asosida   bozor   salohiyatini
baholashda   qo’llaniladi.   Masalan,   hisobot   me‘yoriy   va   statistika   axborotlari
asosida   qo’yidagilar  aniqlangan:     ma‘lum   shaharda  barcha firmalar   bilan sotilgan
turistlik xizmatlar hajmi: 
18000 yo’llanma; 
  xizmatlarni tavsiya etadigan firmalar ulushi: 75 % 
Bozorning taxminiy salohiyati: 18000 yo’llanma x 0,75 = 13500 yo’llanma. 
Agar firma maqsadi bozor ulushini 40 % - ga yetkazish bo’lsa, bu shaharda
tovar   sotish   hajmi   (firma   uchun   joriy   bozor   talabi)   5400   yo’llanmagacha
yetkazilishi kerak. 
Bu   usulning   kamchiligi   –   mutanosib   me‘yorlarni   va   ulush   ko’rsatkichlarni
topishdadir. Ularni topishda maxsus tadqiqotlar o’tkazilishi zarur bo’ladi. Ayni bir
vaqtda ko’rinib turibdiki, har  bir  ko’paytirishdagi  hato yangi  bosqichga  va yakun
natijasiga   o’tadi.   Buni   bartaraf   etish   uchun,   bir   nechta   taxminiy   o’lchamlardan
foydalanib, bitta baho o’rniga, ancha bahoga erishish mumkin. Har qaysi vaziyatda
bu usulni boshqa analitik usullar bilan birgalikda qo’llash kerak. 
Talabni   yanada   chuqurlashtirilgan   tahlili   sotish   hajmiga   va   ularning   nisbiy
ta‘sirini   aniqlashga   ta‘sir   etuvchi   muhim   real   omillarni   aniqlashga   qaratilgan.
Narxlar,   daromad   darajasi   iste‘molchilar   tarkibi   va   mahsulot   harakatining   ta‘siri
kabi   omillar,   odatda   tez-tez   tahlil   qilinadi.   Bunday   tahlilni   o’tkazilayotganda
matematik – statistika usullari keng miqyosda qo’llaniladi. 
Shunday qilib, talabni aniqlaganda ilg’or idikator usuli qo’llanilishi mumkin.
Ilg’or   indikatorlar   –   o’rganadigan   ko’rsatkich   yo’nalishida   o’zgaradigan,   ammo
undan   vaqt   bo’yicha   ilgari   rivojlanadigan,   ko’rsatkichlar   yoki   ularning   vaqt
qatorlari.   Masalan,   turmush   darajasi   ko’rsatkichlarning   o’sishi   talab   o’sishi
ko’rsatkichidan ustun bo’ladi. 
Demak,   turmush   darajasi   ko’rsatkichlar   o’zgarish   harakatini   o’rgana   turib,
aniq   mahsulotga   bo’lgan   talab   ko’rsatkichning   taxminiy   o’zgarishi   to’g’risida
xulosaga erishish mumkin. 
23 Bozor   salohiyatini   baholashda   harid   qobiliyati   indikatorlari   tez-tez
qo’llaniladi. Bundan maqsad bozor jozibaligini uning har qanday salohiyatini uchta
asosiy tarkibiy qismlarning o’rtacha tortilgan miqdori asosida o’lchashdan iborat: 
• iste‘mol qiluvchi birliklari miqdoridan; harid; 
• iste‘mol qiluvchi birliklarning qobiliyatidan; 
• bu iste‘mol qiluvchi birliklarning harajat qilishga tayyorgarligidan. 
Bozor   tahlilida   muhim   o’rinni   bozor   hajmi   aniqlanishi   egallaydi,   chunki
tahmin   etiladigan   talab   hajmi   rejalashtirish   jarayonini   bosh   nuqtasi   bo’lib
hisoblanadi. 
Turistik   bozor   hajmi   –   turistlik   mahsulotini   «yutish»   qobiliyati,   ya‘ni
ma‘lum   davr   ichida   (odatda,   bir   yil)   mavjud   bo’lgan   narx   va   takliflar   asosida
alohida turlar, turizm xizmatlar sotishning imkoniy hajmi. 
Turistlik   bozor   hajmi   aholi   to’lov   qobiliyati   hajmi,   narxlar   darajasi   va
turistlik taklif hajmiga bog’liq. 
Turistlik bozorning salohiyatli va haqiqiy hajmini ajratish kerak. Bozorning
salohiyatli   hajmi  mavjud  xizmat  turiga bo’lgan to’lov qobiliyati   bilan  aniqlanadi;
haqiqiy hajmi esa ma‘lum davr ichida sotilgan xizmatlar hajmi bilan. 
Bozor   hajmi   va   o’zagrish   yo’nalishlari   to’g’risida   axborotga   ega   bo’lgan
firma u yoki bu bozorning afzalligini  baholash imkoniga ega bo’ladi. Agar bozor
hajmi   kichik   bo’lsa,   bozorga   kirish   va   unda   faoliyat   yurgizish   harajatlari
qoplanmasiga   mumkin.   Inobatga   olish   kerakki,   agar   bozor   hajmi   katta   bo’lsa,
demak   bunday   bozorda   kuchli   raqobat,   raqiblar   xizmatidan   iste‘molchilar   yuqori
darajada minnatdor bo’lishi hamda boshqa omillar ta‘sirini hisobga olgan holda u
yoki bu bozorni tanlash yechimini ehtiyojlik bilan qabul qilish kerak. 
Marketing   tadqiqotlar   amaliyotida   boshqa   ko’rsatkich   bozorni   ulushi   ham
keng   qo’llanilmoqda.   U   turistlik   korxona   xizmatlarni   sotish   hajmining   berilgan
bozorning salohiyatli hajmiga bo’lgan nisbatidir. Bozor umumiy ulushi  
K V R N
 
bu yerda, 
24 K   –   (iste‘molchilar   kelishi)   –   foizda   hisoblangan   iste‘molchilar   soni,
haridorlarning umumiy miqdoriga nisbatan kompaniyada tovarni harid qiluvchilar
soni; 
B – betaraflik (iste‘molchilar betarafligii) – barcha kompaniyalarda haridlar
umumiy soniga kompaniyada bo’lgan haridorlar soni nisbati (foizda); 
R   –   iste‘mol   qulayligi   –   tarmoqdagi   o’rtacha   kompaniyada   o’rtacha
haridlarda foiz hisobida olingan kompaniyada haridning o’rtacha miqdori. 
N   –   narx   qulayligi   –   barcha   kompaniyalarning   o’rtacha   narxidan   foiz
hisobidan olingan kompaniyadagi o’rtacha narx. 
Turistlik   bozorni   oldindan   o’rganish   (prognozlash)   turistik   firma   strategik
marketingning muhim qismi hisoblanadi. Talabni prognozlash xizmatlarni ostishda
bo’lgan   talabni   oldindan   bilishga   imkon   beradi.   Aniq   miqdoriy   prognozga   ega
bo’lgan   firma   eng   ma‘qul   savdo   strateiyasini   yaratishi   mumkin,   chunki   firmani
strategik   maqsadlarga   erishishiga   eng   aniq   va   rejalashtirilgan   holda   qaratilgan
bo’ladi.  tadqiqotlarini o‘tkazuvchi bo‘limlar  
Raqobat   bu   ma‘lum   sohada   bir   xil   maqsadga   erishish   uchun   ayrim   yuridik
yoki jismoniy shaxslar (raqib)lar o’rtasida ko’rash. 
Turistlik firma raqobat muhitining xususiyatlari bozor rivojlanish darajasini,
unda   ishlash   murakkablash,   ko’pgina   marketing   tafsilotlar:   sotish   hajmi   va
sharoitlari, narxlar, reklama usullari, savdoni rag’batlantirish belgilab beradi. 
Raqobat ko’rashiga turizm sohasida ko’pgina omillar o’z ta‘sirini o’tkazadi. 
1. Raqib   firmalar   soni   ko’paysa   va   ular   o’lcham   hamda   imkoniyatlar
nuqtasi nazaridan nisbatan mutanosib bo’lsa, kurash kuchayadi. 
2. Agar   turmahsulotga   bo’lgan   tala   basta-sekin   o’sib   borsa,   raqobat
kuchayib   boradi.   (Bozor   tez   rivojlansa,   kurash   susayadi.   Chunki   hammaga   o’rin
yetadi,   aksincha,   bozor   o’sishi   susaysa,   korxonalar   bozor   ulushi   uchun   kurash
boshlaydi). 
3. Turistlik   bozoridagi   raqobat   kuchayishi   ruy   beradi,   chunki   turistlik
xizmatlarga talab mavsumiy o’zgarishlarga buysinadi, Shu tufayli firmalar, odatda
25 narxni   pasaytirishga   va   sotish   hajmini   oshirish   maqsadida,   boshqa   harakatlardan
foydalanadi. 
4. Agar turistlik mahsulotlar yetarlicha tabaqalashgan bo’lmasa, raqobat
kuchayadi.   5.   Raqobat   qo’llaniladigan   amallar   samarasiga   muvofiq   holda
kuchayadi: 
ularning   samarasi   qanchalik   yuqori   bo ’ lsa ,  boshqa   firmalar   ham   unga   intilib ,
harakatga   kirishadi .   Bu   yerda   raqiblar   harakat   tezligini   va   raqiblarning   harakatini
to ’ g ’ ri   baholash   uchun   ularning   salohiyati   to ’ g ’ risida   axborotni   o ’ rganish   katta
ahamiyatga   ega   bo ’ ladi .   Agar   raqiblar   asta - sekin   yoki   umuman   harakat   qilmasa ,
firma   vaqtdan   yutadi ,  raqiblar   bunga   bardosh   bera   olmaydilar .  Bunday   bilimga   ega
bo ’ lish   strategik   harakatlardan   salohiyatli   samara   olishda   afzallik   yaratadi . 
6.   Agar   tarmoqdan   chiqish   raqobatni   davom   ettirishga   nisbatan   qimmat
bo ’ lsa ,   raqobat   kuchayadi :   chiqish   uchun   to ’ siqlar   qancha   yuqori   bo ’ lsa ,
Shunchalik   firmalar   bozorda   qolishga   va   imkoniyati   boricha   foyda   kam   bo ’ lsa   ham
raqobat   kurashida   qatnashishga   harakat   qiladilar . 
26 2.2.  Turistik mahsulot marketingini boshqarish
Raqiblar marketing tadqiqotlarini uchta asosiy bosqichga bo’lish mumkin: 
1.   Raqobat   muhitni   marketing   tadqiqotlari:   raqobat   kuchlarni   tuzilishi   va
harakatning tahlili. 
Turistlik   bozorda   raqobat   tafsiloti   faqat   o’ziga   xos   bo’lishiga   qaramasdan,
barcha   bozorlarda   raqobat   kurinishlari   umumiylikka   ega.   Bu   holat   har   xil
bozorlarda aniqlagan qonunlarni turistlik bozorda qo’llashga imkon beradi. 
M. Porter turistlik korxona raqobat muhitini shakllantiradigan beshta kuchni
ajratib beradi. 
Turistlik     xizmatlar   bozorida   raqobat   beshta   ta’sirining   modeli   Eng
harakatchan   raqobat   tarmoqdagi   turistlik   korxonalar   –   ulgurji   va   chakana
turoperatorlar   va   turagentliklar   o’rtasida   ko’zatiladi.   Bugungi   kunda   raqobat
darajasi  yuqori.  Rasmiy   hisob-kitoblarga  qaraganda,   O’zbekistonda  500  dan  ko’p
turfirmalar   faoliyat   yuritmoqda   (norasmiy   turistlik   korxonalarni   hisobga   olmagan
holda).   Ular     mijoz   uchun   kurashadi,   xizmat   ko’rsatish   sifatida   faol   raqobat   ruy
beradi,   kompaniyalar,   odatda,   turmahsulot   narxini   pasaytirish   maqsadida   tannarx
asosida ishlashadi.  
Ommaviy   turizmni   asosiy   yo’nalishlarida   bozor   egallab   olingan,   buning
uchun ham  o’zlashtirib olingan  bozorga  turkorxonaning   chiqishi  juda  qiyin. Shu
bilan   birga,   ayrim   holatlardan   tashqari,   turmahsulotni   o’ta   ketgan   tabaqalashgan
yoki noyob deb aytib bo’lmaydi.   Mijozlarning   savdo   markasiga   bo ’ lgan   betaraflik
27 
O‗rinbosar tovarlar  
tomonidan raqobat    
         
         
Turxizmatlarni 
yetkazib 
beruvchilarning 
raqobat quvvati     Tarmoqdagi 
turistlik korxonalar 
o‗rtasi dagi raqobat    
Iste‘molchilar 
( turistlar)ning 
raqobat quvvati  
         
         
  Boshqa tarmoqlar tashkilotlar 
tomonidan raqobat     haligacha   juda   past ,  10   doll .   tejash   maqsadida   mijoz   kompaniyani   almashtirishga
tayyor .   Ilg ’ or   joyni   egallash   uchun   firma   katta   mablag ’ larga   ( foyda   me ‘ yoriga
nisbatan ),  Shu   jumladan   obruyni   oshiruvchi   reklamaga   muhtoj . 
Boshqa   tarmoqlar   tashkilotlari   tomonidan   raqobat   Shu   tarmoqdagi
tashkilotlar   mazkur   tarmoqga   kirish   ehtimoli   mavjud   bo ’ lgan   holatda   ruy   beradi .
Oxirgi   vaqtda   turizm   bilan   aloqador   bo ’ lmagan   boshqa   sohalar   tashkilotlarning
turistlik   sohaga   kirib   kelishi   ruy   berdi .   Turistlik   biznes   bilan   yirik
aviakompaniyalar ,  banklar ,  sug ’ urta   jamiyatlari ,  savdo   uylari   va   sayohatlarni   sotish
filiallarini   ochgan   yoki   amaldagi   turfirmalar   bilan   birlashadigan   universal
magazinlar   Shug ’ ullanadi .   Ammo   tashqi   jihatdan   bunday   raqobat   sezilmaydi ,
chunki   turfirmalar   turistlik   mahsulotlarni   sotish   no ‘ anaviy   shakllari   tizimlarining
juda   kuchli   ta ‘ sir   ostida   bo ’ ladi . 
Yetkazuvchilar   raqobat   quvvati  –  turoperator   va   turagentliklar   mehmonxona ,
transport   tashkilotlari ,   sayohat   byurolarning   asosiy   iste ‘ mollari   bo ’ lganligi   tufayli
yetkazuvchilar   ularning   samarali   faoliyatiga   to ’ g ’ ridan - to ’ g ’ ri   ta ‘ sir   etishi   mumkin .
Yetkazuvchilarning   narx   hokimligi ,  ularning   soni   kam   bo ’ lganda ,  kuchayadi
va   o ’ z   narx   shartlarini   o ’ tkazadi .   Bugungi   kunda   yetkazuvchilar   ta ‘ sirini   past   deb
baholash   mumkin .   Chunki   talab   taklifga   nisbatan   past   va   yetkazuvchilar   ham
turistlar   ko ’ payishiga   tarafdor   bo ’ ladi . 
Iste ‘ molchilar   raqobat   quvvati   mahsulot   narxiga   mahsulotning   ma ‘ lum
xossalari   va   tafsiloti   ta ‘ siri   orqali   talabni   aniqlash   bilan   belgilanadi .
Iste ‘ molchilarning   narx   hokimligi   ular   soni   kam   bo ’ lganda   va   o ’ z   narxini   o ’ rnatish
imkoniyatiga   ega   bo ’ lgan   paytda   ruy   beradi .   Bu,   birinchidan,   haridor   talabi
pasayishi,   ikkinchidan,   biron   -   bir   markaga   sust   aloqasi   bo’lishi   bilan   bog’liq.
Haridor hokimligi o’rinbosar mahsulot bor vaqtda ham kuchayadi. 
O’rinbosar   tovarlar   tomonidan   raqobat,   bunda   firma   bilan   taklif   etiladigan
mahsulot   boshqa   tashkilotlar   ishlab   chiqaradigan   mahsulotlar   bilan   o’xshash.
Bugun o’zbek turtarmog’i va xizmatlari uchun faqat ikkita salohiyatli o’rinbosarlar
amal qilmoqda. Birinchi va eng jiddiy – bu g’arbiy turoperatorlar. Ular oxirigacha
28 yetkkzilgan   texnologiyalar,   kuchli   qonun   chiqaruvchi   bazaga,   past   narxlarga
yuqori  servis va mijozlarga sifatli xizmat ko’rsatish imkoniyatiga egadir. 
29 2.3. Turistik bozorni marketing tadqiqotlari.  Servis va turizm korxonalari
raqiblarning marketing tadqiqotlari
Qarama-qarshi   firmalarni   raqobatda   joylashish   tadqiqotlari.   O’zaro
kelishaolmagan   korxonalar   raqobatda   joylashishini   tadqiqot   qilishda   eng   avvalo
tahlil uchun kerakli bo’lgan axborotni to’plash zarur. Amaliyotda, odatda, amerika
olimi M.Porter taklif etgan va raqiblarga tasvir beruvchi to’rtta asosiy elementdan
iborat bo’lgan tadqiqotlar tartibi qo’llaniladi. 
1. Kelajak   maqsadlari.   Raqiblar   maqsadlarini   tahlili   raqiblarni   o’z
joylashuvidan   qoniqish   darajasini   aniqlashga   imkon   beradi,   hamda   amaldagi
joylashishni o’zgartirish bo’yicha qanday harakat qilishni oldindan ifodalab beradi.
2. Javob   berish   –   maqsad   modellari.   Raqibning   aniq   harakatlarni
aniqlash   murakkab   bo’ladi,   buning   uchun   raqiblarni   hodisalar   har   xil   rivojlanish
sharoitida,   ularning   marketing   siyosatini   tahlili   asosida,   ommaviy   chiqishlari
paytida tashqi ko’rinishlarni o’rganish zarur bo’ladi. 
3. Tahlilni   muhim   unsuri   uzoq   muddatli   kelajakda   raqibning   taxminiy
harakatlarni   tahlil   o’tkazish   imkonini   beradigan   joriy   sttrategiyalarni   aniqlash
hisoblanadi. 
4. Raqiblarni   o’rganishda   keyingi   qadam   bu   kuchli   vas   ust   tomonlarni
baholashdan iborat.  Uning asosida imkoniyatlari aniqlanadi. 
Raqiblar imkoniyatlariga baho berishni qo’yidagi tartibda yuritish maqsadga
muvofiq bo’lar edi: 
• bozorda   raqobat   kurashining   eng   muhim   omillarni     aniqlash.   Bu
olimlarga   korxonaning   moliyaviy   barqarorlik   ko’rsatkichlari,   faoliyat
egiluvchanligi,   yangiliklardan   foydalanish   qobiliyati,   xizmatlar   sifati   va   h.k.   lar
kiritilishi   mumkin;     raqiblar   imkoniyatlarning   strategik   ko’rinishlarni   yaratish:
taqqoslashda   ishtirok   etuvchi   barcha   korxonalar   darajasiga   qarab   ma‘lum   ballar
miqdori   beriladi,   natijada   kompaniya   imkoniyatlarining   ko’rinishi   to’plami
yaratiladi; 
30 Turistik korxona raqiblarning strategik ko‘rinishlari
Raqiblarning   strategik   ko’rinishlari   raqiblarning   harakatlarni   oldindan
o’rganishda,   ularning   afzalliklari   va   kamchiliklarni   o’rganishda   ko’maklashadi.
Raqiblarning joylashuvini raqiblar afzalliklarni baholash asosida aniqlash mumkin.
Buning   uchun   har   bir   omilning   ulushi   aniqlanib,   muhimligi   hisobga   olinadi
(ulushlar   summasi   1   ga   teng   bo’lishi   kerak).   Bu   usul   har   bir   raqibning   reyting
baholarni   qushish   yo’li   bilan   korxonalar   raqobatbardoshligini   aniqlashga   imkon
beradi.  
Raqib   afzalliklarning
kategoriyalari  Ulushi  Baholana   -
digan
korxona  1 raqib  2 raqib 
Moliyaviy barqarorlik  0,2  5/1  5/1  4/0,8 
Turmahsulot sifati  0,35  4/1,4  3/1,05  2/07 
Savdoni tashkil etilishi  0,1  3/0,3  4/0,4  5/0,5 
Turmahsulot bahosi  0,35  4/1,4  3/1,4  2/0,7 
Jami:  1  4,1  3,85  2,7 
Korxona   raqobatbardoshligi   uning   tovar   va   xizmatlarni   yaratish,   ishlab
chiqish   va   sotish   qobiliyati   bilan   aniqlanadi,   tovar   hamda   xizmatlar
raqobatbardoshligiga bog’liq bo’ladi.  
Tovar   xizmatning   raqobatbardoshligi   korxona   tijorat   yutug’ini   aniqlashda
muhim omil hisoblanadi. 
Turistlik   mahsulotning   raqobatbardoshligi   qo’yidagilar   bilan   aniqlanadi:    
sifat ko’rsatkichlari (mahsulotning foydali samarasi aniqlanadi); 
  iqtisodiy   ko ’ rsatkichlar   ( iste ‘ molchi
bahosini   aniqlash )  bilan . 
Raqobatbardoshlikning   eng   aniq   tafsiloti   muhandis   prognozlash   usuli
yordamida   olinishi   mumkin .   Bu   baholash   bir   nechta   bosqichlarda   amalga
oshiriladi. 
31 O ’ xshashlar   guruhlarini   shakllantirish   va   taqqoslash   uchun   asosiy
mahsulotni   tanlash  
Turistlik   mahsulot   raqobatbardoshligini   baholash   umumiy   tartibi
Raqiblar faoliyatining tahlili  munosib axborotni to’plashga imkon beradi. Ma‘lum
ko’rsatkichlar bo’yicha guruhlashgan raqiblar to’g’risida axborot strategik guruhlar
haritasini   tuzishga   imkon   beradi   va   uning   asosida   turistlik   tarmog’ida   amal  
qiladigan  firmalarning  nisbiy  raqobat  joylashuvini  
tahlil  qilishga ko’maklashadi. 
Strategik   guruh   –   raqobatga   bir   xil   yondoShuvi   va   bozorda   holati   bir   xil
bo ’ lgan ,  bir - biri   bilan   kurashadigan   firmalar   butunligi  
Raqobat   kurash   holatini   baholashga   bozorda   ishlaydigan   raqiblar   faoliyatini
tahlil   qilinishi   juda   qiyin   bo ’ lganligi   ta ‘ sir   qiladi .   Buning   uchun   raqiblarning
qo ’ yidagi   strategik   guruhlari   ajratiladi . 
32Turistlik   mahsulotga   bo
‗ lgan   talablarni   shakllantirish   va  
baholanadigan   yagona   ko
‗ rsatkichlar   ro
‗ yxatini   aniqlash  
 
 
Raqobatbardoshlik   yagona   ko
‗ rsa tkichlar  
( ulushini )   ahamiyatini   aniqlash  
 
 
 
 
Baholanadigan va asosiy mahsulotlar ko‗rsatkichlari ahamiyatini 
aniqlash  
 
 
Baholanadigan va asosiy mahsulotlarning ya
gona ko‗rsatkichlarini 
solishtirish  
 
 
Baholanadigan mahsulot raqobatbardoshlikning   
majmuali ko‗rsatkichni aniqlash  
 
 
Baholanadigan mahsulot raqobatbardoshligi  
to‗g‗risida xulosa   Raqiblarning      strategik   guruhlari  
 
Yangi
korxonalar Kengaytiriladigan
korxonalar 
Turistlik korxona raqiblarning strategik guruhlari
Har xil raqiblar darajasi har xil (chuqur, o’rtacha, yuzaki) bo’lgan tahlildan
o’tishi   kerak.   Firma   faoliyatiga   ahamiyatli   ta‘sir   ko’rsatadigan   yoki   ko’rsatishi
mumkin   bo’lgan   raqiblar   salohiyatli   raqiblarga   nisbatan   ko’proq   (chuqurroq)
o’rganiladi. Lekin bozorga yaqinda kirgan «yangi firmalar» ham  to’g’ri raqiblarga
nisbatan kam bo’lmagan tahdidni yaratishi mumkin. 
Raqobat haritasini qurish uchun qo’yidagi ko’rsatkichlar qo’llaniladi: 
• bozorda   band   qilinadigan   bozor   ulushi   –   ma ‘ lum   vaqt   birligida
mavjud   bo ’ lgan   statistik   bahosi .   F . Kotler   va   R .   Ternerga   binoan ,   bu   ko ’ rsatkich
asosida   raqobat   muhitida   firmalar   joylashuvining   to ’ rtta   turini   ajratish   mumkin ; 
• bozor   sardorlari   –   bozorda   katta   ulushga   egalik   qilgan ,   o ’ zining
sardorligini   doimo   himoya   qilishga   majbur   bo ’ lgan ,   doimiy   innovatsiyalar   orqali
birinchi   o ’ rinni   saqlash ,   raqobat   afzalliklarni   yaratishga   majbur   bo ’ lgan
turoperatorlar ; 
• intiluvchilar   –   asosiy   tamoyillari   sardorning   alohida ,   kichik   joyini
egallash   hamda   uning   sust   joylarini   aniqlash   bo ’ lgan   kuchli   raqobat   o ’ ringa   ega
bo ’ lgan   korxonalar ; 
• shogirdlar  –  raqobat   o ’ rni   sust   bo ’ lgan   korxonalar .  
Bu   o ’ rinni   egallaydigan   korxonalar   sardorlar   yoki   intiluvchilar   bilan
bevosita   raqobat   kurashida   ishtirok   etmaydi ,  ular   turistlik   bozorida   band   bo ’ lmagan
33 
 
 
To
‗ g
‗ ri   ( bevosita  
raqiblar )     Salohiyatli raqiblar  
   
 
    joylarni   va   egasi   yo ’ q   bo ’ lgan   segmentlarni   qidiradi   vash   u   faoliyat   bilan
Shug ’ ullanadi . 
• partizanlar     -   bozor   joylarda   istiqomat   qiluvchilar   (autsayderlar).
Ahamiyatsiz bozor segmentini tovarni taklif etadigan, bozor ulushi kichik bo’lgan
mayda korxonalar; 
• bozor   ulushi   harakati   –   korxonaning   raqobat   joylashuvi   o’zgarish
darajasini   aniqlab   beradigan   va   korxonaning   qo’yidagi   holatlarini   ifodalab
beradigan   ko’rsatkich:   raqobat   joylashuvi   yaxshilanadigan   korxonalar;   raqobat
joylashuvi yomonlashib boradigan korxonalar; raqobat joylashuvi tez yomonlashib
boradigan   korxonalar.   Bu   ko’rsatkichlardan   foydalanish   jadvalda   tavsiya   etilgan
bozor raqobat haritasini tuzish mumkin: 
Bozorning raqobat haritasi 
 
Bozor
iqtisodiyotining
o’sish jadallari  Bozor ulushi 
Bozor 
sardorlar
i  Quvi
b   keluv
chilar  Shogirdla
r  Partizanla
r 
Joylashuv
i   tez   yaxshilanib
boradigan
korxonalar   1  5  9  13 
Joylashuv
i   yaxshilanib
boradigan
korxonalar  2  6  10  14 
Joylashuv
i   tez
yomonlashib
boradigan
korxonalar   3  7  11  15 
Joylashuv
4  8  12  16 
34 i   yomonlashib
boradigan
korxonalar 
Mazkur   raqobat   haritasi   korxonaning   16   imkoniy   joylashuvini   aks   etadi .
Ulardan   har   bittasi   bozor   ulushini   va   raqobat   kurashda   bo ’ lgan   salohiyatli
imkoniyatlarini   ifodalaydi .   Eng   kuchli   joylashuvni   birinchi   guruh   korxonalari
egallaydi .  Ular   bozor   sardorlari   bo ’ lib ,  o ’ z   joylashuvini   yanada   kuchaytirib   boradi .
Eng   sust   joylashuvni   16   guruh   korxonalari   egallaydi .   Ularning   joylashuvi
autsayder   sifatida   yomonlashib   bormoqda . 
Agar   korxonalar   bir   xil   bozor   ulushiga   egalik   qilsalar ,   har   bir   guruh   ichida
korxonalarni   bir - biridan   ajratish   uchun   bozor   ulushlar   barqarorligi   ko ’ rsatkichdan
foydalanish   mumkin .   U   firma   xizmtalariga   nisbatan   mijozlar   ishonchlilik
darajasini   tavfiflaydi   va   sotishlar   umumiy   hajmda   doimiy   mijozlarning   ulushini
ifodalaydi . 
  Raqobat strategiyasini ishlab chiqish.
Turistlik   korxonalar   joyini   aniqlagandan   so’ng   marketingning   raqobat
strategiyasini   tanlash   zarur,   chunki   raqobat   har   xil   joylashuvlarda   bo’lib,   firma
raqobatning   har   xil   strategiyalarni   tanlab   oladi.   Marketing   amaliyotida   bozorda
egallagan o’rniga qarab strategiyalarning uchta asosiy turi ma‘lum. 
Bosib  keluvchi  (xujum  qiluvchi)  strategiya firmaning bozorda faol, tajovuz
joylashuvini taklif etadi va bozorni o’ziga tobe etib, bozor ulushini kengaytirishga
intiladi. 
Bosib   keluvchi   strategiyani   amalga   oshirishning   bir   nechta   yo’nalishni
belgilash mumkin: 
• raqiblarni   kuchli   tomonlariga   xujum   qilish   (raqibning   kuchli
tomonlaridan ustun bo’lish orqali bozor ulushini o’zlashtirish); 
• raqibning sust tomonlariga xujum qilish (raqiblar hali egallab olmagan
mahsulot, segment yoki bozorlarni egallab olish); 
35 • ko’p   rejali   xujum   har   tomonlama   tadbirlarni   bir   vaqtda   amalga
oshirish,  narxni   bir   vaqtda  tushirish,  yangi  turlarni   ishga  solish,  reklama sarflarni
ko’paytirish.
36 XULOSA
strategik   chegaralarni   bosib   olish   (yangi,   hali   shaklanmagan,   ammo
kelajagi   porloq   bo’lgan   segmentda   raqobat   afzallikga   ega   bo’lish);   «partizan
hujumlari»   (raqiblarning   sust   joylashuviga   kutilmagan   tor   yo’nalishdagi
xujumlarni   amalga   oshirish);   ogohlantiruvchi   harakatlar   (raqiblar   amalga
oshirmaydigan yoki xavf – xatardan bosh tortadigan raqobat afzalliklarni yaratish
bo’yicha   tadbirlar);.Himoyalovchi   ushlab   qoluvchi,   strategiyasidan   firma   saqlab
qolishga   intilib,   yangi   firmalarni   bozorga   kirish   va   bozorda   joylashish   uchun
ma‘lum   qiyinchiliklarni   yaratadi.   Bu   tadbirlar   reaksiya   tafsilotiga   ega   bo’ladi.
Strategiya   bu   turining   o’ziga   yarasha   xavf-xatari   bor,   chunki   uni   yurituvchi
korxona tomonidan firma-raqiblar harakatiga nisbatan eng kuchli   e‘tibor berilishi
kerak. 
Orqaga   qaytish   strategiyasi,   odatda   ongli   tanlanadigan   emas,   balki
majburiy   bo’ladi.   Uning   natijasida   firma,   odatda   sohadan   chiqib   ketadi.   Shunday
qilib,   raqiblarni   marketing   tadqiqotlar   tizimidan   o’tkazilishi   turistlik   korxonaga
quyidagi  imkoniyatlarni  yaratadi:   raqiblar  faoliyati  to’g’risida  bilimga ega  bo’lib,
bozordagi   yutuqni,   kelajakdagi   rivojlanishni   to’liq   baholash;   ustunliklarni
osonlikcha   baholash;   raqiblar   harakatlariga   tezda   javob   qaytarish;   raqiblar   kuchli
tomonlarini imkon boricha susaytirish strategiyasini ishlab chiqish; butun korxona
raqobatbardoshligini   va   samaradorligini   oshirish;   korxona   xodimlariga   raqiblar
to’g’risida axborotlarni yetkazib turi shva Shu bilan ular faoliyatini dadillashtirish;
xodimlar   malakasini   oshirish   va   ta‘lim   tizimini   takomillashtirish;   korxonaning
bozordagi   joylashuvini   yaxshiroq   himoya   qilish   va   kengaytirish.   Bu   tadbirlarni
majmuali   yechimi   korxonaning   raqobat   saviyasini   va   bozordagi   muhiti
xususiyatlarini   hisobga   oluvchi   raqobat   afzalliklarga   erishish   maqsadida
strategiyani   ishlab   chiqish   masalalariga   yanada   asoslangan   holda   yondashishga
imkon beradi. 
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Дурович А.П. Маркетинг в туризме: Учеб. пособ. – Минск:  
Новое знание, 2004. 
2. Котлер Ф. Дж Боуэн. Дж. Мейкенз Маркетинг. Гостеприимство. 
Туризм. Учебник, второе издание.  14. Medlik, Dictionary of Travel, Tourism 
and Hospitality. Printed and bound in Great Britain by Biddles Ltd – 3 rd
 ed, 2003.  
3. Tuxli е v I.S., G.H. Qudratov, Parda е v M.Q. Turizmni r е jalashtirish. 
Toshkеnt – «Iqtisod - moliya» 2010.  
4. Tuxliyev   I . S .,  A . B . Bektemirov ,  Z . I . Usmanova .  Turizmda   strategik  
marketing   Samarqand  2010  y . 
5. Kamilova   F . K . – « Xalqaro   turizm   bozori » //  O ‘ quv   qo ‘ llanma , 
Toshk е nt . TDIU-2001 
6. Восколович Н.А. Маркетинг туристских услуг: Учебник. 2-е изд.,
перераб. и доп. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2009. – 207 стр. 
7. Ветитнев А.М. Интернет-маркетинг санаторно-курортных услуг: 
Учебное-методической пособие.  - М.: Финансы и статистика, 2007. - 160 стр.
8. Дурович, А.П. Маркетинг гостиниц и ресторанов: Учебное 
пособие. 2- изд. — М.: Новое знание, 2006. — 632 стр.   
9. Ефимова О.П. Экономика гостиниц и ресторанов: Учебное 
пособие.- 4-
е. изд. стер.- Минск: Новое знание,2008.392 стр. 
10. Kamilova   F . K . ― Xalqaro   turizm   bozori . ‖ O ’ quv   qo ’ llanma .  Toshkent .
TDIU  2007  y . – 164  bet . 
38

TURIZM XIZMATLARIDA MARKETING TADQIQORLARINI AMALGA OSHIRISH JARAYONLARI

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha