Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 330.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 Noyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Turizmda kadrlar tayyorlash va ularning malakasini oshirish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA‘LIM, 
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  
 GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI 
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR  
FAKULTETI 
  
KURS ISHI 
 
Turizmda kadrlar tayyorlash va ularning
malakasini oshirish  1. TURIZM FAOLIYATIDAGI KADRLAR TURLARI VA ULARNING 
VAZIFALARI ....................................................................................................... 5
2. TURIZM SOHASIDAGI KADRLARGA QO YILADIGAN TALABLARʻ
............................................................................................................................... 10
VA TARMOQDA YETUK XODIMLARNING AHAMIYATI ..................... 10
3. MAMLAKATIMIZDA TURIZM SOHASI KADRLAR MALAKASI ..... 15
HOLATI VA TAHLILI ...................................................................................... 15
4.TURIZM SOHASI KADRLAR TAYYORLASH BO‘YICHA 
SAMARALI XORIJ TAJRIBASI ..................................................................... 21
4. O‘ZBEKISTONDA TAJRIBALI TURISTIK KADRLAR 
TAYYORLASH .................................................................................................. 27
ISTIQBOLLARI: MUAMMO VA YECHIMLAR .......................................... 27
XULOSA .............................................................................................................. 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ....................................... 32
2   KIRISH 
Mavzuning   dolzarbligi :   O‘zbekiston   Respublikasida   Turizm   sohasini
rivojlantirish,   xizmatlar   sifatini   yaxshilash   va   kadrlar   tayyorlash   tizimini
takomillashtirish   bo‘yicha   ko‘pgina   ishlar   qilinmoqda.   Turizm   sohasida
tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishni hohlovchilarga qonun bilan belgilangan
soliqlardan   yengilliklar   hamda   boshqa   imkoniyatlar   yaratilgan.   Oliy   ta’lim
muassasalarida   ham   turizmga   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   turizmi   kuchli
rivojlangan   davlatlarning   ta’lim   dasturlaridan   andozalar   olgan   holda   o‘z
modellarini ishlab chiqish bo‘yicha ishlar qilinmoqda. Shunga qaramasdan turizm
sohasiga   kadrlar   tayyorlashda   yo‘l   qo‘yilayotgan   bir   muncha   muammolar
bitiruvchi talabalarning ishga joylashish ko‘rsatkichida ko‘zga tashlanib qolmoqda,
bu muammolarni negizida bir nechta omillar sabab qilib ko‘rsatiladi. 
Turizm   sanoati   global   iqtisodiy   o'sish   va  madaniy  almashinuvning   muhim
dvigateli   bo'lib   xizmat     qiladi.     Sayohat   va     dam     olish   tadbirlarining   doimiy
ravishda kengayishi bilan  turizm sohasida  malakali  kadrlarga  bo'lgan  talab  ortib
bordi.     Xodimlarni     o'qitishning     samarali   tizimlari   xodimlarni   sohaning
murakkabliklarida harakat  qilish uchun zarur  bo'lgan malakalar  bilan   jihozlashda
muhim  rol  o'ynaydi. 
Turizm   bugungi   zamon   iqtisodiyotida   katta   o`rin   tutadi,   qolaversa,   kun
sayin   takomillashib,   yangilanib   bormoqda.   Hozirga   kelib   inson   o‘zining   qiziqishi
sohalarini   ko‘rib  ulgurish,   qoniqish,   o‘rganish,   tanlash   xususiyatlari   va  imkoniyat
darajalaridan to‘g‘ri  foydalanish uchun ishlab chiqarish sohalarini, tabiiy biologik
resurslarni,   insonlarning   yashash   tarzlarini   alohida-alohida   turizm   sohasiga
aylantirdi. 
Hozirgi   Rossiyalik   mutaxassislarning   yozishlaricha   jahonda   turizmning
asosiyturlari 20-22 yo‘nalishdan iborat. Ishlab chiqarish sohalarining yoki insonlar
guruhining   mo‘jizakor,   mukammal   va   hayratomuz   ko‘rinishga   ega   bo‘lgan
mahsulotlari, inshootlari insonlar oqimini o‘ziga jalb qilishi turizm sohasini keltirib
3   chiqardi,   sohad   agi   turlarning   ko‘payib   borayotganligi   ham   ana   shu   omillarga
bog‘liq. 
Kurs   ishining   maqsadi .   Iqtisodiyotning   innovatsion   rivojlanishida
O‘zbekiston Respublikasida Turizm sohasining rivojlanishida kadrlar tayyorlash va
malakasini   oshirish,   mutaxasislarni   tayyorlashdagi   muammo   va   kamchiliklar
bo‘yicha ilmiy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.  
Kurs   ishining   vazifalari .   Belgilangan   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi
vazifalar qo‘yildi va amalga oshirildi:  
- O‘zbekistonda turizm sohasini rivojlantirishning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
va ahamiyatini ko’rib chiqish; 
- Milliy   turizmni   tartibga   solish   va   rivojlantirishning   ustuvor   yo‘nalishlarini
yoritib berish; 
- O‘zbekistonda turizmni rivojalantirish qo‘mitasining turizmni boshqarish va
tartibga solishdagi ro‘lini ko’rib chiqish; 
- 2019-2025   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasida   turizm   sohasini
rivojlantirish   konsepsiyasi   va   uning   soha   rivojlanishidagi   imkoniyatlarini
tahlil qilish; 
- O‘zbekiston   Respublikasi   turizmini   rivojlantirishda   kadrlar   ahamiyatini
yoritib berish. 
Kurs ishining ob’ekti . Turizmda kadrlar tayyorlash va ularning malakasini
oshirish chora tadbirlari. 
Kurs   ishining   predmeti .   O‘zbekiston   Respublikasida   turizm   sohasining
rivojlanishida kadrlarning ahamiyati va kadrlar tayyorlash dasturlari hisolanadi. 
 
 
 
 
 
 
4    
 
 
 
1. TURIZM FAOLIYATIDAGI KADRLAR TURLARI VA ULARNING
VAZIFALARI 
Turizm   bu   dunyo  hamjamiyati   e tirofiga  sazovor   bo lgan  sohalardan   biriʼ ʻ
hisoblanadi. Turizm sohasini  rivojlanishi davlatning har tomonlama rivojlanishiga
sabab   bo ladi.   Turizm   sohasini   rivojlantirish   avvalo,   turizm   sohasidagi	
ʻ
hamkorlikning   samarali   yo lga   qo yilishi   va   kadrlar   tayyorlashning   samarali	
ʻ ʻ
sifatiga   bo g liqdir.   Turizm   sohasidagi   kadrlarning   asosida   kishi   “inson   omili”	
ʻ ʻ
yotadi   hamda   uning   rivoji   ta lim   sohasining   taraqqiyoti   bilan   bog liq.   Turizm	
ʼ ʻ
sohasidagi kadrlarni tayyorlash masalasini o rganish barqaror rivojlantirish asosida	
ʻ
olib   borish   lozim.   Bu   bugungi   kunda   juda   ham   dolzarb   masala   bo lib   kelmoqda.	
ʻ
Turizm   sohasidagi   kadrlarga   qo yiladigan   talablar   asosida   ularga   qo shimcha	
ʻ ʻ
qulayliklar   yaratgan   holda   yanada   ko proq   imkoniyatlar   yaratib   berish   lozim.	
ʻ
Buning uchun soha kadrlaridan tashabbuskorlik bilan, ongli, ijodiy mehnat qilishga
eng maqbul sharoit yaratish kerakligi asosiy mavzu bo lib kelmoqda  	
ʻ
Turizmning rivojlanishi uchun O zbekiston turizm salohiyatini yanada 	
ʻ
takomillashtirish   va   dunyo   turizm   reytingida   yuqori   pog onalarga   erishish   uchun	
ʻ
ham   kadrlar   masalasiga   ijobiy   yondashish   lozimligi   hammaga   ayon.   Bakalavr
bosqichidan   soha   kadrlariga   asosiy   ta lim   sohalari   bilan   birgalikda   qo shimcha	
ʼ ʻ
xorijiy   tillarni   ham   o rgatish   til   bilish   salohiyatini   yanada   rivojlantirish,   ularning	
ʻ
chet   ellarda   o qishi   tajriba   almashishi   maqsadida   qo shimcha   ta lim   grandlari	
ʻ ʻ ʼ
ajratish   maqsadga   muvofiq   bo ladi.   Bakalavrda   o qiyotgan   talabalarga   shu	
ʻ ʻ
boshqichdan   guruhlarni   til   sohalariga   ixtisoslashtirish   bilan   kadrlar   salohiyatini
yanada   oshirib   bilim   darajasini   yuksaltirishga   erishilgan   bo lardi.   Turistik	
ʻ
korxonalarda   ishlayotgan   insonlar   hamjihatlikda   pirovard   natijada   erishish
maqsadida yagona ishlab chiqarish yoki xizmat ko rsatish tizimi doirasida faoliyat	
ʻ
ko rsatishadi.   Darhaqiqat,   turizm   sohasida   kadrlarni   o rganishdan   maqsad   turistik	
ʻ ʻ
5   korxonalarda xodimlar faoliyatini tashkil etishning o ziga xosligi va bu jarayondagiʻ
vujudga   keladigan   muammolarni   hal   qilish   yo llarini   o rgatish   hamda   ularda	
ʻ ʻ
rahbarlik, tashkilotchilik faoliyatiga ishtiyoqini shakllantirish hisoblanadi. 
Belgilangan maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalarni hal qilish lozim. 
- bozor iqtisodiyoti sharoitida turistik korxonalarda xodimlarni boshqarish.  
- inson omilini rolini yanada oshirish.  
- xodimlarni   xizmat   -kasb   jihatidan   ko tarilishini   tashkil   etish   va   boshqarish	
ʻ
hamda kadrlar innovatsiyasi;  
- mehnat   etikasi,   xodimlar   xavfsizligini   ta minlash   hamda   turistik	
ʼ
korxonalarda xodimlarni boshqarishni ilmiy asosda tashkil qilish;  
- kadrlarning yetarlicha bilim va ko nikmalarini shakllantirish va h.k.  	
ʻ
Avvalo, katta mehnat  sarfini  talab qiladigan turizm korxonalarida insonlar
uning eng muhim aktivi hisoblanadi. Ularni boshqarish mazkur qudratli aktivlarni
muvofiqlashtirish vazifasini bajaradi, korxonalarning boshqaruv tizimi va uslubini
rivojlantirish jarayonida katta hissa qo shadi.  	
ʻ
Ko pgina   turizm   sohasidagi   korxonalarda   xodimlarni   korxonaning	
ʻ
yordamchi  komponenti  deb hisoblab, ularni boshqarishda tegishli darajada e tibor	
ʼ
berilmaydi.   Chunki   turizm   korxonalarida   xodimlar   korxonaning,   pirovard
mahsulotning   ajralmas   tarkibiy   qismi   hisoblanadi   va   buning   uchun   korxonalar
mijozlardan   haq   oladi.   Masalan,   mehmonxonada   mexmon   nafaqat   yashash,
havfsizlik, tozalik uchun, balki mehmonxona xizmatchilarining e tibori uchun ham	
ʼ
haq   to laydi.   Shu   bilan   birga,   turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlash   borasida	
ʻ
mamlakatimizda   sayyohlik   sohasida   ulkan   ishlar   amalga   oshirildi.   Ushbu   sohada
kadrlar   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish,   samaradorligini   oshirish,   xizmat
ko rsatish,   sayyohlik   va   mehmonhona   biznesi   va   menejmenti   yo nalishi   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
xalqaro   kadrlar   tayyorlash   borasida   keng   qamrovli   ishlar   olib   borildi.   Bugungi
kunda turizm sohasida faoliyat yuritayotgan kadrlarga bir qator talablar qo yiladi.  	
ʻ
Xususan, kadrlar intellektual qobiliyati quyidagi ijobiy xislatlarini namoyon
qilishi lozim.  
6   - zehni; 
- abstrakt fikrlash qobiliyati; 
- menejerning harakatlariga munosabati; 
- fikrlash darajasi; 
- muzokara olib borish qobiliyati;  
Kadrlarning so zlashuv uslubi quyidagi belgilarga ega bo ladi: ʻ ʻ
- topqirlik; 
- ko p so zlilik; 	
ʻ ʻ
- o z fikrini aniq bayon etish; 
ʻ
- so zlashish madaniyati;  
ʻ
Shu   bilan   birga   turizm   sohasida   faoliyat   yuritayotgan   kadrlarning   kasbga
doir   vazifalarini   bajarish   qobiliyati   quyidagilar   bilan   belgilanadi:   -korxonaga
kelgandagi   o zining   potensiali;   -korxonadan   oladigan   kasbga   doir   ta limi   -uning	
ʻ ʼ
jismoniy   va   ma naviy   ahvoli;   -xodimning   korxonadan   olgan   bahosi.  	
ʼ Xodimlarni
boshqarishning   tabiati   biznesning   samaradorligini   va   uning   muayyan   a zolari	
ʼ
yutuqlarini  belgilashi  lozim. Bunda ma naviy muhit  va mehnatdan qanoatlanishni	
ʼ
his qilmaydigan foydani hisobga olish lozim.  1
 
Xodimlarni   boshqarish   xizmatining   oqilona   siyosati   xodimlar   hulq   atvori,
malakasi   va   korxonalarning   samarali   faoliyatiga   ijobiy   ta sir   ko rsatadi.   Turizm	
ʼ ʻ
sohasida   hozirgi   paytda   100   dan   ortiq   kasb   egalari   mavjud   bo lsada,   ammo   bu	
ʻ
sohada   turli   xil   mutaxassislarga   bo lgan   talab   qondirilmagan.   Texnologiya   asrida	
ʻ
internet va komputer texnologiyalarining rivojlanishi turizm sohasida faoliyat olib
borayotgan   xodimlarning   ham   ushbu   sohani   mukammal   bilishlari   hamda
faoliyatlari   davomida   yangi   ko rsatkichlarga   erishishni,   yangi   bronlashtirish
ʻ
tizimlarini   ishlab   chiqib   ularni   innovatsion   texnologiyalarda   qo llashlarini   talab	
ʻ
qilmoqda.   Turizm   korxonalarining   uzoq   muddatli   istiqbolida   xodimlardan
biznesning   bosh   strategiyasi   sifatida   foydalanishning   samaradorligini   oshirishga
e tibor   kuchaymoqda.   So ngi   yillarda   mehnat   resurslari   bilan   bog liq   jarayonlar,	
ʼ ʻ ʻ
ular   faoliyati   oldida   turgan   muammolar,   huquqlari   va   kelajagi   haqida   ko p	
ʻ
yozilmoqda.  
7   Kadrlarni   saralash   va   joylashtirish   strategiyasi,   kadrlarni   tayyorlash,   qayta
tayyorlash   va   malakasini   oshirish   strategiyasi,   shuningdek,   xodimlar   mehnat
faoliyatining   motivatsiyasi   strategiyasi   korxonalarning   muhim   strategiyalaridan
biri 
hisoblanadi. Turistik korxonalarda xodimlarni rivojlantirishning majmuali tizimini
qo llash maqsadga muvofiq, chunki u quyidagi imkoniyatlarni yaratib beradi: ʻ
- xodimlar   sifati   va   malakaviy   darajasini   doimiy   nazoratini   tashkil   qilish,
ularning tarkibi va malakasi haqida ma lumotlar bazasini yaratish; 	
ʼ
- xodimlarni butun mehnat faoliyati davrida o qitish; 	
ʻ
- o quv – uslubiy materiallar yaratish va undan oqilona foydalanish; 	
ʻ
- kadrlarni tanlash va ularning harakatini rejalashtirish; 
- kadrlar   masalalari   bo yicha   oqilona   boshqarish   qonunlarini   qabul   qilish	
ʻ
uchun xodimlar sifatini baholash negizida zaruriy axborotlarni tayyorlash; 
- mansab pog onasida o sish masalasida ularga tegishli maslahatlar berish;  	
ʻ ʻ
Turizm   xizmatlari   raqobatbardoshligini   oshirish   yo llari   sifatida   turizm	
ʻ
korxonalarida   kadrlarni   optimal   tanlash   loyihasini   ishlab   chiqishni   taqozo   qiladi.
Ushbu   loyiha   tarkibida   yangi   xodimlarni   ishga   qabul   qilishda   lavozim   profilini
ya ni,   talablari   majmuasini   shakllantirishga   to g ri   keladi,   bunda   talab   etiladigan	
ʼ ʻ ʻ
zaruriy bilimlar ko nikmasi, tajriba va malakani aniq ko rsatish lozim.  	
ʻ ʻ
Turistik   korxonalarda   xodimlarni   tanlash   quyidagi   tartib   asosida   olib
boriladi. 
- Nomzodning shaxsiy hujjatlarini o rganish orqali; 	
ʻ
- Nomzodning fotosuratini tahlil qilish; 
- Turizm korxonalaridagi ishi haqida insho yozishni taklif qilish; 
- Birinchi suhbatdan o tkazish;  	
ʻ
8   Test o tkazish yoki ikkinchi suhbat, korxona rahbarlari ishtirokidagi guruhliʻ
intervyuni tashkil qilish;  Xodimlarni tanlash jarayonida quyidagi savollarga javob
topish kerak bo ladi. 
ʻ
- nomzodlar yetarlicha malakaga egami? 
- yetarlicha rag batlantirilganmi? 	
ʻ
- nomzodlar qay darajada korxonaga to g ri keladi?  	
ʻ ʻ
Xodimlarni   tanlab   olishda   baholash   mezonlaridan   foydalanish   lozim.
Bunda quyidagilarga e tibor berish kerak. 	
ʼ
- malumoti va xizmat ko rsatish sohasidagi tajribasi; 	
ʻ
- xulq-atvori; 
- maqsadga intiluvchanligi; -   intellektual qobiliyat; 
- so zlash uslubi;  	
ʻ
Turistik   korxonada   taklif   etiladigan   hizmatlarning   raqobatdagi   ustunligiga
faqatgina   kadrlar   salohiyatini   oshirish   orqali   jamoa   har   bir   a zosining	
ʼ
malakaviyligi, nostandart vaziyatlarda mas uliyatni bo yniga olib, ish tutishi orqali	
ʼ ʻ
erishishi   mumkin.Buning   uchun   esa   malaka   oshirishning   rotatsiya   usuli,   ya ni	
ʼ
xodimlarni   gorizontal   yo nalishda   har   xil   lavozimlarga   ko chirish   va   almashtirish	
ʻ ʻ
orqali amalga oshiriladi.  
Kadrlar tayyorlashda boshqaruvning asosiy funksiyalari mavjud bular: 
- har   tomonlama   nazorat,   tahlil   qilish,   kamchiliklarni   aniqlash   va   bartaraf
qilish; 
- kadrlarni salohiyatiga ko ra joylashtirish, vazifalarning to g ri taqsimlanishi;	
ʻ ʻ ʻ
- ta limga oid axborotlar tizimini tashkil qilish va undan foydalanish; 	
ʼ
- sohaga oid innovatsiyalardan maksimal darajada foydalanish; 
- oliy   o quv   yurtlari   faoliyatini   prognoz   qilish   va   bo lajak   kadrlarni   har	
ʻ ʻ
tomonlama qo llab -quvvatlash va maqsadlarini aniq qo yish va h.k.  	
ʻ ʻ
Turizm sohasida  malakali kadrlar tayyorlash va o zbek turizm salohiyatini	
ʻ
yanada   yuksaltirish   borasida   kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   asosiy   me yoriy	
ʼ
hujjat   bo lib   kelmoqda.   Dasturning   ijrosini   ta minlash   chora-   tadbirlaridan   biri	
ʻ ʼ
9   ta limning   fan   hamda   ishlab   chiqarish   bilan   integratsiyasi   ta sirchanʼ ʼ
mexanizmlarini   ishlab   chiqish   va   amaliyotga   joriy   etish   ta lim   sifatini   oshirishga	
ʼ
xizmat   qiladigan   muhim   omil   bo lib   xizmat   qiladi.   Kadrlar   tayyorlash   tizimi	
ʻ
tubdan isloh qilinib, oliy ta limni boshqarish metodologiyasining asosi sifatida bir	
ʼ
qator vazifalarni bajarib kelmoqda. 1
 
Ushbu   dastur   bo yicha   xorijiy   davlatlar   to plagan   tajribalani   hamda
ʻ ʻ
respublikamizda ana shunday tajriba va sinovlardan samarali foydalanish bo yicha 	
ʻ
 
chora – tadbirlar rejasi ham ishlab chiqilgan. Shu bilan birga xodimlarni boshqarish
uslubi va tamoyillari ishlab chiqilgan. Xorijiy mamlakatlarda ya ni AQSh, turistlar	
ʼ
soni   bo yicha   jahonda   birinchi   bo lgan   Fransiya,   Buyuk   Britaniya,Yaponiya	
ʻ ʻ
tajribalari o rganib kelinmoqda. Albatta rivojlangan mamlakatlar tajribasidan kelib	
ʻ
chiqib, turizm sohasida kadrlarga qo yilgan talablar shakllanib bormoqda. Hozirda	
ʻ
ushbu   yondashuvlar   asosida   ijobiy   va   salbiy   natijalar   olinmoqda.   Shubhasiz
bunday   talablar   kadrlarni   intellektual   salohiyatini   so zlashuv   uslubini   yanada	
ʻ
rivojlantirishga  hamda  kasbga  oid vazifalarni  bajarish  qobiliyatini  rivojlantirishga
sabab   bo ladi.   Shuni   unutmaslik   joizki   turizm   sohasining   rivojlanishi   nafaqat   shu	
ʻ
soha   rivojlanishiga   balki   uning   natijasida   mamlakatning   boshqa   sohalari
rivojlanishiga   ham   turtki   bo ladi   bu   esa   mamlakatimizning   rivojlangan	
ʻ
mamlakatlar qatorida dunyo tan olgan davlat bo lishiga keng yo l ochib beradi. 	
ʻ ʻ
 
2. TURIZM SOHASIDAGI KADRLARGA QO YILADIGAN TALABLAR 	
ʻ
VA TARMOQDA YETUK XODIMLARNING AHAMIYATI 
Turizm   sohasiga   kadrlar   tayyorlash   sifatiga   bevosita   va   bilvosita   ta'sir
etuvchi   bir  nechta   omillar  mavjud  bo'lib,  ular  ko'plab  davlatlarda  turlicha  bo'lishi
mumkin.   Ammo ba'zi  bir  shunday omillar  borki  ular  deyarli  har  bir  davlat  uchun
muhim va ahamiyatli hisoblanadi. 
1   Gulomkhasanov,   E.,   &   Rakhmatova,   N.   (2022).   THE   ROLE   OF   TASHKENT   IN   THE   DEVELOPMENT   OF
TOURISM. Scientific progress.  
10   Oliy ta'lim muassalariga qabul jarayonidagi ba'zi sohaga nomutonosibliklar
keltirib   chiqarayotgan   kamchiliklarni   keltirishimiz   mumkin.   Misol   uchun   turizm
ta'lim   yo'nalishlariga   o'qishga   hujjat   topshirgan   talabalardan  qabul   jarayonida  test
olinadigan fanlar ham ta'lim sifatini pastlashigiga sabab bo'lmoqda. Chunki turizm
sohasi   iqtisodiyotning   asosiy   tarmoqlaridan   biri   bo'lib,   bu   yo'nalishda   ta'lim
olayotgan talablarga iqtisodiy va matematik aniq fanlardan ta'lim beriladi. Ammo
yaqin yillardan boshlab bu ta'lim yo'nalishiga qabul qilishda birinchi blok fani qilib
ijtimoiy fan (tarix fani) qo'yildi. Bu esa oliy o'quv yurtlariga kirishga tayyorgarlik
ko'rayotgan   abuturentlarning   bir   necha   yil   davomida   tarix   fani   o'qib
tayyorlanishiga olib keladi va OTMga qabul qilingandan so'ng ular uchun iqtisodiy
va   matematik   fanlar   qiyinchilik   tug'diradi   va   natijada   ta'lim   sifatining   pastlashi
kuzatiladi. 
Turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlash   samaradorligini   aniqlashda   o'quv
dasturining sifati hal qiluvchi ahamiyatga ega. O'quv dasturi keng qamrovli bo'lishi
va zamonaviy sanoat tendensiyalari va amaliyotlari bilan dolzarb bo'lishi kerak. Bu
ayniqsa   turizm   yo'nalishi   kabi   xizmat   ko'rsatish   sohalarida   o'ta   dolzarb   masala
hisoblanadi.   Amaliy   bilim   va   ko'nikmalarni   mukammal   shakllantirilganligi
talabalarning   kelajakdagi   mehnat   faoliyatida   qiynalmasliklariga   va   ko'plab
yutuqlarga erishishiga zamin bo'lib xizmat qiladi. 
Qo‘shimcha   tarzda  shuni  aytish  mumkinki, yaxshi     ishlab  chiqilgan o‘quv
dasturi   turizm   sanoati     ehtiyojlariga     javob     beradigan     tegishli     tarkibni
ta'minlaydi.  Bunga turizm tendentsiyalari, destinatsiyalarni boshqarish, mijozlarga
xizmat ko‘rsatish, madaniy sezgirlik va  barqarorlik  kabi  mavzular  kiradi.  O‘quv
rejasi  sanoat  standartlariga  moslashtirilsa,  u talabalarni ish talablariga yaxshiroq
tayyorlashi   mumkin.   Yuqori   sifatli   o‘quv     dasturi     turli     xil     o‘qitish     usullarini
qo‘llash     orqali     o‘rganishni   yaxshilaydi,   masalan,   amaliy     tadqiqotlar,   guruh
muhokamalari   va     amaliy   mashg‘ulotlar   bilan   o‘tkaziladi.     Talabalar     o‘z
bilimlarini     o‘rganish   bilan     shug‘ullanganlarida,     ular     ma'lumotlarni   saqlab
qolishlari   va   uni   real   vaziyatlarda   qo‘llashlari   mumkin.   Yaxshi   ishlab   chiqilgan
11   o‘quv dasturi talabalarga ish beruvchilar izlayotgan ko‘nikma va bilimlarni  taqdim
etish     orqali     ularning     ishga     joylashishini     oshirishi     mumkin.     Bu   muloqot,
muammolarni   hal   qilish   va   jamoada   ishlash   kabi   amaliy   ko‘nikmalarni,
shuningdek,   turizm sanoati bo‘yicha maxsus bilimlarni o‘z ichiga olishi mumkin.
Sifatli   o‘quv   dasturi   o‘quvchilarda   o‘rganishga   bo‘lgan   muhabbat   va   ularning
ko‘nikma va bilimlarini   rivojlantirishda   davom   etish   istagini   uyg‘otish   orqali
umrbod     ta'limni   rag‘batlantirishi   mumkin.   Bu   tendentsiyalar   va   mijozlarning
talablari doimiy ravishda o‘zgarib turadigan turizm kabi sohada ayniqsa muhimdir.
2
 
Turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlash   samaradorligini   aniqlashda   o‘quv
dasturining   sifati   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Yaxshi   ishlab   chiqilgan   va   bajarilgan
o‘quv dasturi talabalarga sohada muvaffaqiyatga  erishish uchun  zarur bo‘lgan  
 
bilim,     ko‘nikma     va     munosabatlarni     berishi     va  pirovardida   turizm   sanoatining
umumiy   muvaffaqiyatiga   hissa   qo‘shishi   mumkin.   Oliy     ta’lim     muassasalarida
dars  beradigan  professor-o‘qituvchilarning  sifati  kadrlar tayyorlash sifatiga ta'sir
qiluvchi   yana   bir   muhim   omildir.   Professor-o‘qituvchilar   talabalarga   turizm
sohasida     muvaffaqiyatga     erishish     uchun     zarur     bo‘lgan     bilim,     ko‘nikma     va
munosabatlarni berish uchun mas'uldirlar. Ular sohani yaxshi bilishi, o‘qituvchilik
tajribasiga   ega     bo‘lishi,     o‘z     bilimlarini     talabalarga     samarali   yetkaza     olishi
kerak.   Bundan     tashqari,     ular   talabalarni   o‘rganishga   va   bilimlarini   amaliy
sharoitlarda   qo‘llashga   undashlari   kerak.   Professor-o‘qituvchilar   talabalarga   soha
haqida har tomonlama tushuncha bera olishlari kerak.   Bu turizmning turli turlari,
masalan,   rekreatsiya,   ishbilarmonlik,   madaniy,   ma'rifiy,   tibbiy   va   boshqalarni
tushunishni, shuningdek,   bu   turli   xil   turlarining   bir-biri   bilan   o‘zaro ta'sirini
tushunishni   o‘z   ichiga   oladi.   Bundan   tashqari,   professor-o‘qituvchilar   talabalarga
turli   mamlakatlar   turizmga   qanday   munosabatda   bo‘lishlari   haqida   tushuncha
2   Gulomkhasanov,   E.,   &   Rakhmatova,   N.   (2022).   THE   ROLE   OF   TASHKENT   IN   THE   DEVELOPMENT   OF
TOURISM. Scientific progress.  
12   berishlari kerak. Bu har bir mamlakatda turizmni boshqaradigan turli  xil  qoidalar
va qonunlarni tushunishni o‘z ichiga oladi.  
Va   nihoyat,   professor-o‘qituvchilar     talabalarga     turizm     sanoatida
mijozlarga    xizmat  ko‘rsatish    haqida   keng   qamrovli    tushuncha   bera   olishlari
kerak.   Bu aloqa ko‘nikmalari, muammolarni   hal   qilish   qobiliyatlari,   nizolarni
hal     qilish     qobiliyatlari     va     boshqa     shu     kabi   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatish
tamoyillarini   tushunish,   shuningdek,   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatish   biznesning
muvaffaqiyati     yoki     muvaffaqiyatsizligiga     qanday     ta'sir     qilishi     mumkinligini
tushunishni   o‘z   ichiga   oladi.   Talabalarga   turizm   sanoatida   mijozlarga   xizmat
ko‘rsatish bo‘yicha ushbu  keng  qamrovli  bilimlar  bazasini  taqdim  etish  orqali
professor-o‘qituvchilar     o‘z   talabalarining   ushbu   sohada   muvaffaqiyatga   tayyor
bo‘lishini ta'minlashlari mumkin.  
Kadrlar  tayyorlashda  qo‘llaniladigan  pedagogik  yondashuvlar  ham  ta’lim  
natijalariga   ta’sir     ko‘rsatishi     mumkin.     Tanqidiy     fikrlash     va     muammoni     hal
qilish  ko‘nikmalarini rivojlantiruvchi   interfaol   va  ishtirokchi   usullar  an'anaviy
ma'ruzaga  asoslangan  o‘qitish usullaridan ko‘ra samaraliroqdir. Darsliklar,  o‘quv
materiallari    va texnologik infratuzilma kabi    manbalar   samarali  o‘quv dasturlari
uchun   juda   muhimdir.   Sohada   faoliyat   yurituvchi   korxonalar   bilan   hamkorlik
xodimlarni   o‘qitish   dasturlari   real   ehtiyojlarga   mos   kelishini   ta'minlash   va   sanoat
standartlarini ilgari surish imkonini beradi. Turizm  sohasida  malakali  ishchilarga
bo‘lgan     talab     kadrlar     tayyorlash     dasturlarining   dolzarbligi   va   samaradorligiga
ta’sir qilishi mumkin.  
Hukumat   me'yorlari:     turizm   sohasidagi   ta'lim   bilan   bog‘liq     davlat
me'yorlari,   masalan,   litsenziyalash     talablari,     turizm     sohasida     ishga     joylashish
uchun   zarur    bo‘lgan   malaka   va malakalarning minimal  standartlarini belgilash
orqali xodimlarni tayyorlash dasturlari sifatiga ham ta'sir qilishi mumkin.  
Turizm     sanoati     dunyodagi     eng     tez     rivojlanayotgan     sohalardan     biri
bo‘lib,  har  yili millionlab odamlar biznes yoki dam olish uchun sayohat qilishadi.
Sanoat o‘sishda davom etar ekan, uning muvaffaqiyatini ta'minlash uchun malakali
13   kadrlarga talab ortib bormoqda. Turizm industriyasi xodimlarining zarur malaka va
bilimlarini shakllantirishda kadrlar tayyorlash tizimi hal qiluvchi rol o‘ynaydi. 
Biroq, kadrlar tayyorlash tizimining sifatiga turli omillar ta'sir ko‘rsatishi mumkin,
bu esa o‘quv dasturlari samaradorligiga ta'sir qilishi mumkin.  
Turizm sohasida kadrlar tayyorlash tizimining sifatiga ta'sir qiluvchi muhim
omillardan biri  bu  o‘quv dasturining  sifatidir.  O‘quv  dasturi turizm  sanoatining
o‘ziga xos  ehtiyojlarini qondirish  uchun  ishlab chiqilgan bo‘lishi va  eng  so‘nggi
tendentsiyalar   va     amaliyotlar     bilan   dolzarb   bo‘lishi   kerak.   O‘quv   dasturi   ham
sohani   chuqur   o‘zlashtirgan   tajribali   mutaxassislar   tomonidan   ishlab   chiqilishi
kerak.Kadrlar   tayyorlash   tizimining   sifatiga   ta'sir   ko‘rsatadigan   yana   bir   muhim
omil   -   o‘qitish   usullarining   samaradorligi.   Qo‘llaniladigan   o‘qitish   usullari
qiziqarli,   interaktiv   va   xodimlarga   bilim   va   ko‘nikmalarni   uzatishda   samarali
bo‘lishi   kerak.   An'anaviy   sinfda   o‘qitish   usullari   har   doim   ham   eng   samarali
bo‘lishi  mumkin emas   va elektron  ta'lim, simulyatsiya   va ish  joyida  o‘qitish  kabi
muqobil usullar ko‘proq mos kelishi mumkin.  3
 
 
Turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlash   tizimining   sifatini   ta’minlashda   o‘quv
mashg‘ulotlarining     ish     bilan     bog‘liqligi     ham     hal     qiluvchi     ahamiyatga     ega.
Ta'lim dasturlari muayyan ish rollari va mas'uliyatlarini hisobga olgan holda ishlab
chiqilishi  kerak va xodimlar  o‘rganganlarini    bevosita   o‘z   ishlarida   qo‘llashlari
kerak.     Bu   xodimlarning   ishonchini   va   motivatsiyasini   oshirishga   yordam   beradi,
bu   esa   ish   samaradorligini   oshirishga   olib   keladi.   Kadrlar   tayyorlash   tizimining
sifatiga ta'sir ko‘rsatadigan yana bir omil - murabbiylarning malakasi va malakasi.
Trenerlar   turizm   sohasida   tegishli   tajriba   va   malakaga   ega   bo‘lishi   va   treningni
samarali  o‘tkazishi  kerak.  Shuningdek, ular individual xodimlarning ehtiyojlarini
qondirish uchun o‘zlarining   o‘qitish   usullarini   moslashtira   olishlari va   trening
ularning  ish  rollariga mos kelishini ta'minlashlari kerak. Turistik korxonada taklif
etiladigan   xizmatlarning   raqobatdagi   ustunligiga   faqatgina   kadrlar   salohiyatini
3   Bozarov,   E.,   &   Babayeva,   L.   (2021).   TURIZM   SOHASIDA   KLASTERLARNING   SAMARASI   VA
AHAMIYATI. 
Scientific progress.  
14   oshirish   orqali   jamoa   har   bir   a zosining   malakaviyligi,   nostandart   vaziyatlardaʼ
mas uliyatni bo yniga olib, ish tutishi  orqali erishishi  mumkin. Buning uchun esa	
ʼ ʻ
malaka oshirishning rotatsiya usuli, ya ni xodimlarni gorizontal yo nalishda har xil	
ʼ ʻ
lavozimlarga ko chirish va almashtirish orqali amalga oshiriladi.  	
ʻ
Kadrlar tayyorlashda boshqaruvning asosiy funksiyalari mavjud bular: 
- har   tomonlama   nazorat,   tahlil   qilish,   kamchiliklarni   aniqlash   va   bartaraf
qilish; 
- kadrlarni salohiyatiga ko ra joylashtirish, vazifalarning to g ri taqsimlanishi;	
ʻ ʻ ʻ
- ta limga oid axborotlar tizimini tashkil qilish va undan foydalanish;  	
ʼ
- sohaga oid innovatsiyalardan maksimal darajada foydalanish;  
- oliy   o quv   yurtlari   faoliyatini   prognoz   qilish   va   bo lajak   kadrlarni   har	
ʻ ʻ
tomonlama qo llab -quvvatlash va maqsadlarini aniq qo yish va h.k.  	
ʻ ʻ
Shuni   unutmaslik   joizki   turizm   sohasining   rivojlanishi   nafaqat   shu   soha
rivojlanishiga   balki   uning   natijasida   mamlakatning   boshqa   sohalari   rivojlanishiga
ham   turtki   bo ladi   bu   esa   mamlakatimizning   rivojlangan   mamlakatlar   qatorida	
ʻ
dunyo tan olgan davlat bo lishiga keng yo l ochib beradi.  	
ʻ ʻ
 
3. MAMLAKATIMIZDA TURIZM SOHASI KADRLAR MALAKASI 
HOLATI VA TAHLILI 
O‘zbekistonda   Turizm   sohasida   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va   malaka
oshirish   markazi   tashkil   qilinadi.   2024/2025   o‘quv   yilidan   davlat   oliy   ta’lim
muassasalarida   turizm   va   mehmonxona   xo‘jaligi   sohalarida   kadrlar   tayyorlash
tizimi uch yillik oliy ta’lim dasturlari asosida yo‘lga qo‘yildi. 
2024-   yil   18-iyul   kuni   prezidentning   “Turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlash
tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori [PQ-269-son] qabul
qilindi.  
Qarorga muvofiq, 2025/2026 o‘quv yilidan Samarqand shahridagi Xalqaro
turizm   akademiyasida   mehmonxonalar   va   restoranlar   uchun   yuqori   malakali
xizmat ko‘rsatuvchi xodimlarni tayyorlash yo‘lga qo‘yiladi. 
15   2025-yil   1-martgacha   “Ipak   yo‘li”   turizm   va   madaniy   meros   xalqaro
universiteti   qoshidagi   professional   ta’lim   muassasalariga   xalqaro   darajada   tan
olingan  ta’lim   dasturlarini   “franshiza”   asosida   joriy   etish   choralari   ko‘riladi.   Oliy
ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi: 
- 2024/2025 o‘quv yiligacha turizm va mehmonxona xo‘jaligi sohalari 
bo‘yicha   oliy   ta’lim   dasturlarini   jahon   reytingida   birinchi   100   talikka
kiruvchi nufuzli OTMlarning ta’lim dasturlari asosida qayta ko‘rib chiqadi; 
- turizm va mehmonxona xo‘jaligi sohalariga oid oliy ta’lim yo‘nalishlarining
dual   ta’lim   shakli   bo‘yicha   Ta’limning   xalqaro   standart   tasniflagichi
darajalari   bilan   uyg‘unlashgan   yangi   malaka   talablari   hamda   ta’lim
dasturlarini ishlab chiqadi; 
- belgilangan   OTMlar   huzurida   shartnoma   asosida   arab,   yapon,   xitoy,   hind,
ispan, italyan, koreys,  urdu, indonez  va malay tillarida xizmat  ko‘rsatuvchi
gid-tarjimonlarni tayyorlash bo‘yicha qo‘shimcha kurslarni tashkil etadi. 
Restavratorlarni   qayta   o‘qitish   va   malakasini   oshirish   markazi   negizida
yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo‘lgan   Turizm   sohasida   kadrlarni   qayta   tayyorlash
va malaka oshirish markazi tashkil qilinadi. 
Qarorga   ko‘ra,   2024/2025   o‘quv   yilidan   davlat   oliy   ta’lim   muassasalarida
turizm va mehmonxona xo‘jaligi sohalarida kadrlar tayyorlash tizimi uch yillik oliy
ta’lim dasturlari asosida yo‘lga qo‘yiladi va o‘quv jarayoni “blok-modul” tizimiga
asoslangan dual ta’lim shaklida tashkil etiladi. 
Bunda, o‘quv jarayonlarining nazariy va amaliy mashg‘ulotlar ulushini: 
- bosqichda — 80 foiz nazariy va 20 foiz amaliy; 
- bosqichda — 50 foiz nazariy va 50 foiz amaliy; 
- bosqichda — 30 foiz nazariy va 70 foiz amaliy bo‘lishi nazarda tutiladi. 
2024-yil   1-avgustdan   turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlovchi   oliy   ta’lim
muassasalarida   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo‘lmagan   amaliyot   bazalarini
(turoperator, turagent, gid-tarjimon, mehmonxona va turizm transporti xizmatlarini
ko‘rsatish obyektlari) belgilangan tartibda tashkil etishga ruxsat beriladi. 
16   2027-yil   1-yanvargacha   turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlovchi   oliy   ta’lim
muassasalarining   amaliyot   bazalarida   ko‘rsatilgan   xizmatlar   uchun   foyda   solig‘i
ushbu   soliq   bo‘yicha   belgilangan   soliq   stavkalariga   nisbatan   50   foizga
kamaytirilgan stavkada to‘lanadi. 4
 
Bugungi   kunda   mamlakatda   turizmni   milliy   iqtisodiyotni   diversifikatsiya
qilish,   hududlarni   jadal   rivojlantirish,   yangi   ish   o rinlarini   yaratish,   aholiningʻ
daromadlari   va   turmush   darajasini   oshirish,   mamlakatning   investitsiyaviy
jozibadorligini   oshirishni   ta minlovchi   strategik   tarmoqlardan   biri   sifatida	
ʼ
rivojlantirish   bo yicha   kompleks   chora-tadbirlar   bosqichma-bosqich   amalga	
ʻ
oshirilmoqda.   Viza   rejimining   liberallashtirilishi,   chet   el   fuqarolarini   ro yxatga	
ʻ
olish   tartibining   soddalashtirilishi,   turizm   tarmog ini   rivojlantirish   uchun   imtiyoz	
ʻ
va   preferensiyalar   berilishi   milliy   turizm   salohiyatini   ichki   va   tashqi   bozorlarda
samarali targ ib qilish imkonini berdi. 	
ʻ
Iqtisodiyotda turizm sohasining rolini oshirish uchun iqtisodiy resurslardan
samarali   foydalanish,   shu   jumladan   2025   yilda   turizm   eksportini   951   mln.   AQSh
dollaridan   2,2   mlrd.   AQSh   dollarigacha   oshirishni   ta‘minlaydi.   Uzoq   istiqbolda
O‘zbekiston turizmi milliy iqtisodiyotdagi yutuqlar bilan cheklanib qolmasdan, 
 
mintaqa   va   dunyo   turistik   xizmatlari   bozoriga   eng   raqobatbardosh   davlatlar
qatorida   kirib   borishi   maqsad   qilingan.   Turizm   industriyasi   subyektlari   faoliyati
uchun   qulay   shart-sharoitlarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   turizm   faoliyati
sohasidagi   qonun   hujjatlarini   va   normativ-huquqiy   baza   shakllanmoqda.
Turizmning   rivojlanishidagi   barcha   to‘siq   va   g‘ovlarga   barham   berish,   viza   va
ro‘yxatdan   o‘tkazish   tartibtaomillarini,   pasport   va   bojxona   nazoratini
soddalashtirish, turizm sohasini davlat tomonidan boshqarish va bozorga xos tarzda
tartibga   solish   mexanizmini   maqbullashtirilmoqda.   Turizm   sohasida   tadbirkorlik
faolligini   rag‘batlantirish   va   turizm   xizmatlari   bozorida   raqobatni   rivojlantirish
bo‘yicha   chora-tadbirlarni   hamda,   turizm   sohasida   statistik   hisobga   olish   tizimini
takomillashtirilmoqda. 
4  https://www.gazeta.uz/oz/2024/07/24/turizm/ 
17   Tadbirkorlik   subyektlariga   chet   el   valyutasidagi   mablag‘larni   o‘tkazish
bo‘yicha   ko‘rsatiladigan   xizmatlar,   terminallar   ijarasi,   erkin   konvertatsiya
qilinadigan   valyutadagi   naqd   pullarni   inkassatsiya   qilish   va   chet   el   valyutasida
operatsiyalar  amalga  oshirish  bilan  bog‘liq  boshqa  xizmatlar   uchun  yig‘imlarning
(komissiya to‘lovlarining) maqbul miqdorlari belgilanmoqda. 2022 yil 1 yanvarga
qadar   mehmonxonalar   boshqaruv   xodimi   sifatida   jalb   qilingan   malakali   xorijlik
mutaxassislarning   mehnatiga   haq   to‘lash   fondidan   yagona   ijtimoiy   to‘lov
to‘lashdan,   shuningdek,   mehmonxonalarga   boshqaruv   xodimi   sifatida   jalb
qilinadigan malakali xorijlik mutaxassislarning daromadlari jismoniy shaxslarning
daromad solig‘idan ozod etilmoqda.turizm sohasini jadal rivojlantirish uchun qulay
iqtisodiy, ma‘muriy va huquqiy muhit yaratildi. Aeroportlar, temir yo‘l vokzallari,
mehmonxonalar   va   boshqa   turizm   obyektlarida   xalqaro   to‘lov   tizimlari   bilan
ishlaydigan   bankomat   va   terminallar   miqdorini   ko‘paytirish,   shuningdek,
tadbirkorlik   subyektlariga   to‘lovlarni   chet   el   valyutasida   qabul   qilish,   jumladan,
aloqasiz   elektron   to‘lovlarni   joriy   qilish   bo‘yicha   qo‘shimcha   qulayliklar
yaratilmoqda.  
2025 yilga borib turizmning O‘zbekiston yalpi ichki mahsulotidagi ulushini
- 2,3 foizdan (2017 y.) 5 foizga, xorijlik sayyohlar sonini esa 9-10 million nafarga,
jumladan   uzoq   xorijiy   mamlakatlardan   keluvchi   turistlar   sonini   2   milliongacha
oshirish   ko‘zda   tutilgan.   Shuningdek,   turizm   eksporti   hajmini   950   million
dollardan 2,2 milliard dollargacha oshirish kutilmoqda. Joylashuv vositalari sonini
850   tadan   3000   tagacha   chiqarish   rejalashtirilgan.   Turoperatorlar   soni   ham   860
tadan   deyarli   ikki   baravarga   oshishi   ko‘zda   tutilgan.Shuningdek,   «O‘zbekiston
bo‘ylab   sayohat   qil»   nomli   ichki   turizmni   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   dastur
doirasida mahalliy sayyohlar sonini ham deyarli ikki baravarga - 14 milliondan 25
milliongacha oshirish ko‘zda tutilmoqda. 
Bozor   munosabatlarining   ravnaqi,   erkin   raqobat   muhitining   yaratilishi
sharoitida   barcha   tarmoqlar   qatori   turizmga   bo‘lgan   talabning   ortib   borishi   tabiiy
jarayondir.   Barcha   rivojlangan   mamlakatlar   iqtisodiyotida   daromadning   salmoqli
18   hissasi   turizmga   to‘g‘ri   keladi.   Turistlar   didiga   mos   keladigan   mehmonxonalar
qurish,   tarixiy   yodgorliklar   reklamasiga   katta   e‘tibor   berish,   turizm   servisini
takomillashtirish, umuman turistlarni har tomonlama mukammal o‘rganib, tadbirlar
uyushtirish   turizmning   rivojlanishiga   olib   keladi.   Byudjetga   valyuta   tushishi
hisobiga   turizm   iqtisodiyotining   boshqa   tarmoqlari   rivojiga   ham   ta‘sir   ko‘rsatadi,
mintaqalar   infratuzilmasi,   Yangi   ishjoylari   yaratish,   o‘zbek   xalqining   tarixiy   va
madaniy   merosini   tiklash   imkonini   beradi   O‘zbekistonning   xalqaro   maydondagi
nufuzi   ortishiga   turizmning   hissasi   katta   bo‘lishi   kerak.   Buning   uchun
mamlakatimizda imkoniyatlar bor, yangi sifatli turistik obyektlarni ko‘paytirish va
shu   yo‘l   bilan   mamlakat   iqtisodiyotini   yuksaltirish   bir   qator   chora   –tadbirlarni
amalga oshirishni talab etadi.  
Yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash,   xizmat   ko‘rsatuvchi
xodimlarni   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   tizimini   takomillashtirish
borasida quyidagi chora tadbirlarni amamlga oshirish rejalashtirilgan: 
- turizm   sohasida   kasb-hunar   ta‘limi   muassasalaridagi   kadrlari   va
bitiruvchilarining malakasini baholashni tashkil qilish; 
- turizm sohasida xalqaro talablarga javob beradigan uzluksiz, ko‘p bosqichli
ta‘lim   tizimini   yaratish;   ta‘limning   amaliyotga   yo‘naltirilgan   va
modernizatsiyalashgan   ta‘lim   standartlari,   o‘quv-uslubiy   dasturlar   hamda
ilg‘or  axborot-kommunikatsiya  texnologiyalarini   joriy etish;  ichki   va  kirish
turizmi   sohasida   bevosita   turistik   xizmatlarni   ko‘rsatuvchi   turizm   sohasi
xodimlari   (gidlar,   yo‘riqchi-kuzatuvchi,   turizm   faoliyati   subyektlari,
umumiy   ovqatlanish   tashkilotlari,   transport   va   boshqalar   xodimlari)   uchun
majburiy malaka talablarini belgilaydigan standartlar ishlab chiqish;  
- turizm   sohasi   xodimlarini   turistlarga   axborot   berish   ishlari   va   xavfsizlik
bo‘yicha   yo‘riqnomalarni   o‘tkazish   qoidalarga   o‘qitish   bo‘yicha   tizimni
ishlab chiqish va joriy qilish;  
- ta‘lim   jarayoniga   xorijiy   mutaxassislarni   jalb   qilish   orqali   turizm   sohasida
kadrlar   malakasini   oshirish   tizimini   takomillashtirish,   shuningdek   turizm
19   sohasida   kadrlar   malakasini   oshirish   tizimini   tashkil   etish   uchun,   shu
jumladan hududlarda ta‘lim muassasalari sonini oshirish;  
- turizm sohasida kadrlar tayyorlash uchun yetakchi xorijiy oliy o‘quv yurtlari
filiallarini ochish. 
- yuqori   turistik   salohiyatga   ega   bo‘lgan   hududlarda   xavfsiz   turizmni
ta‘minlash bo‘yicha ichki ishlar organlarining maxsus bo‘linmalarini tashkil
qilish, ularni zamonaviy texnika va transport vositalari bilan ta‘minlash. 
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   professional
kadrlar   tayyorlovi   borasida   integratsiyalashgan   tizimni   yaratish,   ta‘lim   va   xizmat
ko‘rsatish   sifatini   oshirish,   yuqori   malakali   menejer,   administrator,   operator   va
portye   oshpazlarga   bo‘lgan   ehtiyojni   qondirishga   xizmat   qiladi.   Konsepsiyani
amalga   oshirish   yuzasidan   tizimli   nazorat   olib   borish,   umumiy   muvofiqlashtiruv,
tezkor   ko‘rib   chiqish   va   respublikada   turizmni   rivojlantirish   bo‘yicha   muammoli
masalalarni hal etish turizmni rivojlantirish bo‘yicha Muvofiqlashtiruvchi kengash
tomonidan amalga oshiriladi. Konsepsiyani samarali amalga oshirish maqsadida 
Muvofiqlashtiruvchi kengashning ishchi organi sifatida O‘zbekiston Respublikasi 
Turizmni   rivojlantirish   davlat   qo‘mitasi   Konsepsiyaning   amalga   oshirilishi
yuzasidan monitoring olib boradi. 5
 
                                                                                                                   3.1- jadval 
5   Boltabayev  M.R., Tuxliyev  I.S., Safarov   B.Sh.,  Abduxamidov S.A.  Turizm:  nazariya  va  amaliyot.   Darslik.  – T.:
―Fan va texnologiya , 2018 y. ‖
20     2019-2023 yillarda O‘zbekiston Respublikasida turizm sohasini rivojlantirish
Konsepsiyasini amalga oshirishning maqsadli ko‘rsatkichlari 
 
 
4.TURIZM SOHASI KADRLAR TAYYORLASH BO‘YICHA SAMARALI 
XORIJ TAJRIBASI 
Yangi O‘zbekistonning turizm sohasi va milliy turizm bozori hozirgi kunda
jahon   turizm   tizimining   ajralmas   qismiga   aylanib   bormoqda.   Ushbu   sharoitda
mamlakatimizda   turizmning   barqaror   rivojlanishi   va   ishonchli   mavjudligini
21   ta’minlaydigan   huquqiy   muhitni   shakllantirish   globallashuv   jarayonlar   bilan
chambarchas bog‘liq. 
O‘zbekiston   Respublikasining   xorijiy   davlatlar   bilan   turizm   sohasida
tuzilgan   xalqaro   shartnomalarini   tahlil   qilish   shuni   ko'rsatadiki,   O‘zbekiston
xalqaro   huquq   subyekti   sifatida   quyidagi   majburiyatlarni   o'z   zimmasiga   olgan:
xalqaro   turizm   sohasida   xorijiy   davlatlar   bilan   hamkorlikni   rivojlantirish;   turistik
almashinuv   bilan   bog'liq   chegaralar,   bojxona   va   boshqa   rasmiyatchiliklarni
soddalashtirish;   guruh   va   individual   turizm   sohasida   O‘zbekiston   turistik
tashkilotlari   va   xorijiy   kompaniyalar   o'rtasidagi   hamkorlikni   rivojlantirishni
qo'llabquvvatlash,   shuningdek,   festival,   ko'rgazma,   simpozium   va   kongresslarda
ishtirok etish maqsadida maxsus turistik guruhlar almashinuvi; qo‘shma korxonalar
tashkil   etilishiga   ko‘maklashish;   turizm   statistikasi,   turistik   faoliyatni   tartibga
soluvchi   normativ-huquqiy   hujjatlar,   tabiiy   va   madaniy   meros   obyektlarini
muhofaza   qilish   bo‘yicha   ma’lumot   almashish,   shuningdek,   O‘zbekistonning
turistik   imkoniyatlarini   targ‘ib   qilish,   mehmonxonalarni   boshqarish   va   boshqa
joylashtirish   vositalari   bo‘yicha   ma’lumot   almashishni   rag‘batlantirish;   turizm
masalalari   bo‘yicha   ixtisoslashgan   ilmiy   xodimlar,   ekspertlar,   jurnalistlar
almashinuviga   ko‘maklashish,   shuningdek,   turizm   bilan   shug‘ullanuvchi
o‘zbekistonlik   va   xorijiy   tadbirkorlar   o‘rtasida   samarali   o‘zaro   aloqalarni   tashkil
etish;   turizm   rivojlanishi   natijasida   yuzaga   keladigan   salbiy   oqibatlardan   atrof-
muhitni   muhofaza   qilish;   turizm   sohasida   voyaga   yetmaganlarni   ekspluatatsiya
qilishga   qarshi   kurashish;   ilmiy,   madaniy,   tadbirkorlik   va   boshqa   tashabbuslarni
rivojlantirish; 
O‘zbekistonning   turizm   sohasidagi   qonunchiligini   BMT,   Yevropa   Ittifoqi,
MDH   va   boshqa   davlatlararo   tuzilmalar   qonunchiligi   bilan   uyg‘unlashtirish   va
yaqinlashtirish. 
Yevropa   Ittifoqiga   a'zo   davlatlarda   turizmni   tartibga   solish   mamlakatimiz
uchun qiziqish uyg‘otadi, chunki bu davlatlar ushbu sohada samarali xavfsiz turizm
sohasini tartibga solish modellarini yaratish bo‘yicha namuna bo‘lib xizmat qiladi.
22   Bundan   tashqari,   mamlakatimizda   jamiyat   hayotining   ko‘plab   sohalarida   sodir
bo‘lgan tezkor o‘zgarishlar nafaqat tashqi ko‘rinishi, balki mazmuni bo‘yicha ham
O‘zbekiston  va Yevropa huquqini yaqinlashtirish imkoniyatlarini  keng ochdi.   Bu,
avvalambor, roman-german huquqiy oilasiga mansub davlatlarning qonunchiligiga
taalluqlidir.   Shu   sababli,   mamlakatimiz   oldida   turgan   dolzarb   vazifa   milliy
qonunchilik   va   YeI   huquqini   bosqichma-bosqich   yaqinlashtirishdir.   Bu   borada
2009 yil 27 noyabrda O‘zbekiston Respublikasi va Yevropa Hamjamiyatlari hamda
ularga A’zo-davlatlar o‘rtasida sherikchilik ta’sis etuvchi sherikchilik va hamkorlik
to‘g‘risidagi   bitim9   (Bryussel)   muhim   ahamiyatga   ega.   Mazkur   bitimning
61moddasiga   ko‘ra,   tomonlar   turizm   sohasida   hamkorlikni   kengaytirish   va
rivojlantirishni   maqsad   qiladi.   Bu   turistik   xizmatlar   savdosini   soddalashtirish,
rasmiy   turistik   organlar   o‘rtasida   hamkorlik,   axborot   almashinuvini   oshirish,
"nouxau" bilan o‘rtoqlashish, qo‘shma loyihalarni amalga oshirish imkoniyatlarini
o‘rganish, turizm masalalari bilan shug‘ullanuvchi rasmiy organlar bilan hamkorlik
va turizmni rivojlantirish uchun ta’lim olish kabilarni o‘z ichiga oladi. 
Yevropa   iqtisodiy   strategiyasiga   ko‘ra,   2020   yilda   YeIga   a'zo   davlatlar
turizm sohasidagi vazirlarining Madrid deklaratsiyasi va Yevropa komissiyasining
2010 yilda qabul qilingan turizm sohasidagi harakatlar rejasi turizm sanoati oldida
quyidagi ustuvor vazifalarni qo‘yadi: turizmda raqobatni rag‘batlantirish; barqaror
rivojlanish,   mas'uliyat   va   yuqori   sifatli   xizmatlar   ko‘rsatish   tamoyillari   asosida
rivojlanayotgan   turizmni   ilgari   surish;   Yevropani   barqaror   rivojlanish   va   yuqori
sifatli xizmatlar ko‘rsatish tamoyillari asosida faoliyat yurituvchi turistik yo‘nalish
sifatida shakllantirish; 
YeI   davlatlarining   turizmni   rivojlantirish   uchun   moliyaviy   resurslari   va
salohiyatini  konsolidatsiya  qilish.   6
BRIK  davlatlari  (Braziliya,  Rossiya,  Hindiston
va Xitoy) xalqaro turizm sohasida YeIning ustuvor hamkorlari ekanligini ta'kidlash
lozim.   O‘zbekiston   Respublikasi   uchun   YeI   tajribasi   turizmni   rivojlantirishning
yillik   kompleks   rejalarini   tayyorlash   va   qabul   qilish,   ijtimoiy   turizmni
6   Официальный   сайт   отдела   по   туризму   Европейской   Комиссии:   URL:   http://ec.europa.eu   (murojaat   sanasi
07.08.2024). 
23   qo‘llabquvvatlash,   turistlar   xavfsizligini   ta’minlash,   ularning   huquqlarini   himoya
qilish, ichki bozorda xizmatlar ko‘rsatish, viza masalalari  bo‘yicha reglamentlarni
qabul qilish sohasida o‘ziga xosdir.  7
Ushbu sohadagi YeIning so‘nggi hujjatlaridan 
 
biri   2011   yil   25   oktyabrdagi   2011/83/EU   Yevropa   Parlamenti   va   Yevropa
kengashining   «Iste'molchilar   huquqlari   to‘g‘risida»gi   direktivasi12   bo‘ldi.   Ushbu
direktivada YeI va uning a'zo davlatlarida iste'molchilar huquqlarini himoya qilish,
shu jumladan, mehmonxona va turistik xizmatlar ko‘rsatish sohasidagi  ko‘p yillik
huquqni   qo‘llash   amaliyoti   umumlashtirilgan.   Yevropa   davlatlarida   xizmatlar
sifatini   va   xavfsizligini   ta'minlashning   samarali   vositasi   bu   turizm   sanoati
obyektlarini   tasniflashdir.   Mehmonxonalar   va   boshqa   joylashuv   vositalarini
tasniflash   mezonlarini   unifikatsiya   qilish   talablari   va   uyg‘unlashtirish   masalasi,
Yevropa   Parlamenti   va   Yevropa   Kengashining   2006   yil   12   dekabrdagi   «Ichki
bozorda   xizmatlar   to‘g‘risida»   2006/123/EC   Direktivasini13   qabul   qilganidan
keyin   Yevropa   turistik   bozorida   alohida   ahamiyat   kasb   etdi.   Mazkur   direktiva
xizmat   ko‘rsatuvchi   provayderlar   faoliyatidagi   to‘siqlarni   va   Yevropa   Ittifoqiga
a'zo davlatlar o‘rtasida xizmatlar ko‘rsatish erkinligini cheklashlarni bekor qilishga
chaqiradi.   Direktiva   turizm   sohasidagi   munosabatlarga,   shu   jumladan,
mehmonxona xizmatlarini ko‘rsatish bilan bog‘liq munosabatlarga taalluqli bo‘lib,
mehmonxonalarni tasniflash alohida e'tiborga loyiq yo‘nalish ekanligini ta'kidlaydi.
Mamlakatimiz   uchun   YEIning   ba'zi   davlatlarining   turizm   sohasidagi
vakolatlarni konstitutsiyaviy darajada belgilanishi yuzasidan tajribasi juda foydali.
Masalan,   Italiya   Konstitutsiyasining   117-   moddasi   turizm   va   mehmonxona   ishi
bo‘yicha qonunchilik normalarini chiqarishni o‘z vakolatlari va funktsiyalariga ega
7  Римский договор; Директива Совета 90/314/EEC от 13 июня 1990 года «О комплексных турах,
комплексных   путешествиях   и   комплексном   отдыхе»   (OJ   1990   L   158/59);   Директива   85/577/EEC   от   20
декабря 1985 года о защите потребитеi в отношении контрактов, заключаемых вне деловых помещений
предприятий; Директива 93/13/EEC от 5 апреi 1993 года о несправедливых условиях в потребительских
договорах;   Директива   97/7/EG   Европейского   парламента   и   Совета   от   20   мая   1997   года   «О   защите
потребитеi при заключении договоров в сбыте (товаров) на расстоянии»; Директива 86/653/EEC Совета
Европейских   сообществ   «О   сближении   законодательств   государств   –   членов   ЕС   в   отношении
независимых коммерческих агентов» (18.12.1986 г.); Директива 2006/123/EC Европейского Парламента и
Совета об услугах на внутреннем рынке (Страсбург, 12 
24   bo‘lgan, o‘z navbatida viloyatlar va kommunalarga bo‘linadigan muxtor tuzilmalar
–   viloyatlar   vakolatiga   kiritadi.   Viloyatlar   tomonidan   chiqarilgan   qonunlar   milliy
manfaatlarga   va   boshqa   viloyatlar   manfaatlariga   zid   bo‘lmasligi   kerak18.
Respublika   qonunlari   viloyatga   ushbu   qonunlarni   hayotga   tatbiq   etish   uchun
normalar   chiqarish   huquqini   berishi   mumkin.   Ispaniya   Qirolligi
Konstitutsiyasining 
148-moddasiga   ko‘ra,   turizmni   rivojlantirish   masalalari,   shuningdek,   dam   olishni
tashkil   etish   masalalari   muxtor   hamjamiyatlar   yurisdiktsiyasiga   tegishli   19   .
Konstitutsiyaning 149-moddasida markaziy hokimiyatning vakolatlari to'g'risida 
 
декабря  2006  года );  Регламент  ( ЕС ) № 810/2009  Европейского   парламента   и  
Совета   от  13  июi  2009  г .,  устанавливающий   Кодекс   Сообщества   о   визах  
( Визовый   кодекс )  и   др  (murojaat sanasi 07.08.2024). 
aniq   aytilmagan   bo'lsa-da,   qo'shni   bo'lgan,   umumiy   tarixiy,   madaniy   va   iqtisodiy
xususiyatlarga   ega   provinsiyalar,   shuningdek,   yagona   tarixiy   hududni   tashkil
etuvchi   orol   hududlari   va   provinsiyalar   (Kanariya   orollari   va   hokazo)   muxtoriyat
huquqiga ega. Yevropa Ittifoqi davlatlarida turizm sohasidagi ommaviy-huquqiy va
xususiy-huquqiy   tartibga   solish   vositalarining   o'zaro   aloqasiga   turlicha
yondashuvlar   mavjud.   Germaniya   Federativ   Respublikasida   turizm   faoliyati
to'g'ridan-to'g'ri   ma'muriy-huquqiy   ta'sirga   tushmaydi   va   umuman   ruxsat   berilgan
printsipga bo'ysunadi ("taqiqlanmagan hamma narsa ruxsat etilgan"). U Germaniya
Fuqarolik   Kodeksida   keltirilgan   turizm   xizmatlari   bo'yicha   shartnomalar   haqidagi
fuqarolik-huquqiy normalar bilan tartibga solinadi. 
Yevropa Ittifoqi davlatlarida turizm sohasidagi huquqiy tartibga solish turlicha 
yondashuvlar   bilan   amalga   oshiriladi.   Germaniyada   turizm   faoliyati
fuqarolikhuquqiy   normalar   bilan   tartibga   solinadi   va   umuman   "taqiqlanmagan
hamma   narsa   ruxsat   etilgan"   prinsipiga   asoslanadi.   Bu   yondashuv   xususiy
sektorning erkinligini ta’minlaydi, ammo xavfsizlik va sifat standartlari, xizmatlar
standartlashtirilishi   va   davlatning   roli   kabi   masalalarda   muammolar   keltirib
chiqarishi   mumkin.   Germaniya   modeli   turizm   sohasidagi   huquqiy   tartibga
25   solishning   samarali   yo‘llarini   izlash   uchun   muhim   bahslarni   aks   ettiradi.
Fikrimizcha, bu xususiy sektor 
ishtirokchilarining   erkinligini   ta’minlashi   bilan   birga,   bu   sohadagi   ijodiylik   va
innovatsiyalarga yo‘l ochadi, biroq, ushbu erkinlik bilan bir qator muammolar ham
yuzaga   kelishi   mumkin.   Masalan,   xavfsizlik   va   sifat   standartlariga   rioya   qilish
borasidagi   mas’uliyat   kimga   yuklatilishi   kerakligi   haqida   savollar   tug‘iladi.
Davlatning   bevosita   aralashuvisiz,   xizmat   ko‘rsatuvchilarning   standartlarga   mos
kelishi  qanchalik samarali bo‘lishi  mumkin? Bundan tashqari, turizm xizmatlarini
standartlashtirish   va   muvofiqlashtirish   samaradorligi   masalasi   ham   dolzarb   bo‘lib
qoladi.   Germaniyadagi   yondashuvning   afzalliklari   va   kamchiliklari   haqidagi
munozaralar,   turizm   sohasidagi   tartibga   solishning   eng   samarali   yo‘llarini   izlash
uchun turli xil tajribalarni o‘rganish zarurligini ko‘rsatadi. 
Davlatning   rolini   aniq   belgilash,   xavfsizlik   va   sifat   standartlarini
ta’minlash,   shuningdek,   raqobat   muhitini   saqlab   qolish   kabi   masalalarni
muhokama   qilish   muhim   ahamiyatga   ega.   Germaniya   modeli,   turizm   sohasidagi
huquqiy tartibga solishning samarali yo‘llarini topishda, boshqa mamlakatlar uchun
qimmatli tajriba bo‘lishi mumkin. 
Turkiya   va   Xitoy   kabi   davlatlarda   turizmni   rivojlantirish   uchun
ommaviyhuquqiy   vositalardan   faol   foydalanish   mumkin.   Turkiya   Respublikasida
1982 yildan beri "Turizmni qo'llab-quvvatlash to'g'risida" gi qonun amal qiladi, bu
ochiq-oydin   ommaviy-huquqiy   xarakterga   ega   bo'lib,   turizmni   davlat   tomonidan
qo'llabquvvatlash choralari hamda ularni amalga oshirish mexanizmlarini o'z ichiga
oladi.   Qonunda   turizm   maqsadlari   uchun   ko'chmas   mulkdan   foydalanish   tartibi,
turizm   sanoatiga   davlat   investitsiyalarini   tartibga   solish,   Turizmni   rivojlantirish
davlat   jamg'armasining   huquqiy   rejimi,   Turkiya   hududida   joylashgan   turizm
sanoati   obyektlarini   qurish,   rekonstruktsiya   qilish   va   modernizatsiya   qilishga
mablag' sarflayotgan investorlar uchun soliq imtiyozlari va kafolatlar belgilangan.
Turkiyada   turizmni   rivojlantirish   masalalari   Muvofiqlashtirilishi   Madaniyat   va
turizm   vazirligi   tomonidan   amalga   oshiriladi,   bu   esa   katta   vakolatlarga   va   katta
26   byudjet   mablag'lariga   ega   bo'lib,   ularni   dunyoda   "milliy   turizm   brendi"   ni   ilgari
surish,   inqiroz   sharoitida   milliy   turizm   sanoatini   qo'llab-quvvatlash   va   xorijiy
turistlarning  Turkiya hududida  bo'lish  xavfsizligi   darajasini  oshirish  maqsadlarida
foydalaniladi. 
 
4.
O‘ZBEKISTONDA TAJRIBALI TURISTIK KADRLAR TAYYORLASH 
ISTIQBOLLARI: MUAMMO VA YECHIMLAR 
Davlatimiz   tomonidan   turizm   sohasini   rivojlantirish   yo‘lida   amalga
oshirilib   kelayotgan   keng   ko‘lamli   islohotlar   natijasida   ushbu   yo‘nalish   tobora
rivojlanib bormoqda. Sohani yanada taraqqiy ettirish, davlatimiz rahbari tomonidan
qo‘yilgan   yuksak   maqsadlarga   erishishda   yetuk,   zamonaviy   kadrlar   hal   qiluvchi
ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bois   ham   sayyohlik   yo‘nalishida   kadrlar   tayyorlash,
malakasini oshirish, bu borada xalqaro hamkorlikni kengaytirish masalalarida ham
kuyidagi muayyan chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. 
Oxirgi   3   yilda   turizm   sohasida   kadrlar   tayyorlashga   ixtisoslashgan   oliy
ta’lim muassasalari soni 16 tadan 30 taga, ularda ta’lim oluvchi talabalar soni esa
mos   ravishda   4   100   nafardan   11   500   nafargacha   oshgan.   2020   yilda   oliy   ta’lim
muassasalarida   turizm   sohasida   ta’lim   beruvchi   pedagoglarning   ilmiy   salohiyati
24,2 foizni tashkil etgan bo‘lsa, 2023 yilda ushbu ko‘rsatkich 37,6 foizga yetdi.   
27   Bu borada shuni alohida ta’kidlash joizki, Shanxay Hamkorlik Tashkilotiga
a’zo   davlatlarning   tarixiy   va   madaniy-gumanitar   aloqalarini   yanada   rivojlantirish
hamda   jahon   turizm   industriyasi   bozorida   raqobatbardosh   kadrlarni   tayyorlash
maqsadida   O‘zbekistonda   2018   yilda   “Ipak   yo‘li”   turizm   va   madaniy   meros
xalqaro universiteti tashkil etilgan edi. 
Universitetda   turizm,   logistika,   gid-tarjimonlik,   muzeyshunoslik,
arxeologiya,   ijodiy   sanoat,   madaniy   merosni   boshqarish   kabi   mutaxassisliklar
bo‘yicha   kadrlar   tayyorlash   yo‘lga   qo‘yilgan.   Universitetda   talabalarga   turizm   va
madaniy   meros   sohasida   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   yuqori   o‘rinlarda   turuvchi
xorijiy oliy ta’lim muassasalarida faoliyat yuritgan jami 20 nafar xorijlik (AQSH,
Yaponiya,   Avstraliya,   Xitoy,   Italiya,   Hindiston   va   boshqalar)
professoro‘qituvchilar tomonidan o‘quv kurslari o‘tiladi. 
Universitetni   Respublikamizda   mavjud   boshqa   oliy   o‘quv   yurtlaridan
ajratib   turadigan   xususiyatlaridan   biri   bu   ilg‘or   xalqaro   o‘quv   tajribani   o‘rganish
orqali amaliyot bilan o‘quv dasturiga integratsiya qilib, ta’lim standartlari va o‘quv
rejalarini mustaqil ravishda ishlab chiqish va o‘z faoliyatida ishlatishdir. 
Mazkur   universitet   bundan   atigi   5   yil   avval   tashkil   etilganiga   qaramay,
bugungi   kunda   eng   taniqli   va   nufuzli   oliy   o‘quv   dargohlaridan   biriga   aylandi
hamda mamlakatimizning turizm  sohasidagi  birinchi  Flagman universiteti  sifatida
SHHTga   a’zo   davlatlar   uchun   turizm   va   madaniy   meros   sohasida   zamonaviy
kadrlarni   yetishtirib   bermoqda.   Ayni   paytda   universitetda   16   ta   mamlakatdan
kelgan talabalar tahsil oladi. 
Bu dargohni 2021 yilda 30 nafar ilk magistrlar, 2022 yil esa 114 nafar ilk
bakalavr   va   23   nafar   magistrlar   bitirdi.   Hamkorlik   doirasida   kasb-hunar   ta’lim
muassasalarida   professional   kadrlar   tayyorlashni   dual   ta’lim   shaklida   amalga
oshirish tizimi takomillashtirilmoqda. 
Germaniya   xalqaro   hamkorlik   hamjamiyati   (GIZ)   ko‘magida   3   ta
professional ta’lim muassasasida “Mehmonxona va servis” yo‘nalishidagi amaliyot
28   xonalari   to‘liq   jihozlab   berildi.   Shveysariya   Konfederatsiyasi   Huqumati   bilan
birgalikda “O‘zbekistonda professional ta’lim islohotlarini qo‘llab-quvvatlash” 
(VET4UZ)   loyihasi   doirasida   turizm   yo‘nalishida   o‘rta   bo‘g‘in   kadrlarini
tayyorlash tizimi rivojlanmokda. 
Xalqaro tajribadan kelib chiqib, joriy yilda Turizm qo‘mitasi huzuridagi jami 
10 ta professional ta’lim muassasalarida amaliyot darslarini tashkil etish maqsadida
laboratoriyalar yaratildi. 
Bu   yildan   boshlab   Prezident   qaroriga   asosan   turizm   sohasida   professional
kadrlar tayyorlash to‘liq davlat byudjeti hisobidan amalga oshirilishi belgilandi. 
Bugungi   kunda   O‘zbekistonning   turizm   sohasi   yuqori   ko‘rsatkichlarga
erishmoqda:   xorijlik   sayyohlar   soni   kundan-kunga   oshib,   ichki   turizm   jadal
rivojlanmoqda, sohaga bog‘liq infratuzilma shakllanib, xizmatlar eksporti tinimsiz
o‘smoqda. 
Bu   jarayonni   to‘xtamasligini   ta’minlash   va   keyinchalik   kuchaytirishning
asasiy o‘yli bu malakali kadrlar tayyorlash tizimini yo‘lga qo‘yib, takomillashtirib
borishdir. 
Ko‘rib   turganimizdek   hozirgi   kunda   mamlakatimizda   professional
mutaxassislar   tayyorlash   tizimi   yaratilgan.   Bundan   tashqari   sohada   oliy   o‘quv
yurtlar   va   ularda   o‘qitilayotgan   talabalar   soni   yildan   yilga   ortib,   ilg‘or   xorijiy
tajribalarni   o‘rganish   asosida   o‘qitish   tarsliklari   jahon   standartlariga
moslashtirilmoqda.   
Shubhasiz,   ushbu   yo‘nalishda   davlatimizda   amalga   oshirilayotgan
ishlarning   natijasida   xalqaro   talablarga   mos   keluvchi   malakali   mutaxassislar
tayyorlashga   va   sohasidagi   turli   yo‘nalishlar   bo‘yicha   ilmiy   tadqiqotlar,
fundamental, ilmiy-amaliy ishlarga bo‘lgan keskin ehtiyoj muammosini hal etishga
zamin yaratadi. 8
 
 
 
 
8  https://uza.uz/oz/posts/ozbekistonda-turizm-sohasida-kadrlar-masalasida-muammolar-bormi_530273 
29   XULOSA 
Xulosa     qilib     aytganda,     kadrlar     tayyorlash     tizimining     sifati     turizm
korxonalarining raqobatbardoshligi  va  barqarorligiga chuqur  ta'sir  ko'rsatadi. 
Turizm     sanoatida     kadrlar     tayyorlash     tizimining     sifatini     oshirish   uchun
tashkilotlar     ushbu     omillarni     hisobga     olishlari     va     o‘z     xodimlarining     va
umuman   sanoatning   o‘ziga   xos   ehtiyojlarini   qondiradigan   o‘quv   dasturlariga
sarmoya   kiritishlari   kerak.   Shunday   qilib,   ular   o‘z   xodimlarini     o‘z     vazifalarini
bajarishda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   zarur     ko‘nikma     va     bilimlar     bilan
ta’minlashi,     bu     esa     yanada     muvaffaqiyatli     va     gullab-yashnayotgan   turizm
sanoatiga olib kelishi mumkin 
Turizm   sohasi   jahon   hamjamiyatining   ajralmas   tarkibiy   qismi   bo‘lib,
mamlakatlar   va   mintaqalar   iqtisodiyotini   rivojlantirish   uchun   muhim   ahamiyat
kasb etishini va u XXI asr jahon xo‘jaligining ustuvor tarmoqlaridan biri ekanligini
alohida ta kidlash lozim. ‟
Turizm   insoniyat   tamaddunining   mahsuli.   Ushbu   tushuncha   o‘zining
nazariy   va   amaliy   talqiniga   ega.   Shu   tufayli   uni   atroflicha   izohlash   uchun   unga
odamlarningharakati,   iqtisodiy   kategoriya,   siyosiy   vaziyat,   faol   dam   olish   kabi
jihatlardanqarash   va   izohlanishni   talab   qiladi.   Men   “Turistlarning   sayohat
maqsadlari”   mavzusini   yoritish   jarayonidaturizmning   maqsadlariga   alohida
ahamiyat   qaratdim.   Chunki,   maqsadsiz   turizm   bo`lmaydi.   Uni   o`rganish   muhim
masala hisoblanadi. Har bir sayohat yoki turzamirida unga sabab bo`luvchi asosiy
maqsad   yotadi,   unga   ko`ra   bu   sayohatdan   turizmning   biror   turiga   mansubligi
aniqlanadi, turist  va uning turi  statistikaning u yoki bu turiga kiritiladi, unga turli
xil imtiyozlar beriladi. Keyingi “Turizmning turlari va ko‘rinishlari”mavzusida esa
turizm turlari va uning turli ko`rinishlari bayon qilinib, unda turizm shakllari, safar
maqsadi, harakatlanish  usuli, turistilarni  joylashtiruv  vositalari, ishtirokchilar  soni
bo‘yicha va boshqa tasniflar haqida fikr yuritilgan. Hamda yurtimiz mutaxassislari
tomonidan ushbu mavzu bo‘yicha ilmiy qarashlari yoritib o‘tilgan. 
30   Sayohat qilishni tug diruvchi motivlarni bilish, samarali turistik siyosat va turizm‟
iqtisodiyotning   o‘sishiga   yordam   beradi.   Men   ”Sayohatga   bo'lgan   ehtiyojni
tug'diruvchi   omillar”   mavzusida   sayohat   qilish   motivlari   -   turistik   maqsadida
ma lum   joylarga   kelishga   undaydigan   va   ularning   xohishlarini   qondiradigan	
‟
psixologik   va   jismoniy   talablar   va   boshqa   o‘ziga   xos   motivlar   haqida   chuqurroq
to‘xtalib   o‘tishga   harakat   qilganman.   Bilamizki   Turizm   kelajagi   porloq   va   juda
qiziqarli   sohalardan   biri   bo‘lib,   unda   doimiy   ravishda   o‘zgarishlar   va
yangilanishlar bo‘lib turadi.  
O‘zbekiston   turizm   sohasida   ulkan   salohiyatga   ega.   Mamlakatimizdagi
noyob   tarixiy   yodgorliklar,   ziyoratgohlar,   xushmanzara   tabiat   va   fayzli   go‘shalar,
xalqimizning   betakror   madaniyati,   an analari   butun   dunyodan   sayyohlarni   o‘ziga	
‟
rom etmoqda. Men ”O‘zbekistonda mavjud sayohat turlari va turistlarning sayohat
maqsadlari”   mavzusida   yurtimizdagi   mavjud   turizm   turlari,   tashrif   buyurgan
turistlar   va   ularning   sayohatdan   asosiy   maqsadlari   haqida   kengroq   fikr
yuritganman. 
Shuni   alohida   ta kidlash   joizki,   turizmni   taraqqiy   ettirish,   sayyohlar	
‟
oqimini   ko‘paytirishda   zamonaviy   turizm   turlarini   yaratish,   yuqori   sifatdagi
xizmatni   taklif   etish   muhim   omillardan   biri   hisoblanadi.   “O‘zbekistonda
sayohatning   yangi   turlarini   rivojlantirish   istiqbollari”   mavzusida   men   ekologik
turizm,   agroturizm,   muzey   turizmi,   tibbiy   turizm   va   turizmning   maxsus   turlari,
yurtimizda ushbu sohada qilinayotgan istiqbolli ishlar borasida ma lumot berishga	
‟
harakat qilganman. 
O‘zbekiston   turizm   sohasini   rivojlantirish   uchun   barcha   zarur   manbalarga
ega. Buyuk Ipak yo‘li ustida joylashgan Vatanimiz qulay tabiiy-iqlim sharoitlariga,
boy   tarixiy,   madaniy   merosga   va   ayni   paytda   ham   ichki,   ham   xalqaro   turizmni
rivojlantirish   uchun   yuqori   salohiyatga   ega.   O‘ylaymanki,   yaqin   kelajakda
Yurtimiz   ham   turizm   olamida   ulkan   yutuqlarga   erishib,   rivojlangan   davlatlar
qatoridan shak – shubhasiz o‘rin oladi. 
 Turizm sohasida kadrlarni tayyorlash va malakasini oshirish bo’yicha o’zimning 
bir nechta takliflarimni keltirib o’taman. Maxsus ta’lim dasturlarini ishlab chiqish. 
31   Turizm sohasidagi yangi tendensiyalar va ehtiyojlarni inobatga olgan holda maxsus 
ta’lim dasturlari yaratilishi lozim. Bu dasturlar turizm menejmeti,  mehmonhona 
xizmatlari,  ekologik turizm,  madaniy merosni saqlash kabi sohalarda 
mutaxassislar  tayyorlashga qaratilgan bo’lishi kerak.
Turizm sohasida yangi texnalogiyalarni qo’llash, masalan, raqamli marketing, 
onlayn rezervatsiya tizmlari va sun’iy intellekt yordamida xizmatlar ko’rsatishni 
rivojlantirishga alohida e’tibor qaratish kerak.Turizm ta’limi va malaka oshirish 
kurslarini tashkil etish uchun moliyaviy yordam ko’rsatish, xususan, grantlar va 
subsidiyalar orqali kichik va o’rta darajadagi o’quv markazlarini qo’llab-
quvvatlash.
Bu takliflar turizm sohasida malakali kadrlarni tayyorlash va ularning sifatini 
oshirishga yordam beradi, natijada O’zbekistonning turizm sanoati global 
miqiyosda raqobatbardosh bo’ladi.
 
 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI 
1. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. –T.: O‘zbekiston, 2023 y. 
2. O‘zbekiston Respublikasining ―”Turizm to‘g‘risida”gi Qonuni (1999 yil 20
avgust).  O‘zbekistonning yangi qonunlari. – T.: Adolat, 2000 y. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   5   yanvardagi
―O zbekiston   Respublikasida   turizmni   jadal   rivojlantirishga   oidʻ
qo shimcha choratadbirlar to g risida”gi PF–5611-son Farmoni//―Lex.uz. 	
ʻ ʻ ʻ
4. Boltabayev M.R., Tuxliyev I.S., Safarov B.Sh., Abduxamidov S.A. Turizm:
nazariya va amaliyot. Darslik. – T.: ―Fan va texnologiya , 2018 y. 	
‖
5. Gulomkhasanov,   E.,   &   Rakhmatova,   N.   (2022).   THE   ROLE   OF
TASHKENT   IN   THE   DEVELOPMENT   OF   TOURISM.   Scientific
progress. 
6. Shukhratovna, Y. S. (2021). Innovative Approaches for Modeling the Impact
of Monetary Policy on Economic Development.  Academic Journal of Digital
Economics and Stability. 
32   7. Bozarov,   E.,   &   Babayeva,   L.   (2021).   TURIZM   SOHASIDA
KLASTERLARNING SAMARASI VA AHAMIYATI.  Scientific progress.  
8. G’Ulomxasanov, E., Suyunova, N. J. Q., Akramov, S., & Asadova, S. B. Q.
(2022).  TURIZMNING NOODATIY TURLARI. Scientific progress. 
9. Tuxliyev, I. S., Hayitboyev, R., Ibodullaev, N. E., & Amriddinova, R. S. 
(2010). The basics of tourism: A handbook.  Samarkand: SamISI. 
10. Hayitboev R., Haydarov S., Abduxamidov S., Daminov M., Xamitov M. 
Turizm marshrutlarini ishlab chiqish. O‘quv qo‘lanma. – S.: SamISI, 2016. 
11. Mamatqulov X.M. Turizm infratuzilmasi. O‘quv qo‘llanma. – T.: 
«O‘zbekiston faylafuslar jamiyati» nashriyoti, 2011. 
12. Tuxliyev I.S, Qudratov G‘.H., Turizm iqtisodiyoti. –S.: SamISI., 2007. 
13. Tuxliyev   I.S.,   A.B.Bektemirov,   Z.I.Usmanova.   Turizmda   strategik
marketing.  O‘quv qo‘llanma. – S.: SamISI, 2010 y. 
14. Safarov   B.Sh.   Milliy   turizm   xizmatlar   bozorini   innovatsion
rivojlantirishning metodologik asoslari // Monografiya. - Toshkent: «Fan va
texnologiya» nashriyoti, 2016. 
15. Safarov   B.Sh.   Milliy   turistik   xizmatlar   bozorini   innovatsion
rivojlantirishning   metodologik-uslubiy   asoslarini   takomillashtirish   /dis...
i.f.d. Samarqand2016. 
16. Ibadullayev   N.E.  Turistik   resurslardan   foydalanish  samaradorligini   oshirish
imkoniyatlari (Samarqand viloyati misolida)/dis... i.f.n. Samarqanqd-2010. 
17. Raximov Z.O. Turizm destinatsiyalarida strategik rejalashtirishning tashkiliy
mexanizmini takomillashtirish (Samarqand shahri misolida) /dis... i.f.n. 
Samarqanqd-2012. 
Internet saytlari 
1. www.lex.uz     
2. www.press    -   service.uz     
3. www.mfer.uz     
4. www.uza.uz     
33   5. www.cer.uz     
6. www.yeurasianews.com     
7. www.ziyonet.uz     
 
34

Turizmda kadrlar tayyorlash va ularning malakasini oshirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’zbekistonda turizm turlarini rivojlantirishga ta’sir etuvchi omillar
  • O‘zbekistonda diniy turizmni rivojlantirish imkoniyatlari
  • Zamonaviy turizmning ijtimoiy va iqtisodiy ta'siri
  • Soatiga 5000 dona g'isht ishlab chiqaruvchi lentali press loyihasi
  • Turizm xizmatlari bozorida turoperatorlik xizmatlarining o‘rni va vazifalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский