Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 88.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 27 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Islombek

Ro'yxatga olish sanasi 17 Fevral 2024

64 Sotish

Turkison boshqaruvini Sovet tarixshunosligida o'rganilishi

Sotib olish
Reja
Kirish …………………………………………………………………….2-5
I   –   BOB.   Mustaqillik   davri   tadqiqotlarida   Turkiston   general   –
gubernatorligiga oid manbalarni o’rganilishi.
1.1 Mustaqillik  davri  tadqiqotlarida Turkiston general-gubernatorligida hokimiyat
tuzilishi va uning funksiyalarini manbalarda o’rganilishi ……………….6-12
1.2   Turkistonda   mustamlaka   tuzumining   mustahkamlanishi   va   uning   o‘ziga   xos
jihatlarining manbalarda yoritilishi………………………………………13-15
II   –   BOB.   Mustaqillik   davridan   so’ng   Turkistonda   Rossiya   mustamlaka
tuzumining qaror topishini tadqiqotchilar tomonidan o’rganilishi.
2.1   Mustaqillik   davri   tadqiqotlarida   Turkiston   o’lkasining   boshqaruv   organlari
tizimining yoritilishi……………………………………………………….16-21
2.2   Mustaqillik   tarixchilari   tominidan   Turkiston   general   –   gubernatorligining
qo’shni   davlatlar   bilan   siyosiy   –   iqtisodiy   aloqlarini   manbalarda
o’rganilishi………………………………………………………………….22-27
Xulosa ………………………………………………………………………28-29
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………...30
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi   Mustaqillik   sharoitida   va   tub   islohotlarni   amalga
oshirish jarayonida milliy tiklanish, ma’naviy yangilanish, milliy o‘zlik va o‘ziga
xoslikni   yaxlit   tarzda   anglab   etgan,   erkin   demokratik   tafakkurga   ega   bo‘lgan   va
mustahkam   milliy   g‘oya   kuchi   bilan   birlashgan   jamiyat   a’zolarini   tarbiyalash
vazifalarini   hal   etishda   tarix   fanining   roli   jiddiy   ravishda   ortmoqda.   Jumladan,
O‘zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   ta’kidlab
o‘tganidek,   «Tarix   xotirasi,   xalqning,   jonajon   o‘lkaning,   davlatimiz   hududining
xolis va haqqoniy tarixini tiklash milliy o‘zlikni anglashni, ta’bir joiz bo‘lsa, milliy
iftixorni   tiklash   va   o‘stirish   jarayonida   g‘oyat   muhim   o‘rin   tutadi» 1
.   Istiqlol
yillarida   O’zbekiston   asrlarga   teng   yo’lni   bosib   o’tganligi,   iqtisodiy,   siyosiy   va
madaniy   taraqqiyotda   yangi   cho’qqilarni   zabt   etganligi   dunyo   hamjamiyati
tomonidan e’tirof etilmoqda. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Miromonovich
Mirziyoevning   tashabbusi   bilan   mamlakatimizning   ijtimoiy,   siyosiy   va   ma’naviy
hayotida   juda   katta   o’zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu   hol   O’zbekiston   sabot
bilan tub islohotlar va yangilanish yo’lidan ildam borayotganligidan darak beradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoevning   2017   yil   7   fevraldagi
“O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi
to’g’risida”gi   4947-sonli   farmoni   qabul   qilindi 2
.   Farmonning   1-ilovasiga   asosan
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi  ishlab chiqilib hayotga samarali tadbiq
etilishi   ta’lim   sohasidagi   davlat   siyosatini   yangi   bosqichiga   asos   bo’ldi.   Bugungi
kunda tarix faniga qo`yilayotgan talablar o`tmishni sinchiklab o`rganish, ularni hal
etishga bo`lgan yondashuvlar va nuqtai-nazarlarni tahlil etib, ulardan bugungi kun
uchun zarur xulosalarni chiqarishni talab etadi. 
Tarixni   o`rganishga   bo`lgan   munosabatning   turli   siyosiy   tuzumlar   ta`sirida
o`zgarib   turishi   bugungi   kun   tadqiqotchilari   oldiga   uni   xolisona   tahlil   qilish   va
1
 Каримов И. А. Ўзбекистон XXI аср бўсағасида: хавфсизликка таҳдид, барқарорлик шартлари ва тараққиёт
кафолатлари. —Т.: Ўзбекистон. 1997. — Б. 140.
2
  Xalq   so ‘ zi   gazetasi . 2017  yil . 9  fevral   soni
2 ob`ektiv ilmiy xulosalar chiqarish kabi katta va mas`uliyatli vazifa qo`yadi. Bunda
eng avvalo ilmiy bilishning asosiy tamoyillari, umumjahon tarix fanining nazariy –
kontseptual   asoslari,   milliy   istiqlol   mafkurasi   falsafasiga   asoslanish   muhim
ahamiyat   kasb  etadi. Mustaqillikka   erishgan   respublikamiz  milliy madaniyatining
tezkorlik bilan rivojlanishi tabiiy ravishda uning asosiy manbai bo`lmish madaniy
merosimizni   keng   va   chuqur   hamda   ilmiy   asosda   izchil   o`rganishimizni   taqozo
etadi. Tadqiqot ob’ekti va predmeti.  Turkiston o‘lkasida Rossiya imperiyasining
mustamlakachik   boshqaruv   tizimi   tarixini   sovet   davri   tadqiqotlarida   o’rganilishi
ishining ob’ekti sifatida belgilangan. Tadqiqotning predmetini Rossiya  imperiyasi
tomonidan Turkiston o‘lkasining bosib olinishini, Rossiya  imperiyasining o‘lkada
mustamlaka   boshqaruv   tizimining   qaror   topishini   ilmiy   manbalar   asosida   tahlil
qilish masalalari tashkil qiladi.
Tadqiqotning   maqsad   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishida   Rossiya
imperiyasining   Turkistonda   mustamlaka   etilishi   tarixi   mavzuga   oid   manbalar   va
ilmiy adabiyotlar asosida o‘rganish, tadqiq etish maqsadi qo‘yildi. Ushbu umumiy
maqsaddan kelib chiqib, kurs ishida quyidagi vazifalarni hal etish belgilandi: 
-   Rossiya   imperiyasining   Turkistonda   mustamlaka   boshqaruv   tizimining
qaror   topishi   va   uning   mohiyati   tarixi   bo‘yicha   ilmiy-tarixiy   adabiyotlarni
tarixshunoslik nuqtai nazaridan tahlil qilish; 
-   Mustaqillik   davri   tadqiqotlarida   Turkiston   o’lkasining
boshqaruv organlari tizimining yoritilishi; 
-   Rossiya   imperiyasi   tomonidan   Turkiston   o‘lkasining
bosib olinishini to‘g‘risida ma’lumotlarni yoritish; 
-  Turkistonda mustamlaka tuzumining mustahkamlanishi
va uning o‘ziga xos jihatlarining manbalarda yoritilishi; 
-   Turkiston   general-gubernatorligida   hokimiyat   tuzilishi
va uning funksiyalarini manbalarda o’rganilishi; 
-   Mustaqillik   tarixchilari   tominidan   Turkiston   general   –
gubernatorligining qo’shni davlatlar bilan siyosiy – iqtisodiy aloqlarini manbalarda
o’rganilishini tahlil qilishidir.
3 Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi   Turkiston   diyoriga   Chor
Rossiyasini   bostirib   kirishi   va   mustamlakachilik   boshqaruv   tartibini   qaror   topishi
Mustaqillik   davrida   tarixchi   olimlar   tomonidan   tadqiq   etishga   keng   imkoniyatlar
yaratilib kelinmoqda. Bu asarlarda Chor Rossiyasi  tomonidan o‘zbek xonliklariga
qarshi   olib   harbiy   istelochilik   yurishlari,   uning   maqsad   va   vazifalari,   mintaqada
chorizm   mustamlakachilik   boshqaruv   tartibining   qaror   topishi,   ya’ni   boshqaruv
masalalariga   oid   qabul   qilingan   qonunlar   mustaqillik   davri   tarixchilarining   ilmiy
tadqiqotlarida o‘z aksini topip kelmoqda. 
Jumladan   A бдураимова   Н . А .,   Эргашев   Ф . А .   “ Туркистонда   чор
мустамлака   тизим ” 1
,   Зиёев   Ҳ .   “ Туркистонда   Россия   тажовузи   ва
ҳукмронлигига   қарши   кураши ” 2
,   Тиллабоев   С . Б .   “ Туркистон   ўлкасининг
маъмурий   бошқарув   тизимида   маҳаллий   аҳоли   вакилларининг   иштироки ” 3
,
Иргашев   Ф . Р .,   Абдурахимова   Н . А .   “ Мустамлакачилик   сиёсати   ва
Туркистоннинг   ижтимоий - иқтисодий   аҳволи ” 4
,   Мусаев   Н .   “ Туркистонда
саноат   ишлаб   чиқаришининг   вужудга   келиши   ва   ривожланиши   тарихидан
( Х I Х   асрнинг   иккинчи   ярми   –   ХХ   аср   бошлари ) 5
,   Урақов .   Д   –   “ Туркистон
генерал - губернаторлигининг   қўшни   давлатлар   билан   сиёсий   ва   иқтисодий
алоқалари .,   Toshkent.,   2021”   6
,   Жумаев   У   –   “ Туркистондаги   Назорат
палатасининг   фаолияти ” 7
  kabi   bir   qancha   tarixchi   olimlariiz   tomonidan   ilmiy
izlanishlar olib borilmoqda. Hususan mustaqillik davrida o’zbekistonlik tarixchilar
tomonidan ushbu davr bo’yicha ilmiy ishlar yanada ko’proq diyorimizda haqqoniy
tarixni   yoritish   maqsadida   tarixchi   manbashunoslarimiz   tomonidan   juda   ko’plab
ilmiy izlanishlar olib borilyabdi.
1
 Абдураимова Н.А., Эргашев Ф.А. Туркистонда чор мустамлака тизими. - Т.: Академия. 2002.
2
 Зиёев Ҳ. Туркистонда Россия тажовузи ва ҳукмронлигига қарши кураши. - Т.: Шарқ. 1998.
3
  Тиллабоев   С.Б.   Туркистон   ўлкасининг   маъмурий   бошқарув   тизимида   маҳаллий   аҳоли   вакилларининг
иштироки. Тошкент. Фан. 2008.
4
  Иргашев   Ф.Р.,   Абдурахимова   Н.А.   Мустамлакачилик   сиёсати   ва   Туркистоннинг   ижтимоий-иқтисодий
аҳволи. – Тошкент, Академия. 2005.
5
  Мусаев   Н.   Туркистонда   саноат   ишлаб   чиқаришининг   вужудга   келиши   ва   ривожланиши   тарихидан   (ХIХ
асрнинг иккинчи ярми – ХХ аср бошлари). – Тошкент, Молия-иқтисод, 2011
6
  Урақов.   Д   -   Туркистон   генерал-губернаторлигининг   қўшни   давлатлар   билан   сиёсий   ва   иқтисодий
алоқалари., Toshkent., 2021.
7
4 Kurs   ishining   tuzilishi   Kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   paragraph,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I – BOB. Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston boshqaruvi.
5 1.1 Turkiston general-gubernatorligida hokimiyat tuzilishi va uning
funksiyalarini manbalarda o’rganilishi
Ma’lumki,   XIX   asming   o'rtalaridan   boshlab   Rossiya   imperiyasi   Markaziy
Osiyo xonliklariga qarshi  bosqinchilik harakatlarini jadal  olib bordi. Bosqinchilik
harakatlari   nafaqat   rus   harbiy   va   rasmiy   manbalari,   shu   bilan   birga   ko‘plab
mahalliy muarrixlaming asarlarida ham saqlanib qolgan. Ulami o‘rganish va   tahlil
qilish   natijasida   ushbu   davrga   oid   ko‘plab   muhim   ma’lumotlarga   ega   bo‘lish
imkoni yaratiladi.   Mazkur davrda yaratilgan  “Afzal at-tavorix”, “Tarixi Umarxon”,
“Risolai   askariya”,   Hakimxon   Tо‘raning   “Muntaxab   ut-tavorix”,   Mulla   Niyoz
Muhammadning   “Tarixi   Shoxruxiy”,   Avaz   Muhammad   Attorning   “Tarixi
jaxonnamoyi”,   Muhammad   Solihning   “Tarixi   jadidayi   Toshkand”,   Mullo   Yunus
Munshiyning  “Amir Lashkar Alimkul tarixi”  kabi  asarlar  Qо‘qon xonligi” ,
  “Tuxfat
ul-xoniy”,   “Tarixi   amir   Xaydar”,   “Fatxnomayi   sultoniya”,   “Mangitlar   sulolasi
tarixi”, “O’zbek podshoxliklari zikri”, Mirzo Abdulaziz Somiyning “Tarixi salotini
mangitiya”,   “Shajarayi   Xusravi   Komkor”   nomli   asarlar   Buxoro   amirligi;
Munisning   “Firdavs   ul-iqbol”,   Muxammad   Rizo   Ogaxiyning   “Riyoz   ud-davlat”,
“Zubdat ut-tavorix”, “Jome’ al-voqioti sultoniy”, “Gulshan ud-davla”, Bayoniyniig
“Shajarayi   Xorazmshoxiy”,   “Xorazm   tarixi”   va   “Iqboli   Feruziy”   kabi   tarixiy
asarlar Xiva xonligi tarixiga oiddir.
Tarixchi   manbashunos   Babajanovning   “ Русская   колонизацсия
Центральной   Азии ,   взгляд   местных   интеллектуалов ”   asarida   rus
qo’shinlarining   Qo’qon   xonligiga   dastlabki   harbiy   yurishlari   mahalliy   tarixchi
Is’hoqxon   Ibratning   “Tarixi   Farg’ona”   asarida   batafsil   tasvirlanganligi   haqida
ma’lumot   berilgan 1
.   Mazkur   asaming   avvalida   “Ammo   ba’d,   bu   bandai   Xudo   va
ummati Mustafo alkan ul-lisoni, notavon, a’no Qozi Is’hoqxon sokini qal’ai Xon,
a’no Tо‘raqо‘rg‘on min muzofoti Farg’ona va az iqlimi Turkiston, bu tariqa ayon
va  bu tarzda  bayon qilur...” jumlasidan ma’lumki, Ibrat ushbu  asarini  qozilik davri
(u   27   yil   davomida   Tо‘raqо‘rg‘on   qozisi   lavozimida   faoliyat   olib   borgan)da
yozgan.   Mazkur   tarixiy   asarda   asosan,   o’zbek   davlatchiligi   rivojining   oqsagan
1
  Babajanov .   B   “Русская колонизацсия Центральной Азии, взгляд местных интеллектуалов”. Париж. 1976. –
С. 11.
6 bosqichi, ya’ni xonliklaming tanazzulga yuz tutishi  va rus bosqinchiligi  kulfatlari
keng   tasvirlanadi.   Asar   1916-yilda   yozib   tugallangan.   Ushbu   asarda   rus
mustamlakachilik   davriga   oid   ko’plab   ma’lumotlar   berilgan.   Masalan   “1281-
hijriyda   Turkiston   va   Avliyo   ota   Russiya   tasarrufiga   o’tdi.   Andin   Chimkandg‘a
qasd   etg‘oni   amirlashkarg’a   eshitildi.   Ho’qand   askari   bilan   qish   vaqtida
Chimkandg’a   keldi,   unda   Rusiya   askari   Turkistondan   chiqqani   yо‘q   ekan...
Amiriashkar   Turkistonga   borib,   urush   qilmoqchi   bо‘lib   Qo’qonga   bordi.
Turkistondan   Rusiyaga   hech   pisand   bo’lmay,   ahamiyat   bir   oz   soldat   ila   urushga
kirdi”.
Babajanovning   ilmiy  dissertatsiyasida   keltirilishicha   “ Ibrat   Toshkent   uchun
bo’lgan   jang   haqida   yozar   ekan,   “Toshkand   tashinda   muhosarasindagi   Rusiya
askari   ikki   ming   miqdorinda   bo’lub,   qirg‘iz-qazoq   qo’shulub,   kо‘b   edi.   Bu
muhorabada   islomdan   kо‘b   odam   nobud   bo’lub,   Rusiyadan   talofot   bir   yuzga
yetmas   edi,   deydilar”.   Ya’ni,   Toshkent   uchun   bo’lib   o’tgan   jangdan   ko’plab
musulmon   mahalliy   aholi   vakillari   nobud   bo’lgan.   Ibrat   rus   bosqini   davrida
Xudoyorxonning mamlakatni himoya qilish о‘miga maishatga berilganini tanqidiy
tarzda   ochib   berdi   deb   keltirib   o’tgan” 1
.   Asardagi   ma’lumotlarga   ko’ra,
“Xudoyorxon   Rusiyadan   xotirjam   bо‘lub,   vaqtini   о‘yin-kulgi   ilan   o’tkarub,   qush
solmak   va   kо‘kbо‘ri   chopmoq   yotiarinda   ulamo   va   fuzalo   nasihatlariga   amal
qilmay,   zulm   va   jabr   tarafiga   о‘tub   turganda,   raiya,   xalq   yuz   o’gurub   turganida
Musulmonqulning   о‘g‘li   oftobachi   mulla   Abdurahmon   vaat   g’animat   deb,
atosining intiqomini olmoq qalbindan chiqqan yo‘q edi”.
Muarrixning   fikriga   ko‘ra,   rus   imperiyasi   zobitlari
mahalliy xalqlami o‘z xizmatiga olish uchun ularga manfaatli takliflar berib turgan.
Masalan,   “Rusiya   katta   podshohdur,   sizlar   urusholmaysizlar,   yaxshi   turub
fuqarolik   qilsalaringiz,   sizlami   boy   qiladur,   agar   janjal   chiqarsalaringiz   mana
shunga   o‘xshagan   otuv   qiladur.   Fuqarolarga   aytinglar,   sizga   podshohdan   in’om
beriladur”. 1875-yil   oktabrda   Namangan   shahri   va   uning
1
  Babajanov .   B   “Русская колонизацсия Центральной Азии, взгляд местных интеллектуалов”. Париж. 1976. –
С. 12.
7 atroflari Rossiya imperiyasi tomonidan istilo   qilingan   va rus bosqinchilaming o‘ta
shafqatsizligi   “ Тарихи   Фаргона ”   asarida   ro‘y-rost   ochib   berilgan.   Ibratning
yozishicha,   To‘raqo‘rg‘onga   kirgan   rus   soldatlari   qochganlami   ham,   qocholmay
qolganlami bam otavergan. Yoki Golovachev boshliq askarlar Namangan shahrida
bir   kun   qatli   om   qilgan,   hatto   masjid   va   xonaqohdagilami   ham   qirib   tashlagan.
Is’hoqxon Ibrat o‘sha davr voqealarining guvohi bo‘lgan.
Bundan   tashqari   Ruslarning   Buxoroga
bosqini davrini yoritib beruvchi muhim asarlardan biri XIX asrning ikkinchi yarmi
tarixini  o’z asarida bayon etgan   Mirzo Salimbekning   “ Тарихи   Салимий ”   asarida
ko’plab   ma’lumotlar   uchraydi.   Norqulov   o’z   kitobida   shunday   ma’lumotlar
qoldirgan   “ Mirza   Salimbek   amir   Muzaffaming   farmoyishi   bilan   Toshkentga   rus
ma’murlarining   xatti-harakati   va   ayniqsa,   Buxoro   xususida   tutgan   siyosatini
kuzatib   boruvchi   qilib   yuborildi.   U   12   yil   davomida   Toshkentda   yashagan   va
shundan   so‘ng   1880-1883-yillarda   amir   huzurida,   1884-1885-yillarda   esa
Turkiston   general-gubematori   huzurida   Buxoro   vakili   bo'lib   ishlagan   edi.
Keyinchalik, ya’ni XX asming 20-yillaridan Buxoroda tashkil etilgan  “Анжумани
тарих” (“Тарихшунослар жамиятида”)dа  xizmat qiladi” 1
 deb keltirib o’tgan.
N.   Norqulovning   yana   bir
fikriga ko'ra, mazkur asar XX asring 20-yillarida yozilgan va  uning  dastlabki  qismi
Chingizxondan   tortib   to   amir   Muzaffar   davrigacha   bo'lgan   tarixni
umumlashtiruvchi xarakterga ega. Asaming 1860-1920-yillar voqealarini o'z ichiga
olgan   kattagina   qismi   esa   butunlay   yangi   bo'lib,   muallifning   o'zi   ushbu
voqealaming guvohi bo'lgan.   Sovet davrida
Rossiya   va   Turkiston   o’lkasi   haqida   ko’plab   ilmiy   izlanishlar   olib   borgan   rus
sharqshunosi   Yakuninning   “Народы   Средней   Азии   и   Россия”   deb   nomlangan
kitobida 1866 yil yanvar oyida Chernyaev tomonidan Jizzaxga yurish boshidan to
Turkiston   general   –   gubernatorligi   tashkil   topishigacha   bo’lgan   ma’lumotlarni
o’zining   asarida   jamlaganligiga   guvoh   bo’lamiz.   Yakunin   Jizzaxda   bo’lgan
daxshatli jang haqida shunday yozadi “1866 yil yanvar oyining oxirida Chernyaev
1
 Н. Норкулов. Мирза Салимбек о бухарских событиях 1918 года. 1967. № 4. –  C . 47
8 Jizzaxga   yurish   boshlaydi.   Ammo   8-9   ming   kishilik   shahar   himoyalashilarining
ko`rsatgan   qarshiligi   tufayli   u   orqaga   chekinishga   majbur   bo`ladi.   1866   yil   mart
oyida   Chernyaev   Peterburgga   chaqirib   olinadi,   uning   o`rniga   genyeral
Romanovskiy yuboriladi. Toshkentga yordam uchun yuborilgan Buxoro amirining
100   ming   kishilik   ko`shini   bilan   genyeral   Romanovskiy   qo`mondonligidagi   Chor
Rossiyasi   qo`shinlari   o`rtasida   8   mayda   Erjarda   bo`lgan   jangda   rus   qo`shinlari
g`alaba qozonadi. 24 mayda rus askarlari Xo`jandda ham g`alabaga erishadilar. 
Avgust   oyida
Romanovskiy   Toshkent,   Xo`jand   va   Chirchiq   orti   o`lkasini   Rossiyaga   qo`shib
olish   to`g`risida   ko`rsatma   beradi.   Buxoro   amiri   bilan   muzokaralarda   kelisha
olmagach,   Romanovskiy   2   oktyabrda   Buxoro   amirligiga   qarashli   O`ratepa
qal`asini,   18   oktabrda   esa   Jizzaxni   bosib   oladi” 1
.   Jizzax   uchun   jang   g`oyatda
dahshatli bo`lganligini bayon etgan asar tarixni yoritish uchun juda muhimdir. 
Yana
bir   o’zbek   tarixchi   olimi   Tarixchi   olim   Hamid   Ziyoevning   yozishicha   bu   jang
davomida   “...to`kilgan   odam   qoni   bamisoli   ariq   suviga   o`xshab   oqqan”.
Romanovskiy   1866   yil   19   oktyabrda   Harbiy   vazirga   yozgan   telegrammasida
Buxoro   amirining   Sirdaryo   vodiysidagi   so`nggi   tayanchi,   besh   kunlik   qamaldan
so`ng 18 oktyabr soat 12 da zarb bilan egallandi. Himoyachilardan oz qismi qutilib
qoladi, holos. Ko`plari halok bo`ladi yoki asir olinadi. “26 bayroq, 53 qurol va juda
ko`p   boyliklar   qo`lga   tushiriladi.   Bizning   yo`qotishimiz,   xudoning   irodasi   bilan
100   kichidan   kamroq   bo`ldi,   shu   jumladan   to`rt   ofityer   yaralandi”.   General
Romanovskiy Jizzax uchun bo`lgan jangda kamida 6 ming kishi o`ldirilganligi va
2 ming kishining asir olinganligini yozgan edi. Qizig`i shundaki, Buxoro amiri rus
qo`shinlariga   qarshi   birgalikda   jang   qilishni   Qo`qon   xoni   Xudoyorxonga   taklif
qilganda u turli vaj-karsonlarni bahona qilib bu ishga bosh qo`shmaydi. 
Amirlik   qo`shinlari   Ho`jand   va   Jizzaxda   yengilgach,   Xudoyorxon   rus
bosqinchi   generali   Romanovskiyga   tabrik   telegrammasi   yuboradi.   Bu
telegrammada   biz   quyidagi   sharmandali   jumlalarni   o`qiymiz:   “Oq   podsho   bilan
1
 Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954. –  C . 93.
9 do`stlikni   saqlab,   turli   bahonalar   bilan   Qo`qondan   chiqmadim   va   o`z
Chegaralarimni   saqlash   uchun   35   ming   qo`shinni   to`plab   Shaytonmuzgarda
turdim.   Shundan   so`ng   Ho`jandda   turgan   amir   o`z   qo`shini   va   boshlig`ini   olib
shaharni   mutlaqo   bo`sh   qoldirganligini   eshitdim;   bu   haqdagi   xabarni   bilib   o`z
qo`shinim   va   artelleriyam   bilan   orqaga   qaytdim   va   agar   men   Oq   podsho   bilan
do`stlikni istamaganimda men qo`shinim bilan Shaytonmuzgardan  qaytmasdanoq,
Ho`jandga kirar edim va buning oqibatida Buxoro amiri bilan kuchli raqib bo`lur
edim. Alloh yordamida Siz Ho`jandni zabt etdingiz, buni eshitib, ilgarigi do`stlikni
mustahkamlash uchun Sizni g`alaba bilan tabriklayman”. 
Suleymanovaning   “ В   опросы
уголовного   права   узбекских   ханств   идо     револю   ционного   Туркестана ”
kitobida shunday yoziladi “1867 yil 14 iyunda chor hukumati bosib olgan joylarda
favqulodda   Turkiston   general-gubernatorligi   tuziladi.   Injener-general
K.P.Kaufman bosh qilib tayinlangan bu gubernatorlikning markazi Toshkent bo`lib
uning   tarkibiga   Sirdaryo   va   Yettisuv   viloyatlari   ham   kirgan   edi.   K.P.Kaufman
podsho Aleksandr II dan katta vakolatlar bitilgan “Oltin yorliq” oladi. U mustaqil
ravishda   urush   e`lon   qilish,   sulh   tuzish   va   boshqa   huquqlarga   ega   edi.   Shu   bois
Turkiston   xalqi   K.P.Kaufmanni   “Yarim   podsho” 1
  deb   atalgan   ekanligini   yozgan
asari orqali bilib olamiz.  Ma’lumki,
1867   yilda   Turkiston   general-gubernatorligi   tashkil   etilib,   uning   general-
gubernatori   o‘z   qo‘lida   harbiy   va   fuqarolik   hokimiyatini   birlashtirgan.   General-
gubernator bir vaqtning o‘zida podsho noibi, harbiy okrug qo‘shinlari qo‘mondoni,
Ettisuv kazak qo‘shinlari atamani, bosh mirshab va bosh prokuror vazifalarini ham
o‘tagan. General-gubernator imperator tomonidan tayinlangan va vazifasidan ozod
etilgan   bo‘lib,   u   harbiy   vazirga   bo‘ysungan.   Turkiston   general-gubernatorligi
boshqaruv   tizimi   markaziy,   viloyat,   uezd   (tuman),   uchastka   (volost),   shahar,
qishloq va ovul boshqaruvi shakllaridan iborat edi. General-gubernatorlik dastlabki
tashkil   etilgan   paytda   ikkita   –   markazi   Toshkent   bo‘lgan   Sirdaryo   va   markazi
1
  Сулейманова X. В опросы уголовного права узбекских ханств и д о     револю ционного Туркестана. С обр.
соч. Т.1 Т., 1967. –  C .76.
10 Verniy   (Olmaota)   bo‘lgan   Ettisuv   viloyatlaridan   iborat   bo‘lgan.   Sirdaryo   viloyati
hududiga   aosan   ilgari   Turkiston   viloyatiga   tegishli   bo‘lgan   erlar   va   Qo‘qon
xonligining   bosib   olingan   shimoliy   hududlari   kirgan.   Ettisuv   viloyati   esa
Semipalatinsk viloyatining Sergiopol, Kopal va Alatavsk okrugi hududlari hamda
Turkiston   viloyatining   bir   qismidan   iborat   hududlarda   tashkil   etilgan.   Sirdaryo
viloyati   ma’muriy   jihatdan   Kazalinsk,   Perovsk,   Turkiston,   CHimkent,   Avliyoota,
Toshkent, Xo‘jand, Jizzax uezdlariga bo‘lingan bo‘lsa, Ettisuv viloyati Sergiopol,
Kopal, Verniy, Issiqko‘l va To‘qmoq uezdlariga bo‘lingan.
  Tarixchi   olima   Avsharovaning   “ Русская   периодическая   печать   в
Туркестане  (1870-1917)” asarida shunday keltiriladi “Rossiya hukumati yangidan
bosib olingan erlar hisobiga Turkiston general-gubernatorligi tarkibiga qo‘shimcha
ma’muriy   –   hududiy   birlik   tashkil   etib   borgan.   Jumladan,   1868   yilda   Buxoro
amirligiga   qarashli   bosib   olingan   erlarda   markazi   Samarqand   bo‘lgan   Zarafshon
okrugi,   Xiva   xonligiga   qarashli   erlarni   bosib   olish   hisobiga   1874   yilda   markazi
Petro-Aleksandrovich   (To‘rtko‘l)   bo‘lgan   Amudaryo   bo‘limi,   1876   yilda   Qo‘qon
xonligi   hududlarida   markazi   Yangi   Marg‘ilon   (Skobelev,   Farg‘ona)   bo‘lgan
Farg‘ona viloyati tashkil etilgan edi” 1
. 
Kitobda yana shunday ma’lumotlar ham keltirilgan XIX asr  oxiri – XX asr
boshlarida   Turkiston   general-gubernatorligi   ma’muriy-hududiy   jihatdan   Sirdaryo,
Ettisuv,   Samarqand,   Farg‘ona   va   Kaspiyorti   (Zakaspiy)   viloyatlari   hamda
Amudaryo   bo‘limidan   iborat   edi.   Viloyatlar   uezdlarga   bo‘lingan   bo‘lib,   ular
quyidagilar   edi:   Sirdaryo   viloyati   –   Avliyoota,   Kazalinsk,   Qurama,   Perovsk,
Turkiston,   CHimkent;   Toshkent   shahri   markaz   sifatida   general-gubernatorga
bo‘ysungan; Amudaryo bo‘limi ham Sirdaryo tarkibida bo‘lgan; Ettisuv viloyati –
Verniy, Kopal, Jarkent, Lepsin, Pishpek, Prjevalsk, To‘qmoq; Farg‘ona viloyati –
Andijon,   Qo‘qon,   Marg‘ilon,   Namangan,   O‘sh,   CHust   va   CHimyon;   Samarqand
viloyati   –   Samarqand,   Kattaqo‘rg‘on,   Xo‘jand   va   Jizzax;   Kaspiyorti   (Zakaspiy)
1
  A вшарова  М. П. Русская  периодическая  печать  в Туркестане (1870-1917) /  Библиографический  чказатель
литературы Ташкент. 1960. –  C .39.
11 viloyati   –   Mang‘ishloq,   Krasnovodsk,   Ashxobod,   Tajan   va   Marv   uezdlari   tashkil
etilganligi haqida ma’luotlar uchraydi.
12 1.2 Turkistonda mustamlaka tuzumining mustahkamlanishi va uning o‘ziga
xos jihatlarining manbalarda yoritilishi
Tadqiqotchilarning e’tirof etishlaricha, Turkiston ma’muriyati imperiyaning
boshqa   o‘lkalari   boshqaruvidan   o‘zining   keskin   harbiylashgani   bilan   alohida
ajralib   turadi.   Rossiya   hukumatining   Turkiston   o‘lkasi   uchun   1865-1916   yillar
oralig‘ida   ishlab   chiqqan   hamda   amalga   tadbiq   etilgan   o‘nta   qonun   loyihalari
(1865,   1867,   1871,   1873,   1882,   1884,   1886,   1908,   1912,   1916   yillar)   da   va
ularning   moddalariga   adliya,   moliya,   harbiy,   ichki   ishlar   va   boshqa   vazirliklar
kiritgan   o‘zgarishlarda   ana   shu   holat   o‘z   aksini   topgan.   Toshkent   shahri   bosib
olinganidan so‘ng 1864-1865 yillarda bosib olingan hududlarda Orenburg general-
gubernatorligi   tarkibida   (1865   y.)   harbiylashgan   ma’muriy   boshqaruv   tartiblariga
asoslangan   Turkiston   viloyati   tashkil   etilib,   unga   general-mayor   M.G.CHernyaev
gubernator   etib   tayinlanadi.   Turkiston   viloyatini   boshqarish   uchun   1865   yil   6
avgustda   “Turkiston   viloyatini   boshqarish   to‘g‘risidagi   Muvaqqat   Nizom”   qabul
qilinib,   unga   muvofiq   harbiy   va   fuqarolik   hokimiyati   harbiy   gubernator   qo‘lida
bo‘limlarga bo‘linib, ularni bo‘lim boshliqlari boshqargan. 
Serebrennikovning   “ Сборник
материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края ”   kitobida   qabul
qilingan   Muvaqqat   nizomda   haqida   shunday   yoziladi   “bo‘lim   boshlig‘i   bir
vaqtning o‘zida bo‘lim harbiy komendanti ham hisoblangan. Bo‘lim boshliqlariga
mahalliy   aholi   ustidan   nazorat   qiluvchi   va   rus   amaldorlaridan   tayinlanadigan
boshqaruvchilar bo‘ysungan. Shuningdek, bu “Nizom” ga ko‘ra, Turkiston viloyati
gubernatori,   “biy,   oqsaqol,   rais   va   qozi   lavozimidagi   tub   joy   aholi   vakillarini
egallab   turgan   lavozimiga   tasdiqlash,   bo‘shatish,   almashtirish   vakolatiga   ega
bo‘lgan”   deb   keltirib   o’tilgan 1
.   Bundan   tashqari   kitobda   mahalliy   aholi   ustidan
nazorat   qiluvchi   boshqaruvchilarning   vazifalari   joylarda   tinchlikni   saqlash,
karvonlar  xavfsizligini  ta’minlash, o‘rmon, suv inshootlarini  qo‘riqlash, o‘troq va
ko‘chmanchi   aholi   o‘rtasidagi   janjallarni   hal   qilish,   aholiga   soliq   va
1
  Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг.  C .87.
13 majburiyatlarni   belgilash,   ularni   o‘z   vaqtida   va   o‘z   miqdorida   to‘lashni   nazorat
qilish, nazorat natijalarini bo‘lim boshlig‘iga etkazishdan iborat bo‘lganligi haqida
ham   ma’lumotlar   yozilgan.   Mahalliy   aholining   o‘troq   hayot   kechiruvchi   qismida
sud   ishlari   bo‘yicha   qozilar   chiqargan   hukmlar   harbiy   gubernator   tomonidan
tasdiqlanishi   lozim   bo‘lib,   qozilarning   chiqargan   hukmlarini   harbiy   gubernator
o‘zgartirish   huquqiga   ega   bo‘lgan.   Ko‘chmanchi   aholining   biy   sudlari   mahalliy
aholi   boshqaruvchilarining   ruxsati   bilan   o‘tkazilgan.   Biy   sudlarida   ishlar   odat
qoidalari asosida ko‘rilgan.  1865
yildayoq Rossiya imperatori Aleksandr II ning farmoni bilan Orenburg va G‘arbiy
Sibir general-gubernatorliklari hamda Turkiston viloyati turmush tarzi va umumiy
ahvolini   o‘rganish   uchun   “Dasht   komissiyasi”   tuzilib,   O‘rta   Osiyoga   jo‘natiladi.
Ushbu   komissiyaning   vazifasi   bosib   olingan   hududlardagi   sharoitni   o‘rganish
hamda   ularni   qanday   boshqarish   haqida   nizom   tuzish   uchun   ma’lumotlar
to‘plashdan   iborat   edi.   Komissiya   o‘z   ish   jarayonida   bosib   olingan   erlardan
quyidagi qoidalarga asoslangan holda foydalanishni belgilab bergan edi. Harbiy va
fuqaro   hokimiyatini   bir   qo‘lda   to‘plagan   holda   o‘lkani   boshqarish.   Siyosiy
hokimiyatga ega bo‘lmagan barcha ichki ishlarni boshqarishni erli aholining xulq-
atvori   va   urf-odatlarini   hisobga   olib,   mahalliy   aholi   qo‘liga   topshirish.   Mahalliy
boshqarmada, uning qonun va urf-odatlarida mavjud bo‘lgan davlat manfaatlariga
ziyon   etkazuvchi   barcha   narsalarni   butunlay   tugatish.   Imkoniyati   boricha   sudni
ma’muriyatdan batamom ajratib qo‘yish.
Sovet   davri   tadqiqotchilarining   tadqiqotlariga   ko‘ra,   Turkiston   viloyatining
Orenburg   general-gubernatorligi   tarkibida   bo‘lishi   vaqt   o‘tishi   bilan   turli
muammolarni   keltirib   chiqargan   edi.   SHuning   uchun   ham   Turkiston   viloyatining
uzoqda   joylashganligi,   viloyat   ma’muriyati   vakillari   sonining   kamchiligi   general-
gubernatorlik   bilan   bog‘lanishga,   uning   ko‘rsatmalarini   o‘z   vaqtida   bajarilishiga
salbiy   ta’sir   ko‘rsatayotganligi   imperiya   hukmron   doiralari   o‘rtasida   Turkiston
viloyatini   Orenburg   general-gebernatorligidan   alohida   ajratish   masalasini   kun
tartibiga   qo‘ygan   edi.   1867   yilda   Peterburgda   Turkiston   boshqaruvi   bo‘yicha
tayyorlangan   “Nizom”   loyihasi   maxsus   komissiya   tomonidan   muhokama   qilinib,
14 unda   Orenburg   general-gubernatorligidan   alohida   bo‘lgan   Turkiston   general-
gubernatorligini   tashkil   qilish   to‘g‘risidagi   qaror   qabul   qilinadi.   1867   yil   11
aprelda   Aleksandr   II   tomonidan   komissiya   taklifi   ma’qullanib,   11   iyulda   Janubiy
Qozog‘iston   va   O‘rta   Osiyoning   bosib   olingan   hududlarida   Turkiston   general-
gubernatorligi tashkil etilganligi to‘g‘risida farmon e’lon qilinadi. Birinchi general-
gubernator   qilib   fon   Kaufman   tayinlanadi.   Yangi   tashkil   etilgan   ushbu   ma’muriy
birlik dastavval 2 ta – Sirdaryo va Ettisuv viloyatlarini o‘z ichiga olgan edi. Arxiv
manbalarining   ma’lumot   berishicha,   chor   hukumatining   1867   yilgi   manifestiga
ko‘ra,   Kaufmanga   “o‘lkani   boshqarish   uchun   kerakli   va   zarur   deb   hisoblangan
barcha   tadbirlarni   mahalliy   sharoitdan   kelib   chiqqan   holda   mustaqil   ravishda
amalga   oshirish   huquqi   berilib,   siyosiy,   chegaraviy   va   savdo   ishlarini   hal   qilish,
qo‘shni   mamlakatlarga   ularning   Rossiya   bilan   o‘zaro   aloqalariga   tegishli
muzokaralar   olib   borish   va   bitimlar   imzolash,   o‘zaro   kelishuvga   erishish   va
qarorlar   qabul   qilish   uchun   ishonchli   vakillarni   jo‘natishda   cheklanmagan
vakolatlar berildi”.  1867   yilgi   “Nizom”   loyihasida   Turkiston
o‘lkasining   Rossiya   harbiy   vazirligi   tarkibida   bo‘lishi,   o‘lka   harbiy   hokimiyat
orqali   boshqarilishi,   general-gubernator   o‘lkada   joylashgan   qo‘shinga
qo‘mondonlik   qilishi,   boshqaruvning   quyi   bo‘g‘iniga   erlik   aholi   vakillari   saylov
orqali   saylanishi,   o‘lka   boshqaruvini   Rossiya   imperiyasidagi   mavjud   boshqaruv
tizimiga   yaqinlashtirib,   keyinchalik   o‘lkani   imperiyaning   ajralmas   bir   qismiga
aylantirish,   o‘lkaning   ma’muriy   –   hududiy   bo‘linishida   esa   imperiyaning   siyosiy,
iqtisodiy va strategik maqsadlaridan kelib chiqib ish tutilishi ko‘rsatib o‘tilgan.
15 2.1 Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston o’lkasining boshqaruv organlari
tizimining yoritilishi
Rus sharqshunos olimi Serebrennikov o’z asarida “XIX asrning 60-80-yillari
o‘rtalarida   yuzaga   kelgan   Turkistonni   mustamlaka   sifatida   ekspluatatsiya
qilishning   shakl   va   usullari   to‘g‘risidagi   qarama-qarshi   tasavvurlar   o‘lka
ma’muriyatining   siyosatiga,   eng   avvalo,   u   tayyorlagan   Turkistonni   boshqarish
to‘g‘risidagi yangi qonun loyihasiga ta’sir qildi. Rossiya byurokratik apparatining
tarkibiy qismi hisoblangan K.P.Kaufman boshchiligidagi “harbiy xalq” boshqaruvi
bu loyihadagi oliy feodal-monarxik tabaqalarning manfaatlarini jon-dildan qo‘llab-
quvvatlaganligi   haqida   yozib   o’tgan 1
.   Boshqa   tomondan,   kundalik   amaliyot
mustamlaka   hokimiyatini   ekspluatatsiya   qutilishning   noiqtisodiy   usullari
Turkistonning   chor   g‘aznasiga   daromad   berishi   darajasining   jadal   o‘sishiga   olib
kelmasligiga   ishontirdi.   SHu   bois,   ular   o‘z   loyihalarida   islohotlarni   sekin-asta   va
ehtiyotkorlik bilan amalga oshirish yulidan borishni taklif qildilar. Bu islohotlar er-
suv   munosabatlarini,   aholiga   soliq   solish   tizimini   qayta   ko‘rish,   sanoat   va   temir
yo‘l   qurilishiga   davlat   mablag‘ini   jalb   qilish   va   shu   kabilarni   nazarda   tutardi.
Umuman   olganda,   mahalliy   ma’murlar   dasturi   chor   xukumatining   XIX   asr
oxiridagi  Rossiyaning  markaziy mintaqalarini  jadal  sur’atlarda sanoatlashtirish  va
ixtisoslashtirishga   qaratilgan   umumiy   yo‘lidan   chetga   chiqardi.   Biroq,   ijtimoiy-
iqtisodiy   o‘ziga   xosliklar   va   harbiy-siyosiy   vaziyatdan   kelib   chiqib   tayyorlangan
bu dastur katta sarf-xarajatlarni talab qilardi. 
Rossiyaning   iqtisodiy   ahvoli   va   moliyaviy   imkoniyatlari   mustamlaka
ma’muriyatining   byudjetini   qat’iy   chegaraga   soldiki,   buning   natijasida,   olib
borilayotgan   siyosat   darhol   yoki   tez   orada   samara   berishi   mumkin   emasdi.   SHu
bois   Rossiyaning   oliy   byurokratik   hokimiyati   K.P.Kaufman   yo‘liga   ishonchsizlik
bildirdi  va  uning  1871  hamda  1873  yillarda  taqdim   etgan  Turkistonni   boshqarish
to‘g‘risidagi   nizom   loyihalarini   rad   qildi.   Loyihaning   etarli   darajada   puxta
o‘ylanmaganligi   haqidagi   fikr-mulohazalar   bunga   bahona   bo‘ldi.   Vazirlar
1
  Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. –  C .131.
16 Kaufmanni   byurokratik   radikalizmda,   ya’ni   muhim   davlat   vazifalarini   bajarishga
volyuntaristik munosabatda bo‘lishda aybladilar. 
Asarda   yana   shunday   ma’lumotlar   keltiriladi   “Rossiya   vazirliklari
tomonidan   Turkistonni   boshqarish   masalalari   yuzasidan   juda   ko‘p   ta’nali   gaplar
aytildi.   Chunonchi,   Adliya   vazirligi   “tub   aholining   barcha   huquqlarini   rus
fuqarolariniki   singari   batafsil   sanab   o‘tirish”ni   ortiqcha   deb   hisobladi   va   tub
aholiga “qonunlarda belgilangan qishloq va shahar obivatellari huquqlari”ni berish
bilan   chegaralanishni   tavsiya   qildi.   “O‘z   turmush   sharoitiga   ko‘ra,   imperiyaning
past   tabaqasiga   yaqinroq   bo‘lgan   qishloq   aholisi”   huquqlariga   kelganda   ularni
kengaytirishdan   tiyilish   tavsiya   qilinib,   ular   “rus   fuqarolariga   o‘xshash   biron-bir
maxsus huquqlarga ega bo‘lmasligi lozimligi” uqtirildi. SHu bilan birga, dasturda
tub   aholining   ichki   turmushiga   tegishli   bo‘limlarni   (85-modda)   kuchaytirish   va
“e’tiqod   erkinligi”,   “shaxsiy,   uy   va   jamoat   hayoti   o‘zgarmay   qoldirilishi”ning
ijobiy ahamiyatini ajratib ko‘rsatish, ularni mavjud urf-odatlarga muvofiq merosiy,
mulkiy   va   shartnomaviy   huquqlarini   batafsil   bayon   etish   yo‘li   bilan   kengaytirish
taklif qilindi” 1
.  Ichki   ishlar   vazirligi   o‘z
navbatida   Turkiston   shaharlarining   barcha   fuqarolariga   “shahar   obivatellari
huquqlari”ni   berish   niyatini   tanqid   qildi   va   bunday   huquqni   faqat   SHarqning
tarixiy yuzaga kelgan yirik savdo markazlari bo‘lgan Toshkent, Qo‘qon, Andijon,
Marg‘ilon,   Namangan   va   Samarqand   shaharlarining   fuqarolarigina   olishlari
mumkinligini   uqtirdi.   “Uezd   mahkamalari,   mansabdor   shaxslar   va   qo‘shinning
katta   qismi   jamlangan”   Xo‘jand,   CHimkent,   Avliyoota,   Kattaqo‘rg‘on   va
Turkiston shaharlarining fuqarolariga ham  shunday huquqlarni berish mumkinligi
ko‘rsatildi. SHuningdek, “ruslar ko‘chirib keltirilgan” va “ruslar savdo qiladigan”
aholi punktlari fuqarolariga ham shunday huquqlar berilishi mumkinligi aytildi. V.
Bartoldning   « Отчет   о   командировке   в   Туркестан ”   kitobida   shunday   ma'’umot
keltiriladi “amalda esa hamma Kaufman podshodan olgan “chegarasiz vakolatlar”
unga   ko‘ngliga   kelgan   ishini   qilish   imkonini   berishini   yaxshi   bilardi.   U   xuddi
1
  Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. –  C .132.
17 shunday ish tutadi va bu haqda o‘z hisobotida ma’lum qiladi: “Zarafshon okrugi va
Amudaryo   bo‘limidagi   vaqf   er   egaligi   shu   ma’noda   tartibga   solindiki...   umumiy
soliq   to‘lash   holatiga   bo‘ysundirildi,   avvalgi   egalariga   mutlaqo   aloqasi   yuk   va
ularga   g‘aznadan   pul   beriladi”.   Fargona   viloyatida   ham   ahvol   shunday   edi.   1880
yilda   maxsus   “Jamoat,   soliqqa   tortish   va   er-suv   qurilishi   to‘g‘risidagi   majmua”
e’lon   qilindi,   u   chegaralash   ishlarini   amalga   oshirish,   vaqf   erlari   hisobi   bo‘yicha
maxsus   vedomostlar   tuzish,   ularning   hajmlarini   belgilash,   egalarining   machit,
madrasa,   maktablarga   harajatlarini   tayinlash,   musodara   qilingan   yerlarni   ijara
savdosiga   qo‘yish   imkonini   berardi   deb   yozib   o’tgan 1
.   Asarning   qolgan   qismida
ham shunday ma’lumotlar yozilgan “Turkistonni  boshqarish masalalari  yuzasidan
rahbarlar o‘rtasidagi bu yozishmalar xiyla uzoq davom etdi. Mahalliy ma’muriyat
o‘lkada   zudlik   bilan   iqtisodiy   islohotlar   o‘tkazilishini   talab   qildi,   ularni   keyinga
surish   “davlat   g‘aznasiga   jiddiy   zarar   etkazibgina   qolmay”,   Rossiyaning
Turkistondagi   siyosiy   mavqeiga   ham   putur   etkazishini   uqtirdi.   Kaufman   uz
opponentlariga javoban, jumladan, shunday deb yozadi: “Agar biz o‘lkani bundan
keyin ham   shunday  boshqaradigan  bo‘lsak,  uning aholisi  bizni   o‘z  xukmdori   deb
hisoblamay   qo‘yadi,   balki   haqli   ravishda   ixtiyoriga   har   ehtimolga   qarshi   katta
harbiy kuch berib qo‘yilgan politsiya agentlari deb hisoblay boshlaydi. Biz ularni
tartibning   qattiq   shakllariga   rioya   kilishga   o‘rgatib   qo‘yamiz,   ammo   uning
hayotiga   jiddiy   ta’sir   ko‘rsata   olmaymiz.   Bunday   harakatlar   xiyla   ayanchli
oqibatlarga olib kelishi mumkin”. 
Aminov   A.M,   Babaxodjayev   A.X.   “ Экономические   и
политические   последствия   присоединения   Средней   Азии   к   России ”   kitobida
“ 80-yillar o‘rtalariga kelib ma’muriy o‘zboshimchalikka asoslangan “harbiy-xalq”
boshqaruvi   tizimi   Rossiya   savdo-sanoat   doiralari   va   mahalliy   tadbirkorlarning
manfaatlari   bilan   bog‘liq   yangicha   munosabatlarning   rivojlanishiga   to‘sqinlik
qilayotgani   ochiq-oydin   ko‘zga   tashlanib   qolganligi   haqida   ma’lumot   keltiriladi 2
.
Asarda   yana   shunday   ma’lumotlar   ham   uchrayi:   bu   hukmron   doiralarning
1
 Бартольд В. В. Отчет о командировке в Туркестан.  Соч.  T  IX М., 1973. –  C . 187.
2
  Аминов   А.М.,   Бабаходжаев   А.Х.   “Экономические   и   политические   последствия   присоединения   Средней
Азии к России. – Ташкент, 1966. –  C .47.
18 mustamlaka   ma’muriyati   yo‘liga   nisbatan   bildirgan,   hatto   bir   qadar   tahdidli
tanqidiy   fikrlari   chindan   ham   “do‘stona”   bo‘lganligidan   dalolat   berardi.   Mazkur
doiralar   Kaufmanga   tanqidga   uchragan   loyihalarni   eng   katta   va   aholi   zich
joylashgan,   1873   yil   loyihasiga   muvofiq   boshqarilgan   Farg‘ona   viloyatida
“sinovdan   o‘tkazish”ga   monelik   qilmadi.   Chor   ma’muriy   tizimining   ikkala   -
markaziy   va   mintaqaviy   —   tarmog‘i   ham   o‘zini   xuddi   Turkiston   xalklarining
manfaatlari   va   ehtiyojlari   haqiida   qayg‘urayotgandek   qilib   ko‘rsatar,   amalda   esa
chorizm   uchun   muhim   bo‘lgan   bitta   vazifa   -   o‘lkani   mustamlakaga   aylantirishni
tezlatish va mustamlaka tuzumini mustahkamlash vazifasini bajarardi. 
Rossiya   imperiyasining
Turkistondagi agrar siyosatidan ko`zlangan bosh maqsad va asosiy yo`nalishlarini
Davlat   mulklari   va   ziroatchilik   vaziri   A.V.Krivoshein   shunday   ifodalagan;   «Bu
O’rta Osiyo masalasida uch lavha mavjud. Agar birinchisiga yarqirab turgan yozuv
«Paxta» bo`lsa, ikkinchisida «Sug`orish» va nihoyat, uchinchisida soyalanib turgan
bo`lsa   ham   aslida   hammasidan   muhimi   «ruslarni   keltirib   o`rnashtirish»   yozuvi
turibdi».   Chor   ma`murlari   Turkiston   o`lkasida   olib   borgan   mustamlakachilik
siyosatlarida o`z oldilariga bosh maqsad qilib ruslashtirish siyosatini qo`ydilar. Bu
boradagi   eng   muhim   va   boshlang`ich   qadam   Rossiya   hududlaridagi   xalqlarni
Turkiston   yerlariga   ko`chirishdan   iborat   bo`ladi.   Chorizmning   ko`chirish
siyosatining mohiyatiga shundan iborat ediki ko`chirma xo`jaliklar uchun yer fondi
mahalliy xalqning yerga bo`lgan xuquqlarini o`taketgan darajada buzish yo`li bilan
tuzilgan   Rossiyadan   dehqonlarni   u   yerga   ko`chirish   esa,   chekka   o`lkalarni
ruslashtirish maqsadini ko`zlab millatchilik tamoyili asosida amalga oshirilgan. 
Otajonov,   A   ning
“ Организация   и   деятельность   Рабоче - крестьянской   инспекции   в
Туркестанской ”   dissertatsiyasida   shunday   ma’lumot   yoziladi   “1869   yildayoq
Yettisuvdagi dehqonlar manzilgohlari to`g`risidagi qoidalar ishlab chiqilgan bo`lib,
bu qoidalar ruslarning turkistonlilar yurtiga ko`plab ko`chib kelishlari uchun qulay
sharoitlar   yaratib   berardi.   1868-1882   yillarda   Yettisuvda   har   birida   250   aholi
bo`lgan 29 rus qishlog`i tuziladi. Shu davrda Sirdaryo viloyatida bunday qishloqlar
19 19   ta   bo`lib   1300   aholini   o`z   qamroviga   olardi.   Xususan   1891   yildagi   Russiyada
ro`y bergan ochlikdan so`ng O’rta Osiyoga bamisoli vabodek yopirilib kelayotgan
rus oilalari oqimi kuchaydi. 1906 yilda o`lkaning besh viloyatida 451 ming tanob
yerga   ega   bo`lgan   136   rus   posyolkalari   paydo   bo`ladi.   Har   bir   xo`jalikning
tomorqasi   34,5   tanobdan   iborat   edi.   Turkistondagi   eng   yaxshi   yerlarga   egalik
qilgan   bunday   rus   xonadonlari   1916   yilga   kelganda   2.659   ming   desyatina   yerni
o`ziniki qilib olgan 336 ming oiladan iborat edi. Bu o`lka umumiy aholisining 4,5
foizini   tashkil   etardi.   Bundan   tashqari   14   million   desyatina   yer   bevosita   davlat
hazinasi   ixtiyoriga   olinadi.   190   ming   desyatina   yerni   esa   rus   plantatorlari   va
pomeshchiklari   o`zlariniki   qilib   oldilar.   Eng   katta   yer   egasi   bo`lgan   podsho
Nikolay II ning birgina Murg`ob vohasidagi yerlari 104 desyatinaga teng edi. 1886
yilda Chor hukumati yer islohoti o`tkazadi. Mustamlakachilik harakteridagi bu yer
islohoti natijasida barcha serunum va sug`oriladigan yerlar  boylar va zamindorlar
qo`liga   o`tib   ketadi,   kambag`al   dehqon   xo`jaliklari   yanada   qashshoqlashdi   va
xonavayron   bo`ladi”   deb   yozib   o’tgan 1
.   1889-1893   yillarda   bunday   xonavayron
bo`lgan   dehqonlar   o`z   bisotlaridagi   15.588   desyatina   yerni   sotib   yuborqadilar.
AQSHdan paxta olishdan deyarli mahrum bo`lgan Russiya hukumati bu qimmatli
homashyoga   nisbatan   o`sib   borayotgan   ehtiyojnini   asoratga   solingan   Turkiston
hisobidan qondirishga asosiy diqqat-e`tiborini qaratadi.  1869
yili   «Rus   sanoati   va   savdosi   o`sishiga   yordam   berish   jamiyati»   kengashida
I.N.Raevskiy   «Rossiya   va   unga   qo`shni   sharq   mamlakatlarida   paxtachilikni
rivojlantirish»   mavzuida   ma`ruza   qiladi.   Ma`ruzachi   Rossiyaga   O’rta   Osiyo   va
boshqa   paxtakor   joylardan   hom   ashyo   keltirilishi   har   jihatdan   foydali   va
qulayligini   isbotlab   beradi.   Uning   ta`kidlashicha,   Rossiyaga   jami   3   088   285   pud
(42   710   136   so`mlik)   paxta   keltirilgan   bo`lib,   shundan   639192   pud   (5972491
so`mlik)   paxta   sharq   o`lkalaridan   olib   kelingan   ekan.   Bu   Rossiyaga   keltirilgan
paxtaning   21   foizini   tashkil   etgan.   Albatta   ko`p   miqdordagi   paxtani   harid   qilish
uchun   millionlab   so`m   mablag`   sarflangan.   Rossiyada   savdo   floti   bo`lmaganidan
1
  Otajonov .  A . Организация и деятельность Рабоче-крестьянской инспекции в Туркестанской. Автореф. дисс.
канд. ист. наук. - Т., 1966. –  C .81.
20 paxta   Yevropa   mamlakatlari   floti   va   temir   yo`llarida   olib   kelingan,   natijada
ulovidan   tushovi   qimmatga   tushgan.   Turkiston   Rossiya   tojidagi   bebaho   javohir
ekanligini   qayta-qayta   ta’kidlagan   chorizm   ma’murlari,   ko‘rilayotgan   chora-
tadbirlar   o‘lkada   mustahkamlanib   olish   uchun   etarli   emasligini   bilib,   bu   erga
Rossiyaning markaziy rayonlaridan “ortiqcha” notinch aholini ko‘chirish siyosatini
olib bordilar. CHorizm turli yo‘llar va vositalar bilan mahalliy xalqlarning erlarini
rus   mujiklari  foydasiga   musodara   qilishga  urindi.  Erga  soliqlar   miqdorini  haddan
tashqari   oshirib   yuborish   ana   shunday   vositalardan   biri   bo‘ldi.   Natijada   aholi   o‘z
erlarini   sotishga   yoki   undan   butunlay   voz   kechishga   majbur   bo‘ldi.   Rossiyadan
Turkistonga “ortiqcha” aholini ko‘chirish chorizm uchun bu erda strategik jihatdan
mustahkamlanib   olish,   mustamlakachilik   tartiblarini   o‘rnatish,   o‘lkada   tayanch
punktlarini   kuchaytirish   uchun   zarur   edi.   Dastlab   ruslarni   Turkistonga   ko‘chirib
keltirish   siyosati   majburiy   amalga   oshirilgan.   Keyinchalik,   ixtiyoriy   ko‘chib
keluvchilarning soni tobora ko‘payib borgan. 
Rasmiy   ma’lumotlarga   ko‘ra,   ko‘chib
kelganlarning   43,1   foizi   mol-mulksiz,   37,8   foizi   pulsiz   edilar.   Ko‘chib   kelgan
dehqonlarga   o‘rtacha   38,8   so‘m   miqdorda   pul   berilgan.   Markaziy   Rossiyadan
Turkistonga   doimiy   yashash   uchun   ko‘chib   keluvchilarning   soni   yildan   –   yilga
ko‘payib   bordi.   Jumladan,   manbalarga   ko‘ra   1875   yildan   1890   yilgacha
Turkistonga   1300   ta   oila   ko‘chirilib,   19   ta   rus   qishlog‘i   paydo   bo‘lgan   bo‘lsa,
1891-1892   yillar   Rossiyada   ocharchilik   kuchaygan   vaqtda   bu   qishloqlarning   soni
25 taga etdi. X1X asrning oxirlarida o‘lkada 116 ta rus posyolkalari qurilib, ularda
70.745   kishi   yashagan   bo‘lsa,   XX   asr   boshlariga   kelib,   Turkistondagi   rus
aholisining soni 197.420 kishiga etgan. Mustamlaka
sharoitidagi   milliy   va   sinfiy   tengsizlik   hamda   rus   ishchilarining   imtiyozlari   va
ularning mahalliy ishchilardan keskin farqlanuvchi hukmron mavqei, chorizmning
ruslashtirish   siyosati,   ko‘chirib   keltirilgan   rus   aholisiga   mahalliy   aholi   erlarining
bo‘lib berilishi milliy – ozodlik harakatlariga sabab bo‘lgan edi.
21 2.2 Sovet davri tarixchilari tominidan Turkistonda hokimiyat, politsiya va sud
organlari: ularning jazolash funksiyalarini kengayishini tadqiqotlarda yoritib
berish.
Tadqiqotchi   Yakunin   kitobida   Turkistonda   poitsiya   va   sud   organlarini
quydagicha   yoritib   bergan   “Turkiston   general-gubernatorligida   joriy   qilingan
boshqaruv usuli mahalliy aholi ustidan to‘la nazorat qilish imkonini bera oladigan
tarzda   qilib   tashkil   etilgan   edi.   Markaziy   o‘lka   boshqaruvi   general   gubernatori,
uning   Kengashi   va   mahkamasidan   iborat   bo‘lgan.   Turkiston   general   gubernatori
o‘z   qo‘lida   harbiy   va   fuqarolik   hokimiyatini   birlashtirgan   edi.   Ayni   vaqtning
o‘zida   u   podsho   noibi,   harbiy   okrug   qo‘shinlari   qo‘mondoni,   Ettisuv   kazak
qo‘shinlari   qo‘mondoni,   bosh   mirshab   va   bosh   prokuror   vazifalarini   ham   o‘z
qo‘lida   birlashtirgan   edi.   Turkiston   general   gubernatori   Rossiyaga   vassal
hisoblangan Buxoro amirligini Rossiya imperator siyosiy agentligi (1885-1917) va
Xiva xonligini Amudaryo bo‘limi (1873-1918) boshliqlari orqali nazorat qilingan 1
. 
O‘lka   boshqaruvining   eng   dolzarb   masalalari   general   gubernatorlik
kengashi   tomonidan   hal   etilgan.   Bu   kengash   o‘z   tarkibiga   harbiy   guernator,   sud
palatasi   raisi,   prokuror,   okrug   shtabi   boshlig‘i,   general   gubernator   yordamchisini
kiritgan edi. SHuningdek, markaziy boshqaruvda to‘rt mahkamadan iborat general
gubernator mahkamasining ham o‘rni katta bo‘lgan. Birinchi bo‘lim ma’muriy va
nazorat ishlarini, ikkinchi bo‘lim bosh boshqarmaning moliyaviy xo‘jalik ishlarini,
uchinchi   bo‘lim   soliqlar,   shaharlar   mablag‘lari   va   boshqaruvga   doir   loyihalar
tayyorlash ishlarini nazorat qilgan bo‘lsa, to‘rtinchi bo‘lim mahsus bo‘lim bo‘lgan.
Bu   bo‘lim   1886   yilgacha   faoliyat   yuritgan   va   harbiy   hamda   adliya   vazirliklari
ko‘rsatmalariga ham amal qilmagan. 
General   gubernatorning   diplomatiya   idorasi   Buxoro   amirligi,   Xiva
xonligi,   Afg‘oniston   va   Qoshg‘ar   bilan   munosabatlarini   muvofiqlashtirish   ishlari
bilan   shug‘ullangan.   Avsharovaning   tadqiqotida   shunday   keltirilgan   “General
1
 Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954. –  C .147.
22 gubernator   mahkamasi   ixtiyorida   Turkiston   ommaviy   kutubxonasi,   Toshkent
muzeyi,   markaziy   arxiv,   «Turkestanskie   vedomosti»   va   «Turkiston   viloyatining
gazeti»   gazetalari   va   bosmaxona   ham   bo‘lgan 1
.   Turkiston   o‘lkasi   markaziy   bosh
boshqarmasida   general   gubernatorga   bo‘ysunmaydigan   adliya,   moliya,   ziroat   va
davlat   mulklari   vazirliklariga   qarashli   idoralar   ham   bo‘lgan   va   ular   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri podshoga bo‘ysunganligi haqida ma’lumotlar ham uchraydi.
X.   Tursunovning   “ Ў збекистан   коммунисти ”   jurnalida
yozgan maqolasida sud organlari haqida ma’lumotlar berilgan. “Turkiston general
gubernatorligi beshta viloyatdan iborat bo‘lib, ular Sirdaryo, Farg‘ona, Samarqand,
Ettisuv   va   Kaspiyorti   viloyatlari   edi.   Viloyatlar   podsho   tomonidan   tayinlangan
harbiy   gubernatorlar   ixtiyorida   bo‘lgan.   Bir   vaqtning   o‘zida   ular   viloyat   harbiy
qo‘shinlari   qo‘mondoni   vazifasini   ham   bajarganlar.   Viloyatdagi   ma’muriy,
politsiya va sud hokimiyatlari ham harbiy gubernatorlarga bo‘ysunganligi” 2
 haqida
ma’lumotlar uchraydi. Viloyatlar o‘z navbatida uezdlarga bo‘lib boshqarilgan. 
Uezdlar   uezd   boshliqlari   tomonidan   idora   etilgan.
Sirdaryo   viloyati   Toshkent,   Avliyoota,   Kazalinsk,   Perovsk,   CHimkent:   Farg‘ona
viloyati Marg‘ilon, Andijon, O‘sh, Qo‘qon, Namangan: Samarqand viloyati Jizzax,
Xo‘jand,   Samarqand:   Ettisuv   viloyati   Verniy,   Kopal,   Lersin,   Pishpak,   Prjevalsk:
Kaspiyorti viloyati Ashxobod, Krasnovodsk, Mang‘ishloq, Marv, Tajan, uezdlariga
bo‘lingan.   Uezdlar   uchastkalarga   bo‘lib   idora   qilingan.   Uchastkalar   esa   o‘z
navbatida   mahalliy   ma’muriy   amaldorlar   boshqaradigan   ma’muriy   hududlarga
bo‘lingan.   Mustamlakachi   sud   hokimiyati   Turkistonda   imperiyaning   mustamlaka
siyosatini   amalga   oshirishda   asosiy   tayanch   ma’muriy   va   majburiy   qiluvchi
hokimiyat   bo‘g‘ini   bo‘lgan.   Turkistondagi   mustamlakachi   sud   hokimiyati
cheklanmagan   katta   vakolatlarga   ega   bo‘lgan.   Bosh   mirshab   va   bosh   prokuror
vazifalarini general-gubernatorning o‘zi bajargan. Ma’muriy boshqaruvning har bir
bugini boshlig‘i o‘z qo‘llarida sud ishlari va mirshablik ishlari bo‘yicha ham katta
vakolatlarga   ega   bo‘lganlar.   Turkiston   shaharlarida   politsmeyster   lavozimi   joriy
1
  A вшарова  М. П. Русская  периодическая  печать  в Туркестане (1870-1917) /  Библиографический  чказатель
литературы Ташкент. 1960. - C .227.
2
  “ Ў збекистан коммунисти” (1986- yil , 7- son ).
23 etilgan   bo‘lsa,   Toshkentda   yangi   va   eski   shaharlarda   alohida   politsmeysterlar   ish
olib   borganlar.   Ularga   politsiya   pristavlari   bo‘ysungan   va   ko‘p   sonli   mirshablar
ham ularning izmida bo‘lgan. 
Turkistonda   sud   hokimiyati   ikki   xil   -   imperiya   sudlari   va   halq   sudlaridan
iborat   bo‘lgan.   Imperiya   sudlari   imperiya   qonunlari   asosida   faoliyat   yuritgan
bo‘lsa, halq sudlari shariat qonun-qoidalari asosida faoliyat yuritgan. Sudlar, tuman
sudlari,   sud   palatasi   huquqidagi   viloyatlar   boshqarmalari,   mirovoy   sudlar
qurultoylari   va   harbiy   sudlardan   iborat   bo‘lgan.   Davlatga   qarshi   jinoyatlar   va
boshqa turdagi  siyosiy jinoyatlar, davlat  mulkini  o‘g‘irlash va talon-taroj etish va
boshqa shu kabi jinoyatlar imperiya sudlari tomonidan ko‘rib chiqilgan. Muhim va
og‘ir   hisoblangan   jinoiy   ishlar   esa   harbiy   sudlar   tomonidan   ko‘rilgan.   siyosiy
bo‘lmagan   va   asosan   mahalliy   aholi   tomonidan   sodir   etilgan   mayda   jinoyatlar
shariat   qozilari   tomonidan   ko‘rib   chiqilgan,   biroq   ular   rus   millatiga   va
evropaliklarga mansub shaxslarning jinoiy ishlarini ko‘rishga huquqsiz bo‘lganlar.
1886 yilda qabul qilingan «Turkiston o‘lkasini boshqarish to‘g‘risidagi Nizom» ga
ko‘ra,   sudlar   faoliyatiga   bir   oz   o‘zgartirishlar   kiritildi   va   tuman   sudlari   bekor
qilindi.  Viloyat   prokurori   va   unga   yordamchi
muovin,   sud   tergovchisi   lavozimlari   joriy   etildi.   1893   yil   2   iyunda   Rossiya
imperiyasi Davlat Kengashi tomonidan sud sohasidagi islohotlar tizimi tasdiqlandi.
Unga ko‘ra, Toshkent shahrida sud palatasi, viloyatlarda esa bittadan okrug sudlari
ta’sis etildi.  Serebrennikovning   ma’lumotlariga   ko’ra   “1899   yil
14   mayda   ochilgan   Toshkent   sud   palatasi   barcha   sudlar   ustidan   nazorat   ishlarini
ham   olib   borardi” 1
.   Mahalliy   sudlar   esa,   yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   siyosiy
tusga   bo‘lmagan   barcha   fuqarolik   ishlarini   ko‘rib   chiqish   huquqiga   ega   edi.
SHaharlar   hamma   tarixiy   davrlarda   bo‘lganidek,   XIX   asr   ikkinchi   yarmida   ham
siyosiy harbiy, iqtisodiy va madaniy markazlar vazifalarini bajarganlar. Turkiston
general   gubernatorligiga   qarashli   Toshkent,   Samarqand,   Qo‘qon,   Marg‘ilon,
Andijon,   Namangan,   Ashxobod   yirik   shaharlardan   sanalsa,   mahalliy   ahamiyatga
1
  Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. –  C . 158.
24 ega   bo‘lgan   CHimkent,   Turkiston,   Xo‘jand,   Jizzax,   Kattaqo‘rg‘on   kabi   shaharlar
ham   o‘ziga   xos   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   shaharlardan   hisoblangan.
Bosqinchilarning   O‘rta   Osiyoni   mustamlakaga   aylantirishi   barobarida   Kazalinsk,
Petro-Aleksandrovsk, Skobelev, CHernyaevka kabi shaharlar va aholi turar joylari
barpo   etildi.   Bosib   olingan   shaharlarda   ruslar   yashaydigan   alohida   turar-joylar
barpo etildi va shaharlar yangi hamda eski shaharlar qismlarga ajratildi. 
Eski   shahar   aholisining   yangi
shaharlar   hududlariga   o‘tishlari   mat’iyan   ta’qiqlab   qo‘yildi.   Bu   ham   milliy
kamsitishning   bir   ko‘rinishi   edi.   YAngi   shaharlarda   aholining   yashashlari   uchun
qulay   shart-sharoitlar   yaratildi.   SHaharlarda   rus   millatiga   mansub   fuqarolarning
savdo-sotiq   qilishlari   uchun   katta   imtiyozlar   berildi.   Aksincha,   musulmon
fuqarolarining iqtisodiy jihatdan kuchayib ketmasliklari uchun turli-tuman choralar
ko‘rilib   turildi.   Turkiston   o‘lkasida   shaharlar   boshqaruviga   mahsus   e’tibor   XIX
asrning   70   yillaridan   boshlab   kuchaydi.   «SHaharlar   Nizomini   qo‘llash»   bo‘yicha
ishlab chiqilgan qonun loyihasi 1872 yilda Sirdaryo viloyati boshqarmasida ko‘rib
chiqildi   va   1877   yildan   boshlab   bu   Nizomni   qo‘llash   haqida   qaror   qilindi.   Bu
Nizom   bosib   olingan   shaharlardan   faqatgina   Toshkent   va   Olmaata   shaharlariga
nisbatan qo‘llanildi.  Toshkent   o‘zining   harbiy,
strategik va iqtisodiy jihatdan tutgan o‘rni va joylashuviga asosan Turkiston o‘lkasi
shaharlari   orasida   alohida   ahamiyatga   ega   edi.   SHuning   uchun   ham   Toshkent
shahri general gubernatorlikning markazi etib belgilangan edi. 1877 yilda mahsus
muvaqqat   komissiya   tuzilib,   Toshkent   shahri   dumasi   saylovlari   uchun   mahsus
tartiblarni   belgilab   chiqdi.   Bunga   ko‘ra,   Dumaga   saylovchilar   mol-mulklariga
asosan uch toifaga ajratildi. Etarli miqdorda mulk bo‘lmaganlar saylov huquqidan
mahrum   etildi.   2400   saylovchi   ishtirokida   bo‘lib   o‘tgan   saylovda   shahar   Dumasi
va   boshqarmasi   saylandi.   Bunda   rus   noiblari   uchun   uchdan   ikki   qismi   o‘rni
ajratildi.   SHahar   boshqaruv   faoliyatini   nazorat   qiluvchi   harbiy   gubernatori
boshchiligidagi viloyat idorasi tuzildi. 
Serebrennikovning   “ Сборник   материалов   для   истории   завоевания
Туркестанского   края ” asarida 1888 yilda imperator tomonidan Toshkent shahrini
25 boshqaruv   ishi   ma’qullandi   va   shu   bilan   birga   uni   nazorat   qilish   general
gubernatorga   yuklatildi.   Ichki   ishlar   vaziri   huquqi   harbiy   okrug   qo‘mondoni
zimmasiga yuklatildi. Duma oqsoqoli harbiy vazir tomonidan tayinlangan va 1877-
1907   yillarda   bu   vazifani   hokim   to‘raning   o‘zi   bajargan.   SHahar   ma’muriy
politsiya   tartiblari   asosida   boshqarilganligini   keltirib   o’tgan 1
.   Rossiya
imperiyasining   Turkistondagi   asosiy   tayanch   ma’muriy   va   majbur   qiluvchi
tashkiloti - bu politsiya idorasi edi. U juda katta vakolatlarga ega bo‘lgan. Politsiya
ma’muriyati   mustamlakachilik   qonun   –   qoidalariga   amal   etishni   nazorat   qilar,
mahalliy   xalqning   istalgan   shubhali   shaxsni   istalgan   paytda   hibsga   olar   edi.
Amaliy hayotda esa  politsiyaning o‘zi  inson huquqlarini  qo‘pol  ravishda  buzardi.
Podsho hukumati politsiyaga suyangan holda Turkiston o‘lkasi idorasini eng quyi
bo‘g‘inidan oliy bug‘inigacha o‘z qo‘lida tutgan. 
General – gubernatorning o‘zi bosh mirshab vazifasini o‘tagan.
Hokimi   mutlaq   general   –   gubernator   o‘lkadagi   istagan   odamini,   xoh   o‘zbek   xoh
rus   bo‘lishidan   qat’i   nazar,   imperiyaning   chekkalariga   5   yil   muddatga   surgun
qilishi   huquqi   qonunan   mustahkamlangan   edi.   U   harbiy   bo‘lmagan   fuqarolar
ustidan   harbiy   sudlar   hukmini   tasdiqlashdek   ichki   ishlar   vaziri   vakolatlarini   ham
o‘z qo‘lida jamlangan. Viloyatlarning harbiy gubernatorlari, tumanboshilar, qasaba
pristavlari   ham   politsiya   generallari   va   zobitlari   vakolatlariga   ega   bo‘lganlar.
Bundan   tashqari,   o‘lkada   ichki   ishlar   vazirligining   idoralari,   uning   vakillari   ham
shunga   muvofiq   ish   ko‘rishgan.   Turkiston   shaharlarida   politsmeyster   lavozimi
joriy etilib, ularning huquqlari ham tumanboshilar huquqlari bilan tenglashtiriladi.
Toshkentda yangi va eski shahar politsmeysterlari ish olib borgan. Ularga politsiya
pristavlari bo‘ysungan. 
Mahalliy   ma’muriyat   –   volost   boshqaruvchilari   va   oqsoqollar   ham   quyi
mirshablik   zobitlari   vakolotlariga   ega   bo‘lib,   ularga   yollangan   mirshablar   xizmat
qilgan. Mustamlakachilik ma’muriyatining muhim huquqiy bo‘g‘ini sud organlari
hisoblangan.   1867   –   1886   yillar   mobaynida   o‘lkada   umumsaltanat   rus   sudlari   va
1
  Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг . – C.163.
26 xalq sudlari, ya’ni shariat asosida ish ko‘ruvchi qozi sudlari faoliyat ko‘rsatganligi
haqida ma’lumotlarni olishimiz mumkin.
27 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   Turkistonda   mustamlaka   tuzumi   sharoitida   tashkil
etilgan   politsiya,   jazo   va   harbiy   tizim   muassasalarining   faoliyati   o’lka   aholisini
imkon   qadar   nazoratda   va   itoatda   saqlashga   qaratilgan   bo’lib,   buning   uchun
mustabid  hukumat  mablag’ni   ayamagan,  aksincha,  o’lka  byudjetining  katta  qismi
ana   shu   xarajatlarga   yo’naltirilgan.   Mazkur   tartiblar   yil   sayin   kuchaytirilib,   sarf-
xarajatlar   ham   ortib   borgan.   XIX   asrning   ikkinchi   yarmi   va   XX   asr   boshlarida
hukmronlik   qilgan   Chorizm   davrida   zo’rovonlikka   asoslangan   ma‘muriy
buyruqbozlik tizimi totalitar markaz o’z qo’lidagi cheksiz hokimiyatni ishga solib
respublikalarning   mustaqilligini,   fuqarolarning   eng   oddiy   haq-huquqlarini   ham
kamsitish, ularni xo’rlash qul qilishdan iborat edi. 
50-yillarning   boshlaridan   boshlab   mustamlakachilik   masalalari   bilan
shug’ullanayotgan tarixchilar “bo’ysundirish”, “mustamlaka” kabi atamalardan voz
kechib, ularga tuzatish kiritib, ularni o’rniga “kirgizish”, “birlashtirish”, “ixtiyoriy
birlashtirishning   progressiv   ahamiyati”   kabi   siyosatni   qullab   yangicha   mavzuga
yondashib   tadqiqotlar   qiladilar.   XX   asr   50-60   yillarida   Toshkent   tarixi   va   uning
boshqaruv   sistemasi   va   adliya   masalalariga   bag’ishlangan   ayrim   asarlar   orasida
M.E.Masson,   M.D.Vahobov,   V.A.Shishkinlar   asarlarida   Toshkentning
arxeologiyasi,   o’tmish   tarixiga   oid   faktlar   keltirilgan.   XX   asrning   60-yillarida
yozilgan   F.A.   Ozodaev,   A.M.   Aminov,   Yu.A.Sokolovlarning   asarlarida
Toshkentda ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy tarixi, shaharning XIX asr  o’rtalarigacha
tarixiy   o’tmishi,   uning   1865   yilda   Chorizm   tomonidan   bosib   olinishi   o’z   aksini
topgan.   Yana   shuni   alohida   takidlashimiz   kerakki,   XIX   asr   80   yillaridan   XX   asr
boshlariga   qadar   mahalliy   qozilar   tomonidan   Toshkent   shahar   boshqarmasiga
barcha qabul qilingan hukm va qarorlari junatilgani arxiv materiallarida o‘z aksini
topgan. Shu davr ichida sud mahkama ishidagi faqat Toshkent shahriga xos har bir
yil   uchun   (yanvardan   dekabr   oxirigacha)   ko’rib   chiqilgan   mahalliy   sud   idorasi
chiqargan   hukm   va   qaror   ostida   rus   tilida   ko’rilgan   ishlarni   qabul   qilinganligi
kuzatilgan. Rossiya   imperiyasiga   nafaqat   Turkistonni,   balki   Buxoro   va
Xiva   xonliklarini   ham   o’z   ta‘siri   ostida   saqlab   turish   uchun   muntazam   qo’shin
28 zarur   edi.   Shu   sababli   1867   yilda   imperiyaning   to’la   hukmronligi   ostida   bo’lgan
Turkiston   general-gubernatorligi   tashkil   etilishi   bilan   Turkiston   harbiy   okrugi
(THO)   vujudga   keldi.   Rus   zobitlari   va   soldatlaridan   tashkil   etilgan   THO   harbiy
xizmat   bilan   bir   qatorda   Turkiston   general-gubernatorligi,   Buxoro   va   Xiva
xonliklarida   imperiya   hukmronligini   ta‘minlash   va   ularning   chegaralarini
qo’riqlash va harbiy-statistik tadqiqotlar olib borish asosida tabiiy iqlim, iqtisodiy
salohiyat, ijtimoiy ahvol, siyosiy va harbiy vaziyat hamda xalq kayfiyatini chuqur
o’rganish; hukumatga qarshi  harakatlarni bostirish va xalqni to’la itoatda saqlash,
qo’shni   mamlakatlarda   strategik   maqsadlarda   razvedka   ishlarini   olib   borish   va
ulardagi   ichki   vaziyatni   tahlil   etish   kabi   muhim   vazifalarni   bajargan.   Rossiya
imperiyasi hukmronligi davrida (1867–1917 yy.) 
Turkiston   o’lkasining   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy
hayotida   tub   o’zgarishlar   yuz   berdi.   Xususan,   bunday   o’zgarishlar   ilm-fan   va
ta‘lim   sohasiga   ham   doir   bo’lib,   mustamlaka   ma‘muriyati   ilm-fan   va   ta‘lim
sohasini   o’z   maqsadlariga   bo’ysundirgan   holda   uning   rivojlanishini   ta‘minlagan.
Rossiya   imperiyasining   hukmron   doiralari   yangi   bosib   olingan   erlardan   ko’proq
iqtisodiy   foyda   olish,   mahalliy   aholining   tobeligini   ta‘minlash   maqsadida   o’lkani
va bu erdagi shart-sharoitlarni tizimli o’rganishga harakat qiladi. Rus hukmatining
o’lkadagi ma‘muriy boshqaruvi ham O’rta Osiyo haqida iloji boricha tezroq ilmiy
ma‘lumotlarga ega bo’lishga qiziqardi. Bundan ko’zlangan asosiy maqsad uning er
osti va usti boyliklari joylashgan manzillar haqida batafsil ma‘lumotga ega bo’lish
va   u   erlarga   harbiy   harakatlarni   boshlash   edi.   Shu   maqsadda   Rossiya
imperiyasining   markaziy   va   o’lkadagi   mahalliy   amaldorlari   Turkiston   general-
gubernatorligi   tashkil   topishi   bilanoq   bir   qator   boshqaruv   organlari,   ilmiy
jamiyatlar   va   muassasalarni   tashkil   etadilar.   Shuning   uchun   ham   ushbu   mavzuni
tadqiq qilishda yuqorida keltirilgan boshqaruv organlari va ilmiy muassasalarning
hujjatlari alohida o‘rganildi.
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Каримов   И .   А .   Ўзбекистон   XXI   аср   бўсағасида :   хавфсизликка   таҳдид ,
барқарорлик   шартлари   ва   тараққиёт   кафолатлари .   — Т .:   Ўзбекистон .
1997 .
2. Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil. 9 fevral soni
3. A вшарова   М.   П.   Русская   периодическая   печать   в   Туркестане   (1870-
1917) / Библиографический чказатель литературы Ташкент. 1960.
4. Аминов   А.М.,   Бабаходжаев   А.Х.   “Экономические   и   политические
последствия присоединения Средней Азии к России. – Ташкент, 1966.
5. Babajanov .   B   “Русская   колонизацсия   Центральной   Азии,   взгляд
местных интеллектуалов”. Париж. 1976.
6. Бартольд В. В. Отчет о командировке в Туркестан. 1902 г. // Соч.   T   IX
М., 1973
7. Бичурин   Н.   Я.   Собрание   сведений   по   исторической   географии
Восточной и Средней Азии. Чебоксары, 1960
8. Сулейманова   X.   В   опросы   уголовного   права   узбекских   ханств   идо  
револю ционного Туркестана. С обр. соч. Т.1 Т., 1967.
9. Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания
Туркестанского края. - Т.: Тип. штаба Туркестанского военного округа,
Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг.
10. Мирза Салимбек о бухарских событиях 1918 года И ОНУ 1967. № 4. /
Пер. Н. К. Норкулова.
11. Otajonov .   A .   Организация   и   деятельность   Рабоче-крестьянской
инспекции в Туркестанской. Автореф. дисс. канд. ист. наук. - Т., 1966.
12. Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954.
30 31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский