Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 70.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 15 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

80 Sotish

Turkistonda bank ishi

Sotib olish
MUNDARIJA
KIRISH  ................................................................................................................2-4
I   BOB.   TURKISTONDASANOAT   ISHLAB   CHIQARISHNING   VUJUDGA
KELISHI VA BANK ISHI
1.1 Turkistonda savdo-sanoat va bank kapitalining faoliyati ………...………   5-12
1.2 Sanoat   ishlab   chiqarish   rivojlanishida   firma   va   shirkatlarning   tutgan   o‘rni
………………………………………………………………………..…….13-19
II BOB.
  TURKISTONDA   MONOPOLIYALASHGAN     BIRLASHMALARNING
PAYDO   BO‘LISHI,   ULARNING   SANOAT   ISHLAB   CHIQARISHDA
TUTGAN O‘RNI
2.1  Sanoat tarmoqlari  ........................................................................................20-25
2.2  Bank kapitali va sanoat kapitali ..................................................................26-28
XULOSA  ..........................................................................................................29-30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI  ...................................31-32
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bizning   vatanimiz   boy   tarixga   va   madaniyatga
egaligi   bilan   jahon   tar ixida   ajralib   turadi.   O`zbekiston   mustaqillika   erishgandan
so`ng   milliy   davlatchiligimiz   shu   bilan   birga   jahon   tarxini   xaqoniy   ravishda
o`rganish va o`zlashtirishga harakat qilina boshlandi. Jahon tarixida Italiya davlati
boy tarixi bilan ajralib turadi 1
.
Yurtimizda   qisqa   muddat   mobaynida   ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor
munosabatlarini   shakllantirish   borasida   ko‘pgina   ishlar   amalga   oshirildi.   Ayni
paytda   mamlakatimizni   xom   ashyo,   mineral   resurslari   ishlab   chiqaruvchi
hududdan,   jahon   talablariga   to‘la   javob   bera   oladigan   tayyor   mahsulotlar   ishlab
chiqaruvchi   mamalakatga   aylantirishga   e’tibor   qaratildi.   Shu   bilan   birga,   mulkni
davlat tasarrufidan chiqarish, ko‘p tarmoqli iqtisodiyotni vujudga keltirish, kichik
va   o‘rta   biznesni   rivojlantirish,   mulkdorlar   qatlamini   shakllantirish,   ishlab
chiqarishga   sanoatning   yangi   tarmoqlarini   keng   joriy   etib,   ularni   zamonaviy
texnika va texnologiyalar bilan ta’minlashga e’tibor kuchaytirildi. Hozirgi kunlarda
qilinadigan  ishlarning   sifati   va   samaradorligini   oshirishda,   tarix  tajribalarini   keng
o‘rganish, yaqin o‘tmishda sanoat ishlab chiqarishning vujudga kelishi, mulkdorlar
qatlamini   shakllanishi,   ko‘p   tarmoqli   iqtisodiyotni   vujudga   keltirish   borasida
amalga   oshirilgan   ishlarni   o‘rganish,   yutuq   va   kamchiliklardan   kerakli   xulosalar
chiqarish muhim ahamiyatga ega.  Kurs   ishning   maqsad   va   vazifalari.   XIX
asrning II yarmi-XX asr boshlarida Turkiston o‘lkasida siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy
va madaniy-ma’rifiy sohalarda  bir  qator   o‘zgarishlar   sodir  bo‘ldi. Mustamlakachi
hukumat   o‘lkaning,   o‘ziga   buysundirib   bu   yerda   boshqaruv   tizimi   va   iqtisodiy
masalalarga   oid   islohotlarni   amalga   oshirdi.   Natijada,   o‘lkaning   metropoliyaga
qaramligi   kuchayib,   u   rus   savdo-sanoat   burjuaziyasining   xom   ashe   bazasi   va
bozoriga   aylanib   qoldi.   Rus   savdo-sanoat   kapitalining   kirib   kelishi   viloyatda
1
 Mirziyoyev, Shavkat Miromonovich. Milliy taraqqiyot yo‘limizni kat’iyat bilan davom zttirib, yangi 
bosqichga ko‘taramiz. - Toshkent: «Uzbekiston» NMIU, 2017.
2 mayda tovar ishlab chiqaruvchilvr mehnatini umumlashtirga, qishloqlarda ijtimoiy
tabaqalanishga, ishlab chiqarish vositalaridan mahrum bo‘lgan dehqonlarning katta
qismini proletarlashishiga,  qishloq xo‘jaligining paxtachilikdan boshqa  tarmoqlari
mahsulotlarini   ham   tovarga   aylantirish   jarayonining   tezlashishiga   doir   bir   qator
tadbirlarni   amalga   oshirgan   bo‘lsa-da,   qishloq   xo‘jaligini   yalpi   rivojlantirish   va
sanoat  ishlab chiqarishni talab darajasiga ko‘tara olmadi. Ayni paytda, qishloq va
ovullarda   ijtimoiy   tabaqalanish   jarayonini   kuchayib,   yerlarning   katta   qismini   4
mulkdorlar   qo‘lida   to‘planishi   yersiz   dehqonlarning   ko‘payishiga   va   yollanma
mehnat   qiluvchilar   sonining   oshib   borishiga   olib   keldi.   Kurs   ishining   obekti   va
predmeti.   Rossiya   imperiyasi   mustamlakachilik   siyosatining   Turkiston   xalqlari
siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ma’naviy   hayotiga   jiddiy   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishga
qaramasdan   ma’lum,   darajada   ijobiy   o‘zgarishlar   ham   sodir   bo‘ldi.   Avvalo
urbanizasiya jarayoni tezlashib, shaharlar kengaya boshladi. Ilgari dehqonchilikdan
aloqasini   uzmagan   shahar   aholisining   ko‘pchiligi   o‘z   kasblarini   o‘zgartirib,
savdosotiq va hunarmandchilik bilan shug‘ullana boshlanadi. Ichki va tashqi savdo
rivojlandi.   O‘rta   Osiyo   temir   yo‘llarining   qurilishi   Turkiston   paxtasi   va   boshqa
qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini   Rossiyaning   Markaziy   rayonlariga   tashib   ketish
imkoniyatini   ancha   kengaytirdi.   Viloyatda   yetishtirilgan   paxtaning   tovarlik
xususiyati ko‘proq bir tomonlama xarakterga ega bo‘lib, savdogarlar paxta tolasini
asosan   chetga   chiqarishga   harakat   qildilar.   Chunki,   Rossiya   imperiyasi   viloyatda
paxtaga dastlabki ishlov berish va yog‘ ishlab chiqarish sanoatidan boshqa sanoat
tarmoqlarini   rivojlantirishdan   unchalik   manfaatdor   emas   edi.   Buning   oqibatida,
viloyatda   shaharlarning   kengayishi   va   aholining   ko‘payishiga   nisbatan   sanoat
ishlab   chiqarish   sekin   rivojlandi.   Shaharlarda   ortiqcha   ishchi   kuchining   to‘planib
qolishi,   uning   qadrsizlanishiga   olib   keldi.   Bundan   kapitalistlar   qo‘shimcha
daromad   olishda   foydalandilar.   Bu   davrda   Samarqand   viloyatida   faoliyat
ko‘rsatgan   mahalliy   va   xorijiy   ishbilarmonlar,   tadbirkorlar,   savdogarlar,
sanoatchilar   va   bankirlar   o‘zlarini   o‘zlarini   qiziqtirgan   sohalar   bo‘yicha   hali
viloyatda   ma’lum   bo‘lmagan   bir   qator   ishlarni   amalga   oshirdilar.   Ularning
3 dastlabki   qaldirg‘ochlar   sifatida   ko‘rsatgan   faoliyatlarini,   mulkka   bo‘lgan
munosabatlarini o‘rganish hamda davlatlar va xalqlar o‘rtasidagi savdo aloqalarini
tahlil   qilish   tarixchilar   oldida   turgan   zarur   vazifalardan   biriga   aylandi.   Shu   bilan
birga,   o‘tmishda   savdo-sotiq   va   hunarmandchilik   ishlari,   umuman   bozor
munosabatlari   nisbatan   ancha   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilgan.   Samarqand   viloyatida
aholining   bi   sohalarda   erishgan   yutuqlari,   yo‘l   qo‘ygan   xato   va   kamchiliklarini
tadqiq qilish tanlangan mavzu dolzarbligini yanada oshiradi.  Tadqiq
etilayotgan   davrda   mahalliy   savdogarlar,   hunarmandlar   bilan   bir   qatorda   Rossiya
va boshqa xorijiy mamlakatlardan Turkistonga-Samarqandga haqiqiy tadbirkorlar,
ishbilanmonlar   bilan  bir  qatorda  osonlik  bilan  boylik  orttirish   ilinjida  olg‘irlar  va
tekinxo‘rlarning kirib kelishi, ularning foyda olish ilinjida turli sohalarga o‘zlarini
urishlari,   ish   jarayonida   erishilgan   yutuqlari,   xato   va   kamchiliklarini   atroflicha
yoritish hozirgi paytda mamlakatimizda keng yo‘l ochib berilayotgan tadbirkorlik,
ishbilarmonlik sohasida qilinayotgan ishlarga yordam berishi shubhasizdir.
Kurs ishining ilmiy yangiligi.   Ushbu kurs ishimizni tayyorlash jarayonida,
biz   ko`proq   tarixiy   material   va   manbalarga,   xrestomatik   asarlarga   va   internet
saytlaridan olingan ma`lumotlarga tayangan holda voqea-hodisalarni qiyosiy tahlil
asosida yoritishga harakat qildim.
Kurs ishining tuzilishi.   Kurs ishi  kirish, ikki  bob, beshta paragraf, xulosa,
foydalanilgan manba va adabiyotlar ro`yxatidan iborat.
4 I BOB.  TURKISTONDASANOAT ISHLAB CHIQARISHNING VUJUDGA
KELISHI VA BANK ISHI
1.1 Turkistonda savdo-sanoat va bank kapitalining faoliyati
Rossiyaning Turkiston o‘lkasida mustamlakachilikka asoslangan boshqarish
usuli   joriy   etilgach,   bir   qator   iqtisodiy   islohotlar   amalga   oshirila   boshlandi.   Bu
avvalo   o‘lka   xalq   xo‘jaligining   asosan   dehqonchilik,   chorvachilik   va
hunarmandchilikka ixtisoslashgan tarmoqlarida jiddiy o‘zgarishlar sodir bo‘lishiga
olib keldi. Metropoliyaning kapitalistik ishlab chiqarish usullari Turkistonning o‘z
qobig‘iga   o‘ralgach,   yarim   natural   xo‘jalik  yuritishga   asoslangan   ishlab   chiqarish
munosabatlariga zarba Bera boshladi. Biroq, chorizmning iustabidlikka asoslangan
mustamlakachilik   siyosati   o‘lkada   to‘laqonli   kapitalistik  sanoat   ishlab   chiqarishni
vujudga   keltirishga   imkon   bermas   edi.   Shunga   qaramasdan,   o‘lkada   dastlabki
zavod   va   fabrikalar   paydo   bo‘la   boshladi.   Ularning   vujudga   kelishi   va   tadrijiy
rivojlanishi   tarixini   ikki   davrga   bo‘lish   mumkin.   Birinchi   davri   XIX   asrning
60-90-yillarini  o‘z ichiga olib, bu davrda dastlabki  kapitalistik sanoat  korxonalari
vujudga   keldi.   Ikkinchi   davr-XX   asr   boshlarini   o‘z   ichiga   olib,   bu   davrda   sanoat
ishlab chiqarish birmuncha rivojlandi. Shunday qilib, o‘lkaning ruslar bosib olgan
hududlarida   siprtli   ichimliklar   tayyorlash   va   sotish   avj   ola   boshladi.   D.L.Filatov
ismli ishbilarmon hukumatdan ruxsat so‘ramay, rus qo‘shinlari Samarqand shahrini
egallaganliklaridan   foydalanib,   1868-yil   Samarqandda   spirtli   ichimliklar   bilan
savdo   qilishni   boshlab   yuboradi.   1870-yili   D.Filatov   Samarqandda   katta
maydondagi tokzorlarni sotab olib aroq zavodi qurishga kirishdi. Shunday yo‘llar
bilan o‘lkada spirtli  ichimliklar ishlab chiqarish va sotish tobora keng tarmoq ota
boshladi 2
. 1881-yildan boshlab ishlab chiqarish samaradorligini oshirish maqsadida
paxta   zavodlari   qurishga   e’tibor   kuchaytirildi.   Aygiqsa   Samarqand   viloyati
hududidan   temir   yo‘l   o‘tkazilishi   sanoat   korxonalari   qurish   imkoniyatini   ancha
kengaytirdi. 1886-yil knyaz Tinxachev tomonidan Kattaqo‘rg‘on uyezdining paxta
2
 Тереньев М.А. Статистические очерки Россия. ЗРТО. Отдел статистика, 4.т.-СПб.1874,с.46
5 ko‘p   ekiladigan   Mitan   qishlog‘ida   birinchi   paxta   zavodi   qurildi 3
.   Kattaqo‘rg‘on
shahridan   30   chaqirim   masofada   joylashgan   bu   zavodga   paxta   atrofdagi
qishloqlardan   ot   va   ho‘kizlar   qo‘shilgan   aravalarda   tashilgan.   Paxta
yetishtirishning   ko‘payishi   tufayli,   1889-yili   Kattaqo‘rg‘on   shahrining   vokzali
yaqinida   injener   L.O.Yugovich   tomonidan   4   ta   jin   o‘rtanilgan   va   bug‘   bilan
ishlaydigan   paxta   zavodi   qurildi 4
.   Paxtaga   bo‘lgan   talabning   oshib   borishiga
qarab,ikala zavod ham takomillashtirilib borildi. Bu esa, o‘z navbatida, qo‘shimcha
sarf-xarajatlarni   talab   qilar   edi.   Ortiqcha   xarajatlarga   bardosh   bera   olmagan
Tinxachev   zavodini   buxorolik   savdogar   Mirxikmat   Mirsolihovga   sotib   yubordi.
Zavodning yangi egasi uni qayta jihozlab qo‘shimcha bug‘ dvigateli o‘rnatgandan
keyin, u yanada ko‘proq foyda keltira boshladi. Paxta zavodlarining quvvati oshib
borishi natijasida ko‘p miqdorda chigit to‘plana boshlagan. Ilgari qadrsiz bo‘lgan,
hatto ayrim  viloyatlarda qishda  o‘tin sifatida foydalanilgan chigitdan 1890-yildan
boshlab   sanoat   usulida   yog‘   olishga   kirishildi.   O‘lkada   dastlabki   yog‘   zavodi
K.K.Drjeveskiy tomonidan Yangi Buxoro (Kogon) da qurildi. Biroq, bu zavodning
aholidan chigit yig‘ib olish imkoniyati cheklanganligi, ayniqsa,mahalliy aholining
g‘ayridinlar   tomonidan   sanoat   usulida   tayyorlangan   yog‘ni   iste’mol   qilishni
istamasligi  tufayli  mahsulot  sotilmay  qola boshladi.  Zavod  mablag‘   yetishmasligi
oqibatida   to‘xtab   qoldi.   Samarqand   viloyatining   Chelak   qishlog‘ida   L.L.Xorvat
tomonidan qurilgan yog‘ zavodi, L.O.Yugovich tomonidan Kattaqo‘rg‘on shahrida
qurilgan yog‘ zavodi ham shu ahvolga tushdi. Vaziyatni oldindan sezgan Yugovich
zavodni akseonerlik jamiyati ixtiyoriga o‘tkazib oldi. 1882-yildan boshlab jamiyat
Yugovichning paxta va yog‘ zavodini qayta jihozlashga kirishdi. Dastlab, zavodda
55   ot   kuchiga   ega   bo‘lgan   bug‘   mashinasi   o‘rnatildi.   Lankoshir   va   Felzer
zavodlaridan ikkita qozon, AQShning «Igl» zavodidan 6 ta jin keltirildi 5
. Ko‘rilgan
chora-tadbirlar   tufayli   zavodning   quvvati   ortib,   unda   har   yili   o‘rta   hisobda   160
ming   pud   tozalangan   paxta,   20   ming   pud   yog‘   ishlab   chiqarilgan 6
.   O‘lkada
3
 Ўша ерда, ф.И-22,р.1. х.2074,в.21
4
 ЎзР.МДА, ф.И-36,р.1.х.2956,в.169-184.
5
  ЎзР.МДА, ф.И-36,р.1.х.2074,в.21.
6
  Ўша ерда, в.4
6 viloyatda   sanoat   ishlab   chiqarishi   va   kapitalistik   munosabatlarning   rivojlanishi
mahalliy   mahalliy   mehnatkashlarning   turmush   tarziga   ham   jiddiy   o‘zgarishlar
kiritdi.   Rossiyaning   markaziy   rayonlaridan   sifatli   mahsulotlarning   keltirilishi
natijasida   bozori   kasod   bo‘lgan   hunarmandlar   o‘z   kasblarini   o‘zgartirishga,
dastgohlarini   ketmonga   almashtiri,   mardikorlik   qilishga   yoki   yirik   korxona
egalariga   yollanib   ishlashga   majbur   bo‘ldilar.   Oqibatda,   hunarmandchilik
korxonalarining   soni   kamaydi.   1879-yili   Samarqand   shahrida   hunarmandchilik
korxonalari 1004 dan 472 taga tushib qolgan yoki 2.1 baravar kamaygan. Ammo,
shuni ta’kidlab o‘tish lozimki, korxonalarning soni kamaygan bo‘lsa-da, ular ishlab
chiqargan mahsulotlarning miqdori ko‘paygan. Shuni ham ta’kidlab o‘tish lozimki,
o‘lkada-viloyatda  vujudga  kelgan   sanoat  ishlab   chiqarishi  chetga  chiqarish   uchun
xom Ashe tayyorlash bilan bir qatorda, mahalliy aholi ehtiyojlari uchun ham turli
mahsulotlar   ishlab   chiqara   boshladi.   Shunday   qilib,   o‘lkada   sanoat   ishlab
chiqarishning vujudga  kelishi   bu yerda  kapitalistik  munosabatlarning shakllanishi
uchun zamin tayyorladi.  Rus   savdo-sanoat
burjuaziyasi   bilan   bir   qatorda   mahalliy   ishbilarmonlar,   uddaburon   hunarmandlar
ham   bu   sohaga   dadil   kirib   kela   boshladilar.   Ayniqsa,   paxta   tozalash,   ko‘nchilik,
ipak yigirish, aroq-vino zavodlari  tez ko‘payib bordi. Sanoat ishlab chiqarishning
vujudga   kelishida   shaharlarning   kengayishi,   ijtimoiy   tabaqalanishning   tezlashib,
arzon ishchi kuchlarining ko‘payishi samarali ta’sir ko‘satdi. Biroq, o‘lkada sanoat
ishlab   chiqarishning   yetakchi   tarmoqlari   rus   va   chet   el   burjuaziyasi   vakillariga
tegishli edi. Mahalliy mulkdorlarga tegishli manufaktura tipidagi korxonalar tobora
o‘z   mustaqilligini   yo‘qotib,   yirik   kapitalga   qaram   bo‘lib   bordilar.   Rossiya
imperiyasi   Turkiston   o‘lkasining   katta   qismini   o‘zining   iqtisodiy   ta’sir   doirasiga
olgandan   keyin   asosan   etiborini   o‘lka   bozorlari   hamda   xom-ashyo   manbalari
ustidan   to‘la   hukumronligini   o‘rnatishga   qaratdi.   Shu   maqsadda   u   dastlab   ishni
metrologiya  bilan  mustamlaka  o‘rtasida   sovdo-sotiq  va  tovar  almashuvini   yanada
kuchaytirishdan boshladi. Ammo xonliklar bilan Rossiya o‘rtasida usha paytgacha
foydalanib kelingan karvon yo‘llari burjuaziya ko‘zlagan maqsadlarni to‘la amalga
7 oshirishga   imkon   bermas   edi.   Shu   uchun   ham   o‘lkani   Rossiya   bilan   bog‘lovchi
temir   yo‘l   qurilishi   masalasi   dolzarb   bo‘lib   qoldi.   Qisqa   vaqt   ichida   hukumat
doirasida   bu   masalaga   doir   qirqqa   yaqin   loyihalar   ishlab   chiqildi.   Ular   orasida
temir   yo‘l   qurilishiga   Krasnovodsk   qal’asidan   boshlash   loyihasi   maqbul   deb
topildi.   1869-yili   harbiy   istehkom   sifatida   Kaspiy   dengizi   bo‘yiga   qurilgan   .   Bu
qal’a   Volga   daryosi   orqali   tashib   kelingan   qurilish   materiallarini   joylashtirish
uchun qulay edi. Ikkinchidan bu qal’a jangovar turkman qabilalarini bo‘ysundirish
uchun   strategik   jihatidan   muhim   ahamiyatga   ham   ega   edi.   Turkman   urug‘larini
bo‘yso‘ndirishning   cho‘zilib   ketishi   hamda   Angliyani   Turkistonga   o‘z   ta’sirini
kuchaytirishga   intilishi   natijasida   Buxoro   va   Xiva   xonliklariga   nisbatan   o‘z
mavqiyeining   pasayishidan   cho‘chigan   Rossiya   hukumati   temir   yo‘l   qurulishini
aynan   Krasnovodsk   qal’asidan   boshlashga   qaror   qildi.   Temir   yo‘l   qurilishi
boshlig‘i   qilib   Baranovsk,   temir   yo‘li   komissiyasining   ish   yurituvchisi   a’zosi
ishbilarmon general M.I.Annekov tayinlandi. Unga yo‘l qurilishi muxandisi Lesser
ko‘maklashadi 7
.   Temir   yo‘l   qurilishini   amalga   oshirish   uchun   dastlab   harbiy
qurilish   batal’oni   tuzildi.   Uning   tarkibiga   25   ta   zobit,   30   ta   injiner-texnik   va
vrachlar  hamda turli kasblarga ega bo‘lgan 1081 kichik zobit  va askarlar bor  edi.
Ulardan tashqari tuproq ishlarini bajarish uchun Smolensk guberniyasidan 200dan
ortiq   ishchilar,   shuningdek   bir   qancha   eroniylar   jalb   qilingan.   Ularga   oyiga
o‘rtacha    25-30 rubl xaq to‘langan 8
. Yo‘l qurilish ishlariga 1880-yili 26-avgustda
Mixaylovskoye   qurfazidan   Qizil   Arvatgacha   bo‘lgan   217   chaqirimlik   masofada
boshlab   yuborildi.   Davlat   yo‘l   qurilishi   uchun   zarur   barcha   xarajatlarni   o‘z
zimmasiga   oldi.   Biroq   qurilishga   mablag‘   bilan   ta’minlashda   uzilishlar   bo‘la
boshladi.   M.I.Annenkov   varshavalik   savdogar   I.N.Kerenovskiy   bilan   shartnoma
tuzdi 9
. I.Karenovskiy temir  yo‘l  qurilishini  zarur  mablag‘ bilan ta’minlab turishni
o‘z   zimmasiga   oldi.   Shundan   keyin   boshlangan   ishlar   tezlashib   dastlabki
7
  Гулшанбаров С.И. Экономический обзор Туркестанского района. Ч.II. Сооружение дороги и ее работа. – 
Асхабат, 1913, - С.3
8
 Антипин В.А. Закаспийская военная железная дорога (1880-1898). Исторический очерк. Путеводитель по 
Туркестану. – СПб, 1903, -С.159.
9
  Антипин  В.А. Закаспийская военная железная дорога  (1880-1898).  Исторический  очерк.  Путеводитель  по
Туркестану. – СПб, 1883, -С.159.
8 samarasini bera boshladi. Temir yo‘l 1881-yil 1-yanvardan 60 chaqirim masofaga
qurilib Bola-Eshim degan joygacha yetkazildi. 
Tarixda   birinchi   marta   kuchma   qumlardan   o‘tkazilgan   temir   yo‘l
qurilishining Qizil Arvat qismi katta qiyinchiliklardan keyin 1881-yil 1-sentyabrda
ishga   tushirildi.   Rossiya   imperiyasining   Turkistonni   batamom   egallab   olish
maqsadidagi   xarakatlari   Angliya   xukmron   doiralarining   jiddiy   qarshiligiga   duch
keldi.   AngliyaRossiya   munosabatlari   yanada   keskinlashdi.   1885-yil   18-martda
Angliya   ta’sirida   bo‘lgan   afg‘onlar   russlar   bilan   Toshko‘prik   yaqinida
to‘knashdilar. Bu to‘knashuvda g‘alaba qozongan ruslar Panda va Atrek voxalarini
qo‘lga   kiritdilar.   Bu   muvaffaqiyatlardan   mag‘rurlangan   Rossiya   Harbiy   vazirligi
temir   yo‘l   qurilishini   Amudaryogacha   chuzish   xarakatiga   tushdi.   1885   yil   iyun
oyida   temir   yo‘lni   Chorjo‘ygacha   yetkazish   haqida   Buxoro   amiri
Abdulaxadxondan   ruxsat   olindi.   Shunday   qilib,   temir   yo‘l   qurilishiga   mahalliy
xalqlar vakillaridan ham ko‘plab ishchilar jalb qilindi. Agar 1885-yil 4-iyungacha
Kaspiy   oldi   temir   yo‘li   qurilishida   2000   ga   yaqin   kishi   ishlagan   bo‘lsa,       20-
noyabrga kelib ularning soni 14 mingga yetdi 10
. 1886-yili 4-fevralda chor xukumati
Marv-Chorjo‘y temir yo‘li qurilishini tasdiqladi 11
.  Temir   yo‘l   qurilishi   bu
bosqichning og‘irligi va uzoqligi xisobga olinib ikkinchi qurilish batalonini tuzdi.
Ishchilarning   umumiy   soni   23   ming   kishiga   yetdi.   Shuning   uchun   ham   qurilish
ishlari   o‘sha   davr   sharoitiga   nisbatan   nixoyatda   tez   olib   borilgan.   Quruvchilar
kuniga   o‘rtacha   ikki   chaqirim   masofaga   rels   yotqizishgan.   1886-yil   2-iyundan
boshlab   Marvgacha 12
,   9-noyabrdan   Repetek   stansiyasigacha   poyezdlar   qatnay
boshladi 13
.   Shu   yilning   30-noyabrida   Buxoro   amirligi   xududiga   Chorjo‘yga   kirib
keldi 14
.   Temir   yo‘lni   yana   davom   ettirish   uchun   Amudaryodan   o‘tish   kerak   edi.
Birok, daryo ko‘prik qurish  ko‘p  vaqt  va  xarajat  talab  qilishi   tufayli   loyixada  sol
10
 Ахмаджонова З.К. К истории строительства железных дорог Средней Азии (1880-1917). Ташкент, 1965. –
С.19-20.
11
  Ахмаджонова   З.К.   Железнодорожное   строительство   в   Средней   Азии   и   Казахстане.   –   Ташкент,   «Фан»,
1984, - С. 19-20
12
 ЎРМДА, ф.И-3,р.1.х.3, в.85.
13
 Ўша ерда, в.151
14
 Ўша ерда. в.85
9 yasash mo‘ljallangan edi, ammo solning o‘ziga yarasha tashvishlari ko‘pligi uchun
muxandis-me’mor   Baginskiy   daryoga   yog‘och   ko‘prik   qurishni   taklif   kildi.   Bu
taklif   ko‘pchilikka   ma’qul   tushdi   va   katta   texnik   qiyinchiliklarga   qaramasdan
ko‘prik qurish ishlari boshlab yuborildi. Ko‘prik    124 kun ichida qurib bitkazildi.
Ko‘prikning   asosiy   qismining   uzunligi   811   sajen   bo‘lib,   ikki   cheti   300   sajenlik
tug‘onlarga   ulangandi.   1888-yil   6-yanvarda   ko‘prikdan   dastlabki   poyezd   o‘tdi.
Ko‘prik   tez   va   shoshilinch   qurilganligi   tufayli   unchalik   mustaxkam   bo‘lmagan.
Shu tufayli toshqinlar va og‘ir yukli poyezdlar uni tez-tez ishdan chiqarib turgan.
Shunday   bo‘lsada,   bu   ko‘prik   o‘z   davrining   ulkan   inshooti   bo‘lib,   uzunligi
jihatidan dunyoda uchinchi o‘rinda turgan.
1886-yil,   ya’ni   ko‘prik   qurilish   ishlari   boshlanishi   arafasida   muxandis
K.Tolp ы go,   Samarkandda   texnik   R.   Palmgren,   Kattaqo‘rg‘onda   texnik
V.Lepinskiy,   Ziyovuddinda   muxandis   S.Ivanov,   Buxoroda   muxandislar
D.Semagen   va   L.   Daraganlar   Qorako‘l   hamda   Amudaryoda   temir   yo‘l   qurilishi
bo‘yicha   ishlarni   boshlab   yubordilar 15
.   1887-yil-12   iyunda   yo‘lning   Samarqand
qismida   qurilish   ishlarini   tashkil   etish   bo‘yicha   qullanma   ishlab   chiqildi 16
  va
nixoyat 1888 yilning fevralida Samarqandgacha temir yo‘l kurib bitkazildi 17
. Temir
yo‘l qurilishi Samarqandgacha yetkazilgandan keyin imperiya xukumati moliyaviy
qiyinchiliklarni   sabab   qilib   ko‘rsatib,   Samarqand-Andijon   yo‘nalishini   (Toshkent
tarmog‘i   bilan)   vaqtincha   to‘xtatib   turishga   qaror   qildi.   Biroq,   Turkiston   general
gubernatorligi   shakllanayotga   maxalliy   burjuaziya   va   ishbilarmonlar   yo‘l
qurilishini Toshkentgacha yetkazish talabi bilan chiqa boshladilar.
  Xatto,   1890-yili   knyaz   M.I.Xilkov 18
,   1892-yili   boshida   sanoatchi
Reshetnikov 19
,   1893-yili   maslaxatchi   F.A.Polovsev   va   iste’fodagi   kapitan
Bibinikovlar 20
  temir   yo‘l   qurilishiga   doir   o‘z   loyixalarini   taklif   qildilar.   Rossiya
15
 ЎРМДА ф.И-3.р.1.х.3.в.134
16
 ЎРМДА ф.И-1.р.29.х.846.в.26-31.
17
 ЎРМДА ф.И-1.р.29.х.867.в.20
18
  ЎРМДА ф.И-1.р.16.х.2228.в.54
19
 Ўша ерда. ф.р-1308.р.12.х.127.в.12
20
 Ўша ерда.
10 aloqa   vazirligi   qurilish   ishlarini   o‘z   zimmasiga   oldi 21
.   1895-yil   21-sentyabrida
qurilishni boshlash haqida rasmiy ko‘rsatma berildi. Samarqand-Andijon temir yo‘l
ishlarining   jadallashishi   natijasida   birinchi   poyezd   1897-yili   27-noyabrda
Qo‘qonga,   1899-yili   Toshkentga,   1900-yili   Andijonga   kirib   keldi.   Bu   magistral
yo‘lga   ―O‘rta   Osiyo   temir   yo‘li   deb   nom   berildi.   Uning   O‘rta   Osiy   temir   yo‘l‖
qurilishi faqat davlat xisobidan amalga oshirildi. 
1900 yildan temir yo‘lni Orenburg bilan bog‘lash masalasi ko‘yilib, u davlat
xisobidan   amalga   oshirildi   va   1906-yili   Toshkent-Orenburg   temir   yo‘li   qurib
bitkazildi.   Shundan   keyin   O‘rta   Osiyo   temir   yo‘lining   yana   42,   7   km.   lik   ikkita
tarmog‘i   qurildi.   Shunday   qilib,   Zaorskaya   va   Aleksander   ma’ulmotlariga   ko‘ra
O‘rta   Osiyo   (1748   km)   va   Orenburg-Toshkent   (1852   km)   temir   yo‘llari
qurilgandan   keyin   davlat   xisobidan   temir   yo‘l   qurilishi   tuxtatildi 22
.   Turkistonda
temir   yo‘l   qurilishi   shu   bilan   tuxtab   qolmasdan   uni   yana   davom   ettirish   masalasi
ko‘rila   boshladi.   Endi   ko‘prok   xususiy   tadbirkorlar   faoliyat   kursata   boshladilar.
Masalan,   1907-yili   baxorida   savdo-sanoat   vaziri   boshchiligida   to‘qimachilik
sanoatining   bir   gurux   mashxur   korchalonlar   tomonidan   podshoga   yozilgan
bayonnomaga   ―Emil   Sindeye,   ―Vikula   Morozov ,   M.N.Polishin,   Ivan	
‖
Konovalov, ―Yaroslavl katta manufakturasi , Albert Gubner, Andrevskiy shirkati,	
‖
Ismoilov, Krengolm, Viskovskiy, Vonnesenskiy manufakturalari va boshqalarning
boshliklari   imzo   chekishib,   ular   xususiy   temir   yo‘l   qurishga   ruxsat   berishni   va
Yettisuv temir yo‘lini qurilishini tezlashtirishni iltimos qildilar 23
.  1908-yildan
boshlab o‘lka temir yo‘l qurilishida yangi bosqich boshlandi. 
Ilgari   temir   yo‘l   qurilishi   faqat   davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan   bo‘lsa,
keyinchalik   bu   ishni   xususiy   tadbirkorlar   o‘z   zimmasiga   ola   boshladilar.   Ular
458400   rublik   aksiya   kapitaliga   ega   bo‘lgan   ―Qo‘qon-Namangan   temir   yo‘l	
‖
21
 Ўша ерда. ф.И-1,р.13,х.5.в.109
22
 Ўзбекистон ССР тарихи. I-жилд, II-китоб…Б.126-240
23
 Lavzentjef I.Tyristanola Kepitebism. – Toskent, - 1931 – Baku. B.68
11 jamiyatini   tashkil   etdilar 24
.   1912-yili   bu   jamiyat   89,6   km   lik   Quqon-Namangan
temir yo‘l qurilishi boshlab yuborildi.
1.2     Sanoat   ishlab   chiqarish   rivojlanishida   firma   va   shirkatlarning
tutgan o‘rni
O‘lkada   tobora   rivojlanib   borayotgan   kapitalistik   munosabatlar   xususiy
mulkdorlarning   temir   yo‘l   qurilishiga   e’tiborini   kuchaytirdi.   1913   yili   maxalliy
paxta   shirkatining   ega   bo‘lgan   R.Potelyaxov   savdo   uyi   Asakadan   Vannovskiy
stansiyasigacha   temir   yo‘l   kurildi 25
.   Faoliyat   tobora   o‘zgarib   borayotgan
―Qo‘qonNamangan   temir   yo‘l   jamiyati   Namangandan   Andijon   orqali‖
Jalolobodgacha   hamda  Andijondan  Qo‘qon  qishloq  va  Chinobodgacha  temir   yo‘l
qurilishiga ruxsat oldi 26
. 
1913-yili Kogon-Termiz temir yo‘li qurilishiga ham ruxsat berildi. Shunday
qilib,   xususiy   temir   yo‘l   qurilishiga   e’tiborni   kuchaytirish   natijasida   1912-1915
yillarda O‘rta Osiyoda quyidagi temir yo‘l shaxobchalari qurildi 27
. 
Temir   yo‘l   shaxobchalarining   qurilishi   Turkistonda   aholi   zich   yashaydigan
barcha   tumanlarni   o‘zaro   bog‘ladi.   Bu   shahobchalar   yirik   paxta   zavodlari   va
kolarga ham yetazildi. Natijada, o‘lkada yetishtirilgan paxta tolasi, meva, ipak va
boshqa   tovarlar   Rossiya   bozorlariga   tashila   boshlandi.   Faqat   Xiva   xonligigina
temir yo‘l orqali bog‘lanmagan edi.. Toshkent-Orenburg temir yo‘li qurilishi bilan
Orol   dengizida   ham   kemalar   qatnovi   avj   oldi.   Shundan   keyin   Xorazm   paxtasi,
Chorjo‘y   orqali   aylanma   yo‘l   bilan   tashilmasdan.   Amudaryo   orqali   Orol
stansiyasiga yetkazilib berilla boshlandi. 
Shunday   qilib,   O‘rta   Osiyo   va   Toshkent-Orenburg   temir   yo‘llari   hamda
mahalliy   shaharchalarning   ishga   tushurilishi   tovar   almashuvini,   o‘lkaga   kapital
kirib  kelishini   nihoyatda   jadallashtirib  yubordi.  Turkistonning   Rossiya  imperiyasi
shaharari   bilan   temir   yo‘l   orqali   bog‘lanishi   o‘lkada   nafaqat   sanoat   ishlab
24
  Ўзбекистон ССР тарихи. I-жилд, II-китоб…Б.126-240.
25
 Аминов А.М. Экономическое развитие Средней Азии (колониальный период). Ташкент, Госиздат УзССР, 
1959. – С.164
26
 Ўзбекистон ССР тарихи. I-жилд, II-китоб…Б.126-240.
27
 Ўша жойда. – Б.241.
12 chiqarishni,   balki   qishlog‘   xo‘jaligining   ham   muqobil   rivojlanishi   uchun   sharoit
yaratdi.
Turkistonda   asrlar   davomida   takomillashib   borgan   feodal   ishlab   chiqarish
usulining jiddiy to‘sqinlik qilishiga qaramasdan, o‘lkaning-viloyatning paxtachilik
bilan   shug‘ullangan   vohalarida   boshlangan   bozor   iqtimodiyoti   munosabatlari
shahar  va qishloqlar  aholisi  o‘rtasida ijtimoiy tabaqalanish  jarayonini  tezlashtirdi.
Qishloqlarda   tovar-pul   munosabatlari   va   kapitalizmga   xos   ishlab   chiqarish
usulining vujudga kelishi esa bu jarayonni yanada kuchaytirdi. Natijada, qishloqlar
aholisi   ijtimoiy   qatlam   va   tabaqalarga   ajraldi.   Ular   yirik   yer   egalari,   shakllanib
kelayotgan   qishloq   burjuaziyasi-quloqlar,   o‘rta   hol   va   kambag‘al   dehqonlar,
chorakorlar,   mardikorlar   hamda   endi   paydo   bo‘layotgan   qishloq   proletariatiga
bo‘lina   boshladilar.   Mustamlakachilik   sharoitida   yuzaga   chiqqan   ijtimoiy
tabaqalanish   natijasida   qishloq   aholisining   mulkdor   tabaqalar-yirik   yer   egalari,
feodallar,   savdogarlar,   sudxo‘rlar   va   qishloq   burjuaziyasi   deb   nomlangan
tadbirkorlarga,   ikkinchidan,   mazlum-mehnatkash   qatlamlar,   qishloq
proletarlaryetim va qarolarga, qishloq yarim proletarlari-mardikorlarga, kambag‘al,
qaram dehqonlarga ajralish jarayoni tezlashdi.  O‘lkaning   o‘troq   vohalari   aholi
o‘rtasida   yollanma   mehnatning  qadimdan  keng  tarqalgan  shakllari  chorakorlik  va
mardikorlik   edi.   «Hidoya»   ning   ko‘rsatishicha,-deb   yozgan   edi   M.Vahobov,-
chorakorlik munosabati shundan iboratki, bir kishi chiqargan daromaddan ma’lum
ulushini   olish   sharti   bilan   o‘z   mulkini   ikishiga   beradi 28
.   Bunda   har   ikki   tomon
daromadning   miqdori   to‘g‘risida   emas,   balki   olingan   hosilni   bo‘lish   haqida
kelishib oladilar. Olinadigan hosilning miqdori oldindan belgilab qo‘yilsa, olingan
daromad   evaziga   haq   to‘lovchi   kishi   chorakor   emas,   ijarachi   hisoblangan.   Biroq,
chorakorlarning shunday toifasi ham bor Ediki, ular yirik yer egalaridan ijaraga yer
olishib, og‘ir ekspluatasiya shartlari asosida ishlashga rozi bo‘lishgan. Mardikorlik
bilan   esa,   ishi   yurishmay   qolgan   kambag‘al   yoki   kosiblar   shug‘ullanishib,   ishlari
o‘nglanib   ketgandan   keyin   o‘z   kasblariga   qaytishgan.   Mardikorlik   iblan   ish
28
  Ваҳобов М. Ўзбек социалистик миллати. Тошкент. Ўздавнашр. 1960.-Б.179
13 mavsusi   paytida   qo‘shimcha   daromad   olish   ilinjida   o‘rta   hol   dehqonlar   va
hunarmandlar   ham   shug‘ullanishgan.   Mardikorlar   qishloq   ekinlarini   yig‘ib   olish,
qurilish   va   boshqa   og‘ir   ishlarga   yollangan.   Turkistonda   senator   K.K.Palen
boshchiligida   tekshirish   ishlarini   olib   borgan   taftish   komissiyasi   ijtimoiy
tabaqalanish va yollanma mehnat haqida atroflicha ma’lumot bergan 29
. Komissiya
Samarqand   uyezdidagi   Mahalla   va   Qoraqalpoq,   Kattaqo‘rg‘on   uyezdidagi
Kalqo‘ron   volostlarini   atroflicha   tekshirib   qiziqarli   xulosalarga   kelgan.
Volostlarning   ekin   maydonlari   12809,85   desyatinani   tashkil   etib,   shundan
12261,49   desyatinasi   sug‘oriladigan,   548,36   desyatinasi   lalmi   yerlar   edi.
Sug‘oriladigan   yerlarning   3116,54   desyatinasiga   paxta   ekilgan.   B   uvolostlarda
tekshirishdan   o‘tkazilgan   4220   oilada,   21960   jon   yashab,   ulardan   11633   kishi
erkak, 10032 kishi ayollar bo‘lgan. Balog‘at yoshiga yetgan erkaklar 6575 kishini
tashkil   etgan.   Qambag‘al   dehqonlarning   asosiy   qismi   feodalizm   usulida
ekspluatasiya   qilingan   bo‘lsada,   1917-yilgi   aholi   ro‘yxatiga   ko‘ra,   viloyatda
qishloq   xo‘jaligida   yollanma   ishchilar   ham   anchagina   bo‘lganligidan   guvohlik
beradi 30
.   Samarqand   viloyatining   Jizzax,   Kattaqo‘rg‘on,   Samarqand,   Xo‘jand
uyezdlarida   jami   aholi   574031   kishi   bo‘lgan.   Shulardan   qishloq   xo‘jaligidagi
yollanma ishchilarning soni 23027 kishini tashkil etgan. 
Mustamlakachilik   davrida   viloyat   qishloqlarining   o‘ziga   xos   xususiyati
shundan   iborat   Ediki,   bu   davrda   dehqonlar   va   chorvadorlar   o‘rtasida
proletarlashish   emas,balki   pauperlashish,ya’ni   kapitalistik   mulkchilik   rivojlangan
sari qishloq aholisi asosiy qismining yashash uchun eng zarur vositalardan maxrum
bo‘lishi, mulkiy tengsizlik, ijtimoiy tabaqalanish va mazlum qatlamlarni hukmron
tabaqalar tomonidan ekspluatasiya qilinishi kuchayib bordi.  Chor   Rossiyasi
Turkistonning   bosib   olinganidan   keyin,   o‘lka   iqtisodiyotining   boshqa   tarmoqlari
qatori   foydali   qazilmalarni   izlab   topi   shva   tadqiq   qilish   ishlariga   e’tiborini
kuchaytirdi. Bundan ikki maqsad ko‘zda tutilgan bo‘lib, birinchisi, Turkistonning-
29
 Пален К.К. Материалы к характеристики…ч. II. приложение к отчету. –СПб, 1911,-С.106-108,125,248, 146-
147.
30
 Зие}ев Х. Ўзбекистон пахтачилиги тарихидан. 37 б.
14 Samarqandning   geologik   tuzilishini   aniqlash   va   foydali   qazilmalarning   joylarini
belgilashdan;   ikkinchisi,   mustamlakachi   hukumat   uchun   nihoyatda   zarur   bo‘lgan
toshko‘mir, neft konlarini qidirib topish va ishga tushirishdan iborat edi. 
Turkiston bosib olinganidan keyin o‘lkani-viloyatni kezib
chiqqan   rus   sayyohlari   va   konchilik   muhandislari   bu   yerda   tabiiy   boyliklarning
ko‘pligi va turli-tumanligini ko‘rib hayratga tushishgan.
«…Turkistonda   qazilma   boyliklar   nihoyatda   mo‘l,   -dub   yozgan   edi,
muhandis P.S.Nazarov,»-deyarli hyech kim kelajakda o‘lkaning O‘ral yoki birinchi
jahon   urushidan   oldingi   Belgiya   kabi   kon   sanoati   rivojlangan   mamlakatga
aylanishi   mumkinligini   tasavvur   ham   qilolmaydi.   Ammo,   u   allaqachon   ikkinchi
Ural   yoki   Belgiya   bo‘lgan   edi.   O‘lkaning-viloyatning   konchilik   sanoati   xalqaro
miqyosda   rivojlangan   bir   vaqtda   Rossiya   davlati   yo‘rgakda   edi,   yilnomachining
yozishichabizning   ajdodlarimiz   hali   hayvoniy   odatlarini   tark   etmagan   edilar» 31
.  
O‘lka   aholisining   qadimdan   qadimdan   konchilik   bilan   shug‘illanib
kelganligini bu yerda saqlanib qolgan qadimgi konlarning qoldiqlari, qazib olingan
tog‘-tog‘lar ham tasdiqlaydi. 
Qadimshunoslar   olib   borishgan   tadqiqotlar   jarayonida   ko‘plab   shaharlar
xarobalari   va   kon   qoldiqlarini   topishgan.   Bu   tadqiqotlar   X-XII   asrlardagi   O‘rta
Osiyoda, jumladan-Samarqand hududlarida konchilik sanoati ancha yaxshi yo‘lga
qo‘yilganligini ko‘rsatadi. 
O‘lkada   chorizm   hukmronligi   o‘rnatila   boshlagan   yerlarida   neft   kabi
toshko‘mirni   ham   sanoat   usulida   qazib   olishga   e’tibor   kuchaydi.   Turkiston
aksionerlik   jamiyati   Xo‘jand   tumanida   toshko‘mir   qazib   olishni   keng   yo‘lga
qo‘ydi.   Dragomirova   temir   yo‘l   stansiyasidan   26-chaqirim   masofada   joylashgan
kondan yiliga 1,5 mln pud toshko‘mir qazib olingan. 
Shunday   qilib,   A.I.Dmitriyev-Mamonov   m’lumotiga   ko‘ra,   1911-yili
Samarqand   viloyatida   7   ta   toshko‘mir   koni   bo‘lib,   ulardan   beshtasi,   ya’ni   yangi
Qo‘qimsoy,   «Verbov   va   K»   shirkatiga   qarashli,Ivanovning   Qo‘qimsoydagi,
31
 ЎзРМДА, ф. И-1.р.25. х.85, в.1
15 Krauzenning   Qo‘qimsoy   va   Parchatog‘dagi,   Ovsyannikovning   Suluqtog‘dagi
konlari Xo‘jand uyezdida, qolgan ikkitasi («Toshko‘mir va kon sanoati jamiyatiga
qarashli   Qo‘shtut   va   Borshovning   Chuqursoydagi   konlari»)   Samarqand   uyezdida
joylashgan 32
. 
XIX   asr   oxirlarida   Rossiyada   kapitalistik   taraqqiyot   yangi   bosqichga
ko‘tarildi.   Bu   vaqtda   mamlakatda   turli   kapitalistik   monopoliyalar   vujudga   kelib,
chetga   kapital   chiqarish   jarayoni   tezlashdi.   Rossiyada   boshqa   sohalarga   nisbatan
sekin   rivojlanayotgan   to‘qimachilik   sanoatida   ham   monopolistik   birlashmalar
vujudga   kela   boshladi.   Bu   birlashmalarning   rivojlanishi   ko‘proq   xom   Ashe
manbalari va qo‘shimcha  bozorga bog‘liq bo‘lganligi uchun ular asosiy e’tiborini
mustamlakalarga   qaratdilar.   Ayniqsa,   O‘rta   Osiyoda   temir   yo‘llarning   ishga
tushirilishi,   Rossiya   monopolistik   kapitalizmining   o‘lka   xalq   xo‘jaligining   barcha
tarmoqlariga suqilib kirishiga qulay sharoit yaratdi. 
Rossiya   Turkistonda   o‘z   mavqiyeni   mustahkamlab   olgandan   keyin,
mustamlaka   bilan   metropoliya   o‘rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlarning   xarakteri
ham o‘zgara boshladi. O‘lkaga tovarlar bilan bir qatorda kapital jalb qilish harakati
ham tezlashdi. Boshqa mustamlaka o‘lkalarda bo‘lgani kabi, bu yerda ham Rossiya
tijorat   banklarining   bo‘limlari   ochildi.   Ular   o‘lka   xalq   xo‘jaligining   serdaromad
tarmoqlarini   boshqarishni   o‘z   qo‘llariga   ola   boshladilar.   Oqibatta   o‘lka   asosan
paxtachilikka   ixtisoslashgan   hududga   aylanib,   o‘lkada   rus   to‘qimachilik   sanoati
hukmron   mavqyega   ega   bo‘ldi.   Paxtaga   bo‘lgan   talabning   oshib   borishi   boshqa
ekinlar (ayniqsa donchilik) ni siqib chiqara boshladi. Bu o‘z navbatida, o‘lkaning,
viloyatning Rossiya don mahsulotlariga qaramligini yanada kuchaytirdi. 
O‘lkada   paxta   maydonlarining   kengayishi   va   paxta   hosildorligining   oshib
borishi   paxta   tozalash   zavodlariga   bo‘lgan   talabni   yanada   kuchaytirdi.   Natijada
o‘lkada-viloyatda   pata   tozalash   va   yog‘   zavodlari   qurish   harakati   avj   oldi.
Turkiston general-gubernatorligi munshiyxonasining-devonxonasining 1899-yil 3-
aprelda   berilgan   ma’lumotnomasida   qayd   etilishicha   1898   yilgacha   Samarqand
32
  Дмитрев–Мамонов А.И. Путеводитель по Туркестану и железных дорога Среднеазиатский и Ташкентский.
Изд. 8-е,-СПб. 1915.-С.17-19.
16 viloyatida   22   ta   paxta   tozalash   zavodi   ishga   tushirilgan.   Paxta   tozalash
zavodlarining   muntazam   suratda   ko‘payib   borishi   o‘lkada   yetishtirilayotgan
paxtani   qayta   ishlash   imkoniyatini   yanada   kengaytirdi.   1898-yili   Samarqand
viloyatidagi paxta tozalash zavodlaridan 1294591 pud tola olingan 33
.  
Zavodlar qurilishi ko‘plab shaharliklarni ish bilan ta’minlash imkonini berdi.
1900-yili  Samarqand viloyatida zavodlar ikki smenada ishlagan har  ikki smenada
399 ishi band bo‘lgan. Bulardan tashqari 82 kishi kunbay ishlagan. Zavodlarning 8
tasi  Samarqand uyezdida, 6 tasi  Kattaqo‘rg‘on uyezdida, 6 tasi  Xo‘jand uyezdida
va 2 tasi Jizzax uyezdida joylashgan. Zavodchilar o‘z korxonalarini yangi tenxnik
uskunalar   bilan   jihozlashga   ham   katta   e’tibor   berishgan.   Viloyatdagi   zavodlarga
jami   4030   arrali   69   ta   jin,   paxtani   tayyorlash   uchun   4   ta   gidravlik   va   22   ta   qo‘l
kuchi bilan ishlaydigan paxtakach o‘rnatilgan. 22 ta zavodning 7 tasi bug‘ bilan, 8
tasi   suv   kuchi   bilan   harakatga   keltirilgan.   Bu   zavodlarning   egalari   o‘z
korxonalarini   imkoniyatlari   darajasida   qurishgan   bo‘lib,   ularni   har   birining   narxi
o‘rtacha   3000   rubldan   60000   ming   rublgacha   bo‘lgan.   4   Ular   orasida   «Yaroslavl
katta   manufakturasi»,   «Rus   paxtachilar   shirkati»,   Minder,   Yugovich   va
boshqalarning zavodlari yaxshi jihozlangan, salobatli va o‘sha davr texnik talablari
asosida qurilganligi bilan ajralib turgan.Samarqand viloyatida paxta zavodlari bilan
bir qatorda boshqa sanoat korxonalarining soni ham ko‘payib bordi. 1904-yili 11-
dekabrda viloyat hokimining talabiga ko‘ra, nazoratchi-mexanik tomonidan taqdim
etilgan ma’lumotda viloyatdagi sanoat korxonalarining soni va egalarining nomlari
ko‘rsatilgan.   Bu   ma’lumotga   ko‘ra,   5   yil   ichida   paxta   tozalash   zavodlari   4   taga
ko‘payi
II BOB. TURKISTONDA MONOPOLIYALASHGAN
BIRLASHMALARNING  PAYDO BO‘LISHI, ULARNING SANOAT
ISHLAB CHIQARISHDA TUTGAN O‘RNI
33
 ЎзРМДА,ф.1.р.11х.1163.в.51.
17 2.1 Sanoat tarmoqlari
Sanoat ishlab chiqarishni tashkil qilish viloyatda xalq xo‘jaligining boshqa
sohalariga   nisbatan   ancha   murakkab   bo‘lishiga   qaramasdan   savdo-sanoat
burjuaziyasi o‘z manfaatlaridan kelib chiqib, bu sohani rivojlantirish uchun jiddiy
kirishdi.   Buning   uchun   viloyatning   tabiiy   sharoiti,   ixtisoslashish   jarayoni   va
imkoniyatlariga   alohida   e’tibor   berildi.   Samarqand   viloyatida   uzumchilik   ham
keng   tarqalgan   bo‘lib,   bu   vino   ishlab   chiqarishni   tez   rivojlanishi   uchun   sharoit
yaratgan.   Agar,   1887-yili   bu   yerda   D.Filatov   va   A.Abramovlar   tomonidan
qurilgan 2 ta zavoda 15 ta ishchi bo‘lib, yiliga 13200 chelak (3300 rubllik) vino
ishlab   chiqarilganbo‘lsa,   1906-yilga   kelib   viloyatda   vino   zavodlarining   soni
24   taga   yetdi.   Ularda   191   ishchi   ishlab,   yiliga   289650   chelak   (599300   rubllik)
vino ishlab chiqarildi 34
.  Zavod   egalari   sanoatning   boshqa   tarmoqlaridan   ko‘ra,
vinochilikdan ko‘proq daromad ola boshladilar. XIX asr oxirlarida viloyatda pila
quritish   korxonalari   qurishga   ham   e’tibor   kuchaydi.   1910-1914-yillar   ichida
Samarqandda 1 ta pila quritish zavodi qurildi. Umuman Turkiston o‘lkasi viloyat
Rossiya   imperiyasining   asosiy   xom   Ashe   yetkazib   beruvchi   bazasi   bo‘lishiga
qo‘ramasdan,   bu   yerda   birorta   to‘qimachilik   korxonasi   qurishga   harakat
qilinmadi.   Rossiya   mustamlakachilik   siyosatining   mohiyati   imperializmning
chetga   tovar   chiqarishidan   ko‘ra,   sarmoya   chiqarish   afzalligiga   qaratilgan
an’anaviy   tamoyillarga   zid   edi.   Chorizm   ma’muriyatining   bundan   ko‘zlagan
asosiy   maqsadi   har   qanday   yo‘llar   bilan   (hatto   iqtisodiy   zarar   hisobiga   bo‘lsa
ham)   o‘z   mustamlakalarida   sanoat   ishlab   chiqarishning   rivojlanishiga   imkon
bermaslik vash u yo‘sinda bosib olingan hududlar aholisining ijtimoiy, iqtisodiy
va   madaniy   taraqqiyotini   cheklab   qo‘yishga   qaratilgan.   Buni   quyidagi   misolda
ham   ko‘rish   mumkin.   Turkistonga   kelib   qolgan   xorijiy   ishbilarmonlardan   biri
Samarqandda   to‘qimachilik   fabrikasi   ochish   Turkiston   general-gubernatori
Samsonovdan   ruxsat   so‘raganda,   general:   «…O‘lkada   ipgazlama   sanoatining
34
  Комаров А. Обзор фабрично-заводской промышленности Туркестанского края. Туркестанский сборник. 
Т.512-Тошкент; 1909.-С.46.
18 rivojlantirish   markaziy   Rossiya   sanoatiga   putur   yetkazadi,   undan   tashqari   temir
yo‘lni   yukdan   mahrum   qiladi.   Shuning   uchun   bunga   rozilik   berish   nomaqbul
ishdir» 35
  deb,   Rossiyaning   Turkistonda   sanoat   ishlab   chiqarishning   keng   yo‘lga
qo‘yilishiga qarshi o‘z strategtyasi va taktikasini izohlab berdi. Viloyatda
sanoatning   boshqa   tarmoqlari   ishlab   chiqargan   mahsulotlarning   hajmi   va
ishchilarning soni  jihatidan paxta tozalash  sanoatidan  orqada edi.   Paxta tozalash
zavodlarining   asosiy   ko‘pchiligi   Samarqand   viloyatida   117   tani   tashkil   etardi 36
.
1913-yil   mahsulot   ishlab   chiqarish   Samarqand   viloyati   bo‘yicha   quyidagi
miqdorda baholangan (ming rubl hisobida) 37
.   Sanoat   korxonalarining
ko‘payishi qishloq aholisining shaharlarga ko‘chish jarayonini tezlashtirdi. 
XIX   asrning   so‘ngi   choragida   Rossiyaning   Markaziy   rayonlaridan   kelib,
Turkistonda   faol   ish   boshlagan   rus   savdo-sanoat   burjuaziyasi   va   u   bilan
hamkorlik   qilgan   chet   el   kapitali   o‘lka-viloyat   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotiga   katta
ta’sir   ko‘rsatdi.   O‘lkada-viloyatda   kapitalistik   sanoat   ishlab   chiqarishning   joriy
etilish   shahar   aholisi   katta   qismining   ishlab   chiqarish   vositalaridan   mahrum
bo‘lib,   kambag‘allashishiga   va   dehqonlar   o‘rtasida   proletarlashish   jarayonining
tezlashishiga   olib   keldi.   Chorizmning   mustamlakachilik   siyosati   mahalliy
xalqlarning   milliy   tuyg‘u   va   manfaatlariga   zid   bo‘lsada   o‘lkaning-viloyatning
shahar   va   qishloqlaridan   yetishib   chiqqan   savdogarlar,   sudxo‘rlar   va   boshqa
mulkdor   shaxslar   boylik   orttirish   maqsadida   metropoliya   burjuaziyasi   va   chor
ma’murlari bilan hamkorlik qilishdan manfaatdor bo‘ldilar. Milliy burjuaziyaning
vujudga   kelishi   bir   tomondan,   obyektiv   tarixiy   taraqqiyotning   natijasi   bo‘lsa,
ikkinchi   tomondan,   o‘lkaga   rus   savdo   va   bank   kapitalining   kirib   kelishi   bilan
bevosita   bog‘liq   edi.   Milliy   burjuaziya   dastlab   paxtachilikka   ixtisoslashgan
hududlarda,   ya’ni   turli   xorijiy   savdo   firmalari   bank   bo‘limlari   o‘z   faoliyatlarini
boshlagan   joylarda   paydo   bo‘ldi.   Mahalliy   xalqlar   orasidan   chiqqan   vositachi-
sudxo‘rlar   Aossiya   banklari   va   sanoat   firmalari   bilan   hamkorlikda   dastlabki
35
 Мамашокиров С., Мусаев Н.У. Бозор иқтисодие}ти ва инсонпарварлик. Гулистон. 1994, м.2.4.6
36
 Заорская В.В. и Александр К.А. Промышленные заведения Туркестанского края…С.23
37
 Там же.-С.21
19 kapital jamg‘arishda faol ishtirok etdilar va mahalliy mehnatkashlarni  birgalikda
ekspluatasiya   qilib,   katta   boylik   orttirdilar.   Shuni   ta’kidlash   lozimki,   rus   savdo-
sanoat   kapitalining   yolg‘iz   o‘zi   o‘lkada-viloyatda   mustaqil   ish   yuritishga   qodir
emas edi. «Vositachilarsiz,-deb yozgan edi. V.V.Bartold, - rus hukumatining ham
mahalliy omma bilan duch kelganda ishi  o‘ngidan kelishi  qiyin edi» 38
. Har  ikka
tomon o‘rtasidagi  o‘zaro manfaatdorlik mustamlaka va metropoliya burjuaziyasi
vakillarini o‘zaro hamkorlik qilish zaruriyatini tug‘dirdi. 
Rossiya   sanoat   kapitali   bilan   bevosita   paxta   yetishtiruvchilar   o‘rtasida
bevosita vositachilik qilgan burjua har ikala tomonni aldab, ayniqsa dehqonlarni
surbetlarcha  talashga   to‘la   moslashgan   «Osiyocha»   usulni   qo‘llab,   boylik  orttira
boshladi.   Mahalliy   burjuaziya   sudxo‘rlik   va   vositachilik   orqali   tekinxo‘rlik,
surbetlik,   diyonatsizlikni   tobora   avj   oldirdi.   Turkiston   mehnatkashlari,   jumladan
Samarqand   viloyat   mehnatkashlari   ahvoli   bilan   yaqindan   tanishgan   taftish
komissiyasi   raisi   senator   K.K.Palen   shunday   taklif   bilan   chiqqan   edi:   «Biz
Turkistonni Yevropa qismidagi zavod-fabrika mahsulotlarini sotish uchun asosiyo
bozor sifatida saqlab qolishni istasak, mahalliy dehqonlar ommasini sudxo‘rlar va
boshqa qarz beruvchilar qo‘lidan tortib olish zarur» 39
. 
Kapitalizm sharoitida tovar ishlab chiqaruvchilarning burjuaziyaga bevosita
yollanib   ishlashlariga,   ularni   sudxo‘rlar   tomonidan   haddayn   ziyod   ekspluatasiya
qilinishlariga barham  berishi  mumkin edi. Biroq, Turkistonda ko‘p sonli qishloq
proletariatini   vujudga   keltirish   uchun   barcha   shart-sharoitlar   mavjud   bo‘lishiga
qaramasdan, dehqon xo‘jaliklarining ishlab chiqarish va xo‘jalik yuritish usullari
takomillashmaganligi   tufayli   bu   tarmoqda   kapitalistik   ishlab   chiqarish   jarayoni
hukmron   mavqyega   ega   emas   edi.   Rus   savdo-sanoat   burjuaziyasi   Turkistonda
savdo-sudxo‘rlik   vositachiligini   va   «mayda»   mustaqil   dehqon   xo‘jaliklarini
yo‘qotishga har qancha uringan taqdirda ham buni uddasidan chiqa olmasligining
sabablari ham shunda edi. 
Viloyatda   bu   davrga   kelib   arzon   garovga   yer   sotib   olib,   uni   ijaraga   beri
38
  Бартольд В.В. История культурной жизни Туркестан….-с.188.
39
 Пален К.К. Материалы к характеристика народного хозяйства в Туркестане. ч.1….-с.372.
20 byoki mardikorlar yollab ishlatuvchi mulkdorlar soni tobora ko‘payib bordi. Ular
qishloq   kambag‘allarini   ekspluatasiya   qilish   hisobiga   katta   boylik   orttira
boshladilar. Samarqand   viloyatida   boylarning   sug‘oriladigan   va   lalmi   yerlari
nisbatan   kamroq   bo‘lib,   ular   o‘rtacha   100-200   tanobni   tashkil   qilgan,   kamdan-
kam   boylarning   yerlari   500   tanobdan   oshgan.   Ko‘pchilik   boylarning   yerlari
200 tanobdan oshmas edi. Masalan, Kattaqo‘rg‘on uyezdida Abduchamanboyning
500   tanob,   Mamadg‘ofirboy   va   Qurbonboylarning   200   tanobga   yaqin   yerlari
bo‘lgan.   Pastdarg‘om   uyezdida   Murodboyning   120   tanob,   Do‘stmatboy
Abdurahimovning   196   tanobsuvg‘oriladigan   yer   va   160   tanob   lalmi   yeri,
Subxonqulboyning   80   tanob   sug‘oriladigan   va   60   tanob   lalmi   yerlari   bo‘lgan 40
.
Qishloq burjuaziyasiga aylangan yirik yer egalari yerga daromad manbai sifatida
qarashib,   o‘z   yerlarini   tobora   kengaytirishga   harakat   qilishgan.   Dehqonlarning
sudxo‘r va yirik yer egalari tomonidan ekspluatasiya qilinishi viloyatda sarmoya
jamg‘arishning o‘sishiga salbiy ta’sir ko‘rsatdi. Bu sudxo‘rlikning ortiqchaligidan
emas,balki,   chorizmning   mustamlakachilikka   va   zo‘ravonlikka   asoslangan
siyosati   mahalliy   xalqlarning   iqtisodiy   taraqqiyotiga   to‘sqinlik   qilayotgan   edi.
Ayni   vaqtda,   imperiya   ma’muriyati   bevosita   ishlab   chiqaruvchilarning   turmushi
yaxshilanib erkin nafas olishlarini istamas edi. Shuning uchun ham dehqonlarning
sudxo‘rlar yordamida qullarcha ekspluatasiya qilinishiga arham berilmadi. Biroq,
sudxo‘rlikni   cheklab   qo‘yish   va   unga   qarshi   kurash   uchun   tadbirlar   amalga
oshirildi.   Shulardan   biri   XX   asrning   dastlabki   yillarida   paxtakor   dehqonlarga
mayda   qarz   berishni   joriy   etish   g‘oyasi   edi.   Shu   g‘oya   asosida   1909-yildan
boshlab, faqat davlat banki mablag‘i hisobidan mayda qarz beruvchi kassalar ish
boshladi. 
O‘lkada   va   viloyatda   rus   va   Yevropa   kapitali   yordamida   ish   yuritayotgan
savdo-sudxo‘rlik   burjuaziyasidan   tashqari,   mahalliy   hunarmandlar   va
savdogarlardan   yetishib   chiqqan   sanoatchilar   ham   ko‘payib   bordi.   Ammo,
ularning korxonalari dastlab nihoyatda oddiy bo‘lib, bunday korxonalarda mehnat
40
 Юлдашев А.М. Аграрные отношения в Туркестане…с.138.
21 unumdorligi ham past edi. 
Viloyatda   sanoat   korxonalarining   ko‘payishi,   hunarmandchilik   va
savdosotiqning rivojlanishi, ularda ishlaydigan yollanma ishchilar sonining oshib
borishi   hisobiga   1880-1897-yilgacha   Samarqand   viloyatida   shaharlar   aholisi
taxminan   ikki   baravar   ko‘paydi.   Senator   Palen   o‘tkazgan   taftish   ma’lumotlariga
qaraganda shahar aholisining salmog‘i Samarqand viloyatida 15,71%ga yetgan 41
.
Ma’lumki,   o‘lkada   temir   yo‘l   qurilishi,   rus   va   chet   el   kapitalining   kirib
kelishi,   bu   yerda   sanoat   ishlab   chiqarishning   rivojlanishiga   samarali   ta’sir
ko‘rsatdi. Natijada viloyatda mahalliy proletarlar soni tobora ko‘payib bordi. 
Tadqiqotchilar   temir   yo‘l   ishchilari   kabi   viloyat   sanoat   korxonalari
ishchilarining   umumiy   soni   haqida   turlicha   fikrlar   bildirishgan.   Masalan,
M.G.Vahobov,   V.V.Zaorskaya   va   K.A.Aleksanderlarning   hisob-kitoblari   va
«1917-1923-yillar  statistika  solnomasi»  ga asoslanib  quyidagi fikrlarni  bildiradi:
«Sirdaryo   viloyatida   31707,   Samarqand   viloyatida   12197,   Farg‘ona   viloyatida
16616, hammast bo‘lib 60520 ta sanoat ishchi bor edi» 42
. 
Viloyatda   bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   ijtimoiy   tabaqalanish
jarayonini   ham   tezlashtirdi.   Bu   yerda   jamiyat   a’zolari   bir   tomondan
savdosudxo‘rlar,   yirik   yer   egalari   va   sanoat   mulkdorlariga,   ikkinchi   tomondan
o‘rta hol  va kambag‘al  dehqonlar, chorakorlar, mardikorlar  hamda sanoat  ishlab
chiqarish   ishchilariga   bo‘lindi.   Viloyat   aholisi   o‘rtasida   boshlanib   ketgan
tabaqalanish   mehnatkash   omma   turmush   tarzining   og‘irlashuviga,   ularni   ikki
tomonlama   ekspluatasiya   qilinishining   kuchayishiga   olib   keldi.   Senator
K.K.Palen   viloyatdagi   ishchilar   qatlami   haqida   to‘plagan   ma’lumotlarida
ishchilarni   ikki   guruhga   –yevropalik   ishchilar   hamda   «ko‘p   sonli   yersiz   hamda
kam   yerli   dehqonlardan   tashkil   topgan»   mahalliy   ishchilarga   bo‘lgan.   Birinchi
guruh   «texnik   tayyorgarligi   yaxshi   bo‘lgan   kam   sonli   ustalar   va   yetakchi
ishchilardan   iborat»   bo‘lgan.   «Mahalliy   ishchilar,-deb   yozadi   senator   Palen
ikkinchi  guruh haqida,  -mehnatlarining  past   baholanishiga  ko‘nikishlari, bayram
41
 Ўзбекистон ССР тарихи. 1-жилд. II-китоб…132-б.
42
 Ваҳобов М. Ўзбек социалистик миллати….178-б.
22 va   dam   olish   kunlariga   deyarli   e’tibor   bermasliklari   xo‘jayinlar   oldiga   turli
talablar   qo‘ymasliklari   bilan   ajralib   turadi».   1   Shuning   uchun   ham   ular   o‘z
xo‘jayinlariga   butunlay   qaram   bo‘lib   qolgan   edi.   Xo‘jayinlar   (ayniqsa,   ular
mahalliy   mulkdorlar   vakillari   bo‘lishsa)   ishchilarning   deyarli   e’tiborga
olishmagan.   Ularning   ishlab   chiqarish   jarayoni   murakkab   bo‘lmagan
korxonalarida   xavfsizlik   qoidalariga   mutlaqo   e’tibor   berilmagan.   «…Viloyat
mexaniklarining   esa   ishchilarni   muhofaza   qilishlari,   mashinalarning   baxtsiz
hodisalarga olib kelishi mumkin bo‘lgan xavfli joylariga to‘siqlar qo‘yishlari, ish
joylarini   ozoda   saqlash   va   boshqa   talablarni   bajarilishini   nazorat   qilishlari   amri
mahol edi» 43
.
2.2 Bank kapitali va sanoat kapitali
1894-yil   14-martda   Turkistonning   uch   viloyatida   bittadan   mexaniklik
lavozimi   joriy   etilgan   bo‘lsada,   biroq   bir   mexanik   butun   bir   viloyatning   sanoat
43
 Пален К.К. Материалы к характеристика народного хозяйства в Туркестане. ч.II….-с.133.
23 ishlab   chiqarishi   ustidan   nazorat   o‘rnatishi   amri   mahol   edi.   Yettisuv   va
Kaspiybo‘yi   viloyatlarida   mexaniklik   lavozimi   joriy   ham   etilmagan.
Viloyato‘lkada   fabrika-zavod   nazoratchilar   yetishmaganligi   va   ayrim   joylarda   bu
lavozim   butunlay   joiry   etilmaganligi   tufayli   ishchilarning   ijtimoiy-iqtisodiy
ahvollarini   yaxshilash,   xaq-huquqlarini   himoya   qilish,   ish   joylarida   hayotlarini
muxofaza qilishga doir chora tadbirlar ko‘rilmas edi.  O‘lkada-jumladan
Samarqand   viloyatida   ko‘pchilikni   tashkil   etgan   paxta   zavodlarida   mehnat   og‘ir,
ish   sharoiti   nihoyatda   yomon,   paxtadan   muntazam   chiqib   turgan   changlar   inson
salomatligi   uchun   zararli   edi.   «…barcha   zavodlarda   ozgina   farqni   hisobga
olmaganda   ahvol   deyarli   bir   xil   edi:             1)   ishchilarga   tura   rjoy   uchun   zavod
omborxonalaridan biri ajratilgan;  2) tura rjoy binolari yoritilmaydi va isitilmaydi;
3)   hamma   joyda   sutkasiga   12   soatlik   ish   kuni   joriy   etilgan;   zavodning   jinlar
o‘rnatilgan bo‘limida tasavvur qilib bo‘lmaydigan darajada doimiy chang mavjud;
5)   zavodning   butun   binosida   3-4   donagina   osma   chiroq   bo‘lib,   bu   yoritish   tizimi
hisoblanadi.   Zavod   binosi   yaxshi   yoritilmaganligi   oqibatida   ishchilar   butun
korxona   bo‘ylab   paypaslashib   yurishadi.   Ular   o‘zlarini   oz   bo‘lsada   changli
havodan   himoya   qilish   uchun   og‘iz   burunlariga   paxta   tiqib   olishadi». 44
  Bundan
tashqari, zavodlarda inson hayoti uchun xavfli bo‘lgan holatlar bartaraf etilmagan.
Masalan,   suv   kuchi   bilan   ishlaydigan   dvigatel   orqali   harakatga   keltiriladigan
zavodlarning ishga tushirilishida salmoqli g‘ildirak (maxovik)ka uzatgich tasmani
qo‘l kuchi bilan kiydirishgan, zavodni  to‘xtatishda ham shunday qiyinchilik bilan
tasmani chiqarib olishgan. Natijada zavodlarda tez-tez baxtsiz hodisalar;  ishchilar
o‘rtasida   qo‘llarini,   oyoqlarini   uzatgichlar   qirqib   ketishi   yoki   siqib   qolishi,   hatto
o‘lim holatlari ham sodar bo‘lib turgan. 
Paxta   tozalash   sanoati   ishchilari   boshqa   tarmoqlarga   nisbatan   ancha
kam,ya’ni yiliga o‘rtacha 132,2 rubl haq olishib, bu jihatdan 20-o‘rinda turishgan.
Sanoatning bu tarmog‘ida ish haqi ishlab chiqarish xarajatlarining bor yo‘g‘i 0,8%
ni tashkil etgan. Ayni paytda, sarflangan kapitalga nisbatan olingan foyda 10% dan
44
  Положение фабричных рабочих в крае Туркестанский сборник. М.521 …Ташкент. 1909.-с.135
24 oshgan.   Ishchilarni   sog‘lig‘ini   himoyalash   va   ijtimoiy   ta’minoti   uchun   ham
nihoyatda   kam   mablag‘   ajratilgan.   U   yiliga   bir   ishchiga   o‘rtacha   5   rubl   77
kopeyekdan 7 rubl 69 kopeyekgacha bo‘lgan. Bunday mablag‘ o‘lkadagi faqat 61
zavoddagina joriy etilgan, xolos 45
. 
  Fabrika-zavod   nazoratchilari,   shuningdek   savdo-sanoat   shirkatlari
hisobotlarida   ishchilarning   ekspluatasiya   qilinishi   darajalari,   ularning   hayotlari
ishlab chiqarish jarohatlaridan himoya qilinmaganligi bayon qilingan. 
Turkistonda   ishlab   chiqarish   kuchlarining   rivojlanishi   jarayonidagi
ijtimoiyiqtisodiy   ehtiyojlar,   malakali   ishchilarning   jarohatlanish   xavfi   chor
ma’murlarini   fuqoralar   uchun   shifoxonalar   ochish   haqida   o‘ylashga   majbur   etdi.
Biroq,   o‘lka   bosib   olinganiga   30-yildan   oshganligiga   qaramasdan,   faqat
Samarqand   1870-yil,   Kattaqo‘rg‘on   1873-yillarda   o‘rtamiyona   shifoxonalar
ochildi,   xolos 46
.   Ular   ishchilarning   ijtimoiy   hayotida   deyarli   o‘zgarish   yasay
olmadi.   «Zavodlarimizda   ishchilarning   yotib   davolanishi   u   yoqda   tursin,-deb
yozadi   o‘sha   vaqtdagi   matbuot,   hatto   dastlabki   yordam   va   qatnab   davolanishi
uchun   ham   sharoit   yaratilmagan.   Qisqasi,   bizning   zavodlarda   tibbiy   yordam
ko‘rsatish  butunlay yo‘q desa ham  bo‘ladi» 47
. Viloyatda bozor  munosabatlarining
rivojlanishi daromadning oshib borishiga samarali ta’sir ko‘rsatishiga qaramasdan
ijtimoiy   ehtiyojlar   uchun   juda   oz   mablag‘   ajratilgan.   Masalan,   1903-yilga   kelib
sog‘liqni   saqlash   sohasiga   Samarqand   viloyatida   aholi   jon   boshiga   11   kopeyek
ajratilgan 48
.   Bu   Rossiya   imperiyasining   cheka   o‘lkalarda   olib   borgan
mustamlakachilik   siyosatining   yorqin   namunasi   edi.   Rossiya   imperiyasi
ma’murlari mahalliy mehnatkashlarga nisbatan mustamlakachilik siyosatini tobora
avj oldirdilar. O‘lkada ishchilar asosan bajargan ishlariga qarab emas, balki milliy
kelib   chiqishlariga   qarab   haq   olishgan.   Masalan,   zavodlarda   rus   mashinistlari   va
45
 Акопов Н.А. Положение рабочих и состояние заработной платы в хлопкоочистительной промышленности
до   Октябрьской   Социалистической   революции.   Сб.науч.   исслед.   работ.   Ташкентского   текстильного
института. Вып.8.Т.1959.-С.169.
46
  Махмудов   М.   Становление   и   развитие   медицины   и   здравоохранения   в   Средний   Азии.   Автореф.
дисс.док.ист. наук.-Ташкент. 1991.-С.18.
47
 Туркестанские ведомости.-Тошкент.1902. М.90, 10 ноябрь.
48
 Язмин И.Я. Врачебное дело в Азиатской России//в кн: «Азиатская Россия». –СПб.1914.-с.93
25 ustalariga   kuniga   o‘rtacha   3   rubl   to‘lasa,   xuddi   shunday   ishlarini   bajargan
o‘zbeklarga 1 rubl 99 kopeyek to‘langan 49
. Yuqorida bayon qilinganidek, mahalliy
ishchilarga   malakasiz   degan   bahonada   kam   to‘lanadigan   ish   haqi   kamaytirilgan.
1895-yil   ba’zi   korxonalarda   malakali   ishchilarning   oyligi   malakasiz   ishchilarga
nisbatan 4,7 baravar ko‘p bo‘lgan 50
. Bu ko‘rsatkich keyingi yillarda ham saqlanib
qolgan.   Agar   mashinist   1900-yil   oyiga   o‘rtacha   100   rubl   ish   haqi   olgan   bo‘lsa,
1916-yili   u   120   rublga   yetgan,   ya’ni   uning   ish   haqi   16   yil   ichida   20%   oshgan.
Yukchilarning   ish   haqi   esa   13   rubldan   20   rublga   ko‘paygan.   Ko‘rinib   turibdiki,
malakasiz   ishchilarning   mehnati   nihoyatda   og‘ir   va   Ayni   paytda   qadrsiz   bo‘lgan.
Ish   haqlarining   ma’lum   darajada   oshib   borishi   esa   korxonalar   egalarining   o‘z
ishchilariga   g‘amxo‘rlik   qilishlari   emas,   balki   pulning   qadrsizlanib   ishchilarning
turmush darajasi og‘irlashayotganligida edi.
XULOSA
Rus   savdo-sanoat   kapitalining   kirib   kelishi,   o‘lkada   mayda   tovar   ishlab
chiqaruvchilar   mehnatini   umumlashtirishga   qishloqlarda   ijtimoiy   tabaqalanishga,
ishlab   chiqarish   vositalaridan   mahrum   bo‘lgan   dehqonlarning   katta   qismining
49
 Вяткин М.Социально-экономическое развитие Средней Азии.-с.244.
50
 Акопов Н.А. Положение рабочих и состояние заработной плати в хлопкоочистительной промышленности
до октябрьской социалистической революции….С.169
26 proletarlashishiga,   qishloq   xo‘jaligining   paxtachilikdan   boshqa   tarmoqlari
mahsulotlarini   ham   tovarga   aylantirish   jarayonini   tezlashtirishga   doir   bir   qator
tadbirlarni   amalga   oshirgan   bo‘lsada,   qishloq   xo‘jaligini   yalpi   rivojlantirish   va
sanoat   ishlab   chiqarishni   talab   darajasiga   ko‘tarish   bo‘yicha   tub   burilish   yasay
olmadi. Ayni paytda qishloq va ovullarda ijtimoiy tabaqalanish jarayoni kuchayib,
yerlarning   katta   qismini   mulkdorlar   qo‘lida   to‘planishi   yersiz   dehqonlarning
ko‘payishiga  va yollanma mehnat  qiluvchilar  sonining oshib  borishiga  olib keldi.
O‘lkada sanoat ishlab chiqarishning o‘ziga xos xususiyatlaridan biri shundan
iborat ediki, uning yetakchi tarmoqlari paxta tozalash, jun yuvish, ipak quritish va
o‘rash,   konchilik,   yog‘   tayyorlash   zavodlarida   tayyorlangan   mahsulotlar   asosan
chetga chiqarilgan. Ichki bozor uchun asosan oziq-ovqat, sovun, un, metalni qayta
ishlash,   pivo,   aroq,   konchilik   sanoati   kabi   korxonalarning   mahsulotlari
yetishtirilgan. Bu mahsulotlar ikkinchi darajali ahamiyatga ega edi. 
Rossiya   imperiyasi   o‘lkada   sanoat   tarmoqlarini   rivojlantirmaslik,   viloyat
iqtisodiyotiga  yakka   hukmronlik  qilish   maqsadida,   bu   yerga   chet   el   kapitali   kirib
kelishiga   imkoni   boricha   to‘sqinlik   qildi.   Biroq,   uddaburon   chet   el   kapitalistlari
Rossiyaning   reaksion   va   chalkash   qonunlarini   chetlab   o‘tishga   yo‘l   topdilar,
ularning   ba’zilari   esa   rus   banklari   orqali   Samarqand   viloyati   sanoat   ishlab
chiqarishga kapital qo‘yishga erishdilar. 
O‘lkada   sanoat   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   milliy   burjuaziya   va
proletariatning   shakllanishi   jarayonini   tezlashtira   olmadi.   Oqibatda,   milliy
burjuaziya   o‘sib   borishiga   qaramasdan,   u   viloyat   iqtimodiyoti   va   siyosatida
yetakchi   rol   o‘ynay   olmadi.   Buning   asosiy   sababi,   milliy   burjuaziyaning
manfaatlari va taqdiri, Rossiya moliya va sanoat kapitali bilan bog‘liqligi va unga
47  qaramligida   edi.  Milliy  burjuaziyaning   rus   burjuaziyasi  bilan  hamkorligi  unda
viloyat   proletariatiga   nisbatan   reaksion   eksplutatorlik   psixologiyasini   kuchaytirdi.
Turkistonda   sanoat   ishlab   chiqarishning   vujudga   kelishi   va   rivojlanishi
viloyat   xalqlarining   ijtimoiy-iqtisodiy   hayot   tarziga   va   ma’naviy   dunyoqarishiga
ham   jiddiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Rossiya   imperiyasining   mustamlakachilik   siyosati
27 viloyat   mehnatkashlari   boshiga   katta   musibatlar   keltirish,   ular   orasida   ijtimoiy
tabaqalanishni   kuchaytirishi   bilan   bir   qatorda   xalq   xo‘jaligining   rivojlanishiga
jiddiy turtki berdi. 
Shunday   qilib,   rus   va   chet   ellar   burjuaziyasi   viloyatda   sanoat   ishlab
chiqarish   mnosabatlarining   rivojlanishiga   turtki   berib,   tarixiy   jihatdan   progressiv
rol   o‘ynagan   bo‘lsada,   biroq   u   nihoyatda   chegaralangan   xarakterga   ega   edi.   Rus
burjuaziyasi   o‘z   zimmasidagi   vazifani   nihoyatda   to‘porilik,   o‘zboshimchalik   va
reaksion   usullar   bilan   bajardi.   U   viloyatni   idora   qilishda   tanlangan   yo‘lining   o‘zi
uchun   ham,   jamiyat   a’zolarining   ijtimoiy-iqtisodiy,   ma’naviy   hayoti   uchun   ham
halokatli   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin   ekanligini   sezishga   qodir   emas   edi.   Sovetlar
hukmronligi   davrida   xususiy   mulkka,   tadbirkorlikka   qarshi   harakat   kuchayib,
asrlar   davomida   shakllanib   kelgan   bozor   munosabatlari   cheklab   qo‘yildi.   Yangi
hukumat o‘zining dastlabki kunlaridanoq bank, sanoat, transport tarmoqlari, portlar
va   boshqa   yetakchi   tamoqlarni   milliylashtirdi.   Sovetlarning   ma’muriy
buyruqbozlik   siyosati   bozor   munosabatlarini   cheklab   qo‘ygan  bo‘lsada,   biroq  uni
butunlay tugata olmadi. Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   bozor
munosabatlarini   rivojlantirishga,   kishilarning   erkin   mehnat   qilishlariga,   ularning
o‘z imkoniyatlaridan keng foydalanishlariga zarur sharoitlar yaratildi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
I O‘zbekiston Respublikasi prezidentining asarlari
28 1. Mirziyoyev,   Shavkat   Miromonovich.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   kat’iyat
bilan davom  zttirib, yangi bosqichga  ko‘taramiz. - Toshkent:  «Uzbekiston»
NMIU, 2017.
2. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –   Toshkent:
Ma’naviyat,   2008.   –   B.30. Алексеева   И . В .   Агония   Сердечного   согласия :
Царизм ,  буржуазия   и   их   союзники   по   Антанте .  1914 – 1917. Л., 1990.
II ASAOSIY ADABIYOTLAR
3. Акопов   Н.А.   Положение   рабочих   и   состояние   заработной   платы   в
хлопкоочистительной   промышленности   до   Октябрьской
Социалистической   революции.   Сб.науч.   исслед.   работ.   Ташкентского
текстильного института. Вып.8.Т.1959.
4. Аминов   А.,Бобоходжаев   А.   Экономическое   и   политическое
присоединение Средней Азии к России. Ташкент: Узбекистан, 1966.
5. Аминов   А.М.   Экономическое   развитие   Средней   Азии   (колониальный
период). Ташкент, Госиздат УзССР, 1959.
6. Антипин   В.А.   Закаспийская   военная   железная   дорога   (1880-1898).
Исторический очерк. Путеводитель по Туркестану. – СПб, 1903.
7. Арендаренко   Г.   Зеравшанские   заметки   //   Туркестанский   сборник.
Ташкент, 1908. Т.458.
8. Арендаренко Г. Из Самарканда // Туркестанский сборник. СПб., 1880.
9. Ахмаджонова З.К. Железнодорожное  строительство в Средней Азии и
Казахстане. – Ташкент, «Фан», 1984,
10. Ахмаджонова   З.К.   К   истории   строительства   железных   дорог   Средней
Азии (1880-1917). Ташкент, 1965.
11. Ваҳобов М. Ўзбек социалистик миллати. Тошкент. Ўздавнашр. 1960.
12. Вексельман М.И. К вопросу о проникновении иностранного капитала в
экономику   Средней   Азии   до   первой   мировой   войны.//   Общественные
наука в Узбекистане. 1961.
29 13. Вирский   М.   Хлопководства   и   хлопковая   промышленность   в
Самаркандской   области.   Туркестанский   сборник.   Т.   527,-Тошкент.
1909. 49
14. Вирский   Н.   Виноградарство   в   Самаркандском   уезде   //   Туркестанский
сборник. Ташкент, 1907. Т.433.
15. Гиндин   И.Ф.   Государственный   банк   и   экономическая   политика
царского правительствы. –М.Госфиниздат. 1960.
16. Гребенкин   А.Д.   Узбеки   и   таджики   //   Туркестанский   сборник.   СПб.,
187375. Т.81.
III QO‘SHIMCHA ADABIYOTLAR
17. Гулшанбаров   С.И.   Экономический   обзор   Туркестанского   района.   Ч.II.
Сооружение дороги и ее работа. – Асхабат, 1913.
18. Ғаффоров   Ш.С.   Тарих   ва   тақдир:   Россия   импeриясидан   Туркистонга
кўчирилганлар:   (XIX   асрнинг   иккинчи   ярми   –   XX   аср   бош.)   Тошкeнт
«ФАН» нашрие}ти, 2006.
19. Ғаффоров Ш.С. Мустамлака даврида Самарқандда бошқарув тизими ва
саноат ишлаб чиқаришнинг шаклланиши.  Самарқанд, 2011.
20. Дмитрев–Мамонов   А.И.   Путеводитель   по   Туркестану   и   железных
дорога Среднеазиатский и Ташкентский. Изд. 8-е,-СПб. 1915.
30

turkistonda bank ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский