Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 138.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 25 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Mehriddin Erkinov

Ro'yxatga olish sanasi 21 Yanvar 2025

3 Sotish

Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati va uning oqibatlari

Sotib olish
Mavzu:  Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati va uning oqibati
Mun darija
Kirish ………………………………………………………….…………………2-4
Asosiy qism: 
1.Turkistonda milliy istiqlolchilik harakatining vujudga kelish sabablari…….....5-8
2.   Farg’ona   vodiysida   sovet   hokimiyatiga   qarshi   qurolli   qarshilik   harakatining
boshlanishi………………………………………………………………..……..9-13
3.   Buxoro amirligi va Xiva xonligida sovet hokimiyati va bolsheviklar partiyasiga
qarshi   qurolli   harakatning   o’ziga   xos   xususiyatlari………………….……..…..14-
19
Dars ishlanma …………………………………………………..…………….20-21
Xulosa …………………………………………………………………………21-22
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Ilovalar
1 KIRISH 
Mavzusining dolzarbligi.   O’zbekiston o’z milliy mustaqilligini qo’lga kiritgunga
qadar   yozilgan   sho’ro   davri   tarixi   kitoblarida   nafaqat   bir   necha   ming   yillik
o’tmishimiz,   balki   XX   asr   tariximiz   ham   tubdan   o’zgartirilib,   mohiyatan   buzilib
hukmron   mafkuraga   moslashtirilib   bayon   qilindi.   Natijada   xalqning   o’z
o’tmishidan   begonasirashi,   avlodning   o’z   ajdodini   tushinmasligi   yoki
yo’qlamasligi,   boshqa   millatlarni   najotkor   sanab,   ajdodlaridan   tonishi   singari
salbiy   kayfiyat   vujudga   keldi.   Tarix   fani   milliy   iftixor   va   ibrat   manbai,   ulug’
murabbiy   emas,   mag’rur   va   hamjihatli   millatning   boshini   egib   qo’yish   vositasiga
aylantirildi. 1
  Holbuki   mamlakatimiz   birinchi     Prezidenti   I.A.   Karimov   haqqoniy
takidlaganidek “Ma’naviyatni tiklashi, tug’ilib o’sgan yurtida o’zini boshqalardan
kam sezmay,  boshini  baland ko’tarib yurishi uchun insonga albatta, tarixiy xotira
kerak” 2
  Mana   shu   xotirani   mumkin   qadar   to’liq   tiklash,   xalq   g’ururini   ko’tarish,
uning o’zligini  anglashiga  turtki  berish  uchun.  O’zbekiston  Respublikasi  Birinchi
Prezidenti   o’zi   tashabbusi   bilan   chiqdi   va   yurtimiz   tarixishunos,   jamiyatshunos
olimlari   oldiga   ma’suliyatli   vazifani   qo’ydi.   Yurtboshimiz   o’zining   “Tarixiy
xotirasiz   kelajak   yo’q”   asarida   jumladan   shunday   dedi:   “Modomiki,   o’z   tarixini
bilgan,   undan   ruhiy   quvvat   oladigan   xalqni   yengib   bo’lmas   ekan   biz   haqqoniy
tariximizni   tiklashimiz,   xalqimizni   millatimizni   ana   shu   tarix   bilan
qurollantirishimiz   zarur.   Tarix   bilan   qurollantirish,   yana   bir   bor   qurollantirish
zarur” 3
  Chorizm   Turkiston   o’lkasida   qattiqqo’llik   bilan   mustamlakachilik   zulmi
siyosatini   olib   borgan   bo’lsada,   tub   yerli   aholining   tarixi,   tili,   dini,   uf-odati,
madaniyati   kabilariga   sho’rolarday   hukum   va   tazyiq   o’tkazmagan   edi.   Sho’rolar
qisqa   muddat   ichida   Turkiston   xalqlarining   milliy   davlatchiligiga   barham   berdi,
1
  Jo’rayev N. “O’zbekiston tarixi” Toshkent “Sharq” nashriyoti matbuodda konserni bosh tahriryoti 2011y 3- bet
2
 Karimov I. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. Toshkent “Sharq” nashriyot matbaa konserni bosh tahririyati. 1998y 8-
bet
3
  Karimov I. Tarixiy xotirasiz  kelajak  yo’q. Toshkent  “Sharq” nashriyot matbbaa konserni  bosh tahririyati  1998 y
24-25 betlar.
2 tarixidan   mahrum   qildi,   dinini   taqiqlab   qo’ydi.   Tiliga   kishan   soldi,   madaniyat   va
ma’naviyatini haqorat qildi. Bularning barchasi aniq reja asosida amalga oshirildi.
Xullas   sho’rolar   davrida   Markaziy   Osiyoning   eng   yirik   millatlaridan   bo’lgan
o’zbeklar   millat   sifatida   halokat   yoqasiga   kelib   qoldilar. 4
  O’zbekiston
mustaqillikka   erishgan   kundan   boshlab   tariximizga   bo’lgan   munosabat   tubdan
o’zgarib,   sovet   davrida   nato’g’ri   baho   berilgan   yoki   yuzaki   ko’rib,   chiqilgan
masalalarga jiddiy ilmiy yondashuv kuchaydi. Ayniqsa, O’zbekiston Respublikasi
vazirlar Mahkamasining 1998 yil 27 iyuldadagi “O’z RFA tarix instituni faoliyatini
takomillashtirish haqidagi qaroridan so’ng haqqoniy tarixni yaratish, bu jarayonda
birlamchi   manbalarga   asosiy   e’tibor   berish,   qo’yilgan   muammoni   soha
mutahassislari   tamonidan   hal   etilishi,   mavjud   muammolar   yechimini   kutayotgan
muammolar   talayginaligi”   ana   shunday   masalalardan   biri. 5
  E’tiboringizga   havola
etilayotgan   loyiha   ishi   mana   shu   talab   va   ehtiyojdan   kelib   chiqib   yaratildi.   Unda
Turkistonda sho’rolar mustamlakachiligining o’rnatilishi, o’lka xalqlarining milliy
istiqlol   va   ozodlik   uchun   kurashi,   tarixiy   vaziyati,   sho’rolar   istibdodining
o’rnatilishi, ularning asl mohiyatini ochib berishga harakat qilindi. Albatta hozirga
qadar   o’zbek   tarixnavisligi   va   tarixshunosligida   Turkiston   muxtoriyati   voqiyalari
ancha   o’rganilgan.   Bu   davrning   murakkab   zidiyatlari,   qarama-qarshiliklarga   to’la
voqiyalar tadqiq va taxlil etilgan. 
Tadqiqot   obyekti   va   predmeti.   Turkistonda   sho’rolar   mustamlakaachilik
istibdodining   o’rnatilishi.   O’lka   xalqlarning   milliy   istiqlol   va   ozodlik   uchun
bo’lgan 1917-1930 yillar kurashi tadqiqot obekti sifatida tanlab olingan. 
Tadqiqotning   maqsadi.   Loyihaning   asosiy   maqsadi   Turkistonda   sho’rolar
mustamlakachilik   istibdodining   o’rnatilganligini   o’lka   xalqlarining   milliy   istiqlol
va   ozodlik   uchun   kurashlari   asosida,   haqqoniy   manbalar   yordamida   tadqiq
qilishdan iborat. 
4
 Jo’rayev N. “O’zbekiston tarixi” “Sharq” nashriyoti-matbaa konserni bosh tahririyati 1998 yil 8-bet
5
 Eshov B. “O’zbekistonda davlat va boshqaruv tarixi” “Yangi avlod”, 2012 yil 3-bet
3 Tadqiqot   mavzusi   bo’yicha   adabiyotlar   sharhi.   Turkistonda   sho’rolar
mustamlakachilik   istibdodining   o’rnatilishi   o’lka   xalqlarining   milliy   istoiqlol   va
ozodligining   kurashi   mavzusi   mustamlakachilik   davrida   O’zbekiston   tarixi
haqqoniy   yoritilmagan.   Faqatgina   tarixi   bir   tamonlama   yoritib   berilgan   bu
muammoning   ayrim   qirralari   qisman   o’rganilib   chiqilgan.   O’zbekiston
Respublikasi   Birinchi   Prizidenti   I.Karimov   “Turkiston”   gazetasi   muxbirining
savollariga   bergan   javoblarida   mustabid   sovet   tuzimi   davriga   munosabat   bildirar
ekan: “Biz shu paytgacha ko’proq eski tuzimni tanqid qilish, uni inkor etish bilan
band   bo’ldik.   Albatta   boshimizdan   kechirgan   mudhish   va   mustabid   turmushning
bugungi   asoratlarini   anglab   yetish,   yo’limizni   to’g’ri   belgilab   ola   bilish   bu
istiqolning   dastlabki   yillarida   biz   uchun   albatta   zarur   edi.   Ammo   faqat   o’tmishni
yozg’irish, inkor etish bilan uzoqqa borib bo’lmaydi. 6
 
6
  Karimov I.A. “O’z kelajagimizni o’z qo’limiz bilan qurmoqdamiz” “Turkiston” 1999 yil 2-fevral. 14-bet.
4 I. Turkistonda milliy istiqlolchilik harakatining vujudga kelish
sabablari. 
              Turkistonda   oktabr   to’ntarishidan   keyin   sodir   bo’lgan   voqealar   jarayoni
shuni   ko’rsatadiki,   bolsheviklar   o’rnatgan   sovet   rejimi   o’lka   xalqlariga   nafaqat
mustaqillik, hatto milliy muxtoriyatni ham ravo ko’rmadi. Mustaqillik osonlikcha
qo’lga   kiritilmasligini   tushunib   yetgan   milliy   vatanparvarlar   ko’lga   qurol   olib,
bolsheviklar   va   bosqinchi   qizil   armiyaga   qarshi   istiqlolchilik   harakatini   boshlab
yubordilar.   Sovet   rejimi   va   kommunistik   mafkura   hukmronligi   yillarida   ularga
"bosmachi"   deb   noxaq   tamg’a   bosildi.   Ushbu   o’rinda   "bosmachi"   so’zining
mohiyati   xususida   to’xtalmasdan   o’tib   bo’lmaydi.   "Bosmachi"   so’zi   aslida
"bosmoq"   fe`lidan   olingan.   Aslini   olganda   Farg’ona   vodiysida,   umuman,   butun
Turkiston   xududida   podsho   va   sovetlar   Rossiyasi   bolsheviklarga   qarshi   qurolli
kurash   olib   borgan   turkistonliklar   o’zlarini   "bosmachilar"   deb   atashmagan.
"Bosmachi"   deb   xalq   o’rtasida   harbiy   sohaga   aloqasi   bo’lmagan   jinoyatchi
unsurlar,   "o’g’ri"   va   "bezorilar   to’dasi"   tushunilgan.   Shu   bilan   birga   birovlarning
yurtini   bosib   olgan   bosqinchilarni   ham   "bosmachilar"   deb   atash   mantiqan   to’g’ri
keladi.   Bu   harakat   xaqida   so’z   yuritilgan   1918—1919   yillarning   o’rtalarigacha
bo’lgan   davrga   tegishli   arxiv   hujjatlarida   ham   "bosmachi"   so’zi   uchramaydi.   Bu
xujjatlarda "qaroqchi" ( разбойник ), "shayka",  juda bo’lmasa "bosqinchi" (bandit)
iboralari   qo’llanilgan.   1919-yilning   o’rtalaridan   boshlab   avval   sovet   vaqtli
matbuotida, keyinchalik esa ayrim rasmiy xujjatlarda "bosmachi" iborasini qo’llash
boshlangan.   "Bosmachi"   va   "bosmachilik"   iboralari   milliy   ozodlik   harakatining
mohiyatini   pasaytirish,   ajdodlarimizning   Rossiya   zulmi   va   bolsheviklar
hukmronligiga   qarshi   olib   borgan   qonli   kurashlarini   xaspo’shlash   uchun   buyuk
davlatchi   -   shovinistlar   tomonidan   o’ylab   topildi   va   "banditlik",   "qaroqchilik"
so’zlari bilan asossiz ravishda bir qatorga qo’yildi. Kommunizm mafkurachilari va
ularning maddohlari xatto 1917 yilgacha bo’lgan milliy ozodlik harakatlarini ham
ko’p   xollarda   shu   atama   bilan   nomladilar.   Xayriyatki,   O’zbekiston   Respublikasi
5 mustaqillikka   erishgach,   "bosmachi"   yorlig’i   yopishtirilgan   ota-bobolarimizning
muborak   nomlari   istiqlolchilar   sifatida   namoyon   bo’ldi.   Istiqlolchilik   harakati
"Turkiston   muxtoriyati   tor-mor   qilinishi   bilan   boshlanganligi"   deyarli   barcha
tarixchilarning   asarlarida   e`tirof   qilinadi.   Aslini   olganda,   muxtoriyat   hukumati
ag’darib tashlanmaganida ham yoki bu hukumat xatto mutlaqo bo’lmaganida ham
istiqlolchilik   harakatining   vujudga   kelishi   tabiiy   bir   hol   edi.   Zotan,   bu   davrda
Turkistonda vujudga kelgan ijtimoiy — siyosiy  vaziyat  istiqlolchilik harakatining
boshlanishini   muqarrar   qilib   qiygan   edi.   Chunki   Turkistonda   istiqlolchilik
harakatining   boshlanishi   uchun   muxtoriyatning   tor   —   mor   qilinishi   bilan   birga
boshqa   bir   qator   jiddiy   sabablar   ham   mavjud   edi.   Birinchidan,   1917   yilda   sodir
bo’lgan   oktabr   to’ntarishi   va   buning   natijasida   hokimiyatni   qo’lga   kiritgan
bolsheviklar   tomonidan   ilgari   surilgan   kommunistik   mafkura   Turkiston   xalqlari
uchun   mutlaqo   yot   tushuncha   edi.   Mahalliy   aholi   bu   g’oyani   avval   boshdanoq
o’ziga   singdira   olmadi   va   unga   qarshi   turdi.   Ikkinchidan,   sovet   hukumati
o’rnatilgan   dastlabki   kundanoq   hokimiyatni   boshqarishga   mahalliy   xalq   vakillari
jalb   qilinmadi,   ularning   milliy   g’ururi,   xaq   huquqi   inkor   qilindi.   Turkistonda
o’rnatilgan bolsheviklar tuzumi chor Rossiyasi mustamlakachiligining yangi shakli
ekanligi isha dastlabki kunlardanoq oshkor bo’lgan edi. Uchinchidan, yangi tuzum
o’rnatilgan   kundanoq   mahalliy   xalqning   asrlar   davomida   shakllangan   urf   —
odatlari,   milliy   qadriyatlari   toptaldi.   Qozi   sudlovi   bekor   qilindi   vaqf   erlari   tortib
olindi,   mulkchilikning   barcha   shakliga   chek   qiyildi.   Turkiston   Muxtoriyatining
tugatilishi istiqlolchilik harakatining butun Farg’ona vodiysida ommaviy ravishda
boshlanishiga   bir   turtki   vazifasini   o’tadi,   xolos.   Rossiya   imperiyasining
mustamlakachilik   zulmi   ostida   ezilib   kelgan   farg’onaliklar   Turkistonda   birinchi
bilib   bolsheviklar   rejimiga   qarshi   qurolli   kurashga   otlandilar.   Shu   tariqa,
Turkistonda sovet hokimiyati va bolshevikcha rejimga qarshi istiqlolchilik harakati
1918 yil fevral oyining oxirlarida boshlangan edi. Istiqlolchilik harakatining asosiy
harakatlantiruvchi   kuchi   dehqonlar,   chorikorlar,   mardikorlar,   hunarmandlar   va
kosiblar   edi.   Turkiston   respublikasi   rahbarlaridan   birining   e`tirof   etishicha,
istiqlolchilik   harakatida   asosan   dehqonlar   va   hunarmandlar   qatnashdi.   Ularga
6 shahar   axolisining   aksariyat   qismi:   o’ziga   to’q   badavlat   oilalarniig   vakillari,
savdogarlar, islom dini arboblari hamda ba`zi boylar qo’shildi. Istiqlolchilar safida
oq-qorani tushungan savodxon kishilar — ziyolilar ham ko’pchilikni tashkil qilardi
va   ular   jadidlar   orasidan   ajralib   chiqqan   Turkiston   munavvarlari   va   muborizlari
edi.   Bir   so’z   bilan   aytganda,   istiqlolchilar   safida   xalqning   barcha   tabaqasiga
mansub   kishilar   bor   edi.   Dastlabki   istiqlolchi   guruhlarning   tashkil   topishi   Kichik
va  Katta   Ergashlarning   nomlari   bilan   bog’liqdir.   Turkiston   Muxtoriyati   hukumati
qishiniga boshchilik  qo’lgan Kichik Ergash  qo’rboshi  1918 yil  19 — 21 fevralda
Qo’qon   shahrida   qizil   askarlarga   qarshi   bo’lgan   "ikki   kunlik   urush   natijasida
mag’lubiyatga uchradi, uning 2.000 kishilik armiyasidan omon qolgan ikki yuzga
yaqin   kishi   Kichik   Ergash   rahbarligida   Qo’qon   uyezdidagi   Bachqir   qishlog’iga
(Qo’qondan   18   chaqirim   shimoli   —   sharq   tomonda)   jang   bilan   chekinishdi".
O’zining   kindik   qoni   to’kilgan   Bachqir   qishlog’ida   Kichik   Ergash   yigitlari   bilan
qal`a   shaklida   istehkom   qurib,   mustahkam   o’rnashib   oldi.   26-33   fevral   kuni
Bachqirga 5 ta qizil gvardiyachilar otryadi va dashnoqlar drujinasi hujum qilishdi.
27 fevralda bo’lgan janglarning birida Kichik Ergash shaxid bilgach, uning o’rniga
Katta   Ergash   qo’rboshi   Farg’ona   vodiysida   bolsheviklarning   mustamlakachilik
tartibiga qarshi kurash boshladi. Sovet hokimiyati va bolsheviklarga qarshi  milliy
istiqlol harakatini tashkil qilish endi uning zimmasiga tushadi. 1918 yil mart oyiga
kelib   Farg’ona   vodiysida   bir-biridan   mustaqil   ravishda   40   dan   ortiq   qo’rboshi
dastalari faoliyat ko’rsatardi. Madaminbek Skobelev uezdida, Shermuhammadbek
va Nurmuhammadbek Marg’ilon atroflarida, Omon Polvon, Qobul, Sotiboldi Qozi
va   Rahmonqul   Namangan   uezdida,   Parpi   qo’rboshi   Andijon   shahri   atrofida,
eshmat   qo’rboshi   Qo’qonning   Buvayda   qishlog’ida,   Umar   Choli   Urganji
qishlog’ida,   Jonibek   Qozi   O’zgan   tomonda,   Muhiddinbek   Novqatda   harakat
qilmoqda   edi.   Bu   tarqoq   holda   bo’lgan   istiqlolchilik   harakatini   yagona
qimondonlikka   biysundirish   va   birgalikda   harakat   qilish   maqsadida   "Sho’roi
Islomiya" va "Sho’roi  Ulamo" tashkilotlari  a`zolarining tashabbusi  bilan 1918 yil
mart   oyining   oxirida   Bachqir   qishlog’ida   Farg’onadagi   butun   qo’rboshilarning
birinchi   qurultoyi   chaqirildi.   Unda   40   dan   ortiq   yirik   qo’rboshilar   qatnashdi.
7 Farg’ona   vodiysidagi   istiqlolchilik   harakatining   boshlig’i   qilib   Katta   Ergash
saylandi va unga butun musulmon qishinlarining Oliy bosh qimondoni - "Amir al
muslimin"   unvoni   berildi.   Katta   Ergash   qo’rboshining   irinbosarlari   qilib
Madaminbek   va   Shermuhammadbek   tayinlandi.   Umuman   olganda,   Farg’ona
vodiysida   1918   yilning   o’rtalariga   kelib,   taxmiian   yuzga   yaqin   qo’rboshilar   o’z
dastalari bilan qizil armiya qismlariga qarshi kurash olib bormoqda edi.  
8 II. Farg’ona vodiysida sovet hokimiyatiga qarshi qurolli qarshilik
harakatining boshlanishi 
      Bolsheviklar   tomonidan   Petrogradda   amalga   oshirilgan   Oktabr   davlat
to‘ntarishi   Turkiston   xalqlarining,   shu   jumladan,   Farg‘ona   vodiysi   aholisining
ozodlik   va   mustaqillikka   erishish   to‘g‘risidagi   umidlarini   oqlamadi.   Rossiyadagi
bolsheviklar   hukumatining   rahbarlari   Lenin   va   Stalin   tomonidan   xalqlarning   o‘z
taqdirini   o‘zi   belgilash   huquqi   haqidagi   e’lon   qilingan   dabdabali   deklaratsiyalar
amalda   bir   parcha   qog‘ozdan   iborat   quruq   tashviqot   bo‘lib   chiqdi.
Mustamlakachilik   zulmi   ostida   ezilib   yotgan   xalqlar   demokratik   va   gumanistik
prinsiplarga asoslangan milliy davlatchilikni qurish o‘rniga bu yerda amalda qizil
diktatura tomonidan sinfiy-partiyaviy prinsip qo‘llanildi. V.I.Lenin hukumati sobiq
Rossiya imperiyasining milliy o‘lkalarida vujudga kelgan Davlat ko‘rinishlarining
barcha turlarini qonunsiz deb topdi va bu davlatlar burjua-millatchi hukumati deb
e’lon qilindi hamda harbiy kuch yordamida zo‘ravonlik bilan bostirildi. Turkiston
o‘lka musulmonlarining Qo‘qon shahrida bo‘lgan favqulodda IV qurultoyida 1917
yil 28 noyabrda Turkiston Muxtoriyati hukumati tashkil topdi va Turkiston Millat
Majlisi   tuzildi.   Afsuski,   oradan   uch   oy   o‘tar-o‘tmas,   Turkiston   Muxtoriyati
hukumati   ham   yuqorida   aytilgan   qismatga   duchor   bo‘ldi.   Bolsheviklar   va   so‘l
eserlar   boshqargan   Turkiston   Sovnarkomi   va   Toshkent   Soveti   uni   qonga   botirdi.
Oradan   chorakam   bir   asrcha   vaqt   o‘tgan   bo‘lsada,   Qo‘qonda   sovet   qo‘shinlari
tomonidan amalga oshirilgan qirg‘in-barotni bugungi kunga kelib hech qanday vaj
bilan oqlab bo‘lmaydi. “Turkistonning eng tarixiy va buyuk savdo shahri” bo‘lgan,
asosan   shoirlar,   hunarmand   va   savdogarlar   yurti   hamda   sobiq   xonlik   poytaxti
bo‘lgan   “Ho‘qandi   latif”   o‘rnida   kuyib   kul   bo‘lgan   xarobalarning   mung‘ayib
turishi,   o‘n   mingga   yaqin   kishining   o‘ldirilishi,   boz   ustiga   yana   o‘n   minglab
odamlarning boshpanasiz, oziq-ovqat va kiyim-kechaksiz qolishi, tinch aholi ustiga
o‘sha   1918   yil   fevralida   yondiruvchi   snaryadlarning   otilishi,   kommunistlar   10
partiyasi   tomonidan   sobiq   Rossiya   imperiyasining   chekka   o‘lkalarida   lenincha
9 stalincha   milliy  siyosatning   amalga  oshirilishi   qizil   imperiyaning   dastlabki   xuruji
edi. Buni Turkistonning o‘sha davrdagi partiya va davlat arboblari T. Risqulov, I.
Xidiraliev, N.To‘raqulov, Q.Otaboev, A.Rahimboev, G.Safarov va D.I.Manjaralar
ham   tan   olishgan   edi.   Farg‘onadagi   musulmon   aholisining   qo‘llab-quvvatlashiga
tayangan   istiqlolchi   dastalari   harbiy   harakatlarini   faollashtirdilar.   Ular   qizil
askarlar   joylashgan   shaharlar,   aholi   punktlari,   ob’yektlar,   temir   yo‘l   stansiyalari,
neft   va   ko‘mir   konlariga   to‘satdan   hujumlar   uyushtirishardi.   Istiqlolchilar
dushmanga   qarshi   kurashda   o‘zini   oqlaydigan   barcha   turlaridan   foydalandilar.
Istiqlolchilik   harakatining   avj   olishi   va   uning   qurolli   kuchlarining   shakllanishi
hisobiga harbiy harakatlarning faollashganidan tahlikaga tushgan Farg‘ona viloyati
ishchi,   soldat   va   krestyan   (dehqon)   deputatlari   Sovetining   1918   yil   9   iyuldagi
maxsus   farmoni   bilan   viloyatda   “talon-taroj   va   o‘g‘irliklarga   barham   berish
maqsadida” 7
harbiy   holat   joriy   etildi.   Chunki   Farg‘onadagi   istiqlolchilik   harakati
kuchayib,vodiydagi   sovet   hokimiyatini   tugatishdek   darajaga   ko‘tarilayotgan   edi.
Buni   o‘z   paytida   sovet   partiya   tarixchisi   S.   Muraveyskiy   ham   quyidagicha   tan
olgandi:   “Bosmachilar   (istiqlolchilar   -   S.S.)   bilan   harbiy   jihatdan   kurashish   juda
qiyin   bo‘lmoqda.   Bu   paytda   Marg‘ilon   uezdining   haqiqiy   xo‘jayini
Madaminbekdir.   Bosmachilik   harakati   (istiqlolchilik   harakati-   S.S.)   1918   yil
oxiriga kelib sovet hokimiyatiga katta xavf solib turibdi” 8
. 
   Farg‘ona viloyati harbiy komissari Buravsevning 1918 yil 30 iyulda Turkiston
MIK   nomiga   yuborgan   ma’lumotiga   ko‘ra,   “Qo‘qon   uyezdida   taniqli   qaroqchi
Ergashning shaykasi (Katta Ergash qo‘rboshining guruhi - S.S.) harakat qilmoqda.
Bu   yerga   tashlangan   militsiya   va   qizil   askar   kuchlari   ojizlik   qildi.   Namangandan
zambaraklar   bilan   qo‘shimcha   qizil   askar   qismlari   yuborildi” 9
.   1918   yil   2
sentyabrda   Namangan   uezdining   To‘raqo‘rg‘on   volostidagi   Sharq   qishlog‘ida
qo‘rboshi Katta Ergash o‘zining 2400 yigitdan iborat dastasi  va   qo‘rboshi Qobul
bilan birgalikda Sergeyev boshchiligidagi qizil askarlar otryadi bilan jangga kirdi.
7
  Ражабов   Қ .   Фарғона   водийсидаги   истиқлолчилик   ҳаракати :   моҳияти   ва   асосий   ривожланиш   босқичлари .
Тошкент. Янги нашр. 2015. 89-bet
8
 Муравейский С. (Лопухов В.). Очерки по истории революционного движения в Средней Азии. – С-24.
9
  Ражабов   Қ.   Фарғона   водийсидаги   истиқлолчилик   ҳаракати:   моҳияти   ва   асосий   ривожланиш   босқичлари.
Тошкент. Янги нашр. 2015. 90-bet.
10 To‘p   va   pulemyotlari   bo‘lgan   qizil   askarlar   bu   jangda   mag‘lubiyatga   uchrab,
orqaga   chekindilar 10
.   Arxiv   hujjatlarining   dalolat   berishicha,   Katta   Ergash
qo‘rboshi qo‘l ostida 1918 yil kuzida har birida 20 nafardan 1 800 nafargacha yigit
bo‘lgan   70   nafar   qo‘rboshi   dastasi   harakat   qildi 11
.   Oktabr   oyida   Katta   Ergash
qo‘rboshi qo‘shinida kamida 15 000 kishi bo‘lgan, shu bilan birga uning qo‘shini
tarkibida 2 ta zambarak va 4 ta pulemyot ham bo‘lgan. Katta Ergash qo‘rboshining
yigitlari   qishloqlarda   o‘z   nazoratlarini   joriy   qilishdi.   Farg‘ona   vodiysining   yirik
shaharlariga  eltuvchi   yo‘llar   ham   ular   qo‘lida   edi.  Mana   shunday   vaziyatda   1918
yil kuzida Toshkentdan Turkiston Respublikasi XKS rais V.D.Figelskiy va harbiy
komissar   K.   P.   Osipov   Farg‘ona   viloyatiga   kelishdi.   Figelskiyning   o‘zi   guvohlik
berishicha   Katta   Ergash   qo‘rboshining   istehkomlaridan   biri   joylashgan   Xonobod
qishlog‘i   (Bachqirdan   3,5   chaqirim   shimoli-sharqda)   5   soatlik   jangdan   so‘ng   yer
yuzidan   supurib   tashlandi.   Istehkomdagi   800   mujohiddan   atigi   15   nafari   tirik
qoldi 12
.   Xolxo‘ja   Eshon   guruhi   va   O‘sh   shahri   aholisi   boshiga   bundan   ham   og‘ir
kulfatlar   solindi.   Qizil   askarlar   otryadi   jang   bilan   istiqlolchilarni   shahardan   surib
chiqarishdi.   Eski   shahar   talandi   va   bozorga   o‘t   qo‘yildi.   Qizil   askarlarga
dashnoqlar   otryadi   ham   qo‘shilgach,   “qaytadan   talon-toroj,   zo‘rlash   boshlandi,
hatto bolalarni o‘ldirib,tanasini bo‘laklarga ajratishdi. O‘sh shahrining o’zida 5 kun
davom   etgan   qirg‘in   natijasida   2   000   kishi   halok   bo‘ldi” 13
.   Andijon   shahrida
joylashgan   Salayev   otryadi   Madaminbekning   Eski   Marg‘ilonga   kelganini   eshitib,
bu   shaharni   to‘plardan   o‘qqa   tutib,   butunlay   vayron   qilib   tashladi 14
.
“Dashnoqsutyun” armanilar partiyasining a’zolari dashnoqlar tomonidan Farg‘ona
vodiysida 1918 yilda qilingan xunrezliklar ichida Chust shahridagi fojiali voqealar
alohida   ajralib   turadi.   Namangan   va   Qo‘qondan   yetib   kelgan   va   aksariyati
dashnoqlardan iborat  bo‘lgan qizil armiyachilar otryadi  shahardagi  1500 kishini  -
10
 Ражабов Қ. Фарғона водийсидаги истиқлолчилик ҳаракати: моҳияти ва асосий ривожланиш босқичлари. Т.
“Янги нашр”- 2015. 91-bet.
11
 Хасанов М. Фергана после Кокандских событий (февраль 1918 - март 1919 года). T. Fan va turmush jurnali
1990. С-16.
12
 “Наша газета”, 22 декабрь 1918 г.
13
 Ражабов Қ. Фарғона водийсидаги истиқлолчилик ҳаракати: моҳияти ва асосий ривожланиш босқичлари. Т .
“ Янги   нашр ”- 2015. 91-bet.
14
 O’sha asar. 91-bet.
11 tinch   musulmon   aholisini   so‘yib   tashlashdi.   Dashnoqlar   otryadining   komandiri
ko‘zlari   qonga   to‘lib:   “Biz   bugungi   kunni   xuddi   qimmatbaho   olmosdek   20   oy
kutdik”, - deb ta’kidladi 15
. Qatag‘on bilan birga shaharda ommaviy ravishda talon-
taroj   o‘tkazildi.   Shuning   uchun   ham   “Ulug‘   Turkiston”   ro‘znomasi   armanilarga
nisbatan   nafratini   ochiq   ko‘rsatib,   quyidagilarni   yozgan   edi:   “Turkistonning
boshqa   yerlarida   nechikdir,   ammo   Farg‘onada   armanilarning   harakatini   ko‘rgan
kishi   alarni   Farg‘onag‘a   hokimi   mutlaq   yoxud   Farg‘ona   armani   millatining
hokimiyati   qo‘linda   deb   o‘ylaydi.   Ho‘qand   ispolnitelniy   komitetining   raisida   bir
armanidir” 16
. 1918 yil kuzida Madaminbekning endigina shakllanayotgan armiyasi
Andijon   atrofidagi   janglarda   katta   jasorat   ko‘rsatdi.   Ana   shunday   janglarning
birida   qizil   armiya   jangchilari   o‘z   komandiri   Orlovdan   ajralib   va   170   o‘likni
qoldirib, shaharga qochib kirishdi. Madaminbek bu jangda ikkitadan zambarak va
pulemyot, ancha miqdordagi miltiqni o‘lja oldi. Farg‘onadagi istiqlolchilik harakati
tarixiga   Bozorqo‘rg‘on,   Qo‘qonqishloq,   Oyimqishloq,   So‘zoq   qishlog‘i   fojialari
eng   dahshatlilar   bo‘lib   yozildi.   Sovet   askarlari,   rus   krestyanlari   va   arman
dashnoqlari o‘zaro birgalikda 1918 yilning oxiri va 1919 yilning boshida Farg‘ona
viloyatidagi   bu   to‘rtta   yirik   qishloqni   yer   yuzidan   butunlay   supurib   tashlashdi,
barcha aholi esa qirib tashlandi. Ushbu fojialarda, xususan, Konovalov otryadi juda
mash’um   rol   o‘ynadi 17
.   Istiqlolchilik   harakatiga   umumiy   rahbarlik   1918   yilning
oxiriga kelib Madaminbek qo‘liga o‘tgach, endi Katta Ergash va uning ta’siridagi
ba’zi   yirik   qo‘rboshilar,   xususan,   Xolxo‘ja   Eshon   Madaminbekka   bo‘ysunishdan
bosh tortdilar. Ahvol shu darajaga borib yetdiki, 1919 yil 14 aprelda «Isfara yonida
Madaminbek   va   Ergash   qo‘shinlari   o‘rtasida   o‘zaro   jang   bo‘ldi.   Bu   jangda
mag‘lubiyatga uchragan Ergash So‘x qishlog‘iga chekindi.  
        Bu   paytda   Farg‘ona   vodiysidagi   istiqlolchilarning   eng   yirik   namoyandasi
Shermuhammadbek   edi.   Sovet   hokimiyati   Madaminbekdan   kechagi   maslakdoshi,
ayni paytda esa harbiy raqibi va g‘oyaviy muxolifiga aylangan Shermuhammadbek
15
 O’sha asar. 92-bet. 
16
 « Улуғ   Туркистон », № 115. 1918  йил  16  июль .
17
  Ражабов   Қ .  Фарғона   водийсидаги   истиқлолчилик   ҳаракати :  моҳияти   ва   асосий   ривожланиш   босқичлари .  Т .
“ Янги   нашр ”- 2015. 94-bet.
12 bilan   muzokaralar   olib   borishni   talab   qilayotgandi.   Shermuhammadbekning   o‘zi
ham   Madaminbekka   maktub   yuborib,   muzokaralar   uchun   shaxsan   uni   o‘z
qarorgohiga   taklif   qiladi.   Arxiv   hujjatlarida   qayd   qilinishicha,   Madaminbek   260
kishi   bilan   Shermuhammadbek   va   Xolxo‘ja   joylashgan   tog‘   orasiga   jo‘naydi.
Madaminbek   Isfarasoy   qirg‘og‘idagi   Uchqo‘rg‘on   qishlog‘ida   hozirgi
Qirg‘izistonning Qizilqiya degan joyida asosiy kuchlarni qoldirib, o‘zi bilan 10-12
kishini   oladi   va   Shermuhammadbek   huzuriga   boradi.   Shermuhammadbek   va   Xol
xo‘ja   esa   Madaminbekni   asir   oladilar.   Azaldan   Madaminbek   bilan   yovlashib
yurgan Xolxo‘ja Eshon uni Qorovul qishlog‘ida 14 mayda o‘ldirtiradi 18
.
III. Buxoro amirligi va Xiva xonligida sovet hokimiyati va bolsheviklar
partiyasiga qarshi qurolli harakatning o’ziga xos xususiyatlari. 
18
  Ражабов   Қ .  Фарғона   водийсидаги   истиқлолчилик   ҳаракати :  моҳияти   ва   асосий   ривожланиш   босқичлари .  Т.
“Янги нашр”- 2015. 113-bet.
13        Turkiston o‘lkasida bo‘lgani kabi siyosiy g‘aflat uyqusida qolgan va sho‘rolar
tashviqotiga aldangan Buxoro xalqining tez orada ko‘zlari ochildi va milliy istiqlol
kurashiga   otlandi.   Ammo   sho‘rolarga   qarshi   istiqlol   uchun   kurashga   otlangan
kuchlarda   milliy   ahillik   va   birlik   yo‘q   edi.   Ular   katta   katta   bo‘lsalarda,
uyushmagan,   tarqoq   va   hech   qanday   dasturiy   yo‘riqqa   ega   emas   edilar,   ularning
g‘oyatda   ayyor,   tajribali   hamda   pixini   yorgan   sho‘rolar   va   komfirqadek   raqibga
qarshi   tajribasi   yo‘q   edi.   Bundan   mustamlakachi   sho‘rolar   ustalik   bilan
foydalandilar. 
          1920   yil   3   noyabrda   Komintern   Turkiston   byurosining   majlisi   bo‘ldi.   Uni
V.V.Kuybishev   boshqardi.   Majlisda   “Buxoro   kommunistlari   firqasidagi   o‘zaro
munosabatlar   va   firqaning   siyosiy   yo‘li   to‘g‘risida”gi   masala   muhokama   qilindi.
Ushbu   masala   bo‘yicha   qabul   qilingan   qarorda   Turkiston   byurosi   e’tiborni
Buxoroda   “agrar   inqilobni   o‘tkazishga   va   inqilobiy   qo‘mitani   shu   tomonga
burishga” 19
  qaratish   lozimligini   ta’kidladi.   Bu   yo‘lni   RKP   (b)   MQsi   ma’qulladi.
Jumladan,   RKP(b)   MQsi   1921   yil   26   yanvardagi   Plenumida   Buxoro   komfirqasi
MQsining   siyosiy   yo‘lini   muhokama   qildi.   Mazkur   masala   yuzasidan   qabul
qilingan   qarorda:   “Hozirgi   hukumat   bilan   aloqani   uzmay   turib   agrar   inqilob
haqiqatan   amalga   oshirilishi   lozimligi” 20
  ko‘rsatiladi.   Ko‘rinib   turibdiki,   Moskva
Buxoroda   “agrar   inqilob”ni   amalga   oshirish   bo‘yicha   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   fatvo
bergan. 
            Ana   shu   ko‘rsatmaga   asosan   1921   yil   23   fevralda   bo‘lib   o‘tgan   Buxoro
komfirqasining V qurultoyi “Yer-dehqonlarga” shiori ostida o‘tdi. Qurultoy butun
Buxoro   inqilobiy   qo‘mitasining   1921   yil   5   yanvarda   qabul   qilgan   “Yer
to‘g‘risida”gi   Dekretini   ma’qulladi.   Mazkur   dekretga   asosan   yer,   suv,   o‘rmon   va
tabiiy   boyliklarning   hammasi   kimning   tasarrufida   bo‘lishidan   qat’i   nazar,
umumxalq   mulki   deb   e’lon   qilindi:   amir   va   beklarning   natsionalizatsiya   qilingan
yerlari,  shuningdek  vaqf   mulklari   dehqonlarga bepul   taqsimlab  berilishi  lozimligi
qayd etildi. 
19
 Ўзбекистон тарихи. Учинчи жилд,  T . “Фан”-1971. 295- bet .
20
  O ’ sha   asar . 295-297- betlar
14               Ana   shu   dekret   asosida   Eski   Buxoro  tumanida   amir   va  beklarga   qarashli   4
ming tanob (ming desyatina) yer va Buxoro viloyati uezdlaridagi 1000 tanob (250
desyatina   (1   desyatina   4   tanob)ga   yaqin   yer   musodara   qilindi   va   5-25   tanobdan
dehqonlarga   bo‘lib   berildi.   (Albatta,   bu   ishlarning   hammasi   o‘z   vaqtida   ayyorlik
bilan amalga oshirildi. Keyinchalik esa bu yerlar yana dehqonlardan tortib olindi.) 
            Albatta,   Moskvaning   ulug‘   davlatchilik   va   mustamlakachilik   siyosatining
natijasi   o‘laroq   yuqoridan   turib   zo‘rlik   bilan   amalga   oshirilgan   bunday   tadbirlar
Buxoro   respublikasi   rahbarlarining   g‘ashini   keltirayotgan   edi.   Respublikaning
F.Xo‘jaev, A.Fitrat, Sattorxo‘jaev, M.Saidjonov, M.Aminov, Otaxo‘jaev va boshqa
rahbarlari   bosiqlik   bilan   o‘rtacha   mo‘tadil   yo‘l   tutib,   Buxoroning   mustaqil   bo‘lib
chiqishini   yoqladilar.   Jumladan,   Buxoro   inqilobiy   qo‘mitasining   raisi
A.Muhitdinov   1921   yil   yozida   joylarga   tarqatilgan   ko‘rgazmada   bunday   deb
yozgan edi: «Din, Vatan va millat uchun ishda bir bo‘laylik... Milliy mustaqillikni
talab qilamiz. 21
  Sho‘rolar  bosqiniga qarshi  Buxoro mustaqilligi  va ozodligi  uchun
kurashgan ikkinchi asosiy kuch-amir Said Olimxon boshchiligidagi kuchlar bo‘ldi.
Buxoro   amiri   o‘ziga   sodiq   kuchlar   bilan   poytaxtni   tark   etgach,   Qo‘rg‘ontepa,
G‘ijduvon, Boysun viloyatlariga qarashli Bandor va Darband atroflarida bosqinchi
qizil   qo‘shinlar   bilan   jang   qilib,   Hisor   viloyatiga   chekindi.   Bu   yerda   u   olti   oy
mobaynida   dushmanga   qarshi   jang   olib   bordi.   “Jang   boshida,   -   deydi   amir
Olimxon,   -   harbiy   vazir   tog‘am   Muhammad   Saidbek   Parvonachi   va   urush
qo‘mondoni Abdulhafiz Parvonachi, Ibrohimbek askar boshliqlari edilar. Shu bilan
olti oy davomida kurash va jang yuz berib, oxiri bolsheviklar jamoasi o‘zlari paydo
qilgan   mazkur   urushga   majbur   bo‘lishib,   Moskvadan   anchagina   askar   va   harbiy
qurollar   yig‘ib   keldilar.   Shu   bilan   ular   birdan   Islom   lashkari   ustiga   hujum
boshladilar.   Islom   askarlarida   harbiy   anjom   va   qurollar   kam   bo‘lganligi   jihatidan
o‘n oy davomida urushib jang qildilar, so‘ngra bu bandayi ojiz yordam va madad
so‘rash harakatida xorijiy davlatlarga murojaat qildim” 22
. 
21
 Ражабова Р.Е. ва бошкалар. Ўзбекистон тарихи (1917-1993йиллар).  T .:,, O ’ qituvchi ”-1994.104- bet .
22
 Амир Сайд Олимхон. Бухоро халқининг ҳасратли тарихи.  T.: “Fan”-1991. 16-bet.
15                    Amir  Olimxon qizil  askarlarga qarshi  kurashni  davom ettirish maqsadida
Xisordan Ko‘lob viloyatiga, u erdan 1921 yilda Afg‘oniston poytaxti Qobulga etib
keldi.   U   yo‘l-yo‘lakay   Sharqiy   Buxoro   hududida   bo‘lgan   chog‘ida   sho‘rolarga
qarshi vatan mustaqilligi va ozodligi uchun kurashga ko‘z tikkan kuchlarni qo‘llab-
quvvatladi,   ularga   madad   va   maslahatlar   berdi.   Jumladan,   Said   Olimxon   Ko‘lob
viloyatida   bo‘lganida   sho‘rolarga   qarshi   kurash   olib   borgan   ozodlik   fidoyilari
Mulla   Muhammad   Ibrohimbek   devonbegi   bilan   uchrashganligi   va   dushman   bilan
bo‘ladigan   istiqboldagi   jang   rejalarini   ishlab   chiqqanligini   ta’kidlaydi.   “Men,-
deydi   amir   Olimxon,   -   amr-farmon   chiqarib,   uni   (Muhammad   Ibrohimbekni
demoqchi - mualliflar) muayyan joylarga yubordim. Muhammad Ibrohimbek bilan
Davlatmandbekka mening o‘sha ruxsatlarim bilan ish yuritishga, dushman yo‘lini
istehkom qilib turishga buyurdim” 23
. 
                   Afg‘oniston amiri Omonullaxon amir Olimxonni yaxshi qarshi oldi. Amir
sarbozlariga Mozori Sharif va Xonoboddan joy ajratildi. Uning o‘ziga esa amirning
Qobul   yaqinidagi   bog‘i   -   Qal’ayi   Fatudan   joy   ajratdi.   Dastlabki   paytda   bu   erda
Sayd   Olimxon   bilan   birgalikda   Karmana   begi   Yovqochbek,   Sherobod   begi
Abulhafizbek,  Mirfattohbek  udaychi, amirning savdo  bo‘yicha  Londondagi   vakili
bo‘lib   ishlagan   Yusufboy   Muqimboev   Qori   Muzrob,   harbiy   vazir   Ibrohimbek,
Abdullabek to‘qsabo, A’zamhoji va boshqalar bo‘lgan 24
. 
          Buxoro amirligi hududida sho‘rolar bosqiniga qarshi mustaqillik va ozodlik
uchun   kurashayotgan   eng   asosiy   -   uchinchi   kuch   ham   bor   edi.   Bu-vatanparvar
qo‘rboshilar   rahbarligida   jon   berib   jon   olayotgan   xalq   milliy   ozodlik   jangchilari
edilar. Ozodlik va mustaqillik uchun kurash Buxoro amirligining xususan sharqiy
va g‘arbiy hududlarida kuchli tus oldi. 1922 yilda Buxoro amirligida 30 dan ortiq 25
qo‘rboshilar   rahbarlik   qilgan   xalq   qasoskorlari   lashkarlari   bor   edi.   Ibrohimbek
Laqay,   Davlatmanbek,   Abdulqodirbek,   Hoji   Sami   Afandi   (Surhon   vohasi   va
Tojikiston   hududlarida   harakat   qildi),   Bahrombek   qo‘rboshi,   Bo‘ri   To‘qsabo
23
 O’sha manba. 18-bet.
24
  Jo’rayev.N,   Karimov.Sh.   O’zbekiston   tarixi(O’zbekiston   sovet   mustamlakachiligi   davrida).   2-jild.   T.:   “Sharq”
2011. 258-bet.
25
  Санаев   Исмат .  Зиёвуддин   тарихи . -  Т .: “ Шарқ ”-1995. 221-bet.
16 qo‘rboshi   (Qarshidan),   Sharof   o‘zbek   qo‘rboshi   (Beshkentdan),   Xo‘jambek
qo‘rboshi   (Kitobdan),   Qoraqulbek   va   Mamatqul   qo‘rboshilar   (Qo‘rg‘ontepadan),
Bahrombek   qo‘rboshi,   Jabborbek   qo‘rboshi,   Ochilbek   qo‘rboshi,   Hamroqul
qo‘rboshi, Ochil To‘qsabo qo‘rboshi, G‘ulom Avg‘on qo‘rboshi, A’zamxon Eshon
qo‘rboshi,   Sayfulla   Miroxur   qo‘rboshi,   Sherbek   qo‘rboshi   (Samarqandda),
Xolbo‘tabek   qo‘rboshi,   Mustafoqulbek   qo‘rboshi   (O‘ratepadan),   Niyozbek
qo‘rboshi   (Jizzaxdan),   Boboyor   qo‘rboshi,   To‘xtamurod   qo‘rboshi,   sepkilik
Haydar   Mergan   qo‘rboshi,   timlik   Ro‘zi   qo‘rboshi,   olti   o‘g‘illik   Qoracha   Mergan
qo‘rboshi (Xatirchidan) va boshqalar ana shular jumlasidandir. 26
 
              Milliy   ozodlik   harakatining   yirik   vakillaridan   biri   Ibrohimbek   Laqaydir.
«Laqay» uning taxallusi bo‘lib, o‘zbekning laqay urug‘iga mansubligini bildiradi.
Ibrohimbekning to‘la ismi  sharifi Mulla Muhammad  Ibrohim Chaqaboy o‘g‘lidir.
Tug‘ilgan   yili   aniq   emas,   1889   yoki   1890   yil   deb   taxmin   qilinadi.   U   Tojikiston
Respublikasi   Dushanbe   shahrining   janubidagi   asosan   o‘zbekning   laqay   urug‘i
istiqomat   qiladigan   Ko‘ktosh   qishlog‘ida   tavallud   topgan.   Ibrohimbek   Laqay
Turkistondagi   milliy   istiqlol   kurashining   yorqin   siymolaridandir.   Amir
zamonidayoq   o‘ris   harbiylariga   qirg‘in   solishdan   ish   boshlagan   va   qisqa   fursatda
katta   shuhrat   qozongan.   Ibrohimbek   amir   Olimxonning   ko‘p   martabalariga
erishgan.   Amir   Afg‘onistonga   o‘tib   ketgach   ham   unga   bir   qancha   hadyalar   va
unvonlar   yuborgan.   Amir   Olimxon   Sharqiy   Buxoroda   yashagan   muddat   ichida
Ibrohimbekka   o‘xshash   yovqur,   qo‘rqmas   kishilarga   tayanib,   sovetlarga   qarshi
savashgan edi 27
. Muhammad Ibrohimbek hatto Dushanbe shahrini bolshevoylardan
tortib ham oldi. Ammo qizil askarlar, G. Frezer bergan ma’lumotlarga qaraganda,
shahardan   chekinish   paytida   50   ming   kishini   qilichdan   o‘tkazib   ketishgan 28
.
Ibrohimbek   1920   yil   avgustdan   to   1926   yilga   qadar   «lashkari   islom»,   («Islom
lashkari»)ni   tuzib,   unga   bosh   qo‘mondon   sifatida   Frunze,   A.I.Kork,   S.Pugachev,
A.N.Todorskiylar   boshchiligidagi   bosqinchi   qizil   askarlarga   qarshi   mardonavor
26
  Jo’rayev.N,   Karimov.Sh.   O’zbekiston   tarixi(O’zbekiston   sovet   mustamlakachiligi   davrida).   2-jild.   T.:   “Sharq”
2011. 266-bet.
27
 O’sha manba. 269-bet.
28
  Фрейзер   Г .,  Босмачилар .  Лондон -1987. 34-bet.
17 jang   qildi.   1926   yilda   o‘z   mujohid   yigitlari   bilan   Afg‘onistonga   o‘tib   ketishga
majbur   bo‘ldi.   Ibrohimbek   Qobul   shahriga   yaqin   Qal’ai   Fatuda   birmuncha   vaqt
Said   Olimxon   bilan   birga   yashadi.   Afg‘oniston   hukumati   unga   har   oyda   ming
rupiya, Buxoro amiri esa besh yuz rupiya ajratadi. Keyinchalik Afg‘oniston taxtiga
Nodirxon kelgach (1929 yilda), muhojirlar bilan Afg‘oniston lashkarlari o‘rtasida
birodarkushlik   urushi   kelib   chiqdi.   Behuda   qon   to‘kishlardan   charchagan
Ibrohimbek 1931 yilda o‘z vataniga qaytib keladi va o‘z ixtyyori bilan sho‘rolarga
taslim bo‘ladi. Bolshevoylar Ibrohimbekni hamma vaqt eng xavfli raqiblardan biri
sanab   kelganlar.   Chunki   u   qizil   askarlarga   qarshi   janglarda   bir   necha   bor
qahramonlik   va   jasorat   namunalarini   ko‘rsatgan.   Shu   bois   u   amir   Olimxonning
ham   katta   hurmatini   qozongan   edi.   1921   yilda   ana   shunday   jasoratlardan   birini
namoyon   etgan   edi.   Amir   Olimxon   Sharqiy   Buxoro   orqali   Afg‘onistonga   o‘tib
ketayotganda   Hisor   begi   Ibrohimbekni   amirga   tanishtiradi   va   uni   «Har   qanday
topshiriqni   bajarishga   qodir»,   deb   ta’riflaydi.   Amir   Ibrohimbekning   dovyurakligi
va   jasurligini   sinab   ko‘rish   maqsadida   Dushanbe   shahrida   qolib   ketgan   uchta
musulmon   tug‘ini   olib   kelish   to‘g‘risida   farmon   beradi.   Qizil   askar   qismlari
shaharni har taraflama nazorat qilib turishgani bois bu farmonni bajarish nihoyatda
qiyin va xavfli hisoblanar edi. Shunga qaramasdan, Ibrohimbek do‘sti Asadullobek
bilan   birgalikda   amir   farmonini   to‘la   va   bekamu-ko‘st   bajaradi.   Muhammad,
Ibrohimbek ayniqsa vatan xoinlari va sotqinlarini butun qalbi vujudi bilan yomon
ko‘rar   edi.   Sho‘rolar   turli   yo‘llar   bilan   tub   yerli   aholining   qizil   askarlarga   qarshi
yagona jabha bo‘lib kurash olib borishini barbod qilish uchun arzimagan sadaqalar
va   mansablar   va’da   qilib,   ularning   ba’zi   bir   qismini   sotib   olar   va   o‘zining   razil
maqsadlari  yo‘lida foydalanardi. O‘zbekiston  Kommunistik  (bolshevoylar)  firqasi
MQsining   1925   yil   30   iyundagi   mahfiy   ko‘rsatmasi   bu   fikrni   tasdiqlaydi:
“Bosmachilarning   rahnamolarini:   Ibrohimbekni,   Rahmon   dodhoni,   Ismatni   yo‘q
qilish   uchun   bizga   o‘z   hohishi   bilan   taslim   bo‘lgan   ishonchli   yigitlardan   maxsus
guruh   tuzilsin” 29
.   Bundan   tashqari,   milliy   istiqlol   va   ozodlik   uchun   kurashning
yirik   markazlaridan   biri   G‘arbiy   Buxoro   edi.   Ibrohimbek   va   Anvar   poshsho
29
 “Ўзбекистон адабиёти ва санъати”. T -1992, 17 апрель.
18 harakatlaridan ruhiy oziq olgan G‘arbiy Buxoro xalqi, ayniqsa, Buxoro, G‘ijduvon,
Parmez,  Vobkent   va Qorako‘l  ahli   amir   Olimxonga maxsus   noma  bilan  murojaat
qilib,   sho‘rolarga   qarshi   kurashda   amir   tomonidan   qo‘mondon   tayinlanishini
so‘radilar.   Bu   talab   hisobga   olinib,   buxoroliklarning   katta   hurmatiga   sazovor
bo‘lgan   Mulla   Abdul   Qahhor   u   yerga   «Islom   lashkarlari   qo‘mondoni»   etib
tayinlanadi.   Buxoro   amirining   bu   to‘g‘ridagi   nomasini   1922   yil   12   mayda   Anvar
poshshoning   vakili   turk   zobiti   Usmon   Afandi   olib   kelgan.   Mulla   Abdul   Qahhor
huzurida  Zakiy Validiy To‘g‘on, Buxoro xalq sho‘rolar  jumhuriyati  harbiy noziri
Abduholiq Orifov va boshqalar bo‘lgan. Mulla Abdul Qahhor tez orada katta kuch
to‘playdi   va   qizil   askarlarni   dahshatga   soladi.   Uning   qo‘mondonligidagi   islom
lashkarlari   safiga   Buxorodan   6000,   G‘ijduvop,   Vang‘oze,   Vobkent,   Shofirkon,
Parmezdan 2000 tadan, Bahovaddindan 2000, jami 25 ming 30
 kishi uyushadi va bir
qator   tarixiy   g‘alabalarni   qo‘lga   kiritadi.   Islom   lashkarlari   G‘ijduvondan   qizil
askarlarni haydab chiqarib, Nurota va Karmana tomon yurish boshladilar, G‘arbiy
Buxoroda sho‘ro hokimiyatini tugatishga muvaffaq bo‘ldilar.
Dars ishlanma rejasi
1. Dars mavzusi : Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati va uning oqibatlari
2. Dars turi : Aralash dars (ma'ruza va amaliy ishlash)
3. Dars maqsadi :
o Ta'limiy: O'quvchilarga Turkistonda milliy istiqlolchilik harakatining sabablari,
rivojlanishi va oqibatlarini tushuntirish.
30
 “Гулистон”, 1991 йил, 2-сон, 6-bet.
19 o Tarbiyaviy: O'quvchilarda milliy g'urur va vatanparvarlik tuyg'ularini 
shakllantirish.
o Rivojlantiruvchi: O'quvchilarning tarixiy tahlil qilish, tanqidiy fikrlash va 
savodxonlik ko'nikmalarini rivojlantirish.
4. Jihozlar : PowerPoint taqdimot, xaritalar, foto va video materiallar, tarqatma 
materiallar.
5. Darsning tuzilishi :
o 1-qism : Tashkiliy qism (5 daqiqa)
 Salomlashish, davomadni aniqlash, o'quvchilarni darsga tayyorlash.
o 2-qism : Asosiy qism (25 daqiqa)
 Turkistonda milliy istiqlolchilik harakatining boshlanishi:
 Rossiya imperiyasi bosqini va mahalliy aholi noroziligi.
 Jadidchilik harakati va uning mohiyati.
 1916-yil qo'zg'oloni:
 Qo'zg'olonga olib kelgan sabablar va natijalar.
 Ishtirok etgan shaxslar (masalan, Madaminbek, Mustafa Cho‘qay va 
boshqalar).
 Buxoro va Qo‘qon muxtoriyati:
 Ularning tashkil etilishi va inqirozi.
 Sovet hokimiyatining o‘rnatilishi va uning oqibatlari.
o 3-qism : Mustahkamlash (10 daqiqa)
 Savol-javob: O‘quvchilardan dars mazmuni bo‘yicha savollarga javob olish.
 Jamoaviy muhokama: Milliy harakatlarning bugungi kun uchun ahamiyati 
haqida fikr almashish.
o 4-qism : Yakuniy qism (5 daqiqa)  Baholash.
o Mavzu yuzasidan o’quvchilar testlar ishlashi mumkin.
1. Madaminbek sovetlar bilan qaysi shaharda yarash bitimini imzoladi?
A) Namanganda B) Andijonda
C) Skobelovda D) O‘shda
20 2.   1919-yilning   kuziga   kelib   Shermuhammadbek   qo‘l   ostida   necha   nafar   askar
o‘lgan?
A) 30 000 B) 20   000
B) 12 000 D) 8000
3.   Katta   Ergash   qo‘shini   mag‘lubiyatga   uchragach,   Shermuhammadbek   asosiy
kuchlarni olib qayerga chekinadi?
A) Oloyga B) O‘shga
C) Skobelovga      D) O‘zganga
4.  Madaminbek qachon o‘ldiriladi?
A) 1920-yil dekabr oyida
B) 1920-yil may oyida
C) 1920-yil yanvar oyida
D) 1920-yil aprel oyida
5.  1920-yilning yanvar oyi o‘rtalarida…?
A) Farg‘ona vodiysida favqulodda holat e’lon qilindi
B) Farg‘ona vodiysida jangavor tashabbus qizil armiya tomonga o‘tdi
C) Madaminbek noaniq tarzda o‘ldirildi
D) Madaminbek Fag‘ona qo‘shinlari qo‘mondonligiga yarash muzokaralari
boshlashni taklif qildi
     
          Shu shaklda o’quvchilar bilimini baholash mumkin. 
SWOT metodi.   Bunda o’quvchilar bilan ma’lum bir jarayonni olib uni birgalikda
tahlil qilish. 
SWOT Turkistondagi milliy ozodlik harakati namoyondasi
Madaminbekning ruslarga qarshi kurashi
Kuchli
tomonlari
Zaif tomonlari
Imkoniyatlar
Xatarlar
“Men  kimman”   metodi.   Bu   metodda  o’quvchilar   2   guruhga   bo’linadi.   Guruhlar
o’zlariga   iqtidorli   sardor   tayinlashadi.   Sardor   ustoz   ko’rsatgan   rasmdagi   kim
ekanligini   emas   balki   uning  faoliyati  haqida  gapiradi.  Guruh  esa   gap  qaysi  shaxs
haqida ketayotganligini topadi. 
a)                     b)                                     c) 
                
Darsni xulosa qilish va o‘quvchilarga vazifa berish.
21 6. Uyga vazifa :
o Jadidchilik harakati yetakchilari haqida ma'lumot yig'ish.
o "1916-yil qo'zg'oloni sabablarini bugungi kun prizmasida tahlil qiling" 
mavzusida kichik insho yozish. 
Xulosa
               Xulosa sifatida shuni aytish mumkinki, Turkiston o‘lkasida muxtoriyatning
ag‘darilishi,   bolsheviklar   hokimiyatining   o‘lkada   zo‘rlik   bilan   o‘rnatilishi   va   bu
boradagi   xalqimizga   nisbatan   mustamlakachilik   siyosati   nohaqliklar,   xo‘rliklar
22 xalqimiz   tarixining   ayanchli   sahifalaridan   biriga   aylandi.   Natijada,   bu   holat
o‘lkamiz   xalqlarining   milliy   vatanparvarlik   tuyg‘ulSarining   yanada   kengroq
jonlanishiga va milliy mustaqillik uchun kuchli va o‘ta makkor qushmanga qarshi
ayovsiz   va   beshafqat   kurashga   otlanishiga   turtki   bo‘ldi.   Bu   kurashda   Farg’ona
vodiysi   eng   oldingi   saflardan   birida   bo‘ldi.   Bu   yerda   sovet   hokimiyatiga   qarshi
kurash   Buxoro   va   Xiva   xonligidagi   kurashdan   o‘zining   tub   mohiyatiga   ko‘ra
keskin   farq   qilmasada,   ayrim   jihatlari   bilan   undan   ajralib   turgan   edi.   Jumladan,
Turkiston   o‘lkasida   tub   joy   aholi   avval   Rossiya   imperiyasining   mustamlaka
zulmiga qarshi, sovet hokimiyati o‘rnatilgach esa bolsheviklarning bu boradagi 40
mustabid tuzumiga qarshi keskin kurash olib borgan edilar. Rossiya imperiyasining
yarim mustamlakasi hisoblangan Buxoro amirligi va Xiva Xonligida esa bu kurash
Turkiston o‘lkasidagidan ko‘ra birmuncha boshqacharoq kechdi. Ammo bu kurash
qanday   shaklda   bo‘lmasin   yagona   g‘oya,   vatan   mustaqilligi   g‘oyasi   ostida   olib
borildi. 
                      Madaminbekni   Shermuhammadbek   o’ldirgan   deya   aytilgan   fikrlar   hech
qanday   dalilllarga   suyanmaydi.   Turk   tarixchisi   Ali   bodomchining   yozishicha
Madaminbekni   ruslarga  sotilgan   Soib  qori  va  Lutfullo  mahdum  amalga  oshirgan.
Ular Madaminbekni o ldirib Buxoroga qochib ketishgan. Madaminbek Ahmadbek‟
o’g’li   nafaqat   bolsheviklar   balki   har   qanday   dushman   oldida   bo yin   egishni	
‟
istamagan   Turkistonning   mard   o’g’loni   yurt   ozodligi   va   istiqloli   uchun   kurashib,
qurbon   bo’ldi.   Qo’rboshining   qabri   hozirgi   Qirg ziston   Respublikasi   hududida,	
‟
Oloy   vohasidagi   Shig ay   qishlog idadir.   Bu   manzil   XX   asrning   20-yillaridan	
‟ ‟
boshlab   o’zbek,   qirg’iz   va   boshqa   turkiy   xalqlarning   ziyoratgohiga   aylangan.
Marmartoshda   “Turing   begim   gunohlarni   yuvaylik,   bosqinchini   Ona   yurtdan	
‟
quvaylik!” degan she’riy bitik lotin imlosida o’zbek tilida o’yib yozilgan. She’riy
matn   ostida   qilichning   rasmi   aks   etgan.   Shermuhammadbek   esa   o’z   yurtini   qizil
askarlardan   ozod   qilishda   o’z   hamrohlari   bilan   Madaminbekning   yo lini   davom	
‟
ettirib   o’tdi.   Istiqlolchi   harakati   1920-1924-yillarda   Buxoro   va   Xorazm
respublikalarida   ham   avj   oldi.   Buxoroda   Ibrohimbek,   Mulla   Abduqahhor,
Davlatmandbek,   Anvar   posho,   Jabborbek   kabi   qo rboshi   va   yo’lboshchilar,	
‟
23 Xorazmda Qurbon Mamed Sardor Junaidxon, Madrayimboy, Sa’dulla bola, Shokir
bola, Mavlonbek kabilar. 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. T.:Muloqot.  1998.
2. Eshov   Bohodir.   O’zbekistonda   davlat   va   maxalliy   boshqaruv   tarixi.   -T.:
“Yangi asr avlodi”-2001. 
24 3. Jo’rayev.   N.   O’zbekiston   tarixi.   -T.:   “Sharq”nashriyot-matbaa   aksiyadorlik
kompaniyasi bosh taxririyati-2011
4. Karimov I.A. “O’z kelajagimizni o’z qo’limiz bilan qurmoqdamiz” 
“Turkiston” 1999 yil
5. Rajabov Q. Farg‘ona vodiysidagi istiqlolchilik harakati: mohiyati va asosiy 
rivojlanish bosqichlari.-Toshkent.: “Yangi nashr”- 2015.
6. Муравейский С. (Лопухов В.). Очерки по истории революционного 
движения в Средней Азии.
7. Ҳасанов М. Фергана после Кокандских событий (февраль 1918 - март 
1919 года). T. Fan va turmush jurnali-1990.  
8. O’zbekiston tarixi (1917-1993 yillar) .-T: “O’qituvchi”-1994 yil. 
9. Амир Сайд Олимхон. Бухоро халқининг ҳасратли тарихи.  T.: “Fan”-
1991. 
10.  Karimov Sh. Jo’rayev. N. O’zbekiston tarixi. -T.: “Sharq”nashriyot-matbaa 
aksiyadorlik kompaniyasi bosh taxririyati-2011
11.   “Ўзбекистон адабиёти ва санъати”. T -1992 
12.   “Гулистон”, 1991 йил, 2-сон
25
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский