Uzluksiz ta'lim tizimi muassasalarini moliyaviy ta'minlash mexanizmi

                                  
Uzluksiz ta'lim tizimi muassasalarini moliyaviy
ta'minlash mexanizmi
MUNDARIJA:
KIRISH
Ta’lim sifatini oshirishda boshqaruv tizimining ustuvorligi
1.Maktabda boshqaruv tizimini takomillashtirishning ta’lim sifatini 
ko’tarishga o’zaro ta’siri 
2.Prezidentimiz tomonidan ta’limda boshqaruv tizimini 
takomillashtirishga qaratilgan chora - tadbirlar 
3.Xalq ta’limini boshqarish tizimini takomillashtirish bo’yicha 
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   ―Ta’lim
to’g’risida   gi   qonunlarni   amalga   oshirish,   talim   tizimi   oily   o’quv   yurti   hamda
maktab   isloxotida   belgilangan   ulkan   vazifalarni   bajarish   ta’lim   tarbiya   sifatini
yaxshilash   pedagogik   jarayonni   boshqarish   va   idora   qilish,   o`quvchilar   jamoasi
faoliyatini   yo’lga   qoyish   va   rahbarlik   qilish   shu   kundagi   tarbiya   texnologiyasini
amalga   oshirish   ota-onalar   va   jamoatchilikni   tarbiya   ishlariga   jalb   etish   va   ular
bilan yaqin hamkorlik o`rnata olish o’qituvchi oldiga qo`yilgan asosiy vazifalardir.
Bu vazifalarni muvoffaqiyatli hal etish o`qituvchi kadrlar tayyorlashning g`oyaviy,
siyosiy,   professional   darajasini   yuqori   ko`tarishni   talab   qiladi.   Talim   tizimi
sohasidagi   davlat   siyosati   insonni   intellektual   va   ma’naviy-axloqiy   jihatdan
tarbiyalash bilan uzviy bog’liq bo’lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har tomonlama
barkamol shaxs fuqaroni shakllantirishni nazarda tutadi. Shu tarzda fuqaroning eng
asosiy   konstitutstiyaviy  huquqlaridan  biri   bilim  olish,   ijodiy  qobiliyatni  namoyon
etish,   intellektual   jihatdan   rivojlanish,   kasbi   bo’yicha   mehnat   qilish   huquqi
ro’yobga   chiqariladi.   Ta’lim   to’g’risidagi   qonun   umumiy   o’rta   va   o’rta   maxsus,
kasb-hunar   ta’limi   standartlari   orqali   sifatli   ta’lim   olish,   shuningdek   ta’lim   va
kasb-hunar   jihatdan   tayyorgarlikning   shakllari   va   turlarini   tanlashni,   uzluksiz
malaka   oshirib   borish,   zarurat   taqozo   etsa,   tegishli   qayta   tayyorgarlikdan   o’tish
huquqini   va   keng   imkoniyatlarini   nazarda   tutadi.Ta’lim   xizmatlarining
iste’molchisi   sifatida   shaxsga   davlat   ta’lim   olish   va   kasb-hunar   tayyorgarligi
ko’rish   kafolatlanadi.   Ta’lim   olish   jarayonida   shaxs   davlat   ta’lim   standartlarida
ifoda   etilgan   talablarni   bajarishi   shart.   Shaxs   ta’lim   xizmatlarining   yaratuvchisi
sifatida   tegishli   malaka   darajasini   olgach,   ta’lim,   moddiy   ishlab   chiqarish,   fan,
madaniyat   va   xizmat   ko’rsatish   sohasida   faoliyat   ko’rsatadi   va   o’z   bilimi   va
tajribasini o’rgatishda ishtirok etadi.
Yig’ilishda   muhokama   qilingan   yo’nalishlar   bo’yicha   mutasaddi
rahbarlarning hisobotlari eshitildi va tegishli topshiriqlar berildi.
2 1.Maktabda   boshqaruv   tizimini   takomillashtirishning   ta’lim   sifatini
ko’tarishga o’zaro ta’siri 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   17   iyul   kuni
umumiy   o’rta   ta’lim   tizimini   isloh   qilish   va   rivojlantirish   masalalariga
bag’ishlangan   yig’ilish   o’tkazdi.   Bu   haqda   davlat   rahbari   matbuot   xizmati   xabar
tarqatdi.   Keyingi   yillarda   ta’lim   sohasining   barcha   bosqichlarini   zamonaviy
talablar asosida tashkil etish bo’yicha farmon va qarorlar qabul qilindi. Davlatimiz
rahbarining  2017 yil  30  sentyabrdagi   qaroriga  muvofiq  Xalq ta’limi  vazirligining
boshqaruv tizimi takomillashtirildi, asosiy vazifa va faoliyat yo’nalishlari belgilab
berildi. Yaqinda vazirlik rahbariyatida o’zgarishlar amalga oshirilib, o’quv-tarbiya
jarayoniga   ilg’or   pedagogik   va   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy
etish,   o’qituvchilarning   jamiyatdagi   mavqeini   yuksaltirish   orqali   ta’lim   sifatini
oshirish bo’yicha ko’plab vazifalar qo’yildi.Yig’ilishda ushbu ko’rsatmalar asosida
ishlab   chiqilgan   xalq   ta’limi   tizimini   isloh   qilishga   qaratilgan   chora-tadbirlar
taqdimoti   o’tkazildi.Prezident   pedagoglarning   oylik   maoshini,
jamiyatdagi   mavqeini   oshirish,   ularni   ijtimoiy   va   huquqiy   jihatdan   qo’llab-
quvvatlash   bo’yicha   topshiriqlar   berdi.Turli   nazorat   organlari   tomonidan
o’qituvchilar   faoliyatini   tekshirishlarni   cheklash,   pedagoglarni   obodonlashtirish,
majlislarda   qatnashish,   obuna   va   shu   kabi   kasb   faoliyatiga   tegishli   bo’lmagan
ishlarga   jalb   qilmaslik   kerakligi   ta’kidlandi.   O’qituvchilarning   haq-huquqlarini
himoyalash uchun maxsus huquqiy xizmat tashkil etish vazifasi qo’yildi. “Umumiy
o’rta   ta’lim   sifatini   yangi   bosqichga   ko’tarish   kerak.   Har   bir   sinfda   bolalarning
nimalarni   bilishi   zarurligidan   kelib   chiqib,   davlat   ta’lim   standartlari   va   o’quv
rejalarini   qayta   ko’rib   chiqish   lozim.   Darsliklarni   eng   zamonaviy   metodikalar
asosida   yaratish   va   chop   etish,   maktablarda   texnologiya,   muhandislik   fanlari,
matematika,   san’at,   chet   tillari   yo’nalishlarini   kuchaytirish,   bu   boradagi
laboratoriyalarni   qayta   jihozlash   talab   etiladi.   Maktabgacha   ta’lim   va   oliy   ta’lim
tizimlari   bilan   uzviylikni   ta’minlashga   ham   e’tibor   berish   kerak”,   dedi   Shavkat
Mirziyoyev.   Umumta’lim   maktablari   direktorlari   va   o’rinbosarlariga   bo’lgan
3 talabni   qayta   ko’rib   chiqish,   bu   lavozimga   haqiqiy   boshqaruvchilik   –   menejerlik
qobiliyatiga ega shaxslarni tayinlash, ma’naviy-ma’rifiy va o’quv ishlari bo’yicha
direktor   o’rinbosarlari   mas’uliyatini   keskin   oshirish   kerakligi   qayd   etildi.Xalq
ta’limi   tizimini   moliyalashtirish   masalalariga   ham   alohida   e’tibor   qaratildi.   2019
yil   uchun   davlat   byudjetini   shakllantirishda   mazkur   sohaga   moliyalashtirishni
oshirish,   shuningdek,   yuqori   malakali   mutaxassislarni   jalb   qilish   uchun   Xalq
ta’limi   vazirligi   qoshida   alohida   jamg’arma   tashkil   etish   maqsadga   muvofiqligi
ta’kidlandi.Maktablarni   qurish,   rekonstruksiya   qilish   va   ta’mirlash   ishlarini   sifatli
bajarish   uchun   xalq   ta’limi   tizimida   maxsus   injiniring   kompaniyasi   tashkil   etish
bo’yicha   ko’rsatma   berildi.Shuningdek,   ta’lim   tizimida   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini  keng joriy qilish, maktablarning byudjetdan tashqari  topayotgan
daromadlarini   ularning   ixtiyorida   qoldirish,   maktablarda   ichki   jamoaviy   nazorat
tizimini yo’lga qo’yish, namunaviy maktablarni ko’paytirish maqsadida maktablar
reytingini   ishlab   chiqish   kabi   masalalarga   e’tibor   qaratildi.Yig’ilishda   muhokama
qilingan   yo’nalishlar   bo’yicha   mutasaddi   rahbarlarning   hisobotlari   eshitildi   va
tegishli topshiriqlar berildi.
4 2.Prezidentimiz tomonidan ta’limda boshqaruv tizimini takomillashtirishga
qaratilgan chora - tadbirlr
O’zbekiston   Respublikasida   oliy   ta’limni   tizimli   isloh   qilishning   ustuvor
yo’nalishlarini belgilash, zamonaviy bilim va yuksak ma’naviy-axloqiy fazilatlarga
ega,   mustaqil   fikrlaydigan   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   jarayonini   sifat
jihatidan   yangi   bosqichga   ko’tarish,   oliy   ta’limni   modernizatsiya   qilish,   ilg’or
ta’lim texnologiyalariga asoslangan holda ijtimoiy soha va iqtisodiyot tarmoqlarini
rivojlantirish maqsadida:
1. Quyidagilar:
a)   O’zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasi   (keyingi   o’rinlarda   —   Konsepsiya)   1-ilovaga   muvofiq
tasdiqlansin va unda quyidagilar nazarda tutilsin:
oliy   ta’lim   sohasida   davlat-xususiy   sheriklikni   rivojlantirish,   hududlarda
davlat   va   nodavlat   oliy   ta’lim   muassasalari   faoliyatini   tashkil   etish   asosida   oliy
ta’lim   bilan   qamrov   darajasini   50   foizdan   oshirish,   sohada   sog’lom   raqobat
muhitini yaratish;
O’zbekiston   Milliy   universiteti   va   Samarqand   davlat   universitetini
mamlakatimiz oliy ta’lim muassasalarining flagmaniga aylantirish;
respublikadagi kamida 10 ta oliy ta’lim muassasasini xalqaro e’tirof etilgan
tashkilotlar   (Quacquarelli   Symonds   World   University   Rankings,   Times   Nigher
Education yoki Academic Ranking of World Universities)  reytingining birinchi 1
000   ta   o’rindagi   oliy   ta’lim   muassasalari   ro’yxatiga,   shu   jumladan   O’zbekiston
Milliy universiteti va Samarqand davlat universitetini birinchi 500 ta o’rindagi oliy
ta’lim muassasalari ro’yxatiga kiritish;
oliy   ta’lim   muassasalarida   o’quv   jarayonini   bosqichma-bosqich   kredit-
modul tizimiga o’tkazish;
xalqaro tajribalardan kelib chiqib, oliy ta’limning ilg’or standartlarini joriy
etish,   jumladan   o’quv   dasturlarida   nazariy   bilim   olishga   yo’naltirilgan   ta’limdan
5 amaliy   ko’nikmalarni   shakllantirishga   yo’naltirilgan   ta’lim   tizimiga   bosqichma-
bosqich o’tish;
oliy   ta’lim   mazmunini   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga   ko’tarish,   ijtimoiy
soha   va   iqtisodiyot   tarmoqlarining   barqaror   rivojlanishiga   munosib   hissa
qo’shadigan,   mehnat   bozorida   o’z   o’rnini   topa   oladigan   yuqori   malakali   kadrlar
tayyorlash tizimini yo’lga qo’yish;
oliy ta’lim muassasalarining akademik mustaqilligini ta’minlash;
oliy   ta’lim   muassasalarida   ta’lim,   fan,   innovatsiya   va   ilmiy-tadqiqotlar
natijalarini   tijoratlashtirish   faoliyatining   uzviy   bog’liqligini   nazarda   tutuvchi
“Universitet 3.0” konsepsiyasini bosqichma-bosqich joriy etish;
xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   qilish,   pullik   xizmatlar   ko’lamini
kengaytirish   va   boshqa   budjetdan   tashqari   mablag’lar   hisobiga   oliy   ta’lim
muassasalarida   texnopark,   forsayt,   texnologiyalar   transferi,   startap,   akselerator
markazlarini   tashkil   etish   hamda   ularni   tegishli   tarmoq,   soha   va   hududlarning
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini   tadqiq   qiluvchi   va   prognozlashtiruvchi   ilmiy-
amaliy muassasalar darajasiga olib chiqish;
oliy   ta’lim   muassasalari   professor-o’qituvchilari,   ilmiy   izlanuvchilari,
doktorantlari,   bakalavriat   va   magistratura   talabalarining   yuqori   impakt-faktorga
ega nufuzli xalqaro ilmiy jurnallarda maqolalar chop etishi, maqolalarga iqtiboslik
ko’rsatkichlari   oshishi,   shuningdek   respublika   ilmiy   jurnallarini   xalqaro   ilmiy-
texnik ma’lumotlar bazasiga bosqichma-bosqich kiritilishini ta’minlash;
O’zbekiston   oliy   ta’lim   tizimini   Markaziy   Osiyoda   xalqaro   ta’lim
dasturlarini amalga oshiruvchi “xab”ga aylantirish;
oliy   ta’limning   investitsiyaviy   jozibadorligini   oshirish,   xorijiy   ta’lim   va
ilm-fan texnologiyalarini jalb etish;
talaba-yoshlar   ta’lim-tarbiyasi   uchun   qo’shimcha   sharoitlar   yaratishga
qaratilgan   kompleks   chora-tadbirlarni   o’z   ichiga   olgan   beshta   tashabbusni
amaliyotga tatbiq etish;
6 oliy ta’lim muassasalarining infratuzilmasi va moddiy-texnik bazasini, shu
jumladan   xalqaro   moliya   institutlarining   imtiyozli   mablag’larini   keng   jalb   qilish
hisobiga yaxshilash, ularni bosqichma-bosqich o’zini o’zi moliyalashtirish tizimiga
o’tkazish va moliyaviy barqarorligini ta’minlash;
ta’limning   ishlab   chiqarish   korxonalari   va   ilmiy-tadqiqot   institutlari   bilan
o’zaro manfaatli hamkorligini yo’lga qo’yish;
aholining   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   qatlamlari,   shu   jumladan   imkoniyati
cheklangan   shaxslarning   oliy   ta’lim   bilan   qamrov   darajasini   oshirish,   ular   uchun
infratuzilmaga oid sharoitlarni yaxshilash;
b)   O’zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasini   2019-yilda   amalga   oshirish   bo’yicha   “Yo’l   xaritasi”
2-ilovaga  muvofiq tasdiqlansin.
Konsepsiya   tegishli   davrga   mo’ljallangan   maqsadli   parametrlar   va   asosiy
yo’nalishlardan kelib chiqib, har yili alohida tasdiqlanadigan “Yo’l xaritasi” orqali
bosqichma-bosqich amalga oshirilishi belgilab qo’yilsin.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   hamda
Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Ta’lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat
inspeksiyasining   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   huzuridagi   Jamoatchilik
kengashi hamda O’zbekiston oliy ta’lim muassasalari rektorlari kengashi negizida
nodavlat   notijorat   tashkilot   shaklidagi   Respublika   oliy  ta’lim   kengashini   (keyingi
o’rinlarda — Kengash) tashkil etish to’g’risidagi taklifiga rozilik berilsin.
3. Kengashning asosiy vazifalari etib quyidagilar belgilansin:
professor-o’qituvchilar, talabalar o’rtasida so’rovlar o’tkazish, jamoatchilik
va   ish   beruvchilarning   fikrini   o’rganish   hamda   ilg’or   xorijiy   tajribalarni   tahlil
qilish   orqali   oliy   ta’lim   sifatini   oshirish,   o’quv   dasturlarini   takomillashtirish   va
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish   yuzasidan   tavsiyalar   ishlab
chiqish;
7 oliy   ta’limni   davlat   tomonidan   boshqarish   tizimi   samaradorligiga   va
professor-o’qituvchilar uchun yaratilgan sharoitlar, ular tomonidan ta’lim berishda
qo’llanilayotgan ta’lim-tarbiya usullarining ta’sirchanligiga xolisona baho berish;
ta’lim berishda yuqori sifatni ta’minlash yuzasidan ta’sirchan jamoatchilik
nazoratini   o’rnatish,   bu   borada   ommaviy   axborot   vositalari   va   boshqa   fuqarolik
jamiyati institutlari bilan yaqindan hamkorlik qilish;
oliy ta’lim  muassasalarida  shaffoflik,  xolislik  va obyektivlikni   ta’minlash,
korrupsiyaga   sharoit   yaratuvchi   omillarni   bartaraf   etishga   qaratilgan   kompleks
chora-tadbirlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirilishi   bo’yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish;
oliy   ta’lim   tizimida   kadrlar   tayyorlash,   qayta   tayyorlash,   malakasini
oshirish   va   pedagoglarning   ilmiy-innovatsion   faoliyatini   rivojlantirish   bo’yicha
ishlarni   mazmunli   va   maqsadli   tashkil   etish   yuzasidan   taklif   va   tavsiyalar   ishlab
chiqish;
xalqaro   aloqalar   natijadorligini   tahlil   qilib   borish,   qo’shma   dasturlar
samaradorligini baholash, hamkorlikning yangi shakllarini rivojlantirish, chet ellik
professor-o’qituvchilar   va   xorijdagi   vatandoshlarni   oliy   ta’lim   tizimiga   jalb   etish
bo’yicha takliflar tayyorlash;
oliy   ta’lim   muassasalari   faoliyati   samaradorligini   baholash   va
takomillashtirish   bo’yicha   ilg’or   xorijiy   tajribalarni   o’rganish   asosida   ularni
respublika   oliy   ta’lim   muassasalari   sharoitida   qo’llash   bo’yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish.
4. Belgilab qo’yilsinki:
Kengashning   faoliyati   natijalari,   ishlab   chiqilgan   taklif   va   tavsiyalar
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligining   hay’at
majlisida   yiliga   kamida   ikki   marta   Kengash   a’zolari   bilan   birgalikda   ko’rib
chiqiladi, natijasi yuzasidan tegishli qarorlar qabul qilinadi;
8 Kengash   tomonidan   tayyorlangan   taklif   va   tavsiyalar   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi,   tarkibida   oliy   ta’lim
muassasalari   bo’lgan   vazirlik   va   idoralar   hamda   oliy   ta’lim   muassasalari
tomonidan majburiy tartibda ko’rib  chiqiladi, ular   Kengashga  vazifalarini  amalga
oshirishda har tomonlama ko’mak beradilar, so’ralgan zarur ma’lumotlarni taqdim
etib boradilar;
Kengash   faoliyati   natijalari,   oliy   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   bo’yicha
ishlab   chiqilgan   taklif   va   tavsiyalar   yuzasidan   har   chorakda   O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi va Vazirlar Mahkamasiga axborot kiritib
boradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   ikki   hafta   muddatda
Kengash faoliyatini tashkil etish bo’yicha Hukumat qarorini qabul qilsin.
Oldingi   tahrirga   qarang.
5. Ta’lim sifatini yaxshilash borasidagi  ilg’or xorijiy tajribalarni o’rganish
va amaliyotga tatbiq etish jarayonlarini jadallashtirish maqsadida davlat oliy ta’lim
muassasalari (O’zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati, Milliy gvardiya,
Ichki ishlar vazirligi, Mudofaa vazirligi, Davlat bojxona qo’mitasi  tizimidagi oliy
ta’lim muassasalari bundan mustasno) rahbar xodimlarining xorijiy mamlakatlarga
xizmat   safariga   chiqishini   bo’ysunuvi   bo’yicha   tegishli   vazirlik   va   idorani
xabardor qilgan holda amalga oshirish tartibi joriy qilinsin.
(5-bandning   birinchi   xatboshisi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2020-yil   29-apreldagi   PF-5987-sonli   Farmoni   tahririda   —   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi, 30.04.2020-y., 06/20/5987/0521-son)
Bunda   oliy   ta’lim   muassasasi   rahbar   xodimlari   tomonidan   xorijiy
mamlakatga   xizmat   safari   oldidan   asosiy   ma’lumotlar,   jumladan   mamlakat   nomi,
tashrif   maqsadi   va   rejasi,   safar   natijalari   yuzasidan   esa   oliy   ta’lim   muassasasi
kengashiga amalga oshirilgan ishlar va xarajatlar to’g’risida taqdim etilgan hisobot
oliy ta’lim muassasasi veb-saytiga joylashtiriladi.
6. O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi:
9 2019-yil 1-dekabr kuniga qadar 2030-yilga qadar respublikadagi kamida 10
ta   oliy   ta’lim   muassasasini   xalqaro   e’tirof   etilgan   tashkilotlar   (Quacquarelli
Symonds   World   University   Rankings,   Times   Nigher   Education   yoki   Academic
Ranking of World Universities) reytingining birinchi 1 000 ta o’rindagi oliy ta’lim
muassasalari   ro’yxatiga,   shu   jumladan   O’zbekiston   Milliy   universiteti   va
Samarqand davlat  universitetini  birinchi 500 ta o’rindagi  oliy ta’lim muassasalari
ro’yxatiga   kiritishni,   bunda   mazkur   oliy   ta’lim   muassasalarini   davlat   tomonidan
qo’llab-quvvatlashning   zamonaviy   mexanizmlarini   joriy   etishni   nazarda   tutuvchi
chora-tadbirlar   rejasini   ishlab   chiqsin   va   tasdiqlash   uchun   O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
har   yili   1-dekabrga   qadar   o’tayotgan   yil   bo’yicha   tasdiqlangan   “Yo’l
xaritasi”  bajarishi  yakunlarini puxta o’rganish asosida  Konsepsiyani  kelgusi  yilda
amalga oshirish bo’yicha “Yo’l xaritasi” loyihasini ishlab chiqib, tasdiqlash uchun
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
“Yo’l   xaritalari”ning   bajarilishi   yuzasidan   doimiy   monitoring   yuritsin   va
uning natijalarini har chorakda Vazirlar Mahkamasiga taqdim etib borsin.
7.   Quyidagilar   mazkur   Farmonda   nazarda   tutilgan   chora-tadbirlarni
moliyalashtirish manbalari etib belgilansin:
O’zbekiston Respublikasi Davlat budjeti mablag’lari;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligining   Oliy
ta’lim muassasalarini rivojlantirish jamg’armasi mablag’lari;
oliy ta’lim muassasalarining budjetdan tashqari mablag’lari;
jismoniy va yuridik shaxslarning homiylik xayriyalari;
xalqaro moliya tashkilotlari, xorijiy davlatlar va boshqa donorlar kreditlari
(qarzlar), grantlari mablag’lari;
qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan boshqa manbalar.
8. Quyidagilarga:
O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   o’rinbosari   A.A.
Abduhakimovga   —   mas’ul   vazirliklar   va   idoralarning   Konsepsiya   hamda   “Yo’l
10 xaritalari”ni   bajarish   bo’yicha   faoliyati   va   o’zaro   hamkorligini   samarali   tashkil
etish,   “Yo’l   xaritalari”   bajarilishini   monitoring   qilish   davomida   aniqlangan
kamchiliklarni o’z vaqtida bartaraf etish;
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   Raisi,   viloyatlar   va
Toshkent   shahar   hokimlari,   mas’ul   vazirliklar,   idoralar   va   boshqa   tashkilotlar
rahbarlariga — Konsepsiya  va “Yo’l  xaritalari”da nazarda tutilgan tadbirlarni  o’z
vaqtida, sifatli va to’liq bajarish;
O’zbekiston   Respublikasi   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vaziri   I.U.
Madjidovga   —   Konsepsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlariga   erishish   yuzasidan
shaxsiy javobgarlik yuklansin.
9.   O’zbekiston   Milliy   axborot   agentligi   hamda   O’zbekiston   Milliy
teleradiokompaniyasi   ommaviy   axborot   vositalarida   mazkur   Farmonning   maqsad
va   vazifalarini   keng   yoritish   bo’yicha   chiqishlar   va   tematik   ko’rsatuvlar   tashkil
etsin.
10.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi
manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   qonun
hujjatlariga   ushbu   Farmondan   kelib   chiqadigan   o’zgartirish   va   qo’shimchalar
to’g’risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
11.   Mazkur   Farmonning   ijrosini   nazorat   qilish   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining maslahatchisi A.A. Abduvaxitov va O’zbekiston Respublikasi Bosh
vazirining o’rinbosari A.A. Abduhakimov zimmasiga yuklansin.
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
Toshkent sh.,
2019-yil 8-oktabr,
PF-5847-son
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847-
son  Farmoniga 
1-ILOVA 
O’zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish
11 KONSEPSIYASI
 Umumiy qoidalar
O’zbekiston  Respublikasi   Oliy  ta’lim   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasi  (keyingi o’rinlarda — Konsepsiya) oliy ta’lim tizimini ijtimoiy soha
va  iqtisodiyot  tarmoqlari  ehtiyojlaridan  kelib  chiqqan  holda,  fan,  ta’lim  va   ishlab
chiqarishning   mustahkam   integratsiyasini   ta’minlash   asosida   ta’lim   sifatini
yaxshilash,   raqobatbardosh   kadrlar   tayyorlash,   ilmiy   va   innovatsion   faoliyatni
samarali   tashkil   etish,   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish   maqsadida,   shuningdek
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 11-iyuldagi PQ-4391-son “Oliy
va   o’rta   maxsus   ta’lim   tizimiga   boshqaruvning   yangi   tamoyillarini   joriy   etish
chora-tadbirlari to’g’risida”gi  qarori  ijrosi yuzasidan ishlab chiqilgan.
Konsepsiya   O’zbekiston   Respublikasida   oliy   ta’limni   rivojlantirishning
strategik   maqsadlari,   ustuvor   yo’nalishlari,   vazifalari,   o’rta   va   uzoq   muddatli
istiqboldagi   bosqichlarini   belgilaydi   hamda   sohaga   oid   dasturlar   va   kompleks
chora-tadbirlarni ishlab chiqish uchun asos bo’ladi.
Oliy ta’lim tizimining joriy holati va mavjud muammolar
Bugungi  kunda respublikada 114 ta oliy ta’lim  muassasasi  mavjud bo’lib,
ulardan 93 tasi  mahalliy hamda 21 tasi  xorijiy oliy ta’lim  muassasasi  va ularning
filiallari hisoblanadi. Jumladan, so’nggi 3 yilda yangi 6 ta oliy ta’lim muassasasi,
17 ta filial va 14 ta xorijiy oliy ta’lim muassasasi filiali tashkil etildi.
Kadrlar   buyurtmachilari   takliflari   asosida   Oliy   ta’lim   yo’nalishlari   va
mutaxassisliklari   klassifikatoriga   329   ta   ta’lim   yo’nalishi   va   582   ta   magistratura
mutaxassisligi kiritildi. 
2019/2020   o’quv   yilida   59   ta   oliy   ta’lim   muassasasida   sirtqi   ta’lim,   10   ta
oliy ta’lim muassasasida kechki ta’lim shakli joriy etildi. 
Respublika   oliy   ta’lim   muassasalarida   tahsil   olayotgan   talabalar   soni
bakalavriat   ta’lim   yo’nalishi   bo’yicha   410   ming,   magistratura   mutaxassisligi
bo’yicha esa 13 ming nafarni tashkil qilib, so’nggi 3 yilda 1,7 baravarga oshdi.
12 Talabalarning   54,8   foizi   gumanitar   va   pedagogik,   25,2   foizi   ishlab
chiqarish-texnik, 5,2 foizi ijtimoiy soha, iqtisod va huquq, 5,9 foizi qishloq va suv
xo’jaligi,   4,4   foizi   sog’liqni   saqlash   va   ijtimoiy   ta’minot,   4,5   foizi   xizmat
ko’rsatish   bilim   sohalariga   oid   ta’lim   yo’nalishlari   va   mutaxassisliklari   bo’yicha
tahsil olmoqdalar. 
Magistratura   talabalarining   40,8   foizi   gumanitar   va   pedagogik,   23,3   foizi
ishlab chiqarish-texnik, 13,3 foizi ijtimoiy soha, iqtisod va huquq, 5,9 foizi qishloq
va suv xo’jaligi, 13,5 foizi sog’liqni saqlash va ijtimoiy ta’minot, 3,2 foizi xizmat
ko’rsatish bilim sohalariga oid ta’lim yo’nalishlari bo’yicha tahsil olmoqdalar. 
2019/2020 o’quv yili uchun qabul parametrlari 121 mingtani tashkil etdi va
o’tgan yilga nisbatan 18 foizga, 2016-yilga nisbatan esa 92 foizga oshdi. 
Respublikaning   16   ta   oliy   ta’lim   muassasasida   2018/2019   o’quv   yilidan
boshlab   xorijiy   oliy   ta’lim   muassasalari   bilan   hamkorlikda   qo’shma   ta’lim
dasturlari asosida kadrlar tayyorlash faoliyati yo’lga qo’yildi.
O’zbekiston   Milliy   universiteti   huzurida   Nanotexnologiyalarni
rivojlantirish   markazi,   Yarimo’tkazgichlar   fizikasi   va   mikroelektronika   ilmiy-
tadqiqot   instituti,   Biofizika   va   biokimyo   instituti,   Intellektual   dasturiy   tizimlar
ilmiy-amaliy markazi tashkil etildi. 
Bugungi kunda oliy ta’lim muassasalaridagi ilmiy darajalar beruvchi ilmiy
kengashlar soni 84 tani tashkil qilmoqda (2017-yilda 48 ta). So’nggi 3 yilda 1 693
nafar professor-o’qituvchi doktorlik dissertatsiyasini himoya qilishi natijasida oliy
ta’lim   muassasalarida   ilmiy   darajaga   ega   pedagog   xodimlar   soni   9   636   nafarga
yetdi   (shundan   2   130   nafari   fan   doktori   (DSc),   7   506   nafari   fan   nomzodi   (PhD)
hamda   respublika   oliy   ta’lim   muassasalarining   ilmiy   salohiyati   5,1   foizga
oshishiga erishildi. 
So’nggi   3   yilda   oliy   ta’lim   muassasalarining   1   611   nafar   professor-
o’qituvchisi   xorijiy   oliy   ta’lim   muassasalarida   stajirovka   o’tashi   va   malaka
oshirishi   ta’minlandi.   Xalqaro   hamkorlik   doirasida   xorijiy   oliy   ta’lim   va   ilmiy
13 muassasalar   magistratura   mutaxassisligiga   112   nafar,   doktoranturasiga   51   nafar
yoshlar ta’lim olishga qabul qilindi. 
“El-yurt   umidi”   jamg’armasi   orqali   46   nafar   professor-o’qituvchining
Kanada, Buyuk Britaniya va Italiya davlatlarida stajirovka o’tashi ta’minlandi. 
2017   —   2019-yillarda   ta’lim   jarayoniga   1   154   nafar   xorijlik   yuqori
malakali   pedagog   xodim   va   olim   jalb   etildi   (AQShdan   94   nafar,   Yevropa
mamlakatlaridan   445   nafar,   Osiyo   mamlakatlaridan   299   nafar,   MDH
mamlakatlaridan 316 nafar). 
Oliy   ta’lim   muassasalarida   fan   doktori   ilmiy   darajasiga   ega
professorlarning   bazaviy   lavozim   maoshlari   2016-yilga   nisbatan   3,2   baravarga
oshirildi. 
Yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   borasida   oliy   ta’lim   tizimi   oldida
bugungi   kunda   o’z   yechimini   kutayotgan   bir   qator   dolzarb   muammo   va
kamchiliklar saqlanib qolmoqda, shu jumladan: 
a) oliy ta’lim bilan qamrov va ta’lim sifatini ta’minlash sohasida:
oliy ta’lim bilan qamrov darajasi pastligicha qolmoqda;
amaldagi   malaka   talablari,   o’quv   reja   va   dasturlari   mazmun   jihatidan
bitiruvchilarda   amaliy   ko’nikmalarni   shakllantirishga   yo’naltirilmagan,   o’quv
rejalarida nomutaxassislik fanlari ulushi yuqoriligicha qolmoqda; 
oliy   ta’lim   muassasalari   va   kadrlar   buyurtmachilari   bilan   o’zaro
hamkorlikda   kadrlar   tayyorlash   bo’yicha   ishlar   samarali   yo’lga   qo’yilmagan,   ish
beruvchilarning oliy ta’lim mazmunini shakllantirishdagi ishtiroki yetarli emas; 
talabalarda   tanqidiy   fikrlash,   axborotni   mustaqil   izlash   va   tahlil   qilish
ko’nikmalari shakllantirilmagan; 
ishlab   chiqarish   korxonalarida   amaliy   mashg’ulotlar   samarali   tashkil
etilmagan,   tayyorlanayotgan   mutaxassislar   malakaviy   darajasi   mehnat   bozorining
zamonaviy talablariga yetarlicha javob bermaydi;
14 professor-o’qituvchilarning   xorijiy   tillar   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   o’zlashtirish   darajasi   pastligi   sababli   ularning   kasbiy   mahorati
bugungi kun talablaridan ortda qolmoqda;
o’quv   adabiyotlari   yetishmovchiligi   saqlanib   qolib,   mavjudlarining
aksariyat   qismi   zamon   talablariga   javob   bermaydi,   o’quv   adabiyotlari   sifatini
yaxshilash,   xorijiy   adabiyotlardan   qo’shimcha   yoki   muqobil   o’quv   adabiyotlari
sifatida foydalanish ishlari yetarli darajada tashkil etilmagan;
oliy   ta’lim   muassasalarida   fan   olimpiadalarini   o’tkazishning   shaffof
mexanizmlari joriy etilmagan, olimpiadalar g’oliblari bilan ishlash tizimli ravishda
yo’lga qo’yilmagan;
iqtidorli   yoshlar   orasidan   oliy   ta’lim   muassasalariga   talabalarni   saralab
olish mexanizmlari mavjud emas;
pedagog   xodimlarning   malaka   oshirish   tizimi   samarali   tashkil   etilmagan,
jumladan   malaka   oshirish   muassasalarida   o’quv   mashg’ulotlari   o’tkazish   uchun
yuqori   malakali   professor-o’qituvchilar   jalb   qilinmagan,   malaka   oshirishga   jalb
etishda tinglovchilarning salohiyati inobatga olinmaydi;
oliy   ta’limda   ma’naviy-axloqiy   mazmunni   kuchaytirish,   yoshlarni   milliy
qadriyatlarga   hurmat,   insonparvarlik   va   yuksak   ma’naviy   g’oyalar   asosida
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash,   ularda   yot   g’oya   va   mafkuralarga   qarshi
immunitetni   mustahkamlash   borasidagi   ishlarni   yanada   rivojlantirish   zarurati
mavjud;
b) ilmiy-tadqiqot va innovatsion faoliyat sohasida:
oliy   ta’lim   muassasalari   ilmiy   faoliyati   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   istiqbollaridan   kelib   chiqib   tashkil   etilmagan,   tahlillar   asosida
innovatsion rivojlanishni prognozlashtirish faoliyati yo’lga qo’yilmagan;
innovatsion faoliyat, tadqiqot natijalarini amaliyotga keng joriy etish, ilmiy
ishlanmalarni tijoratlashtirish, ilmiy-tadqiqot ishlariga iqtidorli yoshlarni jalb etish
natijadorligi   yetarli   emas,   ta’lim,   fan   va   ishlab   chiqarishning   mustahkam
integratsiyasi ta’minlanmagan;
15 oliy   ta’lim   muassasalarining   ilmiy   salohiyati   atigi   36,4   foizni   tashkil
etmoqda;
ilmiy darajaga ega xodimlarning o’rtacha yoshi 49 bo’lib (fan doktorlari —
56 yosh, falsafa doktorlari va fan nomzodlari — 43 yosh), yuqoriligicha qolmoqda,
fan doktorlari orasida nafaqa yoshidagilarning ulushi 45 foizni tashkil etmoqda;
ilmiy-tadqiqot   ishlari   ijtimoiy   soha   va   iqtisodiyot   tarmoqlaridagi   mavjud
muammolar yechimiga qaratilmagan;
so’nggi yillarda nufuzli xalqaro ilmiy jurnallarda chop etilgan maqolalarga
iqtiboslar soni kamaymoqda;
ilmiy-tadqiqot   ishlari   bilan   shug’ullanayotgan   professor-o’qituvchilar,
ilmiy   xodimlar   va   yosh   olimlar   faoliyatini   rag’batlantirishning   ta’sirchan
mexanizmlari yaratilmagan;
v)   oliy   ta’lim   muassasalarining   moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlash
sohasida: 
talabalar turar joylari, kutubxona, o’quv ustaxonalari, laboratoriyalar, sport
sog’lomlashtirish   va   ijtimoiy   infratuzilma   obyektlari   quvvatlari   mavjud   ehtiyojni
qanoatlantirmaydi,   ularning   aksariyat   qismida   bugungi   kun   talablariga   javob
beradigan moddiy-texnik baza shakllantirilmagan;
oliy   ta’lim   muassasalarining   zamonaviy   o’quv   va   ilmiy   laboratoriyalar
bilan jihozlanish darajasi yetarli emas, xalqaro standartlarga javob beradigan o’quv
laboratoriya   uskunalarining   salmog’i   atigi   10   foizni   tashkil   etadi,   shu   bilan   birga
o’quv   jarayoni   laboratoriya   materiallari   (reaktivlar,   kimyoviy   idish,   butlovchi,
biologik materiallar va boshqa obyektlar) bilan yetarlicha ta’minlanmaydi;
oliy  ta’lim  muassasalari   moliyaviy  xarajatlarining  asosiy   qismi  ish   haqiga
sarflanib,   o’quv   va   ilmiy   laboratoriyalarni   yangilashga,   bino   va   inshootlarni
ta’mirlashga yetarlicha mablag’ yo’naltirilmayapti; 
g)   oliy   ta’limning   jozibadorligini   oshirish,   xalqaro   miqyosda
raqobatbardoshlikni ta’minlash sohasida:
16 respublika   oliy   ta’lim   muassasalari   xalqaro   e’tirof   etilgan   tashkilotlar
reytingining   birinchi   1   000   ta   o’rindagi   oliy   ta’lim   muassasalari   ro’yxatiga,
ularning   rasmiy   veb-saytlari   Webometrics   xalqaro   reytingining   1   000   talik
ro’yxatiga kirmagan;
ta’lim dasturlari va talabalar bilimini baholash tizimi xalqaro standartlarga
moslashtirilmagan;
mavjud   talabalar   turar   joylari   hamda   ijtimoiy   infratuzilma   obyektlari
xorijiy talabalar ehtiyojlariga moslashtirilmagan;
xorijiy   fuqarolarni   mamlakatimizda   ta’lim   olishga   keng   jalb   qilish
borasidagi   targ’ibot   ishlari,   jumladan   PR-loyihalar   (O’zbekiston   oliy   ta’lim
muassasalari   kunlarini   tashkil   qilish,   taqdimotlar   o’tkazish   va   boshqalar)   yetarli
darajada tashkil qilinmagan, bu borada interaktiv virtual platforma mavjud emas. 
Oliy   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   strategik   maqsadlari   va   ustuvor
yo’nalishlari
Oliy   ta’lim   tizimining   rivojlanishi   mazkur   Konsepsiya   ilovasida
belgilangan maqsadli ko’rsatkichlarga erishishga asoslanadi.
Quyidagilar   oliy   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   strategik   maqsadlari
hisoblanadi:
mamlakatni   modernizatsiya   qilish,   ijtimoiy-iqtisodiy   jihatdan   barqaror
rivojlantirish   uchun   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   sifatini   oshirish,   inson
kapitalini mehnat bozori talablari asosida rivojlantirish; 
oliy   ta’lim   bilan   qamrov   darajasini   oshirish,   xalqaro   standartlar   asosida
yuqori malakali, kreativ va tizimli fikrlaydigan, mustaqil qaror qabul qila oladigan
kadrlar tayyorlash, ularning intellektual qobiliyatlarini namoyon etishi va ma’naviy
barkamol shaxs sifatida shakllanishi uchun zarur shart-sharoit yaratish; 
sohada   sog’lom   raqobat   muhitini   shakllantirish,   uning   jozibadorligini
oshirish, jahon miqyosidagi raqobatbardoshligini ta’minlash.
Uzoq   istiqboldagi   maqsadli   vazifalardan   kelib   chiqib,   oliy   ta’lim   tizimini
rivojlantirish quyidagi ustuvor yo’nalishlar asosida amalga oshiriladi: 
17 oliy   ta’lim   bilan   qamrovni   kengaytirish,   oliy   ma’lumotli   mutaxassislar
tayyorlash sifatini oshirish;
ta’lim jarayoniga raqamli texnologiyalar va zamonaviy usullarni joriy etish;
oliy   ta’lim   muassasalarida   ilmiy-tadqiqot   ishlari   natijadorligini   oshirish,
yoshlarni ilmiy faoliyatga keng jalb etish, ilm-fanning innovatsion infratuzilmasini
shakllantirish;
ma’naviy-ma’rifiy va tarbiyaviy ishlar ta’sirchanligini oshirish;
yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlash   jarayoniga   kadrlar
buyurtmachilarini faol jalb etish;
oliy   ta’lim   muassasalarining   moliyaviy   mustaqilligi   va   barqarorligini
ta’minlash, moddiy-texnik ta’minotini mustahkamlash;
oliy   ta’lim   muassasalarini   tizimli   rivojlantirish   va   boshqaruv   faoliyatini
takomillashtirish;
korrupsiyaga   qarshi   kurashish,   shaffoflikni   ta’minlashning   ta’sirchan
mexanizmlarini joriy etish;
oliy   ta’lim   tizimining   investitsiyaviy   jozibadorligini   oshirish,   xalqaro
miqyosda tanilishi va raqobatbardoshligini ta’minlash.
1-§. Oliy ta’lim bilan qamrovni kengaytirish, oliy ma’lumotli mutaxassislar
tayyorlash sifatini oshirish
Oliy   ta’lim   bilan   qamrovni   kengaytirish,   oliy   ma’lumotli   mutaxassislar
tayyorlash sifatini oshirish bo’yicha quyidagi tadbirlar amalga oshiriladi:
oliy   ta’lim   sohasida   davlat-xususiy   sheriklikni   rivojlantirish,   hududlarda
davlat va nodavlat oliy ta’lim muassasalari, shuningdek investitsiyalarni jalb qilgan
holda   nufuzli   xorijiy   oliy   ta’lim   muassasalari   filiallari   faoliyatini   tashkil   etish
orqali oliy ta’limda raqobat muhitini yaratish; 
xalqaro   standartlar   va   milliy   an’analar   uyg’unligida   yuqori   malakali,
zamonaviy   bilim   va   ko’nikmalarga   ega,   mustaqil   fikrlaydigan,   vatanparvar,
professional   kadrlarni   tayyorlovchi,   yetakchi   ta’lim   va   ilm-fan   markazi   —
Prezident universitetini tashkil etish;
18 oliy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlashning   maqsadli   parametrlarini
Investitsiya dasturlari, hududiy va tarmoq dasturlari, vasiylik kengashlari talablari,
jahon   miqyosidagi   texnologik   o’zgarishlarni   inobatga   olgan   holda   shakllantirish,
ta’lim   yo’nalishlari   va   mutaxassisliklarini   optimallashtirish,   bunda   STEAM
yo’nalishlarini   (aniq   fanlar,   texnologiya,   injiniring,   ijodiy   san’at   va   matematika)
rivojlantirishga alohida e’tibor qaratish;
oliy   ta’lim   muassasalarining   quvvati,   ilmiy   salohiyati   va   boshqa   asosiy
ko’rsatkichlaridan   kelib   chiqqan   holda   to’lov-kontrakt   asosidagi   qabul
parametrlarini   oliy   ta’lim   muassasasi   tomonidan   mustaqil   belgilash   tizimini
bosqichma-bosqich joriy etish;
davlat   granti   asosida   kadrlar   tayyorlash   parametrlarini   bosqichma-bosqich
oliy   ta’lim   muassasalari   o’rtasida   tanlov   o’tkazish   yo’li   bilan   taqsimlash
mexanizmlarini joriy etish;
xotin-qizlarning oliy  ta’lim   olishga   bo’lgan  huquqlari   kafolatlarini   yanada
kuchaytirish,   ta’lim   olishda   gender   tengligi   tamoyillari   ustuvorligini   ta’minlash,
mahallalar,   umumta’lim   maktablari,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlarida
muntazam   ravishda   xotin-qizlarni   oliy   ta’limga   keng   jalb   qilishga   yo’naltirilgan
keng targ’ibot ishlarini olib borish;
19 Xulosa
Shunday tartib o rnatilsinki, unga muvofiq:umumiy o rta ta lim davlat ta limʻ ʻ ʼ ʼ
standartlari   va   maktabdan   tashqari   ta limga   qo yiladigan   davlat   talablari   umumiy	
ʼ ʻ
o rta   ta limni   moliyalashtirish   uchun   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti	
ʻ ʼ ʻ
parametrlarida   nazarda   tutilgan   mablag lar   hisobga   olingan   holda   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   xalq   ta limi   vaziri   tomonidan   tasdiqlanadi;Qoraqalpog iston	
ʼ ʻ
Respublikasi xalq ta limi vazirligi, viloyatlar xalq ta limi boshqarmalari va Toshkent	
ʼ ʼ
shahar   xalq   ta limi   bosh   boshqarmasi   rahbarlari,   tuman   (shahar)   xalq   ta limi	
ʼ ʼ
bo limlari,   shuningdek,   Vazirlikka   idoraviy   mansub   boshqa   tashkilotlar   va	
ʻ
muassasalar   boshliqlarini   lavozimga   tayinlash   va   lavozimdan   ozod   etish   mahalliy
ijro etuvchi hokimiyat organlari bilan kelishilmasdan O zbekiston Respublikasi xalq	
ʻ
ta limi   vaziri   tomonidan   amalga   oshiriladi;muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritayotgan	
ʼ
maktablar   negizida   tarmoqli   maktablarni   tashkil   etish,   ushbu   tarmoqqa   yuklamasi
past   koeffitsiyentli   maktablarni   kiritish   haqidagi   qaror   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
xalq ta limi vaziri tomonidan qabul qilinadi;	
ʼ
2019 yil 1 yanvardan boshlab O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi	
ʻ
huzuridagi   Ta lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat   inspeksiyasi   tomonidan   (keyingi	
ʼ
o rinlarda   –   Davlat   inspeksiyasi)   tumanlar   va   shaharlar   kesimida   tanlash   asosida	
ʻ
umumta lim   muassasalari   faoliyati   samaradorligi   bo yicha   reytingi   (keyingi	
ʼ ʻ
o rinlarda   –   reyting)   tuziladi;reyting   yakunlari   ommaviy   axborot   vositalarida   va	
ʻ
Davlat inspeksiyasining veb-saytida keyingi o quv yili boshlanishidan kechiktirmay	
ʻ
joylashtiriladi;2019   yil   1   yanvardan   boshlab   umumta lim   muassasalari   xodimlari	
ʼ
bo lgan   pensionerlarga,   ularning   ushbu   muassasalardagi   faoliyati   asosiy   ish   joyi	
ʻ
hisoblangan taqdirda, pensiya to liq miqdorda to lanadi;	
ʻ ʻ
2019   yil   1   martdan   boshlab   davlat   umumta lim   muassasalariga   bolalarni	
ʼ
Davlat   xizmatlari   markazlari   yoki   O zbekiston   Respublikasi   Yagona   interaktiv	
ʻ
davlat xizmatlari portali orqali qabul qilish tartibi bosqichma-bosqich joriy etiladi.
Vazirlik   O zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   huzuridagi   Davlat	
ʻ
xizmatlari   agentligi   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   tumanlar   va   shaharlar
20 kesimida bolalarni umumiy o rta ta lim maktablariga qabul qilish Davlat xizmatlariʻ ʼ
markazlari   yoki   O zbekiston   Respublikasi   Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari	
ʻ
portali   orqali   amalga   oshiriladigan   umumiy   o rta   ta lim   muassasalari   ro yxatini	
ʻ ʼ ʻ
shakllantirsin.
3.   Belgilab   qo yilsinki,   Qoraqalpog iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi	
ʻ ʻ
Raisi, viloyatlar va Toshkent  shahar hokimlari xalq ta limi  muassasalarini  qo llab-	
ʼ ʻ
quvvatlash   va   ularning   infratuzilmasini   rivojlantirish   masalasida   har   tomonlama
ko maklashish,   xususan:   tegishli   hududda   umumta lim   muassasalariga   yordam	
ʻ ʼ
ko rsatishni tashkil etish va muvofiqlashtirish, shu jumladan, o qituvchilar va ushbu
ʻ ʻ
soha xodimlarining maqomini yaxshilashga va oshirishga yordam berish;
xalq   ta limi   muassasalariga   ko maklashish   masalalari   bo yicha   vazirliklar,	
ʼ ʻ ʻ
idoralar va boshqa tashkilotlarning hududiy bo linmalari rahbarlarining hisobotlarini	
ʻ
belgilangan   tartibda   eshitish;nodavlat   umumiy   o rta   ta lim   tashkilotlariga   berish	
ʻ ʼ
uchun   bo sh   yer   uchastkalari   (har   bir   hududda   yiliga   50   lotdan   kam   bo lmagan)	
ʻ ʻ
ro yxatini tasdiqlash va ulardan doimiy foydalanish huquqini “E-IJRO AUKSION”	
ʻ
yagona elektron savdo maydonchasida realizatsiya qilish;xalq ta limi muassasalarini	
ʼ
qurish,   rekonstruksiya   qilish,   kapital   va   joriy   ta mirlash,   ularga   tutash   hududlarni	
ʼ
obodonlashtirish,   infratuzilmani   (trotuarlar,   yo llar   va   boshqalar)   zarur   holatda
ʻ
saqlash   bo yicha   buyurtmachi   funksiyasini   amalga   oshirish;xalq   ta limi	
ʻ ʼ
muassasalarini elektr energiyasi, tabiiy gaz, ichimlik suvi, zarur sanitariya-gigiyena
sharoitlari   va   boshqa   kommunal   xizmatlar   bilan   uzluksiz   ta minlash;tumanlar	
ʼ
(shaharlar) kompleks ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish bo yicha sektor rahbarlari bilan	
ʻ
birgalikda   xalq   ta limi   muassasalarini   o quv   yiliga   va   kuz-qish   mavsumiga   o z	
ʼ ʻ ʻ
vaqtida va samarali tayyorlash tadbirlarini amalga oshirish;
21                                    А D А B I YO T L А R:
  1. Madaniyatshunoslik. Ma’ruzalar matni, T,2000 
2. K о nfusiy. P а nd – o`gitl а r. «S о g’l о m  а vl о d uchun» jurn а li, 1997 yil, 5 – 6 
s о nl а r. 
3. Gus е yn о v  А . Irrlis G. Kr а tk а ya ist о riya etiki. M о skv а  «Misl»1987. 
4. Kr а m е r S. Ist о riya n а chin ае tsya v Shum е r е . M о skv а . «N а uk а ». 1989. 
5. N а v о iy. «M а xbub ul-kulub». N а v о iy. а s а rl а r, un b е sh t о mlik,13 – t о m. T о shk е nt.
B а diy  а s а rl а r n а shriyoti, 1996 yil. 
6. F о r о biy. F о zil sh а sh а r  о d а ml а ri. T о shk е nt. «M е r о s».1990 yil. 
7. S а gdi е v  А ., Ibn Rushd. M о skv а . «Misl».1973. 
8. « А v е st о d а   а xl о šiyat» X а lq t аъ limi jurn а li 2002 yil 6 s о n. 
9. M а ki а v е lli. «Xukumd о r s а ri» , «J аҳо n  а d а biyoti» jurn а li, 2002 yil 3 – s о n. 
10. Bolalarimiz ruhan tetik, ma`nan kuchli bo`lsinlar. Hidoyat jurnali, 2006 yil, №
9, 8 bet. 
11. Zamonaviylik va hayo. Hidoyat jurnali, № 6, 28 – bet. 
12. Libos ko`zgu. Turkiston gazetasi, 2007 yil, 6 yanvar. 
13. Solih farzand. Hidoyat jurnali, 2006 yil, № 4. 
14. Chiroyli xulq. Hidoyat jurnali, 2006 yil, № 4. 
15. Abdullayev M. Madaniyatshunoslik asoslari. Farg’ona.1998 
16. Komilov N. Tasavvuf yoki komil inson. T., Yozuvchi, 1996-yi. 
 
22