V.V.Verashchagin va uning “Samarqand 1868-yilda rassom xotiralari” asari

V.V.Verashchagin va uning “Samarqand 1868-yilda
rassom xotiralari” asari
mavzusidagi
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………………3–6
I bob. V.V.Vereshchaginning hayoti va ijodiy yo‘li…………….………….. 7–12
II   bob.   Vereshchaginning   Sharqqa   sayohatlari.   Vereshchaginning   asarlarida
tarixga oid ilmiy ma’lumotlar………...………………………….………… 13–21
III   bob.   V.V.Verashchaginning“Samarqand   1868-yilda   rassom   xotiralari”
asari yaratilish tarixi va undagi muhim ma’lumotlar. …………………….22–28
Xulosa ………………………………………………………..……..……….. 29–31
Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxati …………………….............32-33 Kirish
Mustaqillik sharoitida va tub islohotlarni amalga   oshirish jarayonida milliy
tiklanish,   ma’naviy   yangilanish,   milliy   o‘zlik   va   o‘ziga   xoslikni   yaxlit   tarzda
anglab   yetgan,   erkin     demokratik   tasavvurga   ega     bo‘lgan   va   mustahkam   milliy
g‘oya kuchi  bilan birlashgan jamiyat a’zolarini tarbiyalash vazifalarini hal etishda
tarix   fanining   roli   jiddiy   ravishda     oshmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   birinchi
Prezidenti   I.A.Karimov   ta’kidlaganidek:   Milliy   iftixorni   tiklash   va   rivojlantirish
jarayonida     tarixiy   xotira,   xalqning,   jonajon   o‘lkaning   obyektiv   tarixini,   davlat
hududini tiklash nihoyatda muhim ahamiyatga  egadir.
Jamiyat   taraqqiyotining   real   xususiyatlarini   chukur   o‘rganish   zarurligi,
milliy   tarixdagi   yuksalish   va   tanglik   davrlarini   yangicha   metodologik   nuqtai-
nazardan   turib   tahlil   qilish,   chor   mustamlakachilarining   ko‘rsatgan   buzg‘unchilik
ta’siriga doir omillarni aniqlash, avvalgi mafkuraviy andozalar va eskicha tafakkur
ko‘rinishlarining    takrorlanishiga   barham   berish     yo‘llarini   belgilash,   jamiyatning
ma’naviy-ahloqiy  takomilga erishuvida tarix fanining ta’sirini kuchaytirish lozim.
Ana   shu     ijtimoiy   muhim   vazifalardan   kelib   chiqib,   Vatanimiz   tarixining
og‘ir   mustamlakachilik   o‘tmishi     bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ayanchli   sahifalariga
bugungi   kun   nuqtai-nazaridan   qayta   baho     berish   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Chor   Rossiyasining   hukmronlik-yillari,     mustamlakachilik   tarixi   soxtalashtirilib,
buzib ko‘rsatildi. Uzoq-yillar  davomida  ijtimoiy  ong-shuurimizga  Chor   Rossiyasi
“O‘rta Osiyodagi favqulodda sivilizatorlik vazifasi” to‘g‘risidagi, “o‘lkaning qoloq
xalqlari   markazning   davlat   boshqaruvi   natijasida   go‘yo   zo‘r   muvaffaqiyatlarga
erishganligi”  haqidagi  afsona    astoydil  targ‘ib qilindi. Chorizm  davrida o‘lkaning
tabiiy   xomashyo   boyliklari   to‘xtovsiz   olib   ketildi.   O‘zbek   xalqining   ko‘p   ming-
yillik   milliy-madaniy   boyligi   talon-taroj   qilindi,   yalpi     ruslashtirish   va   ma’naviy
asoratga solish siyosati amalga oshirildi.
Kurs   ishi   m avzuning   dolzarbligi.   Vasiliy   Vasilyevich   Vereshchagin
(1842–1904)   —   rus   san’atining   taniqli   vakillaridan   biri   bo‘lib,   o‘zining   betakror
uslubi va chuqur ijtimoiy mazmunli asarlari bilan ajralib turadi. Uning ijodi Sharq
mamlakatlariga   bo‘lgan   sayohatlari   va   urush   mavzularini   qamrab   olgan   ishlari
2 bilan alohida e’tiborga loyiqdir. Vereshchaginning "Samarqand, 1868-yilda" nomli
asari rassomning O‘rta Osiyoga qilgan sayohatlari va bu joylardagi madaniy hayot,
tarixiy voqealar haqidagi tasavvurlarini aks ettiradi.
Mazkur  kurs ishida Vereshchaginning hayoti  va ijodi, uning O‘rta Osiyoga
sayohati davomida chizgan asarlari, jumladan, “Samarqand, 1868-yilda” asarining
tarixiy va san’atshunoslik nuqtai nazaridan o‘rganilishi ko‘zda tutilgan.
Kurs   ishi   tadqiqotining   maqsadi.   Mazkur   mavzu   o‘z   mohiyatidan   kelib
chiqqan  holda quyidagi maqsad va vazifalarni  belgilaydi:
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimiz   olimlari   mustamlaka   o‘tmishning
haqqoniy   solnomasini   yaratish   sohasida   muayyan   ishlarni   amalga   oshirdilar.
Mustamlakachilik zo‘ravonligi tarixi davri ko‘p jihatdan hali “oq dog‘lar” va “qora
o‘pirilishlar”   bilan   ajralib   turibdi.   Bular   ayniqsa     imperiya   tuzumining   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   ma’naviy   tuzilmalariga,   hukmron   markazning   o‘zbek   xalqini
muntazam   ravishda   talash   mexanizmini   yaratishga   va   uni   kuchaytirishga,
mamlakatimizni   chor   imperiyasining   qo‘shicha   xomashyo   qo‘shimchasiga
aylantirilishi   evolyutsiyasiga   taalluqlidir.   Tarixiy   tafakkurning   mazkur   yo‘nalishi
ilmiy bilishning mustaqil obyekti sifatida rosmana ilgari surishga qadam qo‘yildi.
Ushbu tadqiqot ishining asosiy e’tibori Chor Rossiyasi mustamlakachilik siyosatini
olib qarashga va ochib berishga qaratildi.
Kurs     ishida   zamonaviy   ilmiy     tasavvurlar   asosida   chor   mustamlaka
tuzumining   umumiy   va   xususiy   tomonlari,   san’at   va   tarix   sohasida   amalga
oshirilgan   ilmiy   va   madaniy   ishlar,   xususan,   V.V.Vereshchaginning   hayot   yo‘li,
ijodi, san’at va madaniyat sohasiga qo‘shgan hissasi ko‘rsatib berildi. 
Tadqiqot   ob’ y ekti .   Kurs   ishining   tadqiqot   ob’yekri   sifatida
V.V.Verashchagin va uning “Samarqand 1868-yilda rassom xotiralari” asari olindi.
Bundan   tashqari   ushbu   kurs   ishida   Chor   Rossiyasi   hukmronligi   davrida   amalga
oshirilgan   mustamlakachilik   siyosati,   Rus-Yapon   urushi,   Verashchaginning
Sharqqa   sayohatlari   kabi   jarayonlarga   ham   alohida   urg‘u   berilgan   bo‘lib,   mazkur
jarayonlar Kurs ishi predmeti sifatida olindi.
3 Davriy   (xronologik)   chegaral a nishi .   Mazkur   kurs   ishi   XIX   asrning
o‘rtalaridan   XX   asr   birinchi   choragiga   qadar   bo‘lgan   davrni   o‘z   ichiga   olgan
bo‘lib,   asosiy   urg‘u   V.V.Verashchagin   va   uning   “Samarqand   1868-yilda   rassom
xotiralari” asariga qaratilgan.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   uch   bob,   xulosa,   foydalanilgan   manba   va
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I bob. V.V.Vereshchaginning hayoti va ijodiy yo‘li
Vasiliy   Vasilyevich   Vereshchagin   –   rus   rassomi,   yozuvchi   va   XIX   asrning
eng   mashhur   jangovar   rassomlaridan   biri.   U   o‘zining   keng   ko‘lamli   asarlari,
urushning   dahshatlarini   aks   ettirgan   ochiqchasiga   va   realistik   tasvirlari   bilan
tanilgan.   Uning   ijodida   nafaqat   jang   sahnalari,   balki   manzaralar,   etnografik
tasvirlar, portretlar va janrli asarlar ham alohida o‘rin egallaydi. Vereshchaginning
ijodi nafaqat san’at, balki tarix uchun ham katta ahamiyatga ega bo‘lib, u ko‘plab
xalq va madaniyatlarning hayotini tasvirlagan 1
.
Vasiliy   Vereshchagin   Cherapovets   shahrida   boy   yer   egasining   oilasida
tug‘ilgan.   9   yoshida   ota-onasi   uni   kadetlar   dengiz   korpusiga   o‘qishga   bergan.
“Korpusni   hech   qachon   yoqtirmaganman,   –   deb   eslagan   edi   rassom,   –   do‘stlikni
esa   faqat  zarur   yomonlik  sifatida  qabul   qilardim,  lekin  uni  hech   qachon  samimiy
sevgan  emasman. Tarbiyalash, ruh va boshqa  narsalar  hali  ham  yoqimsiz, chunki
ular umumiy, qattiq va yolg‘on.”
Hali o‘qish paytida u rassomchilikka qobiliyatini namoyon qila boshlagan –
u rasm chizish maktabiga qatnagan, rassomlar bilan tanishgan. Kadetlar korpusini
tamomlagandan   so‘ng   Vereshchagin   dengiz   xizmatiga   o‘tmagan.   1860-yilda   ota-
onasining irodasiga qarshi Sankt-Peterburg Badiiy Akademiyasiga o‘qishga kirgan.
Shu   davrda   u   adabiyot   sohasida   ham   o‘zini   sinab   ko‘rgan:   "Qariya   ovchining
hikoyasi" nomli hikoyasini Peterburgning "Golos" gazetasi muharririyatiga taqdim
etgan.   Ammo   muharririyatning   "Marhamat   qiling,   bu   juda   yomon..."   degan
fikridan so‘ng, Vereshchagin yozuvchilikni bir muddat tark etgan.
Vereshchagin   hayoti   davomida   ko‘plab   mamlakatlarga   sayohat   qildi,   bu
uning ijodida aks etdi. U quyidagi hududlarda bo‘lgan va turkum asarlar yaratgan:
1.1863–1865-yillarda Kavkaz va Dunay bo‘ylab sayohat qilgan.
2.1867–1870-yillarda   Turkistonda   yashab,   rus   qo‘shinlarining   harbiy
harakatlarida   qatnashgan.   Bu   davrda   u   Samarqand,   Buxoro   va   boshqa
shaharlardagi madaniy merosni tasvirlagan.
1
  Абдурахимова Н.А., Рустамова Г. Колониальная система власти в Туркестане во второй половине XIX – I
четвертьи ХХ века. -Т.: Университет, 1999.  – б .56.
5 3.1874–1876-yillarda   va   1882–1883-yillarda   Hindistonda   bo‘lgan.   Hind
madaniyati va manzaralari uning ko‘plab asarlarida aks etgan.
4.1877–1878-yillarda   rus-turk   urushi   vaqtida   Bolqonda   jang   maydonida
bo‘lgan.
5.1883–1884-yillarda Suriya va Falastinga tashrif buyurgan.
1887–1888-yillarda   va   1894-yilda   Rossiyaning   Shimoliy   hududlariga
sayohat qilgan.
6.1901–1902-yillarda Filippin, Kuba va AQShga tashrif buyurgan.
7.1903-yilda Yaponiyada bo‘lgan.
Vereshchagin   har   bir   sayohati   natijasida   turkum   asarlar   yaratgan.   Uning
ijodida eng muhim mavzular:
1.Urushning dahshatlari – U jangovar asarlarida urushning fojeaviy va og‘ir
tomonlarini   ochiq-oydin   tasvirlagan.   Uning   “Urushning   apofeozasi”   kabi   asarlari
urushga qarshi manifest hisoblanadi.
2.Sharq   madaniyati   –   Turkiston   va   Hindistonga   bag‘ishlangan   asarlarida   u
bu hududlarning madaniyati, urf-odatlari va arxitekturasini tasvirlagan.
3.Etnografik   va   portret   asarlari   –   U   ko‘plab   turli   millat   va   madaniyat
vakillarining obrazlarini yaratgan 2
.
Vereshchaginning birinchi katta sayohati  1863-yilda Kavkazga  bo‘lgan. Bu
yerda   u   Tog‘li   Qorabog‘dagi   Shusha   shahrida   to‘xtagan,   mahalliy   xalqlarning
hayotini   kuzatgan,   ularning   marosim   va   an’analarini   o‘rgangan   hamda   etyudlar
chizgan.
1867-yilda   Vereshchagin   Turkiston   general-gubernatori   Konstantin   fon
Kaufman xizmatiga shtat rassomi sifatida ishga kirgan. Rassom 1868-yilning may
oyida   Samarqandga   yetib   kelgan.   Tez   orada   qal’a   rus   qo‘shinlari   bilan   birga
qamalga   tushib   qoldi:   mahalliy   aholi   qo‘zg‘olon   ko‘targan   edi.   Vereshchagin
buxoroliklar bilan jangda qatnashgan va hatto jasorati uchun 4-darajali Muqaddas
Georgiy ordeni bilan taqdirlangan.
2
  Твен М. Дары цивилизации: Художественная публицистика. М. 1985. –  б .56.
6 Turkistondan   olib   kelgan   rasmlar   va   grafik   asarlarini   rassom   1869-yilda
poytaxtda   namoyish   qilgan.   Ishlarning   ko‘pchiligi   etyud   uslubida   yaratilgan   edi.
Vereshchaginning   asarlari   orqali   tomoshabinlar   ular   uchun   notanish   bo‘lgan
Markaziy   Osiyo   hayotini   ko‘rish   imkoniga   ega   bo‘lishdi:   quldorlik   bozori,
afyunxo‘r gadoylar va boshdan-oyoq kiyim bilan o‘ralgan ayollar tasvirlangan edi.
Ko‘rgazmadan   so‘ng   Vereshchagin   yana   Turkistonga   yo‘l   olgan.   Bu   safar   uning
yo‘li   Sibir,   Qirg‘iziston   yerlari   va   G‘arbiy   Xitoy   orqali   o‘tgan.   Qirg‘izistonda
rassom Peterburgdagi rasmiy qabul marosimlaridan birida tanishgan do‘sti Baytik
Qanayevning   mehmoni   bo‘lgan.   Rassom   uning   boy   yurtasida   bir   nechta   asar
yaratgan:   u   yurtaning   ichki   ko‘rinishini   chizib,   uning   gumbazidagi   murakkab
naqshlar   va   gilamlardagi   bezaklarni   aniq   tasvirlagan.   Vereshchagin   oddiy
odamlarning   portretlarini   yaratgan,   ularning   hayotidan   sahnalarni   tasvirlagan.
Mahalliy jangchilarning qurollarini bezab turgan naqshlarni ham o‘rganib, ko‘plab
mahalliy   ornamentlarni   to‘plagan.   Yorqin   manzaralarni   izlab,   u   Issiqko‘l
yaqinidagi tog‘larga, Bo‘om darasi va Olatoo tog‘ tizmasidagi dovonlarga borgan.
Rassom   o‘z   ishlarida   ingichka   chiziqlar   va   Osiyo   manzaralarining   jaziramasini
mukammal aks ettiruvchi yorqin va boy ranglarni ishlatgan.
O‘sha   davrda   G‘arbiy   Xitoyda   imperator   qo‘shinlari   dung‘onlar   va
uyg‘urlarning   qo‘zg‘olonlarini   bostirish   bilan   shug‘ullangan.   Hududdagi   deyarli
barcha   shaharlar   yoqib   yuborilgan   edi.   Ayrim   taxminlarga   ko‘ra,
Vereshchaginning   mashhur   “Urushning   apofeozasi”   asarini   –   bosh   suyaklar
piramidasi   va   uning   ustida   uchib   yurgan   qarg‘alarni   tasvirlagan   asarini   yaratish
g‘oyasi aynan dung‘on yerlari safaridan keyin tug‘ilgan.
1871-yilda   Vasiliy   Vereshchagin   Myunxenga   ko‘chib   o‘tgan.   U   yerda   u
Elizabet   Fisher-Rid   bilan   tanishgan   va   u   bilan   turmush   qurgan.   Do‘sti   Teodor
Gorsheldning   ustaxonasida   rassom   o‘zining   Sharqqa   oid   kartinalarini   chizgan   –
“Boy   qirg‘iz   ovchisi   va   burgut   bilan”,   “Temur   darvozasi”,   “Varvarlar”   jang
sahnalari seriyasi va boshqa asarlar. Turkiston seriyasiga jami 13 ta katta rasm, 81
ta etyud va 133 ta chizilgan surat kirgan. 1873-yilda Vereshchagin ushbu seriyani
Londondagi Kristal saroyda namoyish qilgan.
7 Rassom butun seriyani Rossiyaga olib kelishni istagan, shuning uchun ingliz
kolleksionerlarini   kartinalar   sotilmasligi   haqida   ogohlantirgan.   Ko‘rgazma
katalogida u har bir rasm uchun tushuntirish joylashtirgan va Turkistonga sayohati,
Osiyo   madaniyati   va   an’analari   haqida   “Markaziy   Osiyoga   safar”   nomli   esse
yozgan. Ushbu asar avvaliga fransuzning Le Tour du Monde jurnalida, keyinchalik
ingliz matbuotida chop etilgan 3
.
Vereshchaginning birinchi  yirik ko‘rgazmasi  1874-yilda Peterburgda bo‘lib
o‘tdi. O‘shanda uning asarlarini ko‘rishni xohlaganlar juda ko‘p edi — Ichki ishlar
vazirligining   zallari   barcha   tashrif   buyuruvchilarni   sig‘dirolmas   edi.   Ko‘rgazma
kataloglarining 30 ming nusxalik butun tiraji sotilib ketdi.
Ammo yuqori davlat amaldorlari Vereshchaginning ishlarini ma’qullamadi:
ko‘rgazma   arafasida   imperator   umumiy   harbiy   majburiyat   to‘g‘risidagi   farmonni
imzolagan edi, shuning uchun rassomdan g‘alabali hujumlar, ordenlar taqib turgan
qo‘mondonlarning   portretlarini   tasvirlash   kutilgan   edi.   Ammo   Vereshchagin   jang
maydonining boshqa tomonini ko‘rsatdi: g‘ayritabiiy mehnat, charchagan, yarador
va   halok   bo‘lgan   odamlar.   Rassomni   vatanparvarlikka   qarshi   chiqishda   va
dushmanga hamdardlik ko‘rsatishda ayblashdi.
Ko‘plab hamkasblari Vereshchaginni uslubi uchun tanqid qilishdi: u yorqin
ranglarni keng qo‘llar edi, bu o‘sha davr akademik rassomchiligiga xos emas edi.
Ammo   Ivan   Kramskoy   bu   turkumni   rus   maktabining   yutug‘i   deb   atadi,   Pavel
Tretyakov esa butun Turkiston siklini katta pul evaziga — 97 000 rublga sotib oldi.
Vereshchagin   kartinalar   uchun   maxsus   ramkalar   buyurtma   qilgan:   ulkan,   boy
bezatilgan.   Ular   asarning   bir   qismiga   aylanib,   har   bir   kartinaning   kayfiyatini
ta’kidlar edi. Turkiston sikli uchun ramkalarga Vereshchagin dastlab arab yozuvini
tushirishni   rejalashtirgan,   biroq   u   arab   tilini   bilmagan.   U   masjid   va   saroy
eshiklaridagi sharqona naqshlar asosida eskizlar tayyorladi. Ramkalar yog‘ochdan
yasalib,   yaltiroq   yoki   matli   oltin   suvi   bilan   qoplanar   edi.   Ba’zan   ramkalar
shunchalik   katta   bo‘lardiki,   ularning   maydoni   kartinaning   o‘zidan   ham   kattaroq
chiqardi.
3
  Жемчужников Л. М. Мои воспоминания. М., 1970.  –  б .78.
8 Ba’zi   ramkalarga   rassom   yozuvlarni   joylashtirgan.   Masalan,   “Urushning
apofeozi”   kartinasi   “O‘tmishdagi,   hozirgi   va   kelajakdagi   barcha   buyuk   fath
etuvchilarga   bag‘ishlanadi”   degan   jumla   bilan   birga   kelgan.   “To‘satdan   hujum”
nomli   asar   esa   Nestor   yilnomasi   baytiga   havola   qilingan:   “Yerimizni   uyaltirmay,
suyak bo‘lib yotamiz, o‘lganlar sharmanda bo‘lmas” 4
.
Rassom kartinalar ko‘rgazmalarda namoyish etilayotganda ularni aynan shu
ramkalarda   tashishni   talab   qilgan.   Bu   qimmatbaho   yukning   og‘irligini   oshirgan,
tashish   xarajatlari   bir   necha   baravar   ko‘paygan.   Tretyakov   hatto   butun   temiryo‘l
platformalarini ijaraga olgan.
Ko‘rgazmaning   yopilishini   kutmasdan,   Vereshchagin   rafiqasi   bilan
Hindistonga   yo‘l   olgan.   Ular   Bombey,   Jaypur,   Dehli   va   Agrani,   Ladak   va
Kashmirni   ziyorat   qilgan,   uch   oy   davomida   Sharqiy   Himolay   va   Sikkim   bo‘ylab
sayohat qilgan. Sayohat oson kechmagan: ularga yirtqich hayvonlar hujum qilgan,
muzdek daryolarni kechib o‘tishga, qor bo‘ronlarini kutib o‘tirishga to‘g‘ri kelgan.
Rassom   bezgak   bilan   og‘rigan,   Elizabet   Fisher-Rid   esa   baland   tog‘li   yo‘llarda
ko‘rish   qobiliyatini   yo‘qotgan.   Shunga   qaramay,   ular   ishlarini   davom   ettirgan.
Vereshchagin buddaviy ibodatxonalari va qadimiy masjidlarni, tosh maqbaralar va
tog‘ yonbag‘irlaridagi monastirlarni tasvirlagan. Shuningdek, Hindiston seriyasiga
diniy   marosimlar   sahnalari,   faqirlar,   buddist   rohiblar   va   zardushtiylik   diniga
ergashuvchilarning   portretlari   kiritilgan.   Fisher-Rid   sayohat   kundaligini   yuritgan
va   keyinchalik   “Janob   va   xonim   Vereshchaginlarning   Himolaylarga   sayohati
haqidagi lavhalar” to‘plamini nashr etgan.
Hindistonda rassomga Xududiy San’at  Akademiyasi  unga professor  unvoni
berganini   ma’lum   qilishdi.   Ammo   Vereshchagin   bu   mukofotni   rad   etib,   shunday
dedi: “…san’atdagi barcha unvon va mukofotlarni mutlaqo zararli deb hisoblab, bu
unvondan butkul voz kechaman”.
1876-yilda   Vasiliy   Vereshchagin   Parijga   qaytdi,   biroq   oradan   bir   necha   oy
o‘tib,   Balkanlarga   yangi   safarga   yo‘l   oldi.   Hindiston   seriyasi   faqat   to‘rt   yildan
keyin,   Peterburgdagi   ko‘rgazmada   namoyish   etildi.   Rassom   139   ta   rasm   va
4
  Твен М. Дары цивилизации: Художественная публицистика. М. 1985. –  б .58.
9 etyudlarni taqdim etdi, ulardan 75 tasini Tretyakov sotib oldi. Ko‘rgazmaga kirish
bepul   edi,   va   40   kun   ichida   uni   200   mingga   yaqin   odam   tomosha   qildi.
Zamondoshlarning   eslashicha,   odamlar   ko‘rgazma   zallariga   hatto   derazalardan
kirishga   urinishgan.   Tanqidchilar   Vereshchaginni   eng   yaxshi   sharqshunos
rassomlardan biri deb atashgan.
Turklar   bilan   urush   haqidagi   xabar   Vereshchaginni   Parijning   Mezon-Laffit
degan   chekkasida,   uning   ustaxonasida   bo‘lganida   yetib   keldi.   Rassom   hind
rasmlari   ustida   ishlashni   tashlab,   Rossiya   armiyasining   harakatdagi   bo‘linmasi
tarkibida ixtiyoriy ravishda Balkanlarga yo‘l oldi.
1877-yil   iyun   oyida   Vereshchagin   og‘ir   jarohat   oldi.   U   bo‘lgan   “Shutka”
mina   tashuvchi   kemasi   turk   kemasiga   hujum   qilgan   edi.   Dushman   o‘qidan
kemaning borti  teshib o‘tdi  va rassomning  sonini  jarohatladi. Rassom  Buxarestga
yuborildi va u yerda uch oy davolandi. Ammo yarasi bitgach, u yana safga qaytdi.
Vereshchaginni jasorati uchun oltin mukofot quroli bilan taqdirlamoqchi bo‘lishdi,
ammo u bundan ham bosh tortdi 5
.
O‘sha   vaqtda   rus   qo‘shinlari   Bolgariyaning   shimoliy   qismidagi   Pleven
shahrini   hujum   bilan   olishga   tayyorgarlik   ko‘rayotgan   edi.   Plevenni   imperator
Aleksandr   II   ning   ismlar   bayramiga   bag‘ishlab,   30-avgust   kuni   zabt   etish
rejalashtirilgan edi. Biroq hujum katta mag‘lubiyat bilan yakunlandi. Vereshchagin
yuzlab   halok   bo‘lganlar   yotgan   jang   maydonini   “Podshohning   ismlar   bayrami”
nomli provokatsion asarida tasvirladi.
5
  Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Т. 23. М., 1981. – б.106.
10 II bob. Vereshchaginning Sharqqa sayohatlari. Vereshchaginning
asarlarida tarixga oid ilmiy ma’lumotlar
1879-yil   dekabr   oyida   Vereshchaginning   Bolkan   mavzusidagi   asarlari
Parijda   ko‘rgazmada   namoyish   etildi.   Asarlarda   tantanavor   va   g‘alabali   sahnalar
yo‘q edi. An’anaviy patriontik nuqtai nazarga sodiq qolgan Pavel Tretyakov bilan
bahsda   rassom   shunday   degan:   “...siz   bilan   mening   asarlarimni   baholashda   biroz
farqimiz bor, ularning yo‘nalishida esa katta farq bor. Men rassom sifatida urushga
qarshi kurashaman va butun kuchim bilan urushni qoralayman; mening zarbalarim
kuchlimi, ta’sirlumi — bu mening iste’dodim masalasi, ammo men zarbani butun
kuchim bilan va kechirim qilmasdan beraman. Siz esa, aftidan, urushning umumiy
g‘oyasi   emas,   balki   uning   ayrim   tafsilotlari   bilan   ko‘proq   band   bo‘lganga
o‘xshaysiz.”   Vereshchagin   seriyaning   butunligi   saqlanishini   xohlagan   edi,   biroq
kolleksioner faqat bir qismini sotib oldi. Ko‘rgazmadan keyin Vereshchagin yana
uchta   rasm   —   “Plevendagi   turk   shifoxonasi”,   “Hujumdan   keyin.   Plevendagi
bog‘lam punktlari” va “Hujumdan oldin”ni chizdi 6
.
U Falastinaga oid asarlar yaratish uchun Mazon-Laffitdagi ustaxonasida Injil
mavzulariga   oid   rasmlar   chizgan.   “Sulaymon   devori”,   “Quddusda.   Podshohlik
qabrxonalari”, “Muqaddas oila” va boshqa rasmlar shu mavzuda edi. Rassomning
bu   rasmlaridagi   qahramonlar   oddiy   hayot   kechiradilar   —   ovqatlanadilar,   kir
yuvadilar,   uy-ro‘zg‘or   ashyolarini   yasaydilar.   Yevropada   katolik   ruhoniylari
Muqaddas   oila   cherkov   qoidalariga   muvofiq   tasvirlanmagan   bu   rasmlarni   yo‘q
qilishni   talab   qilishgan.   Rossiyada   esa,   yanada   qattiqroq   tanqidlardan   qo‘rqib,
ularni umuman ko‘rsatmagan.
1885-yilda   Yevropa   ko‘rgazmasi   ochildi.   Ko‘rgazma   davomida   bir   tashrif
buyuruvchi   rasmlarni   sulfat   kislota   bilan   buzdi   —   bir   nechta   ramka   shikastlandi,
bir   kichik   rasm   butunlay   yo‘q   qilindi.   Bir   qancha   katta   asarlar   ham   zarar   ko‘rdi,
ammo   Vereshchagin   ularni   qisqa   vaqt   ichida   restavratsiya   qildi.   Palestina
seriyasining katta qismini rassom  AQShga olib ketdi va bir nechta ko‘rgazmadan
keyin kimoshdi savdosida sotdi.
6
  Абдурахимова Н.А., Рустамова Г. Колониальная система власти в Туркестане во второй половине XIX – I
четвертьи ХХ века. -Т.: Университет, 1999.  – б .58.
11 1883-yilda   Vereshchagin   “Lavhalar,   eskizlar,   xotiralar”   nomli   kitobini
yozdi. U nemis, fransuz, ingliz va dan tillariga tarjima qilindi. Tez orada ingliz va
nemis tillarida “Realizm haqida” traktati nashr etildi.
1887-yilda Vereshchagin Mazon-Laffitdagi ustaxonasini  tark etdi. Birozdan
keyin   Elizabet   Fisher-Riddan   ajrashib,   Lidiya   Andreyevskayaga   uylandi   va
Rossiyaga qaytdi. Moskva chekkasida u o‘z loyihasi bo‘yicha uy qurdi.
Bir necha yildan so‘ng Vereshchagin 1812-yil Vatan urushiga bag‘ishlangan
rasmlar yaratishni boshladi. Jami 20 ta asar yaratildi, ularda jang sahnalari va jang
maydonlarining manzaralari aks etgan edi.
1893-yilda Vereshchagin Rossiya  bo‘ylab safarga chiqdi. U Rostov Buyuk,
Kostroma, Yaroslavl,  Rossiyaning  Shimoliy shaharlari   kabi  joylarni  ziyorat   qildi.
Bu joylarda rassom  qishloq xonadonlari ichki  ko‘rinishlarini, cherkov bezaklarini
chizdi.   Rassom   yog‘och   ustunlar   va   ikonostaslar   o‘ymakorligigacha   bo‘lgan
arxitektura  detallarini   aks  ettirdi.  Asarlar  seriyasiga   oddiy insonlarning  portretlari
ham   kiritilgan,   ularning   hayotiy   hikoyalari   rassomning   “Oddiy   ruslarning   bir
nechta avtobiografiyalari” to‘plamida nashr etilgan.
Shaharlar   o‘rtasida   rassom   daryolar   va   kanallar   orqali   maxsus   ustaxona-
barkada   harakatlangan.   Yo‘l   davomida   yozgan   eslatmalari   “Shimoliy   Dvina
bo‘ylab.   Yog‘och   cherkovlar   bo‘ylab”   nomi   bilan   1896-yilda   Moskvada   chop
etilgan.
Rossiyadagi   safarlari   bilan   Vereshchaginning   yo‘llari   tugamadi.   1901-yilda
u Filippinga bordi va u yerda shifoxona sahnalari aks etgan “Shifoxona seriyasi”ni
yaratdi.  So‘ng   rassom   ikki   marta   Kubaga,   keyin  Amerikaga   bordi   va  hatto   uning
prezidentining portretini chizdi 7
.
1903-yilda   Vereshchagin   Yaponiyaga   yetib   keldi.   Tokio,   Nikko   va   Kioto
shaharlarida   to‘rt   oy   o‘tkazdi.   Safar   davomida   rassom   yangi,   impressionizmga
yaqin   uslubda   bir   nechta   rasmlar   yaratdi,   jumladan,   “Yapon   ayoli”,   “Qayiqda
sayr”,   “Nikkodagi   ibodatxona”   va   boshqalar.   Vereshchagin   barcha   rasmlarini
yapon brokati bilan bezatilgan mualliflik ramkalariga joylashtirdi.
7
  Жемчужников Л. М. Мои воспоминания. М., 1970. –  б .79.
12 Keyingi   yili   rassom   yana   Uzoq   Sharqqa   yo‘l   oldi   va   Yaponiyaga   suzib
ketmoqchi   edi.   “Men   hali   ham   ketganim   yo‘q,   ammo   nihoyat   ertaga   yo‘lga
chiqaman.   Ammo   yomon   hislar   bilan,   chunki   bizga   juda   dushman   kayfiyatdagi
mamlakatga   ketmoqdaman,   —   deb   yozgan   edi   rassom   xotiniga,   —   gazetalarga
qaraganda,   Yaponiyada   Rossiya   dushmanlarining   yig‘ilishlari   tez-tez   o‘tkazilib,
ular   bizga   qarshi   urush   boshlashni   talab   qilmoqda,   hozirgi   davrni   harbiy
harakatlarni   boshlash   uchun   eng   qulay   fursat   deb   hisoblashmoqda...   Ular
hammasini   urush   uchun   tayyor   qilib   qo‘ygan,   biz   esa   tayyorgarlik   ko‘rmagan
holda, hamma narsani Peterburgdan olib kelishimiz kerak...” 8
.
Urush   boshlandi.   Vasiliy   Vereshchagin   bu   safar   ham   jang   maydonida   edi.
31-mart   kuni   rassom   bo‘lgan   “Petropavlovsk”   bronenostsi   Port-Artur   qirg‘oqlari
yaqinida portlab ketdi. Vereshchagin halok bo‘ldi.
1858-yildan   boshlab   Imperator   san’atni   rag‘batlantirish   jamiyati   (OPOX)
qoshidagi   Rasm   chizish   maktabida   tahsil   olgan.   1863–1865-yillarda   Kavkaz   va
Dunay   bo‘ylab   sayohat   qilgan.   1867–1870-yillarda   Turkistonda   bo‘lgan,   1867–
1868-yillarda esa rus qo‘shinlarining jangovar harakatlarida ishtirok etgan. 1874–
1876-yillarda   va   1882–1883-yillarda   Hindistonga,   1877–1878-yillarda   rus-turk
urushi vaqtida Bolqonga (amal qilayotgan armiyada bo‘lgan), 1883–1884-yillarda
Suriya   va   Falastinga,   1887–1888   va   1894-yillarda   Rossiyaning   Shimoliy
hududlariga,   1901–1902-yillarda   Filippin,   Kuba   va   AQShga,   1903-yilda   esa
Yaponiyaga tashrif buyurgan.
Har   bir   sayohati   natijasida   u   turkum   ishlar   (manzara,   jangovar,   janrli,
etnografik   va   portret   asarlar)   yaratgan.   1901-yilda   birinchi   Tinchlik   bo‘yicha
Nobel   mukofotiga   nomzod   sifatida   ko‘rsatilgan.   1904–1905-yillardagi   rus-yapon
urushi   boshlanganidan   keyin   Uzoq   Sharqda   faol   armiyaga   qo‘shilgan.   1904-yil
Port-Artur   yaqinidagi   “Petropavlovsk”   bronenosetsida   portlash   natijasida   halok
bo‘lgan. 1868-yilda to‘rtinchi darajali Georgiy ordeni bilan taqdirlangan.
Vereshchagin   1842-yil   26-oktabrda   Cherepovets   shahrida   tug‘ilgan.   U
yoshlik   chog‘idayoq   san’atga   qiziqishni   namoyon   qildi.   1858-yilda   u   Imperator
8
  Твен М. Дары цивилизации: Художественная публицистика. М. 1985. –  б .64.
13 san’atni  rag‘batlantirish jamiyati  qoshidagi  Rasm  chizish maktabida  tahsil  olishni
boshlagan.   So‘ngra   Peterburg   San’at   Akademiyasida   va   Parijdagi   taniqli   san’at
maktablarida o‘qigan.
Vereshchagin   ijodida   urush   mavzusi   alohida   o‘rin   egallaydi.   U   turli   jang
maydonlarida   bo‘lib,   o‘z   ko‘zi   bilan   ko‘rgan   dahshatli   voqealarni   tasvirlagan.
Uning   maqsadi   urushning   ayanchli   oqibatlarini   ko‘rsatish   va   insoniyatni   urushga
qarshi kurashga chorlash edi.
1860-yillarning   ikkinchi   yarmida   Vereshchagin   O‘rta   Osiyoga   sayohat
qiladi. Uning bu yerga kelishi Turkiston general-gubernatori Konstantin Petrovich
Kaufman   bilan   hamkorlikda   amalga   oshirilgan.   Vereshchagin   nafaqat   rassom
sifatida, balki tarixchi va etnograf sifatida ham bu hududlarning hayotini o‘rganadi.
Vereshchaginning   ijodida   O‘rta   Osiyo   madaniyati   o‘ziga   xos   o‘rin   egallaydi.   U
nafaqat   Samarqand,   balki   Buxoro,   Toshkent   kabi   shaharlardagi   hayotni   ham
tasvirlagan. Rassomning asarlarida Sharqning boy madaniyati va turmush tarzi aks
etadi.
Vereshchaginning   ijodi   faqat   madaniyati   va   tarixni   tasvirlash   bilan
cheklanmagan.   U   urushning   dahshatli   oqibatlarini   ko‘rsatishga   intilgan.
"Samarqand,   1868-yilda"   asarida   ham   rassom   Samarqandning   tinch   hayoti   bilan
bir   qatorda,  urushning  shahar   va uning  aholisi   hayotiga qanday  ta’sir  qilganligini
ham ochib beradi.
Rus-yapon   urushi   (1904–1905)   boshlangach,   Vereshchagin   faol   armiyaga
qo‘shilgan.   U   1904-yil   13-aprelda   Port-Artur   yaqinida   “Petropavlovsk”
bronenosetsida portlash natijasida halok bo‘lgan.
U   o‘zining   mustaqil   fikriga   ega   edi,   bu   fikr   uzoq   va   mashaqqatli
ekspeditsiyalarda   olingan   shaxsiy   kuzatuvlari   va   tajribasiga   asoslangan   edi:
“Eslayman,   dengizda,   keyinchalik   esa   sayohatlarda,   sahrolarda   va   tog‘   daralarida
ko‘p o‘ylangan va mulohaza qilingan edi”... V. V. Vereshchaginning hayoti — bu
katta   bir   sayohat   edi.   U   Avstraliya   va   Antarktidadan   tashqari   barcha   qit’alarda
bo‘ldi,   uzoq   mamlakatlarni   va   Rossiyaning   shimolini   o‘rgandi,   Yevropa
poytaxtlarida   ham,   qiyin   yetib   boriladigan   joylarda   ham   yashadi.   Ko‘rganlarini
14 rassom   o‘z   asarlarida   aks   ettirdi.   V.   V.   Vereshchaginning   janrlar   doirasi   keng:
chizmalar   va   etyudlar,   syujetli   kompozitsiyalar,   tabiat   va   me’moriy   manzaralar,
portretlar.   U   haqiqatni   realistik   va   nihoyatda   aniq   aks   ettirar,   ko‘plab   asarlarida
zamon   va   makondan   mustaqil   umumlashtirishlarga   erishardi.   Ammo   rassomning
realizmi   —   bu   betaraf   fotografik   aniqlik   emas,   u   tasvirlangan   narsaga   o‘z
munosabatini aniq ifodalar edi. V. V. Vereshchaginning so‘zlariga ko‘ra, “ijoddagi
barcha tafsilotlarga qat’iy rioya qilish” nafaqat “g‘oyani istisno qilmaydi, balki uni
o‘z ichiga oladi”.
Vaqt   o‘tmoqda,   va   u   bilan   birga   tarixiy   voqealar   ham   o‘tmishga
aylanmoqda.   Rassomning   asarlari   bu   o‘tmishni   keyingi   avlodlar,   biz   uchun
ko‘rinadigan qiladi. Bundan tashqari, uning ijodi yaxshilik va yomonlik, haqiqat va
vatanparvarlik,   dunyoning   naqadar   rang-barangligi   va   inson   hayotining   qadri   va
nozikligi haqida o‘ylashga undaydi. Rassomning asarlarini tomosha qilar ekanmiz
yoki   uning   adabiy   asarlarini   o‘qib,   har   birimiz   V.V.Vereshchagin   haqida   o‘z
kashfiyotimizni qilamiz.
V. V. Vereshchagin 1860-yilda akademiyaga kirib, u yerda A. T. Markov, F.
A. Möller va A. E. Beydeman bilan uch yil tahsil olgan, ammo ta’limni tugatmay,
Kavkazga   yo‘l   olgan.   Akademiya   devorlaridan   chiqib,   Vasiliy   Vasilyevich
ijodkorlikka   bag‘ishlanib,   akvarel   ishlaydi,   ko‘plab   eskizlar   chizib,   uchta   katta
albumni   to‘ldiradi.   Parijga   safar   qilish   muhim   voqea   bo‘ldi,   u   yerda   u   uch   yil
davomida   Ж eromning   san’at   akademiyasida   o‘qigan 9
.   1865-yilda   yana   Kavkazga
yo‘l   olgan   va   tabiatdan   manzaralar,   portretlar,   mahalliy   rang-barang   voqealarni
yozgan. Shu vaqtda u rassom sifatida shakllanib, tarixiy rassom bo‘lishni tanlagan.
V. Vereshagin  bir  nechta  muhim   seriyalarni  yaratgan,  ular   rus  urush  tarixidan  va
Sharq mamlakatlariga bo‘lgan sayohatlaridan olingan. U urushning og‘irliklari va
rus askarlarining jasoratini yorqin va haqqoniy tarzda tasvirlab berdi. 1867-1870-
yillarda   Vereshagin   birinchi   marta   Turkiyistonda   rus-xitoy   chegarasida   urush
faoliyatiga   qo‘shilib,   Buxoro   amirining   hujumiga   qarshi   kurashgan.   Vasiliy
9
  Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Т. 23. М., 1981. – б.122.
15 Vasilyevich Samarqand qal’asini himoya qilishda ishtirok etib, jangdagi xizmatlari
uchun 4-darajali Sankt Georgiy ordeni bilan taqdirlangan. 
1871-yilda Vereshagin Turkistonni tark etib, Myunxenga joylashgan. U o‘zi
bilan   ko‘plab   eskizlar   va   zarbalar   olib   kelgan   va   jang   maydonidagi   yangi
taassurotlari   asosida  Turkiston  mavzusida   ishlashni  davom   ettirgan.  Ushbu  seriya
katta hajm va g‘oya jihatidan muhim bo‘lib, o‘ntalik asar, sakkizdan ortiq eskiz va
yuzlab   chizmalar   o‘z   ichiga   olgan.   Vereshagin   ushbu   tayyor   tsiklni   1873-yilda
Londondagi   shaxsiy   ko‘rgazmada,   keyinchalik   1874-yilda   Sankt-Peterburgda   va
Moskvada taqdim etgan. Ko‘rgazma katta muvaffaqiyat qozongan, zamondoshlari
uni   o‘zining   mustaqilligi,   yangiliklari   va   o‘zgacha   syujetlari,   yorqin   ranglari   va
akademik   uslubga   mutlaqo   o‘xshamagan   texnikasi   bilan   hayratda   qoldirgan.
Vereshagin   yangi,   noma’lum   bir   olamga   oyna   ochib,   katta   rang-baranglik   bilan
ishlangan, sodir bo‘layotgan voqealarni mukammal tasvirlagan: “Boy kirgiz o‘qchi
bilan”   1871,   “Opium   do‘konidagi   siyosatchilar”,   “Buxoro   askari”,   “Toshkent.
Dervishlar   bayram   kiyimida”   1873,   “Timurning   eshiklari”   1872,   “Samarqandda
yoxsillar” 10
. 
U   janjal   sahnalarini   yozmagan,   balki   jangdan   oldin   yoki   keyin   bo‘lgan
hodisalarni   tanlagan,   va   ko‘pincha   kadrlarda   qoladigan   syujetlarga   qiziqqan.
Syujetlar   rasmiy   va   tantanali   bo‘lmagan.   Urushning   psixologik   tomonini   oddiy
askar obrazlari orqali ochib bergan: “Og‘ir yaralangan”, “Yashirin turganlar” 1873,
“Hujum   qilish”   1871,   “G‘alaba”   1872,   “Trofeylar   taqdim   etilmoqda”   1872.
Turkiston   seriyasida   rassom   “Varvarlar”   deb   nomlangan   alohida   tsiklni   ajratib,
markaziy   rasmlaridan   biri   "Urush   apofeozini"   yaratgan.   Turkiston   seriyasida
Vereshagin   uslubining   asosiy   xususiyatlaridan   biri   ko‘rinadi,   bunda   Stasov   "xoro
boshlanishini" ko‘rgan. Rassom askarlar birodarligini, ularning birlashishi kuchi va
ahamiyatini   mukammal   tasvirlaydi   va   shu   bilan   birga,   har   bir   qahramonning
psixologiyasini   ochib   beradi.   Vereshagin   manzaralarni   ajoyib   tarzda   chizadi,
harakatlar yuz berayotgan manzara fonida. Yorqin, kuchli va ifodali tarzda quyosh
va olovdan yongan steplarni, ajoyib go‘zal osmonni, yong‘inlarning tutuni va qiyin
10
  Жемчужников Л. М. Мои воспоминания. М., 1970. –  б .83.
16 issiqlikni   tasvirlaydi.   U   me’morchilik   va   milliy   kiyimlarning   o‘ziga   xos
xususiyatlariga,   uy-ro‘zg‘or   buyumlari   va   qurollarni   tasvirlashga   katta   e’tibor
qaratadi.
1874-yilda   Vereshagin   Hindistonga   yo‘l   oladi,   ikki   yil   davomida   ekzotik
joylarni   sayohat   qilib,   Bombey,   Agra,   Dehli,   Jaypurda   yashaydi,   G‘arbiy
Himolaylarda   uch   oy   davomida   bo‘lib,   Sikkim   knyazligi,   Kashmir   va   Ladakni
ziyorat   qiladi.   Vasiliy   Vasilyevich   ko‘p   ishlaydi,   tog‘   cho‘qqilariga   chiqib,
daralarga tushib, xavf-xatar va xavfni hisobga olmaydi. Olib kelgan 150 dan ortiq
eskizlar asosida u bir qator rasmlar yaratadi: “Toj Mahal maqbarasi Agra yaqinida”
1874,   “Bramin   ibodatxonasi   Adelnurda”   1874-1876,   “Himolay.   Asosiy   cho‘qqi”
1875,   “Shimoliy   Hindiston.   Kashmirdan   Ladakka   borish   yo‘lidagi   muzlik”   1877,
“Nepal.   Duolar   barabani”   1875,   “Hindistonda.   Himolaylar   qor”   1874-1876   va
boshqalar.
Balqon seriyasi V. Vereshagin ijodining cho‘qqisi sifatida hisoblanadi. U uni
Parijda, o‘z taassurotlari va tabiat eskizlaridan ilhomlanib yaratgan. San’atkor uni
Hindiston   tsikli   bilan   birga   1879-yilda   Londonda   va   Parijda   namoyish   etgan,
keyinchalik   o‘n   yil   davomida   Evropaning   va   Amerikadagi   boshqa   ko‘plab
shaharlarida   ko‘rsatilgan,   1880-yilda   Sankt-Peterburgda,   1883-yilda   esa   Moskva
va   Sankt-Peterburgda   namoyish   etilgan.   Vereshaginning   asarlari   hali   ham
tomoshabinlar   orasida   katta   muvaffaqiyatga   erishgan   va   tanqidchilar   va
kollektsionerlar   diqqatini   tortgan.   Rossiyada   seriya   bir   necha   marta   namoyish
etilgan:   1880-yilda   Sankt-Peterburgda,   1883-yilda   esa   Moskva   va   Sankt-
Peterburgda.   Balqon   tsikli   o‘ttizta   rasmdan   iborat   bo‘lib,   ular   turli   mavzular
bo‘yicha guruhlarga ajratilgan, urushning turli voqealarini tasvirlaydi. Asarlar ko‘p
figurali  sahnalarni  yuqori  mahorat   bilan  bajarilishi,  detallarni   puxta ishlash,   sodir
bo‘layotgan hodisalarni dinamik tarzda aks ettirish bilan ajralib turadi: “Aleksandr
II Plevnada, 1877-yil 30 avgust”, “Hujumdan oldin. Plevnada”, “Hujumdan keyin.
Plevnada   tibbiy   punkt”,   “Mag‘lubiyat.   Panixida”,   1878-1879-yillar.   O‘n   atrofida
asar   mavjud   bo‘lib,   ular   urushning   tugashiga   yaqin   bo‘lgan   qishki   davrni
17 tasvirlaydi:   “Shipka-Shenovo.   Skobelev   Shipkada”,   triptix   “Shipkada   hammasi
tinch”.
V. Vereshagin – charchamasdan sayohat qiluvchi va izlanuvchi tadqiqotchi.
Yangi   rassomlik   kashfiyotlarini   va   yangi   taassurotlarni   izlab,   1883-yil   oxirida
Suriya va Falastinga sayohatga jo‘naydi. Sharqning yorqin, quyoshli, rang-barang
tabiati va Bibliya tarixiga oid yodgorliklar san’atkorga ta’sir qiladi. U manzaralar,
mahalliy   aholining   portretlari,   bozorlar,   janr   va   kundalik   sahnalarni   rasmlaydi.
Sayohatdan   50   dan   ortiq   eskiz   va   undan   ko‘proq   chizilgan   rasm   olib   keladi.
Vatanidan   uzoqda   jang   maydonlarida,   Evropa   va   chekka   mamlakatlarga   sayohat
qilib, V. Vereshagin o‘zining ildizlariga qaytish haqida ko‘p o‘ylaydi, qadimiy rus
shaharlarini   ziyorat   qilish   istagi   kuchayadi.   1880-yillarning   oxirida   u   Moskva,
Yaroslavl,   Rostov,   Kostroma   shaharlarida   bo‘ladi.   Vereshagin,   milliy   rang-
baranglik va qadimiy me’morchilikni o‘rgangan holda, qadimiy rus arxitekturasini
o‘rganishga kirishadi, etnografik va tarixiy yodgorliklarni yig‘adi, ko‘plab eskizlar
yaratadi va shu asosda rasmlar yaratadi.
1890-yillarda V. Vereshagin ijodida yangi bir mavzu paydo bo‘ladi – “Rus
Shimoli”, bu mavzu 1894-yilning yozida oila bilan Shimoliy Dvina, Oq dengiz va
Solovki   bo‘ylab   safar   qilgach   shakllanadi.   Har   doimgidek,   samarali   ish   yuzlab
tasviriy   eskizlar   va   ikkita   adabiy   asarni   yaratadi.   “Rus   tsikli”   asarlari   o‘zgacha
uslubda   bajarilgan,   uning   mavzu   rassomiga   xos   bo‘lmagan   tarzda 11
.   Qalam
teginishi   yanada   erkin   va   bo‘shashgan   bo‘ladi,   u   detalga   kamroq   e’tibor   beradi,
ko‘proq   falsafiy   mazmunni   ta’kidlaydi.   Rasmlar   tinchlik   va   osoyishtalikka   to‘la
bo‘lib,   ranglar   palitrasi   tinch   va   bir   tekis   ohangga   ega   bo‘ladi.   Yana   bir   muhim
asarlar   tsikli   1812-yil   urushiga   bag‘ishlangan   bo‘lib,   Vereshagin   bu   mavzuga
hayotining   oxirigacha   katta   e’tibor   qaratgan,   ammo   tugatishga   ulgurmagan.
Tugallanmagan tsikl yigirma rasmdan, ko‘plab eskizlardan va chizmalardan iborat.
Vereshaginni   hozirgi   zamon   san’ati   haqida   ko‘plab   fikrlar   o‘z   ichiga   olgan,   u
tarixiy   va   psixologik   tasvirlarni,   yorqin   xarakterlarni,   kutilmagan   dinamik
11
  Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Т. 23. М., 1981. – б.141.
18 voqealarni   hali   ham   qiziqtirgan.   U   tarixchi   va   iste’dodli   hikoyachilik   sifatida,
tasvirlar orqali voqealar mohiyatini yetkazishga harakat qiladi.
Ijodida   V.   Vereshagin   realizm   an’analariga   sodiq   qoladi.   Ko‘pgina
asarlarida   u   tabiatni   deyarli   fotoan’anaviy   tarzda   tasvirlashga   intiladi,   shu   bilan
birga,   rassomlik   uning   rasmlarini   fotosuratdan   ajratib   turishini   ta’minlashga
harakat   qiladi.   Uning   rassomlik   uslubi   o‘z   davrida   noyob   edi,   u   tabiatni   aniq
ko‘rsatish va foto-fiksatsiya o‘rtasida bir chegarada edi. Hayotining oxirgi yillarida
Vereshagin   Filippin   orollarida,   Kubada   va   Yaponiyada   bo‘ldi.   U   yaratishning
yangi g‘oyalari va rejalari bilan to‘la edi, ammo biroz charchoqni his qilar, ijodiy
kuchlarining   asta-sekin   tugashi   haqida   tasavvur   qilardi.   U   zamonaviy   san’atning
kelajagiga   umid   bilan   qaragan,   bu   san’at   uning   fikricha,   realizm   rassomligiga
almashtirish kerak edi. Uning hayoti fojiali tarzda yakunlandi, zamondoshlari buni
taqdirning belgisiga aylantirdilar. Vereshagin rus-yapon urushi markazida bo‘lgan
va   1904-yil   31-martda   “Petropavlovsk”   zodagonida   yapon   minasiga   urilib
portlagan, 700 nafar dengizchidan va ofitserlar bilan birga halok bo‘lgan.
19 III bob. V.V.Verashchaginning“Samarqand 1868-yilda rassom
xotiralari” asari yaratilish tarixi va undagi muhim ma’lumotlar
1867   yilning   yozida   Sankt-Peterburg   akademiyasini   tamomlagan   yosh
rassom   Vasiliy   Vereshchagin,   Turkiston   viloyatining   birinchi   general-gubernatori
Konstantin   fon   Kaufman   rasmlovchi   izlayotganini   eshitdi.   Shaxsiy   uchrashuv
bo‘lib   o‘tdi,   Vereshchagin   Kavkaz   siklidan   o‘z   asarlarini   ko‘rsatdi.   Kaufman,   bir
vaqtlar   o‘sha   hududda   xizmat   qilgan,   rasmlarni   yoqtirib   qoldi   va   rassomni
Turkiston   armiyasiga   praporshik   unvonida   olishni   buyurdi.   Lekin   Vasiliy   o‘ziga
harbiy forma kiyishni majburiy qilmaslik va armiyadagi tartiblarga rioya qilishdan
ozod bo‘lish huquqini olishdi.
Shunday   qilib,   yosh   rassomning   imperiyaning   chekkasiga   sayohati
boshlandi, u peysaj va etnografik rasmlarni yaratish uchun chaqirilgan edi, buning
maqsadi   Rossiya   tomonidan   yangi   hududlarning   qo‘shilishi   haqida   tasvirlar
yaratish edi. Keyinchalik Vereshchagin va Kaufman yaqin do‘stlashib ketishdi, bu
haqda Vasiliy Vasilyevich o‘zining yozmalarida aytib o‘tdi.
O‘sha davrning asosiy siyosiy masalasi  Buxoro bilan bo‘lgan munosabatlar
edi.   Amir   Muzaffar-xon   Toshkentga   da’vo   qo‘ygani   va   kofirlarga   qarshi   gazavat
(muqaddas urush) e’lon qilishni rejalashtirgan edi.
Jurnalist   va   rassom   Kazarinning   “Uzoq   chegaralarda”   romanida   ushbu
holatni qanday tasvirlaganini ko‘rishingiz mumkin: “Buxoro xonligida noaniq vaqt
hukmronlik qilar edi. Muzaffar bu urushni xohlamasdi: u bu urushning o‘zi uchun
halokatli   oqibatlarini   oldindan   bilardi,   ammo   uni   fanatik   mullalar   urushga   jalb
qilishdi, ular qizg‘in nutqlar bilan osonlikcha undirilgan xalqni qizg‘itib yuborishdi
va xalq jang talab qildi 12
.”
Kaufman ham urushni xohlamasdi. “Yomon tinchlik yaxshi janjaldan afzal”
—  bu  prinsip   Konstantin  Petrovichning  tashqi  siyosatiga  asos  bo‘ldi.  Toshkentga
yangi   xizmatga   borar   ekan,   Kaufman   amirga   xat   yozib,   tinch   munosabatlarni
qo‘llab-quvvatlash niyatida ekanligini bildirgan edi. Afsuski, amir o‘z qo‘shinlarini
Toshkentga yo‘lga solgani haqida xabarlar keldi.
12
  Жемчужников Л. М. Мои воспоминания. М., 1970. –  б .88.
20 1867-yilda, Turkiston Rossiya qo‘shinlari tomonidan zabt etilgandan so‘ng,
yosh,   lekin   allaqachon   mashhur   batalist   rassom   Vasiliy   Vasilyevich   Vereshagin
(1842-1904)   Turkiston   general-gubernatori   general   K.   P.   Kaufmanning   taklifiga
binoan uning kotibi-rassomi sifatida xizmat qilishga rozi bo‘ldi. Vereshagin xavfli
sayohatga chiqishga qaror qildi. O‘zining avtobiografik yozuvlarida u ushbu xavfli
sayohatga   chiqishga   undagan   sababni   shunday   izohlagan:   «Chunki   men   haqiqiy
urush   nima   ekanligini   bilishni   istardim,   uning   haqida   ko‘p   o‘qiganim   va
eshitganim   bor…».   Petersburgdan   Toshkentga,   janubdagi   urushdan   azob
chekayotgan   hudud   orqali,   keyin   esa   Turkistonda   qilgan   ko‘plab   sayohatlari
davomida   Vereshagin   yuzlab   chizmalar   va   eskizlar   yaratdi,   ular   O‘rta   Osiyo
xalqlari   hayotidan   sahnalarni,   shaharlar,   qishloqlar,   qal’alar   va   tarixiy
yodgorliklarni   tasvirlab   berdi.   Uning   albomlarida   qozoqlar,   o‘zbeklar,   tojiklar,
roma   va   yahudiylar   kabi   ulkan   hududning   turli   aholisi   yuzlari   tasvirlangan.
Shunday qilib, Sirdaryo bo‘ylarida u qozoqlarning portretlarini yaratdi va yaqinda
V.A. Perovskiy qo‘shinlari tomonidan portlatilgan Kokand qal’asi Akmechyetning
xarobalarini chizdi.
Rassom   Kaufman   bilan   shartnoma   tuzib,   unga   hech   qanday   lavozimlar
berilmasligini, o‘z fuqarolik kiyimida qolishini va yurt bo‘ylab erkin harakatlanish
huquqini   olishni   kelishib   oldi.   Ammo   hayot   boshqacha   boshlandi.   Rossiyaliklar
tomonidan   egallangan   Samarqandda   to‘xtagan   Vereshagin   shahar   hayoti   va
turmushini   o‘rganishga   kirishdi 13
.   Ammo,   Kaufman   qo‘mondoni   ostidagi   asosiy
qo‘shinlar Samarqanddan amirga qarshi jangga chiqishganida, shaharda kam sonli
garnizon ko‘plab Shahrisabz xonligining qo‘shinlari va mahalliy aholisi tomonidan
qurshab   olindi.   Dushmanlar   ruslar   sonidan   deyarli   sakson   barobar   ko‘p   edi.
Ularning   o‘qlaridan   Samarqand   qal’asi   mudofaasining   mard   himoyachilarining
saflari   sezilarli   darajada   siyraklashdi.   Vaziyat   ba’zan   hatto   falokatga   olib   kelishi
mumkin edi. Vereshagin, qalamini qurol bilan almashtirib, mudofaa qiluvchilarga
qo‘shildi.
13
  Абдурахимова Н.А., Рустамова Г. Колониальная система власти в Туркестане во второй половине XIX – I
четвертьи ХХ века. -Т.: Университет, 1999.  – б .62.
21 U   qal’ani   himoya   qilishda   qatnashdi,   bir   necha   bor   askarlarni   qo‘lda
janglarga olib bordi, hayoti xavf ostida bo‘lsa ham dushman qo‘shinlarini razvedka
qildi, har doim oldinda ketdi. O‘qi uning qurolini ko‘kragidan kesib o‘tdi, boshqa
bir   o‘q   shlyapasini   boshidan   olib   tashladi.   Toshning   kuchli   zarbidan   oyog‘i
jarohatlandi. Rassomning jasorati, sovuqqonligi va tartibni boshqarishi ofitserlar va
askarlar orasida katta obro‘ga ega bo‘lishiga sabab bo‘ldi.
Rassomning mukofotga arizasida shunday yozilgan: «Samarqand qal’asi o‘n
sakkiz kun davomida Buxoro qo‘shinlari tomonidan qurshab olinganida, poruchik
Vereshagin   jasoratli   namuna   ko‘rsatib,   garnizonni   ruhlantirdi…   Tosh   va   otishma
o‘qlariga   qaramay,   qurolni   qo‘liga   olib,   qal’aga   hujum   qildi   va   o‘zining
qahramonlik   namunasida   mard   himoyachilarni   ilhomlantirdi».   Rassom   Sankt
Georgiy ordeni  bilan  mukofotlandi.  Keyinchalik yana  bir  nechta  mukofotlar   oldi,
lekin u faqat shu birini – jangovar ordeni bilan faxrlanardi. Yil davomida rassom
qo‘shinlarga ergashib, asosan batalistik sahnalarni, hujumga ketayotgan askarlarni,
yaralangan,   o‘lgan   va   allaqachon   o‘lik   jangchilarni   chizdi.   Biroq,   Vereshagin,
professional   harbiy   bo‘lganiga   qaramay   (akademiyaga   kirishdan   oldin   Dengiz
kadrlar   korpusini   tamomlagan),   faqat   maxsus   zarurat   tug‘ilganda   jangovar
amaliyotlarda   qatnashgan,   Samarqandda   bo‘lgani   kabi.   Uning,   rassom   sifatida,
boshqa   vazifasi   bor   edi.   Vasiliy   Vasilyevich   janubning   go‘zal   tabiatiga,   uning
steppalariga   va   daryolarining   vodiylariga,   uzoqdagi   tog‘larning   siren-va-ko‘k
tumanlariga   bo‘lgan   hayratini   hujjatlarga   yoki   rasmlarga   tushirishga   shoshilgan
edi.
Dunyo bo‘ylab sayohat qilib, rassom har doim kundaliklar — «Eskiyotlar»ni
olib   borgan.   U   12   kitob   va   ko‘plab   maqolalar   nashr   etdi,   ularning   aksariyatini
nafaqat mahalliy, balki xorijiy matbuotda ham chop etdi. Ularda V.V. Vereshagin
o‘z   san’ati   haqidagi   qarashlarini,   shuningdek,   tashrif   buyurgan   mamlakatlarning
urf-odatlari   va   odatlarini   tasvirlab   berdi.   U   dunyoning   yarmini   aylanib   chiqdi   va
Rossiya-Turkiston   urushi   haqida   bir   nechta   kartinalar   seriyasini   yaratdi,   unda
ayniqsa   Bolgariyadagi   voqealarni   alohida   ta’kidladi.   Ikki   yil   davomida
Hindistonda  sayohat  qilib, o‘sha  paytda  mustamlakachilar   — inglizlar  tomonidan
22 zulm   qilinayotgan   mamlakatni   ko‘rdi,   Janubi-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar,
Misr va arab mamlakatlarida bo‘ldi. Vereshagin bir necha urushning dahshatlari va
falokatlarini ko‘rdi va boshidan o‘tkazdi, ular haqida yodgorliklar yillar davomida
uni azoblashdi. U bir necha marta jarohatlandi, sog‘ligini yo‘qotdi, kichik ukasini
yo‘qotdi.   Ba’zi   harbiylar   esa   unga   ayblovlar   bilan   hujum   qildilar,   go‘yo   uning
rasmlarida   u   rus-turk   urushining   faqat   dahshatli   tomonlarini   tasvirlagan.   Rassom
javob   berdi,   u   haqiqatda   ko‘rganlarining   hammasini   emas,   hatto   o‘nning   bir
qismini ham chizmaganligini aytib. Keyinchalik u boshqa haqiqiy asarlar yaratadi.
Ammo Turkiston seriyasi  V.V. Vereshagin uchun birinchi va eng mashhur bo‘lib
qoladi. Bu faqat urush haqidagi kartinalar emas. “Eskiyotlar»da ko‘plab sahifalar”,
rasmlar va uchta katta rasmni rassom yana bir “Osiyoning buyuk zabt qiluvchisi»”
—   urushlardan   ko‘ra   ko‘proq   hayotlarni   olib   ketgan   narko-dependensiya   haqida
bag‘ishladi 14
.
Parijda   namoyish   etilganidan   so‘ng,   yosh   rassom   darhol   mashhur   bo‘ldi,
ammo   ajablanarlisi   shundaki,   unga   eng   katta   shuhrat   keltirgan   ikkita   rasm,   ular
urush   mavzusidan   chiqib   ketgan   kabi   ko‘rinadi.   Ular   hech   qanday   harbiy
operatsiyalar,   qonli   sahnalar,   jasadlar,   uzilgan   boshlar,   suyaklar   yoki   qorquvni
tasvirlamaydi.   Ammo   ulardagi   odamlar   juda   o‘xshash   bo‘lib,   ularni   jasadlar
sifatida   tasvirlasa   bo‘ladi.   Parijliklar   uchun   «Opiumoedlar»   (1868   yil)   va
«Siyosatchilar opium do‘konida. Toshkent» (1870 yil) nomli ikkita rasm dahshatli
taassurot qoldirdi. Bu rasmlar janjalni keltirib chiqardi va shu tariqa Vereshaginni
yanada   mashhur   qildi.   O‘sha   paytda   Turkiston   dunyo   uchun   butunlay   noma’lum
edi va narkotiklar Fransiyada yoqimli va zararli bo‘lmagan vaqt o‘tkazish vositasi
sifatida qaralardi. Opium va absint, gallyutsinatsiyalarni keltirib chiqaradigan, juda
kuchli ichimlik, o‘sha davrda Evropada faqat aristokratlar va ijodiy kishilarga xos
bo‘lgan   xususiyatlar   sifatida   qaralgan.   Bu   moddalar   og‘riqni   kamaytiruvchi   dori
sifatida   ishlatilgan   va   oson   ichkilikbozlikni   davolash   uchun   ishlatilgan.   Opiumni
hatto tish og‘rig‘i va bosh og‘rig‘ida tinchlantiruvchi sifatida berganlar, ichkilikni
tashlash   uchun   esa   odamni   ichmasligi   uchun   berdilar.   Ammo   uning   tezda
14
  Твен М. Дары цивилизации: Художественная публицистика. М. 1985. –  б .68.
23 narkomanga aylanishini hech kim sezmas edi. Hozirgi kunda ba’zi tadqiqotchilar,
imressionist   rassomlarining   ko‘plab   rasmlarini   ularning   engil   narkotik   bilan   mast
bo‘lgan   holatda   yozgan   deb   hisoblaydilar.   Kuchli   mast   bo‘lib   hech   narsa
yaratolmaysiz.   Shunda   narkotiklar   romanlar   va   she’rlar   orqali   maqtanardi,   yangi
istovchilarni   o‘ziga   jalb   qilar   edi.   Opiumnik   qiziqish   Xitoydan   kelgan   edi.
Narkotiklarni   Hindistondan   Angliya   —   «dengizlar   malikasi»   olib   kelgan   edi.
Bo‘hemlar   —   taniqli   aktyorlar,   rassomlar,   yozuvchilar   va   shoirlar   —   opiumni
sevuvchi klublarni tashkil qilishgan.
Bu   klublarda   maxsus   jamiyat   narkotik   gallyutsinatsiyalariga   tushib,   keyin
taassurotlarini   baham   ko‘rishardi.   Conan   Doyl   bir   hikoyasida   opium
chekuvchilarining   klubini   tasvirlagan.   Uning   sevimli   qahramoni   Sherlok   Xolms
«xizmat   ishida»   keyingi   bir   ishni   tergov   qilayotganida   opium   chekuvchilari
yashaydigan joyga — bunday «opiumoedlar»ni tasvirlagan joyga tushib qoladi. Va
bu hikoyada bunday qiziqishning xavfi haqida so‘z yo‘q. Hamma narsa sokin, hid
bor. Hamma narsa nafis! Mana, 1879 yilda Parijning «Yorug‘lik va soya» jurnalida
chop   etilgan   narkotikni   madh   etgan   maqola   bo‘lib,   unda   shunday   yozilgan:   «U
sizning   oldingizda   yotadi:   yong‘oq   o‘lchamidagi   yashil   plastinka,   yoqimsiz,
g‘azablantiradigan hidni tarqatadi. Ana shu yerda baxt, barcha uning sarguzashtlari
bor. Xavotir olmang, bu o‘ldirmaydi! Tanangiz bu narsadan zarar ko‘rmaydi. Hech
narsaga xavf solmaysiz...». Shunday qilib, qanday qilib Xitoyning «baxtini» sinab
ko‘rmaslik mumkin? Va nihoyat, rus rassomi, o‘zi yashaydigan  joyda narkotiklar
ko‘rib   chiqilgan,   ammo   bu   narsalar   u   erda   endi   keng   tarqalgan   bo‘lsa-da,
Turkistonda   ular   tez-tez   uchraydi.   U   Samarqand,   Toshkent,   Kokandda   yashab,
qirg‘iz bosqichlaridagi  kochevniklar  orasida bo‘lib, Sharq xalqlarining an’analari,
urf-odatlari   va   odatlarini   o‘rgangan   edi.   Vereshagin   uchun   Sharq   yangi   dunyo
kashf   etish   kabi   edi   —   qiziqarli,   noodatiy.   Ammo   rassom   shuningdek   dahshatli
narsalarni   ham   ko‘rdi:   opium   insonlarning   hayotlarini   olib   ketmoqda,   eng
shafqatsiz zabt qiluvchi kabi.
Rassom   juda   e’tiborli   kuzatuvchi   bo‘lib,   shuningdek,   ijtimoiy   adolat
kurashchisi   edi.   U   O‘rta   Osiyo   aholisi   orasidagi   opiumga   bo‘lgan   halokatli
24 qaramlikka e’tibor  bermasligi  mumkin emas edi. Birinchi  marta «opiumoedlar»ni
o‘z ko‘zi bilan ko‘rgan Vereshagin  hayratda qoldi: «Narkotiklar ularda sharqdagi
madaniy va diniy an’analarga ko‘ra, kamdan-kam tarqalgan alkogolni almashtirgan
edi»,   deb   yozgan   u.   Mana,   rassomning   o‘z   xotiralarida   tasvirlangan   taassurotlari:
«Bir   kuni,   sovuq   kunlardan   birida,   men   kalendarxonga   (opium   chekuvchilarining
yashash   joyiga)   keldim   va   bu   manzara   mening   xotiramda   o‘chib   qolmadi:   butun
bir opiumoedlar guruhi devor bo‘ylab o‘tiribdi, hammalari maymunlar kabi egilib,
bir-biriga   yopishgan;   ularning   aksariyati   yaqinda,   ehtimol,   opiumni   qabul
qilishgan;   yuzlarida   ojiz   ifoda;   ba’zilarning   yarim   ochiq   og‘izlari   nimadir
pichirayotgandek   harakat   qiladi;   ko‘pchilik   boshlarini   tizzalariga   qo‘yib,   og‘ir
nafas   oladi,   ba’zilari,   vaqti-vaqti   bilan,   qo‘zg‘alish   bilan   titraydi.   Bozorda
opiumoedlar   uchun   ko‘plab   qorong‘i,   iflos,   chiqindilar   va   hasharotlarga   to‘la,
kichkina, qora va iflos joylar mavjud. Ba’zilar kuknar pishiradilar, va shunda xona
opium   chekish   do‘koni   ko‘rinishini   oladi,   doimiy   mijozlari   bo‘ladi;   ba’zilari
o‘rtacha ichishganlar.
Ikkinchi   marta   Turkistonga   safar   qilganida,   V.V.   Vereshchagin   yana   bir
skandal   yaratuvchi   "Opium   do‘konidagi   siyosatchilar.   Toshkent"   nomli   rasmini
yaratdi.  Bu   paytda   V.V.  Vereshchagin   bir   nechta   kichik   rasmlar-etyudlar   yaratdi,
ularning   bir   qismi   o‘rta   osiyolik   yolg‘onchilarning   turmush   tarzini   tasvirlaydi.
"Siyosatchilar"dan   tashqari,   bu   etyudlar   orasida   “Samarkanddagi   yolg‘onchilar”,
“Iltijo so‘rayotgan dervishlar”, “Bayram kiyimlaridagi dervishlar (divanilar)” ham
mavjud 15
. Ushbu rasmlar-etyudlar hujjatli jihatdan to‘g‘ri deb tan olinadi. Birinchi
qarashda   ular   shaharlardagi   odatlarni   tasvirlashgandek   tuyuladi,   ammo   aslida   bu
yanada   murakkabroq.   San’atkor   kambag‘allikning   ommaviy   xarakterini   va   uning
narkomaniya   kabi   illyuziv   qochish   urinishlari   bilan   bog‘liqligini   ta’kidlagan.
San’atkor shunday yozgan edi: “Deyarli barcha divanilar — mastlar, deyarli barcha
opium   yeydiganlar...   Bir   safar   biriga   butun   bir   tayoq   opium   berdim,   va   uning
qanday   ochko‘zlik   bilan   yutib   yuborganini   hech   qachon   unutolmayman,   uning
ko‘rinishini,   opium   yeydiganlarning   tashqi   ko‘rinishini   unutolmayman:   baland,
15
  Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Т. 23. М., 1981. – б.144.
25 nihoyatda oqarib, sariq, u ko‘proq suyak bilan yashovchi odamga o‘xshardi, jonli
odamga   emas;   atrofdagi   voqealarga   deyarli   e’tibor   bermasdi,   kun   va   tun   faqat
opium haqida o‘ylardi. Dastlab, men unga nima deganimga e’tibor bermadi, javob
bermadi   va   ehtimol,   eshitmadi;   ammo   men   opiumni   qo‘limda   ko‘rganida,
birdaniga uning yuzi yorishib, ilgari bo‘lmagan holda, ko‘zlari katta ochilib, burun
teshiklari   kengaydi,   u   qo‘lini   cho‘zib,   pichirlay   boshladi:   "ber,   ber..."   Dastlab
bermadim, opiumni yashirdim — shunda bu suyak shaklidagi odam butunlay titray
boshladi, boladay qiyshiq va burilishlarni boshladi, meni har qancha so‘ragan: "ber
benga, ber benga..." (beng — opium). Nihoyat, unga bir bo‘lak berdim, u uni ikki
qo‘li   bilan   ushlab,   devoriga   suyanib,   asta-sekin,   zavq   bilan   yedi,   ko‘zlarini
yummoqda, go‘yo it bir ta’mli suyakni qiriqlab yedi. 16
”
 
16
  Жемчужников Л. М. Мои воспоминания. М., 1970. –  б .93.
26 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   tarix   va   tarixiy   voqealarni   tahlil   etish   jarayonida
tabiiyki, butun diqqat e’tibor o‘sha davrdagi shart–sharoit, xalqning turmush tarzi,
iqtisodiy   ahvolning   taraqqiyot   darajasi,   ichki   siyosat   masalalarining   amalga
oshirilishi,   tashqi   siyosat   va   omillarning   mamlakatdagi   umumiy   ahvolga   qay
darajada ta’sir etganligini anglashga qaratiladi. Eng asosiysi, voqelikka munosabat
bildirishga   harakat   qilinganda,   albatta,   biror-bir   davlat   arbobi   yoki   hukmdorning
xatti–harakatlari,   uning   yutuq   va   kamchiliklari,   layoqati,   mahorati,   iqtidoriga
yohud shaxsning tarixiy muhitga, voqealar jarayoniga ta’sirini ko‘rsatishga alohida
e’tibor beriladi.
Garchi   o‘tmishda   butun   dunyoga   tanilgan   va   mashhur   tarixiy   shaxslar
yashab o‘tgan bo‘lsada, ularning barchasi ham tarixiy voqelarga va tarixiy muhitga
o‘z   ta’sirini   o‘tkazavermagan.   Murakkab   tarixiy   jarayonlarda   etishib   chiqqan
shaxslarni yoki sharoit taqozosi bilan bir shaxsning ta’siri tufayli murakkab tarixiy
vaziyat va jarayonlar yuzaga kelgan holatlarni tarixda ko‘plab kuzatish mumkin.
V.V.   Vereshchagin   va   uning   "Samarqand   1868-yilda   rassom   xotiralari"
asari, rassomning hayoti va ijodi bilan bog‘liq juda muhim mavzularni o‘rganishga
imkon beradi. Ushbu kurs ishida quyidagi asosiy jihatlar batafsil tahlil qilinadi.
V.V.   Vereshchagin   —   Rossiyaning   eng   mashhur   batallistik   rassomlaridan
biri   bo‘lib,   uning   asarlari   faqatgina   jangovar   sahnalarni   tasvirlash   bilan
cheklanmaydi,   balki   ularda   insoniyatning   nozik   va   murakkab   jihatlarini   ham
yoritadi.   Vereshchagin   o‘z   ijodida   janglar,   ularning   oqibatlari   va   insonlarning
dardlarini   realistik   tarzda   tasvirladi.   U   Turkiston,   Buxoro   va   boshqa   Sharqiy
hududlarga safarlari orqali o‘ziga xos voqealarni tasvirlaydi. Samarqandning 1868-
yilda   bo‘lgan   voqealari   Vereshchaginning   "Samarqand   1868-yilda   rassom
xotiralari"   asarida   tasvirlangan.   Ushbu   asarda   Vereshchagin   o‘zining   shaxsiy
kuzatishlari va tajribalari asosida Samarqanddagi jang, shaharni rus qo‘shinlarining
egallash   jarayoni   va   uning   aholisining   ruhiy   holatini   tasvirlaydi.   Samarqanddagi
janglar   Vereshchagin   uchun   nafaqat   jang   sahnalarini,   balki   insonlarning   ichki
dunyosini ham ifodalash imkonini yaratdi.
27 Vereshchagin   Samarqandni   egallash   jarayonidagi   qiyinchiliklarni   va   harbiy
muhitni tasvirladi. Asarida jang va siyosatni boshqacha nuqtai nazardan ko‘rsatadi,
bu esa uning asarini o‘zgacha qiladi. U o‘sha davrdagi harbiylarning, shu jumladan
Vereshchaginning   o‘zi   ham,   jangga   qarshi   bo‘lganiga   qaramay,   qanday   qilib
ularning ishlarida shaxsiy va siyosiy qat'iyat borligini ko‘rsatadi.
Vereshchagin "Samarqand 1868-yilda" asarini nafaqat urushning geosiyosiy
jihatlarini,   balki   o‘z   vaqtida   bo‘lib   o‘tgan   tafsilotlarni   tasvirlash   uchun   xotiralar
shaklida   yozdi.   Bu   asarda   rassom   shaxsiy   tajribalarini,   ko‘rganlarini   va   hatto
qo‘shilgan jangchilar bilan bo‘lgan uchrashuvlarini keng tasvirlab berdi. U rus va
boshqa   armiya   qo‘shinlarining   harbiy   operatsiyalarini   aniq   va   realistik   tarzda
tasvirlagan.   Vereshchagin   Samarqandga   kelgach,   rus   qo‘shinlarining   arxaik
samimiyligi va jangovar harakatlarini o‘z asarida ko‘rsata boshladi. Vereshchagin
o‘zining   birinchi   harbiy   xotiralari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   va   Samarqandda   bo‘lgan
janglarda   qatnashdi.   Ushbu   jarayon   Vereshchaginning   ijodiy   hayotida   yana   bir
muhim o‘rin tutgan.
Vereshchaginning   o‘zining   harbiy   roli   va   samarqandliklar   bilan   bo‘lgan
munosabati,   uning   nafaqat   rassom,   balki   harbiy   va   diplomat   sifatida   qanday
yondashganini   ham   ko‘rsatadi.   Rassomning   bunday   jihatlari   uning   asarlarini
nafaqat badiiy, balki tarixiy va ilmiy nuqtai nazardan ham qimmatlidir.
Vereshchagin   asarlarida   realizm   ustuvor   bo‘lib,   uning   samimiy   va   yuksak
badiiy yondoshuvi  hamda  insonga  nisbatan  nozik  va empatik  munosabati  alohida
e’tiborga sazovor. Rassom o‘z asarida nafaqat jang va voqealarni, balki insonning
psixologiyasini ham tasvirlashga intilgan. Samarqand 1868-yilda rassom xotiralari
tasvirlari   orqali   u   nafaqat   tarixiy   voqealarni,   balki   shaxsiy   tajribalarini   ham
sharhlagan.   Vereshchagin   asarlari   nafaqat   badiiy,   balki   siyosiy   va   ijtimoiy  nuqtai
nazardan ham muhimdir. U o‘sha davrdagi urushlarning fojiaviy tomonlarini, aholi
va   armiya   orasidagi   aloqalarni,   urushning   insonlar   uchun   yaratgan   iztiroblarini
tasvirlaydi.   Vereshchagin,   ayniqsa,   Buxoro   va   Samarqand   voqealarini   tasvirlab,
o‘sha davrda yuzaga kelgan siyosiy va ijtimoiy muammolarni ochib beradi. Unga
ko‘ra, urush nafaqat harbiy muvaffaqiyatlar, balki insoniyat uchun katta fojia edi.
28 V.V.   Vereshchagin   va   uning   “Samarqand   1868-yilda   rassom   xotiralari”
asari,   rassomning   o‘ziga   xos   va   noyob   badiiy   yondoshuvini   ko‘rsatib   beradi.
Ushbu   asar,   nafaqat   tarixiy   voqealarni,   balki   insoniyatning   ichki   dunyosini   ham
yoritishda   katta   ahamiyatga   ega.   Vereshchagin   o‘zining   harbiy   va   rassomlik
faoliyati orqali o‘sha davrdagi ijtimoiy va siyosiy muammolarni tasvirlagan va shu
bilan   birga,   urushning   fojiaviy   oqibatlarini   aniq   ko‘rsatgan.   Bu   asar,   faqatgina
badiiy   jihatdan   emas,   balki   tarixiy   va   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   ham   katta
qimmatlarga ega.
29 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR
RO‘YXATI
I.Normativ huquqiy hujjatlar
1.   Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz”. Toshkent.:,,O‘zbekiston’’ 2016.
2.   Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. Toshkent., 1998.
3.   Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. – T oshkent ., 2008.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Абдурахимова   Н.А.,   Рустамова   Г.   Колониальная   система   власти   в
Туркестане   во   второй   половине   XIX   –   I   четвертьи   ХХ   века.   -Т.:
Университет, 1999. 
2. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Т. 23. М., 1981.
3. Эдуард   Мане.   Жизнь.   Письма.   Воспоминания.   Критика   современников.
М.,1965.  
4. Верещагин В. По Северной Двине. По деревянным церквам. М., 1895. 
5. Верещагин В. По Северной Двине. По деревянным церквам. М., 1895.
6. Григорьева Т. Японская литература XX века. М., 1983.  
7. Л. Н. Толстой в воспоминаниях современников: В 2 т. М., 1955. Т. 2.
8. Розанов В. В. Несовместимые контрасты жития. М., 1990.  
9. Твен М. Дары цивилизации: Художественная публицистика. М. 1985.  
10. Смерть адмирала С. О. Макарова и гибель броненосца «Петропавловск».
М., 1904.
11. Тургенев   И.   С.   Полное   собрание   сочинений:   В   28   т.   Письма.   Т.   11.   М.,
1966.
12. Жемчужников Л. М. Мои воспоминания. М., 1970.
13. Ziyoyev H. Turkistonda  Rossiya  tajovuzi va hukmronligiga qarshi  kurash. T.:
“Sharq”, 1998.
14. Mustabid   tuzumning   О’zbekiston   milliy   boyliklarini   talash   siyosati:   tarix
shohidligi va saboqlari. T.: “Sharq”, 2000.
15. О’zbekistonning   yangi   tarixi.   Turkiston   Chor   Rossiyasi   mustamlakachiligi
davrida. T. “Sharq”, 2000.
30 III.Internet saytlar va resurslar
1. https://www.booksite.ru/fulltext/vere/scha/gin/1/15.htm   
2. https://www.nlobooks.ru/magazines/novoe_literaturnoe_obozrenie/   
161_nlo_1_2020/article/21985/
3. https://sv.zarnews.uz/post/samarkandinachalostankovoyjivopisivuzbekistane   
4. https://experience.tripster.ru/experience/41921/   
5. https://artlot24.ru/article/vereshhagin-vasilij-vasilevich-205   
6. https://www.arthistory.ru/vereshagin.htm   
7. https://znanierussia.ru/articles   
31