Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 3.0MB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 17 Mart 2024
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xalqaro iqtisodiy integratsiya jarayonlari

Sotib olish
Xalqaro iqtisodiy integratsiya jarayonlari Toshkent  moliya instituti
“ Xalqaro moliya-kredit” kafedrasi 
   
“ Xalqaro moliya” fani
IEI 1 
Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mohiyati, maqsadi va asosiy shart-
sharoitlari.

Xalqaro integratsion birlashmalarning asosiy shakllari.

G‘arbiy  Yevro pada  iqtisodiy  integratsiya  jarayonlarining  rivojlanish 
bosqichlari.

Iqtisodiy  rivojlanish  darajasi  turlicha  mamlakatlarning  hududiy 
integratsiyasiga xos xususiyatlar (NAFTA). 

Rivojlanayotgan  mamlakatlar  hududiy  integratsiyasining 
xususiyatlari (MERKOSUR).

Osiyo  hududiy  integratsiyasining    xususiyatlari  (ASEAN,  APEC  va 
h.k.).

O‘tish  iqtisodiyoti  mamlakatlarida  integratsion  jarayonlarning 
rivojlanishi.

  Reja:
IEI 2     IEI 3Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mohiyati,  maqsadi va 
asosiy  shart-sharoitlari
Hozirgi  kunda  jahon  iqtisodiyotida  ikkita  asosiy  tendentsiya  amal 
qilmoqda.  Bir  tomondan  jahon  xo‘jaligida  yaxlitlik  kuchaymoqda, 
buning  natijasida  mamalakatlar  o‘rtasidagi  iqtisodiy  aloqalar 
rivojlanishi,  xalqaro savdoning  erkinlashuvi  hamda zamonaviy axborot 
texnologiyalari  tizimining  tashkil  topishi  kuzatilmoqda.  Ayniqsa  bu 
jarayon TMKlar faoliyati orqali namoyon bo‘lmoqda.
Boshqa  tomondan  esa,  iqtisodiy  jihatdan  bir-biriga  yaqinlashish  va 
mamlakatlarning  mintaqaviy  darajada  o‘zaro  birgalikda  faoliyat 
ko‘rsatishi,  shuningdek  yirik  mintaqaviy  integratsion  tuzilmalar 
shakllanishi  hamda  ularni  jahon  xo‘jaligi  markazlarida  mustaqil 
faoliyat ko‘rsatib rivojlanib borishi sodir bo‘lmoqda.
  IEI 4Xalqaro  iqtisodiy  integratsiya  -  milliy  xo‘jaliklar  o‘rtasida 
o‘zaro barqaror aloqalarning rivojlanishi hamda mehnat taqsimoti 
negizida  yuzaga  kelgan  mamlakatlarning  iqtisodiy,  ijtimoiy-
siyosiy  va  madaniy  jihatdan  birlashuvi  bo‘lib,  ishlab  chiqarish 
tuzilmalarining  turli  darajada  va  turli  ko‘rinishlardagi  o‘zaro 
aloqadorligini namoyon qiladi.
Xalqaro  iqtisodiy  munosabatlarda  integratsion  jarayonlar 
ikkita  asosiy  ko‘rinishda,  mikro  va  makro  darajalarda  namoyon 
bo‘ladi.  Mikro  darajada  bu  jarayon  qo‘shni  mamlakatlardagi 
alohida  firmalarning  turli  shakllardagi  iqtisodiy  aloqalarni 
amalga  oshirish  orqali,  shuningdek  xorijiy  mamlakatlarda  o‘z 
filiallarini  tashkil  etish  yordamida    yuzaga  keladi.  Davlatlararo 
darajada  integratsiya  mamlakatlarning  iqtisodiy  birlashmalarini   
tashkil  etish  va  milliy  siyosatlarini  muvofiqlashtirish  orqali 
amalga oshiriladi.
  5
IEI Mamlakatlar  hududiy  integratsiyasidan  quyidagi  maqsadlar 
ko‘zda tutiladi:
1.  Bozorlarni  kengaytirish  imkoniyatlaridan  foydalanish  va 
ishlab  chiqarish  ko‘lamini  oshirish  hisobiga  ishlab  chiqarishdagi 
xarajatlarni kamaytirish.
2.  Mamlakatlar  o‘rtasidagi  hamkorlikni  yanada 
rivojlantirish.
3.  Xalqaro  iqtisodiy  integratsiya  jarayonlarida  ishtirok 
etuvchi mamlakatlarning jahon bozoridagi mavqeini oshirish.
  6
IEI Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning afzalliklari sifatida quyidagilarni 
keltirish mumkin:

mamlakatlar  o‘rtasida  kapital  va  ishlab  chiqarishning  markazlashuv  va 
jamlanish jarayoni yanada tezroq kechadi;

mahsulotlar,  xizmatlar,  kapital  va  ishchi  kuchlari  bilan  jadal  almashinuv 
jarayonlari yuzaga keladi;

bozorlarning  hajmiga  qarab  mahsulot  ishlab  chiqarishni  ko‘paytira  olish 
imkoniyatlari yuzaga keladi;

ijtimoiy masalalarni hamkorlikda hal etish imkoniyati paydo bo‘ladi;

mamlakatlar  o‘rtasidagi  raqobatlashuvning  kuchayishi  sodir  bo‘ladi,  bu 
holat,  yanada  yuqori  sifatli  mahsulotlar  ishlab  chiqarishga  ta’sir 
ko‘rsatadi;

iqtisodiy o‘sish sur’atlarining jadallashuviga erishiladi;

xalqaro savdo munosabatlarida qulay sharoitlar yaratiladi;

yangi  texnologiyalarni  keng  tarqalishiga  va  joriy  etilishiga  imkon 
yaratadi. 7
IEI Iqtisodiy  integratsiyaga  ta’sir  ko‘rsatuvchi  omillar 
jumlasiga,  jahon  xo‘jaligida  tobora  rivojlanib  borayotgan 
baynalmilallashuv  va  globallashuv  jarayonlari,  xalqaro  savdo 
aloqalarining  rivojlanishi,  xalqaro  mehnat  taqsimotining 
chuqurlashuvi,  milliy  iqtisodiyotlar  ochiqlik  darajasining  ortib 
borishi kabilar kiradi. 
Xalqaro  iqtisodiy  integratsiyaning  maqsadi   bo‘lib, 
istiqbolda  mahsulotlar,  xizmatlar  va  ishlab  chiqarish 
omillarining  erkin  harakatlanishi  uchun  qulay  shart-sharoitlar 
yaratish hisoblanadi. 
  8
IEI Xalqaro  iqtisodiy  integratsiyaning  sub’ektlari  jumlasiga 
xalqaro  ishlab  chiqarish  va  ilmiy-texnik  hamkorlik  hamda 
ayirboshlashni  amalga  oshiruvchi  mamlakatlar  kiradi.  Uning 
ob’ektlariga  esa,  ishlab  chiqarish,  ilmiy-texnik  hamkorlik  va 
ayirboshlash  predmeti  hisoblangan  mahsulotlar,  xizmatlar,  valyuta 
va ishchi kuchlarini kiritish mumkin.
Xalqaro  iqtisodiy  integratsiyaning  shart-sharoitlari  sifatida 
integratsiyada  ishtirok  etuvchi  mamlakatlar  ichki  bozorining 
rivojlanish  darajasi,  mintaqaviy  jihatdan  yaqinligi,  mamlakatlar 
ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanish  maqsadlarining  umumiyligi  kabilarni 
kiritish mumkin.
  9
IEI Xalqaro iqtisodiy integratsiya shakllanishining  asosiy shart-
sharoitlari  sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin:

integratsiyalashayotgan mamlakatlar iqtisodiy rivojlanishi va 
bozor munosabatlaridagi holatining yaqinligi;

integratsiyalashayotgan       mamlakatlarning      mintaqaviy 
jihatdan o‘zaro yaqinligi. Jahondagi integratsion 
birlashmalarning aksariyati mintaqaviy jihatdan bir-biriga 
yaqin joylashgan, transport aloqalariga ega bo‘lgan bir necha 
qo‘shni mamlakatlar guruhi orqali shakllangan;

integratsion hudud doirasidagi o‘zaro  hamkorlik aloqalarida 
mamlakatlardagi mavjud muammolarning umumiyligi. 10
IEI Jahon iqtisodiyotida shakllangan ko‘plab integratsion birlashmalar deyarli bir-
biriga o‘xshash vazifalarni amalga oshirishni maqsad qiladi. Bular jumlasiga 
quyidagilarni kiritish mumkin:

keng ko‘lamdagi iqtisodiy afzalliklardan foydalanish. Iqtisodiy integratsion 
hudud  doirasida  bozorlar  hajmini  kengaytirish,  ishlab  chiqarish 
xarajatlarini  kamaytirish,  mahsulotlar,  xom-ashyo  resurslarining  erkin 
harakati  uchun  sharoit  yaratish    va  boshqalar.  Bu  holat,  mamlakatlar 
iqtisodiyotiga investitsiyalarni jalb etishni yanada rag‘batlantiradi.

qulay  tashqi  siyosiy  muhitni  yaratish.  Ko‘plab  integratsion 
birlashmalarning  muhim  maqsadi  ularda  ishtirok  etuvchi  mamlakatlarning 
iqtisodiy,  ijtimoiy,  madaniy  va  boshqa  sohalarda  bir-biri  bilan  o‘zaro 
manfaatli hamkorlik qilishni nazarda tutadi. 

savdo  munosabatlarini  rivojlantirishga  doir  chora-tadbirlarni  hamkorlikda 
amalga oshirish.

milliy  iqtisodiyot  tarmoqlarini  rivojlantirish  hamda  iqtisodiyotni 
tuzilmaviy qayta qurishga ko‘maklashish. Xalqaro integratsion birlashmalarning asosiy 
shakllari
Jahon  iqtisodiyotida  xalqaro  iqtisodiy  integratsion 
birlashmalarning  bir  nechta  asosiy  shakllari  mavjud. 
Bular quyidagilardan iborat: 

imtiyozli savdo hududi;

erkin savdo hududi;

yagona bojxona ittifoqi;

umumiy bozor;

iqtisodiy ittifoqlar;

to‘liq iqtisodiy integratsiya.
IEI 11     IEI 12     IEI 13     1 ва 2 саволларга жавоб
3 саволга жавоб
IEI 14 4 саволга жавоб
IEI 15 16
IEI Imtiyozli  savdo  bitimi,  mazkur  bitim  a’zo  bo‘lgan 
mamlakatlarga  savdoda  qulay  imkoniyatlar  yaratish  maqsadida 
tuziladi.  Iqtisodiy  integratsiyaning  mazkur  shakli  dastlabki 
davrlarda
Imtiyozli  savdo  bitimi  ikki  yoki  undan  ortiq  mamlakatlar 
o‘rtasida  tuzilib,  hududning  har  bir  ishtirokchisi  uchun  barcha 
tovarlar  importiga  bojxona  to‘lovlari  qisqartiriladi.  Bunda 
dunyoning  qolgan  mamlakatlar  uchun  birlamchi  savdo  tariflari 
saqlab qolinadi. Iqtisodiy integratsiyaning bunday shakliga misol 
sifatida  1932  yilda  tashkil  etilgan  “Britaniya  Hamdo‘stligi 
imtiyozlari tizimi”ni kiritish mumkin. 
  Erkin  savdo  hududi  (ESH)  ikki  va  undan  ortiq  mamlakatlarning  o‘zaro 
kelishuviga  asosan,  bu  mamlakatlarda  ishlab  chiqarilgan  mahsulotlar  bilan 
o‘zaro  savdo  qilishda  bojlar  va  boshqa  cheklovchi  choralarni  bekor  qilish 
orqali  tashkil  etilgan  guruhidan  iborat.  Bitimga  a’zo  bo‘lmagan  mamlakatlar 
bilan  savdo  aloqalarini  amalga  oshirishda  ESHga  kiruvchi  har  bir  davlat 
o‘zining mustaqil savdo siyosatini yuritadi.
Erkin  savdo  hududlarida  yaratilgan  shart-sharoitlar  tufayli  qishloq   
xo‘jalik  mahsulotlaridan  tashqari  deyarli  barcha  mahsulotlar  savdosi  amalga 
oshiriladi.  Erkin  savdo  hududi  unga  a’zo  mamlakatlardan  biriga  joylashgan 
mamlakatlararo kotibiyat tomonidan tartibga solinib turiladi. 
Erkin  savdo  hududiga  asosan  1960  yilda  tashkil  etilgan  Yevropa  erkin 
savdo  assotsiatsiyasi  (EAST)  kiradi.  Uning  tarkibida  Avstriya,  Finlayandiya, 
Islandiya, Lixtenshteyn,  Norvegiya, Shvetsiya kabi bir qator mamlakatlar bor. 
Yevropa iqtisodiy hududi (1994 y)da esa Yevropa Ittifoqi mamlakatlari hamda 
Islandiya va Lixtenshteynlar mavjud.
 
17
IEI 
Boltiq  bo‘yi  erkin  savdo  hududi(1993  y)ga  Estoniya,  Latviya,  Litva 
davlatlari kiradi;

Markaziy  Yevro pa  erkin  savdo  hududi  1992  yilda  tuzilgan  bo‘lib, 
uning tarkibiga - Chexiya, Vengriya, Polsha, Slovakiya mamlakatlari 
kiradi;

Shimoliy  Amerika  erkin  savdo  hududi  (1994  y)  a’zolari  bo‘lib 
Kanada, Meksika, A Q Sh davlatlari hisoblanadi;

ASEAN  mamlakatlari  erkin  savdosi  haqida    kelishuvi  (1992  y.)  – 
Bruney,  Indoneziya,  Malayziya,  Filippin,  Singapur,  Tayland 
davlatlarini birlashtiradi;

Iqtisodiy  aloqalarning  chuqurlashuvi  haqida    Avstraliya  va  Yangi 
Zelandiya savdo kelishuvi (1983 y) tashkil etilgan;

Bangkok  kelishuvi  (1993y)  –  Bangladesh,  Hindiston,  Koreya 
Respublikasi, Laos, Shri-Lanka davlatlaridan iborat.
18
IEI 
Bojxona  ittifoqi   –   ikki  yoki  bir  qancha  davlatlarning  bojlar 
bo‘yicha  o‘zaro  chegaralarni  bekor  qilish  va  yagona  boj  tarifi 
joriy  etish  yuzasidan  o‘zaro  kelishuvidir.  Bojxona  ittifoqiga 
kiruvchi  davlatlar  orasidagi  o‘zaro  savdoda  boj  to‘lovlari  va 
yig‘imlari  va  boshqa  cheklovchi  tadbirlar  olib  tashlanadi. 
Uchinchi  (Bojhona  ittifoqiga  kirmaydigan)  davlatlar  bilan 
savdo  munosabatlarida  bu  davlatlar  yagona  bojxona  siyosatini 
amalga oshiradilar.

    Ma’lumki,  tashqi  iqtisodiy  faoliyatni  davlatlararo  tartibga 
solishning  bu  ko‘rinishi  bojxona  ittifoqi  qatnashchilari 
o‘rtasida  bojsiz  savdonigina  emas,  balki  uning  tashqi 
chegaralarida  muvofiqlashtirilgan  tarif  tizimini  joriy  qilishni 
ham  nazarda  tutadi.  Bojxona  ittifoqining  erkin  savdo 
hududidan farqi ham ana shundadir.
19
IEI Bojxona  ittifoqlari  dunyoning  juda  ko‘p  mamlakatlarida 
rivojlangan.  Ular  quyidagilar:  Turkiya  bilan  Ye I  assotsiatsiyasi 
(1963y),  uning  tarkibiga  Ye I  mamlakatlari  va  Turkiya  kiradi. 
Arab  umumiy  bozori  (1964y)  –  Misr,  Iroq,  Iordaniya,  Liviya, 
Mavritaniya,  Suriya  va  Yaman.  Markaziy  Amerika  umumiy 
bozori  (1961)  –  Kosta  Rika,  Salvador,  Gvatemala,  Gonduras, 
Nikaragua.  Kolumbiya,  Ekvador,  Venesuela  mamlakatlari 
o‘rtasida  tuzilgan  erkin  savdo  hududi  (1992  y)  –  Kolumbiya, 
Ekvador,  Venesuela.  Sharqiy  Karib  havzasi  mamlakatlari 
tashkiloti  (1991  y.)  –  Antigua  va  Barbuda,  Dominika,  Grenada, 
Montserrat,  Sent-Kite  va  Nevis,  Sent-Lyusiya,  Sent-Vinsenva 
Grenadinalar.
 
20
IEI Umumiy  bozor  integratsion  birlashmalarning  ancha 
murakkab turi bo‘lib, u bojxona ittifoqiga ishchi kuchi va kapital 
xarakatiga  qo‘yilgan  cheklashlarni  bekor  qilishni  qo‘shish  va 
iqtisodiy  siyosatni  muvofiqlashtirish  orqali  tashkil  etiladi. 
Umumiy  bozorga  integratsiyalashgan  mamlakatlar  nafaqat  tovar 
va  xizmatlar  erkin  harakati  haqida  kelishishadi,  balki  ishlab 
chiqarish  omillari-davlatlar  o‘rtasida  kapital  va  ishchi  kuchlar 
borasida ham almashuvlar qilishadi. 
 
21
IEI Umumiy bozorlar qatoriga quyidagi xalqaro tashkilotlarni kiritish 
mumkin:

Janubiy  konus  mamlakatlari  umumiy  bozori  (MERKOSUR)   –  Argentina, 
Braziliya,  Venesuela  (2006  yil  iyuldan),  Paragvay  va  Urugvay  kabi 
davlatlarni birlashtirgan;

Markaziy  Amerika  umumiy  bozori   –   Gvatemala,  Gonduras,  Kosta-Rika, 
Nikaragua va Salvador kabi davlatlarni birlashtirgan ;

Sharqiy  va  Janubiy  Afrika  umumiy  bozori  (KOMESA ),   o‘z  tarkibiga 
Afrikaning bir qator rivojlanayotgan davlatlarini birlashtirgan;

Janubiy-Sharqiy  Osiyo  davlatlari  Assosiatsisi  (ASEAN)  –Tinch  va  Xind 
okeani  qirg‘oqlarida  joylashgan  10  ta  (Bruney,  Vetnam,  Indoneziya, 
Kambodja,  Laos,  Malayziya,  Myanma,  Singapur,  Tailand,  Filippin) 
rivojlanayotgan mamlakatlarni birlashtirgan;

Fors  ko‘rfazidagi  arab  mamlakatlari  hamkorligi  (1981y)  –  Bahrayn, 
Ķuvayt, Ummon, Ķatar, Saudiya Arabistoni, BAA;

And  umumiy  bozori  (1990)  –  Boliviya,  Kolumbiya,  Ekvador,  Peru, 
Venesuela.
 
22
IEI Bojxona  ittifoqini  umumiy  bozorga  aylantirish  jarayoni  faqatgina 
savdoni  emas,  balki  iqtisodiy  siyosatning  boshqa  sohalarini  ham 
qamrab  oluvchi  katta  miqdordagi  qonuniy  me’yorlarni  o‘zaro 
uyg‘unlashtirish  masalalarini  ham  hal  etish  bilan  bog‘liqdir.  Shu 
sababli  ichki  bojxona  to‘siqlari  va  boshqa  cheklashlarni  bartaraf  etish 
orqali  uchinchi  dunyo  mamlakatlari  bilan  savdoda  umumiy 
tamoyillarni  ishlab  chiqish  zarurki,  buning  natijasida  milliy  chegaralar 
orqali  tovarlar,  xizmatlar,  kapital  va  ishchi  kuchining  hech  qanday 
to‘siqlarsiz  o‘tishiga  sharoit  yaratiladi.  Bundan  tashqari    umumiy 
bozorni  shakllantirish  mobaynida    ijtimoiy  va  hududiy  rivojlanish 
uchun zamonaviy fondlarni yaratishga zaruriyat tug‘iladi.
 
23
IEI Umumiy  bozorni  xalqaro  iqtisodiy  ittifoqqa  aylantirish  jarayonida 
bu  fondlarning  ahamiyati  juda  katta  bo‘ladi.  Bunda  millatlararo 
muvofiqlashtiruvchi  tashkilotlar  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  Yevro pa 
Ittifoqi  tajribasidan  ma’lumki,  bunday  tashkilotlarni  tashkil  etmasdan 
turib  milliy  qonunchilik  me’yorini  soddalashtirish  va  integratsion 
birlashma  ishtirokchilarining  umumiy  qarorlarini  bajarilishini  nazorat 
qilish mumkin emas.
Umumiy  bozorni  iqtisodiy  ittifoqqa  aylantirishning  zamonaviy 
bosqichida  YeI ning  ahamiyati  kattadir.  Chunki  faqatgina  ana  shu 
tashkilot  iqtisodiy  integratsion  jarayonlarning  eng  yuqori  cho‘qqisiga 
intilishini yaqqol namoyish etmoqda.
 
24
IEI Iqtisodiy  ittifoq  yuqoridagi  ko‘rib  chiqilgan  barcha  integratsion 
tadbirlarga qo‘shimcha ravishda qatnashuvchi davlatlar tomonidan yagona 
iqtisodiy  siyosat  o‘tkazilishini,  ijtimoiy-iqtisodiy  jarayonlarni 
tartiblashtirishning  davlatlararo  tizimini  yaratishni  taqozo  etadi.  Unda 
bojxona  tariflari,  tovar  va  ishlab  chiqarish  faktorlari,  mikroiqtisodiy 
siyosat  koordinatsiyalari,  valyuta,  byudjet,  pul  sohalarida  qonunchilikning 
unifikatsiyasi ko‘rib chiqiladi.
Iqtisodiy  ittifoq  shaklidagi  integratsion  birlashmalarga  –  Yevro pa 
ittifoqi,  Benilyuks  iqtisodiy  ittifoqi  (1948y)  -  Belgiya,  Niderlandiya, 
Lyuksemburg,  Mustaqil  Davlatlar  hamdo‘stligi  (MDH)  1992  y.  - 
Armaniston,  Ozarbayjon,  Belorus,  Ukraina,  Gruziya,  Ķozog‘iston, 
Ķirg‘iziston,  Moldova,  Rossiya,  Tojikiston,  Turkmaniston,  O‘zbekiston. 
Mag‘rib  arab  ittifoqi  (1989y)  –  Jazoir,  Liviya,  Mavritaniya,  Marakko, 
Tunis.  Lagos  harakat  rejasi  (1973)  –  Afrika  janubidan  Saxaragacha 
bo‘lgan  mamlakatlar.  Manu  daryosi  itifoqi  (1973)-Gvineya,  Liberiya, 
Sverra-Leone. Ђarbiy Afrika iqtisodiy va valyuta ittifoqi (1994y) – Benin, 
Burkina-Faso, Kot-d Ivuar, Mali, Niger, Senegal, Togo kabilar kiradi.
 
25
IEI To‘liq  iqtisodiy  integratsiya  –  integratsiya  doirasida  yagona 
iqtisodiy,  valyuta  va  siyosiy  ittifoqning  shakllanishi,  xalqaro 
savdo,  tashqi  siyosat,  va  boshqa  hamkorlik  sohalarida  umumiy 
siyosatning  amalga  oshirilishi.  Mazkur  integratsion  hudud 
doirasida  huquqiy  qonunchilikning  unifikatsiyasini  talab  qiladi. 
To‘liq  iqtisodiy  integratsiya  barcha  a’zo  mamlakatlar  uchun 
yagona  valyuta  siyosatini  talab  qiladi.  Valyuta  munosabatlarida 
yagona valyuta tizimi va valyuta mexanizmi  amal qiladi .
 
26
IEI IEI 27G‘arbiy  Yevro pada iqtisodiy integratsiya jarayonlarining 
rivojlanish bosqichlari
G‘arbiy  Yevro pa  iqtisodiy  integratsiyasi  rivojlanish  jarayonini  shartli 
ravishda to‘rt bosqichga bo‘lish mumkin.
1951  yil  aprel  oyida  tarkibiga  oltita  davlat  kiruvchi  Yevro pa  ko‘mir  va 
po‘lat  birlashmasi  tashkil  topdi.  1957  yilda  shu  davlatlar  Yevro pa  iqtisodiy 
hamjamiyati  va    atom  energetikasi  bo‘yicha  Yevro pa  hamjamiyati  tuzish 
to‘g‘risida shartnomaga qo‘l qo‘ydilar. Hamjamiyat tarkibiga iqtisodiy jihatdan 
yuqori darajada rivojlangan davlatlar kirdi. 
Yevro pa  ittifoqining  tashkil  topish  va  rivojlanish  tarixi  1951  yillardan 
boshlanadi. 1951 yil aprel oyida tarkibiga 6 davlat kiruvchi  Yevro pa ko‘mir va 
po‘lat  birlashmasi  tashkil  topdi.  1957  yilda  shu  davlatlar  Yevro pa  iqtisodiy 
hamjamiyati  va    atom  energetikasi  bo‘yicha  Yevro pa  hamjamiyati  tuzish 
to‘g‘risida shartnomaga qo‘l qo‘ydilar. Hamjamiyat tarkibiga iqtisodiy jihatdan 
yuqori darajada rivojlangan davlatlar kirdi. 
  28
IEI Birinchi bosqich 50-yillar oxiridan 70-yillar o‘rtalarigacha davom etdi. Bu 
davr  Yevro pa iqtisodiy  integratsiyasi uchun “oltin asr”bo‘ldi. 
Yevro pa  iqtisodiy  hamjamiyatini  yoki  “Umumiy  bozor”ni  tashkil 
etishning aniq maqsadlari quyidagilardan iborat edi:

a’zo  mamlakatlar  o‘rtasidagi  savdodagi  barcha  cheklovlarni  asta-
sekinlik bilan bartaraf etish;

uchinchi mamlakatlar bilan savdoga umumiy boj tariflarini o‘rnatish;

“ Insonlar,  kapital,  xizmatlar”ning  erkin  harakati  uchun  to‘siqlarni 
tugatish;

Qishloq  xo‘jaligi  va  transport  sohasida  umumiy  siyosatni  ishlab  chiqish 
va o‘tkazish;

Valyuta ittifoqini tuzish;

Soliq siyosatini birxillashtirish;

Qonunchilikni bir-biriga moslashtirish;

Iqtisodiy siyosatni muvofiqlashtirish tamoyillarini ishlab chiqish. 29
IEI Ushbu  yuqoridagi  maqsadlarni  amalga  oshirish  uchun  boshqaruv 
tuzilmasi  tashkil  etildi:  bular,  Ye IH  vazirlar  kengashi,  Yevro pa 
hamjamiyati komissiyasi,  Yevro pa sudi hamda  Yevro pa parlamentidan 
iborat.
Ye IH  a’zo-mamlakatlarning  mahsulotlari,  kapitallar,  ishchi  kuchi 
va xizmatlarining umumiy bozorini tashkil etish masalasini hal qilishni 
o‘z  oldiga  birinchi  galdagi  maqsad  qilib  qo‘ydi.  Buning  uchun  esa 
Bojxona  ittifoqi  tashkil  qilindi.  Ushbu  Bojxon  ittifoqi  Ye IH  asosida 
turadi. Bojxona ittifoqi doirasida quyidagilar amalga oshirildi:

a’zo-mamlakatlar  o‘rtasidagi  savdo  aloqalaridagi  cheklovlar 
bartaraf etildi;

uchinchi  mamlakatlar  bilan  munosabatlar  bo‘yicha  yagona 
bojxona tarifi o‘rnatildi;

kapitallar,  kreditlar,  pul  o‘tkazmalari  hamda xizmatlarning  erkin 
xarakatiga erishildi;

ishchi kuchi migratsiyasining erkinligi ta’minlandi. 30
IEI Ikkinchi  bosqich  (70-yillar  o‘rtalaridan  80-yillar 
o‘rtalarigacha)    Ye I  tarixida  turg‘un  davr  bo‘lib  hisoblanadi. 
Shunday  bo‘lsada  bu  davrda  Ye Iga  a’zo-mamlakatlar  Yevro pa 
valyuta  hamkorligi  dasturini  qabul  qilishga,  tashqi  siyosiy 
maslahatlar  mexanizmini    tashkil  etishga  muvaffaq  bo‘ldilar 
lekin  ba’zi  salbiy  tendentsiyalarning  yuzaga  kelishi  oqibatida 
g‘arbiy  Yevro pa  iqtisodiy  integratsiyasini,  “ Yevro skleroz” 
nomini olgan jiddiy inqirozga uchrashiga olib keldi. 70 yillarning 
oxiri  va  80  yillarning  boshlarida  Ye I  mamlakatlari  o‘rtasida 
rivojlanish  darajasining  buzilishi  kuchaydi.  1981  yilda 
Gretsiyaning  Ye Iga  kirishi  bilan  bu  tendentsiya  yanada  yaqqol 
namoyon  bo‘ldi,  uning  iqtisodiyoti  boshqa  ittifoq  a’zolari  bilan 
solishtirish bo‘yicha ancha past darajada edi.
  Uchinchi  bosqich  (80  –  yillarning  ikkinchi  yarmidan  90-yillar 
boshlariga  qadar)  –  Ittifoq  tarkibini  kelajakda  kengaytirish  bosqichi.  1986 
yilda  Ispaniya  va  Portugaliyaning  qo‘shilishi  oldindan  davom  etayotgan 
davlatlar  o‘rtasidagi  nomutanosiblikni  kuchayishiga  olib  keldi.  Ye IHga 
kirish  vaqtida  Portugaliyada  aholi  jon  boshiga  to‘g‘ri  keladigan  daromadi 
taxminan  Ye IH  bo‘yicha  3/2ni,  Ispaniyada  esa  3/4  atrofida  bo‘lgan. Yangi 
a’zo  –  mamlakatlarda  taxminan  beshtadan  bir  kishi  qishloq  xo‘jaligida 
ishlagan,  bu  paytda  Ye IHda  o‘n  uchtadan  biriga  to‘g‘ri  kelgan.  Shu  bilan 
birgalikda  bu  davr  G‘arbiy  Yevro pa  integratsiyasi  rivojlanishida  Yagona 
Yevro pa  Aktining  (YaEA)  qabul  qilinganligi  ifoda  etadi.  Ye IH 
rivojlanishida  1987  yilda  qabul  qilingan  YaEA  muhim  ahamiyatga  ega 
bo‘ldi.  Ushbu  akt  umumiy  bozorni  iqtisodiy  ittifoqqa  aylantirish 
yo‘nalishlarini belgilab berdi. Ya’ni savdo yo‘lidagi barcha to‘siqlarni olib 
tashlash,  a’zo-mamlakatlarda  ichki  chegaralarni  ochish,  tovar 
ayirboshlashni  jallashtirish,  yagona  valyuta  tizimini  joriy  etish  va  barcha 
fuqarolarning  huquqlari  tengligi  hamda  ijtimoiy  kafolatlanish  tadbirlarini 
amalga oshirishdan iborat edi.
 
31
IEI 32
IEI To‘rtinchi  bosqich  (90-yillar  o‘rtalaridan    XXI  asr  boshlariga 
qadar). Yagona  Yevro pa Akti qoidalariga muvofiq 1993 yil 1 yanvardan 
Ittifoq  chegaralari  ichida  mahsulotlarning  erkin  harakatlanishi  kiritildi. 
Bunga  muvofiq  hamjamiyatning  o‘n  ikki  davlat  rahbarlaridan  iborat 
a’zosi  odamlar,  tovarlar,  kapital  va  axborotlarning  erkin  haraktlanishi 
uchun  ishtirokchi-mamlakatlar  o‘rtasidagi  chegaralarni  ochish 
to‘g‘risida  Shengen  bitimini  imzoladilar.  Haqiqatda  Ittifoq  doirasida 
yagona iqtisodiy makon vujudga keldi. 
  33
IEI 1992  yilda  Ye I    to‘g‘risida  Maastrix  shartnomasi  imzolanib,  ushbu 
hujjatga ko‘ra quyidagilar ta’sis etildi:
Yagona  Yevro pa fuqaroligi.
Siyosiy ittifoqligi .
Iqtisodiy va valyuta ittifoqi. 
Maastrix  shartnomasiga  (1992  yil  fevral)  asosan  Ye IH  1994  yil  1 
yanvardan  15  ta  a’zo  mamlakatni  o‘z  ichiga  olgan  Yevro pa  Ittifoqiga 
aylantirildi.  Ye I  doirasida  to‘liq  yagona  ichki  bozorni  tashkil  etish  amalga 
oshirildi.  Integratsion  hamkorlikni  rivojlantrish  maqsadlari  barcha  a’zo 
mamlakatlar  tomonidan  qo‘llab  quvvatlandi.  Bular  o‘z  ichiga  yagona  valyuta 
Yevro ni  emissiya  qiluvchi  Yevro pa  bankini  tashkil  etish  hamda  ichki 
chegaralarsiz  yagona  G‘arbiy  Yevro pa  makonini  yaratishni  va  boshqalarni 
olardi. 
  34
IEI G‘arbiy  Yevro pada  ikkinchi  jahon  urushidan  keyin  ikkita  yirik 
integratsion  guruhning,  ya’ni,  Yevro pa  Iqtisodiy  Hamjamiyati  va 
Yevro pa  erkin  savdo  assotsiatsiyasi  ( Ye AST)ning  vujudga  kelishi 
natijasida  integratsion  jarayonlar  katta  tezlikda  rivojlanib  borgan 
edi.  Ye AST  o‘z  tarkibida  faqatgina  Islandiya,  Lixtenshteyn, 
Norvegiya  va  Shveytsariya  davlatlarini  saqlab  qoldi  xolos.  Bu  ikki 
birlashmani  solishtiradigan  bo‘lsak,  Ye AST  o‘zining  taraqqiyotida 
bojxona  ittifoqini  yaratishdan  u  yog‘iga  o‘tmadi,  uning  tuzilmasi 
millatlararo tashkilotlar bilan mustahkamlanmadi. 1990 yilda  Ye I va 
EAST  o‘rtasida  Yevro pa  iqtisodiy  makonini  yaratish  to‘g‘risida 
kelishib  olindi.  Bu  makon  doirasida  Ye AST  a’zolarining  ishlab 
chiqaruvchilari  Ye I  a’zolari  kompaniyalari  bilan  bir  qatorda 
preferentsial bojxona rejimidan foydalanishadi.  35
IEI 1960  yilda  Belgiya,  Gollandiya  va  Lyuksemburg 
mamlakatlari  o‘rtasida  imzolangan  shartnoma  asosida 
BENILYuKS  iqtisodiy  ittifoqi  yuzaga  keldi.  Mazkur  ittifoq 
doirasida  mahsulotlar,  xizmatlar,  kapital  va  fuqarolarning  erkin 
harakati  ta’minlanib,  uchinchi  mamlakatlarga  nisbatan  esa, 
yagona savdo va iqtisodiy siyosat olib boriladi. 
1993  yilda  Vengriya,  Polsha,  Chexiya,  Slovakiya  hamda 
Sloveniya  mamlakatlari  tomonidan  imzolangan  shartnoma 
asosida  Markaziy  Yevro pa  erkin  savdo  uyushmasi  (MEESA) 
vujudga  keldi.  So‘ngra  bu  mamlakatlar  Yevro pa  Ittifoqiga  a’zo 
bo‘lganlari  tufayli  MEESAdan  chiqishda,  hozirda  esa,  unda 
Albaniya,  Bosniya  va  Gertsegovina,  Xorvatiya,  Makedoniya, 
Moldova,  Serbiya,  Kosovo  hamda  Chernogoriya  kabi 
mamlakatlar ishtirokchi hisoblanadi. 
  36
IEI Ye Iining maqsadi  Yevro pa xalqining uzviy aloqasini tashkil 
etish,  barqaror  iqtisodiy  tarqqiyotga  ko‘maklashish,  ichki 
chegarasiz  umumiy  makonni  yaratish,  ijtimoiy  sohada  o‘zaro 
aloqalarni kuchaytirish hisoblanadi.
Yevro pa  ittifoqi  faoliyati  davomida  a’zo  mamlakatlarning 
iqtisodiy,  madaniy  va  ijtimoiy  jihatdan  rivojlanishini  qo‘llab 
quvvatlashni    o‘z  oldiga  eng  muhim  maqsadlardan  biri  sifatida 
qo‘ygan. 
  Iqtisodiy rivojlanish darajasi turlicha 
mamlakatlarning hududiy integratsiyasiga xos 
xususiyatlar (NAFTA)
G‘arbiy  Yevro pada  iqtisodiy  integratsiyaning  rivojlanish  yutuqlari 
dunyoning  rivojlanayotgan  mintaqalari  diqqatini  o‘ziga  jalb  etdi.  Osiyo, 
Afrika  va  Lotin  Amerikasida  bir  nechta  o‘nlab  erkin  savdo  hududlari, 
bojxona yoki iqtisodiy ittifoqlar vujudga keldi.
Integratsiya  jarayonlarining  sezilarli  darajada  rivojlanishida 
Shimoliy Amerika  Erkin savdo  assotsiatsiyasining  (North American Free 
Trade  Area  –  NAFTA)  tashkil  qilinishi  va  faoliyat  ko‘rsatish  jarayoni 
muhim ahamiyat kasb etdi. Mazkur integratsion hudud jahon iqtisodiyoti 
va  xalqaro  iqtisodiy  munosabatlarda  iqtisodiy  ahamiyati  jihatidan  yuqori 
o‘rinda  turadi.  1992  yilda  AQSh,  Kanada  va  Meksika  o‘rtasidagi 
Shimoliy  Amerika  Erkin  savdo  assotsiatsiyasini  (NAFTA)  tashkil  etish 
to‘g‘risidagi  shartnoma  imzolandi  va  u  1994  yilning  1  yanvardan  o‘z 
faoliyatini yurita boshladi.
  37
IEI NAFTA  AQSh,  Kanada  va  Meksika  davlatlarini  o‘z  tarkibiga  birlashtirgan. 
Ushbu  integratsion  birlashma  456,6  mln.  aholini  o‘z  ichiga  olgan  keng 
hududni  qamrab  olgan  bo‘lib  kuchli  iqtisodiy  imkoniyatga  egadir.  Bu 
mamlakatlarda  har  yilgi  ishlab  chiqarilgan  mahsulot  va  xizmatlar  7  trln. 
AQSh  dollarini  tashkil  etadi.  Butun  jahon  savdosi  hajmida  ularning  ulushi 
20%  atrofida  to‘g‘ri  keladi.  NAFTA  davlatlari  kelishuvida  asosan  tovar  va 
xizmatlar  savdosida  cheklashlarni  olib  tashlash,  o‘zaro  kelishmovchiliklarni 
hal  etish  mexanizmlarini  ishlab  chiqish,  bir-biriga  nisbatan  investitsion 
muhitni  erkinlashtirish  masalalari  nazarda  tutilgan.  NAFTAning  EIga 
nisbatan  o‘ziga  xos  xususiyati  integratsion  jarayonlarning  simmetrik 
emasligidir. Kanada va Mek sika davlatlari integratsiyalashuv jaryonida AQSh 
bilan ko‘proq yaqinlashishga intilishadi, o‘zaro esa kuchsiz bog‘lanishgan.
 
38
IEI Bitimning asosiy qoidalari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:

AQSh,  Kanada  va  Meksika  o‘rtasidagi  savdo  aloqalarida 
mahsulotlarga nisbatan bojxona bojlarini bekor qilish;

shimoliy  Amerika  bozorini  o‘zlarining  tovarlarini    Meksika  orqali 
AQShga  reeksport  qilish  yo‘li  bilan  Amerika  bojlarini  to‘lashdan 
qochishga  harakat  qilayotgan  Yevro pa  va  Osiyo  kompaniyalari 
ekspansiyasidan himoyalash;

Meksikada  sug‘urta  va  bank  ishida  Amerika  va  Kanada 
kompaniyalarining  raqobat  va  kapital  qo‘yilmalariga  bo‘lgan 
cheklovlarni bekor qilish;

atrof-muhit bilan bog‘liq bo‘lgan muammolarni hal qilish uchun uch 
tomonlama guruhlarni tashkil etish.
39
IEI NAFTAga a’zo mamlakatlar tomonidan imzolangan shartnoma 
doirasida quyidagi vazifalarni hal etish ko‘zda tutilgan:

erkin savdo hududini shakllantirish orqali mamlakatlar o‘rtasida 
savdo va investitsiyalarni rag‘batlantirish;

mamlakatlardagi kompaniyalar uchun kelishilgan tadbirkorlik 
faoliyati ishlab chiqilishi;

o‘zaro iqtisodiy hamkorlik aloqalarini yanada rivojlantirish;

intelektual mulkga doir huquqlarni himoya qilish.
40
IEI Dastlabki ikki yil ichida NAFTAning eksport hajmini oshishi 
hisobiga  qo‘shimcha  ish  joylarini  tashkil  etishdagi 
munosabatlarda  faoliyat  ko‘rsatishi  ishonchlarni  oqlamadi. 
Bundan  tashqari,  AQSh  bilan  Meksika  savdosidagi  ijobiy  savdo 
saldosi  yo‘qolib  1995  yilda  uning  o‘rnini  defitsit  egalladi.  Oxir-
oqibatda  NAFTAni  tuzuvchilar  rejasi  bo‘yicha  to‘la  mukammal 
shimoliy  Amerika  umumiy  bozorini  2010  yilda  tashkil  etish 
mumkin  deb  hisoblandi.  Hozirgi  vaqtda  Amerika  iqtisodchilari 
etarli  darajada  qudratli  bo‘lgan  Amerika  savdo  blokini  tashkil 
etishning modelini ishlab chiqmoqdalar. 
 
41
IEI Shimoliy  Amerika  integratsion  majmuasi  o‘zining  tuzilish 
jihatlari  bilan  Yevropa  integratsiya  modelidan  birmuncha  farqli 
tomonlarga  ega.  Asosiy  farq  –  AQSh,  Kanada  va  Meksika 
o‘rtasidagi  o‘zaro  iqtisodiy  bog‘liqlikning  asimmetrikligi.  Bu 
intergatsion  majmuaning  Yana  bir  o‘ziga  xos  xususiyati  uning 
ishtirokchilarini  turli  xil  sharoitda  ekanliklaridir.  Agar  Kanada 
oxirgi  o‘n  yillik  ichida  makroiqtisodiy  ko‘rsatkichlar  bo‘yicha 
AQShga ancha yaqinlashishga erishgan bo‘lsa, Meksika esa uzoq 
yillardan beri yuqori tashqi qarz bilan iqtisodiy nochor mamlakat 
holatidadir.
 
42
IEI Rivojlanayotgan mamlakatlar hududiy 
integratsiyasining xususiyatlari 
(MERKOSUR)
90-yillar  o‘rtalarida  Lotin  Amerikasi  mamlakatlarida 
integratsiya  jarayonlari  kuchayib  bordi.  1991  yilda  tuzilgan    va 
1995  yil  1  yanvardan  kuchga  kirgan  Braziliya,  Argentina, 
Paragvay  va  Urugvay  o‘rtasidagi  shartnomaga  asosan  ushbu 
mamlakatlarni  o‘zaro  yaqinlashtiruvchi  yirik  mintaqaviy  savdo  – 
iqtisodiy  ittifoq  MERKOSUR  (Mercado  Comun  de  Cono  del 
Sur  –  MERCOSUR)  yuzaga  keldi  (2006  yil  iyuldan  Venesuela 
ham  a’zolikka  qabul  qilingan).  Bunda  deyarli  90%  o‘zaro  savdo 
aloqalarida  barcha  chegaralovchi  to‘lovlar  olib  tashlandi  hamda 
uchinchi  mamlakatlar  bilan  munosabatlarda  yagona  bojxona 
tariflari  o‘rnatildi.  MERKOSURning  maqsadi  mintaqada 
umumiy bozorni shakllantirish hisoblanadi.
  43
IEI MERKOSUR  integratsion  jarayonlarini 
muvofiqlashtiruvchi  va  boshqaruvchi  muqarrar  tizimga  ega.  Unga 
tashqi ishlar vazirligi tarkibidagi umumiy bozor kengashi, umumiy 
bozor  guruhi  –  ijrochi  organ  va  unga  bo‘ysunuvchi  10ta  texnik 
komissiya  kiradi.  MERKOSURning  faoliyati  unga  kiruvchi 
mamlakatlar  iqtisodiyoti  rivojlanishini  barqarorlashtirishga,  shu 
jumladan  inflyatsiyani  jilovlashga  va  ishlab  chiqarishni 
rag‘batlantirishga  yordam  beradi.  Shu  bilan  birgalikda  valyutani 
tartibga  solish,  soliqqa  tortishni  unifikatsiya  qilish  hamda  mehnat 
qonunchiligida bir qator hal qilinmagan muammolar mavjud.
 
44
IEI MERKOSURning  tashkil  etilishi  o‘zaro  savdoning  birdaniga 
oshishiga  hamda  boshqa  mintaqaviy  savdo  guruhlari  bilan  savdo-
iqtisodiy  xamkorlikning  kengayishiga  olib  keldi.  Shuningdek,  o‘zaro 
investitsion  faollik  ham  sezilarli  darajada  oshdi  va  bunining  natijasida 
xorijiy  investitsiyalar  oqimi  jadallashib bordi. MERKOSURning  ijobiy 
faoliyati  mintaqadagi  siyosiy  barqarorlikka  sezilarli  ta’sirida  namoyon 
bo‘ldi.
G‘arbiy  Yevro pa integratsiyasidan farqli ravishda Janubiy Amerika 
birlashmasi turli xil davlatlar o‘zining darajasi bo‘yicha nafaqat yagona 
tashkilotda  birga  bo‘lishi,  balki  samarali  hamkorlik  qilardi.  Buning 
uchun  birlashmaning  barcha  bosqichlariga  astoydil  tayyorgarlik,  uning 
faoliyatini  yuqori  malakali  boshqaruvi,  shuningdek  bu  jarayonda  har 
bir  mamlakatning  o‘z  o‘rnini  topishi  hamda  ziddiyatlarni  yumshatish 
uchun yuksak mahorat talab qilinardi. 
 
45
IEI Osiyo hududiy integratsiyasining 
xususiyatlari (ASEAN, APEC va h.k.)
XX  asr  oxirida  Sharqiy  Osiyoda  integratsiya  jarayonlari  kuchayib 
bordi.  To‘rtta Osiyo «ajdaho»laridan biri bo‘lgan Singapur, shuningdek 
NIS  «yangi  to‘lqinlar»  -  Malayziya,  Indoneziya,  Tailand,  Bruney, 
Vetnam,  Kambodja,  Laos,  Myanma  va  Fillipin  davlatlari  kiruvchi 
Janubi-Sharqiy  Osiyo  mamlakatlari  assotsiatsiyasi  ( Association  of 
South East Asian Nations - ASEAN)  muvaffaqiyatli faoliyat ko‘rsatib 
kelmoqda. Ushbu guruhlar doirasidagi o‘zaro muvaffaqiyatli hamkorlik 
ASEAN  qatnashchilari  bo‘lgan  ko‘pchilik  mamlakatlarning  kuchli 
iqtisodiy  o‘sishi  bilan  chambarchas  bog‘liqdir,  shu  bilan  birgalikda 
ushbu  mamlakatlarning  oldindan  amal  qilib  kelayotgan  o‘zaro  savdo 
aloqalarining yaxshi yo‘lga qo‘yilganligi hamda hamkorlikning tartibga 
solib turiladigan shaklining amal qilishidir. 
 
46
IEI ASEAN  1967  yilda  Bangkokda  “ASEAN  deklara tsiya ” si 
imzolanishi  bilan  birgalikda  tashkil  etilgandir.  1976  yilda  Bali  orolida 
imzolangan ASEAN kelishuv deklaratsiyasi va Janubi-Sharqiy Osiyoda 
do‘stlik va xamkorlik shartnomasiga asosan ASEANning shartnomaviy 
tarzda rasmiylashtirilishi amalga oshirildi.
ASEAN  rejasida  2000  yilgacha  a’zo  mamlakatlar  38  ming  turdagi 
tovarlar  bo‘yicha  bojxona  to‘lovlarini  o‘rtacha  5%gacha  pasaytirish 
belgilangan.  1995  yil  oxirida  2003  yildan  to‘la  erkin  savdo  hududini 
tashkil  etish  to‘g‘risida  qaror  qabul  qilingan  bo‘lib  voqealarning  ijobiy 
rivojlanishi  davom  etsa  2000  yildan  kuchga  kirishi  ko‘zda  tutilgan  edi. 
ASEAN - Janubi-Sharqiy Osiyoda joylashgan mamlakatlarning siyosiy, 
iqtisodiy  va  madaniy  mintaqaviy  xukumatlararo  tashkiloti  bo‘lib 
hisoblanadi.
  47
IEI Bangkok  deklaratsiyasiga  muvofiq  ASEANning  maqsadlari 
bo‘lib  quyidagilar  hisoblanadi:  hamkorlikdagi  intilishlar 
yordamida  mintaqada  ijtimoiy  taraqqiyot  va  madaniy 
rivojlanishni  hamda  iqtisodiy  o‘sishni  jadallashtirish;  Janubi-
Sharqiy  Osiyo  mamlakatlari  taraqqiy  etishi  uchun  dunyo 
xamjamiyati  bilan  aloqalarni  mustahkamlash,  shuningdek  BMT 
nizomidagi  tamoyillarga  tayangan  holda  mintaqada  tinchlik  va 
barqarorlikni o‘rnatish.
 
48
IEI Osiyo-Tinch okeani iqtisodiy hamjamiyati  (Acia Pacific Economic 
Cooperation  –  APEC)  1989  yilda  Kanberrada,  Avstraliya  va  Yangi 
Zelandiya  bosh  vazirlarning  tashabbusi  bo‘yicha  tashkil  etilgan. APEC 
qattiq  tashkiliy  tuzilishdan  yoki  yirik  byurokratik  apparatdan  holi 
bo‘lgan  erkin  maslahat  forumi  sifatida  tashkil  etilgan  va  shu  tufayli  u 
ko‘pincha  “APEC  forumi”  deb  ham  yuritiladi.  APEC  sekretariati 
Singapurda  joylashgan  bo‘lib,  o‘z  ichiga  faqatgina  APEC  a’zo-
mamlakatlaridan  vakil  bo‘lgan  23ta  diplomatni  shuningdek,  20ta 
mahalliy  yollanma  xodimlarni  oladi.  1993  yildan  APEC  tashkiliy 
faoliyatining asosiy shakli APEC mamlakatlari etakchilarining har yilgi 
sammiti  hisoblanadi,  bunda  forum  umumiy  faoliyatining  yil  yakunlari 
va  keyingi  faoliyatning  istiqbollari  belgilanadi  hamda  deklaratsiyalar 
qabul qilinadi.
 
49
IEI Sharqiy  Osiyoda  iqtisodiy  integratsiyaning  rivojlanish  istiqbollari,  Osiyo 
–  Tinch  okeani  iqtisodiy  hamkorligi  (APEC)  tashkil  etilishi  bilan  sezilarli 
darajada  bog‘liqdir.  Osiyo  –  Tinch  okeani  iqtisodiy  hamkorligi  (APEC)  –  bu 
hukumatlararo  tashkilot  bo‘lib,  o‘z  ichiga  21ta  davlat  mintaqasini  birlashtirib 
olgan.  APEC  Tinch  okeani  ko‘rfazida  iqtisodiy  hamkorlikni  rivojlantirish 
maqsadida  Avstraliyaning  taklifi  bo‘yicha  1989  yilda  tuzilgan  edi.  Dastlab 
unga  12ta  davlat:  Avstraliya,  Bruney,  Kanada,  Indoneziya,  Yaponiya, 
Malayziya,  Yangi  Zelandiya,  Filippin,  Singapur,  Janubiy  Koreya,  Tailand  va 
AQSh  kirardi.  Keyingi  yillar  davomida  unga  Xitoy,  Gonkong,  Tayvan, 
Meksika,  Chili,  Yangi  Gvineya-Papua,  1998  yildan  esa  Vetnam,  Peru  va 
Rossiya ham qo‘shilishdi. 
 
50
IEI APEC  investitsion  va  moliyaviy  faoliyat  bo‘yicha  rasmiy  ravishda 
maslahat berish huquqiga egadir, biroq uning ishchi organlari doirasida 
mintaqaviy savdo yuritish tartibi belgilangan, bo‘lib tarmoq vazirlari va 
ekspretlarining  u  yoki  bu  mintaqalar  xamkorligi  masalalari  bo‘yicha 
uchrashuvlari  o‘tkaziladi.  APEC  faoliyatining  asosiy  maqsadlari  1991 
yilda Seul deklaratsiyasida belgilangan bo‘lib quyidagilardan iborat:

a’zo mamlakatlar iqtisodiyotining rivojlanishiga ko‘maklashish;

a’zo  mamlakatlarning  yuqori  darajada  iqtisodiy  jihatdan 
bog‘liqligini  hisobga  olib  ko‘ptomonlama  savdo  tizimini 
mustahkamlash;

a’zo  mamlakatlar  o‘rtasidagi  savdo  va  moliyaviy  sohalardagi 
hamkorlikni rivojlantirish.

 
51
IEI Tashkilotning  asosiy  maqsadi  –  erkin,  ochiq 
sado  tartibini  ta’minlash  hamda  mintaqaviy 
hamkorlikni mustahkamlashdan iborat.
1994  yilda  strategik  maqsadlar  sifatida  2020 
yildan  Osiyo-Tinch  okeani  mintaqasida  erkin  va 
ochiq savdo tizimlarini hamda liberal investitson 
rejimini  tashkil  etish  rasmiy  ravishda  e’lon 
qilingan.
 
52
IEI Osiyo-Tinch  okeani  mintaqasidagi  iqtisodiy  integratsiya 
jarayonlarini  baholash  orqali  ko‘plab  mutaxassislar  uni  rivojlanishini 
o‘ziga  xosligini  va  alohida  shart-sharoitga  egaligini  ta’kidlaydilar. 
Osiyo-Tinch  okeani  mintaqasidagi  integratsiya  jarayonlarining  asosiy 
xususiyatlariga quyidagilarni kiritish mumkin:
Birinchidan, APEC tashkilotida integratsiya jarayonlari davlatlararo 
xamkorlik  uchun  zamin  yaratuvchi  TMKlarning  etakchiligi  orqali 
amalga  oshmoqda.  Shu  jumladan  bu,  xukumatga  tegishli  bo‘lmagan 
mintaqaviy iqtisodiy tashkilotlar – Tinch okeani iqtisodiy ittifoqi (TES) 
1967  yilda  va  Tinch  okeani  iqtisodiy  xamkorligi  bo‘yicha  ittifoq 
(STES) 1980 yilda yuzaga kelishi APECni tashkil etishaga ancha qulay 
zamin  yaratgandi.  Shu  bilan  birgalikda,  TES  va  STES  o‘zlarining 
hukumati  bilan  mustahkam  aloqaga  ega  bo‘lgan  hamda  ulardan  har 
tomonlama  yordam  olayotgan  milliy  qo‘mitalar  negizida  tashkil 
topgandi.
 
53
IEI 
Ikkinchidan,  integratsiya  jarayonlari  iqtisodiy  rivojlanish 
darajasi  turli  xilda  bo‘lgan  mamlakatlarni  qamrab  olgandi. 
APECning  yagona  roli  shunda  ediki,  unga  XX  asrning  ikkita  yirik 
iqtisodiy  jihatdan  kuchli  mamlakatlari  AQSh  va  Yaponiya 
qo‘shilgandi,  shu  bilan  birgalikda,  XXI  asrning  iqtisodiy  jihatdan 
qudratli bo‘lgan davlati Xitoy ham kirardi.

Uchinchidan,  Osiyo  –  Tinch  okeani  mintaqasi  ko‘lamidagi 
integratsiya  o‘z  ichiga  submintaqaviy  iqtisodiy  ittifoqlarni 
(ASEAN, NAFTA, Janubiy-Tinch okeani forumi va bosh.) oladi.
54
IEI Osiyo – Tinch okeani mintaqasidagi integratsion munosabatlar bir 
butun  etuklik  darajasi  nuqtai  nazaridan  qaraganda  xali  uncha  yuqori 
darajaga  etmagan.  Shunday  ekan,  ASEAN  tizimidagi  savdo  hududini 
tariflar  va  boshqa  cheklovlarni  bartaraf  etilishini  hisobga  olgan 
iqtisodiy  integratsiya  rivojlanishining  birinchi  bosqichiga  kiritish 
mumkin.  Hozircha  APECdagi  munosabatlarni  erkin  savdo  hududidagi 
deb  gapirib  bo‘lmaydi,  balki  buni  “ochiq  iqtisodiy  assotsiatsiya”  deb 
qarash mumkin.
Iqtisodiy  integratsion  jarayonlar  jahonning  turli  hudud  va 
mintaqalarida  jadal  ravishda  rivojlanib  bormokda.  1989  yilda  Afrika 
kontinentining  shimoliy  qismida  Jazoir,  Liviya,  Mavritaniya,  Marakko, 
Tunislardan  iborat  Mag‘rib  arab  ittifoqi  tuziladi.  1981  yilda  esa  Fors 
ko‘rfazi  atrofidagi  arab  davlatlari  (Saudiya  Arabistoni,  Ķuvayt,  Ķatar, 
Bahreyn,  BAA,  Ummon)dan  iborat  hamjamiyat  kengashi  tashkil 
etilgandi
 
55
IEI O‘tish iqtisodiyoti mamlakatlarida integratsion jarayonlarining 
rivojlanishi
Ma’lumki,  o‘tish  iqtisodiyoti  mamlakatlar  guruhiga  Markaziy-Sharqiy 
Yevro padagi  sobiq  sotsialistik  mamlakatlarni  va  sobiq  Ittifoq  hukumati 
tarkibiga kirgan ittifoqdosh respublikalarni kiritish mumkin. 
XX  asrning  90-yillari  boshiga  qadar  sotsialistik  rejali  tizimni  boshidan 
kechirgan  Mustaqil  Davlatlar  Hamdo‘stligi  (MDH)  mamlakatlari  jahon 
xo‘jaligiga dadil kirib borishining nazariy va amaliy tomonlarini echish uchun 
quyidagi muammolarni hal etishga kirishgan edilar:
«Ochiq  iqtisodiyot»  tamoyillari  kontseptsiyasini  nazariy  jihatlarini  tahlil 
etib, amaliyotda keng qo‘llash.
Jahon  iqtisodiyotida  sotsialistik  rejali  tizimni  boshidan  kechirgan  (XXR, 
Markaziy  va  Sharqiy  Yevro pa  davlatlari)  va  hozirgi  kunda  bozor  iqtisodiyoti 
asosida  dadil  rivojlanib  borayotgan  mamlakatlarni  iqtisodiy  islohotlarini 
chuqur tahlil etish va amaliyotda qo‘llash lozim.
Iqtisodiyotda  eksport  strategiyasi  bilan  sanoat  siyosati  o‘rtasidagi  o‘zaro 
aloqadorlikni chuqur tahlil etish.
 
56
IEI Sobiq  Sovet  ittifoqi  parchalangandan  keyin  mustaqil  davlatlarda 
integratsion  tendentsiyalar  yuzaga  kela  boshladi.  Birinchi  bosqichda 
ular  qisman  bo‘lsada,  oldingi  yagona  iqtisodiy  makonni  tarkibiy 
qismlarga  ajralish  jarayonidan  himoya  qilishga  harakat  qilish  bilan 
namoyon  bo‘ldilar  hamda  birinchi  navbatda  xalq  xo‘jaligi  holatiga 
salbiy  ta’sir  etadigan  sohalardagi  aloqalarni  qisqartirishga  alohida 
e’tibor  qaratildi.  Keyingi  jarayonlarda  esa,  xususan  1996-1997  yillarda 
yuzaga  kelgan  shart-sharoitlarni  hisobga  olgan  holda  integratsiyaga 
intilish kuchaytirildi.
 
57
IEI Sobiq ittifoq hududida integratsion jarayonlar quyidagi asosiy omillar 
natijasida yuzaga keldi:

mehnat  taqsimotini  ancha  qisqa  davrda  to‘liq  o‘zgartirish  mumkin 
emasdi.  Mehnat  taqsimotining  birmuncha  darajasi  tarixiy  va  tabiiy-
iqlim sharoitlarining rivojlanishiga bog‘liq bo‘lishi sababli ko‘pgina 
hollarda  bu maqsadga muvofiq bo‘lmaydi.

bir  davlat  hududida  ko‘p  xalqlarning  uzoq  davr  mobaynida 
birgalikda  yashashi.  U  turli  xil  sohalarda  puxta  “munosabatlar 
to‘qimasini”  tashkil  etgandi.  Millatlararo  va  dinlararo    mojaro 
yuqori darajada emasdi. Shu sababdan, MDHga a’zo mamlakatlarga 
ko‘plab  aholining  istagi  o‘zaro  do‘stona  aloqalarni  etarlicha  qo‘llab 
– quvvatlaydi.
58
IEI 1991  yilning  oxirida  Belorussiya  respublikasining  hukumat 
qarorgohida  Rossiya  Federatsiyasi,  Ukraina  va  Belorussiya 
respublikalarining  prezidentlari  MDH  davlatlari  ittifoqini  tuzish 
to‘g‘risida  bitimni  imzolashdi.  Keyinroq  esa  Boltiq  bo‘yi  davlatlaridan 
tashqari  barcha  sobiq  ittifoq  respublikalari  MDHga  qo‘shilishdi. 
Jumladan,  1991  yilning  21  dekabrida  Olma  –  Ota  shahrida  11  ta 
mustaqil  davlatlarning  rahbarlari  (Latviya,  Litva,  Estoniya  va 
Gruziyadan  tashqari)  Ozarbayjon,  Armaniston,  Belorussiya, 
O‘zbekiston,  Qirg‘iziston,  Qozog‘iston,  Moldoviya,  Rossiya 
Federatsiyasi,  Tojikiston,  Turkmaniston,  va  Ukraina  respublikalari 
MDHning  teng  huquqli  davlatlari  ekanligini  qayd  etuvchi 
Bayonnomani  imzolashdi.  Bundan  ikki  yil  keyin  ya’ni,  1993  yilda  esa, 
Gruziya davlati ham MDH ga a’zo bo‘lib kirdi. 
 
59
IEI MDH  o‘z  a’zolarining  suveren  tengligiga  asoslangan  bo‘lib,  a’zo-
mamlakatlar xalqaro huquqning mustaqil va teng huquqli sub’ekti hisoblanadi.
Tashkilotning asosiy maqsadlari quyidagilardan iborat:

siyosiy,  iqtisodiy,  ekologik,  gumanitar,  madaniy  va  boshqa  sohalarda 
hamkorlik qilish;

a’zo-mamlakatlarni  umumiy  iqtisodiy  makon  doirasida  har  taraflama 
rivojlantirish,  shuningdek  davlatlararo  integratsiya  va  kooperatsiyani 
kuchaytirish; 

insonlarning huquq va erkinligini ta’minlash;

xalqaro tinchlik va xavfsizlikni ta’minlashda hamkorlik;

o‘zaro  huquqiy yordam ko‘rsatish;

davlatlar o‘rtasidagi kelishmovchilik va bahsli munozaralarni tinchlik yo‘li 
bilan hal qilish.
60
IEI A’zo-mamlakatlarning hamkorlikdagi faoliyati quyidagilar doirasida 
amalga oshiriladi:

inson huquq va erkinligini ta’minlash;

tashqi siyosiy faoliyatni muvofiqlashtirish;

umumiy  iqtisodiy  hududni,  bojxona  siyosatini  shakllantirish  va 
rivojlantirishda hamkorlik qilish;

aloqa,transport tizimi rivojlanishida hamkorlik qilish;

atrof-muhitni muhofaza qilish;

ijtimoiy va migratsion siyosat bo‘yicha masalalarni hal qilish;

uyushgan jinoyatchilikka qarshi kurashish;

mudofaa  siyosati  va  tashqi  chegaralarni  saqlash  sohalarida 
hamkorlik qilish. 
61
IEI 62
IEI MDH doirasida davlatlararo o‘zaro iqtisodiy hamkorlik 
munosabatlarining asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:

MDH doirasida maqsadlar amalga oshgunga qadar integratsiyaga 
sakrab o‘tmasdan, sekin-astalik bilan erkin iqtisodiy hududni tashkil 
qilish;

MDH doirasida savdo – iqtisodiy hamkorlik sohasidagi salohiyatni 
ko‘tarish;

MDH doirasida tovarlarning erkin harakatini ta’minlash, o‘zaro 
manfaatli va teng huquqli aloqalarni ta’minlash hamda boshqalar.
63
IEI Integratsion  jarayonlarni  rivojlanishiga  mos  kelmaydigan 
iqtisodiy  xarakterga  ega  bo‘lgan  omillarni  quyidagilar  asosida  ko‘rib 
chiqish  mumkin.  Integratsiyaning  asosiy  elementlaridan  bo‘lib,  asta-
sekinlik bilan bojxona bojlarini pasaytirish, qo‘shma korxonalar tuzish, 
tovarlar,  xizmatlar,  ishchi  kuchi  va  kapitalning  erkin  xarakati  uchun 
shart-sharoit  yaratish  hisoblanadi.  Biroq  hozirda  MDH  hududida 
bojxonalarni  joriy  etish,  kvotalar  belgilash,  o‘zaro  savdoni 
litsenziyalash va boshqalar kabi teskari jarayonlar sodir bo‘lmoqda. 
 
64
IEI Bunday  holatga  quyidagi  iqtisodiy  sabablar  undagan:  bozorga 
turli  xildagi  tezkorlikdagi  xarakat,  iqtisodiy  islohotlarni  o‘tkazish 
xususiyatlaridagi  tafovut, xom-ashyo,  oziq-ovqat resurslari va malakali 
kadrlar  bilan  ta’minlanishning  turli  xil  darajasi.  Sobiq  ittifoq 
respublikalari  narxlarni  erkinlashtirish  xususiyati  hamda  narxlar 
darajasi  bo‘yicha  sezilarli  darajada  farq  qiladi,  bu  holat  resurlarni  bir 
joydan  boshqa  joyga  ko‘chib  o‘tishiga  sabab  bo‘ladi  va  buning 
natijasida bunga qarshi bojlar va boshqa cheklovlar kiritiladi.
Ushbu  murakkab  holatga  qaramasdan  MDHga  a’zo  bir  qator 
mamlakatlar  puxta  o‘ylangan  reja  asosida  xarakat  qilishlari  natijasida 
integratsiya  jarayonlarining  asta-sekinlik  bilan  jadallashuvi  yuzaga 
kelmoqda.
 
65
IEI Markaziy  Osiyo  mamlakatlarini  o‘zaro  bir  biriga  integratsiya  qiluvchi 
tashkilotlardan biri bu  Shanxay xamkorlik tashkilotidir .
Shanxay  hamkorlik  tashkiloti  –  xalqaro  mintaqaviy  tashkilot  bo‘lib 
2001  yilda  Xitoy,  Rossiya,  O‘zbekiston,  Tojikiston,  Qirg‘iziston  va 
Qozog‘iston davlat rahbarlari tomonidan tashkil qilingan.
Tashkilotning  asosiy  vazifalari  a’zo-davlatlarni  qamrab  olgan  keng 
miqyosdagi  hududda  xavfsizlik  va  barqarorlikni  mustahkamlash,  ekstremizm, 
narkomaniya  hamda  terrorizmga  qarshi  kurashish,  o‘zaro  ilmiy  va  madaniy 
aloqalarni, energetik sherikchilikni hamda iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish.
ShHTning  salohiyati  va  dunyo  hamjamiyatida  tutgan  o‘rni  haqida 
tasavvurga ega bo‘lish uchun quyidagi ma’lumotlar ham etarli bo‘ladi.
ShHT  tarkibiga  kiruvchi  davlatlarning  hududi  Yevro osiyo  umumiy 
hududining 61 foizini, ya’ni 30,2 mln km 2
ni tashkil etadi. Demografik jihatdan 
esa dunyo aholisining to‘rtdan birini tashkil etadi.
  66
IEI So‘nggi  yillarda  tashkilotning  nufuzi  yanada  ortib  bormoqda. 
Mintaqaning  Eron,  Pokiston,  Hindiston,  Mo‘g‘uliston  kabi 
davlatlarining  ShHTga  qiziqishi  ortib  borayotganligining  o‘zi  ham 
buning isboti bo‘la oladi.
MDH,  ASEAN  davlatlari,  Afg‘onistonning  ShHT  sammitlariga 
taklif  etilishi,  Belorussiya,  Shri-Lanka  davlatlarining  muloqot  hamkori 
sifatida  tanilgani  tashkilotning  istiqbolidan  darak  beradi.  Shuni  ham 
aytish  joizki,  Pokiston,  2008  yilning  martida  esa  Eron  Islom 
Respublikasi ShHTga a’zo bo‘lish istagida rasman murojaat qilgan.
 
67
IEI Jahon  tajribasi  umumbashariy  va  mintaqaviy  muammolarga 
qarshi  kurashishning  samarali  usuli  mustahkam  va  ishonchli 
hamkorlikni  yo‘lga  qo‘yishdan  iborat  ekanligini  ko‘rsatmoqda. 
ShHTning  o‘z  oldiga  qo‘ygan  vazifalari  esa  barqaror  taraqqiyot  va 
farovon istiqbol uchun hamkorlikda kurash olib borishdan iboratdir.
S o‘nggi  yillarda  tashkilot  doirasida  iqtisodiy  hamkorlik 
masalalariga  katta  e’tibor  berilmoqda.  Uzoq  muddatli  iqtisodiy 
hamkorlik dasturi hayotda tatbiq etilmoqda. Iqtisodiy hamkorlik haqida 
gap  ketganda  ShHT  huzurida  yigirmaga  yaqin  ixtisoslashtirilgan 
tuzilma faoliyat yuritayotganini aytib o‘tish o‘rinli.
 
68
IEI E’tiboringiz uchun 
ra h mat!!!
IEI
69

Xalqaro iqtisodiy integratsiya jarayonlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский