Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 927.7KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 17 Mart 2024
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xalqaro moliya munosabatlarida to‘lov balansini boshqarish

Sotib olish
LOGO
Xalqaro moliya munosabatlarida to‘lov balansini 
boshqarishToshkent  moliya instituti
“ Xalqaro moliya-kredit” kafedrasi 
   
“ Xalqaro moliya” fani GWE 2Reja:

To‘lov  balansining  iqtisodiy  mohiyati  va  taqdim 
etish shakllari.

To‘lov  balansining  tarkibi  hamda  ularga  xos 
xususiyatlar.

To‘lov  balansiga  ta’sir  etuvchi  omillar  va  uni 
tartibga solishning asosiy usullari. To‘lov balansining iqtisodiy mohiyati  va 
uning tarkibi
To‘lov      balansi  ( Balance  of  payment)   -   xalqaro     
operatsiyalarning      balans      hisobvarag‘i  bo‘lib, 
davlatning    tovarlar,  xizmatlar,  kapitallarni  olib  kirish  
h amda  olib  chiqish  ko‘rsatkichlarining  nisbati 
ko‘rinishidagi  barcha  xalqaro  aloqalari  majmuining 
puldagi ifodasidir.
IFT
3 GWE 4Xalqaro   operatsiyalarning   balans   hisobvarag‘i 
o‘z    mohiyati    jihatdan  mamlakatning      tashqi     
iqtisodiy      aloqalarining      ko‘lami,      tarkibi      va     
tusi  jihatdan  miqdoriy  va  sifat  ko‘rinishini  hamda 
uning xal q aro hamjamiyatdagi o‘rnini belgilaydi.  Umumiy  holatda  to‘lov  balansi  –  ma’lum  bir  vaqt 
mobaynida ( chorak, yarim yil, bir yil va h.k. ) bir mamlakat va 
unda  ro‘yxatdan  o‘tgan  korxonalar,  jismoniy  shaxslar  va 
davlat  idoralarining  boshqa  mamlakatlardagi  korxonalar, 
jismoniy  shaxslar  va  davlat  idoralari  bilan  amalga  oshirgan 
barcha iqtisodiy operatsiyalarini o‘zida aks ettiruvchi statistik 
hisobotdir. 
To‘lov balansi ikkita qismdan iborat bo‘ladi:
1.Tushumlar;
2.To‘lovlar.
IFT 5 To‘lov  balansi  –  bir  mamlakatning  boshqa  malakatlarga 
ma’lum  bir  davr  mobaynida  haqiqatda  o‘tkazgan  valyutaviy 
to‘lovlari  va  tushumlari  o‘rtasidagi  nisbatni,  mamlakatning 
xalqaro  pullar  harakatini  o‘zida  aks  ettiruvchi  hujjatdir.  Agar 
to‘lov  balansida  valyutaviy  tushumlar  to‘lovlardan  ortib  ketsa, 
to‘lov balansi aktiv, aksincha esa passiv hisoblanadi. 
GWE 6 Xalqaro valyuta jamg‘armasining tasnifiga 
binoan, to‘lov balansi:

joriy operatsiyalar hisobi;

kapital bilan bog‘liq operatsiyalar hisobi;

moliyaviy operatsiyalar hisobi;

sof  xatolar  va  yo‘qotishlar  kabi  tarkibiy 
qismlardan iborat.
GWE 7 Tovarlar  va  xizmatlar  eksporti  va  importi,  bir 
mamlakatning  xorijda  ishlovchi  hamda  o‘sha  davlatda 
ishlovchi  chet  ellik  ishchilarning  daromadlari  va 
xarajatlari,  bir  mamlakatning  tashqi  aktivlari  va 
majburiyatlari  bo‘yicha  qo‘lga  kiritgan  yoki  to‘lab 
berishi  lozim  bo‘lgan  daromadlari,  shuningdek, 
xalqaro  pul  o‘tkazmalari,  grantlar  va  insonparvarlik 
yordamlari  va  boshqa  operatsiyalar  to‘lov 
balansining joriy operatsiyalar  hisobida	 aks etadi.
GWE 8 Bundan  tashqari,  bir  mamlakatdagi 
korxonaning boshqa bir mamlakat korxonasiga katta 
miqdorda  b e g‘araz  moliyaviy  resurs  taqdim  etishi 
yoki  ixtiyoriy  ravishda  qarzidan  voz  kechishi  kabi 
kapital  transfertlari  hamda  y er,  tabiiy  resurslar, 
shartnomalar,  marketing  ishlanmalari  kabi  ishlab 
chiqarilmagan  nomoliyaviy  aktivlar  savdolari  to‘lov 
balansining  kapital  bilan  bog‘liq  operatsiyalar 
hisobida	
 jamlanadi.
GWE 9 Shuningdek,  mamlakatlar  o‘rtasidagi 
aktivlar  va  majburiyatlar  bilan  bog‘liq  operatsiyalar 
to‘lov  balansining  moliyaviy  operatsiyalar 
hisobida  	
yuritiladi.  Moliyaviy  hisob  to‘g‘ridan 
to‘g‘ri  investitsiyalar,  portfel  investitsiyalar, 
moliyaviy  derivativlar  (svop,  optsion  va  h.k.), 
boshqa  investitsiyalar  (valyuta  va  depozitlar,  savdo 
kreditlari  hamda  avanslari  va  boshqalar)  va  rezerv 
aktivlaridan iborat.
 
GWE 10 To‘lov balansini tuzishning turlicha uslubiyati mavjud bo‘lib, 
hozirgi kunda Xalqaro valyuta fondi (XVF) taklif etgan metodika 
(uslubiyat)dan,  ya’ni  to‘lov  balansini  moddalarining  tasnifidan 
mamlakatlar  amaliyotida  keng  q o‘llaniladi.  Mazkur  uslubiyatda 
ob’ektiv  reallik  ko‘proq  ko‘rinadi,  xususan  to‘lov  balansi  ikkita 
yirik  bo‘limga  ajratilgan.  Bu,  bitimlarning  hisobini  yuritishning 
ikki  tomonlama  xususiyatidan,  ya’ni  savdo  va  moliyaviy 
jihatidan  kelib  chi q qan  holda  yaratilgan.  Tovarlar  va  xizmatlar 
eksporti natijasida mamlakatda valyuta zaxiralari to‘planib boradi 
va ular import operatsiyalari to‘loviga xizmat qilishi mumkin. 
 
11
GWE Agar  mamlakatda  import  operatsiyalari  to‘lovi  uchun 
etarlicha  valyuta  zaxiralari  mavjud  bo‘lmasa,  u  xorijdan  qarz 
mablag‘larini  jalb  etishi  mumkin.  Bu  kabi  qarz  mablag‘larini 
davlatlar  o‘zlarining  tovarlar  va  xizmatlar  eksportini  doimiy 
oshirib  borish  orqali  qoplashi  mumkin.  Bunday  holatda, 
bitimning  savdo  qismi  (tovarlar  va  xizmatlarning  mamlakatga 
kirib  kelishi)  bo‘yicha  chet  elliklar  oldida  so‘ndirishni  talab 
qiluvchi  (“-”  ishorasi  bilan  belgilanadigan)  mamlakat 
qarzdorligining  paydo  bo‘lishiga  olib  keladi.  Mamlakatga 
norezidentlarning  kreditlarini  jalb  etish  esa  mamlakatning  chet 
elliklar  oldida  moliyaviy  majburiyatlarini  ortishiga  sabab  bo‘ladi 
va “+” ishorasi bilan aks ettiriladi. 
12
GWE Qaytarmaslik  sharti  bilan  boshqa  mamlakatlarga  taqdim 
etiladigan  iqtisodiy  boyliklar  (mahsulotlar,  xizmatlar  va 
moliyaviy  aktivlar)  to‘lov  balansi  moddalarida  ikki  yoqlama 
yozuv  tamoyili  asosida  qanday  aks  ettiriladi  degan  tabiiy  savol 
paydo  bo‘ladi.  Bu  kabi  operatsiyalar  uchun  to‘lov  balansida 
alohida  “Bir  tomonlama  o‘tkazmalar”  moddasi  mavjud.  Masalan 
O‘zbekiston  boshqa  mamlakatdan  ijtimoiy  yordam  sifatida  10 
mln. AQSh dollari miqdoridagi mahsulotlarni oldi. 
 
13
GWE To‘lov  balansi  ikkita  yirik  bo‘limga 
bo‘linadi,  ya’ni  joriy  operatsiyalar  hisobi 
(current  account  balance)  bo‘limi  hamda  kapital 
va  moliyaviy  vositalar  bilan  operatsiyalar  hisobi 
(capital  and  financial  account)  bo‘limi.  XVF 
mamlakatlar to‘lov balansini ikki xil ko‘rinishda, 
ya’ni  jamlangan  va  operatsiyalari  batafsil,  to‘liq 
ko‘rsatilgan holda e’lon qiladi. 
 
14
GWE Joriy  operatsiyalar  balansidagi  defitsit 
mamlakatning  boshqa  mamlakat  oldidagi 
qarzdorligini  ortishini  o‘zida  aks  ettiradi.  Agar 
mamlakat  joriy  operatsiyalar  balansida  defitsit 
yuzaga  kelsa,  u  albatta  mazkur  taqchillikni  har 
qanday  yo‘l  bilan  bo‘lsa  ham  (boshqa  bir 
mamlakatdan  qarz  olish,  o‘z  valyuta  zaxirasidan 
foydalangan holda va h.k.) to‘lashi zarur. 
15
GWE To‘lov balansida joriy operatsiyalar hisobidagi defitsit 
(taqchillik) quyidagi yo‘llar orqali moliyalashtirilishi mumkin:

chet  elga  ma’lum  bir  qism  milliy  aktivlarni  sotish,  ya’ni 
xorijiy  mamlakatga  to‘g‘ridan-to‘g‘ri  yoki  portfel  investitsiya 
shaklida turli milliy aktivlari yoki mablag‘larni qo‘yish;

chet  el  banklaridan,  hukumatlaridan  yoki  xalqaro 
tashkilotlardan tashqi qarz olish yordamida;

mamlakat  Markaziy  bankida  saqlanayotgan  rasmiy  valyuta 
zaxiralaridan  foydalanish  orqali,  ularni  taqchillikni  bartaraf 
etish uchun sarflash hisobiga.
16
GWE Joriy operatsiyalar hisobining ikkinchi asosiy qismi xizmatlar 
balansi  hisoblanadi.  Xalqaro  savdoda  xizmatlar  muhim 
ahamiyatga  ega.  Xizmatlar  balansida  transport  xizmatlari, 
jumladan  yuk  yo‘lovchilarni  tashish,  sug‘urta,  elektron,  tele-
kosmik,  telegraf,  telefon,  pochta  va  boshqa  turdagi  aloqa 
xizmatlari,  xalqaro  turizm,  ishlab  chiqarish  va  ilmiy-texnik 
tajribalarni  o‘zaro  almashish,  ekspert  xizmatlari,  chet  elda 
diplomatik,  savdo  va  boshqa  vakolatxonalarni  saqlash, 
ma’lumotlar  berish,  ilmiy-ma’naviy  va  madaniy  hamkorlik 
xizmatlari,  reklama,  yarmarka  va  turli  yig‘inlar  uchun  yig‘imlar 
va h.k. bo‘yicha to‘lovlar va tushumlar aks etadi. 
 
17
GWE Shuningdek,  joriy  operatsiyalar  balansida  bir 
tomonlama  o‘tkazmalar,  xususan  olingan 
daromadlar,  ya’ni  xorijga  qo‘yilgan 
investitsiyalardan  olingan  daromadlar  yoki  chet 
el  investitsiyalariga  to‘lovlar  ham  asosiy  rol 
o‘ynaydi.  To‘lov  balansining  aynan  ushbu 
moddasi  mamlakatda  xorijiy  tadbirkorlikni 
rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. 
18
GWE Mamlakatdan  tashqarida  olingan  daromadlarni  investor  o‘z 
mamlakatiga  o‘tkaza  olmasligi  davlatga  xorijiy  investitsiyalarni 
kirib  kelishiga  keskin  to‘siq  bo‘lishi  mumkin.  Shuning  uchun 
ham,  XVF  ustavida  alohida  8-kelishuv  moddasi  (2  (a),  3  va  4 
qismlari) bo‘lib, unga ko‘ra o‘ziga xalqaro operatsiyalar bo‘yicha 
majburiyat  oluvchi  mamlakat  XVF  bilan  kelishmasdan  turib, 
joriy  operatsiyalar  bo‘yicha  to‘lovlar  va  turli  o‘tkazmalarni 
amalga  oshirishda  diskriminatsion  valyuta  cheklovlarini 
o‘rnatishi mumkin emas. 
19
GWE Joriy  o‘tkazmalarga  turli  ko‘rinishdagi  bir  tomonlama 
o‘tkazmalar,  shuningdek,  qaytarmaslik  sharti  bilan  bilan 
beriladigan  mablag‘lar,  to‘lovlar  ham  qo‘shiladi.  Ularni  ikki 
ko‘rinishga  bo‘lish  mumkin,  ya’ni  davlat  operatsiyalari  va 
shaxsiy  maqsadlar  uchun  bir  tomonlama  o‘tkazmalar.  Davlat 
operatsiyalari  bilan  bog‘liq  bir  tomonlama  o‘tkazmalarga  bir 
mamlakatning  boshqa  bir  mamlakatga  iqtisodiy  yordam 
tariqasida  bergan  subsidiyasi,  yoki  beg‘araz  yordami,  xalqaro 
tashkilotlarning  to‘lovi,  moliyaviy  grantlari,  foizsiz  ajratmalari 
va.h.k. kiradi. 
20
GWE Nazariy  jihatdan,  joriy  hamda  kapital  bilan  bog‘liq 
operatsiyalar  hisoblari  saldosi  yig‘indisi  moliyaviy  hisobning 
saldosiga  teng  bo‘lishi  lozim.  Ammo,  amaliyotda  hisobot 
shakllanishida  foydalaniladigan  ma’lumotlar  turli  manbalardan 
olinishi,  aktiv  va  majburiyatlar  qiymatining  o‘zgarishi  va  boshqa 
o‘zgarishlar  to‘lov  balansi  qismlarining  nomutanosibligiga  olib 
keladi.  Ushbu  nomutanosibliklar  to‘lov  balansida  sof  xatolar  va 
yo‘qotishlar	
  sifatida ko‘rsatiladi.
GWE
21 Qaysi mamlakatda tashqi savdo operatsiyalarining hisobi aniq 
yuritilsa,  mustahkam  va  barqaror  tendentsiya  bilan  o‘zgarsa, 
mazkur  modda  qiymati  katta  bo‘lmaydi  (ya’ni  eksport  yoki 
import hajmiga nisbatan u 5-7% darajasida bo‘lsa, o‘rta (normal) 
holat  hisoblanadi).  Qaysi  bir  mamlakatda  qashshoqlik  yoki 
noqonuniy  kapital  chiqishi  yuqori  bo‘lsa,  mazkur  moddaning 
qiymati ham katta shuncha katta bo‘ladi. 
 
22
GWE Joriy  operatsiyalar  hamda  kapital  bilan  bog‘liq  operatsiyalar 
hisoblaridagi  defitsitlar  moliyaviy  operatsiyalar  hisobi  evaziga 
moliyalashtiriladi.  Masalan,  joriy  operatsiyalar  hisobi 
defitsitining  asosiy  manbalaridan  biri  bo‘lgan  savdo  balansi 
defitsiti  (import  hajmining  eksport  hajmidan  ortiqligi)  asosan 
moliyaviy  operatsiyalar  hisobidagi  investitsiyalar  va  qarzlar 
evaziga qoplanadi.
 
 
GWE
23 To‘lov  balansi  mamlakatning  jahon  xo‘jaligidagi  ishtiroki, 
ko‘lami,  tarkibi  va  tashqi  iqtisodiy  aloqalari  to‘g‘risida  to‘liq 
tasavvurni  shakllantirib,  unda,  bular  bilan  birga  quyidagilar  ham 
aks etadi:

tovarlar,  kapital  va  xizmatlar  importiga  bo‘lgan  talab  va 
eksport  taklifi  bilan  aniqlanadigan  milliy  iqtisodiyotdagi 
tarkibiy muvozanatsizlik;

iqtisodiyotni  bozor  va  davlat  orqali  tartibga  solish  holatidagi 
o‘zgarishlar;

bozor  kon’yunkturasidagi  omillar  (xalqaro  raqobat  darajasi, 
inflyatsiya, valyuta kursining o‘zgarishi va h.k.). 
24
GWE To‘lov balansiga ta’sir ko‘rsatuvchi asosiy omillarga 
quyidagilar kiradi:

Mamlakat iqtisodiy siyosatining tubdan o‘zgarishi;

Markaziy bank diskont siyosatining o‘zgarishi;

Valyuta kursining keskin tebranishi (ikkiyoqlama ta’sir);

Harbiy  xarakatlarning  yuzaga  kelishi  natijasida 
xarajatlarning oshishi;

Xalqaro savdo sharoitlarining o‘zgarishi;

Inflyatsiya darajasi va boshq.
IFT25 To‘lov  balansining  davlat  tomonidan  tartibga  solinishi  – 
bu,  davlatni  to‘lov  balansining  asosiy  moddalarini 
shakllantirishga  hamda  paydo  bo‘lgan  taqchillikni 
moliyalashtirishga  yo‘naltirilgan  iqtisodiy,  jumladan,  valyuta, 
moliya,  pul-kredit  tadbirlarini  amalga  oshirishga  yo‘naltirilgan 
faoliyatining umumiy yig‘indisidir.
Mamlakatning  xalqaro  hisob-kitoblari  va  valyuta-iqtisodiy 
holatiga  bog‘liq  holda  to‘lov  balansini  boshqarishning,  tashqi 
iqtisodiy  operatsiyalarni  rag‘batlantirish  yoki  qisqartirishga 
yo‘naltirilgan turli usullari mavjud. 
26
GWE GWE 27To‘lov  balansida  taqchillik  mavjud  bo‘lgan  davlatlar  tomonidan,  eksportni 
rag‘batlantirish,  import  qilinayotgan  tovarlarni  kamaytirishga,  xorijiy 
kapitalni  jalb  qilishga,  kapitalni  olib  chiqib  ketishni  chegaralashga 
qaratilgan quyidagi tadbirlar qo‘llaniladi:
Deflyatsion   siyosat.  Bu  siyosat,  ichki  talabni  kamaytirishga  yo‘naltirilgan 
holda, o‘z ichiga byudjet mablag‘larini aholiga kamroq ishlatish, baholarni 
va  ish  haqlarini  muzlatish  kabilarni  qamrab  oladi.  Uning  eng  asosiy 
instrumentlaridan  biri  bo‘lib,  moliyaviy  va  pul-kredit  choralari 
hisoblanadi:  byudjet  taqchilligini  kamaytirish,  Markaziy  bankning  hisob 
stavkalarini  o‘zgartirishi  (diskont  siyosati)  kredit  cheklovlari,  pul 
muassasining  o‘sib  borishiga  chegara  ko‘yish.  Iqtisodiy  pasayish, 
ishsizlikning  yuqori  ko‘rsatkichi  va  to‘la  foydalanilmayotgan  ishlab 
chiqarish  quvvatlari  sharoitida  deflyatsiya  siyosatini  qo‘llash,  ishlab 
chiqarish va bandlikning yanada pasayishiga olib keladi. Bu esa, aholining 
turmush  darajasiga  sezilarli  salbiy  ta’sir  ko‘rsatib,  vaziyatni  yumshatish 
bo‘yicha  tezkor  chora-tadbirlar  qo‘llanilmasa,  ijtimoiy  nizolar  kelib 
chiqadi. GWE 28Devalvatsiya.   Milliy  valyuta  kursi(boshqa  xorijiy  valyutalarga 
nisbatan  qadri)ning  pasaytirilishi.  Bu  tadbir  milliy  eksportni 
rag‘batlantirish  va  importni  jilovlash  bilan  bog‘liq  maqsadlarda 
amalga  oshiriladi.  Ammo,  to‘lov  balansini  tartibga  solishda 
devalvatsiyaning  roli,  uni  o‘tkazish  tartiblari  va  ularga  hamkorlik 
qiluvchi  mamlakatning  umumiqtisodiy  va  moliyaviy  siyosatiga 
bog‘liq  bo‘ladi.  Devalvatsiya  faqatgina,  raqobatbardosh  tovarlarning 
eksport  potentsiali  va  jahon  bozoridagi  qulay  vaziyatlarning 
mavjudligi  sharoitidagina  tovarlar  eksportini  rag‘batlantirishi 
mumkin.  Devalvatsiyaning  importni  cheklashga  ta’siri  esa,  takror 
ishlab  chiqarish  jarayonining  baynalmilallashuvi  hamda  xalqaro 
ixtisoslashuv  darajasining  rivojlanishi  bilan,  mamlakatning  importni 
cheklash  bo‘yicha  keskin  choralar  qo‘llash  imkoniyatlari 
pasayishidan kelib chiqadi.
  Shundan  kelib  chiqib  aytish  mumkinki,  hamma  mamlakatlarda  ham 
import  o‘rnini  bosuvchi  tovarlar  ishlab  chiqarish  siyosati 
muvaffaqiyatli  chiqavermaydi.  Devalvatsiya  importni  cheklashi  bilan, 
mamlakat  ichida  tovarlar  ishlab  chiqarish  xarajatlari  ortishiga, 
narxlarning  ko‘tarilishiga  va  oqibatda,  tashqi  bozorlarda 
raqobatbardoshlik  qobiliyatining  yo‘qolishiga  olib  keladi.  Shuning 
uchun,  bu  tadbir  mamlakatga  vaqtinchalik  ustuvorlik  berishi  mumkin, 
ammo  u  to‘lov  balansining  taqchilligini  keltirib  chiqaruvchi  sabablarni 
bartaraf etishga qodir emas. Kutilgan natijani olish uchun, devalvatsiya 
etarli  darajada  bo‘lishi  zarur.  Aks  holda,  u  valyuta  spekulyatsiyasini 
kuchaytiradi  va  valyuta  kursini  qaytadan  ko‘rib  chiqishga  majbur 
qiladi.  Haddan  ortiq  darajada  amalga  oshirilgan  devalvatsiya,  boshqa 
valyutalar  kursini  ham  tushirishga  olib  keladigan,  zanjirli  reaktsiyani 
amalga  oshiradi.  Va  natijada,  devalvatsiyani  amalga  oshirgan 
mamlakat,  raqobatda  o‘zi  kutgan  ustuvorlikka  ega  bo‘la  olmasligi 
mumkin.
GWE 29 Valyuta  cheklovlari.   Ushbu  tadbir  eksport 
qiluvchilaring  xorijiy  valyutalardagi  tushumlaridan 
foydalanishni  cheklash,  xorijiy  valyutani  import 
qiluvchilarga sotishni litsenziyalash orqali amalga oshiriladi. 
Shuningdek, u valyuta operatsiyalarni maxsus ruxsatnomaga 
ega  bo‘lgan  banklarda  amalga  oshirilishi  hamda  to‘lov 
balansidagi  taqchillikni  kamaytirish  maqsadida,  kapital 
eksportini  chegaralash  va  uning  oqib  kelishini 
rag‘batlantirish,  tovarlar  importini  chegaralashga  qaratilgan 
tadbirlar yig‘indisidir.
GWE 30 GWE 31Moliya  va  pul-kredit  siyosati.  To‘lov  balansidagi  taqchillikni 
bartaraf  etish  maqsadida  eksport  qiluvchilarga  byudjet 
subsidiyalari  beriladi,  protektsionistik  (ichki  ishlab 
chiqaruvchilarni  himoyalash)  maqsadlarida  import  bojlari 
oshiriladi,  mamlakatga  pul  oqimining  kirib  kelishini 
rag‘batlantirish  maqsadida  qimmatli  qog‘ozlar  egasi  bo‘lgan 
xorijliklardan  olinadigan  soliqlarni  bekor  qilish  kabi  chora-
tadbirlardan  keng  foydalaniladi.  Shuningdek,  pul-kredit  siyosati, 
bank  hisob  siyosati  va  muomaladagi  pulning  massasini  belgilash 
tadbirlari  yuqoridagi  maqsadlardan  kelib  chiqqan  holda  amalga 
oshiriladi. GWE 32To‘lov balansi taqchilligi quyidagi sabablar tufayli yuzaga 
keladi:
1.  Ishlab  chiqarish  sur’atlarining  tushib  ketishi  va 
giperinflyatsiya.
2.  H arbiy xarajatlarning ko‘payishi.
3. Markaziy bank valyuta zahiralarining kamligi.
4. Davlat pul-kredit siyosatining nobarqarorligi, chetdan kredit 
va investitsiyalar oqimining cheklanganligi.
5.  Mamlakat  milliy  valyutasining  nobarqarorligi  va  unga 
ishonchning yo‘qligi.
6.  Milliy  tovarlarning  jahon  bozori g a  chiqarish  darajasining 
pastligi  va hokazolar.
  GWE 33Mamlakat to‘lov balansining surunkali taqchilligini bartaraf qilish 
uchun:
1.  Mamlakatda  mahalliy  ishlab  chiqarishni  va  mehnat 
unumdorligini oshirish.
2.  Chetga  tovar  va  xizmatlar  ko‘rsatish  hajmi  va  usullarini 
ko‘paytirishi.
3.  Importga  bo‘lgan  ehtiyojni  kamaytirish  va  eksport  salohiyatini 
oshirish.
4. Protektsionizm siyosatini joriy qilish.
5. Milliy valyuta barqarorligini o‘rnatish bo‘yicha tadbirlar amalga 
oshirish lozim.
  34
GWEJahon  amaliyotida  to‘lov  balansi  taqchilligini 
qoplashning asosiy ikkita usulidan foydalaniladi:

Vaqtinchalik usul;

So‘nggi usul.
To‘lov  balansi  taqchilligini  qoplash ning 
vaqtinchalik  usul i ga  xalqaro  kreditlar ni  jalb  etish 
kiradi.
So‘nggi  usulda  mamlakat  rasmiy  oltin-valyuta 
zahirasini  ishlatish  orqali  to‘lov  balansi  taqchilligini 
bartaraf etadi.
  GWE 35To‘lov balansini tartibga solishning moddiy asosi bo‘lib  
q uyidagilar   xizmat kiladi:
• rasmiy oltin-valyuta zaxiralari;
• milliy daromadning  davlat byudjeti or q ali ta q simlanadigan 
q ismi;
• davlatning  xal q aro  iqtisodiy  munosabatlarda  kapital 
eksport  q iluvchi,  kreditor,  kafolat  beruvchi,  q arz  oluvchi  sifatida 
bevosita  q atnashishi;
• tash q i   i q tisodiy   operatsiyalarni   me’yoriy   xujjatlar   va  
 davlat   organlari yordamida tartibga solish. Hisob-kitob lar  balansi va to‘lov balansi orasidagi farqlar 
quyidagi lar dan iborat:

to‘lov  balansida  mamlakatning  valyuta  tushumlari  va    to‘lovlari  o‘z 
ifodasini  topadi,  hisob-kitoblar  balansida  esa,  davlatning  tashqi  iqtisodiy 
aloqalar bo‘yicha talab va  majburiyatlari hisobga olinadi; 

to‘lov  balansi  faqat  real  tushum  va  to‘lovlarni  ifodalaydi,  hisob-kitob 
balansi esa xali to‘lanmagan qarz va majburiyatlarini ham o‘z ichiga oladi;

to‘lov  balansida  hisob-kitob  balansida  o‘z  ifodasini  topgan    xali 
«uzilmagan» berilgan va olingan kreditlar hisobga olinmaydi;

to‘lov  va  hisob-kitob  balanslarining  oxirgi  qoldiqlari-aktiv  yoki  passiv   
bo‘lishi  mohiyati  jihatdan  mos  kelmaydi  va  qarama-qarshidir.  Chunki 
kreditor  davlatlarning  hisob-kitob  balanslari  asosan  aktiv,  to‘lov  balanslari 
esa  passiv  bo‘lishi  mumkin.  Qarzdor  mamlakatlarda  esa  passiv  hisob-kitob 
balansi qoldig‘i ba’zi vaqtlarda aktiv to‘lov balansi qoldig‘iga to‘g‘ri keladi;

to‘lov  balansi  faqat  to‘langan  eksport  va  importni  o‘z  ichiga  oladi,  hisob-
kitob  balansi  esa  xali  to‘lanmagan,  kreditga  berilgan  tovaroobortni  ham  o‘z 
ichiga oladi.  GWE 37E’tiboringiz uchun ra h mat !!!.

Xalqaro moliya munosabatlarida to‘lov balansini boshqarish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский