Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 74.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 12 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bahrom

Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024

194 Sotish

Xalqaro turizm menejmenti faniga kirish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Xalqaro turizm menejmenti faniga kirish 
1 Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
1.Turizm industriyasida menejmentning zarurligi ........................................................................................ 4
2.Turizmda tizimli boshqaruv .................................................................................................................... 13
3.Turizmda vaziyatli boshqaruv ................................................................................................................. 15
4 Turizm boshharuv obyekti sifatida o'ziga xosligi ..................................................................................... 16
5. Turistik firmalarda samarali boshqaruvni joriy qilish yo'llari. ................................................................. 17
Xulosa ........................................................................................................................................................ 31
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 33
Kirish
               Mavzuning dolzarbligi:   Bugungi kunda O’zbekistonda ijtimoiy hayotning
barcha   sohalarida   keng   ko’lamli   islohatlar   amalga   oshirilmoqda   va   ushbu
2 islohotlarning   asosiy   maqsadi   mamlakat   iqtisodiyotini   yanada   rivojlantirish   va
o’zbek   xalqining   turmush   farovonligini   oshirish   ko’rsatkichidir.   Turizm
O’zbekistonning iqtisodiy rivojlanishi va o’sishida muhim o’rin tutadi va keyingi
yillarda   Turizmning   boshqa   sohalari   qatori   mamlakatda   ziyorat   turizmini
rivojlantirishga katta e’tibor berilmoqda. Hozirgi kunga kelib, dunyoda ibodat va
ziyoratgohlarni o’rganishga qiziqish kuchaygan, chunki muqaddas joylar insonlar
kundalik   hayotining   ajralmas   qismi   bo’lib   kelmoqda.Hozirgi   kunda   milliy
iqtisodiyotga   yuqori   daromad   keltiradigan   istiqbolli   tarmoqlardan   biri   bu   Milliy
Turizmdir, dedi O’zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev, - O’zbekiston turizm
sohasida   katta   salohiyatga   ega   davlatdir.   Mamlakatimizda   7   ming   300   dan   ortiq
madaniy   meros   ob’ektlari   mavjud   va   ularning   aksariyati   YuNESKO   ro’yxatiga
kiritilgan. Shu bilan birga, mamlakatimizning o’ziga xos tabiati, go’zal dam olish
zonalari   imkoniyatlaridan   foydalangan   holda   yangi   sayyohlik   yo’nalishlarini
ochish mumkin ( МИРЗИЁЕВ , 2018). 
          Jahon   brendlarining   faol   ishtiroki   bilan   ushbu   sektorda   biz   turizm,   ekologik
ma’rifiy,   etnografik,   gastronomik,   turizm   va   boshqa   sohalarni   rivojlantirishga
alohida   e’tibor   qaratishimiz   kerak.   Shu   munosabat   bilan   biz   davlat   va   xususiy
sheriklik   munosabatlarini   qo’llash   sohani   rivojlantirish   uchun   keng   imkoniyatlar
ochishini hisobga olishimiz kerak. Samarqand, Buxoro, Xorazim, Surxondaryo va
Toshkentdagi   muqaddas   qadamjolarni   va   yodgorliklarni   ziyorat   qilishdan   iborat
bo’lgan   “Kichik   haj”   dasturini   ishlab   chiqish   va   tezlashtirish   zarur.   Shuningdek,
ichki   turizm   sohasida   keng   ko’lamli   imkoniyatlarni   to’liq   ishga   tushirish   zarur.
O’zbekistonda   ziyorat   turizmini   rivojlantirish   bo’yicha   aniq   takliflar   ishlab
chiqilmoqda   va   respublikamizga   tashrif   buyuradigan   turizm   imkoniyatlari
to’g’risida   jahon   hamjamiyatini   xabardor   qilish   masalasiga   e’tibor   qaratilmoqda.
O’zbekistonda yangi sayyohlik brendini rivojlantirish, tashrif buyuruvchilar uchun
barcha   zarur   shart-sharoitlarni   yaratish,   tashrif   buyuruvchilar   talablarini   inobatga
olgan   holda   mavjud   sayyohlik   yo’nalishlarini   takomillashtirishga   katta   e’tibor
qaratildi.   Turkiya,   Eron,   Pokiston,   Malayziya,   Indoneziya,   Birlashgan   Arab
3 Amirliklari   va   boshqa   mamlakatlardan   kelgan   sayyohlar   soni   O’zbekistonga
tashrif   buyurish   yo’nalishida   ko’paygan.   2019   yil   may   oyida   Samarqandda
“Buyuk   Ipak   yo’li   kurortida   ziyorat   turizmining   qayta   tiklanishi”   mavzusida
xalqaro   ilmiy-amaliy   konferentsiya   bo’lib   o’tdi.   Diniy   ziyoratgohlarning   o’zi
ziyorat turizmi uchun yetarli emas. Sayyohlarni jalb qilish uchun targ’ibot ishlari
yaxshi viza rejimi, aeroportlarda ibodat qilish uchun sharoitlar, mehmonxonalar va
hokazolar yaxshi yo’lga qo’yilishi kerak.  
          Kurs ishining maqsad va vazifalari:  Turizm industriyasida mеnеjmеntning
rivojlanish   bosqichlari   va   ahamiyati     haqidagi   ma’lumotlarni   umumlashtirish   va
qisqacha   tavsiflash.   Xalqaro   turizm   industriyasida   mеnеjmеntning   zarurligi .
O‘zbekiston Respublikasining   MDH   miqyosidagi turizm bo‘yicha   xalqaro-huquqiy
hamkorligi.
                  Kurs   ishi   ob’yekti   va   predmeti: Xalqaro     turizm   menejmentinig   asosiy
tamoyillari va funktsiyalari
                Kurs  ishning  tadqiqot   uslubi   va  uslubiyoti:   Ilmiy  ommabop  manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
                Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs     ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo’yilgan maqsadga erishishi  uchun to’plangan adabiyotlar manbalarning nomlari
va elektron manzillari keltirildi. 
1.Turizm industriyasida menejmentning zarurligi
4            Bozor mexanizmining shakllanishi va rivojlanishi chuqur ijtimoiy-iqtisodiy
o'zgarishlarga,   jumladan,   xizmat   ko'rsatish   sohasida   ham   olib   keldi.   Zamonaviy
jamiyat   va   iqtisodiyotda   xizmatlarning   roli   tobora   ortib   bormoqda.   Yaqin
vaqtgacha   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xizmatlarning   ulushi   mahsulot   ishlab
chiqarishga   nisbatan   nisbatan   kichik   edi.   Biroq,   juda   qisqa   vaqt   ichida   bu   nisbat
tubdan   o'zgardi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   boshlangan   iqtisodiy   rivojlanish
bosqichi   "xizmat   ko'rsatish   iqtisodiyoti"   sifatida   tavsiflanadi,   bunda   xizmatlar
ustunlik qiladi. 
       Xizmat bozorlaridagi yangi tendentsiyalar, birinchi navbatda, so'nggi 25-30 yil
ichida ushbu sektorning keng ko'lamli va chuqur ko'p tomonlama o'zgarishi  bilan
bog'liq.   Xizmat   ko'rsatish   ishlab   chiqarish   zamonaviy   iqtisodiyotning   ustun   yoki
katta   qismini   tashkil   etadi   -   rivojlangan   mamlakatlarda   uning   yalpi   ichki
mahsulotdagi ulushi va ish bilan band bo'lganlar soni asr boshida 7080% ga, jahon
yalpi   ichki   mahsulotida   esa   65%   ga   yetdi.   Bu   sohada   chuqur   tarkibiy   va   sifat
o‘zgarishlari ro‘y berdi. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari, aholi ehtiyojlari
tizimidagi o‘zgarishlar, iqtisodiy o‘sish manbalari tarkibida ilmiy bilimlar va inson
kapitalining   rolini   oshirish   asosida   so‘nggi   20-25   yil   ichida   “sokin”   inqilob   yuz
berdi. xizmat ko'rsatish sohasida o'zining an'anaviy qiyofasini tubdan o'zgartiradi. 
                 Agar  ilgari  rivojlangan  mamlakatlarda ushbu tarmoq tuzilmasida yetakchi
o‘rinlarni savdo, maishiy, rekreatsion va boshqa bir qator xizmatlar egallab turgan
bo‘lsa,   bugungi   kunda   bilimni   talab   qiluvchi   biznes   va   kasbiy   xizmatlar,
telekommunikatsiyalar,   hamda   ta'lim,   sog'liqni   saqlash   va   madaniyat   birinchi
o'ringa   chiqdi.   Ular   ilm-fanni   ko‘p   talab   qiladigan   tarmoqlar   bilan   birgalikda
modernizatsiya   qilingan   an’anaviy   sanoat   (savdo   va   transport)   bilan   bir   qatorda
zamonaviy   iqtisodiyotning   faol   rivojlanayotgan   o‘zagini   tashkil   etadi   va   ko‘p
jihatdan   xizmat   ko‘rsatish   va   butun   iqtisodiyotning   dinamikasini,   sifat
parametrlarini va raqobatbardoshligini belgilaydi.
Shunisi e'tiborga loyiqki, so'nggi yillarda xizmatlarni tashqi bozorlarga olib chiqish
ko'p   jihatdan   tegishli   xizmatlar   -   telekommunikatsiya,   moliya   sektori,   axborot,
5 kompyuter,   konsalting,   menejment,   marketing,   injiniring-qurilish,   audit,   ta'lim   va
bir qator sohalarni kengaytirish bilan bog'liq. boshqalarning. 
                  Yuqoridagilarning   barchasi   ushbu   sohadagi   jarayonlar   va   boshqaruv
mexanizmlariga   yangi   talablarni   qo'yadi.   Menejment   xizmat   ko'rsatish   va   turizm
sohasida   ishlaydigan   mutaxassislar   bilishi   kerak   bo'lgan   ba'zi   o'ziga   xos
xususiyatlarga   ega   bo'ladi.   Asosiy   e'tibor   xizmat   ko'rsatish   korxonasining
o'zgaruvchan tashqi muhitga moslashish jarayonlariga qaratilgan. Shu bilan birga,
boshqaruv jarayonining o'zi ham o'zgarmoqda. Bunday sharoitda xizmat ko'rsatish
korxonasini   boshqarish   uning   faoliyatini   chuqur   bilishga,   boshqaruv   jarayoni,
funktsiyalari,   usullari   va   boshqa   jihatlarini   tushunishga   asoslanishi   kerak.
“Menejment”   atamasi   ruscha   “menejment”   atamasi   bilan   sinonim   emas.
Menejment   har   doim   odamlarni   inson   faoliyati   orqali   boshqarishdir.   Shuning
uchun   menejment   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlar   sinfiga   kiradi.   “Menejment”
tushunchasi ham turli jihatlarga ega: 
1) menejment   deganda   mehnat   faoliyatining   bir   turi   tushuniladi,   buning
natijasida   samaradorlikni   oshirish   uchun   faoliyatning   tamoyillari,   modellari
va usullari, vositalari, shakllari, turlari va vositalari to'plamini o'z ichiga olgan
boshqaruv jarayoni amalga oshiriladi. iqtisodiy tashkilot; 
2) boshqaruv   -   bu   boshqaruv   jarayonining   o'zi,   barcha   funktsiyalari,
usullari   va   vositalari   bilan.   Boshqaruv   jarayoni   muayyan   funktsiyalarni
bajarishni   o'z   ichiga   oladi.   Menejment   boshqaruv   faoliyatining   turli   tarkibiy
qismlarini bir butunga birlashtiradi; 
3) menejment   -   moliyaviy   natijalarni   (moliyaviy   boshqaruv,   axborotni
boshqarish, vaqtni boshqarish va boshqalar) olish uchun resurslarni (moddiy,
moliyaviy, mehnat, axborot va vaqt) boshqarish tizimi; 
4) boshqaruv   -   bu   boshqaruv   organi,   masalan,   boshqaruv   apparatining
boshqaruvchilarni   birlashtirgan   bo'limlari   yig'indisi,   u   muayyan   tashkilotni,
mintaqani, mamlakatni boshqarish uchun mo'ljallangan; 
6 5) menejment   deganda   menejment   bilan   professional   ravishda
shug'ullanadigan   odamlar   toifasi   tushuniladi   -   menejerlar,   boshqaruv
xodimlari, menejerlar  (shu jumladan top-menejerlar  -  "/op-menejment",  o'rta
menejerlar - "o'rta boshqaruv" va boshqalar); 
6) menejment - odamlarni boshqarishda yuzaga keladigan muammolarga
bag'ishlangan ilmiy fan; 
7) boshqaruv   deganda   turli   xil   ijtimoiy   institutlar   -   muayyan   ijtimoiy
ahamiyatga   ega   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   mo'ljallangan
tashkilotlarning   muvaffaqiyatli   ishlashini   ta'minlaydigan   boshqaruv   faoliyati
tizimi tushuniladi. 
                  Bizning   fikrimizcha,   "menejment"   atamasining   barcha   ko'rib   chiqilgan
tushunchalari bir-biriga zid emas. Aksincha, ular bir-biri bilan chambarchas bog'liq
bo'lib, muhokama qilinayotgan tushunchaning turli tomonlarini ochib beradi. 
          Xizmat ko'rsatuvchi tashkilotda boshqaruvga turlicha yondashuvlar mavjud.
Bular tizimli, funksional, jarayonli, marketing, logistik yondashuvlar, shuningdek,
xizmatlarni boshqarish konsepsiyasi. 
          Xizmatlarni boshqarish tushunchasi 80-yillarning boshlarida ilmiy va amaliy
muomalaga   kiritilgan.   Shvetsiya   va   Buyuk   Britaniyada   20-asr.   Asta-sekin   u
boshqaruv   faoliyatining   asosiy   yo'nalishini   bildiruvchi   umumiy   qabul   qilindi.
Bizning   fikrimizcha,   yangi   kontseptsiyani   shakllantirishda   beshta   predmet
yo‘nalishi   –   marketing,   operativ   boshqaruv,   tashkiliy   nazariya,   inson   resurslarini
boshqarish   va   sifat   menejmenti   hal   qiluvchi   rol   o‘ynadi.   Rivojlanayotgan   yangi
ilmiy   yo'nalishning   oltinchi   komponentini   martaba   menejerlari   va   maslahatchilar
amaliyoti deb hisoblash mumkin. 
Xizmatlarni   boshqarish   dastlab   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   marketingiga
qo'shimcha   sifatida   ishlab   chiqilgan.   Shunday   qilib,   N.E.   Nikolaychukning
ta'kidlashicha,   xizmatlarni   boshqarish   -   bu   mijoz   tomonidan   qabul   qilinadigan
xizmat   sifatini   biznes   faoliyatining   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchiga
aylantiradigan umumiy tashkiliy yondashuv. 
7                       B.   Chernishev   ushbu   tushunchaga   batafsilroq   ta'rif   beradi   va   uni
quyidagicha taqdim etadi: "Xizmatlarni boshqarish - bu menejment falsafasi bo'lib,
unga   ko'ra   u,   birinchi   navbatda,   ma'lum   bir   mijozning   o'ziga   xos   ehtiyojlarini
maksimal darajada qondirishga asosiy yo'naltirilgan bo'lishi kerak. unga ma'lum bir
foydali ta'sirga ega bo'lgan, ya'ni iste'molchi tomonidan baholanadigan sifatga ega
bo'lgan   xizmat   mahsulotini   (mustaqil   xizmat   yoki   moddiy   mahsulot   va   tegishli
xizmatlarni   birlashtirgan   tizim)   taqdim   etish;   ikkinchidan,   bunday   mahsulotni
ishlab   chiqarish   uchun   tashkilotda   imkoniyat   va   shartsharoitlar   yaratish   (kadrlar,
moddiy   resurslar,   texnologiya   bilan   ta'minlash);   uchinchidan,   xizmat   ko‘rsatish
jarayonida   ishtirok   etuvchi   barcha   tomonlarning   (tashkilotlar,   mijozlar,   boshqa
manfaatlar guruhlari) maqsad va manfaatlarini (foydalarini) bog‘lash” [6]. 
                 Shunday qilib, moddiy mahsulot  xizmat tashuvchisiga (ko'rsatish shartiga)
aylanadi.   Xaridni   yaxshilash   uchun   rag'batlantirish   sifatida   nomoddiy
atributlarning (konfor, e'tibor, xayrixohlik) roli ortib bormoqda. 
         Bizning fikrimizcha, xizmat ko'rsatishni boshqarishning mohiyatini quyidagi
konseptual   qoidalar   asosida   ifodalash   mumkin:   boshqaruvning   to'liq   istiqboli;
mijozlarga   yo'naltirilganlik;   sifat   yo'nalishi;   uzoq   muddatli   istiqbol;   boshqaruvga
tizimli   yondashish;   ichki   rivojlanishga   e'tibor   qaratish.   Xizmat   ko'rsatishni
boshqarishning mohiyati xizmat ko'rsatuvchi korxonaning boshqaruv funktsiyalari
-   marketing,   operatsiyalarni   boshqarish   va   xodimlarni   boshqarishning
integratsiyasidan   iborat.   Bozor   strategiyasini   ishlab   chiqishda   kontseptsiyaning
asosi sakkiz elementdan iborat model bo'lishi mumkin   ("8 R" - klassik marketing
modeli "4 R" bilan o'xshash). Ushbu elementlarning oqilona integratsiyasi  xizmat
ko'rsatish   biznesining   muvaffaqiyatiga   hissa   qo'shadigan   sinergik   ta'sirni
ta'minlaydi. 
                    Ushbu   modelga   muvofiq,   korxona   marketing   faoliyatining   4   ta   strategik
elementi   -   mahsulot   (mahsulot),   narx   (narx),   joy   (joy)   va   rag'batlantirish
(rag'batlantirish)   quyidagilar   bilan   to'ldirilishi   kerak   -   jarayon   (jarayon),
mahsuldorlik ( mahsuldorlik), odamlar (odamlar) va sifatning jismoniy dalillari [3].
8          Ijtimoiy-madaniy xizmat ko'rsatish va turizmning boshqaruv ob'ekti sifatidagi
xususiyatlarini aniqlash uchun ushbu faoliyat sohasining o'ziga xos xususiyatlari va
uning   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasidan   farqiga   qisqacha   to'xtalib   o'tish   kerak.
Xizmat   ko'rsatish   tizimi,   B.Karloffning   fikriga   ko'ra,   sanoat   kompaniyasidagi
ishlab   chiqarish   va   tarqatish   tizimiga   o'xshaydi,   garchi   u   ko'pincha   butunlay
boshqacha shaklda taqdim etiladi. 
      Bu masalani tushunish uchun G.Assel taklif qilgan xizmatlar tasnifiga murojaat
qilishimiz   kerak,   unga   ko‘ra   barcha   xizmatlar   tovarlar   bilan   bog‘liq   xizmatlar,
asbobuskunalardan   foydalanishga   asoslangan   xizmatlar   va   inson   mehnatiga
asoslangan xizmatlarga bo‘linadi. 
                Aniqlanishicha,   ijtimoiy-madaniy   xizmat   (SXS)   —   aholining   ma’naviy,
madaniy   va   moddiy   ehtiyojlarini   qondirish,   shuningdek,   ishlab   chiqarish
xizmatlarini qo‘llabquvvatlash maqsadida xizmat ko‘rsatish jarayonlari va tartiblari
majmui.   Ijtimoiy-madaniy   xizmat   ko‘rsatish   tushunchasi   jamiyat   a’zolarining
ijtimoiy,   ma’naviy   va   madaniy   ehtiyojlarini   bevosita   qondiruvchi   tarmoqlar
majmui   –   “ijtimoiy-madaniy   soha”   tushunchasi   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   U   xizmat
ko'rsatish   ko'rinishidagi   imtiyozlarni   ifodalaydi,   garchi   ishlab   chiqarilgan
foydaning ma'lum bir qismi moddiy shaklda taqdim etiladi. 
                  Ijtimoiy-madaniy   soha   murakkab,   noaniq   tushunchadir.   Ayrim   mualliflar
ijtimoiymadaniy sohani  odamlar  hayoti  bilan bog‘liq mahsulot  ishlab chiqaruvchi
korxonalar   yig‘indisi   deb   ta’riflaydilar   va   bunda   ijtimoiy-madaniy   sohaga   xalq
xo‘jaligining   ko‘pgina   tarmoqlari,   xususan,   avtomobilsozlik,   ishlab   chiqarish
korxonalari   kiradi.   maishiy   texnika   va   boshqalar.   Boshqalar   ijtimoiy   -   madaniy
soha   tushunchasiga   sarmoya   kiritadilar   -   bu   butun   jamiyatning   madaniy   darajasi
uchun   muhim   bo'lgan   ijtimoiy-madaniy   funktsiyalarni   bajaradigan   korxonalar
to'plami, bu holda korxonalarning ancha tor ro'yxati kiradi. ijtimoiymadaniy soha -
teatrlar, kutubxonalar, klublar, muzeylar. 
9                   Ijtimoiy-madaniy   soha   deganda,   korxonalari   insonning   ijtimoiy-madaniy
ehtiyojlarini   qondirish   uchun   zarur   bo'lgan   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab
chiqaradigan tarmoqlar yig'indisini tushunamiz. 
                      Ijtimoiy-madaniy   sohadagi   faoliyat   turli   xil   tashkilotlar,   muassasalar,
korxonalar   tomonidan   amalga   oshiriladi   idoraviy   mansubligi   (davlat,   shahar,
xususiy,   jamoat   tashkilotlari)   va   mulkchilik   shakllari,   shuningdek,   xususiy
shaxslar.   Ijtimoiy-madaniy   sohadagi   menejment   biz   uchun   alohida   qiziqish
uyg'otadi. Birinchidan, chunki uning texnologik mazmuni umuman menejmentning
barcha   boyliklarini   ochib   beradi:   yuqorida   aytib   o'tilganidek,   madaniyat   sohasida
turli xil firmalar ishlaydi. 
                    Ikkinchidan,   ushbu   ko'rib   chiqish   istiqbollari   madaniyat   sohasi   bilan
tadbirkorlik   faoliyatining   boshqa   sohalarida   hamkorlik   qilish   imkoniyatlarini
tushunish   uchun   muhimdir.   Ijtimoiy-madaniy   sohada   boshqaruvning   asosiy
xususiyati shundan iboratki, bu sohada pul mablag‘lari asosan oddiy tijorat asosida
emas, balki manfaatdor xo‘jalik yurituvchi subyektlarning mablag‘larini jalb qilish:
homiylik, homiylik, xayriya yo‘li bilan ishlab topiladi. 
                      Uchinchidan,   ijtimoiy-madaniy   soha   mutaxassislari   va   xodimlarining
boshqaruv malakasiga qo'yiladigan talablar ortib bormoqda. 
                          Bizningcha,   ijtimoiy-madaniy   sohada   boshqa   turdagi   xizmatlarning
iqtisodiy rivojlanishini boshlaydigan va rivojlantiruvchi "sanoatlarning harakati va
rivojlanishi   uchun   lokomotivlar"   ("iqtisodiy   o'sish   nuqtalari")   mavjud.   Turizm,
albatta,   bunday   "iqtisodiy   o'sish   nuqtalari"   ga   tegishli.   Bu   SCS   ning   nisbatan
izolyatsiya qilingan tarmog'i bo'lib, u yuqorida muhokama qilingan tarmoqlarning
xizmat   ko'rsatish   jarayonlarini   sintez   qiladi   va   shu   bilan   birga   ularning
rivojlanishining harakatlantiruvchi kuchi hisoblanadi. 
Keling, turizmni SCSning alohida tarmog'i sifatida qisqacha ko'rib chiqaylik. 
10                           Turizm   (fransuzcha   tourisme,   tourdan   —   sayr,   sayohat)   —   bo shʻ
vaqtingizda   sayohat     (sayohat,   sayr),   ochiq   havoda   o tkaziladigan   mashg ulotlar	
ʻ ʻ
turlaridan biri.           
                       Turizm – fuqarolarning doimiy yashash joyidan dam olish, ta’lim, kasb-
hunar,  tadbirkorlik,  sport,  diniy  va   boshqa  maqsadlarda   haq  to‘lanadigan   faoliyat
bilan shug‘ullanmasdan vaqtincha chiqib ketishi bilan tavsiflanadi. 
Iqtisodiy nuqtai nazardan turizm - turistik resurslarga ega bo'lgan turli tashkilotlar
tomonidan   turistik   xizmatlar   va   tovarlarni   ishlab   chiqarish   va   sotish   tarmog'idir.
Turistik   faoliyat   turni   (turistik   mahsulotni)   sotib   olish   va   sotish   jarayonida   mijoz
(turistik   xizmatlarni   xaridor)   va   turistik   tashkilot   (turistik   xizmatlarni   sotuvchi)
o'rtasidagi munosabatlarni ta'minlaydi. 
                    Turizm   iqtisodiy   kategoriyadir,   chunki   davlat   turistni   qabul   qilib,   unga
mahalliy   xizmatlarni   sotadi,   o'z   fuqarolari   uchun   ish   o'rinlari   yaratadi   va   chet   el
valyutasini   olib   kirishdan   katta   daromad   oladi.   Ko pgina   mamlakatlarda   turizm	
ʻ
asosiy iqtisodiy faoliyat turi hisoblanadi (Misr, Turkiya, Tailand va boshqalar). 
                 Turizmning tarmoq tomonini hisobga olgan holda shuni ta'kidlash kerakki,
milliy   iqtisodiyot   tarmoqlarining  amaldagi   tasnifiga  ko'ra   turizm   mustaqil   tarmoq
sifatida mamlakatlarga ajratilmagan. 
Turizm   sog'liqni   saqlash,   jismoniy   tarbiya,   ijtimoiy   ta'minot   kabi   tarmoqlar
tarkibiga   kiradi.   Bu   aholi   salomatligini   mustahkamlash,   sog‘lom   turmush   tarzini
targ‘ib   etishda   ochiq   havoda   o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlar   muhim   ahamiyat   kasb
etishini ta’kidlaydi. 
Mustaqil   sanoat   sifatida   turizmning   asosiy   xususiyatlari   quyidagilardan
iborat: 
1) ixtisoslashtirilgan moddiy-texnologik baza; 
2) o'ziga xos tabiiy va antropogen resurslar; 
3) xizmatlar ko'rsatish va xizmat ko'rsatish texnologiyalarining o'ziga xos
xususiyatlari; 
11 4) yuqori   ijtimoiy   ahamiyatga   ega,   chunki   turizm   odamlar   va   davlatlar
o'rtasidagi ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy, etnik va madaniy munosabatlarga ta'sir
qiladi. 
                   Turizmning ijtimoiy samarasi aholining bo‘sh vaqtini oqilona o‘tkazishda,
aholining   ma’naviy   va   jismoniy   imkoniyatlarini   kengaytirishda   namoyon   bo‘ladi.
Turizm   iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlariga   ijobiy   ta'sir   ko'rsatadi,   hududlarning
iqtisodiy   rivojlanishini   rag'batlantiradi   va   mahalliy   aholi   bandligini   oshiradi.
Turizm tabiatdan foydalanishning eng ekologik toza turlaridan biridir. 
          Shunday qilib, bugungi kunda mamlakatimizda turizm va birinchi navbatda,
uning madaniy yo‘nalishi mintaqaviy taraqqiyotning qudratli omilidir. 
                    Turizmdagi   innovatsiyalar   butun   dunyoda   turizm   biznesining   ijtimoiy-
madaniy   yo‘nalishini   rivojlantirishda   hal   qiluvchi   muvaffaqiyat   omili   sifatida
e’tirof   etilgan.   Kelajakda   mutaxassislar   ushbu   biznesdagi   bunday   o'zgarishlarni
taxmin   qilmoqdalar,   ular   faqat   yangi   zamonaviy   yo'nalishlar   va   ishlanmalar   joriy
etilgan taqdirda foyda va moliyaviy muvaffaqiyatlar mavjudligini taxmin qiladilar. 
             Hozirgi vaqtda turizmning iqtisodiy hodisa sifatidagi roli ortib bormoqda,
chunki   birinchidan,   u   sanoat   ko'rinishiga   ega,   ikkinchidan,   u   xizmat   ko'rsatish
shaklida harakat qiladi, uchinchidan, yangi ish o'rinlarini yaratadi, to'rtinchidan, u
iqtisodiy   sohada   kashshof   hisoblanadi.   yangi   hududlarni   rivojlantirish   ,
beshinchidan,   bu   mahalliy   infratuzilmani   rivojlantirish   va   mahalliy   aholining
turmush darajasini oshirish bo'yicha qo'llanma, oltinchidan, u tezda o'z samarasini
beradi va doimiy ravishda tubdan yangi narsalarni taklif qiladi. 
                              Ko‘rinib   turibdiki,   turizmning   kelajagi   uning   murakkabligi,
moslashuvchanligi,   xilmaxilligi,   turistik   xizmatlar   iste’molchisiga   individual
yondashishi   va,   albatta,   ishning   yangi   shakl   va   usullarini   doimiy   joriy   etishdadir.
Hozirgi   bosqichda   zamonaviy   axborot   texnologiyalarini,   axborotlashtirish   va
kompyuterlashtirishni,   multimediani   rivojlantirish,   Internet   imkoniyatlarini
o‘zlashtirish   zarur,   bularsiz   zamonaviy   reklama,   PR   va   boshqa   biznes
texnologiyalarini tasavvur qilib bo‘lmaydi. Ushbu texnologiyalar ijtimoiy-madaniy
12 sohaga   jadal   kirib   borayapti   va   uning   uchun   rivojlanishning   mutlaqo   yangi
ufqlarini ochmoqda.
                      Zamonaviy  bozor  tobora globallashib  bormoqda.  Hamma bilan  umumiy
raqobat   boshlanadi.   Jahon   bozor   munosabatlari   tarmog'ida   o'zining   noyob   o'rnini
egallash   qobiliyati   birinchi   o'ringa   chiqadi.   Va   bu   faqat   sizning   biznesingizga
e'tibor qaratsangiz, har qanday yo'l bilan shon-sharafga erishsangiz mumkin. 
Menejmentning o'zi rivojlanishidagi ichki tendentsiyalar harakatining tabiiy ifodasi
bo'lgan zamonaviy menejmentning barcha bu xususiyatlari uni madaniyat sohasiga
va   umuman   ijtimoiy-madaniy   sohaga   sezilarli   darajada   yaqinlashtiradi.   Ushbu
holatlar   zamonaviy   menejerning   malakasi   va   professionalligiga   yangi   talablarni
qo'yadi.   Zamonaviy   sharoitda   madaniy-gumanitar   talablar   texnologiya,   tashkil
etish,   moliyaviy   nazorat   va   marketing   bilimlarining   an'anaviy   talablariga
qo'shiladi. 
                  Shunday   qilib,   zamonaviy   menejer,   o'z   kompaniyasining   profilidan   qat'i
nazar,   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   umumiy   va   amaliy
madaniyatshunoslik,   ijtimoiy   psixologiya   masalalariga   yo'naltirilgan   bo'lishi,   u
jamiyatdagi zamonaviy madaniy jarayonlarni yaxshi bilishi kerak. muomala qilish,
rivojlangan   did,   uyg‘unlik,   uslub   tuyg‘usiga   ega   bo‘lish,   chet   tillarida   so‘zlash,
axloqiy-intellektual madaniyat jihatidan rivojlangan va rivojlangan bo‘lishi kerak. 
2.Turizmda tizimli boshqaruv
O‘zb е kistonda bozor iqtisodiyotining shakillanishi  jahon bozorlarida turizm
sohasidagi k е skin o‘zgarishlar davriga to‘g‘ri k е ldi. Jahonda turizm iqtisodiyotning
ahamiyatli   tarmoqlaridan   biriga   aylandi.   Turizm   industriyasi   millionga   yaqin
ishchi   va   xizmatchilarni   ish   joylari   bilan   ta’minlab,   ular   kasb   mahoratining
o‘sishiga imkoniyatlar yaratib b е rmoqda. Shuni aytib o‘tish k е rak-ki, bu sohada ish
bilan ta’minlanish boshqa sohalarga qaraganda ikki barobar t е z o‘smoqda. Ichki va
xalqaro   turizm   rivojlanishi   tartibsiz   ravishda   sodir   bo‘lmaydi.   Bu   boshqarilishi
lozim   bo‘lgan   inson   faoliyatining   maxsus   shaklidir.   Turizm   industriyasida
13 m е n е jm е ntning rivojlanishiga ijtimoiy-iqtisodiy, t е xnik va t е xnologik omillar ta’sir
qiladi.   Masalan,   iqtisodiyot   b е radigan   daromadlarsiz   turizmning   ommaviyligiga
erishib bo‘lmaydi, d е mak boshqarilish vositasi ham mavjud bo‘lmaydi. 
  O‘zb е kiston   R е spublikasi   Konstitutsiyasida   fuqarolarning   dam   olish   huquqlari
b е lgilab   qo‘yilgan,   lekin   bu   huquqdan   foydalanish   uchun   qator   ijtimoiy
yo‘nalishdagi   muammolarni   hal   qilish   lozim:   transport,   yo‘l,   ovqatlanish   va
boshqalar   shular   jumlasidandir.   Bu   е rda   boshqarilishi   k е rak   bo‘lgan   turizm
infratuzulmasi nazarda tutilmoqda. 
               M е n е jm е nt sohasi bo‘yicha turizm tashkilotlari oldiga ikkita o‘zaro bog‘liq
vazifa qo‘yiladi 1
: 
                -bozor   munosabatlarini   butunlay   amaliyotga   kiritish   ya’ni   turizm
m е n е jm е ntiga bozor iqtisodiyoti mazmunini singdirish; 
                    -turizm   sohasidagi   “nou-xau”   yangiliklarini   yangi   asr   sharoitiga
moslashtirish,   ya’ni   dunyodagi   shu   yo‘nalishda   bo‘lgan   o‘zgarishlarni   maksimal
ravishda hisobga olish. 
                    Turizm   industriyasi   m е n е jm е nti   kursining   vazifasi   turizm   industriyasini
boshqarish   mod е li   hamda   rivojlangan   davlatlar   tajribasini   hisobga   olgan   holda
turizm   sohasidagi   muvaffaqiyatlarni   tahliliy   ravishda   talabalarga   tushuntirishdan
iborat. 
       Turizm rivojlanishi jarayonida, bu tushunchaning turli talqinlari paydo bo‘ldi.
Turizim tushunchasiga  ta’rif b е rish uchun avval  uning jarayon sifatiga b е lgilarini
ajratib olish k е rak. 
                       Joy o‘zgartirilishi. Bu   е rda mulohaza oddiy muhitdan tashqarida bo‘lgan
joyga     safar   haqida   bormoqda   (uydan   ish   joyigacha   bo‘lgan   safar     bundan
mustasno). 
                      Boshqa   bir   joyga   k е lib   joylashish.   Bu   е rda   asosiy   shart   joylashish   joyi
doimiy   yoki   uzoq   muddatga   mo‘ljallanmasligidan   iborat   (joylashish   12   oydan
oshmasligi k е rak). 
1
 Гуляев В.Г. Правовое регулирование туристкой деятельности. –M.: Ф и С, 2003. –67с. 
14                       Ziyorat   manzilgohidagi   manbadan   m е hnat   to‘lovi.   Safarning   acosiy
maqsadi, ziyorat manzilgohidagi manbadan to‘lanadigan m е hnat faoliyatini amalga
oshirishdan   iborat   emas   (bunday   shaxslar   sayyohlar   emas,   balki   emigrantlar
hisoblanadi). 
        D е mak, turizm bu munosabatlar, aloqalar va voqea-hodisalar bilan birgalikda
kishilarning     safari   va   ularning   doimiy   yoki   uzoq   muddatga   mo‘ljallanmagan
joylashuvi   va   ularning   m е hnat   faoliyatiga   bog‘liq   bo‘lmagan   majmuadan   iborat.
“Turizm”   so‘zi   “grand   tour”   (katta   sayohat)   iborasidan   k е lib   chiqqan   bo‘lib,
boshqa madaniyatlar bilan tanishuvga mo‘ljallangan safar tushuniladi. Turizm shu
jumladan turkorxonalar va birinchi navbatda turizm tashkilotchilari va vositachilari
faoliyatidan   iborat.   Shunday   qilib,   turizm   iqtisodning   boshqarilishi   k е rak   bo‘lgan
va   o‘z     ichiga   turizm   tashkilotchilari   va   vositachilarining   faoliyatini   qamrab
oluvchi tarmoqdir. 
              Tizimli   yondashuv-odatda   tashkilotning   o‘zaro   aloqalari   ko‘rsatilgan
bloksx е ma   ko‘rinishida   tasvirlanadi.   Aniqrog‘i   harakatlanuvchi   tasvir-“lyubayl”
yaratiladi. Agar rahbariyat tashkilotning bir qismini o‘zgartirsa, bu holat tashkilot
funktsiyalariga ta’sir etadi. Tizim - butunlik yoki yaxlitlik, tarkibiy qismlari o‘zaro
bog‘liq bo‘lib, har biri butunlik tavsifiga o‘z hissasini  qo‘shadi. Masalan, tizimga
mashina,   kompyut е r,   t е l е vizorlar   misol   bo‘la   oladi.Yondashuvning   markazida
vaziyat,   ya’ni,   muayyan   vaqtda   tashkilotga   kuchli   ta’sir   o‘tkazadigan   vaziyatlar
to‘plami turadi.  Vaziyat o‘zgaruvchilari ichki va tashqiga bo‘linadi. 
3.Turizmda vaziyatli boshqaruv
  Ichki   o‘zgaruvchilar   odatda   tashkilotda   qo‘laniladigan   qarorlarni   boshqarish
natijasi,   unga   tashkilotning   quyidagi   tavsifi   kiradi:   maqsad,   r е surslar,   o‘lchamlar,
m е hnat taqsimoti.   Tashqi o‘zgaruvchilarga: raqobatchilar, ijtimoiy omillar, davlat
tomonidan tartibga solishlar va h. k. kiradi. 
15   Vaziyat   yondashuvi   mavjut   uslub   va   g‘oyalarni   muayyan   vaziyatlarda   qo‘llaydi.
Vaziyat   yondashuvi   ichki   va   tashqi   o‘zgaruvchilar   asosini   aniqlab   tizimlar
nazariyasini amaliyotda qo‘llanilishini k е ngaytirdi.
4 Turizm boshharuv obyekti sifatida o'ziga xosligi
Turizmda m е hnatni boshqarishning o‘ziga xos xususiyatlari mavjud bo‘lib, u
boshqa   sohadagi   ishchilar   faoliyatidan   farq   qiladi.   Turizmda   m е n е jm е ntning
vazifasi, umumiy t е nd е ntsiya va uning rivojlanish qonuniyatlarini aniqlash hamda
o‘ziga   xos   tomonlarini   topishdan   iborat.   Turizm   sohasining   o‘ziga   xos   tomonlari
turizm   tashkilotlari   va   vositachilar   taklif   qilayotgan   xizmatlarning   o‘ziga   xos
xususiyatlaridan   k е lib   chiqadi.   Ko‘pchilik   turizm   tashkilotlari   uncha   katta   emas.
Katta   turizm   tashkilotlari   faqat   aholi   zich   yashaydigan   joylarda   tuziladi,   ular
turizm industriyasi uchun oddiy holdir, lekin bu zavod singari faqat bir turdagi s е x
kabi boshqaruv tuzilishiga ega emas. 
                    Turizm   industriyasida   juda   ko‘p   turizm   tashkilotlari   va   ag е ntlari   yagona
hududiy   boshqaruv   tizimiga   mos   k е lishi   k е rak   va   bu   bozorning   uzoq   muddatga
mo‘ljallangan   ishonchliligi   va   raqobatbardoshliligini   ta’minlash   maqsadlariga
qaratilgan bo‘lishi k е rak. Turizm tashkilotlariga ikkiyoqlama mas’ulyat yuklatilgan
bo‘lib,   ular   o‘z   faoliyati   davomida   hududdagi   taklifni   muvofiqlashtiruvchi
tashkilot vazifasini bajaradilar va butun hududning faoliyati uchun javobgardirlar. 
 Rivojlanish strat е giyasi butun hududgagi kabi alohida turizm tashkiloti uchun ham
ishlab   chiqilishi   lozim.   Turizmning   boshqaruv   obyekti   sifatida   o‘ziga   xosligi,
noaniq va qiyin aniqlanadigan maqsadlardir. 
Turistik firmalarda samarali boshqaruvni joriy qilish yo‘llari
                  Foydani   ko‘paytirish,   foyda   olishga       qaratilgan       hususiy       turistik
tashkilotlari   m е n е jm е ntining   asosiy   maqsadi   hisoblanadi.   Turizm   tashkilotlari
16 m е n е jm е nti   uchun   bunday   maqsadlar   korxona,   hudud   darajasida   mavjud   emas.
Turizm tashkilotining muvaffaqiyati nimalardan iborat va u qanday aniqlanadi? 
 Turizm boshqaruvining uchinchi o‘ziga xos xususiyati, uning hudud rivojlanishiga
ch е klangan   ta’siridan   iborat.   Chunki,   turizm   tashkiloti   davlat   masalalari   bilan
shug‘ullanadi   va   buning   uchun   ko‘pincha   davlat   vositalaridan   foydalanadi.     Shu
sababli unga davlat siyosatining ta’siri juda katta bo‘ladi. 
      Turizmning yana bir o‘ziga xosligi manfaatdor mijozlarning unga kuchli   ta’sir
o‘tkazishidan   iborat.   Turizm   tashkilotlari   aholi   orasida   turizm   rivojlanishidan
manfaatdor   bo‘lgan   kr е ditor,   siyosiy   tashkilot,     hokimlik   hamda   ta’minotchilar
bilan b е vosita aloqada bo‘ladi. 
                      M е ’yorlar   asosida   boshqaruvga   (turizm   tashkiloti   darajasida-korxona
siyosatiga, hududiy darajada ergashtiruvchi timsolni ishlab chiqishni r е jalashtirish
va   muvofiqlashtirishga)   katta   ahamiyat   b е riladi.   Turizmning   boshqaruv   obyekti
sifatida   muhim   xususiyati   uning   o‘ziga   xos   mahsuloti,   ya’ni   mahsulotning
manbaidan ajralmasligidir. Turmahsulot xizmat ko‘rinishida bo‘lgani uchun, uning
zaruriy   sharti   mijozning   ishtirok   etishi   va   uni   omborga   joylab   bo‘lmasligidadir.
Turmahsulotning   tashqi   ko‘rinishi   uning   o‘ziga   xosligini   tashkil   qiladi.   Turizm
iqtisod,   ekologiya,   siyosat   kabi   sohalarga   katta   ta’sir   o‘tkazadi   va   ular   ham   o‘z
navbatida   turizmga   ta’sir   etadi.   Shuning   uchun   yil   sayin   turizmga   talab   ortib
bormoqda. 
5. Turistik firmalarda samarali boshqaruvni joriy qilish yo'llari.
              Turizmda   tizim   d е ganda   turizm   tarmog‘ida   bo‘ladigan   munosabatlar   va
hodisalarning   to‘plami   va   yaxlitligi   tushuniladi.   Turizm   bu   tashqi   muhit   bilan
o‘zaro   ta’sir   qiluvchi   turizm   tashkilotlari   va   hududlarini   o‘z   ichiga   oluvchi
munosabatlar tizimidir 2
. 
      Avvalambor turizm tizimidagi subyektlar va obyektlarni ajratib olamiz. 
2
 M. Aliyeva, A.Norchayev. Turizm menejmenti. Ma’ruzalar matni. –T.:TDIU, 2005.  14 -b
6
 O‘sha manba. 
17               Turizm   subyekti   d е ganda   o‘ziga   xos   turizm   xizmatlari   orqali   talabni
qondirishni izlayotgan turizm anjumanining ishtrokchisi tushuniladi. 
              Turizm   obyekti   d е ganda   turizmning   safar   maqsadiga   aylanishi   mumkin
bo‘lgan hamma narsa (vositalar) tushuniladi 6
. K е ng ko‘lamda ixtisoslashgan hudud
o‘zining   hamma   turizm   tarkibiy   qismi   bilan   birga   bunga   misol   bo‘lishi   mumkin.
Iqtisodiy,   ekologik,   t е xnologik,   siyosiy   va   ijtimoiy   tizimlar   turizm   uchun   tashqi
muhit   bo‘ladi.   Turizmning   ahamiyatli   tamoni   va   o‘ziga   xosligi   uning   tashqi
muhitiga   bog‘liqligidir.   Turizm   bu   zamonaviy   m е n е jm е nt   usullari   va
tamoyillaridan foydalanib boshqarilishi mumkin va k е rak bo‘lgan ochiq tizimdir. 
Turizm   tizimi   va   tashqi   muhitining   o‘zaro   ta’sirini   ko‘rib   chiqamiz.
Iqtisodiyot   turizm   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   o‘tkazgani   kabi,   salbiy   ta’sir   etishi
ham mumkin.  Ijobiy ta’sirlar: 
 rеal daromadning o‘sishi; 
 vaziyatdagi ijobiy konyunktura; 
 valyutaning barqaror holati; 
 daromadlarning yanada tekis maromda taqsimlanishi. 
Salbiy ta’sir omillari: 
 iqtisoddagi   inqirozli   holatlar   (ishsizlikning   o‘sishi,   maoshlarning
qisqartirilishi, inflyatsiya); 
 salbiy konyunktura. 
  O‘z   navbatida  turizm   ham   iqtisodiyotga   o‘z   vazifalarini   (funksiyalarni)   bajarishi
orqali ta’sir o‘tkazadi: - ishlab chiqarish; 
 ish bilan ta’minlash (b е vosita va bilvosita samara); 
 daromad kеltirish; 
 nomutanosibliklarni bartaraf etish vazifasi; 
  to‘lov balansini muvozanatlashtirish vazifasi. 
  4-5 vazifani batafsil tushuntiramiz. 
               Nomutanosibliklarni bartaraf etish vazifasi sanoati rivojlanmagan hudularda
iqtisodiy   rivojlanishga   yordam   b е rishdan   iborat.   Odatda,   turistlarni   sanoati
rivojlanmagan   hududlar,   u   y е rning   inson   ta’sir   ko‘rsatmagan,   boshlang‘ich   holati
18 saqlangan   lanshaftlari   qiziqtiradi.   Ko‘pincha,   asosan   qishloq   xo‘jaligi   rivojlangan
hudular.   Mahalliy   aholi   uchun   turizm   muhim   qo‘shimcha   daromad   manbaidir.
To‘lov   balansini   muvozanatlashtirish   vazifasi.   O‘zb е kistonda   turizmning
rivojlanishi  savdo  va  to‘lov  balansining  musbat   saldosi  o‘rnatilishiga   ijobiy  ta’sir
etadi. 
                    Ekologiya   va   turizm   o‘zaro   bog‘liqdir.   Tabiiy   muhitni   saqlamoq,   bu
turizmning   muhim   xomashyo   manbai   ekaniga   h е ch   qanday   shubha   yo‘q.   Turizm
rivojlanishining salbiy tomonlaridan birini quydagicha ifoda etish mumkin: turizm
yashash   makonining   buzilishiga   sababchi   bo‘lmoqda,   lekin   iqtisodiy   o‘sish   ning
omili   bo‘lganligi   uchun   undan   voz   k е cholmaymiz.   Bu   muammoning   е chimlarini
alohida   shaxs   va   davlat   darajasida   ko‘rish   mumkin.   Alohida   shaxs   darajasida
ko‘rsak,   har   bir   turist   tabiatni   muhofaza   qilish   k е rakligini   anglashi   shart.   Davlat
darajasida esa y е ngil turizm rivojlanishi k е rak. 
                    Yengil   turizm   atrof-muhit,   dam   olish   va   iqtisodiy   qayta   ishlab   chiqish
orasida muvozanatni saqlashga intiladi.  
                    Yangicha   ekologik   fikrlash   turizm   uchun   mas’ul   shaxslarga   ham   y е tib
borishi k е rak. Bu boradagi siyosat atrof-muhit saqlanishiga yordam b е rishi lozim.
Ijtimoiy   soha   va   turizm.   Turistlarlar   tomonidan   ma’lum   bir   hududni   o‘zlashtirish
jarayonida to‘rt  madaniyat uchrashadi:  
 turistlar   k е lgan   hudud   madaniyati;   dam   olish   madaniyati   (turmush   tarzi,
turistlarning dam olish vaqtidagi xatti-harakati);  
 mahalliy  aholi   madaniyati   va   xizmat   ko‘rsatish   madaniyati.   Turizm   hududi
rivojlanishida   mahalliy   aholi   o‘zga   madaniyatni   anglashning   bir   n е cha
bosqichidan   o‘tadi.   Turistlar   tashrif   buyurayotgan   mamlakatning   ijtimoiy
muhitga ta’siri ijobiy bo‘lgani kabi, salbiy ham bo‘lishi mumkin. 
  Siyosatning   turizm   rivojlanishiga   ta’siri.   Davlat   siyosat   orqali   turizmning
rivojlanishiga   ta’sir   o‘tkazadi.   Turizm   siyosati   bir   maqsadga   qaratilgan   turizm
rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashdir.   Turizm   siyosatini   turizm   ittifoqlari   va
birlashmalari kabi nodavlat tashkilotlari ham olib borishi mumkin. 
19  Siyosat olamida turizmga ta’sir o‘tkazuvchi bir n е cha tarkibiy el е m е ntlar mavjud:
iqtisodiy siyosat, yo‘lovchilarni tashish siyosati, ijtimoiy siyosat, hududiy siyosat,
madaniyat   siyosati   va   dam   olish   siyosati.     Iqtisodiy   siyosat   odatda   butun
iqtisodiyotning   rivojlanishi   hamda   turizmga   xalq   xo‘jaligining   tarmog‘i   sifatida
ta’sir o‘tkazadi. 
                        Yo‘lovchilarni   tashish   siyosati.   Turizm   safar   va   joylashishdan   iborat
bo‘lgani   uchun   bu   siyosat   turizmga   to‘g‘ridan-tog‘ri   tarif   (yo‘l   kira   jadvali),
yo‘llar, aloqalar, transport vositalari orqali ta’sir o‘tkazadi. 
Ijtimoiy   siyosat   orqali   davlat   turizmga   ta’sir   o‘tkazadi   (masalan,
m е hnatkashlarning   qonuniy   dam   olishga   bo‘lgan   huquqi),   ommaviy   turizmni
rivojlantiradi, dam olish uylari va sanatoriyalarning qurilishini subsidiyalashtiradi.
Madaniyat   siyosati   tarixiy   obidalar   va   xalq   hunarmandchiligining   noyob
namunalarini   saqlashga   qaratilgan.   Dam   olish   siyosati   kutubxona,   muz е y,   t е atr,
sport   majmualari,   cho‘milish   xavzalarini   rivojlantirish   va   qurishga   e'tiborni
qaratadi. 
  T е xnologiyalar   ham   turizmga   s е zilarli   ta’sir   o‘tkazadi.   Ular   3   sohaga   bo‘linadi:
transport   t е xnikasi,   m е hmonxona   va   r е storanlarni   jihozlash,   kommunikatsiya
t е xnikasi. 
                Turistlarga   taklif   etilgan   transportga   d е ngiz,   t е mir   yo‘l,   havo   transport
vositalari   kiradi.   M е hmonxona   va   r е storan   t е xnikasi   oxirgi   vaqtlarda   ancha
yaxshilangan.   Axborot   tizimlari   ahamiyatli   ravishda   turizm   bozori   axborotlari
tarqalishini yaxshiladi va safar qarorini qabul qilishni y е ngillashtirdi: 
 Internet orqali kompyut е r yordamida zaxiralash tizimi; 
 el е ktron   usulda   transport   vositalari   harakati   va   tariflar   haqidagi   axborotga
so‘rov b е rish; 
 po е zd va samolyot bil е tlarini avtomatlashtirilgan usulda sotib olish. 
Turizm hududlari, korxonalari va tashkilotlari
                  Turizm   obyekti   uch   kompon е ntni   o‘z  ichiga   oladi:   turizm   hududi,   turizm
tashkiloti va turizm korxonasi. 
20                   Turizm   hududini   aniqlashda   bir   n е cha   yondashuv   mavjud,   ular   quyidagi
savollarga   b е riladigan   javoblarga   bog‘liq:   turizm   safari   uchun   tanlangan   hududni
qanday   aniqlash   mumkin   va   turizm   maqsadi   sifatida     qanday   o‘lchamlarga   ega
bo‘lgan hudud bozor s е gm е ntlari tomonidan qabul qilinadi? 
 BTT  (VTO) dam olish maqsadi, o‘qitish  jarayoni yoki sog`lomlashtirishni tashkil
qilish   uchun   zarur   bo‘lgan   k е ng   maxsus   qurilmalar   va   xizmatlarga   ega   bo‘lgan
hududga   turizm   hududi   d е b   ta’rif   b е radi.   Turizm   hududi,   bu   safar   maqsadi   va
turizm mahsuloti. 
           “Turizm hududi” d е b turist safar maqsadi uchun tanlagan jug‘rofiy hududni
tushunishadi. Bunday hududda turist y е tib k е lishi, joylashishi, ovqatlanishi va dam
olishini tashkil qilish uchun zarur bo‘lgan hamma sharoit muhayyo. Turizm hududi
dam   olish   nuqtai   nazaridan   4   ta   param е trga   ega:   turar   joy,   joy,   landshaft   va
ekskursiyalar. 
          Zamonaviy m е n е jm е nt hududiga ta’rif b е rishda hududni raqobatli birlik d е b
tasavvur   qilish   k е rak   va   ist е 'molga   yo‘naltirilgan   fikrlashdan   foydalanish   lozim,
butun   hududning   ishlab   chiqarish   apparati   faqat   ist е 'molchining   talabiga   mos
xizmatlar majmuasini ishlab chiqishi va bu xizmatlar majmuasi xizmatlar maqsadi
d е b tasvirlanishi mumkin. 
    Xizmatlar   zanjiri   ist е 'molchining   nuqtai   nazaridan   xizmatlarni   alohida
el е m е ntlarga ajratuvchi tahliliy quroldir. 
  Ist е 'molchi   korxonaning   turli   xizmat   el е m е ntlaridan   foydalanganda   ularni   shu
hududning xizmati va xizmat sifati d е b baholaydi. 
  Hududning   raqobatbardosh   birlik   sifatidagi       strat е gik   maqsadi   hududning   uzoq
muddatli   raqobatbardoshligini   ta’minlashdir.   Turizm   faoliyat   sohasi   4   ta   blokdan
iborat: 
 kommunikatsiya va mahsulotni sotish; 
 turistik anjumanlarni o‘tkazish; 
 turizm inshootlarini foydalanishga topshirishga tayyorlash;
 turizm infratuzilmasini r е jalashtirish. 
21  Hududdagi   turistlarga   xizmat   ko‘rsatish   quyidagi   tashkilotlar   orasida
taqsimlanadi: 
 xokimiyatlar (shahar darajasida), 
 m е hmonxona majmualari va ovqatalnishni tashkil qiluvchilar vakillari; 
 turop е ratorlar va vositachilar; 
 transport tashkilotlari. 
 
Turizm tashkilotlarini o‘rganib, quydagi savollarga javob b е ramiz: 
 Ular qanday masalalarni hal qiladi? 
 Turizm tashkilotlarining qanday turlari mavjud? 
                      Turizm   tashkilotlari   turizm   siyosatini   shakillantiradi,   ya’ni   ular   turizm
uchun   foydali   asos   bo‘luvchi   shu   soha   ch е garaviy   shartlarini   yaratish   va   qo‘l
ostidagi   hududlar   rivojlanishini   rag‘batlantirishi   k е rak.   Turizm     tashkilotlari
hususiy yoki davlat birlashmalari shaklida bo‘lishi mumkin. Ular o‘z faoliyatlarini
uch darajada olib boradilar: milliy (f е d е ral), viloyat va shahar (hokimiyat). Turizm
tashkilotining   maxsus   shakli     r е klama   markazidir.   Davlat   turizm   tashkiloti   uch
darajadagi siyosiy tashkilotdir. 
                 Hususiy turizm tashkilotlari ham o‘z faoliyatlarini uch ko‘rinishda amalga
oshiradi, lekin ular nodavlat tashkilotlari tomonidan tuzilgan va boshqariladi. 
Ayrim   hollarda   bu   tashkilotlar   o‘z   manfaatlarini   yagona   ittifoq   doirasida
birlashtiradi. 
                 Mas’uliyat  va majburiyatlarini taqsimlash bo‘yicha turli darajadagi turizm
tashkilotlari orasida quyidagi funktsiyalarni ko‘rsatish mumkin: 
 taklif   funktsiyasi   eng   quyi   pog‘onadagi   tashkilotlarga   yuklangan,   ular
xizmatidan   foydalanuvchilar   bilan   ishlashadi   va   mahsulotlarni   yaxshi
bilishadi;
 manfaatlar himoyasi funktsiyasi har bir darajada bajarilishi lozim; 
 mark е ting   funktsiyasi   har   bir   hududning   mashhurligi,   ahamiyati,   obro‘si   va
moliyaviy imkoniyatlaridan k е lib chiqqan holda bajariladi; 
22  yetakchilik   timsolini   yaratish   va   saqlashni   har   bir   darajadagi   tashkilotlar
bajarishi lozim. 
  Eski   tashkiliy   tuzilma   quyi   bosqich   mansabdorlari   yuqori   mansabdorlarga
bo‘ysinishga   asoslanib   ishlab   chiqilgan   va   siyosiy   qarorlarni   aks   ettirgan.   Yangi
turistik   tashkilotlar   bozor   munosabatlari   nuqtai   nazaridan   ish   tutmoqda.   Shunday
qilib,   turistik   tashkilotlar   bozor   munosabatlari   sharoitida   sotish   mumkin   bo‘lgan
turxizmatlarni yaratuvchi boshqaruv organi va hususiy tashkilotlardan iborat. 
Turizm   korxonalari   birlamchi   va   ikkilamchi   xizmat   ko‘rsatuvchi   korxonaga
bo‘linadi.  
Birinchi turga quyidagilar mansub: 
 turopеratorlar va turvositachilar; 
 maxsus xizmat transport korxonalari; 
 mеhmonxona tashkilotlari; 
  Ikkinchi turga quyidagilar kiradi: 
 ovqatlanish korxonalari; 
 umumiy foydalanish transport vositalari. 
                 Turopеratorlar yalpi turmahsulotni o‘z nomidan, o‘z hisobidan taklif qiladi
va   tavakallikni   o‘z   bo‘yniga   oladi.   Yalpi   so‘zi   ikkita   bеlgini   ifoda   etadi:   safar
majmuasi  bir nеcha xizmat  hamda umumiy narxda sotiladigan to‘plamdan iborat;
safar andozali, tayyor va alohida mahsulot hisoblanadi. 
                Turvositachi   o‘lchamlari,   hududiy   faoliyat   rеjasining   kеng   ko‘lamliligi   va
chuqur qamrab olinishi, iqtisodiy maqsadlarga ko‘ra sinflarga ajratiladi. Birlamchi
xizmat   ko‘rsatuvchi   turtashkilotlarning   ikkinchi   guruhiga   turistlarni   tashishga
ixtisoslashgan   transport   korxonalari   kiradi.     Istisnoli   darajada   turistlarni
joylashtirishdan   oladigan   daromadi   hisobiga   ish   yuritadigan   bilamchi   xizmat
ko‘rsatuvchi guruh tashkilotlariga mеhmonxonalar kiradi. 
  Yuqorida   qayd   etib   o‘tilgan   korxonalardan   tashqari   birlamchi   xizmat
ko‘rsatish tashkilotlariga sug‘urta kompaniyalari, sport anjomlarini ijaraga bеruchi,
turmahsulotlarni ishlab chiqaruvchilar va boshqalar mansubdir. 
23   Ikkilamchi xizmat ko‘rsatish tashkilotlari faqat turistlarga emas, boshqalarga ham
xizmat ko‘rsatadilar. 
  Barcha turizm tashkilotlarini boshqaruvchi (boshqariluvchi) tizimga nisbatan
sinflarga ajratish mumkin: 
 boshqaruv obyektiga ko‘ra; 
 boshqarish subyektiga ko‘ra; 
 bog‘lovchi yo‘nalishga ko‘ra. 
  Turizm tashkilotlarining rivojlanish b е lgilari quydagilar bo‘lishi mumkin: 
funktsiya (vazifa); joylashish o‘rni; sifati; o‘lchamlari. 
Turizmni boshqarishning tarkibiy qismi
         Turizm  murakkab tashkiliy tuzilmadir. Turizm tuzilmasini boshqarish uning
quyi   bo‘limlari   va   xodimlari   orasida   maqsad   va   vazifalarni   qulay   taqsimlash
d е mak.   Tashkilotning   boshqaruv   tuzilmasi   (bo‘linmalar,   darajalar,   pog‘onalar),
gorizontal   va   v е rtikal   aloqalarga   bo‘linadi.     Boshqaruv     bo‘g‘inlariga   quyi
bo‘limlar, hamda o‘z boshqaruv funksiyalarini butunlay yoki qisman bajarayotgan
mutaxassislar   kiradi.   Boshqaruv   darajasi   (satxi)   d е ganda   korxonaning   boshqaruv
tizimida   ma’lum   bir   pog‘onani   egallab   turgan,   boshqaruv   bo‘g‘inlari   to‘plami
tushiniladi.   Boshqaruv   uch   darajaga   ajratiladi:   institutsional;   boshqarish;   t е xnik.
Har   bir   boshqaruv   darajasida   rahbarlar   faqat   boshqarish   emas,   balki   ijro
funksiyalarini   bajaradilar.   Biroq,   boshqarish   darajasi   oshishi   bilan,   ijroiy
funksiyalarning vazni kamayadi. Hisob-kitoblar shuni ko‘rsatadiki, yuqori darajada
ijroiy funktsiyalarga rahbarning 10%, o‘rta darajada 50%, quyi darajada 70% vaqti
sarf   bo‘ladi.   Korxonaning   faoliyat   sohasini   tuzganda,   birinchi   navbatda   umumiy
masala,   shu   korxona   funktsiyalarini   tarkibiy   el е m е ntlarga   bo‘lishni   hal   qilishi
k е rak;   ikkinchi   navbatda   shu   funktsiyaning   hamma   vazifalarini   ma’no,   hajm   va
mantiq asosida birlashtirish lozim. 
              Gorizontal m е hnat taqsimoti -m е hnat jarayonini tarkibiy kompon е ntlarga
ajratishdan   iborat.   Bunday   ajratish   funktsional,   tarmoq   va   malakaviy   b е lgilar
asosida   amalga   oshiriladi.   V е rtikal   m е hnat   taqsimoti     ish   muvaffaqiyatli   bo‘lishi
uchun turli darajadagi ishni muvofiqlashtirishdan iboratdir. 
24          Biriktirilgan r е ja asosida v е rtikal ish taqsimoti quydagi yo‘nalishlar bo‘yicha
amalga oshiriladi: umumiy boshqaruv; t е xnologik boshqaruv; iqtisodiy boshqaruv;
t е zkor   boshqaruv.     Kadrlarni   boshqarish   va   turizmni   boshqarish   amaliyotida
uchraydigan   tashkiliy   tuzilmalar   3   turga   ya’ni,   chiziqli,   funksional   va
chiziqlifunksionalga bo‘linadi. 
Chiziqli tashkiliy tuzilmada har bir bo‘linmaning boshida hamma vakolatga
ega rahbar turib, yakka holda boshqaruv funksiyalarini jamlab, rahbarlikni amalga
oshiradi. Bunday tuzilmaning o‘z afzalliklari va kamchiliklari mavjud. 
  Boshqaruvning   funksional   tashkiliy   tuzilmasi.   Funksional   boshqaruv   bir   n е cha
aniq ish turlarini bajarishga ixtisoslashgan bo‘linmalar ustidan olib borilib, chiziqli
boshqaruv   tizimida   qaror   qabul   qilish   uchun   k е rak   tashkilotning   alohida   soha
mutaxassislari   ixtisoslashgan   tuzilmaviy   bo‘linma   (bo‘lim)ga     birlashtiriladilar,
masalan   mark е ting bo‘limi, r е jalashtirish bo‘limi, buxgalt е riya. 
Shunday   qilib,   tashkilotni   boshqarishning   umumiy   masalasi   o‘rta   darajadan
boshlab funktsional b е lgi bo‘yicha bo‘linadi. 
                  Tashkilotning   chiziqli-funktsional   tuzilmasi.   Bunday   boshqaruv   doirasida
umumiy   boshqaruv   bo‘yicha   har   bir   xodim   faqat   bir   rahbarga   bo‘ysunadi.
Funktsional rahbarlarga faqat ular vakolatiga taalluqli masalalarni hal etish huquqi
b е rilgan,   shu   sababli   ma’lum   bir   jamoani   boshqarayotgan   chiziq   bo‘yicha
joylashgan   rahbar   o‘z   zimmasiga   butun   hokimiyatni   oladi.   Har   bir   m е hnat
jamoasida   rasmiy   munosabatlardan   tashqari   norasmiy   munosabatlar   ham   mavjud.
Barcha tashkilotlar uchun mos k е ladigan tashkiliy tuzilmaning bitta umumiy shakli
mavjud emas. Turizm korxonalarining maqsad va strat е giyasini shakllantirish bilan
birga  atrof-muhit,  ijrochilarning  f е ’l-atvoriga   ham   ahamiyat   b е rish   k е rak.  Turizm
tashkilotining   atrof   muhitiga   quyidagilar   kiradi:   sotish   bozori;   m е hnat   bozori;
koxonaning o‘zi va ko‘rsatkichlari; turizm tashkiloti vazifalaining ijrochisi. 
  Tashkiliy   tuzilmani   loyihalash   to‘g‘risidagi   qaror   mavjud   tuzilma   samarasiz
bo‘lganda   qabul   qilinadi.   Tashkiliy   tuzilmani   loyihalash   jarayoni   uch   bosqichdan
iborat: 
 tashkiliy tuzilmaning tahlili; 
25  tashkiliy tuzilmani loyihalash; 
 tashkiliy tuzilmaning samaradaorligini baholash.  
  Tashkiliy tuzilmani baholashda quyidagi mezonlar mavjud; 
 boshqaruv tamoyillari; 
 boshqaruv apparati; 
 boshqaruv vazifalari; 
 xo‘jalik faoliyati. 
 
                      Tashkiliy   tuzilmalarni   boshqarishni   loyihalash   modеllarini   4   guruhga
birlashtirish mumkin 3
: o‘xshashliklar (analogiya) usuli; ekspеrt usuli; maqsadlarni
tartiblash   (tuzilmaga   kеltirish);   tashkiliy   modеllashtirish.   Tashkiliy   tuzilmalar
quyidagi   talablarga   javob   bеrishi   kеrak:   qulaylik,   tеzkorlik,   ishonchlilik,
tеjamkorlik, vaziyatga moslashuvchanlik, boshqaruv tuzilmasining mustahkamligi.
                    Tashkiliy   tuzilmaning   samaradorligini   baholash   binoning   sotilishi
mumkinligi   darajasi,   boshqaruv   tizimining   ishonchliligi   va   tashkil   qilinganligi,
qabul qilinayotgan qarorlarning tеzkorligi va qulayligiga ko‘ra amalga oshiriladi. 
O ‘ zbekiston   Respublikasining   MDH   miqyosidagi   turizm   bo ‘ yicha   xalqaro -
huquqiy   hamkorligi
                  Bugungi   kunda   davlatimizda   turizm   sohasini   rivojlantirishga   oid   qator
islohotlar   olib   borilmoqda.   Hukumat   qarorlari,   berilayotgan   imtiyozlar,
yaratilayotgan   shartsharoitlar   bunga   misol.   Jumladan   O‘zbekiston
Respublikasining   2019-yil   18-iyuldagi   “Turizm   to‘g‘risida”gi   O‘RQ-549-sonli
Qonuni qabul qilindi.           
                Qonunda   turizm   sohasida   yaratish   lozim   bo`lgan   zamonaviy  dasturlar,   uni
monitoringini olib borish, rivojlantirish tartibi belgilab berilgan. 
Hududlar  iqtisodiyotining barqaror  rivojlanishi  ko‘pincha ijtimoiy soha va  turizm
tarmog‘ining   rivojlanishi   bilan   belgilanadi.   Shunga   ko‘ra,   hozirgi   vaqtda   turizm
milliy   iqtisodiyotlarning   yetakchi   tarmog‘i   sifatida   muayyan   mamlakatlarning
barqaror   rivojlanishida   o‘zining   ahamiyatli   ulushiga   ega.   Turizm   sohasi   inson
3
 Lundberg D., Krishnamurthy M. – Tourism Economics. New York:   John Wiley Sons Ine. 2003. – р . 114 .  
26 salohiyati   rivojlanishining   muhim   omili   bo‘lib   bormoqda.   Shunday   ekan,   bu
muayyan   mamlakat   yoki   hududda   yangi   ish   o‘rinlarining   yaratilishi,   qo‘shimcha
investitsiyalarning jalb qilinishi, soliq tushumlarining oshishi, madaniy, tarixiy va
tabiiy boyliklarni saqlash hamda oqilona foydalanishda o‘z aksini topmoqda 4
. 
Sayyohlik   industriyasida   xalqaro   turizm   bilan   bog‘liq   munosabatlarni   yo‘lga
qo‘yuvchi normalarni ikkita katta guruhga bo‘lib ko‘rib chiqsak:  
 sayyohlik industriyasida xalqaro huquqiy normalar; 
 Butun   jahon   turizm   tashkilotining   ustavi,   turizmga   oid   deklaratsiya,
konvensiya va bitimlar;  
 sayyohlik   industriyasining   alohida   olingan   davlat   milliy   qonunchiligi
normalari – turizmga oid qonunlar va qonunosti hujjatlari normalari. 
              O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnoma-   sida   «Turizmni   rivojlantirish   bo‘yicha   2021   yilda   ham   izchil
islohotlarni   davom   ettiramiz.   Ayniqsa,   ziyorat   turizmi   va   ichki   turizmni
rivojlantirishga   alohida   e’tibor   beriladi.   Shuningdek,   turizm   ob’ektlari   atrofidagi
yer maydonlari, suv va yo‘l infratuzilmalarini yaxshilash uchun budjetdan 1 trillion
so‘m   ajratiladi»  deb   deb  ta’kidlanishi   muhim   yo‘nalish   sifatida  belgilab  berilgan.
Bu   esa   hududiy   turizm   infratuzilmasi   tarkibiy   qism   elementlari   va   funksiyalarini
ilmiyuslubiy   va   amaliy   jihatlarini   tadqiq   etgan   holda,   uning   rivojlanish
yo‘nalishlari bo‘yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqishni zarurat etadi 5
. 
                  Sayyohlik   industriyasida   davlatlararo   munosabatlarni   tartibga   soluvchi
muhim   xalqaro   huquqiy   manba   –   Butunjahon   turistik   tashkiloti   (BTT)ning
ustavidir.   BTT 6
  ustavi   1970   yilning   27     sentyabrida   Madridda   qabul   qilingan,   51
davlat tomonidan ratifikatsiya qilingandan keyin 1974 yilning 1 noyabridan to‘liq
amal qila boshlagan. 
4
  Ashurmatova   E`tibor   Alisher   qizi   O`zbekistonda   turizm   sohasini   rivojlantirishda   zamonaviy   dasturlarning
ahamiyati” Ta’lim fifoyilari Vol 1 2022-3-son 325-b 6
   
5
  Mamatqulov   X.M.   Turizm   infratuzilmasi.   O‘quv   qo‘llanma.   –   T.:   O‘zbekiston   faylasuf-   lar   milliy   jamiyati
nashriyoti, 2011. 4-5-betlar. 
6
 BTT-Butunjahon Turizm Tashkiloti 
27 Bugungi 7
  kunda   tashkilotga   160   dan   ortiq   davlat   a’zo   bo‘lib,   O‘zbekiston
Respublikasi   1993   yildan   ushbu   tashkilotga   a’zolikka   qabul   qilingan.   2004   yilda
Samarqand   shahrida   BTTning   Buyuk   ipak   yo‘li   bo‘yicha   mintaqaviy   Markazi
tashkil   etildi.   2014   yilning   1-3   oktyabr   kunlari   Samarqandda   Tashkilot   ijroiya
kengashining 99-sessiyasi bo‘lib o‘tdi. 
                O‘zbekiston   Respublikasi   tashkilotning   haqiqiy   a’zosi   (tashkilotning
assotsiativ   va   qo‘shilgan   a’zolari   ham   bor)   sifatida   uning   ustavi   bo‘yicha
belgilangan barcha majburiyatlarni o‘z zimmasiga oldi va unda a’zolarga berilgan
huquqlardan samarali foydalanmoqda. 
BTT Ustavida Tashkilotga a’zolikka qabul qilish va undan chiqarishning shartlari
va   tartibi,   a’zolarning   turlari,   ularning   huquq   va   majburiyatlari,   Tashkilotning
rahbar   organlarining   vakolatlari,   qaror   qabul   qilish   tartibi,   Tashkilotning   imtiyoz
va   immunitetlari   belgilab   berilgan 4
.   Sayyohlik   sohasidagi   xalqaro   munosabatlar,
o‘rnatish va rivojlantirish asoslarining yana bir xalqaro huquqiy manbai: «Sayohat
uchun   aloqalar   to‘g‘risidagi   Bryussel   Konvensiyasi»   (1970)   turizm   sohasidagi
birinchi konvensiya bo‘lib, unda turizmga oid tushunchalarning ta’rifi berilgan 8
. 
2002-2018 yillar tahlili shuni  ko‘rsatadiki, chet  ellik fuqarolarning O‘zbekistonga
tashrifi   bu   davrda   14,5   marta   yoki   2002   yildagi   442,1   ming   kishidan   2018   yilda
6433,0   ming   kishigacha   ortgan.   2017   yilda   2847,9   ming   kishini   tashkil   etgan
bo‘lsa,   bu   ko‘rsatkich   2018   yilda   2,3   martaga   ortgan 9
.   Bu   ijobiy   o‘zgarishlar
mamlakatimizda   turizm   sohasini   rivojlantirishga   qaratilgan   keng   ko‘lamli
choratadbirlarning qisqa muddatdagi samarasini anglatadi. Jahon iqtisodiyotida 
                  O‘zbekiston   turizmini   barqaror   rivojlantirish   uchun   me’yoriy-huquqiy
hujjatlar   bazasini   rivojlantirish   va   takomillashtirish,   sayyohlik   sohasini
modernizatsiyalash, xorijiy mehmonlarga xalqaro standartlarga muvofiq xizmatlar
ko‘rsatishga alohida e’tibor qaratilmoqda, amaliy choralar ko‘rilmoqda. 
7
   http://excursovod-web.ru/ustav-vsemirnoya-turistskoyorganizatsii - vto/ 
8
 Устав всемирной туристичиской организatsiи. // Брюссельская конвенция о контрактах на путешествие.   
9
 «O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy holati (2018 yil yanvar-dekabr)» yillik statistik to‘plami. – 
T., 2019 
28 Sayyohlik   sohasidagi   boshqa   bir   manba   «Jahon   turizmi   bo‘yicha   Manila
deklaratsiya»da 10
  (1980)   turizm   halqaro-huquqiy   voqea-hodisa   ekanligi,   uning
ijobiy   natijalari,   insonlarning   turizmga   ishtiyoqi   kuchliligi,   davlatlarning
turizmning   rivojlanish   yo‘lidagi   to‘siqlarga   barham   berish   choralarini   ko‘rishi
zarurligi,   turizmning   madaniy   merosni   avaylab-asrash   va   rivojlantirishdagi,
tinchlikni saqlash va o‘zaro bir-birini tushunishdagi ahamiyati masalalariga alohida
e’tibor qaratilgan 11
. 
                    Jahonda   turizm   sohasini   rivojlantirish,   uning   iqtisodiyotdagi   ijtimoiy-
iqtisodiy   ahamiyati   va   ulushini   yanada   oshirish   maqsadida   turizm   bozorini
samarali   rivojlantirishga   asos   yaratadigan   zamonaviy   ilmiy   tadqiqotlarga   alohida
e’tibor   qaratilmoqda.   Innovatsion   iqtisodiyot   sharoitida   turizm   bozorining
rivojlanish   xususiyatlari   va   tendensiyalarini   ochib   berish   hamda   uni   samarali
rivojlantirishning   tashkiliy-iqtisodiy   mexanizmini   takomillashtirish   nuqtai
nazaridan ushbu masalaning metodologik-uslubiy va amaliy jihatlarini tadqiq etish
bugungi kunda dolzarbligi bilan namoyon bo‘ladi. 
Mamlakatimiz   o’tgan   yillar   davomida   turizm   sohasida   xorijiy   davlatlar   bilan
aloqalarni   o‘rnatish   va   rivojlantirish   maqsadida   qator   ko‘p   tomonlama
shartnomalarga   qo‘shildi.   Xususan,   O‘zbekiston   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo‘stligi
doirasidagi   «Turizm   sohasida   hamkorlik   to‘g‘risida»gi   Hukumatlararo   bitim
(23.12.1993), «Turizm sohasida MDH ishtirokchi-davlatlari hamkorligining asosiy
prinsiplari   to‘g‘risida»gi   MDH   ishtirokchidavlatlari   o‘rtasida   turistik   aloqalarni
rivojlantirish Konsepsiyasi (29.10.1994), «Turizm sohasida ShHTga a’zo-davlatlar
hamkorligining   2017-2018   yillarga   mo‘ljallangan   dasturi»   (2016)   va   «Turizm
sohasida   MDH   ishtirokchi-davlatlari   hamkorligini   2020   yilgacha   rivojlantirish
strategiyasi»ni   (2017)   ishtirokchi   davlat   sifatida   imzoladi   va   ulardagi   turizm
sohasida   hamkorlikni   o‘rnatish,   amalga   oshirish   va   rivojlantirish   bo‘yicha
majburiyatlarni o‘z zimmasiga oldi. 
10
  Tania Kapiki,  Nikoletta  Tatari. Quality Management  in Tourism  Accommodations:  The  European  Flower.
Technological Educational Institution of Thessaloniki School of Adminstration and Economic 8  
s Department
of Tourism Management.  2006. 112 p. 
11
 Манилская декларatsiя по мировому туризму. http://www.intacadem.ru/ 
29 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoev   2019   yil   10-11   oktyabr
kunlari   Turkmaniston   poytaxti   Ashxobod   shahrida   bo‘lib   o‘tgan   Mustaqil
Davlatlar   Hamdo‘stligi   Davlat   rahbarlari   kengashining   navbatdagi   majlisida
ishtirok etdi. Tadbirda Hamdo‘stlik doirasida ko‘p tomonlama hamkorlikni yanada
mustahkamlash va rivojlantirishga yo‘naltirilgan qator hujjatlar qabul qilindi. Ular
orasida   MDH   davlatlarining   strategik   iqtisodiy   hamkorligi   to‘g‘risidagi
deklaratsiya ham bor. 
Deklaratsiya Hamdo‘stlik doirasida hamda boshqa davlatlar va xalqaro tashkilotlar
bilan   birgalikda   iqtisodiy   aloqalarni   takomillashtirish   imkonini   beruvchi   samarali
hamkorlik mexanizmlarini yaratishga qaratilgan 12
. 
        Xususan:deklaratsiyada   berilgan   maqsadlarga   erishishda   va   qayd   etilgan
vazifalarni hal qilishda MDHga a’zo davlatlar faoliyatining ustuvor yo‘nalishlarini
quyidagilar tashkil etadi: 
…..
-   MDHga   a’zo   barcha   davlatlarning   ishlab   chiqarish   kuchlarini   oqilona
joylashtirish   va   aholining   barqaror   harakatchanligini   ta’minlash,   ichki   va   xalqaro
turizm hajmini oshirish, tadbirkorlik faoliyatini kuchaytirish maqsadida 
Hamdo‘stlikning transport-kommunikatsiya tizimini  rivojlantirish (temiryo‘llar  va
avtomobil yo‘llari, aeroportlar va dengiz portlari, quvur o‘tkazish transporti); 
-   ta’lim,   ilm-fan,   sog‘liqni   saqlash,   mehnat   va   bandlik,   aholini   ijtimoiy   himoya
qilish,   madaniyat,   axborot,   sport   va   turizm   sohalaridagi   hamkorlikni   yanada
rivojlantirish; 
               O‘zbekistonda xalqaro turizmni rivojlantirish borasida xuquqiy va iqtisodiy
asoslar   yaratildi.   Bugungi   kunda   jahon   iqtisodiyoti   tajribalari   shuni
qo‘rsatmoqdaki,   sayyohlik   sohasi   mamlakatlarning   iqtisodiy   o‘sishi,   eksport
salohiyatining   o‘sishi   natijasida   valyuta   tushumlarining   ortishi   hamda   to‘lov
balanslarining   ijobiy   o‘zgarishi,   yangi   ish   joylarining   yaratilishi   orqali   aholi
turmush darajasining ko‘tarilishiga muhim omil sifatida kuzatilmoqda. 
12
 https://kknews.uz/uz/49296.html 
30 Xulosa
         So’ngi yillarda turizm sohasi tomonidan O’zbekistonning turizm salohiyatini
jahon miqyosida targ’ib qilish bo’yicha keng ko’lamli ishlarni amalga oshirmoqda.
Turizm   sohasi   vakillari   ichki   va   xorijiy   sayyohlarga   xizmat   ko’rsatish   sifatini
oshirish   bo’yicha   choralarni   ko’rishmoqda,   birincchi   navbatda,   mamlakatimiz
hududlaridagi   turizm   infratuzilmasini   yaxshilashga   doir   faol   ishlar   olib
borilmoqda.   COVID-19   bilan   bog’liq   global   pandemiya   va   undan   keyin   turizm
sanoatida   yuz   bergan   butunjahon   inqirozdan   oldin   bizning   yurtimizga   tashrif
buyurishni   istagan   sayyohlar   oqimi   kattaligi   tufayli   O’zbekiston   mehmondo’stlik
sanoati  joylar  yetishmasligi  va transport xizmatlarini  ko’rsatishda  qiyinchiliklarga
duch keldi. 2020 yilda 8 millionga yaqin chet ellik mehmonlar kelishi kutilgan edi.
Afsuski,   bu   butun   dunyoda     va   mamlakatimizda   turizmning   to’xtab   qolishi   va
vaqtinchalik   ishsizlikka   olib   keldi.   Umid   qilamizki,   tez   orada   koronavirus
pandemiyasi   keltirib   chiqargan   inqiroz   chekinadi   va   mamlakatimizda   ziyorat
turizmi va turizmni rivojlantirish yo’lida rejalashtirilgan marralar, jumladan, 2025
yilgacha   10   milliondan   ortiq   chet   ellik   mehmonlarni   qabul   qilish   bo’yicha
ko’rsatkichga   erishishga   oid   ishlar   boshlanadi.   O’zbekistondagi   turizm   sohasi
vakillaridan   sabr-matonat   va   birgalikda   sa’y-harakatlar   bilan   global   raqobatga
tayyorgarlik   ko’rishlarini   so’rayman!   Birdamlikda   biz   barchasiga   erishishimiz
mumkin! Bizning oldimizda yangi ish o’rinlari, turizmning yangi turlarini yaratish,
turistik   xizmatlarni   diversifikatsiya   qilish,   monetizatsiyalash   bilan   bog’liq   katta
vazifalar   turibdi.   Bu   esa,   shubhasiz,   mamlakatimizdagi   aholi   farovonligi
darajasining   oshishiga   turtki   beradi.   Ayni   paytda   biz   bor   kuchimizni   ichki   va
mahalliy turizm va ziyorat turizmni rivojlantirishga yo’naltirishimiz kerak.
31 Umuman   turizmni   rivojlantirish   orqali   qator   xizmat   ko‘rsatish   ob’ektlari   jadal
rivojlanadi: 
1. Mexmonxonalar   soni   va   uning   sifat   darajasi   yaxshilanadi,   turistlar
oqimining ko‘payishi  narx omiliga xam  ta’sir  etadi, iqtisodiy barqarorlikka
erishish uchun turtki bo‘ladi. 
2. Yo‘l qurilishiga katta ahamiyat beriladi, shaharsozlik arxitektura rivojlanadi
va   bu   o‘z   navbatida   qurilish   materiali   ishlab   chiqaruvchilariga   talabning
oshishiga olib keladi; 
3. Transport   tizimi,   xususan   aeroportlarda   taksi   xizmatlarini   va   internet
xizmatlarini   yaxshilash   ko‘zda   tutiladi,   yuqoridagi   qaror   ijrosi   bo‘yicha
reklama  shitlari   ko‘payadi,  oqibatda  kelayotgan turistlar  hoh  chet   ellik hoh
ichki   turistlarimiz   manzil   topishdagi   yoki   qator   o‘ziga   zarur   ma’lumotlarni
topishda qiyinchiliklarga duch kelmaydi. 
4. Umumiy   ovqatlanish   tizimi   rivojlanishi   bilan   bir   qatorda   ularda   xizmat
darajasi  ancha   yuqoriga  chiqadi,   kadrlar   malakasini   oshirishga  talab  ortishi
bilan ta’lim sohasida bu sohaga talab ortadi. 
5. Kasanachilikni   rivojlantirish   uchun   yanada   keng   asos   mavjud   bo‘ladi,   qo‘l
mehnati 
6. orqali   yasalgan   suviner   maxsulotlariga   bo‘lgan   talab   oshadi.   Ushbu   soha
vakillariga   berilgan   qator   imkoniyatlardan   foydalanish   ko‘zda   tutiladi.
Yaratayotgan har bir suviner mahulotlarida albatta vatanparvarlik ruhi ufirib
turishi   zarur.   Zero   turist   ushbu   mahsulotni   ko‘rganida   yana   yurtimizga
tashrif buyurgisi kelsin. 
7. Turizm   sohasida   ishtirok   etuvchi   kadrlar   malakasi   ham   yuqori   darajaga
ko‘tariladi.   Bojxona   vakillaridan   sifatli   xizmat   ko‘ratilishi   nazarda   tutiladi.
Yuqori   saviyaga   ega   bo‘lishlari   talab   qilinadi.   Aksariyat   hollarda   “Vatan-
ostonadan   boshlanadi”   iborasi   chegara   xizmatchilarining   ma’suliyatiga
bog‘liq bo‘ladi. 
32 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Aliyeva   M.T.,   Umarjonov   A.   Turistik   mamlakatlar   iqtisodiyoti:   Darslik.   –T.:
Moliya, 2005. – 339 b. 
2. Aliyeva   M.T.,   Salimova   B.X.   Mehmonxona   menejmenti:   Darslik.   –   T.:   Moliya,
2005.-  275 b. 
3. Pardaev   M.Q.   va   boshqalar.   Xizmat   ko‘rsatish,   servis   va   turizm   sohalarini
rivojlanti-   rish:   muammolar   va   ularning   yechimlari.   O‘quv   qo‘llanma.   –   T.:
«Iqtisodmoliya», 2018. - B. 133. 
4. Mamatqulov X.M. Turizm infratuzilmasi. O‘quv qo‘llanma. – T.: 
O‘zbekiston faylasuf- lar milliy jamiyati nashriyoti, 2011.  4-5-betlar. 
5. «O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy holati (2018 yil yanvar dekabr)»
yillik statistik to‘plami. – T., 2019 
6. Xudoyorov   Anvar   Aidjonovich,   “O‘zbekistonda   xalqaro   turizmni
rivojlantirishning   o‘ziga   xos   tashkiliy-iqtisodiy   jihatlari”   Иқтисодиётнинг   реал
сектори  /  Реальный   сектор   экономики    УДК : 338.48 2019, 8(128) 13-15-betlar 
7. Bekmurodov A., Boltaboyev M.M., Amonbayev B., Toshxo‘jayev M. O‘zbekiston
iqtisodiyotini   leberallashtirish   yillarida.   1-qism.   Makroiqtisodiy   siyosat   va
iqtisodiy islohotlar. -T.: TDIU, 2005. – 59 b. 
8. Bekmurodov  A.,   Xakimov   R.,  Safarov  B.,   Zaxidov  G.   O‘zbekiston   iqtisodiyotini
leberallashtirish   yillarida.   2-qism.   Qishloq   xo‘jaligida   iqtisodiy   islohotlar   va
fermerlik harakati. – T.: TDIU, 2005. -66 b. 
9. Bekmurodov   A.,   Tojiyev   R.,   Qurbonov   X.,   Alimardonov   M.   O‘zbekiston
iqtisodiyotini   leberallashtirish   yillarida.   3-qism.   Kichik     biznes   va   tadbirkorlik
rivoji- davr talabi. –T.: TDIU, 2005. -66 b. 
33 10. Aliyeva   M.T.,   Xo‘jayev   O‘.X.,   Norchayev   A.N.     Turizm   rivojlanishini
prognozlash:  O‘quv qo‘llanma. –T.: 2006. -214 b.  
11. Irmatov   M.M.,   Aliyeva   M.T.   va   boshqalar.   Turizmni   rejalashtirish:   O‘quv
qo‘llanma. – Т .:  2005. -167 b. 
12. Мирзаев. Р. Солнце путешствует по миру, чтобы рассеять. –Т.: Ипак “Шарк”.
2005. -230 с. 
34

Xalqaro turizm menejmenti faniga kirish 

 

Kirish. 2

1.Turizm industriyasida menejmentning zarurligi 4

2.Turizmda tizimli boshqaruv. 12

3.Turizmda vaziyatli boshqaruv. 14

4 Turizm boshharuv obyekti sifatida o'ziga xosligi 15

5.Turistik firmalarda samarali boshqaruvni joriy qilish yo'llari. 16

Xulosa. 30

Foydalanilgan adabiyotlar 32

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский