Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.4MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 07 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xavfsizlik tushunchasi va mazmuni

Sotib olish
Mundarija:
Kirish
………………………………………………………………….. 1
1. Xavfsizlik tushunchasi va mazmun  ………………………………….. 3
2. Xavfsizlikni mohiyati va ta’minlashning chora-tadbirlari…………. 7
3. Milliy xavfsizlikning mamlakatdagi ahamiyati……………………… 1
4. Mamlakatimizda mavjud milliy xavfsizlik konsepsiyasi…………… 6
5. Xalqaro xavfsizlik tushunchasi mazmuni……………………………. 1
6. Xalqaro xavfsizlikni ta’minlashning xorij konsepsiyasi……………. 2
Xulosa ………………………………………………………………….. 3
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
………………………………….. 3 Kirish.
Barchamizga   ma’lumki   mamlakatning   xavfsizligini   ta’minlash   eng   oily
maqsad   hisoblanadi.   Chunki   davlat   o’z   chegarasini   belgilab,   unga   egalik   qilishni
boshlaganidan   so’ng,   o’z   hududida   yashovchi   barcha   aholisi   xavfsizligini
ta’minlash uning asosiy vazifasi hisoblanadi. Ya’ni ularning och qolmasligi, tashqi
ta’sirlar   ostida   davlatga   qarshi   bosh   ko’tarmasligi,   sog’lom   fikr   va   zakovatli
bo’lishi   uchun   sifatli   ta’lim   olish   kabi   majburiyatlarni   bajarishi   lozim   bo’ladi.
Shunday ekan mamlakatda hukumatni tarkiban to’g’ri tuziah asosiy ro’l o’ynaydi.
Davlatlar   xavfsizligini   ta’minlash   undagi   mavjud   barcha   aholini   majburiyati
va   burchi   sanaladi.   “Qachonki   yurt   tinch   bo’lsa,   sen   tinch   bo’lasan” 1
  degan   gap
bejizga  emas,   chunki   mamlakat  tinch  bo’lsa,  o’z  uyingda  bemalol  oila  a’zolaring
bilan   birgalikda   yashash   kabi   baxtga   erishasan.   Hozirgi   rivojlanish   davrida
mamlakatlar   bir-biri   bilan   juda   tez   ziddiyatga   kelib   qolishmoqda.   Natijada   tinch
aholi   bundan   jabr   chekmoqda.   Buning   oldini   olish   uchun   esa   kuchli   siyosiy
taraflama yuksak mahoratli kishilar davlat hokimiyati tepasida bo’lishlari lozim.
Mavzuning   dolzarbligi.   Mamlakat   taraqqiyotining   hozirgi   bosqichida
eostrate   vazifalar   va   eng   muhim   islohotlarning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi
nafaqat  davlat  va xo’jalik boshqaruvi  organlari, balki  huquqni  muhofaza qiluvchi
tuzilmalar faoliyatini ham takomillashtirishni talab etadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   2017-yil   22-dekabrda
Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   xavfsizlik
xizmatini   isloh   qilish   zarurligini   ko’rsatib   berdi.   Davlat   rahbari   tomonidan
Konstitutsiya va qonun normalariga og’ishmay rioya etilishini ta’minlash, huquqni
muhofaza qiluvchi organlar tizimida o’zaro tiyib turish va manfaatlar muvozanati
tamoyilini so’zsiz amalga oshirish, boshqa organlarning funksiyalarini bajarish va
takrorlash   holatlariga   yo’l   qo’ymaslik   vazifalari   qo’yilgan   edi.   Bu   borada
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   qabul   qilingan   “O’zbekiston
Respublikasining   davlat   xavfsizligi   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi Farmon xavf-xatar va tahdidlarga samarali tarzda qarshi kurashishga
1
 O’zbek xalq maqoli.
1 qodir   maxsus   xizmatning   zamonaviy   qiyofasini   belgilagan   holda,   davlat
xavfsizligini ta’minlashning sifat jihatidan yangi tizimiga asos soldi.
Farmonga   muvofiq   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   xavfsizlik   xizmati
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   xavfsizlik   xizmati   etib   qayta   tashkil   qilindi.
Idoraning   nomidan   “milliy   xavfsizlik”   tushunchasining   chiqarilishi   uning
vakolatlari   asossiz   tarzda   kengayishiga   shart-sharoit   yaratgan   omillarni   bartaraf
etish   zarurati   bilan   bog’liq.   Chunki   eost   miqyosdagi   har   qanday   muammo   milliy
xavfsizlikka   tahdid   sifatida   ko’rilishi   mumkin   edi.   Mazkur   o’zgartirish   ushbu
idoraning   diqqat-e’tiborini   davlat   ahamiyatiga   ega   real   tahdidlarga   qaratadi.
“Davlat   xavfsizligi”   atamasi   xavfsizlikni   ta’minlash   doirasini   aniq   belgilaydi   va
mazkur   sohadagi   faoliyat   yo’nalishlarini   ajratib   beradi.   Farmon   bilan   Davlat
xavfsizlik   xizmati   O’zbekiston   Respublikasining   konstitutsiyaviy   tuzumini,
suverenitetini,   hududiy   yaxlitligini   va   manfaatlarini   tashqi   va   ichki   tahdidlardan
himoya qiluvchi maxsus vakolatli organ etib belgilandi. Davlat xavfsizlik xizmati
faoliyatini tashkil etishning ustuvor yo’nalishlari belgilandi.
Kurs ishining maqsadi  bo’lib, mamlakatda xavfsizlikni ta’minlash qanchalik
miqyosda zarurligi va uni tashkil etishda qaysi sohalarga ahamiyat berish lozimligi
hisoblanadi.
Kurs ishining vazifalari:
- Xavfsizlik tushunchasi tasnifi;
- Milliy va xalqaro xavfsizlikning mazmun va mohiyati;
- Xavfsizlikni   ta’minlashda   yaratilgan   qonun   va   qonun   osti   hujjatlar
tahlili;
- Xalqaro xavfsizlik tashkilotlarini o’rganish va ularda mavjud siyosatni
o’rganish;
- Xavfsizlikni   ta’minlashning   yangi   usul,   g’oya   va   takliflarni   ishlab
chiqish va keng ommaga tatbiq etish.
Kurs   ishining   ob’ekti   bo’lib,   O’zbekiston   Respublikasida   va   xalqaro
hamjamiyatda yaratilgan xavflikni ta’minlovchi konseptsiyalar va qonun hujjatlari
hisoblanadi.
2 1. Xavfsizlik tushunchasi mazmun va mohiyati.
Xavfsizlik   -     bu  shaxs,   jamiyat,  davlat  hayotiy  manfaatlarini   ichki   va  tashqi
tahdidlardan   himoya   qilish   yoki   ob’ekt,   hodisa   yoki   jarayonning   halokati   ob’ekt,
hodisa yoki jarayonning halokat ta’sirida omon qolish qobiliyati hisoblanadi.
Mamlakat taraqqiyotining hozirgi bosqichida eostrate vazifalar va eng muhim
islohotlarning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi   nafaqat   davlat   va   xo`jalik
boshqaruvi organlari, balki huquqni muhofaza qiluvchi tuzilmalar faoliyatini ham
takomillashtirishni talab etadi. 
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoev 2017 yil 22 dekabrda Oliy
Majlisga  Murojaatnomasida   O`zbekiston   Respublikasi   Milliy xavfsizlik  xizmatini
isloh qilish zarurligini  ko`rsatib berdi. Davlat  rahbari  tomonidan Konstitutsiya  va
qonun   normalariga   og`ishmay   rioya   etilishini   ta`minlash,   huquqni   muhofaza
qiluvchi organlar tizimida o`zaro tiyib turish va manfaatlar muvozanati tamoyilini
so`zsiz amalga oshirish, boshqa organlarning funktsiyalarini bajarish va takrorlash
holatlariga   yo`l   qo`ymaslik   vazifalari   qo`yilgan   edi.   Bu   borada   O`zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   tomonidan qabul   qilingan “O`zbekiston  Respublikasining
davlat   xavfsizligi   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida”gi   Farmon
xavf-xatar   va   tahdidlarga   samarali   tarzda   qarshi   kurashishga   qodir   maxsus
xizmatning   zamonaviy   qiyofasini   belgilagan   holda,   davlat   xavfsizligini
ta`minlashning   sifat   jihatidan   yangi   tizimiga   asos   soldi.   Farmonga   muvofiq
O`zbekiston   Respublikasi   Milliy   xavfsizlik   xizmati   O`zbekiston   Respublikasi
Davlat   xavfsizlik   xizmati   etib   qayta   tashkil   qilindi.   Idoraning   nomidan   “milliy
xavfsizlik”   tushunchasining   chiqarilishi   uning   vakolatlari   asossiz   tarzda
kengayishiga  shart-sharoit  yaratgan  omillarni   bartaraf  etish  zarurati  bilan  bog`liq.
Chunki   eost   miqyosdagi   har   qanday   muammo   milliy   xavfsizlikka   tahdid   sifatida
ko`rilishi   mumkin   edi.   Mazkur   o`zgartirish   ushbu   idoraning   diqqat-e`tiborini
davlat   ahamiyatiga   ega   real   tahdidlarga   qaratadi.   “Davlat   xavfsizligi”   atamasi
xavfsizlikni   ta`minlash   doirasini   aniq   belgilaydi   va   mazkur   sohadagi   faoliyat
yo`nalishlarini ajratib beradi. Farmon bilan Davlat xavfsizlik xizmati O`zbekiston
Respublikasining konstitutsiyaviy tuzumini, suverenitetini, hududiy yaxlitligini va
3 manfaatlarini tashqi va ichki tahdidlardan himoya qiluvchi maxsus vakolatli organ
etib belgilandi. 
Davlat   xavfsizlik   xizmati   faoliyatini   tashkil   etishning   ustuvor   yo`nalishlari
belgilandi.   Birinchidan,   mazkur   idoraning   maqomi,   vakolatlari   va   faoliyat
yo`nalishlarini   belgilagan   holda   “O`zbekiston   Respublikasining   Davlat   xavfsizlik
xizmati   to`g`risida”gi   qonunni   ishlab   chiqish   va   qabul   qilish   nazarda   tutilmoqda.
26 yil oldin qabul qilingan Milliy xavfsizlik xizmati to`g`risidagi amaldagi nizom
faoliyatni samarali tashkil etishga imkon bermaydi hamda mamlakatning ijtimoiy-
siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   yuz   bergan   muhim   o`zgarishlarni   aks
ettirmaydi.   Ikkinchidan,   bugungi   kundagi   xavf-xatar   va   tahdidlarga   qarshi
kurashishning   ta`sirchan   shakllari   hamda   uslublarini   joriy   etish,   shu   maqsadda
idoraning   samarali   tashkiliy   tuzilmasini   shakllantirish   zarurligi   belgilandi.
Uchinchidan,   fuqarolarning   huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlariga
og`ishmay rioya etishning alohida muhim ahamiyati ta`kidlandi. 
Shundan   kelib   chiqqan   holda,   Davlat   xavfsizlik   xizmati   tomonidan   inson
huquqlari qonuniy kafolatlarining qat`iy ta`minlanishiga ustuvor ahamiyat beriladi.
To`rtinchidan,   kadrlarni   tanlash   va   tayyorlashning   mutlaqo   yangi   tizimi   tashkil
etiladi, harbiy xizmatchilarning ijtimoiy himoyasi kuchaytiriladi. Mazkur choralar
Davlat   xavfsizlik   xizmatiga   har   tomonlama   rivojlangan   va   vatanparvar   yoshlarni
jalb   etishga   imkon   beradi.   Shu   o`rinda   idora   vakillarining   harbiy   xizmatchi
sifatidagi   maqomi   ko`rsatib   o`eost,   mazkur   holat   ularga   nisbatan   harbiy   xizmatni
o`tash   bilan   bog`liq   barcha   cheklov   va   majburiyatlar   tatbiq   etilishini   anglatadi.
Beshinchidan, Davlat xavfsizlik xizmati o`z faoliyatini idora ishining shakllari va
uslublari   hamda   harbiy   xizmatchilarning   idoraviy   mansubligi   haqidagi
ma`lumotlar   oshkor   bo`lishini   istisno   etadigan   konspiratsiya   tamoyillari   asosida
tashkil   etishi   belgilandi. Bu  davlat   xavfsizligini  ta`minlash  vazifalarini   bajarishda
mavjud kuch va vositalardan samarali foydalanishni ta`minlaydi. 
Farmon   bilan   Davlat   xavfsizlik   xizmatining   bayrog`I   va   emblemasi
namunalari tasdiqlandi. Idoraviy ramzlarning ta`sis etilishi harbiy xizmatchilarning
jangovor ruhini oshirishga hamda ularni davlat xavfsizligini ta`minlash vazifalarini
4 bajarishga   safarbar   etishga   xizmat   qiladi.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
farmonida davlat xavfsizligini ta`minlash sohasida to`planib qolgan muammolarni
hal   etishga   qaratilgan   qator   topshiriqlar   mavjud.   Shu   munosabat   bilan:   idora
faoliyatini   tashkil   etish,   uning   ta`lim   muassasalari   faoliyatini   takomillashtirish   va
Davlat   chegarasini   qo`riqlash   tizimining   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti qarorlarini ishlab chiqish; 2018-2022 yillarda
Davlat   xavfsizlik   xizmati   harbiy   xizmatchilari   uchun   arzon   uy-joylarni   qurish
dasturini   ishlab   chiqish   nazarda   tutildi.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
mazkur Farmoni tarixiy ahamiyatga ega bo`lib, davlat xavfsizligini ta`minlashning
sifat   jihatdan   yangi   tizimini   shakllantirishning   huquqiy   asoslarini   yaratdi.   Davlat
rahbarining   mazkur   qarorini   amalga   oshirish   O`zbekiston   Respublikasi
konstitutsiyaviy   tuzumi,   suvereniteti,   hududiy   yaxlitligi   va   manfaatlarini   tashqi
hamda  ichki  tahdidlardan himoya  qilish  tizimining  sifat  jihatdan  yangi   bosqichga
ko`tarilishini   ta`minlaydi.   Davlat   tuzilmasi   va   davlat   chegaralari   daxlsizligini
ishonchli   himoya   qilish,   inson   huquqlari   va   erkinliklariga   og’ishmay   rioya   etish,
jamiyatdagi   millatlararo   totuvlik,   diniy   bag’rikenglik,   tinchlik   va   osoyishtalik   –
demokratik   huquqiy  davlat   qurishning  hamda   mamlakatni   jadal   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning muhim shartlaridan hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   xavfsizlik   xizmati   mamlakatning
konstitutsiyaviy   tuzumi,   suvereniteti,   hududiy   yaxlitligi,   iqtisodiy   va   mudofaa
salohiyatini   tashqi   va   ichki   tahdidlardan   himoya   qilish   tizimida   alohida   o’rin
tutadi.
Shu   bilan   birga,   Milliy   xavfsizlik   xizmatining   maqomi,   vazifalari   va
vakolatlari   doirasini   aniq   belgilab   beruvchi   qonun   hujjati   yaratilmay   turib,   unga
milliy   xavfsizlikni   ta’minlashning   barcha   jihatlari   yuklatilgani   ushbu   idoraning
davlat   organlari   faoliyatining   barcha   sohalariga   asossiz   aralashuviga   shart-sharoit
yaratib berdi.
Mamlakatni   rivojlantirishning   hozirgi   bosqichidagi   ustuvor   yo’nalishlar,
davlat   va   ijtimoiy   hayotning   barcha   sohalarini   isloh   qilish   borasidagi   vazifalarni
5 samarali   amalga   oshirish   davlat   xavfsizligini   ta’minlashning   sifat   jihatdan   yangi
tizimini shakllantirishni taqozo etadi. 2
2
 O‘zbekiston Respublikasining davlat xavfsizligi tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 14-martdagi PF-5379-son Farmoni.
6 2. Xavfsizlikni mohiyati eost’minlashning chora-tadbirlari.
Mamlakatimiz   mustaqilligini,   fuqarolar   tinchligi   va   xavfsizligini   ta’minlash,
ularning   xuquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish     davlat   siyosatining
ustuvor   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Insonning   eng   ustuvor   va   muqaddas
huquqlaridan biri bu – tinch yashash huquqidir. Davlat va jamiyatning burchi ana
shu   huquqni   barcha   qonuniy   vositalar   bilan   kafolatlab   berishdir.   Tarixdan
ma’lumki, har qanday davlatning mustaqilligini, xalqning erki va tinchligini uning
o’z   armiyasi,   Qurolli   Kuchlari   tomonidan   himoya   qilinadi.   O’z   mustaqilligini,
tinchligini   asray   olgan   davlatgina   barqaror   rivojlanadi,   tinchlik,   xotirjamlik,
osoyishtalik qaror topgan mamlakat gullab-yashnaydi.
Shu   bois   istiqlolimizning   dastlabki   kunlarida   –   1991   yil   6   sentyabrda
O’zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   ishlari   vazirligi   tashkil   etildi.   1992   yil   14
yanvar kuni esa mustaqil davlatimiz tarixida yana bir muhim qadam qo’yildi. Shu
kuni   mamlakatimiz   hududidagi   barcha   harbiy   qism   va   bo’linmalarni   O’zbekiston
yurisdiksiyasiga o’tkazish to’g’risida qaror qabul qilindi.
Qurolli   Kuchlarning   mamlakat   suvereniteti   va   hududiy   yaxlitligini   saqlash,
xalqimizning   tinchligi   hamda   bunyodkorlik   mehnatini   himoyalash,   yosh   avlodni
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashdagi   ahamiyatini   inobatga   olib   hamda
mamlakatimiz   hududidagi   harbiy   qism   va   bo’linmalarning   davlatimiz   tasarrufiga
o’tkazilishi  munosabati  bilan O’zbekiston Respublikasining  1993 yil 29 dekabrda
qabul   qilingan   qonuniga   binoan   14   yanvar   O’zbekistonda   Vatan   himoyachilari
kuni deb e’lon qilindi.
O’tgan   yillar  mobaynida  yurtimizda   davr   talabi   va  jahon  andozalariga  javob
beradigan Qurolli Kuchlarni barpo etish, mamlakatimiz mustaqilligi, xavfsizligi va
hududiy   yaxlitligini   ta’minlash,   barqaror   va   izchil   demokratik   taraqqiyotimizning
ishonchli kafolati bo’lgan milliy armiyamizni shakllantirish yo’lida keng ko’lamli
ishlar amalga oshirildi.
Avvalo,   harbiy   soha   islohotlari   bilan   bog’liq   eostrate   maqsadlarga
erishishning   muhim   huquqiy   poydevori   bunyod   etildi.Mamlakatimiz
Konstitutsiyasining   52-moddasida   “O’zbekiston   Respublikasini   himoya   qilish   —
7 O’zbekiston   Respublikasi   har   bir   fuqarosining   burchi”   ekanligi   alohida   belgilab
qo’yildi.   Asosiy   qomusimizda,   shuningdek,   O’zbekiston   Qurolli   Kuchlarining
huquqiy   maqomi   ham   aniq   belgilab   berilgan   bo’lib,   unga   ko’ra   Qurolli   Kuchlar
O’zbekiston   suvereniteti   va   hududiy   yaxlitligi,   respublikamiz   aholisining   osuda
hayoti   va   xavfsizligini   ta’minlash   maqsadida   tashkil   etilishi   qayd   etildi.
Shuningdek, “Mudofaa to’g’risida”, “Umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat
to’g’risida”gi   qonunlar   Qurolli   Kuchlarimiz   tashkiliy   asoslarini   o’zida   mujassam
etdi.
Qurolli   Kuchlarimizni   isloh   qilish   bo’yicha   o’z   vaqtida   qabul   qilingan
dasturga   muvofiq   amalga   oshirilgan   keng   ko’lamli   ishlar   zamonaviy   talablarga
javob beradigan milliy armiyamizni shakllantirish va boshqarishning sifat jihatdan
mutlaqo   yangi   tizimiga   o’tish   borasida   muhim   qadam   bo’ldi.   Qisqa   vaqt   ichida
harbiy   okruglar,   chegara   hududlari   va   maxsus   operatsiyalarga   ixtisoslashtirilgan
qismlar tuzildi.
Milliy   armiyamizni   bosqichma-bosqich   va   tizimli   ravishda   shakllantirishda,
avvalo,   xavfsizligimizga   qarshi   qaratilgan   jiddiy   tahdid   va   xatarlar,   ayniqsa,
xalqaro   terrorizm,   ekstremizm,   narkoagressiya,   ommaviy   qirg’in   qurollarining
tarqalishi kabi balo-qazolar hisobga olindi.
Qurolli   Kuchlarimiz   va   ularning   asosiy   jangovar   bo’linmalarining   prinsipial
jihatdan yangi tashkiliy-tarkibiy tuzilmasi joriy etildi, boshqaruv va tuzilmalarning
bir-birini takrorlaydigan, kam samarali bo’g’inlari tugatildi. Bu esa, o’z navbatida,
mazkur   boshqaruv   va   tuzilmalarning   harakatchanligi,   tezkorligi   va   jangovar
qobiliyatini oshirish imkonini berdi.
Mamlakatimiz hududiga suqilib kiradigan har qanday tajovuzkor bosqinchiga
qarshi   qat’iy   zarba   berishga   qodir   bo’lgan   Maxsus   operatsiyalarni   amalga
oshiradigan   kuchlar,   Terrorchilikka   qarshi   kurashish   korpusi   bo’linmalari   va
boshqa   zamonaviy   jangovar   bo’linmalar   tashkil   etildi   va   ularning   faoliyatini
kuchaytirish davom ettirilmoqda.
Bugun Armiyada xizmat qilishning nufuzi baland. Yigitlarimiz uchun harbiy
sohada   xizmat   qilish,   nafaqat   faxrli   burch,   balki   yuksak   shon-sharafga
8 aylandi..Barcha   ota-onalar   o’z   farzandlari   voyaga   yetgach,   uning   Qurolli
Kuchlarimiz saflarida xizmat qilishini niyat qilishadi. Chunki zamonaviy jangovar
texnik   qurollarni   mukammal   egallagan   yigitlarimiz   millatning,   yurtning   iftixori
bo’lishayotganini hammamiz ko’rib turibmiz.
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan birinchi marta mamlakatimiz
parlamenti – Oliy Majlisga taqdim etilgan Murojaatnomada mudofaa va xavfsizlik
masalasiga   alohida   e’tibor   qaratildi.   Prezidentimiz   jahonda   keskin   iqtisodiy
raqobat,   axborot   xurujlari,   eostrategi   tahdidlar   tobora   kuchayib   borayotganligi.
Dunyoning turli joylarida, ayniqsa, Yaqin Sharq mintaqasida qonli to’qnashuv va
nizolar davom etayotgani,   bunday notinch keskinlik o’choqlari kamayish o’rniga
ko’payib   borayotganligi   ta’kidlab,   ana   shunday   tahlikali   vaziyatni   hisobga   olgan
holda, biz  yurtimizda  tinchlik-osoyishtalikni   mustahkamlash,  turli  xavf-xatarlarga
qarshi kurashish bo’yicha faoliyatimizni har tomonlama kuchaytirishimiz shartligi
– zamon talabi ekanligini aytib o’tdilar.
Shu   o’rinda   yana   bir   muhim   masala   –   mamlakatimiz   mudofaa   tizimining
tashkiliy tuzilmasi, uning harbiy-jangovar holati, askar va ofitserlarning ma’naviy
va   ruhiy   tayyorgarlik   darajasi   bugungi   tez   o’zgarayotgan   davr   talablaridan   kelib
chiqib isloh qilinishini  qayd etish lozim.
Mamlakatimizda   qabul   qilingan   Harakatlar   strategiyasiga   muvofiq,   o’tgan
qisqa   davrda   milliy   armiyamizni   isloh   qilish   bo’yicha   aniq   chora-tadbirlar   qabul
qilinib, Qurolli Kuchlarimiz qiyofasini tubdan o’zgartirish jarayoni boshlandi.
Harbiy   sohadagi   islohotlarning   samarasini   oshirishda   yangidan   qabul
qilinayotgan Mudofaa doktrinasi muhim rol o’ynaydi. Ushbu doktrina O’zbekiston
tashqi  siyosatining  ochiqlik tamoyilini, yaqin qo’shnilar  bilan do’stona  va amaliy
munosabatlarni   rivojlantirishni   ifoda   etadi.   Unda   davlatimiz   mustaqilligi   va
suverenitetini mustahkamlash ustuvor vazifa sifatida aniq belgilab qo’yilgan.
Mamlakatimiz   eostrategic   joylashuvining   o’ziga   xosligi,   shuningdek,
mintaqada vujudga kelayotgan harbiy-siyosiy holatni hisobga olgan holda, Qurolli
Kuchlar   birlashmalarining   vazifa   va   tuzilmalari   qayta   ko’rib   chiqildi.   Milliy
gvardiya   barpo   etildi,   armiyani   yangi   qurol-aslaha   va   zamonaviy   harbiy   texnika
9 bilan ta’minlash bo’yicha kompleks chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Mudofaa
sanoati   bo’yicha   davlat   qo’mitasi   tuzildi.   Harbiy   kadrlar   tayyorlash   sohasida   olib
borilayotgan tizimli o’zgarishlar asosida Qurolli Kuchlar akademiyasining faoliyati
tubdan qayta tashkil etildi.
Harbiy   xizmatchilar,   ularning   oilalari   va   faxriylarni   ijtimoiy   himoya   qilish
bo’yicha   salmoqli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   2017   yilda   harbiy
xizmatchilar   uchun   56   ta   ko’pqavatli   uy   barpo   etildi   va   bu   ishlar   kelgusi   yilda
yanada katta hajmda davom ettirilishi ta’kidlandi.
Qurolli   Kuchlarni   zamonaviy   qurol-aslaha   va   harbiy   texnikalar   bilan
ta’minlash   uchun   Mudofaa-sanoat   kompleksini   shakllantirish   va   rivojlantirish
davlat   dasturini   qabul   qilish   vazifasi   belgilandi.   Ushbu   dastur   davlatimizning
mudofaa   qobiliyatini   mustahkamlash,   armiyamizning   jangovar   qudrati   va
salohiyatini yanada oshirishga xizmat qiladi.
Milliy armiyamizni barpo etish jarayonlari O’zbekistonning o’z mustaqilligini
qo’lga kiritish tarixi bilan uzviy bog’liqdir.Shu ma’noda, 14 yanvar sanasini faqat
harbiy   xizmatchilar   emas,   umumxalq   bayrami   sifatida   qabul   qilishimiz,   uni   eng
ulug’, eng aziz ayyomlardan biri sifatida yuksak darajada nishonlayotganimiz bejiz
emas.
Vatan tuyg’usi, Vatan himoyasi tushunchasi shunday aziz va ulug’ ne’matki,
hayot yo’llarida, og’ir va mashaqqatli sinovlarda bizga hamisha kuch-quvvat baxsh
etib,   mardlik   va   jasoratga   da’vat   etadi.   Ona   vatanimiz   O’zbekistonimizni   ko’z
qorachig’idek   asrash,   uning   sha’nu   sharafini   himoya   qilish   har   birimizning
muqaddas burchimizdir. 3
3
 O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Mudofaa va xavfsizlik masalalari qo‘mitasi a’zosi, O’zLiDeP fraksiyasi a’zosi 
To‘lqin Karimov.
10 3. Milliy xavfsizlikning mamlakatdagi ahamiyati.
O zbekiston   Respublikasi   Davlat   xavfsizlik   xizmati   —   O zbekistonʻ ʻ
Respublikasi  Qurolli  Kuchlarining tarkibiga kiruvchi, huquqni  muhofaza qiluvchi
va nazorat organlaridan biri.
Tarixi.   1991-yil   26   sentyabr   kuni   O zbekiston   Respublikasining   Birinchi	
ʻ
Prezidenti   Islom   Karimovning   farmoniga   binoan   O zSSR   Davlat   xavfsizligi	
ʻ
qo mitasi   (KGB)   —   Milliy   xavfsizlik   xizmatiga   aylantirilgan.   Davlat   xavfsizligi	
ʻ
qo mitasi(DXQ)ning   MXXga   aylantirilishi   borasidagi   Vazirlar   Mahkamasi   qarori
ʻ
sal   keyinroq   —   2   noyabrda   qabul   qilingan.   Qarorda   Davlat   xavfsizligi
qo mitasining   tugatilgan   alohida   bo linmalarini   hisobga   olgan   holda,   uning
ʻ ʻ
xodimlari soni 25 foizga qisqartirilishi qayd etilgan.
2018-yil   14-martda   O zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   MXX	
ʻ
organlarini   isloh   qilish   haqida   farmon   chiqargan.   Unga   ko ra,   2018-yil   29-mart	
ʻ
kuni O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining qarori bilan tashkilot nomi Davlat	
ʻ
xavfsizlik xizmati deb o zgartirildi.	
ʻ
Vazirlari   .   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   xavfsizlik   xizmati   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasining   konstitutsiyaviy   tuzumi,   suvereniteti,   hududiy   yaxlitligi   va
manfaatlarini tashqi va ichki tahdidlardan himoya qiluvchi maxsus vakolatli organ
etib belgilangan.
Xizmat   O zbekiston   Respublikasining   davlat   xavfsizligi   va   manfaatlarini	
ʻ
tashqi va ichki tahdidlardan himoya qiladi.
Mazkur   sohada   qonuniylik   va   qonun   ustuvorligini   mustahkamlash,
huquqbuzarliklarning   oldini   olish,   ularni   aniqlash   va   ularga   barham   berish
bo yicha faoliyat olib boradi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasining   konstitutsiyaviy   tuzumi,   suvereniteti   va	
ʻ
hududiy   yaxlitligiga   tajovuzlarning   oldini   olish,   ularni   aniqlash   hamda   ularga
barham berish bo yicha razvedka va kontrrazvedka faoliyatini amalga oshiradi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasining   Davlat   chegaralarini   qo riqlaydi   va   himoya	
ʻ ʻ
qiladi.
11 Terrorizm, ekstremizm, uyushgan jinoyatchilikka, qurol-yarog , giyohvandlikʻ
vositalari   va   psixotrop   moddalarning   noqonuniy   muomalasiga   qarshi   kurashish;
davlat manfaatlari  va xavfsizligiga tahdid soluvchi  milliy, irqiy va diniy adovatni
targ ib etishga  qaratilgan buzg unchilik faoliyatining oldini  olish,  uni  aniqlash va	
ʻ ʻ
unga barham berish bo yicha faoliyat olib boradi.	
ʻ
Iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, ijtimoiy va axborot sohalarida davlat xavfsizligini
ta minlaydi. O zbekiston Respublikasi xalqining tarixiy-madaniy va boy ma naviy	
ʼ ʻ ʼ
merosini himoya qiladi.
Davlat  organlari va boshqa tashkilotlarda davlat  manfaatlari  va xavfsizligiga
tahdid   soluvchi   korrupsiya   holatlariga   qarshi   kurashish,   telekommunikatsiya   va
transport   sohasida   davlat   xavfsizligini   ta minlash,   favqulodda   holatlarni   yuzaga	
ʼ
keltiruvchi   omillarning   oldini   olish,   aniqlash   va   ularga   barham   berish   bo yicha	
ʻ
kurash olib boradi.
Davlat   organlari   va   boshqa   tashkilotlarda   davlat   sirlari   saqlanishi,   maxsus
aloqa   xavfsizligining   ta minlanishi   hamda   axborotlarni   kriptografik   himoya	
ʼ
qilishni tashkil etish ustidan nazoratni amalga oshiradi.
Davlat   manfaatlari   va   xavfsizligiga   tahdid   soluvchi   huquqbuzarliklar   sodir
etilishiga imkon beradigan sabab adiolog-sharoitlarni aniqlash hamda bartaraf etish
kabi vazifalarni bajaradi.
Xizmat raislari
1. Bizov Aleksey Petrovich (20 aprel 1954 — 11 fevral 1960);
2. Naymushin Georgiy Fedorovich (26 fevral 1960 — 14 dekabr 1963);
3. Kiselev Sergey Ivanovich (14 dekabr 1963 — 25 oktabr 1969);
4. Beschastnov Aleksey Dmitriyevich (25 oktabr 1969 — 25 oktabr 1974);
5. Nordman Eduard Boleslavovich (25 oktabr 1974 — 2 mart 1978);
6. Melkumov Levon Nikolayevich (2 mart 1978 — 24 avgust 1983);
7. Golovin Vladimir Aleksandrovich (24 avgust 1983 — 27 yanvar 1989);
8. Morgasov Anatoliy Sergeevich (23 fevral 1989 — 12 iyun 1991);
9. Aliyev Gulam Aliyevich (12 iyun 1991 — 27-iyun 1995);[5]
10. Inoyatov Rustam Rasulevich (27-iyun 1995 — 31-yanvar 2018);
12 11. Abdullayev Ixtiyor Baxtiyorovich (31-yanvar 2018 — 11-fevral 2019);
12. Azizov Abdusalom Abdumavlonovich (11-fevral 2019).
2018 – yil 29 – martda Senat DXX to g risidagi qonunni tasdiqladi.ʻ ʻ
O zbekiston   parlamentining   yuqori   palatasi   –   Senat   “O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   Davlat   xavfsizlik   xizmati   to g risida”gi   qonunni   tasdiqlagan.	
ʻ ʻ
Mirziyoyev   MXX   rahbariyatini   “sotqinlik”da   aybladi.   Qonun   sobiq   Milliy
xavfsizlik   xizmati   –   MXXning   merosxo ri   bo lgan   DXX   faoliyatining   asosiy	
ʻ ʻ
yo nalishlarini belgilab beradi va xavfsizlik tizimi vakolatlariga aniqlik kiritadi.	
ʻ
Prezident Mirziyoyev MXXni cheksiz vakolatlarga ega bo lgani uchun tanqid	
ʻ
qilgan   va   shu   yil   14   martida   “O zbekiston   Respublikasining   davlat   xavfsizligi	
ʻ
tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to g risida”gi farmonini imzolagandi.	
ʻ ʻ
Ayni farmonga muvofiq, MXX tugatilib, DXX tashkil etilgan.
Davlat   xavfsizlik   xizmati   O zbekistonda   konstitutsiyaviy   tuzumni   himoya	
ʻ
qiladigan,   respublikaning   suvereniteti,   yaxlitligi   va   xavfsizligiga   ichki   va   tashqi
tahdidlarga   qarshi   kurash   olib   boradigan   vakolatli   organ   sifatida   belgilanishi
aytilgan.
Farmonda   MXXga   uning   maqomi   va   vakolat   chegaralarini   aniq   belgilab
beruvchi   qonunchilik   akti   bo lmagan   holatda   milliy   xavfsizlikni   ta minlashning	
ʻ ʼ
barcha   jihatlari   yuklatilgani   mazkur   mahkamaning   barcha   sohalarda   davlat
organlari   faoliyatiga   asossiz   ravishda   aralashuvini   keltirib   chiqargani
ta kidlangandi.	
ʼ
Qonunsiz tashkilot Prezident  Mirziyoyev xavfsizlik tizimining isloh qilinishi
haqida ilk bor o tgan yil 22 dekabrida parlamentga murojaatida aytgandi.	
ʻ
U   MXX   26   yil   oldingi   nizom   asosida   ishlab   kelgani   va   uning   faoliyatini
tartibga soluvchi alohida qonun qabul qilish vaqti kelganini ta kidlagan.	
ʼ
Ammo tizimdagi o zgarishlar oradan bir oydan ko proq vaqt o tib, MXXning	
ʻ ʻ ʻ
qudratli rahbari general Rustam Inoyatov ishdan olinishi ortidan boshlangan.
DXXdagi   tuzilmaviy   va   kadrlar   o zgarishi   borasida   uncha   ko p   ma lumot	
ʻ ʻ ʼ
yo q.	
ʻ
13 Xavfsizlik   xizmati   Toshkentning   Sayilgohidagi   eski   binosidan   boshqa   joyga
ko chirilgani haqida tasdiqlanmagan xabarlar olingan.ʻ
Shuningdek,   sobiq   MXXning   ayrim   vakolatlari   yangi   tashkil   etilgan   Milliy
gvardiya ixtiyoriga berilayotgani ham aytiladi.
Mamlakat ichkarisidagi jurnalistlarga ko ra, o zbek jamiyatida MXX yaratgan	
ʻ ʻ
total qo rquv muhiti yumshagan, ammo hanuz butkul yo qolgan emas.	
ʻ ʻ
O zbekiston   xavfsizlik   tizimlarini   dunyodagi   eng   qo pol   inson   haqlari
ʻ ʻ
buzilishlari uchun mas ul deb ko riladi.	
ʼ ʻ
O zbekiston   MXXsi   o zgacha   fikrlovchilarga   qarshi   qiynoq   qo llash,	
ʻ ʻ ʻ
noqonuniy hibsga olishlar va siyosiy qotilliklarda ayblangan.
MXXning   qator   yuqori   martabali   mulozimlari   korruptsiya   va   mansab
vakolatlarini suiste mol qilish ayblari bilan qamoqqa tashlangan.	
ʼ
Prezident Mirziyoyevning o zi shu yil fevralida sobiq MXX generali Shuhrat	
ʻ
G ulomov umrbod qamoq jazosiga mahkum etilganini tasdiqlagandi.	
ʻ
U MXX raisining sobiq birinchi o rinbosarini “sotqin” deb atagan.	
ʻ 4
Bunga muvofiq 5 ta turlarni alohida sanab o’tish mumkin.
Birinchidan, mazkur idoraning maqomi, vakolatlari va faoliyat yo’nalishlarini
belgilagan   holda   “O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   xavfsizlik   xizmati
to’g’risida”gi   qonunni   ishlab   chiqish   va   qabul   qilish   nazarda   tutilmoqda.   26   yil
oldin   qabul   qilingan   Milliy   xavfsizlik   xizmati   to’g’risidagi   amaldagi   nizom
faoliyatni samarali tashkil etishga imkon bermaydi hamda mamlakatning ijtimoiy-
siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   yuz   bergan   muhim   o’zgarishlarni   aks
ettirmaydi.
Ikkinchidan, bugungi kundagi xavf-xatar va tahdidlarga qarshi kurashishning
ta’sirchan shakllari hamda uslublarini joriy etish, shu maqsadda idoraning samarali
tashkiliy tuzilmasini shakllantirish zarurligi belgilandi.
Uchinchidan,   fuqarolarning   huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlariga
og’ishmay   rioya   etishning   alohida   muhim   ahamiyati   ta’kidlandi.   Shundan   kelib
4
 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining navbatdan tashqari majlis bayonotidan xabar.uz nashriyoti muxbiri xabar 
beradi
14 chiqqan   holda,   Davlat   xavfsizlik   xizmati   tomonidan   inson   huquqlari   qonuniy
kafolatlarining qat’iy ta’minlanishiga ustuvor ahamiyat beriladi.
To’rtinchidan,   kadrlarni   tanlash   va   tayyorlashning   mutlaqo   yangi   tizimi
tashkil   etiladi,   harbiy   xizmatchilarning   ijtimoiy   himoyasi   kuchaytiriladi.   Mazkur
choralar   Davlat   xavfsizlik   xizmatiga   har   tomonlama   rivojlangan   va   vatanparvar
yoshlarni   jalb   etishga   imkon   beradi.   Shu   o’rinda   idora   vakillarining   harbiy
xizmatchi sifatidagi maqomi ko’rsatib o’tildi, mazkur holat ularga nisbatan harbiy
xizmatni   o’tash   bilan   bog’liq   barcha   cheklov   va   majburiyatlar   tatbiq   etilishini
anglatadi.
Beshinchidan,   Davlat   xavfsizlik   xizmati   o’z   faoliyatini   idora   ishining
shakllari va uslublari hamda harbiy xizmatchilarning idoraviy mansubligi haqidagi
ma’lumotlar   oshkor   bo’lishini   istisno   etadigan   konspiratsiya   tamoyillari   asosida
tashkil   etishi   belgilandi. Bu  davlat   xavfsizligini  ta’minlash  vazifalarini   bajarishda
mavjud kuch va vositalardan samarali foydalanishni ta’minlaydi.
15 4. Mamlakatimizda mavjud milliy xavfsizlik konsepsiyasi.
Prezidentimiz  Shavkat   Mirziyoyev  tashabbusi   bilan  BMT  shafeligida   tashkil
etilgan “Markaziy Osiyo: yagona tarix va umumiy kelajak, barqaror rivojlanish va
taraqqiyot   yo’lidagi   hamkorlik”  mavzuidagi   xalqaro konferensiya  11-noyabr   kuni
o’z ishini davom ettirdi.
Anjuman   qatnashchilari   Markaziy   Osiyoda   mintaqaviy   hamkorlik
istiqbollarini  muhokama etgan holda hudud davlatlari xavfsizligi  va taraqqiyotiga
tahdidlarning oldini olish va ularga qarshi kurashishda xalqaro tashkilotlar hamda
xorijiy davlatlar bilan aloqalarning ahamiyati yuzasidan fikr almashdi. 5
Nixat Zeybekchi, Turkiya Respublikasi iqtisodiyot vaziri:
–   Turkiya   Markaziy   Osiyo   davlatlari   tomonidan   ilgari   surilayotgan
tashabbuslarni   qo’llab-quvvatlaydi.   Keyingi   yillarda   mintaqadagi   mamlakatlar
bilan   transport-logistika   sohasidagi   aloqalarning   rivojlanib   borayotgani
davlatlarimiz   iqtisodiy   taraqqiyotiga   xizmat   qilmoqda.   Biz,   Markaziy   Osiyo
davlatlarini Yevropa bilan bog’lovchi muhim ko’prik sifatida qadimiy Buyuk ipak
yo’lining   qayta   tiklanishidan   manfaatdormiz.   Bu   borada   ayni   paytda   Markaziy
Osiyo davlatlari va Xitoy tomonidan hayotga tatbiq etilayotgan transport  karidori
bo’yicha loyihada ishtirok etishga tayyormiz.
Samarqandda   tashkil   etilgan   xalqaro   forum   nafaqat   mintaqa   mamlakatlari
xavfsizligi   va   barqarorligini   mustahkamlash,   o’zaro   hamkorlik   aloqalarini
kuchaytirishga   xizmat   qiladi,   balki   ushbu   davlatlarning   dunyo   xalqlari   bilan
iqtisodiy integratsiyasini yanada kuchaytirishga keng imkoniyat yaratadi.
Muhammad Javad Zarif, Eron Islom Respublikasi tashqi ishlar vaziri:
–   Bugun   tez   o’zgarayotgan   dunyoda   xavfsizlik   va   barqarorlikni   ta’minlash
eng muhim masala hisoblanadi. Har bir davlat ushbu yo’nalishda o’ziga xos ichki
va   tashqi   siyosat   yuritadi.   Shu   bilan   birga   bu   borada   qo’shni   mamlakatlar   bilan
o’zaro   yaqin   hamkorlikning   yo’lga   qo’yilishi   har   tomonlama   foydali   bo’lishi
shubhasiz.
5
 O’zA muxbirining 2019-yil 25-apreldagi maqolasidan.
16 Bugungi   kunda   Markaziy   Osiyo   davlatlarining   ushbu   maqsad   yo’lida
hamjihatlikda   zarur   chora-tadbirlarni   ko’rayotgani   e’tiborga   molik.   Xususan,
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyovning bu borada bayon etgan
taklif va tashabbuslarini barcha davlatlar qo’llab-quvvatlamoqda.
Erlan Abdildayev, Qirg’iziston Respublikasi tashqi ishlar vaziri:
– Davlatlarimiz rahbarlarining sa’y-harakatlari bilan adiol paytda O’zbekiston
va   Qirg’iziston   o’rtasidagi   yaxshi   qo’shnichilik   aloqalari   mustahkamlanib,   yangi
bosqichda   davom   etmoqda.   Buni   barcha   sohalardagi   hamkorlik   rivojlanib
borayotgani ham yaqqol ko’rsatib turibdi.
Qadimiy   Samarqandda   bo’lib   o’tayotgan   ushbu   xalqaro   konferensiya
terrorizm, diniy ekstremizm va giyohvandlikka qarshi birga kurash olib borishimiz,
bu   borada   harakatlarimizni   muvofiqlashtirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Markaziy   Osiyo   davlatlarining   yakdilligi   mintaqada   xavfsizlikni   ta’minlashda
muhim   omil   hisoblanadi.   Xalqlarimizning   buyuk   tarixi   bor.   Qurilayotgan   kelajak
ham albatta buyuk bo’ladi.
Sirojiddin Aslov, Tojikiston Respublikasi tashqi ishlar vaziri:
–   Ushbu   xalqaro   konferensiya   Markaziy   Osiyo   mintaqasidagi   dolzarb
masalalarni   hal   etishda   muhim   qadam   bo’ldi,   desak   yanglishmaymiz.   Sababi,
dunyo   xavfsizligiga   xavf   solayotgan   terrorizm   mintaqamizga   ham   kirib
kelmasligiga   hech   kim   kafolat   bera   olmaydi.   Shuning   uchun   avvaldan   bunday
xavflarning oldini olish choralarini ko’rish, bu borada hamkorlikda ish olib adiolo
barcha davlatlar uchun manfaatli bo’lishi shubhasiz.
Birgina   Afg’onistondagi   notinchlik   mintaqamizdagi   davlatlar   va   xalqlar
osoyishtaligiga tahdid sifatida barchamizni tashvishga soladi. Qo’shni mamlakatda
barqarorlikka erishish borasida biz ham hamkorlikda ish olib borishimiz lozim.
Rashid Meredov, Turkmaniston Respublikasi tashqi ishlar vaziri:
–   Samarqandda   tashkil   etilgan   ushbu   xalqaro   konferensiya   Markaziy   Osiyo
davlatlarining   har   jabhada   hamfikr,   mintaqadagi   mavjud   muammolarni   hamjihat
hal qila olishini dunyoga ko’rsatdi.
17 Mintaqadagi   davlatlararo   muammolar   bo’lmasligi,   ayniqsa,   xavfsizlik
masalasida   barchamizning   yakdilligimiz   taraqqiyotga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,
mintaqadagi Yevroosiyo transport koridorini rivojlantirish Yevropa va Osiyoni bir-
biriga bog’lashda muhim omil bo’ladi. Albatta, buning uchun mintaqada terrorizm,
ekstremizm,   giyohvandlik   kabi   turli   illatlarning   oldini   olish,   xavfsizlikni
ta’minlash   lozim.   Bugungi   xalqaro   konferensiya   aynan   shu   masalalar
muhokamasiga qaratilgani bilan ahamiyatli bo’ldi.
18 5. Xalqaro xavfsizlik tushunchasi mazmuni.
Xalqaro   xavfsizlik   –   xalqaro   munosabatlar   tizimi;   hamma   davlatlar
tomonidan   rioya   qilinadigan   xalqaro   huquqning   prinsip   va   normalari;   davlatlar
o rtasidagi janjalli masalalarni va kelishmovchiliklarni kuch va kuch ishlatish xavfiʻ
bilan   bartaraf   etishni   istisno   qilishga   asoslangan.   Xalqaro   xavfsizlik   prinsiplari
kuyidagilarni   nazarda   tutadi:   hamma   davlatlar   uchun   babbaravar   xavfsizlikni
ta minlash;   harbiy,   siyosiy,   iqtisodiy   va   gumanitar   sohalarda   amaliy   kafolatlarni
ʼ
yuzaga   keltirish;   har   bir   xalqning   suveren   huquqlarini   so zsiz   hurmat   qilish;	
ʻ
xalqaro   tanglik   va   mintaqaviy   nizolarni   siyosiy   yo l   bilan   adolatli   bartaraf   etish;	
ʻ
davlatlar o rtasida ishonchni mustahkamlash; xalqaro terrorizmkya oldini olishning	
ʻ
samarali   usullarini   ishlab   chiqish;   genotsid,   aparteidam   tugatish,   fashizmnsh
targ ib  qilmaslik,  diskriminatsiyaping   har  qanday   shakllarini   xalqaro  amaliyotdan	
ʻ
yo qotish; qamal va sanksiyalardan (jahon hamjamiyati tavsiyalarisiz) voz kechish.
ʻ
Xalqaro   xavfsizlikning   ajralmas   qismi   BMT   ustavi   bilan   mustahkamlangan
amaldagi kollektiv xavfsizlik mexanizmidir.
Xalqaro   xavfsizlik   har   bir   davrda   turli   omillarga:   xalqaro   aloqalarning
rivojlanish   yo nalishlari   va   xususiyatiga,   sivilizatsiya   darajasi,   ma naviyat   va   shu	
ʻ ʼ
kabiga bog liq bo ladi. Shaxs, sinf, jamoat tashkilotlari va xalqaro tashkilotlarning	
ʻ ʻ
faoliyati   Xalqaro   xavfsizlikga   jiddiy   ta sir   ko rsatadi.   O zbekiston   Respublikasi	
ʼ ʻ ʻ
jahonda, xususan, Markaziy Osiyoda xavfsizlik ta minlanishiga katta hissa qo shib	
ʼ ʻ
kelmoqda.   Prezident   I.A.   Karimov   tomonidan   ishlab   chiqilgan   “Mintaqaviy
xavfsizlikdan   xalqaro   xavfsizlikni   ta minlash   sari”   konsepsiyasi   Xalqaro	
ʼ
xavfsizlikni ta minlashning yangi qoidasi sifatida jahon miqyosida tan olinmoqda.	
ʼ
O`zbekistonda   joriy   yili   yangi   tahridagi   Milliy   xavfsizlik   konsepsiyasi
tayyorlanadi.   Bu   haqda   Oliy   Majlis   Senati   raisining   birinchi   o`rinbosari   Sodiq
Safoev ma`lum qilingan. 6
Safoevga   ko`ra,   konsepsiya   mamlakatda   vaziyatni   beqarorlashtirishga
qaratilgan   tashqi   va   ichki   tahdidlarga   munosabatga   yangicha   yondoshuvlarni
o`zida   aks   ettiradi.   Hujjatda,   oldinroq   qabul   qilingan   yangi   mudofaa   doktrinasi
6
  www.Gazeta.uz  2019-yil 10-sentabr.
19 kabi,   xalqaro   vaziyat   va   milliy   xafsizlikka   tahdidlardagi   o`zgarishlar   inobatga
olinadi.
“Tinchlik   jarayoni,   xavfsizlik   sohasida   hamkorlik   va   mintaqaviy   sheriklik”
mavzuidagi   Afg’oniston   bo’yicha   yuqori   darajadagi   Toshkent   xalqaro
konferensiyasi   matbuot   markazida   24   mart   kuni   “Tinchlik   va   barqarorlikni
ta’minlash   –   mintaqa   xavfsizligining   garovi”   mavzuida   seminar-trening   bo’lib
o’tdi. 7
Unda O’zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisi  Senati a’zolari, tegishli  vazirlik
va   idoralar,   ilmiy-tadqiqot   markazlari,   akademik   doiralar   vakillari,   mahalliy   va
xorijiy jurnalistlar ishtirok etdi.
O’zbekiston   –   Afg’oniston   munosabatlari   uzoq   tarixga   ega.   Prezidentimiz
Shavkat   Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   bu   hamkorlikni   yuqori   bosqichga   ko’tarish
yuzasidan   izchil   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu   O’zbekistonning   Afg’oniston
muammosini   hal   qilish   borasidagi   tashabbuslari   va   ushbu   mamlakatda   iqtisodiy
loyihalarni amalga oshirayotganida namoyon bo’lmoqda.
Anjumanda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senati   raisining   birinchi
o’rinbosari   S.Safoyev,  Senatning Xalqaro  munosabatlar,  tashqi  iqtisodiy  aloqalar,
xorijiy   investitsiyalar   va   turizm   masalalari   qo’mitasi   raisi   A.Kurmanov,
O’zbekiston   Savdo-sanoat   palatasi   raisining   birinchi   o’rinbosari   I.Jasimov,
“O’ztreyd”   AJ   raisi   Sh.Rahmonov   va   boshqalar   ta’kidlaganidek,   O’zbekiston   har
doim Afg’onistonda tinchlik o’rnatishga qaratilgan amaliy tashabbuslarni  qo’llab-
quvvatlab   kelgan.   Davlatimiz   rahbarining   yuksak   minbarlardan   turib,   afg’on
zaminida barqarorlikni ta’minlashning eng to’g’ri yo’li sifatida tomonlarni siyosiy
muzokaralar   olib   borishga   taklif   etgani,   Afg’onistonda   tinchlik   ta’minlanishi
Markaziy   Osiyoning   barqaror   rivojlanishi   uchun   muhim   o’rin   tutishi   haqidagi
fikrlari shu jihatdan jahon hamjamiyatida katta qiziqish uyg’otdi.
Prezidentimiz   tashabbusi   bilan   tashkil   etilayotgan   Afg’oniston   bo’yicha
yuqori darajali Toshkent konferensiyasi ushbu mamlakatda tinchlik o’rnatish orqali
7
 “Xalq so’zi” gazetasi 2019-yil 25-mart.
20 uning mintaqaviy iqtisodiy-ijtimoiy jarayonlarga qo’shilishi uchun har tomonlama
shart-sharoit yaratadi.
Seminarda   Afg’onistonda   siyosiy   diplomatiyani   yo’lga   qo’yishda   Toshkent
konferensiyasining   ahamiyati,   mintaqaviy   iqtisodiy   hamkorlikni   rivojlantirish,
O’zbekiston   bilan   Afg’oniston   o’rtasidagi   savdo   aylanmasi   hajmini   oshirish,
energetika,   transport-kommunikatsiya   va   boshqa   sohalardagi   aloqalar   istiqbollari,
madaniy-gumanitar hamkorlik haqida so’z yuritildi.
–   Afg’oniston   asrlar   davomida   Markaziy   Osiyoning   ajralmas   qismi   sifatida
rivojlanib   kelgan,   –   deydi   O’zbekiston   tashqi   savdo   vaziri   Jamshid   Xo’jayev.   –
Xalqlarimizni   bog’lab   turgan   yagona   tarix,   umumiy   madaniyat   bugun   turli
sohalardagi   hamkorlik   uchun   qulay   zamin   yaratmoqda.   Ikki   tomon   uchun   birdek
manfaatli   loyihalarni   ishlab   chiqish   yo’lida   salmoqli   kelishuvlar   amalga
oshirilmoqda.Afg’oniston   temir   yo’l   tarmog’ini   rivojlantirish,   yo’nalishlarni
kengaytirish   borasidagi   tashabbuslar   shular   jumlasidan.Kelishuvlar   asosida
o’zbekistonlik mutaxassislar tomonidan Termiz – Hayraton – Mozori Sharif temir
yo’li   qurib,   foydalanishga   topshirildi.   Hozirgi   kunga   kelib   Mozori   Sharif   –   Hirot
yo’nalishi bo’yicha temir yo’l qurilishi loyihasi ustida ish olib borilmoqda. Mazkur
tarmoqning uzunligi  650 kilometrni  tashkil  qiladi. Bu savdo  aylanmasini  sezilarli
ko’paytirish   va   Afg’onistonning   adiolo  eksporti   hajmini   oshirishga   xizmat   qiladi.
Bularning   bari   Afg’onistonda   tinchlikni   qaror   toptirishga   bevosita   bog’liq.
Afg’oniston   bo’yicha   yuqori   darajadagi   Toshkent   xalqaro   konferensiyasi   bu
boradagi tashabbuslarning yangi yo’nalishini boshlab berishiga ishonamiz.
Tadbirda   mamlakatlarimiz   o’rtasidagi   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,   transport
kommunikatsiyalari, madaniy-gumanitar kabi sohalardagi aloqalarni rivojlantirish,
xalqaro   tashkilotlar   doirasidagi   hamkorlik,   mintaqaviy   va   xalqaro   ahamiyatga
molik dolzarb masalalar yuzasidan ma’ruzalar tinglandi.
Shu   kuni   matbuot   markazida   Afg’onistondagi   ijtimoiy-iqtisodiy   vaziyat,
o’zbek   va   afg’on   xalqlari   o’rtasidagi   do’stlik   aloqalari,   ushbu   mamlakatda
yashayotgan   turli   etnik   guruhlar,   jumladan,   o’zbek   millatiga   mansub   aholining
tarixi va taqdiriga bag’ishlangan shu’ba yig’ilishi ham tashkil etildi.
21 6. Xalqaro xavfsizlikni ta’minlashning xorij konsepsiyasi.
BMTning xalqaro xavfsizlik konsepsiyasi bo’yicha o’tkazgan anjumani bo’lib
o’tdi   mazkur   anjumanda   turli   mamlakatlardan   qatnashish   maqsadida   odamlar
tashrif   buyurishdi.   Bu   anjumanga   davlat   xavfsizlik   xizmati   xodimlari   va   ularni
nazorat   etuvchi   hukumat   a’zolari   qatnashdi.   Anjumanda   hozirgi   zamonda   yuzaga
kelayotgan barcha muommolar va ziddiyatlar xususida so’z bordi. Xususan, Yevro
Ittifoq   mamlakatlari   bn   Buyuk   Britaniya   bilan   bo’lgan   ziddiyatlari   va   ularning
oqibatlari, AQSHning ko’plab mamlakatlar bilan yuzaga kelayotgan muommolari
va   davlatlarni   yemirib   borayotgan   global   muommolar,   terroriz,   giyohvandlik
moddalari savdosi, qurol-yarog’ savdosi, ommaviy qirg’in qurollarini yaratish, uni
saqlash,   tashish   va   vositachilik   qilishning   ta’siri   va   oqibatlari   hamda   odam
savdosiga   qarshi   kurashish   kabi   bir   nechta   muommolar   ko’rib   chiqildi.   Ushbu
anjumanda   to’g’ridan-to’gri   qatnashgan   BMTning   O’zbekistondagi   vakili   Helena
Freyzer quyidagilarni bayot etdi:
BMTning   Markaziy   Osiyo   mamlakatlaridagi   vakolatxonalari   nomidan
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   tomonidan   Markaziy   Osiyoda   barqaror
rivojlanishni   ta’minlashga   qaratilgan   submintaqaviy   hamkorlikning   qo’llab-
quvvatlanishi   borasidagi   amaliy   misollar   masalasi   bo’yicha   mazkur   mo’’tabar
guruhga murojaat etishdan behad mamnunman.
Avvalambor,   men   mazkur   Xalqaro   konferensiyani   tashkil   etgan   hamda
mintaqaviy   hamkorlik   masalasiga   shunday   katta   e’tibor   berayotgan   O’zbekiston
Hukumatiga o’z minnatdorligimni izhor etaman. Ushbu anjuman barcha tomonlar
uchun manfaatli bo’lgan masalalar  bo’yicha qizg’in fikr-mulohazalar almashinuvi
doirasida   o’z   kasbdoshlarimiz   bilan   yanada   yaqinroqdan   aloqa   qilish   hamda
bevosita   mintaqa   mamlakatlarining   hukumatlari   va   boshqa   hamkorlarimizdan
ularning   adiologi   rejalari   haqida   eshitish   uchun   nihoyatda   bir   qulay   imkonyat
yaratdi.   Ma’lumki,   hukumatlar   va   boshqa   hamkorlarimizning   adiologi   rejalari
bizning “Bir BMT” formatidagi  hamda har bir mamlakatda barqaror rivojlanishga
qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshirishda yordam beruvchi hamkor sifatidagi
faoliyatimizga katta ta’sir ko’rsatadi.
22 Prezident   Mirziyoyev   hamda   kecha   so’zga   chiqqan   qo’plab   boshqa
ma’ruzachilar   tomonidan   ta’kidlanganidek,   bizning   mintaqamizdagi,   jumladan,
Markaziy   Osiyodagi   rivojlanish   borasidagi   ustuvor   yo’nalishlar   mintaqadagi
barcha   beshta   mamlakatning   rivojlanish   sohasidagi   dasturlari   bilan   belgilanadi.
Mintaqaviy   hamkorlik   va   sheriklik   borasidagi   salohiyat   ham   ana   shu   dasturlarda
mujassam.
BMT   mintaqa   mamlakatlari   mintaqaviy   hamkorlik   masalasiga   yanada
kattaroq e’tibor  qaratayotganini  olqishlaydi. Rivojlanish sohasida  mavjud bo’lgan
bir  qator  muammolar  chegara bilmaydi  va, so’zga chiqqan ko’plab ma’ruzachilar
ta’kidlaganidek, barqaror taraqqiyot, xavfsizlik va inson qadr-qimmatini muhofaza
qilishga erishishning eng yaxshi yo’li mintaqaviy hamkorlikni mustahkamlashdan
iboratdir.
BMTning   mintaqaviy   hamkorlik   masalasiga   alohida   e’tibor   qaratuvchi
samarali mexanizmlaridan biri – bu BMTning Markaziy Osiyo iqtisodiyoti uchun
maxsus dastur (SPEKA) bo’lib, u BMTning Yevropa iqtisodiy komissiyasi (BMT
YeIK)   hamda   Osiyo   va   Tinch   okeani   uchun   iqtisodiy   va   ijtimoiy   komissiya
(OTOIIK)   tomonidan   qo’llab-quvvatlanadi.   Joriy   yilda   SPEKA   mintaqasi   uchun
tashkillashtirilayotgan   iqtisodiy  forum   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   (BRM)   va
innovatsiyalar masalasiga bag’ishlangani bejiz emas.
Markaziy   Osiyoning   barcha   mamlakatlari   tomonidan   2030   yilgacha   bo’lgan
davrga mo’ljallangan barqaror rivojlanish sohasidagi kun tartibining qabul qilinishi
BRMni milliylashtirish va mahalliylashtirish jarayoniga kuchli turtki bo’ldi. BMT
Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   butun   dunyo   miqyosida   tan   olingan   maqsad   va
vazifalar bilan hamohang bo’lgan keng ko’lamli rivojlanish strategiyasi va u bilan
bog’liq   bo’lgan   ustuvor   islohotlarni   ishlab   chiqishda   mazkur   mintaqa
mamlakatlarining hukumatlariga yordam berish uchun keng yo’l ochib beradi deb
hisoblaymiz.
Bugun   men   BMT   nuqtai   nazaridan   mintaqadagi   mamlakatlar   o’rtasidagi
hamkorlikni kengaytirish salohiyati, xususan, ushbu borada BRM platformalaridan
23 foydalanishning   afzalliklari   nimalardan   iboratligini   ko’rsatuvchi   ba’zi   bir
misollarni keltirmoqchiman.
Men submintaqaviy hamkorlik nuqtai nazaridan oltita masalada to’xtalaman,
jumladan:   zo’ravon   ekstremizmning   oldini   olish,   inson   huquqlari,   chegara
yaqinidagi hamjamiyatlar va xavfsizlikni ta’minlash borasidagi hamkorlik, savdo-
sotiq va iqtisodiy hamkorlikni ilgari surish, ofatlarning xavfini kamaytirish hamda
“yashil” Barqaror rivojlanish maqsadlari.
Zo’ravon ekstremizmning oldini olish:
Zo’ravon   ekstremizmning   oldini   olish,   shubhasiz,   butun   mintaqa   bo’yicha
ustuvor   yo’nalish   hamda   butun   dunyo   uchun   nihoyatda   dolzarb   masaladir.
Radikalizmning   tarqalishi,   ayniqsa   yoshlar   orasida,   tinchlik,   barqarorlik   va
rivojlanishga aniq va sezilarli xavf tug’dirmoqda.
BMT   tizimi   mamlakat   hukumatlari   bilan   birgalikda   ushbu   dolzarb
muammoning   oldini   olishga   qaratilgan   yechimlarni   ishlab   chiqib,   bu   borada
joylarda   muayyan   yutuqlarga   erishgan.   Masalan,   BMTTD   tomonidan   ijtimoiy
integratsiyaga  yordamlashish   bo’yicha   mintaqaviy   loyiha  ishlab  chiqilgan.  Ushbu
loyiha doirasida xavfsizlik xizmati, sud organlari va jamoatchilik institutlari bilan
hamkorlikda   radikalizatsiyaga   uchragan   shaxslarni   deradikalizatsiya   qilib,   ularni,
ayniqsa   o’z   yurtiga   qaytib   kelayotgan   xorijiy   jangovarlarni   jamiyatga   qo’shish,
integratsiya qilishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshiriladi.
Inson huquqlari:
Shuningdek, biz inson huquqlari, rivojlanish va xavfsizlik masalalari o’rtasida
muvozanat   o’rnatishga   yordam   beruvchi   aniq   yechimlarni   ishlab   chiqish   ehtiyoji
tobora   oshib   bormoqda   deb   hisoblaymiz.   Markaziy   Osiyoda   BMT   tizimi   inson
huquqlari   borasidagi   mintaqaviy   hamkorlik   va   institutlararo   hamkorlikni
o’rnatishga   qaratilgan   sa’y-harakatlarni   yanada   kuchaytirishga   intiladi.   Aynan
hozir   Markaziy   Osiyoda   hamda   global   va   boshqa   mintaqaviy   miqyosda   inson
huquqlarini   muhofaza   qilish   sohasida   faoliyat   olib   borayotgan   adiologi   va
tarmoqlar   o’rtasidagi   aloqalarni   mustahkamlashga   qaratilgan   muloqot   va
salohiyatni   kuchaytirishning   ayni   pallasi   deb   hisoblaymiz.   Mintaqadagi   BMT
24 vakolatxonalari   BMTning   Inson   huquqlari   bo’yicha   adi   komissari   boshqarmasi
bilan   birgalikda   Markaziy   Osiyo   mamlakatlaridagi   inson   huquqlarini   muhofaza
qilish   bo’yicha   institutlar   o’rtasidagi   hamkorlikni   qo’llab-quvvatlash   borasidagi
ishlarini boshlash arafasida.
Chegara   yaqinidagi   hamjamiyatlar   va   xavfsizlikni   ta’minlash   borasidagi
hamkorlik:
Chegaralar   yaqinidagi   hududlarda   barqaror   tinchlik   va   rivojlanishni   ilgari
surish   uchun   yanada   qulay   sharoitlarni   yaratish   maqsadida   BMT   chegara
yaqinidagi   hamjamiyatlar   o’rtasida   unumdor   muloqotni   o’rnatishga   ham   alohida
e’tiborini   qaratmoqda.   Ushbunday   hamkorlikning   yaxshi   bir   misoli   tariqasida
BMTning   tinchlikni   o’rnatish   bo’yicha   jamg’armasi   tomonidan   qo’llab-
quvvatlanuvchi   Qirg’iziston   va   Tojikiston   hududlarida   amalga   oshirilayotgan   va
davlat chegaralari bo’ylab tinchlik hamda xavfsizlikni mustahkamlashga qaratilgan
Transchegaraviy hamkorlik dasturini keltirsa bo’ladi.
Mazkur   dastur   milliy   va   mahalliy   hukumat   idoralari,   xavfsizlik   xizmatlari,
mahalliy   hamjamiyatlar,   fuqarolik   jamiyati   tashkilotlari,   yoshlar   va   ayollar   bilan
hamkorlikda   amalga   oshirilib,   mushtarak   va   bir-biri   bilan   bog’liq   bo’lgan
masalalarni, xususan, ijtimoiy infratuzilma va tabiiy resurslardan foydalanish kabi
masalalarni birgalikda hal qilish yo’li bilan transchegaraviy aloqalarni, hamkorlik
va   ishonchni   tiklashga   qaratilgan.   Hozirgi   kunga   kelib,   ushbu   loyiha
chegaralarning   ikkala   tomonida   yashovchi   qariyb   40000   nafar   aholining
manfaatlariga xizmat qilmoqda.
Shuningdek,   Shveytsariya   hukumati   yordamida   transchegaraviy   hamkorlik
tashabbuslari   ham   amalga   oshirilmoqda.   Ushbu   tashabbuslar   doirasida   Tojikiston
va   Qirg’iziston   o’rtasidagi   chegara   bo’ylab   yashovchi   aholi   va   hamjamiyatlar
o’rtasida muloqot qilish va mushtarak masalalarni birgalikda yechish mexanizmlari
o’rnatilib,   unda   yoshlar   va   ayollar   guruhlari   faol   ishtirok   etishi   ko’zda   tutilgan.
Ushbunday   yondashuv   chegaralar   hududida   yashovchi   aholi   orasida   tabiiy
resurslardan   foydalanish   ustida   yuzaga   keladigan   nizo   va   tortishuvlarni   samarali
hal qilishga qulay sharoit yaratadi.
25 Transchegaraviy hamkorlikning yana bir yaxshi misoli tariqasida “BOMNAF
II”   dasturini   eslab   o’tish   joiz.   Mazkur   dastur   Yevropa   Ittifoqi   tomonidan
moliyalashtirilib,   Afg’onistonning   shimoliy   hududlarida   chegaralarni   boshqarish
sohasidagi   salohiyatni   oshirish   va   transchegaraviy   hamkorlikni   ilgari   surish   kabi
maqsadlarga   qaratilgan.   Loyiha   Afg’oniston   va   Tojikiston,   Turkmaniston   va
O’zbekiston o’rtasidagi chegaralar bo’ylab transchegaraviy hamkorlikni yaxshilash
va jinoyat darajasini pasaytirish sohasidagi salohiyatni oshirishga qaratilgan bo’lib,
qonuniy   savdo-sotiq,   safarlar   va   tijoriy   faoliyat   hajmlarini   orttirish   kabi   keng
ko’lamli   masalalarni   hal   qilishda   yordam   beradi.   Shuningdek,   loyiha   doirasida
chegaralarning ikkala tomoni  bo’ylab, ikki  tomonlama ishonchni  mustahkamlash,
mintaqaviy   rivojlanish,   nizo   va   to’qnashuvlarning   oldini   olish,   ularni   hal   qilish,
inson xavfsizligi darajasini oshirishga alohida urg’u beriladi.
Savdo-sotiq va iqtisodiy hamkorlikni ilgari surish:
Tengsizlikni   qisqartirish   hamda   “yashil”   ish   o’rinlari   va   “yashil”   taraqqiyot
konsepsiyasini   targ’ib   qilish   Barqaror   rivojlanish   maqsadlarining   asosiy
tamoyillaridan   bo’lib,   Markaziy   Osiyo   mamlakatlarida   ham   ustuvor
yo’nalishlardan sanaladi. BMT bir qator mamlakatlarda keng qamrovli mahalliy va
hududiy   rivojlanish   hamda   mintaqaviy   iqtisodiy   tarmoqlarni   mustahkamlash
sohasida yangi, innovatsion yondashuvlarni hayotga tadbiq qilib, bunda ayollar va
yoshlar,   ijtimoiy   jihatdan   ojiz   bo’lgan   xo’jaliklar,   nogironlar,   chegara   yaqinida
yashovchi guruhlarga alohida e’tibor qaratadi.
Ushbu   tashabbuslar   bizning   Finlyandiya   tomonidan   moliyalashtiriluvchi
Markaziy   Osiyoda   savdo-sotiqqa   yordamlashish   dasturi   doirasida   ko’p   yillar
mobaynida amalga oshirilib kelayotgan chora-tadbirlar bilan chambarchas bog’liq.
2009   yildan   boshlab,   mazkur   dastur   Qirg’iziston,   Tojikiston   va   O’zbekistonda
iqtisodiyotni   diversifikatsiya   qilish   va   savdo-sotiqni   ilgari   surish   orqali   inson
salohiyatini oshirish kabi maqsadlarga xizmat qilib kelmoqda. Shuningdek, dastur
doirasida   ayollarni   ish   bilan   ta’minlash,   ayollar   orasida   tadbirkorlikni
rag’batlantirish kabi masalalarga ham alohida e’tibor beriladi. Bunday tashabbuslar
mintaqaviy   hamkorlikni   kengaytirishga   qulay   sharoit   yaratmoqda.   Loyiha
26 doirasida   minglab   tadbirkorlarga   biznesni   yuritishga   oid   bilim   va   ko’nikmalarini
orttirishda   hamda   o’n   minglab   ishlab   chiqaruvchilarga   qishloq   xo’jaligi   va
marketingga   oid   ma’lumotlarni   olishda   yordam   beruvchi   maxsus   ilovalar   ishlab
chiqilgan.   Loyihada,   shuningdek,   gender   tenglik   va   tadbirkor   ayollarni   qo’llab-
quvvatlash, ularga kredit berish, ular duch kelayotgan to’siqlarni o’rganib chiqish
kabi masalalar ham alohida o’rin egallaydi.
Bundan tashqari, “Qashshoqlik va atrof-muhit” (BMTning Taraqqiyot dasturi
va   BMTning   Atrof-muhit   bo’yicha   dasturining   qo’shma   dasturi)   tashabbusi
qashshoqlikka   barham   berish   va   xavfsizlikni   ta’minlash   bilan   birgalikda   atrof-
muhitni muhofaza qilish orqali aholining turmush darajasini yaxshilash va barqaror
taraqqiyotga   erishishga   qaratilgan   sa’y-harakatlarimizning   yana   bir   misolidir.
Bunday   yondashuv   iqtisodiy   siyosat,   rejalashtirish   institutlari   va   tizimining
faoliyati  asosida  muhtoj  va kambag’al  aholining manfaatlaridan hamda ekologiya
barqarorligini   saqlash   kabi   maqsadlardan   kelib   chiqqan   holda   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlash masalasi qo’yilishini taqozo etadi.
Ayni   paytda   mazkur   tashabbus   yordamida   Tojikiston   va   Qirg’izistonda
qashshoqlikka   qarshi  kurash  va   atrof-muhitni  muhofaza  qilish  masalalarini   milliy
va hududiy rivojlanish rejalariga, milliy siyosatni ishlab chiqish tartib-taomillariga,
byudjetni   tuzish,   bajarish   va   bajarilishini   nazorat   qilish   tartib-taomillariga
kiritishga   qaratilgan   keng   ko’lamdagi   dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   2018   yilda
ushbu loyiha kengayib, yuqorida ko’rsatilgan ikkita mamlakatdan tashqari yanada
boshqa mamlakatlarni ham qamrab olishidan umidvormiz.
Ofatlar xavfini kamaytirish:
Ofatlar   xavfini   kamaytirish   (OXK)   masalasi   Barqaror   rivojlanish   sohasidagi
kun   tartibi   hamda   Senday   harakatlar   dasturining   eng   muhim   tamoyillaridan   biri
hisoblanadi.   BMT   tizimi   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   ularning   OXK
sohasidagi   salohiyatini   oshirishda   hamkorlik   qilib,   tabiiy   va   antropogen   sabablar
tufayli   yuzaga   keladigan   ofatlarning   oldini   olish,   ofatlar   tug’diradigan
vayronaliklarni   bartaraf   etish,   ofatlarga   javoban   choralarni   ko’rish   kabi
yo’nalishlarda yordam berib kelmoqda.
27 Masalan,   AQShning   Xalqaro   taraqqiyot   agentligi   yordamida   BMT
Qozog’istonda   g’alla   yetishtirish   sohasini   mavjud   talablarga   moslashtirish
jarayonini   qo’llab-quvvatlamoqda   hamda   shu   orqali   iqlim   o’zgarishi,   Markaziy
Osiyoda   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   kabi   masalalar   borasida   mamlakat
hukumatlari,   xususiy   adiol,   ilmiy   doiralar,   nodavlat   tashkilotlari   o’rtasidagi
hamkorlikni mustahkamlash bo’yicha muloqotni o’rnatishga intiladi.
Bunday   hamkorlikning   yana   bir   sezilarli   natijasi   sifatida   Olmaota   shahrida
barpo   etilgan   Favqulodda   vaziyatlar   va   ofatlar   xavfini   kamaytirish   bo’yicha
hukumatlararo markazni eslab o’tish joiz. Shuningdek, Senday harakatlar dasturini
amalga oshirishga qaratilgan chora-tadbirlar doirasida 2016 yilda Markaziy Osiyo
va   Janubiy   Kavkaz   mintaqasida   ofatlar   xavfini   kamaytirish   bo’yicha   ilk
mintaqaviy   platformaga   asos   solinishini   aytib   o’tish   muhimdir,   zero   mazkur
adiolog   ushbu   mintaqada   qo’shma   choralarni   ko’rish   uchun   mustahkam
institutsiyaviy zamin bo’lib xizmat qiladi.
Iqlim   o’zgarishi   natijasida   yuz   beradigan   hodisalar,   shu   jumladan,   tabiiy
ofatlar hech qanday davlat chegaralarini bilmaydi. Shuning uchun ham BMT tizimi
qo’shma,   mushtarak   choralarni   ko’rish   g’oyasini   ilgari   surishni   davom   ettirib,
Markaziy Osiyoda ofatlar xavfini kamaytirish borasidagi hamkorlik, shu jumladan,
Orol dengizi inqirozi odamlar va ekologiyaga yetkazayotgan zararni qisqartirishga
qaratilgan hamkorlik yanada mustahkamlanishiga umid qiladi.
“Yashil” Barqaror rivojlanish maqsadlari:
Boshqa   ma’ruzachilar   e’tirof   etganidek,   Barqaror   rivojlanish   mаqasadlari
(BRM)   submintaqaviy   hamkorlikni   ilgari   surish   uchun   noyob,   keng   sharoitlarni
yaratib beradi, va BMT yaqinda atrof-muhitni muhofaza qilish va iqlim o’zgarishi
bilan bog’liq BRMga erishish borasida submintaqaviy yondashuvni joriy etdi.
Ushbu   yondashuv   joriy   etilishining   asosiy   sababi   shundaki,   Markaziy   Osiyo
mintaqasida   “yashil”   BRMga   erishishning   eng   samarali   yo’li   yanada   kengiroq
integratsiya,   yanada   unumdor   siyosiy   muloqot   va   hamkorlikni   ta’minlashdan
iboratdir. Bu yondashuv Markaziy Osiyoning barcha beshta mamlakati va xalqaro
tashkilotlar   vakillari   orasida,   shu   jumladan   Orolni   qutqarish   xalqaro   jamg’armasi
28 nuqtai   nazaridan   keng   muhokama   etilishi   va   qabul   qilinishi   bizni   quvontirmay
qo’ymaydi.
Xonimlar va janoblar,
Yuqorida   men   BMT   tizimi   doirasida   har   bir   mamlakatdagi   milliy
hamkorlarimiz   bilan   birgalikda   amalga   oshirayotgan   faoliyatimizning   atigi   bir
nechta misollarini zikr etib o’tdim, biroq bular hali hammasi emasdir.
So’zim   yakunida   xulosa   qilib,   yana   bir   bor   shuni   ta’kidlash   joizki:   biz
Markaziy   Osiyoda   yanada   yaqinroqdan   hamkorlik   qilish   borasidagi   salohiyat
mavjudligiga   aminmiz,   va   bunday   hamkorlik   faoliyatimiz   doirasida   Barqaror
rivojlanish   maqsadlariga   erishishda   yordam   berib,   har   bir   mamlakat   va   butun
mintaqaga foyda keltirishiga ishonamiz.
Ma’ruzamda   zikr   etilgan   masalalar   mazkur   anjumanda   namoyon   bo’lgan
sherikchilik   ruhidagi,   barcha   tomonlarning   taraqqiyoti   va   barqaror   rivojlanishiga
eltuvchi   hamkorligimizning   yana   boshqa   yo’nalishlari   to’g’risida   fikr-mulohaza
qilishga turtki bo’ladi deb umid qilaman. 8
Yuqoridagi   fikrlar   asosida   yutimizda   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari
hamkorligida ham  xalqaro xavfsizlikni  ta’minlash yuzasida  yig’ilish o’tkazildi  va
ushbu   yig’ilishda   mavjud   muommolarni   yechish   usullari   va   ularni   keltirib
chiqarish sabablari ko’rildi. Bu muommolarni yechishda xorij tajribasiga va xorijiy
konseptsiyalarga tayanildi.
OSTONA/TOSHKENT/KOBUL – AQSHning bosh generali so’zlariga ko’ra,
Amerika Qo’shma Shtatlari va Markaziy Osiyo mamlakatlari o’rtasidagi hamkorlik
Afg’onistondagi tinchlik va mintaqaviy xavfsizlikning kalitidir.
Rossiya   va   Eron   tarafidan   bo’lgan   bosimga   qaramay,   Markaziy   Osiyo
hukumatlari   “Afg’onistondagi   AQSH   harbiylari   uchun   yuklarni   yetkazib   berish,
chegara   xavfsizligi,   shuningdek,   terrorizm,   giyohvandlik   va   jangari   guruhlarga
qarshi   kurashga   oid   umumiy   manfaatlar   yo’lida   Qo’shma   Shtatlar   bilan   aloqani
davom ettirmoqda”. 
8
 27-11-2017, O`zbekistondagi BMT vakilligi BMTning O‘zbekistondagi Doimiy vakili Helena Freyzerning BMTning 
Markaziy Osiyo mamlakatlaridagi Doimiy vakillari nomidan BMT maqomi ostida Markaziy Osiyoda xavfsizlik va 
barqaror rivojlanishni ta’minlash masalalariga bag‘ishlangan xalqaro anjumanidagi ma’ruzasi.
29 “Markaziy   Osiyolik   hamkorlarimizni   Afg’oniston   va   Pokistondagi   uzoq
muddatli   barqarorlik,   shuningdek,   xorijdagi   terrorchilarning   o’z   vataniga   qaytish
xavfi tashvishga solmoqda”.
Qozog’iston bilan “ilg’or” harbiy aloqalar
AQSHning   Qozog’iston   bilan   harbiy   aloqalari   mintaqada   eng   faol
hisoblanadi.
“Qozog’iston   Mudofaa   vazirligi   unter-ofitserlar   qo’mondonligi,   kadrlar
bo’limi   va   professional   harbiy   ta’lim   tizimlarini   isloh   qilishga   e’tibor   qaratishi
ortidan biz ham sezilarli muvaffaqiyatga erishyapmiz”. 9
“Qozog’iston   shimoliy   adiolo   yo’nalishiga   kiritilgan,   shu   sababli
Afg’onistonning   shimoliy   hududlariga   yo’nalgan   harbiy   yuklar   bizning
yerlarimizdan o’tadi”. 10
Amerika   Qo’shma   Shtatlari   Afg’onistondagi   xavfsizlikka   ko’maklashish
bo’yicha Qozog’istonning say’-harakatlarini alohida qadrlaydi.
“Afg’onistonning   siyosiy   va   iqtisodiy   jihatdan   yanada   xavfsiz   va   barqaror
bo’lishidan   barchamiz   birdek   manfaatdormiz.   Barqaror   Afg’oniston   Markaziy
Osiyoda   har   bir   mamlakat   uchun   muhim”.   Biz   adiologi   (Nursulton)
Nazarboyevning   afg’on   ayollari   huquqini   kengaytirishga   urg’u   berilgan,   afg’on
fuqarolari   va   xavfsizlik   xodimlarini   tayyorlash   bo’yicha   dasturni   davom   ettirish
taklifidan mamnunmiz”. 11
“Qozog’iston   Afg’onistonga   yordam   berishga   ko’proq   e’tibor   qaratmoqda.
Ayni   damda   har   yili   o’rtacha   170   nafar   afg’on   yoshlari   o’qishga   keladigan
Qozog’iston   universitetlarida   ularning   ta’lim   olishiga   ko’maklashish   –
Afg’onistondagi hayot tarzini yaxshilashga qo’shilayotgan muhim hissadir”.
9
 AQSH markaziy qo‘mondonligi (CENTCOM) qo‘mondoni, general Jozef Votel 27-fevral kuni Vashingtonda bo‘lib 
o‘tgan Qurolli kuchlar bo‘yicha vakillar palatasi majlisida.
10
 Olmaotada joylashgan siyosiy tahlilchi Rustam Bornashev Karvonsaroy nashriga bergan xabaridan.
11
 Vren Elhay, Ostonadagi AQSH elchixonasi matbuot kotibining 2018-yildagi Karvonsaroy nashriga bergan 
ma’ruzasidan.
30 “Qo’shma   Shtatlar   terrorizm,   ekstremizm   va   giyohvand   moddalar
kontrabandasiga   qarshi   kurash   doirasida   Markaziy   Osiyo   xavfsizligini
shakllantirishga hissa qo’shayotganiga shubha yo’q”. 12
“2001-yildan   2005-yilga   qadar   AQSH   harbiy   havo   kuchlari   Afg’onistonda
terrorizmga   qarshi   koalitsiyani   qo’llab-quvvatlash   uchun   O’zbekistonning
Xonobod shahridagi aeroportidan foydalandi”, deb eslaydi Asatullayev.
Shu bilan  birga,  23-fevral  kuni   Toshkentda,  Amerika  Qo’shma   Shtatlarining
O’zbekistondagi  elchisi  Pamela Spratlen O’zbekiston bojxona xodimlariga yaxshi
niyat ishorasi sifatida 230 dan ortiq radiatsiya detektorlarni topshirdi.
“Ikki   mamlakatning   yadro   va   adiologic   qurol-yarog’ni   tarqatmaslik
sohasidagi   hamkorligi   dunyodagi   osoyishtalik   va   xavfsizlikni   ta’minlashda
muhim”, dedi  AQShning Toshkentdagi  elchisi  Spratlen. “Yangi  uskunalar  Davlat
bojxona   qo’mitasiga   o’zining   kengaytirilgan   chegara   punktlarida   yadro   va
adiologic materiallarni aniqlashni osonlashtiradi.”
“Detektorlar   radioaktiv   moddalarning   kontrabandasiga   qarshi   kurash   va
terrorchilar   foydalanishi   mumkin   bo’lgan   “iflos   bombalarning”   olib   kirilishini
to’xtatishga   yordam   beradi.   Qishloq   xo’jaligida   ishlatiladigan   metallar   kabi
radiatsiya   bilan   ifloslangan   materiallar   va   mahsulotlarning   importiga   yo’l
qo’ymaslik muhim”. 13
12
 Afg‘on urushi faxriylarining Qozog‘istondagi tashkilotlari muvofiqlashtiruvchi kengashi raisi, olmaotalik Murat 
Abdushukurovning Karvonsaroy nashriyotiga bergan ma’ruzasidan.
13
 Davlat bojxona qo‘mitasi matbuot kotibi Tohir Vohidovning intervyusidan.
31 Xulosa.
Yuqorida   keltirilib   o’tilgan   barcha   mulohaza   va   fikrlarni   chuqur   o’ylab
chiqqan holda shuni anglash mumkinki, mamlakatning taraqqiy etishida faqat ilm-
fan   va   texnikaga   emas,   balki   uni   tashqi   va   ichki   omillar,   kuchlar   ta’sirini
kamaytirilishiga   qaratilishi   lozim.   Mamlakatning   tinch   osoyishta   bo’lishi   undagi
mavjud   barcha   sohalarning   rivojlanishiga   va   uni   yuqori   cho’qqilarga   olib
chiqishida   ko’mak   beradi.   Milliy   va   xalqaro   xavfsizlik   normalarini   to’g’ri   tatbiq
etish   butun   jahon   miqiyosida   mavjud   bo’lgan   yuqori   turuvchi   xavfsizlikni
ta’minlovchi   tashkilotlar   va   guruhlarga   a’zo   bo’lish,   ularning   barcha
amalgaoshirayotgan   ishlarini   doimo   kuzatib   borish   lozim.   Ana   shundagina   ichki
nizolar   va   turli   xil   muommolar   ostida   mamlakatlarning   bir-biriga   bo’lgan   salbiy
munosabatlari ham yaxshilasha boradi. 
Birgina   misol   tariqasida   yaqinda   ro’y   bergan   Ukraina   mojarolarini   olsak
bo’ladi.   U   yerdagi   arzimagan   muommolar   ortidan   katta   salbiy   oqibatlar   yuzaga
kelganligi,   u   yerda   istiqomat   qilayotgan   tinch   aholininnecha   ming-minglabini
qirilib   ketishigaolib   keldi.   Bu   faqatgina   shu   bilan   to’xtab   chegaralanib   qolmadi,
agar   biror-bir   mamlakatda   notinchlik   ichki   nizolar   avj   ola   boshlasa,   o’sha
mamlakat iqtisodiyotida juda katta sinish kuzatiladi. Ya’ni tashqi aloqalari keskin
kamayib boradi, ekportyorlik salohiyati  kamayadi,  mavjud zaxiralar  ishlatiladi  va
oxir-oqibat   boshqa   mamlakatlarda   juda   katta   miqdorda   qarzga   botish   natijasida,
o’sha qarzdor davlatga qaram bo’lib qoladi. Uning har bir ishini amalga oshirishiga
to’g’ri keladi yoki o’z tasarrufidagi yerlardan foydalanish huquqini beradi. 
Eron hamda AQSH o’rtasida yuzaga kelgan to’qnashuv ham ma’lum darajada
o’z   –o’zidan   yuzaga   kelmadi.   Ushbu   to’qnashuvlar   ortida   juda   katta   manfaatlar
borligi uchun ham hozirda dunyoning bir necha davlatlarida to’qnashuvlar yuzaga
kelmoqda.   Ushbu   salbiy   oqibatlarni   batomom   yakunlash   uchun   esa,   xavfsizlik
choralariga e’tiborni kuchaytirish lozim. 
Yurtimizdagi Milliy xavfsizlik xizmati organining tubdan isloh etilganligi va
tarkibining   yangilanganligi   yangi   nom   bilan   Davlat   xavfsizlik   xizmati   nomini
olganligi ham juda katta ahamiyat kasb etadi. Ya’ni mamlakat aholisini xavfsizligi
32 faqat urushlardangina emas, balki tabiiy ofat zararlarini qisman oldini olish, ichki
muhitni   nazoratga   olish,   ijtmoiy   darajani   mustahkamlash,   sog’liqni   saqlah
tashkilotlarini   nazoratgaolish   va   boshqa   bir   qancha   muommolardan   iborat
ekanligini   tushunish   lozim.   Bu   nafaqat   ichki   tomonlama   balki,   tashqi   tomonlama
hamo’z aksini topishi lozim. 
Yildan yilga o’tkaziladigan  konferensiya  va yig’ilishlarning o’tkazilishi  ham
dunyo   tinchligini   saqlab   turadi.   Hozirgi   zamon   texnologiyalari   orqali   davlatlar
o’rtasida   urushlar   yuzaga   kelishi   faqat   bir   davlatga   emas,   balki   bir   nechta
davlatlarga   ta’sir   etadi,   hattoki   dunyoni   butunlay   yo’q   qilib   yuborishdek   xavfni
ham keltirib chiqarishi hech gap eams.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
34 35 36 37 38 39 40 41 42

Xavfsizlik tushunchasi va mazmuni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский