Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 1.7MB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 01 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xitoy Salnomalari qadimgi Turkiy manbalar

Sotib olish
Xitoy Salnomalari qadimgi Turkiy manbalar 
Reja:
 
Kirish. 
 Asosiy qism: 
1. Xitoy manbashunoslari asarlarida O’rta Osiyo  
2. Yenisey bitiklari. 
3. Mo’g’ulistonda topilgan bitiklar. 
 Xulosa 
 Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Kirish 
V—VI   asrlarda   O’zbekiston   tarixi   Eftaliylar   va   Eftaliylar   davlati   tarixi   bilan
bog’liqdir.   Tarixiy   manbalar,   shuningdek,   arxeologik   qazishlarbergan
ma'lumotlarga qaraganda Eftaliylarsaklar va masagetlarning avlodlaridir. 
Eftaliylar   juda   katta   hududda   o’z   hukmronliklarini   o’matdilar.   Ulaming
davlatiga   Sharqiy   Turkistondan   Kaspiy   bo’ylarigacha   bo’lgan   yerlar   qarar   edi.
Eftaliylar   milodning   457-yilida   Chag’aniyon,   Toxariston   va   Badaxshonni
bo’ysundirishga   muvaffaq   bo’Idilar.   Eron   shohi   sosoniy   Firuz   (459—484)
Eflaliylarga qarshi uch bor qo’shin tortti, lekin uning barcha yurishlari mag’lubiyat
bilan   yakunlandi.   Buning   ustiga   Eron   Etlaliylarga   o’lpon   to’lab   turishga   majbur
bo’ldi.   Shundan   kcyin   Eftaliylar   Marv   va   Kobulni,   oradan   ko’p   vaqt   o’tmay,
Sharqiy Turkistonni ham bo’ysundirishga muvalTaq bo’ldilar. 
Eitaliylar Turon, Eronning sharqiy tumanlari, Afg’oniston, Shimoliy Hindiston
hamda Sharqiy Turkiston ustidan hukm yurgizdilar. 
563—567-yillari   turk   xoqoni   Istemi   (Dizovul)   Eron   hukmdorlari   bilan   ittitbq
tuzib,   Eftaliylar   davlatiga   zarba   bcrdi   va   ularga   qarashli   yerlarni   Ixvysundirishga
muvaffaq   bo’ldi.   Natijada   Turk   xoqonligi   Amudaryo   va   Orol   dcngizigacha
cho’zilgan   o’lkalar   ustidan   o’z   hukmronligini   o’rnatdi.   VI   asrning   uchinchi
choragida   turklar   Shimoliy   Xitoyda   joylashgan   Chjau   va   Si   davlatlarini   ham
bo’ysundirdilar.   576-yili   Bosporni   (Kerch)   egalladilar,   581-yili   esa   Xurosonni
qamal qildilar. 
VI   asr   o’rtalariga   borib   Turk   xoqonligi   zaminida   ilk   katta   ycr   egaligi
munosabatlari   shakllana   boshladi.   Shuning   bilan   bir   qatorda   o’zaro   urushlar
kuchaydi   va   bundan   Suy   imperiyasi   (581—618)   hukmdorlari   ustalik   bilan
foydalandilar.   Oqibatda   Turk   xoqonligi   ikki   qismga   —   Sharqiy   va   G'arbiy   turk
xoqonligiga bo’linib ketdi. 
 
 
   
Yenisey bitiklari
Qadimgi   Turk   manbalari   orasida   XVII   asrda   Sibir   hamda   Mo’g’ulistonda,
Oltoy   hamda   O’zbekistonda   topilgan   runiy   bitiklar   alohida   qiymatga   ega.   Bu
yozuvlarning yetti guruhi — Lena — Baykalbo’yi bitiklari, Yenisey, Mo’g’uIiston,
Oltoy,   Sharqiy   Turkiston,   O’rta   Osiyo   bitiklari   ma'lum.   Bu   bitiklar   O’zbekiston
xalqlarining   arablar   istilosi   arafasidagi   ijtimoiy-siyosiy   hamda   madaniy   hayotini
o’rganishga yordam beradi.  
Yenisey   bitiklari   mashhur   rus   xaritashunos   olimi   S.   U.   Remezov   (taxminan
1642—   1720-yy.)   tarafidan   XVII   asr   oxirida   Yenisey   havzasi   (hozirgi   Xakas
avtonom   viloyatiga   qaraydi)   topilgan.   Undan   keyin   bu   haqda   shvetsiyalik   harbiy
asir   F.   Stralenberg   (Tabbert)   ma'lumot   beradi.   U   Yenisey   havzasidagi
qabrtoshlardan  toshga o’yib yozilgan notanish  xatlarni  topgan. Bu  yozuv haqidagi
ma'lumotlar birinchi marta o’tgan asrning birinchi choragida " Сибирский   вестник "
jurnalida   e'lon   qilindi.   1889-yili   fin   olimlari   Yeniseydan   topilgan   yozma
yodgorliklar xaritasini tuzdilar. 
  Bular   orasida   XVII   asrda   Sibir   hamda   Mo’g’rulistonda,   Oltoy   hamda   O’rta
Osiyo,   O’zb
е kistonda   topilgan   runiy   bitiklar   alohida   himmatga   ega.   Bu
yozuvlarning   hozir   yangi   guruhi:   L е na   —   Baykal   bo’yi   bitiklari,   Е nis е y,
Mo’g’uliston,   Oltoy,   Sharqiy   Turkiston,   O’rta   Osiyo   bitiklari   ma'lum.   Bu   bitiklar
O’rta   Osiyo,   shuningd е k,   O’zb е kiston   xalqlarining   arablar   istilosi   arafasidagi
ijtimoiy-siyosiy hamda madaniy hayotini o’rganishga yordam b
е radi. 
Е nis е y bitiklari mashhur rus xaritashunos olimi S.U. R е m е zov (taxminan 1642
—1720-yy.)   tarafidan   XVII   asr   oxirida   Е nis е y   havzasida   (hozirgi   Xakas   avtonom
viloltiga   haraydi)   topilgan.   Undan   k е yin   bu   haqda   shv е tsiyalik   harbiy   asir   F.
Stral е nb е rg   (Tabb е rt)   ma'lumot   b е radi.   U   Е nis е y   havzasidagi   habrlardan   toshga
o’yib   yozilgan   notanish   xatlarni   topgan.   Bu   yozuv   haqidagi   ma'lumotlar   birinchi
marta   o’tgan  asrning   birinchi   choragida  «Sibirskiy   v
е stnik»   jurnalida   e'lon   qilindi.
1889 yili fin olimlari  Е nis е ydan topilgan yozma yodgorliklar xaritasini tuzdilar.    Mo’g’ulistondan   topilgan   bitiklar   orasida   To’nyuquq,   Kul   tegin,   Bilga   xoqon
va Ongin muhim o’rin tutadilar. 
To’nyuquq bitigi Ulan-Batordan 66 km janubi-sharqda, Bain Sokto manzilida
joylashgan va ikkinchi turk xoqonligining asoschisi Eltarish xoqonning (681— 691)
maslahatchisi, sarkarda To’nyuquqqa atalgan va 712-716-yiilari yozilgan. 1897-yili
rus   olimi   D.   A.   Klemens   (1848-1914)   va   uning   xotini   Yelizaveta   Klemenslar
tarafidali   ochilgan,   V.   V.   Radlov   (1899),   VTomsen   (1922),   X.   Sheder   (1924),   D.
Ross   (1930)   hamda   G.   Aydarov   (1971)   tarafidan   yaxshi   o’rganiJgan   va   matni
nemischa, daniyacha, inglizcha va ruscha tarjimalari bilan chop etilgan. 
Obida   A.   Abdurahmonov   hamda   A.   Rustamov   tomonidan   o’zbek   tiliga   qisqacha
tarjima qilingan (1982). 
Kul   tegin   bitigi   Bilga   xoqonning   (716—734)   inisi   Kul   tegin   (731-yili   vafot
etgan)   sharafiga   yozilgan.   Mo’g’ulistonning   Kosho   Saydan   vodiysida   Ko’kshin
o’rxun   daryosi   bo’yidan   rus   arxeolog   va   etnograf   olimi   N.   M.   Yadrinsev
(18421894) tomonidan 1889-yili topilgan. 
Bitik   V.   V.   Radlov   (1891),   A.   Xeykel   (1892),   VTomsen   (1896),   P.   M.
Melioranskiy (1897), X. Sheder (1924), S. E. Malov (1951), G. Aydarov (1971) lar
tomonidan   nemischa,   fransuzcha,   ruscha   tarjimalarda   chop   etilgan.   A.
Abdurahmonov   va   A.   Rustamov   tomonidan   o’zbek   tiliga   qilingan   qisqacha
tarjimasi (1982) ham bor. 
Bilgaxoqon   bitigi   Kul   tegin   bitigi   topilganjoydan   1   kmjanubi-g’arbda   —
Ko’kshin o’rxun daryosi havzasida topilgan. Bu obida 735-yili bitilgan. Uni V. V.
Radlov, S.E. Malov, P. M. Melioranskiy va V. Tomsen tomonidan o’rganilgan va
chop etilgan. 
Ongin   bitigi   Mo’g’ulistonning   Kosho   Saydan   vodiysidan   topilgan   va   kimga
atalganligi   aniq   ma'lum   emas.   Ba'zi   fikrlarga   qaraganda,   yuqorida   tilga   olingan
Eltarish xoqon va uning xotini Elbiyga xotun sharafiga qo’yilgan (735-y.), boshqa
fikrga ko’ra Qopag’on xoqonga (691—716-yy.), yana bir ma'lumotga (J. Klosson) qaraganda Bilga xoqonning harbiyboshliqlaridan Alp Eletmish (taxminan 731yilda
o’lgan) sharafiga qo’yilgan. 
Obida   1892-yili   V.   V.   Radlov   tarafidan   (estompaji)   va   1957-yili   J.   Kloson
tomonidan (inglizcha tarjimasi va tadqiqot bilan) nashr qilingan. 
Bulardan   tashqari,   Qarabalsag’un   shahri   (Ulan-Batordan   taxminan   400   km
janubda   joylashgan   qadimiy   shahar)   xarobalaridan,   Xayto   Tamir,   Cho’yren,
Beyshin-Udzur,   Bayan—Xo’ngur   va   boshqa   joylardan   topilgan   yozuvlar   ham
muhimdir. 
Oltoydan   topilgan   bitiklardan   Chorish,   Katandi   daryolari,   Qo’shog’och
hamdatog’li   nohiyalaridan   topilgan   bitiklarni   aytib   o’tish   mumkin.   Bular
o’rxunYenisey   bitiklaridan   farqli   o’laroq,   etnografik   materialga   boydir.   Oltoydan
topilgan   yozuvlar   P.   M.   Melioranskiy,   E.   R.   Tenishev,   A.   K.   Borovkov,   K.
Seydakmatov, V. M. Nadelyayev hamda D. D. Vasilyev tomonidan e'lon qilingan. 
Sharqiy   Turkistondan   topilgan   bitiklar   orasida   Turfon   vohasidagi   g’orlarga
joylashgan ibodatxona devorlariga yozilgan bitiklar alohida o’rin tutadi. Bitiklar V.
Tomsen tarafidan chop qilingan. 
Qozog’iston   hamda   Qirg’izistonda   topilgan   bitiklar   (asrimizning   60—
70yillarida   topilgan)   hali   chuqur   o’rganilmagan.   Bular   orasida   Talas   vohasidan
(Ayritom,   Teraksoy,   Qulonsoy,   Toldiqo’rg’on,   Urjor,   Sirdaryo,   Ila,   Olma   Ota,
Tolg’ar, Tinbas va hokazo) topilgan bitiklar muhim ilmiy ahamiyat kasb etadi. 
Qozog’iston   hamda   Qirg’iziston   hududidan   topilgan   bitiklarning   ba'zilari   S.
Sodiqov,   M.   E.   Masson,   A.   N.   Bernshtam,   A.   S.   Omanjolov,   G.   Musaboyev,   Ch.
Jumag’ulov hamda G. Karag’ulovalar tomonidan e'lon qilingan. 
Qadimiy   turk   runik   yozuvlari   (asosan   sopol   idishlarga   yozilgan)   Farg’ona,
Oloy vodiysi hamda Janubiy O’zbekiston va Tojikiston hududidan, ya'ni Bekobod,
Isfara,   Marg’ilon,   Farg’ona,   Andijon,   Quvasoy,   o’sh,   o’zgand,   Kofirnihon,
shuningdek  So’g’ddan   ham   topilgan   va  A.  N.  Bernshtam,   B.  A.  Litvinskiy,   V.  A.
Bulatova, E. R. Tenishev, Yu.A. Zadneprovskiy tarafidan o’rganilgan.  Umuman,   qadimiy   turk   runik   yozuvlari   xalqimiz   tarixini   yoritishda   juda
qimmatli   manbadir.   Mo’g’ulistondan   topilgan   bitiklar.   Bular   orasida   To’nyuhuh,
Kul t
е gin, Bilga xoqon va Ongin muhim o’rin tutadilar. 
To’nyuhuh   bitigi   Ulan-Batordan   66   km   janubi-sharqda,   Bainsokgo   manzilida
joylashgan va ikkinchi turk xohonligining asoschisi Eltarish xohon (681—691-yy.)
ning   maslahatchisi   sarkarda   To’nyuhuhga   atalgan;   712—716-yillar   orasida
yozilgan.   1897-yili   rus   olimi   D.A.   Kl е m е nts   (1848—   1914)   va   uning   xotini
Е lizav е ta Kl е m е ntslar tarafidan ochilgan; V.V. Radlov (1899 y.), V. Toms е n (1922
y.),   X.   Sh е -d е r   (1924   y.),   D.   Ross   (1930   y.)   hamda   G.   Aydarov   (1971)   tarafidan
yaxshi   o’rganilgan   va   matni   n
е mischa,   daniyacha,   inglizcha   va   ruscha   tarjimalari
bilan   chop   etilgan.   Obida   h.A.   Abdurahmonov   hamda   A.   Rustamov   tomonidan
o’zb
е k tiliga qisqacha tarjima qilingan (1982 y.). 
Kul t е gin bitigi. Bilga xohonning (716—734-yy.) inisi Kul t е gin (731-yili vafot
etgan)   sharafiga   yozilgan.   Mo’g’ulistonning   Kosho   Saydan   vodiysida   Ko’kshin
O’rxun daryosi  bo’yidan rus arx е olog va etnograf olimi N.M. Yadrints е v (1842—
1894-yy.) tomonidan 1889 yili topilgan. 
Bitik V.V. Radlov (1891 y.) A. X е yk е l (1892 y.) V. Toms е n (1896 y.), P.M.
M е lioranskiy   (1897   y.),   X.   Sh е d е r   (1924   y.),   S. Е .   Malov   (1951   y.),   G,   Aydarov
(1971 y.) lar tomoni-dan n
е mischa, frantsuzcha, ruscha tarjimalarda chop etilgan. 
h.   A.   Abduraxmonov   va   A.   Rustamov   tarafidan   qilingan   his-hacha   o’zb
е kcha
tarjimasi (1982 y.) ham bor. 
Bilga xohon bitigi. Yuhorida aytilgan Kul t
е gan bitigidan 1 km janubiharbda -
Ko’kshin O’rxun daryosi havza-sidan topilgan. Obida 735-yili bitilgan. 
V.V.   Radlov,   S. Е .   Malov,   P.M.   M е lioranskiy   va   V.   Toms е n   tomonidan
o’rganilgan va chop qilingan. 
Ongin   bitigi.   Mo’hulistonning   Kosho   Saydan   vodiysidan   topilgan.   Kimga
atalganligi   aniq   ma'lum   emas.   Ba'zi   fikrlarga   qaraganda,   yuqorida   tilga   olingan
Eltarish xoqon va uning xotini Elbiyga xotun sharafiga qo’yilgan (735 y.); boshqa
fikrga   ko’ra   qopag’on   xoqonga   (691—716-   yy.),   yana   boshqa   bir   ma'lumotga   (J. Kloson) qaraganda Bilga xoqonning harbiy boshliqlaridan Alp El
е tmish (taxminan
731 yilda o’lgan) sharafiga qo’yilgan. 
Obida   1892   yili   V.V.   Radlov   tarafidan   (estompaji)   pa   1957   yili   J.
Kloson tomonidan (inglizcha tarjimasi va tadhihot bilan) nashr qilingan. 
Bundan tashqari, qorabalsahun shaxri (Ulan-Batordan gaxminan 400 km
janubda joylashgan  qadimiy shahar)  xarobalaridan, Xoyto Tamir, Cho’yren,
Beyshin-Udzur, Bayan-Xo’ngur  va boshqa  joylardan topilgan yozuvlar  ham
muhimdir. 
Oltoydan   topilgan   bitiklardan   Chorish,   Katandi   daryolari,   qo’shoqoch
hamda   tog’li   nohiyalardan   topilgan   bitiklarni   aytib   o’tish   mumkin.   Bular,
O’rxun- Е nis е y   bitiklaridan   farhli   o’laroq,   etnografik   mat
е rialga   boydir.
Oltoydan   topilgan   yozuvlar   P.M.   M е lioranskiy,   E.R.   T е nish е v,   A.K.
Borovkov,   K.   S е ydakmatov,   V.M.   Nad е lya е v   hamda   D.D.   Vasil е v
tomonidan e'lon qilingan. 
Sharqiy   Turkistondan   topilgan   bitiklar   orasida   Turfon   vohasidagi
g’orlarda   joylashgan   ibodatxona   d
е vorlariga   yozilgan   bitiklar   alohida   o’rin
tutadi. Bitiklar asosan V. Toms
е n tarafidan chop qilingan. 
Qozog’iston hamda Qirg’izistondan  topilgan bitiklar  (asrimizning 60—
70yillarida   topilgan)   hali   chuqur   o’rganilmagan.   Bular   orasida   Talas
vohasidan (Ayritom, T
е raksoy, qulonsoy, Toldiqo’rqon, Urjor, Sirdaryo, Ila,
Olma Ota, Tolqar, Tinbas va hokazo) topilgan bitiklar muhim ilmiy ahamiyat
kasb etadi. 
Qozog’iston   hamda   Qirg’iziston   hududidan   topilgan   bitiklarning
ba'zilari   S.   Sodihov,   M. Е .   Masson,   A.N.   B е rnshtam,   A.S.   Omanjolov,   G.
Musabo е v,   Ch.   Jumaqulov   hamda   G.   Karaqulovalar   tomonidan   e'lon
qilingan. 
Qadimiy   turk   runik   yozuvlari   (asosan   sopol   idishlar-ga   yozilgan)
Farg’ona, Oloy vodiysi hamda Janubiy O’zb е kiston va Tojikiston hududidan,
ya'ni   B е kobod,   Isfara,   Marg’ilon,   Farg’ona,   Andijon,   Quvasoy,   O’sh, O’zgan, Kofirniqon, shuningd е k So’hddan ham topilgan va A.N. B е rnshtam,
B.A. Litvinskiy, V.A. 
Bulatova, E.R. T е nish е v, Yu.A. Zadn е provskiy tarafidan o’rganilgan.  XVII asr oxirida topilgan O’rxun-Enisey bitigi.      
Mavzuni to’ldirish uchun yozma manbadan ma'lumot 
  Qadim   turk   manbalari   fanda   runik   yoki   ko   'kturk   bitiklari   deb   yuritiladi.
Ularning   aksariyati   XVII   asrda   Sibir,   Mo’ng’uliston,   Oltoy   va   o’rta   Osiyoda
topilgan. Ular orasiga Mo’ng’ulistonda topilgan To’nyuquq, Qultegin, Bilga xoqon
va   Ongin   bitiklari   o’rta   Osiyo   aholisi   tarixini   o’iganishda   qimmatli   manba
hisoblanadi.   Masalan,   Qultegin   bitigi   VII   asming   birinchi   yarmida   qabr   toshiga
o’yib yozilgan. Qabr toshining balandligi 3 m 15 sm, kengligi 1 m 24 sm, qalinligi
41 sm. Bitik 63 satrdan iborat. Jhi yozma manbada Turk xoqonligining asoschilari
to’g’risida quyidagi jumlalarni o’qish mumkin^«Yuqorida ko’k osmon, pastda qora
yer   yaratilganda,   ikkinchisining   o   'rtasida   inson   bolalari   yaratilgan.   Inson   bolalari
ustidan   bobom   Bumin   xoqon,   Istemi   xoqon   bo’lib   o   'rnashganlar.   Ular   taxtga   o
'rnashib turk xalqining davlatini, rasm-rusumini tutib turganlar».  
Bitikda   BilgajcQaftn   nomidan   avlodlariga   yo’llangan   quyidagi   pand-nasihati
ayniqsa   diqqatga   sazovordir:   «So  'zimni   tugul  eshitgil,   keyindagi   inim,  urug’im—
xalqim... bu so’zlarni yaxshilab eshit, diqqat qilib tingla... Tabg’och xalqining so'zi
shirin, ipak kiyimi nafls... ekan. Shirin so'z, nafls ipagi bilan aldab, yirik xalqni shu
holda yaqinlashtirar ekan... Yaxshi dono kishini, yaxshi alp kishini yo’latmas ekan.
Biror   kishi   adashsa,   urug’i,   xalqi,   uyi,   yoping’ichigacha   qo’ymas   ekan...   Shirin
so’ziga, nafis ipagiga aldanib, ey turk xalqi o 'lding».  
Bitikda   turli   davrlardagi   turk   xoqonlariga   haqqoniy   baho   beriladi.   Kimlar
tadbirkorlik bilan davlatni boshqargani, kimdir xalqning boshini berk ko’chaga olib
kirib   qo’ygani,   natijada   turk   davlatini   inqirozga   olib   kelgani...   Hukmdorlik   qilgan
layoqatsiz   xoqonlar   xalqning   boshiga   ko’p   kulfatlar   keltirgani   bayon   qilinadi.
Bunday   falokatlardan   turklarni   Eliarish   xoqon   qutqargani,   bu   borada   Bilga   va
Kultegin   xizmatlari,   ayniqsa   Kultegin   jasorati   va   qahramonligi   to’g’risida   bayon
etiladi. 
Bitiklar,   shubhasiz   turkiy   xalqlarning   qadimgi   tarixini   o’rganishda   nodir
yozma yodgorlik bo’lib, unda avlodlaiga qarata aytilgan vasiyatlar ayniqsa diqqatga sazovordir. Undagi g’oyalar - tarix saboqlaridir, hozirgi kunimiz, xususan ma'naviy
hayotimiz uchun ham o’ta muhimdir.  
Turkiy xoqonlik hukmronligi davrida O’rta Osiyo
Turon   davlatchiligi   tarixida   Turkiy   xoqonlik   davlati   davri   katta   va   muhim
o’rinni   egallaydi.   Turkiy   xoqonlik   xususidagi   ma'lumotlar   е tarli   bo’lsada,   l е kin
ularning   ko’pchiligi   bir-biriga   qarama-qarshi   va   aniq   ma'lumotlar   b
е rmaydi.
Birinchi navbatda VII-VIII asrlarda to’plangan manbalar ancha qimmatlidir. Bular
epigrafik yodgorliklar — O’rxun- Е nis е y runiy yozuvlari, Xitoyning «Tan xonadoni
tarixi»   (UP-1X   asrlar)   tarixiy   manbasi,   VI   asr   oxirlarida   yashagan   vizantiyalik
tarixchilar   M е nandr   Prot е ktor,   F е ofan   Vizantiyskiy,   suriyalik   tarixchi   Ionna
Ef е sskiylarning   tarixiy   asarlaridir.   Shuningd е k,   bu   to’g’risidagi   ma'lumotlar   arab
tarixchilari at-Tabariy, D е novariy (1X-X asr) o’lkamiz fuzalolaridan Abu 
Rayhon B е runiy, Narshaxiy (X asr) va boshqalar asarlarida ham uchraydi. 
«Alpomish»,   «Go’ro’g’li»,   «Manas»,   «Dada   Qo’rqut»   kabi   umumturkiy   xalq
dostonlari,   O’rta   asrlardagi   Mahmud   Qoshqariy,   Ahmad   Yugnakiy,   Yusuf   Xos
Hojib   va   boshqalar   asarlarida   turkiy   madaniyat,   adabiyot,   tarix   to’g’risida   turli
himmatli ma'lumotlar k е ltiriladi. Yaqindagina, 1999 yili Alpomishning 1000 yilligi
R е spublikamizda   k е ng   nishonlanib,   T е rmizda   qahramon   Alpomishga   mahoratli
haykal ham o’rnatildi. 
Xitoy   manbalari,   turkiylarning   eramizning   92-Y1lida   Oltoy   etaklariga   k е lib
o’rnashganllgi   va   bu   е rdagi   jujanlardan   ruxsat   olib,   ular   uchun   t е mir   qazib
chiqarishni boshlaganliklari xaqida ma'lumot b е radi. Bu urug’ Ashina urug’i nomi
bilan   avval   boshda   atalib   k е lingan.   Xitoylar   Ashin   qabilasini   «Tu-yuo»,   d е b
xitoycha   «Ashina»,   d е b   ham   yuritganlar.   P.   P е lo   bu   so’zni   «Turkyut»   (ya'ni
turkiylar),   d е b   izohlagan.   «Turk»   atamasi   kuchli,   baquvvat   d е gan   ma'noni
anglatgan. Ashina xitoycha «bo’ri», d е gan ma'noni anglatgan. Bo’ri xitoyliklarda 
«shono», «gino» d е b ham yuritilgan. «A» qo’shimchasi Xitoyda hurmat b е lgisi, d е b
yuritilgan. Boshqa bir fikrga ko’ra esa turk so’zi Oltoy tog’lariga nisbat qilib olinib
«dubulg’a»   d е gan   ma'noni   b е rgan,   d е b   ham   aytiladi.   Avval   bir   urug’ga   b е rilgan «turk»   atamasi   k е yinchalik   ularga   yaqin   turgan   barcha   qabila-urug’larga   ham
umumiy nom sifatida ishlatilib k е tiladi. 
Ashina   urug’idan   bo’lgan   Asan   (Asyan),   Shad,   Tuu   (460-545)   lar   turkiy
qabilalar ittifoqiga asos soladilar. Tuuning o’g’li Bumin (bu turkcha nomi, xitoycha
Tumin) o’ziga t е l е   qabilasini bo’ysundiradi. Endilikda ancha mustahkamlangan bu
qabilalar   ittifoqi   o’zlari   qaram   bo’lib   turgan   jujanlardan   xalos   bo’lish   yo’lini
qidirishadi. 545 yil G’arbiy Vey imp е ratori Vandi Ashin urug’i boshlig’i Buminga
do’stona   munosabat   o’rnatish   uchun   elchi   yuboradi.   G’arbiy   Vey   davlatining
asoschilari   asli   turkiy   qabilalardan   bo’lib   (386-558)   Xitoyning   shimolida   o’z
davlatlarini   barpo qilib, butunlay  xitoylashib  k е tgan edilar.  Turkiylar   ularni   To’ba
yoki Tabg’ach davlati d е b yuritganlar. Manbalarda b е rilishicha, Bumin Vey davlati
bilan   ittifoqtsosh   bo’lib,   ulardan   jujanlarga   qarshi   kurashda   yordam   olishi
mumkinligiga   umid   qiladi.   Bumin   jujan   xoni   Aynag’ayga   uning   qiziga
uylanmoqligi to’g’risida sovchi yuboradi. Bu taklif Bumin tomonidan ataylab nizo
chiqishi   uchun   qilingan   bo’lib,   Aynag’ay   Buminga:   ha,   t е mir   erituvchim,   m е nga
bunday   taklifni   kiritishga   qanday   jur'at   etding?   d е b   javob   b е radi.   Bu   holat   ikki
o’rtada  jang  boshlanishiga  bir   bahona  bo’ldi.  Bumin  shu  javobdan   so’ng  kurashni
boshlab   yuboradi   va   551   yili   Markaziy   Osiyodagi   eng   kuchli   bo’lgan   jujanlar
xonini   mag’lub   etadi.   O’sha   yili   Bumin   yangi   davlat   —   Turkiy   xoqonlikka   (551-
744) asos soladi. 
Bumin Ili daryosi bo’yida hukmdor d е b e'lon qilinib, «ilixon» d е gan unvonni
oladi. Turkiylar  hukmdori o’zini  xoqon (turkcha — qag’an), d е b yurita boshlaydi.
Oltoydagi   O’tukan   shahri   yangi   Ko’k   turkiy   xoqonlikning   poytaxti   qilib
b е lgilanadi.   Bumin   o’z   ukasi   Ist е miga   (Ist е mi   —   turkcha,   Sedimi   —   xitoycha,
Sinjibu   —   arabcha,   St е mbi-xagan   —   yunoncha)   birinchi   sarkarda,   davlatning
birinchi   amaldori   unvoniga   to’g’ri   k е luvchi   «Yabg’u»   (bahodir)   unvonini   b е rib,   u
bilan   birgalikda   o’z   davlatini   k е ngaytirish   payiga   tushdi.   Ist е mi   ko’proq   harbiy
yo’nalishga boshchilik qilib t е z orada Sharqiy Turkistondagi nushibi, turkash, duli
qabilalarini   o’ziga   bo’ysundiradi.   552   yilning   oxirida   Bumin   xokrn   vafot   etdi. Shundan   so’ng   taxtga   Dyangu   qora   Issiq   xon   o’tiradi.   U   jujanlarni   qayta   bosh
ko’targanligiga qarshi kurashib, natijada ularning rahbari Din o’z qo’shini bilan 
tor-mor k е ltiriladi. T е z orada Qora Issiq xon ham vafot etadi. Shundan so’ng
uning   ukasi   Muqan   xon   «Kushu»   unvoni   bilan   (554-576)   taxtga   o’tiradi.   Muqan
xon   hukmronligi   davri   Turkiy   xoqonlikni   eng   qudratli   pallaga   olib   kirdi.   554   yil
Muqan 
Sharqqa   yurish   qilib   Uzoq   Sharq   o’lkalarni   o’ziga   bo’ysundirdi   va   Tinch
ok е an   qirg’oklariga   chiqadi.   Shundan   so’ng   u   O’rxun,   To’g’la,   S е l е nga   daryolari
bo’ylaridagi   qabilalarni,   Е nis е y   daryosi   bo’ylaridagi   qirg’izlarni,   Baykal
atroflaridagi uyg’urlarni o’ziga bo’ysundiradi. 
Muqan xoqon Eftalitlar davlatini tugatish uchun 554 yil Eron shohi Xusrav I 
Anush е rvonga elchi jo’natadi. Firdavsiyning yozishicha, Eftapitlar hukmdori
Gatifar turkiylar va Eron o’rtasidagi ittifoqchilik yuzaga k е lmasligi uchun elchilarni
yo’lda   o’ldiradi.   Faqatgina   bir   kishi   xoqon   huzuriga   е tib   boradi   xolos.   Eron
ittifoqqa rozi bo’ladi. Muqan xoqon ittifoqchilik iplarini mustahkamlash maqsadida
Ist е mi yabg’uning qizi Asna b е kani Xusrav I Anush е rvonga turmushga b е radi. 555
yildayoq   Ist е mi   Orol   d е ngizgacha   bo’lgan   е rlarni   egallagan   edi.   Shuni   ta'kidlash
k е rakki, bu oddiy istilo bo’lmay balki, yangi turkiy qabilalarning Sharqiy Turkistrn
shimoli va O’rta Osiyoning sharqidagi ulkan  е rlarga k е lib o’rnashishi edi. Kult е gin
bitigida   qayd   etilishicha   «ular   (ya'ni,   Ist е mi   va   Muqanxon)   o’z   xalqlarini   T е mir
Qopqagacha   joylashtirdilar»   (Sug’d   va   Baqtriya   o’rtasidagi   ch е garada   joylashgan
T е mkr darvrza, hozirgi Boysun tumani hududida). 
558   yili   turkiylar   Ural   va   Volga   bo’ylarini   zabt   etib   Shimoliy   Kavkazdagi
ko’chmanchi   ovarlar   bilan   to’qnashadi.   Turkiylar   eftalitlar   va   ovarlarga   qarshi
kurashishda   Vizantiya   va   Eron   bilan   do’stona   aloqani   mustahkamlashga   harakat
qila   boshlaydilar.   Vaziyatdan   foydalangan   Eron   eftalitlardan   Tohariston,
Chag’oniyon,   Qobul   atrofidagi   е rlarni   tortib   oldi.   Ovarlarga   qarshi   harakatda
turkiylar,   ularga   yordam   b е rib   turgan   Vizantiyani   bu   yo’ldan   qaytarmoqlikka harakat   qilishadi.   Shu   maqsadda   Turkiy   xoqonlik   563   yil   Vizantiyaga   nushibi
qabilasi rahbari Esxilni elchi qilib jo’natadi. 
563
yildan   eftalitlarga   qarshiikki   tomonlama,   shimoldan   turkiylar,   janubdan
sosoniylar   hujumi   boshlanadi.   Turkiylar   Shosh   vodiysiga   bostirib   kiradilar   va   t е z
orada   ular   tomonidan   Samarqand,   K е sh,   Naxshab   egallanadi.   Eftalitlar   Xuttalon,
T е rmiz,   Balx,   Amul,   Zamm   shaharlaridan   yordam   olib   Buxoro   yaqinida   katta
jangga tayyorgarlik ko’radilar. Sakkiz kunlik shiddatli jangda eftalitlar turkiylardan
е ngiladilar.   Tabariyning   yozishicha,   Vars   d е b   yuritilgan   eftalitlar   shohini   Ist е mi
o’ldiradi va butun boyliklarini o’z ho’liga oladi.  Eftalitlar bilan kurash taxminan 
563-567 yillar oralig’ida kеchadi. 
Ittifoqchilarning har biri tеzlik bilan harakat qilib, iloji boricha eftalitlarning
еrlarini   ko’proq   o’z   qo’llariga   olishga   harakat   qiladilar.   Amudaryoning   janubiy
soqiligacha   bo’lgan   еrlar   Eron,   uning   shimoliy   soqillaridan   Kaspiygacha   bo’lgan
еrlar   turkiylar   ho’liga   o’tadi.   Birmuncha   vaqt   eftalitlarning   qolgan   qutgani
Zarafshon   vohasida   yashab   turkiylarga   soliq   to ’ lab   turadi .   Eron   turkiylar   ho ’ liga
ko ’ pgina   muhimahamiyatga   ega   bo ’ lgan   xdaudlar   o ’ tib   qolganligidan   o ’ z
noroziligini   bidtsiradi . 
Ist е mi   yabg ’ u   Eron   bilan   munosabatlar   k е skinlashib   k е tsa ,  uning   oldini   olish
maqsadida   Vizantiya   bilan   yaqinlashish   siyosatini   qo ’ llamoqchi   bo ’ ladi .   568   yil
Maniax   boshchiligidagi   elchilar   gurug ’ i   Vizantiyaga   jo ’ nab   k е tdi .   Ular   Kavkaz
orqali   Konstantinopolga   е tib   k е ldilar .   Maniax   katta   tantana   bilan   qabul   qilinib,
imp е rator   Yustin   II   ga   sovg’a   salomlar   va   xoqonning   nomasini   topshirdi.
(Vizantiyaliklar bu nomani skiflar yorlig’i d е b atashgan). Imp е rator turkiylar bilan
g’arbiy-siyosiy, savdo shartnomasiga k е lishib oldi. Yustin II javob tarzida Z е marx
boshchiligidagi   elchilarini   ularga   qo’shib   jo’natdi.   Z е marx   Oltintog’   etagidagi
xoqon   o’rdasida   qabul   qilinadi.   O’zaro   suhbatdan   so’ng   Vizantiya   bilan   ipak
savdosi,   Eronga   qarshikurashish   xususida   k е lishib   olindi.   K е yinchalik   boshqa   bir
qator   elchilar   gurug’i   ham   almashindi.   Garchi   ovarlar   tufayli   Vizantiya   bilan munosabatlar bir oz yomonlashsada, l е kin Vizantiya va xazarlar turkiylarga Eronga
qarshi   harakatlarda   ko’mak   b е rib   turadilar.   Eronga   o’zaro   munosabatlarni
k е skinlashtirmaslik borasida yuborilgan ikki marotaba elchilar tashrifi o’z natijasini
b е rgani yo’q. 
Tinch ok е ani soxilidan to qora d е ngiz soqiligacha cho’zilgan bu ulkan
davlat   Eronga   qarshi   harbiy   harakatlarni   boshlab   yuboradi.   Ist е mi   Xusrav   I
Anush е rvon   qo’shinlarini   tor-mor   qilib   Eronning   shimoliga   bostirib   kiradi.
Turkiylar   eftalitlar   е rlarining   Eronga   o’tib   qolgan   е olarini   yana   o’z   ho’liga
qaytarib   oladilar.   Eron   tinchlik   sulhiga   k е lishib   har   yili   40.000   Vizantiya
tillasi to’lash majburiyatini oladi. Undan so’ng Eron bilan Vizantiya o’rtasida
ham   urush   boshlanib   k е tib,   sosoniylar   davlati   juda   nochor   ahvolga   tushib
qoladi. 
576 yili Muqan xoqon va Ist е mi yabg’ularni vafsxgidan so’ng Turkiy
xoqonlikning   ta'siri   ancha   zaiflasha   boshlaydi.   Eron   sarkardasi   Baxrom
Chubin  turkiylarning Chur   Baha  xoqon ko’mondonligidagi  300.000  kishilik
qo’shinini tor-
mor k е ltiradi. Chur Baha jangda xalok bo’ldi. Baxrom Chubin Buxoro
yaqinidagi   Poykand   shahriga   bostirib   kiryb,   xoqonning   o’g’li   Barmuda
T е ginni asirga oladi va xoqon xazinasini Eron shohiga yuboradi. 
Muqan   xoqon   vafotidan   (576   y.)   so’ng   taxtga   uning   ukasi   Arslon
To’ba   o’tirdi.   Arslon   To’ba   ho’lida   8   ta   viloyat   jam   etilgan   bo’lib,   o’z
vaqtida ular o’zaro bir- 
birlari   bilan   chiqisha   olmas   edilar.   VI   asrning   ikkinchi   yarmiga   k е lib
turkiy   xoqonlari   va   shahzodalari   o’rtasida   toj-taxt   uchun   goh   oshkora   goh
zimdan kurash 
k е tayotgan,   iqtisodiy   tanazzul   boshlanayotgan   bir   paytda   turkiy
shahzoda   Abruy   boshchiligidagi   xalq   harakati   bo’lib   o’tdi.   Abruy   harakati
to’g’risida   to’liq   ma'lumotlar   saqlanib   qolmagan.   Xususan   Abdurahmon
Muhammad  Nishopuriyning   (XI   asr)   «Xazinat-al-ulum»   asaridagi   bu   masalaga
bag’ishlangan   parcha   Narshaxiyning   «Tarixi   Buxoro»   asariga   kiritilgan.
Uning   ma'lumotiga   ko’ra   Abruyning   qarorgohi   Poykandda   bo’lib,   u   boy
zodagonlar   va   savdogarlar   ustidan   qattiq   nazorat   o’rnatgan.   Bunga   chiday
olmagan   zodagonlar   Turkiston   tomonga   yo’l   olishgan.   Abruy   atrofida   esa
qashshoq d е hqonlar gurug’dari yiqilisha borgan. 
Zodagonlar   Turkiston   tomonda   o’z   rahbarlari   hamuk   nomiga
bag’ishlab   hamukat   shahrini   quradilar   va   turkiy   xoqon   qora   Churindan
yordam   so’raydilar.   Xoqon   o’z   o’g’li   Shiri-Kishvarni   isyonchilar   ustiga
yuborib,   bu   harakatni   shavqatsiz   bostiradi.   Shiri-Kishvar   Abruyni   tutib   uni
qizil asalari to’la qopga tiqib o’ldirishnl buyuradi va o’zi Buxoro vohasining
noibi   bo’lib,   qochib   k е tgan   zodagonlarni   orqaga   qaytarish   choralarini
ko’rgan. 
O’zaro   muttasil   urushlar,   taxt   talashishlar   mamlakatni   parchalanib
k е tish,   ma'naviy-iqtisodiy   inqiroz   holatiga   olib   k е ldi.   qora   Churin   qarib
qolgan vaqtida taxminan 600-yillarga k е lib o’zini «xoqon» d е b e'lon qiladi.
qora   Churin   Bugu   xoqon   (qaxramon   xoqon)   d е gan   nomni   olgan   edi.
Xoqonlikdagi   og’ir   vaziyatdan   foydalangan   Xitoy   imp е ratori   ichki   nizolar
k е ltirib   chiqarishga   harakat   qildi.   Turkiy   sarkardalaridan   biri   Jangar
xitoyliklarga   sotilib,   o’z   kishilari   bilan   xoqonga   suiqasd   uyushtirdi.   L е kin
maqsadini   amalga   oshirolmay   5   ta   kishisi   bilan   zo’rg’a   Xitoy   imp е ratori
huzuriga   qochib   o’tdi.   Imp е rator   Yan   Szyan   uni   yaxshi   kutib   olib,
xoqonlikka   da'vogar   shaxs,   d е b   e'lon   qildi.   Xoqonlik   ichida   nizo-fitnalar
Jangar   kishilari   tomonidan   avj   oldirilib,   oxir   oqibatda   xoqonga   qarshi   aholi
isyonigacha   vaziyat   е tib   k е ldi.   qora   Churin   603   yilda   Tib е tga   ch е kingan
vak^ida   Jangar   kishilari   tomonidan   o’ldirildi.   Jangar   xoqonlikning   Sharqiy
qismini   o’z   qo’liga   olib,   butunlay   Xitoyning   ta'sir   doirasidagi   kishiga
aylandi.   Xoqonlikning   sharqiy   qismi   o’z   mustaqilligini   shu   tariqa   yo’qotdi.
582-603 yillardagi o’zaro urushlardan so’ng 603 yil xoqonlik to’la mustaqil 2 qismga:   Sharqiy   va   g’arbiy   qismlarga   ajraldi.   Е ttisuv,   Chu   vodiysi,   Volga,
Kubanning quyi qismi, Irtish, Ishim daryolari bo’yidagi  е rlar, Urta Osiyoning
kichik yarim mustaqil davlatlari g’arbiy xoqonlik tarkibiga kirardi. 
G’arbiy xoqonlikdagi yozgi qarorgoh Isfijob yaqinidagi Mingbuloqsa,
qishgisi 
Suyob   shahrida   edi.   Suyobning   Sharqiy   tomonida   dulu   qabilasining
b е sh   o’q   bo’dul   ittifoqi,   g’arbida   esa   nushibi   qabilasining   b е sh   o’q   el
ittifoqining   е rlari   joylashgan   edi.   g’arbiy   xoqonlik   ijtimoiy-iqgisodiy,
madaniy   jihatdan   Sharqiy   xoqonlikdan   mutlaqo   ajralib   turar   edi.   Sharqiy
xoqonlikdagi   aholi   asosan   ko’chmanchi   chorvadorlardan   iborat   bo’lsa,
g’arbiy   xoqonlik   aholisining   katta   qismi   esa   o’troq   d е hqonchilik,
xunarmandchilik va savdo-sotiq bilan mashg’ul edi. 
Е r egaligi munosabatlari rivojlanayotgan g’arbiy xoqonlikning ijtimoiy
tarkibi   ham,   siyosiy   boshqaruvi   ham   ancha-muncha   murakkab   edi.   Yarim
asrlik   hukmronlik   jarayonida   turkiy   aholining   bir   qismi   o’troklashadi,
qolganlari   е rli   chorvadorlar   bilan   qorishib   k е tishadi.   O’troq   hayotning
an'anaviy   ma'muriy   udumlari   ta'sirida   boshqaruv   tartiblari   asta-s е kin
o’zgarib,   turkiylarning   ijtimoiy   va   siyosiy   mavq е i   mustahkamlanib   brradi.
Turkiy   aholi   siyosiy   hayotda   faol   qatnashib,   O’rta   Osiyo   o’sha   davr
siyosatining hamma jabhalarida t е ng qatnasha boshlaydilar. 
Xoqon   Sh е guy   vafotidan   k е yin   (618   y.)   hokimiyatga   k е lgan   xoqon
To’n   yabg’u   (To’n   shoh)   davrida   g’arbiy   xoqonlik   yana   kuchayadi.   Uning
ch е garalari   Oltoydan   to   hind   daryosi   bo’yigacha   cho’zilib   k е tdi.   Uning
qo’lidagi ulkan hokimiyat tartiblari isloh etildi. 
Mahalliy   sulolalar   hokimlari   bilan   b е vosita   bog’lanish,   ularning
ustidan   nazoratni   kuchaytirish   maqsadida   mahalliy   hukmdorlarga   «yabg’u»
unvonlari   b е riladi.   Ular   o’z   vak^ida   xoqonning   noiblariga   aylanadilar.
Turkiylar   «Tudunlar»   d е b   yuritilgan   o’z   vakillarini   yarim   mustaqil
hokimliklarga yuborib, siyosiy nazorat va boj soliqini izga tushirish ishlarini amalga oshirdilar. Shu bilan birga xoqon diplomatik tarzda ham ish tutar edi.
Masalan,   u   Samarqand   xrkimi   va   qashqar   xokimlari   bilan   quda-andachilik
ipini bog’lab, ular bilan munosabatni yaxshiladi. 
To’n   yabg’u   xoqon   davrida   O’rta   Osiyoning   ba'zi   bo’ysunmas
hisoblangan   o’lkalari   (xususan,   Toharistrn)   ham   egallanib,   sosoniylar   O’rta
Osiyoning  janubi  va  xrzirgi   Afg’oniston   е rlaridan  siqib chiqarildi.  Xitoy  va
boshqa   davlatlar   bilan   aloqalar   tiklandi.   To’n   yabg’u   xoqon   vafotidan   (630
y.)   so’ng   dulu   va   nushibi   (dulu   qabilasi   ittifoqi   Е ttisuvda,   nushibi   qabilasi
ittifoqi g’arbiy Jung’oriyada edi.) qabilalari o’rtasida hokimiyat uchun kurash
boshlanib,   k е tdi.   Xoqonlik   zaiflashib,   bir   n е cha   qismlarga   bo’linib   k е tdi.
Vaziyatdan   foydalangan   Xitoyning   Tan   imp е riyasi   qo’shinlari   657-659
yillarda   Е ttisuvga   bostirib   kirdilar.   Xitoy   bosqinchilariga   qarshiozodlik
kurashlari   boshlanib   k е tdi.   Faqatgina   VII   asrning   oxirlariga   borib   xoqonlik
o’z mustaqilligini tiklab, Xitoy gumashtasi bo’lgan 
Xusrav   Bo’rishodni   mamlakatdan   quvib   chiqaradi   va   Toshk е nt
vohasidan   Turfongacha   dulu   qabila   ittifoqidagi   turkashlar   hukmronligi
o’rnatiladi. 
Butun   saltanat   ustidan   oliy   hukmronlikni   xoqon   olib   borgan.   Bu
lavozim   m е rosiy   bo’lgan.   Xitoy   manbalariga   ko’ra   ota   doimo   o’z   o’g’liga
taxtni qoldirav е rmay, balki undan kattaroq turgan qarindoshlariga qoldirishi
lozim bo’lgan. Bundan tashqari, shunday hollar ham bo’lganki, taxt sohibini
«urug’   oqsoqollari»   tayinlagan.   Xitoy   manbalariga   ko’ra,   turkiylar   xonni
taxtga   o’tqazishda   maxsus   marosim   o’tkazganlar,   ya'ni,   amaldorlar   bo’lajak
xonni   kigizga   o’tqazib,   quyosh   yurishi   bo’ylab   9   marotaba   aylatstirganlar,
ishtirokchilar ularni qutlab turgan. K е yin xonni otga o’tqazib, bo’yniga Ipak
mato   bog’laganlar.   K е yin   undan   so’raganlar:   «Siz   n е cha   yil   xon
bo’lmoqchisiz?   U   n е cha   yil   xon   bo’lishini   aytgan,   shu   muddat   tugagandan
k е yin taxtdan k е tgan. Xoqondan k е yingi shaxs Yabg’u (bahodir)  davlatdagi
birinchi amaldor (vazir) vazifasida bo’lgan. (Masalan,  Ist е mi yabg’u). Ammo yabg’u taxtga m е rosxo’rlik qila olmas edi. Taxt
m е rosxo’ri   T е gin   (shahzoda)   d е b   yuritilgan.   T е gin   taxtga   da'vogar   shaxs
bo’lgan.   Shod   unvoni   tuman   va   viloyat   xokimligidagi   shahzodalarga
b е rilgan.   Shahzodalar   bilan   qondosh   bo’lmasa,   unday   odamga   shod   unvoni
b е rilmagan.   Xitoy   manbalarining   birida   shunday   d е yiladi:   «Oliy   martabalar
orasida   eng   ulug’i   Sh е xu   (Jabg’u,   Yabg’u),   k е yin   Dele   (T е gin),   uchinchisi
esa Silifa, to’rtinchisi Tumaofa, (qolgan) kichikroq darajasidagi mansablarda
20   kishi   band;   ularnmng   hammalari   mansablari   m е rosiydir...   qo’riqchilarni
esa Fuli (ya'ni bo’ri) d е b ataydilar». 
Tudun   upvoni   hukmdorning   joylardagi   noibi   (nazoratchisi)   ga
b е rilgan.   Ular   mahalliy   hokimlar   siyosatini,   boj-soliq   ishlarini   nazorat
qilganlar. Shod unvonidagi kishi hukmdorning o’ng tomonidan joy olgan. 
Chorvador turkiy aholida urug’-jamoachilik an'analari nihoyatda kuchli 
bo’lib, qabila va urug’ jamoalarining n е gizi katta oilalardan iborat edi.
Bunday   oilalarda   uy   qullari   ham   mavjud   bo’lar   edi.   qullarning   ko’payishi
bilan   tabaqalanish   munosabatlari   tarkib   topa   boshlagan.   L е kin   qulchilik
ijtimoiy hayotga k е ng kirib k е lmadi. Ko’pincha janglarda asllar qul qilib olib
k е tilar   edi.   L е kin   qul   ayollardan   og’ir   ishlarda   foydalanilmay,   balki   uy-
ro’zhor ishlarida ishlatilinar edi. qul erkakmi, ayolmi bari bir, imkon topishi
bilan qochib 
k е tav е rgan. qochgan qul ta'qib qilinmagan. Ular uchun h е ch kim tovon 
to’lamagan. 
Turkiy ko’chmanchilarning asosiy qismi kambag’al chorvador va
ovchilardan 
iborat   edi.   Bunday   xalq   ommasini   bo’dun   yoki   qora   bo’dui   d е b
atashgan. Mamlakat  bo’dunlar yashaydigan ellarga bo’lingan. Xoqonlikning
markaziy   boshqaruv   tizimi   asosan   yirik   siyosiy-davlat   tadbirlari   (saltanat
osoyishtaligini   saqlash,   davlat   hududini   k е ngaytirish,   soliq   tizimi,   ichki   va
tashqi   savdo,   dipdomatik   munosabatlar   va   hokazo)   bilan   mashg’ul   bo’lib joylardagi   mahalliy   ishlarga   ma'lum   darajada   erkinlik   yo’lga   qo’yilgan.
Shuning uchun xam Farg’ona, Sug’d, Shosh, Tohariston, Xorazm va boshqa
joylarda   boshqaruv   ishi   asosan   mahalliy   sulolalar   qo’lida   bo’lgan.   Xitoy
manbalariga   ko’ra   Sug’dda   k е lib   chiqishi   asli   yu е chjilardan   bo’lmish   Kan
sulolasining   mavq е i   kuchli   bo’lib,   Sug’d   hukmdori   ixshid   unvoniga,   tob е
hokimliklar ham o’z unvonlariga ega bo’lganlar 
(masalan, K е sh hukmdori ixrid unvoniga ega bo’lgan). 
Konunchilik,  ijtimoiy  hayotda   u  yoki  bu  masalalar-ni  hal   etish  uchun
«turkiy   tuzuklari»   yoki   «Turolari»   bo’lgan.   Xitoy   tarixchisi   shunday
tuzuklardan   biri   Sug’ddagi   ibodatxonalardan   birida   saklanishini   yoza-di.
qonunlarga   ko’ra,   eng   og’ir   gunoh   qilgan   odam   urug’-aymog’i   bilan   yo’q
qilib   yuborilgan.   qolgan   jazolar   o’lim   va   turli   mikdordagi   tovon   to’lash
usullari bo’l-gan. (Masalan, birovni o’ldirsa, buzuqchilik qilsa, ot o’g’irlasa,
o’lim jazosi, birovning mol-mulkini o’g’irlasa yoki kishiga lat   е tkazsa tovon
to’lagan va hokazo). 
D е hqonlar   mavjud   suv   r е surslari   xamda   lalmikor   е rlar
imkoniyatlaridan foydalanib, asosan don ekinlari hamda qovun, tarvuz, b е da,
uzumchilik,   paxtachilik   sohalaridan   yuqori   hosil   е tishtirganlar.   M е vali
daraxtlardan   bog’rog’lar   е tishtirishga   aloxida   ahamiyat   b е rilgan,   manba   tili
bilan aytganda, «m е vali daraxtlar savlat to’kib turgan». Chunonchi, ajnabiy-
larni   Samarqandning   «tilla   shaftolisi»   lol   qoldirgani   ma'lum.   Shahar   aholisi
asosan x^narmandchilik va savdo-
sotiq   bilan   mashg’ul   edi.   D е hqonchilik   va   konchilikdagi   taraqqiyot
ko’lami   va   sifati   o’zidan   k е yingi   uch   tarmoq   hunarmandchilik,   qurilish,
savdo-sotiq   ravnaqi   uchun   katta   turtki   bo’ladi.   Shuning   uchun   bu   vaqtda
m е tallsozlik,   zargarlik,   kulolchilik,   duradgorlik,   qurolsozlik,   to’qimachilik,
shishasozlik,   ko’nchilik   k е ng   rivoj   topgan,   hunarmandchilik   rivojiga   turkiy
aholi   katta   ta'sir   ko’rsatdilar.   Chunki   ularda   qadimdan   ko’pchilik   kasb-
hunarlar juda rivojlangan edi. Turkiylar sarrojlik, m е tall qazib olish va undan qurol-yarog’ yasashda ayniqsa mohir edilar. Turkiylar yasagan qurol-yarog’,
zebu-ziynat   buyumlari   xilma-xilligi   va   pishikushgi   bilan   ajralib   turgan.
Konchilik faoliyati ham shu paytda ancha rivojlangan. Oltin, t е mir, kumush,
qo’rg’oshin,   mis,   margimush,   tuzning   bir   n е cha   xili,   qimmatbaho   toshlar,
turli ma'danlar Sug’d, Shosh, Farg’ona, qashqar, Tohariston kabi viloyatlarda
qazib olishganligi manbalarda aniq ko’rsatilgan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
  Xulosa
Turkiy xoqonlik ulkan hudud ichida zarur tinchlikni ta'minlaganligi natijasida
«Buyuk   Ipak   yo’li»   samarali   ishlashda   davom   etdi.   O’lkaning   asosiy   savdo
hamkorlari   Eron,   Xitoy,   Hindiston   va   Vizantiya   edi.   Bu   mamlakatlarga
to’qimachilik,   ipakchilik   mahsulotlari,   qimmatbaho   toshlar   va   ulardan   ishlangan
buyumlar, taqinchoqlar, dorivorlar, nasldor  arg’umoqlar, bir  n е cha xil  tuz, sharob,
bog’dorchilik   maxsulotlari,   qazilma   boylik   va   hokazolar   olib   borilgan.   Ayniqsa
Sug’d   savdogarlarining   mavq е i   kuchli   bo’lgan.   Shu   ma'noda   xitoylik   muallifning
quyidagi guvoxligi e'tiborga sazovordir. «(Sug’diyonalik) erkaklar yigirma yoshga
to’lishlari bilan qo’shni mamlakatga oshiqadilar va (savdo-sotiqda) qa е rda 
(qulaylik)   va   manfaat   bo’lsa   (albatta)   u   е rga   qadam   ranjida   etadilar».   O’rta
Osiyoning shu davrdagi Marv, Poykand, Buxoro, Samarqand, Shosh, Isfijob, Suyob
kabi shaharlari savdo-sotiqning markazlari edi. 
Xitoy bilan savdo munosabatlari ayniqsa, rivojlanib, 627-647 yillar mobaynida
Xitoyga   9   marotaba   savdo   elchilari   yuborildi.   O’rta   Osiyoda   shu   paytda   15   taga
yaqin mayda  davlatlar  bo’lib, Buxoroda  buxorxudotlar,  Xorazmda  xorazmshoxlar,
Shosh va Ilokda bo’dun va d е hqonlar, Farg’onada ixshidlar xukmronlik qilishgan.
Ularning   xammasi   Turkiy   xoqonlikka   qaram   bo’lsa-da,   amalda   yarim   mustaqil
edilar. 
Turkiylarning dini xaqida «Vey-shu» va «Suy-shu» Xitoy yilnomalarida qayd
etilgan.   Unda   turkiylar   dini,   odatlari   haqida   shunday   ma'lumotlar   bor:   1)   xoqon
qarorgohiga   Sharq   tomonidan   kiritilgan,   bu   bilan   kun   chiqish   tarafga   hurmat
ma'nosi   ifodadangan,   ayni   paytda   quyoshga   sig’inishni   xam   bildirgan.   2)   xar   yili
xoqon   o’z   amaldorlari   bilan   maxsus   g’orga   borib,   ota-bobolari   ruhiga   qurbonlik
k е ltirgan.   3)   har   5-marotaba   oy   chiqishida   va   o’sha   oyning   o’rtasida   xoqon
yaqinlarini yig’ib, daryo bo’yiga borgan, osmon ruhi (tangri)ga qurbonlik k е ltirgan-
lar.   qabilalar   o’rtasida   ham   turli   xudolarga   e'tiqod   qilish   bo’lgan.   Tangri   (osman
ruhi) barcha qabilalar uchun yagona asosiy xudo bo’lgan. Unga doimiy qurbonliklar
k е ltirganlar.   Ular   ruh   abadiyligi,   narigi   dunyo   borligiga   ishonganlar.   Biror   kishi qazo   qilsa   uning   yoniga   boshqa   kishilar,   buyumlarni   ham   qo’shib   ko’mganlar.
Masalan,   576   yil   Ist е mi-yabg’u   vafot   etganida   u   bilan   birga   4   ta   g’arbiy   asir
o’ldirshshb ko’milgan. Muqanxon vafot etganida unga oxiratda xizmat qilish uchun
20.000 kishi o’ldirilib, birga ko’milgan. qiyomat kunini turkiylar «qoldirilgan kun»
d е b   ataganlar.   Turkiylar   qabr   toshlari,   ya'ni   bitigtoshlar   yoniga   odamlarning   tosh
haykalchalarini   qo’yishgan.   Ular   «balballar»   d е yilgan.   Bu   balballar   o’lgan
odamning   ruhiga   bag’ishlangan   yodgorlikdir.   Shamanizm   o’sha   davrda
turkiylarning   asosiy   dini   bo’lib,   k е yinchalik   ular   ichida   buddizm,   xristianlik   va
boshqa dinlar ham tarqalgan. Tosh bitiglarda o’lgan odamga madhiyadan tashqari,
ko’plab   tarixiy   hodisa   va   voq е alar   ham   bitilgan.   Bunday   bitiglar   ichida   eng
ma'lumlari   Kul   tigin   bitigtoshi,   Bilga   xoqon   bitigtoshi,   To’nyuquq   bitigtoshi   va
boshqalar mashhurdir. Bular birgalikda O’rxun- Е nis е y yozuvlari d е b ataladi. 
Shuningd е k, qog’ozga yozilib, Xitoydan topilgan 104 satrlik «Ta'birnoma» asarida
ham turkiylar xdyotining sahifalari yoritilgan.  Foydalanilgan adabiyotlar 
 
1. Azamat Ziyo. «O’zb е k davlatchilik tarixi».  T 2001y. 
2. Abdulla е v R. «Milliy siyosiy g’oyalar tarixidan».  T 1991y. 
3. Shoniyazov K.Sh. «O’zb е k xalqlarining shakllanish jarayoni».  T:.2001y. 
4. Saidqulov T.S. «O’rta Osiyo tarixining tarix nafisligidan lavhalar». T.: 
O’qituvchi. 1993y. 
5. Muratov A. «O’rta Osiyo hattot san’atidan».  T.: 19971y. 
6. Habibullayev A. «Adabiy manbashunoslik va matnshunoslik».  T.: 2000y.

Xitoy Salnomalari qadimgi Turkiy manbalar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский