Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 85.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

2 Продаж

Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini tashkil etishning maqsad va vaziflari

Купить
Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini
tashkil etishning maqsad va vaziflari
Mundarija:
 Kirish 
  I - BOB Xodilar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini   
tashkil etishning nazariy asoslari 
1.1.   Xodilar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil
etishning maqsadi, vazifalari va xususiyatlari 
1.2.   Xodilar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil
etishning me’yoriy –xuquqiy asoslari 
II - BOB Xodilar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini   
tashkil etishning amaldagi tizimi 
2.1.  Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   mexnat   haqisini   hisoblash   va
hisobvaraqlarda aks ettirish  
2.2.   Byudjet tashkilotlarida xodimlar mexnat haqisidan chegiriladigan  daromad
solig’i va majburiy ushlanmalar hisobi  
2.3.  Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi   
Xulosa                                                                                                                    
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati   
     
 
 
 
 
 
 
1   Kirish
Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlarda   iqtisodiyotni
erkinlashtirish   va   bozor   munosabatlarini   rivojlantirish   talablariga   javob   bera
oladigan   hisob   tizimini   yaratish   muhim   o’rin   tutadi.   Chunki   jamiyatimiz
ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   yuz   bergan   va   berayotgan   tub   o’zgarishlar,   ularni
miqdor   jihatdan   ifodalash   va   sifat   jihatdan   tavsiflash,   nazorat   va   tahlil   qilish
hamda boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun zarur bo’lgan axborotlar olishda
asosan hisob tizimiga murojaat qilinadi. Shu o’rinda alohida ta’kidlash lozimki,
davlat byudjetidan moliyalashtiriladigan byudjet tashkilotlarining hisob yuritish
tizimi   va   moliyaviy   hisobotlarni   tayyorlash   tartibini   bozor   munosabatlari
talablari   asosida   qayta   ko’rib   chiqish,   rivojlantirish   va   takomillashtirib   borish
davlatimiz   byudjet   tizimida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   bosh
maqsadidir. 
Ayniqsa,   davlatimiz   raxbari   Sh.Mirziyoev   boshchiligida   “2017   —   2021
yillarda O’zbekiston Respublikasini  rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi
bo’yicha   harakatlar   strategiyasi”da   belgilangan   “...byudjet   muassasalari
xodimlarining   ish   haqi,   pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   hajmini
inflyatsiya   sur’atlaridan   yuqori   miqdorda   izchil   oshirish”   masalasi   alohida
axamiyat kasb etadi. 1
 
Mamlakatimiz   byudjet   tizimida   mablag’lardan   oqilona   va   samarali
foydalanish   borasida   amalga   oshirilayotgan   chora   tadbirlar   va   Davlat   setori
buxgalteriya   hisobi   xalqaro   standartlari   talablaridan   kelib   chiqib   byudjet
tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha   hisoblashuvlar   hisobini
tashkil   qilish   va   yuritishni   bosqichma-bosqich   isloh   qilib   borish   zamon   talabi
hisoblanadi. 
Respublikamiz   byudjet   tizimida   oshirilayotgan   islohotlarda   belgilangan
ustuvor vaziflarni ro’yobga chiqarishda byudjet mablag’laridan yanada maqsadli
1   O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi” nomli   2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni.  
 
2   va   oqilona   foydalanishni   ta’minlash   uchun   byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   va
stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   masalasini   yaxlit   holda
o’rganish   lozimligi   ushbu   mavzuda   kurs   ishini   yozish   zaruriyatini   keltirib
chiqarmoqda. 
  Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar
hisobi   jarayonida   yuzaga   keladigan   iqtisodiy   munosabatlar   kurs   ishining
predmeti   hisoblanadi.   
  Byudjeti   tizimida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   jarayonida   byudjet
tashkilotlarida   xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobi
bo’yicha   tegishli   xulosalar   va   tavsiyalar   ishlab   chiqish   kurs   ishining   maqsadi
hisoblanadi. 
  Kurs ishining vazifalari: 
• xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil
etishni nazariy jihatdan asoslash; 
• xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil
etishning o’ziga xos xususiyatlarini ko’rsatib berish;  
• xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil
etishning zarurligini asoslash;  
• xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini yuritishda
xujjatlashtirish   ketma-ketligi,   hisoblashuvlarni   hisobvaraqlar   va   hisob
registrlarida   aks   ettirish   tartibini   yoriti.   Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya
hisobini   isloh   qilish   jarayonida   xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan
hisoblashuvlar   hisobini   alohida   o’rganish,   ularni   tadqiq   qilish   hozirgi   kunning
dolzarb   masalalaridan   hisoblanadi   bu   esa   o’z   navbatida   kurs   ishi   mavzusining
nazariy hamda amaliy ahamiyati hisoblanadi.  
Kurs ishi tarkibining qisqacha tavsifi.   Kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa
va tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati va ilovalardan iborat. 
 
 
3   I-Bob. Xodilar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini tashkil
etishning nazariy asoslari 
1.1. Xodilar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini tashkil 
etishning maqsadi, vazifalari va xususiyatlari 
Mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishida   moliyaviy-iqtisodiy
ko’rsatkichlarni shakllantirish muxim axamiyat kasb etib, ushbu ko’rsatkichlarni
shakllantirish buxgalteriya hisobi oldiga qo’yilgan muxim vazifa hisoblanadi.  
Moliya tizimida byudjet mablag’laridan oqilona foydalanish, mablag’larni
taqsimlash   va   qayta   taqsimlashda,   mablag’lar   ustidan   nazoratni   amalga
oshirishda muxim bo’lgan axborotlar byudjet hisobi tomonidan shakllantirilgan
hisobotlar   asosida     shakllantiriladi.   Byudjet   ijrosi   jarayonida   Davlat   byudjeti
mablag’lari   iste’molchilari   hisoblangan   byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya
hisobini   tashkil   qilish   va   yuritishni   isloh   qilish   byudjet   tizimini   samarali
boshqarishda ishonchli axborotlar bilan ta’minlashda muxim vosita hisoblanadi.
Byudjet   tashkilotlarida   eng   muxim   hisob   ob’ektlaridan   hisoblangan   xodimlar
bilan   mexnat   xaqi   bo’yicha   hisoblashuvlar     hisobi   byudjet   mablag’laridan
samarali foydalanishni baholashda alohida o’rin tutadi. 
Byudjet tashkilotlarida daromadlar va xarajatlar smetalari ijrosini  amalga
oshirish jarayonida kamomadlar, xizmat safarlari, ish haqi va unga 
tenglashtirilgan to’lovlar bo’yicha xodimlar bilan, stipendiya to’lovlari bo’yicha
talabalar bilan hisoblashuvlar amalga oshiriladi. 
Mehnat munosabatlarini, shu jumladan, xodimlar mehnatiga haq to’lashni
yuridik   asosini   mehnat   to’g’risidagi   qonuniy   hujjatlar,   xo’jalik   sub’ektlarning
jamoa shartnomalarini va boshqa muayyan me’yoriy hujjatlar tashkil etadi. 
Mehnatga haq to’lashni ikkita shakli mavjud: ishbay va vaqtbay. Mehnat
haqini hisoblashning ishbay shaklida ish haqi - ishlab chiqarilgan maxsulotning
xajmi,   sifati,   bajarilgan   ishlar   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   hajmiga   ko’ra
hisoblanadi.   Mehnat   haqini   hisoblashning   vaqtbay   shaklida   mehnat   haqi
4   ishlangan   ish   soatlariga   muvofik,   shtatlar   jadvalidagi   tarif   stavkalariga
asoslangan holda hisoblanadi. 
Tarif setkasi - bu razryadlar va ularga tegishli bo’lgan tarif koeffitsientlari
ko’rsatiladigan   hujjatlardir.   Birinchi   razryadning   tarif   koeffiqienta   birga   teng
bo’lib, razryad ortgan sari tarif koeffitsienta xam ortib boradi. 
 
Ish xaqi 
 
 
 
  Asosiy ish haqi  Qushimcha ish haqi 
xodimlarni ishlagan vaqti, bajargan   
bu   mehnat   qonunchiligida   ko’zda   ishining
mikdori va sifatiga asosan    tutilgan   ishchining   ishlamagan   ish   hisoblangan     ish
haqi,   tarif   vaqti   uchun   hisoblangan   ish   haqidir.   stavkalari,     okladlar,   mukofotlar,
Bunga   ishchining   mehnat   ta’tili   asosiy   ish   vaqtidan     tashkari   ishlagan   uchun
hisoblangan ish haqi, voyaga ish vaqtiga hisoblangan qo’shimcha    etmaganlar
usmir yoshlar, ayollar va ish haqi, ishchi aybiga bog’lik    boshqalar   uchun
imtiyozli ish vaqti bo’lmagan holda turib qolishlarga    uchun   hisoblangan   ish
haqi, ishdan hisoblangan ish haqi va shu kabi bo’shashi munosabati bilan 
 
boshqalar  hisoblangan nafaqa va boshqalar 
 
 
1.1.1-chizma. Asosiy va qo’shimcha ish haqi tarkibi 2
. 
Tarif   stavkasi-ishchining   razryadiga   muvofik   unga   ma’lum   vaqt   birligi
(soat, kun)  uchun to’lanadigan haq mikdorini  aniq- laydi. Odatda tarif stavkasi
birinchi razryad uchun belgilanadi, kolgan razryadlar uchun esa birinchi razryad
tarif   stavkasini   kolgan   razryadlar   tarif   koeffiqientiga   yunaltirish   yo’li   bilan
aniqlanadi. 
2   S.Mexmonov. Byudjet hisobi. “Fan va texnologiyalar” 2012.  
5   Xodimning   mehnat   haqini   topish   uchun   razryad   bo’yicha   tarif
koeffiqientini eng kam ish haqi miqdoriga ko’paytirish orqali aniqlanadi. 
Mehnatga   haq   to’lashning   yagona   tarif   setkasi   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Maxkamasi tomonidan tasdiqlanadi. 
“Xodimlar bilan mexnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar” schyoti                  
Dt                                                                                                       Kt 
 
Ish xaqi bo’yicha  Ish xaqi bo’yicha 
 
majburiyatlarning to’lovi:  majubriyatlarni hisoblash va 
1.
mexnat xaqi;  hisobda aks ettirish: 
2.
rag’batlantirish va ustamalar;  1.   mexnat xaqi; 
3.
moddiy yordam;   2.   rag’batlantirish va ustamalar; 
 
4.
mexnat ta’tili (ishdan bo’shash  3.   moddiy yordam;   paytdagi
hisob-kitoblar) va  4.   mexnat ta’tili (ishdan 
boshqalar.   bo’shash paytdagi hisob-
 kitoblar) va boshqalar. 
 
1.1.2-chizma. “Xodimlar bilan mexnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar”  3 . 
schyotining sxematik ko’rinishi
Byudjet tashkilotlarida asosan vaqtbay asosida ish haqi to’lanadi. Bunda xar 
qaysi byudjet tashkiloti namunaviy shtatlar jadvaliga asoslanib shtat birliklarini 
shakllantiradi va belgilangan tartibda razryadlarini quyib oylik ish haqini 
(okladlarini) hisoblaydi va shtatlar jadvalini shakllantiradi. Hozirda byudjet 
tashkilotlarida  shtatlar  jadvaliga  kiritilgan  ba’zi  lavozimlar 
bo’yicha qonunchilikka asosan belgilangan oylik ish haqlari tayinlanadi. 
Byudjet tashkilotlarida «Byudjet tashkilotlari xodimlarini moddiy ragbatlantirish
6   maxsus jamg’armasi to’g’risida yuriknoma» (O’z.R. AV. tomonidan 1995 yil 20
sentyabrda № 177-son bilan ruyxatdan uggan) asosan oylik ish haqiga nisbatan 
15 foiz mikdorida xodimlarini moddiy rag’batlantirish maxsus jamg’armasi 
                                                           
3
 Muallif tomonidan mustaqil tuzilgan. 
tashkil   etiladi   va   ushbu   nizom   talablari   bo’yicha   mukofot,   moddiy
rag’batlantirish ko’rinishida sarflanadi.  
Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar   173   schyotda   hisobga   olinadi.   Ushbu   schyot   passiv   schyot
hisoblanib   hisoblangan   mexnat   haqi   bo’yicha   majburiyatlar   ushbu   schyotning
kredit   tomonida,   mexnat   haqi   bo’yicha   majburiyatlarning   to’lanishi   ushbu
schyotning debet tomonida aks ettiriladi (1.1.2-chizma). 
Ish haqi, mukofotlar, turli moddiy yordamlar va boshqa to’lovlar oyiga bir
marta hisoblab yoziladi va hisobda joriy oyning oxirgi kunida aks ettiriladi. 
Ish haqini hisoblab yozish uchun quyidagilar asosiy hujjatlar hisoblanadi: 
tashkilotning   ishga   qabul   qilganlik,   bo’shatganlik   va   xodimlarni   tasdiqlangan
shtatlar   jadvali   va   ish   haqi   stavkalariga   muvofik   joydan-joyga   ko’chirish
haqidagi buyruqlari, 421-son shakldagi foydalanilgan ish vaqti hisobi va ish haqi
hisoblash tabeli va boshqa hujjatlar.  
Tabellar   tashkilot   rahbarining   buyrug’i   bilan   tayinlangan   shaxslar
tomonidan   xar   oyda   belgilangan   shaklda   yuritiladi.   Tabellar   butun   tashkilot
bo’yicha   yoki   tuzilmaviy   bo’linmalar   (bo’limlar,   bo’linmalar,   fakultetlar,
laboratoriyalar va boshqalar)ga bo’lingan holda yuritiladi. Oyning oxirida tabel
bo’yicha ishlangan kunlarning umumiy mikdori, shuningdek, ortiqcha ishlangan
soatlar aniqlanadi. To’ldirilgan va tegishli imzolar bilan rasmiylashtirilgan tabel
va   boshqa   hujjatlar   belgilangan   muddatda   ish   haqi   hisoblab   yozish   uchun
buxgalteriyam topshiriladi. 
Oyning   birinchi   yarmi   uchun   xodimlarga   avans   beriladi.   Avans
belgilangan   tartibda   ushlab   qolinishi   kerak   bo’lgan   soliq   summasini   hisobga
7   olmagan   holda,   koidaga   ko’ra,   ish   haqining   40   foizi   miqdorida   belgilanadi.
Avans   389-son   shakldagi   ish   haqi,   avans   berish   uchun   to’lov   qaydnomasi
bo’yicha beriladi. 
Oy uchun ish haqi hisoblab yozish va oyning ikkinchi yarmi uchun to’lash
odatda,   T-49-son   shakldagi   hisob-kitob   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   amalga
oshiriladi.   Ushbu   hisob-kitob   to’lov   qaydnomasiga   xodimlarning   familiyasi,
ismi   va   otasining   ismi,   hisoblangan   ish   haqi   va   nafaqalar   summasi,   berilgan
avans, ushlangan soliqlar va boshqa summalar yoziladi. 
Ishdan bo’shashda yoki ta’tilga ketishda qilingan hisob- kitoblar 425-son
shakldagi ta’til berish (ishdan bo’shash) bo’yicha hisob yozuvi bo’yicha amalga
oshiriladi.   Bu   hisob-kitoblar   bo’yicha   hisoblangan   summalar   joriy   oy   uchun
ochilgan   hisob-kitob-to’lov   qaydnomalariga   kiritiladi.   Ishdan   bo’shashda   yoki
mehnat   ta’tiliga   ketishda   qilinadigan   bunday   hisob-kitoblar,   hisob-   kitob   davri
oralig’iga   to’g’ri   kelib   qolgan   hollarda,   to’lovlar   389-   son   shakldagi   to’lov
qaydnomasi   yoki   kassa   chiqim   orderlari   orqali   amalga   oshiriladi.   Bu
hisobkitoblar   orqali   hisoblangan   va   to’langan   summalar   joriy   oy   hisob-kitob-
to’lov qaydnomalariga kiritiladi. 
1.2. Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini 
tashkil etishning me’yoriy –xuquqiy asoslari 
Har   bir   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   faoliyatini   amalga   oshirish   va   ular
hisobini   yuritishning   xuquqiy   hamda   uslubiy   asosi   bo’lganidek,   byudjet
tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   tashkil   qilish   va   yuritishning   ham
mukammal   xuquqiy   asosi   ishlab   chiqilgan.   Bunda   barcha   hisob   ob’ektlarida
amalga oshiriladigan hisoblashlar va ularni hisobda aks ettirish qamrab olingan.
Yuqoridagi   kabi,   byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar   hisobini   tashkil   qilish   hamda   yuritishning   me’yoriy-xuquqiy
asosi   mavjud.   Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar  katta  bir  hisob  ob’ekti  bo’lgani  sababli  uning me’yoriy-xuquqiy
asoslarini alohida o’rganish talab etiladi (1.2.1-chizma).  
Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar hisobining me’yoriy-xuquqiy asoslari quyidagilar: 
 
Xuquqiy   asoslari:   Mexnat   kodeksi,   “Buxgalteriya   hisobi”   to’g’risidagi
qonun, “Byudjet tizimi to’g’risida”gi qonun va Soliq kodeksi   
 
8    
Uslubiy   asoslari:   “Buxgalteriya   hisobida   xujjatlar   va   xujjatlar   aylanuvi
to’g’risida”gi     nizom,   “Byudjet   tashkilotlari   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirish
maxsus     jamg’armasi  to’g’risi”da yo’riqnoma, “Davlat  ijtimoiy  sug’urtasi  bo’yicha
nafaqalar tayinlash va tartibi to’g’risida”gi nizom, O’zbekiston Respublikasi    Davlat
byudjetida   turuvchi   tashkilotlarning   xarajatlar   smetasi   va   shtatlar   jadvalini   tuzish,
ko’rib   chiqish,   tasdiqlash   va   ro’yxatdan   o’tkazish     tartibi     to’g’risida”gi   nizom,
“Byudjet tashkilotlarida buxgalteriya hisobi to’g’risida”gi    yo’riqnoma, O’zbekiston
Respublikasi   Davlat   byudjetidan   mablag’   bilan   ta’minlanadigan   tashkilotlarning
davriy moliyaviy hisobotlarini tuzish, tasdiqlash 
  hamda taqdim qilish bo’yicha qoidalar” 
 
1.2.1-chizma. Mexnat haqi bo’yicha hisoblashuvlar xisobining uslubiy 
asoslari 3
.  
O’zbekiston   Respublikasi   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Qonuni
nafaqat   byudjet   tashkilotlari   balki,   barcha   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarda
buxgalteriya   hisobini   tashkil   qilish   va   yuritishning   me’yoriy-xuquqiy   asosi
hisoblanadi.   Ushbu   qonun   buxgalteriya   hisobiga   oid   boshqa   barcha
me’yoriyxuquqiy   xujjatlarni   ishlab   chiqishda   asos   hisoblanadi.   Byudjet
tashkilotlarida   hodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha   hisoblashuvlar   hisobini
tashkil qilish va yuritish ushbu qonun talablari asosida amalga oshirilishi kerak. 
O’zbekiston   Respublikasining   Byudjet   kodeksi   (2013   yil   26   dekabr)
Davlat   byudjeti   ijrosi   jarayonida   byudjet   tashkilotlarida   xarajatlarni   amalga
oshirishni tashkil qilish, xarajatlarni tasniflash, xarajatlarni nazorat qilishda asos
bo’lib   hisoblanadi.   Byudjet   tashkilotlarida   qilinayotgan   xarajatlar   jumladan,
mexnat   haqi   xarajatlarining   amalga   oshirilishi   ushbu   qonun   talablariga   mos
bo’lishi lozim. 
“O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetida   turuvchi   tashkilotlarning
xarajatlar   smetasi   va   shtatlar   jadvalini   tuzish,   ko’rib   chiqish,   tasdiqlash   va
ro’yxatdan o’tkazish  tartibi to’g’risida” Nizom (O’z.R AV. tomonidan 2634son
bilan ro’yxatdan o’tgan).  
3  Muallif tomonidan mustaqil tuzilgan. 
9   Ushbu   nizomga   ko’ra   tashkilotlarda   smetalar   tarkibida   mexnat   haqi
fondini   shakllantirish   tartibi,   mexnat   haqi   fondini   ro’yhatdan   o’tkazishda
asoslovchi   xujjatlarni   ilova   qilish,   mexnat   haqi   fondi   bo’yicha   to’lovlarni
amalga   oshirish   tartibi   belgilangan.   Har   bir   byudjet   tashkilotda   ushbu   nizom
asosida  setaning   birinchi  guruhi   mexnat   haqi   va  unga  tenglashtirilgan  to’lovlar
bo’yicha   xarajat   moddalari   shakllantiriladi   va   smeptada   belgilangan   limit
doirasida   xarajatlar   amalga   oshiriladi,   smeta   doirasida   mexnat   haqi   bo’yicha
majburiyatlarning to’lovi amalga oshiriladi. 
“Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Yo’riqnomaga
asosan   byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar   buxgalteriyada   hisobga   olinadi.   Ushbu   yo’rinomaga   ko’ra   ish
hisobi bo’yicha sintetik hamda analitik schyotlar ochilib hisoblashuvlar bo’yicha
hisob ishlari yuritiladi. Byudjet tashkilotlarida xodimlar va stipendiya oluvchilar
bilan hisoblashuvlar 17 schyotning tegishli subschyotlarida hisobga olinadi. 
Xodimlar   bilan   hisoblashuvlar   moliyalashtirish   manbalari   bo’yicha   xaqiqiy
xarajatlar  schyotlarida   aks  ettiriladi.  Yo’riqnoma  talablariga  ko’ra  mexnat  haqi
bo’yicha   hisoblashuv   muomalalarini   qonuniyligini   asoslovchi   xujjatlar
rasmiylashtiriladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetidan   mablag’   bilan
ta’minlanadigan   tashkilotlarning   davriy   moliyaviy   hisobotlarini   tuzish,
tasdiqlash hamda taqdim qilish bo’yicha qoidalar” O’z.R AV. Tomonidan 2011
yil 27 sentyabrda № 2270-son bilan ro’yhatdan o’tgan).  
 
 
10   II-Bob. Xodilar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini 
tashkil etishning amaldagi tizimi 
2.1. Byudjet tashkilotlarida xodimlar mexnat haqisini hisoblash va 
hisobvaraqlarda aks ettirish  
Byudjet   tashkilotlarida   asosan   vaqtbay   asosida   ish   haqi   to’lanadi.   Bunda
xar   qaysi   byudjet   tashkiloti   namunaviy   shtatlar   jadvaliga   asoslanib   shtat
birliklarini   shakllantiradi   va   belgilangan   tartibda   razryadlarini   quyib   oylik   ish
haqini   (okladlarini)   hisoblaydi   va   shtatlar   jadvalini   shakllantiradi.   Hozirda
byudjet   tashkilotlarida   shtatlar   jadvaliga   kiritilgan   ba’zi   lavozimlar   bo’yicha
qonunchilikka   asosan   belgilangan   oylik   ish   haqlari   tayinlanadi.   Byudjet
tashkilotlarida «Byudjet tashkilotlari xodimlarini moddiy ragbatlantirish maxsus
jamg’armasi   to’g’risida   yuriknoma»   (Uz.R   AV.   tomonidan   1995   yil   20
sentyabrda № 177-son bilan ruyxatdan uggan) asosan oylik ish haqiga nisbatan
15   foiz   mikdorida   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi
tashkil   etiladi   va   ushbu   nizom   talablari   bo’yicha   mukofot,   moddiy
rag’batlantirish ko’rinishida sarflanadi. 
Byudjet   tashkilotlarida   vaqtbay   asosida   ish   haqi   hisoblanishida
tasdiqlangan   ish   vaqtini   hisobga   olish   tabeliga   asoslanadi.   Ish   haqi   hisoblash
uchun   shtatlar   jadvalida   belgilangan   oylik   ish   haqini   haqikatda   ishlagan   ish
kunlariga   bo’lish   yo’li   bilan   aniqlanadi.   Byudjet   tashkilotlarida   ishlovchi
xodimlar ish haqiga qo’shimcha to’lovlar (moddiy rag’batlantirish va boshqalar)
xodimlarini   moddiy   rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   hisobidan   yoki
qonunchilikda   belgilangan   tartibda   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   hisobiga
to’lanadi. 
Ish haqi, mukofotlar, turli moddiy yordamlar va boshqa to’lovlar oyiga bir
marta hisoblab yoziladi va hisobda joriy oyning oxirgi kunida aks ettiriladi. 
Byudjet tashkilotlarida xodimlar bilan mexnat haqi bo’yicha hislashuvlar 
17   “Xodimlar   va   stipendiatlar   bilan   hisob-kitoblar”   schyotining   quyidagi
subschyotlarda yuritiladi: 
11   171 – “Xodimlar bilan ijtimoiy nafaqalar bo’yicha hisob- kitoblar”; 
173 – “Xodimlar bilan mehnatga haq to’lash bo’yicha hisob- kitoblar”; 
174 – “Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi”; 
176 – “Xodimlarning ish haqidan ushlab qolinadigan haq bo’yicha hisob-
kitoblar”; 
177 – “Deponentlangan to’lovlar bo’yicha hisob-kitoblar”. 
Mexnat   haqi,   mukofotlar,   turli   moddiy   yordamlar   va   boshqa   to’lovlar
hisoblanganda   quyidagicha   buxgalteriya   o’tkazmasi   bilan   rasmiylashtiriladi
(2.1.1-chizma). 
Dt 231, 241, 251, 261, 271 - “Xaqiqiy xarajatlar” (mablag’lar manbalari)
bo’yicha  
Kt 173 - “Mexnat haqi bo’yicha xodimlar bilan hisoblashuvlar” 
 
       “Xaqiqiy xarajatlar       “Mexnat haqi bo’yicha hisobla- 
    Dt        schyotlari”                  Kt             Dt  s с huvlar  subschyotlari”       Kt 
2.1.1-chizma. Mexnat haqining hisoblanishida hisobda aks ettirish 4
. 
Ish haqini hisoblab yozish uchun quyidagilar asosiy hujjatlar hisoblanadi: 
tashkilotning   ishga   qabul   qilganlik,   bo’shatganlik   va   xodimlarni   tasdiqlangan
shtatlar   jadvali   va   ish   haqi   stavkalariga   muvofik   joydan-joyga   ko’chirish
4  Muallif tomonidan mustaqil tuzilgan. 
12   
 
 
 
 
  haqidagi buyruqlari, 421-son shakldagi foydalanilgan ish vaqti hisobi va ish haqi
hisoblash tabeli va boshqa hujjatlar. 
Tabellar   tashkilot   rahbarining   buyrug’i   bilan   tayinlangan   shaxslar
tomonidan   xar   oyda   belgilangan   shaklda   yuritiladi.   Tabellar   butun   tashkilot
bo’yicha   yoki   tuzilmaviy   bo’linmalar   (bo’limlar,   bo’linmalar,   fakultetlar,
laboratoriyalar va boshqalar)ga bo’lingan holda yuritiladi. Oyning oxirida tabel
bo’yicha ishlangan kunlarning umumiy mikdori, shuningdek, ortiqcha ishlangan
soatlar aniqlanadi. To’ldirilgan va tegishli imzolar bilan rasmiylashtirilgan tabel
va   boshqa   hujjatlar   belgilangan   muddatda   ish   haqi   hisoblab   yozish   uchun
buxgalteriyaga topshiriladi. 
Masalan.   Tashkilotning   xodimlar   bo’limi   tomonidan   buxgalteriya
bo’limiga taqdim etilgan tabelga ko’ra xodim aprel oyi davomida 25 ish kunidan
20   kun   ishga   chiqqan,   xodimning   shtatlar   jadvali   bo’yicha     bir   oylik   maoshi
680000 so’m. Ushbu xodimga joriy oy uchun mexnat haqi hisoblaymiz: 
680000/25*20=544000 so’m mexnat haqi 
Ushbu muomala buxgalteriya hisobida quyidagicha aks ettiriladi 
Dt  231 – “Byudjet mablag’lari bo’yicha xaqiqiy xarajatlar” 544000 
Kt   173   –   “Xodimlar   bilan   mehnatga   haq   to’lash   bo’yicha   hisob-kitoblar”
544000. 
Oyning   birinchi   yarmi   uchun   xodimlarga   avans   beriladi.   Avans
belgilangan   tartibda   ushlab   qolinishi   kerak   bo’lgan   soliq   summasini   hisobga
olmagan   holda,   koidaga   ko’ra,   ish   haqining   40   foizi   miqdorida   belgilanadi.
Avans   389-son   shakldagi   ish   haqi,   avans   berish   uchun   to’lov   qaydnomasi
bo’yicha   beriladi.   Xodimlarga   oyning   birinchi   yarmi   uchun   avans   berilganda
quyidagicha buxgalteriya o’tkazmasi  bilan rasmiylashtiriladi  Dt  173 -  “Mexnat
haqi bo’yicha xodimlar bilan hisoblashuvlar” Kt  120 - “Kassa”.  
Oy uchun ish haqi hisoblab yozish va oyning ikkinchi yarmi uchun to’lash
odatda,   T-49-son   shakldagi   hisob-kitob   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   amalga
13   oshiriladi.   Ushbu   hisob-kitob   to’lov   qaydnomasiga   xodimlarning   familiyasi,
ismi   va   otasining   ismi,   hisoblangan   ish   haqi   va   nafaqalar   summasi,   berilgan
avans, ushlangan soliqlar va boshqa summalar yoziladi. 
Masalan.   Tashkilotda ishlovchi xodim 14 apreldan 24 ish kunidan iborat
mehnat ta’tiliga chiqdi. Xodimning shtatlar jadvali bo’yicha bir oylik maoshi 
680000 so’m. Bir yil davomidagi mukofot ko’rinishida olingan ish haqisi  
900000   so’mga   teng   bo’lganligi   aniqlandi.   Mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqi
miqdorini aniqlaymiz 
(680000+75000(900000/12))/25,4*24= 713385,8 so’m ga teng bo’ladi. 
Ishdan bo’shashda yoki ta’tilga ketishda qilingan hisob- kitoblar 425-son
shakldagi ta’til berish (ishdan bo’shash) bo’yicha hisob yozuvi bo’yicha amalga
oshiriladi.   Bu   hisob-kitoblar   bo’yicha   hisoblangan   summalar   joriy   oy   uchun
ochilgan   hisob-kitob-to’lov   qaydnomalariga   kiritiladi.   Ishdan   bo’shashda   yoki
mehnat   ta’tiliga   ketishda   qilinadigan   bunday   hisob-kitoblar,   hisob-   kitob   davri
oralig’iga   to’g’ri   kelib   qolgan   hollarda,   to’lovlar   389-   son   shakldagi   to’lov
qaydnomasi   yoki   kassa   chiqim   orderlari   orqali   amalga   oshiriladi.   Bu
hisobkitoblar   orqali   hisoblangan   va   to’langan   summalar   joriy   oy   hisob-kitob-
to’lov qaydnomalariga kiritiladi. 
Yuqorida   nazarda   tutilgan   xodimlardan   tashqari   qolgan   xodimlarga
vaqtincha   mehnatga   kobiliyatsizlik   bo’yicha   nafaqa   quyidagi   miqdorlarda
to’lanadi: 
a) umumiy ish staji 8 yil va undan ortik bo’lgan xodimlarga hamda 21 
yoshga etmagan chin (sag’ir) etimlarga ish haqining 80 foizi mikdorida; 
b) umumiy ish staji 8 yilgacha bo’lgan xodimlarga ish haqining 60 foizi 
mikdorida. 
Tashkilotda   mehnatga   layokatsizlik   nafaqalarini   tayinlanishi   bo’yicha
ijtimoiy   sug’urta   komissiyasi   tarkibi   kadrlar   bo’limi,   kasaba   uyushmasi,
buxgalteriya   bo’limi   xodimlaridan   iborat     tasdiqlanadi.   Har   oyda   ushbu
14   komissiya  tomonidan  bir  marta yig’ilish  o’tkazilib bayonnoma asosida  tushgan
kasallik   varaqalari   bo’yicha   mehnatga   layokatsizlik   nafaqalari   va   boshqa
ijtimoiy sug’urta nafaqalari tayinlanadi. 
Masalan.   Xodim   aprel   oyida   25   ish   kunidan   5   ish   kuni   kasalligi   tufayli
ishga chiqmagan, 20 ish kuni  haqiqatda ishlagan.  Ish staji  9 yilni  tashkil  etadi.
Shu   vaqtda   oylik   ish   haqi   tasdiqlangan   shtatlar   jadvaliga   muvofiq   680000
so’mni tashkil etgan. Bir yil davomidagi mukofot ko’rinishida olingan ish haqisi
900000 so’mga teng bo’lganligi aniqlandi. 
a) Asosiy  ish  haqi  (hakiqatda  ishlagan  kunlari  uchun) 
680000/25*20=544000 so’m 
b) Mehnatga layoqatsizlik nafaqasi  
(136000(680000/25*5)+14423(900000/12/25*5)=150423   so’mni
ko’paytiramiz 80% (mehnat staji 9 yil bo’lgani uchun) =120338,4 so’mga teng
bo’ladi. 
Xodimning 2013 yil aprel oyi uchun asosiy va qo’shimcha ish haqi 
664338,4 (544000+120338,4) so’mni tashkil etgan. 
Hisob-kitob-to’lov   qaydnomalari   ana   shu   qaydnomalarni   tuzgan   va
tekshirgan   xodimlar   tomonidan   imzolanadi.   Ish  haqi   to’lash   uchun   ruxsatnoma
tashkilot rahbari va bosh hisobchi tomonidan imzolanadi. 
Ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga   layokatsizlik   nafaqalari   va   mukofotlarni
to’lashning belgilangan muddatlari tugashi bilan kassir: 
• to’lov qaydnomasida ish haqi, vaqtincha mehnatga layokatsizlik nafaqalari
yoki mukofotlar to’lanmagan shaxslar familiyasi to’g’risiga shtamp quyishi yoki
qo’lda «Deponentlangan» deb belgi quyishi; 
• deponentlangan summalar reestrini tuzishi; 
• qaydnoma   oxirida   haqiqatda   to’langan   summa   va   ish   haqi,   vaqtincha
mehnatga   layokatsizlik   nafaqalari,   stipendiya,   pensiya   yoki   mukofotlarni
15   to’lashning olinmagan, deponentlanishi kerak bo’lgan summasi to’g’risida yozib
quyishi,   ushbu   summalarni   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   umumiy   yakun   bilan
solishtirishi va yozuvni uz imzosi bilan tasdiqlashi kerak.  
Tashkilotda ish haqi hisoblash to’lash bo’yicha ma’lumot olish uchun xar
bir xodim bo’yicha 417-son shakldagi kartochka ma’lumotnomalar yuritiladi. 
2.2. Byudjet tashkilotlarida xodimlar mexnat haqisidan chegiriladigan 
daromad solig’i va majburiy ushlanmalar hisobi 
  Soliq qonunchiligiga asosan respublikamiz xududida korxona va tashkilotlarda
faoliyat   yuritayotgan   ishchi   va   xodimlar   Soliq   kodeksida   belgilangan   foiz
stavkalarda   daromad   solig’i   va   majbury   ushlanmalarni   to’lashlari   belgilab
qo’yilgan.   Ishchi   va   xodimlarning   mexnat   haqisi   bilan   bog’liq   oolgan
daromadlaridan chegirib qolinadigan soliq summasini ish beruvchi ushlab qolib
tegishli   xududiy   Davlat   soliq   inspeksiyalari   hisob   raqamlariga   o’tkazib
beradilar. 
  Barcha   korxona   va   tashkilotlar   kabi   byudjet   tashkilotlari   ham   tashkilotda
faoliyat   yuritayotgan   ishchi   va   xodimlar   mexnat   haqisidan   daromad   solig’i   va
majburiy   ushlanmalrani   ushlab   qoladi   va   xududiy   Davlat   soliq   inspeksiyasi
hisob   raqamlariga   o’tkazib   beradi.   Demak,   byudjet   tashkilotlarida   ishchi   va
xodimlar mexnat haqisi bilan bog’liq daromad solig’i va majburiy ushlanmalarni
hisoblash   va   ularni   buxgalteriya   hisobida   aks   ettirish   alohida   hisob-kitoblarni,
xujjatlashtirishlarni talab etadi. 
  Dastlab   mexnat   haqi   bilan   bog’liq   daromad   solig’i   foiz   stavkalri   va
shkalalarini   ko’rib   chiqsak,   mexnat   haqidan   daromad   solig’i   Soliq   kodeksiga
ko’ra uchta shkala bo’yicha ushlab qolinadi: 
Mexnat haqining 
eng kam mexnat haqi*1  qismidan 0 foiz
eng kam mexnat haqi*(5-1)  qismidan 7,5 foiz
(eng kam mexnat haqi*10 - eng kam mexnat haqi*5)  qismidan 17 foiz
eng kam mexnat haqi *10 miqdordan ortgan qismidan 23 foiz
16    
Soliq  solish  maksadlari  uchun  eng kam  ish  xakining mikdori  yil   boshidan
e’tiboran   ortib   boruvchi   yakun   tarzida   xisoblanadi   (yil   boshidan   tegishli   davr
uchun eng kam ish xakining oylik mikdorlari summasi). 
Ish     xaqiga   nisbatan   1   foiz   shaxsiy   jamg’arib   boriladigan     pensiya   hisob
raqamiga   o’tkaziladigan   badal   mexnat   haqidan   ushlab   qolinadigan   daromad
solig’idan chegiriladi. 
Mexnat  haqidan byudjetdan tashqari  pensiya jamg’armasi 8 foiz miqdorda
majburiy ijtimoiy sug’urta badali ushlab qolinadi. 
Tashkilotda   ishlovchi   xodimlarning   manfatlarini   himoya   qiluvchi,   har   xil
tadbirlar va dam olish maskanlariga yo’llanmalr beruvchi kasaba uyushmasiga 1
foiz a’zolik badali ushlab qolinadi. 
Tashkilotda   ishlovchi   xodimlarning   o’z   arizasiga   ko’ra   mexnat   haqidan
kommunal   xizmatlar   va   olingan   iste’mol   krediti,   ipoteka   kreditlari   bo’yicha
majburiyatlarni qoplash mablag’lar yo’nalitilishi mumkin. 
Mexnat   haqidan   xodimning   roziligisiz   sud   qarorlari   asosida   aliment,   boj
to’lovlari va jarimalar undirilishi mumkin. 
Masalan.  Tashkilotning xodimlar bo’limi tomonidan buxgalteriya 
bo’limiga taqdim etilgan tabelga ko’ra xodim aprel oyi davomida 25 ish kunidan
20   kun   ishga   chiqqan,   xodimning   shtatlar   jadvali   bo’yicha     bir   oylik   maoshi
680000 so’m. Ushbu xodimga joriy oy uchun mexnat haqi hisoblaymiz: 
680000/25*20=544000 so’m mexnat haqi 
Ushbu mexnat haqidan daromad solig’i va majburiy ushlanmalarni ushlab qolish
bo’yicha hisob-kitoblar 
Daromad solig’i: 
Mexnat haqining eng kam mexnat haqi*1  qismidan 0 foiz 
1*149775*0%=0 
Mexnat   haqining   eng   kam   mexnat   haqi*(5-1)     qismidan   7,5   foiz   (544000-
1*149775)*7,5%=29567 
17   Mexnat haqidan jami daromad solig’i  29567 so’m. 
Shaxsiy jamg’arib boriladigan pensiya hisob raqamiga 1 foiz 
(19712- 149775)*1%=3942 so’m,  
Pensiya jamg’armasiga 8 foiz majburiy ijtimoiy sug’urta 
544000*8%=43520 so’m, 
Kasaba uyushmasiga 1 foiz a’zolik badali  544000*1%=5440
so’m. 
Demak,   mexnat   haqidan   daormad   solig’i   va   majburiy   ushlanmalarni
chegirib qolsak 
544000-29567-43520-5440=495040   so’m.   Xodimning   qo’lga   oladigan   mexnat
haqisi 456156 so’m. 
Ushbu muomalalarni buxgalteriyada quyidagicha aks ettirish mumkin 5
. 
№  Muomala mazmuni Summa Dt Kt
1 Mexnat haqi hisoblandi 544000 231 173
2 Mexnat haqidan daromad solig’i ushlab 
qolindi 29567 173 160
3 Shaxsiy   jamg’arib   boriladigan   pensiya
hisob raqamiga 1 foiz 3942 160 162
4 Pensiya   jamg’armasiga   6   foiz   majburiy
ijtimoiy sug’urta 43520 173 163
5 Kasaba uyushmasiga 1 foiz a’zolik badali 5440 173 176
 
 Mexnat haqini hisoblash 5-son memorial orderda aks ettiriladi. 
25 foiz yagona ijtimoiy to’lov mexnat haqiga nisbatan hisoblanadi va smeta
bo’yicha tashkilot to’lovni amalga oshiradi. 
544000*25%=136000 so’m. 
Yagona   ijtimoiy   to’lovni   hisobda   aks   ettirish   quyidagicha   (mablag’lar
manbalari bo’yicha xaqiqiy xarajatlarda aks ettriladi.) 
5  Muallif tomonidan mustaqil tuzilgan. 
18   Dt 231 “Byudjet mablag’lari bo’yicha xaqiqiy xarajatlar” 136000 so’m 
Kt 161 “Yagona ijtimoiy to’lov bo’yicha hisob-kitoblar” 136000 so’m 
Tashkilotda ishlovi xodimga vaqtinchalik kasalligi uchun ijtimoiy to’lov 
hisoblanishi (mablag’lar manbalri bo’yicha) buxgalteriyada quyidagicha 
aks ettiriladi. 
  Dt 231 “Byudjet mablag’lari bo’yicha xaqiqiy xarajatlar” 
  Kt 171 “Xodimlar bilan ijtimoiy nafaqalar bo’yicha hisob- kitoblar” 
2.3. Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi 
Ta’lim   muassasalarida   talabalar   bilan   stipendiya   to’lovlari   bo’yicha
hisoblashuvlar   amalga   oshiriladi.   Stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   hisoblashuvlar
“Oliy   ta’lim   muassasalari   talabalariga   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibi
to’g’risidagi   Yo’riqnoma”(O’zR  Oliy  va  o’rta  mahsus   ta’lim   vazirligi   va  O’zR
Moliya   vazirligining   2004   yil   2   martdagi   2   P,   43-son   qarorlari   bilan
tasdiqlangan) ga asosan amalga oshiriladi.   
Stipendiya chuqur kasbiy bilimlarni egallash va davomatni oshirishda talabalarni
rag’batlantirish, mutaxassislarni  tayyorlash sifatini yanada oshirish uchun zarur
sharoitlar barpo etish maqsadida to’lanadi.  
Ctipendiyalarni   hisoblab   yozish   va   to’lash   hisob-kitob   to’lov
qaydnomalarida oyiga bir marta buyruqlar asosida amalga oshiriladi.  
Bulardan tashqari talabalar bilan o’qitishning to’lov kontrakt shakli bo’yicha
talabalar, jismoniy va yuridik shaxslar bilan hisoblashuvlarni amalga oshiradi.  
174 “Stipendiya oluvchilar bilan hisob-kitoblar” subschyotida oliy o’quv 
yurtlari, ilmiy-tadqiqot muassasalarining studentlari, stajyor-
tadqiqotchiizlanuvchilar hamda kurs tinglovchilari va boshqalar bilan 
stipendiyalar bo’yicha olib boriladigan hisob-kitoblar hisobga olinadi.  Bu 
19   subschyotning kredit tomonida hisoblangan stipendiya to’lovlari, debet 
tomonida stipendiya to’lovlarini amalga oshirilishi aks ettiriladi.  
Stipendiya   oluvchilar   bilan   hisob-kitoblar   buxgalteriya   o’tkazmalarida
quyidagicha aks ettiriladi  
№ Muomalalar mazmuni Dt Kt Asos  bo’luvchi
xujjat
1 Talabalarga,   stajyor-tadqiqotchi
izlanuvchilarga stipendiya
hisoblanganda 231, 251 174 Hisob  to’lov
qaydnomasi
2 Talabalarga  stajyor-tadqiqotchi 
izlanuvchilarga hisoblangan stipendiya 
kassadan tarqatilganda 174 120 Kassa  chiqim
orderi
  
    Analitik   hisob   o’quv   muassasasining   har   bir   stipendiya   oluvchisi   bo’yicha
alohida holda yuritiladi. 
175 “Talabalar bilan boshqa hisob-kitoblar” subschyotida ta’lim 
muassasalarida talabalar bilan to’lov-kontrakt mablag’lari bo’yicha va o’quv 
jarayonida yuzaga keladigan boshqa hisob-kitoblar olib boriladi. Bu 
subschyotning debet tomonida to’lov-kontrakt mablag’larini hisoblanishi, kredit 
tomonida to’lov-kontrakt shaklidan tushgan tushumlar summasi aks ettiriladi.  
Talabalar   bilan   boshqa   hisob-kitoblar   buxgalteriya   o’tkazmalarida
quyidagicha aks ettiriladi  
№ Muomalalar mazmuni Dt Kt Asos bo’luvchi xujjat
1 O’qitishning   to’lov   kontrakt   shakli
bo’yicha to’lovlarni hisoblanishi 175 252 Yuk xati
2 O’qitishning   to’lov   kontrakt   shakli
bo’yicha to’lovlarni kelib tushishi 111 175 Shahsiy
hisobvaraqdan
ko’chirma
20    
Analitik hisob xar bir talaba bo’yicha alohida holda tashkil qilinadi. 
 
21   Xulosa 
  Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha   hisoblashuvlar
hisobini   takomillashtirish   bo’yicha   quyidagi   tavsiyalarni   keltirib   o’tishni
maqsadga muvofiq deb o’ylaymiz: 
• xodilar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   me’yoriy
xujjatlar talablari asosida tashkil qilish va yuritish; 
• xodilar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobi   bo’yicha
hisoblashuvlar   hisobi   yuazasidan   xujjatlar   aylanish   grafigini   ishlab   chiqish   va
unga amal qilish; 
• xodilar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobi   to’g’risida
batafsil   va   ishonchli   axborotni   shaklllantirish   uchun   xodimlar   va   stipendiya
oluvchilar bilan hisoblashuvlar schyotlari tarkibida ishchi subschyotlarni ochish
va ulardan foydalanish; 
• Byudjet   tashkilotlarida   xodilar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan
hisoblashuvlar   hisobini   yuritishda   alohida   e’tibor   qaratilib,   mablag’lardan
foydalanishning analitik hisobini yuritishni tashkil qilish.  
 
 
 
 
 
 
 
  
22   Foydalanilgan adabiyotlar: 
 
Normativ xuquqiy xujjatlar: 
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017-2021 yillarda O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi” nomli   2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni. 
2. O’zbekiston Respublikasining  “Mexnat kodeksi” 1995 yil 21 dekabr  
3. O’zbekiston Respublikasining  «Byudjet kodeksi 2013 yil 26 dekabr  
4. O’zbekiston Respublikasining  “Soliq kodeksi” 2007 yil 25 dekabr)  
5. O’zbekiston   Respublikasining     “Buxgaltetriya   hisobi   to’g’risida”gi
Qonuni.  2016 y. 13 aprel  
6. «Davlat   ijtimoiy   sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   tayinlash   va   tartibi
to’g’risida Nizom» O’z.R. AV. tomonidan 2002 yil 8 mayda № 1136-son
bilan 
ruyxatdan o’tgan  
7. “O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetida   turuvchi   tashkilotlarning
xarajatlar smetasi va shtatlar jadvalini tuzish, ko’rib chiqish, tasdiqlash va
ro’yxatdan o’tkazish   tartibi  to’g’risida”  Nizom  2010 yilda   №  2634-son
bilan ro’yxatdan o’tgan.  
8. “Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Yo’riqnoma
O’z.R AV. tomonidan 2010 yil 22 dekabrda  № 2169-son bilan ro’yxatdan
o’tgan;  
9. “O’zbekiston  Respublikasi  Davlat  byudjetidan  mablag’  
bilan ta’minlanadigan  tashkilotlarning  davriy  moliyaviy  
hisobotlarini  tuzish,   tasdiqlash   hamda   taqdim   qilish   bo’yicha
qoidalar”   O’z.R   AV.   Tomonidan   2011   yil   27   sentyabrda   №   2270-son
bilan ro’yhatdan o’tgan.  
 
Asosiy adabiyotlar: 
10. Ostanaqulov   M.   Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi.   O’quv
qo’llanma - T.: "IQTISOD-MOLIYa", 2009 
11. S.U.Mehmonov   Byudjet   hisobi.   O’quv   qo’llanma.   –   T.:   “Fan   va
texnologiya”, 2012 
12. S.U.Mehmonov,   D.Ubaydullaev.   Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya
hisobi.   Darslik. – T.: “Sano-Standart”, 2013 13.   Iqtisodiy jurnallar. 2011-
2013 yillar 
 
23   Internet saytlari:  
www.lex.uz   www.gov.uz
www.edu.uz  
www.norma.uz  
www.mf.uz  
24

Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini tashkil etishning maqsad va vaziflari

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha