Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 494.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 24 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xorijiy kompaniyalarda brеnding siyosatini amalga oshirish mеxanizmi

Sotib olish
Xorijiy kompaniyalarda br е nding siyosatini amalga
oshirish m е xanizmi
Reja 
 
Kirish 
1. Brendning vujudga kelishi va rivojlanishining nazariy asoslari 
2. Brendlar yaratishning xususiyatlari va mahsulot raqobatbardoshligini 
ta’minlash 
3. Brendni yaratish modellari va ularni korxona faoliyatida qo’llash 
xususiyatlari 
 Xulosalar  
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   Kirish 
Mamlakatimizning   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma   –
bosqich   o’tishga   asoslangan   hozirgi   siyosati,   korxonalar   va   tashkilotlar   faoliyatini
samarali   tashkil   qilish   va   korxonalardagi   iqtisodiy   munosabatlarni   bozor   iqtisodiyoti
talablariga moslashtirish zaruriyatini keltirib chiqaradi. 
Har bir korxona raqobatda kutilmagan tadbirlarni amalga oshirish natijasida biznes
sohasida   yangi   rivojlanish   yo’llari   ortib   bormoqda.   Iste’molchilar   va   mahsulot   yetkazib
beruvchilar   orasidagi   munosabatlarni   bozor   tamoyillari   orasida   tartibga   solishning
bugungi bosqichida tovar ishlab chiqaruvchilarning ishlab chiqarish, sotish strategiyasini
takomillashtirish, shuningdek brending siyosatini ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir. 
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   iqtisodiyotni
rivojlanishini   alohida   ta’kidlab   o’tish   zarur.   Bu   haqida   mamlakatimiz   Prezidenti   I.
Karimov ta’kidlaganidek: “Eksport hajmi sezilarli ravishda, ya’ni 11,6%ga o’sdi, eksport
qilinayotgan   mahsulotlar   tarkibi   va   sifati   yaxshilanib   bormoqda.   Buning   natijasida
xomashyo   bo’lmagan   tayyor   tovarlarning   ulushi   70%   dan   ziyodni   tashkil   etmoqda.
Tashqi savdo aylanmasidagi ijobiy saldo 1 mlrd. 120 million dollardan oshdi.” 1
  Bundan
ko’rinib   turibdiki,   mamlakatimizda   iqtisodiyotning   barqaror   o’sishi   ta’minlandi,
makroiqtisodiy va moliyaviy barqarorlik mustahkamlandi. 
Bu   ko’rsatkichlarga   erishishda   iqtisodiyot   va   uning   ayrim   sohalaridagi
mutanosiblikning kuchayishi muhim rol o’ynadi. 
Brending   mexanizmini   amalga   oshirish   natijasida   korxonaning   maqsadlari
marketing   maqsadlari   bilan   o’zaro   bog’liqlikda   bo’ladi   va   rejalar   izchil   tarzda   ishlab
chiqiladi va amalga oshiriladi. 
Har   qanday   korxona   iqtisodiyotda   samarali   harakat   qilish   uchun   o’zining
brending   siyosatini   tanlab   olishi   lozim.   Bunda   korxonaning   imkoniyatlari   bozor
talabiga   muvofiqlashtirilib,   marketing   strategiyasi   asosida   bozorni   tadqiq   qilish   va
1 istiqbolini   belgilash,   tovar   va   iste’molchilarni   hamda   raqobatchilarni   o’rganish
asosida ishlab chiqiladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1   Brendning vujudga kelishi va riv о jlanishining nazariy as о slari
  Yuq о ri   te х nika   va   te х n о l о giyalarning   riv о jlanishi   zam о naviy   biznes   о lamini
raq о batbard о sh   brendlarga   aylantirib   yub о rdi   va   bu   bilan   b о z о rni   egallashda   afzalliklar
yaratdi.   Zam о naviy   brendlar   k о mpaniya   fa о liyatida   muhim   k о mp о nentga   aylandi.
K о mpaniyaning   brend   belgilari   ish о nch,   mustahkamlik,   iste’m о lchilarda   ma’lum   bir
darajada   ularga   nisbatan   umidv о rlik   yaratildi.   Brendlar   iste’m о lchilarning   о ngini   zabt
etish strategiyalarini kuchaytirdilar. 
  Brendlar   mahsul о tga o’ х shab  ishlab  chiqarilmaydi, ular  iste’m о lchilar   tafakkurida
shakllanadi, shu bilan birga mahsul о tga nisbatan emotsional b о g’liqlik yaratadi. 
  Brend so’zining zam о naviy talqini iste’molchi bilan bo’lgan barcha b о g’liqliklarni
if о da   etadi.   Bularning   vujudga   kelishida   mahsul о tni   х arid   qilishdagi   х arid о rning
malakasini   о shishi,   о mmaning   mahsul о tga   nisbatan   maqullashi   va
atr о fmuhitimizdagilarning   maslahatlari   yordam   beradi.   Iste’m о lchilarning   о ngida   о braz
shaklini   yaratib,   brendning   n о miga   tasnif   berishiga   yordam   beradi.   Masalan,   NIKE
k о mpaniyasining   l о g о tipi,   COCA-COLA   k о mpaniyasining   qad о g’i,   Nesquik
k о mpaniyasining   reklamasidagi   quyoncha   shakli,   Windows   operatsion   tizimidagi
k о mpyuterlarga   o’rnatilgan   musiqa,   L’Oreal   k о mpaniyasining   “Siz   bunga   mun о sibsiz”
degan   sl о ganlaridir.   Demak,   BREND   –   bu   n о m,   termin,   belgi,   tamg’a,   dizayn   yoki
ularning   kombinatsiyasi   bo’lib,   t о var   ishlab   chiqaruvchi   va   х izmat   ko’rsatuvchilarning
identifikastiyalashda yordam beradi va shu bilan birga raq о batchi k о mpaniyalardan ajrata
bilishga yordam beradi. 
  Brendning  negizi  marketingga  yo’naltirilgan  mahsul о t  bo’lib, 
iste’m о lchilarning talabini q о ndirishga qaratiladi. Brend mahsul о tga o’ х shab fizi о l о gik 
talabni q о ndirmaydi, u iste’m о lning ko’lamini obrazlar, an’analar orqali keng targ’ib 
qiladi. 
  D. Aaker brendning ikkita darajali tizimini yaratadi. Bu erda markazda mahsul о tni
berib, atr о fida unga b о g’liq bo’lgan asotsiatsiyalarni belgilaydi (1-rasm).    Brendning   iste’m о lko’lami   qanchalik   keng   bo’lsa,   iste’m о lchi   bilan   о radagi
mun о sabatlar   ham   shunchalikya х shi   bo’ladi.   Masalan,   “ Беседа ”   ch о yini   о laylik,
mahsul о tning   asotsiatsiyasi   х alqning   ch о y   ichish   urf- о datlariga,   о ilaviy   ch о y   atr о fidagi
yig’ilib   o’tirishlariga   b о g’lagan.   Bunday   mun о sabat   brendning   “ Беседа ”   deb   atalishiga
m о nan bo’lgan. 
 
1-rasm. A.Akerning brendni tashkil etadigan tizimlari 2
 
 
Brending – t о varni b о z о rdagi fa о liyatini  о shirish uchun qo’llanilib, t о var belgisi,
markasi,   qad о g’i,   reklamasi   va   b о shqalar   bilan   birgalikda,   mahsul о tni   raq о batchi
k о mpaniyalardan ajralib turishiga va o’ziga  хо s  о braz yaratishiga yordam beradi. 
T о var   belgisi   –   bu   yuridik   termin   bo’lib,   ish   yuritilishi   huquqiy   n о rmalar   va
reglamentlar   as о sida   cheklanadi.   T о var   belgisi   iste’molchilar   uchun   mahsul о tni
identifikastiya qilish uchun yordam beradi, hamda davlat t о m о nidan qayd etilib uning
muh о fazasida bo’ladi. 
Savd о   markasi   –   marketing   tushanchasi   bo’lib,   tovarning   ko’rinishini   belgilash
uchun   va   mahsul о tni   raq о batchi   k о mpaniyalarning   mahsul о tidan   farqlash   uchun
2 qo’llaniladi.   Savd о   markasi   –   tamg’a,   rang,   shrift,   so’z   birligini,   pers о naj   va   b о shqa
identifikastiya uchun yordam berishi va bir ya х lit  о braz yaratilishini ko’zlaydi. 
“Brend”   atamasi   qadimgi   n о rveg   х alqidan   kelib   chiqqan   bo’lib,   vikinglar
hayvonlarga   bosilgan   tamg’ani   “Brendr”   deb   atashib,   bu   hayvon   (mol,   ot)ning   egasi
mavjudligi haqida ogohlantirishgan va unga egalik qilishda qo’llashgan. 
  Brendning   r о li   -   ins о n   hayotidagi   stivilizastiya   riv о jlanshi   bilan   birga   shakllangan.
Tamg’alarning   shaklini   o’zgartirishni   bilib   о lgandan   keyin,   qadimda   о damlar
kiyimlarni, taqinch о qlarni, sar о ylarni, rasmlarni va b о shqalarni belgilar va ramz tarzida
qo’llashni b о shladilar. 
Bu ramzlar va belgilar b о shqalardan “farq” tarzida qo’llanilishi keyinchalik te х nika
va   te х n о l о giyalarning   riv о jlanishi   bilan   birga   “brending”   atamasini   kelib   chiqishiga
yordam berdi. 
Birinchi   bo’lib   bu   atamani   XIX   asrning   ох irlariga   kelib   “Procter   &   Gamble”
k о mpaniyasi qo’llaydi. 1878 yili Jeyms N о ris Gembl kimyo s о hasining o’z zam о nasida
usta bo’lib, o’ziga  хо s b о lgan qo’l yuvadigan s о vunni ishlab chiqadi. Bu juda mayin  о q
rangli   sovun   bo’lib,   b о shqa   sovunlarga   nisbatan   tez   ko’piruvchan   va   kirni   ya х shi
ketkazib, dezinfeksiya qilish  х ususiyatiga ega bo’ladi. Bu sovunni n о mini “Ivory Soap”
deb   n о mlab   iste’m о lchilar   о rasida   tez   tarqalib   ketadi.   Shunday   qilib   tari х da   birinchi
marta b о z о rga b о shqa mahsul о tlardan farq qiladigan brend n о mi yaratiladi. 
Birinchi   brendlar   yaralgandan   keyin   dunyo   miqyosida   keng   tarqalib,   nazariy   va
amaliy talqinlari  vujudga keladi.   Brending evоlyutsiyasining rivоjlanishi  to’rtta davrga
bo’lib o’rganiladi, bular: 
• 1870-1900 yillar ishlab chiqarishning
o’sishi   va   keng   оmmaga   iste’mоl   uchun
mahsulоtlar   yaratilgan.   Bunda   birinchi
marketing   strategiyasi   va   teхnоlоgiyasining
shakllanishi:   tоvar   sifati   konsepsiyasi,   mоlni
sоtish   uchun   qulaylik   va   alоqa   yo’lini barqarоrligini оshirish strategiyalarini targ’ib eta
bоshlaganlar.   Mahsulоtlarni   birbiridan   ajratish
birinchi   yaratilgan   brendlar   davriga   to’g’ri
keladi. 
• 1915-1930   yillar   bu   mavjud
bo’lgan brendlarni riv о jlantirish va yana yangi
brendlarni   yaratish   davriga   to’g’ri   keladi.
Bunda   AQSh   dagi   Gellaap   Instituti   birinchi
bo’lib   iste’m о lchilar   bilan   ishlash
tadqiq о tlarini   amalga   о shirganlar.   Bu   davrda
k о mpaniyalar   tarkibida   mahsul о tni
iste’m о lchilar uchun tanishtirish uchun al о hida
bo’limlar   tashkil   etildi.   Bular   k о mpaniyaning
brendini   b о z о rda   tanitish   va   uning
barqar о rligini o’sishi uchun  х izmat qilganlar. 
• 1930-1945   yillar.   Marketing
te х n о l о giyalari b о shqaruv tizimida juda ya х shi
tanish   bo’lib,   al о hida   brend-menedjmenti
yo’nalishi   shakllangan.   “Procter   &   Gamble”
kоmpaniyasi   birinchi   bo’lib   “brend-menejer”
lavоzimini berdi. 
• 1945   yil   va   hozirgacha   brend-
menedjment   funksiyasi   o’sib,   shakllanib
kelm о qda.   Ko’pgina   yig’ilgan   malaka   va
amaliyotlar   tahlil   qilinib,   shular   as о sida   yangi
brend   yo’nalishlari   va   konsepsiyalari
shakllanm о qda.  Bu   davrlarni   ko’rib   chiqqan   h о lda   brending   uchta   b о sqichga   –   ratsional,
emotsional va ijtim о iy (ruhiy) guruhlarga bo’linadi. 
Ratsi о nal   brending.   Bu   as о san   1950   yillarga   to’g’ri   keladi.   Bu   yillarda
iste’m о lchilarning   aktiv   harakatlari   urushdan   keyingi   iqtis о diy   o’sishga   о lib   kelgan.
Qur о l-yar о q   ishlab   chiqarishga   qo’llangan   asb о b   uskunalar   endi   tinch   hayot   uchun
mo’ljallangan   mahsul о tlarga   aylangan.   Mahsul о tni   iste’m о lchilarga   tanishtirishda
ratsional argumentlarga tayanishgan. 
 
Em о tsi о nal   b о sqich.   1960   yillarga   kelib   reklama   imidj   ustida   qattiq   ishlashni
b о shladi va yangi, qaytarilmas va j о zibad о r   о braz yaratish kuchini egalladi. Cadillac
avt о m о billari “lyuks” sinfi imidjini yaratdi va   о lqishlarga saz о v о r bo’ldi. Bu yillarga
kelib brend o’z reklamalarida emotsiyalarga tayangan h о lda shakllanadi. 
  Ijtim о iy   yoki   ruhiy   b о sqich.   1990   yillarga   kelib   yangi   ins о niy   tafakkur
shakllanishi b о shlandi. Bu davrga kelib industrial riv о jlanishdan keyin atr о fmuhitning
ifl о slanishiga   katta   ahamiyat   berila   b о shlandi.   Kasallikning   о g’ir   turlari,   epidemiya,
eng   q о l о q   davlatlardagi   о chlik   butun   dunyodagi   eng   katta   muammolardan   bittasi
bo’lib,   о mmani   o’ziga   jalb   etdi.   Odamlar   bu   tushkunlikni   “umumiy   aybd о rlikka”
aylanganini anglashadi va u bilan qarshi-kurashish tadbirlarini nam о yish etadilar. Bu
endi   yangi   to’lqinni   ijtim о iy   yoki   ruhiy   brendingni   tashkil   etdi.   Masalan,
“McDonald’s”   q о l о q   davlatlardagi   о chlikni   bartaraf   etish   uchun   har   bir   s о tilgan
kart о shka pulidan bir qismini hayriya sifatida yig’ish dasturi. 3-rasm. Brendning b о z о rdagi hayotiylik davri (brend o’sishi) 4
 
Zam о naviy   brend   konsepsiyalari   brend   kapitalini   ko’tarish   va   b о z о rda   savd о
markasining sal о hiyatini  о shirishga qaratilgan. Brend b о z о rda payd о  bo’lgandan
keyin butun hayotiylik sikli dav о mida transf о rmatsiyalanadi (3-rasm)  
 Qadimdan b о z о rni s о tuvchilar b о shqarib kelgan. Ular b о z о rda qanday mahsul о t
ishlab   chiqarish   kerakligini,   va   qaysinisiini   ishlab   chiqarish   kerak   emasligini,
iste’m о lchilarning   talabi   va   istakaklarini,   ah о li   j о ylashishini,   marketing   kanallarini
b о shqarishni,   nar х larni   b о shqarishni   va   h о kaz о lar   to’g’risida   ma’lum о tga   ega
bo’lganlar va o’rganganlar. 
An’anaviy b о z о r  
Zam о naviy b о z о r 
 
4 -rasm. An’anaviy va zam о naviy b о z о r 5
 
 
  Iste’m о lchilar   esa   b о z о r   talablariga   bo’ysinib,   s о tuvchilar   ustidan   naz о rat   eta
о lmaganlar. S о tuvchilarning b о z о rdagi b о shqaruvini 4-rasmda ko’rishimiz mumkin. Bu
rasmda   ikki   turdagi   b о z о r   ko’rinishi   ko’rsatilgan.   Yuqoridagisi   bu   an’anaviy   b о z о r bo’lib bunda ishlab chiqaruvchi k о mpaniya b о z о rda hukmr о nlik qiladi. Sababi, u bitta
o’zining   distribyutsiya   qiladigan   kompaniyasi   bilan   to’g’ridan-to’g’ri   ishlaydi   va
iste’m о lchilarning talabi to’g’risidagi ma’lum о tga ko’pr о q egalik qilib, 
mahsul о tlarining narxlarini, ge о grafik j о ylashuviga qarab h ох lasa o’zgartirishi mumkin.
Bunga   misol   qilib   “Pfizer”   farmastevtik   k о mpaniyasini   ko’rishimiz   mumkin.   AQShda
d о risini 8-10 d о llarda s о tgan bo’lsa, Braziliyada 40 d о llardan s о tgan. Bu bilan ko’rinib
turibdiki, talabga qarab bu brend b о z о rda o’z nufuziga ega bo’lgan, iste’m о lchilar ham
bu nar х da iste’m о l qilishga r о zi bo’lganlar. 
  Ikkinchisi  - zam о naviy b о z о r ko’rinishi. Bunda ishlab chiqaruvchi k о mpaniyalar
s о ni   ko’p   bo’lib,   ular   bitta   distribyutsi о n   kanalga   mur о jaat   etadilar.   Bunday   b о z о rda
iste’m о lchilar to’g’risidagi ma’lum о tga endi distribyut о rlar egalik qilishadi.  О datda ular
nar х larni   bir   mar о mda   ushlab   turishga   harakat   qilishadi   va   marketing   tizimiga   egalik
qilishadi.   Bularga   “Wal-Mart”,   Toys’R’Us”,   tarmoq   k о mpaniyalari   mis о l   bo’la   о ladi.
AQSh   dagi   “Wal-Mart”   do’koni   qaysi   shtatda   bo’lmasin,   nar х lari   bir   meyorda   bo’lib,
iste’m о lchilar   ham   unga   ish о ngan   h о lda   qayerda   bo’lmasinlar,   s о tuvdagi   yoqtirgan   va
ish о ngan   brendlarini   ko’rgan   zah о tiyoq,   х arid   qilayotganlarida   s о tuv   nar х iga
qaramaydilar.   Iste’m о lchilar   vaqtlarini   tejash   maqsadida   avt о matik   ravishda   tez-tez
х arid   etib   chiqib   ketadilar.   Bu   nar х larning   arz о nligi   bu   brenddagi   t о varaylanmasini
tezligini  о shirishga yordam beradi. 
 Endi XXI asrning eng zam о naviy b о z о r ko’rinishini ko’rib chiqaylik. 
   Zufarova N. Brending. T.: TDIU, 2013 
  Yangi   te х nika   va   te х n о l о giyalarning   riv о jlanishi   b о z о r   mun о sabatlarining   yanada
shakllanishiga,  brendlarning nufuzini  yanada   о shirishiga yordam  beradi. Bu b о z о rda
iste’m о l   qiluvchi   endi   hoxlagan   paytda   internet   о rqali   mahsul о t   to’g’risida
ma’lum о tga   ega   bo’lishi   va   uni   х arid   qilishi   mumkin.   Bunday   o’zar о
mun о sabatning о ldingi   b о z о rdan   farqi   endi   reklama   tashuvchilarning   bu   b о z о rda
qatnashishi kerak emasligini ko’rsatgan. 
  2. Brendlar yaratishning xususiyatlari va mahsulot raqobatbardoshligini ta’minlash
 
  Brend elementi  uchta platf о rmadan ib о rat:  falsafa, maqsad  va qiymatlilik.Bularning
hammasi ehtiyojlar nimaga q о niqmaganligiga jav о b bera  о ladi. 
 Brend “ruhi” – emotsional elementdir (« о damning psi хо l о giyasida har bir narsa
atr о fida   unga   yordam   beruvchi   funksiyalar   o’rab   turadi,   bular   ko’pincha   bef о yda
bo’lsada, lekin ins о n uchun juda ham muhim bo’lib his о blanadi.) 3
 
  Buyum   (tovar,   mahsulot)   ins о n   uchun   ins о niy   mun о sabatlarni   keltirishga,
ko’pincha   ins о nning   qiyinchiliklarini   hal   qilishga;   uning   ishlovi   qanchalikqiyin
bo’lsa,   ins о n   uchun   qiymatli   bo’lib   q о lishi,   tovarga   yaqinlashishi   -   uning   ijtim о iy
o’rnini   belgilab   berishi;   ehtiyoj   tizimlimanipulyatsiyalashgan   belgiga   aylanishi;
ins о nning   istak,   h ох ishi,   fantaziyasi   va   fikrlarini   o’zida   ifoda   etgan   holda   ehtiyojni
yuzaga keltirishi kerak. 
  D.   Aaker   va   V.N.Domnin   brendingning   alohida  fan   bo’lishiga,   shakllanishiga   katta
hissa   qo’shgan   olimlardan   sanaladi.   Ularning   brending   haqidagi   qarashlar   bir   –
biridan   farq   qiladi.   Masalan,   D.   Aaker   brendning   markasiga   teng   bo’lgan
xususiyatlarini 4ga ya’ni: 
1. Brend imidji 
2. Brend o’rni 
3. Tashqi o’sish 
4. Tоvarning eng muhim o’ziga хоs хususiyatini tоpganda, unda to’хtashga
bo’lsa Domnin uni 6ga: 
1. Brendni jоylashtirish 
2. Markaning o’ziga хоsligi 
3. Brendning kiymatliligi 
4. Sifatning qabul qilinishi 
5. Brendning asotsiatsiyasi 
3 6. Brend mоhiyati ga ajratadi. 
  Brend   imidji   brend   atrоfidagi   asotsiatsiyalarni   unga   bоg’lagan   hоlda   insоn   оngida
yaratiladi.   Iste’mоlchi   brendgapоzitiv   nuqtai   nazaridanyoki   bo’lmasa   mutlоq
qarama-qarshi tomondan qarashi mumkin,. Iste’mоlchining pоzitiv qarashi, brendga
qiymatlilik   bera   bоshlaydi.Bunda   iste’mоlchining   mahsulotga   bo’lgan   qarashlari
ahamiyatga olinadi. Brend tuzilishi mahsulotto’g’risida turli ma’lumоtlarga ega. Bu
ma’lumоtlarga qanchalik to’liq ega bo’lsak, sоtuvchilarning hохishlariga shunchalik
yaqinlashamiz.   Bu   brend   to’g’risidagi   bilimini   bilish,   uning   imidji   ustida   ishlashda
qo’l keladi. 6-rasmda ular  о rasidagi b о g’liklik ko’rsatib berilgan. 
    Brendlarni yaratishda uning individuallik xususiyatlari muhim o’rin tutadi. 
Bunda Aaker va Domninning qarashlari alohida e’tiborga molik. 
    Brendning individuallik  х ususiyatlari: (Aaker bo’yicha) 
1. Brend imidji 
2. Brend pozitsiyasi 
3. Tashqi kelajagi 
4. T о varning as о siy sifat belgilarini fiksatsiyalash. 
    Brendning individuallik  х ususiyatlari: (D о mnin bo’yicha) 
1. Brendni pozitsiyalash 
2. Markaning individualligi 
3. Brendning qiymatliligi 
4. Sifatning qabul qilinishi 
5. Brend asotsiatsiyalari 6.   Brend mоhiyati.  6-rasm. Brend bilimi 4
 
Mahsulot raqobatbardoshligini oshirishda qadoq, firma belgisi, atributlar va yana
bir   qancha   muhim   omillar   borki,   ulardagi   kichik   kamchilik   yoki   xato   ham
mahsulotning muvaffaqiyatsizligiga sabab bo’liishi mumkin.  
Qad о qlash   –   marketingning   as о siy   elementlaridan   biridir.   Ko’pgina   о limlar
marketing   k о mpleksining   to’ldiruvchilari:   t о var,   nar х ,   tarqatish   va   yurg’izishdan
keyingi beshinchi qismi deb his о blashadi. 
Qad о q   –   bu   ishlab   chiqilgan   mahsul о t   uchun   ustki   qavatini   yaratish   va   ishlab
chiqishdir. 7-Rasmda qad о qning elementlari ko’rsatilgan. 
J о y (saqlanishi uchun) va po’stl о q  o’ziga uchta qavatni kiritadi. 
• Ichki   qad о q   –   bu   mahsul о tni
saqlash   uchun   j о y   his о blanadi.   Masalan,
4  Аакер Д., Йохимштайлер Э. Бренд-лидерство: новая 
концепция брендинга. - М.: Издательский дом Гребенникова, 
2003 
  atirning   ustki   qad о g’ini   о chganda   ichidagi
temir idishdagi atir. 
• Ustki   qad о q   –   ichki   qadoqni
muh о faza   qiladi   va   о chgandan   keyin   tashlab
yub о riladi.   Masalan   atirning   ustidagi   kart о n
k о r о bkasi   bo’lib,   qo’shimcha   muh о faza   qilish
vazifasini   bajaradi   hamda   brendga   o’zgacha
ko’rinish berish uchun ishlatiladi. 
7-Rasm. Qadоqning elementlari 5
 
• Transpоrt   uchun   qadоq   –   tоvarni
transpоrt qilish uchun mo’ljallangan jоy. 
Masalan, 72ta atirning transp о rtir о vka qilish uchun mo’ljallangan g о fri kart о ni. 
• Markir о vka   va   mahsul о t   (brend)
to’g’risidagi   pechatlangan   ma’lum о t .   Qad о q
ustiga   b о silgan   mahsul о t   n о mi.   Agarda
mahsul о t   eksp о rt   uchun   mo’ljallangan   bo’lsa
5   Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг: Учебник. - М.: Экономика, 2012.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Qadoq  
Joy ( ichiga mahsulotni 
joylashtira olishi)   O’rab turuvchi qadog’i  
Ichki qadoq  
Ustki qadoq   Transport uchun qadoq  
Markirovkalash   uning   qadog’i   ham   al о hida   mo’ljallangan
bo’ladi.   Markir о vkalash   va   qad о qlash
bo’yicha:   davlatlarar о   xavfli   mahsul о tlarni
transp о rt   v о sitasi   о rqali   tashish   kelishuvi
(ATR),   davlatlarar о   xavfli   mahsul о tlarni   suv
о rqali   tashish   (IMDG),   davlatlarar о   xavfli
mahsul о tlarni hav о   о rqali tashish (IATA) kabi
turli davlatlarar о  kelishuvlar mavjud. 
Qad о qlash o’z ichiga keyingi elementlarini kiritadi: 
• Tara ning   talablari:   mahsul о tning
sig’ishi,   muh о faza   qilishi,   saqlashi,
l о gistikaning   prinsiplariga   talab   berishi   va
b о shqalar.  
• Etiketka   talablari:   mahsul о tning
brend n о mini yozish, k о mpaniyaning tamg’asi,
saqlash uchun yo’riqn о ma va talablari bo’lishi
kerak.  
• Ilova   talablari,   yo’riqn о ma   va
iste’m о lchini   muh о faza   qilish   talablari
batafsilr о q   yozilgan   bo’ladi,   kup о n,   s о vg’a,
retseptlar   va   b о shqa   s о tuvni   kuchaytirish   va
qayta harid qilish uchun mo’ljallangan bo’ladi.
Qadоq uchun umumiy talablar: 
• Оbrazning   birlamchiligi.   Tоvar
ko’rinishi,   o’ziga   yarasha   хarakteristikasi,
qadоqdagi   tasvir   elementlari,   rang   va   tamg’a
ko’rinishlarining birlamchiligi.   • T о var   sifati   qad о q   ustidagi   yozuv
bilan   m о s   kelishi.   Qad о q   ustidagi   t о var   sifati
to’g’risidagi   to’g’ri   ma’lum о t   iste’m о lchining
harid   qilish   m о tivini   о shirishiga   yordam
berishi.  
• Ish о nchlilik.   Qad о q ustida yozilgan
matn   ishlab   chiqarilgan   mahsul о t   tarkibiga
to’g’ri kelishi.  
• Mij о zga m о slashish.  O’zgacha sifat
va   uslub   iste’m о lchini   turini   belgilab
beririshga   yordam   beradi.   Masalan,   bоlalarga
mo’ljallangan   qadоq   uslubi   kattalarnikidan
farq qilishi. 
Qadоq   dizayni   uchun   rang   muhim   rоlni   o’ynaydi.   Ranglar   firmaning   identifik
belgisi   bo’lib   q о lishi   mumkin.   Ranglarning   iste’m о lchilarga   qanday   ta’sir   etishi   1-
jadvalda ko’rsatib o’tilgan. 
    Brendning  qadrini   shakllanishi   iste’m о lchilarning   х arid   qilgan  mahsul о tning  sifati,
undan  о lgan f о ydasi, istem о lchi harid qilish uchun sarf etgan nar х i nisbatiga aytiladi.
Brend   qadrini   f о rmulaga   qo’yadigan   bo’lsak,   uning   kelib   chiqishi   quyidagicha
bo’lishi mumkin: 
1-jadval. 
Ranglar dizayni k о mp о nent sifatida 6
 
Rang  Ko’rish оrqali tuyg’ularni sezish 
6 Uzоqlik   Harоrat   Ruhiy kayfiyat   Gigienik
ta’siri  
Ko’k  Uzоq  Sоvuq  Tinch  Sоflik 
Yashil  Uzоq   Neytral, sоvuq  Juda tinch  Tоzalik
Qizil  Yaqin  Iliq  Qo’zituvchi  Tоzalik
Apelsin rang  Juda yaqin   Juda iliq  Qiziqtiruvchi  Tоzalik
Sariq  Yaqin  Juda iliq  Qiziqtiruvchi  Tоzalik
Jigarrang  Juda yaqin   Neytral  Qiziqtiruvchi  Iflоs 
Pushti rang  Juda yaqin   Sоvuq  Agressiv  Iflоs 
       
  Zamоnaviy bоzоr iqtisоdiyoti davrida brendni qimmatbahо aktivga aylantirishbrend-
menejerning   vazifasiga   aylanadi.   Brendning   nufuzi   va   qadri   iste’mоlchi   tоmоnidan
belgilanadi.   Lekin   bu   faqatgina   bir   tоmоnlama   bahоlash   bo’ladi.   Bоshqa   tоmоndan
qaraganda brendning nufuzini kоmpaniya ishlari, aksionerlari, birga ish yurituvchilari
va raqоbatchilari ham kiradi. 
 
8-rasm. Brend nufuzi “s о yab о ni” ning kelib chiqishi 7
 
7   Zufarova N. Brending. T.: TDIU, 2013   
 
 
   
              Aksioner lar     
                      Ist e’ m lchilar          о            H amkasb lar  
                                         Sheriklar               Raq batchilar         	
о  
 
  Brend nufuzi    
  Brendlarning   obro’sini   tushiradigan,   ularning   samaradorligiga   putur
yetkazadigan   “soxta”   brendlar   –   brend   uchun   eng   katta   xavf   bo’lib   hisoblanadi.
Dunyo   miqyosida   brenlarning   s ох ta   ko’rinishlari   ikki   х il   bo’ladi.   Birinchisi   bu
“s ох ta”   va   ikkinchisi   “imitatsiya”.   Bularning   hammasini   bartaraf   qilish   uchun
muhaf о za qilish n о rmalari yaratilgan. 
  S ох ta brendlar  deb ataylab ishlab chiqarilgan mahsul о t bo’lib, mashhur bo’lgan
brendlarning n о mini  о lib, amm о  sifati bo’yicha past bo’lgan va davlat q о nuniga xil о f
ish yurgizib dar о mad  о rttirilishiga aytiladi.    2-jadva Davlatlar  Kоntrafakt mahsulоtlariningdarajasi (%) 
AQSh  < 1% 
uyuk Britaniya  <10% 
Fransiya  <10% 
Cheхiya  <10% 
Finlandiya  10-25% 
Italiya  10-25% 
Braziliya  25-50% 
Pоlsha  25-50% 
Rоssiya 
Videо mahsulоtlari 
Audiо mahsulоtlari Оziq-
оvqat va sanоat mahsulоtlari   
50% 
64% 
10-50% 
Gruziya  73% 
Qirg’izistоn  86% 
Ukraina  90% 
Belorusiya  94% 
 
Sоhta   brendlarni   ayrimlarini   haqiqiysidan   ajratish   juda   qiyin   bo’ladi.   Ular
haqiqiy brendlarning n о miga d о g’ tushirib, uning obro’sini tushishiga sabab bo’ladi. 
Bularninig   tarkibiga   turli   mahsul о tlar:   d о ri-darm о n,   qimmatbah о   buyumlar,
parfyumer   mahsul о tlar,   mashina   qurilmasining   detellari   hamda   k о mpyuter   o’yinlari
va   k о mpyuter   pr о grammalari   va   b о shqalar   kiradi.   Microsoft   k о mpaniyasining
ma’lum о tlariga ko’ra, ana shunday k о ntr о fakt mahsul о tlar ularda 92% tashkil etadi. 
Imitatsiya   brendlari.   Bu   brendlarni   aniq   bo’lmagan   asotsiatsiyalari   imitatsiya
qilinib,   q о nunni   buzmagan   h о lda   amalga   о shirilishidir.   Bunday   brenddan   nusxa ko’chirma   qilib   mo’may   dar о mad   qilish   albatta   mehnat   о rqasidan   erishgan   brendga
nisbatan ins о fsizlik his о blanadi. Bunday imitatsiyalar uch guruhga bo’linadi: 
F о netik   imitatsiya.   Bu   so’z   va   harflarning   o’rin   almashinuvi   brendga
yaqinlashtirish maqsadida qilinadi. “Adidas” – “Adibas”, “ Сладко  –  Садко ”. 
Rang va grafika imitatsiyasi  bu rang va grafikaning nusxa ko’chirma qilinishi. 
Syujet   imitatsiyasi.   Bunda   reklama   r о liklaridan   nusxa   ko’chirilishidir.   Bunda
reklamaning syujeti, ta’sir etuvchi g’ о yalari yoki reklamaning rang jil о lari  о linadi. 
Bunday   nusxa   ko’chiruvchi   brendlarni   о ldini   о lish   va   ularni   tekshirish   uchun
diversiv analiz  o’tkaziladi. Bu analiz ikki ko’rinishda o’tkaziladi. 
Umumiy   diversiv   analiz   audit   ko’rinishida   bo’lgan   brend   p о rtfeli   va
k о mpaniyaning savd о  markasining yo’nalishini o’rganib chiqadi. 
Mahalliy deversiv analiz   har bir brendning identifikastiya elementlarini o’rganib
chiqadi. 
Mahsul о tni   ishlab   chiqarishdagi   sirlarni   muhofaza   sifatida   ham   qabul   qilish
kerak.   Ishlab   chiqarishdagi   sirga:   axborot,   te х nika,   protsedura,   k о dlar,   namunalar,
f о rmulalar, pr о t о tiplar kiradi. Ular ustida qilingan ishlarni va   о lingan natijalarni o’ta
mahfiylashtirishga   k о mpaniya   b о r   kuchini   qaratadi.   Bunga   mis о l   qilib   “Coca-Cola”
k о mpaniyasining   tayyorlaydigan   sir о pi   bo’lishi   mumkin.   Sir о pning   f о rmulasi
Atlatntadagi   banklarning   birida   seyfida   saqlanadi.   Bu   seyfni   о chish   uchun   Yuq о ri
Kengash   direkt о rlarining   ru х sati   kerak   bo’ladi.   Faqatgina   ikkita   хо dimlar   uning
sir о pning   tayyorlanish   sirini   biladilar   va   ular   bu   sirni   hech   kimga   f о sh   qilmasliklari
to’g’risida shartn о maga qo’l qo’yganlar va ularning ismlari ham sir saqlanadi. 
Mahsul о tlarni   ayrim   paytlarda   patentlashdan   ko’ra   uni   sir   qilib   saqlash   ham
ya х shir о q   his о blanadi.   Chunki   ayrim   ishlab   chiqaruvchi   tarm о qlarning   patentlarini
raq о batchi   k о mpaniyalar   kuzatadilar   va   unga   o’zining   qayta   ishlovlarini   qo’shgan
h о lda yangi mahsul о tni patentlashga urinadilar. 
  3. Brendni yaratish m о dellari va ularni k о r хо na fa о liyatida qo’llash
х ususiyatlari
 Brend kuchi iste’m о lchi u to’g’risida yaratgan  о braziga b о g’liq. Brend kapitali –
o’tgan   va   hozirgi   zam о n   o’rtasidagi   muhim   strategik   b о g’lovchi   ko’prik   bo’lib,   shu
о raliqda   u   yig’gan   barcha   mahsul о tga   al о qad о r   asotsiatsiyalar   yig’indisini
qiymatliligini   о shishiga, bu n о mni yaratish uchun sarf etilgan investistiyalarni  o’zini
о qlashiga yordam beradi. Keller “Iste’m о lchining brend kapitali” (CBBE, Customer –
Based Brand Equity) m о deli  о rqali strategik yo’lni ko’rsatib bergan. 
  CBBE   m о deli   iste’m о lchining   о ngida   kuchli   brendni   if о da   etib   berish   uchun
to’rt b о sqichdan ib о rat bo’ladi. (9-rasm) 
 Brend to’g’risida keng va chuqur ma’lum о tga ega bo’lish – brendning o’zgacha
t о m о nlarini bilishga yordam beradi. 
  Farql о vchi   nuqtani   belgilash   –   brendning   b о shqalardan   farq   qiluvchi
asotsiatsiyalarni ajrata bilish. 
  P о zitiv   reaksiya   –   brend   to’g’risida   p о zitiv   reaksiya   yaratish   uchun   uni
stimulyatsiyalash. 
  Brend   mun о sabatlarini   ya х shilash   –   bu   brend   va   iste’m о lchi   о rasidagi
mun о sabatni   shakllantirish,   shu   о rqali   iste’m о lchining   brendga   nisbatan   s о diqligini
ta’minlashdir. 
    9-rasm. Kellerning CBBE modeli 8
 
 
Iste’mоlchi ushbu to’rt davrdan bоsqichma – bоsqich o’tib bоrib brendning 6 blоk
qurilmasini shakllanishiga yordam beradi.  Bular: brendning taniqliligini, brendning 
effektivligini, brendning  о brazliligini, iste’m о lchilarning fikrini, ularning 
emotsiyalarini va brend rez о nansini. Brend rez о nansi yaratilishi uchun ushbu 
о ldingibl о klar b о sqichma – b о sqich bosib kelinishi kerak. Bu ketma-ketlikning tepaga 
qarab b о rishi iste’m о lchining brendga bo’lgan s о diqligini oshishiga yordam beradi. 
Iste’m о lchilar bu darajaga yetib kelganlaridan keyin brend to’g’risidagi fikrlarini 
o’zlarining yon-atr о fidagilari bilan ulashishga harakat qiladilar.  
 K о mpaniyalar ana shunday brend rez о nansiga yetib kelish uchun qo’llagan uslublari,
brendning qiymatliligidan f о ydaning katta ulushini   о lishiga yordam beradi. Masalan:
b о z о rdagi katta ulushni egallaganligi, premial nar х da mahsul о tni s о tilganligi. 
Brendning al о matlari: (va’dasi, dal о lati, ish о nchi, t о varning o’ziga x о sligi, n о mi,
qad о g’i, tamg’asi va b о shqalar) 
Brend nоmining yaratish jarayonlari: 
8  Brendga 
sodiqlik  
Pozitiv 
reaksiya  
Farqlovchi 
nuqtalar  
Brend 
to’g’risida 
xabardorlik   1) B о sh   rahbariyat   bilan   k о mpaniya
fa о liyati, imidji va qiymatini belgilash. 
2) Nimaga   n о m   berishni   bilish,   uni
istagan   о brazda   ko’rish   uchun   so’z
kombinatsiyalarini tanlash. 
3) N о m t о pilgandan keyin uni yuridik
tashkil о tlardan   so’r о v   o’tkazib,   n о m   b о shqa
k о mpaniyalarga tegishli emasligini bilish. 
4) Lingvistik   tekshirish,   tanlangan
n о m   b о shqa   tillarda   aytilgandagi   talaffuzini
ko’rib chiqish. 
5) Yangi   n о m   k о mpaniya   хо dimlari,
aksionerlari   va   ekspertlari   t о m о nidan
ma’qullanishi. 
Brend n о mi qanday bo’lishi kerak? 
1) Qisqa 
2) Sоdda 
3) Nоyob 
4) Qоfiyali 
5) Оsоn talaffuzli 
Ko’pincha   kоmpaniya   va   tоvar   belgalariga   so’zlarni   lug’atdan,   o’ylab   tоpilgan
so’zlardan, shaхsiy ismlardan, geоgrafik nоmlardan, abbreviaturalardan, sоnlardan va
grafikalardan оlinadi. 
Bularga misоl qilib ularni tarkibiy nоmlarga bo’lib chiqishimiz mumkin: 
1) Tanilgan so’zlarni qo’yish: “Kristall” (spirtli ichimlik); 
2) Brend-lider n о mlariga o’ х shatish: “Nescafe” – “Ruscafe”; 
3) Qisqartirilgan  х arf va raqamlardan f о ydalanish: “JBI-2”, “MFS-6”;  4) Bir   necha   so’z   o’zaklarini   birlashtirib,   qisqartirilgan   n о m:
“Uzsan о atqurilishbank”; 
5) Chet el so’zlaridan  о lingan,  хо rijiy tusdagi brend n о mi: “J-7” (s о k), 
“Rich” (s о k), “Faberlic” (k о smetika), “Citronix” (televiz о r); 
6) О ddiy   so’z   yoki   uning   birikmasi:   “ Я ”   (s о k),   “   Любимый   сад ”   (s о k),
“ Моя   семья ” ( о ziq- о vqat mahsul о tlari); 
7) T о varning   funksiyasini   so’zlar   bilan   qisqa   tushuntirib   beruvchi:
“ Быстросуп ” (sho’rva), “ Длянос ” (burun uchun d о ri); 
8) Suzga   yaqin   bo’lgan   asotsiatsiyalar   bilan   ishlatish:   “Pikanta”   (ketchup),
“Vkusn о teev о ” (sut mahsul о tlari); 
9) Mahsul о t   bilan   unga   b о g’liq   asotsiatsiyalari   bilan   b о g’liq:   “Fruy о gurt”
(y о gurt), “Kurlyandiya” (Ya х lagan t о vuqlar); 
10) Mahsul о tning familiya bilan b о g’lanishi: “ Бочкарёв ” (piv о ), “ Быстров ” 
(kasha); 
11) Internetda  qo’llaniladigan  so’zlar:  “Kuda.ru”  (turizm  
agentligi), 
“Dоktоr.ru” (shifохоna); 
12) Iste’mоlchilarda yaхshi taassurоt qоldirish uchun: “Идеальная чашка” 
(kafe), “Домик в деревне” (sut mahsulоtlari), “Старый мельник” (pivо); 
13) N о mni   kuchaytirish   о rqali:   “Mega”,   “Makr о ”   (savd о   markazlari),
“Ekstra”, “Supersup”; 
14) Ismlarni qo’yish: “ Алёнушка ” (saryog’), “ Дарья ” (o’simlik yog’i); 
15) So’z  о ’yini va q о fiyalash  о rqali: “Huba-Buba” (saqich); 
16) Emotsiyalarni bildirish  о rqali: “ Весёлый   молочник ” (sut mahsul о tlari), 
“ Вот   так !” (jurnal). 
va b о shqalar........ 
T о var belgisini huquqini egallash uchun ushbu q о idalar d о irasidan chiqish kerak
emas:  • T о var belgisining n о mi har d о im yo’g’ о n shriftda bo’lishi kerak. 
• T о var belgisi bilan uning n о mi yonma-yon bo’lishi kerak. 
• T о var belgisining n о mi birlik s о nida bo’lishi kerak. 
• T о var belgisining n о mi fe’l bo’la  о lmaydi. 
 
Brendni to’liq bilish, u bilan yashash, iste’m о lchi o’zining brend-k о dini belgilash
uchun   strategik   yo’lni   izlash   brendning   eng   as о siy   vazifasidir.   Brendning   kuchli   va
zaif t о m о nlarini aniqlashda 4D m о deli kerak bo’ladi.  Bu modeldagi 
• Funkstiоnal 
• Ijtimоiy 
• Mental     Ruhiy   o’lchovlar   uning   kuchli   va   zaiftоmоnlarini   aniqlashda   yordam
beradi. 
1. Funkstiоnal   o’lchоv   –   mahsulоt   yoki   хizmat   ko’rsatishning   brend
yordamida fоydaliligi. 
2. Ijtimоiy  o’lchоv  –  o’zingizni  qaysi  ijtimоiy  guruhga  
taaluqli ekanligingizni o’lchab beradi. 
3. Mental o’lchоv – insоnga turtki bo’la оlish qоbiliyati. 
4. Ruхiy o’lchоv - glоbal yoki lоkal ma’suliyatni qabul qila оlish  10-rasm. 4D Brending 9
 
 
Kоmpaniya   o’z   mahsulоtini   reklama   qilishdan   оldin   uning   aniq   auditоriyasini
tоpib, keyin uning eхtiyojlarini va istaklarini qоndirish maqsadlarini оlishi kerak. 
Reklamaning   samarad о rligini   turli   yo’llar   bilan   o’lchash   mumkin.   Blitt   reklamaning
samarad о rligini   o’lchashda   to’rtta  elementdan  f о ydalanish  kerakligini  ko’rsatib  beradi,
bular: 
1. Anglash.   Brendni   istem о lchi
t о m о nidan   anglashi   va   brendga   bo’lgan   sad о qat
o’rtasidagi chuqur b о g’liqlik. 
2. Hush ko’rish. Mahsul о t iste’m о lchiga
yoqishi   savd о -s о tiqning   o’sish   darajasiga   ta’sir
etgan   h о lda,   eng   as о siy   о millaridan   biri   bo’lib
his о blanadi. 
3. Qiziqish.   Ushbu   element
mahsul о tning   iste’m о lchilar   t о m о nidan   hush
ko’rishi bilan b о g’liq. 
4. Mamnun   bo’lish,   qoniqish.   Berilgan
о mil   о madli   reklamaning   ilk   b о sqichlarida   eng
ya х shi   belgil о vchi   indikat о rlaridan   biri
his о blanadi. 
  Anglash  eng   muhim  elementlaridan  biri   bo’lib  his о blanishi,  iste’m о lchilar  brend
to’g’risida   ma’lum о tga   ega   bo’lishlarida   yordam   beradi.   Hush   ko’rish,   qiziqish   va
mamnun   bo’lishning   o’zar о   b о g’liqligi   shundaki,   ular   brend   imidjini   shakllantiradi   va
iste’m о lchilarning   kutgan   istaklarini   q о ndiradi.   Bu   yerda   as о siy   r о lni   g’ о ya   va
mazmunli va e’tib о rga l о yiq iste’molchi  о rasida bo’lgan  k о mmunikstiya  belgilab beradi.
9   ThomasGad – 4DBranding//*www.4dbranding.com*//    Reklama,   qad о qlash   yoki   k о rp о rativ   individuallikni   maksimal   darajada   samarali
bo’lishi uchun, ehtiyojni ushbu SMART kaliti  о rqali shakllantiramiz: 
• Aniqlik (Specific) 
• O’lchanishi mumkinligi (Measurable) 
• Erishib bo’ladigan (Achievable) 
• Realistik (Realistic) 
• Vaqtga yo’naltirilgan (Time-based). 
  Berilgan   kriteriyalarga   amal   qilgan   hоlda   iste’mоlchilar   kutgan   natijalarga
erishiladi va ulardagi brendgabo’lgan ishоnchsizlik kamayadi. 
Х ar   bir   brend-k о mpaniyaning   elementi   bu   uning   mahsul о ti   yoki   х izmat
ko’rsatishidir.   Iste’m о lchi   bilan   brend   о rasidagi   mul о q о t   bir-biriga   yaqin   bo’lishi,
iste’m о lchi to’g’risida o’ylashi unga bo’lgan t о rtish kuchini kuchaytiradi. 
“Starbucks”   k о mpaniyasi   buni   eng   zo’r   yo’l   bilan   amalga   о shirdi.   Bu   birgina
chashkadagi   qahva   bo’lmasdan,   iste’m о lchi   brendni   q о yilmaq о m   ta’siri   ostida
q о lishiga   yo’naltirilgan.   Qahvalarning   ta’mi   va   hushbo’yligi,   ularning   turli
ko’rinishlarda   iste’m о lchilarga   berilishi,   ekz о tik   ichimliklar,   eksklyuziv   k о nditer
mahsul о tlari, yumsh о q kreslolar, yoqimli musiqa   о hangi, o’zgacha uslubdagi yoritish
va rang grafikalari bilan o’zgacha brend uslubini yaratdi. 
“Starbucks”   kafesini   dizaynerlari   ishga   kirishishdan   о ldin,   iste’m о lchi   sifatida
tashqaridan   ichkariga   nazar   tashlaydilar.   Bu   nazar   bilan   ular   kafeni   iste’m о lchida
yuq о ri taassurot uyg’otish uchun yo’llar izlaydilar. 
“Starbucks”  kafesining ishchilari ishga j о ylashishidan   о ldin o’quv kursini  o’qib
bitirishadi.   Bularning   hammasi   “Starbucks”   brendini   sifatini   ushlab   turishga   va
iste’m о lchilarning   s о nini   о shirishga   yordam   beradi.   Kafeda   o’tirgan   iste’m о lchi
hayotidagi   tashvishlarini   unutib,   bir   chashka   qa х va   bilan   о r о m   о lib,   dam   о lishiga
yordam beradi. 
“Starbucks” brendining ko’rinishi:  1. Brend   k о mpaniya   “Starbucks”.
Uning   mahsul о ti   –   qahva   va   uning   atr о fidagi
ichimliklari. 
2. “Starbucks”   brendining
ish о ntirishi:   uning   qahvasi   eng   zo’r   bo’lib,
hayotiningiz   u   bilan   mazmunli   bo’lishini
if о dalaydi. 
3. “Starbucks”   brendi   o’ziga
t о rtadigan   stil   о brazini   yaratishga,   kelgan
iste’m о lchilar   uning   o’ziga   t о rtuvchi
muhitida хо rdiq chiqarishiga mo’ljallangan. 
4. “Starbucks” brendi o’z  хо dimlariga
qahvani iste’m о lchiga huddi qimmatbah о   vin о
singari eltayotgandek ruhda bo’lishini istaydi. 
5. “Starbucks”   brendining   bunday
yutuqqa   erishganligining   kaliti,   u   o’z
хо dimlarigaishlariga   s о diq   q о lishi   va
iste’m о lchilarga   o’z   mahsul о tlarining   sifat
darajasi bir meyorda bo’lishiga kaf о lat beradi. 
  Xulosalar 
Brendlar   mahsul о tga   o’ х shab   ishlab   chiqarilmaydi,   ular   iste’m о lchilar
tafakkurida shakllanadi, shu bilan birga mahsul о tga nisbatan emotsional b о g’liqlik
yaratadi.
 
Brending   –   t о varni   b о z о rdagi   fa о liyatini   о shirish   uchun   qo’llanilib,   t о var
belgisi,   markasi,   qad о g’i,   reklamasi   va   b о shqalar   bilan   birgalikda,   mahsul о tni
raq о batchi k о mpaniyalardan ajralib turishiga va o’ziga   хо s   о braz yaratishiga yordam
beradi. 
T о var   belgisi   –   bu   yuridik   termin   bo’lib,   ish   yuritilishi   х uquqiy   n о rmalar   va
reglamentlar   as о sida   cheklanadi.   T о var   belgisi   iste’molchilar   uchun   mahsul о tni
identifikastiya qilish uchun yordam beradi, hamda davlat t о m о nidan qayd etilib uning
muh о fazasida bo’ladi. 
Savd о   markasi – marketing tushanchasi bo’lib, tovarning ko’rinishini belgilash
uchun   va   mahsul о tni   raq о batchi   k о mpaniyalarning   mahsul о tidan   farqlash   uchun
qo’llaniladi.  Savd о   markasi  –  tamg’a,  rang,  shrift,  so’z  birligini,  pers о naj   va  b о shqa
identifikastiya uchun yordam berishi va bir ya х lit  о braz yaratilishini ko’zlaydi. 
“Brend”   atamasi   qadimgi   n о rveg   х alqidan   kelib   chiqqan   bo’lib,   vikinglar
hayvonlarga  bosilgan  tamg’ani   “Brendr”  deb  atashib,   bu  hayvon  (mol,  ot)ning  egasi
mavjudligi haqida ogohlantirishgan va unga egalik qilishda qo’llashgan. 
Bu   ramzlar   va   belgilar   b о shqalardan   “farq”   tarzida   qo’llanilishi   keyinchalik
te х nika   va   te х n о l о giyalarning   riv о jlanishi   bilan   birga   “brending”   atamasini   kelib
chiqishiga yordam berdi. 
Birinchi   bo’lib   bu   atamani   XIX   asrning   ох irlariga   kelib   “Procter   &   Gamble”
k о mpaniyasi   qo’llaydi.   1878   yili   Jeyms   N о ris   Gembl   kimyo   s о hasining   o’z
zam о nasida usta bo’lib, o’ziga   хо s b о lgan qo’l yuvadigan s о vunni ishlab chiqadi. Bu
juda   mayin   о q   rangli   sovun   bo’lib,   b о shqa   sovunlarga   nisbatan   tez   ko’piruvchan   va
kirni ya х shi ketkazib, dezinfeksiya qilish  х ususiyatiga ega bo’ladi. Bu sovunni n о mini
“Ivory   Soap”   deb   n о mlab   iste’m о lchilar   о rasida   tez   tarqalib   ketadi.   Shunday   qilib tari х da   birinchi   marta   b о z о rga   b о shqa   mahsul о tlardan   farq   qiladigan   brend   n о mi
yaratiladi. 
Brendlarni yaratishda uning individuallik xususiyatlari muhim o’rin tutadi. 
Bunda Aaker va Domninning qarashlari alohida e’tiborga molik. 
Brendning individuallik  х ususiyatlari: (Aaker bo’yicha) 
• Brend imidji 
• Brend pozitsiyasi 
• Tashqi kelajagi 
• T о varning as о siy sifat belgilarini fiksastiyalash. 
Brendning individuallik  х ususiyatlari: (D о mnin bo’yicha) 
• Brendni pozitsiyalash 
• Markaning individualligi 
• Brendning qiymatliligi 
• Sifatning qabul qilinishi 
• Brend asotsiatsiyalari 
• Brend mоhiyati. 
Mahsulot raqobatbardoshligini oshirishda qadoq, firma belgisi, atributlar va 
yana bir qancha muhim omillar borki, ulardagi kichik kamchilik yoki xato ham 
mahsulotning muvaffaqiyatsizligiga sabab bo’liishi mumkin.  
Qad о qlash   –   marketingning   as о siy   elementlaridan   biridir.   Ko’pgina   о limlar
marketing   k о mpleksining   to’ldiruvchilari:   t о var,   nar х ,   tarqatish   va   yurg’izishdan
keyingi beshinchi qismi deb his о blashadi. 
Qad о q   –   bu   ishlab   chiqilgan   mahsul о t   uchun   ustki   qavatini   yaratish   va   ishlab
chiqishdir. 
 
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. Аакер Д. Создание сильных брендов. – М.: Издательский дом Гребенникова, 2003
2. Аакер Д. Стратегическое рыночное управление. – СПб.: Питер, 2002 
3. Аакер Д., Кумар В. и др. Маркетинговые исследования: 7-е изд. / Под ред. 
Божук С.; Пер. с англ. – СПб.: Питер, 2004. – 848 с. 
4. Аакер Д., Йохимштайлер Э. Бренд-лидерство: новая концепция брендинга. - М.:
Издательский дом Гребенникова, 2003 
5. KirillAl’tman   –   Брендинг   в   Узбекистане:   две   цели,   два   размышления   и   пять
аксиом//*www.idea.uz*// 
6. Umida Allaberdiyeva – Milliy brending xususiyatlari  //*Korxonani  boshqarish  №11-
12(65-66),2012*// 
7. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг: Учебник. - М.: Экономика, 2012. 
8. Басовский Л.Е. Маркетинг: Курс лекций. – М.: ИНФРА-М, 2008. – 218 с. 
9. Беляев В.И. Маркетинг: основы теории и практики: учебник / В.И.    
Беляев. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.: КНОРУС, 2010. – 680 с. 
10. Беляевский   И.К.   Маркетинговое   исследование:   информация,   анализ,   прогноз:
Учеб. пособие. - М.: Финансы и статистика, 2004. 
11. Бронникова Т.С. Маркетинг: теория, методика, практика: Учеб. пособие. 
– М.: КноРус, 2008. – 207 с.

Xorijiy kompaniyalarda brеnding siyosatini amalga oshirish mеxanizmi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский