Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 66.4KB
Покупки 2
Дата загрузки 09 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Alisher

Дата регистрации 03 Декабрь 2024

66 Продаж

Xotira va ta'lim jarayoni

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………………...….….3
I   BOB.   TA’LIM   JARAYONINING   UMUMIY   QONUNIYATLARI   VA
XOTIRA HAQIDA TUSHUNCHA .......................................................................5
1.1.   Xotira haqida    tushuncha va uning nerv fiziologik asoslari .........................5
1.2.  Ta’lim jarayonining umumiy va xususiy qonuniyatlari …….....................11
II BOB.   XOTIRA JARAYONLARI, TURLARI VA TA’LIM 
TAMOYILLARI TASNIFI…………………………………………. .................16
2.1.  Xotira jarayonlari va turlari … ....................................................................16
2.2.   Ta’lim tamoyillari va ularning tasnifi  ...........…………………………….23
XULOSA ……………………………………………...…………………..……...29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR R O’ YHATI …….................................31
2 K IRISH
Kurs ishining dolzarbligi:   Xotira – shaxs  psixik hayotini  belgilab beruvchi
xususiyatdir. Uning ahamiyati o‘tmish voqealarini qayd etish bilan cheklanmaydi.
Axir  hozirgi   zamondagi  hech   qanday  harakatni   jarayonlardan   tashqarida  tasavvur
qilib   bo‘lmaydi;   eng   oddiy   psixik   aktning   sodir   bo‘lishida   har   bir   elementni
keyingisiga   bog‘lash   uchun   esda   saqlab   qolish   katta   ahamiyatga   ega.   Bunday
bog‘lanishga layoqatsiz bo‘lgan insonning rivojlanishi mumkin emas.
Faqat   xotira   insoniylik   madaniyatining   yo‘qolib   ketmasligiga,
tafakkurimizning tadbiq etilishiga va tuyg‘ularimizning kechishiga ko‘mak beradi.
Bosh   miya   po‘stlog‘ida   paydo   bo‘ladigan   tashqi   olam   obrazlariizsiz   yo‘qolib
ketmaydi.   Ular   uzoq   vaqt   davomida   saqlanib   qoladigan   iz   qoldiradilar.
Psixikamizdagi   xotira   ularning   zahirasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Unda   kechadigan
barcha jarayonlar mnemik jarayonlar deb ataladi (yunonchadan «mnema» - xotira).
SHunday   qilib,   xotira   –   bu   inson   tomonidan   o‘tmish   tajribasini   esda   olib   qolish,
saqlash va keyinchalik eslashning psixik jarayoni. Inson hayotida xotiraning o‘rni
beqiyosdir.
Biz   xotiramizning   mavjudligiga   shukronalar   aytmog‘imiz   lozim   .   U   bizni  
noto‘g‘ri   ishlashdan   qaytarishdan     tashqari,   berilgan   vaqtimizni   to‘g‘ri
taqsimlashga, hayotimizni to‘g‘ri     belgilab olishimizga yordam beradi.     Oilamizni
tanish,   o‘zimizning   tilda   gapirish,   uyimizni   topib   kelish   va   oziq-ovqat   va   suv
topish imkonini beradigan jarayon, bizning xotira hisoblanadi.   U tajribalarimizdan
bahramand bo‘lishga,tajribalarni xayotga tatbiq qilishga va yana qayta undan zavq
olishga imkon beradigan jarayon albatta bizning xotira hisoblanadi     Kimlarningdir
yomonliklarini   unutishimizga   qarshilik   ko‘rsatadigan     xam         bizning     xotiralar
hisoblanadi.
  Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   xotira   va   ta’lim   jarayonlari   haqida
umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish,   ular
yordamida talabalarni umumiy psixologiya fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
3 Kurs   ishining   vazifasi:   Bo’lajak   psixologlarga   an’anviy   talim   metodi
bo’yicha  tayyorgarlik tizimi mazmunining nazariy va amaliy holatini o‘rganish va
tahlil qilish; 
-talabalarga   xotira   va   ta’lim   jarayonining   o’ziga   xos   xususiyatlarni   va
ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish;
- talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Amaliy   psixologiya”
bakalavriyat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalariga   nazariy   va     amaliy   ta’lim   berish
jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   psixologlarni   tayyorlash
bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   umumiy   psixologiya   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt  paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I BOB.  TA’LIM JARAYONINING UMUMIY QONUNIYATLARI VA
XOTIRA HAQIDA TUSHUNCHA
1.1.   Xotira haqida    tushuncha va uning nerv fiziologik asoslari
Xotira   –   shaxs psixik hayotini belgilab beruvchi xususiyat.   Uning ahamiyati
o‘tmish   voqealarini   qayd   etish   bilan   cheklanmaydi .   Axir   hozirgi   zamondagi   hech
qanday   harakatni   jarayonlardan   tashqarida   tasavvur   qilib   bo‘lmaydi ;   eng   oddiy
psixik aktning sodir bo‘lishida har bir elementni  keyingisiga bog‘lash uchun esda
saqlab   qolish   katta   ahamiyatga   ega .   Bunday   bog‘lanishga   layoqatsiz   bo‘lgan
insonning rivojlanishi mumkin emas.
  Faqat   xotira   insoniylik   madaniyatining   yo‘qolib   ketmasligiga,
tafakkurimizning tadbiq etilishiga va tuyg‘ularimizning kechishiga ko‘mak beradi.
Bosh   miya   po‘stlog‘ida   paydo   bo‘ladigan   tashqi   olam   obrazlariizsiz   yo‘qolib
ketmaydi.   Ular   uzoq   vaqt   davomida   saqlanib   qoladigan   iz   qoldiradilar.
Psixikamizdagi   xotira   ularning   zahirasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Unda   kechadigan
barcha jarayonlar mnemik jarayonlar deb ataladi (yunonchadan «mnema» - xotira).
S h unday   qilib,   xotira   –   bu   inson   tomonidan   o‘tmish   tajribasini   esda   olib
qolish,   saqlash   va   keyinchalik   eslashning   psixik   jarayoni.   Inson   hayotida
xotiraning   o‘rni   beqiyosdir.   Xotirasiz   inson   «abadiy   go‘daklik   holatida»   qolgan
bo‘lar   edi   (I.M.   Sechenov).   S.L.   Rubinshteyn   ta’kidlaganidek:   «Xotirasiz   daqiqa
mavjudotlari bo‘lar edik. O‘tmishimiz kelajak uchun o‘lik bo‘lardi. Hozirgi zamon
kechmishiga ko‘ra o‘tmishda badar yo‘qolardi».
Xotiraning nerv-fiziologik asosida bosh miya po’stida hosil bo’ladigan shartli
reflekslar,   turli   assotsiativ   bog’lanishlar   yotadi.   Lekin,   odam   esda   olib   qolish
paytida   assotsiatsiyalar   hosil   bo’lganligini   mutlaqo   sezmaydi.   Har   xil
assotsiatsiyalarning hosil bo’lganini odam keyinchalik biror narsani esga tushirish
paytida   bo’ladi.   Xotiraning   nerv-fiziologik   mexanizmlari   xususida   to’xtalar
ekanmiz,   so’nggi   yillarda   texnikaning   g’oyat   tez   rivojlanishi   natijasida   turli   esda
olib   qoluvchi   apparatlarga   bo’lgan   ehtiyoj   benihoya   ko’payib   ketganligini
ta’kidlash   joiz.   Bu   o’z   navbatida   xotiraning   nerv-fiziologik   mexanizmlarini
5 psixolog   va   fiziologlardan   tashqari   injenerlar,   bioximiklar,   genetiklar   hamda
kibernetiklar   tomonidan   o’rganilishiga   olib   keldi.   Natijada   xotiraning   nerv
fiziologik   mexanizmlarini   tushuntiruvchi   bir   qancha   yangi   nazariyalar   maydonga
keldi.   Ana   shunday   nazariyalardan   eng   muhimi   molekulalarning   o’zgarishi   bilan
bog’liq   bo’lgan   bioximik   nazariyadir. Bu nazariyaga ko’ra biror narsani esda olib
qolish   va   esda   saqlab   turish   maxsus   tuzilishni   o’zgarishi   bilan   bog’liqdir.
O’tkazilgan   tekshirishlarga   ko’ra,   biror   narsa   esda   olib   qolinganda,   asosan   nerv
hujayralarining (neyronlarning) dendrit shoxlari tarkibida o’zgarish yuzaga keladi.
Ular   qandaydir   boshqacharoq   tuzilishga   kirib   oladilar.   Dendritlar   tuzilishidagi
hosil bo’lgan o’zgarish darrov o’tib ketadigan bo’lmay, ancha mustahkam bo’ladi.
Shu sababli esda olib qolgan narsa uzoq vaqt xotirada saqlanib   turadi.
Xotiraning   psixik   jarayon   sifatida   o‘ziga   xos   xususiyati   uning   atrof-olamni
bevosita   aks   ettirishga   yo‘nalmaganligi,   moddiy   jismlar   va   hodisalar   bilan   ish
eritmasligidan   iborat.   Jismlar   olamini   aks   ettirish   idrok   va   tafakkurda   amalga
oshiriladi.   Xotira   qabul   qilingan   obraz   va   tushunchalarni   «ikkinchi   aks   ettirish»
bilan ish ko‘radi.
Har   bir  bilish  jarayoni  uzluksiz   xotiraga   aylanadi,  va  har   bir  xotira  biror   bir
boshqa   narsaga   aylanadi.   Har   bir   psixik   jarayon   boshqa   jarayonni   amalga
oshirishning sharti bo‘lib xizmat qiladi (yoki o‘sha jarayonning keyingi bosqichi).
Bu uning «ikkilamchi» mahsulotga aylanib, tasavvurda amalga oshish qobiliyatiga
ega   bo‘lishini,   jarayonning   keyingi   rivojlanishi   uchun   tayanch   vazifasini   o‘tashi
mumkinligini bildiradi.
Xotiraning   keyingi   xususiyati   uning   bir   yo‘nalishga:   o‘tmishdan   kelajakka
qaratilganligidir.   Inson   xotirasining   asosiy   ishlash   mexanizmi   uning   kelajakka
yo‘naltirilganligidir.   Xotiraning   asosiy   vazifasi   uning   kelajakka   xizmat   qilishidir.
O‘tmishni   aks   ettirish   kelajakda   natijaga   erishishning   vositasi   sifatida   namoyon
bo‘ladi .
Xotira xususiyatlarining orasida uning quyidagi tabiiy xossalari ajratiladi :
-   yodda saqlash tezligi   –   axborotni xotirada saqlab qolish uchun zarur bo‘lgan
takrorlashlar soni ;
6 -   unutish tezligi     –   esda qolganlarning xotirada saqlanish muddati ;
-   yodda   saqlash   hajmi   –   insonning   ma’lum   vaqt   ichida   esda   olib   qolishga
qodir bo‘lgan jismlar yoki dalillar soni ;
-   o‘zlashtirilganlarni   yodda   saqlash   davomiyligi   –   insonning   zarur   axborotni
ma’lum vaqt oralig‘ida yodda olib qolish qobiliyati ;
-   qayta   tiklash   aniqligiinsonning   xotirada   saqlanib   qolgan   axborotni   aniq
saqlash, asosiysi esa, aniq ishlab chiqish qobiliyati ;
-   xotira shayligi   –   talab etilganlarni darhol esga tushirish malakasi .
Xotira qaerda saqlanadi ?   Ming yillar davomida tibbiyot xodimlari xotiraning
saqlanish joyi   –   bosh miya ekanligiga ishonar edilar .   O‘tgan asrda avval xotiradan
ko‘tarilgan   voqealar   haqidagi   axborotni   o‘timish   qa’ridan   yuzaga   chiqarish
qobiliyati   uchun   javobgar   bo‘lgan   bosh   miya   nuqtalarini   izlash   ishlari   boshlab
yuborilgan   edi .   Lekin   miya   qutisi   qancha   tadqiq   etilmasin,   axborot   to‘plash   va
saqlash vazifasini  bajaruvchi hech qanday soha aniqlanmadi .   Ma’lum bo‘lishicha,
bu vazifani yaxlit miyaning o‘zi, uning yarim sharlari bajaradi .
Xotira   –   shaxs   psixik   hayotini   belgilab   beruvchi   xususiyatdir.   Uning
ahamiyati   o‘tmish   voqealarini   qayd   etish   bilan   cheklanmaydi.   Axir   hozirgi
zamondagi   hech   qanday   harakatni   jarayonlardan   tashqarida   tasavvur   qilib
bo‘lmaydi; eng oddiy psixik aktning sodir bo‘lishida har bir elementni keyingisiga
bog‘lash   uchun   esda   saqlab   qolish   katta   ahamiyatga   ega.   Bunday   bog‘lanishga
layoqatsiz bo‘lgan insonning rivojlanishi mumkin emas.
Faqat   xotira   insoniylik   madaniyatining   yo‘qolib   ketmasligiga,
tafakkurimizning tadbiq etilishiga va tuyg‘ularimizning kechishiga ko‘mak beradi.
Bosh   miya   po‘stlog‘ida   paydo   bo‘ladigan   tashqi   olam   obrazlariizsiz   yo‘qolib
ketmaydi.   Ular   uzoq   vaqt   davomida   saqlanib   qoladigan   iz   qoldiradilar.
Psixikamizdagi   xotira   ularning   zahirasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Unda   kechadigan
barcha jarayonlar mnemik jarayonlar deb ataladi (yunonchadan «mnema» - xotira).
SHunday   qilib,   xotira   –   bu   inson   tomonidan   o‘tmish   tajribasini   esda   olib   qolish,
saqlash va keyinchalik eslashning psixik jarayoni. Inson hayotida xotiraning o‘rni
beqiyosdir.
7 Biz   xotiramizning   mavjudligiga   shukronalar   aytmog‘imiz   lozim   .   U   bizni  
noto‘g‘ri   ishlashdan   qaytarishdan     tashqari,   berilgan   vaqtimizni   to‘g‘ri
taqsimlashga, hayotimizni to‘g‘ri     belgilab olishimizga yordam beradi.     Oilamizni
tanish,   o‘zimizning   tilda   gapirish,   uyimizni   topib   kelish   va   oziq-ovqat   va   suv
topish imkonini beradigan jarayon, bizning xotira hisoblanadi.   U tajribalarimizdan
bahramand bo‘lishga,tajribalarni xayotga tatbiq qilishga va yana qayta undan zavq
olishga imkon beradigan jarayon albatta bizning xotira hisoblanadi     Kimlarningdir
yomonliklarini   unutishimizga   qarshilik   ko‘rsatadigan     xam         bizning     xotiralar
hisoblanadi.
                        Sizning     esda   olib   qolganingizjuda   katta   rol   o‘ynaydi.   Sizning   to‘plagan
bilim omboringiz, o‘tgan quvonch, g‘azab tufayli     alamli xotiralar, yoki aybdorlik
xisi xotira jarayonisiz mavjud bo‘lmagan bo‘lar edi.  
Tokio   universiteti   professori   YAsudzi   Miyasito   rahbarligidagi   tadqiqotchilar
guruhi   xotira   mexanizmi   bosh   miya   kul   rang   moddasining   chakka   qismida
jamlanganini isbotladi. Xotira faoliyati chizmasini kashf etgan yaponiyalik olimlar
dunyoga mashhur bo‘lgan akademik va neyrofiziolog N.P. Bextereva tasdiqlangan
fikrlarni   isbotladilar:   miya   hayotimizning   har   bir   soniyasini   esda   saqlaydi,   lekin
bizga   ayni   damda   u   yoki   bu   masalalarni   hal   etishda   zarur   bo‘lganlarni   yuzaga
chiqaradi,   xolos.   Va,   faqat   ba’zi   vaziyatlarda,   masalan,   cho‘kayotgan   odamning
ongida oxirgi daqiqalarda uning ko‘z o‘ngida butun hayoti yashin tezligida     uchib
o‘tadi;   bunda   miya   unga   so‘nggi   imkoniyatni   beradi:   balki,   avval   senda   shunga
o‘xshash vaziyat bo‘lgandir, o‘sha usulni qo‘llab, omon qolishing mumkin.
Xotiraga   tegishli   bo‘lgan   fizikaviy,   kimyviy,   biokimyoviy,   fiziologik,   axborotli-
kibernetikaviy nazariyalar, shuningdek, psixologik nazariyalar guruhlarii     mavjud.
Bunday   nazariyalar   ichida   xotira   faoliyati   qonuniyatlarini   tushunish   va   uni
boshqarish   usullarini   ishlab   chiqishda   foydali   bo‘lgan   psixologik   nazariyalarni
ko‘rib chiqamiz.  
Xotiraning   ilk   psixologik   nazariyalaridan   biri   XVII   asrda   yuzaga   kelgan,
birinchi   bo‘lib   XVIII-XIX     asrlarda   Angliya   va   Germaniyada   ishlab
chiqilgan   assotsiativ   nazariya   hisoblanadi.   Ushbu   nazariya   asosida     V   osnove
8 dannoy teorii lejit ponyatie assotsiatsiya     – G. Ebbingauz, G. Myuller, A. Pilseker
va   boshqalar   tomonidan   ishlab   chiqilgan   psixikaning   alohida   noyob   hodisalari
o‘rtasidagi   aloqa   tushunchasi   yotadi.   Bu   nazariyaga   asosan   xotira   o‘xshashligi,
vaqt   va   fazoviy   yaqinligi   bo‘yicha   barqaror   bo‘lgan   qisqa   va   uzoq   muddatli
assotsiatsiyalarning   murakkab   tizimi   sifatida   tushuniladi.   Ushbu   nazariyaga
binoan,   ko‘plab   qonunlar,   xususan,   G.   Ebbingauzning   unutish   qonuni   kashf
etilgan. Dastlabki soat davomida qabul qilingan ma’lumotning 60% gacha bo‘lgan
qismi unutiladi, olti kundan so‘ng esa birinchi marta yodlab olingan matnning 20%
dan kamroq qismi saqlanib qoladi. Vaqt o‘tishi bilan assotsiativ nazariya bir qator
hal   etilishi   zarur   bo‘lgan   muammolar   bilan   to‘qnashdi,   ulardan   asosiysi   inson
xotirasining tanlab o‘tkazish xususiyatini tushuntirib berish edi.
XIX   asrning oxirida assotsiativ nazariya   geshtalt   nazariyasi   bilan almashindi.
Bu nazariya uchun  boshlang‘ich tushuncha  va shu bilan birga, asosida  xotiraning
noyob   hodisalarini   tushuntirib   berish   mumkin   bo‘lgan   bosh   tamoyil   sifatida
birlamchi   elementlarning   assotsiatsiyasi   emas,   balki,   ularning   dastlabki,   yaxlit
tashkiloti   –   geshtalt   namoyon   bo‘ldi.   Aynan,   geshtaltning   shakllanish   qonunlari
ushbu nazariya vakillari (V. Vundt, E.B. Titchener va boshqalar)ning fikriga ko‘ra,
xotirani belgilab beradi. Bu nazariya tarafdorlarining asosif fikri shundan iboratki,
esda   olib   qolish   va   eslashda   ma’lumot,   odatda,   assotsiativ   asosda   tarkib   topgan
elementlarning   tasodifiy   to‘plami   emas,   balki,   yaxlit   tuzilma   sifatida   namoyon
bo‘ladi.   Keyinchalik   geshtalt   nazariyasi   ham   qator   qiyinchiliklar,   xususan,   inson
xotirasining   filo-   va   ontogenezda   shakllanishi   va   rivojlanishining   murakkab
muammosi   bilan   to‘qnash   keldi.   Gap   shundaki,   odamdagi   xotira   jarayonlarini
ajratuvchi   motivatsion   holatlar   va   geshtaltlarning   o‘zlari   ham   tarafdorlari
tomonidan   oldindan   belgilangan   va   rivojlanmaydigan   hosilalar   sifatida   qabul
qilingan   edi.   Bu   bilan   xotira   genezisi   haqidagi   masala   ustidagi   bahslar   o‘z
nihoyasiga etdi.
Bixeviorizm   va   psixoanaliz   vakillari   ham   xotira   genezisi   haqida   qoniqarli
javob   topa   olmadilar.   Bixeviorizmchilarning   xotira   yuzasidan   qarashlari
assotsianistchilarning qarashlari bilan mos kelgan edi. Ular o‘rtasidagi yagona farq
9 bixeviorizmchilarning   materialni   esda   olib  qolishdagi   yordam ning  o‘rnini   alohida
ta’kidlab,     o‘rganish   jarayonlarida   xotira   faoliyatini   o‘rganishga   katta   e’tibor
qaratgan edilar (D. Uotson, E. Torndayk). Lekin    bixeviorizmchilar insondagi ongli
faoliyat va shaxs xususiyatlarining yordamga bog‘liqligini chetlab o‘tdilar.
Xotira   hodisalarining   shaxsga   bog‘liqligi   Z.Freyd   tomonidan   ko‘rsatib
o‘tilgan   edi.   Uning   fikriga   ko‘ra,   insonning   ong   osti   mayllariga   imkon
bermaydigan barcha narsalar xotiradan siqib chiqariladi, va, aksincha, uning uchun
yoqimli bo‘lganlar saqlanib qoladi. Bu bog‘liqlik tajribada o‘z tasdig‘ini topmadi.
SHu bilan birga, Z.Freyd va izdoshlarining xizmatlari inson xotirasini o‘rganishda
esda   saqlash   va   unutish   xotira   jarayonlaridagi   ijobiy   va   salbiy   emotsiyalar,
motivlar   va   ehtiyojlarning   ahamiyatinin   aniqlashdan   iborat   bo‘ldi.   Psixoanaliz
yordamida insonning motivatsion sohasi bilan bog‘liq bo‘lgan ong osti unutishning
psixologik mexanizmlari aniqlandi va ta’rif berildi.
XX   asrning   boshlarida   xotiraning   mantiqiy   nazariya si   yuzaga   keldi,   unga
asosan, mos keluvchi jarayonlar faoliyati esda olib qolish zarur bo‘lgan materialni
u   yoki   bu   darajada   kengroq   ma’noli   tuzilmalarga   birlashtiradigan   mazmun
bog‘lovchilarining   mavjudligi   yoki   mavjud   emasligiga   bevosita   bog‘liq   holatda
bo‘ladi (A. Bine, K. Byuler). Esda olib qolish va eslashda matnning ma’noga ega
bo‘lgan mazmuni ifodalanadi.
Hozirgi   zamon   psixologiyasida   asosiy   tushuncha   o‘rnida   shaxs   faoliyati ni
uning   barcha   psixik   jarayonlari,   shuningdek,   xotira   jarayonlarining   shakllanishini
bog‘lovchi   omil   sifatida   o‘rganadigan   nazariya   tan   olinmoqda.   Bu   konsepsiyaga
asosan, esda olib qolish, saqlash va eslash jarayonlarining kechishi  ma’lumotning
ob’ekt   faoliyatida   tutgan   o‘rniga   qarab   belgilanadi.   Ma’lumot   faoliyat   maqsadi
sifatida   namoyon   bo‘lgan   vaziyatlarda   aloqalar   yanada   samaraliroq   tarzda   hosil
bo‘lishi   va   dolzarblashtirilishi   tajriba   aniqlandi   va   o‘z   tasdig‘ini   topdi.   Bu
aloqalarning   xususiyatlari,   masalan,   mustahkamligi   va   harakatchanligi
ma’lumotning sub’ekt keyingi faoliyatidagi ishtirokining darajasi, bu aloqalarning
ko‘zlangan   maqsadlarga   erishishdagi   ahamiyati   bilan   belgilanadi.   Faoliyat
nazariyasining   asosiy   fikri   qisqacha   quyidagicha   ta’riflanadi:   turli   tasavvurlar
10 o‘rtasidagi aloqalar, avvalambor, sub’ektning ulardan qay tarzda foydalanishi bilan
belgilanadi.
Inson   xotirasining   faoliyat   sifatida   o‘rganilishiga   dastlab   fransiyalik
olimlarning,   xususan,   P.   Janening   ishlari   sabab   bo‘ldi.   U   birinchilardan   bo‘lib,
xotirani   materialni   esda   olib   qolish,   qayta   ishlash   va   saqlashga   yo‘naltirilgan
harakatlar   tizimi   sifatida   ta’rifladi.   Jahon   psixologiyasida   bu   konsepsiya   L.S.
Vigotskiy   tomonidan   ishlab   chiqilgan   inson   oliy   psixik   vazifalari   kelib
chiqishining madaniy-tarixiy nazariyasida rivojlantirildi. So‘ngra u A.N. Leontev,
A.R. Luriya, P.I. Zinchenko, A.A. Smirnov va boshqalar kabi mashhur psixologlar
tomonidan ishlab chiqildi.
1.2.  Ta’lim jarayonining umumiy va xususiy qonuniyatlari
O ’qituvchi   faoliyatining   muvaffaqiyati   avvalo  u   didaktik  prinsip   (qonuniyat)
larni   qanchalik   to’g’ri   amalga   oshirishiga   bog’liq.   Ta‘lim   qonuniyatlari   bu   -
o’qitish jarayoniga qo’yiladigan talablar yig’indisidir. Ta‘lim prinsip (tamoyil) lari
deb,   ta‘limning   barcha   bosqichlari   va   hamma   predmetlarini   o’qitish   uchun   asos
bo’ladigan   qonuniyatlar,   qoidalarga   aytamiz.   Ta‘lim   qonuniyatlari   o’quvchi   va
o’qituvchi orasidagi eng muhim ichki ahamiyatni aks ettiradi. 
O‘zbekiston Prezidenti Sh. Mirziyoyev 2017 yil 7-fevral kungi farmoni bilan
2017—2021-yillarda   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar strategiyasini tasdiqladi. Bu haqda Strategiya loyihasi dolzarb
hamda   aholi   va   tadbirkorlarni   tashvishga   solayotgan   masalalarni   kompleks
o‘rganish,   qonunchilik,   huquqni   muhofaza   qilish   amaliyoti   va   xorijiy   tajribani
tahlil   qilish   yakunlari   bo‘yicha   ishlab   chiqildi.   Hujjat   internetda   e’lon   qilinib,
ekspertlar   va   jamoatchilikning   keng   muhokamasidan   o‘tdi.   Ijtimoiy   sohalarning
rivojlantirishida   milliy  mustaqillik   prinsiplari  va  xalqning  boy  intellektual  merosi
va umumbashariy qadriyatlarining ustuvorligi asosida ta’limning barcha darajalari
va   bo’g’inlarida   ta’lim   oluvchilarning   ma’naviy   va   ahloqiy   fazilatlarini
rivojlantirish ga   hamda   ta’limni   boshqarish   tizimini   takomillashtirish,   jamoat
11 boshqaruvi   shakllarini   rivojlantirish,   ta’lim   muassasalarini   mintaqalashtirish ga
e`tabor qaratilgan .
Ma’lumki,   qonuniyat-bu barqaror, zaruriy u   yoki bu xodisalar va jarayonlar
o’rtasidagi   mutanosiblik   va   muhim   aloqa .   Ijtimoiy   ehtiyojlar   va   sharoitlar   o’quv
jarayonining   harakteri,   uning  vazifalari,  mazmuni,   shakllari:   usullari   va   vositalari
qonuniy   ravishda   aniqlab   beradi.   Agar   o’qitish   jamiyat   talablarini   e’tiborga
olmasa,  u  holda uni, albatta, qayta  ko’rish,  takomillashtirish kerak.  Demak,
ta’lim   berish,   tarbiyalash   va   o’quvchilarning   umumiy   rivojlanishlarini   bir
butunlikda amalga oshirish zarur. 
Ifodalangan   qonuniy   didaktik   aloqalarni   va   o’qitish   qoidalarini   ilmiy
asoslangan   o’zaro   bog’lanishda   qo’llash   ko’nikma   va   malakalarni   chuqur,   puxta,
ongli   va   ta’sirli   o’zlashtirilishini   ta’minlaydi.   O’qitishni   aynan   shunday   natijaga
qaratish uning onglilik, puxtalik, ta’sirchanlik qoidalarini harakterlaydi. 
Ta’limning mazmuni hayot, hozirgi  zamon fani bilan  bog’langan bo’lganligi
uchun   ham,   vazifalarda   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishini   jadallashtirish
muammolari,   ishlab   chiqarishni   mexanizatsiyalash,   avtomatlashtirish,
kompyuterlash kabilar asosida intensivlash  o’z  aksini topishi kerak. 
Har bir o’qituvchi   shuni   anglab yetishi muhimki, o’quv jarayonini samarali
ko’rish   -   bu,   ishda   o’zini   oqlagan   pedagogik   qonuniyatlar,   qoidalar,   didaktik
qoidalarni   hozirgi   zamon   sharoitidagi   yangi   masalalarni   xal   qilishda   ijodiy
foydalangan  holda,  ulardan butunlay va o’zaro aloqada foydalanish demakdir. 
O’qitishning muqobil tomonlarini tanlash uchun butun qonuniyatlar birligini
va  didaktik  qoidalarini e’tiborga olish zarur. 
O’qitish   qonuniyatlaridan   uni   samarali   tashkil   qilishga   nisbatan   muayyan
muhim   talablar   kelib   chiqadiki,   buni   o’qitish   qoidalari   deb   ataladi .     O’qitish
qoidalarini   bilish   o’qitishning   zarur   usullarini   yanada   ishonchliroq   tanlashga
imkon  beradi. 
Ta’lim qoidalari  -  o’qituvchining faoliyatini va o’quvchilar tomonidan ilmiy
bilmlarning o’zlashtirilishi, tegishli ko’nikma va malakalar hosil qilishning asosiy
qonun  va yo’l   –  yuriqlarini   o’z ichiga oladi.  SHu bilan bir vaqtda ta’lim qoidalari
12 har ikkala faoliyatni, ya’ni o’qituvchi va o’quvchi tomonidan  o’z  oldiga qo’yilgan
vazifalarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   imkoniyatini   beradigan   bir   qancha
talablarni  ham umumlashtirib beradi. 
Ta`lim   o`qituvchining   faoliyati   va   o’quvchilar   tomonidan   ilmiy   bilimlarni
o`zlashtirilishi,   tegishli   ko`nikma   va   malakalar   hosil   qilishning   asosiy   qonuni   va
yo`l-yo`riqlarni o`z ichiga oladi.
Ta`lim   tamoillari   o`qitishning   eng   muhim   masalalarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan   to`g`ri   hal   qilishning   asosiy   qonuniyatlaridir.   Qonuniyat   bu   barqarorlik,
zaruriyat,   u   yoki   bu   hodisalar   va   jarayonlar   o`rtasidagi   mutanosiblik   va   muhim
aloqa. 
Ta`lim   tamoyillari   deb,   umuminsoniy   tarbiyaning   maqsad   va   vazifalarini
amalga   oshirishga   qaratilgan   o`qish   va   o`qitish   jarayonlarining   yo`nalishi,
o`quvchilar   tomonidan   ilmiy   bilimlarning   o`zlashtirishlari,   bilim,   ko`nikma   va
malakalar hosil qilishning asosiy qonun qoidalarining yig`indisiga aytiladi. 
O`qitish   prinsiplari   ta’limning   eng   muhim   masalalarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy negizi hisoblanadi.
Ta’limni tashkil etish va boshqarishda rioya qilinadigan qoidalar sifatida amal
qiladi. Ta’lim prinsiplari haqida tasavvurlar  ikki xil yo’l bilan izohlanadi: 1) tasvir
shaklida.   Masalan,   ilmiylik   prinsipi   fan   va   o’quv   predmeti   o’rtasidagi
aloqadorlikka   asoslanadi.   Bu   yerda   ilmiylik   prinsipi   tasvir   orqali   bayon   qilingan;
2)   qoida   shaklida.   Masalan,   ta’limda   oddiydan   murakkabga   qarab   boriladi.   Bu
jumlada   tushunarlilik   prinsipi   qoidaga   solingan,   ya’ni   normallashtirilgan.   Ta’lim
prinsiplari   qoida     shaklini   ollevergan   sari,   ulardan   amaliyotda   foydalanish
imkoniyatlari ham kengayaveradi.
      Mutaxassislar   ta’lim   prinsiplari   xususiyatlarini,   asosan,   o’qituvchi     faoiliyatiga
nisbatan   izohlashadi.   Shu   sababli   ko’pchilik   didaktik   qo’llanmalarda   “o’qitish
prinsiplari”   iborasi   ishlatilgan.   Ta’lim   prinsiplari   talim   jarayonining   ikkala
sub’eaktiga-   ham   o’qituvchi,   ham   o’quvchiga   daxldor.   SHunga   ko’ra   biz   ularni
ta’lim   prinsiplari   deb   nomladik.   Ta’limni   tashkil   etish,   boshqarish   va   nazorat
qilishda   o’qituvchi   va   o’quvchi   faoliyatiga   qo’yiladigan   talablar,   qoidalar   ta’lim
13 prinsipi   deb   aytiladi.   Maktablarimizda   ta`limning   ilmiy   bo’lishi   prinsipi   ta`lim
jarayonida   o`quvchilarning   tabiat,   jamiyat   va   kishi   tafakkuri   taraqqiyoti   haqidagi
qonun va qoidalarni dialektik materialistik asosda egallab olishlarini, atrofini o`rab
olgan   ob`yektiv   borliqdagi   predmet,   narsa,   hodisa   va   voqealarning   bir-biriga
bog`liqligi,   hamisha   harakatda   va   rivojlanishda   ekanligini   ilmiy   asoslarini   anglab
olishlarini,   fakt   va   hodisalarni   mustaqil   tahlil   qilish   va   xulosalar   chiqarish,
shunindek, ularga o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda bilish ko`nikma va
malakalarni   hosil   qilish   talabalarning   o`z   ichiga   oladi.   Ta’limning   ilmiy   bo`lishi
prinsipi   ta`lim   jarayonida   o`quvchilarning   hozirgi   fan   va   texnika   taraqqiyot
darajasiga muvofiq keladigan ilmiy bilimlar  bilan qurollashtirishni hamda maktab
ta`limi   davomida   yoshlarni   ilmiy   bilimlar   bilan   tanishtirib   borishni   ta`minlashga
qaratilgan.   Didaktikaning   ilmiylik   prinsipi   maktab   ta`limining   mazmunigagina
aloqador  bo`lib qolmay,  o`qitish  meto`dlariga  ham  aloqadordir. U  maktab ta`limi
jarayonida   fan-texnika   yutuqlaridan   foydala   olishga   qaratilgan   o`qitish
meto`dlarini   ham   takomillashtirishni   talab   qiladi.   Shuningdek,   o`quvchilarning
umumiy  tayyorgarligi,  saviyasi   va  yosh   xususiyatlariga  mos   keladigan  eng  sodda
shakldagi   ilmiy  tadqiqot   meto`dlari   bilan   tanishtirishni   ham   talab   qiladi.  Ayniqsa
o`quvchilarni,   atrofni,   narsa,   voqea   va   hodisalarni   mustaqil   suratda   kuzatish,
eksperiment o`tkazish, dastlabki ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan tanishtirishni talab
qiladi.   Didaktikaning   ilmiylik   prinsipi   o`quvchilar   ilmiy   materialistik
dunyoqarashlarni shakllantirishga, atrofni o`rab olgan ob`ektiv borliqni o`rganish,
bilishga bo`lgan qiziqishlarni o`stirish, shuningdek ularning mustaqil ravishda o`z
ma’lumotlarini   oshirishga   mustaqil   ilmiy   ishlar   olib   borishga   bo`lgan
moyilliklarini   rivojlantirish   ham   zarur   bo`lgan   ko`nikma   va   malakalar   hosil
qilishga   olib   keladi.   Bularning   hammasi   o`quvchilarning   ijodiy   faolliklarini
oshiradi. Ta ` lim   jarayonida   o ` quvchini   tarbiyalash ,  jamiyatda o`z o`rnini  topishga
yo`naltirish,   ularga   barkamol   shaxs   hislatlarini   singdirish   asosiy   o`rinni   tutmog`i
lozim. Buning uchun:
a) o`zlashtirilayotgan ilmiy bilimlar orqali o`quvchilarda ilmiy materialistik
asosda dunyoqarash tarkib toptirish;
14 b) shu   jarayonda   o`quvchilarga   muayyan   ma`naviy   sifat,   umuminsoniy
ahloq meyorlarini singdirish;
v)   o`quvchilarning   aqliy   kamoloti   va   qobiliyatlarini   yanada   rivojlantirib
borish nazarda tutiladi. 
Ta`lim-tarbiyaning birligini taminlash, ta`lim jarayonini to`g`ri tashkil etish
va   xilma-xil   o`qitish   meto`dlaridan   unumli   foydalana   olishga   ko`p   jihatdan
bog`liqdir. Ta`lim bilan tarbiyaning birligini ta`minlamoq uchun ayniqsa:
a)   bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   mazmuni   ham   ilmiy,   ham
g`oyaviy jihatda to`g`ri yo`nalishga ega bo`lishi;
b) o`qitilayotgan mavzuning ilmiy va tarbiyaviy mohiyatini ochib berish;
v)   bayon   ilmiy   bilimlarning   puxta   va   mustahkam   o`zlashtirish   hamda
turmushda ularga amal qilinishi;
g)   ta`lim   jarayoni   o`quvchilarning   qiziqishini   orttirish,   faollik   va
tashabuskorliklarni oshirishga qaratilgan bo`lishi;
d) ta`lim jarayonida o`quvchilarning saramjonlik, uyushqoqlik, intizomlilik
va javobgarlikni sezish, jamoatchilik hamda o`zaro yordam hislarini tarbiyalashga
alohida ahamiyat bermog`i lozim.
Ta`lim nazariyasining amaliyot bilan birligi prinsipi eng asosiy va yetakchi
prinsipdir. Nazariyaning amaliyot bilan birligi masalasi  faqat didaktik prinsipgina
bo`lmay qolmay, balki o`quv tarbiya ishlarining hamma tomonini o`z ichiga oladi.
Maktab   ta`limi   tizimida   nazariya   bilan   amaliyotning   birligi   prinsipi   dastavval
o`quv predmetlarning mazmuni va harakteriga bog`liq         holda o`qish jarayonida
amalga   oshiriladi.   Ilmiy   bilimlar   puxta   egallash,   uning   bir-biriga   mustahkam   va
uzviy bog`liq bo`lgan ikki tomonini:
Ta`lim jarayonida nazariya bilan amaliyotning birligi prinsipi izchillik bilan
amalga oshirilishi oqibatidagina o`quvchilar o`quv materiallarining tub mohiyatini,
tabiat va jamiyat taraqqiyot qonunlarini ilmiy asosda atroflicha to`g`ri tushinib va
kelajak   amaliy   faoliyatlari   uchun   zarur   bo`lgan   ko`nikma   va   malakalar   bilan
qurollanadilar.
15 II BOB.   XOTIRA JARAYONLARI, TURLARI VA TA’LIM
TAMOYILLARI TASNIFI
2.1.  Xotira jarayonlari va turlari
Xotira quyidagi asosiy jarayonlardan iborat: esda olib qolish, esda saqlash va
unutish.
  Esda saqlash   – bu idrok qilingan ma’lumotni eslab qolish va       esda saqlash
jarayoni.   Bu   jarayonning   kechish   darajasiga   ko‘ra,   eslab   qolish   ikki   turga
bo‘linadi: ko‘zlanmagan (ixtiyorsiz) va ko‘zlangan (ixtiyoriy).   Ixtiyorsiz esda olib
qolish   –   bu   hech   qanday   vositalarsiz   va   kuchlarni   namoyon   qilmasdan   bemaqsad
eslab   qolish.   Masalan,   o‘rmondagi   sayr   yoki   spektakl   tomoshasidan     so‘ng   eslab
qolish   uchun   ma’lum   maqsadni   ko‘zlamagan   bo‘lsakda,   taassurotlarimizdan
ko‘proq   qismini   yodimizga   tushirishimiz   mumkin.   Inson   uchun   hayotiy
ahamiyatga ega bo‘lgan, uning qiziqishlari va ehtiyojlari, faoliyatining maqsad va
vazifalaribilan   bog‘liq   bo‘lgan,   barchasining   esda   saqlanib   osonroq   kechadi.
Shuning   uchun   ixtiyorsiz   eslab   qolish   ma’lum   ma’noda   tanlab   o‘tkazish
xususiyatiga   ega   va   bizning   atrofdagilarga   bo‘lgan   munosabatimiz   bilan
belgilanadi.
Ixtiyoriy   esda   saqlash   maqsadsiz   esda   saqlashdan   insonning   o‘z   oldiga
ma’lum maqsad qo‘yib, yod olishning maxsus usullarini qo‘llashi bilan farqlanadi.
Ixtiyoriy esda saqlash yod olish vazifasiga bo‘ysungan o‘ziga xos murakkab aqliy
faoliyatdir.   Matarialni   esda   olib   qolish   usulariga   yod   olish   kiradi,   uning   mohiyati
o‘quv   materialini   to‘liq   va   xatosiz   yod   olmagunicha   ko‘p   marta   takrorlashdan
iborat.   Masalan,   she’r,   qoida,   ta’rif,   qonunlar,   formulalar,   tarixiy   sanalar   va
boshqalarni yod olish. [1]
Ixtiyoriy   esda   oib   qolishning   asosiy   xususiyati   –   bu   esda   olib   qolish
ko‘rinishidagi   yuklatilgan   vazifada   iroda   kuchlarini   namoyon   qilish.   Hayotdagi
ko‘pchilik   idrok   qilinuvchilar   esda   olib   qolish   vazifasi   yuklatilmagan   bo‘lsa,
esimizda saqlanib qolmaydi.
Yod   olishda   umumiy   vazifa   bilan   birgalikda,   xususiy,   maxsus   vazifalarning
yuklatilishi   ham   katta   ahamiyatga   ekanligini   ta’kidlab   o‘tish   joiz.   Ba’zi
16 vaziyatlarda,   masalan,   idrok   qilinayotgan   ma’lumotning   faqat   asosiy   mohiyati,
faqat   asosiy   fikr   va   ahamiyatga   molik   bo‘lgan   dalillarni     esda   olib   qolish,
boshqalarida esa    – so‘zma-so‘z esda olib qolish, uchinchilarida – dalillar izchilligi
va h.k.larni aniq esda olib qolish vazifasi yuklatiladi.
  S.L.   Rubinshteynning   fikriga   ko‘ra,   esda   olib   qolish   amalga   oshirilayotgan
faoliyatning borishi xususiyatiga bog‘liq bo‘ladi. Bundan tashqari, uning fikricha,
ixtiyoriy va ixtiyorsiz esda olib qolishning yuqori samaradorligi haqida bir ma’noli
xulosa chiqarish mumkin emas. P.I. Zinchenko, A.A. Smirnovlarning olib borgan
tadqiqotlari ma’lum sharoitlarda ixtiyorsiz esda olib qolishning ixtiyoriy esda olib
qolishdan samaraliroq bo‘lishini isbotladi.
Tizimli  bilimlarning katta qismi, maqsadi  ma’lum materialni xotirada saqlab
qolish   uchun   esda   olib   qolish   bo‘lgan   maxsus   faoliyat   natijasida   orttirilganligini
hisobga   olish   zarur.   Materialni   esda   olib   qolish   va   eslashga   qaratilgan   bunday
faoliyat   mnemik faoliyat   deb ataladi.
Esda   olib   qolingan   materialning   anglanganlik   darajasiga   ko‘ra   anglangan   va
mexanik   esda   olib   qolish   ajratiladi.   Mexanik   esda   olib   qolish   –   bu   idrok
qilinayotgan   materialning   turli   qismlari   o‘rtasida   mantiqiy   aloqani   anglamasdan
turib esda olib qolish. Bunga misol tariqasida statistik ma’lumotlar, tarixiy sanalar
va   h.k.larni   esda   olib   qolishni   keltirish   mumkin.   Mexanik   esda   olib   qolishining
asosini     bog‘langanlik   bo‘yicha   assotsiatsiya lar   tashkil   etadi.   Materialning   bir
qismi   ikkinchisi   bilan   vaqt   bo‘yicha   uning   orqasidan   kelganligi   sababli   unga
bog‘lanadi.   Bunday   bog‘lanishning   yuzaga   kelishi   uchun   materialni   ko‘p   marta
takrorlash lozim .
Bundan farqli o‘laroq,   anglangan holda esda olib qolish materialning alohida
qismlari   o‘rtasidagi   ichki   mantiqiy   aloqalarni   tushunishga   asoslangan .   Anglangan
holda   esda   olib   qolish   doimo   tafakkur   jarayonlari   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   asosan,
material   qismlari   o‘rtasidagi   ikkinchi   daraklovchi   tizim   darajasidagi
umulashtirilgan aloqalarga tayanadi .
Anglangan holda esda  olib qolish mexanik esda  olib qolishdan  ko‘ra samaraliroq
ekanligi   isbotlangan .   Xuddi   shunday ,   mexani k   esda   olib   qolishda
17 xotirada   1   soatdan   so‘ng   materialning   faqat   40% ,   yana   bir   necha   soatdan   keyin
esa     –     atigi   20%,   angalangan   holda   esda   olib   qolishda   esa   30   kundan   keyin   ham
materialning   40%   saqlanib qoladi .
Materialni   anglash   bir   necha   xil   usullar   yordamida
erishiladi .   Birinchidan ,   o‘rganilayotgan   materialning   asosiy   fikrlar ini   ajratish   va
ularni   reja   ko‘rinishida   guruhlash   zarur .   Ikkinchidan ,   ma’nodosh   tayanch
so‘zlarni ajratish .   Ushbu usulning mohiyati mazmunga ega bo‘lgan har bir qismni
esda olib qolish zarur bo‘lgan materialning bosh g‘oyasini  aks ettiruvchi qaysidir
so‘z yoki tushuncha bilan bog‘lashimizdan iborat .   Uchinchidan, taqqoslash, ya’ni,
jismlar,   hodisa   va   voqealar   o‘rtasida   o‘xshashlik   va   farqlarni   aniqlash .   Ushbu
usulning   ko‘rinishlaridan   biri   o‘rganilayotgan   materialni   avval   orttirilgan
ma’lumotlar   bilan   solishtirish .   Va ,   n ihoyat ,   anglangan   tarzda   esda   olib   qolish   va
uning   esda   saqlanishining   yuqori   ko‘rsatkichiga   erishish   metodi   takrorlash
metodi   hisoblanadi .[2]
Takrorlashni   vaqt   bo‘yicha   to‘g‘ri   taqsimlash   juda   muhimdir.     P sixologi yada
takrorlashning konsentr atsiyalash va   taqsimlash   usullari   mavjud .   Birinchi   usulda
materiallar   tanaffuslarsiz   ketma-ket   takrorlanadi .   Masalan,   she’rni   yodlash   uchun
12 marta takrorlash talab etilsa, o‘quvchi uni yod olmagunicha ketma-ket 12 marta
o‘qiydi .   Taqsimlangan   takrorlashda   har   bir   takrorlash   keyingisidan   vaqt   oralig‘i
bilan   ajratilgan   bo‘ladi .   Tadqiqotlarga   ko‘ra,   taqsimlangan   takrorlash
konsetratsiyalangan takrorlashdan samaraliroqdir .
Samarali   esda   olib   qolishning   ixtiyoriy   va   ixtiyorsiz   shartlari   va   qonuniyatlari
aniqlangan .
Maqsadsiz   samarali   esda   olib   qolishning   shartlari :   kuchli   ahamiyatli   tabiiy
seskantiruvchilar ;   yuqori   yo‘nalishli   faoliyatni   yuzaga   keltiruvchilar   ( harakt
jarayonini   to‘xtatish   yoki   tiklash,   hodisaning   noodatiyligi );   ushbu   odam   uchun
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   seskantiruvchilar   ( kasbiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
jismlar );   alohida   emotsional   tusga   ega   bo‘lgan   seskantiruvchilar ;   ushbu   inson
ehtiyojlariga kuchliroq bog‘langanlari ;   faol harakat ob’ekti bo‘lib hisoblanganlari
18 Samarali ixtiyoriy esda olib qolishning shartlari ga materialning ahamiyatliligi va
mohiyatini   anglash ;   uning   tuzilishi,   tarkibiy   qism   va   elementlari   o‘rtasida   o‘zaro
mantiqiy   bog‘liqlikni   aniqlash ;   so‘z-matnli   materialda   reja,   ayanch   so‘zlarni
belgilash,   materialni   chizma,   jadval   ko‘rinishida   taqdim   etish;   materialning
mazmundorligi va hammabopligi ,   uning inson yo‘nalishi va shaxsiy tajribasi bilan
solishtirilishi ;   materialning   hissiyotli-estetik   boyitilganligi ;   ushbu   materialning
ma’lum   sharoitlarda   eslashning   zarurligiga   moyillik ;   ushbu   materialning
amaliyotda qo‘llash imkoniyati ;   materialning ahamiyatga ega bo‘lgan maqsadlarga
erishish,   masalalarni   hal   etish   vositasi,   faol   aqliy   faoliyatning   ob’ekti   sifatida
namoyon bo‘lishi .
Xotiraning   ma’lum   samaralari   aniqlangan .   Agar   tekshiriluvchiga   10ta   bo‘g‘inli
qator   berilsa,   birinchi   va   oxirgi   bo‘g‘inlar   oson   esda   qoladi,   o‘rtadagilari   esa
unchalik   esda   qolmaydi ,   –   bu   « chegara   samarasi ».   B.V.
Zeygarnik   samarasi   –   tekshiriluvchilarga vazifalarni bajarish taklif etilib, ularga bir
xillarini   oxirigacha   echishga   imkon   berilsa,   boshqalari   yakuniga   etkazilmasa,
oqibatda   tekshiruvdagilar   tugallanmagan   vazifalarni   to‘liq   echilgan   vazifalarga
qaraganda 2 marta ko‘proq eslay oladilar .
Xotiraning   navbatdagi   jarayoni   –   yodda   saqlab   qolish .   Bu   idrok   qiingan
ma’lumotni   ma’lum   muddatgacha   esda   saqlab   qolishdan   iborat   bo‘lgan   xotira
jarayoni .   Esda   saqlab   qolish   xotira   jarani   sifatida   o‘zining   qonuniyatlariga   ega.
Masalan,   esda   saqlab   qolishning   dinamik   va   statik   bo‘lishi   aniqlangan.     Dinami k
esda   saqlab   qolish operativ   xotirada ,   stati k   –   aksincha,   uzoq   vaqtli   xotirada
namoyon   bo‘ladi .   Dinamik   esda   saqlashda   material   kam   o‘zgaradi,   statikda,
aksincha, u albatta, o‘zgarish va ma’lum qayta tiklanishga uchraydi.Qayta tiklanish
turli sharoitlarda, masalan, kamroq ahamiyatga ega bo‘lgan qismlarning yo‘qolishi
va   ularning   boshqa   qismlar   bilan   almashtirilishi,   material   izchilligining
o‘zgarishida, uning umumlashtirilish darajasida ifodalanadi .
Materialni   xotirada   tiklash   eslash   va   tanish   jarayonlari   yordamida   amalaga
oshiriladi .
19 Eslash   –   bu xotiradagi materialdan keyingi faoliyatda foydalanish .   Eslashning
fiziologik   asosini   jism   va   harakatlarni   idrok   qilishda   avval   hosil   bo‘lgan   nerv
aloqalarini   tiklash   tashkil   etadi .   Eslash   maqsadsiz   (ixtiyorsiz)
va   maqsadli   (ixtiyoriy)   bo‘lishi   mumkin .   Birinchi   holatda   eslash   biz   uchun
kutilmaganda sodir bo‘ladi .   Masalan, o‘qigan maktabimiz yonidan o‘tib keta turib,
beixtiyor bizga ta’lim bergan o‘qituvchi yoki maktabdosh do‘stlarning obrazlarini
namoyon qilishimiz mumkin .
Ixtiyoriy   eslashda   ongli   ravishda   maqsadga   ega   bo‘lgan   holda
eslaymiz .   Bunday   maqsad   bo‘lib   o‘tmish   tajribamizdan   biror   voqeani   yodga
tushirishga   intilish,   masalan,   yaxshi   yod   olgan   she’rni   esga   tushirish   maqsadini
ko‘zlaganimizdagi vaziyat hisoblanadi .
S h uningdek,   eslashning   turli   xillari :   haqiqiy   eslash ,   yodga   tushirish,   tanish
mavjud .   Alohida o‘rinni xotiralar   –   shaxsning tarixiy esdaliklari egallaydilar .   Esga
tushirishda   ko‘zlangan   maqsad   –   biror   narsani   eslash   –   asosiy   masalani   hal   qilish
imkonini   beruvchi   oraliq   maqsadlarga   erishish   yordamida   amalga
oshiriladi .   Masalan ,   qandaydir   voqeani   eslash   uchun   bu   bilan   u   yoki   bu   darajada
bog‘liq   bo‘lgan   dalillarni   eslashga   harakat   qilamiz .   Bunda   oraliq   zanjirlardan
foydalanish   ongli   xususiyat ga   ega   bo‘ladi .   Esga   tushirish,   shuningdek,   irodaviy
jarayon bo‘lib hisoblanadi .
Biror ob’ektni   tanish uni idrok qilishda sodir bo‘ladi va insonda ob’ekt haqida
hosil bo‘ladigan tasavvurlar, uning shaxsiy taassurotlari     (xotira tasavvurlari) yoki
so‘z bilan ta’riflash (xayol  tasavvurlari) asosida  shakllangan ob’ektni idrok qilish
sodir bo‘layotganin bildiradi. Masalan, tanishimiz yashaydigan, lekin o‘zimiz hech
qachon   u   erda   bo‘lmagan   uyni   taniymiz,   tanish   esa,   tasavvurimizda   aks   etgan,
bizga   avval   ta’rifi   keltirilgan   izlab   topish   mumkin   belgilar   asosida   sodir   bo‘ladi.
Tanish jarayonlari bir-biridan ta’riflanish darajasiga ko‘ra farqlanadi. Biz ob’ektga
nisbatan   tanish   hissi ni   tuyganimizda,   lekin   o‘tmish   tajribadagilarga   o‘xshata
olmaganimizda   tanish   darajasi   kamroq   bo‘ladi.   Masalan,   yuz   tuzilishi   tanishdek
tuyulgan   odamning   kimligini   va   u   bilan   qanday   vaziyatlarda   uchrashishimiz
mumkinligini   eslay   olmaymiz.   Bunga   o‘xshash   vaziyatlar   tanishning
20 belgilanmaganligi   xususiyatiga   ega   bo‘ladi.   Boshqa   vaziyatlarda   tanish   to‘liq
belgilanmaganligi   bilan   farqlanadi:   biz   odamni   ma’lum   shaxs   sifatida   darhol
taniymiz.   S h uning   uchun   ushbu   vaziyatlar   to‘liq   tanish   xususiyatiga   ega   bo‘ladi.
[2]
To‘g‘ri   tanishning   turli   xillari   bilan   bir   qatorda   tanishdagi   xatoliklar   ham
mavjud  bo‘ladi.  Masalan,   birinchi  marta  idrok  qilinayotganlar,  ba’zida  tanishdek,
avval xuddi shu ko‘rinishda sodir bo‘lgandek tuyuladi.
Tanish   va   eslashning   har   doim   ham   bir   xilda   samarali   tarzda   amalga
oshirilmaydigan   jarayonlarining   juda   qiziqarli   o‘ziga   xos   xususiyatini   ta’kidlab
o‘tish   lozim.Ba’zida   biz   qaysidir   ob’ektni   taniy   olishimiz,   lekin   usiz   eslay
olmasligimiz mumkin. Bunga teskari vaziyatlar ham bo‘ladi: bizda paydo bo‘lgan
tasavvurlarning nima bilan bog‘liqligini tushuntirib bera olmaymiz. masalan, bizni
doimo   qandaydir   kuy   ohangi   «kuzatib   yuradi»,   lekin   uning   qaerdan   paydo
bo‘lganini aytib berolmaymiz.
Unutish   –   avval   idrok   qilingan   ma’lumotni   tiklash   imkoniyatining   mavjud
emasligida   ifodalanadigan   xotira   jarayoni.   Unutishning   fiziologik   asosini
vaqtinchalik   nerv   aloqalarini   dolzarblashishiga   halaqit   beruvchi   po‘stloqdagi
tormozlanishning   ba’zi   turlari   tashkil   etadi.   Ko‘pincha   bu   mustahkamlanishlarsiz
rivojlanadigan   so‘nuvchi   tormozlanishdan   iborat   bo‘ladi.   Unutish   ikki   asosiy
shakl: a) eslash yoki bilish imkoniyatining mavjud emasligida; b) noto‘g‘ri eslash
yoki tanishda namoyon bo‘ladi. To‘liq eslash va to‘liq yoddan chiqarish o‘rtasida
eslash   va   tanishning   turli   darajalari   mavjud   bo‘ladi.   Ba’zi   tadqiqotchilar   ularni
«xotira   darajalari»   deb   ataydilar.   bunday   darajalarga   quyidagilar   kiradi:   a)   eslash
xotirasi;  b) tanuvchi  xotira;  v) engillashtiruvchi  xotira. Masalan,  o‘quvchi  she’rni
yod oldi. Agar biroz vaqtdan so‘ng uni bexato aytib bera olsa,    – bu xotiraning eng
yuqori,   birinchi   darajasi,   agar   o‘quvchi   yod   olganini   aytib   bera   olmasa,   lekin
she’rni   kitob   bo‘yicha   yoki   eshitganida   oson   taniy   olsa,   –   bu   xotiraning   ikkinchi
darajasi; agar o‘quvchi mustaqil holda she’rni eslay olmasa, uni taniy olmasa, lekin
takroriy yod olishda bunga birinchi marta yod olganidan kamroq vaqt ichida erisha
olsa,-   bu   uchinchi   daraja.   SHunday   qilib,   ifodalanish   darajasi   o‘zgarib   turishi
21 mumkin.   Unutish   materialni   chizmalashtirishda   alohida,   ba’zan   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   qismlarini   olib   tashlashda,   yangi   tasavvurlarni   odatdagi,   avvalgi
tasavvurlarga keltirishda ifodalanadi.
Unutish   ifodalarning   bir   qancha   turli   xil   ko‘rinishlarini   o‘rganib,   insonning
ayni damda eslay olmasdan, bir muncha vaqt o‘tgandan so‘ng esga tushirishi yoki
tanishi   kabi   vaziyatlar   haqida   ham   aytib   o‘tish   lozim.   Vaqt   o‘tgandan   so‘ng
xotiradan   ko‘tarilgan   materialni   eslash     reminissensiya   (xira   esga   keltirish)   deb
ataladi.   Reminissensiyaning   mohiyati,   biz   to‘liq   eslay   olmagan   material   idrok
qilinganidan   bir-ikki   kun   o‘tgandan   so‘ng   materialni   birinchi   marta   eslashda
kuzatilmagan   dalillar   va   tushunchalar   bilan   to‘ldirilishidan   iborat.   Bu   hodisa
ko‘pincha  katta hajmli  materialni  so‘zlab  berish  orqali  eslashda  kuzatiladi, bunga
nerv   hujayralarining   charchashi   sabab   bo‘ladi.   Reminissensiya   ko‘pincha
maktabgacha yoshdagi va kichik maktab yoshidagi bolalarda, va ayrim holatlarda
kattalarda ham kuzatiladi.[2]
Unutishning   boshqa   shakllari   xatolik   bilan   eslash   va   tanish dir .   Barchaga
ma’lumki, vaqt o‘tishi bilan idrok qilinganlar xotirada o‘z yorqinligi va aniqligini
yo‘qotib,   rangsizlanib,   noaniq   bo‘lib   qoladi .   Lekin   avval   idrok   qilingan
materialning   o‘zgarishi   boshqa   xususiyatga   ham   ega   bo‘lishi   mumkin ,   bunda
unutish   aniqlikni   yo‘qotishdan   emas,   esga   tushirilganlarning   haqiqatda   idrok
qilinganlarga   muvofiq   kelmasligidan   iborat   bo‘ladi .   Bunda   biz   voqelikda   mavjud
bo‘lganlarni   emas,   boshqa   narsalarni   eslaymiz,   chunki   unutish   jarayonida   u   yoki
bu darajada idrok qilingan materialning chuqur qayta tuzilganligi, sifatining qayta
ishlanganligi   sodir   bo‘lishi   mumkin .   Qayta   ishlashga   misol   tariqasida   voqealar
izchilligining vaqt bo‘yicha noto‘g‘ri eslashni keltirish mumkin .
Hozirgi   kunda   unutish   jarayonlarining   kechishi   tezligiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi
omillar   ma’lumdir.Xuddi   shunday,   odam   materialni   yaxshi   tushunib   etmagan
bo‘lsa,   unutish   tezroq   ro‘y   beradi .   SHuningdek,   material   odamga   qiziqarli
bo‘lmasa, uning amaliy ehtiyojlari bilan bog‘lanmagan bo‘lsa, unutish shunchalik
tez sodir bo‘ladi .
22 2.2.   Ta’lim tamoyillari va ularning tasnifi
Maktab   ta`lim-tarbiya   jarayonining   hamma   sohasida   muntazamlilik     va
izchillik   prinsipi   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Maktab   o`quv   predmetlarining
muntazamliligi   ustida   gap   borar   ekan,   uni   fan   va   fanni   o`rganish   tizimidan   farq
qilish lozim. Fan va uning o`rganish tizimi o`ziga xos qirrali, chuqur va murakkab
hodisalarni o`z ichiga oladi. Uni o`quv fanlari va predmetlariga o`rganish tizimiga
tadbiq   etib   bo`1maydi,   bu   mumkin   emas.   Shunday   bo`lishiga   qaramay   bu   ikki
tizim   o`rtasida   umumiylik,   birlik   va   muayyan   ichki   bog`lanishlar   mavjuddir.
Shunga   ko`ra,   maktab   o`quv   predmetlarini   muntazam   bayon   qilish   bir   qator
didaktik   qoidalarga   amal   qiladi,   ya’ni   bir   tomondan   umumtalim   maktablarda
o`qitilayotgan fanlar ma`lum fan tizimi bilan o`zaro mustahkam, ilmiy va mantiqiy
bog`lanishlarga   ega   bo`lishi   nazarda   tutilsa,   ikkinchi   tomondan,   izchil   muntazam
o`qitilayotgan fanlar orqali o`quvchilarning bilish qobiliyati, o`zlashtirish darajasi
va   ularning   ijodiy   kuchlarini   rivojlantirib   borish   nazarda   tutiladi.   Buning   uchun
maktab   ta`limi   jarayoni   muntazamlilik   prinsipining   quyidagi   qoidalarga   rioya
qilish lozim. Ya`ni o`qitilayotgan fan yoki bayon qilinayotgan yangi materialning
o`quvchilarning   oldindan   o`zlashtirgan   bilimlari,   ko`nikma   va   malakalari   bilan
izchil   va   uzviy   bog`lanishi,   shu   bilan   bir   vaqtda   o`qitilayotgan   fan   yoki   o`quv
materiallarini   o`zlashtirish   orqali   kelajakda   yangi   fan   yoki   yangi   bilimlarni
o`zlashtirishga,   shuningdek   navbatdagi   ta`lim   bosqichiga   o`tish   uchun   zamin
yaratilishi nazarda tutmog`i lozim.
O`qituvchi   kundalik   o`quv   materiallarini   bayon   qilishda   muntazamlilik
prinsipiga muvofiq dars o`tadi. Bunda:
1)   Yangidan   bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   oldindan
o`zlashtirilgan   materiallar   bilan   izchil   bog`lanishini   ta`minlash   va   shu   orqali
o`quvchilarda hosil qilingan tasavvur va tushunchalarni hamda chuqurlashtirish;
2)   Bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   hajmiga   muvofiq   sur’atda
qisimlarga bo`lish, undagi yetakchi va bosh masalalarni ajratish qisimlardan kelib
chiqadigan umumiy tushunchalarni aniq va ravshan qilib o`qitish;
23 3)   Yangi   materiallarni   bayon   qilish   jarayonida   o`quvchilarni   mustaqil
mantiqiy   fikr   qilishga   da`vat   etish,   shuningdek   ijodiy   urinishlarni   tarbiyalash
kabilar nazarda tutilmog`i lozim. Shu bilan birga ta`limning muntazamlilik prinsipi
bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarini   mustahkamlash   va   ilgari   o`tilgan
materiallarini   to`ldirishga   hizmat   qilishi;   o`quvchilarning   o`zlashtirgan   bilim   va
hosil qilgan ko`nikma va malakalarni hisobga olib borishni ham o`z ichiga oladi.
Ta`limning   muntazamliligi   uning   izchilligi   bilan   bog`liqdir.   Izchillikka
asoslangan   ta`limning   harakterli   belgisi   shundaki,   u   o`quvchilarning   oldindan
o`zlashtirgan   bilim   va   malakalari   zamirida   yangi   bilim,   ko`nikma   va   malakalar
hosil   qilish,   ularning   o`zaro   bog`lanishlarini   takomillashtirish   va   aksincha,   yangi
bilimlarni   hosil   qilish   jarayonida   oldin   o`zlashtirilgan   bilim,   ko`nikma   va
malakalar   yana   ham   chuqurlashtirish,   kengaytirish   va   mustahkamlashni
ta`minlashga qaratilgandir.
Ta’lim-tarbiya  sifatini oshirish va bunda  didaktik  tamoyillarga  yondashish
mexanizmlarini tadqiq qilish   hozirgi kunda o’z yechimini to’liq topgan emas. 
Pedagogika   fani   yuksalishiga   ko’plab   olimlar   o’z   hissalarini   qo’shib
kelishgan. A. Zunnunov, U. Mahkamov, J. Hasanboyev, R.Jo`rayev, K.Hoshimov,
S.Nishonova,   O.Hasanbayeva,   O.To`rayeva,   O`.Tolibov,   X.Ibragimov   kabi   yirik
olimlarimiz   pedagogika   fanining   hozirgi   kundagi   dolzarb   masalalari   yuzasidan
tadqiqotlar olib borib, uning rivojiga muhim hissa qo`shib kelmoqdalar. 
Ta'lim nazariyasi, didaktika, ta’lim   qonuniyatlari va tamoyillari   masalalari
o’zbek   mutafakkirlari   va   ma'rifatpavarlarining,     pedagog   olimlari   (S.Rajabov,
A.Munavvarov,   O.Roziqov,   R.Mavlonova,   N.Toxtaxodjayeva,   J.Hasanboyev,
U.Mahkamov     va   boshqalar)   ning   ham   diqqat-e'tiborida   bo’lib   kelgan.       Ular
tomonidan   yaratilgan   darslik   va   qo’llanmalarda         didaktik     prinsiplar     mohiyati
yoritilgan. 
Pedagog  olimlarimiz M. Ochilov,   N. Sayidahmedov, J. G’. Yo’ldoshev, N.
Azizxodjaeva,   M.To’xtaxodjayeva,   R.Mavlonovalarning     ishlarida
ta’limqonuniyatlari   va     prinsiplariga   to’xtab   o’tilgan.   O.Roziqov,   B.Azizov,
24 G.Najmiddinovalarning     “Umumiy   didaktika”sida   ta’lim   prinsiplari   tizimi   va
tavsifi berilgan. 
YA.A.Komenskiyning   buyuk    xizmati   shunan  iboratki,  u  didaktika  tarixida
birinchi   marta   ta’lim   prinsiplarini   tartibga   solish     masalasi   bilan   shug’ullandi.
“Buyuk     didaktika”   asarining   XV-XVIII   boblarida   amaldagi   prinsiplarpning
ko’pchiligi   asoslangan   edi.   1975   yili     YA.A.   Komenskiyning   “Buyuk   didaktika”
asari  o’zbek tilida M.Ochilov muharrirligida chop etilgan.  
Bu   sohada   mutafakkirlarimizdan   Ibn   Sinoning     fikrlari   ham   o’ziga   xosdir.
Uning «bilim orqali erishiladigan natijalar» haqidagi ta'limoti o’qitish nazariyasida
alohida   o’rin   egalladi.   Uning   fikricha,   buyumlarni   chinakam   bilish,   tashqi
ko’rinishini tahlil qilish, sabablarini aniqlash asosida aql bilan erishiladi. Ibn Sino
aqlning rivojlanish bosqichlarini ishlab chiqqan.  
So’ngi   yillarda   davriy   nashrlarda   va   ilmiy   jurnallarda   tadqiqot
mavzusiga   doir   bir   qator   maqolalar   xam   chop   etilgan   bo’lib,   ularda   didaktik
prinsiplarning  ayrim jixatlari yoritib berilgan. Zamonaviy fanga aniq qonuniyatlar
ko’plab soni ma’lumdir. Ular qatoriga quyidagilar kiradi: 
1. Didaktik qonuniyatlar. 
2. Gnoseologik qonuniyatlar. 
3. Psixologik qonuniyatlar. 
4. Kibernetik qonuniyatlar. 
5. Sotsiologik qonuniyatlar.  
6. Tashkiliy qonuniyatlar. 
Didaktik   tamoyillar   (didaktika   tamoyillari)   o’quv   jarayonining   umumiy
maqsadlari   va   qonuniyatlariga   binoan   uning   mazmuni,   tashkiliy   shakl   va
metodlarini belgilovchi boshlang’ich qoidalardir.
Quyidagi   jadvaldan   Sharq   allomalari   Muhammad   al-Xorazmiy,   Abu   Nasr
Forobiy, Al-Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy,
Abdurahmon   Jomiy,   Alisher   Navoiylar   ham   ta’limning   ilmiyligi,   ongliligi,
ko’rgazmaliligi, tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi va
mustaqilligi,   shuningdek,   bolaning   individual   xususiyatlari,   layoqati   va
25 qobiliyatlarini   hisobga   olish,   ta’limni   insonparvarlashtirish   kabi   qoida   va
tamoyillarini   ifoda   etib   berganlari   anglanadi   (1-ilovaga   qarang).     Ushbu
mutafakkirlarimizning quyidagi tamoyillarni ilgari surganini ko’rishimiz mumkin:
Al-Xorazmiy  (757-850 yillar)
- Musta q illik (ijodiy faollik);
- kuzatilgan   voqea   va   hodisalarni   tushuntirishda   muntazamlik,   ketma-
ketlik;
Al-Kindiy   (800-871 yillar)
- o’q itishning ilmiyligi va ongliligi;
- anglash faoliyatini    faollashtirish;
- manti q iy fikrlash;
- k´rgazmalilik;
- tizimlilik, ketma-ketlilik va  h okazolar
Al-Forobiy (870-950 yillar)
- amaliy va nazariy bilimlar ning  h ayot bilan bo g’ liqligi
- ilmiy bilimning qulayligi (anglashning ilmiy metodi);
- mantiqiylik va ketma-ketlik;
 - ilmiylik, ko’rgazmalilik, tizimlilik (kuzatish va tajriba);
Al-Beruniy (973-1050 yillar)
- o’q uvchilarni ilmiy ma’lumot bilan qurollantirish;
- ilmiy amaliyot;
- tajriba va kuzatish;
- o’qishning   qulayligi   (yaqindan   uzoqqa,   ma’lumdan   no’malumga   va
boshqalar)
Ibn Sino (980-1037 yillar)
- o’qitish   tamoyillari:   a)   bolani   birdaniga   kitobga   bog’lash   mumkin
emasligi; b) bola bilan o’tkaziladigan mashqlar me’yorlashtirilgan va kuchiga mos,
jamoaviy,   uning   jismoniy   mashqlarga   muvofiq,   bolaning   qobiliyatini   hisobga
olishlik;   v)   o’qishda   yengildan   og’irga   muntazam   borish;   g)   ko’rgazmalilik
tamoyili;   d)   bolaning   alohida   shaxsiy   xususiyatlarini   hisobga   olish   metodlari:   a)
26 materialni bayon etishda tizimlilik va ketma-ketlik; b)mantiqiy fikrlash; v)nazariya
va   amaliyotning   o’zaro   bog’liqligi;   g)umumiydan   xususiyga   o’tish;
d)o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlashi;   j)shaxsiy   kuzatish;   z)tajriba,   amaliyot   va
boshqalar.
Sa’diy (1184-1291 yillar) 
- bilimlarni amaliyotda q o’ llash;
- aqliy qobiliyatni rivojlantirish;
- tizimlilik, bilimning tushunarliligi;
- shaxsning faolligi tamoyili;
- bilimning  h ayotiyligi amaliyot bilan bo g’ liqligi
- mehnat ta’limi va boshqalarning yetakchilik roli
Jomiy (1414-1492 yillar)
 ilmiylik;
 amaliylik;
 tizimlilik;
 muntazamlik;
 qulaylik;
 bilimni amaliyot bilan bog’liqligi
 egallangan bilimlarni mustahkamlash,  amaliy ahamiyatliligi;
 o’ qitishning insonparvarliligi va boshqalar.
Alisher Navoiy (1441-1501 yillar) 
-bolaning shaxsiy xususiyatlarini  h isobga olish;
-onglilik, faollikni rivojlantirish;
muntazamlilik; 
materialni bayon etishning qulayligi;
-o’qitishni insonparvarlashtirish;
-inson rivojlanishininng ko’p tomonlamalililigi va boshqalar. 
Ta`limda   onglilik   o`quvchilarning   ilmiy   bilimlarini   asosli   ravishda   anglab,
chuqur   o`zlashtirib   olishlarini   taqozo   qiladi.   O`quvchilarning   ta`lim   jarayonida
onglilik   bevosita   ularning   aqliy   faoliyatlari   bilan   fikr   qilish   faoliyati   bilan
27 chambarchas   bog`liqdir.   Odatda     o`quvchilarning   ongliligi   bayon   qilinayotgan
o`quv   materiallarini   yoki   tevarak   atrofni   o`rab   olgan   ob`ektiv   borliqdagi   narsa,
hodisa, voqealarini fikr qilish operatsiyasi-taqqoslash, analiz qilish, abstraksiya va
umumlashtirish natijasida ilmiy bilimlarning qonun-qoidalari hayotiyligiga ishonch
bilan   qarashlarida,   shuningdek   nazariy   bilimlarni   amaliyotda   qo`llay   olishlarida
ko`rinadi.
Bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   ongli   o`zlashtirlgani
o`quvchilarning fikr qilish faoliyatlariga ta`sir qilishi  kuzatish natijasida ro`yobga
chiqadi   va   ayni   bir   vaqtda   bu   jarayon   o`quvchilarning   ilmiy   bilim,   ko`nikma   va
malakalarni   mustahkamlash   o`zlashtirishlarga   ongli,   mustaqil,   faol   munosabatda
bo`lishlarini ta’minlaydi.
XULOSA
28 Xulosa o’rnida shuni aytish joizki xotiraning ilk psixologik nazariyalaridan biri
XVII   asrda   yuzaga   kelgan,   birinchi   bo‘lib   XVIII-XIX     asrlarda   Angliya   va
Germaniyada   ishlab   chiqilgan   assotsiativ   nazariya   hisoblanadi.   Ushbu   nazariya
asosida     V   osnove   dannoy   teorii   lejit   ponyatie   assotsiatsiya     –   G.   Ebbingauz,   G.
Myuller, A. Pilseker va boshqalar tomonidan ishlab chiqilgan psixikaning alohida
noyob hodisalari o‘rtasidagi aloqa tushunchasi yotadi. Bu nazariyaga asosan xotira
o‘xshashligi,   vaqt   va   fazoviy   yaqinligi   bo‘yicha   barqaror   bo‘lgan   qisqa   va   uzoq
muddatli   assotsiatsiyalarning   murakkab   tizimi   sifatida   tushuniladi.   Ushbu
nazariyaga   binoan,   ko‘plab   qonunlar,   xususan,   G.   Ebbingauzning   unutish   qonuni
kashf   etilgan.   Dastlabki   soat   davomida   qabul   qilingan   ma’lumotning   60%   gacha
bo‘lgan   qismi   unutiladi,   olti   kundan   so‘ng   esa   birinchi   marta   yodlab   olingan
matnning   20%   dan   kamroq   qismi   saqlanib   qoladi.   Vaqt   o‘tishi   bilan   assotsiativ
nazariya bir  qator  hal  etilishi  zarur  bo‘lgan  muammolar  bilan to‘qnashdi, ulardan
asosiysi inson xotirasining tanlab o‘tkazish xususiyatini tushuntirib berish edi.
Xalq   ta`limi   tizimidagi   psixologik   xizmatning   maqsadi   shaxsning   o`sishini
ta`minlash psixologik taraqqiyotini ta`minlovchi yuqori darajadagi shart-sharoitlar
yaratish, o`rta maktabdagi o`quv tarbiya ishlarini yaxshilash, bu sohada pedogogik
jamoaga   ilmiy-uslubiy   jihatdan yordam   ko`rsatishdan iboratdir.
Psixologik   xizmat   xalq   ta`limi   tizimning   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.
Psixologik   xizmatda   tadqiqot   va   ta`sir   o`tkazish   ob`yekti   maktab
o`quvchilari,oqituvchilar,   ota–onalar   bo`lib   hisoblanadi.   Psixologik   xizmat
mutaxassislari   barcha   muammolarni   hal   qilishda,   har   qaysi   shaxs   pedogogik,
o`quvchi,   ota   –ona   manfaati   va   uning   har   tamonlama   uyg`un   kelib   chiqishini
o`rgangan   holda yondashadi.
Psixolog   o`quvchilar   xarakterida   mavjud   bo`lgan   yutuqlarni   rivojlantirish   va
kamchiliklarni   tuzatish,   o`z   xatti-harakatlarini   kuzatish,   tahlil   qilish,   baholash,
o`zining   kayfiyat   va   xulq   atvorini   boshqarish,   ko`nikma   va   malakalarni
rivojlantirish   haqida tavsiyalar beradi.
29 Umum   o`rta   ta`lim   maktablarida   ish   olib   borayotgan   amaliyotchi   psixologlar
o`z   faoliyati   davomida   ta`lim   muassasining   ijtimoiy   muhitini   muvofiqlashtirishni
ta`minlaydi, va ijtimoiy moslashmaslik ularning zo`riqishlarini yuz berishini oldini
olish   uchun   psixologik   xizmatning   o`rni   beqiyos.   Psixologik   xizmat   faoliyati
o`quvchilar   aqliy   faoliyat   taraqqiyoti   va   shaxsiy   xususiyatlarini   diagnostika
qilishga,  ta`lim-tarbiyasidagi  buzilishlarning  psixologik  sabablarni   aniqlashgagina
qaratilmasdan,   balki   bunday   buzilishlarni   yo`qotish   va   oldini   olishga   qaratiladi.
Bunday psixologning aniqlagan va to`plagan ma`lumotlari
o`quvchilarni   korreksiya   qilishda   faol   ishtirok etish zarurligi   kelib chiqadi.
ADABIYOTLAR RO'YXATI
30 1. O`zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar   tayyorlash   bo`yicha   milliy   dastur»   va
«Ta`lim   to`g`risidagi»   qonuni.-   T.,1997.
2. Karimov   I.A.   O`zbekiston:   Milliy   mustaqillik, iqtisod,   siyosat, mafkura.   T.1.
-   T.,1996.
3. Karimov I.A.Barkamol avlod -O`zbekiston taraqqiyotining
poydevori.-   Toshkent.:O`zbekiston.,1997
4. Karimov I.A. Bizdan ozod va obod Vatan qolsin.-
Toshkent.:   O`zbekiston.,1994. -301   b.
5. Karimov   I.   A.   Yuksak   ma`naviyat –   yengilmas   kuch.   Toshkent   2008.
6. Karimov I.A. “Mamlakatni modernizatsiya qilish va
iqtisodiyotimizni   barqaror   rivojlantirish   yo`lida”.   T.,   16,   2008   yil.
7. Andreeva G.M. Sotsial`naya   psixologiya:-Uchebnik.-2-e   izd.   -
M.:Izd-vo   MGU,1988.-   432   b.
8. Asmolov   A.G.   Lichnost`   kak   predmet   psixologicheskogo   issledovaniya.-  
M.:MGU,   1984. -   104   b.
9. Abul`xanova-Slavskaya   K.A.   Razvitie   lichnosti   v   protsesse
jiznedeyatelnosti.-   V   kn.:   Psixologiya   formirovaniya   i   razvitiya   lichnosti-
M.:Nauka, 1981   -B.   97-115
10. A.V.Petrovskiy.   "Yosh   psixologiya   va   pedagogik   psixologiya".   M.1979   yil.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
31

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha