Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 220.4KB
Xaridlar 19
Yuklab olingan sana 14 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xususiy kapital va uning o'zgarishi hisobi

Sotib olish
Mavzu:  Xususiy kapital va uning o’zgarishi hisobi
Reja:
Kirish
1.Xususiy kapital tahlilining mazmuni va  vazifalari.
2.Xususiy kapitalning o’zgarish sabablari  tahlili.
3.Xususiy kapital tarkibi, tuzilishi va dinamikasi tahlili
4.Xususiy kapitaldan foydalanish samaradorligi tahlili
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Iqtisodiyotni modernizatsiya qilish sharoitida xususiy kapital kor- xonaning
moliyaviy   holatini   tavsiflovchi   muhim   ko’rsatkichlardan   biri   hisoblanadi.   Chunki
uning holatiga qarab jami mablag’lar  tarkibidan kelib chiqqan holda korxonaning
iqtisodiy   qaramligi   yoki   mustaqilligiga   baho   beriladi.   Bu   biznesni   boshqarish,
faoliyatni kengaytirish va sheriklik faoliyatini yo’lga qo’yishda o’ta muhim masala
hisoblanadi.
Xususiy   kapital   korxonaning   o’z   mablag’lari   manbayining   asosini   tashkil
etuvchi   ko’rsatkich   hisoblanib,   uning   tarkibiga   korxona   ustav   kapitali,   zaxira
kapitali,   qo’shilgan   kapital   hamda   taqsimlanmagan   foyda   (qoplanmagan   zarar)
kiradi.
Buxgalteriya   hisobi   fanidan   ma’lumki   korxona,   tashkilot   va   firmalarni
moliyaviy mablag’lar bilan ta’minlash manbayi bo’lib quyidagilar hisoblanadi:
 o’z   mablag’lari   manbayi;
 qarz   mablag’lari.
Sobiq   ittifoq   davrida   esa   bu   mablag’lar   manbayiga   budjetdan   ajrat-   malar
ham   kirgan.   Lekin   bozor   iqtisodiyotiga   o’tganimizdan   keyin   bu   mablag’lar
manbayi   bekor   qilingan.   Chunki   bu   manbaning   yo’q   qilinishi   Respublikamizdagi
boqimandalik tizimini tugatishni ta’minladi.
Endilikda   esa   yuqorida   sanab   o’tganlarimiz   korxonalarni   mablag’lar   bilan
ta’minlash manbayi bo’lib kelmoqda.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Korxona,   tashkilot   yoki   firma   ochilish   davrida
o’z   mablag’larini   belgilab olishi lozim. Bu ish amalga oshirilgach esa mablag’larni
qaysi   manba   hisobiga   qoplash   kerakligi   ko’rib   o’tiladi.   Agarda   korxonaning   o’z
mablag’lari   yetarli   bo’lsa,   o’z   mablag’lar   manbayi   hisobiga,   aks   holda   esa   qarz
mablag’lari hisobiga, qoplaydi.
Kurs ishining maqsadi:   Xususiy kapital va uning o’zgarishi  hisobi haqida
tushunchalarga ega bo’lish va asosiy vositalar hisobini yuritishni o’rganishdir,
Iqtisodiyotni modernizatsiya qilish sharoitida har bir korxona o’z moliyaviy
ehtiyojlarini   o’zi   mustaqil   qondirishi   mumkin.   Resurslarni   ta’minlash   manbayi bo’lib,   uning   foydasi,   qimmatli   qog’ozlarini   sotish-   dan   kelgan   tushum,
aksionerlarning pay va boshqa to’lovlari, yuridik va jismoniy shaxslarning pay va
boshqa   to’lovlari   hamda   qonundan   tash-   qari   bo’lmagan   holda   kirim   qilingan
mablag’lar kiradi. Bunday asosda kiritilgan mablag’lar korxona, tashkilotlar uchun
xususiy kapital deb  qaraladi.
Hozirgi   vaqtda   mulkchilik   shakllaridan   qat’iy   nazar,   korxonalarda   ustav
fondi   miqdori   mazkur   korxona   tashkil   bo’lganda   tasdiqlangan   ta’sis   hujjatlarida
ko’rsatilgan   miqdor   bilan   muvofiq   kelishi   lozim.   Uning   miqdori   yil   davomida
o’zining   mulkchilik   shaklini   o’zgartirmay-   digan   korxonalarda   o’zgarmaydi.
Davlat   korxonasi   xususiylashtirilganda   mazkur   korxona   mulkining   sotib   olinish
qiymatini   aniqlash   talab   qilinadi,   chunki   ta’sischilar   hujjatida   ustav   fondi
miqdorini ko’rsatish  lozim.
Umuman olganda, barcha iqtisodchi olimlar tomonidan xususiy kapitallarga
ta’rif   berilganda   yuqorida   keltirilgan   ko’rsatkichlar   tizimi-   dan   foydalanilgan
bo’lib,   ular   tarmoq   xususiyatiga   ko’ra   o’z   ko’rinish-   larini   o’zgartirgan   holda
ta’riflangan.
MDH   iqtisodchi   olimlaridan   P.Kamishanov   «Ustav   kapitali   –   bu   davlat
tashkilotlarida   hukumat   tomonidan   ajratilgan   asosiy   va   aylanma   mablag’lari
hisobiga   shakllanadi.   Nodavlat   sektoridagi   korxonalarda   esa   ta’sischilarning
kiritgan   mablag’lari   hisobiga   tashkil   topib,   u   xo’jalik   faoliyatini   amalga   oshirish
uchun   ta’sis   hujjatlarida   ko’rsatilgan   mulkni   puldagi   ifodasini   ko’rsatadi»   deb
ta’kidlagan.
Shu   jumladan   A.O’lmasov   va   N.To’xliyevlar   ham:   «Ustav   kapitali   –
korxonani   barpo   etish   to’g’risidagi   shartnoma   yoki   nizomda   belgilangan
mablag’lar  (kapital)  miqdori. Chiqarilgan aksiyalarning nominal  qiyma-  ti, davlat
qo’ygan mablag’lar, xususiy ulush (pay) badallari miqdoridan tashkil topadi» deb
ta’rif berishgan.
Ushbu   iqtisodchilar   tomonidan   ustav   kapitaliga   berilgan   ta’rif   maz-   mun
jihatdan   mohiyatga   ega   bo’lsa   hamki,   unga   bir   muncha   qo’shim-   chalar   kiritish
maqsadga   muvofiq   bo’lar   edi.   Negaki,   berilgan   mazmun,   korxona   mablag’lar manbayining manfaatdorlik hissini,  tashkil  bo’lish  davrini   va  keyinchalik mazkur
ko’rsatkichning   shakllanish   holatini   o’zida   aks   ettirmagan.   Shu   jihatdan   olganda:
«ustav kapitali – bu   xo’jalik  subyektlarining	  daromad	  (foyda)	  olish	  maqsadini
ro’yobga   chiqarish   uchun   zarur   bo’lgan   dastlabki   (korxonani   barpo   etish   to’g’ri-
sida   shartnoma   yoki   nizomda   belgilangan)   mablag’lar   (kapital)   miqdori.
Shuningdek,  ustav  kapitalini  oshirish   maqsadida  kiritilgan  mablag’lar,  hamda  o’z
kreditor   va   ta’sischilarining   qiziquvchanligini   kafolatlovchi   mablag’lar
manbayidir» deb ta’rif berishimiz maqsadga muvofiqdir.
Xususiy   kapital   tarkibiy   qismlaridan   yana   biri   bu   –   rezerv   kapitali
hisoblanadi.   Rezerv   kapitali   ko’pgina   me’yoriy   va   qonuniy   hujjatlarda   hamda
iqtisodiy   adabiyotlarda   turlicha   ta’riflangan   bo’lib,   uning   o’ziga   xos   jihatlarini
belgilab bergan.
Masalan,   Respublikamiz   boshqaruv   tashkilotlari   tomonidan   belgi-   langan
me’yorlarga asosan:  «Rezerv kapitali – bu korxona ustaviga asosan ajratma qilish
mol-mulk   qayta   baholanishi,   qaytarib   bermaslik   sharti   bilan   olingan   mablag’lar
(pul   mablag’laridan   tashqari),   o’rtoqlik   va   aksionerlik   jamiyatlar   mulkini
oshiruvchi   boshqa   kirimlar   hisobini   olib   borish   uchun   mo’ljallangan»   deb
izohlangan. Keltirilgan izohga mazmunan yondashadigan bo’lsak, uning tarkibiga
kiruvchi   bir   qator   ko’rsatkichlar   o’z   o’rnida   berilmagan.   Masalan,   mol-mulkning
qayta baholanishi. Chunki ushbu ko’rsatkichning ma’lum qismi, qo’shilgan kapital
zimmasiga   birkitilgan   bo’lib,   uning   ikki   schotda   ko’rsatilishi   hisob   tizimidagi
kamchiligimiz hisoblanadi.
M.Lapustin,   P.Nikolskiylarning   fikricha:   «Rezerv   kapitali   –   bu   xo’-   jalik
tavakkalchiligi   va   ko’zda   tutilmagan   holatlarni   moliyalashtirish   maqsadida
jamg’arilgan pul  ko’rinishidagi  mablag’lar  hisoblanib, u xu-  susiy  kapitalning bir
bo’lagi sifatida qaraladi. Amaliyotda bu jamg’arma sug’urta mablag’i sifatida yoki
tavakkalchilik rezervi, deb ham ataladi».
Yuqorida keltirilgan ta’rifga nazar  solsak, uning bir qadar maz- munga ega
ekanligini   guvohi   bo’lamiz.   Chunki   rezerv   kapitali   hisobot   yilida   erishilgan   sof
foyda   hisobidan   ma’lum   bir   maqsadlarni   sug’ur-   talash   uchun   tashkil   etilishi belgilab qo’yilgan.
Shu nuqtayi nazardan, bizningcha: «Rezerv kapitali – bu ta’sis huj- jatlariga
binoan   hisobot   davrida   erishilgan   sof   foyda   hisobidan,   amaldagi   qonunchilik
asosida,   tavakkalchilik   va   ko’zda   tutilmagan   natijalar   oldini   olish,   hamda
xo’jalikning oxirgi moliyalashtirish manbayi sifatida gav- dalanadigan mablag’lar
jamg’armasining puldagi ifodasi» deb ta’riflash maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Yuoridagi   fikr-mulohazalar   shuni   ko’rsatmoqdaki,   xo’jalik   yurituv-   chi
subyektlarning   faoliyatida   kapitallar   (fondlar)   va   rezervlarning   muhim   o’rni
mavjud   ekan.   Chunki   bu   manbalar   asosan,   xo’jalik   sub yektlarining   o’z
manbalarini   aks   ettiruvchi   jihatlari   bilan   ajralib   turadi.   Bugungi   kunda   xo’jalik
subyektlarining  o’z   mablag’lari   manbalari   qanchalik   yuqori   salmoqqa   ega   bo’lsa,
mazkur korxonalarning faoliyati shunchalik ijobiy baholanadi.
Xususiy kapital hisobi iqtisodiyotni modernizatsiya qilish sharoitida muhim
ahamiyatga   ega   bo’lib,   u   korxonaning   o’z   qudrati   darajasining   qay   darajada
ekanligini   bildiradi.   Bunday   taraflarni   e’tiborga   olgan   holda   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   birinchi   chaqiriq   6-   sessiyasida   qabul   qilingan
«Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonunda   ham   xususiy   kapital   hisobiga   katta
e’tibor berilgan. Uning 16- moddasiga ko’ra moliyaviy hisobotlar tarkibida 5-shakl
«Xususiy   kapital   to’g’risida   hisobot»   deb   nomlanib,   bu   shakl   har   yili   boshqa
hisobotlarga qo’shilgan holda yuqori organlarga topshirilishi lozim.
Xususiy kapital tahlilining vazifalari bo’lib, quyidagilar hisob-
lanadi:
 xususiy   kapitallardan   samarali   foydalanganlikka   baho   berish;
 xususiy   kapitalda   mavjud   bo’lgan   imkoniyatlarni   aniqlash;
 uning   o’zgarishiga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash   va   hokazolar.
Xususiy  kapital	  tahlilini	  olib	  borishda	  axborot	  manbayi	  bo’lib,
«Buxgalteriya   balansi»ning   passiv   1-bo’limi   va   «Xususiy   kapital   to’g’-
risida»gi   hisobot   shakllari   kiradi.   Bu   hujjat   shakllaridan   foydalangan   holda   biz
tahlil   ishlarini   olib   boramiz.   Mazkur   mavzuning   hisobi   12-
«Jurnal   orderi»   da   yuritilib,   ushbu   hujjat   formasi   ham   manbalar   sifatida ko’rilishi mumkin.
Jami   bo’naklangan   (kiritilgan)   kapital   shakllanish   manbalariga   bog’liq
ravishda ikki tarkibiy qism bilan ifodalanishi mumkin: o’z va qarz mablag’lari.
Xususiy   kapital   (mablag’lar)   xo’jalik   subyektining   aktivlari   va   majburiyatlari
o’rtasidagi   farqni   o’zida   aks   ettiradi.   Balans   passivi   tarkibini   tahlil   qilish   ushbu
manbalarning turlari, tarkibi va o’ziga xosliklarini belgilashga imkon beradi.
1- chizma. Balans   passivi   tarkibi
Mulkdorlarning yoki ustav kapitali ko’rinishidagi ishtirokchi- larning mablag’lari,
taqsimlanmagan   foyda   va   o’z   mablag’lari   fondlari;   qarz   mablag’lar,   bank   va
boshqa   investorlardan   olingan   ssuda   va   qarzlar;   vaqtinchalik   jalb   qilingan
mablag’lar   –   kreditorlar   resurslari   o’z   mablag’larini   shakllantirish   manbalari
hisoblanadi. 2-chizma. Tashkilotning   xususiy   kapitali   tarkibi.
Foydalanish   muddatiga   ko’ra   kapital   uzoq   muddatli   (permanent)
va   qisqa   muddatli   bo’ladi .
Mablag’larning   manbalari   tarkibi,   uning   ijobiy   yoki   salbiy   dinamikasi
sabablari   har   bir   tashkilotda   turlicha   bo’lishi   mumkin.   Ularni   tahlil   qilish
tashkilotning moliyaviy holatini aniqlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Xususiy   kapital   tahlilini   o’tkazishda   hal   qilinishi   lozim   bo’lgan   asosiy
vazifalar sirasiga quyidagilar kiritiladi:
 o’z mablag’larini shakllantirish manbalarini aniqlash va
tashkilotning moliyaviy holatiga dinamikasi ta’sirini baholash;
 xususiy   kapitaldan   foydalanish   samaradorligiga   baho   berish;
 xususiy   kapital   tarkibi   va   tarkibini  o’rganish;
 xususiy   kapitalning   o’zgarishi   sabablarini   o’rganish;  xususiy   kapitalni   to’ldirish   zaxiralarini   belgilash.
 O’z mablag’larining shakllanish manbalari quyidagilar hisoblanadi:
 ustav kapitali – ishtirokchilarning aksiyalari va ulushli
badallarini sotishdan olingan mablag’lar;
 korxona   tomonidan   to’plangan   zaxiralar;
 yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   boshqa   badallari   (maqsadli
moliyalashtirish xayriya, xayriya badallari va boshqalar).
Ustav   kapitali   tashkilotning   ustav   faoliyatini   ta’minlash   uchun   mulkdorlar
tomonidan taqdim etilgan mablag’lar miqdorini o’zida aks  ettiradi:
 davlat   tashkiloti   uchun   –   to’liq   xo’jalik   yuritish   huquqi   bilan
tashkilotga davlat tomonidan biriktirilgan mulkning qiymat bahosi;
 mas’uliyati cheklangan jamiyat uchun – mulkdorlarning
ulushlari miqdori;
 aksiyadorlik jamiyati uchun – barcha turdagi aksiyalarning
umumiy nominal qiymati;
 ishlab   chiqarish   kooperativi   uchun   –   faoliyat   yuritish   uchun
ishtirokchilar tomonidan taqdim etilgan mulkning qiymat bahosi;
 ijara   tashkilot   uchun   –   uning   mulkdorlari   ulushlari   miqdori;
 mustaqil   balans   ajratilgan   boshqa   shakldagi   tashkilotlar   uchun   –   to’liq
xo’jalik yuritish huquqi bilan tashkilotga uning mulkdorlari tomonidan biriktirilgan
mulkning qiymat bahosi.
Tashkilotni   tashkil   qilishda   uning   ustav   kapitaliga   ulushlar   sifatida   pul
mablag’lari,   moddiy   aktivlar   namoyon   bo’ladi.   Ustav   kapitali   mablag’larni
birlamchi   investitsiyalashda   shakllanadi.   Uning   miqdori   tashkilotni   ro’yxatga
olishda   e’lon   qilinadi,   ustav   kapitali   miqdoriga   ixtiyoriy   tuzatish   kiritishga
(qo’shimcha   aksiyalar   emissiyasi,   aksiyalarning   nominal   qiymatini   pasaytirish,
qo’shimcha   ulush   kiritish,   yangi   ishtirokchini   qabul   qilish,   foydaning   bir   qismini
qo’shib olish va boshqalar) esa amaldagi qonunchilik va ta’sis hujjatlarida nazarda
tutilgan   tartibda,   moliya   organlaridan   majburiy   ro’yxatga   o’tgan   holda   yo’l
qo’yiladi. Ustav   kapitalini   shakllantirish mablag’larning   qo’shimcha  manbasi
–emissiya   daromadi   yuzaga   kelishi   bilan   birga   kuzatilishi   mumkin.
Aksiyalarni   birlamchi   emissiya   qilish   jarayonida   ular   nominaldan   yuqori   narxda
sotilgan   holatda   ushbu   manba   vujudga   keladi.   Ushbu   summa   olinganda   ular
qo’shimcha kapital hisobiga yoziladi.
Jamiyat   faoliyat   yuritishi   jarayonida   ustav   kapitali   o’zgarishi   mumkin.
Foydaning   o’sishi   yoki   ta’sischilarning   qo’shimcha   ulushlari   hisobida   u   ortishi,
foyda   kamayganda   esa   –   qisqarishi   mumkin.   Ustav   kapitalini   o’zgaritirish
faqatgina   ko’pchilikning   oddiy   ovozi   bilan   umumiy   yig’in   qarori   asosida   amalga
oshiriladi   va   qayta   ro’yxatdan   o’tkazishni   talab   qiladi.   Ustav   kapitalining   ortishi
boshlang’ich   e’lon   qilingan   miqdori   to’liq   to’langandan   so’nggina   amalga
oshirilishi mumkin. Bunda agar aksiyadorlik jamiyati moliya yili yakuni bo’yicha
zararga   ega   bo’lsa,   u   holda   navbatdagi   emissiya   hisobiga   mablag’larni   jalb   qila
olmaydi.
Aksiyadorlik   jamiyati   ustav   kapitalini   yangi   aksiyalar   chiqarish   yo’li   bilan
oshirishi mumkin. Umumiy yig’in tomonidan oldingi emissiya natijalari, oldinroq
chiqarilgan aksiyalarning haqiqatda sotilishi va sotilmaganlari qaytarilishini taqozo
etuvchi   ustav   kapitaliga   o’zgartirishlar   kiritilishi   tasdiqlangandan   keyingina
qo’shimcha aksiyalar chiqarish mumkin.
Qo’shimcha   aksiyalar   chiqarilganda   aksiyadorlar   ularni   sotib   olishda
imtiyozli huquqqa ega bo’ladi.
Ustav kapitali aksiyalarning nominal qiymatini o’zgartirish (denominatsiya)
yo’li   bilan   ham   oshirilishi   mumkin.   Bu   holatda   aksiyadorlik   jamiyati   tomonidan
chiqarilgan   aksiyalar   seriyalari   va   barcha   toifalari,   shuningdek,   ustav   kapitalini
oshirish   haqida   qaror   qabul   qilingunga   qadar   chiqarilgan   optsionlar   va
konvertirlanadigan   obligatsiyalar   bo’yicha   majburiyatlar   ham   teng   nisbatda
o’zgartiriladi.
Bundan   tashqari,   ustav   kapitalini   oshirish   quyidagi   hollarda   sodir   bo’lishi
mumkin:   konvertirlanadigan   obligatsiyalarni   aksiyalarga   ayirboshlash   natijasida;
sho’ba   jamiyatlarda   bo’lgan,   shuningdek,   zaxira   fonddagi   aksiyalarni   qaytarish natijasida;   qo’shimcha   aksiyalar   chiqarish   yo’li   bilan   yoki   chiqarilgan
aksiyalarning   nominal   qiymatini   oshirish   yordamida   asosiy   vositalarni   qayta
baholash oqibatida.
Aksiyadorlik   jamiyati   ustav   kapitalining   kamayishi   aksiyalarning   nominal
qiymati   pasayishi   yoki   ularning   bir   qismini   qaytarish   natijasida     sodir     bo’ladi.
Bunda     faqatgina     aksiyadorlik     jamiyati   balansida   bo’lgan,   jumladan   shu
maqsadda aksiyadorlardan sotib olingan aksiyalar qaytarilishi mumkin.
Ustav   kapitali   xususiy   aksiyalarni   pul   to’lab   qaytarib   olish,   shuningdek,
aksiyadorlarni   chetlatish   va   ularga   badallarni   qaytarish   yordamida,   obuna
miqdorini   aksiyalarning   haqiqatda   to’langan   qiymatigacha   qisqartirish   yo’li   bilan
kamaytirilishi   mumkin.  Aksiyalar   sho’ba   jamiyatlarga  o’tkazilganda,   shuningdek,
aksiyalarning   bir   qismi   zaxira   fondga   yo’naltirilganda   ham   ustav   kapitali
kamayadi.
Foyda –  zaxira kapitali  (fondi) ni shakllantirishning asosiy manbayi bo’lib,
ko’zda tutilmagan yo’qotish va ehtimoliy zararlarni qoplash uchun mo’ljallangan,
ya’ni   bu fond o’z tabiatiga ko’ra sug’urta  hisoblanadi.
Zaxira   fondini   shakllantirish   tartibi   shu   turdagi   korxonalar   faoliyatini
tartibga   soluvchi   me’yoriy   hujjatlar,   shuningdek,   uning   ta’sis   hujjatlari   asosida
belgilanadi.
Tashkilotning   mablag’lar   manbayi   sifatida   qo’shimcha   kapital ,   odatda,
asosiy  vositalar  va  boshqa  moddiy qimmatliklarni   qayta  baholash  natijasida  hosil
bo’ladi.   Undan   iste’mol   maqsadlarida   foydalanish   me’yoriy   hujjatlarga   ko’ra
taqiqlanadi.
Investitsiyalangan   kapital   oddiy   va   imtiyozli   aksiyalarning   nominal
qiymati,   shuningdek,   qo’shimcha   to’langan   kapital   (aksiyalarning   nominaldan
yuqori   qiymati)   ni   o’z   ichiga   oladi.   Bunga   odatda   beg’araz   olingan   qimmatliklar
ham kiritiladi.
To’plangan   kapital   sof   foyda   taqsimlanishi   natijasida   yuzaga   keluvchilar
sifatida namoyon bo’ladi (zaxira kapital, jamg’arma fondi, taqsimlanmagan foyda,
boshqa o’xshash moddalar). Moliyaviy   tahlil   uchun   xususiy   kapital   miqdorini   asoslash   jiddiy   masala
hisoblanadi, chunki uni aniqlash borasida turli yondashuvlar kapital rentabelligi va
tarkibini turlicha baholashga, o’z navbatida, korxonaning moliyaviy holati turlicha
talqin qilinishiga olib keladi.
Bo’naklangan   kapitalning   ikkinchi   qismi   –   qarz   mablag’larining   farqli
xususiyati   shundaki,   korxonalar   ularni   pul   mablag’larini   kelgusida   qaytarish   yoki
berilgan   mulk   qiymatini   to’lash   va   odatda,   berilgan   mulkdan   vaqtincha
foydalanganlik uchun foizlar to’lash sharti bilan boshqa tashkilotlardan yoki tashqi
jismoniy shaxslardan oladi.
Xususiy kapital jalb qilishning soddaligi, yanada barqaror moliyaviy holatni
va   bankrotlik   riski   pasayishini   ta’minlashi   bilan   tavsiflanadi.   Unga   zarurat
korxonaning o’zini-o’zi moliyalashtirish talablari bilan shartlangan. U mustaqillik
va   qaram   bo’lmaslik   asosi   sanaladi.   Xususiy   kapitalga   xos   xususiyat   shundan
iboratki,   u   uzoq   muddatga   investitsiya   qilinadi   va   eng   katta   riskka   ega   bo’ladi.
Kapitalning   umumiy   miqdorida   uning   ulushi   qancha   ko’p   bo’lsa   va   qarz
mablag’lari   ulushi   qancha   kam   bo’lsa,   kreditorlarni   zararlardan   himoyalash   ham
shuncha   mustahkam   yo’lga   qo’yilgan,   o’z   navbatida,   yo’qotish   riski   juda   kam
bo’ladi.
Biroq   xususiy   kapital   miqdoran   chegaralangan.   Bundan   tashqari,   korxona
faoliyatini mablag’larning faqatgina o’z manbalari hisobiga moliyalashtirish uning
uchun har doim ham foydali bo’lmaydi. Buni ishlab chiqarish mavsumiy tusga ega
bo’lgan   hollarda   ayniqsa   yaqqol   kuzatish   mumkin.   Bunda   ayrim   davrlarda
bankdagi   hisobda   ulkan   mablag’lar   to’planib   qoladi,   boshqa   davrlarda   esa   ular
yetishmaydi.   Shuni   ham   nazarda   tutish   joizki,   agar   moliyaviy   resurslar   narxi
yuqori   bo’lmasa,   korxona   esa   kiritilgan   kapitaldan   kredit   resurslar   uchun
to’lanadiganga nisbatan yuqoriroq darajada qaytimni ta’minlay olsa, u holda qarz
mablag’   jalb   qilarkan,   o’z   bozor   pozitsiyasini   kuchaytirishi   va   o’z   (aksiyadorlik)
kapitali rentabelligini oshirishi mumkin.
Moliyaviy   manbalar   tarkibi   va   tarkibi   tahlili   ularning   dinamikasi   va   ichki
tarkibini baholashdan boshlanadi. Bunda uzoq muddatli va qisqa muddatli kreditlar hamda   qarzlar,   kreditorlik   qarzi,   jumladan   buyurtmachi   va   xaridorlardan   olingan
bo’naklar,   dividendlar   bo’yicha   to’lovlar,   boshqa   qisqa   muddatli   passivlar   kabi
passivlar   ko’rib   chiqilgan   holda   qarz   mablag’lar   manbalari   harakatini   tahlil
qilishga   alohida   e’tibor   qaratiladi.   Muddatida   qaytarilmagan   bank   kreditlari   va
qarzlari   ulushi   va hajmining  o’zgarish  tendensiyalari   aniqlanadi.  Ularning  mutlaq
miqdori va ulushi ortishi tashkilotda jiddiy moliyaviy qiyinchiliklar mavjudligidan
darak   beradi.   Keyin   esa   balans   aktivi   va   passivining   tuzilmaviy   dinamikasi
vektorlarini   taqqoslash,   o’z   va   qarz   manbalar   nisbatiga,   o’z   navbatida,
tashkilotning   moliyaviy   barqarorligiga   ta’sir   qiluvchi   omillarni   baholash   amalga
oshiriladi.
Korxona faoliyatining tashqi va ichki shart-sharoitlari bilan shartlangan eng
muhim omillar qatoriga, odatda, quyidagilar kiritiladi:
 kredit   uchun   foiz   stavkalari   va   dividendlar   stavkalari   miqdorlari   farqi.
Agar kredit uchun foiz stavkalari dividend stavkalaridan kam bo’lsa, u holda qarz
mablag’lar   ulushini   oshirish   talab   qilinadi.   O’z   mablag’lari   ulushini   dividend
stavkasi kredit uchun foiz stavkasidan ortq bo’lganda oshirish maqsadga muvofiq;
 Korxona   faoliyati   torayishi   yoki   kengayishi,   shunga   bog’liq   ravishda
zaruriy   tovar-moddiy   zaxiralarni   hosil   qilish   uchun   qarz   mablag’lar   jalb   qilishga
ehtiyoj ortadi yoki kamayadi;
 Ortiqcha   yoki   kam   foydalaniladigan   eski   uskunalar,   materiallar,   tayyor
mahsulot,   sotish   uchun   tovarlar   to’planishi,   mablag’larni   shubhali   debitorlik
qarzlari vujudga kelishiga jalb qilish, bular ham qo’shimcha qarz mablag’lari jalb
qilinishiga olib keladi;
 faktoring   operatsiyalardan   foydalanish   (debitorlarning   qarzlarini   bankka
sotish).
1-jadval
Xususiy   kapital   tarkibi,   tuzilishi   va dinamikasi tahlili
Ko’rsatkichlar Mablag’lar   mavjudligi,
ming so’m Mablag’lar  tarkibi,
% boshi
uchun oxiri
uchun o’zgarish boshi
uchun oxiri
uchun o’zga-
rish
Ustav   kapitali 1935,1 2218,5 +283,4 52,2 47,1 - 5,1
Qo’shimcha kapital 79,9 63,5 - 16,4 2,2 1,3 - 0,9
Zaxira  kapital 1018,4 1336,8 +318,4 27,5 28,5 +1,0
Taqsimlanmagan
foyda 219,6 145,4 - 74,2 6,0 3,0 - 3,0
Maqsadli
tushumlar 309,9 907,4 +597,5 8,3 19,3 +11,0
Pirovard   xarajatlar
va to’lovlar
zaxiralari 137,6 33,7 - 103,9 3,8 0,8 - 3,0
Jami 3700,5 4705,3 +1004,8 100 100 -
Tahlil   qilinayotgan   korxonaning   ma’lumotlari   o’z   kapitali   miqdori   va   tarkibidagi
o’zgarishlarni   ko’rsatadi:   kapitalning   boshqa   manbalari   kamaygan   holda   zaxira
kapitali   va   maqsadli   tushumlar   ulushi   hamda   miqdori   sezilarli   darajada   ortgan.
Hisobot yili uchun xususiy kapitalning umumiy miqdori 1004,8 ming so’mga yoki
27,1% ga  oshgan.
Xususiy   kapitalning   o’zgarish   omillarini   «Xususiy   kapital   to’g’risida   hisobot»
nomli   5-hisobot   shakli   ma’lumotlari,   shuningdek,   ustav,   qo’shilgan   va   zaxira
kapitali,   taqsimlanmagan   foyda,   maqsadli   tushumlar   fondi   va   pirovard   xarajat
hamda   to’lovlar   uchun   zaxiralar   harakatini   aks   ettiruvchi   analitik   buxgalteriya
hisobi ma’lumotlari bo’yicha aniqlash qiyin emas.
2-jadval Fondlar   va   boshqa   mablag’lar   harakati   tahlili
ming   so’m
Ko’rsatkichlar Yil
boshi
uchun Yil
davomida
kelib
tushdi Hisobot
yilida
sarflandi Yil
oxiridagi
qoldiq
Ustav   kapitali 1935,1 283,4 - 2218,5
Qo’shimcha   kapital 79,9 - 16,4 63,5
Zaxira  kapital 1018,4 318,4 - 1336,8
Taqsimlanmagan   foyda:
O’tgan yil uchun 219,6 - 219,6
Hisobot   yili   uchun - 145,4 - 145,4
Maqsadli   tushumlar 309,9 597,5 - 907,4
Pirovard xarajatlar
va   to’lovlar
zaxiralari 137,6 0,1 104 33,7
Jami 3700,5 1344,8 340 4705,3
Korxonaning   xususiy   kapitali   yil   boshidagi   3700,5   ming   so’mdan   yil   oxirida
4705,3   ming   so’mgacha   oshdi,   ya’ni   1004,8   ming   so’mga   yoki   27,1%   o’sish
kuzatildi.   Jami   tushum   qilingan   mablag’lar   1344,8   ming   so’mni,   sarf   340   ming
so’mni tashkil qildi.
Faoliyatning   ixtiyoriy   sohasidagi   biznes   pul   mablag’larining   muayyan   miqdori
mavjud   bo’lishini   taqozo   etib,   ularning   hisobiga   resurslarning   zaruriy   miqdori
xarid   qilinadi,   ishlab   chiqarish   va   mahsulotlarni   sotish   tashkil   qilinadi.   Bunda
kapital   aylanuvchanligini   tezlashtirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Kapital
aylanuvchanligini   tezlashtirish   hisobiga   foyda   miqdori   oshiriladi.   Agar   ishlab
chiqarish   va   mahsulotlarni   sotish   zarar   keltirsa,   u   holda   mablag’lar
aylanuvchanligining tezlashishi moliyaviy natijalar yomonlashishi va kapitalni “eb qo’yish”ga   olib   keladi.   Bundan   kelib   chiqadiki,   doiraviy   aylanmaning   barcha
bosqichlarida   nafaqat   kapital   harakatini   tezlashtirishga,   balki   undan   maksimal
qaytimga ham intilish lozim. Bu
1   so’m   kapitalga   foyda   miqdori   ortishi   bilan   ifodalanadi.   Kapital   daromadliligini
oshirishga   barcha   resurslardan   oqilona   va   tejamli   foydalanish,   ularni   ortiqcha
sarflashga,   doiraviy   aylanmaning   barcha   bosqichlarida   yo’qotishlarga   yo’l
qo’ymaslik orqali erishiladi. Natijada kapital umumiy summada, ya’ni foyda bilan
o’zining boshlang’ich holatiga qaytadi.
Shunday   qilib,   kapitaldan   foydalanish   samaradorligi   uning   daro-   madliligi
(rentabelligi)   –   foyda   miqdorining   tadqiq   etilayotgan   davr   uchun   kapitalning
o’rtacha   miqdoriga   nisbati   bilan   tavsiflanadi.   Tadqiq   etilayotgan   ko’rsatkichni
hisoblash modelini keltiramiz
Bu yerda Rxк - xususiy kapital rentabelligi; F – davr uchun foyda miqdori;
 KM – davr uchun o’z kapitalning o’rtacha miqdori.
Omilli tahlil uchun formulaga sotishdan tushum ko’rsatkichini kiritamiz (T):
Bu   yerda, 
T/KM  – xususiy kapital qaytimi koeffitsiyenti;
F/T –  sotish rentabelligi koeffitsiyenti.
O’zgartirishlar   natijasida   ikki   omilli   multiplikativ   model   hosil   bo’ldi.   O’z
navbatida, tahlil uchun zanjirli o’rin almashtirish usulini qo’llash mumkin. Xususiy kapital rentabelligini hisoblash algoritmi
Qilingan   o’zgarishga   ikkala   asosiy   omil   ta’sirini   hisoblaymiz:
1) xususiy   kapital   qaytimi   koeffitsiyentining   o’zgarishi:
2) sotish   rentabelligi   koeffitsiyentining   o’zgarishi:
Metodika tahlilni chuqurlashtirish imkoniyatini taqozo etadi. Birinchi omil
ta’sirini   xususiy   kapital   tarkibiy   qismlari   bo’yicha   (ustav   kapitali,   qo’shilgan
kapital,   taqsimlanmagan   foyda   va   boshqalar),   ikkinchisini   esa   buxgalteriya
foydasining tarkibi bo’yicha detallash- tirish mumkin. Ko’plab iqtisodiy adabiyotlarda moliyaviy tahlilning vertikal, gori- zontal,
moliyaviy   koeffitsiyentlarini   aniqlash,   trend   to’g’risida   fikrlar   yuritilgan   bo’lib,
ammo xususiy kapital tahlili bo’yicha ma’lumotlar bugungi kunda yetarli darajada
emas.
Xususiy   kapital   tahlilini   olib   borishda   asosiy   axborot   manbayi   bo’lib,
moliyaviy   hisobot   shakllari,   ya’ni   «Buxgalteriya   balansi»   (1-   shakl),   «Xususiy
kapital to’g’risida hisobot» (5-shakl) olinadi.
Yuqoridagi   hisobot   shakllarida   jumladan,   «Xususiy   kapital   to’g’risida
hisobot»da   bir   qancha   noaniqliklar   mavjud   bo’lib,   bularga   080-satrdan   keyingi
ma’lumotlarni olish mumkin. Mazkur satrlarda aksi- yalar to’g’risida ma’lumotlar
jamlanishi ko’zda tutilgan bo’lib, ularda deyarli barcha (oxirgi ustundan tashqari)
ustun   va   qatorlar   to’ldiril-   maslikni   taqozo   etadi.   Ushbu   holatni   atroflicha
o’rgangan   holda,   bu   kamchiliklarni   hal   etish   yo’llarini   topish   lozim.   Chunki
moliyaviy   hisobotning   bu   ko’rinishda   bo’lishi   xalqaro   hisob   tizimi   standartlari
talablariga mos kelmaydi.
Shu nuqtayi nazardan, bir qancha rivojlangan va MDH mamlakat- larining
«Xususiy kapital to’g’risida hisobot» shakllariga e’tibor bera- digan bo’lsak, ularda
aksiyalarning   chiqarilishidan   kelgan   kapital,   rezerv   kapital,   qo’shilgan   kapital   va
taqsimlanmagan   foyda  (qoplanmagan  zarar)  kabi   ko’rsatkichlar  o’z  aksini  topgan
(masalan,   Rossiya   Federatsiyasi,   Amerika   Qo’shma   Shtatlari   va   h.k).   Ushbu
ma’lumotlar   buxgal-   teriya   balanslarida   (1-shakl)   ham   o’zgarishsiz   aks   ettirilgan.
Lekin,   bizning   moliyaviy   hisobot   shaklida   (1-shakl)   o’z   mablag’lar   manbayi
sifatida   xususiy   kapital   ko’rsatkichlaridan   tashqari,   maqsadli   tushum   va   fondlar,
kelgusi davr sarflari va to’lovlar uchun rezervlar kabi ko’rsatkichlar mavjud bo’lib,
ularning harakatini aks ettiruvchi axborot manbayi belgilanmagan.
Bu   holni   xususiy   kapital   ko’rsatkichlarining   nazariy   va   amaliy   jihatdan
umumlashtirilmaganligi,   tarmoq   xususiyatlariga   asosan   xususiy   kapital   hisobi   va
tahlili to’g’ri yo’lga qo’yilmaganligi kabi izohlashimiz mumkin.
Korxonaning   xususiy   kapital   holatini   tahlil   qilishda   koeffitsiyentlar   usuli
eng   ko’p   qo’llanilib,   ushbu   usul   asosida   tahlilning   olib   borilishi   rivojlangan mamlakatlar  amaliyotida keng tarqalgan. Jumladan, Belorus  iqtisodchilaridan biri
G.Savitskayaning   fikricha:   «Kapitaldan   samarali   foydalanishni   uchta   asosiy
ko’rsatkichlar orqali baholash mumkin, ular:
- jami mablag’lar manbayining rentabelligi;
- kreditorlar kapitalining daromadliligi;
- xususiy kapital rentabelligi».
Savitskaya G. V. tomonidan berilgan fikrlar xususiy kapital tahlilini qisman
ochib   beradi.   Xususiy   kapital   tahlilini   unga   ta’sir   etuvchi   omil-   larning   uzviy
bog’liqligi asosida o’rganish maqsadga muvofiq bo’lar edi. Shu sababdan xususiy
kapital   rentabelligi   (foydaliligi)   ni,   uning   natijaviyligi   va   daromadliligi   asosida
o’rganib, xususiy kapitalning shakllanishida muhim o’rin tutgan omillarning ijobiy
hamda   salbiy   oqi-   batlari   yuzasidan   asosli   qarorlar   qabul   qilishni   yo’lga   qo’yish
maqsadga mufofiqdir.
Bozor   iqtisodiyotida   xususiy   mulkchilik   turlarining   shakllanishi,   xususiy
kapital   bahosini   o’rganishni   talab   etadi.   Lekin   shunga   qaramas-   dan
respublikamizda   faoliyat   ko’rsatayotgan   korxonalarda   xususiy   kapitalning   bahosi
yetarlicha o’rganilmagan.
Bundan   tashqari   bir   qancha   adabiyotlarda   korxona   aksiyalari   qiymati   va
daromadliligini   tavsiflaydigan   ko’rsatkichlar   keltirilgan   bo’lib,   ushbu
ko’rsatkichlar   tahlili   yordamida   korxona   nufuzi   va   xususiy   kapitaliga   atroflicha
baho berish mumkin. Jumladan:
1. Bir aksiyaga to’g’ri keladigan foyda (Fa):
Bu ko’rsatkich muomaladagi bir oddiy aksiyaga qancha sof foyda to’g’ri kelishini
bildiradi.
2. Bir aksiyaning balans qiymati (BQa): AKq - Aksiyadorlik kapitalining qiymati
IAq - Imtiyozli aksiyalar qiymati
ASm - Muomaladagi oddiy aksiyalar soni
Bu   ko’rsatkich   bir   aksiyaning   balans   qiymati   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlariga
ko’ra   bir   oddiy   aksiyaga   to’g’ri   keladigan   korxonaning   sof   aktivlari   qiymatini
ko’rsatadi.
3. Dividend daromad yoki dividend normasi (Dd):
4. To’lanadigan dividendlar ulushi (Utd):
Bu ko’rsatkich tahlil qilinganda shuni e’tiborga olish   lozimki,   bunda ushbu
ko’rsatkich   1   dan   ortiq   bo’lmasa   birmuncha   ijobiy   holat   deb   baholash   mumkin,
ya’ni   korxona   dividend   to’lash   uchun   yetarli   darajada   foyda   olganligidan
dalolatdir.   Aksincha,   bu   ko’rsatkich   1   dan   oshib   ketsa,   korxona   dividend   to’lash
maqsadida rezerv kapitalidan foydalan- ganligini anglatadi.
Xususiy   kapital   tahlili   uning   tarkibidan   joy   olgan   ko’rsatkichlar   hi-   sobiga
o’zgarib boradi. Har bir tarkibning o’zgarishi ham o’z mazmu- niga ko’ra ma’lum
ko’rsatkichlarning o’zgarishi orqali amalga oshadi.
Ustav   kapitali.   Xususiy   (hissador)   kapitalining   qiymati   qimmatli
qog’ozlarning emissiyasi va joriy yil foydasi va zarari hisobiga o’zgarishi mumkin.
Bu   ko’rsatkichlar   «Xususiy   kapital   to’grisida   hisobot»   ning   020;   030   va   060-
satrlarida o’z aksini topadi.
Qo’shilgan kapital quyidagi hollarda o’zgarishi mumkin:  Xususiy (hissador) kapitali qiymatining o’zgarishida.
 Muomalaga qo’shimcha aksiyalarning chiqarilishida.
 Asosiy vositalarning qayta baholanishida.
 Foyda va zararlar hisobiga.
Rezerv   kapitali   ham   yuqorida   keltirilgan   o’zgarish   sabablari   hiso-   biga
amalga   oshadi.   Faqatgina   bu   o’zgarishlar   tarkibiga   foyda   hisobidan   rezervlarga
ajratilgan summalar, ya’ni 5 - hisobot shaklining 050-satri ham kiradi.
Taqsimlanmagan foyda. Bu ko’rsatkich korxonaning hisobot yilida olgan sof
foydasi,   hissador   kapitalining   ko’payish   yoki   kamayishi,   qim-   matli   qog’ozlar
emissiyasi, rezerv uchun ajratmalar hisobiga o’zgarishi mumkin.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Iqtisodiyot   real   sektori
korxonalarining   moliyaviy   barqarorligini   yanada   oshirish   chora-tadbir-   lari
to’g’risida»gi   PF-4053-sonli   farmoniga   asosan,   yangi   tashkil   etiladigan   ochiq   va
yopiq aksiyadorlik jamiyatlari uchun ustav kapitalining eng kam miqdori 2019-yil
1-yanvardan   boshlab   jamiyat   davlat   ro’yxatiga   olingan   sanada   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   bankining   kursi   bo’yicha   ekvivalenti   400   ming   AQSh
dollariga   teng   summani   tashkil   etishi   belgilandi.   Faoliyat   yuritayotgan   ochiq   va
yopiq   aksiyadorlik   jamiyatlari   bo’lsa,   2010-yilning   1-yanvariga   qadar   ustav
kapitallari miqdorini ular qayta ro’yxatga olingan sanada Uzbekistan Respublikasi
Markaziy bankining kursi  bo’yicha ekvivalenti  kamida 400 ming AQSh dollariga
teng summaga yetkazishlari yoki belgilangan tartibda boshqa mulkchilik shakliga
o’tishlari kerakligi belgilandi.
Shunday   ekan,   yuqoridagi   ma’lumotlarga   asoslangan   holda   bu   muommoni
hal   etish   yo’llarini   izlash   kerak.   Ko’rinib   turibdiki   xususiy   kapital   qiymatini
ko’paytirishning   eng   asosiy   omili   bo’lib   korxonaning   hisobot   yilida   olgan   sof
foydasi   hisoblanadi.   Faoliyat   ko’rsatuvchi   tashkilotlar   shu   omil   hisobiga   o’z
jamg’armalarini   oshirishi   eng   optimal   variant   deb   qaraladi.   Sababi   bu   omilning
o’zgarishi   faqatgina   korxo-   naning   o’ziga   bog’liq   bo’lib,   uning   har   tomonlama
to’liq   imkoniyatlarini   ishga   solib   faoliyat   yuritishni   talab   etadi.   Bundan   tashqari
boshqa ko’rsatkichlarning o’zgarishi ham ushbu omil bilan bevosita bogliqdir. Korxona mulki, kapitali va majburiyatlarini moliyaviy koeffitsiyentlar orqali
o’rganish   uning   moliyaviy   holatiga   baho   berishni   yanada   osonlashtiradi,   albatta.
Moliyaviy   koeffitsiyentlar   moliyaviy   hisobot   ko’rsatkichlarini   va   birlik
elementlarini o’zaro nisbatlash  asosida  aniqlanadi. Bunda koeffitsiyent, indeks va
foizlar ishlatiladi.
Moliyaviy   koeffitsiyentlarni   aniqlash   va   uning   o’zgarishlarini   qiyosiy
taqqoslash   asosida   korxonaning   moliyaviy   holatini   aniqroq   o’rganish   va   bilish
imkoniyati   paydo   bo’ladi.   Masalan:   bitta   korxona-   ning   «moliyaviy   mustaqillik
koeffitsiyenti»ni   aniqlanishiga   e’tibor   qa-   ratsak.   Ushbu   ko’rsatkich   «O’zlik
mablag’lari   manbalari»ni   «Buxgalte-   riya   balansi   jami»   ga   bo’lish   asosida
aniqlanadi.
Bu   ko’rsatkich   korxonaning   harakatda   band   qilingan   mablag’ining   qancha
qismi   o’ziga   tegishli   ekanligini   bildiradi.   Ya’ni   harakatdagi   har   bir     so’mning
qancha  qismi  o’ziga  tegishli  ekanligini  bildiradi.
«Koeffitsiyentlar - mulkning nisbiy darajasini tavsiflaydi» deyiladi Tomas P.
Karlin,  Albert  M.Makminni   «Анализ  финансовых  отчетов  (на основе  СААР)»
kitobida.
Korxona   kapitali   bilan   bogliq   bo’lgan   moliyaviy   koeffitsiyentlar,   ya’ni   o’z
mablaglari   manbayiga   baho   berishning   nisbiy   ifodalari   sifatida   quyidagi
koeffitsiyentlarni o’rganish maqsadga muqofiq bo’lar edi:
 moliyaviy mustaqillik koeffitsiyenti;
 moliyaviy qaramlik koeffitsiyenti;
 qarz va o’z mablag’lari nisbati koeffitsiyenti;
 zaxira va xarajatlarni o’z manbalari bilan qoplanganlik
koeffitsiyenti;
 mablag’larning chaqqon harakatchanlik
yoki manyovrlashganlik koeffitsiyenti.
Bunda ushbu koeffitsiyentlar quyidagicha topiladi:
1. Moliyaviy mustaqillik koeffitsiyenti (Kmm): Bu koeffitsiyent qanchalik birga yaqinlashib borsa, korxonaning mustaqilligi
shunchalik   oshib   boradi.   Bizning   respublikamizda   faoliyat   yuritayotgan
korxonalarda bu koeffitsiyent kamida 0,5 ni yoki 50% ni tashkil etishi lozim.
2. Moliyaviy karamlik koeffitsiyenti (Kmq):
3. Bu   ko’rsatkich   moliyaviy   mustaqillik   koeffitsiyentiga   teskari
proporsional koeffitsiyent hisoblanadi.
4. Zahira va xarajatlarni o’z   manbalari   bilan   qoplanganlik
koeffitsiyenti (Kxo’q):
5. Mablag’larning   harakatchanlik   (manyovrlashganlik)   koeffitsiyenti  (K
m ):
Bu yerda:
O’MM - O’z mablag’lari manbalari UMQ - Uzoq muddatli qarz mablag’lari
UMA - Uzoq muddatli aktivlar
TMZ - Tovar - moddiy zaxira
Prezidentimiz   ta’kidlaganlaridek:   «Barchamiz   bir   haqiqatni   anglab yetishimiz   lozim   -   O’zbekiston   bugun   xalqaro   hamjamiyatning   va   global
moliyaviy-iqtisodiy bozorning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi»1.
Buning   tasdig’ini   tashqi   dunyo   bilan   aloqalarimiz   tobora   kengayib
borayotganida,   taraqqiy   topgan   yetakchi   davlatlar   ko’magida   iqtisodiyot
tarmoqlarini   rivojlantirish,   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   qayta
jihozlash bo’yicha dasturlarning amalga oshirilayotganida, Uzbekistonning xalqaro
savdo tizimiga integratsiyalashuvida, mahsulot va tovarlar importi va eksportining
o’sib borishida va boshqa misollarda yaqqol ko’rishimiz mumkin. Shu bois global
moliyaviy   inqiroz   va   birinchi   navbatda   uning   oqibatlari   iqtisodiyotimizning
rivojlanishi   va   samaradorlik   holatlariga   ta’sir   etayotganidan   ko’z   yumib
bo’lmaydi».1
Darhaqiqat,   jahon   bozorida   talabning   pasayib   ketishi   natijasida
mamlakatimiz   tomonidan   eksport   qilinadigan   mahsulotlar   narxining   tushishi
kuzatilmoqda. Ushbu jarayonlar korxonalarning eksportdan oladigan tushumlari va
foydasining   kamayishiga   hamda   ishlab   chiqarish   rentabelligiga   va   pirovardida
mamlakatimiz   makroiqtisodiy   ko’rsatkich-   larining   dinamikasiga   salbiy   ta’sir
etishi tabiiydir albatta.
Shu   nuqtayi   nazardan   respublikamiz   korxonalariga   jahon   iqtisodiy
inqirozining salbiy oqibatlari ta’sirini yumshatish choralarini ko’rish lozim. Bunda
korxonalarning   ichki   imkoniyatlarini   chuqur   o’rganish,   iqtisodiy   salohiyatini
to’g’ri   baholay   olish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ya’ni   korxonalarda   tahlil
jarayonlarini   mukammal   tarzda   tashkil   etish   va   jahon   tajribasida   o’zini   oqlab
kelayotgan   tahlil   usullarini   joriy   etish   ishlarini   yanada   jonlantirish   lozim   deb
o’ylaymiz.
Xususan,   xozirgi   vaqtda   dolzarb   hisoblangan   xususiy   kapital   tah-   lilini
rivojlantirish  va takomillashtirish  bu  borada  amalga  oshirilishi  lozim   bo’lgan  eng
asosiy   vazifalarimiz   qatoriga   kiradi.   Bunda   xususiy   kapital   tahlilini
takomillashtirish bo’yicha quyidagi takliflarni keltirib o’tmoqchimiz:
- eng   avvalo   xususiy   kapital   tahlili   bo’yicha   zarur   ma’lumotlarni   iqtisodiy
adabiyotlardan olish imkoniyatining cheklanganligini inobatga olgan holda, ushbu mavzu   bo’yicha   nazariy   ma’lumotlarni   to’liq   va   kengaytirilgan   shaklda
sistemalashtirish (jamlash) lozim;
- xususiy   kapital   ko’rsatkichlari   tahlili   bilan   bog’liq   bo’lgan
koeffitsiyentlarni   xalqaro   hisob   hamda   tahlil   yutuqlarini   chuqur   o’rgangan   holda
mamlakatimiz hisob va tahlil tizimiga joriy etish lozim;
- korxona xususiy kapitali tahlilini takomillashtirishda mulkchilik shakli va
tarmoq xususiyatlarini hisobga olgan holda mavzularni farq- lash, ya’ni sohalarga
yo’naltirilgan holda mukammallashtirish lozim.
Yuqoridagi   fikrlarimizning   xotimasi   sifatida   shuni   aytib   o’tish   ke-   rakki,
mamlakatimizda   iqtisodiy   bilimlar   sohasida   ilmiy   izlanishlarni   ya-   nada
jonlantirish   va   ilmiy   izlanuvchilarning   ushbu   yo’ldagi   sayi-hara-   katlarini
rag’batlantirishning   ta’sirchan   tizimining   joriy   etilishi,   respub-   likamiz
korxonalarining taraqqiy etishiga, milliy iqtisodiyotimizga to’g’ridan to’g’ri xorijiy
investitsiyalarning   kirib   kelishiga,   xorijiy   kapital   ishtirokidagi   qo’shma
korxonalarning   moliya-xo’jalik   faoliya-   tining   rivojlanishiga,   pirovardida
mamlakatimiz iqtisodiyotining yanada yuksalishi va taraqqiy etishiga muhim omil
bo’lishi tabiiydir, albatta.
Xususiy   kapital   tahlili   uning   tarkibidan   joy   olgan   ko’rsatkichlar   hi-   sobiga
o’zgarib boradi. Har bir tarkibning o’zgarishi ham o’z mazmu- niga ko’ra ma’lum
ko’rsatkichlarning o’zgarishi orqali amalga oshadi.
1. Ustav kapitali.
Bu   schot   xususiy   (hissador)   kapitalining   qiymati,   qimmatli   qog’ozlarning
emissiyasi va joriy yil foydasi va zarari hisobiga o’zgarishi mumkin.
2. Qo’shilgan kapital.
Bu schot quyidagi hollarda o’zgarishi mumkin:
 xususiy (hissador) kapitali qiymatining o’zgarishi;
 muomalaga qo’shimcha aksiyalarning chiqarilishida;
 asosiy vositalarning qayta baholanishida;
 foyda va zararlar hisobiga. 3. Rezerv   kapitali   ham   yuqorida   keltirilgan   o’zgarish   sabablari   hisobiga
amalga   oshadi.   Faqatgina   bu   o’zgarishlar   tarkibiga   foyda   hisobidan   rezervlarga
ajratilgan summalar.
4. Taqsimlanmagan foyda. Bu ko’rsatkich korxonaning hisobot yilida olgan
sof   foydasi,   hissador   kapitalining   ko’payish   yoki   kamayishi,   qimmatli   qog’ozlar
emissiyasi, rezerv uchun ajratmalar hisobiga o’zgarishi mumkin.
5. Xususiy kapital bilan qoplanmagan zarar.
 hisobot davrida olingan zarar;
 qimmatli qog’ozlar emissiyasi;
 hissador kapitalining ko’p yoki kam bo’lishi kabi ko’rsatkichlar hisobiga
o’zgarishi mumkin.
Bu o’zgarishlar 5- shaklda ham yaqqol ko’zga tashlanib turadi.
Yangi   tashkil   etilayotgan   korxonalar   o’z   moliyaviy   va   moddiy   resurslarini
mustaqil shakllantiradi. Bunday resurslar, odatda, korxona ta’sischilari tomonidan
o’z xususiy mulklarini ustav kapitaliga ulush sifatida qo’shish bilan yaratiladi.
Kompanlya   faollyatini   tashkil   etish   davrida   kompaniya   ta’sischilari
tomonidan   o’z   moliyaviy   resusrlarini   ustav   kapitalini   shakllantirishga
yo’naltiradi. 103
Shunlng   uchun   ham   turll   mulkchilik   shaklldagl   korxonalarnl   tashkll   etlsh
bosqichida   xususly   kapitalning   shakllanlshl   hlsobiga   alohida   e’tibor   qaratiladi.
Chunki,   xususiy   kapital   moliyaviy   aktivlar   bilan   ta’minlashning   asosiy   manbai
hisoblanadi.
Korxonaning   xo’jalik   faoliyati   uchun   zarur   bo’lgan   uning   moddiy   va
nomoddiy   boyliklari,   pul   mablag’lari   va   moliyaviy   qo’yilmalarinlng   jaml   -
korxonanlng kapitalidir.
Korxonanlng xususly kapltall - bu unlng netto-aktivlari bo’lib (sof aktivlar,
mol-   mulkning   mulkdorlarga   tegishli   bo’lgan   sof   qiymati),   u   aktivlar   bilan
majburiyatlar o’rtasidagi aylrma sifatida aniqlanadi.
Bir   yoki   bir   necha   shaxs   tomonidan   ta’sis   etilgan,   ustav   kapitali   ta’sis
hujjatlari   bilan   belgilangan   miqdorlarda   ulushlarga   bo’lingan   xo’jalik   jamiyati mas’uliyati   cheklangan   jamiyat   deb   hisoblanadi.   Mas’uliyati   cheklangan
jamiyatning ishtirokchilari uning majburlyatlarl bo’yicha javobgar bo’lmaydilar va
jamiyat   faoliyati   bilan   bog’liq   zararlar   uchun   o’zlari   qo’shgan   hissalar   qiymati
doirasida   javobgar   bo’ladilar.   Jamiyatning   o’z   hissasini   to’la   qo’shmagan
ishtirokchilari   jamiyat   majburiyatlari   bo’yicha   har   bir   ishtirokchi   hissasining
to’lanmagan qismining qiymati doirasida solidar javobgar bo’ladilar. 104
Bir   yoki   bir   necha   shaxs   tomonidan   ta’sis   etilgan,   ustav   kapitali   ta’sis
hujjatlari   bilan   belgilangan   miqdorlardagi   ulushlarga   bo’lingan   xo’jalik   jamiyati
qo’shimcha   mas’uliyatli   jamiyat   deb   hisoblanadi.   Bunday   jamiyatning
ishtirokchilari   jamiyat   majburiyatlari   bo’yicha   o’ziga   tegishli   mol-mulklari   bilan
hamma uchun bir xil bo’lgan va qo’shgan hissalari qiymatiga nisbatan jamiyatning
ta’sis hujjatlarida belgilanadigan karrall mlqdorda solldar tarzda subsidiar javobgar
bo’ladilar.   Qo’shimcha   mas’uliyatli   jamiyat   ishtirokchilari   javobgarligining   eng
yuqori miqdori qo’shimcha mas’uliyatli jamiyatning ustavida nazarda tutiladi. 105
Ustav   kapltall   jamiyatning   akslyadorlarga   nlsbatan   majburiyatlarini
tasdlqlovchl   muayyan   miqdordagi   aksiyalarga   taqsimlangan   xo’jalik   yurituvchi
subyekt   aksiyadorlik   jamiyati   deb   hisoblanadi.   Jamiyat   davlat   ro’yxatidan
o’tkazilgan   paytdan   boshlab   yuridik   shaxs   huquqlarini   qo’lga   kiritadi.   Jamiyat,
agar   uning   ustavida   boshqacha   qoida   belgilanmagan   bo’lsa,   cheklanmagan
muddatga tuziladi.
Agar   bir   (asosiy)   xo’jalik   jamiyati   yoki   shirkati   ikkinchi   xo’jalik
jamiyatining   ustav   fondida   undan   ustunlik   mavqeiga   ega   bo’lgan   holda   ishtirok
etishi   tufayli   yoxud   ular   o’rtasida   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   yo   bo’lmasa
boshqacha tarzda ikkinchi xo’jalik jamiyati tomonidan qabul qilinadigan qarorlarni
belgilab   berish   imkoniga   ega   bo’lsa,   ushbu   ikkinchi   xo’jalik   jamiyati   sho’’ba
xo’jalik jamiyati hisoblanadi.
Xo’jalik   jamiyatida   ishtirok   etuvchi   boshqa   jamiyat   xo’jalik   jamiyatiga
qarashli   ovoz   beradigan   aksiyalarning   yigirma   foizidan   ko’prog’iga   ega   bo’lsa,
bunday xo’jalik jamiyati qaram jamiyat deb hisoblanadi. Davlat   organining   qaroriga   muvofiq   davlat   mulki   bo’lgan   mol-mulk
negizida   operativ   boshqaruv   huquqiga   asoslangan   davlat   unitar   korxonasi   (davlat
korxonasi) tashkil etilishi mumkin.
Mulkdor   yagona   jismoniy   shaxs   tomonidan   tuzilgan   va   boshqariladigan
tijoratchi   tashkilot   xususiy   korxona   deb   e’tirof   etiladi.   Xususiy   korxona
tadbirkorlik   subyektlarining   tashkiliy-huquqiy   shaklidir.   Xususiy   korxona   o’z
mulkida   alohida   mol-mulkka   ega   bo’ladi,   o’z   nomidan   mulkiy   va   shaxsiy
nomulkiy  huquqlarga  ega   bo’lishi   hamda  ularni   amalga   oshirishi,   majburiyatlarni
bajarishi,   sudda   da’vogar   va   javobgar   bo’lishi   mumkin.   Xususiy   korxona   o’z
majburiyatlari bo’yicha o’ziga qarashli butun mol-mulk bilan javob beradi.
Fermer   xo’jaligi   ijaraga   berilgan   yer   uchastkalaridan   foydalangan   holda
qishloq   xo’jaligi   tovar   ishlab   chiqarishi   bilan   shug’ullanuvchi,   mustaqil   xo’jalik
yurituvchi   subyektdir.   Fermer   xo’jaligi   O’zbekiston   Respublikasida   qishloq
xo’jaligi ishlab chiqarishining asosiy subyektidir. 107
Xususiy   kapital   -   bu   korxonaning   aktivlari   va   majburiyatlari   o’rtasidagi
farqdir.   Mol-   mulk   bilan   bog’liq   barcha   qarzlar   to’langanidan   so’ng,   o’z
kapitalingizni   har   qanday   aktivga   egalik   qilish   huquqiga   ega   deb   hisoblashingiz
mumkin. 108
Xususiy   kapital   -   barcha   majburiyatlarni   chegirib   tashlangandan   keyin
korxonaning   aktivlarini   bir   qismidir,   ya’ni   xususiy   kapital   -   bu   mulkdorning
firmadagi   egaligiga   oid   ulushidir.   Bu   qoldiq   ulush   sifatida   ta’riflanadi,   chunki
firma   aktivlaridan   majburiyatlarni   ayirgandan   keyin   qolgan   summasini   tashkil
etadi.
Shuni   ta’kidlab   o’tish   joizki   ba’zi   me’yoriy   -   huquqiy   hujjatlarda   va   ilmiy
adabiyotlarda   xususiy   kapital   tarkibidagi   ko’rsatkichlar   turlichaligini   va   ularga
berilgan tariflar ham noaniqligini ko’rishimiz mumkin.
Masalan,   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   qonunning   19   -   moddasida
xususiy   kapital   -   ustav   kapitali,   qo’shilgan   va   zahira   kapitalidan   hamda
taqsimlanmagan foydadan tarkib topadi deyilgan. Shuningdek,   I.   A.   Zavalishina   ham   xususiy   kapitalni   manbalar   bo’yicha
quyidagi tarkibiy qismlarga bo’lgan109:
- ustav kapitali;
- qo’shilgan kapital;
- rezerv kapitali;
- taqsimlanmagan foyda;
- maqsadli jamg’armalar (grantlar va subsidiyalar);
- rezervlar.
21   -   sonli   BHMSda   xususiy   kapital   tarkibida   qonunda   sanab   o’tilgan
ko’rsatkichlar   bilan   birgalikda   “sotib   olingan   xususiy   aksiyalar”,   “maqsadli
tushumlar”   hamda   “kelgusi   xarajatlar   va   to’lovlar   rezervi”   nomli   ko’rsatkichlar
ham   sanab   o’tilgan.   5-shakl   “Xususiy   kapital   to’g’risida”gi   hisobotda   ham   huddi
shu nomli ko’rsatkichlar bo’yicha ma’lumot berish uchun joy ajratilgan:
1-rasm. Xususiy kapital tarkibi
Shulardan   kelib   chiqib,   xususiy   kapital   tarkibini   shartli   ravishda   ikki
guruhga ajratish mumkin:
1. Subyekt tashkil etilayotganda shakllanadigan kapitallar:
- ustav kapitali;
- qo’shilgan kapital;
2. Subyekt faoliyati davomida hosil bo’ladigan kapitallar: - sotib olingan xususiy aksiyalar;
- rezerv kapitali;
- taqsimlanmagan,   jamg’arilgan   foyda   yoki   qoplanmagan   zarar   (jami
xususiy kapitalni aniqlashda ayriladi);
- maqsadli moliyalashtirish mablag’lari;
- kelgusi xarajatlar va to’lovlar rezervlari.
Xususiy   kapital   hisobining   asosiy   maqsadi   buxgalteriya   hisobi   axborotidan
foydalanuvchilar   uchun   xususiy   kapital   shakllanishi,   tarkibiy   tuzilishi   va
dinamikasi to’g’risidagi ishonchli ma’lumotlarni tayyorlash hamda taqdim etish.
Barcha   mulk   shakllaridagi   korxonalarda   xususiy   kapital   hisobining   asosiy
vazifalari quyidagilardan iborat:
• ustav kapitalini shakllanishi va undan foydalanishni nazorat qilish;
• korxona   muassislari,   kapitalning   shakllanish   bosqichlari   va   aksiyalar
turlari bo’yicha axborot to’plash;
• ustav kapitalining holati va harakati xususida hisobot tuzish bo’yicha
ma’lumotlar olishni ta’minlash;
• qo’shilgan   kapital   hamda   rezerv   kapitalining   shakllanishi   bilan
bog’liq muomalalarni o’z vaqtida hisobda aks ettirish;
• korxona   sof   foydasining   shakllanishi   va   uning   taqsimlanishini   o’z
vaqtida hisobga olish hamda nazorat qilish;
• davlatga   qarashli   korxonalar,   birlashmalar   va   tashkilotlarning   ustav
fondini,   shuningdek,   xususiy   hamda   aralash   mulkchilikka   asoslangan
korxonalarning ustav kapitali ahvolnini va harakatini o’rganish;
• oddiy va imtiyozli aksiyalarni qaytarib bermaslik sharti bilan olingan
mulklar   hamda   ustav   kapital   (fond)ga   kiritilgan   mablag’larni   qayta   baholash
natijasida yuzaga kelgan tafovut summalar monitoringini o’tkazish;
• rezerv   kapitalini   hisobga   oluvchi   schyotlar   (pul   mablag’laridan
tashqari), korxona
ta’sis   hujjatlariga   asosan   foyda   hisobidan   hosil   qilingan   kapitallar,
keyinchalik   kiritilgan   (ustav   kapitalida   ko’rsatilmaydigan)   aktivlarni   qayta baholash   yuzasidan   keladigan   farq   mablag’larining   mavjudligi   va   harakatini
belgilash;
• korxona   faoliyatining   hamma   davrl   va   hlsobot   davrldagl
taqslmlanmagan   foydalarl   hamda   qoplanmagan   zararlar   summasining   holatl,
harakatl yuzasldan axborotlarnl umumlashtirish;
• xususiy   kapital   qatoriga   qo’shiladigan   va   korxona   faoliyatini
moliyalashtirish   manbai   sifatida   qaraladigan   grantlar   hamda   subsidiya
kapitallarning holati, harakati to’g’risida ma’lumotlarni yig’ish va hakozo. Xulosa
Hozirgi  vaqtda  respublikamizda  turli  mulkchilik  shakllaridagi korxonalar
faoliyat   k o ‘rsatm oqda   va   u lar   ustav   kapitalining shakllanishi   bo ‘yicha   m
a’lum   xususiyatlarga  ega.  Jum ladan, Davlat korxonasining  ustav kapitali davlat
tom   onidan   korxonaning   doimiy     tasarrufiga     tekinga     berilgan     moddiy     va     pul
mablag’lari  yig’indisidir.    Ustav  kapitali  hisobidan   asosiy   va  aylanma  mablag’lar
shakllanadi. Davlat korxonasi uchun yuqori turli tashkilotlam ing korxonani tashkil
etish  va  uning  balansiga  ustav  kapitalini  o ‘tkazish  to ‘g’risidagi  buyrug'i  ta
’sis hujjati  hisoblanadi.Aksiyadorlik  jam iyati  ustav  kapitali  aksiyalarining  nom
inal   qiymatidan     iborat.     Ustav   kapitalini     ko’paytirish   qo’shimcha   aksiyalami
joylashtirish  yo’li  bilan  amalga  oshadi.
O'z   kapitali   korxonaning   moliyaviy   asosi   bo'lib,   uni   qanday   to'g'ri
boshqarishni   bilish   korxonaning   kelajakdagi   rivojlanishi,   uning   moliyaviy
barqarorligi,   shuning   uchun   kompaniya   faoliyatidan   kutilayotgan   foyda   olishning
kafolati hisoblanadi.
Biz   kapitalning   yig'indisi   ekanligini   bilib   oldik   iqtisodiy   munosabatlar ,
xo'jalik   aylanmasiga   mulkdorlarga   yoki   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   o'ziga
tegishli bo'lgan moliyaviy resurslarni kiritish imkonini beradi.
O'z kapitali - bu o'z xo'jalik faoliyatini amalga oshirish uchun zarur bo'lgan
moddiy   boyliklar   va   pul   mablag'lari,   moliyaviy   qo'yilmalar   va   huquq   va
imtiyozlarni olish xarajatlari.
O'z kapitali quyidagi asosiy ijobiy xususiyatlar bilan tavsiflanadi:
1.   O'z   kapitalini   ko'paytirish   bilan   bog'liq   qarorlar   (ayniqsa,   uni
shakllantirishning   ichki   manbalari   hisobiga)   korxona   mulkdorlari   va
boshqaruvchilari   tomonidan   boshqa   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlarning   roziligini
olmasdan qabul qilinganligi sababli jalb qilishning qulayligi.
2.  Faoliyatning   barcha   sohalarida   foyda  olishning   yuqori   qobiliyati,  chunki
undan foydalanish barcha shakllarda foizlarni to'lashni talab qilmaydi.
O'z   va   qarz   mablag'lari   o'rtasidagi   nisbat   ma'lum   bir   korxonaga   moliyaviy
resurslarni   investitsiya   qilish   xavfi   darajasini   tavsiflovchi   asosiy   tahliliy ko'rsatkichlardan biridir. Eng muhim xususiyatlardan biri   moliyaviy holat   korxona
-   bu  nuqtai   nazardan   uning  faoliyati   barqarorligi   Uzoq   muddat ...  Bu   korxonaning
umumiy   moliyaviy   tuzilishi,   uning   kreditorlar   va   investorlarga   bog'liqlik   darajasi
bilan bog'liq.
Korxonada   o'z   kapitali   ustav   kapitali,   zahira   kapitali,   qarz   kapitali,   maxsus
kapital   kabi   shakllarda   ifodalanadi.   moliyaviy   mablag'lar ,   taqsimlanmagan   foyda
va boshqa zaxiralar. Ushbu shakllarning har biri  xarakterlidir  va ularning har biri
o'ziga xos xususiyatlarga va shakllanish manbalariga ega.
O'z   moliyaviy   resurslarini   shakllantirish   jarayonini   samarali   boshqarishni
ta'minlash uchun korxonada kelgusi davrda rivojlanish ehtiyojlariga muvofiq turli
manbalardan o'z  moliyaviy  resurslarini   jalb qilishga  qaratilgan  maxsus  moliyaviy
siyosat   ishlab   chiqilmoqda.   siyosat   -   o'z   moliyaviy   resurslarini   shakllantirish
siyosati.
O'z   moliyaviy   resurslarini   shakllantirish   siyosati   korxonaning   umumiy
moliyaviy strategiyasining bir qismi bo'lib, uning ishlab chiqarish rivojlanishining
o'zini o'zi moliyalashtirishning zarur darajasini ta'minlashdan iborat. Foydalanilgan adabiyotlar:
1.O’zbekiston Respublikasi Konctitutsiyasi. - T.: O’zbekiston, 2020.
2.O’zbekiston Respublikasi "Buxgalteriya hisobi to’g’risida" gi qonuni 2020 yil.
3.O’zbekiston Respublikasining “Buxgalteriya hisobi to’g’risidagi”Qo’nuni  yangi
tahriri 2016 yil 13 aprel, O’TQ -404-son
4.Budjet tashkilotlarida buxgalteriya hisobi to’g’risidagi yo’riqnoma 2169-son 
2010 yil 21 dekabr
5.O’zbekiston Respublikasining Soliq Kodeksi – 2016

Xususiy kapital va uning o'zgarishi hisobi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский