Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 52.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 21 Iyun 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bobomurod Abdishukurov

Ro'yxatga olish sanasi 01 Iyun 2024

42 Sotish

XVII-XVIII asrlarda Xitoy madaniyati

Sotib olish
KURS ISHI
MAVZU:  XVII-XVIII ASRLARDA XITOY MADANIYATI MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….
I   -   BOB.   XVII-XVIII   ASRLARDA   XITOYDAGI   SIYOSIY
JARAYONLAR
1.1.   Yangi   zamon   boshlarida   Xitoyda   Chin   sulolasi   hukmronligining
o’rnatilishi.
1. 2. Xitoyning ichki ahvoli va tashqi siyosati.............................................
II   -   BOB.   XITOYDAGI   SIYOSIY-IJTIMOIY   JARAYONLARNING
MADANIYATGA TASIRI......................................................................
2.1.   Inglizlarning   Xitoyga   o’z   ta`sirini   o’tkazish   uchun   kurashi.   Qora   dori
savdosi.
2.2   I   va   II     Afyun   urushi,   Xitoyning   yarim   mustamlakaga   aylantirilishining
madaniyatga tasiri........................................................................................
XULOSA……………………………………………………………………..
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………. Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Xitoy   madaniyati   dunyodagi   eng   qadimiy   va   boy
madaniyatlardan   biri   bo ' lib ,   u   nafaqat   Sharqiy   Osiyo ,   balki   butun   dunyo   san ' ati ,
falsafasi   va   fanlarining   rivojlanishiga   katta   ta ' sir   ko ' rsatdi .   Xitoy   tarixidagi   XVII -
XVIII   asrlar   davri   muhim   ijtimoiy - madaniy   o ' zgarishlar   davri   bo ' lib ,  u   ham   gullab -
yashnagan   davrni ,  ham   inqiroz   va   pasayish   davrlarini   o ' z   ichiga   olgan .
Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   XVII - XVIII   asrlarda   Xitoy   madaniyatining
asosiy   xususiyatlari   va   xususiyatlarini   tahlil   qilish ,   uning   rivojlanishiga   ta ' sir
ko ' rsatgan   asosiy   omillarni   aniqlash ,   shuningdek ,   ushbu   davrning   muhim   madaniy
hodisalari   va   yutuqlarini   ko ' rib   chiqishdir .   Belgilangan   maqsadga   erishish   uchun
ishda   quyidagi   masalalar   ko ' rib   chiqiladi :   XVII - XVIII   asrlarda   Xitoy   jamiyatining
siyosiy ,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sharoitlari   va   ularning   madaniyatga   ta ' siri ;   Xitoy
san ' atidagi   badiiy   yo ' nalishlar   va   oqimlar ;   Falsafiy   va   diniy   oqimlar ;   Adabiyot   va
she ' riyat ;  Ilmiy   va   texnik   yutuqlar .
Tadqiqot   ob ' ekti   va   predmeti .   Ushbu   kurs   ishining   tadqiqot   ob ' ekti   XVII -
XVIII   asrlardagi   Xitoy   madaniyati .
Tadqiqot   mavzusi   ushbu   davrda   Xitoy   madaniyatining   asosiy   xususiyatlari   va
xususiyatlari ,   shu   jumladan   badiiy ,   falsafiy ,   diniy ,   adabiy ,   ilmiy   va   texnik
jihatlardir .
Mavzuning   o ` rganilishi .   XVII - XVIII   asrlarda   Xitoy   madaniyati   tarixi
Xitoyda   ham ,   undan   tashqarida   ham   ko ' plab   tadqiqotchilar   tomonidan   o ' rganilgan .
Ushbu   mavzuga   bag'ishlangan   eng   muhim   ishlar   orasida   quyidagilarni   ta'kidlash
kerak.
Jon   King   Fairbank   Tomonidan.   "Xitoyning   yangi   davri   tarixi".   (John   King
Fairbank.   The   New   History   of   China) 1
.   Ushbu   asarda   muallif   yangi   davr   Xitoy
tarixining   asosiy   voqealari   va   tendentsiyalarini,   shu   jumladan   XVII-XVIII   asrlar
davrini umumlashtiradi.
1
  L. Titarenko, in-T Dal. Ras Sharqining. - M.: Sharq adabiyoti, 2006. - T. 6: San'at. 1031 s. 2000 nusxada ISBN
978-5-02-036382-3. Rojer   Vandel   Tomonidan 2
.   "Imperator   Xitoy   tarixi".   (Roger   Vandel.
L'Histoire   de   l'Empire   chinois).   Ushbu   keng   qamrovli   tadqiqot   Xitoyning   antik
davrdan   to   hozirgi   kungacha   bo'lgan   tarixiga,   shu   jumladan   madaniy   va   ijtimoiy
jarayonlarni tahlil qilishga bag'ishlangan 3
.
Frederik   Uayt.   -   "Xitoy   adabiyoti   tarixi".   (Frederic   H.   White.   A   History   of
Chinese   Literature).   Ushbu   asar   Xitoy   adabiyotining   butun   tarixi,   shu   jumladan
XVII-XVIII asr adabiy oqimlari davomida rivojlanishini ko'rib chiqadi.
Jan-Fransua Bal. "Xitoy san'ati  tarixi". (Jean-François Balle. Histoire de l'art
chinois).   Ushbu   kitobda   muallif   Xitoy   san'atining   antik   davrdan   to   hozirgi
kungacha   rivojlanishini,   shu   jumladan   XVII-XVIII   asrlardagi   badiiy   yutuqlarni
ko'rib chiqadi.
Kurs   ishining   tuzilishi .   Kirish,   2   bob,   4   paragraf,   xulosa   va   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat.
2
  Malyavin   V.   V.   Daoning   Alacakaranlığı.   Xitoy   madaniyati   yangi   davr   ostonasida.   -   M.:   Dizayn.   Ma'lumot.
Kartografiya, Astrel, ast, 2003 yil. 448 s. 5000 nusxada ISBN 5-287-00092-8.
3
  Guleva   M.   A.   Xitoyda   zamonaviy   ta'lim   tizimining   iqtisodiy   muammolari:   iqtisodiy   fanlar   nomzodi   ilmiy
darajasiga dissertatsiya. M.: B. I., 2015 yil. 172 s. Новиков, Б.М. Антицинское тайное общество Неба и Земли
(Тяньдихуэй):   проблема   происхождения   и   начало   деятельности   :   автореф.   дис.   …   канд.   ист.   наук   /   Б.М.
Новиков. – Л., 1976. I BOB. XVII-XVIII ASRLARDA XITOYDAGI SIYOSIY
JARAYONLAR
1.1. Yangi zamon boshlarida Xitoyda Chin sulolasi hukmronligining
o’rnatilishi
Xitoy   qadimdan   jahon   sivilizatsiyasining   markazlaridan   biridir.   Insoniyat
tarixida I feodal jamiyat Xitoyda boshlangan edi. Xitoy yer yuzi aholisi foydalanib
yo’rgan   ko’pchilik   kashfiyotlar   vatanidir.   Xitoy   yuksak   madaniyatga   ega   bo’lgan
qadimiy   mamlakat   bo’lib,   xususan   yozuv,   til,   adabiyot,   din   va   siyosiy   ta`sirini
Osiyoning juda ko’p xalqlari va davlatlarida uchratish mumkin. XVI asrda Xitoyda
kitob nashr qilish joriy qilindi. O’rta asrlarning oxirida Xitoy 1 - ro’znomani nashr
qildirgan.   Bu   "Poytaxt   xabarchisi"   ro’znomasi   edi.   XV-XVI   asrlardayoq   Xitoy
shaharlarida   savdo   kengaygan,   hunarmandchilik   yuksalgan,   manifakturalar   keng
yoyila   boshlagan   edi.   Xitoy   uzoq   asrlik   tarixi   davomida   o’zining   Shimoliy
chegaralari   yaqinida   yashagan   ko’chmanchi   qabila   va   xalqlarning   bosqinlariga
uchradi.   Yangi   zamon   boshlarida   Xitoyda   Min   sulolasining   krizisi   kuchayib,
soliqlar   zulmiga   qarshi   juda   katta   qo’zg’olon   kelib   chiqdi.   Qo’zg’olonchilar
mamlakat poytaxti Pekinni egalladilar. Ko’pgina pomeshchik va feodallarning yer
mulklari   musodara   qilindi.   Shundan   keyin   Xitoy   feodallari   o’z   xalqiga   xiyonat
qilib, ko’chmanchi manjurlarni yordamga chaqirdilar.
Manjurlar   Xitoyga   bostirib   kirib   1644   yilda   xalq   qo’zg’olonini   bostirdilar.
Ammo   feodal   manjurlar   qo’zg’olonni   bostirgach   Xitoydan   chiqib   ketmadilar.
Manjurlar mamlakatda hukmronlik qilayotgan Min sulolasini ag’darib, o’zlarining
Chin   sulolasiga   asos   soldilar.   Bu   sulola   1644   yildan   1911   yilgacha   Xitoyda
hukmronlik qildi. Manjurlar iqtisodiy jihatdan qoloq edilar. Ular mahalliy aholiga
nisbatan   shafqatsiz   munosabatda   bo’lib,   Xitoyning   Shimolidagi   aholiga   va   Min
sulolasi  vakillariga nisbatan  qirg’in uyushtirdi. Manjur  feodallari  eng yaxshi  ekin
yerlarini   bosib   oldilar   va   Xitoy   aholisidan   o’lpon   va   soliqlar   yig’dilar.   Manjurlar
jangovor qabilalar edi. Ular o’zlarining avvalo yetti bayroqli armiyasiga asos soldi.
Mamlakatni harbiy tartiblar asosida boshqarishni joriy qildilar. Xitoyda imperator hokimiyati sira cheklanmagan hokimiyat edi. Manjurlar aholini bir necha tabaqaga
bo’ldilar. Imperator va uning xonadonidagilar birinchi tabaqa bo’lib, "Sariq yo’lli
kiyimlilar"   deb   atalgan.   Imperator   "osmon   o’g’li"   degan   unvonga   ega   edi.
Imperator o’zini qo’yoshga o’xshatish uchun boshdan oyoq sariq kiyim kiyar, sariq
rangli   chopon   va   kiyim   kiyish,   sariq   choyshab   va   sariq   parda   to’tishga   faqat
imperatorgina   haqli   edi.   Imperator   qo’yosh   farzandi,   u   qo’yoshdan   ham   ulug’’.
Imperator o’z xalqiga doimo nur sochib turadi degan g’oyani shu sariq yo’lli kiyim
ramzi   bo’lgan.   Xitoyda   imperator   xonadonidan   boshqa   hech   kim   sariq   kiyim
kiyishga haqqi bo’lmagan. Boshqa hech kimning kiyimida hatto sariq  ham bo’lishi
mumkin emas edi.
Ikkinchi   tabaqa   “shenshe”   tabaqasi   bo’lib,   shenshe   -   olim   degan   ma`noni
bildiradi.   XVIII   asr   boshlarida   hamma   fanlardan   yaratilgan   ilmlarni   shenshe
bulmoqchi bo’lgan kishilar o’qib o’rgangan. Ma`lum bir kunda komissiya tuzilgan
va   shenshelikka   davogar   odamlardan   imtixon   olingan.   Shuning   uchun   shenshe
tabaqasiga o’tish juda qiyin bo’lgan. Shenshe tabaqasining o’zi  ikkiga bo’lingan:
1. Katta shenshe
2. Kichik shenshe
Katta she'she lavozimini olganlar viloyatlarda sudya, hokim, hujjat yurituvchi
va markaziy davlat idoralarida ishlash huquqiga ega bo’lgan. Katta shenshening 1
yillik daromadi ming yanni tashkil qilgan.
Kichik   shen'she   tabaqasi   Kichik   sudya,   oqsoqol,   jamoa   maktablarida
o’qituvchi   kabi   lavozimlarda   ishlagan.   Ularning   bir   yillik   daromadi   100   yanni
tashkil   etgan.   Shenshe   past   tabaqadan   o’zini   ustun   qo’yardi.   Ularnin   o’z   kiyimi
bo’lgan.   Senshelar   uzun   qirrali   keng   ayvonli   shlyapa   va   qora   plashch     kiyganlar.
Kambag’allar qo’yi tabaqani tashkil etib, ular soliq to’lashga mahkum etilgan.
Manjurlar   davlatining   siyosiy   negizi   konfutsiychilik   ta`limotiga   asoslangan.
Bu  ta`limot   asosida   qo’yidagi  qoida  yotadi:  "Davlat   boshlig’i   davlat   boshlig’idek
bo’lishi kerak, ota-otadek, o’g’il-o’g’ildek bo’lishi kerak", ya`ni har bir tabaqa o’z
vazifasini   qat`iy   bajarishi   lozim:   davlat   boshlig’i   davlatni   boshqarishi,   fuqarolar
davlat   boshlig’iga   va   yuqori   amaldorlarga   bo’ysunishi     kerak.   Bundan   tashqari manjurlar davlatining ideologiyasi Daochilik ta`limotiga ham asoslangan. "Dao" -
ulug’,   "daochilik"   "ulug’   yo’l"   degan   ma`noni   bildiradi.   Daochilik   ta`limotiga
ko’ra   imperatorga   yo’lni   xudo   ko’rsatadi.   Bu   ulug’   yo’lning   boshida   imperator
turadi. Hamma imperator ortidan ergashishi kerak.
Ijtimoiy taraqqiyot darajasi jihatidan xitoyliklardan keyinda turgan manjurlar
mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   tuzumiga   sezilarli   yangilik   kirita
olmadilar.     Manjurlar   qishloqda   eski   feodal   tartiblarni   tiklab,   ularni   zo’r   berib
himoya   qildilar.   Bu   davrda   Xitoyda   mavjud   bo’lgan   feodal   yer   egaligi   imperator
qishloqlari,   davlat   yerlari,   dindorlar   yerlari   va   harbiylar   yerlaridan   iborat   turt
kategoriyaga bo’linar edi. Bu yerlarning har biriga dehqonlar biriktirib qo’yilar edi.
Agar   Hindistonda   yerga   feodal   egaligining   formasi   davlat   -   feodal   mulki   bo’lsa,
Xitoyda yerga pomeshchik mulki  hukmronlik qilgan. Pomeshchiklar o’zlari uchun
ekin   ektiradigan   yerlariga   ega   bo’lmay,   odatda     dehqonlardan   barshchina   talab
qilmasalar ham dehqonlar aslida pomeshchiklarning krepostnoylari edilar. Dehqon
o’zi   tug’ilgan   joydagina,   ya`ni   suh   urug’idagi   odamlar   ko’milgan   kabriston   bor
joydagina     aholii   ruyxatiga   yozila     olardi.   Dehqonlar   o’zi   tug’ilib   o’sgan
qishloqdan chetga keta olmas edilar. Dehqonlarning yerlari  bo’lmaganligi  sababli
ular   pomeshchik   yerini   ijaraga   olishga   majbur   edilar   va   buning   uchun
pomeshchiklarning   asosiy   qismida   yer   u   yoqda   tursin   ot-ulov   ham   yo’q   edi.
Dehqonlar yerni qo’l kuchi bilan, motiga yoki suka bilan ishlar edilar, ba`zida ular
o’zlarini   sukaga   qo’shar   edilar.   Hukmronlik   qilgan   feodal   manjurlar   dehqonlarni
davlatga   qarashli   yuklarni   tashishga,   yo’llarni   tuzatishga,   boshqa   majburiyatlarni
o’tashga   majbur   qildilar.   Dehqonlarning   ko’pi   ochlikdan   o’lardi.   Dehqonlarning
o’z   bolalarini   qullikka   sotishlari   oddiy   bir   hol   bo’lib   qolgan   ed 4
i.   Xitoy
shaharlarida   gadoy   ko’p   edi.   Xitoy   shaharlarida   (dengiz   bo’yidagi)   esa
kambag’allar   ko’pincha   umr   bo’yi   qayiqlarda   yashardi.   Manjurlar   Xitoy
shaharlarini   o’z   tayanch   nuqtalariga   aylantirgan   edilar.   Feodal   hukmronligi   bilan
bog’liq   bo’lgan   qiyinchiliklarga   qaramay   mamlakatda   savdo-sotiq   va
hunarmandchilik   ma`lum   darajada   rivojlanib   bordi.   XVII   asr   oxiriga   kelib   tashqi
4
  Костяева, А.С. Тайные общества Китая в первой четверти  XX  века / А.С. Костяева. – М., 1995. savdoning  o’sishi   ko’zga   tashlanadi.  Angliya,   Gollandiya,   Fransiyaga  choy,  chini
idishlar,   xom   ipak,   gazmollar,   badiiy   hunarmandchilik   buyumlari   yuborilib
turilardi. Shimolda esa Rossiya, Mo’g’uliston, O’rta Osiyo bilan savdo-sotiq ishlari
olib  borilardi.   Chin   davlati   Xitoydagi   eski   davlat   tuzumidan   andoza   olib  tuzilgan
bo’lsada,   lekin   istilochilarning   xalq   ommasini   ezish   formalari   turlicha   edi.
Xitoydagi asosiy ekspluatator tabaqalar imperator qarindoshlari bo’lgan shenshelar
-   olimlar,   xitoy   feodallari   (jentrilar)   va   amaldorlar   (mandarinlar)   o’zlarini
dehqonlarga   ijaraga   byerardilar.   Manjurlar   va   Xitoy   dvoryanlari   dehqonlarni
ekspluatatsiya qilish evaziga juda boyib ketgan edilar. Xitoyning turli rayonlarida
stixiyali tarzda ko’tarilib turgan dehqon qo’zg’olonlari manjur imperiyasini larzaga
soldi.   Feodal   zulmi   va   manjur   zolimlariga   qarshi   kurashish   maqsadida   "Triada",
"Oq nilufar" kabi bir qancha yashirin tashkilotlar vujudga keldi.
XVII   asrning   80-yillarida   Xitoy   hukumati   boshqa   davlatlar   bilan   mumkin
qadar   yaqinlashmaslikka   harakat   qildi.   Rus   podshosi   Aleksey   Mixaylovich   1654
yil o’zining elchisi Baykovni Pekinga yubordi. Xitoyliklar uni qabul qilmadi, 1664
yillarda   buxorolik   savdogar   Saidqul   Rossiya   podshosi   nomidan   Xitoy   bilan
diplomatik   aloqalar   o’rnatdi.   Uzoq   Sharq   masalasida   Xitoy   va   Rossiya
munosabatlari   keskinlashdi.   Ruslar   chegaralarni   aniqlash   uchun   1689   yil
Venyuqov   va   Favorov   boshchiligidagi   elchilarni   Albazin   vovodaligiga   yuboradi.
1689 yil 7 avgustda Nyerchinsk shaxrida Rus - Xitoy muzokaralari boshlandi. Bu
muzokara   3   bosqichda   o’tdi.   Xitoy   imperatori   Di   edi.   Chegara   masalalarida
kelisholmaydilar.   Buning   sababi   Uzoq   Sharqdagi   joylarni   xitoyliklar   ham,   ruslar
ham bilmas edilar.
23   avgustda   muzokaralarning   2-bosqichi   boshlandi.   Kelisholmagach   har   bir
davlat   Uzoq   Sharqdagi   joylarning   xaritasini   chizsinlar   va   o’z   da`volarini
belgilasinlar degan fikrga keldilar.
1689   yil   23   avgustda   shartnoma   imzolandi   va   bu   shartnoma   Nyerchinsk
shartnomasi   deb   ataladi.   Shartnomaga   ko’ra   Albazin   vovodaligining   yerlari
Xitoyga beriladi. Rossiya elchilari 2 yil deganda Moskvaga yetib boradilar. Podsho
Petr   I   ularning   faoliyati   natijasidan   norozi   edi.   Chunki   bu   shartnomada   Xitoy tomonining   qo’li   baland   kelgan   va   Rossiya   chegaralarining   ayrim     qismlari
Albazin vovodaligi Xitoyga berib qo’yilgan edi. Rossiya-Xitoy muzokaralari 1728
y   Kaxtin   buxtasida   yana   qaytadan   boshlandi.   Shartnomaga   muvofiq   Xitoy
savdogarlari   Rossiyada,   Rossiya   savdogarlari   Xitoyda   5   foizli   boj   bilan   savdo
qilish   vakolatini   oladi.   100   ta   rus   yoshlari   Xitoyga   xitoy   tilini   o’rganish   uchun
yuboriladi. XVIII asrning oxirida Xitoyda manjur sulolasidan norozilik kuchayadi
va bir paytning o’zida mamlakat atrofida ko’plab chet el harbiy va savdo kemalari
paydo   buladi.   Ularning   asosiy   maqsadi   Xitoy   portlarini   o’z   mamlakatlari   savdosi
uchun ochish edi. Ingliz, fransuz, golland kemalari Xitoyning Shanxay, Syaomin,
Guanchjou kabi portlarida tuplanadi. Mamlakatning ichkarisida manjurlarga qarshi
yashirin tashkilotlar paydo bo’ldi. Bunday tashkilotlardan "Triada" Uch nuqta, "Oq
nilufar",   "Osmon   va   yer"   kabi   tashkilotlar   faoliyati   kuchaydi.   Bu   tashkilotlarga
badavlat kishilar ko’plab a`zo bo’lib kirdi.
1813 yil "Oq nilufar" tashkilotining tashabbusi bilan Xitoyda katta qo’zg’olon
yuz byerdi. Bu qo’zg’olon Xitoyning Shimoliga va markaziga yoyiladi. 1821 yilga
kelib   yangidan   qo’zg’olonlar   boshlandi.   Dehqonlarning   ahvoli   og’irlashdi.   Shu
paytda Xitoy bozori chet  mamlakatlar uchun ochiladi. Yevropaliklarning Xitoyga
suqilib kirishi buyuk geografik kashfiyotlardan boshlangan edi.
G’arbiy   Yevropa   mamlakatlarining   Xitoy   bilan   aloqalarida   missionyerlar
katta   rol   o’ynadi.   Xitoydagi   missionyerlar   xristian   dinini   targ’ib   etishdan   ham
ko’proq   G’arbiy   Yevropa   ta`sirini   o’tkazishga   harakat   qilardilar.   Yevropaliklar
Xitoyda   savdo-sotiq   qilishdan   ham   ko’ra   ko’proq   talonchilik   bilan
shug’ullanardilar.
1757 yil Xitoy hukumati Yevropaliklarning Xitoyga kirib kelishini ta`qiqladi
va   faqat   gollandlargagina   Kanton   portida   savdo-sotiq   qilishga   ruxsat   byerdi.
Quruqlikda   Rossiya   bilan   bo’lgan   savdo-sotiq   ishlari   davom   etdi.   Xitoyliklar
mamlakatga mustamlakachilarning suqilib kirishini istamas edilar.
Oqibatda  XIX  asrning o’rtalaridan  boshlab  Yevropa  mamlakatlari   va AQSH
Xitoyga bostirib kira boshladilar. Shu davrdan boshlab garchi mustakil davlat deb
hisoblansada,   Xitoy   asta-sekin   qaram   mamlakatga   aylana   bordi.   Angliyaning Xitoyga   nisbatan   o’tkazgan   siyosatidan   boshqa   kapitalistik   mamlakatlar   tezda
o’rnak oldilar. AQSH vakili 1844 yil 3 iyo’lda harbiy eskadra bilan qo’rqitib Xitoy
hukmdorlarini   talonchilik   haraktyeridagi   shartnomani   imzolashga   majbur   etdi.
Shundan   keyin   1844   yil   24   oktyabrda   Fransiya   Xitoyga   teng   huquqli   bo’lmagan
shartnomani qabul  qildirdi. Bu shartnomalarning qoidalari Xitoy tyerritoriyasidan
istagancha   foydalanish   mamlakatni   boj   sohasidagi   huquqlardan   mahrum   etishni
ko’zda tutardi, aholini kamsitardi. Ular mamlakat iqtisodiy rivojiga jiddiy tug’anoq
ham   bo’ldi.   Xitoyning   chet   elliklar   tomonidan   asoratga   solina   boshlashi   Xitoy
dehqonlarining   ahvolini   yanada   og’irlashtirib   yubordi.   Yevropadan   texnika
yordamida ishlab chiqarilgan arzon mollar konkurentsiyasi Xitoy hunarmandlarini
xonavayron   qildi,   Xitoy   manufakturalariga   putur   etkazdi.   Xitoy   yigiruvchilari   va
to’quvchilari Hindistonning bo’z to’quvchilari kabi qirila boshladilar.
XVIII   asr   2   yarmida   Angliya   Hindistonni   bo’ysundirgandan   so’ng   Uzoq
Sharq   regionida   savdo   yo’llari   kesishgan   nuqtada   joylashgan   Xitoyni   ham
bo’ysundirishga   harakat   qildi.   Xitoy   Angliya   uchun   juda   katta   xom-ashyo   bazasi
bo’lishi mumkin edi.
1793   yil   inglizlar   katta   sovg’a-salomlar   bilan   Makartney   ekspeditsiyasini
Xitoyga   yubordi.   Makartney   general   bo’lib,   unga     Xitoyning   portlariga   etadigan
savdo va harbiy yo’nalish xaritasini tushirish vazifasi yuklatilgan edi.
Ekspeditsiyaning maqsadi:
1. Ingliz savdogarlariga Xitoyda eng past boj bilan savdo qilish huquqini
olish.
2. Inglizlar savdo ombori va bazalarini vujudga keltirish.
3. Xitoyning ba`zi portlarini ijaraga olish.
4. Xitoyshaharlarida   ingliz   vakillarini   yoki   konsulliklarini   vujudga
keltirish.
Xitoy   imperatori   Georgiy   III   yorlig’ini   va   sovga-salomlarini   qabul   qildi.
Angliya   qiroliga   sovga   salomlar   yubordi,   ammo   shartlarni   qabul   qilmadi.
Ekspeditsiya natijasiz tugaganidan so’ng inglizlar kontrabanda yo’li bilan Xitoyga
kira   boshladilar.   1816   yil   inglizlar   Xitoyga   2   ekspeditsiyani   yubordilar.   Lekin ekspeditsiya ham natijasiz tugadi. Shundan so’ng inglizlar o’z sanoat maxsulotlari
bilan Xitoy bozorini kasodga uchratish yo’lini tutdilar.
Angliya o’z mollarini Hindiston bozoriga eksport qildi. Hindistondan Xitoyga
yana qayta eksport kilinadi. Bu fanda reeksport deyiladi.
1. 2. Xitoyning ichki ahvoli va tashqi siyosati
XVIII   asr   oxiridan   boshlab   inglizlar   Bengaliya   qora   dorisi   yoki   nashasi
kontrabanda   yo’li   bilan   Xitoyga   kirita   boshladi.   Bengaliya   qora   dorisi   inglizlar
mustamlakalardan olinadigan daromadining 1/7 foizini tashkil etar edi. Bu davrda
Xitoyda   qora   doriga   talab   kuchli   bo’lgan.   Zamondosh   yilnomachilarning
yozishicha,   XVIII   asr   oxiri   -   XIX   asr   boshlarida   xitoylik   oddiy   kishidan   tortib
imperatorgacha   yonida   qora   dori   chekish   uchun   trubka   olib   yurardi 5
.   Shu   davrda
Xitoyda - 2 xil tanga muomalada bo’lgan. Pul birligi lyan bo’lib, kumush lyan va
miss lyan yuritilgan. Mis lyan kumush lyanga nisbatan 4,7 marta past qadrga ega
edi. Xitoy dehqonlari miss  lyan bilan soliq tulaydi. Qora dori  esa kumush lyanga
sotiladi. Natijada Xitoy xazinasidagi katta mikdordagi kumush tangalar Angliyaga
chiqib   ketdi.   Hukumat   a`zolari   o’rtasida   qora   dori   savdosidan   norozi   kishilar
guruhi   paydo   bo’ldi.   Xitoyga   qora   dori   kiritish   geometrik   progressiya   bilan
ko’paygan. XVIII asr oxirida Xitoyga 2000 yashik qora dori kiritilgan bo’lsa, 1824
yilga kelib 12000 yashik qora dori kiritilgan 6
. 1837 yil 39000 yashik, 1840 yil 40
000 yashik qora dori  Xitoyga kiritilgan. Bu qora dori kiritilgan yashiklarning har
birida   4   pud   -   64   kilogramm   mikdorda   qora   dori   bo’lgan.   Imperator   saroyida   2
gurux paydo bo’ldi.
1. Tsi-Shan tarafdorlari.
2. Lin Tszi Chen tarafdorlari.
Tsi-Shan  tarafdorlari   qora   dori  kiritilishiga   xayrixox  bo’lgan  va  ular   bundan
juda katta manfaat ko’rganlar. Tsi-Shanning mol-mulki musodara qilingan vaqtda
uyidan 30 kg oltin plitasi, 1000 dona brilliant chiqgan.
5
 Захаров, Е.А. «Школа Жана Шено» и современная западная историография тайных обществ Китая / Е.А. 
Захаров // Молодежь в  XXI  веке
6
 Ownby, D.  Secret Societies Reconsidered / D.  Ownby // Secret Societies Reconsidered: Perspectives on the Social
History of Modern South China and Southeast Asia. – N е w York  ; London ,  1993.  Lin   Tszi   Chen   tarafdorlari   inglizlar   kiritgan   qora   dorini   dengizga
uloqtirganlar.   Bu   ikki   gurux   o’rtasidagi   kurashda   Lin   Tszi   Chen   tarafdorlari
g’alaba   qilgan.   Natijada   1836   yil   imperator   Daugan   maxsus   edikt   qabul   qildi.
Ediktga   binoan   qora   dori   kiritish   ta`qiqlangan.   Inglizlar   ingliz   fuqarolarining
huquqlari   poymol   kilingani   uchun   Xitoy   suv   chegaralariga   harbiy   kemalarni
kiritadi. Bu voqea 1840 yil iyunda bo’lgan va aslida ingliz-xitoy urushi boshlangan
edi.
Zamonaviy   qurollarga   ega   inglizlarga   qarshi   kurashishga   imperatorning
yuragi   dov   byermaydi   va   Tsi-Shanning   undashi   bilan   1836   yilgi   ediktini   bekor
kiladi. 1840 yil  iyunidan  1842 yil  avgustiga  qadar  xitoy-ingliz tuknashuvi  bo’ldi.
Bu   tarixga   "I-qoradori   urushi"   degan   nom   bilan   kirgan.   Urush   jarayonida
xitoyliklar   o’zlarining   harbiy   jihatdan   sustligini   ko’rsatdi.   Xitoy   harbiy
qo’mondonligi Kim jangda o’lsa, uning o’limidan so’ng mukofotlash haqida qaror
chiqargan.   Urushda   inglizlardan   o’lgan   va   yaradorlar   soni   bor   yo’g’i   520   kishini
tashkil   etgan   bo’lsa,   xitoyliklarda   20   ming   kishini   tashkil   etgan.   1842   yil   29
avgustda   ingliz   korabli   Korevallisda   xitoy-ingliz   shartnomasi   imzolandi.   Bu
tarixga Nankin shartnomasi bo’lib kirdi. Shartnomaga ko’ra Xitoy portlari Angliya
tashqi savdosi uchun ochib qo’yildi. 
Nankin shartnomasining shartlari:
1. Xitoy yengilganligini tan oldi.
2. Ingliz   savdogarlariga   Xitoyda   eng   past   boj,  5   foizlik   boj   bilan   savdo
qilish huquqi berildi.
3. Ingliz   savdo   kemalari   uchun   Xitoyning   5   ta   porti   ochib   qo’yildi.
Bular: Syaomin, Amoy, Fudjou, Ninbo, Shanxay, Guanchjou.
4. Xitoy yengilganligi uchun Angliyaga 21 million lyan tovon to’ladi.
5. Gonkong , Syangan, xitoyliklarning tasarrufidan chiqdi. 
Angliya   Xitoyni   anneksiya   qildi,   ya`ni   Xitoy   hududiga   xujayinlik   kila
boshladi. Nankin shartnomasida qora dori haqida hech kanday gap yo’q edi.
1843yilgi   qo’shimcha   shartnomaga   ko’ra   ingliz   savdosi   uchun   ochib
qo’yilgan   portlardagi   settementlar   yani   yirik   kapitalistik     davlatlarning   yarim mustamlaka   mamlakatdagi   alohida   ajratib   olingan   rayon   va   shaharlari,   hamda
kontsessiyalarning   ya`ni   yirik   kapitalistik   mamlakatlarning   qoloq   mamlakatlar
tyerritoriyasidagi   konlarni   ijaraga   olish   roli   kuchaydi.   Umuman   1-qora   dori
urushining yakuni Xitoy yarim mustamlakaga aylandi.
1843-1844   yillarda   2-qora   dori   urushi   ham   bo’lib   o’tdi.   Garchi   Xitoy   yarim
mustamlaka   davlatiga   aylantirilgan,   Angliya   Xitoyga   suqilib   kira   olgan   bo’lsada,
Xitoy urushdan voz kechgan bo’lsada, Angliya o’zini kuch-quvvatini yana bir bor
namoyish   etish   uchun,   Xitoyga   mustahkam   o’rnashib   olish   uchun   2   -   qora   dori
urushini   boshlab   yubordi   va   yengilishi   aniq   bo’lgan   Xitoy   ustidan   yana   bir   bor
galaba kozondi. Biroq bu urush unchalik katta  siyosiy ahamiyatga ega emas edi. 1
va   2   -   qora   dori   urushidan   so’ng   Xitoy   rivojlangan   kapitalistik   mamlakatlarning
yarim mustamlakasiga aylandi. Xitoyda Angliya, AQSH, Fransiya singari davlatlar
o’zlarining   firmalari   va   korporatsiyalarini   tashkil   etdilar.   Ayniksa   Angliyaning
ta`siri  kuchli  bo’lib mamlakatda eng imtiyozli boj, 5 foizlik boj  hisobidan savdo-
sotiq olib borardi. Kapitalistik mamlakatlar Xitoy imperatoriga Xitoy uchun noteng
hisoblangan   shartlarni   qabul   qildirdilar.   Ular   quyidagi   ko’rinishlarda   namoyon
bo’ldi.
a)  Ijaraga olingan hududlar:  bunda strategik jihatdan qulay bo’lgan ba`zi  bir
viloyatlar va provintsiyalarni ajnabiylar o’z hisobiga  tortib oldi.
b) "Ochiq portlar siyosati" joriy qilindi.
Unga   asosan   Xitoyning   dengizda   joylashgan   shaharlari   barcha   g’arb
mamlakatlari savdo kemalari uchun ochib qo’yildi. Ishchilarni yo’llash ularga haq
to’lash portlarni boshqarish va savdo kemalari to’xtaydigan joylarni aniqlash chet
elliklarning   o’z   ixtiyorida   edi.   Natijada   XIX   asr   oxirida   kapitalistik   mamlakatlar
Angliya,   Fransiya,   Gyermaniya,   AQSH,   Rossiya,   Yaponiya   Xitoyda   "Ochiq
eshiklar doktrinasi"ni o’rnatdilar.
XVIII asrning ikkinchi yarmida Angliya Hindistonni bo`ysundirganidan so`ng
uzoq   Sharq   regionida   savdo   yo`llari   kesishgan   nuqtada   joylashgan   Xitoyni   ham
bo`ysundirishga   harakat   qildi.   Xitoy   Angliya   uchun   juda   katta   xom   ashyo   bazasi
bo`lishi   mumkin   edi.   Hokimiyatni   boshqarayotgan   Tsin   (1644   -   1911)   sulolasi davrida   mamlakatda  feodal   ekspluatatsiya  milliy  zulm   bilan  qo`shilib   ketdi.  Turk
imperiyasi bosqinchilik siyosatini olib borib, 1636 yil ichki Mo`g’uliston, 1757 yil
Jung’oriya   xonligi,   1760   yil   Sharqiy   Turkiston,   XVIII     asr   oxirida   Tibetni   bosib
olish   hisobiga   o`z   imperiyasi   hududini   yangi   chegaralar   bilan   boyitdi.   Bu   esa
Xitoy   xalqining   ahvolini   yanada   og’irlashtirdi.   XIX   asr   Xitoy   feodal   iqtisodining
asosini ilgarigidek aholining 90% ini band qilgan qishloq xo`jaligi tashkil qilardi.
Dehqonlar   faqat   qishloq   xo`jalik   mahsulotlari   etishtirib   qolmay,   balki   o`zlariga
zarur   hunarmandchilik   buyumlarini     ham   yasardilar.   Ular   etishtirgan   qishloq
xo`jalik   mahsulotlarining   ko`pi     pomeshchik   va   feodallarga   yerlaridan
foydalanganliklari   uchun   ijara   to`loviga   ,   yana   oz   miqdori   ruhoniylarga   tegardi.
XVIII   asr   oxiridan   boshlab   inglizlar   Bengaliya   qora-dorisini   kontrabanda   yo`li
bilan Xitoyga kirita boshladi. Bengaliya qoradorisi inglizlarning mustamlakalardan
oladigan   daromadining   7   dan   1   %   ini   tashkil   qilgan.   Xitoyda   qoradoriga   talab
kuchli   bo`lgan.   Zamondosh   yilnomachilarning   fikricha,   XVIII     asr   oxiri   XIX
asrning   boshlarida   Xitoyning   oddiy   kishisidan   tortib   qatto   imperatorigacha   nasha
tortish   uchun   yonida   trubka   olib   yurardi.   Odamlar   qoradoriga   pulni   ayamagan.
Xitoyda   2   xil   pul   mavjud   edi.   Pul   birligi   -   lyan   bo`lgan,   kumush   va   mis   lyan.
Kumush lyan miss lyanga nisbatan 4.7 marta past qadrga ega bo`lgan. Deqqolnlar
mis lyan bilan soliq to`laydi. Qoradori esa kumush lyan bilan sotiladi. XVIII   asr
oxirida 2 ming yashik qoradori kiritilgan bo`lsa, 1824 yilda 12 ming, 1837 yilda 39
ming yashik, 1840 yilda 40 ming yashik qoradori Xitoyga kiritilgan. Bunga qarshi
imperator saroyida 2 ta guruh paydo bo`lgan.
                           1.  Tsi - Shan tarafdorlari.
                            2. Liin Tsai Chen tarafdorlari.
1836 yilda imperator Daugan maxsus edikt chiqargan. Unga binoan qoradori
kiritilishi taqiqlab qo`yilgan. 1840 yilning iyunidan 1842 yil avgustiga qadar Xitoy
ingliz harbiy to`qnashuvi bo`lgan. Bu tarixga "Birinchi qoradori urushi" nomi bilan
kiradi. 1843 - 1844 yillarda ikkinchi qoradori urushi ham bo`lib o`tdi. Biroq u hech
qanday   siyosiy   ahamiyatga   ega   emas.   1850   yilda   bo`lgan   qo`zg’olon   eng   yirik
qo`zg’olon   bo`lib,   u   tarixga   "Taypinlar   qo`zg’oloni"   nomi   bilan   kirgan.   Bu harakatning boshliqi Xun - Syu - Tsyuan edi. U 1814 yilda Guanchjouda dehqon
oilasida tug’ilgan bo`lib, ota - onasi uni 7 yoshidan boshlab o`sha yerdagi mahalliy
maktabga   berishadi.   2   yildan   keyin   uni   o`zlarining   qishloqdagi   maktabga
o`qituvchilik  qilishga   chaqiradilar.  1843  yil   u  o`qituvchilik  qilib  yurgan  chog’ida
bir qancha qadimgi Xitoy mualliflarining asarlari bilan tanishadi. 1837 yil u ilmiy
darajaga ega bo`lish uchun imtihon topshiradi. Biroq imtihonlardan o`ta olmaydi.
U   o`zini   Iisus   Xristosning   kichik   ukasi   deb   e`lon   qiladi.   U   3   ta   diniy   falsafiy
gimnlar yaratadi:
           1. "Dunyoni bilish haqida gimn".
           2."Dunyoni uyg’onishi haqida gimn".
           3. "Dunyoni saqlab qolish haqida gimn".
Uning   g’oyalari   negizida   tenglik   yotadi.   Avvalambor,   jamiyat   a`zolarining
tengligi. ijtimoiy tenglik - xotin va yerkaklarning tengligini tushunadi.
  U   istaydiki,   odamlar     do`stona   yashasin,   kambag’al   va   boylar   bo`lmasin,
odamlarda   oliy   axloq   bo`lsin,   yigitlar   va   qizlar   hayotda   bir-birini   uyaltirmasin,
hammaning   bolasi   jamoa   maktabida   o`qisin.   Bu   g’oyalarni   "dunyoni   saqlash
gimni"da   yozgan.   1850   yil   iyo’lda   Xun   -   Syu   -   Tsyuan   jamiyatning   butun
a`zolarini   to`plab,   ularga   barcha   uy   -   joy   va   mol   mulklarini   so’tishni   va   butun
oilalari   bilan   otryadlarga   birlashini   ,   ularga   butun   jamiyat   omborlari   qisobidan
kiyim va egulik   berilishini  aytdi. Jamiyat a`zolari bilan birga ularga 10 mingdan
ortiq   boshqa   provintsiyadagilar   ham   kelib   qo`shildi.   1850   yil   ular   hokimiyat
armiyasi bilan bo`lib o`tgan qattiq janglardan so`ng g’alabaga erishdilar. 1851 yil
11   yanvarda   Xun   -   Syu   -   Tsyuanning   tug’ilgan   kunida   Nankindagi   Tsainbtyan
qishloqi egallandi.   Va u yerda Taypinlar davlatiga asos solinadi. Taypin   - rohat -
farog’at degani. Taypin - tyango - xudoning rohat - farog’at davlati degan ma`noni
anglatadi.   Xun   -   Syu   –   Tsyuan   bu   davlatning   imperatori   bo`ladi.   Xun   -   Syu   -
Tsyuan tarafdorlari ko`paydi. Ularga Vey - Chan - xay, Ish - Da - kay, Yan - Syu -
Tsin, va boshqalar kiradi.  Bu harakatga qo`shilganlar o`zlarini taypinlar deb ataydi.
Taypinlar   soni   100   ming   kishiga   etadi.   Ular   kuchli   armiya   tuzadi.   Ular
Markaziy   Xitoy   va   bir   qator   janubiy   viloyatlarini   egalladi.   Armiyaning   ichki tuzilishi "byoshlik" bo`linmalardan iborat bo`lib, shu bo`linmalardan 4 tasiga 1 ta
komandir   bor   edi.   Har   bir   boshliqning   alohida   "kuchli",   "botir"   kabi   nomlari
bo`lgan.   5   ta   rota   polk   bo`lgan.   Armiya   diviziya   va   korpuslarga   bo`lingan.
Armiyada   qattiq   tartib   -   intizom   o`rnatilgan.   Bundan   tashqari   harbiy   qismlarni
barabanchilar,   trubachilar,   musiqachilar   kuzatib   borganlar.   Armiya   qattiq   harbiy
tartib asosida qurilgan.Ular jang qilishda qadimgi Xitoy sarkardalarining usullarini
qo`llaganlar.   Ularning   o`zlarining   harbiy   ustavlari   bo`lgan.   Taypinlar   o`z
harakatlari davomida pomeshchiklarning uylarini yondirdilar. Ijara shartnomalarini
yondirib   tashlaganlar.   Pomeshchiklar   va   chinovniklarni   o`ldirib   qaydab
yuborganlar. Ular boy zodagonlar uylariga kirib, ularning qimmatbaqo jiqozlarini
yoqib   yubordilar.   1853   yil   fevralida   taypinlarning   mingga   yaqin   kemasi   Yantszi
tomonga harakat qiladi. Taypinlar harakatining 2 bosqichi bor:
1. Muvaffaqiyatli (g’oliblik) davri. 1850 -1856 yillarni o`z ichiga oladi.
1856   yildan   boshlab   imperator   Angliyadan   yordam   olib   taypinlarga   qarshi
urush   boshlaydi.   Taypinlar   lagerida   qarama   -   qarshilik   paydo   bo`ladi.   Taypinlar
davlati   15   yil   yashadi.   1850   yildan   1864   yilgacha   Taypinlarning   qilgan   ishlari,
jamoa   maktablari   tashkil   qildilar.   Bolalarni   kiyintirish,   boqish   jamoa   maktabida
amalga oshirilgan. Ular odamlarni baravar qilishga behuda zo`r urgan edi.
Xitoyda   olib   borilgan   agressiyalar   istilochilik   harakatlarining   boshlanishga
sabab   bo’ldi.   1898   yil   Shanxay   aholisi   iyulda     fransuz   savdogarlaridan   norozi
bo’lib chiqdilar. Fransuzlar shaharning asosiy qismlarini egallab bormoqda edilar.
O’sha   paytda   Xitoyning   barcha   rayonlaridan   missionyerlik   tugatilmagan   edi 7
.
1898   yil   aprelida   Guansi   hududlarida   aholining   shenshi   qatlami     fransuz
missionyerlarini     siqib   chiqardilar.   May   oyida   Shashi   shahrining   aholisi       yapon
elchixonalarini,   ingliz   missionyerlari   va   savdogarlarni   turar   binolarini   buzib
shahardan   haydab   chiqaradilar.   Eng   yirik   harakat   kelgindilarga   nisbatan   martda
bo’lib   o’tdi.   Aholi   30   ta   uezdlarda   harakat   olib   borishib,   ularning   soni   10   ming
kishi edi.  Siguanda harakat olib borganlar: dehqonlar, qog’oz korxonasi ishchilari
7
Захаров,   Е.А.  «Школа  Жана  Шено»  и  современная   западная  историография  тайных  обществ   Китая  /   Е.А.
Захаров // Молодежь в  XXI  веке : материалы  VIII  краевой научной конференции. – Барнаул ; Рубцовск, 2006. va   shenshi   qatlamlari.   Qo’zg’olonchilarning   maqsadi,   kelgindilarning   shahardan
quvish.   Qo’zg’olon   harakatchilari   xristian   cherkovlarini   buzadilar,   oqibatda   20   ta
missionyer   chyerkovlari   yo’qotildi.   4   mingta   uylar   va   Xitoy-katoliklariga   asosiy
zarba berildi. Missionyerlarga 1186 ming shan kompensasiya berildi bu harakatlar
natijasi  1898  yil  inglizlarda  norozilik  bildirdi.  Ular  polisiya,   harbiy  qismlarni  o’z
missionyerlarini   himoya   qilish   maqsadida   yolg’ondan   Xitoy   hukumatiga   kiritadi.
Bu   davrda   aholi   Yaponiya   bilan   urushda   bo’lgan   Xitoyning   mag’lubiyatidan
norozi edi.
Ixetuanlar   harakatining   boshlanishi   1898   yilda   bir   vaqtning   o’zida   2   ta
qo’shni  provintsiyada Shimoliy Xitoyning - Shandun va Chjilida boshlandi. 1900
yilda Shandunda  bu harakat   aktivroq avjiga  chiqa boshladi.  Bu  vaqtda  Xitoyning
boshqa rayonlari Sin imperiyasiga harashli bo’lib bu yerlar kelgindilar ta`sirida edi.
1867 yil Shandunda xorijliklar uchun asosan inglizlar uchun port Yantay ochilgan
edi.   Bu   vaqtda   arzon   mahsulotlar   mustamlakalarga   olib   kelinar   edi   va   mahalliy
aholi   bilan   savdo-sotiq   raqobat   kuchayardi,   dehqonlar   va   hunarmandlar
noroziligini keltirib chiqardi.  II - BOB. XITOYDAGI SIYOSIY-IJTIMOIY JARAYONLARNING
MADANIYATGA TASIRI
2.1. Inglizlarning Xitoyga o’z ta`sirini o’tkazish uchun kurashi. Qora
dori savdosi
Asosiy   xalq   noroziligiga   kelgindi   missionyerlar:   ular   xitoyliklarning   urf-
odatlarini cheklab qo’yishdi. Xitoyning Shimoliy hududlarida Yaponiya bilan olib
borilgan urushida engilgani ixetuanlar qo’zg’olonining boshlanishiga asosiy sabab
bo’ldi.   Ixetuanlar tarkibiga "dehqonlar, norozi bo’lgan hunarmandlar, qayiqchilar,
aravakashlar   "xizmatchilar,   soldatlar,   armiyadan   ish   topolmaganlar   va   shen'she
tabaqalari kiradi. Inqilobchilarning     shiori "Sinni saqlab qolamiz va kelgindilarga
o’lim"   deb   chiqishgan.   Kelgindilar   mag’lubiyatga   uchraganlaridan   so’ng   ular
qaytadan Sin davlatiga asos solmoqchi edilar. “Ixetuanlar qo’shini, xorijliklar bilan
bo’ladigan kurashda o’zlarining tumor taqinchoqlariga va rohiblarga avliyolarning
duolariga   g’alaba   keltiradi   deb   ishonar   edilar.   Ular   SHan'dun   provintsiyasi
chegarasida,  1896 yil  iyunda  Szyansuda chiqishlar  uyushtirdilar. "Dadao"  maxfiy
boshharuvi   asosida.   Ularning   rahbari   Lyu   Shi   Duan   edi.   Uixetuanlar   harakatini
boshharib turdi. "Dadao"degani "Katta qilich". Ular bir qancha uezdlarni jumladan
Saoszyan,   Shan'syan,   Shandun,   Danshan,   Syaosyan,   Fensyanni   bosib   oldilar.
Qo’zg’olonchilar bir necha ming dehqonlardan iborat edi. Qo’zg’olonchilar bir oy
mobaynida ibodatxonalarga o’t qo’ydilar, xristian uylarini buzdilar, bir vaqtda boy
feodallarga zarba byerdilar. Lekin ularning 200 - 250 ta dan otliq otryadlari oddiy
qurollar   bilan   :   pichoqlar,   nayza,   qilichlar   bilan,   qurollangan   edilar.   Ular   sin
qo’shinlari   olib   borgan   kurashda   ularga   qarshilik   qila   olmadilar.Sin   qo`shinlari
Shanadun   va   Szyansu   feodallari   bilan   qo’shilishgan   edi."Katta   qilichlar"   hujumi
shu mag’lubiyatga uchragandan so’ng Shandunda yarim yil davomida vaqtinchalik
himoyachilar   tuzilgan   edi.  Ular  1897  yil  bahori   va  yozida  mustahkamlandi.   1898
yil ixetuan harakatlari yana boshlandi. Yilning oxirigacha Shandun provintsiyasida
10 ta uezd va 25 ming kishi olindi. 1899 yilga kelib chiqishlar soni kuchayib ketdi,
oydan - oyga o’z kulminatsion nuqtasini oktyabr, noyabr oylarida qo’lga kiritildi. 40 ming kishi ishtirok etadi. Bu harakatga temiryo’lchilar va boshqalar qatnashdi,
nemis   hukumati   Izyaogjou   rayonlarida   harbiy   qismlarni   yo’naltiradi,
qo’zgolonchilar   otryadlari       xristian   cherkovlariga,   nemis   soldatlariga   va   ular
(xristianlar) istehkomlariga hujum uyushtirib uylarini buzdilar. 1899 yil sentyabr -
oktyabr   oylarida   qo’zrolonchilar   Pinyuan   uezdlariga   chiqishar   qilib   mahalliy
xristianlarni   olib   sotarligidan   norozi   edilar.   Aholi   ixetuan   otryadlarga   murojat
qilib,   yordam   so’radi.   Ular   bu   vaqtda   shu   rayon   hududlarida   edilar.   Ixetuanlar
Chjou  Xun-   den (osmon  ajdarxosi   laqabi)   va  rohib  Yan Tyan-shun,(haqiqiy min)
boshchiligida   harbiylarga   qaqshatqich   zarba   berib   Chipin   uezdiga   o’tdilar 8
.   Ular
kelgindi missionyerlarni va pomyeshchiklarni daxshatga soldilar. Bu vaqt gazetada
Xuybao,   birida   (gazetaning   nomi)   Chju   Xun-den  2   ming  kishi   kirib,   Yuychen   va
Chipin   rayonlarida   ibodatxonalarni   yoqmoqda   va   talamoqda   deyilgan.   1899   yil
noyabrda hukumat Chju Xun - den va Yan Tyan - shunni qo’lga olib o’limga hukm
etiladi.   Yuan   Shi-kay   soldatlari   qo’zgolonchilar   bilan   vaxshiyona   harakatlar   olib
bordilar.Dehqonlarni   hamoqga   oldilar,   gumon   qilinganlarni   Ogir   qiyin   ahvolga
Feychen   uezdi   aholisi   mahkum   etildi.1900   yil   18   yanvarda   "dadao"maxfiy   kishi
tomonidan ingliz missioneri Briks o’ldirildi. Bu davrlarda ixetuanliklar harakatida
100   ming   otryadlarga   bo’lingan,   ular   Pekin,   Tyanszin,   Baodin,   Tunchjouda
joylash-gan edi. Ihetuanlarning tanilgan yo’lboshchilari qayiqchi  Chjan De – chen
soldat   Sao   Fu   tyan,   boy   dehqon   Xan-I-li   kichik   savdogar   o’gli   Lyu   Shi-szyular
ko’zga   topilgan       savdogarlardan   edi.   Qo’zgolonchilar   Pekinda   o’z   harakatlarini
hukumat   qo’shinlariga   qarshi   olib   bordilar.   Qo’zgolonchilar   bir   kuch   bo’lib
birlashmadilar ular turlicha ishlar kichik-kichik va ulkan namoyishlar olib bordilar.
Natijada   ular   engildilar.   Xitoy   hukumatiga   harakatlarni   bostirish   natijasida
Angliya,   Fransiya,   AQSH,   Rossiya,   Yaponiya,   Italiya   va   Avstro   -   Vengriya
tomonidan   yig’ilish   bo’lib,yigilishdà   Xitoy   hukumati   tarkibiga   qo’shimcha
otryadlar   yubordilar,kelgindi   harbiylarni,   suv   kemalari   bilan   ikki   kun   mobaynida
15 ta  chet   el  kemalari   Chjiliga kelishdi.  Har   bir   davlatning 50  tadan 100  tagacha
kishisi Dagugaga kelishdi 30 may kuni. Bu Xitoyda intervensiyaning boshlanishiga
8
Новиков, Б.М. Вопросы типологии тайных обществ в Китае периода Цин / Б.М. Новиков //   Историография
и источниковедение истории стран Азии и Африки. – Вып.  XVI . – СПб .,  1992.  sabab   bo’ldi.   1900   yilning   12   oktyabrdan   to   20   sentyabrgacha   Sin   hukumati
ixetuanlarni     holi qo’ymadi. Ularga qarshi tobora yangi qonunlar qabul      qilindi.
Bu   qonunlarni   bajarar   ekanlar   Sin   hukumati   generallari   Ixetuanlarning   ommaviy
qirg’in qila boshladi. Ansu  uezdi  (Shentszin prov)  100     dan  ortiq ixetuanlar  qatl
qilingan. Sin   hukumati bularning harakatini yo’qo’tish uchun impyerialistlar bilan
bir   bo’ladi.   Pekin   qulagandan   so’ng   Sin   hukumatining   xonligi   ko’zga   yaqqol
tashlanadi.Ixetuanlarning   boshliqlari   armiyadan   voz   kecha   boshladidar.   Faqat
mardonavor   botir   jangchilar   armiya   safida   qoldilar.   Ular   kelgindilarga   qarshi
kurashlar   olib   borib   turdilar.   Chjili   va   Shanshi   hududida   inqilobchilarning   eng
katta   janglari   bo’lib   o’tdi.   Chjilida   ular   30   ta   uezdlarda   harakat   olib   bordilar,   bir
joyda jangni to’xtatmay ular bir uezddan boshqasiga o’tib turdilar. Avgust oylariga
kelib   ixetuanlar   jang   qiladilar.   Sentyabrda   Pekin   rayonlaridagi   intyervant
otryadlariga bosqinchilik qiladilar. Oktyabr oyigacha ixetuan otryadlari intyervent
armiyasi bilan bir necha marta to’qnashdilar. Shuli, Dinsiyan, uyezdlarida Baodina
rayonida ularning qarshiliklari hali yetarli  darajada edi. 1901 yilda mamlakatning
Shimolmy-G’arb   hududida   qo’zg’olonchilar   Imperator   armiyasiga   qarshi
kurashdilar   va   bu   qo’zg’olon   martgacha   davom   etdi.   Bu   kurashda   Xay-lun
dehqonlari  yaxshi  natija ko’rsatdilar,  ularning boshlig’i  Lyu Dan-Shi  edi. Shu yil
intyerventlar kelgindilar ixetuanlarning harakatlarini siqib qo’yadilar va birin ketin
tinchita   boshlaydi.kelgindilar   24   dekabrdan   tinchlik   shartnomasini   tuzdilar.   Ular
Sin  davlatining imperatori, Sin xalqi nomi tomondan 1901yil 7 sentyabrdan yarim
mustamlakaga   Xitoyning   aylantirilishi   haqidagi   nizom   qabul   qildi.   Xitoyliklar
zimmasiga   450   mln   lean   kumush   byerish   belgilandi   39   yilga.Sin   hukumati
hududida   qurol   olib   kelish   taqiqlandi.   Bu   inqilobda   ixetuanlar   engilishining
zamonaviy   qurollarga   ega   bo’lmasligi,   ularning   saflari   mahalliy   dehqonlaru   va
hunarmandlardan   iborat   ekanligi,   harbiy   taktikaning   yo’qligi,   kurashni   pala   -
partish olib borishlari bilan izohlandi.
XIX   asrning   oxirgi   choragida   ixetuanlar   qo’zg’oloni   mag’lubiyatga
uchragandan so’ng Xitoyning kapitalistik mamlakatlarga qaramligi kuchaydi. 1901
yilda   tuzilgan   protokolga   binoan   Xitoy-Angliya-AQSH,   Gyermaniya,   Fransiya hamda   Yaponiya   singari   mamlakatlarga   650   million   oltin   so’m   miqdorida
kontribunsiya   to’lashi   kerak   edi.   Xitoy   hukumati   shikoyat   bilan   mazkur
harajatlarni   to’plash   muddati   uzaytirilib   1940   yilgacha   cho’zildi.   XIX   asrning   90
yillarida   Xitoyning  Lyaodun  yarim   oroli   uchun   Rossiya   bilan   Yaponiya  o’rtasida
uzaro kurash boradi. Rossiya 1894 yilda Leodun yarim orolini kontseptsiyagà oldi
va bu yerda o’zining temir yo’llarini qurish ishlarini boshladi. Qisqa vaqt ichida 48
ta temir yo’l tarmog’i qurildi. 
Maqsadi: Uzoq Sharq orqali Xitoydagi xom-ashyoni tashib ketish, bu yerdagi
Rossiya   mulklarini   himoya   qilish   maqsadida   tegishli   kuchlarni   yetkazib   turish.
Xitoy Sharqiy yo’l temir yo’li.     XIX asrning oxirida kuchli  kapitalistik davlatlar
Xitoyga   nisbatan   ochik   yoshiklar   doktrinasi   siyosatini   yuritadi,   Ushbu   siyosat
zaminida  Xitoyning  barcha  portlari  hama  mamlakatlarning  savdo   kemalari   uchun
olib qo’yildi. Bu siyosat bir yo’llanma manfaatlar himoyasiga qaratilgan edi. Xitoy
Shandun viloyatini Gyermaniya imperiyasiga oladi. Shunday qilib Xitoy 19 arning
oxiri   20   asrning   boshlarida   yarim   mustamlaka   qoloq   feodal   davlat   bo’lib   qoladi.
Chet elliklar bu yerda mahsulotning 1- bosqichini ishlaydigan korxonalar ochdilar.
Natijada   Xitoyda   mahalliy   ishchilar   sinfi   shakllanadi.   Ba`zi   ma`lumotlarga
Qaraganda   mamlakatda   2   mil   ishchi   bo’lgan.   Ilg’or   ijtimoiy   fikrli   ishchilar
Xitoyning ozodligi uchun kurash maydoniga kiradi. Ilg’or ijtimoiy siyosiy fikr va
davlatni   uzgartiruvchi   harakati   boshida   Sun-Yat-Sen   turadi.   U   dehqon   oilasida
tavallud topgan. U inglizlar tashkil etgan Gonkong meditsina institutida tahsil oldi.
U   uzining   90   yillarda   Xitoy   uyushmalari   ittifoqi   degan   tashkilot   tuzadi.   Ushbu
tashkilot maqsadi Sun -Yat ittifoqining 3 ta printsipida aks etgan. 1911 yil yozida
manjurlar liberal burjua - pomeshchiklari talablarini rad etdilar. Ular o’z qo’llariga
mamlakatdagi siyosiy va iqtisodiy kuchlarni kiritmoqda edilar.
1911 yil hukumat manjurlar imperatori avlodlaridan iborat ministrlar kengashi
tuzish   haqida   nizom   qabul   qilindi.   Mamlakatda   temir   yo’llar   qurildi.   Sentyabr
qo’zg’oloni   Sichuyanda   inqilobining   boshlanishini   tezlashtirdi.   Mamlakatda
manjurlarga   Qarshi   Xubey   xududida   tashkilotlar   tuzildi.   Ular   qo’shni   Xanan
xududi   tashkilotlari   bilan   aloqa   bog’laydilar.   Guangjou   harakatlari   maglubiyatga uchragandan   so’ng   tashkilotlar   kelishdilar.   Yangi   qo’zg’olon   harakatlarini   Xubey
va Xanan xududlarida boshlandi. Bu harakatga inqilob markazi deb nom byerildi.
1911yil may boshlarida ikki revolyutsion tashkilotlar orasida shartnomalar tuziladi.
Lekin qo’zg’olonchilar birlasha olmadilar. Qo’shimcha tayyorgarlik olib borishga
kirishdilar.   Xubey   harakatchilari   tarkibida   soldatlar,   kichik   ofitserlar   va   inqilobni
boshlagan   rahbarlar   bor   edi.   Inqilobchilar   armiyasida   harbiy   otryadlar   tashkil
qilingan   bo’lib,   ularga   boshliqlar   vazifa   byerardi.   Sentyabr   boshlarida   Pekin
buyrug’iga   binoan   Xubeydan   5ta   "Yangi   harbiy"   batalion   Siguanga   keltiriladi.
Xalqning   harakatlarini   bostirish   uchun   14   setyabrda   ikki   tashkilot   lidyerlarining
yigilishi bo’ladi. Unda Sun shunday deydi: inqilobning taqdiri uchun ikki tashkilot
ham   javobgar.   Agar   ular   birlashmasalar   kutarilgan   harakatni   bostira   olmaydilar.
Shu   maqsad   bilan   yaqin   vaqt   ichida   birlashgan   tashkilotlarning   shtab   kvartirasi
tashkil qilish kerak edi. Yig’ilishdagilar Shanxayga, Tszyuy, Chjen va Yan Yuy -
juni   yuboradilar.U   yerda   Uxandagi       boshlanadigan   harakatlarga   rahbar   kerak
edi.17   sentyabrda   Xubeydan   yuborilgan   kishilar   Shanxayga   etib   keladi.Ular   Sun-
Szyao-jen   ,Tan`   Jen`-fen,CHen`   Tsi-mey   va   bir   qancha       boshqa   kishilar   bilan
uchrashadilar.   Ularga   xubeydagi   siyosiy   xaritalar   tushuntiriladi.   va   zudlik   bilan
xubeyliklar   Uxanda   harakat   boshlaydilar.   Lekin   raxbar   "Birlashgan   tashkilot"
a'zolari   bu   rejani   rad   etadilar.   Ular   harakatlarni   bir   vaqtning   o’zida
SHanhayda,Napkinda   va   Uxanda   olib   borish   kerak   degan   fikrni     o’rtaga
tashlaydilar. 24 sentyabrda Shanhaydan "Birlashgan tashkilot" rahbarlari kelishini
kutmay,ikki   tashkilot   yig’ilishi   o’tkazadi.   Yig’ilishda   harakatni   boshlash       va   uni
boshqaradigan kishilarni tayinlash kerak edi. Yig’ilishda harbiy polk, batalionlarda
60   kishi   qatnashdi   va   hujum   harakatlari   6   sentyabrdan   belgilandi.   Bu   harakat
boshlanishidan   Yantszi   sohili   va   Uganda       olov   yoqilishidan   darak   byerar   edi,
Harbiy   qismlarga   Szyan   I-u   va   shtab   boshigi   Sun   U   saylanadi.   Xunanga   bu
ma`lumotlar telegramma orqali yuboriladi. Izyao Da-fen ga 6 oktyabr" kuni inqilob
harakatining   boshlanish   kelgindi   misoionyerlar   eshitib   Pekin   hukumatiga   xabar
beradilar. Manjur xukumati Ugandà shunday ham tayyor armiya bilan turgan edi. 9
oktyabrdagi sodir bo’lgan voqea inqilobni yanada tezlashtirdi. Shu kuni Sun U o’z kvartirasida (Xankouda) ehtiyotkorsizlik bilan granatani portlatadi,natijada yuzi va
qo’li   jarohatlanadi.U   bilan   birga   bo’lgan   Li   Suo-dun   yashirin   yo’l   bilan   uni
kasalxonaga   etadi.   Granataning   portlashi,   politsiyachilarning   etiborini   tortadi.
Politsiyachilar   uyni   tintuv  qilganda,   uydan  qurol,  pullar,  muhrlar   va  inqilobchilar
dokumentlari,   hujatlari   chiqib   qoladi.   Xitoy   hukumati   aholisi   qo’lga   olishni
boshlaydi.   Qo’lga   olingan   orasida   inqilobchilar   raxbarlarining   akasi   1yu   Tun   bor
edi.   U   so’roq   qilinganda   inqilobchilar   harakati   va   ularning   joylashgan   shtabini
aytadi.Bu   voqea   Xubey       inqilobchilari   uchun   kutilmagan   xodisa   edi.Ahvol
opg’irlashadi  ,inqilobni zudlik bilan boshlash  kerak edi, aks holda inqilobchilarni
yoki   o’lim   yoki   qamoq   jazosi   kutmoqda   edi.   Sun   U   yarador   holatda   Den   Yuylin
bilan   bilan   buyruq   yuboradi.   Szyan   I   ga   uning   sheriklariga   Qo’zg’olonchilarning
urush   harakatlari   rejasini       ishlab   chiqadi.   va   shu   kuni   harakatlarni   boshlay
olmadilar.   Ularga   hukumat   qo’shini   qarshilik   qildi.   9   oktyabr   kuni   kechurun
politsiya   tashkolotchilarning   maxfiy   shtabiga   bostirib   kirib,   Lyu-Yao-chen,   Pen
Chu-fan,   Yan   Xu-chenni     qamoqa   oldilar.   Szyan   I   qochishga   ulgurdi.10   oktyabr
kuni   yertalab   qamoqqa   olinganlar   sudsiz   hukumat   darvozasi   oldida   otib
tashlandilar"  Manjurlardan  bo’lgan  Juy    Chen         boshliqlarining  biri  bir   vaqtning
uzida       shahardan   chiqib   ketish   va   kirishni   .   to’xtatadi.   Soldatlar   kazrmalarda
qolishdi.   Politsiya   na   jandarmà   otryadlari   ommaviy   tintuv   uyushtiradi,gumon
qilinganlar   xibisga   olinadi"   3   ta   tashkilot       azosining   otib   tashlanganligi   darhol
Uganda yoyiladi. Kechqurun kamandir kazarmaga kirgach syerjant Tszin chjaolun
va   uning   soldatlari   qurollarni   tekshiraotgan   bo’ladi.Natijada   ular   tomonida   urush
buladi. Syun Bin-kun     kazarmadan tashqariga chiqib osmonga qarata uch – to’rt
marta   o’q   uzadi,   bu   inqilobning   bolanishi   edi.   Tog’   hududida   joylashtirilgan
inqilob   harakatchilari   birin   ketin   hukumat   harbiylarini   qo’lga   ola   boshlaydilar
Harbiylarning   ko’pchiligi   inqilobchilar   bilan   birlashadi.     Natijada   ular   bir   necha
to’plar,   qurol-yaroqlar   millionlab   potronlarga   ega   bo’ldilar   pulimyotchi
divizyalarni   qo’lga   oladilar.10   oktyabr   kechqurun   inqilobchilar   shaharga   bostirib
kiradilar,ular bilan hukumat qo’shinlari orasida qizg’in   kurash boshlandi 11   oktyabr   inqilobchilar   tongda   butun   shaharni   egallab   hukumat   boshliqlari,
harbiy shtablarni, politsiya mahkamasini va boshqa hukumatga qarashli idoralarni
qo’lga   oladilar.   11     oktyabr   kuni   bu   ma`lumotlar,   yangiliklar   Ugan,   Xankou   va
Xanyanda   borib   etadi.   Yertalab   manjur   hukumati   ag’darildi.   Xanyanda   ham   eng
katta zavod harbiy qarshiliksiz   ishchilar tomonidan qo’lga olinadi. Bu qo’zg’olon
oqibatida   Xitoyning   uch   shaxri   Ugan,   Xankou,   Xanyan   -   manjurlar
hukumronligidan chetlashtirildi. Ularning avlodlari ham yo’q qilindi. Mamlakatda
inqilobchilar   shartlari   qabul   qilindi   va   Konstitutsiya   qabul   qilindi   ,   Respublika
deb e`lon qilindi.    
XVI-XVIII   asrlarda.   Xitoy   madaniyati   o'z   mazmunida   feodal   bo'lib,   ko'plab
yangi   yutuqlar   bilan   boyitildi.   Ushbu   davrda   mamlakat   iqtisodiyotida   yuz   bergan
muhim   siljishlar   ta'siri   ostida   madaniy   hayotda   hukmronlik   qilgan   an'anaviylik,
inertlik   va   sxolastikadagi   birinchi   yoriqlar   paydo   bo'ldi.   Yangi,   yangi
tendentsiyalar   paydo   bo'ldi.   Biroq,   progressiv   tendentsiyalar   ularning   rivojlanishi
uchun   etarli   imkoniyatga   ega   bo'lmadi.   Ma'naviy   zulmning   barcha   shakllarini
kuchaytirgan   Manchu-Tsin   rejimining   tasdiqlanishi   ularning   o'sishini   to'xtatdi.
Manchu   hukmdorlarining   reaktsion   siyosati   Xitoy   madaniyatiga   jiddiy   zarar
etkazdi, garchi uning rivojlanishini to'liq to'xtata olmasa ham.
2.2. I va II  Afyun urushi, Xitoyning yarim mustamlakaga
aylantirilishining madaniyatga tasiri.
XVI   asrdan   boshlab   Xitoyda   hunarmandchilik   ishlab   chiqarishining
rivojlanishi   tufayli   tabiiy   va   amaliy   fanlarga   qiziqish   sezilarli   darajada   oshdi,   bu
sohalarda katta ishlar paydo bo'ldi. "Syu Sya-ke sayohatlari" ("Syu Sya-ke yu Ji")
kitobida   uning   muallifi,   umrining   yarmini   mamlakatning   tog'li   hududlarida   sayr
qilgan   tinimsiz   tadqiqotchi   Xitoy   geomorfologiyasi   va   speleologiyasiga   asos
solgan.   Mashhur   shifokor   Li   Shi-Zhen   (1518-1593)   ko'p   jildli   "daraxtlar   va
o'tlarning   umumiy   sharhi"   ("Ben   Cao   ganmu")   farmakopeyasini   yaratdi,   unda   u
o'simlik,   hayvon   va   mineral   kelib   chiqadigan   1900   ga   yaqin   dori-darmonlarni
tasvirlab   berdi.   1637   yilda   Song   in-Sinning   o'ziga   xos   texnik   ensiklo-pediyasi paydo   bo'ldi   osmon   tomonidan   yaratilgan   va   mehnat   bilan   qazib   olingan
mahsulotlar   to'g'risida   (Tyan   gun   Kay   u),   bu   Xitoy   hunarmandchiligining
rivojlanishini yoritib berdi. Taxminan shu vaqtda olim va amaldor Syu Guang-Qi,
Yevropa   missionerlari   bilan   tanish   va   lotin   tilini   o'rgangan,   Xitoyda   va   qisman
Evropada   dehqonchilik   ishlab   chiqarish   holatini   tasvirlovchi   "qishloq   xo'jaligi
ensiklopediyasi" ("nunchjen quanyunu") ni tuzdi.
Amaliy   bilimlarga   bo'lgan   qiziqish   falsafa,   gumanitar   fanlar   sohasiga   kirib
bora   boshladi,   garchi   bu   erda   an'anaviy   dogmatizm,   konservatizm   va   hayotdan
uzilgan sxemalarning pozitsiyalari ayniqsa kuchli bo'lib tuyuldi.   Rasmiy falsafada
janoblar   davom   etdi-Sun   Neo-konfutsiychilikning   idealistik   tushunchalarini
yaratish. Uning izdoshlari  tobora ko'proq sofizmga, mavhum fikrlashga intilishdi.
Bunga   mashhur   faylasuf   Van   Yang-ming   (1472-1528)   asos   solgan   bo'lib,   u
dunyoning   markazida   individual   odamning   ongi,   atrofdagi   hamma   narsa   inson
ongining mahsuli, fikrlarda tug'ilgan illyuziya ekanligini ta'kidlagan. Vang Yang-
minning   intuitivligi   Xitoy   sub'ektiv   idealizmi   rivojlanishining   tabiiy   mahsuloti,
pravoslav feodal falsafasining o'ziga xos "cho'qqisi" edi.
Feodallar   va   dehqonlar   o'rtasidagi   kurashning   kuchayishi,   hukmron   sinf
muhitida   ichki   qarama-qarshiliklarning   kuchayishi   u   yoki   bu   tarzda   mafkura
sohasida   o'z   aksini   topdi.   Falsafada   idealizm   hukmronligiga   qarshi   norozilik
ovozlari tez-tez yangray boshladi. Birinchi bo'lib materialist faylasuf Van tin-Syan
(1471-1544) so'zladi, u materiya dunyoning asosi, ob'ektiv dunyo qonunlari uning
harakati   va   rivojlanishi   jarayonida   namoyon   bo'ladi   va   amaliy   tajriba   orqali   tan
olinadi,   deb   ta'kidladi.   Konfutsiy   pravoslavligining   dogmatizmiga   qarshi   erkin
fikrlovchi   olim   Li   Chji   (1527-1602)   qat'iy   kurashdi.   U   Konfutsiyning   obro'sini
buzdi,   uning   dogmalariga   ko'r-ko'rona   sig'inishga   qarshi   chiqdi.   Li   Chji   o'zining
erkin   fikrlashi   uchun   Minsk   hukumati   tomonidan   ta'qiblarga   duchor   bo'ldi,  uning
asarlari "bid'atchi" sifatida yoqib yuborildi, o'zi qamoqda vafot etdi.
Feodal tuzumning inqirozi va kapitalistik munosabatlar elementlarining paydo
bo'lishi, shaharlarda yangi ijtimoiy kuchlarning paydo bo'lishi va ularning 17-asrda
antifeodal kurashga kirishishi sharoitida. Ushbu oqim mamlakat hayotining barcha sohalarida, ayniqsa mafkura sohasida feodal zulmga reaktsiya sifatida paydo bo'ldi.
Uning vakillarining qarashlari turli xil antifeodal muxolifatni tashkil etgan turli xil
ijtimoiy guruhlarning (shahar savdo va tadbirkorlik qatlamlari, ma'rifatli kichik er
egalari   va   mehnatkash   aholining   bir   qismi)   talablarini   ob'ektiv   aks   ettirdi.
Dastlabki   xitoylik   ma'rifatparvarlar   Neo-konfutsiylik   va   Vang   Yang-min
maktabining   idealistik   falsafasini,   ularning   sxolastikasi   va   metafizikasini   qattiq
tanqid   qildilar   va   haqiqiy   hayot   bilan   bog'liq   amaliy   masalalarni   hal   qilishga
harakat qildilar.
1628-1645 yillardagi dehqonlar urushi va ming sulolasining ag'darilishi ilg'or
xitoylik olimlar oldida keskin ijtimoiy muammolarni keltirib chiqardi, ularni davlat
tuzilishining   ideal   tizimini   izlashga   undadi.   Manchu   istilosi   despotik   rejimdan
norozilikni  sezilarli darajada kuchaytirdi va ta'lim  harakatiga yanada keskinlik va
maqsadga muvofiqlikni berdi. O'sha paytdagi feodal Xitoyning ijtimoiy va siyosiy
sharoitlarining   o'ziga   xos   xususiyatlari,   ilg'or   mutafakkirlarning   nuqtai   nazarida
tanqid   elementlari   ko'pincha   ijobiy   g'oyalardan   ustun   bo'lishiga   olib   keldi;   ular
jamiyatning   idealini   antik   davrning   "oltin   asrida",   asl   "sof"   konfutsiylikda
izlashgan   va   shaxsiy   mukammallik   va   donolik   yaxshi   boshqaruv   tizimini
o'rnatishning   kaliti   deb   hisoblangan.   Ularning   ta'limotining   kuchli   tomoni
despotizm   va   zulmdan   nafratlanish,   feodal   kishanlar   va   cheklovlarga   qarshi
norozilik, asarlarining aniq gumanistik ranglanishi, qullarga qarshi kurash g'oyalari
va Xitoyning milliy qadr-qimmatini tasdiqlash edi.
Vatanparvar   olimlar   Xuan   Tszun-si   (1610-1695),   Gu   Yan-u   (1613-1682)   va
Van Fu-Ji (1619-1692); uchalasi ham ko'p qirrali edi bilimlarning turli sohalarida
(falsafa, tarix, filologiya va boshqalar) asarlar yaratgan polimat olimlari. Ularning
hayot   yo'lida   ham,   siyosiy   qiyofasida   ham   ko'p   o'xshashliklar   bor   edi:   ular
manchuriyaga qarshi qurolli kurashda faol ishtirok etishdi va mag'lubiyatdan so'ng
ular   chet   el   hokimiyatining   murosasiz   dushmanlari   bo'lib   qolishdi,   sarson-
sargardon   bo'lishdi,   ta'qib   va   u   200b       u   200   b   mahsulotlarga   duchor   bo'lishdi,
ammo   kunlarning   oxirigacha   vatanparvarlarning   chidamliligini   yo'qotmadilar,
manchularga xizmat qilmadilar. Xuan   Tszun-si,   Gu   Yan-u   va   Van   Fu-chining   falsafiy   pozitsiyalari
materializmga   yaqin;   siyosiy   sohada   ular   imperatorning   despotik   hokimiyatini
cheklashni qo'llab-quvvatladilar, shaxs erkinligi, fikr erkinligi, ilm-fanni xurofotsiz
himoya qildilar. Xuang Zong-si bayonotlarida yer egaligining feodal tizimini yo'q
qilish,   dalalarni   dehqonlar   o'rtasida   teng   taqsimlash   talabi   mavjud.   Van   Fu-Chji
"qadimiylikni  tiklash"  da'vatini  rad etib,  keyingi  davrlarning ustunligini   ta'kidlab,
tarixiy misollar bilan Manchu hokimiyatining usurpatorlik xususiyatini isbotladi.
Uchta   taniqli   xitoylik   olimlar   turli   xil   aniq   bilim   sohalariga   katta   hissa
qo'shdilar:   qadimiy   matnlarni   tanqidiy   o'rganish,   epigrafiya,   fonetika,   geografiya,
matematika   va   boshqalar.   Ularning   falsafiy   va   ijtimoiy   g'oyalari   taniqli   olimlar
Tang Zhen va Yan yuan, materialist  faylasuf  Dai Zhen (1724-1777) va boshqalar
tomonidan   davom   ettirildi   va   rivojlandi.   Xitoy   badiiy   adabiyoti   sohasida   kech
feodalizm   davrining   eng   muhim   hodisasi   satirik   romanning   paydo   bo'lishi   edi.
Ushbu janrdagi asarlarning eng qadimgilari G'arbga sayohat (Si yu Ji) u Cheng-en
(XVI   asr   oxiri).   Ushbu   roman   tang   rohib   Xuan   Tsangning   Hindistonga   sayohati
haqidagi   afsonalarga   asoslangan   fantastik   syujetga   ega.   Unda   samoviy   xudolar,
ruhlar   va   boshqalar   hayoti   satirik   tarzda   tasvirlangan,   ularning   tasvirlari   va
belgilarida   oddiy   er   yuzidagi   odamlarning   o'ziga   xos   kamchiliklari   va   zaif
tomonlari   aniq   namoyon   bo'ladi.   Samoviy   ierarxiya   yerga   juda   o'xshash   tarzda
tasvirlangan. Bu romanning yashirin satirik ma'nosi.
"Jin, PIN, Mei" romanining anonim muallifi bir oilaning gullab-yashnashi va
qulashi   tarixi   misolida   butun   feodal   jamiyatining   parchalanishining   keng   rasmini
ochib   beradi,   o'z   davrining   ko'plab   ijtimoiy   guruhlari   vakillarini   satirik   ravishda
qoralaydi:   yirik   obro'li   va   kichik   xizmatchilar,   harbiylar   va   savdogarlar,   qarz
beruvchilar va rohiblar, er egalari va ularning xizmatkorlari.
Kech   feodal   Xitoy   adabiyotida   yana   bir   katta   hodisa-bu   "qizil   minoradagi
tush"   ("Hun   Lou   men")   romani   Cao   Syu-tsinya,   shuningdek,   kundalik   syujet
asosida   qurilgan   va   satirani   eng   keng   ijtimoiy   umumlashtirishga   ko'targan:
Manchu-Tsin   byurokratiyasining   keskin   tanqidlari-o'sha   paytdagi   Xitoyning   eng inert   va   konservativ   qatlami.   feodal   jamiyatining   "konfutsiylarning   norasmiy
tarixi" (Julin vay-shi) romanini o'z ichiga olgan.
Sin davri boshida shakli fantastik va g'oyaviy mazmuni bo'yicha keskin satirik
roman keng tarqaldi. Ushbu janrda ishlagan eng yorqin rassom Pu Sun-Lin (1640-
1715)   bo'lgan.   Uning   mashhur   "Liao   Chjayning   g'ayrioddiy   haqidagi   hikoyalari"
(Liao Chjay Chji va) kech feodal Xitoyning eng mashhur badiiy asarlaridan biridir.
Sin   davri   adabiyotida   allegorik   usullarning   tarqalishi   Manchu   hukmdorlari
tomonidan   Xitoy   yozuvchilarining   erkin   fikrini   shafqatsiz   ravishda   bostirish
siyosatining   natijasi  edi.  Hukumat  nazorati  ma'naviy   hayotning  barcha   sohalariga
va birinchi navbatda feodal ta'limi va adabiy faoliyat sohasiga kirib bordi. Ushbu
nazoratning   eng   muhim   kanallaridan   biri   imtihon   tizimi   edi.   U   nafaqat   Tsin
saroyiga   ma'qul   bo'lgan   shaxslarni   mansabdor   shaxslarga   tanlash   uchun,   balki
o'qimishli   xitoyliklarni   dolzarb   muammolardan,   haqiqiy   hayot   talablaridan
chalg'itish uchun ham ishlatilgan. Manchular davrida rasmiy imtihonlarning barcha
bosqichlarida   asosiy   mavzu   Konfutsiy   kanonlaridan   mavhum   mavzularga
bag'ishlangan   mavhum   va   sxolastik   "sakkiz   a'zoli   insho"   bo'ldi.   Bunday
imtihonlarga tayyorgarlik ko'p yillik zerikarli siqilishni  talab qildi, bu har  qanday
tashabbus, iste'dod va qobiliyatni bo'g'ib qo'ydi. XULOSA
XVII-XVIII   asrlarda   Xitoy   madaniyati,   tarixiy   tarixda   ahamiyatli   bo`lgan
davr   edi.   Bu   davrda   Xitoy,   bir   necha   imperiyalar   va   sulolalar   davrida   o`ziga   xos
madaniyati   rivojlantirdi.   Bu   kurs   ishi   davomida   quyidagi   mavzularni   o`rganish
mumkin:
1.   Sin   sulolasi   va   uning   boshlanishi:   XVII   asrning   boshlarida   Sin   dinastiya
Xitoyda hukm surmoqda edi. Bu dastlabki  davr, Xitoy madaniyatining o`ziga xos
shakllanishida muhim ahamiyatga ega edi.
2.   Konfiutsiylik   fikrlar   va   madaniyat:   Konfiutsiylik   fikrlar,   Xitoy
madaniyatining   asosiy   qismi   edi.   Bu   fikrlar,   jamiyat   tuzumi,   inson   huquqlari   va
hukmdorlik tizimi bo`yicha o`zgarishlarni talab qilgan.
3.   Xitoy   madaniyatining   asosiy   qurilmalari:   Xitoy   madaniyatining   asosiy
qurilmalari,   shu   jumladan,   yazuvlar,   arxitektura,   va   suzuvlar   kabi   san`at   turlari,
madaniy meroslar va falsafa mavzulariga oid edi.
4. Din va madaniyat: Xitoyda buddizm, daosizm va konfiutsiylik jamiyatning
asosiy   dini   madaniyatini   tashkil   etgan.   Bu   dinlar,   Xitoy   madaniyatining   tarixiy
rivojlanishida katta ahamiyatga ega bo`lgan.
5.   Xitoy   yozuvlari   va   adabiyot:   XVII-XVIII   asrlarda   Xitoyda   adabiyot   va
yozuvlar  rivojlandi. Bu davrda, Xitoy adabiyoti  xalq adabiyoti,  diniy adabiyot  va
dastanlar kabi turli janrlarga bo`lingan.
6. Madaniy va ilmiy yutuqlar: Xitoy davlati XVII-XVIII asrlarda madaniy va
ilmiy   yutuqlarda   yuqori   darajaga   erishgan.   Bu   davrda,   Xitoyshunoslik,   falsafa,
astronomiya va matematika sohalarida muhim yutuqlar qilindi.
Bu mavzular Xitoy madaniyati tarixining asosiy  qismi bo`lib, bu davr Xitoy
tarixida ham, dunyoda ham madaniy rivojlanishning yirik bosqichi edi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. L. Titarenko, in-T Dal. Ras Sharqining. - M.: Sharq adabiyoti, 2006. -
T. 6: San'at. 1031 s. 2000 nusxada ISBN 978-5-02-036382-3.
2. Malyavin V. V. Daoning Alacakaranlığı. Xitoy madaniyati yangi davr
ostonasida. - M.: Dizayn. Ma'lumot. Kartografiya, Astrel, ast, 2003 yil. 448 s. 5000
nusxada ISBN 5-287-00092-8.
3. Guleva   M.   A.   Xitoyda   zamonaviy   ta'lim   tizimining   iqtisodiy
muammolari:   iqtisodiy   fanlar   nomzodi   ilmiy   darajasiga   dissertatsiya.   M.:   B.   I.,
2015   yil.   172   s. Новиков,   Б.М.   Антицинское   тайное   общество   Неба   и   Земли
(Тяньдихуэй):   проблема   происхождения   и   начало   деятельности   :   автореф.
дис. … канд. ист. наук / Б.М. Новиков. – Л., 1976.
4. Murray,   D . H .   The   Origins   of   the   Tiandihui:   The   Chinese   Triads   in
Legend and History  / D.H.  Murray ,  Qin   B aoqi.   –  Stanford ,  1994.
5. Ownby,   D.   Secret   Societies   Reconsidered   /   D.   Ownby   //   Secret
Societies Reconsidered: Perspectives on the Social History of Modern South China
and Southeast Asia. – N е w York  ; London ,  1993. 
6. Костяева,   А.С.   Тайные   общества   Китая   в   первой   четверти   XX
века / А.С. Костяева. – М., 1995.
7. Захаров,   Е.А.   «Школа   Жана   Шено»   и   современная   западная
историография   тайных   обществ   Китая   /   Е.А.   Захаров   //   Молодежь   в   XXI
веке  :  материалы   VIII   краевой  научной  конференции. –  Барнаул  ;  Рубцовск,
2006. 
8. Chesneaux, J. Introduction / J. Chesneaux // Popular Movements and
Secret Societies in China 1840–1950. – Stanford, 1972. 
9. Davis,   F.   Primitive   Revolutionaries   of   China :   A   Study   of   Secret
Societies of the Late Nineteenth Century / F.  Davis . – L., 1971.
10. Новиков,   Б.М.   Проблема   тайных   обществ   (хуэйданов)   периода
Цин в современной историографии КНР / Б.М.  Новиков //  Историография и
источниковедение истории стран Азии и Африки. – Вып.  XII . – Л., 1990.

XVII-XVIII asrlarda Xitoy madaniyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский