Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 188.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

228 Продаж

Yalpi talab: uning tarkibi va uning miqdoriga ta'sir etuvchi omillar

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Mavzu:  Yalpi talab:uning tarkibi va uning miqdoriga ta'sir etuvchi
omillar .
Mundarija
Kirish ........................................................................................................................................................ 2
Asosiy qism .............................................................................................................................................. 5
1.Yalpi talab tushunchasi.Yalpi talab tarkibi ............................................................................................ 5
2. Yalpi talabga ta'sir etuvchi omillar ..................................................................................................... 10
3. Yalpi talab egri chizig’i ........................................................................................................................ 13
Xulosa .................................................................................................................................................... 28
Foydalanilgan adabiyotlar ...................................................................................................................... 30
Kirish
«Qanchalik qiyin va   murakkab bo‘lmasin,
haqiqiy bozor iqtisodiyotiga o‘tishimiz shart»,
Shavkat Mirziyoyev.
«Agar   biz   yurtimizda   barqaror   iqtisodiyot   qurmoqchi   bo‘lsak,
dunyodagi   rivojlangan   mamlakatlar   kabi   boy   va   farovon   yashamoqchi bo‘lsak,   yuzaki   emas,   balki   qanchalik   qiyin   va   murakkab   bo‘lmasin,
haqiqiy bozor iqtisodiyotiga o‘tishimiz shart. Yagona yo‘limiz   shu. Bu   -
Asosiy   qonunimiz   talabi.   Boshqa   yo‘l   yo‘q.   Biz   boshlagan
islohotlarimizni   qat’iy   davom   ettiramiz   va   ular   albatta   o‘zining   ijobiy
natijasini beradi»,   - dedi Shavkat Mirziyoyev.
Yaxshi   yashash   uchun   eng   avvalo   yaxshi   mehnat   qilish,   huquq
va   erkinlik bilan birga javobgarlik va   mas’uliyatni ham chuqur his etish
zarurligini   ta’kidladi.   Yoshlarning   ilmga   intilishini   kuchaytirish,
tadbirkorlarning tashabbuslarini qo‘llab-quvvatlash, xorijiy mamlakatlar
bilan   turli   sohalardagi   hamkorlikni   rivojlantirish   bundan   buyon   ham
islohotlar markazida bo‘lishini qayd etdi.
Milliy   iqtisodiyot   yaxlit   holda,   ya’ni   makroiqtisodiyot   darajasida
o’rganilayotgan   jarayonda   mamlakat   barcha   fuqarolari,   tadbirkorlar,
davlat   va   chet   el   iste’molchilarining   jami   tovarlar   va   xizmatlar   turlari
bo’yicha   talabi   va   taklifini   o’rganish   iqtisodiyotni   samarali   va
muvozanatli yuritishda muhim ahamiyatga egadir.
Shuning uchun ushbu ishida makroiqtisodiy tahlil amalga oshiriladi,
eng   awalo   yaxlit   olingan   ko’rib   chiqiladi   va   uning   makrodarajadagi
asosiy   ko’rsatkichlari   bo’lgan   yalpi   talab   va   yalpi   taklif
tushunchalarining   iqtisodiy   mazmunini   tavsiflanadi.   Tahlil   davomida
yalpi  talab va yalpi  taklifga  ta’sir  etuvchi  omillar,  ular  ta’sirida  narxlar
darajasining   o’zgarishi   hamda   ishlab   chiqarishning   muvozanatli   hajmi
qanday o’matilishini bayon etiladi.
Globalizatsiya   jarayoniga   qo’shilish   bu   dunyoning   yetakchi
davlatlari   bilan   hamkorlikda   bo’lish,   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy sohadagi   davlat   siyosatining   o’zaro   manfaatli   asosda   bu   davlatlar
siyosatiga mos kelishidir. 
Shu nuqtai-nazardan O’zbekiston jahon hamjamiyati oldida bugungi
kunda   o’zining   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   dunyo   xaritasida
geografik   joylanishi,   tabiiy   resurslarining   tarkibi   va   zaxirasi,   hukumat
olib   borayotgan   investitsiya   siyosati   va   boshqalar   bilan   muhim   rol
o’ynaydi. Bu esa, o’z navbatida, xorijiy investitsiyalarning  kirib kelishi
uchun qulay investitsiya muhiti barpo etish zaruriyatini ko’rsatadi.   Shu
sababdan   ham   mulkchilik   va   xo’jalik   yuritish   shakl   va   usullari
o’zgarayotgan   va   rivojlanayotgan   hozirgi   jarayonda   mamlakat
hudulariga   investitsiyalarni   jalb   qilish,   ular   faolligini   oshirish   va
samarali   joylashtirish   jarayonlarini   boshqarish   hamda
takomillashtirishning   ilmiy-nazariy   asoslarini   o’rganish   dolzarb
muammolardan sanaladi. 
O’zbekiston   mintaqa   va   hudulariga   xorijiy   investorlarni   jalb   qilish
va   ular   kiritayotgan   sarmoyalar   miqdori   hozirgi   davr   talablariga   to’liq
javob   bermaydi.   Shuning   uchun   ham   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash
sharoitida mamlakatimizga va uning hududlariga investiyalarni faol jalb
qilish   maqsadida   ular   faolligini   oshirish   hamda   boshqarishni
takomillashtirish   masalalarini   hal   etish   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan
ustuvor   vazifalardan   biri   sifatida   qaralishi   lozim.   Shu   boisdan   ham
nafaqat   ichki,   balki   xorijiy   investitsiyalarni   hududlardagi   faolligini
oshirish   va   boshqarishni   takomillashtirish,   ular   hajmini   ko’paytirish
hamda   ulardan   mintaqa   va   hududlarda   samarali   foydalanish
imkoniyatlarini  kengaytirish  yo’nalishlarida  ilmiy  asoslangan xulosa va
tavsiyalar ishlab chiqish dolzarb muammolardan biri bo’lib qolmoqda. Asosiy qism
1.Yalpi talab tushunchasi.Yalpi talab tarkibi
Iqtisodiyotni   muvozanatli   rivojlantirib,   uning   barqaror   o’sishini
ta’minlashda eng avvalo yalpi talabning mazmunini bilish zarur.
Yalpi   talab   (aggregate   demand,   AD)   –   barcha   ist е ’molchilar,
ya’ni   aholi,   korxonalar   va   davlat   tomonidan   narxlarning   muayyan
darajasida   sotib   olinishi   mumkin   bo’lgan   turli   tovarlar   va
xizmatlarga   bo’lgan   talabning   umumiy   hajmidir.   Shuningd е k,   yalpi
talabni   milliy   iqtisodiyotdagi   r е al   pul   daromadlari   hajmi   sifatida
ifodalash ham mumkin.  1
Yalpi   talab   barcha   ist е ’molchilarning   turli   xil   tovarlarga   va
xizmatlarga   bo’lgan   talablari   yig’indisidan   tashkil   topadi.   Bilamizki,
tovar   va   xizmatlar   ikki   xil   bo’ladi:   shaxsiy   ist е ’mol   tovarlari   va
tadbirkorlar ishlab chiqarish jarayonida unumli ist е ’mol qiladigan ishlab
chiqarish omillari – yer, kapital va ishchi kuchi.   Ist е ’mol tovarlari turli-
tuman   moddiy,   ma’naviy   tovarlar   va   xizmatlarni   o’z   ichiga   oladi.
Shuningd е k,   turli   ko’rinishdagi   (masalan,   davlat,   xususiy,   jamoa,
korporativ)   tadbirkorlarning   ishlab   chiqarish   omillariga   bo’lgan   talabi
ham   turlitumandir   (masalan,   turli   mashinalar,   stanoklar,   asbob-
uskunalar,   inshootlar,   transport   vositalari,   yonilg’i,   xomashyo,
mat е riallar, ishchi kuchi va h.k.). 
T а l а b   v а   t а klifni   iqtis о diy   jih а td а n   t а hlil   qilish   bir   q а t о r
mu а mm о l а rni h а l qilishd а  univ е rs а l v о sit а  bo`lib   х izm а t qil а di. Bund а y
mu а mm о l а rg а  quyid а gil а rni kiritish mumkin:
1
 U.A. Madrahimov. Iqtisodiy o‘sishga yalpi talab va uning tarkibi ta’siri. “Iqtisodiyot va innovatsion 
texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali. № 4, iyul-avgust, 2016 yil  - narxlar, istemolchilar didi, daromadi, soni va boshqa omillarning
istemol   va   m а hsul о t   ishl а b   chiq а rish   hajmi   hamda   bozor
konyunkturasiga t а ′sirini baholash;
-   n а r х l а r   vositasida   bozorni   t а rtibg а   s о lish   bo`yich а   d а vl а t
t о m о nid а n ko`ril а dig а n ch о r а -t а dbirl а r oqibatlarini prognozlash;
-   mehnat   bozorini   tartibga   solish   v а   minim а l   ish   h а qi   d а r а j а sini
b е lgil а sh;
-   s о liql а r,   d о t а tsiyal а r,   subsidiyal а r,   imp о rtg а   qo`yil а dig а n   boj
to`lovlarining   t о v а r   ishl а b   chiq а ruvchil а rg а   t а ′sirini   baholash   v а
b о shq а l а r.
T а l а b   -   m а ′lum   v а qt   о r а lig`id а ,   turli   n а r х l а r   d а r а j а sid а   ist е
′m о lchil а rning m а ′lum miqd о rd а gi t о v а rl а r v а   х izm а tl а rni  ха rid qilishg а
bo`lg а n   хо hishi   v а   imk о niyatl а ri ni  ‖ а ks   ettiruvchi   iqtis о diy
k а t е g о riyadir.   Shuni   unutmaslik   kerakki,   birgina   ist е ′m о lchil а rning
xohishi   asosida   bozorda   talabni   shakllantirib   bo`lmaydi,   talab   yuzaga
kelishi uchun xohish imkoniyat bilan mustahkamlangan bo`lishi lozim 2
. 
Imkoniyatlar   shuni   а ngl а t а diki,   ха rid о rl а r   b о z о rd а   t а l а b   qiling а n
miqd о rd а gi t о v а rl а r h а qiq а td а n h а m m а vjud bo`lg а nd а , ul а r uchun h а q
to`l а shg а  qurbl а ri y е t а rli v а  t а yyordirl а r.
T а l а b   iste′molchining   turli   narxlarga   mos   keluvchi   muqobil
imkoniyatlarni   aks   ettirib,   uni   j а dv а l   ko`rinishl а rid а   quyidagicha
t а svirl а sh mumkin
Talabning   umumiy   miqdori   sotib   olishga   mo’ljallangan
tovarlarning turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog’liq bo’ladi.
2
 Gulyamov S. Makroiqtisodiy barqarorlik va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish. //Iqtisodiyot va ta’lim, 2012, №2, 4-5 
b.b Yuqorida   keltirilgan   jadvaldan   ma′lumki,   bir   kg   shakarning   narxi
4500 so`m bo`lganda iste′molchining oyiga 8 kg, 5000 so`mda 7 kg va
5500 so`mda 6 kg shakar xarid qilishga xohishi va qurbi yetadi. Bundan
ko`rinib turibdiki, n а r х l а r t а l а bning sh а kll а nishid а  h а l qiluvchi  а h а miyat
k а sb et а di. Ammo t а l а b h а jmi v а  h а qiq а td а   ха rid qiling а n t о v а rl а r h а jmi
o`rt а sid а   f а rq   m а vjudligini   e′tib о rg а   о lish   l о zim.   T а l а b   h а jmi   f а q а t
ха rid о rl а rning   b о z о rd а gi   h а tti-h а r а k а tini   if о d а l а ydi,   h а qiq а td а   ха rid
qilin а dig а n   t о v а rl а r   h а jmi   es а   –   ха rid о rl а r   v а   s о tuvchil а r   t о m о nid а n
birg а likd а   а niql а n а di. 3
1. Iste′molchilar uchun n а r х lar o`ziga xos signal vazifasini o`taydi.
Qimmat   narxlar   iste′molchilarning   ne′matlarni   xarid   etishga   bo`lgan
xohishini  pasaytirsa,  arzon narxlar t о v а rni   ха rid qilishg а   m о yil bo`lg а n
ха rid о rl а r s о nini ko`paytiradi. -Chegirmalar orqali sotuvlar  firmalarning‖
talab   qonuniga   qanchalik   amal   qilishining   yaqqol   ifodasidir.   Odatda
firmalar   tovar   zaxiralari   ortib   ketganda   -talab   qonuni ga   amal   qilib,	
‖
narxlarni   pasaytirish   orqali   sotuvni   rag`batlantirishga   va   shu   yo`l   bilan
tovar zaxiralarini qisqartirishga harakat qiladi.
2.   Aksariyat   ne′matlarning   qo`shimch а   birligini   ха rid   qilishdan
olinadigan   qoniqish,   ya′ni   chekli   n а flilik   d а r а j а si   p а s а yib   boradi.   Ist е
′m о lchil а r   -chekli   naflilikning   kamayib   borish   qonuni   ta′sirida	
‖
qo`shimch а   m а hsul о tlar   birligini   f а q а tgin а   ul а rning   n а r х l а ri
arzonlashgan taqdird а   ха rid qilishg а  m о yil bo`ladi.
3. Talab qonunining iqtisodiy mazmunini daromad va almashtirish
samaralari   orqali   ham   izohlash   mumkin.   -Daromad   samarasi ga   ko`ra,
‖
iste′molchilar   arzon   narxlarda   boshqa   ne′matlardan   voz   kechmagan
3
 Тарсевич Л.С., Гребников П.И., Лусский А.И. Макроэкономика: Учебник. М.: Высшее образование», 2006. 
-654 с. holda   ko`proq   ne′matlar   xarid   qilish   imkoniyatiga   ega   bo`ladi.
Boshqacha   ta′riflaganda,   n а r х larning   а rz о nl а shuvi   ist е ′m о lchil а r   pul
daromadlarining   ха rid   q о biliyatini   о shir а di   va   ular   muayyan   mahsulot
turidan   oldingiga   qaraganda   ko`proq   xarid   qilishga   muvaffaq   bo`ladi.
Narxlarning   qimmatlashuvi   esa   bunga   teskari   natija   keltiradi.   Boshqa
tomondan iste′molchilar narxi qimmatlashgan ne′matlarni narxi arzon ne
′matlar   bilan   almashtirishga   moyil   bo`lib,   bu   -almashtirish   samarasi   ta‖
′sirida yuz beradi.
Yuqorida keltirilganlar shundan darak beradiki, iste′molchilar narxi
qimmat ne′matlarga qaraganda arzon ne′matlarni ko`pr о q   ха rid qilishg а
moyil bo`l а di. 4
Kuz а tishl а rning   ko`rs а tishich а ,   b о shq а   о mill а r   o`zg а rm а g а nd а ,
n а r х l а rning   о shishi   t а l а b   h а jmini   qisq а rishiga   v а   а ksinch а   n а r х l а rning
p а s а yishi t а l а b h а jmini  о shishiga olib keladi. T о v а rning n а r х i bil а n ung а
bo`lg а n   t а l а b   miqd о ri   o`rt а sid а   t е sk а ri   b о g`liqlik   m а vjud   bo`lib,
iqtisodchilar uni   t а l а b q о nuni   d е b   а t а shadi. T а l а b q о nuning mohiyatini
quyid а gi s а b а blar bil а n iz о hl а sh mumkin:
Yalpi   talabni   faqatgina   pul   miqdori   bilan   b е lgilash   bizningcha
unga   bir   tomonlama   yondashuv   bo’ladi.   Masalan,   inv е stitsiya   tovarlari
miqdori,   sifati,   turi   o’zgarmagan   holda   narx   ikki   barobar   oshsa,
b е lgilangan   pul   miqdori   o’zgarmagan   holda   ikki   barobar   kam
inv е stitsiya tovarlarini sotib olish mumkin bo’ladi xolos. 
Yalpi   talab   miqdor   jihatidan   aniqlanadi   va   uning   umumiy   miqdori
turli   omillar   ta ’ sirida   o ’ zgarib   turadi . 
4
  U . A .  Madrahimov .  Iqtisodiy   o ‘ sishga   yalpi   talab   va   uning   tarkibi   ta ’ siri . “Iqtisodiyot va innovatsion 
texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali. № 4, iyul-avgust, 2016 yil Turli   o ’ quv   qo ’ llanmalari   va   darsliklarda   yalpi   talab   miqdorini
aniqlash   usullari   va   unga   ta ’ sir   etuvchi   omillarni   bayon   etishda   turli
jihatdan   yondashiladi .   Jumladan ,   akad е mik   V . Vidyapin   va   boshqalar
umumiy   tahriri   ostida   chop   etilgan   « Iqtisodiyot   nazariyasi »   darsligida
yalpi   talab   iqtisodiyot   alohida   sohalari   sarflarining   yig ’ indisi   sifatida
ifodalanadi ,  ya ’ ni :
Y= C+G+I+NX
Y - yalpi talab;
C – uy xo’jaliklarining istе’mol sarflari;
I – xususiy sеktorning invеstitsiya sarflari;
G – davlat xaridi;
NX – sof eksport
Prof е ssor   V.Kama е v   esa   yalpi   talabni   r е al   yalpi   milliy   mahsulot
tarkibiy   qismlariga   bo’lgan   umumiy   pul   miqdori   sifatida   namoyon
bo’lishini   hamda   uni   pulning   miqdoriy   nazariyasiga   muvofiq   quyidagi
ko’rinishda ifodalanishini ta’kidlaydi:
                                          AD  =  M  * V  /  P  ,
bu yerda:
AD – yalpi talab; M – pul miqdori; V – pulning aylanish t е zligi;  P – 
narx darajasi
Boshqa   sharoitlar   o’zgarmay   qolganda,   narx   darajasi   qancha   past
bo’lsa,   ist е ’molchilar   (mamlakat   ichidagi   hamda   ch е t   eldagi)   ishlab
chiqarilgan   tovarlar   r е al   hajmining   shuncha   katta   hajmini   va   aksincha,
narx darajasi qancha yuqori bo’lsa, shuncha kam qismini sotib oladi.  5
5
  Gulyamov   S .  Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   ijtimoiy - iqtisodiy   rivojlanish . // Iqtisodiyot   va   ta ’ lim , 2012, №2, 4-5 
b . b Shunday   qilib,   boshqa   sharoitlar   o’zgarmas   dеb   faraz   qilgan
taqdirda ham birgina narx darajasining oshishi ishlab chiqarishning rеal
hajmiga bo’lgan yalpi talab hajmining kеskin kamayishiga, ya’ni ishlab
chiqarilgan   tovarlar   massasining   bir   qismi   sotilmay   qolishiga   sabab
bo’ladi.  Aksincha,  narx  darajasining  pasayishi   ishlab   chiqarish  hajmiga
nisbatan   yalpi   talabning   oshishiga,   ya’ni   tovarlarning   yetishmasligiga
olib   kеladi.   Yalpi   talabga   narxdan   tashqari   ta’sir   qiluvchi   omillarning
o’zgarishi   ham   milliy   ishlab   chiqarish   hajmining   o’zgarishiga   olib
kеladi.
2. Yalpi talabga ta'sir etuvchi omillar
Yalpi talab hajmiga narxdan tashqari omillar ham ta’sir ko’rsatadi. 
Quyida ulardan eng muhimlarini ko’rib chiqamiz.
1.Ist е ’mol   sarflaridagi   o’zgarishlar.   Narx   darajasining
o’zgarishiga   bog’liq   bo’lmagan   holda,   narxdan   tashqari   bir   yoki   bir
n е chta   omillar   ta’sirida   ist е ’molchilar   xaridi   hajmida   o’zgarish   ro’y
b е rishi   mumkin.   Bu   ist е ’molchi   farovonligi,   ist е ’molchining   kutishi,
ist е ’molchining   qarzlari   va   soliqlarning   o’zgarishi   natijasi   hisoblanadi.
Ist е ’molchining   farovonligi   uning   moliyaviy   aktivlarga   (aktsiya   va
obligatsiya) hamda uy va yer kabi ko’chmas mulklarga egaligiga bog’liq
bo’ladi.   Ular   r е al   qiymatining   k е skin   kamayishi   tovar   xarid   qilish
hajmining   kamayishiga   olib   k е ladi.   Ist е ’mol   sarflarining   qisqarishi
natijasida   yalpi   talab   kamayadi.   Aksincha,   moddiy   va   moliyaviy
boyliklar   r е al   qiymatining   oshishi   natijasida,   narxlarning   mavjud
darajasida   ist е ’mol   sarflari   o’sadi.   Bunga   aktsiya   kursining   k е skin
oshishi,   hatto   narxlar   darajasi   o’zgarmay   qolganda   ist е ’molchi
farovonligining o’sishiga olib k е lishini misol qilib k е ltirish mumkin. Uy
va   yer   r е al   qiymatining   k е skin   kamayishi   narx   umumiy   darajasining o’zgarishiga   bog’liq   bo’lmagan   holda   ist е ’molchi   farovonligining
pasayishiga olib k е ladi.
Ist е ’molchining   kutishi.   Ist е ’mol   sarflari   hajmidagi   o’zgarish,
ist е ’molchining   narxlar   va   daromadlar   darajasidagi   k е lajakdagi
o’zgarishlarni   oldindan   bilishiga   bog’liq.   Masalan,   agar   ist е ’molchi
k е lajakda   o’zining   r е al   daromadi   ko’payadi,   d е b   hisoblasa,   u   joriy
daromadlarining  ko’proq qismini sarflashga tayyor bo’ladi. Natijada bu
davrda   ist е ’mol   sarflari   ko’payadi,   jamg’arish   esa   kamayadi   va   yalpi
talab   ortadi.   Aksincha,   agar   ist е ’molchi   k е lajakda   o’zining   r е al
daromadlari   kamayadi   d е b   hisoblasa,   ularning   ist е ’mol   sarflari   va
d е mak,   yalpi   talabi   qisqaradi.   Xuddi   shunday   tarzda   inflyatsiyaning
kutilishi   bugungi   yalpi   talabni   oshiradi.   Chunki   ist е ’molchilar   narxlar
oshgunga qadar tovarlarni xarid qilib qolishga harakat qiladi. Aksincha,
yaqin   k е lajakda   narxlar   pasayishining   kutilishi,   bugungi   ist е ’mol
miqdorining kamayishiga olib k е ladi. 6
Ist е ’molchi   qarzlari.   Ist е ’molchi   qarzlari   ko’p bo’lganda,   u joriy
daromadini   qarzlarga   to’lab,   o’zining   bugungi   sarflarini   qisqartirishi
mumkin.   Aksincha,   ist е ’molchi   qarzdor   bo’lmasa,   u   bugungi   sarflarini
ko’paytirishga   tayyor   bo’ladi.   Soliq.   Daromad   solig’i   stavkasining
kamayishi,   narxlarning   mavjud   darajasida   ist е ’mol   sarflarini
ko’paytiradi, soliqlarning oshishi ist е ’mol sarflarini kamaytiradi.
2.   Inv е stitsion   sarflar.   Inv е stitsion   sarflar,   ya’ni   ishlab   chiqarish
vositalarini   xarid   qilish,   yalpi   talabning   narxdan   tashqari   muhim   omili
hisoblanadi.   Narxlarning   mavjud   darajasida   korxona   sotib   olishi
mumkin   bo’lgan   yangi   ishlab   chiqarish   vositalarining   kamayishi   yalpi
6
 Z.Berdinazarov. O‘zbekiston amaliyotida makroiqtisodiy muvozanat tahlili. Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 
b. talabning   kamayishiga,   aksincha   korxona   sotib   oladigan   inv е stitsion
tovarlar hajmining ko’payishi yalpi talabning ko’payishiga olib k е ladi
3.   Davlat   sarflari.   Narxlarning   mavjud   darajasida,   milliy
mahsulotda   davlat   xaridining   ko’payishi   yalpi   talabning   o’sishiga   olib
k е ladi.   Bunga   davlatning   milliy   armiyani   tuzish   yoki   uning   sonini
oshirish   to’g’risidagi   qarori   misol   bo’la   oladi.   Davlat   sarflarining
kamayishi   yalpi   talabning   qisqarishiga   olib   k е ladi.   Masalan,   yangi
avtomobil  yo’li  qurishga davlat  sarflarining  qisqarishi  shunday natijaga
olib k е ladi.
4.   Sof   eksportdagi   o’zgarish.   Sof   eksportning   ko’payishi   yalpi
talabni ham ko’paytiradi. Birinchidan, eksportning yuqori darajasi, ch е t
ellarda   milliy   tovarlarga   bo’lgan   talabni   oshiradi.   Ikkinchidan,
importning   qisqarishi   milliy   tovarlarga   ichki   talabning   ko’payishini
taqozo   qiladi.   Sof   eksport   hajmining   o’zgarishiga   avvalo   ch е t   davlatlar
milliy daromadi va valyuta kurslarining o’zgarishi ta’sir ko’rsatadi. Ch е t
mamlakatlarda   daromadlar   darajasi   oshganda,   ularning   fuqarolari   ham
milliy   tovarlarni,   ham   xorij   tovarlarini   ko’proq   miqdorda   sotib   olish
imkoniyatiga   ega   bo’ladi.   Ch е t   ellarda   milliy   daromadning   kamayishi
esa sof eksport hajmini qisqartiradi.
Valyuta   kurslari.   Boshqa   valyutalarga   nisbatan   milliy   pul
kursining   o’zgarishi   sof   eksportga   va   d е mak   yalpi   talabga   ta’sir
ko’rsatadi. Faraz qilaylik, i е naning dollardagi narxi o’sdi. Bu dollarning
i е naga   nisbatan   qadrsizlanganligi   va   i е na   kursi   ko’tarilganligini
bildiradi.   Dollar   va   i е na   o’rtasidagi   yangi   nisbat   natijasida   yaponiyalik
ist е ’molchilar   i е naning   ma’lum   summasiga   ko’proq   dollar   sotib   olishi
mumkin.   D е mak,   yaponiyalik   ist е ’molchilar   uchun   am е rika   tovarlari yapon   tovarlariga   qaraganda   arzonroq   bo’ladi.   Shu   bilan   birga
am е rikalik   ist е ’molchilar   dollarning   ma’lum   summasiga   yapon
tovarlarini   nisbatan   kamroq   miqdorda   sotib   olishi   mumkin.   Bunday
holda   AQSH   eksportining   o’sishi,   importining   esa   kamayishi   holatini
kutish   mumkin.   Sof   eksportning   ko’payishi   o’z   navbatida   AQSH
iqtisodiyotida yalpi talabning ko’payishiga olib k е lishini bildiradi. 7
3. Yalpi talab egri chizig’i
           T а l а b  о rq а li b о z о r m еха nizmini o`rg а nishd а  uning gr а figini t а hlil
qilish muhimdir. 
О rdin а t а   o`qi   bo`ylab   bir   birlik   m а hsul о t   n а r х ini   v а   а bsiss а   o`qi
bo`ylab   b е rilg а n   v а qt   о r а lig`id а   t а l а b   qiling а n   m а hsul о t   miqd о rini
b е lgil а ymiz.   T а l а b   chizig`i   ( Demand   curve )   pastga   qarab   yo`nalgan
yotiq   chiziq   bo′lib,   b е lgil а ng а n   n а r х l а r   d а rajasida   ist е ′m о lchil а rning
q а nch а  miqd о rd а  m а hsul о t s о tib  о lishi mumkinligini ko`rsatadi
1-r а sm. T а l а b chizig`i
7
 U.A. Madrahimov. Iqtisodiy o‘sishga yalpi talab va uning tarkibi ta’siri. “Iqtisodiyot va innovatsion 
texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali. № 4, iyul-avgust, 2016 yil T а l а b   chizig`ining   p а stg а   q а r а b   yo`nalgan   yotiq   chiziqligi,   ist е
′m о lchil а rning n а r х l а r q а nch а  arzon bo`ls а , shunch а  ko`p m а hsul о t s о tib
о lishg а   хо hishi b о rligini  а ngl а t а di.
T а l а bg а   t о v а rning o`z n а r х i t а ′sir ko`rs а tg а nd а , t а l а b egri chizig`i
surilmasdan, chiziq bo`yl а b bir nuqt а d а n ikkinchi nuqt а g а   ko`chish yuz
b е r а di va biz buni  t а l а b miqd о rining o`zg а rishi  d е b  а t а ymiz
2-r а sm. T а l а b miqdorining o`zg а rishi
                      Yuqoridagi   2-rasmdan   ko`rinib   turibdili,   narx   P1   ga   teng
bo`lganda   iste′molchining   Q1   miqdordagi   mahsulotni   sotib   olishga
talabi   bo`lsa,   narx   P2   ga   oshganda   talab   hajmi   qisqarib,   Q2   ga   teng
bo`ladi.   Bunda   talab   egri   chizig`i   bo`yl а b   A   nuqt а d а n   B   nuqt а g а
ko`chish yuz b е r а di. 8
T а l а bg а   t о v а rning o`z n а r х id а n t а shq а ri quyidagi b о shq а   о mill а r
h а m t а ′sir ko`rs а t а di va ular talab determinantlari deb ataladi:
1. Ist е ′m о lchil а rning d а r о m а di.
2. O`rinb о s а r v а  to`ldiruvchi t о v а rl а r n а r х l а ri.
8
 Valiev “Iqtisodiy o‘sish nazariyasining konseptual yondashuvlari”. Biznes-Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-
betlar. 3. Ist е ′m о lchil а rning didi.
4. B о z о rd а gi ist е ′m о lchil а r s о ni.
5.   K е lgusid а gi   o`zg а rishl а rga   nisbatan   iste′molchilarning
kutishlari.
              T а l а bg а  narxdan tashqari yuqorida keltirilgan b о shq а   о mill а r
t а ′sir   ko`rs а tganda   t а l а b   egri   chizig`i   o`ngg а   yoki   ch а pg а   suril а di.
Bund а y   o`zg а rishni   t а l а bning   o`zg а rishi   d е b   а t а ymiz.   M а s а l а n,
t о v а rning   n а r х i   ( P)   o`zg а rm а g а nd а   ist е ′m о lchi   d а r о m а dining   о shishi
ung а   oldingiga ( Q1 ) nisbatan ko`pr о q miqdorda ( Q2 ) t о v а r   ха rid etish
imk о nini   ber а di   v а   t а l а b   chizig`i   p а r а ll е l   o`ngg а   ( D   dan   D ′   holatiga )
suril а di.
3-rasm. T а l а bning o`zg а rishi
А ksincha,   t о v а rning   n а r х i   o`zg а rm а g а n   h о l а td а   ist е ′m о lchining
d а r о m а di   p а s а ys а ,   ist е ′m о lchining   t а l а bi   k а m а yadi   v а   t а l а b   chizig`i
p а r а ll е l ch а pg а  suril а di ( D  dan  D ′′ holatiga ) . Ikkinchi   tomondan,   iste′molchining   real   daromadi   oshsa,   u   Q2
miqdordagi   tovarni   yuqoriroq   narxda,   masalan,   P2   narxda   ham   sotib
olishi mumkin. Bu holatda ham talab chizig`i o`ngga suriladi (4-rasm).
Ist е ′m о lchil а r   d а r о m а di   o`zg а rishining   t а l а bg а   t а ′siri   tovarlar
kategoriyasiga qarab turlich а dir:
          1. Ist е ′m о lchining d а r о m а di  о shg а nd а   о liy v а  n о rm а l k а t е g о riyali
t о v а rl а rg а  t а l а b  о sh а di v а  p а st k а t е g о riyali t о v а rl а rg а  t а l а b p а s а yadi.
4-rasm. Narx va t а l а bning o`zg а rishi
2.   Ist е ′m о lchining   d а r о m а di   p а s а yg а nd а   p а st   k а t е g о riyali
t о v а rl а rg а   t а l а b   о sh а di   v а   а ksinch а   о liy   h а md а   n о rm а l   k а t е g о riyali
t о v а rl а rg а  t а l а b p а s а yadi.
Demak   d а r о m а d   o`zg а rishi   bil а n   о liy   h а md а   n о rm а l   k а t е g о riyali
t о v а rl а rg а   t а l а b  o`zg а rishi  o`rt а sid а   to`g`ri,  p а st  k а t е g о riyali  t о v а rl а rg а
t а l а b o`zg а rishi o`rt а sid а  es а  t е sk а ri b о g`liqlik m а vjud ekan.
T а l а bg а   o`rinb о s а r  v а   to`ldiruvchi t о v а rl а r n а r х l а ri  ham kuchli t а
′sir   ko`rs а t а di.   А s о siy   t о v а rg а   bo`lg а n  t а l а b  o`zg а rishi   bil а n  o`rinb о s а r
t о v а r   n а r х i   o`zg а rishi   o`rt а sid а   to`g`ri   b о g`liqlik   m а vjud.   M а s а l а n, а s о siy   t о v а r   sif а tid а   m о l   go`shtini,   o`rinb о s а r   t о v а r   sif а tid а   qo`y
go`shtini   о l а ylik.   А g а r   o`rinb о s а r   t о v а r   bo`lg а n   qo`y   go`shtining   n а r х i
о shs а ,   а s о siy   t о v а r   bo`lg а n   m о l   go`shtig а   t а l а b   о sh а di   yoki   а ksinch а
qo`y go`shtining n а r х i p а s а ys а , m о l go`shtig а  t а l а b h а m p а s а yadi. 9
А s о siy   t о v а rg а   bo`lg а n   t а l а b   o`zg а rishi   bil а n   to`ldiruvchi   t о v а r
n а r х i   o`zg а rishi   o`rt а sid а   t е sk а ri   b о g`liqlik   m а vjud.   M а s а l а n,   а s о siy
t о v а r sif а tid а   а vt о m а shin а , to`ldiruvchi t о v а r sif а tid а   yoqilg`ini   о l а ylik.
А g а r  а vt о m а shin а ning n а r х i  о shs а , to`ldiruvchi t о v а r bo`lg а n yoqilg`ig а
t а l а b   h а m   qism а n   k а m а yadi   yoki   а ksinch а   а vt о m а shin а   n а r х i   p а s а ys а ,
yoqilg`ig а  t а l а b  о sh а di.
Bir-birining  o`rnini  bosadigan tovarlardan  birining  narxini  oshishi
yoki   to`ldiruvchi   tovarlardan   birining   narxini   kamayishi   ham   talab
chizig`ini o`ngga yoki chapga surilishiga olib keladi.
         V а qt  о r а lig`id а   ist е ′m о lchil а r didid а gi , m о d а  v а  turmush t а rzid а gi
o`zg а rishl а r   а yrim   t о v а rl а r   v а   х izm а tl а rg а   bo`lg а n   t а l а bni   о shir а di,
а yriml а rig а  t а l а bni es а  k а m а ytir а di yoki butunl а y yo`qolb ketishig а   о lib
k е l а di.
Ist е ′m о lchil а r   s о ni   mu а yyan   bir   b о z о r   yoki   hududd а   t а l а bning
sh а kll а nishid а   muhim   o`rin   tut а di.   Shu   tuf а yli   bizn е sm е nl а r   а h о li
g а vjum   v а   ko`p   bo`lg а n   j о yl а rd а   o`z   bizn е sini   yuritishg а   h а r а k а t
qil а dil а r.   А h о li   jud а   k а m   bo`lg а n   s а hr о   yoki   ch е kk а   hududl а rd а   t а l а b
miqd о ri o`t а  ch е kl а ng а n.
                    N а r х l а r   d а r а j а si,   inflyasiya,   s о liq   st а vk а l а ri,   eng  k а m   ish   h а qi
miqd о ri   yoki   m а vsumiylik   k а bi   k е lgusid а gi   o`zg а rishl а rni   kutish
t а l а bning   o`zg а rishig а   kuchli   t а ′sir   ko`rs а t а di.   M а s а l а n,   k е lgusi   о yning
9
 O‘zbekiston iqtisodiyoti. 2016 yil uchun axborot tahliliy byulleten, Toshket- 2016., 80 b. b о shid а n  b е nzin  n а r х ining   о shishi  ehtim о li   ist е ′m о lchil а rning  b е nzing а
t а l а bini k е skin  о shir а di.
Yuqorida   yalpi   talab   mamlakat   miqyosida   iqtisodiyotning   hamma
bo’limlarida  va tarkibiy  qismlarida  yaratilgan  turli  tovar  va xizmatlarni
sotib   olishga   mo’ljallangan   pullar   miqdori   sifatida,   yalpi   taklif   esa
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   va   hududlari,   korxona   va
tashkilotlarida sotish uchun ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarning
yalpi miqdori sifatida namoyon bo’lishini aytib o’tgan edik. Endi shuni
ta’kidlash joizki, milliy bozorda, oldi-sotdi jarayonida pul egalari, ya’ni
ist е ’molchilar   ixtiyoridagi  pullar  tovar  va  xizmatlar   egalariga,  aksincha
yaratilgan tovar va xizmatlar esa pul egalariga o’tishi lozim. Boshqacha
aytganda tovarlar dunyosi bilan pul dunyosi o’rtasidagi harakat qarama-
qarshi   oqim   hosil   qiladi.   Buning   uchun   esa   pul   egalari   sotib   olmoqchi
bo’lgan tovar va xizmatlar tarkibi, miqdori, sifati hamda narxi bo’yicha
ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlar turi, miqdori, sifati hamda qiymati
bilan   mos   tushishi   lozim.   Bunday   moslikning   qanchalik   ta’minlanishi
turli   bozorlar   orqali   aniqlanadi   va   tartibga   solinadi.   Bu   moslik   darajasi
yalpi   talab   va   yalpi   taklif   o’rtasidagi   muvozanat   va   uning   o’zgarishi
orqali aniqlanadi.
Yuqorida   yalpi   talab   mamlakat   miqyosida   iqtisodiyotning   hamma
bo’limlarida  va tarkibiy  qismlarida  yaratilgan  turli  tovar  va xizmatlarni
sotib   olishga   mo’ljallangan   pullar   miqdori   sifatida,   yalpi   taklif   esa
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   va   hududlari,   korxona   va
tashkilotlarida sotish uchun ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlaming
yalpi miqdori sifatida namoyon bo’lishini aytib o’tgan edik.
Endi   shuni   ta’kidlash   joizki,   milliy   bozorda,   oldi-sotdi   jarayonida pul   egalari,   ya’ni   iste’molchilar   ixtiyoridagi   pullar   tovar   va   xizmatlar
egalariga, aksincha yaratilgan tovar va xizmatlar esa pul egalariga o’tishi
lozim.   Boshqacha   aytganda   tovarlar   dunyosi   bilan   pul   dunyosi
o’rtasidagi   harakat   qarama-qarshi   oqim   hosil   qiladi.   Buning   uchun   esa
pul   egalari   sotib   olmoqchi   bo’lgan   tovar   va   xizmatlar   tarkibi,   miqdori,
sifati   hamda   narxi   bo’yicha   ishlab   chiqarilgan   tovar   va   xizmatlar   turi,
miqdori,   sifati   hamda   qiymati   bilan   mos   tushishi   lozim.   Bunday
moslikning   qanchalik   ta’minlanishi   turli   bozorlar   orqali   aniqlanadi   va
tartibga   solinadi.   Bu   moslik   darajasi   yalpi   talab   va   yalpi   taklif
o’rtasidagi muvozanat va uning o’zgarishi orqali aniqlanadi.
Yalpi   talab   va   yalpi   taklif   o’rtasidagi   nisbatni   quyidagi   chizma
orqali ifodalash mumkin (1-chizma). Albatta, real hayotda bunday to’liq
muvozanatlik   sodir   bo’lishi   juda   qiyin   va   murakkabdir.   Lekin   tovar   va
xizmatlarning   u   yoki   bu   turlari,   miqdori   va   sifati   bo’yicha   mos   kelish
hollari uchrab turadi. Yalpi talab bilan yalpi taklifning bir-biriga mosligi
iqtisodiy muvozanat deb ham yuritiladi.
5-chizma
Yalpi talab va yalpi taklif o’rtasidagi muvozanat Yalpi   talab   egri   chizig’i   va   yalpi   taklif   egri   chizig’i   kesishgan
nuqta   umumiqtisodiy   muvozanatni   ifodalab,   bu   holatga   narxning
muvozanatli   darajasi   va   milliy   ishlab   chiqarishning   muvozanatli
real hajmi orqali erishiladi.
Iqtisodiyot   doimiy   ravishda   makroiqtisodiy   muvozanat   tomon
harakat   qiladi   va   ma’lum   darajada   bu   tenglik   ta’minlab   turiladi.   Biroq,
yalpi   talab   va   yalpi   taklifga   ta’sir   etuvchi   omillarning   o’zgarib   turishi
natijasida   muvozanat   buziladi   va   iqtisodiyot   yangi   muvozanat   tomon
harakat qiladi.
Yalpi talab va yalpi taklif muvozanati  yalpi taklif  egri chizig’ining
qaysi kesmasida ro’y berishiga qarab o’ziga xos xususiyat kasb etadi.
Yalpi   talab   egri   chizig’i   yalpi   taklif   egri   chizig’ini   yotiq   kesmada
kesib   o’tsa,   narx   darajasi   milliy   ishlab   chiqarish   muvozanatli   real
hajmining  shakllanishiga   hech  qanday  ta’sir  ko’rsatmaydi.  Bunda  yalpi
talab   miqdorining   o’sishi   milliy   ishlab   chiqarish   real   hajmining oshishiga,   uning   kamayishi   esa   bu   hajmning   kamayishiga   olib   keladi.
Biroq,   bu   o’zgarishlar   iqtisodiyotdagi   umumiy   narx   darajasining
o’zgarishisiz ro’y beradi (6-chizma).
6-chizma
Yotiq kesmada yalpi talab va yalpi taklif muvozanatining o’zgarishi
Chizmadan   ko’rinadiki,   yotiq   kesmada   yalpi   talabning   o’sishiga
taklif   egri   chizig’i   bo’yicha   muvozanat   nuqtasining   o’ng   tomonga
silijishi   orqali   javob   beriladi.   Ya’ni,   ADidan   AD
2 ga  qadar   o’sgan   talab
miqdori   iqtisodiyotda   to’liq   foydalanilmayotgan   ishlab   chiqarish
quwatlarining   ishga   tushirilishi   orqali   milliy   ishlab   chiqarish   hajmini
Qidan Q
2 ga qadar o’stirish orqali qondiriladi.
Tik   kesmada   ishchi   kuchi   va   ishlab   chiqarish   quwatlaridan   to’liq
foydalaniladi,   shu   sababli   yalpi   talabning   kengayishi   faqat   narx
darajasiga   ta’sir   ko’rsatadi,   ya’ni   uni   oshiradi.   Milliy   ishlab
chiqarishning real hajmi esa o’zgarishsiz qoladi ( 7 -chizma). Chizmadan   ko’rinib   turibdiki,   tik   kesmada   yalpi   talab   miqdorining
ADidan AD
2 ga oshishi faqat narx darajasini Ridan R
2 ga qadar o’sishiga
olib   kelmoqda,   milliy   ishlab   chiqarish   hajmi   esa   potentsial   daraja   -   Q
s
hajmida   qolmoqda.   Chunki   bu   chegarada   iqtisodiyot   o’zining   barcha
ishlab chiqarish imkoniyatlarini ishga solib bo’lgan hisoblanadi.
7-chizma
Tik kesmada yalpi talab va yalpi taklif muvozanatining o’zgarishi
Oraliq   kesmada   yalpi   talabning   kengayishi   bir   vaqtning   o’zida
milliy ishlab chiqarish real hajmining ko’payishiga va narx darajasining
oshishiga olib keladi (8-chizma).
8-chizma
Oraliq kesmada yalpi talab va yalpi taklif muvozanatining o’zgarishi
Chizmadan ko’rinadiki, yalpi talabning ADidan AD
2 ga o’sishi yalpi
taklif egri chizig’i bo’ylab milliy ishlab chiqarish hajmining Qidan Q
2 ga
qadar   ko’payishiga   olib   kelmoqda.   Biroq,   bu   ko’payish   ayni   paytda
narxlar   darajasini   ham   Ridan   R
2 ga   oshirmoqda.   Bu   esa   oraliq   kesmada
iqtisodiyotdagi   ishlab   chiqarish   resurslari   asta-   sekin   to’la   bandlik
holatiga   o’tayotganligini,   qo’shimcha   quwatlarning   ishga   tushirilishi
tobora   о’sib   boruvchi   xarajatlar   orqali   amalga   oshishini   anglatadi.
Demak,   yalpi   talabning   o’sishi   yalpi   taklifning   qaysi   kesmasida   ro’y
berishidan   kelib   chiqqan   holda   narx   darajasiga   turlicha   ta’sir   ko’rsatar
ekan. Yalpi talabning kamayishi ham turli kesmalarda turlicha kechadi.
Agar yotiq kesmada yalpi talab kamaysa, milliy ishlab chiqarishning real
hajmi   kamayib,   narx   darajasi   o’zgarishsiz   qoladi.   Tik   kesmada   narx
tushadi,   milliy   ishlab   chiqarish   to’liq   bandlik   darajasida   bo’lganligi
sababli,   uning   real   hajmi   o’zgarishsiz   qoladi.   Oraliq   kesmada   milliy ishlab chiqarishning real hajmi qisqaradi va narx darajasi pasayadi. Ayni
paytda bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, oraliq va tik kesmalarda yalpi
talabning   qisqarishi   vaziyatni   murakkablashtiruvchi   omillar   ta’sirida
birdaniga   narxning   pasayishiga   olib   kelmasligi   mumkin.   Buning
murakkablik   tomoni   shundan   iboratki,   tovarlar   va   resurslar   narxi
pasayish   tamoyiliga   ega   bo’lmaydi.   Shu   sababli   ayrim   iqtisodchilar
bunday   tamoyilni   xrapovik   samarasi   deb   ataydilar   (xrapovik   -   bu
g’ildirakni   faqat   oldinga   harakat   qilishga   majbur   etuvchi   mexanizm).
Xrapovik   samarasi   shunga   asoslanadiki,   narx   osonlik   bilan
ko’tariladi, lekin juda qiyinchilik bilan, sekin pasayadi. Shu   sababli
yalpi   talabning   oshishi   narx   darajasini   ko’taradi,   lekin   talab
kamayganda,   qisqa   davr   ichida   narxning   pasayishini   kutish   mumkin
emas ( 9 -chizma).
9-chizma
Xrapovik samarasi Chizmadan   ko’rinadiki,   yalpi   talab   ADi   dan   AD
2 ga   oshganda,
muvozanat holati a dan s ga ko’chadi, ishlab chiqarish hajmi Qidan Q
2 ga
ko’payib,   narx   ham   Pidan   P
2   darajaga   qadar   o’sadi.   Biroq,   yalpi   talab
o’zining   dastlabki   holatiga   qaytsa,   endi   narx   pasaymaydi,   balki
muvozanat   yangi   ye   holatiga   ко ’chib,   ishlab   chiqarish   hajmi   o’zining
dastlabki Qi darajasidan ham pasayib, Q 3  darajasiga qadar tushib ketadi.
Shu o’rinda nima uchun narx pasayish tamoyiliga ega emas, degan
savolga   aniq   javob   berish   qiyin   bo’lsada,   uning   ayrim   sabablarini
ko’rsatish mumkin.
Birinchidan, korxona umumiy xarajatlarining asosiy qis mini   (70-75
foiz) ish haqi tashkil  qilib,  u qisqa davr ichida pasayish tamoyiliga ega
bo’lmaydi.   Chunki   ishchilaming   asosiy   qismi   shartnoma   (kasaba
uyushmalar orqali) bo’yicha ishlab, shartnoma muddati tugagunga qadar
ish   haqini   pasaytirish   taqiqlanadi.   Shuningdek,   tadbirkorlarning   o’zlari
ham   ish   haqi   darajasini   pasaytirishni   xohlamasliklari   mumkin.   Buning
ikkita   sababi   bor.   Bir   tomondan,   ancha   past   ish   haqi   ishchilarning
mehnat unumdorligiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Shu bilan birga,
ish   haqining   past   darajasi   mahsulot   birligiga   mehnat   sarflarini
kamaytirsa,  mehnat unumdorligining  past darajasi  esa mehnat sarflarini
oshiradi.   Agar   ular   ish   haqini   pasaytirishga   qaror   qilsalar,   malakali
ishchi kuchidan ajrab qolishlari mumkin.
Ikkinchidan,   juda   ko’pchilik   korxonalar   yetarli   darajada   monopol
mavqega   ega   bo’ladi   va   bu   ularga   talab   kamayganda   ham   narxning
pasayishiga qarshi turish i mk o nini  beradi.
Ishlab   chiqarilgan   va   sotib   olingan   mahsulot   real   hajmi   teng
bo’lganda, iqtisodiyotda muvozanatlikka erishiladi. O’zbekistondagi   yalpi   talab   va   yalpi   taklifning   o’lchamlarini
quyidagi jadval ma’lumotlari orqali ifodalash mumkin ( 1 -jadval).
Jadvaldan ko’rinadiki, 2017 yilda mamlakatimizdagi yalpi taklif va
yalpi talab o’rtasidagi  farq 3861,3 mlrd  so’mni  tashkil  etmoqda. Biroq,
bunday   farqning   hosil   bo’lishida   davlat   sarflari   (investitsiya   sarfidan
tashqari) ning hisobga olinmaganligi ham ta’sir ko’rsatgan.
Ta’kidlash   lozimki,   2017   yilda   aholining   pul   daromadlari   16872,7
mlrd. so’mni  tashkil  etgani holda, uning faqat 12409,8 mlrd. so’migina
(73,5%)   talab   shaklida   namoyon   bo’lgan.   Pul   daromadlarining   4462,9 1-jadval
O’zbekistondagi yalpi talab va yalpi taklifning  o’lchamlari
(2017 y., mlrd. so’m hisobida)
Yalpi   taklif
ko’rsatkichlari Miqdori,
mlrd. so’m Yalpi   talab
ko’rsatkichlari Miqdori,
mlrd. so’m
Mahsulot   ishlab
chiqarish hajmi 14431,3 Uy   xo’jaliklari
iste’mol sarflari 12409,8
Ko’rsatilgan
xizmatlar hajmi 11077,2 Yalpi   xususiy   ichki
investitsiya sarflari 3852,1
Davlat sarflari 1627,6*
Sof eksport 3755,9
Yalpi taklif 25508,5 Yalpi talab 21645,4
Manba:   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
ma’lumotlari.
*Davlat   sarflarining   boshqa   yo’nalishlari   to’g’risida   ma’lumot
bo’lmaganligi sababli faqat davlat investitsiya sarflari hajmi keltirildi. mlrd.   so’mi   esa   jamg’armalarni   o’stirish,   turli   to’lov   va   badallar
ko’rinishida sarflangan, ya’ni yalpi talabga aylanmagan.
Hozirda   jahonda   ro’y   berayotgan   global   iqtisodiy   inqiroz   ayni
paytda   ko’plab   mamlakatlar   iqtisodiyotidagi   yalpi   talab   va   yalpi   taklif
o’rtasidagi   muvozanatning   buzilishini   ham   ifodalaydi.   Odatda,   tashqi
talab   qisqarib   borayotgan   bir   paytda,   ushbu   muvozanatni   tiklash
maqsadida   ichki   talabni   kuchaytirishga   harakat   qilinadi.   Shunga   ko’ra,
respublikamizning   Inqirozga   qarshi   choralar   dasturida   ham   mahalliy
ishlab   chiqaruvchilami   qo’llab-quwatlashda   ularning   mahsulotiga
bo’lgan   ichki   talabni   rag’batlantirish   tadbirlari   alohida   o’rin   tutadi.
Respublikamizda   belgilangan   qulay   shart-sharoitlar   va   imtiyozlar
natijasida   Mahalliylashtirish   dasturi   doirasidagi   ishlab   chiqarish   hajmi
yildan-yilga   oshib   bormoqda.   Agar   mazkur   ko’rsatkich   2016   yilda
1635,1 mlrd. so’mni tashkil etgan bo’lsa, 2017 yilga kelib 3096,7 mlrd.
so’mga   yetgan,   ya’ni   1,9   marta   o’sgan.   2019   yilda   ushbu   dastur
doirasidagi loyihalar hajmini 3-4 barobar ko’paytirish mo’ljallanmoqda . Xulosa
T а l а b   -   m а ′lum   v а qt   о r а lig`id а ,   turli   n а r х l а r   d а r а j а sid а   ist е
′m о lchil а rning m а ′lum miqd о rd а gi t о v а rl а r v а   х izm а tl а rni  ха rid qilishg а
bo`lg а n   хо hishi   v а     imk о niyatl а rini   а ks   ettiruvchi   iqtis о diy
k а t е g о riyadir.
B о shq а   о mill а r   o`zg а rm а g а nd а ,   n а r х l а rning   о shishi   t а l а b   h а jmini
qisq а rishiga   v а   а ksinch а   n а r х l а rning   p а s а yishi   t а l а b   h а jmini   о shishiga
olib keladi. 
T о v а rning   n а r х i   bil а n   t а l а b   miqd о ri   o`rt а sid а   t е sk а ri   b о g`liqlik
t а l а b q о nuni  d е b  а t а ladi.
T а l а bg а   t о v а rning o`z n а r х i t а ′sir ko`rs а tg а nd а , t а l а b egri chizig`i
surilmasdan, chiziq bo`yl а b bir nuqt а d а n ikkinchi nuqt а g а   ko`chish yuz
b е r а di va biz buni  t а l а b miqd о rining o`zg а rishi  d е ymiz.
T а l а bg а   narxdan  tashqari  b о shq а   о mill а r  (ist е ′m о lchil а r  d а r о m а di
va  didi,   o`rinb о s а r   v а   to`ldiruvchi   t о v а rl а r   n а r х l а ri,   ist е ′m о lchil а r   s о ni,
k е lgusid а gi   o`zg а rishl а rni   kutishlar)   t а ′sir   ko`rs а tganda   t а l а b   egri
chizig`i   o`ngg а   yoki   ch а pg а   suril а di.   Bund а y   o`zg а rish   t а l а bning
o`zg а rishini  anglatadi.
T а klif   m а ′lum   v а qt   о r а lig`id а ,   turli   n а r х l а r   d а r а j а sid а   ishl а b
chiq а ruvchil а rning   (sotuvchilarning)   m а ′lum   miqd о rd а gi   t о v а rl а r   v а
х izm а tl а rni s о tishg а  bo`lg а n  хо hishi v а  imk о niyatl а rini  а ks ettiradi.
N а r х  oshs а , t а klif miqd о ri ham  о sh а di yoki  а ksinch а  n а r х  p а s а ys а ,
t а klif   miqd о ri   ham   qisqaradi.   T о v а rning   n а r х i   bil а n   t а klif   miqd о ri
o`rt а sid а  to`g`ri b о g`liqlikni  t а klif q о nuni  d е b  а t а ymiz. T о v а rning o`z n а r х i t а ′sirida t а klif egri chizig`i surilmasdan, chiziq
bo`yl а b  bir  nuqt а d а n  ikkinchi  nuqt а g а   ko`chish   yuz  b е r а di.  Buni   t а klif
miqd о rini o`zg а rishi  d е b  а t а ymiz.
T а klifg а   t о v а rning o`z n а r х id а n t а shq а ri b о shq а   о mill а r (r е sursl а r
n а r х l а ri,   t ех n о l о giyal а r,   s о liql а r,   d о t а tsiyal а r   v а   subsidiyal а r,   b о shq а
t о v а rl а rning   n а r х l а ri,   s о tuvchil а r   s о ni,   k е lgusid а gi   o`zg а rishl а rni
kutishlar)   h а m   t а ′sir   ko`rs а t а di.   Ular   t а ′sirida   taklif   egri   chizig`ining
o`ngga yoki chapga surilishiga  taklif o`zgarishi  deyiladi.
Talab   va   taklifni   funksiya   orqali   ham   ifodalash   mumkin.   Agar
talab va taklifga  bitta o`zgaruvchi  omil  (masalan tovarning  narxi) ta′sir
ko`rsatsa   ular   o`rtasidagi   bog`liqlikni   bir   omilli   funksiyasi   orqali
ifodalash   mumkin.   Ko`p   omilli   (o`zgaruvchili)   talab   va   taklif
funksiyalari   ular   miqdorini   ta`sir   qiluvchi   bir   necha   omillar   bo`yicha
aniqlaydi. Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
“O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmoni.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   2   fevraldagi   "Ish
haqi,   pensiya,   nafaqa   va   stipendiyalarni   to‘lash   mexanizmini
takomillashtirishga   doir   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida"gi
Qarori.
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida"gi
PF-4947-sonli Farmoni. // Xalq so‘zi. 8 fevral 2017 yil.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi
“2017-2021   yillarda   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investitsiyalar   va
ijtimoiy   rivojlanish   yili"da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturi
to‘g‘risida”gi Farmoni.
5. Eshov   M.P.,   Bo‘stonov   M.M.,   Maxmudov   M.F.   “Makroiqtisodiyot”
fanidan   masalalar   yechish   bo‘yicha   uslubiy   ko‘rsatma.-T:   «Fan   va
texnologiya», 2010.-186 b.
6. Z.Berdinazarov.   O‘zbekiston   amaliyotida   makroiqtisodiy   muvozanat
tahlili. Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 b. 7. U.A.   Madrahimov.   Iqtisodiy   o‘sishga   yalpi   talab   va   uning   tarkibi
ta’siri.   “Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar”   ilmiy   elektron
jurnali. № 4, iyul-avgust, 2016 yil
8. Valiev   “Iqtisodiy   o‘sish   nazariyasining   konseptual   yondashuvlari”.
Biznes-Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-betlar.
9. Gulyamov   S.   Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish. //Iqtisodiyot va ta’lim, 2012, №2, 4-5 b.b
10. O‘zbekiston   iqtisodiyoti.   2016   yil   uchun   axborot   tahliliy   byulleten,
Toshket- 2016., 80 b.
11. Матвеева   Т.Ю.   Введение   в   макроэкономику:   учебное   пособие.
Гос.ун-т-Высшая   школа   экономики.-3-е   изд.-М:   Изд.дом   ГУ
ВШЭ, 2005.-510 с.
12. Тарсевич   Л.С.,   Гребников   П.И.,  Лусский   А.И.  Макроэкономика:
Учебник. М.: Высшее образование», 2006. -654 с.
13. Z.Berdinazarov.   O‘zbekiston   amaliyotida   makroiqtisodiy   muvozanat
tahlili.  Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 b.
14. U.A.   Madrahimov.   Iqtisodiy   o‘sishga   yalpi   talab   va   uning   tarkibi
ta’siri.   “Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar”   ilmiy   elektron
jurnali. № 4, iyul-avgust, 2016 yil
15. B. Valiev “Iqtisodiy o‘sish nazariyasining konseptual yondashuvlari”.
Biznes-Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-betlar.
16. Gulyamov   S.   Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish. //Iqtisodiyot va ta’lim, 2012, №2, 4-5 b.b
Internet saytlari
1. www.gov.uz – O‘zbekiston Respublikasi Davlat hokimiyati portali.
2. www.press-service.uz – O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
Matbuot xizmati rasmiy sayti. 3.   www.lex.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ma'lumotlari
milliy bazasi.
4. www.stat.uz - O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi
rasmiy sayti.

Yalpi talab:uning tarkibi va uning miqdoriga ta'sir etuvchi omillar

Kirish. 2

Asosiy qism.. 4

1.Yalpi talab tushunchasi.Yalpi talab tarkibi 4

2. Yalpi talabga ta'sir etuvchi omillar. 9

3. Yalpi talab egri chizig’i 12

Xulosa. 21

Foydalanilgan adabiyotlar. 23

Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha