Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 559.0KB
Xaridlar 9
Yuklab olingan sana 24 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

YaMM va YaIM, ularni hisoblash usullari

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  TO‘QIMACHILIK   VA  Y ENGIL   SANOAT   INSTITUTI
“ KORPORATIV  B OSHQARUV ”  KAFEDRASI
“IQTISODIYOT NAZARIYASI”  fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  YaMM VA YaIM, ULARNI HISOBLASH USULLARI
19B-23 GURUH TALABASI:  NARZIYEVA ROBIYA
KAFEDRA MUDIRI: DR M.A. MANSUROV
ASSISANT: O. R. YUSU POVA
TOSHKENT – 202 3
1 REJA:
Kirish
I Bob. Yalpi ichki mahsulot haqida tushuncha uni tahrir qilish va 
hisoblash
1.1. Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo`llaniladigan asosiy ko`rsatkichlar
1.2. Yalpi ichki mahsulot tushunchasi va uni hisoblashning asosiy shartlari. 
1.3. O'zbekiston yaimni yillar davom o'sish ko'rsatkichlari 
II Bob. O’zbekistonda  yalpi ichki mahsulotni oshirish tog’risidagi 
islohotlar
2.1. O’zbekistonda yalpi ichki mahsulotni oshirish bo’yicha qarorlar
2.2.   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   2023-yilda   O‘zbekiston   yaim   o‘sishi
prognozini yaxshiladi
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 Mundarija 
Kirish…………………………………………………………………………..   4
I- bob Yalpi ichki mahsulot haqida tushuncha uni tahrir qilish va hisoblash…   7
1.1.Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo`llaniladigan asosiy ko`rsatkichlar…   7
1.2.  Yalpi ichki mahsulot tushunchasi va uni hisoblashning asosiy shartlari…   10
1.3 O'zbekiston yaimni yillar davom o'sish ko'rsatkichlari  …………………...   17
II-bob O’zbekistonda  yalpi ichki mahsulotni oshirish tog’risidagi islohotlar...   21
2.1 O’zbekistonda yalpi ichki mahsulotni oshirish bo’yicha  qarorlar………...   21
2.2 Xalqaro valyuta jamg’armasi  2023-yilda O‘zbekiston  yaim o‘sishi  prognozini
yaxshiladi………………………………………………………………………   27
Xulosa ………………………………………………………………………….   33
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………...   34
3 Kirish
2023   yilda   O‘zbekiston   barcha   iqtisodiy   mexanizmlarni   qo‘llagan   holda
inflyatsiya   darajasini   10   foizdan   pastga   tushirishni   rejalashtirmoqda.   Prezident
oziq-ovqat   mahsulotlari   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish,   ularni   «daladan
dasturxongacha» yetkazib berishdagi xarajatlarni qisqartirish bo‘yicha topshiriqlar
berdi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   huzurida   joriy   yilda   inflyatsiya   darajasini
pasaytirish   choralari   muhokamasi   yuzasidan   yig‘ilish   o‘tkazildi,   deya   xabar
qildi   davlat rahbari matbuot xizmati.
Inflyatsiya   faqatgina   makroiqtisodiy   ko‘rsatkich   emas,   aholi   daromadi
va   turmush   tarziga   ta’sir   qiluvchi   omil   hisoblanadi,   deya   ta’kidladi   prezident
matbuot xizmati. 2022 yil yakuni bilan mamlakatda inflyatsiya 12,3 foizni   tashkil
etgan   edi. Barcha iqtisodiy mexanizmlarni qo‘llab, joriy yilda bu ko‘rsatkichni 10
foizdan pastga tushirish maqsad qilinmoqda.
Shavkat   Mirziyoyev   buning   uchun   iste’mol   tovarlari,   shu   jumladan,   oziq-
ovqat   mahsulotlari   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish,   ularni   «daladan
dasturxongacha»   yetkazib   berishdagi   xarajatlarni   qisqartirib,   arzon   bo‘lishini
ta’minlash   zarurligini   ta’kidladi.   Qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   yetishtirishni
ko‘paytirish   uchun   aholiga   ajratilgan   jami   200   ming   gektar   yerdan   unumli
foydalanish bo‘yicha ko‘rsatmalar berildi.
Ushbu   chora-tadbirlarni   tizimli   tashkil   etish   uchun   hududlar   salohiyatidan
kelib   chiqib,   har   bir   tuman   va   shahar   bo‘yicha   alohida   «yo‘l   xaritalari»   ishlab
chiqish vazifasi qo‘yildi.
Aholi   daromadlarini   oshirishda   ularning   bo‘sh   pul   mablag‘larini   moliya
bozoriga   jalb   qilish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   borada   yaratilayotgan   qulayliklar
o‘z natijasini bermoqda. Jumladan, oxirgi uch   yilda aholining bankdagi omonatlari
2 baravarga oshdi.
4 Lekin,   bu   yo‘nalishda   hali   imkoniyatlar   ko‘p.   Shu   bois   yig‘ilishda   aholi
uchun   jozibador   moliyaviy   xizmatlar   turlarini   ko‘paytirish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar
berildi, deya qayd etildi.
Rezidentning   iqtisodiyot   tarmoqlarini   rivojlantirish,   investitsion   va   tashqi
savdo   siyosatini   amalga   oshirish   masalalari   bo‘yicha   maslahatchisi   o‘rinbosari
Obid Hakimovning aytishicha, bugungi kunda O‘zbekistonda aholining qariyb 45
foizi jamg‘armalariga ega, lekin ularni bankda saqlamaydi (ma’lumotlarga ko‘ra).
Jahon banki ma’lumotlariga ko‘ra, katta yoshli aholining atigi 3 foizi omonatlarda
pul saqlaydi).
Shu   munosabat   bilan   prezident   aholi   uchun   jozibador   moliyaviy   xizmatlar
turlarini kengaytirish bo‘yicha ko‘rsatmalar berdi.
O‘zbekiston   Markaziy   banki   2023   yilda   inflyatsiya   8,5−9,5   foiz   darajasida
o‘sishini   bashorat   qilmoqda .   Inflyatsiyaning   o‘sishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun
davlat   xarajatlarini   qisqartirish   muhimligini   Markaziy   bank   rahbari
Mamarizo   Nurmuratov   hamda   sobiq   moliya   vaziri,   hozirda   prezidentning
iqtisodiyot   sohalarini   rivojlantirish,   investitsiya   va   tashqi   savdo   siyosatini   amalga
oshirish   masalalari   bo‘yicha   maslahatchisining   birinchi   o‘rinbosari
Timur   Ishmetov   ham ta’kidlab o‘tgan edi.
«O‘zbekiston   budjet   intizomini   ta’minlash   uchun   asosiy   e’tiborni   davlat
budjeti   taqchilligini   kamaytirishga   qaratishi   kerak,   —   dedi   moliya   vaziri   Timur
Ishmetov.   «Bizning   siyosatimiz   inflyatsiyaga   qarshi   kurashish   uchun
muvofiqlashtirilishi   lozim…   hatto   barcha   xarajatlarimizni   qisqartirishimiz   kerak
bo‘lsa ham. Lekin bu   yaxshilik uchun»,   — degan edi Ishmetov.
Xalqaro   Valyuta   Jamg‘armasi   noyabr   oyida   O‘zbekistonda   iqtisodiyotning
sekinlashishi   va   inflyatsiyaning   ildiz   otishi,   jumladan,   dunyodagi   noaniqliklar
tufayli yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan xatarlardan   ogohlantirgandi .
5 I BOB.   YALPI ICHKI MAHSULOT HAQIDA TUSHUNCHA UNI
TAHRIR QILISH VA HISOBLASH
1.1. Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo`llaniladigan asosiy ko`rsatkichlar
Jahonda   globallashuv   tendensiyalarining   kuchayishi,   ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarning   murakkablashuvi   hamda   tovar   va   xizmatlar   diversifikatsiyasining
kengayishi yalpi ichki mahsulot (YAIM)ni hisoblash usullarini takomillashtirishni
ham   taqozo   qilmoqda.   Chunki   hozirgi   kunda   jahon   mamlakatlari   hisobchilik
tizimidagi   eng   katta   muammo   -   bu   YAIM   hajmi   hamda   uning   o sish   sur atlariniʻ ʼ
aniq va to liq hisoblash masalasidir. Ushbu sohada dunyo hamjamiyati tomonidan	
ʻ
juda   katta   ishlar   amalga   oshirildi.   Masalan,   milliy   hisoblar   tizimi   (MHT)ning   bir
nechta   xalqaro   andozalari,   YAIMni   hisoblash   bo yicha   qator   ko rsatma   va	
ʻ ʻ
tavsiyalar shular jumlasidandir. Biroq, shu kunga qadar YAIMning hajmi va o sish	
ʻ
sur atlarini   aniq   hamda   to liq   hisoblash   masalalari   dolzarb   muammoligicha	
ʼ ʻ
qolmoqda.   Shuning   uchun   hozirgi   kunda   MHT   asosida   YAIMni   hisoblash
usullarini   takomillashtirish   bo yicha   qator   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   turli	
ʻ
yo nalishlarda ilmiy tadqiqotlar olib borilmoqda. 	
ʻ
Jahonda makroiqtisodiy ko rsatkichlar, hususan, YAIMning hajmi va o sish	
ʻ ʻ
sur atlarini hisoblash usullarini takomillashtirish bo yicha ilmiy izlanishlar davom	
ʼ ʻ
etmoqda,   jumladan,   YAIMning   tarkibiy   qismlari,   harakat   shakllari   va   ularning
o zgarishiga   ta sir   qiluvchi   omillarni   tahlil   qilish   hamda   shu   asosda   prognoz	
ʻ ʼ
ko rsatkichlarni   ishlab   chiqish,   YAIM   tarkibidagi   investitsion   sarflar   hamda
ʻ
yashirin   iqtisodiyot   ulushini   hisoblash   uslubiyatini   takomillashtirish   va   shu   kabi
qator   masalalarga   alohida   e tibor   qaratilgan.   Shunday   bo lsada,   globallashuv	
ʼ ʻ
jarayonlari   va   iqtisodiy   taraqqiyotning   jadallashuvi,   ishlab   chiqarish
diversifikatsiyalashuvining   kuchayishi   YAIMni   hisoblash   usullarini   yanada
takomillashtirish   masalasini   iqtisodiyotning   eng   asosiy   muammolaridan   biriga
aylantirmoqda. 
O zbekistonning   jahon   xo jaligiga   integratsiyalashuvi,   modernizatsiya   va	
ʻ ʻ
diversifikatsiyalashuv   jarayonlari   hamda   iqtisodiy   taraqqiyotning   jadallashishida
6 “...statistik   hisobotlarni   to g ri   yuritish   va   davlatning   iqtisodiy   salohiyatini   aniqʻ ʻ
baholash   juda   muhimdir.   Shu   orqali   yalpi   ichki   mahsulotni   xolisona   baholashga
erishish   mumkin”. 2
  Hozirgi   kunda   “...statistik   amaliyotda   ma lumotlarni   yig ish,	
ʼ ʻ
umumlashtirish,   tahlil   qilishning   shakl   va   usullari   xalqaro   andozalar   hamda
zamonaviy   talablarga   to liq   javob   bermaydi.	
ʻ 3
  Shuning   uchun   ham   O zbekiston	ʻ
Respublikasining   kelajakda   mamlakatni   yanada   rivojlantirishga   mo ljallangan
ʻ
strategic   vazifalarida   “Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   va   Xalqaro   valyuta
fondining   Milliy   hisoblar   tizimini   respublikamizda   2020-yil   1   yanvardan   boshlab
to liq joriy etish” va “...yalpi ichki mahsulotning barqaror yuqori o sish sur atlarini	
ʻ ʻ ʼ
ta minlash”   vazifalarining   belgilab   qo yilishi   respublikada   milliy   hisoblar   tizimi
ʼ ʻ
asosida   YAIMni   hisoblash   usullarini   yanada   takomillashtirishni   hozirgi   kunda
zudlik bilan hal qilinishi zarur bo lgan asosiy muammolardan biriga aylantirdi. 	
ʻ
O zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-4947-son 2017-yil 7-fevraldagi	
ʻ
“O zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo yicha Harakatlar strategiyasi	
ʻ ʻ
to g risida”gi va PF-4707-son 2015-yil 4-martdagi “2015–2019-yillar uchun ishlab
ʻ ʻ
chiqarishning tuzilmaviy qayta tuzilishi, zamonaviylashishi  va diversifikatsiyasini
ta minlash bo yicha choratadbirlar dasturi to g risida”gi Farmonlari, PQ-2692-son
ʼ ʻ ʻ ʻ
2016-yil   22-dekabrdagi   “Sanoat   tarmoqlari   korxonalarining   jismoniy   ishdan
chiqqan   va   ma naviy   eskirgan   mashina   uskunalarini   jadal   yangilash,   shuningdek,	
ʼ
ishlab   chiqarish   harajatlarini   kamaytirishga   oid   qo shimcha   chora-tadbirlar	
ʻ
to g risida”gi,   PQ-3165-son   2017-yil   31-iyuldagi   “O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ ʻ
davlat   statistika   qo mitasi   faoliyatini   takomillashtirish   to g risida”gi,   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   8-son   2003-yil   8-yanvardagi   “O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   davlat   statistika   qo mitasi   faoliyatini   tashkil   etish   to g risida”gi,	
ʻ ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   davlat   statistika   qo mitasining   9-son   2016-yil   29-	
ʻ ʻ
iyundagi   “Yalpi   ichki   mahsulotni   ishlab   chiqarish   usulida   hisoblash   bo yicha	
ʻ
uslubiy   nizomni   tasdiqlash   to g risidagi”   Qarorlari   hamda   boshqa   me yoriy-	
ʻ ʻ ʼ
huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda mazkur dissertatsiya
tadqiqoti muayyan darajada xizmat qiladi. 
7 Dunyoda   YAIMning   hajmi   va   o sish   sur atlarini   hisoblash   usullariniʻ ʼ
takomillashtirish bo yicha qator, jumladan, quyidagi yo nalishlarda tadqiqotlar olib	
ʻ ʻ
borilmoqda:   YAIMni   ishlab   chiqarish   usuli   bo yicha   hisoblashda   qo shilgan	
ʻ ʻ
qiymatning   tarkibiy   qismlari,   ayniqsa,   amortizatsiya   ajratmalarini   aniq   va   to liq	
ʻ
hisoblash   metodologiyasini   ishlab   chiqish;   YAIM   tarkibida   uy   xo jaliklarida	
ʻ
yaratilayotgan   tovar   va   xizmatlar   hajmini   to liq   qamrab   olish   mexanizmlarini	
ʻ
takomillashtirish;   milliy   hisoblar   tizimining   asosiy   schyotlari   (ishlab   chiqarish,
daromadlar   shakllanishi   va   taqsimlanishi,   kapital   bilan   operatsiyalar)   tarkibini
takomillashtirish;   hufyona   iqtisodiy   faoliyat   natijalarini   YAIM   tarkibiga   kiritish
mexanizmlarini takomillashtirish. 
Mamlakat   iqtisodiyoti   rivojlanishini   tahlil   qilish,   milliy   iqtisodiyot
rivojlanishidagi   muammolarni   aniqlash   hamda   uni   yanada   rivojlantirish   bo`yicha
chora-tadbirlar   ishlab   chiqarish   uchun   bir   qator   iqtisodiy   ko`rsatkichlardan
foydalaniladi.   Alohida   firmalar   faoliyatiga   baho   berishda   qo`llaniladigan
ko`rsatkichlardan   farqli   tarzda   bu   ko`rsatkichlar   milliy   iqtisodiyotning   barcha
sub‘ektlari   faoliyatiga   umumiy   baho   berish,   makroiqtisodiy   tahlil   o`tkazish,
mamlakat   iqtisodiyotining   jahon   xo`jaligida   raqobatga   bardoshliligi   darajasini
aniqlash imkonini beradi. 
Bu ko`rsatkichlarga quyidagilar kiradi: 
 Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM),   Sof   ichki   mahsulot   (SIM),   Yalpi   milliy
daromad (YaMD), Sof milliy daroimad (SMD), shaxsiy daromad (ShD),
Shaxsiy   tasarrufidagi   daromad   (ShTD),   Iste‘mol   (C),   Jamg`arish   (S)
ko`rsatkichlarining hajmi va o`sish sur‘atlari; 
 iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi; 
 mamlakat eksporti va importi hajmi, tarkibi, YaIMdagi ulushi va o`sish
suratlari; 
 resurslardan   foydalanishning   samaradorligini   xarakterlovchi
ko`rsatkichlar (Mehnat unumdorligi, Fond qaytimi); 
8  davlat   budjeti   taqchilligi,   deflator,   iste‘mol   baholari   indeksi,
inflatsiyaning o`sish sur‘atlari; 
 ishsizlik darajasi va ishsizlar soni, aholining ish bilan bandlik darajasi; 
 aholining   moddiy   ne‘matlar   va   xizmatlar   iste‘moli   hajmi,   ularning
jamg`armalari, ish haqining quyi miqdori va boshqalar. 
Davlat   budjeti   taqchilligi   va   inflatsiya   sur‘ati   kabi   ko`rsatkichlar   umumiy
makroiqtisodiy   vaziyatga   baho   berishda   qo`llanilsa,   YaIM,   SIM,   YaMD,   SMD,
ShD,   ShTD,   C,   S   ko`rsatkichlari   milliy   ishlab   chiqarishning   parametrlarini   va
dinamikasini tahlil etishda foydalaniladi. 
Bu   ko`rsatkichlar   iqtisodiyotning   barcha   sub‘ektlari   faoliyatlari   natijasi
sifatida   aniqlanib,   ularni   hisoblashning   asosini   Milliy   hisobchilik   tizimi(MHT)
tashkil   etadi.   MHT   mamlakat   buxgalteriyasi   vazifasini   o`tagani   holda   uning
standartlaridan   kelib   chiqqan   holda   makroiqtisodiy   ko`rsatkichlarni   hisoblash,
mamlakatlararo taqqoslovlarni amalga oshirish imkonini beradi. 
Mamlakat   iqtisodiyotining   haqiqiy   holatini   o`rganish,   unga   tizimli   baho
berish   uchun   yuqorida   sanab   o`tilgan   barcha   ko`rsakichlardan   foydalanish   zarur,
aks holda bir tomonlama yondoshuvga yo`l qo`yilishi mumkin. 
9 1.2.   Yalpi ichki mahsulot tushunchasi va uni hisoblashning
asosiy shartlari .
Makroiqtisodiy   statistika   va   tahlilda   uzoq   davr   mobaynida   yalpi   milliy
mahsulot   va   yalpi   ichki   mahsulot   ko`rsatkichlaridan   baravar   foydalanib   kelindi.
Har   ikkala   agregat   ko`rsatkich   ham   mamlakatdagi   iqtisodiy   faollik   darajasini
xarakterlasada   kapital  va  ishchi  kuchi   migratsiyasi   mavjudligi   sababli  ular  o`zaro
farq qilishadi. 
Bugungi kunga kelib Milliy hisobchilik tizimini qo`llaydigan deyarli barcha
davlatlarda   yalpi   ichki   mahsulot   ko`rsatkichi   asosiy   makroiqtisodiy   ko`rsatkich
sifatida tan olindi. 
Ko`pgina   iqtisodiy   adabiyotlarda  YaIMga   ishlab   chiqarilishida   qo`llanilgan
resurslar   qaysi   davlatga   tegishliligidan   qat‘iy   nazar,   mamlakatning   jug`rofiy
hududida   yaratilgan   pirovard   tovarlar   va   xizmatlarning   bozor   baholari   yig`indisi
deb ta‘rif berib kelingan. 
1993   yilda   qabul   qilingan   (2008   yilda   yanada   takomillashtirilgan)   BMT
MHTning   yangi   talqiniga   ko`ra   Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   tushunchasiga
aniqliklar kiritildi. 
Yangicha talqiniga ko`ra: 
YaIM -   mamlakat rezidentlari tomonidan ma‘lum  muddat davomida ishlab
chiqarilgan   pirovard   tovarlar   va   xizmatlar   bozor   baholarininng   umumiy
yig`indisidan iborat. 
YaIM   ning   «ichki»   deb   atalishiga   sabab   uning   mamlakat   rezidentlari
tomonidan   yaratilishidir.   Rezident   deganda   faqatgina   mamlakatning   yuridik   va
jismoniy   shaxslari   tushunilmaydi.   Chunki   mamlakat   yuridik   shaxsi   boshqa
mamlakat hududida bir yildan ortiq faoliyat yuritsa o`sha mamlakat rezidenti deb
qaraladi. 
10 «Milliy   tegishliligi   va   fuqaroliligidan   qat‘iy   nazar,   mazkur   mamlakatning
iqtisodiy   hududida   iqtisodiy   manfaat   markaziga   ega   bo`lgan   (ishlab   chiqarish
faoliyati   bilan   shug`ullanadigan,   yoki   mamlakat   hududida   bir   yildan   ortiq
yashayotgan)   barcha   iqtisodiy   birliklar(   korxonalar,   uy   xo`jaliklari)   rezident
hisoblanishadi»  4
. 
Elchixonalar   va   harbiy   bazalar   o`zlari   tegishli   bo`lgan   mamlakatlarning
iqtisodiy   makoni   bo`lib   qolaveradilar.   Aynan   shu   jihat   YaIMni   hisoblashda
iqtisodiy va jug`rofiy hudud o`rtasidagi farq deb qaraladi. 
YaIM uch xil usul bilan hioblanadi: 
1) ishlab chiqarish usuli; 2) xarajatlar usuli; 3) daromadlar usuli. 
Har uchala usul bilan hisoblangan YaIM ko`rsatkichi hajmi statistik xatolar
istisno etilganda o`zaro teng bo`lishi lozim. Shu bilan birga har uchala usul  bilan
YaIM   ko`rsatkichni   hisoblashda   o`ziga   xos   talablarga   amal   qilinishi   talab   etiladi.
YaIM ni hisoblashning asosiy shartlari: 
-yakuniy tovarlar va xizmatlar bahosini ifodalaydi; 
-bozor baholarida hisoblanadi; 
-faqat joriy yilda ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar bahosini o‘z ichiga
oladi;-
sof moliyaviy bitimlar bahosini o‘z ichiga olmaydi. 
YaIMni xarajatlar va daromadlar bo`yicha hisoblash
YaIMni xarajatlar bo`yicha hisoblash  
Bu   usul   yakuniy   foydalanish   usuli   deb   ham   yuritilib,   unda   YaIMni   hisoblash
uchun   yakuniy   mahsulotlarni   sotib   olishga   qilingan   barcha   xarajatlar   o`zaro
11 qo`shib   chiqiladi.   Bu   xarajatlar   quyidagicha   guruhlanadi:   Uy   xo`jaliklarining
iste‘mol xarajatlari (C): 
a. uzoq muddat foydalaniladigan iste‘mol buyumlari sotib olishga; 
b. kundalik foydalaniladigan iste‘mol buyumlari sotib olishga; 
v) iste‘mol xizmatlari to`loviga. 
Yalpi ichki xususiy investitsiya xarajatlari (I): 
a. asbob-uskunalar, mashinalarni yakuniy sotib olishga; 
b. korxonalar, inshootlar, turarjoy binolarini qurishga sarflangan; 
v) tovar zahiralari o`rtasidagi farqlar yoki zahiralarning o`zgarishi.
 Tovar va xizmatlarning davlat xaridi (G ). 
Bu guruh xarajatlariga mahalliy va markaziy boshqaruv hokimiyati idoralari
tomonidan   korxonalarning   pirovard   mahsulotlari   va   resurslari   xaridi   (avtomobil
yo`llari   va   pochta   muassasalari   qurilishi,   davlat   korxonalarida   to`lanadigan   ish
haqi)   xarajatlari   kiritiladi.   Lekin   shu   o`rinda   ta‘kidlash   lozimki,   bu   xarajatlarga
davlat transfert to`lovlari kiritilmaydi
Sof  eksport (Xn):   mamlakatning import  va eksport  operatsiyalari  bo`yicha
xarajatlar o`rtasidagi farq
YaIMni   xarajatlar   orqali   hisoblash   formulasini   quyidagicha   tasvirlash
mumkin: 
YaIM = C + I + G + Xn 5
 
O`zbekiston   Respublikasida   yaratilgan   YaIMning   foydalanish   (xarajatlarga
ko`ra)   tarkibi   tahlili   shuni   ko`rsatadiki   uy   xo`jaliklarining   iste‘mol   xarajatlari
YaIM tarkibidagi eng salmoqli (56 %) komponent ekan. 
YaIMni daromadlar(taqsimot usuli) bo`yicha hisoblash. 
12 YaIMni   daromadlar   bo`yicha   aniqlashda   yakuniy   mahsulotni   ishlab
chiqarish   jarayonida   rezident-ishlab   chiqarish   birliklari   tomonidan,   qo`shilgan
qiymatlar hisobidan, to`langan dastlabki daromadlar qo`shib chiqiladi. 
YaIMni   daromadlari   yig`indisi   ko`rinishida   hisoblashda   asosan   quyidagi
ko`rsatkichlardan foydalaniladi: 
-sof   bilvostia   soliqlar   (Tn )   –   bilvosita   soliqlar(qo`shilgan   qiymat   solig`i,
aksizlar, bojxona bojlari) va subsidiyalar hajmlari o`rtasidagi farq; 
 yollanma   ishchilarning   ish   haqlari   (W)   -   xususiy   va   davlat
kompaniyalarining   yollanma   ishchilarga   hisoblagan   barcha   turdagi   mehnat
haqi   to`lovlarining   nominal   miqdori   plyus   ish   beruvchilar   tomonidan   ish
haqi   fondiga   nisbatan   hisoblanib   to`lanadigan   ijtimoiy   sug`urta  ajratmalari.
O`zbekiston Respublikasida bu ajratma normasi 2005 yilda ish haqi fondiga
nisbatan 31% bo`lgan bo`lsa. 2006 yildan boshlab 25 % qilib belgilandi. 

Korporatsiyalarning yalpi foydasi  +  nokorporativ korxonalar daromadi
(R). 
Nokorporativ korxonalar- kichik hajmdagi, uy xo`jaliklariga tegishli korxonalar
bo`lib   ularda   korxona   foydasi   va   korxona   egasining   ish   haqi   elementlari   o`zaro
qo`shilib   ketgan   bo`ladi.   Bu   holat   aralash   daromad   atamasini   qo`llashga   sabab
bo`ladi. 
R=   Korporatsiyalarning   sof   foydasi   (R1   )   +   nokorporativ   korxonalar   sof
daromadlari (R2)   +amortizatsiya   (A);  
YaIMni   daromadlar   ko`rinishida   yalpi   qo`shilgan   qiymatni   ko`rsatilgan   uch
guruhga bo`lib topish mumkin: 
YaIM = Tn + W+R
13 Olingan   dastlabki   daromadlar   qayta   taqsimlanishi   natijasida   dividend,   renta,
to`g`ridan   to`g`ri   xorijiy   investitsiyalardan   olingan   reinvestitsiya   ko`rinishidagi
daromadlar   paydo   bo`ladi.  
Shuningdek,   YaIMni   daromadlar   ko`rinishida   aniqlashda,   iqtisodiy   nazariyada,
daromadlarni   quyidagi   komponentlarga   bo`lish   ko`zda   tutiladi:  
-amortizatsiya (A); 
 bilvostia soliqlar (T); 
-yollanma ishchilarning ish haqlari (W); 
 ijara haqi to`lovi va renta ko`rinishidagi daromadlar(R1); 
 kapital uchun olingan foiz daromadlari (R2); 
-mulkdan   keladigan   daromad   (nokorporativ   korxonalar   daromadi)   (P1);   -
korporatsiya foydasi (P 2 ). 
Korporatsiyalar   foydasi   o`z   navbatida   quyidagilarga   bo`linadi:   a)
korporatsiyasi foydasidan to`lanadigan soliqlar (P2.1); 
b) hissadorlar o`rtasida taqsimlanadigan dividendlar(P2.2); 
v) korporatsiyaning taqsimlanmagan foydasi(P2.3). 
Keltirilgan yondoshvuga ko`ra:
 YaIM (Y ) =  A + T + W + R1 + R2 + P1 + P2 
Xarajatlar va daromadlar ko`rinishida hisoblab topilgan YaIM hajmi o`zaro
mos keladi. Chunki milliy iqtisodiyot doirasida bir sub‘ekt tomonidan qilingan har
qanday xarajat ikkinchi sub‘ekt uchun daromad bo`lib tushadi. 
Davlat byudjeti daromadlari dinamikasi  
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   daromadlarining   2022   yildagi
ijrosi bo‘yicha dastlabki  natijalar Davlat byudjeti daromadlari 2022 yilda 202 trln
14 so‘mni   (YAIMga   nisbatan   22,7   %)   tashkil   etib,   2021   yilga   nisbatan   37,2   trln
so‘mga yoki 22,6%ga oshdi. 
YaIMni ishlab chiqarish usulida aniqlash 
Ishlab chiqarish  usulida  hisoblangan  YaIM  yakuniy  tovarlar   va xizmatlarni
ishlab   chiqarishning   turli   bosqichlarida   qo`shilgan   qiymatlar   yig`indisi   sifatida
aniqlanadi. YaIMni bu usulda aniqlash statistik jihatdan qulay bo`lishi bilan birga
uni hisoblashning muhim shartiga amal qilish, ya‘ni bir qiymatni ikki bor hisobga
olish,   yoki   oraliq   mahsulot   qiymatini   YaIMga   kiritib   yuborishning   oldini   oladi.  
Ishlab chiqarish hajmini to`g`ri hisoblash uchun joriy yilda ishlab chiqarilgan tovar
va   ko`rsatilgan   xizmatlar   qiymati   bir   marta   hisobga   olinish   kerak.   Ko`pgina
mahsulotlar bozorga borguncha bir nechta ishlab chiqarish bosqichini o`taydi. Shu
sababli   YaIMda   ayrim   mahsulotlarni   ikki   va   undan   ko`p   marta   hisobga   olmaslik
uchun,   faqat   pirovard   mahsulotning   bozor   qiymati   hisobga   olinadi,   oraliq
mahsulotlar esa hisobga olinmaydi. 
Yakuniy tovarlar va xizmatlar deganda ularning ishlab chiqarish, yoki ichki
ayirboshlash   siklidan   chiqqan,   yakuniy   iste‘mol,   jamg`arish   yoki   eksport   uchun
foydalaniladigan qismi tushuniladi. 
Yakuniy tovarlar va xizmrtlarni ishlab chiqarishda sarflangan oraliq tovarlar
va xizmatlar bahosi YaIMga qo`shilmaydi. 
Qo`shilgan qiymat   tovar va xizmatlarning sotish bahosi bilan ularni ishlab
chiqarish   uchun   foydalanilgan   xom   ashyo   va   materiallarni   sotib   olishga   qilingan
xarajatlar o`rtasidagi farq ko`rinishida aniqlanadi. 
Ishlab   chiqarish   usulida   aniqlangan   YaIM   ko`rsatkichinig   strukturasini   va
undagi siljishlarni tahlil qilish juda muhim xulosalar beradi. Alohida tarmoqlarning
mamlakat   iqtisodiyotida   yaratilgan   yalpi   qo`shilgan   qiymatdagi   ulushi,   bu
ulushning   o`zgarishi   bu   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   va
kutilayotgan istiqboliga baho berish imkonini beradi. 
15 Iqtisodiyot   rivojlanishi,   real   sektorda   ishlab   chiqarish   samaradrligi   oshib
borishi   bilan   sanoat   va   ayniqsa   xizmat   ko`rsatish   sohalarining   YaIMdagi   ulushi
ortib borilishi jahon iqtisodiy tarixida kuzatilgan hodisadir. 
YaIM= =5+7+(15-12)+(17-15)+(18-17)=5+7+3+2+1=18
Qo`shilgan qiymatlar yig`indisi ko`rinishida hisoblangan YaIM tarkibiga sof
bilvosita   soliqlar,   ya‘ni   davlat   budjetiga   tushgan   qo`shilgan   qiymat   solig`i,   aksiz
solig`i   va   bojxona   boji   to`lovlari   bilvosita   soliqlar   bilan   davlat   budjetidan   ishlab
chiqaruvchilarga berilgan subsidiyalar o`rtasidagi farq ham qo`shiladi. 
16 1.3 O'zbekiston YaIMni yillar davom o'sish ko'rsatkichlari
Iqtisodiy o‘sish bu  yalpi milliy mahulot  mutloq hajmning aholi jon boshi va
iqtisodiy   resurs   birligi   hisobiga   nisbiy   miqdorining   ko‘payishi   hamda   sifat
o‘lchamlarining borishidir. Ishlab chiqarish natijalarining o‘sish sur’ati bilan ishlab
chiqarish   omillari   miqdorining   o‘zgarishi   o‘rtasidagi   nisbat   iqtisodiy   o‘sishning
ekstensiv yoki intensiv turlarini belgilab beradi.
Ekstensiv   iqtisodiy   o‘sishga   ishlab   chiqarishning   mavjud   texnikaviy   asosi
saqlanib   dolgan   holda   iqtisodiy   resurslar   miqdorini   ko‘paytirib   borish   orqadi
erishiladi.   Aytaylik,   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ikki   hissa   ko‘paytirish   uchun
mavjud korxonalar bilan bir qatorda o‘rnatilgan uskunalarning quvvati, miqdori va
sifati,   ishchi   kuchining   soni   va   malaka   tarkibi   bo‘yicha   huddi   o‘shancha
korxonalar   ko‘riladi.   Ekstensiv   rivojlanishda,   agar   u   sof   holda   amalga   oshirilsa,
ishlab chiqarish samaradorligi o‘zgarmay qoladi. 
Iqtisodiy   o‘sishning   intensiv   turi   sharoitida   mahsulot   chiqarish
miqyoslarini   kengaytirishga   ishlab   chiqarish   omillarini   sifat   jihatidan
takomillashtirish:   yanada   progressivroq   ishlab   chiqarish   vositalarini   va   yangi
texnikani   qo‘llash,   ishchi   kuchi   malakasini   oshirish,   shuningdek,   mavjud   ishlab
chiqarish   salohiyatidan   yaxshiroq   foydalanish   yo‘li   bilan   erishiladi.   Intensiv   yo‘l
ishlab   chiqarishga   jalb   etilgan   resurslarning   har   bir   birligidan   olinadigan
samaraning,   pirovard   mahsulot   miqdorining   o‘sishida,   mahsulot   sifatining
yaxshilanishida o‘z ifodasini topadi. Bunda mahsulot ishlab chiqarishni ikki hissa
oshirishga ishlab turgan korxonalarni rekonstruktsiya qilish va texnika bilan qayta
qurollantirish   mavjud   resurslardan   yaxshiroq   foydalanish   hisobiga   erishish
mumkin. Real hayotda ekstensiv va intensiv omillar sof holda mavjud bo‘lmaydi,
balki   muayyan   uyg‘unlikka,   bir-biri   bilan   qo‘shilgan   tarzda   ro‘y   beradi.   Shu
sababli ustuvor ekstensiv va ustuvor intensiv iqtisodiy o‘sish turlari tahlil qilinadi. 
Iqtisodiy   o‘sish   murakkab   va   ko‘p   qirrali   jarayon   bo‘lganligi   sababli   uni
baholash   uchun   qandaydir   bitga   ko‘rsatkich   kifoya   qilmaydi,   balki   muayyan
17 ko‘rsatkichlar   tizimi   talab   qilinadi.   Bu   ko‘rsatkichlar   tizimida   o‘lchamdagi   va
klimat   ifodasidagi   ko‘rsatkichlar   farqlanadi.   Iqtisodiy   o‘sishning   jismoniy
o‘lchamdagi   ko‘rsatkichlari   ancha   aniq   natija   beradi,   (chunki   ular   inflyatsiya
ta’siriga berilmaydi), lekin universal emas, ya’ni har xil o‘lchamdagi mahsulot va
xizmatlarni   ishlab   umumiy   ko‘rsatkichga   keltirish   qiyin.   Klimat   ko‘rsatkichlar
keng qo‘llaniladi, ammo har doim ham uni inflyatsiyadan xuliq “tozalash” mumkin
bo‘lavermaydi.   Shu   sababli   ko‘pincha   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari   qiyosiy   yoki
doimiy narxlarda hisoblanadi. 
Iqtisodiy   o‘sish   quyidagi   qiymat   ko‘rsatkichlarida   hisoblanadi:  
1. YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   mutloq   hajmi   va
ularning o‘sish sur’atlari. 
2. YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   aholi   jon   bosh
hisobiga to‘g‘ri keladigan miqdori va uning o‘sish sur’atlari. 
          3.   YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   iqtisodiy   resurs
xarajatlari birligi hisobiga turli keladigan miqdori va uning o‘sish sur’atlari. 
Iqtisodiy o‘sishni baholashda har uchala ko‘rsatkichdan ham foydalanish
mumkin, lekin ularning ahamiyati turlicha. (1.3.1 -rasm)
18 Agar diqqat markazida mamlakat iqtisodiy salohiyati muammosi tursa, birinchi
ko‘rsatkichdan   foydalanish   ko‘proq   mos   keladi.   Alohida   mamlakat   va
hududlardagi   aholining   turmush   darajasini   taqqoslashda,   ko‘proq   ikkinchi
ko‘rsatkichdan   foydalaniladi.   Iqtisodiy   samaradorlikni   baholashda   uchinchi
ko‘rsatkichga ustuvorlik beriladi
Odatda iqtisodiy o‘sish sur’ati % (foiz)da joriy yildagi real YaMM (SMM, MD)
ni bazis davridagi hajmiga bo‘lish yo‘li bilan aniqlanadi. 
Mamlakatning   iqtisodiy   o‘sish   sur’atini   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlar   bir   qator
kamchiliklarga ham ega. 
Birinchidan,   ular   mahsulot   sifatining   o‘zgarishini   to‘liq   aks   ettirmaydi   va   shu
sababli farovonlikning xaqiqiy darajasini to‘liq xarakterlab berolmaydi: 
Ikkinchidan,   real   Ya   MM   va   uning   aholi   jon   boshiga   o‘sishi   bo‘sh   vaqtning
sezilarli   ko‘payishini   aks   ettirmaydi   va   farovonlik   real   darajasining   pasaytirib
ko‘rsatilishiga olib keladi. 
Uchinchidan,   iqtisodiy   o‘sishni   qiymat   ko‘rsatkichlarda   miqdoriy   hisoblash
boshqa   tomonlama   uning   atrof-muhitga   va   insonning   hayot   sharoitiga   salbiy
ta’sirini hisobga olmaydi. 
Iqtisodiy   o‘sishning   alohida   tomonlarini   tavsiflovchi   jismoniy   ko‘rsatkichlar
quyidagilardan   iborat   bo‘lib,   ular   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanish
darajasi,   mehnat   unumdorligi   va   ish   vaqtini   tejash,   shaxsiy   daromad   va   foyda
miqdori, milliy iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi va shu kabilar hisoblanadi. 
19 II BOB. O’ZBEKISTONDA  YALPI ICHKI MAHSULOTNI OSHIRISH
TOG’RISIDAGI ISLOHOTLAR
2.1 O’zbekistonda yalpi ichki mahsulotni oshirish bo’yicha  qarorlar
2023-yilda mamlakatning yalpi ichki mahsuloti 1068,0 trillion so m bo lishiʻ ʻ
kutilmoqda.
Oliy Majlis Qonunchilik palatasining navbatdagi majlisida deputatlar dastlab
“2023-yil   uchun   O zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to g risida”gi	
ʻ ʻ ʻ
qonun loyihasini ko rib chiqishmoqda.
ʻ
qonun loyihasi va Byudjetnomada yalpi ichki mahsulotning o sish surati 5,3	
ʻ
foiz miqdorda bo lishi nazarda tutilmoqda. Xususan, sanoat ishlab chiqarish hajmi	
ʻ
5,1   foiz,   qurilish   6,0   foiz,   qishloq   xo jaligi   3,5   foiz,   xizmatlar   sohasi   6,7   foizga	
ʻ
ortishi kutilmoqda.
2023-yilda   mamlakatning   yalpi   ichki   mahsuloti   1068,0   trillion   so mni,	
ʻ
Davlat   byudjeti   daromadlari   232,1   trillion   so m   yoki   yalpi   ichki   mahsulotga	
ʻ
nisbatan 21,7 foiz darajasida bo lishi kutilmoqda.	
ʻ
Qonun   loyihasi   bilan   2023-yildan   boshlab   konsolidatsiyalashgan   byudjet
taqchilligining   cheklangan   mikdori   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   3   foizdan
oshmasligi belgilanmoqda.
Davlat   byudjetining   xarajatlari   (davlat   maqsadli   jamg armalariga	
ʻ
ajratiladigan transfertlar bilan birga ) 257,7 trillion so mni, yalpi ichki mahsulotga	
ʻ
nisbatan   24,1   foizni   yoki   2022-yil   kutilayotgan   ijroga   nisbatan   18,9   trln.   so mga	
ʻ
ortishi prognoz qilinmoqda.
Qayd   etilganidek,   byudjet   hisobdorligini   oshirish   maqsadida   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi tomonidan vazirlik va idoralarning
ular   uchun   ajratilgan   byudjet   mablag laridan   foydalanish   yuzasidan   davriy	
ʻ
hisobotlarini eshitib borish tartibi joriy qilish nazarda tutilmoqda.
Bugun   poytaxtimizda   “Prezident   sovg asi”ni   qadoqlash,   bezash   va	
ʻ
hududlarga jo natish jarayonlariga doir tadbir bo lib o tdi.	
ʻ ʻ ʻ
20   “CRAFERS”   qandolatchilik  fabrikasida   tayyorlangan   “Prezident   sovg asi”ʻ
Mehribonlik uylari tarbiyalanuvchilari, ota-ona qarovisiz qolgan, ota-onalari Vatan
sarhadlarini   himoya   qilish   yo lida   qurbon   bo lgan   hamda   ijtimoiy   himoyaga	
ʻ ʻ
muhtoj oilalar farzandlari uchun mo ljallangan.	
ʻ
3 dan 15 yoshgacha bo lgan 10 ming nafar bolaga mo ljallangan “Prezident	
ʻ ʻ
sovg alari” tarkibiga O zbekiston Respublikasi Prezidentining bolalarga yo llangan	
ʻ ʻ ʻ
Yangi   yil   bayrami   tabrigi,   14   turdagi   shirinliklar,   3   turdagi   o quv   qurollari,	
ʻ
elektron kitob, termos va shaxmat jihozlari kiritilgan.
Shuningdek,   joriy   yilda   mazkur   sovg alar   tarkibiga   Mehribonlik   uylari,	
ʻ
Oilaviy   bolalar   uylari,   SOS   bolalar   mahallalari   hamda   “Mehrli   maktab”ning   12
yoshdan   katta   bo lgan   1   095   nafar   tarbiyalanuvchilari   uchun   zamonaviy   elektron	
ʻ
kitoblar ham kiritildi.
Qayd   etilganidek,   “Prezident   sovg asi”   mamlakatimizning   10   ta   hududi   —	
ʻ
Qoraqalpog iston   Respublikasi,   Xorazm,   Buxoro,   Navoiy,   Surxondaryo,	
ʻ
Qashqadaryo,   Samarqand,   Andijon,   Farg ona,   Namangan   viloyatlariga	
ʻ
“O zbekiston   havo   yo llari”   orqali,   Sirdaryo,   Jizzax,   Toshkent   viloyatlariga	
ʻ ʻ
hududiy   Davlat   yo l   harakati   xavfsizligi   boshqarmalari   kuzatuvi   ostidagi	
ʻ
avtotransport vositalarida yetkazilishi rejalashtirilgan.
Bugun   mazkur   “Prezident   sovg asi”ning   dastlabki   karvoni   Toshkent	
ʻ
shahridan jo nab ketdi, deb xabar beradi Xalq ta limi vazirligi matbuot xizmati.	
ʻ ʼ
“Prezident   sovg asi”   joriy   yil   29-30-dekabr   kunlari   Mehribonlik   uylari	
ʻ
tarbiyalanuvchilari, ota-ona qarovisiz qolgan bolalar, ota-onalari Vatan sarhadlarini
himoya   qilish   yo lida   qurbon   bo lgan   bolalar   hamda   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj	
ʻ ʻ
oilalar farzandlariga hududiy hokimliklar tomonidan tantanali tarzda topshiriladi.
Onkologiya   markazi   hamda   uning   poytaxt   va   Toshkent   viloyati   filiallari
sotilmaydigan bo ldi
ʻ
21 Jamoatchilik fikridan kelib chiqqan holda Onkologiya markazi hamda uning
poytaxt   va   Toshkent   viloyati   filiallarini   sotish   bo yicha   auksion   savdolari   bekorʻ
qilindi. Bu haqda Davlat aktivlarini boshqarish agentligi ma lum qildi.	
ʼ
Agentlik   sayti   orqali   Respublika   ixtisoslashgan   onkologiya   va   radiologiya
ilmiy-amaliy   tibbiyot   markazi   ( Lot   3707620 ,   boshlang ich   bahosi   281,7	
ʻ
mlrd.so m),   uning   Toshkent   viloyat	
ʻ   ( Lot   3707622 ,   boshlang ich   bahosi   92,1	ʻ
mlrd.so m)	
ʻ   va Toshkent  shahar  filiallari   ( Lot  3707621 , boshlang ich bahosi  160,5	ʻ
mlrd.so m)	
ʻ   bino-inshootlari   yangi   Onkologiya   markazining   birlashgan
kompleksini   qurish   xarajatlarini   qoplash   uchun   “E-auksion”   elektron   savdo
platformasi orqali elektron-onlayn auksionga qo yilgan edi.	
ʻ
Bugungi   kunda,   mazkur   obyektlarning   sotilishi   hisobiga   yangi   zamonaviy
Onkologiya   markazi   qurilishini   amalga   oshirish   bo yicha	
ʻ   jamoatchilik   fikridan
kelib chiqqan holda, tegishli topshiriqqa asosan, Onkologiya markazi hamda uning
poytaxt va Toshkent viloyati filiallarini auksion orqali   sotish jarayoni to xtatildi	
ʻ   va
savdodan olib   tashlandi .
Davlat xizmatining falsafasi — xalqni rozi qilish
30 yildan beri keyinga surilgan masala
Shu   yilning   4-avgust   kuni   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida
davlat xizmatini isloh qilish va boshqaruvda natijadorlikni oshirish chora-tadbirlari
yuzasidan   o tkazilgan   videoselektor   yig ilishida   mutasaddi   davlat   organlari   va	
ʻ ʻ
tashkilotlariga   30   yildan   beri   keyinga   surilib   kelayotgan   masalalar   yechimiga
qaratilgan,   odamlarni   rozi   qilishga   yo naltirilgan   davlat   xizmatining   yaqin	
ʻ
kelajakdagi “yo l xaritasi”ni ko rsatib berildi.	
ʻ ʻ
Yig ilishda   Davlatimiz   rahbari   tomonidan   barcha   sohalar   qatori,   35	
ʻ
milliondan   ziyod   aholimizning   hayotini   yengil   qiladigan,   kayfiyatiga   bevosita
ta sir   ko rsatadigan   masala   —   davlat   xizmatini   isloh   qilish   hamda   inson	
ʼ ʻ
resurslarini   rivojlantirishga   oid   qator   kechiktirib   bo lmaydigan   vazifalar   belgilab	
ʻ
berildi. Xususan,  davlat boshqaruvi  sohasini  isloh qilish borasidagi  ishlarni yangi
22 sifat   bosqichiga   olib   chiqish,   davlat   xizmatchilarini   muntazam   o qitish   hamdaʻ
bilimini baholab borish tizimini yo lga qo yish, kadrlarni tanlashda shaffof tanlov	
ʻ ʻ
tizimini joriy etish, eng asosiysi kadrlarni bilimli, qat iyatli, korrupsiyaga toqatsiz	
ʼ
qilib tayyorlash haqida ko rsatmalar berildi.	
ʻ
Yangi O zbekistonda jamiyatning barcha jabhalarida bo lgani kabi rahbar va	
ʻ ʻ
boshqaruv   kadrlar   tizimini   yangilash   sohasida   ham   islohotlar   jarayoni   boshlandi
hamda   izchillik   bilan   olib   borilmoqda.   Ilk   bosqichlarda   boshqaruv   kadrlarni
tayyorlash,   qayta   tayyorlash   hamda   joy-joyiga   qo yish   sohasida   salmoqli	
ʻ
natijalarga erishildi va milliy tizim shakllantirildi.
Biroq to plangan tajriba bugungi kunga kelib davlat organlari va tashkilotlari	
ʻ
malakali mutaxassislar bilan yetarli darajada ta minlanmayotgani, kadrlar malakasi	
ʼ
yuklatilgan   vazifalar,   zamonaviy   ehtiyojlarga   nomuvofiqligi,   qabul   qilinayotgan
qarorlar   sifati   pastligiga   olib   kelayotgan   bir   qator   tizimli   muammolar   kadrlar
siyosati  va davlat fuqarolik xizmati tizimida yangi islohotlar o tkazilishini taqozo	
ʻ
etayotganini ko rsatmoqda.	
ʻ
Gap shu haqda ketganida, davlat fuqarolik xizmatiga kirish istagini bildirgan
nomzodlarni   ochiq   mustaqil   tanlov   orqali   saralab   olish   jarayonini   kompleks
huquqiy  tartibga  solishni  ta minlovchi   to g ridan-to g ri   ta sir  kuchiga  ega   qonun	
ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
mavjud   emasligini   ham   alohida   ta kidlab   o tish   lozim.   Shu   va   boshqa   kadrlar	
ʼ ʻ
siyosati   bilan   bog liq   bo lgan   tizimli   muammolarni   bartaraf   etish   maqsadida	
ʻ ʻ
Prezidentimiz “Davlat  fuqarolik xizmati  to g risida”gi  Qonunni  qabul  qilish vaqti	
ʻ ʻ
kelganini, bu sohadagi  islohotlarni amalga oshirishda yetti marta emas, o n marta	
ʻ
o lchab qaror qabul qilish maqsadga muvofiqligini ta kidladi.	
ʻ ʼ
Davlat xizmatchisi — cheklangan resurs
Bugun  davlat  fuqarolik xizmati   sohasida  118  ming kishi   mehnat   qilmoqda.
Davlatimiz   rahbarining   o zoqni   ko ra   bilish   qobiliyatlari   va   g oyalari   asosida	
ʻ ʻ ʻ
so nggi   yillarda   davlat   xizmatchilarini   xalqqa   yaqinlashtirgan   “mahallabay”   va	
ʻ
“xonadonbay”   ishlash   tizimi   yo lga   qo yildi.   “Qars   ikki   qo ldan”   deganlaridek,	
ʻ ʻ ʻ
23 davlat   xizmatidagi   xodimlarga   samarali   ishlashlari   uchun   munosib   sharoitlar
yaratildi.   Buning   natijasida   esa,   davlat   xizmatida   40  yoshgacha   bo lgan   xodimlarʻ
ulushi 61 foizga yetdi, bu ko rsatkich 5-6 yil oldin 37 foiz bo lgan).	
ʻ ʻ
Biroq   yaratilgan   imkoniyat   va   sharoitga   yarasha   natijadorlik   yo qligi	
ʻ
ta kidlandi.   Prezidentimiz   “hali   davlat   xizmati   chinakam   xalqni   rozi   qiladigan	
ʼ
tizimga aylangani yo q”, dedi yig ilishda. Davlatimiz rahbari buni o tgan yili Xalq	
ʻ ʻ ʻ
qabulxonalariga   vazirlik   va   hokimliklar   xodimlarining   bilimsizligi   va
mas uliyatsizligi   haqida   25   mingta,   ularning   muloqot   madaniyati   yetishmasligi	
ʼ
bilan bog liq 7 mingta shikoyat kelib tushgani bilan izohladi.	
ʻ
Qobiliyatni   aniqlash,   o qitish,   ishini   yaxshi   yo lga   qo yishga   o rgatadigan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yaxlit   tizim   bo lmagani   uchun,   ayrim   rahbar   kadrlar   berilgan   vazifalarni   eplay	
ʻ
olmayotgani   ko rsatib   o tildi.   Misol   uchun,   joriy   yilning   o tgan   6   oyida   bilim   va
ʻ ʻ ʻ
ko nikmalari yetishmagani bois, 37 nafar tuman va shahar hokimlari almashtirildi.	
ʻ
Umuman,   mas ul   lavozimlarda   o tirgan   rahbarlarni   tanlash,   tayyorlash   va	
ʼ ʻ
motivatsiya   berish   yo lga   qo yilmagani   ijrodagi   oqsoqliklarning   asosiy	
ʻ ʻ
sabablaridan biri bo lmoqda.	
ʻ
Shu   bois,   mahalliy   va   xorijiy   mutaxassislarni   jalb   qilib,   so nggi   2   yil	
ʻ
davomida   chuqur   muhokamalar   asosida   “Davlat   fuqarolik   xizmati   to g risida”gi
ʻ ʻ
Qonun   tayyorlandi.   64   moddadan   iborat   Qonun   shu   yilning   8-avgust   kuni
Prezidentimiz   tomonidan   imzolandi.   Aytish   joiz,   mazkur   Qonun   orqali   davlat
fuqarolik   xizmatchilariga   talab   va   majburiyatlar   qo yish   bilan   birga,   ular	
ʻ
faoliyatining kafolatlari, ijtimoiy himoyasini kuchaytish masalalari ham o z aksini	
ʻ
topgan.
Iqtisodiyotda xususiy sektor o sib borayotgani sari, malakali kadrlarga talab	
ʻ
oshib bormoqda. Bu raqobatli bozorda davlat xizmati ham jozibador bo lishi kerak.	
ʻ
“Bitta   mutaxassisni   tayyorlash   uchun   qancha-qancha   vaqt,   mehnat   va   mablag	
ʻ
talab   etiladi.   Qolaversa,   davlat   xizmatchisi   ham   cheklangan   resurs   ekanini
unutmaslik   kerak”,   dedi   Prezident.   Shu   bois,   xodimning   tajribasi,   malakasi   va
erishgan natijasiga qarab rag batlantirish tizimi joriy qilinishi ko rib chiqiladi.	
ʻ ʻ
24 Salohiyatli kadr ochiq va shaffof tizim asosida tanlanadi
Shuni   ta kidlash   lozimki,   kadrlarni   tanlash   va   ishga   qabul   qilishning   ochiqʼ
tanlov   tizimining   yo lga   qo yilishi   bu   —   korrupsiyaga   qarshi   kurashishning	
ʻ ʻ
samarali   vositalaridan   biri   hisoblanadi.   Shu   maqsadda,   yangicha   yondashuv
asosida   kadrlarni   tanlashda   eski   usullardan   voz   kechib,   ularning   intellektual
salohiyatini,   ma naviy   fazilatlarini   baholaydigan   ochiq   va   oshkora   tanlov   tizimi	
ʼ
joriy etildi.
Taraqqiy etgan davlatlar tomonidan namuna sifatida olingan davlat fuqarolik
xizmati   sohasida   boshqaruvning   zamonaviy   tizimini   joriy   etish   borasidagi
islohotlar   negizidagi   asosiy   vazifalardan   biri   “ochiq   mustaqil   tanlov   asosida
kadrlarni   tanlab   olish”   ekanini   ko rishimiz   mumkin.	
ʻ   Bunda   eng   iqtidorli,
kompetensiyalari yuqori bo lgan xodimlar meritokratiya tamoyili asosida bo sh ish	
ʻ ʻ
o rinlariga ishga qabul qilinadi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   3-oktyabrdagi	
ʻ
“O zbekiston   Respublikasida   kadrlar   siyosati   va   davlat   fuqarolik   xizmati   tizimini	
ʻ
tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to g risida”gi  Farmoniga muvofiq, 2020-	
ʻ ʻ
yil   avgust   oyida   Davlat   xizmatini   rivojlantirish   agentligi   tomonidan   Davlat
fuqarolik   xizmatchilari   vakant   lavozimlari   yagona   ochiq
portali   —   vacancy.argos.uz   faoliyati yo lga qo yilgan edi.	
ʻ ʻ
Mazkur portal davlat organlari va tashkilotlarining vakant lavozimlariga eng
istiqbolli   kadrlarni   ochiq   mustaqil   tanlov   asosida   qabul   qilish   maqsadida   ishlab
chiqilgan   bo lib,   2020-2022-yillar   davomida	
ʻ   78   ta   davlat   organi   va   tashkilotlari,
hamda   208   ta tuman (shahar)   hokimliklari   portaliga ulangan bo lib, ular tomonidan	
ʻ
vakant lavozimlar uchun   105 mingdan ortiq tanlov e lon qilindi.	
ʼ
Tanlovlarda   1,3   mln.dan   ziyod   nomzod   ishtirok   etgan   bo lib,   ularning	
ʻ   45
ming   nafari tanlov g olibi sifatida vakant lavozimlarni egallagan.	
ʻ
Portal davlat organlari va tashkilotlaridagi vakant lavozimlarining munosib kadrlar
bilan   to ldirish   uchun   “bir   darcha”   tamoyili   asosida   faoliyat   ko rsatadi.   Ya ni,	
ʻ ʻ ʼ
25 mehnat   va   kadrlar   ishiga   oid   barcha   internet   platformalari   mazkur   portal   bilan
integratsiyalashgan.   Portal   interaktiv   bo lishi   bilan   birga   nomzodlar   uchun   qatorʻ
imkoniyat  va  qulayliklarni   taqdim  etadi.  Masalan,   tanlovda ishtirok  etish  istagida
bo lgan   nomzodlar   bir   yo la   davlat   organining   uchtagacha   bo sh   ish   o rni   uchun	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ariza  topshirishi  mumkin. Ariza  yuboriladigan  tashkilotlar  soni  chegaralanmagan.
Vakant   ish   joyiga   bo lgan   malakaviy   talablar   ish   beruvchi   barcha   uchun   teng	
ʻ
tamoyil asosida belgilanadi.
Mazkur   tizimning   ahamiyatli   tomoni   shundaki,   tanlov   bosqichlari   bo yicha	
ʻ
ma lumotlar   onlayn   tarzda   har   bir   nomzodning   portaldagi   shaxsiy   kabinetiga	
ʼ
yuboriladi,   ya ni   har   bir   bosqich   natijasi   bo yicha   nomzodlarga   asoslangan   javob	
ʼ ʻ
beriladi.   Endi   davlat   fuqarolik   xizmatiga   kirish   uchun   nomzod-kadrlar   qog ozlar	
ʻ
to plamidan   iborat   obyektivka   va   bir   qancha   ma lumotnomalarni   ko tarib   davlat	
ʻ ʼ ʻ
organlari va tashkilotlariga sarson va ovora bo lib yurmaydilar. Nomzod haqidagi	
ʻ
barcha   ma lumotlar   Yagona   milliy   mehnat   tizimi   orqali   avtomatik   tarzda   o z	
ʼ ʻ
arizasida   aks   etadi.   Shunchaki   elektron   platformaga   kirib,   3-4   qadamdan   iborat
harakat orqali o zlariga munosib vakant lavozimga ariza yuboradilar.	
ʻ
Ariza   qabul   qilingandan   so ng   tashkilotda   tuzilgan   ochiq   tanlov   bo yicha	
ʻ ʻ
komissiya   tomonidan   3   ish   kunida   nomzodlarning   arizalari   belgilangan   malaka
talablari bo yicha o rganiladi hamda natijasi yuzasidan har bir nomzodning shaxsiy	
ʻ ʻ
kabinetiga tegishli xabar yuboriladi. Tanlovning keyingi bosqichi — test sinoviga
o tgan   nomzod   3   ish   kuni   mobaynida   Agentlik   tomonidan   hududlarda	
ʻ
markazlashtirilgan   holda  test  sinovidan   o tkaziladi.   Shunday   qilib,  ijobiy  natijaga	
ʻ
ega bo lgan nomzodlar bilan 3 ish kuni mobaynida tanlov komissiyasi  tomonidan	
ʻ
suhbat o tkaziladi. Suhbat jarayoni assesment  shaklida tashkil etilib, nomzodlarga	
ʻ
teng sharoit hamda teng vazndagi savollar beriladi. Bu jarayonda Agentlik mas ul	
ʼ
xodimi kuzatuvchi sifatida ishtirok etadi hamda shaffof va adolatli tarzda o tishini	
ʻ
nazoratga oladi.  Suhbat  jarayonidan  muvafaqqiyatli   o tgan  nomzodni   ishga  qabul	
ʻ
qilish bo yicha tegishli hujjatlari rasmiylashtirilib, platformaga yuklanadi, shundan	
ʻ
mazkur vakant lavozim avtomatik tarzda Yagona milliy mehnat tizimida yopiladi.
26 Tabiiy   savol   tug iladi.ʻ   Bu   tizimni   joriy   etishda   tashkilot   va   idoralarning
kadrlar   bo linmalari   qay   darajada   tayyor,   ular   yangicha   tizimning   drayveri   bo la	
ʻ ʻ
oladimi?   Ushbu masalaning yechimi  ham Davlat  xizmatini rivojlantirish agentligi
e tiboridan   chetda   qolmadi.   Davlat   boshqaruvi   akademiyasi   bilan   hamkorlikda	
ʼ
vazirlik   va   idoralar,   Qoraqalpog iston   Respublikasi,   viloyatlar   hamda   Toshkent	
ʻ
shahar   hokimliklari,   tuman-shahar   hokimlarining   kadrlar   bo linmalari   rahbarlari	
ʻ
uchun   inson   resurslarini   rivojlantirish   va   boshqarish   masalalarini   qamrab
olgan   malaka oshirish kurslari tizimli tashkil qilindi. O quv jarayonlarida kadrlarni	
ʻ
tanlash   va   ular   bilan   ishlash   borasida   zamonaviy   usullarni   qo llash,   davlat	
ʻ
fuqarolik xizmatiga iqtidorli kadrlarni jalb qilish, bu jarayonda e tibor berish lozim	
ʼ
bo lgan  jihatlarning  eng  kichik  nuqtalarigacha  bo lgan  mezonlari   yaqqol   misollar	
ʻ ʻ
va amaliy namunalar bilan ko rsatib berilmoqda.	
ʻ
Barcha   jarayonlarda   jamoatchilik   nazorati   yuqori   darajada   qo yilgan   desak	
ʻ
mubolag a bo lmaydi. O tgan davr mobaynida jamoatchilik tomonidan test sinovi	
ʻ ʻ ʻ
hamda   suhbat   jarayonini   yanada   takomillashtirish,   savollarni   sohaviy
yo nalishlardan   kelib   chiqib   tayyorlash,   suhbat   jarayonidan   mustaqil   ekspertlarni	
ʻ
jalb   etishga   qaratilgan   40   dan   ortiq   konstruktiv   takliflar   kelib   tushdi.   Ularning
deyarli   barchasi   ijroga   qaratildi,   ya ni   portal   faoliyati   yanada	
ʼ
takomillashtirib,   tanlov   bosqichlarida   inson   omili   maksimal   darajada
minimallashtirilmoqda.
27 2.2  Xalqaro valyuta jamg‘armasi  2023-yilda O‘zbekiston YAIM o‘sishi
prognozini yaxshiladi
Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra   O‘zbekiston
iqtisodiyotining   rivojlanishiga   bahosini   biroz   yaxshiladi.   Mamlakat   yalpi   ichki
mahsuloti   5,5   foizga   oshishi   kutilmoqda.   Xuddi   shu   ko‘rsatkich   2024-yil   uchun
ham prognoz qilinmoqda.
Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   (XVJ)   2023-yil   uchun   O‘zbekistonning
iqtisodiy   rivojlanishiga   bahosiga   o‘zgartishlar   kiritib,   2023-yilgi   prognozini
yaxshiladi.   Yangi   prognoz   fondning   oktabr   oyidagi   jahon   iqtisodiyoti   rivojlanish
istiqbollari to‘g‘risidagi   hisobotida   keltirilgan.
XVJ   joriy   yilda   O‘zbekiston   yalpi   ichki   mahsuloti   5,5   foizga   o‘sishini
kutmoqda.   Aprel   oyida   fond   5,3   foizlik   o‘sishni   prognoz   qilgan   edi.   2024-yilgi
YAIM o‘sishi bo‘yicha prognoz 5,5 foiz darajasida o‘zgarishsiz qoldi.
2023-yilda iqtisodiy o‘sish sur’atlari bo‘yicha O‘zbekiston Qozog‘iston (4,6
foiz),   Qirg‘iziston   (3,4   foiz)   va   Turkmanistondan   (2,5   foiz)   oldinda,   lekin
Tojikistondan (6,5 foiz) ortda qolmoqda.
O‘zbekistonning   joriy   to‘lov   balansi   joriy   yilda   XVF   prognozlariga   ko‘ra,
2022-yildagi   -0,8   foizga   nisbatan   -4,3   foizni   tashkil   etadi.   2024-yilda   bu
ko‘rsatkich -4,6% gacha ko‘tariladi.
XVJ,   shuningdek,   O‘zbekistonda   inflyatsiya   2022-yildagi   11,4   foizdan
2023-yilda   10,2   foizga,   2024-yilda   esa   10   foizgacha   pasayishini   bashorat
qilmoqda.
O‘zbekistonda  ishsizlik  darajasi,  XVJ kutganidek, joriy yilda 8,4 foizgacha
(2022-yilda 8,9 foiz), 2024-yilda esa 7,9 foizgacha pasayadi.
Jahon YAIM
XVF   2023-yil   uchun   global   yalpi   ichki   mahsulot   o‘sishi   prognozini   3   foiz
darajasida   saqlab   qoldi,   lekin   2024-yil   uchun   uni   3   foizdan   2,9   foizga   tushirdi.
28 Hisobotda   qayd   etilishicha,   bu   “tarixiy   o‘rtacha   ko‘rsatkichdan   sezilarli   darajada
past”.
XVJ   jahon   iqtisodiyotining   tiklanishiga   to‘sqinlik   qilayotgan   sabablar
qatorida bloklarda o‘sib borayotgan geoiqtisodiy parchalanish va   markaziy banklar
siyosatining keskinlashuvi oqibatlari borligini qayd etdi.
Avvalroq   XVJ   rahbari   Kristalina   Georgiyeva   2020−2023-yillardagi   turli
zarbalardan   jahon   iqtisodiyotining   umumiy   yo‘qotishlari   3,7   trln   dollarni   tashkil
etganini   ma’lum qilgandi .
2022 yilda O‘zbekiston YAIM hajmi 80,4 mlrd dollarga ko‘tarildi
O‘zbekiston   yalpi   ichki   mahsuloti   (YAIM)   2022   yilda   5,7   foizga   o‘sib,
888,34   trln   so‘mni   (80,4   mlrd   dollarga   yaqin)   tashkil   etdi.   Aholi   jon   boshiga
YAIM hajmi esa 2255 dollargacha oshdi, deya xabar berdi Statistika agentligi.
O‘zbekistonda   2022   yilda   yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)   hajmi   joriy
narxlarda   888,34 trln so‘mga yetdi, deb   xabar berdi   prezident huzuridagi Statistika
agentligi.
2021   yil   darajasiga   nisbatan   real   o‘sish   sur’ati   5,7   foizni   tashkil   etdi.
YAIMda   sanoat   mahsulotlarining   ulushi   484,7   trln   so‘mga   (+5,2   foiz),   xizmatlar
ko‘rsatish   — 343,3 trln so‘mga (+8,5 foiz), mahsulotlarga sof soliqlar   — 60,3 trln
so‘mgacha oshdi. (2.2.1 -rasm)
29 Savdo,   turar   joy   va   oziq-ovqat   xizmatlari   sohasi   9,3   foizga,   transport,
axborotlashtirish   va   aloqa   sohasi   14,7   foizga   o‘sdi.   Qishloq,   o‘rmon   va   baliq
xo‘jaligida (3,6%) nisbatan past o‘sish sur’atlari kuzatildi.
O‘rtacha kurs bo‘yicha AQSh dollarida hisoblanganda nominal   YAIM 80,38
mlrd dollarni tashkil etdi, bu   2021 yilga nisbatan 11,18 mlrd dollarga ko‘p.
Aholi   jon   boshiga   YAIM   real   ko‘rinishda   3,5   foizga   —   21,15   mln
so‘mdan   24,91   mln   so‘mga   (2254,9   dollar)   o‘sdi.   Taqqoslash   uchun,   2021   yilda
5,3 foizga, 2020 yilda pandemiya yilida esa 0,1 foizga o‘sish qayd etilgan.
2021 yil yozida prezident Shavkat Mirziyoyev 2026 yilga borib O‘zbekiston
iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   1,5   barobarga   oshirish   va   YAIM   hajmini   kamida   100
mlrd dollarga yetkazishni rejalashtirayotganini   ta’kidlagan   edi.
30 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, yurtimizda yashayotgan har qaysi inson millati,
tili   va   dinidan   qat'iy   nazar,   erkin,   tinch   va   badavlat   umr   kechirishi,   bugungi
hayotdan   rozi   bo’lib   yashashi   -   bizning   bosh   maqsadimizdir.   Mamlakatimiz
taraqqiyoti   va   xalqimiz   farovonligi   birinchi   navbatda   ijtimoiy   sohadagi
islohotlarimiz samarasi bilan chambarchas bog’liq. 
Dunyoda   YAIMning   hajmi   va   o sish   sur atlarini   hisoblash   usullariniʻ ʼ
takomillashtirish bo yicha qator, jumladan, quyidagi yo nalishlarda tadqiqotlar olib	
ʻ ʻ
borilmoqda:   YAIMni   ishlab   chiqarish   usuli   bo yicha   hisoblashda   qo shilgan	
ʻ ʻ
qiymatning   tarkibiy   qismlari,   ayniqsa,   amortizatsiya   ajratmalarini   aniq   va   to liq	
ʻ
hisoblash   metodologiyasini   ishlab   chiqish;   YAIM   tarkibida   uy   xo jaliklarida	
ʻ
yaratilayotgan   tovar   va   xizmatlar   hajmini   to liq   qamrab   olish   mexanizmlarini	
ʻ
takomillashtirish;   milliy   hisoblar   tizimining   asosiy   schyotlari   (ishlab   chiqarish,
daromadlar   shakllanishi   va   taqsimlanishi,   kapital   bilan   operatsiyalar)   tarkibini
takomillashtirish;   hufyona   iqtisodiy   faoliyat   natijalarini   YAIM   tarkibiga   kiritish
mexanizmlarini takomillashtirish zarur. 
Iqtisodiyotimizni   rivojlantirish   hamda   ish   o'rinlarini   yaratish   va
qashshoqlikni   kamaytirish   zarurdir.   U   odatda   iqtisodiy   o'sishning   asl   mohiyatini
to'liq   aks   ettirmaydigan   YaIM   va   YaIM   orqali   o'lchanadi.   Shunday   qilib,
hukumatlar   iqtisodiyot   sog'lig'i   va   fuqarolar   farovonligiga   ta'sir   qiluvchi   kengroq
omillarni hisobga oladigan qo'shimcha ko'rsatkichlarni ko'rib chiqishlari zarur. 
O‘zbekiston hukumati so‘nggi yillarda jadal sur’atlar bilan o‘sib borayotgan
va   yalpi   ichki   mahsulot   o‘sishiga   sezilarli   hissa   qo‘shayotgan   xizmat   ko‘rsatish
sohasini   rivojlantirishga   ham   ustuvor   ahamiyat   qaratdi.   O‘zbekistonni   dunyoning
turli   burchaklaridan   tashrif   buyuruvchilar   uchun   yanada   jozibador   manzilga
aylantirishga intilayotgan hukumat tashabbuslari bilan ilgari
31 Foydalanilgan adabiyotlar :
1. Axmedov   D.Q.,   Ishmuxamedov   A.E.,   Jumaev   Q.X.,   Djumaev   Z.A.
Makroiqtisodiyot.-T.:   “O‘zbekiston   yozuvchilar   uyushmasining   Adabiyot
jamg‘armasi nashriyoti”, 2004. 
2. Mariganova E.A. SHapiro S.A. Makroekonomika. Ekspress kurs: uchebnoe
posobie-M.: KNORUS. 2010. 
3. A.G.   Gryaznevoy   i   N.N.   Dumnoy.   Makroekonomika   Teoriya   i   rossiykaya
praktika: uchebnik. M.: KNORUS. 2008. 
4. Abel E. Bernanke B. Makroekonomika SPb.: Piter. 2008. 
5. Kiselyova E.A Makroekonomika: Kurs leksiy M.: Izd-vo Ekemo. 2007. 
6. Tarsevich  L.S., Grebnikov P.I., Lusskiy  A.I. Makroekonomika:  Uchebnik.-
M.: Visshee obrazovanie. 2006. 
7. Shodmonov. Iqtisodiy o’sish darslik. 
Internet saytlari:
8. https://zamin.uz/uz/jamiyat/110360-shavkat-mirzieev-2023-jil-nomini-jelon-
ildi.html
9. https://yuz.uz/uz/news/2023-yilda-mamlakatning-yalpi-ichki-mahsuloti-
10680-trillion-somni-bolishi-kutilmoqda?view=prezident-sovgasining-
dastlabki-karvoni-hududlarga-jonatildi
10. https://yuz.uz/uz/news/2023-yilda-mamlakatning-yalpi-ichki-mahsuloti-
10680-trillion-somni-bolishi-kutilmoqda?view=prezident-sovgasining-
dastlabki-karvoni-hududlarga-jonatildi
11. www.mygov.uz 
12. www.stat.uz 
13. www.mineconomy.uz 
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский