Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 322.7KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 16 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Yaponiya iqtisodiyoti va uning jahon iqtisodiyotida tutgan o’rni

Sotib olish
Yaponiya iqtisodiyoti va uning jahon iqtisodiyotida
tutgan o’rni
Mundarija :
Kirish 
I-BOB. Yaponiya haqida umumiy ma’lumotlar 
1. Yaponiyaning hududi va tabiiy geografik o’rni  
2. Yaponiya iqtisodiyoti tuzilmasi va tarkibi  
II-BOB.   Yaponiya   iqtisodiyotining   jahon   xo’jaligida   tutgan   o’rni   va
tashqi iqtisodiy aloqalari. 
1. Yaponiyaning jahonda tutgan o’rni
2. Yaponiyaning tashqi iqtisodiy aloqalari 
3. O’zbekiston va Yaponiya munosabatlari 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
   
1
 
  Kirish 
Mavzuning   dolzarbligi   shundaki   Yaponiya   hozirgi   kunda   dunyodagi   eng
rivojlangan   davlatlardan   biri.   Iqtisodiy   rivojlanganlik   darajasi   bo’yicha   dunyoda
yetakchi   o’rinlarda   turadi   va   shuning   uchun   ham   Yaponiya   iqtisodiyoti   o’rganish
va uni o’zimizda zoriy qilish, mamlakatimiz bilan iqtisodiy aloqalarni keng yo’lga
qo’yish   kabi   muhim   ahamiyat   kasb   etganligi   uchun   ham   mukammal   o’rganish
zaruriyati   tug’iladi.O’zbеkiston   jahondagi   yirik,   xalqaro   maydonda   еtakchi   o’rin
tutadigan   davlatlar   –   AQSH,   Rossiya,   Yaponiya ,   Xitoy,   Gеrmaniya,   Fransiya   va
Еvropa   Ittifoqining   boshqa   mamlakatlari   bilan   hamkorlik   munosabatlarini
rivojlantirish va mustahkamlashga alohida e’tibor bеradi» 1
 - dеgan edi O’zbеkiston
Rеspublikasi   Prеzidеnti   I.A.Karimov.   Globallashuv   va   mintaqaviy   hamkorlikning
asosiy   harakatlantiruvchi   kuchi   bo’lib   turli   mamlakatlarning   xalqaro   mеhnat
taqsimotida faol va samarali ishtirok etish, iqtisodiy o’sishini tеzlashtirish va aholi
farovonligini   oshirish   uchun   xalqaro   savdodan,   invеstisiyalar   ayirboshlashdan,
ishlab   chiqarish   koopеrasiyasidan,   ilmiy-tеxnik   hamkorlikdan   foydalanishga
intilish hisoblanadi.Ushbu kurs ishi Yaponiya iqtisodiyoti va uning jahonda yuygan
o’rni haqida O’zbekiston manfaatlaridan kelib chiqqan holda yozilgan. 
O’rganilganlik   darajasi.   Zamonaviy   bosqichda   Yaponiya   iqtisodiyoti
bo’yicha juda ko’p manbalar, materiallar, nazariy fikirlar mavjud. 
Avvalambor,   O’zbekiston   respublikasi   Prezidentining   mavzuga   oid   asarlari,
ma’ruzalari   tadqiqotni   olib   borishda   asos   qilib   olindi.   Jumladan,   «Yangicha
fikrlash va ishlash – davr talabi», «Vatan ravnaqi», «Biz kelajagimizni o’z qo’limiz
bilan yaratamiz», «O’zbek xalqi hech qachon hech kimga qaram bo’lmaydi» kabi
asarlarida   xalqaro   hamkorlikning   asosiy   tamoyillari   haqida   batafsil   izohlab
berilgan.   Shuningdek   ushbu   kurs   ishini   yozishda   asosan   o’zbek   olimlarining
Yaponiya   iqtosodiyoti,   uning   xalqaro   maydondagi   ahamiyatimavzulariga   oid
manbalarini o’rganib chiqqan holda yozildi. 
1   I.А. Karimov. Bizningboshmaqsadimiz – jamiyatnademokratlashtirishvayangilash, 
mamlakatnimodernisatsiyavaislohetishdir. Т.: «O‘zbekiston», 2005y. 
2
 
  Tadqiqot   ishining   obyekti   qilib   Yaponiya   iqtisodiyoti,   uningrivojlanishidagi
asosiy   yo’nalishlari,   predmeti   qilib   esa   Yaponiya   iqtisodiyot   tarmoqlari,   resurslar
salohiyati,   tashqi   iqtisodiy   aloqalari,   O’zbekiston   bilan   munosabatlari   hamda
ularga shartli ravishda ta’sir ko’rsatuvchi omillar olindi. 
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Tadqiqotning   maqsadi   Yaponiya
iqtisodiyoti,   uning   jahon   xo’jaligida   tutgan   o’rni,   yapon   modeli,   yaponiyaning
geografik   joylashuvi,   aholi,   mehnat,   mineral   xom-ashyo,   yoqilg’i-energetika
resurslari   hamda   baynalminallashib   borayotgan   davrda   Yaponiya   iqtisodiyotini
o’rganishdan  iborat. hozirgi  kunda  34  ta yapon  kompaniyasi   dunyodagi  eng  yirik
200   ta   kompaniya   r е ytingidan   joy   olgan.   Mamlakatda   jami   800   mingdan   ortiq
yirik, o’rta va kichik kompaniyalar mavjuddir. Yaponiyadagi barcha o’rta va kichik
korxonalar   va   mikrofirmalar   ham   turli   uyushmalarga   birlashgan.   D е yarli   99   %
korxonalar kichik va o’rta bizn е s toifasidagi korxonalar qatoriga kiradi. 
Sanoatning   asosiy   tarmoqlari:   qora   m е tallurgiya,   radioel е ktronika,
t е l е radioapparatura,   avtomobilsozlik,   t е zyurar   po е zdlarni   ishlab-chiqarish,   n е ft
ximiyasi,   to’qimachilik,   avtomtika   dastgohlari,   aloqa   vositalari,   biot е xnologiya,
mikroel е ktronika   va   boshqa   o’nlab   sanoat   tarmoqlari   mavjud.   Yaponiya   sanoati
xorijdan sotib  olingan xomashyo hisobiga  ishlaydi. Hozirda ko’p xomashyo talab
ishlab chiqarishlar xorijga, avvalo rivojlanayotgan mamlakatlarga ko’chirilmoqda. 
Kurs   ishining   tarkibi kirish,   ikkita   bob,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar   ro’yhatidan   iborat.   Kurs   ishida   globallashuv   sharoitida   Yaponiya
iqtisodiyotining   rivojlanish   xususiyatlari,   omillari   va   istiqbolli   yo’nalishlari
o’rganilgan,   O’zb е kiston   R е spublikasining   mamlakat   bilan  iqtisodiy   hamkorligini
rivojlantirish xususiyatlari va yo’nalishlari tahlil etilgan. 
Kurs   ishining   xulosa   qismida   tahlil   natijalari   umumlashtirilib,   nazariy   va
amaliy ahamiyatga ega xulosa va takliflar b е rilgan. 
3
 
  I-BOB. Yaponiya haqida umumi ma’lumotlar 
1.1. Yaponiyaning hududiy va tabiiy geografik o’rni.  
Yaponiyaning   umumiy   maydoni   376   ming   km.   kv.   Hududining   muhim
xususiyatlaridan   biri   uning   katta   va   kichik   bir-biriga   yaqin   orollarda
joylashganligidir.   Ulardan   4   tasining   maydoni   ancha   kattadir.   Bularga   Xansu,
Xokkaydo,   Kyuysu   va   Sikoku   orollari   kiradi.   U   unitar   davlat   bo’lib,   47
prefekturaga bo’linadi. 
Yaponiya,   asosan,   tog’li   mamlakat.   hududining   75   %   tog’lar   egallaydi.   Eng
baland   tog’I   Fudziyama   (3776m)-yapon   xalqining   ommaviy   topinadigan   –
sig’inadigan muqaddas joyi hisoblanadi. Tekisliklari, asosan, Tinch okean sohillari
bo’ylab   joylashgan.   Ayniqsa,   Tokio   qo’ltiq-bo’yidagi   Kanto   pasttekisligida
mashhurdir.   Mamlakat   Mineral   boyliklarga   ancha   kambag’al   Yapniya   biron-br
yerosti boyliklari blan o’zini o’zi ta’minlay olmaydi. Shu bilan birga, boy dengiz,
geometral, gidroenergiya, agroiqlim resurslariga ega. 
Iqlimi   musson   xareakterda.  Qish   oylari   nisbatan   qurg’ochil   va   sovuq,   ammo
shimoldan  janubga qarabisib  boradi. Yoz  esa  ancha  namli   va  issiq  o’tadi.  Yog’in
miqdori o’rtacha 1700 mm. dan 4000 mm. gacha tebranadi. 
Yaponiyaning   tabiiy   sharoiti   o’ziga   xosdir.   u   kuchli   tropic   dovullar   yo’lida
joylashgani uchun bahorning erta oylarida har yili kuchli to’fon – tayfunlar bo’lib
turadi. Unda tez-tez silkinishlari bo’lib turadi. Ba’zan u juda kuchli halokatli tarzda
ro’y beradi. 
Yaponiyaning   aholisi   127,3   mln   kishi.   soni   bo’yicha   jahon   mamlakatlari
orasida sakkizinchi o’rinda turadi. 
Yaponiya   tipik   Sharq   davlatlaridan   bo’lishiga   qaramasdan,   Osiyoda   birinchi
bo’lib,   demografik   ko’rsatkichlarga   ko’ra   11   tipdan   1   tipga   o’ta   oldi.   Unda   har
1000 aholi hisobiga tug’ilish 10 kishiga, o’lim esa 7 kishiga to’g’ri kelmoqda yoki
mamlakat   aholisi   yiliga   o’rtacha   275   ming   kishiga   ko’paymoqda.   Unda   bolalar
o’limi   ko’rsatkichlari   jahonda   eng   pstdir.   Shu   bilan   birga   aholisi   o’rtacha   80
yoshdan   ortiqroq   umr   ko’radilar.   Ko’rsatkichlarga   erishishda   mamlakatda   olib
4
 
  borilayotgan   optimal,   demografik   siyosat,   aholining   yetuk   ijtimoiy   hayot   tarsi.
Oilani rivojlantirish yo’nalishlari, qo’lga kiritilgan yutuqlar muhim rol oynamoqda.
Yaponiyabirmillatlidavlatdir.Uningaholisining 99 % yaponmillatigamansubdir 
Yaponiyada   aholining   o’rtacha   zichligi   1km 2  
maydonga   338   kishi   to’g’ri   keladi.
Agar   mamlakat   aholisining   asosiy   qismi   umumiy   maydonning   10   %   yashashini
hisobga   olsak,   amalda   aholiyashaydigan   hududlarda   bu   ko’rsatkich   ming   kishini
tashkil qiladi. 
Yaponiya yuqori darajada urbanizatsiyalashgan davlatlar qatoriga kiradi. 
Unda jami aholining 76 % ko’prog’i shaharlarda yashaydi 
Mamlakatda yirik shaharlar soni 200 dan ortiq. Eng yirik shahri mamlakatning
poytaxti   Tokio   bo’lib,   unda   30,2   mln.   dan   ortiq   aholi   istiqomat   qiladi.   Aholisi
1mln.   dan   ortiq   bo’lgan   yana   6   ta   shahri   bor.   Mamlakatda   yirik   shaharlar
aglomeratsiyalari saqlanmoqda Tokio-Nagoya-Osaka yo’nalishi bo’ylab 
600   km.   dan   ortiq   masofaga   cho’zilgan   hududida   dunyodagi   eng   yirik
megalopolislardan   biri   Tokaydo   tashkil   topgan.   Yirik   shaharlari,   bu   jumladan,
1869-yildan mamlakat  poytaxti  hisoblanadigan  Tokio (Sharqiy poytaxt demakdir)
shahri, asosan, yangidan qurilgan. Seysmiklikdarajasi nihoyatda yuqori bo’lgan 50-
60 qavatli bino-imoratlar shaharning asosiy ko’rinishlarini tashkil qiladi. 
Foydalanadigan   yer   nihoyatda   qimmatli,   taqchil   resurs   bo’lganligi   sababli
Yaponiyada   hozirgi   vaqtda   binolarni   ―osmono’par   qilib   qurish   bilan   birga,‖
ularning   qator   qavatlarini   yer   ostida   joylashtirishga   ham   erishilmoqda.   Alohida
texnopolis-ilmiy-injenerik komplekslari, asosan, dengizning sayoz qo’ltiq va 
ko’rfazlarini   turli   axlat   va   chiqindi   jinslar   bilan   to’ldirish   hisobiga   hosil   qilingan
hududlarida   qurilmoqda.   aholisining   deyarli   hammasi   dengiz   sohili   bo‗ylab
cho‗zilgan   ensiz   serunum   tekislikda   yashaydi.   Sholipoyalar,   mevali   bog‗lar,
choyzorlar   yil   sayin   o‗zining   katta   qismini   tobora   o‗sib   borayotgan   yirik
shaharlarga   bo‗shatib   bermoqda.   Yaponiyaning   poytaxti   –   Tokio   jahondagi   eng
katta shaharlardan biri. Unda 12 millionga yaqin kishi yashaydi. 
5
 
  Yaponiya   –   o‗rta   asrlarda   vayronalik   keltirgan   bosqinchilik   urushlaridan,
so‗ngra   mustamlakachilik   asoratidan   xoli   qolgan   Osiyodagi   yagona   mamlakat.
19asrda   Yaponiya   sanoati   jadal   rivojlana   boshladi.   Bugungi   kunda   u   sanoati
rivojlangan mamlakatlar orasida AQSHdan keyin ikkinchi o‗rinda turadi. 2
 
Aholining   beshdan   to‗rt   qismi   shaharlarda   yashaydi.   Kema   to‗xtaydigan
joylari  va zavodlari  bo‗lgan, bir-biriga tutashib  ketgan shaharlar  qirg‗oq bo‗ylab
turna   qator   tizilgan.   Mamlakatda   foydali   qazilmalar   va   tabiiy   resurslar   oz,   shu
sababdan   uning   xo‗jaligi   tashqi   savdoga   juda   bog‗liq.   U   turli   mamlakatlarga
mashina, apparat, gazlama va boshqa sanoat mollari chiqaradi, chetdan neft, ruda,
yog‗och, don va boshqa xom ashyolar keltiradi. 
Yaponiya   kun   chiqish   tomondagi   orollarda   joylashgan.   Shuning   uchun   uni
azaldan   Kun   chiqar   mamlakat   deb   ataydilar.   Yaponlar   uni   Nippon   deydilar.
Quyosh   mamlakat   bayrog‗ida   ham   tasvirlangan,   uning   gerbi   –   oltin   xrizantema
ham quyosh ramzi. 
Yaponiya orollari shimoldan janubga ancha masofaga cho‗zilgan. Yaponiyaning
shimolida, ayniqsa, Xokkaydo orolida qish juda serqor  va xiyla sovuq, janubda –
Ryukyu orollarida deyarli tropik iqlim. U yerda bananlar va sago palmalari o‗sadi. 
Mamlakat   jami   maydonining   oltidan   besh   qismi   baland   va   tik   yon   bag‗irli
tog‗lar   bilan   band,   ular   qalin   o‗rmonlar   bilan   qoplangan.   Eng   baland   tog‗i   –
so‗ngan   Fudziyama   vulkani.   Bu   tog‗   Yaponiyada   muqaddas   hisoblanadi.
Yaponiyada   harakatdagi   vulkanlar   oz  emas,   issiq   suvli   shifobaxsh   buloqlar   ko‗p.
Tez-tez zilzila bo‗lib turadi. 
atni vazirlar mahkamasi boshqaradi. Yaponiya mehnatkashlari tinchlik uchun
faol   kurashmoqdalar.   Bu   mamlakat   atom   bombasini   portlatishning   butun
dahshatlarini   boshidan   kechirgan,   yaponlar   uning   takrorlanishini   istamaydilar.
2  G.Nazarova, N.Xakimov, B. Bobojonov, D.Ergashеv  ―Xorijiy mamlakatlar iqtisodiyoti  , O`quv qo`llanma.‖
T.:TDIU, 2008y.  
 
6
 
  Yaponiya   bilan   O‗zbekiston   Respublikasi   o‗rtasida   diplomatiya   munosabatlari
1992-yilda o‗rnatilgan. 
1.2. Yaponiya iqtisodiyoti tuzilmasi va tarkibi.
XX asrning 60-yillaridan boshlab Yaponiyaning «iqtisodiy mobjiza»si jahonni
hayratga   sola   boshladi.   Buning   sababi   II   jahon   urushida   yengilib,   atom
bombasining   dahshatlarini   o’z   boshidan   o’tkazgan   mamlakatning   tezlik   bilan
qaddini rostlagani va misli ko’rilmagan sur’atlarda tez rivojlanishga erishgani edi.
Ana   shunday   muammolarni   yengib   о ’t а   olgan   va   yuksak   rivojlanish   marralarini
egallagan   Yaponiyaning   iqtisodiy   taraqqiyot   yo’li   hozirgi   vaqtda   ko’pgina
rivojlanayotgan   davlatlar,   shu   jumladan,   O’zbekiston   uchun   ham   ibrat   bo’lishi
mumkin. 
Yaponiya   «iqtisodiy   mo’jiza»   sining   asosiy   manbayi,   mutaxassislar
xulosasiga   ko’ra,   yapon   millatining   yuqori   darajadagi   mehnatsevarlik   va   mehnat
intizomi,   uyushqoqlik   va   sabr-toqat,   ishga   mas’uliyat   hissi   va   tejamkorlik   kabi
ijtimoiy ko’rsatkichlaridir. 
«Iqtisodiy   mo’jiza»ning   sabablari   qatoriga   yana   harbiy   tayyorgarliklardan
tiyilib   borishi   (konstitutsiyaga   kobra   Yaponiyada   milliy   daromadining   atigi   1
foizdan ortiq bo’lmagan qismini harbiy xarajatlarga ajratish mumkin) ham kiradi. 
Yaponiya   iqtisodiyoti   yuqori   darajada   rivojlangan   mamlakat.   YAMD   ning
umumiy   hajmi   (4390   mlrd.   AQSh   dollari)   ga   ko’ra   dunyoda   AQShdan   keyin
ikkinchi   o’rinni   egallaydi.   Unda   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   yaxshi
rivojlangan. 
Yoqilg’i-energetika   sanoati da   gidro,   geotermal,   quyosh,   dengiz   elektr
stansiyalari ham o’z hissasini qo’shsalar-da, asosiy ishni import yoqilg’ilar asosida
ishlaydigan IES va AES lar bajaradi. Mamlakat har yili 200 mln. t. ga yaqin neftni
import   qiladi.   Shu   sababli   Yaponiya   elektr   energetikasida   tobora   AES   lar   hissasi
ortib bormoqda. Hozirgi  vaqtda mamlakatda 30 dan ortiq atom  elektr  stansiyalari
qurilgan. 2003 yilda 950 mlrd kVt/soat elektr energiya ishlab chiqarildi. 
7
 
  Metallurgiya   sanoati .   Yaponiya   po’lat   ishlab   chiqarish   hajmiga   ko’ra
jahonda   (Bir   yilda   90   mln.   tonnadan   ortiq)   yetakchilik   qilmoqda.   Taraqqiy   etgan
organik   sintez   kimyosi   korxonalari   kabi   metallurgiya   markazlari   ham   asosan,
dengizbo’yi hududlari bo’ylab marjon kabi tizilgan holda joylashgan. 
Avtomobilsozlik da Yaponiya ulkan yutuqlarga ega. U yiliga 12 - 13 mln. dan
ortiq avtomobillar (shuning 8 mln. dan ortig’i yengil avtomobillar) ishlab chiqaradi
va jahonda birinchi o’rinda turadi. 
Hozirgi   davr   Yaponiya   iqtisodiyotining   faxri   va   ramzi   elektronika   sanoati
ekanligini   butun   olam   biladi.   Ayniqsa,   radioelektronika   sanoati   —   rangli
televizorlar,   videomagnitofonlar,   radiotexnika   vositalari   ishlab   chiqarishda
ustunlikka ega. 
20
09-yilda Yaponiya tashqi savdosi 
Yaponiya tashqi bozorida eksport, import hamkorlari 
Qishloq   xo’jaligi   yuqori   rentabelligi   va   mehnat   unumdorligi   bilan   ajralib
turadi. Ishlov beriladigan yerlar umumiy maydonining 11 foizini tashkil qilganligi
uchun Yaponiyada qadimdan ekin maydonlaridan tejamkorlik bilan foydalanishga
o’rganishgan. 
8
 
  Yaponiya   dehqonchilik   mamlakatidir.   Uning   yetakchi   tarmog’i
dehqonchilikdir. Don xo’jaligida sholikorlikning o’rni  alohidadir. Sholi  jami  ekin
maydonlarining   yarmiga   yaqinida   ekiladi   va   yiliga   10   –   12   mln.   t.   sholi
tayyorlanadi.   Shuningdek,   bug’doy,   soya,   turli   sabzavot   va   bog’dorchilik
tarmoqlari ham ancha ahamiyatli. 
Aviasozlik. 1962 yil mamlakatda birinchi fuqarolar (tijorat) samolyoti
qurildi.
2003   yili   Yaponiyada   aviatsiya   sohasini   rivojlantirish   bo’yicha   428   million
dollarlik   hamda   2008   yilgacha   mo’ljallangan   milliy   dastur   qabul   qilindi.   Ushbu
dastur   doirasida   hukumat   "Mitsubishi   Heavy   Industries"   bilan   hamkorlikda
birinchi milliy reaktiv yo’lovchi avialayneri ustida ish boshladi. 
Energetika.   2006   yil   ko’rsatkichiga   binoan,   umumiy   elektroenergiya   ishlab
chiqarishning   30%i   Yaponiya   AESlari   hissasiga   to’g’ri   keldi.   Mamlakat   yadro
yoqilg’isining 60%ini Avstraliya va Kanadadan oladi. Yaponiya iste’mol qiladigan
uranning umumiy miqdori 8,7 ming tonnani tashkil etadi.  
Yaponlar   go’sht   va   sut   mahsulotlari   iste’mol   qilishda   yevropaliklardan
qolishmaydi,   Bu   holat   mamlakatda   chorvachilikning   rivojlanishiga   katta   e’tibor
berishni   talab   etadi.   Hozir   unda   chorvachilikning   qoramolchilik,   cho’chqachilik,
broyler   parrandachiligi,   hovuz   baliqchiligi,   pillachilik   kabi   tarmoqlari   yaxshi
rivojlangan. 
Ichki yuk tashish hajmiga ko’ra avtomobil va temiryo’l transportlari eng katta
mavqega   ega.   Mazkur   tarmoqlar   texnik   imkoniyatlari   va   elektrlashish   darajasiga
ko’ra   jahonda   ko’pgina   rivojlangan   davlatlarga   nisbatan   ustunlikka   ega.
«Poyezdo’q»   deb   nom   olgan   «Sinkansen»   tezyurar   ekspress   poyezdi   1100   km
masofada   Kyusyu   orolidagi   Fukuokidan   Xonsyu   orolining   shimolida   joylashgan
Aomorigacha   bo’lgan   oraliqdagi   barcha   yirik   shaharlami   bir-birlari   bilan
bog’laydi. 
 
 
9
 
  Yaponiyada inflatsiya ko’rsatkichi 
 Tinch okean sanoat mintaqasi iqtisodiy jihatdan eng rivojlangan rayon 
bo’lib hisoblanadi. Bu   mintaqa   Tokio   qo ’ ltig ’ idan   Osaka   qo ’ ltig ’ igacha   cho ’ ziladi . 
Aslida   Tokaydo   megalopolisini   tashkil   qilgan   bu   hududning   relyefi   nisbatan   tekis . 
Bu   tekislik   Tinch   okeani   bo ’ ylab   o ’ rtacha  15 — 65  km .  li   tor   yo ’ nalishda  600  km . 
dan   ortiq   masofaga   cho ’ zilgan . 
Yaponiyaning   asosiy   sanoat   rayoni   hisoblangan   bu   hudud   mamlakat   umumiy
maydonining   1/3   qismini   tashkil   qiladi .   Unda   mamlakat   aholisining   65   foizi
joylashgan .   Bu   rayonda   elektr   energetikaning   70   foizi ,   metallurgiya
mahsulotlarining   80   foizi ,   iste ’ molga   tayyor   sanoat   mahsulotlarining   85   foiziga
yaqin   qismi   ishlab   chiqariladi . 
Mamlakatning   rivojlanish   darajasiga   ko ’ ra   ikkinchi   rayoni   Xonsyu   orolining
janubiy   va   Kyusyu   orolining   shimoliy   qismlaridir .   Rayonda   o ’ zining   rivojlanish
darajasiga   ko ’ ra   faqat   Kitakyusyu   ( Shimoliy   Kyusyu )   sanoat   aglomeratsiyasi
yuqori   darajada   rivojlangan   metallurgiya   va   og ’ ir   mashinasozlik   sanoatlari   bilan
ajralib   turadi . 
Yaponiyaning   uchinchi   rayoni   Kyusyuning   janubiy   qismi   va   butun   Sikoku
hamda Xokkaydo orollaridir. Rayonda sanoat rivojlanish darajasiga ko’ra Sapporo
sanoat aglomeratsiyasi ajralib turadi. Xokkaydo eng awalo, ko’mir va baliqni qayta
10
 
  Yan/1974  
Yan/1981   Yan/1988  
Yan/1995   Yan /2002   Yan/ 2009  Yaponiya inflatsiya darajasi   ishlash   sanoatlari   bilan   tanilgan   bo’lsa,   Sikoku   va   Kyusyu   hududlarida   qishloq
xo’jaligining ahamiyati yuqori. 
Yalpi ichki mahsulot 
2005   yil   YaIM   1,3   %   ga   o’sdi   va   4,96   trln   dollarni   tashkil   etdi.   (aholi   jon
boshiga 38,9 ming dollar). 
2011 yilda esa 3,9 % ga o’sdi(101-o’rin) va 5,46 trln dollarga yetdi. 
Yaponiya YaIMning o’sishi (mlrd $) 
11
 
  II-BOB. Yaponiya iqtisodiyotining jahon xo’jaligida tutgan o’rni va
tashqi iqtisodiy aloqalari 
2.1 Yaponiyaning jahonda tutgan o’rni. 
Shu   yilning   14-fevral   kuni   Yaponiya   hukumati   2010-yilda   yalpi   ichki
mahsulot (YIM) hajmi bo‗yicha jahonda uchinchi o‗ringa tushganligini tan oldi. 
Endilikda   o‗z   iqtisodiyotini   tinmay   rivojlantirib   borayotgan   Xitoy   jahonning
AQShdan keyingi ikkinchi raqamli iqtisodiyotiga aylandi. 
Hukumat hisobotiga ko‗ra, 2010-yilda Yaponiyaning YIM hajmi 5,47 trln. $
ni tashkil qilgan. Bu ko‗rsatkich Xitoyda 5,88 trln. $ dan iborat, deya xabar beradi
The New York Times gazetasi. 
Yaponiya   iqtisodiyoti   o‗tgan   yili   2009-yilga   qaraganda   3,9%   ga   o‗sdi.
2009yil mamlakat iqtisodiyoti uchun juda og‗ir kechganligi hammamizga ma’lum.
Yaponiya   1968-yildan   beri   YIM   hajmi   bo‗yicha   jahonda   AQShdan   keyingi
ikkinchi   o‗rinni   egallab   kelayotgan   edi.   Biroq,   1990-yillar   boshida   mamlakat
iqtisodiyotining o‗sish sur’ati biroz sekinlashdi. Oradan 10 yil o‗tib, 2000-yillarda
vaziyat   asta-sekin   yaxshilana   boshladi.   Shunga   qaramasdan   Yaponiya   bir   qator
jiddiy   muammolarni   boshidan   kechirmoqda.   Xususan,   Yaponiyaning   davlat   qarzi
mamlakat   YIM   hajmidan   ikki   baravar   ortiqdir!   Bu   esa,   iqtisodiy   jihatdan   juda
xavfli ko‗rsatkich hisoblanadi. 
Shunday   qilib,   Yaponiya   YIM   hajmi   bo‗yicha   jahonda   Xitoydan   ortda
qolmoqda, biroq Yaponiyada kishi boshiga YIM miqdori Xitoynikidan o‗n barobar
ortiqdir!   Bugungi   kunda   Xitoyda   kishi   boshiga   YIM   miqdori   3   600$   ni   tashkil
qiladi, Yaponiyada esa 40 000$ dan ortiqdir. 
Associated Press agentligi ekspertlarining baholashicha, Xitoy iqtisodiyoti shu
ketishda   o‗sishda   davom   etadigan   bo‗lsa,   u   2020-2030-yillar   oralig‗ida   AQShni
quvib o‗tib, jahonning eng yirik iqtisodiyotiga aylanishi mumkin. 
Tashqi iqtisodiy aloqalar Yaponiya iqtisodida hayotiy ahamiyatga ega. 
12
 
  Buning   sababi   mamlakat   iqtisodiyotining   ko’p   sohalari   deyarli   butunlay   import
xom-ashyolarga   qarab   qolganligidir.   Yaponiya,   asosan,   sanoat   xomashyolarini
import qiladi va iste’molga tayyor mahsulotlarni eksportga chiqaradi. 
Yaponiya  jahonning  juda  ko’p  mamlakatlari   bilan   tashqi  iqtisodiy  aloqalarni
olib boradi. Ular orasida eksportining 1/3 va importining 1/4 qismi AQSh hissasiga
to’g’ri keladi. 
Yaponiyaning   O’zbekiston   Respublikasi   bilan   tashqi   iqtisodiy   aloqalari   ham
rivojlanib   bormoqda.   U   O’zbekiston   iqtisodiyotiga   tobora   ko’p   investitsiya
kiritmoqda. Buxoro neftni qayta ishlash zavodi va Sho’rtan gaz-kimyo kompleksini
investitsiyalashda   Yaponiya   faol   qatnashdi.   Yaponiyadan   texnologiya   vositalari,
tayyor iste’mol mahsulotlari, aloqa kommunikatsiya vositalari 
O’zbekistonga keltirilayotgan boisa, O’zbekistondan Yaponiyagatobora ko’p paxta
va   ipaktolasi,   tog’-kon,   metallurgiya   sanoati   mahsulotlari,   turli   iste’mol
mahsulotlari eksport qilinmoqda. 
Xitoy   va   Yaponiya   o’zaro   hisob-kitoblarda   AQSh   dollaridan   foydalanishni
to’xtatib,   uning   o’rniga   iyena   va   yuandan   foydalanishga   kelishib   oldi.   Bu   haqda
Pekinda   bo’lib   o’tgan   ikki   mamlakat   bosh   vazirlari   Ven   Szyabao   (Xitoy)   va
Yosixiko Noda (Yaponiya) o’rtasidagi muzokaralar yakunida xabar qilingan, deya
yozadi   ―Vedomosti   nashri.   Shunday   qilib   AQSh   dollaridan   voz   kechish‖
natijasida   ikki   mamlakat   kompaniyalari   o’zaro   savdoda   valyuta   ayirboshlar
xarajatlarini   tejab   qolishlari   hamda   ikki   tomonlama   savdoni   rivojlantirishlari
mumkin. 
Bundan tashqari, kelishuvga binoan, Yaponiyaning Xalqaro hamkorlik banki
yuanda   baholangan   obligatsiyalar   ham   chiqaradigan   bo’ldi.   Xitoy   Xalq
Respublikasi   ilk   marta   yaponlarga   bunday   imkoniyatni   yaratmoqda.   Yaponiya,
shubilan   birga,   Xitoyning   hukumat   obligatsiyalarini   sotib   olish   huquqini   ham
qo’lga kiritdi. 
Yaponiya kompaniyalari jahon bozorida.  Toyota  kompaniyasi ishlab chiqargan	
‖
―Prius  rusumli avtomobillar xaridorlar tomonidan qaytarilmoqda. Boisi, ularning	
‖
13
 
  boshqaruv   tizimidagi   nosozlik   tormoz   ishlamay   qolishiga   sabab   bo‗layotir.
Ma’lumotlarga   ko‗ra,   Yaponiyaning   o‗zida   yuzdan   ziyod   xaridordan   shikoyat
tushgan.   ―Toyota   uch   yuz   mingga   yaqin   ―Prius   mashinasini   qaytarib   olishni‖ ‖
e’lon   qilgan.   Kompaniya   shu   choqqacha   bu   mashinadan   1,6   million   dona   ishlab
chiqargan. 
M е tallurgiya   sanoat   tarmog’ida   «Nippon   kokan   seytetsu»,   «Sinnippon
seytetsu» va «Kavasaki seytetsu» kompaniyalari mamlakatda ishlab chiqariladigan
cho’yanning 70  %i   va 60  %  m е talni  ishlab  chiqaradi   hamda ushbu  mahsulotlarni
ishlab chiqarish bo’yicha dunyoda AQSHdan so’ng 2-o’rinda turadi. 
K е masozlik   sanoati   mamlakatdagi   eng   е takchi   sanoat   tarmoqlaridan   biridir.
Dunyoda ishlab chiqarilayotgan k е malarning 48 %i aynan shu mamlakatda ishlab
chiqariladi.   Eng   asosiy   k е masozlik   sanoatining   markazi   Kavasaki   shaharida
joylashgan.   Bundan   tashqari   Iokogama,   Osaka,   Kob е   va   Nakasaki   shaharlaridagi
k е masozlik tarmoqlari rivojlangan. «Mittsubisi Dzyukogio» va «Isikavadzima 
Xarima» kompaniyalari k е ma ishlab chiqarishi bo’yicha dunyoda 1 va 2-o’rinlarda
turadi. 
Bundan tashqari ko’plab kompaniyalar sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarish
bo’yicha jahonda  е takchi o’rinlarda boradi, masalan: 
«Sony» kompaniyasi - t е xnika va radioapparatura tovarlarini ishlab chiqaradi. 
«Nissyo-Ivai»   kompaniyasi   -   oltin   qazib   chiqarish   t е xnologiyalari   va   uning
asbob-uskunalarini ishlab chiqaradi. 
―Sumitoma   korpor е yshn   kompaniyasi   kompyut	
‖ е r   va   t е l е kommunikatsiya
mahsulotlarini ishlab chiqaradi. 
«Panasonik»,   «AYVA»,   «JVC»   kompaniya   va   firmalari   t е xnika,
radioapparatura, t е l е apparatura mahsulotlarini ishlab chiqaradi. 
«Yamaxa»  firmasi   esa  radioapparatura  va  el е ktron  musiqa  asboblarini  ishlab
chiqaradi. 
2.2 Yaponiyaning tashqi iqtisodiy aloqalar. 
14
 
  Hozirgi   kunda   xorijiy   mamlakatlarda   robotlarni   ishlab   chiqish   va   tayyorlash
bilan ikki yuzga yaqin firma shug’ullanib kelayapti, jumladan G’arbiy Evropadagi
90   ga   yaqin   firmada   170   mingga   yaqin   robotlar   ishlab   chiqilgan.   Chet   el
mamlakatlari   robotlar   ishlab   chiqarishga   1990   yilgacha,   bo’lgan   davrga   katta
kapital mablag’ ajratishgan edi. Masalan, AQSh va Yaponiya 1981-1986 yilda 0,5
va 1 milliard kapital mablag’ ajratgan bo’lsa, 1986-1990 yilda har bir mamlakat 2
milliardga   yaqin   dollar   ajratgan.   Robotlarni   ishlab   chiqarish   va   bunyod   etish
bo’yicha   Yaponiya   birinchi   o’rinni   egallab   kelmoqda.   Dunyodagi   mavjud
robotlarning   38   foizi   Yaponiyaga   ,25   foizi   AQShga,   22   foizi   Frantsiyaga   to’g’ri
keladi. 
Sanoat   robotlarini   ishlab   chiqarish   bo’yicha   dunyoda   Yaponiya   birinchi
o’rinni   egallashining   asosiy   sababi   sanoat   robotlari   bilan   shug’ullanuvchi
firmalarga   katta   kapital   mablag’lar   ajritilganligidadir.   Agar   bu   sohaga   1969   yilda
0,4   milliard   yen   ajratilgan   bo’lsa,   1976   yilda   15   milliard,   1977   yilda   18—20
milliard   yen   ajratilgan.   Sanoat   robotlarining   bozor   narxi   1977   yilda   100   milliard
yenni tashkil etgan bo’lsa, 1985 yilda 260 milliard yenni tashkil etgan. 
  AQSh,   Yaponiyada   ham   sanoat   robotlarini   ishlab   chiqarish   uchun   katta   kapital
mablag’lar  ajratilmoqda. Sanoat robotlarining bozor narhi AQShda 1977 yilda 50
million dollarni tashkil etgan bo’lsa, 1985 yilda 1.400 million dollarni tashkil etdi. 
  Yaponiyadagi   asosiy   va   yordamchi   operatsiyalarni   mexanizatsiyalash   va
avtomatlashtirishga oid vositalarni uch guruxga bo’lish mumkin: 
- operator yordamida boshqariladigan manipulyatorlar; 
- oldindan   belgilangan   dastur   asosida   ishlaydigan   va   qayta
sozlanmaydigan avtomatik manipulyatorlar; 
- dastur   bilan   boshqariladigan   va   avtomatik   tarzda   qayta   sozlanadigan
sanoat   robotlari.   Bunday   robotlar,   o’z   navbatida,   tsiklli   va   raqamli
dastur bilan boshqariladigan robotlarga bo’linadi. 
  Juda   ko’p   jahon   firmalari   Yaponiya   ishlab   chiqarayotgan   sanoat   robotlariga
qo’shimcha   talablar   qo’ymoqdalar,   jumladan,   robotlar   baxosini   kamaytirish,
15
 
  konkret   operatsiyalarni   bajara   oladigan   va   gruppa   robotlarni   kompyuterlar   orqali
boshqara   oladigan   qurilmalarni   ishlab   chiqarish,   robotlarning   epchil   qo’llarini
tayyorlash,   robotlarni   kerakli   pozitsiyaga   surib   qo’ya   bilish;   robotlarning   xotira
hajmini   oshirish,   boshqaruv   sistemasi   va   ayrim   qismlar   ishonchliligini   oshirish,
robotlarda   rangni,   predmetlar   holati   va   shaklini   aniqlash;   sanoat   robotlari
turlarining   texnikaviy   xarakteristikasini   standartlashtirish;   avtomatlashtirilgan
omborlar   ishlab   chiqarish   uskunalari   bilan   bog’langan   komplekslarni   ishlab
chiqish;   robotlar   yordamida   buyumlarni   joylash   va   taxlash   ishlarini   bajarish   va
hokazolar. 
Yaponiya va AQShning budjet kamchiliklari 
  AQShda   ishlab   chiqarilayotgan   dasturli   birinchi   avlod   robotlarining   umumiy
qimmati 1977 yilda 33 million dollarni, 1985 yilda esa 370 million dollarni tashkil
etgan. 
 AQShda sanoat robotlarining uch xil ko’rinishi seriyali ishlab chiqarilmoqda: 
—   tik   oyoqda   turib   ishlaydigan   odamni   almashtira   oladigan   robot   (ish   zonasi   10
m3 va undan katta); 
16
 
  A
QS Yaponiya - o’tirib ishlaydigan odamni almashtira oladigan robot (ish zonasi 1 —
1,2m3); 
- eng   aniq   yig’uv   va   o’lchov   operatsiyalarini   bajaradigan   robot   (ish
zonasi 0,01— 0,1m3). 
  Shvetsiyada hammasi  bo’lib sanoat  robotlarini ishlab chiqarish bilan sakkizta
firma band bo’lib, 900 taga yaqin sanoat robotlari ishlab chiqarildi, ularning 300 ta
dan   ortig’i   Shvetsiya   zavodlarida   ishlatilmoqda.   Shvetsiya   bir   million   aholi   jon
boshiga   to’g’ri   keladigan   robotlar   soni   bo’yicha   birinchi   o’rinda   turadi.   Bu
ko’rsatkich   Yaponiyada   19ga,   AQShda   7   ga   tengdir.   1980   yil   ning   oxirida
Frantsiyada  500 ga yaqin, Italiyada 400 dan ortiq, Angliyada 371 ta, Yaponiyada
esa 1133 ta sanoat roboti ekspluatatsiya kilingan. 
Ishlab   chiqarishda   yangi   texnika   va   texnologiyalar   qo’llanmokda.   AQSh,
Yaponiya   va   G’arbiy   Evropaning   boshqa   mamlakatlari   korxonalarida   robotlar
odamlar o’rnini egallamokda. Odamlarchi? Ko’pchilik xollarda ishsizlik namoyon
bo’lmoqda.   Ilmiy   texnika   taraqqiyoti   mehnatga   layoqatli   aholining   AQShda   8,5
foizi   va   G’arbiy   Evropada   11   foizini   boshqa   ishga   o’tishiga   sabab   bo’lmoqda.
Sotsiologlar   nuqtaiy   nazaricha,   avtomatlashtirish   oqibatida   sodir   bo’layotgan
ishsizlik   muammosini   ham   xal   etish   kerak.   Keyingi   vaqtlarda   g’arb   matbuotida
ilmiy   texnika   taraqqiyotining   ijtimoiy   oqibatlari   bilan   kurashishning   yangi   yo’li
zo’r   berib   qidirilmoqda.   Sanoatda   yo’q   qilinayotgan   ishchi   o’rinlariga   maishiy
xizmat ko’rsatish soxasida joylar tayyorlanayapti. 
Yaponiya   sanoat   kompaniyalari   korandalikni   qo’llab   kelmoqdalar.   Ya’ni,
ikkinchi darajali ishchilardan vaqtinchalik ishlarda foydalanmoqdalar. 
2.3. O’zbekiston va Yaponiya munosabatlari 
O’zbekiston   va   kunchiqar   yurt   xalqlarining   do’stlik   rishtalari,   savdo   va
madaniy   aloqalarining   tarixi   Buyuk   Ipak   yo’li   davrining   boshlanishiga   borib
taqaladi.   Ushbu   mamlakatning   eng   sharqiy   nuqtasi   yapon   imperatorlarining
ko’hna poytaxti Nara shahri bo’lib, 2010 yilning oktyabr oyida ushbu shaharning
1300   yilligi   keng   nishonlandi.   Kushon   davlatining   eng   e’tiborli   dinlaridan   biri
17
 
  bo’lgan   buddaviylik   eramizning   I-VI   asrdarida   O’zbekiston   hududida   tarqalib,
keyinchalik 
O’rta Osiyo xalqlarining qadriyatlari va an’analalri bilan boyigan holda, Xitoy
va   Koreya   orqali   Yaponiya   orollarigacha   borib   yetgani   ikki   xalq   o’rtasidagi
umumiy   tarixiy   ildizlarning   mavjudligiga   dalildir.   Yaponiyaning   mashhur
musavviri, 
Toshkent   shahrining   faxriy   fuqarosi   Ikuo   Xiroyamaning   ―agar   Yaponiya
buddaviylik   madaniyatining   sharqiy   tomoni   bo’lsa,   u   holda   ko’hna   O’zbekiston
zamini uning g’arbiy tomonidir‖ 3
, degan so’zlari muhim ahamiyatga egadir. 
Xalqlarimiz o’rtasidagi uzoq o’tmishga borib taqaluvchi yaqin aloqalar 
O’zbekiston bilan Yaponiya o’rtasidagi samarali hamkorlikning muhim omili
sifatida bugungi kunda ham davom etib kelmoqda. 
Yaponiya   O’zbekiston   mustaqilligini   1991   yil   28   dekabrda   e’tirof   etdi   va
1992   yil   26   yanvardan   boshlab   mamlakatlarimiz   o’rtaisda   diplomatik
munosabatlar   o’rnatildi.   Mustaqillik   e’lon   qilingandan   so’ng   O’zbekiston-
Yaponiya   munosabatlari   sifat   jihatdan   yangi   pog’onaga   ko’tarildi.   1994   yilning
may   oyida   O’zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimovning   Yaponiyaga   uyushtirgan
dastlabki rasmiy tashrifi o’zaro ishonch va ikki mamlakat xalqlarining ma’naviy
qadriyatlariga   nisbatan   hurmatga   asoslangan   do’stona   aloqalarni   rivojlantirish
uchun mustahkam poydevor yaratdi. 
Mamlakatimiz   Prezidentining   2002   yil   iyul   oyida   Yaponiyaga   uyushtirgan
ikkinchi   tashrifi   chog’ida   O’zbekiston   Respublikasi   va   Yaponiya   o’rtasida
do’stlik, Strategik sheriklik va hamkorlik to’g’risida qo’shma bayonot imzolandi.
Hujjatda   tomonlarning   do’stona   munosabatlar   va   strategik   sheriklikni   tenglik,
o’zaro   hamjihatlik   tamoyillariga   muvofiq   va   xalqaro   huquqning   umume’tirof
etilgan me’yorlari asosida rivojlantirishga tayyorligi o’z ifodasini topgan. Savdo-
sotiq,   sarmoyalar,   ta’lim   va   boshqa   sohalardagi   aloqalarni   kengaytirish   ustvor
vazifa sifatida belgilagan. 
3   Ikuo Xiroyama  
18
 
  2010 yilning dekabrida Tokioda O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi 
Senatining   raisi   boshchiligidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
delegatsiyasi ishtirokida birinchi parlamentlararo forum o’tkazildi. 
Savdo-iqtisodiy   sohadagi   hamkorlikni   kengaytirish   bo’yicha   ham   ijobiy
an’analar   kuzatilmoqda.   2009   yilda   O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasidagi   savdo
aylanmasi 139 million AQSh dollarini tashkil etdi. Bugungi kunda O’zbekistonga 
Yaponiya   tomonidan   ajratilgan   moliyaviy   mablag’lar   hajmi   2,3   milliard   AQSh
dollaridan iboratdir. 
Iqtisodiy   hamkorlikka   doir   1994   yilda   tuzilgan   O’zbekiston-Yaponiya   va
Yaponiya-O’zbekiston qo’mitalari iqtisodiy munosabatlarning rivojiga ulkan hissa
qo’shib   kelmoqda.   Ushbu   ikki   qo’mita   tomonidan   doimiy   ravishda   o’tkazib
kelinayotgan   qo’shma   tadbirlar   doirasida   savdo-iqtisodiy   hamkorlikka   doir   keng
qamrovli   masalalar   muhokama   etiladi   hamda   O’zbekiston   bilan   Yaponiyaning
ushbu   yo’nalishlardagi   aloqalarini   chuqurlashtirishga   oid   aniq   takliflar   o’rtaga
tashlanadi.   O’zbekiston-Yaponiya   va   Yaponiya-O’zbekiston   qo’mitalarining
navbatdagi o’ninchi yig’ilishi joriy yilning 8 fevral kuni Tokio shahrida o’tkazilishi
rejalashtirilgan. 
1999-2001   yillar   davomida   Toshkentda   Yaponiyaning   xalqaro   hamkorlik
bo’yicha   agentligi   (LSA)   va   Yaponiya   tashqi   savdo   tashkilotining   (JETRO)
mintaqalararo   vakolatxonalari   hamda   beg’araz   texnik   yordam   ko’rsatish,   ikkala
tomon   ishbilarmon   va   ijtimoiy   doiralar   vakillari   o’rtasida   aloqalar   o’rnatish   va
gumanitar   sohadagi   hamkorlikni   rivojlantirish   borasidagi   loyihalarni   amalga
oshirishga xizmat qiluvchi O’zbekiston-Yaponiya markazi ochildi. 
O’zbekistonda Yaponiya sarmoyasi ishtirokida ko’plab yirik loyihalar hayotga
tadbiq qilinmoqda. ―Mitsui , ―Mitsubisi , ―Itochu , ―Marubeni  va boshqa shu‖ ‖ ‖ ‖
kabi   yirik   yapon   korporatsiyalarining   vakolatxonalari   ochildi.   Iqtisodiyot
yo’nalishidagi   so’nggi   muvafaqqiyatli   hamkorlikning   yorqin   misollaridan   biri
sifatida   Samarqand   avtomobil   zavodida   ―Isuzu   rusumli   avtobus   va   yuk	
‖
mashinalarining ishlab chiqarilayotganligini ko’rish mumkin. 
19
 
  Yaponiyalik   mutaxasislar   bilan   hamkorlikda   bir   qator   infratuzilma   loyihalari
amalga oshirildi va foydalanishga topshirildi, xususan, bu boradagi ishlar qatorida
yaqinda   qurib   bitkazilgan   ―Toshguzar-Boysun-Qumqo’rg’on   yangi   temir   yo’l‖
yo’nalishini sanab o’tish o’rinlidir. 
Ikki   davlat   o’rtasida   sarmoyalar   kiritish   bo’yicha   shartnomaviy-huquqiy
asosni mustahkamlash ishlari davom etmoqda. 2009 yil sentyabr oyida 
―Sarmoyalarni   liberalizatsiya   va   o’zaro   himoya   qilish   hamda   rag’batlantirish
to’g’risidagi  hukumatlararo kelishuv kuchga kirdi. 	
‖
2010   yil   aprelda   Tokio   shahrida   ―Yaponiyalik   hamkorlar   uchun
O’zbekistondagi   yangi   sarmoyaviy   imkoniyatlar   mavzusidagi   taqdimot   marosimi	
‖
bo’lib o’tdi va unda Yaponiya korporatsiyalari, vazirliklari, muassasalari va siyosiy
doiralarining 400 nafardan ortiq vakillari ishtirok etdi. 
O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasida   2010   yil   may   oyida   Tolimarjon   issiqlik
elektr   stansiyasini   modernizatsiya   qilishni   moliyalashtirishga   mo’ljallangan   300
million   AQSh   dollari   miqdoridagi   mablag’   ajratish   borasidagi   bitimning
imzolanishi   generatsiyaning   samaradorligini   30   foizdan   50   foizgacha   oshirish
hamda uglerodlar emissiyasini qisqartirish imkonini yaratadi. 
2001   yil   aprel   oyidan   boshlab   O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasida
to’g’ridanto’g’ri   aviaqatnovlarning   yo’lga   qo’yilishi   xalqlarimizning   yaqinlashuvi
va   mamlakatlarimiz   o’rtasidagi   sayyohlar   almashinuvining   o’sishiga   xizmat
qiluvchi omillaridan biri bo’ldi. 
O’zbekiston Prezidenti Islom Karimovning 2011 yilning 8-10 fevral kunlari 
Yaponiyaga   amalga   oshiriladigan   rasmiy   tashrifi   davomida   O’zbekiston   va
Yaponiya   o’rtasidagi   hamkorlikni   chuqurlashtirish   va   kengaytirish   masalalari,
shuningdek,   tomonlarni   qiziqtirgan   mintaqaviy   va   halqaro   ahamiyatga   molik
masalalar   muhokama   qilinadi.   Tashrif   yakunlariga   ko’ra   O’zbekistonning
Yaponiya   bilan   turli   sohalardagi   hamkorligini   chuqurlashtirishga   qaratilgan   qator
hujjatlar imzolanishi rejalashtirilgan. 
20
 
  O’zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimovning   Yaponiyaga   tashrifi   ikki   davlat
o’rtasidagi   o’zaro   manfaatli   muvaffaqiyatli   hamkorlikni   yangi   ufqlarining
ochilishiga xizmat qiladi. O’zbekiston va Yaponiya xalqlarining do’stlik rishtalari
hamda   savdo   va   madaniy   aloqalarining   tarixi   ko’hna   Buyuk   Ipak   yo’li   davriga
borib   taqaladi.   Xalqlarimiz   o’rtasidagi   ko’p   asrlarlik   tarixga   ega   bo’lgan   yaqin
aloqalar   bugungi   kunda   davom   etmoqda   hamda   ular   O’zbekiston   va   Yaponiya
o’rtasidagi samarali hamkorlikning muhim omili sifatida qolmoqda. 
1991 yil 28 dekabrda Yaponiya O’zbekiston mustaqilligini tan olgan kundan
boshlab   davlatlarimiz   o’rtasidagi   ikki   tomonlama   munosabatlar   rivojiga   asos
solindi. 1992 yil 26 yanvarda diplomatiya munosabatlari o’rnatilgan edi. Shundan
e’tiboran   O’zbekiston   Respublikasi   va   Yaponiya   o’rtasidagi   munosabatlar   sifat
jihatdan   yangi   pog’onaga   ko’tarildi   va   qator   yuqori   darajadagi   uchrashuvlar
mamlakatlarimiz o’rtasida faol siyosiy muloqot olib borilayotganini tasdiqlaydi. 
O’zbekiston Prezidenti Islom Karimovning 2011 yil 8 - 10 fevral kunlari 
Yaponiyaga   buyurgan   rasmiy   tashrifi   ikki   mamlakat   o’rtasidagi   munosabatlarga
yangi   kuchli   turtki   berdi.   Tashrif   chog’ida   yuqori   texnologiyalar   sohasiga
ixtisoslashgan   yirik   kompaniyalar   bilan   qator   kelishuvlarga   erishildiki,   ular
neftgaz,  kimyo, neft-kimyo, energetika, mashinasozlik,  to’qimachilik sanoati  kabi
mamlakatimiz   iqtisodiyotining   jadal   rivojlanayotan   sohalariga   yapon
texnologiyalari va sarmoyalarini jalb etishga yo’naltirilgan. 
Zamonaviy   bosqichda   har   ikki   davlat   mintaqaviy   va   xalqaro   ahamiyatga
molik qator masalalarda bir-birini siyosiy jihatdan o’zaro qo’llab-quvvatlamoqda. 
Xususan, O’zbekiston Yaponiyaning BMT Xavfsizlik Kengashi doimiy a’zoligiga
qabul qilinishini ma’qullaydi. Yaponiya, o’z navbatida, Prezident Islom 
Karimovning   O’rta   Osiyoda   yadro   qurolidan   xoli   hududni   yaratish   bo’yicha
tashabbusini qo’llab-quvvatladi. 
Bugun Yaponiya - O’zbekiston Respublikasining yirik investorlaridan biridir.
Neft-gaz   sohasi,   transport   jabhasi,   telekommunikatsiya,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,
qishloq   xo’jaligi   va   boshqa   tarmoqlardagi   ustuvor   loyihalarni   ro’yobga   chiqarish
21
 
  uchun yotqizilgan moliyaviy mablag’larning umumiy hajmi 2,3 milliard dollardan
ziyodni tashkil etdi. 
Davlat   imtiyozli   yena   kreditlari   yo’nalishi   bo’yicha   -   1,2   milliard   dollardan
ziyod,   beg’araz   yordam   yo’nalishi   bo’yicha   -   280   million   dollardan   ortiqroq,
texnikaviy   ko’mak   yo’nalishi   bo’yicha   110   million   dollardan   ziyod,   tijorat
kreditlari   yo’nalishi   bo’yicha   720   million   dollardan   oshiq   mablag’   shular
jumlasidandir. 
Iqtisodiy   hamkorlik   bo’yicha   O’zbekiston   -   Yaponiya   va   Yaponiya   -
O’zbekiston   qo’mitalari   savdo-iqtisodiy   aloqalar   rivojlanishiga   salmoqli   hissa
qo’shmoqda. 
O’zbekistonda   yapon   kapitali   ishtirokida   ko’pgina   yirik   loyihalar
muvaffaqiyat   bilan   hayotga   tadbiq   etilayotir.   «Mitsui»,   «Mitsubishi»,   «Itochu»,
«Marubeni»   singari   va   boshqa   yirik   yapon   korporatsiyalarining   vakolatxonalari
ochilgan.   Samarqand   avtomobil   zavodida   «Isuzu»   rusumli   avtobuslar   va   yuk
mashinalari   ishlab   chiqarilayotgani   iqtisodiyot   sohasidagi   muvaffaqiyatli
hamkorlikning yorqin misollaridan biri hisoblanadi. 
Shuni ishonch bilan aytish mumkinki, barcha sohalarda yo’lga qo’yilgan ikki
tomonlama   munosabatlarning   darajasi,   O’zbekiston   va   Yaponiya   xalqlari
o’rtasidagi iliq va do’stona aloqalar, o’tgan davr ichida o’zaro hamkorlik borasida
erishilgan   yuqori   natijalar   mamlakatlarimiz   o’rtasidagi   diplomatiya   aloqalarining
yanada   rivojlanishi,   kengayishi   va   mustahkamlanishi   uchun   muhim   asos   bo’lib
xizmat qiladi. 
 
 
22
 
  Xulosa 
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   joizki,   jahondagi   ko’plab   rivojlanayotgan
mamlakatlar   Yaponiya   iqtisodiyoti   tajribasini,   uning   ―bosib   o’tgan   yo’llari   va‖
bosqichlarini   tahlil   qilgan   holda   o’z   mamlakatlarining   iqtisodiy   rivojlanishida
tatbiq qilgan. Jumladan, Tailand, Malayziya, Singapur, Indon е ziya, Janubiy 
Kor е ya, Tayvan, Filippin kabi  mamlakatlarda olib borilgan iqtisodiy islohotlar va
dasturlarda   aynan   ―yaponiya   tajribasi ning   ba’zi   jihatlaridan   unumli	
‖
foydalanilgan.   Yaponiya   XX   asrning   ikkinchi   yarmida   jahon   xo’jaligida   eng
е takchi mamlakatlar qatoridan munosib o’rin egalladi. 
Yaponiya   yuksak   darajada   rivojlangan   mamlakatdir.   U   dunyo   aholisining
2,4%   va   quruqlik   yer   maydonining   0,3%   iga   egaligiga   qaramay,   iqtisodiy
potensiali jihatidan AQSH dan keyin ikkinchi o‗rinni egallaydi. Uning yalpi ichki
mahsuloti   5,46   trln.   dollarga   yetadi.   Bu   jahon   ishlab   chiqarishining   14,3   %   ni
tashkil   qiladi.   Mamlakat   ichki   yalpi   mahsuloti   hajmi   aholi   jon   boshiga   34   ming
dollardan   oshadi.   «Iqtisodiy   mo’jiza»   sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarishda
hukumatning kuchli nazorati ostida vujudga k е ldi. Shuning uchun ham, mamlakat
iqtisodiyotida davlat s е ktori ustuvor hisoblanadi. 
Yaponiya   kema,   avtomobil,   traktor,   maishiy   xizmat   ko’rsatish   t е xnikalari,
stanoklar,   kompyuterlar,   rangli   t е l е vizorlar,   vid е omagnitafonlar,   el е ktr-t е xnika
asboblari,   sanoat   robotlari,   optika   asboblari,   sun’iy   ipak   tolasini   ishlab   chiqarish,
baliq   ovlash   bo’yicha   bo‗yicha   dunyoda   birinchi   o‗rinda,   elektr   energiyasi,
kimyoviy  tola,   alyumin   va   mis   eritish,   neftni   qayta   ishlash   bo‗yicha   esa   ikkinchi
o‗rinda turadi. 
Yaponiya   iqtisodiyoti   tashqi   savdoga   juda   bog‗liq.   Mamlakat   o‗ziga   zarur
paxta,   jun,   boksitning   100%,   miss   rudasi,   neft,   temir   rudasining   99   %   ini,
toshko‗mirning 82 % ini import orkali oladi. Yaponiya xalqaro savdoda AQSH va
Yaponiyadan   keyin   uchinchi   o‗rinni   egallaydi.   Jahon   eksportida   qariyib   8,9   %,
importda   esa   6,3   %   ulush   uning   hissasiga   to‗g‗ri   keladi.   Dengiz   mahsulotlarini
olish bo‗yicha Yaponiya dunyoda birinchi o‗rinda turadi (12 mln. tonnaga yaqin). 
23
 
  Yaponiya oltin valyuta zahiralari  hajmi bo‗yicha ham  jahonda birinchi o‗rinda
turadi.   Jahon   bank   aktivlarining   40%   uning   ulushiga   to‗g‗ri   keladi.   Olti   yapon
banki   jahonning   o‗n   yirik   banklari   qatoriga   kiradi.   Yaponiya   Uning
to‗g‗ridanto‗g‗ri xorijiy investitsiyalari 310 mlrd. dollardan ortiq bo‗lib, bu jahon
investitsiyasining  qariyib  12,7 % ini tashkil  qiladi . 
Yaponiya   dunyodagi   eng   yirik   kredit   beruvchi   mamlakat   bo‗lib qolmoqda .
Taraqqiyotga   rasmiy   ko‗mak   doirasida   endi   rivojlanayotgan   mamlakatlarga
imtiyozli iqtisodiy yordam ko‗rsatish bo‗yicha u dunyoda birinchi o‗ringa chiqdi. 
Uning   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   yordam   ko‗rsatishga   ajratilgan   ularning
mablag‗i  hajmi  yiliga taxminan 11 mlrd. dollardan ortadi. 
Ilm   –   fan   va   tajriba   –   konstruktorlik   (NIOKR)ga   harajatlari   bo‗yicha
Yaponiya   AQSH   dan   keyin   ikkinchi   o‗rinni   egallaydi.   Hozirgi   kunda   NIOKRga
harajatlar mamlakat ichki yalpi mahsulotda 4% dan ko‗proqni tashkil etadi. 
Jahonda   ro‗yxatga   olingan   jami   patentlarning   40%   yapon   patent   boshqarmasi
ulushiga   to‗g‗ri   keladi.   Yaponiyada   Birlashgan   millatlar   tashkiloti   (BMT)
jahonning   juda   ko‗p   mamlakatlariga   boshqaruvchi   kadrlar   menejerlar   tayyorlab
beradigan Universiteti joylashgan. 
Taklif   va   tavsiyalar.   Jahon   xo’jaligi   tarixidan   bizga   ma’lumki,   Yaponiya
50yillargacha   agrar   mamlakat   sifatida   tan   olinar   edi.   Ammo   60   -   yillarga   k е lib,
jahonda eng   е takchi davlatlar hisoblangan AQSH, Buyuk Britaniya, Fransiya kabi
mamlakatlar   Yaponiyaning   jahon   xo’jaligida   ―iqtisodiy   mo’’jiza ga   erishganini‖
tan   oldi.   Yaponiya   sanoat   tarmoqlarida   mahsulot   ishlab   chiqarishning   hajmi   va
iqtisodiy   salohiyati   bo’yicha   jahonda   AQSHdan   so’ng   ikkinchi   mamlakatga
aylandi.   U   bozor   iqtisodiyotiga   o’tganligi   tufayli,   d е yarli   bir   avlod   hayoti
davomida iqtisodiy jihatdan o’zini tiklabgina qolmay, jahonda eng yuqori darajada
rivojlangan mamlakatlar qatoridan o’rin oldi. 
Yaponiya savdo dialoglarida tashabbus o‗zidan chiqishini ma’qul ko‗radi. 
Muzokaralar chog‗ida sheriklariga ham shunday yo‗lni taklif qiladi. 
24
 
  Rivojlanayotgan   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   munosabatlarda   Yaponiyaga
xos xususiyatlar-ularning ichki bozorini qayta o‗rganadi, erkin savdo imkoniyatlari
mavjud   hududlarga,   davlatlarga   ular   uchun   ham   manfaatli   bo‗lgan   xizmatlar,
texnologiyalar,   tovarlar   taklif   qiladi.   Sharqiy   Yevropa   bilan   munosabatlarda
(Chexiya,   Vengriya)   Yaponiya   tomoni   ularning   yuksak   darajada   rivojlangandan
kelib chiqib siyosat  yuritadi.XXR,  MDH  davlatlari, Osiyo  mamlakatlari  bilan  esa
Yaponiya   firmalari   infratuzilmalari   rivojlanmaganligi,   mamlakatlar   ichida
kooperatsion   yetkazib   berishlar   uyg‗unligi,   energiya,   xom   ashyo   taqchilligi
omillarini   hisobga   oladi.   Keyingi   o‗n   yilda   Yaponiya   iqtisodiyotining   o‗sishi
sifatini ta’minlovchi asosiy yo‗nalishlar  quyidagilardan iborat:  
• fantalab   sanoat   ulushining   bosqichma-bosqich   o‗sishi   iqtisodiy   modeli
intensivligi va katta tarkibiy siljishi; 
• resurslar   va   energiyani   tejash   texnologiyasi   evaziga   ishlab   chiqarish
bazasining yangilanishi; 
• barcha   ishlab   chiqarish   jarayonlarida   elektronika   taraqqiyoti   va   uning
joriy etilishi. 
Yaponiya  iqtisodiyotini,  uning rivojlanish  modelini  tahlil   qilgan  holda  uning
ayrim   jihatlarini   O’zbekistonda   ham   qo’llash   mumkin.   Mamlakatning   iqtisodiy
rivojlanishida   «Yaponiya   mod е li ning   ahamiyati   juda   kata.   «Yaponiya   mod‖ е li»
d е yarli   150   yil   davomida   o’z   xususiyatiga   ega   bo’lib   tashkil   topgan.   Ushbu
mod е lning   Е vropa   mamlakatlari   va   AQSH   mod е llaridan   farqi   jamiyatning
iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishida davlatning yuqori darajada qatnashuvidir. 
Yapon mod е li - vatanparvarlik tuyg’usi asosida yaratilib, eng avvalo, sanoat 
mahsulotlarining eksport qilinishi evaziga xorijiy valyutasini tushirish va tushgan 
valyuta evaziga  е takchi xorijiy mamlakatlardan eng zamonaviy t е xnologiyalarni 
sotib olish, yuqori m е hnat unumdorligiga erishish va tadbirkorlikni 
qo’llabquvvatlash kabilarni o’z ichiga oladi. 
25
 
  Foydalanilgan adabiyotlar:
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitustiyasi. –T.: O’zbekiston, 2003. 
2. «To’g’ridan-to’g’ri   xususiy   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etishni   rag’batlantirish
borasidagi   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida»   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2005 yil 11 apreldagi PF-3594-son Farmoni. 
3. «Bozor   islohotlarini   chuqurlashtirish   va   iqtisodiyotni   yanada   erkinlashtirish
sohasidagi ustuvor yo’nalishlar amalga oshirilishini jadallashtirish chora-tadbirlari
to’g’risida»   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005   yil   14   iyundagi   PF—
3618-son Farmoni. 
26

Yaponiya iqtisodiyoti va uning jahon iqtisodiyotida tutgan o’rni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Milliy bank hisobot
  • Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning ilmiy loyihalarini tashkil etish va joriy etish yo’llari
  • Xalqaro iqtisodiy integratsiyalashuv jarayonlarimning shakllari va bosqichlari
  • Chet ellik investorlar huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qiluvchi huquqiy me`yoriy asoslar
  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский