Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 85.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 01 Iyun 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bobomurod Abdishukurov

Ro'yxatga olish sanasi 01 Iyun 2024

42 Sotish

Yaponiyaning XIX asrning ikkinchi yarmida xalqaro ahvoli va tashqi siyosati

Sotib olish
KURS ISHI
MAVZU:  Yaponiyaning XIX asrning ikkinchi yarmida xalqaro ahvoli va tashqi
siyosati
1 MUNDARIJA
KIRISH                                                                                                                   3
I BOB. Yaponiya tashqi siyosiy yo‘nalishining shakllanishi                             5
1.1.  Ryukyu orollarining qo‘shib olinishi                                                                6
1.2.  Formuzaga qarshi harbiy yurish                                                                       8
II BOB. Yaponiyaning Koreyaga nisbatan siyosati                                            9
2.1.  1876-yildagi Yaponiya-Koreya shartnomasi                                                10
2.2.  Yapon-koreys munosabatlarining keskinlashuvi                                           11
2.3.  Koreyada yapon to‘ntarishi                                                                           14
III BOB. Rus-yapon munosabatlari rivojlanishi                                              15
3.1.  Saxalin ustidan nazorat o‘rnatish uchun raqobat                                            15
3.2.  1875-yildagi rus-yapon kelishuvi                                                                   16
IV BOB. Yaponiyaning teng bo‘lmagan shartnomalarning bekor qilinishi uchun
kurashi                                                                                                     19
4.1.  Ivakura missiyasi                                                                                            19
4.2.  Muzokaralarning keyingi bosqichlari                                                             20
4.3.  Tashqi siyosatdagi yangicha yo‘nalish                                                           22
4.4.  Xalqaro tenglik darajasiga erishish                                                                23
XULOSA                                                                                                              25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR                                                            27  
2 KIRISH.
Yaponiyaning g‘arb davlatlari bosimi ostida o‘z chegaralarini butun dunyo uchun
ochganidan so‘ng, u o‘z mustaqilligini yo‘qotishi mumkinligi kabi xavfga duch keldi.
Boshqa  Osiyo  mamlakatlaridan  farqli  ravishda,  Yaponiya  bunday  vaziyatdan  chiqib
keta  olishga   muvaffaq bo‘ldi. Bu  uchun  Yaponiya,  uni  butkul   o‘zgartirib  yuborgan,
katta miqdordagi keskin o‘zgarishlar joriy etishi zarur edi.
Bu   o‘zgarishlar   shunchalik   tez   va   muvaffaqiyatli   ediki,   ular   o‘ziga   chet   elliklar
e’tiborini   qaratmay   qolmadi.   Aynan   ularni   o‘rganib   chiqish   natijasida,   o‘z   o‘rnida
modernizatsiya 1
  tushunchasi vujudga keldi. Modernizatsiya so‘zi ostida, eng birinchi
navbatda,   an’anaviy   (yoki   sharqiy)   jamiyatni   zamonaviy   (g‘arbiy)   jamiyatga
o‘zgartirish   jarayoni   tushunilgan.   Gap,   rivojlanishning   muhim   omili   bo‘lgan   ga‘rb
texnologiyasi,   ilm-fani   va   texnikasini   keng   miqyosda   o‘zlashtirish   haqida   ketgan.
Shunday qilib, “g‘arbiy” so‘zi “ilg‘or” kabi ma’no kasb eta boshladi.
Yaponiya   o‘z   chegaralarini   ochgach,   o‘zini   ilg‘or   g‘arb   mamlakatlari   qatorida
ko‘rishni   maqsad   qildi.   Bu   yo‘lda   u   faol   tashqi   siyosat   olib   bora   boshladi.
Yaponiyaning   bir   necha   hududlarga   qilgan   harbiy   yurishlari,   uning   uchun   imperiya
qudratini jahonning buyuk davlatlariga namoyish etishiga imkon yaratdi.
G‘arb   tomondan   qarshiliklarga   qaramay   Yaponiya   barcha   teng   bo‘lmagan
shartnomalarni   yo‘q   qilishga,   Osiyoda   Xitoydan   tashqari   o‘z   buyukligini   saqlab
qolgan   imperiya   mavjudligini   G‘arbga   namoyish   etishga   erishdi.   Buning   ustiga,   u
o‘zining   hududlarini   kengaytirdi,   ko‘pgina   qo‘shni   yerlarni   bosib   olishga   muvaffaq
bo‘ldi.
Endilikda Yaponiya g‘arbliklar nigohida ilgarigidek mustamlaka emas, balki Uzoq
Sharqda   ular   bilan   mustamlakalar   uchun   kurash   olib   bora   oladigan,   ularga   qarshi
chiqa oladigan mamlakat sifatida shakllandi.
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   Umuman   olganda,   Yaponiyaning   XIX   asr
oxiridagi   tashqi   siyosatini   o‘rganish   katta   ahamiyatga   egadir.   Ahamiyatga   molik
jihati shundaki, Yaponiya aynan shu davrda yopiqlik siyosatidan ochiqlik siyosatiga
1
  Modernizatsiya , modernizatsiyalash (frans. moderne — eng yangi, zamonaviy) — biror narsani 
yangilash, unga zamonaviy tus berish, uni zamonaviy talablarga muvofiq o zgartirish.ʻ  
3 o‘tdi,   bu   esa   uning   jahon   hamjamiyatigav   qo‘shilishiga   olib   keldi.   Bundan   ilgari
qabul   qilingan   teng   bo‘lmagan   shartnomalarni   bekor   qilish   natijasida,   Yaponiya
mustamlakachi   buyuk   davlat   maqomiga   ko‘tarildi.   Aynan   shu   davrni   o‘rganish,   uni
har   tomonlama   tahlil   qilish   biz   uchun   davlat   siyosati   yo‘nalishidagi   muhim   ish
hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining predmeti:   XIX asr oxirlaridagi Yaponiyaning tashqi o‘z
qo‘shnilariga   nisbatan   yuritgan   tashqi   siyosati.   Yaponiya-Rossiya   munosabatlari,
ularning Janubiy Saxalin va Kuril orollari masalasidagi harakatlari. Yaponiya-Koreya
munosabatlari,   Yaponiyaning   Koreyani   o‘ziga   bo‘yso‘ndirish   yo‘lidagi   harakatlari.
Tashqi dunyoda Yaponiyaning tenghuquqlilik uchun olib borgan kurashi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi:   Ushbu   kurs   ishini   yozishdan   maqsad   –
Yaponiyaning   XIX   asr   oxiridagi   tashqi   siyosatini   o‘rganish,   uning   o‘sha   davrdagi
siyosiy yo‘nalishi va maqsadlariga oydinlik kiritish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi va tarkibi:   Ushbu kurs ishi kirish, asosiy qism,
xulosa  va  foydalanilgan  adabiyotlar  ro‘yxatini   o‘z  ichiga  oladi. Kurs  ishi   27 betdan
iborat.
4 I BOB. YAPONIYA TASHQI SIYOSIY YO‘NALISHINING SHAKLLANISHI 
1.1. Ryukyu orollarining qo‘shib olinishi
Meyji qayta qurishidan ko‘p o‘tmay Yaponiya qator tashqi muammolarga yuz
tutdi. Shunday bo‘lsa-da, boshidanoq, yapon tashqi  siyosatida diplomatik 2
  va harbiy
usullardan foydalanilgan holda qo‘shnilarga bo‘lgan bosim sezilib turar edi. 
Ilk   shakllanish   davomida   Meyji   hukumati   ko‘plab   ichki   muammolarga   duch   keldi.
Bunday   holatda   g‘olibona   harbiy   yurish   ularga   yechim   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan,
chunki urush tashqi siyosatdan norozilarning e’tiborini tortib, ko‘plab ishsiz, bekorchi
samuraylarni xorijga yuborish imkonini berar edi. Yangi hukumat mamlakatni tashqi
tajovuz   yo‘lida   birlashtirishga   uringan   va   Koreyaga   yurish   –   bu   uchun   juda   mos
bo‘lgan. Kido Takayoshi harbiy boshqarmaga bu haqida quyidagilarni bayon etgan:
“   Imperatorlik   harbiy   kuchlarining   bostirib   kirishi   tajovuzi   bilan
Fudzan(Pusan)   portining   ochilishiga   erishish   mumkin.   Albatta,   biz   hech   qanday
moddiy   va   ma’naviy   foyda   olmaymiz,   aksincha,   zarar   ko‘ramiz,   ammo   bu   bizning
mamlakatimizning   buyukligini   tasdiqlash,   butun   xalqning   bizning   tashqi   va   ichki
siyosatimizga   bo‘lgan   qarashini   o‘zgartirish,   dengiz   va   quruqlik   kuchlarini
rivojantirish,   Yaponiyaning   ko‘tarilishi   va   mustahkam   bo‘lishi   uchun   kerak.
Boshqacha bo‘lishi ham mumkin emas.”
Koreya   Yaponiya   uchun   o‘z-o‘zidan   muhim   ahamiyat   kasb   etmagan,   u,
shuningdek,   Xitoyga   kirish   uchun   ko‘prik   vazifasini   ham   bajargan,   buning   ustiga
Koreya   Xitoy   vassali 3
  bo‘lgan.   70-yillarda   yapon   mintaqaviy   siyosatini   amalga
oshirish   uchun   yaxshi   xalqaro   vaziyat   yuzaga   keldi.   Xitoyning   tashqi   siyosiy
sahnadagi o‘rni, uning chekka va orol hududlari bilan aloqalari kuchsiz edi. Bundan
tashqari   Yaponiyaning   Uzoq   Sharqdagi   asosiy   raqobatchilari   bo‘lmish   Buyuk
Britaniya va Rossiya o‘rtasidagi aloqalar murakkablashdi.
2
  Diplomatiya   (frans. — davlatlarning tashqi siyosat, sohasidagi vazifalarini amalga oshirish, 
shuningdek, chet elda huquq va manfaatlarini himoya qilish sohasidagi rasmiy faoliyati.
3
  Vassallik   (lot. vassalus — vassal, vassus — xizmatkor) — o rta ayerlarda G arbiy Yevropada ʻ ʻ
feodallar bir toifasi — vassallarning boshqasi — senorlardan shaxsiy qaramlik munosabatlari tizimi.
5 Yaponiya bu vaziyatdan foydalanmay qolmadi. Uning tashqi siyosatida asosiy
ikki   yo‘nalish   belgilandi:   g‘arbiy   mamlakatlar   bilan   imzolangan   teng   bo‘lmagan
shartnomalarni   bekor   qilish   va   Xitoyni   talon-taroj   qilishda   ular   bilan   teng   darajaga
ega   bo‘lish.   Ikkinchi   masalani   hal   qilishda   Yaponiya,   avvalo,   Xitoyning   boshqa
mamlakatlar da’vo qilmagan tashqi hududlarini ko‘zladi.
Bu rejani amalga oshirishdagi ilk qadamlar 1871-yilning oxirida Yaponiya va
Xitoy   o‘rtasida   imzolangan   tinchlik,   savdo   va   kemalar   qatnovi   to‘g‘risidagi
shartnoma bo‘ldi. Kelishuvlar davomida Yaponiya Xitoyga g‘arb davlatlari bilan o‘zi
o‘rtasida bo‘lgani kabi teng bo‘lmagan shartnomani taklif etdi, ya’ni eksterritoriyalik 4
huquqi,   ammo   u   shartnoma   imzolanishiga   erisha   olmadi.   Buning   ustiga,   Yaponiya,
hatto   kuchli   mamlakat   uchun   qulay   hisoblangan   holatga   ham   erisha   olmadi.   O‘z
navbatida,   Xitoy   Yaponiyaga   g‘arbga   qarshi   chiqish   uchun   birlashishni   taklif   etdi,
ammo rad javobini oldi, chunki Yaponiyaning o‘zining rejalari bor edi.
Yapon-xitoy   shartnomasi   imzolangandan   so‘ng,   Yaponiya   o‘zaro   hududiy
chegaralarni saqlab qolish shartiga rioya qilmay Koreya, Ryukyu orollari  (Okinava)
va Formoza (Tayvan) to‘g‘risidagi rejalarini amalga oshirishga kirishdi.
Qadimda Yaponiyaga tegishli bu hududlar XIX asr o‘rtasida Xitoyga vassal bo‘lgan,
bu   yevropa   davlatlari   va   AQSh   uchun   ularning   hokimlari   bilan   kelishishiga   to‘siq
bo‘lmagan. Bu holatga qaramay, Xitoyning noroziligiga e’tibor bermasdan Yaponiya
1872-yilda   Ryukyuni   o‘z   hududiga   qo‘shib   oldi.   Ryukyu   hokimiga   Tokiodan
qarorgoh va kattagina boylik taqdim etildi. Yaponiya uning hamma qarzlarini to‘lab
berish   va   u   imzolangan   shartnomalarga   ko‘ra   hamma  majburiyatlarni   bajarishni   o‘z
bo‘yniga   oldi.   Ammo,   rasman   orollar   Xitoyga   qaram   hisoblangan,   shu   sababli
ularning Yaponiyaga tegishli ekanligiga huquqiy tus berish uchun Xitoyning rasmiy
roziligi kerak edi.
1.2. Formozuga qarshi harbiy yurish.
4
Eksterritoriallik   ( lot.   Ex- ~dan, tashqari + territorialis — ma lum hududda joylashgan) ʼ
chet   elda   xizmat   qiladigan   diplomatik   vakillarning   faqat   o z	
ʻ   davlati   qonunlariga   bo ysunish	ʻ   huquqi .
6 Bu  uchun  Ryukyulik   bo‘lgan  yapon  baliqchilarining  Formozada   o‘ldirishi  holatidan
foydalanishga   qaror   qilingan   edi.   Pekinga   tashqi   ishlar   bo‘limi   boshlig‘i   Soejima
Taneomi  boshchiligida  yapon elchilari  jo‘natildi. Tashrif  uchun  rasmiy  sabab  1871-
yilda imzolangan shartnomani ikki tomonlama tasdiqlash va unga qonuniy tus berish
bo‘lgan.  Ammo,  asosiy  maqsad  Xitoy  hukumatini   yaponlarning  Formozaga   bostirib
kirishiga   tayyorlash   edi.   Soejima   xitoyliklarni   Yaponiya   faqatgina   orolning   Xitoy
qaramog‘ida   bo‘lmagan   aholisini   jazolamoqchiligiga   va   bu   harakat,   har   qanday
holatda ham, Xitoyga taalluqli emasligiga ishontirishga urindi.
Formozaning   tanlanishiga   asosiy   sabab,   bu   yerdagi   harbiy   to‘qnashuv   –   Uzoq
Sharqdagi   xalqaro   vaziyatning   eng   kam   darajada   murakkablashishiga   olib   kelishi
mumkinligi   tahmini   edi.   1874-yilda   amalga   oshirilgan   harbiy   yurishni   Saigo
Takamorining   jiyani   Saigo   Sugumichi   boshqargan,   yurishda   ishtirok   etgan   qo‘shin
tarkibining katta qismini janubi-g‘arbiy hududlar samuraylari tashkil etgan.
Ammo,   bu   yurish   Formoza   aholisi   tomonidan   qarshilikka   uchradi   va   Xitoy,
AQSh,   Buyuk   Britaniya   noroziligiga   sabab   bo‘ldi.   Xitoy   bilan   jiddiy   to‘qnashuvga
tayyor   bo‘lmagan   va   xalqaro   vaziyatning   murakkablashishidan   qo‘rqqan   Yaponiya
harbiy   harakatlarni   to‘xtatdi   va   muzokaralarni   boshlab   yubordi,   buning   uchun
Pekinga ichki ishlar boshqarmasi boshlig‘i Okubo Toshimichi  yuborildi.
Muzokaralar   Xitoydagi   britaniyalik   elchi   orqali   olib   borildi.   1874-yilda
Tyanzin   shartnomasi   imzolandi,   unga   ko‘ra   Xitoy   hukumati   Yaponiyaning
Formozaga   nisbatan   harbiy   harakatlarini   tan   oldi.   Bundan   tashqari   Xitoy   hukumati
zarar ko‘rgan yapon oilalariga va orolda yo‘llar, jamoat binolari qurilishiga 500 ming
tael  (tael – tahminan iyena qiymatiga teng bo‘lgan) to‘lash majburiyatini oldi.
Olingan jarima puli Yaponiyaning Formozaga bo‘lgan yurishidagi xarajatlarining oz
qismini   tashkil   etdi.   Ammo,   bu   Yaponiyaga   bosh   maqsadiga   erishishiga   –Ryukyu
orollarini   o‘z   hududiga   qo‘shib   olishga   imkon   berdi.   1879-yilda   orollar   prefektura 5
maqomini oldi.
5
  Prefektura -  (lot.   praefectura — rahbarlik, boshchilik; ma muriy daha; noiblik, noib qo l ostidagi ʼ ʻ
o lka) Ba zi mamlakatlarda, m.u. Yaponiyada, asosiy ma muriy-hududiy birlik; viloyat.	
ʻ ʼ ʼ
7 8 II BOB. YAPONIYANING KOREYAGA NISBATAN SIYOSATI
2.1. 1876-yildagi Yaponiya-Koreya shartnomasi.
1869-yildayoq   Yaponiya   Koreyaga   ushbu   mamlakatning   Xitoy   va   Rossiya
bilan   bo‘lgan   munosabatlarini   o‘rganish   va   uning   hukumati   bilan   bevosita   aloqalar
o‘rnatish uchun bir necha diplomatik missiyalarni 6
 yubordi. Ammo, Koreya hukmron
doiralari   chet   elliklarga   nisbatan   keskin   munosabatda   bo‘lishgan,   shu   bilan   bir
qatorda, g‘arb bilan faol aloqalarda bo‘lgan yaponlarga ham. Bundan tashqari, 1871-
yilda   yaponlar   bilan   aloqalarni   ta’qiqlovchi   qonun   qabul   qlingan   edi.   Shu   sababli,
1871-yildagi   yapon   missiyasi   ijobiy   natija   bermadi.   Yapon   hukumatida   Koreyaga
bostirib kirish vaqti to‘g‘risidagi fikrlar har xil bo‘lganligi sababli, Yaponiya ma’lum
vaqt o‘z nazarini Ryukyu orollariga qaratdi.
Koreyani   bosib   olishga   tayyorgarlik   kam   vaqt   olmadi,   bunga   sabab   –   eng
avvalo,   Yaponiyaning   siyosiy   boshliqlari   o‘rtasidagi   jiddiy   kelishmovchiliklar   edi.
Ivakura   Tomomi   boshchiligidagi   kuchlar   tezkor   harbiy   harakatlar   mamlakatda
o‘tkazilayotgan   qayta   qurishga   katta   zarar   keltirishdan   xavfsiragan,   chunki   bu
yurishlar ko‘plab qo‘shimcha xom-ashyo talab etgan. Xom-ashyo yig‘ish, faqatgina,
soliqlar, tashqi qarzlar miqdorini oshirish yoki qog‘oz pullarni muomalaga chiqarish
orqaligina amalga oshirilgan, bu, shubhasiz, aholi noroziligiga olib kelar edi. Bundan
tashqari,   bunday   harakatlar   Yaponiyaning   Koreyaga   nisbatan   o‘z   rejalari   bo‘lgan
Rossiya   va   Buyuk   Britaniya   bilan   munosabatlarini   murakkablashishiga   olib   kelishi
xavfi   mavjud   bo‘lgan,   buning   ustiga,   Yaponiya   Buyuk   Britaniyaga   qarzini   qaytara
olmay   o‘ziga   nisbatan   sanksiya 7
  qo‘llanilishiga   sabab   bo‘lar   edi.   1873-yilda
hukumatdagi   tortishuvlar   shu   darajada   qizg‘in   ediki,   hatto   imperatorning
qo‘shilishiga  olib keldi, u, o‘z navbatida, tezkor  harbiy harakatlarga nisbatan  qarshi
fikr   bildirdi.   Buning   natijasida   urush   tarafdorlari   (Saigo   Takamori,   Eto   Simpey,
Itagaki Taysuke, Goto Syojiro va b.) hukumat tarkibidan chiqishdi.
6
  Missiya   (lot. missio — jo natmoq) — 1) muayyan topshiriq bilan boshqa mamlakatga yuborilgan ʻ
vakillar; 2) bir davlatning boshqa davlatdagi (elchixonadan farqli ravishda) vakili tomonidan 
boshqariladigan doimiy diplomatik vakolatxonasi.  
7
  Sanksiya - ( lot.   sanctio — qat iy, o ta jiddiy qaror	
ʼ ʻ ) xalqaro huquqda: xalqaro majburiyatlarga yoki 
xalqaro huquq me yorlariga rioya qilmagan, ularni buzgan davlatlarga nisbatan qo llanadigan 	
ʼ ʻ
(iqtisodiy, moliyaviy yoki harbiy) ta sir chorasi.	
ʼ
9 1875-yilda   Koreya   masalasi   yana   Yaponiya   e’tibor   markazida   bo‘ldi.   Bunga
sabab,   gidrografik 8
  tadqiqotlar   bahonasida   Seul   shahrida   joylashgan   Xan   daryosiga
kirgan   yapon   harbiy   kemalarining   noqonuniy   harakatlari   bo‘ldi.   Koreys   quruqlik
qo‘shinlari o‘t ochdi, bunga javoban, yaponlar u yerga qo‘shin tushirishdi.
Yaponiya   hukumati   bu   vaziyatdan,   shuningdek,   Koreyadagi   hokimiyat   uchun
kurash   kuchayganidan   foydalanib,   unga   Perri   qabul   qildirgan   kabi,   Koreyani   kuch
bilan   teng   bo‘lmagan   shartnomani   qabul   qilishga   majbur   qildi:   Kuroda   Kiyotaka
boshchiligidagi   yapon   diplomatik   missiyasini   800   dengizchi   va   ikki   harbiy   kema
kuzatib bordi. Bu hujjat Koreya tomonidan imzolangan ilk diplomatik shartnoma edi.
1876-yilgi tinchlik va do‘stlik shartnomasi Koreyaning Xitoyga qaram ekanligini rad
etdi. 1-hukmda quyidagilar belgilangan edi: 
“Koreya   mustaqil   davlat   hisoblanadi   va   Yaponiya   kabi   suveren 9
  huquqlardan
foydalanadi”.
Rasman   bu   hujjatda   ikki   mamlakat   o‘rtasidagi   aloqa   teng   deb   belgilangan
bo‘lsa-da,   Yaponiya   eksteritoriallik   va   konsullik   huquqiga   10
  ega   bo‘ldi.   Koreya
Pusandan tashqari yana ikki portini ochishni va’da berdi, bu 1880- va 1883-yillarda
amalga   oshirildi.   Bundan   tashqari,   Yaponiya   ko‘plab   imtiyozlarni   qo‘lga   kiritdi   –
ochiq   portlarda   konsullarni 11
  tayinlash   va   Koreya   qirg‘oqlarida   gidrografik   tasvirlar
olib borish.
O‘sha   yilda   ikki   qo‘shimcha   shartnoma   imzolandi,   ularning   asosiylari   savdo
bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Yaponiya   Koreyaning   savdo   solig‘idan   ozod   bo‘ldi,   u   yerda
yapon pulidan foydalanib, koreys pulini olib chiqish huquqini qo‘lga kiritdi, bu unga
katta foyda keltirgan. 
8
  Gidrografiya   (gidro... va ...grafim) — gidrologiyanint bir tarmog i, quruqlikdagi suv ob yektlari ʻ ʼ
(daryo, ko l, suv omborlari)ni o rganadi.	
ʻ ʻ
9
  Suverenitet   ( fransuzcha :   souverainete   — oliy hokimiyat)   — hokimiyatning ustunligi va 
mustaqilligi.
10
  Konsullik huquqi  — xalqaro-huquqiy normalarning nisbatan mustaqil tizimi bo‘lib, davlatlar 
o‘zaro munosabatlarining o‘ziga hos sohalarida, xususan, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy sohalarda 
vakilligini tartibga soladi.
11
    Konsul ( lot.   consul — maslahatchi)biror davlatning boshqa davlat shaharlaridan birida doimiy 
vakil etib tayinlangan va o z davlati va uning fuqarolari manfaatlarini himoya qiladigan lavozimli 	
ʻ
shaxs.
10 1876-yilgi kelishuv Yaponiyaning Koreyaga nisbatan siyosatini  belgilab berdi
– uni qaram davlatga aylantirish, ammo bu uchun hali vaqt kelmagan edi. Yaponiya
Xitoy,   keyinchalik   Rossiya   bilan   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   to‘qnashuvlardan
xavfsiragan. Nima bo‘lganda ham, kelishuv yapon savdosi uchun yo‘l ochib berdi va
u   yerda   xitoylik,   koreys   savdogarlarining   siqib   chiqarilishiga   olib   keldi.   Yaponiya
nafaqat   o‘z   mahsulotlari,   balki   chet   el   mahsulotlari   bilan   ham   savdo   olib   borgan,
negaki   boshqa   davlatlar   Koreya   bilan   savdo   shartnomasiga   ega   bo‘lmagan.   Yapon
mahsulotlari   jahon   talablariga   javob   bermasa-da,   juda   arzon   edi.   Bu   –   koreys
mahalliy   ishlab   chiqarishini   yo‘qqa   chiqargan.   Shu   bilan   birgalikda,   Yaponiya
mahalliy mahsulotlarni – guruch, loviya, paxta va h. k.larni suvtekin narxlarda sotib
olgan,   buning   oqibatida   narxlar   ko‘tarilib,   aholi   holati   yomonlashgan.   Bularning
hammasi koreyslarning yaponlarga bo‘lgan munosabatini yanada yomonlashtirdi.
2.2. Yapon-koreys munosabatlarining keskinlashuvi.
70-yillar   oxiri   –   80-yillar   boshidagi   Koreyadagi   vaziyatni   “turg‘un   davr”   deb
atasa   xato   bo‘lmaydi.   U  yerda   hokimiyat   uchun   shafqatsiz   kurash   davom   etayotgan
edi.   Ichki   boshqaruv   doiralaridagi   tozalashlarga   og‘ir   iqtisodiy   ahvol   va,   ko‘p
hollarda,   qonli   to‘qnashuvlar   bilan   yakunlanadigan   chet   el   davlatlariga   qarshi
kayfiyatlar   qo‘shildi.   U   yerdagi   vaziyat   ma’lum   darajada   Meyji   inqilobidan   oldingi
Yaponiyaning   vaziyatiga   o‘xshar   edi,   ammo   Koreyada   “ochilish”   yoki   “yopilish”
masalasi   mamlakat   mustaqilligiga   erishish   vositasi   sifatida   ko‘rilmagan   va   saroy
guruhlarining o‘zaro kurashlari yorqin vatanparvarlik tusiga ega bo‘lmagan. 
O‘z   navbatida,   Yaponiya   har   tomonlama,   cheklovlarsiz   Koreyaning   ichki
siyosiy   ishlariga   aralashishni   davom   etdi.   Ammo,   bu   mamlakatni   egallash   yo‘lida,
eng avvalo, u, o‘z siyosatchilari keskinlashishi noo‘rin deya hisoblagan – Xitoy bilan
bo‘lgan   munosabatlarini   tartiblashtirishi   zarur   edi.   Bu  uchun   xitoyliklarni   Yaponiya
Koreyani   egallashga   emas,   balki   uni   ochiq   mamlakatga   aylantirishga   qiziqish
bildirayotganligiga   ishontirish   kerak   edi.   1876-yilgi   yapon-koreys   shartnomasida
qayd etilgan Koreya mustaqilligi, uni asrlar davomida ma’lum darajada rasman (Sin
saroyiga   har   yilgi   sovg‘a-salomlar   jo‘natish,   Koreya   qiroliga   boshqaruv   mandatini
11 taqdim   etish)   o‘ziga   qaram   holatda   saqlab   kelayotgan   Xitoy   tomonidan   tan
olinmagan.   Shunday   bo‘lsa   ham,   Koreya   mustaqilligi   Xitoy   obro‘siga   qattiq   zarba
berdi.
Yapon-koreys   tinchlik   va   do‘stlik   shartnomasiga   qaramasdan,   Koreyaning
hukmron   doiralarida   Yaponiyaga   nisbatan   yomon   munosabat   keng   tarqalgan   edi.
Shuningdek, Koreya tomonidan shartnomani imzolagan shaxslar ham shunday fikrda
bo‘lishgan. O‘z navbatida, Xitoyga nisbatan fikrlar ijobiy bo‘lgan, chunki ko‘plar uni
Koreya milliy qiziqishlari qo‘riqchisi deb hisoblashgan. 
Xitoy,   o‘z   o‘rnida,   shu   kabi   kayfiyatlarning   yuzaga   kelishini   rag‘batlantirgan.
Shunday   qilib,   Sin   saroyida   tashqi   siyosat   boshqaruvchisi-   Li   Xunchjan   koreys
qiroliga atalgan xatida quyidagilarni yozgan:
“Yaponiya   so‘nggi   yillarda   g‘arb   mamlakatlarining   qarashlari   va   odatlarini
o‘zlashtirdi,   shuningdek,   o‘zining   rivojlanishi   uchun   qator   tadbirlarni   amalga
oshirdi. Ammo, hozirda uning g‘aznasi bo‘sh, qarzlar esa yil sayin o‘sib bormoqda.
Shu sababli, u o‘zining iqtisodiy holatini biroz yaxshilash uchun istilochilik siyosatini
olib   borishga   majbur.   Ma’lumki,   u   bilan   qo‘shni   bo‘lgan   davlatlar   juda   ehtiyotkor
bo‘lishi   zarur.   Koreya   Yaponiyadan   shimolda   joylashgan,   Formoza   esa   –   janubda,
aniqki   Yaponiya   hammadan   ko‘ra   aynan   shu   malakatlarga   intilmoqda.
Yolg‘onchilikka   asoslangan   bu   malakatning   baxilligi,   oxir-oqibat,   u   o‘ziga   qo‘shib
olgan   Ryukyu   orollaridagi   voqealarda   yorqin   ko‘zga   tashlandi.   Sizning
mamlakatingiz ehtiyot bo‘lganligi ma’qul”
Koreyani   qo‘rqitish   orqali,   Xitoy   uning   ustidan   rasmiy   boshqaruvni
amaldagiga   aylantirish   niyatida   bo‘lgan.   Ammo,   o‘z   shaxsiy   manfaatini   ko‘zlagan
xitoylik siyosatchining fikri haqiqatdan yiroq bo‘lmagan.
1882-yilda Koreyada Yaponiyaga qarshi chiqishlar bo‘lib o‘tdi. Bu voqea, raqobatchi
tomonlardan   biri,   ko‘p   oylar   davomida   maoshsiz   qolgan   Seul   garnizoni 12
harbiylaridan o‘z maqsadida foydalangan paytda, saroy to‘ntarishi sifatida boshlandi.
Bu   uyushmaning   maqsadi   o‘z   raqiblarini   yo‘qotib,   xalq   noroziligini   yaponlarga
12
  Garnizon   (frans. qarnison; garnir — ta minlamoq, qurollantirmoq) — muayyan aholi punkti yokiʼ
ma lum chegaraga ega hududda doimiy yoki vaqtincha joylashgan harbiy qismlar, harbiy o quv 	
ʼ ʻ
yurtlari va muassasalari majmui.
12 qarshi   yo‘naltirish   edi.   Yapon   elchixonasi   hujumga   uchradi.   Bir   necha   zobitlar
o‘ldirildi   va   butun   elchixona   vakillari   Inchxondagi   ingliz   kemasidan   bosh   pana
topishdi.
Bu voqealar Yaponiya hukmron doiralariga katta ta’sir qildi. Va, yana, ko‘plar
tezkor harbiy harakatlar uchun ovoz berdi, ammo bu taklif imperator tomonidan rad
etildi. Koreyaga vaziyatni o‘rganish uchun bir necha harbiy kemalardan iborat guruh
jo‘natildi.
Yaponiya Koreyaga jarima haqi to‘lashi zarurligi talabini qo‘ydi, ammo Xitoy
tomonidan   yordamga   ishongan   koreyslar   bu   talabga   tezda   rozi   bo‘lmadi.   Gap
shundaki, koreys  tuzilmalaridan birining talabiga binoan Li Xunchjan Seulga yapon
harbiy harakatlariga qarshi turishi mumkin bo‘lgan Xitoy qo‘shinini jo‘natdi. Lekin,
oxir-oqibat, Li Xunchjan Koreyaga muammoni tinch yo‘l bilan hal qilishni maslahat
berdi. 
1882-yil   oxirida   Chemulpoda   yapon-koreys   shartnomasi   imzolandi.   Unga
ko‘ra,   Koreya   20   kun   ichida   yaponlarga   hujum   qilganlarni   jazolash   majburiyatini
oldi. Bu ishni rasmiy yapon vakillari huzurida bajarish shart bo‘lgan. Yaponiya 500
ming   iyena   miqdorida   kontributsiya 13
  belgiladi,   shuningdek,   o‘z   vakillarini   himoya
qilish uchun Seulda qo‘shinini ushlab turish huquqini oldi. Bu kelishuvga qo‘shimcha
ravishda   yapon   kemalari   kirib-chiqishi   uchun   yana   bir   port   ochildi   va   hamma
portlarda   yaponlar   hech   qanday   to‘siqlarsiz   harakatlana   olishi   mumkin   bo‘lgan
hududlar   kengaytirildi.   Yapon   elchilari   Koreyaning   butun   hududi   bo‘yicha   o‘z
oilalari bilan erkin sayohat qilish imkonini olishdi, buning ustiga mahalliy hokimiyat
ularning xavfsizligi uchun javobgar bo‘lgan. 
Yaponiya   foydasiga   hal   bo‘lgan   kelishmovchilik   teskari   natijaga   olib   keldi:
yaponlarga   nisbatan   dushmanlik   kayfiyatlari   kuchaydi   va   Xitoy   bilan   aloqalar
kengaydi.   Xitoy   maxsulotlari   koreys   bozorlarida  yapon   mahsulotlarini   siqib   chiqara
boshladi. Aynan shu paytda, g‘arbiy mamlakatlar Yaponiya kabi Koreya bilan savdo
shartnomalarini   imzolashdi:   Buyuk   Britaniya,   AQSh   va   Germaniya   –   1883-yilda,
13
  Kontributsiya  ( lot.   contributio -qo shish, qo shib hisoblashʻ ʻ )-  urushda yengilgan davlat 
tomonidan g olib davlatga sulh shartnomasi asosida to lanadigan pul; tovon; chet el qo shinlari 	
ʻ ʻ ʻ
tomonidan bosib olingan hudud axolisiga solinadigan majburiy soliq.
13 Rossiya – 1884-yilda. Buning ustiga, AQSh Yaponiya kabi Koreyani Xitoyga qaram
deb tan olmadi. 
2.3. Koreyada yapon to‘ntarishi.
Koreyada   Yaponiya   tarafdorlari   bo‘lgan   yagona   kuch   –   bu   ko‘p   sonli
islohotchilar   edi.   Yaponiya   rasman   ular   bilan   aloqa   olib   bormagan,   ammo   bu   ishni
Fukuzava Yukichi, Goto Shojiro va boshqalar kabi oppozitsiya 14
 partiyalari, guruhlari
boshliqlari   orqali   bajargan.   Ularning   ta’siri   ostida,   islohotchilar   partiyasi   Meyji
islohotlarining   koreyscha   ko‘rinishini   amalga   oshirish   maqsadida   1884-yilning
dekabr oyida davlat to‘ntarishi o‘tkazdi.
Yaponiya   bu   voqealardan,   allaqachon   Fransiya   bilan   munosabatlari
yomonlashgan, Xitoy ta’sirini kuchsizlantirish yo‘lida foydalandi. Har doimgidek, u
o‘zini,   huddiki,   Koreyaning   to‘liq   mustaqilligini   ta’minlash   yo‘lida   harakat
qilayotgandek   tutdi.   Vaziyatni   tezlashtirish   uchun   yaponlar   Koreyaga   belgilangan
kontributsiya   miqdorini   kamaytirishni   va’da   berishdi,   ammo   buning   evaziga   Seulda
Xitoy kabi korxonalar ochish huquqi berilishini talab qilishdi.
Yaponiyaning   Koreya   ichki   ishlariga   faol   aralashuvi   yaponlarga   qarshi
kayfiyatni   oshishiga   olib   keldi:   xalq   ko‘tarilib  yapon   elchixonasiga   hujum   qildi,   bir
necha   zobit   va   askarlar   o‘ldirildi,   yapon   savdogarlarining   do‘konlari   va   uylari   yo‘q
qilindi. Mamlakatdagi tartib Xitoy qo‘shini tomonidan tiklandi, islohotchilar partiyasi
boshliqlari   Yapoiyaga   qochishdi.   Tez   orada,   u   yerdan   quruqlik   qo‘shinining   katta
qismini o‘z ichiga olgan harbiy kemalar kuzatuvi ostida tashqi ishlar bo‘limi boshlig‘i
–   Inoue   Kaoru   boshchiligidagi   katta   elchilik   missiyasi   yetib   keldi.   Seulda   kelishuv
imzolandi,   unga   ko‘ra   Koreya   yaponlarni   o‘ldirganlikda   va   ularning   mol-mulkini
talon-taroj   qilganlikda   ayblangan   shaxslarni   jazolash,   110   ming   iyena   miqdorida
kontributsiya   to‘lash,   yapon   elchixonasi   qurilishiga   yer   maydoni   ajratish,   elchixona
binosi va askarlar uchun qarorgoh qurishga mablag‘ ajratish majburiyatlarini oldi.
14
  Oppozitsiya  ( lot.   oppositio — qarama-qarshi qo yishʻ )  hukmron mafkura yoki hukumat siyosatiga
qarshi chiquvchi va masalani boshqacha hal qilish yo lini, boshqacha siyosatni tak-lif etuvchi 	
ʻ
partiya yoki ijtimoiy guruh-larning umumiy nomi.
14 III  -  BOB. RUS-YAPON MUNOSABATLARI RIVOJI
3.1.  Saxalin ustidan nazorat o‘rnatish uchun raqobat.
Rossiya   ham   AQSh   va   yevropa   davlatlari   kabi   Uzoq   Sharqda   o‘z   o‘rnini
mustahkamlash   maqsadida   bo‘lgan.   Shu   bilan   birgalikda,   Rossiya   tashqi   siyosatida
janubiy hududlari yaponlar tomonidan faol egallanayotgan Saxalin ahamiyati keskin
oshdi.   1855-yildagi Simod traktatiga ko‘ra, Saxalin ikki tomon o‘rtasida bo‘linmagan
edi. Yaponiya Rossiyaning Qrim urushi oqibatidagi og‘ir ahvolidan foydalanib, uning
butun orolga egalik qilishi huquqini tan olishni rad etdi. Ammo, 1856-yilda Rossiya
Qrim urushi oqibatida Saxalinni egallashdagi to‘xtab qolgan harakatini davom ettirdi,
negaki,   bu   Uzoq   Sharqda   imperiya   uchun   strategik   ahamiyatga   ega   edi.   1867-yilda
Peterburgda   Saxalinga   teng   ravishda   egalik   qilish   huquqini   beradigan   vaqtinchalik
kelishuv imzolandi, kelishuv ikkala davlat fuqarolarining unda erkin harakat qilishini
tan   oldi.   Natijada,   orol   aholisi   –   yaponlar,   ruslar   va   aynular   o‘rtasida   doimiy
kelishmovchiliklar vujudga keldi.
Sharqiy   Sibir   general-gubernatori   Saxalinga   ko‘chmanchi   dehqonlar   guruhini
yuborib, harbiy kuchlar nisbatini ko‘tarib, rus xususiy korxonalariga ko‘mir konlarini
izlab   topishga   ko‘plab   imkoniyatlar   taqdim   etish   niyatida   bo‘lgan.   O‘z   navbatida,
Meyji   inqilobidan   so‘ng   yaponlar   orolning   janubiy   qismiga   katta   qiziqish   bildira
boshlashdi.   Ruslarning   harakatini   cheklash   uchun   yapon   hukumati   1868-yilning
o‘rtasida   orolda,   uning   qishloq-xo‘jalik   va   baliqchilik   uchun   juda   qulay   hududlari
Yaponiyaga   tegishli   ekanligini   anglatuvchi   belgilar   qo‘yib   chiqishga   buyruq   berdi.
Bundan   tashqari,   yaponlar   ruslar   tomonidan   kashf   etilgan   ko‘mir   konlarini
o‘zlashtirishdi, bu ishda ularni g‘arb qo‘llab quvvatladi. Buning hammasini  hisobga
olgan   holatda,   chor   hukumati   Yaponiya   bilan   Rossiyaning   butun   Saxalinga   egalik
qilish huquqini belgilash uchun muzokaralar boshlab yubordi.
Buni   amalga   oshirish,   nafaqat   Rossiya   va   Yaponiyaning,   balki   AQSh   va
yevropa  davlatlarining  maqsadlari   va  raqobati   sababli  murrakkab   bo‘lgan.  Xususan,
g‘arb   Saxalinni   ham,   Xokkaydoni   ham   mustamlakaga   aylantirmoqchi   edi.   Inglizlar
Susima   orolini,   Xakodate   va   Aniva   shahrlarini   ijaraga   olishga,   yapon   sohillarida
15 harbiy   qarorgohlar   tashkil   etishga,   va   shu   bilan,   Rossiyani   Tinch   Okeanidan   uzib
qo‘yishga harakat qilishgan.
Saxalin muammosini  hal  qilish uchun AQSh 1869-yilda Meyji  hukumatiga, 2
yil   oldin   o‘zi   Alyaska   masalasida   yo‘l   tutganidek,   uni   Rossiyadan   sotib   olishni
maslahat   berdi.   AQShning   bu   ishdagi   vositachiligi,   yaponlarning   chegarani   50-
parallel orqali otkazish yoki orolning janubiy hududini sotib olish to‘g‘risidagi taklifi
bilan birgalikda Rossiya tomonidan rad etildi.
Faol   rus-yapon   muzokaralari   1872-yilda,   ko‘p   ishlarda   o‘zini   ko‘rsatgan
Yaponiyadagi  Rossiya  bosh elchisi  – Ye.K.Byutsovning  Tokioga yetib kelishi  bilan
boshlandi.   Ammo,   muzokaralar   tashqi   va   ichki   siyosat   bo‘yicha   Yaponiya   ichki
hukumatidagi kelishmovchiliklar sababli  murakkablasha  bordi. Koreya yarimoroliga
yurish qilish rejalaridan bosh tortish qarori, Byutsov bevosita aloqada bo‘lgan harbiy
bo‘lim boshlig‘i – Soejima Taneomining ishdan ketishiga olib keldi.
Yapon   hukumati   AQSh   va   yevropa   davlatlari   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishiga
tayanib, Janubiy Saxalinga egalik huquqini Rossiyaga berishdan ko‘proq foyda olish
uchun   unga   bosim   o‘tkaza   boshladi.   Shu   bilan   birgalikda,   uzoqni   ko‘ra   oladigan
siyosatchilar   (m.u.   Xokkaydo   va   Janubiy   Saxalinni   mustamlakaga   aylantirish
bo‘yicha   bo‘lim   boshlig‘i   o‘rinbosari   Kuroda  Kiyotaka)   fikricha,   Yaponiya  Rossiya
bilan   to‘qnashuv   oldini   olish   va   asosiy   kuchini   Xokkaydoni   egallashga   yo‘naltirish
uchun Saxalindan voz kechishi kerak edi.
Rossiyaning   Tashqi   ishlar   vazirligi   ko‘rsatmasida   yangi   belgilangan   mas’ul
shaxsga, boshqa davlatlarning Yaponiya ichki ishlariga aralashishiga yo‘l qo‘ymaslik
va   Yaponiyani   orolda   chegara   o‘tkazilishi   masalasini   hal   qilmasligiga   ishontirish
vazifasi yuklatilgan. Ko‘rsatmada : “Shu sababli siz doimo nazarda tutishingiz kerak
bo‘lgan   natija   shuki,   butun   orolning   bizga   taqdim   etilishi,   uning   geografik   holati
orolga   egalik   qilishni   Sharqiy   Sibir   qirg‘oqbo‘yining   kelajakda   rivojlanishi   uchun
birinchi darajali qiladi” – deya belgilab qoyilgan edi.
3.2. 1875-yildagi rus-yapon kelishuvi.
16 Asosiy   muzokaralar   1874-yilning   o‘rtasida,   Yaponiyaning   Rossiyadagi
favqulodda   to‘laqonli   elchisi   –   Enomoto   Takeakining   Peterburgga   kelishi   bilan
boshlandi. U masalani  hal qilish uchun ikki  yechim  taqdim etdi. Birinchisiga  ko‘ra,
Janubiy   Saxalin   o‘rniga   Rossiya   Yaponiyaga   Urup   orolini,   uning   kichik   orolchalari
bilan   taqdim   etishi   va   Saxalindagi   yapon   ko‘chmas   mulklarini   qoplab   berishi   shart
edi. Ikkinchisiga ko‘ra, Yaponiyaga Kuril orollari topshirilishi kerak bo‘lgan.
Boshida, ikkala reja Rossiya tomonidan rad etildi. Ammo, Rossiya Bolqondagi
muammo   oqibatida   masalani   tezroq   hal   qilishga   harakat   qilgan,   shu   sababli   jiddiy
yon bosishga tayyor edi. Natijada, chor hukumati muzokaralarda yetarlicha qarshilik
ko‘rsatmay, Janubiy Saxalinni Kuril orollariga almashtirdi.
1875-yil   7-mayda   rus   kansleri 15
  A.M.Gorchakov   va   yapon   elchisi   Enomoto
Takeaki   “Rossiya   va   Yaponiya   o‘rtasidagi   kelishuv”ni   imzolashdi.   Uning   birinchi
moddasida : 
“Zoti   oliylari   yapon   imperatori   o‘zi   va   o‘z   avlodlari   uchun   zoti   oliylari   rus
imperatoriga   hozirda   o‘ziga   tegishli   bo‘lgan   Saxalin   oroli   bir   qismini   topshiradi…
Bundan   buyon,   belgilangan   Saxalin   oroli   butunlay   Rossiya   imperiyasiga   tegishli
bo‘ladi,   yapon   va   rus   imperiyalari   o‘rtasidagi   chegara   chizig‘i   Laperuza   bo‘g‘ozi
orqali o‘tadi”  deya belgilangan edi.
Kelishuvning ikkinchi moddasida quyidagilar yozilgan:
“Rossiyaga   Saxalin   oroliga   egalik   huquqi   o‘rniga   Butunrossiya   imperatori
o‘zi va avlodlari uchun Yapon imperatoriga Kuril deya nomlangan orollar guruhini
topshiradi   …   Bu   guruh   o‘z   ichiga   quyidagi   18   orollarni,   ya’ni   Shumshu,   Alaid,
Paramushir,   Makanrushi,   Onekotan,   Xarimkotan,   Ekarma,   Shiashkotan,   Mussir,
Raikoke,   Matua,   Rastua,   Sredneva   va   Ushisir   orolchalari,   Ketoy,   Simusir,   Broton,
Cherpoy va Brat Cherpoyev orolchalari, Uruplarni oladi, shu sababli Yapon va Rus
imperiyalari chegara chizig‘i Kamchatka yarimoroli, Lopatkoyu buruni va Shumshu
oroli o‘rtasida joylashgan bo‘g‘oz  orqali o‘tadi.” 
15
  Kansler   (nem.Kanzler) -     Rossiyada 1917-yilgacha — oliy fuqarolik darajasi. Tashqi siyosat 
rahbarlari(tashqi ishlar kollegiyasi prezidentlari va tashqi ishlar vazirlari)ga berilgan unvon.
17 Sankt-Peterburg   kelishuvining   boshqa   moddalariga   ko‘ra,   ushbu   hududlar
aholilariga o‘z hududlarida qolish yoki vatanlariga qaytish huquqi berildi, ammo ular,
tegishli hudud berilgan davlat qaramog‘ida qolishar edi. Oxota dengizi va Kamchatka
portlarida Yaponiya kemachilik, savdo va baliq ovi sohasida eng imtiyozli davlatlar
bilan teng huquqqa ega bo‘ldi. Bundan tashqari, Korsakov portiga kirib kelgan yapon
kemalari port to‘lovlari va soliqlardan 10 yil muddatga ozod etilgan. Aynan shu yerda
yapon konsulligi ochildi. Rossiya tomon Yaponiyaga Janubiy Saxalindagi ko‘chmas
mulk   uchun   112   ming   rubl   miqdorda   pul   to‘ladi.   Ko‘chadigan   mulk   uchun   pul
to‘lanmadi, negaki u yaponlar tomonidan to‘la-to‘kis olib chiqib ketildi.
1875-yilgi   rus-yapon   kelishuvi   ikkala   tomonda   ham   turli   fikrlar   keltirib
chiqardi.   Yaponiyada   ko‘pchilik   uni   yapon   hukumati   katta   siyosiy   va   iqtisodiy
ahamiyatga  ega   bo‘lgan  Saxalinni  “kichik  toshlar  to‘plami”ga  almashtirib  yuborgan
deya   qabul   qildi.   Boshqalar,   “Yaponiya   o‘z   hududining   bir   qismini   boshqa   bir
qismiga   almashtirdi”   deya   ma’lum   qilishdi.   Xuddi   shunday   fikrlar   ruslar   tomonida
ham bor edi: ko‘plar, Rossiya bu hududlarni birinchi bo‘lib ochganligi sababli ularga
egalik qilishi kerak deb hisoblagan.
Sankt-Peterburg kelishuvi Rossiya va Yaponiya o‘rtasida hal qiluvchi ahamiyat
kasb   etmadi   va   ikkala   davlat   o‘rtasida   kelgusidagi   kelishmovchiliklarni   bartaraf   eta
olmadi.   Kelishuvning   tarixiy   ahamiyati   boshqa:   u   Yaponiya   uchun   birinchi
tenghuquqli   shartnoma   bo‘ldi,   bu   esa   uning   shubhasiz   tashqi   siyosiy
muvaffaqiyatidan darak edi.
18 IV BOB. YAPONIYANING TENG BO‘LMAGAN SHARTNOMALARNING
BEKOR QILINISHI UCHUN KURASHI.
 4.1. Ivakura missiyasi.
Meyji hukumati o‘z faoliyatining boshidanoq, syogunat tomonidan 50-yillarda
imzolangan teng bo‘lmagan shartnomalarni qayta ko‘rib chiqish masalasini ko‘tardi,
vaholanki   buni,   bir   yil   oldin   ogohlantirmay   turib,   1872-yil   o‘rtasigacha   qilishning
iloji yo‘q edi. Mamlakatning ichki hayotini tartiblashtirishdagi ilk muvaffaqiyatlardan
so‘ng,   hukumat   xalqaro   munosabatlarda   tenghuquqlilik   va   mustaqillikka   erishish
zarurligini keskin his etdi.
Meyji   hukumati   boshliqlarining   qarashlariga   ko‘ra,   muammoning   yechimi
quyidagicha bo‘lishi kerak edi: 
-teng   bo‘lmagan   shartnomalar   –   buyuk   davlatlar   bilan   ularning   huquqlari   asosida
kelishuvlar   olib   borishga   qodir   emaslilik   natijasida   kelib   chiqqan,   bunga   yapon
davlat   tuzumidagi   va   siyosatidagi   farqlar   sabab   qilib   ko‘rsatilgan   edi;   xususan,
yapon huquqini qayta tashkilashtirish zarur bo‘lgan;
-chet   elliklarga   oid   jinoiy   va   fuqarolik-huquqiy   ishlarni   konsullik   sudlarida   emas,
balki aralash tarkibdagi sudlarda hal qilish kerak edi. 
Eng avvalo, AQSh va yevropa davlatlari bilan yaxshi siyosiy aloqalar o‘rnatish
yo‘lida     harakatlar   olib   borilgan.   1871-yilda,   u   yerga   tashqi   ishlar   vaziri   Ivakura
Tomomi   boshchiligida   elchilik   missiyasi   yuborildi,   uning   asosiy   maqsadi   teng
bo‘lmagan   shartnomalarni   qayta   ko‘rib   chiqish   imkoniyatlarini   tahlil   qilish   bo‘lgan.
Masala   eksterritoriallik   va   konsullik   yurisdiksiyasi 16
,   shuningdek,   bojxona
to‘lovlarining yengillashuvini o‘z ichiga olgan.
Ivakura   missiyasi   tarkibiga   turli   boshqarmalardan   Kido,   Okubo,   Ito   va   Inoue
kabi   48   vakil   kirgan.   Bu   elchilik   tashrifi   to‘g‘risida   imperator   yo‘llanmasida
quyidagilar keltirilgan: 
16
  Yurisdiksiya   ( lotincha : sud, sud ishini yuritish) — sud yoki ma muriy organning muayyan ʼ
faktlarga huquqiy baho berish, shu jumladan, nizolarni hal qilish va qonunda ko zda tutilgan 	
ʻ
sanksiyalarni qo llash bo yicha vakolatlari doirasi.	
ʻ ʻ
19 “Hokimiyatga egalik qilish bilan birgalikda, AQSh va yevropa mamlakatlariga
ergashib, ularga tashrif buyurish, ularni do‘stona maqsadlarimizdan xabardor qilish,
bizlar   va   yuqoridagi   mamlakatlar   hukmdorlari   o‘rtasida   o‘rnatilgan   do‘stona
munosabatlarni kengaytirish va mustahkamlash shart. Bir yildan kam vaqtdan so‘ng
mavjud kelishuvlarni qayta ko‘rib chiqish vaqti keladi, va biz Yaponiyani madaniyatli
xalqalar bilan bir qatorda qo‘yish, o‘z huquqlarimiz va maqsadlarimizni chegaralash
uchun   ularni   to‘liq   qayta   ko‘rib   chiqmoqchimiz…   Ammo,   Yaponiya   odatlari   va
qonunlari boshqa mamlakatlardan farq qilar ekan, biz bu tuzatishlarni tezda amalga
oshirish  maqsadida emasmiz. Biz birinchi  navbatda, boshqa mamlakatlar qonunlari
bilan   tanishib,   Yaponiya   qiziqishlariga   va   talablariga   to‘liq   javob   bera
oladiganlarini o‘zlashtiramiz, va bosqich-ma bosqich rivojlangan xalqlar bilan teng
darajada   bo‘lish   uchun   o‘zimizning   boshqaruvimiz   va   odatlarimizni
shakllantiramiz…   Elchilik   sayohati   natijalari   taqdim   etilishi   bilan,   shartnomalarni
qayta ko‘rib chiqish masalasini muhokamaga qoyamiz va o‘zimizning asl niyatimizni
amalga oshiramiz.”
Missiya,   birinchi   bo‘lib,   Vashingtonga   yetib   keldi,   u   yerda   uni   AQSh
prezidenti   kutib   oldi.   U   yerda   yaponiyaliklar   ilk   marotaba   elchilik   nizomiga   amal
qilish kerakligi masalasiga duch kelishdi. Ularga maxsus ruxsatnomaga ega bo‘lmay
turib, muzokaralar olib borish mumkin emasligi ko‘rsatildi. Okubo va Ito zudlik bilan
Tokyoga   ularni   rasmiylashtirish   uchun   yuborildi.   Ularning   Vashingtonga   qaytishi
bilan,   amerikaliklarga   1858-yilgi   shartnoma   uchun   o‘zgartirishlar   loyihasi   taqdim
etildi.   Yaponlar   ularga   bojxona   mustaqilligini   taqdim   etilishini,   konsullik   huquqiy
tartiboti   bekor   qilinishini   va   ular   hududiga   chet   el   harbiylari   tushirilishining
ta’qiqlanishini   so‘rashdi.   Bu   yon   bosishlar   o‘rniga   ular   amerikaliklarga   mamlakat
bo‘ylab   erkin   sayohat   qilishni   (yopiq   portlardan   tashqarida   ham)   va   chet   elliklarni
maslahatchilar   sifatida   ishga   qabul   qilish   takliflarini   taqdim   etishdi.   Vashington
yaponlarning bu takliflarini rad etdi va, buning ustiga, ko‘proq imtiyozlar berilishini
talab   qildi:   xususan,   butun   Yaponiya   hududi   bo‘ylab   savdo   qilish   va   u   yerda
ko‘chmas mulkka ega bo‘lish.
20 AQShga   tashrif   yapon   siyosatining   bir   urinish   ko‘rinishidagi   harakati   edi.
Muzokaralar   Yaponiya   teng   bo‘lmagan   shartnomalarni   qayta   ko‘rib   chiqishda   duch
kelishi   mumkin   bo‘lgan   barcha   to‘sqinlarni   ko‘rsatdi.   Ilk   muvaffaqiyatsizliklarga
qaramasdan   diplomatik   tajriba   katta   ahamiyatga   ega   bo‘ldi   va   Ivakura   missiyasi
yapon hukumati tomonidan yuqori baholandi. 
4.2. Muzokaralarning keyingi bosqichlari.
1875-yilda   tashqi   ishlar   vaziri   –   Terajima   Munenori   teng   bo‘lmagan
shartnomalarni   qayta   ko‘rib   chiqish   bo‘yicha   muzokaralarni   boshlab   yubordi.   U
quyidagi   tushunchaga   asoslangan:   birinchi   navbatda,   yapon   davlatining   bojxona
tizimi tiklanishi; konsullik sudining bekor qilinishi esa, yapon qonun tizimining qayta
shakllantirish   jarayoni   tugaguniga   qadar   qoldirilishi   mumkin   edi.   1878-yilgi   AQSh
bilan   bo‘lgan   muzokaralarda   Yaponiya   bojxona   mustaqilligiga   erishishga   muvaffaq
bo‘ldi,   bu   teng   bo‘lmagan   shartnomalarni   qayta   ko‘rib   chiqish   yo‘lidagi   ilk   qadam
edi.
1879-yilda Terajima nafaqaga chiqdi va uning o‘rnini Inoue Kaoru egalladi. Bu
vatga kelib Yaponiyada yangi  jinoiy va jinoiy-prosessual  qonunchilik 17
  ustida ishlar
yakuniga   yetayotgan   edi.   Shuni   inobatga   olib,   Inoue   muzokaralar   yo‘nalishini
o‘zgartirdi   va   konsullik   sudining   bekor   qilinishini   birinchi   o‘ringa   qo‘ydi.   Ammo,
buyuk   davlatlar   Yaponiyada   kodekslar   tuzilishi   va   kerakli   adolat   tizimining
shakllanishi bo‘yicha kafolat olish uchun qo‘shma majlis chaqirishni talab qilishdi.
1882-yilda   Yaponiyada   bu   masala   bo‘yicha   chet   elliklarning   eksterritoriallik
huquqini   bekor   qilishni   va   Yaponiyaga   o‘z   hududida   sud   huquqini   to‘liq   taqdim
etilishini   qo‘llab   quvvatlagan   Inoue   boshchilgidagi   tayyorlov   uchrashuvining   21-
yig‘ilishi   bo‘lib   o‘tdi.   Chet   elliklar   qatnashadigan   sud   ishlarini   yapon   va   chet   ellik
hakamlar   kirgan   qo‘shma   tarkibda   olib   borish   taklif   etilgan;   chet   elliklarni   ayblov
chog‘ida ko‘pchilik sud a’zolarini ajnabiylar tashkil  etgan bo‘lsa, yaponlarni ayblov
chog‘ida esa hakamlarning katta qismini yapon xalqi vakillari tashkil qilgan.
17
  Jinoyat protsessual huquqi   - huquq tarmog i; jinoyat ishini tergov qilish va hal qilishda sud, ʻ
prokuratura, tergov va surishtiruv organlarining faoliyatini, ularning bu borada fuqarolar va 
muassasalar bilan munosabatini hamda ayblanuvchi, jabrlanuvchi, ayblovchi, himoyachi va boshqa 
jarayonishtirokchilarining huquq va burchlarini belgilaydigan huquqiy normalar yig indisi.	
ʻ
21 Shartnomalar bo‘yicha xalqaro yig‘ilish 1886-yilning may oyida ochildi. Unda
Inoue   o‘z   holatini   sezilarli   darajada   yengillashtirdi:   uning   talabiga   ko‘ra,   chet
elliklarning Yaponiya bo‘ylab notijorat harakatlanishiga ruhsat berish va qo‘shimcha
uch bandargohning ochilishi o‘rniga, yapon tomon chet elliklarga nisbatan ma’muriy
qonunlar   va,   cheklangan   darajada,   yapon   huquqiy   qonunlarini   qo‘llash,   ochiq
bandargohlarda bojxona to‘lovlarini olish huquqini qo‘lga kiritdi.
Yig‘ilishda,   bunga   javoban,   ingliz   va   nemis   tomonlar   1886-yil   15-iyunda   konsullik
yurisdiksiyasi   to‘g‘risida   kelishuv   qo‘shma   loyihasini   taklif   etib,   uni   muzokaralar
asosiga qo‘yishni talab qilishdi. Ularning maqsadi – konsullik yurisdiksiyasidan voz
kechish   o‘rniga,   butun   Yaponiya   hududini   ikkala   mamlakatning   tashqi-iqtisodiy
faoliyati   manfaatlari   uchun   to‘liq   ochish   edi.   Bu   taklif   Inouening   ichki   yapon
tayyorlov   yig‘ilishidagi   fikri   bilan   to‘liq   mos   tushgan,   shu   sababli,   u   osonlikcha   bu
taklifga rozi bo‘ldi.
1887-yil   22-apreldagi   yig‘ilishda   kelishuv   loyihasi   qabul   qilindi.   Unga   ko‘ra:
yapon hukumati zarur adolat tizimini yaratish va yevropa talablariga javob beradigan
qonunlar   qabul   qilish   majburiyatini   oldi,   chet   elliklarga   oid   fuqarolik-huquqiy   va
jinoiy   jarayonlar   ko‘p   miqdordagi   chet   ellik   hakamlar   ishtirok     etadigan   yapon
sudlarida olib borilishi kerak edi.
Bunga   javoban,   Yaponiyada   loyiha   shartlariga   asoslangan   teng   bo‘lmagan
kelishuvlarni qayta tuzatish ishlariga qarshi norozilik harakati vujudga keldi. Yapon
xalqi   rasmiy   vakillarini   g‘arbiy   davlatlarga   taslimchilikda,   milliy   ozodlikka   putur
yetkazishda ayblashdi. Natijada, muzokaralar to‘xtatildi, ammo bunga qaramay yangi
qonunlar majmuining tuzilishi, umuman olganda, yakunlandi.
4.3. Tashqi siyosatdagi yangicha yo‘nalish.
Xalqaro   maydonda   tenglik   darajasiga   erishish   uchun   Meiji   hukumati   odatiy
diplomatik   va   harbiy   usullar   bilan   bir   qatorda,   bizning   zamonamizda   odat   tusiga
kirgan,   ammo   XIX   asr   uchun   yetarli   darajada   yangi   hisoblangan   usuldan   ham
foydalangan.   Gap   o‘z   milliy   madaniyatini   targ‘ib   qilish   orqali   xalqaro   jamiyat
nigohida   mamlakatning   jalb   qiluvchi   ko‘rinishini   maqsadli   shakllantirish   haqida
ketmoqda.
22 Bu   maqsadga   erishishda,   Yaponiyaning   turli   xildagi   xalqaro   ko‘rgazmalarda
doimiy   qatnashishi   asosiy   rol   o‘ynadi.   Xalqlar   ishlab-chiqarish,   savdo-sotiq,
madaniyat   kabi   sohalarda   o‘z   yutuqlarini   namoyish   qilgan   bunday   ko‘rgazmalar
o‘sha davrda yangi hodisa edi. Ularning birinchisi 1851-yilda, Londonda o‘tkazildi.
Yaponiya   o‘zini   G‘arbga   ilk   marotaba   1862-yil   Londonda   va   1867-yil   Parijda
namoyish   etdi,   ya’ni   Meiji   inqilobidan   oldin.   Yaponiya   bu   ko‘rgazmalarda   xalqaro
maydonga namoyish etishi mumkin bo‘lgan jihati – milliy madaniyatini taqdim etdi.
Bunday   siyosat   yevropaliklar   nigohida   Yaponiyaning   o‘ziga   xos   jalb   qiluvchi
ko‘rinishini   shakllantirishga   qaratilgan   edi   va   bu   o‘z   mahsulini   berdi.   Bu
ko‘rgazmalarda   Yaponiya   san’ati,   xususan   o‘ymakorlik,   shubhasiz,   g‘arbliklarni   lol
qoldirdi.   Fransiya   yapon   san’ati   kundalik   hayotiga   kirib   borgan   va,   hatto,
zamonaviylik   darajasigacha   ko‘tarilgan   ilk   davlat   bo‘ldi.   Ilgari   Uzoq   Sharq
madaniyati,   asosan,   Xitoy   bilan   bog‘liq   bo‘lsa-da,   endilikda   Yaponiya   ham   o‘z
hissasiga ega bo‘ldi.
Keyinchalik, yaponlar o‘z taqdimotlarini Venada(1873-y.), Filadelfiyada(1876-
y.)   Parijda(1878-y.,1900-y.),   Chikagoda(1893-y.)   va   boshqa   joylarda   o‘tkazishdi.
Ko‘rgazmalarda   ishtirok   etish,   ularga   katta   miqdorda   pul   ajratgan   yapon   hukumati
uchun   siyosiy   ahamiyat   kasb   etdi.   Yaponiyaning   Chikagodagi   taqdimoti   uchun   630
ming   yen,   1900-yilda   Parijdagi   taqdimoti   uchun   esa   1,3   mln.   yen   sarflandi.
Keyinchalik,   nafaqat   markaziy   hokimiyat,   balki   mahalliy   o‘zini-o‘zi   boshqarish
idoralari   va   xususiy   korxonalar   ham   xarajatlar   uchun   pul   ajrata   boshladi.
Ko‘rgazmalarda   ishtirok   etish   uchun   tayyorgarlikni   Qishloq   xo‘jalik   va   savdo
vazirligi huzurida maxsus shakllantirilgan bo‘linma olib borgan.
Yapon   hukumati   xalqaro   ko‘rgazmalarga   rivojlanishga   erishish,   yaponlarning
g‘arb   madaniyatiga   moslashishining   yuqori   darajasini   ko‘rsatish   sifatida   qaragan.
Buning ustiga, yevropaliklar nigohida Yaponiyani Xitoyga qarshi qo‘yishda, u bilan
“rivojlangan  mamlakatlar”ga  kabi  munosabatda   bo‘lish  mumkin bo‘lgan  zamonaviy
davlat   sifatida   taqdim   etish   yo‘lida   harakatlar   olib   borilgan.   Shu   usul   orqali   yapon
hukumati   G‘arb   jamiyatini   teng   bo‘lmagan   shartnomalarni   qayta   ko‘rib   chiqish
kerakligi haqidagi fikrga yo‘naltirgan.
23 Bunday   tashviqot   usullarini   yapon   siyosatining   aniq   maqsadlariga   erishishini
qanchalik   yaqinlashtirganidan   qat’i   nazar,   shubhasiz,   muvaffaqiyatli   deb   hisoblasa
bo‘lar edi. Maqsadli yapon tashviqoti Yaponiyaning yevropaliklar tomonidan quyi irq
yashaydigan   mustamlakachilik   hududi   va   dunyoviy   siyosatning   subyektidan   ko‘ra
obyekti sifatida hisoblangan Sharq mamlakatlari qatoridan chiqishi uchun psixologik
asos   yaratdi.   Bunday   yangi   usulning   tashqi   siyosatda   muvaffaqiyatli   qo‘llanilishi
yapon   hukmron   qatlamining   mamlakatni   rivojlantirish   ishidagi   moslashuvchanligini
va tayyorligini ko‘rsatdi.
4.4. Xalqaro tenglik darajasiga erishish.
Tashqi   ishlar   vaziri   Inoue   o‘rniga   kelgan   Okuma   Sigenobu   shartnomalarni
qayta ko‘rib chiqish muzokaralarini ikki tomonlama asosda olib borishga qaror qildi,
bu esa o‘z mevasini berdi. Natijada, 1888-yilda Meksika bilan ilk, teng bo‘lgan savdo
kelishuvi imzolandi. Keyinchalik, xuddi shunday kelishuvlar Germaniya, Rossiya va
AQSh   bilan   imzolandi.   Ammo   ularda   qo‘shma   sudlar   holati   saqlanib   qolindi,   o‘z
navbatida, bunday sudlar yaponlar tomonidan yomon qabul qilingan (shuning uchun
bu sir saqlanayotgan edi).
Yuqoridagi   mamlakatlardan   farqli   ravishda   Buyuk   Britaniya   Yaponiyaga
bojxona ishlarida yon bosish niyatida emas edi. Inglizlar sir saqlanayotgan bu holatni
muzokaralarda   o‘z   o‘rnini   mustahkamlash   maqsadida,   Yaponiyada   tartibsizliklar
keltirib   chiqarish   uchun   barchaga   ma’lum   qilishdi.   Ular   bunga   erishishdi:
muzokaralar   tashkil   etilmadi.   Okumaga   suiqasd   uyushtirildi,   u   oyog‘ini   yoqotdi,
1890-yilning   boshida   bu   ishni   Yamagata   o‘z   qo‘liga   oldi,   u   Buyuk   Britaniya   bilan
muzokaralarni  tezlashtirib   yubordi.  Tanaffuslar  bilan  bu  muzokaralar   1894-yilgacha
davom   etdi   va,   natijada,   ingliz-yapon   kelishuvi   imzolandi.   Shartnoma   o‘z   ichiga
yangi bojxona tariflarini (shartnoma imzolangan zahotiyoq) va, yaponlar tomonidan
ma’lum   qonunlar   qabul   qilinishi   sharti   ostida,   eksterritoriallik   huquqi   yo‘q   qilinishi
holatlarini oldi; shu sababli ikkinchi shart ijrosi 1899-yilgacha qoldirildi.
Buyuk   Britaniya   Yaponiya   bilan   mutlaqo   teng   bo‘lgan   kelishuv   imzolashda
yetakchi   o‘rinda   bo‘lishi,   bu   uning   Yaponiyaga   nisbatan   yaxshi   fikrdaligida   emas,
balki u Yaponiyani Xitoyda Rossiya bilan to‘qnashtirmoqchi ekanligida edi. Yapon-
24 Xitoy   urushi   boshlanishidan   ikki   hafta   oldin   imzolangan,   1894-yilgi   yapon-ingliz
shartnomasi orqali u Yaponiyaga agressiya uchun to‘liq erkinlik berdi.
O‘sha   yilning   o‘zida   Tashqi   ishlar   vaziri   Mutsu   Munemitsu   boshqa   davlatlar
bilan   shartnomalarni   qayta   tuzishda   bir   qator   muvaffaqiyatga   erishdi   va   konsullik
yurisdiksiyasining   bekor   qilinishini   amalga   oshirdi.   Bundan   farqli   ravishda
Yaponiyaning bojxona mustaqilligiga erishishi kechiktirildi: u 1911-yildagina amalga
oshirildi.   Aynan   shu   paytga   kelib   Yaponiya   tarixida   teng   bo‘lmagan   shartnomalar
davri yakunlandi.
25 XULOSA
Yaponiyani   rivojlantirish   “boy   mamlakat   –   kuchli   armiya”   shiori   ostida
o‘tkazildi, bu harbiy salohiyatni oshirishdan darak edi. O‘sha davrda Yaponiya tashqi
siyosatida harbiy usullar asosiy ahamiyat kasb etgan. Rivojlanish davrida G‘arbning
nafaqat   texnik   va   madaniy   yutuqlari,   balki   mustamlakachilik   davridagi   xalqaro
sahnada   o‘zini   tutish   qoidalari   ham   qabul   qilinib,   o‘zlashtirilgan.   O‘sha   davrda
dunyoda yetakchi  o‘rinda  bo‘lish  yoki   dunyoviy darajadagi   buyuk davlat  maqomini
olishning   yagona   yo‘li   bu   agressiv   tashqi   siyosat   yuritib,   o‘z   mustamlaka
imperiyasini   shakllantirish   edi,   va,   tabiiyki,   Yaponiya   shu   yo‘ldan   ketdi.   Aytish
joizki,   1894-yilda   Xitoy   bilan   urush   davrigacha   Yaponiya   hali   dunyo   siyosatining
muhim omili bo‘lmagan, ammo u tezda rivojlanib, mahalliy katta ta’sirga ega bo‘lgan
kuchga aylanayotgan edi.
Yaponiya   hukumati   yangi   davrga   kirib   kelar   ekan,   mamlakatning
mustaqilligini,   uning   davlat   sifatidagi   ahamiyatini   saqlab   qolgan   holda   dunyo
hamjamiyatiga   qo‘shilish   dolzarb   ekanligini   anglab   yetdi.   Bu   yo‘lda   Yaponiya
mavjud   teng   bo‘lmagan   shartnomalarni   bekor   qilish   va   rivojlangan   buyuk   davlatlar
qatoriga   kirishni   o‘ziga   maqsad   qilib   oldi.   Shubhasiz,   yapon   hukumati   bu   yo‘lda
anchagina   qiyinchiliklar,   to‘siqlarga   duch   keldi.   Ko‘pgina   tashqi   siyosiy   harakatlar
natijasida   Yaponiya   mustamlaka   davlatlar   bilan   imzolagan   teng   bo‘lmagan
shartnomalarni   o‘z  manfaati   yo‘lida   o‘zgartirishga   erishdi   va,   natijada,   o‘zi   qudratli
davlat   sifatida   shakllana   boshladi,   u   o‘z   hududida   katta   strategik   ahamiyatni   qo‘lga
oldi.   Dunyo   bo‘ylab   o‘tkazilgan   madaniy   ko‘rgazmalarda   yapon   madaniyatining
targ‘ib   qilinishi   uni   Xitoyga   qarama-qarshi   ravishda   Sharq   ramziga   aylantirdi.
Endilikda g‘arb davlatlari Sharqdagi rivojlanayotgan buyuk davlat – Yaponiya haqida
ko‘proq ma’lumotga ega bo‘la boshladi. Keyinchalik, cheklovlar va teng bo‘lmagan
shartnomalar   bekor   qilinishi   Yaponiyani   Uzoq   Sharqdagi   strategik 18
  ahamiyat   kasb
etgan yetakchi davlatga aylantirdi.
18
  Strategik - Strategiyaga oid, strategiya bilan bog liq. harbiy ahamiyatga, urushning umumiy ʻ
maqsadi nuqtai nazaridan ahamiyatga molik bo lgan.	
ʻ
26 Yaponiya   o‘z   tashqi   siyosiy   yo‘nalishini   o‘ziga   yaqin   bo‘lgan   hududlar   –
Ryukyu   va   Formozani   bosib   olish   orqali   boshlagan.   Xitoy   bilan   imzolangan   1871-
yilgi shartnomaga rioya qilmay Yaponiya birinchi bo‘lib Ryukyuni egalladi. Keyingi
maqsad Formoza edi. Uning tanlanishining asosiy sababi – Formozaga bosqin Uzoq
Sharqda   eng   kam   darajada   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Formoza   hokimiga
Tokyodan qarorgoh taqdim etilgan. Bu hududlarning Yaponiya tomonidan osonlikcha
bosib olinishining sababi  – Xitoyning G‘arb davlatlari bosimiga uchrashi  va uzoqda
joylashgan hududlaridagi boshqaruvni qo‘ldan boy berishi edi.
Yaponiyaning   Koreyaga   nisbatan   yuritgan   siyosati   uning   ikkiyuzlamachligi
ramzidir.   O‘zini   Koreyani   qo‘llab-quvvatlagandek   qilib   ko‘rsatgan   Yaponiya   uni
Xitoydan   ajratib   olishni   o‘ziga   maqsad   qilgan   edi.   Koreyani   o‘zi   uchun   ochish
yo‘lidagi ilk qadam 1876-yilgi shartnomaning imzolanishi bo‘ldi. Uning sababi Seul
yaqinida yapon  harbiy kemalarining  o‘qqa  tutilishi  edi.  Keyinchalik,  Yaponiya  turli
sabablar orqali shartnomalar yordamida Koreyani o‘z vassaliga aylantirdi.
Rus-yapon   manfaatlari   Janubiy   Saxalinda   to‘qnashdi,   u   yerdagi   tabiiy   boylik
va hudud uchun bo‘lgan kurash 1872-yilda shartnoma qabul qilinishi bilan to‘xtatildi.
Shartnomaga   ko‘ra   Janubiy   Saxalin   Rossiyaga   qoldi,   buning   evaziga   Yaponiyaga
Kuril orollari topshirildi.
Teng   bo‘lmagan   shartnomalarni   bekor   qilish   yo‘lidagi   harakatlar   1871-yilda,
AQShga elchilar yuborilishi bilan boshlandi. Bu safar ijobiy oqibatga olib kelmagan
bo‘lsa-da,   Yaponiya   uchun   katta   tajriba   bo‘ldi.   1894-yilda   Yaponiya   to‘liq   tenglik
darajasiga erishdi, bojxona mustaqilligi esa 1911-yilda amalga oshirildi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
O’zbek tilidagi adabiyotlar:
1 .Shuhrat   Ergashev   (Jahon   tarixi)   yangi   davr   1800-1918-   yillar   Toshkent.
(O’ZBEKISTON) 2015-yil
2 .  https://uz.wikipedia.org/wiki/Yaponiya_tashqi_siyosati
3.Imomnazarov Qahramon (Mamlakatshunoslik-Yaponiya) Toshkent 2020-yil
4.M. Lafasov, U. Jo’rayev (Jahon tarixi) Toshkent 2005-yil 
                                          Rus   tilidagi   adabiyotlar :
1. Кистанов  А.И. Анатомия экономических и политических  отношений. М.
1995
2. Тояма С. Мейдзи исин. Крушение феодализма в Японии.  M. 1959
3. Файнберг Э.Я. Русско-японские отношения в 1697-1875 гг. М. 1960
4. Кравцевич   А.   И.   Общественное   предпринимательство   в   Японии.   М.,
«Наука», 1988
                                           Ingliz tilidagi adabiyotlar:
1. Akira   I.   After   Imperialism.   The   search   for   a   New   Order   in   the   Far   East.
Cambridge, Harvard Univ. Press, 1968
2. Hane  M.  Peasants,  Rebels  and  Outcasts.   The  Underside  of   Modern Japan.   N.
Y., Pantheon Books, 1982
3. Lewis M. Rioters and Citizens. Mass Protest in Imperial Japan. Berkeley L. A.
Oxford, Univ. of Calif. Press. 1990
4.
28
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский