Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 61.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 10 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Yevropa tadqiqochilari tomonidan o'lkamizning o'rganilishi

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH .......................................................................................................................2
I BOB. O'LKAMIZ 
ETNOGRAFIYASI .................................................................4
1.1   O`zbek   xalqi   to`g`risidagi   etnografiyaga   oid   dastlabki
ma`lumotlar   ............ 4
1.2 O'zbek etnografiyasi ..................................................................................14
II BOB. ROSSIYA VA EVROPA TADQIQOTCHILARI TOMONIDAN 
O'LKAMIZ ETNOGRAFIYASINING O'RGANILISHI ...................................17
2.1 Evropa Etnografiya tarixi...........................................................................17
2.2  Evropada etnografik tadqiqotlar.................................................................22
XULOSA ...............................................................................................................29
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................30
1 KIRISH
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov o‘zining “Yuksak ma’naviyat – engilmas
kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak   ma’naviyatni   shakllantirishda   ta’lim-
tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida   e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni
mustaqil va keng fikrlash qobiliyatiga ega bo‘lgan, ongli yashaydigan komil insonlar
etib voyaga etkazish – ta’lim-tarbiya sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo‘lishi
lozim, deb qabul qilishimiz kerak” 1
, - deb ta’kidlab o‘tadi.
Ma’lumki,   axborot   va   bilimlar   doirasi   tez   sur’atlar   bilan   kengayib   borayotgan
hozirgi sharoitda barcha ma’lumotlarni faqat dars mashg‘ulotlari paytida talabalarga
etkazish vaqt nuqtai nazaridan amalga oshirish mushkul vazifa hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida   tinimsiz   ishlasagina   bilimlarni   chuqur   o‘zlashtirishi   mumkin.   Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil faoliyat ko‘rsatish qobiliyati rivojlanadi va ularda ijodiy ishlashga qiziqish
paydo bo‘ladi.
Shuning   uchun   talabalarning   mustaqil   ta’lim   olishlarini   rejalashtirish,   tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning mustaqil ishi – muayyan fandan o‘quv dasturida belgilangan bilim,
ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan   o‘qituvchisi
maslahati   va   tavsiyalari   asosida   auditoriya   va   auditoriyadan   tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Tadqiqotning   obyekti .   Turkistonda   dastlabki   arxeoloya   havaskorlari
to'garagini tashkil topishi va faoliyatini tarixini  tahlil qilish.
Tadqiqotning   predmeti.   Turkistonda   dastlabki   arxeoloya   havaskorlari
to'garagini tashkil topishi va faoliyatini tarixini  tadqiq qilish.
3 I BOB. O'LKAMIZ ETNOGRAFIYASI
1.1 O`zbek   xalqi   to`g`risidagi   etnografiyaga   oid   dastlabki   ma`lumotlar
E tnografiya (etnos xalq, grapxio — yozish )  xalq haqidagi fan bo`lib, u xalqni
o`rganuvchi,   ta`riflovchi   fan   yoki   xalqshunoslik   fani   deb   ham   yuritiladi.   Bu
fanni   ayrim   vaqtlarda
«etnologiya»   (lotin   tilida   «etnos»   —   xalq,   «logos»   —   so`z,   tushuncha,   fikrlash)
deb   ham   atashgan.   Ba`zi   olimlar   etnografiya   bilan   etnologiya   o`rtasida   ma`lum
darajada   chegara   borligini   ta`kidlaydilar.   Ba`zi   olimlar   esa   buni   inkor   etadilar.
Aksincha,   bu   ikki   fan   o`rtasida   hech   qanday   chegara   yo`q,   balki   ularning   biri
ikkinchisini to`ldiradi,   izohlaydi.
Etnografiya   dunyo   xalqlarining   madaniyatini,   maishiy   hayotini,   kelib   chiqishi
(etnogenezi)ni   joylashishi   (etnik   geografiyasi)ni   va   madaniyat   tarixini,   o`zaro
aloqa   va   munosabatlarini   o`rganuvchi fandir.
Etnografiya tarixiy fanlar, ayniqsa, arxeologiya, antropologiya, geografiya va
tilshunoslik   bilan   bevosita   bog`liqdir.   Bundan   tashqari,   u   yozma   manbalar,
geografik hujjatlar, moddiy va   maishiy materiallardan xam foydalanadi. Mana shu
xususiyatlari bilan etnografiya boshqa tarixiy   fanlardan   farq qiladi.
Inson   aql-zakovati   va   qo`li   bilan   yaratilgan   hamma   narsa   madaniyat
etnografiyasidir.   Madaniyat   ham   o`z   navbatida   ikkiga   bo`linadi.   Transport,
arxitektura inshootlari, kiyim-kechak,   zeb-ziynat, qurol-yarog`,   mehnat   qurollari   va
shu   kabilar   moddiy   madaniyatni   tashkil   etadi.   Insonning   ilmiy   faoliyati   bilan
yaratilgan   san`at,   adabiyot,   yozma   manbalar,   fan,   falsafa,   oilaviy   hayot,   diniy
marosimlar,   diniy   e`tiqodlar   va   shu   kabila   ma`naviy   madaniyatga   kiradi.
Etnografiya   faqat   moddiy   madaniyat   bilan   ma`naviy   madaniyat   o`rtasidagi
asosiy   farqlarnigina o`rganib qolmay, balki ular orasidagi o`xshashlik va umumiy
qonuniyatlarni ham   o`rganadi.
Bu   qonuniyatlarni   tadqiq   etish   esa   insoniyatning   umumiy   tarixiy   taraqqiyoti
qonunlarini   bilish   imkonini   beradi.   etnograflar   oldida   turgan   keng   va   xilma-xil
masalalar   etnografiya   fanini   boshqa   yaqin   fan   sohalari   bilan   uzviy   bog`labgina
4 qolmay,   uning   o`zini   ham   bir   qator   ixtisoslarga bo`lib yubordi. Bular xo`jalik va
texnika   tarixi,   xalq   me`morchiligi   va   tasviriy   san`at,   urf-odat   va   marosimlar,
oilaviy   tuzum,   kiyim-kechak   va   uy-ro`zg`or,   ijtimoiy   va   maishiy   turmush
ixtisoslari   va   hokazolar.   Lekin,   odatda,   etnografiya   ayrim   qit`alar,   mamlakatlar
yoki   xalqlarga  qarab,   masalan,   Afrika,   Avstraliya,   Amerika,   Evropa,   O`rta  Osiyo
xalqlarini   o`rganish,   shuningdek,   yanada   torroq   doirada   rus,   ukrain,   ozarbayjon,
tojik,   o`zbek   xalqlari   va   etnografiyaga   oid   guruhlarni   o`rganish   bo`yicha
ixtisoslarga   bo`linadi.   Bunday   tor   ixtisoschilik   asosida   etnografiya   fani   turmush
yo`sinidagi   hodisalarni   bevosita   kuzatish   usullariga   tayanib,   insoniyat   tarixining
hamma bosqichlari — eng ibtidoiy shakllaridan to hozirgi zamondagi ko`p   qirrali,
yuqori madaniyatli   turmush   yo`sinlarigacha   o`rganadi.
Etnograflarimiz   etnografiya   fanining   hamma   sohasida   peshqadam   bo`lib
bormoqdalar.   Ba`zi   etnograflarning   asarlari   faqat   fan   nuqtai   nazaridangina   emas,
balki   amaliy   masalalarni   hal   qilish   jihatidan   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
etnografik   bilimlar   xalqlarning   g`oyat   boy   madaniyat   merosidan   foydalanish
imkoniyatini   beradi.   etnograflarning   markaziy   vazifalaridan   biri   barcha   xalqlarga
xos yangi turmush tarzining umumiy xususiyatlarini  o`rganishdan iborat.   Ijtimoiy
va   oilaviy   turmushdagi   yangi   progressiv   formalarni   tadqiq   qilish   yosh   avlodni
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashga   katta   yordam   beradi.
O`zbekiston   o`z   mustaqilligini   e`lon   qilib,   uni   mustahkamlayotgan   hozirgi
sharoitda   uning   o`tmish   an`analarini,   navro`z   singari   qadimiy   bayramlarni
nishonlash jonajon o`lkamiz yangi   fuqarosini   kamol toptirish imkonini beradi.
Bunday   murakkab   jarayonni   ilmiy   jihatdan   aniqlash   va   o`rganish
etnograflarning asosiy   vazifalaridan   biridir.
Etnograf   olimlar   oldida   turgan   muhim   vazifalardan   biri   —   xalqlarning
kelib   chiqishini,   ular   haqidagi   etnografiyaga   oid   ma`lumotlarni   to`plash,   yig`ish,
umumlashtirish   va   tadqiq   qilish   hamda   shular   asosida   ilmiy   xulosa   chiqarishdan
iboratdir.   Masalan,   o`zbek   xalqining   kelib   chiqishi va xalq bo`lib shakllanishi juda
xam murakkab jarayonni boshidan kechirgan. Ko`p   vaqtlardan beri tadqiqotchilar
5 orasida o`zbek xalqining kelib chiqishi to`g`risida har xil, ayrim   hollarda chalkash
fikrlar   hukm   surib   kelmoqda.   Ko`plab   tadqiqotchilar   bu   murakkab   va   chalqash
masalani   echib berish ustida   ish olib bormoqdalar.
Ma`lumki,   «o`zbek»   etnik   nomining   kelib   chiqishi   Dashti   qipchoqda   tashkil
topgan   Oq   o`rda   va   SHaybon   ulusida,   ya`ni   Sirdaryo,Orol   dengizi   va   Volga
bo`ylari   oralig`idagi   keng   hududda ko`chib yurgan, XIV asrdan boshlab o`zbeklar
deb yuritilgan turk-Mo`g`ul qabilalari   bilan   bog`liqdir.
Bu   qabilalar   XV   asr   davomida   nihoyatda   zo`r   xarbiy-siyosiy   kuchga   ega
bo`lgan   davlat   tashkil   qilib,   XVI   asrning   boshlaridan   Muhammad   SHayboniyxon
boshchiligida O`rta Osiyoga,   shu   jumladan, hozirgi   O`zbekiston hududiga   bostirib
kiradi   va   o`rnasha   boshlaydi.
Ayrim   tadqiqotchilar   o`zbek   xalqining   kelib   chiqishi   tarixini   mazkur   istilo
davri   bilan   bog`lab,   o`zbek   xalqining   shakllanishi   XV   —   XVI   asrlardan
boshlanadi,   degan   mutlaqo   noto`g`ri   fikr   yuritib   kelgan   edilar.   Yirik   olimlar,
chunonchi,   S.   P.   Tolstov,   A.   YU.   YAkubovskiy, YA. G`. G`ulomov, A. Asqarov,
B. Ahmedov, I. Jabborov va boshqalar o`zbek   xalqining boshlang`ich yadrosi O`rta
Osiyoda   quldorlik   davrida   yashagan   qadimgi   so`g`diylar,   xorazmiylar,   sak
qabilalari   va   urug`-aymoqchilikni   unutgan,   keyinroq   ko`chmanchilikdan   o`troq
dehqonchilikka   o`tib   sart   nomini   olgan,   turkiy   tilda   so`zlashuvchi   chigil,   qorluq,
yag`mo,   tuxsi,   arg`u   kabi   qavmlardan   iborat   ekanligini,   o`zbek   elatining
shakllanishi   asosan   XI-XII   asrlarda   tugaganligini   va   XVI   asr   boshlarida   paydo
bo`lgan   ko`chmanchi   SHayboniy   o`zbeklarning   o`zbek   xalqining   qadimgi
yadrosiga   aralashib   ketib,   unga   faqat   o`z   nominigina   berganligini   asosli   dalillar
bilan isbotlab berganlar.
Keyinchalik   keng   miqyosda   o`tkazilgan   arxeologiyaga   oid   va   antropologiyaga
oid   tadqiqotlar,   bizgacha   etib   kelgan   yunon,   arab,   fors   va   xitoy   mualliflarining   va
boshqa   sayyohlarning   juda   ham   noyob   axborotlari   o`zbeklarning   Farg`ona,
Zarafshon,   Surxondaryo,   Qashqadaryo   vodiylarida,   Xorazm   va   Toshkent
vohalarida   yashagan   qadimiy   avlod-   ajdodlarining   etnografiyaga   oid   qiyofasini
6 to`liq bo`lmasa ham ko`z oldimizga keltirishga imkon   beradi.
O`rta   Osiyo,   shu   jumladan,   O`zbekiston   hududida   Rossiya   Fanlar
akademiyasining   va   O`zbekiston   Fanlar   akdemiyasining   tarix   va   arxeologiya
institutlari   tomonidan   uyushtdor’lgan   ko`p   yillik   samarali   ishlar   natijasida
o`zbeklarning   avlod-ajdodlari   qadimdan   o`troq,   yirik   sug`orish   inshootlariga
asoslangach   dehqonchilikka,   mustaqil,   o`ziga   xos   yuksak   madaniyatga   ega
bo`lganligi   isbot   qilindi.   Bu   holat   ba`zi   tadqiqotchilarning   O`rta   Osiyo   xalqlari
go`yo   tarixiy   xalq   emas,   ularning   madaniyati   eron   va   boshqa   mamlakatlarning
madaniyatiga tobe, bu go`zal   o`lkada uzoq o`tmishda faqat ko`chmanchi, yovvoyi
qabilalar   yashagan,   degan   har   xil   da`volarni   fosh   qildi   va   puchga   chiqardi.
Holbuki,   irqiy   «nazariyani»   targ`ib   qiluvchi   ba`zi   olimlarning   uzoq   ajdodlari
ibtidoiy   madaniyatga   endi   erishgan   bir   paytda   qadimgi   Xorazmda   CHiriqrabot,
Bobishmulla,   qo`yqirilgan   qal`a,   Tuproqqal`a   kabi   yodgorliklardan   qazib   topilgan
ajoyib   arxitektura,   san`at   hamda   yozuv   durdonalari,   Bolalitepa   va   Panjakentda
kashf etilgan har xil   marosimlarni tasvirlovchi rang-barang rasmlar, Varaxshaning
go`zal   ganch   haykal   va   bezaklari,   butun   antik   davr   ichida   qurilgan   hashamatli
shahar va qal`alar, dabdabali. sug`orish inshootlari,   bepoyon ekinzorlar o`zbek va
boshqa   O`rta   Osiyo   xalqlarining   uzoq   o`tmishda   nihoyatda   zo`r   iqtisodiy   va
madaniy   taraqqiyotga   ega   ekanligini   yaqqol ko`rsatib   turibdi.
Uzoq   asrlar   davomida   shakllanib   kelgan   yuqori   darajadagi   madaniy   zamin
bo`lmagauda ,   ilk feodalizm davrida, ya`ni IX — XII asrlarda butun O`rta Osiyo,
shu  jumladan,  O`zbekistonda   fan   va   madaniyat   gurkirab   o`sib,   jahonga   Abu   Ali
ibn   Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Muhammad
7 ibn   Muso   Xorazmiy,   Abunasr   Forobiy   kabi   fanning   ko`p   sohdlarini   mukammal
egallagan ulug`   siymolarni   etkazib berishi mumkin emas edi.
O`rta   asrning   eng   yirik   olimlaridan   iste`dodli   tilshunos   Mahmud
Koshg`ariy   o`zining
«Devonu   lug`atit   turk»   nomli   noyob   asarida   o`zbek   xalqining   eng   qadimgi   turkiy
tilda   gapiruvchi   ajdodlaridan   biri   bo`lgan   chigil   qabilalari   Iskandar   Zulqarnayn
yurish   qilgan   davrdayoq   ko`p   nufuzli   etnografiyaga   oid   guruhlardan   hisoblangani
haqida   ma`lumot   beradi.
XI   asrning   etuk   shoiri   va   olimi   Yusuf   Xos   Hojib   tomonidan   yaratilgan,   o`z
davrining   zo`r   badiiy   asari   hisoblangan   «Qutadg`u   bilig»   ning   ana   shu       chigil
qabilalari   tili   asosida   yozilganini   va   bunday   ajoyib   asar   agar   uzoq   asrlar
davomida   iqtisodiy,   madaniy   birlik   negizida   dunyoga   kelgan   umumiy   bir   til
bo`lmagan   holda   paydo   bo`la   olmasligini   ham   e`tiborga   olsak,   u   vaqtda   o`zbek
xalqining   tili   nihoyatda   uzoq   tarixga   ega   ekanligiga   ishonchimiz komil bo`ladi.
Mahmud   Koshg`ariy   o`z   asarida   ilk   o`rta   asrlarda   ham   turkcha,   ham
so`g`diycha   so`zlaydigan,   ya`ni   ikki   tilli   bo`lgan   va   faqat   turkcha   gapiradigan
kishilarning   juda   ko`pligini,   lekin   faqat   so`g`diycha   so`zlaydigan   kishilarning
mutlaqo   yo`qligini   xamda   turkiy   tillar   eski   tillarni   siqib   chiqarganligini   aytadi.
Demak,   o`zbek   xalqi   milodimizdan   avvaloq   muayyan   bir   hududda   o`ziga   xos
moddiy   va   ma`naviy   birlik   yarata   boshlab,   asta-sekin   til   jihatidan   xam
umumiylikka   erisha   boshlaydi.   Natijada,   yuqorida   aytilganidek,   XI-XII   asrlarga
kelib   o`zbek xalqi asosan   shakllanadi.
Arxeologiyaga   oid   va   antropologiyaga   oid   kashfiyotlar   natijasida   to`plangan
ma`lumotlardan   tashqari,   o`zbek   xalqining   avlod-ajdodlari   to`g`risidagi   ba`zi
paleoetnografik   ma`lumotlarni   yozma   manbalarda   ham   uchratish   mumkin.
Qadimgi   xorazmiylar,   so`g`diy   va   saklar   yoki   massagetlar   haqidagi   ayrim
ma`lumotlar antik davr mualliflari-miletlik Gekatey,   Strabon,   Gerodot, Arrian   va
Ptolomey       asarlarida,       qadimiy       forsiy   yozuvlar       va       butun   o`rta   SHarqda
tarqalgan   muqaddas   kitob —   «Avesto»   da   mavjud.
Milodimizdan   oldingi   II   asrdagi   Xitoy   elchisi   va   sayyohi   CHjan   TSyanning
8 Davan   (qadimgi Farg`ona) va Kangyuy (Xorazm) davlatlari haqida qoldirgan ba`zi
ma`lumotlari   ham   etnografiya   jixatidan   diqqatga   sazovordir.   Afsuski,   islom   dini
tarqalguncha, ya`ni VII — VIII   asrlargacha   bo`lgan davrni   yoritish   uchun mahalliy
yozma   manbalar   yo`q.
Arab istilosi davrida tarixiy asarlar va ularning mualliflari   vahshiylarcha   yo`q
qilib   tashlanganligi   haqida   Beruniy   xabar   qiladi.   Arab   istilosi   arafasiga   oid   bo`lgan
yodgorliklar   (Tuproqqal`a,   Bolalitepa,   Varaxsha,   Panjakent)   dan   topilgan   boy,
devorga   ishlangan   rasmlar,   har   xil   haykal   va   o`ymakor   bezaklar   ajoyib   san`at
durdonalari   bo`libgina   qolmay,   o`sha   davrda   yashagan xalqning xo`jalik faoliyati,
etnik tuzilishi, moddiy va maishiy turmushi, urf-odatlarini   o`rganishda   muhim va
birinchi darajali   tarixiy   etnografik manba   bo`lib xizmat qiladi.
Arab   istilosidan   keyingi   asrga   oid   etnografik   ma`lumotlar   mahalliy   va   arab
yozuvchi-sayyohlarining   asarlarida   mavjud.   IX   —   XII   asr   mualliflaridan   Ibn
Xurdadbeh   al-   Balxiy,   al-Istaxriy,   Ibn   Havqal,   Mas`uddiy   YOqut   singari   yirik
geograf va sayoxatchilar,   mahalliy mualliflardan faylasuf, musiqashunos Abu Nasr
Forobiy, mashhur qomuschi olim Abu   Rayhon Beruniy va buyuk tabib Abu Ali ibn
Sino,   etnograf,   geograf,   tarixchi   olim   Abu   Sa`d   Abdulkarim   ibn   Muhammad
Sam`oniy   hamda   noma`lum   muallif   yaratgan   «Xudud   al-olam»   singari   asarlarda
O`zbekiston   hududidagi   o`sha   davrda   yashagan   aholi   to`g`risida   ba`zi
etnografiyaga oid lavhalar keltirilgan. Ma`lumki, CHingizxon hukmronligi davrida
Mo`g`ullar   saltanati   misli   ko`rilmagan   darajada   kengayib   ketdi.   Ular   bosib
olgan o`lkalarini   vahshiylarcha   taladi,      shahar      va      qishloqlarning kulini   ko`kka
sovurdi.   Qo`l   ostidagi   o`lkalarda   nihoyatda   og`ir   zulm   o`tkazdi.   Evropa
monarxlari   va   Rim   papasi   dahshatli,   jahonni   larzaga   solgan   CHingizxon   bilan
savdo, siyosiy va   diplomatik   munosabatlar o`rnatishga   qiziqishdi. Birinchi  bo`lib,
«Tatarlar o`lkasiga» ga papa Innokentiy IV 1245 yilda frantsiskalik   Ioanna   Plano
Karpini   boshchiligida   monarxlardan iborat elchilarni yuboradi. Xuddi shu   maqsad
va   shu   yo`l   bilan   1249—1251   yillarda   safar   qilgan   Plano   Karpini   vatandoshi
Vil’gel’m   Rubruk   asarida   va   venetsiyalik   Marko   Polo   (Rim   papasining   topshirig`i
bilan   kelgan)   asarlarida
9 ham (ular Xitoyga O`rta Osiyo orqali o`tishgan) o`lkalar haqida etnografiyaga oid
ma`lumotlar   keltirganlar.
Qudratli va keng saltanat tashkil qilgan buyuk sarkarda Amir Temur va uning
taxt   vorislari   h,ukmronlik   qilgan   davrda   O`rta   Osiyo,   shu   jumladan,   O`zbekiston
yirik   madaniyat   markaziga   aylandi   va   uning   boshqa   mamlakatlar   bilan   har
tomonlama   aloqalari   kuchaydi.   Bu   davrga   oid   qiziqarli   ba`zi   etnografiyaga   oid
ma`lumotlarni   ispan   elchisi   ritsar’   Rui   Gonzales   de   Klavixoning   asarida,   rus
solnomalarida, mahalliy mualliflar Nizomiddin SHomiy, Abdurazzoq Samarqandiy
va boshqalarning asarlarida uchratish "mumkin. Temur davlati hukmronlik qilgan
davr haqida   hamda ko`p yurtlarni bosib olib va o`z boshidan kechirganlarini yozib
qoldirgan   (buyuk   o`zbek   shoiri   Alisher   Navoiyning   zamondoshi)   yirik   davlat
arbobi,   andijonlik   Zahiriddin   Muhammad   Boburning   «Voqeaiy   Boburiy»   yoki
«Boburnoma»   deb   nomlangan   asarida   etnografiyaga   oid   ma`lumotlar   ham
keltirilgan.
XVI   asr   boshlarida   O`rta   Osiyoni   bosib   olgan   ko`chmanchi   o`zbeklarning
etnik   tarkibi,   joylashgan   hududi,   turmushi   va   urf-odatlari   haqida   Mas`ud   ibn
Usmon   Ko`histoniyning   «Tarixi   Abulxayrxoniy»,   Kamoliddin   Binoiyning
«SHayboniynoma»   va   Abdulxayr   Fazlulloh   Ruzbehonning   «Mehmonnomayi
Buxoro»   nomli   asarlarida   etnografiyaga   oid   qimmatli   ma`lumotlar   keltirilgan.
O`rta Osiyoda o`zbek xonliklari paydo bo`lganidan keyin markazlashgan rus
davlati   bilan   ular   orasida   muntazam   ravishda   savdo   va   diplomatik   munosabatlar
o`rnatila   boshlanadi.   XVI   asrning   faqatgina   ikkinchi   yarmidayoq   O`rta   Osiyodan
Rusiyaga   8   marta   elchilar   yuborilgan   bo`lsa,   XVII   asrda   Xiva   xonligidan   12
marta,   Buxorodan   esa   13   marta   elchilar   jo`natilgan.   Bunga javoban rus davlati
ham o`z elchilarini o`zbek xonliklariga yuboradi va ularga diplomatik   vazifalardan
tashqari, mazkur o`lkalar to`g`risida har xil ma`lumotlar to`plash ham topshiriladi.
Rus   elchilarining,   to`plagan   ma`lumotlari   hozir   ham   ilmiy   jihatdan   o`z qimmatini
yo`qotmadi.
Bu sohadagi tashabbusni dastlab 1558   yilda Xitoyga O`rta Osiyo orqali savdo
yo`lini   aniqlash   maqsadida   Moskvaga   kelgan   Angliya   savdo   kompaniyasining
10 vakili Antoniy Jenkinson   boshlab berdi. U Moskva hukumati   yordamida Astraxan’
va   Kaspiy   dengizi   orqali   Xiva   va   Buxoroga   boradi.   Qishni   o`sha   erda   o`tkazib,
1558   yilda   Moskvaga   ketayotgan   Buxoro   va   Xiva   elchilariga   Angliya   savdo
kompaniyasi   o`z   vakili   A.   Jenkinsonni   qo`shib   yuboradi.   U   o`z   maqsadiga   erisha
olmagan bo`lsada,   O`rta   Osiyo haqida   anchagina   ma`lumotlar   to`pladi.
Rossiya   bilan   O`rta   Osiyo   o`rtasidagi   munosabatlar   ayniqsa   XVIII   asrda
Buyuk Pyotr   davrida   kuchayadi.   Rossiya   iqtisodiy   jihatdan   rivojlanib,   xom   ashyo
manbai   va   sanoat   mahsulotlari   sotadigan   yangi   bozorlarga   muhtoj   bo`lib   qoladi.
SHu   munosabat   bilan   O`rta   Osiyoga har xil diplomatik va savdo vakillarini yubora
boshlaydi.   Pyotr   I   O`rta   Osiyoni   o`z   ta`siriga   olish   maqsadida   ikkita   ilmiy   safar
uyushtirdi.   Ilmiy   safarning   bittasiga   qnyaz’   Aleksandr   Bekovich-CHerkasskiyni,
ikkinchisiga   Ivan   Buxgol’tsni   boshliq   qilib   tayinlaydi.   Bu   ilmiy   safarlar
mag`lubiyatga uchragan bo`lsa-da, Pyotr I to umrining oxirigacha o`z maqsadidan
voz kechmadi. Uning buyrug`i bilan 1718 yilda Kaspiy dengizini tekshirish uchun
yangi   ilmiy   safar   tuziladi   va   1720   yili   Kaspiy   dengizining   birinchi   xaritasi
yaratiladi. Kelasi   yili Buxoroga   rus elchisi bo`lib kelgan Florio Beneveni Xivaga
ham   borib,   faqat   1725   yilda   Pyotr   I   o`limidan   so`ng   Rossiyaga   qaytgan   va   bu
mamlakatlar   to`g`risida   geografiyaga   oid   tarixiy   hamda   etnografiyaga   oid
ma`lumotlar   olib kelgan.
Ko`hna   Xorazm   aholisining   XVIII   asr   o`rtalaridagi   turmushi   to`g`risidagi
etnografiyaga   oid   muhim   ma`lumotlarni   1740—1743   yillarda   Dmitriy   Gladishev
va   Ivan   Muravin   boshchiligidagi   Orol   dengizi   va   Xiva   ilmiy   safari   hdmda   1753
yilda   Samara   savdogari   Daniil   Rukavkinning   Xivaga   qilgan   sayoxdti   davrida
to`plagan   ma`lumotlaridan   olish   mumkin.   1774   yilda   Orenburg   cho`llarida
qozoqlar   tomonidan   asir   olingan   rus   unter-ofitseri   Filipp   Efremov   asirlikdan
qochib,   Qo`qon, Marg`ilon, qashqar,   YOrkent, Tibet, Hindiston va Angliya orqali
1782   yilda   Rossiyaga   qaytib   keladi   va   ko`rgan-bilganlarini   yozib   qoldiradi.   1781
yilda   Buxoroga   elchi   bo`lib   kelgan   Mendiyor   Bekchurin   va   1794-1796   yillarda
Buxoroga sayohat qilgan T.   Burnashevning   hikoyalari   ham   bor.  
11 oid   ma`lumotlar   xonning   taklifi   bilan   Xorazmga   kelgan   ko`z   shifokori,   mayor
Blankennagelning   yozib qoldirgan xotiralari ham   mavjud.
O`zbek   xalq   etnografiyasiga   oid   ma`lumotlar   to`plash   XIX   asrning   birinchi
yarmida   N.N.Murav’ev,   A.F.Negri,   N.V.Xanikov   G.I.Danilevskiylar   olib   borgan
kuzatishlar   O`rta   Osiyo   xalqlari,   shu   jumladan,   o`zbeklarning   etnografiyasini
o`rganishdagi dastlabki ilmiy qadamlar   bo`ldi.
1819—1820   yillarda   Xiva   xonligiga   sayohat   qilgan   kapitan   N.N.Murav’ev
o`z   taassurotlarini   asar   tarziga   keltirib   katta   ish   qildi.   N.N.Murav’ev   asarining
ba`zi   boblarida   bevosita   o`zbeklarning   tabiati,   diniy   e`tiqodlari,   urf-odatlari,
ma`rifati,   kiyim-kechagi,   uy-   ro`zg`ori,   urug`-aymog`i   kabi   etnografiyaga   oid   sof
ma`lumotlar   keltirilgan.   Uning   aytishicha,   Buxoro   tomondan   kelgan   o`zbeklar
asosan to`rt toifadan — qiyot-qo`ng`irot, uyg`ur-nayman,   qang`li-qipchoq, po`kis-
mang`itdan   iborat;   har   bitta   toifa   mustaqil   hokim   —   inoqga   ega,   ammo   ularning
eng   kattasi   qiyot-qo`ng`irot   inoqidir.   Uning   ko`rsatishicha,   Xiva   xonligidagi
qabilaviy   o`zbeklar   ko`chmanchi   bo`lgan.   Ularning   ko`pchiligi   qora   uylarda
yashaganlar,   ammo   boy   urug`doshlari   o`troq   sart   singari   katta   paxsa   devor   bilan
o`ralgan   uylarga   ega   bo`lgan.
1820   yili   Buxoroga   jo`natilgan   A.F.Negri   boshchiligidagi   diplomatik   missiya
qatnashchilaridan   e.A.Eversman,   X.Pander,   P.YAkovlev,   Budrin   va   polkovnik
G.Meyendorflarning   kitob   va   xotiralari   nihoyatda   boy   tarixiy   etnografik
ma`lumotga   ega,   G.Meyendorfning   turli   tillarda   nashr   qilingan   «Orenburgdan
Buxoroga   sayohat»   nomli   kitobida   Buxoro   xonligining   geografik   o`rni,   ijtimoiy-
iqtisodiy   ahvoli,   davlat   tuzilishi,   aholisi   va   uning   mashg`uloti,   qishloq   xo`jaligi,
sug`orish tizimi, hunarmandchiligi, ichki va tashqi savdo, oila va   xotin-qizlarning
turmushi   haqida   qimmatbaho   ma`lumotlar   keltirilgan.   Bu   borada   ayniqsa   1833-
1841   yillarda   Orenburg   gubernatorining   maxsus   topshirig`iga   binoan   ishlagan
iste`dodli   yozuvchi,   fol’klorchi,   etnograf,   vrach   va   adabiyotshunos,   mashxur
leksikograf V.I.Dallning olib   borgan   ilmiy   ishlari diqqatga   sazovordir.
CHet   el   mualliflaridan   biri   —   fors   tilini   yaxshi   bilgan   ingliz   sayohatchisi
Aleksandr   Boris   1831 —1832 yillarda Buxoroda turib, muhim  siyosiy, iqtisodiy,
12 harbiy   va   etnografiyaga   oid   materiallar   to`playdi.   Boris   yozib   qoldirgan
sayohatnomada   o`zbeklar   haqida   nixshtda   qiziqarli   ma`lumotlar   mavjud.
D840—1850   yillar   ichida   Qozog`iston   va   O`rta   Osiyo   xalqlarining
etnografiyasini   ilmiy   jihatdan   o`rganishda   talantli   aka-uka   Nikolay   va   YAkov
Xanikovlarning   xizmati   katta.   YAkov   Xanikovning   1851   yilda   nashr   qilingan
«Orol dengizi va Xiva xonligi xaritasiga izohnoma»   asarida   etnografiyaga   alohida
e`tibor   berilgan.   Uning   ishlariga   P.P.Semyonov   va   I.V.Mushketovlar   yuksak   baho
berdilar.
Etnografiyaga   oid   muhim   ma`lumotlar   1843   yilda   Xiva   xonligiga   diplomatik
missiya   a`zolari   bilan   kelgan   polkovnik   G.I.Danilevskiy,   F.N.Baziner   asarlarida
ham   keltirilgan.
O`sha davrlarda atoqli sharqshunos olim V.V.Grigor’ev Orenburgda istiqomat
qilgan va u   Rossiyada birinchi bo`lib SHarq xalqlari tarixi kursini o`qita boshladi.
Uning   200   dan   ortiq   ilmiy   ishlari   orasida   o`rta   Osi’yo   xalqlariga,   jumladan,
o`zbeklarga   tegishlilari   ham   mavjud.
1851   yilda   Orenburgga   kelib   sayohat   qilgan   V.V.Vel’yaminov-Zernov   ham
o`zbek xalqiga   oid   bir   qancha   qiziqarli tarixiy   asarlar   yaratgan.
1858   yilda   polkovnik   N.P.Ignat’ev   boshchiligidagi   Xiva   va   Buxoroga
yuborilgan   yirik   diplomatik   missiya   ham   ancha   samarali ish   olib borgan.
Turk   tillarini   yaxshi   bilgan   mashhur   vengr   sharqshunos   olim   Arminiy
Vamberi   1863   yili   darvesh   libosini   kiyib,   savdo   karvoni   bilan   Xiva,   Buxoro,
Samarqand   va   boshqa   O`rta   Osiyo   shaharlariga   sayohat   qiladi.   Sayyoh   olimning
O`rta   Osiyo   haqida  yozgan   asarlarida   mahalliy   aholi,   shu   jumladan,   o`zbek   xalqi
etnografiyasiga   oid   qiziqarli   ma`lumotlar   bor.   U   o`zbek   urug`lari   haqida   gapirib,
birinchi   bo`lib   «o`zbek»   so`zining   kelib   chiqishi   to`g`risida   mulohaza   yuritadi.
A.Vamberi   32   o`zbek   qabilalarining   ro`yxatini   beradi   va   ularning   kiyim-
kechaklari,   taomlari,  o`yin  va  musiqa   asboblari, urf-odatlari  va  diniy marosimlari
to`g`risida hikoya qiladi.   Asar   muallifi   ayrim   bo`rttirish,   xatolarga   yo`l   qo`yganligi
uchun   uni   sharqshunos   olimlar,   jumladan,   V.V.Bartol’d ancha   tanqid qilgan
13 1.2 O'zbek etnografiyasi.
O`z   ilmiy   faoliyatini   juda   yoshligidan   boshlagan   va   1920   yilda   tashkil
etilgan O`rta Osiyo   Davlat universitetiga kelib ishlagan etnograf professor N. G.
Mallitskiy,   mashxur   olimlar   M.   S.   Andreev,   A.   A.  Semyonov,   A.  A.   Dinaevlar
keyingi   yillarda   xdm   ilmiy   ishlarini   davom   ettirdilar   va   O`rta   Osiyo   xalqlari
haqida   ko`pgina   tarixiy-etnografik   asarlar   yaratdilar.   Ular   o`z   bilimlarini   xalq
xizmatiga   bag`ishlagan   bo`lsalarda,   dastlabki   yillarda   ularning   dunyoqarashi   va
metodologiyasida   burjua   faniga   xos   ba`zi   xatolar   ma`lum   darajada   saqlanib
qoldi.   Bu   hol   o`sha   davrda   yosh   mutaxassislarni   tayyorlashda   o`z   aksini   topdi.
eski olimlarning oliy o`quv yurtlarida   ta`lim berishi tufayli 20-yillarda, hatto 30-
yillar   boshida   etnografiya   fanining   vazifalari   haqida   mujmal,   noaniq
tushunchalar   ma`lum   darajada   tarqalgan   bo`lib,   tadqiqotchilarning   diqqat
markazida deyarli o`tmishga oid^ masalalarni o`rganish turgan edi. Avvalgidek,
turar joy va   uy-   ro`zg`or,   kiyim-kechak   va   taomlar,   oilaviy   va ijtimoii turmush
dinii   e`tiqodlar   va   etnografiyaga   oid   boshqa   masalalarni   bir-biridan   ajratilgan
holda   o`rganish   va   ularni   ijtimoiy   turmush   hamda   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar
bilan bevosita bog`liq ekanligini ko`rsatmaslik o`sha   davrda paydo bo`lgan ilmiy
ishlarning   asosiy   kamchiligidir.   Ijtimoiy   voqelik   har   bir   tadqiqotchi   etnograf
oldiga   mutlaqo   yangi,   rivojlanish   davriga   xos   vazifalarni,   chunonchi,   har   bir
xalqning   xo`jaligi,   ijtimoiy   tuzumi   va   madaniyatidagi   xususiyatlarni   o`sha
davrning   nuqtai nazaridan   qarab   o`rganish vazifasini qo`ygan   edi.
Asrimizning   dastlabki   yillaridayoq   fan   va   ma`rifat   organlari   Turkiston
respublikasi   xududida   etnografiyaga   oid   tadqiqotlarni   o`tkazishga   katta   e`tibor
berdi. 1918 yilda ochilgan   Turkiston xalq dorilfununida o`zbek etnografiyasidan
maxsus   kurs   o`qitila   boshlashi   va   bu   kurs   bo`yicha   dasturning   bosilib   chiqishi
mazkur   fikrimizga   dalil bo`la   oladi.
O`rta   Osiyoda   1920—1924   yillarda   o`tkazilgan   aholi   ro`yxatining
tashkilotchisi  va faol   qatnashchisi  I.P.Magidovich diqqatga sazovor  ish qildi. U
o`zining   aholi   o`rtasida   to`plagan   tarixiy   etnografiyaga   oid   ma`lumotlariga
14 asoslanib,   o`zbek   xalqi   qabilalarining   ro`yxati   hamda   ularning   qisqacha
etnografiyaga   oid   tavsifini   berdi.   Mamlakatimiz   aholisining   qabilaviy   tarkibini
o`rganish   komissiyasining   a`zosi   I.I.Zarubin   ham   o`zbek   etnografiyasi   haqida
materiallar   to`plab,   ba`zi   maqolalar   chop   etgan   edi.   SHu   yillari   ajoyib   geograf   va
etnograf   professor   N.G.Mallitskiy   o`zining   ma`ruzalari   va   ilmiy   geografik
asarlarida   o`zbeklarning   urug`-aymog`i   va   ularning   etnografiyaga   oid   tavsifini
berdi. Butun umrini O`rta Osiyoda o`tkazgan, mahalliy   tillarni to`liq egallagan va
nihoyatda   ko`p   asarlar   yaratgan   iste`dodli   tadqiqotchilar   M.S.Andreev   va
A.A.Semyonovlar   ham   o`zbek   etnografiyasini   o`rganishda   muhim   hissa
qo`shdilar. 1920 va   1921   yillarda   M.S.Andreev   boshchiligida   shimoliy   Farg`ona
va   Samarqand   viloyatida   o`tkazilgan   etnografiyaga   oid   ilmiy   safar   nihoyatda
boy   ma`lumotlar   to`plagan edi.
30-yillarga   kelib  atoqli   rus   olimlaridan   S.P.Tolstov   va   L.P.Potapov  o`zbek
xalqi   va   O`rta   Osiyodagi   boshqa   xalqlarning   etnografiyasini   o`rganish   ishlarini
jonlantirib yubordi. Bu olimlar   o`tmishning   ijtimoiy   tuzum   shakllari   va   sarqitlari
masalasini   ilmiy   nuqtai   nazardan   yoritib,   kapitalizmgacha   bo`lgan   ishlab
chiqarish   munosabatlariga   doir   yoritilmay   kelgan   ko`pgina   masalalarni
oydinlashtirdilar.   Mazkur   tadqiqotchilar   O`rta   Osiyo   xalqlari   etnografiyasini
o`rganishga   mahalliy   sharoitni hisobga   olgan   holda   yondashdilar.
Hukumatimizning   fanni   har   tomonlama   rivojlantirish   haqida   ko`rsatayotgan
doimiy   g`amxo`rligi   tufayli   eski   etnografiya   markazlari   tashkiliy   jihatdan
mustahkamlanibgina   qolmay   balki   yangi   etnografiya   markazlari   ham   barpo
etildi.   Bu   markazlar   oliy   o`quv   yurtlarida   hozirgi   zamon   talablariga   javob
beradigan   darajada   ta`lim   olgan   yangi   etnograf   kadrlar   bilan   ta`minlandi.
O`zbekiston   hududida   urushdan   avvalgi   yillarda   katta   etnografiya   ishlarini
o`tkazish   dastlab   O`rta   Osiyo   davlat   dorilfununida   hamda   qadimgi   yodgorliklar
va san`atni   muhofaza   qilish   qo`mitasida,   shuningdek, Toshkent, Samarqand va
Buxoro muzeylarida markazlashgan   edi. Keyinchalik, 1943 yilda tashkil  topgan
O`zbekiston   fanlar   akademiyasi,   chunonchi,   tarix   va   arxeologiya   institutining
etnografiya   bo`limi   kelajakda   etnografiyaga   oid   tadqiqotlarning   markazi   bo`lib
15 qoldi.
Hamdo`stlikda   istiqomat   qiluvchi   barcha   xalqlarning,   shu   jumladan,
o`zbeklarning   moddiy   va   ma`naviy   madaniyati,   xalq   san`ati   va   fol’klorining
xususiyatlarini   aniqlash   uchun   ularning   etnografiyasini   o`rganish   1917   yildan
keyingi   dastlabki   yillarda,   ayniqsa   urushdan   keyingi   davrlarda   juda   keng avj oldi.
O`zbekiston   Respublikasi   Fanlar   akademiyasi   tarix   va   arxeologiya
institutining   1950   yildan   boshlangan   Farg`ona   etnografiya   ilmiy   safari   keyinroq
Toshkent   vohasi   va   boshqa   viloyatlarda   o`tkazgan   ilmiy   safarlari   bunga   misol
bo`la   oladi.
O`zbek   xalqining   etnografiyasini   o`rganish   sohasida   markaziy
etnografiyaga   oid   muassasalar   xdm   keng   miqyosda   ish   olib   bormoqdalar.   Bu
muassasalar   xdr   yili   yirik   ilmiy   safarlar   tashkil   etib,   mahalliy   etnograflar   bilan
hamkorlikda   ish   olib   bormoqdalar.   Moskva   va   Sankt-Peterburg   etnograflari
tomonidan   tashkil   qilingan   ilmiy   safarlar   bir   necha   yillardan   buyon   Janubiy
O`zbekiston   va   Zarafshon   vodiysida   o`tmishda   yarim   ko`chmanchi   bo`lgan
o`zbeklar   qabilasini ularning ilgarigi va hozirgi turmush tarzini o`rganish ustida
ish   olib   bormoqda.   Bu   ilmiy   safarlarning   ishlarida   o`zbek   etnograflari   ham
ishtirok etmoqdalar.
Xorazmda   chorak   asrdan   ko`p   vaqtdan   beri   ish   olib   borgan.   S.P.Tolstov
rahbarligidagi   arxeolog   —   etnograflarning   ilmiy   safari   O`zbekiston   xalqlarining
turmush   va   madaniyatini   o`rganishda   yangi   sahifa   ochdi.   Bu   ilmiy   safar   asosan,
qadimgi   Xorazm   madaniyati   yodgorliklarini   o`rganish   bilan   birga   Xorazm
vohasidagi   o`zbeklarning   etnografiyasini   ham   tekshirdi.   Urushdan   keyingi
davrda ilmiy safar  tarkibida ikki o`zbek etnografiya guruhi  shimoliy   va janubiy
O`zbekiston   etnografiya   guruhlari   tuzildi.   Bu   guruhlar   oldiga   voxddagi   hozirgi
o`zbek   aholisining   moddiy   va   ma`naviy   madaniyatini   mufassal   o`rganish
qo`yildi.   Ilmiy   safar   ko`p   yillar   davomida   olib   borgan   ishlarining   ajoyib
samaralarini bir necha jilddan iborat kitoblarda   yoritib   berdi.
Xorazm   ilmiy   safari   O`zbekiston   hududida   yashovchi,   lekin   o`sha   vaqtga
qadar   butunlay   unutib   qo`yilgan   qoraqalpoq   xalqi   etnografiyasini   o`rganish
16 sohasida ham   katta ishlar qildi.  
II BOB. EVROPA TADQIQOTCHILARI TOMONIDAN O'LKAMIZ
ETNOGRAFIYASINING O'RGANILISHI
2.1 Evropada Etnografiya tarixi
Etnografiya   (etno...   va   ...   grafiya),   etnologiya,   xalqshunoslik   —   jahondagi
barcha   xalqlarning   ,   etnik   birlikning   turli   tiplari,   ularning   kelib   chiqishi
(etnogenezi),   turmush   tarzi,   urf-odatlari,   moddiy   va   ma naviy   taraqqiyotʼ
darajasidan   qat i   nazar,   teng   holda   o zaro   tafovuti   yoki   umumiyligi   va	
ʼ ʻ
o xshashligini, ularning o ziga xos xususiyatlarini o rganuvchi maxsus fan sohasi.	
ʻ ʻ ʻ
Etnografiya   hozirgi   etyaoslarning   kelib   chiqishi   va   shakllanishi,   joylashishi   va
etnik   tuzilishi,   urf-odatlari,   ma naviy   madaniyati   va   milliy   xususiyatlarini   tarixiy	
ʼ
jarayon bilan bogliq holda o rganadi. Tarixiy etnografiya yo qolib ketgan xalq va	
ʻ ʻ
elatlar,   o tmishdagi   etnik   jarayon,   maishiy   turmush   va   ma naviy   madaniyat	
ʻ ʼ
xususiyatlarini   tadqiq   qiladi.   Etnografiya   bilimlar   qadim   zamonlardan   paydo
bo lgan   bo lsada,   lekin   mustaqil   fan   sifatida   19-asrning   o rtalarida   shakllanib	
ʻ ʻ ʻ
bo ldi.   Dastlab,   bu   atamani   16-asrning   oxirida   nemis   yozuvchisi   I.Zummer
ʻ
ishlatgan,   keyin   esa   18-asrning   oxirlarida   va   1808-yilda   maxsus   jur.lar   shu   nom
bilan   chiqa   boshlagan.   Etnografiya   so zi   mashhur   fransuz   tabiatshunosi   va   fizigi	
ʻ
Jan   Jak   Amper   taklifi   bilan   Parij   antropologlari   kongressida   alohida   fan   sifatida
qabul qilingan (1839). Etnografiya dastlab faktik bilimlarni to playdi, keyin ularni	
ʻ
tahlil   etish   orqali   mohiyatini   tushunib   olib,   nazariy   xulosalar   chiqaradi.
Etnografiya   fani,   boshqa   fanlar   singari   o ziga   xos   maxsus   tadqiqot   usullari   va	
ʻ
maxsus   atamalarga   ega.   Uning   uslubi   muayyan   dunyoqarash   va   nazariyalar
(metodologiya)   bilan   bog liq   bo lib,   o z   tadqiqotlarini   ayrim   fan   sohalari	
ʻ ʻ ʻ
antropologiya,   arxeologiya,   lingvistika,   sotsiologiya,   san atshunoslik   bilan	
ʼ
aloqador   holda   amalga   oshiradi.   Mazkur   fanlarning   o zaro   bog liqligi   tufayli	
ʻ ʻ
keyingi   yillarda   qo shaloq   ilmiy   sohalar   ham   yuzaga   keldi,   mas,   etnik	
ʻ
antropologiya,   paleo   Etnografiya,   etnolingvistika   va   boshqalar   Hozirgi   davrdagi
etnik   jarayonlarni   teran   va   keng   miqyosda   tadqiq   qilishda   keyingi   yillarda
17 o tkazilayotgan   sotsiologik   tadqiqotlar   yaxshi   samara   bermoqda.   Natijada   —ʻ
etnosotsiologiya,   etnopsixologiya   kabi   yangi   ilmiy   sohalar   yuzaga   kelishi   muhim
ahamiyatga   ega.   Bundan   tashqari,   tabiiygeografik   sharoitga   qarab   yovvoyi
o simliklarni   ekib   o stirish   yoki   yovvoyi   hayvonlarni   xonakilashtirish,   urchitish
ʻ ʻ
kabi   o ziga   xos   turmush   xususiyatlariga   ega   elatlarning   xo jalik   xususiyatlarini	
ʻ ʻ
anikdashda   etnografiya   bilan   hamkorlikda   etnobotanika   va   etnozoologiya   kabi
yangi   sohalar   faoliyat   ko rsatmoqda.   Xalqlarni   o rganishda   etnografiya   fani	
ʻ ʻ
nihoyatda keng va xilmaxil manbalardan va usullardan foydalanadi. Bir joyda uzoq
yashab,   kuzatish   yo li   bilan   o tkazilgan   tadqiqotlar   eng   samarali   ekanligini	
ʻ ʻ
mashhur   etnograflar   (L.Morgan,   N.N.MikluxoMaklay,   V.G.   Bogoraz)   alohida
qayd   qilganlar.   Qisqa   muddatda,   ayrim   mavsumlarda   o tkaziladigan   tadqiqot	
ʻ
ishlari ekspeditsiya usuli bo lib, hozir keng tarqalgan va u mavsumiy usul deyiladi.	
ʻ
Dala   ishlarida,   asosan,   axborotchidan   suhbat   yo li   bilan   yozma   yoki   magnitofon	
ʻ
orqali   ma lumotlar   to plash,   muayyan   maishiymadaniy   turmush   hodisalari,	
ʼ ʻ
oilanikoh   munosabatlari   va   marosimlari,   xalq   sayillari   va   o yinlarini   kuzatish,	
ʻ
ularda   bevosita   ishtirok   qilish   va   ularni   jiddiy   o rganish   (yozish,   chizish,   rasmga	
ʻ
olish)   kabi   usullar   qo llaniladi.   Ma naviy   madaniyatni   tadqiq   qilishda   (ayniqsa,	
ʻ ʼ
ayrim   urf-odat   va   marosimlar,   xalq   o yinlari,   ibodat,   milliy   raqslar)   zamonaviy	
ʻ
texnika   (foto,   video   va   kinoapparaturalar)   vositalaridan   keng   foydalaniladi.
Rossiya   va   Evropaetnografiya   fani.   Rossiya   va   Evropahududida   istiqomat   qilgan
qabila   va   elatlar   to g risidagi   eng   qadimiy   Etnografiya   ma lumotlar   ilk   yozma	
ʻ ʻ ʼ
manbalarda, yunon va rim mualliflari Gekatey, Strabon, Gerodot, Arrian, Ptolemey
va   Ktesiy,   sitsiliyalik   Diodor,   Pompey   Trog,   Tatsit   asarlarida   uchraydi.   O rta	
ʻ
Osiyo   xalqlarining   qadimiy   ajdodlari   va   ularning   turmush   tarzi,   urf-odat   va
marosimlari   to g risida   qimmatli   ma lumotlarni   zardushtiylik   dinining   muqaddas	
ʻ ʻ ʼ
kitobi   "Avesto"da   ham   ko rish   mumkin.   Miloddan   avvalgi   6—1-asrlardan   arab	
ʻ
istilosigacha   O rta   Osiyo   xalqlariga   tegishli   ma lumotlarni   qadimiy   axomaniylar	
ʻ ʼ
davriga   oid   qoya   tosh   bitiklarida,   parfiyoniy,   sug diy,   xorazmiy,   baxtariy   yozma	
ʻ
yodgorliklarida,   xitoy   sayohatnomalarida,   sosoniylar   Eronining   o rta	
ʻ
18 forsiypahlaviy   tildagi   yodgorliklarida,   arman   tilidagi   manbalarda,   qadimiy   turkiy
yozma yodgorliklarda uchratamiz.
Ilk o rta asr (912-asrlar) mualliflari geograf va sayyohlar Ibn Xurdodbeh, alBalxiy,ʻ
Istaxriy,   Ibn   Havqal,   Mas udiy,   Yoqut   Hamaviylar   o z   sayohatnomalarida   Sharq	
ʼ ʻ
xalqlari   etnografiyasi   bo yicha   qimmatli   ma lumotlar   yozib   qoldirganlar.   Xalq
ʻ ʼ
og zaki   ijodi   namunalari   bo lgan   "DadaQo rqut",   "Alpomish",   "Manas",	
ʻ ʻ ʻ
"Go ro g li"   dostonlari   tarixiy   va   Etnografiya   jihatdan   nihoyatda   muhim
ʻ ʻ ʻ
manbalardir. Muhammad Xorazmiyning "Surat alAarz", Abu Rayhon Beruniyning
"Qonuni   Mas udiy",   "Amudaryo   tarixi";   Mahmud   Koshg ariyning   "Devonu	
ʼ ʻ
lug otit   turk",   Narshaxiyning   "Buxoro   tarixi"   asarlari   O rta   Osiyo,   shu   jumladan,	
ʻ ʻ
Rossiya   va   Evropashaharlari,   ularning   tarixi,   tabiiygeografik   sharoiti,
etnotoponimiyasi, ayrim shahar va qishloqlar aholisining lingvistik va etnik tarkibi,
ijgimoiy-siyosiy  hayoti, maishiy turmushi  va madaniyatining ba zi  jihatlari, diniy	
ʼ
e tiqodlariga   oid   noyob   ma lumotlar   mujassamlashganligi   bilan   muhim   ilmiy	
ʼ ʼ
ahamiyatga   ega.   Amir   Temur   va   uning   vorislari   hukmronlik   qilgan   davrda
yashagan saroy tarixchilari va solnomachilari, jumladan, Hofizi Abruning "Zubdat
uttavorix" ("Tarixlar  qaymog i"), Nizomiddin Shomiy, Abdurazzoq Samarqandiy,	
ʻ
Husayn   Kubraviy,   Ali   Kushchi   va   boshqalarning   asarlarida   shu   davrga   oid
Etnografiya   ma lumotlarni   uchratish   mumkin.   Shuningdek,   ispan   elchisi   Ryui	
ʼ
Gonzales   de   Klavixoning   asarida,   rus   solnomalarida,   mashhur   sayyoh   Marko
Poloning   sayohatnomasida   ham   muhim   ma lumotlar   jamlangan.   Boburnshtt	
ʼ
"Boburnoma"   asarida   Movarounnahr   va   qo shni   mamlakatlarda   yashagan
ʻ
elatlarning etnik tarkibi va tarixi, urf-odati va marosimlari madaniyati va maishiy
turmushi   haqida,   Gulbadanbegimshsht   "Humoyunnoma"   nomli   tarixiybiografik
asarida Toshkent va Andijondan to Qashqar va Hind okeani bo ylarigacha qanday	
ʻ
shaharlar, viloyatlar borligi, ularning aholisi haqida ma lumotlar keltirilgan. O rta	
ʼ ʻ
asrlar   ilmiy   merosi   bo lgan   Hofiz   Tanish   al-Buxoriyning   "Abdullanoma"	
ʻ
("Sharafnomai   shohiy"),   Ma sud   ibn   Ko histoniyning   "Tarixi   Abulxayrxoniy",	
ʼ ʻ
Kamoliddin   Binoiyning   " Shayboniynoma ",   Fazlulloh   Ro zbehonning	
ʻ
19 "Mehmonnomai   Buxoro",   Abulg oziy   Bahodirxonning   "Shajarayi   turk"   Kabiʻ
asarlarida qimmatli tarixiyEtnografiya ma lumotlar bor.	
ʼ
16—17-asrlarda   Buxoro,   Xiva   va   Qo qon   xonliklarining   vujudga   kelishi   va
ʻ
Rossiya   davlati   bilan   muntazam   savdo   va   diplomatik   munosabatlar   o rnatilishi	
ʻ
natijasida   rus   elchilarining   o zbek   xonliklariga   qilgan   safarlari   jarayonida	
ʻ
to plagan materiallarida ham Etnografiya ma lumotlar mavjud bo lib, ular ma lum	
ʻ ʼ ʻ ʼ
ilmiy   qimmatga   egadir.   Turkiston   o lkasini   jadal   Etnografiya   o rganish   o lkani	
ʻ ʻ ʻ
mustamlaka   qilish   maqsadi   bilan   bog liq   bo lib,   o zbek   xalqi   etnografiyasiga   oid
ʻ ʻ ʻ
ilmiy   ahamiyatga   ega   materiallar   to plash   davri   19-asrdan   boshlandi.   Markaziy
ʻ
Osiyo   xalqlari,   shu   jumladan,   o zbeklarni   Etnografiya   jihatdan   o rganish   yo lida	
ʻ ʻ ʻ
1872-yil   Moskvada   ochilgan   politexnika   ko rgazmasi   munosabati   bilan	
ʻ
tayyorlangan   "Turkiston   albomi",   shuningdek,   Rus   geografiya   jamiyatining
Turkiston   bo limi,   Tibbiyot,   antropologiya   va   Etnografiya   havaskorlari	
ʻ
jamiyatining   Turkiston   bo limi,   Turkiston   arxeologiya   havaskorlari   to garagi,	
ʻ ʻ
Turkiston   qishloq   xo jalik   jamiyati,   Xomutov   to garagi,   O rta   Osiyo   olimlari	
ʻ ʻ ʻ
jamiyati, Rus texnika jamiyatining Turkiston bo limi, Sharqshunoslik jamiyatining	
ʻ
Toshkent   bo limining   roli   katta   bo ldi.   19-asr   oxiri   —   20-asr   boshlarida	
ʻ ʻ
Etnografiya   bilimlarning   rivoji   o lkada   faoliyat   ko rsatgan   rus   sharqshunos,	
ʻ ʻ
tarixchi,   etnograf   olimlari,   sayyohlari   va   davlat   arboblari   V.V.Radlov,
V.V.Bartold,   M.S.Andreyev,   A.A.Divayev,   .L.Vyatkin,   N.P.Ostroumov,	
ʼ
N.S.Likoshin, N.G.Mallitskiy, erxotin Nalivkinlar, I.I.Umnyakov, A.A. Semyonov,
YEtnografiya}\.Polivanovlar   nomi   bilan   bog liqdir.   Ular   amalga   oshirgan   ishlar	
ʻ
mustamlakachilikka   xizmat   qilgan   bo lsada,   to plangan   katta   Etnografiya	
ʻ ʻ
materiallar 19-asr oxiri — 20-asr boshlaridagi Turkiston hayot tarzini tavsiflashda
muhim ilmiy ahamiyatga ega. 1918-yilda Turkiston xalq universitetiyaa o zbeklar	
ʻ
etnografiyasi bo yicha maxsus kurs kiritilib, bu mavzu bo yicha ma ruzalar o qitila	
ʻ ʻ ʼ ʻ
boshlandi. 1920—30 yillar Rossiya va Evropaetnografiya ilmining vujudga kelish,
tashkiliy   va   tarkibiy   shakllanish   davri   bo ldi.   1930-   yillar   oxirida   mahalliy   aholi	
ʻ
orasidan   yetishib   chiqqan   mutaxassislar   G.Alimov,   M.Bikjanova,   A.Boltayev,
Ya.G ulomov,   Sh.Inog omov,   T.Mirtyosov,   M.Saidjonov,   X.Husanboyev,	
ʻ ʻ
20 K.Yusupov   va   boshqalar   Rossiya   va   Evropamuzey   ishini   yo lga   qo yish   vaʻ ʻ
rivojlantirishga,   muzeylarda   Etnografiya   kolleksiyalarni   ko rgazmaga   qo yishga	
ʻ ʻ
tayyorlash bo yicha muhim ishlarni amalga oshirishdi. 1943-yil 4-noyabrda O zFA	
ʻ ʻ
Til,  adabiyot  va  tarix instituti   asosida  Tarix  va  arxeologiya  instituti   tashkil  etilib,
uning   tarkibida   6   bo lim,   shu   jumladan,   akad.   M.Andreyev   rahbarligidagi	
ʻ
etnografiya bo limi ham bor edi. Bo lim respublikada Etnografiya tadqiqotlarning	
ʻ ʻ
yetakchi  markazi  bo lib qoldi. Xorazm  arxeologiyaEtnografiya ekspeditsiyasining	
ʻ
tashkil etilishi va faoliyat olib borishi (rahbarlari S. Tolstov, T.Jdanko) Rossiya va
Evropada   etnografiya   fanining   rivojlanishida   muhim   bosqich   bo ldi	
ʻ 2
.   Xorazm
ekspeditsiyasi mobaynida qoraqalpoqlar etnografiyasining maxsus o rganilganligi,
ʻ
Qoraqalpog istonda Etnografiya fikrlarning shakllanishi uchun asos bo ldi. 1960—	
ʻ ʻ
80   yillarda   o zbek   hamda   qoraqalpoq   xalqlarining   etnogenezi   va   etnik   tarixi	
ʻ
bo yicha   faol   tadqiqotlar   olib   borildi   (V.P.Alekseyev,   A.A.Asqarov,   O.Suxareva,	
ʻ
T.K.Xojayov   va   boshqalar).   O zbeklar   etnik   tarixini   o rganish   bevosita   akad.	
ʻ ʻ
K.Shoniyozov nomi bilan bog liq. Rossiya  va Evropaxalqlari folklori, Rossiya va	
ʻ
Evropa   dekorativ   va   amaliy   san atining   turli   sohalari,   xalq   musiqasi,   teatri,   raqs	
ʼ
san ati,   kiyimlari,   an anaviy   xalq   taomlari,   kishilarning   ma naviy   va   moddiy	
ʼ ʼ ʼ
hayotini   o rganish   Etnografiya   manbalardan   biri   sifatida   etnograflarning   diqqat	
ʻ
markazida   bo ddi.   1960,   ayniqsa,   1980-   yillar   Rossiya   va   Evropaetnografiya   fani	
ʻ
uchun   avvalgi   tarixshunoslik   davriga   nisbatan   g oyat   sermahsul,   ayni   vaqtda,	
ʻ
ziddiyatli kechdi. Bu ziddiyatlar etnografiyaning dolzarb masalalarini belgilash va
ishlab chiqishda, siyosiy sharoitga og ishmay va so zsiz amal qilishda; monografik	
ʻ ʻ
va   umumlashtiruvchi   tadqiqotlarda   ularning   tahliliytanqidiy   nuqtai   nazardan
o rganib   chiqilmaganligida;   katta   ko lamdagi   ilmiy   tekshirish   ishlarining   etnos	
ʻ ʻ
xo jalik   amaliyoti   va   madaniy   hayoti   vazifalariga   mos   kelmaganida   namoyon
ʻ
bo ldi. 
ʻ
2
  Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990
21 2.2  Evropada etnografik tadqiqotlar
Mustaqillik yillarida mafkuraviy tazyiqlardan holi  bo’lgan boshqa ijtimoiy-
gumanitar fanlar kabi Etnografiya fani sohasida ham garchi ma’lum qiyinchiliklar
bilan bo’lsa-da, bir  qator ilmiy-nazariy va metodolik tadqiqotlar amalga oshirildi.
Tadqiqotlar nafaqat mazmun va mohiyati  bilan balki, ularga nazariy metodologik
jihatdan   yondashuvlar   ham   o’zgarganligini   ko’rsatmoqda.   Tarixan   qisqa   davr
mobaynida   erishilgan   eng   muhim   natijalar   sifatida   tadqiqot   mavzularining
kengaygashi   va   ilmiy   izlanish   samaradorligi   oshganligini   kuzatamiz.   Tadqiqot
obyekti va predmetiga, balki uning metod va nazariyalariga ham yangicha qarash
natijasi   o’laroq   «etnomada niy   jarayonlar»,   «etnoslararo   jarayonlar»,   «zamonaviy
jamiyatda   milliy-etnik   jarayonlar»,   «etnopsixologiya»,   «etnoslararo
kommunikasiya»,   «gender   muammolari»   va   Etnografiyaning   boshqa   zamonaviy
yo’nalishlarida ko’plab tadqiqotlar amalga oshirildi. O’tgan qisqa davr mobaynida
etnolog   tadqiqotchilar   «bir   xillik»   andozasidan   ozod   bo’ldilar   va   «madaniyat»,
«madaniy   meros»,   «mentalitet»,   «milliy   ruh»   kabi   tushunchalarning   sof   milliy
shakliga   va   mazmuniga   qaytdilar.   Qolaversa ,   fanning   asosiy   tadqiqot   ob’ekti
bo’lgan   etnos   nazariyasi   jihatlari,   etnogenez   va   etnik   tarixga   oid   yangi   nazariy-
metodologik konsepsiyalar va qarashlar yaratildi. Shuningdek, mustaqillik yillarida
xalqimiz   moddiy   va   ma’naviy   madaniyati,   oilaviy   va   jamoaviy   hayoti,   diniy
e’tiqodlari   va   marosimlarini   tadqiq   etish   borasida   jiddiy   tadqiqotlar   bilan   birga
fanda   qo’ni   -   qo’shnichilik   an’analari,   etnoslararo   jarayonlarni   tadqiq   qilishga
qaratilgan   yangi   yo’nalishlarga   asos   solindi.   Bajarilgan   tadqiqotlarning   samarasi
o’laroq qator monografiyalar va risolalar e’lon qilindi. Bu o’rinda o’zbek elshunos
olimlari   I.Jabborov,   H.   Ismoilov ,   O.Bo’riyev,   A.Ashirovlarning   o’zbeklarning
oilaviy   turmush   an’analari,   to’y   tantanalari,   dafn   marosimlari   hamda   milliy
qadriyatlariga   oid   tadqiqotlari   (Jabborov   I.   «O’zbeklar   an’anaviy   turmushi   va
madaniyati» -T.; 2004.   Ismoilov H. «O’zbek to’ylari» - T.; 1994.: Bo’riyev O. va
boshqalar   «O’zbek   oilasi   tarixi».   T.,   1995.:   Nasriddinov   Q.   «O’zbek   dafn   va
22 ta’ziya   marosimlari».   -   T.;   1996.:   Ashirov   A.   «Avesto»dan   meros   marosimlar»   -
T.; 2001.) nashr etildi. 1991-2004 yillar mobaynida Respublikamizda Etnografiya
yo’nalishi   bo’yicha   30   dan   oshiq   nomzodlik   va   doktorlik   dissertasiyalari   himoya
qilingani   ham   fan   salohiyati   oshib   borayotganligidan   dalolat   beradi.   Himoya
qilingan dissertasiyalar dolzarb mavzularda hamda respublikamizning turli tarixiy-
etnografik   mintaqalari   misolida   bajarilgan.   Jumladan,   Farg’ona   vodiysi,   Xorazm,
Zarafshon,   Nurota,   Buxoro,   Surxondaryo,   Qashqadaryo   vohalarining   oila   va
oilaviy   turmush   marosimlariga,   maishiy   turmush,   jamoaviy   munosabatlar,   xonaki
hunarmandchilik,   shuningdek,   qoraqalpoqlar   tarixining   etnografik   jihatlari
yoritilgan   ilmiy   tadqiqotlar   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   dissertasiyalar
milliy   qadriyatlar   va   an’analarni   tiklash   g’oyasiga   asoslanganligi ,   o’zbek   xalqi
Etnografiyasining   muammolariga   yangicha   ruhda   yondashganligi   bilan   ajralib
turadi.   Shuningdek,   Respublikamizning   qator   universitetlarida   Etnografiya
bo’yicha ilmiy markaz va kafedralarning ochilishi ham ushbu fanga bo’lgan e’tibor
oshganligidan   dalolat   beradi.   Etnografiyaning   boshqa   fanlar   bilan   aloqasining
samarasi   tarzida   etnoarxeologiya,   etnopsixologiya,   etnolingvistika,
etnodemografiya,   etnofolkloristika   kabi   yangi   yo’nalishlar   paydo   bo’ldi   va   eng
muhimi fanning nomi ham  Etnografiya deb o’zgartirildi. Bu borada birgina O’zR
FA   Tarix   instituti   «Etnografiya»   bo’limida   O’zbekiston   Vazirlar   Mahkamasi
huzuridagi Fan va texnologiyalar markazining amaliy tadqiqotlar dasturi bo’yicha
“O’zbeklarning   etnik   idenfikasiyasi:   shakllanishi,   o’ziga   xosligi   va
transformasiyasi”, “Zamonaviy Rossiya va Evropada milliy diasporalar marosimiy
hayotidagi   an’analar   va   innovasiyalar”   loyihalarini   bajarilganligi   ham
bajarilayotgan   ishlarning   yorqin   ko’zgusi   deb   aytishimiz   mumkin.   Mamlakatimiz
etnologlari   2011   yilda   Rossiya   Fanlar   akademiyasi   Mikluxa   Maklay   nomidagi
Etnografiya va antropologiya instituti bilan hamkorlikda “Xalqlar va madaniyatlar”
turkumida   “O’zbeklar”   nomli   yirik   fundamental   monografiya   (70   bosma   taboq
hajmda)ni   Moskva   shahrida   chop   qildilar.   Aynan   mazkur   kitob   so’zboshida
yozilganidek   mazkur   nashr   O’zbekistonlik   va   rossiyalik   olimlarning   istiqlol
yillarida   olib   borgan   tadqiqotlarining   o’ziga   xos   sarhisobi   natijasi   bo’lib,   unda
23 o’zbek xalqining etnik tarixi, xo’jalik an’analari, moddiy va ma’naviy madaniyati,
oilaviy va jamoaviy hayot tarzi, bir so’z bilan aytganda o’zbek xalqining o’zligini
ko’rsatuvchi   o’ziga   xos   milliy   qirralari   kompleks   tarzda   yoritib   berilgan.   Eng
muhimi bu kitobning nashr etilishi dunyo hamjamiyatiga xalqimizning kecha yoki
bugun paydo bo’lgan   xalq emas , balki ko’p ming yillik tarixiy an’analari va milliy
qadriyatlariga ega xalq ekanligini yana bir isbotlab berdi. Qolaversa, bu yurtimizda
Etnografiya fani jahon fani bilan o’zaro uyg’un tarzda rivojlanayotganidan dalolat
beradi.   Umuman,   Respublikada   etnologik   yo’nalishda   olib   borilayotgan
tadqiqotlarning asosiy yutuqlari quyidagilarda mujassamlashgan:
o Avvalo   keyingi   o’n   yillikda   Etnografiyaning   nazariy   metodologik
muammolari   borasida   dastlabki   ilmiy   tadqiqotlar   amalga   oshirildi.   Bunda
tadqiqotchilar   tomonidan   fanning   nafaqat   nazariy   muammolari,   balki   zamonaviy
Etnografiya   maktablari   va   atamalariga   oid   yangi   materiallarning   e’lon   qilinishi
o’zbek   etnologlarining  zamon   bilan  hamnafas   tadqiqotlar   olib   borayotganliklarini
ko’rsatadi.
o Etnogenetik   jarayonlar   doirasida   akademiklar   K.Shoniyozov   va
A.Asqarov   tomonidan   o’zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni   va   uning   nazariy-
metodologik   muammolariga   oid   qator   fundamental   tadqiqotlar   e’lon   qilindi.
Mazkur   mavzu   doirasida   O’zRFA   Tarix   institutida   doimiy   ilmiy   seminar   tashkil
etilganligi   va   bu   sohada   Respublikamizning   ko’zga   ko’ringan   bir   qator
olimlarining   ilmiy   tadqiqotlari   e’lon   qilinayotganligi   ham   ushbu   yo’nalishning
rivojlanayotganligidan dalolat beradi.
o Mutaxassis olimlar nafaqat tarixiy-etnografik tadqiqotlar mavzularini,
balki   dastlabki   professional   etnograflar   kabi   «an’anaviy   zamonaviylik»ni   va
bugungi   kunda   muhim   deb   e’tirof   etilayotgan   ijtimoiy   madaniy   innovasiyalar,
an’anaviy jamiyatning zamonaviy hayotini ham tadqiq qilmoqdalar.
o Hozir   etnologik   yo’nalishda   bajarilayotgan   tadqiqotlarda   an’anaviy
madaniyatni   tadqiq   qilishgagina   emas,   balki   zamonaviy   polietnik   jamiyatni
o’rganish, ayniqsa an’anaviy mahalla institutini zamonaviy jamiyatda tutgan o’rni,
24 mahalla   tizimida   zamonaviy   etnomadaniy   jarayonlarning   roliga   katta   e’tibor
qaratilmoqda.   Mazkur   yo’nalishda   Toshkent   mahallalari   bo’yicha   olib   borilgan
tadqiqotlar natijalarini dastlabki yutuqlar sifatida qayd etish mumkin.
o Zamonaviy   Etnografiyaning   tadqiqot   mavzusi   va   o’rganish   maydoni
ancha   keng   bo’lib,   unga   yaqin   bo’lgan   sosiologiya,   madaniyatshunoslik,
psixologiya,   antropologiya,   folklorshunoslik   kabi   fanlar   bilan   o’zaro
tutashishi   natijasida   etnopsixologiya ,   etnomadaniyat,   etnofolkloristika,
etnososiologiya   kabi   yangi   sohalar   paydo   bo’ldi   va   ushbu   yo’nalishlar
Respublikamizning   bir   qator   Oliy   o’quv   yurtlarida   maxsus   fan   tarzida
o’qitilmoqda.   Ularning   ayrimlari   bo’yicha   o’quv   qo’llanmalari   ham   yaratildi.
Masalan,   Etnomadaniyat.   O’quv   qo’llanma.   T.,   Adolat,   2003.   Jabborov   I.   Jahon
xalqlari   Etnografiyasi   O’quv   qo’llanma.   T.,2005.;   Ashirov   A.,   Atadjanov   Sh.
Etnografiya.  O’quv qo’llanma – T., Alisher  Navoiy nomidagi  O’zbekiston  Milliy
Davlat kutubxonasi, 2007., A.Doniyorov, A.Ashirov, O.Bo’riyev Markaziy Osiyo
xalqlari Etnografiyasi, etnogenezi va etnik tarixi. Toshkent, “Yangi nashr”, 2011.
o Keyingi   vaqtlarda   yetakchi   olimlar   yosh   tadqiqotchilar   bilan   birga
xorijiy   mutaxassislar   ishtirokida   Respublikamizda   Etnografiyaning   dolzarb
mavzulariga  bag’ishlangan   ilmiy  anjumanlar   hamda  festivallarni   o’tkazish   yaxshi
bir an’anaga aylanib ulgurdi. Bu borada «Akademik Karim Shoniyozov o’qishlari»
turkumida   doimiy   faoliyat   ko’rsatuvchi   ilmiy   anjumanning   tashkil   etilganligi   va
mazkur   konferensiya   materiallarini   muntazam   nashr   etib   borilayotganligi   ham
amalga oshirilayotgan ijobiy ishlarning natijasi deb aytish mumkin 1
. Lekin sohada
qator   yutuqlarga   erishilganiga   qaramay   hali   hanuz   yechilishi   lozim   bo’lgan
muammolar   mavjudki,   ularni   chetlab   o’tib   ma’lum   bir   ijobiy   natijalarga   erishish
mumkin emas.
o Zamonaviy o’zbek Etnografiyasi oldidagi muammolar to’g’risida fikr
yuritadigan   bo’lsak,   avvalo   shuni   ta’kidlash   kerakki,   hanuz   ayrim   tadqiqotlar
tavsifiy   xarakter   kasb   etmoqda.   Etnologik   yo’nalishda   bajarilgan   har   qanday
tadqiqot ma’lum bir amaliy ahamiyatga ega bo’lishi va uning natijalaridan bugungi
va   ertangi   kun   amaliyotida   foydalanish   lozim.Yuqoridagi   fikr   mulohazalarga
25 xulosa   tarzda   aytish   mumkinki ,   bugungi   kunda   o’zbek   Etnografiyasi   dolzarb   va
ijtimoiy jihatdan ahamiyatli bo’lgan quyidagi muammolarni yechishi lozim:
o Etnografiya sohasida tadqiqotlar olib borayotgan mutaxassislar o’zaro
hamkorlikda  fanning  kelgusidagi   istiqbolli   yo’nalishlarini  belgilab  olishlari  zarur.
Bunda   o’zbek   Etnografiyasi   rivojlangan   mamlakatlar   fani   bilan   hamohang
rivojlanishi va o’z navbatida o’zining maktablari va konsepsiyasiga ega bo’lmog’i
kerak.   Metodologik   muammolarga   sifat   jihatdan   yangicha   yondashuvni   tashkil
etish   barobarida   an’anaviy   usullar   bilan   birga   noan’anaviy   usullardan   ham
foydalanish   zarur.   Nazariy-metodologik   tadqiqotlarga   jiddiy   e’tibor   qaratilmas
ekan, bajarilgan har qanday tadqiqot ham amaliy ahamiyat kasb etmaydi va ilmiy
qimmatga   ega   bo’lmagan   tavsifiy   tadqiqotdan   nariga   o’tmaydi.   Qolaversa,
bugunning   zamonaviy   muammolarini   etnolog   tadqiqotchi   nigohi   bilan   tadqiq
qilish, olib borilgan har bir tadqiqot jamiyatning ma’lum bir sohasi  uchun amaliy
natija   bermog’i   lozim.   Shundagina   etnologik   tadqiqotlarga   jamiyatda   qiziqish
ortadi va uning amaliy qimmati oshadi.
o Respublikamizda   mazkur   yo’nalishda   ilmiy   tadqiqotlar   olib
borayotgan   mutaxassislar   tomonidan   etnos   nazariyasi,   etnogenez   va   etnik   tarixga
bag’ishlangan   sifat   jihatidan   yuqori   ilmiy   xulosalarga   asoslangan   tadqiqotlarni
yaratish   zarur.   «O’zbek   xalqi   etnogenezi   va   etnik   tarixi»ning   majmuaviy
muammosi   mamlakatimiz   ilmiy   muammolarining   markazida   tur ganligiga   hamda
xalqimiz   etnogenezi   va   etnik   tarixining   turli   jihatlari   jiddiy   o’rganilayotganiga
qaramay,   murakkabligi   bois   uni   tugal lan gan   deb   bo’lmaydi   va   u   arxeolog,
antropolog, etnograf, tarixchi, tilshunos va boshqa soha olimlarining jamoaviy fikr-
mulohazalarini   kutmoqda.   Bu   borada   birinchi   qadam   sifatida   mamlakatimizda   va
chet ellarda etnogenez bo’yicha mavjud barcha adabiyotlarni imkon qadar o’rganib
chiqish,   maxsus   tahlil   etish   va   bu   tahlilga   eng   yangi   arxeologik,   antropologik,
tilshunoslik,   etnografik   va   boshqa   ma’lumotlarni   qo’shish   lozim.   Tadqiqotchilar
tomonidan   o’zbek   xalqi   geneseologiyasi ,   etnodemografiyasi,   etnopsixologiyasi,
milliy   mentalitetiga   va   umuman   olganda   etnos   muammosi   bilan   chambarchas
26 bog’liq   tadqiqotlarga   shuningdek,   etnik   jarayonlarning   nazariy-metodologik
konsepsiyalarini   shakllantirish,   madaniy   antropologiya,   etnoekologiya   kabi
yo’nalishlarga   jiddiy   e’tiborni   qaratish,   hamda   etnologik   terminlar   hamda
atamalarga oid lug’atlarni nashr etish maqsadga muvofiqdir.
o Etnografiyada   asosiy   tadqiqot   obyektlaridan   biri   bo’lgan   moddiy   va
ma’naviy   madaniyat   ko’rinishlari,  xalqning   an’anaviy  turmush   tarzi   bilan   bog’liq
marosimlar va urf-odatlarni tavsifiy etnografik tarzda yoritishdan chekingan holda
ma’lum bir nazariy-metodologik konsepsiyaga asoslangan holda ularning genezisi,
o’ziga   xos   xususiyatlari,   tub   mohiyatiga   e’tibor   bergan   holda   etnologik   nuqtai
nazardan tadqiq etish zarur.
o Dunyo   miqyosida   ulkan   globalizasiya   jarayoni   va   yangi   texnologik
davr bo’lgan bugungi kunda etnosning o’rni va ahamiyati, zamonaviy   etnomadaniy
jarayonlarni ,   etnoslararo   kommunikasiya   va   globalizasion   jarayonlarda   milliy
xususiyatlarni saqlanib qolish omillarini o’rganish muhim ahamiyat kasb etadi.
o XX   asrda   ijtimoiy-siyosiy   hayotda   bo’lgan   o’zgarishlar   turli   etnik
guruhlar   va   etnoslarni   hamda   turli-tuman   madaniyatlarni   o’zaro   qorishishiga   olib
keldi.   Natijada   etnomadaniy   aloqalarning   kuchayishi   Respublikamiz   hududida
yashovchi   mahalliy   subetnoslar   va   turli   tuman   diasporalar   moddiy   va   ma’naviy
turmush   tarzida   ulkan   o’zarishlarga   sabab   bo’ldi,   deb   aytish   mumkin.   Shu   bois
bugungi   kunda   millatlararo,   etnosiyosiy,   etnoijtimoiy,   etnomadaniy   munosabatlar
jiddiy   tadqiqotlar   bajarishini   talab   qilmoqda.   Hozirda,   avvalo,   turli   etnoslar   va
diasporalar   zich   yashayotgan   etnoslararo   aloqalar,   etnomadaniy   o’zaro   ta’sir   va
madaniyatlarning   bir-biriga   kirib   borishi;   milliy   xususiyat   va   mentalitet;
etnoslararo   ziddiyatlar   va   nizolar   sabablari   va   ularning   ehtimoli;   millatchilik   va
milliy separatizm; milliy siyosat va hokazo kabi dolzarb masalalarni ishlab chiqish
muhim amaliy ahamiyat kasb etadi.
o Oliy   o’quv   yurtlarida   Etnografiya   fanini   o’qitilishini   sifat   jihatdan
takomillashtirish va bu sohada tadqiqot olib borayotgan nazariyotchi olimlar bilan
amaliyotchi   pedagoglar   o’zaro   hamkorlikda   yangicha   ruhdagi   darsliklar
yaratishlari   lozim.   Bu   sohada   ayniqsa   g’arbda   keng   rasm   bo’lgan   madaniy
27 antropologiya   yoki   ijtimoiy   antropologiyaga   oid   darsliklar   va   o’quv
qo’llanmalaridan ham bevosita foydalanish kerak. Eng muhim ishlardan yana biri
mazkur  soha uchun universitetlar  o’quv dasturlaridagi  dars  soatlarini  ko’paytirish
va   ijtimoiy   fanlarga   ixtisoslashtirilgan   «Etnografiya»   kafedralari   yoki   ilmiy
markazlarini   tashkil   etish   va   etnik   antropologiya,   etnik   sosiologiya ,
etnodemografiya,   etnoiqtisodiyot,   etnogeografiya,   etnopedagogika,
etnopsixologiya, etnolingvistika kabi yo’nalishlarda kurslar tashkil etish zarur.
o Zamonaviy   jamiyatda   millatlararo   munosabatlar   eng   muhim
muammolardan   biriga   aylanayotgan   bir   paytda   polietnik   jamiyatni,   milliy-etnik
munosabatlarni,   uning   tarixiy   asoslari-yu   bugungi   holati   hamda   istiqbollarini
etnologik   yo’nalishda   tadqiq   qilish   ham   muhim   ahamiyatga   egadir.   Qolaversa,
O’zbekiston hududidagi nafaqat turli etnik yoki etnografik guruhlarni tadqiq qilish,
balki   ijtimoiy   guruhlarni   va   turli   madaniy   muhitlar   muloqotining   jamiyat   hamda
xalqlar   turmushiga   ta’sirini   ham   tadqiq   qilish   kerak.   Umuman   olganda,   aytish
mumkinki,   Etnografiya   insoniyat   va   uning   faoliyatining   turli   jihatlarini   tadqiq
qiluvchi   fan   bo’lishi   bilan   birga   mazkur   fan   jamiyat   hayotida   hyech   qanday
me’yoriy   o’lchovlar   bilan   o’lchab   bo’lmaydigan   qator   o’ziga   xos   xususiyatlarga
ega   ekanligini   ta’kidlab   o’tish   joiz.   Birinchidan,   Etnografiya   fani   insonlarning
dunyoda   madaniyatlar   xilma-xilligini   anglashga   bo’lgan   doimiy   ehtiyojini
qondirish missiyasini bajaradi. 
28 XULOSA
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
Tarixiy   o`lkashunoslikning   maxsus   kurs   sifatida   oliy   o'quv   yurtlari   tarix
fakultetlariga   maxsus   kurs   sifatida   kiritilishi   bu   fanga   e`tiborining   kuchayib
borayotganidan dalolat beradi.
Jamiyat   kurilishining   xozirgi   boskichida   tarixiy   o`lkashunoslikning   roli   va
axamiyati bekiyos oshib bormokda. O`zbekiston fuqarolarining axloqiy va estetik
tarbiyalash,   ularning   madaniy   saviyasini   oshirish   uchun   ma`naviy   boyliklarini
kupaytirish va ulardan keng foydalanish xakida gamxurlik kilish burchiligiga o`lka
tarixi va unga munosabatidan iboratdir.
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida xam O`zbekiston fuqarolarining
O`zbekiston   xududida   joylashgan   madaniy   yodgorliklarga   extiyotkorlik   bilan
munosabatda   bulish,   asrab   avaylashlari   ta`kidlab   o`tilgan.   O`lkashunoslik   kursi
29 ko'p   millatli   O`zbekiston   tarixini,   uning   madaniyat   yodgorliklarini   o`rganishning
eng muhim vositalaridan biridir.
ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
2. Istoricheskoe kraevedeniEtnografiya - M., 1980.
3. Istoricheskoe kraevedenie: vopros periodizatsii i izucheniya. –  Tver, 1992. 
4. Alekseev   V.P.,   Askarov   A.A.,   Xodjayov   T.K.   Istoricheskaya   antropologiya.
Sredney Azii. - T.: 1990.
5. Belenitskiy   A.M.,   Bentovich   I.B.,   Bolshakov   O.G.   Srednevekovy   gorod
Sredney Azii. - L., 1973.
6. Jabborov I. M. O`zbek xalqi Etnografiyasi. — T., 1994.
7. Jabborov I. M. Jahon xalqlari Etnografiyasi. - T., 1985. 
8. Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990.
9. Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970.
10. Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
11. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
12. Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
30 31

Yevropa tadqiqochilari tomonidan o'lkamizning o'rganilishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский